Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste
Acties:
  • 641.820 views

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:42

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Introductie

Tapwater verwarmen met een warmtepomp boiler is waar dit topic over gaat.
Oorspronkelijk gestart bij de Atlantic Explorer 3 met 200 of 270 liter inhoud, inmiddels een verzameling van diverse merken en uitvoeringen met en zonder geïntegreerd vat.
De cv ondersteuning is een optie voor modellen met een extra spiraal, in dit topic is onderzocht hoe je dit in diverse situaties kan toepassen en of het goed werkt.

Het gaat om een aanvulling op de cv functie, niet om een hele woning te verwarmen.
Daar is de capaciteit te klein voor en de water temperatuur via de spiraal is vrij laag.

Link (read-only kopie) naar een overzicht van geplaatste wpboilers

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
(aan te passen)
Tweakers met een wpb (ongeacht merk en type) kunnen in deze tabel aangeven hoe hun systeem er uit ziet en eventueel verbruiks data invullen.
Een deel van de tabel is niet aan te passen, als iets niet lukt graag een bericht naar de TS.

Aandachtspunten bij de keuze voor een Wp boiler

Redenen om een warmtepomp boiler aan te schaffen kunnen zijn:

- Vervanging van een bestaande elektrische boiler voor een zuinig apparaat
- Oplossing voor warm tapwater als je met airco's of een haard verwarmt (en de gasaansluiting weg mag)
- Aanvulling op een L/W warmtepomp zodat deze kleiner kan en de installatie minder complex wordt
- Zonnestroom overschot benutten
- Minder gas verbruiken

Subsidie eisen
Er zijn veel wpboilers die subsidie krijgen, in 2022 is de subsidie verhoogd.

Sinds 1-2-2018 dien je aan te tonen dat een apparaat vakkundig geïnstalleerd is, dit kan je doen met een factuur van een installateur (loodgieter enz.) die ervaring heeft met dit soort werk.
De subsidie wordt pas na aankoop en plaatsing verstrekt en het apparaat moet een jaar lang in je bezit blijven.

* Let zelf op de subsidieregels, de informatie in de startpost wordt niet regelmatig bijgewerkt.

Benodigd bij plaatsing:

- Lucht toe- en afvoer van maximaal 300-390m3/u
- Eigen groep ivm mogelijk verbruik van 2400W (met element)
- Condenswater afvoer
- Stevige vloer of muur die tot 400kg op 1m2 kan dragen
- Leiding isolatie bij plaatsing in een onverwarmde garage/schuur
- Afscherming/isolatie om het geluid te beperken

Verbruik

Afhankelijk van de plaatsing, grootte, lucht temperatuur en het waterverbruik ligt de cop tussen 2 en 4.
Met weinig water verbruik kom ik met een 200l model aan 350kWh per jaar, een gezin zal 600kWh zijn.
Wie cv ondersteuning toepast komt flink hoger uit, maar bespaart wellicht veel gas.

Algemene info over boilers (materiaal, inhoud, beluchting)

CV ondersteuning

Een wpboiler met extra spiraal is in te zetten voor cv ondersteuning.
Omdat de capaciteit van de warmtepomp en de spiraal beperkt is kan je wellicht een badkamer of enkele kleine ruimtes verwarmen, maar niet het hele huis.
Daar voor kan je beter een aparte L/W warmtepomp kiezen omdat die er voor gemaakt is en een stuk efficiënter werkt.
Sommigen in dit topic hebben een groot stroomoverschot en proberen toch het hele huis warm te stoken, echter is een wpboiler niet bedoeld voor continu bedrijf en de Atlantic geeft na 24u een storingsmelding.

Legionella
Legionella is een ziekteverwekker (veteranenziekte) die onder bepaalde omstandigheden kan groeien.
Een mens kan besmet worden via waterdamp, je ademt het in.
Stilstaand water dat warmer is dan 25 graden is een goede voedingsbodem voor legionella.

Door regelmatig gebruik (spoelen) en verhitting boven 55 graden krijgt legionella geen kans.
Een wpboiler heeft een programma dat bijv. wekelijks het water tot >=60 graden opwarmt.
Wil je nog zekerder zijn dan kan je een recirculatie circuit aanleggen, met een pomp laat je het warme water dat bovenin zit bij de koude inlaat binnen komen.
Een extra voordeel hiervan is dat je meer warm water beschikbaar krijgt omdat de gelaagdheid van de boiler afneemt.
Een voorbeeldje van een pomp: Henri. in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Modellen van Atlantic:

Vloerstaand
Explorer V3 200 en 270l Handleiding
Explorer V3 200C en 270C met spiraal Manual (eng)

Er is een opvolger voor de Explorer V3, de Explorer V4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VBXR1wynMvoI42dc5gwj4QRT/full.png

Speciaal als vervanging MV box:
Aéraulix 3 200l info (nog niet op subsidie lijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S3WZG4hoxdbXFcmEt3SSRUPS/medium.jpg

Hangend aan een muur:
Calypso VM 100l
Calypso VM 150l Handleiding meertalig
(info)

Split-unit
Calypso Split VM 200L (hangend aan een muur)
Calypso Split VS 270L (vloerstaand)
(info)

Losse warmtepomp op een (bestaande) boiler

De Hewalex PCWU 3.0kW warmtepomp is een alternatief met €2400 subsidie (KA17678).

De werking is vergelijkbaar met een wpboiler, maar er is een losse boiler bij nodig.
Voordeel daar van is dat je meer keus hebt en er maatwerk mogelijk is als er weinig ruimte is.
De levering is incl. een circulatiepomp (Wilo).

Handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LNSCdyrNWHWF7dlIDZIVVKPe/medium.jpg

Speedy-Andre in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Water/water wpboiler

Auer Edel topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L4CNwYbXQZTvNLUOlwyE94jx/medium.png

Auer heeft een reeks W/W wpboilers op de markt gebracht die cv (retour) water als bron gebruiken.
Dit kan interessant zijn met vloerverwarming en/of een L/W wp.
Het rendement is vergelijkbaar met die op lucht (deze levert Auer ook) maar dit gaat ten koste van cv verwarming die er in feite een flinke radiator bij krijgt.
Er zijn modellen met 100l, 150l, 200l en 270l inhoud waarvan de 2 kleinste aan een muur hangen.

De 200l en 270l modellen van Auer hebben een RVS tank (ook de AIR versie), alle kleinere hebben geëmailleerd staal met een opoffer anode die elke zoveel jaar vervangen moet worden.

Zie hier de hele Auer Edel wpb range.

Atlantic timmert flink aan de weg, er zijn inmiddels kleinere uitvoeringen en een paar split-units.
Modellen met een C aan het eind hebben een extra spiraal (Coil).
Het lijkt er op dat de Explorer serie er 2 keer in staat, met en zonder V3 in de naam.
Onder voorbehoud van tikfouten en aanpassingen door Rvo volgt hier de huidige lijst.
Er zijn natuurlijk meer merken, ik beperk me tot Atlantic omdat die in dit topic veel besproken wordt.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste nummers en modellen.

Atlantic modellen met subsidie:

KA04983 Atlantic Explorer 200 € 725
KA04984 Atlantic Explorer 270 € 725
KA04985 Atlantic Explorer 200 C € 725
KA04986 Atlantic Explorer 270 C € 725

KA14593 Atlantic Explorer V3 200L € 725
KA14594 Atlantic Explorer V3 270L € 725
KA14595 Atlantic Explorer V3 200L C € 725
KA14734 Atlantic Explorer V3 270L C € 725

KA15693 Atlantic Explorer V4 200L € 725
KA15694 Atlantic Explorer V4 270L € 725
KA15695 Atlantic Explorer V4 200L C € 725
KA15696 Atlantic Explorer V4 270L C € 725

KA14596 Atlantic Galaxi ECO 450L € 725
KA14597 Atlantic Calypso VM 100L € 725
KA14598 Atlantic Calypso VM 150L € 725
KA14599 Atlantic Calypso Split VM 200L € 725
KA14600 Atlantic Calypso Split VS 270L € 725

De Atlantic serie is voordelig te vinden bij Esanico in België.

Werking van een wpboiler

In het kort verzorgt een wpboiler SWW (warm tapwater) en kan hij bijvoorbeeld een bestaande boiler of het SWW deel van een cvketel vervangen.
De warmte haalt hij uit de lucht die van binnen (het huis) of buiten kan komen of beide.
Er komt koude lucht uit en die blaast hij meestal naar buiten.
Als het volume van de ruimte waar hij staat groot genoeg is kan je de lucht in die ruimte laten circuleren.

Sommige wpboilers kunnen de MV box vervangen, bedenk wel dat de gebruikte lucht aangevuld moet worden en dat er vaker dan met een MV box trek (tocht) kan ontstaan.
De verwarming van het huis zal harder moeten werken om de aangezogen (koudere) lucht te verwarmen.
Voor (hoofd)verwarming is er een andere bron aanwezig zoals een L/W wp, airco of een kachel/haard.

Diëlektrisch koppelstuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WyLmlvKhzIOZ51gSXoLyLDCm/medium.jpg

Dit onderdeel wordt bij Atlantic wpbpoilers geleverd.
Deze komt direct op de warm water aansluiting en is bedoeld om corrosie tegen te gaan.

Lucht filteren

Er is nog weinig ervaring met de stof opbouw binnen de wpb maar je kan overwegen om een filterbox in de aanvoer te plaatsen.
Met name als je van binnen aanzuigt (en/of via MV) maar buitenlucht zal ook niet altijd schoon zijn.
Zo'n box geeft rond 50Pa drukverlies.
Ter vergelijking, een Itho Ecofan CVE haalt 150Pa bij 325m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b1uG1c3lUzcQ4dNOQAbB4Q1F/medium.png

Even kort over hoe het bij mij gegaan is:

Links de doos die met moeite door de voordeur ging en rechts de aangesloten wpboiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MT7n7SP0HuPBYSahxKgHBAIb/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E2qHBaal0tjpsU6SbHAtFCv0/medium.jpg

In mijn situatie is er geen cvketel meer, maar ik heb alles laten zitten wat bruikbaar is.
De 80l boiler die voorheen SWW leverde hangt achter de Atlantic aan de muur waar de cvketel zat.
Hij is nog te gebruiken en met een serie kraantjes kan gekozen worden voor diverse functies in het geheel.
Momenteel gaat het koude leidingwater eerst de boiler in en vervolgens naar de Atlantic.
Het idee is dat de boiler langzaam opwarmt door de omgeving zodat de Atlantic warmer water ontvangt.
Andere mogelijkheden zijn alleen de Atlantic of de boiler en de boiler kan warm water van de Atlantic.krijgen.

De trap op met +/- 100kg, hoe doe je dat?

Met een paar sterke personen en enkele spanbanden is het goed te doen.
De sterkste boven met de spanbanden, een of 2 anderen eronder om te sturen en tillen.
Mijn trap heeft 1 bocht beneden en is verder recht.
De Atlantic mag je horizontaal houden met het display naar boven.

Lucht aansluiting

Algemeen::

Er zijn wpboilers op de markt die bedoeld zijn om op de MV (mechanische ventilatie) aan te sluiten.
Deze vervangt dan in feite de MV, 2 ventilators achter elkaar is geen goed idee dus de MV box gebruik je dan alleen nog als lucht verdeelpunt en verder is hij niet meer actief.

De Atlantic mag volgens de handleiding niet direct op een MV box, daarom wordt er vaak een t-stuk gebruikt om van buiten lucht aan te zuigen zodat de ventilators elkaar (bijna) niet gaan tegenwerken..

Uitvoering bij mij:

De Atlantic is luchtzijdig aangesloten op 2 dakdoorvoeren, de aanvoer is op de wpb versmald naar 125mm en gaat via een dakdoorvoer met aftakking naar de MV (alles met isolatie).
Tussen de wpb en de MV slang van de badkamer zit een gemotoriseerde klep die sluit als de badkamer vochtig wordt en als ik daar de cv ondersteuning gebruik.
Hiermee wil ik voorkomen dat de Atlantic onnodig vervuilt of te vochtige lucht binnen krijgt.
Ook zuig ik de warmte niet weg die ik op dat moment de cv radiator in stuur.
De afvoer zit met een 160mm geïsoleerde flex op de oude cvpijp met een verloop naar 150mm
Isolatie is gedaan om het geluid te verminderen en het geeft geen condens aan de buitenkant.

CV circuit

Algemeen:

De cv ondersteuning is mogelijk gebleken, met enkele normale radiators kan je kleine ruimtes verwarmen.
Op pagina 7 van de handleiding kun je de extra aansluitingen zien, aangeduid met de H (maatvoering).
Bij de specs zie je hoe groot ze zijn en welke draad er op zit.

Oorspronkelijk is de extra spiraal bedoeld om de boiler op te warmen met een externe bron zoals een cvketel of zonnecollector.
Wat aansluiten betreft is het dus geen raar idee, er zit zelfs een regeling in die onder bepaalde voorwaarden zorgt dat de wpb niet start maar het verwarmen aan de externe bron over laat.

In dit topic wordt hij echter andersom gebruikt, dus de wpb als (extra) bron voor de cv :)
Door de opbouw van deze wpb zijn er wel beperkingen, de spiraal zit onderin tot halverwege het vat dus de warmte die je er uit haalt is niet de 50-62 graden die je bovenin hebt.
Daarom is het geen vervanger voor de cv maar wel een mogelijke aanvulling.

Uitvoering bij mij:

Van mijn cv installatie is alles nog aanwezig zoals een expansievat, overdruk/retour beveiliging enz.
Het CV deel is eenvoudig van opzet, een losse pomp laat het water door de extra spiraal van de Atlantic stromen zodra ik deze inschakel.
Dat kan in de ochtend zijn om de badkamer op te warmen en anders om een kamer te verwarmen die niet snel mee komt als de airco stookt.
Dankzij domotica met veel sensors in huis is het mogelijk om een kamer te verwarmen tot de gewenste temperatuur bereikt is waarna de pomp stopt.
De Atlantic zal door het afkoelende water starten en zo heb je er geen omkijken naar.

Besturing

Algemeen:

De Atlantic heeft een PV ingang waarmee hij gestart kan worden en hij het water naar 62 graden brengt.
Deze optie maakt aansturing op afstand mogelijk, maar is oorspronkelijk bedoeld om bij een PV productie overschot het water extra te verwarmen.

Atlantic heeft een Cozytouch gateway waarmee je hem vrij basic kan bedienen en volgen.
Deze werkt (helaas) met Somfy IO dus het gebruik is beperkt tot wat de app biedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jO2bkP5losDCk0Uq4EOXZjLk/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZeFIdhvUxLbxiDWVphgfBwK/medium.jpg

Uitvoering bij mij:

De sturing van de klep en de pomp geschiedt met een 4-voudige Sonoff 230V switch, hier komen nog temperatuur sensors bij zodat hij deels zelfstandig werkt en daarnaast via domotica.
Eventueel kunnen er 'slimme' radiator knoppen komen die regelen per ruimte mogelijk maken.

Geluid productie

Omdat de Atlantic niet helemaal stil is plaatste ik extra isolatie rondom de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C1Pi0v59CfFysODllHKqCY5i/medium.jpg

De lucht kanalen uitvoeren met geïsoleerde buizen helpt om het geruis te verminderen, ook kan je de snelheid verlagen door hem in het menu op 'binnen/binnen' in te stellen.
Ik denk dat de bovenstaande combinatie wel praktisch is, de buizen zijn minder glad van binnen en ze kunnen doorhangen als je ze niet ondersteunt waardoor de luchtstroom meer weerstand ondervindt.

Logging

Sommige Tweakers vinden het leuk om dingen te loggen, zo ook de wpboiler die stroom verbruikt en wanneer je de cop wilt meten het water verbruik.

@wizzopa logt e.e.a. bij Pvoutput, kijk bij de extended data (meest rechtse blokje).

Zelf log ik dingen nogal versnipperd zoals stroom verbruik in Domoticz en water in een Excel sheet.
Het is wel mogelijk om het stroom verbruik via Domoticz op Pvoutput te krijgen, maar daar gaat tijd in zitten om dat te doen (script maken).

Oorspronkelijke TS

Ik ben al een tijd aan het kijken of een wpboiler interessant kan zijn voor tapwater.
Met mijn weinige gebruik is het antwoord nee, althans financieel niet interessant t.o.v. een gewone boiler.
Nu las ik elders dat er wpboilers zijn die ingezet worden voor cv ondersteuning, dan heb je iets wat lijkt op de Inventum Ecolution :)
Mijn cv installatie is al een paar jaar werkeloos en nu zie ik een mogelijkheid om de radiators in huis alsnog te kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld een Atlantic Explorer 3 met extra spiraal (1,2m2 oppervlak) haalt een cop van 4 bij 660w verbruik, deze zou 2000W aan warmte kunnen leveren.

Lastig bij deze opzet is dat je geen (thermostaat) regeling hebt en geen pomp.
Nu hangt mijn cvketel er nog en zit ik te denken om de pomp zelf elektrisch aan te sturen met domotica.
Hierbij stel ik me voor dat een thermometer in de betreffende kamer(s) de pomp inschakelt en weer uit als de temperatuur bereikt is.
De wpboiler heeft een timer waarmee je kan instellen hoe warm het water is en wanneer hij het verwarmt.

Het is niet de bedoeling om het hele huis te verwarmen, maar slechts een paar kleine ruimtes die achter bljven als de airco's het huis verwarmen.
In de zomer is het wel geinig dat de kamer waar de wpboiler in komt gekoeld kan worden door de afgekoelde uitblaaslucht in die kamer te houden, de airco koelt deze kamer alleen indirect.
In de winter gaat de lucht naar buiten door een dakdoorvoer die er al zit en aanzuiging via een raamrooster.

Zitten hier veel haken en ogen aan of zou het gewoon kunnen :?
De trigger is dat deze wpboiler met spiraal maar €1500 kost en er €1250 subsidie op zit.
Daarnaast heb ik (veel) minder verbruik dan de huidige boilers en is de voorraad groter (200l vs 80l).

[ Voor 255% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-02-2022 18:31 . Reden: Subsidie tekst en bedragen aangepast ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

@Speedy-Andre
1. Heb je enig idee hoeveel je ventileert (m3/uur)? Dat bepaalt namelijk hoeveel warmte je warmtepomp zou kunnen leveren.

2. Welke aanvoertemperatuur heb je nodig voor je radiatoren?

3. Zone-regeling of na-regeling systemen, van Honeywell, Danfoss of Eberle, bestaan uit een thermostaat, pomp en aansturing. Wat jij zoekt is waarschijnlijk wel te koop.

Volgens mij is het idee wel haalbaar. Zoals je zelf ook al aangaf, creëer je zelf een soort van Ecolution.

[Specs]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Toen ik nog gas had stookte ik met 50 graden aanvoer dus dat zal wel goed gaan.
Ik wil niet de huidige MV gebruiken omdat ik dan overventilatie heb en de airco's harder moeten werken.
Daarbij is deze wpboiler volgens mij niet geschikt om de MV te vervangen.
De kamer waar de wpboiler in komt is voor opslag van spullen en heeft een eigen dakdoorvoer.
Eventueel is de dakdoorvoer te gebruiken om lucht aan te zuigen (rond gat van 25cm denk ik).
Het debiet zou ik niet weten maar ik vermoed dat een raamrooster van 1m breed niet voldoende is :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 15:10
@Speedy-Andre
hij is ongeveer 2x zo krachtig als mijn ecolution.

ik heb de ecolution een aantal weken even gedraaid zonder dak afvoer.
de open zolder deed een verdieping lager de slaapkamer flink koelen, lol.
en dat terwijl ik nog lucht aan zoog uit de huiskamer(21 graden) met maar een 150m3/u.
deze doet een 390m3/u, pfff dat zal hard gaan.

maar het probleem wat alle warmtepomp boilers (ook de ecolution) hebben.
de uitgaande lucht mag niet onder de 0 graden komen, anders heb je kans dat de zaak gaat bevriezen.
en als de zaak bevriest dan moet hij een defrost doen, kan hij dat? (of hoe lost hij dat op?)

de ecolution beperkt zich daar voor tot max 2-4 graden uitgaande lucht.
de meeste draaien dan met een +/- 170m3/u aan afzuiging. (afhankelijk van je huis/buis etc etc etc.. dus dit verhaal heeft wat meer haken en ogen.)
daar door is het nog een redelijke ventilatie unit.

maar deze unit zuigt 390m3/u, dat is geen ventilatie meer, maar een leeg zuiging van je huis. >:)
die zuigt dus 3x meer uit mijn huis als ik met de ecolution doe. (in ventilatie mode, andere modes is het maar 2,5x nog veel >:) )

verder wel een leuk projectje,
de warmte weer gebruiken als voor verwarmt water voor een cv ketel?
en de warmte gebruiken om je radiatoren weer in gebruik te nemen?
(dat is niet al te moeilijk, dat lukt wel met een simpele pomp van de oude cv ketel, niet zo moeilijk)
maar die hoeveelheid lucht die hij nodig heeft, oei dat is wel veel.
die pomp heel mijn huis met gemak 1x per uur leeg. ;)
die warmte zo naar buiten blazen, zij het gekoeld met een warmtepomp (met welke temperatuur?) is wel iets waar je over na zou moeten denken.

edit:
je hebt een mv, oke dan zou ik zeggen om die te combineren met de warmtepompboiler.
maar simpel is dat niet. ;)
de mv gaat namelijk harder draaien als de warmtepompboiler lucht gaat afzuigen. :-(
dus dat in regelen kan erg lastig zijn.
niet onmogenlijk maar wel lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 02-08-2017 14:48 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:02
Interessant idee, ik zat hier zelf ook naar te kijken.

Deze WPB zal bij mij de lucht van de MV en van buiten combineren.
MV doet hier 150m3/h 20°C en dan 150m3/h van buiten.
Neem extreem geval waarbij Tb= -10°C, dan heb je een mengsel van grofweg 300m3/h +5°C.
Neem gemiddelde stookdag in NL met Tb=4°C dan heb je een mengsel van grofweg 300m3/h 12°C.

De WPB zal met 300m3/h ook wel voldoende hebben toch?
Denk namelijk dat het 390m3/h zonder druk is (dus in open opstelling zonder buis).

Dingen waar ik nog over na zit te denken zijn onder anderen:
- Spiraal zit helemaal onderin WPB en zal dus weinig met buffer van 200l doen.
- Spiraal van de warmtepomp zit als ik naar de plaatjes kijk wel tot onderin WPB aan de buitenkant van het vat.
- Wat zal de COP zijn bij Ta=35°C?
- Hoe stook ik bij (in mijn geval bij Tb=-5°C ongeveer 5kW nodig) L/L-WP lijkt beste keuze.
- Ga ik last krijgen van herrie van WPB die op zolder staat achter deur?
- Na douche zit er koud water ( T=12°C in winter ) onderin (waar spiraal zit) wat gebeurt er dan?
- Is het niet handiger om er twee te nemen, 1 op SWW, 1 op CV (doorstroom)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De handleiding gevonden :)
Hier staat in dat de ventilator 2 snelheden heeft, bij de laagste nog altijd 300m3/u.
Er staat specifiek in dat hij niet met een MV gekoppeld mag worden :9
Wat mij wel bevalt is dat de anode niet slijt, dit kost wel wat energie en dat is aan de 27W stand-by te zien :/
Positief is dat hij een koppeling voor een cvketel heeft, dat maakt het aansturen van een pomp eenvoudiger.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-08-2017 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Dat hij niet aan de MV gekoppeld mag worden is waarschijnlijk omdat dan bij uitval MV-box er te weinig flow is. Als er parallel buitenlucht aangezogen kan worden dan zal er bij uitval MV-box alleen buitenlucht aangezogen worden.

Bij werkende MV-box zal er een mix zijn afhangelijk van de MV-box flow.
Is dan wel even lucht zijdig inregelen met lucht regel kleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er worden wel meer redenen genoemd, bij mij zit er een motorloze wasemkap op de MV en die vette lucht wil je niet in de wpboiler hebben :9
Het lijkt me ook niet gezond voor de MV box als hij 175m3 afzuigt en dit vervolgens 300m3 wordt (dat zal niet lukken maar toch).
Een mengklep die ook op buitenlucht zit vermindert dit probleem.
Daarbij ontstaat er overventilatie waardoor je extra koude lucht van buiten aanzuigt terwijl het niet hoeft.
Daarom wil ik de MV vermijden, die doet z'n ding hier toch al vocht- en co2 geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb gezocht naar het debiet van standaard raamroosters en ik kom niet verder dan 100m3/u bij 1m breed.
De dakdoorvoer is denk ik groot genoeg, als je de oppervlakte van een 16cm buis x2 doet dan is een gat van 25cm meer dan genoeg.
Heeft iemand een idee hoe je het beste van 2x 16cm naar 1x 25cm kan gaan waarbij de luchtstromen gescheiden blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Misschien bestaat er een concentrische 25cm doorvoer? Wel mooi, dan kan de wpboiler de uitblaaslucht aanzuigen zonder mengkleppen voor hogere COP.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:50:
Misschien bestaat er een concentrische 25cm doorvoer? Wel mooi, dan kan de wpboiler de uitblaaslucht aanzuigen zonder mengkleppen voor hogere COP.
Ik zie pijpen van 15/20cm, dat is 706 en 1256 oppervlakte of eigenlijk 1256-706 voor de buitenste buis.
Bijna goed, maar bovenin moet ik dat nog zien te scheiden in 2 richtingen :)
Als ik 2 buizen van 15 of 16cm een beetje plat druk passen ze ook in het gat, bovenaan scheiden is dan een stuk eenvoudiger :P
Vanavond meet ik het gat eens op, een schatting is niet meer dan dat ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Kijk eens naar de thermostaatregeling van je cv ketel.
Bij mijn calenta kon ik het zo inregeken dat de cv niet ging branden zolang de watertemperatuur boven de 30 bleef. De pomp draaide wel, want de thermostaat gaf warmtevraag aan

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:00:
Kijk eens naar de thermostaatregeling van je cv ketel.
Bij mijn calenta kon ik het zo inregeken dat de cv niet ging branden zolang de watertemperatuur boven de 30 bleef. De pomp draaide wel, want de thermostaat gaf warmtevraag aan
Ik heb een cvketel maar er is geen gas meer in huis :+
Geen idee of je hem kan foppen zodat de pomp gaat draaien ondanks dat alle seinen op rood staan :D
Het is een Awb 3HR btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Meestal kun je de pomp rechtstreeks van spanning voorzien, tenzij het een toerengeregelde A-label pomp is. Ga je hem veel gebruiken? Dan is het misschien slimmer direct een losse A-label pomp te plaatsen, en de ketel af te voeren.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik vind het idee dat het water door de cvketel loopt niet echt fijn, weer een stuk ijzer dat ik mee verwarm zonder er iets aan te hebben.
Ook weet ik niet of het water kan circuleren met een uitgeschakelde ketel die geen kleppen aanstuurt.
Een zuinige pomp is wel de bedoeling als in de praktijk blijkt dat de wpboiler het voor elkaar krijgt om het huis deels (voor) te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:28
Wellicht zit in de Wpb ook al een pomp?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
BarryH schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:57:
Wellicht zit in de Wpb ook al een pomp?
Helaas, ik zie alleen de aansluitingen van de spiraal en geen pomp op de exploded view in de handleiding.

Aansluiting van de primaire kring (producten met een warmtewisselaar)
Bescherm met een klep van 3bar – 0.3MPa, of door en expansievat (open type – met atmosferische
druk), of door een expansievat met membraan (gesloten type) tegen de overdruk die door het
uitzetten van het water veroorzaakt wordt tijdens het opwarmen. De werkdruk van de kring mag
een druk van 3bar – 0.3MPa niet overstijgen en de temperatuur mag niet meer dan 100°C bedragen.
In het geval van aansluiting op zonnecollectoren moet ter bescherming tegen bevriezing en corrosie
een glycolmengsel worden gemaakt van het type ”TYFOCOR L”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre

sorrie, ik kan je link van de handleiding niet openen, dus ik weet niet zeker of ik het goede model voor me neus heb die jij wil gaan gebruiken. (dus lees: ik schrijf erg onnauwkeurig.)

de folder die ik vond, daar hebben ze het over een cop van 4.1, dat is erg netjes.
maar dat is dan wel bij 20 graden omgevings-temperatuur (waar ik dan van uit ga dat het de lucht in temperatuur is.)

maar bij 7 graden is de cop al gezakt naar 2,8.
en dat is wel een flinke daling met maar 13 graden verschil.
en je wil ook de MV niet gaan gebruiken om de lucht-in iets op te krikken in temperatuur. ;)

hoe gaat dat met de cop zodra hij onder de 0 graden komt. :?
tja hoe doet hij het met die lage temperaturen, normaal heeft hij daar een 1,8kW elektrisch element voor, maar dat is weer cop van 1.
en een cop van 1 (of lager als je lucht-lucht WP) wil je niet laten concurreren met je lucht- lucht warmtepompen die hebben een hogere cop. >:)
(zoizo bij 7 graden lucht-in hebben die al een hogere cop vermoed ik ;) )
en ik zie in de folder wel dat hij 4 optimalisaties heeft, maar geen enkele is zonder elektrische element. :?
te minste die wil je niet aangesloten hebben, maar doet hij het wel zonder. :?

ik zou mij totaal niet druk maken over hoe je de warmte je CV systeem in krijgt.
dat is niet moeilijk, nog dat lucht in en uit een probleem word, allemaal op te lossen met meerdere methodes.
boven staande is veel belangrijker. ;)

wel even een puntje, de lucht uit, die wil je geïsoleerd hebben. ;)
(ook met maar 2-4 graden lucht uit van mijn ecolution geeft condens aan de buis.
dat gaat stiekem rap.
maar denk niet te moeilijk over de isolatie, fleese deken met wat tape is voldoende. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 03-08-2017 18:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De handleiding zit nu in m'n Onedrive, zou weer leesbaar moeten zijn :)
Straks kijk ik even naar het cop verhaal, hoe erg dat is hangt mede van het gebruik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 19:41:
De handleiding zit nu in m'n Onedrive, zou weer leesbaar moeten zijn :)
Straks kijk ik even naar het cop verhaal, hoe erg dat is hangt mede van het gebruik af.
ik krijg op: /docgaproduction/documents_e1c00311-0ad0-4502-a367-ae61e3b254f7/u0552909-not.CV3E
een : AccessDenied (in xml code)

oke werkt nu. ;)

ik hoop ook te kunnen zien wat jij ziet, dat praat/schrijft een stuk simpeler.

(ik denk zelf dat het cop verhaal wel mee valt, maar het moet niet gaan concurreren met de L/L warmtepompen, want daar van verwacht ik dat het slechter zal zijn en dan is heel je besparing zo weer weg. :-( )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog eens de handleiding gelinkt, werd kennelijk de vorige poging niet bijgewerkt :/
De cop is bij veel gebruik een factor, bij mij is het al winst als ik SWW met een cop van 3 maak.
Ik zie het als een mogelijkheid om het huis plaatselijk (extra) te verwarmen, dan hoeven de airco's niet langdurig volgas te draaien tot de verder gelegen kamers mee komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:18:
Nog eens de handleiding gelinkt, werd kennelijk de vorige poging niet bijgewerkt :/
De cop is bij veel gebruik een factor, bij mij is het al winst als ik SWW met een cop van 3 maak.
Ik zie het als een mogelijkheid om het huis plaatselijk (extra) te verwarmen, dan hoeven de airco's niet langdurig volgas te draaien tot de verder gelegen kamers mee komen :)
oke waar gaat het eigenlijk echt om.
de cop is maar een marketing getal, die word eigenlijk alleen gehaald als de situatie perfect is.

het gaat dus om dit verhaal (uit de folder van jouw type wp):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/warmtepompboiler.jpg
(ik ga even uit van een omgevingslucht van 5 graden.)
stel de boiler is net gevuld en dan gaat de warmtepomp verwarmen.
de warmtepomp maakt er 50 graden van met een cop van 4.
maar daarna maakt het elektra element met een cop van 1 er nog 62 graden van.
gemiddeld heb je dan een cop van +/-2,8.

tof, denk je dan, maar:
je pakt nu een douche en gebruikt maar +/-50liter van het warme water.
de boiler is dan maar afgekoeld naar 50 graden, en word dan weer opgewarmd met het elektra element naar 62 graden en weer met een cop van 1.
dit vreet je cop flink op, helaas.

doe je een bad vullen en maak je de boiler goed leeg, dan is het weer wel erg leuk.
op die momenten haal je dan wel een leuke cop.

dit alles maakt een warmtepomp boiler vaak een slechte tegen over sww verwarmen met gas.
(doe je dit toch al totaal met elektra, dan is het verhaal erg anders, zelfs een slechte cop is dan nog steeds leuk)

(ik schrijf het nu te zwart/wit, in werkelijkheid zitten daar extra programma's in de warmtepompboiler die er voor zorgen dat de warmtepomp toch vaker gebruikt worden. maar dat word me even te lastig om allemaal te schrijven. ;) )

nu wil je ook nog warmte er uit gaan halen om je huis te verwarmen.
maar als je dat doet met alleen het stukje van boven de 50 graden, dan verwarm je je huis niet met de warmtepomp maar met het elektra element en dus een cop van 1.
dan kun je nog beter je lucht/lucht warmtepompen extra veel laten draaien. ;)

dus hij is niet slecht, maar alleen als je hem juist kunt gebruiken is hij goed.
en dat hangt weer af van je persoonlijke gebruik en je aansluit methode.
keuzes, keuzes. ;)

edit:
oplossingen zijn er wel voor deze problemen, maar of het dan nog interessant is :?
stel het is mogenlijk deze warmtepompboiler zonder zijn elektra element te laten draaien. (check dat, ik weet het niet.)
en je hangt na de wamtepompboiler gewoon een elektra boiler die je hotfilt met de wamtepompboiler.
dan kun je zoveel wamte uit de wamtepomp boiler halen als je wil voor je verwarming. ;)

(ik denk alleen dat het dan veel interessanter is om gewoon een inventum ecolution combi 50 te pakken, zoveel duurder is die nu ook weer niet, zeker niet als je naar alle extra kosten gaat kijken die je hebt met dit systeem.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 04-08-2017 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Je kan toch instellen dat hij niet warmer dan 50 graden wordt?
Misschien dat hij wekelijks nog een keer 62 doet :)
Er staat trouwens ook in dat hij maar 110 liter met het element doet (water bovenin) en niet het hele vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
jep, dat is het stukje wat ik in mijn zwart/wit verhaal niet vertelde. (en er is nog meer.)

het voorbeeld is met 5 graden lucht in.
maar kijk ik in de grafiek dan zie ik dat hij niet hoger komt als 35 graden bij -5 graden.
dat lijkt mij weer een te lage temperatuur om te douchen. :-(
en dan gaat hij toch flink elektrische bij stoken als je het elektra element niet af (kunt?) sluit.

edit:
1. het is dus redelijkt te gebruiken voor de SWW. (+/-net zo duur als gas, maar goedkoper als elektra)
2. of gebruiken als verwarming. (als je de elektra element kunt afsluiten, niet kunnen vinden of dat werkt zoals je verwacht.)
maar niet voor beide doeleinde tegelijk te gebruiken.

3. of gebruiken als voorverwarm apparaat en een andere boiler te hotfillen.
dan kun je wel beide functies gebruiken.
( en dan is de vraag stop hij dan bij de -5 (of bij de 7 graden?) met werken? handleiding heeft het zelfs over een hogere temperatuur, niet echt duidelijk?
en dat kan dan weer beter met een ecolution b.v. die heeft ventilatie lucht dus werkt altijd door.)
meer als die 3 opties zijn er niet.

en dan heb je nog kosten, het hangt er van af hoe hij word geleverd. (welke onder delen krijg je er bij?)
stiekem heb je best wat dure slangetjes nodig en dempers om het een acceptabel geluids-niveau te houden.
(4 fex slangen en 2 dempings-buizen + dak door voer(extra dik) en je zit zo op een aantal honderd euro.)

[ Voor 59% gewijzigd door migjes op 04-08-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Alles is relatief, de Ecolution combi 50 kost ruim €3K en komt in de plaats van mijn super zuinige Itho ecofan.
Subsidie is €1700 of meer voor een zwaarder/duurder model maar toch even €1500 netto excl. installatie.
Daarbij is hij minstens zo log als een cvketel en moet hij ook op die plek komen omdat de Itho daar zit.
Of ik moet hem net als de wpboiler in dat kamertje zien te prutsen waardoor de mooie cijfertjes bij gebruik van warme ventilatie lucht een stuk slechter worden.
In het Ecolution topic zie ik dat verbruik tegenvalt en de oude versie levert maar 1,4kW warmte :/
Hij is trouwens ingericht op werken met een cvketel, gaat hij bij mij de airco's aansturen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
vergeet toch de ecolution, dat is mijn punt niet ;)
dat is maar een voorbeeld en verder totaal onbelangrijk.
(je berekening zuigt trouwens, prijzen kloppen niet. ;)
als je hem hier koopt dan kost hij maar 2750€ ex subsidie.
https://www.warmteservice...rming-Combi-50/p/85520050
subsidie is dan maar 1400€, of je moet er nog meer bij kopen. (er bestaat geen zwaarder model van het apparaat, lol subsidie goed lezen is lastig. ;) )
kosten rond de 1350€ met snoepsidie
je hebt dan wel meteen een pomp om de warmte rond te pompen en je hoeft dan alleen maar een aan/uit termostaat er aan te koppelen.
de flex slangen zitten er dan wel bij, maar weer geen dakdoorvoer.
dus de berekening is voor heel het project, niet voor een duur los onderdeel, kleine losse onderdelen heb je veel van nodig en zijn daar door het duurst.
maar goed vergeet hem.)

het gaat er om hoe wil je de warmtepomp boiler aansluiten?
welke optie en kan hij het wel zoals je bedenkt?

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 04-08-2017 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er staan 4 Ecolution combi 50 toestellen in de subsidielijst, wie leest er ook alweer niet goed? >:)
De oudste en kleinste heeft €1400 subsidie dus het verhaal is nog minder interessant.
Ik heb een mailtje gestuurd naar Esanico over hoe ze denken dat de cv ondersteuning gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:23:
Er staan 4 Ecolution combi 50 toestellen in de subsidielijst, wie leest er ook alweer niet goed? >:)
De oudste en kleinste heeft €1400 subsidie dus het verhaal is nog minder interessant.
Ik heb een mailtje gestuurd naar Esanico over hoe ze denken dat de cv ondersteuning gaat werken :)
jij gelooft een ambtenaar die subsidie geeft eerder als de fabrikant die ze maakt? 8)7

er bestaan maar 2 inventum ecolution modellen, de combi 50 en de solo.
https://www.inventum.com/nl/ventilatiewarmtepompen

voor de subsidie, zijn er meerdere uitbreidingen, maar ook flink duurdere kosten.
de "All - E Ecolution Combi50 (x kW) + boiler" serie
maar dat is een gewone inventum ecolution combi 50 + een boiler (+/-500€) + een 2-4-6kW elektrisch verwarmings-element (kosten weet ik zo snel niet, vond dat totaal niet interessant, dat zuigt mij te veel elektra of een cop killer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
migjes schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:37:
[...]

jij gelooft een ambtenaar die subsidie geeft eerder als de fabrikant die ze maakt? 8)7
De informatie komt niet uit het niets op die lijst, in dit geval dus wel? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:44:
[...]

De informatie komt niet uit het niets op die lijst, in dit geval dus wel? _O-
lol, zo iets.

fabrikant stelt de lijst niet samen, nog de ambtenaar.
de lijst word samen gesteld door de installateurs/aanvragers.
er is dus een installateur/aanvrager geweest die de ecolution combi 50 (van maar 1,4kW) gecombineerd heeft met 6kW elektra element + 3kW boiler.
tja dan heb je genoeg power om een huis volledig gas loos te maken.
maar laten we wel wezen, hoe stom kun je zijn om 9kW aan elektra element + 1,4kW aan warmte pomp te gaan lopen combineren 8)7
dat slurpt veel elektra en doet het warmtepomp principe totaal teniet. >:)
zal vast iemand zo dom zijn geweest en ik denk al te weten wie.
(waarschijnlijk een groot Nederlands bouwbedrijf die wel even geld scheppen wilde met wat NOM huisjes. >:)
klant geen gas betalen, maar stiekem een berg elektra nodig hebben, maar dat hoeft het bouwbedrijf niet te betalen. ;) )

dus pas erg op met wat er op die lijst staat, niet alles is even slim om te gebruiken.
dus ik zou die lijst negeren (of alleen maar gebruiken voor inspiratie) en gewoon bij fabrikanten gaan kijken.
maar ook daar oppassen geblazen, marketing is ook niet wat je zoekt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-08-2017 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Sharon kon er niets van zeggen, maar ze willen me volgende week wel bellen met het technische verhaal :)
Hopelijk begrijp ik die Belgische termen straks niet verkeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ok ik werd idd gebeld en heb uitgebreid met een techneut de mogelijkheden besproken.
Voor deze toepassing werd uiteraard meer inhoud geadviseerd en je hebt idd maar weinig extra nodig om het aan het werk te krijgen.
Voorstel was om de cvketel los te koppelen van het circuit en op die plaats komt een zuinige pomp.
Het expansievat en overdrukventiel kan je hergebruiken en de pomp stuur je met een thermostaat of zoals ik wil doen met domotica.
Duidelijk is dat ik alleen een paar radiators warm kan krijgen en niet het hele systeem.
Zo kan je in de winter een paar ruimtes verwarmen zodat ze in de ochtend aangenaam zijn en je niet hoeft te wachten tot de airco dit voor elkaar heeft (vol gas bedrijf beperken).
Voor mij telt het geluid zwaar mee, wellicht maak ik de boiler warm tot ik naar bed ga en laat ik de pomp een tijdje draaien voor ik opsta.
De lucht toe- en afvoer is nog een punt, een raamrooster is te weinig dus zal ik de dakdoorvoer dubbel moeten gebruiken.
Ik wacht nog even een antwoord via email af betreffende de communicatie module, ik denk dat dit extra is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn kleine wpbs (80-150 liter) die aan een dakdoorvoer van een hr-cvketel genoeg hebben.
Afbeeldingslocatie: https://www.e-novelec.fr/4091-13959-thickbox_default/edel-air-auer-80-100-ou-150-litres-chauffe-eau-thermodynamique-auer-.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hmm, ik heb de cv aan/afvoer natuurlijk over :)
Dit is een gecombineerde pijp van 2x 80mm en op het dak heb ik 180mm.
Voordeel is dat aan- en afvoer letterlijk gescheiden zijn als ik 2 dakdoorvoeren gebruik.
Nadeel is dat ik er mee door een muur moet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Weer wat info binnen, de comm module is iets van €200 extra, Havepe heeft hem voor €163 maar levert hem momenteel er bij zodat ze desondanks nog altijd €400 duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
ik krijg gewoon met mijn ecolution alle radiatoren warm in mijn hele huis.
(en die is minder krachtig.)
alleen de warmte is niet hoog genoeg voor de radiatoren om het huis voldoende te verwarmen.
dus de stelling:
Duidelijk is dat ik alleen een paar radiators warm kan krijgen en niet het hele systeem.
klopt niet helemaal. (of zou je anders moeten zien.)

om een radiator voldoende warmte te laten afgeven, heeft hij een hogere temperatuur nodig als wat je warmtepomp normaal kan leveren.
(en hoe hoger de temperatuur, de slechter de cop van de warmtepomp word. helaas.)
het beste kun je zoveel mogenlijk radiatoren open zetten, zodat de warmtepomp zo koud mogenlijk water krijgt.
en dan de warmtepomp zoveel mogenlijk uren laten draaien als je maar voor elkaar krijgt.
liefst heb je hem 24x7 draaien. (zolang je warmte nodig hebt natuurlijk, over verwarmen is niet nodig ;) )

de temperatuur waarbij je radiatoren warmte afgeven (en hoeveel) en je warmtepomp levert is allemaal wel berekenbaar.
maar ik heb daar de gegevens niet voor. ;)

@Proton_ zijn idee voor een kleinere warmtepomp boiler is wel heel gaaf zo met die luchtpijp van cv ketel.
maar pas op, je gasketel luchtpijp is eigenlijk een WTW unit.
met gas ketels is het erg tof dat je lucht word voor verwarmt door de rook gasen.
maar met een warmtepomp wil je dit absoluut niet. ;)
(dus die moet geïsoleerd worden intern, of vervangen voor een andere.)

het blijft wel een erg leuk plan, en hoop dat je het door zet.
er blijven wel flinke lastige beslissingen open staan. zoals:
welke aansluit methode:
of te wel, 1. gaat hij ook tapwater doen, of word hij alleen maar 2. pre-heater voor nog een boiler, of 3. alleen maar de cv.
elke methode heeft zo zijn voor en nadelen (perfectie bestaat niet). ;)
Zo kan je in de winter een paar ruimtes verwarmen zodat ze in de ochtend aangenaam zijn en je niet hoeft te wachten tot de airco dit voor elkaar heeft (vol gas bedrijf beperken).
ik vind dit ook nog niet zo een heel slim idee. (of ik begrijp je niet helemaal)
warmtepompen heb je het liefst 24x7 gewoon draaiden (zolang er warmte vraag is natuurlijk)
maar dan moet hij wel stil genoeg zijn. ;)
zoiets als dit helpt flink:
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505

maar ook om het aan te sluiten op de cv buizen wil je een ontkoppeling. zoiets dus:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/7884642/artikel.html
(geen idee of dit de juiste zijn, ik kreeg ze gewoon standaard mee geleverd met mijn ecolution ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kijk naar mijn huidige stookgedrag sinds ik de airco's heb.
Het komt er op neer dat beneden de temperatuur niet onder de 18 komt en boven stook ik naar behoefte.
Omdat een airco zo snel werkt hoeft hij niet aan te blijven en ondanks dat iedereen een L/W wp continu wil laten werken kies ik daar niet voor omdat ik de warmte boven maar af en toe nodig heb.
Misschien zit ik er naast, maar ik denk dat je 1 of 2 kleine kamers een boost kan geven met de wpboiler en dat de airco dan minder werk heeft (die start bij vorst met volle bak van 2kW) terwijl de boiler het op z'n sloffen doet met 660W :)

De praktijk moet uitwijzen hoe lang ik kan doen met 200 of 270 liter, volgens diverse tabellen is de plas water die ik verwarm niet zo groot (12kW aan radiators).
De extra spiraal in de Atlantic is 30kW, hoe ik dat moet vertalen naar overdracht op water weet ik niet maar mijn cvketel levert minder in een keer :P

De aansluiting van water en lucht ga ik nader bekijken, mechanische trilling niet overbrengen ben ik voor want ik ben nogal overgevoelig voor geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
het probleem is niet dat het continu moet laten werken, dat is alleen maar een keuze die vaak makkelijker is als niet te doen. ;)
(het systeem kan net zo goed werken, met een vrij hoge cop net zo als je lucht/lucht systeem.
juist geïnstalleerd is het nog stiller ook ;) )

het probleem (zoals ik al vaker schreef) is gewoon dat als je een beetje warmte uit de boiler haalt, dan haal je warmte er uit die met een cop van 1 is gemaakt, niet met een cop van 3 of 4.
warmtepompboiler doet maar verwarmen tot een 45- 55 graden afhankelijk van de lucht in temperatuur.
daar boven doet een elektra element het met een cop van 1.
tja dan kun je beter een elektra kacheltje kopen (is nog goedkoper ook) als moeilijk doen met een warmtepompboiler. 8)7

je moet een beslissing nemen hoe sluit je hem aan.
vul je het vat met tap water of vul je het vat met cv water?
doe je nog een voorverwarming van tap water of niet?
kan het elektra element ook gewoon uit?( legionella programma is ook een probleem wat je tegen komt.)
(hoe dat allemaal te doen stelt niks voor, dat is simpel op te lossen.)

welke je kiest maakt niet uit, alle methodes hebben hun voor en na delen. (maar geen enkel systeem is perfect ;) )
je hoeft alleen maar te zorgen dat de voordelen ook echt voor je werken. ;)
anders heb je een vrij zinloos project.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 14-08-2017 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
In de handleiding staat dat het element uitgeschakeld kan worden alsook het anti-legionella programma.
Verder kan je met timers bepalen wanneer hij actief mag zijn.
Ik ga uit van een warme boiler in de avond en die gebruik ik in de ochtend voor bijverwarmen.
Overdag mag hij hem weer opwarmen.
Als hij in een eigen kamertje komt dan kan de huidige 80l boiler blijven staan, deze kan met een kraan dicht.
Je hoeft dus geen cop 1 te gebruiken en af en toe het anti-legionella programma starten (1x per week).
Toen ik nog gas had stookte ik met 50 graden, ik ben benieuwd hoe snel de boiler koud is :P
De zuinige pompen zijn niet goedkoop zie ik, €149 ben je snel kwijt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Speedy-Andre
tja dan begrijp je nog steeds het probleem niet waarom dit een fout idee kan zijn.
leuk dat je het elektra element kunt uit schakelen en dus geen cop 1 verwarming hebt.
(dat is maar een extreem voorbeeld, ook zonder dat voorbeeld daalt de cop hard met die dingen.
zodra de temperatuur onder de 4 graden komt van lucht in, blijft er al niet veel meer van je cop over zodra je probeert 40 graden te maken. :-( )

wil je een beetje fatsoenlijke cop halen.
vul hem met CV water, gebruik de spiraal voor het tapwater voorverwarming van je huidige boiler.
(dus als hygiëne spiraal ;) )
bereken hoe groot je expansie vat dan moet zijn. (niet onbelangrijk!, lol)
gebruik hem dan als je hoofd verwarming en stook bij met je lucht/lucht.
(dan heb je te minste nog een fatsoenlijke hoeveelheid radiator vermogen om de warmte af te kunnen geven.)
dan kun je de boiler op een zo laag mogelijke temperatuur houden, dus nog een redelijke cop behalen.
(hoe lager de temperatuur de beter de cop. en zeker met dit soort matige warmte pompjes. ;) )

of gebruik hem waarvoor hij eigenlijk gemaakt is en vergeet de verwarmings-functie.
(dat is in ieder geval een heel stuk beter als je huidige boiler. ;) )

(uit eindelijk denk ik dat dit hele project gewoon duurder word als je denkt.
erg gevaarlijk om uit te gaan van goedkope onderdelen en dan gaan hacken en denken dat het goedkoper is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het hoeft niet allemaal in 1 keer klaar te zijn, ik kan beginnen met het gebruik zoals hij bedoeld is.
De extra spiraal roest (hopelijk :P ) niet als hij afgedopt is en kan ik later altijd nog gaan gebruiken.
Met die ervaring kan ik beoordelen of het zinvol is om de cv erbij te schroeven.
Leuk aan het apparaat is dat hij een hoop logt, ook stroomverbruik samen met (lucht) temperaturen :)
Ik ga eens vragen of ze hem alleen voor de deur neer plempen of dat hij ook naar de 1e etage kan :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Volgens mij is het zo dat als je de verwarmings pomp start dat dan de WPB vooral onder in het vat afkoelt, daar waar de spiraal zit. De warmtepomp zal starten en warmte naar de onderkant van de WPB transporteren (ook vanuit de bovenkant van de WPB doormiddel van het koudegas).

Instantaan bij het starten van de verwarmings pomp heb je dus even veel vermogen beschikbaar wat dan snel afneemt naar het vermogen van de WPB (gemiddeld 2kW ofzo). Als dit voldoende voor je is prima.

In mijn situatie zou ik hem parallel aansluiten op mijn cv ketel.
Tot 5 graden buiten kan de WPB het dan warm houden in huis met 35°C cv-water.
Onder 5 graden moet de brander van de cv-ketel aan.

Bij jou kunnen de L/L gewoon lekker altijd aan met dan in de achterblijvende ruimten de toevoeging van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 09:04:
Volgens mij is het zo dat als je de verwarmings pomp start dat dan de WPB vooral onder in het vat afkoelt, daar waar de spiraal zit. De warmtepomp zal starten en warmte naar de onderkant van de WPB transporteren (ook vanuit de bovenkant van de WPB doormiddel van het koudegas).

Instantaan bij het starten van de verwarmings pomp heb je dus even veel vermogen beschikbaar wat dan snel afneemt naar het vermogen van de WPB (gemiddeld 2kW ofzo). Als dit voldoende voor je is prima.

In mijn situatie zou ik hem parallel aansluiten op mijn cv ketel.
Tot 5 graden buiten kan de WPB het dan warm houden in huis met 35°C cv-water.
Onder 5 graden moet de brander van de cv-ketel aan.

Bij jou kunnen de L/L gewoon lekker altijd aan met dan in de achterblijvende ruimten de toevoeging van de radiatoren.
In de handleiding staat dat hij de cv kan aansturen bij bepaalde parameters, dus ik denk dat dat kan.
Als je hem parallel aan de cvketel zet dan heb je denk ik een extra pomp (en aansturing) nodig.

Ik wil ook eens bekijken of ik eventueel de luchtafvoer van de MV kan gebruiken als bron voor de wpboiler, de koppeling moet dan zodanig zijn dat de MV box normaal blijft werken.
Met domotica kan ik de MV box nu al besturen, bij vraag van de wpboiler zou hij dan harder mogen draaien.
Wellicht gebruik ik gewoon de cv pomp, die zit immers al in het cv circuit zodat ik geen capriolen uit hoef te halen om een andere pomp er tussen te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 17:26:
Dat hij niet aan de MV gekoppeld mag worden is waarschijnlijk omdat dan bij uitval MV-box er te weinig flow is. Als er parallel buitenlucht aangezogen kan worden dan zal er bij uitval MV-box alleen buitenlucht aangezogen worden.

Bij werkende MV-box zal er een mix zijn afhangelijk van de MV-box flow.
Is dan wel even lucht zijdig inregelen met lucht regel kleppen.
Hier ga ik eens verder op in :)
Mijn MV draait 24/7 en blaast de (warme) lucht standaard naar buiten.
Met een mengklep kan ik het combineren met lucht van buiten en eventueel uit de kamer waar hij staat.
De flow van 300 en 390 m3/uur is idd zonder buizen e.d. dus dat wordt in de praktijk wel wat lager.
Hierdoor kan de aangezogen lucht ruim boven 0 bljven en heb je als het goed is geen defrosts.
Dan nog bepalen hoe groot het zaakje wordt met een mengklep, de grootste wpboiler is 2m hoog :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-04 11:38
Had onderstaande in het verkeerde topic gepost, gaat over de Atlantec explorer 3:

Ben mezelf flink aan het inlezen en kwam deze Nederlandse shop tegen waar ook de subsidies met meldcodes worden genoemd maar niet echt heel goedkoop:
http://www.havepe.nl/nl/w...768875x840813655202523308

Met wat zoeken kwam ik deze Belgische leverancier tegen die veel goedkoper leverd en net over de grens zit:
Sint-Pauwels, België Link

ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS COZY €1396,80
ISDE-Subsidie 2017 (NL): 1250Euro (meldcode KA04983)

Netto onder de streep dus €146,- 8)7

In de handleiding zie ik iets raars, daar is de COP bij de 270L versie ineens bepaald bij 52,9 graden terwijl voor het energie label voor beide modellen en ook voor het 200L model in de handleiding op 54graden gebaseerd is.

Atlantic-Explorer-200L (Referentietemperatuur 54graden, zie handleiding hfds 5)
COP bij 20°C* (omgevingstemp.) 4.1
COP bij 7°C* (omgevingstemp.) 2.79 (L profiel)
Stroomverbruik bij gestabiliseerd regime 27watt (zie handleiding, bij 7graden omgevings temp?)
V40L 235L wamtewisselaar coil/340L (water tapwater van 40graden bij 54graden boiler temp, zie energielabel)

Atlantic-Explorer-270L (Referentietemperatuur 52,9graden, zie handleiding hfds 5)
COP bij 20°C* (omgevingstemp.) 4.3
COP bij 7°C* (omgevingstemp.) 2.84 (XL profiel)
Stroomverbruik bij gestabiliseerd regime 30watt (zie handleiding, bij 7graden omgevings temp?)
V40L 357L wamtewisselaar coil/364L (water tapwater van 40graden bij 54graden boiler temp, zie energielabel)

Je kan verschillende profielen en instellingen kiezen en tijdklokken instellen en ook een externe warmtebron aan en uit schakelen naast de warmtepomp en interne element.
Met ECO profiel gaat alleen onder de -5 graden het element aan en voor de rest alleen warmte pomp, temp in te stellen tussen de 50 en 54 graden, met 50graden is de COP iets beter dan die van vermeld van 54graden.

Werking tot -5 met de warmte pompen, daarna pakt het warmte element het over, je kan ook profielen kiezen waarbij die eerder inspringt om voldoende warm water te waarborgen.

Zit ook een PV relais op zodat je geforceerd kan wamen tot 62 graden met de warmte pomp als je PV overschot heb.

Warmtepomp heeft een legionella programma dat je op 62 kan laten werken op alleen de pomp zelf zonder het warmte element.

Extra info:
Fabrikant info: Atlantic-Explorer-200L/270L (zie downloads voor energie label_
Brochure van 200L/270L
Handleiding Atlantic Explorer 270L

Alleen lijkt de ketel wel wat herrie te maken, maar ik denk dat als ik er een MDF kast met isolatie omheen maak dat dit ook wel aardig gedempt word en ook het standby verbruik aardig naar beneden brengt.
Mogelijk kan er met kunststof koppelingen/buizen ook op uitstraal verliezen bespaard worden.

Met deze subsidies kan je er zelfs 2 kopen en achterelkaar koppelen (eventueel op 50 graden zetten voor een hogere COP)
Met spiraal wisselaar de CV erdoor laten pompen als LTV.
Tijdklok erop zodat je 's nachts geen herrie hebt en in de winter is het overdag doorgaans een stuk minder koud = hogere COP; met 2 vaten heb je aardig wat capaciteit om in een goed geïsoleerd huis watt te overbruggen.
In de zomer bypass je de 1e warmtepomp en trekt de stekker eruit (af en toe ff aanzetten zodat de pomp niet vastloopt)

Misschien is er ook wat mogelijk met 3-weg kleppen achter een relais om te kunnen switchen tussen binnen en buitenlucht om in de zomer te kunnen koelen.
Als iemand hier mooie kleppen voor gevonden heeft dan ben ik benieuwd want ik heb wat moeite met het vinden op google.

Genoeg om te knutselen en te puzzelen iig. ik ga er nog even over puzzelen, dromen en passen en meten of het op mijn zolder past en hoe ik die dingen überhaupt op zolder krijg (100kg per stuk :o ) zijn er mensen die ervaring hebben met deze dingen een trap op slepen/hijsen/tillen?

Ook ben ik nog aan t kijken voor mogelijkheden met LL en LW warmtepompen enzo maar de investering/subsidie verhouding is extreem hoog bij warmtepompboilers.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LsHifV058lwbvTTwlIoW1oy2/medium.jpg

Daar heb ik wel ervaring mee, o.a. de airco's kreeg ik zo in m'n uppie de trap op :9
Spanband er omheen en je hoeft het ding alleen een beetje te sturen.
Het ding op de trap krijgen voor je begint is wel een interessant klusje :+

Hoe groot de doos is weet ik niet, maar dat kan problemen geven als je een draai in de trap hebt.
Ik heb contact met Esanico gehad over het aansluiten van de cv op de extra spiraal en ik ga nog vragen of de vervoerder eventueel een trap op wil met het ding :)

• Lennart_1337
Ik was je al voor:

esanico:
Beste,

Het transport wordt uitgevoerd door een transportdienst voor grote artikelen. De levering is standaard tot de eerste deur op de begane grond, of zo ver de transporteur met de standaard losmiddelen kan komen. Hij is niet bevoegd om een product uit te laden, op te heffen en/of op de juiste plaats te zetten. De chauffeur is enkel verzekerd voor het transporteren en leveren van artikelen. Omwille van die reden kan hij hetgeen u vermeldde in uw mail niet uitvoeren. Wij raden steeds aan aan onze klanten om voldoende mankracht te voorzien.

Hopend u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groeten,
Helaas moet ik 2x een 180graden trap op dus dat wordt even vogelen, met een lier krijg ik dat niet in 1x voor elkaar zonder alles te slopen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/regelklep_5_3_1.jpg

Regelklep Ø 160mm met motorstoel voor montage servomotor - luchtdicht €27,- :)

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/regelklep_1_4.jpg

Regelklep Ø 160mm - handbediend €17,-

• Lennart_1337
Dat ziet er goed uit, zijn er ook andere diameters?, welke zaak heb jij deze gezien?
Moet wel allemaal goed geïsoleerd worden i.v.m. condens.

Nu nog op zoek naar een servo motor en de aansturing uitvogelen.

Beetje jammer dat de COZY bediening/uitlezen statistieken alleen via een app werkt en waarschijnlijk niet via een API te benaderen is (dus dat is over 5 jaar misschien wel klaar), ook is er een bridge van ~200,- nodig.
Lennart: Werkt COZY alleen via een app of kan je die ook met de computer (via een site/portal) bedienen?
esanico: Deze technologie is enkel bedienbaar via een app en dus enkel met smartphone of tablet.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Komt hier vandaan die kleppen :)

Ik heb nog de vraag gesteld of de warmtepomp los van het vat geschroefd kan worden, in principe zit het regeldeel bij de warmtepomp en misschien een paar sensors met bedrading in het vat.
Dat zou hem al een stuk kleiner en lichter maken :)

[edit]
Bij Havepe.nl
ATLANTIC COZYTOUCH MONITORING
€ 162,75 INCL. BTW

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 17-08-2017 17:12 ]

• Lennart_1337
Dankje, 97,- voor een servo motor is nog aardig aan de prijs...
Zeker als ik er 2 nodig heb per boiler en ik overweeg om 2 boilers te kopen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoewel het idd wat kost vind ik ze niet duur, elders kom ik daar niet aan of je krijgt er import tax bij.
4nm heb je wel nodig want er moet veel lucht doorheen (inhoud van een huis per uur) en met 2 het dubbele :+
Omdat ik binnen niet hoef te koelen is eentje op de inlaat wel genoeg.
Ik kan eventueel op het dak een koppeling met de MV uitlaat proberen te maken, dan hoef ik nog geen meter te overbruggen en zit ik binnen niet met een gat door een muuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Zq2Y3jVdl4cun2GhmZhahmM/medium.jpg

De steen ligt op de nu overbodige cvpijp, de zwarte uitlaat is van de MV en het ijzeren geval komt in een kamer naast het cvhok uit.
Ik denk dat de zwarte kop los kan en dat de koppeling niet lekdicht wordt is geen probleem, eerder een voordeel omdat ik de MV niet extra wil belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat demonteren van de warmtepomp schijnt niet goed voor de garantie te zijn :+
Ik ben wel benieuwd wat die Cozytouch module precies doet, hij communiceert draadloos met de boiler.
Ik lees elders: Works with IO-Homecontrol protocol |:(
Dat is een gesloten Somfy systeem :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Cozytouch wordt hem dan niet, kies juist bewust om met de komende rolluiken niet opgezadeld te zitten met IO-Homecontrol. Ik ga liever voor betrouwbaar bedraad en dan met Z-Wave bediening (Fibaro Rolluik Module 2)
Alleen via een app kunnen bedienen vind ik een beetje jammer en kan er dan alsnog niks mee op domotica gebied, dan kan ik beter het energie verbruik van het schermpje aflezen en bijv. fibaro plugs gebruiken voor het opgenomen vermogen inzichtelijk te maken voor domotica.
Op het scherm is af te lezen:
Weergeven stroomverbruik: Dit laat het visualiseren toe van het energieverbruik in kW/h, van de laatste dagen, de laatste maanden en van de vorige jaren
Het is mij niet duidelijk wat COZY meer kan dan dat je op het appareraat zelf kan instellen en uitlezen behalve dat je dit dan ook beneden of op vakantie kan doen.

Je hebt idd. gelijk, ik kan ook met 2 kleppen af want 1 warmpepomp koelt binnen ook genoeg en kan ook de 2 pompen op 1 in en 1 uitlaat laten samenkomen zodat ik niet met 6 pijpen op het dak zit samen met de balans-WTW.
De balans WTW koppelen vind ik wel tricky dus doe ik liever niet.

De pomp van de boiler schroeven lijkt me niet te doen aangezien de warmtewisselaar met het koelgas in de wanden van het vat zit; beetje als de radiator van de achterkant van een koelkast willen demonteren.

Heb nog wel een beetje een horror scenario dat ik zometeen 2 boilers heb staan in de woonkamer die ik niet boven krijg met alle hijs perikelen en draaiende trap.
Kan dan gelijk naar de subsidie fluiten zodat ik ineens 2500,- teruggezet wordt en de WAF is denk ik te laag om ze in de woonkamer neer te zetten en in bedrijf te nemen :P

Ben benieuwd wat de COP is bij 0 en -5 graden aanvoer en opwarmen van water naar 50graden, den dat ik in de parameters dan gelijk het electrische spiraal uitzet.
De dagen dat het 24uur lang kouder dan -5 is zijn er eigenlijk niet dus dat is het hele jaar door warm water en CV ondersteuning als ik maar overdag opwarm op de warmste uren.
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2016

Als ik het goed is begrijp ik dat je de MV wil koppelen om een hogere COP te halen en dat je dit losjes wil verbinden zodat hij mengt met buitenlucht en alleen maar buitenlucht pakt als de MV uitstaat?

Als je een meter buis buitenom koppelt heb je wel kans dat de lucht flink afkoelt en dit doet het voordeel weer tekort, ook wil je niet dat er condens water in de slang gaat aanvriezen op de horizontale stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Als ik minder ingewikkeld op het dak wil doen dan moet hij in het cvhok komen.
Daar heb ik de MV zitten en de cv pijp naar het dak.
Omdat het zo'n hoog apparaat is staat hij wel enorm in de weg, de 80l boiler is maar 1m hoog en die zal daar weg moeten denk ik want het cvhok is maar 100 bij 180cm :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miniman7
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-11-2023
Goed te zien dat de atlantic explorer zo goedkoop is.
Moet hij voor de subsidie niet in Nederland aangekocht zijn?

Wat me verbaast, er is niet een installateur die zo slim is om deze unit in combinatie met een zonnecollector aan te bieden.

Lijkt me een beste set:
Vacuümbuis met 8 buizen
Pompje erbij
Atlanitc Explorer erop
Dubbele zuinigheid!

Bovendien krijg je dan subsidie op subsidie: 1700 voor de warmtepomp en ongeveer 580 voor de vacuumbuizen
Dat lijkt helemaal een ultieme bespaarset.

Welke installateur is zo vindingrijk deze subsidie aan te vragen als meldcode? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik weet niet waar je kijkt, maar de Atlantic heeft €1250 subsidie, nog steeds erg leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
Is er al iemand die hier besteld heeft?
https://www.esanico.be/nl...nergie/warmtepompboilers/
Ben benieuwd naar de ervaringen.

@Speedy-Andre Ik zag dat jij contact hebt gehad over technische details, met wie had jij gesproken over de atlantic explorer V3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik sprak eerst met Sharon die de emails beantwoordde, vervolgens een meneer die ik vrij lastig kon verstaan maar wel mogelijkheden zag :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloekie
@Speedy-Andre En van welke firma was deze persoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Esanico, die heeft de beste prijs momenteel :)
Belgisch dus en dat is niet altijd even goed te volgen met hun jargon :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Lennart_1337 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:50:
Had onderstaande in het verkeerde topic gepost, gaat over de Atlantec explorer 3:

Ben mezelf flink aan het inlezen en kwam deze Nederlandse shop tegen waar ook de subsidies met meldcodes worden genoemd maar niet echt heel goedkoop:
http://www.havepe.nl/nl/w...768875x840813655202523308

Met wat zoeken kwam ik deze Belgische leverancier tegen die veel goedkoper leverd en net over de grens zit:
Sint-Pauwels, België Link

ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS COZY €1396,80
ISDE-Subsidie 2017 (NL): 1250Euro (meldcode KA04983)

Netto onder de streep dus €146,- 8)7

In de handleiding zie ik iets raars, daar is de COP bij de 270L versie ineens bepaald bij 52,9 graden terwijl voor het energie label voor beide modellen en ook voor het 200L model in de handleiding op 54graden gebaseerd is.

Atlantic-Explorer-200L (Referentietemperatuur 54graden, zie handleiding hfds 5)
COP bij 20°C* (omgevingstemp.) 4.1
COP bij 7°C* (omgevingstemp.) 2.79 (L profiel)
Stroomverbruik bij gestabiliseerd regime 27watt (zie handleiding, bij 7graden omgevings temp?)
V40L 235L wamtewisselaar coil/340L (water tapwater van 40graden bij 54graden boiler temp, zie energielabel)

Atlantic-Explorer-270L (Referentietemperatuur 52,9graden, zie handleiding hfds 5)
COP bij 20°C* (omgevingstemp.) 4.3
COP bij 7°C* (omgevingstemp.) 2.84 (XL profiel)
Stroomverbruik bij gestabiliseerd regime 30watt (zie handleiding, bij 7graden omgevings temp?)
V40L 357L wamtewisselaar coil/364L (water tapwater van 40graden bij 54graden boiler temp, zie energielabel)

Je kan verschillende profielen en instellingen kiezen en tijdklokken instellen en ook een externe warmtebron aan en uit schakelen naast de warmtepomp en interne element.
Met ECO profiel gaat alleen onder de -5 graden het element aan en voor de rest alleen warmte pomp, temp in te stellen tussen de 50 en 54 graden, met 50graden is de COP iets beter dan die van vermeld van 54graden.

Werking tot -5 met de warmte pompen, daarna pakt het warmte element het over, je kan ook profielen kiezen waarbij die eerder inspringt om voldoende warm water te waarborgen.

Zit ook een PV relais op zodat je geforceerd kan wamen tot 62 graden met de warmte pomp als je PV overschot heb.

Warmtepomp heeft een legionella programma dat je op 62 kan laten werken op alleen de pomp zelf zonder het warmte element.

Extra info:
Fabrikant info: Atlantic-Explorer-200L/270L (zie downloads voor energie label_
Brochure van 200L/270L
Handleiding Atlantic Explorer 270L

Alleen lijkt de ketel wel wat herrie te maken, maar ik denk dat als ik er een MDF kast met isolatie omheen maak dat dit ook wel aardig gedempt word en ook het standby verbruik aardig naar beneden brengt.
Mogelijk kan er met kunststof koppelingen/buizen ook op uitstraal verliezen bespaard worden.

Met deze subsidies kan je er zelfs 2 kopen en achterelkaar koppelen (eventueel op 50 graden zetten voor een hogere COP)
Met spiraal wisselaar de CV erdoor laten pompen als LTV.
Tijdklok erop zodat je 's nachts geen herrie hebt en in de winter is het overdag doorgaans een stuk minder koud = hogere COP; met 2 vaten heb je aardig wat capaciteit om in een goed geïsoleerd huis watt te overbruggen.
In de zomer bypass je de 1e warmtepomp en trekt de stekker eruit (af en toe ff aanzetten zodat de pomp niet vastloopt)

Misschien is er ook wat mogelijk met 3-weg kleppen achter een relais om te kunnen switchen tussen binnen en buitenlucht om in de zomer te kunnen koelen.
Als iemand hier mooie kleppen voor gevonden heeft dan ben ik benieuwd want ik heb wat moeite met het vinden op google.

Genoeg om te knutselen en te puzzelen iig. ik ga er nog even over puzzelen, dromen en passen en meten of het op mijn zolder past en hoe ik die dingen überhaupt op zolder krijg (100kg per stuk :o ) zijn er mensen die ervaring hebben met deze dingen een trap op slepen/hijsen/tillen?

Ook ben ik nog aan t kijken voor mogelijkheden met LL en LW warmtepompen enzo maar de investering/subsidie verhouding is extreem hoog bij warmtepompboilers.
toon volledige bericht
Wat een mooie vondst!! _/-\o_ Ik beb ook interesse. Heb jij of iemand hem al gekocht?
Hij weegt net zo veel als een miele wasmachine. Die zetten we altijd met zijn 3e boven. tree voor tree omhoog. Dus moet lukken.
Sluit je hem aan op ventilatie lucht?

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-04 08:03
Dit is inderdaad een mooie prijs.
Wat worden we in NL toch getild met de prijzen op alles waar het label warmtepomp ophangt...
Het merk maakt eigenlijk niet uit, en het hoeft niet eens van ver te komen.
Die vaillant warmtepomp is ook wel mooi geprijst.

Ik had de wp boiler eigenlijk afgeschreven maar zo word thet toch wel weer leuk :+
Volg jullie ervaringen voorlopig even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13
Speedy-Andre schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 16:32:
[afbeelding]

Regelklep Ø 160mm met motorstoel voor montage servomotor - luchtdicht €27,- :)

[afbeelding]

Regelklep Ø 160mm - handbediend €17,-
of deze motor https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.YQKl32

of deze klep https://www.aliexpress.co...010608.0.0.2a8cacd56QezFi

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-04 14:47
Heeft iemand al ervaring met een wp boiler inzetten als (bij) verwarming voor de cv?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Wodan89 schreef op zaterdag 18 november 2017 @ 11:11:
Heeft iemand al ervaring met een wp boiler inzetten als (bij) verwarming voor de cv?
Nee, nog steeds niet :+
Inmiddels heb ik (ook) interesse in een ventilatie WTW, die is niet echt verenigbaar met een wpboiler :P
Opvallend in de handleiding van de Atlantic:

5. Verboden configuraties
• Waterverwarmers die lucht aanzuigen uit een verwarmde ruimte.
• Aansluiting op de mechanische ventilatie.
• Aansluiting op de ruimte onder het dak.
• Mantel op de buitenlucht bij de aanzuiging en uitblazen van koele lucht binnen.
• Aansluiten op een zonneschouw.
• Waterverwarmer in een ruimte met daarin geïnstalleerd een verwarmingsketel met natuurlijke trek en
luchtkanaal op extern met alleen een enkele afvoer.
• Aansluiting apparaat op ventilatie van een droogkast.
• Installatie in een stoffige ruimte.
• Aanzuigen van lucht verontreinigd met oplosmiddelen of explosieve materialen.
• Aansluiten op afzuigkappen die vette of vervuilde lucht afzuigen.
• Installatie in een ruimte waar het kan vriezen.
• Voorwerpen geplaatst bovenop de waterverwarmer.

Altijd leuk om bijzondere termen te zien zoals de zonneschoorsteen :9
Dat blijkt een passieve manier te zijn om stralingswarmte van de zon op te vangen, een zonnecollector maar dan een met lucht :)

De wpboiler heeft een flinke hoeveelheid lucht nodig, een ongewenst effect is dat je de aangezogen lucht naar buiten afvoert.
Althans, als je die lucht wil hergebruiken om de warmte in huis te houden (WTW).
In mijn situatie zou ik dan de lucht uit de kamer moeten aanzuigen waar de wpboiler staat en kan ik de koude lucht alleen afvoeren.
Deze kamer wordt niet verwarmd en kan alleen lucht uit een raamrooster betrekken (en misschien een beetje via de deur).
Met nog geen 3x3m is dit een kleine kamer en zal de lucht snel afkoelen als die alleen van buiten komt.
Het 200 liter model heeft 8 uur nodig en de 270 liter bijna 11 uur om het water op te warmen.
Reken maar uit hoeveel lucht er nodig is en waar dit vandaan gaat komen :)

Gebruik je het apparaat ook nog voor cv ondersteuning, dan zal hij zeer regelmatig in werking zijn.
Dit soort praktische dingen is wat me vooralsnog weerhoudt van een aankoop, ik weet gewoon niet welk effect het zal hebben op de luchthuishouding en hoeveel energie dit kost ...
De COP is 2,8 bij 7 graden lucht toevoer en dat valt me nog mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik ben aan het onderzoeken of ik toch dit jaar de stap nog kan zetten om 2 van deze warmtepomp boilers aan te schaffen naast alle werkzaamheden die bij het "Zeer energiezuinig pakket eigenaar-bewoners" subsidie al heb lopen en moet afronden.

Heb het RVO gevraagd met de explicite vragen of aanschaffen van 2 wamtepompboilers en de aanschaf in het buitenland een reden zijn om geen subsidie uit te keren.

Want voor het geld is het een inkoppertje maar dan moet ik het qua werkzaamheden en financiën wel rond krijgen...

Zijn de definitieve energie belastingen voor 2018 eigenlijk al bekend?, hoorde dat gas zwaarder en elektra minder zwaar wordt belast, daardoor verschuift het kantelpunt van warmtepompen ook naar een lagere COP

Kwam net het volgende tegen maar weet niet of het klopt en of alle belastingen meegenomen zijn:
https://goedkopeenergieengas.nl/energie/energiebelasting/

Gas:
2017 € 0,25244
2018 € 0,28244

Elek:
2017 € 0,1013
2018 € 0,0941

Heeft iemand al het kantelpunt van de COP in 2018 berekend met de nu beschikbare energie en belasting prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kantelpunt cop hangt af van wat nu je SWW bron is, ik kan met m`n boiler alleen maar vooruit gaan :P
De belasting is nog even geen punt voor mij omdat ik neggie denk te zijn over een jaar.

Hoewel het niet eenvoudig is vraag ik me af of ik een klein WTW toestel zou kunnen gebruiken om voorverwarmde lucht aan te bieden, eventueel gemengd met buitenlucht maar dat doet de WTW normaal al.
Voordeel voor mij zou zijn dat ik de lucht die ik nu het huis uit blaas kan gebruiken om de cop van de wpboiler hoog te houden.
Deze WTW zou dan alleen moeten draaien als de wpboiler actief is en dan is het bijverwarmen ook weer interessanter door het hogere rendement (als het verbruik tenminste opweegt tegen de cop winst).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lennart_1337
Ik heb zojuist het geld overgemaakt voor 2x ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 200FS COZY met spiraal.
Kosten per stuk incl. btw: €1437,08 en gratis levering (omdat ik er 2 besteld heb)

De huidige CV is voor tapwater niet meer geschikt; als ik nu de douche al zacht zet dan zit ik op de tapdrempel waarbij we af en toe koud water krijgen en met de douche WTW wordt dit zometeen alleen nog maar erger.

Ik wil voor deze gaan, deze heeft de beste prestatie van de merken die ik vergeleken heb en ook de goedkoopste die ik kon vinden:
Q-Blue (voorheen Heitech) QB1-21C
Kiwa certificaat

Als ik alles netjes aansluit en isoleer dan zou ik in het beste geval nog maar 35% energie nodig hebben voor dezelfde SWW warmtebehoefte.
Dus er moet een boiler komen en heb er in de zomer gratis airco bij als ik met kleppen ga hobby-en.

Nu twijfel ik of de beide boilers parallel of serieel aansluit voor SWW.
Parallel heeft als voordeel dat beide pompen tegelijk aanslaan en daardoor beide de last op zich nemen.
Als ik ze serieel aansluit dan zal de eerste boiler vaker aanslaan maar heb ik wel langer warmwater uit het 2e vat zonder dat dit zich met het koudere water uit het eerste vat gaat mengen.

De 2x 1,2m2 warmtewisselaar wil voor CV ondersteuning gebruiken, ben hiervoor oook naar een pomp aan het kijken, deze moet ik dan met een thermostaat gaan schakelen en moet ook genoeg capaciteit hebben als ik ooit vloerverwarming aan ga leggen op de gehele beneden verdieping, moet me nog verdiepen in berekeningen hiervoor; denk dat het 1 van onderstaande pompen gaat worden maar weet niet hoe die zich gedragen als ze op autoadapt staan en dan aan en uit gezet worden:
Grundfos ALPHA2 circulatiepompen

Verder komen er nog de volgende kosten bij:

WATTS VEILIGHEIDSGROEP 3/4MF INOX HORIZONTAAL
Bijgeleverd is een overdruk beveiliging zonder keerklep, deze is voor de Franse markt maar in België (en denk ook NL) moet die keerklep in de veiligheidsgroep ingebouwd zijn.
nu kan je voor 7,- zo'n blauwe wasmachine kraan met ingebouwde keerklep gebruiken maar als de boiler aangaat en het water gaat uitzetten dan gaat de beveiliging pas bij 7bar open/lekken, dus dan moet de leiding tussen de boiler en kraan dit ook aankunnen. Mocht dit ooit fout gaan dan loopt je boiler leeg + de waterleiding spuit dan tot de hoofdkraan dicht gaat dus ik heb dit risico niet genomen.

BURGERHOUT ALUMINIUM VENTILATIE DAKDOORVOER 200MM ZWART 400452678
Er is natuurlijk lucht van buiten nodig en de lucht moet ook weer terug naar buiten, dus 2 geïsoleerde dakdoorvoeren nodig. Bovenstaande is de goedkoopste die ik kon vinden van 200mm.
Deze wil ik splitten zodat beide WP-boilerers de in en uitgaande pijp delen.
Op de WP-boilers is 160mm de aansluitmaat, van 160mm naar 200m geeft 1,56x meer lucht bij dezelfde stroomsnelheid dus denk dat beide pompen ook tegelijk hier doorheen kunnen blazen.
Heb nagevraagd bij burgerhout maar hij is niet in te korten, maar denk dat dat meer met de garantie te maken heeft; toch zal er in mijn geval wel een stukje af moeten... dat word dus hobby-en en hoop dat het een beetje te doen is.

WTW HR Loodslab / loodpan voor dakdoorvoer 200mm 1 t/m 60 graden
Bij de dakdoorvoer horen ook loodslabben of dakdoorvoerpannen, deze zijn ook flink prijzig helaas...
Ik twijfel nog tussen een doorvoerpan en loodslab...

Mochten mensen nog goede tips hebben of ergens goedkopere leveranciers zien dan houd ik mij aanbevolen.

Ook speelt nog het idee om een Snorkel van de kruipruimte naar de kruipruimte naar de zolder te maken met geïsoleerde pijp en daarmee de COP bij zeer lage temperaturen en de afschakel temperatuur van -5 wat te boosten met de 48m2 grondwarmte die in de kruipruimte vrijkomt, dit scheelt namelijk wel een paar graden met buiten.

Maar ik weet niet of dit nog merkbaar zal zijn als de WP-boiler grote hoeveelheden lucht aanzuigt en weet niet of de extra 6 meter aanzuigbuis de winst weer te niet doet doordat de ventilator harder moet werken en minder debiet heeft door de toegenomen weerstand.

[ Voor 7% gewijzigd door Lennart_1337 op 07-12-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 05:56
Erg interessant, ik wil eigenlijk hetzelfde doen. Ik hou dit topic even in de gaten. Eerst nog een L/L warmtepomp op zolder (die staat al in de planning, op de begane grond hangt al een L/L warmtepomp).

Waarom wil je trouwens een mengventiel voor ingaande lucht? Waarom niet gewoon een T-stuk waaraan zowel de uitgang van je MV, huidige uitgaande dakdoorvoer van je MV en de ingaande buis van je WPB aangesloten zijn? Als je WPB dan meer lucht nodig heeft dan je MV levert draait gewoon de luchtrichting van je dakdoorvoer om.

De uitgaande lucht van je WPB krijgt dan zijn eigen uitgang naar buiten via een eigen dakdoorvoer.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
Hoi robkds, ik weet niet of je op mij of André of mij reageerde (of beide)
Ik ga een balans-WTW plaatsen dus de uitgaande lucht is ook koud en wil de balans niet verstoren.
Daarom 2 pijpen voor de balans-WTW en 2 aparte pijpen voor de wp-boilers

Naar LL-wp zat ik ook te kijken maar daar zorgt het ophangen voor een binnenunit voor problemen qua ruimte, maar met alle isolatie maatregelen ga ik het met 2 wp-boilers + balans-WTW en douche-WTW wel redden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Hey Lennart, mooi dat je ze besteld hebt. Heb je ze inmiddels al binnen?
Ik zit nog te twijfelen. Ik wil dan de 270 liter. versie nemen. Maar bij mij is het veel aansluit werk voor relatief weinig besparing..+ Inleveren ruimte in garage enz.

Lucht van of naar ondervloer zat ik ook over te denken. Is geen verboden configuratie?

Dit is wellicht van belang voor de andere twijfelaars onder ons:
"Per 1 januari 2018 moet de aanvrager een bewijs aanleveren dat de apparaten geïnstalleerd zijn door een deskundige installateur. Dit bewijs kan bijvoorbeeld een factuur van een installateur of aannemer zijn"

https://www.rvo.nl/subsid...aarden-isde-particulieren

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

• Lennart_1337
Dat is een goede vondst, gelukkig val ik nog in de oude regeling.

Het aanzuigen van kruipruimte lucht (naar zolder) wordt wel lastiger als ik dacht want de gas en elektra aanvoer leidingen zitten in de weg. Ik moet ook nog de douche-WTW afvoer erlangs laten lopen en dan past er geen andere dikke buis meer bij, heb ook getwijfeld om 2 of 3 dunnere flexibele buizen te nemen maar dan kom ik denk niet aan het benodigde debiet en geeft het teveel weerstand wat ook niet goed is voor het verbruik.
Ook kom ik nooit meer ergens bij en alle lucht leidingen moeten geïsoleerd worden i.v.m. condens. en stralen ook veel kou uit dus denk dat ik er meer problemen mee opzoek dan dat het gaat opleveren.

Ik gebruik nu ~450m3 per jaar voor SWW/verwarming/koken denk dat met de douche-WTW en balans-WTW en extra isolatie door Ug0,6 glas en kunststof kozijnen, betere vloer en muur isolatie naar 200m3 ga of daar het elek. equivalent van, dat is 1800kw/h, ze schermen met een cop van 2,8 bij 7 graden; als ik dan grof een schatting maak dus denk dat ik ~900kw/h verbruik + 473kw/h voor stilstand verliezen (27w/h per boiler), deze probeer ik met isoleren nog verder omlaag te brengen'

Over een tijdje geef ik weer een update, graag verdere vragen even via PM

[ Voor 18% gewijzigd door Lennart_1337 op 14-12-2017 12:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Yes, hij de warmtepomp boiler is besteld een 200 liter Atlantic met extra spiraal. :)

Ik zou de WPB eerst helemaal niet gaan plaatsen en heb toen een E boiler gekocht, maar toen ik las dat de subsidie regeltjes maar weer eens verandert gaan worden er toch maar een besteld. Voor een netto prijs van minder dan 250 euro kan ik me geen buil vallen. ;)

De oude CV pijp is nog aanwezig 150mm, Gavo-rooster met een opening naar buiten is er nog, alleen weer even toegankelijk maken, waterleiding met wat kranen installeren, wat sterke mannen om hem via een spiltrap om hoog te werken en volgend jaar draaien met de hap. :Y

Edit:

Net de bevestiging ontvangen, levering 21 december 2017. oOo
En hij is binnen. :)B >>> :)F

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 21-12-2017 18:37 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eens aan, nu al 3 Atlantics die een plek gaan krijgen :)
Ik kan het nog snel proberen, maar het blijft een groot en zwaar onding in mijn stampvolle huis :/

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:09:
Ik kan het nog snel proberen, maar het blijft een groot en zwaar onding in mijn stampvolle huis :/
Zo dacht ik er ook over, geen plaats via spiltrappen om hoog weer een hoop werk.

Maar als dan de spelregels veranderen, is de keuze niet zo moeilijk.

Het leiding werk zit al op zijn plaats met een E-boiler er aan, nu dus nog wat kranen er tussen, gebruik maken van de oude dubbele afzuiging/cv pijp en dan stiekem wat lucht mee pakken van de afzuiging.

Voor het omhoog werken heb ik een touwtakeltje gekocht voor 11 euro en 30 meter paracord.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 21-12-2017 22:39 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:09:
Die Belg heeft het er maar druk mee, zo tegen het eind van het (subsidie) jaar...(zonder de extra installateurs kosten)
Uit betrouwbare bron en zolang de voorraad strekt ;)
Die ollanders ook O-)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2017 22:44 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Methamorphosis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-04 22:58
Haha klopt, heb de man ook aan de telefoon gehad. hij was er erg druk mee! :+ :9
Hier vandaag ook een atlantic explorer 3 binnengekomen. :*) :D

Nu gaat het warm water nog via de cv ketel, de bedoeling is om de warmtepompboiler er naast te zetten en deze het volledig te laten overnemen.
Nu wil ik de cv ketel als backup aangesloten houden, dit is toch gewoon een kwestie van een afsluiter op de warm water leiding direct na de cv ketel :?
En dan een t stuk na de afsluiter met een leiding naar de boiler. Kan dit met legionella?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Methamorphosis schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:20:
Haha klopt, heb de man ook aan de telefoon gehad. hij was er erg druk mee! :+ :9

Nu gaat het warm water nog via de cv ketel, de bedoeling is om de warmtepompboiler er naast te zetten en deze het volledig te laten overnemen.
Nu wil ik de cv ketel als backup aangesloten houden, dit is toch gewoon een kwestie van een afsluiter op de warm water leiding direct na de cv ketel :?
En dan een t stuk na de afsluiter met een leiding naar de boiler. Kan dit met legionella?
Tjonge, wat heb ik gedaan met dit topic :*) :D
Ik heb het met de cv destijds simpel gehouden, idd kraantje op de cv warmwater leiding en een op de boiler met t-stuk naar de afnemers.
Dan nog de overstort van de cv dubbel gebruikt aangezien de cvketel bij mij voorgoed overbodig is.
Inmiddels denk ik er aan om dat kreng te verwijderen omdat daar een wpboiler zou kunnen staan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 21 december 2017 @ 21:59:
[...]

Zo dacht ik er ook over, geen plaats via spiltrappen om hoog weer een hoop werk.

Maar als dan de spelregels veranderen, is de keuze niet zo moeilijk.

Het leiding werk zit al op zijn plaats met een E-boiler er aan, nu dus nog wat kranen er tussen, gebruik maken van de oude dubbele afzuiging/cv pijp en dan stiekem wat lucht mee pakken van de afzuiging.

Voor het omhoog werken heb ik een touwtakeltje gekocht voor 11 euro en 30 meter paracord.
Hoe ga je dat aan die raket vastmaken :?
Ik heb al een paar keer spanbanden gebruikt om zwaar spul met mijn elektrische lier de trap op te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:37:
[...]

Hoe ga je dat aan die raket vastmaken :?
Ik heb al een paar keer spanbanden gebruikt om zwaar spul met mijn elektrische lier de trap op te krijgen :)
De foto van je lier heb ik voorbij zien komen, daar heb ik ook naar gekeken, de goedkoopste zat rond de 60 euro,
daar komen nog wat kosten bij om hem aan een schuindak vast te maken, dus maar voor deze oplossing gekozen.

De boiler op een steekwagen, spanbanden er om, takel aan de steekwagen, dan heb ik gelijk een handvat om te sturen aan de onder kant.

De takel maak ik vast aan de bovenste tree op zolder dan gaat de boiler naar de 1 ste verdieping, op zolder maak ik hem vast aan een balk van het dak en dan ben ik waar ik moet zijn.

Met de steekwagen zet ik hem op zijn plaats.

Het takeltje kan 180 kg aan het paracord 250 kg.

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 22-12-2017 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Methamorphosis schreef op donderdag 21 december 2017 @ 23:20:

Ivm de legioos zou ik de boiler van de cv ketel koud mee laten stromen, een kraan in de warmwaterleiding na de ketel een tstuk er voor en een tstuk er na.
Op deze manier heb je geen stilstaand water en is er zelf een kleine winst door dat het koude water iets warmer word. Ik heb er zelf 6 kranen tussen de Cv en de eboiler dan kan ik de keuze maken ( kijk even bij de foto,s ) de wpb ga ik op de zelfde manier aansluiten. Kijk eens bij Toolstation voor je installatie materiaal.

[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 22-12-2017 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik kan de Atlantic Expolorer niet uit m'n kop krijgen |:( :+
Even brainstormen over de luchtaansluitingen :)
Ik heb de MV-box met een pijp door het dak in het cvhok, stel dat ik die gebruik om aan te zuigen met een t-stuk (evt met klep) tussen de MV-box en de pijp naar het dak, dan heb ik in principe genoeg capaciteit maar ik zal hem lager plaatsen dan de uitgang van de MV-box zodat daar geen vocht heen kan gaan.
De cvpijp was dubbelwandig (hrketel) maar de binnenkant heb ik eruit gehaald, dit wordt dan de afvoer.

Een van de dingen die op de langere termijn handig wordt is het lage verbruik vergeleken met mijn boiler van 2500W, dat wordt dan 600W die ik zeer regelmatig kan opwekken.
Dan heeft de Atlantic een pv ingang, op de een of andere manier kan je hem starten als er een overschot is, maar ik zou niet weten hoe je dat registreert (Domoticz moet dat wel kunnen via P1) :P

Als laatste is een collector aansluiten mogelijk met de extra spiraal, eventueel gecombineerd met cv ondersteuning als dat niet te ingewikkeld wordt ivm de hoge temperaturen.
Op het dak kan ik hem niet kwijt zonder problemen met schaduw, maar eventueel wel op de 1e etage tegen een muur als ik er een vind die niet al te opzichtig is :+
Misschien is een leegloop systeem dan wel het meest praktisch omdat er geen glycol nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 21:56:
Ik kan de Atlantic Expolorer niet uit m'n kop krijgen |:( :+
Even brainstormen over de luchtaansluitingen :)
Ik heb de MV-box met een pijp door het dak in het cvhok, stel dat ik die gebruik om aan te zuigen met een t-stuk (evt met klep) tussen de MV-box en de pijp naar het dak, dan heb ik in principe genoeg capaciteit maar ik zal hem lager plaatsen dan de uitgang van de MV-box zodat daar geen vocht heen kan gaan.
De cvpijp was dubbelwandig (hrketel) maar de binnenkant heb ik eruit gehaald, dit wordt dan de afvoer.

Een van de dingen die op de langere termijn handig wordt is het lage verbruik vergeleken met mijn boiler van 2500W, dat wordt dan 600W die ik zeer regelmatig kan opwekken.
Dan heeft de Atlantic een pv ingang, op de een of andere manier kan je hem starten als er een overschot is, maar ik zou niet weten hoe je dat registreert (Domoticz moet dat wel kunnen via P1) :P

Als laatste is een collector aansluiten mogelijk met de extra spiraal, eventueel gecombineerd met cv ondersteuning als dat niet te ingewikkeld wordt ivm de hoge temperaturen.
Op het dak kan ik hem niet kwijt zonder problemen met schaduw, maar eventueel wel op de 1e etage tegen een muur als ik er een vind die niet al te opzichtig is :+
Misschien is een leegloop systeem dan wel het meest praktisch omdat er geen glycol nodig is.
toon volledige bericht
Voor het starten van de Atlantic zou je de stroom kunnen meten van af je omvormer naar het net met bv een current level sensor bij Aliexpress vandaan, of is dat te simpel
Als je nog gebruik wilmaken van de subsidie is enige haast welgeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordp!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
wizzopa schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:08:
[...]

Voor het starten van de Atlantic zou je de stroom kunnen meten van af je omvormer naar het net met bv een current level sensor bij Aliexpress vandaan, of is dat te simpel
Als je nog gebruik wilmaken van de subsidie is enige haast welgeboden.
De aangepaste eisen voor lucht/water warmtepompen (ik neem aan dat je op de regels omtrent de installateur doelt) gaan vanaf 1 februari in.. https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018.

Je hebt dus nog even tijd. Misschien voor de zekerheid nog even bellen met het RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb in een ander topic al gemeld dat het 1 feb 2018 is en Esanico heeft al weer voorraad :)
De komende 2 weken heb ik verlof dus als ik er een bestel dan snel.
Het gaat om een seintje dat er ruime overproductie is denk ik, de P1 data laat dit prima zien en ik log dat met Domoticz samen met Sbfspot waardoor ik ook van buiten over opwek data beschik.
De Atlantic gaat dan aan de bak om het water naar 62 graden te krijgen, blijkbaar met voorrang op alle andere settings tot het signaal wegvalt waarna hij nog 30 minuten door stampt :P

Dit is nu nog niet belangrijk, ik wil kijken in hoeverre ik m'n Awb ketel kan activeren mbv de sturing door een zonneboiler systeem.
Als dat lukt dan kan de hele cv installatie aangesloten blijven, maar dit moet ik nog uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Peter86 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 23:58:
[...]

De aangepaste eisen voor lucht/water warmtepompen (ik neem aan dat je op de regels omtrent de installateur doelt) gaan vanaf 1 februari in.. https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018.

Je hebt dus nog even tijd. Misschien voor de zekerheid nog even bellen met het RVO.
Die bedoelde ik dus, zelf tijdens het veranderen van de regels, veranderen ze de regels. Beter zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gastheer
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-05 18:28
Beetje meegelezen en ik ben ook wel warm geworden om de 270 over te laten komen.

Zit alleen nog een beetje met de subsidievoorwaarden: weten jullie of onder de oude regels er bewijs meegestuurd moet worden dat de boiler geinstalleerd is en zo ja, waar bestaat dat bewijs uit? Een vriend van mij kan hem wel plaatsen maar wordt lastig voor 1 februari. Wil de subsidie ivm de nieuwe regels wel voor die tijd aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 02-05 22:14
Heeft iemand een linkje waar de Atlantic te bestllen is.. ik wil ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jantje112 schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:34:
Heeft iemand een linkje waar de Atlantic te bestllen is.. ik wil ook!
De voordeligste is Esancico :)
Het wordt tijd dat ik daar provisie ga vragen, dit topic is goud waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
En dan koop ik deze, krijg ik 1100 subsidie..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jantje112 schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:43:
En dan koop ik deze, krijg ik 1100 subsidie..?
Nee, slechts €1250 bij elke Atlantic :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Speedy-Andre schreef op maandag 25 december 2017 @ 11:41:
[...]

De voordeligste is Esancico :)
Het wordt tijd dat ik daar provisie ga vragen, dit topic is goud waard :P
Mag ik daar dan ook de procenten van, ;)
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:23:
[...]

Direct doen >:)
Met €1250 subsidie ben je echt weinig kwijt, dan kan je wel wat pijpjes e.d. erbij kopen.
De versie met extra spiraal is €1472, niet gek als je al spul op het dak hebt liggen :)

[edit]Die €12,- is max 32kg, dat ga je niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
Ok, dan die met spiraal maar doen. Die kan ik gewoon dicht houden toch? Vanavond even bestellen. Nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

200 liter duwaco's op mp, is dat niks voor 175,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Rol-Co schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 00:20:
200 liter duwaco's op mp, is dat niks voor 175,-
Heb je al eens goed naar de foto's gekeken?
Afgeknipte leidingen die je los mag zien te peutereren, netsnoer en sonde idem ...
Voor een beetje meer heb je een nieuwe waar je wel informatie over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 10:42:
[...]

Heb je al eens goed naar de foto's gekeken?
Afgeknipte leidingen die je los mag zien te peutereren, netsnoer en sonde idem ...
Voor een beetje meer heb je een nieuwe waar je wel informatie over hebt :)
Ah dat valt wel mee denk ik, gewoon goedkoop afpakken, hij wil ze echt wel kwijt.
Geen subsidie ook wat je misschien weer gaat kosten in de toekomst.

Maar goed, ik zie nog geen voordeel in een wpb, dus voorlopig laat ik het varen, ik gebruik de optie op mijn split unit niet eens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb geen mogelijkheid om z'n pil te vervoeren, een nieuwe wordt voor of over de drempel geleverd.
Een linkje naar de handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 05:56
Hoe wordt de Atlantic trouwens geleverd als je hem bij Esanico bestelt? Op een pallet? En zetten ze hem binnen of zetten ze hem voor de deur neer?

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bij iemand in dit topic is hij over de drempel gezet met een steekwagen en een verhuisplank, er gaat 1x per week een vervoerder naar NL.
Als het weinig tijd kost krijg je wel hulp :)
In een email van Esanico was dit de toelichting:

De levering is standaard tot de eerste deur op de begane grond, of zo ver de transporteur met de standaard losmiddelen kan komen. Hij is niet bevoegd om een product uit te laden, op te heffen en/of op de juiste plaats/verdieping te zetten.

De chauffeur en eigenlijk ook de goederen zijn enkel verzekerd voor het transporteren en leveren van artikelen tot aan de eerste deur.

Pagina: 1 2 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.