Kou is relatief. we hebben het over nog geen 0.1 graad vermoed ik. Het zijn verwaarloosbare hoeveelheden.
en WTW is beetje dood paard inmiddels, een normale MV trekt ergens in de 50~80m3 als die gewoon neergeplemt is door de installateur. een explorer trekt er op volle kracht bijna 400m3 doorheen. en het is niet zo dat de lucht die eruit komt 1 graad boven 0 is. dus je pompt flink wat warmte ongebruikt je toko uit. immers heb je geen 400m3 aan MV nodig. das een flinke berg verlies.
Ik ging uit van mijn situatie: in en uitblaas op zolder (binnen-binnen) en ventilatie via WTW.
Er is sowieso geen sprake van een flinke berg verlies. De warmte wordt gebruikt om je SWW op te warmen. in de winter zal die uitgaande lucht zo'n 5-10 graden zijn, dus die ben je liever kwijt dan rijk maar dat hangt weer af van de buitentemperatuur.
als je gewoon 2 pijpen naar buiten doet (zoals het hoort) draait hij gewoon het beste en het sitlste en volledig onafhannkelijk van je MV. en als de gaten door je muur/dak niet luchtdicht is moet je de installateur aankijken.
Waarom zou hij dan het beste draaien? dat is me niet duidelijk. Ik zie veel nadelen (eerder genoemd).
Installeren doe ik zelf, ik had het meer over de luchtdichtheid van de WPB zelf. geen idee of dat mijn WTW balans zou kunnen verstoren.
Kanalen écht goed dicht krijgen is nog best lastig, maar zeker mogelijk.
en bevriezen valt wel mee. de hoeveelheid condensafvoer die mijn unit heeft is ook vrijwel alleen dat. het aantal ontdooislagen die hij heeft gemaakt vallen best mee. ik zit zelf in de koeltechniek dus ik hou dat wel in de gaten.

Dus alles wat ik zeg is zonde, veel verlies etc. maar die paar ontdooislagen (Die veel energie kosten) vallen wel mee.

warmte wel aangevuld moeten worden, en dat kan alleen via de CV of warmtepomp.
Buren (? Watt), zon (200-1200 watt in winter?), andere restwarmte uit huis (100-200 watt), personen (100 watt per persoon).
(In mijn geval ook nog: groot tropisch aquarium 350 watt)
je blijft het probleem verplaatsen. en ik heb het op mijn werk ook wel eens aan de rekengoeroes gevraagd ( wij doen alleen commericeel spul) en die hebben ook uitgelegd en uitgerekend dat het gewoon 0 winst oplevert onder de streep. je verziek alleen je verwarming en luchthuishouding ermee.
Verzieken is het sowieso niet. Je zou hooguit kunnen spreken van kortstondige overventilatie.
Bij direct afzuigen uit de warme woonkamer wordt het wel een ander verhaal inderdaad, dat zou ik zelf ook niet doen.
Hoe theoretischer die berekening is, des te minder zal het van toepassing zijn. Maak je het model complexer, zal het dichter bij de realiteit komen.
[
Voor 3% gewijzigd door
de Peer op 08-02-2022 14:23
]
20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018