Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:
  • 655.694 views

Onderwerpen

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Introductie

Tapwater verwarmen met een warmtepomp boiler is waar dit topic over gaat.
Oorspronkelijk gestart bij de Atlantic Explorer 3 met 200 of 270 liter inhoud, inmiddels een verzameling van diverse merken en uitvoeringen met en zonder geïntegreerd vat.
De cv ondersteuning is een optie voor modellen met een extra spiraal, in dit topic is onderzocht hoe je dit in diverse situaties kan toepassen en of het goed werkt.

Het gaat om een aanvulling op de cv functie, niet om een hele woning te verwarmen.
Daar is de capaciteit te klein voor en de water temperatuur via de spiraal is vrij laag.

Link (read-only kopie) naar een overzicht van geplaatste wpboilers

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
(aan te passen)
Tweakers met een wpb (ongeacht merk en type) kunnen in deze tabel aangeven hoe hun systeem er uit ziet en eventueel verbruiks data invullen.
Een deel van de tabel is niet aan te passen, als iets niet lukt graag een bericht naar de TS.

Aandachtspunten bij de keuze voor een Wp boiler

Redenen om een warmtepomp boiler aan te schaffen kunnen zijn:

- Vervanging van een bestaande elektrische boiler voor een zuinig apparaat
- Oplossing voor warm tapwater als je met airco's of een haard verwarmt (en de gasaansluiting weg mag)
- Aanvulling op een L/W warmtepomp zodat deze kleiner kan en de installatie minder complex wordt
- Zonnestroom overschot benutten
- Minder gas verbruiken

Subsidie eisen
Er zijn veel wpboilers die subsidie krijgen, in 2022 is de subsidie verhoogd.

Sinds 1-2-2018 dien je aan te tonen dat een apparaat vakkundig geïnstalleerd is, dit kan je doen met een factuur van een installateur (loodgieter enz.) die ervaring heeft met dit soort werk.
De subsidie wordt pas na aankoop en plaatsing verstrekt en het apparaat moet een jaar lang in je bezit blijven.

* Let zelf op de subsidieregels, de informatie in de startpost wordt niet regelmatig bijgewerkt.

Benodigd bij plaatsing:

- Lucht toe- en afvoer van maximaal 300-390m3/u
- Eigen groep ivm mogelijk verbruik van 2400W (met element)
- Condenswater afvoer
- Stevige vloer of muur die tot 400kg op 1m2 kan dragen
- Leiding isolatie bij plaatsing in een onverwarmde garage/schuur
- Afscherming/isolatie om het geluid te beperken

Verbruik

Afhankelijk van de plaatsing, grootte, lucht temperatuur en het waterverbruik ligt de cop tussen 2 en 4.
Met weinig water verbruik kom ik met een 200l model aan 350kWh per jaar, een gezin zal 600kWh zijn.
Wie cv ondersteuning toepast komt flink hoger uit, maar bespaart wellicht veel gas.

Algemene info over boilers (materiaal, inhoud, beluchting)

CV ondersteuning

Een wpboiler met extra spiraal is in te zetten voor cv ondersteuning.
Omdat de capaciteit van de warmtepomp en de spiraal beperkt is kan je wellicht een badkamer of enkele kleine ruimtes verwarmen, maar niet het hele huis.
Daar voor kan je beter een aparte L/W warmtepomp kiezen omdat die er voor gemaakt is en een stuk efficiënter werkt.
Sommigen in dit topic hebben een groot stroomoverschot en proberen toch het hele huis warm te stoken, echter is een wpboiler niet bedoeld voor continu bedrijf en de Atlantic geeft na 24u een storingsmelding.

Legionella
Legionella is een ziekteverwekker (veteranenziekte) die onder bepaalde omstandigheden kan groeien.
Een mens kan besmet worden via waterdamp, je ademt het in.
Stilstaand water dat warmer is dan 25 graden is een goede voedingsbodem voor legionella.

Door regelmatig gebruik (spoelen) en verhitting boven 55 graden krijgt legionella geen kans.
Een wpboiler heeft een programma dat bijv. wekelijks het water tot >=60 graden opwarmt.
Wil je nog zekerder zijn dan kan je een recirculatie circuit aanleggen, met een pomp laat je het warme water dat bovenin zit bij de koude inlaat binnen komen.
Een extra voordeel hiervan is dat je meer warm water beschikbaar krijgt omdat de gelaagdheid van de boiler afneemt.
Een voorbeeldje van een pomp: Henri. in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Modellen van Atlantic:

Vloerstaand
Explorer V3 200 en 270l Handleiding
Explorer V3 200C en 270C met spiraal Manual (eng)

Er is een opvolger voor de Explorer V3, de Explorer V4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VBXR1wynMvoI42dc5gwj4QRT/full.png

Speciaal als vervanging MV box:
Aéraulix 3 200l info (nog niet op subsidie lijst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S3WZG4hoxdbXFcmEt3SSRUPS/medium.jpg

Hangend aan een muur:
Calypso VM 100l
Calypso VM 150l Handleiding meertalig
(info)

Split-unit
Calypso Split VM 200L (hangend aan een muur)
Calypso Split VS 270L (vloerstaand)
(info)

Losse warmtepomp op een (bestaande) boiler

De Hewalex PCWU 3.0kW warmtepomp is een alternatief met €2400 subsidie (KA17678).

De werking is vergelijkbaar met een wpboiler, maar er is een losse boiler bij nodig.
Voordeel daar van is dat je meer keus hebt en er maatwerk mogelijk is als er weinig ruimte is.
De levering is incl. een circulatiepomp (Wilo).

Handleiding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LNSCdyrNWHWF7dlIDZIVVKPe/medium.jpg

Speedy-Andre in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Water/water wpboiler

Auer Edel topic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L4CNwYbXQZTvNLUOlwyE94jx/medium.png

Auer heeft een reeks W/W wpboilers op de markt gebracht die cv (retour) water als bron gebruiken.
Dit kan interessant zijn met vloerverwarming en/of een L/W wp.
Het rendement is vergelijkbaar met die op lucht (deze levert Auer ook) maar dit gaat ten koste van cv verwarming die er in feite een flinke radiator bij krijgt.
Er zijn modellen met 100l, 150l, 200l en 270l inhoud waarvan de 2 kleinste aan een muur hangen.

De 200l en 270l modellen van Auer hebben een RVS tank (ook de AIR versie), alle kleinere hebben geëmailleerd staal met een opoffer anode die elke zoveel jaar vervangen moet worden.

Zie hier de hele Auer Edel wpb range.

Atlantic timmert flink aan de weg, er zijn inmiddels kleinere uitvoeringen en een paar split-units.
Modellen met een C aan het eind hebben een extra spiraal (Coil).
Het lijkt er op dat de Explorer serie er 2 keer in staat, met en zonder V3 in de naam.
Onder voorbehoud van tikfouten en aanpassingen door Rvo volgt hier de huidige lijst.
Er zijn natuurlijk meer merken, ik beperk me tot Atlantic omdat die in dit topic veel besproken wordt.
Je bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van de juiste nummers en modellen.

Atlantic modellen met subsidie:

KA04983 Atlantic Explorer 200 € 725
KA04984 Atlantic Explorer 270 € 725
KA04985 Atlantic Explorer 200 C € 725
KA04986 Atlantic Explorer 270 C € 725

KA14593 Atlantic Explorer V3 200L € 725
KA14594 Atlantic Explorer V3 270L € 725
KA14595 Atlantic Explorer V3 200L C € 725
KA14734 Atlantic Explorer V3 270L C € 725

KA15693 Atlantic Explorer V4 200L € 725
KA15694 Atlantic Explorer V4 270L € 725
KA15695 Atlantic Explorer V4 200L C € 725
KA15696 Atlantic Explorer V4 270L C € 725

KA14596 Atlantic Galaxi ECO 450L € 725
KA14597 Atlantic Calypso VM 100L € 725
KA14598 Atlantic Calypso VM 150L € 725
KA14599 Atlantic Calypso Split VM 200L € 725
KA14600 Atlantic Calypso Split VS 270L € 725

De Atlantic serie is voordelig te vinden bij Esanico in België.

Werking van een wpboiler

In het kort verzorgt een wpboiler SWW (warm tapwater) en kan hij bijvoorbeeld een bestaande boiler of het SWW deel van een cvketel vervangen.
De warmte haalt hij uit de lucht die van binnen (het huis) of buiten kan komen of beide.
Er komt koude lucht uit en die blaast hij meestal naar buiten.
Als het volume van de ruimte waar hij staat groot genoeg is kan je de lucht in die ruimte laten circuleren.

Sommige wpboilers kunnen de MV box vervangen, bedenk wel dat de gebruikte lucht aangevuld moet worden en dat er vaker dan met een MV box trek (tocht) kan ontstaan.
De verwarming van het huis zal harder moeten werken om de aangezogen (koudere) lucht te verwarmen.
Voor (hoofd)verwarming is er een andere bron aanwezig zoals een L/W wp, airco of een kachel/haard.

Diëlektrisch koppelstuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WyLmlvKhzIOZ51gSXoLyLDCm/medium.jpg

Dit onderdeel wordt bij Atlantic wpbpoilers geleverd.
Deze komt direct op de warm water aansluiting en is bedoeld om corrosie tegen te gaan.

Lucht filteren

Er is nog weinig ervaring met de stof opbouw binnen de wpb maar je kan overwegen om een filterbox in de aanvoer te plaatsen.
Met name als je van binnen aanzuigt (en/of via MV) maar buitenlucht zal ook niet altijd schoon zijn.
Zo'n box geeft rond 50Pa drukverlies.
Ter vergelijking, een Itho Ecofan CVE haalt 150Pa bij 325m3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b1uG1c3lUzcQ4dNOQAbB4Q1F/medium.png

Even kort over hoe het bij mij gegaan is:

Links de doos die met moeite door de voordeur ging en rechts de aangesloten wpboiler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MT7n7SP0HuPBYSahxKgHBAIb/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E2qHBaal0tjpsU6SbHAtFCv0/medium.jpg

In mijn situatie is er geen cvketel meer, maar ik heb alles laten zitten wat bruikbaar is.
De 80l boiler die voorheen SWW leverde hangt achter de Atlantic aan de muur waar de cvketel zat.
Hij is nog te gebruiken en met een serie kraantjes kan gekozen worden voor diverse functies in het geheel.
Momenteel gaat het koude leidingwater eerst de boiler in en vervolgens naar de Atlantic.
Het idee is dat de boiler langzaam opwarmt door de omgeving zodat de Atlantic warmer water ontvangt.
Andere mogelijkheden zijn alleen de Atlantic of de boiler en de boiler kan warm water van de Atlantic.krijgen.

De trap op met +/- 100kg, hoe doe je dat?

Met een paar sterke personen en enkele spanbanden is het goed te doen.
De sterkste boven met de spanbanden, een of 2 anderen eronder om te sturen en tillen.
Mijn trap heeft 1 bocht beneden en is verder recht.
De Atlantic mag je horizontaal houden met het display naar boven.

Lucht aansluiting

Algemeen::

Er zijn wpboilers op de markt die bedoeld zijn om op de MV (mechanische ventilatie) aan te sluiten.
Deze vervangt dan in feite de MV, 2 ventilators achter elkaar is geen goed idee dus de MV box gebruik je dan alleen nog als lucht verdeelpunt en verder is hij niet meer actief.

De Atlantic mag volgens de handleiding niet direct op een MV box, daarom wordt er vaak een t-stuk gebruikt om van buiten lucht aan te zuigen zodat de ventilators elkaar (bijna) niet gaan tegenwerken..

Uitvoering bij mij:

De Atlantic is luchtzijdig aangesloten op 2 dakdoorvoeren, de aanvoer is op de wpb versmald naar 125mm en gaat via een dakdoorvoer met aftakking naar de MV (alles met isolatie).
Tussen de wpb en de MV slang van de badkamer zit een gemotoriseerde klep die sluit als de badkamer vochtig wordt en als ik daar de cv ondersteuning gebruik.
Hiermee wil ik voorkomen dat de Atlantic onnodig vervuilt of te vochtige lucht binnen krijgt.
Ook zuig ik de warmte niet weg die ik op dat moment de cv radiator in stuur.
De afvoer zit met een 160mm geïsoleerde flex op de oude cvpijp met een verloop naar 150mm
Isolatie is gedaan om het geluid te verminderen en het geeft geen condens aan de buitenkant.

CV circuit

Algemeen:

De cv ondersteuning is mogelijk gebleken, met enkele normale radiators kan je kleine ruimtes verwarmen.
Op pagina 7 van de handleiding kun je de extra aansluitingen zien, aangeduid met de H (maatvoering).
Bij de specs zie je hoe groot ze zijn en welke draad er op zit.

Oorspronkelijk is de extra spiraal bedoeld om de boiler op te warmen met een externe bron zoals een cvketel of zonnecollector.
Wat aansluiten betreft is het dus geen raar idee, er zit zelfs een regeling in die onder bepaalde voorwaarden zorgt dat de wpb niet start maar het verwarmen aan de externe bron over laat.

In dit topic wordt hij echter andersom gebruikt, dus de wpb als (extra) bron voor de cv :)
Door de opbouw van deze wpb zijn er wel beperkingen, de spiraal zit onderin tot halverwege het vat dus de warmte die je er uit haalt is niet de 50-62 graden die je bovenin hebt.
Daarom is het geen vervanger voor de cv maar wel een mogelijke aanvulling.

Uitvoering bij mij:

Van mijn cv installatie is alles nog aanwezig zoals een expansievat, overdruk/retour beveiliging enz.
Het CV deel is eenvoudig van opzet, een losse pomp laat het water door de extra spiraal van de Atlantic stromen zodra ik deze inschakel.
Dat kan in de ochtend zijn om de badkamer op te warmen en anders om een kamer te verwarmen die niet snel mee komt als de airco stookt.
Dankzij domotica met veel sensors in huis is het mogelijk om een kamer te verwarmen tot de gewenste temperatuur bereikt is waarna de pomp stopt.
De Atlantic zal door het afkoelende water starten en zo heb je er geen omkijken naar.

Besturing

Algemeen:

De Atlantic heeft een PV ingang waarmee hij gestart kan worden en hij het water naar 62 graden brengt.
Deze optie maakt aansturing op afstand mogelijk, maar is oorspronkelijk bedoeld om bij een PV productie overschot het water extra te verwarmen.

Atlantic heeft een Cozytouch gateway waarmee je hem vrij basic kan bedienen en volgen.
Deze werkt (helaas) met Somfy IO dus het gebruik is beperkt tot wat de app biedt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jO2bkP5losDCk0Uq4EOXZjLk/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZeFIdhvUxLbxiDWVphgfBwK/medium.jpg

Uitvoering bij mij:

De sturing van de klep en de pomp geschiedt met een 4-voudige Sonoff 230V switch, hier komen nog temperatuur sensors bij zodat hij deels zelfstandig werkt en daarnaast via domotica.
Eventueel kunnen er 'slimme' radiator knoppen komen die regelen per ruimte mogelijk maken.

Geluid productie

Omdat de Atlantic niet helemaal stil is plaatste ik extra isolatie rondom de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C1Pi0v59CfFysODllHKqCY5i/medium.jpg

De lucht kanalen uitvoeren met geïsoleerde buizen helpt om het geruis te verminderen, ook kan je de snelheid verlagen door hem in het menu op 'binnen/binnen' in te stellen.
Ik denk dat de bovenstaande combinatie wel praktisch is, de buizen zijn minder glad van binnen en ze kunnen doorhangen als je ze niet ondersteunt waardoor de luchtstroom meer weerstand ondervindt.

Logging

Sommige Tweakers vinden het leuk om dingen te loggen, zo ook de wpboiler die stroom verbruikt en wanneer je de cop wilt meten het water verbruik.

@wizzopa logt e.e.a. bij Pvoutput, kijk bij de extended data (meest rechtse blokje).

Zelf log ik dingen nogal versnipperd zoals stroom verbruik in Domoticz en water in een Excel sheet.
Het is wel mogelijk om het stroom verbruik via Domoticz op Pvoutput te krijgen, maar daar gaat tijd in zitten om dat te doen (script maken).

Oorspronkelijke TS

Ik ben al een tijd aan het kijken of een wpboiler interessant kan zijn voor tapwater.
Met mijn weinige gebruik is het antwoord nee, althans financieel niet interessant t.o.v. een gewone boiler.
Nu las ik elders dat er wpboilers zijn die ingezet worden voor cv ondersteuning, dan heb je iets wat lijkt op de Inventum Ecolution :)
Mijn cv installatie is al een paar jaar werkeloos en nu zie ik een mogelijkheid om de radiators in huis alsnog te kunnen gebruiken.
Bijvoorbeeld een Atlantic Explorer 3 met extra spiraal (1,2m2 oppervlak) haalt een cop van 4 bij 660w verbruik, deze zou 2000W aan warmte kunnen leveren.

Lastig bij deze opzet is dat je geen (thermostaat) regeling hebt en geen pomp.
Nu hangt mijn cvketel er nog en zit ik te denken om de pomp zelf elektrisch aan te sturen met domotica.
Hierbij stel ik me voor dat een thermometer in de betreffende kamer(s) de pomp inschakelt en weer uit als de temperatuur bereikt is.
De wpboiler heeft een timer waarmee je kan instellen hoe warm het water is en wanneer hij het verwarmt.

Het is niet de bedoeling om het hele huis te verwarmen, maar slechts een paar kleine ruimtes die achter bljven als de airco's het huis verwarmen.
In de zomer is het wel geinig dat de kamer waar de wpboiler in komt gekoeld kan worden door de afgekoelde uitblaaslucht in die kamer te houden, de airco koelt deze kamer alleen indirect.
In de winter gaat de lucht naar buiten door een dakdoorvoer die er al zit en aanzuiging via een raamrooster.

Zitten hier veel haken en ogen aan of zou het gewoon kunnen :?
De trigger is dat deze wpboiler met spiraal maar €1500 kost en er €1250 subsidie op zit.
Daarnaast heb ik (veel) minder verbruik dan de huidige boilers en is de voorraad groter (200l vs 80l).

[ Voor 255% gewijzigd door Speedy-Andre op 04-02-2022 18:31 . Reden: Subsidie tekst en bedragen aangepast ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-03 13:53
Speedy-Andre schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 20:18:
Nog eens de handleiding gelinkt, werd kennelijk de vorige poging niet bijgewerkt :/
De cop is bij veel gebruik een factor, bij mij is het al winst als ik SWW met een cop van 3 maak.
Ik zie het als een mogelijkheid om het huis plaatselijk (extra) te verwarmen, dan hoeven de airco's niet langdurig volgas te draaien tot de verder gelegen kamers mee komen :)
oke waar gaat het eigenlijk echt om.
de cop is maar een marketing getal, die word eigenlijk alleen gehaald als de situatie perfect is.

het gaat dus om dit verhaal (uit de folder van jouw type wp):
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/ecolution/warmtepompboiler.jpg
(ik ga even uit van een omgevingslucht van 5 graden.)
stel de boiler is net gevuld en dan gaat de warmtepomp verwarmen.
de warmtepomp maakt er 50 graden van met een cop van 4.
maar daarna maakt het elektra element met een cop van 1 er nog 62 graden van.
gemiddeld heb je dan een cop van +/-2,8.

tof, denk je dan, maar:
je pakt nu een douche en gebruikt maar +/-50liter van het warme water.
de boiler is dan maar afgekoeld naar 50 graden, en word dan weer opgewarmd met het elektra element naar 62 graden en weer met een cop van 1.
dit vreet je cop flink op, helaas.

doe je een bad vullen en maak je de boiler goed leeg, dan is het weer wel erg leuk.
op die momenten haal je dan wel een leuke cop.

dit alles maakt een warmtepomp boiler vaak een slechte tegen over sww verwarmen met gas.
(doe je dit toch al totaal met elektra, dan is het verhaal erg anders, zelfs een slechte cop is dan nog steeds leuk)

(ik schrijf het nu te zwart/wit, in werkelijkheid zitten daar extra programma's in de warmtepompboiler die er voor zorgen dat de warmtepomp toch vaker gebruikt worden. maar dat word me even te lastig om allemaal te schrijven. ;) )

nu wil je ook nog warmte er uit gaan halen om je huis te verwarmen.
maar als je dat doet met alleen het stukje van boven de 50 graden, dan verwarm je je huis niet met de warmtepomp maar met het elektra element en dus een cop van 1.
dan kun je nog beter je lucht/lucht warmtepompen extra veel laten draaien. ;)

dus hij is niet slecht, maar alleen als je hem juist kunt gebruiken is hij goed.
en dat hangt weer af van je persoonlijke gebruik en je aansluit methode.
keuzes, keuzes. ;)

edit:
oplossingen zijn er wel voor deze problemen, maar of het dan nog interessant is :?
stel het is mogenlijk deze warmtepompboiler zonder zijn elektra element te laten draaien. (check dat, ik weet het niet.)
en je hangt na de wamtepompboiler gewoon een elektra boiler die je hotfilt met de wamtepompboiler.
dan kun je zoveel wamte uit de wamtepomp boiler halen als je wil voor je verwarming. ;)

(ik denk alleen dat het dan veel interessanter is om gewoon een inventum ecolution combi 50 te pakken, zoveel duurder is die nu ook weer niet, zeker niet als je naar alle extra kosten gaat kijken die je hebt met dit systeem.)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 04-08-2017 11:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn kleine wpbs (80-150 liter) die aan een dakdoorvoer van een hr-cvketel genoeg hebben.
Afbeeldingslocatie: https://www.e-novelec.fr/4091-13959-thickbox_default/edel-air-auer-80-100-ou-150-litres-chauffe-eau-thermodynamique-auer-.jpg

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LsHifV058lwbvTTwlIoW1oy2/medium.jpg

Daar heb ik wel ervaring mee, o.a. de airco's kreeg ik zo in m'n uppie de trap op :9
Spanband er omheen en je hoeft het ding alleen een beetje te sturen.
Het ding op de trap krijgen voor je begint is wel een interessant klusje :+

Hoe groot de doos is weet ik niet, maar dat kan problemen geven als je een draai in de trap hebt.
Ik heb contact met Esanico gehad over het aansluiten van de cv op de extra spiraal en ik ga nog vragen of de vervoerder eventueel een trap op wil met het ding :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/regelklep_5_3_1.jpg

Regelklep Ø 160mm met motorstoel voor montage servomotor - luchtdicht €27,- :)

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/regelklep_1_4.jpg

Regelklep Ø 160mm - handbediend €17,-

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hoewel het idd wat kost vind ik ze niet duur, elders kom ik daar niet aan of je krijgt er import tax bij.
4nm heb je wel nodig want er moet veel lucht doorheen (inhoud van een huis per uur) en met 2 het dubbele :+
Omdat ik binnen niet hoef te koelen is eentje op de inlaat wel genoeg.
Ik kan eventueel op het dak een koppeling met de MV uitlaat proberen te maken, dan hoef ik nog geen meter te overbruggen en zit ik binnen niet met een gat door een muuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4Zq2Y3jVdl4cun2GhmZhahmM/medium.jpg

De steen ligt op de nu overbodige cvpijp, de zwarte uitlaat is van de MV en het ijzeren geval komt in een kamer naast het cvhok uit.
Ik denk dat de zwarte kop los kan en dat de koppeling niet lekdicht wordt is geen probleem, eerder een voordeel omdat ik de MV niet extra wil belasten.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb maar 1 trap die gelukkig vrij recht is en genoeg spanbanden :)
Kwamen ze hem zo brengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2KGrlf58Y0XxkEer8Kc8kc7h/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSsNHKTMlgsifZ6dcYQ6O4l8/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 27-12-2017 18:34 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1C3VrQFXXXXalaXXXq6xXFXXX4/125-MM-rvs-verstelbare-air-demper-220-V-elektrische-drie-positie-luchtklep.jpg_50x50.jpg

Geinig, een gemotoriseerde klep met naast open/dicht extra standen op 30 en 60 graden :)
Je kan nog steeds met contacten kiezen wat je wil.
Jammer van de douane/btw kosten, eens kijken of hij in Europa te vinden is.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
robkds schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:03:
[...]

Het is een standaard CV-pompje dat de monteur nog had liggen, een Wilo RS25/60r.

Nu zit hij nog gewoon in een stopcontact met een schakelaar eraan, maar ik denk dat ik hem op temperatuur geschakeld door Domoticz aan de hand van de kamertemperatuur laat schakelen met een Plugwise stekker. Dan gelijk schakelschema van een dagelijks minuutje om hem te laten draaien, dan kan hij ook niet vast gaan zitten als hij in de zomer maanden lang niets hoeft te doen.
Ik ga het ook op die manier aansturen, maar ik beperk me tot te ruimtes die ik wil verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/51OnvjGRqLL.jpg

Deze lijkt me wel gaaf :P
Alleen even goed uitpluizen welke maat e.d. ik nodig heb en hoe je dat ding monteert.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:25:
[...]

De wpb blaast denk ik behoorlijk hard uit, ging er koude lucht terug de MV in of vloog dat toch naar buiten?
Je zou zeggen dat naar buiten blazen de minste weerstand geeft :)
Ik wil ook graag weten hoe je de boel hebt gekoppeld en of dat effect heeft op de MV.
Ik heb de uitblaas ook op dezelfde pijp als de uitblaas van de WTW. Dit is aangesloten middels een 150mm broekstuk:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/v/e/ventilatie-broekstuk-spirobuizen-45-graden-_1_1.png

De luchtstroom van de wpb gat hiermee (helaas) ook een beetje de WTW in, dit los ik nu op door de WTW wat harder te laten blazen. Wellicht dat ik in de toekomst de WTW gewoon laat uitschakelen als de wpb aan staat en een terugslagklep in de uitblaas van de WTW plaats.

Ik had trouwens eerst T-stuk gebruikt, waarbij de WPB op het 'rechte' stuk zat.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/-/t-stuk_45_graden_6.jpg
Hierbij was de WTW wat minder vatbaar voor de lucht uit de wpb maar helaas was dit T stuk een beetje te groot en heb ik deze omgeruild.

Trouwens, om te voorkomen dat de uitblaas lucht van de WTW in de wpb komt heb ik op de uitblaas van de wpb een terugslagklep geplaatst.Hiermee voorkom ik dat de koude WTW lucht door de wpb naar de luchtaanvoer gaat. Verder kan ik je de Sonoconnect flexibele slang 162mm aanraden, gaat perfect om 150mm buizen (gebruik een slangklem!) en met de Guso montagering van 160mm past hij naadloos op de Atlantic Explorer.

Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/e/web_guso_ringen_2_3.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MT7n7SP0HuPBYSahxKgHBAIb/medium.jpg :o

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Subsidie aanvraag is gedaan, wel stond er 1 januari bij voor de installatie eis maar dat is denk ik omdat het formulier ook voor andere apparaten wordt gebruikt.
Het valt nog mee met die enorme doos in de hoek, hij blokkeert maar een smal stukje huiskamer toegang :)
Overigens heb ik een loopplank van een vouwtrap/steiger gebruikt bij het stoepje van de voordeur, met een aanloopje en een duwtje van mij was hij zo binnen.
Deze (meubel) vervoerder wilde hem al gelijk buiten laten staan toen de eerste poging mislukte :/
Toen maar aangeboden om te helpen anders had ik thuis kunnen blijven om iets te regelen ;w

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RG7Febohdd9caofsOKGeqPpz/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uuqhmtEaGqywSDvyri42PjYI/medium.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1zqKhNpXXXXXXXVXXq6xXFXXXo/221973684/HTB1zqKhNpXXXXXXXVXXq6xXFXXXo.jpg
Nog even over dit ding, er staat bij dat hij 8s doet over de slag van open naar dicht.
Kan je hem dan bijvoorbeeld 2 seconden laten lopen en dan de prik eraf halen zodat hij stopt?
Ik zag er een met 3 posities die volgens mij dat doet, alleen met meer posities om hem te stoppen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:43:
[...]

Dat kan, zo lang de eindschakelaar niet open gaat om de stroom te onder breken kan je dat zelf doen.

Ik heb het even getest MAAR er zit een adertje onder het gras, Als je de motor zelf uitschakel en je wil hem de ander kant op laten lopen weet om het simpel te zeggen de motor niet waar hij is, dan bestaat de kans dat hij of verder open dan wel dicht gaat. Dus de draairichting is niet gewaarborgd.

De positie bij die ander worden ook bepaald door (eind ) schakelaars.
Afbeeldingslocatie: https://www.ventilatieshop.com/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/e/regelklep_met_motorstoel_dsml_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1h0IoSpXXXXcfXVXXq6xXFXXX6/Actuator-voor-Air-demper-klep-220-V-elektrische-luchtkanaal-gemotoriseerde-demper-voor-ventilatie-pijp-ventiel.jpg_50x50.jpg

Eens zien, de klep bij ventilatieshop meenemen als ik daar toch al ijzer haal en de motor los bij Ali :)
Het klopt wel wat de draairichting betreft, je bereikt met een timer de gewenste positie maar vervolgens kan hij 2 kanten op gaan :+
Heeft de motor een 8mm as aansluiting?
Da's het enige wat ik er niet bij zie staan :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Er zijn al diverse wpb's geïnstalleerd en in werking, voor alleen SWW werkt het zoals verwacht mag worden.
De koppeling met cv zie ik hier en daar ook al, maar dat kan later ook nog.
Alleen is er nu een subsidie eis gekomen die installatie door een vakman verplicht stelt :)

[edit]
Wat zie ik nu toch weer, de Cozytouch voor €81,75? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://www.maison-energy.com/images/products/w400/cozytouch-atlantic.jpg

En blijkbaar wil iemand hem in Domoticz integreren en zegt dat er voor JEEDOM een plug-in is voor IO Homecontrol ...

Nu nog wat beter Frans leren :+

[ Voor 56% gewijzigd door Speedy-Andre op 01-02-2018 23:06 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WuCmHe84EYJwlwfncUgz2zCT/medium.jpg

@wizzopa Hoe heten die kraantjes?
Ik ga de Atlantic en de 80l boiler beide aansluiten, maar zo dat ik warm en koud dicht kan draaien.
Niet in serie denk ik, de 80l is een backup en die kan ik in geval van nood met de kraantjes inschakelen :)
Alleen nog even zien waar de veiligheidsgroep komt, die zou voor beide moeten werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-02-2018 13:12 . Reden: pic -> thumbnail ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Met plaatjes is het duidelijker, tx :)
Op die manier heb je idd een bypass en kan je de wpb geheel afsluiten (wat niet mag ivm overdruk) dus dan eerst aftappen.

[edit]

Ik denk dat ik weet waar de Cozytouch vandaan komt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tMB9mg2xEBo2kgkc1rXX0TWT/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jO2bkP5losDCk0Uq4EOXZjLk/medium.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-02-2018 15:23 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZbzUsLtYrPhOKF0hqsR441zY/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3yFrjQyHmlnvFo83prdSUO7i/medium.jpg

:)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 19:16:
[...]

Je had nog niet genoeg te doen. :) Ik ben benieuwd wat je er mee kan.
We gaan het zien, hij leeft maar verder kan ik nog niets zolang de Atlantic niet op z'n plek staat :)
Inmiddels uitgezocht hoe ik de cvketel van de muur kan krijgen, heel simpel gelukkig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z4EkBnQnbe2KAHCKGZ1XVSfu/medium.jpg

Omgevouwen rand van de Awb zit in een beugel bovenaan, waarschijnlijk laat de beugel zich misbruiken om de 80l boiler op te hangen op de plek van de cvketel :9
Het radiator circuit is zo ver geleegd dat het bij de leidingen droog zou moeten blijven, alleen de tap leidingen gaan een onbekende hoeveelheid water verliezen (koud water zit geen afsluitkraan tussen).
Gelukkig hoef ik alleen omlaag met het 45kg zware stuk co2 uitstoot-ijzer, de lekkende leidingen zijn op te vangen voor hij van de muur gaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dzQsAeYn0ZPdKd2M6DgEn1Ds/medium.jpg
_/-\o_ :D

De boiler legen is een ander verhaal, er zit een t-stuk op koud met een stop erin, als de stop los is wil ik een slang erop knutselen die naar een afvoer gaat als ik daar de spullen voor heb.
Voor alsnog kan ik de boiler gebruiken dankzij afsluitkraantjes op de koude en warme waterleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yTul4A6RO9wUUCW3kHxNeGEL/medium.jpg

Deze heb ik nog liggen, eens zien hoe ik hem op dat t-stuk krijg ...
Alhoewel, er zit geen knop op en er zal wel een reden zijn dat hij in een kast ligt :+
De ophangbeugel van de cvketel is lekker groot en zit met 4 bouten in de muur, die houdt de boiler wel :9

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Na veel gezwoeg en gepuzzel hangt de boiler aan de muur :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xsTp8t3U28jGXj58mSmQitPh/medium.jpg

Hij is nog leeg, maar de leidingen en kraantjes zitten er op.
Deze keer trok ik de papierbak de trap op en reed hem het cvhok in.
De boiler is niet al te zwaar dus ik kreeg hem op de bak waarna ik hem overeind zette.
Vervolgens een hele tijd met de beugel zitten klooien omdat ik niks kon zien, maar hij hangt :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cxFNfp1SQ7JAXZ8Gc802eHO8/medium.jpg

Is dit te ingewikkeld? :)
Helaas wat veel verloopjes nodig ivm MV en dakdoorvoer ...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RoEhYkr9vqKXAp6YgAmuqfjh/medium.jpg

Het spanbanden festijn wordt voorbereid :P
De blauwe is 5,7m lang, een zwarte 4,7m en daar zijn er nog 3 van 2,2m bij.

Wat ijzer en plastic :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JgS8W6efa351AemhAyKaRBFm/medium.jpg

en iets om het te verbinden met de Atlantic :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LiUU44qpxFmeudEVV3rg9tJM/medium.jpg

De klepmotor doet maar 1N.m, ik zie wel een keer hoe hij het doet :9
Nog even brainstormen over de spanbanden, de Atlantic gaat met het display naar boven de trap op en de draai aan het begin is denk ik het lastigst ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vSsNHKTMlgsifZ6dcYQ6O4l8/medium.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SC6NADm2o0UpJ4D7BIiJqHFJ/medium.jpg

Met veel dank aan @Skipper-93 die op z'n fiets kwam en de buurman _/-\o_
Het ging best wel snel, de buurman en ik er onder om hem met de knie te ondersteunen en boven aan de spanbanden verder de trap op trekken tot hij liggend een kamer in kon.
Vervolgens met wat draaien op de poten naar het hok en dan erin.
Ik stond in het hok en kon er inderdaad langs, de buurman raadde ik dat af :+
Wel jammer dat de water aansluitingen niet haaks t.o.v. het front zitten, nu zal ik alsnog (extra) flexjes moeten halen of kijken of de koperen pijpen direct in de t-stukken kunnen.
Vermoedelijk gaat dat niet goed omdat ik een hoogteverschil heb maar dat ga ik toch als eerste proberen.
Dan zijn de luchtbuizen met isolatie best dik, maar dat zal wel passen allemaal.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0B02WPZdm5iin2QcWruGS3a4/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y0AfQnM408afzVUpejdLwn5C/medium.jpg

Mooi spul die gele ringen, dat maakt alles goed passend :)
Wat de ruimte betreft, er staat echt een stoeltje achter de Atlantic (hoe neem ik die foto's anders) :D

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5iV8mKyJCjsny0sHtYnIZDxv/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7LYfxm2FzPn0A2Ok1tNO2MFx/medium.jpg

Nou ok dan, er is steeds minder ruimte vrij in dat hok ;)
Hij is gevuld, morgen de eerste run die ik als het goed is met de app kan volgen :)
Voor het mooie log ik het verbruik met Domoticz via een stekker, dat zegt me toch meer dan de kale app.
2W in rust valt me mee.
Helaas blijf ik de knelfittingen aandraaien, dat was met de 80l boiler al zo en nu dus met 2 circuits.
Het zit uiteindelijk wel dicht, ik hoef geen emmer per dag weg te brengen :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Dat was voor mij een van de redenen om de Cozytouch aan te schaffen, er is niemand die overdag iets kan bedienen en opwarmen kost nu eenmaal tijd.
Wel leuk om het verbruik te kunnen aflezen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UlVx7NEJCg1qkxLvdZg4naN1/medium.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WEOBua6bdibbIJK5SSVPPYt7/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fCu9N2SxBns4uwyCh2ERBrvN/medium.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-02-2018 13:00 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMcUlAoxsWYxKCYRf6FuQGjn/medium.jpg

Om 10u de wpb aan laten gaan met de Cozytouch en je ziet precies wanneer hij warm was ;)
In de rest van het huis zie ik dit effect niet terug, de MV klep staat half open.
Overigens zuig ik wat lucht aan in het cvhok via een ventiel op de Itho box.
Nog even over de afwerking van de luchtkanalen, op de voorste (aanzuig) heb ik direct na een verloop van 16 naar 12 een keerklep geplaatst, deze zit met tape vast en daarom ziet het er wat 'anders' uit :P

[edit]
Ik heb een vermoeden dat de regenkap nogal laag op de cvpijp zit, ff gekeken en hij zit nu een stukje hoger.
Meteen even de panelen recht gelegd want de laatste stormen hebben ze blijkbaar een zetje gegeven :P

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-02-2018 19:20 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog maar een noob vraagje :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GlJFazrbnWRuCDw2OScF9Wb8/medium.jpg

Deze zit in de Awb cvketel die nu weg is.
Hoe weet ik of deze zuinige pomp geschikt is voor mijn installatie?
Waar de Awb zat heb ik 22mm leidingen, wat is er nodig om een pomp er tussen te knopen?
Ik lees dat die pomp geen ontluchting heeft, misschien heb ik die momenteel niet omdat ie op de Awb zat :/

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nog even gespeeld met een geluidsmeter app :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YjWLJsMpsAp88gwwIdXuxypA/medium.png

De pieken boven de 60sB zijn van deuren die open gaan of sluiten.
Eerst voor het hok gemeten (deur dicht), dan deur open, vervolgens slaapkamer in, deur dicht en richting kussen op het bed gegaan.
Bij het kussen is het geluid zo zwak dat ik er niet wakker van zal worden of dat het me wakker houdt.
Als de airco in de slaapkamer draait overstemt die de wpboiler met z'n 21dB, of is het maskeren ...

• Kloekie
  • Laatst online: 13:27
@wizzopa Tot welke temperatuur gaat het water?

edit: Dit is de inlaatcombinatie zonder de dop die ik oneindig kon ronddraaien.
Nu de dop eraf is heb ik aan verschillende dingen geprobeerd te draaien, maar niets draait.
De rede zou kunnen zijn dat ik nu op dit moment geen druk op het systeem heb staan (misschien zelfs nog onderdruk).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j6jEnzut.jpg
https://imgur.com/j6jEnzu
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HhQKEzJt.jpg
https://imgur.com/HhQKEzJ

Heeft iemand een idee waar ik bij deze inlaatcombinatie aan moet draaien?
Ik denk zelf de buitenste zwarte ring met de rechthoekige uitsparingen.

[ Voor 101% gewijzigd door Kloekie op 02-03-2018 10:36 . Reden: plaatjes te groot ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
@Kloekie Bij mij 61 graden als ik hem op automatisch zet, ik kijk na de run van 11u of dat nog steeds zo is want hij zou zich aan het gebruik kunnen aanpassen (doel temperatuur verlagen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/py3aRsnlrVTQ5gRDV8bRiQDC/medium.jpg

Ik heb links even de stukjes pijp die naar de cv gingen anders geplaatst, nu kan de pomp er aan hangen :)
Hopelijk is de stroomrichting dan zo dat ik het display en de toetsen op de pomp recht voor me heb.

Econo is best duur met kleine bestellingen, toeslag onder €50 en €8,75 verzendkosten :/
Eens kijken of er elders rvs flexjes zijn voor cv en water ...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Even een sneak-preview hoe het er uit kan komen te zien met de pomp :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uD2jA0Qc3ZOz5m8xbMX9r3md/medium.jpg

De bestaande aansluiting die op de cvketel zat past op de pomp, 1 zorg minder :9
Hij pompt van onder naar boven en dat is prima want de aanvoer onder komt van de wpboiler.
Als de flexen er zijn kan ik verder, meer dan dit kan ik momenteel niet doen :+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Beide 3/4 buitendraad en wartel, dus flexen in de boiler en wartel met puntstuk op de 22mm leiding.
1m lang zijn ze.

Hier te zien
Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/375656/sj0lQo4c.jpeg

[ Voor 29% gewijzigd door Rol-Co op 02-03-2018 23:50 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tn2grbWcYDAizpFCXMPuFZBD/medium.jpg O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5isuzM0ujKaStzMPRCJ717dC/medium.jpg

De 2e foto is wel donker, nu geen zin meer in een nieuwe :/

De slangenkuil is extra gevuld, nu heb ik overal lange flexen op zitten :)
Net even het cv deel getest en dat valt niet tegen :D
Het pompje vraagt 12W in de automatische stand en dat is prima.
Wel veel lekken gehad, met name de schroef aansluitingen rond de pomp zijn lastig dicht te krijgen.
Op de wpboiler ging het zo waar direct goed.
Voor het eerst weer een radiator ontlucht en het kraantje boven de pomp was ook hard nodig :)
Om het simpel te houden zet ik de pomp eerst op een timer, vervolgens kan ik bekijken of hij kan stoppen zodra een draadloze temperatuurmeter het warm genoeg vindt.
Dan kijk ik nog naar de water temperatuur, zoals ik het nu doe is voor tapwater prima maar met cv erbij komt er meer vraag en zal het tapwater wat vaker te koud zijn.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Hij werkt nu niet dus geen idee, je weet hoe handig ik het display kan aflezen :+

Overzichtje van het verbruik tot nu toe :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vJcECbdPBKmwp7evtWLkUPTf/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ltrRNJ9LxQ6Fw39NmLMCnZ2s/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hFni0TVjW7RcLNoHO1uscdpa/medium.png

Hier kan ik goed mee leven, minder dan ik met de boilers had en veel meer water beschikbaar.
Het cv gebruik zal nog invloed hebben en je kan goed zien dat de buiten temperatuur invloed heeft.
Met Domoticz meet ik het verbruik van de cv pomp en de cams, de pomp vraagt 12W (stand automatisch).

[ Voor 84% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-03-2018 14:36 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
En weer eentje aan de praat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vd05reptFJT6WnKdB3xzQxX8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eN6shpwARZjP6gIsvOPq1OgT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7xsslWTdSbQ4PK2uI3483M1t/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VzREof8mkgfEAE6bWVF734xi/thumb.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik had even een what the f#ck momentje toen ik de nette plaatjes van @AUijtdehaag zag :P
De opmerking over de stille werking liet een belletje rinkelen, mijn lucht buizen had ik nog niet netjes afgewerkt en het feit dat het vrij los er op zit betekent ook meer geluid O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9a1urvkPLby89fPYAPBjLcbS/medium.jpg

@wizzopa
Je zei al eerder dat de ventilatie een standje lager stond, een instelling van jou dus :)
Met een defrost onttrekt hij warmte uit het water, ventileer je minder dan ontdooit hij blijkbaar niet binnen de verwachte tijdsduur.
Je zou denken dat hij de ventilator bij een defrost op max zet maar zo slim is ie nou ook weer niet :9

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Met 500 watt door de fibaro stekker (en incidenteel 2300 nogwat watt) valt het toch mee denk ik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jyDcrpofU7P7qQisOOgXVLZB/thumb.jpg

@wizzopa
Proficiat ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Nu we toch bezig zijn, Sonoff 4-voudige switch :>
Als ik zie wat ik ik met de Atlantic wil doen dan heb ik 2x 230V voor de klepmotor en de PV ingang.
Verder schakel ik de cv pomp met Kaku en dat zou dan ook op dit ding kunnen :)
Handig is de uitvoering met din rail montage en alle draden aan dezelfde kant.
Nu nog uitvlooien of hij met EspEasy kan werken en of hij http commando's kent.

Afbeeldingslocatie: https://dl.itead.cc/Sonoff_4ch/4CH_R2_750.jpg

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32
En hij staat. Dat was wel een aardige klus om hem 2 trappen op te krijgen. Nog snel geleverd door Esanico.
Van de week even lucht aansluiten en dan gaan nadenken over cv. Ik denk aan Multifit 20mm en dan 50% via spiraal en 50% via bypass te mengen in het retour cv naar de ketel. Dan heb ik ook geen losse pomp nodig.

Atlantic

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Jim423
Gisteren lucht aangesloten met SAFE koppelingen. Aanzuiging vanuit afvoer MV/buiten en afvoer via oude geiserschoorsteen.
Helaas is het gebrom wel te hard om 's nachts aan te laten dus via de timer schakel ik hem tussen 23:00 en 06:30 uit. Dit werkt overigens perfect. Ik moet wel even kijken of er nog capaciteit is voor CV ondersteuning, hij draait nu al bijna permanent voor puur SWW. Ik heb de temp op 62C. Lucht in: 15-17C Lucht uit 4-5C.

4
5

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
In de aanvoer van het tapwater net voor de WP boiler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lLayt0gL2hFsQkU4mMS1ATB2/thumb.jpg

Ik was al op zoek naar expansievat sww

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 10:41 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HqBaunM6pXybQAPllA3SUPKq/medium.jpg

Nu nog draadloos uitlezen, moet kunnen op 868MHz met de Qalc0matic :9

• Jim423
In ander nieuws: de spiraal aangesloten met Multifit 2x 10m 20mm. Nu de CV-kant nog:

56

Het mooie is wel dat je met kunststof leidingen geen die-elektrische koppeling nodig hebt.
Als ik dit met 22mm dunwandig staal moest gaan doen was ik over een jaar nog niet klaar denk ik }:O

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik moet denken aan een film waarin steeds werd gezegd 'I'm to old for this' :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kuHyZ7kn58yGgxEiQAsmRJhH/medium.jpg

Het lukte niet om een t-stuk direct op de MV te schroeven dus daar zit toch een flex tussen.
Wel kon ik alles zo ver mogelijk naar links halen zodat er in het midden licht is en ik achter de wpboiler makkelijker op een stoeltje kan staan zonder de de flexen in m'n haar :9
De regelklep zit nu vooraan zodat ik er goed bij kan als er iets is en de keerklep zit op de inlaat.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op maandag 9 april 2018 @ 23:10:
Relais parallel aan de klepmotor of je verlichting?
Is allemaal 230V, een adapter die iets voedt zou kunnen.
Als Domoticz maar een signaal krijgt en ook als hij uit gaat :)
Nog even over denken, uiteindelijk stuur ik de klep bij de Itho dicht en ik denk dat ik dat tijdens een douche ook doe (dan gaat de Itho naar stand 3 aan de hand van de vochtigheid).

Afbeeldingslocatie: http://cdn.learn.edwinrobotics.com/wp-content/uploads/Schematics_LTV816_updated.png

Uitgang op een Wemos of een nog simpeler ding dat wifi heeft :P

[ Voor 15% gewijzigd door Speedy-Andre op 09-04-2018 23:31 ]

• Jim423
456456

Voor de geïnteresseerden: Filter zit ertussen. 100% bi aanzuiging maar laten vallen maakt teveel aanzuiggeluid. Ook de klepmotor geinstalleerd. Hier zat voorheen een terugslagklep maar deze ging nooit open. Nog een veer eruit gehaald maar toen ging hij niet meer dicht. :+ De klep gaat open als MV niet op stand 3 staat+temperatuur op zolder >+24C gr is. If else > klep sluit. Zo zal hij opengaan als de condensdroger draait bijv. is het idee.

@Dylantje2 dit zijn de safe koppelstukken, de rubbers kun je niet zien die zitten in de spiro geschoven. Let niet op de randen ik moet nog schilderen.
5

[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 11-04-2018 19:13 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s5kJOmFcgorc8IMS3CYI7wk3/medium.jpg

Nog geen feedback, maar ik kan alles bedienen :9
Ik zie dat er per switch timers toegevoegd kunnen worden, leuk om mee te beginnen en dan later als er meer sensors actief zijn gaan die de boel regelen.
De klepmotor aansturen bekijk ik nog, helemaal open of dicht is geen kunst maar een stand als half open wel :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HMo4IUFWvD5YpEFUQBEOw1lg/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oMDnXyJIasoAX2ZvkSzNl9Pq/medium.jpg

Helaas geen Franse slag in mijn Atlantic, de draden zijn kurkdroog :9
Even snel de Sonoff er bij geplaatst, hij heeft wifi ontvangst en zou daar kunnen functioneren.
Wel nog checken of hij trillingen gaat opvangen, ik wil geen los rakende snoertjes op die plek :o
Hij zit lekker dicht bij de klep in de aanvoer en nabij de PV contacten :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
wizzopa schreef op woensdag 25 april 2018 @ 06:59:
[...]

Wat is de meer waarde om de Sonoff in de Wpb te maken ipv er buiten.
Steeds minder :+
Ik kan hem niet even snel bedienen en de leds zie ik ook niet onder de kap.
De bedrading naar buiten de wpb was de 1e gedachte maar uiteindelijk komt er meer buiten de wpb.
Vocht en temperatuur is ook wel iets naar te kijken, die zijn buiten de wpb constanter dan er in.

Ik ga ook eens bekijken of meer isolatie onder de kap nog helpt, er is aardig wat ruimte voor.
De bedrading zit bij mij toch echt meer op afstand van de pijpjes :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wsdJIYOeWbIJZlIwdurXtv0l/medium.jpg

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kloekie schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 10:23:
Paar dagen geleden de kap van de WPB af gehad om geluid te reduceren.
Wat ik gedaan heb is een stuk buisisolatie tussen de compressor en de achterste kap toegevoegd.
Je kan dat er vrij makkelijk tussen proppen als de voorste kap er af is.
Dit scheelt bij mij aanzienlijk in het brommen van de WPB.

Tijd dus om de CV ondersteuning aan te sluiten om de resterende 500m3 gas voor verwarming te vervangen.
Er zijn van die berichtjes die je gelijk aan iets anders doen denken _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C1Pi0v59CfFysODllHKqCY5i/medium.jpg

Dit had ik over van de zonnepanelen, geperste matjes die lekker dicht en zwaar zijn :)
Ik ben benieuwd of de CV ondersteuning gaat werken, zet niet te veel in een keer open.

@Dylantje2 Ik heb wel eens totalen omlaag gekregen maar dat was omdat ik snel genoeg was.
Zo'n fout dagtotaal kan je eventueel in de database file aanpassen, maar dat is best lastig.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://www.allaboutcircuits.com/uploads/articles/rotarty-encoder-v2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/00/s/ODAwWDgwMA==/z/tLAAAOSwLI1aclO3/$/Photoelectric-Speed-Sensor-Encoder-Coded-Disc-code-wheel-_57.jpg

Eens zien wat de voor- en nadelen zijn om met deze dingen de klep positie weer te geven :9

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

redeker schreef op zondag 20 mei 2018 @ 00:37:
Maar hoe log je de temperatuur van de Sonoff dan? Heb je deze geflasht met Tasmoto of doe je dit op een andere manier?
Ja een Sonoff TH met temperatuursensor, geflasht met Tasmota inderdaad en dan uitlezen in Domoticz. Ik heb de boiler nu ook aan een Sonoff POW hangen en die ook nog even gekalibreerd met een goede stroomverbruikmeter zodat ze dezelfde output geven. En dan krijg je dit soort grafiekjes.

Ik heb het verwarmingselement uit staan, dus daardoor ook geen risico op een doorgebrande Sonoff POW.
Vannacht dus maar 3 uurtjes nodig gehad voor opwarmen van 24 naar 50 graden. ~1.5 Kwh.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ln569Oo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vXoFtPA.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 20-05-2018 09:37 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Deze maar eens besteld bij AE:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygRwqmF9hPLWjQuMMspGSqPs/medium.jpg

Een 18b20 op een printje werkt al tijden prima met een Nodemcu, maar wat langer draad en een waterdichte tip biedt extra mogelijkheden :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
wizzopa schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:38:
Van 25 graden naar 62 graden met 2918 wattuur.
Vanmorgen van 25 naar 45 graden in 880 wattuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/q6jetx9YTV8oc5nxiK1VMmG2/thumb.jpg

(met een doorstroomverwarmer :o )

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FTf9u8MH1L62kADkZah8kkVC/full.gif

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ja en nee, op de Bulex website zie ik een horizontale pijp op de Bulex die aan- en afvoer combineert.
Dit ding past daar dan op.
Bij nader inzien zit die horizontale pijp er niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FBbmbZQncuy2IevbFR7vfcgc/medium.png

Het hangt van de doorvoer locatie af welke nodig is.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:26

thido

Tilburg

Ik heb net even gemeten onder de trap waar nu de Daalderop 120l boiler hangt.
Die 200l Atlantic zou er nét moeten passen :-)
Aansluiting warm en koud water leiding zit er al vanwege de huidige boiler, lijkt me niet te moeilijk dus.
Nog geen idee over hoe ik het ga doen met de lucht aan- en afvoer overigens.
Wellicht in de zomer gewoon met binnen lucht en in de winter las gewone boiler gebruiken?
Mocht ik water te kort komen kan er altijd nog een doorstroomverwarmer achter.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/hoogte.jpg

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Binnen, nu nog plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O0PrUX6s7TpN15UbCmyqenQx/medium.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PvdjfcR1NMR7Njvw8o2j4MaN/thumb.jpg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Vloertje gestort net voor de nachtdienst, na het weekend maar verder gaan.
Zit op de Atlantic ook een watermeter via de software?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kEUdo7HJnwCLqZ5ubq8jsyJH/thumb.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door klump4u op 29-06-2018 20:24 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
klump4u schreef op zondag 1 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Hij staat toch op stelpootjes? Volgens mij een verkeerde handleiding in het hoofd.
Of dat filmpje in de startpost met jawel verstelbare voetjes er onder die denk ik wegbezuinigd zijn :+
Voel je tussen de plastic 'poten' dan blijken er gaten in te zitten, wellicht met schroefdraad en al :)
Dylantje2 schreef op zondag 1 juli 2018 @ 08:56:
[...]

mmm Vrij nauwkeurig?
Ligt dat aan mij, ik op het display wat grote lijnen maar exact, kan ik niet vinden
Nee dat ligt aan mij, ik heb een Cozytouch op Amazon.de besteld die het per dag en per 0,01kW aangeeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hFni0TVjW7RcLNoHO1uscdpa/medium.png

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Waar is die rechter witte aansluiting naast de rode voor? Deze moet toch dicht volgens mij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tz2FvQdRiRVAhMQJYmrOD0Xo/thumb.jpg

• klump4u
  • Niet online

klump4u

AUijtdehaag schreef op zondag 1 juli 2018 @ 11:55:
@klump4u
Heb je er een met een extra spiraal?
Krijg je de stekker er zo nog wel uit?
Ja extra spiraal maar die zitten beiden onder de rode.
Die stekker er achter kan nog eruit ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mUgXXrPYDED8kCJjXojqqbq5/medium.jpg

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Het begint te vorderen, hadden we maar wat meer tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3JqoEYbBQWHC82Sh3QqX8ywo/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T6gePDRn9DvHFE2w5ikzokLG/medium.jpg

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Nou ben ik al de hele middag aan het kloten maar ik houd deze foutmelding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YlCwItVu0lXYQk7TMU5SBVPb/medium.jpg
Alle test programma’s gedraaid, water doorgespoeld.
Snap het even niet meer.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/P6XX7d3eL98948OzGklZvw05/medium.jpg

Dit vertrouw ik iets meer, aan het uiteindelijke vermogen lees je de temperatuur af :9

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-03 16:47

CodeIT

Code IT

Speedy-Andre schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 16:15:
[...]

En het t-stuk zit ook op een pijp naar buiten?
Ik sluit de aanvoer van de wpb naar de Itho juist af om het vocht niet aan te zuigen :+
Aan de andere kant, zo lang duurt het nou ook weer niet dat de badkamer vochtig is ...
wizzopa schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:41:
[...]

Heb je de ingestelde ventielen nog in de pijpen zitten? Waarschijnlijk zal daar niet veel meer lucht door heen gaan als met de afzuiging door de MV op stand 3.
Zo zit het nu aangesloten. Bij de boiler heb ik een extra ventiel zitten wat nu bijna dicht zit (boiler staat in een inpandige ruimte beneden (binnen de isolatieschil).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zh9MPI4l.jpg
wizzopa schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 17:41:
[...]
Als je meer uit de douche wil afzuigen kan je misschien mijn constructie toepassen, waarbij in de MV situatie de lucht door het ventiel gaat en in de WPB situatie door een terug slagklep met T-stuk en ventiel.
Voor in de zomer is dat een goede optie. In de winter gaat de WPB echter vaker draaien omdat ik er de vloerverwarming in de douche + 2 radiatoren door laat stromen. Dan draai ik het ventiel in de badkamer wat dicht en wordt er als het goed is wat meer in de woonkamer (houtkachel) afgezogen. Althans dat is de theorie. Ik heb 8 tempsensoren waar ik alles mee meet/ga meten.
wizzopa schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 19:00:
[...]

Als je wat dagen terug kijk zal je zien dat het standby verbruik tot het moment dat de WPB op start niet te meten is met een DinRail meter. Wat je zie bij het starten wisselt van dag tot dag en is afhankelijk van het moment en van de pulsjes die via mijn Flukso naar PVoutput gestuurd worden.
Ik doelde niet op het standby verbruik, maar op het verbruik als de boiler aan het verwarmen is. Dat is bij @AUijtdehaag rond de 450-500W is en bij ons rond de 550-600W.

• Kloekie
  • Laatst online: 13:27
Plaatje gemaakt van hoe het nu bij mij aangesloten zit aan de lucht kant van de WPB.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jhbAOhSm.jpg

Ik heb ook een test uitgevoerd om te checken of de ventilator niet onnodig hard mee aan het draaien is.
Als mijn MV box op stand 2 staat (125m3/h) en ik zet mijn WBP in de test modus en start de ventilator, dan hoor ik deze netjes op toeren komen. Meedraaien doet hij dus waarschijnlijk niet of met lage RPM.

Ik zit nog wel te kijken naar een ander aansluitschema.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aaHwDJam.jpg

Dingen die ik mij kan voorstellen waarvoor dit helpt:
- Minder vervuiling WPB warmtewisselaar. (door meer directe flow van MV naar dakdoorvoer)
- Geen T-stuk meer rechtstreeks op de WPB ingang (lijkt nu wat lawaai vandaan te komen).
- Verder geen idee.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik heb nog niks vernomen van Esanico behalve dat ze nog op Atlantic aan het wachten zijn.

Binnenkant van de Atlantic onderin,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Zd1NfPXoKv9dSVzQ5CAYLV3l/medium.jpg

En bovenin,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8e3ethxTUfkKX2jlCywjoDXg/medium.jpg

Het element met anode en temperatuursensor,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ToT1HHtlOb3o7Rmteq9QiwU0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2PmgrsxHCmatrJPuxAWgicgT/medium.jpg

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Domba
Bij de tweede foto van mijn vorige post die de bovenkant weergeeft zie je een wit pijpje, aan de buitenkant van dit pijpje zit een water aansluiting met 3/4 schroefdraad, volgens mij kun je hier wel iets in maken wat naar onder hangt in de ketel met verschillende temperatuursensoren.
Opening is ongeveer 8 cm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rABKDFrOECJfPB8IvS3Gm28P/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kzPiZMrRbJ8ZBoaumQXRWXf4/medium.jpg

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@Domba
De witte aansluiting nu aan de buitenkant rechtsboven, hier komt normaal een afsluitdop op en wordt niet gebruikt.
De wit-zwarte rechts in het midden naast de warmtewisselaar aansluiting is voor een temperatuursensor die tegen de ketelwand komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mUgXXrPYDED8kCJjXojqqbq5/medium.jpg

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-03 16:47

CodeIT

Code IT

Ik bestuur de boiler nu met Home Assistant. Hiervoor moet ik de boiler wel op vakantiemodus zetten zodat deze niet meer automatisch gaat verwarmen, buiten legionella preventie om. Hierdoor staat het display altijd op een soort koffertje.
Ik wil snel de informatie van de boiler kunnen zien + deze besturen als ik er langs loop, dus tijd voor een projectje om dit te realiseren.
Ik heb gebruik een M5stack om de verschillende (7) temperatuursensoren uit te lezen + informatie te tonen en aan uit te sturen vanuit Home Assistant. Deze hangt nu op de boiler en ziet er (nu) als volg uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W5VwATwm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z07TUMum.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SbfqtEWm.jpgAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/51WD2TSm.jpg

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-03 01:02
@Speedy-Andre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VHkcmTy8wLxSVhEsdlHDhr7l/full.jpg

2 trappen op met 109 kg leek me minder leuk dan dit.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

De nieuwe anode eindelijk binnen, alleen jammer dat ikzelf nu 1400 km verderop verblijf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0iUAyb08T49EgoMqXUz8KnNl/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qlEZaIu5WYlGKo2t5Q1g7UEF/medium.jpg

• busscherski
@klump4u, wat een groot ding!

Er is een nieuwe kabel naar de meterkast getrokken. Bijna aangesloten, ik heb alleen nog een meter Ø16 pvc nodig.

Maar ik moet nog:
- Ø40 pvc buizen aanleggen voor condensatie en dilatatiewater.
- Drinkwater aan en afvoer.
- CV water aan en afvoer.
- 2x rond 160 ventilatie dakdoorvoeren

Heeft iemand suggesties hoe ik de Ø40 pvc en water aan en afvoer het beste regel qua kabel, slang en buizenmanagement? Misschien zo`n houten muurtje timmeren zoals de cv ketel heeft?

overzicht

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Dre schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 21:51:
Het is meer een generieke vraag of het mogelijk is. De huidige generatie warmtepompboilers hebben maar 1 snelheid. Ik denk dat in veel situaties een lager compressorvermogen en lagere ventilatiesnelheid belangrijker zijn dan de opwarmtijd.
Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2 geinstalleerd.

Voor de zolder was ik aan het kijken naar een warmtepompboiler die niet veel lawaai maakt, weinig standby verlies heeft en weinig luchtvolume benodigd. Uiteindelijk is het de Bulex Magna Aqua 150/2 geworden.
  • 33 dB geluid op 2 meter afstand
  • 2 Watt standverbruik
  • standby verlies van 19 Watt per uur
  • luchtvolume 80 - 140 m3/uur
  • max opgenomen vermogen van de warmtepomp: 350 Watt
  • 1200 Watt elektrische weerstand (voor opwarmen van 55 graden naar 65 graden)
  • Koelmiddel R290
  • 150 liter
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/w64k0jvst2jvkax/Bulex%20Magna%20Aqua%20150%202%2020180729_104808204.jpg?raw=1

Geluid op ongeveer 2 meter afstand in een video (33 dB):

Met 1250 euro subsidie en aanschafprijs van 1435 euro inclusief verzendkosten is dit maar een netto investering van 185 euro. En aangezien ik de HR CV ketel verkocht heb (12 jaar oud) voor 180 euro, blijven alleen maar de installatiekosten over. En dat kun je goed zelf doen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Nieuwe anode erin gezet en hij doet het nu (eindelijk).
Het is wel een andere anode wat er nu inzit.
Links de nieuwe, rechts de originele.
Originele heeft nummer 886064 en de nieuwe die ik kreeg toegestuurd van Esanico(en zij van Atlantic) heeft nummer 030146.
Wat zou het verschil zijn buiten de lengte?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qB6FwxW3udsD1c3P5m3fksdn/medium.jpg

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:26

thido

Tilburg

zojuist maar eens even gekeken hoeveel ruimte er is voor een WP boiler welke in de plaats zou kunnen komen voor de huidige 120l Daalderop.
Even de maten van een Atlantic 3 200l uitgezet.
Die gaat er dus passen maar met de luchthuishouding wordt dat wel puzzelen.
Mogelijke oplossing is door de vloer/kruipruimte naar buiten.

Of een split uitzoeken die leuk geprijsd is, voldoende inhoud heeft en op de subsidie lijst staat.

Afbeeldingslocatie: http://thido.nl/images/plekje.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door thido op 13-08-2018 21:30 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• busscherski
Ik ben bezig om het aan te sluiten als cv ondersteuning. Ik wil de warmtewisselaarspiraal in serie zetten voor de aanvoer naar de ketel. Ik heb alle benodigdheden in huis en wou er aan beginnen en toen bedacht ik me dat de spiraal ontlucht moet worden. Heb ik daarvoor ontluchters nodig? En 1 of 2, op de onderste of op de bovenste?

Zie ik op deze foto de warmtewisselaarspiraal?
[afbeelding]

Het water bovenin de warmtepompboiler is warmer, dus het lijkt me dat de onderste uitgang de cv uitlaat moet worden en de bovenste de cv inlaat.

Hier een overzicht van de situatie bij mij. De ontluchter van de cv ketel zit nog net wel wat hoger dan de wpb spiraal, maar het wordt aangesloten met flexibele slangen aan de onderkant van de ketel, dus ik weet niet of de spiraal wel goed ontlucht.

lucht?

• busscherski
Ik heb vandaag bericht gekregen dat de subsidie verleend is.
Sneller dan verwacht.
Ondanks de vakantieperiode heb ik het bericht in 17 dagen in mijn brievenbus. Is dit een record?
busscherski schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:13:
Ik heb de subsidie gisteren aangevraagd. Binnen 8 weken krijg ik antwoord.
subsidie verleend

Ik heb een .pdf gemaakt met onderstaand stukje text en wat foto`s en dat geupload naar het portal.
Dit stukje text heb ik bij in de .pdf gezet:
Geachte heer/mevrouw,
Ik heb ervoor gekozen om de warmtepompboiler zelf te installeren omdat ik dat zelf wel aandurf en voldoende gekwalificeerd ben (technische achtergrond).
Ik hoop dat de subsidieaanvraag voldoende onderbouwd is, laat maar weten indien er meer info benodigd is.

• Een omschrijving van het apparaat, onder andere het typenummer
ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 270FS COIL COZY MET WARMTEWISSELAAR VOOR ZONNECOLLECTOR

• De naam van het merk of de fabrikant
ATLANTIC EXPLORER 3 WARMTEPOMPBOILER 270FS COIL COZY MET WARMTEWISSELAAR VOOR ZONNECOLLECTOR

• Installatiedatum
6 Augustus 2018

• Het bedrag en de datum van betaling
€ 1724,91 / 3 July 2018

• En indien beschikbaar de meldcode van het apparaat dat u heeft gekocht (zie de apparatenlijsten)
KA04986

[ Voor 47% gewijzigd door busscherski op 23-08-2018 21:56 ]

• PvJo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08-2025
wizzopa schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Je plaats met een t-stuk geen accessoires tussen de boiler en de inlaatcombinatie. Dus is er niets aan de hand.
Zo stel ik mij dat voor. Maar de afsluiter is niet nodig denk ik omdat er op de veiligheidsgroep al een afsluit mogelijkheid op zit.

Combinatie

[ Voor 11% gewijzigd door PvJo op 24-08-2018 10:58 ]

• PvJo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 17:25:
[...]

Ik wist niet dat een energieleverancier ook slangen had?
Nou ik heb er eergister ook 2 besteld bij Econo, en vandaag binnen, maar geen fiberringen hoor. (en de keer daarvoor ook al niet)
Spul komt rechtstreeks bij oeg.net vandaan, zo te zien aan de doos. Toch maar weer langs de gamma man
@AUijtdehaag misschien had je de slangen ook bij Eneco moeten bestellen ;)

Econo

• AUijtdehaag
  • Niet online
En weer een blije atlantic WP boiler gebruiker erbij...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7lIGwVEAtexOB9pZLIdpjbXd/thumb.jpg

CV ketel gaat nog weg (denk ik)
Dan kan de wp boiler wel tegen de muur aan...
Uitblaas direkt onder de dakpannen, aanzuig zolder binnen.
Instelling binnen/binnen en lekker stil (zacht stofzuigergeluid)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2018 00:20 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Speedy-Andre
Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pggqStgWvgemjlaevYBeOAEg/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UKRKJILnxSiFSEYLQ2vKEnpg/thumb.jpg

Pfff. blij dat ik een 11 kW doorstromer heb van 447 x 235 x 109mm en on-demand heating :+

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-08-2018 23:39 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Over lekkage gesproken...
Ik kwam er vandaag achter dat ik thuis 140 ltr per dag "kwijt" raakte....
Dankzij de logging..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BPl7nr9sCLKUiAl6maoCLzvY/thumb.jpg

Di/wo/do niet thuis geweest :/

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 16:25

The Wizard

Moderator Mobile
Mijn bestelling zou donderdag geleverd worden, krijg ik gisteren een belletje van Sharon dat de Atlantic al onderweg is! Dus 's middags naar huis gegaan.

En daar was ie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zHnTdWYahChzt9tfv1S75s02/full.jpg

's avonds de buurman gevraagd of ie even wou helpen (daar heeft ie nu spijt van :P). Wat een &*%$ ding om de trap (lees: 2 trappen) op te krijgen...
Maar hij stond er:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4oHkhXdDOfSHpNCE0haD6bkY/full.jpg

Het nadeel is dat het een aflopend dak is, dus de CV moet verwijderd worden (ging er anders toch al uit).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IZIcCUXi9hTcDCfL1R1sL6Ae/full.jpg

Na 3 uurtjes hard bikkelen had ik hem actief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bINHOZiPEE6ZV1XDBg15rCU7/full.jpg

Van 21:15 tot 1:00 heeft ie gedraaid (deels op boost) om het water van 15 naar 55 graden te verwarmen, valt me niet tegen.
Nu loopt er een programma van 10:00 tot 19:00 ivm opbrengst zonnepanelen.

Nog te doen: Beetje netjes afwerken, CV leidingen afdoppen, kast bouwen en nadenken wat te doen met de toevoer/afvoer.
De WTW staat er naast met 150 mm aan/afvoer buizen. Ik vraag me af of er wel 300 m3 + 110 m3 door deze buizen heen kan zonder dat ze elkaar dwars zitten... Iemand een idee?

Anders gebruik ik gewoon de omgevingslucht, het staat op zolder met een vide van 2 x 2 m, dus toevoer zat van lucht. Maar ivm aanzuiggeluid maak ik liever gebruik van de WTW leidingen.

Heeft er iemand de 2x 80 mm van de CV toe/afvoer gebruikt om deze te combineren voor de toevoer?

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• PvJo
Gisteren ook waterleiding gelegd en de boiler aangesloten. Door de tip die hier in het forum voorbij kwam om een beetje olie te gebruiken op de koppeling lekte er maar één een heel klein beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4p3d2jBsCiLRu7X0PA1GiDa2/thumb.jpg

Hoop dat de ISDE akkoord gaat met deze Setup :)

[ Voor 6% gewijzigd door PvJo op 28-08-2018 20:30 ]

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-03 19:09
wizzopa schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 20:16:
[...]

Das mooi mogen wij hier ook genieten van wat je heb
laten maken, foto misschien voor het archief. ;)
Before:
Afbeeldingslocatie: https://www.energiecoachrob.nl/wp-content/uploads/2018/08/wpb.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: https://www.energiecoachrob.nl/wp-content/uploads/2018/08/WPB-ready.jpg

In de doorvoer die ook aan de mechanische ventilatie zit heb ik een groot deel van de binnenste buis verwijderd zodat bij in werking treden van de WPB ook de lucht uit de MV wordt aangezogen. Dit zorgt met name in de koude perioden voor veel warmere inlaatlucht. De uitgaande dakvoorvoer is geïsoleerd om condens te voorkomen. De slangen zijn ook geïsoleerd en dempen veel geluid.

En voor degenen die de uitgaande (koude) lucht van de WPB onder de dakpannen blazen in plaats van een standaard dakdoorvoer: zijn jullie niet bang voor condens en dus vocht onder de dakpannen?

[ Voor 41% gewijzigd door robkds op 28-08-2018 20:36 ]

Goed man!

• PvJo
Dit is het eindresultaat, moet nog de luchtaanvoer aansluiten (links in de hoek komt een nieuwe MV).
Afvoer heb ik op de bestaande CV afvoer (125mm) aangesloten.

Boiler

Ben nog aan het twijfelen over de luchtfilters.

http://www.jr-luchttechni...ries/Filters/Kanaalfilter

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/96pT21T1ncU1wenimYHAjAfJ/full.gif

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 10:19
Hallo medetweakers,

Na lange tijd lekker rustig te hebben meegelezen heb ik de sprong ook gewaagd en de Atlantic Explorer 3 270 (zonder ww) begin van de maand ook besteld.

Intussen heb ik hem geinstalleerd en staat hij zijn werk te doen bij ons in de bijkeuken. Hij is hier ter vervanging van een Tesy 120 liter e-boiler.

Op dit moment heb ik nog geen aansluitingen gemaakt op de lucht aan en afvoer, maar misschien dat ik dit in de toekomst nog ga aanpassen. Aangezien onze woning niet is voorzien van CV, maar nog een moederhaard, heb ik ervoor gekozen om de boiler zijn werk volledig zelfstandig te laten doen. Later, lees begin volgend jaar, gaan we de moederhaard vervangen voor een warmtepomp welke ons voorziet van verwarming.

Voor nu gaan we eens bekijken wat voor een besparing ons dit oplevert.

Tevens heb ik vandaag de subsidie aanvraag ingediend, met een begeleidend schrijven dat ik ze installatie zelf uitgevoerd heb. Eens kijken hoelang dit in beslag neemt en of de RVO hiermee akkoord gaat.

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/hgsYQ9/Plaatsing_WPB.jpg

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:18:
Ik ben wel benieuwd naar de opwarmtijd in de praktijk, past het lagere vermogen goed bij de 150l?
De Atlantic heeft met 2,6kW relatief veel wp vermogen bij 200l, voor frequente gebruikers is dat denk ik een voordeel omdat hij anders te lang koud zou staan :)
In de praktijk (met 2 personen douchen) is het water weer opgewarmd na ongeveer 2 uur met zoldertemperatuur van rond de 20 graden. Ik heb het water op 50 graden ingesteld staan. Hij gebruikt dan maximaal 350 Watt. Legionella preventie heb ik om de 2 weken ingesteld staan.

Hier de technische specificatie voor 55 graden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S3LxaIqKDeKvcHx0qE8u2iPH/full.jpg

Opwarmtijd (omgevingstemperatuur lucht: 7 °C, aftapcyclus:M)* 8:52

Nominaal warmtevermogen van de warmtepomp (watertemperatuur 55 °C): 350 W
Nominaal warmtevermogen van de warmtepomp (watertemperatuur 45 °C): 920 W

Ik zit er met 50 graden ertussenin.

• PvJo
Vandaag is de luchtfilter binnen gekommen. Filter is verwerkt in een 160mm buis doormiddel een uitneembare cassette. makkelijk te inspecteren en te verwisselen/schoon maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TRq25pTvV3sA66VEAeuXjEr8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XZ8HMKAW4kAI6EnGjEYSLAFc/thumb.jpg

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@wizzopa hierbij een volledige foto:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cQpRFU/IMG_20180907_194517.jpg
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jG5Npp/IMG_20180907_194509.jpg

Die ruimte is een soort van wasruimte.. Ook lijkt mij dat niet handig want dan moeten de leidingen over het plafond of helemaal langs de zijkanten :X

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 07-09-2018 19:51 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• AUijtdehaag
  • Niet online
Possible schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:49:
@wizzopa hierbij een volledige foto:

[afbeelding]
[afbeelding]

Die ruimte is een soort van wasruimte.. Ook lijkt mij dat niet handig want dan moeten de leidingen over het plafond of helemaal langs de zijkanten :X
Ik heb het even opgemeten.
Yep ketel eruit en buiten een pana 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9camr51f.jpg

Niet mijn beste photoshop.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-09-2018 21:58 ]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 16:25

The Wizard

Moderator Mobile
Hier is de hele kast om de Atlantic eindelijk afgewerkt :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kuBpua8NGkKQIO6a7cZgJcrO/full.jpg

Frame werk (hergebruik oude balken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L1XXORrrhbDG5GVNRWXoaZRe/full.jpg

Gipsplaatjes erom heen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hdg5IT59X8DFTD2sxklneLVE/full.jpg

Bijna klaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xz4CoEGWPYlTlHhSXmUt5xdt/full.jpg

Plaat voor de WTW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6G1yDMgpr80tBHC1C3lOsMg/full.jpg

Afgewerkt in zijn hokje, bovenkant is bereikbaar voor onderhoud/storingen aan de compressor gedeelte. Achter alle gipsplaten zit steenwol voor demping, tussen de WTW en Atlantic zit ook een laag, de WTW is nu niet meer hoorboor. De Atlantic wel als ie draait, maar niet vervelend aangezien er veel wordt gedempt door de steenwol. De uitlaat zit met geïsoleerde flex slang op het roostertje rechtsboven, dat scheelt enorm in het lawaai. Toevoer is gewoon open, door de kieren komt er meer dan genoeg lucht binnen.

WTW is goed te combineren met een Atlantic, toe/afvoer zit gewoon in de ruimte. Je hebt geen drukverschil. In deze ruimte zit ook geen ventielen. De afvoer waait nu ook mooi over de omvormer van de zonnepanelen heen :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dsYxRdT86Oo7QmX0TTMg1ylZ/full.jpg

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Niet omdat het moet maar omdat het kan, warmwater nu ook erbij op PVoutput.
Misschien nog een dezer dagen koud en warm water in en uit erbij, even kijken of ik nog ergens DS18b20 sensoren heb liggen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s4CyoMCcBcvrBQKtbxkeKfbt/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RmIuHmaQ6g2df4XBwKfMF3BM/medium.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IUxGymJ25NufjRTcFubl1pJg/medium.png

Pagina: 1 2 3 4 5

Dit topic is gesloten.