Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:33
RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:44:
[...]

Nee snap ik hoor en ik waardeer je moeite om zo'n sheet te maken, maar voor -mij- als grootverbruiker en tweaker is het (nu) niet echt bruikbaar. Voor de gemiddelde consument misschien al een stuk meer en daar zal je het natuurlijk op gericht hebben.

Mijn primaire advies aan iedereen om me heen die een thuisaccu overweegt (en ik heb er nogal wat gesproken weer hierover rond de feestdagen) is om eerst eens goede data te gaan verzamelen als ze dat nog niet doen.
de meest verstandige tip die je kunt geven. d:)b d:)b d:)b
Een HW P1 kost 25 euro, laat die eerst eens een 6-12 maanden meedraaien in je huishouden alvorens je concreet gaat oriënteren op een accu (of PV). Zonder data en harde berekeningen wordt het gokwerk met aannames en vuistregels, dat is net als bij warmtepompen en afgiftesystemen, gewoon een heel slecht uitgangspunt.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:26
RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:27:
[...]
Het is hopen dat het een simpel modelletje per tijdsblok wordt (en ook blijft) voor het verdienmodel van een (grote) thuisaccu. En dat wordt al een heel stuk minder als je straks per kWh transport moet gaan betalen.

Als straks ineens de bestuurlijke wind draait en men gaat a la BE met hefbomen in de vorm van capaciteitstarieven werken dan werkt je verdienmodel voor time shifting niet meer. Dat is immers bij grotere installaties nogal afhankelijk van het in korte tijd binnenharken of exporteren van een relatief grote hoeveelheid energie, wat dan bestraft gaat worden.

Het zwalkende en soms nogal onvoorspelbare overheidsbeleid blijft toch veruit de grootste risicofactor voor investeringen in dit soort zaken. Hoe je het ook went of keert, de gewenste transitie gaat héél veel geld kosten en linksom of rechtsom komt de rekening uiteindelijk altijd bij de belastingbetaler terecht. Het blijft een dus een actie > reactiespelletje de komende jaren. Voor mij een reden om iig voor een open en modulair systeem te gaan, dan kan je je altijd aanpassen.
Voor nettarieven zijn netwerkbeheerders heel druk geweest (2023/2024) met iets van capaciteits tarief, vanwege meeste inkomsten zekerheid, maar voorkomt niet nog een volgende grote verzwaringsronde.

Nettarief komt met grote inkomsten onzekerheden voor de regionale netwerkbeheerders, omdat ze niet weten hoe de aangeslotene reageren en hoeveel flexibel vermogen er aanwezig is.
Voor de omvang van de netverzwaring schuiven ze het al sinds 2012 voor zich uit.
Flexibel vermogen is dat niet aan een tijd van de dag gebonden is, zoals EV vanwege die minder kilometers rijden het moment in de week kunnen kiezen.
Of thuisaccu's , trends die voornamelijk baseren op verkoopcijfers of aantal aanvragen BTW teruggave zijn vele malen hoger dan bij netbeheerder aangemeldt worden en voor netbeheerders kW van belang zijn, waar andere statistieken veelal na aantal als 2e nadruk op kWh ligt.

Overstap zal lastig zijn, maar verder uitstellen, leidt tot wachtlijsten voor klein verbruikers en eventueel nieuwe beleid van kabinet dat uit de formatie rolt, kan dan de koelkast in voor industrie en wonen, die tot volgende verkiezingen dan bezig zijn om van de wachtlijst af te komen.
Als een wachtlijst ingesteld wordt in een van de 37 netgebieden, heeft dat een aanzuigende werking van dat alle met mogelijke plannen in de komende 5 jaar zich alle inschrijven, vanwege het principe wie het eerst komt het eerst geholpen wordt.

Als voorbeeld, Utrecht die kwam voor de vertraging van de netverzwaring, 250MW te kort in 2029, wat nu 2 jaar meer vertraging heeft opgelopen
Een wachtlijst voor kleinverbruikers , voor verzwaring van huisaansluiting en nieuwbouw, zou kunnen helpen met 160MW, maar is naar allerlaatst mogelijke oplossing geschoven en met extra gasgenerators, mobiele accu, slim laden, netewust bouwen proberen ze het te overbuggen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:44:
[...]

Nee snap ik hoor en ik waardeer je moeite om zo'n sheet te maken, maar voor -mij- als grootverbruiker en tweaker is het (nu) niet echt bruikbaar. Voor de gemiddelde consument misschien al een stuk meer en daar zal je het natuurlijk op gericht hebben.

Mijn primaire advies aan iedereen om me heen die een thuisaccu overweegt (en ik heb er nogal wat gesproken weer hierover rond de feestdagen) is om eerst eens goede data te gaan verzamelen als ze dat nog niet doen.

Een HW P1 kost 25 euro, laat die eerst eens een 6-12 maanden meedraaien in je huishouden alvorens je concreet gaat oriënteren op een accu (of PV). Zonder data en harde berekeningen wordt het gokwerk met aannames en vuistregels, dat is net als bij warmtepompen en afgiftesystemen, gewoon een heel slecht uitgangspunt.
Inderdaad een goede tip wat betreft data. Ben zelf ook groot fan van de slimmemeterportal als we toch wat namen noemen.

En bedankt voor je tip die mr Vis die snapt het wel 😉

Zo maar even een scenario die aardig dicht bij de werkelijkheid privé voor 2024 lag. Toch best knap 👍

Credits:

https://mark-vis.github.i...simulatie/with_solar.html

@RonJ wat nog wel beter kan op die site is het plaatsen van beste besparing onderaan bij “totale besparing”. Nu staat daar in mijn geval de niet meest gunstige optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/van4aZ2sowtVo3P2PO4cyFQOzOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgWpYVhuYHXYQEMbV7j7RHzg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 19:47 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Jan-tweak
ErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:34:
[...]

Inderdaad een goede tip wat betreft data. Ben zelf ook groot fan van de slimmemeterportal als we toch wat namen noemen.

En bedankt voor je tip die mr Vis die snapt het wel 😉

Zo maar even een scenario die aardig dicht bij de werkelijkheid privé voor 2024 lag. Toch best knap 👍

Credits:

https://mark-vis.github.i...simulatie/with_solar.html

[Afbeelding]
wat ik vreemd vind dat een dynamisch tarief duurder zou zijn dan een vast contract ?
mijn cijfers, uit 2025, laten hier een duidelijk ander beeld zien.
hier een boxplot van het eerrste halve jaar van 2025.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uifQTkBwPD5szNJR8Ehd6goRUaE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N4sPC5RwuIV3lEbtJcWeDY4D.png?f=fotoalbum_large
wat hier niet goed duidelijk is dat er dit jaar niet veel echt hoge stroomprijzen te vinden waren, slechts 5 uur waar de prijs boven de 50 cent/kWh uitkwam.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Planetpod had beter bv een vergelijk met een wat meer vergelijkbaar batterij kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnIB56l7cKfHoLXvS4AmSCwQYQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFNgCHQownOVc1ye4qUmgAcR.jpg?f=fotoalbum_large

Victron foto komt hier zo te zien weg. https://bslbatt.com/residential-battery-storage/

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:27:
[...]

wat ik vreemd vind dat een dynamisch tarief duurder zou zijn dan een vast contract ?
mijn cijfers, uit 2025, laten hier een duidelijk ander beeld zien.
hier een boxplot van het eerrste halve jaar van 2025.
[Afbeelding]
wat hier niet goed duidelijk is dat er dit jaar niet veel echt hoge stroomprijzen te vinden waren, slechts 5 uur waar de prijs boven de 50 cent/kWh uitkwam.
Klopt. Dynamisch is niet in alle gevallen het voordeligst. Interessant om mee te spelen met de data.

Sterker nog ik had in 2024 een vast contract op 19,7 cent en netto teruglevering zat op bijna 4ct. Ik rekende in dit voorbeeld met 23ct vast en 2ct terugleveren netto. En dat vergeet ik maar ff dat elk jaar ook een €200,- cadeau krijg ivm het niet trouw zijn aan je huidige leverancier.
Komt vooral door hoge ev verbruik welke voor 80% niet overdag kan worden geladen in mijn geval.

[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 19:45 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Jan-tweak
habbekrats schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:32:
Planetpod had beter bv een vergelijk met een wat meer vergelijkbaar batterij kunnen komen.
[Afbeelding]

Victron foto komt hier zo te zien weg. https://bslbatt.com/residential-battery-storage/
toch weer vreemd dat hier duidelijk lui met geen kennis van de materie bezig waren, een thuis-batterij zet je gewoon nooit in een vluchtweg , trap of in een slaap of woonruimte.
Alleen daarvoor zou je een heel groot vraagtekens bij de rest van hun info moeten plaatsen, als je hun moet geloven haal je een mini zon in je huis.
met hun claim veiligheid op #1 zijn ze blijkbaar toch de meest belangrijke factor vergeten. wat zouden ze nog meer vergeten zijn is dan direct mijn volgende vraag. 8)7

• ErikVers
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:38:
[...]

toch weer vreemd dat hier duidelijk lui met geen kennis van de materie bezig waren, een thuis-batterij zet je gewoon nooit in een vluchtweg , trap of in een slaap of woonruimte.
Alleen daarvoor zou je een heel groot vraagtekens bij de rest van hun info moeten plaatsen, als je hun moet geloven haal je een mini zon in je huis.
met hun claim veiligheid op #1 zijn ze blijkbaar toch de meest belangrijke factor vergeten. wat zouden ze nog meer vergeten zijn is dan direct mijn volgende vraag. 8)7
Haha ja dat. En het mooie dan rechts een nogal goed bekende staande Victron met een installatie waar iemand zijn complete vakantie aan op heeft geofferd (of als vakman heeft geplaatst als complete backup in een Afrikaans ziekenhuis) als de minder le vd twee presenteren.
Beetje als een europese/chinese suv die in de modder in Schotland staat naast een Landrover Defender plaatsen en dan trots zijn op het lage rolgeluid van de suv 🤣

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 19:42 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:00
Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:40:
@ErikVers Zowel salderen als nettarieven werken op alle contract vormen en het verandert niet zoveel aan jouw benadering uit het verleden als je zorgt dat het modulair uitbreidbaar is.
Einde salderen is vrij helder.
Dynamische nettarieven is het redelijk duidelijk hoeveel inkomsten de regionale netbeheerders komende jaren benodigen met de investeringen die ze doen.
Voor de blokken keuze hoef je alleen maar de belasting van de trafo's/150kV HS te kijken, waar verschuiving nodig is, waarbij aansluitingen op 150kV al dynamische nettarieven hebben (3 verschillende dagprofielen over het jaar, voor werkdagen zomer, winter en weekend/feestdagen)

De autonome groei gaat op moment harder, dan de verzwaringen.
Het is niet dat regionale netbeheerders nog geen ervaring hebben opgedaan, zoals Liander met NuLelie. (voor deze verzwarings ronde)
Of je krijgt een situaties zoals voor middenspannings station waar ik op aangesloten ben, alles was rond dat de schop de grond in kon voor 1 x 150kV circuit (2x3 kabels) erbij en terug kon naar tekentafel omdat behoefte gestegen was naar twee 150kV circuits en een grotere 380kV<>150kV trafo met levertijd van een paar jaar.
Tegen de tijd dat het in 2030-2032 gereed is, is het zonder spreiden van afname over de dag, net voldoende voor de piekbelasting uren met op andere uren van de dag amper 30-40% belasting.

En mijn andere bewering dat de marktprijs tussen 0-6u wat hoger worden als meer EV laden verschuift naar die periode, kan je makkelijk halen uit huidige aanbod en vraag voor de kwartier clearingsprijs in die periode en dat wat meer nodig is van gas- en kolen-centrales moet komen, die brandstofkosten en CO2-emissie-rechten hebben, die hoger liggen dan de huidige marktprijzen in deze periode.

Waarom nettarieven een game-changer zijn met alleen eigenverbruik verhogen, die is met eigenverbruik ook na einde salderen, maar net en soms niet rendabel en nog heel erg energiecontract afhankelijk, vermeden kosten voor nettarief is, dan net de aanvulling/stappeling die het rendabel maakt voor tenminste > 3000kWh jaarverbruik.
Ik heb 9000kWh per jaar PV opbrengst en gebruik 12000kWh jaarlijks dus saldeer 6000kWh. Ik heb EV en warmtepomp.
Ik heb al een keer met gedownloade kwartier meterstanden kunnen uitvogelen dat een batterij van iets meer dan 10kWh genoeg zou moeten zijn voor dag-naar-nacht verplaatsing. Maar…. Ik had nog niet bedacht hoe het er uit gaat zien na invoering blok-nettarieven.

Nu dus….
Deze koude dagen gebruik ik dagelijks 60kWh inclusief warmtepomp, exclusief EV. Betreffende EV kan ik flexibel laden dus dat hoeft niet over een thuisbatterij.
De warmtepomp stuur ik al zoveel mogelijk “dynamisch optimaal” aan maar het moet ook wel een beetje op de goede momenten warm zijn dus dat is ook wel een beetje een compromis.
Anyway….
Die volledige 60kWh hoeft dus echt niet via een thuis batterij.
60kWh is 2.5kW gemiddeld. Met het “dynamisch geoptimaliseerd stoken” draai ik gedurende de dure uren echter op maximaal 1.5 a 2kW.
Met een batterij van 12kWh houd ik het dan een uur of 6 uit.
Dat is eigenlijk wel genoeg om de avond door te komen, van 17:00 tot 23:00.
En….
Zo koud als het nu is is het maar een paar dagen per jaar. I

Kortom…
Ik denk dat ik met mijn “voorziene” 12kWh batterij toch echt wel een heel eind kom.
Groter is wel leuk, maar kost ook veel investering.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Domba
@Stefannn Je keuze bepalen en wachten tot er meer bekend is over nettarieven.
De netbeheerders wilde 24 blokken per dag, de politiek en energieleveranciers twee blokken.
Op moment zijn het 4 blokken, maar met de nodige risico's dat het tussen 0-2 uur een probleem veroorzaakt in de winter.
Het kan nog steeds naar 6/7 blokken gaan voor winter nov-mrt, het hangt af flexibel vermogen, zoals dat inmiddels meer EV gebruikers een dynamisch contract hebben dan een jaar geleden de aanname was voor 2030. (Het aandeel prive EV bezit stijgt waar de zaak niet het laden vergoed, die eerder een dynamisch contract hebben en niet zitten met wat moet ik opgeven aan prijs per kWh aan de zaak)

0-2u 55%
2-6u 40%
6-9u 50%
9-16u 25%
16-18 85%
18-22u 100%
22-24u 85%

En kan 24ct/kWh bijvoorbeeld 100% zijn

Er zijn drie factoren, vermogen en opslag capaciteit , de een is voor modulair uitbreidbaar te kiezen op te lossen de ander is een stuk lastiger. De derde is wanneer het niet of lastig verplaatsbare verbruik op de dag is en dat verschilt nog al van huishouden tot huishouden.

Koud?
Heb je al naar gewogen graaddagen gekeken, huidige december is bij mij, nog steeds lager dan van 2024 t/m gisteren

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Zo'n Planetpod is leuk, maar in deze markt zie je steeds meer eendagsvliegen langskomen die een graantje mee willen pikken en het uiteindelijk niet gaan redden. Meestal: té duur, té lomp, té complex visueel design, slechte software, geen local write API, geen volume kunnen leveren, etc. Ik gun Nederlandse ondernemers het beste, maar een goede thuisaccu ontwikkelen vraagt veel tijd en ervaring, de software kost veel tijd om door te ontwikkelen en stabiel te krijgen. Als je kWh prijs dan ook nog te hoog is dan wordt het helemaal lastig in een markt waarbij terugverdientijd een enorm grote rol speelt en er iedere dag wel een nieuwe Chinese aanbieder bijkomt.

Met 681 Euro per kWh excl. BTW zijn ze laten we zeggen >3x duurder dan veel andere merken. Ik wens ze oprecht veel succes in deze uitdagende markt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:53

Ersus

Zuid-Limburg

Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:10:
[...]
Afgelopen 12 maanden, ca 30-40 euro/kWhopslag met 15% RTE verliezen.
€33,- per kWh opslag gebaseerd op de getallen van dit jaar, zou haalbaar moeten zijn met handel en tijdverschoven injectie inderdaad.

Tijdverschoven Injectie leverde dit jaar, met een dynamisch contract, gemiddeld 13.5ct kaal per kWh op incl verliezen, als we dat postsalderen met het PV overschot ook zo kunnen handhaven dan levert dat nog steeds de financiering voor de donkere maanden en een extra bonus op.

Jaarlijkse getallen excl handel incl verliezen, dynamisch contract, postsalderen
PV opwek 20720,98kWh
Direct verbruik 10439,26kWh (72% eigenverbruik direct afgedekt met 50,38% van de PV opwek incl verliezen)
Tijdverschoven injectie 10281,72kWh (49,62% PV opwek * €0,135 = €1388,03)
We kopen ca 5000kWh incl verliezen bij verdeeld over de donkere maanden die betaald wordt met de tijdverschoven injectie opbrengsten

Het streven is om ook de opgeslagen panelen geïnstalleerd te krijgen tot een totaal van 32.4kWp om postsalderen de injectie te verhogen.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb 9000kWh per jaar PV opbrengst en gebruik 12000kWh jaarlijks dus saldeer 3000kWh.
Bedoel je dat je 3000 kWh bijkoopt onderaan de streep? Want als je 9000 kWh opwekt en 12000 kWh verbruikt, betekent 3000 kWh salderen dat je 6000 kWh (66% PV) direct eigen verbruik hebt zonder accu.

Wat je teruglevering op de energierekening aangeeft is voor jouw saldering, die verreken je met je import.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stefannn
Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:54:
[...]

Bedoel je dat je 3000 kWh bijkoopt onderaan de streep? Want als je 9000 kWh opwekt en 12000 kWh verbruikt, betekent 3000 kWh salderen dat je 6000 kWh (66% PV) direct eigen verbruik hebt zonder accu.

Wat je teruglevering op de energierekening aangeeft is voor jouw saldering, die verreken je met je import.
Oeps… verkeerd opgeschreven. Ik heb mijn post aangepast.
Je hebt gelijk, ik saldeer 6000 en koop 3000 bij.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Stefannn
Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:35:
@Stefannn Je keuze bepalen en wachten tot er meer bekend is over nettarieven.
De netbeheerders wilde 24 blokken per dag, de politiek en energieleveranciers twee blokken.
Op moment zijn het 4 blokken, maar met de nodige risico's dat het tussen 0-2 uur een probleem veroorzaakt in de winter.
Het kan nog steeds naar 6/7 blokken gaan voor winter nov-mrt, het hangt af flexibel vermogen, zoals dat inmiddels meer EV gebruikers een dynamisch contract hebben dan een jaar geleden de aanname was voor 2030. (Het aandeel prive EV bezit stijgt waar de zaak niet het laden vergoed, die eerder een dynamisch contract hebben en niet zitten met wat moet ik opgeven aan prijs per kWh aan de zaak)

0-2u 55%
2-6u 40%
6-9u 50%
9-16u 25%
16-18 85%
18-22u 100%
22-24u 85%

En kan 24ct/kWh bijvoorbeeld 100% zijn

Er zijn drie factoren, vermogen en opslag capaciteit , de een is voor modulair uitbreidbaar te kiezen op te lossen de ander is een stuk lastiger. De derde is wanneer het niet of lastig verplaatsbare verbruik op de dag is en dat verschilt nog al van huishouden tot huishouden.

Koud?
Heb je al naar gewogen graaddagen gekeken, huidige december is bij mij, nog steeds lager dan van 2024 t/m gisteren
Koud?
Klopt dat de volledige maand helemaal niet koud was, eerder deze maand zat ik meer rond de 40kWh consumptie per dag. Ik had de gelopen dagen gebruikt als voorbeeld van “echt wel koud” (hoewel het daggemiddelde nog steeds niet ver onder de nul lag).

Tja.. die blokken…
Mijn warmtepomp draait nu vooral ‘s nachts tussen 1 en 6 en overdag tussen 11 en 17. Als de gemiddelde temperatuur boven de 5 graden zit hoeft het eigenlijk nauwelijks langer. Dan gebruik ik in de overige uren ongeveer 500watt dus met 12kWh kan je daar in theorie maximaal 12 uur mee overbruggen.
Als de blokken zo uitpakken als jij schetst zou “enkel overdag tussen 9 en 16 afnemen” het handigste zijn maar de dynamische tarieven zijn tussen 2 en 6 juist vaak op zijn laagst. Ik denk dat het dus gaat neerkomen op zowel tussen 2 en 6, en tussen 9 en 16 afnemen. Dan is de batterij dus voornamelijk nodig om de 10 uur tussen 16 en 2 te overbruggen. Met de voorziene 12kWh batterij houd ik dan het grootste deel van het jaar nog 2kWh over.

Maar goed…. We zullen het zien.. sowieso moet ik nu eerst nog wachten tot de BYD LVS batterij door Solaredge home hub ondersteund gaat worden zoals aangekondigd in de data sheets.

Het is trouwens erg prettig dat je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Ik lees jouw informatie altijd heel zorgvuldig, meestal lees ik het wel 3x opnieuw. Dank daarvoor!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Stefannn schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:06:
[...]
Met de voorziene 12kWh batterij houd ik dan het grootste deel van het jaar nog 2kWh over.
Heb je dan ook rekening gehouden met de buffer van een aantal % die je niet zult gebruiken? Stel dat je 10-100% aanhoudt en de onderste 10% nooit gebruikt of reserveert voor noodgevallen, heb je dan nog steeds 2 kWh over of al iets tekort?

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:22:
[...]

Zijn we het in ieder geval ergens over eens :)

Ik heb mijn geld ingezet op het verlagen van mijn verbruik, en dat geeft het volgende resultaat deze maand tot nu toe:

Afname: 487 kWh
Teruglevering: 235 kWh
Kosten €52,17 (excl. €9,- maandelijkse vaste kosten).

Afschaffing van salderen maakt deze kosten ook niet veel hoger als ik een kleine thuisbatterij zou plaatsen i.c.m. een dynamisch contract.

Een groot batterij systeem met bijbehorende verliezen voelt voor mij als een kar achter de wagen spannen.
Het is en blijft toch ook maatwerk en een stuk emotie wat betreft de invulling van een batterij.

Bij het 26.6kWp opgesteld piekvermogen ben ik razend benieuwd wat de december opwek is en wat het directe eigenverbruik is.

Ik probeer jouw situatie goed te begrijpen. Je hebt een prachtige PV opstelling die zo lijkt het. En je aanpak lijkt vruchten af te werpen.

Ik neem jouw aangegeven getallen erbij.
Bij 26.6kWp saldeer je minder dan 1000kWh per jaar.

Jouw EV de Hyundai Inster verbruikt 11/12kWh (zomers?) per 100Km en 2000km verreed je in december, dat zijn dan minimaal ca 240kWh EV verbruik thuis geladen zo gaf je aan.

Je gebruikt december ca 252kWh netto uit het net waar dit EV verbruik ook al inzit.

Je investeert vooreerst liever in energiebesparing dan in een batterij als oplossing wat heel verstandig is.

Als ik de december getallen opsom:
EV 2000km thuis geladen, is dat die ca 240kWh?
Een import van 487kWh
Een Export van 235kWh
Netto afname 252KWh
Energiebehoefte?
PV opwek ?
PV direct verbruik?

En je saldeert minder dan 1000kWh per jaar waarvan in december bijna 1/4 deel met 234kWh.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02
Ersus schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:54:
[...]

€33,- per kWh opslag gebaseerd op de getallen van dit jaar, zou haalbaar moeten zijn met handel en tijdverschoven injectie inderdaad.

Tijdverschoven Injectie leverde dit jaar, met een dynamisch contract, gemiddeld 13.5ct kaal per kWh op incl verliezen, als we dat postsalderen met het PV overschot ook zo kunnen handhaven dan levert dat nog steeds de financiering voor de donkere maanden en een extra bonus op.

Jaarlijkse getallen excl handel incl verliezen, dynamisch contract, postsalderen
PV opwek 20720,98kWh
Direct verbruik 10439,26kWh (72% eigenverbruik direct afgedekt met 50,38% van de PV opwek incl verliezen)
Tijdverschoven injectie 10281,72kWh (49,62% PV opwek * €0,135 = €1388,03)
We kopen ca 5000kWh incl verliezen bij verdeeld over de donkere maanden die betaald wordt met de tijdverschoven injectie opbrengsten

Het streven is om ook de opgeslagen panelen geïnstalleerd te krijgen tot een totaal van 32.4kWp om postsalderen de injectie te verhogen.
Wat is in jouw berekening dan tijdverschoven injectie? Pv-stroom die op een dag met zon in je accu gaat en ongeveer diezelfde dag nog op de duurdere uren in het net gaat? Dus alsnog netto teruglevering aan het net maar gewoon op een ander moment?

En dus expliciet niet bewaarde pv-stroom in de nacht zelf gebruiken en daar opbrengst voor rekenen?

Ik vind de berekening erg interessant! Die 13,5 ct/kwh lijkt me.gigantisch hoog maar blijkbaar was dat dit jaar haalbaar?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Fr33z schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:24:
[...]

Wat is in jouw berekening dan tijdverschoven injectie? Pv-stroom die op een dag met zon in je accu gaat en ongeveer diezelfde dag nog op de duurdere uren in het net gaat? Dus alsnog netto teruglevering aan het net maar gewoon op een ander moment?

En dus expliciet niet bewaarde pv-stroom in de nacht zelf gebruiken en daar opbrengst voor rekenen?

Ik vind de berekening erg interessant! Die 13,5 ct/kwh lijkt me.gigantisch hoog maar blijkbaar was dat dit jaar haalbaar?
Tijdverschoven cq uitgestelde injectie van overschot PV opwek, de opwek die ik niet zelf verbruik. Dat heeft vrijwel iedere PV installatie iedere dag wel. Ipv weg te laten vloeien naar het net op tegen de dan geldende dynamische prijs is zonde.

De opwek die ikzelf verbruik zit daar zeker niet in, het is immers overschot. En met overschot kun je zeker postsalderen nog opbrengsten genereren die je gebruikt om het PV tekort in de winter bij te kopen.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:13:
[...]

Het is en blijft toch ook maatwerk en een stuk emotie wat betreft de invulling van een batterij.

Bij het 26.6kWp opgesteld piekvermogen ben ik razend benieuwd wat de december opwek is en wat het directe eigenverbruik is.

Ik probeer jouw situatie goed te begrijpen. Je hebt een prachtige PV opstelling die zo lijkt het. En je aanpak lijkt vruchten af te werpen.

Ik neem jouw aangegeven getallen erbij.
Bij 26.6kWp saldeer je minder dan 1000kWh per jaar.

Jouw EV de Hyundai Inster verbruikt 11/12kWh (zomers?) per 100Km en 2000km verreed je in december, dat zijn dan minimaal ca 240kWh EV verbruik thuis geladen zo gaf je aan.

Je gebruikt december ca 252kWh netto uit het net waar dit EV verbruik ook al inzit.

Je investeert vooreerst liever in energiebesparing dan in een batterij als oplossing wat heel verstandig is.

Als ik de december getallen opsom:
EV 2000km thuis geladen, is dat die ca 240kWh?
Een import van 487kWh
Een Export van 235kWh
Netto afname 252KWh
Energiebehoefte?
PV opwek ?
PV direct verbruik?

En je saldeert minder dan 1000kWh per jaar waarvan in december bijna 1/4 deel met 234kWh.
Inmiddels staat de teller voor december op 498 kWh afname, 254 teruglevering en 109kWh direct verbruik.
Totale opwek: 363 kWh
Totaal verbruik: 607 kWh.

Ik heb niet gezegd dat ik nu max 1000 kWh saldeer maar dat ik dat zou kunnen halen met een kleine thuisbatterij en een aantal aanpassingen in gedrag. (dit jaar tot nu toe 4270 gesaldeerd).

Voor ons is salderen nog volledig gratis, dus tot nu toe hebben we nog weinig gedaan om het salderen te beperken. We zijn dus voornamelijk bezig geweest met verlagen van het verbruik en verhogen van de productie.

Maar na volgend jaar is dat niet meer voldoende. Dus gaan we extra stappen zetten:

Een groot deel zit daarvan in het slimmer laden van de EV. Hij staat vaak genoeg overdag thuis om het overgrote deel van het jaar direct op zonnestroom te laden.

Daarnaast is het voor ons geen probleem om het verbruik van onder andere de airco, wasmachine, droger, vaatwasser warmtepomp en warmtepompboiler veel beter af te stemmen om de productie van PV.

Het stuk verbruik wat overblijft als de zon niet schijnt kan dan voor een groot deel opgevangen worden door een kleine thuisbatterij.

Als ik dat heb gedaan kom ik volgens verwachting onder de 1000kWh afname uit, welke bijna volledig in november, december en januari valt.

(Ik heb trouwens ook een grote batterij overwogen, maar met met de huidige techniek en prijzen zie ik dat niet zitten. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst alsnog overstap.)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:20:
[...]

Inmiddels staat de teller voor december op 498 kWh afname, 254 teruglevering en 109kWh direct verbruik.
Totale opwek: 363 kWh
Totaal verbruik: 607 kWh.

Ik heb niet gezegd dat ik nu max 1000 kWh saldeer maar dat ik dat zou kunnen halen met een kleine thuisbatterij en een aantal aanpassingen in gedrag. (dit jaar tot nu toe 4270 gesaldeerd).

Voor ons is salderen nog volledig gratis, dus tot nu toe hebben we nog weinig gedaan om het salderen te beperken. We zijn dus voornamelijk bezig geweest met verlagen van het verbruik en verhogen van de productie.

Maar na volgend jaar is dat niet meer voldoende. Dus gaan we extra stappen zetten:

Een groot deel zit daarvan in het slimmer laden van de EV. Hij staat vaak genoeg overdag thuis om het overgrote deel van het jaar direct op zonnestroom te laden.

Daarnaast is het voor ons geen probleem om het verbruik van onder andere de airco, wasmachine, droger, vaatwasser warmtepomp en warmtepompboiler veel beter af te stemmen om de productie van PV.

Het stuk verbruik wat overblijft als de zon niet schijnt kan dan voor een groot deel opgevangen worden door een kleine thuisbatterij.

Als ik dat heb gedaan heb kom ik volgens verwachting onder de 1000kWh afname uit, welke bijna volledig in november december en januari valt.

(Ik heb trouwens ook een grote batterij overwogen, maar met met de huidige techniek en prijzen zie ik dat niet zitten. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst alsnog overstap.)
Dank voor je hele duidelijke uitleg. Dat verklaart je kritische kijk op een thuisbatterij en legt ook meteen bloot hoe sterk het maatwerk blijft en dat (be)oordelen zonder de juiste getallen niet mogelijk is.

Alle parameters doen ertoe en als er een van verandert, verandert de hele beoordeling en doe daar nog een beetje persoonlijke voorkeuren bij dan is de complexiteit helemaal compleet.

Nogmaals dank voor je uitgebreide toelichting.

• Stefannn
Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:10:
[...]

Heb je dan ook rekening gehouden met de buffer van een aantal % die je niet zult gebruiken? Stel dat je 10-100% aanhoudt en de onderste 10% nooit gebruikt of reserveert voor noodgevallen, heb je dan nog steeds 2 kWh over of al iets tekort?
"min of meer" wel. Mijn huidige plan is een 12kWh batterij, met een verwachte noodzaak van 10kWh heb ik dan 20% marge.

Dat gezegd hebbende.....
Het is een enorme berg koffiedik kijken, de net tarieven zijn nog niet eens besloten.
Maar......

De belangrijkste conclusie voor mij was:
- "nee, een batterij van meer dan 45kWh is geen strikte noodzaak"
45kWh is de kort door de bocht redenatie bij een dagverbruik van 60kWh waarbij in 6 uur zowel een kwart daarvan direct verbruikt wordt als 3/4 daarvan moet laden. Die redenatie is dus echt te kort door de bocht.
En dat is wel een prettige conclusie want dat zou bijna 4x zo groot zijn als mijn huidige plan hetgeen via versa zou betekenen dat mijn huidige plan slechts een druppel op de gloeiende plaat zou voorstellen.

De conclusie daarentegen is dat "met 10kWh bruikbare Capaciteit een flink deel van het verwachte variabele nettarief op te vangen is" dus dat mijn plan voor een 12kWh batterij stand houdt.

Daarnaast worden een aantal andere dingen ook heel duidelijk:
- De sommetjes leunen zwaar op "dynamisch geoptimaliseerd laden van de EV" en "dynamisch geoptimaliseerd besturen van warmtepomp". Ik heb mijn home automation volledig zelf van scratch gemaakt (het stamt van 2008 toen HA nog niet bestond) en heb een achtergrond in regeltechniek. Dus "in mijn strict persoonlijke situatie" is dat behoorlijk goed opgelost. Bij de gemiddelde consument zal dat echter zeker niet zo zijn. "dynamisch geoptimaliseerd laden" is bij de meesten wel in orde. "dynamisch geoptimaliseerd warmtepomp sturen" is echter nog nauwelijks beschikbaar.
Zonder "dynamisch geoptimaliseerd gestuurde" warmtepomp heb je echter al gauw een 2x grotere batterij nodig.
- Hoewel ik 12kWh als goede economische keuze zie is Upward potentie anders dan ik eerst dacht stevig aanwezig. Het zou niet raar zijn als ik nog een keer wil uitbreiden. Het BYD LVS systeem is modulair en kan ik zonder extra BMS aanpassingen uitbreiden tot 24kWh. Ik ga de omvormer er dan echter niet boven hangen zoals ik eerst van plan was maar zorg dat de toren in de hoogte kan groeien tot de volledige 24kWh capaciteit. Aangezien BYD tegenwoordig toch wel een A-merk is verwacht ik dat de BYD LVS Modules nog wel 2 jaar te koop zijn.

• Domba
Stefannn schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:26:
[...]
Dat gezegd hebbende.....
Het is een enorme berg koffiedik kijken, de net tarieven zijn nog niet eens besloten.
Maar......
In principe is het een netcode aanpassing, waarvoor de netbeheerders gezamelijk een voorstel indienen en ACM besluit.
Maar het ministerie KGG zit als toehoorder aan de overlegtafel en ACM is een kleine ZBO, de werkgever van de ACM medewerkers is EZ, het bestuur is onafhankelijk. De 2e kamer mag iets vragen, maar geen aanwijzingen geven.

Het is een stoelendans bij nettarieven kleinverbruikers rond aantal tarieven en blokken gaat voornamelijk om EV en thuisaccu en hoeveel gevoelig is voor prijsprikkel en aandeel met een dynamisch contract en voornamelijk om de winter.

Netbeheerders zien graag, dat laden EV's van 16-0 uur deels verschuift naar 2-6 uur en ook gespreidt start met laden tussen 0-2 uur.
Op middenspanning zijn er natuurlijk ook trends zoals 0-6 uur in trek is voor blokstroom voor laden van regionaal E-transport .
Vrachtwagens voor internationaal transport, is veel meer ad-hoc en die hebben behoefte aan 1MW snelladers, zodat vrijwel geheel afhankelijk wordt van rust/rij-tijden, de 600-750kWh accu's zijn al groter dan wat ze aan een stuk mogen rijden. (gevoelig voor netto-prijs & CO2-emissie van de mix die ze laden)

Door de overgang van hoge nettarief blok zo geleidelijk mogelijk te maken tussen 22-2 uur. Een grotere tariefsprong lokt een gelijktijdige start van laden van thuisaccu en EV uit.
Thuisaccu's op een vast/variable contract, zullen eerder neiging hebben op het laagste nettarief te laden 9-16 uur en energieleverancier zullen daar waarschijnlijk geen draai aan willen geven.

Maar voor die met dynamisch contract die zullen meer naar marktprijs & nettarief kijken en die is een afspiegeling van vraag op alle netvlakken, niet enkel laagspanningsvlak.
Als vraag van laagspanningsvlak na middernacht met 1-2GW stijgt is de grote vraag of dat wat met de marktprijs doet en marktprijs & nettarief elkaar gaan opheffen/aanvullen en er nauwelijks verschil is tussen 23 en 2 uur voor moment van starten van laden van EV & thuisaccu, of juist een stevige sprong wat kan leiden tot nieuwe hoogste netbelastingen, voor de hoogste 100 uur/j
Lang niet iedereen heeft een eigen laadpaal, veel laden op straat, slim laden met straat-palen kan een beperking zijn tussen 16-6 uur geen 2 EV's, maar 1 geladen kan worden, iets wat ook contractueel te regelen is op kleinschaliger niveau voor straatpalen per netgebied/pocket naar netbelasting bijv als deze boven 80% stijgt. Dan is er ruimte voor groei en waarschijnlijk hebben netbeheerders ook geen maakbaarheids gat of beperkt tot enkele netgebieden/pockets.
Het kan ook voor de verzwaring komende 5 jaar zomaar 10k van de ~50k extra LS-wijktrafo's schelen, wat wel sterk afhankelijk is hoeveel overstappen op dynamisch contract en/of netbeheerders een extra blok rond middernacht hebben om nog wat te kunnen sturen.

Energieleveranciers zitten gezien de lobby niet te wachten op meerdere nettarieven, het maakt variabele en vaste contracten ook semi-dynamisch.
Als ze meerdere nettarieven 4 of 6, zouden willen dempen tot een hoog/laag tarief, dat daar met een thuisaccu op ingespeeld kan worden en de marge aantast, door het hoge tarief te overbruggen met de thuisaccu, de drempel voor een thuisaccu wordt al lager met de netto teruglevering van 0-1ct/kWh en einde salderen, om de PV-opwek in de zomer in thuisaccu op te slaan voor later eigenverbruik.

Technisch vanuit netbelasting liggen meerdere blokken tussen 16-2 voor de hand, er kan dan zoveel meer en sluit aan bij de plannen van een toekomstig kabinet, mocht er iets uit de formatie rollen.
De meeste zijn niet dynamisch, wordt het minder simpel en nog minder transparant met een sausje van de energieleveranciers erover.

• Stefannn
Domba schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:16:
[...]

In principe is het een netcode aanpassing, waarvoor de netbeheerders gezamelijk een voorstel indienen en ACM besluit.
Maar het ministerie KGG zit als toehoorder aan de overlegtafel en ACM is een kleine ZBO, de werkgever van de ACM medewerkers is EZ, het bestuur is onafhankelijk. De 2e kamer mag iets vragen, maar geen aanwijzingen geven.

Het is een stoelendans bij nettarieven kleinverbruikers rond aantal tarieven en blokken gaat voornamelijk om EV en thuisaccu en hoeveel gevoelig is voor prijsprikkel en aandeel met een dynamisch contract en voornamelijk om de winter.

Netbeheerders zien graag, dat laden EV's van 16-0 uur deels verschuift naar 2-6 uur en ook gespreidt start met laden tussen 0-2 uur.
Op middenspanning zijn er natuurlijk ook trends zoals 0-6 uur in trek is blokstroom voor laden van regionaal E-transport .
Vrachtwagens voor internationaal transport, is veel meer ad-hoc en die hebben behoefte aan 1MW snelladers, zodat vrijwel geheel afhankelijk wordt van rust/rij-tijden, de 600-750kWh accu's zijn al groter dan wat ze aan een stuk mogen rijden. (gevoelig voor netto-prijs & CO2-emissie van de mix die ze laden)

Door de overgang van hoge nettarief blok zo geleidelijk mogelijk te maken tussen 22-2 uur. Een grotere tariefsprong lokt een gelijktijdige start van laden van thuisaccu en EV uit.
Thuisaccu's op een vast/variable contract, zullen eerder neiging hebben op het laagste nettarief te laden 9-16 uur en energieleverancier zullen daar waarschijnlijk geen draai aan willen geven.

Maar voor die met dynamisch contract die zullen meer naar marktprijs & nettarief kijken en die is een afspiegeling van vraag op alle netvlakken, niet enkel laagspanningsvlak.
Als vraag van laagspanningsvlak na middernacht met 1-2GW stijgt is de grote vraag of dat wat met de marktprijs doet en marktprijs & nettarief elkaar gaan opheffen/aanvullen en er nauwelijks verschil is tussen 23 en 2 uur voor moment van starten van laden van EV & thuisaccu, of juist een stevige sprong wat kan leiden tot nieuwe hoogste netbelastingen, voor de hoogste 100 uur/j
Lang niet iedereen heeft een eigen laadpaal, veel laden op straat, slim laden met straat-palen kan een beperking zijn tussen 16-6 uur geen 2 EV's, maar 1 geladen kan worden, iets wat ook contractueel te regelen is op kleinschaliger niveau voor straatpalen per netgebied/pocket naar netbelasting bijv als deze boven 80% stijgt. Dan is er ruimte voor groei en waarschijnlijk hebben netbeheerders ook geen maakbaarheids gat of beperkt tot enkele netgebieden/pockets.
Het kan ook voor de verzwaring komende 5 jaar zomaar 10k van de ~50k extra LS-wijktrafo's schelen, wat wel sterk afhankelijk is hoeveel overstappen op dynamisch contract en/of netbeheerders een extra blok rond middernacht hebben om nog wat te kunnen sturen.

Energieleveranciers zitten gezien de lobby niet te wachten op meerdere nettarieven, het maakt variabele en vaste contracten ook semi-dynamisch.
Als ze meerdere nettarieven 4 of 6, zouden willen dempen tot een hoog/laag tarief, dat daar met een thuisaccu op ingespeeld kan worden en de marge aantast, door het hoge tarief te overbruggen met de thuisaccu, de drempel voor een thuisaccu wordt al lager met de netto teruglevering van 0-1ct/kWh en einde salderen, om de PV-opwek in de zomer in thuisaccu op te slaan voor later eigenverbruik.

Technisch vanuit netbelasting liggen meerdere blokken tussen 16-2 voor de hand, er kan dan zoveel meer en sluit aan bij de plannen van een toekomstig kabinet, mocht er iets uit de formatie rollen.
De eeste zijn niet dynamisch, wordt het minder simpel en nog minder transparant met een sausje van de energieleveranciers erover.
Eigenlijk is het wel een grappige spagaat met flinke druk op "kleur bekennen".
Enerzijds wil zowel de energiesector als de tweede kamer "gebruik spreiden naar tijden die enig bewust handelen vereisen" zodat meer capaciteit beschikbaar komt.
Anderzijds hebben zowel tweede kamer als energie leveranciers een zekere mate van weerzin om de prikkel die daarvoor nodig is (groot aantal tarief blokken) te supporten.
Dat is overigens heel begrijpelijk. "tweakers op dit forum" vinden het veelal vooral leuk. Maar voor heel veel mensen is de gedachte aan een dynamisch of variabel tarief heel erg angstig. Heel veel mensen zijn ook niet bij machte om zelfs maar de simpelste sommetjes hiervoor te maken. Die informatie voorziening hieromtrent zal nog heel lastig zijn.

off topic maar wel illustratief,
Zo heb ik al meermalen iemand die ik een warmtepomp had aangeraden gerust moet stellen omdat die heel erg schrok dat hij 2x tot 3x zoveel kWh electra gebruikte dan dat hij voorheen aan m3 gas gebruikte.

• habbekrats
  • Nu online
@Domba Als eerste makkelijke actie lijkt mij om het dag en nachttarief anders te noemen en op andere uren te gebruiken. Nagenoeg elke kleinverbruiker heeft al een meter met 4 telwerken. Meerdere tarieven lijkt mij ook niet handig. Noem het duurdere telwerk spitstarief tussen 06:00-09:00 en 16:00-21:00 dan gaan mensen de EV wel aanzetten in de goedkope uren.

• Domba
habbekrats schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:57:
@Domba Als eerste makkelijke actie lijkt mij om het dag en nachttarief anders te noemen en op andere uren te gebruiken. Nagenoeg elke kleinverbruiker heeft al een meter met 4 telwerken. Meerdere tarieven lijkt mij ook niet handig. Noem het duurdere telwerk spitstarief tussen 06:00-09:00 en 16:00-21:00 dan gaan mensen de EV wel aanzetten in de goedkope uren.
Daar gaan de energieleveranciers over, ik heb geen idee waarom daar niet meer gebruik van gemaakt wordt.
Of waarom ze geen voorstel ingediend hebben voor andere tijden, welk telwerk wanneer telt.

https://wetten.overheid.n...z=2025-12-20&g=2025-12-20

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 29-12-2025 15:34 ]

• Stefannn
habbekrats schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:57:
SLIM!

Exact dat bedoelde ik!
De informative voorziening, en dus de woordkeuze is super belangrijk.

Spits Tarief vind ik een super slimme gedachte. In plaats van associatie met grijpgrage energie boemannen legt dit de focus op "drukte". Hetgeen defacto ook exact het probleem is.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het 'probleem' is volgens mij dat momenteel elke meter hetzelfde doet met dal en normaal tarief.
De grote meute heeft geen EV en zeker niet elke woning heeft een eigen oprit of tuin met laadpaal.
Je gaat iedereen lastigvallen met allerlei tarieven terwijl het maar voor een kleine groep nut heeft, voed die groep dan op met beprijzen buiten de telwerken om en laat de anderen met rust.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• HandyLumberjack
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:35:
Het 'probleem' is volgens mij dat momenteel elke meter hetzelfde doet met dal en normaal tarief.
De grote meute heeft geen EV en zeker niet elke woning heeft een eigen oprit of tuin met laadpaal.
Je gaat iedereen lastigvallen met allerlei tarieven terwijl het maar voor een kleine groep nut heeft, voed die groep dan op met beprijzen buiten de telwerken om en laat de anderen met rust.
Nu val je iedereen lastig met een hoog (en sterkt stijgend) vastrecht, juist die grote groep zonder grote verbruikers gaat straks waarschijnlijk minder betalen dan ze nu doen, ookal passen ze hun verbruik niet aan.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-12-2025
HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:47:
[...]
juist die grote groep zonder grote verbruikers gaat straks waarschijnlijk minder betalen dan ze nu doen, ookal passen ze hun verbruik niet aan.
Dus worden degenen die geïnvesteerd hebben in all-electric om zo bij te dragen aan de ambities van onze landsbestuurders extra hard genaaid. Wat fijn is dat toch dat er elke paar jaar een nieuwe regering komt die weer voor haar eigen korte-termijn toekomst allerlei besluiten maakt in plaats van dat er eens een lange-termijn visie (en bijbehorend langetermijn beleid) komt waarbij besluiten bij elkaar passen en elkaar versterken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:47:
[...]

Nu val je iedereen lastig met een hoog (en sterkt stijgend) vastrecht, juist die grote groep zonder grote verbruikers gaat straks waarschijnlijk minder betalen dan ze nu doen, ookal passen ze hun verbruik niet aan.
Iemand zonder EV heeft weinig verbruikers die de boel op een ander moment minder zouden belasten, moet iedereen met inductie dan in de middag gaan koken en hoe draai je een was wanneer er niemand thuis is en je oude wasmachine niet geschikt is voor een uitgestelde of geplande start?
Vaatwasser of de droger idem, mensen die nu niet (kunnen) nadenken doen dat straks nog steeds niet.

Waarom speculeren over het vastrecht, het staat niet vast dat de 'kleine' verbruiker straks minder gaat betalen en dat zou ook onlogisch zijn als de kosten toch al blijven oplopen vanwege de verzwaringen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• HandyLumberjack
  • Nu online
ArPi75 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:52:
[...]

Dus worden degenen die geïnvesteerd hebben in all-electric om zo bij te dragen aan de ambities van onze landsbestuurders extra hard genaaid. Wat fijn is dat toch dat er elke paar jaar een nieuwe regering komt die weer voor haar eigen korte-termijn toekomst allerlei besluiten maakt in plaats van dat er eens een lange-termijn visie (en bijbehorend langetermijn beleid) komt waarbij besluiten bij elkaar passen en elkaar versterken.
Want het is eerlijker dat de kosten van verzwaringen gedeeld worden met iemand die bijv. 1500kWh verbruikt in een flatje met stadsverwarming?

Iedereen mag er van vinden wat die wilt, maar ik ben groot voorstander voor die nieuwe tarieven.

Alleen al om het feit dat er aanzienlijk minder verzwaring nodig is als iedereen het net wat slimmer gaat gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-12-2025 16:19 ]

• habbekrats
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:35:
Je kunt het spitstarief zo laten als nu, geeft 8 cent per kwh korting in de goedkope daluren. Niks mis mee. In de jaren 80 hadden wij thuis nachttarief voor 200liter boilers dat verschil was toen ook veel groter dan die schamela 2-3 cent wat tegenwoordig gangbaar is.

• Domba
@Speedy-Andre Als nettarieven ingevoerd wordt geldt die voor iedereen.
Het doel is veel ledig, betaalbaarheid, met vaste netwerkkosten betaald een klein appartement die misschien 1400kWh/j met 3x25A het net belast, evenveel als een andere die intensief gebruik maakt met 20 000kWh/j.
Door de nodige inversteringen in het netwerk en niet alleen voor huishoudens, dat als vaste netwerkkosten behouden met huidige investeringen deze in 10 jaartijds verdubbelen.
Afhankelijk van inflatie kan die zelfs nog binnen de 10 jaar door 1000 euro grens gaan voor alleen het hebben van een netaansluiting.

Met dynamische nettarief met verschillende blokken en tarieven is het ook mogelijk bepaald type verbruikers te verschuiven waar met beetje techniek niet aankomt op welk moment ze van net gebruik maken, zonder comfort in te leveren.
Op laagspanningsnet waar alle kleinverbruikers op aangesloten zijn is de belasting voornamelijk tussen 16 en 24 uur en op andere tijden nog veel ruimte, als daar wat meer gebruik van gemaakt wordt scheelt dat ook nog eens vele miljarden aan investeringen die anders ook opgehaald moeten worden via de netwerkkosten.

Het is geheel afhankelijk van de hoogte van basistarief (100%) vanaf welk jaarverbruik en type verbruikers wanneer dynamische nettarieven duurder uitpakken, voor 2/3 zal het waarschijnlijk niet duurder uitpakken, eerder goedkoper met beperkte mogelijkheden om het verder nog wat te drukken.

Zonder een prikkel om net gebruik te spreiden, gaat het vroeg of laat door een grens (9,5-10,5GW ) en is er gemiddeld 25%-35% meer netverzwaringskosten, in de ene wijk niets en andere wijk wat meer. (13k wijken)

Het is geen speculeren, de huidige vaste netwerkkosten gaan omhoog met de investeringen en verplichtingen die netbeheerders zijn aangegaan. (De specifieke trafo die besteld is met jaren levertijd etc)

Met dynamische netwerkkosten dalen de vaste netwerkkosten, daar grootste deel van de transportkosten, de grootste post als nettarief opgehaald wordt. gebruik je weinig kWh's van het net dan ben je goedkoper uit.
Tot nu toe is 2/3 niet duurder uit tov huidige vaste netwerkkosten, dat kan uiteraard wel dalen tot 1/2 als zware gebruikers geprikkeld worden om te spreiden die dat vaak ook nog vrij simpel kunnen met schakelkloktje of om een tijdschema in te vulllen.

• Domba
habbekrats schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:23:
[...]
Je kunt het spitstarief zo laten als nu, geeft 8 cent per kwh korting in de goedkope daluren. Niks mis mee. In de jaren 80 hadden wij thuis nachttarief voor 200liter boilers dat verschil was toen ook veel groter dan die schamela 2-3 cent wat tegenwoordig gangbaar is.
In jaren 80 had je ook gewoon nettarief in de kWh prijs voor het netgebruik
In 2009 is het flat nettarief van toen omgezet en toegevoegd aan de vaste netwerkkosten

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:13:
[...]
Ook al was bovenstaande niet aan mij gericht, mijn cijfers zijn wellicht ook interessant voor jou omdat ik een vergelijkbare Wp heb liggen als @HandyLumberjack. Namelijk 25,81kWp, over 3 orientaties. Echter heb ik al wel een thuisbatterij.

Cijfers december t/m vandaag ~18:30:
PV opwek: 355,5kWh
Eigenverbruik: 98%
Totaal verbruik (full electric woning en EV): 461,6kWh
Netafname: 179,5kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 61%

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Franciesco schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:27:
[...]

Ook al was bovenstaande niet aan mij gericht, mijn cijfers zijn wellicht ook interessant voor jou omdat ik een vergelijkbare Wp heb liggen als @HandyLumberjack. Namelijk 25,81kWp, over 3 orientaties. Echter heb ik al wel een thuisbatterij.

Cijfers december t/m vandaag ~18:30:
PV opwek: 355,5kWh
Eigenverbruik: 98%
Totaal verbruik (full electric woning en EV): 461,6kWh
Netafname: 179,5kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 61%
Ook een mooi laag verbruik, nu ben ik nieuwsgierig naar de batterijcapaciteit.

Jouw beweegredenen waren niet direct van financiële aard lijkt me, twee jaar geleden waren ze nogal aan de hele dure kant en gezien je lage verbruik was het vermoedelijk niet direct nodig?

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Voor mijn gevoel wordt er de laatste dagen heel veel en lang ingegaan op persoonlijke situaties. Dat is op zich prima, maar misschien beter via DM?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:28
Domba schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:46:
@Speedy-Andre Als nettarieven ingevoerd wordt geldt die voor iedereen.
Het doel is veel ledig, betaalbaarheid, met vaste netwerkkosten betaald een klein appartement die misschien 1400kWh/j met 3x25A het net belast, evenveel als een andere die intensief gebruik maakt met 20 000kWh/j.
Door de nodige inversteringen in het netwerk en niet alleen voor huishoudens, dat als vaste netwerkkosten behouden met huidige investeringen deze in 10 jaartijds verdubbelen.
Afhankelijk van inflatie kan die zelfs nog binnen de 10 jaar door 1000 euro grens gaan voor alleen het hebben van een netaansluiting.

Met dynamische nettarief met verschillende blokken en tarieven is het ook mogelijk bepaald type verbruikers te verschuiven waar met beetje techniek niet aankomt op welk moment ze van net gebruik maken, zonder comfort in te leveren.
Op laagspanningsnet waar alle kleinverbruikers op aangesloten zijn is de belasting voornamelijk tussen 16 en 24 uur en op andere tijden nog veel ruimte, als daar wat meer gebruik van gemaakt wordt scheelt dat ook nog eens vele miljarden aan investeringen die anders ook opgehaald moeten worden via de netwerkkosten.

Het is geheel afhankelijk van de hoogte van basistarief (100%) vanaf welk jaarverbruik en type verbruikers wanneer dynamische nettarieven duurder uitpakken, voor 2/3 zal het waarschijnlijk niet duurder uitpakken, eerder goedkoper met beperkte mogelijkheden om het verder nog wat te drukken.

Zonder een prikkel om net gebruik te spreiden, gaat het vroeg of laat door een grens (9,5-10,5GW ) en is er gemiddeld 25%-35% meer netverzwaringskosten, in de ene wijk niets en andere wijk wat meer. (13k wijken)

Het is geen speculeren, de huidige vaste netwerkkosten gaan omhoog met de investeringen en verplichtingen die netbeheerders zijn aangegaan. (De specifieke trafo die besteld is met jaren levertijd etc)

Met dynamische netwerkkosten dalen de vaste netwerkkosten, daar grootste deel van de transportkosten, de grootste post als nettarief opgehaald wordt. gebruik je weinig kWh's van het net dan ben je goedkoper uit.
Tot nu toe is 2/3 niet duurder uit tov huidige vaste netwerkkosten, dat kan uiteraard wel dalen tot 1/2 als zware gebruikers geprikkeld worden om te spreiden die dat vaak ook nog vrij simpel kunnen met schakelkloktje of om een tijdschema in te vulllen.
In dit kader vindt ik het Belgische (Vlaanderen) systeem best aardig een drempel waarde voor je vastrecht (capaciteitstarief, 2,5 kW vraag gedurende 15 minuten).
Digitale meter: hoe wordt het capaciteitstarief berekend?
Heb je een digitale meter ? Dan meet de netbeheerder je verbruik per kwartier. Het capaciteitstarief wordt berekend op basis van de hoogste kwartierpiek van je elektriciteitsverbruik in een maand.

Wat is de hoogste (kwartier)piek? Dat is de hoogste gemiddelde hoeveelheid elektriciteit die je in 15 minuten hebt afgenomen van het net. De hoogste piek wordt uitgedrukt in kilowatt (kW). Een typisch moment voor de hoogste piek is wanneer je veel zware apparaten tegelijkertijd aanzet.
Waarmee je het (niet elektrische) huis prima kan draaien als je boven die drempel gaat na een aantal keer krijg je staffelprijzen voor vastrecht. Zo wordt de EV langzaam geladen, niet geladen tijdens het koken etc. Piekshaving is daar dan ook veel belangrijker dan verschuiven van gebruik door dag/nacht tarieven.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Domba
Impossibl3 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 08:01:
[...]
In dit kader vindt ik het Belgische (Vlaanderen) systeem best aardig een drempel waarde voor je vastrecht (capaciteitstarief, 2,5 kW vraag gedurende 15 minuten).
[...]
Waarmee je het (niet elektrische) huis prima kan draaien als je boven die drempel gaat na een aantal keer krijg je staffelprijzen voor vastrecht. Zo wordt de EV langzaam geladen, niet geladen tijdens het koken etc. Piekshaving is daar dan ook veel belangrijker dan verschuiven van gebruik door dag/nacht tarieven.
Belgie heeft het transportdeel van de netwerkkosten in de kWh-prijs (flat nettarief), eigenlijk geen enkel ander EU-land is in 2009 Nederland gevolgd en heeft een naar verbruik een bijdrage in de netwerkkosten.
Nederland moet dan nog steeds overstap maken naar nettarieven , en als je naar de hoogte kijkt 2,5kW/kwartier, 10kW vermogen.

Met 8,4 miljoen huishoudens en nog diverse andere kleinverbruikers, zelfs als alle onder die 2,5kW per kwartier blijven ga je fors door de grens (9,5 GW) waar nu geprobeert onder te blijven om gemiddeld voor de 13k buurten geen 4e of 5e extra wijktrafo te hoeven weg te zetten en is er eerste 10jaar geen ruimte voor nieuwe kleinverbruikers of woningbouw.

Anders kijk maar eens naar netbewust bouwen zoals nieuwe wijk Merwede, 4255 woningen gelimiteerd tot max 5MW netgebruik, anders mag niet gebouwd worden, gemiddeld 1,2kW als je in BE-capaciteitstarief wilt uitdrukken, als iemand meer gebruikt moet dat binnen de wijk opgevangen/opgelost worden of uit een wijkaccu komen die met peakshaving aan het net hangt.

• ArPi75
Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:47:
[...]

..... of uit een wijkaccu komen die met peakshaving aan het net hangt.
Het capaciteitsprobleem op het NL-net vind in een klein percentage van de dag plaats (ik schat 15-25% van de dag) en dat niet eens elke dag.
Als ik goed geïnformeerd ben, wordt ons net gedimensioneerd op worst-case scenario zodat iedereen 24/7 probleemloos stroom kan afnemen. Dat worst case scenario komt een enkele honderden uren per jaar voor.

Dit systeem houdt geen rekening met wanneer welke gebruikers juist hun piekverbruik hebben, maar gaat van 24/7 uit. Een grote bakkerij zal voornamelijk in de avond/nachturen het grootste stroomverbruik hebben, wanneer de meeste andere gebruikers juist veel minder gebruiken en vice versa.

Zouden we ipv het hele netwerk nog verder uitbreiden niet beter geholpen zijn met een aantal strategisch geplaatste grote batterijsystemen die het peakshaven op (semi)lokaal niveau oplossen?

Ik kan thuis met een thuisbatterij en peakshaving voorkomen dat ik van een 3x25A naar 3x35A aansluiting moet gaan, en anderen met een thuisbatterij kunnen soms wel van een 3x50A naar 3x25A afschalen.

Zoiets moet dan op een wat grotere schaal toch ook mogelijk zijn? Ik zorg bij mij thuis voor een afvlakking van pieken en de netbeheerder zorgt in de wijk of in het dorp voor afvlakking.
De bakkerij en zijn buurman spreken samen af dat de een overdags "geen" stroom verbruikt en de ander 's-nachts niet.

Wellicht kunnen we op die manier gemiddeld per dag nog veel meer stroom gebruiken dan nu het geval is zonder dat we alle bestaande infrastructuur moeten uitbreiden door het hele land en die investeringen zijn misschien nog wel lager ook.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Domba
@ArPi75 Deze dynamische nettarieven gaan over kleinverbruikers, maar het is niet zo dat grootverbruikers netjes gescheiden zijn, die bakkerij zit zeer waarschijnlijk als groot verbruikers aansluiting op hetzelfde netvlak en zit zeker achter dezelfde middenspanningstrafo 150kV<>20/10kV.

Waar afgelopen 15 jaar niet op ingespeeld is dat als fossiel vervangt dat je elektrische net-infrastructuur moet verbeteren omdat op te vangen, het is minder door efficientie, maar ook dat het minder opgevangen wordt door andere vormen. (warmtenetten als goedkoopste oplossing voor eindverbruiker, laadpleinen goedkoper dan thuisladen, waterstof etc)
Al 20 jaar wordt naar waterstof gekeken, maar die heeft het economisch al op diverse vlakken al verloren van electrisch oplossingen
Zoals wat zwaarder wegtransport neemt, de aanschaf is duurder en de gebruikskosten zijn 3-4x zo hoog omdat de prijs van accu's zo zijn gedaald en hernieuwbare energie.

Neem je typisch alleen de kleinverbruiker, is voornamelijk in de winter 2-3 uur (18-21 u) waar deze de hoogste netbelasting heeft, die kan je wel door laten groeien, maar dat is beperkt zonder uitbreidingen, of het belemmert de omschakeling voor grootverbruikers, als winkels tegenwoordig langer open zijn of restaurants, bakkers etc, die zitten ook net zo goed achter dezelfde middenspanningsstation.

Je kunt de toename tussen 16-22 uur dempen, door wat erbij komt, het netgebruik ervan zoals EV en thuisaccu's naar een andere moment van de dag te verschuiven, dat gaat goed zolang het aandeel laag is, maar op een gegeven moet je uitbreiden.
Bij EV is het uitfasering van de productie van de verbrandingsmotor of thuisaccu neemt een vlucht als die een korte terugverdientijd heeft .
Je kan die wel naar 0-6 uur verschuiven, maar niet onbeperkt, want grootverbruikers, die voornamelijk lokaal actief zijn, van stadsbus tot bezorgservice willen hun wagenpark ook om die tijd opladen en al helemaal waar emissie vrije zones in opkomst zijn en daarvoor zijn specifiek blokstroom contracten.
Als naar je per dag gaat, het zit voor 50% vol, maar er komt nog flink wat bij als gas en autobrandstof uittfaseert, je ontkomt niet aan uitbreiding. De afgelopen 15 jaar is gerepareert, maar nauwelijks verstevigt of met de tijd meegegaan,

Op moment is het zoeken naar ruimte om de huidige verzwaringsronde nog te kunnen afronden, daarna zal je gerichter kunnen verzwaren, waar men niet aan ontkomt, maar de flessen hals blijft voorlopig 380kV naar 10/20kV, duur en lange levertijden voor.

(Misschien eens naar congestiemanagment onderzoeken kijken, die gaan van middenspanningstrafo uit en niet afzonderlijke gebruikers groepjes, want grootverbruikers en kleinverbruikers overlappen en vullen elkaar aan, voor de netbelasting)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:35:
[...]

Ook een mooi laag verbruik, nu ben ik nieuwsgierig naar de batterijcapaciteit.

Jouw beweegredenen waren niet direct van financiële aard lijkt me, twee jaar geleden waren ze nogal aan de hele dure kant en gezien je lage verbruik was het vermoedelijk niet direct nodig?
Mijn thuisbatterij is 44kWh.

Klopt, de aanschaf er van heb ik niet gedaan om er geld mee te verdienen. Maar vooral omdat ik wat energie betreft zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van derden. En daarnaast wilde ik graag noodstroom.
Dus mijn beweegredenen waren anders dan van de meeste, al zijn er op Tweakers meer mensen te vinden die om soortgelijke redenen de aanschaf van een thuisbatterij hebben gedaan.

• ArPi75
Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:40:
@ArPi75 Deze dynamische nettarieven gaan over kleinverbruikers, maar het is niet zo dat grootverbruikers netjes gescheiden zijn, die bakkerij zit zeer waarschijnlijk als groot verbruikers aansluiting op hetzelfde netvlak en zit zeker achter dezelfde middenspanningstrafo 150kV<>20/10kV.

Waar afgelopen 15 jaar niet op ingespeeld is dat als fossiel vervangt dat je elektrische net-infrastructuur moet verbeteren omdat op te vangen, het is minder door efficientie, maar ook dat het minder opgevangen wordt door andere vormen. (warmtenetten als goedkoopste oplossing voor eindverbruiker, laadpleinen goedkoper dan thuisladen, waterstof etc)
Al 20 jaar wordt naar waterstof gekeken, maar die heeft het economisch al op diverse vlakken al verloren van electrisch oplossingen
Zoals wat zwaarder wegtransport neemt, de aanschaf is duurder en de gebruikskosten zijn 3-4x zo hoog omdat de prijs van accu's zo zijn gedaald en hernieuwbare energie.

Neem je typisch alleen de kleinverbruiker, is voornamelijk in de winter 2-3 uur (18-21 u) waar deze de hoogste netbelasting heeft, die kan je wel door laten groeien, maar dat is beperkt zonder uitbreidingen, of het belemmert de omschakeling voor grootverbruikers, als winkels tegenwoordig langer open zijn of restaurants, bakkers etc, die zitten ook net zo goed achter dezelfde middenspanningsstation.

Je kunt de toename tussen 16-22 uur dempen, door wat erbij komt, het netgebruik ervan zoals EV en thuisaccu's naar een andere moment van de dag te verschuiven, dat gaat goed zolang het aandeel laag is, maar op een gegeven moet je uitbreiden.
Bij EV is het uitfasering van de productie van de verbrandingsmotor of thuisaccu neemt een vlucht als die een korte terugverdientijd heeft .
Je kan die wel naar 0-6 uur verschuiven, maar niet onbeperkt, want grootverbruikers, die voornamelijk lokaal actief zijn, van stadsbus tot bezorgservice willen hun wagenpark ook om die tijd opladen en al helemaal waar emissie vrije zones in opkomst zijn en daarvoor zijn specifiek blokstroom contracten.
Als naar je per dag gaat, het zit voor 50% vol, maar er komt nog flink wat bij als gas en autobrandstof uittfaseert, je ontkomt niet aan uitbreiding. De afgelopen 15 jaar is gerepareert, maar nauwelijks verstevigt of met de tijd meegegaan,

Op moment is het zoeken naar ruimte om de huidige verzwaringsronde nog te kunnen afronden, daarna zal je gerichter kunnen verzwaren, waar men niet aan ontkomt, maar de flessen hals blijft voorlopig 380kV naar 10/20kV, duur en lange levertijden voor.

(Misschien eens naar congestiemanagment onderzoeken kijken, die gaan van middenspanningstrafo uit en niet afzonderlijke gebruikers groepjes, want grootverbruikers en kleinverbruikers overlappen en vullen elkaar aan, voor de netbelasting)
Je gaat niet echt in op de suggestie die ik wek dat strategisch geplaatste grote accu's de huidige druk zouden kunnen verdelen, maar je blijft op netverzwaring als enige oplossing wijzen.
Eerlijk is eerlijk, mijn kennis over de opbouw van het net is minimaal, dus daarmee wordt ik niet beperkt door kennis met deze suggestie, maar is netverzwaring niet ongeveer hetzelfde als alle 2-baans snelwegen maar 3, 4 of 5 baans maken omdat er 2x per dag files staan terwijl de rest van de dag die 2 rijstroken al ruim voldoende zijn?

• Stefannn
ArPi75 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:08:
[...]

Je gaat niet echt in op de suggestie die ik wek dat strategisch geplaatste grote accu's de huidige druk zouden kunnen verdelen, maar je blijft op netverzwaring als enige oplossing wijzen.
Eerlijk is eerlijk, mijn kennis over de opbouw van het net is minimaal, dus daarmee wordt ik niet beperkt door kennis met deze suggestie, maar is netverzwaring niet ongeveer hetzelfde als alle 2-baans snelwegen maar 3, 4 of 5 baans maken omdat er 2x per dag files staan terwijl de rest van de dag die 2 rijstroken al ruim voldoende zijn?
Volgens mij doet @Domba dat wel hoor:
En NB, dank @Domba voor de uitgebreide informatie elke keer. Ik lees al jouw bijdrages 3x.

• habbekrats
  • Nu online
[...]

De netbeheerders hebben de afgelopen 15 jaar liggen slapen terwijl specialisten toen al riepen dat de gewenste overgang naar Elektra door de overheid wel gewenst werd. Die netverzwaring moet op heel veel plaatsen gebeuren in HS,MS en LS netten. Her verschilt per regio ook wat er moet gebeuren. Ik ben tijd terug even bij oud collega's geweest. Druk bezig in een wijk met kabelverzwaring, trafo verzwaring nieuw trafo hok. Je wilt niet weten hoeveel tijd er aan vooraf gaat aan planning, overleg gemeente vergunningen voordat de schop de grond in gaat.

Buurt accu klinkt leuk, netbeheerder mag dit niet en commerciële partijen gaan dat niet zomaar doen. Ruimte in de wijk vergunningen, veiligheidsbesluiten en kosten. Die bouwen liever op een industrieterrein.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:49
habbekrats schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:38:
[...]

De netbeheerders hebben de afgelopen 15 jaar liggen slapen terwijl specialisten toen al riepen dat de gewenste overgang naar Elektra door de overheid wel gewenst werd. Die netverzwaring moet op heel veel plaatsen gebeuren in HS,MS en LS netten. Her verschilt per regio ook wat er moet gebeuren. Ik ben tijd terug even bij oud collega's geweest. Druk bezig in een wijk met kabelverzwaring, trafo verzwaring nieuw trafo hok. Je wilt niet weten hoeveel tijd er aan vooraf gaat aan planning, overleg gemeente vergunningen voordat de schop de grond in gaat.

Buurt accu klinkt leuk, netbeheerder mag dit niet en commerciële partijen gaan dat niet zomaar doen. Ruimte in de wijk vergunningen, veiligheidsbesluiten en kosten. Die bouwen liever op een industrieterrein.
Nu moet ik het toch even opnemen voor de netbeheerders. Die zijn zich er al heel lang van bewust dat er iets moest gebeuren. Vanuit de opleiding in 2014 bij Tennet en Liander geweest, waar dit probleem al heel erg speelde. Echter waren het de aandeelhouders die geen toestemming gaven voor uitbreiding en verzwaring.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• daemonix
  • Niet online
[...]

De netbeheerders mochten niet uitbreiden. De netbeheerders mogen geen accu's plaatsen. Het gaat om de commerciële partijen die dat vanuit investeringsoogpunt niet doen. Waarom zou je geld uitgeven als je dat geld ook aan je aandeelhouders kunt uitkeren?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 16:58:
[...]

Nu moet ik het toch even opnemen voor de netbeheerders. Die zijn zich er al heel lang van bewust dat er iets moest gebeuren. Vanuit de opleiding in 2014 bij Tennet en Liander geweest, waar dit probleem al heel erg speelde. Echter waren het de aandeelhouders die geen toestemming gaven voor uitbreiding en verzwaring.
Tennet en Liander (en de andere netbeheerders) mogen wettelijk helemaal geen accu's plaatsen zonder speciale toestemming, met accu's zouden zij niet-toegestane concurrentie vormen met de opwekkers. En ja, ik ben ook ergens in de jaren 2010-2015 in gesprek geweest met een aantal netbeheerders die echt de problemen wel aan zagen komen. Maar ja, politiek geen prioriteit he? De commerciële partijen lossen het wel op. Niet dus. Perverse prikkels enzo.

[ Voor 16% gewijzigd door daemonix op 30-12-2025 17:02 ]

• Domba
[...]
Je grote accu's zitten er al in, is alleen maar rekken verdelen over de dag en eigenlijk alleen bij groepscontracten.
Landelijk dekkend heb je voor leveringszekerheid , meer circuits nodig hoe een middenspannings aangesloten is.
Met twee circuits heb je capaciteit van 1 en is andere back-up elk circuit dat erbij komt telt vol mee.
Op moment wordt op papier tot 150% uitgegeven, 50% procent van de back-up er van uitgaande dat gelijktijdigheid lager is.
Voor grootverbruikers wordt gerekend met afgesloten vermogens contract, maar bij klienverbruikers heb je tot nu toe vanwege lage gelijktijdigheid en een zware tot wel 10 voudige overboeking.
WP, EV en thuisaccu zijn eigenlijk de eerste verbruikers-type die gelijktijdig enorm verhogen en ook flink vermogen hebben, zo is de standaard 11kW voor EV's (~50km per uur laden).

Grote accu's bij middenstation zouden enorm veel ruimte vrijspelen, alleen netwerkbeheerders mogen die niet zelf exploiteren en commerciele partijen hebben geen belangstelling tegen redelijke prijzen (hoogte vergoeding valt onder ACM toezicht)
Zo is er recent 6GW aan restruimte aan 30 grote accuprojecten uitgedeeld, maar paar zijn net congestie verzachtend en wat van de nog >200 in de wachtrij, die bovenaan staan hoeven al helemaal geen aanpassingen te doen, kunnen niet ingehaald behalve door met congestie verzachtende strategie lager uit de wachtrij en daarvoor is geen animo. ~80% van de grote accu projecten gaat geen verlichting brengen voor grotere netcapaciteit, meeste is rest capaciteit 85% van de tijd de toegezegde net capaciteit en overig 15% bepaald netbeheerder en dat kunnen 110 dagen voor 12 uur van de dag in de winter zijn

Grote accu's in de rol van meer capaciteit zie je eigenlijk alleen bij groepscontracten.
De nieuwbouw wijk netbewust bouwen Merwede bij Utrecht is een groepscontract met aannemer en projectontwikkelaar.

All-electric met EV, als daar 8000kWh per jaar verbruik voor nodig hebt, dat is bijna gemiddeld 1kW continue, in de zomer makkelijk lokaal op te lossen met PV-opwek en accu voor verdelen over de dag.
Alleen kan je die lokale PV-opwek kan je niet makkelijk meenemen naar de winter, die moet van middelspanningstation komen.
Het zelfde als 10A woning en pieken met thuisaccu opvangen, als voor alle woningen zou doen ga 2x over de grens grootste gedeelte van de dag wat nu toebedeeld is aan de klein verbruikers en de rest voor groot verbruikers. De grens van 9,5 GW voor de kleinverbruikers, zodat grootverbruikers ook ruimte hebben, is maar gemiddeld 1200W per woning van 16-22 uur, vanwege lage gelijktijdigheid kan het nu, maar met name EV laadt met meer

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
@Domba en sommige oplossingen zijn doodeenvoudig: Elke laadpaal van het bedrijf werkt als volgt: men neem een niet zelf te beheren oplossing, zet het op zoveel mogelijk kW, zodra je thuis komt gaat de stekker erin en voilà, 13kW er in voor een paar uurtjes zodat de auto om 20:00 al weer netjes vol zit. Werkgever betaalt de kWh en het net krijgt er van langs.

Nu hebben wij Groendus en na een hoop gezeur kan die nu 'zonneladen' en 'slim laden', zonneladen is 1200 watt minimaal en meer als er teruglevering wordt gemeten en 'slim' betekend na 21:00 vol gas aan (en niet om 01:00 als je echt goedkoop is bijv). De auto heeft ook een planner, maar die is in ons geval niet remote/slim/programmeerbaar.

Hoe moeilijk kan het zijn om dit te regelen en geen enkele auto om 18:00 op vol vermogen te laten laden als het niet expliciet hoeft? 8)7 Tis onze derde laadpaal in 10+ jaar tijd en nu eindelijk kan er *iets*. Dus ergens heeft de hele industrie hierachter ook lekker zitten slapen.

Anderzijds: er staan nu een jaar of 3-4 jaar 5 nieuwe enorme windmolens in de regio en ik zag daar recent een stapel containers omheen gezet worden met wat installatie huisjes erbij. Durf wel een gokje te wagen dat het accu's zijn voor opslag.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:44

Ethirty

Who...me?

NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:05:
Hoe moeilijk kan het zijn om dit te regelen en geen enkele auto om 18:00 op vol vermogen te laten laden als het niet expliciet hoeft? 8)7 Tis onze derde laadpaal in 10+ jaar tijd en nu eindelijk kan er *iets*. Dus ergens heeft de hele industrie hierachter ook lekker zitten slapen.
Het kan allemaal al langer, maar bedrijven en leveranciers (en mensen over het algemeen) hebben óveral een financiële prikkel voor nodig. Zo zijn die Newmotion krengen inmiddels over naar de derde eigenaar en er is nóg minder mogelijk dan hiervoor.

Of het nu om slim laden gaat of om een accu die in 3-5 jaar terugverdiend moet zijn. Het milieu staat nooit voorop.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• HandyLumberjack
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:05:
@Domba en sommige oplossingen zijn doodeenvoudig: Elke laadpaal van het bedrijf werkt als volgt: men neem een niet zelf te beheren oplossing, zet het op zoveel mogelijk kW, zodra je thuis komt gaat de stekker erin en voilà, 13kW er in voor een paar uurtjes zodat de auto om 20:00 al weer netjes vol zit. Werkgever betaalt de kWh en het net krijgt er van langs.

Nu hebben wij Groendus en na een hoop gezeur kan die nu 'zonneladen' en 'slim laden', zonneladen is 1200 watt minimaal en meer als er teruglevering wordt gemeten en 'slim' betekend na 21:00 vol gas aan (en niet om 01:00 als je echt goedkoop is bijv). De auto heeft ook een planner, maar die is in ons geval niet remote/slim/programmeerbaar.

Anderzijds: er staan nu een jaar of 3-4 jaar 5 nieuwe enorme windmolens in de regio en ik zag daar recent een stapel containers omheen gezet worden met wat installatie huisjes erbij. Durf wel een gokje te wagen dat het accu's zijn voor opslag.
Zolang er geen behoefte uit de markt is (want salderen) gaat de industrie natuurlijk niks doen. En in die situatie zitten er ook weinig mensen te wachten op een laadpaal die er langer over doet om de auto te laden en dat proces zorgt ook voor meer verliezen dan laden op maximale snelheid.

Nu dat salderen binnenkort niet meer kan, wordt slim laden natuurlijk al snel de standaard.

• ArPi75
Domba schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:04:
[...]

Je grote accu's zitten er al in, is alleen maar rekken verdelen over de dag en eigenlijk alleen bij groepscontracten.
Landelijk dekkend heb je voor leveringszekerheid , meer circuits nodig hoe een middenspannings aangesloten is.
Met twee circuits heb je capaciteit van 1 en is andere back-up elk circuit dat erbij komt telt vol mee.
Op moment wordt op papier tot 150% uitgegeven, 50% procent van de back-up er van uitgaande dat gelijktijdigheid lager is.
Voor grootverbruikers wordt gerekend met afgesloten vermogens contract, maar bij klienverbruikers heb je tot nu toe vanwege lage gelijktijdigheid en een zware tot wel 10 voudige overboeking.
WP, EV en thuisaccu zijn eigenlijk de eerste verbruikers-type die gelijktijdig enorm verhogen en ook flink vermogen hebben, zo is de standaard 11kW voor EV's (~50km per uur laden).

Grote accu's bij middenstation zouden enorm veel ruimte vrijspelen, alleen netwerkbeheerders mogen die niet zelf exploiteren en commerciele partijen hebben geen belangstelling tegen redelijke prijzen (hoogte vergoeding valt onder ACM toezicht)
Zo is er recent 6GW aan restruimte aan 30 grote accuprojecten uitgedeeld, maar paar zijn net congestie verzachtend en wat van de nog >200 in de wachtrij, die bovenaan staan hoeven al helemaal geen aanpassingen te doen, kunnen niet ingehaald behalve door met congestie verzachtende strategie lager uit de wachtrij en daarvoor is geen animo. ~80% van de grote accu projecten gaat geen verlichting brengen voor grotere netcapaciteit, meeste is rest capaciteit 85% van de tijd de toegezegde net capaciteit en overig 15% bepaald netbeheerder en dat kunnen 110 dagen voor 12 uur van de dag in de winter zijn

Grote accu's in de rol van meer capaciteit zie je eigenlijk alleen bij groepscontracten.
De nieuwbouw wijk netbewust bouwen Merwede bij Utrecht is een groepscontract met aannemer en projectontwikkelaar.

All-electric met EV, als daar 8000kWh per jaar verbruik voor nodig hebt, dat is bijna gemiddeld 1kW continue, in de zomer makkelijk lokaal op te lossen met PV-opwek en accu voor verdelen over de dag.
Alleen kan je die lokale PV-opwek kan je niet makkelijk meenemen naar de winter, die moet van middelspanningstation komen.
Het zelfde als 10A woning en pieken met thuisaccu opvangen, als voor alle woningen zou doen ga 2x over de grens grootste gedeelte van de dag wat nu toebedeeld is aan de klein verbruikers en de rest voor groot verbruikers. De grens van 9,5 GW voor de kleinverbruikers, zodat grootverbruikers ook ruimte hebben, is maar gemiddeld 1200W per woning van 16-22 uur, vanwege lage gelijktijdigheid kan het nu, maar met name EV laadt met meer
Bedankt voor je uitgebreide bericht!
Ik begrijp nu dus dat een groot deel van het accu probleem daarin zit dat de netbeheerders geen accu's mogen exploiteren en commerciële partijen het niet willen.
Dat opgeteld met het feit dat aandeelhouders (voor een groot deel ook overheid) kiezen voor winstuitkering (en dus weer lekker kortetermijn denken) in plaats van vooruit denken en tijdig beginnen met het implementeren van oplossingen.

Dat laatste is nu natuurlijk niets meer aan te doen (hoewel dat toekomstgericht uiteraard wel mogelijk is), maar het eerste uiteraard wel. Zorgen dat netbeheerders accu's mogen exploiteren als commerciële partijen dat niet willen.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15:59
Weer even heel specifiek, maar wij hebben "lokaal" een toekomstig commercieel batterijpark, wiens aanvraag voor netaansluiting toegekend is, waarna er netcongestie moest worden afgekondigd. Een oplossing kan t zijn, een probleem is het nu.

• Domba
@ArPi75 Bij middenstations geeft het even ruimte, er is een procedure met de nieuwe energiewet voor netbheerders als ze geen commerciele partij kunnen vinden.

Tussen 18-22 uur is eigenlijk geen ruimte meer voor nieuwe , met dynamische nettarieven wordt geprobeert om EV te verschuiven naar 0-6 uur daar is 5GW ruimte voor kleinverbruikers ca half miljoen EV's per uur (ongeveer wat erin 2 jaar bijkomt, nettarieven is pas over 2 jaar op zijn vroegst), niet iedereen rijdt veel kilometer en heeft aan 1-2 uurtjes voldoende, van 0-6 uur is er ruimte voor ca 50% van de jaarlijks gereden kilometers, maar waarschijnlijk met thuisaccu's op dynamics contract gedeeld dienen te worden.
De totale ruimte is meer, maar er is een zachte scheiding, de andere zijde zijn grootverbruikers voornamelijk hun wagenpark aan het opladen zijn en regio netbeheerder heeft al ca 80 contracten afgesloten voor blokstroom.
Aan de kleinverbruikers zijde moet dat in de winter gedeeld worden met de thuisaccu's op dynamisch contract, want dynamische nettarieven veroorzaken ook prijs verschillen (10-14ct/kWh die je kunt vermijden) voor tijdblokken die de moeite zijn om te overbruggen, ook al was de thuisaccu in eerste instantie voor eigenverbruik verhogen.
Voor niet dynamisch terugleveren, kost afname 20-30ct/kWh en voor terugleveren ontvang je 0-1ct/kWh netto, met nettarieven wordt dat nog eens 10-16ct hoger voor afname en dynamisch contract uitgestelde teruglevering >10ct/kWh (voor 2025 had ik 15ct/kWh kaal)
Als er geen nieuw rem wordt bedacht, dan staat in 2026/2027 op groen voor een mogelijke run op thuisaccu's.
Dat zet nog niet alles op zijn kop, dat is het percentage met EV, thuisaccu of beide die ook een dynamisch contract kiezen, loopt dat op tot half miljoen van 3 miljoen PV bezitters met grotere thuisaccu vermogens dan zit in eerste winter van dynamische nettarieven 2/3 van de dag vol (16u-6 uur) want ergens in de week moeten die 1,3-2 miljoen EV's geladen worden in 2028

• Domba
Vdvmark schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:12:
Weer even heel specifiek, maar wij hebben "lokaal" een toekomstig commercieel batterijpark, wiens aanvraag voor netaansluiting toegekend is, waarna er netcongestie moest worden afgekondigd. Een oplossing kan t zijn, een probleem is het nu.
Comercieel batterijpark wil zo weining mogelijk regels rond transportrechten.
Er zijn maar paar die netcongestie verzwachten en daarover afspraken maken met netbeheerder, de rest is mocht het zo uitkomen en de netwerkbeheerder kan er niet oprekenen en dient een nieuw netcongestie onderzoek te starten of er nog congestiemanagment mogelijk is en nog iemand op wachtlijst kunnen helpen.

• Vdvmark
Het andere batterijpark dat we hier krijgen, hemelsbreed binnen 5 of 10km afstand, is al wat verder, die heeft al vergunningen en die zijn ook al bezig. Daar zie je trouwens iets aan verhoudingen die zij kiezen qua opslag bij windturbine en zonnepaneel vermogen, eigenlijk is t nihil, die 1 gigawatt aan batterijopslag. https://www.change.inc/tr...en-groene-energiecentrale

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Het jaar zit er bijna op, hier staat vanaf medio Februari een Zendure accu van 12 kWh.
Ik laad alleen overdag zon overschot en verbruik dit in de avond/nacht.
Er is 1759 kWh in gegaan en er is 1462 kWh uitgekomen.
1462 x 0,28619 = €412,- wat niet op de rekening komt.
Investering was €3000,- (terwijl het momenteel €2350,- zou zijn)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:34
klump4u schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:04:
Het jaar zit er bijna op, hier staat vanaf medio Februari een Zendure accu van 12 Kw.
Dus eigenlijk ben je er ~400 euro op achteruitgegaan.

All-electric.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:44
Het jaar zit er bijna op, hier staat vanaf medio Februari een Zendure accu van 12 Kw.
Even benieuwd: waar haal je een Zendure 12kw voor 2350? Ik kom hem nergens onder de 3500 tegen.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

RonJ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:38:
[...]

Is maar net hoe je rekent, moment van de investering blijft leidend voor mij.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:26
Ethirty schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
[...]

Het kan allemaal al langer, maar bedrijven en leveranciers (en mensen over het algemeen) hebben óveral een financiële prikkel voor nodig. Zo zijn die Newmotion krengen inmiddels over naar de derde eigenaar en er is nóg minder mogelijk dan hiervoor.

Of het nu om slim laden gaat of om een accu die in 3-5 jaar terugverdiend moet zijn. Het milieu staat nooit voorop.
Het helpt dus wel als je ze gewoon gaat stalken, bleek bij Ayvens/Groendus.

Maargoed, werkgevers smeren je ook de makkelijkste en goedkoopste oplossing aan dus daar zal ook een eis voor balanceren neergelegd moeten worden.

Enfin, mensen blijven mensen :+ dus eerst probleem laten ontstaan en dan allemaal spotjes dat je niet rond etenstijd mag koken (tenzij gas) :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Kun je aangeven welk Zendure accusysteem van 12 kWh (aannemende dat je dat bedoelt) je precies hebt en waar je dat voor €2350 kunt kopen?
En vergeet je de overige installatiematerialen (automaat, stroommeting op netaansluiting, kabels etc) niet?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:39:
[...]

Kun je aangeven welk Zendure accusysteem van 12 kWh (aannemende dat je dat bedoelt) je precies hebt en waar je dat voor €2350 kunt kopen?
En vergeet je de overige installatiematerialen (automaat, stroommeting op netaansluiting, kabels etc) niet?
De SF2400AC met 4 x de AB3000X, gewoon te koop ten oosten van ons.
8 meter grijze kabel, 2 aftakblokjes om een groep vrij te maken en een kleine lasdoos om de Shelly PM mini gen3 in te doen en een geaard stopcontact, stukje zwakstroom kabel om de 2 pc ventilatoren te voeden.
Meeste Tweakers hebben wel wat van dat spul liggen maar kost verder ook niet veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXG-Y4wHK8p10yAL_DZWLZDVzqU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJNe1V181GNcBJT2sIo5mL9g.jpg?f=fotoalbum_medium

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:49
RonJ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:38:
[...]

De netto contante waarde blijft natuurlijk altijd een lastige om in te schatten bij aankoop.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Misschien ook wel interessant om even te delen en de balans op te maken op de laatste dag van het jaar. Sinds maart een 3-fase kWh meter in de garage met onderverdeelkast en daarop per fase een omvormer. Gaandeweg het jaar is de hobby enigszins verder uit de hand gelopen en de opslagcapaciteit verder gegroeid.

Er zit iets vertroebeling in door een aantal zonnepanelen met micro's, maar heb iedere maand de stand bijgehouden en het financiële plaatje incl. dynamische tarieven ziet er zo uit. Edit: Dit betreft de totalen van de 3-fase kWh meter icm dynamische tarieven, niet mijn energierekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KG3gOQJCYi6dezmMQ99XwBVwddQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VoPf5IUszGGaSAYOyCWF24vJ.png?f=user_large

551 Euro "winst", mooi! Of toch niet? Want de terugverdientijd bedraagt daarmee icm dynamische tarieven en zonder terugleverboetes te voorkomen meer dan 31 jaar en dan speel je alleen nog maar quitte... Zonder de zonnepanelen op die 2 micro's zou dat vermoedelijk boven de 35 jaar uitkomen. De situatie verandert natuurlijk vanaf 1-1-2027 en daarmee zal de terugverdientijd wel beter worden. Ook dalen de kWh opslagprijzen in 2026 waarschijnlijk nog wel verder. Zou mooi zijn als we gaandeweg 2026 op een situatie uitkomen dat terugverdienen vanaf 1-1-2027 in 3-5 jaar mogelijk wordt. En uiteraard doet niet iedereen het voor het (snel) terugverdienen, het is ook erg leuk om mee bezig te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 31-12-2025 17:31 ]

• daemonix
  • Niet online
Ik ben toch echt blij dat ons business model stukken beter is dan dit. Binnen 6 jaar terugverdiend (terug van 3x50 naar 3x25 A) ondanks de investering van 17k. Daarnaast nog een werkende UPS ook. ;)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:29

_Arthur

blub

Taro schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:12:
551 Euro "winst", mooi! Of toch niet?
Vergeet je nu mee te rekenen wat zonder deze spulleboel je energie rekening zou zijn? Dat is natuurlijk ook winst.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

_Arthur schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:04:
[...]

Vergeet je nu mee te rekenen wat zonder deze spulleboel je energie rekening zou zijn? Dat is natuurlijk ook winst.
Dat is 1 op 1 het bedrag dat je ziet, anders zou je je dubbel rijk rekenen. De stroomrekening is 551 Euro lager door de thuisaccu en komt daarmee incl. volledig thuisladen 2 EV's uit op (Incl. Belasting/BTW):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEZQmvigqnUesvw1jMD4WxgKKS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0BdQ9m6pSxZ3F487WCnTh0W.jpg?f=fotoalbum_large

Excl. Belasting/BTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HN2hbc3nn52BwmA_qMQReE5uhhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNvzhUj3wjHiNYko8skiaO95.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas dus niet onder nul kunnen houden, hopelijk in 2026 wel, direct vannacht mooi inslaan voor +-15 ct/kWh :)

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 31-12-2025 17:14 ]

• Jan-tweak
dus je had eigenlijk meer kunnen verdienen door gewoon niets te doen, en ik vrees dat dit nog wel zo door gaat. Heb je wat meer info waaruit je denkt dat zendure met een thuis-batterij van 12 kW (bedoel je vermogen omvormer of capaciteit, want dan had het kWh moeten zijn .

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Jan-tweak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:22:
[...]

dus je had eigenlijk meer kunnen verdienen door gewoon niets te doen, en ik vrees dat dit nog wel zo door gaat. Heb je wat meer info waaruit je denkt dat zendure met een thuis-batterij van 12 kW (bedoel je vermogen omvormer of capaciteit, want dan had het kWh moeten zijn .
Heb het aangepast, moet kWh zijn. Ja niks doen was een optie maar nu kan ik op mijn gemak experimenteren wat voor ons de beste optie.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:29

_Arthur

blub

Taro schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:11:
De stroomrekening is 551 Euro lager
Dat was niet duidelijk in je post. Het leek dat je Euro 551,- terug kreeg. Vandaar mijn vraag.

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

_Arthur schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:29:
[...]

Dat was niet duidelijk in je post. Het leek dat je Euro 551,- terug kreeg. Vandaar mijn vraag.
Ah, nee, dat is puur de balans van de HomeWizard 3-fase kWh meter waar de accu's achter zitten. Zal mijn eerdere bericht even aanpassen en verduidelijken.

• Jan-tweak
daemonix schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
Ik ben toch echt blij dat ons business model stukken beter is dan dit. Binnen 6 jaar terugverdiend (terug van 3x50 naar 3x25 A) ondanks de investering van 17k. Daarnaast nog een werkende UPS ook. ;)
leuk, maar is vrees dat veel Nederlanders geen 17k op de plank hebben liggen.
En hoevaak is die UPS nu eigenlijk ook daadwerkelijk aangegaan?
aan de andere kant is een teruggang van 3*50A naar nu 3*25A best een heel aardige winst, en die ga je dus elk jaar opnieuw terugzien, ik denk zelfs dat hoe hoger je aansluiting is hoe hoger de prijsstijging zal gaan worden.
bij Enexis (2.987,72 versus 475,92) is natuurlijk best een behoorlijk verschil (2.512), alleen daarmee heb je het bijna binnen 7 jaar terugverdient, en gezien de stijging van de netwerkkosten waarschijnlijk nog wel eerder.
maar ook hier zit je niet bepaald in het gemiddelde van de doorsnee Nederlander, die heeft normaal een 3*25A (als deze al een 3-fase systeem heeft) veruit de meeste zullen nooit 3*50A nodig hebben, dus valt dat voordeel voor die mensen ook direct weg.
maar chapeau, wel mooi gedaan, zeker een mooie start voor 2026. dat is zeker.

• habbekrats
  • Nu online
Ik sta vandaag bij Zonneplan op -€1116 inclusief.
Plaatje erbij. In 2026 nog een jaartje daarna maar eens kijken waar nog wat te besparen valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTewR5AQCppgF_e2CNUaf6NQNNo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xo4cP4BbdTYSqbem69BZAyOb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 80% gewijzigd door habbekrats op 31-12-2025 18:00 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:22:
[...]

dus je had eigenlijk meer kunnen verdienen door gewoon niets te doen, en ik vrees dat dit nog wel zo door gaat.
Ik heb een aantal mooie aanbiedingen voorbij zien komen dit jaar, en volgend jaar is dat vast nog iets goedkoper. Als ik die combineer met afschaffing salderen dan zitten we over ongeveer een jaar toch echt op het punt dat iets doen goedkoper is als niets doen voor veel huishoudens met zonnepanelen.

(Maar dan met je natuurlijk wel het juiste doen, anders ben je alsnog duurder uit). ;)

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:22
Jan-tweak schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:32:
[...]

leuk, maar is vrees dat veel Nederlanders geen 17k op de plank hebben liggen.
Dat zal je mogelijk nog verbazen. Maar 17k is wel een vrij forse investering en zie ik zelf meer als een hobby, net zoals er mensen zijn die 17k aan een motor of boot uitgeven. Dat velen het er niet voor over hebben is een ander verhaal.

En daarmee heb je ook een redelijk serieuze installatie staan, als half Nederland dat gaat neerzetten kunnen we het Europese net opblazen met een goed getimede injectie ;)

Uitgaande van 175 cycli en een gemiddelde kWh prijs van 23ct kun je vanaf 2027 40€ per kWh draaien op je installatie puur op uitgesteld gebruik van je PV. Voor de gemiddelde PV bezitter is dan een kleine plugin van 5kWh wel rendabel te krijgen, mits niet veel duurder dan 1000€. Dat is prima te doen voor het gros.

En daarbij, het is nog geen socialistische heilstaat hier, er zal altijd een groep mensen zijn die het niet kunnen betalen. Maar die konden de PV en de isolatie ook al niet betalen, en daar is ook wat voor geregeld. Maar ook dat was niet bedoeld om een grote installatie neer te gaan zetten om geld mee te verdienen ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Vdvmark
zalkc schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:05:
[...]

Dat zal je mogelijk nog verbazen. Maar 17k is wel een vrij forse investering en zie ik zelf meer als een hobby, net zoals er mensen zijn die 17k aan een motor of boot uitgeven. Dat velen het er niet voor over hebben is een ander verhaal.

En daarmee heb je ook een redelijk serieuze installatie staan, als half Nederland dat gaat neerzetten kunnen we het Europese net opblazen met een goed getimede injectie ;)
Als je n offerte voor drie fase kleine Victron met 16kWh accu zag voor €13k eerder, dan hoeft €17k helemaal geen serieuze installatie te zijn, alleen nog iets meer "toegevoegde waarde". Ik had zelf ook offerte van €7600 voor 5kWh 1-fase thuisaccu, driefase redde je daar niet voor €17k.

• daemonix
  • Niet online
Vdvmark schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:03:
[...]

Als je n offerte voor drie fase kleine Victron met 16kWh accu zag voor €13k eerder, dan hoeft €17k helemaal geen serieuze installatie te zijn, alleen nog iets meer "toegevoegde waarde". Ik had zelf ook offerte van €7600 voor 5kWh 1-fase thuisaccu, driefase redde je daar niet voor €17k.
Het is wel een serieuze en uitbreidbare installatie van Sigenergy van ruim 27 kWh. Belangrijk is ook de UPS voor me, en daarbij de spanningsbescherming. Al een keer op automatisch op off-grid geschakeld door een piekspanning op het net door uitval andere wijk. 2 minuten later weer automatisch terug geschakeld. Ideaal.

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:23
Hi allen,

Ik overweeg in 2026 een thuisaccu aan te schaffen, maar zoals de titel al stelt: is dat interessant voor mij?
Ik heb o.a. hier veel over het onderwerp gelezen en mijn schoonouders hebben ook een installatie staan en ben door de installatie en gegevens gegaan. Ik ben dus redelijk geinformeerd (denk ik :9 ) over de factoren die een rol spelen, maar ik weet niet wat wijsheid is voor mijn situatie en hoop en duwtje in de juiste richting te krijgen van mede-tweakers.

De concrete vragen die ik heb:
  1. Kan een batterij economisch enigzins uitkomen in mijn situatie?
  2. Welke batterij (incl. inverter e.d.) voldoet aan mijn wensen?
Kunnen jullie mij helpen?

Mijn overwegingen:
  1. Een noodstroomvoorziening als de netstroom uitvalt.
  2. Interesse in techniek en energie.
  3. Bijdrage verminderen netcongestie door afname op pieken en levering op dalen
  4. Een 'goed gevoel' door gebruik eigen opwekking
Wat betreft investering moet het wel enigzins terug te verdienen zijn binnen de levensduur van de batterij. Ook moet de batterij lang genoeg mee gaan om de mileu-impact te verantwoorden.

Mijn situatie in 2026:
  1. Woon in NL
  2. 3x25A aansluiting
  3. Keuze voor energiecontract is nog open
  4. 7 Zonnepalen op het zuiden (2,3kw piek omvormer en 3-3,2mwh opbrengst per jaar, 18 kwh max op een lentedag)
  5. Gasloze woning met warmtepomp (pakt 2-3kw).
  6. EV die ik met 3-11kw instelbaar kan laden (EVBox Elvi + Tesla Model Y). De EV kan helaas niet op de oprit staan een groot deel van het voorjaar en zomer door verhuur, dus dan laad ik publiek.
  7. Verbruiksturing: Diverse verbruikers die ik (automatisch) enigzins kan timen (WPB, vaatwasser, wasmachine, warmtepomp). De warmtepomp kan ik ook op afstand laten 'oververhitten' eventueel ook met een elektrisch element.
  8. ik gebruik Home Assistant.
2025 verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duxPJeltuMz-k3e4CBrcJswL0s4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j4dIpzuZQmOnWvtpdb43r7To.jpg?f=fotoalbum_large

De eisen aan de batterij zouden dan dus zijn:
  1. Brandveilig
  2. Noodstroomfunctie om hele huis van stroom te voorzien (uiteraard met vermogenslimiet). (Dus permanente installatie en niet via WCD?)
  3. Integreerbaar met Home Assistant
  4. Bij voorkeur een slimme laad/ontlaad regeling o.b.v. tarieven.
  5. Goede levensduur, dus prijs speelt uiteraard een rol
  6. Enigzins terugverdienbaar

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Punt 2: dit is wel een flinke eis die de installatie volgens mij een stuk duurder maakt. Er zijn veel thuisbatterijen waar je een stekker op kan aansluiten bij stroomuitval, maar je hele huis overnemen is veel lastiger…

Punt 6: Probeer met je P1 data eens de simulatie van @MrFish, die vond ik echt uitstekend
Zie: MrFish in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Hier het resultaat van mijn eigen data in deze simulator:
SebastiaanPs in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Stefannn
MWDKing schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:54:
Hi allen,

Ik overweeg in 2026 een thuisaccu aan te schaffen, maar zoals de titel al stelt: is dat interessant voor mij?
Ik heb o.a. hier veel over het onderwerp gelezen en mijn schoonouders hebben ook een installatie staan en ben door de installatie en gegevens gegaan. Ik ben dus redelijk geinformeerd (denk ik :9 ) over de factoren die een rol spelen, maar ik weet niet wat wijsheid is voor mijn situatie en hoop en duwtje in de juiste richting te krijgen van mede-tweakers.

Mijn overwegingen:
Wat betreft investering moet het wel enigzins terug te verdienen zijn binnen de levensduur van de batterij. Ook moet de batterij lang genoeg mee gaan om de mileu-impact te verantwoorden.

Mijn situatie in 2026:
  1. Woon in NL
  2. 3x25A aansluiting
  4. 7 Zonnepalen op het zuiden (2,3kw piek omvormer en 3-3,2mwh opbrengst per jaar, 18 kwh max op een lentedag)
  6. EV die ik met 3-11kw instelbaar kan laden (EVBox Elvi + Tesla Model Y). De EV kan helaas niet op de oprit staan een groot deel van het voorjaar en zomer door verhuur, dus dan laad ik publiek.
  7. Verbruiksturing: Diverse verbruikers die ik (automatisch) enigzins kan timen (WPB, vaatwasser, wasmachine, warmtepomp). De warmtepomp kan ik ook op afstand laten 'oververhitten' eventueel ook met een elektrisch element.
2025 verbruik:
[Afbeelding]

1. Brandveilig
  2. Noodstroomfunctie om hele huis van stroom te voorzien (uiteraard met vermogenslimiet). (Dus permanente installatie en niet via WCD?)
Check het forum op mijn posts, bijvoorbeeld hier, daar zijn ook reacties op met overwegingen. Ik had vergelijkbare overwegingen en kom op een Solaredge home hub met byd lvs batterijen en backup unit. Nog wel even wachten want deze combinatie behoeft nog een firmware update voordat ze kan werken.

Mijn gedachtes…
- Als je het forum goed leest zal je denk ik concluderen dat “Economisch in een paar jaar terugverdienen” vrijwel onmogelijk is. Opbrengst zal variëren van 180 dagen x 5kWh verschoven nachtgebruik x 0.25 euro = 225 euro tot het dubbele daarvan door goedkope afname later te gebruiken cq duur terug te leveren.
- Je hebt zomers ongeveer 9kWh per dag over dus meer dan dat zal je niet nodige hebben. Echter…. Ik gok dat je nachtverbruik eerder rond de 5kWh zit dus ook met een batterij van 5kWh kom je een heel eind. Groter is leuk maar als je “economisch terug verdienen” heel belangrijk vind dan zal je voor 80% van de opbrengst met 20% van de investering moeten gaan.
- Je wil volledige backup. Daar ben je waarschijnlijk gauw 1000 euro extra voor kwijt. Ik ben dat zelf ook van plan maar… ik houd die 1000 euro dan wel buiten het “terug verdien sommetje”. Dat is namelijk “extra luxe” waarvoor “terugverdienen” niet echt van toepassing is. Voor puur als backup voldoet een stopcontact op de batterij.
- ik weet niet wat voor PV installatie je hebt. In veel gevallen zal die niet meer werken als het grid uitvalt want die hebben een “grid frequentie” nodig om te kunnen functioneren. Voor mij is dat reden om mijn Solaredge omvormer te vervangen want dan kan dat wel. Dan werkt de backup voorziening dus 9 maanden per jaar volledig off grid.
- om “veilig” te zijn zou ik uitgaan van LFP, C= 0.5 of lager, gerenommeerd merk, niet zelf samenstellen uit merkloze componenten. Zie mijn post hier.

• daemonix
  • Niet online
@MWDKing Wil je een noodstroominstallatie, dus mag er een onderbreking zijn waarna de boel offgrid weer opstart of wil je UPS functionaliteit, batterij neemt zonder onderbreking over? Voor het laatste is Sigenergy ideaal. Modulair, goede software, snelle ontwikkeling. Via HA uit te lezen en te sturen, maar ik (en velen met mij) gebruiken de goed werkende AI oplossing die de Sigenstor kent.

• habbekrats
  • Nu online
@MWDKing Een gedeelte van de prijs is ook sterk afhankelijk : wat kun je zelf.
Wil je een vooral diy oplossing met noodstroom dan heb je ook al meerdere keuze bv Victron /Deye omvormers met losse LFP sets accu. Dan heb je nog systemen van bv Haier die modulair opgebouwd zijn waar je onder de omvormer batterijen kunt stapelen. Kijk maar eens wat recente filmpjes van diverse systemen https://www.youtube.com/@GreenGuys-SolarBouwmarkt .

Veiligheid denk aan juiste plaatsing, ga je zelfbouwen diy dan heb je vel meer uitdagingen dan een kant en klaar systeem. LFP brand net zo goed als een stapel nat hout.

Ajs je noodstroom wil en je de PV omvormer vervangen gaat kies dan liefst een die je direct of als dc-dc koppeld levert weer een paar procent winst op.

• daemonix
  • Niet online
Aangezien Haier een rebrander van Sigenergy is lijkt het beter om dat bij de bron te halen, dus bij Sigenergy. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door daemonix op 01-01-2026 09:19 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:02
@MWDKing die batterij kopen is easy, in jouw geval.is het belangrijk te kijken naar je avond/nachtverbruik in de maanden mei t/m september. Schaal daar je accu op, klaar. Zal waarschijnlijk.rond de 3 tot 5 kwh uitkomen.

Waarom denk je een noodstroomvoorziening nodig te hebben en dan ook nog voor je complete woning ipv 1 stekkerdoos? Dure en nodeloos complexe eis waar ik de toegevoegde waarde niet van begrijp.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:26:
[...]
- Je wil volledige backup. Daar ben je waarschijnlijk gauw 1000 euro extra voor kwijt. Ik ben dat zelf ook van plan maar… ik houd die 1000 euro dan wel buiten het “terug verdien sommetje”. Dat is namelijk “extra luxe” waarvoor “terugverdienen” niet echt van toepassing is. Voor puur als backup voldoet een stopcontact op de batterij.
Gezien de beperkte PV installatie vrees ik dat het bedrag voor back-up veel hoger gaat worden. Puur om nachtgebruik te voorkomen is een accu van pak 'm beet 5 kWh al voldoende, maar als het hele huis met noodstroom moet kunnen draaien dan is er een omvormer met veel meer vermogen nodig en om dan de stroom uit de accu onder de 0.5C te houden kom je ook automatisch uit op een accu met veel meer capaciteit. Dan ook mogelijk nog van 1 naar 3 fase moeten, dus het zou zo maar een meerprijs van >5k EUR op kunnen leveren.

• Stefannn
Oilman schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:01:
[...]

Gezien de beperkte PV installatie vrees ik dat het bedrag voor back-up veel hoger gaat worden. Puur om nachtgebruik te voorkomen is een accu van pak 'm beet 5 kWh al voldoende, maar als het hele huis met noodstroom moet kunnen draaien dan is er een omvormer met veel meer vermogen nodig en om dan de stroom uit de accu onder de 0.5C te houden kom je ook automatisch uit op een accu met veel meer capaciteit. Dan ook mogelijk nog van 1 naar 3 fase moeten, dus het zou zo maar een meerprijs van >5k EUR op kunnen leveren.
Voor mijn voorziene installatie is het ongeveer 1000 euro duurder. De Solar edge home hub omvormer is ongeveer 400euro duurder dan de storedge omvormer die ook een batterij kan aansturen maar zonder backup (werkt niet off grid). De benodigde backup interface is 500 euro. En daar komt dan nog wat installatie spul bij. Ik leg grotendeels zelf aan.
Maar…. Klopt dat dat met een 5kWh batterij eigenlijk nauwelijks gaat.
Met een 5kWh batterij zou ik het ook niet zo doen want die is bij automatische omschakeling in no time leeg.
Een stopcontact op de batterij met wat verlengsnoer is minder “handig” maar werkt best voor die (in Nederland) uiterst zeldzame keer dat de Electra weg valt.
Maar goed…
Exact daarom ook mijn advies om de kosten voor “backup” uit het sommetje te houden.
- als je het erbij doet dan verdien je het nooit terug
- het maakt je bewust “hoeveel je aan deze luxe van plan bent uit te geven”

• HandyLumberjack
  • Nu online
Stefannn schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:41:
[...]
Met een 5kWh batterij zou ik het ook niet zo doen want die is bij automatische omschakeling in no time leeg.
Een stopcontact op de batterij met wat verlengsnoer is minder “handig” maar werkt best voor die (in Nederland) uiterst zeldzame keer dat de Electra weg valt.
Met de verhouding van PV en verbruik @MWDKing heeft, is die batterij waarschijnlijk vaker leeg dan vol. Dus waarschijnlijk heb je niet zoveel aan je noodstroom voorziening.

Je moet zorgen dat de huidige zonnepanelen ook kunnen leveren aan de batterij als de stroom uitvalt, of je moet wat extra PV direct aansluiten op de thuisbatterij, en gezien de verhouding tussen verbruik en opwek is dat laatste sowieso een goed idee.

• Vdvmark
@MWDKing
https://nova-cell.com/pro...3VyhozEAEYASACEgLAxvD_BwE

Vrij simpel maar functioneler dan stekkerdingen en ook redelijk "netjes" te installeren, want niet meerdere kastjes.

• Jan-tweak
MWDKing schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:54:
Hi allen,

Mijn overwegingen:

Mijn situatie in 2026:
  1. Woon in NL
  2. 3x25A aansluiting
2025 verbruik:
[Afbeelding]

1. Brandveilig
eerst aan alle tweakers de beste wensen voor 2026 en dat het een gelukkig maar vooral gezond 2026 voor iedereen hier mag worden. *O* :9B

gezien je prio 1 op noodstroom ligt en je redelijke kleine PV (en dus ook redelijk weinig overshot) en het ook nog economisch rendabel zou moeten zijn kan het enige advies zijn, koop geen thuis-batterij maar een UPS (powerstation) van enkele kWh om je hoognodige zaken (vrieskist, koelkast, laden van je mobiel) voor enige tijd in de lucht te houden.
ik weet dat is eigenlijk niet wat je wilt horen.

anders zul je aan je eisen dingen moeten wegstrepen,
zoals andere hier ook al hebben gezegt zou waarschijnlijk een kleine eenvoudige installatie al voor jou voldoende kunnen zijn, kijk bv eens naar de Zendure 2400 AC die je modulair kunt uitbereiden tot wel ruim 17 kWh per omvormer.
deze omvormer bied met 2400W vermogen ook voldoende om in de meeste situaties tijdens de donkere uurtjes (circa 200 dagen in het jaar) van stroom te kunnen voorzien, je PV levert hierbij dan ook nog voldoende overcapaciteit om dagelijks je thuis-batterij weer te kunnen vullen. koken/bakken en EV laden zit daar natuurlijk niet bij, maar even de airfyer voor een late snack moet wel lukken. (wel heeft de Zendure net al alle andere PIB dan wel een eigen groep nodig.
Deze kan ook HA en dynamische tarieven en heeft eigenlijk binnen de PIB de beste app tot nu toe.
eenvoudige installatie met een P1 interface en 10 jaar garantie met een verwachte levensduur van de cellen van 6.000 cycli (waarbij je daarna nog minimaal 80% rest capaciteit hebt).
de Batterij-module bestaat uit LFP cellen en heeft zelfs een eigen blussysteem ingebouwd, dus ook qua veiligheid zit het goed, wel niet een vluchtweg, woon of slaapruimte plaatsen. (ook je meterkast is zeker geen goed idee).
de unit is IP64 dus kun je zelf overdekt buiten plaatsen, de batterij heeft zelfs een ingebouwde verwarming.
De omvormer bied ook nog een handige en ruim bemeten noodstroomvoorziening van tot 2400W, nog steeds onvoldoende om een heel huis te voorzien maar meer dan voldoende om wat meer de doen de de genoemde noodstroomgebruikers zoals bv je vrieskist. Echter zul je dan eigenlijk extra batterij capaciteit moeten inplannen die je eigenlijk niet nodig hebt, want aan een lege noodstroom batterij heb je vrij weinig, dat maakt een noodstroomvoorziening juist zo duur en oneconomisch (zeker hier in Nederland, of je moet in een gebied wonen waar om de haverklap de stroom er uit vliegt, bij mij was de laatste stroomstoring (die overigens minder dan 2 uur duurde) meer dan een jaar geleden.
nadeel je moet eea wel handmatig omzetten, automaisch kan met dergelijke systemen niet, wil je dat wel dan zit je al snel aan een vaste installatie met de nodige aanpassingen in je groepenkast en een prijskaartje van voorbij de 10-12 k of meer.
als ik je gegevens zo zie zou waarschijnlijk 3 batterij-modules (8.64) effectief zal dit circa 6,5 kWh (incl. verliezen en 90% SOC) betekenen. blijkt het te weinig kun je zo een 4de of meer batterij-units erbij pluggen.
prijs; de omvormer en batterij-unit (2stuks) kun je op dit moment voor rond de 2.000 euro kopen, in Duitsland liggen deze prijsen nog iets lager. (nog geen 1.700 euro voor dezelfde installatie, daar echter geen gratis P1 meter, die kennen ze daar namelijk niet, wel met een gratis Zendure CT meetunit die in je groepenkast geplaatst moet worden).
zeker vanaf 2027 is een thuis-batterij interessant maar denk nu niet dat je daar snel rijk mee gaat worden, je bespaart circa (ERG RUWE BEREKEING) 1.000 kWh, bij 25ct/kWh is dat dus circa 250 euro/jaar. mogelijk meer als je ook nog een dynamisch contract gaat nemen.

als laatste zou mij het niet verwonderen dat de prijzen de komende jaren ook nog eens vlink zullen dalen, je ziet dat al in duitsland hoewel een deel daarvan door de 0% BTW die daar van toeassing is wordt veroorzaakt. Als je overigens online daar besteld ga je wel gewoon de Nederlandse BTW betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 01-01-2026 11:46 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vdvmark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:15:
@MWDKing
https://nova-cell.com/pro...3VyhozEAEYASACEgLAxvD_BwE

Vrij simpel maar functioneler dan stekkerdingen en ook redelijk "netjes" te installeren, want niet meerdere kastjes.
Weten ze wel wat ze verkopen?
" 5 kWh Omvormer + 5 kWh Batterij Opslag"
Dat we hier wel eens een foutje maken in eenheden prima, we zijn niet allemaal kennishouder, maar een professionele verkoper moet z'n eenheden toch juist hebben.
Misschien een goed product, maar ik zou een andere aanbieder zoeken.

• Jan-tweak
mitsumark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Dat we hier wel eens een foutje maken in eenheden prima, we zijn niet allemaal kennishouder, maar een professionele verkoper moet z'n eenheden toch juist hebben.
mee eens, waarbij de prijs opgave ook nog onjuist is, voor consumenten moet namelijk wettelijk de prijs incl. BTW vermeld worden, dus deze is niet voor consumenten bedoeld.
Daarnaast hebben ze het helemaal niet over de installatiekosten, dus tel daar het zelfde bedrag ook nog een bij op, met een echte noodstroomvoorziening zelfs nog beduidend meer (gezien de aanpassingen die je nodig hebt)

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

@MWDKing , eerst kijken of je meer PV kwijt kunt? Nog een schuurtje of carport waar nog wat panelen op kunnen? Of een west dakvlak?
Een investering in pv levert waarschijnlijk meer op…
Evt daarna daar je accu op dimensioneren. Die backup is een kostbare eis, tenzij je zelf de installatie doet met bijv een victron systeem.

Mijn overtuiging is dat je de accu op eigenverbruik moet ontwerpen. Je ziet nu al dat een dynamisch contract niet altijd aantrekkelijker is met een accu: april t/m september zijn we hier volledig zelfvoorzienend (incl. 2 EVs) en in de winter is de kwh prijs met dynamische tarieven nauwelijks lager dan van een vast contract. Dan zouden wij (vanaf 2027) moeten gokken dat we met dynamische tarieven in de zomer meer verdienen aan onze pv overproductie dan dat we extra betalen aan de hogere kwh prijs in de winter… hmm. Voorlopig een vast contract hier.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

mitsumark schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:44:
[...]

Naast het foutje in de eenheden zou ik ook grote vraagtekens hebben bij de verhouding kW/kWh: de accu’s laden en ontladen dus met 1C, terwiijl het gangbare advies voor LFP 0.2…0.3C is.

• Vdvmark
(Doodeng vind ik die Mercedes eVito die niet harder dan 80km/u kan, voor mij halen ze uit de EQV versie ook de 160km begrenzer.)
De in de Deye ingebouwde batterij BMS zal niet altijd 5kW gebruik toestaan voor de ingebouwde 5,3kWh batterij, zonder uitbreiding zal wellicht de zwakkere/goedkopere 2H3 variant al begrensd worden, die heeft geloof ik 3,6kW omvormer.

• Stefannn
@MWDKing ,
Let dus open als als je echt een backup oplossing wilt waarbij de PV de batterij kan bijladen als het grid is uitgevallen.
Je huidige PV omvormer kan dat zeer waarschijnlijk niet. De dye die @Vdvmark voorstelt of de Solaredge home hub die ik op het oog heb kunnen dat wel maar…. Dan moet je dus wel checken of samenwerkt met jebestaande PV panelen, en dan met name de optimizers die je waarschijnlijk hebt.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

@MWDKing Misschien handig om eerst eens te kijken welk budget de pijngrens raakt?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:26
pvg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:07:
[...]

Naast het foutje in de eenheden zou ik ook grote vraagtekens hebben bij de verhouding kW/kWh: de accu’s laden en ontladen dus met 1C, terwiijl het gangbare advies voor LFP 0.2…0.3C is.
Iets beter inlezen, aan een deye kan ook 5 kW aan zonnepanelen, en die leveren gewoon aan het net....
En met wat accu uitbreiding is de max 100 ampère toch weer fijn.
Met slechts 5 kWh behrens je hem op 40 natuurlijk

Hier is hij wat goedkoper https://solartech.eu/nl/p...slag-5-12kwh-rw-f5-3-1h3/

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 01-01-2026 16:37 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 89 90 Laatste