Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 64 65 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:42
migjes schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:42:
[...]

oke een HVS, heb zelf de HVM in grofweg deze opstelling.
(19,3kWh en +/-370V)

het klopt dat de meting helemaal in de soep loopt.
had ik ook last van, en duurde even voor ik het allemaal door had.
maar eigenlijk is het logische hoe het in elkaar zit.

ik gebruik geen pvoutput, maar HomeAssistant.
via solarnet lees ik de omvormer uit en deze 3 waardes zijn belangrijk voor mij.
accu in (solarnet.power_battery_charge)
accu uit (solarnet.power_battery_discharge)
panelen opbrengst (solarnet.photovoltaisch)
daar komen W waardes uit, geen Wh of iets dergelijks.
dan via de riesmann helper van HA reken ik een Wh uit per waarde.

geen idee wat PVoutput eigenlijk het liefste wil hebben, een Wh of een W?
dat stuk zul je uit moeten zoeken, geen idee.
nog dat ik kan helpen met het koppelen, maar het zou wel mogenlijk moeten zijn.
dus succes.

(snelle tip, de extra account wat je kunt nemen bij fronius zo dat je met dynamische tarieven kunt werken.
sla maar over, stelt erg weinig voor, je moet een erge nitwit zijn wil je dat echt gaaf vinden, helaas.
ik heb het draaien, maar vraag me erg af wat ik er nu eigenlijk mee moet, vrij zinloos laat ik het zo zeggen dit mag van mij geen AI heten.)

(ik kan de omvormer nu wel laden en ontladen via HA on demand.
heb een paar scriptjes geschreven er voor, en het is even doorzetten, maar het is te doen.
pas toen ik door had hoe ik een - getal in een unsignt 8bit integer via een 16bit integer register kon sturen op de modbus via TCP/IP werkte heb.)
Bedankt voor de info maar het gaat mij wat te ver om scripjes te schrijven, misschien dat Fronius die upload mogelijkheid weer een keer hersteld, dat zou het makkelijkste zijn. Dat extra account heb ik niet genomen, zag er niet echt het voordeel van. Voorlopig eerst maar eens kijken hoe het nu bevalt en tot nu toe is dat goed. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amvolleb
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-06 16:24
antonboonstra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb de Marstek Venus E, maar deze is zo stabiel als het maar kan. De instabiliteit/onbetrouwbaarheid wordt eigenlijk alleen veroorzaakt door de automatische regelingen en meegeleverde energiemeters met wegvallende WiFi verbindingen. Als @GAEvakYD vooral zelf in control wil zijn, dan is de bedrade modbus besturing super betrouwbaar.
Mee eens dat de Modbus besturing super werkt.
Inmiddels is de Marstek Venus ook met de automatische regelingen betrouwbaar als de batterij op firmware v151 en de CT003 op firmware v114 of hoger zit. Sinds de nieuwe firmware draaien mijn 2 Venus E batterijen prima samen NoM via de Marstek besturing alsof het een grote batterij is en gebruik ik Modbus alleen nog voor monitoring.

2x MTVenus V151 5.12, CT003 V114 + 40ZP SolarEdge (NO+ZW) 13300Wp + Panasonic 16kW T-CAP + Easee EV charger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online

hfa

Ersus schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Ergens kloppen de getallen niet helemaal?
Voor de zekerheid, je levert 100% terug, want de teruglevering specificeer je ook met 5500kWh?
Nee, je hebt gelijk PV opwek is 5500kW; teruglevering netto zo'n 1800kW :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Nu online

hfa

Ersus schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:54:
[...]

Doel en budget zijn duidelijk, maar het blijft een krappe begroting.

Als je de noodstroomvoorziening voorlopig achterwege laat, kun je jouw doel ook al bereiken met een eenvoudige stekkerbatterij van zo’n 5 kWh. Kies dan wel een model dat meer dan 800 W kan leveren. De Marstek is het overwegen waard: deze heeft een ingebouwd stopcontact en kan tot 2500 W leveren. Op het Marstek-forum is hierover veel informatie te vinden. Of dat voor jouw situatie voldoende is, hangt af van je eisen.

Voor alles wat je vanuit de garage wil regelen, heb je internet of tenminste een netwerkverbinding nodig. Een EMS (Energy Management System) moet namelijk weten wat de netbelasting is, zeker als je NOM wilt draaien of met dynamische tarieven werkt.

Als je zelf een enkelfasig systeem bouwt met noodstroomvoorziening, ben je gebonden aan die fase: alle apparaten die bij stroomuitval gevoed moeten worden, moeten dan ook op diezelfde fase zitten. Dat vraagt om controle of aanpassing van je meterkast. Die controle is sowieso aan te raden zodra je met een batterij aan de slag gaat.

Back-upstroom vanuit de garage is wél mogelijk via de bestaande kabel, mits die minimaal 2.5mm2 en liefst minimaal 4 mm² is. Je hebt dan een scheidingsrelais nodig in de meterkast, gestuurd vanuit de EMS. Dus een aparte stuurkabel is ook nodig, want je wilt niet twee keer 40 meter zware voedingskabel leggen. Voor de meting netbelasting geldt hetzelfde, die verbinding internet of intern netwerk moet er wel komen.

In jouw situatie is het budget dus eigenlijk gewoon te laag om vanuit de garage een volwaardige noodstroomvoorziening te realiseren. Daarbij komt dat je ook rekening moet houden met een bestaande omvormer op zolder: die moet in geval van nood óf meeschakelen via het EMS, óf losgekoppeld worden van de fase waarop de noodstroom draait.

De keuze voor zelfbouw met Victron en een zelf samengestelde onderdelenlijst is ook zeker een mooie route. Het verplicht je om je te verdiepen in elk onderdeel en geeft je meteen de inzichten die je later nodig hebt voor veilige montage en slimme uitbreiding.

Heb je geen angst voor spanning/stroom en voel je je zeker genoeg? Dan is Victron een prima keuze. Is het budget of de eenvoud belangrijker, dan is een krachtige stekkerbatterij een goed alternatief om mee te starten. Je kunt dan op een laagdrempelige manier ervaring opdoen en blijft flexibel en er blijft zelfs budget over.
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik neig dan naar een Victron systeem omdat ik het wil doorgronden. 'k Heb niet voor niets de afgelopen jaren zelf m'n meterkast van 1 fase naar 3 fase ongebouwd, PV gelegd en WP aangesloten.

Grondkabel (momenteel 3x4qmm2) zal ik dan toch moeten opgraven en een mantelbuis gebruiken zodat er internet naar de garage toe kan. Daarbij: door het traject van de grondkabel wordt het voltage dusdanig gestuwd dat ik overweeg 6 of zelfs 10qmm2 te leggen. Met regelmaat 'leest' de omvormer nu 258v + op het grid. (Van Stedin heeft de wijk al een brief ontvangen dat men erkent dat de spanning te hoof is, maar dat men nog niet kan zeggen wanneer men er wat aan gaat doen...)

Vraag die ik dan nu vooral heb is het type accu (zelfbouw of kant en klaar) ik op de Victron kan aansluiten. Eerder best veel verdiept in de opstelling met een Powerqueen 25,6v accu icm een Ecoflow meter en separate oplader. Enfin, ik weet in welke richting ik huiswerk moet gaan doen ;)

Mocht je daar nog input op hebben dan lees ik het graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 09:42
hfa schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:25:
[...]

Je bedoelt kWh?

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:42
Dat - of hij heeft zo'n ding in de achtertuin - https://renews.biz/54169/...ication-for-55mw-turbine/

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hfa schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:05:
Growatt omvormer in de garage vervangen door een hybride variant (3600TL-XH) i.c.m. met een APX accusysteem (10kw) en noodstroomvoorziening (voorkeur i.v.m. meer ruimte)
Kijk goed na of je omvormer geschikt is voor de APX batterij. Ik heb een MOD-5000-TL3-XH en daar kan enkel de ARK batterij op.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:14
antonboonstra schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:45:
[...]

Ik heb de Marstek Venus E, maar deze is zo stabiel als het maar kan. De instabiliteit/onbetrouwbaarheid wordt eigenlijk alleen veroorzaakt door de automatische regelingen en meegeleverde energiemeters met wegvallende WiFi verbindingen. Als @GAEvakYD vooral zelf in control wil zijn, dan is de bedrade modbus besturing super betrouwbaar.

Ik snap daarom het twijfelpunt van @GAEvakYD ook niet over een mogelijk 'niet optimale samenwerking'. Je hebt volledig zelf de controle, dus jij bepaalt welke regeling / load balancing nodig is.

Ik heb de batterij sinds 18 april en het verbruik uit het openbare net is sindsdien tot een minimum gedaald.
[Afbeelding]
amvolleb schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:03:
[...]

Mee eens dat de Modbus besturing super werkt.
Inmiddels is de Marstek Venus ook met de automatische regelingen betrouwbaar als de batterij op firmware v151 en de CT003 op firmware v114 of hoger zit. Sinds de nieuwe firmware draaien mijn 2 Venus E batterijen prima samen NoM via de Marstek besturing alsof het een grote batterij is en gebruik ik Modbus alleen nog voor monitoring.
Afgelopen dagen heb ik tientallen pagina's gelezen van de Marstek accu. Mede door @AUijtdehaag op het juiste spoor gezet eind deze week. Maar jeetje wat is daar veel over te lezen. Conclusie inderdaad dat ik voor 3 Marstek accu's ga. Incl Modbus besturing en B2500 P1 sturing. Straks maar eindelijk bestellen, maar ik had mijzelf gedwongen eerst alles te lezen. Dan kan ik komende week beginnen met de elektra voorbereiden. Eigen groepen aanleggen en WCD's op de muur knallen.

Goed om te lezen dat met de laatste firmware eindelijk de multi-battery opzet ook goed werkt. Al is spelen met ESP bordjes en Node-red ook een andere optie van mij, dus dit is sowieso lol.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
GAEvakYD schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:37:
[...]

[...]

Afgelopen dagen heb ik tientallen pagina's gelezen van de Marstek accu. Mede door @AUijtdehaag op het juiste spoor gezet eind deze week. Maar jeetje wat is daar veel over te lezen. Conclusie inderdaad dat ik voor 3 Marstek accu's ga. Incl Modbus besturing en B2500 P1 sturing. Straks maar eindelijk bestellen, maar ik had mijzelf gedwongen eerst alles te lezen. Dan kan ik komende week beginnen met de elektra voorbereiden. Eigen groepen aanleggen en WCD's op de muur knallen.

Goed om te lezen dat met de laatste firmware eindelijk de multi-battery opzet ook goed werkt. Al is spelen met ESP bordjes en Node-red ook een andere optie van mij, dus dit is sowieso lol.
Zou je dan niet eerst met 1 beginnen? Even testen en controleren en nadat je 100% tevreden bent er nog 2 bij bestellen?

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:14
Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:37:
[...]

Zou je dan niet eerst met 1 beginnen? Even testen en controleren en nadat je 100% tevreden bent er nog 2 bij bestellen?
Heb ik zeker overwogen. Misschien ga ik wel te veel all-in. Maar door de nog geldende kortingsactie kreeg ik last van FOMO. Daarmee kost één zo'n unit van 5.12 kWh nu 1466 Incl btw ipv 1900. Dat vond ik wel de moeite. En ik las inderdaad de nodige klachten over de automatische aansturing. Al lijkt dat met de laatste firmware versies voor de meeste mensen verholpen te zijn. De tweakers die hem zelf besturing middels modbus zijn vooral erg content met alle opties die er zijn.

Maar goed, tijd zou het uitwijzen of het een handige zet is geweest.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

GAEvakYD schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:53:
[...]

Heb ik zeker overwogen. Misschien ga ik wel te veel all-in. Maar door de nog geldende kortingsactie kreeg ik last van FOMO. Daarmee kost één zo'n unit van 5.12 kWh nu 1466 Incl btw ipv 1900. Dat vond ik wel de moeite. En ik las inderdaad de nodige klachten over de automatische aansturing. Al lijkt dat met de laatste firmware versies voor de meeste mensen verholpen te zijn. De tweakers die hem zelf besturing middels modbus zijn vooral erg content met alle opties die er zijn.

Maar goed, tijd zou het uitwijzen of het een handige zet is geweest.
Je weet dat er heel veel partijen met de van voor prijzen van Marsteks stunten he? Zo weet ik ook dat Zendure toevallig altijd een actie heeft lopen, eindigt de ene actie, dan start direct de volgende. Laat je daardoor nooit verleiden/overhalen.

Zou persoonlijk altijd eerst met 1 unit starten, dan bevestigen dat wat iedereen zegt daadwerkelijk klopt en dan pas overgaan tot de aankoop van nog 2 units. In het ergste geval zijn die 2 extra units nóg goedkoper geworden, duurder worden zal waarschijnlijk niet in deze markt. En helemaal bij Marstek duikelt de ene cowboy over de andere heen om nog een containertje extra te kunnen verkopen en te stunten :)

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:39

Fioravanti

Fioravantastisch!

GAEvakYD schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:37:
[...]

[...]
Afgelopen dagen heb ik tientallen pagina's gelezen van de Marstek accu. Mede door @AUijtdehaag op het juiste spoor gezet eind deze week. Maar jeetje wat is daar veel over te lezen
Aan de voorbereiding zal het niet liggen! En goed dat je nog een backup scenario hebt, om dan zelf de aansturing te doen.

Houd ons op de hoogte en succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:35
Ik heb een batterij aangeschaft (Sigenergy 32kWh met gateway en controller). Het totale BTW bedrag ligt boven de €2495 euro en dus ook boven de herzieningsdrempel van €500 per jaar (5 jaar bij roerende zaken).

Als ik de bij de centrale kijk, dan stellen zij dat ik voor privé gebruik €15 per kWh capaciteit ofwel €15 * 32 = € 480 per jaar moet terugbetalen. In 5 jaar komt dat dan op € 2400. Dat is weliswaar nog steeds minder dan de totale BTW (die ligt op zo'n €3000), maar weegt 5 jaar lang elk kwartaal BTW-aangifte doen op tegen een korting van € 600?
En dan vraag ik me nog af of de belastingdienst die algemene regel van €15 per kWh accepteert omdat je in principe BTW moet terugbetalen over je privé gebruik, wat je uit je EMS zou moeten halen.

Hoe zijn jullie met dat vraagstuk omgegaan (uitgaande dus van een BTW-bedrag dat boven de € 2495 ligt)?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-06 16:05
[...]

Netjes, zelfs zonder batterij zit je al op een ca 67% eigenverbruik.

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
hfa schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Dank voor je uitgebreide reactie! Ik neig dan naar een Victron systeem omdat ik het wil doorgronden. 'k Heb niet voor niets de afgelopen jaren zelf m'n meterkast van 1 fase naar 3 fase ongebouwd, PV gelegd en WP aangesloten.

Grondkabel (momenteel 3x4qmm2) zal ik dan toch moeten opgraven en een mantelbuis gebruiken zodat er internet naar de garage toe kan. Daarbij: door het traject van de grondkabel wordt het voltage dusdanig gestuwd dat ik overweeg 6 of zelfs 10qmm2 te leggen. Met regelmaat 'leest' de omvormer nu 258v + op het grid. (Van Stedin heeft de wijk al een brief ontvangen dat men erkent dat de spanning te hoof is, maar dat men nog niet kan zeggen wanneer men er wat aan gaat doen...)

Vraag die ik dan nu vooral heb is het type accu (zelfbouw of kant en klaar) ik op de Victron kan aansluiten. Eerder best veel verdiept in de opstelling met een Powerqueen 25,6v accu icm een Ecoflow meter en separate oplader. Enfin, ik weet in welke richting ik huiswerk moet gaan doen ;)

Mocht je daar nog input op hebben dan lees ik het graag!
Als je gaat graven, dan idd. meteen 5x10mm2 dan blijf je ruimschoots onder de 5% spanningsval (Voltagedrop).

Als je de mogelijkheid hebt dan kun je ook een buisverbinding leggen, met daarin alvast een trekdraad die je telkens opnieuw meevoert bij het intrekken van een kabel. In totaal zou ik zelf 3 netwerkkabels leggen. 1x netwerk toegang en 2x heb je dan beschikbaar voor sturing. Je weet maar nooit welke ontwikkelingen men tegemoet gaat.

De batterij keuze zou ik persoonlijk op de 51.2v packs houden, geassembleerd of zelfbouw.
Als BMS wordt JK veelvuldig gebruikt maar andere BMS'en kunnen ook, hoofdzaak is dat de BMS betrouwbaar je LFP cellen binnen de acceptabele bereiken houdt.

Het grote ontwerp topic Victron bevat heel veel ervaringen en opstellingen met voorbeelden.
Het grote Victron ontwerp topic

17.550Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | 90kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:08
Ersus schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:44:
Netjes, zelfs zonder batterij zit je al op een ca 67% eigenverbruik.
Ehm, hij heeft het over de netto teruglevering. Bruto zal een hoop meer zijn, en het eigen verbruik is dus ook een stuk lager dan die 67%.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
Andrehj schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:12:
[...]

[...]

Ehm, hij heeft het over de netto teruglevering. Bruto zal een hoop meer zijn, en het eigen verbruik is dus ook een stuk lager dan die 67%.
Ai klopt Andrehj. Ik vond het al erg hoog, mijn fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Nu online

hfa

Ersus schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Ai klopt Andrehj. Ik vond het al erg hoog, mijn fout.
Geen probleem! Eigen verbruik zit op 1261/3674 (34%). Er is dus nog genoeg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-06 19:00

timpel_800

Amber 65

Darth_Fedor schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:06:
[Afbeelding]

Geplaatst door BeSolar (Hoofddorp). 3*8 KW, 12 KWh controler en 2 strings (van de 3) zonnepanelen direct dc (!) in de controler. Kosten ruim 16k (inclusief de gateway rechts boven), exclusief 2,5k btw teruggaven.

Verdien ik voorlopig niet terug met handelen denk ik, maar dat is ok. Gewoon dure hobby. O-)
Als ik op jouw foto kijk is die gateway veel kleiner dan de gateways die ik zie op foto's online? Heb jij een andere versie?

Een andere vraag:
Als ik naar deze datasheet kijk dan zie ik dat ik max 1100 volt kan invoeren. Maar toevallig heb ik zelf rond de 19.000Wp op mijn dak liggen (wel met meer orientaties dus ik red het sowieso niet met 3 of 4 mppt's, maar ik zit ver over die 1100 volt heen. Of is de 1100 volt PER mppt?

[ Voor 16% gewijzigd door timpel_800 op 03-06-2025 13:41 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-06 19:16

Judge Ming

Full electric per 8/2024

timpel_800 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:53:
[...]

Als ik op jouw foto kijk is die gateway veel kleiner dan de gateways die ik zie op foto's online? Heb jij een andere versie?
Mijn gateway is kleiner: 600*350 en als ik de zie wat er in zit had het gemakkelijker kleiner gekunt.(Tesla Gateway 2)

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darth_Fedor
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-06 14:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xir8nGYT3Hi9Q1oNvkjxGeTMA5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gbjL9ZmtjiYCCJJGnPyVq4R.jpg?f=fotoalbum_large

Er was eerst de "kleine" gateway geleverd. Toen ik dat doorhad werd deze na een belletje snel omgeruild voor deze grote.

Belangrijk verschil is dat deze af te sluiten is en de kleine niet. Kan ook een tweede omvormer aangesloten worden indien later noodzakelijk. Of een generator.

"May The Force be with me"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darth_Fedor
ArPi75 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:40:
Ik heb een batterij aangeschaft (Sigenergy 32kWh met gateway en controller). Het totale BTW bedrag ligt boven de €2495 euro en dus ook boven de herzieningsdrempel van €500 per jaar (5 jaar bij roerende zaken).

Als ik de bij de centrale kijk, dan stellen zij dat ik voor privé gebruik €15 per kWh capaciteit ofwel €15 * 32 = € 480 per jaar moet terugbetalen. In 5 jaar komt dat dan op € 2400. Dat is weliswaar nog steeds minder dan de totale BTW (die ligt op zo'n €3000), maar weegt 5 jaar lang elk kwartaal BTW-aangifte doen op tegen een korting van € 600?
En dan vraag ik me nog af of de belastingdienst die algemene regel van €15 per kWh accepteert omdat je in principe BTW moet terugbetalen over je privé gebruik, wat je uit je EMS zou moeten halen.

Hoe zijn jullie met dat vraagstuk omgegaan (uitgaande dus van een BTW-bedrag dat boven de € 2495 ligt)?
Laat je factuur splitsen. Dus bv 16 kWh batterijen plus de omvormer en gateway. Declareer alleen deze factuur. Even uitzoeken hoe je zo dicht mogelijk bij die 2.5000 euro komt. Heb ik ook gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Darth_Fedor op 03-06-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:57
Darth_Fedor schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:45:
[Afbeelding]

Er was eerst de "kleine" gateway geleverd. Toen ik dat doorhad werd deze na een belletje snel omgeruild voor deze grote.

Belangrijk verschil is dat deze af te sluiten is en de kleine niet. Kan ook een tweede omvormer aangesloten worden indien later noodzakelijk. Of een generator.
Hoe heb jij je Zappi threshold gegesteld om bij zonnestroom te beslissen om je accu te laden of je auto?

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIDGFSDLmib2Vs0mABKF3SNdEfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6XidiQiRZEFXq4kcyz66qgv.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Zappi laadt alleen op bij goedkope stroom. Hangt gewoon aan de woning stoppenkast. Zou hem nu eigenlijk aan de smart-poort van de gateway willen hebben zodat hij afgeschakeld wordt bij stroomuitval. Maar dat is geen halszaak.
Voorlopig gaat het prima zo. Bij goedkope stroom gaat de Zappi voor de batterij en dat heeft nog geen "zonde geld" situatie opgeleverd.

Het laad schema maakt de Zappi automatisch adh van de dynamische tarieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Darth_Fedor op 03-06-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Darth_Fedor schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:20:
[Afbeelding]

Mijn Zappi laadt alleen op bij goedkope stroom. Hangt gewoon aan de woning stoppenkast. Zou hem nu eigenlijk aan de smart-poort van de gateway willen hebben zodat hij afgeschakeld wordt bij stroomuitval. Maar dat is geen halszaak.
Voorlopig gaat het prima zo. Bij goedkope stroom gaat de Zappi voor de batterij en dat heeft nog geen "zonde geld" situatie opgeleverd.

Het laad schema maakt de Zappi automatisch adh van de dynamische tarieven.
Gelukkig ben ik niet de enige met het probleem dat ie de 2 laadmomenten van woensdag niet netjes aan elkaar koppelt ;)

Maar ook al over de Sigen DC lader nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-06 18:24
Ik zit in twijfel...

Afgelopen maart een ESS neergezet met 16kWh DIY kit en een DEYE 12k hybride omvormer.

Kerncijfers:
12.000 kWh load per jaar 50/50 (gasloos) huis en EV
5000 kWh opwek via PV op dak
900 kWh opwek met stekkerpanelen op schuurdak (is 1600 WP installatie maar erg beroerde zonligging)
Alles via HA gekoppeld

Ik zie in mijn metingen dat ik nog 60-80 cycli per jaar zou kunnen verbeteren met een 2e batterij, deze kan ik kwijt op de huidige omvormer. Kosten rond de 2000 euro Heeft wel een lange terugverdientijd op die manier van 12 jaar. Is niet direct een probleem, een hobby mag ook geld kosten ;)

Voor dat geld kan ik ook de installatie op het dak vervangen met een 8700 WP aan zonnepanelen. Panelen zijn erg goedkoop momenteel en de omvormer kan het aan lijkt het, maar dat moet ik nog wat verder uitzoeken. Zit een beetje op het kantelpunt van 1 of 2 stringen als ik het zo snel kon overzien. De terugverdientijd krijg ik niet lekker uitgerekend. Maar het zal zeker helpen om het in 2026 nog te kunnen salderen.

Nu heb ik geen eindeloze voorraad geld hier voor over, ondanks dat het ook een soort hobby is, dus waar ga ik mijn budget voor 2026 aan uit geven

Batterij erbij
+ installatie is nu nog goed leverbaar en compatibel met BMS van de eerste batterij
+ kan het direct gebruiken
+ lijkt logisch om eerder te doen als de extra PV, want waar sla ik de extra opwekking anders in op?

Panelen vervangen
+ laatste stukje saldering scheelt aardig in de tvt, daarnaast komt er een nieuw kabinet en is de BTW 0% nog maar de vraag of het blijft.
+ panelen zijn erg goedkoop door ingestorte markt en ook arbeid is makkelijker in te kopen (lopen nu wel wat installateurs rond die elke klus aanpakken)
+ extra panelen dempen ook in de winter het verbruik direct

Nadeel blijft gewoon dat ik in de zomer maar gemiddeld 16 kWh per dag in de auto kwijt kan. Alleen wel steeds met 2x in de week een dag dat ik ongeveer 35kWh moet laden.

Kortom, ik weet nog niet zo goed of ik nu niets moet doen en het eerst eens een heel jaar moet aankijken met de huidige set, of dat ik toch de optie PV of Accu beter kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darth_Fedor
Taro schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:29:
[...]

Gelukkig ben ik niet de enige met het probleem dat ie de 2 laadmomenten van woensdag niet netjes aan elkaar koppelt ;)

Maar ook al over de Sigen DC lader nagedacht?
4.500 hiervoor is veel te duur. De leverancier ging er wel vanuit dat deze prijs omlaag zou gaan evt dmv subsidies.
Daar ik tevreden ben met mijn Zappi geloof ik het wel even. Daarbij kan mijn ev6 helaas niet bidirectioneel laden. Dan had ik misschien wel een accudeel (8 kWh) vervangen voor de 25 kw dc lader om mijn autoaccu te gebruiken voor extra capaciteit. Mocht er over een paar jaar een andere auto komen en als de prijs omlaag gegaan is dan maar weer eens over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:53
@zalkc
De zonnepanelen verdien je het snelste terug met de redenen die je zelf al noemt.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:36
zalkc schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:22:
Ik zit in twijfel...

Afgelopen maart een ESS neergezet met 16kWh DIY kit en een DEYE 12k hybride omvormer.

Kerncijfers:
12.000 kWh load per jaar 50/50 (gasloos) huis en EV
5000 kWh opwek via PV op dak
900 kWh opwek met stekkerpanelen op schuurdak (is 1600 WP installatie maar erg beroerde zonligging)
Alles via HA gekoppeld

Ik zie in mijn metingen dat ik nog 60-80 cycli per jaar zou kunnen verbeteren met een 2e batterij, deze kan ik kwijt op de huidige omvormer. Kosten rond de 2000 euro Heeft wel een lange terugverdientijd op die manier van 12 jaar. Is niet direct een probleem, een hobby mag ook geld kosten ;)

Voor dat geld kan ik ook de installatie op het dak vervangen met een 8700 WP aan zonnepanelen. Panelen zijn erg goedkoop momenteel en de omvormer kan het aan lijkt het, maar dat moet ik nog wat verder uitzoeken. Zit een beetje op het kantelpunt van 1 of 2 stringen als ik het zo snel kon overzien. De terugverdientijd krijg ik niet lekker uitgerekend. Maar het zal zeker helpen om het in 2026 nog te kunnen salderen.

Nu heb ik geen eindeloze voorraad geld hier voor over, ondanks dat het ook een soort hobby is, dus waar ga ik mijn budget voor 2026 aan uit geven

Batterij erbij
+ installatie is nu nog goed leverbaar en compatibel met BMS van de eerste batterij
+ kan het direct gebruiken
+ lijkt logisch om eerder te doen als de extra PV, want waar sla ik de extra opwekking anders in op?

Panelen vervangen
+ laatste stukje saldering scheelt aardig in de tvt, daarnaast komt er een nieuw kabinet en is de BTW 0% nog maar de vraag of het blijft.
+ panelen zijn erg goedkoop door ingestorte markt en ook arbeid is makkelijker in te kopen (lopen nu wel wat installateurs rond die elke klus aanpakken)
+ extra panelen dempen ook in de winter het verbruik direct

Nadeel blijft gewoon dat ik in de zomer maar gemiddeld 16 kWh per dag in de auto kwijt kan. Alleen wel steeds met 2x in de week een dag dat ik ongeveer 35kWh moet laden.

Kortom, ik weet nog niet zo goed of ik nu niets moet doen en het eerst eens een heel jaar moet aankijken met de huidige set, of dat ik toch de optie PV of Accu beter kan doen.
100% voor PV panelen gaan, je kan er niet genoeg van hebben.
En met de huidige prijzen is het een no-brainer.

Indien mogelijk zou ik de "oude" ergens anders plaatsen en ook aansluiten :+.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben nieuw hier ..

De TS is eigenlijk zijn eigen casus en pinned posts zijn er niet. Is er een betrouwbare openbare template om wat uit te rekenen voor mijn eigen casus? Is er laagdrempelig een manier om te kijken wat voor rendement er gehaald zou kunnen worden?

PS zoekresultaten in dit topic geven niet echt een antwoord waar ik wat aan lijk te hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Jazsie schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 11:33:
[...]

100% voor PV panelen gaan, je kan er niet genoeg van hebben.
En met de huidige prijzen is het een no-brainer.

Indien mogelijk zou ik de "oude" ergens anders plaatsen en ook aansluiten :+.
Pim57 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:23:
@zalkc
De zonnepanelen verdien je het snelste terug met de redenen die je zelf al noemt.
Dank, het was niet het eerste waar ik aan dacht om eerlijk te zijn. Maar hoe meer ik erover nadenk hoe logischer het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:35
True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:45:
Ik ben nieuw hier ..

De TS is eigenlijk zijn eigen casus en pinned posts zijn er niet. Is er een betrouwbare openbare template om wat uit te rekenen voor mijn eigen casus? Is er laagdrempelig een manier om te kijken wat voor rendement er gehaald zou kunnen worden?

PS zoekresultaten in dit topic geven niet echt een antwoord waar ik wat aan lijk te hebben.
Ben ik ook benieuwd naar.
De TS geeft niet zoveel info.

Hoe zijn de vooruitzichten met afbouwen salderen?
Zijn er al tweakers die dit hebben doorgerekend met verschillende scenario's van eigen verbruik en Teruglevering? En eventueel met Teruglevering op gunstige momenten meegerekend?

Ik vind het nogal een lastig verhaal. Voor mij zou het wel een financieel gedreven keuze zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je kunt totaal niet voorspellen wat de energiemarkt de komende 5 jaar gaat doen, daarmee is elke lange-termijn berekening gebaseerd op flinterdunne aannames. Je komt niet veel verder dan "de verwachting is dat het verschuiven van je energieverbruik naar zonnige/goedkope momenten gestimuleerd wordt", maar niemand weet of er bijvoorbeeld net als in België een piek-belasting geïntroduceerd wordt of er nog een ander systeem bedacht wordt.

Verder heb je grofweg 3 manieren om een batterij te gebruiken:
- Proberen je eigen afname te beperken (door overdag energie op te slaan voor de nacht)
- Proberen te profiteren van de prijsverschillen per dag (dynamisch contract: inkopen als het goedkoop is, verkopen als het veel oplevert)
- Handelen op onbalansmarkt (profiteren van de stimuleringsregelingen vanuit netbeheerders/energieleveranciers om extra capaciteit in te kunnen zetten op de piekmomenten)

Elk van die 3 scenario's geeft je een compleet andere setup en eisen aan je batterijsysteem.

Als je iets koopt, zorg dan dat je het op meerdere manieren in kunt zetten en bij voorkeur daar zelf controle over hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArPi75
pentaw1nz schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:02:
[...]

Zijn er al tweakers die dit hebben doorgerekend met verschillende scenario's van eigen verbruik en Teruglevering? En eventueel met Teruglevering op gunstige momenten meegerekend?

Ik vind het nogal een lastig verhaal. Voor mij zou het wel een financieel gedreven keuze zijn.
Het blijft zoals hierboven al aangegeven speculeren omdat we simpelweg niet weten wat de prijzen gaan doen in de toekomst.
Je zou alvast eens kunnen beginnen met de kostprijs van een batterijsysteem delen door de (capaciteit * aantal cycli). Je hebt dan in elk geval de kostprijs per kWh voor het systeem zelf. Het systeem is weliswaar niet meteen afgeschreven na het opgegeven aantal cycli, maar tot dat moment heb je een "garantie" van de rest capaciteit van de accu.
Als de saldering stopt zal je ook de energiebelasting en BTW op inkoop moeten overbruggen wil verkoop nuttig zijn, dit opgeteld bij de kostprijs per kWh geeft dat je al snel een verschil tussen inkoop en verkoop van zo'n €0,20 moet hebben om rendement te halen uit goedkoop inkopen en duurder verkopen.

Onbalans is op dit moment nog wel wat op te verdienen, maar als steeds meer mensen batterijen gaan inzetten, dan zal steeds vaker regeltoestand 2 voorkomen en moeten bovendien de winsten over meer batterij eigenaren verdeeld worden. De kans dat deze winsten verder gaan afnemen is dus reëel in mijn ogen.

Wat je zou kunnen proberen is als je een goed overzicht hebt van je huidige gebruik (export vanuit een P1 meter bijvoorbeeld), dat je dat aan een AI-systeem voert en daar vraagt om er wat analyses op los te laten. Je kan ook naar jeroen [punt] nl gaan waar ook een terugverdientijd berekening op de site zit (die ook op aannames gebaseerd is).

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-06 17:59
ocaj schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 07:15:
Je kunt totaal niet voorspellen wat de energiemarkt de komende 5 jaar gaat doen, daarmee is elke lange-termijn berekening gebaseerd op flinterdunne aannames. Je komt niet veel verder dan "de verwachting is dat het verschuiven van je energieverbruik naar zonnige/goedkope momenten gestimuleerd wordt", maar niemand weet of er bijvoorbeeld net als in België een piek-belasting geïntroduceerd wordt of er nog een ander systeem bedacht wordt.

Verder heb je grofweg 3 manieren om een batterij te gebruiken:
- Proberen je eigen afname te beperken (door overdag energie op te slaan voor de nacht)
- Proberen te profiteren van de prijsverschillen per dag (dynamisch contract: inkopen als het goedkoop is, verkopen als het veel oplevert)
- Handelen op onbalansmarkt (profiteren van de stimuleringsregelingen vanuit netbeheerders/energieleveranciers om extra capaciteit in te kunnen zetten op de piekmomenten)

Elk van die 3 scenario's geeft je een compleet andere setup en eisen aan je batterijsysteem.

Als je iets koopt, zorg dan dat je het op meerdere manieren in kunt zetten en bij voorkeur daar zelf controle over hebt.
Deze laatste alinea is een gouden tip. Kan deze post vastgezet worden? Veel adviesvragen over het onderwerp kunnen hiermee worden beantwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-06 18:53

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

....knip....

[ Voor 98% gewijzigd door PradoPrius op 05-06-2025 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ArPi75 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:22:
[...]

Je zou alvast eens kunnen beginnen met de kostprijs van een batterijsysteem delen door de (capaciteit * aantal cycli). Je hebt dan in elk geval de kostprijs per kWh voor het systeem zelf. Het systeem is weliswaar niet meteen afgeschreven na het opgegeven aantal cycli, maar tot dat moment heb je een "garantie" van de rest capaciteit van de accu.
En dat valt nu nog best tegen. Bijvoorbeeld een stekkerbatterij die 360 euro per kWh kost, is de afschrijving 6 eurocent per kWh.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-06 20:43
[...]

Hierboven staan een aantal posts, die je wat richting kunnen geven. Ik zit al een tijdje in dit topic en volg werkgerelateerd de markt ook. Mijn conclusies:
- De meeste Tweakers zijn het er over eens dat een thuisbatterij niet (zomaar) financieel rendabel is;
- De Tweakers die ik hier zie met een thuisbatterij doen dit vanuit eigen interesse, hobby, wens om zelfvoorzienend te zijn, storingen op te vangen (die in Nederland sporadisch voorkomen) of zoveel mogelijk eigen opgewekte elektriciteit te gebruiken.
- Financieel rendement lijkt mogelijk met locked-in clubs zoals Zonneplan. Maar het rendement dat zij over het afgelopen jaar weergeven is geen garantie voor de toekomst, het is mogelijk dat onbalansvergoedingen teruglopen;
- Als je wilt focussen op financieel rendement kun je (ook zonder salderen) nog steeds kijken naar zonnepanelen als je huis een oost-west-opstelling heeft. Waarschijnlijk wel net zo rendabel als een thuisbatterij. Bij een batterij zijn de aanschaf en installatiekosten van grote invloed op de terugverdientijd. Zelfbouw is goedkoper en volgens sommige Tweakers voorwaardelijk aan een goede businesscase.
- Als je het wilt doen om je terugleverkosten te beperken, dan zou ik sommetjes gaan maken voor overstap naar dynamisch contract. Dan ben je van de terugleverkosten af. Salderen is in feite een grote thuisbatterij van ons allemaal. Omdat je de saldering nog hebt, moet het prijsverschil tussen inkoop-verkoop echt hoog zijn.

Voor puur het geld nu (voor einde saldering) niet doen. Voor andere redenen die ik hier heb genoemd, zoals gebruik eigen stroom, duurzaamheid, hobby etc. is het een overweging.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 08:41

bert pit

asdasd

@Pr88
Ik heb een berekening gemaakt (rule of thumb) dat je per 10kW bruto opslagcapaciteit, je per jaar 300 Euro kunt verdienen op basis van laden en ontladen met dynamische tarieven.
Uitgangspunten:
- je gebruikt 88% van de capaciteit (dus niet 100% vullen en ontladen)
- RTE = 85%
- verschil inkoop verkoop is gemiddeld over het jaar 11 cent
- laden op de goedkoopste 3 uur
- ontladen in de duurste 3 uur

Na 1 januari 2027 gaat deze berekening niet meer op, omdat dan de energiebelasting aan de verkoopkant vervalt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sportmind
ArPi75 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:22:
[...]

Wat je zou kunnen proberen is als je een goed overzicht hebt van je huidige gebruik (export vanuit een P1 meter bijvoorbeeld), dat je dat aan een AI-systeem voert en daar vraagt om er wat analyses op los te laten. Je kan ook naar jeroen [punt] nl gaan waar ook een terugverdientijd berekening op de site zit (die ook op aannames gebaseerd is).
Dit heb ik ook gedaan (niet met AI maar een excel opgesteld). Ik heb gekeken naar mijn netto opwek na eigenverbruik zonnestroom. Verder wat ik in de donkere uren nodig heb gehad per dag van de maand en of dat matcht met mijn overschot. Hieruit concludeerde ik dat in ons geval ongeveer 15 kWh de beste prijs/effectiviteit verhouding had.

Verkoop van het zonnestroom overschot van de accu's heb ik op een conservatieve €0,10 gezet.

Terugverdientijd van een 15 kWh systeem met zonnestroom: richting de 10 jaar in het scenario zonder saldering. Dat is iets negatief geschat; wat ik namelijk niet heb meegenomen in de berekening is de "goedkoop inkopen voor eigen gebruik" factor.

Wat voor mij ook meespeelt: het gaat mij niet alleen om terugverdienen. Autonomie en hogere zelfvoorzienendheid vind ik ook mooi. Netontlasting vind ik ook belangrijk. En iets met een backup systeem lijkt me gewoon cool om te hebben. 😎

Gasloze vrijstaande woning, Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Deze posts op de laatste pagina:geven al meer duiding en context dan de hele TS. Ik zou het echt een verrijking vinden als wat experts wat tijd en moeite zouden steken in één post met informatie in een topic met al 6.300 posts én 600k+ views zodat deze context wat makkelijker naar boven komt voor mensen die hier voor het eerst naar gaan kijken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zalkc
True schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:04:
Deze posts op de laatste pagina:geven al meer duiding en context dan de hele TS. Ik zou het echt een verrijking vinden als wat experts wat tijd en moeite zouden steken in één post met informatie in een topic met al 6.300 posts én 600k+ views zodat deze context wat makkelijker naar boven komt voor mensen die hier voor het eerst naar gaan kijken.
Ik begrijp je punt.

Maar aan de andere kant is de situatie ook wel heel erg dynamisch. Prijzen veranderen snel, op vrijwel alle vlakken. Regelgeving is veranderlijk. En mensen hebben andere doelen. En ook de mate van tijdsinvestering is wisselend, iemand wil misschien alles zelf doen, een ander heeft liever een simpel apparaat wat het gewoon doet zonder omkijken ernaar.

Ik ga lekker in mijn IT rol springen en de WMK toets uitwerken

Willen
Redenen om een thuisaccu te nemen:
  • Autarkie / off-grid
  • Netinstabiliteit (noodstroom/peakshaving)
  • Verhogen eigen gebruik PV
  • Handel
  • Inspelen op dynamische tarieven of andere incentives
  • Hobby
  • Mis er vast nog 1 of 2
Voor een aantal gevallen zijn de kosten niet van belang, voor andere gevallen zijn juist de kosten belangrijk maar zijn de andere zaken weer niet interessant. Echter, als je weet wat je wil is het makkelijker

Mogen
Waar moet ik rekening mee houden:
  • Zakelijk of particulier maakt verschil
  • Meterkast en aansluiting
  • Subsidievoorwaarden
  • Regels van je energiecontract en netbeheerder
  • Regelgeving omtrent plaatsing van een Accu systeem
  • Richtlijnen en normen zoals NEN en PGS37-1
  • Voorwaarden van je verzekering
  • Eventuele meldplichten
  • Brandveiligheid
  • VVE of Woningbouw reglementen
  • ...
Wordt vaak over het hoofd gezien, maar is zeker goed om even bij stil te staan. Als je je BTW terugvraagt via de KOR ben je mogelijk zakelijk bezig, dit kan veel uitmaken in bepaalde gevallen.

Kunnen
Wat verwacht ik van het systeem:
  • Hoeveel opslagcapaciteit
  • Hoeveel Watt laden en leveren
  • Uitbreidbaarheid / modulair
  • Onderhoud en garantie
  • Plaatsing
  • Welke functies
    • noodstroom
    • automatisch traden
    • connectiviteit met internet
    • peakshaving
    • aantal fasen
    • hybride systeem icm PV
    • EV laden met DC
    • etc..
  • Etc...
Nu heb je een shoppinglist om gericht te zoeken wat je wil, neem ook mee welke punten primair en welke van secundair belang voor je zijn. Noodstroom is leuk, maar als je dat 1000 euro extra kost is het misschien toch wat minder interessant.

Als laatste is het verstandig om alle parameters duidelijk te krijgen, in combinatie met de betrouwbaarheid. Stroom kost nu een kwartje inkoop met vast contract, maar heeft geen enkele betrouwbaarheid voor de komende jaren wat het gaat doen.

Ook is het goed om beperkingen op te nemen. Als je niet een dynamisch contract hebt is het verkopen van je stroom compleet zinloos, Dat beperkt je in het aantal cycli dat je per jaar gebruik maakt van je batterij. Zo zijn er nog tientallen dingen te bedenken.

Neem gerust over en vul aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Vergeet ook niet het ideaal plaatje van de netbeheerders mee te nemen in de berekeningen: hogere tarieven voor dure momenten. Dat kun je compenseren met een batterij, waarbij je alleen afneemt van het net op goedkope momenten (voor netbeheerkosten).

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
daemonix schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:12:
Vergeet ook niet het ideaal plaatje van de netbeheerders mee te nemen in de berekeningen: hogere tarieven voor dure momenten. Dat kun je compenseren met een batterij, waarbij je alleen afneemt van het net op goedkope momenten (voor netbeheerkosten).
Valt een beetje onder de netinstabbiliteit als een soort peakshaving, maar het concept is wel anders, ik voeg het gewoon toe.

Incentives is wel een apart doel, daar kan dit onder vallen maar ook terugleververgoeding, dal/piek stroom etc..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:59

JT

VETAK y0

[...]

Ik heb middels een draaitabel een berekening gemaakt voor een Marstek die met een code goedkoper te krijgen was (1475 in btw volgens mij.
  • Op basis van 2024
  • Goedkoopste uur per dag + 10% op de prijs voor als aansluitende uren duurder zijn, 5,12kwh laden
  • Duurste uur - 10% van de prijs als aansluitende uren goedkoper zijn, ontladen 4, nogwat kwh (hiermee heb ik RTE meegenomen en niet volledig leeg ontladen accu tbv gezondheid)
  • 1 keer laden en ontladen per dag (mogelijk is het op sommige dagen 2 keer mogelijk met minstens quite)
  • Afschrijving op basis van 6000 cycli meegenomen. Bruto winst lager dan afschrijving? Dan niet verkopen.
Resultaat was 9 jaar voor de accu terug is verdiend bij aanschaf ex btw, in btw kleine 11 jaar. 134 euro winst in 2024. Bij 0 euro winst (dus quite spelen ten opzichte van efficiencyverliezen en afschrijving) 341 dagen waarin je accu handelt.

Ik denk dat het een tikje negatief is want 2023 en tot nu toe 2025 kende meer uitschieters en je accu gaat natuurlijk langer mee dan 6000 cycli, alleen met verlaagde capaciteit. Sommige dagen mogelijk 2 keer laden en ontladen. Daar tegenover staat dat dit een berekening is voor jaren waarin je nog saldeert. Als dat niet meer zo is dan wordt de berekening complexer. Dan zul je minder winst draaien met koop/verkoop an sich, maar dan kun je weer stroom van je zon pakken en dat verkopen in de dure uren. Alleen dat is natuurlijk maar een deel van het jaar. En als variabelen komt er dan ook nog bij je eigen verbruik/opwek.

Als ik me er een keertje toe kan zetten dan doe ik dit eens voor meerdere jaren om een representatiever beeld te krijgen (al dan niet na het uitsluiten van het eerste jaar van de Oekraineoorlog :P

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 05-06-2025 17:28 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Deze meneer doet ook een poging, al lijkt mij op het eerste gezicht de terugverdien jaren wat rooskleurig

[ Voor 17% gewijzigd door habbekrats op 07-06-2025 08:23 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
ZuinigeRijder schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:31:
[...]

En dat valt nu nog best tegen. Bijvoorbeeld een stekkerbatterij die 360 euro per kWh kost, is de afschrijving 6 eurocent per kWh.
Het klopt dat deze kosten aardig meetellen. Bij mijn Sigenergy 32kWh systeem inclusief gateway komt die uit op 5,5 eurocent per kWh.

Of ik de batterij ga terugverdienen en in hoeveel tijd is voor mij minder interessant, het is ook wat hobby. Maar ik ben in elk geval klaar voor peakshaving (full-electric huis uit 1980 met 6kW warmtepomp en EV en een 3x25A aansluiting die net aan toerijkend was en wie weet in de toekomst hier in NL ook wel een capaciteitstarief). Verder met de gateway erbij heb ik ook noodstroom en ben ik dus minder afhankelijk van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
ArPi75 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:32:
[...]

Het klopt dat deze kosten aardig meetellen. Bij mijn Sigenergy 32kWh systeem inclusief gateway komt die uit op 5,5 eurocent per kWh.

Of ik de batterij ga terugverdienen en in hoeveel tijd is voor mij minder interessant, het is ook wat hobby. Maar ik ben in elk geval klaar voor peakshaving (full-electric huis uit 1980 met 6kW warmtepomp en EV en een 3x25A aansluiting die net aan toerijkend was en wie weet in de toekomst hier in NL ook wel een capaciteitstarief). Verder met de gateway erbij heb ik ook noodstroom en ben ik dus minder afhankelijk van het net.
Vindt het erg lastig om het goed uit te rekenen. Ik had altijd al het plan om nog een keer de zonnepanelen op het dak te vervangen en daar had ik al een andere omvormer voor nodig van 8kw die ook niet gratis is.

Als ik kijk dat mijn hybride omvormer 1000 euro duurder was en ik voor de batterij en aansluitgrut 2500 kwijt ben, dan zit ik op 3500 euro puur voor de extra kosten rondom batterij. Prijs per kWh opslag is ongeveer 218 euro op deze manier.

Ik heb net dit weekend nog 70 euro uitgegeven om een stopcontact te maken die op de batterij draait als de stroom een keer uitvalt, ik heb nog weinig zin om een kabel naar de meterkast te trekken hiervoor om het hele huis op de backup te kunnen zetten. Dit soort kosten zie ik niet als iets wat bij de opslag zelf hoort maar is meer een uitbreiding op de bestaande elektrische installatie.

De cellen die ik gebruik hebben zijn goed voor 10.000 cycli tot 70% degradatie. 10k cycli * 85% gem degradatie * 16 cellen * 1.005 kWh = 136680 kWh oftewel 2.56ct per kwh bruto (omzetverlies niet meegerekend, puur opslag)

Maar ik ga er niet vanuit dat ik ooit die 10k cycli ga zien. 25 jaar als redelijk levensduur van het systeem is misschien een betere grens. En met 150 cycli in een jaar, als je niet handelt, ben je er wel vrees ik. Dan kom je uit op 3750 cycli. Grofweg een euro per cyclus van 16kWh oftewel 6,25ct Bruto.

terugverdientijd is dan: inkoop stroom a 18,75ct / kostprijs opslag a 6,25ct is een factor van 3 ;) en dan kom je uit op 8 jaar en 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

zalkc schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:36:
[...]

Vindt het erg lastig om het goed uit te rekenen. Ik had altijd al het plan om nog een keer de zonnepanelen op het dak te vervangen en daar had ik al een andere omvormer voor nodig van 8kw die ook niet gratis is.

Als ik kijk dat mijn hybride omvormer 1000 euro duurder was en ik voor de batterij en aansluitgrut 2500 kwijt ben, dan zit ik op 3500 euro puur voor de extra kosten rondom batterij. Prijs per kWh opslag is ongeveer 218 euro op deze manier.
Aan de andere kant; als je een DC PV naar DC batterij opstelt scheelt dat 1 omvormer en omvormverlies. Nog een stapje verder is DC batterij naar DC auto maar je huis zal helaas altijd een DC-AC omvormer nodig hebben. Die kan qua capaciteit natuurlijk wel goedkoper zijn dan die van je PV. Mits je niet de dikke consumenten in huis op je batterij laat draaien.
Wel een investering in extra kabel en relais werk vrees ik.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Judge Ming schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 16:06:
[...]

Aan de andere kant; als je een DC PV naar DC batterij opstelt scheelt dat 1 omvormer en omvormverlies. Nog een stapje verder is DC batterij naar DC auto maar je huis zal helaas altijd een DC-AC omvormer nodig hebben. Die kan qua capaciteit natuurlijk wel goedkoper zijn dan die van je PV. Mits je niet de dikke consumenten in huis op je batterij laat draaien.
Wel een investering in extra kabel en relais werk vrees ik.
Dat stapje verder heeft een stevige impact vrees ik
Dan kom ik op het punt dat ik de omvormer en accu naar de schuur wil verplaatsen, en ondanks alle voordelen om het uit huis te plaatsen is het een stevige ingreep. En ik had mezelf vrij plechtig beloofd dat ik het spul maar 1 keer de trap op hoefde te sjouwen ;)

Vraag mij af of installateurs al rekening beginnen te houden met ESS'en en meer op de begane grond in een aparte technische ruimte omvormers gaan plaatsen. Er gaat toch een keer gezeur komen over brandveiligheid als je steeds zwaardere accu's gaat tegenkomen op slecht geventileerde zolders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming

Judge Ming

Full electric per 8/2024

zalkc schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Dan kom ik op het punt dat ik de omvormer en accu naar de schuur wil verplaatsen, en ondanks alle voordelen om het uit huis te plaatsen is het een stevige ingreep. En ik had mezelf vrij plechtig beloofd dat ik het spul maar 1 keer de trap op hoefde te sjouwen ;)

Vraag mij af of installateurs al rekening beginnen te houden met ESS'en en meer op de begane grond in een aparte technische ruimte omvormers gaan plaatsen. Er gaat toch een keer gezeur komen over brandveiligheid als je steeds zwaardere accu's gaat tegenkomen op slecht geventileerde zolders.
US en UK (AU ook?) hebben de batterij bijna altijd buiten staan. Als de wetgever de regels niet op gaat stellen zullen de verzekeraars dat wel doen. Hoewel de nieuwe lichting batterijen meestal LFP gebaseerd zijn en dus minder gevoelig voor brand dan de 'oude' LiOn gebaseerde producten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:24:
[...]

Hier bewust geen enkele accu in huis, de meeste in de garage icm de nodige maatregelen en 6 kWh bewust buiten staan. Op zolder plaatsen peins ik niet over, helemaal als daar bijv. 1-2 kinderslaapkamers zijn. No way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Judge Ming schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:21:
[...]

US en UK (AU ook?) hebben de batterij bijna altijd buiten staan. Als de wetgever de regels niet op gaat stellen zullen de verzekeraars dat wel doen. Hoewel de nieuwe lichting batterijen meestal LFP gebaseerd zijn en dus minder gevoelig voor brand dan de 'oude' LiOn gebaseerde producten.
Probleem met LFP is ook niet de batterij zelf die gaat branden, maar als er brand is gaan ze wel koken en die gassen zijn wel redelijk brandgevaarlijk. Er zit vaak een ventiel bovenop een cel, dat stickertje in het midden, als er teveel druk op komt dan gaat het gas daardoor naar buiten, en dit is brandbaar gas.

Uit zichzelf gaat die vrijwel nooit branden inderdaad ook niet bij punctie schade, er is geen thermal run off. Dus ze zijn zeker veiliger, en blusbaar. Maar er zijn wel een aantal gevallen waarbij ze betrokken waren bij ontploffingen in Duitsland. Maar daar is nog uitsluitsel over.

Mijn vertrouwen in verzekeraars is wel zo dat ik verwacht dat ze de materie niet begrijpen en na een paar incidenten gewoon een willekeurige set regels bedenken. Aan de andere kant laten ze andere zaken redelijk vrij, je mag nog steeds zelf veel doen aan je elektra onder noemer, en zolang je niet aantoonbaar grof nalatig bent, door je auto op proberen te laden met speakerdraad, blijf je gewoon verzekerd.

Ik zie nog wel gebeuren dat de oude LiOn nog een keer verboden gaan worden in Europa, dat bijna niet kunnen blussen is wel een dingetje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:33:
[...]
Mijn vertrouwen in verzekeraars is wel zo dat ik verwacht dat ze de materie niet begrijpen en na een paar incidenten gewoon een willekeurige set regels bedenken. Aan de andere kant laten ze andere zaken redelijk vrij, je mag nog steeds zelf veel doen aan je elektra onder noemer, en zolang je niet aantoonbaar grof nalatig bent, door je auto op proberen te laden met speakerdraad, blijf je gewoon verzekerd.
Met Univé uitgebreid contact over gehad. Wel tips en adviezen, geen vereisten. In mijn situatie zijn zowel de thuisaccu als het huis tegen (brand)schade door de accu verzekerd. Daarnaast rekening gehouden met:
  • Installatie door gecertificeerd elektricien
  • Niet in vluchtroute
  • Rookmelder
  • In garage & buiten
  • Geen brandbare spullen erboven of ernaast
  • Ventilatie
  • 9kg Lithium brandblusser (Niet de illusie dat het helpt...)
  • PV en thuisaccu stickers in de meterkast voor de brandweer
Per mail bevestigd gekregen dat ik inderdaad verzekerd ben.

Veel meer kan ik niet doen, dus hoop dat evt. discussie achterwege kan blijven mocht het ooit toch verkeerd aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-06 19:50
Misschien een beetje offtopic, maar wat maakt een elektrische auto met 50+ kWh anders dan een thuisaccu voor bijvoorbeeld een brandverzekering?

Mijn elektrische auto laad bijvoorbeeld in de carport waar een stuk van de woning boven zit. Mocht er iets gebeuren zie ik het als voordeel dat deze vanaf de weg bereikbaar is. Als ik dan kijk naar een toekomstige thuisaccu zie ik dit wel al potentiële plek hiervoor, meterkast in de buurt en vanaf buiten bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

wicked_fool schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:17:
Misschien een beetje offtopic, maar wat maakt een elektrische auto met 50+ kWh anders dan een thuisaccu voor bijvoorbeeld een brandverzekering?

Mijn elektrische auto laad bijvoorbeeld in de carport waar een stuk van de woning boven zit. Mocht er iets gebeuren zie ik het als voordeel dat deze vanaf de weg bereikbaar is. Als ik dan kijk naar een toekomstige thuisaccu zie ik dit wel al potentiële plek hiervoor, meterkast in de buurt en vanaf buiten bereikbaar.
Binnen vs buiten is natuurlijk een belangrijke factor.

Hier staan de accu's voorin de garage, grenzend aan de oprit met daarop 2 EV's met gezamenlijk 136 kWh, wordt een mooie fik als dat elkaar aansteekt....

Maar een EV op een open parkeerplaats is ook anders dan een EV in een parkeergarage. Kwestie van het probleem isoleren, een huis is immers doorgaans meer waard dan de gemiddelde EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:22
Disclaimer: Ik heb lang niet alles gelezen in dit topic.

Vanavond heb ik eens een uitdraai gemaakt van het rendement van mijn thuisbatterij. Eerst de situatie:
9,6kW PV op 1 string aan een Growatt SPH 10kW
WZW oriëntatie, riante avondzon
17,6kWh Dyness batterij aan de SPH
Aangestuurd vanuit Home Assistant, icm DAO en de openinvertergateway.

Ik heb de batterij eind maart aangesloten. De data heb ik nu vanuit Home Assistent geëxporteerd en in een andere database geladen. Incl de prijzen van tibber. Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de situatie zoals nu, incl batterij en de situatie dat de batterij er niet is, maar wel nog steeds tibber. (Alles wat er opgeladen wordt tel ik bij productie op, alles wat ontladen wordt, tel ik bij consumptie op, per uur, rendementsverliezen zitten al in de laad/ontlaadgetallen uit de SPH)

Winst door accu april: ~20 euro
Winst door accu mei: ~30 euro

April was qua aansturing nog wat primitief. Ik vind de cijfers wat tegenvallen, maar het is dan óók hobby/spielerij.

In deze periode is er weinig vanuit het net geladen, hooguit 4x. Én dit is dus puur op de piek/dal verschillen.

[ Voor 5% gewijzigd door storeman op 08-06-2025 08:10 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Taro schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 21:10:
[...]

Met Univé uitgebreid contact over gehad. Wel tips en adviezen, geen vereisten. In mijn situatie zijn zowel de thuisaccu als het huis tegen (brand)schade door de accu verzekerd. Daarnaast rekening gehouden met:
  • Installatie door gecertificeerd elektricien
  • Niet in vluchtroute
  • Rookmelder
  • In garage & buiten
  • Geen brandbare spullen erboven of ernaast
  • Ventilatie
  • 9kg Lithium brandblusser (Niet de illusie dat het helpt...)
  • PV en thuisaccu stickers in de meterkast voor de brandweer
Per mail bevestigd gekregen dat ik inderdaad verzekerd ben.

Veel meer kan ik niet doen, dus hoop dat evt. discussie achterwege kan blijven mocht het ooit toch verkeerd aflopen.
En toch merk ik nog twijfel voor de verzekeraar ondanks dat je binnen het redelijke er alles aan gedaan hebt.

Jou lijst heb ik ook afgelopen, en ook gebeld met de verzekeraar, maar:
  • Mijn elektriciën heeft het samen met mij in de avond gedaan, er is dus geen factuur die ik kan laten zien, maar de meterkast is beter aangelegd daar waar hij bezig is geweest.
  • Buiten was beter geweest, maar dat was vrij ingrijpend
  • Er zit een aerosol brandblusunit in de accu (Yixiang v2)
  • In een grote kist gezet die aan de zijkanten met fermacell is bekleed, bovenkant met ventilatiesleuven
  • Op een onderstel gezet zodat een lekke wasmachine de accu niet bedreigd
  • DC kabels laten persen door de leverancier
  • Geen BTW teruggevraagd, scheelt discussie of je via de KOR bedrijfsmatig handelt, met daarbij horende eisen
Maar als een verzekering soms al moeilijk doet omdat een laptop 's nachts aan de lader ligt en je beter niet 's nachts dingen kan opladen, dan kun je het eigenlijk toch nooit goed doen. En eerlijk gezegd maak ik me nu het meeste zorgen om mijn bestaande PV, toen ik de oude omvormer verving kwam ik behoorlijk wat slordigheden tegen. Nu ik de installatie heb aangepast zou ik ook verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de delen die ik niet eens heb aangeraakt. Het zou mij niet verbazen als de kabels gewoon los op de pannen liggen nadar ik hun vakmanschap mocht bewonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
@storeman Dat lijkt mij wel heel weinig. GGebuik je al je PV ook zonder batterij?

Ik hen ongeveer 9 kwh aan PV liggen in deze maanden is de opwek meestal 2 tot 5 keer ons dag verbruik. Met het huidige salderen zou je veel hoger moeten uitkomen.

Ik zit bij zonneplan en April was -168 euro, mei -221 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
@habbekrats ik denk dat je mijn post verkeerd leest. Ik heb dus puur gekeken wat de accu doet, daar gaat dit topic immers over. Uiteraard krijg ik veel meer van tibber terug dankzij de PV, niet dankzij de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
storeman schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 23:57:
@habbekrats ik denk dat je mijn post verkeerd leest. Ik heb dus puur gekeken wat de accu doet, daar gaat dit topic immers over. Uiteraard krijg ik veel meer van tibber terug dankzij de PV, niet dankzij de accu.
Nou als ik geen accu zou hebben zou ik bijna alles terug leveren in de uren dat ik geen cent krijg voor een terug geleverde kw. Ik laat mijn batterij alleen terugleveren als de uurprijs hoog genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
@habbekrats tsja, dit zeggen mijn cijfers. Ik mis ook ongeveer 20-25% door verliezen in de accu, zonder accu zou er flink meer op 'slechte' momenten geleverd worden.

Ik heb net toegevoegd dat ik de panelen WZW heb liggen met riante avondzon, wat gunstig is.

[ Voor 22% gewijzigd door storeman op 08-06-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunnelplan
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-06 18:58

Tunnelplan

Gas- en olieloos tunnelplan.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
Maar de auto staat als de zon schijnt op t werk... Waarschijnlijk het grootste deel althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mitsumark schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:51:
[...]

Maar de auto staat als de zon schijnt op t werk... Waarschijnlijk het grootste deel althans.
Precies. Schiet niet op. Ik mis trouwens de oudere Tesla's in dit overzicht, die kunnen het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
daemonix schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:53:
Precies. Schiet niet op. Ik mis trouwens de oudere Tesla's in dit overzicht, die kunnen het ook.
Niet alleen de oudere : https://teslaunch.net/nl/...-3-y-s-x-european-version

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

mitsumark schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:51:
[...]

En ik denk dat een autoaccu per kwh ook een stuk duurder is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
JT schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:59:
[...]

zeker! maar je moet het niet lós zien, maar als bonus

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zeau, draaitabellen en shizzle gemaakt voor elk uur van elke dag vanaf 2017. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmhPUL9chz-UjPtaef8Z4WQ5q8M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5Nn3ijrPwkmxlP3AdcUUP5zM.png?f=user_large

Conclusie: op basis van historische data niet aan beginnen. De trend is echter compleet anders. Even een flinke piek tijdens het eerste jaar van de oorlog in de Oekraine maar verder een duidelijke stijgende trend. Dus ik denk dat je het er wel uit haalt. De verwachting is dat de onbalans alleen maar groter wordt doordat steeds meer elektrisch gaat.
Hansieo schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:17:
[...]

Bonus is weinig bonus als je er dik bij in schiet ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hansieo schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:17:
[...]

En gratis extra veel slijtage. Niet aan beginnen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zalkc
JT schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:59:
[...]

mwah, als ik mijn MG5 wil inruilen krijg ik hooguit 11-12k ervoor terug, daar zit een 50kWh LFP accu in en kent V2L voor 2200 Watt. Voor 240 euro per kWh en je kunt er ook nog mee rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

zalkc schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:48:
[...]

mwah, als ik mijn MG5 wil inruilen krijg ik hooguit 11-12k ervoor terug, daar zit een 50kWh LFP accu in en kent V2L voor 2200 Watt. Voor 240 euro per kWh en je kunt er ook nog mee rijden. ;)
V2L kun je niet op het net aansluiten. Dus dan moet je eerst investeren voor dat kan. Daarnaast zal het bereik van auto versneld afnemen als je elke dag gaat laden en ontladen. Als je daar dan niet teveel op wil inleveren dan zou je op termijn je accu of zelfs auto moeten vervangen. Zou eventueel kunnen als je auto echt maar 11k-12k waard is (op Autoscout zie ik zo snel 18k+). Voor de use case waarbij de avondpiek 40 cent is en je het dan 2 uurtjes in wil zetten geldt dat natuurlijk minder. Als je daarnaast je auto dagelijks gebruikt voor werk dan kan die doordeweeks niet in de goedkoopste uren gevuld worden met je eigen zonnestroom.

Ik denk ook niet dat het nooit interessant zal zijn, maar dat dat nog even duurt tot het vervangen van accu's goedkoper wordt en je wellicht ook meer capaciteit hebt zodat het slijten minder snel wordt. Als je voor 8k een solid state 120kwh accu erin wisselt bijvoorbeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 09-06-2025 09:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:42
Nvt

[ Voor 95% gewijzigd door reneeke1970 op 09-06-2025 11:18 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
JT schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:31:
[...]

V2L kun je niet op het net aansluiten. Dus dan moet je eerst investeren voor dat kan. Daarnaast zal het bereik van auto versneld afnemen als je elke dag gaat laden en ontladen. Als je daar dan niet teveel op wil inleveren dan zou je op termijn je accu of zelfs auto moeten vervangen. Zou eventueel kunnen als je auto echt maar 11k-12k waard is (op Autoscout zie ik zo snel 18k+). Voor de use case waarbij de avondpiek 40 cent is en je het dan 2 uurtjes in wil zetten geldt dat natuurlijk minder. Als je daarnaast je auto dagelijks gebruikt voor werk dan kan die doordeweeks niet in de goedkoopste uren gevuld worden met je eigen zonnestroom.

Ik denk ook niet dat het nooit interessant zal zijn, maar dat dat nog even duurt tot het vervangen van accu's goedkoper wordt en je wellicht ook meer capaciteit hebt zodat het slijten minder snel wordt. Als je voor 8k een solid state 120kwh accu erin wisselt bijvoorbeeld.
Je gaat er wel wat serieus op in, maar goed. En als je 18k zou bieden kom ik hem morgen brengen ;) Veel van die van auto's staan bij van Mossel te koop die als importeur er ook waarde aan hecht om de 2e hands waarde hoog te laten lijken. Met inruil zit je eerder op 12k, maar dat is een andere discussie.

Dat het bereik af zal nemen is logisch, je maakt meer cycles. Er zijn een aantal LFP modellen op de markt zoals de tesla 3, mazda 6e, mg5, etc.. Deze auto's gaan nooit het einde van de accu halen! Ik kan 300km op 1 lading, de LFP cellen kunnen normaal gesproken 6000 cycles aan tot 80%. Die 1.6 miljoen kilometer is voor zo'n Chinese bak een illusie, de hele carrosserie valt er eerder af als dat je de accu opstookt. (terwijl dit ook precies het punt is waarom Jan Modaal vaak geen EV wil, hij vertrouwt de accu's niet na jaren slechte ervaring met mobieltjes en laptops)

Uiteraard is het BMS niet geschikt voor dergelijk gebruik, hoewel ik wel een V2L kabel in de kofferbak heb liggen voor nood. Mocht de stroom ooit langdurig uitvallen dan kan ik met de auto eventueel stroom halen en weer gebruiken om de vriezer en wat lampen op te laten draaien. Maar dat komt niet in de buurt van wat je wil bij terugverkopen aan het net. Er zijn echter wel V2G en V2X modellen die beter geschikt zijn en ook wel zo inzetbaar zijn, zolang ze niet op het werk staan. Ik zou wel dit alleen doen bij LFP varianten, andere samenstellingen zitten vaken lager in de cycles, rond de 2-3000.

Nu kost een nieuwe 314Ah EVE MB31 accucel rond de 50 euro ex btw bij NKON en staat gelijk aan ruwweg 1kWh en een BMS van JK rond de 100-150 euro. Daarmee kun je ook een 48kWh ESS maken voor 3000 euro, dat geeft ook een beetje de waarde aan die een auto accu nu heeft. Ik zal je echter ernstig ontraden om in een paar kisten zoveel accucellen te proppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

zalkc schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Je gaat er wel wat serieus op in, maar goed.
Ik ben meestal wel vrij serieus in discussies, ook die ik voor de lol voer :P
En als je 18k zou bieden kom ik hem morgen brengen ;) Veel van die van auto's staan bij van Mossel te koop die als importeur er ook waarde aan hecht om de 2e hands waarde hoog te laten lijken. Met inruil zit je eerder op 12k, maar dat is een andere discussie.

Dat het bereik af zal nemen is logisch, je maakt meer cycles. Er zijn een aantal LFP modellen op de markt zoals de tesla 3, mazda 6e, mg5, etc.. Deze auto's gaan nooit het einde van de accu halen! Ik kan 300km op 1 lading, de LFP cellen kunnen normaal gesproken 6000 cycles aan tot 80%. Die 1.6 miljoen kilometer is voor zo'n Chinese bak een illusie, de hele carrosserie valt er eerder af als dat je de accu opstookt. (terwijl dit ook precies het punt is waarom Jan Modaal vaak geen EV wil, hij vertrouwt de accu's niet na jaren slechte ervaring met mobieltjes en laptops)
Ik heb mij nooit gerealiseerd dat de accuslijtage per km zo klein was al wist ik wel dat het reuze meevalt in de praktijk. Op zich draagt dat wel bij aan het plaatje ja. Stel, je hebt een V2G-functionaliteit met 11kw (gelijk aan thuisladen) en elke dag is het de moeite waard om een keer 2 uur te laden en te ontladen, dan geeft dat 365 * (22/50) = 161 cycles (afgerond naar boven) per jaar. Dus over 10 jaar 1610 extra cycles. Dat is dan op die 6000 cycles over 10 jaar eigenlijk ook nog wel prima te doen. Een en ander zal wel afhangen van de kosten voor een V2G installatie, de kosten van de auto en/of de kosten voor vervanging van de accu. Maar voor de belasting van de accu is het, met LiFePo4 in ieder geval, vrij beperkt.
Uiteraard is het BMS niet geschikt voor dergelijk gebruik, hoewel ik wel een V2L kabel in de kofferbak heb liggen voor nood. Mocht de stroom ooit langdurig uitvallen dan kan ik met de auto eventueel stroom halen en weer gebruiken om de vriezer en wat lampen op te laten draaien. Maar dat komt niet in de buurt van wat je wil bij terugverkopen aan het net. Er zijn echter wel V2G en V2X modellen die beter geschikt zijn en ook wel zo inzetbaar zijn, zolang ze niet op het werk staan. Ik zou wel dit alleen doen bij LFP varianten, andere samenstellingen zitten vaken lager in de cycles, rond de 2-3000.
Helaas kost een V2G-lader volgens mij ook wel weer zoveel dat het flink bijdraagt aan de kosten om het uberhaupt te kunnen doen toch? Op dit moment in ieder geval, dat zal in de toekomst een stuk gunstiger worden.
Nu kost een nieuwe 314Ah EVE MB31 accucel rond de 50 euro ex btw bij NKON en staat gelijk aan ruwweg 1kWh en een BMS van JK rond de 100-150 euro. Daarmee kun je ook een 48kWh ESS maken voor 3000 euro, dat geeft ook een beetje de waarde aan die een auto accu nu heeft. Ik zal je echter ernstig ontraden om in een paar kisten zoveel accucellen te proppen ;)
Gewoon in de trapkast :+ Ik heb nog nagedacht over een zelfbouwaccu, maar ik wil dat dan niet in huis. Voor buiten vond ik zo snel geen behuizing waarvan ik dacht, die vertrouw ik wel in de open buitenlucht.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
JT schreef op maandag 9 juni 2025 @ 18:59:
[...]

Ik ben meestal wel vrij serieus in discussies, ook die ik voor de lol voer :P

[...]

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat de accuslijtage per km zo klein was al wist ik wel dat het reuze meevalt in de praktijk. Op zich draagt dat wel bij aan het plaatje ja. Stel, je hebt een V2G-functionaliteit met 11kw (gelijk aan thuisladen) en elke dag is het de moeite waard om een keer 2 uur te laden en te ontladen, dan geeft dat 365 * (22/50) = 161 cycles (afgerond naar boven) per jaar. Dus over 10 jaar 1610 extra cycles. Dat is dan op die 6000 cycles over 10 jaar eigenlijk ook nog wel prima te doen. Een en ander zal wel afhangen van de kosten voor een V2G installatie, de kosten van de auto en/of de kosten voor vervanging van de accu. Maar voor de belasting van de accu is het, met LiFePo4 in ieder geval, vrij beperkt.

[...]

Helaas kost een V2G-lader volgens mij ook wel weer zoveel dat het flink bijdraagt aan de kosten om het uberhaupt te kunnen doen toch? Op dit moment in ieder geval, dat zal in de toekomst een stuk gunstiger worden.

[...]

Gewoon in de trapkast :+ Ik heb nog nagedacht over een zelfbouwaccu, maar ik wil dat dan niet in huis. Voor buiten vond ik zo snel geen behuizing waarvan ik dacht, die vertrouw ik wel in de open buitenlucht.
vergeet niet dat als je bv

5kW uit een 10kWh thuisbatterij gaat trekken (0.5C)
dit véél "slechter" voor de batterij levensduur is dan bv

5kW uit een 60kW autobatterij (0.08C)
ik verwacht dan minimale levensduur afname

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:47
Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:12:
[...]

Dat is wel heel relevante informatie voor thuisbatterijen, bijv de Marstek batterij die bij de instelling “nul op de meter” dit zo goed mogelijk probeert te benaderen door elke honderd of paar honderd Watt te reguleren. Zie bijv: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Heb je een bron voor dat effect van laag vermogen ‘trekken’ op de levensduur?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is wel heel relevante informatie voor thuisbatterijen, bijv de Marstek batterij die “nul op de meter” zo goed mogelijk probeert te benaderen door elke honderd of paar honderd Watt te reguleren. Zie bijv: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Het probleem daarbij is dan wel weer dat bij dergeljik lage vermogens je RTE flink afneemt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is wel heel relevante informatie voor thuisbatterijen, bijv de Marstek batterij die bij de instelling “nul op de meter” dit zo goed mogelijk probeert te benaderen door elke honderd of paar honderd Watt te reguleren. Zie bijv: SatScan in "Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu"

Oooeeee, ik denk dat dit bij veel mensen al een bekend gegeven was(is..)

Google eens op battery C-rate, en je komt veel interessante informatie tegen.
Niet alleen life-span maar ook totaal te onttrekken capaciteit die lager is bij hoge C-rates.
suc6

(als startpunt: https://batteryuniversity.com/article/bu-402-what-is-c-rate )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:47
Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:47:
[...]

Oooeeee, ik denk dat dit bij veel mensen al een bekend gegeven was(is..)

Google eens op battery C-rate, en je komt veel interessante informatie tegen.
Niet alleen life-span maar ook totaal te onttrekken capaciteit die lager is bij hoge C-rates.
suc6

(als startpunt: https://batteryuniversity.com/article/bu-402-what-is-c-rate )
Dank!

Veel interessante informatie inderdaad:
- hier een studie die laat zien dat een C rate van 0.25 juist iets meer life cycles geeft dan een C rate van 0.5 of 1.0 (kleine verschillen, zie fig 4b in het paper)
- op Reddit wordt hier er gesteld dat een C rate van onder de 0.2 juist nadelig is voor de levensduur van een batterij, maar dat het erg afhangt van het type cel etc

Dus je wil dat de C rate van de batterij past bij het gebruikspatroon, zodat je door gebruik met een erg lage C rate geen overmate degradatie krijgt?

De Marstek batterij met een capaciteit van 5.12 kWh (zie Marstek topic start, paragraaf 3.2 specs) heeft dus een C1 rate van 5.12 kW? Dus een C 0.2 rate van 1.02 kW, waar je liever niet onder komt vanwege degradatie? Of begrijp ik het nog niet goed?

Edit: in de specs staat voor zowel het 2.56 kWh als het 5.12 kWh model “Rated Grid Input/Output Current” van 10.9 A, wat met 230V neerkomt op 2.507 kVA, dus 2.5 kW voor beide modellen. Wat klopt er niet aan mijn redenering?

[ Voor 9% gewijzigd door SebastiaanPs op 10-06-2025 11:31 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
SebastiaanPs schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Dank!

Veel interessante informatie inderdaad:
- hier een studie die laat zien dat een C rate van 0.25 juist iets meer life cycles geeft dan een C rate van 0.5 of 1.0 (kleine verschillen, zie fig 4b in het paper)
- op Reddit wordt hier er gesteld dat een C rate van onder de 0.2 juist nadelig is voor de levensduur van een batterij, maar dat het erg afhangt van het type cel etc

Dus je wil dat de C rate van de batterij past bij het gebruikspatroon, zodat je door gebruik met een erg lage C rate geen overmate degradatie krijgt?

De Marstek batterij met een capaciteit van 5.12 kWh (zie Marstek topic start, paragraaf 3.2 specs) heeft dus een C1 rate van 5.12 kW? Dus een C 0.2 rate van 1.02 kW, waar je liever niet onder komt vanwege degradatie? Of begrijp ik het nog niet goed?

Edit: in de specs staat voor zowel het 2.56 kWh als het 5.12 kWh model “Rated Grid Input/Output Current” van 10.9 A, wat met 230V neerkomt op 2.507 kVA, dus 2.5 kW voor beide modellen. Wat klopt er niet aan mijn redenering?
je bent al een heel stuk beter geïnformeerd / wijzer geworden... _/-\o_

Dat het type cel afhankelijk is moge duidelijk zijn.
Anders zou bv 50kmh rijden met een EV (0.08C ??)je batterij snel naar de schroothoop helpen,
terwijl het juist bij de EV andersom is.
Rustig rijden levert je een héél sterk toegenomen bereik op, en mijn Polestar z'n batterij is nu met 4,5 jaar nog super fit... als ik mijn range bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AaronV3366
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-06 22:45
Hoi allemaal,

Ik lees veel waar ikzelf weinig van begrijp. Ik ben opzoek om verder te verduurzamen maar ook om potentieel minder afhankelijk te zijn, klaar te zijn voor de toekomst, te besparen/verdienen op de thuis batterij. Ik heb zonnepanelen maar de EV staat overdag op het werk. We overwegen een 20KwH batterij via Zonneplan met alles erbij, wandlader, dynamische contract. Idee is om energie verbruik in het huis te optimaliseren, samen met het laden van de auto, daarnaast batterij in te zetten voor handel. Om gedeelte van de investering terug te verdienen.
Met de informatie die wij hebben lijkt dit nu de juiste keuze. Wat is jullie advies hierop, vooral doen of toch wat haken en ogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
AaronV3366 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:42:
Hoi allemaal,

Ik lees veel waar ikzelf weinig van begrijp. Ik ben opzoek om verder te verduurzamen maar ook om potentieel minder afhankelijk te zijn, klaar te zijn voor de toekomst, te besparen/verdienen op de thuis batterij. Ik heb zonnepanelen maar de EV staat overdag op het werk. We overwegen een 20KwH batterij via Zonneplan met alles erbij, wandlader, dynamische contract. Idee is om energie verbruik in het huis te optimaliseren, samen met het laden van de auto, daarnaast batterij in te zetten voor handel. Om gedeelte van de investering terug te verdienen.
Met de informatie die wij hebben lijkt dit nu de juiste keuze. Wat is jullie advies hierop, vooral doen of toch wat haken en ogen?
De afgelopen week zijn hier een aantal discussies en posts over gegaan. Als je even terugzoekt vind je het vrij snel in dit topic. De conclusie is dat het terugverdienen van een thuisbatterij voor de meeste gebruikers en huishoudens lang duurt of mogelijk zelfs niet haalbaar is binnen de levensduur van de batterij. Clubs als Zonneplan kunnen meer rendement voor je genereren met onbalanshandel en dan is terugverdientijd haalbaar(der). Let wel: behaalde rendementen in het verleden bieden -net als op de beurs- geen garantie voor de toekomst.

Zelf ben ik in een vergelijkbare situatie met een EV die overdag op werk staat, zonnepanelen op zuidkant en eigen laadpaal op oprit eerst naar een dynamisch contract gegaan. Dan heb je geen terugleverkosten voor je zonnestroom, weliswaar tegen 's middags lage opbrengsten (maar niet vaak negatief zolang je kunt salderen). Je EV laden kan heel goed op een dag dat je thuiswerkt en 's weekends. Dan is de stroom het goedkoopste.
Daar eerst eens een jaar mee aan de gang. Dan misschien nog eens kijken naar een thuisbatterij. Dat is mijn strategie en advies.

Als je het geld op de plank hebt liggen en wilt hobby'en dan kan Zonneplan een idee zijn. Het is op zich een nette club, met een goede klantenservice. Geen cowboys. Wel is het maar zeer de vraag of je het in de 6-8 jaar die zij voorspellen ook daadwerkelijk kunt terugverdienen. Winst maken in de eerste 10 jaar is optimistisch. Qua rendement kun je met je EV -denk ik- beter kijken of je nog wat panelen kunt toevoegen aan je dak, bijvoorbeeld op oost-west. Of een zonneboiler ter ondersteuning van je warmwatervoorziening (zit je nog op gas of heb je een warmtepomp?)

Dus ik zou de volgende volgorde aanhouden:
- Optimaliseren van energiegebruik (minder verbruiken of zelfverbruik zonnepanelen verhogen)
- Dynamisch contract overwegen
- EV dynamisch laden (kan heel gunstig uitvallen als je particulier laadt! Ik zit zo rond de 13 cent inclusief belasting voor ruim 2000 kWh EV-laden dit jaar. )
- Warmtepomp?
- Thuisbatterij overwegen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metam
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 14:58
AaronV3366 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:42:
Hoi allemaal,

Met zo'n batterij zit je vast bij Zonneplan (voor zover ik weet tenminste). Ik zou zo'n constructie nooit nemen. Altijd een batterij nemen waarmee je niet aan een bepaalde leverancier vastzit.
Wat is je doel met de batterij? Wil je zoveel mogelijk van je zonneopwek zelf gebruiken? Dynamisch inkopen als het goedkoop is en daarna zelf gebruiken/cq op het net terugzetten tegen een hoger tarief? Ook het laatste is een gok, er zijn mensen die verwachten dat wanneer salderen niet meer mogelijk is, de inkoop- en verkoopprijzen van dynamisch dichter bij elkaar gaan liggen. Aangezien je verlies hebt t.a.v. het opladen en ontladen van een batterij (ca. 75%, uiteraard wat verschillend per batterij) moet je wel een redelijk verschil tussen inkoop en verkoop hebben om er wat winst uit te halen.
Zelf je overopwek gebruiken is de meest safe manier om te gaan besparen. Check dan wat je 's nachts nodig hebt aan kWh. Een lege auto opladen met een batterij is ook niet zo efficiënt (ivm de verliezen).

Zelf heb ik een simpele 5,12 kWh batterij stekkerbatterij gekozen. We hebben nog geen EV, wel een gasloos huis. Gedurende 8-9 maanden kan ik met de opwek dan mijn nachtverbruik dekken. Dat is dan mijn winst. Op dit moment nog een modelcontract zonder terugleverkosten, opwek is iets minder dan verbruik over het jaar heen, dus ik zit op ca. 0 euro kosten. Hopelijk volgend jaar ook nog zonder terugleverkosten (maar vermoed het niet), dan ga ik weer kijken wat dan het gunstigst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

metam schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:16:
[...]

Met zo'n batterij zit je vast bij Zonneplan (voor zover ik weet tenminste). Ik zou zo'n constructie nooit nemen. Altijd een batterij nemen waarmee je niet aan een bepaalde leverancier vastzit.
Op zich snap ik je punt. Wat je alleen dan mist is handel op de onbalansmarkt. Daar tegenover staat dan weer dat die accu's megaduur zijn per kwh. Ik heb er het gevoel bij dat de winst die ermee te halen valt al op voorhand door de leverancier bij je afgerekend wordt door een zeer hoge prijs per kwh. Pak je een Dyness 10kwh-accu en een 5kw 3fase omvormer dan ben je voor 2600 ex btw klaar. 10kwh 1 fase bij Zonneplan is 4000 euro ex btw...Die Dyness met 1fase is zelfs grofweg 2200-2300.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
JT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Op zich snap ik je punt. Wat je alleen dan mist is handel op de onbalansmarkt. Daar tegenover staat dan weer dat die accu's megaduur zijn per kwh. Ik heb er het gevoel bij dat de winst die ermee te halen valt al op voorhand door de leverancier bij je afgerekend wordt door een zeer hoge prijs per kwh. Pak je een Dyness 10kwh-accu en een 5kw 3fase omvormer dan ben je voor 2600 ex btw klaar. 10kwh 1 fase bij Zonneplan is 4000 euro ex btw...Die Dyness met 1fase is zelfs grofweg 2200-2300.
Vergeet niet mee te rekenen dat Zonneplan inclusief installatie rekent en je bij zelfbouw handig moet zijn of een installateur moet inschakelen (mogelijk sowieso voor aanpassingen in meterkast / extra groep?).
Dus de vergelijking moet je wel eerlijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JT schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:46:
[...]

Ten eerste: je kunt prima zonder zo'n vaste provider als zonneplan meedoen met de onbalans handel.
Ten tweede: het is maar de vraag hoe lang de handel op de onbalans markt nog rendement oplevert.
Ten derde: EPEX handel is op lange termijn interessanter omdat de onbalans markt gaat verdwijnen voor particulieren, de netbeheerders hebben erg veel last van te snel reagerende thuisaccu's op de onbalans markt omdat die overreageren. Zie punt 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

daemonix schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:18:
[...]

Ten eerste: je kunt prima zonder zo'n vaste provider als zonneplan meedoen met de onbalans handel.
Dan loop ik achter, ik ga het eens onderzoeken :) Hoe dat kan met een Solis of Goodwe omvormer.

Edit: NextEnergy begint vanaf 6000 euro en de laagste capaciteit die ze bieden is 5kWh. Dat is 1200 euro per kWh. Mooi dat je meer keuze uit merken hebt maar het is nog duurder :P Frank Energy lijkt dan wat gunstiger met de grootste keuze. Sessy met 3300 euro voor 5kWh, Alpha Energy met 4400 euro voor 7,7kw, Midea 10kWh voor 5000 euro. 1000 euro goedkoper dan de 6,6kWh Homevolt maar 3,4kWh meet opslag. De Homevolt heeft wel een 6kW 3fase omvormer maar een batterij op bijna 1C laden en ontladen is niet gunstig voor de levensduur.

Conclusie: NextEnergy vind ik aanschafprijstechnisch niet interessant maar Frank Energy zou nog best kunnen. Alleen de vraag is inderdaad hoeveel rendement je hebt als je het binnenkort niet meer kan gebruiken op de onbalansmarkt.
Ten tweede: het is maar de vraag hoe lang de handel op de onbalans markt nog rendement oplevert.
Gezien de verwachte tekorten op termijn verwacht ik eigenlijk dat het wel blijft, zolang je er op kan handelen (wat jouw onderstaande punt aanstipt).
Ten derde: EPEX handel is op lange termijn interessanter omdat de onbalans markt gaat verdwijnen voor particulieren, de netbeheerders hebben erg veel last van te snel reagerende thuisaccu's op de onbalans markt omdat die overreageren. Zie punt 1.
Dat is wel jammer. Je zou zeggen dat als er 200MW nodig is dat de providers inzichtelijk hebben wat er beschikbaar is en op maat bij schakelen. Of heeft het ermee te maken dat dan 5 providers 200MW bijschakelen en je dan dus die overreactie hebt?
Pr088 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Vergeet niet mee te rekenen dat Zonneplan inclusief installatie rekent en je bij zelfbouw handig moet zijn of een installateur moet inschakelen (mogelijk sowieso voor aanpassingen in meterkast / extra groep?).
Dus de vergelijking moet je wel eerlijk maken.
Ah, dat is dan wel een plusje. En natuurlijk snap ik ook dat je wat extra lapt voor support en dergelijke. Het ziet er ook gelikt uit en is alles in 1 (kun je trouwens ook een nadeel vinden). Ik vind het prijsverschil nog steeds wel fors al begin ik mij nu af te vragen of Zonneplan niet gezakt is in prijs. Tibber daarentegen niet, daar ben je ex btw 922 euro per kwh kwijt voor de 6,6kwh. Wel 3 fase, net zoals mijn voorgestelde setup en 10 jaar garantie.

[ Voor 16% gewijzigd door JT op 10-06-2025 20:26 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-06 22:11

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ik zie wel een use-case voor mij waar ik onze 14kWh thuisaccu met een een simpele 230v -48v 30 accu-lader de thuisaccu kan laden met V2L

Met voldoende PV moet je dan redelijk offgrid afkunnen.

Helaas hebben de beide EV's hier helaas geen native V2L support, de third-party v2l adapter voor Tesla vind ik nog wat spannend, en duur.

[ Voor 41% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2025 19:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
revolution-nl schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:54:
ik zie wel een use-case voor mij waar ik onze 14kWh thuisaccu met een een simpele 230v -48v 30 accu-lader de thuisaccu kan laden met V2L

Met voldoende PV moet je dan redelijk offgrid afkunnen.

Helaas hebben de beide EV's hier helaas geen native V2L support, de third-party v2l adapter voor Tesla vind ik nog wat spannend, en duur.
Stevige vorstdag is bij mij toch soms 50kWh aan warmtepomp gebruik. Hoewel het dan ook wel vaak helder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
zalkc schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:49:
[...]

Stevige vorstdag is bij mij toch soms 50kWh aan warmtepomp gebruik. Hoewel het dan ook wel vaak helder is.
Slechte isolatie van je huis? Dat soort verbruik heb ik hier (nieuwbouw 2021) niet gezien.

Edit: vrijstaand, 215 m2. A+++

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 11-06-2025 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

daemonix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Slechte isolatie van je huis? Dat soort verbruik heb ik hier (nieuwbouw 2021) niet gezien.
Type huis (vrijstaand/tussen), Nieuwbouw, locatie, vorm van huis, aantal mensen thuis, type verwarming.

Er zijn hier zoveel variabelen. Daar is geen vergelijk op te maken. Anders zou ook iedereen wel afkunnen met een 4kW L/W warmtepomp.

Kijk bijv naar de graaddagen, die verschillen enorm per regio en binnen de regio ook nog sterk (binnen / buiten bebouwde kom). Als je dan een tussenwoning in Den Haag vergelijkt met een vrijstaand huis in buitengebied van Oost Gelderland kom je alleen al op basis van klimaat en woningtype op factoren groter dan 2 verschil.
Afbeeldingslocatie: https://www.datadame.nl/wp-content/uploads/2025/01/Graaddagen_per_provincie-1536x1048.jpg

Ik had hier op Noord - Veluwe ook meerdere nachten met -7C tot -10C afgelopen winter en had nog nachtvorsten tot half mei. Dusdanig dat zelfs het HR++ glas hier binnenkant condens had.
Maximale dagverbruik van alleen warmtepomp liep op die dagen op tot 35kWh. Mijn broer op Zuid-Veluwe kwam op dezelfde getallen uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Laatst online: 09:50

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@daemonix , @Get!em Beetje veel OT - misschien iets voor de duurzame kroeg?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:49:
@daemonix , @Get!em Beetje veel OT - misschien iets voor de duurzame kroeg?
Jup, sorry.

In kader van topic: Keuze en sizing van thuisbatterij kan dus heel erg verschillen ook met je type huisverbruik en je doel.
Met full electric huishouden, met pieken van 30-50kWh per dag consumptie (meestal winter en warmtepomp), is offgrid met thuisaccu op dit moment bijna onbetaalbaar* en in winter nauwelijks haalbaar als je niet een enorm PV installatie hebt.

Best haalbare is dan dus peak-shaving en nachtelijk sluipverbruik proberen te overbruggen.

*het onbetaalbare is discussie obv je eigen portomonnee en de (eventuele) daling in prijzen.
Met de luxe kant en klare batterijen en offgrid/eilandbedrijf gateway zit je nog steeds op €1000/kWh, maar met zelfbouw is €100/kWh al bijna haalbaar.
Laagste €/kWh voor plugin batterij zie ik momenteel bij de Marstek varianten, waar ondertussen onder de €250/kWh haalbaar is. Maar dan zit je met de schaalbaarheid als je er meer dan 3 wilt.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 11-06-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hansieo schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 08:12:
[...]

Met een 50kWh batterij ga je toch gewoon met 17kW laden/ontladen (3x25A).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:45
Get!em schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:36:
[...]

Type huis (vrijstaand/tussen), Nieuwbouw, locatie, vorm van huis, aantal mensen thuis, type verwarming.

Er zijn hier zoveel variabelen. Daar is geen vergelijk op te maken. Anders zou ook iedereen wel afkunnen met een 4kW L/W warmtepomp.

Kijk bijv naar de graaddagen, die verschillen enorm per regio en binnen de regio ook nog sterk (binnen / buiten bebouwde kom). Als je dan een tussenwoning in Den Haag vergelijkt met een vrijstaand huis in buitengebied van Oost Gelderland kom je alleen al op basis van klimaat en woningtype op factoren groter dan 2 verschil.
[Afbeelding]

Ik had hier op Noord - Veluwe ook meerdere nachten met -7C tot -10C afgelopen winter en had nog nachtvorsten tot half mei. Dusdanig dat zelfs het HR++ glas hier binnenkant condens had.
Maximale dagverbruik van alleen warmtepomp liep op die dagen op tot 35kWh. Mijn broer op Zuid-Veluwe kwam op dezelfde getallen uit.
Dit jaar 4 dagen gehad dat de warmtepomp een verbruik had van tussen de 30 en 35 kWh en 26 dagen tussen de 20 en 30 kWh en de andere dagen onder de 20 kWh. Woon in Brabant en de binnen temperatuur is gemiddeld 22 graden.
Heb batterijen staan met voldoende laad en ontlaad capaciteit waardoor ik in de winter deze op de goedkoopste momenten kan laden en de dure momenten van 6 uur tot 10 uur en van 16 uur tot 21 uur kan overbruggen.
Hieronder hoe ik met mijn batterijen omga.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7CpWTt22qFEURV8DU-luequgH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXVCWPdWdbw87VuedLUd9uZB.png?f=fotoalbum_large

Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

clodders schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Dit jaar 4 dagen gehad dat de warmtepomp een verbruik had van tussen de 30 en 35 kWh en 26 dagen tussen de 20 en 30 kWh en de andere dagen onder de 20 kWh. Woon in Brabant en de binnen temperatuur is gemiddeld 22 graden.
Heb batterijen staan met voldoende laad en ontlaad capaciteit waardoor ik in de winter deze op de goedkoopste momenten kan laden en de dure momenten van 6 uur tot 10 uur en van 16 uur tot 21 uur kan overbruggen.
Hieronder hoe ik met mijn batterijen omga.

[Afbeelding]
Mooie setup! En mooi verbruik.

Ik heb even opgezocht bij mij voor afgelopen winter:
Alleen warmtepomp heating (zonder sww) hier bij mij (1990 huis) 7 dagen > 30kWh, 47 dagen 20-30kWh.

Met een accu zoals jij (23kWh) zou ik dan dus inderdaad op meeste dagen kunnen uitkomen, waarbij je inkoopt op goedkoopste momenten van de dag. Ik heb eens nagevraagd, maar investering in zo'n systeem als jij, kost me hier, incl inrichting en backupinterface zo'n €14-20k afhankelijk van aanbieder.

Misschien dat ik die overweging nog maak later, maar is me nu te veel investering, terwijl ik (heel onverantwoord) nog gewoon Grid als batterij gebruik (volledig salderen, zonder terugleverkosten) en me dat momenteel nog steeds geld oplevert, incl laden EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
daemonix schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:21:
[...]

Edit: vrijstaand, 215 m2. A+++
Als aanvulling (en wat off-topic); Als je isolatie wil specificeren is het beter om bv de Rc waarde weer te geven dan een energielabel wat beïnvloed wordt door hoeveelheid zonnepanelen, type warmtepomp, ventilatieklasse etc. Zeker het "oude" type label (die zonder keuring aangevraagd konden worden) kan een heel vertekend beeld geven tov de werkelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
mitsumark schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Met een 50kWh batterij ga je toch gewoon met 17kW laden/ontladen (3x25A).
in mijn geval (Zappi) meestal gewoon 1F laden, (17kWh opwek is hóóg..)

want dat gaat met de Zappi dan op zonnestroom van ~1,4kWh ~7.4kWh. (hoger?? dan gewoon retour)

Heb ik haast, dán pas 3F.

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 11-06-2025 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Hansieo schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:05:
[...]

in mijn geval (Zappi) meestal gewoon 1F laden, (17kWh opwek is hóóg..)

want dat gaat met de Zappi dan op zonnestroom van ~1,4kWh ~7.4kWh. (hoger?? dan gewoon retour)

Heb ik haast, dán pas 3F.
Jij hebt het over het laden van je auto, ik over handelen op de energiemarkt.
Pagina: 1 ... 64 65 Laatste