Apparte kwh meter in de meterkast voor de zonnepanelen groep, en 1 kwh meter die alles meet behalve de zonnepanelen groep.dunklefaser schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:19:
@Chris12 Direct een vraag: Hoe meet je de teruglevering?
Niet met de draaischijfmeter natuurlijk - die registreert alleen het saldo.
3-fase betekent trouwens niet één accu per fase, belangrijk is de omvormer.
Ja, volledig. Je saldeert nu volledig en kunt geen dynamisch contract gebruiken voor handel omdat die een slimme meter nodig hebben. Dan blijft er geen use case over die het interessant maakt.Chris12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:34:
Interessant onderwerp dit!
Ik zit ook al een tijdje na te denken over de toekomstige aanschaf van een thuis accu (of meer dan 1) om met name het verbruikt s'nachts te kunnen afvangen, en ook een deel van het dagverbruik. Echter weet ik niet wat nu in mijn situatie handig is.
Op dit moment heb ik nog een oude draaischijf meter, welke vrolijk terug draait met de 3780Wp zonnepanelen op ZZO richting (sinds 2017, dus al lang en breed terug verdiend).
Ik zit nog te wachten op de eerste brief vanuit de netbeheerder dat ze de ferrarismeter komen vervangen. Watermeter is onlangs wel vervangen dit terzijde.
Mijn energie verbruik is onder de streep aan het eind van het jaar tussen de 300 en 500 kwh (gas rond de 1100m3), ik lever zo'n 3200-3500 terug per jaar. Gas verbruik met name door koken en warm water bad/douche en in de koude maanden CV.
Klopt het dat zolang ik nog die oude terugdraaiende ferraris meter heb, dat dan een thuis accu nog helemaal niet interessant is?
Hoewel de netbeheerder al wel in je meterkast bezig is is het vervangen van je aansluiting een wat complexer verhaal, hiervoor moet echt wel wat meer gebeuren in de meterkast om de 2 extra fases aan te sluiten. Daarbij is er vaak ook extra werk noodzakelijk om je groepen opnieuw in te delen, maar dat is voor de elektriciën, niet voor de netbeheerder.Ik verwacht dus wel dat de oude ferrarismeter binnenkort of in de eerste helft van 2026 vervangen gaat worden.
Ik wil dan meteen de aansluiting ook laten verhogen van 1x35A naar 3x25A (ivm nieuwe keuken/kookplaat, moet dit toch al gebeuren), Wellicht dat dit dan kosteloos kan? Geen idee eigenlijk?
Een meter vervangen is een kort klusje waarvoor er verder niks hoeft te worden aangepast aan je meterkast.
Er zijn zoveel oplossingen mogelijk dat je dat niet zo kan stellen.Mijn huidige energie contract (4jr vast) bij Inova loopt af in april-2026. Ik zal dan in jan/feb een overstap of verlenging moeten gaan doen.
De vraag is hier wat is dan een slimme keuze met de thuis-accu's in het vooruitzicht,en tegen die tijd een digitale stroommeter (SMR5), qua energie contract.
Als ik het goed begrijp zal dan een dynamisch contract en 3 thuis accu's (voor elke fase 1, bv 3x Marstek 5kw) een goede oplossing zijn?
Maar wellicht zit ik er naast en is een andere oplossing veel slimmer.
Kortom ik heb nog een boel vragen, maar die hoop ik hier beantwoord te kunnen krijgen.
Het belangrijkste is inzicht in je eigen verbruik, en met een ferrarismeter is dat best lastig om te krijgen. Daarnaast is het ook verstandig om te kijken naar andere zaken, vaak is het beter om eerst te kijken of je verder kan isoleren of op een andere manier je stroomgebruik in te delen. Een batterij is vaak een sluitstuk op je maatregelen, daar moet je geen geld aan uit gaan geven als de zolder nog niet geïsoleerd is bijvoorbeeld
Ik heb ooit eerder hier een post geschreven die ik zo even zal qouten om wat dieper op de batterijkeuzes in te gaan.
zalkc schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:52:
[...]
Ik begrijp je punt.
Maar aan de andere kant is de situatie ook wel heel erg dynamisch. Prijzen veranderen snel, op vrijwel alle vlakken. Regelgeving is veranderlijk. En mensen hebben andere doelen. En ook de mate van tijdsinvestering is wisselend, iemand wil misschien alles zelf doen, een ander heeft liever een simpel apparaat wat het gewoon doet zonder omkijken ernaar.
Ik ga lekker in mijn IT rol springen en de WMK toets uitwerken
Willen
Redenen om een thuisaccu te nemen:Voor een aantal gevallen zijn de kosten niet van belang, voor andere gevallen zijn juist de kosten belangrijk maar zijn de andere zaken weer niet interessant. Echter, als je weet wat je wil is het makkelijker
- Autarkie / off-grid
- Netinstabiliteit (noodstroom/peakshaving)
- Verhogen eigen gebruik PV
- Handel
- Inspelen op dynamische tarieven of andere incentives
- Hobby
- Mis er vast nog 1 of 2
Mogen
Waar moet ik rekening mee houden:Wordt vaak over het hoofd gezien, maar is zeker goed om even bij stil te staan. Als je je BTW terugvraagt via de KOR ben je mogelijk zakelijk bezig, dit kan veel uitmaken in bepaalde gevallen.
- Zakelijk of particulier maakt verschil
- Meterkast en aansluiting
- Subsidievoorwaarden
- Regels van je energiecontract en netbeheerder
- Regelgeving omtrent plaatsing van een Accu systeem
- Richtlijnen en normen zoals NEN en PGS37-1
- Voorwaarden van je verzekering
- Eventuele meldplichten
- Brandveiligheid
- VVE of Woningbouw reglementen
- ...
Kunnen
Wat verwacht ik van het systeem:Nu heb je een shoppinglist om gericht te zoeken wat je wil, neem ook mee welke punten primair en welke van secundair belang voor je zijn. Noodstroom is leuk, maar als je dat 1000 euro extra kost is het misschien toch wat minder interessant.
- Hoeveel opslagcapaciteit
- Hoeveel Watt laden en leveren
- Uitbreidbaarheid / modulair
- Onderhoud en garantie
- Plaatsing
- Welke functies
- noodstroom
- automatisch traden
- connectiviteit met internet
- peakshaving
- aantal fasen
- hybride systeem icm PV
- EV laden met DC
- etc..
- Etc...
Als laatste is het verstandig om alle parameters duidelijk te krijgen, in combinatie met de betrouwbaarheid. Stroom kost nu een kwartje inkoop met vast contract, maar heeft geen enkele betrouwbaarheid voor de komende jaren wat het gaat doen.
Ook is het goed om beperkingen op te nemen. Als je niet een dynamisch contract hebt is het verkopen van je stroom compleet zinloos, Dat beperkt je in het aantal cycli dat je per jaar gebruik maakt van je batterij. Zo zijn er nog tientallen dingen te bedenken.
Neem gerust over en vul aan.
[ Voor 32% gewijzigd door zalkc op 12-09-2025 10:30 ]
@zalkc Qua isolatie is alles al wel gedaan hier in huis. Vloer/dak/muren etc. Huis is energie label A.
Wat bedoel je precies met het stroomverbruik in te delen?
CV en vloerverwarming wordt aangestuurd middels slimme knoppen van Tado met instel mogelijkheden (aparte thermostaat) per kamer. Dat scheelde al een hoop op de gasrekening.
Sluipverbruik heb ik al een jaar gemonitord gehad met slimme tussenstekkers voor de groot verbruikers (koel/vries (2x)/tv meubel/aquarium/NAS servers en netwerk spul/Camera's (4st)/Airco/was en droogmachine). Dit zit rond de 300/500 watt continu. Wordt allemaal inzichtelijk gemaakt trouwens in domoticz en dashticz.
De onnodige verbruikers zijn gelimiteerd.
CV en vloerverwarming wordt aangestuurd middels slimme knoppen van Tado met instel mogelijkheden (aparte thermostaat) per kamer. Dat scheelde al een hoop op de gasrekening.
Sluipverbruik heb ik al een jaar gemonitord gehad met slimme tussenstekkers voor de groot verbruikers (koel/vries (2x)/tv meubel/aquarium/NAS servers en netwerk spul/Camera's (4st)/Airco/was en droogmachine). Dit zit rond de 300/500 watt continu. Wordt allemaal inzichtelijk gemaakt trouwens in domoticz en dashticz.
@zalkc ik had deze k gezien, alleen jammer van de Seplos bms. @Batilan Die brandblusser moet je je niet teveel van voorstellen. Werkt maar kort, als de energietoevoer naar het brandende gedeelte niet afgeschakeld word gaat het waarschijnlijk gewoon weer branden.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Als je naar 3 fasen wil gaan is het wel aan te raden om je gebruik ook over 3 fasen te verdelen. Je hebt nu 40A op 1 fase dat kun je waarschijnlijk niet zo laten zitten.Chris12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:42:
@zalkc Qua isolatie is alles al wel gedaan hier in huis. Vloer/dak/muren etc. Huis is energie label A.
Als je het meeste al gedaan hebt kom je inderdaad op het punt, "wat wil je nu?" Als je het plat slaat op het rendement van je PV kom je op het verhogen van je eigen verbruik uit oftewel een NOM(nul op de meter) opzet.
Als je al je stroom zelf wil gebruiken heb je een accu nodig die amper in je huis past, zomer en winter zijn te ongelijk om dat te doen. Maar wat is nu de ideale maat? En verwacht ik ook veranderingen in de toekomst zoals een warmtepomp of laadpaal? Ga ik die veranderingen opvangen door de opslag uit te breiden en op sommige delen, zoals de omvormers, daar al op voorbereid te zijn?
Het simpelste wat je kunt doen is gaan rekenen met een plugin batterij op 1 fase en ga eens na wat die je zou opleveren. hoeveel dagen gaat die vol, en kun je al die energie ook kwijt. Want in de zomer is een verbruik in huis van 1-2kWh 's nachts gebruikelijk zonder warmtepomp of aquaria. Die cijfers heb je zelf nu ook wel. Als je dan weet wat je over een jaar teruggeleverd en ingekocht hebt op het net, waarbij je steeds de laagste van de 2 neemt, op dezelfde dag kun je bepalen hoeveel kWh je dan binnen de deur zou houden.
Sommetje voor tvt wordt dan Kosten apparaat / (netto stroomprijs * aantal kWh extra eigen verbruik).
Marstek 5.12 kWh plugin = 1250€ (dacht ik)
netto stroomprijs = 25ct voor niet saldeerbaar, terugleverkosten voor saldeerbaar
Extra eigen verbruik = 500 (hou het aan op 1.25-1.5 kWh per dag, geen idee of dit logisch is)
1250 / (0.25 * 500) = 10 jaar
of met salderen in jou situatie met ferrarismeter
1250 / ( 0 * 500 ) = N/A
Al het andere met dynamisch inkopen en verkopen is een extraatje als je dat goed doet.
Die brandblussers zijn inderdaad voor de vorm, ze lossen geen kortsluiting op, en voor je LFP cellen maakt het niks uit. Hopelijk maken ze veel lawaai en werken ze als extra brandmelderhabbekrats schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:04:
@zalkc ik had deze k gezien, alleen jammer van de Seplos bms. @Batilan Die brandblusser moet je je niet teveel van voorstellen. Werkt maar kort, als de energietoevoer naar het brandende gedeelte niet afgeschakeld word gaat het waarschijnlijk gewoon weer branden.
Mijn accu staat in een kast die bekleed is met fermacelplaat met voldoende ventilatie van onderaf. Daar heb ik meer vertrouwen in. Nu nog de rest van het gezin leren om niet elk horizontaal oppervlak als opbergmogelijkheid te willen gebruiken.
Ja klopt.Chris12 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:34:
Klopt het dat zolang ik nog die oude terugdraaiende ferraris meter heb, dat dan een thuis accu nog helemaal niet interessant is?
Je zou bijna kunnen zeggen dat je met een Ferrarismeter het net gebruikt als accu. Want het verbruik 's nachts op de meter loopt overdag weer terug. (En zelfs het winterverbruik pak je zomers terug.)
Overigens denk ik niet dat het vervangen zo snel zal gaan, dat je eerste helft 2026 al een nieuwe hebt. Er stond ergens aangegeven dat de verwachting is in 2029 alle analoge meters te hebben vervangen.
Ah, gevonden: https://nos.nl/artikel/25...olgend-jaar-boete-krijgen
"De RDI wil dat eind 2029 alle draaischijfmeters zijn verdwenen."
Ik ben benieuwd hoe lang het dus nog gaat duren.
Het is waarschijnlijk wel zo dat @Chris12 zodra hij een upgrade naar 3x25A bij zijn netbeheerder aanvraagt er meteen een nieuwe slimme meter bij krijgt. @Chris12 houd rekening met wachttijden bij de aanpassing naar 3x25A. Zonde als je een half jaar met nieuwe keuken en een inductiekookplaat op 1-fase zit (en daarna weer moet ombouwen).Truus01 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:28:
[...]
Ja klopt.
Je zou bijna kunnen zeggen dat je met een Ferrarismeter het net gebruikt als accu. Want het verbruik 's nachts op de meter loopt overdag weer terug. (En zelfs het winterverbruik pak je zomers terug.)
Overigens denk ik niet dat het vervangen zo snel zal gaan, dat je eerste helft 2026 al een nieuwe hebt. Er stond ergens aangegeven dat de verwachting is in 2029 alle analoge meters te hebben vervangen.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
Het is niet alleen waarschijnlijk maar een zekerheid dat er een nieuwe en dus slimme meter komt. Er mag geen Ferrarismeter meer worden geplaatst en de huidige zal een enkelfase meter zijn. Dus dan wordt een batterij mogelijk interessant.Pr088 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:31:
[...]
Het is waarschijnlijk wel zo dat @Chris12 zodra hij een upgrade naar 3x25A bij zijn netbeheerder aanvraagt er meteen een nieuwe slimme meter bij krijgt. @Chris12 houd rekening met wachttijden bij de aanpassing naar 3x25A. Zonde als je een half jaar met nieuwe keuken en een inductiekookplaat op 1-fase zit (en daarna weer moet ombouwen).
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Lijkt mij een tiepvoudje...moet eind2026 zijn. Anders gaan hele volksstammen protesteren die een slimme meter hebben dat het niet eerlijk is dat huishoudens met een ferraris meter nog steeds kunnen salderen. Het is alleen de vraag of de netbeheerders over voldoende slimme meters beschikken om dit te realiseren.Truus01 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:28:
[...]
Ja klopt.
Het is nog veel gekker, er moeten ook nog 2,7 miljoen slimme meters worden vervangen omdat KPN het oude gprs netwerk wil uitschakelen. En ik gok dat een slimme meter vervangen door een nieuwe sneller zal gaan dan een ferraris vervangen die veel in oude huizen zit en dus lastiger is. Benieuw waar ze de monteurs vandaan halen om dat allemaal te doen.Truus01 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:28:
[...]
Ja klopt.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@PeterZ(on) Er zijn meerdere scenarios
1 KPN laat het GPRS netwerk langer in de lucht
2 Eerst de ferrais meters vervangen, de slimme meters met GPRS4 telwerken blijven wel gewoon werken.
Voor de mensen met een dynamisch contract en een niet communicerende slimme meter kunnen aanvraag doen voor versnelde wissel. GPRS blijft tot 1-1-2029 in de lucht dus kunnen de ferraris monteurs gelijk door.
De nieuwe meters zijn modulair gebouwd en een communicatie module wissel is dan nog sneller.
De nieuwe generatie heeft dan ook een netwerk aansluiting, weg met die ellendige P1 zooi.
2 Eerst de ferrais meters vervangen, de slimme meters met GPRS4 telwerken blijven wel gewoon werken.
Voor de mensen met een dynamisch contract en een niet communicerende slimme meter kunnen aanvraag doen voor versnelde wissel. GPRS blijft tot 1-1-2029 in de lucht dus kunnen de ferraris monteurs gelijk door.
De nieuwe meters zijn modulair gebouwd en een communicatie module wissel is dan nog sneller.
De nieuwe generatie heeft dan ook een netwerk aansluiting, weg met die ellendige P1 zooi.
AI?PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:04:
[...]
Het is nog veel gekker, er moeten ook nog 2,7 miljoen slimme meters worden vervangen omdat KPN het oude gprs netwerk wil uitschakelen. En ik gok dat een slimme meter vervangen door een nieuwe sneller zal gaan dan een ferraris vervangen die veel in oude huizen zit en dus lastiger is. Benieuw waar ze de monteurs vandaan halen om dat allemaal te doen.
Gastarbeiders zijn minder populair de laatste jaren.
Kan ook, er zullen vast meerdere opties mogelijk zijn. Maar KPN zal dat vast niet gratis doen schat ik in, dus dat speelt dan ook mee. We gaan het zien, ik probeer mijn ferraris i.i.g. zo lang mogelijk te houden.habbekrats schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
@PeterZ(on) Er zijn meerdere scenarios
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Prioriteiten stellen:PeterZ(on) schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:04:
[...]
Het is nog veel gekker, er moeten ook nog 2,7 miljoen slimme meters worden vervangen omdat KPN het oude gprs netwerk wil uitschakelen. En ik gok dat een slimme meter vervangen door een nieuwe sneller zal gaan dan een ferraris vervangen die veel in oude huizen zit en dus lastiger is. Benieuw waar ze de monteurs vandaan halen om dat allemaal te doen.
1. Huis heeft zonnepanelen volgens maps en niet gemeld. Want bij aanmelden energieleveren.nl krijgt je al direct een 4 teller-meter.
2. Huizen met negatief of laag verbruik tov van grootte.
3. ....
4. Asbest...
x. Appartementen die geen/maximaal 2 zonnepaneeltjes aan balkon hebben.
x. 4 teller ferrari meters
Denk dat je na 2 al de ergste hebt gehad en als het klopt dat 30% van de huizen zonnepanelen heeft en dit dan evenredig is verdeeld over de ferrarismeters, je nog heel ver kan komen in 2026.
Maar goed on-topic: Deze truc geldt natuurlijk ook voor thuisbatterijen als je ermee gaat handelen. Echter lijkt me dat muv van 1 wel onder dezelfde categorieën vallen.
Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om het topic over thuisbatterijen te kapen. Er zijn genoeg andere topics die gaan over de oude meters en het vervangen ervan.
Maar @MajaMestreech, ik denk niet dat het een typfout was. (Die zijn anders te melden aan tikfout@nos.nl)
Bij het aanmelden krijg je niet direct al een 4 teller-meter. Ik denk dat de meeste mensen met zonnepanelen en een Ferrarismeter ze gewoon netjes hebben aangemeld. Je mocht (en mag!) het voorstel voor een digitale meter gewoon negeren/weigeren.
2. Ook weer de vraag of de netbeheerder zomaar aan die gegevens mag komen onder de privacywetgeving.
3. ?
4. ?
??
Al met al moeten álle Ferrarismeters gewisseld worden, plus oude digitale meters en zijn er niet genoeg mensen om dit snel te kunnen doen.
Ik hoop ook voor de monteurs dat ze het per gebied inplannen. En dat ze niet van de ene plek naar de andere plek moet, omdat daar toevallig iemand woont met zonnepanelen, terwijl die bij de buren ernaast ook gewisseld moet worden, maar die staat lager op de lijst omdat die geen panelen heeft.
Ik verwacht in 2027 nog een aanzienlijk aantal mensen met een Ferrarismeter en zonnepanelen.
Maar @MajaMestreech, ik denk niet dat het een typfout was. (Die zijn anders te melden aan tikfout@nos.nl)
1. Ik vraag mij af of zoiets met de privacyregels wel mag.Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:25:
Prioriteiten stellen:
1. Huis heeft zonnepanelen volgens maps en niet gemeld. Want bij aanmelden energieleveren.nl krijgt je al direct een 4 teller-meter.
2. Huizen met negatief of laag verbruik tov van grootte.
3. ....
4. Asbest...
x. Appartementen die geen/maximaal 2 zonnepaneeltjes aan balkon hebben.
x. 4 teller ferrari meters
Denk dat je na 2 al de ergste hebt gehad en als het klopt dat 30% van de huizen zonnepanelen heeft en dit dan evenredig is verdeeld over de ferrarismeters, je nog heel ver kan komen in 2026.
Maar goed on-topic: Deze truc geldt natuurlijk ook voor thuisbatterijen als je ermee gaat handelen. Echter lijkt me dat muv van 1 wel onder dezelfde categorieën vallen.
Bij het aanmelden krijg je niet direct al een 4 teller-meter. Ik denk dat de meeste mensen met zonnepanelen en een Ferrarismeter ze gewoon netjes hebben aangemeld. Je mocht (en mag!) het voorstel voor een digitale meter gewoon negeren/weigeren.
2. Ook weer de vraag of de netbeheerder zomaar aan die gegevens mag komen onder de privacywetgeving.
3. ?
4. ?
??
Al met al moeten álle Ferrarismeters gewisseld worden, plus oude digitale meters en zijn er niet genoeg mensen om dit snel te kunnen doen.
Ik hoop ook voor de monteurs dat ze het per gebied inplannen. En dat ze niet van de ene plek naar de andere plek moet, omdat daar toevallig iemand woont met zonnepanelen, terwijl die bij de buren ernaast ook gewisseld moet worden, maar die staat lager op de lijst omdat die geen panelen heeft.
Ik verwacht in 2027 nog een aanzienlijk aantal mensen met een Ferrarismeter en zonnepanelen.
1 Ja, dat mag van de privacy regels, sterker nog het is een verplichte vervanging die je niet kunt weigeren als je zonnepanelen hebt. Wat je wel kunt weigeren is het op afstand uitlezen.Truus01 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:52:
Het was in ieder geval niet mijn bedoeling om het topic over thuisbatterijen te kapen. Er zijn genoeg andere topics die gaan over de oude meters en het vervangen ervan.
[...]
1. Ik vraag mij af of zoiets met de privacyregels wel mag.
2 Ja, de netbeheerder heeft een (erg voor de hand liggend) gerechtvaardigd belang en dan is er geen probleem met de AVG, enige voorwaarde is dat er een DPIA moet zijn. Die is er vast.
@Truus01
0. Bekende weigeraars, dag 1 brief (mogen ze nog weigeren), dan 2e poging met keuze doen of straat open graven en afsluiten. Ik hoop snel dat de eerste liefst nog voor/in de winter wordt afgesloten en dat op sociale media plaatst als huilie huilie. Zijn we van dit gezeik af. Dit weigeren kost jaren mankracht die we met zijn allen betalen.
0. Bekende weigeraars, dag 1 brief (mogen ze nog weigeren), dan 2e poging met keuze doen of straat open graven en afsluiten. Ik hoop snel dat de eerste liefst nog voor/in de winter wordt afgesloten en dat op sociale media plaatst als huilie huilie. Zijn we van dit gezeik af. Dit weigeren kost jaren mankracht die we met zijn allen betalen.
Met deze prijzen wordt een thuisbatterij snel interressant:
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/
2,12 kWh voor €500, inclusief ingang voor zonnepanelen.
https://www.ess-news.com/...a-balcony-storage-system/
2,12 kWh voor €500, inclusief ingang voor zonnepanelen.
Beetje zwart wit hè. Ik heb 1 keer een brief gekregen voor het plaatsen van een slimme meter, maar mijn keus voor een domme digitale meter werd later in een ander project meegenomen en dus de SM geweigerd. En ik zal niet de enige zijn waar het zo is gegaan. Dus om dit als gezeik te kwalificeren snap ik niet echt.Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:09:
@Truus01
@Dapdodo veel van de oude meters zitten nog in garages en dat soort voorzieningen achter een 10A zekering. Die kunnen ze in 2030 ook nog wel eens doen. Ze moeten nog 700.000 ferraris meters doen ongeveer.
Nieuws van BYD wat ik nog niet eerder tegen gekomen was:
BYD HVE batterijen met ondiepe torens van 14cm tot max 3x 23,6kWh = ~71kWh totaal. Alleen i.c.m. BYD hybride omvormers (1 fase of 3 fasen tot 15k)
https://www.bydenergy.com...e=PRODUCT_CATEGORY_ENERGY
BYD HVB batterijen met torens tot max 3x29,6kWh = ~89kWh totaal. Lijkt de opvolger voor de HVM en HVS, al blijven deze voorlopig ook nog op de markt begreep ik.
PS: 'HV*', dus allen zijn hoog voltage batterijen.
BYD HVE batterijen met ondiepe torens van 14cm tot max 3x 23,6kWh = ~71kWh totaal. Alleen i.c.m. BYD hybride omvormers (1 fase of 3 fasen tot 15k)
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Franciesco op 12-09-2025 16:05 ]
1) Nee, het is pas vanaf de wijziging van de wet een verplichte vervanging. Dus pas vanaf 1-1-2026 mag je niet meer weigeren. En dat geldt ook voor mensen met een analoge meter zonder zonnepanelen.daemonix schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:59:
[...]
1 Ja, dat mag van de privacy regels, sterker nog het is een verplichte vervanging die je niet kunt weigeren als je zonnepanelen hebt. Wat je wel kunt weigeren is het op afstand uitlezen.
2 Ja, de netbeheerder heeft een (erg voor de hand liggend) gerechtvaardigd belang en dan is er geen probleem met de AVG, enige voorwaarde is dat er een DPIA moet zijn. Die is er vast.
2) Nee, álle analoge meters moeten vervangen worden, dus is er geen gerechtvaardigd belang bij het uitzoeken of er huizen zijn met negatief of laag verbruik tov van grootte, om die voorrang te willen geven.
Overigens is eea ook helemaal niet in het belang van de netbeheerder, maar van de energieleverancier.
Apart...Dapdodo schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:09:
@Truus01
Er wordt juist vaak beweerd dat door de weigeraars het salderen nog moe(s)t blijven, omdat er anders ongelijkheid ontstaat. Omdat mensen met een terugdraaimeter automatisch salderen tov mensen die met een digitale meter dan niet meer zouden kunnen/mogen salderen.
De overheid komt nu met een wet. En de consequenties voor het blijven weigeren zijn duidelijk, namelijk na een weigering volgt een dwangsom.
Ik zie ook niet in hoe het weigeren al jaren mankracht kost (en al helemaal niet hoe we dit met z'n allen betalen). Een automatisch gegenereerde brief de deur uit doen en niks doen als er geen reactie (of een actieve weigering) op volgt, kost geen mankracht. En de monteurs hebben het al druk genoeg, dus die zijn misschien zelfs blij dat ze niet ook nog die weigeraar z'n meter moeten wisselen.
En afsluiten zal niet gebeuren. Dan moet het wel heel ver gaan. Dan zijn die dwangsommen al aan de orde geweest. En waarschijnlijk de eerste rechtszaak ook al. Dan moet het toch echt wel heel vreemd lopen.
@Truus01 Anders hangen de netbeheerders bij de weigeraars maar de meter buiten aan de muur of een kastje aan de eigendomsgrens zoals in veel landen ook gebeurt. Uiteraard betaald de weigeraar de kosten hiervoor. In België zijn ze al wat verder daar zijn de eerste weigeraars na dwangsommen en brieven al veroordeeld tot medewerking. https://www.tijd.be/onder...oten-deuren/10581818.html
"Ging" inderdaaddenneappel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:37:
Dit topic ging toch over thuisaccu's?
Graag weer ontopic aub.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik vind vooral de HVB erg interessant, alleen jammer dat die op dit moment nog niet met heel veel inverters te gebruiken is. Hetzelfde voor meerdere stacks parallel gebruiken; die bijna 90 kWh zou wel lekker zijn.Franciesco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:04:
Nieuws van BYD wat ik nog niet eerder tegen gekomen was:
https://www.bydenergy.com...e=PRODUCT_CATEGORY_ENERGYBYD HVB batterijen met torens tot max 3x29,6kWh = ~89kWh totaal. Lijkt de opvolger voor de HVM en HVS, al blijven deze voorlopig ook nog op de markt begreep ik.
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.bydenergy.com...e=PRODUCT_CATEGORY_ENERGYPS: 'HV*', dus allen zijn hoog voltage batterijen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben benieuwd of mijn redenering klopt, los van het wel of niet terug verdienen van een thuisbatterij, dus schiet maar lek als het onzin is...
Ons huidige (1 jarige) energiecontract bij United Consumers loopt nog tot zomer 2026. We krijgen €0,10 voor iedere teruggeleverde kWh en betalen ongeveer €1,- per dag aan teruglever boete. Dan is het, zeker met (nu nog) het salderen, toch helemaal niet handig om een thuisbatterij in te zetten, maar zouden we juist maximaal in moeten zetten op terugleveren..?
Super simpel gerekend moeten we gemiddeld minimaal 10kWh per dag terugleveren om 'quitte' te spelen met de terugleverboete. En alles boven die 10kWh per dag (en ons totale jaarverbruik) is dan eigenlijk positief lijkt mij..
Of mis ik dan ergens een essentieel punt?
Ons huidige (1 jarige) energiecontract bij United Consumers loopt nog tot zomer 2026. We krijgen €0,10 voor iedere teruggeleverde kWh en betalen ongeveer €1,- per dag aan teruglever boete. Dan is het, zeker met (nu nog) het salderen, toch helemaal niet handig om een thuisbatterij in te zetten, maar zouden we juist maximaal in moeten zetten op terugleveren..?
Super simpel gerekend moeten we gemiddeld minimaal 10kWh per dag terugleveren om 'quitte' te spelen met de terugleverboete. En alles boven die 10kWh per dag (en ons totale jaarverbruik) is dan eigenlijk positief lijkt mij..
Ja, en niet zo verwonderlijk dat mensen met een draaischijfmeter zich het meeste afvragen.denneappel schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:37:
Dit topic ging toch over thuisaccu's?
Ik heb nog twee ferraris van meters. Geweldig spul. Twee merken, verschillende jaargangen en al meer dan een halve eeuw trouw dienst gedaan.
En ja, ik heb vervanging en alle intimidatiepogingen van eneco/stedin getrotseerd.
Niet alleen om, maar zeker te weten dat hun valsheid mij wakker schudde.
Dit adres is meer dan een eeuw een trouwe klant geweest en ze hebben mij op mijn ziel getrapt.
Ik moest om de haverklap mijn meterstanden opgeven. Met zeer dwingende aanmaningen zonder enige toelichting, want niets te doen met een jaarafrekening.
Maar plots zijn beide meters op de afkeurlijst verschenen. De ene ter vervanging in dit jaar en de andere
volgend jaar.
Ok, en jammer, want een reden om slim te weigeren was het domme van die meters.
Ik maar hopen op wel echt slimme meters.
Want laten we wel wezen. De zogenaamde slimme meters die geplaatst zijn en worden geplaats zijn tenenkrommend antiek in dit digitale tijdperk.
Waarom?
Angst voor het massale slimmer volk en angst voor hun verdienmodel?
Dus aldus, ben ik als een slimme meid geworden en kijk naar de toekomst en dus volg ik dit topic.
Prijs/kwaliteit is voor mij heel belangrijk. Milieu telt voor mij heel zwaar, maar het voelt heel naar als je daarvoor gestraft wordt.
Een thuisbatterij als ontsnapping ipv deeloplossing van overheidsfalen?
Hangt er van af of je in de avond en nacht minder, meer of exact 10 kWh op kunt maken. Als je ipv overdag terug te leveren die stroom in een accu kan opslaan en op andere momenten zelf kunt verbruiken bespaar je die 1 Euro boete per dag + je neemt op andere momenten 10 kWh minder af maal 0,xx Euro/kWh. Laten we voor het gemak zeggen 1 Euro + 2,50 Euro = 3,50 Euro per dag besparing. Dan kan een accu interessant zijn, omdat je tot 31-12-2026 dat per zonnige dag kunt besparen en vanaf 1-1-2027 waarschijnlijk nog minder voor iedere teruggeleverde kWh krijgt.Merijn. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 00:06:
Ik ben benieuwd of mijn redenering klopt, los van het wel of niet terug verdienen van een thuisbatterij, dus schiet maar lek als het onzin is...
Verbruik je echter nauwelijks stroom in de donkere uren, dan zou ik nu inderdaad maximaal terugleveren boven die 10 kWh als dat gemakkelijk kan. Maar je hebt weinig aanvullende informatie gegeven, dus een echt goed advies is nog niet mogelijk
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
De datasheet zegt van niet. Voor meer dan 48V moet je HVS+ of HMS+ hebben.Franciesco schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:04:
PS: 'HV*', dus allen zijn hoog voltage batterijen.
Het was al laat..Taro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:55:
[...]
Hangt er van af of je in de avond en nacht minder, meer of exact 10 kWh op kunt maken.
...
Verbruik je echter nauwelijks stroom in de donkere uren, dan zou ik nu inderdaad maximaal terugleveren boven die 10 kWh als dat gemakkelijk kan. Maar je hebt weinig aanvullende informatie gegeven, dus een echt goed advies is nog niet mogelijk

In de zomer verbruiken we geen 10kWh per avond/nacht, in de winter met de WP en alle verlichting/ koken en dergelijke denk ik het wel.
Maar dat is denk ik niet relevant, omdat die TLB als vast bedrag is gesteld en gewoon elke dag in rekening wordt gebracht, ongeacht of er werkelijk wordt teruggeleverd of niet.
Mijn eigen logica zegt me dus dat zolang we dat vaste bedrag per dag aan TLB hebben, ik beter maximaal kan terugleveren ter 'compensatie'.
Voor de volledigheid onze tarieven:
/f/image/SgyZlG1DvBBjHMW9CDWM2kEg.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/dz5OoPxuXQQ2AVmV1FOnwJ1t.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Merijn. op 13-09-2025 10:11 ]
Inderdaad. Ik heb zelf de HVM en de HVB is best een mooie stap vooruit. Al heb ik op dit moment nog geen behoefte aan meer capaciteit dan de HVM kan bieden (max 66kWh, ik heb 44kWh).bvermeul schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:29:
[...]
Ik vind vooral de HVB erg interessant, alleen jammer dat die op dit moment nog niet met heel veel inverters te gebruiken is. Hetzelfde voor meerdere stacks parallel gebruiken; die bijna 90 kWh zou wel lekker zijn.
Het zou me niet verbazen dat de lijst met compatibele inverters uitgebreid wordt de komende periode. De fabrikanten hebben vast wat tijd nodig om software aanpassingen te doen en testen uit te voeren.
Jawel hoor.jadjong schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:58:
[...]
De datasheet zegt van net. Voor meer dan 48V moet je HVS+ of HMS+ hebben.
De nominale spanning voor b.v. de HVE 15.0 is 268,8V volgens de datasheet.
Die van een HVB 14.8 is 256V.
De HVM(+)/HVS{+}/HVB hebben de modules in serie, dus elke module verhoogt het uitgangs voltage met dat voltage. Een volle stack HvM (8 modules) werkt met 8 x 51,2V = 409,6V en een maximale laadstroom van 50A met pieken naar 75A.jadjong schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 08:58:
[...]
De datasheet zegt van net. Voor meer dan 48V moet je HVS+ of HMS+ hebben.
Het voordeel naast de verhoogde capaciteit is het feit dat de modules minder hoog zijn door hun nieuwe blade batterij modules.Franciesco schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:13:
[...]
Inderdaad. Ik heb zelf de HVM en de HVB is best een mooie stap vooruit. Al heb ik op dit moment nog geen behoefte aan meer capaciteit dan de HVM kan bieden (max 66kWh, ik heb 44kWh).
Ik hoop van wel. Ik wil ergens in 2026 batterijen gaan kopen, en dan zou de HVB erg lekker zijn.Het zou me niet verbazen dat de lijst met compatibele inverters uitgebreid wordt de komende periode. De fabrikanten hebben vast wat tijd nodig om software aanpassingen te doen en testen uit te voeren.
Ik heb nu een SMA tripower 10.0 SE gekocht om wat met een HVS 10 kWh te kunnen spelen, het zou heel jammer zijn als ik die dan weer zou moeten vervangen.
Hoewel ik dan vermoedelijk ga voor een setup met BatteryEmulator en een nissan leaf battery pack.
Hoeveel lever je ongeveer terug , Merijn ?Merijn. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:12:
[...]
Het was al laat..(maar dan komen er bij mij altijd dit soort hersenspinsels op)
In de zomer verbruiken we geen 10kWh per avond/nacht, in de winter met de WP en alle verlichting/ koken en dergelijke denk ik het wel.
Maar dat is denk ik niet relevant, omdat die TLB als vast bedrag is gesteld en gewoon elke dag in rekening wordt gebracht, ongeacht of er werkelijk wordt teruggeleverd of niet.
Mijn eigen logica zegt me dus dat zolang we dat vaste bedrag per dag aan TLB hebben, ik beter maximaal kan terugleveren ter 'compensatie'.
[Afbeelding]
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
@Merijn. Je betaald dus al 375€ alleen aan terug lever kosten, dan zou je dus eerst 3750kWh moeten terug leveren om op 0 uit te komen.
Waarom de HVS en niet de HVM? Dan heb je meer mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden binnen dat type.bvermeul schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:48:
[...]
Het voordeel naast de verhoogde capaciteit is het feit dat de modules minder hoog zijn door hun nieuwe blade batterij modules.
[...]
Ik hoop van wel. Ik wil ergens in 2026 batterijen gaan kopen, en dan zou de HVB erg lekker zijn.
Ik heb nu een SMA tripower 10.0 SE gekocht om wat met een HVS 10 kWh te kunnen spelen, het zou heel jammer zijn als ik die dan weer zou moeten vervangen.
Hoewel ik dan vermoedelijk ga voor een setup met BatteryEmulator en een nissan leaf battery pack.
Mocht de HVB tegen die tijd compatibel zijn, dan zou die ook mijn voorkeur hebben.
PA: ik heb zelf ook een SMA Tripower SE 10kW en zoals aangegeven de BYD HVM batterijen.
Franciesco schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:18:
[...]
Jawel hoor.
De nominale spanning voor b.v. de HVE 15.0 is 268,8V volgens de datasheet.
Die van een HVB 14.8 is 256V.
Lekker vaag weergeven.bvermeul schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:43:
[...]
De HVM(+)/HVS{+}/HVB hebben de modules in serie, dus elke module verhoogt het uitgangs voltage met dat voltage. Een volle stack HvM (8 modules) werkt met 8 x 51,2V = 409,6V en een maximale laadstroom van 50A met pieken naar 75A.

Als Merijn maar 2500 kwh terug levert kost elke kwh terug dus bijna € 0,15
Dat was voor mij reden om bij “U Naait Consumenten” weg te gaan. Bovendien is het dag tarief erg hoog.
Dat was voor mij reden om bij “U Naait Consumenten” weg te gaan. Bovendien is het dag tarief erg hoog.
1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117
Omdat mijn broer een HVS met 10 kWh heeft staan, en ik deze een tijd mag gebruiken. Als ik ze zelf aanschaf, dan wordt het een HVM/HVB met 2 tot 3 stacks (of de genoemde leaf batterij setup).Franciesco schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:56:
[...]
Waarom de HVS en niet de HVM? Dan heb je meer mogelijkheden om de capaciteit uit te breiden binnen dat type.
Mocht de HVB tegen die tijd compatibel zijn, dan zou die ook mijn voorkeur hebben.
PA: ik heb zelf ook een SMA Tripower SE 10kW en zoals aangegeven de BYD HVM batterijen.
Ik wil vooral wat ervaring opdoen met hoe het werkt, of ik in de zomer mijn eigen verbruik omhoog kan zetten (NOM in de zomerdagen), en hoe ik het geheel aan kan sturen in Home Assistant.
Zijn dynamische tarieven met evt. een accu dan mogelijk ook nog een betere keuze voor je dan vast+accu? Kan je een beetje het verbruik sturen? Ik schrik ervan dat mensen zich zo laten scheren.Merijn. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:12:
[...]
[Afbeelding]
habbekrats schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:54:
@Merijn. Je betaald dus al 375€ alleen aan terug lever kosten, dan zou je dus eerst 3750kWh moeten terug leveren om op 0 uit te komen.
Klopt en klopt.. Toen we de overeenkomst sloten leverden we ruim voldoende terug en was in combinatie met gas de beste keuze. Maar sinds december een warmtepomp en van het gas af, waardoor het elektrische verbruik flink is gestegen. Dat maakt het op dit moment (voor mij) ook lastig om in te schatten wat financieel gezien het beste is.Metsubsidie schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:02:
Als Merijn maar 2500 kwh terug levert kost elke kwh terug dus bijna € 0,15
Ik heb de huidige stand uit de P1 meter even toegevoegd aan mijn originele bericht:
Sturen is beperkt mogelijk, kleine kids thuis en de vrouw is een gewoonte dier.Taro schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:13:
[...]
Zijn dynamische tarieven met evt. een accu dan mogelijk ook nog een betere keuze voor je dan vast+accu? Kan je een beetje het verbruik sturen? Ik schrik ervan dat mensen zich zo laten scheren.
Dynamisch vind ik tot op zekere hoogte zelf ook nog wel spannend, zeker omdat het verschil in verbruik tussen zomer en winter nu zo groot is. In mijn hoofd is winter ook juist de duurste periode. Wat dat betreft geeft een jaar contract wel rust.
Eerste stap die ik al wel door wil zetten is de PV capaciteit verhogen. Hebben nu 5 kW piek op het westen, dat kunnen we met 3,6 kW piek op oost uitbreiden.
[ Voor 4% gewijzigd door Merijn. op 13-09-2025 10:24 ]
Als ik het zo lees zit het wat anders in elkaar.Merijn. schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 09:12:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt nog gewoon je salderen, dus eerst kun je nog je verbruik tegen elkaar wegstrepen met je opwek. Mocht je méér terugleveren dan krijg je nog 10ct/kWh.
Als vaste terugleverkosten heb je een euro per dag.
Als ik je verbruik zo bekijk blijf je binnen het salderen met je opwekking.
Ik zie dat de rest elkaar wegstreept dus als ik een bierviltje berekening maak ziet die er als volgt uit
Levering 8.000 kWh - teruglevering 5.000 kWh = 3.000 kWh
3.000 * 27ct = 810€
365 * terugleverkosten 1,04 = 380€
vaste levering + netbeheer - energiebelasting = 0 (ongeveer)
Totaal 1190€ per jaar
Ongeveer 100€ per maand
Vul je standen maar eens in bij gaslicht of zoiets dan kun je vast wel een berekening vinden die redelijk overeenkomt met vaste terugleverkosten (hoewel de meeste variabel of gestaffeld zijn)
[ Voor 5% gewijzigd door zalkc op 13-09-2025 14:01 ]
Nav de vraag van @Merijn., ik had niet eerder aan de mogelijkheid van een vast contract icm accu gedacht...
Met een vast contract is het enige wat je met een thuisaccu kunt doen toch je eigen verbruik verhogen en teruglevering verlagen, door het verbruik, middels de accu, te verplaatsen van avond naar dag?
Want met een vaste prijs maakt de rest niet uit. Handelen gaat ook niet. Dus het enige is dat de teruglevering verminderd door die dan in de avond te gebruiken. Dus de enige 'winst' zou hem zitten in lagere terugleverkosten. En het verschil in verbruikstarief met terugleververgoeding over het verbruik wat je middels de accu verplaatst. Toch?
In het geval van @Merijn. blijven de terugleverkosten gelijk(?) en blijft alleen het verschil tussen verbruikstarief en terugleververgoeding over (€0,16451 per kWh)?
* Het doorgestreepte vraag ik me nu weer af, want dat saldeer je nu nog...
Dit is een beetje hardop nadenken, want ik zie geen echt voordeel van een thuisaccu met een vast contract. (Zeker geen rendabel.) Als je wat kunt doen met de wisselende tarieven bij een dynamisch contract, zie ik dat nog wel. (Al lijkt het me in de meeste situaties alsnog niet rendabel.)
Met een vast contract is het enige wat je met een thuisaccu kunt doen toch je eigen verbruik verhogen en teruglevering verlagen, door het verbruik, middels de accu, te verplaatsen van avond naar dag?
Want met een vaste prijs maakt de rest niet uit. Handelen gaat ook niet. Dus het enige is dat de teruglevering verminderd door die dan in de avond te gebruiken. Dus de enige 'winst' zou hem zitten in lagere terugleverkosten. En het verschil in verbruikstarief met terugleververgoeding over het verbruik wat je middels de accu verplaatst. Toch?
In het geval van @Merijn. blijven de terugleverkosten gelijk(?) en blijft alleen het verschil tussen verbruikstarief en terugleververgoeding over (€0,16451 per kWh)?
Dit is een beetje hardop nadenken, want ik zie geen echt voordeel van een thuisaccu met een vast contract. (Zeker geen rendabel.) Als je wat kunt doen met de wisselende tarieven bij een dynamisch contract, zie ik dat nog wel. (Al lijkt het me in de meeste situaties alsnog niet rendabel.)
@Truus01 Klopt, nu met salderen maakt het moment van opwek en gebruik niet uit. Als salderen stopt, wordt het ook met een vast contract volgens mij interessant om het eigen verbruik van de zonnepanelen te maximaliseren.
Hieronder staat mijn ruwe berekening, ik heb ook een vast contractTruus01 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 14:41:
Nav de vraag van @Merijn., ik had niet eerder aan de mogelijkheid van een vast contract icm accu gedacht...
Voor mijn use-case is dynamisch minder interessant, maar ik begrijp dat dat niet logisch klinkt. Zeker aangezien veel accu bezitters wel dynamisch hebben.
Aandachtspunten:
Het hele verhaal word ook pas rendabel als salderen straks verdwijnt anders is het 15 jaar.
- Ik probeer NOM te draaien in de zomer (7-8 maanden)
- In de winter gaat dit niet lukken, ik moet dan de meeste stroom inkopen (4-5 maanden)
- Mijn EV vreet veel van de zomerstroom op
Wat ik extra zou kunnen verdienen door wel dynamisch te gaan en in de winter te proberen om goedkoop op te laden en daarmee dure periodes te overbruggen vergt veel extra aandacht voor mij. Ook zou een periode met langdurige hoge tarieven mij behoorlijk kunnen raken. Ik heb daar geen zin in.
--edit--
Even gekeken op jeroen.nl voor de maanden december en januari. Mijn 21ct. kWh vaste contract ziet eruit als de betere deal
zalkc schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:14:
[...]
<knip>
De set die ik heb kostte 4250,-- voor 16kWh, mijn huidige geprojecteerde netto uitnutting van het systeem is > 2.500 kWh meer eigen gebruik door opslag. De gemeten uitnutting is 1934 kWh in 180 dagen, mijn verwachting voor de winter / rest van het jaar is gemiddeld 4-5 kWh per dag, in oktober t/m februari vorig jaar heb ik 820 teruggeleverd die nu binnen zal blijven, daar komt dan ook nog half september en half maart bij.
Om dit rendabel te maken met een stroomprijs van 25ct bij een vast contract moet ik dus meer dan 17.000 kWh uit de accu gaan halen. Ik verwacht dat mij dat 6 tot 7 jaar gaat kosten. Als ik het systeem met bovenstaande accu had gebouwd dan was het 2400kWh minder geweest en had me een klein jaar gescheeld.
<knip>
Disclaimers
- Laadverliezen en omvormerverliezen zijn grotendeels meegenomen
- Uitgaand van de situatie na 2026 bij een vast contract, tot einde salderen gaat het met halve snelheid, er komt dus nog de periode van het salderen bovenop de berekende tvt
- Alles zit in de BTW, geen onbalanshandel of dynamisch contract
- Geschat 2.000€ aan eigen uren in de aanleg, opzet, installatie, afstelling en uitzoekwerk is niet meegenomen
- De 2e accu die ik noem had vooral nut voor het laden van de EV, de 50 dagen dat ik de accu kon inzetten zijn voornamelijk (80%) in de zomer waarbij er vaak meerdere dagen achter elkaar zijn waarbij ik overschot heb. Met de grotere accu in de nieuwe EV kan ik ook de auto vollledig laden in het weekend en er de rest van de week met dagelijks steeds 10-12 kWh bij laden het weekend halen waarin die overdag aan de lader kan. Bij de vorige lukte dat niet.
[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 13-09-2025 18:39 ]
Net gebeld door iemand die claimde van https://www.sgze.nl (Garantiefonds zonnepanelen) te zijn. Mijn installateur is failliet (al lang, was me al bekend), en nu zitten ze te leuren met thuisbatterijen geleverd door partijen die ook bij hen zijn aangesloten (Domogo in dit geval, die hier ook met nep-accounts bezig is geweest: Ervaringen Hyxipower / Domogo). Onder het motto van "zorgplicht" en de gevolgen van het afschaffen van de salderingsregeling.
Nu mogen ze best voor een vrijblijvend advies langskomen, maar hoe krijg ik de hoofdvraag van dit topic voor mij beantwoord?
Ik heb 14 panelen, ca 30% eigen verbruik en gemiddeld 2500 kWh teruglevering/jaar die ik nu nog kan salderen omdat ik op jaarbasis meer gebruik. Ik heb een EV met 64kWh accu, maar helaas geen laadpaal waarmee slim laden ondersteund wordt. Ook ben ik vaak de 3 topweken op vakantie dus valt er weinig in de EV te stoppen.
Enphase IQ7 micro omvormers, Envoy non-metered.
Mijn gevoel zegt het volgende:
* installatie door zo'n partij zal lange TVT hebben (ze hadden het over tot 2000 euro rendement per jaar, ja dahaag..)
* het hele handelen op de onbalansmarkt zal op termijn wel aan banden worden gelegd omdat dit allemaal ongewenste neveneffecten heeft (enorme pieken bij elk duur of goedkoop uur vanuit woonwijken), lijkt me geen robuust verdienmodel voor vele jaren
* andere laadpaal aanschaffen om de EV optimaler te laden zal meer zoden aan de dijk zetten, maar daar twijfel ik al over de TVT, ook rijd ik per week te weinig om voldoende kWh in kwijt te kunnen
Hoe kun je nu een beetje simuleren wat wijsheid is? De prijs van accu's is ook nog dalende. Als hobby is het leuk om ermee te spelen, maar ik wil wel een TVT < 10 jaar.
Nu mogen ze best voor een vrijblijvend advies langskomen, maar hoe krijg ik de hoofdvraag van dit topic voor mij beantwoord?
Ik heb 14 panelen, ca 30% eigen verbruik en gemiddeld 2500 kWh teruglevering/jaar die ik nu nog kan salderen omdat ik op jaarbasis meer gebruik. Ik heb een EV met 64kWh accu, maar helaas geen laadpaal waarmee slim laden ondersteund wordt. Ook ben ik vaak de 3 topweken op vakantie dus valt er weinig in de EV te stoppen.
* installatie door zo'n partij zal lange TVT hebben (ze hadden het over tot 2000 euro rendement per jaar, ja dahaag..)
* het hele handelen op de onbalansmarkt zal op termijn wel aan banden worden gelegd omdat dit allemaal ongewenste neveneffecten heeft (enorme pieken bij elk duur of goedkoop uur vanuit woonwijken), lijkt me geen robuust verdienmodel voor vele jaren
* andere laadpaal aanschaffen om de EV optimaler te laden zal meer zoden aan de dijk zetten, maar daar twijfel ik al over de TVT, ook rijd ik per week te weinig om voldoende kWh in kwijt te kunnen
Hoe kun je nu een beetje simuleren wat wijsheid is? De prijs van accu's is ook nog dalende. Als hobby is het leuk om ermee te spelen, maar ik wil wel een TVT < 10 jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-09-2025 12:49 ]
Analyseer je verbruik eerst, kijk wat je op een dag teruglevert en afneemt en pak daar steeds de laagste waarde van die twee, tel de dagen bij elkaar op en je hebt je NOM potentieel.CyBeRSPiN schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:28:
Net gebeld door iemand die claimde van https://www.sgze.nl (Garantiefonds zonnepanelen) te zijn. Mijn installateur is failliet (al lang, was me al bekend), en nu zitten ze te leuren met thuisbatterijen geleverd door partijen die ook bij hen zijn aangesloten (Domogo in dit geval, die hier ook met nep-accounts bezig is geweest: Ervaringen Hyxipower / Domogo). Onder het motto van "zorgplicht" en de gevolgen van het afschaffen van de salderingsregeling.
Verder zou ik niet met die partij in zee gaan. Dit is wel aardig cowboy gedrag.
Ik laad al 4 jaar de auto met de bijgeleverde stopcontact thuislader het merendeel overdag op, met ongeveer 2150 Watt. Meestal is er genoeg zon opwek om boven die 2150 Watt te blijven.CyBeRSPiN schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:28:
Maar het overschot aan zonopwek dat die 2150 W te boven gaat lever je terug. Een laadpaal die zonladen ondersteunt zorgt er dus voor dat je meer van je eigen productie kunt gebruiken. Een 64 kW accu vol krijgen met 2150 W zal je meer dan 30 uur kosten. Dat is toch al gauw 3 dagen aan de lader.ZuinigeRijder schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:17:
[...]
Ik laad al 4 jaar de auto met de bijgeleverde stopcontact thuislader het merendeel overdag op, met ongeveer 2150 Watt. Meestal is er genoeg zon opwek om boven die 2150 Watt te blijven.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel opgesteld zonvermogen je hebt.
@deejeebv De vraagsteller geeft aan:
Het eigen verbruik gaat met mijn thuislader omhoog, in plaats van met 11 kW laden. Natuurlijk wordt er nog teruggeleverd, maar dat zou (na afschaffen salderen) mogelijk opgevangen kunnen worden met een thuisaccu. Maar de TVT en duurzaamheid wordt bestreden. Waarschijnlijk levert een dynamisch contract na salderen voor mij meer op dan een thuisaccu.
Ikzelf rijd ook weinig (van 15.000 km tot 10.000 km per jaar) en daarmee kun je best iedere dag een gedeelte bijladen. Sterker nog, ik laad zelden tot boven 70% van mijn 74 kWh accu en maak deze ook zelden leeg onder de 30%. En naast het laden, is er b.v. nog vaatwasser, wasmachine, warmtepompboiler, etc. Mijn zonnepanelen omvormers kunnen maximaal 5600 Watt leveren, in de praktijk niet vaak hoger dan 4000 Watt.Ik heb 14 panelen, ca 30% eigen verbruik
twijfel ik al over de TVT, ook rijd ik per week te weinig
Het eigen verbruik gaat met mijn thuislader omhoog, in plaats van met 11 kW laden. Natuurlijk wordt er nog teruggeleverd, maar dat zou (na afschaffen salderen) mogelijk opgevangen kunnen worden met een thuisaccu. Maar de TVT en duurzaamheid wordt bestreden. Waarschijnlijk levert een dynamisch contract na salderen voor mij meer op dan een thuisaccu.
je weet 1 ding zeker, binnen 5 minuten ben je 3 keer onder de tafel gel*ld dat je met hun oplossing slapend rijk wordt. Zij winnen nagenoeg elke discussie, en zeker als je je niet voorbereid hebt en exact weet waar je het over hebt. En als je die voorbereiding gedaan hebt, weet je ook dat ze helemaal niet langs hoven te komen, het kan niet uit nl.CyBeRSPiN schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:28:
Net gebeld door iemand die claimde van https://www.sgze.nl (Garantiefonds zonnepanelen) te zijn.
Of het uit kan is al 300 pagina's het topic, maar wat je vaak ziet zijn hele specifieke gevallen.emielbf schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 07:15:
[...]
je weet 1 ding zeker, binnen 5 minuten ben je 3 keer onder de tafel gel*ld dat je met hun oplossing slapend rijk wordt. Zij winnen nagenoeg elke discussie, en zeker als je je niet voorbereid hebt en exact weet waar je het over hebt. En als je die voorbereiding gedaan hebt, weet je ook dat ze helemaal niet langs hoven te komen, het kan niet uit nl.
Als iedereen hier best wel wat moeite moet doen om een fatsoenlijke terugverdientijd te realiseren, dan kun je er wel vanuit gaan dat het met een bedrijf die er zelf ook dik op wil verdienen het sowieso niet gaat lukken.
De enige partij die ik wel redelijk transparant vond overkomen was die club die wilde handelen op de spotmarket en 32kWh installaties tegen inkoopsprijs wilde leveren als hun 3 jaar lang het geheel mochten aansturen. Of zoiets, weet er het fijne niet meer van. Is een apart topic van waar die club ook zelf in reageerde.
Ook hier al een tijdje aan het kijken naar of batterijen interessant zijn voor mijn thuis situatie. Ik heb de volgende business case gemaakt en ik hoor graag of hij klopt en of anderen er iets aan hebben.
Situatie thuis:
Huis met 36 zonnepanelen, kleine zwembadpomp (200 Watt continu) en elektrische auto.
Opbouw business case:
Ik heb voor alle dagen van de afgelopen 3 jaar per dag het verbruik én opwek in een tabel gezet. Vervolgens heb ik gekeken of er zonne-opwek-overschot is. Als dat er is, gaat dit in een gesimuleerde batterij en wordt vervolgens verbruikt indien dat nodig is. Ik kan verder kosten van kWh batterij, levensduur en installatie invullen, en vervolgens rolt er een rendement uit. Ik kijk alleen maar naar NOM, dus niet naar handelen.
Uitgangspunten:
Deze buca is voor de energiemarkt ná 2027 (saldering).
Ik ga uit van een kWh tarief van 24 cent/kWh en een terugleververgoeding van 0 cent/kWh.
Verder ga ik uit van een efficiency (RTE) van een batterij van 90% in en 90% out, dus effectief 81%. Ik ga verder uit van een prijs van €1400 voor 5,12 kWh; ongeveer de prijs van een Marstek Venus V2 systeem.
Op het moment wordt al 35% van mijn verbruikte energie opgewekt door zonnestroom (door actief hierop te sturen). Ik ga uit van een levensduur van 12 jaar.
Beperkingen:
Ik kijk naar opwek en verbruik per dag, dus niet tussen 2 dagen in. Dit kan een negatief effect hebben.
De batterij kan in de buca maar één keer gevuld worden, terwijl hij op een bewolkte dag bijvoorbeeld ook gedurende de dag kan volladen en ontladen. Dit heeft een positief effect.
Uitkomst:
Met een accu van 13 kWh ga ik over de levensduur van 12 jaar een opbrengst genereren van €3650, wat gelijk is aan een rendement op investering van 6,1%. Dat is dus erg hoog!
Graag hoor ik jullie commentaar en of ik ergens de plank mis sla.
Mijn bestand is hier te bekijken:
Situatie thuis:
Huis met 36 zonnepanelen, kleine zwembadpomp (200 Watt continu) en elektrische auto.
Opbouw business case:
Ik heb voor alle dagen van de afgelopen 3 jaar per dag het verbruik én opwek in een tabel gezet. Vervolgens heb ik gekeken of er zonne-opwek-overschot is. Als dat er is, gaat dit in een gesimuleerde batterij en wordt vervolgens verbruikt indien dat nodig is. Ik kan verder kosten van kWh batterij, levensduur en installatie invullen, en vervolgens rolt er een rendement uit. Ik kijk alleen maar naar NOM, dus niet naar handelen.
Uitgangspunten:
Deze buca is voor de energiemarkt ná 2027 (saldering).
Ik ga uit van een kWh tarief van 24 cent/kWh en een terugleververgoeding van 0 cent/kWh.
Verder ga ik uit van een efficiency (RTE) van een batterij van 90% in en 90% out, dus effectief 81%. Ik ga verder uit van een prijs van €1400 voor 5,12 kWh; ongeveer de prijs van een Marstek Venus V2 systeem.
Op het moment wordt al 35% van mijn verbruikte energie opgewekt door zonnestroom (door actief hierop te sturen). Ik ga uit van een levensduur van 12 jaar.
Beperkingen:
Ik kijk naar opwek en verbruik per dag, dus niet tussen 2 dagen in. Dit kan een negatief effect hebben.
De batterij kan in de buca maar één keer gevuld worden, terwijl hij op een bewolkte dag bijvoorbeeld ook gedurende de dag kan volladen en ontladen. Dit heeft een positief effect.
Uitkomst:
Met een accu van 13 kWh ga ik over de levensduur van 12 jaar een opbrengst genereren van €3650, wat gelijk is aan een rendement op investering van 6,1%. Dat is dus erg hoog!
[ Voor 3% gewijzigd door Aristos op 16-09-2025 21:02 ]
3 batterijen van 1400 euro per stuk is een investering van 4200 euro. Bij 12 jaar 6.1% rendement is dat 4200*1.06**12 ~ 8500 euro.
Dat komt niet in de buurt van 3650. Dus daar klopt iets niet in de berekening van het rendement.
Dat komt niet in de buurt van 3650. Dus daar klopt iets niet in de berekening van het rendement.
Ik heb de kosten van een accu lineair gemaakt, dus niet in stapjes zoals je nu een Marstek of HomeWizard kan kopen. Als ik 3x €1400 van 5,12kWh invul: dan zakt het rendement naar 4,6%. Dit omdat er een te grote batterij staat, die op veel dagen niet vol benut wordt. De opbrengst is dan €3.021 op een investering van €4200. Dat klopt dus wel zeker, alleen was ik niet duidelijk hoe de kosten van mijn batterij in de buca opgebouwd zijn.
Beredenerig klopt aardig. Zit wel een foutje in L24 Teruglevering met accu (kWh) dat moet zijn L21-AVERAGE($G:$G)/365 komt uit op 3806 kWh (6890-3084) ipv 4388 kWh.Aristos schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:28:
Ook hier al een tijdje aan het kijken naar of batterijen interessant zijn voor mijn thuis situatie. Ik heb de volgende business case gemaakt en ik hoor graag of hij klopt en of anderen er iets aan hebben.
Situatie thuis:
Opbouw business case:
Uitgangspunten:
Beperkingen:
Uitkomst:
In je huidige berekening heeft dit geen effect omdat je de waarde van teruglevering op 0 hebt gezet. Ik verwacht dat je overschot nog wel wat waard blijft en dat werkt negatief door op je BuCa.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Klopt. Zou uitgaan van 5 tot 7 cent per kWh voor je overschot. Dat krijg ik op dit moment terug voor mijn zonnestroom. Heb zelf maar 25% zelfgebruik en lever op ongunstige momenten terug, zonnepanelen vol op zuid en ik op kantoor.ArjoK schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:27:
[...]
Beredenerig klopt aardig. Zit wel een foutje in L24 Teruglevering met accu (kWh) dat moet zijn L21-AVERAGE($G:$G)/365 komt uit op 3806 kWh (6890-3084) ipv 4388 kWh.
In je huidige berekening heeft dit geen effect omdat je de waarde van teruglevering op 0 hebt gezet. Ik verwacht dat je overschot nog wel wat waard blijft en dat werkt negatief door op je BuCa.
Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW
@Aristos Met 5 cent als uitgangswaarde worden de verdiensten op teruglevering € 154 (3084kWh) minder. De besparing op energiedeel is dan € 446 en netto besparing per jaar halveert naar € 150. De terugverdientijd is dan 8 jaar. Het rendement is dan een kleine 3,5%. (nog steeds beter dan een spaarrekening en de meeste deposito'sPr088 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:37:
[...]
Klopt. Zou uitgaan van 5 tot 7 cent per kWh voor je overschot. Dat krijg ik op dit moment terug voor mijn zonnestroom. Heb zelf maar 25% zelfgebruik en lever op ongunstige momenten terug, zonnepanelen vol op zuid en ik op kantoor.
[ Voor 8% gewijzigd door ArjoK op 16-09-2025 21:00 ]
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Dat is nog steeds een redelijk goede terugverdientijd vind ik!ArjoK schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 20:50:
[...]
@Aristos Met 5 cent als uitgangswaarde worden de verdiensten op teruglevering € 154 (3084kWh) minder. De besparing op energiedeel is dan € 446 en netto besparing per jaar halveert naar € 150. De terugverdientijd is dan 8 jaar.
Ik denk dat dit stukje vooral afhankelijk is van je eigen zonnepanelenopstelling en een al dan niet dynamisch contract. Ik ga binnenkort panelen bijleggen op oost en west en verwacht in die (duurdere) uren bij teruglevering gemiddeld rond de 7-8 cent uit te komen.
Maar in jouw situatie zou het misschien op 8,5 jaar uitkomen. Geen enorme impact.
Dank voor de opmerkingen, ik pas het morgen aan in het bestand.
De reden dat ik de teruglevering op 0 cent heb gezet, is omdat de contracten voor 2027 dit laten zien. Dit is dus na afloop saldering. Ik vermoed dat teruglevering dan toch nog wel wat waard gaat worden, maar de contracten laten dat nog niet zien. Dus daarom dit defensieve scenario.
De reden dat ik de teruglevering op 0 cent heb gezet, is omdat de contracten voor 2027 dit laten zien. Dit is dus na afloop saldering. Ik vermoed dat teruglevering dan toch nog wel wat waard gaat worden, maar de contracten laten dat nog niet zien. Dus daarom dit defensieve scenario.
Met je elektrische auto zou ik ook een soortgelijk scenario draaien met een dynamisch contract. Ik verwacht dat je met je EV lagere laadprijzen hebt dan bij een vast contract en met het sturen van je zonnestroom meer financieel rendement kunt behalen. Dure momenten kun je afdekken en de goedkope zonne-uren kun je opslaan (maakt dus praktisch geen verschil). Ook met een NOM strategie kan dat nog wel eens voordeliger zijn dan een vast contract waar mogelijk terugleverkosten meewegen. Jij hebt immers een behoorlijke set zonnepanelen.Aristos schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:01:
Kleine blij
Met de nieuwe auto red ik het nu wel om in de week geen stroom meer in te hoeven kopen als ik 's avonds de accu vol heb. In de zomerperiode tenminste.
Vervoerspatroon is
Ma 200 km 100 - 55% + 18% laden (12kWh)
Di 60 km 73 - 58% + 18% laden
Wo 200 km 76 - 31% + 18% laden
Do 60 km 49 - 34% + 18% laden
Vr 60 km 52 - 37% + 18% laden
In het weekend paar uurtjes extra als de zon schijnt aan de lader en op zondagavond even naar de 100%
Ik houd dan 4 kWh in de accu voor de nacht waar ik eigenlijk altijd mee uitkom. De laatste kWh blijft er altijd in vanwege de versnelde drop-off in voltage die je anders gaat zien.
Hierdoor is voor mij de optie om een 2e accu te willen eigenlijk totaal zinloos geworden.
Met de nieuwe auto red ik het nu wel om in de week geen stroom meer in te hoeven kopen als ik 's avonds de accu vol heb. In de zomerperiode tenminste.
Vervoerspatroon is
In het weekend paar uurtjes extra als de zon schijnt aan de lader en op zondagavond even naar de 100%
Ik houd dan 4 kWh in de accu voor de nacht waar ik eigenlijk altijd mee uitkom. De laatste kWh blijft er altijd in vanwege de versnelde drop-off in voltage die je anders gaat zien.
Hierdoor is voor mij de optie om een 2e accu te willen eigenlijk totaal zinloos geworden.
Een grotere EV accu zorgt voor het beter kunnen timen van de laadmomenten en dus of een lagere dynamische inkoop of het kunnen wachten tot een zonnige dag om vanuit de thuisaccu te kunnen laden.zalkc schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:37:
Kleine blij![]()
Vervoerspatroon is
De EV van mijn vrouw redt het in de zomer met alleen op za/zo laden, in de winter helaas niet, dan moet er uiterlijk donderdagavond +-15 kWh worden bijgeladen. Die van mij redt het altijd de hele week met alleen op za/zo laden. Resultaat is in de zomer dat we gemiddeld iedere dag 0-21 kWh richting de EV's kunnen legen, maar dat eigenlijk niet nodig is en je het bij voorkeur duur exporteert richting het net. We zouden dan maandenlang waarschijnlijk kunnen volstaan met 0 kWh inkopen. In de winter wordt het echter wel een ding, dan moeten we dus doordeweeks een keer bijladen, maar kan het ook niet vanuit de panelen. Dus laden de thuisaccu's dan tegelijkertijd met 1 EV in de goedkoopste dynamische uren om de rest van de dag nul op de meter te realiseren.
Leuke uitdaging dus om meer PV voor in de winter bij te leggen
Ik heb nog 5 panelen staan van de oude set, Jinko Cheetah 320wp , die jeuken al een paar weken in mijn handenTaro schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 22:54:
Leuke uitdaging dus om meer PV voor in de winter bij te leggenDenk dat ik hier ga proberen 8 flexibele zonnepanelen aan de schutting richting zuid op te hangen om toch nog wat richting de accu's te kunnen sturen.
Nadeel is dat de zuidwest-kant van mijn tuin een open hek is met daarachter landelijk gebied, in de winter komt de wind vaak uit noordwest en dan worden de panelen erg flexibel, voornamelijk in de hellingshoek
3x Marstek incl. P1 meter kost momenteel ook maar 3800 bij een dealer van de lijst, dus mocht je dat serieus overwegen scheelt je dat ook al 700 aanschafkosten t.o.v. je berekening.Aristos schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:01:
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis
Hier een onderzoek naar thuisbatterij en verhogen van het eigen verbruik van zonnepanelen.
https://medium.com/@aat.d...huisbatterij-dc36d2388d31
Is natuurlijk per huishouden verschillend, Ik heb in augustus 166kWh uit de accu's verbruikt, maal €0,286 wat mijn kWh prijs is heb ik al €47,47 in een maand terugverdiend. investering voor 11,5Kwh batterij was €3000,-Cryptogast schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:19:
Hier een onderzoek naar thuisbatterij en verhogen van het eigen verbruik van zonnepanelen.
Mocht ieder maand hetzelfde zijn dan is hij binnen 65 maanden terugverdiend.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Waar komt die 166kWh vandaan? Die heb je waarschijnlijk eerst via je zonnepanelen er in gestopt. Die heb je dus niet direct verbruikt maar alleen uitgesteld gebruikt. De batterij heeft namelijk die 166kWh niet uit het niets laten ontstaan. Om dan te rekenen met €0,286 per kWh lijkt me wat simpel voorgesteld. De werkelijkheid is iets ingewikkelder helaas.klump4u schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:39:
[...]
Is natuurlijk per huishouden verschillend, Ik heb in augustus 166kWh uit de accu's verbruikt, maal €0,286 wat mijn kWh prijs is heb ik al €47,47 in een maand terugverdiend. investering voor 11,5Kwh batterij was €3000,-
Die komen uit de zonnepanelen en is dus indirect direct gebruik uit de panelen. Na 1-1-2027 kan ik dus gewoon €0,286 rekenen voor elke kWh die ik uit de accu verbruik! (Mischien moet ik er nog de TLV van €0,0025 vanaf trekken tegen die tijd.Cryptogast schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:16:
[...]
Waar komt die 166kWh vandaan? Die heb je waarschijnlijk eerst via je zonnepanelen er in gestopt. Die heb je dus niet direct verbruikt maar alleen uitgesteld gebruikt. De batterij heeft namelijk die 166kWh niet uit het niets laten ontstaan. Om dan te rekenen met €0,286 per kWh lijkt me wat simpel voorgesteld. De werkelijkheid is iets ingewikkelder helaas.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Veel gebruikers willen graag hun eigen gebruik verhogen met het oog op de toekomst waarin salderen niet meer bestaat. Die zien die teruggeleverde kWh's als weggegooid geld en willen die graag op een later moment zelf kunnen gebruiken. Een 'weggegooid' kWh later kunnen gebruiken in plaats van deze in te kopen op het net maakt de vergelijking inderdaad zo simpel.Cryptogast schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:16:
[...]
Waar komt die 166kWh vandaan? Die heb je waarschijnlijk eerst via je zonnepanelen er in gestopt. Die heb je dus niet direct verbruikt maar alleen uitgesteld gebruikt. De batterij heeft namelijk die 166kWh niet uit het niets laten ontstaan. Om dan te rekenen met €0,286 per kWh lijkt me wat simpel voorgesteld. De werkelijkheid is iets ingewikkelder helaas.
Net zoals dat je regenton ook geld kan opleveren door het niet afnemen van water bij de watermaatschappij om de tuin water te geven. (Die terugverdientijd is nog groter
@zalkc Grosso modo klopt dit en is voor de meeste Nederlanders ook begrijpelijk.
Als verkoper zou ik dit ook meteen, dus nu al, gebruiken als argument.
Alleen vind ik dat de thuisaccu's en m.n. de zgn. plug&play modellen nog een stuk goedkoper kunnen.
Trouwens - de t.v.t. van regentonnen is meestal een stuk korter als die van de genoemde stekkerbatterijen.
Alleen vind ik dat de thuisaccu's en m.n. de zgn. plug&play modellen nog een stuk goedkoper kunnen.
Trouwens - de t.v.t. van regentonnen is meestal een stuk korter als die van de genoemde stekkerbatterijen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Redelijk verhaal als ik het zo lees, voor de gemiddelde consument is een thuisbatterij een goede en eenvoudige optie, de kosten voor montage vallen redelijk weg en het is redelijk overzichtelijk. Als die apparaten straks op of onder 200 euro per kWh zitten dan is het eigenlijk al snel rendabel voor de massa.JosTM schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:39:
Vandaag artikeltje op NU:
https://www.nu.nl/economi...-maar-paar-kwh-nodig.html
Tsja, de gemiddelde Nederlander heeft maar een paar kWh nodig. Hier helaas meer, zelfs 27 kWh is aan de krappe kant in de zomer.
En de regenton zou ik doen om te voorkomen dat je gezuiverd water over je tuin giet. Allemaal extra kosten voor de samenleving die je kunt voorkomen.dunklefaser schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:17:
@zalkc Grosso modo klopt dit en is voor de meeste Nederlanders ook begrijpelijk.
Hoeveel Wp zonnepanelen heb jij dan? Je moet denk ik accepteren dat je in de zomer niet je hele dagopbrengst kunt opvangen. Dat lukt een gemiddeld huishouden met een thuisbatterijtje van 3-5kwh ook niet. Mijn inschatting is dat iedereen die zonnepanelen heeft gelegd gemiddeld wel 3000-4000Wp heeft liggen (10 paneeltjes keer minstens 300Wp). Dan pak je op een zonnige dag zo -over de duim- 13-15kwh? Dat is al een best forse accu. Kun je niet beter kijken naar dagverbruik?daemonix schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:58:
Tsja, de gemiddelde Nederlander heeft maar een paar kWh nodig. Hier helaas meer, zelfs 27 kWh is aan de krappe kant in de zomer.
Je doet wat verkeerde aannames, ons huis is niet gemiddeld.Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:16:
[...]
Hoeveel Wp zonnepanelen heb jij dan? Je moet denk ik accepteren dat je in de zomer niet je hele dagopbrengst kunt opvangen. Dat lukt een gemiddeld huishouden met een thuisbatterijtje van 3-5kwh ook niet. Mijn inschatting is dat iedereen die zonnepanelen heeft gelegd gemiddeld wel 3000-4000Wp heeft liggen (10 paneeltjes keer minstens 300Wp). Dan pak je op een zonnige dag zo -over de duim- 13-15kwh? Dat is al een best forse accu. Kun je niet beter kijken naar dagverbruik?
Even afgezien van de omzetverliezen aan alle kantenklump4u schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:39:
[...]
Is natuurlijk per huishouden verschillend, Ik heb in augustus 166kWh uit de accu's verbruikt, maal €0,286 wat mijn kWh prijs is heb ik al €47,47 in een maand terugverdiend. investering voor 11,5Kwh batterij was €3000,-
Die 166kWh is gemiddeld 5,35kWh per dag die je uit de pv hebt gehaald, waarschijnlijk was er meer nodig.
Nu heb ik in december en januari dagen dat ik <1kWh met 8620Wp kan opwekken, deels door schaduw en door de korte dagen met weinig zonkracht.
Kijk met deze gegevens nog eens of je die 166kWh elke maand uit pv kan halen, ik zie dat je in december maar 93kWh van je dak haalt en in januari lukt het maar net.
Daar gaat het normale eigen gebruik nog af als je eerlijk rekent tenzij dat standaard de batterijen in gaat.
Is dat zelfbouw als je voor €3K 11,5kWh hebt en laad je hem (alleen) op met pv DC spanning?
Als dat zo is dan is het de vraag hoe goed de batterij omvormer dat doet, 97% zoals een goede pv omvormer?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hier ook blij met wat grotere accu. In de zomer totaal niet nodig (deze grootte), maar 1 van mijn doelen voor de accu is noodstroom. Heb nu dan ook 15% gereserveerd daarvoor, maar in de winter verwacht ik dat naar 20 - 25% te verhogen zodat ik bij een stroomuitval worst case ook echt een aantal uren kan overbruggen.
Er is dan echter "maar" 24kWh beschikbaar om goedkoop in te kopen en op duurdere momenten te verkopen. Er zijn dagen bij dat de warmtepomp alleen al 40kWh op een dag verbruikt.
Er is dan echter "maar" 24kWh beschikbaar om goedkoop in te kopen en op duurdere momenten te verkopen. Er zijn dagen bij dat de warmtepomp alleen al 40kWh op een dag verbruikt.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Crisis! 12kWp. Dan snap ik 27kwh accu wel.daemonix schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:28:
[...]
Je doet wat verkeerde aannames, ons huis is niet gemiddeld.12 kWp, opwek op zonnige dag 65 kWh, verbruik 40 kWh, maar het gaat vooral om deze tijd van het jaar met weinig zon en hoge dynamische prijzen.
En we hoeven vandaag de 2 EV's niet te laden.
Mijn aanname dat jij bovengemiddeld aantal zonnepanelen hebt klopt dus wel. En zoals ze in het artikel goed aangeven, je kunt eigenlijk nooit je al je zonneopbrengst in de zomer afvangen, dan is je accu te groot. 5kwh batterijen gaan voor heel veel huishoudens prima werken.
Uit interesse en nieuwsgierigheid: waar zit je 40kwh verbruik in? Ik gebruik met 2 EV's circa 500kwh per maand. 40kwh per dag is het dubbele elke maand. Lange afstanden woon-werk?
Ik snap dat het gemoedsrust geeft, tegelijk is het denk ik ook wel wat duurder, je moet immers een off-grid-connector plaatsen. Wat voor accumerk + setup heb jij? Eigen bouw?, kosten voor die 32kwh?ArPi75 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:38:
Hier ook blij met wat grotere accu. In de zomer totaal niet nodig (deze grootte), maar 1 van mijn doelen voor de accu is noodstroom. Heb nu dan ook 15% gereserveerd daarvoor, maar in de winter verwacht ik dat naar 20 - 25% te verhogen zodat ik bij een stroomuitval worst case ook echt een aantal uren kan overbruggen.
Omzet verliezen kijk ik niet naar, wat ik extra daaraan gebruik is anders TLV van €0,0025.Speedy-Andre schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:36:
[...]
Even afgezien van de omzetverliezen aan alle kanten
Die 166kWh is gemiddeld 5,35kWh per dag die je uit de pv hebt gehaald, waarschijnlijk was er meer nodig.
Nu heb ik in december en januari dagen dat ik <1kWh met 8620Wp kan opwekken, deels door schaduw en door de korte dagen met weinig zonkracht.
Kijk met deze gegevens nog eens of je die 166kWh elke maand uit pv kan halen, ik zie dat je in december maar 93kWh van je dak haalt en in januari lukt het maar net.
Daar gaat het normale eigen gebruik nog af als je eerlijk rekent tenzij dat standaard de batterijen in gaat.
Is dat zelfbouw als je voor €3K 11,5kWh hebt en laad je hem (alleen) op met pv DC spanning?
Als dat zo is dan is het de vraag hoe goed de batterij omvormer dat doet, 97% zoals een goede pv omvormer?
De berekening is van aug en december zal anders zijn maar dan wek ik nog 200kWh op dus daar gaat ook wel wat van in de accu;s.
Gewone stekker batterij Zendure 2400AC met vier accu's.
Ik wilde alleen laten zien dat die 18 jaar in de genoemde link voor mij zeker niet telt
@ArPi75 Een thuisaccu als verzekering tegen eventuele stroomuitval?
Lijkt me een relatief hoge verzekeringspremie voor een zelden en vaak niet lang durend gebeurtenis.
Misschien zijn er buurten waar dit vaker voorkomt - geen idee.
Bij veel huishoudens is de koeling en m.n. de vriezer iets wat heel eventueel een noodstroomvoorziening kan gebruiken. Met 100 W voor enkele uren = 1 kWh kom je al een heel eind - kan je ook de router nog mee versorgen.
En een FE-warmtepomp heeft op dit nog een relatief kleine minderheid
bij een hybride wp is het probleemp(je) een heel stuk kleiner.
Er zijn ook mensen die een pelletkachel als backup kunnen gebruiken - heeft ook een beetje stroom nodig, of niet?
Lijkt me een relatief hoge verzekeringspremie voor een zelden en vaak niet lang durend gebeurtenis.
Misschien zijn er buurten waar dit vaker voorkomt - geen idee.
Bij veel huishoudens is de koeling en m.n. de vriezer iets wat heel eventueel een noodstroomvoorziening kan gebruiken. Met 100 W voor enkele uren = 1 kWh kom je al een heel eind - kan je ook de router nog mee versorgen.
En een FE-warmtepomp heeft op dit nog een relatief kleine minderheid
bij een hybride wp is het probleemp(je) een heel stuk kleiner.
Er zijn ook mensen die een pelletkachel als backup kunnen gebruiken - heeft ook een beetje stroom nodig, of niet?
[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 17-09-2025 15:43 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Duidelijk, dan is je berekening zeker te optimistischklump4u schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:54:
[...]
Omzet verliezen kijk ik niet naar, wat ik extra daaraan gebruik is anders TLV van €0,0025.
De berekening is van aug en december zal anders zijn maar dan wek ik nog 200kWh op dus daar gaat ook wel wat van in de accu;s.
Gewone stekker batterij Zendure 2400AC met vier accu's.
Ik wilde alleen laten zien dat die 18 jaar in de genoemde link voor mij zeker niet telt
Maakt verder niet uit, we weten toch niet wat de prijzen en in die 6 of meer jaar gaan doen.
Zelf zou ik nog kijken naar de plek waar de accu's staan, binnen de verwarmde schil heeft de verloren warmte nog enig nut omdat je iets minder hoeft te stoken in het stookseizoen.
Buiten dat seizoen wil je die warmte liever niet in huis hebben, of je moet het goed kunnen afvoeren of hergebruiken voor tapwater verwarming e.d.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@dunklefaser en @Pr088 Ja, het is wat duurder maar wel een bewuste keuze. Ik heb de accu voor meerdere doelen en ROI is niet een van die doelen. Leuk als het zich terugverdient, maar geen doel op zich.Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:51:
[...]
Ik snap dat het gemoedsrust geeft, tegelijk is het denk ik ook wel wat duurder, je moet immers een off-grid-connector plaatsen. Wat voor accumerk + setup heb jij? Eigen bouw?, kosten voor die 32kwh?
Belangrijkste doel is verhogen eigen gebruik en verlagen afhankelijkheid van anderen (dus ook backup). Het geld was "over" en beleggingen zijn voor ons geen fijn idee. Geld stond dus op de spaarrekening en bracht daar maar liefst 1,7% rente op. De batterij heeft een hoger rendement. Verder was het moment van aanschaf voor mijn gevoel goed; voldoende aanbod, korte levertijd en nog 2 zomers waarbij ik met terugleveren op "dure" uren nog wat extra rendement haal.
Het is een Sigenergy systeem met gateway waarbij mijn volledige woning als backup is aangesloten. Ik heb een 17kW omvormer en op dit moment 32kWh aan capaciteit. Kosten inclusief BTW ongeveer 18k.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
@ArPi75 Jouw thuisaccu (krachtcentrale) speelt idd. in een andere liga als de populaire? thuisaccu's met een stekker.
Maar zoiets is zeker (nog) niet interessant voor de meerderheid van de "consumenten"
met een paar panelen op hun rijtjeshuis.
Maar zoiets is zeker (nog) niet interessant voor de meerderheid van de "consumenten"
met een paar panelen op hun rijtjeshuis.
Wat de backup betreft vind ik die 'ups' uitgang op stekkerbatterijen niet alles, dan kan je alsnog met de bedrading gaan klooien omdat de (grote, gestapelde) batterij een vaste plek heeft.
Fijn dat sommige 2400W leveren maar hoe krijg je dat (tijdelijk) bij de grote verbruikers zoals in de keuken,
een haspel door het hele huis afrollen?
Fijn dat sommige 2400W leveren maar hoe krijg je dat (tijdelijk) bij de grote verbruikers zoals in de keuken,
17kW omvormer?? Dat is toch mega, zeker voor backup. Is die omvormer wel efficiënt bij lage vermogens?ArPi75 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 15:29:
[...]
@dunklefaser en @Pr088 Ja, het is wat duurder maar wel een bewuste keuze. Ik heb de accu voor meerdere doelen en ROI is niet een van die doelen. Leuk als het zich terugverdient, maar geen doel op zich.
Belangrijkste doel is verhogen eigen gebruik en verlagen afhankelijkheid van anderen (dus ook backup). Het geld was "over" en beleggingen zijn voor ons geen fijn idee. Geld stond dus op de spaarrekening en bracht daar maar liefst 1,7% rente op. De batterij heeft een hoger rendement. Verder was het moment van aanschaf voor mijn gevoel goed; voldoende aanbod, korte levertijd en nog 2 zomers waarbij ik met terugleveren op "dure" uren nog wat extra rendement haal.
Het is een Sigenergy systeem met gateway waarbij mijn volledige woning als backup is aangesloten. Ik heb een 17kW omvormer en op dit moment 32kWh aan capaciteit. Kosten inclusief BTW ongeveer 18k.
Bij een power-out heb je toch nooit 17kW nodig in huis? Met een 5 of 10 kW omvormer kom je ook wel uit. Ook nog eens beter voor de batterij (je zit nu over de 0,5C).
Bij mij komt deze toevallig naast de vriezer te staan dus dat is wel een top prio voor mij want die vriezer zit vol met vlees en heeft al snel een waarde van 400+ euro. Nou is het net hier nu nog enorm stabiel maar in de toekomt... Ze zijn nu al aan het zaaien dat het mogelijk instabiel word zodat ze een excuus hebben als de auto van de directeur vervangen is ipv een transformator huisje.Speedy-Andre schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:23:
Wat de backup betreft vind ik die 'ups' uitgang op stekkerbatterijen niet alles, dan kan je alsnog met de bedrading gaan klooien omdat de (grote, gestapelde) batterij een vaste plek heeft.
Momenteel ligt het er tot 4 uur uit, kennelijk zodat ze geen schade hoeven te vergoeden wegens uitval.
Een vriezer redt dat makkelijk en die zou je met een powerstation langer aan de praat kunnen houden.
Althans als het netsnoer bereikbaar is en niet er achter in een wcd zit
Een vriezer redt dat makkelijk en die zou je met een powerstation langer aan de praat kunnen houden.
Althans als het netsnoer bereikbaar is en niet er achter in een wcd zit
Zwembad.Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:48:
[...]
Crisis! 12kWp. Dan snap ik 27kwh accu wel.
Mijn aanname dat jij bovengemiddeld aantal zonnepanelen hebt klopt dus wel. En zoals ze in het artikel goed aangeven, je kunt eigenlijk nooit je al je zonneopbrengst in de zomer afvangen, dan is je accu te groot. 5kwh batterijen gaan voor heel veel huishoudens prima werken.
Uit interesse en nieuwsgierigheid: waar zit je 40kwh verbruik in? Ik gebruik met 2 EV's circa 500kwh per maand. 40kwh per dag is het dubbele elke maand. Lange afstanden woon-werk?
En uiteraard wel op dynamisch tarief
Dat heb je met gemiddeldes, he. Er zijn kleine huizen en grote huizen.
Knappe cijfersdaemonix schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:02:
[...]
Zwembad.Datacenter.
Vandaar ook 15% gereserveerd voor noodstroom, en zou dus eigenlijk meer capaciteit willen hebben. De auto's laden vanuit de accu's schiet niet op, dat is samen al meer dan 110 kWh. Dus in theorie is het geen probleem om in de zomer de volledige zonnepanelen energie op te slaan.
En uiteraard wel op dynamisch tarief
Dat heb je met gemiddeldes, he. Er zijn kleine huizen en grote huizen.
Hier soortgelijk: ik heb 22% van de 44kWh batterijcapaciteit gereserveerd voor noodstroom. In de maanden dat de WP niet of nauwelijks draait kan ik daar doorgaans heel wat uren de boel mee van stroom voorzien. Maar ook met WP aan is dat een aantal uur. En PV blijft (overdag) werken en kan dus ook nog het e.e.a. opwekken als er geen dunkelflaute isArPi75 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:38:
Een prettige gedachte vind ik,
Inkopen doe ik alleen als de batterij "leeg" is en er onvoldoende PV opwek is op dat moment. Maar dat kan straks anders worden mocht ik naar een dynamisch contract gaan in 2027.
Ik hou in de winter 30% voor noodstroom e in de zomer 15-20%. Ik heb in de zomermaanden PV genoeg en de 32kWh batterij kom ik dan de nacht wel door.
In de winter heb ik minder PV en gaat indien nodig het huis in slaapmodus dus wat verlichting, vriezer, koelkast en pelletkachel. Koken doe ik dan wel op campinggas als het meerdere dagen offgrid blijft.
In de winter heb ik minder PV en gaat indien nodig het huis in slaapmodus dus wat verlichting, vriezer, koelkast en pelletkachel. Koken doe ik dan wel op campinggas als het meerdere dagen offgrid blijft.
Mijn PV levert op goede dagen 9kW, dus met 5kW kom ik niet uit. Verder heb ik een 6kW warmtepomp en wil ik ook gewoon eten kunnen koken op de inductieplaat en de oven gebruiken.Pr088 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:48:
[...]
17kW omvormer?? Dat is toch mega, zeker voor backup. Is die omvormer wel efficiënt bij lage vermogens?
Bij een power-out heb je toch nooit 17kW nodig in huis? Met een 5 of 10 kW omvormer kom je ook wel uit. Ook nog eens beter voor de batterij (je zit nu over de 0,5C).
Wasmachine zal wellicht uitgesteld worden, maar op deze manier is het zeker dat ik als het ooit nodig is, het maximale uit de netaansluiting kan halen.
PS, de batterij heb ik nu softwarematig op 16kW (0,5C) begrenst maar die begrenzing kan ervan af als er nog eens een batterijemodule bijgezet wordt.
Ik heb er dan maar meteen een dynamisch minimum van gemaakt, op basis van de historische gegevens zorg ik er dan voor dat ik het vol hou tot PV weer genoeg opwekt (of in ieder geval 36-48 uur):habbekrats schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:56:
Ik hou in de winter 30% voor noodstroom e in de zomer 15-20%. Ik heb in de zomermaanden PV genoeg en de 32kWh batterij kom ik dan de nacht wel door.
:strip_exif()/f/image/oQvus41LjlPAn7xrVj6x4s6K.png?f=user_large)
In de winter zal dit gemaximaliseerd worden op 50% (van 90kWh).
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW