Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tao schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Aansluitend op wat @Jan-tweak al zei, zou een Victron-installatie in jouw situatie niet de beste keus zijn. Ook gelet het bedrag van 8k, zou ik in elk geval naar meer opties kijken: b.v. Balansenergie.nl Die leveren een 48,2 kWh voor 6,5k incl. btw met een 12kW Deye omvormer. Moet je wel een slimme meter hebben en bij hen ook tenminste 2 jaar een dynamisch contract afsluiten. En er zijn ook andere, goedkopere, systemen.
Als je een beetje vermogen wil hebben, is een stekker accu een tweede keus optie. My 2 cts.
Ik vraag me toch af wat het addertje onder t gras is bij Balansenergie.nl
Ongunstig contract?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:45
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:23:
[...]
als je hoofdaansluiting 10A is is de vorige stap in zekeringen voor je groepen 6A, zo ver ik weet zijn er geen lagere zekeringen bij 230V AC 50Hz.
dus dat betekend ook dat je laadvermogen ook met 6A begrenst is, dan moet de zon al ruim 23 uur de volledige 1380W aan vermogen leveren om de batterij helemaal vol te krijgen, dus heb je geen tijd meer over om hem ook weer leeg te krijgen, wat dus eigenlijk ook weer de 23 uur (minmaal theoretisch) nodig heeft om deze leeg te krijgen, dus je hebt minimaal een dag van circa > 50 uur nodig en dat gaat helaas in onze wereld niet lukken, meer als 24 uur zit er gewoon niet in één dag.
[...]

vooral als hij geen deskundigheid op dat onderwerp heeft. nee, sorry, dat kan eigenlijk alleen maar misgaan.
De victrons die bootsen gewoon het net na en vullen het vermogen aam wanneer nodig, de 10á aansluiting kan ik op max vermogen 55kwh per dag trekken om de batterij vol te maken, als dat nodig is wanneer de zon niet schijnt.
De omvormers leveren de piekbelasting aan de fases, waar de 10á te weinig vermogen levert. Dat heeft verder geen invloed op de hoofdzekering.

Helemaal geen verstand wil ik nou ook weer niet zeggen. Ben gewoon het spoor bijster omdat ik heb zitten slapen tot nu :-) en dan met name de regeltjes die komende jaren komen.
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:31:
[...]

De vraag is of je dan juist niet duurder uit bent met de nieuwe netbeheerderstarieven vanaf 2028?
Hoe kleiner de aansluiting hoe minder je betaald lijkt mij het meest logische. Alleen in 2028 doel je op de piek-momenten die apart belast / extra duur worden om op die momentem stroom af te nemen, zoals ze dat in België doen. In dat geval is het nog meer rendabel on power-assist / peqk shaving in te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 18:44 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:57
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:41:
[...]

Hoe kleiner de aansluiting hoe minder je betaald lijkt mij het meest logische. Alleen in 2028 doel je op de piek-momenten die apart belast / extra duur worden om op die momentem stroom af te nemen, zoals ze dat in België doen. In dat geval is het nog meer rendabel on power-assist / peqk shaving in te zetten.
De vraag is hoeveel goedkoper die kleinere aansluiting dan nog is, en of je dan niet genoodzaakt bent om in duurdere uren meer af te nemen omdat je anders in de winter onvoldoende energie uit het net kan trekken, waardoor je uiteindelijk misschien toch duurder uit bent.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:59
Oogje schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Ongunstig contract?
Balansenergie steekt 70% van de opbrengst van de balanceringsdiensten in eigen zak. Daar zijn ze overigens zeer open over. Er is een apart topic over Balansenergie. Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:11
Tao schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Aansluitend op wat @Jan-tweak al zei, zou een Victron-installatie in jouw situatie niet de beste keus zijn. Ook gelet het bedrag van 8k, zou ik in elk geval naar meer opties kijken: b.v. Balansenergie.nl Die leveren een 48,2 kWh voor 6,5k incl. btw met een 12kW Deye omvormer. Moet je wel een slimme meter hebben en bij hen ook tenminste 2 jaar een dynamisch contract afsluiten. En er zijn ook andere, goedkopere, systemen.
Als je een beetje vermogen wil hebben, is een stekker accu een tweede keus optie. My 2 cts.
Op het eerste oog krijg je veel waar voor je geld bij balansenergie. Ik lees in in diverse forums mee maar zie balansenergie niet of nauwelijks voorbijkomen. Is daar een reden voor?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:04
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:41:
[...]

De victrons die bootsen gewoon het net na, de 10á aansluiting kan ik op max vermogen 55kwh per dag trekken om de batterij vol te maken, als dat nodig is wanneer de zon niet schijnt.

Helemaal geen verstand wil ik nou ook weer niet zeggen. Ben gewoon het spoor bijster omdat ik heb zitten slapen tot nu :-) en dan met name de regeltjes die komende jaren komen.

zo eenvoudig als je dat beschrijft is het helaas niet, maar het zou zeker niet mijn keuze zijn.

[...]

wat ik me afvraag of je zelf wel enig idee hebt hoeveel energie je zelf verbruikt, want dat is gewoon stap 1 ( en nee daar bedoel ik zeker geen jaar of maandoverzicht mee.
beantwoord eerst maar eens deze vraag en ik denk nog steeds dat je opgave van 3*15A niet juist kan zijn, dus het zou wel zo juist zijn om ook daar eens een antwoord op te geven.
tenminste als je een eerlijk en correct antwoord wilt hebben, we willen hier graag mensen helpen, maar daarvoor hebben we wel de juiste basisinfo's voor nodig. :)

ik vrees dat je idee met betrekking tot de nieuwe nettarieven niet zo zal uitkomen, je kunt Nederland gewoon niet vergelijken met Belgie, daarvoor verschillen de wetgeving en opzet van hun netwerkbedrijven gewoon te veel van elkaar.
nee, ik vrees dat de huidige bestaande netwerktarieven als we geluk hebben das basis vormen, waarbij er in de ochtend en late middag/avond er een opslag (mogelijk dat deze zelfs verschillend gaat worden) komt voor die tijdsvakken.
dat zou mogelijk zelfs het einde voor digitale meters kunnen betekenen als deze niet hiervoor geschikt gemaakt kunnen worden. Bij slimme meters is dat een stuk eenvoudiger.

• squareware
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:46:
[...]

De vraag is hoeveel goedkoper die kleinere aansluiting dan nog is, en of je dan niet genoodzaakt bent om in duurdere uren meer af te nemen omdat je anders in de winter onvoldoende energie uit het net kan trekken, waardoor je uiteindelijk misschien toch duurder uit bent.
Ik weet niet hoelang de duurdere uren duren, maar in kan ik met en 1x10á aansluiting 2.3kwh krijgen ongebeer 55kw per 24uur . Dat is ook de keuze voor een grotere batterij om deze uurtjes niets te hoeven afnemen in donkere dagen.

Dus stel dat er 8 dure uurtjes zijn dan kan de batterij 16*2.3 laden, 10% verlies is dat een volle accu van 32kwh waar ik dan netto 26kwh uit kan halen voor de 8ndure uurtjes..

Technisch gezien kan ik met 3 multiplus rond de 14kwh laden, nkon ess kan dat ook aan
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:54:
[...]

wat ik me afvraag of je zelf wel enig idee hebt hoeveel energie je zelf verbruikt, want dat is gewoon stap 1 ( en nee daar bedoel ik zeker geen jaar of maandoverzicht mee.
beantwoord eerst maar eens deze vraag en ik denk nog steeds dat je opgave van 3*15A niet juist kan zijn, dus het zou wel zo juist zijn om ook daar eens een antwoord op te geven.
tenminste als je een eerlijk en correct antwoord wilt hebben, we willen hier graag mensen helpen, maar daarvoor hebben we wel de juiste basisinfo's voor nodig. :)

ik vrees dat je idee met betrekking tot de nieuwe nettarieven niet zo zal uitkomen, je kunt Nederland gewoon niet vergelijken met Belgie, daarvoor verschillen de wetgeving en opzet van hun netwerkbedrijven gewoon te veel van elkaar.
nee, ik vrees dat de huidige bestaande netwerktarieven als we geluk hebben das basis vormen, waarbij er in de ochtend en late middag/avond er een opslag (mogelijk dat deze zelfs verschillend gaat worden) komt voor die tijdsvakken.
dat zou mogelijk zelfs het einde voor digitale meters kunnen betekenen als deze niet hiervoor geschikt gemaakt kunnen worden. Bij slimme meters is dat een stuk eenvoudiger.
Ik heb 3x25a, typefoutje.

Verbruik weet ik niet, want geen slimme meter.
Kan wel naar de airco's kijken. Die pakken in de winter bij 30kwh per dag zomer bij de 5kwh.
Bij elkaar zo'n 2000kwh per jaar.

https://www.acm.nl/nl/pub...t-nodig-van-alle-partijen

Daar word nog marktonderzoek naar gedaan dus mogelijk veranderen de regels weer. Zoals ik het nu begrijp willen ze bepaalde piekmomenten zwaarder belasten, dus je kan je prakkie beter niet meer rond etenstijd klaar maken want: piekmoment dus duurder tarief.

Ik denk ook zomaar dat dynamisch gaat verdwijnen en dat het beter is om gewoon zoveel mogelijk zelf te verbruiken / op te slaan en niks meer terug te leveren.

[ Voor 55% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 19:20 ]

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:16
Hoi!

Ik kan meeliften op een accu project met de aanschaf van een thuisaccu / offgrid systeem. Ik ben opzoek naar ervaringen of vergelijkbare systemen. De totale investering is 5800,- zonder BTW voor het volgende systeem:

Samenvatting installatie:
- Solis S6 15 kW 3 fase hybride omvormer (High Voltage)
- Enovance Chakra High Voltage — 20,48 kWh
- Next Source EMS + P1-kabel + residentiële software-afkoop

Technische specificaties
- Batterijcapaciteit: 20,48 kWh
- Vermogen omvormer: 15 kW
- EMS: Next Source / Eniris SmartGridOne
- Laadtijd: circa 80 minuten
- Handelsvolume per 15 minuten: circa 3,75 kWh
- Aansluiting: 3x25A geschikt
- Back-up en off-grid
- Geschikt voor flexibiliteitsmarkten en onbalanshandel

Wij zijn full electric en hebben zo'n 13kW aan zonnepanelen en verbruiken zo'n 9000kwh, (incl EV en klein kantoor aan huis met 2 koffiemachines die 24/7 aanstaan).

• HandyLumberjack
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet hoelang de duurdere uren duren, maar in kan ik met en 1x10á aansluiting 2.3kwh krijgen ongebeer 55kw per 24uur . Dat is ook de keuze voor een grotere batterij om deze uurtjes niets te hoeven afnemen in donkere dagen.

Dus stel dat er 8 dure uurtjes zijn dan kan de batterij 16*2.3 laden, 10% verlies is dat een volle accu van 32kwh waar ik dan netto 26kwh uit kan halen voor de 8ndure uurtjes..

Technisch gezien kan ik met 3 multiplus rond de 14kwh laden, nkon ess kan dat ook aan

[...]

Kan wel naar de airco's kijken. Die pakken in de winter bij 30kwh per dag zomer bij de 5kwh.
Met die 26kWh moet je niet 8 uurtjes doen, maar de hele dag, en je airco pakt soms al 30 kWh. En dan nog overig verbruik en misschien een EV laden, dat krijg je in de winter niet in 24 uur over 1x10A getrokken.

• squareware
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:20:
[...]

Met die 26kWh moet je niet 8 uurtjes doen, maar de hele dag, en je airco pakt soms al 30 kWh. En dan nog overig verbruik en misschien een EV laden dat krijg je in de winter niet in 24 uur over 1x10A getrokken.
Dat begrijp ik, vandaar de power assist.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:23:
[...]
als je hoofdaansluiting 10A is is de vorige stap in zekeringen voor je groepen 6A, zo ver ik weet zijn er geen lagere zekeringen bij 230V AC 50Hz.
dus dat betekend ook dat je laadvermogen ook met 6A begrenst is, dan moet de zon al ruim 23 uur de volledige 1380W aan vermogen leveren om de batterij helemaal vol te krijgen, dus heb je geen tijd meer over om hem ook weer leeg te krijgen, wat dus eigenlijk ook weer de 23 uur (minmaal theoretisch) nodig heeft om deze leeg te krijgen, dus je hebt minimaal een dag van circa > 50 uur nodig en dat gaat helaas in onze wereld niet lukken, meer als 24 uur zit er gewoon niet in één dag.
[...]

vooral als hij geen deskundigheid op dat onderwerp heeft. nee, sorry, dat kan eigenlijk alleen maar misgaan.
Er zijn al huizen met dit concept.

Je doelt denk ik op selectiviteit, maar dat geldt hier niet.

De netaansluiting zit rechtstreeks op de Victron en dient puur als ondersteuning.
De meterkast zit achter de Victron(s) en kan “gewoon” 3x16A (oid, afhankelijk van model) leveren.
Overbelasting kan niet voorkomen, want de Victrons bepalen de input vanuit het net, en die stel je dan gewoon in op 10A.

• HandyLumberjack
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:23:
[...]

Dat begrijp ik, vandaar de power assist.
Want daarmee kan je meer kWh uit het net trekken in die 16uur? :?

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:57:
[...]

[...]

Dat dacht ik ook, maar dat is best wel een groot verschil.
dat dacht ik ook al, maar dan zou ik nu wel dit eens handmatig gaan bijhouden, zeker voor deze twee cq drie maanden lijkt me dat heel belangrijk.
ik heb daar hier al diverse keren de basis gepost, dus even opzoeken zou ik zeggen.
belangrijk is hierbij dat je dit bijhoud zo veel mogelijk vroeg in de ochtend en in de avond als je gen of nauwelijk meer opbrengst van je PV hebt. dan heb je ook direct je sluipverbruik te pakken.
Je opwek zie je wel via de app en door het verschil tussen de ochtend en avond weet je ook wat je net teruglevering en direct eigengebruik van je PV is.
dit zijn wel de basis om te kijken hoe groot je capaciteit voor NOM bedrijf van je thuis-batterij zou kunnen zijn, vergeet echter niet dat zeker met jouw PV installatie je in de winter geen PV opbrengst hebt die ook maar een beetje je batterij kan laden, dus in deze 4 maanden ben je volledig op net stroom aangewezen, en dan maakt het ook niets meer uit of je een 32 kWh of 100 of 250 kWh thuisbatterij hebt, je hebt gemiddeld minimaal een 3.000/4.000 kWh aan opslag nodig om de winter door te komen. (zeker bij 6.000 kWh verbruik).
https://www.acm.nl/nl/pub...t-nodig-van-alle-partijen

Daar word nog marktonderzoek naar gedaan dus mogelijk veranderen de regels weer. Zoals ik het nu begrijp willen ze bepaalde piekmomenten zwaarder belasten, dus je kan je prakkie beter niet meer rond etenstijd klaar maken want: piekmoment dus duurder tarief.

Ik denk ook zomaar dat dynamisch gaat verdwijnen en dat het beter is om gewoon zoveel mogelijk zelf te verbruiken / op te slaan en niks meer terug te leveren.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oogje schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Ongunstig contract?
Je geeft de controle over de batterij aan balans. Je doet de belofte dat je niet zelf aanstuurt/aanpast en twee jaar op hun contract zit.

Verwachting is dat er 30MWh per jaar door de batterij gepompt wordt, ongeacht pv opwek en eigen gebruik.

Eigengebruik gaat volledig over de batterij. Ook overdag.

Hier staat er een in de garage overigens. Voor €6500 (ex btw) een prima deal en voor €1500 (incl btw) werkt de UPS (offgrid) functie ook naar behoren (met bypass). Wel is de omvormer lawaaiig (3 föhns in hoogste stand) en heeft minimaal 100W nodig voor zijn werking.

Hier vandaag 5,4kWh verlies op 38kWh eigen consumptie. Bij 28kWh import en 8kWh export zou dat netto neerkomen op €1,38 te betalen totaal (incl btw en belastingen (gesaldeerd)). Batterij in 32,5kWh en uit 31,5kWh. Zoals je ziet, de stromen om te berekenen worden complex.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 01-03-2026 20:12 ]

• squareware
HandyLumberjack schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
[...]

Want daarmee kan je meer kWh uit het net trekken in die 16uur? :?
Nee een 1x10a aansluiting levert 230v×10a= 2.3kw (u * i = p).
3x Multiplus 6000 levert 5kw. Want 3 fase dus totaal van 15000watt

Totaal zit je dus op 17.3 kw uitgangs vermogen

De nkon accu levert
51,2 V × 300 A ≈ 15,36 kW genoeg voor de 3 victrons multiplus 6000.

Dit vermogen staat gelijk aan de net aansluiting 3x25x230= 17,25kw.
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
[...]
Dat dacht ik ook, maar dat is best wel een groot verschil.

[...]
dat dacht ik ook al, maar dan zou ik nu wel dit eens handmatig gaan bijhouden, zeker voor deze twee cq drie maanden lijkt me dat heel belangrijk.
ik heb daar hier al diverse keren de basis gepost, dus even opzoeken zou ik zeggen.
belangrijk is hierbij dat je dit bijhoud zo veel mogelijk vroeg in de ochtend en in de avond als je gen of nauwelijk meer opbrengst van je PV hebt. dan heb je ook direct je sluipverbruik te pakken.
Je opwek zie je wel via de app en door het verschil tussen de ochtend en avond weet je ook wat je net teruglevering en direct eigengebruik van je PV is.
dit zijn wel de basis om te kijken hoe groot je capaciteit voor NOM bedrijf van je thuis-batterij zou kunnen zijn, vergeet echter niet dat zeker met jouw PV installatie je in de winter geen PV opbrengst hebt die ook maar een beetje je batterij kan laden, dus in deze 4 maanden ben je volledig op net stroom aangewezen, en dan maakt het ook niets meer uit of je een 32 kWh of 100 of 250 kWh thuisbatterij hebt, je hebt gemiddeld minimaal een 3.000/4.000 kWh aan opslag nodig om de winter door te komen. (zeker bij 6.000 kWh verbruik).

[...]
Ik ga m'n dag verbruik / avond verbruik noteren, dank je wel. Het gaat voornamelijk in de zomer om de nacht door te komen op zonnestroom :-).
In de "winter" maanden zal alles vanuit het net gaan, dan berekenen of de capaciteit van 1x10a genoeg is om een 32kwh op te laden..

Stel: in de winter een lege accu, gaat om 9.00 smorgen laden tot 12.00 (3x 2.3 kwh) batterij heeft dan 6,9-10%= 6kwh aan capaciteit. 12:00 gaat de oven aan en berbuikt 0,5,kwh en de vaatwasser 1.5kwh verbruikt, totaal 2kwh verbruik accu zit dan nog op 4kwh.

Ik zou dus naar het sluipverbruik moeten kijken en dat aftrekken van de netcapiciteit, dan weet ik hoeveel de batterij kan laden vanuit de 1x10a aansluiting; koelkast, router, standby zaken... dat is de capaciteit die ik overhou om de batterij te vullen en zo het vermogen van de omvormers te gebruiken om tegelijkertijd; de ovem, inductie, wasmachine, airco aan te kunnen zetten.

In de zomer verwscht ik geen problemen, maar in de winter, is er geen capaciteit van de zonnepanelen om de batterij te vullen (naast de netvoeding)
klump4u schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:15:
[...]

En hoe ga je die 28kWh opmaken? morgen staan er weer 28 kWh klaar bijvoorbeeld.
Waarom zou ik het leeg willen maken? In mijn idee gebruik ik de batterij als buffer, voornamelijk om de pieken op te vangen, voor een kleinere net-aansluiting.
Als de accu gevuld wordt met stroom vanuit de panelen is dat mooi, maar de echte vaste besparing zit hem in het verkleinen van het vastrecht, zo'n 250,- per jaar.
Het opslaan en zelf gebruiken van de zonne stroom, op de dag vullen en snachts verbruiken als extra besparing.
En in 2028 de piek-tarieven te ontlopen.

[ Voor 109% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 20:51 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:28
klump4u schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:15:
[...]

En hoe ga je die 28kWh opmaken? morgen staan er weer 28 kWh klaar bijvoorbeeld.
Uitgesteld terug leveren natuurlijk, is ie volgende morgen weer leeg

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:50:
Even wat hulp gezocht want ik wordt helemaal overspoeld met getalletjes en berekeningen dat ik geen idee meer heb :-).

Binnenkort m'n ouwe vetrouwde ferraris-meter eruit vanwege de "energie-wet". Afspraak moet ik nog maken.

Ik heb een variabel contract bij de vattenval, dat heb ik al 15 jaar, dus kan elk moment overstappen.

3 fase aansluiting 3x15á van de liander.

Ik heb solaredge met optimizers zonnepanelen die +/- 4500kwh per jaar opwekken.

Mijn totaal verbruik is 6000kwh (all electric huis) ik neem dus 1500kwh van het net op voor 60,- in de maand. Ik heb geen gas aansluiting meer.

Ik heb geen EV, maar wel mogelijk over een jaar of 10...

-Een en ander uitgezocht en uitgerekend, maar ik loop gewoon vast omdat de energie-contracten / terugleverkosten / salderen / piekbelasting (nederland) om de hoek komt kijken... waar ik nog niks zinnigs over kan zeggen.

Maar goed mijn oog is gevallen op:
Victron mulit 5000 - 3fase met een nkon 32kwh batterij kom ik rond de 8.000,- uit aan materiaal.

-Marstek plug en play 3 stuks rond de 3300,- voor bruto 15kwh opslag.

Nu kan een zonnige dag de 25kwh behalen, dus zou ik geneigd zijn naar een 32kwh (netto 28kwh? Met 15% verlies krijg ik de batterij vol)
Ik zou dan zo'n 75% van de terug geleverde kwh voor eigen gebruik kunnen gebruiken of is dit te optimistisch?

Ook zit ik te denken om nog meer te besparen door een kleinere aansluiting te nemen (1x10á), dit scheelt 240,- per jaar. Maar dit lukt denk ik alleen met victron mulitplus 6000z die 5000watt kan leveren per fase...

Wat is wijsheid? Goedkopere simpele marsteks 3300 en een beetje en dan klaar.
Of ingewikkeld victron, die peak shaving kan doen en eventueel de accu cap. verder kan uitbreiden?
Ik zou zeker voor victron gaan,maar waarom zoveel vermogen en opslag?
Ik zou beginnen met één multiplus en slechts 16 kWh accu. Als je echt te weinig hebt breid je later maar weer uit.
PS die 8000 is wat te hoog geschat denk ik...

PS als je echt naar 1×10 terug gaat, kun je beter met victron ook één fase behouden, de mp15000 desnoods. Oh en het vermogen uit een 32 kWh accu is eigenlijk maar 10kw ,de c waarde word het liefst op 0.25 gehouden, ongeacht wat nkon als verkoop praatje houd. Daarbij komt ook nog dat de bms eigenlijk maar continu op 50 procent belast kan worden, dus 150 ampère. Dus wil je hoger neem je 2×16 kWh parallel, met ieder een 200 ampère bms ,zo kom je met 50 procent tot 200 ampère continu, en dat maal 52 volt is iets boven 10 kW...

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 01-03-2026 21:03 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• squareware
Vermogen om de netaansluiting te verkleinen.
Opslag om de accu als een soort van buffer in te zetten juist om het vermogen te leveren.
Het is ook gunstiger om meer vermogen te vragen vanuit de omvormer dan heb je minder verlies bij het omzetten dc->ac.

https://www.nkon.nl/thuis...-32kwh-thuisbatterij.html

3600,-

3x victron MultiPlus-II GX 48/6500, zit rond € 800,-*3 totaal €2400,-

Of

1x Victron MultiPlus-II 48/15000/200-100 230V
€2200,-

+ de kabels, cerbo 240,- , energie meter, 140,- schakelaars en zekeringen rond de
€ 2000,- schat ik in

Maar goed kan nog de btw terug krijgen als ik dynamisch contract neem...

Ik dacht juist dat het gunstiger was om 3x5000 te nemen dan 1x 15000. Vanwege point of fail, dat ze alle 3 keer in keer stuk gaan... lijkt me uitzonderlijk.

Prijs ontloopt elkaar niet zoveel. Maar qua ruimte, aasluiten zie ik wel.voordelen aan de 15000.

Volgens de specs van de batterij; ik had uitgerekend: 51,2 V × 300 A ≈ 15,3 kW max DC
Omgezet naar AC via Victron: ongeveer 14,5 kW AC (rekening houdend met ongeveer 10 % omzettingsverlies). Maar dit klopt dus niet?

[ Voor 27% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 21:29 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:39
mitsumark schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:49:
[...]

De gewenste doelgroep is toch iedereen die er 1 wil aanschaffen om het net te ontlasten zodat we weer huizen kunnen bouwen?
De "gewone man (armen)" geld toeschuiven zijn ook andere mechanismen voor. Maar als meer mensen daarmee een plug&play apparaat van 1000 euro kan aanschaffen is dat mooi meegenomen.
Bv 500 subsidie per systeem geeft dat de gewone man met een 5kWh systeem 50% korting krijgt, terwijl de rijken (doorgaans met hogere capaciteiten) nog maar 10-20% korting krijgen.
(en dus niet zoals met warmtepompen (deels) afhankelijk van de capaciteit)
Er is 0 garantie dat het net ontlast wordt als iemand een accu aanschaft. Vanuit de netbeheerder geredeneerd wordt het risico alleen maar groter dat het net juist onstabiel wordt.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:42

pvg

squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:12:
[...]

Opslag om de accu als een soort van buffer in te zetten juist om het vermogen te leveren.
Het is ook gunstiger om meer vermogen te vragen vanuit de omvormer dan heb je minder verlies bij het omzetten dc->ac.

3600,-

3x victron MultiPlus-II GX 48/6500, zit rond € 800,-*3 totaal

2400,-

+ de kabels, cerbo 240,- , energie meter, 140,- schakelaars en zekeringen rond de

2000,- schat ik in

Vergeet niet dat bijna al je verbruik door de AC>DC>AC omzetting heen moet en dus te lijden heeft onder de RTE. Je verbruik uit het net (vnl. in de winter) wordt dus ca 20% hoger. Weegt het lagere vastrecht daar tegenop?

• squareware
pvg schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:27:
[...]

Vergeet niet dat bijna al je verbruik door de AC>DC>AC omzetting heen moet en dus te lijden heeft onder de RTE. Je verbruik uit het net (vnl. in de winter) wordt dus ca 20% hoger. Weegt het lagere vastrecht daar tegenop?
Goede vraag: jaarlijk totaal verbruik is 6000kwh
20% verlies is dus 1200kwh extra.
1200*0,30 =360,- eerste antwoord is dus nee.
Maar
Tweede antwoord weet ik niet zeker: want ik weet niet hoeveel % van de zonnestroom ik compleet voor eigen gebruik kan inzetten met een batterij, ik wek zo'n 4500kwh op. Stel dat ik 50% zelf ga verbruiken 2250, dat kan ik dan van de totaal 6000kwh aftrekken maakt het 3750kwh wat ik van het net pak 3750*20%= 750 * 0,30,- = 225, dan isnhet antwoord 15,- bespaard.
Maar moet je wel zo rekenen, want in de zomer 6
/ 7 maanden kunnen de panelen het volledige gebruik dekken, dus voor het gemak 50%. Dat maakt dat er in de winter 3000kwh van net moet komen dat maakt het 3000*20% = 600kwh extra 600*0,30= 180,- besparing.

Dan vraag je je toch af is het gunstig om net aansluiting te verkleinen voor 70,- winst per jaar?
Tegenover een flinke investering van het 100 voudige...

Vandaar dat ik zegdat ik het spoor bijster ben :-).

[ Voor 20% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 21:46 ]

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Nee een 1x10a aansluiting levert 230v×10a= 2.3kw (u * i = p).
ja, je hoofdaansluiting doet dat, echter de daarachter liggende groepen en dus ook die voor je batterij en PV kunnen ten hoogste 6A groot worden, dus daar mee moet je gaan rekenen.
Dus leuk als je omvormer 5kW kan echter met die 6A gaat het dat niet worden.
3x Multiplus 6000 levert 5kw. Want 3 fase dus totaal van 15000watt
je kunt geen 3 fase batterij hebben met een 1-fase net aansluiting. Tenminste niet in in een in-grind aansluiting.
Totaal zit je dus op 17.3 kw uitgangs vermogen

De nkon accu levert
51,2 V × 300 A ≈ 15,36 kW genoeg voor de 3 victrons multiplus 6000.

Dit vermogen staat gelijk aan de net aansluiting 3x25x230= 17,25kw.

[...]

Ik ga m'n dag verbruik / avond verbruik noteren, dank je wel. Het gaat voornamelijk in de zomer om de nacht door te komen op zonnestroom :-).
In de "winter" maanden zal alles vanuit het net gaan, dan berekenen of de capaciteit van 1x10a genoeg is om een 32kwh op te laden..

Stel: in de winter een lege accu, gaat om 9.00 smorgen laden tot 12.00 (3x 2.3 kwh) batterij heeft dan 6,9-10%= 6kwh aan capaciteit. 12:00 gaat de oven aan en berbuikt 0,5,kwh en de vaatwasser 1.5kwh verbruikt, totaal 2kwh verbruik accu zit dan nog op 4kwh.

Ik zou dus naar het sluipverbruik moeten kijken en dat aftrekken van de netcapiciteit, dan weet ik hoeveel de batterij kan laden vanuit de 1x10a aansluiting; koelkast, router, standby zaken... dat is de capaciteit die ik overhou om de batterij te vullen en zo het vermogen van de omvormers te gebruiken om tegelijkertijd; de ovem, inductie, wasmachine, airco aan te kunnen zetten.

In de zomer verwscht ik geen problemen, maar in de winter, is er geen capaciteit van de zonnepanelen om de batterij te vullen (naast de netvoeding)

[...]

Waarom zou ik het leeg willen maken? In mijn idee gebruik ik de batterij als buffer, voornamelijk om de pieken op te vangen, voor een kleinere net-aansluiting.
Als de accu gevuld wordt met stroom vanuit de panelen is dat mooi, maar de echte vaste besparing zit hem in het verkleinen van het vastrecht, zo'n 250,- per jaar.
Het opslaan en zelf gebruiken van de zonne stroom, op de dag vullen en snachts verbruiken als extra besparing.
En in 2028 de piek-tarieven te ontlopen.

• squareware
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:46:
[...]
ja, je hoofdaansluiting doet dat, echter de daarachter liggende groepen en dus ook die voor je batterij en PV kunnen ten hoogste 6A groot worden, dus daar mee moet je gaan rekenen.

[...]
je kunt geen 3 fase batterij hebben met een 1-fase net aansluiting. Tenminste niet in in een in-grind aansluiting.

[...]
Kan wel, een van de victrons laad de batterij, liefst diegene dke op een fase zit waar weinig groot verbruikers zitten. Dan kan je met 3 victrons vanuit de accu de 3 interne fases voeden, is wel een beetje nep... maar ik heb nergens echte 3 fase aparaten. Omvorer van zonnepanelen is ook 1 fase.

3fase batterij... dat klinkt interresant.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:01

Ersus

Zuid-Limburg

squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Goede vraag: jaarlijk totaal verbruik is 6000kwh
20% verlies is dus 1200kwh extra.
1200*0,30 =360,- eerste antwoord is dus nee.
Maar
Tweede antwoord weet ik niet zeker: want ik weet niet hoeveel % van de zonnestroom ik compleet voor eigen gebruik kan inzetten met een batterij, ik wek zo'n 4500kwh op. Stel dat ik 50% zelf ga verbruiken 2250, dat kan ik dan van de totaal 6000kwh aftrekken maakt het 3750kwh wat ik van het net pak 3750*20%= 750 * 0,30,- = 225, dan isnhet antwoord 15,- bespaard.
Maar moet je wel zo rekenen?
[...]

[...]

[...]
Misschien wel semi-offgrid met een 3 fase systeem 6k5 en dan een aparte lader aan je grid die de batterijen oplaad en eventueel in combi met MPPT modules die de batterijen ook direct kunnen laden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Kan wel, een van de victrons laad de batterij, liefst diegene dke op een fase zit waar weinig groot verbruikers zitten. Dan kan je met 3 victrons vanuit de accu de 3 interne fases voeden, is wel een beetje nep... maar ik heb nergens echte 3 fase aparaten. Omvorer van zonnepanelen is ook 1 fase.

Hm in een 3 fase config werkt dat niet omdat er een sync met de netfrequentie moet zijn over alle drie.
Als losse mp config heb ik dat nog niet bekeken of dat wel kan vanuit een enkele aansturing....

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• squareware
@Ersus
Hoe doen eiland systemen dit dan als er helemaal geen voeding uit net komt?

[ Voor 77% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 22:03 ]

• reneeke1970
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:12:
[...]

3600,-

3x victron MultiPlus-II GX 48/6500, zit rond € 800,-*3 totaal €2400,-

Of

1x Victron MultiPlus-II 48/15000/200-100 230V
€2200,-

€ 2000,- schat ik in

Ik dacht juist dat het gunstiger was om 3x5000 te nemen dan 1x 15000. Vanwege point of fail, dat ze alle 3 keer in keer stuk gaan... lijkt me uitzonderlijk.

Prijs ontloopt elkaar niet zoveel. Maar qua ruimte, aasluiten zie ik wel.voordelen aan de 15000.

Volgens de specs van de batterij; ik had uitgerekend: 51,2 V × 300 A ≈ 15,3 kW max DC
Omgezet naar AC via Victron: ongeveer 14,5 kW AC (rekening houdend met ongeveer 10 % omzettingsverlies). Maar dit klopt dus niet?
Nee, je moet naar de c waarde gaan googlen...
Één omvormer is veel goedkoper met aansluiten, kabels zekeringen etc.
Er zijn al modellen met ingebouwde gx ,veel goedkoper dan losse cerbo .
Als je nou ook een DC lader, of bv een easysolar mee bestelt, kun je alles gelijk zonder btw bestellen als het met PV te maken heeft. Scheelt je heel wat knaken.

PS Jan heeft gelijk, je kunt geen drie fase systeem maken als er daarvan maar eentje voeding uit het net krijgt. Kan alleen als ze alle drie of grid zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 01-03-2026 22:01 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:50:
[...]

Vergeet je niet iets wat een echte 3-fase betekend, daar zijn namelijk de 3 fases met 120 gr. van elkaar verschoven, bij een 1fase mis die.

• squareware
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Vergeet je niet iets wat een echte 3-fase betekend, daar zijn namelijk de 3 fases met 120 gr. van elkaar verschoven, bij een 1fase mis die.
Klopt, maar aangezien ik geen "echte" 3fase aparaten heb, gaat het hier eigenlijk alleen om het vermogen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

[...]

[...]
Nogmaals, de meterkast hangt achter de Victrons, niet achter de hoofdaansluiting. Je beticht @squareware van gebrek aan kennis, maar beter jezelf dan ook eerst verdiepen voordat je dingen gaat roepen.
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Wat is je punt?

• Jan-tweak
bbbrumbrum schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Nogmaals, de meterkast hangt achter de Victrons, niet achter de hoofdaansluiting. Je beticht @squareware van gebrek aan kennis, maar beter jezelf dan ook eerst verdiepen voordat je dingen gaat roepen.
de de beveiling van de Victron ? Heeft die blijkbaar niet nodig ? Volgens mij moet ook een Victron gewoon aan de nen1010 voldoen.
Maar de beste poster had het helemaal niet over hoe hij eea wilde doen, maar prima als je in de winter het met een 10A aansluiting wilt doen moet je dat zelf weten.
Zou in ieder geval niet mijn keuze zijn.
[...]

Wat is je punt?

• squareware
Ik had het zo in m'n hoofd:

[1x10a net ] ac -> 10 a zekering -> ac -> [victrons 1,2,3] -> dc-> Accu -> dc -> [victron 1,2,3] -> ac -> [groepenkast]

Tussen de accu en victron komt nog een schakelaar en een zekering.

Maar goed, dit is het technische gedeelte... in dit topic gaat het voornamelijk om de knaken... is die thuis batterij interresant voor mij, kan ik besparen met een thuis batterij / net aansluiting, zo ja is de investering het waard... zoals te lezen is het verkleinen van de netaansluiting een beslaring van 250 in het jaar, mogelijk meer in de toekomst. Stel dat ik het voor elkaar krijg om voor 8000,- een goed werkend systeem neer te zetten zonder beperkingen, dan is dat afhankelijk van 250,- besparing bovenop de zelfgebruikte kwh besparing toch best flink, als je echt alleen naar de 250,- van de net aansluiting kijkt is de terug verdientijd 32 jaar, met 50% meer eigen verbruik 2000kwh*0,30 besparing 600,- per jaar.
Kom ik op een totaal beslaring van 850,- per jaad terug verdientijd is dan 10 jaar (best realistisch).

Kijk ik naar de 3x marstek. A €3300,- installatie 3600,- paar nieuwe groepe op elke fase 1. Besparig van 2000kwh*0,30 = 600,- is de terugverdientijd 6 jaar.

[ Voor 69% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 22:35 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:56:
@Ersus
Hoe doen eiland systemen dit dan als er helemaal geen voeding uit net komt?
In een 3 fase off grid systeem hoeven alleen maar de mp’s onderling te synchroniseren. Zodra je een generator of iets eraan wil hangen dan doe je dat via een aparte lader wellicht ook van Victron. Ik heb zoiets nog niet geïmplementeerd dus ik zou ook eerst moeten uitzoeken hoe zo’n config er dan uitziet en hoe de lader aangestuurd wordt vanuit Venus Os

• reneeke1970
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:04:
[...]

Klopt, maar aangezien ik geen "echte" 3fase aparaten heb, gaat het hier eigenlijk alleen om het vermogen.
Drie omvormers parallel zetten om het vermogen op te tellen, is iets anders dan een drie fase systeem. Maar neem dan gewoon één omvormer van dat vermogen, scheelt je twee derde van het ventilator geluid, en zeker niet onbelangrijk twee derde van het standby vermogen

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:23:

[1x10a net ] ac -> 10 a zekering -> ac -> [victrons 1,2,3] -> dc-> Accu -> dc -> [victron 1,2,3] -> ac -> [groepenkast]

Geen idee, dat zou je echt binnen het Victron topic moeten vragen.

• Jan-tweak
bbbrumbrum schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Er zijn al huizen met dit concept.

Je doelt denk ik op selectiviteit, maar dat geldt hier niet.

De netaansluiting zit rechtstreeks op de Victron en dient puur als ondersteuning.
De meterkast zit achter de Victron(s) en kan “gewoon” 3x16A (oid, afhankelijk van model) leveren.
Overbelasting kan niet voorkomen, want de Victrons bepalen de input vanuit het net, en die stel je dan gewoon in op 10A.
Oké, duidelijk.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:31
bbbrumbrum schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:19:
[...]

Daarnaast parralel de accu volpompen vanuit het net met de 1x10A hoofdaansluiting, op dagen dat de zon het niet kan.

Best vooruitstrevend, maar ook wel gewaagd.
https://www.eplucon.be/concepten/erfgebonden-energie/

Link naar een 10A woning.

[ Voor 13% gewijzigd door Sportmind op 01-03-2026 22:46 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:35

Als dat nodig is. Een extra schakelaar maakt t niet veiliger. Beschrijving suggereert ook dat er een 375A zekering in de accu zit ?

• squareware
Vdvmark schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:56:
[...]

Als dat nodig is. Een extra schakelaar maakt t niet veiliger. Beschrijving suggereert ook dat er een 375A zekering in de accu zit ?
Ja en zelfs een brandblusser...

https://www.nkon.nl/amfil...d/file/1128/product/5795/

Quote vanuit de manual;🤡
This unit is heavy
This unit tips the scales at 233KG, please ensure you have adequate
lifting / manoeuvring equipment in place. Before setting it up, make sure
children and your (best) friends are not nearby.

[ Voor 37% gewijzigd door squareware op 01-03-2026 23:18 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:13
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Quote vanuit de manual;🤡
[...]
Je partner wordt niet uitgesloten _O-

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan-tweak

Maar goed, dit is het technische gedeelte... in dit topic gaat het voornamelijk om de knaken... is die thuis batterij interresant voor mij, kan ik besparen met een thuis batterij / net aansluiting, zo ja is de investering het waard... zoals te lezen is het verkleinen van de netaansluiting een beslaring van 250 in het jaar, mogelijk meer in de toekomst. Stel dat ik het voor elkaar krijg om voor 8000,- een goed werkend systeem neer te zetten zonder beperkingen, dan is dat afhankelijk van 250,- besparing bovenop de zelfgebruikte kwh besparing toch best flink, als je echt alleen naar de 250,- van de net aansluiting kijkt is de terug verdientijd 32 jaar, met 50% meer eigen verbruik 2000kwh*0,30 besparing 600,- per jaar.
Kom ik op een totaal beslaring van 850,- per jaad terug verdientijd is dan 10 jaar (best realistisch).
zo ver je dat met die 8 k ook kunt uitvoeren, geen idee voor deze zeer specifieke eigenlijk off-grid systeem. zou me niet verbazen als dat nog iets meer kost.
even los van dat ik nog steeds zeer grote twijfel heb of je een dergelijk grote capaciteit wel nodig zou hebben. mn omdat je nu nog helemaal geen duidelijk data van je werkelijk gebruik hebt.
om je maar een idee te geven, hieronder een grafiek van mij met een duidelijk veel grotere PV installatie in een oost/west ligging waarbij je kunt zien dat de opbrengst in oktober na 13 oktober eigenlijk niet meer de dan verbruik kan afdekken en dat in de loop van de dagen daarna ook niet meer kan. en dat verandert niet meer tot vandaag ( dus nauwelijks tot geen opwek waar je je verbruik zou kunnen afdekken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large
den helpt je die 250 euro per jaar aanbesparing ook niet veel verder, dus de winter zal de victron niets doen of je gaat deze via een dynamisch contract inzetten, iets wat bv met een zendure overigens net zo makelijk gaat. de drang voor die 32 kWh batterij capaciteit ontgaat mij volledig.
Kijk ik naar de 3x marstek. A €3300,- installatie 3600,- paar nieuwe groepe op elke fase 1. Besparig van 2000kwh*0,30 = 600,- is de terugverdientijd 6 jaar.
de vraag of je wel 3 marstek nodig hebt, je kunt dat ook via 1 fase met bv een zendure met 3 a 4 batterij modules krijgen, je slimme meter kan namelijk dat intern gewoon salderen.
een Zendure SF 2400AC met 4 2,88 kWh modules (=11,52 kWh) heb je al voor onder de 3.000 euro en deze kun je tot max 6 modules per omvormer upgraden. Een 2,88 kWh module heb je ondertussen al voor onder de 500 euro.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:35
squareware schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:13:
[...]

Quote vanuit de manual;🤡

[...]
Je kunt eens in het grote Deye topic kijken, vragen. En in het Victron ontwerp topic. 10A zal vast kunnen als aansluiting, maar in plaats van 'dubbele' zekerheid die mensen kiezen met noodstroom installaties, het net valt zelden uit tot nu toe, ga je naar een situatie met denk ik een vrij zekere regelmatigere uitval, door communicatie probleempjes bijvoorbeeld. In Deye topic zie je ook recent gepost een foto van wat lijkt op het resultaat van een vonkende verbinding of schakelaar, die accu's (daar zonder interne blusinstallatie) staan onschuldig wat te dralen op die foto;)

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:06
Ik ben me ook eens aan het oriënteren op een thuisaccu, nu de salderingsregeling er volgend jaar af gaat.
Ik heb mijn data van HomeAssistant (dus zowel gebruik als opwek) ge-exporteerd en bij Jeroen.nl ingegeven voor een stroomanalyse, wat erg mooie inzichten geeft in je stroomverbruik en je (in)efficientie van zonnestroom & dynamisch contract.

Conclusie, salderen levert zo'n 1300eu extra op per jaar bij mij en valt dus volgend jaar weg, waardoor mijn stroomkosten in theorie zouden verdubbelen. Wellicht is het niet zo zwart-wit, maar alsnog iets om rekening mee te houden.

Nu is er ook een "thuisbatterij" analyse, en daaruit blijkt dat de thuisbatterij wel érg goedkoop moet zijn, mocht het interessant worden voor onze situatie. Nu vraag ik me daarbij wel af of hij dan ook rekening houdt met dat het salderen eraf gaat.

Even in termen qua data van 2025:
- Net afname: ~8800 kWh
- Teruglevering: ~5600 kWh
- Totale opwekking: ~8400 kWh
- Totaal verbruik stroom: ~11.500 kWh
- Gemiddelde prijs vorig jaar: ~0,27c / kWh

Volgens de analyse, mocht ik voor een 30 kWh batterij gaan, zou dat zo'n ~800eu per jaar schelen. Maar zo'n opstelling kost al snel 10k, dus >10 jaar om terug te verdienen, wat best een hoge ROI is.

Wellicht dat ik hier rekenfouten maak, maar na het topic te hebben doorgelezen, is dit een "normale" ROI of grijp ik ergens mis?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

reputatio schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:13:

Volgens de analyse, mocht ik voor een 30 kWh batterij gaan, zou dat zo'n ~800eu per jaar schelen. Maar zo'n opstelling kost al snel 10k, dus >10 jaar om terug te verdienen, wat best een hoge ROI is.
https://www.nkon.nl/nkon-...3JU6OCthxdYBoCvmIQAvD_BwE

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Wellicht dat ik hier rekenfouten maak, maar na het topic te hebben doorgelezen, is dit een "normale" ROI of grijp ik ergens mis?
Thuisaccu's zijn financieel (nog) niet aantrekkelijk, die strekking is (ondanks al het enthousiasme over de techniek) toch wel uit het topic te halen.

• squareware
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 23:49:
[...]
zo ver je dat met die 8 k ook kunt uitvoeren, geen idee voor deze zeer specifieke eigenlijk off-grid systeem. zou me niet verbazen als dat nog iets meer kost.
even los van dat ik nog steeds zeer grote twijfel heb of je een dergelijk grote capaciteit wel nodig zou hebben. mn omdat je nu nog helemaal geen duidelijk data van je werkelijk gebruik hebt.
om je maar een idee te geven, hieronder een grafiek van mij met een duidelijk veel grotere PV installatie in een oost/west ligging waarbij je kunt zien dat de opbrengst in oktober na 13 oktober eigenlijk niet meer de dan verbruik kan afdekken en dat in de loop van de dagen daarna ook niet meer kan. en dat verandert niet meer tot vandaag ( dus nauwelijks tot geen opwek waar je je verbruik zou kunnen afdekken).
[Afbeelding]
den helpt je die 250 euro per jaar aanbesparing ook niet veel verder, dus de winter zal de victron niets doen of je gaat deze via een dynamisch contract inzetten, iets wat bv met een zendure overigens net zo makelijk gaat. de drang voor die 32 kWh batterij capaciteit ontgaat mij volledig.

[...]

de vraag of je wel 3 marstek nodig hebt, je kunt dat ook via 1 fase met bv een zendure met 3 a 4 batterij modules krijgen, je slimme meter kan namelijk dat intern gewoon salderen.
een Zendure SF 2400AC met 4 2,88 kWh modules (=11,52 kWh) heb je al voor onder de 3.000 euro en deze kun je tot max 6 modules per omvormer upgraden. Een 2,88 kWh module heb je ondertussen al voor onder de 500 euro.
Ik weet het dus ook niet. Teveel factoren die in de toekomst anders eruit kunnen zien, waaronder de piekbelasting en dynamische prijzen, salderen vervalt sowieso (al moet er nog getekend worden bij het kruisje). Nou heb ik gewoon centjes gespaard welke vrij uitgegeven kunnen worden, dus als ik de verkeerde beslissing neem is het gewoon pech, okey, ik had dan liever een Herman Brood aan de muur gehad dan een blauwe doos met wat knipperende lampjes in de schuur. Gaat dus puur en alleen om de vaste kosten te drukken, qua hobbie is het leuk de eerste maand, net als zonnepanelen, elke uur kijken naar de opwek maar uiteindelijk geloof ik het verder ook wel en kijk ik alleen nog maar in gevallen zoals nu voor wat gegevens.

Uiteindelijk is het doel om de maand rekening gelijk te houden of te verminderen.

Ik zal beginnen met het dag / nacht verbruik in kaart te brengen.
Vdvmark schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:53:
[...]

Je kunt eens in het grote Deye topic kijken, vragen. En in het Victron ontwerp topic. 10A zal vast kunnen als aansluiting, maar in plaats van 'dubbele' zekerheid die mensen kiezen met noodstroom installaties, het net valt zelden uit tot nu toe, ga je naar een situatie met denk ik een vrij zekere regelmatigere uitval, door communicatie probleempjes bijvoorbeeld. In Deye topic zie je ook recent gepost een foto van wat lijkt op het resultaat van een vonkende verbinding of schakelaar, die accu's (daar zonder interne blusinstallatie) staan onschuldig wat te dralen op die foto;)
Heb nog niet echt veel media aandacht gezien met brandemde batterijen. Zonnepanelem was wel een tijd een dingetje omdat de bramdweer niet door het dak kon blussen / vsrsplinteren. Maar goed, de eerste tv's waren ook dozen-van-de-dood straling en wat mensen al niet verzinnen bij nieuwe techniek. Als gele gemeenschappen moet geloven moet ik ondertussen al 100 keer gemicrowaved zijn met 2g, laatstaan 5g.
Dat de stroom vaker uitvalt dat zou kunnen. Maar hier in de wijk is het de laatste 5 jaar geen minuut uitgeweest. En 5 jaar geleden was er onderhoud en werd dit aangekondigd. We hebben dan weer wel 3 weken zonder gas gezeten door een foutje bij graafwerkzaamheden.
Noodstroom is denk ik wel leuk, maar niet echt heel hard nodig. Zou het dan persoonlijk de extra kosten ook niet bij de ROI bijtellen, maar het puur bij omvormer, accu, aansluiting laten.

[ Voor 22% gewijzigd door squareware op 02-03-2026 09:51 ]

• Jan-tweak
squareware schreef op maandag 2 maart 2026 @ 09:43:
[...]

Ik weet het dus ook niet. Teveel factoren die in de toekomst anders eruit kunnen zien, waaronder de piekbelasting en dynamische prijzen, salderen vervalt sowieso (al moet er nog getekend worden bij het kruisje).
Nee, is wettelijk al volledig in kannen en kruiken, is in het staatsblad al gepubliceerd en dus rechtsgeldig.
Het enige is dat de politiek de wet kan terugdraaien, lijkt mij echter in de huidige situatie niet denkbeeldig. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening.
Nou heb ik gewoon centjes gespaard welke vrij uitgegeven kunnen worden, dus als ik de verkeerde beslissing neem is het gewoon pech, okey, ik had dan liever een Herman Brood aan de muur gehad dan een blauwe doos met wat knipperende lampjes in de schuur. Gaat dus puur en alleen om de vaste kosten te drukken, qua hobbie is het leuk de eerste maand, net als zonnepanelen, elke uur kijken naar de opwek maar uiteindelijk geloof ik het verder ook wel en kijk ik alleen nog maar in gevallen zoals nu voor wat gegevens.

Uiteindelijk is het doel om de maand rekening gelijk te houden of te verminderen.

Ik zal beginnen met het dag / nacht verbruik in kaart te brengen.
kijk, dat lijkt me een slimme zet, want met deze data kun je denk ik in de zomer al een redelijke doordachte keuze maken.
Als je nog hulp nodig hebt laat het dan maar over een pm weten, ik wil je best daarbij helpen zo ver dat gewaardeerd wordt natuurlijk.
[...]

Heb nog niet echt veel media aandacht gezien met brandemde batterijen. Zonnepanelem was wel een tijd een dingetje omdat de bramdweer niet door het dak kon blussen / vsrsplinteren. Maar goed, de eerste tv's waren ook dozen-van-de-dood straling en wat mensen al niet verzinnen bij nieuwe techniek.
Veiligheid en m’n brandveiligheid incl brandbestrijding, naast electrotechniek is een van mijn core bezigheden, dus ik denk dat ik daar wel iets van af weet.
Zolang je bij de huidige batterij typen het op LFP (LiFePo4) gaat houden, liefst met ingebouwde blussysteem, wat bv de Zendure batterij modules hebben en een aantal spelregels aanhoud (brandweer Nederland heeft daar ook een praktische tips voor uitgegeven) is dat risico te overzien.
Als gele gemeenschappen moet geloven moet ik ondertussen al 100 keer gemicrowaved zijn met 2g, laatstaan 5g.
Dat de stroom vaker uitvalt dat zou kunnen. Maar hier in de wijk is het de laatste 5 jaar geen minuut uitgeweest. En 5 jaar geleden was er onderhoud en werd dit aangekondigd. We hebben dan weer wel 3 weken zonder gas gezeten door een foutje bij graafwerkzaamheden.
Noodstroom is denk ik wel leuk, maar niet echt heel hard nodig. Zou het dan persoonlijk de extra kosten ook niet bij de ROI bijtellen, maar het puur bij omvormer, accu, aansluiting laten.
Ik kan indien nodig mijn vrieskist en koelkast aansluiten aan mijn thuis-batterij, en zo nodig ook nog mijn telefoon e.d. opladen, en dat is voor mij meer dan voldoende, en dat heeft me slechts een lange verdeeldoos gekost. Mijn Zendure heeft dat namelijk standaard.

• reneeke1970
Ik ben me ook eens aan het oriënteren op een thuisaccu, nu de salderingsregeling er volgend jaar af gaat.
Ik heb mijn data van HomeAssistant (dus zowel gebruik als opwek) ge-exporteerd en bij Jeroen.nl ingegeven voor een stroomanalyse, wat erg mooie inzichten geeft in je stroomverbruik en je (in)efficientie van zonnestroom & dynamisch contract.

Conclusie, salderen levert zo'n 1300eu extra op per jaar bij mij en valt dus volgend jaar weg, waardoor mijn stroomkosten in theorie zouden verdubbelen. Wellicht is het niet zo zwart-wit, maar alsnog iets om rekening mee te houden.

Nu is er ook een "thuisbatterij" analyse, en daaruit blijkt dat de thuisbatterij wel érg goedkoop moet zijn, mocht het interessant worden voor onze situatie. Nu vraag ik me daarbij wel af of hij dan ook rekening houdt met dat het salderen eraf gaat.

Maak van die 10 k eens 5 k ,dat scheelt al heel stuk, en als je niet alteveel vermogen nodig hebt voor nom dan nog iets goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak

nu heb ik zelf van jeroen.nl best een hoge pet op, en gebruik zijn site ook regelmatig, mn om anderen te helpen om een voor hun goede keuze te maken.

ik vraag me alleen af hoe je bij deze getallen (waarbij puur jaargetallen eigenlijk helemaal niet zo veel zeggen) je aan een benodigde batterij capaciteit van 30 kWh komt.
mijn advies zou eerder zijn kijk mn naar je dagelijkse verbruik/teruglevering in de maanden maart-april en september-oktober en als reverentie de maanden mei en januari.
wat is dan je verbruik en teruglevering naar het net (per dag).
Wil je NOM draaien is je benodigde capaciteit mn afhankelijk van je sluipverbruik en dan pas van je opwek/teruglevering. Want wat je die avond/nacht niet op maakt kan ook niet opnieuw je batterij in op de volgende dag. je gooit dan eigenlijk gewoon dure capaciteit weg.
kijk eens naar de grafiek die ik pas hier ook heb gepost (dat is een grafiek van oktober 2025)
ja, zou zelfs nog iets langer kunnen zijn. afhankelijk van wat je wilt. maar 30 kWh kan wel eens duurder uitvallen, tenminste als je voor kwaliteit gaat.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14:06
Jan-tweak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:07:
[...]
nu heb ik zelf van jeroen.nl best een hoge pet op, en gebruik zijn site ook regelmatig, mn om anderen te helpen om een voor hun goede keuze te maken.

ik vraag me alleen af hoe je bij deze getallen (waarbij puur jaargetallen eigenlijk helemaal niet zo veel zeggen) je aan een benodigde batterij capaciteit van 30 kWh komt.
mijn advies zou eerder zijn kijk mn naar je dagelijkse verbruik/teruglevering in de maanden maart-april en september-oktober en als reverentie de maanden mei en januari.
wat is dan je verbruik en teruglevering naar het net (per dag).
Wil je NOM draaien is je benodigde capaciteit mn afhankelijk van je sluipverbruik en dan pas van je opwek/teruglevering. Want wat je die avond/nacht niet op maakt kan ook niet opnieuw je batterij in op de volgende dag. je gooit dan eigenlijk gewoon dure capaciteit weg.
kijk eens naar de grafiek die ik pas hier ook heb gepost (dat is een grafiek van oktober 2025)

[...]

ja, zou zelfs nog iets langer kunnen zijn. afhankelijk van wat je wilt. maar 30 kWh kan wel eens duurder uitvallen, tenminste als je voor kwaliteit gaat.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ben nog startende in mijn onderzoek.
Ik heb de data vanuit HomeAssistant gehaald met periodes van 1h. Dus een heel jaar opgesplitst per uur en daar mijn stroomanalyse op gemaakt via Jeroen.nl. Voor het gemak had ik hier alleen de totalen gemaakt.

Ik kan nog eens kijken of ik dit om kan zetten in een grafiek zoals jij ook hebt gedaan, dat geeft in die zin ook wat meer inzicht. Vanuit Jeroen.nl is er al een mooi overzichtje beschikbaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3NWOJGm-ud5VJ72hNRm9iVhUSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6BHW10t2lLgD1J20blS3U0rw.png?f=fotoalbum_large

De 30 kWh was een schatting obv handelen ook met de thuisbatterij. Maar ik ga nog meer inlezen over hoeveel ik moet hebben. Ik heb gisteren ook direct nog wat extra aangeschaft om onze warmtepomp te meten hoeveel die verbruikt obv CT-klemmen. Die verbruikt volgens mij het meeste aan sluipverbruik, waarbij het echt kan resulteren in hoog verbruik op de verkeerde tijden. Dus die "slimmer" maken zou ook al kunnen helpen voor het verbeteren van de gemiddelde kWh prijs.

Ik zal eerst eens gaan kijken hoeveel kWh-batterij nou de moeite is voor ons verbruik.
Verder heb ik veel gelezen over Victron-setups, daar ligt tot nu toe mijn interesse ook qua thuisaccu's :)

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:29
Ik kan zelf nog geen volledige cijfers geven want pas sinds ongeveer halve wege 2025 thuis accu en ook niet volledig 2024 in de logging.
Maar periodes juli tm december verschil tussen 2024 vs 2025
Grid export (overschot pv): 3570 kWh vs 2490 kWh
Grid import: 2840 kWh vs 2100 kWh
Aangezien elk jaar anders is in opbrengst PV is hier nooit een 1 op 1 vergelijking in te maken. Zo ook import want geen z'n en verwarmen met de warmtepomp (gasloos) zal dat ook een aanzienlijk deel in beslag nemen.
Maar in de genoemde periodes 740kWh minder uit het grid opgenomen maar ook 1080 kWh minder gexporteerd. Als je die 1080 met round-trip efficiency van 80% rekend dan komt dat al aardig in de buurt van het minder import; 120kWh verschil. Deze 120 kWh kan prima verschil in zon zijn geweest of temperatuur.

Bij wegvallen van salderen is minder import meer interessant want elke kWh export krijg je bijna niets voor (als je geen dynamisch contract hebt)
In periode van half jaar 1040 minder export * 0.015 = €16,20, minder import van 740 kWh a 30ct = 222 >> is €205 euro besparing voor half jaar.
MAAR je hebt ook minder terugleverboete omdat je in z'n totaal minder exporteerd. Getallen kun je niet helemaal x2 doen voor een heel jaar maar geeft wel een beetje beeld.

PS mijn installatie kan ik maximaal met 1800watt de accu laden en 3000watt ontladen. Dat gaat later dit jaar 5400watt laden / 9000 ontladen worden. En 15kW accu

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Jan-tweak
reputatio schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ben nog startende in mijn onderzoek.
Ik heb de data vanuit HomeAssistant gehaald met periodes van 1h. Dus een heel jaar opgesplitst per uur en daar mijn stroomanalyse op gemaakt via Jeroen.nl. Voor het gemak had ik hier alleen de totalen gemaakt.

Ik kan nog eens kijken of ik dit om kan zetten in een grafiek zoals jij ook hebt gedaan, dat geeft in die zin ook wat meer inzicht. Vanuit Jeroen.nl is er al een mooi overzichtje beschikbaar. [Afbeelding]
ziet er mooi uit, het enige probleem wat ik met dit soort grafieken heb is dat je doordat het (in dit geval per maand is) je eigenlijk niet direct ziet wat dit voor een dag betekend.
prima, dus laat het maar even weten als ik je bv via een pm verder kan helpen.
De 30 kWh was een schatting obv handelen ook met de thuisbatterij.
oke, de grote hamvraag is echter of na einde saldering er nog wel voldoende overblijft om werkelijk te gaan handelen, door de RTE heb je namelijk wel een bepaalde bandbreedte nodig tussen de dure en goedkope tijdsvakken, en in 2025 kon je eigenlijk al zien dat deze bandbreede kleiner aan het worden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV2-eMrFw-NpSzSc1tTNar7IPes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sQ2jvagN2gU71946BVgu8Xj.jpg?f=fotoalbum_large
deze grafiek (bron jeroen.nl) laat dat mooi zien.
Maar ik ga nog meer inlezen over hoeveel ik moet hebben. Ik heb gisteren ook direct nog wat extra aangeschaft om onze warmtepomp te meten hoeveel die verbruikt obv CT-klemmen. Die verbruikt volgens mij het meeste aan sluipverbruik, waarbij het echt kan resulteren in hoog verbruik op de verkeerde tijden. Dus die "slimmer" maken zou ook al kunnen helpen voor het verbeteren van de gemiddelde kWh prijs.
klopt, alleen (dat is tenminste bij mij zo) als de warmtepomp draait heb ik eigenlijk nog veel te weinig PV opwek over, laat staan een overschot wat de batterij in zou kunnen, en als de voldoende zonnestroom is is mijn warmtepomp in de verdiende zomerslaap.
Ik zal eerst eens gaan kijken hoeveel kWh-batterij nou de moeite is voor ons verbruik.
Verder heb ik veel gelezen over Victron-setups, daar ligt tot nu toe mijn interesse ook qua thuisaccu's :)
het lijkt wel of victron hier een hype aan het worden is, sorry, leuk als hobby maar voor de gemiddelde normale consument in mijn ogen in ver uit de meeste gevallen volledig ongeschikt.
zeker als je dan ook nog de Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen PGS-37-1 als hulpmiddel gaat nemen (kan mogelijk zelfs door verzekeringsmaatschappijen geeist worden, zeker bij een capaciteit > 20kWh) en je volgt dan de maatregelen die daar in beschreven gaan worden zul je echt niet blij van worden. Ver uit de meeste huizen beschikken niet eens over een geschikte ruimte hiervoor.

eigenlijk is voor de ver uit de meeste situaties (zeker als ik alleen naar NOM ga kijken, wat steeds meer de de hoofdmodus gaat worden, vooral omdat de rest eigenlijk steeds minder interessant gaat worden) een relatieve "kleine" plug in thuis-batterij al voldoende.
Mn als je gaat kiezen voor en merk wat modulair uitgebreid kan worden, zoals bv een Zendure, die je per fase tot ruim 17 kWh kunt uitbreiden (krijg je al vanaf een kleine 5.000 euro met deze 17 kWh)

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-tweak op 02-03-2026 12:22 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:34
Jan-tweak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:59:
[...]

klopt, alleen (dat is tenminste bij mij zo) als de warmtepomp draait heb ik eigenlijk nog veel te weinig PV opwek over, laat staan een overschot wat de batterij in zou kunnen, en als de voldoende zonnestroom is is mijn warmtepomp in de verdiende zomerslaap.
Vorige week had ik al een paar dagen dat de accu vol kwam maar was nog net te weinig om de nacht door te komen omdat de wp draaide. Nu vandaag zit de accu al voor het middaguur vol, het huis is op temperatuur net als de e-boiler en de EV kan ook niks bij. Komende dagen nog meer pv opwek en nog minder verbruik. Oftewel, een grotere accu dan om de nacht door te komen is m.i. weinig zinvol. Tenzij je gaat handelen, misschien.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• squareware
Jan-tweak schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:59:
[...]
ziet er mooi uit, het enige probleem wat ik met dit soort grafieken heb is dat je doordat het (in dit geval per maand is) je eigenlijk niet direct ziet wat dit voor een dag betekend.
prima, dus laat het maar even weten als ik je bv via een pm verder kan helpen.

[...]

oke, de grote hamvraag is echter of na einde saldering er nog wel voldoende overblijft om werkelijk te gaan handelen, door de RTE heb je namelijk wel een bepaalde bandbreedte nodig tussen de dure en goedkope tijdsvakken, en in 2025 kon je eigenlijk al zien dat deze bandbreede kleiner aan het worden is.
[Afbeelding]
deze grafiek (bron jeroen.nl) laat dat mooi zien.

[...]

[...]

het lijkt wel of victron hier een hype aan het worden is, sorry, leuk als hobby maar voor de gemiddelde normale consument in mijn ogen in ver uit de meeste gevallen volledig ongeschikt.
zeker als je dan ook nog de Richtlijn voor de veilige opslag van elektriciteit in energieopslagsystemen PGS-37-1 als hulpmiddel gaat nemen (kan mogelijk zelfs door verzekeringsmaatschappijen geeist worden, zeker bij een capaciteit > 20kWh) en je volgt dan de maatregelen die daar in beschreven gaan worden zul je echt niet blij van worden. Ver uit de meeste huizen beschikken niet eens over een geschikte ruimte hiervoor.

eigenlijk is voor de ver uit de meeste situaties (zeker als ik alleen naar NOM ga kijken, wat steeds meer de de hoofdmodus gaat worden, vooral omdat de rest eigenlijk steeds minder interessant gaat worden) een relatieve "kleine" plug in thuis-batterij al voldoende.
Mn als je gaat kiezen voor en merk wat modulair uitgebreid kan worden, zoals bv een Zendure, die je per fase tot ruim 17 kWh kunt uitbreiden (krijg je al vanaf een kleine 5.000 euro met deze 17 kWh)
Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop mept. Het handellen en dynamisch word steeds minder interresant naarmate er steeds meer batterijen bij komen em of regels veranderen.
Victron is wel een systeem wat vrij open en toegankelijk is. Je zit niet met een vendor-lock zoals dat ik bijvoorbeeld met m'n solaredge omvormer / optimizers zit. Zou ik een storwedge aamschaffen krijg je vrij weinig kwh voor een hoge prijs.
Waar ik wel bang voor ben bij pluginbatterijen is het "online" zijn om gegevens in te zien of te wijzigen, je bent dan afhankelijk of de batterij/bms fabrikant de boel in de lucht houdt via een of andere webservice. Ik zou daarom vooral goed kijken of het ook lokaal valt te draaien.

• Jan-tweak
squareware schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:49:
[...]

Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop mept. Het handellen en dynamisch word steeds minder interresant naarmate er steeds meer batterijen bij komen em of regels veranderen.
Victron is wel een systeem wat vrij open en toegankelijk is. Je zit niet met een vendor-lock zoals dat ik bijvoorbeeld met m'n solaredge omvormer / optimizers zit. Zou ik een storwedge aamschaffen krijg je vrij weinig kwh voor een hoge prijs.
Waar ik wel bang voor ben bij pluginbatterijen is het "online" zijn om gegevens in te zien of te wijzigen, je bent dan afhankelijk of de batterij/bms fabrikant de boel in de lucht houdt via een of andere webservice. Ik zou daarom vooral goed kijken of het ook lokaal valt te draaien.
Je kunt ondertussen bv bij de PiB van Zendure ook alles i.p.v. met hun eigen ( overigens wel eens de beste app van deze tijd gezien ) software app dit perfect binnen home assistent doen, binnen HA heb je zelfs nog meer opties en volledig lokaal. Dus wil je alles zelf in de hand houden is bv Zendure een prima optie.

• Impossibl3
Ik heb hem wel eens eerder gedeeld maar als je uur data van je P1 hebt (of nog gedetailleerder) kan je ook de batterij simulator van github gebruiken mocht je een beetje handig zijn met programmeren.

Ik heb die code destijds aangepast zodat er ook gerekend kon worden met een laad en ontlaad efficiëntie en. Hoeveel kWh je nog moet inkopen omdat je vraag in huis hoger is dan het vermogen wat de omvormer kan leveren.

https://github.com/Thijs91/Battery-Simulation

Voor mij kwam er als optimum een 16 kWh batterij uit (meer kon maar leverde weinig op) en een omvormer die 4 kW aan vermogen kan leveren. Dit omdat het hele huis elektrisch is en ik daarom soms wat langer hoge pieken heb.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:35
Ik was even bezig met de thuisaccu te evalueren, een maand te vroeg weliswaar.

1 april t/m 28 februari (maart mist nog)
194 cycli
Totaalverbruik : 9674 kWh (50/50 laadpaal woning)
Grid afname : 5236
PV opwek : 6426 kWh
- direct gebruik : 1611 kWh
- naar accu : 2911 laden / 2826 ontladen kWh (97% rendement)
- terugleveren : 1903 kWh

Verlies omvormer : 406 kWh
Geen idee of die ergens in terug komt, de sommetjes kloppen verder, dus het zit of in de woning, of het wordt er buiten gehouden. Er is daarvan wel 85 kWh terug te vinden in de accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibrcmPrhtRa69Zu5xx3mkbOfKDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rmnNBYHchITegugzM5zWGi9S.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat de accu mijn panelen straks een stuk rendabeler maken van 25% naar 70% (64% met rendementsverlies), de 2500 kWh, ik haal het omzetverlies er hier af, heeft dit jaar al 375€ aan terugleverkosten bespaard. Na dit jaar is dat 625€ bij 0,25ct kWh.

Systeem kostte mij 4.000€ , maar hier zit veel eigen werkzaamheden in.

Een vraag die ik nu ook beantwoord zie worden is dat een verdubbeling van de capaciteit naar 32 kWh opslag grofweg nog eens 1000 kWh zou kunnen schelen. Wat 8-10 jaar aan terugverdientijd zou betekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door zalkc op 03-03-2026 08:49 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11:50
ProvideInRoot schreef op zondag 1 maart 2026 @ 07:23:

Overigens zou ik sowieso met een simpele stekker batterij wachten ergens tot het einde van het jaar. De prijzen blijven dalen van de accu’s en als er dan ook nog ergens subsidie bij komt dan is dat geld wat je niet kan besparen met een accu.
Tegen het eind van het jaar kan je een soortgelijke paniek verwachten als met de zonnepanelen in 2022. Ja gaat de hoofdprijs betalen. Voor veel “leveranciers” zijn thuisbatterijen wellicht niet hun core business maar gewoon iets waar je leuke marges op kan maken zonder al teveel ondersteuning te hoeven leveren. Dat zijn gewoon dozenschuivers. Zoals in 2022 de dakdekker en schoorsteenveger ook plotseling “uw zonnepanelen-specialist” waren.

Eind 2027 daalt de opbrengst (minder zon), daarmee de interesse en begint de markt te verzadigen. Het wordt even op een houtje bijten (door bijvoorbeeld de introductie van dynamische nettarieven) maar ik vermoed dat nóg een jaartje wachten gunstiger uit gaat pakken.

Aan de andere kant kunnen de dozenschuivers de prijs natuurlijk niet te ver opdrijven. Dan gaat de consument natuurlijk shoppen bij de oosterburen waar de markt 5x zo groot is, er geen sprake is van afschaffen salderen en de groeiende Nederlandse vraag slechts een rimpel in de vijver is.

• Jan-tweak
Impossibl3 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:21:
Ik heb hem wel eens eerder gedeeld maar als je uur data van je P1 hebt (of nog gedetailleerder) kan je ook de batterij simulator van github gebruiken mocht je een beetje handig zijn met programmeren.

Ik heb die code destijds aangepast zodat er ook gerekend kon worden met een laad en ontlaad efficiëntie en. Hoeveel kWh je nog moet inkopen omdat je vraag in huis hoger is dan het vermogen wat de omvormer kan leveren.

https://github.com/Thijs91/Battery-Simulation

Voor mij kwam er als optimum een 16 kWh batterij uit (meer kon maar leverde weinig op) en een omvormer die 4 kW aan vermogen kan leveren. Dit omdat het hele huis elektrisch is en ik daarom soms wat langer hoge pieken heb.
Even een vraag, en als je ipv de gidhub simulatie het even oldschool doet met dagdata maanden maart-april en september-oktober met rev. Mei en januari? Waar kom je dan op uit?
Zeker als je deze data al hebt gaat dit een redelijk eenvoudig spreadsheet worden?
Ben wel benieuwd of je daar dan een verschil in ziet?

• Impossibl3
Jan-tweak schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:15:
[...]

Even een vraag, en als je ipv de gidhub simulatie het even oldschool doet met dagdata maanden maart-april en september-oktober met rev. Mei en januari? Waar kom je dan op uit?
Zeker als je deze data al hebt gaat dit een redelijk eenvoudig spreadsheet worden?
Ben wel benieuwd of je daar dan een verschil in ziet?
Wat ik destijds in een sheetje had gezet is het volgende:
Battery_size5 kWh - 1x PylonTech US5000C9 kWh - 2x PylonTech US5000C14 kWh - 3x PylonTech US5000C16 kWh DHZ18 kWh - 4x PylonTech US5000C23 kWh - 5x PylonTech US5000C32 kWh DHZ
apr-240,000,000,000,000,000,000,00
mei-2439,4552,7753,4453,4453,4453,4453,44
jun-24137,88163,89181,10182,90182,90182,90182,90
jul-24162,32208,32229,40235,46242,72247,28247,33
aug-24135,97173,72180,31180,31180,31180,31180,31
sep-24143,56200,36225,55231,49236,57243,97252,57
okt-24109,57128,97133,69133,69133,69133,69133,69
nov-2430,3030,3030,3030,3030,3030,3030,30
dec-248,838,838,838,838,838,838,83
jan-2517,3117,3117,3117,3117,3117,3117,31
feb-2571,0377,1677,1677,1677,1677,1677,16
mrt-25163,40246,27274,77278,99284,07289,50298,10
apr-2565,0782,9585,6285,6285,6285,6285,62
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIfqsvGmepIe7HBgCU3NjTbVZro=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yjqjA3zCBaUoKbBVfB5oFjB3.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSEIdofPDME8S6r4SatDwkHevlY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/l5Et2fHc3RoKX77yrtXJUMaq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r9F4jIJJi6lpFB5sbXSlaRx5cI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6VbZkFnFr7ojxym5N2VIXOs6.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BImiohgBeikNOgNEk4l5cAKmSAk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/cduqBEa1Wk9pslGQP1hu24Re.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFGwZ6M6xO3nDWwdQt2qSsd5sPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ZulwMDTCTXjyYdPcFWSLI9pY.png?f=fotoalbum_tile
Als je sec kijkt naar het verschil tussen 9 en 16 kWh zou ik aan een 9 kWh batterij voldoende hebben maar de prijs is zo minimaal tov de 16 (NKON) dat de 16 kWh een verantwoorde keuze is vind ik.

Prijs Pylontech US5000-1C: € 789,95 per stuk -> €1.579,90 voor 2.
Prijs NKON 16 kWh: € 1.899,95

• Jan-tweak
Impossibl3 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:14:
[...]

Wat ik destijds in een sheetje had gezet is het volgende:
Battery_size5 kWh - 1x PylonTech US5000C9 kWh - 2x PylonTech US5000C14 kWh - 3x PylonTech US5000C16 kWh DHZ18 kWh - 4x PylonTech US5000C23 kWh - 5x PylonTech US5000C32 kWh DHZ
apr-240,000,000,000,000,000,000,00
mei-2439,4552,7753,4453,4453,4453,4453,44
jun-24137,88163,89181,10182,90182,90182,90182,90
jul-24162,32208,32229,40235,46242,72247,28247,33
aug-24135,97173,72180,31180,31180,31180,31180,31
sep-24143,56200,36225,55231,49236,57243,97252,57
okt-24109,57128,97133,69133,69133,69133,69133,69
nov-2430,3030,3030,3030,3030,3030,3030,30
dec-248,838,838,838,838,838,838,83
jan-2517,3117,3117,3117,3117,3117,3117,31
feb-2571,0377,1677,1677,1677,1677,1677,16
mrt-25163,40246,27274,77278,99284,07289,50298,10
apr-2565,0782,9585,6285,6285,6285,6285,62
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Als je sec kijkt naar het verschil tussen 9 en 16 kWh zou ik aan een 9 kWh batterij voldoende hebben maar de prijs is zo minimaal tov de 16 (NKON) dat de 16 kWh een verantwoorde keuze is vind ik.

Prijs Pylontech US5000-1C: € 789,95 per stuk -> €1.579,90 voor 2.
Prijs NKON 16 kWh: € 1.899,95
Oké, maar ik bedoelde eigenlijk iets anders, meer op basis van je bron (pv) cq benodigde vermogen voor je huis.
Dus mijn vraag was veel eerder wat heeft je huis daadwerkelijk nodig en kan jouw pv dat in combinatie met een x kWh thuis-batterij dit ook leveren cq daarin bijdragen.
Dus specifiek en dat op dagniveau wat is je overhead aan zonnestroom wat nu nog terug het net in gaat en anders (deels) in een batterij opgeslagen kan worden versus op dagniveau je netverbruik aan stroomverbruik.
Dat dat bij voorkeur voor de maanden maart-april en september-oktober met als referentie de maanden mei (overvloed aan zonnestroom) en januari (met minimale zonnestroom)

Mijn theorie is namelijk dat je met deze eenvoudige een redelijke indicatie kunt maken voor een benodigde NOM usercase. Ik laat hier heel specifiek andere toepassingen zoals handel even buiten beschouwing.

Vergeet hierbij niet dat een ruime overcapaciteit wel stoer lijkt, maar in de realiteit volledig zinloos en m’n duur is. Wil je naast NOM ook iets anders met je thuis-batterij doen is dat mogelijk een ander verhaal, maar ook daar lijkt het me verstandig om de pro en contra goed in beeld te krijgen zodat je een afgewogen beslissing kunt nemen.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-03 09:33

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

@Jan-tweak begrijp ik je dan goed dat je zegt wees bescheiden in de capaciteit en richt je op NOM met wellicht een klein beetje over maar niet veel?

Ik heb van maart tm oktober altijd flink pv vermogen over, en gebruik gemiddeld dan nog 4 a 5 kw uit het net die dagen. Naarmate meer zon komt daalt dat verbruik nog iets naar ~2 a 2.5 in de volle zomer.

Ik denk daarmee aan 2 batterijen van 2.88 kWh. In de zomer enig overschot, een is vrijwel altijd te weinig gaat ie echt elke dag leeg. Zover relevant, ik verwacht ongeveer 780 euro voor de 2.88 kWh te betalen en 1250 voor de 5.88, zendure. Ik zal met de 5.88 soms een of twee kWh te verkopen hebben. Maar meestal vooral zelfvoorzienend zijn. Veel groter kan ook, maar een thuisbatterij is geen statussymbool voor mij.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Impossibl3
Jan-tweak schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:32:
[...]

Oké, maar ik bedoelde eigenlijk iets anders, meer op basis van je bron (pv) cq benodigde vermogen voor je huis.
Dus mijn vraag was veel eerder wat heeft je huis daadwerkelijk nodig en kan jouw pv dat in combinatie met een x kWh thuis-batterij dit ook leveren cq daarin bijdragen.
Dus specifiek en dat op dagniveau wat is je overhead aan zonnestroom wat nu nog terug het net in gaat en anders (deels) in een batterij opgeslagen kan worden versus op dagniveau je netverbruik aan stroomverbruik.
Dat dat bij voorkeur voor de maanden maart-april en september-oktober met als referentie de maanden mei (overvloed aan zonnestroom) en januari (met minimale zonnestroom)

Mijn theorie is namelijk dat je met deze eenvoudige een redelijke indicatie kunt maken voor een benodigde NOM usercase. Ik laat hier heel specifiek andere toepassingen zoals handel even buiten beschouwing.

Vergeet hierbij niet dat een ruime overcapaciteit wel stoer lijkt, maar in de realiteit volledig zinloos en m’n duur is. Wil je naast NOM ook iets anders met je thuis-batterij doen is dat mogelijk een ander verhaal, maar ook daar lijkt het me verstandig om de pro en contra goed in beeld te krijgen zodat je een afgewogen beslissing kunt nemen.
Het script draait alleen maar NOM.

In de tabel zie je hoeveel door de batterij is geleverd per maand. De batterij is alleen opgeladen door PV overschot (het huisverbruik is er dus al van af). Je ziet in die tabel dat groter op een gegevenmoment niets meer toevoegd. De data in figuur 2 is de zelfde data maar dan op uur basis gefit in een figuur. Je ziet daar dat een grotere batterij op een gegevenmoment niet meer leeg komt (te veel capaciteit).

Je ziet in de tabel dat tussen november tm februari het effect van een grotere batterij precies 0,0 is. In juli of september is het effect al groter.

Ik draai mijn huis al een aantal jaar op dynamische tarieven. Daarom laadt ik de auto en tapwater vooral op op pv overschot. Dat zit al verwerkt in deze data.

[ Voor 8% gewijzigd door Impossibl3 op 03-03-2026 12:43 ]

• Jan-tweak
Impossibl3 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:38:
[...]

Het script draait alleen maar NOM.
kijk, dat is eigenlijk vaak wat mensen willen.
In de tabel zie je hoeveel door de batterij is geleverd per maand. De batterij is alleen opgeladen door PV overschot (het huisverbruik is er dus al van af). Je ziet in die tabel dat groter op een gegevenmoment niets meer toevoegd. De data in figuur 2 is de zelfde data maar dan op uur basis gefit in een figuur. Je ziet daar dat een grotere batterij op een gegevenmoment niet meer leeg komt (te veel capaciteit).

Je ziet in de tabel dat tussen november tm februari het effect van een grotere batterij precies 0,0 is. In juli of september is het effect al groter.

Ik draai mijn huis al een aantal jaar op dynamische tarieven. Daarom laadt ik de auto en tapwater vooral op op pv overschot. Dat zit al verwerkt in deze data.
juist, maar een vraag cq verzoek, zou je bestaande data, waarbij ik eigenlijk ook verwacht dat je die ook op dagniveau beschikbaar hebt en dan bedoel ik de dus door mij aangegeven brondata in de de mij bedoelde vorm te gieten, je mag mij deze ook gerust in een pm kaal sturen, dan maak ik zelf wel de tabel en grafiek aan, ik was namelijk benieuwd in hoevere mijn eigen model redelijk overeenkomt met jou model. Het is ook maar een vraag. :)

• Impossibl3
@Jan-tweak zie de pb. Ben benieuwd.

• Jan-tweak
DualDevil schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 12:33:
@Jan-tweak begrijp ik je dan goed dat je zegt wees bescheiden in de capaciteit en richt je op NOM met wellicht een klein beetje over maar niet veel?
ja, helemaal juist, dit mn omdat zeker op dit moment elke kWh die je niet kunt gebruiken eigenlijk weggegooid geld is en de bedoeling van al dit is juist om geld te besparen (tenminste dat is mijn idee)
Ik heb van maart tm oktober altijd flink pv vermogen over, en gebruik gemiddeld dan nog 4 a 5 kw uit het net die dagen. Naarmate meer zon komt daalt dat verbruik nog iets naar ~2 a 2.5 in de volle zomer.
ik snap dat je mn in de zomer, zeg maar mei t/m augustus een overvloed aan zonnestroom te beschikking hebt, en zeker als je geen hongerige EV op je oprit hebt staan wordt het vrij lastig om die allemaal op te maken, dat is vechten tegen de bierkaai in mijn ogen.
Ik denk daarmee aan 2 batterijen van 2.88 kWh. In de zomer enig overschot, een is vrijwel altijd te weinig gaat ie echt elke dag leeg. Zover relevant, ik verwacht ongeveer 780 euro voor de 2.88 kWh te betalen en 1250 voor de 5.88, zendure. Ik zal met de 5.88 soms een of twee kWh te verkopen hebben. Maar meestal vooral zelfvoorzienend zijn. Veel groter kan ook, maar een thuisbatterij is geen statussymbool voor mij.
ik zou dus eens kijken zover je over de benodigde gegevens beschikt eens kijken wat je PV en verbruik in mn nu in maart en april doet, en dat dan ook weer in september en oktober.
als je over de Homewizard P1 beschikt kun je deze data nu ook van vorig jaar gewoon downloaden. en dan per dag gaan kijken wat het doet.
zelf kom ik overigens uit op 4 zendure batterij modules.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-03 09:33

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Ik zal er over die maanden eens een plot van maken. Ik denk dat orde 65 a 70% van de dagen rond 5 kwh 10% serieus minder (orde 2 a 3 kWh) en 20% meer (7 tot 10 kwh).

Geen eenvoudig stuurbaar grootverbruikers hier. Was en droog moeten door met een gezin, geen WP of EV, parkeer en laad mogelijkheden zouden kunnen komen op termijn maar vragen verbouwingen.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:40

Ethirty

Who...me?

Ik ben de afgelopen dagen met Claude druk geweest om een financieel model omtrent een accu te ontwikkelen op basis van mijn persoonlijke situatie.

Een verwachte terugverdientijd van 30-88 jaar is een beetje ontluisterend :/

Kennelijk is een dynamisch contract met slim aansturen al een enorme kostenbesparing waar een accu maar beperkt wat aan toevoegt.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Reaper.JA2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:10
Ethirty schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:09:
Ik ben de afgelopen dagen met Claude druk geweest om een financieel model omtrent een accu te ontwikkelen op basis van mijn persoonlijke situatie.

Een verwachte terugverdientijd van 30-88 jaar is een beetje ontluisterend :/

Kennelijk is een dynamisch contract met slim aansturen al een enorme kostenbesparing waar een accu maar beperkt wat aan toevoegt.
Heb je deze ook op volgend jaar losgelaten en met o.a. de dalende terugleverprijzen? Dat maakt de berekening wel daadwerkelijk anders.

Of op 2028 met fors stijgende tarieven :9

"Improvement. It is the goal of life search" - Carl "Reaper" Shepards

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Lastige aannames allemaal. Het enige dat zeker is, is het einde van salderen ;)

Gezien de moeite die het kostte om mijn casus helder uit te leggen gok ik erop dat hypothetische toekomstige prijzen al helemaal een uitdaging wordt. Sowieso twijfel ik sterk aan de uitkomst maar de onderbouwing van het model klinkt allemaal wel redelijk overtuigend.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:19
Ethirty schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:28:
Lastige aannames allemaal. Het enige dat zeker is, is het einde van salderen ;)

Gezien de moeite die het kostte om mijn casus helder uit te leggen gok ik erop dat hypothetische toekomstige prijzen al helemaal een uitdaging wordt. Sowieso twijfel ik sterk aan de uitkomst maar de onderbouwing van het model klinkt allemaal wel redelijk overtuigend.
Terugleveren vermijden na afschaffing salderingsregeling scheelt 9 cent belasting plus btw. Dus pak em beet 11-12 cent.
Daar moet Claude wel wat mee kunnen, als je een goede agent hebt gemaakt?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Dat is nog maar de vraag. Het concept salderen was al een lastige, ongetwijfeld veroorzaakt door onvolledige prompts van mijn kant. :P

Maar met kleine variaties komt er maar €200-300 per jaar uit. Dus we sleutelen nog even door. Ik vraag me dan altijd af hoe andere modellen tot stand zijn gekomen om verbruikspatronen door te rekenen.

• Pr088
Ethirty schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 22:14:
Dat is nog maar de vraag. Het concept salderen was al een lastige, ongetwijfeld veroorzaakt door onvolledige prompts van mijn kant. :P

Maar met kleine variaties komt er maar €200-300 per jaar uit. Dus we sleutelen nog even door. Ik vraag me dan altijd af hoe andere modellen tot stand zijn gekomen om verbruikspatronen door te rekenen.
Niet als LLM :)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Precies. Excel of LibreOffice Calc helpt een stuk beter. :P Die kunnen namelijk wel rekenen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:58
Wji gaan eind mei verhuizen naar een vrijstaande woning. De huidige eigenaren hebben 7 zonnepanelen op het dak liggen, maar niet aangesloten omdat ze voor terug leveren een boete krijgen van de energieleverancier. Wij nemen onze huidige leverancier mee en willen de panelen gelijk inschakelen. We willen ook kijken of we meer panelen kunnen plaatsen.
We gaan van een huis zonder gasaansluiting (bodem warmtepomp) naar een huis met CV (gas) installatie, inductie kookplaat en 4 airco units (3 slaapkamers en 1 huiskamer).
Volgens de vragenlijst van de verkopers hebben zij 6500 kWh verbruik per jaar. Opbrengst zonnepanelen is onbekend.
Nu hebben wij een aanbieding via eigenhuis om een thuisbatterij aan te schaffen. Zij raden ons een 9 kWh batterij aan. Ik kan nog kiezen voor een 13 kWh.
Ik vind het lastig om op basis van de gegevens die ik heb (we wonen er nog niet) in te schatten wat voor ons handig is. Die airco units zullen vast veel verbruiken, vooral in de zomerperiode voor koeling. Je zou dan denken dat een grotere batterij handiger is. Maar op dagen dat het 20 graden buiten is en de airco units niet gebruikt worden is het waarschijnlijk weer zonde om een grote batterij te hebben. Ook in koude maanden is dat zo als de batterij toch amper opgeladen wordt.
Wat is wijsheid?

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:45
technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:16:
Wji gaan eind mei verhuizen naar een vrijstaande woning. De huidige eigenaren hebben 7 zonnepanelen op het dak liggen, maar niet aangesloten omdat ze voor terug leveren een boete krijgen van de energieleverancier. Wij nemen onze huidige leverancier mee en willen de panelen gelijk inschakelen. We willen ook kijken of we meer panelen kunnen plaatsen.
We gaan van een huis zonder gasaansluiting (bodem warmtepomp) naar een huis met CV (gas) installatie, inductie kookplaat en 4 airco units (3 slaapkamers en 1 huiskamer).
Volgens de vragenlijst van de verkopers hebben zij 6500 kWh verbruik per jaar. Opbrengst zonnepanelen is onbekend.
Nu hebben wij een aanbieding via eigenhuis om een thuisbatterij aan te schaffen. Zij raden ons een 9 kWh batterij aan. Ik kan nog kiezen voor een 13 kWh.
Ik vind het lastig om op basis van de gegevens die ik heb (we wonen er nog niet) in te schatten wat voor ons handig is. Die airco units zullen vast veel verbruiken, vooral in de zomerperiode voor koeling. Je zou dan denken dat een grotere batterij handiger is. Maar op dagen dat het 20 graden buiten is en de airco units niet gebruikt worden is het waarschijnlijk weer zonde om een grote batterij te hebben. Ook in koude maanden is dat zo als de batterij toch amper opgeladen wordt.
Wat is wijsheid?
Ik zou je geld als het je om ROI gaat eerst in isolatie, L/W warmtepomp, evt. een EV (lader) en helemaal daarna pas in een thuisaccu steken.

Maar om je vraag te beantwoorden, als het huis enigszins oke geïsoleerd is en je de airco's overdag de boel op temperatuur laat houden op de zonnestroom dan is het nachtverbruik vanuit een evt. accu erg beperkt, een paar kWh. Dáárvoor heeft een grotere accu niet zo heel veel zin. Sowieso verbruikt koelen op jaarbasis helemaal niet zoveel, het jaarverbruik wijst er eerder op dat de airco's ook volop voor verwarming gebruikt worden.

All-electric.

• Pr088
Wat is wijsheid?
Niet direct aan een batterij beginnen. Eerst je zonnepanelen inschakelen en eventueel bekijken of je meer panelen kunt leggen (misschien kan het goedkoop bij dezelfde string op.) Bijleggen is niet heel duur. Heb zelf een half jaar geleden voor € 0,71 per Wp zonnepanelen laten bijleggen. En dat was een SolarEdge-systeem, bekend om de hogere aanschafprijs i.v.m. optimizers.
Kies een geschikt contract (dynamisch) zonder terugleverkosten. De eigen gebruikte stroom is zeker interessant, elke niet gekochte kWh scheelt weer gemiddeld 20 cent.

Een batterij doet nauwelijks iets voor de airco's, immers je hebt zomers stroom genoeg om de airco's op eigen stroom te laten draaien. Dat is efficienter en goedkoper dan het door een batterij te halen. Hou er rekening mee dat een batterij bij omzetting ongeveer 15-20% rendementsverlies heeft (80-85% RTE).

Eens met de opmerkingen hier:
- Kijk naar een bouwdeposito of energiebespaarlening
- Isoleer je dak (dikke kans dat je airco's dan uit kunnen)
- Zonwering?
- Zonnepanelen bijleggen
- L/W warmtepomp met koelingsfunctie

Thuisbatterijen staan qua economisch rendement onderaan je lijstje

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 04-03-2026 11:18 ]

• technoaddict
Dank voor de reacties. Het huis is niet lang geleden op meerdere plekken geisoleerd tijdens een verbouwing. Maar ik zal eens kijken wat er mogelijk is op gebied van bijvoorbeeld zonwering. Warmtepomp willen we op termijn ook installeren, dus ik ga me daar verder in verdiepen en zet de thuisaccu even op een lager pitje.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Wat is wijsheid?
Achteraf is men altijd wijzer daarom mijn advies om er geen druk op te zetten en FOMO te vermijden en eerst eens minimaal alle seizoenen woonervaring op te doen.

Dan krijg je een gevoel met je nieuwe thuis en komen de behoeftes voor jullie nieuwe plekje vanzelf boven water.

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:17:
[...]

Eens met de opmerkingen hier:
- Kijk naar een bouwdeposito of energiebespaarlening
- Isoleer je dak (dikke kans dat je airco's dan uit kunnen)
- Zonwering?
- Zonnepanelen bijleggen
- L/W warmtepomp met koelingsfunctie

Thuisbatterijen staan qua economisch rendement onderaan je lijstje
Als je die woning kunt verwarmen met de airco's en af en toe wat bijverwarmen met de CV ga je die L/W warmtepomp nooit terugverdienen. En als er eenmaal wat extra zonnepanelen op die woning liggen, dan is zomers de woning koelen ook nagenoeg gratis, dus ook die zonwering ga je nooit terugverdienen.

Maar beide opties leveren natuurlijk wel extra comfort op.

Ik zou in dit geval eerder kijken naar die extra zonnepanelen en dat eventueel combineren met een thuisaccu. Maar daar hoef je echt geen haast mee te maken.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:01:
Dank voor de reacties. Het huis is niet lang geleden op meerdere plekken geisoleerd tijdens een verbouwing. Maar ik zal eens kijken wat er mogelijk is op gebied van bijvoorbeeld zonwering. Warmtepomp willen we op termijn ook installeren, dus ik ga me daar verder in verdiepen en zet de thuisaccu even op een lager pitje.
Afhankelijk van de gemaakte keuzes van installaties en zonnepanelen zie je pas wat je in/uit en gelijktijdigheid is van je verbruikte kWh.

6500kWh voor een gasgestookte woning vind ik bijvoorbeeld vrij hoog, maar ik vermoed dat de vorige bewoners de airco’s ook in de winter vaak aanhebben. Je zult ook moeten kijken of die eigenlijk wel efficient zijn (ook bij koude temperaturen) of nog oude type zijn. En daarmee de verhouding gas-cv en airco bepalen die energie en kosten efficient is.

Pas als die systemen zijn ingeregeld (*en je cv eventueel is ingeruild voor een ander type elektrische verwarming) weet je of je qua gelijktijdigheid van PV energie en verbruikte energie een buffer (= batterij) nodig hebt om verschoven in tijd te verbruiken (of tegen hogere prijzen terug te leveren).

Als je dan toch met eigenhuis vereniging bezig bent, kun je je beter laten informeren of ze ook full electric opties hebben bij de inkoop.

Met andere woorden: eerst je eigen vraag /benodigheden formuleren, en dan pas kijken naar het aanbod. Nu kijk je eerst naar aanbod (batterij eigen huis) en probeer je die in te passen.

• Pr088
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:10:
[...]

Als je die woning kunt verwarmen met de airco's en af en toe wat bijverwarmen met de CV ga je die L/W warmtepomp nooit terugverdienen. En als er eenmaal wat extra zonnepanelen op die woning liggen, dan is zomers de woning koelen ook nagenoeg gratis, dus ook die zonwering ga je nooit terugverdienen.

Maar beide opties leveren natuurlijk wel extra comfort op.

Ik zou in dit geval eerder kijken naar die extra zonnepanelen en dat eventueel combineren met een thuisaccu. Maar daar hoef je echt geen haast mee te maken.
Mwah. Hybride installaties zijn tegenwoordig heel goed betaalbaar. Dan is de terugverdientijd ook korter. Vaak kan hybride voor 6-7k wel. Ik was 14 kwijt voor FE.

• technoaddict
Ik heb de thuisbatterij voor nu even onderaan de optielijst gezet.
Bij Eigenhuis mezelf ingeschreven voor de collectieve inkoop hybride warmtepomp. Maar ik denk dat ik het zelfde ga doen voor All elektric. Omdat de CV ketel (Nefit) van 2010 is en dus eigenlijk ook aan vervanging toe is (puur gebaseerd op leeftijd). All elektric zal vast nog wat prijziger zijn dan een combi hybride pomp + nieuwe CV, maar misschien is dat alsnog het overwegen waard.

[ Voor 7% gewijzigd door technoaddict op 04-03-2026 13:31 ]

• daemonix
  • Niet online
Let wel op met VEH, vaak zijn ze helemaal niet goedkoop of hebben ze heel strakke vaste voorwaarden waardoor hun aanbod niet interessant uit pakt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:25:
[...]

Mwah. Hybride installaties zijn tegenwoordig heel goed betaalbaar. Dan is de terugverdientijd ook korter. Vaak kan hybride voor 6-7k wel. Ik was 14 kwijt voor FE.
Leuk, maar hoe denk je die hybride van 6-7k dan terug te verdienen? Qua performance/ operationele kosten ontlopen een hybride CV en een CV plus een paar airco's elkaar vaak niet zoveel.

Laat staan 14k uitgeven op die laatste paar honderd m3 gas per jaar de woning uit te krijgen.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:05

watercoolertje

Untertitel

HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Leuk, maar hoe denk je die hybride van 6-7k dan terug te verdienen? Qua performance/ operationele kosten ontlopen een hybride CV en een CV plus een paar airco's elkaar vaak niet zoveel.

Laat staan 14k uitgeven op die laatste paar honderd m3 gas per jaar de woning uit te krijgen.
Wat kosten die "paar airco's" icm een nieuwe CV dan?

PS Zelf vind ik ruimtes verwarmen met een airco irritant, het blaast en maakt geluid, en is vaak maar in enkele ruimtes toe te passen, terwijl mijn CV (en WTW samen) het hele huis kan verwarmen zonder dat ik daar iets van hoor. Daarnaast zou ik de warmte uit de vloer(verwarming) missen die ik nu heb. Dus ik zou ook zeker een hybride of full electric CV gebruiken ipv een airco ongeacht het kostenplaatje.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• HandyLumberjack
watercoolertje schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Wat kosten die "paar airco's" icm een nieuwe CV dan?

PS Zelf vind ik ruimtes verwarmen met een airco irritant, het blaast en maakt geluid, en is vaak maar in enkele ruimtes toe te passen, terwijl mijn CV (en WTW samen) het hele huis kan verwarmen zonder dat ik daar iets van hoor. Daarnaast zou ik de warmte uit de vloer(verwarming) missen die ik nu heb. Dus ik zou ook zeker een hybride of full electric CV gebruiken ipv een airco ongeacht het kostenplaatje.
Helemaal niks, want in dit geval hangen al die spullen er al.

Qua geluid en blazen is de ene airco de andere ook niet. En het ging niet over comfort maar het financiële aspect.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-03-2026 15:10 ]

• Impossibl3
technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
Bij Eigenhuis mezelf ingeschreven voor de collectieve inkoop hybride warmtepomp. Maar ik denk dat ik het zelfde ga doen voor All elektric. Omdat de CV ketel (Nefit) van 2010 is en dus eigenlijk ook aan vervanging toe is (puur gebaseerd op leeftijd). All elektric zal vast nog wat prijziger zijn dan een combi hybride pomp + nieuwe CV, maar misschien is dat alsnog het overwegen waard.
Je kan ook (tijdelijk) een vol elektrische warmtepomp nemen en de CV nog mee laten draaien voor tapwater. Dan hoef je niet in 1x over.

• Jan-tweak
technoaddict schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:31:
afhankelijk van de technische staat van de CV, dus goed laten controleren kan het zonder meer best interessant zijn zover je nog niet helemaal van het gas wilt om inderdaad te kiezen voor een hybride, afhankelijk van de warmtebehoefte van je huis zou je namelijk nog best een aantal jaartjes met je huidige CV kunnen doen omdat deze bij een hybride eigenlijk nog nauwelijks gaat slijten, ver uit het meeste deel wordt qua verwarming door de warmtepomp gedaan en voor warm water dan deze het nog jaren en jaren volhouden.
ik zou ook eens direct bij Quatt kijken, mogelijk dat je het met een enkele Quatt prima kunt, en ik vraag me werkelijk af of een aanbod van VEH dan echt nog zo voordelig is.

• Jan-tweak
Impossibl3 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:03:
[...]

Je kan ook (tijdelijk) een vol elektrische warmtepomp nemen en de CV nog mee laten draaien voor tapwater. Dan hoef je niet in 1x over.
sorry, een vol electrische warmtepomp is al ook voor SWW/tapwater, dan heb je dus de CV niet meer nodig.

• Tanuki
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:17:
[...]

sorry, een vol electrische warmtepomp is al ook voor SWW/tapwater, dan heb je dus de CV niet meer nodig.
Er zijn genoeg sww-loze setupe in full electric warmtepompen.
Wij hebben hier een full electric wp + een losse wpb voor sww.

Gaat allemaal prima. En de prijzen die hier worden genoemd voor een full electric wp (~ 10k€) kunnen een heel stuk lager. + 3350€ subsidie is ook erg mooi (8kw Daikin, in ons geval).

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Jan-tweak
Tanuki schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 20:44:
[...]

Er zijn genoeg sww-loze setupe in full electric warmtepompen.
Wij hebben hier een full electric wp + een losse wpb voor sww.

Gaat allemaal prima. En de prijzen die hier worden genoemd voor een full electric wp (~ 10k€) kunnen een heel stuk lager. + 3350€ subsidie is ook erg mooi (8kw Daikin, in ons geval).
Klopt, alleen daar had het deze poster het niet over, hij wilde de cv dan nog voor SWW gebruiken, en dan vind ik de FE WP met of eventueel zonder SWW en dus een aparte WPB een beter idee.
Dus keuze genoeg.

• Ieniemienieme
  • Laatst online: 13:21
Ik woon in een rijtjeswoning van 145m2 uit 1975 met isolatie in muren, vloer en dak. circa 500m3 inhoud.
10 x 325WP zonnepanelen (Q Cells Q Peak DUO-G5 325) op het schuine 30 graden dak (meer passen er niet) georiënteerd op het Zuid-Oosten geplaatst in april 2019.
Electriciteit aansluiting is 1 fase 40A met slimme meter.
Airco in de woonkamer en op zolder, verwarming en douchen op gas, koken is elektrisch en keuken heeft een combi-Quooker.

Mijn energiecontract loopt in Juni af en met het oog op het einde van salderen ben ik aan het overwegen om een accu aan te schaffen icm een dynamisch contract.
Doel hierbij is om eigen opwek verbruik te stimuleren. Batterij kan ook gebruikt worden voor goedkoop inkopen en duur verkopen, maar niet om te traden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Als ik kijk naar mijn eigen verbruikspercentage, dan kan dit met een accu flink omhoog richting de 80%.
Dit zou terugleverkosten besparen en de inkoop van ongeveer 1700kWh a 0,25 is grofweg een besparing van 450 euro per jaar.

De volgende offerte heb ik van de lokale accu/zonnepanelen boer gekregen:
- SigEnergy EC 4.0
- SigEnergy BAT 10.0 9kWh
- SigEnergy Installation Kit, Ground mounted
- SigEnergy Sensor Single Phase-DH
Inclusief montage
Kosten: 5348 ex, 1123,08 BTW, 6471,08 incl BTW

Er is ook nog de mogelijkheid om de 10 bestaande zonnepanelen te upgraden naar hogere WP panelen en op de Noord-West kant ook 8(?) panelen te plaatsen

Hebben jullie advies voor mij?

Never underestimate my incompetence!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:39
Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:

Als ik kijk naar mijn eigen verbruikspercentage, dan kan dit met een accu flink omhoog richting de 80%.
Dit zou terugleverkosten besparen en de inkoop van ongeveer 1700kWh a 0,25 is grofweg een besparing van 450 euro per jaar.

- SigEnergy EC 4.0
Inclusief montage

Er is ook nog de mogelijkheid om de 10 bestaande zonnepanelen te upgraden naar hogere WP panelen en op de Noord-West kant ook 8(?) panelen te plaatsen

Ik denk dat je in je berekening de RTE niet hebt meegenomen, dan verwacht ik dat je wat lager uitkomt dan de 1700 kWh waar je nu mee gerekend hebt. Gezien je verbruik in de donkere maanden denk ik dat je met 1400 kWh minder afname dichter bij de waarheid zal zitten.

Als je voor dynamisch contract gaat dan zijn terugleverkosten sowieso geen issue meer, dus daar hoef je geen accu voor aan te schaffen.

6500 Euro uitgeven om per jaar 400 Euro te besparen, dat kan gewoon niet uit. Dan zit je op TVT van meer dan 16 jaar en dan heb ik nog niet meegerekend wat 6500 Euro op een spaarrekening (of deposito) voor 16 jaar oplevert.

• Jan-tweak
Ieniemienieme schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:17:
Ik woon in een rijtjeswoning van 145m2 uit 1975 met isolatie in muren, vloer en dak. circa 500m3 inhoud.
10 x 325WP zonnepanelen (Q Cells Q Peak DUO-G5 325) op het schuine 30 graden dak (meer passen er niet) georiënteerd op het Zuid-Oosten geplaatst in april 2019.
Electriciteit aansluiting is 1 fase 40A met slimme meter.
Airco in de woonkamer en op zolder, verwarming en douchen op gas, koken is elektrisch en keuken heeft een combi-Quooker.

Mijn energiecontract loopt in Juni af en met het oog op het einde van salderen ben ik aan het overwegen om een accu aan te schaffen icm een dynamisch contract.
Doel hierbij is om eigen opwek verbruik te stimuleren. Batterij kan ook gebruikt worden voor goedkoop inkopen en duur verkopen, maar niet om te traden.
hou je wel rekening mee dat je wel voldoende bandbreedte nodig hebt tussen de laage en hoge prijs (dynamisch) ivm je RTE verliezen, die toch al snel 20% of meer kunnen bedragen.
***members only***
en als ik even naar je verbruiks cq opwek ga kijken mn in de maanden maart en paril en september en oktober vallen mij de volgende zaken op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Tg8sI1mY7CaL1AQEEHdBygED0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/q8cOXDUwg3GMKNYTzEr2QhiT.png?f=user_large

gemiddeld dag teruglevering en netverbruik voor:
maart teruglevering 8,7 kWh/dag netverbruik 5,3 kWh /dag ;
april teruglevering 11,1 kWh/dag netverbruik 3,8 kWh /dag
september teruglevering 7,2 kWh/dag netverbruik 4,5 kWh /dag
oktober teruglevering 2,6 kWh/dag netverbruik 6,6 kWh /dag ; opmerking je gem. teruglevering is lager dan 50% van je benodigd net verbruik.
als ik dan primair kijk naar je verbruik dan zie je dat in maart je eigenlijk gem. al meer dan voldoende zonnestroom hebt om je volledige net verbruik te kunnen afdekken, waarbij de batterij grote met een 15% hogere marge en 20% RTE op circa 7,3 kWh batterij capaciteit zou komen.
in april wordt dat 5,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit .
voor september is dat 6,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit.
voor oktober zie je dat er al te weinig zonnestroom is om de hele maand je batterij volledig te vullen.

dus met deze cijfers zie je dat je effectieve batterij capaciteit circa 7,3 kWh bedraagd, de andere maanden zit je daar dus onder, meer ga je dus eigenlijk niet gebruiken. De offerte van die 9 kWh is dus aan de behoorlijk ruime (te grote ) kant.
in de bovenstaande berekening is namelijk al rekening gehouden met een RTE van 80% ( dus 20% verlies ) en een extra marge verhoging van 15%.
kijk ik naar de andere maanden (dus niet naar maart) zou zelfs een 6 kWh al meer dan voldoende hebben.

bedenk dat een nog grotere zonnepanelen opbrengst je daar ook niet direct meer winst gaat geven, je zou dan mn naar je opbrengstverhoging in de maand oktober moeten kijken (want daar kom je nu te kort) om deze met ruim 50% te verhogen. Kun je overigens prima met de webtool PVCALC berekenen.

- SigEnergy EC 4.0
Inclusief montage

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 05-03-2026 12:29 ]

• Pr088
Jan-tweak schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:52:
[...]

hou je wel rekening mee dat je wel voldoende bandbreedte nodig hebt tussen de laage en hoge prijs (dynamisch) ivm je RTE verliezen, die toch al snel 20% of meer kunnen bedragen.

[...]
en als ik even naar je verbruiks cq opwek ga kijken mn in de maanden maart en paril en september en oktober vallen mij de volgende zaken op.
[Afbeelding]

gemiddeld dag teruglevering en netverbruik voor:
maart teruglevering 8,7 kWh/dag netverbruik 5,3 kWh /dag ;
april teruglevering 11,1 kWh/dag netverbruik 3,8 kWh /dag
september teruglevering 7,2 kWh/dag netverbruik 4,5 kWh /dag
oktober teruglevering 2,6 kWh/dag netverbruik 6,6 kWh /dag ; opmerking je gem. teruglevering is lager dan 50% van je benodigd net verbruik.
als ik dan primair kijk naar je verbruik dan zie je dat in maart je eigenlijk gem. al meer dan voldoende zonnestroom hebt om je volledige net verbruik te kunnen afdekken, waarbij de batterij grote met een 15% hogere marge en 20% RTE op circa 7,3 kWh batterij capaciteit zou komen.
in april wordt dat 5,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit .
voor september is dat 6,2 kWh gemiddeld aan benodige batterij capaciteit.
voor oktober zie je dat er al te weinig zonnestroom is om de hele maand je batterij volledig te vullen.

dus met deze cijfers zie je dat je effectieve batterij capaciteit circa 7,3 kWh bedraagd, de andere maanden zit je daar dus onder, meer ga je dus eigenlijk niet gebruiken. De offerte van die 9 kWh is dus aan de behoorlijk ruime (te grote ) kant.
in de bovenstaande berekening is namelijk al rekening gehouden met een RTE van 80% ( dus 20% verlies ) en een extra marge verhoging van 15%.
kijk ik naar de andere maanden (dus niet naar maart) zou zelfs een 6 kWh al meer dan voldoende hebben.

bedenk dat een nog grotere zonnepanelen opbrengst je daar ook niet direct meer winst gaat geven, je zou dan mn naar je opbrengstverhoging in de maand oktober moeten kijken (want daar kom je nu te kort) om deze met ruim 50% te verhogen. Kun je overigens prima met de webtool PVCALC berekenen.

[...]
Goede analyse, maar als de vraagsteller kiest voor SigEnergy, dan is 1 module van 9 kWh wel het meest verstandig.

Ik zou zeggen: kijk eerst wat je met een dynamische contract bespaart aan terugleverkosten. Daarnaast vind ik € 5300 (btw krijg je terug) heel veel geld, terwijl je de SigEnergy waarschijnlijk niet gebruikt voor zijn potentieel. Je koopt een Mercedes terwijl je een boodschappenwagentje nodig hebt.

Ik zou zeggen, kijk naar bijvoorbeeld Zendure AC 1600 (of 2400AC+) met een paar modules erbij. Voor 2400AC+ + 3x AB3000L. Dan heb je 2,4 + 8,64 = 11 kWh bruto = 10kWh netto voor € 3200 piek inclusief btw. Bel een installateur voor een groepje aanleggen. Ben je voor 3500 klaar en kun je ook nog de btw terugvragen. ;)

• Pr088
HandyLumberjack schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

Terugverdienen is natuurlijk niet het doel. Gasloos en fossiele uitstoot in huis op 0 krijgen wel. Voor mij als Groninger nog een extra argument. Mijn woning is inmiddels twee keer hersteld vanwege aardbevingsschade.

Hybride WP is inderdaad niet anders dan gas + airco's (is immers een L/L WP). FE wordt pas interessant als je ook niet meer op gas kookt en de hele gasaansluiting kunt laten verwijderen.

• Jan-tweak
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Goede analyse, maar als de vraagsteller kiest voor SigEnergy, dan is 1 module van 9 kWh wel het meest verstandig.

Ik zou zeggen: kijk eerst wat je met een dynamische contract bespaart aan terugleverkosten. Daarnaast vind ik € 5300 (btw krijg je terug) heel veel geld, terwijl je de SigEnergy waarschijnlijk niet gebruikt voor zijn potentieel. Je koopt een Mercedes terwijl je een boodschappenwagentje nodig hebt.

Ik zou zeggen, kijk naar bijvoorbeeld Zendure AC 1600 (of 2400AC+) met een paar modules erbij. Voor 2400AC+ + 3x AB3000L. Dan heb je 2,4 + 8,64 = 11 kWh bruto = 10kWh netto voor € 3200 piek inclusief btw. Bel een installateur voor een groepje aanleggen. Ben je voor 3500 klaar en kun je ook nog de btw terugvragen. ;)
klopt, dat was dus ook mijn gedachte, in dit geval is naar mijn bescheiden mening de SigEnergy te veel van het goede. als je naar de cijfers kijkt heb je zelfs maar 2*AB3000L nodig, maar je kunt net zo goed de SF 2400AC (zonder plus) nemen en dat met 3*AB3000X (brutto 8,6 kWh capaciteit), deze heeft namelijk zelfs nog een iets hogere max capaciteit. en die krijg je ondertussen bv in Duitsland als voor net 2.000 euro

• Jan-tweak
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:59:
[...]

Terugverdienen is natuurlijk niet het doel. Gasloos en fossiele uitstoot in huis op 0 krijgen wel. Voor mij als Groninger nog een extra argument. Mijn woning is inmiddels twee keer hersteld vanwege aardbevingsschade.

Hybride WP is inderdaad niet anders dan gas + airco's (is immers een L/L WP). FE wordt pas interessant als je ook niet meer op gas kookt en de hele gasaansluiting kunt laten verwijderen.
en wat denk je waar je stroom ook van gemaakt wordt ? gasloos is natuurlijk prima en is een nobel streven, maar vergeet aub niet dat een behoorlijk deel van onze stroom (mn in de winter) nog steeds door fossiele brandstoffen wordt geproduceerd. En koken op gas is voor de meeste mensen eigenlijk prima te vervangen door een nagenoeg gelijkwaarde inductie kookplaat. Die ik overigens al ruim 15 jaar in gebruik heb.

• Ieniemienieme
  • Laatst online: 13:21
Pr088 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:55:
[...]

Ter verduidelijking; Ik kies momenteel nog nergens voor. Deze accuboer gebruikt gewoon alleen SigEnergy spul, vandaar :)

Ik zal eens kijken naar de alternatieven die voorgesteld worden :)

Never underestimate my incompetence!

Pagina: 1 ... 100 101 Laatste