Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:59:
[...]

volgens mij kan er alleen goed geadviseerd worden als je aangeeft wat je doelstelling is. Wat wil je bereiken met je accu's?
Goed punt, ik heb mijn post aangevuld.
Doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14:16
Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:43:
Wij zijn aan het overwegen om thuisaccu's aan te schaffen en vroeg mij af wat jullie zouden adviseren, situatie: hoekhuis met 12 panelen (totaal 3840wp sinds 2020) op het zuid-westen (onderstaand een grafiek van de opbrengst op een zonnige dag 22-3-'26).
jaarverbruik is ±2000kWh teruglevering ±2200kWh.

Daarnaast hebben we plannen om te gaan verbouwen; uitbouw, vloerverwarming, eventueel warmtepomp, elektrisch koken en wellicht dan ook extra zonnepanelen (voorzijde woning NO en evt op de uitbouw ZW)

Mijn idee was om nu bijvoorbeeld een Marstek Venus E aan te schaffen en er later nog 2 bij te plaatsen, of om te gaan voor een Marstek Venus D systeem waarbij ik de zonnepanelen dan direct op de batterij zal aansluiten en de flexibiliteit heb om later uit te bereiden (elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Wat er al werd gezegd, wat is je doel?
Als het geld is is misschien beleggen een betere optie.

Een accu kun je om een aantal redenen gaan gebruiken
1. In kunnen spelen op tarieven bij dynamisch contract, goedkoop inkopen en eventueel duur verkopen
2. Peakshaving/ lagere netaansluiting, als je nu 3*35A aansluiting hebt kan peakshaving ervoor zorgen dat je mogelijk met 3*25A toe kan, dit scheelt je snel 750€ per jaar
3. NOM, Verhogen eigen gebruik van je PV door gebruik te kunnen uitstellen, overdag laden en 's nachts gebruiken.
4. Off-Grid en Backup Stroom, deze optie kost je vrijwel altijd geld tenzij je heel gevoelige apparatuur hebt die niet zonder stroom kan een paar uur, daarnaast varieerd dit van een stopcontact op een PIB (plugin batterij) tot complete hybride/off grid installatie waar je zelfs generators op aan kan sluiten en zonder aansluiting op het stroomnet kan draaien.
5. combinaties

Het meeste komt voor 1 en 3

Voor optie 1 is de valkuil de spread van de tarieven, als er weinig dynamiek in je dynamische tarief zit voegt een batterij weinig toe. Als je een bepaalde opbrengst verwacht om het rendabel te krijgen ben je gewoon sterk afhankelijk van wat de intraday markt gaat doen de komende jaren.

Voor optie 3 is de valkuil vaak de balans, hoeveel gebruik kun je uitstellen en wat kan je opslaan. Als je 's nachts maar 1 kWh aan stroom gaat gebruiken is een 5 kWh accu al te groot. Daarnaast is de grootste slag al te slaan in slimmer gebruik, EV opladen en je warmtepomp gebruiken als de zon schijnt maakt al veel verschil, en daarvan is de EV is ook een moeilijke gebruiker om uitgesteld te gaan gebruiken, als je je EV wil opladen heb je als snel 15 kWh opslag nodig om een ritje van 100 km op te vangen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:46
Wij zijn aan het overwegen om thuisaccu's aan te schaffen en vroeg mij af wat jullie zouden adviseren, situatie: hoekhuis met 12 panelen (totaal 3840wp sinds 2020) op het zuid-westen (onderstaand een grafiek van de opbrengst op een zonnige dag 22-3-'26).

Daarnaast hebben we plannen om te gaan verbouwen; uitbouw, vloerverwarming, eventueel warmtepomp, elektrisch koken en wellicht dan ook extra zonnepanelen (voorzijde woning NO en evt op de uitbouw ZW)

Mijn idee was om nu bijvoorbeeld een Marstek Venus E aan te schaffen en er later nog 2 bij te plaatsen, of om te gaan voor een Marstek Venus D systeem waarbij ik de zonnepanelen dan direct op de batterij zal aansluiten en de flexibiliteit heb om later uit te bereiden (elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Om mij zelf te oriënteren heb ik mij aangemeld bij de vereniging eigen huis voor de collectieve aankoop van thuisaccu's. Zij geven redelijke uitleg over wat zij adviseren en waarom. Als je met hen in zee gaat, komt er eerst nog een oriënterend gesprek met de installateur. Zelfs daarna zou je nog van het bod af kunnen. Maar je hebt dan wel een idee waar de markt je naar toe stuurt. De capaciteit van het bod van de VEH is wel aan de zuinige kant. Zij adviseren net onder je dag-verbruik te gaan. Zelf zou ik juist ruim (1,5 a 2 maal) je dagverbruik als begin nemen.

Detail: deze thuisaccu is vooral bedoeld om de opbrengst van de zonnepanelen zonder moeite zelf te gebruiken. Niet voor off-grid, niet voor nood-stroom. Mocht er een nood-stroom aansluiting op zitten, dan is het puur voor handmatig gebruik als de netspanning uitvalt. Praktisch zit er alleen maar een stopkontact op/bij de accu-omvormer.

Toegegeven, ze beloven thuisaccu's die geïnstalleerd moeten worden. Maar het bod wat ik kreeg was een stekkerapparaat. Mijn zonnepanelen uit 2013 hebben namelijk geen aansluitmogelijkheid voor thuisaccu's.

Hadden mijn zonnepanelen wel de mogelijkheid gehad om een thuis-accu aan te sluiten, dan had ik daar voor gegaan. Met dat de omvormer richting de 15 jaar gaat, overweeg ik een nieuwe omvormer met thuis-accu's. Die moet dan wel op de huidige panelen aan te sluiten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door beerse op 24-03-2026 12:29 ]

• zalkc
beerse schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Toegegeven, ze beloven thuisaccu's die geïnstalleerd moeten worden. Maar het bod wat ik kreeg was een stekkerapparaat. Mijn zonnepanelen uit 2013 hebben namelijk geen aansluitmogelijkheid voor thuisaccu's.

Hadden mijn zonnepanelen wel de mogelijkheid gehad om een thuis-accu aan te sluiten, dan had ik daar voor gegaan. Met dat de omvormer richting de 15 jaar gaat, overweeg ik een nieuwe omvormer met thuis-accu's. Die moet dan wel op de huidige panelen aan te sluiten zijn.
Hoe dat dan? 8)7
Er komt DC of AC uit lijkt me, een beetje omvormer kan met beide overweg,

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• beerse
zalkc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Hoe dat dan? 8)7
Er komt DC of AC uit lijkt me, een beetje omvormer kan met beide overweg,
Er komt DC uit de panelen, die gaan de omvormer in die er AC van maakt.

Met een aansluiting voor thuisaccu's bedoel ik dat er een aparte aansluiting in een apart DC cirquit zit om accu's te vullen en te gebruiken. Dat er bij het opslaan van zonne-energie maar een enkele omvormer bij betrokken is, in 1 keer van zonne-DC naar accu-DC. Dat scheelt (potentiëel) een omzet-verlies en de aansturing gaat ook directer.

Voor de 'techneuten': Zonnepanelen zijn een stroombron: Een betrekkelijk vast aantal ampères en een variabele spanning. Accu's zijn spanningsbronnen: een betrekkelijk vaste spanning en een variabel aantal ampères. Om een accu op te laden moet je ene spanning aanbieden die iets boven de uitgaande spanning ligt. Een 12 volt auto accu wordt bijvoorbeeld opgeladen met ongeveer 14 volt.

[ Voor 23% gewijzigd door beerse op 24-03-2026 12:38 ]

• zalkc
Ik ga gemeen doen
Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Goed punt, ik heb mijn post aangevuld.
Doel is om teruglevering te verminderen,
Heb je een persoonlijk probleem met je energiemij dat je dat niet wil? Kan je omvormer niet ingesteld worden om niet terug te leveren?

Waarschijnlijk wil je je eigengebruik verhogen in plaats van terugeleveren
meer zelfvoorzienend te worden,
In welke mate? 30% 50% 70% 100%?
Wil je ook meer gaan opwekken?
nachtverbruik zelf op kunnen vangen,
Wat is je nachtverbruik in een normale maand, bijvoorbeeld vannacht?
Verwacht je hier nog verandering in?
geen handel/dynamisch contact op dit moment.
Maar wel de mogelijkheid voor later?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58
Volstrekte onzin. We hebben jaren en jaren gehad dat zonnepanelen leggen letterlijk geld printen betekent. Toch zie je dat maximaal ongeveer 1/3 van de woningen in zo'n uitzonderlijke situatie panelen legt. Conclusie: slechts een deel van de mensen heeft OF het geld om dit te doen OF is gemotiveerd om geld uit te geven obv berekeningen. De overige 2/3 die in de afgelopen jaren geen zin had zal niet van mening veranderen en nu ineens wel wat doen. Mensen geven hun geld maar 1x uit en heel vaak is het of gewoon niet beschikbaar of er wordt liever een vakantie/auto/keuken etc gekocht. allemaal prima maar er is weinig opwaartse mogelijkheid voor serieus meer zonnepanelen in NL bij huizen.

wel of niet afschaffen saldering maakt dus geen klap uit.

• zalkc
beerse schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 12:33:
[...]

Er komt DC uit de panelen, die gaan de omvormer in die er AC van maakt.

Met een aansluiting voor thuisaccu's bedoel ik dat er een aparte aansluiting in een apart DC cirquit zit om accu's te vullen en te gebruiken. Dat er bij het opslaan van zonne-energie maar een enkele omvormer bij betrokken is, in 1 keer van zonne-DC naar accu-DC. Dat scheelt (potentiëel) een omzet-verlies en de aansturing gaat ook directer.

Voor de 'techneuten': Zonnepanelen zijn een stroombron: Een betrekkelijk vast aantal ampères en een variabele spanning. Accu's zijn spanningsbronnen: een betrekkelijk vaste spanning en een variabel aantal ampères. Om een accu op te laden moet je ene spanning aanbieden die iets boven de uitgaande spanning ligt. Een 12 volt auto accu wordt bijvoorbeeld opgeladen met ongeveer 14 volt.
Kun je niet uit de voeten met een MPPT lader?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
2000 kWh is behoortlijk laag verbruik d:)b , dus het effect met een batterij is ook beperkt.
heb je als eens gekeken wat je verbruik versus overhead PV in de maanden maart, april, september en oktober is, neem hierbij ook als reverentie de maanden juni en augustus en januari in mee.
met deze gegevens kun je vrij aardig bepalen hoeveel je echt aan capaciteit kunt gebruiken, zeker gezien je wensen voor NOM.
mijn eigen ervaring waar ik via andere tools ed op ruim 10-14 kWh capaciteit uit kwam, blijkt nadat ik mijn geheel verbruik en opwek / overhead per kwartier voor heel 2025 heb bepaald ik op nog geen 8 kWh uit kwam. en dat was bij mij als ik die maanden bekeek ook exact de aangegeven benodigde capaciteit.
te veel ongebruikte kWh is gewoon zonde en eigenlijk weggegooid geld en dat heeft mij ruim 1.000 euro aan overbodige kosten gescheeld, die ik nu voor iets anders kan gebruiken.
waarbij mijn jaarverbruik ruim het drievoudige is dat dat van jou.
denk aan circa 2.500 - 3.500 kWh extra aan stroomverbruik voor je warmtepomp, en helaas werkt hier de Zon niet echt mee, want via PV kun je dat vrijwel vergeten om deze extra stijging ook maar deels op te vangen.
Wat denken jullie?
waarom Marstek ? en hoeveel extra zonnepanelen kun je op die Marstek kwijt ?
ik zou zeker eens ook naar andere merken gaan kijken, mn is Zendure denk ik een betere keuze.
heb je al een locatie waar je e.e.a. kunt neerzetten ?
kleine tip, gebruik een alamat voor de eigen groep van de PIB.
Edit; doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.
d:)b

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:28

Ersus

Zuid-Limburg

(elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?
Een homewizard P1 dongle al in gebruik? Geeft mooie bruikbare data waar de medetweakers ook overheen kunnen duiken.

Een mooie Victron installatie zelf plaatsen is wat ik denk ; ) heb je meer plezier van dan iedere paar weken liggen rommelen met CT verbindingen en wifi verbindingen of uitvallende niet bruikbare 'plug um in de muur kastjes'... Lees de andere topics ook maar eens door HW batterij, Marstek, Sigenergy etc.

Victron is zeker niet plug and pray maar als je handleidingen volgt dan krijg je meer waar voor je geld dan een 'prik um in de muur kastje' en als je dat laatste wel wil, dan kun je dat mooie blauwe kastje 'Victron' ook van een stekker voorzien; ) En ik lees goede dingen over Zendure waarbij de naam wel aangeeft dat het iets dure kan zijn waarbij het 'zen' zijn vooraf aan de aankoop wel handig is.

Misschien als leestip ook het topic Balans Energie

Leesvoer om je een beeld te vormen van de verschillende oplossingen met al hun makken en ongemakken....

Als je all electric gaat is een wat steviger systeem zeker aan te raden.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-03 22:58

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Wat denken jullie?

Edit; doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.

[Afbeelding]
Ik heb in juli vorig jaar ook de knoop doorgehakt, Quatt warmtepomp en 1 stuks Marstek Venus aangeschaft. Geen gas meer verbruikt voor verwarming en bijna alle zelf opgewekte stroom (oost-west ligging) met dank aan de accu zelf kunnen gebruiken.

Groen is stroom teruglevering en blauw is gebruik over het afgelopen jaar :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jl4uJzc901tSPSyOlDtvvtGyXLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JRhne2TlZsOru0LUpmMCIpcM.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in het geheel geen spijt van mijn investering en verdien zo rond de € 1.500 (minimaal) terug per jaar.

Economisch is voor mij 1 Marstek voldoende, draait vaak 125 -150 % per dag.

Als je veel opwekking in de middag hebt is waarschijnlijk 2 stuks Marstek al een economisch verantwoorde oplossing. Ben je voor nog geen € 2.500 al klaar.

1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen)

• Jan-tweak
  • Nu online
Ersus schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Een homewizard P1 dongle al in gebruik? Geeft mooie bruikbare data waar de medetweakers ook overheen kunnen duiken.

Een mooie Victron installatie zelf plaatsen is wat ik denk ; ) heb je meer plezier van dan iedere paar weken liggen rommelen met CT verbindingen en wifi verbindingen of uitvallende niet bruikbare 'plug um in de muur kastjes'... Lees de andere topics ook maar eens door HW batterij, Marstek, Sigenergy etc.

Victron is zeker niet plug and pray maar als je handleidingen volgt dan krijg je meer waar voor je geld dan een 'prik um in de muur kastje' en als je dat laatste wel wil, dan kun je dat mooie blauwe kastje 'Victron' ook van een stekker voorzien; ) En ik lees goede dingen over Zendure waarbij de naam wel aangeeft dat het iets dure kan zijn waarbij het 'zen' zijn vooraf aan de aankoop wel handig is.
zeker de snelste weg om zelf een gloeilampje te worden, lezen is leuk, maar je moet wel ook begrijpen wat je doet anders is een ongeluk vrijwel al voorgeprogrameerd.
vicron is zeker voor hobbyisten een zeer leuk en goed bruikbaar systeem maar voor de doorsnee consument volledig ongeschikt, plus je hebt daarvoor ook een geschikte plaats voor nodig.
Misschien als leestip ook het topic Balans Energie

Leesvoer om je een beeld te vormen van de verschillende oplossingen met al hun makken en ongemakken....

Als je all electric gaat is een wat steviger systeem zeker aan te raden.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:02:
[...]
zeker de snelste weg om zelf een gloeilampje te worden, lezen is leuk, maar je moet wel ook begrijpen wat je doet anders is een ongeluk vrijwel al voorgeprogrameerd.
vicron is zeker voor hobbyisten een zeer leuk en goed bruikbaar systeem maar voor de doorsnee consument volledig ongeschikt, plus je hebt daarvoor ook een geschikte plaats voor nodig.

[...]
misschien begrijp ik toppertje verkeerd? Maar mijn donkerbruin vermoeden doet vermoeden dat dit toppertje een toppertje is met stroom omdat hij aangeeft:

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Jan-tweak
  • Nu online
Ersus schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:10:
[...]

misschien begrijp ik toppertje verkeerd? Maar mijn donkerbruin vermoeden doet vermoeden dat dit toppertje een toppertje is met stroom omdat hij aangeeft:

[...]
dat hoop ik maar, maar mijn eigen ervaring in deze is: "ik doe alles zelf" niet automatisch ook dat je op dat gebied ook echt deskundig bent, en een victron aansluiten is toch wat anders dan een WCD monteren.

• YGDRASSIL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Nee zonder. De accu heb je helemaal niet nodig voor de terugverdientijd van zonnepanelen. Na 2027 wordt dat interessanter, met goed eigen gebruik (30%+) kom je een heel eind.
De accu is juist essentieel. Ik heb flink wat zonnepanelen maar gebruik vrij weinig als de zon schijnt. Ben dan aan het werk en de EV is dus ook niet thuis. Door de accu kan ik nu overdag aardig wat opslaan en savonds weer gebruiken.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:54

Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Ik denk vrij simpel:
Ofwel,
voor ongeveer 1200 euro een 5kWh 1 fase zendure, bij voorkeur vast aangelegd op 2400W maar op 800W via stopcontact zal 95% van het profijt geven.
- Dan kan je het overgrote deel van je zomer nachtgebruik afdekken met je zomer zonne opbrengst.
- Dan heb je noodstroom via een stopcontact op de batterij.
- Dan heb je een hele goede kosten efficiënte approach.
- Dan haal je niet het onderste uit de kWh kan, met name in voor en najaar heb je wellicht wat meer nacht afname dan je batterij kan opslaan en die wel werd opgewekt.
- Dan heb je lagere efficiency dan met DC koppeling te halen is.
- Dan heb je geen volledige backup oplossing over de bestaande huis installatie.
- Dan kan je bij stroomuitval (denk ik) met de zonnepanelen de zendure niet opladen.

Danwel,
Je gaat voor een 10kWh (of meer) batterij 3 fase systeem met hybride omvormer van dezelfde leverancier als je huidige PV installatie.
- Dan kan je in voor en najaar ook de nacht behoefte nog met dag opbrengst afdekken.
- Dan heb je hogere efficiency door de DC koppeling met de hybride omvormer.
- Dan kan je een volledige backup systeem voor je huis maken met stroom uit de bestaande stopcontacten.
- Dan kan je de zonnepanelen terug dimmen bij negatieve prijzen als de accu vol is.
- Dan gaan batterijen en zonnepanelen met 1 geïntegreerd systeem.
- Dan kan je 8 tot 9 maanden per jaar volledig off grid als dat nodig is omdat de zonnepanelen de batterij ook laden bij stroomuitval.
- Maar dat is dan een flink eind duurder, dat gaat 5000 tot 8000euro kosten.

Of je gaat een heleboel zelf bouwen. Dan is de sky the limit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Jan-tweak
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:18:
[...]

Ik denk vrij simpel:
Ofwel,
voor ongeveer 1200 euro een 5kWh 1 fase zendure, bij voorkeur vast aangelegd op 2400W maar op 800W via stopcontact zal 95% van het profijt geven.
- Dan kan je het overgrote deel van je zomer nachtgebruik afdekken met je zomer zonne opbrengst.
- Dan heb je noodstroom via een stopcontact op de batterij.
- Dan heb je een hele goede kosten efficiënte approach.
- Dan haal je niet het onderste uit de kWh kan, met name in voor en najaar heb je wellicht wat meer nacht afname dan je batterij kan opslaan en die wel werd opgewekt.
- Dan heb je lagere efficiency dan met DC koppeling te halen is.
- Dan heb je geen volledige backup oplossing over de bestaande huis installatie.
- Dan kan je bij stroomuitval (denk ik) met de zonnepanelen de zendure niet opladen.
met zijn verbruik verwacht ik dat eigenlijk niet, een (bijna 6 kWh) Zendure zou dan waarschiijnlijk al voldoende moeten zijn, ik zie dat zelf met mijn eigen Zendure, en ik heb beduidend meer verbruik dan hij.
kom je echter te kort kun je heel eenvoudig deze upgraden met stappen van 2,88 kWh zonder dat de eerder gedane investering weg zou zijn. Sterker nog, als blijkt dat de gemiddelde 2,4 kWh vermogen te klein zou zijn kun je met een extra omvormer dit probleem oplossen, echter ook hier verwacht ik dat de pieken met een hoger benodigd vermogen dermate kort zijn dat een investering van (circa 350 euro meer) al te veel is.
Danwel,
Je gaat voor een 10kWh (of meer) batterij 3 fase systeem met hybride omvormer van dezelfde leverancier als je huidige PV installatie.
- Dan kan je in voor en najaar ook de nacht behoefte nog met dag opbrengst afdekken.
- Dan heb je hogere efficiency door de DC koppeling met de hybride omvormer.
- Dan kan je een volledige backup systeem voor je huis maken met stroom uit de bestaande stopcontacten.
- Dan kan je de zonnepanelen terug dimmen bij negatieve prijzen als de accu vol is.
- Dan gaan batterijen en zonnepanelen met 1 geïntegreerd systeem.
- Dan kan je 8 tot 9 maanden per jaar volledig off grid als dat nodig is omdat de zonnepanelen de batterij ook laden bij stroomuitval.
- Maar dat is dan een flink eind duurder, dat gaat 5000 tot 8000euro kosten.

Of je gaat een heleboel zelf bouwen. Dan is de sky the limit.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:18
YGDRASSIL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 14:17:
[...]

De accu is juist essentieel. Ik heb flink wat zonnepanelen maar gebruik vrij weinig als de zon schijnt. Ben dan aan het werk en de EV is dus ook niet thuis. Door de accu kan ik nu overdag aardig wat opslaan en savonds weer gebruiken.
De EV laad je over het algemeen het goedkoopst in het weekend, in de winternacht of op een enkele vrije middag in de zomer. Dat is dynamisch het meest interessant. Hou met je accu ook rekening met een efficiency van 80-85%. Je bent dus sowieso 15% 'kwijt'. Maak daar een businesscase op.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Toppertje
  • Nu online
@zalkc, dank voor je reactie; optie 3 die je noemt is inderdaad het voornaamste doel. En nee ik heb geen probleem met mijn energiemaatschappij. Zelfvoorzienend hoeft niet 100%, maar op dit moment moet een aanzienlijk deel zeker lukken, in de toekomst met warmtepomp (cq. gasloos) zal het uiteraard weer wat minder worden maar daar heb ik geen probleem mee.
Per nacht gebruik ik ongeveer 2kWh maar dit zal met accu oplopen omdat we dan snachts vaker de wasmachine en droger aan zullen zetten.
Een dynamisch contract is in de toekomst vast een optie, heb ik nu nog geen zicht op.

@Jan-tweak dank voor de tips, in maart/oktober kan ik bijna alles zelf opwekken wat ik op dit moment ook verbruik, circa 150kwh opwek in die maanden. in de wintermaanden wekken we op dit moment hooguit 20 tot 30kwh op en in april t/m september ongeveer 400kwh per maand.

Marstek is geen must maar die zie ik vaak langskomen met goede prijs/kwh.
Voor plaatsing heb ik meerdere opties, afhankelijk van het formaat. zolder is meest voor de hand liggend, daar hangt nu ook de omvormer voor de zonnepanelen maar daar kan het wel warm worden in de zomer wat wellicht niet wenselijk is voor de levensduur. Met de verbouwing in gedachten kan er misschien extra ruimte bij de meterkast voorzien worden.

En ik heb elektrotechniek gestudeerd, dus ik kan veel zelf, of ik het ook helemaal zelf WIL bouwen weet ik nog niet.

@Ersus Homewizard inderdaad in gebruik. Heb je toevallig linkjes naar de handleidingen voor een Victron installatie?

@Metsubsidie Wij zitten inderdaad ook naar Quatt te kijken, en dan naar de full electric optie.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 14:25
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:30:
[...]

De EV laad je over het algemeen het goedkoopst in het weekend, in de winternacht of op een enkele vrije middag in de zomer. Dat is dynamisch het meest interessant. Hou met je accu ook rekening met een efficiency van 80-85%. Je bent dus sowieso 15% 'kwijt'. Maak daar een businesscase op.
Maar over 9/21 maanden verandert die situatie behoorlijk. Een deel van je accu inzetten om je EV te laden is dan een prima optie. Direct laden uit PV is natuurlijk nog mooier, maar lang niet altijd een optie.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-03-2026 15:59 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• YGDRASSIL
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:30:
[...]

k had veel zonnepanelen genomen (zonder subsidie) omdat ik dacht ook de wereld te helpen. Paar jaar later moet ik gaan betalen voor stroom terug leveren. Nu accu en dynamisch contract zodat het wat beter werkt.

• Pr088
YGDRASSIL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]

k had veel zonnepanelen genomen (zonder subsidie) omdat ik dacht ook de wereld te helpen. Paar jaar later moet ik gaan betalen voor stroom terug leveren. Nu accu en dynamisch contract zodat het wat beter werkt.
Maar heb je puur op de accu een businesscase kunnen rond rekenen? Dynamisch contract voorkomt immers al de terugleverboetes.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• beerse
YGDRASSIL schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:03:
[...]

Als je moet gaan betalen voor stroom terugleveren zit je met zonnepanelen bij de verkeerde energie leverancier of heb je het verkeerde contract afgesloten. Tenzij je om een andere reden bewust dat contract bet aangegaan, maar dan moet je ook niet zeuren en wel je verlies nemen.

• YGDRASSIL
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Maar heb je puur op de accu een businesscase kunnen rond rekenen? Dynamisch contract voorkomt immers al de terugleverboetes.
Ik heb geen business case gemaakt. Ik gebruik het meeste stroom per dag van 17:00 tot 23:00 en dan doen mn zonnepanelen vrijwel niks. Dus ik heb de accu gewoon gedaan los van terugverdientijd zodat die zonnepanelen tenminste bijdragen aan een groener geheel...

Een dynamisch contract voorkomt terugleverboetes nu nog maar de facto is er op die momenten een stroomoverschot en ook al betaal je geen boete je krijgt er weinig voor en betaald 's avonds wel weer flink om als je stroom nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door YGDRASSIL op 24-03-2026 16:45 ]

• YGDRASSIL
  • Niet online
beerse schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:28:
[...]

Als je moet gaan betalen voor stroom terugleveren zit je met zonnepanelen bij de verkeerde energie leverancier of heb je het verkeerde contract afgesloten. Tenzij je om een andere reden bewust dat contract bet aangegaan, maar dan moet je ook niet zeuren en wel je verlies nemen.
Ik zeur niet en had al een contract en zonnepanelen voor er terugleverkosten verzonnen werden. Daarna zowel accu gekocht en dynamisch contract aangegaan.

• Jan-tweak
  • Nu online
Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:41:
@zalkc, dank voor je reactie; optie 3 die je noemt is inderdaad het voornaamste doel. En nee ik heb geen probleem met mijn energiemaatschappij. Zelfvoorzienend hoeft niet 100%, maar op dit moment moet een aanzienlijk deel zeker lukken, in de toekomst met warmtepomp (cq. gasloos) zal het uiteraard weer wat minder worden maar daar heb ik geen probleem mee.
Per nacht gebruik ik ongeveer 2kWh maar dit zal met accu oplopen omdat we dan snachts vaker de wasmachine en droger aan zullen zetten.
Een dynamisch contract is in de toekomst vast een optie, heb ik nu nog geen zicht op.

@Jan-tweak dank voor de tips, in maart/oktober kan ik bijna alles zelf opwekken wat ik op dit moment ook verbruik, circa 150kwh opwek in die maanden. in de wintermaanden wekken we op dit moment hooguit 20 tot 30kwh op en in april t/m september ongeveer 400kwh per maand.

Marstek is geen must maar die zie ik vaak langskomen met goede prijs/kwh.
Voor plaatsing heb ik meerdere opties, afhankelijk van het formaat. zolder is meest voor de hand liggend, daar hangt nu ook de omvormer voor de zonnepanelen maar daar kan het wel warm worden in de zomer wat wellicht niet wenselijk is voor de levensduur. Met de verbouwing in gedachten kan er misschien extra ruimte bij de meterkast voorzien worden.
mn ook in je meterkast zal het daar gewoon te warm gaan worden, ook met een realatief kleine PIB.
En ik heb elektrotechniek gestudeerd, dus ik kan veel zelf, of ik het ook helemaal zelf WIL bouwen weet ik nog niet.
top, dus gelukkig is ook de nodige achtergrond kennis aanwezig.
@Ersus Homewizard inderdaad in gebruik. Heb je toevallig linkjes naar de handleidingen voor een Victron installatie?
helaas niet, mn omdat je bij een victron veelal wat grotere capaciteiten gebruikt, 15 kWh wordt daar als klein gezien, en de ruimte die je voor een goede installatie gewoon nodig hebt vind ik voor een gebruiksdoel zoals jij die omschrijft eigenlijk een kant en klare oplossing veel verstandiger en veiliger, want het probleem bij virctron zijn mn de batterijmodules, wel of niet los en alles wat daar omheen loopt.

zelf ben ik zeer gescharmeerd van Zendure, mn ook vanwege de bouwkwaliteit en veiligheidsaspecten en ik was zelf in het verleden qua werk met oa batterijen en veiligheid bezig (bij een hele groot international bedrijf in Duitsland) en heb daar zeker als ik dat vergelijk met Mastek een hele hoge pet op. Ook qua software en dat is eigenlijk even belangrijk als je hardware zijn ze gewoon top. En daar betaal ik graag zelf iets meer voor.

als je eens je dagelijks verbruik en overhead PV in een grafiek zet (zie mijn voorbeeld voor oktober 2025)
dan zie je al vrij snel waar jouw sweet-spot ligt.
bij mij heb ik halverwege oktober gewoon te weinig PV overhead meer om de batterij volledig te vullen cq mijn stroombehoefde daarmee af te dekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large

kijk ik naar september, krijg ik een heel ander beeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large
@Metsubsidie Wij zitten inderdaad ook naar Quatt te kijken, en dan naar de full electric optie.
m.b.t. de Quatt ben ik zeer tevreden, en die heeft zich al helemaal terugverdient en doet het prima ook in een relatief oud huis.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik ben helaas kwijtgeraakt bij welk model dit het geval was, maar begrijp ik het goed dat sommige plug-in-batterijen met DC-invoer voor zonnepanelen beperkt zijn in de uitvoer van zonnestroom, ook al zijn ze unlocked omdat ze op een eigen groep zitten?

Concreter, en ik moet echt beter gaan bijhouden wat ik hierover lees: een bepaald model kon, zeg, 4 zonnepanelen aan à 600 Watt, om dat in de batterijen te stoppen, maar indien die vol zijn, zou er maar 800-1200 Watt worden geëxporteerd naar het net.

Klinkt bekend? Is dit een algemeen euvel?
Daarnaast toch nog steeds meer twijfel: vaste installatie, of een stekkerbatterij "vast" installeren. Drie fasen naar zolder in één kabel, en dan een onderverdeler, daar twee batterijen-met-omvormer op aansluiten? Keuzes, keuzes.

Heel eerlijk neig ik nu naar een Indevolt PowerFlex 2000 hybride met 4000 batterij voor 6 kWh @ € 1649. Daar dan vier nieuw te plaatsen panelen op aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2026 18:38 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Stefannn
CodeCaster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:26:
Ik ben helaas kwijtgeraakt bij welk model dit het geval was, maar begrijp ik het goed dat sommige plug-in-batterijen met DC-invoer voor zonnepanelen beperkt zijn in de uitvoer van zonnestroom, ook al zijn ze unlocked omdat ze op een eigen groep zitten?

Concreter, en ik moet echt beter gaan bijhouden wat ik hierover lees: een bepaald model kon, zeg, 4 zonnepanelen aan à 600 Watt, om dat in de batterijen te stoppen, maar indien die vol zijn, zou er maar 800-1200 Watt worden geëxporteerd naar het net.

Daarnaast toch nog steeds meer twijfel: vaste installatie, of een stekkerbatterij "vast" installeren. Drie fasen naar zolder in één kabel, en dan een onderverdeler, daar twee batterijen-met-omvormer op aansluiten? Keuzes, keuzes.

Heel eerlijk neig ik nu naar een Indevolt PowerFlex 2000 hybride met 4000 batterij voor 6 kWh @ € 1649. Daar dan vier nieuw te plaatsen panelen op aansluiten.
Eerlijk gezegd zie ik minder en minder heil in 2, of zelfs 3 1-fase batterijen om zo een meer-fase systeem te maken.
Dan heb je 2 a 3x stand-by power en dan moet je maar hopen dat die regelaars elkaar begrijpen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Eerlijk gezegd zie ik minder en minder heil in 2, of zelfs 3 1-fase batterijen om zo een meer-fase systeem te maken.
Dan heb je 2 a 3x stand-by power en dan moet je maar hopen dat die regelaars elkaar begrijpen.
Dat is zeker waar, maar mijn vraag is tweeledig: heeft het zin om drie fasen naar zolder te trekken, en heeft het zin om mijn relatief kleine planning überhaupt op twee of drie fasen uit te voeren.

Volgens mij heeft de 5-10 kWh waarop ik uitkom geen enkele zin op drie fasen omdat je dat ten eerste prima over één fase kunt (ont)laden mits degelijk aangesloten, ten tweede een driefasenomvormer zelf ook duurder is en ten derde wat jij zegt, ook de aanschaf van losse eenfasesystemen een overhead met zich meebrengt. Dus dan gewoon één fase gebruiken, eigen groep, selectiviteit en belasting goed regelen en klaar.

Dan het vraagstuk van de drie fasen: kan dat achter een driefasenautomaat over één 5-aderige 2,5mm²-kabel naar boven, als ik daar dan weer onderverdeel naar 3x16A (B? C?) en daar op één fase de bestaande 1800 WP inverter op aansluit, op een andere de nog aan te schaffen (stekker)batterij met eigen panelen en dan nog een groep overhoud voor toekomstige uitbreiding?

Ik leg dit ook bij externen neer, want ik weet er net genoeg van om gevaarlijk te zijn, ik weet wat ik moet uitbesteden. Ben hier vooral voor input op mijn overwegingen, dus bedankt voor de jouwe. :)

• zalkc
Stefannn schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:32:
[...]

Ik ben er nooit diep ingedoken, maar ik hou wel van de stelling, doe het goed of doe het niet. Het aantal keren dat ik de oplossing die in mijn hoofd veel makkelijker/goedkoper zou zijn uiteindelijk toch heb vervangen door een meer degelijke aanpak is mij net iets te vaak gebeurd.

- Ik begon met het idee om alleen een hybride omvormer op te hangen met 1 accupakket en zonder noodstroom Dat was in maart 25
- in april 25 kwam het besef dat je liever niet over de cloud wil werken met dit spul, met home assistant begonnen en (bijna) alle domotica van het internet afgetrokken
- In juli 25 de plugin panelen direct op de omvormer aangesloten om geen 2e inputbron in het huisnetwerk te hebben die de metingen verstoorde
- In augustus 25 zijn de andere zonnepanelen vervangen omdat ik voor relatief weinig geld meer opbrengst kon krijgen en de omvormer dat aankon
- In oktober 25 toch maar 6mm ymvk naar zolder getrokken omdat er nu wel heel veel vermogen over die 2.5mm ging lopen (>10kW enkele uren).
- In december 25 de oude 2.5mm kabel maar weer aangesloten voor noodstroom (max. 6 kW) en de groepenkast en verdeelkast op zolder hiervoor aangepast.
- In maart 26 2e accu pakket geplaatst, maar nu heb ik wel 32kWh in huis staan en dat heb ik eigenlijk liever in de schuur

Ik kan nu al invullen dat de kans toch groot is dat ik binnen 5 jaar het hele zwikje van de zolder heb gehaald en in een technische ruimte in de garage heb geplaatst. O-)

Ik zou dus voor mezelf wel heel erg zeker willen weten of je niet die 3 PIB's binnen 2 jaar op marktplaats hebt staan en toch weer een stapje verder wil ;)

[ Voor 4% gewijzigd door zalkc op 24-03-2026 21:07 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:26
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:30:
helaas niet, mn omdat je bij een victron veelal wat grotere capaciteiten gebruikt, 15 kWh wordt daar als klein gezien, en de ruimte die je voor een goede installatie gewoon nodig hebt vind ik voor een gebruiksdoel zoals jij die omschrijft eigenlijk een kant en klare oplossing veel verstandiger en veiliger, want het probleem bij virctron zijn mn de batterijmodules, wel of niet los en alles wat daar omheen loopt.
Vreemde reactie, je gaat uit van wat hobbybob foto's van installaties die Victron gebruiken. Victron maakt al 50 jaar systemen die door vaak profesionele installateurs worden gebouwd. Dit soort installaties hoort in een kast of in een omvormerruimte afgesloten voor kinderhandjes.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• zalkc
habbekrats schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Vreemde reactie, je gaat uit van wat hobbybob foto's van installaties die Victron gebruiken. Victron maakt al 50 jaar systemen die door vaak profesionele installateurs worden gebouwd. Dit soort installaties hoort in een kast of in een omvormerruimte afgesloten voor kinderhandjes.
Heel toevallig dit nog van de maand gezien bij een bouwer van accucontainers, mooi spul die eigen temperatuurregeling en alles volgens PGS-37 voldoen.

Dat het ook verkocht wordt voor boten en campers, wat ook off-grid systemen zijn in de basis, zorgt ervoor dat ze ook met een kundige consument kunnen omgaan :)

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:33
Hello, ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisaccu, vooral omdat we hier meer terugleveren dan zelf gebruiken. Dusdanig dat ik ergens denk dat ik het type klant heb dat heel de salderingsregeling om zeep heeft geholpen.

- Full electric huishouden, 3 fase, w/w, vast tarief zonder terugleververgoeding tot half 2027
- 15 panelen, micro omvormers van Enphase.
- Opwek 2025 5500kWh
- PHEV met 9 a 10 kWh accu, geen laadpaal (kan wel een thuiskabeltje uitrollen wat op een normaal stopcontact zit en met ongeveer 1.9-2.1 kWh p/u)

Gebruiks profiel per maand:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojlnjUeb2YzK2_tuh_kRt1Mvoow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Co73FgZFzbA736kEDFicmW9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb met Claude wat lopen aanrommelen, obv kwartier gegevens uit homewizard over 2025. Daar kwam een advies uit van een accu met ongeveer 8-10kWh capaciteit.

Nu overweeg ik een plug in systeem. Vanwege het installatie gemak, Marstek komt dan al gauw bovenaan het lijstje qua 'bang for buck'. Maar, er schoot mij te binnen dat ik nog een hele vrije groep heb, van een eerdere zonnepanelen installatie, die nu onbruikbaar zit te wezen. Ik zou dus ook een vaste installie kunnen overwegen, of vrij gemakkelijk een plugin met een hoog vermogen kunnen plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AuBiGR-r69Xj8w6Mw2Lo72FsB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAwXRm1XD2uxyNswfGJUfqyS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zrhmnbE-HJmKy8Q46jFyYY6QHHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0aHEw5wzxLjgGkculqPkBDl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFewqr0qB_s3lAWw37S-kwyJIXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jaZEV76Ib997Nz1dPY4lZjrg.jpg?f=fotoalbum_large

Is het nu zo gemakkelijk als het plaatsen van een of meerdere stopcontacten, of direct aansluiten op deze lasdoos? En kan iemand zo op basis van deze foto's opmaken tot in hoeverre deze aansluiting te belasten valt, zou ik hier ook 2 of 3 accus op kunnen aansluiten? Ik ben nu nog in een oriënterende eerste fase en struikel vooral over hoe zwaar ik moet tillen aan het installatie deel van het geheel.

Verder nog een bijkomend vraagje, ik kwam de Hyxi Halo plugin accu tegen, lijkt een veel sterker aanbod dan de Marstek Venus plug in, met 3000 vermogen ipv 2500 en de capaciteit is uitbreidbaar. Kan er echter geen enkele gebruikservaring van terug vinden. Iemand hier mee bekend, wordt deze accu wellicht onder een andere merknaam verkocht in Nederland?

Nog een plaatje ter vermaak, phev was van huis en de was compleet bij....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8a5ieGVQd1eoLkXua9j8Ow_CRo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DH9iF3gOlIMnIrznwEBdBnK6.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online
habbekrats schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:08:
[...]

Je geeft het zelf aan, dus een speciale omvormerruimte of grote kast, terwijl je eigenlijk slechts een relatief kleine ruimte nodig hebt.
Nogmaals er zijn zeker situaties waar een juist geprojecteerd victron een prima alternatief is maar voor een super kleine 5-8 kWh 1-fase is het gewoon te uitgebreid en complex.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:26
Laapo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:12:

[Afbeelding]
19 paneeltjes Enphase plus klein Victronnetje met 10(of12)kWh batterij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwT6jqxMWDiwtn9UG8d_84Zha3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LgDYkBNVjClIMbj6XSQtqBvp.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan-tweak
  • Nu online

en hoe is de software van die IndeVolt Powerflex, want vaak wordt daar nooit naar gekeken bij de keuze terwijl dit tijdens het gebruik mogelijk wel de meest belangrijke factor gaat worden?

• Jan-tweak
  • Nu online
Vdvmark schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:40:
[...]

[Afbeelding]
als dat echt zelfvoorziendend zou zijn waren die twee vlakken links en rechts echt een stuk kleiner.

meer zoals hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw5UPq7-vVDXJXeHNhGFDav-ods=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ltgEc7Uzma4lCCk3XTOmLbIz.png?f=fotoalbum_large

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:04:
[...]

en hoe is de software van die IndeVolt Powerflex, want vaak wordt daar nooit naar gekeken bij de keuze terwijl dit tijdens het gebruik mogelijk wel de meest belangrijke factor gaat worden?
Lokale API, app met voldoende instellingen en mogelijkheden, ik weet niet wat je nog meer kunt wensen? :) Het grote Indevolt thuisbatterij topic

Maar dat blijft ook een lastig punt; het lijkt erop alsof er een handvol reviewers op het Nederlandstalige web bestaat, die kennen elkaar, lopen hier rond, krijgen de nieuwste modellen te leen van de fabrikanten en vinden alles prachtig en leven van de referral-linkjes, en hoe is de MPPT? "Geen idee, het was een bewolkte week". Bedankt.

Verder moet je de ervaringen met en kwaliteit van de systemen maar zelf extraheren uit topics die voornamelijk bestaan uit vragen van potentiële gebruikers en klachten van echte. De echte Tweaker-spirit, zeg maar. :+

[ Voor 36% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2026 23:17 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
CodeCaster schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Lokale API, app met voldoende instellingen en mogelijkheden, ik weet niet wat je nog meer kunt wensen? :) Het grote Indevolt thuisbatterij topic
het was ook maar een vraag ? prima dat jij daar wel naar kijkt. d:)b

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:12:
[...]

het was ook maar een vraag ? prima dat jij daar wel naar kijkt. d:)b
Goede vraag wel hoor, was ook benieuwd of je op iets specifieks doelde.

Ik wil sowieso kunnen uitlezen en aansturen vanuit Home Assistant zonder cloud ertussen, en dat-ie ook zelf slim kan omgaan met "modussen"/presets (NOM, peak shaving, nacht doorkomen) op basis van P1 en/of CT.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 24-03-2026 23:21 ]

• habbekrats
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:22:
[...]

Je geeft het zelf aan, dus een speciale omvormerruimte of grote kast, terwijl je eigenlijk slechts een relatief kleine ruimte nodig hebt.
Nogmaals er zijn zeker situaties waar een juist geprojecteerd victron een prima alternatief is maar voor een super kleine 5-8 kWh 1-fase is het gewoon te uitgebreid en complex.
https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-goud-meer-info/ voor Victron begrippen redelijk compacte kasten. Opstellingen met de China batterijdozen vind ik niet handig.

• Vdvmark
Jan-tweak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:07:
[...]

als dat echt zelfvoorziendend zou zijn waren die twee vlakken links en rechts echt een stuk kleiner.

meer zoals hieronder.
[Afbeelding]
zelfvoorzienend zijn is zo 2027, voor 2026 kost mij dat teveel geld

• Stefannn
zalkc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:05:
[...]

Ik ben er nooit diep ingedoken, maar ik hou wel van de stelling, doe het goed of doe het niet. Het aantal keren dat ik de oplossing die in mijn hoofd veel makkelijker/goedkoper zou zijn uiteindelijk toch heb vervangen door een meer degelijke aanpak is mij net iets te vaak gebeurd.

- Ik begon met het idee om alleen een hybride omvormer op te hangen met 1 accupakket en zonder noodstroom Dat was in maart 25
- in april 25 kwam het besef dat je liever niet over de cloud wil werken met dit spul, met home assistant begonnen en (bijna) alle domotica van het internet afgetrokken
- In juli 25 de plugin panelen direct op de omvormer aangesloten om geen 2e inputbron in het huisnetwerk te hebben die de metingen verstoorde
- In augustus 25 zijn de andere zonnepanelen vervangen omdat ik voor relatief weinig geld meer opbrengst kon krijgen en de omvormer dat aankon
- In oktober 25 toch maar 6mm ymvk naar zolder getrokken omdat er nu wel heel veel vermogen over die 2.5mm ging lopen (>10kW enkele uren).
- In december 25 de oude 2.5mm kabel maar weer aangesloten voor noodstroom (max. 6 kW) en de groepenkast en verdeelkast op zolder hiervoor aangepast.
- In maart 26 2e accu pakket geplaatst, maar nu heb ik wel 32kWh in huis staan en dat heb ik eigenlijk liever in de schuur

Ik kan nu al invullen dat de kans toch groot is dat ik binnen 5 jaar het hele zwikje van de zolder heb gehaald en in een technische ruimte in de garage heb geplaatst. O-)

Ik zou dus voor mezelf wel heel erg zeker willen weten of je niet die 3 PIB's binnen 2 jaar op marktplaats hebt staan en toch weer een stapje verder wil ;)
Klopt… 1 fase kan mijns inziens vaak prima.
Na maandenlang op dit forum en veel plussen en minnen komt het grofweg neer op wat ik in deze post zei.

3fase naar boven met onder verdeler kan zeer zeker. Hoe je dat exact uitvoert zou ik ook moeten opzoeken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

[Afbeelding]
Waarom komt die 8 KW niet uit de batterij?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Laapo
[...]

[Afbeelding]
Jemig wat veel opwek. Was wel een hele goede dag. Lijkt net alsof het eigen zonverbruik de opwek volgt. Is dat de accu die zich laadt naarmate er meer/minder opwek is?

• Jan-tweak
  • Nu online
Vdvmark schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:37:
[...]

zelfvoorzienend zijn is zo 2027, voor 2026 kost mij dat teveel geld
sorry, je schreef dat je zelfvoorziendend was met een victron van 10-12 kWh en dan zag ik dat plaatje, volgens mij past dat niet, of ik mis iets, mijn plaatje was echter met een een eenvoudige kleine Zendure met nog geen 6 kWh uur, en zonder batterij zou mijn verbruik zelfs nog iets hoger zijn.
Dus ik vraag me echt af of je dat met een victron en die 10-12 kWh niet een beetje te veel van het goede is, ik zou maar eerst eens nauwkeurig naar je eigen verbruik gaan kijken, en het grote voordeel heb je al in huis, met HW beschik je over prima data waar je dit zeer eenvoudig kunt bekijken.
kleine tip, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen, kijk mn even naar je verbruik en overhead van je PV in het voor en na jaar, dus de maanden maart, april, september en oktober zijn daar perfect voor geschikt.
als referentie kun je dan ook nog juni (met overvloed aan pv) en januari ( waar je vrijwel geen overhead zult hebben) bekijken.
doe dat per dag.
dan krijg je bv (september 25) een volgend grafiekje er uit. daar mee als je de maanden dan vergelijkt weet je wat een zinvolle capaciteit voor je batterij zal zijn. succes. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOx0F5kXHfYE6qHfYaNS2LF8fU4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hpPkalraUPdyao6ndYtJtIVz.png?f=fotoalbum_large

• Laapo
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:50:
[...]

sorry, je schreef dat je zelfvoorziendend was met een victron van 10-12 kWh en dan zag ik dat plaatje, volgens mij past dat niet, of ik mis iets, mijn plaatje was echter met een een eenvoudige kleine Zendure met nog geen 6 kWh uur, en zonder batterij zou mijn verbruik zelfs nog iets hoger zijn.
Dus ik vraag me echt af of je dat met een victron en die 10-12 kWh niet een beetje te veel van het goede is, ik zou maar eerst eens nauwkeurig naar je eigen verbruik gaan kijken, en het grote voordeel heb je al in huis, met HW beschik je over prima data waar je dit zeer eenvoudig kunt bekijken.
kleine tip, we zijn hier tenslotte om elkaar te helpen, kijk mn even naar je verbruik en overhead van je PV in het voor en na jaar, dus de maanden maart, april, september en oktober zijn daar perfect voor geschikt.
als referentie kun je dan ook nog juni (met overvloed aan pv) en januari ( waar je vrijwel geen overhead zult hebben) bekijken.
doe dat per dag.
dan krijg je bv (september 25) een volgend grafiekje er uit. daar mee als je de maanden dan vergelijkt weet je wat een zinvolle capaciteit voor je batterij zal zijn. succes. :)
[Afbeelding]
Bij mij staat op het HW plaatje ook 'zelfvoorzienend' terwijl uit de grafiek totaal anders blijkt.

• Laapo
Jackery lanceert vandaag een nieuwe lijn thuisaccu's. Ziet er allemaal gelikt uit.

2500w bidirectioneel, AC plug in 10,08kWh met een kortingscoupon van 100 eur voor 2696 eur incl p1 meter.

Dat is 267,46 eur per kWh.

Ik ben vrij gevoelig voor keuzestress. Kan nu niet anders denken dan.. hé nog even wachten wellicht komt er nog iets moois op de markt.

• Jan-tweak
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 06:29:
[...]

https://www.energie-transitie.info/thuisaccu-goud-meer-info/ voor Victron begrippen redelijk compacte kasten. Opstellingen met de China batterijdozen vind ik niet handig.
als ik dit mijn baas in huis had laten zien had ik nooit een thuis-batterij in huis gehad, leuk voor de techneut en ik snap deze keuze ook wel alleen laat ik daar heel duidelijk zijn, zeker niet geschikt voor de doorsnee huishouden.
vergeet niet dat voor de meeste woningen de opstelling van een oversized schoenendoos al een probleem is laat staan dit gevaarte en dan heb ik het nog niet over de prijs vanaf een ruim 9000 excl. BTW, dat is ruim 11.000 euro. (voor een 15 kWh ) een prima ook technisch gezien prima alternatief van Zendure met ruim 14 kWh (tweede foto) die naar mijn mening veel eenvoudiger geplaatst kan worden en dat voor een stuk meer vriendelijke prijs van net 4.000 euro (incl. BTW)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Y4NKAttL65VrZMEO5Sz3a_M8DI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/f6ElMMPXSV3JtVNrsvsV204T.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN09nXV1cLkxC8V8sIOOIfz1rz4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/o7CzDKOgmAbIlvoTtNUrT7Sr.png?f=fotoalbum_tile

• Jan-tweak
  • Nu online
Laapo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:03:
Jackery lanceert vandaag een nieuwe lijn thuisaccu's. Ziet er allemaal gelikt uit.

2500w bidirectioneel, AC plug in 10,08kWh met een kortingscoupon van 100 eur voor 2696 eur incl p1 meter.

Dat is 267,46 eur per kWh.

Ik ben vrij gevoelig voor keuzestress. Kan nu niet anders denken dan.. hé nog even wachten wellicht komt er nog iets moois op de markt.
De look van de Jackery ziet er inderdaad mooi uit en een zeker mooie prijs, waar we nog erg weinig over weten hoe de software inbinding er uit ziet, maar daar zal binnenkort ook wel de nodige informatie over bekend worden.
juist een goede software is eigenlijk wel voor een goed gebruik wel heel belangrijk.
en ik snap je keuzestress, echter de kans dat je een kat in de zak koopt is daardoor ook een stuk groter, tenslotte de kans dat zo'n nieuwe speler ook zich op de markt kan overleven is wel een punt, zeker bij nieuwe spelers.
Je loopt namelijk de kans dat het product hier toch niet zo goed loopt en van de markt gehaald word en mogelijk ook geen of lagere updates meer krijgt.

• habbekrats
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:07:
[...]

als ik dit mijn baas in huis had laten zien had ik nooit een thuis-batterij in huis gehad, leuk voor de techneut en ik snap deze keuze ook wel alleen laat ik daar heel duidelijk zijn, zeker niet geschikt voor de doorsnee huishouden.
vergeet niet dat voor de meeste woningen de opstelling van een oversized schoenendoos al een probleem is laat staan dit gevaarte en dan heb ik het nog niet over de prijs vanaf een ruim 9000 excl. BTW, dat is ruim 11.000 euro. (voor een 15 kWh ) een prima ook technisch gezien prima alternatief van Zendure met ruim 14 kWh (tweede foto) die naar mijn mening veel eenvoudiger geplaatst kan worden en dat voor een stuk meer vriendelijke prijs van net 4.000 euro (incl. BTW)
[Afbeelding][Afbeelding]
Maar je wordt wel ontzorgt en ik blijf van mening dat een thuisbatterij niet in huis hoort en zeker niet onder de trap of op zolder. Net als mensen die een fiets/step opladen in de woonkamer.

• Vdvmark
[...]

doe dat per dag.
[Afbeelding]
Ik denk dat je beter moet lezen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

habbekrats schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Maar je wordt wel ontzorgt en ik blijf van mening dat een thuisbatterij niet in huis hoort en zeker niet onder de trap of op zolder. Net als mensen die een fiets/step opladen in de woonkamer.
Ja maar je wil met de verjaardagen toch kunnen laten zien dat er een glanzend doosje met stekker staat in de woonkamer en in de oprit een mooi glanzend voertuig óók met stekker. Alleen jammer dat die laatste de eerste in één zucht leeg trekt.

• Jan-tweak
  • Nu online
habbekrats schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:17:
[...]

met de plaats ben ik het helemaal met je eens, de Brandweer Nederland heeft daar ook een nuttige informatie voor geschreven. zie de link.

Echter zijn er zelfs in huis nog prima locaties te vinden waar dit veilig wel kan.
De Zendure batterij modules zijn ook voorzien van een intern blussysteem en maakt uiteraard gebruik van LFP cellen.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

doe dat per dag.
[Afbeelding]
Jan, volgens Homewizard zijn we niet zelfvoorzienend : (

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIh5JQ88QkAueBHHdvM1rC2Yg5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T4MBVPW7KiP66B4C02VBY0YW.png?f=fotoalbum_large

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

En toch krijgen we nog geld uit ook, dit jaar dan nog... Maar er komen wel nog een aantal maanden aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHG7f-tW5H-VttdcL1bDf924CCM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g1epFd0ShDoIj9U4uklejwXW.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend jaar is alles anders, ook als je een andere EV aanschaft met meer kWh of een warmtepomp, of als je ouder word en wat ziekelijk dat je het graag warmer wil hebben met veel op bed liggen en zo met een extra IR paneel boven het bed misschien wel.

Veranderende omstandigheden vragen om flexibiliteit en ik vraag mij af of niet juist dat het lange termijn verdien model gaat zijn voor de komende jaren, uitbreiden kan niet want het is niet compatible meer.....

Voorbeeld

Tja kies verstandig en calculeer zo krap als mogelijk dan hou je nog wat geld over om de aanpassingen te financieren achteraf ergens in tijd.

Dat is een beetje zoals met trouwen tegenwoordig: Maak het feest niet te duur dan hou je nog wat middelen over om de scheiding van te betalen; )

• Vdvmark
Laapo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:50:
[...]

Jemig wat veel opwek. Was wel een hele goede dag. Lijkt net alsof het eigen zonverbruik de opwek volgt. Is dat de accu die zich laadt naarmate er meer/minder opwek is?
Opwek was 43kWh totaal en stak boven verbruik uit net als bij jou tussen 08:00 en ca 18:00, de "verlenging" aan beide kanten is dus t kleine Victronnetje. Enphase piek is hier iets boven de 5600W, Victronnetje laadt maximaal met ongeveer 1800W. Volgens een expert te groot, volgens mij voor t lekkere te klein :) 1 fase aansluiting trouwens, ja 19 Enphase IQ8 op 1 fase, voor €10k door een van de grootste zonnepaneelinstallateurs van Nederland geplaatst, die jongens die door Essent zijn gekocht. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat je je installatie beter na kan laten kijken door een elektricien, zodat je iig weet dat ze zich niet aan NEN hebben gehouden :)

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Tja kies verstandig en calculeer zo krap als mogelijk dan hou je nog wat geld over om de aanpassingen te financieren achteraf ergens in tijd.
Of is het bij Zendure anders Jan?

[ Voor 71% gewijzigd door Ersus op 25-03-2026 10:49 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Laapo schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:12:
Hello, ik ben me wat aan het oriënteren op een thuisaccu, vooral omdat we hier meer terugleveren dan zelf gebruiken. Dusdanig dat ik ergens denk dat ik het type klant heb dat heel de salderingsregeling om zeep heeft geholpen.

- Full electric huishouden, 3 fase, w/w, vast tarief zonder terugleververgoeding tot half 2027
- 15 panelen, micro omvormers van Enphase.
- Opwek 2025 5500kWh
- PHEV met 9 a 10 kWh accu, geen laadpaal (kan wel een thuiskabeltje uitrollen wat op een normaal stopcontact zit en met ongeveer 1.9-2.1 kWh p/u)

[Afbeelding]

Ik heb met Claude wat lopen aanrommelen, obv kwartier gegevens uit homewizard over 2025. Daar kwam een advies uit van een accu met ongeveer 8-10kWh capaciteit.

Nu overweeg ik een plug in systeem. Vanwege het installatie gemak, Marstek komt dan al gauw bovenaan het lijstje qua 'bang for buck'. Maar, er schoot mij te binnen dat ik nog een hele vrije groep heb, van een eerdere zonnepanelen installatie, die nu onbruikbaar zit te wezen. Ik zou dus ook een vaste installie kunnen overwegen, of vrij gemakkelijk een plugin met een hoog vermogen kunnen plaatsen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is het nu zo gemakkelijk als het plaatsen van een of meerdere stopcontacten, of direct aansluiten op deze lasdoos? En kan iemand zo op basis van deze foto's opmaken tot in hoeverre deze aansluiting te belasten valt, zou ik hier ook 2 of 3 accus op kunnen aansluiten? Ik ben nu nog in een oriënterende eerste fase en struikel vooral over hoe zwaar ik moet tillen aan het installatie deel van het geheel.

Verder nog een bijkomend vraagje, ik kwam de Hyxi Halo plugin accu tegen, lijkt een veel sterker aanbod dan de Marstek Venus plug in, met 3000 vermogen ipv 2500 en de capaciteit is uitbreidbaar. Kan er echter geen enkele gebruikservaring van terug vinden. Iemand hier mee bekend, wordt deze accu wellicht onder een andere merknaam verkocht in Nederland?

[Afbeelding]
hoi, als ik even naar je maandverbruik ga kijken en dat voor de hieronder aangegeven maanden naar dagniveau ga omzetten krijgt ik de volgende dag verbruik en overhead data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AUUK9NfBdujjmxoekWV1AmoEhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8iTradun862DpmdmbSpdjR7.png?f=fotoalbum_large
Gebruiks profiel per maand cq per dag gemiddeld.
Maart verbruik 592 kWh ; overhead PV 330 kWh ; Dag; verbruik 19 kWh, overhead 10,6 kWh
April verbruik 311 kWh ; overhead 468 kWh ; Dag verbruik 10,3 kWh, overhead 14 kWh
Augustus verbruik 342 kWh ; overhead 421 kWh ; Dag verbruik 11 kWh ; overhead 13,5 kWh
September verbruik 452 kWh ; overhead 309 ; Dag verbruik 15 kWh ; overhead 10,3 kWh
Oktober verbruik 421 kWh ; overhead 137 kWh ; Dag verbruik 13,6 kWh ; overhead 4,4 kWh
ik heb even de bepalende grootheden even vet gemaakt.
de grootste waarde is die van augustus met 11 kWh, met de RTE verliezen (hier op 20% (Zendure) gezet, andere zijn iets hoger met circa 25%) en 10% SOC kom je dus op een brutto capaciteit van circa 14,3 kWh uit, dus wel iets meer dan wat je zelf dacht.
Bv een zendure SF 2400 AC met 5 batterij modules zou hier perfect passen. ook de max. 2400W als ik je verbruiksschema zie past hier prima bij, met slechts minimale peiken boven die 2400W. Prijs van dit alles is iets meer dan 4.000 euro incl. BTW.
het handige van Zendure is ook dat hier een perfecte integratie in HA mogelijk is, zeker als je zelf alles in de hand wilt houden en niet afhankelijke wilt zijn van een of andere cloud een duidelijke pre.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJzL8o783RCNgp870OZUAHgDP08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o7CzDKOgmAbIlvoTtNUrT7Sr.png?f=fotoalbum_large
ook je installatie zou je prima kunnen gebruiken voor een thuis-batterij, wel even opletten, ik kon dat op de foto niet goed zien, dat je wel een 30mA aardlek hebt, de 100mA of 300mA aardlek die je vaak bij PV ziet mogen namelijk hier niet gebruikt worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 25-03-2026 11:26 ]

• fub
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:55

fub

Ik denk dat het om een plug-in batterij ging. Ontladen van de batterij via het stopcontact is in Nederland gelimiteerd op 800W. Als de plug-in batterij op z'n eigen groep zit, dan mag het met meer -- dat zou best wel eens 1200W kunnen zijn. Dat is dus een limiet die in de regelgeving zit, niet in het product.
Dan nog maakt het een verschil. Als ik mijn oven van 1100W aanzet, dan komt 800W daarvan uit de batterij. Dat scheelt dus echt wel.

• Pr088
zalkc schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:05:
[...]

Het houd je van de straat :P

• Jan-tweak
  • Nu online
fub schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat het om een plug-in batterij ging. Ontladen van de batterij via het stopcontact is in Nederland gelimiteerd op 800W. Als de plug-in batterij op z'n eigen groep zit, dan mag het met meer -- dat zou best wel eens 1200W kunnen zijn. Dat is dus een limiet die in de regelgeving zit, niet in het product.
Dan nog maakt het een verschil. Als ik mijn oven van 1100W aanzet, dan komt 800W daarvan uit de batterij. Dat scheelt dus echt wel.
veel stekker batterijen kunnen ondertussen tot wel rond 2.400W cq 2.500W maximaal ontladen, dat is voor veel toepassingen vaak meer dan voldoende.
daarbij heb je ook nog de mogelijkheid om als je echt beduidend meer vermogen nodig hebt twee van deze PIB parallel aan te sluiten op twee eigen groepen, daarmee verdubbel je het vermogen tot wel 4.800W.

• HandyLumberjack
Ersus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:43:

Veranderende omstandigheden vragen om flexibiliteit en ik vraag mij af of niet juist dat het lange termijn verdien model gaat zijn voor de komende jaren, uitbreiden kan niet want het is niet compatible meer.....

Dat is een beetje zoals met trouwen tegenwoordig: Maak het feest niet te duur dan hou je nog wat middelen over om de scheiding van te betalen; )
Die flexibiliteit is mijns inziens ook flink geld waard. Waarbij nu een kleine (stekker) thuisbatterij nemen en later alsnog overstappen op een grotere batterij een prima optie is.

Compatibiliteit hoeft geen probleem te zijn, zolang je oude systeem goed verkoopbaar is.

Als er weer een flinke energiecrisis aan komt (en uitgesteld terugleveren veel oplevert) dan is mijn stekkerbatterij zo vervangen door een veel grotere batterij.

• Jan-tweak
  • Nu online
Ersus schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:47:
[...]

Of is het bij Zendure anders Jan?
of Zendure zo over denkt weet ik niet , zul je aan Zendure moeten vragen, maar ik ga volledig mee dat je zoveel mogelijk met je verstand moet kiezen en calculeer zo krap als mogelijk is ook een goede. Maar hou wel de kwaliteit en mn ook software daarbij in de gaten, want dat kan wel eens een groot verschil maken.
en in mijn ogen heeft Zendure hier echt een gouden greep gemaakt, goedbetaalbaar, bijna perfecte kwaliteit en een super software die ook volledig in eigen beheer kan maar niet hoeft.
Ik geloof als je me hebt gevolgd dat je dat ook al uit mijn adviezen kunt lezen.

• Jan-tweak
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Die flexibiliteit is mijns inziens ook flink geld waard. Waarbij nu een kleine (stekker) thuisbatterij nemen en later alsnog overstappen op een grotere batterij een prima optie is.

Compatibiliteit hoeft geen probleem te zijn, zolang je oude systeem goed verkoopbaar is.

Als er weer een flinke energiecrisis aan komt (en uitgesteld terugleveren veel oplevert) dan is mijn stekkerbatterij zo vervangen door een veel grotere batterij.
bij Zendure hoef ik nog niet eens vervangen maar kan deze heel simpel met extra batterij-modules (lego achtig systeem) uitbreiden en dat tot iets meer dan 17 kWh bij één omvormer, is dat nog niet genoeg dan kan er gewoon nog een tweede er naast, dan zit ik al op 34 kWh. :)

• HandyLumberjack
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:19:
[...]

bij Zendure hoef ik nog niet eens vervangen maar kan deze heel simpel met extra batterij-modules (lego achtig systeem) uitbreiden en dat tot iets meer dan 17 kWh bij één omvormer, is dat nog niet genoeg dan kan er gewoon nog een tweede er naast, dan zit ik al op 34 kWh. :)
Ja, dat is leuk en aardig, maar dan is de bankrekening ook leeg.

Die stekkerbatterijen zijn een prima betaalbare oplossing voor de kleinere installaties. Maar voor grotere installaties veel te duur.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik verdenk toch sommige posters van commerciële banden... Let daar op. Stekkerbatterijen zijn inderdaad goed voor kleine installaties, maar als je gaat praten over 30 kWh of meer zit je echt op de verkeerde weg, zeker op een 3 fase systeem.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:38:
[...]

Al doende leert men, en klein beginnen is niet verkeerd, maar mijn verhaal geeft ook aan dat het niet ondenkbaar is dat je ooit wil gaan uitbreiden.

1 van de dingen die ikzelf als tip zou geven is om wel na te denk aan de infrastructuur. Een PIB kun je overal kwijt zo'n beetje maar als je toch een extra groep gaat aanleggen kan het geen kwaad om al rekening te houden met een mogelijke toekomst.
Als ik het overnieuw zou doen zou ik een 50mm buis met 2x 5x6ymvk en 2 utp kabels naar de schuur brengen en mogelijk ook 6mm DC kabel. en afmonteren in een lokale verdeelkast.

Complete overkill voor een enkele PIB, maar als je die toch al op een aparte groep wil dan heb je toch vaak al een buis en kabel nodig, door een driefase kabel te gebruiken en een lokale verdeelkast kun je makkelijk uitbreiden naar verdeling over drie fases als je dat ooit wil. De 2e kabel is voor mogelijke noodstroom, die kun je ook gewoon los laten liggen en verder niet aansluiten. Maar overleg dit vooral ook met je elektriciën.
De 1e UTP heb je nodig voor je LAN en de 2e voor een mogelijke koppeling van je slimme meter, misschien niet direct maar die paar meter UTP kan verrekte handig zijn als je het later wel nodig hebt.

En mocht je het nog niet hebben, iets van een Home Assistant of Home wizard is ook wel een must.

Dat bedoel ik met infrastructuur, en achteraf zie ik steeds meer toekomst voor een technische ruimte aan het huis voor je warmtepomp, accu's, ventilatie, omvormer, etc.. Ik vraag me nu ook serieus af hoe ooit dat grote boilervat van de WP op zolder zou moeten worden vervangen als er iets mee is. Ik zie dit ook al vaker bij nieuwbouwwoningen worden toegepast.

• Jan-tweak
  • Nu online
HandyLumberjack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:25:
[...]

Ja, dat is leuk en aardig, maar dan is de bankrekening ook leeg.

Die stekkerbatterijen zijn een prima betaalbare oplossing voor de kleinere installaties. Maar voor grotere installaties veel te duur.
de vraag is eerder of je wel een grote installatie nodig hebt, en ja dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen, maar als je puur op NOM gaat kijken zal een gemiddelde consument niet snel hoger uit komen dan plus/minus 9 kWh, en die zijn er al plus and play voor minder dan 3.000 euro.
en als daar in de toekomst een EV erbij komt is het naar mijn mening veel beter om deze via het net te laden (dynamisch tijdens de nagenoeg gratis uren dan dit via een veel te grote en dus zeer dure batterij te doen.
dat is bij mij namelijk nog de enige factor die een rol kan spelen om mijn stroombehoefde naar boven te brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-tweak op 25-03-2026 16:47 ]

• HandyLumberjack
zalkc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:42:
[...]

Al doende leert men, en klein beginnen is niet verkeerd, maar mijn verhaal geeft ook aan dat het niet ondenkbaar is dat je ooit wil gaan uitbreiden.

1 van de dingen die ikzelf als tip zou geven is om wel na te denk aan de infrastructuur. Een PIB kun je overal kwijt zo'n beetje maar als je toch een extra groep gaat aanleggen kan het geen kwaad om al rekening te houden met een mogelijke toekomst.
Als ik het overnieuw zou doen zou ik een 50mm buis met 2x 5x6ymvk en 2 utp kabels naar de schuur brengen en mogelijk ook 6mm DC kabel. en afmonteren in een lokale verdeelkast.

Complete overkill voor een enkele PIB, maar als je die toch al op een aparte groep wil dan heb je toch vaak al een buis en kabel nodig, door een driefase kabel te gebruiken en een lokale verdeelkast kun je makkelijk uitbreiden naar verdeling over drie fases als je dat ooit wil. De 2e kabel is voor mogelijke noodstroom, die kun je ook gewoon los laten liggen en verder niet aansluiten. Maar overleg dit vooral ook met je elektriciën.
De 1e UTP heb je nodig voor je LAN en de 2e voor een mogelijke koppeling van je slimme meter, misschien niet direct maar die paar meter UTP kan verrekte handig zijn als je het later wel nodig hebt.

En mocht je het nog niet hebben, iets van een Home Assistant of Home wizard is ook wel een must.

Dat bedoel ik met infrastructuur, en achteraf zie ik steeds meer toekomst voor een technische ruimte aan het huis voor je warmtepomp, accu's, ventilatie, omvormer, etc.. Ik vraag me nu ook serieus af hoe ooit dat grote boilervat van de WP op zolder zou moeten worden vervangen als er iets mee is. Ik zie dit ook al vaker bij nieuwbouwwoningen worden toegepast.
Ik herken je verhaal helemaal.

Maar mijn stekkerbatterij staat op zolder. Als ik het ooit echt serieus ga aanpakken qua capaciteit dan is dat geen optie. Dan zet ik alles in zo'n metalen tuinhuisje wat ik een paar meter van overige bebouwing af plaats.

Voor het eigen verbruik afdekken is die uitbreiding echt niet nodig, dus dat zou ik enkel doen als er veel geld te halen valt met uitstellen van de teruglevering.

• zalkc
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:45:
[...]

de vraag is eerder of je wel een grote installatie nodig hebt, en ja dat is natuurlijk volledig afhankelijk van je wensen, maar als je puur op NOM gaat kijken zal een gemiddelde consument niet snel hoger uit komen dan plus/minus 9 kWh, en die zijn er al plus and play voor minder dan 3.000 euro.
Voor de situatie van vandaag heb je gelijk, met de energietransitie is de situatie van morgen ook het overwegen waard.

Als je full electric gaat met je huis en auto is een gebruik van >8000 kWh per jaar niet heel raar. Dan is 20kWh beter in de richting. En als je verwacht dat je die kant op gaat de komende jaren is het geen slecht idee om te kijken hoe schaalbaar je systeem is.

Of je verhuist gewoon ;)

• RonJ
  • Laatst online: 15:55
zalkc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:42:
[...]
check, check, checkerdecheck. ;) Heb een hele mantelbuis ring door mn huis en richting de garage e.d. en daar al heel veel plezier van gehad.
Dat is in de VS in het hogere segment al vrij standaard. Daar zie je bij de gemiddelde woning in de build show e.d. enorme "plant rooms" waar al dit soort spul staat. Bij mij heet dat de garage (warmtepomp, 300l boilervat, eigen airco, 3 pv-omvormers en straks ook een ESS en een eigen wtw/ventilatie).

Maar dan loop ik weer een beetje klem op de PGS37-1 die eist dat er geen waterleidingen mogen lopen in de ruimte waar je accu's staan. Er zijn nu nog zat verzekeraars die dat niet perse eisen bij ESS >20kWh, maar blijft dat ook zo? Straks moet je nog een aparte battery room aanleggen net als in een datacenter. :P

All-electric.

• Jan-tweak
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Voor de situatie van vandaag heb je gelijk, met de energietransitie is de situatie van morgen ook het overwegen waard.

Als je full electric gaat met je huis en auto is een gebruik van >8000 kWh per jaar niet heel raar. Dan is 20kWh beter in de richting. En als je verwacht dat je die kant op gaat de komende jaren is het geen slecht idee om te kijken hoe schaalbaar je systeem is.

Of je verhuist gewoon ;)
sorry, dat probleem los je echt niet alleen met een mega batterij op, het tegendeel zelf.
Heb je een grotere batterij nodig dan zal dus ook de opwek mee moeten groeien en dus mn in de zomer je overschot wat zelfs niet meer in je batterij kan alleen maar groter worden.
je argumenten mbt tot een FE WP klopt ook niet, want juist die heb je nodig in tijden dat je zonnepanelen al geen of nauwelijks overhead hebben en je mega batterij dus leeg blijven.
De gemiddelde consument heeft zeker in deze tijden geen zin meer, mits hij nog een open plek op zijn dak had daar zijn PV uit te gaan breiden, ookal zijn de huidige prijzen super laag.
overigens kan ik mijn Zendure al super eenvoudig (gewoon stappelen) tot ruim 17 kWh uitbreiden, zou dat onvoldoende zijn kan ik er gewoon een tweede unit ernaast zetten. en met huidige prijze, van rond de 170 euro/kWh is dat niet eens zo slecht en dat is zelfs incl. BTW, dat is dus circa 140 euro/kWh excl.
Het probleem zit hem er in dat ik een dergelijke hoeveel niet eens kan gebruiken.

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:06

koekjah

Luctor et emergo

Ik ben ook aan het twijfelen om een thuisbatterij te nemen, zeker nu het salderen gaat verdwijnen.
We wonen in een nieuwbouwwoning met warmtepomp, wekken overdag veel op en verbruiken savonds best veel doordat we dan douchen.
Onze panelen wekken per jaar ongeveer 6000-6500 kWh op, ons jaarverbruik ligt rond de 9000 kWh. We zijn dus niet 0 op de meter, maar wekken vooral in de zomer veel overcapaciteit op. Tussen grofweg 7 en 19 uur wekken we op goede dagen wel 35 kWh overcapaciteit op. Tussen 19 en 7 gebruiken we dan weer 10-14 kWh.

Mijn idee is om dat verbruik te stabiliseren en in de periode mei-september meer richting 0 op de meter te gaan.
Iemand advies of een ander idee/mening?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:54:
Ik ben ook aan het twijfelen om een thuisbatterij te nemen, zeker nu het salderen gaat verdwijnen.
We wonen in een nieuwbouwwoning met warmtepomp, wekken overdag veel op en verbruiken savonds best veel doordat we dan douchen.
Onze panelen wekken per jaar ongeveer 6000-6500 kWh op, ons jaarverbruik ligt rond de 9000 kWh. We zijn dus niet 0 op de meter, maar wekken vooral in de zomer veel overcapaciteit op. Tussen grofweg 7 en 19 uur wekken we op goede dagen wel 35 kWh overcapaciteit op. Tussen 19 en 7 gebruiken we dan weer 10-14 kWh.

Mijn idee is om dat verbruik te stabiliseren en in de periode mei-september meer richting 0 op de meter te gaan.
SWW mbv WP icm boiler? Dan gewoon SWW run overdag draaien, dan heb je 's avonds geen extra verbruik. Tenzij je megaveel doucht, maar dan zou een grotere boiler de oplossing kunnen zijn.

Is die 9MWh trouwens incl EV toevallig? Want is best fors verbruik voor een modern huis.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-03-2026 21:04 ]

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:31

Hier ongeveer hetzelfde. Zit ook te denken wat ik wil voor wanneer saldering er per 1/1/2027 afligt. Ergens voel ik meer voor een grote thuisaccu (dus geen plug-in batterij) zodat ik dan op 3-fase kan laden en ontladen (ook bijv. op lage dynamische tarieven). Dit, zodat wanneer er wordt gekookt, oven aan etc. ook genoeg stroom uit de batterij kan worden geleverd.

Ook helemaal gezien ik lees dat het eigenlijk beter is als je een Zendure 2400ac hebt om deze als hij op een aparte groep zet ook direct aan te sluiten i.p.v. via een stekker. Dan heb je eigenlijk alweer hetzelfde principe als een stekkerloze thuisaccu maar dan zonder 3-fase.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:17:
[...]
sorry, dat probleem los je echt niet alleen met een mega batterij op, het tegendeel zelf.
Heb je een grotere batterij nodig dan zal dus ook de opwek mee moeten groeien en dus mn in de zomer je overschot wat zelfs niet meer in je batterij kan alleen maar groter worden.
je argumenten mbt tot een FE WP klopt ook niet, want juist die heb je nodig in tijden dat je zonnepanelen al geen of nauwelijks overhead hebben en je mega batterij dus leeg blijven.
De gemiddelde consument heeft zeker in deze tijden geen zin meer, mits hij nog een open plek op zijn dak had daar zijn PV uit te gaan breiden, ookal zijn de huidige prijzen super laag.
overigens kan ik mijn Zendure al super eenvoudig (gewoon stappelen) tot ruim 17 kWh uitbreiden, zou dat onvoldoende zijn kan ik er gewoon een tweede unit ernaast zetten. en met huidige prijze, van rond de 170 euro/kWh is dat niet eens zo slecht en dat is zelfs incl. BTW, dat is dus circa 140 euro/kWh excl.
Het probleem zit hem er in dat ik een dergelijke hoeveel niet eens kan gebruiken.
Situatie kunnen ook veranderen, maar met <30kWh thuisaccu EV laden zou ik niet aanraden al helemaal niet met de ~40 000km/j van @zalkc, gem ~22kwh/dag.
Tijdsafhankelijke nettarieven zijn opkomst en tot nu wijst alles in de richting dat van 9-16 uur het laagste nettarief.
Bij het zomertarief van 1 april tot 31 oktober zelfs op nul van 9-16 uur, dat PV opwek zoveel mogelijk lokaal achter wijktrafo of tenminste middenspanningstation gebruikt wordt.
Dat kan de extra verliezen, verzachten, van eerst in thuisaccu op te slaan om op later moment laden van EV te ondersteunen
Direct PV-opwek gebruiken is het meest efficient, maar niet iedereen heeft evenveel PV-panelen op het dak, als ook EV of laadpaal ook nog een drempel kan hebben voor een minimale laadstroom, dat overschot aan PV-opwek moet je wel hebben.
Met eerdere opgeslagen PV-opwek laden of ondersteunen is vanwege extra verliezen alleen wat voor als je pas na zonsondergang in de gelegenheid bent.

Nu is 11kW gangbaar met trend naar 22kW (~100km per uur laden), die laatste kan je ook met thuisaccu ondersteunen met eerder opgeslagen PV-opwek, zodat je net aansluiting klein kan blijven.
Maar je hebt nog steeds een forse thuisaccu nodig of die daartoe kunt uitbreiden en de uitbreidings modules ook over paar jaar voor verkrijgbaar zijn.
Zo is er natrium die lithium in de celchemie kan vervangen en die overstap kan vlot gaan voor een gebruiks segment.
Kijk alleen maar naar celchemie als ACN naar NMC (in verschillende verhoudingen) naar LFP tot nu toe.
Natrium en "solid state" komen niet als 1 celchemie maar als vele varianten met verschillende spannings curves, die niet combineerbaar zijn en tijd zal uitwijzen of 1 celchemie doorzet of dat verschillende een marktaandeel verwerven.
Diverse natrium celchemie types kunnen met beperkte aanpassingen op bestaande LFP productielijnen en is geen volledig nieuwe productielijn voor nodig.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:58:
[...]

SWW mbv WP icm boiler? Dan gewoon SWW run overdag draaien, dan heb je 's avonds geen extra verbruik. Tenzij je megaveel doucht, maar dan zou een grotere boiler de oplossing kunnen zijn.

Is die 9MWh trouwens incl EV toevallig? Want is best fors verbruik voor een modern huis.
Nibe VVM225 icm eminent boiler (extra), ik zou niet weten hoe ik die kan instellen dat hij alleen overdag draait. Overigens zijn we wel redelijke douchers ja.

We hebben een plugin hybride, die laadt regelmatig. 2025 was 9000, 2024 was 6000. Waar dat verschil in zit kan ik niet helemaal duiden, niet alleen in die auto ondanks dat deze pas eind dec 2024 aangeschaft is.
Voor 2026 zit ik nu op 2400 kWh, iets onder het verbruik van 2025.

• YvonneVP
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:50
Jan-tweak schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:17:
[...]

jup, vergeet echter niet dat in 2027 de spelregels duidelijk anders zijn.
Bij terugladen vanuit de batterij ga je in 2027 geen EB en BTW meer terugkrijgen, dus dan krijg je alleen nog de kale energieprijs plus of min de opcenten van je leverancier terug.
Bij laden van goedkope uren en die dan gebruiken tijdens de dure uren moet je wel rekening houden met je verlies, bij Zendure circa 20% is het verschil tussen de dure en goedkope stroom kleiner dan deze 20% dan heeft opslag eigenlijk geen voordeel en ben je zelfs duurder uit.
Maar mooi dat je nu al een dergelijke winst kunt maken, ik zie bij mij deze trend ook. :)
Ik laad de batterij overdag op, hetzij tegen goedkoop tarief of met zonnestroom, en dan heb ik voldoende capaciteit om tot de andere dag het grootste deel mijn stroom uit de batterij te gebruiken. Ik gebruik 's avonds max 400wh, en als ik naar bed ben is dat dus nog lager. Alles wat ik dus overdag goedkoop, of bij zonnestroom zelfs gratis, in mijn batterij opsla kost me dus of het goedkope tarief of niets in de avond als ik het weer gebruik. En dan zou ik dus ook geen EB en btw over de stroom moeten betalen die ik dan uit mijn batterij haal. Daar heb ik tenslotte bij het laden tegen goedkoop tarief al voor betaald. ;) Het overschot aan zonnestroom is nu bij veel energie leveranciers al best laag, en dat zal in 2027 inderdaad helaas niet anders zijn. Het werkt in ieder geval niet stimulerend voor mensen die nu nog zonnepanelen aan zouden willen schaffen, en het compleet afschaffen van de saldering is dus naar mijn mening een heel domme zet geweest. Zeker als je kijkt naar de crisis waar we nu weer mee te maken hebben ivm de oorlog in Iran.

• Laapo
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Nibe VVM225 icm eminent boiler (extra), ik zou niet weten hoe ik die kan instellen dat hij alleen overdag draait. Overigens zijn we wel redelijke douchers ja.

We hebben een plugin hybride, die laadt regelmatig. 2025 was 9000, 2024 was 6000. Waar dat verschil in zit kan ik niet helemaal duiden, niet alleen in die auto ondanks dat deze pas eind dec 2024 aangeschaft is.
Wij hebben ook een nibe warmtepomp, heb er zelf nog niet mee geknoeid. Moet ik nog in duiken. Uit onderstaande link blijken in ieder geval wel mogelijkheden.

https://www.nibe.eu/nl-nl/producten/smart-energy-management

• Vdvmark
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Eerder vandaag in je voorbeeld aan laapo geef je een prijs van iets meer dan €4000 voor 5 keer de accu en de 2400AC. Dalen de prijzen zo snel ? Met €170/kWh kom je op €489 per accu blokje van 2,88kWh toch?

• Laapo
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:52:
[...]

hoi, als ik even naar je maandverbruik ga kijken en dat voor de hieronder aangegeven maanden naar dagniveau ga omzetten krijgt ik de volgende dag verbruik en overhead data.
[Afbeelding]
Gebruiks profiel per maand cq per dag gemiddeld.
Maart verbruik 592 kWh ; overhead PV 330 kWh ; Dag; verbruik 19 kWh, overhead 10,6 kWh
April verbruik 311 kWh ; overhead 468 kWh ; Dag verbruik 10,3 kWh, overhead 14 kWh
Augustus verbruik 342 kWh ; overhead 421 kWh ; Dag verbruik 11 kWh ; overhead 13,5 kWh
September verbruik 452 kWh ; overhead 309 ; Dag verbruik 15 kWh ; overhead 10,3 kWh
Oktober verbruik 421 kWh ; overhead 137 kWh ; Dag verbruik 13,6 kWh ; overhead 4,4 kWh
ik heb even de bepalende grootheden even vet gemaakt.
de grootste waarde is die van augustus met 11 kWh, met de RTE verliezen (hier op 20% (Zendure) gezet, andere zijn iets hoger met circa 25%) en 10% SOC kom je dus op een brutto capaciteit van circa 14,3 kWh uit, dus wel iets meer dan wat je zelf dacht.
Bv een zendure SF 2400 AC met 5 batterij modules zou hier perfect passen. ook de max. 2400W als ik je verbruiksschema zie past hier prima bij, met slechts minimale peiken boven die 2400W. Prijs van dit alles is iets meer dan 4.000 euro incl. BTW.
het handige van Zendure is ook dat hier een perfecte integratie in HA mogelijk is, zeker als je zelf alles in de hand wilt houden en niet afhankelijke wilt zijn van een of andere cloud een duidelijke pre.
[Afbeelding]
ook je installatie zou je prima kunnen gebruiken voor een thuis-batterij, wel even opletten, ik kon dat op de foto niet goed zien, dat je wel een 30mA aardlek hebt, de 100mA of 300mA aardlek die je vaak bij PV ziet mogen namelijk hier niet gebruikt worden.
Dank Jan,

Dit zit ook in mijn denkrichting. Hoewel met een uitbreidbare set ik eerder in de 10kWh richting zat te denken. Daarna bij succes nog uitbreiden.

De vraag is inderdaad altijd wel zo rond de 2500w op het hoogst, ik heb geen behoefte aan zo'n handelaccu systeem, dus met een plugin in eigen beheer kom ik wel heel mooi uit.

Maar, de keuze is reuze op dat vlak op dit moment en de Zendure staat zeker hoog op het lijstje.

Minstens met de volgende vereisten:

Vast of stekker
10 kWh, uitbreidbaar
Minimaal 2000w ontladen, liefst 2500-3000w
Degelijke software
En een beetje knap zodat we hier thuis iedereen aan boord hebben

• bbbrumbrum
  • Niet online
koekjah schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:09:
[...]

Klinkt als een heel erg verkeerde keus: te kleine boiler in combi binnenunit. Ipv switchen naar een grotere losstaande boiler is er dus voor gekozen om een e-boiler toe te voegen? Waanzin.

Maargoed, ook die e-boiler zou ik dan alleen bij overschot laten draaien. Maar sowieso zorgen dat de WP zijn boiler overdag opwarmt en naar de maximale temperatuur (is het een R290 WP?), want alles is efficiënter dan die COP1 e-boiler….

Zou eerst dit allemaal duidelijk krijgen en zorgen dat dat geoptimaliseerd is voordat je naar een accu gaat kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 25-03-2026 23:19 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Laapo schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:25:
[...]

Dank Jan,

Dit zit ook in mijn denkrichting. Hoewel met een uitbreidbare set ik eerder in de 10kWh richting zat te denken. Daarna bij succes nog uitbreiden.

De vraag is inderdaad altijd wel zo rond de 2500w op het hoogst, ik heb geen behoefte aan zo'n handelaccu systeem, dus met een plugin in eigen beheer kom ik wel heel mooi uit.

Maar, de keuze is reuze op dat vlak op dit moment en de Zendure staat zeker hoog op het lijstje.

Minstens met de volgende vereisten:

Vast of stekker
10 kWh, uitbreidbaar
Minimaal 2000w ontladen, liefst 2500-3000w
Degelijke software
En een beetje knap zodat we hier thuis iedereen aan boord hebben
De zendure bied 2400W, echter als je twee SF 2400 AC (of +/pro) naast elkaar zet, elk op zijn eigen groep, heb je zelf de beschiking over 4800W aan max vermogen, een extra SF 2400 AC heb je ondertussen al voor 270 euro.
je batterij-modules kun je dus (ook later) zelfs tussen de omvormers wisselen.
je eis voor min 10 kWh zou je met 4 batterij-modules van elk 2,88 kWh ( totaal 11,5 kWh) dus met gemak kunnen bereiken, C-waarde van 0,25.

• Jan-tweak
  • Nu online
YvonneVP schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:12:
[...]

Ik laad de batterij overdag op, hetzij tegen goedkoop tarief of met zonnestroom, en dan heb ik voldoende capaciteit om tot de andere dag het grootste deel mijn stroom uit de batterij te gebruiken. Ik gebruik 's avonds max 400wh, en als ik naar bed ben is dat dus nog lager. Alles wat ik dus overdag goedkoop, of bij zonnestroom zelfs gratis, in mijn batterij opsla kost me dus of het goedkope tarief of niets in de avond als ik het weer gebruik. En dan zou ik dus ook geen EB en btw over de stroom moeten betalen die ik dan uit mijn batterij haal. Daar heb ik tenslotte bij het laden tegen goedkoop tarief al voor betaald. ;) Het overschot aan zonnestroom is nu bij veel energie leveranciers al best laag, en dat zal in 2027 inderdaad helaas niet anders zijn. Het werkt in ieder geval niet stimulerend voor mensen die nu nog zonnepanelen aan zouden willen schaffen, en het compleet afschaffen van de saldering is dus naar mijn mening een heel domme zet geweest. Zeker als je kijkt naar de crisis waar we nu weer mee te maken hebben ivm de oorlog in Iran.
Juist ,daarom is het wel belangrijk dat je een juiste keuze maakt van de capaciteit van je Thuis-batterij, niet te laag maar zeker ook niet te hoog.
de maanden maart-april en augustus, sepember en oktober geven daarbij eigenlijk de beste waarde voor, kijk mn wat je verbruik in deze periodes is en je overschot aan pv stroom.
succes :)

• YvonneVP
Jan-tweak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:27:
[...]

Juist ,daarom is het wel belangrijk dat je een juiste keuze maakt van de capaciteit van je Thuis-batterij, niet te laag maar zeker ook niet te hoog.
de maanden maart-april en augustus, sepember en oktober geven daarbij eigenlijk de beste waarde voor, kijk mn wat je verbruik in deze periodes is en je overschot aan pv stroom.
succes :)
Daarom heb ik ongeveer 2 jaar voorafgaand aan de aanschaf van een batterij mijn slimme meter maandelijks uitgelezen. Zo kon ik zien wat mijn gemiddelde dagelijks verbruik zou zijn, en hoeveel ik gemiddeld aan het net terug aan het leveren was. Vooral omdat er toen vanuit Den Haag ook al over gesproken werd om de salderingsregeling af te gaan bouwen. In maart vorig jaar ben ik toen overgestapt naar dynamische prijzen, zodat ik ook kon zien hoe die prijzen een beetje zouden zijn, en hoe het werkte. In oktober vorige jaar een Zendure gekocht met 2 batterijen (totaal 5,8kWh opslag) en daar eens mee gaan spelen via de bijbehorende app. Daar miste ik nogal wat functionele mogelijkheden die ik eigenlijk wel wilde hebben, en ook wel belangrijk vond om echt goede controle te hebben over hoe ik de batterij in zou zetten. In ieder geval voor eigen gebruik, en niet om te handelen. In de zomer zou ik eventueel wel wat kunnen gaan handelen omdat ik dan ook meer zonnestroom opwek. Ongeveer 2 weken geleden heb ik er nog een batterij bijgehaald zodat ik nu op een capaciteit zit van 8,64 kWh. Als ik dan naar de data kijk van mijn slimme meter, en ik ben deze maand pas echt serieus gaan sturen op het opladen en ontladen van de batterij, dan leverde ik vorige jaar veel meer naar het net terug dan dit jaar. Die zonnestroom gaat nu dus veel meer naar mijn batterij ipv het net op. Uitkomst, mijn verbruik van deze maand tot gisteren is slechts 5,14 kWh. Vorig jaar ging er 197 kWh naar het net, tegenover 67 kWh dit jaar over diezelfde periode. Afname van het net ging van 100 kWh vorig jaar naar 72 kWh dit jaar over diezelfde periode. Daar zitten dus ook uren in dat ik wel stroom van het net in mijn batterij heb opgeladen omdat er niet voldoende zonnestroom binnen kwam. Vanaf volgend jaar krijg je nauwelijks nog vergoeding voor de terug geleverde zonnestroom, en dan is die batterij dus een goede uitkomst. De aansturing doe ik inmiddels via Home Assistant met een hele mooie oplossing van @gielz om de batterij op te laden en ontladen, en dus aan te sturen. En ook daar ben ik nog bezig met het finetunen en uitvinden hoe ik deze het beste in kan stellen voor mijn situatie. Zo kan ik er zoveel mogelijk voor zorgen dat ik mijn systeem goed ken en weet in te zetten als de salderingsregeling afgeschaft wordt. Een batterij aanschaffen is dus naar mijn mening ook eerst goed je huiswerk doen, zodat je weet waarvoor je hem wilt gebruiken en vooral wanneer je hem in wilt zetten om te ontladen.

• Vdvmark
@YvonneVP Ik weet niet of jouw zonneproductie deze maand ongeveer gelijk is aan die van vorig jaar? Hier wordt maart 15 tot 20% minder dan maart 2025, schat ik nu.

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

bbbrumbrum schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 23:18:
[...]

Klinkt als een heel erg verkeerde keus: te kleine boiler in combi binnenunit. Ipv switchen naar een grotere losstaande boiler is er dus voor gekozen om een e-boiler toe te voegen? Waanzin.

Maargoed, ook die e-boiler zou ik dan alleen bij overschot laten draaien. Maar sowieso zorgen dat de WP zijn boiler overdag opwarmt en naar de maximale temperatuur (is het een R290 WP?), want alles is efficiënter dan die COP1 e-boiler….

Zou eerst dit allemaal duidelijk krijgen en zorgen dat dat geoptimaliseerd is voordat je naar een accu gaat kijken.
Er was geen keuze, lang leve projectbouw. Dit was de enige uitbreidingsmogelijkheid qua boiler capaciteit. Heb daar een hele discussie over gehad (ook hier in de archieven te vinden) maar zelfs een second opinion van een andere installateur gaf deze optie. Zelf heb ik geen verstand van warmtepompen.

Ik zie dat je idd kunt plannen, zeker een optie voor in de zomer. Nadeel is alleen dat je water savonds dan op is en, wanneer geen zon, je piektarief betaalt. Alsnog wil ik graag een accu.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Plannen overdag is altijd het beste, dan is buitentemperatuur over het algemeen genomen het hoogst, en dus je COP ook.

Maar de accu is een pleister op de wond, ik snap je redenering. Maar uiteindelijk is de rootcause een te kleine boiler, en door de bizarre keus van de eboiler is je verbruik ook nog eens fors hoger (kan zomaar 1-2000kWh extra zijn) dan het zou zijn met een nette oplossing.

Maar nogmaals, op welke temp verwarm je de vaten?

• BiggieByte
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:42
Volgens mij is het wel duidelijk dat het opladen van EV het beste direct vanaf de zonnepanelen is. Het is mij niet helemaal duidelijk of het de moeite waard is om de EV op te laden als je niet overdag kan laden. Ik snap dat er omzetverliezen zijn, maar in mijn situatie heb ik 2 EV's, waarbij de ene vorige week 205kWh heeft geladen en de andere 123kWh. Ik heb op 5 dagen meer dan 30kWh opgewekt (Ma, Wo, Do, Vr, Zo) en de andere 2 dagen 7kWh en 13 kWh. Maandag en zondag kan ik vaak thuis opladen en soms op vrijdag en zaterdag.

Mocht ik de EV's willen opladen uit de thuis batterij, dan zitten daar natuurlijk hogere kosten aan door de grootte, maar ik ben toch benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

• Pr088
BiggieByte schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:43:
Volgens mij is het wel duidelijk dat het opladen van EV het beste direct vanaf de zonnepanelen is. Het is mij niet helemaal duidelijk of het de moeite waard is om de EV op te laden als je niet overdag kan laden. Ik snap dat er omzetverliezen zijn, maar in mijn situatie heb ik 2 EV's, waarbij de ene vorige week 205kWh heeft geladen en de andere 123kWh. Ik heb op 5 dagen meer dan 30kWh opgewekt (Ma, Wo, Do, Vr, Zo) en de andere 2 dagen 7kWh en 13 kWh. Maandag en zondag kan ik vaak thuis opladen en soms op vrijdag en zaterdag.

Mocht ik de EV's willen opladen uit de thuis batterij, dan zitten daar natuurlijk hogere kosten aan door de grootte, maar ik ben toch benieuwd hoe jullie hier naar kijken.
Ik denk dat je gelijk hebt. EV laden uit direct zon, of op goedkope dynamische uren ('s zomers vaak gelijktijdig) is de beste optie. Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij: 2 EV's die in maart 520 kWh hebben geladen. Ik heb nog geen thuisbatterij, maar die zie ik vooral als een optie om duur, onvermijdelijk thuisverbruik op te vangen. Dus elektrisch koken, de e-vloerverwarming in de badkamer, tv en apparaten en de warmtepomp. Dat hoeft in mijn geval waarschijnlijk maar iets van 5-10kWh zijn. Maar daarmee pak ik de 25-30kWh die er nu al van het dak kom niet mee. Dus 'dumpen' in de EV kan soms wel helpen. Maar is dat het waard als ik zomers ook tegen 15 cent kan inkopen (en circa 50-60% van eigen dak haal)? Of toch maar zonnestroom'verlies' accepteren in de zomer?

Als je al wat aan het rekenen bent geslagen of meer gedachtes hierover wilt vormen, DM me maar, we zitten in hetzelfde schuitje.

Ik ben zelf meer naar de context aan het kijken:
- Wil ik een 3-fase thuisbatterij die mijn fasen kan balanceren/peakshaven (aantrekkelijk) ;
- Wil ik noodstroom (waarschijnlijk niet);
- Is een DC lader interessant (duur naar mijn smaak en hoe plaats ik dan de batterij? Mijn garage te vol voor een auto);
- Kan het systeem een volledig Home Energy Systeem vormen met mijn AC SolarEdge omvormers en warmtepomp?

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 26-03-2026 10:20 ]

• YvonneVP
Vdvmark schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:55:
@YvonneVP Ik weet niet of jouw zonneproductie deze maand ongeveer gelijk is aan die van vorig jaar? Hier wordt maart 15 tot 20% minder dan maart 2025, schat ik nu.
Klopt, vorige jaar hadden we in Maart meer zon dan nu. Mijn verbruik vorig jaar lag ook hoger. Als je dan kijkt dat mijn verbruik nu dus uiteindelijk toch lager is, en ik dus uitkom op een netto verbruik van 5 kWh ondanks het feit dat er minder zon was, dan is dat naar mijn mening toch heel netjes. Vooral omdat ik mijn batterij toch ook wel via het net opgeladen heb in de goedkopere tarief uren. Ik kan dus ook precies zien wanneer er weinig zon was, en ik de batterij dus via het net heb opgeladen. Maar ik zie dus ook dagen dat ik een verbruik heb van minder dan 1 kWh per dag, en dat is dan het bruto verbruik zonder saldering maar door direct gebruik van de zonnestroom, en doordat ik mijn zonnestroom op de batterij heb geladen.
Maar dit is slechts over een kleine periode. Het beste kun je het pas echt zien als de batterij een jaar gedraaid heeft en wat het je dan uiteindelijk opgeleverd heeft mbt een lager stroom verbruik en gebruik te hebben gemaakt van de lagere tarieven die op dat moment actief waren.

• Vdvmark
YvonneVP schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:31:
[...]

Klopt, vorige jaar hadden we in Maart meer zon dan nu. Mijn verbruik vorig jaar lag ook hoger. Als je dan kijkt dat mijn verbruik nu dus uiteindelijk toch lager is, en ik dus uitkom op een netto verbruik van 5 kWh ondanks het feit dat er minder zon was, dan is dat naar mijn mening toch heel netjes. Vooral omdat ik mijn batterij toch ook wel via het net opgeladen heb in de goedkopere tarief uren. Ik kan dus ook precies zien wanneer er weinig zon was, en ik de batterij dus via het net heb opgeladen. Maar ik zie dus ook dagen dat ik een verbruik heb van minder dan 1 kWh per dag, en dat is dan het bruto verbruik zonder saldering maar door direct gebruik van de zonnestroom, en doordat ik mijn zonnestroom op de batterij heb geladen.
Maar dit is slechts over een kleine periode. Het beste kun je het pas echt zien als de batterij een jaar gedraaid heeft en wat het je dan uiteindelijk opgeleverd heeft mbt een lager stroom verbruik en gebruik te hebben gemaakt van de lagere tarieven die op dat moment actief waren.
Het is zeker goede oefening voor 2027. Als je kijkt naar je teruglevering en stroomafname van maart 2025 tm december 2025 heb je een idee hoe je qua salderen 11 cent energiebelasting in 2026 uitkomt. Saldeerjaar 2026 met start in maart zoals ik ook ongeveer heb, maakt dat ik een enorm overschot aan teruglevering zal hebben dit korte saldeer jaar. Ik gebruik de accu dit saldeer jaar daarom niet om stroomafname te verminderen, waarmee ik vorig jaar maart wel begon.

• Laapo
Ik kom er even tussenfietsen,

De Hyxi Halo met 3000w vermogen en online her en der te vinden voor 1500 eur met 6kWh capaciteit.

Iemand bekend met dit merk en product? Ik vind er verder heel weinig over terug.

• YvonneVP
Laapo schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:22:
Ik kom er even tussenfietsen,

De Hyxi Halo met 3000w vermogen en online her en der te vinden voor 1500 eur met 6kWh capaciteit.

Iemand bekend met dit merk en product? Ik vind er verder heel weinig over terug.
Misschien kom je hier ook iets verder mee. Ervaringen met HYXiPOWER All-In-One

• Jan-tweak
  • Nu online
@Laapo als je dan ook nog leest dat "Is gestopt met dit aan te bieden als product omdat support van leverancier slecht is."weet je eigenlijk al genoeg denk ik.
dat is het probleem met al die nieuwe merken waar je maar moet afwachten hoe levensvatbaar deze op deze markt (in Nederland) zijn en welke ondersteuning mn bij software ze bieden.
een thuis-batterij met geen ondersteuning is eigenlijk gewoon een blok beton, een dan wel heel dure blok beton.

• beerse

Ideeën genoeg. Zelf heb ik mij onlangs aangesloten bij de collectieve thuisaccu actie van de Vereniging EigenHuis. Deze ronde gingen ze puur voor een accu voor eigen gebruik in samenwerking met zonnepanelen, dus vooral voorbereid op de niet-meer-salderen toekomst. Zo ongeveer wat jij ook aangeeft. De eerste vuistregel is een accu met de capaciteit van je dag-verbruik. In jouw geval dus ongeveer 14 kW. Zij ronden dat naar beneden af. Zelf zou ik dat naar boven afronden. Hoe het zit met warmtepomp en/of auto-laden weet ik niet, dat gebruik ik (nog) niet.

Grote tip: Doe een keer mee met zo'n collectieve thuisaccu actie en zie wat voor bod je krijgt. Bij de v.e.h. zijn er altijd meer momenten om er alsnog uit te stappen. Heb je ondertussen wel de nodige informatie wat je wel of niet zou willen. En als het wel iets is, heb je meteen beet.

• Jan-tweak
  • Nu online
Pr088 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt. EV laden uit direct zon, of op goedkope dynamische uren ('s zomers vaak gelijktijdig) is de beste optie. Ik zit een beetje in dezelfde situatie als jij: 2 EV's die in maart 520 kWh hebben geladen. Ik heb nog geen thuisbatterij, maar die zie ik vooral als een optie om duur, onvermijdelijk thuisverbruik op te vangen. Dus elektrisch koken, de e-vloerverwarming in de badkamer, tv en apparaten en de warmtepomp. Dat hoeft in mijn geval waarschijnlijk maar iets van 5-10kWh zijn. Maar daarmee pak ik de 25-30kWh die er nu al van het dak kom niet mee. Dus 'dumpen' in de EV kan soms wel helpen. Maar is dat het waard als ik zomers ook tegen 15 cent kan inkopen (en circa 50-60% van eigen dak haal)? Of toch maar zonnestroom'verlies' accepteren in de zomer?

Als je al wat aan het rekenen bent geslagen of meer gedachtes hierover wilt vormen, DM me maar, we zitten in hetzelfde schuitje.

Ik ben zelf meer naar de context aan het kijken:
- Wil ik een 3-fase thuisbatterij die mijn fasen kan balanceren/peakshaven (aantrekkelijk) ;
peakshaven zou je ook gewoon met 1-fase kunnen doen, het wordt toch door de meter al gesaldeerd en is volgens mij niet fase-afhankelijk, het voordeel van een 3-fase ligt er veel meer daarin dat je met meer vermogen kunt laden cq ontladen, dus ook richting het net meer brandbreedte hebt. ik vraag me alleen af of je dat ooit zelf gaat terugverdienen.
- Wil ik noodstroom (waarschijnlijk niet);
vergeet niet dat echt noodstroom voor je huis zowel dure technische eisen en voorwaarden aan je huis-installatie stelt plus je ook nog een aanzienlijke extra capaciteit voor de noodstroom zou moeten reserveren die je echter daarbuiten niet kunt gebruiken.
- Is een DC lader interessant (duur naar mijn smaak en hoe plaats ik dan de batterij? Mijn garage te vol voor een auto);
ook hier heb je veelal dure integratie met een veelal vendor lockin nodig, je moet echt een grote EV hebben waarbij de laadtijd zeer esseniel is, dus zeker duur tot extrem duur met waarschijnlijk maar beperkte voordelen.
- Kan het systeem een volledig Home Energy Systeem vormen met mijn AC SolarEdge omvormers en warmtepomp?
ook dan zit je zeer waarschijnlijk weer in een vendor lock in, mogelijk zelfs dat je je bestaande omvormers door nieuwe moet vervangen.

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39
Ontzettend veel gelezen, maar ook ik kom er niet uit..

Huishouden dat ongeveer een verbruik heeft van 4500 kWh. De zonnepanelen doen gemiddeld 9000 kWh opwekken op jaarbasis. Moment heb ik nog een vast contract dat doorloopt tot in 2027 (maar wel zonder kosten op te zeggen is). Geen terugleverboete.

We koken elektrisch, zijn niet van plan om binnen een aantal jaren een elektrische auto aan te schaffen en het verwarmen van het huis gebeurt op basis van een gasgestookte CV ketel. Deze ketel komt uit 2022 en ik heb tevens geen plannen om het huis te voorzien van een warmtepomp.

De hoofdvraag: is het uberhaupt nuttig om in mijn situatie te kijken naar een thuisbatterij?

Groepenkast: een 3-fase systeem. Ik denk er over om bijvoorbeeld 3x een Marstek Venus aan te schaffen, en gezien we de groepenkast nog moeten veranderen en deze in een ruimte hangt waar veel plek is, dacht ik wellicht aan 3 stopcontacten te plaatsen op elk een andere fase (en dus ook andere groep).

Optie 2: De Zonneplan thuisbatterij. een 20 kWh kost zo'n 7200 euro. Gebeld met Zonneplan en zij zijn uiteraard positief. Ik heb dus nog een contract dus ik denk niet dat het heel erg nuttig is om zo snel mogelijk een accu te plaatsen, maar mogelijk denk ik daar te makkelijk in. Overigens zijn mijn zonnepanelen ook van Zonneplan. Gevolg van Zonneplan is natuurlijk dat dit het beste werkt als je een dynamisch energiecontract van Zonneplan zelf afneemt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:24

de Peer

under peer review

rscheper schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:03:
De hoofdvraag: is het uberhaupt nuttig om in mijn situatie te kijken naar een thuisbatterij?
zoals altijd: dat hangt af van je doelstelling.
Zoek je een leuke hobby, of wil je een rendabele investering?

voor dat 1e: ja dan kan het nuttig zijn.

Financieel gezien zou ik er geen moeite in steken. als je veel gelezen hebt was dat toch wel je eigen conclusie ook neem ik aan?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 26-03-2026 16:20 ]

Pagina: 1 ... 106 107 Laatste