Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:05
Ethirty schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Niets anders dus dan een waterkoker en een frituurpan tegelijk aan zetten. Daar is die groep voor.

Gelukkig is die bekabeling gewoon geschikt voor die door jou voorgerekende 4000W, dus extreem warmer wordt het nou ook weer niet. Zeker niet als die waterkoker na 5 minuten gewoon weer afslaat.
Toch wel anders: De waterkoker en de frituurpan gebruiken maar korte tijd hun max vermogen. Als het water kookt schakelt ze automatisch af. Als de frituurolie op temperatuur is, schakelt ze automatisch af en daarna schakelt de thermostaat de verwarming slechts af en toe aan.

Daarmee is het verbruik van die waterkoker en de frituurpan geen langdurig verbruik van het grote vermogen. En dat is de thuisaccu wel.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:52
Speedz schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:17:
wat ik me nou afvraag; wordt nou juist door de enorme stijging van thuis accu's (het is toch een beetje het nieuwe zonnepaneel effect aan het worden) het verschil in prijzen gedurende de dag niet (enorm) gedempt?

Oftewel: hoe meer accu's er straks zijn, des te minder je ermee kan verdienen (handelen tussen momenten van lage en hoge energiekosten).
Een leuke denkoefening vind ik zelf het woord thuisaccu vervangen door het woord koelkast.

Ook een koelkast is een vorm van energieopslag. In essentie heeft bijna iedereen een koelkast omdat die zorgt voor een stuk meer efficiëntie in het omgaan met voedsel; tijdsbesparing, voedselveiligheid, gemak,...

Terwijl er net zo goed perfect te leven valt zonder eigen koelkast in huis. Het vergt gewoon wat aanpassingen in je leefgewoontes. En er zijn ook maar weinig mensen die handel drijven vanuit hun eigen koelkast om daar iets aan te verdienen. Dat doen de supermarkten en groothandels wel met hun Gigakoelkasten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:09
wat ik me nou afvraag; wordt nou juist door de enorme stijging van thuis accu's (het is toch een beetje het nieuwe zonnepaneel effect aan het worden) het verschil in prijzen gedurende de dag niet (enorm) gedempt?

Oftewel: hoe meer accu's er straks zijn, des te minder je ermee kan verdienen (handelen tussen momenten van lage en hoge energiekosten).
Het zou logisch zijn als er een dempend effect vanuit gaat. Echter aan de andere kant staan de ontwikkelingen ook niet stil, we zijn in transitie naar steeds meer duurzamer opwekking met name uit zon- en windenergie. De effecten van zon en wind zijn kristal helder in de EPEX prijzen. Dus meer zon- en windenergie in de mix zal de prijsdelta eerder doen toenemen dan afnemen.

Handel is geen optie vanaf volgend jaar, eerst 12 cent belasting tijdens het opladen van de accu per kWh moeten betalen, dan je RTE verliezen, dan moet de spread heel groot zijn om break-even te draaien. Het gaat hooguit een paar uitzonderlijke dagen per jaar werken als je geen PV hebt liggen, dan kan je met negatieve prijzen de accu volladen.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:17

Volgens dit artikel maken de huishoudens over 5 jaar circa 3 % van de batterij-opslag uit. Nog eens 5 jaar later zal dat gegroeid zijn naar 10 %.

Voor het effect op de duck-curve (en daarmee ook op de prijzen) kan je het best naar Californië kijken, die liggen mijlenver voor als het gaat om waterstof- en batterij-opslag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9oJOyL42KuRC1vrOS3Vwh_rNgic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvaklP3QfiShHmWhNHYf59Wq.png?f=fotoalbum_large

Dus ja, het heeft effect. Maar veel zal ook afhangen van de politiek. Zoals je de afgelopen jaren hebt kunnen zien is de lobby van energiebedrijven zeer sterk in Nederland (hoi Cora) en een partij als SP slaat met haar nationalisatie-plannen nog geen deuk in een pakje boter.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:30
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij en merk dat mijn wensen inmiddels verder gaan dan alleen “rendement”.

Huidige situatie:
  • 3-fase aansluiting
  • volledig gasloos
  • warmtepomp
  • inductie
  • EV
  • Enphase micro-omvormers IQ7+ (Enlighten/Q-relay)
  • verbruik ongeveer 10.000 kWh
  • opwek ongeveer 10.000 kWh
Mijn belangrijkste eis is inmiddels:
Bij stroomuitval moet het huis gewoon blijven werken op alle 3 fases.
Dus niet alleen een noodstopcontact of 1 fase actief, maar echt een systeem dat:
  • off-grid / eilandbedrijf kan draaien
  • 3-fase actief houdt
  • zonnepanelen laat doorwerken tijdens uitval
Daarnaast zou het mooi zijn als:
  • Enphase micro-omvormers slim uitgeschakeld / begrensd kunnen worden zodat ik vanaf 2027 niet onnodig teruglever
  • alles goed uitleesbaar en liefst ook bestuurbaar is via Home Assistant
Ik zie veel systemen die “backup” claimen, maar uiteindelijk toch beperkt zijn of slechts 1 fase voeden.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen met:
  • echte 3-fase backup/off-grid systemen
  • AlphaESS / vergelijkbare oplossingen
  • combinatie met bestaande Enphase setups
  • Home Assistant integratie
  • gedrag tijdens echte stroomuitval
En vooral:
  • wat zouden jullie in mijn situatie doen?
  • hoeveel kWh opslag is in praktijk prettig voor een huis als dit? ik gok op 15-20kw met 10kw omvormer en 8k piek?
Alle input welkom, en mocht ik nog data missen dat nodig is, heb ik het vast 🙂

Water-Escape

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

water_escape schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:50:

[...]

Dus niet alleen een noodstopcontact of 1 fase actief, maar echt een systeem dat:
  • 3-fase actief houdt
Kijk dan ook eens naar Het grote Sigenergy / Sigenstor topic – Deel 2

Ik heb zo'n systeem met gateway sinds januari en werkt mooi. Die gateway zorgt voor een naadloze overschakeling als je je hoofdschakelaar uitzet. PV-systeem sluit je het mooist DC aan (ivm transformatieverliezen en aansturing door het SIgenergy ecosysteem), maar kan ook op de smartport van de gateway. Uitschakeling bij bijv negatieve stroomprijzen moet je dan anders regelen.

Mijn verbruik van een 'gewoon' full-electric huishouden schat ik ook in op 10MW op jaarbasis. Ik heb een relatief fors gedimensioneerde Sigenstor gekozen (36kWh met 17kW omvormer) om verschillende redenen:
  • Systeem kan in 2 uur op- of ontladen; dat is bij een dynamisch contract vaak ook het tijdsvak van piek en dal-prijzen zodat ik deze maximaal kan benutten, ook in de donkere maanden door dan op het laagste prijspunt te kopen en daar een dag op te kunnen draaien.
  • De 17kW omvormer kan zonder problemen het hele huis voorzien van stroom; in feite hangt de hele meterkast nu achter de omvormer via de backup-port van de gateway. Hoofdaansluiting is 3x25A/17,25kW
  • Ik wil vanaf volgend jaar van april-oktober NOM kunnen draaien; ingeschat daggemiddelde van PV-systeem zal zo'n 30kWh zijn en kan zo nodig de allemaal de batterij in.
  • dit jaar is nog te salderen waardoor ik met handelen een leuk bedrag kan terugverdienen; naast de KOR regeling om BTW grotendeels terug te krijgen.
AlphaESS heb ik als alternatief overwogen, maar neemt voor dezelfde opslagcapaciteit veel meer ruimte in, heeft minder goede Backup/gateway voorziening, minder goed ecosysteem (volgens mij ook geen EV-lader) en minder innovatief AI voor batterijmanagement obv dynamische prijzen.

Sigenergy is naast de cloudaansturing via de App ook aan te sturen via Modbus maar dat vraagt natuurlijk wel wat tweakers skills.

Bedenk je wel dat dit soort systemen die handelen obv EPEX prijzen afhankelijk zijn van een internetverbinding. Dat is wat mij betreft wel een achilles hiel, want 1) zonder internet wordt het gewoon een dom/zelfgebruik systeem en 2) werkt de cloudaansturing en app niet meer en is alleen lokale aansturing via modbus/HA mogelijk. Vanaf je vakantieadres kun je dus ook niets doen als je geen alternatieve verbinding kan maken.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Hi allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij en merk dat mijn wensen inmiddels verder gaan dan alleen “rendement”.

Huidige situatie:
  • 3-fase aansluiting
  • volledig gasloos
  • warmtepomp
  • inductie
  • EV

[...]

• 3-fase actief houdt
  • Enphase micro-omvormers slim uitgeschakeld / begrensd kunnen worden zodat ik vanaf 2027 niet onnodig teruglever
Ik zie veel systemen die “backup” claimen, maar uiteindelijk toch beperkt zijn of slechts 1 fase voeden.

En vooral:
  • hoeveel kWh opslag is in praktijk prettig voor een huis als dit? ik gok op 15-20kw met 10kw omvormer en 8k piek?
kijk anders eens bij Quatt, dat is eigenlijk een AlphaESS white label en kan eigenlijk alles wat je wilt.
hierbij moet je wel het onderscheid maken wat je zinvol bij bv NOM nodig zou hebben en wat je aanvullende wensen mn noodstroom voor je hele huis aanvullend aan capaciteit nog extra erbij moet gaan tellen.
bv noodstroom hoe lang verwacht je 8 uur - 24 uur - 38 uur backup.

dus kijk wat je hoogste stroomverbruik (winter) is en neem dat dus als basis voor je gewenste extra capacitet ( dat is dus ook capaciteit die je normaal gesproken ook niet gaat gebruiken en alleen bedoeld is voor die ééne stroomuitval (eens in de 3 a 4 jaar ?, geen idee hoe vaak bij jullie de stroom de laatste jaren is uitgevallen).
Bij 8 uur backup en een gemiddelde 40 kWh verbruik per dag is dat dus al bijna 15 kWh aan extra capaciteit.
dan kom je eigenlijk al snel uit op minimaal 20-30 kWh capaciteit wat je nodig hebt.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:30
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:58:
[...]

kijk anders eens bij Quatt, dat is eigenlijk een AlphaESS white label en kan eigenlijk alles wat je wilt.
hierbij moet je wel het onderscheid maken wat je zinvol bij bv NOM nodig zou hebben en wat je aanvullende wensen mn noodstroom voor je hele huis aanvullend aan capaciteit nog extra erbij moet gaan tellen.
bv noodstroom hoe lang verwacht je 8 uur - 24 uur - 38 uur backup.

dus kijk wat je hoogste stroomverbruik (winter) is en neem dat dus als basis voor je gewenste extra capacitet ( dat is dus ook capaciteit die je normaal gesproken ook niet gaat gebruiken en alleen bedoeld is voor die ééne stroomuitval (eens in de 3 a 4 jaar ?, geen idee hoe vaak bij jullie de stroom de laatste jaren is uitgevallen).
Bij 8 uur backup en een gemiddelde 40 kWh verbruik per dag is dat dus al bijna 15 kWh aan extra capaciteit.
dan kom je eigenlijk al snel uit op minimaal 20-30 kWh capaciteit wat je nodig hebt.
@water_escape
Ik heb 9000kWh PV opbrengst per jaar en gebruik ongeveer 12000kWh (dus netto 3000kWh)
Ik ben persoonlijk gegaan voor SolarEdge homehup met 14.4kWh SolarEdge batterij en backup unit.
Dat doet wat jij wilt maar aangezien je enphase hebt is dat voor jou niet handig. Sigenergy lijkt me een heel goede optie.

Maar....
Voor bepalen batterij grootte vond ik meer dan 14.4kWh niet nodig.
Afgelopen januari gebruikte ik gemiddeld 64kWh per dag. Maar ik vind het niet nuttig daar mijn backup batterij op te dimensioneren.
In de zomer heb ik "zonder warmtepomp en zonder EV" een nachtverbruik van ongeveer 5kWh. Dat betekent dat ik "zonder PV opwek" en "zonder EV en warmtepomp" aan 10kWh/etmaal genoeg heb.

ALS de stroom uitvalt:
- In de zomer heb ik dan een full backup. Ik heb genoeg PV om EV overdag te laden en warmtepomp staat uit.
- In voor en najaar heb ik genoeg PV om de 10kWh/dag belasting te voeden. Ik zal zuinig moeten doen met EV en warmtepomp.
- December/Januari ga ik in "overleving stand", warmtepomp uit, EV niet gebruiken, stoken met hout, alle onnodige apparaten uit het stopcontact. Dat kan ik met 5kWh/dag PV opbrengst oneindig uithouden.

Kortom... met 14.4kWh kan ik het hele jaar door 24/7 offgrid in backup (december/januari met kunst en vliegwerk). Die 14.4 is ook wel genoeg voor het afdekken van nachtgebruik.
NB: VOOR 11:00 en NA 16:00 hoef je je batterij niet te laden, dan zijn de prijzen hoog en kan je eventueel PV overschot het beste direct terugleveren

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• JPS
  • Niet online

JPS

Inderdaad zal ~15kWh opslagcapaciteit een mooi minimum zijn waarmee je jaarrond de meeste behoefte afdekt en ook nog wat backup hebt. Voor de donkere periode is de backup wel heel matig en helpt het natuurlijk als je een haard achter de hand hebt.

Wil je meer flexibiliteit/autonomie, langere noodstroomdekking, in voor/hoog/naseizoen dagen met lagere PV-opbrengst wat beter opvangen dan is een hogere capaciteit wat mij betreft prettig, maar dat is dan tegen kosten die je los van je rendementscase moet zien.

Bedenk ook hoeveel je huis in noodstroom toestand maximaal nodig zou hebben, dat bepaalt het minimum van je omvormer.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:22

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Sonero schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Volgens dit artikel maken de huishoudens over 5 jaar circa 3 % van de batterij-opslag uit. Nog eens 5 jaar later zal dat gegroeid zijn naar 10 %.

Voor het effect op de duck-curve (en daarmee ook op de prijzen) kan je het best naar Californië kijken, die liggen mijlenver voor als het gaat om waterstof- en batterij-opslag:

[Afbeelding]

Dus ja, het heeft effect. Maar veel zal ook afhangen van de politiek. Zoals je de afgelopen jaren hebt kunnen zien is de lobby van energiebedrijven zeer sterk in Nederland (hoi Cora) en een partij als SP slaat met haar nationalisatie-plannen nog geen deuk in een pakje boter.
Ergo @Speedz heeft gelijk alleen de adoptie duurt lang en zal steeds langzamer gaan tot er een soort tweet-spot komt tussen tvt en prijsdifferientatie. Op zich prima: maar wachten op lagere batterij prijzen heeft potentieel het nadeel dat de kWh prijzen net zo snel afvlakken als prijzen nog verder zullen dalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GANc9MoGDtv1teHlDe-4fRz8iK4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EQHFKrpPJU251Ly6nT1m6Uj1.png?f=user_large

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E24 - 6Mio voor kromme beekjes, 50meter minder huizenbouw & AI = mount stupid.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-05 18:16
Hi allemaal,

Huidige situatie:
  • 3-fase aansluiting
  • volledig gasloos
  • warmtepomp
  • inductie
  • EV

[...]

• 3-fase actief houdt

En vooral:
Hierbij een overzicht van hoe wij onze woning vrijwel 10 maanden per jaar zelfvoorzienend hebben gemaakt, zonder in de valkuilen van standaardinstallaties te trappen.

De Hardware:
  • Omvormer/Accu: GoodWe ESA All-in-one (10kW omvormer / 18kWh opslag). Gekozen vanwege de zeer lage stand-by verliezen (slechts 15W) (Zeer goedkoop en zonder BTW aangeschaft bij zonnigewinkel)
  • Zonnepanelen (PV): 27x Enphase IQ7+ micro-omvormers (Piekvermogen ~10kWp, AC output ~7,8kW).
  • EV-Laden: Myenergi Zappi (volledig geïntegreerd met load balancing via CT-klemmen).
  • CTC 614M warmtepomp aangestuurd via homey alsmede de E-boiler
In plaats van te vertrouwen op de standaard software, is Homey Pro bij ons het brein. Homey monitort de energieprijzen en stuurt de GoodWe aan om op de goedkoopste momenten in te kopen. Als de zon niet genoeg levert, zorgt de logica in Homey dat we altijd tegen de laagste kosten de dag doorkomen.

Veiligheid & Locatie (Buiten de woning): Brandveiligheid en comfort stonden voorop. Daarom is het hele batterijsysteem buiten de woning geplaatst in een speciaal gebouwde, geïsoleerde ombouw.
  • Winter: De eigen warmte van de omvormer houdt de cellen op temperatuur.
  • Zomer: Een actieve ventilator (gestuurd via Homey) zorgt voor koeling.
  • Resultaat: Geen geluidsoverlast of risico ín huis.
De "Handmatige" Noodstroom-filosofie: Veel mensen kiezen voor een automatische backup-switch, maar dat kost constant 200W-250W aan sluipverbruik. Wij hebben dit getackeld met een fysieke I-0-II omschakelaar:
  1. Geen Single Point of Failure: Bij een storing aan de omvormer zitten we niet in het donker; het huis draait dan gewoon op het net.
  2. Efficiëntie: Geen constant stand-by verbruik voor de backup-functie.
  3. Slimme melding: Bij stroomuitval stuurt Homey een push-bericht. Pas dan schakelen we handmatig om naar de accu. Binnen een minuut draait het hele huis op eigen kracht, zónder de dagelijkse energieverspilling.
Besparing & Realisatie: Door zelf het "domme werk" te doen (leidingen trekken, ombouw bouwen) en slim in te kopen (BTW-vrij als energie-opslagsysteem), blijven de kosten beheersbaar. Met een goede elektricien voor het fijne aansluitwerk (CT-klemmen en fase-configuratie) heb je een systeem dat staat als een huis.
  • Begrijp je systeem: Zorg dat je zelf snapt hoe de fasen (L1, L2, L3) lopen. Alleen dan kun je controleren of je installateur het echt goed doet.
  • Meten is weten: Gebruik goede CT-klemmen voor zowel je Grid, PV als Batterij. Zonder goede data kan je Homey Pro nooit optimaal sturen.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:37
Tony71 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 12:13:
[...]

Hierbij een overzicht van hoe wij onze woning vrijwel 10 maanden per jaar zelfvoorzienend hebben gemaakt, zonder in de valkuilen van standaardinstallaties te trappen.

De Hardware:
  • Omvormer/Accu: GoodWe ESA All-in-one (10kW omvormer / 18kWh opslag). Gekozen vanwege de zeer lage stand-by verliezen (slechts 15W) (Zeer goedkoop en zonder BTW aangeschaft bij zonnigewinkel)
  • Zonnepanelen (PV): 27x Enphase IQ7+ micro-omvormers (Piekvermogen ~10kWp, AC output ~7,8kW).
  • EV-Laden: Myenergi Zappi (volledig geïntegreerd met load balancing via CT-klemmen).
  • CTC 614M warmtepomp aangestuurd via homey alsmede de E-boiler
In plaats van te vertrouwen op de standaard software, is Homey Pro bij ons het brein. Homey monitort de energieprijzen en stuurt de GoodWe aan om op de goedkoopste momenten in te kopen. Als de zon niet genoeg levert, zorgt de logica in Homey dat we altijd tegen de laagste kosten de dag doorkomen.

Veiligheid & Locatie (Buiten de woning): Brandveiligheid en comfort stonden voorop. Daarom is het hele batterijsysteem buiten de woning geplaatst in een speciaal gebouwde, geïsoleerde ombouw.
  • Winter: De eigen warmte van de omvormer houdt de cellen op temperatuur.
  • Zomer: Een actieve ventilator (gestuurd via Homey) zorgt voor koeling.
  • Resultaat: Geen geluidsoverlast of risico ín huis.
De "Handmatige" Noodstroom-filosofie: Veel mensen kiezen voor een automatische backup-switch, maar dat kost constant 200W-250W aan sluipverbruik. Wij hebben dit getackeld met een fysieke I-0-II omschakelaar:
  1. Geen Single Point of Failure: Bij een storing aan de omvormer zitten we niet in het donker; het huis draait dan gewoon op het net.
  2. Efficiëntie: Geen constant stand-by verbruik voor de backup-functie.
  3. Slimme melding: Bij stroomuitval stuurt Homey een push-bericht. Pas dan schakelen we handmatig om naar de accu. Binnen een minuut draait het hele huis op eigen kracht, zónder de dagelijkse energieverspilling.
Besparing & Realisatie: Door zelf het "domme werk" te doen (leidingen trekken, ombouw bouwen) en slim in te kopen (BTW-vrij als energie-opslagsysteem), blijven de kosten beheersbaar. Met een goede elektricien voor het fijne aansluitwerk (CT-klemmen en fase-configuratie) heb je een systeem dat staat als een huis.
  • Begrijp je systeem: Zorg dat je zelf snapt hoe de fasen (L1, L2, L3) lopen. Alleen dan kun je controleren of je installateur het echt goed doet.
  • Meten is weten: Gebruik goede CT-klemmen voor zowel je Grid, PV als Batterij. Zonder goede data kan je Homey Pro nooit optimaal sturen.
Beetje offtopic maar dit vraagt wel om foto's :). Buiten in "een speciaal gebouwde, geïsoleerde ombouw." is wel interessant ja...

Hier met Victron kan je het zelfde doen.
Geen idee hoe je aan die 200-250W sluip gebruik komt voor automatische noodvoorziening, dat is bij Victron ook niet het geval :). Maar wel automatische omchakeling, erg fijn.

Uiteraard ook een baypass zodat je bij onderhoud/storing aan de omvormer gewoon vanaf het net kan draaien.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Tony71
Jazsie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:06:
[...]

Beetje offtopic maar dit vraagt wel om foto's :). Buiten in "een speciaal gebouwde, geïsoleerde ombouw." is wel interessant ja...

Hier met Victron kan je het zelfde doen.
Geen idee hoe je aan die 200-250W sluip gebruik komt voor automatische noodvoorziening, dat is bij Victron ook niet het geval :). Maar wel automatische omchakeling, erg fijn.

Uiteraard ook een baypass zodat je bij onderhoud/storing aan de omvormer gewoon vanaf het net kan draaien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q32IFKGC7Wiy6PY0v7PIGj54JMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cognx8PZjXNMhVO9xLobWLyd.png?f=fotoalbum_large

Dit was afgelopen donderdag... We zijn ondertussen een stukje verder: Batterij staat, interieur werk is nagenoeg klaar. De 125 mm gaten voor de actieve ventilatie ga ik vanavond zagen. En vrijdag wordt alles aangesloten. Dan rest enkel de bekleding nog...vrouw des huizes vind Rhombus mooi.

Opbouw is cellenbetonblokken 10 cm dikte. Binnenzijde bekleed met gipsvezelplaat en buitenzijde 70 mm PIR. Vloer is styrodur 60 mm + tegels

[ Voor 5% gewijzigd door Tony71 op 11-05-2026 13:19 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Het voordeel van de SIgenstor is dan weer dat die niet in een speciaal gebouwde , geïsoleerde ombouw hoeft. Gewoon buiten zetten en klaar. Verwarming regelt het systeem zelf wel. Voordeel ten opzichte van Victron systemen is dat het veel meer een geïntegreerd systeem is. Ik lees het uit met Home Assistant, je kunt ook sturen vanuit Home Assistant. Bij Victron kan ook heel veel maar je moet zelf nog veel meer aan de knutsel

[ Voor 9% gewijzigd door daemonix op 11-05-2026 13:20 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Tony71
daemonix schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:18:
Het voordeel van de SIgenstor is dan weer dat die niet in een speciaal gebouwde , geïsoleerde ombouw hoeft. Gewoon buiten zetten en klaar. Verwarming regelt het systeem zelf wel. Voordeel ten opzichte van Victron systemen is dat het veel meer een geïntegreerd systeem is. Ik lees het uit met Home Assistant, je kunt ook sturen vanuit Home Assistant.
Dat kan de Goodwe ook, Maar ook dit gaat tenkoste van de efficientie. En dus een hok gebouwd met rd waarde van ca. 3,5. Hierdoor hoeft het verwarmingssysteem niet het systeem 'duur' op te warmen, omdat immers de warmte van de omvormer het hok warm houdt in de winter dit in combinatie met een Vents 125 quietline buisventilator heb ik actieve ventilatie die per minuut 3 x het hok van frisse lucht voorziet. Alles gaat via Homey Pro aansturing...onder de 20 graden UIT en boven de 28 graden AAN.

Dit is veel goedkoper dan die verwarmingselementen van de batterij.

• Jazsie
Het voordeel van de SIgenstor is dan weer dat die niet in een speciaal gebouwde , geïsoleerde ombouw hoeft. Gewoon buiten zetten en klaar. Verwarming regelt het systeem zelf wel. Voordeel ten opzichte van Victron systemen is dat het veel meer een geïntegreerd systeem is. Ik lees het uit met Home Assistant, je kunt ook sturen vanuit Home Assistant. Bij Victron kan ook heel veel maar je moet zelf nog veel meer aan de knutsel
Zal voor ieder situatie verschillen, ik ben juist blij met Victron dat het zo modulair is. Beter schaalbaar naar mijn mening en uiteraard ook volledig aanstuurbaar naar eigen zeggen.
Onder aan de streep ook goedkoper want meer keus in de bruikbare "batterij boxen".

Ben zelf geen fan van zo een ECO systeem en met 100 kWh+ aan opslag is een ECO systeem veelal stuk prijziger...

• Jazsie
Tony71 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Dit was afgelopen donderdag... We zijn ondertussen een stukje verder: Batterij staat, interieur werk is nagenoeg klaar. De 125 mm gaten voor de actieve ventilatie ga ik vanavond zagen. En vrijdag wordt alles aangesloten. Dan rest enkel de bekleding nog...vrouw des huizes vind Rhombus mooi.

Opbouw is cellenbetonblokken 10 cm dikte. Binnenzijde bekleed met gipsvezelplaat en buitenzijde 70 mm PIR. Vloer is styrodur 60 mm + tegels
Netjes, zie graag je volledige verslag met foto's in het Zelf een powerwall bouwen Topic :+.

• JPS
  • Niet online

JPS

Jazsie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Zal voor ieder situatie verschillen, ik ben juist blij met Victron dat het zo modulair is. Beter schaalbaar naar mijn mening en uiteraard ook volledig aanstuurbaar naar eigen zeggen.
Onder aan de streep ook goedkoper want meer keus in de bruikbare "batterij boxen".

Ben zelf geen fan van zo een ECO systeem en met 100 kWh+ aan opslag is een ECO systeem veelal stuk prijziger...
Ja het blijft lastig. Als tweaker heb ik lang een Victron systeem overwogen, om zoveel mogelijk zelf in de hand te houden en inderdaad ook tegen lagere kosten te kunnen bouwen. Toch ben ik daarvan afgestapt, met als belangrijkste reden dat het systeem ook zonder mij goed en simpel moet kunnen werken. Ook als er een verstoring is. Kortom, mijn tech-averse huisgenoten moeten het systeem kunnen begrijpen en ermee om kunnen gaan.

Daarnaast heb je veel installatieruimte nodig en hebben de meeste losse battery packs geen mooi ingebouwde veiligheidssystemen zoals Sigenergy dat heeft.

Veiligheid en gemak hebben dus gewonnen, zoals ik al lang geleden van een Linux servertje ben afgestapt naar een Synology NAS. Zelfs een iPhone ben ik gaan waarderen.

En het gezin dubbelblij want een Sigenergy snappen ze nog wel en ik heb meer tijd voor ze over ;-)

• daemonix
  • Niet online
Jazsie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 14:39:
[...]

Verschillende doelgroepen. ;) Goedkoper alleen maar omdat je veel zelf moet doen, die uren tellen ook mee, dat vergeten de zelfbouwers.

• water_escape
@Tony71 @Stefannn

Ik zit denk ik helemaal in jullie situatie.

Ik heb dezelfde hardware als @Tony71 (Zappi laadpaal, IQ7+ omvormers bij de panelen)
@Stefannn ik hoef idd niet 100% alles draaiende te houden mocht de stroom uitvallen. Ik denk dat je 1 dag zonder stroom zou willen zitten max (en dan dus slim omgaan met stroom terwijl de zonnepanelen wel blijven werken (voeden huis en laden accu). Alles goed bestuurbaar met Home Assistant is wel een vereiste om te kunnen autoamtiseren.

Zou hoeft de warmtepomp niet aan te blijven in zo'n geval. Dan gaat de houtkachel aan.
Langer zonder stroom zitten hoeft je niet voor te berekenen , dan is er iets anders aan de hand en ga ik het land uit :).

Dus idd, realistische setup, betaalbaar / praktisch maar wel het doel om NOM te draaien vanaf 2027. berekening lieten idd 15-20kw zien.

maar jullie hebben dus een GoodWe ESA en een SolarEdge (prijzig toch?), en dan hoor ik dus weer meer reacties met Quatt , Sigenergy etc. Dat zijn toch weer veel verschillende.

Hoe maak je nu de juiste keuzen in deze situatie.

Water-Escape

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:49

zalkc

cvz.eu

Hi allemaal,

Huidige situatie:
  • 3-fase aansluiting
  • volledig gasloos
  • warmtepomp
  • inductie
  • EV

[...]

• 3-fase actief houdt

En vooral:
Kijk ook even naar de Deye serie, deze kunnen met micro-omvormers omgaan en je kunt het hele huis op de omvormer hangen die ook een ingebouwde ATS heeft. Dit is een stevige omvormer die ook populair is in "lastige" gebieden zoals Zuid-Afrika en Oekraïne is me opgevallen.

Aan deze omvormer kunnen de meeste laagvoltage opslagsystemen worden gehangen, zoals de Pylontech of Dyness maar ook Deye zelf heeft accu's die vaak rond de 800 euro per 5kWh module kosten.

Ik heb dit systeem zelf ook, maar gecombineerd met een DIY accu, zie ook de signature. Als je even zoekt op mijn username in dit topic staat ook wel ergens hoe ik de back-up heb opgezet, maar dit is een systeem met een losse ATS in de meterkast, omdat ik niet 100% afhankelijk wilde zijn van de omvormer. Als die een keer stuk gaat wil ik nog wel gewoon de lampen aan kunnen doen ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• daemonix
  • Niet online
Let wel op dat een Deye nogal luidruchtig kan zijn. ;)

• Stefannn
water_escape schreef op maandag 11 mei 2026 @ 19:01:
@Tony71 @Stefannn

Ik heb dezelfde hardware als @Tony71 (Zappi laadpaal, IQ7+ omvormers bij de panelen)
@Stefannn ik hoef idd niet 100% alles draaiende te houden mocht de stroom uitvallen. Ik denk dat je 1 dag zonder stroom zou willen zitten max (en dan dus slim omgaan met stroom terwijl de zonnepanelen wel blijven werken (voeden huis en laden accu). Alles goed bestuurbaar met Home Assistant is wel een vereiste om te kunnen autoamtiseren.

Zou hoeft de warmtepomp niet aan te blijven in zo'n geval. Dan gaat de houtkachel aan.
Langer zonder stroom zitten hoeft je niet voor te berekenen , dan is er iets anders aan de hand en ga ik het land uit :).

Dus idd, realistische setup, betaalbaar / praktisch maar wel het doel om NOM te draaien vanaf 2027. berekening lieten idd 15-20kw zien.

maar jullie hebben dus een GoodWe ESA en een SolarEdge (prijzig toch?), en dan hoor ik dus weer meer reacties met Quatt , Sigenergy etc. Dat zijn toch weer veel verschillende.

Ik heb Solaredge maar aangezien je enphase hebt is dat niet handig. Het is prijzig,. Maar… Solaredge heeft een 1500 euro cashback actie voor als je een oude installatie upgrade met 3 Solaredge batterijen. En mijn installateur is een extreem goede kennis waarbij ik vrijwel voor inkoop heb gekregen.

Het “hoe kiezen”…
- ik bedenk voor dit soort keuzes altijd ongeveer 3 potentiële kandidaten die ik dan in groot detail uitwerk. Met name “in groot detail” is belangrijk want je ziet altijd dat dingen die op het eerste gezicht simpel lijken opeens tegenvallen of andersom. In mij geval was de cashback de doorslaggevende factor.
- batterij en PV van 1 merk vind ik wel een heel groot voordeel. Op zich kan je alles vanuit bijvoorbeeld home assistant besturen, maar dat is toch weer een extra schakel. Ik bestuur alles zelfs helemaal zelf vanuit eigen brouw home automation. Maar toch ben ik heel blij dat batterij en PV beiden van Solaredge zijn. In jouw geval zou ik dus ook zeker een enphase batterij variant als 1 van de opties doorrekenen. En wellicht is daar ook wat korting op te versieren.
- de “backup funcitionaliteit” moet je niet meerekenen bij het “terugverdienen”. Dat kost rond waarschijnlijk de 1000 euro en is “functionaliteit met eigen waarde”.
- die 3 opties zullen enerzijds heel verschillend, maar anderzijds vergelijkbaar zijn. Dat laat je dan een paar weken op je indringen. Niet alleen weet je dan wat je WEL wil. Je weet ook waar je bewust NIET voor kiest. Daarna weet je het wel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-05 18:58
Ik heb een heel vergelijkbare situatie. Enphase IQ7+ systeem en de wens om de omvormer als noodstroom back-up te kunnen draaien.

De Sigenstor vond ik te duur, Victron te groot en weinig geintegreerd. Bij de inverters van Solis heb ik geen uitsluitsel kunnen krijgen of deze AC frequency steering ondersteunen om de PV micro-inverters terug te regelen, meer info in mijn topic:
Thuisaccu noodstroom met AC-coupled solar (microinverters)

Momenteel neig ik naar Deye (met een Pylontech H3 pack) en daar de fans te vervangen/aan te vullen met stillere fans. Deye ondersteunt namelijk expliciet het aansturen van micro-inverters (of generator).

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:14
Zendure mag ook buiten (liefst wel droog); heeft een aerosol blussysteem en verwarming voor in de winter.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Jan-tweak
  • Nu online
Tony71 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

even een vraag ? bouwvergunning ? of zou dit onder vergunningsvrij bouwen vallen?

• Stefannn
Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:08:
[...]

even een vraag ? bouwvergunning ? of zou dit onder vergunningsvrij bouwen vallen?
Is een beetje off-topic. Maar als je achter de voorgevel-lijn blijft zal zo’n klein bouwsel vrijwel altijd vergunning vrij zijn.

• Tony71
@Tony71 @Stefannn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XxS6WCuogfZWIlj28ZJ2jOKOds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLN9xwk37tWRD9FIO7lhoWjd.png?f=fotoalbum_large

Je betaald bij dit bedrijf de BTW niet. Er komt volgens mij nog iets van 100 euro bij voor andere zaken. Maar goed, deze hebben wij staan. Ik vind de prijs zeer netjes voor dit AC-product. Ik stuur het volledig aan met Homey Pro omdat ik GEEN programmeur ben. De app van Homey Pro is zo eenvoudig en mooi van opzet. Een kind van 10 jaar kan hiermee uit de voeten.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:00

P_Tingen

omdat het KAN

Tony71 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Je betaald bij dit bedrijf de BTW niet. Er komt volgens mij nog iets van 100 euro bij voor andere zaken. Maar goed, deze hebben wij staan. Ik vind de prijs zeer netjes voor dit AC-product. Ik stuur het volledig aan met Homey Pro omdat ik GEEN programmeur ben. De app van Homey Pro is zo eenvoudig en mooi van opzet. Een kind van 10 jaar kan hiermee uit de voeten.
Kun je daar ook mee instellen wanneer de accu moet laden en ontladen? Het lijkt mij handig om bv de accu zo leeg mogelijk te hebben wanneer de prijzen negatief worden. Of zit dat ook fatsoenlijk in de accusoftware ingebouwd?

... en gaat over tot de orde van de dag

• daemonix
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:54:
[...]

Zendure mag ook buiten (liefst wel droog); heeft een aerosol blussysteem en verwarming voor in de winter.
Zendure heeft geen UPS optie, en dat is ook logisch want het zijn enkelfase aansluitingen.

• Tony71
geen AI pulp op het forum.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 12-05-2026 09:35 ]

• water_escape
Tony71 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Kan dit systeem bij stroomuitval ALLE 3 fases blijven voeden inclusief de Enphase micro-omvormers?

En hoe gaat Sigenergy bijvoorbeeld om met deze microomvormers?
Ik lees ook veel over verbruik sigenergy, dat dit behoorlijk hoog is. klopt dat? Dat is toch doodzonde ?

[ Voor 9% gewijzigd door water_escape op 12-05-2026 10:08 ]

Water-Escape

• Tony71
geen ai pulp op het forum

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 12-05-2026 09:36 ]

• Tony71
P_Tingen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Kun je daar ook mee instellen wanneer de accu moet laden en ontladen? Het lijkt mij handig om bv de accu zo leeg mogelijk te hebben wanneer de prijzen negatief worden. Of zit dat ook fatsoenlijk in de accusoftware ingebouwd?
Ik probeer je te helpen, maar het "mag" blijkbaar niet van de Tweakers-groep. Ze grijpen steeds in op het moment ik je daadwerkelijk van goede informatie voorzie. Misschien wordt mijn eerlijkheid niet gewaardeerd. Maar goed....

jazeker mag je helpen; met echte mensen taal, zonder ai pulp.

De Goodwe app is hiervoor bruikbaar, maar niet ideaal. Gebruik de Homey Pro hiervoor. Deze zal je systeem als een werkelijk dirigent gaan leiden.

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 12-05-2026 10:37 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:09:
[...]

Is een beetje off-topic. Maar als je achter de voorgevel-lijn blijft zal zo’n klein bouwsel vrijwel altijd vergunning vrij zijn.
het was maar een aandachtspunt, het achtererfgebied begint overigens bij 1m achter de voorgevel. Toch zonde als bij een controle blijkt dat je een vergunning nodig had. :)

• Mistraller
daemonix schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Zendure heeft geen UPS optie, en dat is ook logisch want het zijn enkelfase aansluitingen.
De offgrid poort switcht in 15ms, dus is in die zin bruikbaar als UPS. 1 fase, dat klopt. Ik had de case gemist, ik had niet helemaal teruggelezen, mea culpa :X
Het is echt noodstroom, en neemt niet seamless je woning over nee.

[ Voor 19% gewijzigd door Mistraller op 12-05-2026 14:22 ]

---------------

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:00

P_Tingen

omdat het KAN

Tony71 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Ik probeer je te helpen, maar het "mag" blijkbaar niet van de Tweakers-groep. Ze grijpen steeds in op het moment ik je daadwerkelijk van goede informatie voorzie. Misschien wordt mijn eerlijkheid niet gewaardeerd. Maar goed....

[mbr]jazeker mag je helpen; met echte mensen taal, zonder ai pulp.[/mbr]

De Goodwe app is hiervoor bruikbaar, maar niet ideaal. Gebruik de Homey Pro hiervoor. Deze zal je systeem als een werkelijk dirigent gaan leiden.
Dank voor je inspanning in elk geval. Ik wil later dit jaar een simpel accusysteem kopen en overstappen op dynamisch. Ik heb alleen geen zin om zelf per dag te gaan kijken of de prijzen negatief worden en dan het programma daarop aan te passen, dat is bij uitstek iets wat geautomatiseerd kan worden. Haalt Homey Pro ook de prijzen op voor de komende dag?

... en gaat over tot de orde van de dag

• Tony71
P_Tingen schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 12:02:
[...]

Dank voor je inspanning in elk geval. Ik wil later dit jaar een simpel accusysteem kopen en overstappen op dynamisch. Ik heb alleen geen zin om zelf per dag te gaan kijken of de prijzen negatief worden en dan het programma daarop aan te passen, dat is bij uitstek iets wat geautomatiseerd kan worden. Haalt Homey Pro ook de prijzen op voor de komende dag?
Homey Pro haalt alle prijzen op van bijv. Tibber of de beurs. Je kunt het zelfs verder laten kijken dan zeg 2 dagen door het te koppelen met weersvoorspellingen. En het mooie van dit systeem is....kinderlijk eenvoudig.

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-05 16:35
Jazsie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:06:
[...]

@ Tony 71: Veiligheid & Locatie (Buiten de woning): Brandveiligheid en comfort stonden voorop. Daarom is het hele batterijsysteem buiten de woning geplaatst in een speciaal gebouwde, geïsoleerde ombouw.

Ja vind dit ook interessant! Ga zelf mijn thuisaccu en omvormer ook buiten plaatsen (op een binnenplaats) en ben benieuwd naar je ventilatie en deurconstructie.

Zelf dacht ik aan een ombouw van Trespa met natuurlijke ventilatie

[ Voor 36% gewijzigd door Benergy5 op 12-05-2026 18:15 . Reden: aanvulling ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:39
Tony71 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 09:50:
[...]

[mbr]jazeker mag je helpen; met echte mensen taal, zonder ai pulp.[/mbr]

Nee klopt je bent te eerlijk en wordt gecensureerd... :z wat denk je zelf? Gewoon je eigen tekst schrijven en wegblijven van AI rommel. Is ook gewoon beleid op het forum dat AI-tekstjes niet de bedoeling zijn.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:09
Mistraller schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 10:25:
[...]

De offgrid poort switcht in 15ms, dus is in die zin bruikbaar als UPS. 1 fase, dat klopt. Ik had de case gemist, ik had niet helemaal teruggelezen, mea culpa :X
Het is echt noodstroom, en neemt niet seamless je woning over nee.
Tja net als bij de Anker die vandaag aangekondigd wordt. Ik heb alleen nog nooit iemand in 15 ms een stekker zien wisselen van een reguliere WCD naar de back-up poort van de PiB. Dus als het 100x zo lang had geduurd was het ook snel genoeg geweest.

• Mistraller
Oilman schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:10:
[...]

Tja net als bij de Anker die vandaag aangekondigd wordt. Ik heb alleen nog nooit iemand in 15 ms een stekker zien wisselen van een reguliere WCD naar de back-up poort van de PiB. Dus als het 100x zo lang had geduurd was het ook snel genoeg geweest.
Klopt. Ik heb het uiteraard getest en de aangesloten hardware blijft inderdaad in de lucht, net als mijn echte UPS. Maar bij de Zendure ben je in elk geval wel wat energie kwijt aan het aan laten staan van je offgrid poort; dus hier staat ie lekker uit normaliter. Alleen als de grid wegvalt (en de echte UPS inspringt) dan laat ik HA met een automation de offgrid poort aan zetten.
Bovendien vraag ik mij af hoeveel mensen rekening houden met het feit dat je je minimale SoC wel moet verhogen om zeker te zijn van wat noodstroom... anders zal je net zien dat er een uitval plaatsvind als je accu nagenoeg leeg is. 8)7

---------------

• Prom0
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:25
Dag allen,

Ik ben mij aan het verdiepen voor het aanschaffen van een thuisbatterij, en mijn interesse is gevallen op de

YIXIANG EU Stock V3 16KWH LiFePO4 Battery Box With JK 200A BMS and 300A Fuse.Yixiang V19 16S 15kWh Case

Nu lees ik dat mensen deze via Alibaba aanschaffen, maar Yixiang heeft zelf ook een website waar ze deze unit verkopen en verschepen uit Europa.

Ook kan je hier batterijcellen kopen, en dit lijkt mij aantrekkelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 14% gewijzigd door Prom0 op 13-05-2026 09:06 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53

paQ

Dat is wel from scratch bouwen dan.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:32
Mistraller schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 23:41:
[...]

Klopt. Ik heb het uiteraard getest en de aangesloten hardware blijft inderdaad in de lucht, net als mijn echte UPS. Maar bij de Zendure ben je in elk geval wel wat energie kwijt aan het aan laten staan van je offgrid poort; dus hier staat ie lekker uit normaliter. Alleen als de grid wegvalt (en de echte UPS inspringt) dan laat ik HA met een automation de offgrid poort aan zetten.
Bovendien vraag ik mij af hoeveel mensen rekening houden met het feit dat je je minimale SoC wel moet verhogen om zeker te zijn van wat noodstroom... anders zal je net zien dat er een uitval plaatsvind als je accu nagenoeg leeg is. 8)7
Dit live mogen ondervinden bij een stroomstoring een paar weken geleden. 10% Soc op 15kWh accu is erg krap merk je. En ben je blij als de zon de batterij nog een beetje bij aan het laden is.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Tony71
Benergy5 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 18:12:
[...]

@ Tony 71: Veiligheid & Locatie (Buiten de woning): Brandveiligheid en comfort stonden voorop. Daarom is het hele batterijsysteem buiten de woning geplaatst in een speciaal gebouwde, geïsoleerde ombouw.

Ja vind dit ook interessant! Ga zelf mijn thuisaccu en omvormer ook buiten plaatsen (op een binnenplaats) en ben benieuwd naar je ventilatie en deurconstructie.

Zelf dacht ik aan een ombouw van Trespa met natuurlijke ventilatie
Om de berging in de winter warm te houden en in de zomer koel, moet je de ventilatie automatiseren. Ik gebruik hiervoor: Vents 125 quietline buisventilator + Shelly smart vocht en temperatuursensor + Innr Zigbee smart plug x 2 om het signaal te versterken, plaats ik nog een stekker in de buurt van de andere stekker. Het geheel wordt via Homey Pro aangestuurd. Ik heb gekozen voor Homey Pro vanwege het kinderlijk eenvoudig concept van 'flows' maken. Daarnaast is dit veiliger dan HA, omdat het zo eenvoudig is. Wat vooral belangrijk is op het moment de "HA-programmeur" niet beschikbaar is. En omdat comfort en veiligheid in mijn situatie het belangrijkst is, was dit de meest logische stap.

De berging: Ik heb met 10 cm cellenbeton een U vorm gebouwd dit aan de buitenkant met 7 cm Pirplaat en aan de binnezijde met 1 cm gipsvezelplaat bekleed. De reden voor mij om de buitenkant te isoleren met PIR is omdat Cellenbeton en gipsvezelplaat brandwerend zijn en kunnen ademen, waardoor de temperatuur stabieler blijft binnenin. Het geheel staat op een sokkel. Ik heb 4 tegels verwijderd en een gat van 60 cm diep gegraven en deze volgegooid met goedkoop praxis grind. Hierop een laagje zand en de stenen teruggelegd. Van daaruit heb ik een Praxis grindplaat in de maat van de berging geknipt en hierin beton gegoten. De 4 loze leidingen van 32 mm liggen er ook in, handig om straks 2 datakabels te trekken ( deze gaan in dezelfde loze leiding) en 2 grondkabels (voeding + noodstroom) en de kabel voor de ventilator. Op deze grindplaat ligt een 6 cm styrodur plaat waarop ook weer een gipsvezelplaat ligt en daarop 4 cm betontegels. Voor extra veiligheid heb ik het dak en de deur niet van zwaar materiaal gemaakt. Mocht er ooit een ontplofing zijn, dan dwing ik de drukgolf bij een eventuele explosie of thermal runaway een specifieke, relatief veilige kant op. Hierdoor voorkom ik dat de cellenbetonwanden als dodelijke projectielen uit elkaar spatten.

Het dak rust op een ringbalkje. De pirplaten zijn rondom hermetisch afgeplakt met aluminiumtape. Daarna heb ik enkel het dak ingesmeerd met vloeibaar rubber tot aan 10 cm onder de dakrand.

En dan nu de deur....dit is ook met veiligheid op "1-gedachte" geplaatst. Ik heb gekozen voor

een "Push to open" voordeur

De deur moest heel makkelijk naar buiten toe open kunnen klappen bij overdruk. De deur bestaat daarom uit 7 cm pirplaat met 1 cm voorplaat welke met magneten Sugatsune ML-ZN80 in de berging klikt.

Nog even belangrijk....ik heb linksboven de ventilator zitten 125 mm gat. Rechtsonder zit het ventilatierooster. Met keerkleppen voorkom ik dat wanneer de ventilator niet draait de kou in de winter buiten de berging blijft.

Tip. Leg bij het bouwen alvast wat loze leidingen ( 4 buizen van minimaal 32 mm en bochten van niet groter dan 30-35 graden)

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:35
Tony71 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:17:
[...]

Om de berging in de winter warm te houden en in de zomer koel, moet je de ventilatie automatiseren. Ik gebruik hiervoor: Vents 125 quietline buisventilator + Shelly smart vocht en temperatuursensor + Innr Zigbee smart plug x 2 om het signaal te versterken, plaats ik nog een stekker in de buurt van de andere stekker. Het geheel wordt via Homey Pro aangestuurd.
Ik neig er ook naar de accu naar buiten te gooien en zoiets te doen (maar dan in een kant en klare stalen kast). Ik zou het ventileren juist onafhankelijk proberen te maken, dus een shelly plus 1 met een shelly plus add-on voor de sensors. Dan werkt het allemaal in 1 device stand-alone zonder domotica controller of wifi netwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 13-05-2026 10:12 ]

All-electric.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 20:00
RonJ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 09:50:
[...]

Ik neig er ook naar de accu naar buiten te gooien en zoiets te doen (maar dan in een kant en klare stalen kast). Ik zou het ventileren juist onafhankelijk proberen te maken, dus een stand-alone temperatuur/vocht/schakelaar in 1 zoeken, of iig shelly stekkers/relais combineren met een shelly sensor en dan koppelen via zigbee associations. Dan werkt het ook zonder domotica controller of wifi netwerk.
Of een automatische (hydraulische ) raamopener die voor kassen wordt gebruikt. Dan maak het dakje niet te zwaar en aan een kant scharnierend en monteer je de raamopener en dan gaat die vanzelf open als het te warm wordt.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Tony71
[...]

Ik neig er ook naar de accu naar buiten te gooien en zoiets te doen (maar dan in een kant en klare stalen kast). Ik zou het ventileren juist onafhankelijk proberen te maken, dus een stand-alone temperatuur/vocht/schakelaar in 1 zoeken, of iig shelly stekkers/relais combineren met een shelly sensor en dan koppelen via zigbee associations. Dan werkt het ook zonder domotica controller of wifi netwerk.
Ik heb keerkleppen geplaatst en een extra schuifrooster bij het ventilatierooster om in de winter de kou buiten de berging te houden.

• paQ

paQ

[...]

Ik neig er ook naar de accu naar buiten te gooien en zoiets te doen (maar dan in een kant en klare stalen kast). Ik zou het ventileren juist onafhankelijk proberen te maken, dus een shelly plus 1 met een shelly plus add-on voor de sensors. Dan werkt het allemaal in 1 device stand-alone zonder domotica controller of wifi netwerk.
Ik ben voor iets kant en klaars gegaan. echt een steal momenteel:
https://www.joybuy.nl/dp/...-ruwe-snede-5125/10066215

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMV-xgz3LTu-IjHjC1RntlwAgHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqjscRmQtcLonSdwWOPnyinJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INSkf-InhMNo-RBI00SgTiJRUn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IONXFrhdPZHCUDkw7pIHByIs.jpg?f=fotoalbum_large

Actieve ventilatie nog aangebracht later. Is echt echt nodig! (!)

• RonJ
paQ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 10:34:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ja dat was ik dus ook van plan. Vooral ivm geen toekomstig gezeik met verzekeraars en PGS37-1 eisen waar ik in de garage niet helemaal aan kan voldoen (want warmtepomp staat daar ook en PGS stelt dat er geen waterleidingen in dezelfde ruimte mogen).

Ik had zo snel deze kast op het oog. Ik moet alleen even kijken of ik langere 10mm kabels kan krijgen met deze connectors (lees: Zonder de Amphenol tang van 600 euro te moeten kopen) zodat ik alleen de HV-accu's daar kan plaatsen en de omvormer bij de andere omvormers en verdelers e.d. binnen. Anders moet ik een heleboel extra kabels allemaal ook naar die kast gaan brengen en wordt de kast ook te groot voor de locatie die ik op het oog heb.

Accukast ga ik dan voorzien van steenwolplaten aan de binnenkant ter isolatie voor de winter en ventilatie dmv een geschakelde buisventilator met geluidsdemper voor de zomer.

[ Voor 27% gewijzigd door RonJ op 13-05-2026 13:23 ]

All-electric.

• Tony71
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echte "groene"vingers"...

Nu nog een hangmat;)

• tante Truus
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14-05 13:55
[...]

wel goede aarding?

• Tony71
RonJ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 11:07:
[...]

Ja dat was ik dus ook van plan. Vooral ivm geen toekomstig gezeik met verzekeraars en PGS37-1 eisen waar ik in de garage niet helemaal aan kan voldoen (want warmtepomp staat daar ook en PGS stelt dat er geen waterleidingen in dezelfde ruimte mogen).

Ik had zo snel deze kast op het oog. Ik moet alleen even kijken of ik langere kabels kan krijgen/maken met MC8 connectors (niet te verwarren met de standaard MC4 connectors voor PV) zodat ik alleen de HV-accu's daar kan plaatsen en de omvormer binnen. Anders moet ik een heleboel extra kabels allemaal ook naar die kast gaan brengen en wordt de kast ook te groot voor de locatie die ik op het oog heb.

Accukast ga ik dan voorzien van steenwolplaten aan de binnenkant ter isolatie voor de winter en ventilatie dmv een geschakelde buisventilator met geluidsdemper voor de zomer.
Probeer jouw ideetje wel aan een schaduwkant te plaatsen, want mijn motorkap van staal wordt gloeiend heet in de zomer. Je hebt dan niet alleen te maken met lucht temperatuur maar ook met continue stralingen naar binnen toe. Steenwolplaten is uitstekend, misschien de kast lichter qua kleur maken voor reflectie. Gewoon even alle scenario's de revue laten passeren dan heb je het zo getackeld.

• Tony71
Klopt!

• RonJ
Tony71 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:00:
[...]

Probeer jouw ideetje wel aan een schaduwkant te plaatsen, want mijn motorkap van staal wordt gloeiend heet in de zomer. Je hebt dan niet alleen te maken met lucht temperatuur maar ook met continue stralingen naar binnen toe. Steenwolplaten is uitstekend, misschien de kast lichter qua kleur maken voor reflectie. Gewoon even alle scenario's de revue laten passeren dan heb je het zo getackeld.
Goed punt(!). Helaas zijn vrijwel alle metalen en/of composiet tuinkasten antraciet/zwart/donkerbruin tegenwoordig, want dat is hip enzo. Vet goed voor al je accu tuintools ook die ze erin op de foto's adverteren. Maargoed, een wit laagje verf is, zeker als het allemaal nieuw is, nog wel makkelijk eroverheen te rollen (ik vrees dat vrouwlief dan eerder groen eist). Gelukkig staat ie op de beoogde plek bij mij vrijwel permanent in de schaduw (noordkant naast het huis).

All-electric.

• paQ

paQ

[...]

Ik had zo snel deze kast op het oog. Ik moet alleen even kijken of ik langere kabels kan krijgen/maken met MC8 connectors (niet te verwarren met de standaard MC4 connectors voor PV) zodat ik alleen de HV-accu's daar kan plaatsen en de omvormer binnen. Anders moet ik een heleboel extra kabels allemaal ook naar die kast gaan brengen en wordt de kast ook te groot voor de locatie die ik op het oog heb.

Dergelijke kasten zijn echt colablikjes kwaliteit. Ze staan voor nog minder ook wel eens op VidaXL.
Als je naar stalen kasten kijkt bij Hornbach, dan snap je ook waarom ze 800 euro kosten. Van een compleet andere orde.
Zo'n Lifetime kast was second best wat mij betreft. Hij is ook (veel) steviger dan een Keter.

• Tony71
RonJ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:05:
[...]

Goed punt(!). Helaas zijn vrijwel alle metalen en/of composiet tuinkasten antraciet/zwart/donkerbruin tegenwoordig, want dat is hip enzo. Vet goed voor al je accu tuintools ook die ze erin op de foto's adverteren. Maargoed, een wit laagje verf is, zeker als het allemaal nieuw is, nog wel makkelijk eroverheen te rollen (ik vrees dat vrouwlief dan eerder groen eist). Gelukkig staat ie op de beoogde plek bij mij vrijwel permanent in de schaduw (noordkant naast het huis).
Niet vergeten om een stalenkast ALTIJD te aarden!!!!!!!

• RonJ
paQ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:09:
[...]

Dergelijke kasten zijn echt colablikjes kwaliteit. Ze staan voor nog minder ook wel eens op VidaXL.
Als je naar stalen kasten kijkt bij Hornbach, dan snap je ook waarom ze 800 euro kosten. Van een compleet andere orde.
Zo'n Lifetime kast was second best wat mij betreft. Hij is ook (veel) steviger dan een Keter.
Dat is wel goed om te weten, misschien toch nog even verder kijken dan. LT had ik ook gezien, maar viel voor mij af wegens kunststof. Is 1. brandbaar en 2. wordt dat uiteindelijk altijd broos en lelijk. Dan leek gepoedercoat staal, ook al is het 0,5mm dik me juist wat langer mooi te blijven.

Op zich heeft het ook niks te lijden voor dit gebruiksdoel, er staat alleen een statische accutoren in die 1x per jaar even geïnspecteerd moet worden. Verder blijft het gewoon dicht. Het is meer dat ik geen zin heb om er zelf weer iets customs omheen te bouwen, de accu die ik op het oog heb zou in principe ook zonder kast buiten kunnen staan. Dat vind ik toch anders dan een tuingereedschapskast die elk weekend een paar keer open en dicht gaat.

All-electric.

• paQ

paQ

RonJ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:20:
[...]

Dat is wel goed om te weten, misschien toch nog even verder kijken dan. LT had ik ook gezien, maar viel voor mij af wegens kunststof. Is 1. brandbaar en 2. wordt dat uiteindelijk altijd broos en lelijk. Dan leek gepoedercoat staal, ook al is het 0,5mm dik me juist wat langer mooi te blijven.

Op zich heeft het ook niks te lijden voor dit gebruiksdoel, er staat alleen een statische accutoren in die 1x per jaar even geïnspecteerd moet worden. Verder blijft het gewoon dicht. Het is meer dat ik geen zin heb om er zelf weer iets customs omheen te bouwen, de accu die ik op het oog heb zou in principe ook zonder kast buiten kunnen staan. Dat vind ik toch anders dan een tuingereedschapskast die elk weekend een paar keer open en dicht gaat.
Dat 0,5 mm (echt flinterdun en scherp) gepoedercoat wordt evengoed flets en lelijk.
Eigenlijk verwacht ik dat de lifetime kast zelfs veel langer mooi zal blijven.
De Keters worden verkocht als schilderbaar (de duotech materialen iig)

• RonJ
paQ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Dat 0,5 mm (echt flinterdun en scherp) gepoedercoat wordt evengoed flets en lelijk.
Eigenlijk verwacht ik dat de lifetime kast zelfs veel langer mooi zal blijven.
De Keters worden verkocht als schilderbaar (de duotech materialen iig)
Je hebt me wel redelijk overtuigd. Zet de lifetime op het lijstje erbij iig. Gelukkig heb ik nog even om erover na te denken.

All-electric.

• paQ

paQ

RonJ schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 13:49:
[...]

Je hebt me wel redelijk overtuigd. Zet de lifetime op het lijstje erbij iig. Gelukkig heb ik nog even om erover na te denken.
Niet dat een stalen kast fout is, maar dan zou ik voor iets degelijks kiezen ;)
https://www.deblokhut.nl/...3FOzhBEAQYAiABEgLji_D_BwE

Dat prijsverschil zit echt wel ergens in.

• Jazsie
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Netjes, brengt me wel op idee-en. Zelf denk ik dat ik enkel de accu "buiten" zou plaatsen en de omvormer aan de andere kant van de muur binnen. Wordt anders een forse "aanbouw" met 3x Victron omvormers :+.
[...]

Ik had zo snel deze kast op het oog. Ik moet alleen even kijken of ik langere 10mm kabels kan krijgen met deze connectors (lees: Zonder de Amphenol tang van 600 euro te moeten kopen) zodat ik alleen de HV-accu's daar kan plaatsen en de omvormer bij de andere omvormers en verdelers e.d. binnen. Anders moet ik een heleboel extra kabels allemaal ook naar die kast gaan brengen en wordt de kast ook te groot voor de locatie die ik op het oog heb.

Alternatief is kabel knippen en gewoon verplengen met pershulsen?

• RonJ
Jazsie schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 14:45:
[...]
Alternatief is kabel knippen en gewoon verplengen met pershulsen?
Dat zou ook nog kunnen idd. Maar 8 extra verbindingen/overgangen toevoegen aan een kabel waar 700V DC en 5021A doorheen gaat, liever niet als het niet hoeft. Dan gebruik ik eigenlijk nog liever "gewoon" 6mm PV-kabel gezien de vrij beperkte maximale stroom icm 7 accu's/700V en een meter of 6-7 kabel.

Ik zal tegen die tijd wel even contact opnemen met de verkoper, die hebben ook een PV-installatiebedrijf en kunnen me daar vast wel mee helpen voor een redelijk bedrag.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 13-05-2026 15:02 ]

All-electric.

• Benergy5
OK meer tweakers die de accu buiten in een kast willen plaatsen. Maar dan een kast/ruimte zonder isolatie.Ik vraag me af hoe erg dat niet isoleren zou zijn. De Dyness powerbox G2 die ik al heb aangekocht moet tot -20 kunnen functioneren. De buitenmuur waar ik m ga plaatsen daar staat ook mijn warmtepomp. Die heeft deze winter 1x -9 gemeten en een paar maal -6. Dus als je de tocht in de winter beperkt moet dat dan toch geen probleem zijn lijkt me. Ventilatie in de zomer lijkt me wel een must met een batterij en een omvormer in 1 kast. Alhoewel het maximum vermogen van de omvormer op 3.6 kW is beperkt en deze gaat afschakelen bij negatieve stroomprijzen. Dus niet echt een mega installatie.

Ik dacht zelf eigenlijk de kast te koelen met 3 casefans gestuurd door een RUIZHI XH-W3001 of iets beters. Zoiets kan natuurlijk ook op 220V met zo'n mooie Vents buisventilator. Wat ik daar ook kies, ik wilde de spanning van de noodstroom voorziening trekken zodat alles ook stand-alone kan draaien als dat eens moet bij stroomuitval van het net.

Tony71 je geeft aan dat je de pir platen netjes afgetaped aan de buitenkant hebt. Moet ik me dan een glimmend aluminium kast voorstellen?

• Tony71
Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:23:
OK meer tweakers die de accu buiten in een kast willen plaatsen. Maar dan een kast/ruimte zonder isolatie.Ik vraag me af hoe erg dat niet isoleren zou zijn. De Dyness powerbox G2 die ik al heb aangekocht moet tot -20 kunnen functioneren. De buitenmuur waar ik m ga plaatsen daar staat ook mijn warmtepomp. Die heeft deze winter 1x -9 gemeten en een paar maal -6. Dus als je de tocht in de winter beperkt moet dat dan toch geen probleem zijn lijkt me. Ventilatie in de zomer lijkt me wel een must met een batterij en een omvormer in 1 kast. Alhoewel het maximum vermogen van de omvormer op 3.6 kW is beperkt en deze gaat afschakelen bij negatieve stroomprijzen. Dus niet echt een mega installatie.

Ik dacht zelf eigenlijk de kast te koelen met 3 casefans gestuurd door een RUIZHI XH-W3001 of iets beters. Zoiets kan natuurlijk ook op 220V met zo'n mooie Vents buisventilator. Wat ik daar ook kies, ik wilde de spanning van de noodstroom voorziening trekken zodat alles ook stand-alone kan draaien als dat eens moet bij stroomuitval van het net.

Tony71 je geeft aan dat je de pir platen netjes afgetaped aan de buitenkant hebt. Moet ik me dan een glimmend aluminium kast voorstellen?
Ik heb ook een thuiskapper...zet de stoel er voor en dan achterkant opscheren...De afwerking is nog een dingetje. Vrouwlief wil graag Rhombus profiel, ik wil graag iets anders. Het heeft geen haast, maar verwacht volgende week de afwerking er op te hebben.

Isoleren is wel belangrijk vind ik persoonlijk. De "meine" kan ook tot -20 of iets, maar wel met verwarmingsplaten die ontzentend veel stroom vreten. Dit terwijl de omvormer ook warmte produceert. Met deze isolatie Rd 3,5 blijft de warmte binnen en zullen die platen "uit" blijven, hoop ik.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Prom0 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:58:
Dag allen,

Ik ben mij aan het verdiepen voor het aanschaffen van een thuisbatterij, en mijn interesse is gevallen op de

YIXIANG EU Stock V3 16KWH LiFePO4 Battery Box With JK 200A BMS and 300A Fuse.Yixiang V19 16S 15kWh Case

Nu lees ik dat mensen deze via Alibaba aanschaffen, maar Yixiang heeft zelf ook een website waar ze deze unit verkopen en verschepen uit Europa.

Ook kan je hier batterijcellen kopen, en dit lijkt mij aantrekkelijk.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb wel ervaring met het in elkaar zetten van de V2, ik zie nu voor het eerst dat de V3 uit is met de nieuwe fuse, wat wel een verbetering is. Bij het youtube kanaal off-grid garage gaat het vaak over de Yixiang en de reacties die ik lees van het direct bij Yixiang bestellen is dat dat best wel goed gaat.

Maar, als het nog uit China moet komen en niet in een Europees magazijn staat ben je nog wel een paar weken zoet voordat het er is. Ik kan zo snel ook geen NL'se verkopers vinden, dat heeft meestal toch wel mijn voorkeur voor het geval dat, dat is mij die paar tientjes extra wel waard.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Tanuki
  • Niet online
zalkc schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 18:59:
[...]

Ik heb wel ervaring met het in elkaar zetten van de V2, ik zie nu voor het eerst dat de V3 uit is met de nieuwe fuse, wat wel een verbetering is. Bij het youtube kanaal off-grid garage gaat het vaak over de Yixiang en de reacties die ik lees van het direct bij Yixiang bestellen is dat dat best wel goed gaat.

Maar, als het nog uit China moet komen en niet in een Europees magazijn staat ben je nog wel een paar weken zoet voordat het er is. Ik kan zo snel ook geen NL'se verkopers vinden, dat heeft meestal toch wel mijn voorkeur voor het geval dat, dat is mij die paar tientjes extra wel waard.
Daarnaast heb je vanuit China (buiten Europa) uiteraard ook extra kosten.

Als het dan gaat om een tientjes besparing, dan is het eigenlijk al niet meer interessant, want die tientjes gooi je dan weg aan invoer kosten.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Tony71
[...]

Hoe zit het verzekeringstechnisch als je deze zelf in elkaar zet. Volgens mij ben je dan CE dekking kwijt

• paQ

paQ

Benergy5 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 16:23:
Zoals je ziet ongeisoleerde kast op noordoosten in Zuid-Limburg.
Met -8 is de accu niet onder de 9 graden geweest. De omvormer houdt de kast dan aardig op temperatuur.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Tony71 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Hoe zit het verzekeringstechnisch als je deze zelf in elkaar zet. Volgens mij ben je dan CE dekking kwijt
Die heb je dan niet uiteraard. Hierdoor zijn ze mogelijk niet voor de inboedel gedekt. Voor de opstal gaat het er nog steeds om dat er geen grove nalatigheid mag zijn.

• Tony71
zalkc schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:26:
[...]

Die heb je dan niet uiteraard. Hierdoor zijn ze mogelijk niet voor de inboedel gedekt. Voor de opstal gaat het er nog steeds om dat er geen grove nalatigheid mag zijn.
Buiten geplaatst komt het wel goed?!

• Benergy5
Tony71 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 17:13:
[...]

Ik heb ook een thuiskapper...zet de stoel er voor en dan achterkant opscheren...De afwerking is nog een dingetje. Vrouwlief wil graag Rhombus profiel, ik wil graag iets anders. Het heeft geen haast, maar verwacht volgende week de afwerking er op te hebben.

Isoleren is wel belangrijk vind ik persoonlijk. De "meine" kan ook tot -20 of iets, maar wel met verwarmingsplaten die ontzentend veel stroom vreten. Dit terwijl de omvormer ook warmte produceert. Met deze isolatie Rd 3,5 blijft de warmte binnen en zullen die platen "uit" blijven, hoop ik.
Haha, hier wordt tegenwoordig alles opgeschoren. Heeft iets met leeftijd van doen.

Je stroomvreet verhaal is duidelijk, de afwerking ook.
Zelf wilde ik iets met een schuifdeur maken vanwege de wat krappe ruimte ter plaatse
Maar ga toch overwegen of ik iets met die magneten kan doen.

Vanwege de krappe ruimte is een kant en klaar oplossing ook niet passend.

Als je het af hebt laat ons dan eens met een plaatje of wat meegenieten. Altijd mooi zo'n goed doordacht project!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022

pvg

Losstaand op-offerhok:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMD3FeC-lkvWyPgOYlZ4BSlKN-A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fiAvX1rNGgOIKNGQ6G1nbrHz.jpg?f=user_large

Actieve koeling op een pompschakelaar voor de warme zomerdagen (op de noodstroom):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twuzOldzqkFNKpgunBJ0_4_GmNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JgPnt3IMkgG2h0sqkHHyCa8.jpg?f=fotoalbum_large

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Tony71 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:34:
[...]

Buiten geplaatst komt het wel goed?!
Ik weet hoe een momentsleutel en een voltmeter werken ;). Bij de laatste keer dat ik keek had ik op de pakketen maximaal 5 mV spanningsverschil tussen de cellen, dat is erg laag en geeft aan dat alle verbindingen correct zijn gemonteerd, tenminste, er is geen slechte verbinding die extra weerstand veroorzaakt.

Dit soort producten worden best wel veel verkocht. Ik zag net dat helionenergie de genoemde V3 ook verkoopt met EVE MB31 cellen. Wel wat aan de prijs eerlijk gezegd, en ik zou zelf eerder een kant en klaar systeem van NKON kiezen juist omdat deze al gemonteerd is, en voor zover ik weet dus ook een CE keur moet hebben aangezien ze anders niet verkocht mogen worden (ik weet eigenlijk te weinig van CE om dit met zekerheid te zeggen). Volgens mij monteerde NKON deze ook zelf, bij Helion gebeurt dat in elkaar zetten ook zag ik net.

De kast van Yixiang is kwalitatief 1 van de beste op dit gebied en werkt continu aan verbeteringen, in de nieuwe V3 is nu ook een T-class zekering toegevoegd waardoor de noodzaak voor een losse T-class zekering of MEGA-fuse nu ook verdwenen is. Als je Off-Grid garage volgt zie je ook continu deze kasten voorbij komen omdat ze dit kanaal ook gebruiken om gebruiksreviews op te halen.

Een CE keurmerk is ook niet een magisch schild waarbij er nooit meer wat mis kan gaan. Zelfbouw is wel iets waar je bij je zelf echt eerst moet afvragen of dit wel voor jou is. Als je twijfelt is het antwoord al snel om er niet aan te beginnen. Voor mijzelf was het hebben van de controle op alle onderdelen en weten tot in detail hoe het in elkaar zit de belangrijkste motivator, want financieel maakt het nog maar weinig verschil en dat zou ook niet de belangrijkste reden moeten zijn.

• daemonix
  • Niet online
Tony71 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:15:
[...]

Er bestaat niet zoiets als CE dekking. Zonder CE mag niet worden geimporteerd. CE is geen magische deken van bescherming maar een verklaring van een fabrikant dat iets voldoet, dat hoeft niet eens onafhankelijk te worden gevalideerd.

• Benergy5
pvg schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:47:
Losstaand op-offerhok:

[Afbeelding]

Actieve koeling op een pompschakelaar voor de warme zomerdagen (op de noodstroom):
[Afbeelding]
Dat is een fraai bouwsel _/-\o_
En een mooie oplossing idd die pompschakelaar.

@ paQ hoe heb jij je actieve koeling uiteindelijk geregeld?

off-topic: ik was van plan vandaag te starten met het vervangen van de bestaande omvormer. Die hangt dus al buiten. Maar het blijkt vandaag bakken uit de hemel en ga vooral niet varen dag. Dus sla ik maar even over. Elektriek en regen is geen goed combi als het niet hoeft. Ook niet met IP66 spul

• Jan-tweak
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Er bestaat niet zoiets als CE dekking. Zonder CE mag niet worden geimporteerd. CE is geen magische deken van bescherming maar een verklaring van een fabrikant dat iets voldoet, dat hoeft niet eens onafhankelijk te worden gevalideerd.
Dat laatste is maar deels waar, de CE richtlijn waar het product onder valt, en dat kunnen er dus al meerdere zijn, bepalen namelijk of je iets zelf mag verklaren (mits dat het voldoet aan de voorwaarden) of dat er een onafhankelijke instantie daar een oordeel over moet geven.
Het is dus eigenlijk ook geen keurmerk, zoals zo vaak wordt genoemd.
CE geeft in de EU eigenlijk de minimale veiligheidseisen aan waaraan een product moet voldoen, meer mag altijd, niet minder. Veel richtlijnen maken hierbij gebruik van normen (veelal EN) die dit technisch verder uitwerken.
Nast het merkteken CE hoort daar dus ook altijd een CE verklaring bij, die moet je als consument kunnen inzien, en veelal moeten deze zelfs meegeleverd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 14-05-2026 10:05 ]

• Prom0
[...]

Ik kwam via Off‑Grid Garage erachter dat er een V3‑versie bestaat en zag op hun website dat ze ook een EU‑warehouse hebben. Mag ik vragen welke cellen jij gebruikt?

Ik lees hier dat sommige mensen een apart tuinhuisje plaatsen met actieve ventilatie. Creëert de omvormer echt zoveel warmte? Ik was van plan om mijn set in de schuur tegen de woning te hangen, maar ik wil natuurlijk niet dat het daar in de zomer een sauna wordt.

Hoe zit het eigenlijk met geluid? Ik neem aan dat de omvormers actief gekoeld worden. Heb je last van brommen of resonantie?

• Stefannn
Prom0 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:09:
[...]
Ik lees hier dat sommige mensen een apart tuinhuisje plaatsen met actieve ventilatie. Creëert de omvormer echt zoveel warmte?
RTE ligt meestal tussen de 84% en 90%.
De resterende 10..16% wordt dus warmte.
Voor het gemak 50/50 verdeeld over laden/ontladen is dat dus 5...8% tijdens laden/ontladen.

Bij NOM gebruik zal je wellicht 300...1000W trekken dus dan heb je 15.....80W verwarming
Als je een 20kWh batterij met C=1 laadt/ontlaadt dan zit je aan 1000....1600W verwarming

Best wel wat.......

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Prom0 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:09:
[...]

Ik kwam via Off‑Grid Garage erachter dat er een V3‑versie bestaat en zag op hun website dat ze ook een EU‑warehouse hebben. Mag ik vragen welke cellen jij gebruikt?
Ik heb de EVE MB31 met dubbele studs, Deze cellen zijn eigenlijk altijd goed, ook het voltage waar ze mee aankomen geeft nooit problemen. Je wil daar niet teveel afwijking in hebben als je gaat bouwen.
Ik lees hier dat sommige mensen een apart tuinhuisje plaatsen met actieve ventilatie. Creëert de omvormer echt zoveel warmte? Ik was van plan om mijn set in de schuur tegen de woning te hangen, maar ik wil natuurlijk niet dat het daar in de zomer een sauna wordt.
Ik heb een Deye omvormer en die is best luidruchtig, dat is een bekend probleem. Ik heb er zelf weinig last van eerlijk gezegd. De warmte ontwikkeling kan best stevig zijn het systeem verwerkt vaak een stroom van 10 KW en verliest dan 2-3% aan warmte door omzettingsverlies. De garage moet vooral vorstvrij blijven want accu's willen het liefst tussen de 15 en 30 graden blijven, daarbij is opladen bij een temperatuur onder nul van de accu echt schadelijk voor de cellen.
Hoe zit het eigenlijk met geluid? Ik neem aan dat de omvormers actief gekoeld worden. Heb je last van brommen of resonantie?
Een accu is gelukkig altijd stil, mijn omvormer is dat niet omdat die de warmte van het omzetverlies kwijt moet, die van mij staat ook in een stand dat noodstroom kan worden geleverd waardoor die altijd aan staat. Mijn systeem heeft daardoor een totaal verlies van 550 kWh in een jaar gehad, dat moet je ergens kwijt kunnen in warmte. Ik neem aan dat andere omvormers niet veel anders werken. Verder had de AC kabel een hoog piepje wat ik kwijt raakte door een ferriet ring te gebruiken.

• pvg
  • Registratie: Juli 2022

pvg

De multiplus kan mijn bouwsel (zie foto’s boven) in de winter gemakkelijk boven 5C houden (5cm PIR isolatie+folies). In voor- t/m najaar heb ik de ventilatie nodig om de temperatuur onder de 25C te houden (en op warme dagen lukt dat natuurlijk niet). Accu temperatuur blijft onder de 40C.

• daemonix
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:04:
[...]

Dat laatste is maar deels waar, de CE richtlijn waar het product onder valt, en dat kunnen er dus al meerdere zijn, bepalen namelijk of je iets zelf mag verklaren (mits dat het voldoet aan de voorwaarden) of dat er een onafhankelijke instantie daar een oordeel over moet geven.
Het is dus eigenlijk ook geen keurmerk, zoals zo vaak wordt genoemd.
CE geeft in de EU eigenlijk de minimale veiligheidseisen aan waaraan een product moet voldoen, meer mag altijd, niet minder. Veel richtlijnen maken hierbij gebruik van normen (veelal EN) die dit technisch verder uitwerken.
Nast het merkteken CE hoort daar dus ook altijd een CE verklaring bij, die moet je als consument kunnen inzien, en veelal moeten deze zelfs meegeleverd worden.
Ook niet waar, CE is geen veiligheidscertificaat maar een conformiteit aan Europese regels. Dat gaat verder dan alleen veiligheid. Ook is er geen productgroep die een onafhankelijke certificering vereist, dat gaat op vrijwillige basis. Zie de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwproducten/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ce-markering-en-wanneer-moet-ik-deze-op-mijn-product-aanbrengen

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:40
@daemonix Ook weer niet waar voor een aantal productgroepen ben je altijd een Notified Body nodig.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving/ce-markering/verplichte-productgroepen

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Benergy5
pvg schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:02:
De multiplus kan mijn bouwsel (zie foto’s boven) in de winter gemakkelijk boven 5C houden (5cm PIR isolatie+folies). In voor- t/m najaar heb ik de ventilatie nodig om de temperatuur onder de 25C te houden (en op warme dagen lukt dat natuurlijk niet). Accu temperatuur blijft onder de 40C.
Dank voor de info, top!

• Prom0
zalkc schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb de EVE MB31 met dubbele studs, Deze cellen zijn eigenlijk altijd goed, ook het voltage waar ze mee aankomen geeft nooit problemen. Je wil daar niet teveel afwijking in hebben als je gaat bouwen.

[...]

Ik heb een Deye omvormer en die is best luidruchtig, dat is een bekend probleem. Ik heb er zelf weinig last van eerlijk gezegd. De warmte ontwikkeling kan best stevig zijn het systeem verwerkt vaak een stroom van 10 KW en verliest dan 2-3% aan warmte door omzettingsverlies. De garage moet vooral vorstvrij blijven want accu's willen het liefst tussen de 15 en 30 graden blijven, daarbij is opladen bij een temperatuur onder nul van de accu echt schadelijk voor de cellen.

[...]

Een accu is gelukkig altijd stil, mijn omvormer is dat niet omdat die de warmte van het omzetverlies kwijt moet, die van mij staat ook in een stand dat noodstroom kan worden geleverd waardoor die altijd aan staat. Mijn systeem heeft daardoor een totaal verlies van 550 kWh in een jaar gehad, dat moet je ergens kwijt kunnen in warmte. Ik neem aan dat andere omvormers niet veel anders werken. Verder had de AC kabel een hoog piepje wat ik kwijt raakte door een ferriet ring te gebruiken.
Ik ben geneigd om ook te kiezen voor deze batterijen. Ook van Yixiang. Voor 88euro per stuk lijkt het mij een mooie deal.

Verder met 3x Victron multiplus 5000 voor 3 fase gezien ik 2 electrische autos heb een warmtepomp voor verwarming en tapwater en 24 zonnepanelen 360wp.

Hoe zit het eigenlijk met de btw teruggave is daar nog een mogelijkheid tot?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Prom0 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Ik ben geneigd om ook te kiezen voor deze batterijen. Ook van Yixiang. Voor 88euro per stuk lijkt het mij een mooie deal.

Verder met 3x Victron multiplus 5000 voor 3 fase gezien ik 2 electrische autos heb een warmtepomp voor verwarming en tapwater en 24 zonnepanelen 360wp.

Hoe zit het eigenlijk met de btw teruggave is daar nog een mogelijkheid tot?
Weinig BTW teruggave als je het in china besteld ;)

• Jan-tweak
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Ook niet waar, CE is geen veiligheidscertificaat maar een conformiteit aan Europese regels. Dat gaat verder dan alleen veiligheid. Ook is er geen productgroep die een onafhankelijke certificering vereist, dat gaat op vrijwillige basis. Zie de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bouwproducten/vraag-en-antwoord/wat-is-een-ce-markering-en-wanneer-moet-ik-deze-op-mijn-product-aanbrengen
Dat CE een veiligheidscertificaat is heb ik ook nooit gezegt alleen het geeft aan dat het product minimaal aan de eisen (veelal veiligheid) die daaraan worden gesteld voldoet.
en voor bepaalde productgroepen is zelfs een externe onafhankelijke certificering (Notified Body (NoBo)) vereist, bv bij PBM's, drukvaten maar er zijn er nog veel meer.
Wat voor hier echter belangrijk is dat als je iets uit bv China haalt jij in feite de importeur daarvan bent en dus ook de verantwoordelijkheden krijgt (gratis en voor niets), dus een controle of er een juiste CE verklaring aanwezig is is dus ook in je eigen belang. Zeker als het misgegaan is en je aanklopt bij de verzekering en die kunnen dus daarom vragen.
Producten die namelijk niet over de vereiste CE papieren beschiken mogen in de EU niet worden gebruikt en dat maakt dan direct de verzekeraar erg blij, die hoeven dan namelijk niet uit te keren.

[ Voor 21% gewijzigd door Jan-tweak op 15-05-2026 00:44 ]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:02
Bijkomend is dat artikelen met een "echt" CE "keurmerk" zonder handelsbelemerringen binnen de lidstaten van de EU vervoerd / verkocht mogen worden.
Juist daarom lijkt het Chinese CE (China Export) zo op de Europese versie want geen / minder kans op invoerheffingen en zo.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

de Peer

under peer review

MzKzM73 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:34:
Bijkomend is dat artikelen met een "echt" CE "keurmerk" zonder handelsbelemerringen binnen de lidstaten van de EU vervoerd / verkocht mogen worden.
Juist daarom lijkt het Chinese CE (China Export) zo op de Europese versie want geen / minder kans op invoerheffingen en zo.
China Export bestaat niet, dat is een hoax. Urban myth.

https://innovation.world/invention/china-export-mark-myth/

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 15-05-2026 08:46 ]

• paQ

paQ

Benergy5 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Dat is een fraai bouwsel _/-\o_
En een mooie oplossing idd die pompschakelaar.

@ paQ hoe heb jij je actieve koeling uiteindelijk geregeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4emHC1ozXAQzyE0fMrr-Pk8qVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6hz9qSajnuQx8AFt6xKZCGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pana3Iyo4O1EBO2CA8JTOuyRAaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/02spSJ4w0Q1pQrvE5ZejoQXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje overdreven maar had eea nog liggen :D
Er zit een 120mm fan boven de omvormer, en onderin een verse lucht aanzuig. (Niet actief)
Hij reageert op de tempsensor van de omvormer.

Een badkamerventilator die op temperatuur reageert werk natuurlijk ook. Maar dit was spotgoedkoop bij elkaar. 28 euro oid.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 00:39:
[...]

Producten die namelijk niet over de vereiste CE papieren beschiken mogen in de EU niet worden gebruikt en dat maakt dan direct de verzekeraar erg blij, die hoeven dan namelijk niet uit te keren.
Producten mogen volgens mij wel gebruikt worden in een niet zakelijke omgeving maar niet verkocht worden. Als ik zelf een zaagtafel in elkaar knutsel staat de NVWA niet ineens met gillende sirenes op de stoep, en ik ben gewoon verzekerd voor gevolg schade, als ik deze laat gebruiken door mijn werknemers dan zit ik wel fout.

Of de verzekeraar blij wordt zit nog wel een belangrijke nuance in, het product is zelf niet gedekt, gevolgschade zoals een brand door kortsluiting is wel gedekt, tenzij expliciet anders vermeld in je polis, mits er geen grove nalatigheid is wat door de verzekeraar aantoonbaar is. Een keurmerk wat ontbreekt is geen grove nalatigheid, 1.5mm2 draad gebruiken om je DC laagvoltage accu aan te sluiten is dat wel.

Vraag me nu wel af hoeveel seconden je 1.5mm2 kan gebruiken met 100A ;)

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:02
OK, dan noemen we het geen China Export meer.
Maar ben inmiddels genoeg Chinees spul tegengekomen (voornamelijk laagspanningscomponenten) waar dan wel CE merktekens op staat, maar niets met Conformité Européene te maken heeft en het blijft dus illegaal om het merkteken te gebruiken om welke reden dan ook. Staat ook zo in de samenvatting waar je naar linkt.

"The Commission stated it was unaware of any ‘China Export’ mark and that the allegation was unfounded. It reiterated that under EU law, the only valid marking is the official ‘CE’ marking with its legally defined proportions. Any other mark that could be confused with it is illegal. The non-compliant marks seen on some products are simply incorrectly designed CE marks, whether due to ignorance or deliberate deception to create ambiguity. The Commission’s stance is that the motivation is irrelevant; a non-compliant mark is an infringement and subject to action by member state market surveillance authorities. This clarification was important to combat misinformation and reinforce that responsibility for correct marking lies with the manufacturer, and no such ‘loophole’ exists."

[ Voor 11% gewijzigd door MzKzM73 op 15-05-2026 12:23 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
zalkc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Producten mogen volgens mij wel gebruikt worden in een niet zakelijke omgeving maar niet verkocht worden. Als ik zelf een zaagtafel in elkaar knutsel staat de NVWA niet ineens met gillende sirenes op de stoep, en ik ben gewoon verzekerd voor gevolg schade, als ik deze laat gebruiken door mijn werknemers dan zit ik wel fout.
niet helemaal juist, zelfgemaakte producten die uitsluitend bedoeld zijn voor eigengebruik en dus helemaal zelf zijn gemaakt vallen buiten de CE, maar zo snel je iets koopt (ook uit het buitenland) en dat producte valt in één of meerdere productcategorien die binnen de CE richtlijnen van de EU vallen zit je daar wel aan vast, dus ook als je een thuis-batterij zelf uit onderdelen inelkaar zet.
Of de verzekeraar blij wordt zit nog wel een belangrijke nuance in, het product is zelf niet gedekt, gevolgschade zoals een brand door kortsluiting is wel gedekt, tenzij expliciet anders vermeld in je polis, mits er geen grove nalatigheid is wat door de verzekeraar aantoonbaar is. Een keurmerk wat ontbreekt is geen grove nalatigheid, 1.5mm2 draad gebruiken om je DC laagvoltage accu aan te sluiten is dat wel.

Vraag me nu wel af hoeveel seconden je 1.5mm2 kan gebruiken met 100A ;)
grove nalatigheid zou zo maar door het niet voldoen aan CE kunnen worden, je maakt het de verzekeraar dan wel heel makelijk.

• Tanuki
  • Niet online
Toch wel... Niet dat "China Export" een officieel iets is, maar er is daadwerkelijk een verschil tussen de fabrikanten die op een correcte manier "CE" op een product plakken en de (veelal?) Chinezen die een net iets anders vormgegeven "CE" op hun producten plakken.

https://www.rvo.nl/blogs/ce-markering-logo

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:03:
[...]
niet helemaal juist, zelfgemaakte producten die uitsluitend bedoeld zijn voor eigengebruik en dus helemaal zelf zijn gemaakt vallen buiten de CE, maar zo snel je iets koopt (ook uit het buitenland) en dat producte valt in één of meerdere productcategorien die binnen de CE richtlijnen van de EU vallen zit je daar wel aan vast, dus ook als je een thuis-batterij zelf uit onderdelen inelkaar zet.

[...]
Deze hieronder is van de DIY-box (Yixiang) waar het over ging, en van de JK-BMS is vast ook wel te vinden, die wordt zoveel gebruikt dat het mijn zou verbazen als daar wat mis mee is. EVE MB31 cellen zijn ook gewoon te koop overal in Europa. Wat dat betreft zijn alle onderdelen gewoon in orde. Als je een eigen BMS gaat lopen bakken dan vindt ik het zelf ook wel logisch dat je dat gewoon niet moet gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrO-C3_Xb22TELQGieTLBURpXdQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PQ68UU3ouYg1H6zsBzHCHeZC.avif?f=fotoalbum_small
grove nalatigheid zou zo maar door het niet voldoen aan CE kunnen worden, je maakt het de verzekeraar dan wel heel makelijk.
Wat ik hierboven al zei, als het product gewoon is samengesteld uit degelijke componenten die bij elkaar horen conform de parameters uit de handleiding(en) zou er eigenlijk geen bezwaar moeten zijn. Er mag best extra naar gekeken worden bij een onderzoek naar de oorzaak, maar het is niet direct een diskwalificatie. Ik zie heel vaak in dit soort discussies een betuttelingsdrang ontstaan om elk stukje particulier initiatief de kop in te drukken. Als je weet wat je doet en je volgt gewoon de richtlijnen en dergelijke, dan is daar niks op tegen.
Daarbij gaat het in eerste instantie ook om je eigen veiligheid en niet om de pennenlikker van de verzekering een plezier te doen. Als particulier hoef ik ook niks met de PGS-37-1, maar ik heb wel de CO meter, actieve ventilatie, brandvertraging en rookmelder geregeld. Dat doe ik ook voor mezelf en niet voor de mensen op een forum ;)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:58

de Peer

under peer review

Tanuki schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Toch wel... Niet dat "China Export" een officieel iets is, maar er is daadwerkelijk een verschil tussen de fabrikanten die op een correcte manier "CE" op een product plakken en de (veelal?) Chinezen die een net iets anders vormgegeven "CE" op hun producten plakken.

https://www.rvo.nl/blogs/ce-markering-logo
Dat weet ik uiteraard, maar dat was mijn punt niet.

• Jan-tweak
  • Nu online
zalkc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:24:
[...]

Deze hieronder is van de DIY-box (Yixiang) waar het over ging, en van de JK-BMS is vast ook wel te vinden, die wordt zoveel gebruikt dat het mijn zou verbazen als daar wat mis mee is. EVE MB31 cellen zijn ook gewoon te koop overal in Europa. Wat dat betreft zijn alle onderdelen gewoon in orde. Als je een eigen BMS gaat lopen bakken dan vindt ik het zelf ook wel logisch dat je dat gewoon niet moet gaan gebruiken.

[Afbeelding]

[...]

Wat ik hierboven al zei, als het product gewoon is samengesteld uit degelijke componenten die bij elkaar horen conform de parameters uit de handleiding(en) zou er eigenlijk geen bezwaar moeten zijn. Er mag best extra naar gekeken worden bij een onderzoek naar de oorzaak, maar het is niet direct een diskwalificatie. Ik zie heel vaak in dit soort discussies een betuttelingsdrang ontstaan om elk stukje particulier initiatief de kop in te drukken. Als je weet wat je doet en je volgt gewoon de richtlijnen en dergelijke, dan is daar niks op tegen.
Daarbij gaat het in eerste instantie ook om je eigen veiligheid en niet om de pennenlikker van de verzekering een plezier te doen. Als particulier hoef ik ook niks met de PGS-37-1, maar ik heb wel de CO meter, actieve ventilatie, brandvertraging en rookmelder geregeld. Dat doe ik ook voor mezelf en niet voor de mensen op een forum ;)
dat is alleen een EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit) verklaring van overeenstemming, dit is dus maar een deel van de van toepassing zijnde richtlijnen.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:52:
[...]

dat is alleen een EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit) verklaring van overeenstemming, dit is dus maar een deel van de van toepassing zijnde richtlijnen.
Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Dit soort producten en de Yixiang in het bijzonder worden gewoon door Nederlandse bedrijven verkocht en ook elders in Europa, net zoals de EVE prismatische cellen die er vaak bij horen (er is vast een compatibilliteitslijst ergens). Ik begrijp dat er soms een rode waas ontstaat bij mensen als iets uit China komt, maar het product waar we het hier over hebben is gewoon een kwalitatief goed product die via bonafide Europese handelaars wordt aangeboden.

En dat is ook de reden waarom ik er een beetje op door blijf gaan, er wordt snel geroepen dat je helemaal niet meer verzekerd bent als je zelf een set in elkaar zet. Zonder er verder op in te gaan waarom dat dan zo zou zijn. Vaak is het enige argument keurmerkjes en niet vakkundige installaties zonder enige nuancering. Daarmee worden veel mensen in mijn ogen onnodig bang gemaakt (hoewel dat in sommige gevallen ook gewoon beter is, maar dat is een andere discussie).

Als het aan de brandweer ligt slapen mensen straks in een kale betonnen doos, en als het aan de elektrobranche ligt dan mag alleen een NEN-3140 gecertificeerde professional bepalen of je een stekker juist in het stopcontact hebt gedaan. Het zou misschien wel eens goed zijn als de verzekeraar hier zelf een hand in uit zou steken, bied een mogelijkheid om een expert langs te laten komen, tegen een kleine vergoeding, in ruil voor een betere premie. Als die onregelmatigheden ziet dan kun je gewoon actie ondernemen. Dat lijkt me beter als de boeman rol die de verzekering in deze topics vaak wordt toegedicht.

Maar als je gewoon gelijk wil hebben dan kan je die gewoon van mij krijgen, print deze reactie uit en hang hem op de koelkast ;)

• Jan-tweak
  • Nu online
zalkc schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:25:
[...]

Maar wat wil je hier nu mee zeggen? Dit soort producten en de Yixiang in het bijzonder worden gewoon door Nederlandse bedrijven verkocht en ook elders in Europa, net zoals de EVE prismatische cellen die er vaak bij horen (er is vast een compatibilliteitslijst ergens). Ik begrijp dat er soms een rode waas ontstaat bij mensen als iets uit China komt, maar het product waar we het hier over hebben is gewoon een kwalitatief goed product die via bonafide Europese handelaars wordt aangeboden.
sorry, ik heb helemaal niets gezegt over de door jou aangegeven voorbeelden, waar ik voor waarschuw is dat je als je producten buiten de EU koopt dus bv als je zelfs iets uit China of welk ander land dan de EU gaat halen dat je wel dit soort zaken zelf goed moet controleren.
helaas ken ik meer dan voldoende fake CE verklaringen die gewoon niet kloppen. het voordeel als je iets in Nederland zelf koopt dat je dan op die verkoper kunt terugvallen en mogelijk die dus ook een probleem heeft.
En dat is ook de reden waarom ik er een beetje op door blijf gaan, er wordt snel geroepen dat je helemaal niet meer verzekerd bent als je zelf een set in elkaar zet. Zonder er verder op in te gaan waarom dat dan zo zou zijn. Vaak is het enige argument keurmerkjes en niet vakkundige installaties zonder enige nuancering. Daarmee worden veel mensen in mijn ogen onnodig bang gemaakt (hoewel dat in sommige gevallen ook gewoon beter is, maar dat is een andere discussie).

Als het aan de brandweer ligt slapen mensen straks in een kale betonnen doos, en als het aan de elektrobranche ligt dan mag alleen een NEN-3140 gecertificeerde professional bepalen of je een stekker juist in het stopcontact hebt gedaan. Het zou misschien wel eens goed zijn als de verzekeraar hier zelf een hand in uit zou steken, bied een mogelijkheid om een expert langs te laten komen, tegen een kleine vergoeding, in ruil voor een betere premie. Als die onregelmatigheden ziet dan kun je gewoon actie ondernemen. Dat lijkt me beter als de boeman rol die de verzekering in deze topics vaak wordt toegedicht.

Maar als je gewoon gelijk wil hebben dan kan je die gewoon van mij krijgen, print deze reactie uit en hang hem op de koelkast ;)
Pagina: 1 ... 124 125 Laatste