mbbs1024 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:20:
[...]
Ik heb geen gegevens op kwartierbasis ivm zonneproduktie en eigen verbruik, wel schrijf ik maandelijks de tellers op van de groenestroom tellers.
In Home Assistant lees ik 1 van mijn omvormers uit, deze SMA omvormer geeft wel een hogere waarde aan dan de werkelijk gemeten waarde op maandbasis, daar moet ik dus een correctiefactor op toepassen in HA.
de andere omvormer kan ik niet uitlezen, maar ik heb aan de hand van mijn maandelijkse tellerstanden over een periode van meer dan 10 jaar, een verhouding bepaald, waarbij ik het vermogen van de SMA omvormer vermenigvuldig met deze facto, om zo bij benadering ook de productie van de 2de omvormer in HA te zetten.
Helemaal klopt dat niet, omdat ze een iets andere orientatie hebben, en op andere momenten schaduw hebben.
Ik denk eraan om aan de hand van de kwartier waarden, de stat of charge van een batterij te simuleren, waarbij injectie bvb voor 90% in de batterij komt, en bij afname van het net, de batterij 110% levert (omzettingsverliezen bij laden en ontladen van de batterij)
Ik heb een variabel stroomcontract, waarbij de prijs per maand kan wijzigen. en ik die ook in de sheet zou kunnen zetten.
Op die manier zou ik de mogelijke opbrengst/kosten van de batterij kunnen bepalen, als ik ook de batterijcapaciteit en de batterijprijs in rekening breng, zonder over de detailgegevens van zonneproduktie en eigen verbruik te beschikken, of zie ik dingen over het hoofd ?
even heel duidelijk, mijn datamodel staat wel bij een zo nauwkeurig opbrengst/verbruiksmodel en is eigenlijk ook gebasserd op een dynamisch tarief omdat je daarmee ook de mogelijke terugleverkosten kunt omzeilen (tenminste tot nu toe).
heb je slechts maandelijkse cijfers (en dat is wel erg groof) en ook maar beperkte data van je zonnepanelen wat verwacht je dan van een rekenmodel als uitkomst.
shit in geeft veelal shit out, helaas een goede berekening valt en staat met nauwkeurige data, heb je die niet dan blijven er gewoon de meer dobbelsteen achtige modelen over die je mogelijk een richting kunnen geven maar ook niet meer dan dat.
als eerste zou ik (mits je over een slimme meter beschikt) een home Wizard P1 dongle kopen (circa 25 euro) en daarmee eens beginnen om je verbruiksgegevens goed in kaart te brengen. Je kunt bepaalde merken PV omvormers overigens ook daarin laten uitlezen, kijk maar op hun site of jouw omvormers ook daarop staan. Alternatief zou je zelf kunnen kiezen om een kWh meter van HW in je groepenkast te plaatsen, ook die krijg je dan direct uitleesbaar in de HW app en data.
en nee, zonder die gegevens wordt het vrij lastig om een naukeurige berekening te doen, wat ik zou doen is voor een systeem keizen, waarbij je eenvoudig de capaciteit kunt uitbreiden in redelijke stappen, stappen van 5 kWh zijn veelal te veel van het goede (bv marstek).
Ik zou bv gaan voor een systeem als de Zendure SolarFlow 2400AC, die ook een behoorlijke vermogenscapaciteit van tot 2400W heeft, een batterijmodule van 2,88 kWh heeft en deze tot ruim 17 kWh (6 modules) kan uitbreiden. Een zeer goede app heeft met veel instelmogelijkheden en wat vooral voor jou belangrijk is een heel goede integratie in HA heeft.
Heb je wel een slimme meter in huis? zo niet heeft Zendure ook ipv hun eigen P1 dongle ook een smart meter die je via CT klemmen dan wel in de groepenkast moeten inbouwen.
gezien je beperkte gegevens heb ik wel een idee, kijk eens of je dat zou kunnen doen.
kijk mn even naar je gegevens in de maanden, maart, april, september en oktober en een reverentie maanden mei en juni
kijk wat je je verbruik (vanuit het net, teller 1 en 2) is en je teruglevering (teller 3 rn 4), in die maand ( die gegevens zou je moeten hebben), deel deze door het aantal dagen van die maand. (dus dit doe je per maand)
dat zou je ook in een grafiek kunnen zetten, daar zie je eigenlijk het verbruik van voornamelijk in de avond/nacht en tijdens dagen dat je weinig zon hebt gekregen.
dat verbruik verhoog je met keer 1,25 ( om 25% verlies van laden/ontladen te simuleren) en nog een keer met 1,1 (om de SOC max 10%) te simuleren.
dus per maand krijg je 3 getallen met een
dag gemiddelde.
1 - netto verbruik
2 - teruglevering PV
3. butto verbruik t.b.v. capaciteit thuis-batterij
zie zult waarschijnlijk zien dat mn in mogelijk begin maart en ook in oktober je verbruik hoger is dan de teruglevering van je PV, dat is dan ook direct bij een variabel contract je grens dat je een batterij optimaal kunt inzetten.
dit een een voorbeeld ( is ook steeds een dag gemiddelde van uit maand gegevens)
:strip_exif()/f/image/vY8txlBf0I5wVSD1xhfVMCE2.jpg?f=fotoalbum_large)
let op dit is dus gewoon een voorbeeld.
bij dit voorbeeld zie je dat een ideal capaciteit ergens tussen de 7 en 6 kWh ligt, dus 5 kWh is hier te weinig, afhankelijk hoeveel reserve je wilt inbouwen is bij dit voorbeeld ebv een zendure 2400 met twee batterij modules eigenlijk een heel mooie puntlanding.
je ziet hier omdat hier de gegevens van een heel jaar zijn genomen ook direct dat in de winter je nauwelijks effect zult hebben (afhankelijk van je PV natuurlijk) en in de zomer hou je nog steeds veel te veel over, zeker gezien de hoge terugleverboetes zou ik zeker eens kijken of een dynamisch contract niet goedkoper voor je is.
kijk eens waar jij op uit komt. succes
[
Voor 23% gewijzigd door
Jan-tweak op 29-01-2026 12:12
]