Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nou mijn netto verbruik vandaag was 4,5kWh (= 99ct), en dan heb ik 2 EV's (half) volgeladen met zonnestroom :P.

Ik ben (financieel) nog niet helemaal overtuigd, maar vind het wel leuk als hobby en wie weet dat het in de toekomst wel uit kan (met 26 pv panelen, gasloze woning en 2 EV"s).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:17
Jan-tweak schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 23:01:
[...]

Dat is mooi, en wat heb je vandaag verdient behalve dat je geen netverbruik had?
En een thuis-batterij met een dynamisch contract is een mooie combinatie.
1,44 euro :) volgens de zonneplan app. ( net nog even 2kWh ''verhandeld" d:)b )

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:57
IvoB2 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 21:04:
Eén zwaluw maakt de lente niet.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Al is het maar omdat we nu in deze jaargetijde zitten. Los van het feit dat het wel degelijk zomer is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Crawl NL op 15-07-2026 07:45 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:26
tweeek schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:56:
[...]

Het is je niet duidelijk dat ik de accu laad met zonnestroom en daar de rest van de dag mee doe?
Als ik naar de grafiek kijk, dan lijkt het erop dat je accu te snel vol zit en dat je juist op het goedkoopste moment van de dag (dynamische prijzen) de accu al vol hebt en dan PV gaat terugleveren.
Bij mij heeft de accu gisteren tot ongeveer 12:00 uur niets gedaan waardoor alle ochtend PV is geëxporteerd. Accu was tussen 16u en 17u vol en even voor 17u kwam ik thuis en plugde ik de EV in, die de rest van het PV overschot heeft gekregen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Crawl NL schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:43:
[...]

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Al is het maar omdat we nu in deze jaargetijde zitten. Los van het feit dat het wel degelijk zomer is ;)
Geen idee waar je precies naartoe wil maar in de gebruikte context ging het om de betekenis van het gebruikte spreekwoord en niet om het seizoen waarin het spreekwoord werd gebruikt.
Wanneer je het echter niet over de betekenis wenst te hebben maar over de semantiek:
https://neerlandistiek.nl/2022/03/een-zwaluw-maakt-nog-geen-lente/

[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 08:31 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:57
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:22:
[...]

Geen idee waar je precies naartoe wil maar in de gebruikte context ging het om de betekenis van het gebruikte spreekwoord en niet om het seizoen waarin het spreekwoord werd gebruikt.
Wanneer je het echter niet over de betekenis wenst te hebben maar over de semantiek:
Eén belg met lange tenen, ken je die ook? Veels te warm hiervoor. Ik ga door en dat moet jij ook doen ;)

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:59
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:22:
[...]

Wat heeft dit te maken met het onderwerp "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?”

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• IvoB2
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:09:
[...]

Wat heeft dit te maken met het onderwerp "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?”
Geen idee, daarom dat ik vroeg waar men met die opmerking precies naartoe wou.

Wat het in eerste instantie te maken heeft met dit topic?
Dat kon je lezen in mijn reactie op deze van Tweeek.
Vertaald voor wie de betekenis van het spreekwoord niet kent: je kan met een eenvoudig plaatje/grafiekje gebaseerd op de inzet van één dag - dan nog gemaakt op een dag met zon in overvloed - niet gaan bewijzen dat een thuisaccu al interessant is.
En nog minder dat je daarmee je winterverbruik kan gaan betalen. Het gebruikte plaatje (en de bijkomende cijfers nadien gegeven) geven eerder het tegendeel aan.
Wanneer je tijdens salderen, dan nog eens met een dynamisch contract en op een zonovergoten dag, nog geen twee euro kan recupereren door inzet van een batterij betwijfel ik ten zeerste hoe je daarmee vanaf 2027 je elektrisch winterverbruik mee gaat betalen door inzet van een thuisaccu.
Vandaar "één zwaluw maakt de lente niet". Dat doe je aan de hand van een statistiek die minstens 365 dagen toont en met cijfers over de energieafrekening over die 365 dagen (en zal je met meer parameters dienen rekening te houden dan die van de inzet van een PiB over - niet eens - 24 uur).

Zo leek het meer op een slecht onderbouwd verkooppraatje van een biasverkoper.

Inmiddels stijgen op de internationale markten - op basis van niet aflatende geopolitieke spelletjes - de prijzen van fossiele brandstoffen weer (voor de zoveelste keer).
Dat lijkt me op termijn al een betere reden om een thuisaccu (met een opslagcapaciteit aangepast aan productie en vooral verbruik) interessant te maken.

De invloed van o.a. een performante thuisaccu over een heel jaar op de energierekening/netbelasting (zelfs met een variabel/vast contract, maar bij NoM streven zijn de vaste kosten verbonden aan een energiecontract doorgaans belangrijker dan de kwartierprijzen voor afname en teruglevering ) over een heel jaar (rekening houdende met een volledige winter) lijkt me dan ook veelzeggender dan op basis van een gedeeltelijk etmaal (waarbij uiteraard ook n=1 van toepassing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4MHA6Lu4RNh7eBjefObkHtLK3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qLMrGOwg7ZsKTA0iJCKgJZ0r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 11:04 ]

• tweeek
ArPi75 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:47:
[...]

Als ik naar de grafiek kijk, dan lijkt het erop dat je accu te snel vol zit en dat je juist op het goedkoopste moment van de dag (dynamische prijzen) de accu al vol hebt en dan PV gaat terugleveren.
Bij mij heeft de accu gisteren tot ongeveer 12:00 uur niets gedaan waardoor alle ochtend PV is geëxporteerd. Accu was tussen 16u en 17u vol en even voor 17u kwam ik thuis en plugde ik de EV in, die de rest van het PV overschot heeft gekregen.
Ik kijk het nu aan met hoeveel teruglevering er in de ochtend is en dat er smiddags nadat de boiler opgewarmd is er een momentje is van teruglevering op een "verkeerd moment" vind ik geen probleem.
Ik ben dit jaar gewoon bezig om te fine tunen zonder verdere programma's te gebruiken en nu hou ik op een dag over uit de batterij wat ik kan "verkopen", zodat ik nog speling genoeg heb om een lange periode van het jaar de accu op zelf conspumtie in te zetten en daarmee geen stroom hoef in te kopen.
Ik doe niet aan hoogwaardige berekeningen die vaak tot niets leiden, geen "tvt" dingen maar ben gewoon bezig met de stroom en het beter gebruiken van zonnestroom, en als ik al wat reken dan is het op een kladje of een viltje.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• clodders
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:17:
[...]

Geen idee, daarom dat ik vroeg waar men met die opmerking precies naartoe wou.

Wat het in eerste instantie te maken heeft met dit topic?
Dat kon je lezen in mijn reactie op deze van Tweeek.
Vertaald voor wie de betekenis van het spreekwoord niet kent: je kan met een eenvoudig plaatje/grafiekje gebaseerd op de inzet van één dag - dan nog gemaakt op een dag met zon in overvloed - niet gaan bewijzen dat een thuisaccu al interessant is.
En nog minder dat je daarmee je winterverbruik kan gaan betalen. Het gebruikte plaatje (en de bijkomende cijfers nadien gegeven) geven eerder het tegendeel aan.
Wanneer je tijdens salderen, dan nog eens met een dynamisch contract en op een zonovergoten dag, nog geen twee euro kan recupereren door inzet van een batterij betwijfel ik ten zeerste hoe je daarmee vanaf 2027 je elektrisch winterverbruik mee gaat betalen door inzet van een thuisaccu.
Vandaar "één zwaluw maakt de lente niet". Dat doe je aan de hand van een statistiek die minstens 365 dagen toont en met cijfers over de energieafrekening over die 365 dagen (en zal je met meer parameters dienen rekening te houden dan die van de inzet van een PiB over - niet eens - 24 uur).

Zo leek het meer op een slecht onderbouwd verkooppraatje van een biasverkoper.

Inmiddels stijgen op de internationale markten - op basis van niet aflatende geopolitieke spelletjes - de prijzen van fossiele brandstoffen weer (voor de zoveelste keer).
Dat lijkt me op termijn al een betere reden om een thuisaccu (met een opslagcapaciteit aangepast aan productie en vooral verbruik) interessant te maken.

De invloed van o.a. een performante thuisaccu over een heel jaar op de energierekening/netbelasting (zelfs met een variabel/vast contract, maar bij NoM streven zijn de vaste kosten verbonden aan een energiecontract doorgaans belangrijker dan de kwartierprijzen voor afname en teruglevering ) over een heel jaar (rekening houdende met een volledige winter) lijkt me dan ook veelzeggender dan op basis van een gedeeltelijk etmaal (waarbij uiteraard ook n=1 van toepassing).

[Afbeelding]
Alles op een rijtje gezet, mogelijk ben ik nog iets vergeten
Een thuisbatterij is vooral interessant wanneer:
Er veel zonnestroom wordt teruggeleverd
Er sprake is van terugleverkosten
De woning beschikt over een warmtepomp
Er een dynamisch energiecontract aanwezig is
Er een elektrische auto aanwezig is
Er veel elektriciteit wordt gebruikt in de avond

Een thuisbatterij levert meestal minder voordeel wanneer:
Er weinig of geen zonnepanelen aanwezig zijn;
Het elektriciteitsverbruik laag is;
Vrijwel alle zonnestroom al direct wordt verbruikt;
De teruglevering beperkt is;
De woning weinig elektrische installaties heeft;
De investering niet in verhouding staat tot de te verwachten besparing.

Een thuisbatterij kan op verschillende manieren financieel voordeel opleveren.
Verhoging van het eigen verbruik van zonnestroom
Vermindering van teruglevering
Slim gebruik van dynamische elektriciteitsprijzen
Beperken van netafname tijdens dure uren
Toekomstige flexibiliteitsdiensten

Om te beoordelen of een batterij nodig is, kan volgens  mij via een aantal stappen beoordeeld worden.
stap 1 inventariseer de woning
Jaarlijks elektriciteitsverbruik,
Jaarlijkse opbrengst zonnepanelen
Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig
Elektrische auto en laadpaal aanwezig
Dynamisch energiecontract
Is een Home Energy Management System (HEMS)

Stap 2 Bepaal hoeveel zonnestroom direct wordt gebruikt
Stap 3 Bepaal het dagelijkse overschot
Stap 4 Analyseer het dagelijkse elektriciteitsverbruik
stap 5 Controleer het gelijktijdige vermogen
Stap 6 Controleer vervolgens of de batterij technisch kan samenwerken met, de bestaande omvormer; de zonnepanelen, de warmtepomp, de laadpaal, het HEMS, de slimme meter en de meterkast. Niet iedere batterij is geschikt voor iedere installatie
Stap 7 Bepaal de gewenste functie van de batterij. Mogelijke toepassingen zijn:
het verhogen van het eigen verbruik;
het beperken van teruglevering;
handelen op basis van dynamische elektriciteitsprijzen;
noodstroomvoorziening;
ondersteuning van de warmtepomp;
ondersteuning van de laadpaal;
deelname aan energiemarkten.
De gekozen toepassing bepaalt mede de benodigde capaciteit en het batterijvermogen.
Hiernaast kan nog een technische en economische geschiktheid analyse gemaakt worden.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• IvoB2
  • Niet online
Met verschillende punten/stappen eens doch het is en blijft vooral een individueel gegeven.

Ik vind bv. een thuisaccu al vele jaren interessant en heb tot op heden geen terugleverkosten*.
Om terugleverkosten te voorkomen zijn er wel goedkopere en technisch eenvoudigere oplossingen dan een thuisaccu.
In de loop der jaren werd er ook steeds meer geëlectrificeerd en zijn er verbruikers bijgekomen (laadpaal EV, tweede WP, COP1 weerstand voor SWW,.....) wat betekent dat terugleveren aan het net steeds minder een issue is. Integendeel, het wordt dan eerder nog PV bijplaatsen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen (zonder afhankelijk te zijn van het net).

Sinds ik PV heb (2011) is beleid en de kosten verbonden aan netaansluiting en een energiecontract hier al tig keer gewijzigd.
De voornaamste reden - voor mij - om te inesteren in een thuisaccu is tot op heden nog altijd om daar van verlost te zijn/worden.

En na salderen (hier al een tijdje de gewoonste zaak van de wereld) doen inzake productie en teruglevering "jaarcijfers" er veel minder tot niet meer toe. Je moet dan kijken wat je nodig hebt tijdens de slechtste dagen van het jaar. Het is immers - na salderen - immers niet meer mogelijk terugleveren tijdens zomerpieken economisch tijdens de winter significant in te zetten (fysiek was het sowieso al nooit mogelijk).

[ Voor 47% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 11:45 ]

• clodders
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:39:
Met verschillende punten/stappen eens doch het is en blijft vooral een individueel gegeven.

Ik vind bv. een thuisaccu al vele jaren interessant en heb tot op heden geen terugleverkosten*.
Om terugleverkosten te voorkomen zijn er wel goedkopere en technisch eenvoudigere oplossingen dan een thuisaccu.
In de loop der jaren werd er ook steeds meer geëlectrificeerd en zijn er verbruikers bijgekomen (laadpaal EV, tweede WP, COP1 weerstand voor SWW,.....) wat betekent dat terugleveren aan het net steeds minder een issue is. Integendeel, het wordt dan eerder nog PV bijplaatsen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen (zonder afhankelijk te zijn van het net).

Sinds ik PV heb (2011) is beleid en de kosten verbonden aan netaansluiting en een energiecontract hier al tig keer gewijzigd.
De voornaamste reden - voor mij - om te inesteren in een thuisaccu is tot op heden nog altijd om daar van verlost te zijn/worden.

En na salderen (hier al een tijdje de gewoonste zaak van de wereld) doen inzake productie en teruglevering "jaarcijfers" er veel minder tot niet meer toe. Je moet dan kijken wat je nodig hebt tijdens de slechtste dagen van het jaar. Het is immers - na salderen - immers niet meer mogelijk terugleveren tijdens zomerpieken economisch tijdens de winter significant in te zetten (fysiek was het sowieso al nooit mogelijk).
Een ieder maakt zijn afwegingen en is geheel afhankelijk welke installatie je hebt. Ook na de saldering kan je terugleveren als in de avonduren de stroomprijs hoog is.

• tweeek
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Een ieder maakt zijn afwegingen en is geheel afhankelijk welke installatie je hebt. Ook na de saldering kan je terugleveren als in de avonduren de stroomprijs hoog is.
Mijn doel is voornamelijk om 2 zaken en dat is zonnestroom beter gebruiken, maar een hele andere is het mooie "energielabel" wat gebaseerd is op saldering en het gebruik van mijn woning.
En dat heeft met het vervallen van de bekende regeling dus eigenlijk niet meer zoveel waarde en zou ik zonder een beetje op te letten vanaf volgend jaar een best aardige rekening op kunnen lopen.

• IvoB2
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Inderdaad, als laatste optie (en wanneer de vaste kosten voor een dynamisch contract niet duurder zijn dan voor een ander type contract en/of je dan nog zoveel teruglevert dat je er de vaste kosten mee kan terugwinnen).
Eerste optie blijft ook dan netafname voorkomen en dit in eerste instantie door direct verbruik en in tweede instantie door indirect verbruik (en dat vraagt doorgaans meer opslagcapaciteit).

Veel hangt er dan ook van af hoe het na salderen dan effectief geregeld zal zijn.
Hier wordt - er worden steeds meer batterijparken in gebruik genomen en producenten/prosumenten gaan steeds beter sturen - wordt de delta tussen hoge en lage netprijs steeds kleiner en komen netto negatieve prijzen steeds minder voor.

Een captar op netafname is er al maar vooralsnog op netinjectie niet. Maar, mijn mening, dat gaat ook niet blijven duren want het is niet logisch om het vermogen van netafname op basis van het hoogste kwartiervermogen financieel te "bestraffen" en gelijktijdig de andere richting op het gewoon (financieel) vrij te laten.
Technische max. vermogensteruglevering is hier wel al jaar en dag begrensd door de netbeheerder.
Komt daar nog bij dat je hier geen teruggave van de energiebelasting hebt en energieleveranciers een premie (in % en in vaste waarde) heffen op iedere kWh teruggeleverd op het net (via hun contract want daarvoor ben je hier afhankelijk van een energieleverancier).

Mijn mening daarover: investeer niet op basis van wat nu van toepassing is maar kijk naar de verwachtingen voor de langere termijn.

Je bent doorgaans ook niet "afhankelijk van de installatie die je hebt". Dat bepaal je gelukkig grotendeels zelf nog.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 12:13 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:58
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Om te beoordelen of een batterij nodig is, kan volgens  mij via een aantal stappen beoordeeld worden.
Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig

Stap 6 Controleer vervolgens of de batterij technisch kan samenwerken met, de bestaande omvormer; de zonnepanelen, de warmtepomp, de laadpaal, het HEMS, de slimme meter en de meterkast. Niet iedere batterij is geschikt voor iedere installatie
noodstroomvoorziening;
De gekozen toepassing bepaalt mede de benodigde capaciteit en het batterijvermogen.
Hiernaast kan nog een technische en economische geschiktheid analyse gemaakt worden.
Leuk overzicht,
2 opmerkingen:
Thuisbatterij geschikt als je een EV hebt is maar heel beperkt het geval.
- het is veel beter de EV direct van de PV te laden. Zeer zeker zijn er mensen die noodgedwongen via de batterij willen laden omdat de auto overdag weg is, maar dan zit je met de situatie dat je een enorm grote batterij moet nemen om enigszins in verhouding tot de aut9 accu te staan. Kortom… dit is een beetje een niche dat ik niet zomaar in je lijstje zou zetten.
- dagelijks gebruik/overschot klopt. Maarrrrr…. Dat moet je in voor/najaar doen, niet in de zomer. In voor/najaar is gebruik namelijk hoger (stomweg omdat de dagen korter zijn) en de opbrengst minder. De sweet spot is het punt waar overschot en behoeft exact in balans zijn (maar de dag variatie gooit natuurlijk roet in het eten).

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• clodders
Veel hangt er dan ook van af hoe het na salderen dan effectief geregeld zal zijn.

Dit is gewoon onzin. Bij een dynamische contract betaal je gewoon de marktprijs en daar wijzig niets in. De energiemaatschappijen onderscheiding zicht alleen in het in rekening brengen van bijkomende kosten en dat is nu ook al zo.

• tweeek
Stefannn schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Leuk overzicht,
2 opmerkingen:
- het is veel beter de EV direct van de PV te laden. Zeer zeker zijn er mensen die noodgedwongen via de batterij willen laden omdat de auto overdag weg is, maar dan zit je met de situatie dat je een enorm grote batterij moet nemen om enigszins in verhouding tot de aut9 accu te staan. Kortom… dit is een beetje een niche dat ik niet zomaar in je lijstje zou zetten.
- dagelijks gebruik/overschot klopt. Maarrrrr…. Dat moet je in voor/najaar doen, niet in de zomer. In voor/najaar is gebruik namelijk hoger (stomweg omdat de dagen korter zijn) en de opbrengst minder. De sweet spot is het punt waar overschot en behoeft exact in balans zijn (maar de dag variatie gooit natuurlijk roet in het eten).
Nu kon ik een leuke afbeelding maken, in het voorjaar / najaar dan word er door de accu geladen en ontladen door de dag heen en dan is het niet meer helder wat er gebeurt.

• clodders
[...]

Leuk overzicht,
2 opmerkingen:
Het zijn punten die je in overwegingen mee kan nemen bij het plaatsen van een batterij.
Ik heb alleen een opsomming gegeven waaraan je kan denken en niet uitgewerkt.
Een ieder kijkt met een andere bril naar het overzicht dat mag.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@clodders Je vergeet een belangrijke: potentiële downgrade van de aansluiting door de batterij de piek op te laten vangen. Dat levert direct geld op.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• tweeek
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:37:
@clodders Je vergeet een belangrijke: potentiële downgrade van de aansluiting door de batterij de piek op te laten vangen. Dat levert direct geld op.
Zou dat miscchien hiermee bedoelt kunnen worden ......

"Ik heb alleen een opsomming gegeven waaraan je kan denken en niet uitgewerkt.
Een ieder kijkt met een andere bril naar het overzicht dat mag."

• IvoB2
  • Niet online
Dat "beperkt" hangt uiteraard af van eveneens de individuele situatie: is de EV aan de woning te koppelen wanneer er overschot aan PV is en is dat in overeenstemming met het aantal afgelegde km van het voertuig.
Uiteraard is het altijd beter de EV eerst direct op PV te laden maar daarna is indirect een mooie tweede.
Je moet dan ook niet noodgedwongen een "enorme grote" thuisaccu nemen. Je moet - weer afhankelijk van de situatie - gewoon zoveel extra kunnen opslaan (incl. verliezen) - dan de EV de volgende dag moet kunnen afleggen.
Wetende dat de gemiddelde verplaatsing een 30-50 km per dag is dan kom je in het worst case scenario al met een 10 kWh.

Dan hebt je nog het scenario waarbij het wisselend bewolkt is (komt in België nogal eens voor) en je een BEV hebt die onder de 6A (1,3-1,4 kW) stopt met laden. Je kan dan kiezen voor aan/uit laadsessies (maar daar ben ik geen voorstander van) of de batterij tijdelijk voor de nodige aanvulling te laten zorgen waardoor laden gewoon doorloopt.
Of nog, wanneer PV-overproductie sowieso onder de 1,4 zakt (doch SoC van batterij nog steeds op 100% zit) te blijven doorladen in de accu van de EV om de laatste druppel overproductie uit PV te puren ipv deze richting net te sturen.

En dan heb je nog n=1 scenario's waarbij je een bedrijfsauto gebruikt waarbij het laden wordt afgerekend aan de laadpaal en je per kWh een extra vergoeding krijgt (die bv. in België per kwartaal 24/7 hetzelfde is en bij direct/indirect laden uit PV je dan meer oplevert dan terugleveren aan het net.

[ Voor 28% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 16:17 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:48:
[...]

Dat "beperkt" hangt uiteraard af van eveneens de individuele situatie: is de EV aan de woning te koppelen wanneer er overschot aan PV is en is dat in overeenstemming met het aantal afgelegde km van het voertuig.
Uiteraard is het altijd beter de EV eerst direct op PV te laden maar daarna is indirect een mooie tweede.
Je moet dan ook niet noodgedwongen een "enorme grote" thuisaccu nemen. Je moet - weer afhankelijk van de situatie - gewoon zoveel extra kunnen opslaan (incl. verliezen) - dan de EV de volgende dag moet kunnen afleggen.
Wetende dat de gemiddelde verplaatsing een 30-50 km per dag is dan kom je in het worst case scenario al met een 10 kWh.
Ter relativering:

EV laden op solar, is bij lage vermogens met groter verlies (tot 30-40% bij sommige on board chargers als je op 2kW op 1 fase zit).

Doe je het op 11kW vol vermogen van de OBC in de auto, dan is OBC 95-98% efficient, maar wel uit je batterij, dan zit het verlies aan de thuisbatterij/omvormer kant.

--

Verder, overdag goedkoop inkopen in je batterij en savonds tijdens de hoge piekprijzen en congestietijden uit je batterij laden is dan ook een usecase.

[ Voor 7% gewijzigd door Get!em op 15-07-2026 14:54 ]

• daemonix
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:42:
[...]

Zou dat miscchien hiermee bedoelt kunnen worden ......

"Ik heb alleen een opsomming gegeven waaraan je kan denken en niet uitgewerkt.
Een ieder kijkt met een andere bril naar het overzicht dat mag."
Het is wel de belangrijkste want zekerheid dat de investering wordt terugbetaald ongeacht wat er verder politiek besloten wordt. Het is niet met een andere bril kijken, het is een toevoeging aan een goed overzicht dus misschien is het niet duidelijk voor je wat die bril betekent. Van mij mag dit overzicht naar pagina 1.

• IvoB2
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Ter relativering:

EV laden op solar, is bij lage vermogens met groter verlies (tot 30-40% bij sommige on board chargers als je op 2kW op 1 fase zit).

Doe je het op 11kW vol vermogen van de OBC in de auto, dan is OBC 95-98% efficient, maar wel uit je batterij, dan zit het verlies aan de thuisbatterij/omvormer kant.

--

Verder, overdag goedkoop inkopen in je batterij en savonds tijdens de hoge piekprijzen en congestietijden uit je batterij laden is dan ook een usecase.
Correct.
Maar ook dat is bij een bedrijfsauto met laadvergoeding eerder een voordeel dan een nadeel. De kosten worden immers afgerekend aan de MID-teller van de laadpaal (dus inclusief de bijkomende verliezen van trager laden). Wanneer het maar even kan ga ik (direct) laden aan 1,4 tot 3 kW vermogen ipv 7,3 kW.
Indirect laden gebeurt dan weer op het optimale vermogen dat de batterijomvormer kan leveren.

Overdag goedkoop inkopen en later op de dag is idd een goede usecase in Nederland maar bv. afhankelijk van de individuele situatie al niet meer in Vlaanderen.
Bovenop de naakte energieprijs betaal je hier een toeslag voor de energieleverancier, daarop een toeslag voor de overheid en netbeheerder en bovenop dat alles BTW. Je koopt dus nooit - ook niet met een dynamisch energiecontract - in aan de groothandelsprijs op de DA Epex. Wanneer je verkoopt krijg je alleen de DA Epex prijs geldend voor ieder kwartier minus de premie afgehouden door de leverancier. De delta, zeker wanneer je rekening houdt met de verliezen van netladen in de batterij (AC/DC) en terug ontladen naar het net (DC/AC) voor verkoop wordt dan wel heel klein.
Wil je op de relatief korte tijd dat de prijzen het laagst en hoogst zijn moet je ook nog eens een groot volume draaien. Dat houdt voor afname een relatief hoog vermogen boven de 2,5 kW in. Waarom je onmiddellijk per extra kW wordt afgerekend.
Doorgaans dus veel moeite voor weinig return.
Komt daar dan nog bij dat je hier nog vaste contracten kan kiezen met nul vaste kosten en die voor dynamisch kunnen schommelen tussen de 40 en 100 €. Met je "handelswinst" moet je dan al eerst die 40 en 100 € goedmaken voor er van enige winst sprake is.
En dan is er nog het punt dat wie onder een bepaald volume netafname geen netbelasting dient te betalen en wie daar op jaarbasis eenmaal boven gaat vanaf de eerste kWh netafname deze belasting krijgt aangerekend (ongeveer 6 cent/kWh netafname).

• daemonix
  • Niet online
En dat geeft dus aan dat het Vlaamse model helemaal niet zo goed is als gedacht, het is alleen gericht op het beperken van de stroom. Er ligt een ander probleem aan ten grondslag.

• tweeek
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Het is wel de belangrijkste want zekerheid dat de investering wordt terugbetaald ongeacht wat er verder politiek besloten wordt. Het is niet met een andere bril kijken, het is een toevoeging aan een goed overzicht dus misschien is het niet duidelijk voor je wat die bril betekent. Van mij mag dit overzicht naar pagina 1.
Vond het overzicht van @clodders al heel wat en zelfs uitgelegd.
Weet wat de bril betekent en dat is geen balk voor de ogen!

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
mitsumark schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:34:
[...]

Je hebt gelijk als er mensen gebruik gaan maken van de installatie die er geen weet van hebben, en dan bijvoorbeeld de stekker van de 600W droger eruit trekken en een 2500W kachel aansluiten naast de 1600W accu, wel klapt dan de 16A automaat eruit voordat het gevaarlijk wordt.
Ik zou er bij mij thuis geen enkel probleem mee hebben, maar officieel mag het niet.

Wat dan weer wel mag is een pv verdeler.
10A automaat voor de accu (bv 1600W, maar max 1999W), 6A met WCD voor de droger.
sorry, dat is gewoon binnen het speelveld van de NEN1010 en zul je dus ook gewoon aan de eisen die de NEN1010 stelt moeten voldoen, en dat alles is weer via de Bbl ook gewoon voor jou als consuement en huisbezitter van toepassing.
En zoals eerder al is aangegeven die heeft geen invloed op een stekker thuis-batterij.
bij een stekker batterij heb gewoon twee smaken,. die onder de 800W en die vanaf 800W, dat is het en die twee optie heeft als aanvullende eis dan die over zijn volledig eigen groep moet beschikken ( en die groep moet dan weer aan de eisen van NEN1010 voldoen).
het kringetje is dan gewoon rond.
hoe jij die groep afzekerd is jouw probleem, maar binnen de NEN1010 worden daar wel eisen aangesteld, waarbij je algemeen al snel bij de standaard 16A uitkomt. (heeft iets met 80% van je continu belasting te maken).

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:13:
En dat geeft dus aan dat het Vlaamse model helemaal niet zo goed is als gedacht, het is alleen gericht op het beperken van de stroom. Er ligt een ander probleem aan ten grondslag.
Voor mij werkt het uitstekend hoor.
Er wordt ook helemaal niets beperkt. Je betaalt alleen maar meer (de gebruiker betaalt?) of minder naargelang je daadwerkelijke belasting van het net.

Ook ik heb jaren volop geprofiteerd van netsaldering.
Maar ik wist uiteraard ook toen al dat dit niet eeuwig vol te houden was en dat aan alle mooie liedjes een eind komt. Dan neem je beter tijdig de gepaste maatregelen (of niet en dan krijg je vroeg of laat eveneens de rekening gepresenteerd).

Persoonlijk vind ik zelfs dat er beter ook een captartarief wordt ingesteld op vermogensteruglevering boven een bepaald minimum. Of nog beter geen vast captar maar een captar dat - zowel voor afname en injectie - meegaat met aanbod en vraag op het net (zoals de DA Epex).
M.a.w. een dynamisch capaciteitstarief.
Is de stroom goedkoop dan laag capaciteitstarief op netafname en hoog capaciteitstarief op injectie. Is de stroomprijs duur dan net omgekeerd.

Dat laatste was trouwens de voorkeursoplossing van de nettechneuten maar (voorlopig?) gedwarsboomd onder politieke druk (ieder verandering, zeker een grote verandering waarbij gevraagd wordt dat consumenten zelf moeten nadenken bij hun gedrag en desnoods bijsturen nav financiële stimuli kost immers stemmen).

En wie anno 2026 nog altijd denkt dat in de zomer massaal PV-productie op het net dumpen om in de winter hetzelfde volume terug "gratis" ervan te kunnen afnemen zo'n uitstekend model is heeft toch echt nog altijd niet goed begrepen hoe de energiemarkt noch netbalanceren in de praktijk werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 17:47 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:11:
Bovenop de naakte energieprijs betaal je hier een toeslag voor de energieleverancier, daarop een toeslag voor de overheid en netbeheerder en bovenop dat alles BTW.
Dat is in NL ook gewoon zo. Inkoopopslag, energiebelasting en BTW.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:23
[...]

Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig

noodstroomvoorziening;
Warmtepomp is niet heel relevant icm PV want vooral in de winter veel verbruik en dan levert je PV toch niet veel op.

Verder bekijk je het plaatje nu puur financiëel.

Ik heb een thuisaccu omdat ik techneut ben en ik het machtig mooie techniek vind.
Verder heb ik een thuisaccu om de problematiek rond netcongestie een klein beetje te verhelpen.

(Vanuit duurzaamheid wellicht ook, omdat ik door de thuisaccu veel meer PV zinvol benut, maar de accu zelf en het transport is natuurlijk weer geen pluispunt voor de duurzaamheid.)

Maar geld? Nee, dat is "Voor mij" geen drijfveer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:11:
Een captar op netafname is er al maar vooralsnog op netinjectie niet. Maar, mijn mening, dat gaat ook niet blijven duren want het is niet logisch om het vermogen van netafname op basis van het hoogste kwartiervermogen financieel te "bestraffen" en gelijktijdig de andere richting op het gewoon (financieel) vrij te laten.
Waarom is dat niet logisch? Op het lokale net zijn er meestal nog gebruikers (bijvoorbeeld zonder PV) die een deel van dat vermogen gebruiken. En als het voltage te hoog wordt schakelt PV automatisch uit.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:36:
Warmtepomp is niet heel relevant icm PV want vooral in de winter veel verbruik en dan levert je PV toch niet veel op.
Niet veel maar wel wat. En het stookseizoen schijnt officieel tot 1 mei te lopen. Zelfs in december heb je zonder WP vaak wel wat teruglevering die je met WP gewoon zelf kan gebruiken.

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:31:
[...]

Dat is in NL ook gewoon zo. Inkoopopslag, energiebelasting en BTW.
Met dit grote verschil dat je de energiebelasting en BTW voor het volume aankoop en teruglevering tegen elkaar mag wegstrepen. Scheelt een behoorlijke slok op de borrel.

Bij lage inkooptarieven is - toch in Vlaanderen - de netbelasting doorgaans hoger dan de kost van de energiecomponent zelf.
De BTW en energiebelasting is dan weer federale materie (België). De BTW van 21% werd vervangen door eentje van 6% (onder het mom van elektriciteit goedkoper maken) maar daar kwam dan wel een vaste accijns (van zo'n 5 cent/kWh) voor in de plaats.
Nu weet iedereen die een beetje kan rekenen dat een vaste toeslag op een laag inkoopbedrag voor de koper een grotere negatieve impact heeft dan een toeslag in %.
Die kosten mag je bij terugleveren hier niet wegstrepen tov de afname. Dat maakt de winstdelta kleiner.

• clodders
Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:36:
[...]

Verder bekijk je het plaatje nu puur financiëel.

Ik heb een thuisaccu omdat ik techneut ben en ik het machtig mooie techniek vind.
Verder heb ik een thuisaccu om de problematiek rond netcongestie een klein beetje te verhelpen.

(Vanuit duurzaamheid wellicht ook, omdat ik door de thuisaccu veel meer PV zinvol benut, maar de accu zelf en het transport is natuurlijk weer geen pluispunt voor de duurzaamheid.)

Maar geld? Nee, dat is "Voor mij" geen drijfveer.
Dat je zo denkt dat is aan jouw, ieder heeft zijn eigen drijfveer om een batterij aan te schaffen. Echter als je een dynamische energiecontact heb, dan kan je ook in de winter gebruikmaken van een batterij door goedkoop je stroom in te kopen.
Nog belangrijker is het als vanaf 1 januari 2029 een nieuwe tariefstructuur voor netwerkkosten van kracht wordt, hierbij houdt niet alleen rekening met uw totale kWh-verbruik, maar ook met uw maximale gelijktijdige afname van het net in kW, meestal gemeten als het gemiddelde piekverbruik over periodes van 15 minuten. Netwerkkosten worden mogelijk gebaseerd op de hoogste kwartierpiek per maand. De blokperiodes zijn mogelijk van 6.00 tot 10.00 uur en van 16.00 tot 23.00 uur. Om kosten te besparen, is het belangrijk uw piekverbruik te spreiden en te beheersen. Dit kunt u doen door uw elektriciteitsverbruik over de dag te verdelen, vooral voor apparaten met een hoog vermogen, zoals warmtepompen, laders voor elektrische auto’s en wasmachines.
Dus iets verder kijken, anders ben je een dief van je eigen portemonnee

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Waarom is dat niet logisch? Op het lokale net zijn er meestal nog gebruikers (bijvoorbeeld zonder PV) die een deel van dat vermogen gebruiken. En als het voltage te hoog wordt schakelt PV automatisch uit.
Omdat het voor het net niet uitmaakt in welke richting het belast wordt.
Wanneer de verkoopprijs op het net heel laag tot negatief wordt is dat juist een teken dat er onvoldoende kopers op die markt zijn, wet van vraag en aanbod.
Je zou het potentiële kopers dan aantrekkelijk maken om, bv. via een thuisbatterij, dan meer goedkoper in te kopen voor later maar, zoals al geschreven, dan heb je op korte tijd (de prijzen zijn immers niet blijvend laag) veel volume nodig => veel vermogen => meer belasting net => grotere financiële kost boven 2,5 kW.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:48:
Met dit grote verschil dat je de energiebelasting en BTW voor het volume aankoop en teruglevering tegen elkaar mag wegstrepen. Scheelt een behoorlijke slok op de borrel.
Dit jaar, vanaf 2027 niet meer.

• IvoB2
  • Niet online
Correct en dan zal "de rekening" er ook anders gaan uitzien dan nu.
Dat is wat ik nu al een hele tijd wil duidelijk maken.

Het is NU makkelijk te stellen dat je met "zomerteruglevering" je "winterafname" kan indekken maar dat wordt na einde salderen een ander verhaal.
En komt er ooit een captartarief dan wordt het nog anders.

En allemaal in het voordeel van een thuisaccu afgestemd op productie en verbruik. :+

• Olaf van der Spek
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:54:
Omdat het voor het net niet uitmaakt in welke richting het belast wordt.
Ja en nee. Als er in de winter veel vraag is, en iemand in de straat kan (met hoog vermogen leveren), dan vermindert dit de belasting.
Als er in de zomer veel aanbod is, en iemand in de straat kan met hoog vermogen zijn accu laden, dan vermindert dit de belasting.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:52:
Dat je zo denkt dat is aan jouw, ieder heeft zijn eigen drijfveer om een batterij aan te schaffen. Echter als je een dynamische energiecontact heb, dan kan je ook in de winter gebruikmaken van een batterij door goedkoop je stroom in te kopen.
De spread is daar momenteel nauwelijks groot genoeg voor.
Nog belangrijker is het als vanaf 1 januari 2029 een nieuwe tariefstructuur voor netwerkkosten van kracht wordt, hierbij houdt niet alleen rekening met uw totale kWh-verbruik, maar ook met uw maximale gelijktijdige afname van het net in kW, meestal gemeten als het gemiddelde piekverbruik over periodes van 15 minuten. Netwerkkosten worden mogelijk gebaseerd op de hoogste kwartierpiek per maand.
Hebben we het hier over NL? Het laatste voorstel is heel anders, er wordt niet naar het piekvermogen gekeken maar tijdens piekuren betaal je meer cent nettarief per kWh dan op daluren.

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:59:
Ja en nee. Als er in de winter veel vraag is, en iemand in de straat kan (met hoog vermogen leveren), dan vermindert dit de belasting.
Als er in de zomer veel aanbod is, en iemand in de straat kan met hoog vermogen zijn accu laden, dan vermindert dit de belasting.
Dat is een puur theoretische benadering.
De meeste prosumenten - incl. deze met thuisopslag, zijn al blij dat ze tijdens de winter hun eigen verbruik afdekken, laat staan dat ze met een "hoog vermogen" elders aan de straat gaan leveren.
Inmiddels liggen er al zoveel PV panelen dat in de zomer het aanbod tig keer hoger is dan de vraag. En wie een thuisaccu heeft die heeft doorgaans sowieso ook al PV en gaat dan zijn eigen accu intern op eigen productie volladen en niet over het net op iemand anders zijn overproductie en daar per kWh nog eens de volle mep energiebelasting en BTW over betalen. En al helemaal niet , wanneer zoals in Vlaanderen dat inladen aan hoog vermogen je extra geld kost omdat dit met een laadvermogen hoger dan 2,5 kW geschiedt.

[ Voor 20% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 17:07 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:05:
[...]
Hebben we het hier over NL? Het laatste voorstel is heel anders, er wordt niet naar het piekvermogen gekeken maar tijdens piekuren betaal je meer cent nettarief per kWh dan op daluren.
Maar dat betekent wel dat die zelf opwekte/opgeslagen kWh-en een flinke waarde hebben in de winter.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Jan-tweak
  • Nu online
[...]

volgens mij is je punten :
- Er sprake is van terugleverkosten
- Er een dynamisch energiecontract aanwezig is
een goede dynamisch contract heeft namelijk geen terugleverkosten.

daar naast vind ik het punt:
- Er veel elektriciteit wordt gebruikt in de avond
ook wel vreemd, veel ten opzichte van wat ?
en dat geld eigenlijk ook voor de punten:
- De woning weinig elektrische installaties heeft; ook met weinig apparatuur kun je nog altijd een relatief hoog verbruik hebben.
- Er weinig of geen zonnepanelen aanwezig zijn; ja, bij geen heeft een batterij vrij weinig zin, en dat geld eigenlijk ook bij zeer weinig panelen, omdat je dan zeer waarschijnlijk al je zonnestroom direct verbruikt.
stap 2 zou je eigenlijk ook op je dagelijks periode moeten doen.

Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig

noodstroomvoorziening;

• Olaf van der Spek
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:06:
Dat is een puur theoretische benadering.
De meeste prosumenten - incl. deze met thuisopslag, zijn al blij dat ze tijdens de winter hun eigen verbruik afdekken, laat staan dat ze met een "hoog vermogen" elders aan de straat gaan leveren.
De meeste misschien, maar voor partijen als Balansenergie lijkt het mij wel interessant.
En technisch gezien lijkt het mij een goede congestieverzachter, het is alleen fiscaal gezien momenteel niet interessant.
Inmiddels liggen er al zoveel PV panelen dat in de zomer het aanbod tig keer hoger is dan de vraag. En wie een thuisaccu heeft die heeft doorgaans sowieso ook al PV en gaat dan zijn eigen accu intern op eigen productie volladen en niet over het net op iemand anders zijn overproductie en daar per kWh nog eens de volle mep energiebelasting en BTW over betalen. En al helemaal niet , wanneer zoals in Vlaanderen dat inladen aan hoog vermogen je extra geld kost omdat dit met een laadvermogen hoger dan 2,5 kW geschiedt.
Dat is omdat ze dat in Vlaanderen niet helemaal goed bedacht hebben. ;)
Technisch benaderd wil je EVs die niet thuis aan de PV hangen toch juist op die piekmomenten laden als je dan toch moet laden? En dan op zoveel mogelijk vermogen en niet met maar 2 kW?
En elektrische boilers (en misschien airco's) wil je ook op vol vermogen laten werken.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 15-07-2026 17:23 ]

• IvoB2
  • Niet online
Technisch wel maar ik (en ik ben waarschijnlijk de grote uitzondering daarin) kijk primair naar het (en dan nog liefst het mijne) financiële plaatje.
Ik wil bv. mijn BEV niet op het thuisnet laden, zelfs niet als de prijs voor de energiecomponent nul is (want dan betaal ik alsnog een 12 cent overheadkosten). Ik wil dat direct of indirect op PV-stroom doen (want dan kost het me alleen de "gemiste" teruglevergoeding en die is (voor mijn energiecontract) nooit hoger dan de overheadkosten voor netafname (en dan ga ik nog van de theoretische benadering uit dat de energiekost lang genoeg nul is om de accu van de EV vol te laden wat in de praktijk ook nog weleens wil tegenvallen).
En 's avonds - bij thuiskomst van de EV - wil ik deze al helemaal niet aan het net laden want dan wil bijna iedereen dat doen (geen of weinig HE meer en veel vraag => hoge netpiekprijzen). In dat geval wil ik uit de thuisaccu laden (indirect op quasi gratis opgeslagen PV stroom). Bijkomend voordeel is dat er tegen de volgende dag - indien de voorspelling dit aangeeft - weer opslagvolume in de thuisaccu kan vrijgemaakt worden om de volgende dag PV overschotten in op te slaan die ik dan niet direct kan verbruiken.

En ook niet op zoveel mogelijk vermogen (dat is hier monofasig 7,3 kW) maar op het beschikbare vermogen van de PV overproductie of het optimale vermogen van de batterijomvormer.

Idem voor laden van de wateraccu. Waarom zou ik deze aan COP1 op vol vermogen laden?
Wanneer er een lage PV overproductie is dan wordt deze geladen via de A2W warmtepomp (kost afhankelijk van het seizoen 2 tot 5 keer minder energie dan laden aan COP1) doch wanneer er nog veel overproductie is (en al helemaal om de periodieke range van 50 naar 60° C te overbruggen) die nergens anders meer kan ingezet worden gaat dat aan COP 1 aangestuurd op de P1 dongle van de DM (dus letterlijk de overproductie vvolgend) en ook dan niet aan "vol" vermogen (want dat zou voor mijn boiler aan 6,5 kW zijn waardoor de doeltemperatuur veel te snel bereikt zou worden (en onnodige batterijafname, laat staan netafname zou betekenen gevolgd door weer overproductie richting net).

Waarom ik een airco op vol vermogen zou laten draaien begrijp ik al helemaal niet. Een airco moet alleen draaien wanneer nodig en dat dan nog op een vermogen om zo lang mogelijk de ingestelde binnentemperatuur te handhaven. En dat is dan doorgaans aan een zeer laag vermogen (100 tot 300W) ipv aan vol vermogen (+4 kW).

[ Voor 124% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 17:45 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:33
[...]

Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig

noodstroomvoorziening;
Kleine aanvulling.

Een thuisbatterij is vooral interessant wanneer: De schil van de woning niet verder te isoleren valt.

Mocht je PV (overschot) hebben maar ook nog stoken op gas zal je zien dat in laatstgenoemde de grootste pijn zit in je rekening. En kan je je centjes bijvoorbeeld beter in HR++ glas steken. Stook je elektrisch (wp, airco) dan heeft een batterij weinig nut wanneer je woning nog label C is.

• clodders
Jan-tweak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:21:
[...]
volgens mij is je punten :
- Er sprake is van terugleverkosten
- Er een dynamisch energiecontract aanwezig is
een goede dynamisch contract heeft namelijk geen terugleverkosten.

daar naast vind ik het punt:
- Er veel elektriciteit wordt gebruikt in de avond
ook wel vreemd, veel ten opzichte van wat ?
en dat geld eigenlijk ook voor de punten:
- De woning weinig elektrische installaties heeft; ook met weinig apparatuur kun je nog altijd een relatief hoog verbruik hebben.
- Er weinig of geen zonnepanelen aanwezig zijn; ja, bij geen heeft een batterij vrij weinig zin, en dat geld eigenlijk ook bij zeer weinig panelen, omdat je dan zeer waarschijnlijk al je zonnestroom direct verbruikt.
stap 2 zou je eigenlijk ook op je dagelijks periode moeten doen.

[...]
Het zijn punten die je in overwegingen mee kan nemen bij het plaatsen van een batterij.
Dat je deze invulling er aangeeft is geheel aan jouw.
Ik zal zeggen, professor komt een volledige uitwerking waar andere op de forum ook iets aan hebben en winkel niet selectief

• Jan-tweak
  • Nu online
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:49:
[...]

Dat je deze invulling er aangeeft is geheel aan jouw.
Ik zal zeggen, professor komt een volledige uitwerking waar andere op de forum ook iets aan hebben en winkel niet selectief
als je andere lui wilt helpen zul je toch wat meer moeten doen dan alleen hier wat gaan roepen.

• tweeek
Ik weet wel dat als ik eens wat nodig heb, hier een verhaaltje schrijf met wat flauwekul met de melding of de berekeningen en aansluitingen kloppen.

En verwacht dan van enkele een zeer uitgebreide calculatie / offerte met correcte gegegevens en dan wel met een vast contract / een dynamisch contract en de verschillen in 10kWh 20kWh 30kWh.
Tevens een kosten specificatie voor een uitbereiding van zonnepanelen.

[ Voor 9% gewijzigd door tweeek op 15-07-2026 19:15 ]

• Mistraller
Olaf van der Spek schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Niet veel maar wel wat. En het stookseizoen schijnt officieel tot 1 mei te lopen. Zelfs in december heb je zonder WP vaak wel wat teruglevering die je met WP gewoon zelf kan gebruiken.
Ja, maar daar is de accu toch niet voor nodig (financiëel gezien dan). Die WP loopt toch 24/7 dus verbruikt de opwek direct.

---------------

• HandyLumberjack
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Ja, maar daar is de accu toch niet voor nodig (financiëel gezien dan). Die WP loopt toch 24/7 dus verbruikt de opwek direct.
Dat betekent niet dat alle PV direct verbruikt wordt door de WP :).

• IvoB2
  • Niet online
Dit.
En een WP loopt ook niet noodzakelijk 24/7.
En een WP die wel draait op de ogenblikken dat de zon onvoldoende produceert (of zelfs niet schijnt) kan dan draaien op de energie opgeslagen in de accu tijdens de tijdstippen dat er meer productie dan verbruik was.

[ Voor 68% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 21:55 ]

• Mistraller
clodders schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Nog belangrijker is het als vanaf 1 januari 2029 een nieuwe tariefstructuur voor netwerkkosten van kracht wordt, hierbij houdt niet alleen rekening met uw totale kWh-verbruik, maar ook met uw maximale gelijktijdige afname van het net in kW, meestal gemeten als het gemiddelde piekverbruik over periodes van 15 minuten. Netwerkkosten worden mogelijk gebaseerd op de hoogste kwartierpiek per maand. De blokperiodes zijn mogelijk van 6.00 tot 10.00 uur en van 16.00 tot 23.00 uur. Om kosten te besparen, is het belangrijk uw piekverbruik te spreiden en te beheersen. Dit kunt u doen door uw elektriciteitsverbruik over de dag te verdelen, vooral voor apparaten met een hoog vermogen, zoals warmtepompen, laders voor elektrische auto’s en wasmachines.
Dus iets verder kijken, anders ben je een dief van je eigen portemonnee
Je blijft in geldkwesties hangen.

Geld en terugverdientijden zou niet je enige reden moeten zijn om een accu te kopen. Dat zie je nu wel met mensen die veel te veel PV op hun dak hebben liggen.
Een dief van je portemonnee ben je ook als je niet belegt, ver van je werk gaat wonen, te duur op vakantie gaat; je geld oppot en na je dood pas in een erfenis overdraagt enz enz :P
De topictitel zegt ook niets over financiële winst ;) En voor mij ja, zo heeft iedereen zijn eigen redenen. Altijd maar die terugverdientijd; juist omdat een PiB zo goedkoop is geworden is het bij een kleine setup amper een investering meer te noemen. Een fiets is tegenwoordig al duurder.

Als geld wel een hoofdrol zou spelen had ik in 2006 geen PV moeten kopen voor €5,25 per Wp. Maar ik heb al 20 jaar de grootste lol met dat spul, sterker nog, de originele spullen draaien nog steeds op mijn dak.
Voor mij is dit een hobby en hobbies mogen wat kosten.
Thuisaccu interessant? Ja want ik bezorg de BV Nederland een dienst. En elke dag heb ik er lol aan dat ik lekker kan tweaken in home assistant. Dat ik elke dag met de fiets naar het werk ga levert me ook geen cent op, maar is wel goed voor andere zaken, en daarom heb ik overigens ook geen EV :)

Overigens is het voor niemand zonneklaar hoe de energiemarkt zich de komende jaren ontwikkelt. Iedereen doet aannames, maar niemand weet het zeker. En de thuisaccu heb ik ook voor comfort want ik heb gewoon geen zin om na te hoeven denken wat ik wanneer aan kan en mag zetten. En JA, daar zit natuurlijk wel een geldreden achter, maar wel gedreven door technische interesse. Als mijn dochter een taart wil bakken dan ga ik haar echt geen tijdschema geven :)

---------------

• Mistraller
HandyLumberjack schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:52:
[...]

Dat betekent niet dat alle PV direct verbruikt wordt door de WP :).
Dat is maar net wat je op je dak hebt liggen. Tot vorig jaar was mijn 500Wp überhaupt net genoeg voor mijn basislast. De rest van mijn duurzame energie was wind via een corporatie. (Verrekening via factuur) Maar dat loopt af bij mij dus er is wat PV bijgelegd.
Met puur NOM, weet ik niet of je een WP zonder meer als financieel interessante combi moet noemen.
Je moet er gewoon even aan rekenen, als je er een geldsommetje van wilt maken.

---------------

• IvoB2
  • Niet online
Het is, mijn mening, uiteraard nog leuker wanneer een hobby je in feite niets kost en je er zelfs nog wat geld aan kan overhouden. Moet niet maar mag en kan wel.

Geld is in dat scenario ook geen doorslaggevende factor maar wel een onderdeel van het geheel.

Er zijn in een huishouden overigens maar weinig toestellen met een continu hoog vermogen.
Relatief zelfs bijna geen met een hoog piekermogen.
Een wasmachine draait prima op een piek van 2 kW en dat voor max. continu een 20 minuten per volledige cyclus. Afhankelijk van de situatie gaat dat piekvermogen eveneens op voor een WP. En een laadpaal kan een EV al laden aan 6A (1,3 - 1,4 kW) en afhankelijk van het max. aantal kWp van de PV-installatie en de aanwezige sturing kan dat laadvermogen gewoon meestijgen met de beschikbare PV overproductie.

En bij afwezigheid van PV vermogen kan ook een omvormer (met uitzondering van de kleine PiB's zonder eigen groep) van een thuisaccu deze (piek)vermogens probleemloos aan.

[ Voor 80% gewijzigd door IvoB2 op 15-07-2026 22:32 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:18
Jan-tweak schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:32:
[...]

sorry, dat is gewoon binnen het speelveld van de NEN1010 en zul je dus ook gewoon aan de eisen die de NEN1010 stelt moeten voldoen, en dat alles is weer via de Bbl ook gewoon voor jou als consuement en huisbezitter van toepassing.
En zoals eerder al is aangegeven die heeft geen invloed op een stekker thuis-batterij.
bij een stekker batterij heb gewoon twee smaken,. die onder de 800W en die vanaf 800W, dat is het en die twee optie heeft als aanvullende eis dan die over zijn volledig eigen groep moet beschikken ( en die groep moet dan weer aan de eisen van NEN1010 voldoen).
het kringetje is dan gewoon rond.
hoe jij die groep afzekerd is jouw probleem, maar binnen de NEN1010 worden daar wel eisen aangesteld, waarbij je algemeen al snel bij de standaard 16A uitkomt. (heeft iets met 80% van je continu belasting te maken).
Tja, je hebt veilig en "perfectie".
Als ik mijn droger WCD vervang door een dubbele, en de 600W droger aansluit plus een 1600W accu is dat volkomen veilig, ook al voldoet het niet aan de regels (en 2400-2500W accu zou ik ook nog wel aandurven). Dat gaat gewoon geen problemen opleveren waarbij de installatie aantoonbaar de schuldige is bij eventuele problemen.
Ik doe dat alsnog liever dan een 800W accu op een willekeurige WCD samen met andere WCD's en apparaten. Dat mag/kun je ook met meerdere accu's doen volgens de regels en serieus onveilige situaties creeeren.
Wil je het goed doen plaats je er een PV verdeler tussen met de juiste automaten en dan voldoet het weer aan de norm/regels (al dan niet minder veilig als je de grenzen gaat opzoeken), moet iedereen zelf weten.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Mistraller schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 21:59:
[...]

Je blijft in geldkwesties hangen.

Geld en terugverdientijden zou niet je enige reden moeten zijn om een accu te kopen. Dat zie je nu wel met mensen die veel te veel PV op hun dak hebben liggen.
Er bestaat niet zoiets als veel te veel PV, hooguit bizar veel :).

Mijn PV installatie valt ook in die categorie, maar geld/terugverdientijd was daar wel een zeer belangrijke drijfveer.

• clodders
Gisteren heb ik  een aantal punten op dit forum geplaatst die je in overwegingen mee kan nemen bij het plaatsen van een batterij.

Bedankt voor alle reacties, aanvullingen en verschillende invalshoeken.

Mijn bedoeling was niet om een volledig uitgewerkt adviesmodel te presenteren, maar om een overzicht te geven van de belangrijkste aandachtspunten die volgens mij een rol kunnen spelen bij de afweging om wel of geen thuisbatterij te plaatsen.

Opvallend vind ik dat in een aantal reacties vooral wordt ingezoomd op afzonderlijke onderdelen, terwijl mijn insteek juist was om het totale afwegingskader te laten zien. Juist de combinatie van technische, economische en persoonlijke factoren bepaalt uiteindelijk of een thuisbatterij in een specifieke situatie interessant is.

Natuurlijk zal iedereen daar eigen accenten in leggen. Dat is ook prima, want er bestaat geen standaardoplossing die voor iedere woning en iedere gebruiker hetzelfde is.

Ik waardeer de aanvullingen en verschillende inzichten. Ze laten juist zien hoe breed het onderwerp is. Voor mij is daarmee de discussie voldoende gevoerd en ik laat het hierbij.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:43

Fioravanti

Fioravantastisch!

clodders schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:10:
Gisteren heb ik  een aantal punten op dit forum geplaatst die je in overwegingen mee kan nemen bij het plaatsen van een batterij.

Bedankt voor alle reacties, aanvullingen en verschillende invalshoeken.

Mijn bedoeling was niet om een volledig uitgewerkt adviesmodel te presenteren, maar om een overzicht te geven van de belangrijkste aandachtspunten die volgens mij een rol kunnen spelen bij de afweging om wel of geen thuisbatterij te plaatsen.

Opvallend vind ik dat in een aantal reacties vooral wordt ingezoomd op afzonderlijke onderdelen, terwijl mijn insteek juist was om het totale afwegingskader te laten zien. Juist de combinatie van technische, economische en persoonlijke factoren bepaalt uiteindelijk of een thuisbatterij in een specifieke situatie interessant is.

Natuurlijk zal iedereen daar eigen accenten in leggen. Dat is ook prima, want er bestaat geen standaardoplossing die voor iedere woning en iedere gebruiker hetzelfde is.

Ik waardeer de aanvullingen en verschillende inzichten. Ze laten juist zien hoe breed het onderwerp is. Voor mij is daarmee de discussie voldoende gevoerd en ik laat het hierbij.
Dan een reactie van de (stillere), ws meerderheid hier; ik vind het een goede opsomming die wmb in een topicstart mag. Dan kunnen we vanuit daar gaan finetunen en al die geïnteresseerden helpen met het maken van een keuze.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:33
clodders schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:10:
... Voor mij is daarmee de discussie voldoende gevoerd en ik laat het hierbij.
Jammer dat je het hierbij laat. Wat mij betreft is het overzicht (plus de aanvullende opmerkingen) juist iets wat goed zou passen in de topic-start.

• clodders
Overzicht van de belangrijkste aandachtspunten die volgens mij een rol kunnen spelen bij de afweging om wel of geen thuisbatterij te plaatsen

Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig

noodstroomvoorziening;

Ik probeer deze samenvatting bij TS te plaatsen. Naar zie dat dat niet gelukt is

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 09:25
clodders schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:58:
Overzicht van de belangrijkste aandachtspunten die volgens mij een rol kunnen spelen bij de afweging om wel of geen thuisbatterij te plaatsen

Jaarlijkse teruglevering
Jaarlijkse netafname
Aantal zonnepanelen
Vermogen zonnepanelen
Type omvormer
Warmtepomp aanwezig

noodstroomvoorziening;

Ik probeer deze samenvatting bij TS te plaatsen. Naar zie dat dat niet gelukt is
Moet zeggen dat je een mooi overzicht heb gemaakt!

Persoonlijk zit ik op "de wip" of een thuisbatterij (nu al) nuttig is.
Dat hij er op termijn komt is bijna wel zeker een feit.

Wat mijn aanpak is de volgende (volledig financieel gedreven).
  1. "Tellen" hoe vaak een batterij "leeg/vol" raakt gemiddeld over een jaar.
    Dus bv. hoe vaak in een jaar raakt een batterij gevuld, waarna deze week gebruikt wordt, dit kan dus in theorie op een zomerdag ook meerdere malen per dag zijn (door bv het opladen van de auto). Dit wordt gedaan voor een aantal capaciteiten qwa accu.
    Ik heb nu zelf de 2,5kwh, 5kwh en 6,36kwh gepakt omdat dat ook batterij grootten zijn waarop ik mij richt qwa aanschaf.
  2. Financieel (per jaar) maken van de opbrengst:
    Wat "kost" het absorberen van de stroom? (Dus als je het verkoopt hoeveel levert het op? Weinig maar toch). Verminderen van laden/ontladen, immers er is conversie verlies.
    Vervolgens de "winst" berekenen, of beter gezegd, wat bespaar je omdat je de inkoop niet doet. Als laatste een fictief bedrag neerzetten voor het rendement wat je misloopt als je het geld van de accu zou investeren.
  3. Uitrekenen wat de terugverdientijd is per accu.
Is dit een hele nauwkeurige methode? Neuh niet echt, maar het geeft mij persoonlijk wel een gevoel wat de TVT zou zijn, grofweg. Daarnaast net wat je aangeeft zijn er genoeg onzekere factoren, en daarnaast moet het alleen financieel gedreven zijn?

Eerste stap hier is de plugin hybrid inwisselen met een full-electric auto volgend jaar, laadpaal instellen dat er alleen geladen wordt met overcapaciteit en dan vervolgens weer kijken of een (kleine) batterij met de bovenstaande berekening alsnog nuttig is.

Het blijft een hele puzzel, of je moet simpelweg zeggen, TVT maakt me niet uit ik doe het gewoon. Hier is de insteek geld kan je maar 1 keer uitgeven en mooie vakanties lonken natuurlijk ook altijd haha :+

User Error -- Please Replace User

• IvoB2
  • Niet online
Wanneer jij je geld maar één keer kan uitgeven (m.a.w. je bent je kapitaal al aan het opeten en hebt geen andere terugkerende inkomsten) , door de aankoop van een thuisaccu eveneens andere (leuke) zaken moet laten en die batterij ook nog eens aan al de voorwaarden moet voldoen die je hiervoor hebt opgesomd is de conclusie redelijk eenvoudig: niet doen, een thuisaccu is (nog) niet interessant voor jou.

Ik blijf me keer op keer verbazen over het feit dat mensen over de aankoop van een thuisaccu wikken en wegen en allerlei berekeningen maken of de TVT wel kort genoeg is en/of ze er extra geld aan kunnen verdienen maar anderzijds net zo makkelijk (duurdere) aankopen doen zonder al die elementen dan in overweging te nemen (op hoeveel jaar betaalt die eenmalige leuke vakantie zich bv. terug en kan je nadien dan nooit meer op vakantie gezien je een euro maar één keer kon uitgeven?).

Even het geheugen opfrissen: dit topic gaat uit van een open vraagstelling, geenzins een verplichting dat iets moet of niet mag/kan. En er is ook geen algemene regel/stelling waaraan ieder individu moet beantwoorden om een juist antwoord op die vraag te geven. Dat bepaalt nl. ieder zelf op basis van de eigen doelstellingen en mogelijkheden.

"Afvinklijstjes kunnen - voor wie zelf niet echt zijn mogelijkheden noch doelstellingen meteen helder krijgt - daarbij een hulpmiddel zijn om het een en ander helder te krijgen maar zijn geenzins limitatief noch allesbepalend.

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 10:11 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:53

zalkc

cvz.eu

mitsumark schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 00:42:
[...]

Als ik mijn droger WCD vervang door een dubbele, en de 600W droger aansluit plus een 1600W accu is dat volkomen veilig, ook al voldoet het niet aan de regels (en 2400-2500W accu zou ik ook nog wel aandurven). Dat gaat gewoon geen problemen opleveren waarbij de installatie aantoonbaar de schuldige is bij eventuele problemen.
Ik doe dat alsnog liever dan een 800W accu op een willekeurige WCD samen met andere WCD's en apparaten. Dat mag/kun je ook met meerdere accu's doen volgens de regels en serieus onveilige situaties creeeren.
Wil je het goed doen plaats je er een PV verdeler tussen met de juiste automaten en dan voldoet het weer aan de norm/regels (al dan niet minder veilig als je de grenzen gaat opzoeken), moet iedereen zelf weten.
De droger aansluiten op de PiB in de periode maart-oktober is nog makkelijker dan een PV-verdeler plaatsen ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Jan-tweak
  • Nu online
[...]

nogmaals, ik bekijk het aspect veiligheid mogelijk gewoon uit een meer profesionele bril en minder hoe je zelf dat ervaart (want daar spelen gewoon veel te veel subjetieve aspecten een rol in).
Vergeet niet dat heel veel veiligheidsregels feitelijk in bloed zijn geschreven, ze zijn er niet voor niets, en vaak heeft iemand anders dat op de harde manier moeten leren.
Daarom is veiligheid iets wat op zichzelf veilig moet zijn en niet afhankelijk zou moeten zijn van iemand of de waan van de dag.
dus hou ik me zo veel mogelijk aan de geldende regels, en bij een thuis-batterij met stekker is dat nu gewoon heel duidelijk, twee opties met elk hun specifieke voorwaarden, als jij denk dat je dat veiliger cq beter kunt doen, prima, maar dan zijn de gevolgen ook helemaal voor je zelf.

wat je wel of niet aandurft is dus eigenlijk helemaal onbelangrijk, want die lat ligt waarschijnlijk bij iedereen anders, daarom hebben we ook normen en regels, zodat die lat voor iedereen gelijk is.

• Mistraller
HandyLumberjack schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 06:19:
[...]

Er bestaat niet zoiets als veel te veel PV, hooguit bizar veel :).

Mijn PV installatie valt ook in die categorie, maar geld/terugverdientijd was daar wel een zeer belangrijke drijfveer.
Onze beide buren (ruim gepensioneerd) hebben bizar veel op hun dak liggen tov verbruik (heb al eens mee mogen kijken) 30/40 panelen, lekker gemaakt met salderen en slim investeren van hun geld. Ligt er pas 2 of 3 jaar. Geen EV voor de deur. Het is totaal niet afgewogen tegen hun eigen gebruik, maar puur op de regeling die toen gold.
De ene buurman gaat een thuisaccu kopen maar die zie ik wel weer in een veel te duur offertetraject verzanden, maar die snapt nog wat van techniek; de andere gaat de zonnepanelengroep op zonnige dagen uitzetten zegt ie. Ik heb hem op het hart gedrukt dat als ie dat echt gaat doen; dat hij dat in de vroege ochtend moet doen als er nog geen opwek is. (Of beter gewoon met de vingers afblijven en geen dynamisch energiecontract nemen)
Accu's begint ie niet meer aan zegt ie. Niet in auto, niet in huis. (Man is ook al 80 dus begrijp ik wel)

Ben het wel met je eens dat veel eigen opwek fijn is maar dat moet je wel zelf kunnen opmaken of terugleveren op een relevant moment. Niet iedereen heeft voldoende technisch cq financiëel inzicht om daar goed mee om te gaan :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 16-07-2026 10:56 ]

---------------

• Stefannn
Ikke_Niels schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 09:25:
[...]

Moet zeggen dat je een mooi overzicht heb gemaakt!

Persoonlijk zit ik op "de wip" of een thuisbatterij (nu al) nuttig is.
Dat hij er op termijn komt is bijna wel zeker een feit.

Wat mijn aanpak is de volgende (volledig financieel gedreven).
  1. "Tellen" hoe vaak een batterij "leeg/vol" raakt gemiddeld over een jaar.
    Dus bv. hoe vaak in een jaar raakt een batterij gevuld, waarna deze week gebruikt wordt, dit kan dus in theorie op een zomerdag ook meerdere malen per dag zijn (door bv het opladen van de auto). Dit wordt gedaan voor een aantal capaciteiten qwa accu.
    Ik heb nu zelf de 2,5kwh, 5kwh en 6,36kwh gepakt omdat dat ook batterij grootten zijn waarop ik mij richt qwa aanschaf.
  2. Financieel (per jaar) maken van de opbrengst:
    Wat "kost" het absorberen van de stroom? (Dus als je het verkoopt hoeveel levert het op? Weinig maar toch). Verminderen van laden/ontladen, immers er is conversie verlies.
    Vervolgens de "winst" berekenen, of beter gezegd, wat bespaar je omdat je de inkoop niet doet. Als laatste een fictief bedrag neerzetten voor het rendement wat je misloopt als je het geld van de accu zou investeren.
  3. Uitrekenen wat de terugverdientijd is per accu.
Is dit een hele nauwkeurige methode? Neuh niet echt, maar het geeft mij persoonlijk wel een gevoel wat de TVT zou zijn, grofweg. Daarnaast net wat je aangeeft zijn er genoeg onzekere factoren, en daarnaast moet het alleen financieel gedreven zijn?

Eerste stap hier is de plugin hybrid inwisselen met een full-electric auto volgend jaar, laadpaal instellen dat er alleen geladen wordt met overcapaciteit en dan vervolgens weer kijken of een (kleine) batterij met de bovenstaande berekening alsnog nuttig is.

Het blijft een hele puzzel, of je moet simpelweg zeggen, TVT maakt me niet uit ik doe het gewoon. Hier is de insteek geld kan je maar 1 keer uitgeven en mooie vakanties lonken natuurlijk ook altijd haha :+
Heel goede aanpak.
- Die "full electric EV" gaat al een hele grote besparing geven. Ik laad zomers voor gemiddeld ongeveer 0.15 euro/kWh en swinters ergens tussen de 0.17..0.20 euro/kWh. Alles "direct zonder batterij omweg"
- dat vereist dan wel een dynamisch contract
- op zich is een kleine thuisbatterij dan wel "prettig" om dure pieken te overbruggen. Af en toe heb je opeens 0.50..0.80 euro/kWh over 2 a 3 uur in de avond. Tja... of dat fatsoenlijke teruglevertijd heeft weet ik niet eens. Het is maar heel zelden en als je dan gewoon "enkel wat ledlampen en TV aan hebt" kost het je de kop niet.

Ik heb de stap afgelopen maart gezet: "omdat ik dat prettig vond, omdat ik graag voorop loop, omdat het er financieel in ieder geval niet super beroerd uit zag, omdat ik gezien de wereld situatie graag full backup wilde". Maar langer wachten en goed monitoren is niks mis mee.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:55:
[...]

Onze beide buren (ruim gepensioneerd) hebben bizar veel op hun dak liggen tov verbruik (heb al eens mee mogen kijken) 30/40 panelen, lekker gemaakt met salderen en slim investeren van hun geld. Ligt er pas 2 of 3 jaar. Geen EV voor de deur. Het is totaal niet afgewogen tegen hun eigen gebruik, maar puur op de regeling die toen gold.
De ene buurman gaat een thuisaccu kopen maar die zie ik wel weer in een veel te duur offertetraject verzanden, maar die snapt nog wat van techniek; de andere gaat de zonnepanelengroep op zonnige dagen uitzetten zegt ie. Ik heb hem op het hart gedrukt dat als ie dat echt gaat doen; dat hij dat in de vroege ochtend moet doen als er nog geen opwek is. (Of beter gewoon met de vingers afblijven en geen dynamisch energiecontract nemen)
Accu's begint ie niet meer aan zegt ie. Niet in auto, niet in huis. (Man is ook al 80 dus begrijp ik wel)

Ben het wel met je eens dat veel eigen opwek fijn is maar dat moet je wel zelf kunnen opmaken of terugleveren op een relevant moment. Niet iedereen heeft voldoende technisch cq financiëel inzicht om daar goed mee om te gaan :)
Wanneer je met PV je winterverbruik wil afdekken dien je inderdaad bizar veel panelen te leggen in verhouding tot je zomerverbruik. En het aantal panelen zegt daarbij weinig. Het aantal kWP in totaal al veel meer.
Echter, wie twee jaar geleden nog panelen gelegd heeft op basis van eeuwigdurend salderen heeft toch het een en ander gemist.
En wie recent nog PV geplaatst heeft verdiept zich beter ook eens in curtailment (je buren daar eens op wijzen?). Dan is je panelen uitzetten (en dan zelf stroom van het net afnemen) ook niet meer aan de orde.
Het is juist dat niet alles voor iedereen is weggelegd (dat is immers met weinig zaken het geval) maar anno 2026 is het niet meer zo moeilijk om kennis te vergaren (over wat dan ook). Al was het maar door het even aan de buurman te vragen. :)

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:25:
[...]

Heel goede aanpak.
- Die "full electric EV" gaat al een hele grote besparing geven. Ik laad zomers voor gemiddeld ongeveer 0.15 euro/kWh en swinters ergens tussen de 0.17..0.20 euro/kWh. Alles "direct zonder batterij omweg"
- dat vereist dan wel een dynamisch contract
- op zich is een kleine thuisbatterij dan wel "prettig" om dure pieken te overbruggen. Af en toe heb je opeens 0.50..0.80 euro/kWh over 2 a 3 uur in de avond. Tja... of dat fatsoenlijke teruglevertijd heeft weet ik niet eens. Het is maar heel zelden en als je dan gewoon "enkel wat ledlampen en TV aan hebt" kost het je de kop niet.

Ik heb de stap afgelopen maart gezet: "omdat ik dat prettig vond, omdat ik graag voorop loop, omdat het er financieel in ieder geval niet super beroerd uit zag, omdat ik gezien de wereld situatie graag full backup wilde". Maar langer wachten en goed monitoren is niks mis mee.
Ook dat is afhankelijk van de eigen situatie.
Ik laad de EV van half februari tot begin maart bv. aan een gemiddelde prijs van 2 cent/kWh (de "gemiste" terugleververgoeding). Direct en indirect (nu ja laat het indirect dan nog aan 2,5 cent/kWh zijn). Onafhankelijk van het energiecontract :)

• Stefannn
IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Ook dat is afhankelijk van de eigen situatie.
Ik laad de EV van half februari tot begin maart bv. aan een gemiddelde prijs van 2 cent/kWh (de "gemiste" terugleververgoeding). Direct en indirect (nu ja laat het indirect dan nog aan 2,5 cent/kWh zijn). Onafhankelijk van het energiecontract :)
Klopt….
Maar dit jaar hebben we hier dit jaar nog salderen. Ik zit zomers ongeveer op diezelfde 2,5 cent van jou maar aangezien mijn netto verbruik positief is zou ik bij terugeleveren ook de energiebelasting a 11 cent terugkrijgen.
Volgend jaar ga ik, en dus ook @Ikke_Niels, inderdaad totop een paar cent per kWh als je de EV direct met PV laadt. Als je dan ook nog ERE certificaten verkoopt “verdien je met autorijden”.

• Mistraller
IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:56:
[...]

Wanneer je met PV je winterverbruik wil afdekken dien je inderdaad bizar veel panelen te leggen in verhouding tot je zomerverbruik. En het aantal panelen zegt daarbij weinig. Het aantal kWP in totaal al veel meer.
Eens maar zulke jonge panelen liggen in de ordegrootte >400Wp dus beide buren hebben meer dan 10kWp
Echter, wie twee jaar geleden nog panelen gelegd heeft op basis van eeuwigdurend salderen heeft toch het een en ander gemist.
En wie recent nog PV geplaatst heeft verdiept zich beter ook eens in curtailment (je buren daar eens op wijzen?). Dan is je panelen uitzetten (en dan zelf stroom van het net afnemen) ook niet meer aan de orde.
Het is juist dat niet alles voor iedereen is weggelegd (dat is immers met weinig zaken het geval) maar anno 2026 is het niet meer zo moeilijk om kennis te vergaren (over wat dan ook). Al was het maar door het even aan de buurman te vragen. :)
Ik vermoed dat het een gevalletje "dingdong ik wil het eens met u over zonnepanelen hebben" is geweest of zo. Die hebben gezien dat iedereen panelen heeft; dus doe mij dan ook maar.
"Meneer u heeft er totaal geen omkijken meer naar!" en "door salderen streept u het winterverbruik van uw warmtepomp gewoon weg tegen de opwek in de zomer!!" heeft ze vast over de streep getrokken.
Ze hebben mij niet om advies gevraagd :P

Mijn ouders ga ik ook geen thuisaccu adviseren. Mijn pa trekt bijv door het hele huis stekkers eruit tijdens vakantie (en pensionado's zijn nogal eens op pad haha). Of zonder mijn medeweten overstappen van ziggo naar Delta "WILT U OVERSTAPPEN". Sindsdien heeft zijn omvormer geen wifi meer want de delta router heeft minder bereik. Dan kan je curtailment hebben zoveel je wilt, maar met technisch inzicht van een druif... Toevallig zag ik op zolder een oranje lampje branden. "Oh dat is al 2 jaar!" Als er 2 jaar geen productie had geweest hadden ze het niet eens gemerkt. Zo erg was het gelukkig niet.

Wat ik echt wil voorkomen is dat ik straks weer een Tshirt moet dragen met "I am not your energy manager" zoals vroeger met "No I will not fix your computer" ;)

---------------

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:23:
Volgend jaar ga ik, en dus ook @Ikke_Niels, inderdaad totop een paar cent per kWh als je de EV direct met PV laadt. Als je dan ook nog ERE certificaten verkoopt “verdien je met autorijden”.
Dat doe je in Vlaanderen met een elektrische bedrijfswagen die je thuis laadt al geruime tijd.
Per kWh die je thuis laadt krijg je in Vlaanderen (in BXL en Wallonië is het meer) nu 32,22 belastingvrij uitgekeerd. ERE certificaten "zou" hier pas beginnen lopen vanaf januari 2027 (maar dat moet ik eerst nog zien).
Direct op PV laden is dan een leuk bijkomstig verdienmodel en zelfs via de thuisaccu.
Ik heb geen dynamisch contract maar een variabel/vast contract waar netafname 24/7 all in - voor mij - ongeveer 20 cent/kWh kost. Zelfs netladen tot een 420 kWh is dan nog lonend. Nou ja, als hobby want in euro meer geneuzel in de marge. :)

• IvoB2
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:56:
[...]
Eens maar zulke jonge panelen liggen in de ordegrootte >400Wp dus beide buren hebben meer dan 10kWp
Of 10 kWp "teveel" of "bizar" is hangt er gewoon vanaf hoe je ze inzet.
Met 5-6 kWp en een thuisaccu van 15 kWh doe ik bv. voor een open bebouwing van half februari tot begin november all electric (inclusief laden EV).
Maar om de periode van november tot februari te overbruggen heb ik - zeker voor december en januari - dan 15 kWp en 30-100 kWh opslag nodig.

De meeste buren hebben hier in de wijk minstens evenveel Wp liggen. Waarom en hoe weet ik niet want dat is hun zaak.
Hier gaan de stekkers er virtueel ook uit hoor bij toestellen die dan niet continu nodig zijn. Maar niet meer door fysiek de stekker eruit te trekken maar digitaal op afstand (HW sockets).

• Mistraller
IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:44:
[...]

Of 10 kWp "teveel" of "bizar" is hangt er gewoon vanaf hoe je ze inzet.
Met 5-6 kWp en een thuisaccu van 15 kWh doe ik bv. voor een open bebouwing van half februari tot begin november all electric (inclusief laden EV).
Maar om de periode van november tot februari te overbruggen heb ik - zeker voor december en januari - dan 15 kWp en 30-100 kWh opslag nodig.

De meeste buren hebben hier in de wijk minstens evenveel Wp liggen. Waarom en hoe weet ik niet want dat is hun zaak.
Hier gaan de stekkers er virtueel ook uit hoor bij toestellen die dan niet continu nodig zijn. Maar niet meer door fysiek de stekker eruit te trekken maar digitaal op afstand (HW sockets).
Klopt maar bij mijn buren is er echt niet verder gekeken dan het salderen, ze verbruiken helemaal niet zoveel. Warmtepomp, lampje, een teevee en een ebike dat soort spul; ze koken volgens mij zelfs op gas. Daar zou ik geen 12kWp hebben geadviseerd in elk geval.

Hier op tweakers is het veelal anders, maar veel mensen hebben er moeite mee om alle ontwikkelingen te blijven volgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 16-07-2026 14:53 ]

---------------

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Bij lage inkooptarieven is - toch in Vlaanderen - de netbelasting doorgaans hoger dan de kost van de energiecomponent zelf.
De BTW en energiebelasting is dan weer federale materie (België). De BTW van 21% werd vervangen door eentje van 6% (onder het mom van elektriciteit goedkoper maken) maar daar kwam dan wel een vaste accijns (van zo'n 5 cent/kWh) voor in de plaats.
Nu weet iedereen die een beetje kan rekenen dat een vaste toeslag op een laag inkoopbedrag voor de koper een grotere negatieve impact heeft dan een toeslag in %.
Die kosten mag je bij terugleveren hier niet wegstrepen tov de afname. Dat maakt de winstdelta kleiner.
De energiebelasting en btw wegstrepen is de veelgenoemde salderingsregeling. En die stopt eind 2026. Dus daarna kan dat niet meer.

In NL is bij een lage EPEX-prijs de kale prijs ook vaak lager dan de energiebelasting + btw.

Dus vanaf 2027 lijkt het me aardig vergelijkbaar.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-07 18:22
PeterZ(on) schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:40:
[...]

Ik denk dat jouw auto ook de meeste tijd gewoon stil voor de deur staat, net als dat je verwarming een half jaar niet wordt gebruikt.
Dat is ook zo, maar in tegenstelling tot een bedrijf, is dat voor mij geen verdienmodel, terwijl dat voor een bedrijf wel noodzakelijk is om te kunnen bestaan.

• mbbs1024
tweeek schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:07:
[...]

De digitale meter telt alleen maar op, maar goed je kan dat meet gegevens noemen.
Echt kijken met oogkleppen op, een digitale meter die laat blijken dat een batterij rendabel is maar dan ook nog een spaarboekjes rendement moet hebben en je rekening moet houden met een defect, "Hoe Krijg Je Het Verzonnen"
En dan nog maar niks gezegd over de eerste regel die je typt!

Blijf het wel zo simpel dat als er zonnepanelen zijn en er is overschot een batterij in welke vorm dan ook, geen slecht idee is om aan te schaffen om zo je energierekening te beperken.
Nu ja, als je feiten als verzinsels afdoet, is het natuurlijk einde discussie.

Batterijen kunnen in een aantal gevallen inderdaad financiëel interessant zijn, maar niet altijd en niet voor iedereen.
Als uit mijn gegevens blijkt dat een batterij me meer gaat kosten dan wat ik ermee kan besparen, vind ik het gewoon onzin om zo een ding in huis te halen, want het geeft me geen extra comfort of iets anders, dat ding staat dan gewoon onnodig plaats in te nemen, en die dingen kunnen, net als ieder ander toestel, wel eens defect gaan.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:51
mbbs1024 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Nu ja, als je feiten als verzinsels afdoet, is het natuurlijk einde discussie.

Batterijen kunnen in een aantal gevallen inderdaad financiëel interessant zijn, maar niet altijd en niet voor iedereen.
Als uit mijn gegevens blijkt dat een batterij me meer gaat kosten dan wat ik ermee kan besparen, vind ik het gewoon onzin om zo een ding in huis te halen, want het geeft me geen extra comfort of iets anders, dat ding staat dan gewoon onnodig plaats in te nemen, en die dingen kunnen, net als ieder ander toestel, wel eens defect gaan.
Op een victron zit 5 jaar garantie,dan is ie al terug verdiend. Op accu eveneens zo,dus daar hoef je je geen zorgen om te maken

1 PVoutput . Dongen NB

• mbbs1024
reneeke1970 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:10:
[...]

Op een victron zit 5 jaar garantie,dan is ie al terug verdiend. Op accu eveneens zo,dus daar hoef je je geen zorgen om te maken
Je maakt de fout om te veralgemenen.
Het is niet omdat jouw produktie/afnamepatroon maakt dat een batterij rendabel is, dat dat voor iedereen zo is.

Ik heb een overbemeten aantal panelen, die zichzelf ondertussen al meer dan dubbel terugbetaald hebben, en heb aan de hand van een jaar aan kwartiergegevens uit de digitale meter berekend dat een batterij in mijn geval totaal niet rendabel is.

Dat wordt mogelijk anders, als een van mijn bijna 20 jaar oude omvormers de geest zou geven, en ik die zelf zou vervangen door een hybride omvormer, met losse batterijen.
Maar als ik het zou moeten laten installeren, wat het geval is bij de meeste mensen, kom ik nooit uit de kosten, en is zo een batterij alleen maar een extra kostenpost die nodeloos plaats inneemt in het huis.

• IvoB2
  • Niet online
mbbs1024 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:18:
[...]

Het is niet omdat jouw produktie/afnamepatroon maakt dat een batterij rendabel is, dat dat voor iedereen zo is.

Ik heb een overbemeten aantal panelen, die zichzelf ondertussen al meer dan dubbel terugbetaald hebben, en heb aan de hand van een jaar aan kwartiergegevens uit de digitale meter berekend dat een batterij in mijn geval totaal niet rendabel is.

Dat wordt mogelijk anders, als een van mijn bijna 20 jaar oude omvormers de geest zou geven, en ik die zelf zou vervangen door een hybride omvormer, met losse batterijen.
Maar als ik het zou moeten laten installeren, wat het geval is bij de meeste mensen, kom ik nooit uit de kosten, en is zo een batterij alleen maar een extra kostenpost die nodeloos plaats inneemt in het huis.
Fair enough, maar ook dat is slechts een persoonlijk uitgangspunt en geen reden om te veralgemenen. Mijn batterij (waar overigens tien jaar garantie op zit) neemt geen plaats in waar iets anders had kunnen staan (ze is niet groter dan een tafelmodel koelkast).
En bij aankoop was ze al betaald met de overwaarde gecreëerd door o.a. PV-productie. _/-\o_

Maar volstrekt mee eens dat het een individuele beslissing blijft waarin zoveel uiteenlopende parameters in meespelen dat de uitkomst voor ieder anders is. En dat kan zowel contra, pro als "ik weet het (nog) niet" zijn.

ps. Ik ben geen bedrijf maar de BEV die ik gebruik is wel een beetje een "verdienmodel".
Wanneer deze aan huis kan laden - vooral op PV - levert hij stilstaand geld op. En in de winter doet hij dat, gekoppeld aan de thuisaccu, in de omgekeerde richting. Eveneens stationair. En de WP kan in de winter verwarmen en in de zomer koelen. Staat dus zelden zes maanden te "niksen". :)

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 16-07-2026 18:40 ]

• reneeke1970
mbbs1024 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:18:
[...]

Hybride omvormer is uitstekend,niks duurder dan victron. Geen idee hoe jij verder rekend maar het kan makkelijk uit als je veel pv hebt. Wat mijn accu doet is enkel pv overdag opslaan,en avonds duur verkopen op dynamisch. Ik zit gemiddeld op 18 cent kaal. Hiermee zit ik momenteel op 6 jaar tvt,en dat is vergeleken met rechtstreeks terug leveren tegen 6 cent want dat schijnt gehaald te worden zonder accu. Vanaf volgend jaar gaat mijn stroom nog meer opleveren want dan bewaar ik een gedeelte van de accu inhoud om nom mee te draaien,dat levert dan misschien wel een 25/26 cent op. Dus tvt gaat dan zelfs naar 5 jaar of minder. Dus voor mij een no brainer,als ik zeker zou weten dat ik hier nog tien jaar zou wonen schafte ik 150 kwh aan en 21kw omvormer eraan.

1 PVoutput . Dongen NB

• ArPi75
[...]

Het probleem is niet dat 1600 (of 2500) + 600 = 3100W en dus veilig.
Het probleem is dat wanneer die 600W droger om welke reden dan ook kortsluiting zou krijgen, dat hij dan 2500W uit de accu en 3680W uit het grid kan trekken. Dat is dan bijna 27A. Als buiten de zon schijnt en de PV zou op dezelfde fase ook nog 2500W leveren dan kom je al op 8680W ofwel een kleine 38A.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:54
ArPi75 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Het probleem is dat wanneer die 600W droger om welke reden dan ook kortsluiting zou krijgen, dat hij dan 2500W uit de accu en 3680W uit het grid kan trekken. Dat is dan bijna 27A. Als buiten de zon schijnt en de PV zou op dezelfde fase ook nog 2500W leveren dan kom je al op 8680W ofwel een kleine 38A.
Bij kortsluiting gaat de aardlek eruit maar je stipt wel een mogelijk risico aan.

Ik zou overigens niemand aanbevelen om een standaard stopcontact langdurig met 16a te belasten. Dat gaat dan echt fout. Die brand door hitte kapot!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
buiter schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:48:
[...]

Bij kortsluiting gaat de aardlek eruit maar je stipt wel een mogelijk risico aan.

Ik zou overigens niemand aanbevelen om een standaard stopcontact langdurig met 16a te belasten. Dat gaat dan echt fout. Die brand door hitte kapot!
Een aardlek gaat eruit bij aardsluiting en soms met kortsluiting.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• mitsumark
ArPi75 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:55:
[...]

Dat klopt, 3680+800W is uiteraard minder belastend dan 3680+2500W. En als PV meetelt is de invloed van de accu nog lager. Maar bij een echte kortsluiting loopt de stroom juist veel hoger dan 27 of 38 A en moeten de beveiligingen aanspreken. Een langdurige belasting van 27-38 A door een defecte 600 W-droger lijkt mij daarom geen realistisch scenario.

Welk concreet probleem leidt ertoe dat een 2500W accu een onveilige situatie veroorzaakt, terwijl een 800W accu dat niet doet?

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:41
Nou, de Growatt Aura 5000 kwam uiteindelijk uit de berekening met 4 jaar terugverdientijd, dus die staat sinds vanmiddag hier binnen. Even in Homey een script gemaakt dat de Wallbox prioriteit neemt mbt tot gebruik van PV indien de auto thuis is. En nu hebben we de eerste uren nul op de meter.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte over de verdere bevindingen!

• ArPi75
mitsumark schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Dat klopt, 3680+800W is uiteraard minder belastend dan 3680+2500W. En als PV meetelt is de invloed van de accu nog lager. Maar bij een echte kortsluiting loopt de stroom juist veel hoger dan 27 of 38 A en moeten de beveiligingen aanspreken. Een langdurige belasting van 27-38 A door een defecte 600 W-droger lijkt mij daarom geen realistisch scenario.

Welk concreet probleem leidt ertoe dat een 2500W accu een onveilige situatie veroorzaakt, terwijl een 800W accu dat niet doet?
Ik heb een concreet probleem aangestipt, maar dat argument vind je niet valide. Maak je vooral nergens zorgen over en sluit het lekker op een gedeelde groep aan als je je daar prettig bij voelt. Hopelijk vind je het niet erg dat ik dat niet doe en wel een aparte groep voorzie.

Zo doe ik in de auto ook netjes mijn gordel om. Gelukkig heeft de gordel mij nog nooit van letsel hoeven behoeden de afgelopen 30+ jaar maar toch doe ik hem om. Niet omdat het verplicht is, maar omdat ik dat de betere keuze vind. Zo vind ik dat ook met een thuisaccu die in mijn optiek op een aparte groep thuis hoort.

• Pr088
  • Nu online
GroundBreaking schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:11:
Nou, de Growatt Aura 5000 kwam uiteindelijk uit de berekening met 4 jaar terugverdientijd, dus die staat sinds vanmiddag hier binnen. Even in Homey een script gemaakt dat de Wallbox prioriteit neemt mbt tot gebruik van PV indien de auto thuis is. En nu hebben we de eerste uren nul op de meter.

Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte over de verdere bevindingen!
Welke berekening heb je daarop losgelaten? Een Growatt Aura 5000 kost €950. Effectief moet je dan 250 per jaar 'besparen' met 4,5 kwh. Hoe dan?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• GroundBreaking
Pr088 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Welke berekening heb je daarop losgelaten? Een Growatt Aura 5000 kost €950. Effectief moet je dan 250 per jaar 'besparen' met 4,5 kwh. Hoe dan?
Zon 1000kwh per jaar besparen. Met €0.26/kWh. Dus dan moet ik 200 dagen per jaar 5kwh aan PV overschot hebben. Nou dat heb ik wel.

Maar heb het dus daadwerkelijk gesimuleerd en dat moet dus lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door GroundBreaking op 16-07-2026 22:09 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Pr088 Als bruikbaar tooltje neem ik meestal de "solarisator" van de HTW Berlin.
Hiermee kan je ook de invloed van een warmtepomp en een EV simuleren.
De besparing van ca. € 250,- per jaar met een thuisaccu van 5 kWh wordt ruim bevestigd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan-tweak
  • Nu online
reneeke1970 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:10:
[...]

sorry, maar 5 jaar ? op een solaregde omvormer zit al 12,5 jaar garantie, en een victron installatie zal denk ik niet binnen 5 jaar terugverdient zijn.
voor ver uit de meeste mensen ontbreekt het al aan de kennis om een dergelijk systeem op te zetten, want dat is toch duidelijk heel wat anders dan bv een Zendure Mix 4000 met 8kWh opslag voor nog geen 2.000 euro.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:23:
@Pr088 Als bruikbaar tooltje neem ik meestal de "solarisator" van de HTW Berlin.
De besparing van ca. € 250,- per jaar met een thuisaccu van 5 kWh wordt ruim bevestigd.
Grappig tooltje.
Maar houdt geen rekening mee met wisselende dynamisch tarieven.
Wat betreft voor mij is dat een TVT versneller (maar de LOL is belangrijker dan de TVT)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-07-2026 23:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

AUijtdehaag schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:16:
[...]

Grappig tooltje.
Maar houdt geen rekening mee met wisselende dynamisch tarieven.
Wat betreft voor mij is dat een TVT versneller (maar de LOL is belangrijker dan de TVT)
Ook ik ga ervan uit dat met dynamische tarieven het plaatje nog wat beter uitziet.
Heb je misschien een idee hoeveel beter?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Mistraller
[...]

Maar bij een echte kortsluiting loopt de stroom juist veel hoger dan 27 of 38 A en moeten de beveiligingen aanspreken. Een langdurige belasting van 27-38 A door een defecte 600 W-droger lijkt mij daarom geen realistisch scenario.
Kortsluiting en overbelasting zijn beiden gevaarlijk. Overbelasting misschien nog wel groter omdat door de warmte je isolatie kan beschadigen en dat kan pas veel later tot problemen leiden want je ziet het niet.
Kortsluiting spreekt de magnetische beveiliging aan, dat kan bij een goeie sluiting zomaar over 100 Ah gaan. Reactie in milliseconden.
De thermische beveiliging gaat een langere tijd overheen; werkt met een bimetaal.

Je kunt ook menselijke fouten voorkomen. Bijv bij een verbouwing, een bouwvakker die ergens even een bouwdroger in plugt. Hier ooit ook gehad, we waren overtuigd dat het 2 groepen waren. 3kW drogers, maar de installatiekaart klopte niet ;)

---------------

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@dunklefaser
Ik krijg in augustus de jaarafrekening (lees: vermoedelijk de btw eraf bij het teruggeleverde deel)
Dan kom ik graag er nog eens op terug.
Maanden april-september levert al >100 euro pm op vs. 120 euro per jaar met vast kontrakt door slim handelen.
Maar dat moet ook wel ivm de investering van 3x 1200 euro aan marstek venus E
Heb ook net een laadpaal gekocht om de EV van de zaak op te laden a 48 ct per kWh + ERE certificaten. Ook weer een TVT van > 1 jr (Peblar business 22 kW)
Daar kan het overschot in, na 3x batterij opladen en 450 ltr op temperatuur houden ter voorkoming van zonnepaneel teruglevering.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-07-2026 06:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• GroundBreaking
Ik heb zelf tooltje gebouwd om mijn homewizard gegevens te kunnen gebruiken. Nu zijn er wel meer websites maar de meeste focussen inderdaad op dynamische tarieven en dat wil ik juist niet. (https://www.terugverdientijdbatterij.nl/)

Dat de eerste nacht om 2 uur de batterij al leeg is, voorspeld niet veel goeds voor de bankrekening, de tweede zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. (Je kunt ze makkelijk aan elkaar koppelen)

• Stefannn
[...]

opwarming van de bedrading.
Daar zit een flinke veiligheids marge op.
En die normen zijn bedacht voor worst case situatie (ik gok… electriciteits buizen door een vrij vaste maar brandbare omgeving).
Dus in praktijk gaat het heel heel vaak goed.
Maar…..
- nen1010 is gewoon verplicht en daar voldoe je dan niet aan.
- en je zit dan ook niet in een “klein overtreding regime” dat in geval van brand als “niet proportionele reden tot weigering uitbetalen” wordt gezien.
- normen zijn bedoeld om “zonder de specifieke situatie door te rekenen veiligheid te garanderen”

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@AUijtdehaag , @GroundBreaking "Zoveel mensen, zoveel wensen" wordt vaak gezegd,
maar helaas weten de meeste mensen niet wat ze eigenlijk (moeten) kiezen bij een thuisaccu.
P1-data historie per kwartier, per minuut?? Vraag dat maar aan de kopers van een thuisaccu en hoeveel mensen dan weten waarover het gaat.
De meeste verkopers interesseert dit natuurlijk überhaupt niet.

P.S.: De situatie in D, wat het aantal smartmeters etc. betreft, is natuurlijk niet vergelijkbaar met NL en BE. Een tool voor dynamische tarieven is in D voorlopig niet relevant.

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 17-07-2026 07:57 ]

• reneeke1970
dunklefaser schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:29:
[...]

Ook ik ga ervan uit dat met dynamische tarieven het plaatje nog wat beter uitziet.
Heb je misschien een idee hoeveel beter?
Het is niet helemaal hetzelfde,maar zonneplan berekend voor mij een maandelijks voorschot,maar omdat mijn accu alle pv naar dure uren verschuift,zitten ze er mijlenver naast. Krijg telkens nog 75 euro na betaald hi. Dus het zou best eens een heel stuk gunstiger kunnen zijn

1 PVoutput . Dongen NB

• mitsumark
Mistraller schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 23:33:
[...]
Kortsluiting en overbelasting zijn beiden gevaarlijk. Overbelasting misschien nog wel groter omdat door de warmte je isolatie kan beschadigen en dat kan pas veel later tot problemen leiden want je ziet het niet.
Kortsluiting spreekt de magnetische beveiliging aan, dat kan bij een goeie sluiting zomaar over 100 Ah gaan. Reactie in milliseconden.
De thermische beveiliging gaat een langere tijd overheen; werkt met een bimetaal.
[...]
Je kunt ook menselijke fouten voorkomen. Bijv bij een verbouwing, een bouwvakker die ergens even een bouwdroger in plugt. Hier ooit ook gehad, we waren overtuigd dat het 2 groepen waren. 3kW drogers, maar de installatiekaart klopte niet ;)
Dat risico is wat kleiner met een droger groep, maar moet je je wel van bewust zijn inderdaad (en/of duidelijk maken op de WCD, niet dat iedereen zich daar dan aan houdt).
Als je die droger aansluit op een groep met een 1500W terrasverwarmer loop je ook risico op overbelasting, maar beiden staan los van accu's.

• Pr088
  • Nu online
Ik heb het tooltje bekeken, maar ik zie geen terugverdientijden?

Pagina: 1 ... 147 148 Laatste