MWDKing schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:54:
Hi allen,
Ik overweeg in 2026 een thuisaccu aan te schaffen, maar zoals de titel al stelt: is dat interessant voor mij?
Ik heb o.a. hier veel over het onderwerp gelezen en mijn schoonouders hebben ook een installatie staan en ben door de installatie en gegevens gegaan. Ik ben dus redelijk geinformeerd (denk ik

) over de factoren die een rol spelen, maar ik weet niet wat wijsheid is voor mijn situatie en hoop en duwtje in de juiste richting te krijgen van mede-tweakers.
De concrete vragen die ik heb:- Kan een batterij economisch enigzins uitkomen in mijn situatie?
- Welke batterij (incl. inverter e.d.) voldoet aan mijn wensen?
Kunnen jullie mij helpen?
Mijn overwegingen:- Een noodstroomvoorziening als de netstroom uitvalt.
- Interesse in techniek en energie.
- Bijdrage verminderen netcongestie door afname op pieken en levering op dalen
- Een 'goed gevoel' door gebruik eigen opwekking
Wat betreft investering moet het wel enigzins terug te verdienen zijn binnen de levensduur van de batterij. Ook moet de batterij lang genoeg mee gaan om de mileu-impact te verantwoorden.
Mijn situatie in 2026:- Woon in NL
- 3x25A aansluiting
- Keuze voor energiecontract is nog open
- 7 Zonnepalen op het zuiden (2,3kw piek omvormer en 3-3,2mwh opbrengst per jaar, 18 kwh max op een lentedag)
- Gasloze woning met warmtepomp (pakt 2-3kw).
- EV die ik met 3-11kw instelbaar kan laden (EVBox Elvi + Tesla Model Y). De EV kan helaas niet op de oprit staan een groot deel van het voorjaar en zomer door verhuur, dus dan laad ik publiek.
- Verbruiksturing: Diverse verbruikers die ik (automatisch) enigzins kan timen (WPB, vaatwasser, wasmachine, warmtepomp). De warmtepomp kan ik ook op afstand laten 'oververhitten' eventueel ook met een elektrisch element.
- ik gebruik Home Assistant.
2025 verbruik:
[Afbeelding]
De eisen aan de batterij zouden dan dus zijn:- Brandveilig
- Noodstroomfunctie om hele huis van stroom te voorzien (uiteraard met vermogenslimiet). (Dus permanente installatie en niet via WCD?)
- Integreerbaar met Home Assistant
- Bij voorkeur een slimme laad/ontlaad regeling o.b.v. tarieven.
- Goede levensduur, dus prijs speelt uiteraard een rol
- Enigzins terugverdienbaar
eerst aan alle tweakers de beste wensen voor 2026 en dat het een gelukkig maar vooral gezond 2026 voor iedereen hier mag worden.
gezien je prio 1 op noodstroom ligt en je redelijke kleine PV (en dus ook redelijk weinig overshot) en het ook nog economisch rendabel zou moeten zijn kan het enige advies zijn, koop geen thuis-batterij maar een UPS (powerstation) van enkele kWh om je hoognodige zaken (vrieskist, koelkast, laden van je mobiel) voor enige tijd in de lucht te houden.
ik weet dat is eigenlijk niet wat je wilt horen.
anders zul je aan je eisen dingen moeten wegstrepen,
zoals andere hier ook al hebben gezegt zou waarschijnlijk een kleine eenvoudige installatie al voor jou voldoende kunnen zijn, kijk bv eens naar de Zendure 2400 AC die je modulair kunt uitbereiden tot wel ruim 17 kWh per omvormer.
deze omvormer bied met 2400W vermogen ook voldoende om in de meeste situaties tijdens de donkere uurtjes (circa 200 dagen in het jaar) van stroom te kunnen voorzien, je PV levert hierbij dan ook nog voldoende overcapaciteit om dagelijks je thuis-batterij weer te kunnen vullen. koken/bakken en EV laden zit daar natuurlijk niet bij, maar even de airfyer voor een late snack moet wel lukken. (wel heeft de Zendure net al alle andere PIB dan wel een eigen groep nodig.
Deze kan ook HA en dynamische tarieven en heeft eigenlijk binnen de PIB de beste app tot nu toe.
eenvoudige installatie met een P1 interface en 10 jaar garantie met een verwachte levensduur van de cellen van 6.000 cycli (waarbij je daarna nog minimaal 80% rest capaciteit hebt).
de Batterij-module bestaat uit LFP cellen en heeft zelfs een eigen blussysteem ingebouwd, dus ook qua veiligheid zit het goed, wel niet een vluchtweg, woon of slaapruimte plaatsen. (ook je meterkast is zeker geen goed idee).
de unit is IP64 dus kun je zelf overdekt buiten plaatsen, de batterij heeft zelfs een ingebouwde verwarming.
De omvormer bied ook nog een handige en ruim bemeten noodstroomvoorziening van tot 2400W, nog steeds onvoldoende om een heel huis te voorzien maar meer dan voldoende om wat meer de doen de de genoemde noodstroomgebruikers zoals bv je vrieskist. Echter zul je dan eigenlijk extra batterij capaciteit moeten inplannen die je eigenlijk niet nodig hebt, want aan een lege noodstroom batterij heb je vrij weinig, dat maakt een noodstroomvoorziening juist zo duur en oneconomisch (zeker hier in Nederland, of je moet in een gebied wonen waar om de haverklap de stroom er uit vliegt, bij mij was de laatste stroomstoring (die overigens minder dan 2 uur duurde) meer dan een jaar geleden.
nadeel je moet eea wel handmatig omzetten, automaisch kan met dergelijke systemen niet, wil je dat wel dan zit je al snel aan een vaste installatie met de nodige aanpassingen in je groepenkast en een prijskaartje van voorbij de 10-12 k of meer.
als ik je gegevens zo zie zou waarschijnlijk 3 batterij-modules (8.64) effectief zal dit circa 6,5 kWh (incl. verliezen en 90% SOC) betekenen. blijkt het te weinig kun je zo een 4de of meer batterij-units erbij pluggen.
prijs; de omvormer en batterij-unit (2stuks) kun je op dit moment voor rond de 2.000 euro kopen, in Duitsland liggen deze prijsen nog iets lager. (nog geen 1.700 euro voor dezelfde installatie, daar echter geen gratis P1 meter, die kennen ze daar namelijk niet, wel met een gratis Zendure CT meetunit die in je groepenkast geplaatst moet worden).
zeker vanaf 2027 is een thuis-batterij interessant maar denk nu niet dat je daar snel rijk mee gaat worden, je bespaart circa (ERG RUWE BEREKEING) 1.000 kWh, bij 25ct/kWh is dat dus circa 250 euro/jaar. mogelijk meer als je ook nog een dynamisch contract gaat nemen.
als laatste zou mij het niet verwonderen dat de prijzen de komende jaren ook nog eens vlink zullen dalen, je ziet dat al in duitsland hoewel een deel daarvan door de 0% BTW die daar van toeassing is wordt veroorzaakt. Als je overigens online daar besteld ga je wel gewoon de Nederlandse BTW betalen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Jan-tweak op 01-01-2026 11:46
]