Bl4ckviper schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 00:01:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is.
Maar ik probeer voor mijn eigen situatie een realistische TVT van een thuisbatterij te berekenen en zoek daarvoor praktijkcijfers.
Mijn situatie in het kort:
- Jaarafname: ±19.100 kWh
- PV-opwek: ±9.080 kWh
- Teruglevering: ±4.486 kWh
- Dus direct eigen gebruik zonnestroom: ±4.594 kWh
- Dynamisch energiecontract
Ik kijk naar ongeveer 20 kWh opslag / 10 kW vermogen
dat is nog al wat, waarom denk je dat je dat ook daadwerkelijk nodig denkt te hebben?
wat is jouw verbruik op een mooie zonnige dag tussen zeg maar 21 uur en 8 uur in de morgen, hoeveel vermogen heb je in die periode nodig ( want dat is ook de periode waar een thuis-batterij actief is) ?
jaarcijfers zijn leuk maar voor een goede analyse t.b.v. een thuis-batterij heb je er eigenlijk niets aan; daarvoor zou je het liefste een dag gegevensset van een heel jaar ( of beter van 3 jaren) willen hebben. Als je HW P1 dongle had zou je deze gegevens daaruit kunnen krijgen.
Het idee van @
Pr088 is een goede, dus ik denk dat daar je startpunt zou kunnen zijn, mits je beschikt over de juiste dataset.
als die er niet is en je alleen beschikt over je maandoverzicht zou ik daar eens mee beginnen;
en kijk dan m.n. naar de maanden maart t/m oktober, de rest zal in eerste instantie niet direct interessant zijn.
kijk dan wat je verbruik is, je teruglevering, je opbrengst (zie je bij je app van je PV installatie).
excel is dan je beste vriend.
deel deze cijfers voor die maanden door het aantal dagen van die maand; dan heb je bij benadering je dag verbruik, teruglevering e.d.
bereken daarna je beschikbare batterijstroom (per dag) waarbij je rekening gaat houden met de RTE van een batterij, hou hier voorlopig maar 80% aan, dus je krijgt slechts 80% van de zonnestroom die in de batterij gaat uit die batterij. je verlies is dus circa 80%, overigens bij een batterij met hoog vermogen zoals jij dat omschrijft zou dat wel eens een stuk meer kunnen zijn, reken dan beter met 75% RTE.
ik denk zelf bij jouw Teruglevering: ±4.486 kWh 16 kWh capaciteit een veel te hoog cijfer is, maar daar kom je als je deze berekening hebt gemaakt ook vanzelf achter.
succes en we horen dan vanzelf wat je vervolg vragen zijn.
Mijn eigen voordeel door meer zelfconsumptie kan ik op basis van kwartierdata redelijk goed berekenen. Wat ik vooral nog mis zijn echte praktijkcijfers van de overige verdiensten.
Zijn er hier gebruikers die over een wat langere periode (liefst meerdere maanden) de volgende gegevens kunnen delen?
- capaciteit batterij + vermogen omvormer
- opbrengst per maand uit onbalans/aFRR/overige handel
- eventuele aparte net-/congestievergoeding
- geladen en ontladen kWh per maand, indien beschikbaar
- welk systeem/aggregator wordt gebruikt
Ik probeer dus vooral te achterhalen wat een batterij van ongeveer 20 kWh / 10 kW in de praktijk netto oplevert, dus na handels- of aansturingskosten en verliezen.
Geanonimiseerde screenshots of maandtotalen zijn al meer dan genoeg. Vooral data over meerdere maanden zou erg helpen.