WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:11
Fr33z schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:32:
[...]

... Maar langdurig dit doen vergroot enorm je kans op dat het er een keer uitknalt. Is niet erg, kost uit m'n hoofd ~ 135 euro bij de netbeheerder als je de zekering laat klappen.

Dus ja het kan heus een tijdje maar je werkt buiten de specs en dat moet je niet langetermijn willen.
Als je toevallig een keer een nieuwe meter krijgt of een monteur met zegelrecht; even lief aankijken en vragen of hij verse 25A erin draait. De slimmemeter monteur deed het bij mij wel destijds.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:30

ErikVers

e-Duurzaam

Pr088 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:17:
[...]

Gedrag, gedrag, gedrag.
Eens. Je gedrag geeft veel meer impact op werkelijke kosten dan één stap in je label.

Waar de verbetering (stap) in je label wel interessant kan zijn is met een eventuele rentekorting op je hypotheek. Het is maar een tip, en als je dan ook nog eens gratis een nieuw label krijgt aangeboden zoals ondergetekende onlangs. Dan is dat toch gratis geld, al ging mijn rente niet lager (omdat al maximale korting was toegepast) kan het wellicht een tip zijn voor een ander 👍

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:45
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:52:
2029 wordt het 'sleuteljaar' waarin energielabels E, F en G in de ban worden gedaan, maar de harde verplichting ligt in eerste instantie bij de verhuurders (de woningmarkt). Voor een eigen woning word je pas echt met die eisen geconfronteerd zodra het huis op Funda wordt gezet of van eigenaar wisselt!

Dit plan komt voort uit Europese wetgeving (de Energy Performance of Buildings Directive). Het doel is om de allerslechtst geïsoleerde gebouwen — de zogenaamde 'energieslurpers' met label E, F of G — zo snel mogelijk uit te faseren.
Als je nog label E, F of G hebt kun je je geld beter uitgeven aan isolatie dan een batterij. Dat tikt veel harder aan qua label stappen, besparing op je energierekening en je verhoogt het comfort van de woning er ook gelijk flink mee.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
ErikVers schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:46:
[...]

Eens. Je gedrag geeft veel meer impact op werkelijke kosten dan één stap in je label.

Waar de verbetering (stap) in je label wel interessant kan zijn is met een eventuele rentekorting op je hypotheek. Het is maar een tip, en als je dan ook nog eens gratis een nieuw label krijgt aangeboden zoals ondergetekende onlangs. Dan is dat toch gratis geld, al ging mijn rente niet lager (omdat al maximale korting was toegepast) kan het wellicht een tip zijn voor een ander 👍
Gedragsverandering is niet zo moeilijk. Die vaatwasser hóeft niet per se na het avondeten te starten, dat kan ook de volgende dag om 12 uur. Met zonnepanelen vermijd je dan EB. Ook op je wasmachine zit een timer.

Sluipverbruik was hier een paar maanden geleden nog goed voor 1/3 van de totale elektriciteitsrekening. Alle apparaten écht uit (stekkerdoos met schakelaar), die 30 jaar oude koelkast eruit en het sluipverbruik is nu < 90 W.

Als je duizenden euro’s hebt te investeren in een thuisaccu maar je huis is nog label C of minder, vraag je dan af of investeren in een minder sexy product als HR++ glas misschien niet een beter idee is.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:50
Sonero schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:24:
[...]

Gedragsverandering is niet zo moeilijk. Die vaatwasser hóeft niet per se na het avondeten te starten, dat kan ook de volgende dag om 12 uur. Met zonnepanelen vermijd je dan EB. Ook op je wasmachine zit een timer.

Sluipverbruik was hier een paar maanden geleden nog goed voor 1/3 van de totale elektriciteitsrekening. Alle apparaten écht uit (stekkerdoos met schakelaar), die 30 jaar oude koelkast eruit en het sluipverbruik is nu < 90 W.

Als je duizenden euro’s hebt te investeren in een thuisaccu maar je huis is nog label C of minder, vraag je dan af of investeren in een minder sexy product als HR++ glas misschien niet een beter idee is.
De vaatwasser moet wel gelijk na het eten starten,moet ook nog die avond weer uitgeruimd worden,anders kan de volgende ochtend het ontbijt zooitje er weer in ,jij snapt ook niks van het huishouden he.........zou mijn vrouw zeggen

1 PVoutput . Dongen NB

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

reneeke1970 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:39:
[...]

De vaatwasser moet wel gelijk na het eten starten,moet ook nog die avond weer uitgeruimd worden,anders kan de volgende ochtend het ontbijt zooitje er weer in ,jij snapt ook niks van het huishouden he.........zou mijn vrouw zeggen
We gaan wat offtopic maar je kan de vaatwasser ook instellen op aangaan rond middernacht. Dat kan met elke vaatwasser, dan pak je hem uit voordat eerste aan ontbijt gaat. Je vrouw ook blij dat je eindelijk eens als eerste uit je nest gaat 😉🫣😜

Dat is gedragsverandering.

We gaan wat off topic. Mijn insteek zou zijn; het is straks 2027 dan ga ik niet de was draaien of een vaatwasser aanzetten op meest geschikte uren. Daar doe ik een investering voor in een thuisbatterij die waarschijnlijk ook gaat renderen.

[ Voor 6% gewijzigd door ErikVers op 02-06-2026 11:39 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:17
reneeke1970 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:39:
[...]

Roflol. Maar laat me raden; de ontbijtspullen draaien in de avond ook mee?

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-06 07:37
TheMystery schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:19:
Vraagje nog over de BTW teruggave, ik heb op mijn rekening 1 prijs/regel staan voor omvormer+accu’s en 1 prijs/regel voor de backup gateway. Als goed is is de backup gateway niet aftrekbaar toch?

Beide producten komen namelijk boven de Max van 2495 uit, alleen de omvormer+accu’s komen op 2488 uit, kan ik deze rekening dan indienen of kan ik problemen krijgen omdat de btw op de factuur hoger is dan 2495?
Kijk of je leverancier de rekening wil splitten. Als je 1 rekening voor je batterij krijgt en 1 voor je gateway dan is het probleem opgelost....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• HandyLumberjack
ErikVers schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 07:50:
[...]

We gaan wat offtopic maar je kan ook instellen op aangaan rond middernacht. Dat kan met elke vaatwasser, dan pak je hem uit voordat eerste aan ontbijt gaat. Je vrouw ook blij dat je eindelijk eens als eerste uit je nest gaat 😉🫣😜

Dat is gedragsverandering.

We gaan wat off topic. Mijn insteek zou zijn; het is straks 2027 dan ga ik niet de was draaien of een vaatwasser aanzetten op meest geschikte uren. Daar doe ik een investering voor in een thuisbatterij die waarschijnlijk ook gaat renderen.
Het is natuurlijk wel een interessante vraag die iedereen zichzelf kan stellen: Welke energievraag ben ik bereid te verplaatsen/verminderen, en welke wil ik via de thuisbatterij kunnen voorzien.

In mijn situatie is het vrij gemakkelijk om een groot deel van het verbruik te verplaatsen, maar ik kan me er best wat bij voorstellen dat men liever wat meer investeert en de extra verliezen voor lief neemt, als dat meer flexibiliteit oplevert.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:17:
[...]

Het is natuurlijk wel een interessante vraag die iedereen zichzelf kan stellen: Welke energievraag ben ik bereid te verplaatsen/verminderen, en welke wil ik via de thuisbatterij kunnen voorzien.

In mijn situatie is het vrij gemakkelijk om een groot deel van het verbruik te verplaatsen, maar ik kan me er best wat bij voorstellen dat men liever wat meer investeert en de extra verliezen voor lief neemt, als dat meer flexibiliteit oplevert.
Tijd voor een 'participatietraject' thuis >:)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:20
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Nen1010 norm is verplicht en de match met je pv is een must. Maw diy is over en uit.
Waar staat dit? Voor huis installaties is het alleen handig om te volgen zodat er een degelijke installatie gemaakt wordt. Het heet niets voor niets een norm anders noemde ze het wel een wet en was deze gratis beschikbaar(hoe kan je anders als burger aan de wetten houden als deze niet beschikbaar zijn voor jou). Wat leesvoer: https://hanzestrohm.nl/hemmink/thema/wet-en-regelgeving-voor-technische-installaties/

[ Voor 16% gewijzigd door remielowik op 02-06-2026 12:44 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:35
remielowik schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Waar staat dit? Voor huis installaties is het alleen handig om te volgen zodat er een degelijke installatie gemaakt wordt. Het heet niets voor niets een norm anders noemde ze het wel een wet en was deze gratis beschikbaar(hoe kan je anders als burger aan de wetten houden als deze niet beschikbaar zijn voor jou). Wat leesvoer: https://hanzestrohm.nl/hemmink/thema/wet-en-regelgeving-voor-technische-installaties/
Nou de NEN1010 kun je tegenwoordig wel gratis inzien https://www.nen.nl/nen-1010-2020-c1-2024-nl-325089

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Grappig dat die website zegt dat de norm gratis is in te zien, maar die wordt niet genoemd bij NEN-Connect. Tegenstrijdig...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Metsubsidie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:47

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Grappig dat die website zegt dat de norm gratis is in te zien, maar die wordt niet genoemd bij NEN-Connect. Tegenstrijdig...
Zoekterm 1010 opgeven ...

[ Voor 5% gewijzigd door Metsubsidie op 02-06-2026 13:47 ]

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• daemonix
  • Niet online
Lijst met vrijgegeven normen bekijken.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:49:
[...]

Lijst met vrijgegeven normen bekijken.
Je kijkt dus niet in de database van Nen Connect want daar staat die wel degelijk in. Waarschijnlijk gebruik je dus een andere lijst.

13 st PV Oost-West 5,25 KWP+Goodwe 4200 | 1 * Marstek Venus V2 5,12 Kwh - V153 , BMS - V215 , CT003 - V117 | 1 Quatt V2 + Lyric T6 | 185m2 2-1 kap 1996 met vvw en 11 radiatoren (geen aanpassingen) | Domoticz |

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:07
daemonix schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:35:
[...]

NEN1010 kun je wel gratis inzien, echter je moet je wel aanmelden. en je kunt ook niet zoeken in de norm.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-06 22:46
IK heb net een youtube filmpje gezien van een NEderlander die zelf zijn thuis accu in elkaar knutselde, aan de hand van allerlei Ali-Express onderdelen.
Is in Nederland dan geen verplichte keuring nodig, waarbij er gegeken wordt of de opstelling aan de veiligheidsnormen voor elektrische installaties voldoet, en of er een CE declaration of conformity is.
Of kan je in NL, in tegenstelling tot BE, zelf, zonder verplichte keuring aan je elektrische installatie sleutelen ?

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-06 14:52
Tony71 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:46:
[...]

Dat is heel knap, want bij een warmteverliesberekening van 60-70W zou je woonkamer en slaapkamer bijelkaar opgeteld niet groter zijn dan 20m2 op basis van de door jouw gegeven verbruik incl warmwater
Misschien is een warmteverlies berekening wat dat ook moge zijn gewoon niet toepasbaar op ieder huis of scenario?
Het is een simpel rijtjeshuis van 5.2 bij 8 meter beneden met open keuken en de slaapkamer is 3x3

• HandyLumberjack
mbbs1024 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
IK heb net een youtube filmpje gezien van een NEderlander die zelf zijn thuis accu in elkaar knutselde, aan de hand van allerlei Ali-Express onderdelen.
Is in Nederland dan geen verplichte keuring nodig, waarbij er gegeken wordt of de opstelling aan de veiligheidsnormen voor elektrische installaties voldoet, en of er een CE declaration of conformity is.
Of kan je in NL, in tegenstelling tot BE, zelf, zonder verplichte keuring aan je elektrische installatie sleutelen ?
In principe mag je alles aanpassen, maar als je gekke dingen gaat doen heb je mogelijk problemen met de verzekering als het mis gaat.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:23
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

In principe mag je alles aanpassen, maar als je gekke dingen gaat doen heb je mogelijk problemen met de verzekering als het mis gaat.
Volgens mij zijn er geen gevallen bekend dat de verzekering niet uitkeerd vanwege een hoby bob elektra installatie in een woonhuis.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBaf7qFxh5DCclsAQtnTRNCuu9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HRPhETFh9ZcVKFi9mAk8mVsc.png?f=fotoalbum_large

Je kan prima zoeken hoor!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:11
[...]

Nen1010 norm is verplicht en de match met je pv is een must. Maw diy is over en uit.
Ik snap deze conclusie totaal niet. Laat ik voorop stellen dat ik geen toegang tot de NTA 8800 heb, maar wat ik uit diverse bronnen kan afleiden is dat het puur om opslagcapaciteit gaat, 1 of 3-fase systeem maakt geen verschil.

Voor de NEN1010 is het geen enkel probleem als je de stekker van een PiB eraf knipt en die met 3 wago's in een lasdoos aansluit. Dan is het voor de NTA 8800 geen PiB meer. Dus puur om energie label te verbeteren lijkt er niet zoveel nodig te zijn. En wordt DIY zeker niet uitgesloten, de rest van de installatie mag ik ook gewoon zelf doen van WTW tot elektrische installatie en PV.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

mbbs1024 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:08:
Er zijn inderdaad interessante video’s op YouTube te vinden en als je eenmaal in die fuik zit, dan krijg je elke dag weer nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd. 🫣

Wat betreft diy:
De uitdaging zit in de meeste gevallen bij je verzekering. Vraag daar maar eens na wat de gestelde eisen zijn. De kans is vrij groot dat ze een NEN1010 noemen of een bewijs van installatie door een installateur. Nu weet ik ook wel dat een “installateur” geen beschermd beroep is en dat dit dus niet waterdicht is maar de keren dat ik het heb opgevraagd kwam in ieder geval nen 1010 erin voor en als je het zelf niet alleen hebt geplaatst, maar ook gefabriceerd (volgens die normen) is het natuurlijk wel complex omdat achteraf te bewijzen.

Mocht je toch iets zelf willen doen zou je beter iets meer geld voor een vergelijkbare aet met ce en factuur kunnen kiezen deze volgens de geldende normen installeren en dit goed documenteren. Twijfel je dan leg je het voor aan je verzekering.

[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 02-06-2026 14:59 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:17

zalkc

cvz.eu

hfolkers schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Volgens mij zijn er geen gevallen bekend dat de verzekering niet uitkeerd vanwege een hoby bob elektra installatie in een woonhuis.
Wel een paar, maar niet alles haalt de media, je hebt hobby-bob, hobby-bob en hobby-bob in kwaliteit.

Alles wat ik zelf doe is conform NEN1010 en laat ik waar nodig controleren door vriendjes met de papieren, ik ben daar erg bewust mee bezig.

Je hebt ook de standaard hobby oplossingen met kleine schoonheidsfoutjes als draadjes die wat koper laten zien of waar bij gebrek aan de juiste kleur vd-draad 2x blauw is gebruikt.

Je kunt ook het niveau hebben dat iemand die automaat in de meterkast forceert in de aan-stand om te kunnen gourmetten met 14e hands toestellen uit de jaren 50 waarvan er 3 op een niet afgerold verlengsnoer zitten.

Pas bij die laatste wordt het grote nalatigheid.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• zalkc

zalkc

cvz.eu

ErikVers schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:47:
[...]

Er zijn inderdaad interessante video’s op YouTube te vinden en als je eenmaal in die fuik zit, dan krijg je elke dag weer nieuwe ontwikkelingen gepresenteerd. 🫣

Wat betreft diy:
De uitdaging zit in de meeste gevallen bij je verzekering. Vraag daar maar eens na wat de gestelde eisen zijn. De kans is vrij groot dat ze een NEN 10 noemen of een bewijs van installatie door een installateur. Nu weet ik ook wel dat een “installateur” geen beschermd beroep is en dat dit dus niet waterdicht is maar de keren dat ik het heb opgevraagd kwam in ieder geval nen 1010 erin voor en als je het zelf niet alleen hebt geplaatst, maar ook gefabriceerd (volgens die normen) is het natuurlijk wel complex omdat achteraf te bewijzen.
Bewijslast is nog wel bij de verzekeraar.

Zelf maak ik af en toe screenshots van de spanningsdelta in rust van de cellen in DIY-boxen, die moet onder de 30mv blijven, als die hoger is ga ik een warmtebeeldcamera lenen om te kijken wat er aan de hand is. Verder staat, al bijna, alles gewoon op internet op mijn eigen dagboek-blog. Ook alle veiligheidsoverwegingen en maatregelen staan vermeld. Een schat van informatie voor de verzekeraar om aan te tonen dat ik het zelf heb aangelegd, maar aan de andere kant ook wel duidelijk dat er van grote nalatigheid niet echt sprake kan zijn.

En op je edit, ik heb het ook met de verzekeraar afgestemd, op dat moment was het geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 02-06-2026 15:07 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:08
ArPi75 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Kijk of je leverancier de rekening wil splitten. Als je 1 rekening voor je batterij krijgt en 1 voor je gateway dan is het probleem opgelost....
Het is al betaald, als het boekhouding moet kloppen dan moesten ze gaan crediteren wat ze liever niet doen. Maar bij btw hoef je toch alleen bewijs te leveren bij controle of niet, dan kun je met rekening toch aantonen dat je alleen btw terug gevraagd hebt over het accu gedeelte en niet de backup?

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-06 22:46
HandyLumberjack schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:14:
[...]

Groot verschil met België, daar moet een elektrische installatie door een geacrediteerd keuringsbedrijf gecertifiëerd worden volgens het AREI, vooraleer de netbeheerder je wil aansluiten op het net, en iedere moemenswaardige wijziging, moet normaal gezien ook op die manier gecertifiëerd worden.
Batterijen moeten ook verplicht aangemeld worden bij de netbeheerder, en daar moet je ook het keuringsattest voorleggen.
In België is er blijkbaar meer regeldrift bij de overheid

• Mistraller
TheMystery schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:33:
[...]

Het is al betaald, als het boekhouding moet kloppen dan moesten ze gaan crediteren wat ze liever niet doen. Maar bij btw hoef je toch alleen bewijs te leveren bij controle of niet, dan kun je met rekening toch aantonen dat je alleen btw terug gevraagd hebt over het accu gedeelte en niet de backup?
Ik verwacht inderdaad als de tenaamstelling factuur en zaken waarover je de BTW verrekent allemaal kloppen, dat je geen problemen zult krijgen met een controle. Als je moedwillig alles had meegenomen in de hoop dat er niemand over valt wordt het een ander verhaal. Want je wordt wel als zakelijk gezien hiervoor.

---------------

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 12:32
Ik wil mijn 2 huidige SMA inverters (3+6kW) vervangen door een 10kW 3-fase hybride inverter met 10-16kWh batterij. Omdat ik vanwege de beschikbare ruimte (BxH 30x100cm) een tall & skinny batterij nodig heb, is mijn oog gevallen op de NKON ESS Pro (Cornex) - 51.2V 16.1kWh Thuisbatterij en een Solis S6-EH3P10K-NV-YD-L 10kW - 3-fase - Hybride LV inverter. De Solis heeft 4 MPTT's waarvan ik er vanwege mijn 3 strings, 3 nodig heb. De inverter was tot voor kort ook bij NKON te koop, maar ze hebben aangegeven met Solis te stoppen.

Ik ben daarom geïnteresseerd in mensen die ervaringen met dit merk hebben. Ik kan de Solis natuurlijk ergens anders kopen maar wil liever niet na een paar maanden horen dat deze uit de collectie zijn gehaald.

Ik hoor graag jullie mening en eventuele alternatieven van goede kwaliteit en een vergelijkbare prijs (ik heb ze niet kunnen vinden).

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Zonneplan | EV

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:18
Hi cville, waarom zou Solis stoppen? Niets van vernomen.

Ze hebben net een AI systeem draaiend waarmee je eenvoudig je hybride omvormer kunt aansturen
En dat is lijkt me zelfs geschikt voor professioneel gebruik.

Enfin ik had een gewone standaard S5 serie en die deed het 3 jaar lang probleemloos.
Nu overgestapt naar het kleine broertje van de omvormer die je aangaf, de Solis S6-EH1P3.6K-L-PLUS
Komt kwalitatief ook weer goed over, wordt zeer compleet geleverd inc. een WLAN stick en een 1-fase meter met CT klemmen voor in je meterkast. Ondanks dat ik vrij onbekend was met de materie had ik m vrij snel aan de praat. En de AI neemt me het instellen voor terugleveren en opladen mooi en eenvoudig uit handen. En ook nog gratis...
Ik lever nu niets meer terug op momenten dat het me geld kost (dynamisch contract) en maximaal als de prijzen op z'n hoogst zijn. Niet dat dat laatste je nu direct millionair maakt met 3,6 kW :*)

• Pr088
cville schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:33:
Ik wil mijn 2 huidige SMA inverters (3+6kW) vervangen door een 10kW 3-fase hybride inverter met 10-16kWh batterij. Omdat ik vanwege de beschikbare ruimte (BxH 30x100cm) een tall & skinny batterij nodig heb, is mijn oog gevallen op de NKON ESS Pro (Cornex) - 51.2V 16.1kWh Thuisbatterij en een Solis S6-EH3P10K-NV-YD-L 10kW - 3-fase - Hybride LV inverter. De Solis heeft 4 MPTT's waarvan ik er vanwege mijn 3 strings, 3 nodig heb. De inverter was tot voor kort ook bij NKON te koop, maar ze hebben aangegeven met Solis te stoppen.

Ik ben daarom geïnteresseerd in mensen die ervaringen met dit merk hebben. Ik kan de Solis natuurlijk ergens anders kopen maar wil liever niet na een paar maanden horen dat deze uit de collectie zijn gehaald.

Ik hoor graag jullie mening en eventuele alternatieven van goede kwaliteit en een vergelijkbare prijs (ik heb ze niet kunnen vinden).
Klinkt goed. Als je een 10kW omvormer volledig wilt benutten (gezien je 9kW omvormers die je nu hebt totaal), dan zou ik wel gaan voor een 16kWh of groter. Je wilt een niet te hoge c waarde.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• cville
Benergy5 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:58:
Hi cville, waarom zou Solis stoppen? Niets van vernomen.

Ze hebben net een AI systeem draaiend waarmee je eenvoudig je hybride omvormer kunt aansturen
En dat is lijkt me zelfs geschikt voor professioneel gebruik.

Enfin ik had een gewone standaard S5 serie en die deed het 3 jaar lang probleemloos.
Nu overgestapt naar het kleine broertje van de omvormer die je aangaf, de Solis S6-EH1P3.6K-L-PLUS
Komt kwalitatief ook weer goed over, wordt zeer compleet geleverd inc. een WLAN stick en een 1-fase meter met CT klemmen voor in je meterkast. Ondanks dat ik vrij onbekend was met de materie had ik m vrij snel aan de praat. En de AI neemt me het instellen voor terugleveren en opladen mooi en eenvoudig uit handen. En ook nog gratis...
Ik lever nu niets meer terug op momenten dat het me geld kost (dynamisch contract) en maximaal als de prijzen op z'n hoogst zijn. Niet dat dat laatste je nu direct millionair maakt met 3,6 kW :*)
Voor de duidelijkheid: ik heb niet gezegd dat Solis gaat stoppen maar dat NKON met Solis gaat stoppen. Verder bedankt voor je reactie.

• cville
Pr088 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:24:
[...]

Klinkt goed. Als je een 10kW omvormer volledig wilt benutten (gezien je 9kW omvormers die je nu hebt totaal), dan zou ik wel gaan voor een 16kWh of groter. Je wilt een niet te hoge c waarde.
Kun je wat uitleg geven waarom je dan op 16kW komt? Ik weet wat een C waarde is maar zie niet direct het verband.

• Pr088
cville schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:09:
[...]

Kun je wat uitleg geven waarom je dan op 16kW komt? Ik weet wat een C waarde is maar zie niet direct het verband.
Jij zegt dat je tussen de 10-16kWh wilt hebben. Dan zou ik voor 16 gaan. Als het mijn eigen keuze was en ik zou zo'n grote omvormer willen benutten dan zou ik richting 30kWh gaan en ergens met de c < 0,3 willen uitkomen.

• Stefannn
  • Laatst online: 23:01
cville schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:09:
[...]

Vanwege veiligheid, warmteontwikkeling en levensduur is het sterk aan te bevelen om met een C van maximaal 0.5 te werken. Een batterij van 16kWh kan je dan met maximaal 0.5x16 = 8kW laden/ontladen.
Dus om een omvormer met een vermogen van 10kW maximaal te benutten met C=0.5 moet je batterij zelfs 20kWh zijn (niet 16), maar aangezien dat max vermogen wel niet zo vaak voorkomt snap ik de suggestie van 16 wel. Je wilde immers “tussen de 10 en de 16”. Het advies om dan de 16 te nemen en niet de 10 is dan logisch.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:03
[...]

Weer mis. Je stelligheid en uitroeptekens maken niet dat je info ineens klopt.

• Fr33z
Oilman schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 14:25:
[...]

Ik snap deze conclusie totaal niet. Laat ik voorop stellen dat ik geen toegang tot de NTA 8800 heb, maar wat ik uit diverse bronnen kan afleiden is dat het puur om opslagcapaciteit gaat, 1 of 3-fase systeem maakt geen verschil.

Voor de NEN1010 is het geen enkel probleem als je de stekker van een PiB eraf knipt en die met 3 wago's in een lasdoos aansluit. Dan is het voor de NTA 8800 geen PiB meer. Dus puur om energie label te verbeteren lijkt er niet zoveel nodig te zijn. En wordt DIY zeker niet uitgesloten, de rest van de installatie mag ik ook gewoon zelf doen van WTW tot elektrische installatie en PV.
Zie bijv deze reactie @Tony71

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Op dit moment ben ik ook aan het kijken voor een DYI thuis accu.

Situatie is nu:

3x25 A aansluiting met 3x SMA 1 fase omvormers:
Oost -> SMA 2.5 met 3960WP (9 panelen 1 string)
Zuid: SMA 2.5 met 3200 WP (8 panelelen 1 string)
West: SMA 5.0 met 5100 WP (17 panelen 2 strings)

Dit wil ik eerst gaan combineren met een 16Kwh accu (later eventueel uitbreiden)

Oost en Zuid zijn dus redelijk ondergedimensioneerd. Nu zijn er hybride omvormers met meerdere MPPT trackers. Echter lees ik dat de strings dan wel gelijk moeten zijn aan elkaar. Bij mij is dat dus niet het geval helaas. Zijn hier nog andere mogelijkheden in zonder de boel aan te passen? Wat raden jullie aan qua grote omvormer? Een beetje dezelfde situatie als cville

[ Voor 6% gewijzigd door Possible op 04-06-2026 08:02 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
Possible schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:02:
Op dit moment ben ik ook aan het kijken voor een DYI thuis accu.

Situatie is nu:

3x25 A aansluiting met 3x SMA 1 fase omvormers:
Oost -> SMA 2.5 met 3960WP (9 panelen 1 string)
Zuid: SMA 2.5 met 3200 WP (8 panelelen 1 string)
West: SMA 5.0 met 5100 WP (17 panelen 2 strings)

Dit wil ik eerst gaan combineren met een 16Kwh accu (later eventueel uitbreiden)

Oost en Zuid zijn dus redelijk ondergedimensioneerd. Nu zijn er hybride omvormers met meerdere MPPT trackers. Echter lees ik dat de strings dan wel gelijk moeten zijn aan elkaar. Bij mij is dat dus niet het geval helaas. Zijn hier nog andere mogelijkheden in zonder de boel aan te passen? Wat raden jullie aan qua grote omvormer? Een beetje dezelfde situatie als cville
Ik heb Victron Multi RS Solar (hybride omvormer) en daar kan je 2 strings op aansluiten met maximaal 450V per string. afhankelijk van jouw panelen zou dat voor een deel kunnen passen.

Over het algemeen moet je eerst nadenken of je zonder grid wil kunnen opereren of niet. (hybride) PV omvormers mogen geen AC stroom leveren zonder grid aansluiting, en zullen dus uitvallen in geval van een net storing.

Het is een behoorlijk stukje complexer qua techniek en ontwerp om ook offgrid te kunnen werken, vragen als: wat doe je met je aarde? hoe gaat het werken bij overbelasting in het huis? kan de accu overbelast worden? wat gebeurt er als een fase wegvalt in een 3 fase opstelling? wat voor aardlekautomaten heb ik nodig? wat gebeurt er met over capaciteit van PV als de accu volzit en er is geen grid om aan te leveren? spelen bij off-grid allemaal een rol.

• reneeke1970
cville schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:33:

Heb je link naar deze omvormer,ik vind ze alleen met 2 mppt ,de hoog voltage versie heeft er wel 4

1 PVoutput . Dongen NB

• daemonix
  • Niet online
Beer070 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:56:
[...]

Ik heb Victron Multi RS Solar (hybride omvormer) en daar kan je 2 strings op aansluiten met maximaal 450V per string. afhankelijk van jouw panelen zou dat voor een deel kunnen passen.

Over het algemeen moet je eerst nadenken of je zonder grid wil kunnen opereren of niet. (hybride) PV omvormers mogen geen AC stroom leveren zonder grid aansluiting, en zullen dus uitvallen in geval van een net storing.

Het is een behoorlijk stukje complexer qua techniek en ontwerp om ook offgrid te kunnen werken, vragen als: wat doe je met je aarde? hoe gaat het werken bij overbelasting in het huis? kan de accu overbelast worden? wat gebeurt er als een fase wegvalt in een 3 fase opstelling? wat voor aardlekautomaten heb ik nodig? wat gebeurt er met over capaciteit van PV als de accu volzit en er is geen grid om aan te leveren? spelen bij off-grid allemaal een rol.
Het is genuanceerder dan je schrijft: Omvormers mogen wel degelijk AC stroom leveren maar niet naar de grid, dus als een batterij systeem in eiland bedrijf staat mogen zonnepanelen/omvormers de accu vullen.

Waar jij mee in de war bent is dat er geen stroom mag worden geleverd aan de grid als de spanning weggevallen is (dus onder de ongeveer 207 V of boven de 253 V om het risico op schokken voor monteurs te beperken/weg te nemen.

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Ik snap de C-waarde discussie niet zo, maar misschien zie ik als leek iets over het hoofd. Wanneer je het vermogen van de omvormer niet volledig benut, is het toch niet erg dat deze bijvoorbeeld niet 0,5 van de batterij is? Dus bijvoorbeeld 10 kW omvormer met een 16 kWh accu, als je toch niet over de 8 kW laden/ ontladen gaat... toch beter om daar naar te kijken?

Andere vraag, wellicht "dom", maar... Het standby-verbruik van de omvormer, kan je dat ook uit de accu halen? Anders is het een beetje zonde lijkt mij... en accu om eigen verbruik omhoog te schroeven en dan ga je dit nog weer van het net plukken. Lijkt mij dat het kan, maar vraag het toch maar even...

Ik ga vandaag kijken in een showroom en gelijk een adviesgesprek.

• Beer070
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Het is genuanceerder dan je schrijft: Omvormers mogen wel degelijk AC stroom leveren maar niet naar de grid, dus als een batterij systeem in eiland bedrijf staat mogen zonnepanelen/omvormers de accu vullen.

Waar jij mee in de war bent is dat er geen stroom mag worden geleverd aan de grid als de spanning weggevallen is (dus onder de ongeveer 207 V of boven de 253 V om het risico op schokken voor monteurs te beperken/weg te nemen.
sorry voor mijn vergissing.

Meestal is AC (wisselstroom) wat er aan het net/grid geleverd wordt, en DC (gelijkstroom) uit de zonnepanelen en accu's. Je hebt gelijk dat accu's die DC gekoppeld zijn aan de panelen, dat die kunnen blijven laden, maar er kan geen AC wisselstroom worden geleverd aan apparaten in huis.

Alles wat op de gelijkstroom van de panelen werkt zal gewoon kunnen blijven werken met een PV omvormer zonder separate AC-OUT aansluiting.

• daemonix
  • Niet online
Beer070 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:16:
[...]

sorry voor mijn vergissing.

Meestal is AC (wisselstroom) wat er aan het net/grid geleverd wordt, en DC (gelijkstroom) uit de zonnepanelen en accu's. Je hebt gelijk dat accu's die DC gekoppeld zijn aan de panelen, dat die kunnen blijven laden, maar er kan geen AC wisselstroom worden geleverd aan apparaten in huis.

Alles wat op de gelijkstroom van de panelen werkt zal gewoon kunnen blijven werken met een PV omvormer zonder separate AC-OUT aansluiting.
En wederom niet juist. ;) Mijn Enphase systeem mag prima stroom leveren om de batterij te vullen in eilandbedrijf.

Het is het eilandbedrijf dat het toe laat. En ja daar zitten allerlei mogelijke problemen aan vast zoals je al eerder schreef zoals aarding en nul.

• Pr088
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Vanwege veiligheid, warmteontwikkeling en levensduur is het sterk aan te bevelen om met een C van maximaal 0.5 te werken. Een batterij van 16kWh kan je dan met maximaal 0.5x16 = 8kW laden/ontladen.
Dus om een omvormer met een vermogen van 10kW maximaal te benutten met C=0.5 moet je batterij zelfs 20kWh zijn (niet 16), maar aangezien dat max vermogen wel niet zo vaak voorkomt snap ik de suggestie van 16 wel. Je wilde immers “tussen de 10 en de 16”. Het advies om dan de 16 te nemen en niet de 10 is dan logisch.
Dit is precies wat ik bedoelde, maar jij legt het beter uit ;)

• Benergy5
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:18
[mbr]<knip> AI knip-plakken is niet toegestaan

[ Voor 111% gewijzigd door Septillion op 04-06-2026 14:03 ]

• Mike85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
<knip>
Het begrip begreep ik wel (ook opgezocht destijds) maar de discussie hierboven niet.

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 04-06-2026 14:03 ]

• Stefannn
Eerlijk gezegd.... "hopeloos ingewikkeld uitgelegd"
- overstapje naar stroom, hetgeen totaal overbodig is
- en dan na een flinke lap tekst nog steeds niet het advies om tot maximaal C=0.5 te gaan

[ Voor 77% gewijzigd door Septillion op 04-06-2026 14:03 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• reneeke1970
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Eerlijk gezegd.... "hopeloos ingewikkeld uitgelegd"
- overstapje naar stroom, hetgeen totaal overbodig is
- en dan na een flinke lap tekst nog steeds niet het advies om tot maximaal C=0.5 te gaan
En dat is dan zelfs nog de limiet,wil je dat je accutje lang mee gaat doen je maar 0.25. zelfs daarmee heb je al een aardige temperatuur stijging,je moet anders behoorlijk gaan koelen wil je niet naar 45 graden gaan

1 PVoutput . Dongen NB

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:42
reneeke1970 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:18:
[...]

En dat is dan zelfs nog de limiet,wil je dat je accutje lang mee gaat doen je maar 0.25. zelfs daarmee heb je al een aardige temperatuur stijging,je moet anders behoorlijk gaan koelen wil je niet naar 45 graden gaan
Dat valt bij mij reuze mee. Het schuurtje is vandaag opgewarmd van 18 naar 20 graden en de thuisaccu tijdens dezelfde periode van 20 naar 23 graden. Max. Laden is 0.25c geweest. Dit heeft ongeveer een uur plaatsgevonden, de rest van de tijd is het minder dan 0.25c geweest.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Fr33z
Het is zo lekker ongrijpbaar zo heh. Iemand die echt getallen weet ipv "ja dit lijkt verstandig?

Ik lees het zo: je begint met de juiste capaciteit accu zoeken, niet te groot en niet te klein. in mijn eigen huis komt dit op 4-5 kWh opslag uit max. Daar zoek je dan een omvormer bij die qua vermogen beetje doet wat je zoekt en liefst rond de 0,5C ofzo uitkomt --> dat is dus 2-2,5 kW max omvormervermogen.

tadaa, klaar. Toch? Ja je kunt ook 0,25C aanhouden maar zonder dat iemand getallen weet over hoeveel je daar nou mee wint lijkt het me geneuzel in de marge. Levensduur van 6000 cycli is voor de meeste accu's al ruim 18-20 jaar (met 1 cyclus per dag doe je het al heel goed).

• Beer070
Jojan265 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:09:
[...]

Dat valt bij mij reuze mee. Het schuurtje is vandaag opgewarmd van 18 naar 20 graden en de thuisaccu tijdens dezelfde periode van 20 naar 23 graden. Max. Laden is 0.25c geweest. Dit heeft ongeveer een uur plaatsgevonden, de rest van de tijd is het minder dan 0.25c geweest.
het hangt ook van je type accu techniek af hoeveel warmte er wordt vrijgegeven bij laden/ontladen.

Ik vind het interessant dat het verschil tussen C-waarde en c-waarde door AI schijnbaar niet wordt verklaard.

Vanuit de accu gezien is de gewenste/optimale/maximale C waarde afhankelijk van de SOC, als de accu vrijwel vol zit gaat de C waarde aanzienlijk naar beneden. Dus gezond opladen bij een SOC van 15% kan met een C waarde van bijvoorbeeld 0,25 terwijl gezond laden bij een SOC van 95% nog maar een C waarde accepteert van 0,10.

Als een omvormer of installatie om wat voor reden dan ook significant over de C waarde heen gaat (bijvoorbeeld door de + en - pool met 70mm2 op elkaar aan te sluiten en de accu breaker er tussenuit te halen) dan kunnen accu cellen in thermal run raken en de inhoud gaan vergassen. In dat geval komt er een gasmix vrij van onder andere waterstof (45%), koolmonoxide (20%), en een restgroep van koolwaterstoffen, waterstoffluorverbindingen, en waterstofcyanide.

In de kleine lettertjes van een accu staat dat dit altijd de verantwoordelijkheid is van de eindgebruiker.. Yay!

• Stefannn
reneeke1970 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 11:18:
[...]

Temperatuurstijging valt mee.
Zie hier de monitoring van mijn Solaredge 14.4kWh batterij.
Ik reserveer 20% voor backup dus Defacto laad/ontlad ik ongeveer 12kWh per cycle.
Ik begon met 2 cycli per dag:
elke nacht laden, elke ochtend ontladen
En dan ook nog elke middag laden en ‘s avonds ontladen.
Met die eerste cycle ben ik gestopt omdat die vanwege de 89% RTE maar heel weinig opleverde (en wel aan de levensduur snoepte). Het rechterdeel is daardoor heel duidelijk lager.
Alles via modbus gemeten op de sensor in de accu zelf
Staat op zolder, die kan behoorlijk warm worden.

Op zich viel het me mee, 12kWh laden of ontladen geeft ongeveer 6 graden temperatuur stijging.
De zolder kan de warmte lastig kwijt, daardoor koelt het tussen de cycli niet goed af.

Voor mij geeft dit ook wel aan dat het met een grotere batterij of 2 cycli per dag wel degelijk een temperatuur zorg kan worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMnn3k4-hSZ_Z360_GpaBxEtvDw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zYU5v68SllF7RHcRmjRe0Jrr.png?f=fotoalbum_large

• Beer070
Fr33z schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:12:
Het is zo lekker ongrijpbaar zo heh. Iemand die echt getallen weet ipv "ja dit lijkt verstandig?

Ik lees het zo: je begint met de juiste capaciteit accu zoeken, niet te groot en niet te klein. in mijn eigen huis komt dit op 4-5 kWh opslag uit max. Daar zoek je dan een omvormer bij die qua vermogen beetje doet wat je zoekt en liefst rond de 0,5C ofzo uitkomt --> dat is dus 2-2,5 kW max omvormervermogen.

tadaa, klaar. Toch? Ja je kunt ook 0,25C aanhouden maar zonder dat iemand getallen weet over hoeveel je daar nou mee wint lijkt het me geneuzel in de marge. Levensduur van 6000 cycli is voor de meeste accu's al ruim 18-20 jaar (met 1 cyclus per dag doe je het al heel goed).
in de meeste huishoudens en standaard stekker accus wordt de laad/ontlaad capaciteit ernstig geknepen als niet aan alle voorwaarden voldaan wordt. gelukkig maar.

Accu warmer dan 30 graden: 30% laden/ontladen. Accu kouder dan 5 graden: 70% minder laden/ontladen, SOC < 10%: 60% minder laden, niet meer ontladen. SOC >80%: 70% minder laden/ontladen.

Dit is vergelijkbaar gedrag wat je ook in de BMS van EV's ziet.

Dat je accu op dat moment net effe niet het geheel nul op de meter krijgt is dan ook niet zo erg, de meeste gebruikers hebben het toch niet echt door.

Bij situaties waar je geen netaansluiting als achtervang hebt wordt het complexer, en daar speelt de C waarde discussie veel meer.

Voor 4-5kwh, neem lekker een stekker accu en maak je vooral geen zorgen over de C waarde.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25

paQ

Ik moet mijn kast anders behoorlijk actief ontluchten, anders loopt de temperatuur behoorlijk op.
te weten: op hete dagen omvormer 70 graden en de kast zelf tot 40.

Onlangs de AC Infinity Airtitan T7 geïnstalleerd en dat is echt een wereld van verschil!

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Stefannn
NB..
Als je niet heel stevig koelt is Opwarming met C=0.5 of C=0.25 vrijwel gelijk.
Zoals je op mijn plaatje kan zien gaat opwarmen veel sneller dan afkoelen.
De hoeveelheid warmte die over een cyclus vrijkomt is gelijk aan (100% - RTE) x kWh_per_cycle (dus ongeveer 10 a 15% van de kWh_per_cycle)
Bij C=0.5 komt dat over 2 uur vrij en bij C=0.25 over 4 uur. Maar omdat het afkoelen veel langzamer gaat dan het opwarmen zal het voor de bereikte temperatuur niet zoveel uitmaken. Tenzij je heel stevig actief koelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Stefannn op 04-06-2026 12:31 ]

• cville
reneeke1970 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:03:
[...]

Heb je link naar deze omvormer,ik vind ze alleen met 2 mppt ,de hoog voltage versie heeft er wel 4
Ik heb even moeten zoeken omdat ik geen LV, 3-fase Solis inverter met 4xMPPT kan vinden terwijl ik die wel vond toen ik voor het eerst ging zoeken (wellicht een webshop die het verkeerd had). Er is wel deze die 2xMPPT en 3 strings ondersteund. Ik zou dan oost en west op 1 MPPT moeten zetten. De inclinatie is 13 graden dus dat zou nog wel moeten gaan.

• paQ

paQ

Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:28:
NB..
Als je niet heel stevig koelt is Opwarming met C=0.5 of C=0.25 is vrijwel gelijk.
Zoals je op mijn plaatje kan zien gaat opwarmen veel sneller dan afkoelen.
De hoeveelheid warmte die over een cyclus vrijkomt is gelijk aan (100% - RTE) x kWh_per_cycle (dus ongeveer 10 a 15% van de kWh_per_cycle)
Bij C=0.5 komt dat over 2 uur vrij en bij C=0.25 over 4 uur. Maar omdat het afkoelen veel langzamer gaat dan het opwarmen zal het voor de bereikte temperatuur niet zoveel uitmaken.
Ik bekijk het heel eenvoudig.
De 12 kW omvormer op vol gas heeft ca 8% verlies, pak m beet 1000W 'verwarming' in een 1500l kast op een toch al hele warme dag. Ik zal toch binnen een bepaalde range dT met de buitenlucht moeten proberen te blijven.

De batterij zelf is niet de issue, maar de omvormer. Als de omvormer in de accu zelf verwerkt zit is dat ook hetgeen dat de meeste opwarming veroorzaakt.

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Beer070 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:27:
[...]

in de meeste huishoudens en standaard stekker accus wordt de laad/ontlaad capaciteit ernstig geknepen als niet aan alle voorwaarden voldaan wordt. gelukkig maar.

Accu warmer dan 30 graden: 30% laden/ontladen. Accu kouder dan 5 graden: 70% minder laden/ontladen, SOC < 10%: 60% minder laden, niet meer ontladen. SOC >80%: 70% minder laden/ontladen.

Dit is vergelijkbaar gedrag wat je ook in de BMS van EV's ziet.

Dat je accu op dat moment net effe niet het geheel nul op de meter krijgt is dan ook niet zo erg, de meeste gebruikers hebben het toch niet echt door.

Bij situaties waar je geen netaansluiting als achtervang hebt wordt het complexer, en daar speelt de C waarde discussie veel meer.

Voor 4-5kwh, neem lekker een stekker accu en maak je vooral geen zorgen over de C waarde.
Ik heb deze ervaring in het geheel niet.

Mijn 5kwh stekkeraccu laad tot 95 % nog steeds circa 2,5 kw. Daarboven gaat het naar max 50 % daarvan.
Ik heb nu een jaar een stekker accu en voor NOM is dat voor mij prima, hoeft helemaal niet meer of anders.
Zou gewoon zonde van het geld zijn.

• Pr088
[...]

Dat komt ook juist omdat je op 0,25 C laadt. Je C 2x hoger stellen op 0,5 betekent minstens 2x zoveel warmte. En 1 uur is nog relatief kort. Probeer je accu bij jouw omstandigheden maar eens 4 uur op 0,5 C te laden. Dan wordt ie warmer dan 23 graden hoor ;)

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:48:
[...]

Dat komt ook juist omdat je op 0,25 C laadt. Je C 2x hoger stellen op 0,5 betekent minstens 2x zoveel warmte. En 1 uur is nog relatief kort. Probeer je accu bij jouw omstandigheden maar eens 4 uur op 0,5 C te laden. Dan wordt ie warmer dan 23 graden hoor ;)
Nee, P=I^2*R, De spanning blijft gelijk, de stroom verdubbelt dus de warmteontwikkeling is 4x zo groot.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 14:30
Fr33z schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 07:16:
[...]

Weer mis. Je stelligheid en uitroeptekens maken niet dat je info ineens klopt.
IK denk daar anders over. TIjd zal uitwijzen wat straks mag of moet. Have a nice day!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:19

Ersus

Zuid-Limburg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnylazJSGuzxZXc9H9BpZIjJZ4A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T2qmwSSUG7o9gpyj29h7rGh.jpg?f=fotoalbum_large

Met iets meer dan 38kW laden moet ik wel af en toe een beetje extra koelen in de opslagruimte dan is de staande ventilator net niet voldoende als het 30 graden buiten is ;)

Maar dat is vooral de warmte van de omvormers ipv de cellen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stefannn
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:55:
Nee, P=I^2*R, De spanning blijft gelijk, de stroom verdubbelt dus de warmteontwikkeling is 4x zo groot.
Als de energie verloren zou gaan in een ohmse belasting zou dat kloppen, maar voor dit verhaal is dat te simpel.

De warmte over een cyclus ontstaat door energie die via een draad de batterij is in gegaan en die er vervolgens wel uit is gegaan maar NIET via een draad: kortom... het RTE verlies. Dat zal 10 a 15% zijn.

Voor zover ik weet (maar niet heel erg heb onderzocht) is in het gematigde gebied (C=0.1 ... 1) de RTE redelijk constant.

Dan is de hoeveelheid warmte die vrijkomt dus gelijk aan (100% -RTE) x kWh_cycle.
Oftewel... voor een cycle van 10kWh ongeveer 1 a 1.5kWh. Het maakt daarbij niet uit of dat een halve 20kWh batterij of een hele 10kWh batterij is.
paQ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:33:
[...]

Ik bekijk het heel eenvoudig.
De 12 kW omvormer op vol gas heeft ca 8% verlies, pak m beet 1000W 'verwarming' in een 1500l kast op een toch al hele warme dag. Ik zal toch binnen een bepaalde range dT met de buitenlucht moeten proberen te blijven.

De batterij zelf is niet de issue, maar de omvormer. Als de omvormer in de accu zelf verwerkt zit is dat ook hetgeen dat de meeste opwarming veroorzaakt.
Eenvoudig wil nog niet zeggen "gelijk hebben".
Een omvormer heeft zeker een standby verbruik dat 24/7 aanwezig is onafhankelijk van het laden/ontladen maar dat is heel veel minder dan 1000W.
Dergelijk hoog vermogen komt overeen met een batterij van 10kWh laden of ontladen op C=1 of een batterij van 20kWh laden of ontladen op C=0.5.
Die batterij van 10kWh is na 1 uur vol (danwel leeg), die van 20kWh pas na 2 uur. Het laden/ontladen van die batterij van 20kWh geeft dus 2x zoveel warmte.
Dus... het hangt niet van de C af, noch van de omvormer, maar puur van de capaciteit van de batterij en de RTE. In dit voorbeeld een RTE van 90%. Bij 85% is de gegenereerde warmte 1.5x zo groot.

Het IS inderdaad simpel: De wet van behoud van energie impliceert dat de verloren gegane energie als gevolg van RTE vrij komt als warmte.

• Pr088
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Klopt. 4 is 'minstens 2x'

• paQ

paQ

Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:13:
[...]

[...]

Eenvoudig wil nog niet zeggen "gelijk hebben".
Een omvormer heeft zeker een standby verbruik dat 24/7 aanwezig is onafhankelijk van het laden/ontladen maar dat is heel veel minder dan 1000W.
Dergelijk hoog vermogen komt overeen met een batterij van 10kWh laden of ontladen op C=1 of een batterij van 20kWh laden of ontladen op C=0.5.
Die batterij van 10kWh is na 1 uur vol (danwel leeg), die van 20kWh pas na 2 uur. Het laden/ontladen van die batterij van 20kWh geeft dus 2x zoveel warmte.
Dus... het hangt niet van de C af, noch van de omvormer, maar puur van de capaciteit van de batterij en de RTE. In dit voorbeeld een RTE van 90%. Bij 85% is de gegenereerde warmte 1.5x zo groot.

Het IS inderdaad simpel: De wet van behoud van energie impliceert dat de verloren gegane energie als gevolg van RTE vrij komt als warmte.
Gezellig topic zo 8)7

M'n punt was dat de conversie, of het apparaat die de conversie moet doen, het leeuwendeel van de warmte-ontwikkeling voor zijn rekening neemt vs het aandeel van de weerstand van de accu cel.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:12

dunklefaser

Point Of KnowReturn

"Motie Kamer over afschaffen dubbele energiebelasting en btw op thuisbatterijen"
Lijkt me nodig - vooral voor de regeling "energiedelen" (waren ze misschien "vergeten")

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

“The EU executive said Wednesday it will propose a new law later this year to accelerate the roll out of AI-powered smart meters, which give consumers "greater control over when they use electricity, allowing them to shift consumption to cheaper hours and lower their bills."

Dit impliceert weer een nieuwe meter maar dan met AI. Ze krijgen het nu al niet geregeld door handen te kort.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Beer070
Metsubsidie schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:34:
[...]

Ik heb deze ervaring in het geheel niet.

Mijn 5kwh stekkeraccu laad tot 95 % nog steeds circa 2,5 kw. Daarboven gaat het naar max 50 % daarvan.
Ik heb nu een jaar een stekker accu en voor NOM is dat voor mij prima, hoeft helemaal niet meer of anders.
Zou gewoon zonde van het geld zijn.
Zoals ik al aangaf denk ik dat de bms van de meeste stekkeraccus goed staan afgesteld, en ruime veiligheidsmarge houden zonder dat je daar als gebruiker je zorgen om hoeft te maken. De percentages die ik noemde zijn mogelijk niet accuraat, en bedoelt ter illustratie.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de discussie over c-waarde voor veel situaties niet relevant is, en ik begrijp dat jij dat ook zo voelt.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 22:47
Ersus schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:49:
[...]

“The EU executive said Wednesday it will propose a new law later this year to accelerate the roll out of AI-powered smart meters, which give consumers "greater control over when they use electricity, allowing them to shift consumption to cheaper hours and lower their bills."

Dit impliceert weer een nieuwe meter maar dan met AI. Ze krijgen het nu al niet geregeld door handen te kort.
En ik denk dat we ervoor op moeten passen dat al die AI bij ons in huis geen onderling oorlogje gaan voeren, dus voor de veiligheid binnenshuis komen er heir alleen nog maar Chinese producten in ;)

• Metsubsidie

Metsubsidie

Doet meer met subsidie

Vdvmark schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 14:27:
[...]

En ik denk dat we ervoor op moeten passen dat al die AI bij ons in huis geen onderling oorlogje gaan voeren, dus voor de veiligheid binnenshuis komen er heir alleen nog maar Chinese producten in ;)
Tsja , idd dat is op dit moment nog de minst agressieve partij... (sorry offtopic)

[ Voor 3% gewijzigd door Metsubsidie op 04-06-2026 15:34 ]

• reneeke1970
[...]

Precies omdat je 0.25 aanhoud,ga je hoger ga je zo naar 40 graden,moet je wel aantal uren doen want slechts een uurtje is ook niet veel natuurlijk

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Temperatuurstijging valt mee.
Zie hier de monitoring van mijn Solaredge 14.4kWh batterij.
Ik reserveer 20% voor backup dus Defacto laad/ontlad ik ongeveer 12kWh per cycle.
Ik begon met 2 cycli per dag:
elke nacht laden, elke ochtend ontladen
En dan ook nog elke middag laden en ‘s avonds ontladen.
Met die eerste cycle ben ik gestopt omdat die vanwege de 89% RTE maar heel weinig opleverde (en wel aan de levensduur snoepte). Het rechterdeel is daardoor heel duidelijk lager.
Alles via modbus gemeten op de sensor in de accu zelf
Staat op zolder, die kan behoorlijk warm worden.

Op zich viel het me mee, 12kWh laden of ontladen geeft ongeveer 6 graden temperatuur stijging.
De zolder kan de warmte lastig kwijt, daardoor koelt het tussen de cycli niet goed af.

Voor mij geeft dit ook wel aan dat het met een grotere batterij of 2 cycli per dag wel degelijk een temperatuur zorg kan worden.

[Afbeelding]
Ik word van 35 graden al niet blij ,en waar zit jou sensor? Ik meet op vier punten,verdeelt over en op de cellen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
paQ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:25:
[...]

Gezellig topic zo 8)7

M'n punt was dat de conversie, of het apparaat die de conversie moet doen, het leeuwendeel van de warmte-ontwikkeling voor zijn rekening neemt vs het aandeel van de weerstand van de accu cel.
Onzin,ik meet mijn cellen,de omvormer zit anderhalve meter verder

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Beer070 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Zoals ik al aangaf denk ik dat de bms van de meeste stekkeraccus goed staan afgesteld, en ruime veiligheidsmarge houden zonder dat je daar als gebruiker je zorgen om hoeft te maken. De percentages die ik noemde zijn mogelijk niet accuraat, en bedoelt ter illustratie.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de discussie over c-waarde voor veel situaties niet relevant is, en ik begrijp dat jij dat ook zo voelt.
Bms staan standaard op 70 geloof ik,over 5 jaar snappen veel mensen niet waarom hun accu nog maar halve capaciteit heeft.....

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ

paQ

reneeke1970 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:15:
[...]

Onzin,ik meet mijn cellen,de omvormer zit anderhalve meter verder
Kee man

hey, en je omvormer blijft koeler dan je batterij?

• daemonix
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:13:
[...]

Als de energie verloren zou gaan in een ohmse belasting zou dat kloppen, maar voor dit verhaal is dat te simpel.

De warmte over een cyclus ontstaat door energie die via een draad de batterij is in gegaan en die er vervolgens wel uit is gegaan maar NIET via een draad: kortom... het RTE verlies. Dat zal 10 a 15% zijn.

Voor zover ik weet (maar niet heel erg heb onderzocht) is in het gematigde gebied (C=0.1 ... 1) de RTE redelijk constant.

Dan is de hoeveelheid warmte die vrijkomt dus gelijk aan (100% -RTE) x kWh_cycle.
Oftewel... voor een cycle van 10kWh ongeveer 1 a 1.5kWh. Het maakt daarbij niet uit of dat een halve 20kWh batterij of een hele 10kWh batterij is.

[...]
cos(phi)=-1, dus ohms want DC stroom. Het heeft niets met RTE te maken, waar haal je dat nu weer vandaan? De stroom is 2x zo groot, de batterij wordt niet ineens 2x zo groot. Basiskennis elektrotechniek.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

verschil tussen 0.25C en 0.5C vindt ik best groot in warmte, ik heb in maart een 2e accu toegevoegd en als ik de maanden april/mei met vorig jaar vergelijk is de temperatuurschommeling van 25-40 naar 24-33 gegaan.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Waaruit we concluderen dat een thuisaccu interessant is en steeds interessanter word naarmate 2027 dichterbij komt ; )

• Stefannn
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:00:
[...]

cos(phi)=-1, dus ohms want DC stroom. Het heeft niets met RTE te maken, waar haal je dat nu weer vandaan? De stroom is 2x zo groot, de batterij wordt niet ineens 2x zo groot. Basiskennis elektrotechniek.
Op zich klopt dat. Dat is inderdaad de wet van ohm en de formule voor energie.
Maar… het is niet perse een gegeven dat de weerstand hetzelfde is voor verschillende stroom.
RTE klopt ook. Round trip efficiency verteld hoeveel energie je van de batterij terugkrijgt als je hem hebt opgeladen. Het stukje dat je mist is dan warmte.
Maar… ik ging er vanuit dat de RTE onafhankelijk is van de stroomsterkte. Dat zou ook niet zo kunnen zijn. Bij EV opladen nemen de verliezen toe bij lagere laadstroom dus dat is exact andersom. Het gaat er altijd maar om “waar de dominante verliespost zit”.
Beiden zijn waar.
Jouw verhaal kan een reden zijn dat de RTE beter is bij lagere stroom. Ik kan dat eigenlijk wel een keer testen.
Leuk!

• Fr33z
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:00:
[...]

Het heeft alles met RTE te maken. Het mechanisme dat jij beschrijft komt absoluut voor en zal een deel van je verliezen zijn. Maar het kan nooit zorgen voor alle verliezen want dan zou je moeten zien dat de RTE bij 0.1C supersuperhoog is en bij 1C juist heel slecht (100x zoveel verlies qua weerstand in de kabels toch?). Mag jij me een batterij aanwijzen waar dit zo is.

Het punt is: welke mechanismes zijn er die voor warmte zorgen en vooral, hoe erg is dat? Zonder de mechanismes afzonderlijk te benoemen is er 1 duidelijk.meetbare en simpel inzichtelijke maatstaf, de RTE. Want alle verloren energie is warmte geworden.

• reneeke1970
paQ schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Kee man

hey, en je omvormer blijft koeler dan je batterij?
Geen idee ,die meet ik niet want die gaat niet kapot van warmte. Accu cellen wel ,dus die worden gemeten,en stijging kun je koppelen aan c waarde ,daar ging het onderwerp over

1 PVoutput . Dongen NB

• daemonix
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:47:
[...]

Het heeft alles met RTE te maken. Het mechanisme dat jij beschrijft komt absoluut voor en zal een deel van je verliezen zijn. Maar het kan nooit zorgen voor alle verliezen want dan zou je moeten zien dat de RTE bij 0.1C supersuperhoog is en bij 1C juist heel slecht (100x zoveel verlies qua weerstand in de kabels toch?). Mag jij me een batterij aanwijzen waar dit zo is.

Het punt is: welke mechanismes zijn er die voor warmte zorgen en vooral, hoe erg is dat? Zonder de mechanismes afzonderlijk te benoemen is er 1 duidelijk.meetbare en simpel inzichtelijke maatstaf, de RTE. Want alle verloren energie is warmte geworden.
RTE is een gevolg en geen oorzaak. Als je zou schrijven dat het rendement van de. omvormer niet constant is en bij 0,2 en 0, 5C 2x zo goed wordt dan is dat een verklaring die de RTE beinvloed (het is niet zo trouwens).

• Stefannn
reneeke1970 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Ik word van 35 graden al niet blij ,en waar zit jou sensor? Ik meet op vier punten,verdeelt over en op de cellen
Geen idee. De sensor van de Solaredge batterij

• Stefannn
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:55:
[...]

RTE is een gevolg en geen oorzaak. Als je zou schrijven dat het rendement van de. omvormer niet constant is en bij 0,2 en 0, 5C 2x zo goed wordt dan is dat een verklaring die de RTE beinvloed (het is niet zo trouwens).
Klopt dus.
Maar als het gevolg constant is dan moet de oorzaak dat ook zijn.
Anyway…..
Afgezien van temperatuur.
Als er inderdaad een ohmse weerstand dominant is (en niet bijvoorbeeld een packet conversie in de omvormer) dan neemt het verlies af bij lagere C en neemt de RTE dus toe (en heb je inderdaad minder warmte).
Dat ga ik toch eens testen.
Betere RTE is niks mis mee.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:35
Als je langzamer gaat (ont)laden ben je ook langer bezig, hou daar dan ook wel rekening mee.
4 uur lang 100W verlies is hetzelfde als 2 uur lang 200W verlies.

• Fr33z
daemonix schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:55:
[...]

Volgens mij probeer je hetzelfde te zeggen maar zitten we langs elkaar heen. Ik ben niet op zoek naar de oorzaak. jij probeert een oorzaak aan te wijzen maar je bent vast met me eens dat U=I&R^2 niet de enige verliespost is en dus niet het enige mechanisme kan zijn dat voor opwarming zorgt, toch?

we begonnen met de vraag: is dat nou erg dat je batterij meer/minder opwarmt en kost het levensduur? Je lijkt te willen zeggen dat hogere laadstroom zorgt voor meer opwarming in de batterij want meer stroom, correct?

ik ontken niet dat dit gebeurt maar je kunt je afvragen of dit het bepalende mechanisme is en zelfs dan --> hoe erg is opwarming nou echt? We hebben het hier over "speelgoed" dat bij de meeste mensen echt na max. 5 jaar wordt vervangen omdat het hopeloos verouderd is. In hoeverre boeit het dan of het 15 of 20 jaar meegaat (ja niet heel duurzaam maar dat is een andere discussie)

• Beer070
Fr33z schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:59:
[...]

Volgens mij probeer je hetzelfde te zeggen maar zitten we langs elkaar heen. Ik ben niet op zoek naar de oorzaak. jij probeert een oorzaak aan te wijzen maar je bent vast met me eens dat U=I&R^2 niet de enige verliespost is en dus niet het enige mechanisme kan zijn dat voor opwarming zorgt, toch?

we begonnen met de vraag: is dat nou erg dat je batterij meer/minder opwarmt en kost het levensduur? Je lijkt te willen zeggen dat hogere laadstroom zorgt voor meer opwarming in de batterij want meer stroom, correct?

ik ontken niet dat dit gebeurt maar je kunt je afvragen of dit het bepalende mechanisme is en zelfs dan --> hoe erg is opwarming nou echt? We hebben het hier over "speelgoed" dat bij de meeste mensen echt na max. 5 jaar wordt vervangen omdat het hopeloos verouderd is. In hoeverre boeit het dan of het 15 of 20 jaar meegaat (ja niet heel duurzaam maar dat is een andere discussie)
ik heb hier met dank aan @MrFish een laad/ontlaad performance curve voor een van mijn omvormers gemeten naar belasting.

Wellicht helpt het in deze discussie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIZOw479qCZQ9eR2ZCZul7l-6Gc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYlqDz2AlgVgLXyHpQnRmy2z.avif?f=fotoalbum_large

• HandyLumberjack
Fr33z schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:59:
[...]

We hebben het hier over "speelgoed" dat bij de meeste mensen echt na max. 5 jaar wordt vervangen omdat het hopeloos verouderd is. In hoeverre boeit het dan of het 15 of 20 jaar meegaat (ja niet heel duurzaam maar dat is een andere discussie)
Ik verwacht toch dat veel mensen er langer mee doen dan 5 jaar. Ja, tegen die tijd is het flink verouderd. Maar als je geluk hebt, heb je na een jaar of 5 net je investering terugverdiend, en zou het geld verdienen moeten beginnen.

Een aanzienlijk deel van mijn PV panelen is inmiddels ook 25 jaar oud, maar ze produceren nog ca. 12.000kWh samen, ik zie geen reden om ze te vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-06-2026 20:24 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:27
Ersus schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 17:41:
Waaruit we concluderen dat een thuisaccu interessant is en steeds interessanter word naarmate 2027 dichterbij komt ; )
Ongeveer wat ik dacht, maar dan juist dat een thuisaccu momenteel nog altijd niet interessant is (voor mij) en pas vanaf 2027 interessant kan worden.

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:46
Truus01 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:11:
[...]

Ongeveer wat ik dacht, maar dan juist dat een thuisaccu momenteel nog altijd niet interessant is (voor mij) en pas vanaf 2027 interessant kan worden.
Wanneer het interessant wordt is natuurlijk ook afhankelijk van je persoonlijke doel.

Als het gaat om snel terugverdienen dan moet de prijs nog wel wat omlaag. Zelfs rekening houdende met 2027. Een fatsoenlijke 5 kWh stekkeraccu kost minstens 1200-1500 euro en levert in NOM stand misschien 200 euro/jaar op (4 kWh x 0.25 euro x 200 dagen). Stroom kost niet iedere avond 60 ct/kWh los van de vraag of je zoveel stroom nodig hebt tijdens de "dure piek".

• Beer070
Kameelstok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Wanneer het interessant wordt is natuurlijk ook afhankelijk van je persoonlijke doel.

Als het gaat om snel terugverdienen dan moet de prijs nog wel wat omlaag. Zelfs rekening houdende met 2027. Een fatsoenlijke 5 kWh stekkeraccu kost minstens 1200-1500 euro en levert in NOM stand misschien 200 euro/jaar op (4 kWh x 0.25 euro x 200 dagen). Stroom kost niet iedere avond 60 ct/kWh los van de vraag of je zoveel stroom nodig hebt tijdens de "dure piek".
Ik denk dat stekker accu's vrijwel nooit significant geld zullen opleveren. sowieso is 5kwh maximaal anderhalve euro per dag, en dat werkt eigenlijk alleen met grote verschillen.

wij hebben bijna 6k betaald voor een basis opzet 3x Victron MultiRS en uiteindelijk ongeveer 7k voor 80kwh aan accus. Het verdienmodel is om eigen PV energie in de auto kwijt te kunnen waardoor we niet vaak op straat hoef op te laden. Dat scheelt 46 cent/kwh aan kosten x 50kwh/dag a 3-4 dagen per week. Zelfs in deze no-brainer situatie duurt het nog significant lang voor ROI.

Uiteindelijk is die 13k euro nog steeds goedkoper dan een jaar lang 3x per week in de kroeg zitten, en nog gezonder ook. Ik zou zeggen: als je geen lol hebt in bezig zijn met de techniek en het tweaken, dan kan je beter geld verdienen met een krantenwijk lopen dan uit te zoeken hoe je de accu techniek voor jouw situatie kan optimaliseren.

• Stefannn
mitsumark schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:43:
Als je langzamer gaat (ont)laden ben je ook langer bezig, hou daar dan ook wel rekening mee.
4 uur lang 100W verlies is hetzelfde als 2 uur lang 200W verlies.
Klopt… dat was mijn betoog.
Maar als @daemonix gelijk heeft (en zijn verhaal is echt niet raar) gaat het verlies evenredig met I^2. Dus dan wordt het 4 uur 50 watt versus 2 uur 200W.
Beer070 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 20:18:
[...]

ik heb hier met dank aan @MrFish een laad/ontlaad performance curve voor een van mijn omvormers gemeten naar belasting.

Wellicht helpt het in deze discussie.

[Afbeelding]
Wow.. super data….
Dan maakt de warmteproductie voor C=0.5 of C=0.25 dus niet uit.
Dit is de “zoals @mitsumark zegt” 4 uur 100 watt versus 2 uur 200watt.

Het zal even duren… maar ik wil het ook wel eens testen. We zullen zien.
(Het is sowieso leuk om te weten of ik voor mijn specifieke configuratie een RTE heb die wel/niet afhankelijk is van laad/ontlaad vermogen)

• Beer070
Stefannn schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:00:
[...]

Klopt… dat was mijn betoog.
Maar als @daemonix gelijk heeft (en zijn verhaal is echt niet raar) gaat het verlies evenredig met I^2. Dus dan wordt het 4 uur 50 watt versus 2 uur 200W.

[...]

Wow.. super data….
Dan maakt de warmteproductie voor C=0.5 of C=0.25 dus niet uit.
Dit is de “zoals @mitsumark zegt” 4 uur 100 watt versus 2 uur 200watt.

Het zal even duren… maar ik wil het ook wel eens testen. We zullen zien.
(Het is sowieso leuk om te weten of ik voor mijn specifieke configuratie een RTE heb die wel/niet afhankelijk is van laad/ontlaad vermogen)
dit is exclusief de accu RTE. alleen de omvormer.

Het is al eens aangetoond volgens mij onder andere door @Ersus dat een charge/discharge bij lagere C beter rendement geeft. ( in de richting van 0,75C is heel veel slechter dan 0,25C).

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:46
Beer070 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat stekker accu's vrijwel nooit significant geld zullen opleveren. sowieso is 5kwh maximaal anderhalve euro per dag, en dat werkt eigenlijk alleen met grote verschillen.

wij hebben bijna 6k betaald voor een basis opzet 3x Victron MultiRS en uiteindelijk ongeveer 7k voor 80kwh aan accus. Het verdienmodel is om eigen PV energie in de auto kwijt te kunnen waardoor we niet vaak op straat hoef op te laden. Dat scheelt 46 cent/kwh aan kosten x 50kwh/dag a 3-4 dagen per week. Zelfs in deze no-brainer situatie duurt het nog significant lang voor ROI.

Uiteindelijk is die 13k euro nog steeds goedkoper dan een jaar lang 3x per week in de kroeg zitten, en nog gezonder ook. Ik zou zeggen: als je geen lol hebt in bezig zijn met de techniek en het tweaken, dan kan je beter geld verdienen met een krantenwijk lopen dan uit te zoeken hoe je de accu techniek voor jouw situatie kan optimaliseren.
Dat is wel erg negatief. Een terugverdientijd van ca. 1 kabinetsperiode ligt voor de stekker batterijen binnen handbereik. Het zou mij niet verbazen of we gaan dat medio volgend jaar meemaken, de concurrentie onder Chinese aanbieders is moordend.

Je rekent jezelf wel erg rijk met "niet op straat hoeven laden". Een oprit met laadpaal scheelt al minstens de helft van die 0.46ct die je op straat betaald. 13k voor 80 kWh aan opslag is dan wel weer heel erg goedkoop. Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt.

• paQ

paQ

Kameelstok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Dat is wel erg negatief. Een terugverdientijd van ca. 1 kabinetsperiode ligt voor de stekker batterijen binnen handbereik. Het zou mij niet verbazen of we gaan dat medio volgend jaar meemaken, de concurrentie onder Chinese aanbieders is moordend.

Je rekent jezelf wel erg rijk met "niet op straat hoeven laden". Een oprit met laadpaal scheelt al minstens de helft van die 0.46ct die je op straat betaald. 13k voor 80 kWh aan opslag is dan wel weer heel erg goedkoop. Ben benieuwd hoe je dat voor elkaar gekregen hebt.
https://www.datouboss.com...le?variant=46786132148355

80 kWh voor 7888 na kortingscode thuisbezorgd = < 100 euro/kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:35
Kameelstok schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Een Tesla of andere ev koop je toch ook niet om terug te verdienen?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Mistraller
habbekrats schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 01:54:
[...]

Een Tesla of andere ev koop je toch ook niet om terug te verdienen?
Eens... zelf heb ik er eentje gekocht omdat ik de techniek gewoon heel interessant vind. Maar ook om de energietransitie en de netcongestie een beetje te helpen.

Een EV brengt je van A naar B en in die zin snap ik de redenatie, want energie had je toch al, daar verandert de accu niks aan. Alleen kost een Tesla een veelvoud van een heel dikke accu.
Ik heb al ruim 20 jaar zonnepanelen en ik werd destijds voor gek verklaard (€5,25 per Wp). En kijk eens waar we nu staan. Ik heb ze zelf wellicht misschien nét terugverdiend, misschien ook niet, maar hoeveel mensen ik heb geïnspireerd met mijn paneeltjes? Dat alleen al vond ik het wel waard.

---------------

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste