Jan-tweak schreef op maandag 11 mei 2026 @ 10:58:
[...]
kijk anders eens bij Quatt, dat is eigenlijk een AlphaESS white label en kan eigenlijk alles wat je wilt.
hierbij moet je wel het onderscheid maken wat je zinvol bij bv NOM nodig zou hebben en wat je aanvullende wensen mn noodstroom voor je hele huis aanvullend aan capaciteit nog extra erbij moet gaan tellen.
bv noodstroom hoe lang verwacht je 8 uur - 24 uur - 38 uur backup.
dus kijk wat je hoogste stroomverbruik (winter) is en neem dat dus als basis voor je gewenste extra capacitet ( dat is dus ook capaciteit die je normaal gesproken ook niet gaat gebruiken en alleen bedoeld is voor die ééne stroomuitval (eens in de 3 a 4 jaar ?, geen idee hoe vaak bij jullie de stroom de laatste jaren is uitgevallen).
Bij 8 uur backup en een gemiddelde 40 kWh verbruik per dag is dat dus al bijna 15 kWh aan extra capaciteit.
dan kom je eigenlijk al snel uit op minimaal 20-30 kWh capaciteit wat je nodig hebt.
@
water_escape
Ik heb 9000kWh PV opbrengst per jaar en gebruik ongeveer 12000kWh (dus netto 3000kWh)
Ik ben persoonlijk gegaan voor SolarEdge homehup met 14.4kWh SolarEdge batterij en backup unit.
Dat doet wat jij wilt maar aangezien je enphase hebt is dat voor jou niet handig. Sigenergy lijkt me een heel goede optie.
Maar....
Voor bepalen batterij grootte vond ik meer dan 14.4kWh niet nodig.
Afgelopen januari gebruikte ik gemiddeld 64kWh per dag. Maar ik vind het niet nuttig daar mijn backup batterij op te dimensioneren.
In de zomer heb ik "zonder warmtepomp en zonder EV" een nachtverbruik van ongeveer 5kWh. Dat betekent dat ik "zonder PV opwek" en "zonder EV en warmtepomp" aan 10kWh/etmaal genoeg heb.
ALS de stroom uitvalt:
- In de zomer heb ik dan een full backup. Ik heb genoeg PV om EV overdag te laden en warmtepomp staat uit.
- In voor en najaar heb ik genoeg PV om de 10kWh/dag belasting te voeden. Ik zal zuinig moeten doen met EV en warmtepomp.
- December/Januari ga ik in "overleving stand", warmtepomp uit, EV niet gebruiken, stoken met hout, alle onnodige apparaten uit het stopcontact. Dat kan ik met 5kWh/dag PV opbrengst oneindig uithouden.
Kortom... met 14.4kWh kan ik het hele jaar door 24/7 offgrid in backup (december/januari met kunst en vliegwerk). Die 14.4 is ook wel genoeg voor het afdekken van nachtgebruik.
NB: VOOR 11:00 en NA 16:00 hoef je je batterij niet te laden, dan zijn de prijzen hoog en kan je eventueel PV overschot het beste direct terugleveren
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV