Aziona schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:48:
@Stefannn Is zelfbouw niet juist veiliger omdat je dan weet wat erin zit?
Dirduc schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 14:57:
Stefann
Dezelfde overweging als jij heeft mij tot de aankoop van 1x victron 5000 + 2 accuboxen van 15kw,ik snap niet goed waarom iedereen het over 1 dag heeft.
Bij 1 dag goedkope stroom kan ik nu 3 dagen uitzingen.
Geen zon\wind ,stroom duur ,kan ik laden uitstellen.
Ga het niet uitrekenen maar denk dat in het voor/najaar dit best veel kan schelen.
Heb er wel 2 extra laders naast staan zodat ik de accu's in +/- 5 uur kan vol pompen,voor/najaar,s'nachts,met een timer.
Accu zelfbouw van bijv yixiang stelt echt niks voor,moet alleen kabelklem hydraulisch hebben, 20€ bij Ali
Dirk
@MacD007 : dat onderschrijf ik volledigMacD007 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 16:03:
[...]
Nee, tenzij je echt weet wat je aan het doen bent, waarbij een elekrotechnische opleiding (minimaal op MBO vlak) eigenlijk wel een must zou moeten zijn en daarbij de nodige kennis op mn DC vlak.
Een eenvoudige cursus installatietechniek zwakstroom AC is hierbij in mijn ogen echt onvoldoende.
Dus mensen die zich daar mee al lang mee bezig houden en zich als hobby zich daar ook goed in hebben weten ingewerkt en zich ook aan de veiligheidsvoorschriften houden kan het prima.
ik vrees echter dat hier hele volkstammen een andere mening zijn toegedaan, en dat mag uiteraard.
en dan je opmerking, je weet wat er in zitis dat echt zo of is het meer richting prijs versus kwaliteit bij de eerste dan toch het voortouw neemt (anders had je namelijk net zo goed een kant en klaar systeem kunnen kopen vrees ik).
@Dirduc : voor het bouwen zelf ben ik nog niet eens zo bang. Ik ben handig genoeg dat ik redelijk weet wat goed en fout is.
@Aziona : dat weet je dus waarschijnlijk niet.
Een victron omvormer heb ik niet zoveel zorgen over.
De lifepo4 accu’s is echter redelijk wildwest (of het moet inmiddels verbeterd zijn, ik check dat niet zo regelmatig).
Als je dat goed wilt doen dan moet je de fabrikant goed kennen. Heel zeker weten dat er een CE merk op zit dat “niet zelf is getekend”, maar “fatsoenlijk met testen is afgedekt”. En zeker weten dat daar garantie op zit. Ook als je huis affikt.
In veel gevallen ben je nog aangewezen op eigen import vanuit China, danwel via een tussenpersoon met een mooie website maar die je als het puntje bij paaltje komt niet de garantie kan bieden en ook niet het Chinese kaf van koren gescheiden heeft.
Het is daarbij niet zo dat alle Chinese accu’s slecht zijn. De goede komen ook heel vaak uit China. Alleen is het wel prettig als er een westers gerenommeerd bedrijf achter staat dat het productieproces en en de kwaliteits controle helemaal onder de loep heeft genomen.
Ieder zijn ding. Maar ik kijk de kat nog even uit de boom.
De boel gaat heel snel nu trouwens. Dit gaat heel snel goed komen.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV