Toppertje schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 11:43:
Wij zijn aan het overwegen om thuisaccu's aan te schaffen en vroeg mij af wat jullie zouden adviseren, situatie: hoekhuis met 12 panelen (totaal 3840wp sinds 2020) op het zuid-westen (onderstaand een grafiek van de opbrengst op een zonnige dag 22-3-'26).
jaarverbruik is ±2000kWh teruglevering ±2200kWh.
2000 kWh is behoortlijk laag verbruik

, dus het effect met een batterij is ook beperkt.
heb je als eens gekeken wat je verbruik versus overhead PV in de maanden maart, april, september en oktober is, neem hierbij ook als reverentie de maanden juni en augustus en januari in mee.
met deze gegevens kun je vrij aardig bepalen hoeveel je echt aan capaciteit kunt gebruiken, zeker gezien je wensen voor NOM.
mijn eigen ervaring waar ik via andere tools ed op ruim 10-14 kWh capaciteit uit kwam, blijkt nadat ik mijn geheel verbruik en opwek / overhead per kwartier voor heel 2025 heb bepaald ik op nog geen 8 kWh uit kwam. en dat was bij mij als ik die maanden bekeek ook exact de aangegeven benodigde capaciteit.
te veel ongebruikte kWh is gewoon zonde en eigenlijk weggegooid geld en dat heeft mij ruim 1.000 euro aan overbodige kosten gescheeld, die ik nu voor iets anders kan gebruiken.
waarbij mijn jaarverbruik ruim het drievoudige is dat dat van jou.
Daarnaast hebben we plannen om te gaan verbouwen; uitbouw, vloerverwarming, eventueel warmtepomp, elektrisch koken en wellicht dan ook extra zonnepanelen (voorzijde woning NO en evt op de uitbouw ZW)
denk aan circa 2.500 - 3.500 kWh extra aan stroomverbruik voor je warmtepomp, en helaas werkt hier de Zon niet echt mee, want via PV kun je dat vrijwel vergeten om deze extra stijging ook maar deels op te vangen.
Mijn idee was om nu bijvoorbeeld een Marstek Venus E aan te schaffen en er later nog 2 bij te plaatsen, of om te gaan voor een Marstek Venus D systeem waarbij ik de zonnepanelen dan direct op de batterij zal aansluiten en de flexibiliteit heb om later uit te bereiden (elektrisch kan ik alles zelf).
Wat denken jullie?
waarom Marstek ? en hoeveel extra zonnepanelen kun je op die Marstek kwijt ?
ik zou zeker eens ook naar andere merken gaan kijken, mn is Zendure denk ik een betere keuze.
heb je al een locatie waar je e.e.a. kunt neerzetten ?
kleine tip, gebruik een alamat voor de eigen groep van de PIB.
Edit; doel is om teruglevering te verminderen, meer zelfvoorzienend te worden, nachtverbruik zelf op kunnen vangen, geen handel/dynamisch contact op dit moment.