De modules zijn 35x60x35 cm, volgens de info. 1 module per 5,7kWh + 1 module. Die +1 zal BMS zijn en misschien zelfs ook de omvormer.
Tevens is begane grond met deze opbouw waarschijnlijk geen eis meer.
Uitverkocht is toch juist een teken van succes? Ze gaven aan een eerste batch klanten te verzamelen en die dit jaar uit te gaan leveren. Op zich alleen maar netjes dat ze zich onderwijl niet nog meer op de hals halen.
@
kdekker Ik heb ook nog 'n webinar gekeken, wat ongetwijfeld nog altijd op YouTube terug te vinden is. Daarna dacht ik: laat eerst maar 'ns zien dan.
Ze draaien op een m.i. gevaarlijke mix van geloof in eigen uniek kunnen, ambitie, en een marketing saus die (mij) niet helpt. Zo'n oude professor-type in die beelden, die deze fantastische uitvinding deed. Maar zo werken dit soort ontwikkelingen vandaag de dag niet (goed); er komt altijd een flink team aan te pas én flinke integratie van al in de industrie beschikbare kennis en kunde. Waarom staan investeerders en partijen met die kennis en kunde dan niet in de rij? Uitgebreid geverifieerd door een gerenommeerd instituut (uit m'n hoofd: TNO). Maar het rapport wordt 'binnenkort' vrijgegeven, zeggen ze al meer dan 6 maanden. Een quotum moeten halen om productie op te starten, maar héél onduidelijk waarom. Het kan zijn dat die Stichting dat eist als bewijs van belangstelling, alvorens de middelen op tafel te leggen. Maar waarom daar dan vaag over? Ook nog even eigen omvormers ontwikkelen. Vergelijk: Victron - de grootste speler van ons land (?) - heeft al een jaar geleden een werkend prototype getoond voor een nieuw 15kW model en is nog altijd puntjes op de i aan het zetten (met name naar verluid m.b.t. de certificering). Toch gaat Saltion binnen enkele maanden drie werkende modellen uitbrengen (5, 10, en 15kW)? Op één plek kiezen ze wel een bestaande oplossing: Loxone als EMS. (Ik heb dit systeem in gebruik.) Ze stellen dat wel erg simpel en rooskleurig voor en zonder zichtbare ervaring met Loxone - ze zijn pas pakweg een maandje partner op instap niveau. En zo kom ik bij de marketing saus over dit alles, met zichtbare fouten / onzin ertussen. Bijvoorbeeld kW en kWh steeds door elkaar gehaald. En een accu die 'uniek' kan laden en ontladen tegelijk...
Dat het in deze bedrijfsvorm een langjarig succes wordt, zou bijzonder zijn. Mijn beeld op basis van deze flarden is dat ze voor de batterijtechniek een grote jongen moeten zien te interesseren, voor de omvormers moeten gaan inkopen, en snel verder moeten professionaliseren. Afijn, het
is nu 2026. Hopelijk horen we snel van de eerste tevreden klanten?