Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:07
Pr088 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

Ieders eigen afweging, natuurlijk. Bottem line blijft dat een off-grid batterij vooral emotionele waarde heeft, in Nederland is het voor de meeste mensen en in de meeste situaties rationeel niet te rechtvaardigen met onze ontzettend hoge uptime van het net. Het kan ook een leuke hobby zijn om letterlijk maanden offgrid te gaan draaien in de zomer. Zou je netbeheerder dan gaan bellen of je meter nog werkt? 8)
Ik ben in dat scenario vooral benieuwd of die slimme meters de stroom voor of na de meter gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:50
computerjunky schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 18:38:
[...]

Ik ben in dat scenario vooral benieuwd of die slimme meters de stroom voor of na de meter gebruiken.
Voor de meter. Volgens mij is dat zelfs in de meterwet opgenomen dat ze geen betaalde energie mogen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:50

backupdevice

No Risk , Full Push

..Christiaan.. schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:23:
[...]

Als dat een reden is, dan zou ik ook maar flink investeren in isolatie. Hoe snel denk je dat het ongemakkelijk warm word in een nieuwbouwwoning, mocht de stroom uitvallen? Er zijn nogal wat factoren die allemaal precies op dat moment samen moeten vallen.
Isolatie wordt goed , wij krijgen overal screens en gordijnen. Aangezien ik alleen maar thuis werk wil gewoon dat de koeling blijft werken , juist vanwege dit .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
backupdevice schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Isolatie wordt goed , wij krijgen overal screens en gordijnen. Aangezien ik alleen maar thuis werk wil gewoon dat de koeling blijft werken , juist vanwege dit .
Ja, screens en gordijnen (en vooral de screens) zijn echt isolerende maatregelen. 7(8)7

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

daemonix schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Ja, screens en gordijnen (en vooral de screens) zijn echt isolerende maatregelen. 7(8)7
Doe niet zo flauw . Ik bouw een A++++ nieuwbouw huis , waarbij rekening is gehouden waar de zon het meest staat qua ramen etc . Om toch de warmte buiten te houden zitten er screen op de ramen die het meeste buiten houden.

Dit , samen met vloerkoeling en voorbereiding op airco , moet er voor gaan zorgen om het binnen zo behagelijk mogelijk te houden . En de accu gaat er gewoon voor zorgen dat als de stroom wegvalt , wij er de eerste tijd daar geen last van gaan hebben .

Heb ik het nodig , nee . Ga ik het terug verdienen , nee . Kan het mij schelen , nee . Want de voordelen voor mij wegen meer .

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 16-10-2025 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-10 18:49
[...]

Externe isolatie mag je het ook noemen.

Tegenwoordig is ook het koelen van een huis een onderdeel aan het worden, ongewenste warmte niet binnen laten voorkomt dat je moet koelen met airco of je 'normale' warmtepomp. In oude woningen is dat nooit een groot probleem geweest, maar met de huidige isolatie in nieuwbouw huizen behoud je de warmte soms iets te goed, onder andere op momenten dat je het eigenlijk niet wil behouden zoals in een hittegolf.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

zalkc schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Tegenwoordig is ook het koelen van een huis een onderdeel aan het worden, ongewenste warmte niet binnen laten voorkomt dat je moet koelen met airco of je 'normale' warmtepomp. In oude woningen is dat nooit een groot probleem geweest, maar met de huidige isolatie in nieuwbouw huizen behoud je de warmte soms iets te goed, onder andere op momenten dat je het eigenlijk niet wil behouden zoals in een hittegolf.
Koelen is gewoon onderdeel van de BENG geworden . Ook de architect heeft echt gekeken naar waar de zon het meeste binnenvalt en op die manier gewerk om dit zo veel mogelijk te beperken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:36
Truus01 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:50:
[...]

Ik ben het er mee eens dat juist zoiets meegenomen kan worden bij de keuze of een thuisaccu interessant is, maar dan moet er wel bijna direct dus bij komen dat het hele off-grid gebeuren bij een thuisaccu nog best speciaal is. (Duurder?!)
En kom je dus aan de vraag welke thuisaccu dan interessant zou zijn en niet meer zozeer of een thuis accu interessant is.
Hoeveel het extra kost is heel erg afhankelijk van je situatie. Stel dat je een 1-fase systeem hebt en veel sluipverbruik, dan is de upgrade van een NOM systeem naar een systeem dat eiland modus ondersteunt vrij beperkt.

Terwijl als je een 3-fase systeem hebt, met beperkt sluipverbruik (zeg 's nachts <200 Watt) en je doel is NOM dan kan je dat al heel behoorlijk oplossen met een stekkeraccu. Wil je dit systeem upgraden naar de mogelijkheid voor eiland-modus, dan gaat de installatie een paar keer over de kop, omdat je van 1-fase naar 3-fase moet, veel meer vermogen moet kunnen leveren en dus daarmee ook weer meer batterij capaciteit nodig hebt.

Zelf val ik in het 2e scenario en ben ik blij dat ik nog rustig een half jaartje de ontwikkelingen aan kan kijken. Niet twijfelen over PV panelen en later WP hebben ons bepaald geen windeieren gelegd, dus wat dat betreft neig ik naar doe het direct maar goed. Aan de andere kant ik vind iets moois bouwen best leuk, maar de financiele situatie is nu ook niet zo dat ik per se hobby's zoek om maar weer 10+k EUR in kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
@Oilman en voor je het weet koop je nog een paar ventilatoren om te koelen en heb je een 3D printer nodig (die je nog niet had) om een verloopje te printen omdat ze toch niet lekker passen. Ik weet hoe dat bij mij gaat. Zo'n "upgrade" kost altijd bakken met geld en tijd 😅.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
[...]

Goede afsluitende ritsscreens zorgen wel voor die stilstaande luchtlaag tussen het raam en de buitenlucht. Waardoor het glas minder snel afkoeld. Dat scheelt echt wel aan warmteverlies in de winter en dus het draaien van de warmtepomp. In de zomer is het juist ideaal dat de zon instraling niet binnen komt. Wat weer scheelt in de koeling. Zonwering is daarom zeker relevant voor je klimaat huishouding en daarmee energie verbruik bij (off) grid installaties.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-10 15:00

..Christiaan..

..zwll..

backupdevice schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:20:
[...]

Heb ik het nodig, nee. Ga ik het terug verdienen, nee. Kan het mij schelen, nee. Want de voordelen voor mij wegen meer.
Als je dat nu gelijk als argument had gebruikt was het allemaal prima geweest hoor ;).
Ik zat trouwens dit voorjaar in Portugal toen de stroom zo'n 20 uur uitgevallen was. Was wel even spannend maar een zak ijs in de koelkast doet dan ook wonderen. Grootste nadeel is dat je de taal niet spreekt en dus geen informatie meer krijgt.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 09:28
zalkc schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 19:43:
[...]

Tegenwoordig is ook het koelen van een huis een onderdeel aan het worden,
Sterker nog, temperatuurbeheer is sinds 2022 een verplicht onderdeel van de BENG norm. De zgn TO juli.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

..Christiaan.. schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

Als je dat nu gelijk als argument had gebruikt was het allemaal prima geweest hoor ;).
Ik zat trouwens dit voorjaar in Portugal toen de stroom zo'n 20 uur uitgevallen was. Was wel even spannend maar een zak ijs in de koelkast doet dan ook wonderen. Grootste nadeel is dat je de taal niet spreekt en dus geen informatie meer krijgt.
Heb ik letterlijk 2 dagen geleden al hier aangegeven.
backupdevice schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Heb ik letterlijk 2 dagen geleden al hier aangegeven.
Idd , hebben zelfs het ontwerp van de overkapping moeten aanpassen omdat anders in hoog zomer de zon om 21:30 te veel naar binnen scheen . Was of de overkapping aanpassen of warmtewerend glas plaatsen .

Leuk die BENG.

[ Voor 28% gewijzigd door backupdevice op 17-10-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:53
computerjunky schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:58:
Ja volledig off-grid zie ik voor mijzelf en vele anderen gewoon nooit gebeuren
Ik bedoel niet volledig off-grid gaan, maar het off-grid zijn met een stroomstoring. Als je die als zekerheid voor een stroomstoring wilt gebruiken, moet die accu daar wel geschikt voor zijn.
computerjunky schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:07:
De die schadevergoeding is mogelijk een schijntje :

Hoeveel compensatie ontvang ik?

U krijgt € 35 wanneer u door een storing langer dan 4 uur aaneengesloten zonder stroom of gas heeft gezeten. € 20 extra voor elke 4 uur erbij (na 8 uur, 12 uur, etc).

Dat is dus 125 voor de eerste dag en 120 voor de 2de dag voor een totaal van 255 euro bij een 48 uurs storing. In sommige gevallen dekken in andere totaal niet. Iedereen kan zijn eigen overweging maken met de gegeven informatie.
De compensatie is iets anders dan schadevergoeding. Die compensatie ontvangt iedereen automatisch, maar als je echt (aanttoonbare) schade hebt geleden, kun je schadevergoeding eisen en dat is naar waarde van die opgelopen schade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:54

M-ThijZ

Riding on Rails

Met het battery_sim component in HA simuleer ik al een tijdje de BYD HVS 10.2 kWh batterij. Ik heb een GoodWe GW10KN-ET omvormer en 11,5 kWp aan panelen. Ik was benieuwd hoe ver ik het in het jaar ik het zou redden op puur de panelen + batterij.

Deze tweede week van oktober trek ik dan toch echt de gesimuleerde thuisbatterij leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM7CIZrU2NTKY5mkhuyS2HCYWhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iLxdKR2IpWudsbgx4Q36vqyJ.png?f=fotoalbum_large

Vorige week was hij nog dagelijks aan het begin van de middag vol, en kreeg ik ‘m ’s avonds en ’s nachts niet leeg. En nu zie je dat er ook te weinig opwek is om ‘m te vullen.

Leuk om eens een beeld te krijgen van wat een batterij van een bepaalde grootte in theorie doet.

Geef voor mij wel aan dat dit qua opslag een mooi formaat is (om mee te beginnen). Als ik kleiner zou nemen, dan kan ik er de avond / nacht niet mee overbruggen. Als ik groter zou nemen, zou ik er alsnog niet langer onafhankelijk van het net mee zijn, omdat de batterij nu al niet volledig gevuld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

M-ThijZ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:55:
Met het battery_sim component in HA simuleer ik al een tijdje de BYD HVS 10.2 kWh batterij. Ik heb een GoodWe GW10KN-ET omvormer en 11,5 kWp aan panelen. Ik was benieuwd hoe ver ik het in het jaar ik het zou redden op puur de panelen + batterij.

Deze tweede week van oktober trek ik dan toch echt de gesimuleerde thuisbatterij leeg.

[Afbeelding]

Vorige week was hij nog dagelijks aan het begin van de middag vol, en kreeg ik ‘m ’s avonds en ’s nachts niet leeg. En nu zie je dat er ook te weinig opwek is om ‘m te vullen.

Leuk om eens een beeld te krijgen van wat een batterij van een bepaalde grootte in theorie doet.

Geef voor mij wel aan dat dit qua opslag een mooi formaat is (om mee te beginnen). Als ik kleiner zou nemen, dan kan ik er de avond / nacht niet mee overbruggen. Als ik groter zou nemen, zou ik er alsnog niet langer onafhankelijk van het net mee zijn, omdat de batterij nu al niet volledig gevuld kan worden.
Dit blijft een erg interessant iets, daarom is het nog steeds slim om extra zonnepanelen bij te plaatsen als dat makkelijk en goedkoop kan. Heb hier vandaag NOM gedraaid, de accu's waren vanochtend nagenoeg volledig leeg, maar gaandeweg de dag gelukkig voldoende kunnen opladen en nu nog 3.2 kWh beschikbaar. Nauwelijks stroom teruggeleverd of afgenomen vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WroOMNekNeuNp4AHUUcPnQJ09cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KVLKR6Tpr5rX31ZoLDxL3mu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Acs-LUWZmgjwGAukZvy1VvDa7Xw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jMahGntSz0zEmPtcdbd3gyYT.png?f=user_large

Nul op de meter is vooral lastig bij veel zonnepanelen met bewolking én TV's en PC schermen aan, die kunnen afhankelijk van het beeld snel wisselen in wattage. Maar wel leuk om halverwege oktober nog nauwelijks stroom van het net te moeten trekken. Ben nu bezig om binnenkort 5 extra panelen op het NO huisdak erbij te plaatsen. Alle kleine beetjes helpen en kost niet zoveel als je het zelf kan leggen.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Een echte Nul-op-de-Meter ( 0W ± 0W ) ga je nooit realiseren.
Ik vind 0W ± 100W acceptabel.

Maar ik woon in Portugal. Hier kennen we geen saldering zoals (nu nog) in Nederland, maar wettelijk wordt er wel gesaldeerd per kwartier. Oftewel, elk kwartier gaat er één getal naar de netbeheerder, dit getal is de som van levering en teruglevering in dat kwartier. Dat compenseert fluctuaties rond 0W in de meeste gevallen heel behoorlijk. Wordt zoiets in Nederland niet gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Hermarcel schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:45:
Een echte Nul-op-de-Meter ( 0W ± 0W ) ga je nooit realiseren.
Ik vind 0W ± 100W acceptabel.

Maar ik woon in Portugal. Hier kennen we geen saldering zoals (nu nog) in Nederland, maar wettelijk wordt er wel gesaldeerd per kwartier. Oftewel, elk kwartier gaat er één getal naar de netbeheerder, dit getal is de som van levering en teruglevering in dat kwartier. Dat compenseert fluctuaties rond 0W in de meeste gevallen heel behoorlijk. Wordt zoiets in Nederland niet gedaan?
Jawel, daarom maken de meesten zich veel te druk. De meter wordt hier ook niet elke seconde uitgelezen door de netbeheerder/leverancier maar eens per kwartier. Goed punt inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
daemonix schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

Jawel, daarom maken de meesten zich veel te druk. De meter wordt hier ook niet elke seconde uitgelezen door de netbeheerder/leverancier maar eens per kwartier. Goed punt inderdaad.
Maar in dat kwartier kan zowel levering en teruglevering geregistreerd worden, en daartussen worden niet gesaldeerd.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Maar hij saldeert toch niet per kwartier. Dat de gegevens maar 1x per 15 minuten worden doorgezonden kan kloppen, maar volgens mij stuurt hij dan wel alle 4 (of 2) telwerken apart door. Tenzij ik er echt naast zit en hij echt per 15 minuten saldeert..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:13:
[...]

Maar hij saldeert toch niet per kwartier. Dat de gegevens maar 1x per 15 minuten worden doorgezonden kan kloppen, maar volgens mij stuurt hij dan wel alle 4 (of 2) telwerken apart door. Tenzij ik er echt naast zit en hij echt per 15 minuten saldeert..
HIj stuurt de 4 meterstanden inderdaad door, dat wordt rekenkundig daarna gesaldeerd. Daarmee zie je die plus en min piekjes en dalen niet terug.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 18-10-2025 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Laatst online: 20:20
[...]
In Nederland loopt dat telwerk,afhankelijk van het netto resultaat van de 3 fases.
Eens per dag worden alle 4 telwerken per kwartier door gestuurd.
Twee voor beide richtingen (afname & teruglevering) voor hoog en laag tarief (niet elk contract heeft ook een verschillend tarief voor hoog & laag).
Afname en teruglevering wordt veelal apart berekend voor de jaarrekening.

Er wordt niet 1 getal voor gehele kwartier zoals @Hermarcel vraagt doorgestuurd, maar twee voor afname en teruglevering apart.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:57
@domba indien je een dynamisch contract hebt wordt dit per kwartier en bij sommige nog 1 x per uur uitgelezen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 14:23:
[...]
Er wordt niet 1 getal voor gehele kwartier zoals @Hermarcel vraagt doorgestuurd, maar twee voor afname en teruglevering apart.
De meterstanden gaan hier ook apart naar de netbeheerder. Maar de netbeheerder saldeert de ontvangen standen per kwartier. En dat leidt tot een "meterstand" die wordt doorgegeven aan de energie-leverancier en de energie-opkoper (kunnen twee verschillende partijen zijn in Portugal).
Ik kan bij de netbeheerder online zowel de ruwe ontvangen meterstanden zien als de "meterstanden" na kwartiersaldering. Op de facturen van leverancier/inkoper zie ik alleen de "meterstanden" na kwartiersaldering.
Als gevolg hiervan hebben de standen op de facturen geen enkele relatie meer met de fysieke meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Welke stekkerbatterij zou handig zijn voor mij? Ik heb nog geen 3fase aansluiting en dat kan wel een paar jaar duren eer Enexis dat komt aanleggen. Mijn groepenkast wordt binnenkort wel voorbereid op 3fase en ik laat er gelijk wat groepen bijplaatsen, onder andere voor de 5kw batterij.
Ik heb 12 zonnepanelen en door de mangel genomen wekken die zo'n 2800kwh op per jaar. Ze liggen er al 10 jaar. Ze liggen op een schuin dak op het zuidwesten dus in de ochtend geen opwek.
ik heb een dynamisch contract (zonneplan). Volgens hen heb ik sinds januari van dit jaar 1544kWh teruggeleverd.
Mijn huis verwarm ik gewoon ouderwets met een cv. Ik verstook zo'n 600m3 gas/jaar (slim stoken; tado en goed isoleren) en heb geen airco. Gaat er ook niet komen op termijn.

Wat ik wil.... de batterij gebruiken voor de dagelijkse avond/nacht/ochtendstroom. 5kw moet dit wel kunnen dekken gemiddeld genomen. Uitschieters positief en negatief kunnen gebeuren.

Doel:
1x thuisbatterij (moet wel 2500w kunnen ontladen)

Subdoel:
Aan de voorzijde zo'n 6 panelen laten plaatsen zodat ik ook in de ochtend wat opwek kan genereren.

Vraag: welke zou of zouden geschikt kunnen zijn voor mijn situatie?
Wat ik al gevonden heb...
uitvoering: Marstek Venus E 2.0

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:47:
Wat ik wil.... de batterij gebruiken voor de dagelijkse avond/nacht/ochtendstroom. 5kw moet dit wel kunnen dekken gemiddeld genomen. Uitschieters positief en negatief kunnen gebeuren.

Doel:
1x thuisbatterij (moet wel 2500w kunnen ontladen)
Er staat wel iets, maar wat wil je nu precies bereiken? En waarom heb je daar 2500W voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik wil geen beperking qua koken (inductie) en oven en wasmachine en droger. Zeg maar dat ik niet wil nadenken of het wel kan.

Ik heb gelezen dat veel accu's met max 800w kunnen ontladen. Ik wil dat niet.

[ Voor 24% gewijzigd door ..Christiaan.. op 19-10-2025 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:59:
Ik wil geen beperking qua koken (inductie) en oven en wasmachine en droger. Zeg maar dat ik niet wil nadenken of het wel kan.
Daarvoor kun je toch het net gebruiken?
Voor de dingen die je noemt vind ik 2500W nog weinig, laat staan tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:59:
Waarom zou het niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Omdat de accu het niet trekt met 800w ontladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

mitsumark schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

Daarvoor kun je toch het net gebruiken?
Voor de dingen die je noemt vind ik 2500W nog weinig, laat staan tegelijk.
Goed; laat dat dan maar los.

Ik wil een thuisaccu om mijn stroom in de avond/nacht/ochtend grotendeels op te kunnen vangen.

Wat zou ik kunnen ondernemen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:02:
Omdat de accu het niet trekt met 800w ontladen?
Mensen zonder accu kunnen toch ook gewoon koken?

De accu trekt het wel, je gebruikt hem dan maximaal. Hij gaat niet roken ofzo. De rest van de stroom komt uit het net

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 19-10-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Ik wil een thuisaccu om mijn stroom in de avond/nacht/ochtend grotendeels op te kunnen vangen.

Hoeveel energie verbruik je in die periode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:47:

Vraag: welke zou of zouden geschikt kunnen zijn voor mijn situatie?
Wat ik al gevonden heb...
uitvoering: Marstek Venus E 2.0
De 2.0 is ook op andere plekken te krijgen tegen lagere prijzen die niet in pricewatch staan zoals bijv elektramat, sinds er ook een 3.0 is.
Stekker thuisaccu >800W op een eigengroep, deze is tot nu toe het beste voorbeeld die laat zien waar het risico zit met een Venus E 3.0 met configuraties vanaf 13 min.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

jadjong schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:21:
[...]

Hoeveel energie verbruik je in die periode?
Minder dan 6kw gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 18:04:
[...]

Grotendeels is het belangrijkste woord. Je gaat nooit met een batterij je volledige piek van oven, inductieplaat etc. afdekken, tenzij je een groot systeem koopt met veel vermogen (kW van de omvormer) en veel inhoud (kWh's). Allereerst moet je bedenken of je een stekkerbatterij wilt (meestal 800W of 2400/2500 mits je een aparte groep gebruikt!)

Breng je nachtverbruik en idle/sluipverbruik in beeld. Bereken daarna hoeveel je per dag gebruikt en hoeveel je in de accu kunt stoppen met je zonnepanelen. Idealiter is je accu 's ochtends leeg, eind van de middag weer vol dankzij je zonnepanelen en de volgende ochtend weer leeg. 5kW kan, maar is voor best veel huishoudens al aan de ruime kant.

Wij zijn geen adviesbureau. Accu's van Marstek, HomeWizard en Zendure zijn hier al veel besproken, je kunt een installateur bellen voor een 'vaste' accu (duurder, maar geen omkijken naar, goed aangesloten etc.).
Je kunt ook zelf gaan hobbyen met zelfbouw.

Dat zijn een beetje de opties. Stekkerbatterijen zijn relatief goedkoop. Lees de fora even door.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bedoel je het piekvermogen (kW) of de totale hoeveelheid energie (kWh). Eenheden zijn belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

daemonix schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Bedoel je het piekvermogen (kW) of de totale hoeveelheid energie (kWh). Eenheden zijn belangrijk.
Sorry, ik doelde op de hoeveelheid energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
@..Christiaan.. Ik heb dezelfde usecase zo lijkt het en er is simpelweg niets beters als de marstek V2 per kWh momenteel (tenzij je een accu ready omvormer hebt) maar zelfs die is voor mij nog 2x te duur om rendabel te zijn binnen 5 jaar. De vraag is of jij dus met eenzelfde situatie wel baat gaat hebben bij een accu.

Heb je een P1 meter al langere tijd draaien, zo ja kan je de data pakken en grofweg berekenen hoeveel kWh eigen verbruik je accu gaat realiseren.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 20-10-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-10 16:42
..Christiaan.. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:18:
[...]

Sorry, ik doelde op de hoeveelheid energieverbruik.
je bedoelt dat je minder dan 6kWh verbruikt in de ochtend? als je dat tussen 4 en 12 doet, zit je gemiddeld nog onder de 800W. Overigens ga je, met een stekker accu, niet boven de 800W aan vermogen kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
borft schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

je bedoelt dat je minder dan 6kWh verbruikt in de ochtend? als je dat tussen 4 en 12 doet, zit je gemiddeld nog onder de 800W. Overigens ga je, met een stekker accu, niet boven de 800W aan vermogen kunnen komen.
Via stekker idd niet maar sommige hebben de optie tot net aansluiting en dan lunnen ze 2400w aan. Hij gaat zijn meterkast vervangen en kan dus nu al stekker aansluiten en laten via de meterkast.

Misschien is dat de insteek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ik laat er oa een groep bijzetten waar 1 stopcontact op aangesloten word. 1 kabel naar de schuur waar de accu op aangesloten wordt. Dat is de insteek. Ik wil de 5kw voornamelijk gebruiken om de piek tussen 17:00 uur en 21:00 uur op te vangen met goedkope of gratis stroom. Ik zit nu bijna een jaar bij zonmeplan en de prijzen zijn altijd op die tijd het hoogst. Verder kan het prima mijn standy tijd opvangen. Mijn homewizard (die heb ik ook) geeft 's nachts zo'n 150w constant stroomverbruik aan.

Ik volg de diverse stekker accu topics en lees veel goede dingen. De terugverdientijd houdt me nog wat tegen.
Is er zicht op of vermoedens van subsidie op zulke accu's volgend jaar? Of ligt dat wellicht bij het nieuwe kabinet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

borft schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:16:
[...]
Overigens ga je, met een stekker accu, niet boven de 800W aan vermogen kunnen komen.
Er zijn genoeg stekker accu's die ook bijv. 2200-2500 Watt kunnen laden en ontladen. Echter doe je dat natuurlijk nooit op een gedeelde groep.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-10 16:42
Taro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:54:
[...]

Er zijn genoeg stekker accu's die ook bijv. 2200-2500 Watt kunnen laden en ontladen. Echter doe je dat natuurlijk nooit op een gedeelde groep.
mjah, als ie niet met een stekker is aangesloten, is het dan nog een stekkeraccu? ;) Volgens mij bedoelen we hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
..Christiaan.. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:27:
Ik volg de diverse stekker accu topics en lees veel goede dingen. De terugverdientijd houdt me nog wat tegen.
Is er zicht op of vermoedens van subsidie op zulke accu's volgend jaar? Of ligt dat wellicht bij het nieuwe kabinet?
Ik geloof niet dat je dat mag verwachten met het vooruitzicht van tijdsafhankelijke nettarieven per 2028.
Sommige richten zich eerst op dat PV hebben geen geld gaat kost en kwetsbare groepen een nog betaalbare energierekening hebben.
Tijdsafhankelijke nettarieven moeten de noodzakelijke verschuiving geven voor net piekbelasting en de netverzwaring bekostingen
Voor verschillende gebieden is de noodknop nog niet van tafel .
(de noodknop= komt er een wachtlijst voor kleinverbruikers voor een verzwaring of nieuwe aansluiting) wat grote plannen van diverse partijen voor meer woonruimte op slot zet voor enige jaren, nog meer dan stikstof probleem.
Voor gemiddelde huishoudelijke verbruiker zonder grote verbruikers tot 3000kWh/jaar veranderen de netwerkkosten nauwelijks meer dan de inflatie.
Maar met bijv een grote verbruiker als EV, die kan op basis van eerste voorlopige indicatie nettarieven voor nov-maart , 1,76 euro/ uur aan variabele kosten vermijden als deze van 10-16 uur laadt of 1,43 euro/uur van 0-6 uur op 11kw als die maar 16-21 uur en zoveel mogelijk 21-0 uur vermijdt.

Voor een 2,5kW/5kWh thuisaccu zonder groot vermogen verbruikers, kan deze tot 14-16ct/kWh vermijden op het verbruik van 16-21 uur en 6-8ct/kwh op het verbruik van 21-0 uur aan variabele netwerkkosten als deze uit thuisaccu kan voorzien en mocht die ook nog dynamisch energiecontract hebben, dan komt daar nog het prijs verschil bij, van het moment van verbruik en laden.
Een spread voor nettarief kosten wat je kan vermijden, is vanwege aanname 20% verlies bij laden van net, op geladen kWh van PV voor accu heb je geen nettarief of energiebelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Taro schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:54:
[...]

Vandaar mijn plan om 1 groep aan te maken waar alleen de accu op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs85
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21-10 16:01
Goedemorgen! Met het grootste risico dat ik nu een vraag stel, die al eerder is beantwoord. Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen om door de bomen het bos wat te gaan zien. Denken jullie dat onderstaande usercase haalbaar is? Om eerlijk te zijn: ik vind alle gemixte signalen wel behoorlijk verwarrend. Zoek een gefundeerde mening op basis van bijvoorbeeld ervaringen / kennis.

We gaan eind deze maand verhuizen naar een energiezuinige woning (A+++, zonnepanelen, aardwarmtepomp). De panelen wekken flink op en dus willen we graag een thuisaccu om vooral in 2027 meer eigen stroom te gaan gebruiken.

Het verbruik van deze woning in 2024 was 4700 kWh (direct verbruik panelen zit daar niet meer bij in). Teruglevering was 4300 kwh.

Ik kan nu een 11,4 kWh AlphaESS batterij (10kwh omvormer) krijgen voor plusminus 5500 euro, ex btw (maar teruggave btw dmv handelen) Doel is om het komende jaar in ieder geval te handelen op onbalansmarkt, mogelijk via Frank Energie. Verwachte opbrengst dan 50 a 60 euro per maand.

Zolang die onbalans handel interessant is, blijf ik dat wel doen. Zeker als dat in de zomermaanden nog werkt (ook al zullen de marges kleiner zijn, ik heb die 11 kWh niet nodig voor avondverbruik.

Vanaf 2027 wil ik batterij ook vooral gebruiken voor benutten opgewekte energie. Mijn conservatieve rekensom komt dan uit op besparing van 40 euro per maand / 500 per jaar.

Op basis van eigen gebruik dus een terugverdientijd van 11 jaar (conservatief). Maar met handel in de eerste jaren een hoger rendement. En misschien blijft dat interessant. En dus is de terugverdien dan wellicht korter.

Zit ik hiermee juist? Zie ik iets over het hoofd? Ben ik te conservatief?

[ Voor 4% gewijzigd door Matthijs85 op 21-10-2025 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
..Christiaan.. schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:27:
Garanties kan niemand geven natuurlijk, maar mij lijkt het erg onwaarschijnlijk. De subsidie op zonnepanelen (salderen) was logisch omdat je zo al dat dakoppervlakte van particulieren kan gebruiken. Subsidie op warmtepompen omdat de particulier dan zijn huis kan verwarmen. Maar vanuit subsidie oogpunt is het veel logischer om dat geld te steken in wijk accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
Ik heb binnenkort een telefonische afspraak met Essent voor de Enphase IQ Battery 5P. In de e-mail van Enphase staat dat je tot € 122 p.m. kunt verdienen als je zo'n thuisbatterij laat plaatsen.

Zit er ergens een addertje onder het gras? Hebben jullie tips? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:03

Ethirty

Who...me?

turkeyhakan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:56:
Ik heb binnenkort een telefonische afspraak met Essent voor de Enphase IQ Battery 5P. In de e-mail van Enphase staat dat je tot € 122 p.m. kunt verdienen als je zo'n thuisbatterij laat plaatsen.

Als je er vanuit gaat dat het waarschijnlijk niet veel meer dan €10-20 in de maand is, dan valt alles wat het meer is alleen maar mee :)

Het addertje is dat voor de normale mens het vrijwel niet rendabel is. Alleen met veel inspanning en op de juiste manier gebruik maken van de prijsmarkt kan het interessant zijn. Maar dan had je niet nog bij Essent gezeten :)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Matthijs85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:06:

Ik kan nu een 11,4 kWh AlphaESS batterij (10kwh omvormer) krijgen voor plusminus 5500 euro, ex btw (maar teruggave btw dmv handelen) Doel is om het komende jaar in ieder geval te handelen op onbalansmarkt, mogelijk via Frank Energie. Verwachte opbrengst dan 50 a 60 euro per maand.

Zolang die onbalans handel interessant is, blijf ik dat wel doen. Zeker als dat in de zomermaanden nog werkt (ook al zullen de marges kleiner zijn, ik heb die 11 kWh niet nodig voor avondverbruik.

Vanaf 2027 wil ik batterij ook vooral gebruiken voor benutten opgewekte energie. Mijn conservatieve rekensom komt dan uit op besparing van 40 euro per maand / 500 per jaar.

Op basis van eigen gebruik dus een terugverdientijd van 11 jaar (conservatief). Maar met handel in de eerste jaren een hoger rendement. En misschien blijft dat interessant. En dus is de terugverdien dan wellicht korter.

Zit ik hiermee juist? Zie ik iets over het hoofd? Ben ik te conservatief?
Laat je fiscaal echt goed voorlichten.
De herzieningsperiode is 5 jaar voor een thuisaccu, voor prive gebruik ben je geen BTW-ondernemer en heb je voordat deel geen recht op BTW teruggave op de investering.
Belastingdienst kan tot 2030/31 vragen voor bewijs dat geen herziening nodig was, een "onbalans" accu is nogal zwart/wit met 0% prive gebruik tov EPEX handel.
Einde salderen is nogal een overgang, waarbij de business case onderwater kan van komen te staan en BD juist kan aangrijpen om te vragen of er misschien geen herziening nodig is., normaal moet je die zelf melden ook als je in KOR zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ethirty schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:19:
[...]

Als je er vanuit gaat dat het waarschijnlijk niet veel meer dan €10-20 in de maand is, dan valt alles wat het meer is alleen maar mee :)

Het addertje is dat voor de normale mens het vrijwel niet rendabel is. Alleen met veel inspanning en op de juiste manier gebruik maken van de prijsmarkt kan het interessant zijn. Maar dan had je niet nog bij Essent gezeten :)
:-)

Mee eens.. ben benieuwd waar ze mee komen tijdens het telefoongesprek :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthijs85
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21-10 16:01
Die afdracht doe je toch eenmalig?
Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Laat je fiscaal echt goed voorlichten.
De herzieningsperiode is 5 jaar voor een thuisaccu, voor prive gebruik ben je geen BTW-ondernemer en heb je voordat deel geen recht op BTW teruggave op de investering.
Belastingdienst kan tot 2030/31 vragen voor bewijs dat geen herziening nodig was, een "onbalans" accu is nogal zwart/wit met 0% prive gebruik tov EPEX handel.
Einde salderen is nogal een overgang, waarbij de business case onderwater kan van komen te staan en BD juist kan aangrijpen om te vragen of er misschien geen herziening nodig is., normaal moet je die zelf melden ook als je in KOR zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Matthijs85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:19:
Die afdracht doe je toch eenmalig?
[...]
De BTW-teruggave is in eens voor 5 jaar aan het begin, voor je in de KOR stapt.
Ofwel 1/5 voor roerende goederen waarbij met de tijd het gebruik kan veranderen en deel niet meer in aanmerking komen voor BTW vrijstelling.

Je hebt een glazen bol nodig of er nog een vrijstelling van energiebelasting komt of vrijstelling van nettarieven voor "onbalans" thuisaccu of de dienst niet stopt of omvormt naar een vorm die niet langer voor volledige BTW-teruggave in aanmerking komt.

Belastingdienst zou zomaar in 2027 of 2028 navraag kunnen doen voor alle met een BTW teruggave * x/5 die >500 euro is volgens hun boekhouding. (x= aantal nog niet verstreken jarenvan de 5 jaar sinds teruggave)

Edit: hier vindt je meer informatie

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 21-10-2025 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

turkeyhakan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:56:

Met een 5 kWh accu 122 Euro per maand verdienen? Dat is alleen mogelijk als je een vergoeding krijgt ivm netstabilisatie vanuit de netbeheerder zelf, in ieder geval niet door bijv. in stroom te handelen.

Haal hier met +-54 kWh ongeveer 90-100 Euro per maand met dynamisch handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Taro schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:16:
[...]

Met een 5 kWh accu 122 Euro per maand verdienen? Dat is alleen mogelijk als je een vergoeding krijgt ivm netstabilisatie vanuit de netbeheerder zelf, in ieder geval niet door bijv. in stroom te handelen.

Haal hier met +-54 kWh ongeveer 90-100 Euro per maand met dynamisch handelen.
Ik heb een vast contract, dus ik denk dat ik hier sowieso niet voor in aanmerking kom?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

turkeyhakan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:21:
[...]

Ik heb een vast contract, dus ik denk dat ik hier sowieso niet voor in aanmerking kom?
Dan heeft handelen sowieso geen nut inderdaad.

Enige kan dan zijn dat Essent je een vergoeding geeft voor netstabilisatie / onbalans. Maar vermoedelijk willen ze gewoon een mooie marge maken op een accu die je ze verkopen. Ga het gesprek even aan, maar wees alert op onrealistische toezeggingen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02

MrFish

Untitled

Ik ben mijn thuisbatterijsimulator aan het uitbreiden met ondersteuning voor meenemen van PV en verbruik. Dat levert dit soort plaatjes op (zonder salderen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQmZ2cnUVGovMdSXSC3xPz4kQCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QnF8ly7fSev2KXM8OpSW2QtA.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een paar 'profielen' met synthetische data voor verbruik en opwek, maar het liefst zou ik het mogelijk maken om aan échte verbruik- en opwekcijfers te rekenen. Zijn er mensen hier die hun uurlijkse verbruik en opwek van 2024 willen delen om te testen? Mag per DM, uiteraard.

Check mijn thuisbatterijsimulator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
MrFish schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:32:
Ik ben mijn thuisbatterijsimulator aan het uitbreiden met ondersteuning voor meenemen van PV en verbruik. Dat levert dit soort plaatjes op (zonder salderen):

[Afbeelding]

Ik heb een paar 'profielen' met synthetische data voor verbruik en opwek, maar het liefst zou ik het mogelijk maken om aan échte verbruik- en opwekcijfers te rekenen. Zijn er mensen hier die hun uurlijkse verbruik en opwek van 2024 willen delen om te testen? Mag per DM, uiteraard.
Ik stuur je morgen of vanavond van afgelopen lopende jaar de data als csv. Kan maar één jaar terug helaas met opwek meegenomen, dus heel 2024 gaat me niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
turkeyhakan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:21:
[...]
Hoe zeker ben je dat je door Essemt wordt gebeld?
tot 24,5 euro per maand per kWh opslag klinkt als een fabeltje. (tot 122 euro voor 5kWh accu)

Zelfs met 100 cycles per maand is dat >25ct/kWh meer dan afname prijs voor de teruggeleverde kWh, als ook nog verliezen verrekend moeten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:27:
[...]

Hoe zeker ben je dat je door Essemt wordt gebeld?
tot 24,5 euro per maand per kWh opslag klinkt als een fabeltje. (tot 122 euro voor 5kWh accu)

Zelfs met 100 cycles per maand is dat >25ct/kWh meer dan afname prijs voor de teruggeleverde kWh, als ook nog verliezen verrekend moeten worden
Omdat ik een bevestiging heb gekregen van Essent en ook in de e-mail van Enphase Essent wordt genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
turkeyhakan schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:19:
[...]
Omdat ik een bevestiging heb gekregen van Essent en ook in de e-mail van Enphase Essent wordt genoemd.
Wat reeel is bij 100% eigenverbruik, thuisaccu met eigen PV voor later verbruik vanwege vastcontract

Redelijk is dat je ~250 cycles per jaar kunt halen met vast/variabel contract
Dan is dat per kWh accu 250 x vermeden leverprijs plus 120% x vermeden terugleverkosten per kWh min terugleververgoeding 15ct/kWh (Essent)
Essent gebruikt staffels voor terugleverkosten die op ~12ct/kWh neerkomen en als we levertarief van 30ct/kWh aannemen over het jaar

edit: aangepast terugleververgoeding vergeten die 15ct/kWh zou zijn
binnen saldeervolume 250 x 0.30 euro + 300 x 0,12 euro = 111euro per kwh accu per JAAR
buiten saldeervolune 250 x 0.30 euro + 300 x 0.03 euro = 84 euro per kwh accu per JAAR
5kwh thuisaccu is 5x 84-111euro per jaar = 35-46,25 euro per maand optimaal dat is wel een gat met 122 p.m.

[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 21-10-2025 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:33:
[...]

Wat reeel is bij 100% eigenverbruik, thuisaccu met eigen PV voor later verbruik vanwege vastcontract

Redelijk is dat je ~250 cycles per jaar kunt halen met vast/variabel contract
Ik zit op 200 cycli/p.j. met vast contract en eigen gebruik. Maar de EV helpt daar aan mee, anders krijg ik in de zomer de accu niet leeg. Dan zou ik eerder op 130 cycli uitkomen.

Ik heb het niet meer scherp, maar ik heb vaker 175 cycli voorbij horen komen voor eigen gebruik systemen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zalkc schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:09:
[...]
Ik zit op 200 cycli/p.j. met vast contract en eigen gebruik. Maar de EV helpt daar aan mee, anders krijg ik in de zomer de accu niet leeg. Dan zou ik eerder op 130 cycli uitkomen.

Ik heb het niet meer scherp, maar ik heb vaker 175 cycli voorbij horen komen voor eigen gebruik systemen.
Er zijn vast die in de praktijk of via simulatie tot een veel beter aantal cycles komen dan mijn zeer optimische 250

Voor een 5kWh accu 122 euro per maand is absurd, is het geen maand maar jaar dan is het ook weer veel te laag met ca 80 cycles. (optimisch voor 15kWh accu, moet je het verbruik er wel voor hebben)

Hoe absurd op jaarbasis het is (122 *12 / 5) = 292.8 euro/kWh accu als je dat vertaald naar onbalansmarkt met meeste potentie, voor meest gangbare setje 10kW/20kWh , zouden die >5500 euro/jaar binnen harken, 300% meer, kunnen daar alleen van dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
Domba schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Er zijn vast die in de praktijk of via simulatie tot een veel beter aantal cycles komen dan mijn zeer optimische 250

Voor een 5kWh accu 122 euro per maand is absurd, is het geen maand maar jaar dan is het ook weer veel te laag met ca 80 cycles. (optimisch voor 15kWh accu, moet je het verbruik er wel voor hebben)

Hoe absurd op jaarbasis het is (122 *12 / 5) = 292.8 euro/kWh accu als je dat vertaald naar onbalansmarkt met meeste potentie, voor meest gangbare setje 10kW/20kWh , zouden die >5500 euro/jaar binnen harken, 300% meer, kunnen daar alleen van dromen.
Helemaal mee eens, 122€ p/m is wel heel erg positief, ze zeggen ook niet voor niks dat het tot 122€ is. Als dat mogelijk was, en al was het maar de helft, dan was elke buca binnen 10 minuten rond ;) Rendabeler dan PV met saldering zelfs, en dat zou toch een hint moeten zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:33
Iemand die toevallig de prijzen van Zendure de laatste tijd heeft gevolgd?
Op de site staat iets van Black Friday en korting, maar ik vraag me af of die prijs nu daadwerkelijk lager is dan pakweg een week geleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Merijn. schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:18:
Op de site staat iets van Black Friday en korting, maar ik vraag me af of die prijs nu daadwerkelijk lager is dan pakweg een week geleden?
Zie deze post in zendure topic. Dus device plus 1 batterij is behoorlijk in prijs gedaald.

energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:33
mrme12345 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:38:
[...]

Zie deze post in zendure topic. Dus device plus 1 batterij is behoorlijk in prijs gedaald.
Ah, ik had dan net niet ver genoeg terug gekeken in dat topic.. 8)7

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Met dank aan meerdere tweakers (o.a. @computerjunky @Osxy @Toby1984) die hun P1 data hebben gedeeld, heb ik de batterijsimulator uitgebreid met een pagina waar je je eigen P1-data kunt uploaden. Mijn plan was eerst om PV-data apart mee te nemen, zodat je ook zelfverbruik/zelfconsumptie kunt monitoren, maar aangezien die data niet zo gestandaardiseerd is, terwijl P1-data dat wél is, heb ik besloten het voorlopig bij P1-data te houden. Let op dat het voor nu wellicht nog niet optimaal werkt voor 2025.

Hier de resultaten van @computerjunky:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bAdJBFDLG6CGWNKJZis-mob5nU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r9PUP9EHulgq9rDaBBsVJD9c.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-10 16:10
MrFish schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:34:
Met dank aan meerdere tweakers (o.a. @computerjunky @Osxy @Toby1984) die hun P1 data hebben gedeeld, heb ik de batterijsimulator uitgebreid met een pagina waar je je eigen P1-data kunt uploaden. Mijn plan was eerst om PV-data apart mee te nemen, zodat je ook zelfverbruik/zelfconsumptie kunt monitoren, maar aangezien die data niet zo gestandaardiseerd is, terwijl P1-data dat wél is, heb ik besloten het voorlopig bij P1-data te houden. Let op dat het voor nu wellicht nog niet optimaal werkt voor 2025.

[Afbeelding]
Wat is een zinvol tijdsinterval voor de upload?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

cville schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Heel 2024 bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Laatst online: 19:59

Osxy

Holy crap on a cracker

cville schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:53:
[...]

Hangt vooral af wat jou systeem kan, homewizard is 15min en dat geeft goed beeld

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
MrFish schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:34:

[Afbeelding]
Zou het mogelijk zijn om het script (deels) te delen? Zou een hele mooie toevoeging zijn in home assistant, live data bespaar potentieel vandaag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-10 16:10
Misverstand: ik bedoel 1s, 1m, 15m, 1h. Ik heb ze allemaal.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Kameelstok schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:16:
[...]

Zou het mogelijk zijn om het script (deels) te delen? Zou een hele mooie toevoeging zijn in home assistant, live data bespaar potentieel vandaag :).
Jep, alles is open source

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

cville schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:21:
[...]

Elke 15 minuten is voldoende. Het script voegt samen waar nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:44

Bravo

Second Best

cville schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:21:
[...]

In 2024 waren er nog uurprijzen, dus alles wat je met kortere intervallen aanlevert wordt weer naar uren teruggerekend.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:29
Interessant! Ik heb even mijn P1 homewizard data erin geknikkerd over 2024 en 2025 en eea komt snel bekeken binnen enkele %en uit van de "live" simulaties die ik in Home Assistant heb meelopen op mijn meterdata.

Zal er eens verder mee gaan spelen binnenkort.

@MrFish Mocht je nog suggesties ter verbetering blieven:
- een pdf export knop van het resultaat zou leuk zijn (maar print to pdf werkt natuurlijk ook)
- ik mis (net als in mijn huidige simulatie in HA) volgens mij het standby verbruik van eea in de calculatie? Dat hakt er op een jaar nogal in bij bepaalde set-ups.
- Het aantal omvormers onder geavanceerd wordt nog uitgebreid neem ik aan (snap dat dit bewerkelijk is)? Ik zou iig zelf graag enkele setups willen vergelijken tussen Victron MP2, Victron MS RS6K, Deye 12/15/18K en SolarEdge HV.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

RonJ schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:29:
Interessant! Ik heb even mijn P1 homewizard data erin geknikkerd over 2024 en 2025 en eea komt snel bekeken binnen enkele %en uit van de "live" simulaties die ik in Home Assistant heb meelopen op mijn meterdata.

Zal er eens verder mee gaan spelen binnenkort.

@MrFish Mocht je nog suggesties ter verbetering blieven:
- een pdf export knop van het resultaat zou leuk zijn (maar print to pdf werkt natuurlijk ook)
- ik mis (net als in mijn huidige simulatie in HA) volgens mij het standby verbruik van eea in de calculatie? Dat hakt er op een jaar nogal in bij bepaalde set-ups.
- Het aantal omvormers onder geavanceerd wordt nog uitgebreid neem ik aan (snap dat dit bewerkelijk is)? Ik zou iig zelf graag enkele setups willen vergelijken tussen Victron MP2, Victron MS RS6K, Deye 12/15/18K en SolarEdge HV.
Dank voor de suggesties. Standbyverbruik is inderdaad belangrijk en wordt nu niet meegenomen. Voor een back of the envelope schatting kun je naar believen het gemiddelde in- of verkooptarief (wordt nu expliciet weergegeven) vermenigvuldigen met het standbyverbruik van de omvormer. Dan zie je al snel dat het gaat om een kostenpost van ruim 100€.

Voor 'geavanceerd': ja, dit is erg bewerkelijk. Als je ergens goede data vindt, voeg ik het graag toe. Ik heb zelf alleen een Victron-systeem, daar ligt mijn motivatie ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:33
Merijn. schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:18:
Volgens mij hebben verkopen ze nu een 2400AC starterskit (1 omvormer + 1 batterijmodule) voor 1200 euro. Bij een webshop met 10% korting zag ik m staan voor circa €1079,-. Zelf heb ik gekozen voor een extra batterij (+ €780,-), maar kreeg dan wel nog een Zendure P1 metertje er 'gratis' bij.
Totaal kom ik uit op €1843,- euro en ik hoop er 360 euro per jaar mee te kunnen besparen (1,5 euro per nacht (5kwh*30cent) * 240 dagen). Dan heb ik het na circa 5 jaar er uit en tegen die tijd is Zendure misschien wel failliet en wil ik weer iets anders en beb ik netto niets opgeschoten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Recent is de Ecoflow Delta Pro Ultra X gelanceerd, zie zojuist ergens deze foto langskomen van volgens mij 3x Delta Pro Ultra oud model en 1x Ultra X nieuw model, maar hij heeft daar in totaal 120 kWh staan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzERhyhJ33OV9u7jFuF57zTu7JI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yZ37gvuHmW9CZBI4nwzLyOiM.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels veel video's over gezien, maar in Nederland zie je toch vooral de Sigenergy langskomen en heeft Ecoflow wat minder marktaandeel. Benieuwd of dat met dit nieuwe model gaat veranderen aangezien ze ook een EV-lader, 6 kWh per accu, veel vermogen en ook panels etc. leveren om off-grid te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Niet zo raar toch, het zijn meerdere lelijke stapels en een losse box op de muur?

Zo’n setup in plugin vorm begrijp ik sowieso niet, want je moet er je meterkast ook op aanpassen. Zo’n toren is 150+kg en dan wel op wieltjes :?

Ecoflow heeft ook de Powerocean 🤷🏻‍♂️

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Ethirty schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:30:
Niet zo raar toch, het zijn meerdere lelijke stapels en een losse box op de muur?

Zo’n setup in plugin vorm begrijp ik sowieso niet, want je moet er je meterkast ook op aanpassen. Zo’n toren is 150+kg en dan wel op wieltjes :?

Ecoflow heeft ook de Powerocean 🤷🏻‍♂️
En dan is het nog duur voor een dergelijke installatie ook. In die capaciteitsrange zijn er veel goedkopere oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-10 16:32

Ersus

Zuid-Limburg

M-ThijZ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 21:55:
Als ik groter zou nemen, zou ik er alsnog niet langer onafhankelijk van het net mee zijn, omdat de batterij nu al niet volledig gevuld kan worden.
Maar je kunt ook een grotere batterij met goedkope Grid kWh's opladen en daarmee weer een stukje dure Grid kWh's overbruggen.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | Victron Multiplus 6x 8kVA / 48kVA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler & Multisplit Airconditioner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:22
Ersus schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 13:48:
[...]

Maar je kunt ook een grotere batterij met goedkope Grid kWh's opladen en daarmee weer een stukje dure Grid kWh's overbruggen.
En zeer regelmatig kan dat twee keer per dag, mooi om het 24 uur verbruik van de wp mee op te vangen in de winter maanden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Will Prowse test een zout/natrium/sodium accu, op dit moment kleven er nog erg veel nadelen aan, maar ook een aantal voordelen vs LFP:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woody600
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 16:47
Iemand al ervaringen met volgende met wattopjedak? Bieden mooie kits aan met victron/dyness maar ik twijfel over de google reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Gezien het laatste nieuws over netto terugbetaling bij Innova is de BuCa voor een thuisbatterij weer wat verbeterd.

Hoewel ik een sterk vermoeden heb dat de netto 7,2ct betalen per geleverde kWh eerder een poging is om te kijken waar de politiek straks staat met salderen en teruglevering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

zalkc schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:07:
Gezien het laatste nieuws over netto terugbetaling bij Innova is de BuCa voor een thuisbatterij weer wat verbeterd.
Want jij zit bij Innova? Of is het weer een geval creatief boekhouden om een business case op te kunnen stellen?

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 29-10-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:14:
[...]

Want jij zit bij Innova? Of is het weer een geval creatief boekhouden om een business case op te kunnen stellen?
Nee, maar ik sluit ook niet uit dat er weer meer gaan volgen, Greenchoice was geloof ik de eerste die aangaf dat je vrijwel niks overhield aan terugleveren.

De verwachtingen zijn behoorlijk grimmig voor einde salderen en ik denk dat het wel duidelijk is dat vanaf 2027 het er heel anders uit gaat zien,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Nee, maar ik sluit ook niet uit dat er weer meer gaan volgen, Greenchoice was geloof ik de eerste die aangaf dat je vrijwel niks overhield aan terugleveren.

De verwachtingen zijn behoorlijk grimmig voor einde salderen en ik denk dat het wel duidelijk is dat vanaf 2027 het er heel anders uit gaat zien,
Dan stap je toch over op een dynamisch contract? Met salderen en mogelijk de nieuwe netbeheerderstarieven moet je toch je verbruik wat gaan sturen, als je dat eenmaal doet is de overstap naar dynamisch klein.

[ Voor 14% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-10-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:28
zalkc schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:07:

Hoewel ik een sterk vermoeden heb dat de netto 7,2ct betalen per geleverde kWh eerder een poging is om te kijken waar de politiek straks staat met salderen en teruglevering.
Stap over naar dynamisch en je bent van alle terugleverkosten af. Het afgelopen jaar heb ik ruim 6 cent per kWh kale prijs teruggekregen voor mijn stroom, ondanks weinig thuisgebruik overdag en een zonnepanelenopstelling op vol zuid. Het is dus echt onzin dat de zonnestroom 'waardeloos' zal zijn na wegvallen saldering. Kies een goede leverancier, die je niet oplicht.
Scheelt weer een thuisbatterij ;)

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Eind oktober 2025: Blackbird P80 + 6090Wp extra ZP oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pr088 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Stap over naar dynamisch en je bent van alle terugleverkosten af. Het afgelopen jaar heb ik ruim 6 cent per kWh kale prijs teruggekregen voor mijn stroom, ondanks weinig thuisgebruik overdag en een zonnepanelenopstelling op vol zuid. Het is dus echt onzin dat de zonnestroom 'waardeloos' zal zijn na wegvallen saldering. Kies een goede leverancier, die je niet oplicht.
Scheelt weer een thuisbatterij ;)
Ik zit zelfs op 8,4 cent met oost-west. 8)

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 20:27:
[...]

Dan stap je toch over op een dynamisch contract? Met salderen en mogelijk de nieuwe netbeheerderstarieven moet je toch je verbruik wat gaan sturen, als je dat eenmaal doet is de overstap naar dynamisch klein.
Wacht maar af totdat ook de dynamische contracten teruglever tarieven krijgen. De tekenen aan de wand zijn niet gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwanovich
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:33
daemonix schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 01:19:
[...]

Wacht maar af totdat ook de dynamische contracten teruglever tarieven krijgen. De tekenen aan de wand zijn niet gunstig.
Dit vraag ik me ook al een tijdje af inderdaad. Maar wat zouden die 'kosten' zijn? Wat doet de energieleverancier dat deze kosten verantwoord? We betalen tenslotte al vaste kosten en een service fee per kwh (voor de website en app die ze voor ons maken?). risico of middeling met de tarieven lopen ze niet bij dynamische contracten. Het elektriciteitsnet wordt gedaan door de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
iwanovich schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:33:
[...]

Dit vraag ik me ook al een tijdje af inderdaad. Maar wat zouden die 'kosten' zijn? Wat doet de energieleverancier dat deze kosten verantwoord? We betalen tenslotte al vaste kosten en een service fee per kwh (voor de website en app die ze voor ons maken?). risico of middeling met de tarieven lopen ze niet bij dynamische contracten. Het elektriciteitsnet wordt gedaan door de netbeheerder.
Dynamische partijen maken vooraf voorspellingen van het verbruik van hun klanten, en op basis daarvan kopen ze energie in, als hun voorspellingen afwijken van de werkelijkheid kunnen daar wel degelijk kosten aan zitten.

Dus dat ze terugleverkosten gaan invoeren is niet helemaal onlogisch. Maar ik verwacht dat die veel kleiner blijven dan bij andere leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:44

Bravo

Second Best

[...]

De service fee wordt ook gebruikt om de kosten voor onbalans en intradayhandel van de leverancier mee te betalen (verschil tussen wat de leverancier heeft ingekocht/verkocht versus de realisatie). Met wat geluk kan met intraday het verschil opgevangen worden, dat is vaak goedkoper dan via de onbalansmarkt.

Met goede voorspelmodellen voor gebruik/opwek van de klanten kan een leverancier hier goede inschattingen van maken. Dat risico moet dus wel afgedekt worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
zalkc schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Vrijwel niks is meer dan om met 6ct een accu proberen terug te verdienen van een paar duizend Euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
[...]

Wat zijn de kosten bij vaste contracten? Nu is het nog de noemer salderen, maar dat 'excuus' valt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Ethirty schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 21:15:
[...]

Ik zit zelfs op 8,4 cent met oost-west. 8)
17,38 hier :)

Pagina: 1 ... 80 81 Laatste