Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 167 168 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:43
AUijtdehaag schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:01:
@Oilman
Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik ze op 2000 watt heb staan ipv 2500 watt.
Enerzijds, omdat ik 10 kWh (5 kWh van de 15 kWh, reserve voor nom) wil spreiden over een x aantal kwartieren (geen uren meer) bij het terugleveren.
Anderzijds de warmte te beperken (staat in een schuurtje waar het makkelijk 35 graden wordt overdag in de zomer, maar dan draait mijn warmtepomp op koelen en zorgt voor verse lucht aanvoer in het schuurtje via de buitenunitaanzuig
Better safe then sorry.

5ct verschil kan er wel in zitten op 4 kwartieren. (die van vandaag)
[Afbeelding]

@reneeke1970
Bedoel je gesmolten stekkers van die stapeldozen? Of welke worden er kapot geladen?
De cellen worden kapot geladen,als je gaat kijken wat voor ah cellen er in zitten,en wat er vervolgens aan vermogen getrokken kan worden dan zit de c waarde soms boven de 1 ,richting 1.5 zelfs.

Als je bij gerenommeerde merken gaat kijken in de data sheet is er geen een die boven continu max 0.5 komt,pieken tot 1 is kortstondig toegestaan. En in die stekker dingen zitten niet eens de betere merken. Allemaal goedkope cellen omdat de capaciteit afgekeurd was,en daarmee bedoel ik de doel capaciteit was bv 100ah,en bij controle blijkt hij maar voor 50 ah gelukt te zijn,van zulke cellen kun je geen hoge c waardes meer verwachten in mijn ogen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:54:
[...]
oke, maar dat smaakt eigenlijk meer naar een fulltime hobby en in mijn ogen zoeken juist de meeste mensen juist niet naar een nieuwe hobby maar veel meer dat een kant en klare oplossing moet zijn zonder de problemen waar als ik dat wil op mijn smartphone kan zien wat hij me bespaart heeft ( dat laatste kan een victron ook wel, maar dat eerste nee.
Ook als ik kijk wat er allemaal bij komt kijken om een victron systeem tegen de muur te zetten dan is dat toch van een compleet andere orde dan een simpele automaat plaatsen met slechts een kabel en stopcontact.
Zie zelf: ( dit voorbeeld was een van de eerste foto’s die van een installatie tegen een muur voorbijkwam, dus geen discussie wat je ziet, daar zijn andere topics voor)
[Afbeelding]
Bron

[...]
Och Och och,hij heeft ook een plaatje gevonden van iemand die de aller aller aller uitgebreidere installatie heeft gebouwd die maar mogelijk is. Als je gewoon 1 victron gebruikt kun je 90 procent van dat plaatje weg strepen.

1 PVoutput . Dongen NB

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 16:29
Jan-tweak schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:32:
[...]

Ik vraag me toch elke keer weer af waarom mensen nog steeds denken dat een vaste thuis-batterij nu zo veel beter is.
En ja er zijn verschillen maar zeker als je kijkt naar de laatste ontwikkelingen die je m.n. bij stekker-batterijen ziet kun je eigenlijk maar één ding concluderen.
De vroegere voordelen, zeker als je dat in een capaciteits categorie van ergens tussen de 8 en 16 kWh , mogelijk zelfs iets boven de 20 kWh, dat deze verschillen ondertussen wel erg klein geworden zijn.
En ja, er zijn zeker nog argumenten die meer voor een vaste thuis-batterij spreken, bv als je minimaal 5-10 kW vermogen nodig gaat hebben, wat overigens voor een redelijk normaal huishouden vrij buitengewoon zal zijn, maar goed uitzonderingen bestaan en dat dien je wel mee te nemen in je keuze.
Echter vrijwel alle andere vroegere voordelen zijn of niet meer aanwezig of is de afstand tot de stekker-batterijen dermate klein dat je zou moeten afvragen of dat de meerprijs nog wel waard is.
En dan heb je meer de “professionele” lijkende systemen die uit verschillende merken met losse omvormers en batterijmodules en aanvullende modules, dus niet te vergelijken met de volledig geïntegreerde systemen van de diverse bekende merken, waar nu de enige zichtbare voordeel (mogelijk) de prijs is, vaak zie echter dat deze wel de nieuwere veiligheidsfuncties die je zowel in de vaste volledige geïntegreerde als ook ook in de nieuwe generaties stekkerbatterijen wel tegenkomt.
Eigenlijk zijn dat de net iets betere DIY modellen waar je zelf mee aan de slag gaat, zeker voor de mensen met de juiste deskundigheid en vaardigheden een leuke en voor boeiende hobby, maar ik vraag me af of dat voor een consument die daar juist geen behoefte en vooral belangstelling heeft wel de juiste keuze is, het kan maar echte voordelen, zeker het gemis van een simpele maar hoogwaardige app aansturing heeft dus voor die groep wel effect terwijl de hobbyist daar geen boodschap aan heeft want die gaat alles toch via HA aan elkaar knopen.

Als ik naar het boodschappenlijstje van bovenstaande poster kijkt en dan de vaste overtuiging dat hij zeker een vaste thuis-batterij nodig heeft kan ik alleen maar denken dat de lobby van de vaste thuis-batterij zijn werk weer perfect heeft uitgevoerd.

Dan een aspect waar m.n. je veelal bij vaste batterijen veelal tegen gaat komen, de noodstroom, lijkt wel een vrijwel onmisbar deel van een echte batterij te zijn, en niet dat halve gedoe wat een stekker batterij doet.
Zie je hier ook weer in de commentaren, @bigkevx2 heeft daar gisteren een treffende post over geschreven, zeker de moeite waard om dat te lezen : bigkevx2 in "Het grote Zendure Mix thuisaccu, PowerHub en EVFlow topic"

Nee, maar dat had je waarschijnlijk al begrepen zou ik in die situatie dus juist niet naar een vaste batterij gaan maar juist kiezen voor de nieuwe generatie van hoog vermogen en ruimte capaciteit die je bv bij Anker en Zendure ziet en daar komen zeker nog meer spelers bij omdat juist deze nieuwe type batterijen de voordelen van stekker en vast verenigen tegen een prijs waar een volledig geïntegreerde vaste batterij niet tegen op gewassen is.

Installatie?
- een stekker batterij kun je volledig zelf plaatsen het enige wat je nodig hebt is een voor deze batterij eigen groep, iets wat een electricien binnen 30 minuten kan aanleggen.

- de plek waar is veel belangrijker, en al helemaal voor een vaste unit. Dus zeker niet in woonruimte en of gang, onder de trap. Denk eerder aan garage, zolder, kelder, schuur.

- de klassieke fout, je kijkt naar je jaarcijfers, leuk maar geeft een vertekend beeld, je hebt geen 12 mnd voldoende zon waarmee je de batterij kunt vullen.
- een batterij moet eigenlijk elke dag, keer op keer vol en dan weer leeg, en dat dus elke dag. Soms kun je 2 dagen er mee door maar dan houd het dus ook al op.
Dus kijk wat je per dag aan verloren zonnestroom ( dat deel wat nu terug het net op gaat ) hebt en hoeveel stroom je gaat verbruiken in de tijd dat de zon er niet is.

Eerste stap is dus om je jaarcijfers naar minimaal maandelijks onder te verdelen, dan heb je iets meer zicht.

Aanvulling:
Bedenk ook dat je verbruik niet gelijk verdeelt is over de maanden, aangezien je nog niet aan de warmtepomp wilt ( bedenk dat je daar wel meer geld laat liggen dan wat je ooit met je thuis-batterij kunt verdienen ( zo ver dat met jouw keuze ooit gaat lukken)
Maar ik ken de situatie niet dus dat kan best een goede redenen hebben om niet de stap richting warmtepomp te gaan, maar dit is voor een ander topic.

Je kunt denk ik wel met jouw situatie er van uitgaan dat 50% van jouw verbruik tijdens een periode is waar relatief weinig of geen zonnestroom aanwezig is.
Dus qua verbruik kun je slechts 50% focussen voor een besparing.
Verbruik dus max circa 1.400 kWh in zeg 8 mnd, dat is circa 175 kWh per maand en een kleine 6 kWh per dag.
Je potentieel beschikbaar zonnestroom voor je batterij is daarbij 3.500 kWh voor die 8 mnd.
Dat is dus circa 440 kWh per mnd en circa 14,4 kWh per dag ( grof geteld)
Bij een RTE van 80% zijn dat dus circa 11,5 kWh aan batterij stroom ( bij een 10 kWh capaciteit batterij blijft daar circa 8 kWh aan bruikbare stroom over, die maak je dus echter niet op, heb je dan geen dynamisch contract krijg je deze dus ook niet zo maar weg, onder de streep kost je dat zelf geld.
In jouw situatie is dus een 8 kWh capaciteit al meer dan voldoende. ( grove berekening )

En als ik daar een prijskaartje aan mag hangen, bv een Zendure SF 3000 AC mix die een capaciteit van 8 kWh heeft ( eigenlijk de sweetspot in jouw situatie )
Een output vermogen van 3000W heeft, dus ruim voldoende voor vrijwel alle verbruikers in je huis.
Een van de beste apps en software die er nu op de markt is en als je daar behoefte cq belangstelling voor het volledig local via HA te besturen.
Tal van veiligheidssystemen bezit
Behoorlijk compact qua afmetingen
10 jaar garantie
Zelfs over een noodstroomstekker bezit
En dat alles voor tussen de 1.800-2.000 euro, hoewel ik al prijzen voor rond de 1.600 gezien heb.
Dit is een boeiende discussie. De ontwikkeling van de nieuwe generatie stekkerbatterijen verdient een serieuze overweging. Op basis van de beschikbare gegevens zou ik echter nog niet concluderen dat 8 kWh de optimale capaciteit is, noch dat een vaste batterij overbodig zou zijn. 
Bij een analyse van de oorspronkelijke cijfers – een opbrengst van circa 5.190 kWh, een verbruik van 2.800 kWh en een teruglevering van ongeveer 3.700 kWh in 2025 – blijkt inderdaad dat een aanzienlijk deel van de zonnestroom niet direct wordt benut. 

Voor een juiste dimensionering is echter cruciaal wanneer de 3.700 kWh wordt teruggeleverd en wanneer het verbruik plaatsvindt. Jaar- of maandgemiddelden bieden hiervoor onvoldoende inzicht. Ik adviseer daarom een analyse van kwartiergegevens over een volledig jaar, met aandacht voor: 
– PV-productie; 
– afname van het net; 
– teruglevering; 
– verbruik in de avond en nacht; 
– eventuele dynamische elektriciteitsprijzen. 

Op basis hiervan kan nauwkeurig worden vastgesteld welke batterijcapaciteit effectief benut kan worden en welk laad- en ontlaadvermogen vereist is. De eerdere berekening, gebaseerd op een gemiddeld dagverbruik van circa 6 kWh, vormt een bruikbare eerste indicatie, maar is onvoldoende om 8 kWh als optimaal te bestempelen. Een gemiddelde van 6 kWh per dag impliceert immers niet dat er dagelijks exact 6 kWh na zonsondergang nodig is. 

Daarnaast mag de keuze tussen een vaste batterij en een stekkerbatterij niet uitsluitend op capaciteit en aanschafprijs worden gebaseerd. Factoren zoals installatie, 1- of 3-fasen, maximaal laad- en ontlaadvermogen, aansturing, integratie met de bestaande Enphase-installatie, noodstroomvoorziening, veiligheid, garantie en toekomstige uitbreidbaarheid zijn eveneens van belang. 

In deze context acht ik het zinvol beide opties naast elkaar te leggen. De nieuwe generatie plug-in systemen kan een serieus alternatief vormen, maar bij een bewuste voorkeur voor een vast systeem zou ik eerst de technische en financiële haalbaarheid onderzoeken, in plaats van vooraf te concluderen dat een plug-in oplossing volstaat. 

Mijn werkwijze zou zijn: eerst het werkelijke energieprofiel analyseren → vervolgens capaciteit en vermogen bepalen → pas daarna een keuze maken tussen een vaste of plug-in batterij.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:24
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:00:
[...]

Och Och och,hij heeft ook een plaatje gevonden van iemand die de aller aller aller uitgebreidere installatie heeft gebouwd die maar mogelijk is. Als je gewoon 1 victron gebruikt kun je 90 procent van dat plaatje weg strepen.
Laat maar zien?

• reneeke1970
Wat wil je zien? Dat 1 multiplus via een automaat en een kabel aan de accu in zit aangesloten?

1 PVoutput . Dongen NB

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

paQ

(jarig!)
Ik snap dat hele “mijn keuze is de beste” ook niet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan-tweak
clodders schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:02:
[...]

Dit is een boeiende discussie. De ontwikkeling van de nieuwe generatie stekkerbatterijen verdient een serieuze overweging. Op basis van de beschikbare gegevens zou ik echter nog niet concluderen dat 8 kWh de optimale capaciteit is, noch dat een vaste batterij overbodig zou zijn. 
Bij een analyse van de oorspronkelijke cijfers – een opbrengst van circa 5.190 kWh, een verbruik van 2.800 kWh en een teruglevering van ongeveer 3.700 kWh in 2025 – blijkt inderdaad dat een aanzienlijk deel van de zonnestroom niet direct wordt benut. 

Voor een juiste dimensionering is echter cruciaal wanneer de 3.700 kWh wordt teruggeleverd en wanneer het verbruik plaatsvindt. Jaar- of maandgemiddelden bieden hiervoor onvoldoende inzicht. Ik adviseer daarom een analyse van kwartiergegevens over een volledig jaar, met aandacht voor: 
– PV-productie; 
– afname van het net; 
– teruglevering; 
– verbruik in de avond en nacht; 
– eventuele dynamische elektriciteitsprijzen. 
Helemaal mee eens, ik gaf dat al aan, bij gebrek aan betere data dus maar een zeer grove ( zeg maar bierviltje berekening gemaakt, die kwam eigenlijk wel op rond die 8 kWh uit, mogelijk dat dit met kwartiersdata nog veel duidelijker bepaald kan worden en dan daar ook een andere en betere resultaten zichtbaar woorden.
Alleen moeten deze data wel beschikbaar zijn, ik kom dat heel veel tegen dat men met uitsluitend een jaarafrekening komt en dan met grote ogen verwonderd kijkt als ze te horen krijgen dat je hiermee slechts een zeer grove benadering kunt maken.
Alleen al het loskrijgen van de maandelijkse afrekeningen, deze mails worden vaak weggegooid want ze krijgen toch een jaarafrekening is erg lastig.
Laat staan dat je gegevens over een dag krijgt.
Op basis hiervan kan nauwkeurig worden vastgesteld welke batterijcapaciteit effectief benut kan worden en welk laad- en ontlaadvermogen vereist is. De eerdere berekening, gebaseerd op een gemiddeld dagverbruik van circa 6 kWh, vormt een bruikbare eerste indicatie, maar is onvoldoende om 8 kWh als optimaal te bestempelen. Een gemiddelde van 6 kWh per dag impliceert immers niet dat er dagelijks exact 6 kWh na zonsondergang nodig is. 
dus, die door mij genoemde 8 kWh is op basis van die jaarcijfers met wat berekeningen gemaakt, maar zeker niet optimaal.
Voor echte optimale berekeningen heb je de data van minimaal 3 jaar nodig.
Als je dat zelf kunt prima, maar een commerciële bedrijf zal hier geen tijd in gaan stoppen.
Je kunt natuurlijk AI het werk laten doen maar waar blijft dan de verificatie?
Daarnaast mag de keuze tussen een vaste batterij en een stekkerbatterij niet uitsluitend op capaciteit en aanschafprijs worden gebaseerd. Factoren zoals installatie, 1- of 3-fasen, maximaal laad- en ontlaadvermogen, aansturing, integratie met de bestaande Enphase-installatie, noodstroomvoorziening, veiligheid, garantie en toekomstige uitbreidbaarheid zijn eveneens van belang. 
mee eens, maar bij de meeste aspecten die je noemt is het verschil,wel erg klein geworden. En in dit specifieke geval waar iemand 10 kWh in combinatie met vast vraagt ga ik wel de vraag stellen waarom en welke specifieke eisen verbergen zich achter deze wens waardoor een vaste batterij ook echt het verschil maakt.
Kon ik zo niet zien, in dat geval.
In deze context acht ik het zinvol beide opties naast elkaar te leggen. De nieuwe generatie plug-in systemen kan een serieus alternatief vormen, maar bij een bewuste voorkeur voor een vast systeem zou ik eerst de technische en financiële haalbaarheid onderzoeken, in plaats van vooraf te concluderen dat een plug-in oplossing volstaat. 

Mijn werkwijze zou zijn: eerst het werkelijke energieprofiel analyseren → vervolgens capaciteit en vermogen bepalen → pas daarna een keuze maken tussen een vaste of plug-in batterij.
En daar verschillen onze werkwijze dus, ik ga uit van een wit vel papier met feiten wensen komen pas later) en vul op basis van die feiten het plaatje in.
En bij wensen of ideeën mag je best eens kritisch vragen waarom denk je dat?

• tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 21:50

tismij

???

reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:00:
[...]

Mijn installateur is net zo duur als die van jou. Dus je hoeft niet alles aan te blijven grijpen om een vaste accu duurder te laten lijken dan zon stekker geval. Die van mij zit aan een b16 automaat,net als die van jou. En als ik zou willen dan begrens ik hem op 800 watt,hang er vervolgens een snoer met stekker aan en ik mag hem in een wcd pluggen,dus....wieltjes eronder en ik zet hem zo in de huiskamer,als je toevallig van blauw houd!

Als je merken en prijzen zoekt van accus kun je bij nkon kijken,die heeft wel een aantal modellen,al is dit zeker niet meer de goedkoopste website.

Maar de goedkoopste tip is,koop een model omvormer met ingebouwde mppt,dan is alles btw vrij te bestellen
Heb ook naar victron gekeken ipv een kant-en-klare thuisaccu maar ik kom altijd op prijzen boven de 5k voor 10kwh. Mag ik vragen hoe je aan 15kwh met omvormer voor 2800,- komt ? Alles zelf gedaan en ex btw gekocht als pakket ergens ? Zie alleen al de 15kwh accu's voor 5k staan, 2800 zou voor mij ineens een serieuze optie worden

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
~~~~~~~~
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:00:
[...]

:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9C33OrUf8vvEJ_bFuP6L13EHct4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQCTN035Wvvw8hEpC8rZn1U9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 16-09-2026 15:48 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• reneeke1970
tismij schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:38:
[...]

Heb ook naar victron gekeken ipv een kant-en-klare thuisaccu maar ik kom altijd op prijzen boven de 5k voor 10kwh. Mag ik vragen hoe je aan 15kwh met omvormer voor 2800,- komt ? Alles zelf gedaan en ex btw gekocht als pakket ergens ? Zie alleen al de 15kwh accu's voor 5k staan, 2800 zou voor mij ineens een serieuze optie worden
Ik heb de easy solar 5000 ,die valt onder btw vrij vanwege pv aansluiting. Dus ook kabels en meters en zekering etc krijg je btw vrij. Ik heb hem zelfs nog te duur betaald want ben hem inmiddels voor 1100 ex tegen gekomen. Mijn accu is bijna twee jaar oud en toen waren ze goedkoper dan nu. Bij firma nkon staan ze nu voor 1700 van growatt,maar ik kom ze wel eens goedkoper tegen,zeker als je op Alibaba durft te kijken. Dus hoe jij aan 5k komt is mij een raadsel

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• reneeke1970
Prijzen zijn ex,dus hij verdient er aardig op. Op het plaatje zie je een losse multiplus en cerbo en mppt lader. Jammer dat hij niet het 3 in 1 apparaat gebruikt de easy solar,scheelt heel wat kabeltjes en tyd in aansluiting,en dus goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:57:
[...]

Prijzen zijn ex,dus hij verdient er aardig op. Op het plaatje zie je een losse multiplus en cerbo en mppt lader. Jammer dat hij niet het 3 in 1 apparaat gebruikt de easy solar,scheelt heel wat kabeltjes en tyd in aansluiting,en dus goedkoper
Prijzen zijn met installatie, losse spullen voor DIY zijn mogelijk staat onder aan het bericht.

• reneeke1970
habbekrats schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:24:
[...]

Prijzen zijn met installatie, losse spullen voor DIY zijn mogelijk staat onder aan het bericht.
Alleen geïnstalleerd op betonplex plaat ,dus de rest mag je zelf nog doen. 4000 euro voor 5kva met 15 kwh vind ik niet goedkoop hoor

1 PVoutput . Dongen NB

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54

Fioravanti

Fioravantastisch!

Hier begin van het jaar de 16kWh van NKON in huis gehaald en een MP2GX/3000 erbij. Wat kabels en materiaal, was met zelf installatie ook wel voor 2800 klaar. Alles in btw.

• tismij

tismij

???

Fioravanti schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:39:
Hier begin van het jaar de 16kWh van NKON in huis gehaald en een MP2GX/3000 erbij. Wat kabels en materiaal, was met zelf installatie ook wel voor 2800 klaar. Alles in btw.
alleen aansluiting meterkast is dan electricien, de rest is goed zelf te doen? (dan gelijk aan een stekkerbatterij die je op eeneigen groep vast aansluit).

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.

• PlayerGoods
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-09 20:03
Ik moest volgens mijn jaarnota €220 aan terugleverkosten betalen (1553 kWh). Vaste tarieven.

Is hiermee een (kleine) thuisbatterij een interessante optie? 3kWh? 5kWh? Wat zijn hier interessante merken voor? Het moet wel terug te verdienen zijn.

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 20:01

P_Tingen

omdat het KAN

PlayerGoods schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:03:
Ik moest volgens mijn jaarnota €220 aan terugleverkosten betalen (1553 kWh). Vaste tarieven.

Is hiermee een (kleine) thuisbatterij een interessante optie? 3kWh? 5kWh? Wat zijn hier interessante merken voor? Het moet wel terug te verdienen zijn.
Zeker!

... en gaat over tot de orde van de dag

• reneeke1970
Nou dit is wel heel simpel,lijkt wel ai.... Of niet @Jan-tweak ?

1 PVoutput . Dongen NB

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 16:45

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Fioravanti schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:39:
Prijzen dalen niet meer zó snel van de accu’s zelf, maar de kant en klaar systemen beginnen aardig richting de 300€ per kWh te gaan. Laatst een 6kWh systeem wat voor 230€ per kWh op de markt is getest.

Nkon heeft grotere accu’s enorm toegankelijk gemaakt, maar voor wie gewoon een stekker in wil pluggen zijn er gelukkig ook goede opties.

Overigens vind ik een TVT pas écht zeker als je rond de €200,- per kWh betaalt of minder. Daarboven zijn er nog best veel variabelen. Maargoed, geld is niet de enige reden om een thuisbatterij te nemen en het verschilt per huishouden.

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:54

Fioravanti

Fioravantastisch!

tismij schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:02:
[...]

alleen aansluiting meterkast is dan electricien, de rest is goed zelf te doen? (dan gelijk aan een stekkerbatterij die je op eeneigen groep vast aansluit).
Bij mij staat het in de schuur, waar al een 3 fase kabel heen ging. Ik heb express gekozen voor een /3000, omdat ik daarmee safe blijf voor de dikte van die kabel.

Onderverdeler erop in de schuur. Goede Hager automaten ertussen en rustig de tijd nemen om aan te sluiten. Bij mij was het vooraf uitzoeken en met 3 AI-agents overleggen (check,check,dubbelcheck) tijdrovender dan het aansluiten zelf.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:04
NiGeLaToR schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:11:
[...]

Prijzen dalen niet meer zó snel van de accu’s zelf, maar de kant en klaar systemen beginnen aardig richting de 300€ per kWh te gaan. Laatst een 6kWh systeem wat voor 230€ per kWh op de markt is getest.

Nkon heeft grotere accu’s enorm toegankelijk gemaakt, maar voor wie gewoon een stekker in wil pluggen zijn er gelukkig ook goede opties.

Overigens vind ik een TVT pas écht zeker als je rond de €200,- per kWh betaalt of minder. Daarboven zijn er nog best veel variabelen. Maargoed, geld is niet de enige reden om een thuisbatterij te nemen en het verschilt per huishouden.
Er zijn regelmatig aanbiedingen te vinden rond of onder die prijs.
Voltdeer 5.12kWh was onlangs 950.
Zendure 800 plus 1.92kWh is vaak rond de 330.
Of zelf samenstellen, 15-16kWh voor 3000 is prima te doen.

[ Voor 63% gewijzigd door mitsumark op 17-09-2026 07:38 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 15:05

Je geeft wel heel weinig info, maar met een vast tarief met TLV en € 220 aan kosten zou je met een accu van zo'n 1000 - 1500 euro (daar zijn wel wat keuzes) op ongeveer 4,5 - 7 jaar terugverdientijd komen. Die bestaat dan deels uit het feit dat de stroom die overdag in je accu wordt opgeslagen in de nacht word gebruikt waardoor je enerzijds minder teruglevering hebt en anderzijds minder hoeft in te kopen.
Veel preciezer ga je het niet krijgen met de info die je geeft.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• IvoB2
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:46:
[...]

Nou dit is wel heel simpel,lijkt wel ai.... Of niet @Jan-tweak ?
AI? Dat is de muur van mijn technische ruimte (voormalige inpandige garage).
KISS, ja. Monofase is nu eenmaal eenvoudiger (en goedkoper) dan 3f.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 15:49
tismij schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:02:
[...]

Voor 1 fase is dat waarschijnlijk niet zo duur maar als je dan naar een 3 fase systeem gaan en je wil het als noodstroom moet je vaak al een flinke meterkast uitbreiding hebben. En dan ook afhankelijk van locatie kabels trekken etc. Looppt aardig in de papieren als je het niet zelf kan.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09 18:33

zalkc

cvz.eu

Beperkte informatie, maar goed.
Aangenomen dat je nu 30% van je PV kan gebruiken en met een batterij 65% van wat je opwekt. Dan halveer je je teruglevering met 750 kWh, als ik daarbij reken met 150-200 keer in het jaar dat je een batterij helemaal kunt vullen en legen (1 cyclus), wat redelijk gebruikelijk is, dan kom ik uit op een grootte van 3.6 tot 5 kWh.

Wat doet dat financieel:
750 kWh is per 1 januari gewoon je stroomprijs waard, laten we zeggen 25 ct/kWh, dan kom je uit op 187,50 euro, rond het nog eens af naar 170 omdat je wat verlies hebt in de keten. Een plugin accu van 1250 euro heb je dan in 7.5 jaar zo'n beetje terugverdiend.
Dit kan nog anders worden als de stroomprijs gaat dalen, onder de 18 ct/kWh wordt het al een stuk moeilijker, en als je de stroom niet goed kunt gebruiken, als de batterij te vol blijft in de zomer, kun je minder cycli maken als nodig voor deze buca.

Alle cijfers en aannames zijn volgens mij vrij redelijk, en niet te positief, ingeschat.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• vks
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 17-09 13:18

vks

Die afbeelding laat te veel zien; je hebt eigenlijk maar 5% daarvan nodig. Ik heb vorige maand een accu van 5 kWh en 8 zonnepanelen laten installeren. Mijn totale elektriciteitsverbruik is nu al tot nul gedaald; ik zie direct resultaat. De accu vangt het verbruik in de ochtend en avond op, wanneer de prijzen hoog zijn. Het is echt de moeite waard. Ik ben nu van plan de accu uit te breiden naar 12 kWh en een elektrische auto aan te schaffen. Momenteel heb ik een 1-fase-aansluiting, maar ik zal natuurlijk moeten overstappen op 3 fasen.

[ Voor 30% gewijzigd door vks op 17-09-2026 10:09 ]

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
vks schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:06:
Momenteel heb ik een 1-fase-aansluiting, maar ik zal natuurlijk moeten overstappen op 3 fasen.
Waarom moet je overstappen naar 3 fase?

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• tismij

tismij

???

agraaff schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:19:
[...]

Voor 1 fase is dat waarschijnlijk niet zo duur maar als je dan naar een 3 fase systeem gaan en je wil het als noodstroom moet je vaak al een flinke meterkast uitbreiding hebben. En dan ook afhankelijk van locatie kabels trekken etc. Looppt aardig in de papieren als je het niet zelf kan.
Geen 3 fase nodig dus dat is geen issue, geen losse kabel naar schuurtje en ook niet makkelijk te doen moet dus plek zien te vinden op zolder (alles in de gang bij de voordeur lijkt me geen strak plan).

Zat er al aan te denken om gewoon meerdere kleine accu's te doen, dan op meerdere plekken een noodstopcontact (eilandmodus hoeft niet persé maar als ik Victron ga doen dan gaatd at wel gebeuren natuurlijk, dan geen UPS meer nodig ook wat wel fijn is) en kan alles mooi met HA aansturen.

3x 800W is leuker dan 1x 2400W vwb spelen met accu's :)
(en scheelt eigen groep laten maken)

Kortom, vind Victron de mooiste oplossing maar die plaatsen is een issue en mogelijk kan ik ook leuk spelen met meerdere kleinere accu's.

We blijven dus volgen en gaan het zien.

• tismij

tismij

???

HandyLumberjack schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:17:
[...]

Er kan meer met 1 fase dan je denkt, al helemaal als je met thuisaccu's gaat werken er bij.

• HandyLumberjack
  • Nu online
tismij schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:27:
[...]

Er kan meer met 1 fase dan je denkt, al helemaal als je met thuisaccu's gaat werken er bij.
Ik denk dat ik daar een prima beeld bij heb, daarom stel ik juist de vraag ;).

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Jij zegt dat ie een ev wil.

Ligt dus aan je behoeft qua ev laden. Meeste ev zijn nu 3 fase 11kW. Als je maar 1 fase kan gebruiken is dat afhankelijk van de auto en ev-charger tussen de 3,7 en 7,4kW laden mogelijk. Als dat niet snel genoeg is (om bijv te laden op goedkope kwartieren), is 3 fase mogelijk handig maar geen moetje..

• Jan-tweak
[...]

Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af, mogelijk dat hij 3-fase wil gaan laden met 11 kW, op een fase is dat natuurlijk een heel stuk minder.
Maar als ik @vks was zou ik eerder eens investeren in een grotere PV, want laden van een EV zal zelf met een 12 kWh batterij niet bepaald meevallen (12*0,9*0,85=9,18) dus net iets meer dan 9 kWh wat in die auto kan, laadverliezen van de auto nog niet eens meegerekend.
(9/15=0,6*100=60) kom je net 60 km mee ver, eerder slechts 50 km.

• IvoB2
  • Niet online
vks schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:06:
Momenteel heb ik een 1-fase-aansluiting, maar ik zal natuurlijk moeten overstappen op 3 fasen.
Wat is daar zo natuurlijk aan of van wie moet die overschakeling?
Ik doe het in mijn huidige woning al sinds 2014 op monofase.
Met PV, thuisaccu's, thuislaadpaal, twee warmtepompen, SWW deels op een COP1 weerstand, elektrische oven, microgolf, inductie, enz.
En uiteraard niet allemaal gelijktijdig op maximaal vermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door IvoB2 op 17-09-2026 11:09 ]

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 11:16

Brandweer Nederland: ‘De thuisbatterij met stekker is ons zorgenkindje’

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44809/brandweer-nederland-de-thuisbatterij-met-stekker-is-ons-zorgenkindje?utm_source=Solar+%26+Storage+Magazine&utm_campaign=a3d84f1f1b-Extra+Solar+%26+Storageflits+-+September+2026-editie&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-a3d84f1f1b-74551160

Wat zijn de belangrijkste maatregelen bij plaatsing?
‘Een batterij hoort niet in de vluchtweg. Wordt hij in huis geplaatst, dan is een eigen groep en een fatsoenlijke brandwerende betimmering nodig. Oververhitting moet vroegtijdig gedetecteerd kunnen worden. Rookgassen bij een incident moeten worden afgevoerd. Dit zijn heel simpele zaken, die gezamenlijk 80 procent van alle risico’s elimineren.’

Hoe groot zijn die risico’s dan?
‘Een lithium-ionbatterij is net een mens: ze wil het niet te warm hebben en niet te koud. Overlaad je haar, dan doet ze het niet goed meer. Is ze bijna leeg, dan kan ze instabiel worden. Zo’n accu kan altijd onvoorspelbaar reageren, en dan is het vrijkomen van rook en giftige gassen het grootste probleem. Binnen een minuut kan een complete verdieping onder de rook staan.’

Thuisbatterijen hebben niet allemaal dezelfde chemie…
‘Bij natrium-ion of lithium-ijzerfosfaat (lfp), nieuwe generaties thuisbatterijen, zeiden leveranciers dat ze niet brandbaar zijn. Ik zie dat te veel installateurs die claim herhalen. Je moet inderdaad meer moeite doen om ze in een thermal runaway te krijgen. Maar juist de soorten die van zichzelf minder heftig branden, geven meestal veel meer rookproductie. Elke accu, ook die van de toekomst, is in potentie reactief. Er zit immers energie in opgeslagen.’

Incidenten met thuisbatterijen zijn schaars…
‘Ik kan er al snel 10 opnoemen, bijvoorbeeld recentelijk in Haaglanden. Daar boorde iemand een gat in de muur en schoot door in de thuisaccu van zijn buurman. Die ging in een thermal runaway. De collega’s daar hebben hem met ademlucht van de muur af moeten slopen. Het huis was vervolgens onbewoonbaar. Vergelijk je het met fietsaccu’s, dan zijn er nog weinig incidenten. Maar het aantal thuisbatterijen neemt snel toe.’

Lees het volledige artikel hieronder in de september 2026-editie van Solar & Storage Magazine.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

belmonde schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:19:

Brandweer Nederland: ‘De thuisbatterij met stekker is ons zorgenkindje’

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i44809/brandweer-nederland-de-thuisbatterij-met-stekker-is-ons-zorgenkindje?utm_source=Solar+%26+Storage+Magazine&utm_campaign=a3d84f1f1b-Extra+Solar+%26+Storageflits+-+September+2026-editie&utm_medium=email&utm_term=0_54b49bf328-a3d84f1f1b-74551160

Wat zijn de belangrijkste maatregelen bij plaatsing?
‘Een batterij hoort niet in de vluchtweg. Wordt hij in huis geplaatst, dan is een eigen groep en een fatsoenlijke brandwerende betimmering nodig. Oververhitting moet vroegtijdig gedetecteerd kunnen worden. Rookgassen bij een incident moeten worden afgevoerd. Dit zijn heel simpele zaken, die gezamenlijk 80 procent van alle risico’s elimineren.’

Hoe groot zijn die risico’s dan?
‘Een lithium-ionbatterij is net een mens: ze wil het niet te warm hebben en niet te koud. Overlaad je haar, dan doet ze het niet goed meer. Is ze bijna leeg, dan kan ze instabiel worden. Zo’n accu kan altijd onvoorspelbaar reageren, en dan is het vrijkomen van rook en giftige gassen het grootste probleem. Binnen een minuut kan een complete verdieping onder de rook staan.’

Thuisbatterijen hebben niet allemaal dezelfde chemie…
‘Bij natrium-ion of lithium-ijzerfosfaat (lfp), nieuwe generaties thuisbatterijen, zeiden leveranciers dat ze niet brandbaar zijn. Ik zie dat te veel installateurs die claim herhalen. Je moet inderdaad meer moeite doen om ze in een thermal runaway te krijgen. Maar juist de soorten die van zichzelf minder heftig branden, geven meestal veel meer rookproductie. Elke accu, ook die van de toekomst, is in potentie reactief. Er zit immers energie in opgeslagen.’

‘Ik kan er al snel 10 opnoemen, bijvoorbeeld recentelijk in Haaglanden. Daar boorde iemand een gat in de muur en schoot door in de thuisaccu van zijn buurman. Die ging in een thermal runaway. De collega’s daar hebben hem met ademlucht van de muur af moeten slopen. Het huis was vervolgens onbewoonbaar. Vergelijk je het met fietsaccu’s, dan zijn er nog weinig incidenten. Maar het aantal thuisbatterijen neemt snel toe.’

Lees het volledige artikel hieronder in de september 2026-editie van Solar & Storage Magazine.
Ik vind dit soort berichten toch altijd wat paniekerig in opzet. Natuurlijk is een thuisaccu niet risicoloos, maar met een paar simpele maatregelen is er al veel risico weg te nemen.

Ze beginnen ook eerst weer over Lithium-Ion, terwijl dat tegenwoordig haast nergens meer wordt verkocht als thuisaccu. Daarbij klopt het wel dat er veel vervelend gas vrij komt bij LFP als die gaan afblazen, maar voordat dat gebeurd staat waarschijnlijk je hele woning al in de fik en heb je ook andere problemen.

En een voorbeeld aanhalen waarbij de buurman vanaf de andere kant in je accu boort is ook wel een beetje gezocht vind ik, zo realistisch is dat scenario niet en ik denk dat de kans dat de buurman de gasleiding van de CV-ketel had kunnen raken niet veel anders zal zijn geweest.

Simpele maatregelen
  • Niet in de vluchtweg
  • Bescherming tegen externe factoren, wat kan vallen/stoten/lekken
  • Rookmelder en eventueel CO-melder, bij de action voor 20 euro te vinden
  • Voldoende ruimte om de batterij om warmte kwijt te raken
  • Voldoende ventilatie
  • Zo ver als praktisch mogelijk van je leefruimtes
Als je ook nog lithiumblussers en allerlei smartmetertjes erbij wil is natuurlijk ook prima, maar met dit lijstje zit je al redelijk safe. En uiteraard correct aangesloten met de juiste materialen. Aansluiten met een lampensnoertje kan ook problemen gaan geven, maar dat is je installatie en niet de accu die dan de mist in gaat ;)

-edit-
De rest van het artikel is al een stuk genuanceerder
Brandveiligheid is goed vastgelegd in normen?
‘De PGS 37-1, vereist door de meeste verzekeraars, richt zich op batterijen vanaf 20 kilowattuur. Die staat echter alweer ter discussie, vanwege de voortschrijdende techniek bijvoorbeeld. Zo eisten wij destijds een aansluitkoppeling voor bluswater, simpelweg omdat we geen andere mogelijkheid hadden om een inzet te doen. De accutechniek is inmiddels veel verder, waardoor er meer mogelijkheden ontstaan. Normen moeten tussentijds dus kunnen veranderen.’

Ze lopen altijd achter op de praktijk…
‘Exact. Je moet ook voorkomen dat er thuis helemaal niks meer kan. Dat is benauwend voor particulieren en je jaagt ze op kosten. Voor thuisbatterijen wordt nu een Nederlandse technische afspraak voorbereid. Die geeft uitgangspunten waarop gestuurd kan gaan worden. Maar grip achter de voordeur is lastig te realiseren, omdat gebruikersgedrag een bepalende factor is. Het is overigens makkelijk om te zeggen dat er meer regels moeten komen, maar dat is lang niet in alle gevallen een oplossing. De ontwikkelingen in de branche gaan heel hard, normen zijn dan al snel achterhaald.’

Waar zit de grootste zorg?
‘Een thuisbatterij is een vast geïnstalleerd systeem op een aparte groep. Ons zorgenkindje is de stekkerbare thuisaccu, die overal te koop is en ook bereikbaar is voor de consument met minder geld. Iemand denkt: onder de bank is nog een plekje vrij, daar zit een stopcontact... Dat is zeer onwenselijk. Je kunt het vermogen van steeds meer producten bovendien opplussen, van 800 tot wel 3.680 watt. Daar wordt ook mee geadverteerd. Weten consumenten niet dat dat overbelasting van de groep kan opleveren, dan heb je een uitdaging. Brandrisico is grotendeels gerelateerd aan gebruikersgedrag. In een deel van de gevallen kun je vraagtekens zetten bij de productkwaliteit, net zoals bij fatbikes.’ Voor de brandweer blijft dit een belangrijk aandachtspunt? ‘Wij worden tegenwoordig gelukkig bij veel initiatieven betrokken, zodat we in een vroeg stadium tips kunnen meegeven. Bij die plug-inthuisbatterijen is dat niet gebeurd. Ze worden nu al overal uitgerold en dus moeten wij achteraf repareren. Waarschuwen klinkt te zwaar. Onze boodschap is: het is een mooi product, maar let op juist gebruik. Die brengen we onder meer over via Veilig Huis Vinkie, onze webpagina met veiligheidstips

[ Voor 22% gewijzigd door zalkc op 17-09-2026 12:20 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• habbekrats
@zalkc Ach een paar jaar geleden was er de paniek over zonnepaneel branden. De meeste accu branden komen nog steeds van stepjes en goedkope chinese fietsjes.

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
zalkc schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:14:
knipknip

En een voorbeeld aanhalen waarbij de buurman vanaf de andere kant in je accu boort is ook wel een beetje gezocht vind ik, zo realistisch is dat scenario niet en ik denk dat de kans dat de buurman de gasleiding van de CV-ketel had kunnen raken niet veel anders zal zijn geweest.

knipknip

[...]
Inderdaad ver gezocht. Als de buurman door een gasleiding had geboord was het hele zaakje (incl. buurman) ontploft of afgefikt. Maar dan waren waarschijnlijk geen sporen naar de oorzaak meer te vinden waardoor er geen sappig verhaaltje kon worden gemaakt.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 21:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoeveel mensen koken op gas en vergeten een pit uit te draaien? Hoeveel gasexplosies brand door gas landelijk per jaar?

Die Accu’s zijn absoluut niet zonder risico. Het gaat echter om risico in context.

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:28

tweeek

Marstek venus V3.0

Q schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:54:
Hoeveel mensen koken op gas en vergeten een pit uit te draaien? Hoeveel gasexplosies brand door gas landelijk per jaar?

Die Accu’s zijn absoluut niet zonder risico. Het gaat echter om risico in context.
Meestal de mensen zelf, dit kan wel en dat ook, nee de meterkast aanpassen is echt niet nodig.
Accus gebruiken om de was te drogen, de stekkerbatterij in de meterkast waarna je die vol kan proppen met troep, de bekende verlengsnoertjes want die zijn toch voor 3680 watt staat er op :)
Daarnaast de "installateurs" die er een potje van maken.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-09 21:24

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik begrijp je cynisme maar ik deel het niet. En installateurs is een heel ander verhaal. Dat heeft niets meer met thuis acccus specifiek te maken. Laat dat er maar buiten.

Het brandweer artikel ging met name om de angst voor stekker accu’s die mensen zonder hulp kunnen aansluiten. Ik maak me daar uiteindelijk niet zoveel zorgen om, gegeven de meestal lage vermogens.

je kunt voor twee tientjes een electrische kachel kopen die 2kW verstookt en in mijn ogen veel gevaarlijker is dan zo’n stekker accu.

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 17-09-2026 13:14 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Q schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:13:
Ik begrijp je cynisme maar ik deel het niet. En installateurs is een heel ander verhaal. Dat heeft niets meer met thuis acccus specifiek te maken. Laat dat er maar buiten.

Het brandweer artikel ging met name om de angst voor stekker accu’s die mensen zonder hulp kunnen aansluiten. Ik maak me daar uiteindelijk niet zoveel zorgen om, gegeven de meestal lage vermogens.

je kunt voor twee tientjes een electrische kachel kopen die 2kW verstookt en in mijn ogen veel gevaarlijker is dan zo’n stekker accu.
Totdat mensen bedenken dat ze meerdere stopcontacten hebben en daar dus meerdere accu's op kunt aansluiten. Meestal zijn er maar 2 groepen voor verlichting en wcd's. Daarmee ga je dus heel er snel over de grens van 800 W.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• zalkc

zalkc

cvz.eu

daemonix schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:31:
[...]

Totdat mensen bedenken dat ze meerdere stopcontacten hebben en daar dus meerdere accu's op kunt aansluiten. Meestal zijn er maar 2 groepen voor verlichting en wcd's. Daarmee ga je dus heel er snel over de grens van 800 W.
We kunnen de kerstdagen in de gaten gaan houden, een WCD waarop de PiB (stiekem op 2400W gezet) staat en met een verlengsnoer waarop 3 zware gourmetstellen van 2kW elk een avond op vol vermogen staan te draaien moet een probleem gaan geven in je snoeren en aansluitingen. ;)

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Ik wil deze case ook nog even delen
Beste mevrouw woont in een flat zonder eigen PV en krijgt een thuisbatterij aangesmeerd voor 12.000 waarvoor ze 10.000 moest lenen. De Dyness batterij die er staat kost bij nkon 740 in de btw. De Solis omvormer herken ik zo snel niet (deze?), maar voor 1 fase is 1000 euro wel gangbaar. Wat lopen er toch een oplichters rond, daar zou je toch als installateur last van gaan krijgen met je eigen geweten.

En daarbij, je hebt daar een 5kWh vaste installatie, een PiB is dan een goedkopere oplossing dan deze vaste installatie. Ware het niet dat dit gewoon pure oplichting is.

De reacties van de tafelgasten zijn wel redelijk kort door de bocht, maar gezien de doelgroep denk ik op zijn plek.

[ Voor 17% gewijzigd door zalkc op 17-09-2026 13:54 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zalkc schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:36:
met een verlengsnoer waarop 3 zware gourmetstellen van 2kW elk een avond op vol vermogen staan te draaien moet een probleem gaan geven in je snoeren en aansluitingen. ;)
Zeker, als dat toestel de hele avond op vol vermogen aan staat verbrand al je vlees..

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Olaf van der Spek schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:44:
[...]

Zeker, als dat toestel de hele avond op vol vermogen aan staat verbrand al je vlees..
Camoufleert de geur die van je niet afgerolde haspel afkomt ;)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
zalkc schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:47:
[...]

Camoufleert de geur die van je niet afgerolde haspel afkomt ;)
Ik ga het niet proberen, maar ik betwijfel eigenlijk of dat in de praktijk fout gaat.
Misschien als je drie frituurpannen aan zet..

[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 17-09-2026 14:00 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

daemonix schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:31:
[...]

Ach joh... dat is het zelfde verhaal als met die koolmonoxide vergiftiging, waardoor nu meneer Terpstra en zijn nakomelingen tot de eeuwigheid een kerstpakket krijgt de installatiebranche (bandbreedte 5 tot 10 doden per jaar, geen sluitende registratie). Of het gedoe over brand in elektrische autos (hint kans kleiner dan brand in een ice-auto).

Als we pas een auto zouden uitvinden waarin we 50 liter extreem brandbare en explosieve vloeistof zouden gooien, zou de wereld te klein zijn bij de brandweer gok ik zo.

Ja, kan het bij niet deskundig en onnadenken gebruik fout gaa? Zeker. Is het een groter risico dan de kachels van vroeger of zelf de petroleumkachels die een tijdje zo in zwang zijn geweest? Neen. Of van die mensen die overal kaarsen hebben staan (als we het dan over gevaar setting hebben... waarom zijn kaarsen niet allang verboden???).

Maar het is hun rol om op de gevaren te wijzen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:06:
Maar het is hun rol om op de gevaren te wijzen.
Met de gevolgen heeft de brandweer dagelijks te maken..

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Olaf van der Spek schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:14:
[...]

Met de gevolgen heeft de brandweer dagelijks te maken..
Ik gok dat de ANWB ook een mening heeft over het onderhoud van je auto, RDW over verkeersveiligheid, etc..

Hierdoor kan soms ook tunnelvisie ontstaan, en ik was wel blij met het tweede deel van het artikel waar de nuance beter in is toegelicht. Daaruit blijkt dat er niet alleen wordt gekeken wat niet kan, maar ook naar wat wel mogelijk moet blijven. Alles blind gaan verbieden of sterk reguleren is echt niet de juiste oplossing.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Als de buurman in de gasleiding of de CV-ketel boort is het ook niet best...

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:16
zalkc schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:36:
[...]

We kunnen de kerstdagen in de gaten gaan houden, een WCD waarop de PiB (stiekem op 2400W gezet) staat en met een verlengsnoer waarop 3 zware gourmetstellen van 2kW elk een avond op vol vermogen staan te draaien moet een probleem gaan geven in je snoeren en aansluitingen. ;)
Het probleem is dat als je één of meerdere accu’s aansluit op een groep het bruikbare vermogen met 800W per accu toeneemt voordat de automaat in de groepenkast mee gaat doen in de discussie. Met drie gourmetstellen zonder accu’s weet je vrij snel hoe laat het is; het licht gaat uit.

Met extra ingevoed vermogen wordt het juist extra licht, in de pijp in de muur…

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:08

Ethirty

Who...me?

Daar boorde iemand een gat in de muur en schoot door in de thuisaccu van zijn buurman. Die ging in een thermal runaway.
Lol, als je in een huis van papier en piepschuim woont moet je misschien geen accu nemen. _O-

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Jan-tweak
zalkc schreef op donderdag 17 september 2026 @ 12:14:
[...]

Ik vind dit soort berichten toch altijd wat paniekerig in opzet. Natuurlijk is een thuisaccu niet risicoloos, maar met een paar simpele maatregelen is er al veel risico weg te nemen.

Ze beginnen ook eerst weer over Lithium-Ion, terwijl dat tegenwoordig haast nergens meer wordt verkocht als thuisaccu. Daarbij klopt het wel dat er veel vervelend gas vrij komt bij LFP als die gaan afblazen, maar voordat dat gebeurd staat waarschijnlijk je hele woning al in de fik en heb je ook andere problemen.

Simpele maatregelen
  • Niet in de vluchtweg
  • Bescherming tegen externe factoren, wat kan vallen/stoten/lekken
  • Rookmelder en eventueel CO-melder, bij de action voor 20 euro te vinden
  • Voldoende ruimte om de batterij om warmte kwijt te raken
  • Voldoende ventilatie
  • Zo ver als praktisch mogelijk van je leefruimtes
als mogelijk overbodige aanvulling op dat laatste punt, dus ook niet in een leefruimte.
Als je ook nog lithiumblussers en allerlei smartmetertjes erbij wil is natuurlijk ook prima, maar met dit lijstje zit je al redelijk safe. En uiteraard correct aangesloten met de juiste materialen. Aansluiten met een lampensnoertje kan ook problemen gaan geven, maar dat is je installatie en niet de accu die dan de mist in gaat ;)

-edit-
De rest van het artikel is al een stuk genuanceerder

[...]

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
Jan-tweak schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:44:
[...]
als mogelijk overbodige aanvulling op dat laatste punt, dus ook niet in een leefruimte.

[...]
Hij staat veilig als t geen tussenmuur naar buren is, niet zo moeilijk toch?

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07:38

‘Ik kan er al snel 10 opnoemen, bijvoorbeeld recentelijk in Haaglanden. Daar boorde iemand een gat in de muur en schoot door in de thuisaccu van zijn buurman. Die ging in een thermal runaway
Dit is wel echt crazy. Is dat in het nieuws gekomen?

• habbekrats
DLSS schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:42:
[...]

Dit is wel echt crazy. Is dat in het nieuws gekomen?
Maar hier is het falen van de batterij/elektronica niet de oorzaak.
Mijn batterij staat in de garage als hier iemand naar binnen knalt weet ik ook niet wat er gaat gebeuren.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08:49
LigeTRy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 15:18:
De kookplaat
Omvormers hebben altijd een ramp up/ramp down tijd. dit is niet direct, en ook europese wetgeving stelt hier limieten op. Ik kwam er achter dat mijn kookplaat gebruik maakt van pwm, waardoor de victron eigenlijk altijd te laat is, en ik op het grid het volgende gedrag zie:
[Afbeelding]
Nu nog niet zo'n ramp, maar als het salderen eraf is in januari loop je hierop leeg. Bij elke puls koop je energie in, en daarna verkoop je het weer, maar zonder de belasting. Dit gedrag heb ik weten te detecteren met een node red flow.
Ik ben hier ook mee bezig en probeer te detecteren dat de kookplaat (of warmhoudplaatje van de koffiezetter) pulserend energie verbruikt. Ik zit op het spoor dat ik grote vermogenssprongen registreer en kijk of die afgelopen periode in 'omgekeerde vorm' aanwezig waren. Maar misschien kan het veel simpeler. Hoe heb jij het gedaan? Kun je een stukje code (json) delen?

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:10
Ik ben mezelf aan het oriënteren op een thuisaccu.

- Full electric huishouden,
- Warmtepomp met vv, airco's voor in de zomer.
- 1 privé EV 10dkm per jaar. Wordt alleen thuis geladen (voornamelijk overdag).
- 1 lease EV, 80dkm. Hiervan wordt -ruwe schatting- 50dkm thuis geladen, voornamelijk in de nacht.

Nu nog een modelcontract maar zal in 2027 overstappen naar dynamisch. Ik heb in gedachten om van april t/m september alle benodigde stroom van de zonnepanelen/thuisaccu te laten komen. Een groot gedeelte van de privé EV lukt ook nog wel, stroom voor de lease EV zal ik in de nacht laden, werkgever vergoed aan mij de kosten.

In de winter minder opwek, dus verwacht ik de accu op goedkope momenten vol te laden en overdag op dure momenten in te kunnen zetten.

Ik wil onafhankelijk zijn van energieleverancier en accu die eenvoudig te vergroten is. Liefst zo slim mogelijk software, al heeft dat vaak ook weer een hogere prijs tot gevolg.

Vanmiddag heb ik een een erg scherpe offerte ontvangen voor een Growatt APX 15.0M-S3 Hybrid 15kWh en Growatt MOD10000TL3-XH-BP. Dit bedrijf levert de hardware, maar installeert niet. Ik ben nog wel op zoek naar een installateur/electricien.

Iemand tips/opmerkingen/vragen over mijn gedachtegang? Hoor het graag!

• DLSS
  • Laatst online: 07:38
habbekrats schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:24:
[...]

Maar hier is het falen van de batterij/elektronica niet de oorzaak.
Mijn batterij staat in de garage als hier iemand naar binnen knalt weet ik ook niet wat er gaat gebeuren.
Haha nee, dat begrijp ik wel hoor

• Oilman
  • Nu online
slagroomsoes schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:12:

- 1 lease EV, 80dkm. Hiervan wordt -ruwe schatting- 50dkm thuis geladen, voornamelijk in de nacht.

Nu nog een modelcontract maar zal in 2027 overstappen naar dynamisch. Ik heb in gedachten om van april t/m september alle benodigde stroom van de zonnepanelen/thuisaccu te laten komen. Een groot gedeelte van de privé EV lukt ook nog wel, stroom voor de lease EV zal ik in de nacht laden, werkgever vergoed aan mij de kosten.

In de winter minder opwek, dus verwacht ik de accu op goedkope momenten vol te laden en overdag op dure momenten in te kunnen zetten.

Ik wil onafhankelijk zijn van energieleverancier en accu die eenvoudig te vergroten is. Liefst zo slim mogelijk software, al heeft dat vaak ook weer een hogere prijs tot gevolg.

Vanmiddag heb ik een een erg scherpe offerte ontvangen voor een Growatt APX 15.0M-S3 Hybrid 15kWh en Growatt MOD10000TL3-XH-BP. Dit bedrijf levert de hardware, maar installeert niet. Ik ben nog wel op zoek naar een installateur/electricien.

Met een 15 kWh ga je die zakelijke EV echt niet ver geladen krijgen als je 80k km's per jaar rijdt. Ik zou eerst eens uitrekenen wat je nodig hebt met daarnaast de vraag hoeveel PV opbrengst je hebt om de accu op te laden.

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07:36

Als je twee ev's thuis laad, heb je dan al naar ERE certificaten gekeken? Dat scheelt toch ook weer 10 tot 12 cent /kWh.

• habbekrats
Voor de mensen die een brand willen zien die nog redelijk goed afloopt, wat opvalt is dat de brandweer zonder ademlucht gaat controleren en de eigenaars er met de camera er boven op staat.

Let op Youtube link voor panische klik mensen dus niet op klikken
Als je even doorklikt naar deel 2 geven ze een uitleg over de vermoedelijke oorzaak.

[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 17-09-2026 20:51 ]

• Jan-tweak
Vdvmark schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:40:
[...]

Hij staat veilig als t geen tussenmuur naar buren is, niet zo moeilijk toch?
Je moet zelf gewoon dat doen wat je niet laten kunt, kom je met wat pech vanzelf in het nieuws, alleen wordt het dan wel erg vervelend als er dan over jou in het verleden wordt gesproken.
Maar je was gewaarschuwd.

• Oilman
  • Nu online
bvermeul schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:24:
[...]

Als je twee ev's thuis laad, heb je dan al naar ERE certificaten gekeken? Dat scheelt toch ook weer 10 tot 12 cent /kWh.
Dat staat toch volledig parallel van de thuisaccu?

• slagroomsoes
Ja, maar wel een goede tip. (En ja, ik heb mezelf aangemeld voor ERE certificaten).

• slagroomsoes
Oilman schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:23:
[...]

Met een 15 kWh ga je die zakelijke EV echt niet ver geladen krijgen als je 80k km's per jaar rijdt. Ik zou eerst eens uitrekenen wat je nodig hebt met daarnaast de vraag hoeveel PV opbrengst je hebt om de accu op te laden.
Dat klopt, maar dan heb ik wel een erg grote accu nodig. Op een beetje normale zomerdag zit ik op 45kwh opwek.

• Jan-tweak
welkom in onze club
Past een thuis-batterij daar prima bij, die is namelijk uit de doos full-electric.
Hoeveel laad je gemiddeld per dag, ik neem aan een eigen laadpaal. 3-fase?)

Nu nog een modelcontract maar zal in 2027 overstappen naar dynamisch. Ik heb in gedachten om van april t/m september alle benodigde stroom van de zonnepanelen/thuisaccu te laten komen.
- hoeveel opwek en hoeveel teruglevering heb je nu in die periode, per dag?
- hoeveel verbruik in de donkere uurtjes heb je per dag incl cq excl EV laden?
Een groot gedeelte van de privé EV lukt ook nog wel, stroom voor de lease EV zal ik in de nacht laden, werkgever vergoed aan mij de kosten.

wat is m.n. jou verbruik tijdens deze dure uurtjes, je hebt er eigenlijk twee periodes in een dag.
nergens voor nodig, kies een systeem wat volledig via HA kan gaan draaien volledig local en vaak kost dit zelfs minder dan systemen die dit niet kunnen. HA is volledig gratis.

Zonder eerst antwoord op de vragen te krijgen kan je helemaal niet beoordelen of jouw offerte enig zin geeft.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 00:49

Ersus

Zuid-Limburg

Hoe scherp is de offerte?

Gedachte is prima, en 15kWh al helemaal om mee te starten, zo lang het systeem maar uitbreidbaar is.

Doe je ervaring op en trek conclusies, je leert er sneller van dan je denkt.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Stefannn
  • Laatst online: 08:30

Je geeft geen informatie over verbruik maar 15 kWh vind ik niet raar. Ik heb zelf 14.3kWh en daar kom ik denk ik mee uit.

Maar “offerte voor alleen materiaal” is redelijk zinloos als je het niet zelf gaat installeren. En als je zelf gaat installeren zoek je een goedkope online winkel.
Dus… als je dat niet wil, dan wordt het zoeken naar een betrouwbare installateur die je goed ontzorgt.
Tip:
- niet ingaan op die grote advertenties. Dat zijn portal companies die winst afromen en de boel doorzetten naar lokale installateurs maar ook alle flexibiliteit opslokken (die installateurs moeten zich strict a protocol houden).
- zoek naar lokaal bedrijf met 6 tot 20 mensen. Genoeg om er verstand van te hebben en klein genoeg voor persoonlijke aandacht.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:44

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

thesaxofonist schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:38:
[...]

Ik ben hier ook mee bezig en probeer te detecteren dat de kookplaat (of warmhoudplaatje van de koffiezetter) pulserend energie verbruikt. Ik zit op het spoor dat ik grote vermogenssprongen registreer en kijk of die afgelopen periode in 'omgekeerde vorm' aanwezig waren. Maar misschien kan het veel simpeler. Hoe heb jij het gedaan? Kun je een stukje code (json) delen?
AC-in afschakelen, perfect NOM. Moet je wel het hele huis achter de AC-out hebben, maar doe ik hier nu ook al zo nu en dan.

En bij Victron is er ook een belangrijk verschil tussen pulsen parallel aan de MP of achter de AC-out. Die achter de AC-out zal hij namelijk zelf voor corrigeren, maar veranderingen op de AC-in zijn gelimiteerd vanwege de netcode. Proberen te compenseren is dus moeilijker als niet alles achter de AC-out hangt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Stefannn schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:57:
[...]

Je geeft geen informatie over verbruik maar 15 kWh vind ik niet raar. Ik heb zelf 14.3kWh en daar kom ik denk ik mee uit.

Maar “offerte voor alleen materiaal” is redelijk zinloos als je het niet zelf gaat installeren. En als je zelf gaat installeren zoek je een goedkope online winkel.
Dus… als je dat niet wil, dan wordt het zoeken naar een betrouwbare installateur die je goed ontzorgt.
Tip:
- niet ingaan op die grote advertenties. Dat zijn portal companies die winst afromen en de boel doorzetten naar lokale installateurs maar ook alle flexibiliteit opslokken (die installateurs moeten zich strict a protocol houden).
- zoek naar lokaal bedrijf met 6 tot 20 mensen. Genoeg om er verstand van te hebben en klein genoeg voor persoonlijke aandacht.
Precies, en zoek ook naar een gecertificeerde installateur met bijvoorbeeld InstallQ voor de verzekering! Hoe groot zijn de batterijen van de EV's? Aan hoeveelheid km's hebben we niet zo veel, aan geladen hoeveelheden veel meer.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Palindrome
  • Laatst online: 03:33
Volgend jaar een nieuw huis met zonnepanelen en van het gas af, zat al helemaal te overwegen om een grote accu (9kwh) erbij te plaatsen en mogelijk extra zonnepanelen maar volgens home wizard oprichter is dat allemaal niet echt nodig?

YouTube: Grote thuisbatterij? WEGGEGOOID GELD, zegt deze expert

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:04
Palindrome schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:46:
Volgend jaar een nieuw huis met zonnepanelen en van het gas af, zat al helemaal te overwegen om een grote accu (9kwh) erbij te plaatsen en mogelijk extra zonnepanelen maar volgens home wizard oprichter is dat allemaal niet echt nodig?

Zou ik ook zeggen als je bijna 500 euro per kWh (all-in) vraagt voor je product ;)
Interviewer grapt nog met 30kWh, maar er zit nog wel wat tussen ook...

Ben jij onderdeel van die 80% van de huishoudens die echt niet zoveel nodig heeft, of met gasloos per definitie al niet?
Zelfs als 2,7kWh genoeg is, waarom dan geen veel goedkoper product, of 5kWh voor hetzelfde geld?

Dit filmpje lijkt me gewoon 90% reclame, overslaan dus.

Edit: tijd zat, dus toch maar hele filmpje bekeken, worden tussendoor ook wel goede dingen gezegd dus overslaan hoeft niet perse als je door de reclamestukken heen prikt.

[ Voor 15% gewijzigd door mitsumark op 18-09-2026 10:34 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
9kWh is toch niet echt groot. Als je veel opwekt op het moment dat jij het niet kunt opmaken dan heb je een usecase.
Voor elke situatie is een oplossing.
10kW krijg je prima leeg als je airco en warmtepomp hebt staan, samen met de gemiddelde keukenapparaten op electriciteit.

Nodig is het nooit want je hebt het net. Maar dat geldt net zo goed voor zonnepanelen.
Iedereen roept maar wat want ook die "Experts" hadden niet voorzien dat er een bommetje op Iran zou vallen waardoor het gas nu duur is.

Niemand kan voorspellen of je na 10 jaar goed aan een thuisaccu hebt gedaan. Maar laten we wel wezen, voor 10kWh hoef je ook weer geen 3 jaar te sparen; het is ook de wereld niet als je er niet aan verdient; de BV Nederland heeft er wel baat bij als we met z'n allen de grid een beetje ontlasten.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 18-09-2026 01:15 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• IvoB2
  • Niet online
agraaff schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:19:
[...]

Iedereen moet dat maar voor zichzelf bepalen maar ik zie de noodzaak niet in om naar een 3f systeem te gaan noch om de automatenkast uit te breiden. Je kan ook gewoon een kastje bijhangen voor de automaten voor de thuisaccu situatie.
Het kastje dat je ziet op de eerder door mij gepubliceerde foto bevat alles voor de thuisaccu.
En de gehele woning - binnen en buiten - hangt op basis van de reeds bestaande automatenkasten aan de "noodstroom".
En wat is aardig in de papieren?
Materiaal zelf aankopen bespaart je doorgaans al veel meer dan het laten aanleveren door een installateur (die pakt buiten zijn voorrijkosten en arbeidsuren gewoon 30% op de hardware zonder daar verder veel voor te moeten doen).
En wanneer je zelf alle hardware al in de daartoe voorziene ruimte plaatst (daar is heus niet veel kennis voor vereist en die kennis is ook nog eens op meerdere plaatsen rij toegankelijk) blijven er voor de installateur alleen nog de eventuele voorrijkosten en arbeidsuren om de boel aan te sluiten. Op max. vier uur is een geschoold technicus die weet waar hij of zij mee bezig is daar mee klaar.
Je bespaart veel meer door zelf de hardware aan te kopen dan de arbeidsuren voor de aansluiting kost.
Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat diegenen die stellen dat het allemaal aardig in de papieren loopt dit doen op basis van aannames en niet op basis van effectieve uitvoering?

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Even zonder gekheid, je kunt mogelijk ook een hybride omvormer laten plaatsen voor je PV en zorgen dat je ruimte hebt om er later batterijen bij te plaatsen. Solis heeft een complete lijn omvormers die niet eens veel duurder zijn dan normale omvormers. Dit is wel even afhankelijk of micro-inverters niet rendabeler zijn omdat je bijvoorbeeld veel schaduw hebt, een hybride omvormer werkt namelijk het best met een eenvoudige string zonder MI's.

Als dat wel kan en je hier later een paar Dyness/Deye/Etc.. accu's van 5kWh aan wil knopen kun je zelf rustig opbouwen en kijken wat er past bij je gebruik. zo'n losse module is ongeveer 750 euro en je kunt ze redelijk eenvoudig zelf uitbreiden, kwestie van parallel doorverbinden.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

IvoB2 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:10:
[...]

Iedereen moet dat maar voor zichzelf bepalen maar ik zie de noodzaak niet in om naar een 3f systeem te gaan noch om de automatenkast uit te breiden. Je kan ook gewoon een kastje bijhangen voor de automaten voor de thuisaccu situatie.
Het kastje dat je ziet op de eerder door mij gepubliceerde foto bevat alles voor de thuisaccu.
En de gehele woning - binnen en buiten - hangt op basis van de reeds bestaande automatenkasten aan de "noodstroom".
En wat is aardig in de papieren?
Materiaal zelf aankopen bespaart je doorgaans al veel meer dan het laten aanleveren door een installateur (die pakt buiten zijn voorrijkosten en arbeidsuren gewoon 30% op de hardware zonder daar verder veel voor te moeten doen).
En wanneer je zelf alle hardware al in de daartoe voorziene ruimte plaatst (daar is heus niet veel kennis voor vereist en die kennis is ook nog eens op meerdere plaatsen rij toegankelijk) blijven er voor de installateur alleen nog de eventuele voorrijkosten en arbeidsuren om de boel aan te sluiten. Op max. vier uur is een geschoold technicus die weet waar hij of zij mee bezig is daar mee klaar.
Je bespaart veel meer door zelf de hardware aan te kopen dan de arbeidsuren voor de aansluiting kost.
Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat diegenen die stellen dat het allemaal aardig in de papieren loopt dit doen op basis van aannames en niet op basis van effectieve uitvoering?
Misschien in Vlaanderen, maar er zijn ook regio's waar de vonkenboer gewoon niet wil langskomen hiervoor. De meesten hebben tegenwoordig werk voor het uitzoeken, en dan ben jij gewoon minder interessant voor hun. Ik heb het zelf ook wel gehad dat ik vroeg of iemand dat wilde doen, aansluiten van een deels voorbereidde installatie, maar daar ging die gewoon niet aan beginnen.

• ArPi75
Mistraller schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 01:14:
9kWh is toch niet echt groot. Als je veel opwekt op het moment dat jij het niet kunt opmaken dan heb je een usecase.
10kW krijg je prima leeg als je airco en warmtepomp hebt staan, samen met de gemiddelde keukenapparaten op electriciteit.
Veel huishoudens gebruiken in de zomer 's nachts slechts 3-5 kWh. Of dat met of zonder airco is weet ik niet, maar als dat zonder airco is, moet je airco 9 uur 's nachts 9 uur lang continu 550 tot 780 W vermogen opnemen om die resterende 5-7 kWh in de accu leeg te trekken.

Warmtepomp in de winter trekt dat wel, maar dan krijg je die accu waarschijnlijk weer niet vol met PV, bovendien is dan de stroom in de nacht meestal goedkoper dan overdag waardoor terugleveren overdag gunstiger zou zijn.

Lees het niet verkeerd hoor; ik heb zelf 32kWh en overweeg zelfs nog uit te breiden om een deel van de PV via de thuisaccu in de EV te stoppen gezien de stroomprijzen de laatste weken.
Maar zonder de usecase goed te kennen gaat het wel wat ver om te zeggen dat je 9kWh gemakkelijk op krijgt.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Mistraller schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 01:14:
Hoeveel dagen per jaar heb jij 13 kWh grid-export en 10 kWh grid-import?
Gebruik je al die dagen de airco of de WP?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ArPi75 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
Warmtepomp in de winter trekt dat wel, maar dan krijg je die accu waarschijnlijk weer niet vol met PV, bovendien is dan de stroom in de nacht meestal goedkoper dan overdag waardoor terugleveren overdag gunstiger zou zijn.
Terugleveren wat je later op de dag nog nodig hebt is bijna nooit gunstig (in de winter).

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 20:47

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik lees ondertussen ook een poosje mee in het topic en ben ook aan het kijken of een thuisbatterij (financieel) interessant wordt na het afschaffen van de saldering.

Huidige situatie:
  • Vrijstaande woning met hybride warmtepomp.
  • 15kWp zonnepanelen O-W orientatie. 2 3-fase omvormers, 1x 5kW, 1x 8kW.
  • PHEV, hier gaat momenteel 375kWh/maand in. Rijdt 3 of 4 dagen woon-werk en wordt altijd geladen wanneer ik thuis kom uit het werk. Eigen oprit met (domme) laadpaal.
  • 3-fase 25A hoofdzekeringen.
Momenteel heb ik nog een elektracontract bij Greenchoice tot juni zonder terugleververgoeding en 5ct teruglevertarief. Ik let nu nergens op en saldeer me helemaal de tering. :P Volgend jaar wordt dat een duurdere hobby.

Dit jaar was ik over een week bekeken vanaf week 10 weer neutraal qua elektra.

Plan:
  • Hybride warmtepomp vervangen door full-electric. Momenteel gebruik ik nog 450kuub gas per jaar. Ongeveer 200 kuub voor verwarmen en 250 kuub voor warm water. Huidige warmtepomp gebruikt nu 2300kWh/jaar. Daar zal dan straks ~3100kWh/jaar in gaan. SWW run kan dan grotendeels uit zonnestroom.
  • 2e auto vervangen door een EV met een redelijk rijbereik. Hier dan woon-werk mee doen. Wordt woensdag en weekend weinig gebruikt, kan dan ook opladen op zonnestroom. Waneer er geen zonnestroom beschikbaar is opladen op goedkope momenten. Doordat de PHEV er ook nog is en we bijna nooit 2 auto's tegelijk nodig zijn moet het mogelijk zijn om dit altijd tegen laag tarief te doen.
  • Slimme laadpaal (inclusief ERE)
  • 3 airco's, koelen zal dan (bijna) volledig op zonnestroom kunnen. Verwarmen zal sporadisch gebeuren, kan verder met de warmtepomp.
Daarnaast zit ik dus ook te kijken naar een thuisbatterij, maar misschien moet ik eerst maar kijken hoe bovenstaande uitpakt qua energieverbruik en moment. Extra opwek bijleggen is ook nog een optie, ik heb nog ruimte om ongeveer 4000kWp O-W (wel redelijk vlak dak en veel schaduw) en 4000kWp Z (Plat dak opstelling en na de middag schaduw) bij te leggen.

Wat denken jullie, ik heb al geprobeerd dit door de calculator van Jeroen.nl te halen, maar doordat de koppeling van homewizzard met mijn GoodWe omvormers een poos niet gewerkt heeft kloppen de getallen niet helemaal. Moet ik eerst nog een keer goed saneren.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Laroil
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-09 11:03
blitzkrieg schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:43:
Ik lees ondertussen ook een poosje mee in het topic en ben ook aan het kijken of een thuisbatterij (financieel) interessant wordt na het afschaffen van de saldering.

Huidige situatie:
  • PHEV, hier gaat momenteel 375kWh/maand in. Rijdt 3 of 4 dagen woon-werk en wordt altijd geladen wanneer ik thuis kom uit het werk. Eigen oprit met (domme) laadpaal.
Momenteel heb ik nog een elektracontract bij Greenchoice tot juni zonder terugleververgoeding en 5ct teruglevertarief. Ik let nu nergens op en saldeer me helemaal de tering. :P Volgend jaar wordt dat een duurdere hobby.

Plan:
  • Hybride warmtepomp vervangen door full-electric. Momenteel gebruik ik nog 450kuub gas per jaar. Ongeveer 200 kuub voor verwarmen en 250 kuub voor warm water. Huidige warmtepomp gebruikt nu 2300kWh/jaar. Daar zal dan straks ~3100kWh/jaar in gaan. SWW run kan dan grotendeels uit zonnestroom.
  • 2e auto vervangen door een EV met een redelijk rijbereik. Hier dan woon-werk mee doen. Wordt woensdag en weekend weinig gebruikt, kan dan ook opladen op zonnestroom. Waneer er geen zonnestroom beschikbaar is opladen op goedkope momenten. Doordat de PHEV er ook nog is en we bijna nooit 2 auto's tegelijk nodig zijn moet het mogelijk zijn om dit altijd tegen laag tarief te doen.
  • 3 airco's, koelen zal dan (bijna) volledig op zonnestroom kunnen. Verwarmen zal sporadisch gebeuren, kan verder met de warmtepomp.
Daarnaast zit ik dus ook te kijken naar een thuisbatterij, maar misschien moet ik eerst maar kijken hoe bovenstaande uitpakt qua energieverbruik en moment. Extra opwek bijleggen is ook nog een optie, ik heb nog ruimte om ongeveer 4000kWp O-W (wel redelijk vlak dak en veel schaduw) en 4000kWp Z (Plat dak opstelling en na de middag schaduw) bij te leggen.

Wat denken jullie, ik heb al geprobeerd dit door de calculator van Jeroen.nl te halen, maar doordat de koppeling van homewizzard met mijn GoodWe omvormers een poos niet gewerkt heeft kloppen de getallen niet helemaal. Moet ik eerst nog een keer goed saneren.
Gooi het eens door AI heen, je zal versteld zijn hoe genuanceerd de resultaten zijn. Tip: probeer verschillende AI's omdat resultaten licht kunnen verschillen

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Voor een batterij calculate zouden grid-import en grid-export voldoende moeten zijn..
Maar als je gebruik nog zo erg gaat veranderen kun je daar weinig zinnigs over zeggen.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:23

Huidige situatie:

Plan:

Gezien je profiel, met de nodige thuiswerkdagen en weekend is een slim werkende laadpaal met ERE denk ik je grootste winst. Zoveel mogelijk zonnestroom zelf gebruiken. Ik zou als ik jou was gaan knutselen met je cijfers om te kijken of je kunt achterhalen wat je dagelijks gebruik is dat niet samenvalt met PV:
- Zomer (airco 's nachts)
- Tussenseizoenen (warmtepomp)

Kijken waar dat op uitkomt, ik schat bij jou circa 7-10kWh?
Mogelijk is een thuisbatterij van die omvang wel interessant.
Groter doen om stroom te 'dumpen' in je EV is denk ik niet rendabel te krijgen, je moet het dan toch hebben van de weekendmiddagen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
Laroil schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:51:
[...]

Gooi het eens door AI heen, je zal versteld zijn hoe genuanceerd de resultaten zijn. Tip: probeer verschillende AI's omdat resultaten licht kunnen verschillen
Ben het wel eens met @Olaf van der Spek. OP's situatie gaat nog veranderen en met een 'oud'-profiel gaat AI je helaas ook geen goed advies kunnen geven. Ik merk overigens in mijn stoeien met AI, dat de ze steeds beter profielen kunnen maken etc, maar nog steeds heel matig rekenen aan terugverdientijden. Allemaal erg rooskleurig, onrealistische spreads, ze vergeten vaak omzettingsverliezen. Dat moet je echt meegeven.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Oilman
  • Nu online

Die oprichter heeft zelf 10 kWh staan. Met 2.7 kWh kom ik de avond en nacht niet door, sluipverbruik is een goede 200 Watt, dus dan hoeft de TV niet eens aan om de accu al leeg te trekken. Hij moet gewoon z'n te kleine accu's met beperkingen (800 Watt max) verkocht krijgen, meer zit er niet achter.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:31
ArPi75 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:19:
[...]

Veel huishoudens gebruiken in de zomer 's nachts slechts 3-5 kWh. Of dat met of zonder airco is weet ik niet, maar als dat zonder airco is, moet je airco 9 uur 's nachts 9 uur lang continu 550 tot 780 W vermogen opnemen om die resterende 5-7 kWh in de accu leeg te trekken.

Lees het niet verkeerd hoor; ik heb zelf 32kWh en overweeg zelfs nog uit te breiden om een deel van de PV via de thuisaccu in de EV te stoppen gezien de stroomprijzen de laatste weken.
Maar zonder de usecase goed te kennen gaat het wel wat ver om te zeggen dat je 9kWh gemakkelijk op krijgt.
Hij gaat toch gasloos? Koken, warm water, koffie/thee/vaatwasser, wasmachine, droger, oven, koelen en vriezen, allemaal hogere vermogens die ook in de zomer net zo nodig zijn als in de winter. En daar komt nog airco en warmtepomp bij. Ik heb geen WP en airco, geen EV of ander electrisch vervoermiddel, gemiddeld 10kWh per dag is vrij normaal in mijn woning. En nee ik heb deze zomer dagen gehad dat ie niet leeg ging, maar OH wat had ik die stroom graag in een airco gestopt. ;)

Maar dan nog; je kunt voor iedere use case gewoon even gaan zitten om te kijken wat in jouw situatie past. Want geen huis is hetzelfde.

Bovendien als je 10kWh opstelt gaat daar nooit de volle 10 uit komen ivm minSoC, en wat verliezen.

Het is gewoon een kwestie van de dagelijkse opwek en verbruik even bekijken over een wat langere periode, en niet naar cijfers maar echt dag tot dag.
En je hoeft niet meteen met 10kWh te beginnen hé. Elke accu is eenvoudig uit te breiden.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 18-09-2026 11:21 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ArPi75
Mistraller schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:09:
[...]

Hij gaat toch gasloos? Koken, warm water, koffie/thee/vaatwasser, wasmachine, droger, oven, koelen en vriezen, allemaal hogere vermogens die ook in de zomer net zo nodig zijn als in de winter. En daar komt nog airco en warmtepomp bij. Ik heb geen WP en airco, gemiddeld 10kWh per dag is vrij normaal in mijn woning.

Maar dan nog, ik zeg ook; je kunt voor iedere use case gewoon even gaan zitten om te kijken wat in jouw situatie past. Want geen huis is hetzelfde!
Koken, warm water, koffie/thee/vaatwasser, wasmachine, droger, oven, koelen en vriezen, allemaal hogere vermogens die ook in de zomer net zo nodig zijn als in de winter.

Ok, vaatwasser, wasmachine en oven kunnen op de goedkoopste momenten aan staan en zullen waarschijnlijk in de zomer direct PV gebruiken ipv 's nachts via de accu (maar het zou wel kunnen). De meeste andere zaken worden vooral ook (zeker in de zomer) nog gebruikt als de zon nog schijnt en komen dan ook nauwelijks uit de batterij. Koelen en vriezen gaat 24/7 maar gebruikt nou ook weer niet zoveel stroom.

Je hebt gelijk dat goed onderzoek doen naar de eigen situatie en eigen wensen en eisen daarin meenemen onmisbaar is. Kan zomaar een goed idee zijn om een 9 kWh (of grotere) accu te plaatsen. Maar misschien ook wel niet...
Dus @Palindrome stel vooral voor jezelf een wensen en eisenlijstje op en bekijk je eigen situatie:
  • Wil je met de batterij gaan handelen en zo ja op welke markt(en)
  • Wil je noodstroom en zo ja voor hoe lang dan
  • Is een "korte" TvT belangrijk
  • Wil je PV rechtstreeks op de batterij kunnen aansluiten
  • Hoeveel vermogen wil je uit je batterij kunnen halen
  • Heb je zware apparaten die tegelijk aan staan waardoor peak shaving interessant kan worden
  • Wat is je verwachte nachtverbruik (zeker als je enkel NOM zou willen draaien)
  • Hoeveel PV heb je en hoe is die verdeeld (O-W of vooral Z of ??)
  • enz..

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Oilman schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:05:
[...]

Die oprichter heeft zelf 10 kWh staan. Met 2.7 kWh kom ik de avond en nacht niet door, sluipverbruik is een goede 200 Watt, dus dan hoeft de TV niet eens aan om de accu al leeg te trekken. Hij moet gewoon z'n te kleine accu's met beperkingen (800 Watt max) verkocht krijgen, meer zit er niet achter.
Dat vooral. Ik vind Homewizard best een sympathiek merk, maar hun accu's zijn anno 2026 gewoon te klein voor het geld dat ze vragen. En met zo'n verhaal proberen ze het te vergoeilijken. Als zij het voor elkaar krijgen om een 5kWh-apparaat rond de 1500 euro op de markt te krijgen, dan hebben ze wel goud in handen voor de NL-markt denk ik.

• Pr088
Oilman schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:05:
[...]

De 800W is helemaal niet gek gekozen. De strategie van HomeWizard kan ik beter begrijpen dan de grote 3/4000W Zendures. Die zijn voor heel veel huishoudens enorm overbemeten qua vermogen. HW is vooral te duur en de omvormer is niet zuiniger bij lage belastingen dan concurrenten zoals de 2400AC Zendures. Als ze fors doorbouwen aan een slimme sturing dan hebben ze misschien nog wel een 'edge'.

• Pr088
mrwolf schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:43:
[...]

Dat vooral. Ik vind Homewizard best een sympathiek merk, maar hun accu's zijn anno 2026 gewoon te klein voor het geld dat ze vragen. En met zo'n verhaal proberen ze het te vergoeilijken. Als zij het voor elkaar krijgen om een 5kWh-apparaat rond de 1500 euro op de markt te krijgen, dan hebben ze wel goud in handen voor de NL-markt denk ik.
Zeker. Een 5kwh met 800 of 1600W vermogen is voor de meeste huishoudens met een gasaansluiting echt prima. Een Zendure 2400AC+ en 1x 3000L kost nu met P1 meter € 1550.
Als zij dat ook kunnen voor 1500, dan hebben ze goud in handen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34

Huidige situatie:

Plan:

In ieder geval een mooie mix van omstandigheden waarbij een thuisaccu interessant is.
Veel PV, veel stroomvreters en redelijke flexibiliteit!
Nu zou ik eerst bepalen hoe groot de accu moet worden en dan kijken naar de kosten/opbrengsten.

Een thuisaccu is alleen interessant (lees: financieel haalbaar) met veel zonnepanelen.
Er bestaat daarom niet iets als "te weinig zonnepanelen".
Succes met je zoektocht!

• Pr088
buiter schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:56:
[...]

In ieder geval een mooie mix van omstandigheden waarbij een thuisaccu interessant is.
Veel PV, veel stroomvreters en redelijke flexibiliteit!
Nu zou ik eerst bepalen hoe groot de accu moet worden en dan kijken naar de kosten/opbrengsten.

Een thuisaccu is alleen interessant (lees: financieel haalbaar) met veel zonnepanelen.
Succes met je zoektocht!
Extra zonnepanelen kunnen op de O-W veel toevoegen in demping van het huisgebruik in de ochtend en avond. Maar enige nuance: extra PV en extra batterij betekent wel een investering.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 18:48
buiter schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:56:
[...]
Succes met je zoektocht!
Dit dus, eerst zoveel mogelijk PV plaatsen. Dan pas naar batterij kijken.

Je kan inderdaad niet genoeg PV hebben, daarvoor is het verschil tussen zomer/winter te groot. Tenminste als je all-electric huis hebt en/of een EV.

Investeren in PV is wel nog -tot heden- nog steeds goedkoper dan een thuisbatterij.
Hoe meer PV, hoe minder je nodig hebt van het net.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• HandyLumberjack
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:54:
[...]

Zeker. Een 5kwh met 800 of 1600W vermogen is voor de meeste huishoudens met een gasaansluiting echt prima. Een Zendure 2400AC+ en 1x 3000L kost nu met P1 meter € 1550.
Als zij dat ook kunnen voor 1500, dan hebben ze goud in handen.
En dan nog is er een hele groep die financieel het beste uit is met een thuisbatterij ordegrootte 0,8kW/2,7kWh, maar dan wel voor een fatsoenlijke prijs, i.p.v. de HW hoofdprijs.

• Pr088
HandyLumberjack schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:52:
[...]

En dan nog is er een hele groep die financieel het beste uit is met een thuisbatterij ordegrootte 0,8kW/2,7kWh, maar dan wel voor een fatsoenlijke prijs, i.p.v. de HW hoofdprijs.
Precies. Een HW batterij in huidige vorm voor € 600.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 19:56
paQ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:28:
Ik haal hem nog maar eens aan.
6kW / 16 kWh, met mptt en 'noodstroom' (stopcontactje) voorziening. (en heat dissipation hole)
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091

2099 - eenvoudig te vinden 12% code = 1847 euro in huis
Lijkt me een interessant systeem, helaas niet in België toegelaten, omdat de output 6kVA is, en maar max 5kVA per fase is toegestaan.
Anders zou ik het best willen kopen, ter vervanging van mijn SMA omvormer die inmiddels bijna 20 jaar is.
Bijkomende voorwaarde voor BE is ook dat hij op de synergrid lijst van goedgekeurde omvormers moet staan

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:12

paQ

(jarig!)
mbbs1024 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:55:
[...]

Lijkt me een interessant systeem, helaas niet in België toegelaten, omdat de output 6kVA is, en maar max 5kVA per fase is toegestaan.
Anders zou ik het best willen kopen, ter vervanging van mijn SMA omvormer die inmiddels bijna 20 jaar is.
Bijkomende voorwaarde voor BE is ook dat hij op de synergrid lijst van goedgekeurde omvormers moet staan
https://www.datouboss.com...48v-5000w-hybrid-inverter

er is ook een 5kW 5kWh versie

Zal ook wel niet op je lijst staan though

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 19:56
Ik heb hen een berichtje gestuurd om te vragen of ze een Synergrid certificatie voor BE hebben.
Op de Synergrid lijst zelf is dat soms moeilijk te zien, omdat daar het omvormer type, en het type enfluri instaan die goedgekeurd zijn.

Spijtig dat dit nog steeds niet Europees geregeld is, en dat ieder land nog steeds zijn eigen regeltjes daarvoor opmaakt.
Pagina: 1 ... 167 168 Laatste

Let op:
Dit is het thuisaccu topic, andere onderwerpen horen in andere topics.