Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

Xanquezer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:04:
[...]


De individuele fase balanceren is een stuk minder zuiniger als de "alle fases" optie.
Dat is logisch en wordt ook uitgelegd hier.

Het is problematisch als je geen fijne symmetrische lastenverdeling hebt in je huisnet met 3 fases en dan ook nog met 1 fase PV installatie. Dan lijkt het me absoluut verstandiger om alle fases in som te sturen.

Je moet zeker naar de meest gunstige range van je omvormers blijven sturen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:35:
[...]


Eens, doch is een aantal x gemiddelde capaciteit een indicatie.

Toen men besloot het niet centraal op te gaan lossen en het over te laten aan ieder individueel kwam dit er ook bij. Helemaal uitgezoomd vind ik de thuisbatterij geen bijzonder goed idee, maar in de situatie waarin we zitten een logisch gevolg.

Van centraal beheerd naar mensen die een accu onder de trap of het kinderledikantje zetten, dat idee. Los van alle individuele verliezen etc.
M.n. bij dat laatste ben je daar niet bezig met stemmenmakerij ?
Ondertussen is er vrij makkelijk te vinden hoe je een een stekker batterij zou moeten plaatsen. Zie bv de eenvoudige opgestelde infos van bv de brandweer.
Overigens hoort dergelijke informatie ook gewoon in je handleiding te staan, en als ze zo dom zijn om deze niet te lezen is het dus ook de eigen schuld.

En laten we duidelijk zijn, het is geen taak van de consument om rekening te houden met net aspecten zoals deze nu spelen.
Dat is namelijk de oorzaak van onkundig beleid van de overheid de laatste 30 jaar, steeds m.n. gericht op kort geld ipv op langere termijn toekomst gericht te investeren.
En dan verbaast men zich dat 30 jaar mismanagement je niet binnen 2 jaar kunt rechttrekken. Met veel geluk gaat dat pas binnen 15 jaar lukken.
Dus in dat beeld snap ik dat zeker nu ook nog de saldering weg valt ( was nog een van de laatste dominostenen die nog rechtop stonden ) dat consumenten daar een oplossing in zoeken en ja die is mn op de eigen situatie gericht en veel minder op het algemeen belang ( tenslotte zouden we daarvoor de overheid hebben, is dat echter ook compleet vergeet en m.n. vooral met zich zelf bezig is ipv zijn eigenlijke taak op zich te nemen )

  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46

Tao

DPC DE_KOMETEN

zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:51:
[...]

Lijstje terugleverkosten van gaslicht.com vast contract vandaag
  • Eneco 14.09
  • Engie 11.54
  • Vandebron 15.00
  • Greenchoice 13.61
  • Oxxio 14.16
  • Mega 14.56
  • Pure 13.90
Verder veel met vaste bedrage zoals Essent en Vattenfal
Heb je een modelcontract overwogen? (Ik heb er 1 via Energiek afgesloten en kom daarmee lager uit.)

[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 24-06-2026 22:22 ]

Diablo3


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zalkc schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 19:51:
Lijstje terugleverkosten van gaslicht.com vast contract vandaag
Zonder de bijbehorende terugleververgoedingen zegt dat toch niks?

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Jan-tweak schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:57:
[...]

M.n. bij dat laatste ben je daar niet bezig met stemmenmakerij ?
Ondertussen is er vrij makkelijk te vinden hoe je een een stekker batterij zou moeten plaatsen. Zie bv de eenvoudige opgestelde infos van bv de brandweer.
Overigens hoort dergelijke informatie ook gewoon in je handleiding te staan, en als ze zo dom zijn om deze niet te lezen is het dus ook de eigen schuld.

En laten we duidelijk zijn, het is geen taak van de consument om rekening te houden met net aspecten zoals deze nu spelen.
Dat is namelijk de oorzaak van onkundig beleid van de overheid de laatste 30 jaar, steeds m.n. gericht op kort geld ipv op langere termijn toekomst gericht te investeren.
En dan verbaast men zich dat 30 jaar mismanagement je niet binnen 2 jaar kunt rechttrekken. Met veel geluk gaat dat pas binnen 15 jaar lukken.
Dus in dat beeld snap ik dat zeker nu ook nog de saldering weg valt ( was nog een van de laatste dominostenen die nog rechtop stonden ) dat consumenten daar een oplossing in zoeken en ja die is mn op de eigen situatie gericht en veel minder op het algemeen belang ( tenslotte zouden we daarvoor de overheid hebben, is dat echter ook compleet vergeet en m.n. vooral met zich zelf bezig is ipv zijn eigenlijke taak op zich te nemen )
Laat ik voorop stellen: wij hebben een thuisaccu.

Mijn punt is met name het tweede deel van je reactie - het had niet zo gehoeven. Maar zo is het met veel dingen en reken er maar op dat als straks ook de batterijen ‘opeens’ een groot succes zijn ook daar weer regels voor gemaakt gaan worden om dat te beperken.

Dus qua stemmingmakerij: we zitten hier in een enorme bubbel vol overwegende en overdenkende mensen. Er is net zo’n bubbel mensen die tegenover gesteld zijn en bijv op advies bij de buurtborrel een accu van de super ergens neerkwakken en dan gaat het 99% van de tijd alsnog goed. Alleen.. tjah, nooit 100%.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:24
Maak daar 99,99x% van.
En die enkele gevallen zijn vaak nog door externe schade (boren), niet door de installatie.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:26

zalkc

cvz.eu

Olaf van der Spek schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:01:
[...]

Zonder de bijbehorende terugleververgoedingen zegt dat toch niks?
Uhmm.. in mijn geval maakt het niet uit. Ik kan niet meer salderen als dat ik gebruik, zoveel PV heb ik niet dat ik 11.229 kWh kan compenseren. In principe kost elke gesaldeerde kWh mij dit bedrag. Dus hoe minder ik teruglever omdat ik het uit de batterij kan halen scheelt.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:26

zalkc

cvz.eu

Tao schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Heb je een modelcontract overwogen? (Ik heb er 1 via Energiek afgesloten en kom daarmee lager uit.)
Nee, de terugleverkosten zijn na de introductie ook vrij rap de lucht in geschoten en aangezien ik elk jaar wissel kon ik er moeilijk onder uit.

Ook in de modelcontractenen is het nu al opgenomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tP5FVIPqxrmksU0AYF-NitxbIOs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJVIRyDRngC1g7sF1j2iTOUH.png?f=fotoalbum_large

Onder aan de streep is voor mij de NOM strategie gewoon belangrijker. Ik wil een soort regenton voor opgewekte stroom die ik in de maanden maart tot en met oktober kan gebruiken om praktisch zelfvoorzienend te zijn voor mijn huis en auto. In de 'dure' wintermaanden neem ik mijn stroom af va het net omdat het nog steeds goedkoper is als een dieselgenerator

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:21
zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:06:
[...]

Nee, de terugleverkosten zijn na de introductie ook vrij rap de lucht in geschoten en aangezien ik elk jaar wissel kon ik er moeilijk onder uit.

Ook in de modelcontractenen is het nu al opgenomen

[Afbeelding]

Onder aan de streep is voor mij de NOM strategie gewoon belangrijker. Ik wil een soort regenton voor opgewekte stroom die ik in de maanden maart tot en met oktober kan gebruiken om praktisch zelfvoorzienend te zijn voor mijn huis en auto. In de 'dure' wintermaanden neem ik mijn stroom af va het net omdat het nog steeds goedkoper is als een dieselgenerator
M.b.t. de wintermaanden i.c.m. een batterij heb ik ooit iemand's post gezien die de helft van de benodigde maximale benodigde energie op een winterse dag aan batterijcapaciteit had. Daarmee kun je altijd de goedkoopste helft van de dag laden en gebruiken op de duurste helft van de dag.

Dat heb ik in ons einddoel meegenomen. Onze/mijn laatste stappen zijn upgrade van de zonnepanelen (oude gaan naar achteren, vóór komen nieuwe met grotere totale capaciteit) + plaatsing batterijpack tot maximaal helft van die maximale dagelijkse benodigde capaciteit (uiteraard rekening houdend met verliezen en niet maximaal kunnen ontladen).

Maar vooralsnog is die laatste investering niet rendabel gezien onze maandlasten.

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ruben26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:30:
M.b.t. de wintermaanden i.c.m. een batterij heb ik ooit iemand's post gezien die de helft van de benodigde maximale benodigde energie op een winterse dag aan batterijcapaciteit had. Daarmee kun je altijd de goedkoopste helft van de dag laden en gebruiken op de duurste helft van de dag.
Het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen is in de winter meestal te klein om zin te hebben voor een accu.

  • Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:28
Het zou ook geen verzonnen kostenpost zijn, netbeheerders maken wel degelijk kosten om te balanceren tussen de fasen.

Overigens vind ik jouw uitspraken over 'verzonnen kosten' wel bijzonder. Als er één partij is die niet aan verzonnen kosten doet zijn het de netbeheerders. Alle kosten die zij doorrekenen zijn gecalculeerd en expliciet afgewogen en beoordeeld door de ACM.
In een markt die nooit geliberaliseerd had mogen worden kijk ik nergens meer van op.

Terugleverkosten werden door de energieleveranciers geïntroduceerd met het kul-argument “om het net te ontlasten” terwijl dat uiteraard de taak is van de netbeheerder. Mijn commentaar was dan ook primair tegen de energieleverancier gericht, niet tegen de netbeheerder.

Al vraag ik me soms wel af wat de netbeheerders de afgelopen 15 jaar gedaan hebben met die 3 miljard per jaar die ze van de burger kregen.

Die fase-onbalans wordt in de wijktrafo wel platgeslagen, er is dus geen technisch argument om daar aanvullende kosten voor te berekenen. Wat me opvalt is dat na elke maatregel die de consument neemt, het positieve financiële effect binnen een paar jaar weer ongedaan gemaakt wordt. (En nee, dat is niet door de inflatie.) Het zou me daarom niet verbazen als we binnenkort een kostenpost “fase-onbalans” op de factuur gaan zien. Of die factuur van de netbeheerder komt of van de energieleverancier komt doet er niet toe, de ACM is al jarenlang een tandeloze tijger.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen is in de winter meestal te klein om zin te hebben voor een accu.
Het zit in de schaal.
Het heeft geen zin als je verbruik 4 kWh is misschien.
Maar als ik 60 kWh op een koude dag nodig heb, dan is een verschil van bijv 8 cent al zeer welkom.

En als je ziet hoe groot en soms enorm de verschillen nu in de zomermaanden zijn, en je hebt veel capaciteit, dan kun je dat kwantificeren en daarmee je winter bekostigen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:24
Ersus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:17:
[...]


Dat is logisch en wordt ook uitgelegd hier.

Het is problematisch als je geen fijne symmetrische lastenverdeling hebt in je huisnet met 3 fases en dan ook nog met 1 fase PV installatie. Dan lijkt het me absoluut verstandiger om alle fases in som te sturen.

Je moet zeker naar de meest gunstige range van je omvormers blijven sturen.
Jij snapt t :)

DPC Chef-kok :)


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:01:
Maar als ik 60 kWh op een koude dag nodig heb, dan is een verschil van bijv 8 cent al zeer welkom.
Maar zo groot is het verschil dus niet, zeker niet tussen laagste en gemiddelde. En door RTE hou je nog minder over.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:13:
[...]

Maar zo groot is het verschil dus niet, zeker niet tussen laagste en gemiddelde. En door RTE hou je nog minder over.
In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.

Het gaat er om dat je voldoende inkoopt op de lagere momenten om later te verbruiken. Net zoals je een EV oplaadt tijdens het goedkoopste moment.

Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Het regenton principe van hierboven is wel een mooie. Ja, het 'kost' je wat energie het in de regenton te stoppen en er ook weer uit te halen. Laten we zeggen ongeveer 2 x 7%. AC>DC en weer DC>AC (winter weinig PV aan DC, en AC gekoppelde PV wordt vrijwel geheel zonder verlies gebruikt)
Je mag van mij die 14% optellen bij de tarieven, maar dan ziet het er nog steeds niet heel slecht uit toch?

Zoals ik al zei: het zit in de schaal. Hoe meer kWh's hoe groter het absolute effect.
Dus als de spread bijv 8 cent is, en ik grosso modo inkoop voor 20 cent+15% verlies, dus 1.15*0,20=23, dan ben ik nog steeds 5 cent goedkoper uit. En dat is nog los van prijspieken die ik op die manier voorkom.

edit: dit is een worst case scenario he,
Koudste duurste maanden met hoogste verbruik.
Grofweg 4 van die, dus er blijven er 8 over om het (financieel) saldo weer te vereffenen.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:27 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]


In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.

Het gaat er om dat je voldoende inkoopt op de lagere momenten om later te verbruiken. Net zoals je een EV oplaadt tijdens het goedkoopste moment.

Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Het regenton principe van hierboven is wel een mooie. Ja, het 'kost' je wat energie het in de regenton te stoppen en er ook weer uit te halen. Laten we zeggen ongeveer 2 x 7%. AC>DC en weer DC>AC (winter weinig PV aan DC)
Je mag van mij die 14% optellen bij de tarieven, maar dan ziet het er nog steeds niet heel slecht uit toch?

Zoals ik al zei: het zit in de schaal. Hoe meer kWh's hoe groter het absolute effect.
Dus als de spread bijv 8 cent is, en ik grosso modo inkoop voor 20 cent+15% verlies, dus 1.15*0,20=23, dan ben ik nog steeds 5 cent goedkoper uit. En dat is nog los van prijspieken die ik op die manier voorkom.

edit: dit is een worst case scenario he,
Koudste duurste maanden met hoogste verbruik.
Grofweg 4 van die, dus er blijven er 8 over om het (financieel) saldo weer te vereffenen.
Let wel, dat is afhankelijk van de markt waarop geacteerd wordt. Is dat Day Ahead of bijv Onbalans.

Day Ahead/ Normaal Dynamisch was de fluctuatie per dag niet heel erg hoog, grofweg 5 cent op meeste dagen en een dag of 6 wat meer. Vul hier maar eens in van 1 januari / 31 januari, marktprijs. Dynamische energie: prijzen per kwartier, uur en dag Je kunt de pieken voorkomen met een batterij, maar met 5cent is de winst niet echt aanwezig. Peak-shaving was in januari dus vooral bijvangst en niet een winstpakker op Day Ahead.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Let wel, dat is afhankelijk van de markt waarop geacteerd wordt. Is dat Day Ahead of bijv Onbalans.

Day Ahead/ Normaal Dynamisch was de fluctuatie per dag niet heel erg hoog, grofweg 5 cent op meeste dagen en een dag of 6 wat meer. Vul hier maar eens in van 1 januari / 31 januari, marktprijs. Dynamische energie: prijzen per kwartier, uur en dag Je kunt de pieken voorkomen met een batterij, maar met 5cent is de winst niet echt aanwezig. Peak-shaving was in januari dus vooral bijvangst en niet een winstpakker op Day Ahead.
true.

Daar staat dan ook echt HUGE spread tegenover nu de afgelopen 2 maanden.
Op dagen als gisteren hadden jij en ik zo 40 euro kunnen beuren.
(bedragen die er eergister op de onbalans markt waren trouwens)

Alle methodes en markten hebben hun voors en hun tegens.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:36 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Meer RTE verlies is minder 'winst'. Bij 14% RTE verlies, 20ct inkoopprijs en een prijsverschil van 2,8ct heb je 0 winst, pas daarboven heb je voordeel.
Is 14% reeel bij lagere ontlaadvermogens?
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
Daar staat dan ook echt HUGE spread tegenover nu de afgelopen 2 maanden.
True, maar we hadden het over het nut in de winter.

[ Voor 4% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-06-2026 10:43 ]


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:26

zalkc

cvz.eu

paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]


In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.
Mijn vaste contract zat op 21-22ct

Door mijn EV heb ik ook weinig echt over om op dynamisch contract te gaan verkopen, een keer 500kWh op jaarbasis die ik echt niet zelf kan gebruiken waardoor de accu 'te' vol blijft.

Daardoor is het voor mijn situatie interessant om op vast te blijven, in de winter stroom voor min of meer dezelfde prijs, zonder gedoe met dynamisch laden en ontladen, RTE's en spreads, en in de zomer mis ik een wat inkomsten op dagen als vandaag, maar mijn primaire doel is ook niet om te handelen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Meer RTE verlies is minder 'winst'. Bij 14% RTE verlies en een prijsverschil van 2,8ct heb je 0 winst, pas daarboven heb je voordeel.
Is 14% reeel bij lagere ontlaadvermogens?
zet je de accu uit :')
(zijn er genoeg in het HW PiB topic die dat doen)

Winter RTE 85~86, nu zomer RTE 88 over het hele systeem.
Gemeten voor en na de omvormer.

RTE is sowieso afhankelijk van AC PV, DC PV, hoeveel (AC) PV verbruik je direct, hoeveel DC PV kun je opslaan zonder AC>DC import. Dan is er nog je huisverbruik.

Het RTE van hetzelfde systeem kan per gebruiker best verschillen is wat ik wil zeggen.
True, maar we hadden het over het nut in de winter.
Dat is wat ik probeer uit te leggen. Ik zat 'prima' afgelopen winter hoor. Januari dit jaar viel vet tegen met veel hele koude dagen en daardoor hoog verbruik in een elektrisch huis. Maar daarop alleen moet je een accu niet wel of niet nemen. Dat is het zelfde als geen PV installeren 'want in de winter schijnt de zon toch niet'.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:59 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

zalkc schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:41:
[...]

Mijn vaste contract zat op 21-22ct
Dan heb je op een goed moment het kunnen vastleggen :)
Geen idee wat je condities zijn voor invoeden PV verder.
Zoveel huishoudens, zoveel verschillen.

Edit:
huidige vaste contracten zitten op ca 25 cent

maar ik zal het rijtje even afmaken:
feb 21.5 cent
maart 19 cent
april < 2 cent
mei 20 cent
juni 16 cent

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 10:52 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
Thuisbatterijen zonnepanelen en de NIEUWBOUW.

Ik had al eerder eens wat gekeken of er iets te vinden wat over NOM / A+++/+/+, verkoop en verhalen zijn leuk en mooi maar als je er verder over nadenkt wel heel gemakkelijk voor gelegd en in mijn geval werden de papieren nog een beetje aangepast met de melding dat het verdwijnen van de salderingsregeling dat voor andere resultaten kon zorgen. ( woorden als NOM en zoveel mogelijk plus ++ laat je zelfs bij de bank meer lenen, om volgend jaar toch een energie rekening te krijgen)
En wat blijkt na een jaartje zag ik dat de teruglevering het gebruik dekte, een A+++ woning staat voor een bijna 0 op de meter, werd mij uitgelegd.
Nu het richting 2027 gaat, en het al een gegeven is dat je stroomrekening sowieso stijgt er veel woningen zijn die eigenlijk heel slecht ingericht zijn betreft de zonnepanelen, het plaatsen op zuid heeft in berekeningen het beste effect van opbrengst maar mist een behoorlijk deel van de rest van de dag.

In de nieuwbouw zou zoveel meer gedaan kunnen worden om woningen beter op zonnestroom te laten werken, maar zoals in veel zaken is "geld" of "winst" dan weer een probleem.

Anderhalf jaar later, gewenning en een stekkerbatterij rijker, ben ik benieuwd of ik de stroomrekening toch op de 0 houden kan.

Bereik ik hier iets mee? = Nee
Gedachte in letters = Ja

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij nieuwbouw krijg je drie panelen omdat ergens in een excelsheet dat genoeg is. In de praktijk heb je er 30 of meer nodig...

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is 30 niet een beetje veel?

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
jadjong schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:06:
Bij nieuwbouw krijg je drie panelen omdat ergens in een excelsheet dat genoeg is. In de praktijk heb je er 30 of meer nodig...
Hier 7 omdat het zo uitkwam en het dak al voorbereid was anders hadden ze er maar 6 gelegd.
Er was hier wel een optie om een uitbouw te doen van 1.20 m x 3,90 m + 4 panelen noord voor de respectabele prijs van bijna 20.000,00 (die panelen moesten er dan bij om de berekening van A+++ kloppend te houden)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:24
Je kunt vaak wel extra panelen laten leggen, voor 600 per stuk meerwerk, pakken ze leuk 75% winstmarge op.
Ik zou die 4-6-8 paneeltjes lekker op noord laten leggen, en dan zelf zuid volgooien achteraf.

  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
mitsumark schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:25:
Je kunt vaak wel extra panelen laten leggen, voor 600 per stuk meerwerk, pakken ze leuk 75% winstmarge op.
Ik zou die 4-6-8 paneeltjes lekker op noord laten leggen, en dan zelf zuid volgooien achteraf.
Je hebt beperkte keuze tijd, zuid ligt vol met 7 stuks, de dure aanbouw met panelen niet gedaan, en de panelen noord zouden toen 800 gekost gaan hebben ( liggen dan in het dak ) en vermoedelijk nog meerkosten voor een zwaardere omvormer.

Nu ben ik dus wel blij dat ik een een stekkerbatterij heb en kan spelen met de zonnepanelen om ze te dimmen of uit kan zetten via appje.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Je bedoelt beetje te weinig ;).

Zal natuurlijk per situatie verschillen maar als je warmtepomp, EV, zwembad, jacuzzi etc hebt dan red je het daar niet mee.

En in de winter sowieso al niet, kortom je kan eigenlijk nooit genoeg PV panelen hebben ;).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is de gemiddelde nieuwbouwwoning tegenwoordig al met zwembad? Lekker!

  • hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:44
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:55:
Is de gemiddelde nieuwbouwwoning tegenwoordig al met zwembad? Lekker!
Nee, en over het algemeen zo'n klein tuintje dat er ook geen in past...

  • watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:31

watercoolertje

Untertitel

tweeek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Je hebt beperkte keuze tijd, zuid ligt vol met 7 stuks, de dure aanbouw met panelen niet gedaan
Die aanbouw klinkt heel duur maar de toegevoegde waarde aan je huis (heb je niet direct wat aan) is waarschijnlijk meer dan die 20k en stijgt mee met de huizenprijzen. Eigenlijk dus een investering voor de toekomst en daarbij komt dat je er meestal ook woongenot voor terug krijgt in de tussentijd!

Bij ons was het 12.5k (8 a 9 jaar terug) en achteraf en dan vonden we te duur, nu heeft datzelfde geintje mij vorig jaar 60k gekost, maar het huis is nu ook gewoon meer waard geworden door die aanbouw (ging dan wel om ~10m2). Dus ik zie het niet als geld kwijt raken, ik krijg het gewoon later terug (en waarschijnlijk meer)!

Om het toch over zonnepanelen te hebben, achteraf heb ik zelfs spijt dat ik toen geld geleend heb voor zonnepanelen op het dak (5500 euro) ipv 12500 euro voor de aanbouw! Zonnepanelen waren er sowieso wel gekomen (heb later ook bij laten leggen, lichtelijke verslaving), net als de aanbouw er nu ook eindelijk is!

[ Voor 10% gewijzigd door watercoolertje op 25-06-2026 12:02 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
watercoolertje schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:58:
[...]

Die aanbouw klinkt heel duur maar de toegevoegde waarde aan je huis (heb je niet direct wat aan) is waarschijnlijk meer dan die 20k. Eigenlijk dus een investering voor de toekomst en daarbij komt dat je er meestal ook woongenot voor terug krijgt in de tussentijd!

Bij ons was het 12.5k (8 a 9 jaar terug) en achteraf heb ik (vorig jaar) koste datzelfde geintje mij 60k, maar nu is het huis ook gewoon meer dan 60k waard geworden door die aanbouw (ging dan wel om 10m2).

Om het toch over zonnepanelen te hebben, achteraf heb ik zelfs spijt dat ik toen geld geleend heb voor zonnepanelen op het dak (5500 euro) ipv 12500 euro voor de aanbouw! Zonnepanelen waren er sowieso wel gekomen (heb later ook bij laten leggen, lichtelijke verslaving), net als de aanbouw er nu ook eindelijk is!
Dit is een soort start/tussenwoning, 51m2 "groot", wilde geen vermogen uitgeven extra aan de woning aangezien ik de prijs te hoog dan ga vinden voor een verkoop.
Met wat ik nu ervaar en mijn plan om met een jaar of 3 nog eens wat anders te kopen ga ik wel aandacht besteden aan panelen / batterij / en klimaat ( nu electrische radiatoren :( )

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:55:
[...]

Het verschil tussen de hoogste en laagste prijzen is in de winter meestal te klein om zin te hebben voor een accu.
Dat hangt van RTE en de hoeveel kWh's je gebruikt, af.
In de winter laad ik alleen extra om terug te leveren als de spread groter is dan de EB incl de BTW erover.
In de afgelopen 3 jaar is er maar 1 maand waarin me dat niet lukt, Februari. (spread tussen de maandgemiddelde is 2-3ct lager dan EB incl BTW erover)
Alle overige maanden is verschil tussen afname all-in en teruglevering all in groter dan EB incl BTW eroever.

Je mag 15-16% meer moeten inkopen, maar als dat je all-in energierekening verlaagt,
nov-feb 2024/25 teruglevering goed voor ~25% in euro's van de all-in rekening
nov-feb 2025/26 teruglevering goed voor ~10% in euro's van de all-in rekening

mrt-okt heb ik voldoende PV opwek om niet te hoeven afnemen.
Als ook dat ik een off-grid geschikt systeem heb en het beschikbaar hebben van naadloze switchen on/off-grid, komt met een fors hoger eigen verbruik op maand/jaarbasis, als ook mijn systeem van 2022 is en nieuwere generatie hybride met goede prestaties heeft inmiddels <20W stand-by verbruik met lege accu

Zoveel huizen zoveel verschillen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:05:
In de winter laad ik alleen extra om terug te leveren als de spread groter is dan de EB incl de BTW erover.
Waarom houdt je geen rekening met RTE?
In de afgelopen 3 jaar is er maar 1 maand waarin me dat niet lukt, Februari. (spread tussen de maandgemiddelde is 2-3ct lager dan EB incl BTW erover)
Alle overige maanden is verschil tussen afname all-in en teruglevering all in groter dan EB incl BTW eroever.
Elke dag?

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Waarom houdt je geen rekening met RTE?
RTE is ca 14% , EB 2026 is € 0,09161 plus BTW € 0,1108481/kWh
Rekening houden met RTE maakt pas zin als all-in inkoop prijs >74ct/kwh is.

Ik kijk naar SPI (systeem performance index) of wel overall verlies op jaarbasis en die mag niet veel slechter zijn dan 10% op jaarbasis, voor een redelijk systeem.
Als je 4000kWh jaarverbruik hebt ,mag het hebben en gebruik van een thuisaccu systeem niet meer dan ~400kWh/j extra kosten.
Ofwel je PV opwek plus netto afname van het net niet hoger dan 4400kWh/j zijn voor een redelijk systeem.
In SPI zit meer, inverter electronica verbruik, conversieverlies, batterij electronica verbruik, batterij verlies, stand-by verlies
[...]

Elke dag?
Ik heb een voldoende groot systeem om dag verbruik te voorzien, dan lever ik gewoon niet terug en Mrt-Okt heb ik voldoende PV-opwek en is net afname een optie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:48
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:21:
[...]


In dec was mijn kWh all in prijs 20 cent
In januari 23 cent.

Het gaat er om dat je voldoende inkoopt op de lagere momenten om later te verbruiken. Net zoals je een EV oplaadt tijdens het goedkoopste moment.

Ik zie niet in wat het RTE hier perse mee te maken heeft.
Het regenton principe van hierboven is wel een mooie. Ja, het 'kost' je wat energie het in de regenton te stoppen en er ook weer uit te halen. Laten we zeggen ongeveer 2 x 7%. AC>DC en weer DC>AC (winter weinig PV aan DC, en AC gekoppelde PV wordt vrijwel geheel zonder verlies gebruikt)
Je mag van mij die 14% optellen bij de tarieven, maar dan ziet het er nog steeds niet heel slecht uit toch?

Zoals ik al zei: het zit in de schaal. Hoe meer kWh's hoe groter het absolute effect.
Dus als de spread bijv 8 cent is, en ik grosso modo inkoop voor 20 cent+15% verlies, dus 1.15*0,20=23, dan ben ik nog steeds 5 cent goedkoper uit. En dat is nog los van prijspieken die ik op die manier voorkom.

edit: dit is een worst case scenario he,
Koudste duurste maanden met hoogste verbruik.
Grofweg 4 van die, dus er blijven er 8 over om het (financieel) saldo weer te vereffenen.
Als ik er vanuit ga dat je de batterij 6.000 keer laat op en afladen.. En je betaalt 300 euro per kwh.. Dan reken ik 300/6000= 0,05 euro... 5 cent afschrijving.. kosten per kwh

En ja, het is maar net hoe je daar naar kijkt.. 6.000 ove 1 x per dag maakt 6000/365 dagen = 16 jaar.. houdt je de batterij daarna nog langer.. wordt het lager per kwh aan afschrijiving. Maar misschien wordt je al eerder verleidt om de oude batterij weg te doen voor een nieuwe ook al gaat ie nog lange rmee..

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

belmonde schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Als ik er vanuit ga dat je de batterij 6.000 keer laat op en afladen.. En je betaalt 300 euro per kwh.. Dan reken ik 300/6000= 0,05 euro... 5 cent afschrijving.. kosten per kwh

En ja, het is maar net hoe je daar naar kijkt.. 6.000 ove 1 x per dag maakt 6000/365 dagen = 16 jaar.. houdt je de batterij daarna nog langer.. wordt het lager per kwh aan afschrijiving. Maar misschien wordt je al eerder verleidt om de oude batterij weg te doen voor een nieuwe ook al gaat ie nog lange rmee..
Assumption is the mother of all fuck ups.

Ik betaalde 110 / kWh
Garantie 80% SOH bij 10.000 cycles.
Na 8 maanden 161 cycles.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 12:45 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

belmonde schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:37:
[...]

Als ik er vanuit ga dat je de batterij 6.000 keer laat op en afladen.. En je betaalt 300 euro per kwh.. Dan reken ik 300/6000= 0,05 euro... 5 cent afschrijving.. kosten per kwh

En ja, het is maar net hoe je daar naar kijkt.. 6.000 ove 1 x per dag maakt 6000/365 dagen = 16 jaar.. houdt je de batterij daarna nog langer.. wordt het lager per kwh aan afschrijiving. Maar misschien wordt je al eerder verleidt om de oude batterij weg te doen voor een nieuwe ook al gaat ie nog lange rmee..
Met €125,- per kWh zelfbouw ziet de berekening wel ietsje anders uit.

Het is bijna net als 18 zijn en je rijbewijs en een auto halen. Het kost allemaal geld maar de flexibiliteit geeft je de vrijheid er ook geld mee te verdienen en de initiële kosten te verzachten.

Ga je goed met je spullen om dan heb je er langer van en haal je misschien nog wel een plusje boven de initiële kosten.

Het is allemaal afhankelijk van inzet en dus gebruik.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:34:
RTE is ca 14% , EB 2026 is € 0,09161 plus BTW € 0,1108481/kWh
Rekening houden met RTE maakt pas zin als all-in inkoop prijs >74ct/kwh is.
Ik volg je totaal niet..
Waarom zou RTE pas dan van invloed zijn?

  • testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
Pr088 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Nou, ik kan na een jaarrond wel zeggen dat dynamisch bakken goedkoper was dan een vast contract met terugleverkosten. Maar goed, ik ben EV rijder en heb zonnepanelen.

Dynamisch heeft zich in zulke situaties allang bewezen, thuisbatterijen in veel mindere mate.

Een thuisbatterij kan best nuttig zijn, maar ik zie mensen het kopen om hun vaste contract met slechte voorwaarden 'te omzeilen'.

Ik adviseer altijd: 1. Kies een contract dat past bij jouw situatie, 2. Nog geen panelen en wel plek? Overweeg dan een klein setje 4-8 panelen (hoog eigen gebruik), 3. Ga daarna nadenken over een thuisbatterij. 4. Als je hobby is om dure thuisbatterijen voor fun te testen, sla de eerste drie stappen over en koop een dure unit ;) . Have fun! _/-\o_
Ik krijg nu de jaarafrekening van mijn Dynamisch energiecontract, gemiddeld 22,5 cent per kWh.

Heb ook zonnepanelen en EV, en heb vooral het opladen van de auto zoveel mogelijk laten starten op goedkope tarieven maar achteraf gezien ben ik toch niet zo goedkoop uitgekomen, gemiddeld....

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik volg je totaal niet..
Waarom zou RTE pas dan van invloed zijn?
Als je 10kWh inkoopt kan je 8,5kWh terugleveren (voor slimme meterstanden)
Als je in koopt voor 73ct x 10kWh = 7,30euro 7,30euro/8,5 kwh =85.9ct aan inkoopkosten terwijl je pas teruglevert bij inkoop+ EB incl BTW = 84.1ct en begin je verlies te maken.

Je hebt dan geen afschrijving, maar als aantal cycles niet de beperking is maar calandar aging van de celchemie met LFP en de levensduur van de vermogen eletronica.
Met eigenverbruik eerste en alleen teruglevering met 11ct spread of al je overschot hebt van PV-opwek, kom je niet aan 400 cycles per jaar.
ik zit met mijn systeem over de 1000 cycles inmiddels en op bais van operationeel data en ben ik pas 3% kwijt, dat zijn geen gecontroleerde test data, zoals met constante C-rate volledig laden en ontladen

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Cycles, belabberd RTE en hoge prijs per kWh is vooral iets wat speelt bij kleine/weinig PiB's lijkt het wel.
Zodra je opschaalt worden veel van die dingen bijzaak. Het heeft echt geen nut om te kijken naar de ene dag 2.8 kWh verlies en de dag erna 6 kWh met een compleet andere inzet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
Cycles, belabberd RTE en hoge prijs per kWh is vooral iets wat speelt bij kleine/weinig PiB's lijkt het wel.
Zodra je opschaalt worden veel van die dingen bijzaak. Het heeft echt geen nut om te kijken naar de ene dag 2.8 kWh verlies en de dag erna 6 kWh met een compleet andere inzet.
Kleine systemen hebben meestal niet het benodigde vermogen.
Met een vast contract kan je in gunstigste geval een betere afname prijs krijgen, maar teruglevering is inmiddels een ander verhaal met een groter systeem thuisaccu,

2024 jaar gem teruglevering all-in 32.8ct/kWh (gem afname all-in 23.62ct)
2025 jaar gem teruglevering all-in 31.88ct/kWh (excl EB salderen 19.59ct/kWh) (gem afname all-in 23.15ct)
2026 tot gisteren gem. all-in 33.68ct/kwh ( excl EB salderen 22,60ct/kWh) (gem afname all-in 20,30ct)
(tijdelijk een wat grotere spread op day ahead vanwege warme weer )

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 25-06-2026 14:09 . Reden: gem afname prijs toegevoegd ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:41:
Cycles, belabberd RTE en hoge prijs per kWh is vooral iets wat speelt bij kleine/weinig PiB's lijkt het wel.
Wat voor RTE en prijzen zijn bij niet-DIY niet-PiBs te verwachten?

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
Olaf van der Spek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:15:
[...]

Wat voor RTE en prijzen zijn bij niet-DIY niet-PiBs te verwachten?
90-94% schat ik. Paar procent verlies bij laden en een paar procent bij ontladen.

Prijzen per kWh voor geïnstalleerde thuisbatterij niet DIY rond de €450-500?

Bij de meesten krijg je grofweg 10kWh voor € 4000-5000. Check bijvoorbeeld Zonneplan.

Een Growatt 10kWh kost zo'n 3000 bij Solar bouwmarkt. Dan nog een omvormer (800-1000 piek) en wat installatiewerk. Zit je ook op 5k voor 10kWh.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hangt voornamelijk van het batterij-voltage af. Een zelfbouw 48V systeem zal het niet veel beter doen dan een kant en klaar 48V systeem. Sommige kant en klare systemen zijn 100V per batterij, stapel je er vier om een stack van bijvoorbeeld 20kWh te maken dan heb je 400V systeemspanning en dan zijn de laadverliezen minder, de warmte in kabels ook. Steek je er direct panelen op die in dezelfde range zitten dan is het helemaal feest.

  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

true.

Daar staat dan ook echt HUGE spread tegenover nu de afgelopen 2 maanden.
Op dagen als gisteren hadden jij en ik zo 40 euro kunnen beuren.
(bedragen die er eergister op de onbalans markt waren trouwens)

Alle methodes en markten hebben hun voors en hun tegens.
Je overschat hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt. Ik heb nu 1,5 jaar een dynamisch contract en deze spreads zijn misschien 5 tot 10 keer voorgekomen. Om 40 euro te beuren op € 1,23 per kWh (hoogste prijs ooit!) moet je binnen dat kwartier, maar laten we zeggen tijdvak van 1,5 uur, ongeveer 30kWh uit je batterij terugleveren. RTE 90% is 33 kWh. Dus je moet een accu hebben van 35kWh of meer en met een omvormer van 12kW of meer. Dan kijk je tegen een SigEnergy aan die zo'n beetje 15k kost (en dan nog geïnstalleerd moet worden). Dan moet je vaak 40 piek terugverdienen.

Zelfbouwers kunnen (veel) goedkoper, maar deze spreads zijn 'leuk meegenomen', maar niet de basis van je businesscase voor een thuisbatterij.

Doe voor de grap deze berekening nog een keer met een spread van 30 cent, wat al uitzonderlijk is...

[ Voor 6% gewijzigd door Pr088 op 25-06-2026 17:41 ]

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
jadjong schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:38:
Hangt voornamelijk van het batterij-voltage af. Een zelfbouw 48V systeem zal het niet veel beter doen dan een kant en klaar 48V systeem. Sommige kant en klare systemen zijn 100V per batterij, stapel je er vier om een stack van bijvoorbeeld 20kWh te maken dan heb je 400V systeemspanning en dan zijn de laadverliezen minder, de warmte in kabels ook. Steek je er direct panelen op die in dezelfde range zitten dan is het helemaal feest.
Daar staat tegenover dat HV vaak duurder is. Maar HV kan een hele efficiënte oplossing zijn als je al een geschikte omvormer hebt hangen van diverse bekende merken (scheelt weer).

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Je overschat hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt. Ik heb nu 1,5 jaar een dynamisch contract en deze spreads zijn misschien 5 tot 10 keer voorgekomen. Om 40 euro te beuren op € 1,23 per kWh (hoogste prijs ooit!) moet je binnen dat kwartier, maar laten we zeggen tijdvak van 1,5 uur, ongeveer 30kWh uit je batterij terugleveren. RTE 90% is 33 kWh. Dus je moet een accu hebben van 35kWh of meer en met een omvormer van 12kW of meer.
Correct :)
Dan kijk je tegen een SigEnergy aan die zo'n beetje 15k kost (en dan nog geïnstalleerd moet worden). Dan moet je vaak 40 piek terugverdienen.
paQ in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:47
110 per kWh is wel een prijs waar je een businesscase op kunt bouwen.

Is dat inclusief installatie en aanverwante materialen, leidingwerk etc? En wat voor een setup heb je?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 18:18:
[...]

110 per kWh is wel een prijs waar je een businesscase op kunt bouwen.

Is dat inclusief installatie en aanverwante materialen, leidingwerk etc? En wat voor een setup heb je?
Yes alles inbegrepen.
Ik zat bij de eerste pilot lichting, de prijs is wel gestegen intussen.
https://balansenergie.nl/

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • tismij
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:17

tismij

???

is standby van een gemiddelde thuisaccu gelijk ongeacht of je er 2 of 12kwh aan accu aan hebt hangen ?

Zou namelijk meerdere kleinere accu's die meteen als UPS kunnen dienen wel interessant vinden maar als er 60W standby verbruik (bijvoorbeeld, weet zo niet wat standby voor verschillende modellen is) per accu is dan wordt dit weer minder interessant.

kan in principe wel het meeste aan 1 accu hangen als deze ~3000W kan leveren maar dan weer minder efficient bij lager verbruik en ook weer kabels leggen van patchkast en computer naar de thuisaccu voor noodstroom aansluiting.

It has always been the prerogative of children and fools to point out that the emperor has no clothes but the emperor remains the emperor and the fool is just a fool.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

De omvormer is het apparaat. Een accu zelf doet niks. Hooguit een paar W voor de BMS met een display.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50

TFHfony

Professional Weirdo

tismij schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:50:
is standby van een gemiddelde thuisaccu gelijk ongeacht of je er 2 of 12kwh aan accu aan hebt hangen ?

Zou namelijk meerdere kleinere accu's die meteen als UPS kunnen dienen wel interessant vinden maar als er 60W standby verbruik (bijvoorbeeld, weet zo niet wat standby voor verschillende modellen is) per accu is dan wordt dit weer minder interessant.

kan in principe wel het meeste aan 1 accu hangen als deze ~3000W kan leveren maar dan weer minder efficient bij lager verbruik en ook weer kabels leggen van patchkast en computer naar de thuisaccu voor noodstroom aansluiting.
Een Marstek Venus E 3.0 gebruikt ongeveer 7W als hij "niets" (als in niet laden/ontladen) doet.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939


  • tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:54
TFHfony schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 22:11:
[...]

Een Marstek Venus E 3.0 gebruikt ongeveer 7W als hij "niets" (als in niet laden/ontladen) doet.
Backup wel wat meer maar weet niet de huidige precieze cijfers.
Verschilt ook met in ieder geval V1 en V3.

[ Voor 7% gewijzigd door tweeek op 25-06-2026 22:15 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kw V158 / BMS216 APP V1.6.65, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie schultenbraü


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

Een vraag voor de kleinere batterij bezitters met airco

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel kWh een airco nu uit een 10kWh batterij verbruikt?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • timenator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:49
Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:24:
Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel kWh een airco nu uit een 10kWh batterij verbruikt?
Net zoveel als uit het net. Valt verder ook niks over te zeggen als je geen verdere informatie geeft. Vermogen, temperatuur en duur zijn zwaarwegende factoren.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:26

zalkc

cvz.eu

Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:24:
Een vraag voor de kleinere batterij bezitters met airco

Ik ben wel nieuwsgierig naar hoeveel kWh een airco nu uit een 10kWh batterij verbruikt?
Lijkt me weinig met de accu te maken te hebben. Mijn airco draait de hele dag door en zit vandaag op 0.66 kW wat neerkomt op 6 kWh voor een nacht van 9 uur, of 15 uur om jouw hele accu van 10 kWh leeg te trekken?

Maar dit is van zoveel zaken allemaal afhankelijk. Ik hou nu wel bewust meer reserve over om de nacht te overbruggen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

Om onze woonruimte en de opslagruimte waar de batterij installatie staat op temperatuur te houden zitten we vandaag op 23.2kWh.

Die 23kWh met nog ander huisverbruik gaat van de 144kWh PV opwek af maar er blijft nog genoeg over voor de Epex shuffle.

Daarom is de vraag gericht aan de kleinere batterij bezitters. Past het nachtelijke airco gebruik nu wel of net niet gevoed vanuit de thuisbatterij? Eventueel met wat temperatuur compromis?

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

timenator schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:32:
[...]

Net zoveel als uit het net. Valt verder ook niks over te zeggen als je geen verdere informatie geeft. Vermogen, temperatuur en duur zijn zwaarwegende factoren.
Het was geen los op zich staande vraag;)

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:46

Tao

DPC DE_KOMETEN

Pr088 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:40:
[...]

Je overschat hoe vaak dit daadwerkelijk voorkomt. Ik heb nu 1,5 jaar een dynamisch contract en deze spreads zijn misschien 5 tot 10 keer voorgekomen. Om 40 euro te beuren op € 1,23 per kWh (hoogste prijs ooit!) moet je binnen dat kwartier, maar laten we zeggen tijdvak van 1,5 uur, ongeveer 30kWh uit je batterij terugleveren. RTE 90% is 33 kWh. Dus je moet een accu hebben van 35kWh of meer en met een omvormer van 12kW of meer. Dan kijk je tegen een SigEnergy aan die zo'n beetje 15k kost (en dan nog geïnstalleerd moet worden). Dan moet je vaak 40 piek terugverdienen.

Zelfbouwers kunnen (veel) goedkoper, maar deze spreads zijn 'leuk meegenomen', maar niet de basis van je businesscase voor een thuisbatterij.

Doe voor de grap deze berekening nog een keer met een spread van 30 cent, wat al uitzonderlijk is...
Die batterij van Balansenergie (48,2 kWh met 12kW of 15kW op- of ontlaad vermogen (7 mille ex btw incl. installatie) kan dat dus. Beetje goedkoper.

Wat de RTE is daarvan kan @paQ je neem ik aan vertellen. Die heeft er een :)

Diablo3


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:00
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren richting een thuisbatterij. Niet zo groot, om mijn sluipverbruik in de nacht af te dekken, gemiddeld 2.2 kWh. Nu lees ik dit:

https://www.telegraaf.nl/...isbatterij/157821799.html

Ik woon in Gelderland en we zitten bij Essent, ben benieuwd hoe dit eruit zal zien en of het interessant is om eraan mee te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Crawl NL op 26-06-2026 06:14 ]


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:13:
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren richting een thuisbatterij. Niet zo groot, om mijn sluipverbruik in de nacht af te dekken, gemiddeld 2.2 kWh. Nu lees ik dit:

https://www.telegraaf.nl/...isbatterij/157821799.html

Ik woon in Gelderland en we zitten bij Essent, ben benieuwd hoe dit eruit zal zien en of het interessant is om eraan mee te doen.
Hiervoor heb je dan een flinke batterij nodig om mee te te doen, je zegt in de nacht op NOM. De energiemaatschappij heeft het liefst dat jij energie even flink het net induwt tijdens de piekuren.
Lokale onbalans, het is afwachten welke vergoeding ze hiervoor geven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:00
Dat klopt onze eerste gedachte gaat uit om het nachtverbruik af te dekken. Mocht dit interessant genoeg zijn dan kunnen we kijken hoe groot de batterij moet zijn om het zinvol te maken voor beide partijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Crawl NL op 26-06-2026 06:25 ]


  • Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:59
Ach als we EB en BTW via de netbeheerder weer terug krijgen, wil ik ze wel blijven helpen ;)

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 06:24:
Dat klopt onze eerste gedachte gaat uit om het nachtverbruik af te dekken. Mocht dit interessant genoeg zijn dan kunnen we kijken hoe groot de batterij moet zijn om het zinvol te maken voor beide partijen.
En dan koop je een flinike dure batterij en dan blijken meer mensen dat te gaan doen waardoor de electriciteitsprijs daalt op die uren (wat ook de bedoeling is) en je opbrengsten verdampen. Ik zou gewoon voor NOM gaan.

Mijn nachtverbruik is vergelijkbaar met dat van jou en ik heb een Marstek Venus gehaald. 5,14 kWh en smorgens zit die nog voor 70 procent vol.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:02
Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:39:
Om onze woonruimte en de opslagruimte waar de batterij installatie staat op temperatuur te houden zitten we vandaag op 23.2kWh.

Die 23kWh met nog ander huisverbruik gaat van de 144kWh PV opwek af maar er blijft nog genoeg over voor de Epex shuffle.

Daarom is de vraag gericht aan de kleinere batterij bezitters. Past het nachtelijke airco gebruik nu wel of net niet gevoed vanuit de thuisbatterij? Eventueel met wat temperatuur compromis?
Puur ter referentie:

In mijn +/- 200m2 redelijk goed geïsoleerd woning (gedeeltelijk voorzien van buitenzonwering) staat de airco momenteel 24/7 aan (vast energiecontract dus moment van gebruik maakt niet uit). Het is een MHI 3,5 kW split-unit die op het hoogste punt in huis hangt en met de binnendeuren open verspreid de koude zich redelijk door het hele huis.

In de 9 uur zonder PV productie verbruik de airco nu ca. 2,5kWh.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tao schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:42:
Die batterij van Balansenergie (48,2 kWh met 12kW of 15kW op- of ontlaad vermogen (7 mille ex btw incl. installatie) kan dat dus. Beetje goedkoper.
30 kWh in 1,5 uur is 20 kW, dat doet ook die batterij niet toch?

  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:00
Marzman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:08:
[...]

En dan koop je een flinike dure batterij en dan blijken meer mensen dat te gaan doen waardoor de electriciteitsprijs daalt op die uren (wat ook de bedoeling is) en je opbrengsten verdampen. Ik zou gewoon voor NOM gaan.

Mijn nachtverbruik is vergelijkbaar met dat van jou en ik heb een Marstek Venus gehaald. 5,14 kWh en smorgens zit die nog voor 70 procent vol.
Ik koop voorlopig nog helemaal niets ;) Ik wacht rustig richting het einde jaar, wellicht dat er tijdens de november periode nog leuke aanbiedingen voorbij komen. Marstek valt 'misschien' af aangezien hun P1 meter een externe stroom bron nodig heeft die in onze meterkast niet aanwezig is. We hebben al een P1 meter van HomeWizard die geen extra stroombron nodig heeft. Ik heb gezien dat de P1 meter van HomeWizard te koppelen is met Marstek maar dat dit nog niet echt een gelukkig huwelijk is, toch?

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:48:
Ik heb gezien dat de P1 meter van HomeWizard te koppelen is met Marstek maar dat dit nog niet echt een gelukkig huwelijk is, toch?
Waarom niet?

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:24:
[...]


Puur ter referentie:

In mijn +/- 200m2 redelijk goed geïsoleerd woning (gedeeltelijk voorzien van buitenzonwering) staat de airco momenteel 24/7 aan (vast energiecontract dus moment van gebruik maakt niet uit). Het is een MHI 3,5 kW split-unit die op het hoogste punt in huis hangt en met de binnendeuren open verspreid de koude zich redelijk door het hele huis.

In de 9 uur zonder PV productie verbruik de airco nu ca. 2,5kWh.
Dat is ontzettend laag verbruik dan kan de thuisbatterij van 10kWh wel uit.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Ersus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:57:
[...]


Dat is ontzettend laag verbruik dan kan de thuisbatterij van 10kWh wel uit.
Dat is wel bij constante temp,als je de airco aanzet in een bakoven dan gaat het wat harder met verbruik

1 PVoutput . Dongen NB


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:00
Aan het eind van onderstaande video wordt aangegeven dat de HomeWizard koppeling niet helemaal stabiel werkt en nog in een testfase bevindt.
En in onderstaande video wordt gezegd de doos goed te bewaren voor retourzending. Klinkt ook niet echt overtuigd van het product.
Maar goed, ik heb nog even tijd om te kiezen of er al dan niet een thuisbatterij aan te schaffen, ongeacht het merk.

  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

reneeke1970 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Dat is wel bij constante temp,als je de airco aanzet in een bakoven dan gaat het wat harder met verbruik
Dat is wel aan te nemen. Dan zal het nachtverbruik hoger zijn. Handig om dat ding dan overdag aan te laten staan draaiend op PV stroom.

De thuisbatterij staat in de opslagruimte…. Daikin multisplit Airconditioner verbruik voor Juni in getal en gesplitst per ruimte.

De grafiek toont het gecombineerd verbruik vanaf Januari.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2TAvTGSbTaI0CGBbEI3wIshjiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANQ1WtLztk42JdAz90PrhpXN.jpg?f=fotoalbum_large

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
NiGeLaToR schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 00:46:
[...]


Laat ik voorop stellen: wij hebben een thuisaccu.

Mijn punt is met name het tweede deel van je reactie - het had niet zo gehoeven. Maar zo is het met veel dingen en reken er maar op dat als straks ook de batterijen ‘opeens’ een groot succes zijn ook daar weer regels voor gemaakt gaan worden om dat te beperken.
klopt maar de oorzaak ligt hier toch heel duidelijk bij de politiek, en dat zeker al ruim 30 jaar.
M.n. kortzichtigheid en het onvermogen om ook buiten de eigen partijlijnen en coalities aan langdurige en gericht op de toekomst beslissingen te nemen en daaraan vast te houden.
Nu werd het steeds als welkome melkkoe gebruikt, zowel landelijk als ook lokaal, om cash te genereren ipv dat men aan een toekomstig gerichte infrastructuur ging werken.
En ook nu zie je dat ze het nog steeds niet snappen. Lijkt meer op een kippenhok waar een vos op bezoek is gekomen.
Dus qua stemmingmakerij: we zitten hier in een enorme bubbel vol overwegende en overdenkende mensen. Er is net zo’n bubbel mensen die tegenover gesteld zijn en bijv op advies bij de buurtborrel een accu van de super ergens neerkwakken en dan gaat het 99% van de tijd alsnog goed. Alleen.. tjah, nooit 100%.
100% veiligheid bestaat niet, nu niet en ook in het verleden of toekomst niet.
En hoe complexer het wordt hoe groter de kans dat dit afneemt ipv beter gaat worden. KISS is hier eigenlijk een goed werkende praktische oplossing.
Juist de simpele 800W stekker-batterij is daar een goed voorbeeld van, slechts enkele aspecten waar je rekening mee moet houden.
En ja deze eenvoudige aanpak heeft ook direct een keerzijde, de wensen en verwachtingen zijn hoger dan wat met deze simpele benadering mogelijk is.
Het gevolg, meer complex en dus ook meer aspecten waar je als leek rekening moet houden en vaak de hulp en ondersteuning van een vakman bij nodig hebt.

En laten we eerlijk zijn zonder dat de saldering was afgeschaft had een thuis-batterij ( stekker of vast ) nooit deze huidige vlucht genomen, en laten we eerlijk zijn, we staan pas aan het begin van dit hele gebeuren.

En als zo vaak staat de politiek er na te kijken en weet totaal niet wat rond hun gaat gebeuren, ze worden links en rechts ingehaald en kunnen de de impact totaal niet meer overzien.
Het enige wat so langzaam begint te groeien is dat de verwachte gouden eieren ( van met name het wegvallen van de saldering ) plotseling zowel qua grote als aantallen behoorlijk tegenvallen.

Het mooie is dat alles wat de consument gewoon achter de meter kan houden voor de overheid onzichtbaar blijft en ze daar geen grip op krijgen.

  • SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:56
Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:39:
Om onze woonruimte en de opslagruimte waar de batterij installatie staat op temperatuur te houden zitten we vandaag op 23.2kWh.

Die 23kWh met nog ander huisverbruik gaat van de 144kWh PV opwek af maar er blijft nog genoeg over voor de Epex shuffle.

Daarom is de vraag gericht aan de kleinere batterij bezitters. Past het nachtelijke airco gebruik nu wel of net niet gevoed vanuit de thuisbatterij? Eventueel met wat temperatuur compromis?
Hier hebben we 2 airco's draaien en panelen liggen op de ochtend/ begin middag (dus tegen de avond zakt de opwek in).
De airco's starten aan het begin van de middag op, dus wel een stukje voorkoeling al gehad.

De accu (+-7-8 kWh) houd het dan tot ongeveer een uur of 1 vol.
Maar hierna zijn de prijzen dynamisch toch gezakt, de "dure" avondpiek krijg je dus makkelijk voorzien.
m.i. zou dit, gezien de beperkte warme dagen op een jaar, geen aanleiding moeten zijn voor een grotere accu.

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:39:
Om onze woonruimte en de opslagruimte waar de batterij installatie staat op temperatuur te houden zitten we vandaag op 23.2kWh.

Die 23kWh met nog ander huisverbruik gaat van de 144kWh PV opwek af maar er blijft nog genoeg over voor de Epex shuffle.

Daarom is de vraag gericht aan de kleinere batterij bezitters. Past het nachtelijke airco gebruik nu wel of net niet gevoed vanuit de thuisbatterij? Eventueel met wat temperatuur compromis?
Met 24.3 kWp heb je ook niet echt een doorsnee installatie. Dat zijn best wat paneeltjes :D.
Met daarbij 214 kWh opslag kom je idd een eind :+.

Gisteren heb ik 17 kWh gebruikt voor de airco. Mijn batterij is "maar" 16 kWh bruto.
Daarnaast nog EV erbij dus ja accu is iedere ochtend mooi leeg, optimaal gebruik.

Ik doe niet aan temperatuur compromis, dan maar de EV meer uit het net nemen. Goede nachtrus is prio >:).
Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:48:
[...]

Ik koop voorlopig nog helemaal niets ;) Ik wacht rustig richting het einde jaar, wellicht dat er tijdens de november periode nog leuke aanbiedingen voorbij komen. Marstek valt 'misschien' af aangezien hun P1 meter een externe stroom bron nodig heeft die in onze meterkast niet aanwezig is. We hebben al een P1 meter van HomeWizard die geen extra stroombron nodig heeft. Ik heb gezien dat de P1 meter van HomeWizard te koppelen is met Marstek maar dat dit nog niet echt een gelukkig huwelijk is, toch?
Met 1 kan het prima, bij 3 stuks (bijv ieder fase 1) kan dit instabiel zijn inderdaad.

Gewoon een stopcontact maken in je meterkast, dat hoef niet veel te kosten... is gewoon handig.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

SjorsC schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Hier hebben we 2 airco's draaien en panelen liggen op de ochtend/ begin middag (dus tegen de avond zakt de opwek in).
De airco's starten aan het begin van de middag op, dus wel een stukje voorkoeling al gehad.

De accu (+-7-8 kWh) houd het dan tot ongeveer een uur of 1 vol.
Maar hierna zijn de prijzen dynamisch toch gezakt, de "dure" avondpiek krijg je dus makkelijk voorzien.
m.i. zou dit, gezien de beperkte warme dagen op een jaar, geen aanleiding moeten zijn voor een grotere accu.
Dat ben ik je zeker met je eens. Daar zou ik het zelf ook zeker niet voor doen.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

Jazsie schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:46:
[...]

Met 24.3 kWp heb je ook niet echt een doorsnee installatie. Dat zijn best wat paneeltjes :D.
Met daarbij 214 kWh opslag kom je idd een eind :+.

Gisteren heb ik 17 kWh gebruikt voor de airco. Mijn batterij is "maar" 16 kWh bruto.
Daarnaast nog EV erbij dus ja accu is iedere ochtend mooi leeg, optimaal gebruik.

Ik doe niet aan temperatuur compromis, dan maar de EV meer uit het net nemen. Goede nachtrus is prio >:).
Zou mijn keuze ook zijn, de nachtrust moet geen nachtmerrie worden.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SjorsC schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:45:
[...]

Hier hebben we 2 airco's draaien en panelen liggen op de ochtend/ begin middag (dus tegen de avond zakt de opwek in).
De airco's starten aan het begin van de middag op, dus wel een stukje voorkoeling al gehad.
Draaien de airco's op hoger / vol vermogen in de middag voor maximale benutting van PV?

  • SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:56
Vanuit de automatische regeling starten ze met wat meer vermogen op idd,
maar we doen geen handmatige temperatuuraanpassing of vermogen terugregeling in de avond

  • Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Crawl NL schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:48:
[...]

Ik koop voorlopig nog helemaal niets ;) Ik wacht rustig richting het einde jaar, wellicht dat er tijdens de november periode nog leuke aanbiedingen voorbij komen. Marstek valt 'misschien' af aangezien hun P1 meter een externe stroom bron nodig heeft die in onze meterkast niet aanwezig is. We hebben al een P1 meter van HomeWizard die geen extra stroombron nodig heeft. Ik heb gezien dat de P1 meter van HomeWizard te koppelen is met Marstek maar dat dit nog niet echt een gelukkig huwelijk is, toch?
Ik gebruik het met de homewizard p1 meter, dat kun je ook gewoon instellen tenzij je meerdere Marsteks wilt gebruiken. Ik heb wel die marstek meter maar nog geen zin gehad en inderdaad het zouden een hoop extra kabels zijn ;)

Ik haal ongeveer 97 procent zelfvoorzienend volgens homewizzard.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.


  • de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:53:
[...]

Draaien de airco's op hoger / vol vermogen in de middag voor maximale benutting van PV?
Airco's (splitunit) verbruiken bijna geen stroom. Dus hoog vermogen is niet echt aan de orde

  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
de Peer schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Airco's (splitunit) verbruiken bijna geen stroom. Dus hoog vermogen is niet echt aan de orde
23 kWh uit de gequote post vind ik niet "bijna geen stroom".

  • President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:02
Marzman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:09:
[...]

Ik gebruik het met de homewizard p1 meter, dat kun je ook gewoon instellen tenzij je meerdere Marsteks wilt gebruiken. Ik heb wel die marstek meter maar nog geen zin gehad en inderdaad het zouden een hoop extra kabels zijn ;)

Ik haal ongeveer 97 procent zelfvoorzienend volgens homewizzard.
Die 97% is met dit weer prima te doen, maar van oktober tm februari niet... En dat zijn 5 maanden van de 12

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

verkeerde topic

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 26-06-2026 09:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Ersus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:22:
[...]


Dat is wel aan te nemen. Dan zal het nachtverbruik hoger zijn. Handig om dat ding dan overdag aan te laten staan draaiend op PV stroom.

De thuisbatterij staat in de opslagruimte…. Daikin multisplit Airconditioner verbruik voor Juni in getal en gesplitst per ruimte.

De grafiek toont het gecombineerd verbruik vanaf Januari.

[Afbeelding]
Mag wat kosten haha,paar accutjes koelen

1 PVoutput . Dongen NB


  • HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:02
Ersus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:22:
[...]


Dat is wel aan te nemen. Dan zal het nachtverbruik hoger zijn. Handig om dat ding dan overdag aan te laten staan draaiend op PV stroom.

De thuisbatterij staat in de opslagruimte…. Daikin multisplit Airconditioner verbruik voor Juni in getal en gesplitst per ruimte.

De grafiek toont het gecombineerd verbruik vanaf Januari.

[Afbeelding]
Eigenlijk is het hier nu precies andersom en staat de boel zo ingesteld dat de temperatuur s'nachts heel langzaam daalt (ik vindt het irritant qua geluid als de airco s'nachts gaat pendelen tussen uit en de laagste stand, dus hij draait nu continu op de laagste stand).

De bedoeling is om volgend jaar overdag de warmte uit het huis te trekken. Op de meeste zomerdagen kan dat prima zonder comfortverlies, alleen als het echt warm is (zoals nu) zal die s'nachts ook aan moeten.

Maar voor die paar keer heb ik geen extra batterij capaciteit nodig.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB


  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:26

zalkc

cvz.eu

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:34:
[...]

30 kWh in 1,5 uur is 20 kW, dat doet ook die batterij niet toch?
De deye 12k omvormer in elk geval niet ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:52
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:39:
[...]

23 kWh uit de gequote post vind ik niet "bijna geen stroom".
Dat was woning+opslagruimte? Waarbij ca 25% tbv koeling woning?

23kWh per dag zou bijna 1000W continu voor de airco zijn. Dat lijkt me sterk voor alleen een gemiddelde woning.

  • zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:26

zalkc

cvz.eu

President schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:40:
[...]

Die 97% is met dit weer prima te doen, maar van oktober tm februari niet... En dat zijn 5 maanden van de 12
Voor die maanden zit ik op 28% zelfvoorziening en 97% eigen gebruik. Valt me niet echt tegen. Voor maart t/m juni zit ik op 97% zelfvoorziening en 78% eigen verbruik.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh


  • Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Dat was woning+opslagruimte? Waarbij ca 25% tbv koeling woning?

23kWh per dag zou bijna 1000W continu voor de airco zijn. Dat lijkt me sterk voor alleen een gemiddelde woning.
Weet niet om wat voor opslagruimte het dan gaat.. maar elke (100) W vermeden tijdens piekuren / nacht scheelt weer.

  • Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:20
Ruben26 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:30:
[...]

M.b.t. de wintermaanden i.c.m. een batterij heb ik ooit iemand's post gezien die de helft van de benodigde maximale benodigde energie op een winterse dag aan batterijcapaciteit had. Daarmee kun je altijd de goedkoopste helft van de dag laden en gebruiken op de duurste helft van de dag.

Dat heb ik in ons einddoel meegenomen. Onze/mijn laatste stappen zijn upgrade van de zonnepanelen (oude gaan naar achteren, vóór komen nieuwe met grotere totale capaciteit) + plaatsing batterijpack tot maximaal helft van die maximale dagelijkse benodigde capaciteit (uiteraard rekening houdend met verliezen en niet maximaal kunnen ontladen).

Maar vooralsnog is die laatste investering niet rendabel gezien onze maandlasten.
Dat is overkill.
- De EV kan ik gewoon op de goedkoopste tijden laden
- De warmtepomp draait hooguit een paar dagen per jaar 24/7, de rest van de dagen kan ik de dure uren wel vermijden

En...
Meer dan in de zomer heb je winters een "dubbele piek", morgens tussen 7:00 & 11:00 is het duur en avonds tussen 17:00 en 21:00. Je hebt dus maar batterij capaciteit nodig voor 4 dure uren.

Ik heb mijn batterij nog maar sinds eind maart dus ik zal het komende winter zien. Ik heb hem gedimensioneerd op het voor/najaar kruispunt waarbij het PV-overschot gelijk is aan het nacht-tekort.
Met in de winter "tussen 01:00 en 05:00 wat bijladen" is dat denk ik wel genoeg voor de winter ook.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:36
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:39:
[...]

23 kWh uit de gequote post vind ik niet "bijna geen stroom".
Hier trok ik gisteren 10,9kWh uit het net buiten de zonnepanelen uren (leverde nog 17,4kWh terug) waarbij 3 units (1 op iedere verdieping op 140m2) 24/7 draaien met 23 graden binnen. Normaal zonder de L/L zit ik rond de 2,5kWh. Ik weet dus nu hoe groot mijn accu in 2027 zou moeten zijn. Kan nog salderen zonder kosten en kijk het nog even aan.

  • Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Weet niet om wat voor opslagruimte het dan gaat.. maar elke (100) W vermeden tijdens piekuren / nacht scheelt weer.
Als die 23kWh airco betrekking heeft op @Ersus , die zal ergens de Victrons hebben hangen, waarschijnlijk in de opslagruimte met 15% warmteproductie van de 144kWh PV-opwek, die je buiten de wonig schil wilt krijgen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant


  • Crawl NL
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:00
Nu, dat verhaal met slim sturen met een thuisbatterij waar ze mee willen beginnen gaat h'm voor ons niet worden.

https://www.essent.nl/thu...-sturen/buurtbonus-aanbod

Voor een 5 kWh batterij even €5.869 vragen 8)7

We gaan wel voor een wat kleine, of wellicht de Marstek Venus E 3.0, om ons zelfverbruik wat te vergroten.

  • IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Ersus schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:39:
Daarom is de vraag gericht aan de kleinere batterij bezitters. Past het nachtelijke airco gebruik nu wel of net niet gevoed vanuit de thuisbatterij? Eventueel met wat temperatuur compromis?
Dat zal niet alleen afhangen van de opslagcapaciteit van de batterij maar evenzeer van je normale standby gebruik en het eventuele gebruik van de airco.

Hier draait de airco bv. alleen wanneer de buitentemperatuur aanhoudend boven de 30°C uitkomt (dus voornamelijk rechtstreeks gevoed door PV) en gaat deze gewoon uit wanneer we gaan slapen (en moet de thuisbatterij alleen in het normale standby verbruik (70 tot 150W) voorzien.

Het zal er ook vanaf hangen op welke manier je de airco in de woning inzet.
Doe je dat bv. pas vanaf 's avonds in een reeds opgewarmd interieur en bij minder PV productie dan zal de airco tijdelijk meer verbruiken en ook meer uit de batterij.
Doe je dat vanaf 's morgens vroeg in een nog relatief koele woning dan moet de airco minder warmte uit de woning pompen met als gevolg minder energievermogen en dat dan nog eens uit PV ipv uit de opslag.

Bij een "kleine opslag" zou dat - afhankelijk van gebruik en omstandigheden dus hier wel uitkunnen.
Bij dit weer start ik de airco unit omstreeks 08:00 uur alleen voor de woonruimte op en dan verbruikt deze een 300W om na een half uurtje al te dalen naar een 150-200W (zonder de batterij aan te spreken want die is dan volop aan het laden ipv te ontladen). Komt de PV productie boven het laadvermogen van de accu omvormer dan start de airco voor de rest van het huis op en ligt het totale airco verbruik (van de 2 buitenunits) rond de 800-1000W wat nog steeds lager is dan de PV productie. De thuisbatterij moet dus niet echt aangesproken worden om veel kW/kWh te leveren want dat komt rechtstreeks uit PV.
Tussen 18:00 en 22:00 uur is er onvoldoende rechtstreeks PV productie om alle airco's nog van energie te voorzien.
Dan komt de energie voor de airco in de leefruimte dus wel uit de thuisaccu. Maar de woning is dan relatief "koud" (23°C) en dan vraagt het maar een 100-150W van de airco om de leefruimte op deze ingestelde temperatuur te handhaven.

En afhankelijke van de individuele situatie zal dat elders weer tot een ander resultaat leiden.

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2026 12:24 ]


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

HandyLumberjack schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:32:
[...]


Eigenlijk is het hier nu precies andersom en staat de boel zo ingesteld dat de temperatuur s'nachts heel langzaam daalt (ik vindt het irritant qua geluid als de airco s'nachts gaat pendelen tussen uit en de laagste stand, dus hij draait nu continu op de laagste stand).

De bedoeling is om volgend jaar overdag de warmte uit het huis te trekken. Op de meeste zomerdagen kan dat prima zonder comfortverlies, alleen als het echt warm is (zoals nu) zal die s'nachts ook aan moeten.

Maar voor die paar keer heb ik geen extra batterij capaciteit nodig.
Dat kan, is ook een mogelijkheid. Ik zou dan ook zeker niet groter in capaciteit gaan. Loont zich helemaal niet, immers nachtverbruik overbruggen is een goede strategie.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:33

Ersus

Zuid-Limburg

IvoB2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Dat zal niet alleen afhangen van de opslagcapaciteit van de batterij maar evenzeer van je normale standby gebruik en het eventuele gebruik van de airco.

Hier draait de airco bv. alleen wanneer de buitentemperatuur aanhoudend boven de 30°C uitkomt (dus voornamelijk rechtstreeks gevoed door PV) en gaat deze gewoon uit wanneer we gaan slapen (en moet de thuisbatterij alleen in het normale standby verbruik (70 tot 150W) voorzien.

Het zal er ook vanaf hangen op welke manier je de airco in de woning inzet.
Doe je dat bv. pas vanaf 's avonds in een reeds opgewarmd interieur en bij minder PV productie dan zal de airco tijdelijk meer verbruiken en ook meer uit de batterij.
Doe je dat vanaf 's morgens vroeg in een nog relatief koele woning dan moet de airco minder warmte uit de woning pompen met als gevolg minder energievermogen en dat dan nog eens uit PV ipv uit de opslag.

Bij een "kleine opslag" zou dat - afhankelijk van gebruik en omstandigheden dus hier wel uitkunnen.
Bij dit weer start ik de airco unit omstreeks 08:00 uur alleen voor de woonruimte op en dan verbruikt deze een 300W om na een half uurtje al te dalen naar een 150-200W (zonder de batterij aan te spreken want die is dan volop aan het laden ipv te ontladen). Komt de PV productie boven het laadvermogen van de accu omvormer dan start de airco voor de rest van het huis op en ligt het totale airco verbruik (van de 2 buitenunits) rond de 800-1000W wat nog steeds lager is dan de PV productie. De thuisbatterij moet dus niet echt aangesproken worden om veel kW/kWh te leveren want dat komt rechtstreeks uit PV.
Tussen 18:00 en 22:00 uur is er onvoldoende rechtstreeks PV productie om alle airco's nog van energie te voorzien.
Dan komt de energie voor de airco in de leefruimte dus wel uit de thuisaccu. Maar de woning is dan relatief "koud" (23°C) en dan vraagt het maar een 100-150W van de airco om de leefruimte op deze ingestelde temperatuur te handhaven.

En afhankelijke van de individuele situatie zal dat elders weer tot een ander resultaat leiden.
Ja psies, het is afhankelijk van wensen en behoeften en uiteindelijk hoe je het stroomverbruik in huis verdeeld.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900


  • IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Niet alleen in huis.
Ik geef er onder de gegeven omstandigheden de voorkeur aan om - op 20-30% min. SOC in de thuisaccu na - de inhoud daarvan 's avonds volledig te transfereren naar de accu van de EV.
Uiteraard alleen op de dagen dat de EV door de dag thuis niet rechtstreeks uit PV kan laden en de volgende dag voor voldoende PV overproductie terug de baan op moet. Ook dat ding verbruikt dezer dagen aanzienlijk meer dan bij buitentemperaturen onder de 30°C.

Dat heeft, hier toch, het voordeel dat de thuisaccu de volgende morgen terug meer overproductie van PV kan opslaan (wat netinjectie deze maand zo klein mogelijk houdt, vanaf volgende maand zal deze strategie terug aangepast moeten worden) en thuisladen levert (in Vlaanderen) voor een bedrijfsauto meer op dan injecteren in het net of laden op de werkvloer.

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2026 13:36 ]

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste