Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 68 69 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:50
Ik zag de volgende website voorbij komen op Reddit.

Heeft iemand hier al van gehoord? Klinkt mooi, maar is het ook te mooi om waar te zijn?

https://balansenergie.nl/balans-batterij/

48kwh opslag voor een kleine 6000 euro in de btw. Het is dan wel een pilot zeggen ze.

[ Voor 6% gewijzigd door The_Realest op 14-07-2025 21:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
The_Realest schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:34:

Heeft iemand hier al van gehoord? Klinkt mooi, maar is het ook te mooi om waar te zijn?

48kwh opslag voor een kleine 6000 euro in de btw. Het is dan wel een pilot zeggen ze.
Je betaalt voor de batterij maar gebruik wordt helemaal door balansenergie bepaalt. Jij doet de investering en je krijgt er niets voor terug... ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

Jij investeert (6400 euro lijkt ca kostprijs), en balansenergie bepaalt wanneer er wordt geladen en ontladen. Vergelijkbaar met zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-07 16:01

Tao

DPC DE_KOMETEN

Om voor btw aftrek in aanmerking te komen, moet je (laten) handelen met de batterij.
Je moet alleen nog niet in de KOR zitten, anders krijg je geen btw terug. (Of o.n.v. een evt, partner zetten.)
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Dat werkt dus net zo als b.v. Zonneplan met de onbalansmarkt.

Edit: ze spreken zichzelf op 1 punt wel tegen (het maximale systeem wat plaatsbaar is).

[ Voor 11% gewijzigd door Tao op 14-07-2025 21:59 ]

Diablo3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:17

Je zit ook 2 jaar aan een dynamisch contract vast waarvan de voorwaarden niet bekend zijn. Lees ook even als je na 1 jaar bv er vanaf wilt.

Kan best een leuke gok zijn, de vraag is ook wat je later zelf in de software kan sleutelen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
habbekrats schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Je zit ook 2 jaar aan een dynamisch contract vast waarvan de voorwaarden niet bekend zijn. Lees ook even als je na 1 jaar bv er vanaf wilt.

Kan best een leuke gok zijn, de vraag is ook wat je later zelf in de software kan sleutelen.
Dynamisch contract is eigenlijk per definitie per maand opzegbaar VZIW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
daemonix schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:
[...]

klopt alleen daar hebben ze afkoop vergoeding van je goedkope batterij voor uitgevonden.
Bijvoorbeeld: als je na één jaar wilt stoppen, bedraagt de afkoopsom (€5.701 / 24) × 12 = €2.850,50 exclusief btw x 1.21 = 3.449,11 inclusief BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:24
pvg schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:45:
[...]

Jij investeert (6400 euro lijkt ca kostprijs), en balansenergie bepaalt wanneer er wordt geladen en ontladen. Vergelijkbaar met zonneplan?
Is dus niets voor een tweaker :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online

De componenten kosten rond de 6k, 48x EVE MB31 (denk ik gezien de 314Ah) = 3.000, Deye 12k = 1700 en de batterijbox kan voor 3x 350 = 1050

De kosten voor installatie en investering in de software moet anders worden terugverdiend, dat kan via het gekoppelde stroomcontract of een abonnement op de aansturing. Of ze willen echt eerst een pilot doen waar ze geld op toe leggen.

De omvormer is wel een lawaaiig apparaat kan ik je uit ervaring vertellen

48kWh is wel veel, dat is puur voor de handel lijkt me, niet voor je nachtgebruik in elk geval ;) En ik vraag mij af met de gestage toename van accu's in huishoudens of die onbalansmarkt wel interessant blijft.

[ Voor 11% gewijzigd door zalkc op 14-07-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

daemonix schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Als je de btw hebt teruggevraagd, zul je de constructie echter wel moeten voortzetten.
Anders wil de "Pluk-me-kaal dienst" :) ook nog wat terug ontvangen...

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09:50
Bedankt voor de antwoorden 👍 klinkt vooralsnog beter dan dat het dus is! Zit voorlopig zelf nog goed, dus nog even aankijken wat de batterij markt gaat doen.

Prijzen zakken wel aardig lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-07 04:29
zalkc schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:17:
[...]

De componenten kosten rond de 6k, 48x EVE MB31 (denk ik gezien de 314Ah) = 3.000, Deye 12k = 1700 en de batterijbox kan voor 3x 350 = 1050……
Op de site heb ik geen merknaam van de batterijen gevonden: hoe weet je dat het 48x EVE MB31 betreft?

[ Voor 42% gewijzigd door Bse59 op 15-07-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Bse59 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:05:
[...]

Op de site heb ik geen merknaam van de batterijen gevonden: hoe weet je dat het 48x EVE MB31 betreft?
Er zijn 2 leveranciers die ik ken die 314Ah cellen leveren, EVE en CATL, en de eerste is toch echt bekender in de thuisaccu wereld.

Wat ik nog net even las in de FAQ, de batterij kan alleen worden geïnstalleerd op locaties die zonder trap bereikbaar zijn

[ Voor 15% gewijzigd door zalkc op 15-07-2025 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:15
zalkc schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:06:
[...]

Er zijn 2 leveranciers die ik ken die 314Ah cellen leveren, EVE en CATL, en de eerste is toch echt bekender in de thuisaccu wereld.

Wat ik nog net even las in de FAQ, de batterij kan alleen worden geïnstalleerd op locaties die zonder trap bereikbaar zijn
1 module weegt 2x zoveel als een flinke wasmachine, 135kg til je niet zomaar ff naar boven.

Ik zie nog wel meer LFP batterijen van 314Ah: REPT, CABL, Lishen..

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 15-07-2025 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
mitsumark schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:42:
[...]

Ik zie nog wel meer LFP batterijen van 314Ah: REPT, CABL, Lishen..
Ik zei daarom initieel ook "denk ik" , daarnaast heb ik de aanname alleen gebruikt om de prijs per cel te kunnen berekenen. En die aanname lijkt me nog steeds niet zo raar, EVE wordt gewoon veel gebruikt in combinatie met 16kWh DIY batterij systemen. En deze hele site ruikt gewoon als een grote order naar een chinees bedrijfje dat een paar honderd "branded" batterijen in elkaar heeft gezet. Bijvoorbeeld zoiets: https://hakadibattery.com...B6?variant=47878626476237

En Ali staat er natuurlijk ook vol mee.

Ze leveren dus gewoon tegen inkoopprijs en installeren dus "gratis" in ruil voor een 2 jarig dynamisch contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
reneeke1970 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:07:
[...]
Officieel mag een stekker maar tot 800 watt.
Op een gedeelde groep is 800 de max inderdaad, maar op een eigen groep mag het meer dan 800 zijn.

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02:35
zalkc schreef op maandag 14 juli 2025 @ 22:17:
[...]

48kWh is wel veel, dat is puur voor de handel lijkt me, niet voor je nachtgebruik in elk geval ;) En ik vraag mij af met de gestage toename van accu's in huishoudens of die onbalansmarkt wel interessant blijft.
Voor diegene die het batterijpark beheert zal dat zeker interessant blijven. Zij incasseren de massa, de batterijbetaler deelt uiteindelijk met steeds meer andere batterijbetalers hun geldstroom en als zij veel batterijen beheren dan loont het beslist lijkt mij.

Voor de consument zal dit verhaal steeds minder interessant gaan worden, zakelijk op ten duur ook.

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bse59
zalkc schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Ik zei daarom initieel ook "denk ik" , daarnaast heb ik de aanname alleen gebruikt om de prijs per cel te kunnen berekenen. En die aanname lijkt me nog steeds niet zo raar, EVE wordt gewoon veel gebruikt in combinatie met 16kWh DIY batterij systemen. En deze hele site ruikt gewoon als een grote order naar een chinees bedrijfje dat een paar honderd "branded" batterijen in elkaar heeft gezet. Bijvoorbeeld zoiets: https://hakadibattery.com...B6?variant=47878626476237

En Ali staat er natuurlijk ook vol mee.

Ze leveren dus gewoon tegen inkoopprijs en installeren dus "gratis" in ruil voor een 2 jarig dynamisch contract.
Bij navraag blijkt het om minimaal 3 modules van 16,1 kWh te gaan met Sunwoda 314 LiFePO4 Grade A 10.000 cycli batterijen die o.a. hier verkrijgbaar 48 stuks voor ruim € 2500,-:
https://www.apexiummall.c...50&sort=rating&order=DESC
en daarnaast PACE BMS 200A.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bse59
Ersus schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:13:
[...]

Voor diegene die het batterijpark beheert zal dat zeker interessant blijven. Zij incasseren de massa, de batterijbetaler deelt uiteindelijk met steeds meer andere batterijbetalers hun geldstroom en als zij veel batterijen beheren dan loont het beslist lijkt mij.

Voor de consument zal dit verhaal steeds minder interessant gaan worden, zakelijk op ten duur ook.
Behalve afnemende inkomsten door de verdeling over steeds meer `batterijbetalers’ bestaat bij passief meeregelen op de onbalansmarkt bovendien het risico dat de markt in 'regeltoestand 2' terechtkomt, een situatie waarbij zo'n groot volume meedoet aan het wegpoetsen van de onbalans, dat de onbalans de andere kant opslaat. Dan krijg je in plaats van geld toe ineens een forse rekening gepresenteerd.
Het nieuwe thuisbatterijenbedrijf Balans Energie wil dat vermijden, zoals hier is te lezen:
https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden
door zich als Balance Service Provider (BSP) op de aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve)-markt van TenneT te gaan begeven. Het bedrijf aggregeert daartoe batterijen tot een minimum van 1 MW, waardoor de drempel om te participeren gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ersus
  • Laatst online: 02:35
Bse59 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 01:13:
[...]

Behalve afnemende inkomsten door de verdeling over steeds meer `batterijbetalers’ bestaat bij passief meeregelen op de onbalansmarkt bovendien het risico dat de markt in 'regeltoestand 2' terechtkomt, een situatie waarbij zo'n groot volume meedoet aan het wegpoetsen van de onbalans, dat de onbalans de andere kant opslaat. Dan krijg je in plaats van geld toe ineens een forse rekening gepresenteerd.
Het nieuwe thuisbatterijenbedrijf Balans Energie wil dat vermijden, zoals hier is te lezen:
https://www.entra.nl/410/...eringsmarkt-afrr-betreden
door zich als Balance Service Provider (BSP) op de aFRR (automatic Frequency Restoration Reserve)-markt van TenneT te gaan begeven. Het bedrijf aggregeert daartoe batterijen tot een minimum van 1 MW, waardoor de drempel om te participeren gehaald wordt.
Dat is dus de reden om de aanbieding te doen zoals deze op de website staat, zodat er voldoende deelnemers bijten die het toetreden mogelijk maken en tevens de financiering verzorgen met meer dan 600.000 euro.

Waarbij ik mij afvraag of de EMS software die het moet gaan regelen ook daadwerkelijk inhouse is ontwikkeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Ersus op 17-07-2025 01:20 ]

24.300Wp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
Ersus schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 01:19:
[...]

Dat is dus de reden om de aanbieding te doen zoals deze op de website staat, zodat er voldoende deelnemers bijten die het toetreden mogelijk maken en tevens de financiering verzorgen met meer dan 600.000 euro.

Waarbij ik mij afvraag of de EMS software die het moet gaan regelen ook daadwerkelijk inhouse is ontwikkeld.
In het artikel bij ENTRA is dit er over te lezen:
`Balans Energie is opgericht door compagnons Don Molenaar en Guust Hilte, die eerder het cryptobedrijf Triaconta opzetten. Ze verkochten Triaconta in juni vorig jaar, aan het Britse ICONOMI, een dienstverlener op het gebied van cryptobeleggingen. Balans Energie gebruikt de software en AI-algoritmes die Hilte en Molenaar bij Triaconta ontwikkelden nu om automatisch biedingen te doen op de aFRR-markt.’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:39
Wilde eigenlijk geen nieuw topic aanmaken voor mijn vraag, aangezien ik al vaker vergelijkbare vragen heb gezien.
Ik ben momenteel serieus aan het kijken om dit jaar nog een thuisbatterij te plaatsen. Ben inmiddels al meer dan een half jaar bezig met oriënteren en heb ook al een aantal bedrijven laten langskomen.

Mijn huidige situatie:
Ik heb twee PV-installaties:
1e installatie: 2200 Wp, uitgerust met een SolarEdge SE2200H en P300 optimizers
2e installatie: 5250 Wp, met Enphase micro-omvormers (IQ7+) en een Enphase Envoy-S Metered (multifase)
De meterkast is 3x25A. Beide PV-installaties zitten elk op een eigen fase en de fasen zijn tijdens de uitbreiding naar 3-fase netjes gebalanceerd.
Ik heb momenteel een modelcontract bij Vattenfall, waardoor ik nog volledig gebruik kan maken van de salderingsregeling zonder terugleverkosten. Daardoor kan ik mijn stroomverbruik voorlopig nog volledig salderen (ik hoef daardoor geen 200 kWh extra per jaar af te nemen/betalen).

Netto import in de zomer: 10–12 kWh per dag
Netto import in de winter: 30–40 kWh per dag (elektrisch verwarmen via airco)

Mijn wens:
In de zomer wil ik zoveel mogelijk NoM (Netto op de Meter) realiseren.
In de winter zou ik de batterij graag op goedkope momenten willen laden (met een dynamisch contract) om zo de stroomkosten deels te drukken.
Handelen op de onbalansmarkt is voor mij geen doel op zich, maar als het mogelijk is, is het mooi meegenomen.

Er zijn inmiddels een paar bedrijven langs geweest, maar die gaven me stuk voor stuk een "cowboy-gevoel". Geen van hen wist überhaupt van het bestaan van het modelcontract, en ze waren vooral bezig met het promoten van onbalansmarkt-handel, enzovoort. Daarnaast waren de prijzen behoorlijk fors: €8.000–15.000 voor een installatie van 10–15 kWh.

Na overleg met een paar elektriciens op mijn werk, gaven zij aan dat de installatie in principe niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, en zij zijn bereid dit (tegen een vergoeding uiteraard) voor me te doen.

Ik kijk momenteel naar drie mogelijke installaties, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Het is lastig kiezen op basis van betrouwbaarheid en mogelijkheden:

HW plug-and-play accu’s
Lijken vooral geschikt voor NoM, voor zover ik begrepen heb
Prijs: €520 per kWh → ca. €5600 voor ~11 kWh
Middenklasse qua prijs, maar het lijkt de minst flexibele optie

Marstek Venus-E plug-and-play batterij
5.12 kWh per module, combineerbaar tot ca. 10 kWh
Ondersteunt zowel NoM als goedkoop inkopen
Prijs: €220 per kWh → ca. €2220 voor ~10 kWh
Ik heb er wat wisselende verhalen over gelezen die me huiverig maken
Daarnaast de vraag: moet ik hier aparte groepen voor aanleggen?

Growatt ARK 10.2H systeem (met SPA5000TL3 BH-UP, SDM630 en ShineWiFi-X)
Prijs: €420 per kWh → ca. €4300 voor ~10 kWh
Ik heb gemakshalve €500 aan installatiekosten meegenomen
Dit lijkt de meest complete oplossing, maar de vraag is of die extra’s het waard zijn?

Conclusie (of misschien eerder frustratie):
Nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven, zie ik pas wat een lap tekst het is geworden 😅 — maar hopelijk maakt het mijn situatie en dilemma duidelijker. Ik hoor graag ervaringen of inzichten van anderen!

[ Voor 38% gewijzigd door Richo999 op 20-07-2025 21:14 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Richo999 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:12:
Wilde eigenlijk geen nieuw topic aanmaken voor mijn vraag, aangezien ik al vaker vergelijkbare vragen heb gezien.
Ik ben momenteel serieus aan het kijken om dit jaar nog een thuisbatterij te plaatsen. Ben inmiddels al meer dan een half jaar bezig met oriënteren en heb ook al een aantal bedrijven laten langskomen.

Mijn huidige situatie:
2e installatie: 5250 Wp, met Enphase micro-omvormers (IQ7+) en een Enphase Envoy-S Metered (multifase)
De meterkast is 3x25A. Beide PV-installaties zitten elk op een eigen fase en de fasen zijn tijdens de uitbreiding naar 3-fase netjes gebalanceerd.
Ik heb momenteel een modelcontract bij Vattenfall, waardoor ik nog volledig gebruik kan maken van de salderingsregeling zonder terugleverkosten. Daardoor kan ik mijn stroomverbruik voorlopig nog volledig salderen (ik hoef daardoor geen 200 kWh extra per jaar af te nemen/betalen).
Zitten je PV omvormers bij elkaar in de buurt?
Waar zou het spul moeten komen te staan, heb je daar voldoende ruimte?

[ Voor 3% gewijzigd door zalkc op 20-07-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
zalkc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:38:
[...]

Zitten je PV omvormers bij elkaar in de buurt?
Waar zou het spul moeten komen te staan, heb je daar voldoende ruimte?
Locatie word of de kelder onder de meterkast of de garage (heb nog plaatst in een kabelbuis liggen geschikt hiervoor). Beide hebben voldoende ruimte beschikbaar om accus te plaatsten.
PV liggen te ver uit elkaar, als ik beide met elkaar wil verbinden kijk ik naar 30m kabel. SE hangt op in de garage en gaat via een mantelbuis via de kelder naar de meterkast en enphase ligt op het dak welke via de schoorsteen de kelder in gaat om zo naar de meterkast te komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Richo999 op 20-07-2025 21:48 ]

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Richo999 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Locatie word of de kelder onder de meterkast of de garage (heb nog plaatst in een kabelbuis liggen geschikt hiervoor). Beide hebben voldoende ruimte beschikbaar om accus te plaatsten.
PV liggen te ver uit elkaar, als ik beide met elkaar wil verbinden kijk ik naar 30m kabel. SE hangt op in de garage en gaat via een mantelbuis via de kelder naar de meterkast en enphase ligt op het dak welke via de schoorsteen de kelder in gaat om zo naar de meterkast te komen.
kun je die enPhase nog naar de garage omleiden?

Ik zou toch het liefst die spullen niet in huis willen hebben, de kans is echter zeer klein dat er wat mee gebeurd maar niet 0.

Met je huidige contract heb je geen voordeel tot einde salderen lijkt het. Is het puur voor voorbereid willen zijn?

Persoonlijk zou ik voor een modulair systeem gaan die je makkelijk kan uitbreiden. Met die Growatt APX kun je nog een keer wat bijpluggen. Mocht je een keer een EV krijgen kan dat best interessant zijn, je koopt dit systeem waarschijnlijk voor >25 jaar. Ook kun je het systeem op 3 fasem aansluiten en daardoor grotere gebruikspieken afvangen. Daarbij is een hybride omvormer in staat om PV direct in de accu op te slaan en heeft daardoor bijna geen extra omzetverlies. Je kunt ook nog kijken naar ander systemen zoals laagvoltage die soms iets goedkoper zijn. Mogelijk is de backup stroom een leuk extraatje, zo veel duurder is dat niet maar zeer prettig als je het nodig hebt. Maar het zal je nog steeds pas wat opleveren als je niet meer kan salderen.

Met plugins ben je meer beperkt in je wattage. Maar zijn wel goedkoop in aanschaf, ze kosten je echter geld als je ze nu al gebruikt, je kunt namelijk goedkoper stroom salderen zonder kosten, als dat je het omzetverlies pakt van AC-DC naar DC-AC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Richo999 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:12:

Mijn huidige situatie:

Netto import in de zomer: 10–12 kWh per dag
Netto import in de winter: 30–40 kWh per dag (elektrisch verwarmen via airco)

Mijn wens:
In de zomer wil ik zoveel mogelijk NoM (Netto op de Meter) realiseren.
In de winter zou ik de batterij graag op goedkope momenten willen laden (met een dynamisch contract) om zo de stroomkosten deels te drukken.
Handelen op de onbalansmarkt is voor mij geen doel op zich, maar als het mogelijk is, is het mooi meegenomen.

Er zijn inmiddels een paar bedrijven langs geweest, maar die gaven me stuk voor stuk een "cowboy-gevoel". Geen van hen wist überhaupt van het bestaan van het modelcontract, en ze waren vooral bezig met het promoten van onbalansmarkt-handel, enzovoort. Daarnaast waren de prijzen behoorlijk fors: €8.000–15.000 voor een installatie van 10–15 kWh.

Na overleg met een paar elektriciens op mijn werk, gaven zij aan dat de installatie in principe niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, en zij zijn bereid dit (tegen een vergoeding uiteraard) voor me te doen.

Ik kijk momenteel naar drie mogelijke installaties, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Het is lastig kiezen op basis van betrouwbaarheid en mogelijkheden:

HW plug-and-play accu’s
Lijken vooral geschikt voor NoM, voor zover ik begrepen heb
Prijs: €520 per kWh → ca. €5600 voor ~11 kWh
Middenklasse qua prijs, maar het lijkt de minst flexibele optie

Marstek Venus-E plug-and-play batterij
5.12 kWh per module, combineerbaar tot ca. 10 kWh
Ondersteunt zowel NoM als goedkoop inkopen
Prijs: €220 per kWh → ca. €2220 voor ~10 kWh
Ik heb er wat wisselende verhalen over gelezen die me huiverig maken
Daarnaast de vraag: moet ik hier aparte groepen voor aanleggen?

Growatt ARK 10.2H systeem (met SPA5000TL3 BH-UP, SDM630 en ShineWiFi-X)
Prijs: €420 per kWh → ca. €4300 voor ~10 kWh
Ik heb gemakshalve €500 aan installatiekosten meegenomen
Dit lijkt de meest complete oplossing, maar de vraag is of die extra’s het waard zijn?

Conclusie (of misschien eerder frustratie):
Nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven, zie ik pas wat een lap tekst het is geworden 😅 — maar hopelijk maakt het mijn situatie en dilemma duidelijker. Ik hoor graag ervaringen of inzichten van anderen!
Leuk om hiermee bezig te zijn. Ik kan wel een stukje aanvullen.

Vindt je het leuk om zelf de batterijen aan te sturen? Ik heb 2 Homewizards staan. Ik maak gebruik van een dynamisch contract. In HA zorg ik ervoor dat op de goedkope uren de batterijen automatisch worden geladen. In de dure uren gaan ze in de NOM stand. Homewizard is bezig met een zero_discharge_only functie. Dat betekend dat je op de dure uren kunt ontladen en de batterij niet kunt opladen. Precies wat je wilt dynamisch. Een volledig open API is er niet. Deels open. Voldoende om e.a. te kunnen realiseren (als discharge er ook is dan).

Je kunt de batterijen ieder op een bestaande groep zetten. 1 per bestaande groep. Ik adviseer het niet. Meer een gevoel hier. Ik heb ze op een aparte groep gezet.

Marstek sluit ik me bij aan. Teveel gedoe geweest of nog.... ben gestopt dat topic te volgen. Homewizard heeft zijn dingen ook. Er is daar ook een topic van.

Recent heb ik een Zendure setje gekocht. kWh prijs is gunstiger. Ben het systeem met name aan het inzetten voor in en verkoop op de day ahead. Onbalans zou ik ook van weg blijven. Te ontransparant. Zendure breidt je dan weer uit door batterijen onder de omvormer erbij te zetten. Persoonlijk vind ik deze een betere RTE hebben dan Homewizard weer. Via HA ook aan te sturen.

Homewizard heeft een klantenservice die het druk heeft maar is er iets met je batterij dan is er geen gezeur. Hij wordt dan gewoon omgeruild.

Beide bedrijven hebben hun plussen en minnen. Kun je hier al iets mee?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
zalkc schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:09:
[...]

kun je die enPhase nog naar de garage omleiden?

Ik zou toch het liefst die spullen niet in huis willen hebben, de kans is echter zeer klein dat er wat mee gebeurd maar niet 0.
Alles is mogelijk, enphase installatie ligt in principe allemaal op het dak, enigste wat richting meterkast gaat is de kabel. Komt erop neer dat PV nu allemaal buiten mijn huis staat, wat zou het doel zijn om enphase naar de garage om te leggen?
[...]Met je huidige contract heb je geen voordeel tot einde salderen lijkt het. Is het puur voor voorbereid willen zijn?
ja dat klopt, ik voorzie op dit moment geen grote stappen of innovaties en wil me voorbereiden op de eventuele stormloop en prijsfluctuaties hierdoor vanaf volgend jaar.
[...]Persoonlijk zou ik voor een modulair systeem gaan die je makkelijk kan uitbreiden. Met die Growatt APX kun je nog een keer wat bijpluggen. Mocht je een keer een EV krijgen kan dat best interessant zijn, je koopt dit systeem waarschijnlijk voor >25 jaar. Ook kun je het systeem op 3 fasem aansluiten en daardoor grotere gebruikspieken afvangen. Daarbij is een hybride omvormer in staat om PV direct in de accu op te slaan en heeft daardoor bijna geen extra omzetverlies. Je kunt ook nog kijken naar ander systemen zoals laagvoltage die soms iets goedkoper zijn. Mogelijk is de backup stroom een leuk extraatje, zo veel duurder is dat niet maar zeer prettig als je het nodig hebt. Maar het zal je nog steeds pas wat opleveren als je niet meer kan salderen.

Met plugins ben je meer beperkt in je wattage. Maar zijn wel goedkoop in aanschaf, ze kosten je echter geld als je ze nu al gebruikt, je kunt namelijk goedkoper stroom salderen zonder kosten, als dat je het omzetverlies pakt van AC-DC naar DC-AC.
wil de omzet verliezen minimaliseren vandaar ook de keuze om zoveel mogelijk AC te houden.
Leuk om hiermee bezig te zijn. Ik kan wel een stukje aanvullen.

Vindt je het leuk om zelf de batterijen aan te sturen? Ik heb 2 Homewizards staan. Ik maak gebruik van een dynamisch contract. In HA zorg ik ervoor dat op de goedkope uren de batterijen automatisch worden geladen. In de dure uren gaan ze in de NOM stand. Homewizard is bezig met een zero_discharge_only functie. Dat betekend dat je op de dure uren kunt ontladen en de batterij niet kunt opladen. Precies wat je wilt dynamisch. Een volledig open API is er niet. Deels open. Voldoende om e.a. te kunnen realiseren (als discharge er ook is dan).
Nee, elektrotechniek is niet mijn ding heb er ook wat moeite mee om dit te begrijpen omdat het niet mijn interesse veld maar realiseer me wel dat ik me daar door heen moet slaan om dit te regelen. Wil uiteindelijk een systeem hebben staan waar ik niet elke dag of zelfs elke week mee bezig moet zijn. Wil in principe de boel kunnen insteken, configureren en dan paar keer maand naar kunnen kijken en eventueel bijsturen waar ik dat nodig vind.
Je kunt de batterijen ieder op een bestaande groep zetten. 1 per bestaande groep. Ik adviseer het niet. Meer een gevoel hier. Ik heb ze op een aparte groep gezet.
groepje erbij is ook niet het probleem, heb mijn meterkast redelijk overgedimensioneerd toender tijd.
Marstek sluit ik me bij aan. Teveel gedoe geweest of nog.... ben gestopt dat topic te volgen. Homewizard heeft zijn dingen ook. Er is daar ook een topic van.

Recent heb ik een Zendure setje gekocht. kWh prijs is gunstiger. Ben het systeem met name aan het inzetten voor in en verkoop op de day ahead. Onbalans zou ik ook van weg blijven. Te ontransparant. Zendure breidt je dan weer uit door batterijen onder de omvormer erbij te zetten. Persoonlijk vind ik deze een betere RTE hebben dan Homewizard weer. Via HA ook aan te sturen.

Homewizard heeft een klantenservice die het druk heeft maar is er iets met je batterij dan is er geen gezeur. Hij wordt dan gewoon omgeruild.

Beide bedrijven hebben hun plussen en minnen. Kun je hier al iets mee?
zal Zendure ook eens bekijken, kende ze nog niet heel goed. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Richo999 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:20:
[...]

[...]

zal Zendure ook eens bekijken, kende ze nog niet heel goed. :)
Is ook uitgebreid forum topic over:
https://gathering.tweaker...message/81253220#81253220

energienerds.nl, gasloos, 11,5kWp, 14 kWh accu, EV, Atlantic WPB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07 14:44
Richo999 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:20:
[...]

Alles is mogelijk, enphase installatie ligt in principe allemaal op het dak, enigste wat richting meterkast gaat is de kabel. Komt erop neer dat PV nu allemaal buiten mijn huis staat, wat zou het doel zijn om enphase naar de garage om te leggen?

[...]

wil de omzet verliezen minimaliseren vandaar ook de keuze om zoveel mogelijk AC te houden.
Je omzetverliezen beperk je vooral door de opwek van je zonnepanelen in DC direct DC aan je batterij te voeden, die pas wordt omgezet naar AC bij teruglevering aan je eigen huis, c.q. net. De vragen van anderen zoals of je het dichtbij je zonnepaneleninstallatie kunt plaatsen houden daar mee verband.

"Zoveel mogelijk AC" houden betekent in de praktijk vaak extra omzettingsverliezen. Dus kijk of je een accu kunt vinden waar je je panelen direct DC kunt aansluiten. Is Enphase zelf niet een optie. Waarschijnlijk duurder, maar ook een betere RTE met je Enphase omvormer, als je die kunt koppelen.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-07 18:18

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Je omzetverliezen beperk je vooral door de opwek van je zonnepanelen in DC direct DC aan je batterij te voeden, die pas wordt omgezet naar AC bij teruglevering aan je eigen huis, c.q. net. De vragen van anderen zoals of je het dichtbij je zonnepaneleninstallatie kunt plaatsen houden daar mee verband.

"Zoveel mogelijk AC" houden betekent in de praktijk vaak extra omzettingsverliezen. Dus kijk of je een accu kunt vinden waar je je panelen direct DC kunt aansluiten. Is Enphase zelf niet een optie. Waarschijnlijk duurder, maar ook een betere RTE met je Enphase omvormer, als je die kunt koppelen.
OP geeft aan dat een deel van de PV Enphase heeft. Die liggen op het dak en niet voor niets. Als er schaduwwerking is en je maakt er een 'normale' string van weegt de achteruitgang in opbrengst waarschijnlijk niet op tegen de omzetverliezen.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richo999
Pr088 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Dat klopt, maar beide installaties die ik heb zijn niet ingericht om direct een accu te voeden. Om de complexiteit te minimaliseren had ik daarom ook gedacht aan AC-gekoppelde installatie die inderdaad een extra omzet verlies heeft.
Als ik theoritisch kijk zit ik met DC-koppeling op 93-96% efficiente en met een AC-koppeling op 88-92%, dus 5% extra op jaarbasis zal neerkomen op 400kWh extra op jaar basis wat neerkomt op 100 euro. De extra kosten die ik maak om alles DC te maken komt neer op minimaal 1500 euro, dan is mijn ROI 15 jaar om dat beetje extra binnenshuis te houden. in het meest gunstige geval zou ik 7,5-10 jaar ROI hebben, tel ik de rest van de kosten die ik ga maken nog niet mee.
Mocht het nu zo zijn dat mijn Enphase (3 jaar oud) & Solaredge (7 jaar oud) installatie al meer dan 10 jaar oud waren had ik dit willen overwegen ivm slijtage en preventief onderhoud maar dat is nu niet zo.

Enphase levert peperdure accu's die boven in het segment zitten en evengoed AC zijn dus helaas. Daarnaast heb ik heb al een Enphase Envoy-S Metered Multiphase in mijn meterkast die ervoor dient op een accu aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:10
Judge Ming schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:23:
[...]

OP geeft aan dat een deel van de PV Enphase heeft. Die liggen op het dak en niet voor niets. Als er schaduwwerking is en je maakt er een 'normale' string van weegt de achteruitgang in opbrengst waarschijnlijk niet op tegen de omzetverliezen.
Dat hoeft helemaal niet. Enphase wordt ook veel gelegd op plekken waar een string prima kan, omdat een installateur gewoon alleen maar 1 merk gebruikt of omdat de klant graag inzicht per paneel wil bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Judge Ming schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:23:
[...]

mwah, dat verhaaltje heb ik al vaker gehoord. Heel vaak wordt voor een opstelling met optimzers of micro omvormers gekozen omdat de installateur die merken nu eenmaal voert, en niet omdat er een specifieke noodzaak voor is. Daarnaast kunnen moderne stringomvormers icm bypass diodes prima met schaduw omgaan.
Als we het over terugverdientijden hebben, kunnen systemen als Solar Edge of Enphase vaak helemaal niet uit.

That said, als dat spul er al licht, lijkt het me niet de beste investering om alles nu nog te gaan vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Richo999 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:28:
[...]

Dat klopt, maar beide installaties die ik heb zijn niet ingericht om direct een accu te voeden. Om de complexiteit te minimaliseren had ik daarom ook gedacht aan AC-gekoppelde installatie die inderdaad een extra omzet verlies heeft.
Als ik theoritisch kijk zit ik met DC-koppeling op 93-96% efficiente en met een AC-koppeling op 88-92%, dus 5% extra op jaarbasis zal neerkomen op 400kWh extra op jaar basis wat neerkomt op 100 euro. De extra kosten die ik maak om alles DC te maken komt neer op minimaal 1500 euro, dan is mijn ROI 15 jaar om dat beetje extra binnenshuis te houden. in het meest gunstige geval zou ik 7,5-10 jaar ROI hebben, tel ik de rest van de kosten die ik ga maken nog niet mee.
Mocht het nu zo zijn dat mijn Enphase (3 jaar oud) & Solaredge (7 jaar oud) installatie al meer dan 10 jaar oud waren had ik dit willen overwegen ivm slijtage en preventief onderhoud maar dat is nu niet zo.

Enphase levert peperdure accu's die boven in het segment zitten en evengoed AC zijn dus helaas. Daarnaast heb ik heb al een Enphase Envoy-S Metered Multiphase in mijn meterkast die ervoor dient op een accu aan te sluiten.
Duidelijk, dan is voor een AC set-up gaan heel logisch. Ik begreep je vast verkeerd.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:53
Ik ben eens gaan kijken wat de verwachte uitbreiding van de batterijcapaciteit in NL is - hier een overzicht van de opgeleverde grote batterijsystemen (>1MW) en systemen waarvoor een opdracht is gegeven t/m 2027:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tnL3A2ajfwMjb6QpZJSz_oP7U1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ECtEd7HuzxWbqi4WZ67JZtEu.png?f=fotoalbum_large

In de komende 2 jaar gaat het totale vermogen x6 en de capaciteit x12 - wel iets om rekening mee te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ppo8H6IuDDVKSlhurKw5iVVH-DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yQBfolJLn0xNhj4n9hJhxfeF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBz_flUjhCGRRvPmcIEUs0qtdDc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a8DyqWE0DHW3ReVlUyfWsqYy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JBtL op 21-07-2025 21:21 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
JBtL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:21:
Ik ben eens gaan kijken wat de verwachte uitbreiding van de batterijcapaciteit in NL is - hier een overzicht van de opgeleverde grote batterijsystemen (>1MW) en systemen waarvoor een opdracht is gegeven t/m 2027:

[Afbeelding]

In de komende 2 jaar gaat het totale vermogen x6 en de capaciteit x12 - wel iets om rekening mee te houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als dit er allemaal komt is de onbalans er wel redelijk uit toch?
6 GWh / 10 miljoen huishoudens = 0.6KWh per huishouden, net genoeg om een piek op te vangen. Maar nog steeds krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Lijstje is niet helemaal correct Eemshaven 35/41 en niet Delfzijl. Verder staat er nog een nieuwe veel grotere op stapel in de Eemshaven. Daar mag ik verder nog niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:53
habbekrats schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:18:
Lijstje is niet helemaal correct Eemshaven 35/41 en niet Delfzijl. Verder staat er nog een nieuwe veel grotere op stapel in de Eemshaven. Daar mag ik verder nog niet over zeggen.
Niet deze toevallig? https://solarmagazine.nl/...terij-van-360-megawattuur
Dank voor de tip in ieder geval

Ik zal de lijst aanvullen waar nodig en nog een keer posten - dus andere aanvullingen zijn welkom - kan via DM

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 21-07-2025 22:32 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Laatst online: 26-07 20:54
Een maat van mij apt me vanmorgen deze website/aanbieding.

Tl;de: 10kwh accu van 45 kg voor 1750 euro. Lithium fosfaat accus.

Is dat een foutje of is de commerciële prijs van accu's inmiddels gezakt naar 175 euro per kWh?
Spec sheet suggereert een 10kwh accu met een gewicht van 90kg, wat meer in lijn is met de 45 kg voor de 5kwh accu die bij mij thuis staat.

https://offgridsupply.nl/energieopslag-thuis/felicity-ess-lifepo4-thuisaccu-10kwh-lux-e-48200lg03?gad_source=1&gad_campaignid=22461680602&gbraid=0AAAAApVYaKFG-vBKg3hFzo-DN37E5Q8DQ&gclid=CjwKCAjw7fzDBhA7EiwAOqJkh2oBCPD3wbVD2NA5LFq1CrFRuiomF6zrYGCHvaNVm9bfy_2DmYg4hxoCVoIQAvD_BwE

Dit topic leek me de juiste plek voor deze "controle vraag" omdat het mogelijk ook helpt mensen die wachten op prijsverlaging helpt de stap te maken.

Ben benieuwd naar de meningen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:21:

Is dat een foutje of is de commerciële prijs van accu's inmiddels gezakt naar 175 euro per kWh?
Spec sheet suggereert een 10kwh accu met een gewicht van 90kg, wat meer in lijn is met de 45 kg voor de 5kwh accu die bij mij thuis staat.

https://offgridsupply.nl/energieopslag-thuis/felicity-ess-lifepo4-thuisaccu-10kwh-lux-e-48200lg03?gad_source=1&gad_campaignid=22461680602&gbraid=0AAAAApVYaKFG-vBKg3hFzo-DN37E5Q8DQ&gclid=CjwKCAjw7fzDBhA7EiwAOqJkh2oBCPD3wbVD2NA5LFq1CrFRuiomF6zrYGCHvaNVm9bfy_2DmYg4hxoCVoIQAvD_BwE

Dit topic leek me de juiste plek voor deze "controle vraag" omdat het mogelijk ook helpt mensen die wachten op prijsverlaging helpt de stap te maken.

Is een Chinees b-merkje waar Aliexpress en Alibaba vol mee staan. Dus niet echt bijzonder. En waarbij je geen idee hebt wat je in huis haalt qua kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
tcw82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:21:

Gewicht lijkt niet te kloppen, LFP is 90-160Wh per kilo
Maar er zijn zat accu's te vinden van 14-16kWh voor onder de 2000,-- Dus onmogelijk is de prijs niet, het gewicht is dat wel ;)
Of deze van 10kWh maar wel 84 kilo

[ Voor 6% gewijzigd door zalkc op 22-07-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
mrme12345 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Is een Chinees b-merkje waar Aliexpress en Alibaba vol mee staan. Dus niet echt bijzonder. En waarbij je geen idee hebt wat je in huis haalt qua kwaliteit.
Kijk, dat zijn snelle reacties, dank daarvoor. Het is niet echt antwoord op de vraag en bruist van de subjectieve connotatie.,🤣🤣

De vraag of de prijzen inmiddels gezakt zijn naar 175 per kWh blijft nog even open, evenals de "is dit een foutje in de advertentie".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrme12345
  • Niet online
tcw82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:35:
[...]

Kijk, dat zijn snelle reacties, dank daarvoor. Het is niet echt antwoord op de vraag en bruist van de subjectieve connotatie.,🤣🤣

De vraag of de prijzen inmiddels gezakt zijn naar 175 per kWh blijft nog even open, evenals de "is dit een foutje in de advertentie".
Nee hoor totaal geen subjectieve connatatie, ik heb het merk even gezocht op ali en alibaba. En dit is gewoon dropshipping door een NL bedrijf. Dus als je gewoon je eigen huiswerk beter doet, weet je dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
zalkc schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Gewicht lijkt niet te kloppen, LFP is 90-160Wh per kilo
Maar er zijn zat DIY-kit accu's te vinden van 14-16kWh voor net onder de 2000,-- die al voor je in elkaar zijn gezet. Dus onmogelijk is de prijs niet, het gewicht is dat wel ;)
Het spec sheet is inderdaad niet echt in lijn met de advertentie.
(Gewichten en Ah vermeldingen).

Ik ben geen specialist, deze accu mist ook nog een omvormer oid? Alleen de 48v poort wordt aangegeven als aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
tcw82 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Het spec sheet is inderdaad niet echt in lijn met de advertentie.
(Gewichten en Ah vermeldingen).

Ik ben geen specialist, deze accu mist ook nog een omvormer oid? Alleen de 48v poort wordt aangegeven als aansluiting.
Klopt, je hebt een hybride omvormer nodig die geschikt is voor laag voltage. Als je ook de zonnepanelen er direct op aan wil sluiten, anders zijn er ook wel andere omvormers die AC naar DC kunnen zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door zalkc op 22-07-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

JBtL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:31:
[...]

Niet deze toevallig? https://solarmagazine.nl/...terij-van-360-megawattuur
Dank voor de tip in ieder geval

Ik zal de lijst aanvullen waar nodig en nog een keer posten - dus andere aanvullingen zijn welkom - kan via DM
Het zou ook deze kunnen zijn: https://solarmagazine.nl/...attuur-in-haven-rotterdam

Diablo3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-07 11:08
Darth_Fedor schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:48:
De dc lader is echt nog veel te duur! 4500,- Daarbij heeft het alleen zin als je een ev heb welke bidirectioneel kan laden. Dan zou ik voor een 8 of 19 kWh batterij gaan en de rest is de auto. De batterij is er dan voor als ik weg ben en er noodstroom nodig is of om mijn zonnepanelen op te vangen.
De Zappi is voorlopig prima met mijn ev6.

Als ik over een aantal jaar misschien richting een andere ev ga, ga ik er vanuit dat die allemaal bidirectioneel kunnen laden en dat de dc lader enorm in prijs gedaald is. Dan zeker het bekijken waard. Alles volledig geïntegreerd is natuurlijk het beste.
Er is een technische oplossing (rijdende accu) voor een technisch probleem (netcongestie).
Maar de belastingdienst vindt hier iets van: er is geen regeling die onderscheid kan maken tussen belaste en onbelaste kWh in dezelfde accu. Bijvoorbeeld wanneer jij op de zaak laadt en thuis je inductiekookplaat ermee voedt.

De hardware is beschikbaar maar op allerlei sites van de automerken (Volkswagen, Renault etc) staat dezelfde opmerking: "Wacht op software-update". Als het eenmaal zover is verwacht ik dat je naast 20 apps op je telefoon ook nog eens allerlei fraaie abonnementen moet nemen waardoor de winst zeker niet in jouw zakken zal vloeien. Leuker kunnen we niet maken, makkelijker ook niet.

Met de nieuwe verziekingen verkiezingen in aantocht verwacht ik ook geen snelle beslissingen hierin. De prijzen van verplaatsbare thuisbatterijen dalen hard, wellicht is het een idee over een jaar of 2 inderdaad de balans opnieuw op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basweij
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 12:13
zalkc schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Klopt, je hebt een hybride omvormer nodig die geschikt is voor laag voltage. Als je ook de zonnepanelen er direct op aan wil sluiten, anders zijn er ook wel andere omvormers die AC naar DC kunnen zetten.
Maar verlies je dan geen totale output?
Stel zonnepanelen leveren 4kwh en omvormer doet max 10kwh, kun je dan niet max 6kwh terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Basweij schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Maar verlies je dan geen totale output?
Stel zonnepanelen leveren 4kwh en omvormer doet max 10kwh, kun je dan niet max 6kwh terugleveren?
Ik begrijp je vraag niet, lijkt wat onlogisch opgesteld.

Maar ik gok dat je vermogen bedoeld in kW (zonder de h). Ja als je een hybride omvormer hebt kun je maximaal x exporteren, dat kan in een mix zijn PV + accu of alleen PV of accu of zelfs helemaal niks en alles gaat de accu in. Dat stel je in op de omvormer of welke aansturing je daar ook voor gebruikt.

Als de omvormer 10 kW moet leveren zal hij eerst de PV pakken en dat aanvullen met de accu (aanname dat de accu dat amperage aankan). Moet hij minder leveren dan gaat eerst van de accu af, en als dat onder de PV komt kun je er voor kiezen of hij die extra opwekking gaat verkopen aan het net of opslaat in de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basweij
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 12:13
zalkc schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:29:
[...]

Ik begrijp je vraag niet, lijkt wat onlogisch opgesteld.

Maar ik gok dat je vermogen bedoeld in kW (zonder de h). Ja als je een hybride omvormer hebt kun je maximaal x exporteren, dat kan in een mix zijn PV + accu of alleen PV of accu of zelfs helemaal niks en alles gaat de accu in. Dat stel je in op de omvormer of welke aansturing je daar ook voor gebruikt.

Als de omvormer 10 kW moet leveren zal hij eerst de PV pakken en dat aanvullen met de accu (aanname dat de accu dat amperage aankan). Moet hij minder leveren dan gaat eerst van de accu af, en als dat onder de PV komt kun je er voor kiezen of hij die extra opwekking gaat verkopen aan het net of opslaat in de accu.
Check, je hebt mijn vraag wel beantwoordt ;)
Zit namelijk te dubben tussen panelen rechtstreeks op de omvormer van de batterij aan te laten sluiten of niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Basweij schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Check, je hebt mijn vraag wel beantwoordt ;)
Zit namelijk te dubben tussen panelen rechtstreeks op de omvormer van de batterij aan te laten sluiten of niet..
waarom zou je dat niet doen? scheelt ook weer een nutteloze dubbele omzetting, en je hebt minder hardware nodig, kost minder en er kan dus minder kapot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Sonero schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Er is een technische oplossing (rijdende accu) voor een technisch probleem (netcongestie).
Maar de belastingdienst vindt hier iets van: er is geen regeling die onderscheid kan maken tussen belaste en onbelaste kWh in dezelfde accu. Bijvoorbeeld wanneer jij op de zaak laadt en thuis je inductiekookplaat ermee voedt.

De hardware is beschikbaar maar op allerlei sites van de automerken (Volkswagen, Renault etc) staat dezelfde opmerking: "Wacht op software-update". Als het eenmaal zover is verwacht ik dat je naast 20 apps op je telefoon ook nog eens allerlei fraaie abonnementen moet nemen waardoor de winst zeker niet in jouw zakken zal vloeien. Leuker kunnen we niet maken, makkelijker ook niet.

Met de nieuwe verziekingen verkiezingen in aantocht verwacht ik ook geen snelle beslissingen hierin. De prijzen van verplaatsbare thuisbatterijen dalen hard, wellicht is het een idee over een jaar of 2 inderdaad de balans opnieuw op te maken.
Het word gewoon tijd dat er iemand een rollenbank op zijn oprit gaat zetten. Steen op het gaspedaal....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
reneeke1970 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Het word gewoon tijd dat er iemand een rollenbank op zijn oprit gaat zetten. Steen op het gaspedaal....
Met een dynamo eraan gekoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
zalkc schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:04:
[...]

Met een dynamo eraan gekoppeld?
Juist, net als de politie vermogen meten en gelijk terug leveren je huisje in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 15:29
computerjunky schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:55:
[...]

800 watt is toch prima. Laden op de piek uren en traag ontladen in de avond en nacht . 800 watt is voor het gros van mijn verbruik prima.

Mijn idee is overigens op de gang groep waar alleen de gang verlichting en de schuur op is aangesloten. Een zo goed als prive groep dus want 12 watt aan lampen, de deurbel (hier is ook het stopcontact) en een schuur die nooit gebruikt word sinds ik al mijn gereedschap op accu gekocht heb.
Dit is ook meteen de beste locatie omdat ik hem daar hoog buiten de loopruimte op kan hangen. Ik woon niet groot dus ergens op de grond is ver van ideaal.
Laden gaat ook traag, hetgeen mij enigzins verbaasde.
Blijkbaar is er een veiligheidsregeling in plaats, maar ook bescherming van de levensduur van de accu, dat ie ook laadt met 800W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:49
pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Laden gaat ook traag, hetgeen mij enigzins verbaasde.
Blijkbaar is er een veiligheidsregeling in plaats, maar ook bescherming van de levensduur van de accu, dat ie ook laadt met 800W
Kan in principe geen kwaad toch voor een 4-5 kWh accutje is er overdag tijd zat om vol te laden tenzij je toevallig een dag met hevige regen heb waardoor je 2 uur een piek zon hebt maar daarna schaduw. Maar die dagen zijn er niet veel als ik zo naar de data kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 15:29
computerjunky schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Kan in principe geen kwaad toch voor een 4-5 kWh accutje is er overdag tijd zat om vol te laden tenzij je toevallig een dag met hevige regen heb waardoor je 2 uur een piek zon hebt maar daarna schaduw. Maar die dagen zijn er niet veel als ik zo naar de data kijk.
Zeker, maar het heeft ook met terugleverkosten te maken.
Een piek frot ik liever helemaal in de batterij. Het verlaagt mijn kosten op 2 manieren in plaats van maar 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
pimk schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Zeker, maar het heeft ook met terugleverkosten te maken.
Een piek frot ik liever helemaal in de batterij. Het verlaagt mijn kosten op 2 manieren in plaats van maar 1
Een hoge piek in accu duwen geeft ook 25 procent verlies, dus misschien is de boete wel gunstiger?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
NKON is ook begonnen met branded dropshipping ;)

Op zich wel een mooie prijs 115€/kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-07 21:17
Hallo, ik zit hier met de volgende situatie:
Woning Gasloos, voorzien van warmtepomp (12kw) met 400ltr buffervat. 24 panelen op t dak met micro omvormers van enphase en 1 tesla waar we ong. 10k km mee rijden per jaar.

Wij nemen ong. 6500kwh stroom af en leveren ook ong. 6500 terug. Er staat nu geen slimme laadpaal voor de deur, maar een oude newmotion op 1 fase nog..
Ik vraag me af wat straks slim is als het salderen er af gaat. Zou het tegen die tijd mogelijk zijn om de tesla in te zetten (v2g) of komt dat er nooit door. of zou er een slimme oplossing zijn, met een slimme laadpaal die praat met een thuisbatterij en de pv. en wat is dan een goede betrouwbare totaal oplossing. Voor mij veel vragen, zelf nog geen kennis opgedaan op dit vlak, dus laat me graag hier adviseren. Ik ben overigens geen techneut, vind het allemaal heel interessant om te weten hoe dingen werken, maar wil uiteindelijk gwn een oplossing zonder er zelf veel gedoe mee te hebben ;). Tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Link123 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:54:
Woning Gasloos, voorzien van warmtepomp (12kw) met 400ltr buffervat. 24 panelen op t dak met micro omvormers van enphase en 1 tesla waar we ong. 10k km mee rijden per jaar.

Wij nemen ong. 6500kwh stroom af en leveren ook ong. 6500 terug. Er staat nu geen slimme laadpaal voor de deur, maar een oude newmotion op 1 fase nog..
Ik vraag me af wat straks slim is als het salderen er af gaat. Zou het tegen die tijd mogelijk zijn om de tesla in te zetten (v2g) of komt dat er nooit door. of zou er een slimme oplossing zijn, met een slimme laadpaal die praat met een thuisbatterij en de pv. en wat is dan een goede betrouwbare totaal oplossing. Voor mij veel vragen, zelf nog geen kennis opgedaan op dit vlak, dus laat me graag hier adviseren. Ik ben overigens geen techneut, vind het allemaal heel interessant om te weten hoe dingen werken, maar wil uiteindelijk gwn een oplossing zonder er zelf veel gedoe mee te hebben ;). Tips zijn welkom!
V2G zou ik niet te veel op hopen. Als het al werkt dan zijn de nieuwe laadpalen die V2G ondersteunen behoorlijk prijzig. En kan Tesla V2G? (Ik dacht van niet? Correct me if im wrong).

Heb je een dynamisch contract? De meeste winst zonder veel gedoe zit denk ik in een dynamisch contract met een slimme laadpaal en je Tesla. Die gebruikt immers de meeste stroom op tijden die je waarschijnlijk kunt sturen. Zonneplan en Tibber hebben daar goede oplossingen voor.

Veel is afhankelijk wat je wil en kunt. Staat je auto vaak overdag thuis (zomers ideaal voor slim laden)?

Ik zou eerst naar dit soort optimalisaties kijken en de forums afstruinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Link123
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-07 21:17
@Pr088 ik heb een vast contract nog tot volgend jaar zomer gelukkig, met de oude teruglevertarieven. Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in voor consumenten dynamische energiecontracten op langere termijn omdat ik denk dat dit onbeheersbaar gaat worden als dit bijv. in heel Europa gemeengoed zou zijn, ook als software e.d. net ff niet dat doet wat je wilt als zo'n installatie een paar jaar oud is. Ik geloof meer in vaste tijdbloktarieven of zo als tussenvorm, zodat iedereen weet waar ie aan toe is en de trading op epex lekker aan specialisten wordt overgelaten die bij de energieaanbieders zitten. Maar ik snap dat t nu soms wel voordelig kan lijken, alhoewel ik denk dat de aanbieders van dynamisch er flink aan verdienen omdat je slecht kan vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Link123 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:19:
@Pr088 ik heb een vast contract nog tot volgend jaar zomer gelukkig, met de oude teruglevertarieven. Eerlijk gezegd geloof ik niet zo in voor consumenten dynamische energiecontracten op langere termijn omdat ik denk dat dit onbeheersbaar gaat worden als dit bijv. in heel Europa gemeengoed zou zijn, ook als software e.d. net ff niet dat doet wat je wilt als zo'n installatie een paar jaar oud is. Ik geloof meer in vaste tijdbloktarieven of zo als tussenvorm, zodat iedereen weet waar ie aan toe is en de trading op epex lekker aan specialisten wordt overgelaten die bij de energieaanbieders zitten. Maar ik snap dat t nu soms wel voordelig kan lijken, alhoewel ik denk dat de aanbieders van dynamisch er flink aan verdienen omdat je slecht kan vergelijken.
Dynamisch is in principe het idee van tijdsblokken. Daar zit een hoge mate van voorspelbaarheid in. Handelen doe ik ook niet hoor.

Met je gunstige vaste contract kun je gewoon blijven zitten. Ik ging over op dynamische tarieven omdat ik bij een nieuw vast contract forse terugleverkosten zou moeten betalen.

Dus ik zou zeggen: lekker blijven zitten. Niks doen. Halverwege volgend jaar kijken of je een slimme laadpaal kunt scoren. De ontwikkeling gaat best snel, dus ik zou nu nog niet meteen heel veel stappen nemen die je nu niks opleveren. Slimme laadpalen, thuisbatterij etc is voor jou helemaal niet interessant nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:15:

Ik kan niet goed zien welke breaker ze toepassen, enig idee?

Replace fear of the unknown with curiosity | 48 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Link123 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:54:

Tesla icm V2G gaat niet gebeuren. Wat voor energiecontract heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Vind het een prima accu. Zelf kan je het wat goedkoper doen maar dit is "plug and play" op je omvormer. Scheelt ook mogelijk gezeur met je verzekering als je kan verwijzen naar deze fabrikant/leverancier.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Taro schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Ik kan niet goed zien welke breaker ze toepassen, enig idee?
De documentatie staat er nu ook bij en op de datasheet is een diagrammetje aanwezig, maar veel duidelijker wordt het niet. Het lijkt op een 3-fase automaat, maar dat zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:19:
[...]

De documentatie staat er nu ook bij en op de datasheet is een diagrammetje aanwezig, maar veel duidelijker wordt het niet. Het lijkt op een 3-fase automaat, maar dat zal toch niet?
Bij Andy van Off-grid garage zie je regelmatig 200-250A breakers van vaak niet al te goede kwaliteit langskomen. Volgens mij willen we bij voorkeur T-Class zekeringen zien én iets om het geheel uit te schakelen. Maar denk dat heel veel mensen vooral kijken naar capaciteit, prijs & "oh, nice, er zit bescherming op" en minder naar kabeldikte, T-class zekeringen die beter met LFP kortsluitstromen om kunnen gaan, etc.

Als dat stukje beveiliging ook op orde is, alles netjes op moment is gebracht, kabeldikte in orde, compressie, etc. dan is dit een zeer aantrekkelijk product.

Ben alleen wel benieuwd, volgens mij mag je deze EVE cellen niet op hun kant leggen, daarom zou ik altijd voor een horizontale plaatsing en nooit voor verticaal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Impossibl3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:57:
[...]

Vind het een prima accu. Zelf kan je het wat goedkoper doen maar dit is "plug and play" op je omvormer. Scheelt ook mogelijk gezeur met je verzekering als je kan verwijzen naar deze fabrikant/leverancier.
Met dit soort prijzen zou ik ook voor zoiets gaan, tenzij het op zolder *moet* want dat gaat je nooit zelf lukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Taro schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Bij Andy van Off-grid garage zie je regelmatig 200-250A breakers van vaak niet al te goede kwaliteit langskomen. Volgens mij willen we bij voorkeur T-Class zekeringen zien én iets om het geheel uit te schakelen. Maar denk dat heel veel mensen vooral kijken naar capaciteit, prijs & "oh, nice, er zit bescherming op" en minder naar kabeldikte, T-class zekeringen die beter met LFP kortsluitstromen om kunnen gaan, etc.

Als dat stukje beveiliging ook op orde is, alles netjes op moment is gebracht, kabeldikte in orde, compressie, etc. dan is dit een zeer aantrekkelijk product.

Ben alleen wel benieuwd, volgens mij mag je deze EVE cellen niet op hun kant leggen, daarom zou ik altijd voor een horizontale plaatsing en nooit voor verticaal gaan.
Ik zie wel vaker verticale opstellingen voorbijkomen, ook in off-grid garage als ik het me goed herinner. Ik verwacht juist wel van een NKON dat die weten wat die cellen wel en niet kunnen doen.

Over kabeldiktes kan ik ook niks vinden inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-07 11:54

92.40€/kWh als je de BTW terugvraagt. Dat is voor het eerst dat ik zo'n prijs zie voor een kant en klaar product.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:24
cville schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:52:
[...]

92.40€/kWh als je de BTW terugvraagt. Dat is voor het eerst dat ik zo'n prijs zie voor een kant en klaar product.
Volgens mij niet kant en klaar, er zit geen omvormer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Waar baseer je dat op? Heb je misschien de binnenkant gezien? Zo ja, heb je daar een linkje van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
Hermarcel schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:32:
[...]

Waar baseer je dat op? Heb je misschien de binnenkant gezien? Zo ja, heb je daar een linkje van?
Volgens mij is het een "SEPLOS V4 Touch Screen 48V 15KWH DIY accu KITS".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Impossibl3
Ja, dat lijkt er inderdaad heel sterk op. Daar is genoeg info over te vinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
En hier nog wat over de BMS die er in zit van off-grid-garage.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Grootse nadeel vond ik aan die door Andy geteste "nkon" batterij is dat het display aan de zijkant zit. Niet handig als er een stuk of 4 naast elkaar gaat zetten.

En zo goed vond ik het Seplos bms ook niet. Ook raar de combi met een JK balancer waarom niet een JK met ingebouwde balancer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
habbekrats schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:10:
Grootse nadeel vond ik aan die door Andy geteste "nkon" batterij is dat het display aan de zijkant zit. Niet handig als er een stuk of 4 naast elkaar gaat zetten.

En zo goed vond ik het Seplos bms ook niet. Ook raar de combi met een JK balancer waarom niet een JK met ingebouwde balancer.
hu? De "nkon" batterij heeft het scherm toch aan de voorkant met de aansluitingen aan de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Impossibl3 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:21:
[...]

hu? De "nkon" batterij heeft het scherm toch aan de voorkant met de aansluitingen aan de achterkant?
Dan is het niet dezelfde unit als Andy getest heeft.
Zag wel dat de power button wel aan de zijkant zit ?

Deze is gelijk aan NKON https://nl.aliexpress.com/item/1005008257593869.html

[ Voor 10% gewijzigd door habbekrats op 24-07-2025 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En er zat een "balance" knop op? Lijkt mij persoonlijk erg vreemd en onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
habbekrats schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Dan is het niet dezelfde unit als Andy getest heeft.
Zag wel dat de power button wel aan de zijkant zit ?

Deze is gelijk aan NKON https://nl.aliexpress.com/item/1005008257593869.html
Die had ik ook gelinkt. Linkje naar offgrid was voor de seplos smart bms 10A die hij getest heeft en daar zit inderdaad een knopje op in zijn filmpje. Zie net dat die ook op die kast zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Impossibl3 op 24-07-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:23
Zijn er al ervaringen en/of meningen over zoutbatterijen?
Dit lijkt een veelbelovende nieuwe techniek te zijn voor de iets grotere systemen.

Dit heb ik tot nu toe kunnen vinden:
https://www.accubaas.nl/p...lid-zoutbatterij-20kwh-2/

Deze zou vanaf het 3e kwartaal dit jaar leverbaar moeten zijn.

Qua timing prima: dan hebben we nog een jaar om te beslissen, voordat de saldering stopt....

[ Voor 12% gewijzigd door JosTM op 25-07-2025 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@JosTM Je vraagt hetzelfde als meerdere mensen, er is niemand die ervaringen heeft met deze nieuwe techniek, kwa gebruisgemak, levensduur zijn allemaal vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JosTM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:24:
Dit lijkt een veelbelovende nieuwe techniek te zijn voor de iets grotere systemen.

Qua timing prima: dan hebben we nog een jaar om te beslissen, voordat de saldering stopt....
We hebben gekeken maar vond de prijs hoog en het is heel erg zwaar. Die was ook pas eind jaar leverbaar. Er zijn stevige beperkingen met betrekking tot vermogen (en de delta daarop). Voor ons was het niet mogelijk om daarmee piekscheren fatsoenlijk te doen, dus hebben we sigenstor besteld.

EditL Wij hebben gekeken bij Qurmit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
Buiten Nederland zijn er ook een paar fabrikanten actief met zoutbatterijen:

Freen:
https://freen.com/home-energy-storage/sodium-ion-batteries/

Heiwit, Italie:
https://sodiumbatteryhub....sodium-battery-for-homes/

Bedankt voor jullie reacties.
Ik zie het ook niet als een oplossing voor nu, maar voor ca. over een jaar....

Achtergrondartikel:
https://thinklandscape.gl...an-salt-power-the-future/

[ Voor 29% gewijzigd door JosTM op 25-07-2025 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
daemonix schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:31:
[...]

We hebben gekeken maar vond de prijs hoog en het is heel erg zwaar. Die was ook pas eind jaar leverbaar. Er zijn stevige beperkingen met betrekking tot vermogen (en de delta daarop). Voor ons was het niet mogelijk om daarmee piekscheren fatsoenlijk te doen, dus hebben we sigenstor besteld.

EditL Wij hebben gekeken bij Qurmit.
Qurmit maakt gebruik van gel accu's.
Dat is een type lood accu.
Is "oude" accu techniek, niet interessant voor moderne thuisaccu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:45

chatGPT:
Kenmerk................. Zoutbatterij ........... Zendure (LiFePO₄)
RTE............................................. 70–85 % ............. 90–95 %
Verlies bij stilstand............... Hoog (1–2 kWh/dag). .Laag (<1 % per maand)
Zelfontlading.......................... 2–5 % per dag .........0,1–0,3 % per maand
Gebruik in NOM-systeem Moeilijk/niet ideaal ..........Zeer geschikt
Onderhoud/veiligheid Geen brandgevaar, maar warm Veilig & robuust

ik dacht ook even aan deze batterijen.... maar nee, laat maar :henk

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Voor een nieuw type thuisbatterij met veel goedkopere grondstoffen (zout, water), is dit een "rete"-dure batterij.
Volledig oninteressant op dit moment (20kW voor een kleine 10 mille? Huh?)
Zet je dit naast die balans- of NKON batterij, dan is die zoutwater qua prijs m.i. al bij voorbaat kansloos.

Diablo3

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:30
Hansieo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:36:
[...]

chatGPT:
Kenmerk................. Zoutbatterij ........... Zendure (LiFePO₄)
RTE............................................. 70–85 % ............. 90–95 %
Verlies bij stilstand............... Hoog (1–2 kWh/dag). .Laag (<1 % per maand)
Zelfontlading.......................... 2–5 % per dag .........0,1–0,3 % per maand
Gebruik in NOM-systeem Moeilijk/niet ideaal ..........Zeer geschikt
Onderhoud/veiligheid Geen brandgevaar, maar warm Veilig & robuust

ik dacht ook even aan deze batterijen.... maar nee, laat maar :henk
Voordat je hier nu direct een chatGPT uitkomst post, klopt dit wel? De Zendure RTE alvast niet, daarvan is de RTE 81-85%.
Zie: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Beetje vervuiling van Tweakers dit, resultaten van large language models klakkeloos overnemen zonder verificatie, vermelding van bronnen of wat dan ook :|

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 26-07-2025 07:15 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
SebastiaanPs schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 07:11:
[...]

Voordat je hier nu direct een chatGPT uitkomst post, klopt dit wel? De Zendure RTE alvast niet, daarvan is de RTE 81-85%.
Zie: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Beetje vervuiling van Tweakers dit, resultaten van large language models klakkeloos overnemen zonder verificatie, vermelding van bronnen of wat dan ook :|
Daarom heb ik de bron ChatGPT erbij gezet.
100% juist is deze info idd niet, maar geeft wél een richting aan.
Het staat iedereen vrij dit duidelijker uit te werken.
Voor "mij" zijn deze cijfers richting genoeg om niét door te gaan met zout technologie (nóg niet..)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hansieo Als bron zou ik de LLM's niet beschouwen eerder als geselecteerde verzameling van bronnen of links. En het geeft vaak maar één richting aan, niet meer. YMMV

P.S.: Ik zou minimaal 2 of 3 verschillende LLM's consulteren.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 26-07-2025 10:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:30
offtopic:
Je kunt de LLM’s ook vragen om de bronnen en die controleren. Ik denk dat dat een goede gewoonte is want je ziet bijv hier bij de post van @Hansieo dat het anders fout gaat en er onzin wordt verspreid

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@SebastiaanPs

Heb jij betere bronnen betreffende de verschillen tussen deze 2 batterij-opslag systemen?
(RTE, warmte-verlies, stilstandverlies, max (ont)laadstromen etc?
want als ik het (jou) goed begrijp zit ChatGPT er dusdanig naast dat het wellicht andersom is??

Zout stond(?) bij mij wel op de "shortlist" omdat ruimte voor mij geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Algemeen bekend
Zout accu kun je niet snelladen en snel ontladen
Niet gevaarlijk? Als je toch flink gaat snelladen krijg je toch chloorgas?

Capaciteit per inhoud is laag, dat is voor een thuisaccu vaak niet een probleem.

Mocht je bv een omvormer hebben en je zet de waterkoker even aan dan heb je dus een zoutbatterij van meerdere strengen nodig om de stroompiek even op te vangen. Voor een huis baseload continu lijkt mij dan een beter streven.

In mijn ogen is LFP nu nog het meest geschikt.

https://www.accubaas.nl/p.../solid-zoutbatterij-10kw/

Alleen de prijsvergelijk met LFP is wat scheef. En dan nog 8000 cyclus voor een LFP dan hebben we het over bijna 22 jaar als je elke dat een volledige lading/ontlading zou doen. In mijn eigen systeem kom ik rond 200 per jaar uit.

[ Voor 23% gewijzigd door habbekrats op 26-07-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
JosTM schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Qurmit maakt gebruik van gel accu's.
Dat is een type lood accu.
Is "oude" accu techniek, niet interessant voor moderne thuisaccu's.
Klopt, en was ook totaal niet interessant, net als zout accu's.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Als je bijv. Bright en andere partijen mag geloven zijn er dagelijks prachtige ontwikkelingen rondom bijv. zoutaccu's, Solid State, groene waterstof, EV's met 3x de beloofde range, een nieuwe Tesla killer, etc. In de praktijk zie je echter dat al die nieuwe technieken en "beloftes" vaak nog niet productierijp zijn, gebruikt worden voor het genereren van extra views bij een artikel, etc.

Zoutaccu's zijn nog niet interessant, over een jaar waarschijnlijk ook nog niet. Over 2-5 jaar zullen er vast beter wordende alternatieven voor LFP zijn, maar voor 1-1-2027 verwacht ik deze niet. LFP wordt ook steeds goedkoper en meer gemeengoed. De kans dat je voor 1-1-2027 of 1-1-2028/2029 een vergelijkbare zoutaccu vindt acht ik nihil. Ja, een zoutaccu is qua grondstoffen beter en qua veiligheid waarschijnlijk ook, maar het moet ook performen qua vermogen, in je huis passen, tilbaar zijn, qua prijs uitkunnen, etc. en daarvoor zijn ze gewoon nog niet volwassen genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Nu online
Ik ga binnenkort op vakantie, en ik wil eigenlijk mijn accu voor die 3 weken onder de 70% lading houden. Nu laad ik hem overdag op tot 100% en vrij kort daarna, max. paar uur, ontlaad ik hem in de EV. Maar nu gaat dat niet meer lukken als ik weg ben.

Ik heb geen dynamisch contract en ontladen op het net is dan wat onzinnig om vanuit de accu te gaan doen.

Passen jullie nog de max. SoC aan als je langere tijd weggaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Nu online
@zalkc en je systeem uitzetten zodra die onder de 70% zit? Misschien niet het mooiste maar dan ben je er wel. Moet je in de nacht nog wel energie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

zalkc schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:23:
Ik ga binnenkort op vakantie, en ik wil eigenlijk mijn accu voor die 3 weken onder de 70% lading houden. Nu laad ik hem overdag op tot 100% en vrij kort daarna, max. paar uur, ontlaad ik hem in de EV. Maar nu gaat dat niet meer lukken als ik weg ben.

Ik heb geen dynamisch contract en ontladen op het net is dan wat onzinnig om vanuit de accu te gaan doen.

Passen jullie nog de max. SoC aan als je langere tijd weggaat?
Is heel erg afhankelijk van welke strategie je volgt. Als je handelt, dan uiteraard niet. Als je de accu alleen gebruikt om je EV te laden en je hebt bijv. een vast contract, dan zou ik hem op standby/idle en +-50% SoC zetten. Wel altijd ingeschakeld laten, het BMS moet wel zijn ding kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerwinFi
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 27-07 19:35

Qua peace of mind met je verzekering is dit wel optimaal, misschien toch een betere optie dan zelfbouw, vooral als de accu niet in een afgelegen schuurtje staat. De cellen zelf zijn veilig, maar je bent toch altijd ergens bang dat er iets met bijv de kabels fout gaat.
Pagina: 1 ... 68 69 Laatste