Nee een 1x10a aansluiting levert 230v×10a= 2.3kw (u * i = p).
3x Multiplus 6000 levert 5kw. Want 3 fase dus totaal van 15000watt
Totaal zit je dus op 17.3 kw uitgangs vermogen
De nkon accu levert
51,2 V × 300 A ≈ 15,36 kW genoeg voor de 3 victrons multiplus 6000.
Dit vermogen staat gelijk aan de net aansluiting 3x25x230= 17,25kw.
Jan-tweak schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:30:
[...]
Dat dacht ik ook, maar dat is best wel een groot verschil.
[...]
dat dacht ik ook al, maar dan zou ik nu wel dit eens handmatig gaan bijhouden, zeker voor deze twee cq drie maanden lijkt me dat heel belangrijk.
ik heb daar hier al diverse keren de basis gepost, dus even opzoeken zou ik zeggen.
belangrijk is hierbij dat je dit bijhoud zo veel mogelijk vroeg in de ochtend en in de avond als je gen of nauwelijk meer opbrengst van je PV hebt. dan heb je ook direct je sluipverbruik te pakken.
Je opwek zie je wel via de app en door het verschil tussen de ochtend en avond weet je ook wat je net teruglevering en direct eigengebruik van je PV is.
dit zijn wel de basis om te kijken hoe groot je capaciteit voor NOM bedrijf van je thuis-batterij zou kunnen zijn, vergeet echter niet dat zeker met jouw PV installatie je in de winter geen PV opbrengst hebt die ook maar een beetje je batterij kan laden, dus in deze 4 maanden ben je volledig op net stroom aangewezen, en dan maakt het ook niets meer uit of je een 32 kWh of 100 of 250 kWh thuisbatterij hebt, je hebt gemiddeld minimaal een 3.000/4.000 kWh aan opslag nodig om de winter door te komen. (zeker bij 6.000 kWh verbruik).
[...]
Ik ga m'n dag verbruik / avond verbruik noteren, dank je wel. Het gaat voornamelijk in de zomer om de nacht door te komen op zonnestroom :-).
In de "winter" maanden zal alles vanuit het net gaan, dan berekenen of de capaciteit van 1x10a genoeg is om een 32kwh op te laden..
Stel: in de winter een lege accu, gaat om 9.00 smorgen laden tot 12.00 (3x 2.3 kwh) batterij heeft dan 6,9-10%= 6kwh aan capaciteit. 12:00 gaat de oven aan en berbuikt 0,5,kwh en de vaatwasser 1.5kwh verbruikt, totaal 2kwh verbruik accu zit dan nog op 4kwh.
Ik zou dus naar het sluipverbruik moeten kijken en dat aftrekken van de netcapiciteit, dan weet ik hoeveel de batterij kan laden vanuit de 1x10a aansluiting; koelkast, router, standby zaken... dat is de capaciteit die ik overhou om de batterij te vullen en zo het vermogen van de omvormers te gebruiken om tegelijkertijd; de ovem, inductie, wasmachine, airco aan te kunnen zetten.
In de zomer verwscht ik geen problemen, maar in de winter, is er geen capaciteit van de zonnepanelen om de batterij te vullen (naast de netvoeding)
Waarom zou ik het leeg willen maken? In mijn idee gebruik ik de batterij als buffer, voornamelijk om de pieken op te vangen, voor een kleinere net-aansluiting.
Als de accu gevuld wordt met stroom vanuit de panelen is dat mooi, maar de echte vaste besparing zit hem in het verkleinen van het vastrecht, zo'n 250,- per jaar.
Het opslaan en zelf gebruiken van de zonne stroom, op de dag vullen en snachts verbruiken als extra besparing.
En in 2028 de piek-tarieven te ontlopen.
[
Voor 109% gewijzigd door
squareware op 01-03-2026 20:51
]