Bedankt voor de info maar het gaat mij wat te ver om scripjes te schrijven, misschien dat Fronius die upload mogelijkheid weer een keer hersteld, dat zou het makkelijkste zijn. Dat extra account heb ik niet genomen, zag er niet echt het voordeel van. Voorlopig eerst maar eens kijken hoe het nu bevalt en tot nu toe is dat goed.migjes schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 15:42:
[...]
oke een HVS, heb zelf de HVM in grofweg deze opstelling.
(19,3kWh en +/-370V)
het klopt dat de meting helemaal in de soep loopt.
had ik ook last van, en duurde even voor ik het allemaal door had.
maar eigenlijk is het logische hoe het in elkaar zit.
ik gebruik geen pvoutput, maar HomeAssistant.
via solarnet lees ik de omvormer uit en deze 3 waardes zijn belangrijk voor mij.
accu in (solarnet.power_battery_charge)
accu uit (solarnet.power_battery_discharge)
panelen opbrengst (solarnet.photovoltaisch)
daar komen W waardes uit, geen Wh of iets dergelijks.
dan via de riesmann helper van HA reken ik een Wh uit per waarde.
geen idee wat PVoutput eigenlijk het liefste wil hebben, een Wh of een W?
dat stuk zul je uit moeten zoeken, geen idee.
nog dat ik kan helpen met het koppelen, maar het zou wel mogenlijk moeten zijn.
dus succes.
(snelle tip, de extra account wat je kunt nemen bij fronius zo dat je met dynamische tarieven kunt werken.
sla maar over, stelt erg weinig voor, je moet een erge nitwit zijn wil je dat echt gaaf vinden, helaas.
ik heb het draaien, maar vraag me erg af wat ik er nu eigenlijk mee moet, vrij zinloos laat ik het zo zeggen dit mag van mij geen AI heten.)
(ik kan de omvormer nu wel laden en ontladen via HA on demand.
heb een paar scriptjes geschreven er voor, en het is even doorzetten, maar het is te doen.
pas toen ik door had hoe ik een - getal in een unsignt 8bit integer via een 16bit integer register kon sturen op de modbus via TCP/IP werkte heb.)
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017