Wilde eigenlijk geen nieuw topic aanmaken voor mijn vraag, aangezien ik al vaker vergelijkbare vragen heb gezien.
Ik ben momenteel serieus aan het kijken om dit jaar nog een thuisbatterij te plaatsen. Ben inmiddels al meer dan een half jaar bezig met oriënteren en heb ook al een aantal bedrijven laten langskomen.
Mijn huidige situatie:
Ik heb twee PV-installaties:
1e installatie: 2200 Wp, uitgerust met een SolarEdge SE2200H en P300 optimizers
2e installatie: 5250 Wp, met Enphase micro-omvormers (IQ7+) en een Enphase Envoy-S Metered (multifase)
De meterkast is 3x25A. Beide PV-installaties zitten elk op een eigen fase en de fasen zijn tijdens de uitbreiding naar 3-fase netjes gebalanceerd.
Ik heb momenteel een modelcontract bij Vattenfall, waardoor ik nog volledig gebruik kan maken van de salderingsregeling zonder terugleverkosten. Daardoor kan ik mijn stroomverbruik voorlopig nog volledig salderen (ik hoef daardoor geen 200 kWh extra per jaar af te nemen/betalen).
Netto import in de zomer: 10–12 kWh per dag
Netto import in de winter: 30–40 kWh per dag (elektrisch verwarmen via airco)
Mijn wens:
In de zomer wil ik zoveel mogelijk NoM (Netto op de Meter) realiseren.
In de winter zou ik de batterij graag op goedkope momenten willen laden (met een dynamisch contract) om zo de stroomkosten deels te drukken.
Handelen op de onbalansmarkt is voor mij geen doel op zich, maar als het mogelijk is, is het mooi meegenomen.
Er zijn inmiddels een paar bedrijven langs geweest, maar die gaven me stuk voor stuk een "cowboy-gevoel". Geen van hen wist überhaupt van het bestaan van het modelcontract, en ze waren vooral bezig met het promoten van onbalansmarkt-handel, enzovoort. Daarnaast waren de prijzen behoorlijk fors: €8.000–15.000 voor een installatie van 10–15 kWh.
Na overleg met een paar elektriciens op mijn werk, gaven zij aan dat de installatie in principe niet heel ingewikkeld hoeft te zijn, en zij zijn bereid dit (tegen een vergoeding uiteraard) voor me te doen.
Ik kijk momenteel naar drie mogelijke installaties, maar zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Het is lastig kiezen op basis van betrouwbaarheid en mogelijkheden:
HW plug-and-play accu’s
Lijken vooral geschikt voor NoM, voor zover ik begrepen heb
Prijs: €520 per kWh → ca. €5600 voor ~11 kWh
Middenklasse qua prijs, maar het lijkt de minst flexibele optie
Marstek Venus-E plug-and-play batterij
5.12 kWh per module, combineerbaar tot ca. 10 kWh
Ondersteunt zowel NoM als goedkoop inkopen
Prijs: €220 per kWh → ca. €2220 voor ~10 kWh
Ik heb er wat wisselende verhalen over gelezen die me huiverig maken
Daarnaast de vraag: moet ik hier aparte groepen voor aanleggen?
Growatt ARK 10.2H systeem (met SPA5000TL3 BH-UP, SDM630 en ShineWiFi-X)
Prijs: €420 per kWh → ca. €4300 voor ~10 kWh
Ik heb gemakshalve €500 aan installatiekosten meegenomen
Dit lijkt de meest complete oplossing, maar de vraag is of die extra’s het waard zijn?
Conclusie (of misschien eerder frustratie):
Nu ik dit allemaal zo heb opgeschreven, zie ik pas wat een lap tekst het is geworden 😅 — maar hopelijk maakt het mijn situatie en dilemma duidelijker. Ik hoor graag ervaringen of inzichten van anderen!
[
Voor 38% gewijzigd door
Richo999 op 20-07-2025 21:14
]
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX