Ferroamp energy hub kan dit waarschijnlijk voor je regelen. Die heeft fase balancering ingebouwd.
Maar is prijzig en feitelijk het hart van je hele energie systeem.
Ik zie/lees het, maar dit is inderdaad een vervanging van het geheel wat er nu staat. Beetje begrotelijk gezien het feit dat 'niemand' mijn Powerwalls nog zal willen hebben (productie stopte 11/2024, nu levert men de Powerwall 3 die niet backwards compatible is, goed bezig!)Skipper_NH schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:17:
Ferroamp energy hub kan dit waarschijnlijk voor je regelen. Die heeft fase balancering ingebouwd.
54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Eens als ik je uitleg zo lees. Maar dan blijft er dus wel een probleem dat er geen load balancing per fase aanwezig is, alleen op de gehele afname en dat zorgt voor overloads als de fase met de kleinst laad opdracht klaar is. De SoH van de diverse PW's is niet gelijk (loopt van 80% tot 107%) en als er maar genoeg ontladen is uit het gehele systeem zal er een verschil zijn in het moment dat het laden per PW klaar is.jadjong schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:06:
Hier heb ik een omvormer met accu hangen die kan wat jij wilt, maar het is allesbehalve efficiënt en heeft zo zijn beperkingen.
Met die functie aan en bijvoorbeeld een 2kW waterkoker op fase 1 gaat de omvormer 666W per fase uit het net trekken. Op fase 1 wordt de stroom direct doorgegeven aan het apparaat. Op fase twee en drie wordt de afgenomen stroom uit het net omgezet naar 48V gelijkspanning en daarna weer op fase een geïnjecteerd. Alleen gaat dit met iets van 75% efficiëntie afhankelijk van het gevraagde vermogen.
Uiteindelijke netafname om 2000W te gebruiken is dan:
666W
888W
888W
Totaal 2442W.
Dit wil je niet dagelijks doen met 5kW onbalans.
54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Nope. De PW's zijn überhaupt niet zelf aan te sturen. Ik kan in beperkte mate de Gateway besturen (de installateur mag/kan meer). De enige manier om jouw oplossing te implementeren is 2 Gateways ophangen. Het tijdschema van het laden zit aan het Gateway ID vast. Geen idee wat er gebeurd als er PV in moet of als het huis energie vraagt: gaan de Gateways vechten? Meerdere Gateways wordt wel gebruikt om een noodstroom voorziening op alle fasen te creëren maar dan wordt van elke Gateway alleen L1 gebruikt.Domba schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:14:
@Judge Ming Heb je geen mogelijkheid om de PW, elk apart te plannen voor laden?
Dat 3 stuks elk eerst met 5kw laadt en 2,5-3 uur later de 4e PW.
[ Voor 3% gewijzigd door Judge Ming op 28-11-2025 10:29 ]
Waarom zou je s'nachts willen laden en dan uit de batterij opnemen overdag? De prijzen fluctureren nauwelijks zoveel dat je de conversieverliezen goed kan maken.Judge Ming schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:46:
Ik heb een vast winter laadwindow van 02.30-05.30 in de maanden 10 t/m 3 waarin met max. 10kWh geladen mag worden. Of dat voldoende is om aan de vraag van de Powerwalls te voldoen is niet zo relevant. In de winter heb ik voldoende overcapaciteit. Verbruik in deze dagen/nachten (6-7 graden geen vorst) is rond 20kW per 24 uur en dus is mijn laadwindow voldoende.
Prijzen zijn in de nacht bijna altijd het laagste bij Tibber (in de winter dan).
Deikke schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:51:
[...]
Waarom zou je s'nachts willen laden en dan uit de batterij opnemen overdag? De prijzen fluctureren nauwelijks zoveel dat je de conversieverliezen goed kan maken.
/f/image/uivneMJV3bQbCiRX5aq8AvnG.png?f=fotoalbum_large)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Hij had het over de hele winter, niet over vandaag. Als je kijkt naar de afgelopen maand, dan is er weinig tot geen spread, op een paar dagen na.NiGeLaToR schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:57:
[...]
[Afbeelding]
Vers uit de door een tweaker gemaakte stroomprijs app - toch een fors verschil, alleen de dure piek is maar kort. Vraag is dan terecht of je dat echt terug verdient in die 1-2 uur dat het fors duurder is.
In dat geval: deze maand is het technisch gezien nog geen winter ook.Deikke schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:14:
[...]
Hij had het over de hele winter, niet over vandaag. Als je kijkt naar de afgelopen maand, dan is er weinig tot geen spread, op een paar dagen na.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
en dat is prima want er zijn genoeg uren in de winter van >30 ct/kwh of zelfs >50ct/kwh. Daar ga je de batterij niet mee terugverdienen maar levert toch paar tientjes op per jaar.Deikke schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:27:
Ongeveer 10% per omzetting is wel aannemelijk. Reken ook afschrijving mee (vaak wordt hier ook 5ct/kWh voor genomen) en dan moet je toch bij een inkoopprijs van 20ct al een verkoopprijs van 30ct realiseren.
[ Voor 10% gewijzigd door Tillumen op 03-12-2025 10:35 ]
Als die thuisbatterij er eenmaal staat slaat het nergens op om afschrijving mee te nemen.Deikke schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:27:
Ongeveer 10% per omzetting is wel aannemelijk. Reken ook afschrijving mee (vaak wordt hier ook 5ct/kWh voor genomen) en dan moet je toch bij een inkoopprijs van 20ct al een verkoopprijs van 30ct realiseren.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Dank je wel, deze app kende ik nog niet. Gelijk aangeschaft.
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Met een dynamisch contract krijg je waarschijnlijk wel een stuk meer voor je overschot van maart tot oktober....Aziona schreef op woensdag 3 december 2025 @ 12:33:
[...]
Dank je wel, deze app kende ik nog niet. Gelijk aangeschaft.
Ik vraag mij nog steeds af of ik er verstanding aan doe een dynamisch energiecontract te kiezen als ik alleen stroom nodig (WP/EV) heb in de periode november - februari. De overige maanden red ik het met PV en een thuisbatterij. Bij EnergieDirect betaal je bij één jaar vast 20ct/kWh.A ls je niet van plan bent te gaan handelen dan kan dynamisch daar toch niet tegen op in de periode nov-feb of mis ik iets?
Eens, de huidige dagen kennen maar vaak maar 1 of 2 korte pieken die echter tot wel 70 cent op kunnen lopen. Maar de winter is bij mij 6 maanden (als PV 'down' is zeg maar) en ik reken niet op de cent uit of het wel uit kan. Ik heb (inmiddels) 5 Powerwalls-2 staan en kan altijd tegen het goedkoopste tarief inkopen en mijn huis daarvan laten draaien, ook als Stedin down is (een paar dagen). Mijn 'verlies' van AC-DC en v.v. ligt totaal wel rond de 20% of ietsjes meer en natuurlijk laad ik de auto niet uit de accu. Dat zou anders zijn als ik een Sigenstore had met een DC lader. Maar ook die is nooit rendabel (alleen de lader is al ~3250 EUR).Deikke schreef op woensdag 3 december 2025 @ 09:51:
[...]
Waarom zou je s'nachts willen laden en dan uit de batterij opnemen overdag? De prijzen fluctureren nauwelijks zoveel dat je de conversieverliezen goed kan maken.
Verlengkabeltje naar brievenbus bij de straat met 1 of meerdere tafelstopcontacten zodat ze telefoon/ wat nog meer kunnen opladen en ik doe dan nog een waterkoker, voor wat warms de eerste paar uren. (ik gebruik een grotere plastic opberger op zijn zijkant tegen eventuele regen)Judge Ming schreef op woensdag 3 december 2025 @ 17:02:
[...]
Tis wel cool om in een donkere straat 1 verlicht huis te zien ... Moet nog even afwachten wat dat doet bij de noodsituaties die de overheid ons voor houdt. Voor je 't weet wil de hele buurt 'even' een kabelhaspeltje leggen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Voor de meeste mensen geldt straks ook dat voordat men "break-even" op de accu's is, moet men ook nog "break even" op de zonnepanelen komen. En als ze ook nog een warmtepomp hebben gekocht, speelt die ook nog mee om "break-even" te komen. Tegen de tijd dat men "break-even" is, heb je al dat geld weer nodig om de hele bende te vervangen.....Heb ik het nog niet eens over de aanpassingen die je moet doen aan je warmteafgifte systeem en/of isolatie, glas. Je doet het niet om er geld aan over te houden, maar vooral in de hoop da tje energierekening wat lager wordt, want stimuleren om van het gas af te gaan heeft de overheid 1 methode voor in de komende jaren: Belasting omhoog.zalkc schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:22:
Vandaag staat bij iBOOD een Anker 1.6kWh plugin batterij te koop voor net 500 euro, niet dat dit nu zo'n goeie aanbieding is, maar als je de reacties zo leest...
De gemiddelde burger heeft dus echt geen flauw idee waar het over gaat. Volgend jaar wordt een goudmijn voor alle accu cowboys kan ik nu wel voorspellen.
Aangezien de meesten in dit soort topic's een wat beter begrip van het geheel lijken te hebben denk ik dat het misschien goed is om volgend jaar met z'n allen een beetje op onze vrienden en familie te letten.
Er is nog steeds nagenoeg geen business case te maken voor een eenvoudige consument. 175-200 cycles per jaar is voor normaal gebruik zonder actieve handel een beetje de max. In 10 jaar tijd is dat 1750 cycles, 1500 met RTE verlies. 300-400 euro bespaar je dan in de levensduur per kWh aan capaciteit.
Eigenlijk is dan elk (compleet) systeem wat duurder als 300 euro per kWh is al te duur. Met dynamisch kun je misschien nog een beetje compenseren, maar als er straks een miljoen accu's staan dan zijn die schommelingen ook niet meer zo hevig.
Hop,hop,hop!
Zo klinkt het allemaal wel heel dramatisch.basset schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:42:
[...]
Voor de meeste mensen geldt straks ook dat voordat men "break-even" op de accu's is, moet men ook nog "break even" op de zonnepanelen komen. En als ze ook nog een warmtepomp hebben gekocht, speelt die ook nog mee om "break-even" te komen. Tegen de tijd dat men "break-even" is, heb je al dat geld weer nodig om de hele bende te vervangen.....Heb ik het nog niet eens over de aanpassingen die je moet doen aan je warmteafgifte systeem en/of isolatie, glas. Je doet het niet om er geld aan over te houden, maar vooral in de hoop da tje energierekening wat lager wordt, want stimuleren om van het gas af te gaan heeft de overheid 1 methode voor in de komende jaren: Belasting omhoog.
En de energiebedrijven, moeten ook gaan kijken hoe zij eventueel de winsten uit lager gebruik in gas en elektra kunnen compenseren door de elektra tarieven weer te verhogen.
Linksom/rechtsom....je rekening gaat straks gewoon weer omhoog. En heb je al die aanpassingen niet gedaan.......Begin maar weer met extra lenen voor de accu/warmtepomp en panelen, want dat kost dan ongeveer hetzelfde las anders je energierekening.
De tijd dat je kunt besparen zal tzt voorbij zijn ben ik bang. En ik hoef niet zozeer te verdienen, maar lagere lasten is ook wel eens fijn ipv elk jaar xx euro er bij.
Ik heb voor €750 een Victron MP 800VA systeempje met 4 kWh zelfbouw accu en Raspberry gebouwd. Leuk voor de hobby, verminderen van teruglever boete en als kleine portable (35 kg) noodstroom voorziening.HandyLumberjack schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:07:
[...]
Voor thuisaccu's geldt precies hetzelfde, en ik ben het eens met @zalkc, Maar de prijzen gaan nu richting de €200,-, als je voor die prijs een bescheiden formaat thuisaccu koopt, dan is de terugverdientijd prima (vanaf 2027, i.c.m. zonnepanelen).
...
En op korte termijn komt er hier ook een kleine thuisaccu te staan.
pvoutput Baarn: 3555 Wp, JA-Solar 395W Enphase IQ7+, 4 op oost (57°) en 5 op west (237°), helling 10°; Airco 2x MSZ-AP25; Victron ESS
Nouu de acuu die ik heb zit daar toch wel aan. Is hier al wel eens vaker voorbij gekomen. De balansbatterij; 48 kWh voor 5500 (ex btw). Er zitten natuurlijk wat voorwaarden aan vast, maargoed dat is maar voor 2 jaar en die voorwaarden zijn goed te overzien.tomtor schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:22:
[...]
Ik heb voor €750 een Victron MP 800VA systeempje met 4 kWh zelfbouw accu en Raspberry gebouwd. Leuk voor de hobby, verminderen van teruglever boete en als kleine portable (35 kg) noodstroom voorziening.
De plug en play systemen voor circa €1200 en iets meer dan 2 kWh zijn zeker niet rendabel. De prijs moet dan echt naar €200 per kWh, dat heb ik nog nergens gezien. Een Marstek 5 kWh komt denk ik nog het meest in die richting.
Voor mensen die net als ik geen idee hebben waar je het over hebt:Schuurman92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:30:
[...]
Nouu de acuu die ik heb zit daar toch wel aan. Is hier al wel eens vaker voorbij gekomen. De balansbatterij; 48 kWh voor 5500 (ex btw). Er zitten natuurlijk wat voorwaarden aan vast, maargoed dat is maar voor 2 jaar en die voorwaarden zijn goed te overzien.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
€6000 sinds een paar weken.Schuurman92 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:30:
[...]
Nouu de acuu die ik heb zit daar toch wel aan. Is hier al wel eens vaker voorbij gekomen. De balansbatterij; 48 kWh voor 5500 (ex btw). Er zitten natuurlijk wat voorwaarden aan vast, maargoed dat is maar voor 2 jaar en die voorwaarden zijn goed te overzien.
Is het ook. Staat ook duidelijk op de website. Ook de reden daarvan (pilot en onzekerheid). Gesponsord lijkt me niet, wel tegen kostprijs hardware en installatie als sponsoring. Overigens betaal je bij installatie wel meerkosten als de situatie anders is dan de ideale plek (10m kabel vanaf meterkast).Ethirty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:40:
[...]
Voor mensen die net als ik geen idee hebben waar je het over hebt:
https://balansenergie.nl/
Lijkt me duidelijk een gesponsorde set hardware gezien de vrije marktprijzen voor die capaciteit.
[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 19:58 ]
Je zit hiermee 2 jaar gebonden aan Balans Energie? Welke risico's zie jij ?Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:50:
[...]
Is het ook. Staat ook duidelijk op de website. Ook de reden daarvan (pilot en onzekerheid). Gesponsord lijkt me niet, wel tegen kostprijs hardware en installatie als sponsoring. Overigens betaal je bij installatie wel meerkosten als de situatie anders is dan de ideale plek (10m kabel vanaf meterkast).
Ze zijn nu ook met referral gestart trouwens.
net een e-mail van binnen.
[ Voor 8% gewijzigd door headhunter1985 op 06-12-2025 07:52 ]
Absoluut gesponsord, dit is gewoon ipv een welkomstdeal/cashback in de vorm van geld een cashback in de vorm van een accu.Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 19:50:
[...]
Is het ook. Staat ook duidelijk op de website. Ook de reden daarvan (pilot en onzekerheid). Gesponsord lijkt me niet, wel tegen kostprijs hardware en installatie als sponsoring. Overigens betaal je bij installatie wel meerkosten als de situatie anders is dan de ideale plek (10m kabel vanaf meterkast).
Ze zijn nu ook met referral gestart trouwens.
net een e-mail van binnen.
Waarschijnlijk krijg je een contract waar zaken over eigendom, afkoopvoorwaarden, garantie en gebruik in staan. Die krijg je als het goed is voor de koop en zou ik maar eens heel goed doorlezen.headhunter1985 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:44:
[...]
Je zit hiermee 2 jaar gebonden aan Balans Energie? Welke risico's zie jij ?
Voor mij ook ideale capaciteit met WP, hybride auto (max 17 kWh) en voldoende pv om op zonnige winterse dag ook nog 30 kWh op te wekken. Hierdoor nagenoeg op jaar basis alles weg gesaldeerd. En qua contract nijg ik naar overstappen (oud engie contract).
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Bij BalansEnergie krijg je een korting die in t contract staat. Verbreek je eerder dan de twee jaar je contract, dan moet je de korting terug betalen.habbekrats schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:50:
[...]
Waarschijnlijk krijg je een contract waar zaken over eigendom, afkoopvoorwaarden, garantie en gebruik in staan. Die krijg je als het goed is voor de koop en zou ik maar eens heel goed doorlezen.
Laurens van de Green Guys hebben nu een 10kwh systeem voor 4400 euro YouTube: De Fox Avocado is binnen! Eerste indruk + 10% korting voor de eerste... best wel mooi compacte set.
Risico’s:headhunter1985 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:44:
[...]
Je zit hiermee 2 jaar gebonden aan Balans Energie? Welke risico's zie jij ?
Voor mij ook ideale capaciteit met WP, hybride auto (max 17 kWh) en voldoende pv om op zonnige winterse dag ook nog 30 kWh op te wekken. Hierdoor nagenoeg op jaar basis alles weg gesaldeerd. En qua contract nijg ik naar overstappen (oud engie contract).
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 06-12-2025 09:54 ]
Ik krijg hier een beetje het Zonneplan Nexus gevoel bij. Geeft een bittere smaak in de mond. Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het vaak te mooi om waar te zijn. Ik geloof niet in 3k terugverdienen per jaar. Dat is onbalanshandel en dat vlak allemaal meer af. Lees dat topic maar eens.Ethirty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:40:
[...]
Lijkt me duidelijk een gesponsorde set hardware gezien de vrije marktprijzen voor die capaciteit.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het kan nog veel slechter renderen met je HW batterijen, kijk maar eens naar wat die per kWh kosten zonder enige bijzondere functionaliteit en met een vendor-lockDevke schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:38:
[...]
Ik krijg hier een beetje het Zonneplan Nexus gevoel bij. Geeft een bittere smaak in de mond. Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het vaak te mooi om waar te zijn. Ik geloof niet in 3k terugverdienen per jaar. Dat is onbalanshandel en dat vlak allemaal meer af. Lees dat topic maar eens.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Het is geen onbalans maar balans Afrr waarop gericht wordt.Devke schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:38:
[...]
Ik krijg hier een beetje het Zonneplan Nexus gevoel bij. Geeft een bittere smaak in de mond. Als iets te mooi is om waar te zijn dan is het vaak te mooi om waar te zijn. Ik geloof niet in 3k terugverdienen per jaar. Dat is onbalanshandel en dat vlak allemaal meer af. Lees dat topic maar eens.
Wat vaak vergeten wordt is de verliezen van omzetting o.a. Zonneplan schetste dat je die terug kreeg. De posts deden anders vermoeden. Dat betekend dat er heel veel kWh's die verloren gaan dus voor eigen rekening zijn. Ik heb eens een berekening gemaakt. Die Zonneplan voorgelegd. Besproken. Ze gaven aan dat eigenlijk de berekening goed in elkaar zat en idd een aantal kosten gewoon voor de klant zijn. Dat maakte 5 jaar ineens 8-9 jaar. Straks gaat salderen eraf. Ga je dan in de nacht een omvormer van 12 kW laten draaien voor een nachtverbruik van 200 W? Killing voor je RTE.Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:49:
[...]
Het kan nog veel slechter renderen met je HW batterijen, kijk maar eens naar wat die per kWh kosten zonder enige bijzondere functionaliteit en met een vendor-lock
Wel makkelijk te plaatsen maar dan had ik nog liever een verzwaard blok met zand neergezet
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Het is te hopen dat niemand daar naar luistert, op een gegeven moment is het net stabiel en dan staan al die batterijen hun verlies te verstoken zonder dat het ergens voor nodig is.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:06:
Volgens deze lezing van Auke Hoekstra moeten we allemaal aan de batterijen voor duurzame opwek van stroom en om afscheid te nemen van de fossiele brandstoffen. De prijs van de batterij zou in 2050 nog maar 25 euro/kWh zijn, gebaseerd op LFP. Maar met sodium batterijen zou het nog minder kosten.
[YouTube: Regiotour 2025: Auke Hoekstra geeft energie college]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Je moet niet alleen kijken naar je eigen gewin, maar we zullen van de fossiele brandstoffen af moeten en lokale batterijen kunnen een deel van de oplossing zijnSpeedy-Andre schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:15:
Het is te hopen dat niemand dar naar luistert, op een gegeven moment is het net stabiel en dan staan al die batterijen hun verlies te verstoken zonder dat het ergens voor nodig is.
Gelukkig is de levensduur beperkt, dan kunnen we naast de zonnepanelen een batterij berg gaan storten
Ik geloof wel dat het idee achter de HW PiB goed is, alleen de uitvoering is slecht.Speedy-Andre schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:15:
Je gelooft HW dus dat hun 800W omvormer een goed idee is, er zijn genoeg metingen te vinden die een beroerd rendement laten zien en dat is bij ZP idd op grotere schaal het geval.
Bij Balans is handelen met de batterij een speerpunt en met 12kW kan dat in korte tijd wat opleveren, straks met de aFRR markt hebben ze een mooie troef want dat is een actief systeem dat per direct een groep grote accu's met veel vermogen beschikbaar stelt aan Tennet.
De passieve markt raakt verzadigd door de vele aanbieders, november was vrij vlak wat de prijzen betreft en daar heeft iedereen mee te maken als ik naar het geklaag in veel topics kijk.
[...]
Het is te hopen dat niemand daar naar luistert, op een gegeven moment is het net stabiel en dan staan al die batterijen hun verlies te verstoken zonder dat het ergens voor nodig is.
Gelukkig is de levensduur beperkt, dan kunnen we naast de zonnepanelen een batterij berg gaan storten
Met pv heb je wel een voordeel zolang het onbelast blijft, dan gaat er idd minder het net op en af.ZuinigeRijder schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:18:
[...]
Je moet niet alleen kijken naar je eigen gewin, maar we zullen van de fossiele brandstoffen af moeten en lokale batterijen kunnen een deel van de oplossing zijn
https://www.linkedin.com/...vity:7398647608929570816/Get!em schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:21:
[...]
Bij BalansEnergie krijg je een korting die in t contract staat. Verbreek je eerder dan de twee jaar je contract, dan moet je de korting terug betalen.
[ Voor 12% gewijzigd door habbekrats op 06-12-2025 11:31 ]
Gisteren in communicatiehabbekrats schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:04:
[...]
https://www.linkedin.com/...vity:7398647608929570816/
Ze moeten dus eerst de 1 MW grens door voor je met Tennet een contract in de onbalans kunt krijgen.
Mijlpaal: 1 MW officieel bereikt, start TenneT kwalificatietest
We hebben inmiddels 100 installaties gerealiseerd, daarmee zijn we voorbij de 1 MW aan geïnstalleerd vermogen gegaan. Eind aankomende week is de BSP-kwalificatietest met TenneT gepland. Tijdens deze test laten we zien dat wij op commando met alle Balans-systemen stabiel 1 MW kunnen opnemen van het net én stabiel 1 MW kunnen terugleveren aan het net.
Leuk maar hun website is erg summier en laat helemaal niet zien waarom je daar ineens veel geld zou kunnen verdienen. Het riekt naar oplichting want de bedragen zijn heel hoog met nul toelichting waarom dat zo hoog zou kunnen zijn. Dus...Get!em schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:55:
[...]
Het is geen onbalans maar balans Afrr waarop gericht wordt.
Het grootste probleem is dat die markt relatief klein is, een paar flinke batterijparken van de commerciële partijen erbij, en dan valt er weinig meer te verdienen.Fr33z schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:20:
[...]
Leuk maar hun website is erg summier en laat helemaal niet zien waarom je daar ineens veel geld zou kunnen verdienen. Het riekt naar oplichting want de bedragen zijn heel hoog met nul toelichting waarom dat zo hoog zou kunnen zijn. Dus...
Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana
Dit topic beantwoord die vraag al gratis (en onafhankelijk)...SonOfSam schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:12:
Maar natuurlijk goed om te weten wanneer je het wel en niet moet doen.
Ik heb me eens verdiept in dat Balansenergie, ook omdat mijn contract in 2026 afloopt en ik iets anders moet en dit een alternatief lijkt met visie. En nee, heb geen connectie met ze. Zuiver analyse op basis van beschikbare bronnen via internet met ChatGPT (mijn gesloten omgeving) als mega zoekmachine.Fr33z schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:20:
[...]
Leuk maar hun website is erg summier en laat helemaal niet zien waarom je daar ineens veel geld zou kunnen verdienen. Het riekt naar oplichting want de bedragen zijn heel hoog met nul toelichting waarom dat zo hoog zou kunnen zijn. Dus...
[ Voor 48% gewijzigd door Proton_ op 06-12-2025 15:01 ]
[ Voor 35% gewijzigd door daemonix op 06-12-2025 14:10 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
~55 decibel.daemonix schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:09:
Bedenk wel dat de Deye omvormers best veel herrie maken, zet ze dus in een aparte omgeving.
Dat wil je niet in je woon- of slaapkamer hebben. Ook niet in een aangrenzende kamer. Bovendien moet je, zoals al vaker beschreven, rekening houden met mogelijke ontgassing van CO en H2.willem9503 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:11:
[...]
~55 decibel.
Gelukkig heb ik een garage mocht het zover komen...
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
De vraag is in hoeverre dat een probleem is, je loopt waarschijnlijk hooguit wat inkomsten mis... En dan heb je voor relatief weinig geld een flinke thuisaccu.daemonix schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 14:09:
Verder is Balansenergie inderdaad nieuw, en zijn er best veel nieuwe energieleveranciers omgevallen.
[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-12-2025 14:46 ]
Voor nieuwe batterijparken op hoogspanning aansluiting (Tennet) kan de wachttijd oplopen tot 8 jaar.HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:39:
[...]
Het grootste probleem is dat die markt relatief klein is, een paar flinke batterijparken van de commerciële partijen erbij, en dan valt er weinig meer te verdienen.
Hij en Henri Lootens zijn de moeite waard om te volgen. Af en toe de diepte in waar nodig maar over het algemeen goed te volgen. Ook als elektrotechniek niet je vakgebied is.SonOfSam schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:12:
Volgen jullie Dennis van der Meij al? Hij doet aan kennis delen over energie (transitie). Ik volg hem al lang op LinekdIn. Volledig onafhankelijk. Dus geen reclame voor welk bedrijf dan ook. In het kader van zijn kennis delen toer gaat hij op 5 plekken in nederland in Januari uitleg geven over waneer wel en niet een accu. Dat kost 59,- voor een avond. Dan kan hij onafhankelijk blijven. Maar natuurlijk goed om te weten wanneer je het wel en niet moet doen.
https://www.solar-engineering.nl/evenementen/
(en nee ik ben op geen enkele manier hier aan verbonden)
De vraag is natuurlijk of er nieuwe aansluitingen nodig zijn voor die batterijen. Die kunnen ook op bestaande aansluitingen gemaakt worden.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:18:
[...]
Voor nieuwe batterijparken op hoogspanning aansluiting (Tennet) kan de wachttijd oplopen tot 8 jaar.
Recent vorige maand is de restruimte vergeven van 6GW aan 30 partijen, die kunnen verder ontwikkelen, voor die nog op de wachtlijst staan, komt er pas ruimte als er 1 afhaakt.
Eerste jaren zullen die moeten uitwijken naar middenspanningsvlak, maar zowel Tennet als regionale netbeheerders zijn opzoek naar "blokstroom" voor laden van logistiek stad/streek bussen en distributie vrachtvervoer.
Voor internationaal transport & touringbussen die behoefte hebben aan 1MW laders en veel meer ad-hoc laden vanwege rust en rijtijden, laat inmiddels met >600kWh LFP-accu voor trekvoertuig internationaal vrachttransport voor 40-tonners ondanks ze 2-2,5x zo duur zijn als de diesel variant (90kWh vs 25 ltr diesel/100km) , zich al rond rekenen voor de transportbedrijven in diverse landen.
Logistiek, warehouses zijn gewoonlijk al aangesloten, maar vaak niet dik genoeg, benodigen verzwaring en zonder meer als PV op dak ligt een grote accu als tussen buffer voor over dag ad-hoc laden en overnacht kan eigen distributiewagen park met voor vrachtwagens relatief lage 100-150kW laders. ("blokstroom" uitbreiding)HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 15:55:
[...]
De vraag is natuurlijk of er nieuwe aansluitingen nodig zijn voor die batterijen. Die kunnen ook op bestaande aansluitingen gemaakt worden.
maar waarvoor dan die 59 euro pp, en laten we eerlijk zijn, hier op tweakers maar ook op internet en youtube (bv ketel klets en anderen) heb je ook al voor de leek bedoelde informatiebronnen.SonOfSam schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:12:
Volgen jullie Dennis van der Meij al? Hij doet aan kennis delen over energie (transitie). Ik volg hem al lang op LinekdIn. Volledig onafhankelijk. Dus geen reclame voor welk bedrijf dan ook. In het kader van zijn kennis delen toer gaat hij op 5 plekken in nederland in Januari uitleg geven over waneer wel en niet een accu. Dat kost 59,- voor een avond. Dan kan hij onafhankelijk blijven. Maar natuurlijk goed om te weten wanneer je het wel en niet moet doen.
https://www.solar-engineering.nl/evenementen/
(en nee ik ben op geen enkele manier hier aan verbonden)
Netbeheerders lopen in regelgeving ook nog mijlenver achter. Bedrijf 1 heeft 1000 panelen op het dak maar mag slechts 50kW terugleveren. Bedrijf 2 zit er naast en krijgt geen aansluiting voor zijn vrachtwagens, ook niet als ze in 3-voud plechtig beloven alleen te gaan laden wanneer de buren voldoende zonnestroom opwekken.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:59:
[...]
Logistiek, warehouses zijn gewoonlijk al aangesloten, maar vaak niet dik genoeg, benodigen verzwaring en zonder meer als PV op dak ligt een grote accu als tussen buffer voor over dag ad-hoc laden en overnacht kan eigen distributiewagen park met voor vrachtwagens relatief lage 100-150kW laders. ("blokstroom" uitbreiding)
Ik doelde vooral op grotere verbruikers/opwekkers, waarbij je op de bestaande aansluiting nog batterijen kan plaatsen (en misschien hebben ze die zelfs), die ook op de aFRR kunt inzetten, maar dan een factor 1000+ groter dan die van Balansenergie.Domba schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:59:
[...]
Logistiek, warehouses zijn gewoonlijk al aangesloten, maar vaak niet dik genoeg, benodigen verzwaring en zonder meer als PV op dak ligt een grote accu als tussen buffer voor over dag ad-hoc laden en overnacht kan eigen distributiewagen park met voor vrachtwagens relatief lage 100-150kW laders. ("blokstroom" uitbreiding)
[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-12-2025 18:55 ]
Ketelklets is niet betrouwbaar. Hij verteld het allemaal leuk maar ik kan me al 2 stellingen herinneren die natuurlijk niet waar zijn:Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:09:
[...]
maar waarvoor dan die 59 euro pp, en laten we eerlijk zijn, hier op tweakers maar ook op internet en youtube (bv ketel klets en anderen) heb je ook al voor de leek bedoelde informatiebronnen.
Als je wilt terugleveren met een accu na 2026 dan zou je een dynamisch contract moeten hebben. Dan krijg je tenminste de marktprijs ervoor. Belastingen krijg je sowieso niet meer terug. Nu nog wel...Den Segg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:35:
Wellicht een niet heel snuggere vraag, maar als je straks in 2027 als het salderen eraf is stroom uit je accu teruglevert aan het net, krijg je dan ook alleen die terugleververgoedingen die de energiemaatschappijen tegenwoordig rekenen? Want dan is het toch per definitie niet rendabel?
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh
Nee, een terugleververgoeding is iets wat jij van die energieboer krijgt.Den Segg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:35:
Wellicht een niet heel snuggere vraag, maar als je straks in 2027 als het salderen eraf is stroom uit je accu teruglevert aan het net, krijg je dan ook alleen die terugleververgoedingen die de energiemaatschappijen tegenwoordig rekenen? Want dan is het toch per definitie niet rendabel?
Dat betekent dus dat je behalve de 5ct afschrijving en paar cent stroomverlies ook nog ca. 16ct belasting en btw moet overbruggen om iets er aan te verdienen om te handelen op je dynamische tarief?! Schier onmogelijk toch?GadgetFrank schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:44:
[...]
Als je wilt terugleveren met een accu na 2026 dan zou je een dynamisch contract moeten hebben. Dan krijg je tenminste de marktprijs ervoor. Belastingen krijg je sowieso niet meer terug. Nu nog wel...
Reken dat eens voor?denneappel schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:01:
Dat vind ik een foute aanname. Tenzij deze een eiland is geldt gewoon de marktprijs. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je dat als gratis beschouwd.
dat vind jij, prima, ik heb daar een heel andere mening over, ik veroordeel niet iemand op een paar mogelijk foute of verkeerde opmerkingen.denneappel schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 19:19:
[...]
Ketelklets is niet betrouwbaar. Hij verteld het allemaal leuk maar ik kan me al 2 stellingen herinneren die natuurlijk niet waar zijn:
- Bij warmtepompen zou je altijd een buffervat moeten plaatsen
- Een EV laden met stroom rechtstreeks uit je panelen is gratis
ja, het zijn vaak geen diepgaande reviews, maar volgens mij wil dat zijn kijkers ook vaak niet, lees maar eens de commentaren.Daarnaast is er bij de review filmpjes van producten die hij gratis opgestuurd krijgt eigenlijk geen info te vinden die je niet op de website van de fabrikant kunt vinden. Uiteraard gevolgd met het verzoek vooral te doneren als je het filmpje leuk vind.
Daarom is het verstandig om bij meerdere bronnen je informatie te gaan halen, echt onafhankelijke informatie moet ik nog tegen komen.Let vooral heel goed op waar je je info vandaan haalt. Veel is tegenwoordig gesponsorde content. Zodra je je als influencer negatief uitlaat over een product dan merk je dat het aanbod dat je daarna krijgt afneemt. Fabrikanten selecteren daar op. Die zijn ook niet gek.
Volledig juist en tevens correct. Dont buy the hype.Den Segg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dat betekent dus dat je behalve de 5ct afschrijving en paar cent stroomverlies ook nog ca. 16ct belasting en btw moet overbruggen om iets er aan te verdienen om te handelen op je dynamische tarief?! Schier onmogelijk toch?
Ketelklets zwamt maar wat en zou niet als bron van nuttige info gebruikt moeten worden.Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:13:
[...]
dat vind jij, prima, ik heb daar een heel andere mening over, ik veroordeel niet iemand op een paar mogelijk foute of verkeerde opmerkingen.
En ja, een EV laden vanuit een volledig afbetaalde PV installatie is geheel gratis, je betaalt zelfs geen belasting over de stroom naar je EV, mede omdat dit geheel achter de meter gebeurt.
Die andere kon ik zelfs niet eens terugvinden dus in welke context hij dat mogelijk gezegd heeft, geen idee. Zijn eigen warmtepomp heeft er overigens geen.
[...]
ja, het zijn vaak geen diepgaande reviews, maar volgens mij wil dat zijn kijkers ook vaak niet, lees maar eens de commentaren.
[...]
Daarom is het verstandig om bij meerdere bronnen je informatie te gaan halen, echt onafhankelijke informatie moet ik nog tegen komen.
Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:13:
[...]
En ja, een EV laden vanuit een volledig afbetaalde PV installatie is geheel gratis, je betaalt zelfs geen belasting over de stroom naar je EV, mede omdat dit geheel achter de meter gebeurt.
[ Voor 17% gewijzigd door HandyLumberjack op 06-12-2025 21:32 ]
En waarschijnlijk na 1-1-2027 nog maar 0,25 ct per kWh.HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:26:
[...]
Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.
Het is pas gratis als je dynamisch contract hebt, een jaarlijks overschot aan PV productie en de marktprijs 0ct of negatief is (of een vast of variabel contract met een netto terugleververgoeding van 0ct of minder).
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dan ga ik waarschijnlijk naar een dynamisch contract, en dan is enkel een klein deel van de tijd de auto laden gratis.Jojan265 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:33:
[...]
En waarschijnlijk na 1-1-2027 nog maar 0,25 ct per kWh.
Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
Uit de eerste gegevens die diverse energieboeren voor 2027 als tarieven benoemen blijkt echter dat de vergoeding die jij van hun krijgt minder is dan hun boetebedrag, dat wil zeggen dat je effectief voor elke teruggeleverde kWh geen geld meer krijgt maar dat je dat zelfs per kWh geld gaat kosten.
En die denk je in 2027 nog steeds te hebben? Ik vrees voor je, waarschijnlijk moet je zelf voor je teruglevering gaan betalen. Dan lijkt het me toch zinvoller om dat in je eigen en mogelijk zelfs die van je buurman EV te stoppen.HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:26:
[...]
Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.
Het is pas gratis als je dynamisch contract hebt, een jaarlijks overschot aan PV productie en de marktprijs 0ct of negatief is (of een vast of variabel contract met een netto terugleververgoeding van 0ct of minder).
Ik krijg er geen stress van, maar heb inmiddels wel alles zo ingericht dat ik de omvormers zo kan inregelen dat er niets meer wordt terug geleverd (nadat EV en toekomstige accu vol is).Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
[...]
Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Maar je hoeft geen energie 25cent in te kopen om je EV te laden?HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:26:
[...]
2027 duurt nog meer dan een jaar.Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:49:
[...]
En die denk je in 2027 nog steeds te hebben? Ik vrees voor je, waarschijnlijk moet je zelf voor je teruglevering gaan betalen. Dan lijkt het me toch zinvoller om dat in je eigen en mogelijk zelfs die van je buurman EV te stoppen.
voor Greenchoice, Eneco, Oxxio; is het verschil een giga bedrag van wel 0,25ct/kWh !!! Dat is dus bij 4.000 kWh een giga bedrag van 10 euro, jawel. vroeger was dat met 5ct netto terugleververgoeding nog 200 euro, dat is dus een factor 20 keer kleiner! en die 5ct waren toen al erg karig.Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
[...]
Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.
EPEX handel beperkt enorm, maar is niet onmogelijk.Den Segg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dat betekent dus dat je behalve de 5ct afschrijving en paar cent stroomverlies ook nog ca. 16ct belasting en btw moet overbruggen om iets er aan te verdienen om te handelen op je dynamische tarief?! Schier onmogelijk toch?
| Afname | maand | Teruglevering | Aantal kWh's | >EB incl BTW erover |
| all in ct/kWh | Excl EB | ct/kWh | ||
| 20,47 | Okt | 23,22 | 188,4 | 2,7 |
| 25,01 | Nov | 35,10 | 232,3 | 10,1 |
| 23,43 | Dec | 37,19 | 202,4 | 13,8 |
| 24,83 | Jan | 19,75 | 193,6 | -5,1 |
| 27,10 | Feb | 23,93 | 373,4 | -3,2 |
| 21,14 | Mrt | 19,56 | 365,25 | -1,6 |
| 15,52 | Apr | 16,90 | 624,22 | 1,4 |
| -4,96 | Mei | 14,80 | 812,9 | 9,8 |
| 19,18 | Jun | 16,86 | 920,6 | -2,3 |
| 20,21 | Juli | 19,05 | 839,9 | -1,2 |
| 18,31 | Aug | 17,48 | 818,2 | -0,8 |
| 19,99 | Sept | 22,43 | 651,2 | 2,4 |
| 21,3 | Okt | 16,90 | 355,2 | -4,4 |
| 23,42 | Nov | 19,56 | 219,9 | -3,9 |
[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 07-12-2025 00:19 ]
Ik snap wat je bedoelt, maar aFFR is niet vrijblijvend als het gecontracteerd is en daarvoor moet je kwalificeren, als ook dat het geen extra onbalans op landelijk net mag veroorzaken.HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:53:
[...]
Ik doelde vooral op grotere verbruikers/opwekkers, waarbij je op de bestaande aansluiting nog batterijen kan plaatsen (en misschien hebben ze die zelfs), die ook op de aFRR kunt inzetten, maar dan een factor 1000+ groter dan die van Balansenergie.
Die gaan er gewoon komen als er voldoende geld mee valt te verdienen, en hebben geen extra capaciteit nodig van de netbeheerders waarop gewacht moet worden. Een klein aantal daarvan kan die markt al behoorlijk beïnvloeden.
Op zich is het geen slechte deal. Je moet alleen rekening houden met lock in. De enerigeboer koopt je loyaliteit voor een aantal jaar. Dat is gunstig voor hem omdat je bij dynamisch elke maand kunt overstappen.Ethirty schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:40:
[...]
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Ik lees net in VEH dat mensen een meerjarig contract afgesloten hebben bij Innova waarbij tlv 6,5 ct/kwh en de tk 11,5 ct/kwh zijn. Dan trek je toch direct de stekker eruit op een zonnige dag als je het niet zelf kunt gebruiken.Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 23:50:
[...]
voor Greenchoice, Eneco, Oxxio; is het verschil een giga bedrag van wel 0,25ct/kWh !!! Dat is dus bij 4.000 kWh een giga bedrag van 10 euro, jawel. vroeger was dat met 5ct netto terugleververgoeding nog 200 euro, dat is dus een factor 20 keer kleiner! en die 5ct waren toen al erg karig.
delta: de terugleverkosten berekenen we over iedere kWh stroom die je teruglevert betaal je terugleverkosten voortaan per kWh, inclusief btw.
voor iedere kWh stroom die je teruglevert krijg je een terugleververgoeding per kWh, zonder btw, hoeveel echter vermeld hun site nog niet.
Vattenfall is nog kriger, die betaald slechts 0,24 ct/kWh netto.
Budget Energie; helaas niets kunnen vinden.
oef, juist van deze prijzen wordt je dus niet echt blij, ik denk overigens dat de meeste mensen met zonnepanelen dus ook die partij links laten liggen (zal ook de bedoeling van die club zijn, die willen geen klanten met zonnepanelen), hoewel bepaalde energieboeren wel hun best doen om de terugleverkosten zo veel mogelijk weg te stoppen.habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:38:
[...]
Ik lees net in VEH dat mensen een meerjarig contract afgesloten hebben bij Innova waarbij tlv 6,5 ct/kwh en de tk 11,5 ct/kwh zijn. Dan trek je toch direct de stekker eruit op een zonnige dag als je het niet zelf kunt gebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 07-12-2025 12:11 ]
Om dan alsnog te betalen voor je verbruik op dat moment?habbekrats schreef op zondag 7 december 2025 @ 11:38:
[...]
Ik lees net in VEH dat mensen een meerjarig contract afgesloten hebben bij Innova waarbij tlv 6,5 ct/kwh en de tk 11,5 ct/kwh zijn. Dan trek je toch direct de stekker eruit op een zonnige dag als je het niet zelf kunt gebruiken.
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Als er genoeg mensen zo'n batterij kopen worden ze vanzelf redelijk waardeloos, omdat er geen onbalans handel meer mogelijk is. Dan houd je ze louter voor je zomer-stroom-consumptie zeg maar.Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
Zien jullie ook voor de toekomst een opbloeiende 2e hands markt voor stekkerbatterijen?
"Onbalans" handel met een stekker accu?NiGeLaToR schreef op maandag 8 december 2025 @ 10:43:
[...]
Als er genoeg mensen zo'n batterij kopen worden ze vanzelf redelijk waardeloos, omdat er geen onbalans handel meer mogelijk is. Dan houd je ze louter voor je zomer-stroom-consumptie zeg maar.
De voorlopige nettarieven die uit de studie rollenNiGeLaToR schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:19:
@Domba logische punten: nu kunnen de meeste stekkerproducten natuurlijk meer op een eigen groep.
Hoe dat uitpakt met die nettarief methodiek is interessant, ik ga mij verdiepen in de 100W vrije drempel.
Belangrijke basisaannames
• Basislast: Er is een constante basislast van 0,1 kWh/uur waarover
geen tijdsgebonden netkosten worden gerekend.
• Netkosten: De netkosten moeten gemiddeld uitkomen op € 641 per
jaar per huishouden, ongeacht de keuze voor het stelsel, verdeeld in:
• € 267,06 vaste kosten (onder andere aansluit- en
basislastvergoeding)
• € 373,94 variabele kosten (gemiddeld, op basis van het verbruik
en van de betreffende tariefvariant)
Er zal vast wel e.e.a. aangeboden worden op de diverse handelsplatformen zoals Marktplaats. Mensen willen mogelijk toch uitbreiden op een gegeven moment terwijl hun model accu niet meer leverbaar is, dan heb je twee opties: koop tweedehands een uitbreiding of verkoop alles en ga over op een ander systeem.Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 09:42:
Zien jullie ook voor de toekomst een opbloeiende 2e hands markt voor stekkerbatterijen?
Die stekker accu's zijn tenminste nog iets waard. Het zijn vooral degene waarvan de ondersteuning stopt en ook niet lokaal aan te sturen zijn welke waardeloos worden.Domba schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:01:
[...]
Voor eind 2026 zal nettarief methodiek duidelijk moeten zijn voor invoering in 2028, als die nog steeds de vrije drempel van 100W heeft, die er van eerste moment inzit, dan zijn die 2e hands stekkeraccu, voornamelijk die niet met een offset 100W overweg kunnen
Als het al LFP-cellen zijn, is het alleen lithium en koper voor een volgende generatie, condensed (500Wh/kg van eerste pilot-productielijn) en solid state.The Source schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:14:
Misschien zijn die 2de handsbatterijen in de toekomst meer waard qua grondstoff die erin zitten dan de aanschafwaarde op dit moment.
Wat is de definitie van een vaste opstelling?HandyLumberjack schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:46:
[...]
Het is natuurlijk ook een stuk beter verhandelbaar dan een vaste opstelling omdat er meestal geen installatiekosten bijkomen.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Zo is dat, en daarbij, als ik mijn victron van de muur af haal en op de kist schroef van de zelfbouw accu, dan hoeft er alleen een snoer met stekker aan, en ik heb ook een stekker accu, kunnen ze er ook nog wielen onder krijgen als ze dat willen.Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:20:
[...]
Wat is de definitie van een vaste opstelling?
Ik zie voor de stekkerbatterij ook aparte groepen aangelegd worden, meestal 2.5mm2. Wil je uitbreiden dan moet er toch een kabel bijkomen voor een tweede batterij mits je die ook met 2.5kW actief wil laten zijn. Dan krijg je toch weer die installatiekosten?
Mijn inziens is een goed vast opgesteld systeem een modulaire systeem. Een opstelling die je naar wens kan uitbreiden of vernieuwen zonder dat je de hele investering moet afschrijven.
Met een modulair formfactor loos systeem kunnen batterijbank vernieuwingen of uitbreidingen met de marktprijs meebewegen en dan betaal je ook niet teveel.
Zorg gewoon voor een systeem dat geen afhankelijkheid heeft van een of andere formfactor of softwarematige vendor lock-in. Soms beloven ze dat het wel goedkomt en uiteindelijk kan de software niet samenwerken met de nieuwe modellen. Zo'n beetje als het mobieltjes update syndroom.
Kies dus verstandig en kijk voldoende vooruit, is ook beter voor het milieu.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk bij vaste opstellingen aan batterijen die niet met een schuko stekker zijn aangesloten.Ersus schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:20:
[...]
Wat is de definitie van een vaste opstelling?
Ik zie voor de stekkerbatterij ook aparte groepen aangelegd worden, meestal 2.5mm2. Wil je uitbreiden dan moet er toch een kabel bijkomen voor een tweede batterij mits je die ook met 2.5kW actief wil laten zijn. Dan krijg je toch weer die installatiekosten?
Mijn inziens is een goed vast opgesteld systeem een modulaire systeem. Een opstelling die je naar wens kan uitbreiden of vernieuwen zonder dat je de hele investering moet afschrijven.
Met een modulair formfactor loos systeem kunnen batterijbank vernieuwingen of uitbreidingen met de marktprijs meebewegen en dan betaal je ook niet teveel.
Zorg gewoon voor een systeem dat geen afhankelijkheid heeft van een of andere formfactor of softwarematige vendor lock-in. Soms beloven ze dat het wel goedkomt en uiteindelijk kan de software niet samenwerken met de nieuwe modellen. Zo'n beetje als het mobieltjes update syndroom.
Kies dus verstandig en kijk voldoende vooruit, is ook beter voor het milieu.
Deze zin is inmiddels niet meer - helemaal - waar. Bijna de helft van de leveranciers van dynamische contracten rekentJan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
[...]
....................................
Overigens heb je bij een dynamisch tarief de hierboven genoemde terugleverkosten niet.
zucht, klopt alleen waren er al aanbiederen die hun "opcenten" , dus hun prijs bovenop de Day-a-head prijs zetten, bij jeroen.nl kun je prima zien bij welke je wel en hoeveel je bij een teruglevering kwijt zult zijn. en ja, ik vrees met je mee dat dit steeds meer zullen worden, alleen als je naar de verhouding gaat kijken van deze kosten versus de TLK die de energieboeren rekenen bij vaste cq variable contracten zit daar toch nog behoorlijk verschil tussen. is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft.Tao schreef op woensdag 10 december 2025 @ 13:41:
[...]
Deze zin is inmiddels niet meer - helemaal - waar. Bijna de helft van de leveranciers van dynamische contracten rekent
- of terugleverkosten
- of vergoedt minder dan de marktprijs voor energie bij terugleveren van stroom.
Zie:
https://www.energievergel...everkosten-overzicht-2025
https://www.keuze.nl/nieu...gleveren-bij-zonnepanelen
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq