Ik ben me langzaam wat meer aan het verdiepen in de thuis batterij.

Ik kom eigenlijk uit op een beetje een zuur iets, ik heb inmiddels de zonnepanelen vervangen van 13x 245wp met string omvormer, door 13x 440wp zonnepanelen + hybride omvormer van Growatt.
De omvormer is een MOD5000TL3-XH. Dit is dus wel een hybride omvormer, in die zin is dat top.
Wat blijkt nu? Enkel met een batterij op hoogspanning. Welke batterij is compatible? Die van Growatt! Geen enkele andere.
De andere batterijen die bestaan zijn of compatible met hun eigen merk, of zijn op 48~52V, wat dus geen goed idee is met mijn omvormer.
Waar ik dus dacht met een hybride omvormer flexibiliteit te kopen, heb ik eigenlijk een vendor lock-in gekocht met heel weinig flexibiliteit.
Voor zover ik weet heb ik nu 2 opties:
1. Omvormer vervangen door een andere die 48~52V output kan geven aan de batterij
2. Batterij plaatsen die ik niet DC koppel, maar AC koppel
Wat zou in dit geval een goede oplossing zijn? Ik kan denk ik niet meer tegen de leverancier van de zonnepanelen zeggen "Hey, jullie zouden mij een hybride omvormer geven, dat hebben jullie gedaan, maar dit is toch niet echt helemaal het hybride dat ik in gedachte had, vervang dit door een SPH van Growatt of door een Solis o.i.d."
Victron is een interessant systeem. Wellicht dikke overkill, maar ik ben wel gecharmeerd van wat het allemaal kan.
Idealiter zou ik uiteindelijk een batterij van 30 kWh willen neerzetten, met optie om dit nog verder uit te breiden als dat ooit aan de orde zou zijn. Ik zou idealiter willen beginnen met 5 of 10 kWh.
Er is nog geen haast, gezien het gunstige energiecontract zonder terugleverkosten dat we nu hebben. Maar hoe dichterbij de afschaffing van de salderingsregeling komt, hoe sneller we kans hebben op een e-mail van Essent waarin staat "Nu is het klaar".
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?