PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
en je weet ook dat zodra salderen klaar is dat niet meer voor die tarieven lukt toch?reneeke1970 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:51:
[...]
De laatste twee maanden bijna iedere dag,ik heb alleen niet genoeg vermogen om de accu in 2 uur tijd te legen,ik doe er 5 uur over,en daardoor is mijn gemiddelde deze maand 23,2 cent voor 370 kwh enkel uit de accu
je bedoelde puur de kale leveringstarieven? dan.is de spread.idd behoorlijk groot.
hier ook dynamisch contract maar de hele maand al dubbele prut qua tarieven. Ik denk er nu over toch vast af te sluiten want 25ct in de piek en 22ct in dal is nu te vinden. Als ik mijn EV (die de helft van alles al opslurpt) dan gewoon steady in de nacht voor 22 ct/kWh oplaad dan kan ik daar met dynamisch bijna niet tegenop.
en over thuisaccus in die vergelijkertools: totaal onmogelijk om elke situatie te doorgronden dus ik ben blij dat dit niet in die vergelijkers zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 26-08-2026 20:13 ]
En dat die accu's een round-trip efficiency hebben van zo'n 80%. Je moet dus 25% meer in de accu stoppen dan je er uiteindelijk uit kunt halen. Dat verschil zorgt ervoor dat het lekker warm wordt in je schuur...Olaf van der Spek schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:25:
Probleem is dat die 2 en 25 ct niet elke dag voor komen..
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou zeg wat een flauwe reactie. Maar goed:daemonix schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:23:
[...]
H : 1 Proton, 1 elektron. H2: 2 Protonen, 2 elektronen
He : 2 protonen, 2 neutronen, 2 elektronen.
Terug naar school voor je dus.
Het gaat in dit geval niet om het aantal protonen, electronen of electronen. Maar de radius van een atoom is wat hier het grootte bepaalt, en dat ligt weer aan hoe groot de aantrekkingskracht van de kern op de elektronen is. Wat jij doet is deeltjes tellen, maar dat zegt (in dit geval) niet alles over de grootte. Bij helium is de aantrekkingkracht op de electronen groter dan bij waterstof, daardoor is het atoom kleiner.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Of dat niet meer lukt ligt ook aan hoeveel PV je hebt, als je het anders voor een paar centen moet verkopen rond het middaguur werkt het nog steeds prima.Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:01:
[...]
en je weet ook dat zodra salderen klaar is dat niet meer voor die tarieven lukt toch? hier ook dynamisch contract maar de hele maand al dubbele prut qua tarieven. Ik denk er nu over toch vast af te sluiten want 25ct in de piek en 22ct in dal is nu te vinden. Als ik mijn EV (die de helft van alles al opslurpt) dan gewoon steady in de nacht voor 22 ct/kWh oplaad dan kan ik daar met dynamisch bijna niet tegenop.
en over thuisaccus in die vergelijkertools: totaal onmogelijk om elke situatie te doorgronden dus ik ben blij dat dit niet in die vergelijkers zit.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
waarom zitten we nou weer over waterstof te typen? het was, is en blijft pure Hopium ipv een reeele optie. Ja opslag / weglekken gaat misschien nog wel. Maar het issue is en blijft altijd de inefficiency (en daardoor gigahoge input nodig) en de dure elektrolyzers. Is daar eindelijk vooruitgang in dan?Sportmind schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:07:
[...]
Nou zeg wat een flauwe reactie. Maar goed:
Het gaat in dit geval niet om het aantal protonen, electronen of electronen. Maar de radius van een atoom is wat hier het grootte bepaalt, en dat ligt weer aan hoe groot de aantrekkingskracht van de kern op de elektronen is. Wat jij doet is deeltjes tellen, maar dat zegt (in dit geval) niet alles over de grootte. Bij helium is de aantrekkingkracht op de electronen groter dan bij waterstof, daardoor is het atoom kleiner.
Je hebt helemaal gelijk hoor! Weer on topic!Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:15:
[...]
waarom zitten we nou weer over waterstof te typen? het was, is en blijft pure Hopium ipv een reeele optie. Ja opslag / weglekken gaat misschien nog wel. Maar het issue is en blijft altijd de inefficiency (en daardoor gigahoge input nodig) en de dure elektrolyzers. Is daar eindelijk vooruitgang in dan?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
320 kWh past nog net in de categorie thuisaccu.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En als je die kunt vullen met je waardeloze terugleverstroom is dat niet verkeerd.dunklefaser schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:33:
Je kan het ook over een "Langzeitstromspeicher auf Wasserstoffbasis" hebben.
320 kWh past nog net in de categorie thuisaccu.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Kansloos. Je hebt kilogrammen nodig, geen liters. Dat laatste kun je met de overgebleven stroom maken. Niet meer.PeterZ(on) schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:38:
[...]
En als je die kunt vullen met je waardeloze terugleverstroom is dat niet verkeerd.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Heeft niks met salderen te maken want word geladen met enkel pv in de middag uren als epex op zijn laagst isFr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:01:
[...]
en je weet ook dat zodra salderen klaar is dat niet meer voor die tarieven lukt toch?
je bedoelde puur de kale leveringstarieven? dan.is de spread.idd behoorlijk groot.
hier ook dynamisch contract maar de hele maand al dubbele prut qua tarieven. Ik denk er nu over toch vast af te sluiten want 25ct in de piek en 22ct in dal is nu te vinden. Als ik mijn EV (die de helft van alles al opslurpt) dan gewoon steady in de nacht voor 22 ct/kWh oplaad dan kan ik daar met dynamisch bijna niet tegenop.
1 PVoutput . Dongen NB
Dure elektrolyzers en brandstofcellen kan ik inkomen, al waren batterijen vroeger ook duur.Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:15:
[...]
waarom zitten we nou weer over waterstof te typen? het was, is en blijft pure Hopium ipv een reeele optie. Ja opslag / weglekken gaat misschien nog wel. Maar het issue is en blijft altijd de inefficiency (en daardoor gigahoge input nodig) en de dure elektrolyzers. Is daar eindelijk vooruitgang in dan?
Maar dat rendement vind ik in deze discussie eigenlijk niet zo relevant. We hebben het hier juist over seizoensopslag van een overschot dat anders deels wordt weggegooid. Dan is 40-50% RTE wat mij betreft niet direct een probleem.
Voorbeeldje:
PV --> H2: ~60%
H2 --> elektriciteit + bruikbare warmte: zeg ~40% + ~40% = ~80%
Dan hou je grofweg 50% van de overtollige zonnestroom nuttig over. En die ~40% warmte heb je in de winter juist nodig en zou je anders met gas moeten maken. Als je alleen naar het elektrische rendement kijkt, mis je dus een behoorlijk deel van het verhaal.
Leg je 2x zoveel PV neer, probleem opgelost.
Het rendement van een zonnepaneel is doorgaans ook nog geen 25%, en daar hoor je niemand over. Die andere 75% van de zonne-energie gooien we blijkbaar gewoon weg...
Opslagverliezen van gecomprimeerde H2 kunnen bij een goed ontworpen systeem bovendien heel klein zijn. Maanden opslaan is technisch gezien eigenlijk helemaal geen probleem.
Voor mij blijven dus vooral de kosten van elektrolyser, compressor en brandstofcel over, plus de veiligheid en regelgeving voor zo'n installatie in een woonomgeving. Dat zijn serieuze uitdagingen, maar dat is toch iets anders dan "waterstof is hopium omdat het rendement te laag is".
Batterijen waren 20 jaar geleden ook bepaald niet goedkoop. De interessante vraag lijkt me dus vooral wat die componenten de komende 10-20 jaar gaan kosten.
Of misschien worden we ondertussen wel ingehaald door flowbatterijen, waar de ontwikkeling ook hard gaat.
Juist voor seizoensopslag is het interessant dat je vermogen en opslagcapaciteit onafhankelijk van elkaar kunt opschalen, 10kW met 1MWh? Geen probleem!
Edit: En ja, het is misschien wat breder dan de klassieke thuisaccu, maar uiteindelijk hebben we het nog steeds over dezelfde vraag: wat doe je met je PV-overschot als je het niet direct zelf kunt gebruiken? En daarbij iets breder, hoe kom je aan (groene) energie in de winter?
[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 26-08-2026 23:16 ]
Wat helder uitgelegd, Misschien trekt deze informatie me over de streep om een thuisaccu aan te schaffen maar misschien ook niet.mitsumark schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:01:
[...]
Dure elektrolyzers en brandstofcellen kan ik inkomen, al waren batterijen vroeger ook duur.
Maar dat rendement vind ik in deze discussie eigenlijk niet zo relevant. We hebben het hier juist over seizoensopslag van een overschot dat anders deels wordt weggegooid. Dan is 40-50% RTE wat mij betreft niet direct een probleem.
Voorbeeldje:
PV --> H2: ~60%
H2 --> elektriciteit + bruikbare warmte: zeg ~40% + ~40% = ~80%
Dan hou je grofweg 50% van de overtollige zonnestroom nuttig over. En die ~40% warmte heb je in de winter juist nodig en zou je anders met gas moeten maken. Als je alleen naar het elektrische rendement kijkt, mis je dus een behoorlijk deel van het verhaal.
Leg je 2x zoveel PV neer, probleem opgelost.
Het rendement van een zonnepaneel is doorgaans ook nog geen 25%, en daar hoor je niemand over. Die andere 75% van de zonne-energie gooien we blijkbaar gewoon weg...
Opslagverliezen van gecomprimeerde H2 kunnen bij een goed ontworpen systeem bovendien heel klein zijn. Maanden opslaan is technisch gezien eigenlijk helemaal geen probleem.
Voor mij blijven dus vooral de kosten van elektrolyser, compressor en brandstofcel over, plus de veiligheid en regelgeving voor zo'n installatie in een woonomgeving. Dat zijn serieuze uitdagingen, maar dat is toch iets anders dan "waterstof is hopium omdat het rendement te laag is".
Batterijen waren 20 jaar geleden ook bepaald niet goedkoop. De interessante vraag lijkt me dus vooral wat die componenten de komende 10-20 jaar gaan kosten.
Of misschien worden we ondertussen wel ingehaald door flowbatterijen, waar de ontwikkeling ook hard gaat.
Juist voor seizoensopslag is het interessant dat je vermogen en opslagcapaciteit onafhankelijk van elkaar kunt opschalen, 10kW met 1MWh? Geen probleem!
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Ik zie geen bronvermelding, met name voor een oplossing die ook echt thuis gebruikt mag worden en die oprecht geen hopium is.Opslagverliezen van gecomprimeerde H2 kunnen bij een goed ontworpen systeem bovendien heel klein zijn. Maanden opslaan is technisch gezien eigenlijk helemaal geen probleem.
Precies deze punten maken dragen toch bij aan de “hopium” classificatie? Alleen al veiligheid in een woonomgeving?Voor mij blijven dus vooral de kosten van elektrolyser, compressor en brandstofcel over, plus de veiligheid en regelgeving voor zo'n installatie in een woonomgeving. Dat zijn serieuze uitdagingen, maar dat is toch iets anders dan "waterstof is hopium omdat het rendement te laag is".
sorry, maar het een is het ander niet. Je kunt in mijn ogen niet naar batterijen wijzen en dan roepen dat waterschof geen hopium zou zijn. Appels met peren vergelijken. Dat X 20 jaar geleden duur was en nu goedkoop zegt niets over Y. Totaal andere techniek, materie en problemen/uitdagingen?Batterijen waren 20 jaar geleden ook bepaald niet goedkoop. De interessante vraag lijkt me dus vooral wat die componenten de komende 10-20 jaar gaan kosten.
Dat lijkt meer voor grid scale toepassingen en niet voor thuis? Speculeren mag natuurlijk maar ik vind zelf dat we helaas nog in hopium-land verkeren.Of misschien worden we ondertussen wel ingehaald door flowbatterijen, waar de ontwikkeling ook hard gaat.
Het zou prachtig zijn als je zomers kan laden en in de winter kan ontladen. Maar ik ben niet bekend met enige praktische oplossingen die op dit moment ook gaat werken en redelijke kosten/baten heeft.Juist voor seizoensopslag is het interessant dat je vermogen en opslagcapaciteit onafhankelijk van elkaar kunt opschalen, 10kW met 1MWh? Geen probleem!
Edit: En ja, het is misschien wat breder dan de klassieke thuisaccu, maar uiteindelijk hebben we het nog steeds over dezelfde vraag: wat doe je met je PV-overschot als je het niet direct zelf kunt gebruiken? En daarbij iets breder, hoe kom je aan (groene) energie in de winter?
PV overschot in de zomer kun je in een boiler of airco dumpen… met wat automation, zal niet vanzelf gaan.
Even check for the record is het H of H₂PeterZ(on) schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:46:
[...]
Dit fenomeen heet permeatie. Omdat een waterstofmolecuul (H₂) het kleinste en lichtste molecuul in het universum is, kan het letterlijk door de microscopisch kleine ruimtes tussen de atomen van het tankmateriaal (zoals plastic of staal) heen 'wurmen'. [[
Dat was een vacuumgeïsoleerde tank waar gekoeld vloeibaar waterstof in ging, het 'lekken' was in dit geval via een overdruk beveiliging.daemonix schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Zo irrelevant is het dat de vroege waterstof auto van BMW in 2 weken zo ongeveer leeg was zonder een kilometer gereden te hebben.En zo irrelevant dat het aardgas net gebruiken voor waterstof gas een illusie is, mede door de verwoestende eigenschappen van waterstof op bijvoorbeeld koppelingen.
Dat is een andere situatie dan waterstof opslaan onder hoge druk bij omgevingstemperatuur.
Maar goed, als thuisopslag zie ik het niet gebeuren. Voor (een deel van) de industrie als vervanging voor gas gaat het wel gebeuren.
[ Voor 9% gewijzigd door Pejdref op 27-08-2026 08:00 ]
Dus, terug naar.. accu's?
Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.
Gelukkig hebben we de Cauberg nog in Valkenburg, of de Vaalserberg met een hoogte van 322,4 meter boven NAPNiGeLaToR schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:02:
@Q schaal is alles. Hadden we bijvoorbeeld maar bergen: water bewaren of oppompen in een basin en dan als waterkracht gebruiken is echt geweldig. Helaas komen we er niet met de Utrechtse heuvelrug. .....
De case van @PeterZ(on) is gelukkig een edge-case.Fr33z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:41:
[...]
zeker. doe ik ook. Want de panelen liggen er al en kosten mij niks extra. En ik vind groene stroom produceren mooi dus zie ik geen heil in dat verminderen alleen omdat iemand anders er misschien ook geld aan kan verdienen. Voor mij is het groene productie op 1, centen verdienen op 2 en denkbeeldige gevechten met grote maatschappijen die over mijn rug wel of niet wat verdienen op plaats heelverweg.
90% van de PV bezitters in NL zijn zoals mijn buren; Ooit erop gelegd en set-and-forget. Die gaan echt niet aan de gang om PV uit te zetten omdat ze maar 1ct krijgen. Ze hebben waarschijnlijk geen flauw idee hoe (behalve dan de schakelaar omzetten). Hoe vaak lees je niet van mensen waar de PV al 3 maanden niks doet?
Dan volgt 9% zoals wij (we zouden het kunnen uitzetten maar we doen het niet)
En dan volgt die 1% die in de weer gaat om zijn panelen uit te zetten en/of teruglevering te voorkomen. Ik heb daar echt de energie niet voor, zolang de teruglevering positief is (qua saldo), laat maar gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 27-08-2026 13:06 ]
Nou ik denk niet dat het uitzetten gaat gebeuren want er zullen vast aanbieders zijn die meer betalen voor je terug geleverde stroom.FreakNL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:06:
[...]
De case van @PeterZ(on) is gelukkig een edge-case.
En dan volgt die 1% die in de weer gaat om zijn panelen uit te zetten en/of teruglevering te voorkomen. Ik heb daar echt de energie niet voor, zolang de teruglevering positief is (qua saldo), laat maar gaan.
Ik heb een aanbod voor thuisaccu van 15kWh voor 6500Euro echter zonder noodstroom mogelijkheid dus puur voor opslag eigen opwekking/EMS
Andere aanbieder biedt zelfde capaciteit voor 8500 euro maar met noodstroom mogelijkheid. Ben ik nou gek als ik dan toch voor de goedkoopste variant ga? Gaat mij erom dat ik meer van mijn eigen panelen ga gebruiken en eventueel snachts goedkoop kan inkopen...
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Een 320 kWh thuisaccu op waterstofbasis bestaat ook al voor ca. k€ 80 = € 250/kWh.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Noodstroom;Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
Om weer even over de thuisaccus te hebben.
Ik heb een aanbod voor thuisaccu van 15kWh voor 6500Euro echter zonder noodstroom mogelijkheid dus puur voor opslag eigen opwekking/EMS
Andere aanbieder biedt zelfde capaciteit voor 8500 euro maar met noodstroom mogelijkheid. Ben ik nou gek als ik dan toch voor de goedkoopste variant ga? Gaat mij erom dat ik meer van mijn eigen panelen ga gebruiken en eventueel snachts goedkoop kan inkopen...
Hoe vaak denk je het nodig te hebben?
Ik heb in 12 jaar tijd 1 keer een stroomstoring van langer dan een uur gehad.
En twee:
Die noodstroom; hoe gemakkelijk leg je dat naar je diepvries en andere apparaten
Vind het aardig prijzig zo op het eerste oog, zit er veel meerwerk bij?Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
oke, om je een idee te geven twee Zendure SF 4000 AC mix ( die nu zelfs komen met een Powerhub ( met dus een noodstroom voorziening voor je hele huis gratis ) kost nu 4.200 incl. BTW en incl. een gratis P1 meter. en dat is dus 16 kWh. met 8.000W output vermogen.Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
Dat is dus 35% lagere kosten met meer capaciteit, en ook nog eenvoudig verder uit te breiden zou dat nodig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 27-08-2026 14:04 ]
Een beetje 'noodstroom' optie is altijd actief als UPS.FreakNL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Noodstroom;
En twee:
Die noodstroom; hoe gemakkelijk leg je dat naar je diepvries en andere apparaten
Zeker als het 1500 2000 extra kost.
Ik zou wel grootverbruikers die niet noodzakelijk zijn -lees: EV lader- aan de 'koude' zijde van een dergelijke voorziening houden. Dus als netspanning wegvalt, de laadpaal ook geen prik meer krijgt.
En dat is precies wat ik dan niet bedoel. Dit is meer idee Powerbank met een Schuko.Jan-tweak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:03:
[...]
oke, om je een idee te geven twee Zendure SF 4000 AC mix ( die nu zelfs komen met een Powerhub ( met dus een noodstroom voorziening voor je hele huis gratis ) kost nu 4.200 incl. BTW en incl. een gratis P1 meter. en dat is dus 16 kWh. met 8.000W output vermogen.
Dat is dus 35% lagere kosten met meer capaciteit, en ook nog eenvoudig verder uit te breiden zou dat nodig zijn.
[...]
Vanaf de Powerhub begint het interessant te worden.
[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 14:14 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Nee, je zou gek zijn 2K meer te betalen voor iets dat ook veel goedkoper kan.Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
Ben ik nou gek als ik dan toch voor de goedkoopste variant ga? Gaat mij erom dat ik meer van mijn eigen panelen ga gebruiken en eventueel snachts goedkoop kan inkopen...
Zeker wanneer je zelf al aangeeft ook geen noodstroom nodig te hebben.
Wonend in Vlaanderen (BE)
Dus als een meterkast even op de schop moet dan kan ik wel bedenken wat bedrijfjes daarvoor gaan rekenen,.
beide duur. Wil.je terugverdienen? dan beide niet doen. Wil je gewoon een nieuwe hobby hebben en redelijk set and forget meer eigen zonnestroom gebruiken? kopen!Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
en die capaciteit is fors, ik neem.aan dat je hebt gekeken naar hoeveel nachtverbruik.je hebt, hoeveel pv-overproductie op.een beetje gemiddelde dag etc?
In 8 jaar tijd 29 keer zonder stroom gezeten al dan niet onaangekondigd, het is niet overal even geweldig.FreakNL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Noodstroom;
Destijds in Houten hadden we tijdens de aanleg van de glasvezel meerdere keren per maand grote stroomuitval, want dan werd er weer een stroomkabel kapot gegraven.PeterZ(on) schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
In 8 jaar tijd 29 keer zonder stroom gezeten al dan niet onaangekondigd, het is niet overal even geweldig.
Nee, dat is een hele denkbare keuze. Noodstroom is een extraatje, zelf kiezen of je dat wilt. Maar het betekent inderdaad meerkosten. Vind 2000 extra wel fors. Welk merk als ik vragen mag? Ik vind 6,5k voor 15kWh best netjes. Of is het ex btw?Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Water-Escape
nee, ik vrees dat je eerst eens moet verdiepen wat de powerhub doet, dit is gewoon een tweede schakelkast (groepenkast) met een ATS en je kunt daar de batterijen dus ook prima vast op aansluiten, niet alleen via een type F stekker. (schuko is een oude benaming)paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Een beetje 'noodstroom' optie is altijd actief als UPS.
Zeker als het 1500 2000 extra kost.
Ik zou wel grootverbruikers die niet noodzakelijk zijn -lees: EV lader- aan de 'koude' zijde van een dergelijke voorziening houden. Dus als netspanning wegvalt, de laadpaal ook geen prik meer krijgt.
[...]
En dat is precies wat ik dan niet bedoel. Dit is meer idee Powerbank met een Schuko.
Vanaf de Powerhub begint het interessant te worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 27-08-2026 14:48 ]
Zeg ik toch ook? Vanaf de powerhub begint het interessant te worden. Alhoewel het er op lijkt dat de max dan 3 x een Zendure accu is.Jan-tweak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
nee, ik vrees dat je eerst eens moet verdiepen wat de poerhub doet, dit is gewoon een tweede schakelkast (groepenkast) met een ATS en je kunt daar de batterijen dus ook prima vast op aansluiten, niet alleen via een type F stekker. (schuko is een oude benaming)
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 14:43 ]
De Deye is echt een alleskunner, en heeft die functie gewoon native aan boord.water_escape schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:38:
@Gri77ie of ertussen in, ik heb offerte voor 16kw all in incl volledige woningbackup en zonnepanelen die in offgrid mode door blijven draaien. (deye 15kw met Deye F16-c accu)
Ik zou wel vragen om een omschakelaar / by pass te (laten) monteren, voor het geval dat je eens een update moet draaien of anderzijds iets aan de hand hebt met de omvormer.
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 14:44 ]
Mijn duit in het zakje….Gri77ie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:45:
“Noodstroom is een functie”, dat moet je buiten de financiële prestaties van je batterij houden. Niet willen terugverdienen. Het is een extra. Een stukje verzekering voor iets dat wellicht nooit gebeurt of misschien toch wel.
Je moet de beslissing voor die extra verzekering dan ook compleet los van het kopen van een accu zien.
Eerder ben ik tot de conclusie gekomen dat “noodstroom” (aangelegd, dus geen DHZ) ongeveer 1500 euro extra kost. Dat kan meer of minder zijn afhankelijk van “hoe luxe” het is (van handmatig tot volautomatisch op bestaande installatie). De 2000 euro daarvoor is dus aan de hoge kant maar niet heel raar.
Dan komt het er puur op neer of je die verzekering wilt.
Dat kunnen wij hier niet bepalen.
Sommigen hier hebben hele vaak stroomuitval, anderen vrijwel nooit.
Kortom… “je bent zeker niet gek”. Even goed bedenken of je een extra verzekering wilt.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
ja en ook weer nee, want de Zendure 4000 Mix kun je namelijk zelf weer uitbreiden tot 55 kWh per Zendure, dus bij 3 wordt dat toaal 165 kWh capaciteit, geen idee wie dat ooit nodig zou nodig hebben in een woning?paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:42:
[...]
Zeg ik toch ook? Vanaf de powerhub begint het interessant te worden. Alhoewel het er op lijkt dat de max dan 3 x een Zendure accu is.
als je nu nog zou bestellen maak je kans op één van de 1000 gratis powerhubs die ze nu aanbieden ( huidige stand was vandaag nog 888 stuks verkrijgbaar )
[ Voor 15% gewijzigd door Jan-tweak op 27-08-2026 14:54 ]
No thanksJan-tweak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:52:
[...]
ja en ook weer nee, want de Zendure 4000 Mix kun je namelijk zelf weer uitbreiden tot 55 kWh per Zendure, dus bij 3 wordt dat toaal 165 kWh capaciteit, geen idee wie dat ooit nodig zou nodig hebben in een woning?
als je nu nog zou bestellen maak je kans op één van de 1000 gratis powerhubs die ze nu aanbieden ( huidige stand was vandaag nog 888 stuks verkrijgbaar )
Het is geen gekke oplossing, maar een 8 kWh "AIO 1 fase" (dat is het zo ongeveer) voor 2250 is nog steeds best wel geld. Voor 1900 heb je het dubbele aan capaciteit, met 6kW vermogen:
https://www.datouboss.com...er?variant=46786227241091
De powerhub is wel grappig.
Ik zeg altijd maar: als je het scenario kan bedenken, gaat het zeker ook gebeuren.FreakNL schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:51:
[...]
Noodstroom;
En twee:
Niet blijven rereferen aan de afgelopen tijd.
Was eigenlijk niet van plan te reageren, maar het jeukt toch… ik ken Gasunie vrij goed en ik weet dat de aardgaspijpen (inclusief koppelingen) uitstekend te gebruiken zijn voor waterstof (als je de juiste pakkingen toepast). Ze zetten vol in op het benutten van de aardgas-infrastructuur voor waterstof 😉daemonix schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:25:
[...]
Zo irrelevant is het dat de vroege waterstof auto van BMW in 2 weken zo ongeveer leeg was zonder een kilometer gereden te hebben.En zo irrelevant dat het aardgas net gebruiken voor waterstof gas een illusie is, mede door de verwoestende eigenschappen van waterstof op bijvoorbeeld koppelingen.
Voor wie het interessant vindt: Gasunie en waterstof
3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st
The devil is in the detail: de juiste pakkingen. Laten die nou nooit zijn ingezet in het oude aardgasnetwerk tot recent. Daarnaast: follow the money, wie is er gebaat bij de inzet van gas in plaats van elektriciteit? Wie de lobby partij hier?JohnnyDune schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:03:
[...]
Was eigenlijk niet van plan te reageren, maar het jeukt toch… ik ken Gasunie vrij goed en ik weet dat de aardgaspijpen (inclusief koppelingen) uitstekend te gebruiken zijn voor waterstof (als je de juiste pakkingen toepast). Ze zetten vol in op het benutten van de aardgas-infrastructuur voor waterstof 😉
[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 27-08-2026 18:16 ]
Klopt,..testmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:23:
[...]
Ik zeg altijd maar: als je het scenario kan bedenken, gaat het zeker ook gebeuren.
Maar je kan er ook voor kiezen dan gewoon even zonder stroom te zitten. En dat is helemaal niet zo raar.
Persoonlijk heb ik nu een prettige backup oplossing waarbij de batterij op pv blijft laden ook als de stroom uitvalt. Daarmee heb ik me ingedekt tegen langdurige stroomuitval. Dat vind ik fijn. Daar had ik geld voor over.
Het is echter echt niet zo dat je “doomed” bent als je dat niet doet en de stroom inderdaad langdurig uitvalt. Er gaat heus van alles geregeld worden. Het zal oncomfortabel zijn maar je gaat niet direct dood. En het zal ook zo zijn dat als mijn huis het enige is dat na 3 dagen nog stroom heeft en de hele buurt niet “het hier ook niet zo normaal meer zal zijn”. Dan komen er geheid veel mensen aan de deur. Het is hier geen “gated community” zoals in amerika met binnen de hekken flinke luxe en vlak daarbuiten helemaal niks.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik heb zelf weinig problemen met een korte stroomuitval.Stefannn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:27:
[...]
Klopt,..
Maar je kan er ook voor kiezen dan gewoon even zonder stroom te zitten. En dat is helemaal niet zo raar.
Persoonlijk heb ik nu een prettige backup oplossing waarbij de batterij op pv blijft laden ook als de stroom uitvalt. Daarmee heb ik me ingedekt tegen langdurige stroomuitval. Dat vind ik fijn. Daar had ik geld voor over.
Het is echter echt niet zo dat je “doomed” bent als je dat niet doet en de stroom inderdaad langdurig uitvalt. Er gaat heus van alles geregeld worden. Het zal oncomfortabel zijn maar je gaat niet direct dood. En het zal ook zo zijn dat als mijn huis het enige is dat na 3 dagen nog stroom heeft en de hele buurt niet “het hier ook niet zo normaal meer zal zijn”. Dan komen er geheid veel mensen aan de deur. Het is hier geen “gated community” zoals in amerika met binnen de hekken flinke luxe en vlak daarbuiten helemaal niks.
En zelfs met een simpele stekkerbatterij met backup stopcontact komt je al een heel eind als het langer duurt, mits daar wat PV op aangesloten is/kan worden
ik zou me ook af kunnen vragen welke zaken mij zorgen baren, en als ik daar wat aan kan doen dan is dat het mogelijk voor mij waard.testmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:23:
[...]
Ik zeg altijd maar: als je het scenario kan bedenken, gaat het zeker ook gebeuren.
Lang lang geleden, toen mijn vrouw ons eerste kind verwachtte hebben we een belachelijk zware SUV gekocht om zeker te zijn dat ons kind niets zou gebeuren. 2500kg+, gebruik van 1 op 8, zonder keukentrapje konden ze er niet in. Het sloeg echt nergens op. Toch was dat het voor ons waard, het gevoel van veiligheid.
Een thuis accu met 2 of 3 dagen noodstroom gaat misschien wel vooral over wat voor gevoel het geeft, en minder over de realiteit van kansberekening en geldelijke opbrengsten.
ik heb altijd wel een klein beetje prep-neigingen gehad. Pasta en rijst koop ik bijvoorbeeld per omdoos in en gebruik ik gedurende het jaar gewoon op, maar er is altijd een volle en aangebroken doos, dus als er ineens schaarste is dan kan ik weken tot enkele maanden vooruit. Ook veel andere producten zoals suiker, zeep etc.. heb ik ruim op voorraad, gewoon ook omdat ik zuinig ben en het graag in de actie ruim inslaStefannn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:27:
[...]
En het zal ook zo zijn dat als mijn huis het enige is dat na 3 dagen nog stroom heeft en de hele buurt niet “het hier ook niet zo normaal meer zal zijn”. Dan komen er geheid veel mensen aan de deur. Het is hier geen “gated community” zoals in amerika met binnen de hekken flinke luxe en vlak daarbuiten helemaal niks.
Dat foldertje van laatst was gewoon lachwekkend voor mij, ik zit zoveel stappen verder te denken dat ik serieus denk dat ik het maanden kan volhouden. Een onderdeel om dat mogelijk te maken is het bewust inzetten van je middelen, je gaat dan je stroom, gecontroleerd, delen met de gemeenschap om je heen. En dat gaat denk ik ruim lukken als ik niet 100kWh per week in de EV hoef te gooien. Aan de andere kant is de buurman met de grondwaterpuls ook iemand met nuttige middelen, en zo help je elkaar weer verder. Maar dat zijn extreme situaties waarbij ook de maatschappij ontwricht is. En in dat foldertje stond dan weer niks over wapenvergunningen
Punt is wel dat je moet na gaan denken in die situatie dat je er een gemeenschappelijke voorziening van maakt, leg desnoods een groot stekkerblok onder een partytent met een waterkoker en senseo. Kun je uitgebreid kennis maken met je buren met een bakje koffie en is er ook warm water voor bijvoorbeeld flesvoeding en andere eerste levensbehoeften, kost je een keer 5 kWh, maar maak je wel vrienden mee
Maar dit heeft ook wel een hoog gehalte van shower-toughts, dus of het ook zo gaat werken als je drie dagen geen stroom in de straat hebt vraag ik me nog ernstig af.
We waren hier meer van: oh leuk dat hier de kerstlampjes dan nog blijven brandenzalkc schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:01:
[...]
Punt is wel dat je moet na gaan denken in die situatie dat je er een gemeenschappelijke voorziening van maakt, leg desnoods een groot stekkerblok onder een partytent met een waterkoker en senseo. Kun je uitgebreid kennis maken met je buren met een bakje koffie en is er ook warm water voor bijvoorbeeld flesvoeding en andere eerste levensbehoeften, kost je een keer 5 kWh, maar maak je wel vrienden mee.
Maar goed. Trump, Kim, Vladje and the lots + brief van Enexis dat een van de verdeelcentrales in de buurt wel eens tijdelijk uitgeschakeld kon worden als het heel koud zou worden, was wel een trigger om gewoon zelf de off grid voorziening aan te leggen. Ik heb me er een middag kwaad aan gemaakt samen met een elektricien(ne), en als ik het niet vooraf vertel aan je, zie je de lampen nieteens knipperen en computers blijven netjes aan zodra ik de de HS omflip.
/f/image/0MfE6FMQ3uxhuGuyPTF3lDV0.png?f=fotoalbum_large)
Week of 2, 3 later met een graver gas en elektra geraakt verderop in de wijk en niets van meegekregen
[ Voor 48% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 20:44 ]
Wat kost jou deze wijziging?paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:39:
[...]
We waren hier meer van: oh leuk dat hier de kerstlampjes dan nog blijven branden
Maar goed. Trump, Kim, Vladje and the lots + brief van Enexis dat een van de verdeelcentrales in de buurt wel eens tijdelijk uitgeschakeld kon worden als het heel koud zou worden, was wel een trigger om gewoon zelf de off grid voorziening aan te leggen. Ik heb me er een middag kwaad aan gemaakt samen met een elektricien(ne), en als ik het niet vooraf vertel aan je, zie je de lampen nieteens knipperen en computers blijven netjes aan zodra ik de de HS omflip.
[Afbeelding]
Week of 2, 3 later met een graver gas en elektra geraakt verderop in de wijk en niets van meegekregen
Allemaal waar, zeker.Stefannn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:27:
[...]
Klopt,..
Als we geen warmtepomp in de planning hadden zou een back-up stroom voor ons minder relevant zijn. Dat we geen TV en playstation hebben, prima. Koud eten, ook goed, en met de Makita accu's en een paar lampen kunnen we wel de hele avond een potje pesten o.i.d.
Maar het idee dat als het buiten -10 is de warmtepomp een dag uitvalt, en daarmee bevriest, lijkt me wel *vervelend*.
En commercieel gerekend denk ik dan ook: als ik een dagje thuis ongestoord kan doorwerken als net in onze buurt de stroom uitvalt, scheelt me dat weer een dagje gemiste omzet (als 5G dan nog wel blijft werken want de buurt-glasvezelkast zal dan ook wel geen signaal meer doorgeven?) en dan "is die power back-up optie wel snel terugverdiend".
Reken ik me daarmee rijk, misschien wel.... so be it.
(note to self: zwarte verduisterende gordijnen kopen opdat buren niet kunnen zien dat wij nog stroom hebben ;-)
Ik had ca 280 euro aan materiaal, en 3 uurtjes (x 2 personen) werk.
Maar dat is dan inclusief de 5G10 trekken (dure kabel sowieso), en ik heb hem neopreen gelaten anders kreeg ik de bochten niet gemaakt, een omschakelaar (moet niet) extra werkschakelaar, extra Vision kastje erbij en en de boel ombouwen.
En met 4 x 2x12 moet je wel je koppie er bij houden en voorzichtig testen.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 21:10 ]
Thanks, maar ik probeer het totaal te vinden. Als uur tarief 80 euro is, komt er nog 240 bij dus dan zitten we op ruim 500 euro toch?paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:03:
[...]
Ik had ca 280 euro aan materiaal, en 3 uurtjes (x 2 personen) werk.
Maar dat is dan inclusief de 5G10 trekken (dure kabel sowieso), en ik heb hem neopreen gelaten anders kreeg ik de bochten niet gemaakt, een omschakelaar (moet niet) extra werkschakelaar, extra Vision kastje erbij en en de boel ombouwen.
En met 4 x 2x12 moet je wel je koppie er bij houden en voorzichtig testen.
[Afbeelding]
Nee je bent niet doomed maar afhankelijk van de inrichting van je woning kan zelfs een kortstondige stroomonderbreking voor meer ongemakken zorgen dan een beetje comfortverlies.Stefannn schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:27:
Ik moet er bv. niet aan denken dat tijdens een dunkelflaute in het stookseizoen de circulatiepomp tussen kachel en SWW-boiler het plots niet meer doet. Dan wordt je nl. nogal vlug teruggekatapulteerd naar het stoomtijdperk.
Bij een stroomonderbreking gaat de omvormer van de accu dan ook in minder dan 20 ms in eilandmodus en dit voor alle circuits in en rond de woning (was bij dit systeem toch geen meerkost).
Wel extra een manuele lastscheider geplaatst. Maar dat is om bij technisch falen van de accu omvormers (of bij werken aan die kant van de installatie) tijdelijk nog naar het net te kunnen omschakelen.
En zoals je zelf al schrijft, het is handig dat wanneer de zon schijnt tijdens een stroomonderbreking PV gewoon blijft verder produceren (dat levert hier immers aardig wat op per kWh).
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2026 21:25 ]
Ik betaalde 35 per uur. Zwarte klus. En had al vaker samengewerkt, dus dat gaat prima.Q schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:15:
[...]
Thanks, maar ik probeer het totaal te vinden. Als uur tarief 80 euro is, komt er nog 240 bij dus dan zitten we op ruim 500 euro toch?
Allebei een riem met goed gereedschap en gaan met die banaan.
Normaliter kost een off grid kast geïnstalleerd en wel 1300-2000 euro. Nu was ik voor iets onder de 500 klaar. En bovendien snap ik (zelf) precies hoe het in elkaar steekt en waarom.
Schema afgedrukt en in de groepenkast gestoken, zodat iedereen er uit zou moeten kunnen komen
En wat @testmanager schrijft: als je gewoon kunt doorwerken, en (bijv) je 3D printer er niet half way mee nokt e.d., dan is me dat ook best wat waard.IvoB2 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:16:
[...]
Nee je bent niet doomed maar afhankelijk van de inrichting van je woning kan zelfs een kortstondige stroomonderbreking voor meer ongemakken zorgen dan een beetje comfortverlies.
Ik moet er bv. niet aan denken dat tijdens een dunkelflaute in het stookseizoen de circulatiepomp tussen kachel en SWW-boiler het plots niet meer doet. Dan wordt je nl. nogal vlug teruggekatapulteerd naar het stoomtijdperk.
De buitenunit van een WP op koelmiddel bevriest toch niet wanneer ze niet in werking is?testmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:02:
Maar het idee dat als het buiten -10 is de warmtepomp een dag uitvalt, en daarmee bevriest, lijkt me wel *vervelend*.
Of heb je het dan specifiek over een monoblock met water in de buitenunit?
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2026 21:34 ]
IvoB2 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:31:
[...]
De buitenunit van een WP op koelmiddel bevriest toch niet wanneer ze niet in werking is?
Of heb je het dan specifiek over een monoblock met water in de buitenunit?
Oh, ik kijk naar een monoblock versie inderdaad (Weheat)
Aanvullend, gezien de discussie hierna/hierboven over de extra installatie kosten: bij mijn € 5 á 6 K kostende set accu's (van 3 x 8kWh) "krijg" ik dit najaar nog een kastje (Zendure Powerhub) opgestuurd waarmee deze accu's geïntegreerd zouden moeten kunnen worden (= 5 werkwoordsvormen achter elkaar: BONUS) in de meterkast om in eiland-modus te kunnen gaan draaien. Daar zal de elektricien vast wel 4-8 uur mee bezig zijn (want hij heeft die nog nooit geïnstalleerd) dus daar komt dan nog 275-550 euro bovenop, plus nog € 200,- isch ? materiaalkostentestmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:02:
[...]
Allemaal waar, zeker.
Als we geen warmtepomp in de planning hadden zou een back-up stroom voor ons minder relevant zijn. Dat we geen TV en playstation hebben, prima. Koud eten, ook goed, en met de Makita accu's en een paar lampen kunnen we wel de hele avond een potje pesten o.i.d.
En commercieel gerekend denk ik dan ook: als ik een dagje thuis ongestoord kan doorwerken als net in onze buurt de stroom uitvalt, scheelt me dat weer een dagje gemiste omzet (als 5G dan nog wel blijft werken want de buurt-glasvezelkast zal dan ook wel geen signaal meer doorgeven?) en dan "is die power back-up optie wel snel terugverdiend".
Reken ik me daarmee rijk, misschien wel.... so be it.
(note to self: zwarte verduisterende gordijnen kopen opdat buren niet kunnen zien dat wij nog stroom hebben ;-)
Vorig jaar gedurende het jaar de opbouw van de installatie toch nog €1650 uitbetaald gekregen voor heel 2025 inclusief het eigen huisverbruik van ca 15MWh.
Dit hele jaar met volledige capaciteit kunnen draaien zitten we reeds op -€4450 inclusief ca 11MWh huisverbruik tot nu toe. De batterij installatie koste 27k met automatische noodstroomschakeling. De zonnepanelen installatie koste 13k en beide installaties dan wel als zelfbouw.
Ergens de komende weken zal de, vanuit het werk bestelde, lease EV komen. Die zal dan vrijwel iedere avond thuis geladen worden vanuit de batterij tegen een voor ons fatsoenlijk tarief.
Wachten op de EV charger met MID meter van Victron duurt te lang. Zodoende een Peblar Business met MID meter aangeschaft voor de ERE registratie en de MTC afrekening voor de lease EV. Dito zelf te installeren.
Gemiddeld rij ik tussen de 2000 en 4000 km per maand. Lijkt me een aardige use case voor de batterij om einde salderingsregeling te verzachten middels de MTC afrekening en de ERE uitbetaling en in de zomer kunnen de overschotten tijdverschoven geïnjecteerd worden.
Ook zal ergens rond 2028 de tijdafhankelijke nettarieven ingevoerd gaan worden waar de batterij dan omheen mag gaan werken.
Toch nog steeds erg jammer dat de salderingsregeling wegvalt.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
op de Zendure Mix topic vind je ondertussen ook de handleidingen.testmanager schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:35:
[...]
Aanvullend, gezien de discussie hierna/hierboven over de extra installatie kosten: bij mijn € 5 á 6 K kostende set accu's (van 3 x 8kWh) "krijg" ik dit najaar nog een kastje (Zendure Powerhub) opgestuurd waarmee deze accu's geïntegreerd zouden moeten kunnen worden (= 5 werkwoordsvormen achter elkaar: BONUS) in de meterkast om in eiland-modus te kunnen gaan draaien. Daar zal de elektricien vast wel 4-8 uur mee bezig zijn (want hij heeft die nog nooit geïnstalleerd) dus daar komt dan nog 275-550 euro bovenop, plus nog € 200,- isch ? materiaalkosten
Bedenk je wel dat er dus twee 5 aderige kabels ( 4 of zelfs 6 mm2 afhankelijk van de afstand) tussen de groepenkast en de Powerhub komen te liggen.
de groene voor de netaansluiting en de rode voor koppeling van de rest van je huisaansluiting zodat de ATS in de powerhub deze ook bij een noodstroom van je hele huisstroom kan voorzien.
Infeite loopt over beide kabels je complete stroomvoorziening door, zowel dus tijdens normaal en ook noodstroom situatie.
/f/image/FuPzxaDWd45HD5g2O3wBv0u4.png?f=fotoalbum_large)
dit betekend ook dat delen van jouw bestande groepenkast deels aangepast moeten worden en er zelfs nieuwe 3-fase 40A of 63A zekeringen ingebouwd moeten worden. zie pag 9 manual.
[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 27-08-2026 23:51 ]
Ik ben niet zo bang voor de grote pijpen, maar veel meer voor die laatste stukjes door de voortuinen en de huizen in (als dat al ooit gaat gebeuren).JohnnyDune schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:03:
[...]
Was eigenlijk niet van plan te reageren, maar het jeukt toch… ik ken Gasunie vrij goed en ik weet dat de aardgaspijpen (inclusief koppelingen) uitstekend te gebruiken zijn voor waterstof (als je de juiste pakkingen toepast). Ze zetten vol in op het benutten van de aardgas-infrastructuur voor waterstof 😉
Je hoort nu af en toe van mensen dat ze een gaslucht ruiken in hun tuin en dan blijkt de gasleiding naar hun eigen woning "versleten" te zijn. Moet er niet aan denken dat dat met waterstof gebeurt.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Klopt, dat zit erbij idd.paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:43:
[...]
De Deye is echt een alleskunner, en heeft die functie gewoon native aan boord.
Ik zou wel vragen om een omschakelaar / by pass te (laten) monteren, voor het geval dat je eens een update moet draaien of anderzijds iets aan de hand hebt met de omvormer.
Water-Escape
* voor industrie en energie-intensieve bedrijven (bron: hun eigen site). dus ja wellicht lekt het niet met 1% per dag weg maar het in je huis gebruiken, bijv als.opslag en dus soort thuisbatterij, blijft onzinnig.JohnnyDune schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:03:
[...]
[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 28-08-2026 08:56 ]
erg indrukwekkend voorbeeld. Je pakt het groots aan zeg! had je verwacht dergelijke resultaten te halen?Ersus schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:46:
Men zal voor zichzelf uit moeten maken wat de use cases zijn en of dat het waard is om een batterij installatie aan te schaffen met of zonder noodstroom.
Vorig jaar gedurende het jaar de opbouw van de installatie toch nog €1650 uitbetaald gekregen voor heel 2025 inclusief het eigen huisverbruik van ca 15MWh.
Dit hele jaar met volledige capaciteit kunnen draaien zitten we reeds op -€4450 inclusief ca 11MWh huisverbruik tot nu toe. De batterij installatie koste 27k met automatische noodstroomschakeling. De zonnepanelen installatie koste 13k en beide installaties dan wel als zelfbouw.
Ergens de komende weken zal de, vanuit het werk bestelde, lease EV komen. Die zal dan vrijwel iedere avond thuis geladen worden vanuit de batterij tegen een voor ons fatsoenlijk tarief.
Wachten op de EV charger met MID meter van Victron duurt te lang. Zodoende een Peblar Business met MID meter aangeschaft voor de ERE registratie en de MTC afrekening voor de lease EV. Dito zelf te installeren.
Gemiddeld rij ik tussen de 2000 en 4000 km per maand. Lijkt me een aardige use case voor de batterij om einde salderingsregeling te verzachten middels de MTC afrekening en de ERE uitbetaling en in de zomer kunnen de overschotten tijdverschoven geïnjecteerd worden.
Ook zal ergens rond 2028 de tijdafhankelijke nettarieven ingevoerd gaan worden waar de batterij dan omheen mag gaan werken.
[Afbeelding]
en hoe heb je bepaald hoeveel PV en batterij-opslag je wilde plaatsen? en staat je verdiensten ook onder druk als saldering wegvalt.of is dat niet zo'n groot deel van je opbrengsten?
Ik maak me bij ons niet zo druk over slijtage. Als we ooit waterstof geleverd gaan krijgen zal er toch een nieuwe leiding aangelegd moeten worden. Ik zie het echt niet gebeuren.ArPi75 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:01:
[...]
Ik ben niet zo bang voor de grote pijpen, maar veel meer voor die laatste stukjes door de voortuinen en de huizen in (als dat al ooit gaat gebeuren).
Je hoort nu af en toe van mensen dat ze een gaslucht ruiken in hun tuin en dan blijkt de gasleiding naar hun eigen woning "versleten" te zijn. Moet er niet aan denken dat dat met waterstof gebeurt.
De fossiele lobby zal er immers alles aan doen om zoveel mogelijk klanten aan het infuus van centraal geproduceerde energie gebonden te houden.
De combinatie van PV en eigen thuisopslag in batterijen is een doorn in hun oog want dan kan je (op termijn) (bijna) zonder hen.
In Nederland is er een legale scheiding tussen 'producent' en 'transporteur', en aangezien een (waterstof) fuel-cell ook warmte produceert is ('s winters) het gebruik van de gas-infrastuctuur ook handig om de druk op de (warmtepomp) elektra-infrastructuur te verminderen.IvoB2 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:50:
Ooit zal het er wel van komen.
De fossiele lobby zal er immers alles aan doen om zoveel mogelijk klanten aan het infuus van centraal geproduceerde energie gebonden te houden.
De combinatie van PV en eigen thuisopslag in batterijen is een doorn in hun oog want dan kan je (op termijn) (bijna) zonder hen.
Of het ooit zover komt weet ik niet maar het simpele feit dat die mogelijk bestaat als concurrentie is al voldoende om de prijzen van de elektra sector lager te houden.
Gelukkig een volledig onafhankelijke partij in deze. Als ze gaan pitchen voor pure elektrificatie dan zijn ze hun eigen kist aan het maken. Waterstof is een onontkoombare oplossing voor de zware industrie, maar voor huishoudens hebben we vandaag de dag al een elektrische oplossing waar weinig compromissen voor gesloten hoeven te worden. Het enige echt nadeel dat ik zie is dat je een boilervat nodig hebt voor DHW. Voor ons zelf geen enkel issue, die staat op de plek waar de CV-ketel hing, maar als je het met weinig vierkante meters moet doen, dan is het wel een klein nadeel.JohnnyDune schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 18:03:
[...]
Meer on-topic, gezien er nog altijd geen aanbieder is die bij een vast contract een substantiële prijs voor een teruggeleverde kWh wilt betalen is het voor ons een no-brainer om dynamisch contract te gaan. Wij leveren namelijk aanzienlijk meer terug dan dat we verbruiken. Voor deze winter wordt het de load optimaliseren zonder accu, als de zon schijnt pakt de WP het meeste weg, dus een accu zou weinig opleveren. Richting het voorjaar kan het altijd nog.
Qua optimalisatie van onze consumptie nu bijv het gedrag van het verwarmen van de boiler door de WP geanalyseerd. Die had ik een programma gegeven waarin om 1300 uur de doel temperatuur 4 graden omhoog gaat, met een hysterese van 4 graden triggerde dat niet iedere dag een DHW run. Ik wilde vanuit COP oogpunt de temperatuur zo laag mogelijk houden, maar de consequentie bleek te zijn dat we afgelopen 8 maanden 45x tussen 1800 en 2200 een DHW run hebben gehad, omdat die dagen de run 's middag niet getriggerd was. Te zuinig afgesteld, waardoor het dus juist minder efficient en duurder wordt. Nu gaat de temperatuur iedere middag naar 52 graden. Ingewikkeldere aansturing maken met bijv DAO via HA lijkt niets uit te halen.
Ondertussen is Gasunie ook 100% van de staat, waarmee het uiteindelijk de BV Nederland is die beslist welke koers het bedrijf vaart 😉
Over congestie gesproken: thuis-accu’s zouden wel eens een hele goeie verzachtende factor kunnen gaan zijn (die van mij komen er binnenkort ook aan 😎)
3710 Wp~, Zuid-Zuidwest - ID.4 1st
Dat ding is:Jan-tweak schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:40:
[...]
nee, ik vrees dat je eerst eens moet verdiepen wat de powerhub doet, dit is gewoon een tweede schakelkast (groepenkast) met een ATS en je kunt daar de batterijen dus ook prima vast op aansluiten, niet alleen via een type F stekker. (schuko is een oude benaming)
[Afbeelding]
- Niet leverbaar
- Er is geen enkele documentatie beschikbaar, geen datasheet, geen installatie instructies.
- Er is een elektricien nodig om het aan te sluiten
- Aansluiten zal niet gaan zonder de bestaande groepenkast aan te passen incl 2 stevige kabels van en naar de Powerhub.
- Alle afbeeldingen zijn AI crap
Wat ik bijv wil weten is of dat je met een live load veilig kunt schakelen in een 3-fase installatie. Kan ik het huis terug rechtstreeks aan de netaansluiting hangen, zonder eerst alle groepen af te moeten zetten? Of loop ik dan het risico op een zwevende nul met alle consequenties van dien.
jawel, je kunt het al gewoon op hun site bestellen, en er zijn al tweakers die het ding in huis hebben.
klopt ook niet, op youtube zie al diverse Zendure instructie video's, er zijn ook al handleidingen, hier op tweakers vind je de links.• Er is geen enkele documentatie beschikbaar, geen datasheet, geen installatie instructies.
juist, gelukkig is niet alles plug en play, dus werken aan jouw elektrische huisinstallatie, daar zit tenslotte 230V en mogelijk zelfs 400V bij een 3-fase huisinstallatie, beide zijn gewoon heel eenvoudig doodelijk en levensbedreigend. Dus ja, helemaal niet zo vreemd dat je daar als leek ( voor je eigen bescherming) niet zo maar bij mag. Niets voor niets is jouw groepenkast thuis ook voorzien van een volledig gesloten kast zodat je daar niet zo maar bij kan.• Er is een elektricien nodig om het aan te sluiten
Om deze Powerhub aan te sluiten heb je dus vakkundige mensen nodig (= elektricien ) die kennis hebben van ook in Nederland geldende eisen en normen (bv NEN1010). Dus als jij zelf niet over dergelijke kennis beschikt ( veruit de meeste nederlanders kunnen dat ook niet ) moet je dit dus laten uitvoeren door een vakman.
klopt, wireless stroom is tot op heden helaas nog niet uitgevonden, dus daar ligt mogelijk een kans voor jou.• Aansluiten zal niet gaan zonder de bestaande groepenkast aan te passen incl 2 stevige kabels van en naar de Powerhub.
wat is hier AI aan ?• Alle afbeeldingen zijn AI crap
:strip_exif()/f/image/I9P6OAfpcgFfEsVHoed0fu1h.png?f=user_large)
maar ik snap het al, dat is een electrisch schema, en mogelijk kun je dat als leek dus niet lezen.
hier is weinig AI aan.
weet je wat een echte ATS even los van al de rest die je nodig hebt kost, dan heb je al vrij snel meer als de 1/2 van de deze prijs ook al betaald en dat is alleen één stukje hardware. En ja, noodstroom functie en meer kost nu een keer geld. een kaars is daarbij een heel stuk goedkoper. daarbij is deze powerhub ookal voorbereid voor een EV laadpaal.~[/list]
Tel bovenstaande bij elkaar op en je bent echt niet goedkoper uit dan de bedragen die genoemd worden door andere voor noodfunctie van pak 'm beet €1500-€2000, zeker als ik de tijdelijke actie buiten beschouwing laat.
kijk, dat is de eerste nuttige vraag die ik tegenkom en nee, daar heb ik ook nog geen antwoordWat ik bijv wil weten is of dat je met een live load veilig kunt schakelen in een 3-fase installatie. Kan ik het huis terug rechtstreeks aan de netaansluiting hangen, zonder eerst alle groepen af te moeten zetten? Of loop ik dan het risico op een zwevende nul met alle consequenties van dien.
op. Gezien dat het hier om een gloednieuw product betreft is het op zich nog helemaal niet verwondelijk dat nog niet alle in en outs van het product bekend zijn.
soms blijkt wachten om alles in rust af te wegen of dit product iets is wat aan jouw specifieke wensen zal voldoen of ook niet de juiste weg.
Dus gewoon nog even wachten, ik verwacht dat al je vragen een antwoord hebben. Uiteraard ligt de beslissing of dit iets voor jou iets is geheel bij je zelf.
Jan-tweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
jawel, je kunt het al gewoon op hun site bestellen, en er zijn al tweakers die het ding in huis hebben.
[...]
klopt ook niet, op youtube zie al diverse Zendure instructie video's, er zijn ook al handleidingen, hier op tweakers vind je de links.
[...]
juist, gelukkig is niet alles plug en play, dus werken aan jouw elektrische huisinstallatie, daar zit tenslotte 230V en mogelijk zelfs 400V bij een 3-fase huisinstallatie, beide zijn gewoon heel eenvoudig doodelijk en levensbedreigend. Dus ja, helemaal niet zo vreemd dat je daar als leek ( voor je eigen bescherming) niet zo maar bij mag. Niets voor niets is jouw groepenkast thuis ook voorzien van een volledig gesloten kast zodat je daar niet zo maar bij kan.
Om deze Powerhub aan te sluiten heb je dus vakkundige mensen nodig (= elektricien ) die kennis hebben van ook in Nederland geldende eisen en normen (bv NEN1010). Dus als jij zelf niet over dergelijke kennis beschikt ( veruit de meeste nederlanders kunnen dat ook niet ) moet je dit dus laten uitvoeren door een vakman.
[...]
klopt, wireless stroom is tot op heden helaas nog niet uitgevonden, dus daar ligt mogelijk een kans voor jou.
[...]
wat is hier AI aan ?
[Afbeelding]
maar ik snap het al, dat is een electrisch schema, en mogelijk kun je dat als leek dus niet lezen.
hier is weinig AI aan.
[...]
weet je wat een echte ATS even los van al de rest die je nodig hebt kost, dan heb je al vrij snel meer als de 1/2 van de deze prijs ook al betaald en dat is alleen één stukje hardware. En ja, noodstroom functie en meer kost nu een keer geld. een kaars is daarbij een heel stuk goedkoper. daarbij is deze powerhub ookal voorbereid voor een EV laadpaal.
[...]
kijk, dat is de eerste nuttige vraag die ik tegenkom en nee, daar heb ik ook nog geen antwoord
op. Gezien dat het hier om een gloednieuw product betreft is het op zich nog helemaal niet verwondelijk dat nog niet alle in en outs van het product bekend zijn.
soms blijkt wachten om alles in rust af te wegen of dit product iets is wat aan jouw specifieke wensen zal voldoen of ook niet de juiste weg.
Dus gewoon nog even wachten, ik verwacht dat al je vragen een antwoord hebben. Uiteraard ligt de beslissing of dit iets voor jou iets is geheel bij je zelf.
- De website die je linkt stelt dat het over 70-80 dagen geleverd kan worden.
- De fabrikant heeft op de eigen website geen documentatie staan.
- Alles op die website van Zendure zijn AI afbeeldingen. Zitten er daadwerkelijk WCDs in de Powerhub om de accu's aan te sluiten? Hoe komt de stekker daarvan door de wartel heen?
Of wat te denken van deze afbeelding, hang jij het laadsnoer van de EV (dat wel erg kort is) ook altijd achter de los hangende voedingskabel van de EV-charger? Alle andere kabels die hangen ook ongebeugeld in de ruimte en staan mooi strak opgespannen.
Het is helemaal niet erg dat er AI gebruikt wordt om afbeeldingen te genereren, maar het is wel handig dat een medewerker met enig verstand van zaken ze controleert op juistheid. Ik ga ze niet allemaal stuk voor stuk aflopen, maar overal zijn idiote dingen te zien. - Het hele concept van een PiB is dat je geen electricien nodig hebt, als je nu toch een electricien nodig hebt om de boel te verbouwen, dan zijn er toch veel meer opties om eens goed te overwegen? Opties waar je niet in een vender lock-in terecht komt.
[ Voor 12% gewijzigd door Oilman op 28-08-2026 12:05 ]
helaas. thuisaccus verergeren congestie ook vaak. alles staat of valt met hoe je accu aangestuurd wordt en dat is in handen van bijzondere algoritmes zoals ZenkiAI of hoe elke fabrikant het maar noemt.JohnnyDune schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:33:
Gasunie richt zich uiteraard op de moleculen en niet op de elektronen, dus ze hebben zeker een bias. Ze hoeven ook weinig moeite te doen voor een lobby, dat doet de elektriciteitsindustrie zelf wel met de congestie-problemen 🙃
Ondertussen is Gasunie ook 100% van de staat, waarmee het uiteindelijk de BV Nederland is die beslist welke koers het bedrijf vaart 😉
Over congestie gesproken: thuis-accu’s zouden wel eens een hele goeie verzachtende factor kunnen gaan zijn (die van mij komen er binnenkort ook aan 😎)
en congestie gaat grotendeels over rekenwaardes, de netbeheerder moet er rekening mee houden dat elke kW vermogen die ze contracteren richting afnemers op.elk.moment geleverd moet kunnen worden. Het net is daarbij een soort 12baans snelweg die is ontworpen op dr avondspits en de rest vd dag maar 20-40% benut wordt. en elke keer als er 100 nieuwe autos verkocht worden (zeg maar nieuwe aansluitingen gecontracteerd) dan moet er een baan toegevoegd aan de snelweg. Zorgt voor hoge betrouwbaarheid maar is ook duur.
YouTube: Zendure PowerHub Installation Guide: Step-by-Step Setup for Your Home Energy EcosystemOilman schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:56:
[...]Het is mij echt een raadsel waarom je dit bedrijf zo hard aan het pushen bent en dat al maanden achter elkaar...
- De website die je linkt stelt dat het over 70-80 dagen geleverd kan worden.
- De fabrikant heeft op de eigen website geen documentatie staan.
- Alles op die website van Zendure zijn AI afbeeldingen. Zitten er daadwerkelijk WCDs in de Powerhub om de accu's aan te sluiten? Hoe komt de stekker daarvan door de wartel heen?
Of wat te denken van deze afbeelding, hang jij het laadsnoer van de EV (dat wel erg kort is) ook altijd achter de los hangende voedingskabel van de EV-charger? Alle andere kabels die hangen ook ongebeugeld in de ruimte en staan mooi strak opgespannen.
[Afbeelding] Het is helemaal niet erg dat er AI gebruikt wordt om afbeeldingen te genereren, maar het is wel handig dat een medewerker met enig verstand van zaken ze controleert op juistheid. Ik ga ze niet allemaal stuk voor stuk aflopen, maar overal zijn idiote dingen te zien.- Het hele concept van een PiB is dat je geen electricien nodig hebt, als je nu toch een electricien nodig hebt om de boel te verbouwen, dan zijn er toch veel meer opties om eens goed te overwegen? Opties waar je niet in een vender lock-in terecht komt.
Hier is bijv gewoon een video, die niet AI is. Daar kun je ook zien hoe die kabels/stekkers er nou in komen.
Ik zelf zit meer in het Growatt kamp dus er is voor mij geen reden om dit te pushen maar het feit dat ze nu geen voorraad hebben en pas over 70-80 dagen kunnen leveren zegt natuurlijk niet dat het ding niet al geleverd is/bestaat.
De vendor lock-in heeft natuurlijk nadelen, maar voor velen ook voordelen dat het allemaal uitstekend met elkaar werkt en dat je niks nieuws hoeft te leren. Ze zijn bijv. begonnen met een paar accu's van Zendure, toen paar panelen er bij en willen nu de volgende stap maken, dan kan dat allemaal in het zelfde ecosysteem, ik begrijp wel dat mensen dat willen.
Ja, zie deze tekening. maar je kunt de thuis-batterij ook direct aan de beteffende IA in de PowerHub aansluiten.Oilman schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:56:
[...]
[list]
• De website die je linkt stelt dat het over 70-80 dagen geleverd kan worden.
• De fabrikant heeft op de eigen website geen documentatie staan.
• Alles op die website van Zendure zijn AI afbeeldingen. Zitten er daadwerkelijk WCDs in de Powerhub om de accu's aan te sluiten?
/f/image/fpyaz7E9DoxG6VFEffc0husw.png?f=fotoalbum_large)
oke, die afbelding, klopt, je mag me eens sites aanwijzen waar dat niet op dit moment meer is, als een tekenaar daar uren aan moet tekenen of je laat AI dat in seconden maken, daar zit gewoon het voordeel in, en ja dan zie je dergelijke foutjes, hadden ze kunnen voorkomen, ben ik het helemaal mee eens, maar dat is het ook. Ik zelf kijk niet eens meer naar zulke tekeningen, bieden voor mij geen meerwaarde.Hoe komt de stekker daarvan door de wartel heen?
[Afbeelding] Het is helemaal niet erg dat er AI gebruikt wordt om afbeeldingen te genereren, maar het is wel handig dat een medewerker met enig verstand van zaken ze controleert op juistheid. Ik ga ze niet allemaal stuk voor stuk aflopen, maar overal zijn idiote dingen te zien.[/li]
het is niet meer als opsmuk en je ziet vrijwel bij elk merk ondertussen nagenoeg de zelfde opzet qua tekeningen en ja, die komen allemaal uit de AI hoed.
waar staat dat een PowerHub plug & play is, sterker nog ook in de handleiding staat heel duidelijk dat deze door een deskundige geinstallerd dient te worden. Dus zeker geen plug & play.• Het hele concept van een PiB is dat je geen electricien nodig hebt, als je nu toch een electricien nodig hebt om de boel te verbouwen, dan zijn er toch veel meer opties om eens goed te overwegen? Opties waar je niet in een vender lock-in terecht komt.
dat is mogelijk voor jouw een raadsel maar voor mij al lang niet meer. en ja, soms gaan dingen wel eens anders en fout, dat is net als het echte leven ook.[/list]
Het is mij echt een raadsel waarom je dit bedrijf zo hard aan het pushen bent en dat al maanden achter elkaar...
en ja, dat is mijn afweging en jij mag gerust daar je eigen afweging in maken, is voor mij helemaal prima.
Vendor lock-in betekent dat je “als je eenmaal iets gekocht hebt verdere uitbreiding enkel van hetzelfde merk kan doen”.
Dus…
“Volledig geïntegreerd systeem met laadpaal, accu en PV is niet perse vendor-lockin”. Als dat systeem een open api heeft dan kan je daar ook spullen van een ander merk op aansluiten. Dat werkt dan wellicht minder smooth maar het is geen lock-in.
Ik heb batterij en PV van Solaredge. Solaredge biedt ook een laadpaal maar ik heb een zelfbouw laadpaal. Solaredge heeft ems software die dat allemaal bestuurt. Toch is dit geen vendor lockin. Solaredge heeft ook een api. Ik bestuur alles dan ook via de api en dat gaat prima. Dat het een hybride omvormer betreft heeft wel een enorm voordeel dat de PV de batterijen blijft laden bij stroomuitval.
Een losse (bijvoorbeeld plug-in) batterij zonder api heeft geen vendor lockin. Maar als betreffende merk geen PV of laadpaal aanbiedt ben je defacto slechter af dan met een systeem dat wel een geïntegreerde oplossing aanbiedt maar geen api.
Je hebt dan geen vendor lockin, maar überhaupt geen mogelijkheid er een geïntegreerd systeem te maken.
Losse componenten met api waarbij de fabrikant geen geïntegreerde oplossing aanbiedt hebben inderdaad geen vendor lock-in. Dat is echter niet perse een voordeel. Je moet dan namelijk wel zelf de integratie doen. Als je zelf wat minder handig bent krijg je dat helemaal niet voor elkaar.
In practische zin… losse componenten die enkel samen kunnen werken als je een HA systeem hebt zullen voor velen een brug te ver zijn.
Kortom….
“Een merk dat een geïntegreerd systeem aanbiedt inclusief open api” heeft geen vendor lock-in. Dat is voor zowel doe-het-zelvers als niet doe-het-zelvers prettig.
“Een merk dat een geïntegreerd systeem aanbiedt zonder open api” heeft wel vendor lock-in maar als ze dat echt goed voor elkaar hebben en je zelf geen doehetzelver bent is dat helemaal niet zo erg.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Het ligt iets genuanceerder.Jan-tweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
[...]
weet je wat een echte ATS even los van al de rest die je nodig hebt kost, dan heb je al vrij snel meer als de 1/2 van de deze prijs ook al betaald en dat is alleen één stukje hardware. En ja, noodstroom functie en meer kost nu een keer geld. een kaars is daarbij een heel stuk goedkoper. daarbij is deze powerhub ookal voorbereid voor een EV laadpaal.
[...]
Een beetje omvormer zoals de Deye van een paar posts hierboven, heeft geen ATS nodig. Alles gaat 'door' de omvormer heen. Heel je huis hangt dus aan die omvormer (net als bij die powerhub) en gooit gewoon het net relais open als er geen netspanning meer is. En uiteraard terug dicht als het terugkomt. Dat wil je ook enigszins gesynchroniseerd laten verlopen.
Ik zou ook niet snel een ATS inzetten voor je hele huis. Een omvormer uit is grid forming; de 230 uit je accu of accusysteem ook. De N bijv is ook niet even uitwisselbaar. (probeer maar, je ALS gaat af)
De powerhub zal naar ik aanneem die functie op zich nemen, alsmede ook zorgen dat je aardlekveiligheid overeind blijft, want die moet ook gehandhaafd blijven natuurlijk als je netspanning wegvalt. Zeker in de gevallen dat je aarde van je netbeheerder geleverd krijgt.
Ik zou een ATS achterwege laten. Met name die 5 tientjes dingen uit China. Je wil dat een N lead trailing en following is. Dus een fractie eerder pakt dan de fasen, en een fractie later loslaat dan de fasen, wanneer hij schakelt. Dat is een mechanische handeling die ruimte kost, en aansturing. In de zin van met de hand of gemotoriseerd.
Een ATS die 'under 50 ms' omschakelt is volstrekte hit&miss. Leuk om een motor om te keren, of van 24V naar 230 te schakelen in een camper.
Wat is jouw verwachting voor het gehele jaar? -6600 op een investering van 40k? ROI van ongeveer 7 jaar met als bonus je eigen gebruik naar nul?Ersus schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:46:
Men zal voor zichzelf uit moeten maken wat de use cases zijn en of dat het waard is om een batterij installatie aan te schaffen met of zonder noodstroom.
[Afbeelding]
wij zitten in een vergelijkbaar scenario, en een paar dagen geleden gehoord dat de slimme meter nog een jaar of wat moet wachten, dus we kunnen in ieder geval voor het komende jaar vaste contract nog salderen tegen het net. Met de accus terugleveren zouden we waarschijnlijk nog ietsje beter uitkomen.
Inmiddels zijn er al 3 schema's voorbij gekomen, die overal en nergens vandaan komen. Als je een dergelijke product gaat verkopen zal je toch ook gewoon je papierwerk op orde moeten hebben. Op 1 schema staat er enkel een schakelaar tussen grid en de powerhub, dat betekend dat de ingaande kabel enkel door de automaten van de netbeheerder beschermd is, dat houdt niet bepaald over. Welke automaat moet volgens Zendure in de meterkast geplaatst worden waar de rest van de meterkast achter gehangen wordt? In het schema staat een automaat ingetekend, maar niet welk type het dient te zijn.Jan-tweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 12:58:
[...]
Ja, zie deze tekening. maar je kunt de thuis-batterij ook direct aan de beteffende IA in de PowerHub aansluiten.
[Afbeelding]
Zendure heeft gewoon de zaken niet op orde, dus geen enkele reden om die dagelijks te promoten. Ze zijn als nogal wat andere Chinese merken enkel bezig om in zo'n hoog mogelijk tempo producten te lanceren en dan worden de details over het hoofd gezien. Details die er wel toe doen.
welke toelating zou je willen hebben, in Nederland hebben we geen locale ( alleen in Nederland geldige toelating voor electrische apparatuur ), deze moet in ieder geval CE hebben ( anders mag deze hier niet een verkocht worden).habbekrats schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:35:
@Jan-tweak Is die powerhub toeglaten in NL? Het schema is wat apart voor een ATS opzet.
Dan hoop ik dat er CE met KEMA keur automaatjes in die Powerhub zittenJan-tweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
welke toelating zou je willen hebben, in Nederland hebben we geen locale ( alleen in Nederland geldige toelating voor electrische apparatuur ), deze moet in ieder geval CE hebben ( anders mag deze hier niet een verkocht worden).
en wat is ondertussen kemakeur? want KEMAKEUR is eigendam van DEKRA, een duitse industriële inspectie-instelling (comercieel), o.a. vergelijkbaar met TÜV. wat o.a. met KEMAKEUR een keurmerk m.n. in Nederland uitbrengt, wat echter geen enkele wettelijke status of verplichting heeft. Wat voor Kiwa-keur overigens nog wel geld, dat heeft nog steeds een wettelijke eis.paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:59:
[...]
Dan hoop ik dat er CE met KEMA keur automaatjes in die Powerhub zitten
In het verleden was dat dus anders.
klopt, alleen die moeten we wel delen met de Belgen en Duitsers, en of die nu op natte voeten zitten te wachten vraag ik me af.Tao schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:54:
[...]
Gelukkig hebben we de Cauberg nog in Valkenburg, of de Vaalserberg met een hoogte van 322,4 meter boven NAP
“Geen Chinese rommel”Jan-tweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:06:
[...]
en wat is ondertussen kemakeur? want KEMAKEUR is eigendam van DEKRA, een duitse industriële inspectie-instelling (comercieel), o.a. vergelijkbaar met TÜV. wat o.a. met KEMAKEUR een keurmerk m.n. in Nederland uitbrengt, wat echter geen enkele wettelijke status of verplichting heeft. Wat voor Kiwa-keur overigens nog wel geld, dat heeft nog steeds een wettelijke eis.
In het verleden was dat dus anders.
je zult verbaast zijn hoeveel wat jij "Chinese rommel" noemt juist dat keurmerk heeft, nog sterker Dekra heeft zelfs ( net als die andere ook ) een grote chinese vestiging.
Bv EMAT, hier op tweakers een chines merk wat hier best wel vergruist wordt heeft gewoon KemaKeur.
[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 28-08-2026 17:06 ]
Zodra de saldering wegvalt zakt de verdienste terug naar dat wat je niet hoeft in te kopen icm overschotten op het hoogst mogelijke epex kaal terug te leveren plus dan nog de EV laadvergoeding en ERE zolang het duurt.Fr33z schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:58:
[...]
erg indrukwekkend voorbeeld. Je pakt het groots aan zeg! had je verwacht dergelijke resultaten te halen?
en hoe heb je bepaald hoeveel PV en batterij-opslag je wilde plaatsen? en staat je verdiensten ook onder druk als saldering wegvalt.of is dat niet zo'n groot deel van je opbrengsten?
Voor PV was altijd al het devies alles vol leggen wat mogelijk is omdat we steeds meer elektrificeren. Het huis heeft de mogelijkheid om twee extra huishoudens onder te brengen. Stroomverbruikers voldoende aanwezig dan.
Uiteindelijk wil mijn betere helft voor haar ouders gaan zorgen zodra ze zelfstandig in de broek beginnen te p..pen en juist andere zaken niet meer zo goed zelfstandig kunnen.
Bij veel PV en de EV laden s’avonds na het werk is ook wel een ruimere batterij erg handig om al die kWh’s heen en weer te schuiven en zoveel als mogelijk ongunstige inkoop te vermijden.
Uiteraard wel met voldoende omvormervermogen zodat je én terug kan leveren en tegelijk je EV kan opladen én het huis kan voorzien.
De combinatie van redelijk veel PV, veel opslag en voldoende vermogen geeft je meer dan ruimschoots de flexibiliteit om vrijwel alle use cases af te dekken en de omvang maakte de €/kWh voor de batterij ook interessant.
Na de saldering zal moeten blijken welke kant de stroommarkt opgaat en zullen we het ervaren.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
En daarom lekker links laten liggen.Jan-tweak schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:05:
[...]
je zult verbaast zijn hoeveel wat jij "Chinese rommel" noemt juist dat keurmerk heeft, nog sterker Dekra heeft zelfs ( net als die andere ook ) een grote chinese vestiging.
Bv EMAT, hier op tweakers een chines merk wat hier best wel vergruist wordt heeft gewoon KemaKeur.
1 hevig zoemende EMAT in mijn groepenkast vond ik ook meteen genoeg om de laatste te zijn.
Deze hele pingpong is onnodig.
Een beetje gerenomeerd knap merk graag, zeker als je hele woning er van afhankelijk is, en in theorie veel meer stroom dan de reguliere 3x25A aan je groepenkast kan leveren.
Ook Chinezen gebruiken Eaton of Siemens in hun producten. Maar iets zegt me dat die Powerhub van 800 euro dat niet heeft.
En met jouw systeemgrootte moet daar best nog wat te halen zijn.Ersus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:08:
[...]
Zodra de saldering wegvalt zakt de verdienste terug naar dat wat je niet hoeft in te kopen icm overschotten op het hoogst mogelijke epex kaal terug te leveren plus dan nog de EV laadvergoeding en ERE zolang het duurt.
Ik zou zeggen hou die meter, zo lang het gaat, buiten de deur als je via de oude meter kan salderen zit je er nog goed bij!Beer070 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:52:
[...]
Wat is jouw verwachting voor het gehele jaar? -6600 op een investering van 40k? ROI van ongeveer 7 jaar met als bonus je eigen gebruik naar nul?
wij zitten in een vergelijkbaar scenario, en een paar dagen geleden gehoord dat de slimme meter nog een jaar of wat moet wachten, dus we kunnen in ieder geval voor het komende jaar vaste contract nog salderen tegen het net. Met de accus terugleveren zouden we waarschijnlijk nog ietsje beter uitkomen.
De verwachting is zoveel mogelijk vermijden van inkoop voor huisverbruik en laden van de EV.
De ERE en de Laadpas vergoeding zullen een aardig extraatje opleveren per maand als die tussen de 2000km en de 4000km per maand blijft.
Vereenvoudigd:
Huisverbruik met EV 20MWh x misschien €0.21/kWh vermeden inkoop. Iets rond de €4200 Is dat realistisch?
2025 -€1650 + 15MWh vermeden x €0.21
2026 -€5500 + 15MWh vermeden x €0.21
2027 -€1000 + 20MWh vermeden x €0.21
2028…. Tijdafhankelijke nettarieven afwachten en wat de batterij daarin kan betekenen.
Vanaf einde 2026 dan ook opgebouwd uit ERE en MTC vergoeding.
We hope so…paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:14:
[...]
En met jouw systeemgrootte moet daar best nog wat te halen zijn.
Ben benieuwd naar 2027, ik verwacht ook rond de -€1000,- uit te komen incl. ERE maar zonder vergoeding voor het laden. (Met minder verbruik en kleine batterij)Ersus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 17:52:
[...]
Ik zou zeggen hou die meter, zo lang het gaat, buiten de deur als je via de oude meter kan salderen zit je er nog goed bij!
De verwachting is zoveel mogelijk vermijden van inkoop voor huisverbruik en laden van de EV.
De ERE en de Laadpas vergoeding zullen een aardig extraatje opleveren per maand als die tussen de 2000km en de 4000km per maand blijft.
Vereenvoudigd:
Huisverbruik met EV 20MWh x misschien €0.21/kWh vermeden inkoop. Iets rond de €4200 Is dat realistisch?
2025 -€1650 + 15MWh vermeden x €0.21
2026 -€5500 + 15MWh vermeden x €0.21
2027 -€1000 + 20MWh vermeden x €0.21
2028…. Tijdafhankelijke nettarieven afwachten en wat de batterij daarin kan betekenen.
Vanaf einde 2026 dan ook opgebouwd uit ERE en MTC vergoeding.
Voor 2026 staat de teller hier nu op -€2798,25 excl. ERE vergoeding, dus dit jaar gaat prima.
@paQ gok ikdaemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:51:
Inderdaad @Stefannn , je ziet dat ook bij onze Sigenergy, als die weer automatisch aan het net koppelt synchroniseert die eerst voordat die aankoppelt en overschakelt naar het net. Dat kan tot wel 90 seconden duren. Alleen een ATS is een veel te simplistische benadering.
Ja de Deye neemt ook ca 60 sec om netjes in sync te komen. Instelbaar overigens.
Kan ook niet anders als je vonken wilt voorkomen.paQ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:52:
wut?
Ja de Deye neemt ook ca 60 sec om netjes in sync te komen. Instelbaar overigens.
kortom: wegblijven van de ATSdaemonix schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:56:
[...]
Kan ook niet anders als je vonken wilt voorkomen.
Maar die powerhub is absoluut een leuke oplossing. Zeker als hij naadloos werkt en helemaal compatibel is met ons stroom netwerk. (en je aardlek blijft werken in off grid)