Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:22
Gwaihir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:57:
@mitsumark Ze claimen direct al goedkoper te zijn dan Li-ion. Verder wel met je eens.

Toch zie je bij de thuisaccu's ook dat het aantal cycli een probleem is en in mindere mate de (ont)laadsnelheid. En persoonlijk gaat het mij ook heel erg om de veiligheid. En wanneer accu's zonder thermal runaway potential (zoals solid state en zout) eenmaal gemeengoed zijn, gaat je brandverzekering de Li-ion ook snel verbieden, verwacht ik. (Probeer nu in Nederland nog maar 'ns een propaan tank bij je huis rond te krijgen..)
Ze claimen wel meer, ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van :)

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:21:
Ze claimen wel meer, ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niks van :)
Zat 'ns naar die motorfietsen van hun moederbedrijf te kijken. Leuk, maar zo extreem niche dat er weinig uit op te maken valt. Bestaan ze? Ongetwijfeld. Zijn ze concreet betrouwbaar bruikbaar? Onbekend (en dat maakt het niet heel waarschijnlijk...)

En een fabriek op 'gigawattuur' schaal is natuurlijk een stuk voorbij het laboratorium, maar nog altijd te claimen vanaf pakweg 10.000 auto accu's per jaar. Voor wat CATL momenteel nog een pilot noemt (met Naxtra) zitten ze al zo'n 10x groter met als doel dat in de loop van het jaar nog x3 te doen...

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:58
kwam deze foto tegen op MSN (advertentie)
ik snap wel als men dit als thuis-batterij ziet snap ik de kreet accu wel, naar mijn bescheiden mening is dit dus gewoon een accu met een oplader (waarbij ik zelf twijfel of deze uberhaupt wel kan ontladen met dit ding.
en nee, doe dit dus niet na tezij je je autoaccu moet gaat opladen ivm met dit mooie winterweer, wat helaas voor een wat oudere accu best een dingetje kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj7WK5JNKK49uOsHMSRj8V_QnMM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gwZPJqxJVa9uCmr2zOJHA6Gz.jpg?f=user_large

• Jan-tweak
Gwaihir schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:37:
https://www.donutlab.com/ces-battery-announcement/
https://www.donutlab.com/battery/

Grid storage wordt in de presentatiefilm wel genoemd. Maar 't lijkt ver achteraan te staan. (Terwijl je eigenlijk zou denken dat de route van cel naar product er het kortst zou kunnen zijn.)
ze hebben het over een "functional version of the skateboard" wat ze in 2026 up and running hebben, nu vind ik een skateboard nu niet bepaald een standaard voervoermiddel (muv van een enkele tiener), mag je in Nederland niet eens op de straat mee.
in dat hele verhaal (eerste link) hebben ze het over verschillende zaken mn over motoren (bikes) maar er wordt nergens ook maar iets gezegt over de capaciteit van deze batterij. Blijkbaar staan ze (net als zo veel startups) op de CES 2026 in vegas, dat zegt op zich echter nog niet veel.
ik denk dat CATL met zijn Naxtra al een heel stuk verder zijn, ik zag al veel ontwikkelingen de heel erg veel pontentie de mist in gaan omdat ze gewoon de stap van prototyping naar full-scale productie gewoon niet konden waarmaken.

• Gwaihir
  • Niet online
Jan-tweak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:46:
maar er wordt nergens ook maar iets gezegt over de capaciteit van deze batterij.
Hier snap ik je niet. Er wordt duidelijk 400Wh/kg aangegeven.

Aangezien ze, zoals @Impossibl3 het uitdrukte, 'de penlites' maken waarmee accu-packs worden samengesteld, is zoiets elke capaciteit die je maar wenst.

• Jan-tweak
Gwaihir schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:56:
[...]

Hier snap ik je niet. Er wordt duidelijk 400Wh/kg aangegeven.

Aangezien ze, zoals @Impossibl3 het uitdrukte, 'de penlites' maken waarmee accu-packs worden samengesteld, is zoiets elke capaciteit die je maar wenst.
sorry, mijn fout, had daar dus volledig over heen gelezen. _/-\o_
Als je dat dus met een redelijk standaard 25 kg batterij unit gaat vergelijken die rond de 2,5 - 3 kWh zitten (LFP cellen) zou dat dus betekenen dat deze al op 10 kWh zou gaan zitten,
kwam deze link tegen, waar zowel de batterij als ook de eerste toepassing wordt getoond.
ben benieuwd of dat ook echt komt. klinkt op zich zelf helemaal niet gek. :)

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 09:52

Tao

DPC DE_KOMETEN

De link volgende valt het op dat ze niets zeggen over de materialen in die solid state batteries (anders dan dat het lokaal met overvloedig aanwezige materialen gemaakt kan worden).
Wat ze ervan beweren, lijkt het erg op wat aankondigingen van Alu-Ion batterijen stellen. Qua werktemperaturen, fast chargen etc. etc.
Ben dan ook benieuwd wat deze 'grapjes' gaan kosten, want dat zou lagere kosten veronderstellen.

Via via nog een YT-link met meer indept speculaties over die SSD: https://www.youtube.com/watch?v=Qsi-TS8PX7U

[ Voor 23% gewijzigd door Tao op 11-01-2026 18:46 ]

Diablo3

• habbekrats
  • Laatst online: 20:29
@Tao Hier nog een poging

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-01 09:52

Tao

DPC DE_KOMETEN

In die YT video zegt de Watt vertegenwoordiger dat de batterij is opgebouwd uit aluminium platen met 'composite materials'.
Lijkt het wellicht toch wel wat op die Alu-Ion batterij, die elders in ontwikkeling is en ook dit soort beloftes doet.
Ik ben benieuwd naar verder onderzoek.

Diablo3

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:03
https://youtube.com/watch...udXRsYWIgYmF0dGVyeQ%3D%3D

Deze Youtuber vermoedt aan de hand van de bouwwijze dat het eigenlijk een supercap is. Grote condensator dus.

Ben wel benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:00
DavidZH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:05:

Deze Youtuber vermoedt aan de hand van de bouwwijze dat het eigenlijk een supercap is. Grote condensator dus.

Hij is niet de enige die dat denkt, YouTube: DIESER neue "WUNDER"-Akku soll ALLES schlagen …
Met al die fantastische berichten is het, eerst zien en dan geloven.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan-tweak

Het probleem is echter dat een Supercap dus geen batterij is, dat is echt duidelijk iets anders. Ik vrees ook dat dit een geval van te mooi om waar te zijn is, we zullen het zien cq juist hierover niets meer horen.

• Stefannn
  • Laatst online: 21:46
Jan-tweak schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:57:
[...]

Het probleem is echter dat een Supercap dus geen batterij is, dat is echt duidelijk iets anders. Ik vrees ook dat dit een geval van te mooi om waar te zijn is, we zullen het zien cq juist hierover niets meer horen.
Dat is toch geen nadeel?
Eerder een voordeel lijkt me.
- Simpeler BMS
- minder last van overheating
- langere levensduur
- hoge C zonder excessive warmteontwikkeling en/of slijtage

Grootste nadeel van supercaps is voor zover ik weet dat de energie dichtheid in zowel kWh/kg als kWh/m^3 achterblijft bij batterijen maar dat lijken ze dan te hebben opgelost.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 18:07
Toen Tesla nog een belangrijke bezigheid van Elon was kocht ie Maxwell en verkocht t paar jaar later weer, Hardwareinfo meldde dat er een patent voor droge elektroden achterbleef bij Tesla. Het lijkt al tijdje dat die supercaps een mogelijke weg naar solidstate accu's zijn, maar daar zijn wereldwijd erg veel ontwikkelaars al jaren mee bezig, maar ook al jaren denken ze erg dichtbij 'oplossing' te zijn.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:35
STIMPPYYY schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor dit overzicht Taro. Vandaag loopt mijn vaste contract af en heb mij insgecshreven voor zonneplan. Ik was geneigd mij in te schrijven voor de actie van Balans Energie, maar ben momenteel nog niet geheel overtuigd of de teruglevertijd echt daadwerkelijk rendabel gaat zijn als ik dit soort feitelijke overzichten zie. Overigens vind ik de website wat summier en geknutseld overkomen. Tevens vraag ik mij af hoe ze omgaan met het 'vullen'van de batterij. Dat moet namelijk in de zomer bijvoorbeeld wel slim gebeuren anders heb je er nog niet veel aan (sowieso in 2026). Heb wel een aantal posts doorgenomen in dit topic over Balans Energie.

Heel eerlijk gaat het mij niet om de 6000 euro die ze vragen (off-grid acht ik niet noodzakelijk) . Overigens denk ik dat dit een zeer goed aanbod is en verwacht ik dat de kosten de komende 2 jaar zullen stijgen door de vraag. Zeker voor wat je krijgt.

Ik heb 14 dagen bedenktijd bij zonneplan, dus wellicht dat iemand met hetzeflde dillema zit. Overigens heb ik een kennis die zich wel heeft aangemeld bij Balans Energie en zal vanmiddag nog telefonisch contact met ze hebben voor een aantal vragen.
Ik wou eigenlijk een Alpha ESS systeem (22.8 kWh; 10 kW) waarbij ik wat meer vrijheid heb qua besturing en leverancier en het was het bijna het goedkoopste systeem (355 EUR/kWh). Zonneplan (20 kWh/10kW) was rond de 350 EUR/kWh. Dus ik had een keuze gemaakt om voor de Alpha ESS te gaan. Toch nog even Zonneplan gevraagd of ze mij iets konden aanbieden en ze vertelde mij dat ze de 30 kWh / 11 kW willen beginnen met leveren en ik zou een van de eerste zijn. Dat kwam dan op een prijs van 293 EUR/ kWh. Deze was zo goedkoop dat ik maar akkoord had gegeven.

Uiteindelijk net voor de installatie geannuleerd omdat ik balans energie tegenkwam. Balans zit op 114 EUR/ kWh (voor de prijsstijging) en relatief daarme een no-brainer voor mij persoonlijk. Ook bij Balans energie ben je praktisch verplicht om een energie contract af te nemen bij hun. Maar de prijs is gewoon vele male gunstiger (qua aanschaf accu). Met extra Accu (64 kWh totaal) zat ik op 108 EUR/kWh en met Off-grid erbij zat ik op 132 EUR/ kWh. Dus nog steeds goedkoper dan de concurentie.

Mijn argument was, als zonneplan voor bijna 2x de prijs een terugverdientijd heeft van 5-7 jaar. Dan moet het met een goedkopere accu gunstiger zijn. Als de saldering wegvalt dan is handelen zoals ZP dat nu doet niet meer rendabel omdat je een grotere spread nodig hebt tussen laagste en hoogste prijs per dag (circa 25 cent). Dus gaat de Nexus op NOM draaien (15-20 jaar tvt). Een circa 2x goedkopere accu is dan gunstiger in dit geval. Met aFRR heb je minder last van deze spread omdat het een andere markt is, en dat is waar ZP niet op lijkt te handelen op dit moment. Maar Balans Energie is een Pilot in een erg vroege stadium.

Dus Nexus geannuleerd en Balans energie laten installeren nu heb ik al een maand de Balans energie systeem draaiende, ik heb dus geen directe controle over het systeem maar wel indirect. Ik draai EVCC waarmee ik de auto laad. Hiermee kan ik slim vanuit de accu laden. Opbrengsten zijn mager, maar het is winter en aFRR licentie is nog niet vrijgegeven. En de accu handelt niet agressief op onbalans zoals ZP dat wel doet. Ik heb hem nog geen maand dus het is nog even koffie dik kijken.

Maar als iemand vraagt aan mij moet ik investeren in een thuisaccu, dan is mijn antwoord altijd nee :+
Een thuis accu is simpelweg nog steeds te duur, je word er echt niet rijk van, je hebt meer rendement met je geld als je investeert in aandelen. Het is geen no-brainer zoals zonnepanelen dat wel waren paar jaar geleden.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:22
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Dat is toch geen nadeel?
- Simpeler BMS
- langere levensduur

Grootste nadeel van supercaps is voor zover ik weet dat de energie dichtheid in zowel kWh/kg als kWh/m^3 achterblijft bij batterijen maar dat lijken ze dan te hebben opgelost.
Als ze hebben wat ze zeggen dat ze hebben dan is dat natuurlijk fantastisch.

Maar voor een bedrijf met maar 9 medewerkers, terwijl er door andere partijen miljarden worden stukgeslagen op R&D lijkt mij het vrijwel onmogelijk.

(Waarbij de CEO ook bijna jaar geleden heeft aangegeven een super AI te hebben ontwikkeld, waar je ook niks meer van hoort)

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 13-01-2026 09:38 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Gwaihir
  • Niet online
Wat is de zelfontlading van zo'n supercondensator?

Het is mijn - totaal niet recent bijgewerkt - beeld dat je in een condensator snel en makkelijk energie kunt dumpen, maar dat hij het slecht vast houdt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
KoningSlakkie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Ik wou eigenlijk een Alpha ESS systeem (22.8 kWh; 10 kW) waarbij ik wat meer vrijheid heb qua besturing en leverancier en het was het bijna het goedkoopste systeem (355 EUR/kWh). Zonneplan (20 kWh/10kW) was rond de 350 EUR/kWh. Dus ik had een keuze gemaakt om voor de Alpha ESS te gaan. Toch nog even Zonneplan gevraagd of ze mij iets konden aanbieden en ze vertelde mij dat ze de 30 kWh / 11 kW willen beginnen met leveren en ik zou een van de eerste zijn. Dat kwam dan op een prijs van 293 EUR/ kWh. Deze was zo goedkoop dat ik maar akkoord had gegeven.

Uiteindelijk net voor de installatie geannuleerd omdat ik balans energie tegenkwam. Balans zit op 114 EUR/ kWh (voor de prijsstijging) en relatief daarme een no-brainer voor mij persoonlijk. Ook bij Balans energie ben je praktisch verplicht om een energie contract af te nemen bij hun. Maar de prijs is gewoon vele male gunstiger (qua aanschaf accu). Met extra Accu (64 kWh totaal) zat ik op 108 EUR/kWh en met Off-grid erbij zat ik op 132 EUR/ kWh. Dus nog steeds goedkoper dan de concurentie.

Mijn argument was, als zonneplan voor bijna 2x de prijs een terugverdientijd heeft van 5-7 jaar. Dan moet het met een goedkopere accu gunstiger zijn. Als de saldering wegvalt dan is handelen zoals ZP dat nu doet niet meer rendabel omdat je een grotere spread nodig hebt tussen laagste en hoogste prijs per dag (circa 25 cent). Dus gaat de Nexus op NOM draaien (15-20 jaar tvt). Een circa 2x goedkopere accu is dan gunstiger in dit geval. Met aFRR heb je minder last van deze spread omdat het een andere markt is, en dat is waar ZP niet op lijkt te handelen op dit moment. Maar Balans Energie is een Pilot in een erg vroege stadium.

Dus Nexus geannuleerd en Balans energie laten installeren nu heb ik al een maand de Balans energie systeem draaiende, ik heb dus geen directe controle over het systeem maar wel indirect. Ik draai EVCC waarmee ik de auto laad. Hiermee kan ik slim vanuit de accu laden. Opbrengsten zijn mager, maar het is winter en aFRR licentie is nog niet vrijgegeven. En de accu handelt niet agressief op onbalans zoals ZP dat wel doet. Ik heb hem nog geen maand dus het is nog even koffie dik kijken.

Maar als iemand vraagt aan mij moet ik investeren in een thuisaccu, dan is mijn antwoord altijd nee :+
Een thuis accu is simpelweg nog steeds te duur, je word er echt niet rijk van, je hebt meer rendement met je geld als je investeert in aandelen. Het is geen no-brainer zoals zonnepanelen dat wel waren paar jaar geleden.
Thanks, goede argumentatie! Toch ben ik wel benieuwd waarom het rendement zo 'laag' is. Ik ben onlangs op Jeroen.nl door de dynamische tarieven van 2025 heengegaan omdat ik wilde weten wanneer de prijs nu echt negatief was inclusief belsating etc. Dit ivm saldering volgend jaar. Dit was vrijwel nooit, echter zijn er wel behoorlijke verschillen in prijs per kwartier/uur en zijn er (meen ik) 116 dagen met een negatief prijspunt (dus exclusief belasting tbv saldering).

Als de prijs in de nacht laag is, je laadt 48kWh vol (dus 8c ipv 25c betaald bv) en verbruikt dat overdag dan moet dit toch best snel een goede besparing gaan opleveren. Ik heb het niet doorgerekend verder, maar toch vind ik gevoelsmatig de 'terugverdientijd' zeer matig.

Met deze weersomstandigheden kom ik wel uit op 60/70kWh (of meer) per dag.

• Vdvmark
Als de uitgaven in duizenden euro's zijn en de inkomsten in eurocenten binnenkomen...

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Vdvmark schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:01:
Als de uitgaven in duizenden euro's zijn en de inkomsten in eurocenten binnenkomen...
Ligt eraan, als jij 48kWh vol kan stampen voor gemiddeld 10c bijvoorbeeld ipv 20c is dat 5 euro voor die dag alleen al. Maar nogmaals, niet gebaseerd op feiten, maar gevoel. Zeker omdat ik veel PV en verbruik heb (gasloos). Maar goed, feiten van Taro zijn vast representatiever dan mijn gevoel :X

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:54
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Ligt eraan, als jij 48kWh vol kan stampen voor gemiddeld 10c bijvoorbeeld ipv 20c is dat 5 euro voor die dag alleen al. Maar nogmaals, niet gebaseerd op feiten, maar gevoel. Zeker omdat ik veel PV en verbruik heb (gasloos). Maar goed, feiten van Taro zijn vast representatiever dan mijn gevoel :X
Vergeet niet dat er ook veel dagen zijn met maar een paar cent verschil tussen minimum en maximum prijs van de dag. En ook dat je bij het laden en ontladen van je accu verliezen hebt. Als dat bij zowel laden als ontladen 93% efficient is, dan is je totale efficiëntie ongeveer 86,5%. Die verliezen moet je ook meenemen waardoor de terugverdientijd voor een dure accu op dit moment erg lang lijkt te zijn.
Het kan zijn dat dit in de toekomst beter wordt door enerzijds goedkopere accu's en anderzijds de invloeden van eventuele tijdgebaseerde nettarieven, maar dat is een beetje kijken in een glazen bol....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Jan-tweak
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Dat is toch geen nadeel?
- Simpeler BMS
- langere levensduur

klopt, maar je gaat wel voorbij aan de meest belangrijke factor, nammelijk in staat zijn over langere tijd een benodigde stroom te kunnen leveren.
en daar zit nu juist het grote verschil tussen deze twee energieopslag systemen, de een (supercap) kan dat heel snel ( zowel op als afgeven) maar doet dit slechts in een relatief (zeer) korte tijd.
supercondensators zijn bedoeld om energie te leveren gedurende korte intervallen (voorbijgaande gebeurtenissen), terwijl batterijen zich bezighouden met langdurige gebeurtenissen. De supercondensator ontlaadt zich in seconden of minuten, terwijl een batterij urenlang energie kan leveren. Deze eigenschap beïnvloedt hun toepassing.
Dat zie je bv ook in de toepassing, Siemens gebruikt bv supercaps in hun trams (Doha) om steeds van de eene halte naar de volgende te kunnen sprinten, de supercaps worden dan ook bij elke halte weer opgeladen en de tram kan dan weer voor enkele minuten gaan rijden, echter zou de tram geen afstanden kunnen overbruggen over bv 30 minuten. Daarvoor gebruikt Siemens dan weer batterijen voor.
het verschil tussen deze twee zit hem ook in de manier hoe deze hun energie opslaan, bij supercaps gebeurt dat via elektrostatische processen (er zijn dus geen chemische veranderingen in het apparaat en de laad- en ontlaadbewerkingen zijn bijna volledig omkeerbaar), terwijl bij een batterij dit via elektrochemische processen verloopt (door degradatie van de chemische mechanismen is het aantal laad/ontlaadcycli in een batterij veel meer beperkt).

• Jan-tweak
ArPi75 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Vergeet niet dat er ook veel dagen zijn met maar een paar cent verschil tussen minimum en maximum prijs van de dag. En ook dat je bij het laden en ontladen van je accu verliezen hebt. Als dat bij zowel laden als ontladen 93% efficient is, dan is je totale efficiëntie ongeveer 86,5%. Die verliezen moet je ook meenemen waardoor de terugverdientijd voor een dure accu op dit moment erg lang lijkt te zijn.
Het kan zijn dat dit in de toekomst beter wordt door enerzijds goedkopere accu's en anderzijds de invloeden van eventuele tijdgebaseerde nettarieven, maar dat is een beetje kijken in een glazen bol....
klopt naar mijn eigen metingen op basis van mijn eigen verbruik en de prijsontwikkelingen (dynamisch), ik dacht namelijk ook eerst dat hoe groter hoe beter ihet zou zijn, echter de echte data blijkt dat idee af te straffen, uitkomst was eigenlijk dat er een duidelijke grens ligt en een batterij daarboven eigenlijk weggegooid geld is ( en de situatie is eigenlijk alleen nog maar slechter geworden met steeds kleinere verschillen). De data hebben mij geleerd dat je richten op NOM en dan mede op die tijden dat je nog een overschot aan PV stroom hebt de meest verstandige manier is, of batterijen moeten in de toekomst zo goedkoop worden dat je vrijwel onbeperkt een opslag kunt realiseren (dat zal nog wel even duren vrees ik) .

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:35
STIMPPYYY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Thanks, goede argumentatie! Toch ben ik wel benieuwd waarom het rendement zo 'laag' is. Ik ben onlangs op Jeroen.nl door de dynamische tarieven van 2025 heengegaan omdat ik wilde weten wanneer de prijs nu echt negatief was inclusief belsating etc. Dit ivm saldering volgend jaar. Dit was vrijwel nooit, echter zijn er wel behoorlijke verschillen in prijs per kwartier/uur en zijn er (meen ik) 116 dagen met een negatief prijspunt (dus exclusief belasting tbv saldering).

Als de prijs in de nacht laag is, je laadt 48kWh vol (dus 8c ipv 25c betaald bv) en verbruikt dat overdag dan moet dit toch best snel een goede besparing gaan opleveren. Ik heb het niet doorgerekend verder, maar toch vind ik gevoelsmatig de 'terugverdientijd' zeer matig.

Met deze weersomstandigheden kom ik wel uit op 60/70kWh (of meer) per dag.
Je hebt natuurlijk een winstmarge (bij balans 2 cent) + RTE oftewel roundtrip efficiency van grof genomen 85%.
Dus als we even belastingen weg laten, kost energie bij 8 cent import, in realiteit 11.4 cent ((8/0.85)+2).

Dan heb je een Accu die eigenlijk tussen de 5% en 80% beweegt dus je hebt effectief 0.75*48=36 kWh aan bruikbaar opslag. De EMS gooit niet de accu vol tijdens de goedkoopste EPEX uren omdat het gaat om de onbalans prijs en niet EPEX. Vaak is onbalans paar centjes per dag goedkoper.

Nu doet EMS van balans energie nog niet heel veel aan terugverkopen, dat is wat zonneplan wel agressief doet. Deze maand bij mij 725 kWh import en slechts 13.6 kWh export naar het net. Zonneplan systemen deden in december wel 600 kWh importeren en exporteren soms 700 kWh.

En dan eigenlijk de spijker op de kop:
Vdvmark schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:01:
Uitgaven zijn duizenden euro's, besparingen (nu in de winter) zijn enkele euro(centen) per dag. Maar nogmaals winterperiode, lage spread, gemiddeld sowieso hoge prijzen, weinig zon, extreem veel thuisverbruik vanwege kou. Hier ook tussen de 50 kWh en soms 110 kWh per dag aan verbruik vanwege gasloze huis + electrische auto. De teller staat op 30 euro besparing deze maand, Warmtefonds lening is pak em beet 74 euro per maand. Dus de besparing moet nog meer dan verdubbelen in de komende maanden wil ik lagere maandlasten hebben dan een scenario zonder thuisaccu. Ik gok dat het wel gaat lukken vanaf februari/maart.

Waar de grootste besparingen/winsten zijn in de overige 8-9 maanden van het jaar. Die ervaring ga ik nog delen met jullie. 1 jaar later kan ik zeggen of het nou een goeie keuze was om een thuisaccu te nemen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

KoningSlakkie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:51:
[...]

.
De Nexus doet passief mee op aFFR. Dus bij overschot laden ze op tegen onbalans tarieven. Dat is op dit moment het verdienmodel, niet meer de hoge opregel tekorten die we vorig jaar nog hadden, die zijn vrijwel verdwenen. Dit werkt op dit moment heel goed, ook met de huisondersteuning modus om in de koude maanden het WP verbruik op te vangen bijvoorbeeld. Daarmee zit mijn energiefactuur voor deze maand op dit moment op slechts 6 EUR. Vanaf volgend jaar dus vooral op NOM met een incidentele uitschieter in geval van extreem hoge EPEX spread of aFFR tekort, anders is ontladen niet interessant meer. Begin deze maand hadden we soms een onbalansprijs van bijna 4 EUR per kWh, maar dat is echt zeldzaam.

Maar als Balans Energie dadelijk actief gaat meeregelen kan dat zeker wel interessant zijn ja. Vraag is of meer partijen dit gaan aanbieden of dat Zonneplan zelf in deze markt gaat stappen. Ze hebben intussen behoorlijk wat vermogen met het aantal verkochte Nexus batterijen.

• Stefannn
  • Laatst online: 21:46
Jan-tweak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:54:
[...]

klopt, maar je gaat wel voorbij aan de meest belangrijke factor, nammelijk in staat zijn over langere tijd een benodigde stroom te kunnen leveren.
en daar zit nu juist het grote verschil tussen deze twee energieopslag systemen, de een (supercap) kan dat heel snel ( zowel op als afgeven) maar doet dit slechts in een relatief (zeer) korte tijd.
supercondensators zijn bedoeld om energie te leveren gedurende korte intervallen (voorbijgaande gebeurtenissen), terwijl batterijen zich bezighouden met langdurige gebeurtenissen. De supercondensator ontlaadt zich in seconden of minuten, terwijl een batterij urenlang energie kan leveren. Deze eigenschap beïnvloedt hun toepassing.
Dat zie je bv ook in de toepassing, Siemens gebruikt bv supercaps in hun trams (Doha) om steeds van de eene halte naar de volgende te kunnen sprinten, de supercaps worden dan ook bij elke halte weer opgeladen en de tram kan dan weer voor enkele minuten gaan rijden, echter zou de tram geen afstanden kunnen overbruggen over bv 30 minuten. Daarvoor gebruikt Siemens dan weer batterijen voor.
het verschil tussen deze twee zit hem ook in de manier hoe deze hun energie opslaan, bij supercaps gebeurt dat via elektrostatische processen (er zijn dus geen chemische veranderingen in het apparaat en de laad- en ontlaadbewerkingen zijn bijna volledig omkeerbaar), terwijl bij een batterij dit via elektrochemische processen verloopt (door degradatie van de chemische mechanismen is het aantal laad/ontlaadcycli in een batterij veel meer beperkt).
Wat jij beschrijft is dekfacto de "energiedichtheid"
Het probleem was tot nog toe niet zozeer dat ze niet lang kunnen leveren cq opnemen. Het probleem is dat de energiedichtheid (dus kWh/kg of kWh/m^3) dermate laag was dat ze nooit als "grote batterij" werden neergezet. Anders zou die namelijk extreem zwaar en groot worden.
Tja.. en een kleine batterij kan inderdaad niet langdurig leveren.
Gwaihir schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:51:
Wat is de zelfontlading van zo'n supercondensator?

Het is mijn - totaal niet recent bijgewerkt - beeld dat je in een condensator snel en makkelijk energie kunt dumpen, maar dat hij het slecht vast houdt.
Weet ik niet zeker maar ik dacht dat dat tegenwoordig vrij goed was. Ze gebruiken die supercaps tegenwoordig voor IOT (Internet of things) dus allerlei kleine speelgoedjes. Dan zal de zelfontlading wel OK zijn.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• Gwaihir
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:39:
Weet ik niet zeker maar ik dacht dat dat tegenwoordig vrij goed was.
Vrij goed voor een condensator, of voor 'n accu?

Ik zou graag 48 tot 72 uur energie op voorraad leggen voor eilandbedrijf. Als die snel verloren gaat wordt het verbruik voor simpelweg op peil houden veel te hoog.

Aan de andere kant lijkt de RTE bij direct op- en weer ontladen van deze technieken juist erg goed...

Wordt er al naar langere termijn RTE's gekeken? Zeg maar een sRTE, zoals de sCOP bij de WP: de prestatie over een heel jaar gemiddeld. sRTE = (wat ik er over een heel jaar uit krijg) / (wat ik er over een heel jaar in stop), bij mijn gebruiksprofiel, uiteraard.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:28
Jan-tweak schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:34:
kwam deze foto tegen op MSN (advertentie)
ik snap wel als men dit als thuis-batterij ziet snap ik de kreet accu wel, naar mijn bescheiden mening is dit dus gewoon een accu met een oplader (waarbij ik zelf twijfel of deze uberhaupt wel kan ontladen met dit ding.
en nee, doe dit dus niet na tezij je je autoaccu moet gaat opladen ivm met dit mooie winterweer, wat helaas voor een wat oudere accu best een dingetje kan worden.
[Afbeelding]
Dit werkt prima en kan verreweg de goedkoopste oplossing zijn. Echter wil je dit niet in huis ivm gassen.

Maar een stapel accu's met een lader en een ontlader die een vast wattage ontlaadt is echt verreweg het goedkoopste om je idle verbruik op te vangen

Ik heb er zelf ook aan zitten denken omdat ik gratis preventief vervangen vrachtwagen accus kan krijgen. Daar gaat makkelijk 2 kWh in en met 8 accu's op 24v kom ik een heel end. De lader en omvormer zouden mijn enige kosten zijn @ ongeveer 250 euro. Dat is in 2 jaar terugverdiend en in 3 jaar meer rendabel als sparen of beleggen.

Sturen wordt vrij lastig maar als ik gewoon met een tijdschakelaar 225 watt ontlaadt dan kan ik daar al 2.5 a 3 van de 3,5 kWh nacht verbruik mee dekken.maar 15 a 20% minder als een 5 kWh thuis accu die 5x zo veel kost.

De ruimte is helaas alleen een probleem voor mij.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:26

Sterker nog (uit mijn verre techniek opleiding opgedoken hersencellen...) een condensator heeft eigenlijk géén grote capaciteit tov een ELCO (ja, dat is wat anders) Een koe is een beest maar niet ieder beest is een koe.

Daar het om een thuisaccu "vervanger" zou gaan moet het dus een super ELCO zijn, want de batterij is 99% zeker polariteit gevoelig, en dat is dus géén condensator, want die zijn niét polariteit gevoelig.

Ofwel een super-ELCO als thuisbatterij.
Dan blijft idd over dat het vasthouden van lading een zéér heikel punt is, ik zou wel eens willen weten hoe ze dát tegengaan /verbeteren. Ja, met super isolatie, maar dan ga je al snel naar hoog volume en daar aan gekoppelde lage energie dichtheid.

Kortom, ik heb een paar súper GROTE vraagtekens bij dit ontwerp :henk

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Eens met alle vraagtekens, maar een ELCO is een elektrolytische condensator ;) dus zeker wel een (type) condensator

• Gwaihir
  • Niet online
Jan-tweak schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:54:
Volledig omkeerbaar, (vrijwel) eindeloos herhaalbaar: dat is natuurlijk enorme reclame voor de condensator.

Lees ik tussen de regels door dat het opslaan van flinke hoeveelheden energie in condensatoren pas net begonnen is? (Supercondensatoren waarop een tram naar de volgende halte sprint.) Wie weet dan, wat zo'n onontgonnen gebied nog brengen gaat. De nadelen klinken niet heftiger zijn dan waar accutechniek zo'n 10 jaar terug stond, of zie ik nu een of andere natuurwet over het hoofd?

En zonder risico van gasvorming. Al hoor ik wel een nieuw gevaar: de kortsluitstromen zijn zo te horen immens.

Wat erover gestoeid met Perplexity: volgens die AI zit een state-of-the-art supercap nu op 2% per dag zelfontlading en is dat zo'n 20x de zelfontlading van LiFePO4. (Da's dan meer wat jij op 't netvlies hebt, dan wat @Stefannn leek te suggereren.) En dat mag dus best nog 10x beter voordat 't zo'n beetje een 'accu' wordt.

Voor de thuisaccu is het nog niet zo erg als dat de energiedichtheid daarbij bescheiden zou blijven. Maar voor de doorontwikkeling helaas wel: wat niet mobiel bruikbaar wordt, krijg voorlopig nagenoeg geen R&D budget.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:07

Ethirty

Who...me?

computerjunky schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Dit werkt prima en kan verreweg de goedkoopste oplossing zijn. Echter wil je dit niet in huis ivm gassen.

Maar een stapel accu's met een lader en een ontlader die een vast wattage ontlaadt is echt verreweg het goedkoopste om je idle verbruik op te vangen

Ik heb er zelf ook aan zitten denken omdat ik gratis preventief vervangen vrachtwagen accus kan krijgen. Daar gaat makkelijk 2 kWh in en met 8 accu's op 24v kom ik een heel end. De lader en omvormer zouden mijn enige kosten zijn @ ongeveer 250 euro. Dat is in 2 jaar terugverdiend en in 3 jaar meer rendabel als sparen of beleggen.

Sturen wordt vrij lastig maar als ik gewoon met een tijdschakelaar 225 watt ontlaadt dan kan ik daar al 2.5 a 3 van de 3,5 kWh nacht verbruik mee dekken.maar 15 a 20% minder als een 5 kWh thuis accu die 5x zo veel kost.

De ruimte is helaas alleen een probleem voor mij.
Een 24V Victron Multiplus GX heb je alles gelijk ineens. Inclusief DESS

Alleen inderdaad, waar laat je al die accu's :)

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Vdvmark
Als de zelfontlading maar 20x die van LFP is lijkt me dat nauwelijks relevant voor auto's of zon/wind/thuis accu's, we gebruiken die toch niet om stroom volgende maand te gebruiken.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:39
Ethirty schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:31:
[...]

Neem dan een easy solar, die kun je btw vrij kopen, hangt PV aan...

1 PVoutput . Dongen NB

• computerjunky
  • Laatst online: 15:28
Ethirty schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:31:
[...]

interessant. Er zijn ook compactere accu pakketten te koop voor 350 euro a ongeveer 5kWh. Een stukje duurder zo maar minder als de helft van een kant en klaar oplossing en 2 delen hebben is altijd beter voor reparatie en vervanging van onderdelen.

Kijkt alleen wel iets ingewikkelde in se setup maarja kan dan ook iets meer. .

• TODED
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-01 11:09
computerjunky schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:14:
[...]

Hier alvast een voorbeeld via HW: https://www.instructables...for-Solar-Energy-on-Grid/

4.05 KWp Zuid, 2.4 KWp West / SUN2000-6KTL-M1 / HW P1 + / 2x Marstek Venus 5,12 KWh V154 / CT003 V116 / Skoda Enyaq 80 / Alfen Eve Single Pro-Line

• Vdvmark
Wat ik wel leuk vind aan dit filmpje is dat ze wat meer kijken naar welke informatie er te vinden is, en daar zitten best leuke vondsten bij.
YouTube: Uncovering the details on Donut Lab's Solid State Battery

• Jan-tweak
Hansieo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:38:
[...]

Sterker nog (uit mijn verre techniek opleiding opgedoken hersencellen...) een condensator heeft eigenlijk géén grote capaciteit tov een ELCO (ja, dat is wat anders) Een koe is een beest maar niet ieder beest is een koe.
Nee dus ( zie wiki "Een elektrolytische condensator (afgekort elco) is een speciale uitvoering van een condensator die het mogelijk maakt bij een relatief klein volume toch een grote capaciteit te realiseren."

in dit geval is het dus een zwart-witte koe, maar niet alle koeien zijn zwart-wit. :)

mn omdat we niet weten wat die solid state batterij van hun nu exact is, gezien de aangegeven spec's zou je mogelijk een supercap vermoeden maar dat is eigenlijk ook maar pure speculatie, gewoon omdat de benodigde informatie gewoon ontbreekt.
tot nu toe is het helaas alleen bij lose woorden gebleven en een (onafhankelijke) werkelijke test ontbreekt nog, zelf of de batterij werkelijk wel bestaat is geen zekerheid, de in de CES getoonde exemplaren waren alleen maar dummy's.
we zullen het zien.
Daar het om een thuisaccu "vervanger" zou gaan moet het dus een super ELCO zijn, want de batterij is 99% zeker polariteit gevoelig, en dat is dus géén condensator, want die zijn niét polariteit gevoelig.

Ofwel een super-ELCO als thuisbatterij.
Dan blijft idd over dat het vasthouden van lading een zéér heikel punt is, ik zou wel eens willen weten hoe ze dát tegengaan /verbeteren. Ja, met super isolatie, maar dan ga je al snel naar hoog volume en daar aan gekoppelde lage energie dichtheid.

Kortom, ik heb een paar súper GROTE vraagtekens bij dit ontwerp :henk

• Hansieo
Jan-tweak schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Nee dus ( zie wiki "Een elektrolytische condensator (afgekort elco) is een speciale uitvoering van een condensator die het mogelijk maakt bij een relatief klein volume toch een grote capaciteit te realiseren."

in dit geval is het dus een zwart-witte koe, maar niet alle koeien zijn zwart-wit. :)

mn omdat we niet weten wat die solid state batterij van hun nu exact is, gezien de aangegeven spec's zou je mogelijk een supercap vermoeden maar dat is eigenlijk ook maar pure speculatie, gewoon omdat de benodigde informatie gewoon ontbreekt.
tot nu toe is het helaas alleen bij lose woorden gebleven en een (onafhankelijke) werkelijke test ontbreekt nog, zelf of de batterij werkelijk wel bestaat is geen zekerheid, de in de CES getoonde exemplaren waren alleen maar dummy's.
we zullen het zien.

[...]
lol, ik dacht dat ik het vrij goed formuleerde.
om het naast mijn koe/beest te leggen...

een elco is een condensator (-type) , maar een "condensator" (géén polariteit) is dus geen elco-type.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Jan-tweak
Hansieo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:05:
[...]

een elco is een condensator (-type) , maar een "condensator" (géén polariteit) is dus geen elco-type.
is goed hoor. :)

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 11:13
Hansieo schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:05:
[...]

Formeel heeft een condensator geen polariteit. Maar zodra er lading in de condensator zit heeft ze wel degelijk polariteit! Als je een condensator in een wisselstroom circuit gebruikt maakt dat niet veel uit. Maar in een gelijkstroom circuit wil je echt de polariteit niet zomaar omdraaien als er energie in de condensator zit.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iemand nog een goedkope batterij?

Criminelen proberen voor 400.000 euro aan gestolen thuisbatterijen te verkopen https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html

• Vdvmark
Get!em schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:58:

Criminelen proberen voor 400.000 euro aan gestolen thuisbatterijen te verkopen https://www.nu.nl/economi...tterijen-te-verkopen.html
Die batterij is zo duur dat ie gestolen nog te duur verkocht wordt ;)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Get!em schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 17:58:
Link? ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:27
Echt he, de prijzen die ik nu zie noem ik geen dump prijzen :+.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gwaihir schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Ik ben toch wel erg nieuwsgierig hoor. En de stilte eromheen alhier is ook veel zeggend?

Pak 'm even weer op waar hij eind juli hier eindigde.

[...]

Die artikelen over wat eraan zit te komen, vindi k sowieso rete interessant :).
Als je 't maar clickbait vindt, sla ze dan over?

[...]

Wanneer worden ze interessant? Dat is inderdaad een goede vraag. Maar ze hoeven niet ineens LFP op alle fronten te verslaan. Groot en ontilbaar is bijv. lang niet altijd een probleem. En nu er wat ontwikkeling in zit, ontstaan ook binnen wat allemaal aangeduid wordt als zoutaccu's grote verschillen.

Die club rondom Salt-ion noemt best een aantal interessante zaken en heeft ook verschillende opstellingen al enige tot geruime tijd draaien. Het is geen 'standaard' zoutwater batterij en de energiedichtheid lijkt best ok. Zelf noemen ze het nogal stoer 'solid state'.

En daar begin ik ze dan ook kwijt te raken: hoe kun je nu serieus met solid state accu's zo ver zijn en niet in het tech-wereldnieuws? Hoe kun je dan crowd backing nodig hebben om je productie te starten, in plaats van dat angel investors of iets als Toyota voor je in de rij staan? En waarom zou je je nodeloos allerlei randzaken aanhalen (zoals eigen omvormers gaan ontwerpen en maken), waar je toch al met iets super ingewikkelds bezig bent?

Het is allemaal vast heel goed bedoeld. Ik houd het op naïef optimisme, gemixt met hier en daar onhandige marketing, maar daar koop je geen werkende opstelling anno 2026 voor.
Omdat ik iets las (papieren krant, artikel is niet online te vinden) over Saltion en dit de enige hit was, mijn vraag: weet iemand hier meer van?

In het artikel wat ik las, werden een aantal bedrijven genoemd, de maker van de accu, WES22 uit Rijssen en een verkoper, Upvolt uit Barneveld. Er schijnt zelfs een proefopstelling in een zwembad in Rijssen te zijn en kennelijk loopt er nu een collectief op https://saltion.nl/het-collectief/.

Is dit een echt alternatief? Niet brandveilig en langere levensduur; het klinkt erg (te?) mooi. Van WES22 products zie ik geen website, van Upvolt wel: https://upvolt.nl/batterijen/. Daar staat de Saltion accu ook tussen.

Wie weet er meer van? Je zou zeggen dat bij zo'n revolutionair product veel meer informatie te vinden moet zijn, maar ik vond het niet (of zocht niet goed genoeg?).

Ps verder op tweakers vond ik ook niets over WES22 of Saltion, afgezien van een gesloten topic.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Beter zoeken, als ik het kan...

Geen reclame maar er staan prijzen bij en er is onderhoud nodig.
https://www.accubaas.nl/p.../solid-zoutbatterij-10kw/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• kdekker
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:12:

Ik niet beoordelen of deze prijs icm een geclaimde langere levensduur en meer laad cycli met elkaar kloppen.

Ik meen me te herinneren dat mijn brandverzekering ergens in de kleine lettertjes iets had thuis accu's, of ergens anders gelezen. Maar (meer)brandveiligheid zou m.i. ook wat waard zijn. Al weet ik ook niet hoeveel meer branden in huizen voorkom agv aanwezigheid van grote accu's (auto, fiets etc of thuisaccu). Over fietsen heb ik wel wat gelezen (o.a. de brand bij een fietsen fabriek in Nunspeet).

[ Voor 6% gewijzigd door kdekker op 21-01-2026 22:22 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:06
kdekker schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:21:
[...]

Ik niet beoordelen of deze prijs icm een geclaimde langere levensduur en meer laad cycli met elkaar kloppen.

Ik meen me te herinneren dat mijn brandverzekering ergens in de kleine lettertjes iets had thuis accu's, of ergens anders gelezen. Maar (meer)brandveiligheid zou m.i. ook wat waard zijn. Al weet ik ook niet hoeveel meer branden in huizen voorkom agv aanwezigheid van grote accu's (auto, fiets etc of thuisaccu). Over fietsen heb ik wel wat gelezen (o.a. de brand bij een fietsen fabriek in Nunspeet).
Ze claimen onderhoud elke 10.000 cycles bij een c=1. Dus dat onderhoud kan wel even wachten... Ze schrijven dat 2 of 3c ook mogelijk is. :o

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:12
Als ik naar de stoeptegels eronder kijk lijkt deze vorm van opslag veel meer ruimte in te nemen dan wat nu verkocht wordt.

Klinkt leuk, maar welke tussenwoning heeft 1,5x1x2m vrije ruimte op de begane grond? Om over een appartement nog te zwijgen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• kdekker
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 07:13:
[...]

Als ik naar de stoeptegels eronder kijk lijkt deze vorm van opslag veel meer ruimte in te nemen dan wat nu verkocht wordt.

Klinkt leuk, maar welke tussenwoning heeft 1,5x1x2m vrije ruimte op de begane grond? Om over een appartement nog te zwijgen.
Het ziet er inderdaad niet compact uit. Wellicht een reden dat Upvolt ook een ander merk verkoopt?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
[...]

Dit lijken mij tegels van 30 x 20. De accu is dus 1 meter bij ongeveer 0.5 m

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 23:49

Ersus

Zuid-Limburg

Gerardus1956 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:33:
[...]

Dit lijken mij tegels van 30 x 20. De accu is dus 1 meter bij ongeveer 0.5 m
Met vermelding bij accubaas: Dit product is nu niet op voorraad en niet beschikbaar.
Misschien toch niet zo´n succes?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:06
Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:29:
[...]

Met vermelding bij accubaas: Dit product is nu niet op voorraad en niet beschikbaar.
Of ze laten het in hele kleine oplages maken. Het product is natuurlijk leuk voor allerlei "duurzaamheidsgekkies" zoals ik, maar de prijs is een stuk forser dan concurrentie met LFP. De meesten zullen stemmen met hun portemonnee. Je ziet in de verkoopsuccessen ook vooral grotere overheidsinstellingen voorbijkomen. Die willen wel vooroplopen qua duurzaamheid.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Brandveiligheid blijft met LFP wel een ding natuurlijk. Als dit een oplossing is die (volgens die site) tot 10.000 keer mee kan gaan, en nog 5 keer kan worden verlengt met een 'servicebeurt' (?) (ipv 6.000 bij LFP) en niet brandgevaarlijk is, dan is de meerprijs natuurlijk op lange termijn weg te strepen.
Maar deze site geeft wel veel te weinig info verder over de technische specs van deze accu. Laad-ontlaad stroom, rendement, etc..

[ Voor 17% gewijzigd door IJsbeer op 22-01-2026 10:10 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 20:22
IJsbeer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:09:
Brandveiligheid blijft met LFP wel een ding natuurlijk. Als dit een oplossing is die (volgens die site) tot 10.000 keer mee kan gaan, en nog 5 keer kan worden verlengt met een 'servicebeurt' (?) (ipv 6.000 bij LFP) en niet brandgevaarlijk is, dan is de meerprijs natuurlijk op lange termijn weg te strepen.
Maar deze site geeft wel veel te weinig info verder over de technische specs van deze accu. Laad-ontlaad stroom, rendement, etc..
Voor thuisgebruik is 10.000 keer heel veel. Met NOM (geen handel, alleen eigen opwek) zit je op 175-275 cycli, met dynamisch (goedkoper laden en op dure momenten gebruiken) erbij kom je op 400 cycli. Dat is 25 jaar... keer een revisie en het is de rest van je leven geworden.

Ik ga er vanuit dat binnen 10 jaar handel op de onbalans compleet oninteressant is geworden voor particulieren, waar juist deze techniek heel geschikt voor is met een hoge C en veel cycli.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Gwaihir
  • Niet online
welke tussenwoning heeft 1,5x1x2m vrije ruimte op de begane grond? Om over een appartement nog te zwijgen.
De modules zijn 35x60x35 cm, volgens de info. 1 module per 5,7kWh + 1 module. Die +1 zal BMS zijn en misschien zelfs ook de omvormer.

Tevens is begane grond met deze opbouw waarschijnlijk geen eis meer.
Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 09:29:
Uitverkocht is toch juist een teken van succes? Ze gaven aan een eerste batch klanten te verzamelen en die dit jaar uit te gaan leveren. Op zich alleen maar netjes dat ze zich onderwijl niet nog meer op de hals halen.

@kdekker Ik heb ook nog 'n webinar gekeken, wat ongetwijfeld nog altijd op YouTube terug te vinden is. Daarna dacht ik: laat eerst maar 'ns zien dan.

Ze draaien op een m.i. gevaarlijke mix van geloof in eigen uniek kunnen, ambitie, en een marketing saus die (mij) niet helpt. Zo'n oude professor-type in die beelden, die deze fantastische uitvinding deed. Maar zo werken dit soort ontwikkelingen vandaag de dag niet (goed); er komt altijd een flink team aan te pas én flinke integratie van al in de industrie beschikbare kennis en kunde. Waarom staan investeerders en partijen met die kennis en kunde dan niet in de rij? Uitgebreid geverifieerd door een gerenommeerd instituut (uit m'n hoofd: TNO). Maar het rapport wordt 'binnenkort' vrijgegeven, zeggen ze al meer dan 6 maanden. Een quotum moeten halen om productie op te starten, maar héél onduidelijk waarom. Het kan zijn dat die Stichting dat eist als bewijs van belangstelling, alvorens de middelen op tafel te leggen. Maar waarom daar dan vaag over? Ook nog even eigen omvormers ontwikkelen. Vergelijk: Victron - de grootste speler van ons land (?) - heeft al een jaar geleden een werkend prototype getoond voor een nieuw 15kW model en is nog altijd puntjes op de i aan het zetten (met name naar verluid m.b.t. de certificering). Toch gaat Saltion binnen enkele maanden drie werkende modellen uitbrengen (5, 10, en 15kW)? Op één plek kiezen ze wel een bestaande oplossing: Loxone als EMS. (Ik heb dit systeem in gebruik.) Ze stellen dat wel erg simpel en rooskleurig voor en zonder zichtbare ervaring met Loxone - ze zijn pas pakweg een maandje partner op instap niveau. En zo kom ik bij de marketing saus over dit alles, met zichtbare fouten / onzin ertussen. Bijvoorbeeld kW en kWh steeds door elkaar gehaald. En een accu die 'uniek' kan laden en ontladen tegelijk...

Dat het in deze bedrijfsvorm een langjarig succes wordt, zou bijzonder zijn. Mijn beeld op basis van deze flarden is dat ze voor de batterijtechniek een grote jongen moeten zien te interesseren, voor de omvormers moeten gaan inkopen, en snel verder moeten professionaliseren. Afijn, het is nu 2026. Hopelijk horen we snel van de eerste tevreden klanten?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ik mis eigenlijk één technisch gegeven nl. hoeveel zelfontlading heeft deze zoutaccu.
Dat is bij zoutaccu's behoorlijk veel groter dan bij de andere systemen. Is daar inmiddels al een goede oplossing voor.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• kdekker
  • Niet online
Wellicht nog iets meer info in https://www.rd.nl/artikel...u-slaat-stroom-op-in-zout. Is wel achter een pay-wall, maar meestal kun je 1 artikel gratis lezen. De accu is kennelijk al in gebruik, niet alleen bij een zwembad in Rijssen, maar ook bij een auto-garage in Barneveld. Van particulieren zie ik nog niets. Er lijkt een kleinere variant 'van het najaar' te komen, maar ik kan niet achterhalen of dat najaar 2025 is geweest, of dat we nog een klein jaar moeten wachten. Zoals anderen (@Gerardus1956 , @Gwaihir ) hierboven ook zeggen, zou aanvullende technische info mooi zijn. Op papier ziet het er best veelvelovend uit (met mijn beperkte kennis en zonder de prijs mee te nemen).

Op zich is het ook wel een aardig idee om als ideele stichting, https://pwer.me/, die kennelijk achter Upvolt zit, een mooi doel uit te dragen.

[ Voor 9% gewijzigd door kdekker op 22-01-2026 13:08 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:12
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:44:
De modules zijn 35x60x35 cm, volgens de info. 1 module per 5,7kWh + 1 module. Die +1 zal BMS zijn en misschien zelfs ook de omvormer.
Dan kan het niet die foto zijn, we kunnen discussieren over de grootte van de tegels maar dit is geen 35 centimeter diep.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Gwaihir
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Dan kan het niet die foto zijn, we kunnen discussieren over de grootte van de tegels maar dit is geen 35 centimeter diep.
N.a.v. het hernieuwde gesprek hier, las ik vanochtend deze pagina. Die is glashelder over genoemde maat voor de huidige iteratie van het apparaat.

(Niet gekeken welke foto je bedoelde. 1,5 x 1,2m klinkt me erg groot. Weet wel dat er eerder van een andere maat sprake was, incl. foto's. Met daarin wat nu 5 modules zijn.)

En ik denk trouwens dat ruimte (ergens in huis) voor velen helemaal niet zo'n issue is, mits het verder geen bijzondere voorzorgen vereist (voor brandrisico's of veel geluid).

[ Voor 12% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2026 13:42 ]

• Gwaihir
  • Niet online
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
De accu is kennelijk al in gebruik, niet alleen bij een zwembad in Rijssen, maar ook bij een auto-garage in Barneveld. Van particulieren zie ik nog niets.
De accu lijkt daarin wel een heel ruim begrip. Een voorloper van andere omvang, met andere omvormer(s), gebruikt om een ons onbekend probleem op te lossen, met voor ons onbekende eigenschappen, tegen een ons onbekende prijs, met onbekende klanttevredenheid. (Accu's op basis van zout zijn niet nieuw. Hoe hun huidige volgens eigen zeggen presteert is wel radicaal nieuw.)

Het is zeker iets. Maar het blijft vreemd dat ze het verhaal niet netjes rond krijgen / maken: eenduidige, publiekelijk TNO geverifieerde specs. Dat zou passen bij het vrijwel-bij-de-klant stadium dat ze claimen bereikt te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 22-01-2026 14:00 ]

• kdekker
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:40:
[...]

De accu lijkt daarin wel een heel ruim begrip. Een voorloper van andere omvang, met andere omvormer(s), gebruikt om een ons onbekend probleem op te lossen, met voor ons onbekende eigenschappen, tegen een ons onbekende prijs, met onbekende klanttevredenheid.

Het is zeker iets. Maar het blijft vreemd dat ze het verhaal niet netjes rond krijgen / maken: eenduidige, publiekelijk TNO geverifieerde specs. Dat zou passen bij het vrijwel-bij-de-klant stadium dat ze claimen bereikt te hebben.
Best kans dat ze dan najaar 2026 bedoelen, voordat het voor consumenten beschikbaar komt.
Je hebt volkomen gelijk dat 'de accu' inderdaad in verschillende verschijningsvormen al aanwezig is geweest, maar voor deze discussie ga ik uit van: https://saltion.nl/wp-con...on-Battery-Nederlands.pdf (document komt van: https://saltion.nl/de-batterij-2/). Hier staan geen maten, maar dit is een- voor particulieren wellicht magere - 5.7kWh accu. Op https://saltion.nl/de-batterij-2/ staan onderaan wel prijzen en maten, nl. hxbxd van 35x60x35cm en dan 2 modules. Voor zwaardere varianten komt er een module bij. Als ik die maten met bijv. Enphase (de andere accu die bij Upvolt genoemd wordt), zie overigens https://enphase.com/nl-nl/installers/storage/comparison voor de specs), dan is Enphase dunner (18cm tegen 35cm diep), maar wel breder (tot 128,3cm) en hoger (tot 77,5cm).

Ik zie trouwens dat er ook een UK Upvolt is: https://upvolt-energy.com/about-us/?. Qua uiterlijk van de website lijkt er toch wel e.e.a. aan overeenkomsten. Heb verder niet op deze site gezocht of er meer gegevens zijn.

Tja, voorlopig staat accu niet op nummer 1. Eerst maar een nieuw energiecontract en daarna nadenken over evt hypbride CV ketel (de ketel is nu 13 jaar oud). Hoofdmoot van de kosten voor energie is nu gas. Met de dalende bedragen voor de teveel opgewekte stroom en stijgende gasprijzen, zou ik eerst mijn eigen stroomverbruik moeten verhogen en gasverbruik c.q. kosten verlagen. Wellicht komt daarna een accu in beeld, maar dan zijn we wat jaren verder.

• Gwaihir
  • Niet online
@kdekker Ik kijk naar noodstroomvoorziening, met alle oproepen om 72 uur voorbereid te zijn, een recente wake-up van een dag of 10 zonder echt drinkbaar water, en de voorspelling dat het net de komende vijf jaar verminderd stabiel zal zijn.

Maar het moet ook wel toekomst vast zijn; qua prijs, veiligheid, en sluipverbruik een beetje kloppen. En zo kijk ik net als jij nog zo'n beetje de kat uit de boom, naar wat nu nog wat over de horizon ligt. Maar stilletjes (en een tikkie tegen beter weten in) wel hopend dat het maar een 6 - 12 maand over de horizon ligt. We zullen zien.

• kdekker
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:09:
@kdekker Ik kijk naar noodstroomvoorziening, met alle oproepen om 72 uur voorbereid te zijn, een recente wake-up van een dag of 10 zonder echt drinkbaar water, en de voorspelling dat het net de komende vijf jaar verminderd stabiel zal zijn.

Maar het moet ook wel toekomst vast zijn; qua prijs, veiligheid, en sluipverbruik een beetje kloppen. En zo kijk ik net als jij nog zo'n beetje de kat uit de boom, naar wat nu nog wat over de horizon ligt. Maar stilletjes (en een tikkie tegen beter weten in) wel hopend dat het maar een 6 - 12 maand over de horizon ligt. We zullen zien.
Ik heb een noodpakket op mijn verjaardagsverlanglijst staan. Dus de kat zit nog erg ver in de boom ;) .

• Domba
  • Laatst online: 21:43
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:06:
Op zich is het ook wel een aardig idee om als ideele stichting, https://pwer.me/, die kennelijk achter Upvolt zit, een mooi doel uit te dragen.
Het ontstaan van de natrium-grafeen accu

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:07
hoevenpe schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Lijken me gewoon 20x10 of 22x11 stenen, dus dat kan makkelijk.

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-01 09:05

..Christiaan..

..zwll..

Leuk, zo'n zonnig dagje vandaag maar het je kunt het toch beter terugleveren aan het net dan in je batterij stoppen? Op dit moment heb ik 4,1kWh teruggeleverd, tegen € 0,25 (Zonneplan). Tussen 18 en 19u is de prijs 0,29ct. Duurste van de dag. Is een accu (tot 10kw) alleen rendabel tussen maart en oktober? Ik heb namelijk niet het idee dat de prijzen sterk schommelen.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:10:
Leuk, zo'n zonnig dagje vandaag maar het je kunt het toch beter terugleveren aan het net dan in je batterij stoppen? Op dit moment heb ik 4,1kWh teruggeleverd, tegen € 0,25 (Zonneplan). Tussen 18 en 19u is de prijs 0,29ct. Duurste van de dag. Is een accu (tot 10kw) alleen rendabel tussen maart en oktober? Ik heb namelijk niet het idee dat de prijzen sterk schommelen.
Mooi teruglevertarief om direct te injecteren dan dat je het in de batterij stopt. Na de saldering ziet dat mooie teruglevertarief er iets anders uit.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Masuchievo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:11

Masuchievo

Cpt. Average

Pfoeh hoog AI gehalte voor die foto's.

Te weinig geld voor alle gadgets.

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Mooi teruglevertarief om direct te injecteren dan dat je het in de batterij stopt. Na de saldering ziet dat mooie teruglevertarief er iets anders uit.
Waarom zou nu hoog zijn en volgend jaar niet meer?

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

En dacht je niet dat in 2027 bijna iedereen met panelen die prijs wil hebben? Ik denk dat Dynamisch flink gaat veranderen in 2027.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 11:13
Als je het tot op de cent uit wilt rekenen, dan moet je weten wat het electrisch rendement van je accu-opslag is:

Als je overdag 4 kWh terug levert weet je wat je krijgt: €1,-.
Tussen 18 en 19 uur gebruik je misschien 3,5 kWh, dat kost je dan €1,01.
Had je die 4 kWh in je accu gestoken en je accu had een rendement van 0.9, dan had je in de accu om 18:00 dus 3,6 kWh ter beschikking. Had je om 19:00 nog 0,1 over en was je een cent voordeliger uit.

Zomaar wat fictive/gegokte getallen voor het reken voorbeeld.

• daemonix
  • Niet online
IJsbeer schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:09:
Brandveiligheid van LFP is geen ding! Daar zijn hoogst zelden issues mee. Het gaat meer om lozen van gas, en dan met name CO en H2.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Waarom zou nu hoog zijn en volgend jaar niet meer?
Wat is je vermoeden dat je nog krijgt voor een geinjecteerde kWh in 2027?

• ..Christiaan..

..Christiaan..

..zwll..

Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:16:
[...]

Wat is je vermoeden dat je nog krijgt voor een geinjecteerde kWh in 2027?
Lastig als je een vraag met een vraag beantwoord (aanname) alsof ik dom ben.
Ik stel gewoon dat ik deze winter, tot vandaag in elk geval, ongeveer net zoveel terugkrijg voor een teruggeleverde kwh als dat ik in de avond verbruik. Dat maakt een batterij niet echt een toevoeging. Vandaar dat ik iets hoger al aangaf dat een batterij tussen maart-oktober enigszins rendabel is. Als dat 'ja' is dan weet ik waar ik aan toe ben.
Geen idee wat de prijzen gaan doen na salderen.

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 01:52
De spread is te laag. Je bent minimaal 20% kwijt door omzettingsverliezen. De spread is in de zonnigere maanden groter waardoor het zinvoller is op te slaan, nom te draaien of te verkopen weer. Hoe dit er in 2027 uit gaan zien mbt de spread is afwachten. Vandaag heb ik ook teruggeleverd aan het net.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

• Domba

De open gewerkte Salty lijkt toch heel erg op gewone 200Ah CATL Na+ cellen 2,7-3,95V, 1P16S, geen idee of die nog een snufje grafeen hebben of dat het een toverwoord is voor gewoon een hard carbon anode is.
Maar met 3C is het nog geen 2e gen Naxtra, want die is 5C en ook geen solid state of semi sold state battery of condensed cel..
Voor als nog is Donut lab's de eerste met aankondiging voor consumenten verkoop in 2026, maar moeten het nog wel waar maken. (andere 2027-2030)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• kdekker
  • Niet online
In de 2e URL (datum sept 2025) wordt gezegd dat de 21,6kWH accu 80x50x20 (hxdxb) cm is voor €9.680 voor 21,6 kWh (of €14.650 inclusief installatie, omvormer en Btw), maar op https://saltion.nl/de-batterij-2/ is die variant er niet. Wel 17,1kWh voor € 14.647,- Vanaf prijs* en 4 modules van H35xB60xD35cm en 22,8kWh model voor € 17.438,- Vanaf prijs* en 5 modules van H35xB60xD35cm. Dus prijs en maten wijken al af.

Als het idd zo 'extreeem veelbelovend' zou zijn, dan zou je denken dat andere leverancies, of bij alleenrecht in NL, in andere landen (ik had al eerder een UK website genoemd) meer zou vinden. Dat zie ik zo 1-2-3 niet. Wel een artikel van bright met een reactie op jouw genoemde link: https://www.bright.nl/nie...-klopt-van-de-claims.html (met wat nuanceringen op het eerste artikel, en ook opmerkingen over de prijzen en de transparantie van de gebruikte techniek). Het klinkt nog steeds interessant, maar ik wacht eerst wel even. Hopelijk komen er ook op Tweakers wel 'durfals' die een experiment wagen en hun ervaringen delen.

[ Voor 7% gewijzigd door kdekker op 22-01-2026 19:36 ]

• Domba
@kdekker De pdf die je eerder gepost hebt, lijkt eerder ergens meer een metaaloxide supercap, zoals skelton battery met 1 laag grafeen.
Maar ook weer niet als je kijkt naar Battery Discharging characteristics, lijkt het wel een gel lood accu als je naar C0,1 vs C0,35 etc kijkt
Bij Zelfontladingseigenschappen van de batterij ontbreekt de eenheid voor de tijdschaal, is dat in uren, dagen of maanden, zeker als je de toelichting voor A, B, C meeneemt, zitten er nog al wat haken & ogen als eenheid in uren of dagen is.
Maar als het maanden zijn voor de tijdschaal, lijkt het 1:1 te vergelijken met een loodaccu

Ik ben echt benieuwd welke moderne battery techniek bij die grafieken past met zoveel overlap met bekende oude technieken.

• kdekker
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:21:
@kdekker De pdf die je eerder gepost hebt, lijkt eerder ergens meer een metaaloxide supercap, zoals skelton battery met 1 laag grafeen.
Maar ook weer niet als je kijkt naar Battery Discharging characteristics, lijkt het wel een gel lood accu als je naar C0,1 vs C0,35 etc kijkt
Bij Zelfontladingseigenschappen van de batterij ontbreekt de eenheid voor de tijdschaal, is dat in uren, dagen of maanden, zeker als je de toelichting voor A, B, C meeneemt, zitten er nog al wat haken & ogen als eenheid in uren of dagen is.
Maar als het maanden zijn voor de tijdschaal, lijkt het 1:1 te vergelijken met een loodaccu

Ik ben echt benieuwd welke moderne battery techniek bij die grafieken past met zoveel overlap met bekende oude technieken.
Mailtje aan wagen? Wil ik wel doen als er interesse is. Ik gok dat ze verder niets zeggen over de techniek achter de accu. Maar wie niet waagt...

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

..Christiaan.. schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Lastig als je een vraag met een vraag beantwoord (aanname) alsof ik dom ben.
Ik stel gewoon dat ik deze winter, tot vandaag in elk geval, ongeveer net zoveel terugkrijg voor een teruggeleverde kwh als dat ik in de avond verbruik. Dat maakt een batterij niet echt een toevoeging. Vandaar dat ik iets hoger al aangaf dat een batterij tussen maart-oktober enigszins rendabel is. Als dat 'ja' is dan weet ik waar ik aan toe ben.
Geen idee wat de prijzen gaan doen na salderen.
Het was niet gemeen bedoelt.
Maar in 2027 krijg je de EB en de BTW niet meer dan is het kWh tarief wat je krijgt per definitie al lager. Het kan hooguit nog minder worden maar zeker niet meer.

• Domba
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:05:
[...]
Mailtje aan wagen? Wil ik wel doen als er interesse is. Ik gok dat ze verder niets zeggen over de techniek achter de accu. Maar wie niet waagt...
Ik ben al voorzien, gebruik LFP.
Met die discharge profielen met enkel een sweetpoint rond 0,1C heb ik zeker geen belangstelling.
Wat ontbreekt zijn de efficientie profielen, als je naar ontlaadprofielen kijkt, lopen al snel de verliezen op bij variabele belasting (max 2 uur 0,35C ( is maar 70%, 2kW per module)

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-01 07:31
Ersus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:21:
[...]

Het was niet gemeen bedoelt.
Maar in 2027 krijg je de EB en de BTW niet meer dan is het kWh tarief wat je krijgt per definitie al lager. Het kan hooguit nog minder worden maar zeker niet meer.
Sterker nog. Als de salderingsregeling in Nederland afgelopen is, kan het inderdaad zijn dat je btw en energiebelasting moet betalen op de teruggeleverde stroom. Dit komt omdat de salderingsregeling, die nu nog bestaat, zorgt voor een verrekening van de energie die je op het net zet, zodat je daar niet extra belasting over hoeft te betalen.

Tenslotte noemen de energiemaatschappijen het terugleverkosten, en voor die afgenomen dienst / product zal je ook btw moeten ophoesten.

Is dit doemdenken of maak ik hier een financiële redeneringsfout?

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:43
Sonero schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 05:20:
[...]

Sterker nog. Als de salderingsregeling in Nederland afgelopen is, kan het inderdaad zijn dat je btw en energiebelasting moet betalen op de teruggeleverde stroom. Dit komt omdat de salderingsregeling, die nu nog bestaat, zorgt voor een verrekening van de energie die je op het net zet, zodat je daar niet extra belasting over hoeft te betalen.

Tenslotte noemen de energiemaatschappijen het terugleverkosten, en voor die afgenomen dienst / product zal je ook btw moeten ophoesten.

Je maakt een fout want iedereen die energie opwekt moet daarover al btw betalen. Maar doordat de meesten vrijgesteld zijn van btw aangifte door onder de omzetdrempel van € 20.000 te zitten vallen ze onderr de KOR (kleine ondernemera regeling)

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 00:06
[...]

De salderingsregeling zorgt ervoor dat de energiebelasting van elke kWh die van het net wordt afgenomen, wordt weggestreept door elke kWh die je teruglevert. Als dat straks stopt betaal je niet extra voor elke teruggeleverde kWh maar krijg je de EB niet meer terug over je afgenomen kWh.

(Maar misschien bedoel je hetzelfde als ik)

[ Voor 24% gewijzigd door Sportmind op 23-01-2026 07:22 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-01 07:31
Dank voor de uitleg 🙏

• Hansieo
kdekker schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Best kans dat ze dan najaar 2026 bedoelen, voordat het voor consumenten beschikbaar komt.
Je hebt volkomen gelijk dat 'de accu' inderdaad in verschillende verschijningsvormen al aanwezig is geweest, maar voor deze discussie ga ik uit van: https://saltion.nl/wp-con...on-Battery-Nederlands.pdf (document komt van: https://saltion.nl/de-batterij-2/). Hier staan geen maten, maar dit is een- voor particulieren wellicht magere - 5.7kWh accu. Op https://saltion.nl/de-batterij-2/ staan onderaan wel prijzen en maten, nl. hxbxd van 35x60x35cm en dan 2 modules. Voor zwaardere varianten komt er een module bij. Als ik die maten met bijv. Enphase (de andere accu die bij Upvolt genoemd wordt), zie overigens https://enphase.com/nl-nl/installers/storage/comparison voor de specs), dan is Enphase dunner (18cm tegen 35cm diep), maar wel breder (tot 128,3cm) en hoger (tot 77,5cm).

Ik zie trouwens dat er ook een UK Upvolt is: https://upvolt-energy.com/about-us/?. Qua uiterlijk van de website lijkt er toch wel e.e.a. aan overeenkomsten. Heb verder niet op deze site gezocht of er meer gegevens zijn.

Tja, voorlopig staat accu niet op nummer 1. Eerst maar een nieuw energiecontract en daarna nadenken over evt hypbride CV ketel (de ketel is nu 13 jaar oud). Hoofdmoot van de kosten voor energie is nu gas. Met de dalende bedragen voor de teveel opgewekte stroom en stijgende gasprijzen, zou ik eerst mijn eigen stroomverbruik moeten verhogen en gasverbruik c.q. kosten verlagen. Wellicht komt daarna een accu in beeld, maar dan zijn we wat jaren verder.
ik lees niets over de RTE... weet jij meer?

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Voor de geinteresseerden, op iBood is nu een mooie deal:
https://www.ibood.com/nl/...-in-thuisbatterij/2952685

Fox ESS / NextEnergy voor €799
Heb zelf geen ervaring met dit merk maar wilde het wel even delen.

• Domba
kevlar01 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:33:
Voor de geinteresseerden, op iBood is nu een mooie deal:
https://www.ibood.com/nl/...-in-thuisbatterij/2952685

Fox ESS / NextEnergy voor €799
Heb zelf geen ervaring met dit merk maar wilde het wel even delen.
Benieuwd of iemand anno 2026 TLK en energieprijzen berekent met een profiel geschikt voor een stekkeraccu.

Als ik zo snel kijk wordt en met bruto capaiteit gerekent en niet effectief benutbaar en wordt verlies als verhoging van eigenverbruik gezien, terwijl je gewoon een verbruiker van 180-350kWh/j erbij hebt en naar basispad zal EB in 2027 lager zijn dan 2026, die al lager is dan 2025.

• kdekker
  • Niet online
Hansieo schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:20:
[...]
ik lees niets over de RTE... weet jij meer?
Sorry, RTE?

• daemonix
  • Niet online
Return trip efficiency oftewel rendement.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-01 13:34
@kdekker ookwel Round Trip Efficiency: percentage van energie eruit t.o.v. energie erin.

[ Voor 6% gewijzigd door CappieL op 23-01-2026 10:49 ]

• kdekker
  • Niet online
CappieL schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:48:
@kdekker ookwel Round Trip Efficiency: percentage van energie eruit t.o.v. energie erin.
Dank. En daar is volgens mij al eerder over geschreven dat die niet bekend is.
Ik heb verder geen aandelen, noch connecties in deze club. Maar interesse, omdat het een andere, zover ik weet niet elders, gebruikte techniiek is. En vanuit dat punt mogelijk interessant hier.

• Hansieo
Round Trip Efficiëncy (wat krijg je er nog uit nadat je er xx in hebt gestopt)

Dit is best een HOT item voor thuisbatterijen, en o.a. onderdeel van je ROI (Return on Investment)

pips, @daemonix was me voor.... najahhh :henk

[ Voor 7% gewijzigd door Hansieo op 23-01-2026 10:58 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Er zijn mij geen plannen bekend dat dit het geval zou zijn. De stroom die jij injecteert zal ergens anders verbruikt worden waarover dan EB wordt geheven.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31

de Peer

under peer review

ArjoK schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:19:
[...]

Je maakt een fout want iedereen die energie opwekt moet daarover al btw betalen. Maar doordat de meesten vrijgesteld zijn van btw aangifte door onder de omzetdrempel van € 20.000 te zitten vallen ze onderr de KOR (kleine ondernemera regeling)
Huh nee deelname aan de KOR is een keuze. Veel mensen kozen daarvoor om geen btw over aanschaf panelen te betalen, of dit terug te krijgen gestort.
Dus niet iedereen zit in de KOR voor zover ik weet.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 23-01-2026 11:58 ]

• ArjoK
de Peer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Huh nee deelname aan de KOR is een keuze. Veel mensen kozen daarvoor om geen btw over aanschaf panelen te betalen, of dit terug te krijgen gestort.
Dus niet iedereen zit in de KOR voor zover ik weet.
Het klopt niet helemaal wat je schrijft. In het verleden werd je gezien als ondernemenr voor de BTW en kon je BTW terugvragen, je deed dan meteen het verzoek voor KOR zodat je daarna geen BTW aangifte te hoeven doen over je opwek (en vanaf dan ook niet meer kan terugvragen).

Met de 0% btw op zonnepanelen is er wel eea gewijzigd.
Ik koop zonnepanelen met 0% btw
-------------------

Om even terug te gaan naar de thuisbatterij lijkt het mij dat na salderen voor iedereen die niet in de KOR zit en wel btw aangifte moet doen de mogelijkheid moet zijn om btw op je thuisaccu die je voor NOM gebruikt (dus niet voor handelen) terug te vragen. Argument hiervoor is dat de opgeslagen energie meer waarde heeft opmoment van gebruik. Voor eigen opwek is dat meer dan verkoop aan je energieleverancier, voor opslag goedkope uren is het de meerwaarde bij gebruik tijdens duurdere uren. Wordt wel weer een leuke berekening van de periodiek af te dragen btw als je niet van het forfait gebruik maakt.

[ Voor 49% gewijzigd door ArjoK op 23-01-2026 12:43 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:54
ArjoK schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Om even terug te gaan naar de thuisbatterij lijkt het mij dat na salderen voor iedereen die niet in de KOR zit en wel btw aangifte moet doen de mogelijkheid moet zijn om btw op je thuisaccu die je voor NOM gebruikt (dus niet voor handelen) terug te vragen. Argument hiervoor is dat de opgeslagen energie meer waarde heeft opmoment van gebruik. Voor eigen opwek is dat meer dan verkoop aan je energieleverancier, voor opslag goedkope uren is het de meerwaarde bij gebruik tijdens duurdere uren. Wordt wel weer een leuke berekening van de periodiek af te dragen btw als je niet van het forfait gebruik maakt.
Bij thuisbatterijen wordt niet met een forfait gerekend maar moet je op basis van gegevens uit het EMS kunnen aantonen welk gebruik privé en welk zakelijk was.
Over privé gebruik krijg je overigens ook geen BTW terug. De BTW op de thuisbatterij die je kan terugvragen gaat enkel over dat deel van de batterij die zakelijk wordt gebruikt. BTW over het aandeel prive gebruik moet je in je laatste BTW-aangifte van het jaar opgeven en die moet je gewoon weer terugbetalen.

Ook het feit dat je de opgeslagen energie in je woning gebruikt op het moment van gebruik meer waard is dan op het moment van laden maakt geen verschil als je huisverbruik ook privé gebruik is. Bij een kantoor aan huis waarvandaan zakelijk gebruik gemaakt wordt, wordt het wel wat lastiger.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• ArjoK
ArPi75 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Bij thuisbatterijen wordt niet met een forfait gerekend maar moet je op basis van gegevens uit het EMS kunnen aantonen welk gebruik privé en welk zakelijk was.
Over privé gebruik krijg je overigens ook geen BTW terug. De BTW op de thuisbatterij die je kan terugvragen gaat enkel over dat deel van de batterij die zakelijk wordt gebruikt. BTW over het aandeel prive gebruik moet je in je laatste BTW-aangifte van het jaar opgeven en die moet je gewoon weer terugbetalen.

Ook het feit dat je de opgeslagen energie in je woning gebruikt op het moment van gebruik meer waard is dan op het moment van laden maakt geen verschil als je huisverbruik ook privé gebruik is. Bij een kantoor aan huis waarvandaan zakelijk gebruik gemaakt wordt, wordt het wel wat lastiger.
Ja dat is nu, waar het gaat om energiehandel. Mjjn visie is een nieuwe situatie die ontstaat na einde salderen voor opslag van eigenopwek. Die eigenopwek wordt door batterij/uitgestend gebruik meer waard dan terugleveren aan het net. Daarom zou de btw va het bedeijfsmiddel thuisbatterij aftrekbaar moeten zijn. Btw over privegebruik eogenenerie stijgt.

Pagina: 1 ... 93 94 Laatste