Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 116 117 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• prijsstunt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-04 18:34
Waarom kopen mensen stekkerbatterijen? Is dat puur om het aansluiten op de meterkast niet te hoeven doen?
Hebben ze daarecht een véél hogere prijs én minder mogelijkheden voor over?

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:24
prijsstunt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:16:
Waarom kopen mensen stekkerbatterijen? Is dat puur om het aansluiten op de meterkast niet te hoeven doen?
Huh? Een kleine stekkeraccu is veel voordeliger? Welk scenario is financieel überhaupt de moeite waard?

• prijsstunt
mijn 15kWh batterij met EVE cellen en Victron Multiplus plus wat kabels en automaten was bij elkaar ruim onder de 2500 euro, dat betaal je toch ook al snel voor een véél kleinere pluigin?
Terugverdienen gaat vrij snel in mijn geval. Ik verplaats een maand of tien per jaar minimaal 10kWh per dag naar de avond, dus een 3000kWh bespaart per jaar, met mijn 3 jaar vaste contract zonder terugleverkosten betaal ik veel voor mijn stroom, 35ct per kWh. Ik bespaar dus per jaar 1050, dus 2,5 jaar terugverdientijd.
Ik zou ook nog kunnen gaan handelen om een snelleren terugverdientijd te hebben, maar ik vind het prima zo.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

prijsstunt schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:34:
mijn 15kWh batterij met EVE cellen en Victron Multiplus plus wat kabels en automaten was bij elkaar ruim onder de 2500 euro, dat betaal je toch ook al snel voor een véél kleinere pluigin?
Terugverdienen gaat vrij snel in mijn geval. Ik verplaats een maand of tien per jaar minimaal 10kWh per dag naar de avond, dus een 3000kWh bespaart per jaar, met mijn 3 jaar vaste contract zonder terugleverkosten betaal ik veel voor mijn stroom, 35ct per kWh. Ik bespaar dus per jaar 1050, dus 2,5 jaar terugverdientijd.
Ik zou ook nog kunnen gaan handelen om een snelleren terugverdientijd te hebben, maar ik vind het prima zo.
Als je panelen hebt bespaar je nu helemaal niks met salderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• prijsstunt
klopt, het is oefenen voor volgend jaar, heb zelfs nog een ferrarismeter nu...

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Beetje experimenteren en ontdekken. Heb nu een paar maanden een Marstek Venus A (4.2 kWh voor in totaal €850,- inc btw). Volgens mij kan het vwb gemak, letterlijk ‘plug and play’, niet goedkoper op het moment. Vang er precies mijn avond/nacht mee af meeste dagen van de week. Als we uitgebreid koken net niet maar om zo eens te ontdekken prima en leuk.

Edit; maar hoe kom je bij die veel hogere prijs eigenlijk?

[ Voor 4% gewijzigd door D-Ed op 19-04-2026 11:54 ]

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Iemand goede ervaringen met een leverancier / installateur van Victron componenten in omgeving Rotterdam?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:33
D-Ed schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:53:
[...]

Beetje experimenteren en ontdekken. Heb nu een paar maanden een Marstek Venus A (4.2 kWh voor in totaal €850,- inc btw). Volgens mij kan het vwb gemak, letterlijk ‘plug and play’, niet goedkoper op het moment. Vang er precies mijn avond/nacht mee af meeste dagen van de week. Als we uitgebreid koken net niet maar om zo eens te ontdekken prima en leuk.

Volgens mij ga je bij deze capaciteit ook niet echt goedkoper uit zijn bij Victron.
Dat is voornamelijk goedkoper bij grotere capaciteit, en voor heel veel huishoudens is dat niet zo nuttig.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:50
Victron idee...

Ik denk aan hetzelfde...heb nu 3 fase meterkast. Wil van bestaand krachtgroep (16A wirdt 20A) 3 x 1-fase maken. En op L1 en L2 een victronnetje de nieuwe mulriplus II 4k5 plaatsen met elk 16/17 kwH. Dus ipv het parallel te plaatsen met mijn pv + micro, installeer ik als een 'slimme laadpaal'.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:37
Ik snap echt niet wat je eigenlijk wilt vertellen.
a) een stekker batterij is veelal een stuk goedkoper dan een vaste batterij, die qua hardware veelal een stuk duurder uitvallen en dan ook nog tegen heel veel geld door deskundigen ( installateurs ) geplaatst dienen te worden. Dergelijke installaties zijn namelijk niet bedoeld dat deze door consumenten zelf geplaatst kunnen worden.
Eigenlijk geef je daarmee al aan dat je er nog niet al te veel van afweet , niet erg, gewoon deze stekker batterij topics volgen en je leert er steeds bij.
b) veelal heb je als je op NOM wilt komen helemaal een uit de kluiten gewassen vaste thuis-batterij niet nodig, veruit de meeste mensen hebben aan een eenvoudige stekker-batterij van rond de 10 kWh of zelfs minder al meer als voldoende.
Zeker vanaf 2027 zullen modus als handelen en dergelijke zaken helemaal niet meer winstgevend worden en daarmee als zinvolle investering van wat je eerst veelal als onderbouwing voor de dure investering van m’n vaste batterijen werden gebruikt in rook opgaan. Ik vrees dat bij veel bezitters van dergelijke big batterijen de terugverdientijd zich plotseling duidelijk langer gaat worden, en met een beetje pech tegen de levensverwachting van deze installaties aan komt.

Zich echter slim richten op m’n NOM met een relatief kleine en simpele stekker batterij is dat weer een heel ander verhaal, zeker vanaf 2027.

Mijn eigen ervaring hierbij is dat ik daarmee circa 2/3 van het jaar nog nauwelijks stroomkosten qua verbruik ga hebben ( en daarbij dus ook minder belasting ga betalen ) en in combinatie mijn verbruik tijdens de winter niet zo zeer qua kWh maar meer qua kosten kan verlagen.
Daarmee kan ik een deel van de effecten van het verlies van het stoppen van de salderingsregeling verlagen.

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik snap ook niet dat mensen goedkope energiecontracten afsluiten, dan verdienen ze hun thuisaccu veel langzamer terug.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:04:
Victron idee...

Ik denk aan hetzelfde...heb nu 3 fase meterkast. Wil van bestaand krachtgroep (16A wirdt 20A) 3 x 1-fase maken. En op L1 en L2 een victronnetje de nieuwe mulriplus II 4k5 plaatsen met elk 16/17 kwH. Dus ipv het parallel te plaatsen met mijn pv + micro, installeer ik als een 'slimme laadpaal'.
Sorry, een victron is een puur hobby systeem, prima als hobby maar zeker niet niet bedoeld voor de doorsnee consument.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:23
peterpijpelink schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:55:
Iemand goede ervaringen met een leverancier / installateur van Victron componenten in omgeving Rotterdam?
Ik heb goede ervaringen en gesprekken gehad met stroomwinkel.nl hetzelfde bedrijf zit achter https://www.top.systems/nl/topsmartess/

(niet geaffilieerd, ben er voor een reparatie geweest en ben top behandeld voor een goede prijs)

Verder is dit ook een vriendelijke partij: smartvolt.nl

(ook niet geaffilieerd, heb er een offerte opgevraagd en een paar keer mee gebeld, uiteindelijk door kosten toch voor zelfbouw gegaan)

[ Voor 17% gewijzigd door LigeTRy op 19-04-2026 12:13 ]

• Tony71
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:08:
[...]

Sorry, een victron is een puur hobby systeem, prima als hobby maar zeker niet niet bedoeld voor de doorsnee consument.
Kijk er maar eens technisch maar, want je antwoord is niet juist

• LigeTRy
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:14:
[...]

Jan is nogal van de Stekker accu's (en als het even kan Zendure ;) ). Maar iedereen mag zijn voorkeur en ideaalbeeld hebben. Die van mij is: Ik denk dat geïntegreerde systemen zoals victron op de lange termijn de betere investeringen zijn, maar langetermijndenken zijn we collectief niet zo goed in.

Inmiddels ben ik nog wat meer in het hele pwm kookplaat verhaal aan het duiken, vanaf 2027 echt een issue en voor veel mensen kan een thuisaccu dan ineens een stuk minder rendabel worden. Wellicht een keer een blogpostje of iets over schrijven.. Zullen de accuverkopers niet zo leuk vinden.

• Jan-tweak
Het antwoord op je vraag is of een dood normale consument die geen uitgebreide kennis en vaardigheden op het gebied van elektrotechniek en dan eigenlijk specifiek met energietechniek en batterij systemen heeft en daar ook geen behoefde heeft om zich daarmee als hobby zich daar mee bezighouden iets met het door jou aangegeven systeem kan doen, behalve zijn huis en gezin in gevaar te brengen.
Een victron systeem is leuk als hobby mits je daar ook verstand van hebt en nee het is zeker geen LEGO a huig systeem wat je zo inelkaar kunt gaan stellen. Even los dat een dergelijk systeem ook bepaalde voorwaarden aan worden gesteld m’n bij de infrastructuur, al helemaal als je systeem richting de door genoemde 15 kWh gaat, denk maar aan de eisen qua PGS-37-1.
Even los dat voor de gemiddelde consument een 15 kWh systeem, zeker voor NOM, vaak al veel te groot is.

Nee, victron is zeker leuk en hoeft ook zeker niet al te duur te zijn, alleen voor de doorsnee consument is dat zowel qua prijs, verdubbel de hardware prijs maar met de door derden noodzakelijke installatie, nog de kennis om het systeem veilig te laten werken en eigenlijk veel te complex voor de gemiddelde consument, onder de streep gewoon niet interessant en een onverstandige keuze voor de gemiddelde consument, even de echte tweakers daargelaten, hoewel ook deze, incl. mijzelf ondanks dat ik exact in het profiel van de typische victron gebruiker zou passen juist niet daar voor heb gekozen.
Die is onder de streep veel meer gebaat bij een simpele doos en een app en dat is het ook.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 19-04-2026 12:23 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Ben ik het niet mee eens. Iedereen kan een Marstekker in de muur steken en de app openen, die multiplus kost je uren zelfstudie en is op zijn minst een uit de hand gelopen hobby. De term 'hobby' zie ik in dit geval niet als minderwaardig maar juist om aan te geven dat je er veel tijd en moeite in moet stoppen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat is de all-inclusive installatie prijs voor zoiets? En nu niet zeggen dat je dat allemaal zelf doet, want dan hoef ik neem ik aan niet uit te leggen waarom niet iedereen dat doet? Als ik snel kijk, vind ik €6000+ voor 12kWh inclusief installatie, €5400 voor 10kWh, €8100 voor 20kWh, etc. Dat zijn dus de prijzen die je kan vergelijken met een stekker batterij, want zolang je onder de 800W blijft kan je die gewoon ergens inprikken.

En natuurlijk, kan je wel dat allemaal zelf regelen en instellen, dan wordt het een ander verhaal, maar dat is appels met peren vergeleken.

Dan heb jij dus nog geen cent bespaard, want je kan gewoon salderen. Vervolgens heb je een heel duur contract (wat weinig uitmaakt zolang je kan salderen, maar niet eerlijk is om mee te rekenen). En als laatste minimaal 10kWh naar de avond verplaatsen? Daar zit het volgende grote verschil in. Ik haal momenteel een ~2-3kWh van het net per dag. En dat is inclusief als overdag genoeg zon voor de wolken zitten dat mijn zonnepanelen minder opleveren als wat ik gebruik op dat moment. Maar laten we aannemen dat dat mijn avond / nacht gebruik is. Dan kan ik dus een 2kWh+ stekkeraccu 100% gebruiken. Een 5kWh variant al slechts gedeeltelijk, maar goed, om wat marge te hebben. Alles daarboven, wat ga ik daarmee doen? En natuurlijk soms zal je de volledige capaciteit kunnen gebruiken, maar heel vaak staat dat gewoon niks te doen voor mij dan. Leuk dat het per kWh goedkoop is, maar het betaald zich never nooit niet terug tov een kleinere.

• Jan-tweak
[...]

Vertel, ik kijk er juist technisch naar, en ik heb ook de kennis om dat juist te kunnen beoordelen en te begrijpen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:44
en dat kocht je dat zo kant en klaar? of moest je zelf nog iets doen? appels en peren of zo??

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Tony71
jadjong schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:20:
[...]

Ben ik het niet mee eens. Iedereen kan een Marstekker in de muur steken en de app openen, die multiplus kost je uren zelfstudie en is op zijn minst een uit de hand gelopen hobby. De term 'hobby' zie ik in dit geval niet als minderwaardig maar juist om aan te geven dat je er veel tijd en moeite in moet stoppen.
Natuurlijk kan iedereen nu nog een stekker van de Marstek in de muur steken. Maar een CEE stekker laten plaatsen door een installateur is toch veel slimmer, handiger en veiliger. Ju kunt dat bij meerdere stekkers meer vermogen trekken: 3 x Marstek - max 3 x1200 AC en bij stekker max 800W

• Tony71
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:24:
[...]

Vertel, ik kijk er juist technisch naar, en ik heb ook de kennis om dat juist te kunnen beoordelen en te begrijpen.
Als je een bestaande 3 fase krachtgroep vervangt van 16A naar 20A. De grondkabel aan het eind deelt in L1L2L3 heb je als het ware 3 * 1 -fase. Op elke fase mag 3600 AC. Elke fase krijgt 1 fase automaat en het totaal een aardlekschakelaar in een module 12 kast

• Sissors
  • Niet online
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:26:
[...]

Natuurlijk kan iedereen nu nog een stekker van de Marstek in de muur steken. Maar een CEE stekker laten plaatsen door een installateur is toch veel slimmer, handiger en veiliger. Ju kunt dat bij meerdere stekkers meer vermogen trekken: 3 x Marstek - max 3 x1200 AC en bij stekker max 800W
De vraag is hier ook, betaald het zich ooit terug? Dus of dat slimmer / handiger / veiliger is, ligt maar aan je situatie. Kijk ik naar mijn avond / nachtgebruik, dan kan 800W eigenlijk alles afdekken, behalve het koken. Die kookpiek is eerlijk gezegd trouwens signifcant meer dan ik had verwacht op mijn totale verbruik. Maar alsnog is het beperkt gedeelte van mijn totale avond/nacht verbruik. En alsnog kan een stekker accu 800W terugleveren. Plus dus dat met PWM kookplaten mogelijk je zwaardere omvormer het ook niet goed weet te volgen ;) .

• Tony71
Eureka

• Tony71
Sissors schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:31:
[...]

De vraag is hier ook, betaald het zich ooit terug? Dus of dat slimmer / handiger / veiliger is, ligt maar aan je situatie. Kijk ik naar mijn avond / nachtgebruik, dan kan 800W eigenlijk alles afdekken, behalve het koken. Die kookpiek is eerlijk gezegd trouwens signifcant meer dan ik had verwacht op mijn totale verbruik. Maar alsnog is het beperkt gedeelte van mijn totale avond/nacht verbruik. En alsnog kan een stekker accu 800W terugleveren. Plus dus dat met PWM kookplaten mogelijk je zwaardere omvormer het ook niet goed weet te volgen ;) .
Vergeet niet de net capaciteitsblokken die in 2028 gaan komen...meer betalen voor jou

• Sissors
  • Niet online
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:32:
[...]

Vergeet niet de net capaciteitsblokken die in 2028 gaan komen...meer betalen voor jou
Wel voor specifiek de kookpiek ja. Maar heb jij wel gekeken of jouw omvormer de PWM van je kookplaat kan volgen? ;)

Overigens ik hoef ook een tijdje niet te koken als dat gebeurd in 2028, want dan eet ik mijn schoenen op... Als in, het lijkt mij een goed idee om het net te ontlasten, ik geloof echt wel dat het gaat komen, maar in 2028? Ik geloof er geen drol van.

(En dan betaal je alsnog minder met thuisbatterij als zonder, en hell je kan natuurlijk altijd nog achteraf ze een eigen groep geven).

• Tony71
Net capaciteit 2028? Is er doorheen hoor!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:55

paQ

Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:37:
Hoor ik je nou zeggen dat je 'een vrachtwagen' van een accu nodig hebt om precies die congestietarieven te ontlopen door het net te ontzien? O-)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Tony71
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:40:
[...]

Hoor ik je nou zeggen dat je 'een vrachtwagen' van een accu nodig hebt om precies die congestietarieven te ontlopen door het net te ontzien? O-)
Nee hoor, de omvormer is belangrijker. Minstens 3600 ac

• Tony71
Ik denk de meesten hier wel mee uit de voeten kunnen.

• Jan-tweak
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:18:
[...]

Jan is nogal van de Stekker accu's (en als het even kan Zendure ;) ). Maar iedereen mag zijn voorkeur en ideaalbeeld hebben. Die van mij is: Ik denk dat geïntegreerde systemen zoals victron op de lange termijn de betere investeringen zijn, maar langetermijndenken zijn we collectief niet zo goed in.
ik vrees dat je dat toch verkeerd ziet, ik beoordeel juist de verschillende systemen op verschillende aspecten en als ik even het hobby achtige aspect er even buiten laat, en ja dat is zeker een leuke hobby voor mensen die dit leuk vinden ( ik vrees dat dit echter nog geen 0,1% van de consumenten zijn is dat leuk en zeker een prima oplossing. Vergelijk dat met iemand die het leuk vind om aan auto’s te sleutelen. Vaak is die ermee mee bezig dan hij er mee rijd, terwijl voor veruit de meeste mensen de auto gewoon een vervoermiddel is.
Voor de overige 99,91 % die eigenlijk gewoon een ding waar je eigenlijk je energiekosten een beetje in bedwang mee kunt houden en dat liefst dat je zelf daar zo weinig mogelijk zelf mee moet bezig houden. ( vaak ook omdat je daar ook geen verstand van hebt, meer onder het motto dat je vinger inhet stopcontact stoppen een slecht idee is omdat dat auw doet ( sommige zelfs zeggen dat het levensgevaarlijk is (wat overigens klopt))

Juist op langere tijd ontlopen kunnen m’n de door mij op dit moment als de top aangeziene Zendure systemen, m’n door hun modulaire opzet, maar dat zijn ondertussen ook best veel meer merken, een prima investering zijn, waarbij deze met je energiebehoefte mee kunnen groeien.
Ook als je klein wilt beginnen kun je deze met en met uitbouwen. En dat zonder dat je veel kennis en kunde moet hebben.
Inmiddels ben ik nog wat meer in het hele pwm kookplaat verhaal aan het duiken, vanaf 2027 echt een issue en voor veel mensen kan een thuisaccu dan ineens een stuk minder rendabel worden. Wellicht een keer een blogpostje of iets over schrijven.. Zullen de accuverkopers niet zo leuk vinden.
Hoezo, geen enkel probleem, werkt prima, overigens heb ik al bijna 20 jaar een inductiekookplaat.
Sterker nog als je dat een klein beetje met beleid doet ( oke, technisch inzicht helpt daarbij ) krijg ik het zelfs nu al voor elkaar om volledig NOM te blijven, zelfs met een thuis-batterij. En van het pwm lig ik ook niet wakker, het werkelijke effect zeker in combinatie met PV valt reuze mee, en ja van die paar Wh netverbruik lig ik niet wakker.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-tweak op 19-04-2026 12:47 ]

• Tony71
Met 5-20 kWh. Waarbij de meesten met 5-10 kWh wel klaar zijn

• paQ

paQ

Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:42:
[...]

Nee hoor, de omvormer is belangrijker. Minstens 3600 ac
Ah, maar meer kan ook handig zijn?
maar uh.. je hebt vast een bron waarin het besluit staat vermeld? Of alleen maar de ingediende plannen?
Ik word een beetje cynisch om in elk topic over accu's dezelfde (jouw) opinie te lezen van hoe het volgens jou allemaal zal gaan verlopen. Ik schrijf niet dat je (geen) ongelijk hebt, maar je brengt het alsof (alleen) jouw uitleg de juiste is.

• Sissors
  • Niet online
Ja en kan net zo hard weer worden teruggedraaid. Wat we met salderen vaak genoeg hebben gezien. Plus de daadwerkelijke tarieven zijn nog niet bekend.

• Tony71
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:46:
[...]

Ah, maar meer kan ook handig zijn?
maar uh.. je hebt vast een bron waarin het besluit staat vermeld? Of alleen maar de ingediende plannen?
Ik word een beetje cynisch om in elk topic over accu's dezelfde (jouw) opinie te lezen van hoe het volgens jou allemaal zal gaan verlopen. Ik schrijf niet dat je geen ongelijk hebt, maar je brengt het alsof (alleen) jouw uitleg de juiste is.
Ik kan inderdaad nogal overtuigend overkomen. Dat is zelfs voor mij weleens vervelend, omdat ik alles met een devils advocate gedachte benader. Mijn opvattingen komen niet zomaar aanwaaien hoor, ik krijg deze zeker wel met de input vanuit tweakers...de meesten nemen de voordeur, ik vaker de achterdeur omdat ik dan niet hoef aan te bellen;)

• Tony71
Sissors schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:47:
[...]

Ja en kan net zo hard weer worden teruggedraaid. Wat we met salderen vaak genoeg hebben gezien. Plus de daadwerkelijke tarieven zijn nog niet bekend.
Dat klopt zeker...
Alleen dan moet ik weer denken aan het kwartje van kok...
Nooit teruggekomen!

Het gedoe de laatste tijd met olie, oorlogen ed en over 6 maanden de winter....

• LigeTRy
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:44:
[Hoezo, geen enkel probleem, werkt prima, overigens heb ik al bijna 20 jaar een inductiekookplaat.
Sterker nog als je dat een klein beetje met beleid doet ( oke, technisch inzicht helpt daarbij ) krijg ik het zelfs nu al voor elkaar om volledig NOM te blijven, zelfs met een thuis-batterij.
Depends on je kookplaat, maar ik betwijfel of jouw omvormer snel genoeg kan/mag opschakelen en afschakelen om dit gedrag te voorkomen (contextual note is dat mijn kookplaat voor de omvormer zit, en hij dus moet compenseren op basis van de victron vm3p75ct energiemeter).

Ik durf aan te nemen dat elke vorm van P1 meting (lagere interval) en aansturing op basis daarvan dit probleem kan verergeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r01hHxdyVCvn74m0OnJFQt412TU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lL5UqcojQaAMeedd6GyCqD9i.png?f=user_large
(deze screenshot is nog een geval waarbij het niet zo erg is).

Voor nu prima, ik gooi elke bounce 2 cent inkoopvergoeding weg, maar als het salderen eraf is, is de impact groter, in een eerste grove berekening over mijn kookgedrag scheelt dit tientjes energiekosten per jaar.

Het probleem zit m vaak niet eens in de omvormer, maar ik de regelgeving voor hoe snel deze mogen op en af schakelen. Anyway, onderzoek en waarschijnlijk blogpost volgen

• Jan-tweak
Als je dat schrijft wees dan wel volledig met je antwoord.
“ Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.”
Bron NOS
Dus ja, die visie is bekend, echter de uitwerking hoe en wat eea kost is dat dus nog helemaal niet, daar zijn ze nog volop aan het sleutelen.
M’n dat laatste is echter wel van cruciaal belang.

• paQ

paQ

Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:48:
[...]

Ik kan inderdaad nogal overtuigend overkomen. Dat is zelfs voor mij weleens vervelend, omdat ik alles met een devils advocate gedachte benader. Mijn opvattingen komen niet zomaar aanwaaien hoor, ik krijg deze zeker wel met de input vanuit tweakers...de meesten nemen de voordeur, ik vaker de achterdeur omdat ik dan niet hoef aan te bellen;)
Jij noemt het overtuigend, ik lees het als drammend.

Dat JIJ in JOUW huishouden wel uit kunt met 15 kWh dat is intussen wel meermaals duidelijk gemaakt door je.
Zo zullen er ook huishoudens zijn die met 6 kWh wegkomen, maar ook die beter 25+ hebben.
En die met 25+ 'willen' doorgaans ook wat meer vermogen hebben in de omvormer. En als er (heel) veel PV op het dak ligt heb je vanzelf al een groter vermogen omvormer.

Terug naar je netcongestietarieven. Als ze er al doorkomen is dat reden te meer te zorgen dat je precies op die piekmomenten 0,0 van het net vraagt. Dus elektrisch koken, terwijl de wp draait in de winter en ach shit de WPB is ook net aangesprongen en de wasmachine was nog niet klaar. (zomaar een voorbeeldje)
Dan komt voldoende vermogen omvormer met genoeg buffer in je accu toch maar wat goed uit.

• Tony71
Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:53:
[...]

Als je dat schrijft wees dan wel volledig met je antwoord.
“ Huishoudens gaan vanaf 2028 op piekmomenten meer betalen voor het gebruik van het stroomnet. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt bekendgemaakt in het rapport Focus Op Energie, dat jaarlijks verschijnt. Later dit jaar gaat de ACM vaststellen hoe de kosten voor het gebruik van het energienetwerk worden berekend.”
Bron NOS
Dus ja, die visie is bekend, echter de uitwerking hoe en wat eea kost is dat dus nog helemaal niet, daar zijn ze nog volop aan het sleutelen.
M’n dat laatste is echter wel van cruciaal belang.
Ik ga er van uit dat tweakers dit soort basis kennis hebben, zeker als dit al eneige tijd rondhangt boven de 'markt'. En helemaal als je interesse hebt in een thuisbatterij. Vooruitkijken is belangrijk. Daarom ben ik er zeker van dat de plug in batterij als zodanig niet de oplossing zal zijn ivm te laag vermogen. De Anker Solarbank Max is de eerste die wel voldoet. En geloof me de Zndure zal dat ook gaan brengen en waarom? Precies zoals ik eerder heb uitgelegd.

• Jan-tweak
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:52:
[...]

Depends on je kookplaat, maar ik betwijfel of jouw omvormer snel genoeg kan/mag opschakelen en afschakelen om dit gedrag te voorkomen (contextual note is dat mijn kookplaat voor de omvormer zit, en hij dus moet compenseren op basis van de victron vm3p75ct energiemeter).

Ik durf aan te nemen dat elke vorm van P1 meting (lagere interval) en aansturing op basis daarvan dit probleem kan verergeren.

[Afbeelding]

Voor nu prima, ik gooi elke bounce 2 cent inkoopvergoeidng weg, maar als het salderen eraf is, is de impact groter, in een eerste grove berekening over mijn kookgedrag scheelt dit tientjes energiekosten per jaar.

Het probleem zit m vaak niet eens in de omvormer, maar ik de regelgeving voor hoe snel deze mogen op en af schakelen. Anyway, onderzoek en waarschijnlijk blogpost volgen
Nee, sterker nog hoeft hij ook helemaal niet, en jouw inkoopvergoeding is dus veel eerder een probleem van hoe je de rest van je hele huis installatie hebt geprojecteerd. Vergeet hierbij niet wat het dempende effect van je PV hierin kan betekenen.
Sterker nog als ik naar mijn eigen PV data kijk in combinatie met mijn koopgedrag zie ik dat ruim 50% van de tijd dit volledig binnen PV opwek gaat vallen.
En bij de overige circa 30% deze gewoon binnen het normale netverbruik komt.

• Pr088
  • Nu online
2500 ex installatie zeker? Het grote voordeel van stekkerbatterijen is dat je op een lege groep met half uurtje elektricienswerk een vaste aansluiting hebt. Die Victron is voor veel mensen een enorme brug te ver. En terecht, ik hoop niet dat allerlei doe-het-zelvers gaan hobbyen met elektra. Ik zie regelmatig 'knutselwerk'.
Ik heb laatst naar een vakkundige installatie van Victron + 16 kWh gekeken. Je vindt geen installateur die dat voor 2500 doet hoor

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-04 21:34
@KC27 / @PCJR: de kern zit precies in wat jullie zeggen — het verschil tussen DIY en merkaccu via installateur is een factor 3–5 op de TVT, en daarmee het verschil tussen "interessant" en "niet interessant".
Voor wie dit overweegt maar geen Victron/Deye setup wil bouwen: de plug-in batterijen (HomeWizard, Zendure, Marstek) zitten er tussenin. Geen DIY, maar ook geen installateur + hybride omvormer nodig. Zendure 2400 AC+ laadt al van het net + ondersteunt dynamische sturing via ZENKI AI of MQTT. Marstek Venus E (5,1 kWh, ~€234/kWh) heeft een open API en werkt prima met HA. Vermogen is beperkt tot 800W op een normale groep, maar voor avondverbruik dekking is dat voor veel huishoudens voldoende.
Saldering stopt per 1 jan 2027 — dat verandert de rekensommen opnieuw. Met eigenverbruik dat stijgt van ~30% naar ~60–65% en een teruglevertarief van €0,03–0,09/kWh tegenover €0,27 inkoop wordt opslaan direct waardevol.
Voor wie met Tibber + HA al draait en de DIY-stap overweegt: voor de 280Ah EVE cellen zit NKON op ~€81/stuk. Seplos Mason BMS is solide en heeft goede HA-integratie. Cables op 35mm² bij meerdere parallelle packs — @Srednier klopt, parallelle packs verdelen niet vanzelf, je wil gelijke kabellengte of een busbar.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:56:
[...]

Ik ga er van uit dat tweakers dit soort basis kennis hebben, zeker als dit al eneige tijd rondhangt boven de 'markt'. En helemaal als je interesse hebt in een thuisbatterij. Vooruitkijken is belangrijk. Daarom ben ik er zeker van dat de plug in batterij als zodanig niet de oplossing zal zijn ivm te laag vermogen. De Anker Solarbank Max is de eerste die wel voldoet. En geloof me de Zndure zal dat ook gaan brengen en waarom? Precies zoals ik eerder heb uitgelegd.
Nee, de hiervoor noodzakelijke basiskennis is zeker niet bij elke tweaker aanwezig, sterker nog ik denk als ik de commentaren lees, juist voor een groot deel niet, vergeet niet dat hier zich ondertussen een veelvoud aan geïnteresseerd mensen vinden en het aanbod aan onderwerpen is ook heel breed en divers.
Dus helemaal niet zo vreemd dat je juist niet over deze basiskennis beschikt, waarbij mijn mening is dat je echt over veel meer kennis en vaardigheden moet beschikken als je op verstandige manier met victron je bezig gaat houden.

En als ik met bv Zendure echt meer vermogen nodig zou moeten hebben, mijn huidige energiebehoefte laat overigens heel wat anders zien ( dus hier ligt waarschijnlijk ook het verschil hoe we hier verschillend naar kijken) is dat geen enkel probleem, met relatief kleine investering verdubbel ik mijn vermogen, daarbij met de zelfde capaciteit.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-tweak op 19-04-2026 13:39 ]

• HandyLumberjack
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:55:
[...]

Terug naar je netcongestietarieven. Als ze er al doorkomen is dat reden te meer te zorgen dat je precies op die piekmomenten 0,0 van het net vraagt. Dus elektrisch koken, terwijl de wp draait in de winter en ach shit de WPB is ook net aangesprongen en de wasmachine was nog niet klaar. (zomaar een voorbeeldje)
Dan komt voldoende vermogen omvormer met genoeg buffer in je accu toch maar wat goed uit.
Je kunt dit soort zaken ook op andere manieren oplossen, WPB en WP draaien hier op een schema, dus op die dure momenten staan ze gewoon uit. Direct verbruiken is financieel veel gunstiger dan het eerst door een accu heen trekken.

En daarnaast is het helemaal niet erg als je af en toe iets uit het net haalt op piekmomenten, als je voor 20% van de kosten 80% kan wegnemen ben je financieel waarschijnlijk een stuk beter af dan maximaal investeren op die laatste pieken weg te halen.

• Jan-tweak
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:55:
[...]

Jij noemt het overtuigend, ik lees het als drammend.

Dat JIJ in JOUW huishouden wel uit kunt met 15 kWh dat is intussen wel meermaals duidelijk gemaakt door je.
Zo zullen er ook huishoudens zijn die met 6 kWh wegkomen, maar ook die beter 25+ hebben.
En die met 25+ 'willen' doorgaans ook wat meer vermogen hebben in de omvormer. En als er (heel) veel PV op het dak ligt heb je vanzelf al een groter vermogen omvormer.

Helemaal mee eens, echter als je investeringen voor een dergelijke installatie een veelvoud van het voorkomen van kosten met zich meebrengt vraag ik me wel af hoe verstandig het dan wel is.
Blijkbaar klopt het nog steeds dat niet alles wat technisch mogelijk is ook economisch verstandig is.
En die mix zal voor iedereen dus anders uitvallen, maar ik zelf ga echt geen 10.000 ergens aan kapot slaan om per jaar 100 euro te besparen, daar denkt geen enkel haar op mijn hoofd aan en ik heb gelukkig nog daarvan heel wat op mijn hoofd. :)

• Jan-tweak
Apoex schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:07:
@KC27 / @PCJR: de kern zit precies in wat jullie zeggen — het verschil tussen DIY en merkaccu via installateur is een factor 3–5 op de TVT, en daarmee het verschil tussen "interessant" en "niet interessant".
Voor wie dit overweegt maar geen Victron/Deye setup wil bouwen: de plug-in batterijen (HomeWizard, Zendure, Marstek) zitten er tussenin. Geen DIY, maar ook geen installateur + hybride omvormer nodig. Zendure 2400 AC+ laadt al van het net + ondersteunt dynamische sturing via ZENKI AI of MQTT.
Ook Zendure heeft een prima mogelijkheden met HA, geheel buiten Zendure om. Plus het voordeel dat dit systeem geheel modulair opgezet is, per fase tot circa 17 kWh uitbreidbaar.
Marstek Venus E (5,1 kWh, ~€234/kWh) heeft een open API en werkt prima met HA. Vermogen is beperkt tot 800W op een normale groep, maar voor avondverbruik dekking is dat voor veel huishoudens voldoende.
Saldering stopt per 1 jan 2027 — dat verandert de rekensommen opnieuw. Met eigenverbruik dat stijgt van ~30% naar ~60–65% en een teruglevertarief van €0,03–0,09/kWh tegenover €0,27 inkoop wordt opslaan direct waardevol.
Voor wie met Tibber + HA al draait en de DIY-stap overweegt: voor de 280Ah EVE cellen zit NKON op ~€81/stuk. Seplos Mason BMS is solide en heeft goede HA-integratie. Cables op 35mm² bij meerdere parallelle packs — @Srednier klopt, parallelle packs verdelen niet vanzelf, je wil gelijke kabellengte of een busbar.

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:15:
[...]

Helemaal mee eens, echter als je investeringen voor een dergelijke installatie een veelvoud van het voorkomen van kosten met zich meebrengt vraag ik me wel af hoe verstandig het dan wel is.
Blijkbaar klopt het nog steeds dat niet alles wat technisch mogelijk is ook economisch verstandig is.
En die mix zal voor iedereen dus anders uitvallen, maar ik zelf ga echt geen 10.000 ergens aan kapot slaan om per jaar 100 euro te besparen, daar denkt geen enkel haar op mijn hoofd aan en ik heb gelukkig nog daarvan heel wat op mijn hoofd. :)
Maar dat is het toch ook gewoon?
Zorg gewoon dat de installatie bij je huishouden past tegen de juiste investering.

Ik zou het tegelijkertijd zonde vinden om 350+ euro per kWh te moeten betalen voor en weinig vermogen en weinig capaciteit, als het relatieve effect veel groter is met een 2 of 3 maal grotere investering.

• clubeddie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:59
D-Ed schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:53:
[...]

Dat is wel een hele scherpe prijs. Naar Duitsland gereden hiervoor?

ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245

• paQ

paQ

HandyLumberjack schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:11:
[...]

Je kunt dit soort zaken ook op andere manieren oplossen, WPB en WP draaien hier op een schema, dus op die dure momenten staan ze gewoon uit. Direct verbruiken is financieel veel gunstiger dan het eerst door een accu heen trekken.

En daarnaast is het helemaal niet erg als je af en toe iets uit het net haalt op piekmomenten, als je voor 20% van de kosten 80% kan wegnemen ben je financieel waarschijnlijk een stuk beter af dan maximaal investeren op die laatste pieken weg te halen.
Kan, en is ook een methode.
Ik ben meer van: vanwege een (grote) accu hoef ik nooit meer stil te staan bij al die zaken.
Mijn comfortwensen stel ik voorop, en tegelijkertijd ontlast ik het net. Dat gaat geheel vanzelf.

• Jan-tweak
paQ schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:27:
[...]

Maar dat is het toch ook gewoon?
Zorg gewoon dat de installatie bij je huishouden past tegen de juiste investering.

Ik zou het tegelijkertijd zonde vinden om 350+ euro per kWh te moeten betalen voor en weinig vermogen en weinig capaciteit, als het relatieve effect veel groter is met een 2 of 3 maal grotere investering.
Ik denk dat we hier op een lijn zitten, pas je investering aan op het effect.

• paQ

paQ

Jan-tweak schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat we hier op een lijn zitten, pas je investering aan op het effect.
Het is een soort zelfde discussie als de juiste dimensionering warmtepomp, en als het even kan de stap hybride (1 PiB) overslaan. De metafoor gaat wellicht niet helemaal op, maar dit zijn precies van die investeringen die groot effect kunnen sorteren mits op de juiste wijze toegepast.
We zijn hier intussen wel uit-ge-verduurzaamd in onze 1940 vrijstaande woning, maar zoals het er naar uit ziet heb ik minder dan 500 euro energiekosten per jaar nu. Dat heeft in de afgelopen 5 jaar ook wel de nodige investeringen gekost, maar daar zijn intussen de meeste ook al weer van terugverdiend!
De accu is de laatste stap, maar die gaat in dit tempo ook naar <7 jaar, en als de opzet van de leverancier doorgang vindt, <4,5 jaar.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 19-04-2026 13:35 ]

• Tony71
HandyLumberjack schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:11:
[...]

De Boiler kan zeker. De warmtepomp zeker niet, als je naar comfort en efficientie kijkt muv systemen die draaien op radiatoren en niet op vloerverwarming, dan kan het wel. Echter bij vloerverwarming is de massa van de vloer (Beton wel/hout niet) een belangrijk onderdeel van het cv systeem. Ik heb zelf een ctc614m. Deze draait zuinig door al het leidingwerk te 'overbemeten' en niet te gaan knijpen met ventielen om groepen in balans te brengen...bij mij staat alles open en laat is het systeem 'zijn werk' doen. Zo min mogelijk weerstanden. Gaat goed voor nu.

We hebben nog een openhaard (niet efficient!)....we kijken of we hier iets mee kunnen uithalen om en de gezelligheid en warmte te benutten...???

Sturen met EV en boiler doe ik al. Nu nog op prijs straks op opwek. Een batterij is belangrijk vanaf 2027 en 2028. Welke berekening ook doe, kom altijd op max 15-20 kWh met 3600 - 5000 kW omvormer uit.

Alleen stuur ik in me hoofd altijd naar min 30 kWH en 6 kW en krijg dat er niet uit...deze kerel is (blijft) zoekende naar antwoorden

• HandyLumberjack
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:38:
[...]

De Boiler kan zeker. De warmtepomp zeker niet, als je naar comfort en efficientie kijkt muv systemen die draaien op radiatoren en niet op vloerverwarming, dan kan het wel. Echter bij vloerverwarming is de massa van de vloer (Beton wel/hout niet) een belangrijk onderdeel van het cv systeem. Ik heb zelf een ctc614m. Deze draait zuinig door al het leidingwerk te 'overbemeten' en niet te gaan knijpen met ventielen om groepen in balans te brengen...bij mij staat alles open en laat is het systeem 'zijn werk' doen. Zo min mogelijk weerstanden. Gaat goed voor nu.

We hebben nog een openhaard (niet efficient!)....we kijken of we hier iets mee kunnen uithalen om en de gezelligheid en warmte te benutten...???

Sturen met EV en boiler doe ik al. Nu nog op prijs straks op opwek. Een batterij is belangrijk vanaf 2027 en 2028. Welke berekening ook doe, kom altijd op max 15-20 kWh met 3600 - 5000 kW omvormer uit.

Alleen stuur ik in me hoofd altijd naar min 30 kWH en 6 kW en krijg dat er niet uit...deze kerel is (blijft) zoekende naar antwoorden
Hier gaat het prima met vloerverwarming (in beton), in het tussenseizoen merkt ik er niks van als de L/W warmtepomp alleen overdag een paar uur draait.

Door de hogere buitentemperaturen overdag is het rendement ook niet slechter (en al helemaal niet als ik de RTE van een thuisbatterij zou meerekenen)

Ik heb hier nu 10,8 kWh / 2,4kW aan PIB staan, qua NOM gaat een grotere batterij echt weinig toevoegen.

Extra capaciteit zou ik dan voornamelijk met uitgesteld terugleveren moeten terugverdienen, en dat duurt mij te lang / vindt ik te risicovol op het moment

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-04-2026 16:03 ]

• D-Ed
  • Niet online
clubeddie schreef op zondag 19 april 2026 @ 13:28:
[...]

Dat is wel een hele scherpe prijs. Naar Duitsland gereden hiervoor?
Nee hoor. Eerst de basisunit via Marstek.nl. Iemand anders aanbevolen en via referral (Friend4friend) €50,- korting gekregen en deze gedeeld door twee ;) Ongeveer een maandje geleden kwam hier de mooie prijs voorbij van de Belgische webshop Tubotek, die gaven ook nog 5% korting dus voor €375,- had ik een extra batterij. Zit nu net op €202,- inc btw per kWH d:)b

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:24
Ok, zo wel ja. Ik gebruik snachts 2,5 kWh en heb een dynamisch contract, dus ik kom sowieso niet uit en dacht misschien goedkoop die 2,5kWh te verplaatsen.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:29:
[...]

Als je een bestaande 3 fase krachtgroep vervangt van 16A naar 20A. De grondkabel aan het eind deelt in L1L2L3 heb je als het ware 3 * 1 -fase. Op elke fase mag 3600 AC. Elke fase krijgt 1 fase automaat en het totaal een aardlekschakelaar in een module 12 kast
Nee, dat mag dus niet.

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
LigeTRy schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:52:
[...]

[Afbeelding]

Voor nu prima, ik gooi elke bounce 2 cent inkoopvergoeding weg, maar als het salderen eraf is, is de impact groter, in een eerste grove berekening over mijn kookgedrag scheelt dit tientjes energiekosten per jaar.

Hier met een Bora gaat t best wel hoor, niet perfect, maar heel redelijk. Je verbruik per split second maakt niet zoveel uit, je teruglevering ook niet, volgens mij, je betaald ook inkoopvergoeding per kWh kilowatt-uur.

• Pr088
  • Nu online
Tony71 schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:29:
[...]

Elke groep een eigen kabel.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:54
Pr088 schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:14:
[...]

Elke groep een eigen kabel.
Volgens mij is het gewoon toegestaan. Hij maakt in de "hoofd" meterkast een 3-fase groep aan die hij naar een tweede kast (onderverdeler) brengt en van daar uit weer opsplitst. via een aparte aardlek ook nog eens.
Hier wordt dus gewoon een onderverdeler gemaakt en dat mag gewoon.

Enige waar je over kan twisten is de selectiviteit, maar bij moderne automaten is dat eigenlijk geen issue meer.

Vanuit de hoofd meterkast is de volledige voedende kabel voor de onderverdeler in 1 handeling spanningsvrij te maken en in de onderverdeler krijgt iedere individuele 1-fase groep ook weer een eigen nul draad.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Jan-tweak
ArPi75 schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:49:
[...]

Volgens mij is het gewoon toegestaan. Hij maakt in de "hoofd" meterkast een 3-fase groep aan die hij naar een tweede kast (onderverdeler) brengt en van daar uit weer opsplitst. via een aparte aardlek ook nog eens.
Hier wordt dus gewoon een onderverdeler gemaakt en dat mag gewoon.

Enige waar je over kan twisten is de selectiviteit, maar bij moderne automaten is dat eigenlijk geen issue meer.

Vanuit de hoofd meterkast is de volledige voedende kabel voor de onderverdeler in 1 handeling spanningsvrij te maken en in de onderverdeler krijgt iedere individuele 1-fase groep ook weer een eigen nul draad.
Ja, maar dit is duidelijk een andere aanpak dan wat eerst werd aangegeven. Echter zitten we hiervoor wel bij het verkeerde topic, ook al gaat het hier om het aansluiten van een thuis-batterij. :)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004

ThunderNet

Flits!

Ik ben momenteel bezig met de aankoop van een huis, en het aanschaffen van een thuisbatterij lijkt mij 1 van de eerste stappen die ik zou moeten ondernemen.

Totaalverbruik woning + bijgebouwen 20.000kWh/jaar
Verwarming: lucht-waterpomp voor hoofdwoning + houtbrander (deze kunnen manueel geschakeld worden tussen elkaar). 3750L aan buffervatten. lucht-lucht voor beganegrond gastenverblijf + elektrische radiatoren voor 2e verdieping gastenverblijf.

54 zonnepanelen op het zuiden (17,5kW), ongeveer 7 graden naar het westen gedraaid tov zuiden .
Nu wil ik tzt uitbreiden met panelen op het westen (ruimte voor ongeveer 36 panelen), en het oosten (nog geen ruimte voor).

In principe is momenteel het verbruik over het hele jaar ongeveer gelijk aan de opbrengst per jaar (kWh). maar qua kosten natuurlijk niet.

Wat zou qua merk/type het beste zijn? En welke is ook goed uit te breiden in de toekomst (ik wil liever niet 5 verschillende soorten batterijsystemen aan elkaar plakken).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:10
ThunderNet schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:33:
Ik ben momenteel bezig met de aankoop van een huis, en het aanschaffen van een thuisbatterij lijkt mij 1 van de eerste stappen die ik zou moeten ondernemen.
Vanwaar is dat een van de eerste stappen welke je moet doen? Je noemt nog niet wat is het doel van deze batterij(en). Als je er nu nog niet woont, zou je ook het eerste jaar dat je er woont kunnen kijken hoe het verbruik is door het zoveel mogelijk te monitoren. Verder loont het vaak ook om kritisch te kijken naar waar verbruik bespaard kan worden. Je kunt dan ook kijken wat de mogelijkheden zijn om het verbruik zo te sturen dat het zoveel mogelijk samenvalt met de momenten dat er zonnestroom beschikbaar is.

• Jan-tweak

Verwarming: lucht-waterpomp voor hoofdwoning + houtbrander (deze kunnen manueel geschakeld worden tussen elkaar). 3750L aan buffervatten. lucht-lucht voor beganegrond gastenverblijf + elektrische radiatoren voor 2e verdieping gastenverblijf.

54 zonnepanelen op het zuiden (17,5kW), ongeveer 7 graden naar het westen gedraaid tov zuiden .
Nu wil ik tzt uitbreiden met panelen op het westen (ruimte voor ongeveer 36 panelen), en het oosten (nog geen ruimte voor).

In principe is momenteel het verbruik over het hele jaar ongeveer gelijk aan de opbrengst per jaar (kWh). maar qua kosten natuurlijk niet.

Wat zou qua merk/type het beste zijn? En welke is ook goed uit te breiden in de toekomst (ik wil liever niet 5 verschillende soorten batterijsystemen aan elkaar plakken).
Doel van de batterij, ga ik uit dat je zo veel mogelijk op NOM wilt gaan komen,
Dus wat je minimaal nodig hebt zijn je maandelijkse verbruikscijfers en je overhead cijfers van je PV ( = dat deel wat je niet direct gebruikt en dus nu teruglevert)
Deze cijfers moet je omlaagbreken naar gemiddeld dag cijfers
Voor een optimale batterij capaciteit kijk je dan m’n naar de maanden maart, april, augustus, september en oktober, mogelijk bij jouw zelfs februari en november.
Per maand krijg je dan een soortgelijke grafiek ( voorbeeld)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wRXwwbX9_HLRm45bRPgNvynAzN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6DMibv39ns6AUcCGB522iVV8.jpg?f=user_large
Zolang je overhead je verbruik keer de batterijfactor ( is min 10% SOC plus je laad/ontlaadverliezen ), gemiddeld rond de 1,3-1,4, dus gemiddeld verbruik maand x = 8 kWh wordt je batterijcapaciteit dus 8*1,4=11,2 kWh, kijk wat dan door het jaar heen, m’n bij de vermelde maanden, je gemiddelde batterijcapaciteit zal zijn.
Je zult zien dat m’n in de zomer je dan eigenlijk te veel gaat hebben, logisch mede gezien je panelen, maar belangrijker is hoeveel maanden totaal je dan geen of nauwelijks netafname gaat krijgen en hoeveel je tijdens de winter nog kunt vangen.
Met pvcalc webtool kun je prima ook je uitbreiding voor je panelen berekenen.
Een tweede stap zou je naar je benodigd vermogen moeten kijken, een HW P1 dongle is daarbij wel handig.
Geen idee of je die hebt ( heb je wel een slimme meter voor nodig)
Succes

[ Voor 18% gewijzigd door Jan-tweak op 20-04-2026 12:31 ]

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:44

Ersus

Zuid-Limburg

Nice een hoog stroomverbruik met al veel panelen en later nog een dikkere opwek. Micromanagement met wat stekkerbatterijen is als een druppel op een hete plaat.

Een mooi project voor een dikke thuisbatterij met een systeem van een leverancier die al heel lang professioneel mee doet en bewezen deugdelijke spulletjes kan maken.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004

ThunderNet

Flits!

Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 12:13:
[...]

Doel van de batterij, ga ik uit dat je zo veel mogelijk op NOM wilt gaan komen,
Dus wat je minimaal nodig hebt zijn je maandelijkse verbruikscijfers en je overhead cijfers van je PV ( = dat deel wat je niet direct gebruikt en dus nu teruglevert)
Deze cijfers moet je omlaagbreken naar gemiddeld dag cijfers
Voor een optimale batterij capaciteit kijk je dan m’n naar de maanden maart, april, augustus, september en oktober, mogelijk bij jouw zelfs februari en november.
Per maand krijg je dan een soortgelijke grafiek ( voorbeeld)
[Afbeelding]
Zolang je overhead je verbruik keer de batterijfactor ( is min 10% SOC plus je laad/ontlaadverliezen ), gemiddeld rond de 1,3-1,4, dus gemiddeld verbruik maand x = 8 kWh wordt je batterijcapaciteit dus 8*1,4=11,2 kWh, kijk wat dan door het jaar heen, m’n bij de vermelde maanden, je gemiddelde batterijcapaciteit zal zijn.
Je zult zien dat m’n in de zomer je dan eigenlijk te veel gaat hebben, logisch mede gezien je panelen, maar belangrijker is hoeveel maanden totaal je dan geen of nauwelijks netafname gaat krijgen en hoeveel je tijdens de winter nog kunt vangen.
Met pvcalc webtool kun je prima ook je uitbreiding voor je panelen berekenen.
Een tweede stap zou je naar je benodigd vermogen moeten kijken, een HW P1 dongle is daarbij wel handig.
Geen idee of je die hebt ( heb je wel een slimme meter voor nodig)
Succes
Verbruik 2025Opbrengst panelenEigen gebruik panelenIngekochtverbruik warmtepomptotaal verbruikAandeel warmtepomp %
Januari124,7121,51 451,309351 572,8059%
Februari331,3221,3775,1265996,427%
Maart1 621,80469,9793,14451 263,0035%
April2 563,20574,4882,83901 457,2027%
Mei2 525,00551,3447,6315998,932%
Juni2 848,30275,8199,1149474,931%
Juli2 526,30284,5192,9105477,422%
Augustus2 751,80340,8284,9162625,726%
September1 716,40222,4415,9246638,339%
Uit de excel die ik gekregen heb over 2025.(nummers tellen niet volledig op, maar verbruik voor gastenverblijf is apart).
tsjoender schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:46:
[...]

Vanwaar is dat een van de eerste stappen welke je moet doen? Je noemt nog niet wat is het doel van deze batterij(en). Als je er nu nog niet woont, zou je ook het eerste jaar dat je er woont kunnen kijken hoe het verbruik is door het zoveel mogelijk te monitoren. Verder loont het vaak ook om kritisch te kijken naar waar verbruik bespaard kan worden. Je kunt dan ook kijken wat de mogelijkheden zijn om het verbruik zo te sturen dat het zoveel mogelijk samenvalt met de momenten dat er zonnestroom beschikbaar is.
Doel is om zoveel mogelijk van de zelf-opgebrachte elektriciteit te gebruiken, waarbij de meeste opbrengst overdag is, wanneer het verwachte verbruik lager is. Zeker aangezien in de zomer het verkocht moet worden met verlies, en in de winter het heel duur is.
(situatie is niet in NL).

Deel van dit wordt opgevangen door in de winter te verwarmen met hout ipv elektriciteit.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• HandyLumberjack
ThunderNet schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:19:
[...]
Verbruik 2025Opbrengst panelenEigen gebruik panelenIngekochtverbruik warmtepomptotaal verbruikAandeel warmtepomp %
Uit de excel die ik gekregen heb over 2025.(nummers tellen niet volledig op, maar verbruik voor gastenverblijf is apart).

[...]

Doel is om zoveel mogelijk van de zelf-opgebrachte elektriciteit te gebruiken, waarbij de meeste opbrengst overdag is, wanneer het verwachte verbruik lager is. Zeker aangezien in de zomer het verkocht moet worden met verlies, en in de winter het heel duur is.

Deel van dit wordt opgevangen door in de winter te verwarmen met hout ipv elektriciteit.
Ik hoeverre kun je dat verbruik nog verplaatsen? En dan denk ik voornamelijk aan warm tapwater bereiding en verwarming.

• Pr088
  • Nu online

Je schrijft dat je in zomer "verkoopt met verlies". Op basis van EPEX met saldering is dat het huidige jaar bijna nooit aan de orde en komend jaar is het ook nog even afwachten. Is een gunstiger contract zonder terugleverkosten niet ook al een besparing?

• Vdvmark
  • Nu online
Hihi zag net een mooie, de stekkerbatterij met een vermogen van 5kVA, verder kan je ook ook zonnepanelen in string aansluiten MPPT tot 9000W en 450V en een opslag van 5,12kWh, voor geloof 800 euro.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:41
Vdvmark schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:08:
Hihi zag net een mooie, de stekkerbatterij met een vermogen van 5kVA, verder kan je ook ook zonnepanelen in string aansluiten MPPT tot 9000W en 450V en een opslag van 5,12kWh, voor geloof 800 euro.
In string, klinkt als een mooi apparaat voor de vervangingsmarkt. Heb je ook een link?

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:37
Volgende maand wordt mijn thuisaccu geplaatst, om de btw terug te vragen moet je een dynamisch contract hebben.
Je hebt een half jaar na aanschaf de tijd om de btw aan te vragen, moet ik zorgen dat ik op het moment van de aanvraag een dynamisch contract hebben? Of toch al eerder?
Voor mij loopt het jaar tot 31 juni en heb nog contract zonder teruglever boete dus gunstigste zou voor mij zijn om op 1 juli dynamisch te gaan, maar vraag me af of ik het zo kan doen?

• Jan-tweak
[...]

[...]

Kijk, dat is al de eerste stap, daar kunnen wat mee, stap 2 is van deze tabel even de twee belangrijkste factoren er uit te halen, namelijk:
1) je netverbruik maar nu dan de gemiddelde waarde per dag ( dus je maandelijks cijfers delen door aantal dagen)
2) de overhead ( bij jouw tabel dus je opbrengst PV - je eigen gebruik PV en dat net als bij 1 weer delen door het aantal dagen van die maand.
Wat je dan moet doen is in een volgende kolom deze twee getallen van elkaar aftrekken.
Dus verbruik - overhead,
Echter bij je verbruik houden we al rekening met de batterij-factor waar de verliezen van de batterij in verwerkt zijn, zolang je niet weet welke soort batterij je wilt toepassen kun je veel beter nu een iets ruimere factor nemen , die kun je later als nog opnieuw berekenen als je met je keuze al verder bent, dus hier passen we nu de factor 1,4 toe.
Dus verbruik batterij ( = verbruik * 1,4) - overhead PV, zo snel deze nul of negatief is zit je goed en kun je op basis van de gemiddelde gegevens die maand dus volledig op de batterij met die capaciteit gaan draaien.
Is deze maar een klein beetje positief ben je er ook bijna maar heeft een grotere batterij hier geen zin omdat je PV eigenlijk te te weinig overhead bied, dus hier kan je uitbreiding van PV zeker helpen.
Ben je echter behoorlijk positief dan heb je dus nog deels in in maand(en) ook nog het net nodig.
Denk hierbij vanaf 40% en meer van je oorspronkelijke waarde.
Dat doe je dus voor alle maanden.
Het beste neem je dan het derde kwartiel van alle negatieve (of bijna negatieve) mee, maak daarvan wel eerst daar àlles positief. Dat geeft eigenlijk 75% van alle waarden aan, daarmee heb je dus een mooie richtlijn hoe groot je batterij zou kunnen worden.
Afhankelijk van die grote heb je de keuze tussen een stekker-batterij of een vaste batterij, beide hebben voor- en nadelen.
Maar dan zitten we aan stap 3.
Vraag maar gerust als ik ergens niet duidelijk geweest ben.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Grid batteries in Californië doen hun werk. 44% van de energiemix in de avondspits.

https://reneweconomy.com.au/grid-batteries-reach-stunning-new-peak-of-44-pct-of-evening-demand-in-worlds-fourth-biggest-economy/

• Jan-tweak
TheMystery schreef op maandag 20 april 2026 @ 16:32:
Volgende maand wordt mijn thuisaccu geplaatst, om de btw terug te vragen moet je een dynamisch contract hebben.
Je hebt een half jaar na aanschaf de tijd om de btw aan te vragen, moet ik zorgen dat ik op het moment van de aanvraag een dynamisch contract hebben? Of toch al eerder?
Voor mij loopt het jaar tot 31 juni en heb nog contract zonder teruglever boete dus gunstigste zou voor mij zijn om op 1 juli dynamisch te gaan, maar vraag me af of ik het zo kan doen?
Belangrijk is dat beide contacten op dezelfde naam staan en beide moeten actief zijn op het moment van aanvragen, volgens mij staat het ook zo in de voorwaarden.

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 21:57
Ik ga een accu bestellen en ben tot deze 2 gekomen.

Jackery Vault 3 Pro Max AC 7,56 kwh
Anker Solix Solarbank 3 E2700 pro + 2 X bp2700 (8,1 kwh)

Voor mij belangrijk:
- NOM, peakshaving.
- Zonneopbrengst opslaan
- Simpele app, moet gewoon werken, geen zin aan om zelf veel in te moeten stellen

Zouden jullie nog een andere accu in dit rijtje overwegen?

• Pr088
  • Nu online
Pieter2 schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:51:

Voor mij belangrijk:
- NOM, peakshaving.
- Zonneopbrengst opslaan
- Simpele app, moet gewoon werken, geen zin aan om zelf veel in te moeten stellen

Zendure 2400AC of Zendure 2400AC+
Goede RTE, goede app, uitbreidbaar

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:37
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 17:28:
[...]

Belangrijk is dat beide contacten op dezelfde naam staan en beide moeten actief zijn op het moment van aanvragen, volgens mij staat het ook zo in de voorwaarden.
Oké , dus dan moet een dynamisch contract vanaf 1 juli mogelijk zijn en dan de btw teruggave aanvraag pas doen.

• HandyLumberjack

Voor mij belangrijk:
- NOM, peakshaving.
- Zonneopbrengst opslaan

Ik zou maximaal 1 BP2700 per E2700 aansluiten, anders wordt de omvormer een te grote beperking, en dus kiezen voor 2 E2700 en 1 BP2700 of 1* Anker Solix Solarbank MAX ac.

• Jan-tweak

Voor mij belangrijk:
- NOM, peakshaving.
- Zonneopbrengst opslaan

Ja, ik zou zeker naar Zendure gaan kijken, op dit moment eigenlijk de beste stekker-batterij. En dan specifiek de SolarFlow 2400 AC Pro (2,4 kWh) met 2 AB3000L (2,88 kWh) kom je totaal uit op 8,16 kWh, verder uit te breiden met maximaal totbijna 17 kWh.

[ Voor 12% gewijzigd door Jan-tweak op 20-04-2026 20:31 ]

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:26:
[...]

Ja, ik zou zeker naar Zendure gaan kijken, op dit moment eigenlijk de beste stekker-batterij. En dan specifiek de SolarFlow 2400 AC Pro (2,4 kWh) met 2 AB3000L (2,88 kWh) kom je totaal uit op 8,16 kWh, verder uit te breiden met maximaal totbijna 17 kWh.
Zou je niet een maandje wachten op de nieuwe Anker?

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:23
Jan-tweak schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:26:
[...]

Pro is toch alleen nuttig als je er ook direct zonnepanelen op gaat aansluiten?

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-04 21:57
Dank voor de tips! Ik ga ook naar de zendure en naar de nieuwe anker kijken.

De zonnepanelen ga ik er overigens niet rechtstreeks op aansluiten.

• Jan-tweak
mitsumark schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:26:
[...]
Pro is toch alleen nuttig als je er ook direct zonnepanelen op gaat aansluiten?
Klopt, maar wat ik begreep was dat volgens mij ook de wens, anders heb je aan de plus al voldoende.

• Apoex
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-04 21:34
@Vdvmark: link graag, dat klinkt inderdaad interessant 5kVA + MPPT op één apparaat voor €800 is een andere categorie dan de standaard plug-in batterijen.
Op de bredere dimensionering discussie die hierboven loopt: @Jan-tweak heeft het goed uitgelegd. De methode "overhead x 1,3-1,4 = benodigde capaciteit" klopt in de praktijk. Wat ik eraan toe zou voegen: kijk ook naar je vermogenspiek, niet alleen capaciteit. Een batterij die 's avonds 2–3 kWh levert aan basisverbruik heeft aan 800W genoeg. Zodra je EV, warmtepomp en kookplaat tegelijk wil dekken, zit je al snel op 5–8 kW dan voldoet geen enkele plug-in batterij op een normale groep, tenzij je meerdere fases en eigen groepen inricht.
Plug-in batterijen zijn prima voor het "avondverbruik van licht/TV/koelkast"-scenario. Voor huishoudens met WP + EV die écht piekafvlakking willen, is een hybride omvormer + grotere accu de eerlijkere keuze ook al is de TVT langer.

• Jan-tweak
Pieter2 schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:29:
Dank voor de tips! Ik ga ook naar de zendure en naar de nieuwe anker kijken.

De zonnepanelen ga ik er overigens niet rechtstreeks op aansluiten.
Oké, sorry dan had ik dat dus verkeerd begrepen, dan is eigenlijk de plus versie al voldoende.
Later dit jaar zou er mogelijk ook nog een model komen met duidelijk meer vermogen, de vraag is alleen of je dat wel nodig hebt.

• Tony71

Voor mij belangrijk:
- NOM, peakshaving.
- Zonneopbrengst opslaan

Ik heb zelf de Zendure doorberekend en op basis van prijs per kWh en het ac vermogen van 3500 is het toch de Anker Solarbank Max geworden. In Q4 komt ook nogeens de Anker powerdock voor de Max op de markt en kun je 2 torentjes neerzetten die met elkaar communiceren. Maar goed als je jezlef nu inschrijft krijg je ook nogeens 700 euro aan 'earlybird' korting. Veel goedkoper wordt het niet.

• mitsumark
Tony71 schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:21:
[...]
Ik heb zelf de Zendure doorberekend en op basis van prijs per kWh en het ac vermogen van 3500 is het toch de Anker Solarbank Max geworden. In Q4 komt ook nogeens de Anker powerdock voor de Max op de markt en kun je 2 torentjes neerzetten die met elkaar communiceren. Maar goed als je jezlef nu inschrijft krijg je ook nogeens 700 euro aan 'earlybird' korting. Veel goedkoper wordt het niet.
7kWh voor 2100 euro (400 korting) en 14kWh voor 3800 euro (400+300 korting) is vergelijkbaar met Zendure.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:41
mitsumark schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:44:
[...]

7kWh voor 2100 euro (400 korting) en 14kWh voor 3800 euro (400+300 korting) is vergelijkbaar met Zendure.
Voor dergelijke bedragen kan je ook naar Lunergy gaan kijken, 15,7 kWh voor 3400 euro. Op te schalen naar 5 sets ofwel 78 kWh.
Sinds kort ook cloud-onafhankelijk, zie dit topic.

• Vdvmark
  • Nu online
Apoex schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:32:
@Vdvmark: link graag, dat klinkt inderdaad interessant 5kVA + MPPT op één apparaat voor €800 is een andere categorie dan de standaard plug-in batterijen.
..
Het is een raar product, waarvan ik hoop dat t niet werkt zoals de plaatjes mij deden geloven, een systeem met vermogens als 9000W en 5kW dat je lekker zelf op ieder stopkontakt kan aansluiten, wat ook daadwerkelijk aangeprezen wordt als voordeel. Levering binnen 3 dagen. Je kijkt wat mensen willen en je maakt t, dat vind ik grappig (en gevaarlijk en onveilig en dus dubbel zo grappig).
Maar kijk zelf wat Google je als resultaten brengt op thuisaccu, deze stond hier met een plaatje in de bovenste horizontale producten-reel en had een paar gewone links vrij hoog op de eerste pagina resultaten.

• Tony71
Het nieuwste van Anker Solarbank max: 3600AC + 7kWh (-400 earlybird korting) = 2500-400= 2100 euro. De 14 kWh versie met 7000 AC en 14 kWh = 3800 euro

De nieuwste zendure is belachelijk kostbaar in vergelijking. Voor 5,76 kWh betaal je bijna 70% meer nml. 3.306 euro en voor de 14,4 kWh maar liefst 4764 euro.

Daarnaast is deze nieuwe Anker qua techniek de Zendure voorbij gestreeft. De zendure zal ook met een soortgelijk systeem komen verwacht ik, maar als ik naar de prijzen van de huidige zendure kijk, wordt deze nog duurder. TVT is alles

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

De meeste thuisaccu's hebben een max teruglevering van 800W. Stel dat je twee accu's aansluit. Dus niet een uitbreiding maar echt 2 losse systemen. Als je die aansluit op 2 verschillende groepen, levert je dat dan voordeel op bij het terugleveren?
En tweede vraag; kunnen twee systemen parallel draaien of zitten ze elkaar dan in de weg?
En derde vraag: zou ik dat moeten willen of is het geneuzel in de marge tegen teveel kosten (1x 5kWh is waarschijnlijk goedkoper dan 2x2.5)

[ Voor 17% gewijzigd door P_Tingen op 21-04-2026 09:59 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

P_Tingen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:59:
De meeste thuisaccu's hebben een max teruglevering van 800W. Stel dat je twee accu's aansluit. Dus niet een uitbreiding maar echt 2 losse systemen. Als je die aansluit op 2 verschillende groepen, levert je dat dan voordeel op bij het terugleveren?
En tweede vraag; kunnen twee systemen parallel draaien of zitten ze elkaar dan in de weg?
En derde vraag: zou ik dat moeten willen of is het geneuzel in de marge tegen teveel kosten (1x 5kWh is waarschijnlijk goedkoper dan 2x2.5)
"meeste thuisaccus" : je doelt op de specifieke categorie Plug In batterijen (PIB). Die is inderdaad gelimiteerd op 800W door regels, indien de stekker in een WCD zit die onderdeel is van een groep waar ook andere apparaten op zitten of via WCD op gezet kunnen worden.

Parallel kan, op meerdere groepen, per merk goed kijken hoe dit onderling met elkaar communiceert. Is een software ding, dus kan met de tijd ook beter worden. Maar je ziet dat sommige partijen er voor kiezen om de batterijen dan niet gelijk te houden, maar individueel aan te sturen en je dus soms met 1 lege batterij zit, en de ander nog op 60%. Bij hogere vermogens, moet je wel goed kijken hoe loadbalancing geregeld is, ook bij PIB.

Met een thuisaccu vast geïnstalleerd, kun je in principe tot de max van je aansluiting. Dus bijv 3x 25A = 17kW. Je loadbalancing moet dan ook echt goed op orde zijn. Scenario wolken voor de zon, en dan weer niet, met een PV installatie van >8kW en een thuisbatterij van 12kW gaat dan over de 20kW heen bijv als batterij 12kW export doet.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:08
P_Tingen schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:59:
1 nieuwe groep aanleggen is dan toch veel goedkoper? Zeker als de thuisaccu niet al te ver van de meterkast komt te staan. 2 systemen die parallel draaien gaat alleen goed als ze van elkaar weten wat ze aan het doen zijn, dus bij 1 leverancier vandaan kan het werken. Zijn het 2 apparaten die niet met elkaar communiceren en beide NOM nastreven dan gaat het niet werken.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:08
Get!em schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:31:
Met een thuisaccu vast geïnstalleerd, kun je in principe tot de max van je aansluiting. Dus bijv 3x 25A = 17kW. Je loadbalancing moet dan ook echt goed op orde zijn. Scenario wolken voor de zon, en dan weer niet, met een PV installatie van >8kW en een thuisbatterij van 12kW gaat dan over de 20kW heen bijv als batterij 12kW export doet.
Bij 20 kW kortstondig terugleveren gebeurd er helemaal niets, automaten van de nethebeerder klappen er niet uit en als er nog een smeltzekering zit al helemaal niet. Daarnaast is het wel een onwaarschijnlijk scenario, maximaal terugleveren terwijl je nog maximale PV-opbrengsten hebt. De hoogste prijzen zijn nooit wanneer de zon hoog aan de hemel staat, dus is er dan geen enkele incentive om maximaal terug te gaan leveren.

Wel mee eens dat je goed na moet denken over wat er kan gebeuren als er iets misgaat, omdat je het hebt over grote vermogens. Een REM automaat in de meterkast bijvoorbeeld.

• paQ

paQ

...of een modbus stroommeter tussen je meter en je omvormer van de accu.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Oilman schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:22:
[...]

Bij 20 kW kortstondig terugleveren gebeurd er helemaal niets, automaten van de nethebeerder klappen er niet uit en als er nog een smeltzekering zit al helemaal niet. Daarnaast is het wel een onwaarschijnlijk scenario, maximaal terugleveren terwijl je nog maximale PV-opbrengsten hebt. De hoogste prijzen zijn nooit wanneer de zon hoog aan de hemel staat, dus is er dan geen enkele incentive om maximaal terug te gaan leveren.

Wel mee eens dat je goed na moet denken over wat er kan gebeuren als er iets misgaat, omdat je het hebt over grote vermogens. Een REM automaat in de meterkast bijvoorbeeld.
Zo onwaarschijnlijk is het niet.... had hier gisteren nog 20kW over mijn 3x 25A door precies het scenario wat ik beschrijf.

En inderdaad, de automaten zullen niet zomaar klappen. Heb hier vorig jaar toch minimaal elke maand 1 a 2x dat hij tot 40A op een fase ging (en nog regelmatiger >30A). Met name omdat de Inductie 7,4kW is en er op die fase ook nog andere gebruikers zitten. (en ja, mijn andere fases zitten ook vol...., maar heb al weer wat omgewisseld om te kijken of het nu beter gaat). En de P1 is nog een DSMR4, dus sturing van evt loadbalancing is per 10 seconden was mogelijk. Momenteel nieuwe Eastron meters op zowel P1 als op batterij + passthrough uitgang, die wel via modbus en dus sneller gelezen worden met name voor batterij en EV charger.

• PindaRots
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:15
Na redelijk wat inlezen en rekenen rondom mijn verbruiksprofiel, sta ik op het punt om mijn eerste thuisbatterij aan te schaffen. Ik wil mijn lijstje en plan toch nog even aan jullie voorleggen om te kijken of ik niets over het hoofd zie.

Ik twijfel nog tussen de Zendure 2400 AC+ (basisunit 2,4 kWh) en de aankomende Anker Solix Max AC. Ik moet me hier nog verder in verdiepen. Voor nu is het de Zendure.

Mijn doel is niet om volledig onafhankelijk te worden, maar om een zo hoog mogelijke ROI te behalen. Ik heb een warmtepomp-airco en een specifiek leefpatroon (doordeweeks overdag aan het werk, om het weekend vaak weg).

Zomer: Mijn nachtverbruik is dan alleen het sluipverbruik (~150W). Een 2,4 kWh accu dekt dit perfect af.
Winter: De warmtepomp draait dan wel door (~550W incl. sluipverbruik), maar mijn Oost-West dak (4260 Wp) levert in de donkere maanden te weinig op om een grotere accu überhaupt vol te krijgen.
De meerprijs voor een extra module verdient zich in mijn situatie gewoon te langzaam terug.

Om de 2400W output veilig te kunnen benutten, komt er een aparte groep met een blauwe CEE-wandcontactdoos.
Voor nu is het de bedoeling om de Zendure in de niet-geisoleerde garage te plaatsen. Ik wil hem op een XPS-isolatie plaat plaatsen met daarbovenop een betontegel van 60x60. Op die manier bescherm ik hem een beetje tegen optrekkende kou en het lijkt me ook brandveilig.

Ik wil mijn huidige Youless LS120 behouden voor de statistieken in Energie Manager Online. Daarom wil ik een PowerBaas Actieve P1 Splitter aanschaffen om zowel de Youless als de Zendure P1 meter tegelijk te voeden.

Vragen die ik nog heb:
- Is dit lijstje zo compleet en goed op elkaar afgestemd voor een stabiele werking?
- Ik twijfel tussen de Zendure P1-dongle (die in de P1-poort gaat) of de Zendure Smart Meter (3CT) die je in de groepenkast inbouwt. Welke geniet jullie voorkeur qua stabiliteit en reactiesnelheid?
- Zijn er nog tips voor de configuratie in de Zendure-app in combinatie met een splitter?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• mitsumark
Tony71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:38:
Het nieuwste van Anker Solarbank max: 3600AC + 7kWh (-400 earlybird korting) = 2500-400= 2100 euro. De 14 kWh versie met 7000 AC en 14 kWh = 3800 euro

De nieuwste zendure is belachelijk kostbaar in vergelijking. Voor 5,76 kWh betaal je bijna 70% meer nml. 3.306 euro en voor de 14,4 kWh maar liefst 4764 euro.

Daarnaast is deze nieuwe Anker qua techniek de Zendure voorbij gestreeft. De zendure zal ook met een soortgelijk systeem komen verwacht ik, maar als ik naar de prijzen van de huidige zendure kijk, wordt deze nog duurder. TVT is alles
Welke zendure bedoel je dan?

Techpunt (incl gratis p1 meter):
2400AC+ met 2x AB3000L geeft 8.16kWh voor 2347 euro, iets duurder dan de Anker met korting maar ook meer capaciteit.
2400AC+ met 4x AB3000L geeft 13.92kWh voor 3735 euro, dat is dus "exact" gelijk.

Zendure komt binnenkort ook nog met een 3600AC als je meer vermogen nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 21-04-2026 14:23 ]

• Lieftalig
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:25

Lieftalig

Beperking van de mens is tijd.

mitsumark schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:20:

2400AC+ met 4x AB3000L geeft 13.92kWh voor 3735 euro
Zelf ook naar deze aan het kijken! Klinkt top! :)

Werkzaam bij: Next Stairs Traprenovatie, Timmerman in Almere en Treinkaartjes

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:44
Tony71 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 09:38:
Een 5,28 kWh kost 1800 :?
Pagina: 1 ... 116 117 Laatste