Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 83 ... 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:51
computerjunky schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:47:
Er zijn gewoon heel veel mensen die niet kunnen rekenen of het meer als hobby dan als rendement artikel zien en het daarom niet rendabel hebben. Als je terugverdienen plus gemiste rente plus verliezen van conversie mee rekend is het voor veel gewoon niet rendabel met huidige prijzen. Veel interesseert dat niet of ze vergeten een paar van de factoren überhaupt mee te rekenen.

Ik zou veel van die mensen die denken dat het wel rendabel is wel eens willen voorrekenen. Zelfde geld met panelen. Het is gewoon voor velen niet meer interessant om nog in te stappen met de huidige regelgeving.
Ga je gang

9250 Wp installatie
Direct gebruik PV = 35% (3237 kWh)
Uitgesteld (middels accu) + direct gebruik = 70% (6475 kWh)
Omzetverliezen zijn alleen van PV naar AC en/of PV naar ACCU naar AC Geen opladen middels grid. Dit is dus wat de installatie levert aan mijn huis om te gebruiken.

Systeem zonder accu = 3750 euro
Systeem met accu = 7500 euro
Zit wel wat eigen werk in, maar er is ook geld aan installatie uitgegeven (20% ongeveer).

rendement spaarrekening Rabo 1.4% = 105 euro per jaar.

Levensduur installatie 15 jaar = 97.125 kWh levering
Kosten = 9.239 (inclusief rente op rente voor 15 jaar)
Ongeveer 10ct per kWh wat momenteel lager is als de actuele gemiddelde kWh prijs.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:57
Er zijn gewoon heel veel mensen die niet kunnen rekenen of het meer als hobby dan als rendement artikel zien en het daarom niet rendabel hebben. Als je terugverdienen plus gemiste rente plus verliezen van conversie mee rekend is het voor veel gewoon niet rendabel met huidige prijzen. Veel interesseert dat niet of ze vergeten een paar van de factoren überhaupt mee te rekenen.

Ik zou veel van die mensen die denken dat het wel rendabel is wel eens willen voorrekenen. Zelfde geld met panelen. Het is gewoon voor velen niet meer interessant om nog in te stappen met de huidige regelgeving.
Er zijn inmiddels genoeg cowboy accu verkopers actief die alles door en roze bril laten zien en hoge winsten beloven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:33
die 90.000 kleinschalige thuisaccu'tjes niet nee. Die zullen ook lang niet allemaal aan onbalans- en EFFR handel gaan doen. Maar de vele gigawatts/-uren van de grote jongens die online gaan komen de komende jaren gaan uiteindelijk wel degelijk een steeds grotere impact hebben.

Voor mij is dat dan ook allemaal een bonus en reken ik vooralsnog puur en alleen met PV-opslag (uitgaande van 90% RTE, 25ct/kWh inkopen en 0 terugleveropbrengst na 1-1-27). Dan kom ik in mijn HA battery simulator sinds 16-4-'25 toch al uit op 585 euro voor een 10kWh, 798 euro voor 20kWh en 1090 voor een 40kWh pack (note de teruglopende opbrengst bij een groter wordende batterij) aan verdiensten.

Als ik mijn eigen P1 data in de mooie simulatietool van @MrFish stop, kom ik met iets andere aannames uit op:
[accu 32kWh, 12kW omvormer met 85% RTE. Die installatie hang ik op voor <5K incl. BTW]
2024 vast (=23 ct inkoop, 2ct teruglevering): 704
2024 dynamisch: 1049/jaar
2025 vast: 714/jaar
2025 dynamisch: 910/jaar

Dat zit ook binnen dezelfde bandbreedte en is ook nog eens relatief ongunstig omdat ik nu wegens volledige saldering totaal geen rekening houdt met dynamische prijzen en bijv. ook veel EV oplaad in piektijden en/of zonder solar-mode, wat ik vanaf 2027 natuurlijk heel anders ga doen.

Dan nog kom ik op 5 (dynamisch) tot 7 jaar (vast) TVT. Ex rente dan, maar ik reken een evt. BTW teruggave ook nog niet mee.

De uitgestelde inkoop en teruglevering icm een dynamisch contract is wat lastiger te simuleren en vereist juist wel weer een fors grotere accu. En dan leef je puur van de spread - rendementsverlies - afschrijving per cycle bij dynamische prijzen. Dat moet je dan echt in de eerste jaren terugverdienen zolang die spread er nog is, dat blijft een beetje koffiedik kijken.

Maar goed, als ik mijn simulatie afzet tegen de sterk dalende kosten van een thuisaccu dan wordt het toch onderhand wel behoorlijk interessant voor mij, zelfs als ik puur en alleen kijk naar het PV-opslag scenario. En dan mogen de prijzen gerust nog een jaartje verder dalen.

[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 12-11-2025 14:08 ]

All-electric.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:18
De gebruikte cijfers zijn van de Nationaal storage & solar trendrapport 2025 dat sinds vandaag te downloaden is net als artikel van solarmagazine.nl.
De PV gegevens zijn in lijn met CERES gegevens, de thuisaccu gegevens is geen vergelijk, alleen de cijfers van deze beurzen serie organisator.
ca 30% die een dynamisch contract hebben, zouden een thuisaccu kunnen hebben. 163.500 systemen met gemiddeld 10kWh?? (prognose 2025 860MWh/87600 systemen)

Maar schokkend of optimisch zijn de prognoses 14,6GWh in 2030, waarschijnlijk zal het stekker accu aandeel wel meer stijgen.
Mocht gemiddeld dalen naar bijv 5kwh opslag zijn dat 2.5-3 miljoen huishoudens, die minder gaan afnemen van de energieleveranciers na stoppen van salderen
Energieleveranciers hebben ~7.2 huishoudelijke klanten en kunnen we gekke acties gaan verwachten op marge op peil proberen te houden.
(volgens CBS zijn er 8,4mln huishoudens, maar flink deel zit achter een blokaansluiting wat stijgend is)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:36
Hoi, de laatste dagen aan het verdiepen in de aanschaf van een accu. Nu een offerte van zonneplan voor +- 9k ex btw voor een installatie van 30kWh 11KW

Mijn casus:

Afgenomen afgelopen jaar 11800kw
Terug geleverd 6981kw
Opgewekt 9500kw(dus 2500kw zelf verbruikt)

2 hybride warmte pompen en 1 elektrische auto(tesla) +-12000 km per naar alles thuis laden.

Verwachting is dat we op jaar basis 2500kw minder verbruiken dan afgelopen jaar ivm 1 elektrische auto minder.

Zou in deze situatie een thuisbatterij rendabel zijn? Mijn gevoel zegt van wel omdat ik dan efficiënter om kan gaan met mijn teruglevering(helemaal vanaf 2027 belangrijk). maar ik kan het niet quantificeren… hopelijk kan iemand die dieper in de materie zit mij helpen!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-11 22:17

Ik heb gisteren mijn Excel met de berekening uit maart 2023 (toen liet ik voor veel teveel geld zonnepanelen plaatsen) nog eens afgestoft, die hield nog rekening met de oude salderingsregeling en voordat de energieleveranciers in plaats van een terugleververgoeding een terugleverboete gingen rekenen. Ik heb nu reële waarden ingevuld voor de berekening (als in, het daadwerkelijke verbruik en teruglevering) en een betere schatting kunnen maken voor de toekomst. Ook zijn de energietarieven lager dan verwacht.
Om te vergelijken of het rendabel is, had ik de investering fictief op een spaarrekening gezet tegen 2% rente en vervolgens gekeken naar wanneer het beter zou zijn geweest om het geld op de bank te laten staan, en heb ik ook de elektriciteitsprijs jaarlijks met 2% laten stijgen.

De terugverdientijd van mijn zonnepanelen is door bovengenoemde omstandigheden van 9 jaar naar 17 jaar gegaan.

Nu heb ik in juli dit jaar een 5,12kWh stekkerbatterij geïnstalleerd, een investering van 1400 euro. Deze krikt het zelfverbruik van de zonne-energie op van 27% naar 60% gemiddeld. Ik heb deze waarden verwerkt in de Excel.

Ik speel nu quitte in 2035, dat is 12 jaar na het plaatsen van de panelen en 10 jaar na het plaatsen van de batterij, die tegen die tijd aan vervanging toe is. Dan moet er dus een nieuwe batterij komen in 2035 en in 2045 weer. Stel dat het in beide gevallen 1400 euro kost, dan zal ik vanaf 2037 meer winst hebben van de panelen + batterij in plaats van het op de bank te hebben laten staan.

Terugverdientijd is nu 14 jaar.

Aan het einde van de levensduur van de panelen (waar ik jaarlijks ook degradatie van heb ingecalculeerd) zal ik 7350 euro hebben bespaard t.o.v. het op de bank te hebben laten staan. Als ik na 10 jaar geen thuisbatterij meer koop, dan scheelt dat aan het eind van de rit 3000 euro, dus die batterijen verdien ik wel terug, maar het houdt niet over. En dan heb ik nog de goedkoopste oplossing ook (Marstek Venus E 2.0)

Geen wereldschokkende bedragen, maar bedenk dan wel dat ik in de tussentijd meer dan 60% van mijn elektriciteit zelf heb opgewekt. Dat is de werkelijke winst.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:20

de Peer

under peer review

Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:27:
Hoi, de laatste dagen aan het verdiepen in de aanschaf van een accu. Nu een offerte van zonneplan voor +- 9k ex btw voor een installatie van 30kWh 11KW

Mijn casus:

Terug geleverd 6981kw

2 hybride warmte pompen en 1 elektrische auto(tesla) +-12000 km per naar alles thuis laden.

Verwachting is dat we op jaar basis 2500kw minder verbruiken dan afgelopen jaar ivm 1 elektrische auto minder.

Zou in deze situatie een thuisbatterij rendabel zijn? Mijn gevoel zegt van wel omdat ik dan efficiënter om kan gaan met mijn teruglevering(helemaal vanaf 2027 belangrijk). maar ik kan het niet quantificeren… hopelijk kan iemand die dieper in de materie zit mij helpen!
Het is bij vrijwel niemand rendabel (lees het topic maar) dus dan zou ik dat bij jou ook niet verwachten

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:55
Rendabel voor investeerders, rendabel voor zakelijke gebruikers of rendabel voor privé personen. Dat zijn verschillende reken methodes. Bij elk rendement dat je wilt berekenen moet je ook risico mee bepalen. Zolang het gaat om een zonnepaneel-installatie (of een andere elec-opwekker) en dat de opbrengst daarvan door een batterij wordt uitgesmeert. Of bij een accu installatie met een cappaciteit voor eigen gebruik die op goedkope uurtjes energie opneemt om die op duurdere uurtjes zelf te gebruiken, dan beschouw ik dat als een heel klein investeringsrisico.

Met dat kleine investeringsrisico is het beslist niet reëel om ook al rente te berekenen op het geld dat je in de installatie steekt. Als je dat zelfde geld in een ouwe sok stop of op een lopende rekening laat staan, dan heb je daar ook geen opbrengst uit.

Aan de andere kant: als de accu aansluiting zodanig gebeurt dat deze accu ook als ups gaat werken, dan is er aan die kant nog een voordeel ook waar je ook geen bedrag voor in rekening brengt. Het risico op een electriciteit onderbreking wordt dan immers nog veel minder.

Ook ga ik er in de reken sommetjes voor het gemak van uit dat het te investeren geld niet geleend hoeft te worden, dat het uit de spaarrekening komt en dat je daarna nog genoeg over hebt voor het geval dat.

Om kort te gaan: Voor privé en klein zakelijk gebruik zou een accu eerder rendabel zijn dan voor groot zakelijke investeringen. Nu nog tijd en zin om mijn eigen situatie na te rekenen: vroeger, nu en na 2027.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:27:

Mijn casus:

Terug geleverd 6981kw
Let even op je eenheden. Je hebt het hier over de grootheid "energie". De eenheid daarvan is Joule, of, als het over grote hoeveelheden gaat zoals hier in dit topic, kWh. Dus niet kW, want dat is een eenheid van vermogen. Bovendien schrijf je die W met een hoofdletter.

Dat moet je uitrekenen, maar ik denk van niet. Je kunt met die EV en WP al een heleboel verbruik plannen, wat dus niet via de accu hoeft. Ik heb hier al eens uitgerekend dat het zelfs met de grote hoeveelheid PV hier op het dak echt niet uit kan: Andrehj in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
beerse schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:04:

Met dat kleine investeringsrisico is het beslist niet reëel om ook al rente te berekenen op het geld dat je in de installatie steekt. Als je dat zelfde geld in een ouwe sok stop of op een lopende rekening laat staan, dan heb je daar ook geen opbrengst uit.

Ook ga ik er in de reken sommetjes voor het gemak van uit dat het te investeren geld niet geleend hoeft te worden, dat het uit de spaarrekening komt en dat je daarna nog genoeg over hebt voor het geval dat.

Om kort te gaan: Voor privé en klein zakelijk gebruik zou een accu eerder rendabel zijn dan voor groot zakelijke investeringen. Nu nog tijd en zin om mijn eigen situatie na te rekenen: vroeger, nu en na 2027.
Dat jij je geld in een oude sok/renteloze rekening stopt maakt dat nog niet de standaard. Ik verwacht toch minimaal wel 6% rendement, want anders heb ik betere opties beschikbaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43
zalkc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:40:
[...]

Ga je gang

9250 Wp installatie
Direct gebruik PV = 35% (3237 kWh)
Uitgesteld (middels accu) + direct gebruik = 70% (6475 kWh)
Omzetverliezen zijn alleen van PV naar AC en/of PV naar ACCU naar AC Geen opladen middels grid. Dit is dus wat de installatie levert aan mijn huis om te gebruiken.

Systeem zonder accu = 3750 euro
Systeem met accu = 7500 euro
Zit wel wat eigen werk in, maar er is ook geld aan installatie uitgegeven (20% ongeveer).

rendement spaarrekening Rabo 1.4% = 105 euro per jaar.

Levensduur installatie 15 jaar = 97.125 kWh levering
Kosten = 9.239 (inclusief rente op rente voor 15 jaar)
Ongeveer 10ct per kWh wat momenteel lager is als de actuele gemiddelde kWh prijs.
2 zaken die ik al anders zie.

1. Deposito rente is nu 3.05 als je wil.
2. Ik geef die installatie (accu) geen 15 jaar levensduur. Dat valt nog te zien en de meeste merken verwacht ik dat ze over 5-10 jaar al niet meer bestaan. Dus tenzij je een LG accu of van een ander mega bedrijf hebt waar accu's bijzaak zijn wil ik ze toch aanzienlijk sneller terugverdiend hebben om de investering zekerheid te geven.

• computerjunky
matramurena schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:33:
[...]

Ik heb gisteren mijn Excel met de berekening uit maart 2023 (toen liet ik voor veel teveel geld zonnepanelen plaatsen) nog eens afgestoft, die hield nog rekening met de oude salderingsregeling en voordat de energieleveranciers in plaats van een terugleververgoeding een terugleverboete gingen rekenen. Ik heb nu reële waarden ingevuld voor de berekening (als in, het daadwerkelijke verbruik en teruglevering) en een betere schatting kunnen maken voor de toekomst. Ook zijn de energietarieven lager dan verwacht.
Om te vergelijken of het rendabel is, had ik de investering fictief op een spaarrekening gezet tegen 2% rente en vervolgens gekeken naar wanneer het beter zou zijn geweest om het geld op de bank te laten staan, en heb ik ook de elektriciteitsprijs jaarlijks met 2% laten stijgen.

De terugverdientijd van mijn zonnepanelen is door bovengenoemde omstandigheden van 9 jaar naar 17 jaar gegaan.

Nu heb ik in juli dit jaar een 5,12kWh stekkerbatterij geïnstalleerd, een investering van 1400 euro. Deze krikt het zelfverbruik van de zonne-energie op van 27% naar 60% gemiddeld. Ik heb deze waarden verwerkt in de Excel.

Ik speel nu quitte in 2035, dat is 12 jaar na het plaatsen van de panelen en 10 jaar na het plaatsen van de batterij, die tegen die tijd aan vervanging toe is. Dan moet er dus een nieuwe batterij komen in 2035 en in 2045 weer. Stel dat het in beide gevallen 1400 euro kost, dan zal ik vanaf 2037 meer winst hebben van de panelen + batterij in plaats van het op de bank te hebben laten staan.

Terugverdientijd is nu 14 jaar.

Aan het einde van de levensduur van de panelen (waar ik jaarlijks ook degradatie van heb ingecalculeerd) zal ik 7350 euro hebben bespaard t.o.v. het op de bank te hebben laten staan. Als ik na 10 jaar geen thuisbatterij meer koop, dan scheelt dat aan het eind van de rit 3000 euro, dus die batterijen verdien ik wel terug, maar het houdt niet over. En dan heb ik nog de goedkoopste oplossing ook (Marstek Venus E 2.0)

Geen wereldschokkende bedragen, maar bedenk dan wel dat ik in de tussentijd meer dan 60% van mijn elektriciteit zelf heb opgewekt. Dat is de werkelijke winst.
Ik heb ze in nov 2022 laten plaatsen. Destijds liep mijn 10 jaar deposito af en kon ik het vastleggen voor 20 jaar a 3.6%. Maar zelfs nu kan je nog 3.05% rente krijgen voor 10 jaar. Helaas doen niet veel banken nog 20 jaar.
Verder is het nig maar de vraag of die accu daadwerkelijk 10 jaar vol houd en of je überhaupt over een paar jaar nog garantie hebt of de maker al lang met de horizon vertrokken is. Dat is waarom je voor weinig risico of een A merk moet hebben. (peperduur) of een bescheiden garantie als realistisch moet zien.

• beerse
HandyLumberjack schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:54:
[...]

Dat jij je geld in een oude sok/renteloze rekening stopt maakt dat nog niet de standaard. Ik verwacht toch minimaal wel 6% rendement, want anders heb ik betere opties beschikbaar.
Als jij 6% financiëel rendement wenst, dan zal dat aan het einde moeten blijken. Dan moet je niet halverwege met rentes gaan hakken en zagen. Bedenk dat het jouw huishouden of mogelijk jouw kleine zaak is. En als je het zakelijk bekijkt, hoe bereken je het verschil tussen wel of geen groene stroom? Als groene stroom goed is voor je imago, dan mag daar ook wat rendement tegen over staan.

• HandyLumberjack
  • Nu online
beerse schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:36:
[...]

Als jij 6% financiëel rendement wenst, dan zal dat aan het einde moeten blijken. Dan moet je niet halverwege met rentes gaan hakken en zagen. Bedenk dat het jouw huishouden of mogelijk jouw kleine zaak is. En als je het zakelijk bekijkt, hoe bereken je het verschil tussen wel of geen groene stroom? Als groene stroom goed is voor je imago, dan mag daar ook wat rendement tegen over staan.
Wat het daadwerkelijke rendement is geweest is pas achteraf te bepalen inderdaad. Maar dat is bij andere investeringen die ik doen niet anders.

Maar vooraf is er prima een businesscase op te stellen om te bepalen of 6% haalbaar is. En daarvoor moet je rekenen met een disconteringsvoet/rente, want anders kun je die berekening niet maken.

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-12 07:49
computerjunky schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:14:
[...]

Bovendien zijn veel van deze accu's al volgeladen voordat de zon opwek op zijn piek is. Je wil immers niet pas beginnen met laden om half 1 en dat de zon dan een kwartier later achter de wolken verdwijnt.
Welkom in Nederland 🤣😂

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• computerjunky
Doggieman schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
[...]

Welkom in Nederland 🤣😂
Inderdaad, in zuid Spanje heb je aan 4 panelen en een 3 kWh accu voor 95% van het jaar genoeg :9

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:46

Tao

DPC DE_KOMETEN

Mijn situatie is anders. Ik heb (eind 2022) nog net in de "dure"panelentijd gekocht (ruim 16k incl. installatie voor iets meer dan 8k Wattpiek). Deels verklaard met SolarEdge en Sunpower panelen - dus 40 jaar product- en opbrengstgarantie. Terugverdientijd bij aanschaf rond de 8 jaar voor mij, na plotselinge afschaffing van salderen stijgt dat rond de 20 jaar. Afhankelijk van verbruik meer / minder, hoeveelheid zonneschijn in de toekomst meer/minder (valt geen peil op te trekken: in 2025 haal ik 7600 Wh opbrengst, en in 2024 was dat ten hoogste 6600 Wh 8)7 ), etc. Terugverdientijd berekenen is volgens mij gewoon koffiedik kijken.
Conclusie: ik ga die uitgave zeker wel "terugverdienen" in de 40 jaar dat ze zullen werken (en daarna ook wel). Voor zover dat van belang is voor je. Al is het alleen maar met de 30 - 35% direct verbruik per jaar voor de meter. Ik denk dat - ook al koop je goedkopere panelen dan Sunpower - panelen nog steeds uit kunnen. Gegeven de goedkope prijzen, en kijkend naar ten minste 25 jaar garantie en 30% verbruik van de opbrengst voor de meter.
Los van het feit dat ik blijf "zeiken" >:) dat er vele andere zaken zijn die je aanschaft (zoals je auto b.v....) die je afschrijft. Wat maakt dat men per se zonnepanelen moet willen terugverdienen...? Is de mindset te veel gevangen in salderen, terugleverkosten, etc. etc.? Als je eens duur uit eten gaat, meet je dan ook hoeveel energie je dat in je lichaam bezorgt en zo? Een suf voorbeeld, maar wel even om je perspectief tegen aan te houden.

Voor mij is het ook een bewuste keuze geweest in een all electric huis te gaan wonen, volledig over te stappen naar duurzame energie en de ICE om te ruilen voor een BEV. Daarmee later een betere wereld hopelijk achter te laten voor m'n dochter. Daar heb ik best geld voor over.

Natuurlijk ook gekeken naar een thuisbatterij.
Wat anderen al concluderen is zo'n aanschaf qua terugverdienen en huidige prijzen momenteel moeilijk tot niet rond te rekenen. Enkele uitzonderingen nagelaten. Ik kijk opnieuw deels naar terugverdienen, maar tegelijkertijd ook naar zoveel mogelijk in een jaar off-grid te kunnen gaan. 's Zomers wekken de paneeltjes per (hoogtij-)dag iets meer dan 50kWh op, en voor mij houdt dat in dat een batterij dan 60kW moet bezitten (rekening houdend met RTE), DC gekoppeld etc. etc. Ik wil zoveel mogelijk mijn zonne opwek zelf behouden. Daarmee verwacht ik tussen medio maart tot medio oktober off-grid te kunnen gaan. In de andere maanden beetje zonne opwek, met dynamisch contract batterij opladen tijdens lage prijzen en wellicht af en toe wat terugverkoop tijdens piektijden.
Ik hoop op wat snelle(re) doorontwikkeling van nieuwe batterijtypen. Zoutbatterij, Aluminium Ion, whatever. Wanneer ik een batterij wil kopen zal ook duurzaamheid van gebruikte materialen van belang zijn voor me.
Tot dan wacht ik de prijsdaling van batterijen nog steeds af, en spaar ik door voor een evt. aankoop. Hopelijk wordt dat interessanter medio tot eind 2026?

Diablo3

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12 13:39
Tao schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:04:
Mijn situatie is anders. Ik heb (eind 2022) nog net in de "dure"panelentijd gekocht (ruim 16k incl. installatie voor iets meer dan 8k Wattpiek). Deels verklaard met SolarEdge en Sunpower panelen - dus 40 jaar product- en opbrengstgarantie. Terugverdientijd bij aanschaf rond de 8 jaar voor mij, na plotselinge afschaffing van salderen stijgt dat rond de 20 jaar. Afhankelijk van verbruik meer / minder, hoeveelheid zonneschijn in de toekomst meer/minder (valt geen peil op te trekken: in 2025 haal ik 7600 Wh opbrengst, en in 2024 was dat ten hoogste 6600 Wh 8)7 ), etc. Terugverdientijd berekenen is volgens mij gewoon koffiedik kijken.
Conclusie: ik ga die uitgave zeker wel "terugverdienen" in de 40 jaar dat ze zullen werken (en daarna ook wel). Voor zover dat van belang is voor je. Al is het alleen maar met de 30 - 35% direct verbruik per jaar voor de meter. Ik denk dat - ook al koop je goedkopere panelen dan Sunpower - panelen nog steeds uit kunnen. Gegeven de goedkope prijzen, en kijkend naar ten minste 25 jaar garantie en 30% verbruik van de opbrengst voor de meter.
Los van het feit dat ik blijf "zeiken" >:) dat er vele andere zaken zijn die je aanschaft (zoals je auto b.v....) die je afschrijft. Wat maakt dat men per se zonnepanelen moet willen terugverdienen...? Is de mindset te veel gevangen in salderen, terugleverkosten, etc. etc.? Als je eens duur uit eten gaat, meet je dan ook hoeveel energie je dat in je lichaam bezorgt en zo? Een suf voorbeeld, maar wel even om je perspectief tegen aan te houden.

Voor mij is het ook een bewuste keuze geweest in een all electric huis te gaan wonen, volledig over te stappen naar duurzame energie en de ICE om te ruilen voor een BEV. Daarmee later een betere wereld hopelijk achter te laten voor m'n dochter. Daar heb ik best geld voor over.

Wat anderen al concluderen is zo'n aanschaf qua terugverdienen en huidige prijzen momenteel moeilijk tot niet rond te rekenen. Enkele uitzonderingen nagelaten. Ik kijk opnieuw deels naar terugverdienen, maar tegelijkertijd ook naar zoveel mogelijk in een jaar off-grid te kunnen gaan. 's Zomers wekken de paneeltjes per (hoogtij-)dag iets meer dan 50kWh op, en voor mij houdt dat in dat een batterij dan 60kW moet bezitten (rekening houdend met RTE), DC gekoppeld etc. etc. Ik wil zoveel mogelijk mijn zonne opwek zelf behouden. Daarmee verwacht ik tussen medio maart tot medio oktober off-grid te kunnen gaan. In de andere maanden beetje zonne opwek, met dynamisch contract batterij opladen tijdens lage prijzen en wellicht af en toe wat terugverkoop tijdens piektijden.
Ik hoop op wat snelle(re) doorontwikkeling van nieuwe batterijtypen. Zoutbatterij, Aluminium Ion, whatever. Wanneer ik een batterij wil kopen zal ook duurzaamheid van gebruikte materialen van belang zijn voor me.
Tot dan wacht ik de prijsdaling van batterijen nog steeds af, en spaar ik door voor een evt. aankoop. Hopelijk wordt dat interessanter medio tot eind 2026?
Idd gewoon even achterover leunen en kijken wat de overheid nu weer gaat verzinnen. Daarnaast worden die batterijen hopelijk nog beter of goedkoper per kwh in de komende periode. Vraag me ook af of sodium ion batterijen nog interessant kunnen gaan worden volgend jaar, al moet je er wel de ruimte voor hebben. Zeker met jouw vermogensvraag. Ik hik al tegen een marstek venus e v3 aan.. in geld en waar ga ik hem neerzetten (weinig geaarde stopcontacten in huis en moet weg van een vluchtweg staan)....laat staan dat je 60kwh wil opslaan........

Hop,hop,hop!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wat maakt dat men per se zonnepanelen moet willen terugverdienen...?
Omdat de meeste mensen het als een investering met hoog rendement zien. En het was ook altijd een zéér rendabele investering met woekerwinsten als je op de juiste momenten kocht. Dus zo gek is het niet dat er zo naar gekeken wordt. En er waren veel verschillen in offertes. Dus als je een goede keuze maakte had je een rendabele investering, als je de verkeerde keuze maakte niet. Even goed aan rekenen loonde dus zeker.

Je kan er ook anders naar kijken en vooral de duurzaamheid en ontlasting van het net belangrijk vinden. In dat geval is het het voor jou wellicht ook acceptabel zonder hoog rendement. Dat verschilt per persoon.
Als je eens duur uit eten gaat, meet je dan ook hoeveel energie je dat in je lichaam bezorgt en zo? Een suf voorbeeld, maar wel even om je perspectief tegen aan te houden.
Geen goede vergelijking inderdaad. Bij uit eten zit het rendement/opbrengst hem in de beleving, het plezier, het genot. En dat zal vaak het geld waard zijn.

Als jij genot, plezier en een leuke beleving ervaart bij het hebben van zonnepanelen op je dak die je financieel niet veel opleveren, helemaal prima. Maar de meeste mensen denken daar anders over.

Het zijn overigens altijd de mensen die op het verkeerde moment gekocht hebben die met dit soort redenaties komen, omdat ze hun aanschaf goed willen praten. Menselijk, maar verwacht niet dat iedereen dit zal begrijpen.
De mensen met dikke PV woekerwinsten zullen niet snel zeggen dat ze de aanschaf ook gedaan zouden hebben als het rendement laag was.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 13-11-2025 11:38 ]

• HandyLumberjack
  • Nu online
de Peer schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:33:
[...]

Je kan er ook anders naar kijken en vooral de duurzaamheid en ontlasting van het net belangrijk vinden. In dat geval is het het voor jou wellicht ook acceptabel zonder hoog rendement. Dat verschilt per persoon.
En die duurzaamheid durf ik te betwijfelen.

Als ik hier een kleine thuisbatterij neer zet en daarmee NOM probeert na te streven dan heb ik op jaarbasis meer verlies dan dat ik energie laad op momenten dat er een landelijk overschot aan duurzame energie is.

Dus er moet op landelijk niveau eerder meer fossiel verstookt worden dan minder door een thuisbatterij in mijn situatie.

Als duurzaamheid belangrijk is kan ik beter mijn centen investeren in nog meer zonnepanelen.

• de Peer

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:07:
[...]

ik ook. thuisaccu is niet duurzaam.
ik doelde op PV.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:53
HandyLumberjack schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:07:
[...]

Als ik hier een kleine thuisbatterij neer zet en daarmee NOM probeert na te streven dan heb ik op jaarbasis meer verlies dan dat ik energie laad op momenten dat er een landelijk overschot aan duurzame energie is.

Dus er moet op landelijk niveau eerder meer fossiel verstookt worden dan minder door een thuisbatterij in mijn situatie.

Als duurzaamheid belangrijk is kan ik beter mijn centen investeren in nog meer zonnepanelen.
Echt duurzaam en efficiënt is het sowieso allemaal niet want het gaat alleen maar om winst en bonussen. Als men gewoon zou kunnen salderen zijn al die thuisaccu's ook niet nodig. Men kan dan beter de in de zomer te veel geproduceerde stroom centraal op slaan of anderszins gebruiken of voor de productie van waterstof of iets anders wat veel stroom gebruikt. In de winter kan een energiecentrale dan het tekort aanvullen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• beerse
Duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid... In mijn ogen misbruikte begrippen. De taal purist in mij zegt dat iets duurzaam is als het langdurig gebruikt kan worden, liefst zonder revisie (heel groot onderhoud) en alleen maar vervanging van slijtage-onderdelen.

Daarmee is mijn ice auto die het met regulier onderhoud al bijna 30 jaar vol houdt in dagelijks gebruik veel duurzamer dan de elektrische auto die binnen 10 jaar wordt gerecycled.

De zonnepanelen die sinds 2013 op het dak van mijn huis liggen en de bijgaande omvormer blijken duurzamer te zijn dan ze bij aanschaf hebben aangegeven. Nu, na 12 jaar, blijkt de degradatie nog nihil te zijn, waar ik al rekening had moeten houden met vervanging van de omvormer.

Maar het feit dat er zonnepanelen op het dag van mijn huis liggen noem ik niet duurzaam, dat is misschien ecologisch, de elektriciteit hier uit hoeft niet te worden opgewerkt met 'vervuilende' techniek. Het is misschien economisch, de aanschafprijs is ondertussen terug verdient met de elektriciteit die ik niet heb hoeven betalen.

• denneappel
  • Laatst online: 19:55
De beste stuurlui staan aan wel. En dit slaat kant nog wal. Hieronder wat extra stof om over na te denken.
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:54:
[...]

Als men gewoon zou kunnen salderen zijn al die thuisaccu's ook niet nodig.
Als iedereen saldeert. Wie betaal dan wel voor de energie?
[...]
Men kan dan beter de in de zomer te veel geproduceerde stroom centraal op slaan
Seizoensopslag voor elektriciteit bestaat nog niet.
[...]
of voor de productie van waterstof of iets anders wat veel stroom gebruikt. In de winter kan een energiecentrale dan het tekort aanvullen.
Bedrijven gaan ondernemen waar dat het meest gunstig is. En dure electrolyser die alleen overdag in de zomer (en het evt het Paas weekend als dat lekker zonnig is) mag draaien is geen sluitend verdien model. Zeker niet als iedereen blijft salderen.
[...]

In de winter kan een energiecentrale dan het tekort aanvullen.
Wie gaat dat betalen? #salderen

[ Voor 16% gewijzigd door denneappel op 13-11-2025 14:24 ]

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:53
denneappel schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:23:
De beste stuurlui staan aan wel. En dit slaat kant nog wal. Hieronder wat extra stof om over na te denken.

[...]

Als iedereen saldeert. Wie betaal dan wel voor de energie?

[...]

Seizoensopslag voor elektriciteit bestaat nog niet.

[...]

Bedrijven gaan ondernemen waar dat het meest gunstig is. En dure electrolyser die alleen overdag in de zomer (en het evt het Paas weekend als dat lekker zonnig is) mag draaien is geen sluitend verdien model. Zeker niet als iedereen blijft salderen.

[...]

Wie gaat dat betalen? #salderen
Ik had het over duurzaamheid en efficiency, niet over de kosten, en denk in
oplossingen.

Als in de zomer voldoende PV productie is kan een centrale uitblijven, dus dat bespaart.

Echte eenvoudige seizoensopslag is er (nog) niet maar ik had het ook over
anderszins gebruiken. De productie van kunstmest kost veel energie, zou je
dus alleen in de zomer kunnen maken. En zo kun je waarschijnlijk wel meer
dingen bedenken. Nu is alles versnippert en inefficient.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:44
PeterZ(on) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:56:
De productie van kunstmest kost veel energie, zou je
Ik begrijp je idee, maar waarschijnlijk is er geen enkel bedrijf dat alleen maar in de zomer veel energie verbruikt om dan in de winter dat niet te doen en dus een totaal ander proces gaat doen of nog erger, in de winter helemaal geen activiteiten heeft.
Dit heeft natuurlijk uiteindelijk allemaal met geld te maken.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Stefannn
  • Laatst online: 19:13
ArPi75 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:01:
[...]

Ik begrijp je idee, maar waarschijnlijk is er geen enkel bedrijf dat alleen maar in de zomer veel energie verbruikt om dan in de winter dat niet te doen en dus een totaal ander proces gaat doen of nog erger, in de winter helemaal geen activiteiten heeft.
Dit heeft natuurlijk uiteindelijk allemaal met geld te maken.
@PeterZ(on), eerlijk gezegd zit ik hier al een poosje op te wachten.
En er zijn juist heel veel seizoensgebonden bedrijfsactiviteiten:
- asperges
- bloembollen
- oliebollen
- vuurwerk (dit jaar nog)
- kerstbomen
- vele soorten groenten en fruit
- mosselen
- skiliften
- voetbal stadions
- ijs salons

Vaak zullen mensen een combinatie maken van een winter en zomer activiteit.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07:44
Stefannn schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:11:
[...]

@PeterZ(on), eerlijk gezegd zit ik hier al een poosje op te wachten.
En er zijn juist heel veel seizoensgebonden bedrijfsactiviteiten:
- asperges
- bloembollen
- oliebollen
- vuurwerk (dit jaar nog)
- kerstbomen
- vele soorten groenten en fruit
- mosselen
- skiliften
- voetbal stadions
- ijs salons

Vaak zullen mensen een combinatie maken van een winter en zomer activiteit.
Juist..... dan kan het bedrijf dat in de zomer overtollige zonne-energie in waterstof omzet in december kerstbomen en vuurwerk en oliebollen gaan verkopen. Het oliebollen bakken kan dan van de waterstof die in de zomer is geproduceerd (wat moet een oliebol dan gaan kosten??).

Natuurlijk zijn de bedrijven die je aanhaalt al zo ingericht dat ze vaak het jaar rond al activiteiten ontplooien. Een winkelier die er in december vuurwerk bij doet. Een bakker die de oliebollen erbij neemt, enz.
Maar ik zie grote industrie (productie van waterstof) nog niet zo snel in de winter iets anders gaan doen. Natuurlijk kan het, maar het moet financieel wel uit kunnen anders gebeurt het simpelweg niet.

Je ziet nu al dat de bouw van nieuwe windparken lijkt te stagneren omdat de subsidiekraan minder ver open staat. Dat terwijl er wel degelijk vraag is naar energie.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:19
ArPi75 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:19:
[...]

Juist..... dan kan het bedrijf dat in de zomer overtollige zonne-energie in waterstof omzet in december kerstbomen en vuurwerk en oliebollen gaan verkopen. Het oliebollen bakken kan dan van de waterstof die in de zomer is geproduceerd (wat moet een oliebol dan gaan kosten??).

Natuurlijk zijn de bedrijven die je aanhaalt al zo ingericht dat ze vaak het jaar rond al activiteiten ontplooien. Een winkelier die er in december vuurwerk bij doet. Een bakker die de oliebollen erbij neemt, enz.
Maar ik zie grote industrie (productie van waterstof) nog niet zo snel in de winter iets anders gaan doen. Natuurlijk kan het, maar het moet financieel wel uit kunnen anders gebeurt het simpelweg niet.

Je ziet nu al dat de bouw van nieuwe windparken lijkt te stagneren omdat de subsidiekraan minder ver open staat. Dat terwijl er wel degelijk vraag is naar energie.
Wordt niet alle energieproductie gesubsidieerd? Kernenergie, gascentrales (afnameprijzen stutten), zonneparken (SDE++), wind, elektriciteitsnet, gasnet...
Retorische vraag.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:33
Die 60kWh (ik neem aan dat je dat bedoeld en niet kW) is een vreemde redenatie in dit verhaal. Als je off grid (dus wat beteft energie zelfvoorzienend) zou willen zijn van medio maart tot medio oktober gaat het er om dat je voldoende overschot kunt opslaan voor de periode dat je opwek tekort komt. Dus laten we voor het gemak zeggen voldoende energie opslaan om de periode tussen zonsondergang en zonsopkomst te overbruggen. En het liefst natuurlijk wat meer omdat er soms ook dagen kunnen zijn dat het dagoverschot onvoldoende is om de a.s. avond/nacht of zelfs de dag te overbruggen. Met wat extra batterijcapaciteit kun je die mogelijke overbruggingsperiode dan wat langer maken, mede natuurlijk afhankelijk van de verhouding opwek en verbruik. En op een bepaald moment heeft een grotere batterij geen of nauwelijks effect meer op de zelfvoorzieningsgraad. Dan heeft extra PV meestal meer effect.

Het is dus niet zo dat je de maximale dag opwek (of overschot) 1 op 1 moet nemen voor de batterij capaciteit om zoveel mogelijk off grid te kunnen gaan. Doorgaans zal dit veel minder zijn.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:35

Bravo

Second Best

PeterZ(on) schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:56:
[...]

Ik had het over duurzaamheid en efficiency, niet over de kosten, en denk in
oplossingen.

Als in de zomer voldoende PV productie is kan een centrale uitblijven, dus dat bespaart.

Echte eenvoudige seizoensopslag is er (nog) niet maar ik had het ook over
anderszins gebruiken. De productie van kunstmest kost veel energie, zou je
Er zijn inderdaad verschillende productieprocessen die veel energie kosten, het zou mooi zijn als die (alleen) op duurzame energie gemaakt kunnen worden. Maar de energie is niet het enige wat nodig is om productie te draaien, je hebt ook het hele proces nodig (mensen, machines) en vaak is het (chemische) proces al zover geoptimaliseerd dat deze het meest optimaal is als continu proces. En dan is je beperken tot alleen duurzame energie een behoorlijk kostbare ingreep, omdat je kapitaal/activa niet benut wordt.

Afgelopen week was in het nieuws dat in Zeeland een grote energieafnemer tegen een vergoeding flexibeler wil omgaan met zijn energiegebruik. Nu wordt het gebruikt om die capaciteit voor andere afnemers in te zetten, maar het geeft wel aan dat er (tegen een vergoeding) ruimte is in de processen van dit bedrijf om het niet continu te laten lopen. Ik zie het als eerste stap, hopelijk volgen er nog meer met duurzaamheid in het achterhoofd.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:10

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

beerse schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:21:

Daarmee is mijn ice auto die het met regulier onderhoud al bijna 30 jaar vol houdt in dagelijks gebruik veel duurzamer dan de elektrische auto die binnen 10 jaar wordt gerecycled.
Elektrische auto's zijn wat betreft uitstoot al veel eerder break-even met een verbrander.
Een EV recyclen na tien jaar doe je alleen als ie total loss is gereden.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:06
Mijn situatie is anders. Ik heb (eind 2022) nog net in de "dure"panelentijd gekocht (ruim 16k incl. installatie voor iets meer dan 8k Wattpiek). Deels verklaard met SolarEdge en Sunpower panelen - dus 40 jaar product- en opbrengstgarantie.
40 jaar garantie op SolarEdge en Sunpower? Heb je dat ergens op papier staan? Ik vond die 5 jaar van SMA al vrij veel....
Dus als over 39 jaar een omvormer of optimizer de geest geeft krijg je gewoon een nieuwe? Ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen.
Terugverdientijd bij aanschaf rond de 8 jaar voor mij, na plotselinge afschaffing van salderen stijgt dat rond de 20 jaar.
Dat hoor ik om mij heen ook vaak, maar ik vind dat (pardon my words) populistisch gel*l. Vanaf het begin van de salderingsregeling is aangegeven dat deze eindig was. En in 2022 was al heel erg duidelijk dat het einde ervan bijzonder nabij was.
Als je dat als "plotseling" hebt ervaren dan heb je in de jaren ervoor weinig nieuws gevolgd.
Een mooi verhaal over de geschiedenis ervan lees je hier: https://energeia.nl/de-re...as-blijft-maar-verlengen/

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Franciesco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:33:
[...]

Die 60kWh (ik neem aan dat je dat bedoeld en niet kW) is een vreemde redenatie in dit verhaal. Als je off grid (dus wat beteft energie zelfvoorzienend) zou willen zijn van medio maart tot medio oktober gaat het er om dat je voldoende overschot kunt opslaan voor de periode dat je opwek tekort komt. Dus laten we voor het gemak zeggen voldoende energie opslaan om de periode tussen zonsondergang en zonsopkomst te overbruggen. En het liefst natuurlijk wat meer omdat er soms ook dagen kunnen zijn dat het dagoverschot onvoldoende is om de a.s. avond/nacht of zelfs de dag te overbruggen. Met wat extra batterijcapaciteit kun je die mogelijke overbruggingsperiode dan wat langer maken, mede natuurlijk afhankelijk van de verhouding opwek en verbruik. En op een bepaald moment heeft een grotere batterij geen of nauwelijks effect meer op de zelfvoorzieningsgraad. Dan heeft extra PV meestal meer effect.

Het is dus niet zo dat je de maximale dag opwek (of overschot) 1 op 1 moet nemen voor de batterij capaciteit om zoveel mogelijk off grid te kunnen gaan. Doorgaans zal dit veel minder zijn.
Nodig voor off-grid te gaan is het inderdaad niet.
Maar ik wil zo min mogelijk opwek door de meter hebben (liever helemaal niets), zonder te kunnen beslissen of ik dat wil of niet.
Max controle over all mijn opwek. En als de batterijen nog steeds goedkoper blijven worden, kost dat straks ook geen vermogen meer. Op die manier kan ik zelf kiezen voor zelfverbruik, terugleveren op piektijden (of aan m'n buren), etc.
En kan ik rekening houden met congestietijden.

Diablo3

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Andrehj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:57:
[...]

40 jaar garantie op SolarEdge en Sunpower? Heb je dat ergens op papier staan? Ik vond die 5 jaar van SMA al vrij veel....
Dus als over 39 jaar een omvormer of optimizer de geest geeft krijg je gewoon een nieuwe? Ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen.

[...]
Dat hoor ik om mij heen ook vaak, maar ik vind dat (pardon my words) populistisch gel*l. Vanaf het begin van de salderingsregeling is aangegeven dat deze eindig was. En in 2022 was al heel erg duidelijk dat het einde ervan bijzonder nabij was.
Als je dat als "plotseling" hebt ervaren dan heb je in de jaren ervoor weinig nieuws gevolgd.
Een mooi verhaal over de geschiedenis ervan lees je hier: https://energeia.nl/de-re...as-blijft-maar-verlengen/
Over garantie: ja, dat staat zwart op wit. Op de panelen staat 40 jaar, de optimizers 25 jaar en de omvormer 15 jaar.

Over je 2e opmerking: dat ligt toch even anders. Eind 2022 was er nog steeds een restant aan afbouwjaren tot en met 2031 geldig. Er was toen nog niets bekend over in 1 x volledig stoppen met salderen in 2027. Dus dat dit voor mij plotseling was (en voor vele anderen) is wel de realiteit geweest. Dat mag je populistisch vinden natuurlijk of wat dan ook, maar dat boeit even niet. De waarheid of dit wel of niet zo was, is wat ik beschrijf.
Eind november 2024 pas is de stop per 2027 aangenomen in de 2e Kamer. Daarvoor was het lang een heen en weer verhaal om wel of niet te gaan ingrijpen in de salderingsafbouw. Dat was oorspronkelijk ook de aanleiding om daarvoor het afbouwschema op te stellen tot en met 2031 namelijk.
https://www.bnnvara.nl/ka...et-je-met-je-zonnepanelen
Toen ik mijn panelen kocht (eind 2022) was het wijzigen van dit bestaande afbouwpad nog niet bekend, noch het voornemen daartoe. Dat kwam pas eind 2023, begin 2024 in beeld (vanwege budgetafwegingen in de 2e Kamer). En dus in nov 2024 officieel gemaakt, alhoewel in de aanloop ertoe ook nog regelmatig wisselende verhalen uit de Kamer kwamen. Agree to disagree dus.
Los even van het feit dat ik sinds 2021 bijna dagelijks al het nieuws lees over zonnepalen, saldering(sstop), batterijen, etc.

Diablo3

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tao schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 02:37:
[...]

Over garantie: ja, dat staat zwart op wit. Op de panelen staat 40 jaar, de optimizers 25 jaar en de omvormer 15 jaar.
Die garantie betekent niet dat je na bijvoorbeeld 10 jaar ook echt een nieuwe krijgt. Als die niet meer beschikbaar is krijg je een creditnota voor de waarde op dat moment. En arbeid zit er ook niet bij, en zeker bij optimizers kan dat een duur grapje worden.

(Al heb je die garantie waarschijnlijk niet nodig als ze gewoon goed spul geleverd hebben)

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Over je 2e opmerking: dat ligt toch even anders. Eind 2022 was er nog steeds een restant aan afbouwjaren tot en met 2031 geldig. Er was toen nog niets bekend over in 1 x volledig stoppen met salderen in 2027. Dus dat dit voor mij plotseling was (en voor vele anderen) is wel de realiteit geweest. Dat mag je populistisch vinden natuurlijk of wat dan ook, maar dat boeit even niet. De waarheid of dit wel of niet zo was, is wat ik beschrijf.
Eind november 2024 pas is de stop per 2027 aangenomen in de 2e Kamer. Daarvoor was het lang een heen en weer verhaal om wel of niet te gaan ingrijpen in de salderingsafbouw. Dat was oorspronkelijk ook de aanleiding om daarvoor het afbouwschema op te stellen tot en met 2031 namelijk.
https://www.bnnvara.nl/ka...et-je-met-je-zonnepanelen
Toen ik mijn panelen kocht (eind 2022) was het wijzigen van dit bestaande afbouwpad nog niet bekend, noch het voornemen daartoe. Dat kwam pas eind 2023, begin 2024 in beeld (vanwege budgetafwegingen in de 2e Kamer). En dus in nov 2024 officieel gemaakt, alhoewel in de aanloop ertoe ook nog regelmatig wisselende verhalen uit de Kamer kwamen. Agree to disagree dus.
Los even van het feit dat ik sinds 2021 bijna dagelijks al het nieuws lees over zonnepalen, saldering(sstop), batterijen, etc.
De salderingsregeling is wel degelijk al een paar keer bijna afgeschaft. Dat er een afbouwpad zou komen werd pas vanaf 2022 bekend, bij de pogingen daarvoor (al sinds 2017) ging het volgens mij wel degelijk om versneld afschaffen.

• Pr088
Andrehj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:57:
[...]

[...]
Precies. En ik weet niet hoe er met 20 jaar gerekend wordt... Ik heb twee weken geleden extra oost-west ZP laten bijleggen (6 kWp). Mijn berekende tvt is 8,5-10 jaar, waarbij komend jaar natuurlijk nog kan worden gesaldeerd. Dat scheelt een slok op een borrel. :9

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zie dat mijn werkgever in 2026 (gedeeltelijk) kosten voor thuisaccu's gaat laten bruto/netto truken.
Volgend jaar maar weer eens de rekenmachine erbij pakken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Pr088
[...]

Agree to disagree dus.
Zorg wel dat je kritisch bent op de aannames die in sommige artikelen worden gedaan. Ik zie ontzettend veel spookverhalen op reguliere mediakanalen (niet zijnde vakbladen of vaksites). Mensen verwarren vaak ook ongunstige energiecontracten met hoge terugleverkosten met 'zonnepanelen die geld kosten'. Er zijn nog steeds goede businesscases te maken voor zonnepanelen.
Kijk bijvoorbeeld eens bij dit (promotie)onderzoek, gepubliceerd in ESB.
https://esb.nu/zonnepanel...onder-salderingsregeling/

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:16
YakuzA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:41:
Zie dat mijn werkgever in 2026 (gedeeltelijk) kosten voor thuisaccu's gaat laten bruto/netto truken.
Volgend jaar maar weer eens de rekenmachine erbij pakken.
Als een accu-prive-project? Das eigenlijk verrekte slim, moet ik ook 's zo bekijken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:48:
[...]
Als een accu-prive-project? Das eigenlijk verrekte slim, moet ik ook 's zo bekijken.
Gok eigenlijk dat ze afgelopen jaren 'teveel' WKR ruimte over hadden, en daar nu iets slims mee bedacht hebben.

PSN

• de Peer

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:44:
[...]

Zorg wel dat je kritisch bent op de aannames die in sommige artikelen worden gedaan. Ik zie ontzettend veel spookverhalen op reguliere mediakanalen (niet zijnde vakbladen of vaksites). Mensen verwarren vaak ook ongunstige energiecontracten met hoge terugleverkosten met 'zonnepanelen die geld kosten'. Er zijn nog steeds goede businesscases te maken voor zonnepanelen.
echter, terugleverkosten lijken niet te zijn meegenomen in dat onderzoek...

• RonJ
NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:48:
[...]

Steeds meer (grote) werkgevers zetten een (deel van de) variabele beloning om naar een "klimaatbudget". Zal fiscaal vast wel een voordeeltje opleveren voor ze.

All-electric.

• HandyLumberjack
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:55:
[...]

En aan de andere kant rekenen ze met €1,-/Wp aan investeringen. DHZ kan tegenwoordig voor minder dan €0,35/Wp en laten installeren voor minder dan €0,65/Wp.

Als je de juiste keuzes maakt kun je nog steeds een redelijke businesscase maken met zonnepanelen.

Maar zoals in 2022 dat je de panelen binnen een jaar kon terugverdienen is er niet meer bij :-(.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:40
Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:39:
Precies. En ik weet niet hoe er met 20 jaar gerekend wordt... Ik heb twee weken geleden extra oost-west ZP laten bijleggen (6 kWp). Mijn berekende tvt is 8,5-10 jaar, waarbij komend jaar natuurlijk nog kan worden gesaldeerd. Dat scheelt een slok op een borrel. :9
Hier tellen ze ook 15 tot 20 jaar: https://www.consumentenbo...gverdientijd-zonnepanelen
En 2 jaar meer als je TLK meeneemt.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 06:30:
[...]

Die garantie betekent niet dat je na bijvoorbeeld 10 jaar ook echt een nieuwe krijgt. Als die niet meer beschikbaar is krijg je een creditnota voor de waarde op dat moment. En arbeid zit er ook niet bij, en zeker bij optimizers kan dat een duur grapje worden.

(Al heb je die garantie waarschijnlijk niet nodig als ze gewoon goed spul geleverd hebben)
Ik krijg binnen die 40 jaar een nieuw paneel indien: ze qua functie OF qua opbrengst niet meer functioneren. Moet de fabrikant natuurlijk wel nog bestaan na 37 jaar na nu 8)7 :)

Diablo3

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:44:
[...]

Dat klopt. Ik blijf kritisch allerlei verhalen volgen en van meerdere 'angles' bezien. Dat is inderdaad de beste verzekering tegen (on-)zinverhalen in de media.

Diablo3

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tao schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:07:
[...]

Ik krijg binnen die 40 jaar een nieuw paneel indien: ze qua functie OF qua opbrengst niet meer functioneren. Moet de fabrikant natuurlijk wel nog bestaan na 37 jaar na nu 8)7 :)
En meestal krijg je dan zo'n tabel erbij dat de verwachte degradatie max 0,5% a 1% per jaar is. en dus na 40 jaar iig 60% van het originele vermogen levert.

PSN

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

de Peer schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 07:12:
[...]

De salderingsregeling is wel degelijk al een paar keer bijna afgeschaft. Dat er een afbouwpad zou komen werd pas vanaf 2022 bekend, bij de pogingen daarvoor (al sinds 2017) ging het volgens mij wel degelijk om versneld afschaffen.
Van Wikipedia (indien je dat wil geloven -> maar er staan wel verifieerbare feiten in): https://nl.wikipedia.org/...ingsregeling_zonnepanelen

Verworpen afbouw.
Minister Wiebes was van plan de salderingsregeling op 1 januari 2021 te vervangen door een terugleversubsidie. In april 2019 gaf de minister echter aan dat vervanging door een terugleversubsidie (thans) te ingewikkeld is en de salderingsregeling pas vanaf 2023 wordt afgebouwd tot 2031.[10]

en

Wel gaf minister Kamp aan dat er voor mensen die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen een overgangsregeling moet komen.[12][13] Er is echter een uit milieu- en handelsbalansoogpunt gewenste afname van binnenlands verbruikte energie waar geen belasting meer over te heffen is. Deze afname aan energiebelasting hoeft echter niet uitsluitend door de resterende energieverbruikers te worden opgebracht, maar zou via de algemene middelen op een algemene lastenverhoging in de orde van 0,01% uitkomen.
Na een motie in de Tweede Kamer heeft minister Kamp in 2017 besloten om de salderingsregeling tot 2023 te verlengen.[14] In de Kamerbrief daarover wordt ingegaan op een aantal varianten die na 2023 gekozen kunnen worden.[15]

Dit lijkt mij voldoende onderbouwing voor mijn uitleg inzake het afbouwpad wat gold toen ik de panelen kocht..

Diablo3

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

YakuzA schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:15:
[...]

En meestal krijg je dan zo'n tabel erbij dat de verwachte degradatie max 0,5% a 1% per jaar is. en dus na 40 jaar iig 60% van het originele vermogen levert.
In mijn situatie geldt daarvoor 0,25% per jaar.
Ik ben van plan dat eens na 10 jaar te laten doormeten (serieus!). :)

Diablo3

• HandyLumberjack
  • Nu online
Tao schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:07:
[...]

De eerste paar jaar krijg je ongetwijfeld een nieuwe, maar daarna krijg een echt niet exact hetzelfde paneel meer, want die maken ze niet meer.

En krijg je een financiële vergoeding.

• Pr088
de Peer schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 09:55:
[...]

Klopt. En dat is op zich reëel, want je kunt kiezen voor contracten zonder terugleverkosten (o.a. dynamisch).
Andere optie is om je omvormer uit te zetten als het uurtarief te laag is, of netexport te begrenzen.
Als je overigens wel een vast contract neemt, dan profiteer je natuurlijk ook van de upside-bescherming tegen hoge prijzen in de winter of avonduren en ontvang je bij overstappen vaak een welkomstbonus.
Met al deze opties is er voor iedereen wat financieel-economisch interessants te kiezen.

Dus vermeden terugleverkosten meerekenen in businesscases voor accu's etc. vind ik 'jezelf rijk rekenen'. Vaak zit er al voldoende kostenbesparing in contractoptimalisatie of wat pielen met je omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 14-11-2025 11:52 ]

• Pr088
HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:53:
[...]

En aan de andere kant rekenen ze met €1,-/Wp aan investeringen. DHZ kan tegenwoordig voor minder dan €0,35/Wp en laten installeren voor minder dan €0,65/Wp.

Als je de juiste keuzes maakt kun je nog steeds een redelijke businesscase maken met zonnepanelen.

Maar zoals in 2022 dat je de panelen binnen een jaar kon terugverdienen is er niet meer bij :-(.
Mijn 6000Wp kostte €0.75 per Wp, maar het kan inderdaad echt goedkoper dan € 1 per Wp.
DHZ is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en niet in elke situatie handig. Op een plat dak goed te doen, op het zeer schuine zadeldak dat ik heb laat ik liever een professional klussen, met steiger etc.

Dat terugverdienen in 1 jaar was natuurlijk leuk, maar ook volstrekt idioot dat we dat als maatschappij gingen lopen subsidiëren. 8-10 jaar TVT is natuurlijk nog steeds waanzinnig goed voor een waardeverhogende investering in je huis. En duurzaam!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:33:
[...]

Mijn 6000Wp kostte €0.75 per Wp, maar het kan inderdaad echt goedkoper dan € 1 per Wp.
DHZ is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd en niet in elke situatie handig. Op een plat dak goed te doen, op het zeer schuine zadeldak dat ik heb laat ik liever een professional klussen, met steiger etc.

Dat terugverdienen in 1 jaar was natuurlijk leuk, maar ook volstrekt idioot dat we dat als maatschappij gingen lopen subsidiëren. 8-10 jaar TVT is natuurlijk nog steeds waanzinnig goed voor een waardeverhogende investering in je huis. En duurzaam!
Dat terugverdienen had (in mijn geval) niks met subsidie of salderen te maken, enkel met energieleveranciers die zelf hoge terugleververgoedingen gaven terwijl ze dat niet verplicht waren.

• Pr088
HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 12:59:
[...]

Dat terugverdienen had (in mijn geval) niks met subsidie of salderen te maken, enkel met energieleveranciers die zelf hoge terugleververgoedingen gaven terwijl ze dat niet verplicht waren.
Dat werkt inderdaad ook mee. Al profiteerde je natuurlijk ook van de saldering. Ik bedoelde met subsidie de btw-vrijstelling/teruggave voor zonnepanelen en de salderingsregeling.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:04:
[...]

Dat werkt inderdaad ook mee. Al profiteerde je natuurlijk ook van de saldering. Ik bedoelde met subsidie de btw-vrijstelling/teruggave voor zonnepanelen en de salderingsregeling.
In mijn geval was het enkel een uitbreiding waardoor ik juist minder ging salderen omdat ik een groter deel van mijn verbruik met directe pv-productie kon afdekken.

De afgelopen dagen heb ik mijn verbruik geanalyseerd, en ik kom tot de conclusie dat ik een groot deel al direct met PV zou kunnen afdekken als ik het verschuifbare deel zou verschuiven naar momenten met PV productie. Ondanks een verbruik van 6000kWh, zou een thuisaccu van meer dan +/- 4kWh/1200W eigenlijk weinig toegevoegde waarde meer hebben.

• Franciesco
@HandyLumberjack met de hoeveelheid Wp die jij hebt liggen icm een gasloos huis en 6000kWh verbruik verbaasd het me dat je aangeeft dat meer dan 4kWh batterij weinig toegevoegde waarde heeft.

In deze periode (jouw analyse was op basis van de afgelopen dagen schreef je) waarbij er grofweg van 16hr-9hr vrijwel geen opwek is (dagen zoals vandaag heb ik het maar even niet over ;) ), zijn dat 17 uren om te overbruggen. Met 4kWh zou je dan gemiddeld 235W mogen verbruiken over die 17 uur. Dat is mijn inziens weinig. Maar misschien kook je niet in die tijd, draait de WP niet en heb je verder een zeer laag standby/continue verbruik?
Misschien kun je wat meer vertellen over jouw huishouden en zijn energieverbuik?

• HandyLumberjack
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:31:
@HandyLumberjack met de hoeveelheid Wp die jij hebt liggen icm een gasloos huis en 6000kWh verbruik verbaasd het me dat je aangeeft dat meer dan 4kWh batterij weinig toegevoegde waarde heeft.

In deze periode (jouw analyse was op basis van de afgelopen dagen schreef je) waarbij er grofweg van 16hr-9hr vrijwel geen opwek is (dagen zoals vandaag heb ik het maar even niet over ;) ), zijn dat 17 uren om te overbruggen. Met 4kWh zou je dan gemiddeld 235W mogen verbruiken over die 17 uur. Dat is mijn inziens weinig. Maar misschien kook je niet in die tijd, draait de WP niet en heb je verder een zeer laag standby/continue verbruik?
Misschien kun je wat meer vertellen over jouw huishouden en zijn energieverbuik?
De afgelopen dagen heb ik een analyse gemaakt met data van het afgelopen jaar.

Ongeveer de helft van het verbruik is de EV die staat zeer regelmatig overdag thuis en kan het grootste deel van het jaar direct uit PV geladen worden.

Ons sluipverbruik is relatief laag (120W), de warmtepomp (die wordt ondersteund door een houtkachel) draait alleen overdag. De warmtepompboiler draait alleen overdag, m.u.v. het legionella programma (maar dat is aan te passen). Vaatwasser, wasmachine en droger draaien nu vaak savonds, maar dat zou in ons geval ook overdag kunnen. En we koken/eten meestal vrij vroeg dus dat valt meestal samen met PV-opbrengst, Zeker ook omdat we 20kWp west hebben, naast nog 7kWp op oost.

• RonJ
Tao schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 11:18:
[...]

Van Wikipedia (indien je dat wil geloven -> maar er staan wel verifieerbare feiten in): https://nl.wikipedia.org/...ingsregeling_zonnepanelen

Verworpen afbouw.
Minister Wiebes was van plan de salderingsregeling op 1 januari 2021 te vervangen door een terugleversubsidie. In april 2019 gaf de minister echter aan dat vervanging door een terugleversubsidie (thans) te ingewikkeld is en de salderingsregeling pas vanaf 2023 wordt afgebouwd tot 2031.[10]

en

Wel gaf minister Kamp aan dat er voor mensen die al geïnvesteerd hebben in zonnepanelen een overgangsregeling moet komen.[12][13] Er is echter een uit milieu- en handelsbalansoogpunt gewenste afname van binnenlands verbruikte energie waar geen belasting meer over te heffen is. Deze afname aan energiebelasting hoeft echter niet uitsluitend door de resterende energieverbruikers te worden opgebracht, maar zou via de algemene middelen op een algemene lastenverhoging in de orde van 0,01% uitkomen.
Na een motie in de Tweede Kamer heeft minister Kamp in 2017 besloten om de salderingsregeling tot 2023 te verlengen.[14] In de Kamerbrief daarover wordt ingegaan op een aantal varianten die na 2023 gekozen kunnen worden.[15]

Dit lijkt mij voldoende onderbouwing voor mijn uitleg inzake het afbouwpad wat gold toen ik de panelen kocht..
Je vertrouwde verhaaltjes van Wiebes en Kamp op dergelijke termijnen (waar ze er helemaal niet meer over gaan) en met bewoordingen als "varianten die gekozen kunnen worden"? _O-

All-electric.

• de Peer

de Peer

under peer review

Pr088 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 13:04:
[...]

die saldering werkte juist in het nadeel, vandaar dat ik een 2e slimme meter liet installeren zodat ik niet meer hoefde te salderen. Ik ontving 1,10 euro per kWh voor terugleveren dus elke kWh die ik zelf verbruikte was heel erg duur.
Door middel van de 2e slimme meter kon ik via een dynamisch contract stroom inkopen voor 30-50 cent per kWh en hoefde ik niet te salderen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:40
HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 10:53:
[...]

echter, die juiste keuzes moeten óók nog eens een juiste basis hebben.
heb je bv een EV die je kan laden wanneer je wil, dan is dat een pré
heb je een vrij hoog "sluip" verbruik dan zal het óók helpen.
Verbruik je bijna geen elektra, en staat je huis tussen veel hoge bomen/flats, dan gaat het weer lastig worden.

Kortom, je juiste keuzes kunnen er wel zijn, maar tegenwoordig zijn de omstandigheden net zo belangrijk,
of zelfs belangrijker door het wegvallen van salderen én de hoge boetes op terugleveren.

En hiermee heb je dus 100% gelijk voor wat betreft je:
Maar zoals in 2022 dat je de panelen binnen een jaar kon terugverdienen is er niet meer bij

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:En we gaan het weer over accu's hebben.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Pr088
Proton_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:34:
[modbreak]En we gaan het weer over accu's hebben.[/]
Ik nam een afslagje om te illustreren dat men niet een thuisbatterij moet nemen om negatieve financiële situaties af te dekken die ook op een andere manier kunnen worden opgelost (bijvoorbeeld door van contract te wisselen).

• Franciesco
HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 14:03:
[...]

De afgelopen dagen heb ik een analyse gemaakt met data van het afgelopen jaar.

Ongeveer de helft van het verbruik is de EV die staat zeer regelmatig overdag thuis en kan het grootste deel van het jaar direct uit PV geladen worden.

Ons sluipverbruik is relatief laag (120W), de warmtepomp (die wordt ondersteund door een houtkachel) draait alleen overdag. De warmtepompboiler draait alleen overdag, m.u.v. het legionella programma (maar dat is aan te passen). Vaatwasser, wasmachine en droger draaien nu vaak savonds, maar dat zou in ons geval ook overdag kunnen. En we koken/eten meestal vrij vroeg dus dat valt meestal samen met PV-opbrengst, Zeker ook omdat we 20kWp west hebben, naast nog 7kWp op oost.
Ok, het ging dus niet om het verbruik van de afgelopen dagen. Dat had ik kennelijk verkeerd begrepen.

Mijn PV installatie is vergelijkbaar met de jouwe. En ook een full electric woning met EV. Maar 4kWh zou bij mij al snel op zijn in de periode dat de dagen wat korter zijn en er bv gekookt wordt na zonsondergang, de WP (soms) draait, er televisie gekeken wordt in de avond en verder het standaard continue verbruik van rond de 200W.
Ik heb 44kWh batterijcapaciteit, maar dat kon best wat minder zijn echter wil ik zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn en dat niet alleen in de mooie maanden. Plus reserve voor noodstroom (dat is bij mij al ca 9kWh).

• HandyLumberjack
  • Nu online
Franciesco schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 17:53:
[...]

Ok, het ging dus niet om het verbruik van de afgelopen dagen. Dat had ik kennelijk verkeerd begrepen.

Mijn PV installatie is vergelijkbaar met de jouwe. En ook een full electric woning met EV. Maar 4kWh zou bij mij al snel op zijn in de periode dat de dagen wat korter zijn en er bv gekookt wordt na zonsondergang, de WP (soms) draait, er televisie gekeken wordt in de avond en verder het standaard continue verbruik van rond de 200W.
Ik heb 44kWh batterijcapaciteit, maar dat kon best wat minder zijn echter wil ik zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn en dat niet alleen in de mooie maanden. Plus reserve voor noodstroom (dat is bij mij al ca 9kWh).
Ik heb totaal geen ambities om zelfvoorzienend te zijn. Noodstroom heb ik nauwelijks behoefte aan, als ik 1-2 kWh per dag beschikbaar heb mocht een stroomonderbreking ooit eens echt langer duren dan heb ik voldoende.

Als ik met mijn huidige afname reken, zou ik ook een grotere batterij nodig hebben. Maar als ik met vrij beperkte aanpassingen in gebruik met een kleinere batterij en minder verliezen uit kan lijkt mij dat toch een stuk slimmer.

• Electron56
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-12 22:00
Vraag:
Ik stel laden van Grid handmatig in.
Met dit kleine prijs verschil komende nacht inkopen voor € 0,07 of maar niets doen
en morgen voor max € 0, 13 energie af nemen ?
Dit ivm 2x verlies van rendement tijdens laden-ontladen
Van de zon hebben we helaas weinig te verwachten !
Wat is verstandig ?
Ik wil mijn accu ook liever niet op 10% hebben , stel dat er net uitval komt ? (vergezocht , maar toch)

https://energie.anwb.nl/uurtarieven

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Electron56 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:29:
Vraag:
Ik stel laden van Grid handmatig in.
Met dit kleine prijs verschil komende nacht inkopen voor € 0,07 of maar niets doen
en morgen voor max € 0, 13 energie af nemen ?
Dit ivm 2x verlies van rendement tijdens laden-ontladen
Van de zon hebben we helaas weinig te verwachten !
Wat is verstandig ?
Ik wil mijn accu ook liever niet op 10% hebben , stel dat er net uitval komt ? (vergezocht , maar toch)

https://energie.anwb.nl/uurtarieven
Het is nu al te laat maar je deelt je inkoopprijs door de laat/ontlaad verliezen. Stel dat is 90% per keer (81% rte) dan is je fictieve verbruik prijs €0,07/0,81=€0,086. Dat bedrag is lager dan de prijs van €0,13 die je overdag betaald. Ik ga er daarbij van uit dat je geen afschrijving per kWh rekent. Anders komt die er nog op.

Wat betreft je tweede vraag als jij altijd een minimale soc wil hebben dan laad je bij ongeacht de prijs om dat minimum te behouden.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:47

..Christiaan..

..zwll..

..Christiaan.. schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:47:
Welke stekkerbatterij zou handig zijn voor mij? Ik heb nog geen 3fase aansluiting en dat kan wel een paar jaar duren eer Enexis dat komt aanleggen. Mijn groepenkast wordt binnenkort wel voorbereid op 3fase en ik laat er gelijk wat groepen bijplaatsen, onder andere voor de 5kw batterij.
Ik heb 12 zonnepanelen en door de mangel genomen wekken die zo'n 2800kwh op per jaar. Ze liggen er al 10 jaar. Ze liggen op een schuin dak op het zuidwesten dus in de ochtend geen opwek.
ik heb een dynamisch contract (zonneplan). Volgens hen heb ik sinds januari van dit jaar 1544kWh teruggeleverd.
Mijn huis verwarm ik gewoon ouderwets met een cv. Ik verstook zo'n 600m3 gas/jaar (slim stoken; tado en goed isoleren) en heb geen airco. Gaat er ook niet komen op termijn.

Aanvulling; intussen ook in het bezit van een plugin hybride met een 10kw accu. Ik heb geen oprit dus ik zal wat creatief moeten zijn. Gemeente Zwolle handhaaft (volgens de geruchten) wel actief dus een kabel over de weg leggen is eigenlijk geen optie. Maar ik vind wel een manier om 'm met netstroom (traag, ik weet het) op te laden. Dus een grotere accu is zeker de wens. Ik kan niet altijd overdag opladen ivm werk.

Wat ik wil.... de batterij gebruiken voor de dagelijkse avond/nacht/ochtendstroom. 5kw moet dit wel kunnen dekken gemiddeld genomen. Uitschieters positief en negatief kunnen gebeuren.

Doel:
1x thuisbatterij (moet wel 2500w kunnen ontladen) Na enkele reacties hierop laat ik dit maar varen; blijkbaar zie ik het niet helemaal goed. Ik vind het gewoon prettig als ik een batterij maximaal kan benutten. Een batterij die 3x zoveel kan lijkt mij dan gewoon beter.

Subdoel:
Aan de voorzijde zo'n 6 panelen laten plaatsen zodat ik ook in de ochtend wat opwek kan genereren.

Vraag: welke zou of zouden geschikt kunnen zijn voor mijn situatie?
Wat ik al gevonden heb...
uitvoering: Marstek Venus E 2.0
Ik heb intussen een aanvraag 'verzwaring stroomnet' gedaan de de wachttijd is enkele maanden. Maart '26 lijkt het nu te gaan worden. Dit verandert het wel een beetje. Kan ik nu beter investeren in een batterij die op 3-fase kan draaien?
Offerte Zonneplan is ook binnen (zit ik bij).
Net geen 9k voor het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qs_5VTrOY2VhzOq5zj0pe17OzuU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DgVlC6wU9JcXdVHMihRd2O4a.png?f=user_large
Nadeel is dat je de batterij alleen optimaal kunt benutten als je klant blijft. Ik wil die verplichting liever niet natuurlijk. Een accu van 20kw lijkt mij ook een beetje een verkooppraatje. Volgens mij heb ik dat niet nodig.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:57
@..Christiaan..

Beetje weinig zonnepanelen om in de je accu er mee vol te krijgen. En inderdaad je zit voor een groot deel vast aan ZP , de accu zal wel blijven werken en vraag mij af wat jezelf nog kan instellen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:47

..Christiaan..

..zwll..

Ik heb al zonnepanelen hè. 't is puur een extra setje aan de voorzijde (oost) om extra opwek in de ochtend te hebben. 12 panelen liggen al 10 jaar op het zuidwesten.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |

• HandyLumberjack
  • Nu online
..Christiaan.. schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:56:
Ik heb al zonnepanelen hè. 't is puur een extra setje aan de voorzijde (oost) om extra opwek in de ochtend te hebben. 12 panelen liggen al 10 jaar op het zuidwesten.
Dat is nog steeds weinig PV voor 20kWh accucapaciteit, ik zou eerder voor +/-5 kWh kiezen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Weet iemand wat er eventueel aan maatregelen bestaan voor/tegen ontgassing? Ik sta op het punt om 6500wp op het dak bij te laten leggen en ik wil nu echt iets met accu's gaan doen. Ik sta daarmee ook voor de keuze om voor nu goedkoop een tweedehands 3fase gewone omvormer te kopen en het qua accu's wat kleiner te houden door middel van een Marstek die buiten komt te staan, waarmee gelijk het veiligheidsaspect in orde is. Of een nieuwe hybride-omvormer want tweedehands is het maar heel beperkt wat je vindt, en dan gelijk 20kwh ofzo neerknallen op zolder. Met LiFePo4 ben ik niet zo bang voor brand maar het risico op ontgassen bestaat nog steeds. Dus vandaar de vraag zijn er "gasmelders" ofzo die af gaan op de specifieke gassen die eruit komen ofzo? Of zijn er andere denkbare maatregelen? Ik heb gezocht maar kon niet zoveel vinden. Mooiste zou natuurlijk zijn een geisoleerd kanaal naar buiten zijn waar een ventilator hard gaat draaien als er gas vrij komt ofzo. Maar ja, een gat in mijn vrij nieuwe woning met goede isolatie en de investering.... Iemand een idee?

En dan speelt ook nog het idee in mijn hoofd, stel dat ik voor 20-30kwh ga dat het dan voor de RTE beter is om bijvoorbeeld 2x5kw omvormer te pakken en die slim aan te sturen met HA in plaats van een enkele 10kwh. Maar dat is dan weer zoveel duurder dat het ook de vraag is of dat rendabel is want de stap van 5kwh naar 10kwh is niet zo groot in prijs.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

JT schreef op zondag 16 november 2025 @ 13:45:
Weet iemand wat er eventueel aan maatregelen bestaan voor/tegen ontgassing? Ik sta op het punt om 6500wp op het dak bij te laten leggen en ik wil nu echt iets met accu's gaan doen. Ik sta daarmee ook voor de keuze om voor nu goedkoop een tweedehands 3fase gewone omvormer te kopen en het qua accu's wat kleiner te houden door middel van een Marstek die buiten komt te staan, waarmee gelijk het veiligheidsaspect in orde is. Of een nieuwe hybride-omvormer want tweedehands is het maar heel beperkt wat je vindt, en dan gelijk 20kwh ofzo neerknallen op zolder. Met LiFePo4 ben ik niet zo bang voor brand maar het risico op ontgassen bestaat nog steeds. Dus vandaar de vraag zijn er "gasmelders" ofzo die af gaan op de specifieke gassen die eruit komen ofzo? Of zijn er andere denkbare maatregelen? Ik heb gezocht maar kon niet zoveel vinden. Mooiste zou natuurlijk zijn een geisoleerd kanaal naar buiten zijn waar een ventilator hard gaat draaien als er gas vrij komt ofzo. Maar ja, een gat in mijn vrij nieuwe woning met goede isolatie en de investering.... Iemand een idee?

En dan speelt ook nog het idee in mijn hoofd, stel dat ik voor 20-30kwh ga dat het dan voor de RTE beter is om bijvoorbeeld 2x5kw omvormer te pakken en die slim aan te sturen met HA in plaats van een enkele 10kwh. Maar dat is dan weer zoveel duurder dat het ook de vraag is of dat rendabel is want de stap van 5kwh naar 10kwh is niet zo groot in prijs.
Volgens mij moet je dan kijken naar H2 en CO melders, die eerste zijn relatief duur, maar goed, je huis en evt. familieleden vertegenwoordigen een hogere waarde.

1 omvormer heeft vaak minder overhead dan 2 omvormers. Tenzij ze per stuk efficiënter zijn en bij lagere vermogens er maar 1 actief is, maar dan vereist dat actieve sturing.

Nadeel van hybride omvormers is vaak dat ze qua aansturing en software wat beperkter zijn. Voordeel is dan vaak weer minder omzetverliezen. Persoonlijk scheid ik functionaliteiten altijd graag zoveel mogelijk om daarna vanuit bijv. Home Assistant alles centraal aan te kunnen sturen.

Als je 3-fase hebt, een 3-fase laadpaal, evt. 3-fase kookplaat en WP, dan zou ik wel voor een 3-fase accu omvormer gaan ivm fasebalans.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:52

Judge Ming

Full electric per 8/2024

Iemand ervaring met een Tesla Powerwall 2(!) installateur die problemen door het stil vallen van het cyclen van 2 van mijn PW's zou kunnen oplossen?

De website van Tesla NL geeft wel gecertificeerde installateurs aan, maar dat betreft veelal PW3 gecertificeerden die (na bellen) aangeven niet met PW2's te kunnen/mogen/willen werken,

Mijn klacht bij Tesla UK (EU vertegenwoordiging voor Tesla Energy) loopt al weken en het enige dat ze remote gedaan hebben is het softwarematig uitruilen van mijn werkende PW's voor mijn niet werkende. Verrassing: dan werken ze weer, maar de andere 2 niet meer; probleem zit IMO dus in de gateway.

54kWh Tesla Powerwall, 5.5kWp Solar met Enphase IQ7A, Daikin WP EHBH08EFW+ERGA06EAV3H, Daikin Airco 2MXM40N2V1B9+CTXM15R2V1B+FDXM25F3V1B, Ariston Nuos Evo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 14:49:
[...]

Volgens mij moet je dan kijken naar H2 en CO melders, die eerste zijn relatief duur, maar goed, je huis en evt. familieleden vertegenwoordigen een hogere waarde.
Zal er eens naar kijken.
1 omvormer heeft vaak minder overhead dan 2 omvormers. Tenzij ze per stuk efficiënter zijn en bij lagere vermogens er maar 1 actief is, maar dan vereist dat actieve sturing.

Nadeel van hybride omvormers is vaak dat ze qua aansturing en software wat beperkter zijn. Voordeel is dan vaak weer minder omzetverliezen. Persoonlijk scheid ik functionaliteiten altijd graag zoveel mogelijk om daarna vanuit bijv. Home Assistant alles centraal aan te kunnen sturen.
Dat is dan ook de bedoeling, HA stuurt hier al de warmtepomp aan en de zonnepanelen (aan/uit of deelopwekking). Laadpaal gaat via Grid Rewards dus die blijft op zichzelf werken in die zin. Wel wordt uiteraard alles uitgelezen in HA. Maar dan zou ik logica maken dat bij belasting tot 5kw (bij omvormers van 5kw) er maar eentje werkt. En als ze beide moeten werken dan afhankelijk van gecombineerde efficiency ofwel eentje max en eentje de rest ofwel last verdelen.
Als je 3-fase hebt, een 3-fase laadpaal, evt. 3-fase kookplaat en WP, dan zou ik wel voor een 3-fase accu omvormer gaan ivm fasebalans.
Dat is ook een van de redenen dat ik liever iets op zolder doe. Maar dan wel met de juiste veiligheid ;)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JT schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:02:
[...]
Dat is ook een van de redenen dat ik liever iets op zolder doe. Maar dan wel met de juiste veiligheid ;)
Je had het ook over buiten, maar dat is dan letterlijk buiten, of wel in een garage/schuur? Want je kunt daar dan natuurlijk ook een goede 5-aderige +-6mm2 kabel heen leggen en daarmee neem je toch wat risico van binnenplaatsing weg.

Kijk ook naar aanvullende zaken: Promatect/Fermacell achtige brandwerende/brandvertragende platen, uiteraard een goede rookmelder + app, aanwezigheid van aerosol brandvertragers (of ze in de praktijk effect hebben weet ik niet, maar kwaad kan het niet behalve voor de portemonnee), niet in een vluchtroute, geen brandbare spullen ernaast of erboven, evt. een Lithium + ander type brandblusser (wederom: Zal als de boel in de fik vliegt weinig effect hebben, maar al kan je de brand er iets mee vertragen totdat de professionals er zijn... De gassen zijn overigens ook erg giftig, dus mogelijk kom je niet eens aan blussen toe), etc.

En neem ook even contact op met je verzekering of ze nog aanvullende voorwaarden stellen.

Heb in 2024 aangekondigd bij Univé dat ik een thuisaccu ging plaatsen, toen viel ik binnen de kaders. Vorige week een update gegeven van de huidige opslagcapaciteit en wederom gevraagd of dat binnen de kaders valt. Mocht het antwoord: "Nee" zijn, dan schaal ik ook direct terug. Het staat hier dan wel in de garage, maar je wil er gewoon nul gezeik over hebben als het wel mis gaat.

Zag laatst ook een foto langskomen van een bedrijf op LinkedIn: Accu in huis geplaatst, tegen de verwarming aan wat in eerste instantie op een kinderkamer leek. Bleek achteraf een hobbykamer te zijn waar knuffels werden gemaakt :) én er is met de bewoners afgesproken die verwarming nooit meer aan te zetten. Maar je zou er toch een keer een foutje mee maken... Of de volgende bewoners weten/begrijpen dat niet, of je hebt een logé die het koud heeft.

Afijn, je bent je overduidelijk bewust van de mogelijke gevaren, maar het aller veiligst is om ze überhaupt niet binnen te plaatsen. En op een zolder kan het ook nog weleens erg warm worden, ook iets om mee te nemen in de overweging.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• JT

JT

VETAK y0

Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:36:
[...]

Je had het ook over buiten, maar dat is dan letterlijk buiten, of wel in een garage/schuur? Want je kunt daar dan natuurlijk ook een goede 5-aderige +-6mm2 kabel heen leggen en daarmee neem je toch wat risico van binnenplaatsing weg.

[b]Kijk ook naar aanvullende zaken: Promatect/Fermacell achtige brandwerende/brandvertragende platen, uiteraard een goede rookmelder + app, aanwezigheid van aerosol brandvertragers (of ze in de praktijk effect hebben weet ik niet, maar kwaad kan het niet behalve voor de portemonnee), niet in een vluchtroute, geen brandbare spullen ernaast of erboven, evt. een Lithium + ander type brandblusser (wederom: Zal als de boel in de fik vliegt weinig effect hebben, maar al kan je de brand er iets mee vertragen totdat de professionals er zijn... De gassen zijn overigens ook erg giftig, dus mogelijk kom je niet eens aan blussen toe), etc.

En neem ook even contact op met je verzekering of ze nog aanvullende voorwaarden stellen.

Heb in 2024 aangekondigd bij Univé dat ik een thuisaccu ging plaatsen, toen viel ik binnen de kaders. Vorige week een update gegeven van de huidige opslagcapaciteit en wederom gevraagd of dat binnen de kaders valt. Mocht het antwoord: "Nee" zijn, dan schaal ik ook direct terug. Het staat hier dan wel in de garage, maar je wil er gewoon nul gezeik over hebben als het wel mis gaat.

Zag laatst ook een foto langskomen van een bedrijf op LinkedIn: Accu in huis geplaatst, tegen de verwarming aan wat in eerste instantie op een kinderkamer leek. Bleek achteraf een hobbykamer te zijn waar knuffels werden gemaakt :) én er is met de bewoners afgesproken die verwarming nooit meer aan te zetten. Maar je zou er toch een keer een foutje mee maken... Of de volgende bewoners weten/begrijpen dat niet, of je hebt een logé die het koud heeft.

Afijn, je bent je overduidelijk bewust van de mogelijke gevaren, maar het aller veiligst is om ze überhaupt niet binnen te plaatsen. En op een zolder kan het ook nog weleens erg warm worden, ook iets om mee te nemen in de overweging.
Zo een kabel naar buiten trekken is wel een ding, dan moet er ook veel bestrating uit waar ook puinfundering onder ligt. Beplanting en dergelijke allemaal weg...Niet ideaal zeg maar :P En echt buiten. Op een plek waar nu 1fase ligt staat het redelijk uit de zon en wind, wel open erboven. Maar dan maak ik er een ombouw voor die geïsoleerd is, waar in de zomer alleen het dakje nog van blijft. Moet ik even 2 keer per jaar de wandjes plaatsen en weghalen.

Een andere plek is onder een afdak. Daar ligt alleen geen kabel en er is alleen een schutting, daar kan ik in ieder geval niks aan hangen. Daar moet ooit iets anders komen (als de gemeente het ok vindt een garage en anders een tuinhuis), maar dat is zeker niet iets voor de korte termijn. En liever wacht ik niet nog 3+ jaar ;)

Derde optie is onder de carport, daar ligt 3fase voor de EV-lader. Dat is alleen niet praktisch; daar 2 of 3 accu's plaatsen met 3fase PV-verdeler/andere vorm van installatie en kast _en_ omvormer is qua ruimte vrij beperkt in de lengte (edit: of ik moet zo een HV-toren nemen, dat zou wel schelen). Ik kan in de breedte een kast maken die dan veel ruimte kost waardoor er niet veel ruimte meer is achter de auto. Daar laat ik nu wel eens iets staan dat dan niet in de regen staat (maar op zich geen gek idee nu ik er eens over nadenk). Staat daar wel vol in de wind, die hier soms fors is. Dat is in een winterstorm dan misschien een beetje minder qua kou voor de accu's :P

Je ziet, allemaal opties met forse concessies ;)

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 16-11-2025 15:46 ]

Ecodan warmtepomp

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15-12 07:46
JT schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:41:
[...]

Zo een kabel naar buiten trekken is wel een ding, dan moet er ook veel bestrating uit waar ook puinfundering onder ligt. Beplanting en dergelijke allemaal weg...Niet ideaal zeg maar :P En echt buiten. Op een plek waar nu 1fase ligt staat het redelijk uit de zon en wind, wel open erboven. Maar dan maak ik er een ombouw voor die geïsoleerd is, waar in de zomer alleen het dakje nog van blijft. Moet ik even 2 keer per jaar de wandjes plaatsen en weghalen.

Een andere plek is onder een afdak. Daar ligt alleen geen kabel en er is alleen een schutting, daar kan ik in ieder geval niks aan hangen. Daar moet ooit iets anders komen (als de gemeente het ok vindt een garage en anders een tuinhuis), maar dat is zeker niet iets voor de korte termijn. En liever wacht ik niet nog 3+ jaar ;)

Derde optie is onder de carport, daar ligt 3fase voor de EV-lader. Dat is alleen niet praktisch; daar 2 of 3 accu's plaatsen met 3fase PV-verdeler/andere vorm van installatie en kast _en_ omvormer is qua ruimte vrij beperkt in de lengte (edit: of ik moet zo een HV-toren nemen, dat zou wel schelen). Ik kan in de breedte een kast maken die dan veel ruimte kost waardoor er niet veel ruimte meer is achter de auto. Daar laat ik nu wel eens iets staan dat dan niet in de regen staat (maar op zich geen gek idee nu ik er eens over nadenk). Staat daar wel vol in de wind, die hier soms fors is. Dat is in een winterstorm dan misschien een beetje minder qua kou voor de accu's :P

Je ziet, allemaal opties met forse concessies ;)
Suggestie: vervang de 1 fase door een 3 fase.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• JT

JT

VETAK y0

John245 schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:48:
[...]

Suggestie: vervang de 1 fase door een 3 fase.
Daar zit de 1fase warmtepomp buitenunit aan. Zou kunnen, moet ik daar nog een extra kast met automaten hangen om 1fase daar ook een mogelijkheid te maken.

Tegelijk zit ik ook nog te denken, die Marsteks zijn vrij dun/ondiep, die zouden wel onder de carport tegen de schutting kunnen. Die kunnen met een extra kastje ook in 3fase toch?

Aaargh, zo een hoofd dat elke dag de hele dag alleen maar ideeen spuit, je moet er maar mee leven :+

Ecodan warmtepomp

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

JT schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:51:
[...]
Tegelijk zit ik ook nog te denken, die Marsteks zijn vrij dun/ondiep, die zouden wel onder de carport tegen de schutting kunnen. Die kunnen met een extra kastje ook in 3fase toch?
Ja.
Aaargh, zo een hoofd dat elke dag de hele dag alleen maar ideeen spuit, je moet er maar mee leven :+
Dan kunnen we (en vermoedelijk vele anderen hier) elkaar de hand schudden. Nog maar een paar honderd punten op de to-do en ideeën lijst, en die groeit altijd alleen maar. Kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel, blijft altijd een spagaat.

• JT

JT

VETAK y0

Dat is dan ook geen gek idee. Enige nadeel daarvan is dan weer dat ik niet de hele lijn dicht kan trekken omdat het allemaal achter een automaat zit die door selectiviteit minder stroom door laat dan de hoofdzekering. Dingen om m'n hoofd nog eens over te laten gaan. Misschien ook eens kijken naar wat het kost om het onder het afdakje te doen, daar hoeft een kabel maar 110cm steen te overbruggen en daarna alleen aarde. Kan het ook op een andere groep, als de EV dan laadt met 11kw dan heb ik als er verder niet zoveel gebeurt nog 5kw laadstroom over (mits de belasting op de fases gelijk is en ik reken even 1kw aan andere zaken).
[...]

Dan kunnen we (en vermoedelijk vele anderen hier) elkaar de hand schudden. Nog maar een paar honderd punten op de to-do en ideeën lijst, en die groeit altijd alleen maar. Kan in je voordeel werken, maar ook in je nadeel, blijft altijd een spagaat.
Afgelopen 1,5 jaar werd het soms een spagaat maar dat is hier een beetje OT :P

Ecodan warmtepomp

• Pr088
HandyLumberjack schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:13:
[...]

Dat is nog steeds weinig PV voor 20kWh accucapaciteit, ik zou eerder voor +/-5 kWh kiezen.
Als je NOM wilt draaien wel. Het terugverdienmodel van de Zonneplan-accu zit ook nadrukkelijk in het handelen op de onbalansmarkt en dynamische markt. Daar geldt voor: hoe groter de accu en de omvormer, hoe lucratiever. Hou daar rekening mee. Dus richting 5kWh bij Zonneplan is misschien niet de meest strategische keuze.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:28:
[...]

Als je NOM wilt draaien wel. Het terugverdienmodel van de Zonneplan-accu zit ook nadrukkelijk in het handelen op de onbalansmarkt en dynamische markt. Daar geldt voor: hoe groter de accu en de omvormer, hoe lucratiever. Hou daar rekening mee. Dus richting 5kWh bij Zonneplan is misschien niet de meest strategische keuze.
Hou je er dan ook rekening mee dat dat verdienmodel ernstig onder druk staat (afschaffing salderen en gigantische groei batterijen)?

• Domba
Pr088 schreef op maandag 17 november 2025 @ 10:28:
[...]
Houdt er ook rekening mee dat er nog geen duidelijkheid is voor na 1-1-2027 of er wel een vrijstelling is van energiebelasting voor afname die voor later terugleveren gebruikt wordt.
Net zo min is er duidelijkheid over nettarieven of daar een uitzondering wordt gemaakt voor wat later wordt teruggeleverd, waarbij gestreeft wordt naar invoering per 2028 voor kleinverbruikers.

En dan nog een punt voor de hardware, de 10kW/20kWh is geen volwaardige hybride, niet alleen extern ontbreken de connectors, maar ook intern de electronica, waardoor deze niet anders dan standalone accu te gebruiken zal ook bij stroomstoring gewoon uitvallen.
Voor andere combinaties is het wachten op iemand erin kijkt en foto's plaatst, want 5kWh accu heeft vast een andere omvormer en of deze wel enige hybride functionaliteit heeft.

NOM is zonder meer lastig bij huidige opzet van Zonneplan zoals de 10kW/20kWh, daar P1 dongle eens per 5 minuten de afname update en teruglevering is vrij onregelmatig 5-20 minuten voor gegevens naar de server verstuurt worden en die daarna vertaald nog moeten worden in een actie voor de losse powerplay dongle.
Daarvoor dient tegen die tijd een extra modbusmeter gebruikt te worden voor NOM als powerplay niet wordt voortgezet, (bij 10kW/20kWh), je zou in zonneplan nexus topic moeten kijken, daar ik geloof dat communicatie van omvormer ook licht aangepast is voor gebruik powerplay dongle.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Domba schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:07:
[...]

NOM is zonder meer lastig bij huidige opzet van Zonneplan zoals de 10kW/20kWh, daar P1 dongle eens per 5 minuten de afname update en teruglevering is vrij onregelmatig 5-20 minuten voor gegevens naar de server verstuurt worden en die daarna vertaald nog moeten worden in een actie voor de losse powerplay dongle.
Daarvoor dient tegen die tijd een extra modbusmeter gebruikt te worden voor NOM als powerplay niet wordt voortgezet, (bij 10kW/20kWh), je zou in zonneplan nexus topic moeten kijken, daar ik geloof dat communicatie van omvormer ook licht aangepast is voor gebruik powerplay dongle.
Hier is vorige week wel wat veranderd bij Zonneplan. Ze hebben een nieuwe update uitgerold waardoor je nu meer instellingen en controle hebt over de Nexus. Je kunt nu een hoger vermogen instellen voor huisondersteuning en je kunt nu onbeperkt switchen tussen de modi (niet meer 4 uur wachten). Daarnaast lijkt ook de polling refresh rate te zijn aangepast van 5 minuten naar wat ik zo kan zien in HA naar 1 minuut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDrQztvcM_G6fATPGjCg8vYOebI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fdqhucgm91asORDYKP3QQc9N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VE5eIBObLsk0WMLl15oa7-Sm3PY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5nfNu2BAbteE6UU6gHgnAZ7r.png?f=fotoalbum_large

Nog net te traag voor perfecte NOM maar wel een aardige verbetering. Het mooie is dat de accu nu meestal oplaad via het onbalans tarief en dat dus vrijwel gratis of soms zelfs tegen een kleine vergoeding doet. Daarna op huisondersteuning proberen zo goed mogelijk NOM te draaien met een incidentele ontlaad actie bij hogere onbalans. Hoewel we dat laatste sinds de invoering van Picasso een stuk minder zien.

Uiteraard afwachten hoe goed dit model nog werkt vanaf 1.1.2027.

• Domba
@kazuka Voor mij als gewone gebruiker is het nog steeds per 5 minuten voor afname en teruglevering is steeds wisselend als er verandering is en geheel geen update als er geen verandering is.

Je mag niet alles toeschrijven aan Picasso, met balansdelta delay verandering van 5 minuten naar 2 minuten heeft Tennet daarnaast ook het beleid aangepast, dat opzettelijke onbalans creëren voor passief meesturen als onwenselijk gezien wordt.
-Houd uw portfolio in balans in plaats van bewust onbalans te creëren. Ook al zijn de bedoelingen goed, agressief reageren op de balance delta kan het systeem juist niet helpen. Wees dus voorzichtig.
-Beperk uw ramp rate tot 20% bij deelname aan passive balancing. Wilt u profiteren van snellere rampsnelheden? Dan raden wij sterk aan om deel te nemen aan aFRR
bron is News for market parties van Tennet.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Domba schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:07:
[...]

Houdt er ook rekening mee dat er nog geen duidelijkheid is voor na 1-1-2027 of er wel een vrijstelling is van energiebelasting voor afname die voor later terugleveren gebruikt wordt.
Net zo min is er duidelijkheid over nettarieven of daar een uitzondering wordt gemaakt voor wat later wordt teruggeleverd, waarbij gestreeft wordt naar invoering per 2028 voor kleinverbruikers.
Hoezo "geen duidelijkheid"? Salderen staat toch gewoon op de planning om definitief en geheel afgeschaft te worden per 2027?

• daemonix
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:59:
[...]

Hoezo "geen duidelijkheid"? Salderen staat toch gewoon op de planning om definitief en geheel afgeschaft te worden per 2027?
Er is nog niet bekend hoe gaat worden omgegaan met 2x belasting betaling...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Domba
HandyLumberjack schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:59:
[...]

Geen duidelijkheid slaat op extern aangestuurde thuisaccu's die een groot deel soms tot wel 600 accu cyles/jaar van het net laden, als afname op de slimme meter,
Salderen wordt afgeschaft, dat betekent EB op afname die je niet meer terug ontvangt bij terugleveren, tenzij er een vrijstelling zou zijn, waarvan ik niet gehoord heb.

Het aantal accu cycles kan ook flink dalen als niet meer specifiek op passieve balancering gestuurd wordt, maar ook op ander energiemarkten van 1,4 naar eerder 1 cycle per dag met nog steeds belangrijke bron het net is voor het laden.
Waar in principe vanaf begin 2027 EB verschuldigd is over de afname, tenzij er een vrijstelling zou zijn.

• HandyLumberjack
  • Nu online
Domba schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:43:
[...]

Geen duidelijkheid slaat op extern aangestuurde thuisaccu's die een groot deel soms tot wel 600 accu cyles/jaar van het net laden, als afname op de slimme meter,
Salderen wordt afgeschaft, dat betekent EB op afname die je niet meer terug ontvangt bij terugleveren, tenzij er een vrijstelling zou zijn, waarvan ik niet gehoord heb.

Het aantal accu cycles kan ook flink dalen als niet meer specifiek op passieve balancering gestuurd wordt, maar ook op ander energiemarkten van 1,4 naar eerder 1 cycle per dag met nog steeds belangrijke bron het net is voor het laden.
Waar in principe vanaf begin 2027 EB verschuldigd is over de afname, tenzij er een vrijstelling zou zijn.
Maar dan is er toch duidelijkheid? Je moet gewoon EB belasting betalen als je energie uit het net onttrekt ongeacht wat je ermee doet.

Tenzij de overheid alsnog besluiten e.e.a. aan te passen, maar dat lijkt het voorlopig niet op.

• Domba
HandyLumberjack schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:53:
[...]
Maar dan is er toch duidelijkheid? Je moet gewoon EB belasting betalen als je energie uit het net onttrekt ongeacht wat je ermee doet.

Tenzij de overheid alsnog besluiten e.e.a. aan te passen, maar dat lijkt het voorlopig niet op.
Of de belastingdienst al een ruling heeft afgegeven, demissionaire Minister van KGG wil geen uitzondering, het is formatietijd stikstof & netcongestie zijn een hindernis voor woningbouw en industriebeleid.
Maar zoals voor aFRR (BalansEnergie) gaat ervan uit dat Tennet de meterstanden doorgave aanpast naar de energieleverancier die namens EB innen, vanwege systeemdiensten

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Domba schreef op maandag 17 november 2025 @ 17:17:
[...]

Of de belastingdienst al een ruling heeft afgegeven, demissionaire Minister van KGG wil geen uitzondering, het is formatietijd stikstof & netcongestie zijn een hindernis voor woningbouw en industriebeleid.
Maar zoals voor aFRR (BalansEnergie) gaat ervan uit dat Tennet de meterstanden doorgave aanpast naar de energieleverancier die namens EB innen, vanwege systeemdiensten
Daar hadden we het vandaag ook over in het Balans topic, maar er is afgezien van een hele beperkte uitspraak nog niet gevonden waar die aanname op gebaseerd zou zijn voor de periode vanaf 2017.

Het is nogal een risico als die 10,5ct + btw ineens afgerekend moeten worden over de energie waarin wordt gehandeld..

• Wolly
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:38:
[...]

Er is bekend dat minister Hermans heeft gezegd dat het niet kan en dat het vooral heel lastig is. Door nu te zeggen “het is niet bekend” geef je hoop aan een situatie die met de huidige signalen niet zal wijzigen.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:23
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:03:
[...]

Daar hadden we het vandaag ook over in het Balans topic, maar er is afgezien van een hele beperkte uitspraak nog niet gevonden waar die aanname op gebaseerd zou zijn voor de periode vanaf 2017.

Het is nogal een risico als die 10,5ct + btw ineens afgerekend moeten worden over de energie waarin wordt gehandeld..
Maar als je het niet hoeft te betalen gaat iedereen een onbalans accu kopen en de ingekochte stroom zelf in huis gebruiken

1 PVoutput . Dongen NB

• Wolly
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:05:
[...]

Maar als je het niet hoeft te betalen gaat iedereen een onbalans accu kopen en de ingekochte stroom zelf in huis gebruiken
Correct. Op de een of andere manier moet de belastingdienst dus akkoord gaan met een meterstand 'zelf verbruikt', 'zelf opgewekt' en een meterstand 'gebruikt voor handel'. En die stand zal ongetwijfeld niet manipuleerbaar moeten zijn, wat mij een uitdaging lijkt.

• Domba
[...]
Er zit nog wat verschillen tussen die externe aanstuur manieren.

a)-Zoals Frank is een los modbus aanstuurkastje, de hardware is volledig hybride en standaard.
Geen uniforme installatie setup, er kan vermenging met verbruik optreden, zoals het nu is en dan maakt geen kans voor vrijstelling van EB tenzij alleen op een SAP.

b)-Zonneplan is aangepaste hardware, niet alleen de PV-connectors ontbreken, maar intern ook de electronica, die kan alleen als standalone accu functioneren en kan in principe niet reageren op verbruik of opwek, zolang powerplay dongle erin zit.
Kan van verbruik gescheiden worden, maar de vraag is of de meetmethode erkent wordt voor de verrekening.

c)-aFRR, de a staat voor automatisch en het isTennet die deze activeert, niet de energieleverancier, de energieleverancier moet biedingen per kwartier uitbrengen voor de blokken waaraan ze in willen deelnemen en zorgen het afgeroepen vermogen, wat ze aanbieden ook reageert als Tennet het afroept.

Gaat het om wettelijke taak van netbeheerder die vermogen afroept om af- of op- te regelen en dat ook controleert via slimme meterstanden en in principe heb je daarmee scheiding van verbruik en er wordt met in de wet erkende meter gemeten en kan het vrijgesteld zijn van EB

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:53
daemonix schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:38:
Volgens mij is dat allang bekend, alleen het antwoord daarop niet gewenst... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• HandyLumberjack
  • Nu online
[...]

Het kan ook gewoon direct de EV in hoor :*)

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 17-11-2025 20:22 ]

• denneappel
  • Laatst online: 19:55
HandyLumberjack schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:21:
[...]

Het kan ook gewoon direct de EV in hoor :*)
De onbalans EV helpt het stroomnet vooruit!
Pagina: 1 ... 83 ... 87 Laatste