Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-11 14:42
computerjunky schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:47:
Er zijn gewoon heel veel mensen die niet kunnen rekenen of het meer als hobby dan als rendement artikel zien en het daarom niet rendabel hebben. Als je terugverdienen plus gemiste rente plus verliezen van conversie mee rekend is het voor veel gewoon niet rendabel met huidige prijzen. Veel interesseert dat niet of ze vergeten een paar van de factoren überhaupt mee te rekenen.

Ik zou veel van die mensen die denken dat het wel rendabel is wel eens willen voorrekenen. Zelfde geld met panelen. Het is gewoon voor velen niet meer interessant om nog in te stappen met de huidige regelgeving.
Ga je gang

9250 Wp installatie
Direct gebruik PV = 35% (3237 kWh)
Uitgesteld (middels accu) + direct gebruik = 70% (6475 kWh)
Omzetverliezen zijn alleen van PV naar AC en/of PV naar ACCU naar AC Geen opladen middels grid. Dit is dus wat de installatie levert aan mijn huis om te gebruiken.

Systeem zonder accu = 3750 euro
Systeem met accu = 7500 euro
Zit wel wat eigen werk in, maar er is ook geld aan installatie uitgegeven (20% ongeveer).

rendement spaarrekening Rabo 1.4% = 105 euro per jaar.

Levensduur installatie 15 jaar = 97.125 kWh levering
Kosten = 9.239 (inclusief rente op rente voor 15 jaar)
Ongeveer 10ct per kWh wat momenteel lager is als de actuele gemiddelde kWh prijs.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:02
Er zijn gewoon heel veel mensen die niet kunnen rekenen of het meer als hobby dan als rendement artikel zien en het daarom niet rendabel hebben. Als je terugverdienen plus gemiste rente plus verliezen van conversie mee rekend is het voor veel gewoon niet rendabel met huidige prijzen. Veel interesseert dat niet of ze vergeten een paar van de factoren überhaupt mee te rekenen.

Ik zou veel van die mensen die denken dat het wel rendabel is wel eens willen voorrekenen. Zelfde geld met panelen. Het is gewoon voor velen niet meer interessant om nog in te stappen met de huidige regelgeving.
Er zijn inmiddels genoeg cowboy accu verkopers actief die alles door en roze bril laten zien en hoge winsten beloven.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:14
(jarig!)
die 90.000 kleinschalige thuisaccu'tjes niet nee. Die zullen ook lang niet allemaal aan onbalans- en EFFR handel gaan doen. Maar de vele gigawatts/-uren van de grote jongens die online gaan komen de komende jaren gaan uiteindelijk wel degelijk een steeds grotere impact hebben.

Voor mij is dat dan ook allemaal een bonus en reken ik vooralsnog puur en alleen met PV-opslag (uitgaande van 90% RTE, 25ct/kWh inkopen en 0 terugleveropbrengst na 1-1-27). Dan kom ik in mijn HA battery simulator sinds 16-4-'25 toch al uit op 585 euro voor een 10kWh, 798 euro voor 20kWh en 1090 voor een 40kWh pack (note de teruglopende opbrengst bij een groter wordende batterij) aan verdiensten.

Als ik mijn eigen P1 data in de mooie simulatietool van @MrFish stop, kom ik met iets andere aannames uit op:
[accu 32kWh, 12kW omvormer met 85% RTE. Die installatie hang ik op voor <5K incl. BTW]
2024 vast (=23 ct inkoop, 2ct teruglevering): 704
2024 dynamisch: 1049/jaar
2025 vast: 714/jaar
2025 dynamisch: 910/jaar

Dat zit ook binnen dezelfde bandbreedte en is ook nog eens relatief ongunstig omdat ik nu wegens volledige saldering totaal geen rekening houdt met dynamische prijzen en bijv. ook veel EV oplaad in piektijden en/of zonder solar-mode, wat ik vanaf 2027 natuurlijk heel anders ga doen.

Dan nog kom ik op 5 (dynamisch) tot 7 jaar (vast) TVT. Ex rente dan, maar ik reken een evt. BTW teruggave ook nog niet mee.

De uitgestelde inkoop en teruglevering icm een dynamisch contract is wat lastiger te simuleren en vereist juist wel weer een fors grotere accu. En dan leef je puur van de spread - rendementsverlies - afschrijving per cycle bij dynamische prijzen. Dat moet je dan echt in de eerste jaren terugverdienen zolang die spread er nog is, dat blijft een beetje koffiedik kijken.

Maar goed, als ik mijn simulatie afzet tegen de sterk dalende kosten van een thuisaccu dan wordt het toch onderhand wel behoorlijk interessant voor mij, zelfs als ik puur en alleen kijk naar het PV-opslag scenario. En dan mogen de prijzen gerust nog een jaartje verder dalen.

[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 12-11-2025 14:08 ]

All-electric.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:03
De gebruikte cijfers zijn van de Nationaal storage & solar trendrapport 2025 dat sinds vandaag te downloaden is net als artikel van solarmagazine.nl.
De PV gegevens zijn in lijn met CERES gegevens, de thuisaccu gegevens is geen vergelijk, alleen de cijfers van deze beurzen serie organisator.
ca 30% die een dynamisch contract hebben, zouden een thuisaccu kunnen hebben. 163.500 systemen met gemiddeld 10kWh?? (prognose 2025 860MWh/87600 systemen)

Maar schokkend of optimisch zijn de prognoses 14,6GWh in 2030, waarschijnlijk zal het stekker accu aandeel wel meer stijgen.
Mocht gemiddeld dalen naar bijv 5kwh opslag zijn dat 2.5-3 miljoen huishoudens, die minder gaan afnemen van de energieleveranciers na stoppen van salderen
Energieleveranciers hebben ~7.2 huishoudelijke klanten en kunnen we gekke acties gaan verwachten op marge op peil proberen te houden.
(volgens CBS zijn er 8,4mln huishoudens, maar flink deel zit achter een blokaansluiting wat stijgend is)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Pringo
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:49
Hoi, de laatste dagen aan het verdiepen in de aanschaf van een accu. Nu een offerte van zonneplan voor +- 9k ex btw voor een installatie van 30kWh 11KW

Mijn casus:

Afgenomen afgelopen jaar 11800kw
Terug geleverd 6981kw
Opgewekt 9500kw(dus 2500kw zelf verbruikt)

2 hybride warmte pompen en 1 elektrische auto(tesla) +-12000 km per naar alles thuis laden.

Verwachting is dat we op jaar basis 2500kw minder verbruiken dan afgelopen jaar ivm 1 elektrische auto minder.

Zou in deze situatie een thuisbatterij rendabel zijn? Mijn gevoel zegt van wel omdat ik dan efficiënter om kan gaan met mijn teruglevering(helemaal vanaf 2027 belangrijk). maar ik kan het niet quantificeren… hopelijk kan iemand die dieper in de materie zit mij helpen!

• matramurena
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:19

Ik heb gisteren mijn Excel met de berekening uit maart 2023 (toen liet ik voor veel teveel geld zonnepanelen plaatsen) nog eens afgestoft, die hield nog rekening met de oude salderingsregeling en voordat de energieleveranciers in plaats van een terugleververgoeding een terugleverboete gingen rekenen. Ik heb nu reële waarden ingevuld voor de berekening (als in, het daadwerkelijke verbruik en teruglevering) en een betere schatting kunnen maken voor de toekomst. Ook zijn de energietarieven lager dan verwacht.
Om te vergelijken of het rendabel is, had ik de investering fictief op een spaarrekening gezet tegen 2% rente en vervolgens gekeken naar wanneer het beter zou zijn geweest om het geld op de bank te laten staan, en heb ik ook de elektriciteitsprijs jaarlijks met 2% laten stijgen.

De terugverdientijd van mijn zonnepanelen is door bovengenoemde omstandigheden van 9 jaar naar 17 jaar gegaan.

Nu heb ik in juli dit jaar een 5,12kWh stekkerbatterij geïnstalleerd, een investering van 1400 euro. Deze krikt het zelfverbruik van de zonne-energie op van 27% naar 60% gemiddeld. Ik heb deze waarden verwerkt in de Excel.

Ik speel nu quitte in 2035, dat is 12 jaar na het plaatsen van de panelen en 10 jaar na het plaatsen van de batterij, die tegen die tijd aan vervanging toe is. Dan moet er dus een nieuwe batterij komen in 2035 en in 2045 weer. Stel dat het in beide gevallen 1400 euro kost, dan zal ik vanaf 2037 meer winst hebben van de panelen + batterij in plaats van het op de bank te hebben laten staan.

Terugverdientijd is nu 14 jaar.

Aan het einde van de levensduur van de panelen (waar ik jaarlijks ook degradatie van heb ingecalculeerd) zal ik 7350 euro hebben bespaard t.o.v. het op de bank te hebben laten staan. Als ik na 10 jaar geen thuisbatterij meer koop, dan scheelt dat aan het eind van de rit 3000 euro, dus die batterijen verdien ik wel terug, maar het houdt niet over. En dan heb ik nog de goedkoopste oplossing ook (Marstek Venus E 2.0)

Geen wereldschokkende bedragen, maar bedenk dan wel dat ik in de tussentijd meer dan 60% van mijn elektriciteit zelf heb opgewekt. Dat is de werkelijke winst.

12x 400Wp solar + Enphase IQ7+ op ZZW / Marstek Venus E v153.215 / Marstek CT002 v124 / Homewizard P1 v5.1903 / Domoticz op RPi 3B

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:38

de Peer

under peer review

Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:27:
Hoi, de laatste dagen aan het verdiepen in de aanschaf van een accu. Nu een offerte van zonneplan voor +- 9k ex btw voor een installatie van 30kWh 11KW

Mijn casus:

Terug geleverd 6981kw

2 hybride warmte pompen en 1 elektrische auto(tesla) +-12000 km per naar alles thuis laden.

Verwachting is dat we op jaar basis 2500kw minder verbruiken dan afgelopen jaar ivm 1 elektrische auto minder.

Zou in deze situatie een thuisbatterij rendabel zijn? Mijn gevoel zegt van wel omdat ik dan efficiënter om kan gaan met mijn teruglevering(helemaal vanaf 2027 belangrijk). maar ik kan het niet quantificeren… hopelijk kan iemand die dieper in de materie zit mij helpen!
Het is bij vrijwel niemand rendabel (lees het topic maar) dus dan zou ik dat bij jou ook niet verwachten

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
Rendabel voor investeerders, rendabel voor zakelijke gebruikers of rendabel voor privé personen. Dat zijn verschillende reken methodes. Bij elk rendement dat je wilt berekenen moet je ook risico mee bepalen. Zolang het gaat om een zonnepaneel-installatie (of een andere elec-opwekker) en dat de opbrengst daarvan door een batterij wordt uitgesmeert. Of bij een accu installatie met een cappaciteit voor eigen gebruik die op goedkope uurtjes energie opneemt om die op duurdere uurtjes zelf te gebruiken, dan beschouw ik dat als een heel klein investeringsrisico.

Met dat kleine investeringsrisico is het beslist niet reëel om ook al rente te berekenen op het geld dat je in de installatie steekt. Als je dat zelfde geld in een ouwe sok stop of op een lopende rekening laat staan, dan heb je daar ook geen opbrengst uit.

Aan de andere kant: als de accu aansluiting zodanig gebeurt dat deze accu ook als ups gaat werken, dan is er aan die kant nog een voordeel ook waar je ook geen bedrag voor in rekening brengt. Het risico op een electriciteit onderbreking wordt dan immers nog veel minder.

Ook ga ik er in de reken sommetjes voor het gemak van uit dat het te investeren geld niet geleend hoeft te worden, dat het uit de spaarrekening komt en dat je daarna nog genoeg over hebt voor het geval dat.

Om kort te gaan: Voor privé en klein zakelijk gebruik zou een accu eerder rendabel zijn dan voor groot zakelijke investeringen. Nu nog tijd en zin om mijn eigen situatie na te rekenen: vroeger, nu en na 2027.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:17
Pringo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:27:

Mijn casus:

Terug geleverd 6981kw
Let even op je eenheden. Je hebt het hier over de grootheid "energie". De eenheid daarvan is Joule, of, als het over grote hoeveelheden gaat zoals hier in dit topic, kWh. Dus niet kW, want dat is een eenheid van vermogen. Bovendien schrijf je die W met een hoofdletter.

Dat moet je uitrekenen, maar ik denk van niet. Je kunt met die EV en WP al een heleboel verbruik plannen, wat dus niet via de accu hoeft. Ik heb hier al eens uitgerekend dat het zelfs met de grote hoeveelheid PV hier op het dak echt niet uit kan: Andrehj in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:30
beerse schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:04:

Met dat kleine investeringsrisico is het beslist niet reëel om ook al rente te berekenen op het geld dat je in de installatie steekt. Als je dat zelfde geld in een ouwe sok stop of op een lopende rekening laat staan, dan heb je daar ook geen opbrengst uit.

Ook ga ik er in de reken sommetjes voor het gemak van uit dat het te investeren geld niet geleend hoeft te worden, dat het uit de spaarrekening komt en dat je daarna nog genoeg over hebt voor het geval dat.

Om kort te gaan: Voor privé en klein zakelijk gebruik zou een accu eerder rendabel zijn dan voor groot zakelijke investeringen. Nu nog tijd en zin om mijn eigen situatie na te rekenen: vroeger, nu en na 2027.
Dat jij je geld in een oude sok/renteloze rekening stopt maakt dat nog niet de standaard. Ik verwacht toch minimaal wel 6% rendement, want anders heb ik betere opties beschikbaar.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:58
zalkc schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:40:
[...]

Ga je gang

9250 Wp installatie
Direct gebruik PV = 35% (3237 kWh)
Uitgesteld (middels accu) + direct gebruik = 70% (6475 kWh)
Omzetverliezen zijn alleen van PV naar AC en/of PV naar ACCU naar AC Geen opladen middels grid. Dit is dus wat de installatie levert aan mijn huis om te gebruiken.

Systeem zonder accu = 3750 euro
Systeem met accu = 7500 euro
Zit wel wat eigen werk in, maar er is ook geld aan installatie uitgegeven (20% ongeveer).

rendement spaarrekening Rabo 1.4% = 105 euro per jaar.

Levensduur installatie 15 jaar = 97.125 kWh levering
Kosten = 9.239 (inclusief rente op rente voor 15 jaar)
Ongeveer 10ct per kWh wat momenteel lager is als de actuele gemiddelde kWh prijs.
2 zaken die ik al anders zie.

1. Deposito rente is nu 3.05 als je wil.
2. Ik geef die installatie (accu) geen 15 jaar levensduur. Dat valt nog te zien en de meeste merken verwacht ik dat ze over 5-10 jaar al niet meer bestaan. Dus tenzij je een LG accu of van een ander mega bedrijf hebt waar accu's bijzaak zijn wil ik ze toch aanzienlijk sneller terugverdiend hebben om de investering zekerheid te geven.

• computerjunky
matramurena schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:33:
[...]

Ik heb gisteren mijn Excel met de berekening uit maart 2023 (toen liet ik voor veel teveel geld zonnepanelen plaatsen) nog eens afgestoft, die hield nog rekening met de oude salderingsregeling en voordat de energieleveranciers in plaats van een terugleververgoeding een terugleverboete gingen rekenen. Ik heb nu reële waarden ingevuld voor de berekening (als in, het daadwerkelijke verbruik en teruglevering) en een betere schatting kunnen maken voor de toekomst. Ook zijn de energietarieven lager dan verwacht.
Om te vergelijken of het rendabel is, had ik de investering fictief op een spaarrekening gezet tegen 2% rente en vervolgens gekeken naar wanneer het beter zou zijn geweest om het geld op de bank te laten staan, en heb ik ook de elektriciteitsprijs jaarlijks met 2% laten stijgen.

De terugverdientijd van mijn zonnepanelen is door bovengenoemde omstandigheden van 9 jaar naar 17 jaar gegaan.

Nu heb ik in juli dit jaar een 5,12kWh stekkerbatterij geïnstalleerd, een investering van 1400 euro. Deze krikt het zelfverbruik van de zonne-energie op van 27% naar 60% gemiddeld. Ik heb deze waarden verwerkt in de Excel.

Ik speel nu quitte in 2035, dat is 12 jaar na het plaatsen van de panelen en 10 jaar na het plaatsen van de batterij, die tegen die tijd aan vervanging toe is. Dan moet er dus een nieuwe batterij komen in 2035 en in 2045 weer. Stel dat het in beide gevallen 1400 euro kost, dan zal ik vanaf 2037 meer winst hebben van de panelen + batterij in plaats van het op de bank te hebben laten staan.

Terugverdientijd is nu 14 jaar.

Aan het einde van de levensduur van de panelen (waar ik jaarlijks ook degradatie van heb ingecalculeerd) zal ik 7350 euro hebben bespaard t.o.v. het op de bank te hebben laten staan. Als ik na 10 jaar geen thuisbatterij meer koop, dan scheelt dat aan het eind van de rit 3000 euro, dus die batterijen verdien ik wel terug, maar het houdt niet over. En dan heb ik nog de goedkoopste oplossing ook (Marstek Venus E 2.0)

Geen wereldschokkende bedragen, maar bedenk dan wel dat ik in de tussentijd meer dan 60% van mijn elektriciteit zelf heb opgewekt. Dat is de werkelijke winst.
Ik heb ze in nov 2022 laten plaatsen. Destijds liep mijn 10 jaar deposito af en kon ik het vastleggen voor 20 jaar a 3.6%. Maar zelfs nu kan je nog 3.05% rente krijgen voor 10 jaar. Helaas doen niet veel banken nog 20 jaar.
Verder is het nig maar de vraag of die accu daadwerkelijk 10 jaar vol houd en of je überhaupt over een paar jaar nog garantie hebt of de maker al lang met de horizon vertrokken is. Dat is waarom je voor weinig risico of een A merk moet hebben. (peperduur) of een bescheiden garantie als realistisch moet zien.

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:35
HandyLumberjack schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:54:
[...]

Dat jij je geld in een oude sok/renteloze rekening stopt maakt dat nog niet de standaard. Ik verwacht toch minimaal wel 6% rendement, want anders heb ik betere opties beschikbaar.
Als jij 6% financiëel rendement wenst, dan zal dat aan het einde moeten blijken. Dan moet je niet halverwege met rentes gaan hakken en zagen. Bedenk dat het jouw huishouden of mogelijk jouw kleine zaak is. En als je het zakelijk bekijkt, hoe bereken je het verschil tussen wel of geen groene stroom? Als groene stroom goed is voor je imago, dan mag daar ook wat rendement tegen over staan.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:30
beerse schreef op woensdag 12 november 2025 @ 19:36:
[...]

Als jij 6% financiëel rendement wenst, dan zal dat aan het einde moeten blijken. Dan moet je niet halverwege met rentes gaan hakken en zagen. Bedenk dat het jouw huishouden of mogelijk jouw kleine zaak is. En als je het zakelijk bekijkt, hoe bereken je het verschil tussen wel of geen groene stroom? Als groene stroom goed is voor je imago, dan mag daar ook wat rendement tegen over staan.
Wat het daadwerkelijke rendement is geweest is pas achteraf te bepalen inderdaad. Maar dat is bij andere investeringen die ik doen niet anders.

Maar vooraf is er prima een businesscase op te stellen om te bepalen of 6% haalbaar is. En daarvoor moet je rekenen met een disconteringsvoet/rente, want anders kun je die berekening niet maken.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:57
computerjunky schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:14:
[...]

Bovendien zijn veel van deze accu's al volgeladen voordat de zon opwek op zijn piek is. Je wil immers niet pas beginnen met laden om half 1 en dat de zon dan een kwartier later achter de wolken verdwijnt.
Welkom in Nederland 🤣😂

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• computerjunky
Doggieman schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:18:
[...]

Welkom in Nederland 🤣😂
Inderdaad, in zuid Spanje heb je aan 4 panelen en een 3 kWh accu voor 95% van het jaar genoeg :9
Pagina: 1 ... 82 83 Laatste