Mijn situatie is anders. Ik heb (eind 2022) nog net in de "dure"panelentijd gekocht (ruim 16k incl. installatie voor iets meer dan 8k Wattpiek). Deels verklaard met SolarEdge en Sunpower panelen - dus 40 jaar product- en opbrengstgarantie. Terugverdientijd bij aanschaf rond de 8 jaar voor mij, na plotselinge afschaffing van salderen stijgt dat rond de 20 jaar. Afhankelijk van verbruik meer / minder, hoeveelheid zonneschijn in de toekomst meer/minder (valt geen peil op te trekken: in 2025 haal ik 7600 Wh opbrengst, en in 2024 was dat ten hoogste 6600 Wh

), etc. Terugverdientijd berekenen is volgens mij gewoon koffiedik kijken.
Conclusie: ik ga die uitgave zeker wel "terugverdienen" in de 40 jaar dat ze zullen werken (en daarna ook wel). Voor zover dat van belang is voor je. Al is het alleen maar met de 30 - 35% direct verbruik per jaar voor de meter. Ik denk dat - ook al koop je goedkopere panelen dan Sunpower - panelen nog steeds uit kunnen. Gegeven de goedkope prijzen, en kijkend naar ten minste 25 jaar garantie en 30% verbruik van de opbrengst voor de meter.
Los van het feit dat ik blijf "zeiken"

dat er vele andere zaken zijn die je aanschaft (zoals je auto b.v....) die je afschrijft. Wat maakt dat men per se zonnepanelen moet willen terugverdienen...? Is de mindset te veel gevangen in salderen, terugleverkosten, etc. etc.? Als je eens duur uit eten gaat, meet je dan ook hoeveel energie je dat in je lichaam bezorgt en zo? Een suf voorbeeld, maar wel even om je perspectief tegen aan te houden.
Voor mij is het ook een bewuste keuze geweest in een all electric huis te gaan wonen, volledig over te stappen naar duurzame energie en de ICE om te ruilen voor een BEV. Daarmee later een betere wereld hopelijk achter te laten voor m'n dochter. Daar heb ik best geld voor over.
Natuurlijk ook gekeken naar een thuisbatterij.
Wat anderen al concluderen is zo'n aanschaf qua terugverdienen en huidige prijzen momenteel moeilijk tot niet rond te rekenen. Enkele uitzonderingen nagelaten. Ik kijk opnieuw deels naar terugverdienen, maar tegelijkertijd ook naar zoveel mogelijk in een jaar off-grid te kunnen gaan. 's Zomers wekken de paneeltjes per (hoogtij-)dag iets meer dan 50kWh op, en voor mij houdt dat in dat een batterij dan 60kW moet bezitten (rekening houdend met RTE), DC gekoppeld etc. etc. Ik wil zoveel mogelijk mijn zonne opwek zelf behouden. Daarmee verwacht ik tussen medio maart tot medio oktober off-grid te kunnen gaan. In de andere maanden beetje zonne opwek, met dynamisch contract batterij opladen tijdens lage prijzen en wellicht af en toe wat terugverkoop tijdens piektijden.
Ik hoop op wat snelle(re) doorontwikkeling van nieuwe batterijtypen. Zoutbatterij, Aluminium Ion, whatever. Wanneer ik een batterij wil kopen zal ook duurzaamheid van gebruikte materialen van belang zijn voor me.
Tot dan wacht ik de prijsdaling van batterijen nog steeds af, en spaar ik door voor een evt. aankoop. Hopelijk wordt dat interessanter medio tot eind 2026?