Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 156 157 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Hoe bedoel je? Wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik ken in mijn woning buiten de thuislaadpaal een de warmtepomp (voor CV en SWW) geen echte grootverbruikers. Ja, de COP 1 weerstand in de SWW-boiler maar die wordt alleen ingezet om overproductie PV om te zetten in heet water maar daar hangt geen kost aan vast.

En dan nog, hoe meer stuurbare hoogverbruikers (o.a. via de thuisaccu) hoe hoger je zelfverbruik en hoe korter de TVT.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 14:25 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
water_escape schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:14:
[...]

Maar ook dat niet meer volgend jaar helaas. Tenminste, wel iets maar veel kleiner.
Ja natuurlijk wel,de boom word alleen maar groter

1 PVoutput . Dongen NB

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:25
reneeke1970 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:09:
[...]

In combi met dynamisch is het een geldboom....
Als de @Frieseteun in zou gaan op die aanbieding van €6.300,- voor 10kWh, sponsort die vooral de geldboom van een ander. :+

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:34

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:23:
Hoe bedoel je? Wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik ken in mijn woning buiten de thuislaadpaal een de warmtepomp (voor CV en SWW) geen echte grootverbruikers. Ja, de COP 1 weerstand in de SWW-boiler maar die wordt alleen ingezet om overproductie PV om te zetten in heet water maar daar hangt geen kost aan vast.

En dan nog, hoe meer stuurbare hoogverbruikers (o.a. via de thuisaccu) hoe hoger je zelfverbruik en hoe korter de TVT.
Moest ik ook B zeggen ? of was het voor een ander bedoeld?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:24
HandyLumberjack schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Als de @Frieseteun in zou gaan op die aanbieding van €6.300,- voor 10kWh, sponsort die vooral de geldboom van een ander. :+
Nee zo dom moet ie niet zijn,2000 is voldoende

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Moest ik ook B zeggen ? of was het voor een ander bedoeld?
Ja jij want jij begint over andere grootverbruikers en ik vraag me af welke dat buiten de laadpaal en de warmtepomp dan zijn?

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

Ja jij want jij begint over andere grootverbruikers en ik vraag me af welke dat buiten de laadpaal en de warmtepomp dan zijn?
_O- _O- _O- Wat dacht je van z'n vrouw :)

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• IvoB2
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:38:
[...]

_O- _O- _O- Wat dacht je van z'n vrouw :)
Die ken ik niet.
En off topic, mijn partner is geen grootverbruiker. Integendeel zelfs. Ook dat zal dus van situatie tot situatie een verschillend gegeven zijn.
En ik mag hopen dat het anno 2026 geen gearrangeerde overeenkomst was maar een vrije keuze?
On topic, de partner moet hier inzake energieverbruik naar niets kijken want....... al jaren een thuisaccu icm PV. :+ _/-\o_ _O-

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 16:26 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:32:
[...]

De sauna, jacuzi, het zwembad. ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:49:
[...]

De sauna, jacuzi, het zwembad. ;)
Duidelijk.
Maar wanneer je dat plaatst dan doe je dat - mijn mening - toch in overeenstemming met de andere gezinsleden en niet tegen de zin van de anderen zodat ze je daarna dwingen te verhuizen :?

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 12-08-2026 18:52 ]

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 23:25
En met dit weer is de beregeningspomp hier toch ook een behoorlijke grootverbruiker.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-08-2026 18:57 ]

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46
Ik heb denk ik een wat te uitgebreide vraag, maar ik ga deze toch stellen :

Met een tweekapper afgelopen jaar 3000kwh verbruikt,1200 top en 1800 daltarief, en ook 3000kwh opgewekt met 12 zonnepanelen.

nu dan een nieuw aanbod gekregen voor een energiecontract, waarbij ik nu nog maar 1 cent per kwh terugkrijg.

Samen met 600m3 aan aardgas betaal ik dan nu 150 euro +- per maand aan voorschot.

Aantal knoppen waar ik aan kan draaien :

Elektrische auto opladen (lader staat op de oprit maar niet in gebruik, moet deze nog aanpassen omdat de leverancier van de laadpaal zo goed als failliet is en niet meer uitbetaald). Ik zou dus veel meer kunnen gaan verbruiken en mn auto op de oprit gaan laden, maar dat al even niet meer gedaan. Rond de jaarwisseling komt er ook een nieuwe auto die ook V2H zal ondersteuning mits ik de laadpaalhardware vervang (hoop dat de bekabeling al we voldoende is).

Elektrische auto staat tijdens kantooruren niet veel vaak op de oprit, maar na 18:00 weer wel. Daarom wellicht aan het overwegen een thuisaccu te kopen. verbruiken op dit moment 8.5/9 kwh per dag, naast de besparing die dat oplevert (de eerste jaren uiteraard nog de afschrjiving), vind ik het ook prettig om niet afhankelijk te zijn van wiebelstroom.

Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu? Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit? Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?

Wellicht het verkeerde topic en te veel vragen, maar ik ga het toch proberen :)

[ Voor 15% gewijzigd door JustTrying op 12-08-2026 19:45 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:33

de Peer

under peer review

JustTrying schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:37:
en te veel vragen, maar ik ga het toch proberen :)
Waar blijven de vragen dan.? Je hebt er nog niet 1 gesteld.

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:46
de Peer schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Waar blijven de vragen dan.? Je hebt er nog niet 1 gesteld.
Je hebt gelijk, ik heb de vraag toegevoegd :)

• tweeek

tweeek

Marstek venus V3.0

Hier zijn ze zo gek dat alles maar een thuisaccu kan zijn, dus je vraag staat prima in dit "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?" topic.

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27
Ik zit beetje met een lastige situatie. Ik heb 27 zonnepanelen met enphase micro omvormers. Handig voor de panelen want liggen op 5 verschillende orientaties wegens het huis + schuur.

Echter nu ben ik aan het kijken naar een thuis accu. Enphase heeft zelf accus maar die vind ik nogal aan de prijs. Ik ben dus aan het kijken wat andere opties doen maar bij meeste eigen configuraties zie je altijd een omvormer waarop zowel de batterij en PV wordt aangesloten wat logisch is omdat je dan minder omzettingen hebt.

In mijn situatie is dat een given. mijn zonnepanelen doen DC -> AC. dan zou je een omvormer richting batterij weer AC -> DC en de batterij uit weer DC -> AC. (en richting EV weer batterij in :X optioneel nog meer omzettingen)

Ik snap dat dat niet wenselijk is maar ben wel op zoek naar mogelijkheden zodat ik daarop mijn keuze kan baseren.

• IvoB2
  • Niet online

Elektrische auto opladen (lader staat op de oprit maar niet in gebruik, moet deze nog aanpassen omdat de leverancier van de laadpaal zo goed als failliet is en niet meer uitbetaald). Ik zou dus veel meer kunnen gaan verbruiken en mn auto op de oprit gaan laden, maar dat al even niet meer gedaan. Rond de jaarwisseling komt er ook een nieuwe auto die ook V2H zal ondersteuning mits ik de laadpaalhardware vervang (hoop dat de bekabeling al we voldoende is).

Elektrische auto staat tijdens kantooruren niet veel vaak op de oprit, maar na 18:00 weer wel. Daarom wellicht aan het overwegen een thuisaccu te kopen. verbruiken op dit moment 8.5/9 kwh per dag, naast de besparing die dat oplevert (de eerste jaren uiteraard nog de afschrjiving), vind ik het ook prettig om niet afhankelijk te zijn van wiebelstroom.

Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu? Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit? Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?

Wanneer je niet afhankelijk wil zijn van netstroom dan is er maar één uitweg:
Stel je productie en opslag af op je verbruik tot je de 100% zelfvoorzienigheidsgraad zo dicht mogelijk benadert. Met alleen PV ga je dat nooit bereiken en zal je zelfvoorzienigheidsgraad in normale gevallen tussen de 25 en 50% schommelen (en zonder thuisladen EV eerder lager dan hoger). Met een thuisaccu ga je al vlug minstens de 80% bereiken.

Aan welke specificaties zo'n accu dan moet voldoen hangt gewoon af hoeveel je dagverbruik is (wil je de 100% bereiken dan dient het afgestemd op de donkerste periode van het jaar) en nog belangrijker dat je PV de accu voldoende geladen kan houden.
Wil je een dag overbruggen in de zomer of ook in de winter? Dan moet je accu (met wat reserve) voldoende opslag hebben om het verbruik van die dag te overbruggen.

Wat kost je stroomverbruik je nu?
Bij een jaarproductie van 3000 kWh en een direct verbruik van 30% verbruik je direct een 900 kWh. Je haalt dus nog 2100 kWh uit het net.
2100 x 0,28 = een energiekost van 588 € (?).
Je wenst een maandelijkse besparing van 50-60 €. Dat is dus een jaarlijkse besparing van 600 tot 720 €?
Je wil met een thuisaccu dus meer gaan besparen dan je stroom je nu kost of mis ik iets?
(veel verder kan ik niet met de weinige info die je geeft).

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:09
Ik heb denk ik een wat te uitgebreide vraag, maar ik ga deze toch stellen :

Met een tweekapper afgelopen jaar 3000kwh verbruikt,1200 top en 1800 daltarief, en ook 3000kwh opgewekt met 12 zonnepanelen.

nu dan een nieuw aanbod gekregen voor een energiecontract, waarbij ik nu nog maar 1 cent per kwh terugkrijg.
ohe, wat een "goede" deal dus is toch 0,75 ct meer dan andere krijgen, maar tegel een gemiddelde waarde van ergens tussen 3-12 ct per kWh is dat toch wel een verschil. Dat zijn overigens gemiddelde prijzen van 2025 tijdens zonuren.
Samen met 600m3 aan aardgas betaal ik dan nu 150 euro +- per maand aan voorschot.

de grote vraag is of dat ook AC is of dat je bij die auto een DC laadpaal voor V2H nodig blijkt te hebben, en van die prijzen zul je niet blij gaan worden.
hoeveel kWh heb je dagelijks nodig voor je vervoer; dus hoeveel kWh moet je dagelijk weer de auto in, stel dat dit 15 kWh is en je een verlies van 8% laadverlies hebt moet er dus uit de batterij circa 16 kWh geleverd worden; met een RTE van 80% van die batterij zal de capaciteit dus minimaal 19,5 kWh (afgerond) + 10% reststant = dus circa 22 kWh (afgerond) moeten zijn.
dit is dus een voorbeeld uitgaand van die dagelijkse 15 kWh, heb je minder of meer nodig zal de uitkomst dus anders worden.
De vraag is hoeveel je zonnepanelen kunnen leveren, m.n. dat deel wat je zelf niet direct verbruiikt maar wat normaal gezien retour net gaat.
via de webtool pvcalc kom je daar voor jouw locatie vrij eenvoudig achter.
Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu?
kies er een die uitbreidbaar is, zelf ben ik onder de indruk van de nieuwe Zendure SF 4000 AC Mix, die met een uitzondelijk hoge vermogen (4000W) en met een uitbreidbare capaciteit, begint bij 8 kWh. en dat tegen een in mijn ogen zeer schappelijke prijs van circa 2.100-2.400 euro voor een unit van 8 kWh. Maar Anker bied een vergelijkbaar en wel iets duurder model aan.
Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit?
in mijn ogen is juist de combinatie tussen een batterij en een dynamisch contract een gouden greep, en zeker met een EV. Hierdoor zou je zelf met minder capaciteit ( en dus goedkopere thuis-batterij)
Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?

heb je anders specifike vragen mag je me ook een DM sturen.

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 00:11
Pr088 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 12:48:
[...]

Dat is de truc. Het kan wel een aantal uur duren voordat al je data is ingelezen.
. never mind, keek verkeerd.

[ Voor 19% gewijzigd door BaBoK op 12-08-2026 21:22 ]

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@JustTrying Jan-Tweak is nogal bevooroordeeld ten aanzien van Zendure. Er is veel meer op de wereld dan alleen dat product.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Jan-tweak
daemonix schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:15:
@JustTrying Jan-Tweak is nogal bevooroordeeld ten aanzien van Zendure. Er is veel meer op de wereld dan alleen dat product.
Dat ik o.a. ook Anker heb genoemd lijkt je dan wel even te vergeten, maar ik hou je niet tegen om andere te noemen.
En ja, ik ben onder de indruk van Zendure ( mijn eigen persoonlijke mening ) en die is denk ik even veel waard als die van jou.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:33
Crysania schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:28:
Ik zit beetje met een lastige situatie. Ik heb 27 zonnepanelen met enphase micro omvormers. Handig voor de panelen want liggen op 5 verschillende orientaties wegens het huis + schuur.

Echter nu ben ik aan het kijken naar een thuis accu. Enphase heeft zelf accus maar die vind ik nogal aan de prijs. Ik ben dus aan het kijken wat andere opties doen maar bij meeste eigen configuraties zie je altijd een omvormer waarop zowel de batterij en PV wordt aangesloten wat logisch is omdat je dan minder omzettingen hebt.

In mijn situatie is dat een given. mijn zonnepanelen doen DC -> AC. dan zou je een omvormer richting batterij weer AC -> DC en de batterij uit weer DC -> AC. (en richting EV weer batterij in :X optioneel nog meer omzettingen)

Ik snap dat dat niet wenselijk is maar ben wel op zoek naar mogelijkheden zodat ik daarop mijn keuze kan baseren.
Valt wel mee.
Die PV ingang kan je gewoon “niet” gebruiken. Dan is het gewoon een Batterij met AC aansluiting.
Aangezien je enphase hebt zit je sowieso aan AC koppeling vast. Elke AC gekoppelde batterij is dan toepasbaar.
Er zijn hier een aantal tweakers die er PV panelen op aansluiten maar ik gok dat 9 van de 10 mensen dat niet doet.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Jan-tweak
Crysania schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 20:28:

je PV uitgang is door je gebruikte omvormer(s) Enphase dus altijd fix AC.
Dat betekend in mijn idee dus dat je ingaand batterij systeem dus ook AC gebasserd is. en ja, omdat een batterij DC is krijg je dus in de batterij zelf ook een omzetting van AC -> DC.
Dat zit vrijwel in elke thuis-batterij, zeker als we het hebben over een stekker batterij of gelijkwaardig ( tenminste ik dacht dat je op zoek was naar een betaalbare optie t.o.v. de Enphase batterij mogelijkheden). dat sluit ook de meeste DC input batterijen ( vrijwel altijd vaste thuis-batterijen) uit. tenminste dat verwacht ik. den heb ik het nog niet over de DIY versies zoals victron en gewaardige.
jouw huis echter heeft ook weer AC nodig, dus de output van de thuis-batterij is hierbij dus ook gewoon AC (standaard)
er zijn merken en types met duidelijk hogere RTE dan andere.

De hamvraag die ik echter niet bij je lees is wat is je doel van een thuis-batterij ?
Wil je zo veel mogelijk op NOM draaien, of wil je zo veel mogelijk zonnestroom die anders richting net gaan opslaan ( bedenk dan wel dat je die hoeveel stroom die avond/nacht vroege ochtend ook weer kwijt moet omdat er anders voor de volgende dag geen ruimte meer in je batterij zit. Dat gezegt hebbende is jouw donkere uurtjes verbruik ( sluipverbruik) dus mede bepaldend hoe groot jouw capaciteit zou moeten zijn ( voor NOM), daarnaast heb je met een dynamisch contract ook nog de mogelijkheid om als de prijzen hoog zijn deze zonnestroom duur te verkopen. alleen komen daze "dure" uurtjes laatste tijd niet meer zo veel voor, vandaag en morgen is dat bv wel het geval. de rest van de afgelopen twee weken was het echter niet veel bijzonder.
dus wat zou je graag willen?
Pagina: 1 ... 156 157 Laatste