JustTrying schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 19:37:
Ik heb denk ik een wat te uitgebreide vraag, maar ik ga deze toch stellen :
Met een tweekapper afgelopen jaar 3000kwh verbruikt,1200 top en 1800 daltarief, en ook 3000kwh opgewekt met 12 zonnepanelen.
nu dan een nieuw aanbod gekregen voor een energiecontract, waarbij ik nu nog maar 1 cent per kwh terugkrijg.
ohe, wat een "goede" deal dus is toch 0,75 ct meer dan andere krijgen, maar tegel een gemiddelde waarde van ergens tussen 3-12 ct per kWh is dat toch wel een verschil. Dat zijn overigens gemiddelde prijzen van 2025 tijdens zonuren.
Samen met 600m3 aan aardgas betaal ik dan nu 150 euro +- per maand aan voorschot.
Aantal knoppen waar ik aan kan draaien :
Elektrische auto opladen (lader staat op de oprit maar niet in gebruik, moet deze nog aanpassen omdat de leverancier van de laadpaal zo goed als failliet is en niet meer uitbetaald). Ik zou dus veel meer kunnen gaan verbruiken en mn auto op de oprit gaan laden, maar dat al even niet meer gedaan. Rond de jaarwisseling komt er ook een nieuwe auto die ook V2H zal ondersteuning mits ik de laadpaalhardware vervang (hoop dat de bekabeling al we voldoende is).
de grote vraag is of dat ook AC is of dat je bij die auto een DC laadpaal voor V2H nodig blijkt te hebben, en van die prijzen zul je niet blij gaan worden.
Elektrische auto staat tijdens kantooruren niet veel vaak op de oprit, maar na 18:00 weer wel. Daarom wellicht aan het overwegen een thuisaccu te kopen. verbruiken op dit moment 8.5/9 kwh per dag, naast de besparing die dat oplevert (de eerste jaren uiteraard nog de afschrjiving), vind ik het ook prettig om niet afhankelijk te zijn van wiebelstroom.
hoeveel kWh heb je dagelijks nodig voor je vervoer; dus hoeveel kWh moet je dagelijk weer de auto in, stel dat dit 15 kWh is en je een verlies van 8% laadverlies hebt moet er dus uit de batterij circa 16 kWh geleverd worden; met een RTE van 80% van die batterij zal de capaciteit dus minimaal 19,5 kWh (afgerond) + 10% reststant = dus circa 22 kWh (afgerond) moeten zijn.
dit is dus een voorbeeld uitgaand van die dagelijkse 15 kWh, heb je minder of meer nodig zal de uitkomst dus anders worden.
De vraag is hoeveel je zonnepanelen kunnen leveren, m.n. dat deel wat je zelf niet direct verbruiikt maar wat normaal gezien retour net gaat.
via de
webtool pvcalc kom je daar voor jouw locatie vrij eenvoudig achter.
Wat is in mijn geval dan een goede thuisaccu?
kies er een die uitbreidbaar is, zelf ben ik onder de indruk van de nieuwe Zendure SF 4000 AC Mix, die met een uitzondelijk hoge vermogen (4000W) en met een uitbreidbare capaciteit, begint bij 8 kWh. en dat tegen een in mijn ogen zeer schappelijke prijs van circa 2.100-2.400 euro voor een unit van 8 kWh. Maar Anker bied een vergelijkbaar en wel iets duurder model aan.
Kan ik ergens berekenen of dit uberhaupt interressant is? En is het altijd boeiend wanneer je een grote accu zou aanschaffen en een dynamisch contract afsluit?
in mijn ogen is juist de combinatie tussen een batterij en een dynamisch contract een gouden greep, en zeker met een EV. Hierdoor zou je zelf met minder capaciteit ( en dus goedkopere thuis-batterij)
Met deze overheid is het aan de andere kant ook weer wachten op de accubelasting oid. Maar toch lijkt me minimaal een dag overbruggen met een thuisaccu al best prettig en wellicht de maandelijkse rekening wellicht al met 50-60 euro te verlagen?
Wellicht het verkeerde topic en te veel vragen, maar ik ga het toch proberen

heb je anders specifike vragen mag je me ook een DM sturen.