Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:02:
[...]

Ik heb inderdaad een flinke PV installatie, op een gemiddelde dag in augustus produceer ik 60kWh meer dan ik verbruik , dus 25 kWh rond het middaguur extra laden is echt niet uitzonderlijk.

En ik heb ook een stationaire thuisaccu, die kan daar ook een deel van pakken voor eigen gebruik en teruglevering, maar die is bij lange na niet groot genoeg om alle energie op te vangen. Uitbreiden kan ook, maar daar zit een flink prijskaartje aan.

Met mijn huidige BEV is V2L/G/H niet mogelijk. Maar bij vervanging van de BEV of ICE over een paar jaar zou het mooi zijn als het wel kan. Mijn laadpaal moet de komende jaren ook een keer vervangen worden Het zou me niks verbazen als tegen die tijd een V2G AC laadpaal nauwelijks duurder is als eentje zonder.
Kan, maar dat moeten we dan nog zien.
En dan valt het eveneens nog af te wachten of er dan in de avond netto nog zoveel dure kwartieren te verpatsen zijn.
Victron heeft bv. nu een upgrade van hun laadpaal naar buiten gebracht. Voorzien van een MID-teller en software ready voor V2G maar juist de hardware module voor V2G ontbreekt nog. Juist omdat de eenvormige standaarden (zowel voor grid als EV-merken) daarvoor niet gekend zijn.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 14:25:
[...]

Plus de bijpassende Renault. ;)
Plus bijpassend uniek energiecontract.
Renault koppelt de V2G-dienst immers aan een specifiek energiecontract dat samenwerkt met hun mobiliteits- en technologische partners (zoals Mobilize). Dit contract heb je nodig om het automatisch laden en ontladen en de vergoeding voor het terugleveren van stroom aan het net te regelen.
Naast hun laadpaal en hun eigen EV's zit je ook nog eens vast aan een door hen geregeld energiecontract. De perfecte vendor lock in.

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2026 16:36 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:14
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

De paal die bij Renault nodig is voor V2G kost €1245,- (excl. installatie).
Valt me nog mee. Maar inderdaad een Renault nodig en je bent € 500 duurder dan een gangbare laadpaal met MID. Moet je eerst nog zien terug te verdienen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:37
Ik zit ook helemaal niet op die constructie van Renault te wachten, ik wilde alleen het punt maken dat een bidirectionele AC laadpaal niet duur hoeft te zijn.

Zodra er een echte standaard is lijkt het mij gewoon een interessante optie om in de zomer goedkoop meer opslagcapaciteit aan mijn systeem toe te voegen. Als dat dan €500,- meer kost zou dat in MIJN SITUATIE een uitstekende investering zijn.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Stefannn
  • Laatst online: 23:07
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:12:
Ik zit ook helemaal niet op die constructie van Renault te wachten, ik wilde alleen het punt maken dat een bidirectionele AC laadpaal niet duur hoeft te zijn.

Zodra er een echte standaard is lijkt het mij gewoon een interessante optie om in de zomer goedkoop meer opslagcapaciteit aan mijn systeem toe te voegen. Als dat dan €500,- meer kost zou dat in MIJN SITUATIE een uitstekende investering zijn.
In de zomer heb je die extra opslag niet echt nodig. Als je al thuisbatterij hebt is die in de zomer vaak voldoende om 2 a 3 nachten te overbruggen en is er een overvloed aan PV.
Het zal juist in voor en naseizoen nuttig kunnen zijn als PV overschot en nacht behoefte gemiddeld in balans zijn. De variabiliteit kan dan maken dat de extra opslag handig is.
Maarrrrrr… het zou me niet verbazen dat die extra opslag inderdaad handig is naar dat “aan huis leveren” helemaal niet nodig is. Gewoon “op rijden” kan ook.
We zullen zien…..

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:12:

Maar ben je dan bereid je eigen energiecontract op te geven en mee te gaan in een vendor lock in energiecontract?
Renault is heus niet de enige die de eigen "V2G ready EV's" combineert met een eigen laadpaal en eigen energiecontract om de V2G functie in de EV te ontgrendelen.
Die bi-palen worden doorgaans om een goed redenen goedkoper aangeboden dan de open source bi-palen.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 09-08-2026 17:51 ]

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:04
IvoB2 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Maar ben je dan bereid je eigen energiecontract op te geven en mee te gaan in een vendor lock in energiecontract?
Renault is heus niet de enige die de eigen "V2G ready EV's" combineert met een eigen laadpaal en eigen energiecontract om de V2G functie in de EV te ontgrendelen.
Die bi-palen worden doorgaans om een goed redenen goedkoper aangeboden dan de open source bi-palen.
Niet alleen dat, bij de eerstvolgende software-update kan dat alles meteen weer onwerkbaar gemaakt worden. Bijvoorbeeld met een slap excuus over “moet van de netbeheerder“, “mag niet van de belastingdienst” of “u heeft dit jaar meer dan 3000 kWh teruggeleverd en nu slijt uw batterij te hard”. Etcetera.

We hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (rijdende batterijen) maar blijkbaar moet aan alles een verdienmodel zitten?

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

In de zomer heb je die extra opslag niet echt nodig. Als je al thuisbatterij hebt is die in de zomer vaak voldoende om 2 a 3 nachten te overbruggen en is er een overvloed aan PV.
Als ik het goed begrijp is dat ook niet het uitgangspunt van @HandyLumberjack .
De bedoeling is de overproductie die niet in de thuisaccu past op te slaan in de accu van de EV en tijdens de dure kwartieren vanuit de EV dan te verkopen aan het net.
Indien de EV geen connectie kan maken met de thuisaccu zal dat dan idd via een andere weg moeten zoals een bidirectionele laadpaal.

• IvoB2
  • Niet online
Sonero schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 18:01:
Niet alleen dat, bij de eerstvolgende software-update kan dat alles meteen weer onwerkbaar gemaakt worden. Bijvoorbeeld met een slap excuus over “moet van de netbeheerder“, “mag niet van de belastingdienst” of “u heeft dit jaar meer dan 3000 kWh teruggeleverd en nu slijt uw batterij te hard”. Etcetera.
Idd, naast een vendor lock in geef je ook je (gedeeltelijke) energieonafhankelijkheid op.
Ieder zijn ding maar ik heb juist geïnvesteerd in een thuisaccu om onafhankelijker te worden niet om nog meer verbintenissen op dat vlak aan te gaan.
We hebben een technisch probleem (netcongestie) en een technische oplossing (rijdende batterijen) maar blijkbaar moet aan alles een verdienmodel zitten?
Dat is nu eenmaal eigen aan een kapitalistisch systeem.
Laadpaalfabrikanten en autofabrikanten zijn geen VZW's.
En ik heb toch ook een vermoeden dat wanneer de eindgebruiker er financieel niet beter van wordt er maar weinig zullen zijn die in dat systeem dan mee zullen gaan.
De meest gebruikte frase in dit topic moet zowat "terugverdientijd" zijn. :)
Dat mes snijdt dus langs twee kanten.

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Het zal juist in voor en naseizoen nuttig kunnen zijn als PV overschot en nacht behoefte gemiddeld in balans zijn. De variabiliteit kan dan maken dat de extra opslag handig is.
Maarrrrrr… het zou me niet verbazen dat die extra opslag inderdaad handig is naar dat “aan huis leveren” helemaal niet nodig is. Gewoon “op rijden” kan ook.
We zullen zien…..
Het gaat mij niet om V2H, mijn thuisbatterij heeft daarvoor in die periode inderdaad meer dan genoeg capaciteit, waardoor ik de thuisbatterij in die periode grotendeels in ga zetten voor uitgestelde teruglevering.

En daarom zou ik de EV echt alleen in willen zetten voor V2G, om op die manier een hogere prijs voor mijn zelf geproduceerde energie te krijgen.

• HandyLumberjack
IvoB2 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:18:
[...]

Nee, ik ben zeker niet bereid om in hun vendor lock-in te stappen. Ik snap best dat ze dit nu zo doen, en er zullen vast andere autofabrikanten hun model volgen.

Maar ik ga ervanuit dat er ook fabrikanten zijn die, zodra er standaarden/protocollen zijn, de boel volledig vrij laten, met hooguit een beperking voor een X aantal kWh.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
Pr088 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:24:
[...]

Nou, als je ziet dan een V2G paal nog 2-3k kost en een gewone laadpaal met MiD meter circa 700-800. Ik vraag het me af.
Mijn laadpaal, zaptec go 2 is ook v2g ready en kost ook tussen de 700-800euro? Dus wat maakt een V2G laadpaal van 2-3k dan precies beter?

Is al een tijdje geleden dat ik ernaar gekeken heb verder, maar ik vraag het mij af.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Antonl91 Misschien vind je op "Europese wetgeving maakt bidirectioneel laden vanaf 2027 verplicht voor nieuwe laadpalen" en bij "Over ISO 15118, ISO 15118-2 en ISO 15118-20"
antwoorden op jouw vragen? - Er zijn zeker nog meer websites met informatie over de normering te vinden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
dunklefaser schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:38:
@Antonl91 Misschien vind je op "Europese wetgeving maakt bidirectioneel laden vanaf 2027 verplicht voor nieuwe laadpalen" en bij "Over ISO 15118, ISO 15118-2 en ISO 15118-20"
antwoorden op jouw vragen? - Er zijn zeker nog meer websites met informatie over de normering te vinden.
De zaptec go 2 voldoet zoals ik online lees ook aan de ISO 15118-2. Het is alleen wachten op een firmware update, maar wat zou volgens jou een laadpaal van 2-3k wel kunnen, wat deze paal in de toekomst niet kan?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Antonl91
Ik kan jouw vraag helaas niet beantwoorden, ik kan namelijk de toekomst niet voorspellen..
Misschien vraag je aan de fabrikant wanneer welke functionaliteit (ISO i.c.m. OCPP etc) beschikbaar komt?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:13
IvoB2 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 16:30:
[...]

In BE kan je - mijn mening - vooralsnog niets aanvangen met een V2G laadpaal.
Waarom zou je vanuit de accu van een BEV stroom terugleveren aan het grid?
In BE moet elke netgekoppelde omvormer synergrid gecertifiëerd zijn, ook al gebruik je die enkel voor nul op de meter werking, zoals de meeste stekkerbatterijen doen.
Ik had er ook V2H moeten bijschrijven of enkel netgekoppeld moeten gebruiken.

Voor mensen met een dynamisch contract is het misschien wel interessant om op bepaalde momenten terug te leveren, laden op zonnestroom, en terugleveren als er een zeer hoge injectieprijs is, maar dat is idd een situatie die minder voorkomt.

• IvoB2
  • Niet online
mbbs1024 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:53:
[...]

In BE moet elke netgekoppelde omvormer synergrid gecertifiëerd zijn, ook al gebruik je die enkel voor nul op de meter werking, zoals de meeste stekkerbatterijen doen.
Ik had er ook V2H moeten bijschrijven of enkel netgekoppeld moeten gebruiken.
Ja dat weet ik.
Alle omvormers die ik gebruik staan uiteraard op de synergrid lijst en de installatie is (meermaals) AREI gekeurd.
Ik heb bovendien geen dynamisch energiecontract (want dat is me te duur) maar een energiecontract met een vaste prijs (voor tien jaar) afgesloten.

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:04
dunklefaser schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:32:
@Antonl91
Ik kan jouw vraag helaas niet beantwoorden, ik kan namelijk de toekomst niet voorspellen..
Misschien vraag je aan de fabrikant wanneer welke functionaliteit (ISO i.c.m. OCPP etc) beschikbaar komt?
Het zal er over een paar jaar ongeveer zo uitzien. “Deze firmware update is niet geschikt voor model Go 2. De gewenste functionaliteit is beschikbaar op model Go 3, geïntroduceerd in januari 2028”.

Ja, het klinkt wat cynisch maar nú instappen terwijl alle betrokkenen nog aan de knoppen zitten te draaien heeft zo z’n risico’s.

Eerlijk gezegd, met de Zaptec Go 2 laadpaal zit je denk ik nu wel goed. ISO 15118-2 en ISO 15118-20 zijn niet achterwaarts compatibel. Voor volledige ondersteuning van beide versies moeten zowel de laadpaal als het voertuig beide protocolstacks implementeren (en onderhandelen over de versie).

Maar als je perse wil dat het morgen werkt dan is een DC oplossing met bijvoorbeeld Sigenergy wellicht een betere oplossing. En zo zijn we weer terug op het onderwerp van dit subforum. 😉

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

Antonl91 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

De zaptec go 2 voldoet zoals ik online lees ook aan de ISO 15118-2. Het is alleen wachten op een firmware update, maar wat zou volgens jou een laadpaal van 2-3k wel kunnen, wat deze paal in de toekomst niet kan?
De Zaptec laadt alleen(??) AC, die laadpaal van 2-3k DC. Voordeel: geen laadverlies AC-DC, dan DC - AC etc. (DC laadpaal - DC thuisbatterij). Plus DC naar DC kan met een hogere snelheid. Wellicht zitten er ook nog kosten in verwerkt voor certificering / ontwikkelen / extra beveiligingsonderdelen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tao op 09-08-2026 22:25 ]

Diablo3

Pagina: 1 ... 155 156 Laatste