Kan, maar dat moeten we dan nog zien.HandyLumberjack schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:02:
[...]
Ik heb inderdaad een flinke PV installatie, op een gemiddelde dag in augustus produceer ik 60kWh meer dan ik verbruik , dus 25 kWh rond het middaguur extra laden is echt niet uitzonderlijk.
En ik heb ook een stationaire thuisaccu, die kan daar ook een deel van pakken voor eigen gebruik en teruglevering, maar die is bij lange na niet groot genoeg om alle energie op te vangen. Uitbreiden kan ook, maar daar zit een flink prijskaartje aan.
Met mijn huidige BEV is V2L/G/H niet mogelijk. Maar bij vervanging van de BEV of ICE over een paar jaar zou het mooi zijn als het wel kan. Mijn laadpaal moet de komende jaren ook een keer vervangen worden Het zou me niks verbazen als tegen die tijd een V2G AC laadpaal nauwelijks duurder is als eentje zonder.
En dan valt het eveneens nog af te wachten of er dan in de avond netto nog zoveel dure kwartieren te verpatsen zijn.
Victron heeft bv. nu een upgrade van hun laadpaal naar buiten gebracht. Voorzien van een MID-teller en software ready voor V2G maar juist de hardware module voor V2G ontbreekt nog. Juist omdat de eenvormige standaarden (zowel voor grid als EV-merken) daarvoor niet gekend zijn.
Wonend in Vlaanderen (BE)