Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:14
Volgens mij moet je bij die 6.000-10.000 cycles waar veel van deze batterijen tegenwoordig mee geadverteerd worden ook gewoon concluderen dat je tijds/chemische veroudering van de batterij sneller gaat dan wat de cycli teweeg brengen, dus heeft het daarin ook niet echt zin om overcapaciteit te hebben om de levensduur te rekken.

Waar je wel rekening mee moet houden natuurlijk is dat je na 5 jaar bijv. nog wel voldoende capaciteit over hebt om te doen wat je wilt behalen met de accu.

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:27
P_Tingen schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 22:16:
[...]

Is het niet veel simpeler? Kijk wat je tussen pakhembeet 18:00 en 7:00 verbruikt, en dan in voor- en najaar, niet in hoogzomer of hartje winter. Dat wil je afdekken met een accu. Tenzij je grootverbruikers á la warmtepomp of auto hebt. En dan is waarschijnlijk een 5kWh accu voldoende
Ik heb ook een berekening gemaakt op basis van 2 jaar geschiedenis met verbruik en opwek per dag.
Met 3-4 kWh accu kwam ik net zo ver als met een 10 kWh ... maar dat is gebaseerd op een vaste prijs dus vast contract.
Op het moment dat je dynamisch gaat met stroomprijs per uur wordt het plaatje wel veel gunstiger als je een grotere accu neemt en srategisch inkoopt en weer terug levert.

Het is te simpel om te zeggen dat een grotere accu dan je nachtverbruik af te dekken niet rendabel is.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oystein schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Ik heb ook een berekening gemaakt op basis van 2 jaar geschiedenis met verbruik en opwek per dag.
Met 3-4 kWh accu kwam ik net zo ver als met een 10 kWh ... maar dat is gebaseerd op een vaste prijs dus vast contract.
Op het moment dat je dynamisch gaat met stroomprijs per uur wordt het plaatje wel veel gunstiger als je een grotere accu neemt en srategisch inkoopt en weer terug levert.

Het is te simpel om te zeggen dat een grotere accu dan je nachtverbruik af te dekken niet rendabel is.
In de winter gunstig inkopen en daarna weer terugleveren aan het net is vanaf 2027 niet interessant. Bij de te verkopen kWh krijg je geen BTW/belasting terug, dus dat verschil moet echt wel heel groot zijn wil dat financieel uit kunnen (>0,15 ct, excl omvormerverliezen). En dat zie ik de komende jaren wel door commerciële partijen overgenomen worden, die betalen die belasting niet, dus kan veel sneller uit.

Of bedoel je dat je gunstig je accu laadt om vervolgens NOM te draaien? Zijn hier simulaties voor hoeveel dat zou kunnen opleveren in de praktijk?

• Oystein
watercoolertje schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Ik heb hier nog nooit iemand zien opmerken (kan ik ook gemist hebben natuurlijk) dat je accu wel langer mee gaat door minder cycles, en daardoor ook langer (meer) capaciteit behoud.

Neemt niemand dat mee in zijn afweging? Ik persoonlijk denk daar juist wel aan, heb liever wat overcapaciteit dan exact genoeg zegmaar. (uiteraard moet de meerprijs wel enigsinds in verhouding staan).
Als je een accu groot genoeg kiest om met een bruikbare range van 20-90% capaciteit uit te kunnen ben je er eigenlijk al, en wellicht kan dit nog iets ruimer zonder dat je accu er harder van gaat slijten.
De charge/discharge zal zeer zelden de 0,5C benaderen en om dan een nog grotere accu kiezen zal je levensduur amper langer maken dan de 20-90% accu.
Dus groter dan dat zal je waarschijnlijk niet gaan terugverdienen dat je accu dan eenzelfde factor langer mee gaat.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• Oystein
IJsbeer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:13:
[...]

In de winter gunstig inkopen en daarna weer terugleveren aan het net is vanaf 2027 niet interessant. Bij de te verkopen kWh krijg je geen BTW/belasting terug, dus dat verschil moet echt wel heel groot zijn wil dat financieel uit kunnen (>0,15 ct, excl omvormerverliezen). En dat zie ik de komende jaren wel door commerciële partijen overgenomen worden, die betalen die belasting niet, dus kan veel sneller uit.

Of bedoel je dat je gunstig je accu laadt om vervolgens NOM te draaien? Zijn hier simulaties voor hoeveel dat zou kunnen opleveren in de praktijk?
In de winter gaat dat je inderdaad niks opleveren, gaat je dan geld kosten.

Maar de periode maart tot september wordt dat wel een ander verhaal en over een heel jaar gerekend maak je dat echt wel goed in de zomer maanden en is de TVT korter ten opzichte van dat je alleen de nachten overbrugt waar haalbaar met een vaste stroom prijs.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Oystein schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

In de winter gaat dat je inderdaad niks opleveren, gaat je dan geld kosten.

Maar de periode maart tot september wordt dat wel een ander verhaal en over een heel jaar gerekend maak je dat echt wel goed in de zomer maanden en is de TVT korter ten opzichte van dat je alleen de nachten overbrugt waar haalbaar met een vaste stroom prijs.
Maart-september dek ik al compleet af met de overproductie van de panelen. Dus daar is alleen nachtverbruik genoeg. Conclusie is dan dus dat de accu voor mij alleen dat gedeelte meerwaarde heeft. Gemiddeld 2,5 kWh per nacht voor een half jaar.. hmmm...

• Oystein
Het blijft ook wel een situatie die heel persoonlijk is.
Als je een hoog nachtverbruik hebt moet je meer in je accu houden die je niet terug kan leveren.
Ik ga voor een 10 kWh accu maar heb aan 3-4 kW voldoende om de nacht door te komen.
Dus kan 6 kWh terug leveren tijdens de dure avond uren .. dan wordt het plaatje een stuk gunstiger.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:46
Oystein schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:24:
Het blijft ook wel een situatie die heel persoonlijk is.
Als je een hoog nachtverbruik hebt moet je meer in je accu houden die je niet terug kan leveren.
Ik ga voor een 10 kWh accu maar heb aan 3-4 kW voldoende om de nacht door te komen.
Dus kan 6 kWh terug leveren tijdens de dure avond uren .. dan wordt het plaatje een stuk gunstiger.
Hoe groter je nacht verbruik,des te beter voor tvt accu. Nacht inkoop is duurder dan avond terug levering. Dus snachts verdien je er meer mee

1 PVoutput . Dongen NB

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:13
Oystein schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

Een ding vergeet je te vermelden, namelijk dat het laad en ontlaad vermogen mede bepalend is of een grotere batterij aantrekkelijk is.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

Pagina: 1 ... 154 155 Laatste