Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:45
HenkS_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Het is inderdaad een marginaal verschil, maar dat heb ik nog steeds liever in míjn voordeel :-)
Ook bij dynamisch is er een teruglever'boete' van 2-3 ct/kWh dus op een vrij groot aantal dagen wanneer de kale prijs lager is wil je tijdens die uren toch al 'zero export', dus wel handig als dan de batterij ongeveer leeg is om die gratis zonne energie niet weg te hoeven gooien.

Al die bij elkaar gesprokkelde centen is op Oudejaarsavond wel een extra oliebol :-)
Ik snap inderdaad dat je de batterij leeg wilt hebben voordat de zon begint te schijnen, maar zou je bijvoorbeeld voor Zonneplan kiezen dan heb je geen terugleverboete. Je krijgt er zelfs zonnebonus tussen zonsopgang en -ondergang. Dat zou zomaar een extra oliebol voor het hele huishouden kunnen zijn en bij een grote PV-installatie heb je de bubbels er ook nog gemakkelijk bij.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
greatgonzo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:06:
Ik ben een beetje aan het orienteren, en zit met de volgende vraag. Het doel is uiteindelijk zonnestroom overdag op te slaan en de PHEV in de avond daarmee op te laden. De PHEV ontlaad met 1-fase, dwz 3,6 kW. Sowieso wil ik vanwege brandveiligheid een eigen groep laten aanleggen.
Je bedoelt "laad met 1 fase". En de meeste mensen sluiten hun EV aan op een gewone buitenWCD. Die zijn sowieso niet geschikt voor continu 16 A. Daarom beter om je lader in te stellen op 10 of 13 A. Dat is meer dan genoeg om je PHEV in een nacht vol te laden.
- De PW maakt verschil tussen ontlaadvermogen bij eigen groep en geen eigen groep. Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de accu zijn eigen groep heeft en de PHEV op een andere zit?Kan niet de bedoeling zijn om beide op dezelfde groep aan te sluiten.
Die moeten uiteraard beide op een eigen groep.
- de selectie van een thuisaccu die 3,6 kWh kan leveren lijkt vrij klein. Klopt het dat dit maar twee Anker modellen zijn?
3.6 kWh is voor de meeste thuisaccu's geen probleem, de meeste zijn veel groter.
Maar je zult wel 3.6 kW bedoelen. En dat is wel een dingetje, want dat kan niet langdurig door een normale stekker.
Mijn tip: Stel je lader in op 10 A (2.3 kW) en koop een thuisaccu die ook 10 A kan leveren.
Dat is nog altijd meer dan genoeg om in een nacht je PHEV op te laden, je hebt veel meer keus qua accu's en bovendien loop je geen risico op gesmolten stopcontacten.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26

TFHfony

Professional Weirdo

Nou... Deze maand draaien mijn beide Marstek Venus E 3.0 voor de eerste keer een volledige maand. Sinds deze maand betaal ik ook terugleverkosten (Netto hou ik momenteel nog zo'n 5ct/kWh over).

Dit was de situatie in Mei (zonder accu's):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jh8Pn8pAjxQXbwyWCsY5_J-y7Oo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UGM9SkZKIdhrmckS0FxZpYGG.png?f=user_large

Dit is de sutiatie in Juli (Met accu's en nadenken wanneer ik de EV oplaad):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVY1cttELgs32lzHy46MU0iBDHo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qBEuWADNSoEpD0kt3mclqhcY.png?f=user_large

Mijn eigen verbruik is in de maand met de hoogste opbrengst van de zonne-energie naar zo'n 80% gestegen.

De gegevens bij "batterij" zijn zo'n 30kWh te laag in verband met een reset van de statistieken omdat ik de Marsteks van een nieuwe firmware voorzien heb en een fabrieksreset heb gegeven. Vanaf volgende week ga ik ze allebei extern monitoren om niet meer van hun eigen gegevens afhankelijk te zijn.
Maar goed, ik heb dus ongeveer 240kWh aan zonne-energie verplaats (en dit heeft bijna 300kWh aan zonne-energie gekost).
Kosten 300 * 5ct = 15 Euro
Opbrengst: 240 * 21ct = 50,40 Euro
Winst -> 35 euro.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Pagina: 1 ... 153 154 Laatste