Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 127 128 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 08-02 12:25
Ik heb een Victron MP 4k5 en sinds het begin stinkt de machine heel erg als deze warm wordt. Komt echt uit de trafo. Meer mensen die hier last van hebbben? Twijfel nu om deze om te ruilen voor een 48/5000 of 48/6k5

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10-02 12:11
Word deze warm of HEET? Staat deze in een stoffige ruimte?
Al eens gedacht aan actieve koeling?
Als deze heet wordt kan de beschermende coating op de windingen van de spoel gaan beschadigen dan werk je naar kortsluiting toe.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:20
@Tillumen Al eens open gehad

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:39
Gisteren kwamen eindelijk mijn kabels van kabelnoord binnen, logistiek ging het allemaal niet even fijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1UzdJ28ZWqea_xqs7boMsan7p0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5dXAo4EcLFu7wc7lfC5msp1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoEaNqyBxLeA6vXqXrGA1I0CXng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2U3exExWodBTw8aByYruMLA6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Nj36DfiyMv4aX2yUZgZsldpU3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JApVSe7rLyNJIwbOave1WSV9.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t18v1bhxhLhjgrNfNv2_dKMCTUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oI64AZFdT8xi2WIlsTR3MXR7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-705odQ4ZoyGJDfgLDMoZ1X_bU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwCXkQzVQEgcbhlGU0154fNa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebXPC1pGZwkd_t9yE2Bw02toCLk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UifGYowz19cdwvxXNCHXLXa1.jpg?f=fotoalbum_tile
Ondanks jullie waarschuwingen wel even een grote vonk gehad. Dit bij het aansluiten van de victron smartshunt plus. Ik had die eerst op de bovenste aansluiting van de batterij zitten, maar toen dacht ik daar komt mijn 95mm kabel plus, ik kan die smart shunt beter op de 2de batterij aansluiting doen. Toen een vonk en de bout leek aan de batterij aansluiting vast te branden.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over de setup.
1. de 95mm plus op de batterij zit vlak bij de mccb
2. de 98mm min op de batterij zit voor de display. Niet dat ik die veel ga gebruiken.
3.Mijn ESP om JK bms (en ik wil later ook de victron erbij zitten) zit in de doos waar de smartshunt inzit. Die kabels wil ik meer scheiden zodat hier door metaal bloot liggende stukken niets mis kan gaan. Voorlopig hangt de ESP buiten de doos, misschien doe ik er een esd of platic zakje omheen.
4. ik zit nog te twijfelen om tussen de kabel goot goven en de class-t zekering en de smartshunt ook nog een goot te gooien, echter helpt dat niet met koeling.

Nu het volgende probleem oplossing, ik kreeg de batterij niet geladen of ontladen, Deye Cloud staat in manual mode, en ik krijg hem daar niet vanaf zodat ik met grid charge of TOU kan laden.

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJ6vPYzdlVARbqNfGLZBcRTJAuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMqMBoHsI1HlwWPk2VQ3tyfg.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een aanbeveling vanuit deye ?

• BenSKIP
Ja, twee windingen, dit is er slecht 1.

[ Voor 4% gewijzigd door BenSKIP op 04-02-2026 13:25 ]

• The Source
Niet enkel voor de accukabels, maar ook voor het BMS, Grid, Load, etc
De deye komt met een doosje magneten in verschillende vormen..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfOJBjVUqWoqLqQOKsK3f4bUtfI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/o0qLUyWrcXbuB5PhDUkrULF9.png?f=user_large
BenSKIP schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Ja, twee windingen, dit is er slecht 1.
Met 95mm kreeg ik er 1x maar moeilijk door, dus hierbij gelaten. Gaat dit problemen opleveren?

[ Voor 16% gewijzigd door The Source op 04-02-2026 13:28 ]

• BenSKIP
Waarschijnlijk niet. Door meerdere wikkelingen wordt de magnetisch veld (het filter) van de ferrietkern sterker. Als je kabels kort zijn, dan zal er weinig verstoring optreden.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
The Source schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 13:22:
[...]

Niet enkel voor de accukabels, maar ook voor het BMS, Grid, Load, etc
De deye komt met een doosje magneten in verschillende vormen..[Afbeelding]

[...]

Met 95mm kreeg ik er 1x maar moeilijk door, dus hierbij gelaten. Gaat dit problemen opleveren?
Wat was de diameter ? Dan weten we/ik welke maat te klein is voor 95mm2. Zelf heb ik ook 95mm2 liggen namelijk.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:32
The Source schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:55:
Gisteren kwamen eindelijk mijn kabels van kabelnoord binnen, logistiek ging het allemaal niet even fijn.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ondanks jullie waarschuwingen wel even een grote vonk gehad. Dit bij het aansluiten van de victron smartshunt plus. Ik had die eerst op de bovenste aansluiting van de batterij zitten, maar toen dacht ik daar komt mijn 95mm kabel plus, ik kan die smart shunt beter op de 2de batterij aansluiting doen. Toen een vonk en de bout leek aan de batterij aansluiting vast te branden.

2. de 98mm min op de batterij zit voor de display. Niet dat ik die veel ga gebruiken.
3.Mijn ESP om JK bms (en ik wil later ook de victron erbij zitten) zit in de doos waar de smartshunt inzit. Die kabels wil ik meer scheiden zodat hier door metaal bloot liggende stukken niets mis kan gaan. Voorlopig hangt de ESP buiten de doos, misschien doe ik er een esd of platic zakje omheen.
4. ik zit nog te twijfelen om tussen de kabel goot goven en de class-t zekering en de smartshunt ook nog een goot te gooien, echter helpt dat niet met koeling.

Nu het volgende probleem oplossing, ik kreeg de batterij niet geladen of ontladen, Deye Cloud staat in manual mode, en ik krijg hem daar niet vanaf zodat ik met grid charge of TOU kan laden.
In welke radius mag je die kabel buigen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• BenSKIP
John245 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Mag of kan?
Vanwaar deze vraag? (Puur uit interesse)

• The Source
Lord Anubis schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:14:
[...]

Wat was de diameter ? Dan weten we/ik welke maat te klein is voor 95mm2. Zelf heb ik ook 95mm2 liggen namelijk.
80x50x20 mm (50 is het gat dus).
John245 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Ik had gratis 2x 2 meter 70mm kabels met m8m en m6m gaten bij mijn batterij gekregen. Ik zocht M10 en M8, het advies vanuit China was uitboren om ze passend te maken :) . Deze kabels waren erg stug en niet makkelijk te buigen.

Echter wilde ik kortere kabels en er ook een zekering en smart shunt tussen zetten en ivm hitte en eventueel 200A+ laden/ontladen, daarom bij AccuNoord 95mm kabels besteld, een set van 90cm en een set van 60cm. Tot mijn verbazig waren deze kabels veel buigzamer dat de 70mm kabels die ik al had. Ik weet niet tot hoever je ze mag buiten, mijn beoogd doel was om te zorgen dat er geen grote spanning op de krimp zit.

• John245
BenSKIP schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 22:33:
[...]

Mag of kan?
Vanwaar deze vraag? (Puur uit interesse)
Omdat iedere kabel een datasheet heeft waarin staat hoe strak je deze mag buigen. Te strak buigen van een elektrakabel (overschrijden van de minimale buigradius) veroorzaakt scheurtjes in de isolatie en vervorming van de mantel door uitrekking, wat de levensduur verkort. Dit kan leiden tot blootliggende koperaders, kortsluiting, oververhitting en een aanzienlijk brandrisico.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

The Source schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 23:32:
[...]
...daarom bij AccuNoord 95mm kabels besteld, een set van 90cm en een set van 60cm. Tot mijn verbazig waren deze kabels veel buigzamer dat de 70mm kabels die ik al had. Ik weet niet tot hoever je ze mag buiten, ...
Bij de IEC 245-6 klasse 6 accukabel van Accu Noord (= DGR = DG Rubber Holland) is de minimale buigradius (radius = halve diameter) 10 maal de buitendiameter van de kabel (=17,4), dus minimaal 174 mm. Zie ook cj1 in "Zelf een powerwall bouwen"

Bij de dubbel geïsoleerde IEC 60332-3 klasse 6 accukabel is de minimale buigradius 8 keer de buitendiameter (=17,4mm?), dus minimaal 139,2 millimeter.

@The Source Welke van de 2 soorten je hebt kun je aflezen uit de opdruk van de kabel. Als ik de omtrek goed bereken, heb je al minimaal 92 cm 95 mm2 accukabel nodig om met inachtneming van de minimale buigradius 1 keer door de ferrietkern te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door cj1 op 05-02-2026 11:41 . Reden: Als ik de omtrek ... ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• cj1
  • Niet online

cj1

@The Source N.a.v. jouw foto's van 28 januari, vraag ik mij o.a. af wat ik op één foto zie...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lPHcJ2kqE0ZESm5TDfgfbyTQD4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1AFOR7THxNFBEAntvHuq1ngM.jpg?f=user_large
  • Zien we bij de groene pijlpunten een luchtspouw?
  • Worden de cellen wel/niet tegen elkaar gedrukt?
  • Staan de celwanden bol?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• The Source
cj1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:53:
@The Source N.a.v. jouw foto's van 28 januari, vraag ik mij o.a. af wat ik op één foto zie...
[Afbeelding]
  • Zien we bij de groene pijlpunten een luchtspouw?
  • Worden de cellen wel/niet tegen elkaar gedrukt?
  • Staan de celwanden bol?
Dat lijkt zo, maar is gedeeltelijk waar.
De mb56 cells worden niet helemaal tot boven vastgezet, zodoende steekt de foam er 1.5cm bovenuit. Uiteraard zwellen de cellen ook boven op, dus het zou denk ik beter zijn als het ijzer frame hoger loopt. Uit de video van offgrid garage zie ik dat de Yixiang MB56 case dit ook heeft, maar enkel 1cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ceh0KdeSyefUM61ExjYNAQ2x8U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXqGhPNcws9K8Ip3dLFM3BZ1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htXBZh3Vd7ak5EphzcK7JjUoub4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTz5JlM86DDrHDPUhvRK9zKn.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik zie dat de case ook een magnetische dust filter (ook handig voor insecten) heeft op de koeling gaten, was me niet eerder opgevallen. Iemand een suggestie waar ik een aarde kabel aan de batterij kan hangen? Mijn idee was om deze vast te maken in een van de koelgaten, is dat een goede optie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hc0HfCdhCmUTMN16jctSydEsQK0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PyUF7OlKmlNGxWUPXaHXxw42.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6SwiV6eDy-vAFEyTpce5mPb3cY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSgzbXM1AhYTUebq5azbzob7.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 61% gewijzigd door The Source op 05-02-2026 15:10 ]

• cj1
  • Niet online

cj1

The Source schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 14:33:
[...]

Dat lijkt zo, maar is gedeeltelijk waar.
De mb56 cells worden niet helemaal tot boven vastgezet, zodoende steekt de foam er 1.5cm bovenuit. Uiteraard zwellen de cellen ook boven op, dus het zou denk ik beter zijn als het ijzer frame hoger loopt. Uit de video van offgrid garage zie ik dat de Yixiang MB56 case dit ook heeft, maar enkel 1cm.
Dat die bovenste 1 à 2 centimeter niet wordt aangedrukt. Het gaat om het actieve materiaal op de PE-folie dat uitzet. In het bovenste stuk van de cel bevinden zich verbinders die naar de celpolen gaan. Die interne verbinders zetten niet uit.

Zie deze CT-scan met de dwarsdoorsnede van een LiFePo4 cell. Het deel onder de groene pijlen heeft de 300 kgf compressie nodig. Het deel boven de groene pijlen niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGwywcuObXScdlHuegHxbSjJh0w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf8x83GJYAV5T9H9gQ1LTRUe.jpg?f=user_large

PS Welke dikte EVA-schuim heeft Heyme toegepast in haar MB56 batterijbox?

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 05-02-2026 15:07 ]

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:22
cj1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:07:
[...]

Dat die bovenste 1 à 2 centimeter niet wordt aangedrukt. Het gaat om het actieve materiaal op de PE-folie dat uitzet. In het bovenste stuk van de cel bevinden zich verbinders die naar de celpolen gaan. Die interne verbinders zetten niet uit.

Zie deze CT-scan met de dwarsdoorsnede van een LiFePo4 cell. Het deel onder de groene pijlen heeft de 300 kgf compressie nodig. Het deel boven de groene pijlen niet.
[Afbeelding]

PS Welke dikte EVA-schuim heeft Heyme toegepast in haar MB56 batterijbox?
Kijk dat is een mooi plaatje, zie je gelijk waarom je ze niet plat moet leggen. OOK als de datasheet er niets over vermeldt.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:41
Vandaag eindelijk de bestelling bij Yixiang van 29 oktober ontvangen. Zouden verstuurd zijn op 11 november vanuit China, maar er zit een 'Material Safety Data Sheet' de verpakking met een Date of issue van 12 december. De tracking (HY00XXXX) deed helemaal niks. Paar keer om een update gevraagd, uiteindelijk maandag een nummer van Raben gekregen en vandaag ontvangen. Nou ja, de helft dan: alleen de MB56-boxen, want de MB56-cellen komen morgen pas. Niet zo heel erg, want de twee boxen (in houten transportkisten verpakt met schuim erin, niks op aan te merken qua stevigheid) had ik al werk genoeg mee qua uitpakken.

• NiCloX
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-02 18:18
Hoi allemaal,

Ik ben me de laatste tijd flink aan het inlezen over het parallel schakelen van Li-ion batterijpakketten, maar in de praktijk blijf ik toch met een paar vragen zitten en ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken

[ Voor 76% gewijzigd door NiCloX op 07-02-2026 09:36 ]

• habbekrats
@NiCloX Heb je aan 12S wel genoeg spanning 48V nominaal? Met meerdere parallel moet je uitkijken dat je geen onbalans krijgt.
Dus een goede bms per x sets parallel.
Stroom per 12s set is 250/16.

Ik zelf echter nooit een li-ion batterij van deze grote in huis willen hebben.

• NiCloX
Deze accus komen ook niet in mijn woning te staan!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:41
Ik zit te denken hoe ik mijn accusysteem (Deye SUN-3-12K-SG05LP3) het beste kan integreren qua elektrische aansluiting. Ik heb een PAP met vaste tarieven en een SAP met dynamische tarieven. Ik wil:
- 's zomers opwekken, opslaan en terugleveren op SAP
- bij negatieve prijzen: accu laden en auto opladen vanuit SAP
- 's winters opwekken, opslaan (zal niet veel zijn) en aanvullen met PAP
- bij lage prijzen in de winter (SAP<PAP) overschakelen naar SAP om accu te laden

Ik kom daarmee op onderstaand schema. Ik weet dat de SFT440 kan leiden tot een kort zwevende nul, maar voordat deze gebruikt worden zullen eerst de volgende aardlekschakelaars/automaten uitgeschakeld worden om dit te voorkomen. De eerste is om te kunnen schakelen tussen PAP en SAP (eigenlijk winter/zomer dus), de tweede om bij storingen aan de Deye omvormer het huis tijdelijk direct naar het net te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLc9FfnJR9tbEIAIhU5bK44nChw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FzIQqngV0pfI2uZ22xOzquZC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door dennistd op 06-02-2026 03:01 ]

• BenSKIP
John245 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 05:28:
[...]

Omdat iedere kabel een datasheet heeft waarin staat hoe strak je deze mag buigen. Te strak buigen van een elektrakabel (overschrijden van de minimale buigradius) veroorzaakt scheurtjes in de isolatie en vervorming van de mantel door uitrekking, wat de levensduur verkort. Dit kan leiden tot blootliggende koperaders, kortsluiting, oververhitting en een aanzienlijk brandrisico.
Zoiets dacht ik al bij het aanbrengen van die ferrietring, de grote lussen eromheen vond ik niet fraai, kon die kabel er wel strakker omheen trekken (zag er wellicht fraaier uit) maar heb het losjes gelaten, eigenlijk zoals de kabel er zelf doorheen vormde. Niet wetende dat strak trekken de mantel zou beschadigen. Weer wat geleerd.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05:29

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ondanks jullie waarschuwingen wel even een grote vonk gehad.
Tja je zei zelf onlangs nog
The Source schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:34:
[...]

de basis electro kennis ontbreekt hier :)
Dank voor de goede tip, ik ga het met een lamp doen.
En dan gewoon eigenwijs toch lekker niet doen, mag ik opmerken dat ik HEEL blij ben dat jij mijn buurman niet bent ?
Welke regio woon je wel want kwestie van tijd voor de brandweer bij jou voor de deur staat.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:14
NiCloX schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:38:
…..
Mijn plan is om meerdere van deze 12S-pakketten parallel te zetten 16stuks om een bank te maken, maar ik twijfel over de beste manier om dat netjes en veilig te doen.

Mijn vragen aan jullie:

Hoe zouden jullie deze 12S VW-modules het beste parallel schakelen? Direct parallel, via busbars, of toch per module eerst een eigen BMS en dán samenbrengen?
….
Veilig is per module een eigen bms.

Want anders heb je geen beveiliging tussen de parallelle modules. 1 kapotte module en de overige 15 dumpen al hun energie daarin en dat gaat dan fout.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:51
NiCloX schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:42:
Deze accus komen ook niet in mijn woning te staan!
Dan nog, je hebt geen geschikt BMS, dus hoop je dat iemand je een richting op wijst? Om te voorkomen dat die dingen overladen worden en spontaan ontbranden heb je wel dat geschikte BMS nodig. Maar hoe ga je aan dat geschikte BMS komen? Je kan er niet op gokken dat het tot een bepaald voltage wel goed gaat. Je zal ook per batterij moeten monitoren hoeveel stroom er in gaat, wil je een beetje een idee hebben wat je doet.

Blijkbaar zaten ze per 8 stuks in een Golf. Dan zou je ook de laadmodule erbij moeten hebben, om het betrouwbaar te laden.

• BenSKIP
12S?
Klinkt mij teveel als Li-ion. Ik zou daar bij wegblijven.

• NiCloX
Alle losse accu’s krijgen hoe dan ook een BMS, daar hoef je je geen zorgen over te maken. Of dat uiteindelijk een DALI wordt of een andere Chinese variant, of misschien zelfs het originele BMS-board dat draait op een Teensy 4.0 via CAN-bus — dat zien we later wel.

De accu’s komen in semi-gesloten behuizingen met poederblusmodules erin. Daar is allemaal goed over nagedacht, en er is ook zeker voldoende elektrotechnische kennis aanwezig. Mijn vraag is dus niet óf het veilig kan, maar puur praktisch: hoe zouden jullie de accu’s parallel schakelen?

12S?
Klinkt mij teveel als Li-ion. Ik zou daar bij wegblijven.? dit soort opmerkingen voegen dus weinig toe...

Zouden jullie werken met busbars, of liever met kabels? Of zijn er misschien nog andere oplossingen of aandachtspunten die ik over het hoofd zie?

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:42

Ersus

Zuid-Limburg

NiCloX schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:09:
Zouden jullie werken met busbars, of liever met kabels? Of zijn er misschien nog andere oplossingen of aandachtspunten die ik over het hoofd zie?
Misschien ook warmteontwikkeling meenemen in je design in de zin van hoe beter de warmte weg kan des te beter.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• cj1
  • Niet online

cj1

cj1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 17:31:
[...]
Met de momentsleutel aanhaalmoment toepassen is nogal onnauwkeurig. Frictie verschilt nogal van schroef/moer/draad fabricaat tot fabricaat.
De formule:
Aanhaalmoment (in Nm) = frictiecoëfficient × axiale kracht (in N) × diameter van de bout (in meter).

De frictiecoëfficient ligt meestal ergens tussen de 0,04 en ≥ 0,30. Zelfs binnen één klasse van frictiecoëfficiënten is de spreiding al factor 1,75 tot 2,5.

Neem nou eens een M6 boutje waar je 490N op wilt zetten, dan maakt factor 2 al dit verschil:
  1. frictiecoëfficient = 0.1 → Aanhaalmoment = 0,1 × 490 × 0,006 = 0,294 Nm
  2. frictiecoëfficient = 0.2 → Aanhaalmoment = 0,2 × 490 × 0,006 = 0,588 Nm
De spreiding van de frictiecoëfficienten is het grootst bij RVS zonder smeermiddel, Aluminium en Magnesium legeringen zonder smeermiddel, en sommige gegalvaniseerde coatings met zink en nikkel (ook zonder smeermiddel).

• cj1
  • Niet online

cj1

Goh, er bestaan zelfs apparaten om het zwelgedrag van prismatische en pouchcellen te meten, met de engelstalige verzamelnaam "in-situ swelling analyzer". De SWE2110 is er zo één.

De leverancier van dat apparaat ziet deze voordelen van de juiste compressie van LFP cellen:
moderate preload improves particle contact and reduces electrode delamination
en
...reduce the irreversible swelling ratio of the battery
Ze zien bij testen ook een tot 3ºC lagere temperatuur.

Meest interessant vond ik de grafiek met de zwelkracht tijdens de laad/ontlaadtest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDpdP9SGADmltqWA4vFg90jTym0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Vz5rQHYhm9U0cNrYwf4oaaFx.png?f=user_large
Ik heb er wat extra lijnen in geplaatst. Blauw is circa 30~40% SoC. De toestand af fabriek waarbij we geacht worden de 300 kgf aan te brengen voor 300Ah prismatics. Dat komt ongeveer overeen met waar de horizontale rode en groene lijnen dezelfde kleur curve raken. Mijn conclusie daaruit én uit het gegeven dat de test start en eindigt op 0 kgf, is dat de compressie star wordt toegepast.

Je ziet ook dat de piekwaardes van:
  • rood ("60 kgf") is ongeveer 145 kf = faktor 2,4
  • groen ("90 kgf") is ongeveer 165 kgf = faktor 1,8
  • zwart ("120 kgf") is ongeveer 180 kgf = faktor 1,5
Deze test is echter met een veel kleinere 40Ah cel gedaan. Daarom geen 300 kgf. Volgens IEST Co.Ltd. is de optimale compressie voor deze 40Ah cell tussen de 60 en 90 kilogram:
Based on our tests, 60–90 kg range produced beneficial effects; 120 kg offered limited additional benefit and increased risk
Mijn kort door de bocht vertaling van een 40Ah naar 300Ah cel: met optimaal 300kgf (bij 300-600Ah cellen) en factor 2 = 600 kgf zal het maximum van 10 kN niet snel naderen. Echter een deel van het zwelgedrag laat zich niet ongedaan maken, waardoor de cel dikker wordt zodra ze ouder wordt.

Die permanente diktetoename dient wel opgevangen te worden om onder de 10kN druk te blijven. Dan komen de schuimpads of veren of kunststof omsnoeringsbonden of (draad)stangen weer om de hoek kijken. Noot: geen draadstangen van metaal/staal omdat metaal/staal geen kruip heeft onder belasting en kunststof wel.

De drukveren of trekveren voor compressie kunnen wel eens negatief uitpakken, omdat de industrietests lijken uit te gaan van een starre/statische compressie, getuige de LFP zwelgedrag test van IEST. IEST heeft ook een voorbeeld van een 100Ah LFP cell met een pre-stress van 15, 30 en 60 kg op 0% Soc, helaas zonder rate informatie. 300kgf voor een 300Ah cell kan nog steeds beteken dat er bij SoC=0% wel een kracht op de cel staat. Het lijkt mij dat de 300 kgf compressie bedoeld is als starre compressie. Voor de invloed van drukveren op de cycleduur zijn suggesties bijzonder welkom.

Terzijde: Voor de EV batterijen lijkt eerder polyurethaan(PU)- en siliconenschuimpads in plaats van EVA-foam gebruikt te worden. Dat PU-schuim wordt zelfs bij -20ºC niet hard. Het PU-schuim is bij Saint Gobain leverbaar in diktes vanaf 1,5 mm t/m 3 millimeter.

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 06-02-2026 21:42 ]

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01
Hoi Allen, ik ben ook begonnen met de zoektocht naar een pre assembled 32kwh accu met EVE MB56 cellen.

Ik heb een offerte aangevraagd bij Heymy, Yixiang en Eel heeft inmiddels ook een box.

Eel komt met actieve koeling in de vorm van ventilatoren in de box, en heeft naast een class-T fuse ook een Hydraulic Magnetic Circuit Breaker
Iemand ervaring mee of je hier iets aan hebt?

• cj1
  • Niet online

cj1

xcode35 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:06:
Eel ... heeft naast een class-T fuse ook een Hydraulic Magnetic Circuit Breaker
...of je hier iets aan hebt?
Hydraulic-Magnetic Circuit breakers versus MCCB (Molded Case Circuit Breaker), dit is wat EEL er zelf over schrijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpVXQIa6X6zra1tdt51PlHeIvwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3yTj0BZvyIN8OSMVl98Y7WW.png?f=fotoalbum_large

Het gegevensblad van de BSB hydraulic magnetic circuit breaker.

De weerstand lijkt mij erg laag met 0,4 milliohm bij 300A. Verlies is 36 watt bij nominaal. Ook de interrupt capaciteit is met 10 kA wat laag. Ook is mij niet duidelijk of deze breaker de 10 kA één keer kan onderbreken, of meerdere keren herhaald zo'n 10 kA kan onderbreken. Als de "endurance" correct is, dan is dat heel hoog: 10.000 keer schakelen bij nominale stroom en spanning.

Grootste gebrek is m.i. dat er geen auxiliary trip mogelijk is. Als het echt mis gaat in het BMS is het fijn als het BMS ook deze schakelaar kan openen. Maar goed, extern trippen laat zich nog wel anders oplossen.

[ Voor 36% gewijzigd door cj1 op 06-02-2026 23:33 . Reden: link gegevensblad ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 16:55

Japie.G

Colour Classic

Ik zou de kabelschoen op de smartshunt andersom zetten, of in ieder geval goed kijken of het volledige vlakke vlak van de schoen vlak op het aansluitblok van de shunt ligt. (Kan het op de foto niet goed zien)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:34
Hoi Allen, ik ben ook begonnen met de zoektocht naar een pre assembled 32kwh accu met EVE MB56 cellen.

Ik heb een offerte aangevraagd bij Heymy, Yixiang en Eel heeft inmiddels ook een box.

Eel komt met actieve koeling in de vorm van ventilatoren in de box, en heeft naast een class-T fuse ook een Hydraulic Magnetic Circuit Breaker
Ik verwacht dat mijn EEL V6-pro binnen enkele dagen geleverd wordt. Die HMCB was wel één van de redenen om voor de ‘pro’ te gaan, vooral ook omdat de vorige MCB van EEL niet heel best uit de test kwam (zeg maar gewoon gevaarlijk).

Er is een Duits kanaal die deze dingen ook echt test, hier een linkje naar de nieuwe HMCB (hij is er best positief over):

YouTube: Circuit Breaker B3T1 200A 80V HMCB | EEL Battery

Ze zijn ook los te koop of als retrofit van je oude EEL kast.

• cj1
  • Niet online

cj1

PcFer schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:52:
Er is een Duits kanaal die deze dingen ook echt test, hier een linkje naar de nieuwe HMCB (hij is er best positief over):
De samenvatting van Elektronik "EXTREM"'s review van de BSB B3T1 hydraulic magnetic circuit breaker (HMCB).
  • Hydraulisch omdat olie zorgt voor de tijdsvertraging.
  • Duroplast (bakeliet) is een goede behuizing: vervormt niet bij warmte.
  • 1,25 × Inom = 40 seconden
  • 1,1 × Inom = gaat niet uit (gedurende 1 uur)
  • 1,17 × Inom = 65 seconden
  • 7,5 × Inom = 1 ms vertraging
  • 5 × Inom = 12 ms
  • 3 × Inom = 17~18 ms

[ Voor 32% gewijzigd door cj1 op 07-02-2026 21:12 . Reden: meer context en links naar fabrikant en elektronik exterm ]

• The Source
Japie.G schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 22:41:
[...]

Ik zou de kabelschoen op de smartshunt andersom zetten, of in ieder geval goed kijken of het volledige vlakke vlak van de schoen vlak op het aansluitblok van de shunt ligt. (Kan het op de foto niet goed zien)
Goede input en op de foto die ik poste is dit inderdaad niet goed te zien. Ik heb dit vooraf geprobeerd en geoordeeld dat dit wel goed mogelijk was. De kabelschoen is erg groot, ik had een 3D print cover gemaakt voor de smartshunt, echter paste die er niet op omdat de kabelschoen aan elke kant uitstak.

De eerst foto zitten ze niet recht of hard aangedraaid op, maar het laat denk ik wel zien dat er genoeg ruimte is. De 2de foto (niet de perfecte hoek) laat ook beter zien dat ze een groot raakvlak hebben. Ik zal het morgen met beter fotos nog eens goed bekijken. Kan dit ermee door?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5qoJYAkxDBeFkskVVuC6lZI-bA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4FSUaiOABmN4MkvkdRGoQTl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/payHijHaQsp6FIVML0LNq5PcqvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSH2B5Z5bB7zf8HhJvARID2Y.jpg?f=fotoalbum_tile

• BenSKIP
NiCloX schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:09:

12S?
Klinkt mij teveel als Li-ion. Ik zou daar bij wegblijven.? dit soort opmerkingen voegen dus weinig toe...
Als dit jou mening is, dan mag je mijn "weinig toegevoegde waarde" ook gewoon negeren.

*Ik zet vast een zak popcorn en een klapstoeltje klaar*

Na 2 seconden google wordt de Orion jr bms aangeraden.
Minimaal per pack een BMS. Bij li-ion liever op cel niveau.

Terugkomende op mijn opmerking. Op li-ion moet je eigenlijk ook de P cellen kunnen monitoren, niet alleen S. (op cel niveau dus)
Maar..... *jouw eerdere uitspraak hier*
Sux7!

[ Voor 39% gewijzigd door BenSKIP op 07-02-2026 09:19 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 07:39:
[...]

Als dit jou mening is, dan mag je mijn "weinig toegevoegde waarde" ook gewoon negeren.

*Ik zet vast een zak popcorn en een klapstoeltje klaar*

Na 2 seconden google wordt de Orion jr bms aangeraden.
Minimaal per pack een BMS. Bij li-ion liever op cel niveau.

Terugkomende op mijn opmerking. Op li-ion moet je eigenlijk ook de P cellen kunnen monitoren, niet alleen S. (op cel niveau dus)
Maar..... *jouw eerdere uitspraak hier*
Sux7!
Wat wil je precies meten aan parallele cellen?

• BenSKIP
Just my point... gaat er 1 cel defect, dan gaat de ander haywire en dan merkt de BMS dat in P config niet op.
Dus moet je er eigenlijk allemaal S config van maken en daarna pas P.
Ik weet het, duur... daarom al, ik zou niet aan Li-ion beginnen.

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-02 10:20
Ik was aan het kijken naar het NKON batterypack, maar het staat me tegen dat die cellen op hun kant staan. Ook bij hun even nagevraagd, kan enkel kwaad als het overdrukventiel in werking treed en het electroliet eruit loopt. Maar bij een goed gedimensioneerd systeem gebeurd dat niet. euhm ja.

Ik zag hier wel wat andere packs tegenkomen met opslag capaciteit van 32KWh, hebben mensen hier links van? Als ik ze probeer op te zoeken, kom ik ander spul tegen. bijvoorbeeld die van @The Source

Die PE kabel zou ik op een stuk blank metaal vastmaken, als er niets voorzien is. Maar de meerwaarde lijkt me minimaal, tis immers DC en is nog steeds aanraakveilig.

Zijn er hier toevallig mensen die een DC laadpunt hebben, dus vanuit hun ESS hun EV op laden. Ik zou de DC=AC=DC stap will overslaan en rechtstreeks DC-DC op laden. Maar vooralsnog heb ik hier niks voor gevonden dat op de markt is.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-02 16:48
Ondanks jullie waarschuwingen wel even een grote vonk gehad.
Wat was de reden van de vonk? Schakelaar op de batterij niet omgezet o.i.d.?

• The Source
Yaldair schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:14:
[...]

Wat was de reden van de vonk? Schakelaar op de batterij niet omgezet o.i.d.?
Verkeerde aanname, niet goed gekeken, onervaren en stom.
Ik was al verbaasd dat de MCCB aan stond toen deze uit de verpakking kwam (groen), ik dacht groen is goed = aan. (niet dus!) Mijn batterij staat in de hoek (zie fotos) omdat ik toch nooit bij de display hoef, maar daardoor ook geen tijd genomen om de breaker (of display or voorkant) eens goed te bekijken.

Voordat ik de bekabeling ging aansluiten heb ik eerst 95mm min kabel naar de smartshunt aangelegd. Toen ik de plus (dunne kabeltje) van de smartshunt ging aansluiten deed ik die eerst op de bovenste accu aansluiting, geen probleem. Maar ik denk daar ga ik de 95mm kabel aansluiten, beter deze plus van de smartshunt op de 2de aansluiten heb ik die vervangen. En toen kwam er een grote vonk en wat blauw licht net als bij een lasapparaat. Daarna met de 95mm plus doorgemeten en aangesloten. En toen de breaker omgezet (naar rood) om de batterij in te schakelen. Dit was nog niet het stomme.

Het stomme is dat ik 2 dagen bezig ben geweest om het laten/ontladen aan de gang te krijgen, maar ik kreeg het niet aan de gang. Alles leek goed te staan, maar de batterij was standbij en de cloud had ook een gekke melding manual mode (niets te maken met probleem, maar het duwt je toch de verkeerde richting in. Toen weer bij de setup begonning, staan dipswitches goed, bms kabel in juiste gestoken, settings goed, breaker aan... he wacht eens even... toen ik die van dicht bij bekeek had die leuke groene kleur niet de betekenis aan, maar veilig als in uit. Het stomme is dus dat ik niet 2 dagen vooraf me heb afgevraagd waarom ik een vonk kreeg terwjil ik de batterij had uitgezet. Achteraf weet ik dus dat de batterij toen deze in de verpakking zat wel degelijk uit stond. @cyclone niet vergeten te liken deze post, anders ga ik verhuizen en krijg je een nieuwe buurman :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLs3Tgpcl0pa3bgOxdFZ8A5Zybc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CCNTJJKIKVnT57UQTIdVZcCH.jpg?f=user_large
Afgelopen dagen de batterij getopbalanced. 54.519v met een 0.009v delta per cel.
Na uitgezocht te hebben hoe tou en alle modus werken ben nu de batterij aan het dischargen.
Zijn er ergens voorbeeld HA automations of kan iemand die sharen met alle settings voor charge en discharge ? Ik ben van plan om alles met DOA te gaan aansturen.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@The Source leuk verhaal, maar je cellen zijn nog lang niet in balans ;) Je zit nu nog altijd op het vlakke deel van de curve met een gemiddelde van 3.4v.

Probeer het langzaam op te krikken tot minimaal 57v, dan zal je zien dat er nog wel wat te balanceren is. Als je 10mV haalt met alle cellen rond 3.55v dan mag je het in balans noemen ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• BenSKIP
vdbeke schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:24:
Ik was aan het kijken naar het NKON batterypack, maar het staat me tegen dat die cellen op hun kant staan. Ook bij hun even nagevraagd, kan enkel kwaad als het overdrukventiel in werking treed en het electroliet eruit loopt. Maar bij een goed gedimensioneerd systeem gebeurd dat niet. euhm ja.

Ik zag hier wel wat andere packs tegenkomen met opslag capaciteit van 32KWh, hebben mensen hier links van? Als ik ze probeer op te zoeken, kom ik ander spul tegen. bijvoorbeeld die van @The Source

Die PE kabel zou ik op een stuk blank metaal vastmaken, als er niets voorzien is. Maar de meerwaarde lijkt me minimaal, tis immers DC en is nog steeds aanraakveilig.

Zijn er hier toevallig mensen die een DC laadpunt hebben, dus vanuit hun ESS hun EV op laden. Ik zou de DC=AC=DC stap will overslaan en rechtstreeks DC-DC op laden. Maar vooralsnog heb ik hier niks voor gevonden dat op de markt is.
Bekijk de specificaties van de cellen. Cellen NIET op de zijkant leggen. (Is fabrikants advies) Daarnaast is dit onlangs weer besproken aan de hand van een foto met de reden waarom cellen niet plat moeten liggen. Liggen ze plat, dan ligt een deel van de cel niet in het electrolyt.

• cyclone

cyclone

@The Source
Tja als je even na had gedacht alvorens te handelen/ gedaan had wat je had voorgenomen dan had je er eventjes een multimeter bij gepakt en de spanning aan beide kanten gemeten.

Zo’n vonk beschadigd meer dan jij nu kan zien / inschatten dus tis maar de vraag wat je hiermee hebt aangericht.

verder ben je gelukkig goed weggekomen want je had ook een spetter op je handen / in je gezicht/ oog kunnen krijgen.

Tis allemaal niet zonder risico en vandaar mijn eerdere opmerkingen. Maar goed eigenwijs is ook wijs. En for the record ik hoop natuurlijk dat je verdere ellende wordt bespaard.

Echter spreekt het boekdelen dat je nota bene hier schrijft dat je zaken netjes en voorzichtig gaat aanpakken en zo goed als de eerste stap volledig de mist in gaat.

Laat het een waarschuwing zijn en een (dure) les zodat je in de toekomst niet op aannames handelt maar op feiten (aka meet alles voor je schakelt / zaken aansluit).

Een ongeluk zit namelijk in een klein hoekje en kan grote impact / gevolgen hebben.

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:01

Ik heb inmiddels reactie van de drie. Heymy erg goedkoop met $2588 vanuit EU stock. Yixiang met een zelfde box $3238 EU stock. En EEL met als extra de t-fuse + Hydraulic Magnetic Circuit Breaker en ventilator in de box, voor $3392 DDP vanuit china (nog geen EU stock)

Heeft een ventilator in de box eigenlijk nog toegevoegde waarde? Hoe kun je controleren of je geen afkeur cellen krijgt, of is dat puur afgaan op reviews?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:58
The Source schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:14:
[...]

Verkeerde aanname, niet goed gekeken, onervaren en stom.
Ik was al verbaasd dat de MCCB aan stond toen deze uit de verpakking kwam (groen), ik dacht groen is goed = aan. (niet dus!) Mijn batterij staat in de hoek (zie fotos) omdat ik toch nooit bij de display hoef, maar daardoor ook geen tijd genomen om de breaker (of display or voorkant) eens goed te bekijken.

Voordat ik de bekabeling ging aansluiten heb ik eerst 95mm min kabel naar de smartshunt aangelegd. Toen ik de plus (dunne kabeltje) van de smartshunt ging aansluiten deed ik die eerst op de bovenste accu aansluiting, geen probleem. Maar ik denk daar ga ik de 95mm kabel aansluiten, beter deze plus van de smartshunt op de 2de aansluiten heb ik die vervangen. En toen kwam er een grote vonk en wat blauw licht net als bij een lasapparaat. Daarna met de 95mm plus doorgemeten en aangesloten. En toen de breaker omgezet (naar rood) om de batterij in te schakelen. Dit was nog niet het stomme.

Het stomme is dat ik 2 dagen bezig ben geweest om het laten/ontladen aan de gang te krijgen, maar ik kreeg het niet aan de gang. Alles leek goed te staan, maar de batterij was standbij en de cloud had ook een gekke melding manual mode (niets te maken met probleem, maar het duwt je toch de verkeerde richting in. Toen weer bij de setup begonning, staan dipswitches goed, bms kabel in juiste gestoken, settings goed, breaker aan... he wacht eens even... toen ik die van dicht bij bekeek had die leuke groene kleur niet de betekenis aan, maar veilig als in uit. Het stomme is dus dat ik niet 2 dagen vooraf me heb afgevraagd waarom ik een vonk kreeg terwjil ik de batterij had uitgezet. Achteraf weet ik dus dat de batterij toen deze in de verpakking zat wel degelijk uit stond. @cyclone niet vergeten te liken deze post, anders ga ik verhuizen en krijg je een nieuwe buurman :)
[Afbeelding]
Afgelopen dagen de batterij getopbalanced. 54.519v met een 0.009v delta per cel.
Na uitgezocht te hebben hoe tou en alle modus werken ben nu de batterij aan het dischargen.
Zijn er ergens voorbeeld HA automations of kan iemand die sharen met alle settings voor charge en discharge ? Ik ben van plan om alles met DOA te gaan aansturen.
Een kabel met een mogelijk grote stroom moet je super snel tegen de aansluiting drukken, net zo snel als een schakelaar zou doen, dan komt er geen vlam boog.
Een vonk komt er altijd.
En tijdens de moer er op draaien, de kabel schoen goed er tegenaan blijven drukken, anders gaat het knetteren.
En als er geen grote stromen lopen doe je deze handeling voor niks, maar dat is beter dan achteraf....... Verdorie

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
reneeke1970 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:09:
[...]

Een kabel met een mogelijk grote stroom moet je super snel tegen de aansluiting drukken, net zo snel als een schakelaar zou doen, dan komt er geen vlam boog.
Een vonk komt er altijd.
En tijdens de moer er op draaien, de kabel schoen goed er tegenaan blijven drukken, anders gaat het knetteren.
En als er geen grote stromen lopen doe je deze handeling voor niks, maar dat is beter dan achteraf....... Verdorie
Als je de installatie zo aan de praat moet krijgen moet je je afvragen of jet het wel goed gebouwd hebt.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:58
habbekrats schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:21:
[...]

Als je de installatie zo aan de praat moet krijgen moet je je afvragen of jet het wel goed gebouwd hebt.
Daar gaat het niet om, is extra werkwijze voor het geval dat....

1 PVoutput . Dongen NB

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BenSKIP schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:13:
Just my point... gaat er 1 cel defect, dan gaat de ander haywire en dan merkt de BMS dat in P config niet op.
Dus moet je er eigenlijk allemaal S config van maken en daarna pas P.
Ik weet het, duur... daarom al, ik zou niet aan Li-ion beginnen.
Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Een BMS is niet de enige manier van beveiliging, vaak zie je dat er zekeringsdraden worden gebruikt om de individuele cellen in parallelle strings te beveiligen.

• habbekrats
reneeke1970 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:30:
[...]

Daar gaat het niet om, is extra werkwijze voor het geval dat....
Toch fout, vonken geven altijd schrikreacties. tweede door de vonk krijg je putting op je kabeloog en heb dus geen goed contactoppervlak meer.

Een netjes gebouwde heeft schakelaars en een afschakelbaar bms om stroomloos te kunnen werken.

• cyclone

cyclone

Gewoon nadenken en meten.

Meten is weten. Als er een spanningsverschil is, is er kans op grote stromen. Je ziet dit nota bene al op een simpele 12v accu.

Het is talloze keren benoemd hier en in alle manuals, persoon in kwestie gaf nota bene aan het te gaan preloaden maar puntje bij paaltje geen ervaring/ idee wat hij aan het doen is en gaat toch de fout in.

Dit bevestigt volledig mijn eerder gemaakte argument (naar de zelfde persoon) dat zelfbouw systemen niet puur alleen gedaan kan worden op basis van het kijken van wat YouTube filmpjes en verder geen elektrotechnische basis kennis.

En om eerlijk te zijn zal het mij jeuken of ik al dan niet gelijk heb, ik probeer hier alleen mensen te helpen vooral veilige keuzes te maken. Verder heb ik hier geen enkel belang.

• The Source
cyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:36:
Gewoon nadenken en meten.

Meten is weten. Als er een spanningsverschil is, is er kans op grote stromen. Je ziet dit nota bene al op een simpele 12v accu.

Het is talloze keren benoemd hier en in alle manuals, persoon in kwestie gaf nota bene aan het te gaan preloaden maar puntje bij paaltje geen ervaring/ idee wat hij aan het doen is en gaat toch de fout in.

Dit bevestigt volledig mijn eerder gemaakte argument (naar de zelfde persoon) dat zelfbouw systemen niet puur alleen gedaan kan worden op basis van het kijken van wat YouTube filmpjes en verder geen elektrotechnische basis kennis.

En om eerlijk te zijn zal het mij jeuken of ik al dan niet gelijk heb, ik probeer hier alleen mensen te helpen vooral veilige keuzes te maken. Verder heb ik hier geen enkel belang.
Ik geef het tenminste toe, ik had ook mijn mond kunnen houden en zeggen dat alles goed gegaan was. Ik durft te wedden dat er meer mensen zijn die het per ongeluk hebben meegemaakt. Niet dat het bij mij per ongeluk was zoals ik beschreef: aannames en dom. Ik had gelukkig wel een bril op en handschoenen aan. Wat @reneeke1970 beschrijft ging ook fout door mijn handschoen, de ring aan de plus van de smartshunt is als een revet, die deed ik erop en kaatste terug en ik kom de ring niet vastdrukken door de stugge handschoen wat wel mijn intentie was maar grijpte mis. Niet dat ik wist dat dit zou gebeuren...

Persoonlijk denk ik dat er steeds meer noobs als mij een batterij zelf uit China gaan halen, want salderen gaat weg, dus vraag naar batterijen stijgt en in NL zijn er nog steeds teveel cowboys met belachelijke prijzen. Ik post hier ook zoveel mijn ervaringen zoveel mogelijk dat andere noobs ervan leren. Ik snap dat je zegt, die moeten er niet aan beginnen, maar ja sommige zijn stug :P
Rimco schreef op zondag 8 februari 2026 @ 00:29:
@The Source leuk verhaal, maar je cellen zijn nog lang niet in balans ;) Je zit nu nog altijd op het vlakke deel van de curve met een gemiddelde van 3.4v.

Probeer het langzaam op te krikken tot minimaal 57v, dan zal je zien dat er nog wel wat te balanceren is. Als je 10mV haalt met alle cellen rond 3.55v dan mag je het in balans noemen ;)
Dank. ik ben de batterij weer aan het opladen, nu de zon schijnt kan ik ook uitzoeken hoe solar only charging werkt en welke settings in HA ik daarvoor moet wijzigen. Dan gaan we opnieuw de top opzoeken.
xcode35 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:40:
[...]

Ik heb inmiddels reactie van de drie. Heymy erg goedkoop met $2588 vanuit EU stock. Yixiang met een zelfde box $3238 EU stock. En EEL met als extra de t-fuse + Hydraulic Magnetic Circuit Breaker en ventilator in de box, voor $3392 DDP vanuit china (nog geen EU stock)

Heeft een ventilator in de box eigenlijk nog toegevoegde waarde? Hoe kun je controleren of je geen afkeur cellen krijgt, of is dat puur afgaan op reviews?
Als het goed is heeft de Yixiang ook een class-t fuse, die zit aan de binnenkant tegen het frontpaneel gemonteerd. Pas op met EU stock, het kan best dat ze bedoelen dat de stock vanuit EU naar de koper wordt verstuurd, maar dat de stock nog moet arriveren. Dus maak harde afspraken over de levertijd. Die zetten ze altijd zeer ruim, zodat ze op Alibaba geen negatieve beoordelingen krijgen dat er niet op tijd geleverd is.

[ Voor 29% gewijzigd door The Source op 08-02-2026 11:07 ]

• BenSKIP
bbbrumbrum schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:54:
[...]

Dat is geen antwoord op mijn vraag.

Een BMS is niet de enige manier van beveiliging, vaak zie je dat er zekeringsdraden worden gebruikt om de individuele cellen in parallelle strings te beveiligen.
Ja eens, maar ook dat betekend het volledig uit elkaar halen van zo'n VW pack om er zekeringen tussen te zetten. En die moet je dan weer koud-lassen. Een hele operatie. Maar het is te doen. Dat alles herhalen per P cel en dat voor alle 18 packs.... dan ben je wel even bezig. En ARBO leert dat je met elke repeteerhandeling een stapje overmoediger wordt.

• BenSKIP
Je kan een "slow-start" maken met een gloeilamp.
YouTube: 💡 Soft Start Your Inverter | Avoid Mistakes & Ensure Safety When Pre...

[ Voor 80% gewijzigd door BenSKIP op 08-02-2026 13:06 ]

• cyclone

cyclone

The Source schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:01:
[...]
Ik geef het tenminste toe, ik had ook mijn mond kunnen houden en zeggen dat alles goed gegaan was.
Klopt maar is het anno 2026 een prestatie om eerlijk te zijn ? Ja ik denk dat mensen hun mond houden dus ik snap waar je heen wilt, maar ik draai hem graag even om .. wat had je geleerd als je het niet verteld had ?
Wat @reneeke1970 beschrijft ging ook fout door mijn handschoen, de ring aan de plus van de smartshunt is als een revet, die deed ik erop en kaatste terug en ik kom de ring niet vastdrukken door de stugge handschoen wat wel mijn intentie was maar grijpte mis. Niet dat ik wist dat dit zou gebeuren...
NEEE NEEE NEEE
Het ging fout omdat je niet gemeten had, niet door had dat er een spanningsverschil was en je dus zoals je al posts eerder aangaf (ik ga hem niet nog eens quoten) had moeten preloaden zoals je voorgenomen had.

DAT is wat er mis ging.
Feit dat je dit niet door hebt spreekt wat mij betreft boekdelen. Je hoeft het allemaal niet aan te nemen he, ik schrijf dit hier (Ik val in herhaling) niet omdat ik het zo goed kan / weet.
Die vonken die jij trekt heb ik op de MTS elektro (wel in een gecontroleerde supervised omgeving) ook getrokken. Zonder fouten maken leer je ook niets.
Mijn punt is en blijft dat je als NOOB geen flauw benul hebt van wat er mis kan gaan.
Weet niet of jij je cellen bij NKON hebt gekocht, if so dan zul je de dikke disclaimer van ze wel herinneren voor je uberhaupt je bestelling kunt afmaken dat je spullen koopt (accu cellen) die potentieel gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je daar mee moet omgaan.

Zonder basis kennis elektro (en die heb jij niet heb je ook eerlijk aangegeven) moet je hier botweg niet aan beginnen, als je het dan zo tof vindt (en dat snap ik want dat is het ook) zorg dan dat je goede begeleiding hebt (en nee dat is niet dit forum / youtube) die met je mee kijkt en denkt tijdens het fysieke werk.
Persoonlijk denk ik dat er steeds meer noobs als mij een batterij zelf uit China gaan halen, want salderen gaat weg, dus vraag naar batterijen stijgt en in NL zijn er nog steeds teveel cowboys met belachelijke prijzen. Ik post hier ook zoveel mijn ervaringen zoveel mogelijk dat andere noobs ervan leren. Ik snap dat je zegt, die moeten er niet aan beginnen, maar ja sommige zijn stug :P
Zolang jij niet door hebt wat er nu precies fout ging (en gezien wat je eerder schreef en de schuld aan je handschoenen / revet e.d. gaf) ga je hier andere noobs alleen de verkeerde dingen leren.
Nobel streven, maar die vlieger gaat echt niet op.

Dus ik blijf bij mijn advies, laat je begeleiden in de volgende stappen die je neemt. Als je bij me in de buurt woont wil ik je daar tegen vergoeding van een paar bakken koffie en een pilsje als alles klaar is best bij helpen.
Want ja ik ben direct en dat kan overkomen als een enorme lul, dat ben ik niet ik ben juist met jouw veiligheid (en dus met jou) begaan.

• The Source
cyclone schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:50:
[...]

Klopt maar is het anno 2026 een prestatie om eerlijk te zijn ? Ja ik denk dat mensen hun mond houden dus ik snap waar je heen wilt, maar ik draai hem graag even om .. wat had je geleerd als je het niet verteld had ?

[...]

NEEE NEEE NEEE
Het ging fout omdat je niet gemeten had, niet door had dat er een spanningsverschil was en je dus zoals je al posts eerder aangaf (ik ga hem niet nog eens quoten) had moeten preloaden zoals je voorgenomen had.

DAT is wat er mis ging.
Feit dat je dit niet door hebt spreekt wat mij betreft boekdelen. Je hoeft het allemaal niet aan te nemen he, ik schrijf dit hier (Ik val in herhaling) niet omdat ik het zo goed kan / weet.
Die vonken die jij trekt heb ik op de MTS elektro (wel in een gecontroleerde supervised omgeving) ook getrokken. Zonder fouten maken leer je ook niets.
Mijn punt is en blijft dat je als NOOB geen flauw benul hebt van wat er mis kan gaan.
Weet niet of jij je cellen bij NKON hebt gekocht, if so dan zul je de dikke disclaimer van ze wel herinneren voor je uberhaupt je bestelling kunt afmaken dat je spullen koopt (accu cellen) die potentieel gevaarlijk zijn als je niet weet hoe je daar mee moet omgaan.

Zonder basis kennis elektro (en die heb jij niet heb je ook eerlijk aangegeven) moet je hier botweg niet aan beginnen, als je het dan zo tof vindt (en dat snap ik want dat is het ook) zorg dan dat je goede begeleiding hebt (en nee dat is niet dit forum / youtube) die met je mee kijkt en denkt tijdens het fysieke werk.

[...]

Zolang jij niet door hebt wat er nu precies fout ging (en gezien wat je eerder schreef en de schuld aan je handschoenen / revet e.d. gaf) ga je hier andere noobs alleen de verkeerde dingen leren.
Nobel streven, maar die vlieger gaat echt niet op.

Dus ik blijf bij mijn advies, laat je begeleiden in de volgende stappen die je neemt. Als je bij me in de buurt woont wil ik je daar tegen vergoeding van een paar bakken koffie en een pilsje als alles klaar is best bij helpen.
Want ja ik ben direct en dat kan overkomen als een enorme lul, dat ben ik niet ik ben juist met jouw veiligheid (en dus met jou) begaan.
Met "Niet dat het bij mij per ongeluk was zoals ik beschreef: aannames en dom." en " Wat @reneeke1970 beschrijft ging ook fout" had ik al duidelijk gemaakt dat de hoofdoorzaak een andere was. Dus ik wist precies wat er fout was gegaan, al voordat ik het hier poste. Misschien kan de start post van dit topic een duidelijke waarschuwing krijgen of misschien een stappen lijst / advies om andere te helpen.

Ik ben meer dan 4 maanden bezig geweest om iemand te vinden om alles te plaatsen zoals je in mijn eerdere posts hebt kunnen lezen. Veel bedrijven (30+) gesproken, maar niemand met Deye kennis. Uiteindelijk iemand via werk spot gevonden om de Deye en de eastron te installeren echter was ik niet onder de indruk van zijn kwaliteit zoals je hebt kunnen lezen (PV2 werkt niet en bij Eastron fase 1 & 2 omgewisseld).

• cyclone

cyclone

@The Source
Je had ook gewoon een basis cursus electrotechniek kunnen volgen :-)

En gewoon 1 simpele meting had je een hoop (potentiele) schade kunnen voorkomen. Wat leren ze je nou precies op een dergelijke (iedere) electrotechniek opleiding (een ieder hier in het topic met een electro opleiding zal dit kunnen beamen) ?
Meten is weten.

Maar gezien je reactie krijg ik je daar niet van overtuigd ik zet hem nog 1 keer uit een en daarna houd ik er over op voor nu.

Als jij voor je zaken ging aansluiten spanning had gemeten op beide punten die je op elkaar wilde aansluiten had jij gezien dat er 1 spanning voerend was en 1 niet.
Dan weet je voldoende, potentiaal verschil dus kans op (grote) stromen die gaan lopen als ik deze 2 punten op elkaar aansluit, aka vonken.

Als je jezelf hier middels een meting van verwittigd had, dan had je verder op onderzoek gegaan want jij dacht dat beide punten spanningsloos waren (althans dat meen ik op te maken uit je vele posts), en gezien dat dus niet alles uit stond zoals je dacht.

Dan had je dus gaan zoeken naar de oorzaak OF je had beide aansluitingen middels een preload op dezelfde spanning gebracht zoals je eerder aangaf te gaan doen.

Voor de volledigheid toch nog maar eens de quote dan :
The Source schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Sorry typo aangepast, maar weer duidelijk, de basis electro kennis ontbreekt hier :)
Dank voor de goede tip, ik ga het met een lamp doen.
Als ik zaken op elkaar aansluit zorg ik dat ik 100% zeker weet dat zaken spanningsloos zijn middels zaken uit te schakelen.
Dan wacht ik 5 minuten dat zaken spanningsloos kunnen raken en dan nog meet ik ALTIJD voor ik zaken aansluit.
Zo wordt het je geleerd. En dat wordt er met reden ingestampt.

Ik val inmiddels in herhaling, ik heb je aangeboden te helpen maar goed je blijft volharden in je eigen verhaal.
Jammer.
Hoop dat de boel heel blijft bij je, maar als het mis gaat (en die kans is zeker aanwezig) dan zul je wellicht nog eens terug denken aan die ene eigenwijze directe tweaker die met alle goede bedoelingen maar wellicht iets te direct goede raad wilde geven.

Doe er je voordeel mee.

• The Source
@cyclone helaas begrijp je nog steeds niet na al je herhalende posts dat ik je al heel lang geleden gelijk heb gegeven en begrijp wat ik had moeten doen.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-02 12:25
Dit weekend heb ik 80 cellen Mb56 gemonteerd. Helaas is bij 1 cel de terminal/stud afgebroken bij het aandraaien. Dus het laser-welded ronde deel is helemaal af. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan repareren? Moet dit met puntlassen of kan dit met een soldeerbout? Of is er een bedrijf in Nederland die dit kan?

• Q
  • Registratie: November 1999

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ditbenikecht schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:03:
Dit weekend heb ik 80 cellen Mb56 gemonteerd. Helaas is bij 1 cel de terminal/stud afgebroken bij het aandraaien. Dus het laser-welded ronde deel is helemaal af. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan repareren? Moet dit met puntlassen of kan dit met een soldeerbout? Of is er een bedrijf in Nederland die dit kan?
Mijn advies is om je verlies te nemen en een nieuwe losse cel te bestellen. Solderen lijkt me niet verstandig want dat kan de krachten van het vastdraaien van de moer niet aan + te hoge weerstand.

Reparatie is misschien mogelijk maar ik heb er nog nooit van gehoord, misschien dat iemand anders een idee heeft.

Maar hoe kan dit gebeuren, of heb je alle andere 79 cellen ook met teveel NM aangedraaid? :X

• ditbenikecht
Volgens de montagehandleiding moest het met 10 tot 12 Nm vast. Het zijn namelijk ook m8 studs. Ik heb met momentsleutel op 12Nm aangedraaid en de eerste paar op 11Nm en ook nog gecheckt met digitale meter en die gaf dan vaak maar 9Nm aan bij 11Nm instelling op mijn momentsleutel. Daarna de momentsleutel op 12Nm gezet. Mogelijk dat door verlengde bit die ik bij een paar cellen gebruikte dat het moment niet meer klopte.

• Q

Q

ditbenikecht schreef op zondag 8 februari 2026 @ 22:15:
Volgens de montagehandleiding moest het met 10 tot 12 Nm vast. Het zijn namelijk ook m8 studs. Ik heb met momentsleutel op 12Nm aangedraaid en de eerste paar op 11Nm en ook nog gecheckt met digitale meter en die gaf dan vaak maar 9Nm aan bij 11Nm instelling op mijn momentsleutel. Daarna de momentsleutel op 12Nm gezet. Mogelijk dat door verlengde bit die ik bij een paar cellen gebruikte dat het moment niet meer klopte.
Misschien loop ik achter met M8 en MB51 maar ik vraag me erg af hoe je aan die getallen komt. Het feit dat er één al kapot is gegaan zegt mij dat die getallen niet kloppen en ik zou me zorgen gaan maken over de andere 79 cellen. Max is meestal 4-6nm.

Ik hoop dat ik het verkeerd heb want anders mogen andere mensen mee denken of en wat het veiligheidsrisico kan zijn van 79 cellen die 2x boven de max NM spec zijn aangedraaid.

MAX 6 NM

https://www.gobelpower.co...DEsHEkinO8eqBdK23GnBC744d

Het spijt me maar dit klinkt niet goed.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 08-02-2026 23:17 ]

• cyclone

cyclone

@ditbenikecht Dat wat @Q zegt.
Solderen is geen optie om de reden die hij al aangeeft plus dat je dan lokaal de cel teveel opwarmt en daarmee de cel intern beschadigd. Gouden regel is nooit direct op een batterij / accu solderen daar heb je batterijen voor met soldeer lippen (en die zitten vaak gepuntlast op de accu).

Puntlassen op een terminal welke voldoende mechanisch sterk zijn daar heb je op zijn minst zeer gespecialiseerde apparatuur voor nodig, lijkt mij geen (goedkoper) optie.

Gezien het om nieuwe cellen gaat zou ik gaan voor garantie, of als je het echt ziet als ontstaan door jouw eigen toedoen (niet de juiste torq gebruikt) dan je verlies nemen en een nieuwe bestellen.
Je wilt niet in een set van 80(!! dat zijn er echt HEUL VEUL) 1 zwakke schakel inbrengen die mogelijk je hele accu om zeep kan helpen. A: dat veiligheidsrisico wil je niet lopen B: Het zijn de kosten niet t.o.v. de andere 79 cellen.

• Q

Q

Ik ben dus bang dat de andere 79 cellen nu polen met moeren hebben die veel te hard zijn aangetrokken en ik heb deze gedachten:

- de polen kunnen op termijn spontaan afbreken tijdens gebruik en zo brand veroorzaken en dus alle 80 cellen vervangen uit voorzorg of
- de polen niet meer aanraken en fingers crossed dat het goed gaat of
- alle moeren losdraaien asap en op 4-6 mm aantrekken opnieuw of
- ……

Wat is vanuit het oogpunt van veiligheid wijsheid?

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:55
Ik heb de afgelopen tijd (3 weken) weinig de batterij naar 100% getrokken ivm lage prijs spread. Vannacht weer eens helemaal vol. Al kreeg ik van mijn BMS (Seplos) een waarschuwing van over voltage vanochtend.

Wat blijkt: bij beide packs is cel 8 0.2v (!?!) hoger dan de rest (rest is 0.002v gelijk). Ik heb hem maar op charge gezet en de balancers voor beide packs aangezet. Is dit te verwachten? Of is bij beide packs Cel 8 afwijkend? ( Wat raar zou zijn?)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:11

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik ben druk bezig met verschillende verduurzaming projecten en ben mij aan het örienteren op de opwek en opslag van energie.

Klein stukje achtergrond: ik heb gelukkig alweer een jaartje of 15 geleden 2 jaar elektrotechniek mogen leren op de technische VMBO school. Met die kennis heb ik inmiddels de meterkast en alle bedrading van de woning netjes gemaakt. Dit schrijf ik expliciet niet om "te showen" maar wel om aan te geven dat een beetje stroom mij niet vies is. Ook heb ik destijds wat vaker met kleine DC projecten gewerkt. Kortom de basis zit er in maar deze gaat niet verder dan schema's met DC.

De woning waar het om gaat is volledig gasloos en heeft een 3x25A aansluiting. Ik rijd zelf een EV en met 2 airco's en een Monoblock WP / elektrisch koken zijn er voldoende verbruikers. Ik maak gebruik van een dynamisch energiecontract met voor nu prijzen om het uur. Nu wordt het zaak om het opgewekte vermogen slim te benutten en zo min mogelijk op dure piek momenten van het net te gebruiken. Vandaar dat ik dit topic al een tijdje volg. De techniek, het idee van het net ontlasten en zo veel mogelijk gebruik maken van eigen consumptie zijn drijfveren voor dit deel.

Gezien er nog geen zonnepanelen op het dak liggen wil ik dit z.s.m. nog dit jaar doen in het laatste jaar van salderen. Echter wil ik ook voorbereidingen treffen met de gehele installatie op een uitbreiding volgend jaar met bijvoorbeeld een zelf-bouw thuisaccu. Mijn vraag: nu ik toch alles zelf wil gaan aanleggen denk ik dat een investering in een hybride omvormer nuttig kan zijn. Zijn er aanbevelingen uit dit topic voor een specifiek model die prijs / prestatie een beetje mooi is? Zelf kijk ik vooral naar 3 fase omvormers gezien ik een boel grootverbruikers op meerdere fasen heb draaien / de auto laden en koken allemaal op een 3 fase aansluiting heb zitten.

Of heb ik het mis en werkt vrijwel iedereen nog met bijv. micro omvormers achter de panelen waarbij de DC - AC slag wordt geslagen en dat je een aparte omvormer regelt voor weer AC - DC voor de thuisaccu.

Ik plaats de vraag hier specifiek omdat ik niet zoek naar een vendor lock-in systeem en verwacht dat hier veel gewerkt wordt met universele oplossingen. Mocht de vraag beter in een ander topic gesteld worden hoor ik dit graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 09-02-2026 12:16 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je efficient wil werken gebruik je geen micro omvormers maar duw je panelen rechtstreeks in een hybride inverter die de DC hoogspanning van de panelen zonder al te veel conversie in een hoogspanning accu loost.
Voor een 3fase aansluiting wil je strings met panelen van minimaal 450V, dat kan namelijk zonder al te veel boost omgezet worden in 380/400V AC. Uiteraard werkt een string van 250V DC ook, maar is toch weer een paar procentjes minder efficient.

• habbekrats
@q ik zou niet aan de overige cellen gaan sleutelen. Ik denk je meer schade krijgt bij losdraaien en weer vastzetten. Aluminium 1 keer mechanisch overbelast gaat niet weer terug. Sterker nog dat het draad m6 kapot gaat bij losdraaien.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:22
Yariva schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:14:
Ik ben druk bezig met verschillende verduurzaming projecten en ben mij aan het örienteren op de opwek en opslag van energie.

Klein stukje achtergrond: ik heb gelukkig alweer een jaartje of 15 geleden 2 jaar elektrotechniek mogen leren op de technische VMBO school. Met die kennis heb ik inmiddels de meterkast en alle bedrading van de woning netjes gemaakt. Dit schrijf ik expliciet niet om "te showen" maar wel om aan te geven dat een beetje stroom mij niet vies is. Ook heb ik destijds wat vaker met kleine DC projecten gewerkt. Kortom de basis zit er in maar deze gaat niet verder dan schema's met DC.

De woning waar het om gaat is volledig gasloos en heeft een 3x25A aansluiting. Ik rijd zelf een EV en met 2 airco's en een Monoblock WP / elektrisch koken zijn er voldoende verbruikers. Ik maak gebruik van een dynamisch energiecontract met voor nu prijzen om het uur. Nu wordt het zaak om het opgewekte vermogen slim te benutten en zo min mogelijk op dure piek momenten van het net te gebruiken. Vandaar dat ik dit topic al een tijdje volg. De techniek, het idee van het net ontlasten en zo veel mogelijk gebruik maken van eigen consumptie zijn drijfveren voor dit deel.

Gezien er nog geen zonnepanelen op het dak liggen wil ik dit z.s.m. nog dit jaar doen in het laatste jaar van salderen. Echter wil ik ook voorbereidingen treffen met de gehele installatie op een uitbreiding volgend jaar met bijvoorbeeld een zelf-bouw thuisaccu. Mijn vraag: nu ik toch alles zelf wil gaan aanleggen denk ik dat een investering in een hybride omvormer nuttig kan zijn. Zijn er aanbevelingen uit dit topic voor een specifiek model die prijs / prestatie een beetje mooi is? Zelf kijk ik vooral naar 3 fase omvormers gezien ik een boel grootverbruikers op meerdere fasen heb draaien / de auto laden en koken allemaal op een 3 fase aansluiting heb zitten.

Of heb ik het mis en werkt vrijwel iedereen nog met bijv. micro omvormers achter de panelen waarbij de DC - AC slag wordt geslagen en dat je een aparte omvormer regelt voor weer AC - DC voor de thuisaccu.

Ik plaats de vraag hier specifiek omdat ik niet zoek naar een vendor lock-in systeem en verwacht dat hier veel gewerkt wordt met universele oplossingen. Mocht de vraag beter in een ander topic gesteld worden hoor ik dit graag.
In een van de andere energie topics is het daar even (op mijn naam ook) over gegaan.
Ik zou voor nu het zonnepanelen systeem en het batterij systeem niet combineren.
Als je een hybride omvormer neemt zit je vaak vast binnen de vendor aan de batterij(kisten).
Bij Victron niet maar het systeem is daar complexer (string lengtes) en best duur.
Best of both worlds is imho een AC gekoppelde centrale string omvormer (categorie SMA en dergelijke) in combinatie met een zelfbouw batterij op basis van Victron. Die laatste hoeft dan bv ook geen trifase te zijn.

Het draait 'm per slot van rekening vooral om de investering en eigen PV gebruik op termijn. Die investering verdien je terug door zoveel mogelijk PV direct te gebruiken of op te slaan en de volgende nacht/dag weer te gebruiken. Uiteindelijk wordt het dan zo simpel als kijken naar je grafiekjes/tabellen en interpreteren "hoeveel kWh op jaarbasis kan ik nu shiften van opwek naar de batterij" en dit vermenigvuldigen met je prijs per kWh die je normaal had moeten betalen bij afname.

Micro omvormers hebben als nadeel dat je meer falende/actieve componenten hebt en ook tegen een hogere prijs, voordeel is dat je makkelijker kan troubleshooten waar een probleem of paneel problemen heeft. Je betaalt in mijn ogen dus vaak relatief veel om problemen (waarvan niet zeker is dat je ze gaat hebben) makkelijker op te lossen. Ik ben dan van het idee dat je dat geld in je zak houdt en tegen dan een paar uurtjes iemand het dak op laat gaan om het probleem met een paneel vast te laten stellen. Een string omvormer werkt heel efficient en is ook iets eenvoudiger te dimensioneren vind ik dan een micro-omvormer systeem.

Eens het zonnepanelen systeem operationeel is kan je werken richting het einde van de saldering (zoals in België al gebeurd is) en je zelfconsumptie op krikken. Meten is weten, data is goud. Leef minstens een jaar met PV alleen met wat meters (P1, Homewizard, InfluxDB/Grafana) en kijk hoeveel je kan verschuiven met een batterijsysteem.
Ter info: de grootste stijging qua zelfconsumptie (de ratio opwek en direct verbruik tov de totale opwek) haal je door je EV op te laden. Dat is ook maar beperkt haalbaar en op dat omslagpunt moet je de batterij laten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 09-02-2026 14:41 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:16

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@HyperBart Is er een reden waarom je een alles-in-1 Deye overslaat? Kan prima lokaal worden aangestuurd, werkt met alle 48V accu's en heeft al meteen MPPTs icm een 3-fase omvormer. Is ook de goedkoopste oplossing als je nog geen PV omvormer hebt (maar er wel 1 nodig hebt).

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Q

Q

habbekrats schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:58:
@q ik zou niet aan de overige cellen gaan sleutelen. Ik denk je meer schade krijgt bij losdraaien en weer vastzetten. Aluminium 1 keer mechanisch overbelast gaat niet weer terug. Sterker nog dat het draad m6 kapot gaat bij losdraaien.
Hoe groot is de kans dat door de to hoge spanning de pool spontaan afbreekt in de toekomst, is dat realistisch?

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04:41
Rimco schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:53:
@HyperBart Is er een reden waarom je een alles-in-1 Deye overslaat? Kan prima lokaal worden aangestuurd, werkt met alle 48V accu's en heeft al meteen MPPTs icm een 3-fase omvormer. Is ook de goedkoopste oplossing als je nog geen PV omvormer hebt (maar er wel 1 nodig hebt).
En in aanvulling op @Rimco hebben ze bij Deye ook een heel mooi 20kW LV model tegenwoordig die perfect past bij een 3x25A aansluiting die je dan ook volledig kan gebruiken.

• ditbenikecht
In de installatiehandleiding van de diy case stond 10-12Nm. Dit is een normale waarde voor een m8 dus zag hierin geen risico. In de datasheet staat inderdaad 6Nm. Ik heb trouwens een nieuwere versie datasheet voor de mb56 beschikbaar.
Ik had dus de installatiehandleiding niet moeten vertrouwen en altijd dubbel check moeten doen.
Helaas reageert China nu ineens niet meer snel. Binnenkort ook chinees nieuwjaar.
Helaas ook niet snel verkrijgbaar in Nederland een MB56 cel.

Ik zit te denken om het ronde deel wat er af is daar soldeer op te laten smelten en dan snel op de cel drukken. Op die manier verwarmt de cel nauwelijks.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:22
Deye was ondertussen wat op de achtergrond geraakt bij mij (onbekend/onbemind) maar omwille van risico en spreiding van functionaliteiten/impact defecten en toch een beetje aparte eilanden te bouwen heb ik liever dat mijn PV installatie onafhankelijk van mijn batterij(en) draait. Om die reden doe ik ook geen PV op mijn Victron.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 22:07
ditbenikecht schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:10:

Ik zit te denken om het ronde deel wat er af is daar soldeer op te laten smelten en dan snel op de cel drukken. Op die manier verwarmt de cel nauwelijks.
Ah, lesje: "hoe maak ik een koude las" :)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 22:07
Volgens mij werken de hybride omvormers van bv Solis ook met nagenoeg alle accu's op de markt (zowel LV als HV).

• cyclone

cyclone

Koude las aka slecht contact met hoge weestand die ook nog eens bij minste of geringste mechanische belasting gaat afbreken.
Behalve dat gaat dat bij een beetje laadstroom loeiheet worden EN je verhit je cel toch ondanks dat jij denkt van niet.
HEEL SLECHT IDEE.

Snap dat je door wilt, maar wat je nu voorstelt is een goed recept voor dikke problemen. Je vraagt het hier aan mensen met ervaring en daar ga jij niet het antwoord krijgen wat je wilt horen.

En dan heb ik nog meer slecht nieuws als jij jouw cellen allemaal met 10 a 12 NM hebt vast gezet dan denk ik dat @Q een zeer goed punt maakt en je ivm de opwarming en afkoeling thermische stress (en daarmee ook mechanische stress) gaat krijgen op studs die veels te hard zijn aangedraaid.
Da's wel een recept voor problemen.

Weet niet hoe je de boel gaat in bouwen vermoed 5 accu's (5x16=80) maar ik zou ze niet gaan stapelen en goed toegankelijk houden zodat als er iets mis gaat je er altijd makkelijk en snel bij kan komen en de aansluitingen goed kan blijven monitoren met een thermische camera.

Wat wijsheid is weet ik niet, ik zou er zelf niet gerust op zijn en minimaal 1 cel trachten los te draaien en kijken of dat goed gaat (in slechtste geval gaat die ook stuk en moet je in plaats van 1 cel 2 cellen vervangen) als dat goed gaat zou ik toch alle cellen losdraaien en op 4 tot 6nm vastzetten.
Als dat lukt ben je gewoon weer op spec en in the clear namelijk, anders zou het toch een zorg blijven.

En tja draai je ook dan de boel stuk als je het probeert los te draaien dan toch maar de rest met rust laten en zeker de eerste 12 tot 24 maanden maandelijks inspecteren (en dus toegankelijk houden).
En dat is heel onpraktisch want ik vind mij accu's met 16 MB31's al niet te tillen die van jou zijn 2x zo zwaar.

• John245
cyclone schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:43:
[...]

Koude las aka slecht contact met hoge weestand die ook nog eens bij minste of geringste mechanische belasting gaat afbreken.
Behalve dat gaat dat bij een beetje laadstroom loeiheet worden EN je verhit je cel toch ondanks dat jij denkt van niet.
HEEL SLECHT IDEE.

Snap dat je door wilt, maar wat je nu voorstelt is een goed recept voor dikke problemen. Je vraagt het hier aan mensen met ervaring en daar ga jij niet het antwoord krijgen wat je wilt horen.

En dan heb ik nog meer slecht nieuws als jij jouw cellen allemaal met 10 a 12 NM hebt vast gezet dan denk ik dat @Q een zeer goed punt maakt en je ivm de opwarming en afkoeling thermische stress (en daarmee ook mechanische stress) gaat krijgen op studs die veels te hard zijn aangedraaid.
Da's wel een recept voor problemen.

Weet niet hoe je de boel gaat in bouwen vermoed 5 accu's (5x16=80) maar ik zou ze niet gaan stapelen en goed toegankelijk houden zodat als er iets mis gaat je er altijd makkelijk en snel bij kan komen en de aansluitingen goed kan blijven monitoren met een thermische camera.

Wat wijsheid is weet ik niet, ik zou er zelf niet gerust op zijn en minimaal 1 cel trachten los te draaien en kijken of dat goed gaat (in slechtste geval gaat die ook stuk en moet je in plaats van 1 cel 2 cellen vervangen) als dat goed gaat zou ik toch alle cellen losdraaien en op 4 tot 6nm vastzetten.
Als dat lukt ben je gewoon weer op spec en in the clear namelijk, anders zou het toch een zorg blijven.

En tja draai je ook dan de boel stuk als je het probeert los te draaien dan toch maar de rest met rust laten en zeker de eerste 12 tot 24 maanden maandelijks inspecteren (en dus toegankelijk houden).
En dat is heel onpraktisch want ik vind mij accu's met 16 MB31's al niet te tillen die van jou zijn 2x zo zwaar.
Persoonlijk zou ik advies inwinnen bij de leverancier van de cellen. Wie zegt dat maandelijks monitoren voldoende is. Misschien is continue monitoring noodzakelijk.

Wat vindt de verzekeraar hier in de toekomst van, mocht het toch misgaan?

Is het niet slimmer om nu je verlies te nemen in plaats van een systeem te bouwen zonder alle consequenties te overzien?

• Pim57

De accupool is van aluminium en de stud is van staal. Dat kun je niet solderen. En zeker niet hobbymatig.

Je zou een gespecialiseerd bedrijf moeten zoeken die kan laser lassen. Zo wordt het ook vanaf fabriek gedaan.

De beste optie blijft een nieuwe cel kopen en deze defecte cel afschrijven.

Als laatste is er nog de hobby oplossing uit de tijd dat accu cellen nog met vlakke polen en getapte gaten kwamen.
En dat is een ondiep gat in de pool boren en met een speciale ondiepe tap een stukje draadeind erin tappen. Vervolgens kun je daar een M8 stud met inbussleutel in draaien en klaar!
Hier kun je ook wel youtube filmpjes van vinden. Onder andere Andy van off-grid-garage heeft dat wel eens gedaan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• ditbenikecht
@John245 Alle consequenties overzien kan ik niet, ook niet als ik ze met 6Nm had aangedraaid. Ik ga niet 80 cellen afschrijven, dat lijkt mij logisch. Hooguit 1 cel afschrijven.

@Pim57 De ronde stud is ook van aluminium. Dus het is aluminium op aluminium lassen. Alleen de bout zelf in de stud is van metaal.

[ Voor 27% gewijzigd door ditbenikecht op 09-02-2026 18:13 ]

• Pim57
ditbenikecht schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:09:
@John245 Alle consequenties overzien kan ik niet, ook niet als ik ze met 6Nm had aangedraaid. Ik ga niet 80 cellen afschrijven, dat lijkt mij logisch. Hooguit 1 cel afschrijven.
Daar heb je gelijk in. De bms zal je beschermen op het moment dat er onverhoopt toch nog een stud loskomt. Dat levert namelijk direct een over- of undervoltage op.

• John245
Met 6Nm zijn de risico's natuurlijk anders omdat je het dan volgens de datasheet had gedaan.

Advies inwinnen bij de fabrikant van de cellen is wel het minimale wat je kan doen.

Volgens mij is je leven wel meer waard dan de prijs van 80 cellen.

• John245
Pim57 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:11:
[...]

Daar heb je gelijk in. De bms zal je beschermen op het moment dat er onverhoopt toch nog een stud loskomt. Dat levert namelijk direct een over- of undervoltage op.
Zo zijn beveiligingen niet bedoeld. Een aardlek beschermt je ook als je onder stroom werkt en het mis gaat. Maar dat wil niet zeggen dat je dan maar onder stroom moet gaan werken.

• cyclone

cyclone

John245 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:48:
[...]

Persoonlijk zou ik advies inwinnen bij de leverancier van de cellen. Wie zegt dat maandelijks monitoren voldoende is. Misschien is continue monitoring noodzakelijk.

Wat vindt de verzekeraar hier in de toekomst van, mocht het toch misgaan?

Is het niet slimmer om nu je verlies te nemen in plaats van een systeem te bouwen zonder alle consequenties te overzien?
Denk dat jij mijn initiele reactie niet had gelezen want dit was precies wat ik eerder al zei, toen kwam nogmaals het soldeer idee wat ik met hoofdletters als heel slecht idee betitel :>

Pijn nemen, en de andere 79 cellen terug op 4 a 6 nm zetten.

Maar ik proef aan alle reacties (en dat snap ik) dat hij verder wil en niet wil wachten nu zijn (Chinese) leverancier niet lekker snel reageert.
Die gaan sowieso niet happig zijn om deze mishap in hun documentatie toe te geven en een koper tegemoet te komen is mijn voorspelling.

Dit is dus ook de reden dat ik en anderen meermaals adviseren om de cellen in Nederland aan te schaffen. Ik koop mijn cellen altijd bij NKON, prijsverschil tussen NKON en Chinese leveranciers is deze ellende niet waard. Beter nog kleiner dan het afschrijven van 1 a 2 cellen.

En ja bij NKON heb je ook geduld nodig want niet alles is op voorraad, maar 1 ding weet je zeker daar krijg je wel een nette service / after sales. Ik spreek uit ervaring.

En idd ik zou op een set van 80 MB56 cellen het risico niet willen lopen om de boel buiten spec te hebben aangedraaid. Ook niet als ik de hele boel zou moeten afschrijven.

• John245
cyclone schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:34:
[...]

Denk dat jij mijn initiele reactie niet had gelezen want dit was precies wat ik eerder al zei, toen kwam nogmaals het soldeer idee wat ik met hoofdletters als heel slecht idee betitel :>

Pijn nemen, en de andere 79 cellen terug op 4 a 6 nm zetten.

Maar ik proef aan alle reacties (en dat snap ik) dat hij verder wil en niet wil wachten nu zijn (Chinese) leverancier niet lekker snel reageert.
Die gaan sowieso niet happig zijn om deze mishap in hun documentatie toe te geven en een koper tegemoet te komen is mijn voorspelling.

Dit is dus ook de reden dat ik en anderen meermaals adviseren om de cellen in Nederland aan te schaffen. Ik koop mijn cellen altijd bij NKON, prijsverschil tussen NKON en Chinese leveranciers is deze ellende niet waard. Beter nog kleiner dan het afschrijven van 1 a 2 cellen.

En ja bij NKON heb je ook geduld nodig want niet alles is op voorraad, maar 1 ding weet je zeker daar krijg je wel een nette service / after sales. Ik spreek uit ervaring.

En idd ik zou op een set van 80 MB56 cellen het risico niet willen lopen om de boel buiten spec te hebben aangedraaid. Ook niet als ik de hele boel zou moeten afschrijven.
Je initiële reactie had ik inderdaad gemist.

Hier ook goede ervaringen met NKON. Slechts 1 keer aanspraak op garantie moeten maken maar dat is zeer netjes afgewikkeld.

• pegagus
Wat ik me dan wel afvraag, ging het pas bij nummer 80 mis? Of ging het halverwege al mis en heb je alsnog alles op die te hoge spanning gezet.

Tegenwoordig moet alles op moment, maar ik heb nog steeds het idee dat handvast met een klein beetje extra nog steeds prima is. Het is niet zomaar dat een steeksleutel m8 kleiner is dan m17.

• cyclone

cyclone

pegagus schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:54:
Tegenwoordig moet alles op moment, maar ik heb nog steeds het idee dat handvast met een klein beetje extra nog steeds prima is.
Nee hoor dat is niets nieuws / van tegenwoordig, Zaken met de juiste kracht vastzetten die netjes door de fabrikant gedocumenteerd is gebeurd al decenia.
Behalve accu's bouwen renoveer ik ook nog oude auto's als hobby en de werkplaats manual van mijn 2cv die al bijna 50 jaar oud is wordt ook netjes bij alle onderdelen over het aanhaal moment gesproken.

Die hebben we niet voor niks, dus jouw gevoel / idee mag je hebben maar als je het goed wilt doen / netjes op spec wilt werken gewoon netjes op juiste moment aanhalen.

• ditbenikecht
Als ik het losser draai dan oefen ik toch weer een kracht uit van 12Nm? Is dat niet erger dan het nu laten zitten? Want zolang het nu vast zit is er toch niets aan de hand? Er is nu juist een goed geleidende verbinding.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:18
ditbenikecht schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:08:
Als ik het losser draai dan oefen ik toch weer een kracht uit van 12Nm? Is dat niet erger dan het nu laten zitten? Want zolang het nu vast zit is er toch niets aan de hand? Er is nu juist een goed geleidende verbinding.
Lijkt me idd niet handig om er nu dezelfde druk er weer ccw tegenaan te zetten al is de slag maar 5°. Met zo’n druk vreten de metalen bwv in elkaar. Met normale alu draadeindjes verwarmde ik het wel eens om de spanning wat verminderen bij het los te draaien maar dat kan je zeker niet met accu’s doen. Dus lekker zo houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 09-02-2026 22:32 ]

• Q

Q

Het is logisch dat je die 80 cellen niet wilt afschrijven vanuit financieel perspectief, maar met het oog op veiligheid, met nota ene 80 “risico’s” hoeft er maar bij één cel ‘spontaan’ een stud onder spanning af te breken om de boel in de fik te krijgen onder last.

Je kunt nu bij de andere cellen de moeren losdraaien en dan op (4!) nm aandraaien, de ondergrens om te voorkomen dat de uitgerekte studs knappen, maar dan moet het nog wel goed vast zitten.

Maar stel nu, dit werkt, de moeren zitten goed vast op 4nm en je hebt een nieuwe cel: je cellen - de studs - zijn compromised, dus als je het verlies niet wilt nemen is de volgende vraag: je loopt een verhoogt risico op brand, hoe denk je dat te gaan mitigeren?

• pegagus
cyclone schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:29:
[...]

Nee hoor dat is niets nieuws / van tegenwoordig, Zaken met de juiste kracht vastzetten die netjes door de fabrikant gedocumenteerd is gebeurd al decennia.

Behalve accu's bouwen renoveer ik ook nog oude auto's als hobby en de werkplaats manual van mijn 2cv die al bijna 50 jaar oud is wordt ook netjes bij alle onderdelen over het aanhaal moment gesproken.

Die hebben we niet voor niks, dus jouw gevoel / idee mag je hebben maar als je het goed wilt doen / netjes op spec wilt werken gewoon netjes op juiste moment aanhalen.
Ik snap wel dat een fabrikant aan geeft op welk moment zaken gemonteerd moeten worden. Soms is het cruciaal, soms is minder spannend. En een beroepsmatige monteur heeft altijd wel dat gereedschap. Beroepsmatig vraag ik er aannemers ook wel eens om. Ik heb zelf ook een 2CV gereden en gerepareerd, maar vast was vast en dat ging ook prima. Wat ik vooral bedoel is dat wanneer je iets handvast aandraait en daarna nog even strak, je iets doet op een gevoel waarmee je het niet snel sloopt.

Ondertussen krijg ik wel steeds meer bedenkingen bij het hele zelfbouw verhaal. Met name het verhaal van de compressie wat er zeker wel toe doet. Een paar weken terug poste iemand een filmpje van CATL packs die uit elkaar gehaald worden. Die zaten met twee stalen banden en twee kopse schotten op spanning aan elkaar. Dan kom je wel aan die 300kfg, die je initieel niet hebt bij zelfbouw. Als over 5 jaar je cellen zijn overleden, hoef je niet meer bij welke leverancier ook aan te kloppen.

@ditbenikecht ik zou ze losdraaien en inderdaad op 4 nm zetten, en een warmtecamera aanschaffen om te kijken wat er gebeurt, bij laden en ontladen. En de laad/ontlaad stroom beperken.

• cyclone

cyclone

@pegagus tja bij twijfel niet inhalen echter als ik je zo lees ben je jezelf goed aan het informeren en kun je als je de (juiste) documentatie aanhoud en kwalitatief goede spullen koopt (cellen via NKON) en een yixiang doos qua accu geen bult vallen.
Secuur en veilig werken met het juiste (geïsoleerde) gereedschap (moment sleutel / warmtebeeld camera) een heel eind komen.

Ik heb gekozen voor Eve cellen, volgens mij de kwalitatief beste cellen die je nu kunt kopen.
Kortom tis kwestie van de juiste keuzes maken en niet alles supergoedkoop willen doen want uiteindelijk wordt goedkoop dan duurkoop.

Ik denk zelf dat menig zelfbouwer zijn cellen beter in de gaten houdt dan de gemiddelde consument die niet eens inzicht heeft op indivuduele celspanningen e.d.

• BenSKIP
Yariva schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:14:

Kijk eens naar de Deye. Een 3P hybride omvormer.

• cj1
  • Niet online

cj1

pegagus schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:24:
[...]
Ondertussen krijg ik wel steeds meer bedenkingen bij het hele zelfbouw verhaal.
Ietst kan en klaar kopen is zeker geen garantie voor een beter resultaat. (zie ook hieronder)
[...]
Met name het verhaal van de compressie wat er zeker wel toe doet. Een paar weken terug poste iemand een filmpje van CATL packs die uit elkaar gehaald worden. Die zaten met twee stalen banden en twee kopse schotten op spanning aan elkaar. Dan kom je wel aan die 300kfg, die je initieel niet hebt bij zelfbouw.
Die 300 kgf kun je welk krijgen bij zelfbouw, maar is lastig om goed te doen.

Het begint bij een gebrek aan informatie. Daarin is Eve relatief de uitzondering, die geeft in haar datasheets tenminste aan met welke expansie per cel je bouwvorm rekening moet houden (2,0 tot 2,5 millimeter) en dat er maximaal 10 kN op de wand mag drukken. Bij andere celleveranciers krijg je hooguit een krachtbereik, maar geen informatie over de maximale verandering van de dikte.

Vervolgens moet je door hebben dat de cel groter wordt tijdens laden, en krimpt tijdens ontladen. Dan kun je in principe met de juiste schuimplaten tussen de cellen de krimp en expansie opvangen tijdens gebruik en levensduur.

Die 2 stalen banden gaan met 8 cellen niet voor zorgen voor de juiste compressie. Zelfs met RVS en haar iets lagere elasticiteitsmodulus komt er tussen 3kN en 10kN maximaal 0,89 millimeter extra lengte op de staalband. Het is bij zo'n module het schuim tussen de cellen wat voor de veerwerking en juiste drukkracht moet zorgen.

Heb je 2 millimeter schuim en zelfs maar een dikteverandering van +0,5 millimeter, dan komt er zelfs met een 2mm schuim speciaal voor EV's (heeft een vlakke curve) nog steeds zo'n 160 kPa aan kracht op de cellen i.p.v. de ideale 85 kPA. (dan heb ik het nog niet over "reserve 2.0 mm ~ 2.5mm expansion space while grouping the cells").

Uitzondering hierop zijn cellen met een gestackte opbouw, die kunnen misschien wel met een dunner schuim toe omdat de verandering van celdikte meestal wat lager is. Nou had ik het idee dat Eve's MB31 een gestackte opbouw heeft, echter daar staat in het gegevensblad nog steeds "reserve 2.0 mm ~ 2.5mm expansion space while grouping the cells".

Oproep: heeft iemand gelezen over "expansion space reserve ... mm" bij andere celfabrikanten dan Eve, zie ik graag een bericht (met wat en waar)...

Volgens mij betekent dit alles dat bij Eve (en andere 280~345Ah prismatische LFP cellen) er een best dik stuk schuim tussen de cellen moet (of een ander mechanisme met veerwerking). Alleen Rogers heeft al zo'n 75 verschillende schuimplaten leverbaar van 4,75 mm of dikker. Kies daar maar eens het best passende schuim uit...
[...]
Als over 5 jaar je cellen zijn overleden, hoef je niet meer bij welke leverancier ook aan te kloppen.
Inderdaad. Indien zonder de juiste compressie hoe je zelfs niet bij Nkon aan te kloppen, aangezien Nkon in de omschrijving van de meeste losse prismatische cellen vermeld dat de 300 kgf moet worden toegepast. Anderzijds, doe je geen compressie dan krijg je er nog wel 3000 cycles uit op de testnorm.

Terzijde: Daarom is de garantie bij Nkon ESS vermoedelijk ook gebaseerd op 7 jaar en 1 cycle per dag bij een beperkte stroomsterkte. Doe niets aan compressie en dat gaat vermoedelijk wel 7 jaar goed. Bouw je goed, inclusief de juiste compressie dan halen dezelfde cellen vermoedelijk 20+ jaar levensduur en > 10.000 cyles. De Chinese fabrikanten spreken bij sommige van hun BESS-systemen al over een service life van 25~30 jaar.

De oplossingen met een starre opbouw, zoals o.a. zo'n printplaat bovenop de prismatische cellen, de kunnen ze best een sleufgat hebben. Na 3000 cycles (lees: krassen) verwacht ik niet dat de HASL/ENIG surface finish nog heel geweldig contact maakt. Dergelijke "surface finishes" zijn volgens mij niet bedoeld voor mechanisch belaste contacten.

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:24
ditbenikecht schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:08:
lekker laten zitten en juist geen extra frictie veroorzaken, wat nu goed zit, blijft goed zitten.

• Q

Q

@ditbenikecht ik zou ze losdraaien en inderdaad op 4 nm zetten, en een warmtecamera aanschaffen om te kijken wat er gebeurt, bij laden en ontladen. En de laad/ontlaad stroom beperken.
Dat is niet verkeerd om te doen, maar het blijft een moment opname. Ik denk niet dat je daarmee het nieuwe risico voldoende afdekt op termijn.

Nu ben ik geen materiaal deskundige, maar als die studs fors overstretched zijn, dan zouden ze op lange termijn spontaan kunnen breken. Dat risico is niet afgedekt, aangenomen dat dit een realistisch risico is.
Ook bij losdraaien en opnieuw aandraaien op 4nm denk ik niet dat het risico weg is, al lijkt het me minder groot dan die 12nm moment in stand houden.

• b01
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:59

b01

Hermarcel schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 13:28:
@Japie.G
Ik gebruik het alleen maar om, via een virtual serial port, de JK-bms pc-applicatie te kunnen gebruiken. Hoe en of andere dingen functioneren, weet ik niet.
Kan je misschien toelichten hoe je de waveshare hebt aangesloten?

Specifiek:
- Waveshare convertor instellingen
- Poort op JK BMS (RS485-1/CAN/RS232/RS485-2(2x)
- JK BMS protocol instellingen
- Evt andere instellingen

Ik heb er inmiddels 2u aan besteed en krijg geen goede batterij data binnen.

Hartelijk dank.

Bas
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste