Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:56

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@HyperBart
Ik heb 3 dozen 2 met een JK V15 BMS en 1 met een JK V19 BMS.
Ben er niet enthousiast over omdat mijn V19 zich substantieel anders lijkt te gedragen dan de V15's
Of dit nu komt omdat de V15 al 2 maanden langer in productie zijn of door het BMS heb ik de vinger niet op kunnen leggen maar ik neig ervoor om de V19 te vervangen met een V15.

SoC komt niet overeen maar dat lag al in de verwachting omdat de V19 een andere firmware draait en JK daar weer met SoC heeft lopen tweaken.
Als ik puur naar de voltages kijk van de totale dozen en de cellen dan lopen deze meestal in de pas, maar lang niet altijd.
Het gekke gedrag is dat ondanks alle boxen met identieke kabel / kabelschoenen en kabellengtes zijn aangesloten op de Victron busbar toch de nieuwste doos (dus de V19) harder lijkt te ontladen en te laden dan de andere 2 V15 dozen die elkaar nagenoeg volledig volgen tot op de 0,1 V nauwkeurig.

For the record ik heb alle BMS en met behulp van mijn nieuwe multimeter (die vele malen nauwkeuriger is dan mijn oude trouwe fluke die een veel grotere meet afwijking heeft) gelijk getrokken met behulp van de voltage calibration option in de JK BMS en.
De stroom callibratie heb ik niet gedaan, maar wel nagelopen met mijn stroomtang en ook die metingen stroken met wat ik op het display van het BMS zie, maar ook met de stroomtang meet ik gewoon bij gelijke belasting telkens hogere stromen bij mijn nieuwe box (die nu ongeveer een maandje in productie is).

Ik kan niets anders bedenken dat het BMS hier een rol in speelt.
De settings zijn overigens in alle BMS en gelijk getrokken.

Tot zover mijn ervaring.
En oohja het in productie stellen is even puzzelen, ik heb eerst mijn bestaande dozen naar 55V geladen en daarna losgekoppeld (met behulp van de breaker die op de boxen zitten) daarna direct mijn nieuwe box ingeschakeld en ook naar de 55V laten laden.
Toen de boxen allen exact hetzelfde voltage hadden heb ik de 2 uitgeschakelde boxen weer bijgeschakeld.
Zo voorkom je dat er ongecontrolleerd laadstromen gaan lopen tussen de boxen onderling. In basis zal je BMS met overcurrent ingrijpen maar zo kan je dit makkelijk voorkomen.

Let wel dat je snel schakelt tussen het uitzetten van je bestaande box en het aanzetten van je nieuwe box gezien de multiplus het niet fijn vind om lang zonder DC te zitten maar je hebt wel een paar seconden om dit op een ordentelijke / veilige manier te doen, maar laat hier geen 30 seconden overheen gaan.

hier de laad en ontlaad stromen van alle 3 mijn accu dozen (3 is de nieuwste) waarbij je duidelijk het verschil van laadstromen / curve kunt zien. Ik kan dit op dit moment niet verklaren dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7VsJZHzjD7XMKwK-GdIyHW8XXU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2aBJPGbYVhh9ULVs2a38m97N.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0osTOVjSH6nJrrIl7r0BB_6Zvo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dKCfMaQzRX63G5hwOF8YolOV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUZ8fQ0s0BkDOGyIAzisSPzBO7M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7oiz22YSEVxIKTrCLagom6Ww.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door cyclone op 02-09-2025 18:12 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:02
HyperBart schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:27:
[...]

Licht eens wat toe als je wil? Je hebt dan ook een kist en doet alles op basis van de shunt die je dan ook hebt steken? Of hoe loopt dat?

Gaat alles zoals balancen dan goed? Heel het instellingriedeltje van Float en CC en CV?
Nee heb geen shunt, zit wel in gedachte, draai gewoon op de accu monitor van de victron zelf, soc klopt aardig.
En ik heb gewoon shut down voltage ingegeven, dus de bms hoeft niet in te grijpen.
Float en absorptie zit allemaal in de victron charger. Door middel van laad schema houd ik hem wat langer op 100 procent, kan de balancer zijn werk doen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
cyclone schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 18:08:
@HyperBart
Ik heb 3 dozen 2 met een JK V15 BMS en 1 met een JK V19 BMS.
Ben er niet enthousiast over omdat mijn V19 zich substantieel anders lijkt te gedragen dan de V15's
Of dit nu komt omdat de V15 al 2 maanden langer in productie zijn of door het BMS heb ik de vinger niet op kunnen leggen maar ik neig ervoor om de V19 te vervangen met een V15.

SoC komt niet overeen maar dat lag al in de verwachting omdat de V19 een andere firmware draait en JK daar weer met SoC heeft lopen tweaken.
Als ik puur naar de voltages kijk van de totale dozen en de cellen dan lopen deze meestal in de pas, maar lang niet altijd.
Het gekke gedrag is dat ondanks alle boxen met identieke kabel / kabelschoenen en kabellengtes zijn aangesloten op de Victron busbar toch de nieuwste doos (dus de V19) harder lijkt te ontladen en te laden dan de andere 2 V15 dozen die elkaar nagenoeg volledig volgen tot op de 0,1 V nauwkeurig.

For the record ik heb alle BMS en met behulp van mijn nieuwe multimeter (die vele malen nauwkeuriger is dan mijn oude trouwe fluke die een veel grotere meet afwijking heeft) gelijk getrokken met behulp van de voltage calibration option in de JK BMS en.
De stroom callibratie heb ik niet gedaan, maar wel nagelopen met mijn stroomtang en ook die metingen stroken met wat ik op het display van het BMS zie, maar ook met de stroomtang meet ik gewoon bij gelijke belasting telkens hogere stromen bij mijn nieuwe box (die nu ongeveer een maandje in productie is).

Ik kan niets anders bedenken dat het BMS hier een rol in speelt.
De settings zijn overigens in alle BMS en gelijk getrokken.

Tot zover mijn ervaring.
En oohja het in productie stellen is even puzzelen, ik heb eerst mijn bestaande dozen naar 55V geladen en daarna losgekoppeld (met behulp van de breaker die op de boxen zitten) daarna direct mijn nieuwe box ingeschakeld en ook naar de 55V laten laden.
Toen de boxen allen exact hetzelfde voltage hadden heb ik de 2 uitgeschakelde boxen weer bijgeschakeld.
Zo voorkom je dat er ongecontrolleerd laadstromen gaan lopen tussen de boxen onderling. In basis zal je BMS met overcurrent ingrijpen maar zo kan je dit makkelijk voorkomen.

Let wel dat je snel schakelt tussen het uitzetten van je bestaande box en het aanzetten van je nieuwe box gezien de multiplus het niet fijn vind om lang zonder DC te zitten maar je hebt wel een paar seconden om dit op een ordentelijke / veilige manier te doen, maar laat hier geen 30 seconden overheen gaan.

hier de laad en ontlaad stromen van alle 3 mijn accu dozen (3 is de nieuwste) waarbij je duidelijk het verschil van laadstromen / curve kunt zien. Ik kan dit op dit moment niet verklaren dus.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De V19 zou toch ''master'' moeten zijn en de oudere versies overrulen, dus alles wat je in de master instelt zouden de v15 versies toch ook over moeten nemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 18:44
@cyclone De stroommeting van de JK15 is niet heel nauwkeurig over het hele bereik. Iets te veel op de DAC of hall sensor bezuinigd. Bij lage stroom geeft hij gewoon nul aan. Pas boven de 0.4-0.5 start hij weer op.

Verschil in batterij boxen kan ook komen door andere bekabeling in de box ander capaciteit batterij.
Ik heb 2x16kWh waarvan 1 altijd eerder vol is. Daarom heb ik de andere master gemaakt. Laden/ontladen doet de JK en niet de victron/shunt.
Ik moet wel zeggen dat de balancer maar weinig doet na 8 maand bedrijf. De cellen zijn dus goed in balans.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@habbekrats Je mist het punt hier en doet een verkeerde aanname.
Als je ook even naar de grafieken had gekeken zie je dat ondanks dat de JK niet nauwkeurig meet de eerste 2 dozen wel in lijn zijn met elkaar. Alleen de verschillende JK BMS versies wijken van elkaar af.

De verkeerde aanname die je doet is dat er andere bekabeling in de doos gebruikt zou zijn, hier is geen sprake van alle 3 de dozen zijn hardware matig qua bekabeling / busbars exact hetzelfde (ook hier heb ik alles netjes nagemeten en is er amper deviate tussen de weerstanden zover ik ze heb kunnen meten tussen de boxen)
Feit dat alles qua voltage ook volledig in lijn is (tot op individuele cel niveau aan toe) spreekt boekdelen wat mij betreft.

For the record het zijn allemaal MB31's allemaal bij NKON gekocht en blijven ook heerlijk in balans kortom ik maak mij geen zorgen over de staat van mijn accu, maar vind het wel vervelend dat ondanks dat de batterijen volledig in lijn staan met elkaar voor wat betreft voltage (en dat is voor mij toch de main indicator)

Als voorbeeld nu staat doos 3 met een SOC van 69% en doos 1 en 2 80 en 82% en als ik naar alle 48 cellen kijk in alle 3 de dozen staan die allemaal doodleuk op 3,333V tot 3,335V dus een maximale deviatie van 0,002V (zoals eerder aangegeven alle dozen zijn met een nieuwe nauwkeurige meter gekalibreerd)

Dus ondanks dat alle cellen in lijn staan geven de verschillende BMS en dus een compleet ander beeld. Ik kan tot op heden maar 1 conclusie trekken dat is het verschil tussen de BMS hardware versies en dat kan ik vrij simpel mittigeren door mijn V19 om te ruilen met iemand voor een V15.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@cyclone Wat is het verloop als je alle batterijen een paar uur op 55,2 en daarna in float zet. Dan kunnen ze toch allemaal naar 100% soc.

Als ik naar mijn eigen 2 xJK kijk verloopt de soc t.o. de Victron een 0,5 per week.
1 van de 2 zal gelijk hebben.
Ik trek 1 x per maand de Victron shunt gelijk.

Batterij komt hier niet elke dag vol soms dat ligt aan DESS, met het mooie weer van gisteren lukt dat perfect. Anders doet DESS dat 1 x per q4 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:01:
Als je ook even naar de grafieken had gekeken zie je dat ondanks dat de JK niet nauwkeurig meet de eerste 2 dozen wel in lijn zijn met elkaar. Alleen de verschillende JK BMS versies wijken van elkaar af.

De verkeerde aanname die je doet is dat er andere bekabeling in de doos gebruikt zou zijn, hier is geen sprake van alle 3 de dozen zijn hardware matig qua bekabeling / busbars exact hetzelfde (ook hier heb ik alles netjes nagemeten en is er amper deviate tussen de weerstanden zover ik ze heb kunnen meten tussen de boxen)
Feit dat alles qua voltage ook volledig in lijn is (tot op individuele cel niveau aan toe) spreekt boekdelen wat mij betreft.

For the record het zijn allemaal MB31's allemaal bij NKON gekocht en blijven ook heerlijk in balans kortom ik maak mij geen zorgen over de staat van mijn accu, maar vind het wel vervelend dat ondanks dat de batterijen volledig in lijn staan met elkaar voor wat betreft voltage (en dat is voor mij toch de main indicator)

Als voorbeeld nu staat doos 3 met een SOC van 69% en doos 1 en 2 80 en 82% en als ik naar alle 48 cellen kijk in alle 3 de dozen staan die allemaal doodleuk op 3,333V tot 3,335V dus een maximale deviatie van 0,002V (zoals eerder aangegeven alle dozen zijn met een nieuwe nauwkeurige meter gekalibreerd)

Dus ondanks dat alle cellen in lijn staan geven de verschillende BMS en dus een compleet ander beeld. Ik kan tot op heden maar 1 conclusie trekken dat is het verschil tussen de BMS hardware versies en dat kan ik vrij simpel mittigeren door mijn V19 om te ruilen met iemand voor een V15.
Tja, en als bij 3.3 volt nou eens 69 voc accuraat is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:16
Hallo medetweakers,
Ben aan het bekijken hoe ik het beste de DC van mijn 2x 15kwh batterij boxen kan aansluiten.
Het zijn Yixiang boxen en ze hebben een braker, maar geen zekering.
Ik krijg de indruk dat het sterk aangeraden wordt om een zekering toe te voegen.
Een T-class met behuizing is erg duur. kan zo 80 euro per stuk kosten.
Ik kwam dit alternatief tegen: Siemens NH00 van 160A in een behuizing die ook als disconnect switch gebruikt kan worden.
Het ondersteund max 70mm2 kabels, welke ik van plan was te gebruiken.
En ze zijn goed geprijst.
Ik begrijp dat T-Class het besten van het besten is, maar dat NH zekeringen zeker een goed alternatief is.
https://ecs-online.org/Fu...::270.html#horizontalTab2

Of is 160A te weinig? de BMS is 200A en er zitten 16x 314ah cellen in de batterij?

Zouden jullie je mening kunnen geven?

[ Voor 4% gewijzigd door johnvolkering op 03-09-2025 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:16
BenSKIP schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 17:08:
[...]

Als je dood wil, dan valt die 196V wel mee. Als je geen doodsklap hebben wil, dan valt het erg tegen. Het is ook DC heh? Het gaat niet even lekker 50 keer over de nul zodat je loslaten kan.
Het lijkt me dat ook met een DIY HV systeem alles per 50v af te zekeren is met automaten. Beetje de 101 van veiligheidseisen. Pas als alles afgemonteerd is zet je de automaten om om het voltage naar 200v te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:48
johnvolkering schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:34:
Hallo medetweakers,
Ben aan het bekijken hoe ik het beste de DC van mijn 2x 15kwh batterij boxen kan aansluiten.
Ik krijg de indruk dat het sterk aangeraden wordt om een zekering toe te voegen.
Ik kwam dit alternatief tegen: Siemens NH00 van 160A in een behuizing die ook als disconnect switch gebruikt kan worden.
Ik begrijp dat T-Class het besten van het besten is, maar dat NH zekeringen zeker een goed alternatief is.

Of is 160A te weinig? de BMS is 200A en er zitten 16x 314ah cellen in de batterij?

Ik heb zelf de NH zekeringen van 160A op advies van een installatie bedrijf. Deze werken goed voor 3x 16kWh packs.
Zie Eriko in "Zelf een powerwall bouwen"

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 17:17
scoobs schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:37:
[...]

Het lijkt me dat ook met een DIY HV systeem alles per 50v af te zekeren is met automaten. Beetje de 101 van veiligheidseisen. Pas als alles afgemonteerd is zet je de automaten om om het voltage naar 200v te krijgen.
En hoe lang sta je dan te frituren voor die automaat ingrijpt? Maar vooral Hoe ga je 50V afzekeren als het een HV accu betreft? Je bouwt meerdere 50V dozen hangt deze in serie en dan? Dan smelt die zekering/automaat dus... maar laten we even net alsof die dat niet doet. Als de zekering in leven blijft, dan ga je toch van 50V (niet dodelijk) al naar 100V :henk (dodelijk) 150V :henk en 200V :henk etc. Conclusie: Een HV bak bouw je niet zelf, veel te riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:34
cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 09:01:

Beetje hetzelfde verhaal hier, ik heb 2xV19 en 2xV15 (wel andere boxen, cellen en interne bekabeling) - het voltage van de cellen worden allemaal goed gebalanceerd onderling (dat gaat natuurlijk ook vanzelf), maar de SOC-meting loopt uiteen. Omdat die SOC-waarde uiteindelijk wel belangrijk is voor DESS (en de gemiddelde waarde over de batterijen word doorgegeven) laat ik deze bij elkaar meten door de Victron Smart shunt, dat gaat erg goed moet ik zeggen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:34
johnvolkering schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:34:
Hallo medetweakers,

Ik gebruik Adler EF3 zekeringen in een DC modular ANL zekeringhouder. Bij 70mm2 kan je dan een zekering op 200A gebruiken, kost bij elkaar ca. 40 euro. Ik zou zekeringen zo groot mogelijk (passend bij de kabel) nemen, je krijgt namelijk meer warmteverliezen bij een (te) kleine zekering.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@johnvolkering Die houders zijn geen lastscheiders, je gaat een flinke vlamboog trekken welke direct de contactvlakken aantast.
Ik heb ook zekeringen geschroefd Adler AE5 serie. Bij nieuwbouw zou ik misschien ook NH overwegen er komen steeds meer goede dc zekeringen beschikbaar.
De keuze voor Adler was dat deze lange verzilverde lippen welke je met M8 op een busbar schroeft. 2 x 250A voor de batterij 3 x 200A victron en 1 x 100A mptt pv victron.

Eti heeft ook een speciale serie gBat
https://www.hkelectric.nl...ing-nh00-gbat-160a-80v-dc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:18
Q schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 13:49:
Ik zou helemaal geen probleem hebben met een 800V batterij opslagsysteem in mijn huis. Als je een EV rijdt zit je met je achterste bovenop 400V of 800V.

Ik ga er alleen never eentje zelf in elkaar prieken.
Ik zou juist liever een 400-800V accu gebruiken dan een 12-48V systeem met bizar veel hogere (kortsluit)stromen. HV is veel makkelijker aan te sluiten met standaard MC4 stekkers (iig in de situatie 1 accu/BMS per inverter). Werkelijk elke beunhaas mag (of iig doet) die stekkers en componenten toepassen voor PV-systemen.

Ook de kabels zijn veel dunner en ook veel makkelijker te beveiligen, gezien ook alle pagina's aan discussies hier over mega vs. class-T zekeringen e.d. vanwege de potentieel enorme stromen die er lopen.

Daarnaast heb je dan potentieel minder omzetverlies als je direct vanuit PV wilt laden.

De enige reden voor mij om toch naar 48V systemen te kijken is de fors lagere prijs en/of bredere beschikbaarheid, met name van de accu's.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Ja eens, maar met een 48V systeem kan je nog eens een keer "uitglijden", dan heb je slechts een mooie vonk. Doe je zitzelfde met een HV doos, dan smelten je hartkleppen door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
@RonJ Goede 800Vdc zekeringen zijn niet goedkoop. Daarbij is het kortsluitvermogen niet veel anders
20Ax800V of 48Vdcx330A geeft bij 800V een veel grotere langere vlamboog.

Voor hoogvolt kun je ook een stapelbaar systeem kopen dan hoef je alleen de wisselspannig zijde aan te sluiten. Zijn nu inderdaad nog wat duurder dan een zelfbouw 48V systeem.

Daarnaast een MC4 connector goed aansluiten waar misschien tot 20-30A doorheen moet zou ik niet zomaar door een diy tangetje doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
BenSKIP schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:46:
Ja eens, maar met een 48V systeem kan je nog eens een keer "uitglijden", dan heb je slechts een mooie vonk. Doe je zitzelfde met een HV doos, dan smelten je hartkleppen door.
Ik zou beide vooral niet proberen en geen enkel risico nemen op dit front met DC-stromen. Los van de lichamelijke risico's zie ik bij DC-systemen vooral veel meer SPOF's waar het fout kan gaan en veel meer warmteontwikkeling. Het brandrisico acht ik daarom in algemene zin hoger.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 03-09-2025 15:02 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
habbekrats schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:47:
@RonJ Goede 800Vdc zekeringen zijn niet goedkoop. Daarbij is het kortsluitvermogen niet veel anders
20Ax800V of 48Vdcx330A geeft bij 800V een veel grotere langere vlamboog.
Dat zijn de hier genoemde LV-constructies ook. Denk dat het weinig uitmaakt. Ik zie bijv. geschikte DC-zekeringen van ABB voor rond de 250 euro. Dat ben je ook, zo niet meer, kwijt als je met lynxen (bijv. een lynx distributor en een lynx class-T) aan de gang gaat.
Voor hoogvolt kun je ook een stapelbaar systeem kopen dan hoef je alleen de wisselspannig zijde aan te sluiten. Zijn nu inderdaad nog wat duurder dan een zelfbouw 48V systeem.
Ik zie HV eigenlijk alleen in die formfactor. Dat maakt het enorm veel makkelijker. Je hebt dan alleen de keuze uit een inverter module die er ook weer bovenop stapelt, of een HV-wand inverter, waar dan alleen een 6mm2 DC-kabel met MC4-stekkers tussen moet van- en naar een HV DC-zekering.
Daarnaast een MC4 connector goed aansluiten waar misschien tot 20-30A doorheen moet zou ik niet zomaar door een diy tangetje doen.
Daarom zweer ik bij Weidmuller PV-sticks. Dan heb je sowieso geen MC4-tang nodig, het aanknijpen kan dus ook nooit fout gaan, als je ze maar op de juiste lengte stript en checkt of ze goed vastklikken. Die mogen tot 30A bij 1500V hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 03-09-2025 15:27 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@RonJ ABB zekering zijn erg duur, neem je mespatronen van bv ETI gbat type dan ben je met 40 euro wel klaar. Een gewone siemens kan ook die zijn tot 440vdc en ook 25kA.
Ik werkte eerder in een fabriek daar zaten voor aandrijvingen een centrale gelijkrichters 660ac ~ 900vdc bij 2000A. Dat gaf een flinke knal toen er water in de kasten kwam.

Een goed aangelegd LV systeem is niet gevaarlijker dan een HV systeem. Slechter verbindingen worden net zo heet totdat de boel smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:24
Ik ben me langzaam ook aan het orienteren om volgend jaar als mijn contract afloopt een thuisbatterij te hebben draaien. Nu had ik een 3 fase victron multiplus 5000 met van 30 of 45 kw diy yixiang op het oog, (momenteel in HomeAssistent een batterij simulator lopen om het verschil te meten)

Nu kwam ik deze tegen: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Qua prijs niet veel duurder dan een yixiang box met 16 cellen, en deze krijgt een CE keurmerk zo te lezen wat ook wel fijn is mocht er ooit een verzekeringskwestie komen.

Iemand hier al ervaring mee?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Razor109 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:49:
Ik ben me langzaam ook aan het orienteren om volgend jaar als mijn contract afloopt een thuisbatterij te hebben draaien. Nu had ik een 3 fase victron multiplus 5000 met van 30 of 45 kw diy yixiang op het oog, (momenteel in HomeAssistent een batterij simulator lopen om het verschil te meten)

Nu kwam ik deze tegen: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Qua prijs niet veel duurder dan een yixiang box met 16 cellen, en deze krijgt een CE keurmerk zo te lezen wat ook wel fijn is mocht er ooit een verzekeringskwestie komen.

Iemand hier al ervaring mee?
Volgens mij worden in oktober pas de eerste batches daarvan uitgeleverd, dus ik denk dat er nog geen ervaringen zijn. Ik zat daar ook al naar te kijken (maar dan de 32kWh variant) ivm de erg interessante prijs voor een compleet en kant-en-klaar product.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:51

MrFish

Untitled

RonJ schreef op woensdag 3 september 2025 @ 15:54:
[...]

Volgens mij worden in oktober pas de eerste batches daarvan uitgeleverd, dus ik denk dat er nog geen ervaringen zijn. Ik zat daar ook al naar te kijken (maar dan de 32kWh variant) ivm de erg interessante prijs voor een compleet en kant-en-klaar product.
Het is inderdaad een erg interessante prijs; competitief met zelfbouw. Gezien de opbouw van de box, lijkt het alsof de cellen liggen. Echter in de datasheet van bijv. de MB31's van Eve staat expliciet dat ze rechtop moeten worden gebruikt, dus ik zou deze box toch afraden. Verder ben ik niet zo'n fan van Seplos BMS'en (maar dat is minder een probleem als je ze toch met een externe shunt gaat gebruiken, wat sowieso een aanrader is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:04:
[...]

Het is inderdaad een erg interessante prijs; competitief met zelfbouw. Gezien de opbouw van de box, lijkt het alsof de cellen liggen. Echter in de datasheet van bijv. de MB31's van Eve staat expliciet dat ze rechtop moeten worden gebruikt, dus ik zou deze box toch afraden. Verder ben ik niet zo'n fan van Seplos BMS'en (maar dat is minder een probleem als je ze toch met een externe shunt gaat gebruiken, wat sowieso een aanrader is).
Hoe zit het dan met de LF280K cellen ?

Ik heb eens een filmpje gezien waar ze zeggen dat het niks uit maakt, kan het helaas niet meer terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:12:
[...]

Hoe zit het dan met de LF280K cellen ?

Ik heb eens een filmpje gezien waar ze zeggen dat het niks uit maakt, kan het helaas niet meer terug vinden.
Geen idee :) Maar in dit filmpje legt Andy het uit voor de MB31.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:17:
[...]

Geen idee :) Maar in dit filmpje legt Andy het uit voor de MB31.
Ja die ken ik maar ook hij geeft geen reden waarom het zo is. :?
Ik zie het verschil niet tussen een LF280k en MB31, die LF280 hebben tegenwoordig dezelfde capacities volgens mij.

Er is nog niemand geweest die mij kan overtuigen waarom het niet zou kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

reneeke1970 schreef op woensdag 3 september 2025 @ 10:27:
[...]

Tja, en als bij 3.3 volt nou eens 69 voc accuraat is?
Dan klopt het verhaal dat de JK V19 zijn SoC accurater laat zien dan de V15.
Brengt me nog steeds geen snars verder gezien ik mijn BMS en niet ga vervangen, als ik dan toch geld ga uitgeven dan kan ik beter een Victron Shunt er tussen zetten.

Lering die ik hier uit trek is dat ik nu gedoe heb omdat ik verschillende versies van een BMS heb en het fijner is om een systeem volledig op te bouwen uit identieke componenten.
Kan me er geen buil aan vallen verder maar omdat nummertjes fan ben monitor ik ALLES in HA en wil ik dit gewoon een keer recht trekken.

En misschien anders toch Andy maar eens een bericht sturen of hij er zijn hoofd eens over wil breken, hij is immers de grote yixiang fan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:20:
[...]

Ja die ken ik maar ook hij geeft geen reden waarom het zo is. :?
Ik zie het verschil niet tussen een LF280k en MB31, die LF280 hebben tegenwoordig dezelfde capacities volgens mij.

Er is nog niemand geweest die mij kan overtuigen waarom het niet zou kunnen
Mijn 2ct (als chemicus): het elektrolyt in dit soort cellen is vloeibaar (je kunt het soms ook horen klotsen als je cellen schudt). Volgens mij leidt een andere oriëntatie daardoor tot een aantal problemen: het elektrolyt bedenkt potentieel niet meer al het kathode/anode-oppervlak, gasbellen worden er potentieel minder goed tussenuit gedrukt/blijven zitten, en bij opening van het noodventiel stroomt er (eerder) vloeibaar elektrolyt uit (maar, toegegeven, dan heb je andere problemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:45:
[...]

Mijn 2ct (als chemicus): het elektrolyt in dit soort cellen is vloeibaar (je kunt het soms ook horen klotsen als je cellen schudt). Volgens mij leidt een andere oriëntatie daardoor tot een aantal problemen: het elektrolyt bedenkt potentieel niet meer al het kathode/anode-oppervlak, gasbellen worden er potentieel minder goed tussenuit gedrukt/blijven zitten, en bij opening van het noodventiel stroomt er (eerder) vloeibaar elektrolyt uit (maar, toegegeven, dan heb je andere problemen).
Op het solar forum wordt dat ontracht, lees de laatste pagina maar daar.
Maar daar hebben de andere cellen toch ook last van?

Linkje voor de mensen die hem nog niet kennen
https://diysolarforum.com...orientation.105217/page-4

[ Voor 7% gewijzigd door Slux op 03-09-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

Slux schreef op woensdag 3 september 2025 @ 19:03:
[...]

Tja, in dit filmpje zie je bijvoorbeeld dat het elektrolyt er echt uitstroomt als ze een gaatje in de cel maken (geen idee welk type het in 't filmpje is overigens).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:01
[...]

Datasheets van eind 2023 hebben deze eis nog niet. Blijkbaar heeft EVE het, om wat voor reden dan ook, nodig gevonden om dit in de datasheet op te nemen. Maar behalve in de video van Andy heb ik die datasheet nog nergens anders gezien. Maar als er inderdaad een update is lijkt me dit de beste reden om je eraan te houden. We kunnen hier ook gaan speculeren over het waarom, maar verder dan speculeren zullen we niet komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:42
MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:04:
[...]

In welke paragraaf staat dat? Ik zie het namelijk niet staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:27
MrFish schreef op woensdag 3 september 2025 @ 16:45:
[...]
Helemaal mee eens .
[...]

Welk bericht zegt dat er iets ontkracht is ? ik kan het niet vinden.
In de video van andy staat er duidelijk in recht op in de fabrieks spec.

Is ook logisch.. dat de " vorige" types die vermelding niet hebben in hun spec.. zegt niets over dat ze rechtop moeten of mogen of liggen.
Maar in de fabriek (ook oude types) en voor transport staan ze recht op .
De vraag is hoeveel lucht zit er in na fabricage .. (en na ontgassing hoeveel lucht./gas)
Dit lucht/gas moet boven de cellen blijven anders word de capaciteit van de cel minder( logisch toch).
Dat sommige fabrikant dit niet in de spec vermelden is gewoon omdat dit maar 0,001% van het aantal verkochte exemplaren overkomt.. en het is de schuld va de user..niet de fabrikant.

Ik zal de overeenkomst met de specificaties van monteren en geluid spec van de buiten unit van een warmtepomp of een airco buiten unit uitleggen.

Ieder fabrikant is "verplicht" om de geluids specificaties van hun units te geven.
In deze buiten unit zit een compressor (3kW) in en een ventilator(0,3kW). Je begrijpt dat de compressor (motor) dus geluid kan produceren doormiddel van zijn mechanische trillingen.
Nu hoe meet je het miste geluid .. simpel door de buiten unit opeen grote beton plaat te monteren.
De meeste energie van de trillingen word door de betonnen plaat geabsorbeerd. Dus lage waarde bij de meeting.( en zo worden machines ook ontworpen ..op een vaste stevig ondergrond)

In een enkel geval word in de montage instructie vermeld dat hij op een vaste stevige ondergrond moet staan en niet op veren of rubbers... net zoals de montage tijdens de meting.
Maar in de meeste gevallen word er niets over vermeld .. Dus wat gebeurt er .. we monteren ze op rubber en veren...iedereen..
Met als gevolg toch geluids overlast.. en veel ook... meestal bij hoog vermogen.
Oplossing is heel simpel Maar massa aan de voeten van de buitenunit.. en dan pas de veren naar het dak.

Ik zei al "" en zo worden machines ook ontworpen" de constructie is tegenwoordig zo goedkoop / zuinig gemaakt als het maar kan.. met als gevold dat ALS de mechanische trillen niet worden afgevoerd naar massa dan gaat de gehele behuizing trillen, met als gevolg veel lawaai.

Dus rechtop gebruiken ALL die cellen..
Dat sommige fabrikant dit niet in de spec vermelden is gewoon omdat dit maar 0,001% van het aantal verkochte exemplaren overkomt.. en het is de schuld va de user.. niet de fabrikant.
Ter info "Trillingen warmtepomp dempen" X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

BernieW schreef op woensdag 3 september 2025 @ 21:59:
[...]
Maar behalve in de video van Andy heb ik die datasheet nog nergens anders gezien.
Nou als iedereen nou even deze post dan bookmarked kan iedereen het terugvinden.
Hier vindt je de file (product specification) EVE_储能_模组_B131H201_规格书_P_1.0.pdf

Betreft versie 1.0 uit 01-04-2024

En hier nogmaals het screenshot:van dezelfde file pagina 8 punt 4.13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTgZF01mcf2OanSNE7YyMfIcbwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9GQTydjnTf1wVIB5waH9GAF.png?f=fotoalbum_large

En iedereen die ze nu na alle adviezen toch meent anders te kunnen installeren dat is dan uw eigen keuze, maar Eve is er duidelijk over.

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 03-09-2025 23:05 ]

• BenSKIP
Andere fabrikanten geven hetzelfde aan. Die verticale dozen zijn "leuk" hoor, maar in mijn beleving slechts bedoeld voor pouchcells die daar ook verticaal in kunnen staan. Dat er vraag naar de verticale box is begrijp ik wel en daar is de markt op ingesprongen, maar deze houden geen rekening met de adviezen van de fabrikant. Er is ook een verschil tussen de verticale dozen bij de ene doos liggen de cellen op de brede zijde in de ander op de smalle zijde. Waar die cellen op de smalle zijde liggen is al helemaal uit den boze wat hier heb je om de beurt een natte poes en natte anus. Nee, Cathode of Anode! Ik heb geleerd dat er altijd een chemische balans optreden zal, ook al is deze balans volledig uit de gewenste balans. En een ongewenste balans is een no go.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik zat te kijken naar een video over de Marstek V3 en zag dit:
YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...
Zijn de safety-valves nou bedekt met dat gummi-spul? Dat lijkt me niet ok. Wat vinden jullie?

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 3 september 2025 @ 22:58:
[...]

Nou als iedereen nou even deze post dan bookmarked kan iedereen het terugvinden.
Hier vindt je de file (product specification) EVE_储能_模组_B131H201_规格书_P_1.0.pdf

Betreft versie 1.0 uit 01-04-2024

En hier nogmaals het screenshot:van dezelfde file pagina 8 punt 4.13
[Afbeelding]

En iedereen die ze nu na alle adviezen toch meent anders te kunnen installeren dat is dan uw eigen keuze, maar Eve is er duidelijk over.
Lekker voor de mensen die de uitgebreide specs scheet erbij kregen waar dat niet instaat.

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 07:38:
Andere fabrikanten geven hetzelfde aan. Die verticale dozen zijn "leuk" hoor, maar in mijn beleving slechts bedoeld voor pouchcells die daar ook verticaal in kunnen staan. Dat er vraag naar de verticale box is begrijp ik wel en daar is de markt op ingesprongen, maar deze houden geen rekening met de adviezen van de fabrikant. Er is ook een verschil tussen de verticale dozen bij de ene doos liggen de cellen op de brede zijde in de ander op de smalle zijde. Waar die cellen op de smalle zijde liggen is al helemaal uit den boze wat hier heb je om de beurt een natte poes en natte anus. Nee, Cathode of Anode! Ik heb geleerd dat er altijd een chemische balans optreden zal, ook al is deze balans volledig uit de gewenste balans. En een ongewenste balans is een no go.
Ik snap je maar waarom mag het wel met de LF280K en MB30 ? wat is dan het grote verschil waardoor het niet met de MB31 kan ?

Andy is zelf vergeten wat hij in zijn vorige filmpjes heeft gezegd.
YouTube: The vertical EEL Battery DIY Kit. Is it OK for the cells to be stacked?

[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 04-09-2025 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harrr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:08
Hermarcel schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:08:
Ik zat te kijken naar een video over de Marstek V3 en zag dit:
YouTube: Marstek Venus E 3.0 - AC gekoppelter Speicher zur Erweiterung deiner...
Zijn de safety-valves nou bedekt met dat gummi-spul? Dat lijkt me niet ok. Wat vinden jullie?
ChatGPT beaamd dat het een veiligheidsrisico is.
ai posten alsof het de absolute waarheid is, is niet gewenst

[ Voor 46% gewijzigd door teacher op 12-09-2025 10:20 ]

10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh

• scoobs
BenSKIP schreef op woensdag 3 september 2025 @ 11:28:
[...]

En hoe lang sta je dan te frituren voor die automaat ingrijpt? Maar vooral Hoe ga je 50V afzekeren als het een HV accu betreft? Je bouwt meerdere 50V dozen hangt deze in serie en dan? Dan smelt die zekering/automaat dus... maar laten we even net alsof die dat niet doet. Als de zekering in leven blijft, dan ga je toch van 50V (niet dodelijk) al naar 100V :henk (dodelijk) 150V :henk en 200V :henk etc. Conclusie: Een HV bak bouw je niet zelf, veel te riskant.
Ik zie het meer als volgt: je hebt meerdere 50v accu's die tijdens het bouwen metaal bloot hebben staan waar 50v op zit. Denk oa aan de punten waarop je ze in serie hangt, of tijdens het installeren van de cellen. Tot zover niets anders dan een LV accu. De 50v automaat* zorgt ervoor dat je spanningsloos de accu's aan elkaar kunt knopen, zonder dat het gelijk mis gaat als je een foutje maakt. Heb je alles geinstalleerd en ligt er geen metaal meer bloot, dan zet je de schakelaars om, om van 0 naar 50...200v te gaan. Elders moet je dan nog wel kijken om het systeem af te zekeren. PV is wat dat betreft ook behoorlijk dodelijk op een goeie dag, als je het voor elkaar weet te krijgen blootliggende contacten aan te raken.

Point being, de maximale DC spanning waar je redelijkerwijs aan zou kunnen blijven hangen is dan 50v, tijdens het in elkaar zetten van zo'n accu. Ga je eraan knutselen zonder de werkschakelaars op stand uit te zetten... Tsja

*Schakelaar had ik moeten zeggen, en natuurlijk moet de schakelaar feitelijk 200v kunnen hebben, of wat het eindvoltage ook gaat zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 04-09-2025 09:23 ]

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
harrr schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:44:
[...]

ChatGPT beaamd dat het een veiligheidsrisico is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie dat hij al een paar fouten heeft gemaakt in zijn antwoord.
Wat was je prompt, want hij lijkt in de 'please the user' mode te zitten.
Als je in je prompt al het woord veiligheidsrisico of iets anders negatiefs had staan dan swingt hij zelf ook negatief.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Kodess Netjes dat je er nog op ingaat, maar in weze (en dit klinkt lulliger dan dat ik het bedoel dus sorry daarvoor alvast) het posten van screenshots van ChatGPT heeft voor mij 0 waarde en duikt naar negatief als je de prompt ook niet eens laat zien.

Wat jij zegt je kunt ChatGPT zo ongeveer alles laten zeggen, heb het gisterenavond ook geprobeerd maar puur even ter onderzoek / om een invalshoek te kunnen krijgen.
Maar ChatGPT antwoorden als waarheid posten op een forum (ongeacht welk onderwerp overigens) zonder enige bron vermeldingen is voor mij van geen enkele waarde.

@Slux
Tja tis niet dat dit onderwerp al talloze malen voorbij gekomen is in dit topic toch ? Kortom iedereen had zijn eigen onderzoek ook kunnen doen. En eerlijk ook ik moest eventjes zoeken naar de juiste bron want in de standaard (vaak oudere) spec sheets zie ik dit niet terug komen.

Ook NKON is hier onlangs over bevraagd (redelijk recentelijk nog gepost in dit topic) en kwam ook niet met een duidelijk advies (om daarmee eigenlijk om de hete brei heen te draaien) want het antwoord is klip en klaar.
En de uitleg is ook al gegeven. Elektrolyt is vloeibaar en bedekt de anode en cathode enkel alleen volledig als de cel rechtop staat. PLUS het feit dat het veiligheidsventiel moet kunnen ontluchten en niet al het elektrolyt naar buiten drukt bij een overdruk maakt dat rechtop staan van de cellen de enige veilige optie is.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:35
cyclone schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:05:
Elektrolyt is vloeibaar en bedekt de anode en cathode enkel alleen volledig als de cel rechtop staat. PLUS het feit dat het veiligheidsventiel moet kunnen ontluchten en niet al het elektrolyt naar buiten drukt bij een overdruk maakt dat rechtop staan van de cellen de enige veilige optie is.
Dit klinkt erg aannemelijk en logisch allemaal. Wat ik me dan wel afvraag hoe het zit met bijvoorbeeld de US5000C van Pylontech. Zijn daar ook prismatic cellen in gebruikt en hoe is de oriëntatie in deze kasten?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• BenSKIP
scoobs schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:21:
[...]

Ik zie het meer als volgt: je hebt meerdere 50v accu's die tijdens het bouwen metaal bloot hebben staan waar 50v op zit. Denk oa aan de punten waarop je ze in serie hangt, of tijdens het installeren van de cellen. Tot zover niets anders dan een LV accu. De 50v automaat* zorgt ervoor dat je spanningsloos de accu's aan elkaar kunt knopen, zonder dat het gelijk mis gaat als je een foutje maakt. Heb je alles geinstalleerd en ligt er geen metaal meer bloot, dan zet je de schakelaars om, om van 0 naar 50...200v te gaan. Elders moet je dan nog wel kijken om het systeem af te zekeren. PV is wat dat betreft ook behoorlijk dodelijk op een goeie dag, als je het voor elkaar weet te krijgen blootliggende contacten aan te raken.

Point being, de maximale DC spanning waar je redelijkerwijs aan zou kunnen blijven hangen is dan 50v, tijdens het in elkaar zetten van zo'n accu. Ga je eraan knutselen zonder de werkschakelaars op stand uit te zetten... Tsja

*Schakelaar had ik moeten zeggen, en natuurlijk moet de schakelaar feitelijk 200v kunnen hebben, of wat het eindvoltage ook gaat zijn.
Dus moet je alsnog met je vingers aan HV zitten.

• cyclone

cyclone

Jojan265 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:24:
[...]

Dit klinkt erg aannemelijk en logisch allemaal. Wat ik me dan wel afvraag hoe het zit met bijvoorbeeld de US5000C van Pylontech. Zijn daar ook prismatic cellen in gebruikt en hoe is de oriëntatie in deze kasten?
Ik heb enkel ervaring met de spullen waar ik zelf mee heb gewerkt en dat zijn de yixiang doosjes in combinatie met de MB31.

Had liever verticale dozen gekocht (makkelijker om in de beschikbare ruimte te plaatsen in mijn situatie) maar na wat onderzoek tot de conclusie gekomen dat dit dus niet kan met de MB31.

Maar over andere producten kan ik / ga ik geen uitspraken doen.

• BenSKIP
Slux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 08:16:
[...]

Ik snap je maar waarom mag het wel met de LF280K en MB30 ? wat is dan het grote verschil waardoor het niet met de MB31 kan ?

Andy is zelf vergeten wat hij in zijn vorige filmpjes heeft gezegd.
YouTube: The vertical EEL Battery DIY Kit. Is it OK for the cells to be stacked?
Ik zeg dat je het bij geen enkele prismatic cell moet doen. Volgens mij trekt het electrolyt middels capilaire werking tussen de sheets en kan het daar zijn werk doen. Leg je cellen of de kant dan lijkt mij dat de sheets op den duur kunnen uitzakken en je dus electrolyt tussen de sheets gaat verdrijven en de kans op sluiting alleen maar toe kan nemen? Maar app of bel Catharine van EVE zelf even: +86 199 7310 7598 dan heb je een direct antwoord dan slechts mijn misschien onnozele antwoorden. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 23:45
Hmm, ik zit met het rechtop/horizontaal zetten van de batterijen wel in mijn maag. Ik heb de Seplos V4 (dezelfde kasten als NKON zometeen gaat verkopen) al thuis, en die waren zeker niet gratis.

Ik zie op internet 2 verhalen, hier op tweakers duidelijk verhaal dat het niet kan, ik hoor van NKON dat het prima is voor MB31.

Wat is de echte impact? zijn de batterijen na een half jaar op? of is het een theoretisch iets dat ze niet 15 jaar maar 10 jaar lifetime hebben?

De antwoord op die vraag zal vooral de impact voor mij zijn, en eventueel denken of ik de 2 kasten in de verkoop zet. en weer andere kasten koop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

djoenez schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:46:
Ik zie op internet 2 verhalen, hier op tweakers duidelijk verhaal dat het niet kan, ik hoor van NKON dat het prima is voor MB31.
Enige reactie die hier in het topic (zal hem zo even erbij zoeken GEVONDEN) gedeeld is die NKON gegeven zou hebben was dat ze om de hete brei heen draaiden en niet een keiharde uitspraak over hebben gedaan.
Dus als jij nu een andere reactie van ze hebt gehad zou dat waardevol zijn om deze hier te delen (liefst met screenshots zodat als er mogelijk issues later ontstaan mensen dit kunnen gebruiken om garantie te claimen).

[ Voor 6% gewijzigd door cyclone op 04-09-2025 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:46:
[...]

Ik zeg dat je het bij geen enkele prismatic cell moet doen. Volgens mij trekt het electrolyt middels capilaire werking tussen de sheets en kan het daar zijn werk doen. Leg je cellen of de kant dan lijkt mij dat de sheets op den duur kunnen uitzakken en je dus electrolyt tussen de sheets gaat verdrijven en de kans op sluiting alleen maar toe kan nemen? Maar app of bel Catharine van EVE zelf even: +86 199 7310 7598 dan heb je een direct antwoord dan slechts mijn misschien onnozele antwoorden. :*)
Het antwoord is al gegeven door Andy zelf.

Het heeft alleen met luchtbelletjes te maken, dus paar keer je cellen laden en ontladen zodat het lucht eruit is en klaar, doe je het niet is er een kans op dead spots in je cell waardoor je wat capaciteit kan verliezen.

• cyclone

cyclone

@Slux
En daarmee wil je alle andere info die nu gedeeld is teniet doen en het op 1 simpele uitspraak van Andy de andere feiten (die nota bene ook door hemzelf genoemd zijn en onderbouwd) wegwuiven ?
Of begrijp ik je nu verkeerd ?

[ Voor 36% gewijzigd door cyclone op 04-09-2025 11:55 ]

• Slux
  • Niet online
Hmm, ik zit met het rechtop/horizontaal zetten van de batterijen wel in mijn maag. Ik heb de Seplos V4 (dezelfde kasten als NKON zometeen gaat verkopen) al thuis, en die waren zeker niet gratis.

Wat is de echte impact? zijn de batterijen na een half jaar op? of is het een theoretisch iets dat ze niet 15 jaar maar 10 jaar lifetime hebben?

De antwoord op die vraag zal vooral de impact voor mij zijn, en eventueel denken of ik de 2 kasten in de verkoop zet. en weer andere kasten koop..
Als je de cellen een paar keer laad en ontlaad voordat je ze in de kast zet is er niks aan de hand.
Volgens andy dan

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:54:
@Slux
En daarmee wil je alle andere info die nu gedeeld is teniet doen ?
Of begrijp ik je nu verkeerd ?
Voor mij wel ja :+

Heb je dat linkje gezien wat ik had geplaatst van Andy ? ik probeer dat filmpje te zoeken van dat gesprek waar die het over had, het gaat alleen om de luchtbelletjes die eruit moeten in het begin.

Je kan ze dus op alle manieren plaatsen zolang het maar niet ondersteboven is.

Linkje met info
YouTube: Why you should compress your LiFePO4 battery! And why it does not ma...

[ Voor 20% gewijzigd door Slux op 04-09-2025 12:16 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:03

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Andy is een goede gast maar op geen enkele manier een valide bron van informatie over het al dan niet ‘ok zijn’ van recht opzetten van cellen wat mij betreft.

Bovendien ging het verhaal van Andy over compressie en niet zozeer over oriëntatie, al kan dat mogelijk gerelateerd zijn.

Als we lezen in de specsheet van de fabrikant dat je die cellen alleen rechtop moet gebruiken, wat wil je meer?

Wie een setup heeft draaien met cellen op hun kant zal met de onzekerheid moeten leven of het in de toekomst goed gaat of niet, net als de mensen die helemaal geen compressie toepassen.

Misschien is het een kwestie van iets kortere levensduur. Misschien faalt de cel op den duur op een manier dat je nieuwe woonruimte moet gaan zoeken. Wie zal het zeggen?

Je kunt die keuze en het risico accepteren of tegen hoge kosten ‘mitigeren’.

• habbekrats
Toch blijf ik het vreemd vinden dat je een cel op de kant legt terwijl daar ook het afgas/drukloos ventiel zit. Ik kan mij voorstellen als je de Cel een eens op 60 graden hebt en daarna weer laat afkoelen dat er dan vreemde dingen gebeuren.
Ik hou ze gewoon liever rechtop. Chinese datasheets zijn zeer flexibel.

• Slux
  • Niet online
Q schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:33:
Andy is een goede gast maar op geen enkele manier een valide bron van informatie over het al dan niet ‘ok zijn’ van recht opzetten van cellen wat mij betreft.

Bovendien ging het verhaal van Andy over compressie en niet zozeer over oriëntatie, al kan dat mogelijk gerelateerd zijn.

Als we lezen in de specsheet van de fabrikant dat je die cellen alleen rechtop moet gebruiken, wat wil je meer?

Wie een setup heeft draaien met cellen op hun kant zal met de onzekerheid moeten leven of het in de toekomst goed gaat of niet, net als de mensen die helemaal geen compressie toepassen.

Misschien is het een kwestie van iets kortere levensduur. Misschien faalt de cel op den duur op een manier dat je nieuwe woonruimte moet gaan zoeken. Wie zal het zeggen?

Je kunt die keuze en het risico accepteren of tegen hoge kosten ‘mitigeren’.
Tja eerst is het zo dat alles wat Andy zegt heilig is, nu ineens niet meer.

Dat is het 2de linkje, in het eerste linkje wat ik plaatse ging het wel degelijk over de positie.
Het ging erom waarom ze rechtop moeten staan, er is ook een bron zoals hij zelf aangeeft maar dan moet je even door zijn filmpjes zoeken.

Als het echt zo ramp zou zijn dan hadden ook de MB30 en LF280 cellen die waarschuwing moeten hebben, en waarschijnlijk een waarschuwings stikker op de cell zelf, in de uitgebreide spec sheets staat dat nergens, het staat alleen in de beknopte spec sheet op Andys website.

Als de MB30 en LF280 cellen anders zouden zijn zou ik het ook niet doen, maar dat is er dus niet, de grote spelers zoals qso, gobel enz gaan echt geen boxen leveren als het niet zou kunnen.

• Slux
  • Niet online
Update m.b.t warmte ontwikkeling in de Lynx distribitor.

De nieuwe 200A ef3 zijn merkbaar een stukje koeler, ik heb er nu 2 accus bijgezet en kan nu mooi kijken of ze nog inbranden, en er staat een warmte camera op nu.

Wat misschien ook nog een verschil is met een aantal mensen hier is dat ik dess in trade mode draai, dus mijn accus staan regelmatig te laden en ontladen, de zonneplan app geeft elke maand +/- -€100 aan, daar draait het huis en EV ook op.
( systeem draait nu een maand of 3 dus in de winter zal het wel + bedragen worden)

[ Voor 3% gewijzigd door Slux op 04-09-2025 12:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Ik vind het allemaal prima als mensen graag hun eigen sprookjes willen geloven om zaken recht te maken die krom zijn.

De feiten spreken voor zich inzake de eve documenten en ook de chemische/ wetenschappelijke onderbouwing is helder.

Doe vooral wat u denkt dat goed is bij mij staan ze rechtop en niet anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BenSKIP
Slux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:52:
[...]

Het antwoord is al gegeven door Andy zelf.

Het heeft alleen met luchtbelletjes te maken, dus paar keer je cellen laden en ontladen zodat het lucht eruit is en klaar, doe je het niet is er een kans op dead spots in je cell waardoor je wat capaciteit kan verliezen.
Met alle respect hoor, maar Andy weet ook niet wat de chemie in de cell doet. Af en toe spreekt hij ook gewoon een beetje jip & janneke onzin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP

Ga er maar gewoon vanuit dat de fabrikant de boel getest heeft en niet voor niets het negatieve advies uitgeeft. Dat ieder ander aangeeft dat het "wel" kan mag je met een vrachtwagenlading zout nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Slux schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:46:
Als het echt zo ramp zou zijn dan hadden ook de MB30 en LF280 cellen die waarschuwing moeten hebben, en waarschijnlijk een waarschuwings stikker op de cell zelf, in de uitgebreide spec sheets staat dat nergens, het staat alleen in de beknopte spec sheet op Andys website.

Als de MB30 en LF280 cellen anders zouden zijn zou ik het ook niet doen, maar dat is er dus niet, de grote spelers zoals qso, gobel enz gaan echt geen boxen leveren als het niet zou kunnen.
Ik bedoel het niet verkeerd maar wil expliciet zijn: Ik vind dit een onjuiste en risicovolle manier van denken.

Er staat ook niet in de specsheet dat je de prismatische cel niet in je achterwerk mag stoppen. De lijst met dingen die je niet moet doen is oneindig en niet te documenteren. Draai het om, als het niet expliciet in de sheet staat (zoals in voorbeelden) is het OK en anders weet je het niet.

Dat er partijen zijn die kasten bouwen en die cellen op hun kant zetten, daar kun je ook geen conclusies uit trekken wat mij betreft en ik denk dat de redenen redelijk voor de hand liggend zijn:

Deze partijen zijn mogelijk gewoon opportunistisch, die rackmount kasten zijn voor veel mensen niet praktisch en zo'n platte kast tegen de wand komt veel klanten beter uit. Dus dan bouwen ze dat gewoon, kan het hun schelen. Als de cellen met 7 jaar rot zijn en je komt garantie claimen, totaal kansloos.

Geldt ook voor die rebranded NKON kast: hoe ga jij ooit aantonen dat zij een ondeugdelijke kast verkochten? Maar om eerlijk te zijn is dat een retorische vraag, ik denk dat we het antwoord allemaal wel weten.

Het zou mooi zijn als dit onderwerp / sprookje pas weer aandacht krijgt als er nieuwe informatie is van een primaire bron (eigenlijk alleen de fabrikant zelf), maar dat is puur mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
Hier nogmaals de video: YouTube: How to put the cell?

This is how LUH battery cell should be placed in LUH batterybox.

[ Voor 23% gewijzigd door BenSKIP op 04-09-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:45:

Dus mijn 'grap' over dat je mogelijk in de toekomst nieuwe woonruimte moet gaan zoeken was eigenlijk geen grap. :o (Kristalliserend elektrolyt kan kortsluiting veroorzaken)

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 04-09-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
Q schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:09:
[...]

Dus mijn 'grap' over dat je mogelijk in de toekomst nieuwe woonruimte moet gaan zoeken was eigenlijk geen grap. :o (Kristalliserend elektrolyt kan kortsluiting veroorzaken)
Nee, dat was het zeker niet, daar wordt ook voor gewaarschuwd. Christal dendrieten heten en ze blijven groeien tot ze de isolatielaag doorprikken. Dan zijn ze weg...... en je cel / huis / gevel ook. Want dan heb je kortsluiting, gas / brand of een explosie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:39:
[...]

Dus moet je alsnog met je vingers aan HV zitten.
O, waar dan? Je monteert alles af alvorens ergens het werkvoltage boven de 50v komt. En als je een zekering vervangt zet je eerst de werkschakelaars terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
My $0.02:

Er is geen discussie of rechtop zetten van prismatische cellen ok is. Rechtop is ok, daar is iedereen het wel over eens.
Er is wel discussie over andere plaatsingsrichtingen.
Conclusie: Met rechtop zetten speel je op zeker. Wil je een vertikale kast? Er zijn er waarin de cellen rechtop staan. Kijk bv bij Docan.

Disclaimer: Ik heb geen Docan kasten en ik heb geen idee of de kwaliteit in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4jmyPJx9GpN6Q9QNYv37oVVKJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsXIC12DmMPIE7PPJVpnd3db.jpg?f=fotoalbum_large

In elk geval draait het bij mij al een jaar zonder problemen😇
149 cycles tot nu toe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Leipi35 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:42:
[Afbeelding]

In elk geval draait het bij mij al een jaar zonder problemen😇
149 cycles tot nu toe
Ja, maar jij heb de cellen ook op een woensdag genummerd, dus dan heb je sowieso geen problemen met de cellen! :+ 8)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BenSKIP schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:45:

:) Geweldig die filmpjes van hun, ze hebben er laatst nog 1 geplaatst over die aerosols en hoe nutteloos ze zijn, die is echt lachwekkend.

Dit filmpje gaat er wat dieper op in ;)
YouTube: LiFePO4 - ALLES und noch viel mehr über Lithium Akkus

[ Voor 10% gewijzigd door Slux op 05-09-2025 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
scoobs schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:18:
[...]

O, waar dan? Je monteert alles af alvorens ergens het werkvoltage boven de 50v komt. En als je een zekering vervangt zet je eerst de werkschakelaars terug.
Nou, op alle plekken waar jij 50v zekeringen / automaten of wat dan ook voorstelt want die SMELTEN. Dus moet je ze vervangen voor HV geschikte onderdelen. Lijkt mij vrij logisch. Om van 50V naar 200V te komen hebben we het over een serieschakeling en niet over parallel. Dus blijft alles wat jij als 50v "beveiliging" in die voltage aanbrengt is slechts een gloeidraadje voor die HV box.
Nu geef je in je reactie aan dat je de boel vervangt voor je de werkschakelaar omzet. Om welke reden zou je ze dan eerder wel willen plaatsen? Die logica ontgaat mij volledig. "Kom, laten ik dingen kopen, die ik niet gebruiken zal." ??? Je kan hier ook gerust aangeven dat je een denkfoutje maakte, niemand rekent je daarop af.

[ Voor 19% gewijzigd door BenSKIP op 05-09-2025 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Ik stel nergens 50v zekeringen voor. (Schakelaars btw, belangrijk verschil.) Die dingen moeten gewoon 200v kunnen hebben natuurlijk. Ik geef aan dat ze ervoor zorgen dat je met op/afbouwen nergens meer dan 50v hoeft aan te raken/vastschroeven.

Je maakt trouwens een denkfoutje als het aankomt op spul aanschaffen wat je niet gebruikt. Ik geef juist aan dat het is om veilig de zaak te kunnen op/afbouwen. Maar het is oke om toe te geven, niemand rekent je erop af. ;) (Ergo, let een beetje op je argumentatiestijl, deze komt nogal zelfingenomen en aanvallend over, niet alleen bij mij, maar ook bij anderen.)

Tot slot: mijn voorstel vooral conceptueel over hoe je deze boxen veilig in elkaar kunt zetten, aangezien dat de discussie was: ik ben niet bekend met HV omvormers die samenwerken met enig DIY geschikt BMS, en de boxen zijn er ook niet geschikt voor nu qua zekeringen. Ik wil sinpelweg aangeven dat je prima veilig een HV systeem zou kunnen opbouwen.
Tot slot bestaat er nog zoiets als veiligheidshandschoenen: die hebben een bepaalde rating qua voltage. Als je met dodelijke spanning werkt kan zoiets geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
NKON heeft nu ook mooie horizontale boxen voor net onder de 100EUR/kWh: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Daarmee zijn ze nog maar ietsje (100-150euro) duurder dan zelf een Yixiang box met MB31 verscheept uit Polen in elkaar zetten.

Cornex cellen kende ik nog niet, maar specs zien er prima uit: https://www.gobelpower.co...ecification-Datasheet.pdf
6000cls@80%SOH
8000cls@70%SOH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

scoobs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:03:
Ik wil sinpelweg aangeven dat je prima veilig een HV systeem zou kunnen opbouwen.
Tot slot bestaat er nog zoiets als veiligheidshandschoenen: die hebben een bepaalde rating qua voltage. Als je met dodelijke spanning werkt kan zoiets geen kwaad.
Meng mij ook even in deze dialoog want wat je hier nu schrijft is verre van volledig en in mijn beleving (ik kan het dus mis hebben) een enorme rode vlag.

Als jij meent dat je met veiligheidshandschoenen (wat ik als enorm algemene term niet kan duiden) veilig aan een HV Accu kunt werken dan sla je de plank echt volledig mis.
Ik ben geen expert maar kan je wel een paar zaken mee geven die je nu mist.
  • Een training / certificatie NEN 9140
  • Rubberen mat waarop je staat tijdens de werkzaamheden die een goede isolatie naar aarde garandeert.
  • Geïsoleerd gereedschap dat voldoet aan de juiste VDE veiligheidspecificaties
  • Isolerende handschoenen klassen 0 of 1
  • Vlamvertragende kleding
  • Veiligheidsbril en een gelaatsscherm
Let op dit is geen exclusieve lijst maar meer een indicatie ik zal vast nog wel een aantal zaken zijn vergeten (ik ben immers geen expert en dat maakt ook dat ik me weerhoud om hier mee te gaan beunhazen).

Werken aan een HV accusysteem is botweg levensgevaarlijk, dat risico mitigeer je niet eventjes door werkhandschoenen aan te trekken.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Heronimo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:38:
NKON heeft nu ook mooie horizontale boxen voor net onder de 100EUR/kWh: https://www.nkon.nl/nkon-...6-1kwh-thuisbatterij.html

Daarmee zijn ze nog maar ietsje (100-150euro) duurder dan zelf een Yixiang box met MB31 verscheept uit Polen in elkaar zetten.
Mwoah appels met peren hoor als je het mij vraagt.
Er worden hier wel wat budget cuts gemaakt t.o.v. de Yixiang doosjes

De NKON box komt niet met EVE MB31 cellen maar met Cornex 314Ah LiFePO4 prismatische cellen.
NKON doos gebruikt geen JK BMS maar een SEPLOS :( en een losse JK balancer :?
Verder wordt er ook niet gesproken over een DC breaker of zekering (al lijkt op het plaatje er wel 1 te zitten) dus dat is me niet helemaal duidelijk.

Tis vast een prima product maar kwalitatief kan hij nog niet bij een DIY Yixiang gebouwd met MB31's die je goedkoper zelf bouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
cyclone schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:42:
[...]

Meng mij ook even in deze dialoog want wat je hier nu schrijft is verre van volledig en in mijn beleving (ik kan het dus mis hebben) een enorme rode vlag.

Als jij meent dat je met veiligheidshandschoenen (wat ik als enorm algemene term niet kan duiden) veilig aan een HV Accu kunt werken dan sla je de plank echt volledig mis.
Ik ben geen expert maar kan je wel een paar zaken mee geven die je nu mist.
  • Rubberen mat waarop je staat tijdens de werkzaamheden die een goede isolatie naar aarde garandeert.
Let op dit is geen exclusieve lijst maar meer een indicatie ik zal vast nog wel een aantal zaken zijn vergeten (ik ben immers geen expert en dat maakt ook dat ik me weerhoud om hier mee te gaan beunhazen).

Werken aan een HV accusysteem is botweg levensgevaarlijk, dat risico mitigeer je niet eventjes door werkhandschoenen aan te trekken.
8)7
https://www.elektramat.nl...500v-maat-9-117000199090/?

Zoiets bedoel ik dan. isolerend gereedschap heb ik niet eens meegenomen, want tijdens montage van LV systemen is dat ook wel verdomd handig om te hebben. (Stel je voor dat je schroevendraaier uit je handen glipt tijdens montage van de cellen.

Maar als het goed is werk je nooit met HV. Als je elke 50v accu van zijn eigen aan/uit schakelaar voorziet, dan ben je tijdens het plaatsen van de cellen in de pakketten met max 50v aan het werken. Zelfde als nu dus. De polen van de paketten zelf zijn dan spanningsloos tijdens het monteren. Er komt pas 200v of meer op het systeem te staan op het moment dat alles afgemonteerd is, en je nergens meer met je vingers of schroevendraaier contact kunt maken. Dat is het hele punt wat ik wil maken.

En ja, je zult nog altijd een smeltzekeringen moeten plaatsen op het hele systeem welke geschikt is voor het eindvoltage, en evt een automaat voor "gewone" overbelasting. Hoe zwaar je smeltzekering moet zijn, dat durf ik niet precies te zeggen. Zou zomaar 20kA kunnen zijn op bijv 200v. Als je schakelaars dan vastgesmolten zijn, dan heb je inderdaad wél een vervelende situatie waarbij je voor het ontmantelen met HV zit te werken. Maar dan zijn er dus al minimaal twee dingen fout gegaan. Maar dat is een situatie die verre van standaard voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:15

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@scoobs Vergeet niet dat je mosfets van je BMS waarschijnlijk gewoon doorfikken omdat die niet gemaakt zijn voor de hogere spanning.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Rimco schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:28:
@scoobs Vergeet niet dat je mosfets van je BMS waarschijnlijk gewoon doorfikken omdat die niet gemaakt zijn voor de hogere spanning.
Ik quote even mezelf hier:
Tot slot: mijn voorstel vooral conceptueel over hoe je deze boxen veilig in elkaar kunt zetten, aangezien dat de discussie was: ik ben niet bekend met HV omvormers die samenwerken met enig DIY geschikt BMS,
Op het moment dat er BMS'en zijn die samenwerken met HV onvormers, dan zal er vast wel een rated voltage/max serie opstelling vermeld zijn, net zoals dat nu het geval is met parallelschakelingen. (Zij het voor andere redenen natuurlijk.)

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 05-09-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
Blijkbaar maakt Gobelpower ook HV DIY boxen met 18 cellen per box die je in serie kunt zetten: https://www.gobelpower.co...battery-diy-kit_p244.html

Wel benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 17:14
cyclone schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:42:
[...]
Ik had indertijd rubberen handschoenen via Amazon gekocht, waren geloof ik tot 2kV. €27 of zo.

Ik leg droge, ~4cm dikke rubberen tegels met noppen voor in de tuin if speeltuin op de werk plek. Afdoende? Weet het eigenlijk niet. Iemand? Komen nooit buiten.

Zag een installateur die pv-panelen aansloot zo’n bandje dragen maar vond dat maar vreemd. Mag dan eigenlijk een anti statische bandje wel? Ik gebruik dat alleen bij electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 17:14
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Lord Anubis op 05-09-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
scoobs schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:03:
Ik stel nergens 50v zekeringen voor. (Schakelaars btw, belangrijk verschil.) Die dingen moeten gewoon 200v kunnen hebben natuurlijk. Ik geef aan dat ze ervoor zorgen dat je met op/afbouwen nergens meer dan 50v hoeft aan te raken/vastschroeven.

Je maakt trouwens een denkfoutje als het aankomt op spul aanschaffen wat je niet gebruikt. Ik geef juist aan dat het is om veilig de zaak te kunnen op/afbouwen. Maar het is oke om toe te geven, niemand rekent je erop af. ;) (Ergo, let een beetje op je argumentatiestijl, deze komt nogal zelfingenomen en aanvallend over, niet alleen bij mij, maar ook bij anderen.)

Tot slot: mijn voorstel vooral conceptueel over hoe je deze boxen veilig in elkaar kunt zetten, aangezien dat de discussie was: ik ben niet bekend met HV omvormers die samenwerken met enig DIY geschikt BMS, en de boxen zijn er ook niet geschikt voor nu qua zekeringen. Ik wil sinpelweg aangeven dat je prima veilig een HV systeem zou kunnen opbouwen.
Ik reageer op deze wijze op je voorstel om 50v spul te gebruiken voor een HV doos op deze wijze omdat er ook NOOBZ meelezen en mogelijk denken 4x 50v = 200v en dan misschien ook kunnen denken dat 4x 12v ook 48v is en ze dan niet snappen waarop deze boel steeds smelt. Je stelt je txt continu bij dus is het plaatje nu wel rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zondag 7 september 2025 @ 03:27:
[...]

Ik reageer op deze wijze op je voorstel om 50v spul te gebruiken voor een HV doos op deze wijze omdat er ook NOOBZ meelezen en mogelijk denken 4x 50v = 200v en dan misschien ook kunnen denken dat 4x 12v ook 48v is en ze dan niet snappen waarop deze boel steeds smelt. Je stelt je txt continu bij dus is het plaatje nu wel rond.
Met de hoog voltage batterijen word het toch wel zo gedaan, meerdere achter elkaar,(goodwe tussen 3-10 stuks) oplopend van 200 tot 600 volt ofzo.
Iedere accu zal een bms hebben, ben dan wel nieuwsgierig hoeveel die dingen kunnen door laten. Staat nooit niks over in bij de specificatie. Alleen het eigen meet bereik en hoeveelheid cellen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Een paar uur zitten lezen in dit topic..
Vraag: de Yixian V2 DIY kast wordt vaak gebruikt, zoeken met Google vind ik eigenlijk geen Europees verkooppunt, waar halen jullie die kast vandaan?
De BM31 cellen zijn voor 62 Euro per stuk bij Nkon (binnenkort) leverbaar, lijkt mij een no-brainer.
Mijn doel is 2 x 15Kwh accu's en Victron componenten .. bekende recept.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:48
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:15:
Vraag: de Yixian V2 DIY kast wordt vaak gebruikt, zoeken met Google vind ik eigenlijk geen Europees verkooppunt, waar halen jullie die kast vandaan?
De BM 31 cellen zijn voor 62 Euro per stuk bij Nkon (binnenkort) leverbaar, lijkt mij een no-brainer.
Mijn doel is 2 x 15Kwh accu's en Victron componenten .. bekende recept.
Die Yixiang box bestel je op Alibaba. Je kunt chatten met Miao en die geeft jou een prijs.
De levering vindt plaats vanuit hun Poolse wharehouse.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
Die Yiziang kast ziet er goed uit, net het filmpje van Off-grid Garage van deze kast gezien.
Vraag: in het filmpje zat er standaard een JK BMS ingebouwd.. of was dat als extra besteld?
Zit er standaard in :)

[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 07-09-2025 14:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:48
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:07:
Die Yiziang kast ziet er goed uit, net het filmpje van Off-grid Garage van deze kast gezien.
Vraag: in het filmpje zat er standaard een JK BMS ingebouwd.. of was dat als extra besteld?
Zit er standaard in :)
Daar zit de bms bij.

Net nog een prijs aangevraagd voor 1 box met de V19 bms. inclusief verzending vanaf Polen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgtYzNazrHdBfTK_ZMFMKuWdFpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ucqs8bdWwnix0l02lBulgWUV.png?f=fotoalbum_large

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
SHIFTER [NL] schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:34:
[...]

Daar zit de bms bij.

Net nog een prijs aangevraagd voor 1 box met de V19 bms. inclusief verzending vanaf Polen.

[Afbeelding]
Snelle levering zo te zien, of is de levertijd 'een slag om de arm' ?
Ik ga eerste de twee kasten en accu's bestellen in de tussentijd de overige Victron componenten bepalen.

Ik heb hier een Fronius Symo omvormer, die door Victron ondersteunt wordt, hoe en wat moet ik nog uitzoeken, helaas laat de Fronius zich niet uitlezen, ik heb nog nooit een verbindingen kunnen leggen.. wifi is ingebouwd, zend ook uit, maar geen data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

No offense hoor maar :
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:15:
En dan deze vraag stellen ?
natural colour schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:04:
[...]

Snelle levering zo te zien, of is de levertijd 'een slag om de arm' ?
Dan ben je denk ik een trage lezer >:)
De leadtimes van Yixiang zijn alles behalve betrouwbaar, hun doosjes zijn overigens prima en het wachten waard. Maar verwacht hier geen top service oid, zodra je je centjes hebt overgemaakt ben je overgeleverd aan de nukken van Yixiang die ALTIJD een smoes hebben.
Is al HEUL VEUL over geschreven in dit topic, dus nog even verder lezen denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
cyclone schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:28:
No offense hoor maar :

[...]

En dan deze vraag stellen ?

[...]

Dan ben je denk ik een trage lezer >:)
De leadtimes van Yixiang zijn alles behalve betrouwbaar, hun doosjes zijn overigens prima en het wachten waard. Maar verwacht hier geen top service oid, zodra je je centjes hebt overgemaakt ben je overgeleverd aan de nukken van Yixiang die ALTIJD een smoes hebben.
Is al HEUL VEUL over geschreven in dit topic, dus nog even verder lezen denk ik ;)
Ik heb voornamelijk met de zoekfunctie op ' BMS' , Pylontech en bepaalde Victron producten in dit forum gezocht, die lege kast pas veel later, ik ga deze week 2 kasten bestellen, als alles ok is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:52:
[...]

Met de hoog voltage batterijen word het toch wel zo gedaan, meerdere achter elkaar,(goodwe tussen 3-10 stuks) oplopend van 200 tot 600 volt ofzo.
Iedere accu zal een bms hebben, ben dan wel nieuwsgierig hoeveel die dingen kunnen door laten. Staat nooit niks over in bij de specificatie. Alleen het eigen meet bereik en hoeveelheid cellen.
Het ging er hier niet over dat je 50v accu's in serie zetten kan, dat is absoluut mogelijk. (Mits ze HV BMS'n hebben!) Het ging er hier om dat er gezegd werd dat je tussen de boxen ook wel even LV beveiliging plaatsen kon. Dat kan -NIET-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 05:26:
[...]

Het ging er hier niet over dat je 50v accu's in serie zetten kan, dat is absoluut mogelijk. (Mits ze HV BMS'n hebben!) Het ging er hier om dat er gezegd werd dat je tussen de boxen ook wel even LV beveiliging plaatsen kon. Dat kan -NIET-
Oh tussen de boxen, zo had ik het niet begrepen. Nee dat kan niet, is ook overbodig denk ik tussen boxen in

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
Snelvuur schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:52:
UPDATE: Al aan de eerste hieronder weggeven.

Geen idee of ik het hier mag plaatsen, maar dit leek me handiger dan op marktplaats aangezien hier meer mensen zitten die er wellicht wat aan hebben. Ik heb nog 2 heating pads over die in een standard DIY kast kan. Alleen zijn hier de aansluitingen in het midden en dat werkte niet in mijn kast. Wellicht kan ik hier iemand blij mee maken want ik heb gewoon nieuwe gekregen (Was een fout van hun) Woon tussen leerdam en geldermalsen in dus als je daar in de buurt ben kan je ze gratis ophalen. Dit kan je dus gewoon aansluiten op een JK BMS setup op de printplaat oid.

[Afbeelding]
Ik heb ook die pads bij Yixiang gekocht. Ze komen met aan de snoer einde met een steek stekker en een ring stekker (sorry, vast verkeerde naam, maar je begrijpt me wel denk). Er zat echter geen beschrijving bij. Kan iemand adviseren @Snelvuur hoe dit aan te sluiten op de jk bms?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

johnvolkering schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:22:
[...]

Ik heb ook die pads bij Yixiang gekocht. Ze komen met aan de snoer einde met een steek stekker en een ring stekker (sorry, vast verkeerde naam, maar je begrijpt me wel denk). Er zat echter geen beschrijving bij. Kan iemand adviseren @Snelvuur hoe dit aan te sluiten op de jk bms?
Daar heb ik laatst ook mee zitten worstelen inderdaad. De pads moeten in serie (met de "steekstekker"). Dan heb je nog een grote en kleine ringkabelschoen over. De kleine moet op de heating port van de BMS. De grote op de plus van je accu. (Als geheugensteuntje kun je aanhouden dat de BMS altijd de minpool schakelt.)

De BMS heating port is de volgende (staat uiteraard alleen in het Chinees aangegeven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwli3FlhTy8386hxNE2X9K9HTEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E74ygnPytB7KYuOMLvJJaRp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 12-09-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
MrFish schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:54:
[...]

Daar heb ik laatst ook mee zitten worstelen inderdaad. De pads moeten in serie (met de "steekstekker"). Dan heb je nog een grote en kleine ringkabelschoen over. De kleine moet op de heating port van de BMS. De grote op de plus van je accu. (Als geheugensteuntje kun je aanhouden dat de BMS altijd de minpool schakelt.)
Ah, bedankt @MrFish . ik had nog niet gezien dat die steekstekkers mannetje/vrouwtje waren. en dat de ringkabelschoenen verschillende grootte hadden. Nu duidelijk.

Waar heb jij de headpads geplaatst?
Ik dacht ze onder de batterij cellen te plaatsen. Maar dan boven of onder het epoxy sheet?
Of kunnen/moeten ze beter langs de zijkant (buitenkanten) van de box?
Onze vriend Andy van het bekende YT kanaal had het over dat zoiets nog afgezekerd zou moeten worden met een glas zekering in het draadje. wel veiliger, maar absolute aan te raden, of nice to have?

[ Voor 10% gewijzigd door johnvolkering op 12-09-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

johnvolkering schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:40:
[...]

Ah, bedankt @MrFish . ik had nog niet gezien dat die steekstekkers mannetje/vrouwtje waren. en dat de ringkabelschoenen verschillende grootte hadden. Nu duidelijk.

Waar heb jij de headpads geplaatst?
Ik dacht ze onder de batterij cellen te plaatsen. Maar dan boven of onder het epoxy sheet?
Of kunnen/moeten ze beter langs de zijkant (buitenkanten) van de box?
Ik heb ze inderdaad onder de batterijen geplaatst, onder de epoxy sheets. Die epoxy sheets zijn voor (extra) elektrische isolatie, en m.i. doe je dat anders deels teniet. edit: een glaszekering is wel aan te raden; ik heb ook een glaszekering in de + van mijn BMS-draad geplaatst.

[ Voor 7% gewijzigd door MrFish op 12-09-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
Bij NKON hebben ze nu ook een grote kist NKON ESS Pro - 51.2V 32.15kWh Thuisbatterij met btw aftrek 2810 euro.

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvolkering
MrFish schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 11:44:
[...]

Ik heb ze inderdaad onder de batterijen geplaatst, onder de epoxy sheets. Die epoxy sheets zijn voor (extra) elektrische isolatie, en m.i. doe je dat anders deels teniet. edit: een glaszekering is wel aan te raden; ik heb ook een glaszekering in de + van mijn BMS-draad geplaatst.
Nogmaals bedankt.
Even een vraag uit luiheid, maar ook omdat Yixiang totaal geen info hebt meegeleverd, hoeveel amperage is je glaszekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

johnvolkering schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:30:
[...]

Nogmaals bedankt.
Even een vraag uit luiheid, maar ook omdat Yixiang totaal geen info hebt meegeleverd, hoeveel amperage is je glaszekering?
Ik moet even gokken (deze opstelling is niet bij mezelf), maar ik denk dat de heating pad 4 A is, dus dan is 5 A een logische keuze. Tussen de BMS en de + heb ik geloof ik een 2 A gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnvolkering
MrFish schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:35:
[...]

Ik moet even gokken (deze opstelling is niet bij mezelf), maar ik denk dat de heating pad 4 A is, dus dan is 5 A een logische keuze. Tussen de BMS en de + heb ik geloof ik een 2 A gezet.
Bedankt. Toch niet zo lui vandaag, want ik heb ze gouw even aan mijn lab voeding gehangen. Deze gaat helaas maar tot 32V, en verbruikt dan 1,7A. Volgens ChatGTP (toch nog een beetje lui op de vrijdag middag) is het verwachte amperage by 48v 2,55A.
Ik heb nog 5A glaszekeringen leggen. die ga ik maar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Nu online
habbekrats schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:05:
Bij NKON hebben ze nu ook een grote kist NKON ESS Pro - 51.2V 32.15kWh Thuisbatterij met btw aftrek 2810 euro.

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html
Maar de Eve mb31 cellen zijn nu á 5 euro duurder.. (per 32) toch weer een Victron energie meter..
Ik ga zelf dit weekend een bestellijst samenstellen;
Basis wordt de Multi RS solar, de accukasten zijn 'al onderweg zijn net binnen, 3 dagen geleden bestelt :) de mb31 cellen zijn onderweg.

Ik ga wel de DC onderbreker in de kasten vervangen door wat beters: fuse houder en Victron schakelaar.

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 12-09-2025 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Weer een stapje verder met wat niet werkt bij het zelf maken van 4x60mm gelamineerde flexibele celverbinders uit W7-zacht-EN-AW-1050-aluminium plaat van 1 mm dun.

Met hulp van Erwin Rieger's OpenSCAD model heb ik een busbar persvorm laten 3D printen.

Het resultaat met een lusje van 25 millimeter (parameter hbuegel=25; Höhe des Bügels) is ondanks het zachte aluminium plaatmateriaal, nog te star.

Dat wordt overnieuw doen met een booghoogte van 50 millimeter.

PS Ik ben wat zuinig geweest met het PLA filament: geprint met 40% gyroid infill. Zo'n print is niet sterk genoeg om zo in de bankschroef te persen. Met de mal tussen twee stalen drukplaten gaat het persen goed.

De foto's van het persen van een "flexibele" celverbinder met de persmal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3j77NI9jeeYxENIgX3Pqc2gpdnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSd4Lp06eL7QqGBNsva2ojWK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90v_KRRPQjYUPKi0kRianhGQN3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPt3Nbia1dnDl2s76VSmG0S6.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmAzV3AT-jCTjdQZ9m7AKb9xiMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xdolonnW6Yjosfy4gy05pGWV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zF9xhayvl86XWGkrEqmujjLTkrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zdN32eUNN0X6boQrCYDkumm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNempTfYowhxg_qGXExQTekYox0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQAtg8Ch3n3RPViQtwC4Xx72.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDwl8wmRar4YCeg5AIQ_uqTUDj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txGKLcEPW33jWAUybrOG0nif.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YofFHCPdSo5lYXslygLq_SNjjuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyZGskHGfw0kEgCEmJqR2fuV.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNZrPQu_Mt-gPVHsb9iNhwVMlnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Caz9UH7GC82gviHB3GU8syfI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door cj1 op 13-09-2025 16:08 . Reden: 4x60mm ingevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste