Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 121 122 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:51
cyclone schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:54:
[...]

Ja dat is toch precies wat je doet met je accu bank ? Dus vandaar dus de factor 1.0 regel.
Wellicht heb ik het mis, maar krijg het gevoel dat je de Victron stuk hierover niet goed gelezen hebt want daar wordt het echt klip en klaar uitgelegd.
(En denk je zelf ook niet dat als Victron dit met een simpele condensator had kunnen oplossen dit allang gedaan zou hebben ? )
Ik heb het stuk prima gelezen hoor. Maar een accu is geen condensator. En een dikke condensator past niet in een Victron. Die zitten er wel in en om die reden is het beter om niet de accu rechstreeks aan te sluiten, maar dit via een weerstand te doen. Min of meer het zelfde probleem, maar dan voorspelbaar.

Maar het probleem speelt dan ook alleen als je off-grid wilt. En als je off-grid wilt, wil je ook een grote(re) accu. Het Victron advies is dan verder ook gewoon logisch. Voor mij is dat nog even een afweging. Wat is de kans dat de stroom uitvalt en welk bedrag heb ik dan over omdat te tackelen middels een noodstroomvoorziening. Daar komt iets meer bij kijken, dan ik eerst in gedachten had.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:52
savale schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:59:
Nog even een specifiek elektra vraagje: ik kan helaas geen 3 fasen naar de extra groepenkast in de berging trekken want in het beton ligt helaas voor een paar meter een stuk 5/8 inch pvc buis... Daar mag voor zover ik heb kunnen vinden enkel 4x2.5 in.
Nu vroeg ik me af of ik dan wel een extra 3 fasen schakelaar mag toevoegen in de hoofdgroepenkast en daar dan enkel 2 fasen mag aansluiten richting de groepnkast naar de berging, zodat ik me netjes aan de 4 aders hou in die 5/8 inch buis. Iemand enig idee?
Het alternatief is met de boor aan de gang en buitenlangs met een 3 fase grondkabel.

edit: het antwoord al gevonden, dat mag helaas niet. Optie 1: het met 1 fase doen. Optie 2: 5x1.5mm2 naar de berging.
Ik heb kleine stukjes 5/8 door het beton in de meterkast en in de berging geprikt om daar de 5*6mm2 doorheen te trekken, zodat de kabel niet beschadigd kan raken mocht zich ergens een last aan de kabel gaan trekken. En dat was nog een gedoe, want de boeren sloegen steeds vast op het betonijzer. De PVC stukjes zijn max 30cm lang. De rest hangt los in de kruipruimte. Alle kabels zijn al dubbel geïsoleerd, dus is een extra PVC mantel niet nodig. Omdat de BG vloer middels Tempex geïsoleerd is, is het niet makkelijk de kabels aan de het Tempex te borgen. 1x 5*2,5mm2 en 2x 5*6mm2 is al best zwaar over een lengte van 3 meter en het Tempex wil dat niet voor mij dragen.
Ik las ook de vraag wat een omvormer in een off-grid opstelling doet als de accu vol zit en de zonnepanelen actief zijn. Als het goed is gaat zowel Voltage als Hz omhoog. Zowel DC als AC omvormers zullen bij bepaalde Voltage en Hz gaan knijpen of afschakelen. Daarom dus de opmerkingen dat je een grotere accu neer moet zetten dan je aan Wattpiek op je dak hebt liggen, anders kan je alsnog in het donker komen te zitten.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-12 21:39

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@pegagus Ik ben ook begonnen met mijn verhaal direct te benoemen als je in eiland bedrijf wilt :)
Punt is als mensen kiezen voor een accu, dan is de verwachting vaak ook dat je deze als UPS kunt inzetten.
Wat overigens geen gekke gedacht is. Dan verwoord jij het zeer mooi door te benoemen dat "Daar iets meer bij komt kijken" hetgeen bij de gemiddelde hobby bouwer vaak over het hoofd wordt gezien.

Ik ben daarin geen uitzondering en ben er ook door 1 van de fijne Forum leden van Tweakers hierop geattendeerd. Gezien ik "maar" 50 panelen heb liggen (worden er overigens 68 gezien ik al 18 panelen heb klaarliggen voor nog een oost opstelling) heb ik een flinke PV omvormer hangen en werd ik opeens geconfronteerd dat als ik alles op de AC out wil hangen (en dus in eilandbedrijf wil kunnen werken) er nog 16kWh bij moest plakken.

Gelukkig heb ik zat ruimte en speelde ik toch al met die gedachte, maar zo ben ik dus al bouwende wijs geworden dat het bepalen van je accu capaciteit veel meer behelst dan alleen bepalen van wat je denkt nodig te hebben. Helaas zie ik dit regelmatig toch maar als enige argument benoemd worden (onlangs dus weer) in de adviezen / dialogen die voorbij komen.

Er komt dus veel meer kijken bij het bepalen van je accu capaciteit namelijk :
Wil je in Eiland bedrijf kunnen werken en wil je dat je PV dan ook blijft werken ?
Hoeveel laad capaciteit wil je (aka hoe snel wil je kunnen laden)
Hoeveel ontlaad capaciteit wil je (aka hoe snel wil je kunnen ontladen)

Toen ik begon heb ik hier enkel alleen maar mijn (victron) omvormers (3x 5000VA) op geschaald gezien mijn yixiang JK BMS en heeft die 200A aankunnen.
Hierbij vergat ik dus eventjes dat mijn cellen (MB31) hier helemaal niet blij van worden en heb ik nu ondanks dat mijn Victrons 3 x 70A kunnen laden mijn laad current gecapt op 60A per accu pack (aka 180A).

Al bouwende leert men, en voor mij is het een hobby, ik heb de centjes en ik heb de ruimte, maar dat geldt lang niet voor iedereen dus vandaar dat ik hier blijf volharden in het benoemen van cruciale zaken zoals b.v. de Factor 1.0 regel.
Met name omdat die ook belangrijk is voor de veiligheid van een systeem.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@cj1
Scenario: maximale pv produktie en teruglevering op het moment dat de grid uitvalt. Kost tijd om pv terug te regelen (aantal seconden minimaal). De multiplussen moeten ergens met die energie naartoe. Er zijn twee opties: de multiplussen kunnen die energie kwijt in de batterijen of heel veel gaat stuk omdat je huisnet een stevige spanningspiek te verwerken krijgt. Jouw keuze.

• BenSKIP
In Jip & Janneke:
- Meer accuvermogen dan PV vermogen.
- Meer inverter vermogen dan LOAD.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-12 20:20
Multiplus verhuisd naar fase 1. Zo beter volgens mij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOI1gMFxxqZIVRjcdYnvUbYV6tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDNNYySrZpYmBMeXuA2pw7Ke.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 137% gewijzigd door SkiFan op 13-11-2025 15:50 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• pegagus
BenSKIP schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:53:
In Jip & Janneke:
- Meer accuvermogen dan PV vermogen.
- Meer inverter vermogen dan LOAD.
En dan nog iets over de accucapaciteit in verhouding tot het PV-vermogen.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-12 21:17
SkiFan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:47:
Multiplus verhuisd naar fase 1. Zo beter volgens mij?[Afbeelding]
Hier ook gedaan, ziet er ongeveer zelfde uit nu zo lijkt het
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4npbXhxZGeXUllcSTnqAj4xB4wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIBm3bLNDlQbrahG9vs0bhJP.png?f=fotoalbum_large

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-12 20:20
Morgen komt hier de elektricien. We moesten allebei keihard lachen. Het Stadtwerk, de stroomleverancier hier moet alles goedkeuren om de meter te vervangen. Die kennen Victron niet en snappen zelf geen hout van de regelgeving, terwijl ik alles met certificaten en alles al uitgezocht heb.

Joker van het Stadtwerk; waarom koopt de klant niet wat fatsoenlijks? Hoe leg je zo iemand uit dat Victron zo ongeveer de Mercedes Benz is van de energy storage?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-12 18:33
Misschien is het ondertussen als mosterd na de maaltijd, maar kom toch even terug op de 1 op 1 regel. Ik kreeg het gevoel dat niet altijd duidelijk is wat de reden hiervan is, terwijl die elektrotechnisch heel logisch is en volgens mij niet zo moeilijk uiit te leggen.
Je kunt het vergelijken met een emmer waar onderin een gaatje zit en die je via een slang met water vult. Als er heel weing water uit de slang komt blijft de emmer vrijwel leeg, maar als je de kraan verder open zet komt er een moment dat er meer water in de emmer stroomt dan er via dat gat uitstroomt, de emmer gaat dus overlopen. In dit geval kun je de emmer als je Victron (of ander merk) omvormer zien, de grootte van het gat onderin de emmer is het (maximale) vermogen van de Victron, en de hoeveelheid water uit de slang (liter/min) is het vermogen geleverd door de PV omvormer. Het waterniveau in de emmer kun je zien als de netspanning.

Als je PV omvormer meer vermogen kan levereren dan de Victron maximaal aan kan neemt de netspanning toe zodra de PV omvormer ook meer vermogen levert (waterniveau in de emmer). Dit gaat heel snel, en op het moment dat de netspanning op dik 250V (meestal 253V, nl 230V + 10%) komt schakelt je Victron of PV omvormer uit (is meer een intelling/tolerantie verhaal welke het eerst gaat) op z'n beveiliging af (emmer loopt over). De oorzaak van het aanspreken van de beveiliging is dan natuurlijk ook weg, dus herhaalt het hele riedeltje zich. (emmer leeggelopen omdat er niets meer uit de slangkwam).
Dit zie je uiteraard alleen in eilandbedrijf, bij netkoppeling kan je PV omvormer z'n overtollig vermogen (normaal) gewoon in het net kwijt.
Dit is ook hetzelfde verschijnsel op hele zonnige dagen waarbij PV omvormers soms uitschakelen, er is dan zoveel (teveel) opwekvermogen van zonnepanelen dat de netspannig stijgt en de beveiliging van de PV omvormer aanspreekt.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Hermarcel schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:42:
@cj1
Scenario: maximale pv produktie en teruglevering op het moment dat de grid uitvalt. Kost tijd om pv terug te regelen (aantal seconden minimaal). De multiplussen moeten ergens met die energie naartoe. Er zijn twee opties: de multiplussen kunnen die energie kwijt in de batterijen of heel veel gaat stuk omdat je huisnet een stevige spanningspiek te verwerken krijgt. Jouw keuze.
Dank voor de denkrichting. Als er bij koud weer ineens de zon achter de wolk vandaan komt, dan het het inderdaad erg hard met de vermogensdeltas als gevolg van de MPP tracker. Maar die is niet helemaal vergelijkbaar met het "big load switching" van Victron.
Anderzijds bij mijn Fronius IG Plus PV omvormers zijn er 3 stages. Om 2 vermogensstages bij te schakelen (met relais die je hoort "klikken") kost vaak meer dan 10 seconden en soms wel 1 minuut. Bij zo'n Fronius is de grootste instant vermogensverandering 1/3 van het totaalvermogen.

Waar energie naar toe? Naar de batterij.

Conform gegevensblad fabrikant (CP-laden, geen CC-CV *) wordt die in mijn opstelling nooit chemisch 100% vol geladen. In die paar seconden gaat er geen 0,1 kWh eerder 0,033÷2 kWh richting de batterij vloeien.

Als het terugregelen al 10 seconden duurt en lineair verloopt dan komt dat overeen met 0,10% SoC.

*) én geen JK of Seplos of ander Asia BMS, wel een BMS dat een shunt heeft die zo nauwkeurig is dat het in staat is om ook het mA energieverbruik van enkel het BMS zelf te meten.

[ Voor 21% gewijzigd door cj1 op 15-11-2025 03:22 . Reden: Werking Fronius IG Plus PV omvormer toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:54
Iemand naast Nkon nog een goed adres voor cellen voor redelijke prijzen? Wil er nog 16 bij leggen, maar alles is uitverkocht...

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• BenSKIP
pegagus schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:46:
[...]

En dan nog iets over de accucapaciteit in verhouding tot het PV-vermogen.
Dat staat er toch al?
-MEER-
Dus heb je 7000Wp
Dan moet je accu GROTER zijn dan 7kWh

• pegagus
Vermogen en capaciteit zijn twee verschillende zaken.
3.2 Lithium batteries

1,5 kWp installed AC PV power requires 4.8 kWh of battery storage:

100 Ah at 48 Vdc
200 Ah at 24 Vdc
400 Ah at 12 Vdc

Each additional 1.5 kWp of AC PV will require an additional proportional 4.8 kWh increase in battery storage.
7/1,5 = 5 (afgerond) = 24 kWh accucapaciteit. Als je batterij half vol is, dan gaat het wel. Als je batterij bijna vol is, krijgt het kortstondig (veel) meer vermogen dan gewenst. Schakel je de batterij ook instantaan af, krijgt de Victron het voor zijn kiezen. Dus het moet de batterij in.

[ Voor 23% gewijzigd door pegagus op 14-11-2025 16:20 ]

• BenSKIP
Je hebt gelijk, ik haal die nog wel eens door elkaar.
1,5 kWp --> 4.8kWh
7/1,5 (4,66666666) * 4,8 = 22,4kwW/h (+ wat overcapaciteit) = 24kWh
d:)b
Je accu moet inderdaad LEEG genoeg zijn om de volgende "charge" te kunnen verwerken.
Om die reden heb ik 65kWh staan en gaat in de zomer de WP op koeling, zodat ik al die prik wegduwen kan.
In de zomer verbruik ik immers nagenoeg NIETS Op het laden van de EV na. Want warm water doet mijn zonneboiler en de rest doet de zon + accu.
Nu wil ik eigenlijk ook de gloeispiraal in het (secundaire) boilervat van de WP nog aan kunnen sturen om wat Wattjes te kunnen "verbranden".

[ Voor 67% gewijzigd door BenSKIP op 14-11-2025 16:54 ]

• Hermarcel
  • Niet online
CP-laden? Is dat constant-power? Gezien de vlakke spanningscurve van LiFeP04 is CC-laden bij die nagenoeg gelijkblijvende spanning dus ook CP?
Wat de kwaliteit van de stroometingen van je BMS met het opvangen van de pieken waar de factor 1.0 het over heeft, ontgaat me. De reden voor de rant naar bmssen waar jij niet voor gekozen hebt, ontgaat me dus ook.
Alle componenten in je laadcircuit (laders/multiplussen, kabels, zekeringen, schakelaars, automaten, bmssen, cellen, etc moeten die piek aankunnen. Dat de hoeveelheid energie beperkt is zal best zo zijn. Maar die beperkte hoeveelheid energie in een heel korte tijd verwerken leidt tot hoge stromen. Het gaat erom dat die stroomsterkte verwerkt moet kunnen worden door alle componenten. De factor 1.0 rule geeft daar wat handvatten voor. Meer niet.

En zoals ik al zei: jouw keuze.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:29
Gekke vraag misschien, maar hoeveel kijken jullie nog naar het schermpje/ledjes van de BMS op je battery packs? Ik zit te kijken hoe ik mijn pack zal plaatsen en de gunstigste manier is eigenlijk zo dat het een beetje omslachtig is om die dingen te zien. Echter, vermoed ik ook dat je daar eigenlijk na setup zo goed als nooit meer naar kijkt. Klopt dat?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:44
Yaldair schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 22:38:
Gekke vraag misschien, maar hoeveel kijken jullie nog naar het schermpje/ledjes van de BMS op je battery packs? Ik zit te kijken hoe ik mijn pack zal plaatsen en de gunstigste manier is eigenlijk zo dat het een beetje omslachtig is om die dingen te zien. Echter, vermoed ik ook dat je daar eigenlijk na setup zo goed als nooit meer naar kijkt. Klopt dat?
Kort. Gewoon niet.
Alles inzichtelijk OF via Homeassistant OF via Victron VRM.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Schermpjes uit gezet. Totaal onnodig verder.

Over schermpjes gesproken, had ook zo’n vrm display van victron gekocht. Ook totaal onzin haha. Zonde van mn geld geweest. Maargoed.. hobby 😆

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-12 17:27
Ik ben aan het plannen om een dess systeem te bouwen. Ik wil deze graag in de tuin plaatsen. Hij komt in een onverwarmde schuur die wel goed geïsoleerd is (pir 6cm rondom). Tot hoever is een verwarmingselement dan nog nodig? Ik lees wat verschillende verhalen erover (onderandere in dit topic) Iemand ervaring ermee in de winter?

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-12 19:41
Boutersewalter schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:58:
Ik ben aan het plannen om een dess systeem te bouwen. Ik wil deze graag in de tuin plaatsen. Hij komt in een onverwarmde schuur die wel goed geïsoleerd is (pir 6cm rondom). Tot hoever is een verwarmingselement dan nog nodig? Ik lees wat verschillende verhalen erover (onderandere in dit topic) Iemand ervaring ermee in de winter?
Ik zou alleen verwarmings pads in de accudozen zetten, multiplussen houden zichzelf op temperatuur. In een klein hokje kun je in ze zomer dan het probleem krijgen dat je ventilatie nodig bent.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• pegagus
Accu’s doen het slecht bij vorst. En onder nul mag je in het geheel niet laden. Een BMS zal dat wel voorkomen, maar om ze in bedrijf te houden, heb je wellicht wel iets nodig.

• BenSKIP
AliE verkoopt matjes die de juiste afmeting hebben voor 16S EVE 280-330Ah.
https://nl.aliexpress.com...44082%7C_p_origin_prod%3A

Of

https://nl.aliexpress.com...18983%7C_p_origin_prod%3A

Ik gebruik ze zelf ook.
Wel even een zekering van 5A in de + draad monteren.

Ik heb daar de box wat voor aangepast. De matjes liggen bij mij op de bodem. Leg je epoxysheet eroverheen, anders willen de cellen niet meer lekker schuiven.

[ Voor 38% gewijzigd door BenSKIP op 15-11-2025 15:56 ]

• cyclone

cyclone

@Yaldair tijdens installatie/ inregelen van de accu’s, installatie heel veel gebruik gemaakt van de schermpjes.
Nu alles goed draait totaal niet meer en staan ze standaard uit.
Wel blij dat ik ze zichtbaar heb zitten, gezien het wel heel makkelijk en snel debuggen mogelijk maakt (mocht er een keer iets niet lekker functioneren)

• BenSKIP
Je kan ook voor $299 exclusief verzendkosten en exclusief btw een iBMS kopen zodat je overal ter wereld de cel voltage kunt inzien en je amperage van en naar de accu kunt beperken. En je hebt er eigenlijk nog een shunt extra voor nodig.
Exhorbitant DUUR
YouTube: The iBMS - Connect with your Battery and take it to the next (safety...

• V_ger
BenSKIP schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:26:
Je kan ook voor $299 exclusief verzendkosten en exclusief btw een iBMS kopen zodat je overal ter wereld de cel voltage kunt inzien en je amperage van en naar de accu kunt beperken. En je hebt er eigenlijk nog een shunt extra voor nodig.
Exhorbitant DUUR
YouTube: The iBMS - Connect with your Battery and take it to the next (safety...
Het is goedkoper om je BMS te vervangen zodat ze allemaal hetzelfde zijn.... Maar als je bewust allemaal verschillende hebt om te testen tja..
Ik heb mijn B series JK ook gewoon beschikbaar in het Victron systeem via serial-battery driver en een aggregator. Kost je alleen wat USB-TTL adapters, een usb hub en wat kabels. Stuk goedkoper.

[ Voor 11% gewijzigd door V_ger op 16-11-2025 10:57 ]

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BenSKIP
@V_ger Andy zegt hier dat de SOC drift met de Victron smartshunt icm de iBMS voorkomen (beperkt) kan worden.
Deze iBMS is misschien voor de mensen die weinig laden/ontladen een pre te noemen, omdat de iBMS ook sluipverbruik (zelfontlading?) in de berekening meeneemt en die JK dus niet eerder dan VOL de 100% SOC zal gaan vermelden.
Ik laad tot 3,45V per cel (55,2-55,5V) en heb een externe lader liggen (10-90V + 2-30A) om daar 'periodiek' naar 56,8-58,4V van te kunnen maken. Ik heb deze tot nu toe slechts getest en weer in de doos teruggedaan. Voor nu laad/ontlaad ik op EPEX, doet de zon nog geen 2% en kijk ik eigenlijk niet eens wat de SOC doet. Misschien dat ik de externe lader binnenkort eens vraag om naar 56,8V te laden en dan de JK's op die voltage te 'calibreren'. Geen idee of dat verstandig is en waarom ik het zou 'moeten' doen. Ik had erover gelezen en dacht: "just in case" de packs onverhoopt in de kritische voltage <2,7V komt, zodat ik EHBOV (Eerste Hulp bij Onder Voltage) kan uitvoeren en zo dus deze AED op de accu gebruiken kan. (Binnenshuis gaan dan bij mij de roeptoeters: https://nl.aliexpress.com...80015%7C_p_origin_prod%3A af die mij voor ondervoltage waarschuwen. Zo heb ik deze ook voor overtemperatuur (>50'C) ingesteld. Biede worden getriggerd door de droge relais van de JKbms. Beide heb ik (anders dan de tests) nog niet gehoord. -Gullukkig ook maar, want ze maken echt goed herrie, als ze wel afgaan, dan ben je ook overdag METEEN wakker!-

• Yaldair
ibms is toch gewoon overprijsde yambms? Dat is in ieder geval wat ik er tot nu toe van gehoord heb, maar moet het filmpje nog kijken

• habbekrats
Yaldair schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:51:
ibms is toch gewoon overprijsde yambms? Dat is in ieder geval wat ik er tot nu toe van gehoord heb, maar moet het filmpje nog kijken
Nou ik zou yambms niet zomaar even mijn Victrons laten sturen. Veel te buggy code in esphome.

• habbekrats
Gewetensvraag,

Ik heb 20 x PV Solar frontier 170W liggen pal zuid . Doen rond de 3800kW per jaar.
Deze zitten als 2x5 + 2x5 op een Omnik TL2 4000.
VOC 112V dus 560V Omnik max DC590V
De Omnik zit niet op de AC out wegen niet te besturen vermogen/shift ferquentie.
De set zit ook ver van de Victron dus een MPPT DC controller gaat het hem niet worden.

Nu komen voor de setup dan een Fronius of een SMA in aanmerking omdat deze probleemloos de DC spanning aan kunnen. Nu zijn die Fronius aan de prijs of slecht te verkrijgen, ik kan wel voor een zacht prijsje een SMS tripower 6kw nieuw in doos overnemen. Die is nu wat groot maar mocht ik over een paar jaar de panelen gaan vervangen dan haal ik de 6kW PV ruim.

Nu lees ik wisselende verhalen over koppelen van de SMS aan de AC-out van Victron om eventueel in offgrid modus te werken.

• Yaldair
habbekrats schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:34:
[...]

Nou ik zou yambms niet zomaar even mijn Victrons laten sturen. Veel te buggy code in esphome.
Ah, daar durf ik niks over te zeggen, weet niet in welke mate esphome hier problemen geeft. Lijkt me als je het eenmaal draaiend hebt je dit ook niet meer update (tenzij voor nieuwe features). op diysolarforum lijken er niet zo veel issues te zijn met yambms, volgens mij?

Anyway, zag in de comments op Andy's promotion-filmpjes van ibms ook vermelding staan van "bsc" -->
https://github.com/shining-man/bsc_fw

Zelfde principe, maar dan niet gemaakt m.b.v. esphome. Je kan het volgens mij ook op een lilygo t-connect installeren (specifieke fw available). Ga hier nog eens wat verder induiken. Voor mij is het enige doel een victron smartshunt te kunnen gebruiken met een deye inverter (en JK BMS).

Zag BSC nergens op tweakers vermeld (met simpele zoekopdracht). hebben ook een eigen HW boardje (+ case en eventueel (touch)display). En aanzienllijk goedkoper dan ibms...

• Hermarcel
  • Niet online
Ik heb van iBMS begrepen dat het handig kan zijn als je meerdere types BMS hebt, en/of BMS'sen hebt die niet met je systeem communiceren, en/of als je afhankelijk bent van de SOC-rapportage van een onnauwkeurige BMS.
In het eerste én tweede geval zou ik eerder een ander BMS overwegen zodat alles eenduidig wordt. Maar als je een kant-en-klaar batterij hebt, dan is dit niet altijd mogelijk (garantie?) en kan iBMS je een oplossing bieden mits je BMS'sen worden ondersteund.
De situatie waarbij je te kampen hebt met een onnauwkeurige rapportage van een BMS naar je systeem én je systeem niet van Victron is dan kan iBMS, denk ik, zinvol zijn om een Victron Smartshunt als meetinstrument te gebuiken.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 11:02
beste allen,

ik was deze morgen nog een batterij aan het samensteken, maar door (mijn eigen) domme fout, zijn er 2 cellen beschadigd geraakt. zie onderstaand de foto's. Zou ik deze nog durven gebruiken of gewoon vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0JtDttcFIzt-fgJPSv13pHhO-U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljgg5qoGh9jgeYFf5V9ix5Il.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwf0kiaF1q3wBTGKjKmsSYtnXLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHq19qNhpKi6JZrpAIpyItIO.jpg?f=fotoalbum_large

• Hermarcel
  • Niet online
@mathiasc
Ouch! Da's niet fijn. Dat verpest je dag wel een beetje...

Ik zou ze veilig afvoeren.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:06
mathiasc schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:36:
beste allen,

ik was deze morgen nog een batterij aan het samensteken, maar door (mijn eigen) domme fout, zijn er 2 cellen beschadigd geraakt. zie onderstaand de foto's. Zou ik deze nog durven gebruiken of gewoon vervangen?
Hangt er een beetje af hoeveel winst je denkt te maken op de brandverzekering. ;)

• cyclone

cyclone

Lijkt me niet zo moeilijk pijn pakken en vervangen. Deze gebruiken betekent altijd onzekerheid over of je accu pack veilig is of niet.

Ik zou lekker slapen verkiezen boven de paar tientjes die het je nu kost om ze te vervangen.

• BenSKIP
Hermarcel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:19:
Ik heb van iBMS begrepen dat het handig kan zijn als je meerdere types BMS hebt, en/of BMS'sen hebt die niet met je systeem communiceren, en/of als je afhankelijk bent van de SOC-rapportage van een onnauwkeurige BMS.
In het eerste én tweede geval zou ik eerder een ander BMS overwegen zodat alles eenduidig wordt. Maar als je een kant-en-klaar batterij hebt, dan is dit niet altijd mogelijk (garantie?) en kan iBMS je een oplossing bieden mits je BMS'sen worden ondersteund.
De situatie waarbij je te kampen hebt met een onnauwkeurige rapportage van een BMS naar je systeem én je systeem niet van Victron is dan kan iBMS, denk ik, zinvol zijn om een Victron Smartshunt als meetinstrument te gebuiken.
Andere BMS is geen optie, geen enkele BMS heeft 100% betrouwbare SOC. Vaker laden is een betere oplossing.

• BenSKIP
beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Spijtig, maar ZEKER niet gebruiken voor de 16S batterij. Misschien "leuk" om met een kleine voeding en een zonnepaneeltje BUITEN te gebruiken voor 5V sensors.

• Hermarcel
  • Niet online
@BenSKIP
Andere BMS stelde ik ook niet voor bij een onnauwkeurige BMS.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:33
@mathiasc Deze cellen moet je uiteraard zoals je al is geadviseerd niet meer gebruiken, maar wat ik mij nou afvraag: hoe gebeurt zoiets? Kun je dat met ons delen zodat anderen niet dezelfde fout maken?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12 21:57
Na een tijdje loeren in dit topic en urenlang video's van Andy bekeken te hebben, heb ik besloten een Yixiang V2 batterijpakket te bouwen. Wat is wijsheid aangaande bestellen van de MB31 cellen? Bij Gobel zie ik ze te koop staan voor 54 EUR, waarbij er nog 250 EUR shipping fee bijkomt voor 16 stuks. Ben wel benieuwd wat hier de (recente) ervaringen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 23-11-2025 01:31 ]

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-12 20:08
SHIFTER [NL] schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:29:
Iemand naast Nkon nog een goed adres voor cellen voor redelijke prijzen? Wil er nog 16 bij leggen, maar alles is uitverkocht...
Ik ben ook benieuwd. Nkon: Helaas weten we niet wanneer ze weer beschikbaar zullen zijn.

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

• habbekrats
Nul_op_de_Meter schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:50:
Na een tijdje loeren in dit topic en urenlang video's van Andy bekeken te hebben, heb ik besloten een Yixiang V2 batterijpakket te bouwen. Wat is wijsheid aangaande bestellen van de MB31 cellen? Bij Gobel zie ik ze te koop staan voor 54 EUR, waarbij er nog 250 EUR shipping fee bijkomt voor 16 stuks. Ben wel benieuwd wat hier de (recente) ervaringen zijn?
Dan zijn de cellen ~70 euro per stuk is nagenoeg gelijk aan nkon

In Polen zijn verschillende magazijnen
https://wis-tek.com/produ...ck?variant=50395719991574
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p183.html
https://www.gobelpower.co...ase-with-jk-bms_p217.html

Ik heb wel het idee dat er een tekort aan cellen aan het ontstaan is.
Ik heb op mijn cellen bij Nkon ook 7 week moeten wachten. Bij een manco doe je dan gewoon met een NL bedrijf en werd prima opgelost.

• cyclone

cyclone

Na een tijdje loeren in dit topic [knip] Ben wel benieuwd wat hier de (recente) ervaringen zijn?
Als je al eventjes meeleest dan weet je dat toch al? Boxen via Ali bestellen (komt altijd wel goed maar de shipping info is allerminst betrouwbaar) en cellen in NL bestellen bij NKON.
Betrouwbaar adres dat nette service/ after sales biedt.

Alleen op dit moment hebben ze de MB31 niet op voorraad.
Elders je spullen bestellen (aka China) is een pure gok wat je krijgt / kost aan verzendkosten een hoop zodat het nauwelijks goedkoper is dan NKON maar dan zonder service/ after sales (want China)

Mooier dan dat kunnen we het (nog steeds) niet maken.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-12 21:17
ik had mijn eerste set ook via Nkon, (accus 314 singlestud voor €63,- per stuk) maar nu uit de Poolse voorraad. De grijze kast zelfde als ik hiervoor uit China heb laten komen (10 weken levertijd) was toen (aug25) €465,- nu €420 incl verzending binnen een week. De Eve 314 nu met dubbele stud kwamen op €74,- met 10 dgn levertijd. Per accu dus in augustus €1475 nu €1604 maar met de duurdere dubbele studs.
Accu https://www.alibaba.com/p...a-bn-b.0.0.7f01f19cbKMrCT

Box:https://www.alibaba.com/product-detail/YIXIANG-V2-With-JK-200A-BMS_1601602848549.html?spm=a2756.trade-list-buyer.0.0.71ad76e9Pt9p3W

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:04
beste allen,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inwendig bestaat de cel uit een opgerolde folie met dus ronde bochten/hoeken. In de hoeken van de aluminium houder zit dus vooral elektrolyt. De folie heb je dan niet geraakt met dat indeuken bij de hoek.

Blijft over beschadiging van de blauwe folie aan de buitenkant. Je wilt naast elkaar gelegen cellen niet elektrisch verbinden middels de aluminium behuizing. Maar dat is al opgelost met een epoxy plaat daartegen. Gebruik ze op positie 1, 8, 9 of 16.

En er lekt geen elektrolyt uit zo te zien.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• BenSKIP
Cellen zijn beide vervormd, je kan ze dus niet meer netjes tegen een ander aanzetten zonder dat je de naastgelegen cel (of box) beschadigen zal. Daarnaast doen cellen rek en krimp, dus gaat de boel ook op positie 1,8, 9 of 16 langs elkaar schuren, alleen al omdat ze aan de andere kant tegen de box wringen, wil je ook niet.
Gewoon je verlies nemen. Hoe lullig ook.

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-11 11:02
BenSKIP schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
Cellen zijn beide vervormd, je kan ze dus niet meer netjes tegen een ander aanzetten zonder dat je de naastgelegen cel (of box) beschadigen zal. Daarnaast doen cellen rek en krimp, dus gaat de boel ook op positie 1,8, 9 of 16 langs elkaar schuren, alleen al omdat ze aan de andere kant tegen de box wringen, wil je ook niet.
Gewoon je verlies nemen. Hoe lullig ook.
ik durf idd het risico niet nemen, voor 120€ koop ik me vooral gemoedsrust :). Bedankt allen voor de hulp.

@jheerink14 ze lekken effectief niet, het is gewoon "de deuk".

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49
Zoals eerder genoemd ben ik geen expert, maar ga ik de batterij zelf bouwen, beetje zoals lego :) Wel wilde ik graag de installatie van de Deye omvormer en benodigheden aan een zzp-er uitbesteden. Maar vooralsnog helaas geen kunnen vinden. Dus...

1. Ik heb al een 3f Goodwe hangen met 2x 435wp O/W, die ga ik dus zelf vervangen door de Deye 12k. Kabels hangen er al van de panelen en de 3f kabel dit zit aangesloten op een onderverdeel kast.
2. Mijn 20x 330wp Z op een SE7K met p370 die op een andere plaats hangt laat ik voorlopig AC op de batterij zitten. Noodstroom sluit ik ook niet aan, voor beide moet de stoep (weer) open, dan komt over een tijd wel.
3. Ik ben er nog niet over uit of ik voor 2x 16kWh ga of voor 1x32kWH met de M56 cellen (30% tot 40% goedkoper in aanschaf en aanleg). Nadeel van de 32kWh oplossing is dat met 240A laden, ontladen alles veel warmer wordt. Nu is dat niet het doel en in de zomer niet nodig (heb genoeg zware schakelbare verbruikers) maar in de winter verbruikt mijn warmte pomp 25 tot 40 kWh per dag, dus dan wil ik die batterij liefst zo goedkoop mogelijk vol gooien met een dynamisch contract. Met 240A (0.36c) zou dat toch wel moeten kunnen en ben je dan nog 3 uur bezig of mis ik hier iets?
4. Dan het gedeelte tussen de batterij en de omvormer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgpsQRqXGQcT5yHAwcTzQD3HX1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzcbRqsbA1zqou74gsiNsIY5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPzDVP11n6ML_eDaOoGOBce7C50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XC8ko4NtGVLrCqwi3SdyaRrj.png?f=user_large

Moet er nog een T-class fuse tussen de batterij en de mccb? Moet deze dan ook voor de shunt?
Nog andere op en aanmerkingen?

• SHIFTER [NL]
habbekrats schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:04:
[...]

Dan zijn de cellen ~70 euro per stuk is nagenoeg gelijk aan nkon

In Polen zijn verschillende magazijnen
https://wis-tek.com/produ...ck?variant=50395719991574
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p183.html
https://www.gobelpower.co...ase-with-jk-bms_p217.html

Ik heb wel het idee dat er een tekort aan cellen aan het ontstaan is.
Ik heb op mijn cellen bij Nkon ook 7 week moeten wachten. Bij een manco doe je dan gewoon met een NL bedrijf en werd prima opgelost.
Nickkie55 schreef op zondag 23 november 2025 @ 00:44:
[...]

Ik ben ook benieuwd. Nkon: Helaas weten we niet wanneer ze weer beschikbaar zullen zijn.
Net nog een quote aangevraagd bij Docan via Alibaba:

For 16 pcs REPT 345Ah from EU warehouse to Netherlands
cell: 72.6USD
subtotal: 16*72.6=1161.6USD

Qua garantie is een NL bedrijf wel handig inderdaad. Moet het spul daar wel te verkrijgen zijn...

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• cyclone

cyclone

mathiasc schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:08:
[...]

ik durf idd het risico niet nemen, voor 120€ koop ik me vooral gemoedsrust :). Bedankt allen voor de hulp.
Verstandig! Gooi ze op Vraag en Aanbod of marktplaats en er zijn vast nog wel mensen die er een paar tientjes voor willen geven (doet het net wat minder pijn) om ze als 12v accu te bouwen die ergens buiten staat ofzo.

• cyclone

cyclone

SHIFTER [NL] schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:01:
[...]

[...]

Qua garantie is een NL bedrijf wel handig inderdaad. Moet het spul daar wel te verkrijgen zijn...
63 euro per stuk bij een Ali verkoper, denk dat ik dan toch een klein beetje geduld (tot 12 december) en voor deze zou gaan.

Goedkoper, waarschijnlijk heb je ze net zo snel of sneller thuis en wel garantie bij een NL bedrijf.

Zijn volgens NKON EVE's onder een OEM naam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ds6aTDJ4itnI7kpJNog4MHsneqI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/a7syXJqf2g23mpmQLh5dEkqy.png?f=user_large

• SHIFTER [NL]
cyclone schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:02:
[...]

Verstandig! Gooi ze op Vraag en Aanbod of marktplaats en er zijn vast nog wel mensen die er een paar tientjes voor willen geven (doet het net wat minder pijn) om ze als 12v accu te bouwen die ergens buiten staat ofzo.
Goede tip, die ga ik ook eens bekijken. Vond de 345ah van de Rept wel mooi. Maar dit is wel een aanzienlijk prijs verschil voor die 10% extra capaciteit.

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-12 21:57
Ik zit nu in het bestelproces van de Yixiang box via Alibaba. Voor de vorm vroeg ik nog om een CE-certificaat. Hierop kreeg ik allerlei testrapporten (EMC Certificate & EMC Test Report en een Veiligheidstest volgens IEC 62619:2022 (internationale veiligheidsnorm voor lithiumbatterijen)), maar geen CE-conformiteitsverklaring. Wat eigenlijk nog ontbreekt is het RoHS-certificaat (bewijs dat het product voldoet aan de beperking van gevaarlijke stoffen. De CE-conformiteitsverklaring zal er dus wel niet zijn. De JK V19 BMS heeft deze bij mijn weten wel, en de Yixiang box, is verder niets anders dan een behuizing met een breaker. Thuis zal ik er iig nog een T-class fuse bijzetten. Verder geloof ik dan wel dat het net zo veilig is als wanneer er wel een CE-markering zou zijn. Het enige dat mij enigszins dwarszit, is wanneer de shit-de-fan gaat hitten, er wellicht moeilijke vragen komen vanuit de verzekering. Wat zijn jullie afwegingen hierbij (geweest)?

• pegagus
Ik zou de polisvoorwaarden opvragen en me er verder niet al te druk over maken. Ik mag ook gewoon een jerrycan met 10 liter benzine in mijn schuur hebben en een behoorlijke oude grasmaaier om die benzine in te gooien. Voor het vergelijk: 10 liter benzine heeft meer vermogen zich dan een thuis-accu van 64 kWh. En benzine is veel gevaarlijker als het eenmaal brand.

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-12 18:33
Nul_op_de_Meter schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 13:55:
Ik zit nu in het bestelproces van de Yixiang box via Alibaba. Voor de vorm vroeg ik nog om een CE-certificaat. Hierop kreeg ik allerlei testrapporten (EMC Certificate & EMC Test Report en een Veiligheidstest volgens IEC 62619:2022 (internationale veiligheidsnorm voor lithiumbatterijen)), maar geen CE-conformiteitsverklaring. Wat eigenlijk nog ontbreekt is het RoHS-certificaat (bewijs dat het product voldoet aan de beperking van gevaarlijke stoffen. De CE-conformiteitsverklaring zal er dus wel niet zijn. De JK V19 BMS heeft deze bij mijn weten wel, en de Yixiang box, is verder niets anders dan een behuizing met een breaker. Thuis zal ik er iig nog een T-class fuse bijzetten. Verder geloof ik dan wel dat het net zo veilig is als wanneer er wel een CE-markering zou zijn. Het enige dat mij enigszins dwarszit, is wanneer de shit-de-fan gaat hitten, er wellicht moeilijke vragen komen vanuit de verzekering. Wat zijn jullie afwegingen hierbij (geweest)?
Batterijen vallen onder de batterij verordening, de RoHS richtlijn is niet van toepassing op batterijen. Maar de batterij verordening verplicht sinds augustus 2024 CE markering en dus hoort de conformiteitsverklaring een referentie naar de batterij verordening te bevatten.
Neem aan dat het 62619 CB rapport door de cellenfabrikant is aangevraagd, het EMC rapport zal wel op naam van JK staan.

• habbekrats
Als je zelf een batterij in elkaar zet is het volgens mij niet automatisch CE indien alle onderdelen die je gebruikt hebt CE hebben. Voor een samenstel vraagt een fabrikant dan een CE aan. Het helpt natuurlijk wel als de onderdelen dit al hebben.

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-11 19:39
Ik heb contact gezocht met mijn opstalverzekeraar. Lang verhaal kort ik heb een NEN1010 (en beetje NEN3410) keuring laten uitvoeren van mijn technische installatie om verzekerd te zijn. (zie ook teka1 in "Zelf een powerwall bouwen" en opvolging teka1 in "Zelf een powerwall bouwen" )

Nu las ik dat de regels qua thuisaccu en verzekering gaan veranderen: cj1 in "Zelf een powerwall bouwen"

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

SHIFTER [NL] schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:01:
[...]

[...]

Let op bij deze cellen dat de C-rate nog wel eens maximaal 0,25 zou kunnen zijn.
NKON had namelijk ook 345Ah REPT cellen te koop en die hadden een C-rate van slechts 0,25!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:55
SpongeRob schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:59:
[...]

Let op bij deze cellen dat de C-rate nog wel eens maximaal 0,25 zou kunnen zijn.
NKON had namelijk ook 345Ah REPT cellen te koop en die hadden een C-rate van slechts 0,25!
Tja maar deze zijn ook beschadigd....

1 PVoutput . Dongen NB

• berns
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 21:26
[...]

Dat is de opgave om 8000 cycles te halen, onder 300kg druk en 70%. Dat zegt niks over de max C-waarde. Een 300ah die maar 0.25C zou kunnen doen kan ook geen LFP zijn

• SHIFTER [NL]
[...]

Dat was mij inderdaad opgevallen maar maakt in combinatie met de andere packs niet uit. Maar thanks voor het melden!

• pegagus
Ik kwam deze tegen: YouTube: LiFePO4 48V30Ah Battery Assembly#Lithium battery assembly#Power batt...
Met name het idee om de cellen gewoon in te tapen, vind ik nog niet zo gek bedacht. Ik weet niet hoe die tape heet, maar ik heb er ook een rol van liggen. Dat spul is werkelijk onverwoestbaar.

• cyclone

cyclone

@pegagus filmpje gaat over heel wat kleinere cellen dan we hier nogmaal over spreken de MB31 van 1kWh of groter.
Dus beetje appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. Beter dat je je cellen in een degelijke stalen behuizing plaatst met degelijke presure plates in plaats van wat plakband, krimpkous en epoxyplaatjes.

• pegagus
Niet iedereen wil of kan een stalen prefabkisten gebruiken. Daarbij vraag ik mij af hoe degelijk die stalen bakken echt zijn. Dat zal de tijd moeten leren. Al kun je het wel testen door er een beetje op te springen. Er moet tenslotte wel 300 kg druk worden uitgeoefend op die cellen.

Als je die stalen bakken niet gebruikt, dan is die tape (denk ik) wel een goed alternatief om die druk er op te houden.

• habbekrats
De vraag is blijft die tape 8-10 jaar de eigenschappen behouden die je verwacht. Hier op het werk s een stuk leiding geisoleerd tijdelijk en ook met dit soort tape omwikkeld. Dat tape begint nu hier en daar los te laten.

• pegagus
Dat zal de tijd dan leren. Maar dat geldt ook weer voor die stalen bakken. Ik heb die tape een jaar of twee geleden gebruikt om een kettingkast te fixen en tape op tape laat onmogelijk los. Het blijft sowieso nogal duister met die 300 kg. Is die per batterij en doen 8 batterijen achter elkaar 2.400 kg?

Er zijn er ook (volgens mij ook in dit topic) die ze los zetten. Of in een MDF-kist. Iedereen moet het verder maar zelf weten. Ik vind persoonlijk die stalen boxen veel te veel geld voor wat je werkelijk krijgt en niet heel praktisch omdat ze de 60 cm diepte ruim overschrijden.

• BenSKIP
pegagus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:24:
Dat zal de tijd dan leren. Maar dat geldt ook weer voor die stalen bakken. Ik heb die tape een jaar of twee geleden gebruikt om een kettingkast te fixen en tape op tape laat onmogelijk los. Het blijft sowieso nogal duister met die 300 kg. Is die per batterij en doen 8 batterijen achter elkaar 2.400 kg?

Er zijn er ook (volgens mij ook in dit topic) die ze los zetten. Of in een MDF-kist. Iedereen moet het verder maar zelf weten. Ik vind persoonlijk die stalen boxen veel te veel geld voor wat je werkelijk krijgt en niet heel praktisch omdat ze de 60 cm diepte ruim overschrijden.
Het gaat om 300kgf dat is een (neerwaartse) druk per oppervlakseenheid. Dus verdeeld over de pressure plate (oppervlak) en daarna verdeeld over het aantal bouten die die kracht zouden moeten verzorgen.
Ja, de gekozen eenheid zorgt voor veel vraagtekens, maar het is ZEKER NIET gelijk aan één of meerdere sprongen. Want je puntbelasting is groter dan die van de pressure plate en je gewicht (hopelijk) lager.

• pegagus
Initieel maakt het niet uit hoeveel batterijen er achter elkaar staan, want de druk is overal het zelfde. Of je vinger nu klem zit tussen batterij 1 en 2 of tussen 4 en 5 maakt niet uit. Maar ik vraag me dan wel af hoe dat inwendig in de batterij werkt. Blijkbaar is die druk nodig om te voorkomen dat er zich een kristalachtige structuur ontwikkelt die de batterijen doet zwellen, of zo?

• cyclone

cyclone

@pegagus succes met je tape verhaal krijg de indruk dat je erg overtuigd ben van jouw oplossing.

Jammer dat je volledig voorbij gaat aan het feit dat op het door jou genoemde filmpje niet de tape maar de krimpkous zorgt voor de algehele sterkte en integriteit van de veel kleinere accu pack dan een mb31 cel.

Maar als jij denkt dat het een goed idee is en volledig ongefundeerd alle stalen cases die hier in dit topic genoemd zijn als minder geschikt acht, dan heb je het naar mijn mening het geheel bij het verkeerde eind.

Never the less het is een vrij land, dus doe wat je denkt wat goed is.

• habbekrats
pegagus schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:16:
Initieel maakt het niet uit hoeveel batterijen er achter elkaar staan, want de druk is overal het zelfde. Of je vinger nu klem zit tussen batterij 1 en 2 of tussen 4 en 5 maakt niet uit. Maar ik vraag me dan wel af hoe dat inwendig in de batterij werkt. Blijkbaar is die druk nodig om te voorkomen dat er zich een kristalachtige structuur ontwikkelt die de batterijen doet zwellen, of zo?
Cellen zetten uit bij laden, ze er 16 of 32 achter elkaar dan komt er aardig meer trekkracht op je tape dan met 4 of 8. Daarnaast is het maar de vraag hoe goed de tape blijft bij telkens laden en weer laden.

Ik heb geen stalen box, dat is de opkomst het laatste jaar. De mijne staan op geisoleerde stalen planken in een stalen Rittal kast. Ik heb een 4x4 opstelling waarbij de 2 lange kanten door 10mm alu platen met m6 en m8 draadeinden op spanning gehouden worden. Zitten allemaal ~2nm vast.
zie foto tijdens de opbouw. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xf8E4diTOrnFfQvPh-gYV4RZmQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxKfxWhoGTOCpPwsOZbtuHNO.png?f=fotoalbum_large

• pegagus
cyclone schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 22:32:
@pegagus succes met je tape verhaal krijg de indruk dat je erg overtuigd ben van jouw oplossing.

Jammer dat je volledig voorbij gaat aan het feit dat op het door jou genoemde filmpje niet de tape maar de krimpkous zorgt voor de algehele sterkte en integriteit van de veel kleinere accu pack dan een mb31 cel.

Maar als jij denkt dat het een goed idee is en volledig ongefundeerd alle stalen cases die hier in dit topic genoemd zijn als minder geschikt acht, dan heb je het naar mijn mening het geheel bij het verkeerde eind.

Never the less het is een vrij land, dus doe wat je denkt wat goed is.
Jij leest totaal niet wat ik schrijf. Je gaat enkel af op je eigen indruk. Maar wellicht heb je wel een inhoudelijk antwoord op hoe dat nu met die drukkracht zit? Een stalen case waar je je batterijen in schuift, oefent ook geen druk uit op je batterijen. Ze weerstaan enkel druk. Net zoals tape dat doet. Draadeind met bouten op 2 nm spanning oefent wel druk uit.

• BenSKIP
Lijkt mij een prima oplossing zo. (Als je het draadeind tussen de packs tegen 'schuren' ook geïsoleerd hebt.) Je kan hiermee voorkomen dat de cellen 'bol' worden waardoor er spanningen op de anodes/kathodes kan komen te staan. Eenmaal "bol" en de hele cel is onherstelbaar vervormd. Om deze reden staan ze vast.
Die van Andy in B1.0 waren ook al allemaal 'bol' geworden. Eerder geloofde hij ook niet in het op druk zetten van de cellen, maar nu zet hij de pressure plate ook middels zijn momentsleutel vast. Andy kan zijn inmiddels 'balloncellen' niet meer in een box kwijt. Het maakt Andy in zoverre uit dat elke versie na 1.0 allemaal in een box en onder spanning gezet is. Dit wordt ook op 'dringend' advies van de fabrikanten gedaan. Een rolletje tape gaat de druk van 300kgf niet weerstaan. Mijn x 125Ah CATL cellen voor de 12V toepassing staan ook tussen IKEA snijplankjes met draaideinden in metalen platen.

• BenSKIP
pegagus schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:17:
[...]

Jij leest totaal niet wat ik schrijf. Je gaat enkel af op je eigen indruk. Maar wellicht heb je wel een inhoudelijk antwoord op hoe dat nu met die drukkracht zit? Een stalen case waar je je batterijen in schuift, oefent ook geen druk uit op je batterijen. Ze weerstaan enkel druk. Net zoals tape dat doet. Draadeind met bouten op 2 nm spanning oefent wel druk uit.
@Pegasus Binnen de box heb je nog een lostaande plaat die je middels bouten tegen de cellen aanperst. Het is dus niet slechts een metalen box. Vandaar: Pressure plate.

• pegagus
Nog een filmpje zitten kijken, en wellicht doet de persoon het niet goed doet, maar er worden geen bouten van de pressureplate aangedraaid. En wat mij ook opvalt is dat de korte kant van de batterijen ook niet opgesloten wordt. Enkel onder en boven. De zijkanten kunnen dan nog steeds zwellen en dan zitten ze klem tussen de ijzers.

Gaat om deze video: YouTube: Building My First 48 Volt Battery using the Yixiang DIY Stackable Ba...

Bij die stalen box krijg je epoxyplaatjes. En die zijn wel serieus aan de prijs, als je ze los koopt. Dat verklaart de prijs van de box wat beter.

[ Voor 11% gewijzigd door pegagus op 29-11-2025 13:31 ]

• BenSKIP
Nou nee... de box staat hier niet op de onderkant, maar op de achterkant. Alle zijkanten van de cellen zitten in deze box rondom opgesloten per 8 in een metalen frame. De plaat wordt hier niet aangedraaid, maar is wel aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 29-11-2025 15:15 ]

• habbekrats
pegagus schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 13:09:
Nog een filmpje zitten kijken, en wellicht doet de persoon het niet goed doet, maar er worden geen bouten van de pressureplate aangedraaid. En wat mij ook opvalt is dat de korte kant van de batterijen ook niet opgesloten wordt. Enkel onder en boven. De zijkanten kunnen dan nog steeds zwellen en dan zitten ze klem tussen de ijzers.

Gaat om deze video: YouTube: Building My First 48 Volt Battery using the Yixiang DIY Stackable Ba...

Bij die stalen box krijg je epoxyplaatjes. En die zijn wel serieus aan de prijs, als je ze los koopt. Dat verklaart de prijs van de box wat beter.
de korte kanten van een mb31 zetten bijna niet uit, daar is de behuizing stevig genoeg voor de lange kanten des te meer.
voorbeeld Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRFpAsj_4nXcmQboNAPKE5ca90_L2B5vngGRA&s

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:54
BenSKIP schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:21:
[...]

@Pegasus Binnen de box heb je nog een lostaande plaat die je middels bouten tegen de cellen aanperst. Het is dus niet slechts een metalen box. Vandaar: Pressure plate.
Maar in de Yixiang bak zitten die platen bij aankomst helemaal tegen de steunen geschroefd en de accucellen passen er netjes tussen maar de boel staat niet onder druk. Dat komt pas als er uitzetting is. Als dat al gebeurt.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

ger356 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:56:
[...]

Maar in de Yixiang bak zitten die platen bij aankomst helemaal tegen de steunen geschroefd en de accucellen passen er netjes tussen maar de boel staat niet onder druk. Dat komt pas als er uitzetting is. Als dat al gebeurt.
4mm extra eva foam er tussen en je hebt mooie compressie.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

habbekrats schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 15:20:
[...]

de korte kanten van een mb31 zetten bijna niet uit, daar is de behuizing stevig genoeg voor de lange kanten des te meer.
Inderdaad, de zijde die uit gaat zetten is de lange zijde. Niet zo zeer bij een MB31 maar bij alle prismatische cellen gebeurt dat.

Volgens mij heeft dat uitzetten niet alleen met de stevigheid van de behuizing te maken, maar ook met de structuur van het lithium en/of grafiet in laagjes, en hoe dat in de geometrische gevormde behuizing is gestopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fOXXDewNwcDKrNyYSC4dHP_Ucw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/0HgABnm75GmTMv3cKt6kNemq.webp?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eKboD0ztRoYs-r_5tnxtCdUnHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EmgJrXRBwimLhk4dxMk27CMY.webp?f=fotoalbum_large

bron: https://www.batterydesign.net/cell-expansion/

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:49
Hier wordt goed uitgelegd waarom compressie mogelijk is en hoe je de levensduur kunt verlengen van je batterij:
YouTube: Hoe Je De Levensduur Van LFP Cellen Verhoogt

Dit heeft mij ook overtuigd om verwarmingspads te regelen voor mijn installatie, deze komt in een onverwarmde maar geisoleerde garage te staan. Ik weet echter niet of het BMS de temp kan lezen van die verwarmingpads, weet iemand dat?

[ Voor 34% gewijzigd door The Source op 30-11-2025 20:27 ]

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-12 17:27
Zat net het zelfde filmpje te kijken. Je kan maar c0.3 laden bij 10 graden en c0.12 bij 5 graden (filmpje bij 1:45). Hoe lossen jullie dat op als ze in een koude omgeving staan. Ook de pads gaan pas aan bij 10 graden of lager.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

The Source schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:23:
Hier wordt goed uitgelegd waarom compressie mogelijk is en hoe je de levensduur kunt verlengen van je batterij:

Dit heeft mij ook overtuigd om verwarmingspads te regelen voor mijn installatie, deze komt in een onverwarmde maar geisoleerde garage te staan. Ik weet echter niet of het BMS de temp kan lezen van die verwarmingpads, weet iemand dat?
Je zou één van de temperatuursensoren naast een verwarmingsmatje kunnen plaatsen, zo zou je dan die temperatuur enigzins in de gaten kunnen houden.
Boutersewalter schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:52:
Zat net het zelfde filmpje te kijken. Je kan maar c0.3 laden bij 10 graden en c0.12 bij 5 graden (filmpje bij 1:45). Hoe lossen jullie dat op als ze in een koude omgeving staan. Ook de pads gaan pas aan bij 10 graden of lager.
In mijn geval heb ik de verwarming zo ingesteld dat deze bij 10 graden inschakelt en bij 12 graden weer uitschakelt, zo kan ik altijd met een normaal vermogen laden wanneer de zon zich weer laat zien.

Op een koude dag ziet dat er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6EQki-boGLUQQbq9jYlteUHnDBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NGuETBu6fTSHvNMPzK8BpUaC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door SpongeRob op 30-11-2025 22:11 ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• BenSKIP
The Source schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:23:

De JK in combinatie met een batterybox leest op 5 locaties temperaturen.
JK's eigen temperatuur
4 aanwezige ntc's
In de PC software zijn alle 5 waarden te zien.
Persoonlijk zou ik geen sensor nabij de mat in gebruik nemen omdat de mat dan te snel met opwarmen stoppen zal. De matjes bereikte bij (zonder cellen erop) al snel 50'C. Naar mijn idee, als je ze slechts 2 graden wilt laten warmen en je ook een ntc naar beneden werkt dat het dan een te vroege afschakeling worden zal. Alleen mijn onderste box heeft matjes.
Even heel wat anders: Wie van jullie houdt gezien de doom-scenario-flyer rekening met een natte accu? Ik woon in de polder op -1,50 NAP. Mijn gehele accu zou dan naar de visjes kunnen zwaaien.

• V_ger
BenSKIP schreef op maandag 1 december 2025 @ 07:20:
[...]

De JK in combinatie met een batterybox leest op 5 locaties temperaturen.
JK's eigen temperatuur
4 aanwezige ntc's
In de PC software zijn alle 5 waarden te zien.
Persoonlijk zou ik geen sensor nabij de mat in gebruik nemen omdat de mat dan te snel met opwarmen stoppen zal. De matjes bereikte bij (zonder cellen erop) al snel 50'C. Naar mijn idee, als je ze slechts 2 graden wilt laten warmen en je ook een ntc naar beneden werkt dat het dan een te vroege afschakeling worden zal. Alleen mijn onderste box heeft matjes.
Even heel wat anders: Wie van jullie houdt gezien de doom-scenario-flyer rekening met een natte accu? Ik woon in de polder op -1,50 NAP. Mijn gehele accu zou dan naar de visjes kunnen zwaaien.
Nou als ie ondergedompeld is heeft ie iig genoeg koeling in het geval van kortsluiting!
Is de overstroming dan met zoet of zout water ivm het verschil in geleidbaarheid? :+

• Yaldair
Ziet iemand grote problemen met onderstaande setup? Dit is wat ik nu ongeveer in gedachten heb om te gaan maken. 2 batterijen van 16x315Ah (zit nog wat te zoeken naar beste kwaliteit/prijs case...waarschijnlijk Yixiang). Aangesloten met 70mm2 naar Lynx Power-in, aangepast voor 2 T-fuses van 250A. Vanuit daar naar een Victron 300A shunt en door naar de Deye omvormer. Om de shunt data te gebruiken ga ik YAMBMS implementeren.

Ik zit vooral wat te twijfelen of het slim is om 250A fuses te gebruiken. Alternatief is kleiner (125A?) maar dan moet ik zekeringhouders aanschaffen e.d. en andere busbars kopen. Kom je qua prijs waarschijnlijk duurder uit dan een Lynx power-in. En ik weet niet of ik dat mooi kan wegwerken in bedradingshouders (nog advies over hoe breed/hoog die moeten zijn?)

Aan AC kant mag ik maximaal (continue) 16*0.8*3*230 = 8.8kW laden/ontladen. Dat komt overeen met een ~92A per batterypack = 0.3C. Waarschijnlijk stel ik hem in op 0.2C max, misschien 0.25C. Want, magic community number ;).

Ik denk dat ik aan totale kabel lengte de 3 meter niet eens red. Vanuit victron kan ik dus waarschijnlijk ook gewoon 35mm2 + 70mm2 kabels gebruiken. De vraag is dan hoeveel ik aan kapitaalvernietiging doe door 70 + 95mm2 te pakken.
De Deye heeft al een DC-onderbreker. Is er nog meerwaarde om nog een MCCB of DC-schakelaar toe te voegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
                                                        [3x16A]
                                                           | 
                                                           |
                                                [Deye Hybrid 12kW (SG05)]<<<.....................................
                                                +                   |           :                   :           :
                                                +                   |       [RS-232]              [CAN]      [RS-485]
                                                +                   |       [Solarassistant] & [YAMBMS] & [rs485->CAT5 (grid)] 
                                                +                   |           + |                 :
                                               95mm2              95mm2         + |                 :
                                                +                   |      [60V-->5V]               :
            Victron Lynx power-in               +                   |        +  |                   :
            -----------------                   +                   |        +  |                   :
            |               |+++++95mm2+++++++++++[x mm2]+[x A glass fuse]++++  |                   :
            | 2x250A T-fuse |                                       |           |                   :
            |               |-----95mm2-----|Smart shunt (300A)|----|--[x mm2]--|                   :
            -----------------                       :                                               :
            M10    |    |   M10                     :............................................>>>:
            +      |    |   +                                                                       :
            +      |    |   +                                                                       :
           70mm2   |    | 70mm2                                                                 :
       M8 - Batterybox  M8 - Batterybox..........................................................>>>:
       (16x315Ah)           (16x315Ah)

Dus, wat random vragen terwijl ik mijn plaatje wat verder probeer uit te werken ;)

• BenSKIP
V_ger schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:47:
[...]

Nou als ie ondergedompeld is heeft ie iig genoeg koeling in het geval van kortsluiting!
Is de overstroming dan met zoet of zout water ivm het verschil in geleidbaarheid? :+
Zoet... _O- oOo
"Elk probleem hep se voordeel."
"Elk voordeel hep un nadeel."
https://www.facebook.com/...stenaar/1301330283215860/

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 01-12-2025 17:33 ]

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-12 07:55
Yaldair schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:19:
Ziet iemand grote problemen met onderstaande setup? Dit is wat ik nu ongeveer in gedachten heb om te gaan maken. 2 batterijen van 16x315Ah (zit nog wat te zoeken naar beste kwaliteit/prijs case...waarschijnlijk Yixiang). Aangesloten met 70mm2 naar Lynx Power-in, aangepast voor 2 T-fuses van 250A. Vanuit daar naar een Victron 300A shunt en door naar de Deye omvormer. Om de shunt data te gebruiken ga ik YAMBMS implementeren.

Ik zit vooral wat te twijfelen of het slim is om 250A fuses te gebruiken. Alternatief is kleiner (125A?) maar dan moet ik zekeringhouders aanschaffen e.d. en andere busbars kopen. Kom je qua prijs waarschijnlijk duurder uit dan een Lynx power-in. En ik weet niet of ik dat mooi kan wegwerken in bedradingshouders (nog advies over hoe breed/hoog die moeten zijn?)

Aan AC kant mag ik maximaal (continue) 16*0.8*3*230 = 8.8kW laden/ontladen. Dat komt overeen met een ~92A per batterypack = 0.3C. Waarschijnlijk stel ik hem in op 0.2C max, misschien 0.25C. Want, magic community number ;).

Ik denk dat ik aan totale kabel lengte de 3 meter niet eens red. Vanuit victron kan ik dus waarschijnlijk ook gewoon 35mm2 + 70mm2 kabels gebruiken. De vraag is dan hoeveel ik aan kapitaalvernietiging doe door 70 + 95mm2 te pakken.
De Deye heeft al een DC-onderbreker. Is er nog meerwaarde om nog een MCCB of DC-schakelaar toe te voegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
                                                        [3x16A]
                                                           | 
                                                           |
            Victron Lynx power-in               +                   |        +  |                   :
            -----------------                   +                   |        +  |                   :
            |               |+++++95mm2+++++++++++[x mm2]+[x A glass fuse]++++  |                   :
            | 2x250A T-fuse |                                       |           |                   :
            |               |-----95mm2-----|Smart shunt (300A)|----|--[x mm2]--|                   :
            -----------------                       :                                               :
            M10    |    |   M10                     :............................................>>>:
           70mm2   |    | 70mm2                                                                 :
       M8 - Batterybox  M8 - Batterybox..........................................................>>>:

Dus, wat random vragen terwijl ik mijn plaatje wat verder probeer uit te werken ;)
Ik heb het exact zo, maar dan zonder solarassistant (ik lees de Deye uit met Solarman)
Ander verschil is dat ik Alder EF3 fuses van 200a heb.
Voor de rest is mijn setup praktisch identiek.

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-12 16:54
Yaldair schreef op maandag 1 december 2025 @ 13:19:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
                                                        [3x16A]
                                                           | 
                                                           |

De DC onderbreker in de Deye sluit de PV circuits af, niet het DC circuit vanaf de accu, dus een MCBB is wel verstandig als die al niet in je accu packs zitten.

Daarnaast is je kabel dikte goed, ik heb het eerst met 70 mm2 ook naar de Deye geprobeerd, dat ging goed maar de kabel werd te warm (90 graden plus) naar mijn zin en heb er toen een 95mm2 stuk ingezet. Die blijft handwarm en de verliezen zijn dus ook minder. (Ik ontlaad max met 4 accu packs op 240A totaal om de 12kW te halen)

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:28

Nhz

Ik kwam op youtube dit filmpje tegen, het gaat over het parallel schakelen van de Lynx Smart BMS. Op zich vind ik het wel een mooi idee dat er een bepaald accupakket afgeschakeld kan worden in het geval van een calamiteit.

Ik heb echter ergens volgens mij kortsluiting in mijn brein...

Stel dat je 3x de 6K5VA hebt hangen. Die kunnen in theorie ontladen met 3x100A. Stel nou dat je drie accu's hebt staan, elk achter een Lynx Smart BMS en welke elk met maximaal 100A ontladen mogen worden. Als alles goed werkt, mooi geen probleem, maar wat gebeurd er als 1 van de accu's een issue heeft en door de Lynx afgeschakeld wordt. Als er dan vol vermogen wordt gevraagd door de drie multiplussen, gaat dat dan wel goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Nhz op 02-12-2025 15:35 ]

Groetjes

• pegagus
Het vermogen wordt niet gevraagd door de Multiplus, maar door het net er achter (tenzij je aan het terugleveren bent). Wordt er vol vermogen gevraagd en kan dat niet geleverd worden, dan stoppen de Victrons er gewoon mee. Feielijk de zelde situatie wanneer je meer verbruikers aanzet, dan de accu's kunnen leveren.

• Hermarcel
  • Niet online
Nhz schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:33:
Ik heb echter ergens volgens mij kortsluiting in mijn brein...
Welcome to the club! :P
Stel dat je 3x de 6K5VA hebt hangen. Die kunnen in theorie ontladen met 3x100A. Stel nou dat je drie accu's hebt staan, elk achter een Lynx Smart BMS en welke elk met maximaal 100A ontladen mogen worden. Als alles goed werkt, mooi geen probleem, maar wat gebeurd er als 1 van de accu's een issue heeft en door de Lynx afgeschakeld wordt. Als er dan vol vermogen wordt gevraagd door de drie multiplussen, gaat dat dan wel goed?
Zoals altijd: It depends.
Als de bms'sen via DVCC communiceren met je GX-device én het bms van de haperende accu heeft zelf "zijn" accu afgeschakeld, dan zal er een lagere maximaal toegestande (ont-)laadstroom gecommuniceerd worden. Hebben de Multi's niet genoeg aan dat lagere maximum, dan verwacht ik dat ze uitschakelen.
Als het bms van de haperende accu het niet dooheeft, dan zal het GX-device niet op de hoogte gebracht worden en zal de (ont-)laadstroom ongewijzigd blijven. Afhankelijk van je systeem is het vervolgens "wachten tot er iets ingrijpt".
Stel dat je bv drie accu's met MB31's hebt. De fabrikant staat 0.5P toe als maximum continue laad- en ontlaadstroom. Voor een accu met 314Ah cellen is dat ruim 150A.
Je Multi's kunnen maximaal met 100A per stuk laden en ontladen. Dat is dus maximaal 300A. Als er één accu wegvalt zonder dat het bms dit doorheeft, dan wordt die 300A verdeeld over 2 accu's. Elk 150A valt nog net binnen de specs.
Zorg er dan wel voor dat kabels, zekeringen, etc geschikt zijn voor deze 150A per accu. Ook zul je de maximum laad/ontlaadstroom in de bms'sen op 150A moeten zetten, want anders schakelen de nummers 2 en 3 alsnog uit nadat nr 1 is uitgevallen.

O, enne: Testen! Bv door de breaker op de accu uit te zetten. Blijft alles draaien met de twee overgebleven accu;s? Wat doen de temperaturen? EtcEtc

[ Voor 6% gewijzigd door Hermarcel op 02-12-2025 16:45 ]

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:28

Nhz

Mja, dus als je vier accupakketten hebt, elk afgezekerd op 100A en 1 van die vier gaat 'offline' (danwel door de BMS, dan wel door de zekering, of hell: omdat iemand de hoofdschakelaar van dat pakket omzet), dan kunnen de 3 multiplussen nog ongestraft 300A trekken uit de andere drie pakketten. Gaat er een 2e offline dan zullen in het ergste geval (bij geen communicatie) de drie multiplussen 300A uit de twee resterende accu's willen trekken. In dat geval gaan de 100A zekeringen van die beide accu's eruit en ligt het hele systeem plat. Hierbij er vanuitgaande dat je kabels dik genoeg zijn voor de gezekerde waarde.

Correct?

Groetjes

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-12 13:00
Ik ben er niet zeker van dat de uitgeschakelde BMS geen info doorgeeft aan de Cerbo Gx. Stel dat je 3x BMSs hebt, en er is altijd 1 master en de rest als slave. De master krijgt de info van 2 slaves en bepaalt de max vermogen en geeft door aan de Cerbo Gx. Indien 1 BMS uitvalt, weet de master BMS wel en gaat dan de juiste vermogen doorgeven. Stel dat de master BMS uitvalt, krijgt Cerbo Gx geen info meer. Ik denk dat de Cerbo Gx op een gegeven moment zelf doorgeeft aan Multiplus dat er geen vermogen is.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• pegagus
Ja. Sowieso zijn zekeringen bedoeld om je kabels niet te laten uit fikken. En je Battery Management System is bedoeld om je accu te beschermen. En de zekeringen in de je accu kies je dus zo, dat de accu niet zwaar overbelast wordt. In de Linx Distributor zitten ook nog weer zekeringen, omdat de kabels naar de omvormers niet altijd de zelfde dikte hebben als de afgaande kabels van de accu's.

Maar bij geen communicatie zouden de omvormers zelf moeten afschakelen.

• RVMarion
  • Laatst online: 03-12 20:16
Per toevallig kwam ik vandaag de faillissement veiling van Big Ass Battery tegen.
Er staan hier aardig wat battery packs te koop voor een relatief lage prijs, iemand een idee of deze eenvoudig kunnen worden gebruikt voor wat kleinschalige toepassingen?

• pegagus
Tsja, dichte box, onbekend BMS en enkel voor de accu's al te duur, als je bedenkt dat er nog kosten bijkomen. Wel een leuke vormfactor.

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:58
Nhz schreef op woensdag 3 december 2025 @ 10:56:
Mja, dus als je vier accupakketten hebt, elk afgezekerd op 100A en 1 van die vier gaat 'offline' (danwel door de BMS, dan wel door de zekering, of hell: omdat iemand de hoofdschakelaar van dat pakket omzet), dan kunnen de 3 multiplussen nog ongestraft 300A trekken uit de andere drie pakketten. Gaat er een 2e offline dan zullen in het ergste geval (bij geen communicatie) de drie multiplussen 300A uit de twee resterende accu's willen trekken. In dat geval gaan de 100A zekeringen van die beide accu's eruit en ligt het hele systeem plat. Hierbij er vanuitgaande dat je kabels dik genoeg zijn voor de gezekerde waarde.

Correct?
Volgens mij leest mij de Deye de 4 accu's uit via BMS UTP > JK BMS (waarvan de 4 onderling verbonden zijn via CAN UTP) en telt dit op, voor max charge , max discharge en totaal capacity.

Hierdoor 'ziet' de Deye het totaal van de 4 accu's (200A per accu) dus in mijn geval 800A max ontladen.

Valt er een accu uit dan corrigeert de Deye naar 600A etc.

[ Voor 50% gewijzigd door Cklaver op 03-12-2025 18:05 ]

• BenSKIP
Deye Master "ziet" geen 1,2,3,4 of meer accu's, deze krijgt gewoon info door en wordt daardoor gezien als één. Als packs wegvallen blijft de ingegeven inverter waarde gewoon staan. De inverter gaat dan dus harder aan de overige packs trekken, waarna zoals eerder aangegeven de volgende zwakste schakel optreden zal. DC breaker(s) of zekering(en).
MAX amp in BMS opgeven (rekening houdende met C rating kabeldikte en zekeringwaarde) en MAX amp ingeven in inverter.
Inverterwaarde = aantal packs (BMS'n) tot benodigde amp waarde.
Als voorbeeld: Deye 240A (max)
4 packs: Deye trekt dan 60A per pack. (ongeveer)
(4 x 60A = 240A)
BMS'n op bv 100A afregelen (en zekeringen daarop afstemmen) dan kan de Deye bij het wegvallen van 1 pack nog op de andere voort.
3x100 = 300A
Bij het wegvallen van een tweede zal het snel op zwart (moeten) gaan. (Bij het gebruik van 100A zekeringen)
Heb je op 200A afgezekerd, (KAN! maar wordt gezien de C rating niet aanbevolen) dan kan je dus nog wel door, tot ook de 3e wegvalt.
Echter..... bij uitval van 1 moet je al achter je oren krabben en bij een tweede moeten de alarmbellen al roodgloeiend staan.
Geen idee wat er gebeurd als de master als 1e wegvalt. Stuur je op BMS communicatie en niet op voltage, dan zou alles wel eens op zwart kunnen gaan. (Geen ervaring mee.)

[ Voor 20% gewijzigd door BenSKIP op 04-12-2025 08:51 ]

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:58
BenSKIP schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:42:
Deye Master "ziet" geen 1,2,3,4 of meer accu's, deze krijgt gewoon info door en wordt daardoor gezien als één. Als packs wegvallen blijft de ingegeven inverter waarde gewoon staan.
Nee dat is niet waar. Als 1 accu uitvalt past de Deye zijn settings gelijk aan.
Pagina: 1 ... 121 122 Laatste