Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:22
H2 Afgassen met een ventilator als onsteking bron , zeer goed idee, voor de onststeking kan ook de ventilator van de omvormers voor zorgen, als afgassen gebeurt is alles te laat

[ Voor 45% gewijzigd door Jermak op 19-04-2026 11:08 ]

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11:42
@Yaldair er is in de afgelopen 528 pagina's al een heleboel langs gekomen aan (schijn) veiligheid. Lees dit en de andere accu topics maar eens door. Het zal je verbazen wat er al over verteld is, van het meest veilige, als in geen accu t/m een bunker in de tuin.
Bewustwording van de risico's is 1, inschatting wat te doen is 2.
Zorgen dat er een melding is en een vluchtroute hebben is wat mij betreft wel het minimale.
Voor de rest ..... naar buiten en 112 bellen.

• hendymen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-05 09:58
Q schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:06:
[...]

Dat ‘gevaar’ is er toch ook als er een stroom storing is op één fase, zonder multiplus?
Waarom mag een multiplus dan überhaupt in een één-fase setup aangesloten worden?
Apparatuur zou daar toch tegen moeten kunnen?
Nee, dat is een andere situatie.

Bij uitval van een netfase valt die fase weg en stopt apparatuur meestal gewoon of gaat in storing.

Met een enkele MultiPlus op een 3-fase aansluiting houd je juist een fase actief terwijl de andere twee dood zijn. Voor met name 3-fase apparatuur is dat niet wenselijk, een 3-fase motor gaat n.l. brommen en wordt kneiter heet!

andere situatie zoals habbekrats en NTS omschrijven kunnen wel;
habbekrats schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:17:
[...]

Zolang de pv op de ac-in hangt is de 1:1 regel niet van toepassing. Indien je op de ac-out gaat dan is 1:1 vantoepassing en dat de pv terug te regelen is dorr je Victron. Niet elke pv omvormer is hier geschikt voor.
NTS schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:17:
[...]

Volgens mij is dit helemaal geen issue als je het goed aansluit. Je plaatst de 1-fase multiplus met z'n AC-IN op de hoofdaansluiting, hij stopt aan die kant met leveren als de stroom uitvalt. Alle 3-fase apparaten zet je ook aan die kant. Die hebben 3-fase input van de hoofdaansluiting, evt aangevuld door de multiplus maar alleen als de netstroom gewoon werkt. Vervolgens kan je op de AC-OUT (optioneel via een omschakelaar) nog specifieke 1-fase groepen van noodstroom voorzien.

Andersom moet je niet doen. Dus niet een 1-fase multiplus opstelling "tussen" de hoofdaansluiting en 1 fase van je 3-fase verbruikers zetten. Bij stroomuitval zou je dan ook een systeem hebben wat zelf nog levert (multiplus in eilandbedrijf) en tegelijk ook aan het net verbonden is (gedeelde nul en de L2 / L3 nog aangesloten via je aangesloten apparaten). Dat mag niet.
.. namelijk het scheiden van ac-in en ac-out. Het stopt dan met leveren op ac-in.

Overigens ging ik ook uit van het koppelen van je PV achter ac-out.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:15

Q

Au Contraire Mon Capitan!

hendymen schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:11:
[...]

Nee, dat is een andere situatie.

Bij uitval van een netfase valt die fase weg en stopt apparatuur meestal gewoon of gaat in storing.

Met een enkele MultiPlus op een 3-fase aansluiting houd je juist een fase actief terwijl de andere twee dood zijn. Voor met name 3-fase apparatuur is dat niet wenselijk, een 3-fase motor gaat n.l. brommen en wordt kneiter heet!

andere situatie zoals habbekrats en NTS omschrijven kunnen wel;
Maar ook dat zou kunnen gebeuren zonder multiplus als niet één maar twee van de drie fasen van het net uitvallen?

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:47

Jog

Vrijdag ben ik mijn felicity's (FLA48314-EU) bij NKON gaan ophalen en deze in paar vrije momenten van het weekend geïnstalleerd. Alles werkte feitelijk van de eerste keer. Batterijen worden mooi door de cerbo herkend en de rest van de victron opstelling ging ook probleemloos. Relatief gezien heb ik nog het meeste tijd gespendeerd om ze uit de auto en de houten verpakkingen te krijgen.

De details die de felicity's aan de cerbo doorgeven zijn (denk ik) beperkt. Aangezien ze het pylontech protocol gebruiken komen ze dus ook als pylontech te voorschijn in de cerbo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru6lO4r0nzmBqQct3yh5GOMcM58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m6qAbTxdDi0WPjdt3NNPDPfE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAapa9aOb59yM48F6NtDEwaRmiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nXaLN2MXuF6b87orWNHL8yrH.png?f=fotoalbum_large

In de app van felicity kan je dan wel weer wel alle celspanningen zien en ook wat meer parameters aanpassen, maar daar blijf ik nu liever af.

In de handleiding vond ik wel geen vermelding van aandraai moment om de kabels vast te maken. Dit heb ik dan maar "op gevoel" gedaan en de zaak al paar keer met warmtebeeld camera gecontroleerd.

Verder heb ik 2 adler EF3's in een lynx power in geplaatst. Het aandraaimoment van 14Nm lijkt precies teveel voor de bouten die ik zelf heb bijgeplaatst. Die leken door te draaien in de plastieken houder. Dus dat is ook met een iets lager moment gegaan.

Het grootste probleem is momenteel het gebrom van de multiplus. Ik had al wel gelezen en verwacht dat hij lawaai maakte en had al paar filmpjes gezocht om eens proberen te horen hoeveel dat nu was, maar in het echt is het toch nog meer dan ik verwacht heb. Deze nacht heb ik de multiplus uitgezet want het resoneert door de muren heen. Ik heb rubberen pluggen besteld en hopelijk lost dit het op. Alternatief is dat de installatie naar een bijbouw verhuisd alleen kan het daar s winters wel vriezen dus dat is ook niet ideaal natuurlijk. Een multi RS is momenteel budgettair geen optie want dan zou ik omwille van Belgische regelgeving al meteen 3-fase moeten doen.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
Q schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:25:
[...]

Maar ook dat zou kunnen gebeuren zonder multiplus als niet één maar twee van de drie fasen van het net uitvallen?
Ja. Maar als je toch geen 3-fase noodvoeding hebt, kunt je de 3-fase apparatuur ook aan de AC-IN kant laten. Weinig mensen zullen 3-fase spul hebben staan (in een thuissituatie) wat permanent en onbemand zijn werk staat te doen. Mijn kookplaat (2-fase) doet het ook gewoon op 1 fase (voor de helft).

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Jog schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:59:
Vrijdag ben ik mijn felicity's (FLA48314-EU) bij NKON gaan ophalen en deze in paar vrije momenten van het weekend geïnstalleerd. Alles werkte feitelijk van de eerste keer. Batterijen worden mooi door de cerbo herkend en de rest van de victron opstelling ging ook probleemloos. Relatief gezien heb ik nog het meeste tijd gespendeerd om ze uit de auto en de houten verpakkingen te krijgen.
Ik kreeg ze donderdag eind van de dag geleverd, inderdaad de verpakking is vrij stevig dicht getimmerd. Heb nog geen antwoord gehad van Felicity (en van NKON alleen "weten we niet") of het BMS een ingebouwde pre-charge functie heeft. Hoe ging dat bij jou? Ze zeggen in de handleiding namelijk wel expliciet eerst de breaker aan en daarna pas het BMS aanzetten.

• Jog

Jog

NTS schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:41:
[...]
Ik kreeg ze donderdag eind van de dag geleverd, inderdaad de verpakking is vrij stevig dicht getimmerd. Heb nog geen antwoord gehad van Felicity (en van NKON alleen "weten we niet") of het BMS een ingebouwde pre-charge functie heeft. Hoe ging dat bij jou? Ze zeggen in de handleiding namelijk wel expliciet eerst de breaker aan en daarna pas het BMS aanzetten.
Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en de MP voorgeladen met een vermogenweerstand die ik had liggen en af en toe met de multimeter gecontroleerd. Toen de spanning over de klemmen > 30V was heb ik de MP permanent aangesloten.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:59
Een multi RS is momenteel budgettair geen optie want dan zou ik omwille van Belgische regelgeving al meteen 3-fase moeten doen.
wat bedoel je hier juist mee?

• NTS
  • Niet online

NTS

In België mag je volgens mij niet meer dan een 5kW omvormer aansluiten op één fase.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:59
NTS schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 07:48:
In België mag je volgens mij niet meer dan een 5kW omvormer aansluiten op één fase.
Inderdaad, ik wist niet dat de MultiRS een minimaal 6kW vermogen had
(kun je deze niet limiteren op 5kW onbelans en zo toch te voldoen aan de eisen? )

https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)

[ Voor 15% gewijzigd door thomke op 21-04-2026 08:18 ]

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:41
Softwarematig begrenzen telt niet mee, men gaat uit van het "kenplaat" op het apparaat.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Jog

Jog

thomke schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:14:
[...]

Inderdaad, ik wist niet dat de MultiRS een minimaal 6kW vermogen had
(kun je deze niet limiteren op 5kW onbelans en zo toch te voldoen aan de eisen? )

https://www.fluvius.be/nl...zonnepanelen-installateur

Meerfasig mag je maximaal 25 kVA AC-omvormervermogen aansluiten (met een maximale spreiding over de verschillende fasen, met een maximale onbalans van 5 kVA per fase)
Ja inderdaad, wat ik _eventueel_ nog zou kunnen doen is
Fase 1: multirs
Fase 2: huidige SMA omvormer van 5kW
Fase 3: 2dehands sma omvormer van 5kW op de kop tikken

En dan zit je ook weer boven die 10kVA grens waar nog wat onduidelijkheid is rond btw regelgeving.

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:28

De details die de felicity's aan de cerbo doorgeven zijn (denk ik) beperkt. Aangezien ze het pylontech protocol gebruiken komen ze dus ook als pylontech te voorschijn in de cerbo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de app van felicity kan je dan wel weer wel alle celspanningen zien en ook wat meer parameters aanpassen, maar daar blijf ik nu liever af.

In de handleiding vond ik wel geen vermelding van aandraai moment om de kabels vast te maken. Dit heb ik dan maar "op gevoel" gedaan en de zaak al paar keer met warmtebeeld camera gecontroleerd.

Verder heb ik 2 adler EF3's in een lynx power in geplaatst. Het aandraaimoment van 14Nm lijkt precies teveel voor de bouten die ik zelf heb bijgeplaatst. Die leken door te draaien in de plastieken houder. Dus dat is ook met een iets lager moment gegaan.

Het grootste probleem is momenteel het gebrom van de multiplus. Ik had al wel gelezen en verwacht dat hij lawaai maakte en had al paar filmpjes gezocht om eens proberen te horen hoeveel dat nu was, maar in het echt is het toch nog meer dan ik verwacht heb. Deze nacht heb ik de multiplus uitgezet want het resoneert door de muren heen. Ik heb rubberen pluggen besteld en hopelijk lost dit het op. Alternatief is dat de installatie naar een bijbouw verhuisd alleen kan het daar s winters wel vriezen dus dat is ook niet ideaal natuurlijk. Een multi RS is momenteel budgettair geen optie want dan zou ik omwille van Belgische regelgeving al meteen 3-fase moeten doen.
Brom verminderen: https://www.reddit.com/r/...invertor_humming_victron/

• Jog

Jog

Oh dat ziet er een mooie vervolgactie uit voor als de rubberen pluggen niet voldoen. Dank voor de tip

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-05 17:05
Kwam deze tegen, vond wel interessante foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7cXAxyPUFx4KV3o59cVm4OojHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7FQAoFkqY6zbjk9xYr4nPnHr.jpg?f=fotoalbum_large

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• pegagus
Ja, het werkt. Maar ik zou ook wel een vergelijkend resultaat willen zien zonder dit brandwerend product. Gaat de accu echt fikken, of vooral heel erg roken.

• Q

Q

Cyrus The Virus schreef op woensdag 22 april 2026 @ 06:08:
Kwam deze tegen, vond wel interessante foto

[Afbeelding]
Zolang er geen onafhankelijk wetenschappelijk verantwoord onderzoek heeft plaatsgevonden naar de werkzaamheid van dit product zie ik het zelf als veiligheids homeopathie voor thuisaccu’s.

Ik vertrouw nooit de claims van de verkopende partij.

• Jog

Jog

Vandaag zijn de pluggen toegekomen en heb de oude maar meteen uitgeboord en de nieuwe geplaatst. Het is al een wereld van verschil. Straks eens horen als we in bed liggen hoe dat gaat.

Wel een klein paniekske gehad. Ik had de MP via de cerbo uitgeschakeld, dan alles uitgeschakeld via de breakers en afgekoppeld. Na alles terug aan te sluiten startte hij niet. Alles natuurlijk 3x nagemeten. Was ik vergeten dat hij via de cerbo ook uitgezet was 8)7

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:50
Jog schreef op donderdag 23 april 2026 @ 22:07:
[...]

Vandaag zijn de pluggen toegekomen en heb de oude maar meteen uitgeboord en de nieuwe geplaatst. Het is al een wereld van verschil. Straks eens horen als we in bed liggen hoe dat gaat.

Wel een klein paniekske gehad. Ik had de MP via de cerbo uitgeschakeld, dan alles uitgeschakeld via de breakers en afgekoppeld. Na alles terug aan te sluiten startte hij niet. Alles natuurlijk 3x nagemeten. Was ik vergeten dat hij via de cerbo ook uitgezet was 8)7
Wat voor.een pluggen? Hier hoor je hem via de muur ook in alle vertrekken die aan diezelfde muur grenzen...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-05 22:44

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Jog Er is een reden waarom er vaker dan eens benoemd is in diverse topics dat het niet handig / verstandig / veilig is om je accu installatie in huis te plaatsen.

Veiligheid is de belangrijkste redenen, leuk dat je nu lekker kunt slapen maar van een ontgassende accu onder hetzelfde dak waar je slaapt ga je wellicht HEEL lekker slapen en wordt je nooit meer wakker.
Dit geldt overigens ook voor kleine plugin accu's en of accu packs van fietsen en of scooters.

Nu is het aan een ieder vrij om te doen en laten wat u wilt maar er is een reden waarom ook de brandweer steeds meer aandacht besteed aan accu's.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• Jog

Jog

V_ger schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:12:
[...]
Wat voor.een pluggen? Hier hoor je hem via de muur ook in alle vertrekken die aan diezelfde muur grenzen...
Ik heb specifiek deze besteld. https://www.amazon.de/10-...te-Bohrloch/dp/B07W5FRJ9F

• Jog

Jog

cyclone schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:44:
@Jog Er is een reden waarom er vaker dan eens benoemd is in diverse topics dat het niet handig / verstandig / veilig is om je accu installatie in huis te plaatsen.
Veiligheid is de belangrijkste redenen, leuk dat je nu lekker kunt slapen maar van een ontgassende accu onder hetzelfde dak waar je slaapt ga je wellicht HEEL lekker slapen en wordt je nooit meer wakker.
Dit geldt overigens ook voor kleine plugin accu's en of accu packs van fietsen en of scooters.
Klopt. Het idee is om de boel nog te gaan verplaatsen naar een bijbouw, maar daar moet nog e.e.a voor gebeuren.

• pegagus
Ik kan niet zo snel vinden welke gassen vrijkomen en of een rookmelder ze detecteert. Maar een hittemelder gaat het wel detecteren. Persoonlijk denk ik dat de goedkope parallel import uit China met een LiPo-accu gevaarlijker is.

Als je het in een schuur of garage kwijt kan, zou dat altijd de voorkeur moeten hebben (ook vanwege geluid). Maar met een hittemelder ben je altijd nog wel op tijd op je eigen lijf te redden.

• cyclone

cyclone

pegagus schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:15:
Maar met een hittemelder ben je altijd nog wel op tijd op je eigen lijf te redden.
Wijdverbreid misverstand, bij brand vallen de meeste dodelijke slachtoffers vanwege verstikking / vergiftiging door gassen en of rook.
Niet door hitte.

Doe ermee wat je wilt maar mijn mantra zal blijven: Installeer geen accu installatie onder hetzelfde dak daar waar mensen slapen want voorkomen is altijd beter dan genezen of veilig proberen te maken met sensoren en melders.

Immers een jerrycan benzine / gasflessen zet je ook niet in je huis gezien deze potentieel gevaar vormen bij het ongecontroleerd vrijkomen van al deze potentiële energie. Voor accu cellen is dit exact hetzelfde.
Jog schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:53:
[...]
Klopt. Het idee is om de boel nog te gaan verplaatsen naar een bijbouw, maar daar moet nog e.e.a voor gebeuren.
Top ! Kan dit alleen maar toejuichen vanwege de veiligheid, en ben je ook direct de geluidsoverlast kwijt. 2 vliegen in 1 klap (en had je wellicht beter meteen kunnen doen want op dit moment loop jij en jouw gezin stiekem toch een risico).

[ Voor 22% gewijzigd door cyclone op 24-04-2026 10:02 ]

• pegagus
cyclone schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:59:
[...]

Wijdverbreid misverstand, bij brand vallen de meeste dodelijke slachtoffers vanwege verstikking / vergiftiging door gassen en of rook.
Niet door hitte.
Klopt helemaal. Maar daar gaat het mij niet over. Een hittemelder reageert bij een temperatuur van 38 graden. Tegen de tijd dan je accu gaat ontgassen, is de temperatuur al hoger. Dus wanneer je een hittemelder boven je accu hangt, zal die de hetere gassen al heel snel detecteren.

Dus als je dan toch die accu in huis wil zetten, zou ik er kort er boven een hittemelder plaatsen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe lang denk je te hebben vanaf het moment dat de melder begint te piepen totdat het hele huis vol witte rook staat?
Ik denk minder dan een minuut.

• cyclone

cyclone

@jadjong precies dat. Ik herken overigens wel de opmerking van @pegagus en met hem waarschijnlijk zullen velen in de schijn zijn dit te kunnen mitigeren met sensoren / melders.
Ook ik hoorde bij deze groep totdat ik vanuit mijn baan op HUET cursussen moest gaan i.v.m. offshore werk, bij deze training zit brand preventie en basis fire fighting.

Pas in een gecontroleerde praktijk omgeving is mij het gevaar van brand duidelijk geworden, ik was daarvoor ook laconiek.
Sommige dingen moet je ervaren voor je het echt kunt beoordelen, aan del lijve b.v. in een flash over container zitten, of met perslucht op in een donkere vol met rook gezette omgeving proberen weg te komen. Dan pas wordt je je bewust hoe snel dingen gaan en hoe weinig kans / tijd je echt hebt.

Ik snap dus heel goed dat mensen hier anders over denken.

[ Voor 22% gewijzigd door cyclone op 24-04-2026 13:00 ]

• Q

Q

Persoonlijk heb ik over die gevaar/brand discussie en wel of niet accu's in huis plaatsen een wat mildere kijk.

Stekker accu's
Ondanks dat ook het recente Tweakers.net artikel laat zien dat die stekker accu's prijzig zijn, weinig capaciteit hebben en een lange terugverdien tijd, lijkten ze toch best verkocht te worden en die dingen zijn expliciet bedoeld om thuis binnen neer te zetten. Wat maakt die dingen 'veiliger' dan een zelfbouw LFP setup, zeker als je er meer dan één hebt staan? Denk ook aan die 'solar generators' die al eerder verkocht werden.

De EV
Mensen laden hun EV aan huis en het gevaar van een EV brand schat ik zelf veel groter in dan een ESS brand ivm type apparaat (schudden/trillingen) en chemie van de accu's. Een EV staat vaak ook dicht bij huis of onder een carport. Toegegeven, een EV staat niet 'in' huis, maar als deze in een garage staat dan zie ik dat bijna vergelijkbaar met 'in huis'. Zelf woon ik in een appartementen complex met parkeerkelder, waar inmiddels minimaal 3 x EV staat te laden dagelijks. Hoe staat dat risico in verhouding tot een LFP accu in huis?

Koken op gas
Ik vind het toch heel lastig te rijmen dat we het totaal normaal vinden dat we op gas koken, met alle risico's van dien en dat we 'zo rigoureus doen' over het plaatsen van een (grote) LFP thuis accu.

Persoonlijke evaluatie
Als het kan, dan lijkt het mij veiliger om een ESS met accu niet in huis te plaatsen.

Maar als dat niet mogelijk is, moet je dan maar geen ESS plaatsen? Dat vind ik persoonlijk ver gaan, ik vind het nog steeds redelijk als je besluit om een ESS in je huis te plaatsen, onder de voorwaarde dat deze niet in een vluchtroute staat.

Veiligheid is gek genoeg ook niet zwart-wit, je stapt ook in je auto, je neemt deel aan het verkeer. Een beetje relativeren vind ik persoonlijk niet verkeerd.

Nu is het niet mijn doel - al vind ik een tegenreactie best - om een hele discussie hierover te starten, ik wil alleen mijn eigen visie / mening geven over dit topic, prima als je zelf de risico's anders evalueert en tot een andere conclusie komt. :)

• cyclone

cyclone

@Q mooi ! Hoeft ook geen discussie te zijn maar nadenken over veiligheid is altijd goed. En wat de een acceptabel vindt hoeft voor de ander niet te zijn.

Als je er maar over nagedacht hebt en goed geïnformeerd bent.

Want 1 ding is een feit, mijn pleidooi is mijn mening en niet per definitie een feit.

Het is aan een ieder om zijn eigen overwegingen te maken.

Vertalend naar een technische oplossing hoop ik dat de accu innovatie naar minder temperatuur gevoelige accu’s een vlucht komt zodat iedereen gewoon een dik ESS aan de buitenkant van zijn huis kan hangen.

• Jog

Jog

cyclone schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:16:
Vertalend naar een technische oplossing hoop ik dat de accu innovatie naar minder temperatuur gevoelige accu’s een vlucht komt zodat iedereen gewoon een dik ESS aan de buitenkant van zijn huis kan hangen.
Konden zout-accu's niet beter tegen de vrieskou? Dat zou dan wel ideaal zijn. Buiten heb je (meestal) ook meer plaats.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-05 22:07
cyclone schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 17:16:
@Q mooi ! Hoeft ook geen discussie te zijn maar nadenken over veiligheid is altijd goed. En wat de een acceptabel vindt hoeft voor de ander niet te zijn.

Als je er maar over nagedacht hebt en goed geïnformeerd bent.

Want 1 ding is een feit, mijn pleidooi is mijn mening en niet per definitie een feit.

Het is aan een ieder om zijn eigen overwegingen te maken.

Ik heb de overweging gemaakt om de accu’s in de kelder te zetten met actieve ventilatie naar buiten. Twijfel regelmatig om allerlei redenen over verhuizen naar de schuur, waardoor ik 10m extra afstand moet overbruggen. Dat is per dc string wat verlies, of ik zet de omvormers mee en dan zowel AC als PV DC verliezen.
Binnen de kelder staan ze wel op 120cm+ hoogte, Shelly water alarm, NOX alarm, en gipsplaat binnenwerk.
Het voelt als een stuk meer aandacht dan collega’s met een stekker accu achter de bank in de woonkamer.

• Q

Q

Damn, zondag 26e -40 cent inclusief belasting 🤪🥵
Nu maar hopen dat je DESS goed werkt want anders wordt het een dure dag op dynamisch tarief 😅

• NTS
  • Niet online

NTS

Gaat lekker in de markt zo, je zou verwachten dat met steeds meer batterijen en minder interesse in zonnepanelen de uitschieters naar beneden kleiner worden. Maar duidelijk nog niet nu.

• Q

Q

NTS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:35:
Gaat lekker in de markt zo, je zou verwachten dat met steeds meer batterijen en minder interesse in zonnepanelen de uitschieters naar beneden kleiner worden. Maar duidelijk nog niet nu.
Een weekend als dit is leuk voor ons maar ergens lijdt er iemand schade.
Ik kijk boos naar de politiek die al 10 jaar geen strakke koers vaart op de energie transitie, met focus op renewables en storage, maar dat is waarschijnlijk te ‘woke’ 🤷‍♀️ (einde off-topic rant)

• Beer070
Q schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 14:33:
Damn, zondag 26e -40 cent inclusief belasting 🤪🥵
Nu maar hopen dat je DESS goed werkt want anders wordt het een dure dag op dynamisch tarief 😅
hahahaha. daar hebben wat mensen vergeten de limieten in de bieding te corrigeren voor afwezigheid op het handelsplatform. vandaag was het ook al 2 uur op -10 cent netto.

• Q

Q

Beer070 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 20:02:
[...]

hahahaha. daar hebben wat mensen vergeten de limieten in de bieding te corrigeren voor afwezigheid op het handelsplatform. vandaag was het ook al 2 uur op -10 cent netto.
Wat bedoel je met 'afwezigheid op het handelsplatform'?

• Beer070
Q schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:59:
[...]

Wat bedoel je met 'afwezigheid op het handelsplatform'?
Het gebeurt op aandelen markten ook wel eens dat de market-makers op vakantie gaan en hun handels-systemen op de parameters laten staan die ze eerder hebben aangegeven. Als er dan iets veranderd in de wereld zijn er slimme handelaren die daar gebruik van maken. Als je in volume aandelen op de beurs van New York kan kopen voor een paar cent minder dan dat je ze in Amsterdam kan verkopen dan doen ze dat ook, en komt er iemand na z'n lange weekend heel beteuterd terug op kantoor.
Als de prijzen voor stroom zo negatief gaan, dan zitten er een aantal mensen te slapen, de meeste handel-systemen zullen onder nul (net als alle andere zonnige dagen dit jaar) al snel stoppen met leveren, tenzij iemand is vergeten deze opdrachten uit te zetten.
Ik zie op het strand hier de windmolens allemaal stil staan als de prijs richting nul gaat, en een 'slimme' handelaar zet z'n PV ook uit. De fossiele centrales compenseren hun verlies van de middag allemaal met hogere prijzen in de avond, want die kunnen hun centrales niet efficient voor een paar uur uitzetten.

• Q

Q

Beer070 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 22:34:
[...]

Het gebeurt op aandelen markten ook wel eens dat de market-makers op vakantie gaan en hun handels-systemen op de parameters laten staan die ze eerder hebben aangegeven. Als er dan iets veranderd in de wereld zijn er slimme handelaren die daar gebruik van maken. Als je in volume aandelen op de beurs van New York kan kopen voor een paar cent minder dan dat je ze in Amsterdam kan verkopen dan doen ze dat ook, en komt er iemand na z'n lange weekend heel beteuterd terug op kantoor.
Als de prijzen voor stroom zo negatief gaan, dan zitten er een aantal mensen te slapen, de meeste handel-systemen zullen onder nul (net als alle andere zonnige dagen dit jaar) al snel stoppen met leveren, tenzij iemand is vergeten deze opdrachten uit te zetten.
Ik zie op het strand hier de windmolens allemaal stil staan als de prijs richting nul gaat, en een 'slimme' handelaar zet z'n PV ook uit. De fossiele centrales compenseren hun verlies van de middag allemaal met hogere prijzen in de avond, want die kunnen hun centrales niet efficient voor een paar uur uitzetten.
Bedankt voor de uitgebreide toelichting, niet op die manier aan gedacht.

• NTS
  • Niet online

NTS

Of het zijn de energieleveranciers met veel consumenten zonnepanelen op een normaal niet-dynamisch contract. Die leveren lekker door, hebben ze geen controle over.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:06
NTS schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 23:09:
Of het zijn de energieleveranciers met veel consumenten zonnepanelen op een normaal niet-dynamisch contract. Die leveren lekker door, hebben ze geen controle over.
Ik denk dat het dit inderdaad is, droog zonnig weer strakke blauwe hemel en een zondag. Alles ligt plat, niemand die wat verbruikt en mega veel opwek van PV.

Wel echt maf ja, dat wel. Zelfs met alle absolute heffingen gaan we morgen in BE ook heel negatieve getallen zien.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:02
Volgens mij zitten jullie in het verkeerde topic over dynamische prijzen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jazsie
En weer terug van weg geweest.
Inmiddels verhuisd naar BE en eindelijk weer de tijd gehad om mijn 1F Victron op te bouwen.

Venus OS van 3.42 naar 3.72 geupdate, wat een verschil :+. Gelijk ook maar de MP2 FW geupdate, liep inmiddels ook 3 jaar achter.

Cellen nu in een batterij box geplaatst, valt niet mee want ze zijn bol en pasten er niet meer in zonder aanpassen. Zit ruim een cm of 2 verschil tussen |:(.
Niet gedacht dat cellen zoveel uit zouden zetten, ondanks dat ik ervoor ook compressie had toegepast maar waarbij wel de eind "planken" gebroken zijn door de druk (kwam ik pas achter bij het demonteren bij verhuizing).

Van 18S terug naar 16S want 18S batterij boxen zijn er praktisch niet.
Kwam goed uit want bij het inbouwen is een cell op zijn kop op de grond gevallen met als gevolg dat bij de polen de cell is gaan scheuren, schrik moment maar zoals men zegt fikt de cell niet :9.

Alles nu netjes in een 19" Rack gemonteerd op wielen, erg fijn aangezien vaste installatie nog moet komen.

Geen "Precharge" button meer, de nieuwe JK BMS v19 doet prima "Prechargen", erg fijn !

Aangezien salderen in BE al enige tijd niet meer bestaat en je nog maar iets van 2-5ct terug krijgt gaan we voor zoveel mogelijk eigen gebruik.

Victron ESS peakshaving is wat vewarrend of ik doe iets fout. Wil gewoon peakshaving wanneer vebruik >= 2.5kW is alleen zie ik die optie nergens in Venus, kan wel per fase instellen maar dat wil ik niet.
Dit ivm capaciteit tarief dat hier in BE actief is, en dat hakt er behoorlijk in met hoogvebruikers :9.

Dus dan maar handmatig via NodeRed aansturen, deed ik 3jr geleden ook al maar blijkbaar blijft dat voor mijn situatie nog altijd het beste :).

• cyclone

cyclone

Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:16:
En weer terug van weg geweest.
Welkom terug ! Fijn dat je er weer bent !
Inmiddels verhuisd naar BE en eindelijk weer de tijd gehad om mijn 1F Victron op te bouwen.
Totaal offtopic maar waarom zou je naar Belgie vertrekken ? gewoon ff nieuwsgierig.
[KNIP]
Geen "Precharge" button meer, de nieuwe JK BMS v19 doet prima "Prechargen", erg fijn !
Mooi! is inmiddels een "gevoelig" onderwerp geworden maar blij om te zien dat er meer mensen deze mening hebben.

• pegagus
Zal ik een einde maken aan het gevoelig onderwerp?
Van https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
De voorlaadfunctie van een Battery Management System (BMS) is een cruciaal mechanisme dat is ontworpen om het elektrische systeem dat op een accupakket is aangesloten, veilig van stroom te voorzien.Hier is een gedetailleerde uitleg:

Wat is voorladen?

Voorladen verwijst naar het proces waarbij de condensatoren en inductieve componenten in een elektrisch circuit geleidelijk worden opgeladen voordat u de hoofdstroombron (batterij) aansluit.Dit voorkomt plotselinge hoge inschakelstromen die componenten kunnen beschadigen of systeemstoringen kunnen veroorzaken.
Waarom is voorladen belangrijk in BMS?

Voorkom schade door inschakelstroom:

Wanneer een batterij rechtstreeks op een belasting is aangesloten (bijvoorbeeld een omvormer in een EV), werken de condensatoren in het circuit aanvankelijk als een kortsluiting, waardoor extreem hoge stromen worden getrokken.Dit kan:

Doorbranden van zekeringen of relais.

Veroorzaakt vonken in contactors, waardoor hun levensduur wordt verkort.

Beschadig gevoelige elektronica.

Zorg voor een veilige systeemopstart:

Voorladen zorgt ervoor dat de circuitspanning geleidelijk stijgt, waardoor het systeem wordt gestabiliseerd voordat het volledige vermogen wordt toegepast.

Hoe werkt voorladen in een BMS?

Het voorlaadcircuit omvat doorgaans:

EEN voorlaadweerstand (hoge weerstand)
EEN voorlaadrelais
EEN hoofdschakelaar (hoofdrelais)

Stapsgewijs proces:

Initiële staat:

Hoofdschakelaar is open.

Het voorlaadrelais is aanvankelijk open.

Activering van vooraf laden:

Wanneer het systeem start, sluit het BMS eerst het voorlaadrelais.

Er stroomt stroom door de voorlaadweerstand, waardoor de condensatoren langzaam worden opgeladen.

De weerstand beperkt de inschakelstroom tot een veilig niveau (bijvoorbeeld <10% van de normale bedrijfsstroom).
Spanningsuitgelijking:

Zodra de condensatorspanning de accuspanning nadert (bijvoorbeeld binnen een tolerantie van 5%), sluit het BMS de hoofdschakelaar.

Het voorlaadrelais gaat vervolgens open, waardoor de weerstand van het circuit wordt losgekoppeld.
Volledige vermogenswerking:

De hoofdschakelaar draagt ​​nu de volledige belastingsstroom en het systeem werkt normaal.

Belangrijkste parameters die worden bewaakt tijdens het vooraf laden:

Spanningsverschil: Tussen de batterij en het condensatorcircuit.

Voorlaadtijd: Normaal gesproken 100 ms tot 2 seconden, afhankelijk van de systeemcapaciteit.

Huidige beperking: Zorgt ervoor dat de inschakelstroom binnen veilige grenzen blijft.

Voorbeeldscenario: elektrisch voertuig (EV)

In een EV laadt het BMS de DC-linkcondensatoren van de omvormer vooraf op voordat de batterij wordt aangesloten.Dit voorkomt plotselinge belasting van de omvormer, motor en bedrading, waardoor een soepele start wordt gegarandeerd en de levensduur van de componenten wordt verlengd.

Samenvatting

De voorlaadfunctie in een BMS fungeert als een “zachte start” voor het elektrische systeem en beschermt componenten tegen schade door inschakelstromen te regelen.Het is een essentieel veiligheidskenmerk in toepassingen met grote batterijpakketten, zoals elektrische voertuigen, energieopslagsystemen en industriële apparatuur.
Keurig uitgelegd door de Chinezen achter JKBMS

• Beer070
pegagus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:15:

[...]

Dank!
Ik begrijp hieruit dat de JK BMS V19 een precharge functie heeft en deze ook toepast op het eerste aansluiten, maar ik ben me ervan bewust dat het er niet letterlijk staat. Is dat ook jouw conclusie?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:07
Beer070 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:37:
[...]

Dank!
Ik begrijp hieruit dat de JK BMS V19 een precharge functie heeft en deze ook toepast op het eerste aansluiten, maar ik ben me ervan bewust dat het er niet letterlijk staat. Is dat ook jouw conclusie?
De v15 heeft deze functie ook al ,hij heeft de taak bij mij prima uitgevoerd.

1 PVoutput . Dongen NB

• Jazsie
cyclone schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:51:
[...]
Totaal offtopic maar waarom zou je naar Belgie vertrekken ? gewoon ff nieuwsgierig.
Ik woonde al 2km van de BE grens af, nu 3km van de NL grens af dus mijn "leef omgeving" is niet veranderd, wel het woongenot/comfort.

Keuze was heel simpel, huis waar ik nu in woon zou in NL ruim 200k+ duurder zijn met een veel kleinere tuin.
cyclone schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 11:51:
[...]
Mooi! is inmiddels een "gevoelig" onderwerp geworden maar blij om te zien dat er meer mensen deze mening hebben.
Ik heb het mee gekregen en ik heb in het begin (2022 ergens) een pre-charge button gemaakt want via DC opstarten altijd een overload op BMS gekregen en via AC gingen de stoppen er altijd uit (Victron MP2 5k VA).

Nu met de JK BMS v19 nergens last van, dat is gewoon super.

Feit blijft wel dat "prechargen" naar mijn mening wel nodig blijft, nu doe ik het enkel via de BMS zelf.

• pegagus
Beer070 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:37:
[...]

Dank!
Het staat als info onder het product. Daarbij wordt er gesproken van relais en hoofdschakelaar. Nu weet je het nooit helemaal zeker met die Chinezen, maar als de exacte procedure ook in de handleiding te vinden is, durf ik er wel op te vertrouwen.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat je eerst de kabels moet aansluiten en dan het BMS aanzetten. Dat zou werken als de hoofdschakelaar niet standaard is ingeschakeld. Maar daarvoor moet je echt de handleiding lezen. En sowieso meten of er spanning op de kabels staat bij het aansluiten. Als bovenstaande klopt dat heeft een uitgeschakeld BMS geen spanning als resultaat.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
pegagus schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 13:15:

[...]

Dus kort samengevat. Als die net in ingeschakeld de BMS dan staat het voorlaad weerstand ingeschakeld. Er is geen instelling nodig.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-05 19:30
Niets gevoeligs aan, toch?
Er was vraag naar, het is nuttig, het treft het doel.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:07
Willempie27 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 18:30:
[...]

Dus kort samengevat. Als die net in ingeschakeld de BMS dan staat het voorlaad weerstand ingeschakeld. Er is geen instelling nodig.
Nee,bms herkent dit zelf

1 PVoutput . Dongen NB

• NTS
  • Niet online

NTS

Ik heb dit voor Felicity nog niet weten te vinden. Zie wel met de multimeter dat er eerst voor zo'n 3 seconden 0.8V op de output staat als je het BMS aanzet, daarna gaat het pas naar 52V. Geen idee waarom ze dat doen.

• Jog

Jog

Ik heb vanavond mijn ESS op keep batteries charged gezet om mijn felicities (FLA48314-EU) eens tot 100% te laten laden want daar was hij nog niet aangeraakt sinds de opstart.

Hoewel de handleiding een het bms een charge voltage van 57,6V aangeven, alsook een floating voltage van 57,6 volt is hij daar niet aangeraakt. Het BMS heeft de laadstroom teruggeregeld naar 0. Maar de MP is dus nooit in float mode geraakt, maar aangezien het BMS terugregeld kwa stroom lijkt me dat ok.

Max voltage was 56,2V toen hij van 99 naar 100% is gesprongen. Er was op dat moment een cel-inbalans van 100mV, na enige tijd is dat terug naar 40mV gezakt. Ik weet niet of dat acceptabel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NjhgX83Yg1Z9FONBiN481NFDzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4Pddne8BYSelPs3rjFNTyJRr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tivDrWxEafAf6ShQiu9xztvJrFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3q105ozPcodLeucGTRNXdpWm.png?f=fotoalbum_large

• NTS
  • Niet online

NTS

Jog schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 22:54:
Hoewel de handleiding een het bms een charge voltage van 57,6V aangeven, alsook een floating voltage van 57,6 volt is hij daar niet aangeraakt. Het BMS heeft de laadstroom teruggeregeld naar 0. Maar de MP is dus nooit in float mode geraakt, maar aangezien het BMS terugregeld kwa stroom lijkt me dat ok.
Dat kan inderdaad, die 57.6 uit de handleiding is een backup instelling voor het geval de BMS communicatie uitvalt.
Max voltage was 56,2V toen hij van 99 naar 100% is gesprongen. Er was op dat moment een cel-inbalans van 100mV, na enige tijd is dat terug naar 40mV gezakt. Ik weet niet of dat acceptabel is.
56.2 is genoeg voor de balancers om te werken, dat zou vanaf 3.4V per cell (dus 54.4V) moeten gebeuren. Een verschil van 40mV in rust is niet zo gek, volgens mij moet je vooral even in de gaten houden of het verschil niet groter wordt over tijd.

Heeft het BMS instellingen die je kunt aanpassen?

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:45
NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 01:09:
[...]

Dat kan inderdaad, die 57.6 uit de handleiding is een backup instelling voor het geval de BMS communicatie uitvalt.

[...]

56.2 is genoeg voor de balancers om te werken, dat zou vanaf 3.4V per cell (dus 54.4V) moeten gebeuren. Een verschil van 40mV in rust is niet zo gek, volgens mij moet je vooral even in de gaten houden of het verschil niet groter wordt over tijd.

Ik vind 40 mV best hoog. Hier ca. 3mV in rust.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• NTS
  • Niet online

NTS

John245 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 07:54:
[...]
Ik vind 40 mV best hoog. Hier ca. 3mV in rust.
Maar is dat op 100% SOC?

• John245
NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:05:
[...]

Maar is dat op 100% SOC?
Nu 9mv; SOC 25%; 10 kW ontladen.

Maar kan ook wel kijken wat deze is op een SOC van 100% als je wil.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• NTS
  • Niet online

NTS

Het verschil is eigenlijk altijd heel klein in het midden van de SOC. Het wordt pas groter bij de uitersten.

• John245
NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:11:
Het verschil is eigenlijk altijd heel klein in het midden van de SOC. Het wordt pas groter bij de uitersten.
Ik zal straks het verschil rapporteren bij een SOC van 10% en later vandaag bij een SOC van 100%.

• Jog

Jog

NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 01:09:
Verschil bij 84% soc is nu nog maar paar mV, Daarbijkomt ook nog eens dat ik denk dat die min/max over de 2 packs zijn aangezien die bms'en gekoppeld zijn.

Er is een fsolar app waar je wel wat kan aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmRfspoN8guVp2TEaLv73s5fYfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w2XHbriERPcDllNmgzlJOHmy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zxr0YiTjIMiEXNyqcbqrdYRBEoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5hySiltCgvBEs8ymnQuIecrD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MrC7BiMo2XNWxwPi1Y9GnTMP_T4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YJTUKmWLH82Nk2BwaL6NhEdm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Z1f5KDP5M2Er6ojhxT5Lq77ZT8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lgI66DpfHm431sIS6AoXiqF0.png?f=fotoalbum_large

• Jazsie
Mijn cellen zijn wat ouder (~3jr) en hebben 325 cycles erop zitten en zit met een verschil van ruim 130mV onder load.

Niet iets waar ik mij druk om maak, daar hebben we de 2A actief balancer voor :+.

• NTS
  • Niet online

NTS

Jog schreef op woensdag 29 april 2026 @ 09:30:
[...]
Verschil bij 84% soc is nu nog maar paar mV, Daarbijkomt ook nog eens dat ik denk dat die min/max over de 2 packs zijn aangezien die bms'en gekoppeld zijn.
Ja dat is heel normaal. Je ziet als het goed is vrijwel geen verschil in het midden van de range. Het voltage gaat stijl omhoog en omlaag bij bijna vol en bijna leeg, en de curve is vrijwel vlak in het midden. Dus een klein verschil in hoe vol je cellen zijn is niet echt te zien in het midden maar wel op de uiteinden.

• John245
NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 08:11:
5mV verschil bij een SOC van 10%

• NTS
  • Niet online

NTS

Dat is heel strak. Is dat bij 3.0V?

• John245
NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:31:
al weer een SOC van 25% en nu 3.3V

• cyclone

cyclone

Had nog een belofte in te lossen namelijk een oplossing van het monitoren van mijn JK BMS en middels een bekabelde oplossing i.v.p. de wireless bluetooth oplossing.

Bekabeld voelt toch altijd meer robuust en inmiddels is me dat ook gelukt.
Heb gekozen dit middels HomeAssistent te doen (zo deed ik het ook via BleuTooth) maar nu middels een App die al eerder voorbij gekomen is die de monitoring via de RS485 poort of CAN poort doet.

Ik heb gekozen voor een RS485 oplossing met behulp van een RS485 to Ethernet gateway.
Het is de NA111-E geworden die je voor net iets meer dan een tientje van Ali vandaan haalt.
Keuze voor deze was met name dat een broertje hiervan in de documentatie van de HomeAssistant App stond dus ik de gok wel durfde te maken naar deze POE versie.

Ik had al een RJ45 kabel naar RS485 gemaakt voor een USB naar RS485 converter waarmee ik de JK BMSen heb voorzien van een nieuwe firmware (vermoed dat de meesten dit hier wel hebben liggen / gedaan hebben).
Kortom was kwestie van de A B en G aders goed aansluiten, de basis config zoals aangegeven in dit plaatje erin te knallen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr51y5gYydWuHWzRGHKbltOcZvE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3sMTKSLwhc2tz91aIDJIaTO.png?f=fotoalbum_large

En de HomeAsistant app goed te configureren (ik had al een MQTT broker draaien)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCZH5Kj_FHLcO9PMFVJQQE4PQoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1eJIkhemoKnOhjLXRRUmM9E8.png?f=fotoalbum_large

En vervolgens komen er 3 devices bij in je MQTT (ik heb 3 BMS en dus vandaar 3)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzQlLJdhYjdh8UCy1ZPpLWCj3Us=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YDZgvOnPT4mzys4F4S2Ua5vX.png?f=fotoalbum_large

Vanuit daar kun je dus leuke dashboardjes gaan bouwen, of je geeft de bouwer van de JK-BMS RS485 & CAN Bus Add-on 11 euro en dan krijg je zijn dashboard templates.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQ2HP1S_YvqaHx_2Oj48NYu27WI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PGtgRf3y1NY1Zp643iZk7A3u.png?f=user_large

Volgens de documentatie kun je met een ethernet server (zoals ik beschrijf) alleen read only doen, als je settings wilt kunnen wijzigen kan dit alleen middels een USB interface die aan je HomeAssistant server hangt.

Voor mij is dit geen optie gezien mijn HaOS op een virtueel en redundant cluster hangt dus ik wil geen hardware afhankelijk op basis van een specifieke cluster host.

Heb het nu een paar dagen draaien en draait stabiel en het geeft me meer inzicht dan de oplossing die ik hiervoor gebruikte via bluetooth.

• Jazsie
Ohh nice, canbus naar de Victron is wat beperkt mbt informatie.
Wilde juist met BT doen maar bedraad is gewoon het beste.

Als ik daarna BT op de JK BMS uit kan zetten zou nog mooier zijn :).

Gelijk je post gepind, dat is wel de moeite!

• John245
NTS schreef op woensdag 29 april 2026 @ 12:31:
25 mV bij 100% SOC

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34
@cyclone
Dat ziet er goed uit. Denk dat ik dat ook wil gaan doen. Paar vraagjes:
- Hoef je alleen op de Master-BMS aan te sluiten om ook alle data van de slaves te krijgen? Dus één NA111 nodig?
- Heb je een CAT5 kabel gebruikt waarbij je ene kant op de RS485 poort van de JK Master-BMS aan hebt gesloten. Andere kant de connector eraf knippen en juiste aders op de NA111 aangesloten?
- De PoE variant zegt ook een input van 8-28V DC nodig te hebben. Volgens mijn informatie geeft PoE een hoger voltage af. Heb je daar iets speciaals voor geregeld?

[ Voor 18% gewijzigd door Scooper op 29-04-2026 22:08 ]

SRK35ZS-W

• NTS
  • Niet online

NTS

Dat is heel netjes. Maar 40 mV vind ik ook niet verontrustend op 100% SOC, zolang het maar niet steeds toeneemt want dan gaat er iets mis met balancing.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:57

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

In plaats van mV bij xx% zou het beter te vergelijken zijn als je het hebt over minimale en maximale spanningen. Net als dat @NTS al probeerde te vragen welke spanning hoort bij jouw 10% SOC.

Aangezien SOC vaak een schatting is (en zeker bij lage waardes afhankelijk van welke capaciteit je hebt geconfigureerd) ga je al gauw appels met peren vergelijken.

Mijn resultaten met 96 cellen (helft oud met LF304 en helft nieuw met LF280k) in 6 Seplos v2 behuizingen met passive balancers:

Vol is minimum 3,53V en maximum 3,55V, dat is echt wel 100%, netjes in balans.
Leeg is minimum 2.8V en maximum 3.1V, de SmartShunt denkt dat we dan nog 9% hebben, Seplos 6%.

Onder 2.5V zullen 1 voor 1 de afzonderlijke packs afschakelen, maar ik stop normaliter het ontladen al eerder op basis van de celspanningen.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• cyclone

cyclone

Scooper schreef op woensdag 29 april 2026 @ 22:03:
@cyclone
Dat ziet er goed uit. Denk dat ik dat ook wil gaan doen. Paar vraagjes:
- Hoef je alleen op de Master-BMS aan te sluiten om ook alle data van de slaves te krijgen? Dus één NA111 nodig?
Yes er zijn wel 2 modi die je kunt kiezen maar als je (net als ik) met een Victron setup werkt moet je sowieso je eerste BMS op 0000 adresseren en op basis daarvan moet je de app in listen mode configureren staat goed beschreven ook in de documentatie :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2_QP1MeP5XbVSKLBtMUcS5RslI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xutVdoZFNzAwIryvHKfgO1Zp.png?f=fotoalbum_large
- Heb je een CAT5 kabel gebruikt waarbij je ene kant op de RS485 poort van de JK Master-BMS aan hebt gesloten. Andere kant de connector eraf knippen en juiste aders op de NA111 aangesloten?
Jip maar zoals ik al in mijn post zette had ik deze kabel al gemaakt i.v.m. het upgraden van de firmwares van mijn JK BMS en dit kan namelijk alleen via RS485.
Daar heb ik een USB adapter voor liggen.

Hier vind je de pinout :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bNp08FstwytcW9_ZzMYzIcDDC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nq6cvnOUTDwCLR1MsiVrA44n.png?f=fotoalbum_large
- De PoE variant zegt ook een input van 8-28V DC nodig te hebben. Volgens mijn informatie geeft PoE een hoger voltage af. Heb je daar iets speciaals voor geregeld?
Je kunt de PoE versie ook los voeden, je kunt ook een niet PoE versie kiezen als je dat liever hebt. Maar waarom zou je een PoE versie los voeden ?
Kortom nee daar heb ik niets speciaals voor gedaan hij hangt met 1 netwerkkabel aan een PoE switch that's it.

En PoE is idd 44 - 57v, kortom intern zal het voltage van de PoE naar de 8-28v gebracht worden.
Vind ik niet zo interessant gezien ik expliciet voor de PoE versie heb gekozen om niet weer een extra kabel / voeding nodig te hebben.

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34
@cyclone Dank, helder uitgelegd!
edit:
Vraag verplaatst naar ander topic dat beter aansluit.

[ Voor 120% gewijzigd door Scooper op 30-04-2026 10:30 ]

SRK35ZS-W

• Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:05
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee, maar ben nu op het punt dat ik een concrete stap wil gaan zetten.

BLUF: Ik heb op dit moment een dynamisch stroomcontract bij Zonneplan en een Zonneplan omvormer met 14 panelen. Ik wil dit systeem graag uitbreiden met een zelfbouwbatterij, maar dat laat Zonneplan niet toe.

1. Kan ik zomaar mijn Zonneplan omvormer vervangen door iets anders?
2. Wat heb ik dan allemaal nodig?

Uitgebreide situatieschets

Ik heb een vrijstaande woning met een 3 fasen aansluiting op het stroomnetwerk (3 x 25A). Ik heb 14 zonnepanelen van Zonneplan op het dak liggen, pal op het zuiden met een theoretisch maximaal vermogen van 5180Wp. De zonneplan One omvormer hangt op de eerste verdieping van mijn garage.

Nu wil ik dit systeem uitbreiden met een zelfbouwbatterij van 16kWh, maar Zonneplan laat het niet toe om een andere batterij aan te sluiten en te besturen dan een Zonneplan batterij. Een 20kWh batterij kost inclusief installatie ruim 8400 euro, waar ik nog wel de BTW van terug kan krijgen. Ik wil mijn systeem echter zelf gaan beheren door middel van Home Assistant.

Wat wil ik hiermee bereiken.
Ik weet dat het lastig is om de investering er snel uit te halen, maar dat is niet mijn voornaamste doel. Ik wil vooral mijn afhankelijkheid van het stroomnet iets verminderen en de batterij dus gebruiken om iets van de niet gebruikte zelf opgewekte energie op te slaan voor later gebruik (ook in relatie tot het afschaffen van de salderingsregeling). Daarnaast draag ik mijn microsteentje bij aan het terugbrengen van de belasting van het stroomnet. Ten derde ben ik gewoon een hobbynerd en vind ik het leuk om hiermee te stoeien en dat mag best een beetje geld kosten. Ik heb geen behoefte om te handelen op het stroomnet.

Nu heb ik al de nodige zoekslagen gedaan, maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Als ik het voor mezelf terugbreng tot de kern, lijkt het simpel:
- Vervang de Zonneplan One omvormer voor een (zelf te besturen) omvormer.
- Bouw je eigen batterij en sluit de panelen en batterij aan op die nieuwe omvormer.

Als dat het echt is, kan dat ruim goedkoper dan de 8400 euro die Zonneplan vraagt.

Er zijn echter zoveel vragen die ik nog heb:
- Kan ik zomaar de Zonneplan One afkoppelen en vervangen, of vindt Zonneplan daar nog wat van?
- Wat voor soort omvormer heb ik dan nodig? Ik zie een complete 3-fasen omvormer (bijv Deye, maar daar zijn er vast nog meer varianten van). Dat lijkt een mooie oplossing, maar Chinees, dus wellicht qua support wat minder lucratief.
- Er zijn ook mensen die hun hele wand volbouwen met Victron spullen, maar dat ziet er ingewikkeld uit en ik geen idee wat ik dan nodig zou hebben. Vind Victron als bedrijf wel sympathiek en kwalitatief volgens mij uitstekend.
- Kan ik dit allemaal ongestraft aansluiten op de bestaande bekabeling van mijn Zonneplan systeem of moet ik nog aanvullende kabels trekken?
- Kan ik het systeem ook zo schakelen dat als het stroomnet uitvalt, dat ik toch de batterij kan gebruiken om de essentiële groepen van stroom te blijven voorzien?

Kortom: ik weet gewoon niet hoe ik nu verder moet, dus alle advies, tips en lastige vragen zijn welkom.

• BenSKIP
Je kan zelf kiezen zonneplan omvormer aanhouden en dan AC coupled externe AC-DC inverter aanschaffen om DC naar accu te sturen.
Je kan zonneplan omvormer verwijderen en dan DC op DC-AC inverter zetten en dan je accu laden.
DC-DC-AC geeft meer rendement. (Voor nu duurder, maar 'gat' wordt steeds wat kleiner.)
AC-DC-AC geeft minder redement. (Voor nu goedkoper maar gat wordt steeds wat groter.)

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 23:28
Kijk eens naar de victron Multi RS solar, die heeft 2 mppt ingangen

• BenSKIP
Heeft Deye (12kw 3P ook)... 2x (+1) MPPT.

[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 01-05-2026 16:02 ]

• jeroenst
Alleen dan moet je zelf de energie planning maken, bij victron krijg je er "gratis" dess bij

• Q

Q

Ron273 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:42:
Hallo,

Ik lees al een tijdje mee, maar ben nu op het punt dat ik een concrete stap wil gaan zetten.

BLUF: Ik heb op dit moment een dynamisch stroomcontract bij Zonneplan en een Zonneplan omvormer met 14 panelen. Ik wil dit systeem graag uitbreiden met een zelfbouwbatterij, maar dat laat Zonneplan niet toe.

Ik heb een vrijstaande woning met een 3 fasen aansluiting op het stroomnetwerk (3 x 25A). Ik heb 14 zonnepanelen van Zonneplan op het dak liggen, pal op het zuiden met een theoretisch maximaal vermogen van 5180Wp. De zonneplan One omvormer hangt op de eerste verdieping van mijn garage.

Nu wil ik dit systeem uitbreiden met een zelfbouwbatterij van 16kWh, maar Zonneplan laat het niet toe om een andere batterij aan te sluiten en te besturen dan een Zonneplan batterij. Een 20kWh batterij kost inclusief installatie ruim 8400 euro, waar ik nog wel de BTW van terug kan krijgen. Ik wil mijn systeem echter zelf gaan beheren door middel van Home Assistant.

Ik weet dat het lastig is om de investering er snel uit te halen, maar dat is niet mijn voornaamste doel. Ik wil vooral mijn afhankelijkheid van het stroomnet iets verminderen en de batterij dus gebruiken om iets van de niet gebruikte zelf opgewekte energie op te slaan voor later gebruik (ook in relatie tot het afschaffen van de salderingsregeling). Daarnaast draag ik mijn microsteentje bij aan het terugbrengen van de belasting van het stroomnet. Ten derde ben ik gewoon een hobbynerd en vind ik het leuk om hiermee te stoeien en dat mag best een beetje geld kosten. Ik heb geen behoefte om te handelen op het stroomnet.

Nu heb ik al de nodige zoekslagen gedaan, maar ik zie nu door de bomen het bos niet meer. Als ik het voor mezelf terugbreng tot de kern, lijkt het simpel:
- Bouw je eigen batterij en sluit de panelen en batterij aan op die nieuwe omvormer.

Als dat het echt is, kan dat ruim goedkoper dan de 8400 euro die Zonneplan vraagt.

- Kan ik zomaar de Zonneplan One afkoppelen en vervangen, of vindt Zonneplan daar nog wat van?
- Wat voor soort omvormer heb ik dan nodig? Ik zie een complete 3-fasen omvormer (bijv Deye, maar daar zijn er vast nog meer varianten van). Dat lijkt een mooie oplossing, maar Chinees, dus wellicht qua support wat minder lucratief.
- Er zijn ook mensen die hun hele wand volbouwen met Victron spullen, maar dat ziet er ingewikkeld uit en ik geen idee wat ik dan nodig zou hebben. Vind Victron als bedrijf wel sympathiek en kwalitatief volgens mij uitstekend.
- Kan ik dit allemaal ongestraft aansluiten op de bestaande bekabeling van mijn Zonneplan systeem of moet ik nog aanvullende kabels trekken?
- Kan ik het systeem ook zo schakelen dat als het stroomnet uitvalt, dat ik toch de batterij kan gebruiken om de essentiële groepen van stroom te blijven voorzien?

Kortom: ik weet gewoon niet hoe ik nu verder moet, dus alle advies, tips en lastige vragen zijn welkom.
Gegeven je vragen denk ik dat het voor jou beter is om goed na te denken wat je precies wilt qua thuis batterij.
Zelfbouw vereist kennis die je mogelijk nog niet bezit. Dat is helemaal geen probleem, maar wel een relevante observatie. Mocht mijn indruk onterecht zijn, bijvoorbaat excuus ik bedoel het niet verkeerd.

De eerste keuze die je nu kunt maken voor jezelf is of je flink wat tijd wilt besteden om up-to-speed te komen over volts, amperes, kabel diktes, omvormers, kW vs kWh enzovoort. Een thuisaccu aanleggen vereist dat je goed begrijpt wat je doet want anders kunnen er grote ongelukken gebeuren. Niet om je bang te maken, maar om realistisch te zijn qua verwachtingen.

Als je niet bereid bent om flink tijd te stoppen in bijleren, dan is een kant-en-klaar accusysteem een betere keuze, maar de prijs in euro's van zo'n keuze zal duizenden euro's hoger zijn. Misschien ook wel geïnstalleerd door een bedrijf, zodat je ontzorgd kan worden.

Persoonlijk zou ik dan nog steeds Victron spul adviseren, maar wel door een bedrijf geleverd en geïnstalleerd.

Het probleem wat ik ook zie, is dat je kennis zodanig is dat je vragen stelt over wat voor oplossing je moet kiezen waarvan we eigenlijk hier wel verwachten dat je iets meer huiswerk doet, tenzij iemand hier heel lief is, is het nogal een klus om vanaf nul een heel victron systeem uit te leggen inclusief begrippen en componenten.

Ik hoop dat je bovenstaande niet negatief opvat, ik ben wat direct maar misschien helpt je dat ook met het maken van keuzes. Als je bijvoorbeeld je verdiept in zo'n Victron of Deye setup en je maakt een beetje een voorstel/plan voor jezelf en je vraagt dan om commentaar, dan ga je zien dat je ook wel hulp zal krijgen. Je ziet mensen ook vaak wat tekeningen delen, kan misschien handig zijn.

Persoonlijk zou ik niet een accu bij Zonneplan nemen want dan is het niet jouw accu. Ik zou een oplossing kiezen die ook werkt zonder internet. Maar daar had je zelf ook al niet zo'n trek in meen ik. Maar een ander systeem kan er waarschijnlijk prima naast geplaatst worden.

• BenSKIP
jeroenst schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 16:06:
Alleen dan moet je zelf de energie planning maken, bij victron krijg je er "gratis" dess bij
Beetje van hetzelfde bij Deye. Maar Victron zuigt ietsje minder zelf aan de accu / het net.

[ Voor 22% gewijzigd door BenSKIP op 01-05-2026 19:55 ]

• Beer070
Ron273 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:42:
Hallo,

Ik lees in de gauwigheid een aantal contract vragen over de afspraken tussen zonneplan en jou die ik niet ken, en waar weinig mensen zonder inzage een goed antwoord op kunnen geven. Wat er wel in niet mag van zonneplan zou in jouw contract moeten staan.
Zoals @Q al aangaf vereist het zelfbouw pad enige kennis, en ook aandacht om er regelmatig mee bezig te zijn.
Harold Halewijn en het slimme huis kunnen hier bijvoorbeeld uitstekend bij ondersteunen, maar de vraag is of je dan weer goedkoper uit bent.
Je kan ook kiezen voor een SolarEdge oplossing, of een van de vele andere oplossingen waarbij de bij jou vereiste kennis per systeem kunnen verschillen.
Hou er rekening mee dat je op dit forum enorm vakinhoudelijke experts vraagt om zich in te leven in jouw situatie, en dat er behalve die experts ook nog hele hordes angsthazen, met veel overtuiging van hun eigen gelijk, graag iedereen bang proberen te maken met wat er allemaal mis kan gaan.
Binnen die context is een partij zoals het slimme huis voor veel mensen zo gek nog niet.

• Q

Q

Ik vind Toby Doorn (google zijn yt kanaal) ook wel vertrouwen geven als je iets wilt laten bouwen. Maar als je wat wilt leren heeft hij ook veel videos gemaakt.

• BenSKIP
Nou inderdaad! Die zijn er hier zeker!
Hier zit ook iemand met enorm veel verstand van oxiderende vloeistoffen. Niet geremd door enige kennis.
d:)b

[ Voor 84% gewijzigd door BenSKIP op 01-05-2026 20:03 ]

• Beer070
Q schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:45:
Ik vind Toby Doorn (google zijn yt kanaal) ook wel vertrouwen geven als je iets wilt laten bouwen. Maar als je wat wilt leren heeft hij ook veel videos gemaakt.
Ik heb mijn spullen bij hem gekocht, en ook de PGS37 omgeving op zijn advies ingericht. Het vereist wel enige kennis, handigheid en doorzettingsvermogen om alles netjes op te volgen. Het is niet dat hij het voor je regelt zoals een aantal andere partijen doen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:28
Mijn 6% Alibaba cashbackxxl voor mijn batterij is goedgekeurd na 5 maanden, toch weer kleine 100 euro extra korting. Dus mijn totale pre-assembled 32kWh prijs DDP is 2092 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJQx0l5q1qMfX7yEbRsa2FzieC4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lTX3DxY4OqMJnzoNUj400wj3.png?f=user_large
Ik hoor van verschillende mensen dat de prijs van de batterijen gestegen zijn en ook vooral de transport kosten. Gelukkig is de Alibaba cashback nu 10,2%, zorg wel dat het je eerste bestelling is en volg de regels van cashbackxxl.

Voor de Belgen een interessant en uitgebreid topic over de thuis batterij regels in BE waar hier ook wel eens discussie over is: Regels voor thuisbatterij in België

[ Voor 72% gewijzigd door The Source op 01-05-2026 23:48 ]

• Q

Q

Beer070 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:26:
[...]

Ik heb mijn spullen bij hem gekocht, en ook de PGS37 omgeving op zijn advies ingericht. Het vereist wel enige kennis, handigheid en doorzettingsvermogen om alles netjes op te volgen. Het is niet dat hij het voor je regelt zoals een aantal andere partijen doen.
OK ik dacht dat hij net als Harrold Halewijn ook de installatie doet maar dat klopt dus niet begrijp ik?

• cyclone

cyclone

Halewijn doet volgens mij idd ook de volledige installatie als je dat wilt.

Wat Toby doet weet ik niet.

Probleem in deze markt is dat er amper mensen zijn die voor gedegen advies willen betalen. Onlangs kreeg ik via een collega de vraag of ik zijn buurman wilde helpen.

Ruim een halve ton uitgegeven aan accu’s en een generator door verschillende “mannetjes” geleverd en werkte voor geen meter.

Ruim een uur met hem aan de telefoon gezeten en een voorstel gedaan tegen een zeer schappelijk tarief.

Kreeg ik later een mail dat al mijn advies wat ik telefonisch gegeven had hij nog even door had gesproken met een “mannetje” vanaf Enexis in zijn dorp en die alles beaamde en het wel “even” zou komen fixen.

Kortom ondanks een goede referentie, flink wat Investeringen qua tijd van mijn kant wordt je zo rücksichtslos aan de kant gezet omdat men het zelf toch liever lekker zelf regelt.

Issue was dat men een 3 fase systeem had dat totaal uit balans was en direct in wilde voeden buiten het accu systeem. Daardoor de generator voor geen meter liep en hem geadviseerd was om dan maar een nog zwaardere generator te plaatsen (en dus ook maar weer een paar 10 duizenden euro’s meer uit te geven).

Maar advies inkopen voor een paar honderd euro dat vond ie dan toch maar lastig.

heel bijzonder, en helaas maak ik dit zeker een keer of 2 a 3 per maand mee.

Mensen willen maar wat graag luisteren naar goed bedoeld advies, maar al snel kom je uit op een maatwerk oplossing waar je gewoon wat uurtjes voor wilt rekenen en dan haken ze allemaal stuk voor stuk af. En met 45 euro per uur prijs je jezelf toch niet echt uit de markt zou je danken.

Ik snap daar niks van.

• BenSKIP
Cyclone,
Dit lijkt tegenwoordig helaas de standaard geworden. Bij instalateur A afrekenen omdat deze goedkoper was en dan bij B moeten aankloppen om het (goed) werkend te krijgen. Zakelijk zie ik dat veelvoudig terugkomen. Ik heb dat nooit begrepen. Er geen verstand van hebben, weinig/geen tijd nemen om vooraf in de materie in te lezen (terwijl info bundels verstrekt zijn.) Offerte aanvragen (niet 2 of 3) meteen betalen, klagen. "Tja meneer, dit krijg je bij je bij onder dimensioneren, heeft u het zelf dan niet voorberekend? Dit staat in de aan u verstuurde rekentool?"
- "Nee, ik heb gewoon gedaan wat jij zei en de goedkoopste gekozen."
Voorheen vond ik dat sneu, nu denk ik: "Eigen schuld."

• Q

Q

cyclone schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:50:

Ruim een uur met hem aan de telefoon gezeten en een voorstel gedaan tegen een zeer schappelijk tarief.

Maar advies inkopen voor een paar honderd euro dat vond ie dan toch maar lastig.

heel bijzonder, en helaas maak ik dit zeker een keer of 2 a 3 per maand mee.

En met 45 euro per uur prijs je jezelf toch niet echt uit de markt zou je danken.
Ik zou overwegen om zeker 60 euro in het uur te vragen en dat ook rekenen voor die telefonische sessie. Daarmee filter je direct mensen er uit die niet serieus zijn. Misschien ook met het idee, als het wat duurder is dan voelt het ook meer als waarde, alhoewel dat psychologie van de koude grond kan zijn.

Dat mensen penny-wise pound-foolish zijn, daar kun je niets mee, ze zoeken het maar uit.

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:09

Scatman_II

R9500 Pro >:)

jeroenst schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 15:53:
Kijk eens naar de victron Multi RS solar, die heeft 2 mppt ingangen
Ik heb hier vanochtend ook naar gekeken door jouw reactie, ik had alsmaar een Multiplus II 6k5 met (al dan niet ingebouwde) CerboGX in mijn hoofd als meest simpele-maar-toch-full-function oplossing. Ook omdat de fora volstaan met oude berichten over de Multi RS solar, toen deze net op de markt kwam en er nog allerlei functionaliteit in software ontbrak.

Maar nu lijkt het erop als de verschillen minimaal zijn met de Multiplus voor normaal thuisgebruik, klopt dit ongeveer? Vergelijk:
  • Multiplus kan hogere inschakelvermogens aan dan even 'zware' Multi RS solar, maar in de praktijk met een netverbonden systeem is dat geen praktisch bezwaar. Off-grid meer oppassen. Multiplus is luidruchtiger en zwaarder (hierdoor).
  • Multiplus is goedkoper en langer bewezen techniek. Maar als je PV via DC én een Cerbo wilt is het prijsverschil minimaal.
  • (D)ESS is nu, met een Cerbo GX op beide systemen volledig hetzelfde (?) dus geen factor meer van belang.
  • Efficiëntie van Multi RS solar wint het van de Multiplus 2.
Mis ik iets? Ik had deze unit nog niet eerder overwogen maar begin toch wel voordelen te zien. Ik durf niet eens naar Deye te kijken want dit is al zo'n rabbit hole.. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Scatman_II op 02-05-2026 12:44 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

• Ron273
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10:05
Q schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:18:
Gegeven je vragen denk ik dat het voor jou beter is om goed na te denken wat je precies wilt qua thuis batterij. Zelfbouw vereist kennis die je mogelijk nog niet bezit. Dat is helemaal geen probleem, maar wel een relevante observatie. Mocht mijn indruk onterecht zijn, bijvoorbaat excuus ik bedoel het niet verkeerd.

De eerste keuze die je nu kunt maken voor jezelf is of je flink wat tijd wilt besteden om up-to-speed te komen over volts, amperes, kabel diktes, omvormers, kW vs kWh enzovoort. Een thuisaccu aanleggen vereist dat je goed begrijpt wat je doet want anders kunnen er grote ongelukken gebeuren. Niet om je bang te maken, maar om realistisch te zijn qua verwachtingen.
No worries, ik snap je reactie. Qua kennis ben goed onderlegd en heb ervaring met het aanleggen van complexere elektrische installaties, daar zit niet mijn probleem. Wat ik niet wilde is meteen twee kantjes tekst voltypen, dat leest niemand. Ik heb een plan, heb scherp hoe mijn huidige infrastructuur eruit ziet en wat ik moet aanpassen als ik van de Zonneplan omvormer af wil.
Q schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:18:Het probleem wat ik ook zie, is dat je kennis zodanig is dat je vragen stelt over wat voor oplossing je moet kiezen waarvan we eigenlijk hier wel verwachten dat je iets meer huiswerk doet, tenzij iemand hier heel lief is, is het nogal een klus om vanaf nul een heel victron systeem uit te leggen inclusief begrippen en componenten.
Als dat de indruk is die ik achterlaat doe ik mezelf te kort. Ik heb een duidelijk beeld van wat ik wil en zie daarbij twee opties, de Victron route, kwalitatief beter maar meer uitzoek- en installatiewerk of de Deye (o.i.d) route die mij een kant-en-klare (nou ja, bijna dan) 3 fasen oplossing kan bieden. Ik neig toch naar de eerste optie. Ik had de hierboven genoemde Victron Multi RS Solar nog niet eerder gezien, dus daar ga ik mij in verdiepen. Victron heeft gewoon heel veel mogelijkheden, dus ik wil vooral een goede basis neerzetten die op termijn ook schaalbaar is.
Q schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 17:18:
Ik hoop dat je bovenstaande niet negatief opvat, ik ben wat direct maar misschien helpt je dat ook met het maken van keuzes.
Zeker niet, ik hou wel van direct :-)
Mijn Zonneplan vragen zijn inmiddels beantwoord. De Zonneplan panelen zijn gekocht en dus van mij. Als ik van Zonneplan af wil, kan ik ze gewoon bij Zonneplan afmelden. Ik zal mijn plan eens overzichtelijk in beeld en tekst gaan vatten en dan kom ik vanzelf weer op het net. Of ik dan wel bij Zonneplan blijf voor mijn dynamisch contract is weer een ander verhaal.

Bedankt zover!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
Iemand in dit topic ervaringen met de Pytes V5? Ik weet dat Victron vrij nauw met ze samenwerkt en bezig is om zelfs firmware-updates via de Cerbo mogelijk te maken (net zoals nu al bij Pylontech).

Wat ik vooral graag wil weten of ze een remote shutdown hebben die fail-safe is, dus een verbinding maken om de batterij in te schakelen, verbreken om uit te schakelen.
In de manuals die ik online vind, heb ik daar he-le-maal niets over zien staan. Alleen dat er 3 dry contacts uit en één dry-contact in aanwezig zijn.

Als escape zou ik een Smart BMS kunnen gebruiken, maar dat is €700 en ik wil twee banken van twee.

Alle beetjes info zijn welkom.

• BenSKIP
Welk voordeel zie je in het switchen tussen twee accus, of begrijp ik je verkeerd?

Voor zover ik weet heeft geen enkele accu een remote break/make contact.

Bedoel je zoiets?
https://www.uw-accuwinkel...ry-switch-500a-48v-detail.

Deye heeft een dry-contact shutdown. Die is failsafe te maken met een NO relais of andere externe domotica. De Deye gaat met het maken van de BB verbinding in 'ALL OFF' mode. DC in en AC in AC out worden allemaal verbroken. persoonlijk zou ik dit slechts als "noodknop" gebruiken, omdat op afstand de boel weer aanzetten mij geen goed idee lijkt.

[ Voor 77% gewijzigd door BenSKIP op 03-05-2026 06:38 ]

• NTS
  • Niet online

NTS

Ik vraag me wel af wat je er aan veiligheid mee bereikt in ruil voor meer contacten/overgangen in het systeem. Want die module kan niet schakelen onder kortsluiting (stroom te hoog, contacten vast) en hij kan niet schakelen als de batterij geen stroom levert. Dus in welke situatie gaat die dan iets doen?

Een goed gekozen class-t zekering lijkt me meer veiligheid opleveren, die werkt onafhankelijk.

• BenSKIP
Geheel eens. Ik beantwoorde slechts de vraag met een vraag. Uitschakelen zou het vast doen, naar weer inschakelen is niet wat je wil, de boel kan hierdoor permanent vastlassen. Ik begrijp ook niet goed wat de bedoeling van David is. Ik begrijp niet welk voordeel het heeft om tussen twee accus te kunnen schakelen (als hij dit bedoeld). Ik zou ze alle 4 aangesloten houden, dat verlaagd meteen mooi de C waarde.

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
Mijn wens is dat ik bij een noodstopsituatie niet alleen de inverter uitschakel, maar ook alle DC-bronnen, dus accu's, MPPT (inclusief panelen)en eventuele andere DC bronnen.
En met een gesloten contact voor "aan" omdat ik niet wil dat een draadbreuk (bijv. door een knaagdier) de boel niet uitgaat als het écht nodig is. Dit is ook in de geest van de PGS37.

Daarvoor gebruik ik een noodstoprelais van Schneider die een aantal directe contacten heeft en contacten die vertraagd afvallen.
Eerst gaan de gebruikers uit dus MPPT, MultiPlus en Fronius. Daarna de panelen en accus. De panelen schakel ik met Eaton P-SOL20 en een onderspanningsspoel (dus fail-safe).

En 2 groepen batterijen omdat er af en toe misschien onderhoud gepleegd moet worden. Dan kan één groep uit. Dat heet redundantie.

Maar dus nog geen antwoord op de originele vraag die blijft staan: of er iemand ervaring heeft met Pytes....
(na nog wat youtube gekeken te hebben: ik vermoed dat ook Pytes GEEN fail-safe input heeft. Alle gebruikers zetten de batterij aan zonder dat er überhaupt een connector in de dry-contact aansluitngen zit.

[ Voor 0% gewijzigd door DavidZH op 03-05-2026 12:41 . Reden: Typo waardoor er een heel tegenstrijdig antwoord ontstond. ]

• jeroenst
Scatman_II schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb hier vanochtend ook naar gekeken door jouw reactie, ik had alsmaar een Multiplus II 6k5 met (al dan niet ingebouwde) CerboGX in mijn hoofd als meest simpele-maar-toch-full-function oplossing. Ook omdat de fora volstaan met oude berichten over de Multi RS solar, toen deze net op de markt kwam en er nog allerlei functionaliteit in software ontbrak.

Maar nu lijkt het erop als de verschillen minimaal zijn met de Multiplus voor normaal thuisgebruik, klopt dit ongeveer? Vergelijk:
  • Multiplus kan hogere inschakelvermogens aan dan even 'zware' Multi RS solar, maar in de praktijk met een netverbonden systeem is dat geen praktisch bezwaar. Off-grid meer oppassen. Multiplus is luidruchtiger en zwaarder (hierdoor).
  • Multiplus is goedkoper en langer bewezen techniek. Maar als je PV via DC én een Cerbo wilt is het prijsverschil minimaal.
  • (D)ESS is nu, met een Cerbo GX op beide systemen volledig hetzelfde (?) dus geen factor meer van belang.
  • Efficiëntie van Multi RS solar wint het van de Multiplus 2.
Mis ik iets? Ik had deze unit nog niet eerder overwogen maar begin toch wel voordelen te zien. Ik durf niet eens naar Deye te kijken want dit is al zo'n rabbit hole.. 8)7
Volgensmij heb je het lijstje redelijk compleet inderdaad.

• Jazsie
Nou, de NKON ESS Eco is weer op voorraad.... maar de prijs is inmiddels 2k. Het was 1600,-- :9.

Het wordt alsmaar duurder, maar dit gaat wel heel snel.
Vorige week nog 1800,-- maar was toen niet op voorraad.

Als iemand een 16kWh batterijbox weet met CE rapport dan houd ik mij aanbevolen :).

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
Jazsie schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:48:
Nou, de NKON ESS Eco is weer op voorraad.... maar de prijs is inmiddels 2k. Het was 1600,-- :9.

Het wordt alsmaar duurder, maar dit gaat wel heel snel.
Vorige week nog 1800,-- maar was toen niet op voorraad.

Als iemand een 16kWh batterijbox weet met CE rapport dan houd ik mij aanbevolen :).
Ik sprak vorige week een eigen vrachtwagenrijder die heeft 500 euro aan extra kosten voor diesel. Veel andere zaken zullen ook snel een stuk in prijs omhoog gaan.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste