Met het oog op het afschaffen van salderen in 2027 ben ik aan het kijken naar een systeem op basis van 3 victrons. Huisaansluiting is 3x25, zonnepanelen leveren max 7 kW, volgens mij kom ik dan al snel op 3x Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A. Accucapaciteit 16 kWh, enkel om zonnestroom te laden en later te gebruiken.
Twee vragen:
1) in hoeverre is het te doen om die victrons in huis te hangen? Op vollast maken ze behoorlijk geluid. Is dat te isoleren? Ik heb namelijk wel ruimte aan de andere kant van de achterwand van de meterkast. Dat zou qua bekabeling ideaal zijn.
2) Alternetief is de schuur. Voor noodstroom moet ik AC in en AC out gebruiken, maar kan ik zonder noodstroom ook toe met een enkele kabel? Nu ligt er naar de schuur 4x4mm2. Voor 7 kW terugleveren van de panelen is dat voldoende, de accu gaat niet meer vermogen leveren. De afweging wordt dan huidige kabel en geen noodstroom, of nieuwe kabel en de stoep weer open.
Twee vragen:
1) in hoeverre is het te doen om die victrons in huis te hangen? Op vollast maken ze behoorlijk geluid. Is dat te isoleren? Ik heb namelijk wel ruimte aan de andere kant van de achterwand van de meterkast. Dat zou qua bekabeling ideaal zijn.
2) Alternetief is de schuur. Voor noodstroom moet ik AC in en AC out gebruiken, maar kan ik zonder noodstroom ook toe met een enkele kabel? Nu ligt er naar de schuur 4x4mm2. Voor 7 kW terugleveren van de panelen is dat voldoende, de accu gaat niet meer vermogen leveren. De afweging wordt dan huidige kabel en geen noodstroom, of nieuwe kabel en de stoep weer open.
:strip_exif()/f/image/JQuzzu3ZBKQcRwCsXCzLGuPq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lOawZywvzQlEWl8brgiahdfE.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/6SHzebukTdo05llXfoEmj6cI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/a2GenL0rEQdct3fFeRxKIpnB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qb68H2nFL75mizdXA9Bzo2bF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/s1rHexkeIN3N4rFvboNo8TY5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/T9pyzxaYCI2g9pq2gi7NcDs4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ond0bTtE9N2bwrrEUqW0OVFa.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/BDNNYySrZpYmBMeXuA2pw7Ke.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bIBm3bLNDlQbrahG9vs0bhJP.png?f=fotoalbum_large)