Thanks, leuk om te horen. Ziet er netjes uit, ben benieuwd naar de updates.Flopiepower schreef op maandag 6 april 2026 @ 21:57:
Hey Q,
Heb er 32x de bm56 cell instaan voor een totaal van 65kwh.
Hierop de jk 16s30p 300A bms.
De rest word victron uiteraard.
Vond de kast mooi en is goed afsluitbaar voor de kinderen. Verder waren de kosten lager, cellen waren 90 euro de stuk inclusief transport, dus zoon 45 euro de kwh. Vind het een leuk project om te doen.
Inmiddels weer een aantal stappen verder, heb gekozen voor 2cm regelwerk met DPC folie, daarop 22mm OSB-3 en 10mm Fermacell. Van de fermacell heb ik alle naden extra gelijmd met Fermacell lijm:SkyFlyer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:46:
De installatie wordt in een hoek geplaatst, 1 zijde 84*245 en de andere zijde 174*245, ben van plan die gehele hoek te bekleden (ongeveer, adhv standaard maten, bv 240 hoog)
Heeft OSB dan niet weer veel minder grip dan multiplex of betonplex?
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/MP0YeBuOLlPCigGiDIysXTiN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ZttPJKroi0bXlPSlNIZDd0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XGDuzqWZOYfEaLtLPoOV9jVS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tz2pXigWQ8EbmpIk8Twbhtli.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v2QuVZEbtY76JmatTAfYFHL9.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast mijn zelf gelegde Enphase panelen aangesloten:
:strip_exif()/f/image/hRhpj7gk03pwnrtSJDi6WPPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZVvUmclhoJsKVv6J1PLCGG90.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4P7yayWYw3v0XG51IsNhq95Y.jpg?f=fotoalbum_large)
En tenslotte mijn eerste Yixiang V2 batterij gebouwd:
:strip_exif()/f/image/MEhH1rVqteToObF7iHsB5ZQG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/86zHvQCjbLEahI5YsbcHcd0I.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/T3P12Utw3l8MmlndTcVkaA2H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H1YfWII3OPfHm70mDPexSQ2X.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AgHFt3LSrskvTgMbv4rY8vOe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4qW3CiZSSoUtheTfSK6TjcXK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fe9NCvLgGULgdFdXq27wJ102.jpg?f=fotoalbum_large)
Aangezien alles 14 maanden geleden geleverd is, ben ik erg tevreden met de voltages van de Yixiang cellen, max 0,01V variatie (3,255V). Maar omdat het 1 van de eerste V2 DIY boxen zijn, moet ik de kabels vervangen door flex busbars, welke keurig door Yixiang geleverd zijn.
Nu ik de eerste van de 4 online heb, wel een kleine practische vraag; ik heb de cellen met de schroefjes die bij de box zijn bijgeleverd vastgezet. In de recente video van Toby zie ik hem de schroefjes gebruiken met ringetjes die bij de cellen zijn geleverd. Wat is nu wijsheid?
Netjes, kan je wel alvast vertellen:
- Je cellen gaan uitzetten met resultaat dat hoogst waarschijnlijk je houten eindplaten gaan breken.
- Je maakt geen gebruik van flexibele busbars, door het uitzetten van je cellen komt er spanning op de polen.
Verder wel keurig, krijg zoiets hier niet gekeurd helaas (BE).
6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh
De bus barr word warm en zet net zoveel uit als cellen.Jazsie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:01:
[...]
- Je cellen gaan uitzetten met resultaat dat hoogst waarschijnlijk je houten eindplaten gaan breken.
- Je maakt geen gebruik van flexibele busbars, door het uitzetten van je cellen komt er spanning op de polen.
De flex zijn voor in voertuigen om trillingen op te vangen
1 PVoutput . Dongen NB
@reneeke1970 Alhoewel het allemaal wel mee zal vallen wil ik wel even zeggen dat het uitzetten van de busbar door de hogere temperaturen niet noodzakelijk gelijk loopt met het uitzetten van de cellen door een hogere SoC.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Maar wordt hier ook naar verwezen vanuit BBL/Bouwbesluit? De hele NEN1010 is niet integraal aangewezen maar slechts een aantal ter zake doende delen. De NEN wil je graag laten geloven dat het wel zo is.NTS schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:44:
[...]
NEN1010, de nieuwe 2020+C1:2024 versie artikel 536.3.1. Daar staat tegenwoordig dat selectiviteit voor veiligheid van de installatie verplicht is (bijvoorbeeld gecombineerde kortsluitbeveiliging), en bij selectiviteit voor continuïteit (dus zorgen dat niet alle stroom uitvalt als één groep overbelast is) staat tegenwoordig "indien nodig".
Dus het is nu afhankelijk van hoe problematisch het is als de stroom uitvalt. Dat is anders in een ziekenhuis dan in een woonhuis.
Nu op selectiviteit in woonhuizen met een 3x25A C beveiliging is slechts deel te halen. Heb je een groep waarop al een belasting van 2000W draait dan zal bij een sluiting in een andere eindgroep op dezelfde fase waarschijnlijk je netbeheerder 25Ac eruit trekken. Is dat een probleem nou als je gezegend bent met automaten zet je hem zelf even weer aan.
Nu in mijn situatie ih heb een vrijstaand huis met een garage en kapschuur. Naar de garage en kapschuur loopt 4x6mm2+as en zijn beveiligd met 25Ab 300mA selectief.
Dit is verre van selectief maar het zijn geen eindgroepen maar distriebutiegroepen. Het risco van hoofdautomaat eruit gaat dan alleen gebeuren bij een sluiting in de grondkabel van de distributiegroep. Hoe vaak gebeurt dat ? 1 x per 100 jaar. Risco = kans x effect.
Overigens mocht de netbeheerder een storing brand er ook nergens meer licht behalve tegenwoordig als je accu met backup functie bezit. Of je hebt een zaklamp uit je noodpakket.
Overigens ben ik gezegend met 3x25Ad automaten.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Ik denk van wel,anders waren er al duizenden studs afgebrokenRimco schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:14:
@reneeke1970 Alhoewel het allemaal wel mee zal vallen wil ik wel even zeggen dat het uitzetten van de busbar door de hogere temperaturen niet noodzakelijk gelijk loopt met het uitzetten van de cellen door een hogere SoC.
1 PVoutput . Dongen NB
Hey jazsie,Jazsie schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 09:01:
[...]
Het is 18mm kruislings verlijmd berken hardhout. Dat kan over deze korte lengte van 30 cm ongeveer 400kg trekkracht aan per kant.
Geen gebroken studs, wel kromme polen/cellen bij mij... houten eindplaat gebroken door de kracht van het uitzetten. Ook geen gebruik gemaakt van flexibele busbars.reneeke1970 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:33:
[...]
Ik denk van wel,anders waren er al duizenden studs afgebroken
Goedkoop is duurkoop, had gelijk gewoon in een case moeten plaatsen ipv DIY oplossing
Ik hoop het voor je, tijd zal vertellenFlopiepower schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:05:
[...]
Hey jazsie,
Het is 18mm kruislings verlijmd berken hardhout. Dat kan over deze korte lengte van 30 cm ongeveer 400kg trekkracht aan per kant.
@Flopiepower berkenhout is alles behalve hardhout.
Zie verder de tips hierboven ik zou hier toch een stevigere oplossing voor kiezen als ik u was.
Zie verder de tips hierboven ik zou hier toch een stevigere oplossing voor kiezen als ik u was.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Hoe heeft iedereen hier zijn kabels geknepen? ik zie in wat oudere posts dat je eigenlijk voor klasse 6 DC kabels geen hexagon krimp moet gebruiken. Maar aan de andere kant wordt er wel een YQK-120 o.i.d. "aangeraden" die eigenlijk alleen voor klasse 2 DC kabels geschikt is. Die kabels kan ik echter niet vinden (en ik weet ook niet of het handig is om die te gebruiken voor een thuis-accu?). Of bestellen de meesten ze op maat bij accu-noord o.i.d.? Of beschikken jullie toevallig over de (bijv.) duurdere Klauke krimptangen?
Pre-charge doe je, om de spanning in elke cel gelijk te krijgen. Sluit je cellen met verschillende spanningen op elkaar aan, dan gaan er inmense spanningen lopen die je cellen kunnen beschadigen. Ook je inverter gewoon PRE-chargen. (Ik doe dat met 5 kleine 12volt gloeilampjes in serie.) Dan krijgen je condensatoren in de inverter geen oplawaai en gaan ook die langer mee.cyclone schreef op zondag 5 april 2026 @ 12:02:
Waarom vindt iedereen dat prechargen zo'n ding ? Ik laat me graag corrigeren maar ik heb voor ik mijn accu's inschakelde mijn multiplussen aangezet op basis van de AC in dus, en nadat deze volledig opgestart waren pas mijn accu's. (door middel van de breaker en daarna het BMS in te schakelen).
Ik heb geen vonken of grote stromen kunnen waarnemen.
Zal nog eens zoeken maar dat meen ik gelezen te hebben hier op het forum (in dit of het Victron topic).
Gedachte erachter is dat de Multiplus na de opstart netjes 48V op de DC kant zet en daarmee ook zelf zijn condensatoren oplaadt.
Kortom prechargen bij een AC gekoppelde omgeving is niet nodig als je eerst netjes alles spanningsloos opbouwd en verbind en daarna de juiste opstart volgorde aanhoudt. (Dus eerst de Multiplus helemaal op laten starten en daarna pas je accu's inschakelen).
Berken / Hardhout zijn 2 zaken die niet in een zin genoemd kunnen worden. Berkenhout is absoluut geen hardhout. Berken haardhout bestaat weer wel. (Maar als het verlijmd is, is het B hout en mag je het weer niet in de haard mikken.)Flopiepower schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 22:05:
[...]
Hey jazsie,
@SkyFlyer
Deze kabel zit naar mijn idee over de maximale radius gebogen.
:strip_exif()/f/image/7zEzNUlGe76Ber0DhPisw0Uq.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je een zekering toepassen wil, denk dan aan het volgende:
:strip_exif()/f/image/7zEzNUlGe76Ber0DhPisw0Uq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog op zoek naar een methode die makkelijker is voor "gewoon bedienen" dus niet bij een eventuele herstart de kabels los halen en een weerstand er handmatig tussen, 3x voor de aparte omvormers.BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:10:
[...]Ook je inverter gewoon PRE-chargen. (Ik doe dat met 5 kleine 12volt gloeilampjes in serie.) Dan krijgen je condensatoren in de inverter geen oplawaai en gaan ook die langer mee.
Nadeel is dat er dan bijvoorbeeld een DC schakelaar per omvormer tussen moet met een vast circuitje er omheen voor precharge. En dan heb je dus weer permanent een extra schakelaar en twee overgangen in je DC zitten, die je hooguit een paar keer per jaar gebuikt.
@NTS Dit doe je ook gewoon even met 2 losse draden. De twee zet je tijdelijk vast op de accu, de andere kant druk je tot de lampjes doven tegen de polen van de MCCB inverter zijde. Daarbij kijk je eerst 3x of je + wel op + zet. Gaan de lampjes uit, dan ben je klaar. Ik zou hier geen vast circuit voor aanleggen. Je gebruikt het misschien eens in de X jaar. Onnodig geld uitgeven en een extra kans op een fuck-up / sluiting.
accu - -------------------------------------------------- Inverter -
accu + ---(X)---(X)---(X)---(X)---(X)--------------- Inverter + (5x 12V gloeilampjes 5watt)
Als drukpunt heb ik een stukje installatiedraad in de boormachine gezet om deze tot een steviger eind te draaien, zodat deze stevig blijft als ik heb tegen de polen in de MCCB druk.
De lampjes gloeien 5 seconden en doven weer. Bij het doven van de lampjes loopt er dus geen stroom meer van de accu naar inverter en zijn de condensatoren op juiste wijze ge-PRE-charged, hierna kan ik de MCCB breaker omzetten en krijgen de condenstaoren geen klap.
accu - -------------------------------------------------- Inverter -
accu + ---(X)---(X)---(X)---(X)---(X)--------------- Inverter + (5x 12V gloeilampjes 5watt)
Als drukpunt heb ik een stukje installatiedraad in de boormachine gezet om deze tot een steviger eind te draaien, zodat deze stevig blijft als ik heb tegen de polen in de MCCB druk.
De lampjes gloeien 5 seconden en doven weer. Bij het doven van de lampjes loopt er dus geen stroom meer van de accu naar inverter en zijn de condensatoren op juiste wijze ge-PRE-charged, hierna kan ik de MCCB breaker omzetten en krijgen de condenstaoren geen klap.
Zolang je geschikte perskabelschoen gebruikt voor klasse 6 kabels is dit geen probleem.Yaldair schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:26:
Hoe heeft iedereen hier zijn kabels geknepen? ik zie in wat oudere posts dat je eigenlijk voor klasse 6 DC kabels geen hexagon krimp moet gebruiken. Maar aan de andere kant wordt er wel een YQK-120 o.i.d. "aangeraden" die eigenlijk alleen voor klasse 2 DC kabels geschikt is. Die kabels kan ik echter niet vinden (en ik weet ook niet of het handig is om die te gebruiken voor een thuis-accu?). Of bestellen de meesten ze op maat bij accu-noord o.i.d.? Of beschikken jullie toevallig over de (bijv.) duurdere Klauke krimptangen?
Gewoon een perstang van Amazon (zie paar posts terug) gebruikt, Klauke kan ook maar is heel stuk duurder...
Klopt, heb ik dus maar stoort niet. Wel enorm handig !NTS schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:46:
[...]
Nadeel is dat er dan bijvoorbeeld een DC schakelaar per omvormer tussen moet met een vast circuitje er omheen voor precharge. En dan heb je dus weer permanent een extra schakelaar en twee overgangen in je DC zitten, die je hooguit een paar keer per jaar gebuikt.
Heb een drukschakelaar met weerstand parallel op de DC schakelaar die naar de MP gaat.
Dit is de oude bekabeling zoals de Yixiang DIY V2 eerst geleverd werd. De dikte en de te strakke bocht is de reden dat deze wijze van monteren maar kort in productie is geweest en vervangen met de oorspronkelijke flex busbars, die ik als upgrade kit nageleverd heb gekregen van Yixiang en nu dus bij montage heb vervangen. (Zie ook de diverse videos van Andy hierover)BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:41:
@SkyFlyer
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even een vraag wat mij nog niet het doorslaggevende antwoord heeft gegeven. Ik ben bezig met een 16kW diy thuisbatterij voor een één fase systeem en twijfel of ik dit met een het mooie victron wil gaan gebruiken of voor het gemak ga aansluiten op het zendure systeem. Zendure puur voor het gemak van aansluiten. Iemand die hier een wijs amtwoord op kan geven? De Zendure wil ik dan zo aansluiten als extra batterij met omvormer YouTube: 153 - Zendure avec une batterie d´extension DIY LFP possible ? Le te...
Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn
Hier kan ik geen chocola van maken.BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:10:
[...]
Pre-charge doe je, om de spanning in elke cel gelijk te krijgen. Sluit je cellen met verschillende spanningen op elkaar aan, dan gaan er inmense spanningen lopen die je cellen kunnen beschadigen.
1) er gaan geen spanningen lopen, maar stroom
2) BMS heeft de functie van balanceren. Die zou niet nodig zijn wanneer er stroom gaat lopen vanwege verschillende spanningen in de cellen.
Ik vermoed dat je bedoelt te zeggen dat bij laden en ontladen sommige cellen relatief zwaar belast kunnen worden, omdat er in die cel die uit balans is meer stroom gaat lopen.
Laatste zin is onmogelijk,het is een kring ,dus de ene cel kan niet meer stroom leveren dan de andere...pegagus schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:10:
[...]
Hier kan ik geen chocola van maken.
2) BMS heeft de functie van balanceren. Die zou niet nodig zijn wanneer er stroom gaat lopen vanwege verschillende spanningen in de cellen.
Ik vermoed dat je bedoelt te zeggen dat bij laden en ontladen sommige cellen relatief zwaar belast kunnen worden, omdat er in die cel die uit balans is meer stroom gaat lopen.
1 PVoutput . Dongen NB
Sla je slag: https://www.marktplaats.n...-perstang-voor-kabel-ogenYaldair schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:26:
Er worden er regelmatig aangeboden, ik heb er zelf een voor 50 euro weten te bemachtigen.
Wil je toch met 6-kant persen dan de dynamische kabelschoenen aanschaffen.
[ Voor 9% gewijzigd door Flesdop op 08-04-2026 19:25 ]
Maar wat is dan wel het probleem van cellen met verschillende spanningen?reneeke1970 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:59:
[...]
Laatste zin is onmogelijk,het is een kring ,dus de ene cel kan niet meer stroom leveren dan de andere...
Antwoord op je eerste vraag: klasse 6 kabel, geperst met hex, maar wel met DIN kabelogen en DIN persbekken, per kabeloog drie persverbindingen naast elkaar. Bij DIN is de buitendiameter van de kabeloog groter, als je de goedkopere Chinese persbekken gebruikt pers je te diep.Yaldair schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:26:
Je ziet op sites als die van Klauke dat ze voor klasse 6 kabel "indent" en bij hex alleen met DIN kabelogen
aanraden.
Omdat de DIN kabelogen groter zijn is het wel wat lastiger monteren aan de Victron MPII.
Eigenlijk geen probleem,behalve dat er eentje een te hoge danwel te lage spanning bereikt met laden danwel ontladen. Maar dat hoort de bms weer te beveiligen,dus het is geen probleempegagus schreef op woensdag 8 april 2026 @ 20:09:
[...]
Maar wat is dan wel het probleem van cellen met verschillende spanningen?
1 PVoutput . Dongen NB
Naast spanning loopt ook stroompegagus schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:10:
[...]
Hier kan ik geen chocola van maken.
Of denk jij dat als cellen niet in equalibrium zijn dat er alleen ampere van hoog naar naar vloeien zal? Als jij half geladen cellen +/- 3.35V aansluit op cellen die op 3.55V zitten.... dan kan je daar geen chocolade van maken? Bijzonder! Houd er dan maar een een voltmeter en een amp-klem bij.
Leuk dat die BMS ertussen zit..... sluit even meerdere battery packs aan en vergeet dan even je max charge en max discharge terug te zetten maar op 200A te laten staan.
Daar gaat je chocolade van smelten hoor.
Ha? Die kring staat OPEN voor jij de boel aansluit. Als jij die kring sluit en je zet cellen met verschillende voltages in een pack.... dan gaat er geen stroom lopen? KNAP!reneeke1970 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 18:59:
[...]
Laatste zin is onmogelijk,het is een kring ,dus de ene cel kan niet meer stroom leveren dan de andere...
En dit is dan nog maar slechts met één doos.
Maargoed.... jullie zullen vast gelijk hebben. Daarom meet de BMS natuurlijk alleen V per cel. (En A en V bij meerdere dozen.)
Vooral NIET pre-chargen!
ja, bekend....SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 12:36:
[...]
Dit is de oude bekabeling zoals de Yixiang DIY V2 eerst geleverd werd. De dikte en de te strakke bocht is de reden dat deze wijze van monteren maar kort in productie is geweest en vervangen met de oorspronkelijke flex busbars, die ik als upgrade kit nageleverd heb gekregen van Yixiang en nu dus bij montage heb vervangen. (Zie ook de diverse videos van Andy hierover)
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, voor zover ik begreep zijn de combinaties van schroeven met veering en ring beter dan de flensbouten met vertanding die bij de kit geleverd werden. Dit, omdat de vertanding het materiaal beschadigd en de ringen daarmee duurzamer zijn, maar dat voordeel is in deze toepassing dus relatief laag.SkyFlyer schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:52:
[...]
Nu ik de eerste van de 4 online heb, wel een kleine practische vraag; ik heb de cellen met de schroefjes die bij de box zijn bijgeleverd vastgezet. In de recente video van Toby zie ik hem de schroefjes gebruiken met ringetjes die bij de cellen zijn geleverd. Wat is nu wijsheid?
Tegelijkertijd kwam ik erachter dat van de 16 dozen met EVE MB30 cellen, er maar 4 geleverd zijn met de Ringschroeven, de rest heeft ook vertande flensbouten. Dus de rest nu gebouwd met de verstande flensbouten (de laatste box ga ik dan met de ring schroeven doen).
Vandaag weer 2 batterijen in elkaar gezet:
:strip_exif()/f/image/WrL01ruCOqn3vlDWaUMbUv1s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pPsM9o8YzojEvBgKdfloLMEx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DHbYGwYmdQBNSuVTUQvU9z1J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iomQVA7F2RUwOh8fPGTAoe08.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OEeyPaaZW7BHmquTZMoN1z4j.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste cellen van de totaal 64 cellen nu doorgemeten, en bijna allemaal zijn ze 3,255 of 3,254 de "outlayers" zijn 3,251 en 3,256. Naar mijn mening uitstekende gematchde hoge kwaliteit cellen, zeker als je meeneemt dat ze bij mij 14+ maanden in opslag hebben gelegen.
Enige wat ik nu mis voor de laatste zijn de epoxy bodemplaten (alle andere zijn meegeleverd, maar deze missen). Ik heb Yixiang een berichtje gestuurd, maar gok dat shipping zoveel tijd in beslag zal nemen, dat ik het epoxy plaat in Nederland kan zoeken. Hier iemand tips voor?
Aliexpress? Meestal binnen 1.5 week geleverd.SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:18:
Enige wat ik nu mis voor de laatste zijn de epoxy bodemplaten (alle andere zijn meegeleverd, maar deze missen). Ik heb Yixiang een berichtje gestuurd, maar gok dat shipping zoveel tijd in beslag zal nemen, dat ik het epoxy plaat in Nederland kan zoeken. Hier iemand tips voor?
Ik heb een beetje een schijthekel aan antwoorden die doen dat ik dom ben, maar de vraag niet beantwoorden. Als batterijen communicerende vaten zijn, waarom moet een BMS dan balanceren? Dat gaat dan toch vanzelf? En ook wanneer de accu's in balans zijn, kan daarna dat verschil weer ontstaan bij ontladen.BenSKIP schreef op woensdag 8 april 2026 @ 21:21:
[...]
Naast spanning loopt ook stroom
Of denk jij dat als cellen niet in equalibrium zijn dat er alleen ampere van hoog naar naar vloeien zal? Als jij half geladen cellen +/- 3.35V aansluit op cellen die op 3.55V zitten.... dan kan je daar geen chocolade van maken? Bijzonder! Houd er dan maar een een voltmeter en een amp-klem bij.
Leuk dat die BMS ertussen zit..... sluit even meerdere battery packs aan en vergeet dan even je max charge en max discharge terug te zetten maar op 200A te laten staan.
Daar gaat je chocolade van smelten hoor.
Er zijn over dit onderwerp al genoeg vragen gesteld, omdat cellen soms ongelijkmatig laden of ontladen en zo de maximale capaciteit van de accu niet wordt gehaald.
Ik heb maar even mijn eigen onderzoek gedaan, maar je hebt een BMS om 1) de cellen te bewaken en ze binnen bepaalde voltages te houden 2) de laad/ontlaadstroom te beperken en 3) om cellen te balanceren voor maximale capaciteit om dat 1) en 2) anders ingrijpen voor dat alle cellen vol zijn.
Bij installatie er voor zorgen dat je cellen min of meer gelijk voltage hebben, zorgt er voor dat het BMS niet zelf moet gaan balanceren, wat een langdurige klus kan zijn bij grotere onderlinge verschillen.
Wellicht schijf ik nu volledige onzin, dus ik sta open voor goed onderbouwde correcties die uitleggen hoe het wel zit.
Bij mijn weten goede overal conclusies met de volgende aanvulling:pegagus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:59:
[...]
Ik heb een beetje een schijthekel aan antwoorden die doen dat ik dom ben, maar de vraag niet beantwoorden. Als batterijen communicerende vaten zijn, waarom moet een BMS dan balanceren? Dat gaat dan toch vanzelf? En ook wanneer de accu's in balans zijn, kan daarna dat verschil weer ontstaan bij ontladen.
Er zijn over dit onderwerp al genoeg vragen gesteld, omdat cellen soms ongelijkmatig laden of ontladen en zo de maximale capaciteit van de accu niet wordt gehaald.
Ik heb maar even mijn eigen onderzoek gedaan, maar je hebt een BMS om 1) de cellen te bewaken en ze binnen bepaalde voltages te houden 2) de laad/ontlaadstroom te beperken en 3) om cellen te balanceren voor maximale capaciteit om dat 1) en 2) anders ingrijpen voor dat alle cellen vol zijn.
Bij installatie er voor zorgen dat je cellen min of meer gelijk voltage hebben, zorgt er voor dat het BMS niet zelf moet gaan balanceren, wat een langdurige klus kan zijn bij grotere onderlinge verschillen.
Wellicht schijf ik nu volledige onzin, dus ik sta open voor goed onderbouwde correcties die uitleggen hoe het wel zit.
Als je cellen in onbalans zijn, Betekend dit dat 1 cel eerder een laag voltage zal hebben bij ontladen, of een hoog voltage bij laden.
Om die cellen te beschermen zal het BMS stoppen met ontladen cq laden, terwijl de andere cellen nog niet leeg, of vol zijn.
Daarmee limiteer je de capaciteit van je batterij.
Ik zou toch de (ongeisoleerde) kabelogen van de tempsensoren wat verdraaien. Ze komen op deze manier akelig dicht bij de pcb houder. Gaat wel goed, maar toch. Ik vond het een prettiger idee als die dingen niet zo dicht bij de metalen pcb houder zitten.SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:18:
[...]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, voor zover ik begreep zijn de combinaties van schroeven met veering en ring beter dan de flensbouten met vertanding die bij de kit geleverd werden. Dit, omdat de vertanding het materiaal beschadigd en de ringen daarmee duurzamer zijn, maar dat voordeel is in deze toepassing dus relatief laag.
Tegelijkertijd kwam ik erachter dat van de 16 dozen met EVE MB30 cellen, er maar 4 geleverd zijn met de Ringschroeven, de rest heeft ook vertande flensbouten. Dus de rest nu gebouwd met de verstande flensbouten (de laatste box ga ik dan met de ring schroeven doen).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De laatste cellen van de totaal 64 cellen nu doorgemeten, en bijna allemaal zijn ze 3,255 of 3,254 de "outlayers" zijn 3,251 en 3,256. Naar mijn mening uitstekende gematchde hoge kwaliteit cellen, zeker als je meeneemt dat ze bij mij 14+ maanden in opslag hebben gelegen.
:strip_exif()/f/image/Cz9NPHEgIuWWH5JEQgO177yf.jpg?f=fotoalbum_large)
(edit: fotootje van tijdens mijn opbouw vorig jaar, hier zie je wat ik bedoel)
[ Voor 7% gewijzigd door Japie.G op 09-04-2026 08:10 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Je hebt helemaal gelijk ,verschil in voltage ontstaat door verschil in capaciteit. Bijna altijd word er gebalanceerd boven 3.4 volt ,dan zijn ze gelijk met vol laden.pegagus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:59:
[...]
Ik heb een beetje een schijthekel aan antwoorden die doen dat ik dom ben, maar de vraag niet beantwoorden. Als batterijen communicerende vaten zijn, waarom moet een BMS dan balanceren? Dat gaat dan toch vanzelf? En ook wanneer de accu's in balans zijn, kan daarna dat verschil weer ontstaan bij ontladen.
Tijdens ontladen niet meer balanceren anders blijf je jojoën....
Als je stopt met ontladen bij 10 procent lading,zal de ene cel misschien 7 procent,en weer een andere 13 procent bevatten,dat komt door capaciteit verschil,kun je niks aan doen
1 PVoutput . Dongen NB
Dank voor de tip, was inderdaad vrij geklier om ze vrij te houden, snap niet waarom ik het niet zo eenvoudig heb opgelost als jij hebt gedaan 🙈.Japie.G schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:07:
[...]
Ik zou toch de (ongeisoleerde) kabelogen van de tempsensoren wat verdraaien. Ze komen op deze manier akelig dicht bij de pcb houder. Gaat wel goed, maar toch. Ik vond het een prettiger idee als die dingen niet zo dicht bij de metalen pcb houder zitten.
[Afbeelding]
Nu nog een vrijwilliger vinden om de kisten van elkaar af te tillen...
Ik bedacht me dat @BenSKIP wellicht bedoelde wanneer je meerdere accu's parallel zet. Maar 0,2Vx16 is 3,2V laadstroom van de ene naar de andere accu. Gevoelsmatig is dat redelijk binnen specs. Een volle accu parallel aansluiten naast een lege accu (of omgekeerd), is minder verstandig.
Wat betreft het prechargen van de omvormers door de breaker om te zetten, die is daar niet voor bedoeld. Ik denk dat het in de praktijk wel los loopt, maar bij een (veel) te grote stroom blokkeer je de werking van de breaker en zou die zichzelf kunnen vastlassen.
Wat betreft het prechargen van de omvormers door de breaker om te zetten, die is daar niet voor bedoeld. Ik denk dat het in de praktijk wel los loopt, maar bij een (veel) te grote stroom blokkeer je de werking van de breaker en zou die zichzelf kunnen vastlassen.
Kocht een half jaar geleden 16xEve grade A 314Ah voor 68usd/p. Moet nu bij Wistek 77usd/p betalen voor 32 cellen. Is het bij alle hier gebruikelijke leveranciers zo gestegen?
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh
Wel mooi hoe hier een complete discussie kan ontstaan over iets wat ik totaal niet bedoel.
Pre chargen is een ruim begrip maar uit de context was toch duidelijk op te maken naar mijn mening dat het ging over de discussie die daarvoor liep over het prechargen van de DC kant van een inverter.
niet over het voor je een accu in elkaar schroeft op gelijke spanning brengen van accu cellen.
Zie vrij pittig geschreven reacties maar volgens mij vloeien die alleen maar voort omdat er op 1 post wordt gereageerd en niet op de gehele discussie die misschien al wel een paar dagen loopt.
Misschien goed om voor je pittig / scherp meent te moeten reageren eerst even checkt of het wel bijdraagt aan de discussie en het binnen die context past.
just sayin. (Wil het graag gezellig houden hier zeg maar ❤️)
Pre chargen is een ruim begrip maar uit de context was toch duidelijk op te maken naar mijn mening dat het ging over de discussie die daarvoor liep over het prechargen van de DC kant van een inverter.
niet over het voor je een accu in elkaar schroeft op gelijke spanning brengen van accu cellen.
Zie vrij pittig geschreven reacties maar volgens mij vloeien die alleen maar voort omdat er op 1 post wordt gereageerd en niet op de gehele discussie die misschien al wel een paar dagen loopt.
Misschien goed om voor je pittig / scherp meent te moeten reageren eerst even checkt of het wel bijdraagt aan de discussie en het binnen die context past.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
Hoeveel uF zit er eigenlijk aan condensatoren aan de DC kant van zo'n omvormer? Ik snap het issue dat LFP cellen met heel lage weerstand een enorme stroom zullen leveren aan een volledig lege condensator. Maar als de capaciteit daarvan heel laag is dan heb je het nog steeds niet over heel veel energie. De stroom neemt dan toch eigenlijk direct af?pegagus schreef op donderdag 9 april 2026 @ 10:14:
Het duurde zo kort dat het display het niet kon volgen met weergeven....NTS schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:55:
[...]
Hoeveel uF zit er eigenlijk aan condensatoren aan de DC kant van zo'n omvormer? Ik snap het issue dat LFP cellen met heel lage weerstand een enorme stroom zullen leveren aan een volledig lege condensator. Maar als de capaciteit daarvan heel laag is dan heb je het nog steeds niet over heel veel energie. De stroom neemt dan toch eigenlijk direct af?
1 PVoutput . Dongen NB
Een lege condensator is praktisch een kortsluiting...en je krijgt dus eventjes een kortsluitstroom van een paar honderd ampere en dat wil je niet. Google gewoon eens op "victron pre-charge".NTS schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:55:
[...]
Hoeveel uF zit er eigenlijk aan condensatoren aan de DC kant van zo'n omvormer? Ik snap het issue dat LFP cellen met heel lage weerstand een enorme stroom zullen leveren aan een volledig lege condensator. Maar als de capaciteit daarvan heel laag is dan heb je het nog steeds niet over heel veel energie. De stroom neemt dan toch eigenlijk direct af?
Nou ja, mijn reactie was dat ik geen chocola kon maken van iets wat een reactie was op jouw post. Als iemand iets schrijft wat ik niet begrijp of waarvan ik denk dat het niet klopt, dan vraag ik vriendelijk naar een toelichting. Als het antwoord dan is dat ik dom ben, dan word ik wat "rood".cyclone schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:10:
Wel mooi hoe hier een complete discussie kan ontstaan over iets wat ik totaal niet bedoel.
Wat betreft het prechargen, doe je het zonder door gewoon de kabel aan de busbar te hangen, trek je flinke vonken, maar vliegt de breaker er klaarblijkelijk ook niet uit. Dus ik denk dat je nog wel binnen specs blijft, maar gezond is het niet voor je accu. Ook wanneer je de breaker gebruikt, trek je vonken. Prechargen (bv met een 48V lamp als weerstand) beperkt de laadstroom aanzienlijk.
[ Voor 13% gewijzigd door pegagus op 09-04-2026 14:01 ]
Nice, ziet er goed uit! Hoeveel nm heb je gehanteerd voor de schroefjes op de cellen? Heb je de studs nog extra vastgehouden om eventuel afbreken te voorkomen? Lees daar nog wel eens wat over..SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:18:
[...]
Om mijn eigen vraag te beantwoorden, voor zover ik begreep zijn de combinaties van schroeven met veering en ring beter dan de flensbouten met vertanding die bij de kit geleverd werden. Dit, omdat de vertanding het materiaal beschadigd en de ringen daarmee duurzamer zijn, maar dat voordeel is in deze toepassing dus relatief laag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Aziona Bij NKON zijn deze ook duurder geworden helaas. Transportkosten zijn omhoog gegaan denk ik.
Bij 32 stuks €83,95 Single studs zijn goedkoper €72,95 bij 32 stuks https://www.nkon.nl/eve-l...-single-stud-grade-a.html
Bij 32 stuks €83,95 Single studs zijn goedkoper €72,95 bij 32 stuks https://www.nkon.nl/eve-l...-single-stud-grade-a.html
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Alle schroeven op 4nM vastgezet (adhv ervaringen Andy wederom). Studs niet los vastgehouden.HomegrownBGP schreef op donderdag 9 april 2026 @ 14:28:
[...]
Nice, ziet er goed uit! Hoeveel nm heb je gehanteerd voor de schroefjes op de cellen? Heb je de studs nog extra vastgehouden om eventuel afbreken te voorkomen? Lees daar nog wel eens wat over..
Nu wel adhv de opmerking hierboven nog de temp sensors nog aan het verplaatsen. De bovenste al gedaan in mijn lunch pauze, nu nog even een buurman charteren om de kisten van elkaar af te tillen, om de onderste 2 te doen 😅
Ik heb voor Gotion gekozen en heb iets meer als 1000 euro betaald voor 16 stuks 340Ah bij Topway (alibaba). Ik ben benieuwd of er extra kosten bij komen. Als het goed is niet. Het zou EU stock zijn maar liggen nog in China. Waarschijnlijk gaan ze met een bulkcontainer mee en worden de invoerkosten afgedragen door de leverancier.Aziona schreef op donderdag 9 april 2026 @ 11:00:
Kocht een half jaar geleden 16xEve grade A 314Ah voor 68usd/p. Moet nu bij Wistek 77usd/p betalen voor 32 cellen. Is het bij alle hier gebruikelijke leveranciers zo gestegen?
[ Voor 9% gewijzigd door Willempie27 op 09-04-2026 16:30 ]
Nu allemaal gecorrigeerd, Bedankt voor de tip!Japie.G schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:07:
[...]
Ik zou toch de (ongeisoleerde) kabelogen van de tempsensoren wat verdraaien. Ze komen op deze manier akelig dicht bij de pcb houder. Gaat wel goed, maar toch. Ik vond het een prettiger idee als die dingen niet zo dicht bij de metalen pcb houder zitten.
[Afbeelding]
-WARNING-SkyFlyer schreef op woensdag 8 april 2026 @ 23:18:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze (wederom) goedbedoelde correctie kan schietlontjes activeren. Lezen van onderstaande reactie doet u geheel op eigen risico. Mocht u toch besluiten verder te lezen, zorg er dan voor dat vrouwen en kinderen op geruime afstand verblijven en het bureau voor u, de stoel waarop u zit en/of u zichzelf stevig aan de grond verankerd heeft.
---
Als u aan bovenstaand voldoet, dan kunt u nu verder lezen.
---
Ik wil je ballon niet doen klappen, maar met slechts een voltmeting kan je niet zeggen dat de cellen goed gematched of uberhaupt goed zijn.
Dit weet je pas als je van allen een capaciteitsmeting per cel gedaan hebt.
---
Om je vraag te beantwoorden:
AliE
Tip: beter koop de gele epoxyplaten niet, die bevatten chloride, beter koop je de babyblauwe glasvezelplaten.
[ Voor 9% gewijzigd door BenSKIP op 10-04-2026 04:17 ]
… al eerder geopperd: in de JK BMS zit een current limiter die de stroom tot 10A limiteert ingeval de max stroom wordt overschreden. Die is bedoeld om inschakelproblemen te voorkomen. Door de volgende procedure te hanteren, wordt handmatig prechargen overbodig:
- alles uit: inverter, mccb, charge/discharge (mosfets)
- mccb aan
- charge/discharge mosfets aan
- inverter aan
- alles uit: inverter, mccb, charge/discharge (mosfets)
- mccb aan
- charge/discharge mosfets aan
- inverter aan
Hoi Ben,BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 03:24:
[...]
-WARNING-
Deze (wederom) goedbedoelde correctie kan schietlontjes activeren. Lezen van onderstaande reactie doet u geheel op eigen risico. Mocht u toch besluiten verder te lezen, zorg er dan voor dat vrouwen en kinderen op geruime afstand verblijven en het bureau voor u, de stoel waarop u zit en/of u zichzelf stevig aan de grond verankerd heeft.
---
Als u aan bovenstaand voldoet, dan kunt u nu verder lezen.
---
Ik wil je ballon niet doen klappen, maar met slechts een voltmeting kan je niet zeggen dat de cellen goed gematched of uberhaupt goed zijn.
Dit weet je pas als je van allen een capaciteitsmeting per cel gedaan hebt.
---
Om je vraag te beantwoorden:
AliE
Tip: beter koop de gele epoxyplaten niet, die bevatten chloride, beter koop je de babyblauwe glasvezelplaten.
Klopt, maar de combinatie van 14 maanden opslag, en de gemeten waardes (onderin de laad curve) geven wel een goede indicatie. Als ze allemaal net nieuw geleverd waren en allen op 3.4V zaten, was het een minder duidelijke indicatie geweest.
Maar het is, inderdaad, alleen een indicatie.
Wat bedoel je met babyblauwe platen? Toevallig ook iets dat ik in NL ergens kan halen? Dat kan ik morgen verder met bouwen 😅
G10/FR4 fiberglass resin epoxySkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:46:
[...]
Hoi Ben,
Klopt, maar de combinatie van 14 maanden opslag, en de gemeten waardes (onderin de laad curve) geven wel een goede indicatie. Als ze allemaal net nieuw geleverd waren en allen op 3.4V zaten, was het een minder duidelijke indicatie geweest.
Wat bedoel je met babyblauwe platen? Toevallig ook iets dat ik in NL ergens kan halen? Dat kan ik morgen verder met bouwen 😅
Google daar maar even op.
Caps moeten gewoon daar tegen kunnen zeker als het niet continu gebeurd, caps gaan voornamelijk snel stuk door overspanning en op den duur levensduur (3000 tot 10k uur bij bepaalde temperatuur). Caps zelf worden normaal alleen warm door continue ripple stroom. Alle componenten die er tussen zitten PCB fuses FETs die zullen eerder stuk gaan dan de condensator als je hoge inrush currents hebben.BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:00:
[...]
Ok.... je bent MTSr electronica, dan weet je dus al wat caps doet klappen en waarom caps een vent hebben. Dan is je vraag dus van retorische aard.
Caps ZULLEN snel laden ontladen, betekend niet dat je dit doen moet. Cap, electrolyt, hoge temp /waterstofgas, droge cap, knal.
[ Voor 19% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-04-2026 08:53 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
3.4 volt is onmogelijk bij levering,bij wet mag er max 30 procent lading in accus zitten bij transport.dus alle cellen die je koopt zitten tussen 20/30 procent vol. En iedere cel zal na een aantal uren stilstand daarbij 3.22 / 3.24 volt aangeven,welk merk of welke capaciteit dan ookSkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 06:46:
[...]
Hoi Ben,
1 PVoutput . Dongen NB
Of het nu de gele, of deze versie is, ik ben overal aan het zoeken, maar vind alleen klein formaat tot maximaal 30cm in lengte. In Maarsbergen is het enige wat ik tot nu kan vinden, maar waarschijnlijk zwaar overkill voor 2 plaatjes van ongeveer 580x180mm : https://share.google/liBYR9xbTcXhk1uC4BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 07:50:
[...]
G10/FR4 fiberglass resin epoxy
Google daar maar even op.
Iemand nog tips?
Mijn redenering:reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:46:
[...]
3.4 volt is onmogelijk bij levering,bij wet mag er max 30 procent lading in accus zitten bij transport.dus alle cellen die je koopt zitten tussen 20/30 procent vol. En iedere cel zal na een aantal uren stilstand daarbij 3.22 / 3.24 volt aangeven,welk merk of welke capaciteit dan ook
Na 14 maanden zullen cellen toch ook gaan ontladen, en bij niet gematchde cellen zullen ze dat op verschillende tempo doen. Boven de 30% lading ga je dat niet zien, omdat de voltage niet wijzigd. Onder de 30% ga je (langzaam) effect zien op het voltage.
En wederom, geen harde wetenschap, maar een indicatie. Harde wetenschap is een batterij weerstand meter gebruiken en elke cel meedere laad/ontladen cycli laten doorlopen en over elkaar heen leggen.
Voor 64 cellen als hobbyist niet te doen m.i.
Ontlading is nihiel,dat komt altijd door een aangesloten bms ,maar in jouw geval is alleen de kwaliteit achteruit gegaan ,stil staan is niet goed....SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]
Mijn redenering:
Na 14 maanden zullen cellen toch ook gaan ontladen, en bij niet gematchde cellen zullen ze dat op verschillende tempo doen. Boven de 30% lading ga je dat niet zien, omdat de voltage niet wijzigd. Onder de 30% ga je (langzaam) effect zien op het voltage.
En wederom, geen harde wetenschap, maar een indicatie. Harde wetenschap is een batterij weerstand meter gebruiken en elke cel meedere laad/ontladen cycli laten doorlopen en over elkaar heen leggen.
Wel zonde ,14 maanden geen geld mee verdient
1 PVoutput . Dongen NB
Inderdaad, maar rijk wordt je er sowieso niet van, je verdient meer door het geld in aandelen oid te stoppen (tenminste als ik naar mij eigen portfolio kijk 😅).reneeke1970 schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 10:12:
[...]
Ontlading is nihiel,dat komt altijd door een aangesloten bms ,maar in jouw geval is alleen de kwaliteit achteruit gegaan ,stil staan is niet goed....
Wel zonde ,14 maanden geen geld mee verdient
Dat klopt zeker,verlies van Iran is weer bijna terug gekomenSkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:02:
[...]
Inderdaad, maar rijk wordt je er sowieso niet van, je verdient meer door het geld in aandelen oid te stoppen (tenminste als ik naar mij eigen portfolio kijk 😅).
1 PVoutput . Dongen NB
80 cellen cellen ontladen en laden gaat prima, duurt +/- 18 uur per cel op 30A. Daarmee weet je dan exact wat je gekocht hebt en dat er geen slechte cellen tussen zitten.SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:53:
[...]
Mijn redenering:
AliExpressSkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 09:48:
[...]
Of het nu de gele, of deze versie is, ik ben overal aan het zoeken, maar vind alleen klein formaat tot maximaal 30cm in lengte. In Maarsbergen is het enige wat ik tot nu kan vinden, maar waarschijnlijk zwaar overkill voor 2 plaatjes van ongeveer 580x180mm : https://share.google/liBYR9xbTcXhk1uC4
Iemand nog tips?
Tip: Koop nou NIET de gele. (Ook niet als die wel voor handen is.)
Dan moet ik wel een labtester hebben volgens mij dus 30A kan laden/ontladen (/aanschaffen) en met 18 uur per cel ben je dan toch 48 dagen bezig, als je continue je wekker zet om op tijd te wisselen?BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:49:
[...]
80 cellen cellen ontladen en laden gaat prima, duurt +/- 18 uur per cel op 30A. Daarmee weet je dan exact wat je gekocht hebt en dat er geen slechte cellen tussen zitten.
Maar goed met een hypothetische discussie wat mij betreft.
De blauwe of gele platen maakt mij verder niets uit (als ik kan kiezen zal ik voor de blauwe gaan), maar ik kan van beide soorten simpelweg geen 580mm vinden!
Bij het dagelijks opladen van mijn 16S pack (280 Ah cellen van Alibaba, vermoedelijk niet top-kwaliteit - gebalanceerde op 3.48V tot 5 mV) via een Victron MP2-3000-GX (dus laden met slechts 32A) merk ik altijd een extra "knie" op, ongeveer halverwege het oplaadproces.
Iemand een idee wat dit kan zijn?
Overzicht:
/f/image/y2RTjC6mJjaBeHhVcPkJuZlH.png?f=fotoalbum_large)
Ingezoomd:
/f/image/sRY8zrLGCjnOmLvfgcSL3FU7.png?f=fotoalbum_large)
Min/Max-cel volgt dezelfde algemene trend, dus ik denk niet dat er extreem zwakke of extreem sterke cellen in het pack zitten:
Overzicht:
/f/image/y2RTjC6mJjaBeHhVcPkJuZlH.png?f=fotoalbum_large)
Ingezoomd:
/f/image/sRY8zrLGCjnOmLvfgcSL3FU7.png?f=fotoalbum_large)
Min/Max-cel volgt dezelfde algemene trend, dus ik denk niet dat er extreem zwakke of extreem sterke cellen in het pack zitten:
[ Voor 32% gewijzigd door stefaantje op 10-04-2026 12:02 ]
Doorgaans..... maar als jij een dikke accu op een cap bank van veel uF zet, dan worden die caps echt wel warm. Ook al is het van heel korte duur dat die caps zich volzuigen. Je belast daar het elektrolyt mee, waardoor de caps eerder droogvallen. Caps kunnen heel slecht tegen warmte.Cyrus The Virus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:48:
[...]
Caps moeten gewoon daar tegen kunnen zeker als het niet continu gebeurd, caps gaan voornamelijk snel stuk door overspanning en op den duur levensduur (3000 tot 10k uur bij bepaalde temperatuur). Caps zelf worden normaal alleen warm door continue ripple stroom. Alle componenten die er tussen zitten PCB fuses FETs die zullen eerder stuk gaan dan de condensator als je hoge inrush currents hebben.
Prechargen kan ook prima met een 48V lampje. Iets minder regulier verkrijgbaar, maar kost ook bijna niets. En dan een fitting van de bouwmarkt en je kunt veilig en goedkoop aan de gang.
Juist omdat die lampjes voor de vorkheftrucks wat moeilijker te vinden zijn heb ik voor de halogeen 12v 5W variant gekozen. 5 lampjes zodat ze niet doorbranden (want dan is mogelijk eerder de kring verbroken dan de voledige pre-charge afgerond is. (Al duurt dit max 5 seconden.) en de fittingen voor de lampjes. Nog geen 10,- via AliE.pegagus schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 12:07:
Prechargen kan ook prima met een 48V lampje. Iets minder regulier verkrijgbaar, maar kost ook bijna niets. En dan een fitting van de bouwmarkt en je kunt veilig en goedkoop aan de gang.
Je zet ze in je wensenlijst, wacht paar dagen en je krijgt korting. Tegenwoordig zijn ze binnen 2 weken wel in huis.
@BenSKIP gewoon E27 fitting: https://www.verlichting.n...4Y6Ukv0-m6fEDGmygRP78_2vo
Check:Cyrus The Virus schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:34:
[...]
ja dat had ik allemaal gezien, maar het ging al mis bij de verbinding, want de andere box kon ik zo updaten zonder problemen. Zal nog eens kijken of ik niks vergeten ben.
- alleen één box tegelijk verbinden (die moet ook aan niks anders verbonden zijn)
- de dipswitches moeten goed staan. Mogelijk even zelfde positie als de box die wel werkte zetten
Ook dat allemaal geprobeerd. Ik heb dit aantal jaar geleden ook gehad bij een v15 daar was de conclusie dat er wat stuk was dus die gewoon vervangen. Van de 9 boxen die we gekocht hadden is het bij eentje niet gelukt en 2 moeten nog getest worden, bij de rest geen issues met updaten.RzrBck schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 13:29:
[...]
Check:
- alleen één box tegelijk verbinden (die moet ook aan niks anders verbonden zijn)
- de dipswitches moeten goed staan. Mogelijk even zelfde positie als de box die wel werkte zetten
[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus The Virus op 10-04-2026 13:39 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
er is een wedstrijdje verplassen verdwenen, en daarmee helaas ook wat informatie.
Wise enough to play the fool
Je kunt ook gewoon de maatvoering van de platen tussen de cellen aanschaffen. Dan leg je er drie van op de bodem.SkyFlyer schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:55:
[...]
Dan moet ik wel een labtester hebben volgens mij dus 30A kan laden/ontladen (/aanschaffen) en met 18 uur per cel ben je dan toch 48 dagen bezig, als je continue je wekker zet om op tijd te wisselen?
Maar goed met een hypothetische discussie wat mij betreft.
De blauwe of gele platen maakt mij verder niets uit (als ik kan kiezen zal ik voor de blauwe gaan), maar ik kan van beide soorten simpelweg geen 580mm vinden!
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik ben aan het kijken om zelf een thuis accu te installeren. Voor nu wil ik met kant en klare accu modules werken en nog niet alle cellen zelf in een behuizing gaan bouwen. Ook wil ik het liefst bij een nederlandse shop kunnen bestellen. Totaal wil ik ergens tussen de 10 en 15kwh aan accu hebben. Ook mag iedere module echt niet meer dan 50 kilo wegen, anders ga ik het niet de zoldertrap op krijgen.
Nu zag ik bij NKON de Deye SE-G5.1 Pro-B module, maar vroeg me af hoe het zit met bekabeling. Ik zie nergens hoe dik de kabels zijn die bij deze modules gebruikt worden. Wel zie ik dat ze in hun manual benoemen dat je er maximaal 4 mag linken en dat je dan de eerste en laatste allebei naar een busbar moet brengen. Als ik zou kijken zou ik dan minimaal 50mm2 maar liever 70mm2 willen gebruiken naar de modules toe, maar ik kom er ook niet achter welke stekkers dat precies zijn. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de meegeleverde kabels te dun zijn, echter kan ik er ook niet echt een maat van vinden.
Zijn dit gangbare aansluitingen waar zelf nieuwe kabels op kunnen gezet worden?
Nu zag ik bij NKON de Deye SE-G5.1 Pro-B module, maar vroeg me af hoe het zit met bekabeling. Ik zie nergens hoe dik de kabels zijn die bij deze modules gebruikt worden. Wel zie ik dat ze in hun manual benoemen dat je er maximaal 4 mag linken en dat je dan de eerste en laatste allebei naar een busbar moet brengen. Als ik zou kijken zou ik dan minimaal 50mm2 maar liever 70mm2 willen gebruiken naar de modules toe, maar ik kom er ook niet achter welke stekkers dat precies zijn. Ik ga er eigenlijk vanuit dat de meegeleverde kabels te dun zijn, echter kan ik er ook niet echt een maat van vinden.
@Robbiedobbie Welk type inverter wil je gaan gebruiken? Die 5 kW akku's kunnen natuurlijk niet heel veel vermogen leveren, dus als je op 48V blijft, kun je met 35 kwadraat probleemloos werken.
Je stelt jezelf eigenlijk voor een onmogelijk dilemma. Per kWh zijn de akku's een kilo of 5. Een 16 kWh behuizing is 35 kilo. Bouw je zelf en koop je in Dld, dan ben je voor 1400€ voor een Seplos klaar en moeilijk is dat niet. Bij Deye betaal je dan 1800€ ex en heb je dus 3 bakjes staan, die elk ook looiig zijn.
Je stelt jezelf eigenlijk voor een onmogelijk dilemma. Per kWh zijn de akku's een kilo of 5. Een 16 kWh behuizing is 35 kilo. Bouw je zelf en koop je in Dld, dan ben je voor 1400€ voor een Seplos klaar en moeilijk is dat niet. Bij Deye betaal je dan 1800€ ex en heb je dus 3 bakjes staan, die elk ook looiig zijn.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
@SkiFan Ik ben momenteel aan het kijken naar een setup op 1 fase met een Victron Multi RS Solar die voorlopig alleen een bestaande zonnepaneel omvormer (4kw) op de AC out gehangen krijgt. De AC in zou ik dan in de meterkast op 25A afgezekerd houden, dus maximaal zou ik zo'n ~120A aan continu verbruik hebben bij lang laden of lang ontladen op maximaal vermogen.
Bij 1 module zal je niet snel meer dan 50A willen trekken, maar aangezien de handleiding aangeeft dan bijv 3 modules te daisy chainen (waarbij je totaal over alle modules dus best die 120A mag pakken) kreeg ik wat vraagtekens bij de kabel dikte. Vooral het feit dat technisch gezien als er iets fout gaat met 1 van de 2 kabels opeens het volle vermogen op de andere komt te staan. Nu moet je natuurlijk afzekeren op de kabeldikte, maar dan zou ooit een issue met 1 van de 2 kabels direct ervoor zorgen dat de andere kabel zekering door gaat smelten. Is het dan niet handiger om de modules allemaal los op een bus te hangen? (Alhoewel dat natuurlijk wel weer stuk duurder is omdat je ze allemaal los moet afzekeren. In geval van 3 modules moet ik dan ook al 2x de Victron Lynx Class-t power in moet aanschaffen om genoeg inputs te hebben op de busbar die ik kan afzekeren.
Wat is hier wijsheid? Als ik overigens goed inzoom op de product foto's van die deye lijkt op de kabel 4 awg te staan wat maar ~20mm2 zou zijn, wat wel erg min is.
Bij 1 module zal je niet snel meer dan 50A willen trekken, maar aangezien de handleiding aangeeft dan bijv 3 modules te daisy chainen (waarbij je totaal over alle modules dus best die 120A mag pakken) kreeg ik wat vraagtekens bij de kabel dikte. Vooral het feit dat technisch gezien als er iets fout gaat met 1 van de 2 kabels opeens het volle vermogen op de andere komt te staan. Nu moet je natuurlijk afzekeren op de kabeldikte, maar dan zou ooit een issue met 1 van de 2 kabels direct ervoor zorgen dat de andere kabel zekering door gaat smelten. Is het dan niet handiger om de modules allemaal los op een bus te hangen? (Alhoewel dat natuurlijk wel weer stuk duurder is omdat je ze allemaal los moet afzekeren. In geval van 3 modules moet ik dan ook al 2x de Victron Lynx Class-t power in moet aanschaffen om genoeg inputs te hebben op de busbar die ik kan afzekeren.
Wat is hier wijsheid? Als ik overigens goed inzoom op de product foto's van die deye lijkt op de kabel 4 awg te staan wat maar ~20mm2 zou zijn, wat wel erg min is.
Ik zou ze parallel op de busbar hangen. Kabel en zekeringen zijn niet duur. 20 kwadraat is voor 50A ok-ish, ik zou zelf 35 kiezen. Ik heb mijn Seplos' op 70 mm². En daar was ik laatst even heel blij mee.
Die busbar is per plekje 25€, zekeringen een 10-15 Euro (in Dld, goedkoopste die we konden vinden was ecs-online.org) en kabels zijn ook niet duur. Dan weet je zeker dat t goed is.
Aanvulling, je kunt de Lynx 1000 heel gemakkelijk aanpassen om zandzekeringen aan te kunnen. Da's de goedkope (en goede) optie. Dan kun je met goedkopere zekeringen uit.
Die busbar is per plekje 25€, zekeringen een 10-15 Euro (in Dld, goedkoopste die we konden vinden was ecs-online.org) en kabels zijn ook niet duur. Dan weet je zeker dat t goed is.
Aanvulling, je kunt de Lynx 1000 heel gemakkelijk aanpassen om zandzekeringen aan te kunnen. Da's de goedkope (en goede) optie. Dan kun je met goedkopere zekeringen uit.
[ Voor 18% gewijzigd door SkiFan op 11-04-2026 15:31 ]
Ik zit dan wel even te kijken naar m'n zekeringen ja
Heb je een voorbeeld van die zandzekeringen en de aanpassingen die gemaakt zouden moeten worden?
Gewone mega fuses kunnen niet gebruikt worden voor de accu ivm de kortsluitstromen die lifepo4 kan doen.
Bij de t-class kom ik echter ook op het probleem dat de kleinere t-class fuses (stel ik zeker die awg4 af met 125A) ook fysiek kleiner zijn en volgens mij niet in die Lynx Class-t passen.
En ik zit ook niet echt te wachten op een losse zekering houder er weer tussen te moeten installeren, dan heb ik weer een extra contact weerstand punt
Heb je een voorbeeld van die zandzekeringen en de aanpassingen die gemaakt zouden moeten worden?
Gewone mega fuses kunnen niet gebruikt worden voor de accu ivm de kortsluitstromen die lifepo4 kan doen.
Bij de t-class kom ik echter ook op het probleem dat de kleinere t-class fuses (stel ik zeker die awg4 af met 125A) ook fysiek kleiner zijn en volgens mij niet in die Lynx Class-t passen.
En ik zit ook niet echt te wachten op een losse zekering houder er weer tussen te moeten installeren, dan heb ik weer een extra contact weerstand punt
Je hoeft haast niks te doen, je zet een paar M8x30 bouten in die Lynx en dan heb je er een zekeringhouder van gemaakt. Dan passen Mega en zandzekeringen er in. Meer dan wat ijzerwerk (RVS) kost t je niet.
De EF3 (zandzekeringen) die je daarin kunt gebruiken vind je hier: https://ecs-online.org/Si...A-BAUGR-77x22mm::431.html
EF3 is er vanaf 150A en hoger, maar uiteindelijk dient een zekering om je bekabeling te beschermen. Je accubak is bij sluiting toch al overleden en zal dan ook over de 150A heen gaan.
Rond 4:33
De EF3 (zandzekeringen) die je daarin kunt gebruiken vind je hier: https://ecs-online.org/Si...A-BAUGR-77x22mm::431.html
EF3 is er vanaf 150A en hoger, maar uiteindelijk dient een zekering om je bekabeling te beschermen. Je accubak is bij sluiting toch al overleden en zal dan ook over de 150A heen gaan.
[ Voor 14% gewijzigd door SkiFan op 11-04-2026 17:22 ]
Ik heb bij een kennis deze accu's ook neergezet (6 stuks, per 2 parallel).Robbiedobbie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:53:
Ik ben aan het kijken om zelf een thuis accu te installeren. Voor nu wil ik met kant en klare accu modules werken en nog niet alle cellen zelf in een behuizing gaan bouwen. Ook wil ik het liefst bij een nederlandse shop kunnen bestellen. Totaal wil ik ergens tussen de 10 en 15kwh aan accu hebben. Ook mag iedere module echt niet meer dan 50 kilo wegen, anders ga ik het niet de zoldertrap op krijgen.
Er zit 25mm2 bij en dat is (in de setup zoals ik ze neergezet heb) prima.
Deye staat afgeregeld op 190A, dat gedeeld door 3 (want 3 parallelle setjes), doet elke setje rond de 60A. Dat kan prima door een 25mm2.
Zelf andere kabels aan de stekkers maken is niet te doen, of je moet uitvogelen welk type stekker er gebruikt is en deze zelf bestellen op de juiste maatvoering.
Waarom wil je 70mm2 gebruiken? Kabeldiameter valt of staat met het vermogen dat je uit de accu's wil trekken.
Ik had m'n notities fout zitten bekijken en had 35 of 50mm willen doen. De 70 was die wat ik voor de omvormer naar de busbar had gepland.ybos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:54:
[...]
Ik heb bij een kennis deze accu's ook neergezet (6 stuks, per 2 parallel).
Er zit 25mm2 bij en dat is (in de setup zoals ik ze neergezet heb) prima.
Deye staat afgeregeld op 190A, dat gedeeld door 3 (want 3 parallelle setjes), doet elke setje rond de 60A. Dat kan prima door een 25mm2.
Zelf andere kabels aan de stekkers maken is niet te doen, of je moet uitvogelen welk type stekker er gebruikt is en deze zelf bestellen op de juiste maatvoering.
Waarom wil je 70mm2 gebruiken? Kabeldiameter valt of staat met het vermogen dat je uit de accu's wil trekken.
Hoe heb jij die deye's afgezekerd bij die kennis?
busbar van accunoord maar schijnt dat die niet helemaal kortsluitvast kunnen zijn.Robbiedobbie schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:03:
[...]
Ik had m'n notities fout zitten bekijken en had 35 of 50mm willen doen. De 70 was die wat ik voor de omvormer naar de busbar had gepland.
Hoe heb jij die deye's afgezekerd bij die kennis?
Nu heeft elke Deye accu ook een automaat in de behuizing maar zonder enige info. Kan goed zijn, kan chinese zooi zijn
Wat is kortsluitvast?ybos schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 20:02:
[...]
busbar van accunoord maar schijnt dat die niet helemaal kortsluitvast kunnen zijn.
@Jermak Kort: De busbar kan een flinke kortsluiting wel eens niet overleven. Als ik die dingen van Accunoord zie dan snap ik dat wel. Doe mijn dan maar een Lynx 1000. Die zijn bij accusluiting wél kortsluitvast. Dus busbar overleeft het en de zekering klapt eruit. Maar die zijn ook weer een stukje duurder. Om even heerlijk oneerbiedig te zijn, die van Accunoord vind ik best wel in de categorie rommel/prutsspul vallen.
De helft van het assortiment is voor de scheepvaart 250A in 12 x 20 uit . Voor een batterij opstelling moet er 100% in 100% uit. Heb zelf ook een lynx busbar, die is 750A.
Dikker is duurder.
Maar over 25 jaar is het peanuts. Dikker is veiliger en minder weerstand dus mlnder verlies
Dikker is duurder.
Maar over 25 jaar is het peanuts. Dikker is veiliger en minder weerstand dus mlnder verlies
[ Voor 25% gewijzigd door Jermak op 11-04-2026 22:15 ]
@Robbiedobbie Voor je de accu op zolder zet moet je niet kijken naar het gewicht van de modules, maar naar de MAX +/- temperatuur in die ruimte en de maximale C waarde van die cellen en de max draw van jou load aansluiting en de wbdbo van je zolder. Veel (oudere) zolders hebben een dak met lage Rd waarde. Koud in de winter, heet in de zomer. TE koud zal het niet snel worden (rond vriespunt) maar te warm mogelijk wel. Isolatie kan, maar ventilatie is beter. Wat betreft WBDBO van wanden, dak, vloer: Rondom WBDBO 60. C rating van cellen/pack vooraf goed bekijken en berekenen of je daar qua draw niet overheen gaat. Kabeldikte niet afstemmen op vermogen accu maar gehele set afstemmen op max draw. (Tenzij je geen island mode hoeft en slechts peak shaving, dus inverter met lager vermogen wil.)
Vaak genoeg gelezen: "Ik wil een accu." maar WADR bleek dat ondergedimensioneerd qua capaciteit. Eerst rekenen, dan tekenen.
< gewicht = < capaciteit = < C rating (waarschijnlijk meer nodig.) + brandlast > 400°C, bij een doorlopende kapconstructie adviseer ik dan ook daar WTRD & WBDBO 120 toe te passen. De buren zullen je danken. Bedenk: Brandweer zal (indien er niemand meer binnen is) het pand niet betreden en de boel gecontroleerd uit laten branden. (Lees: ENORME waterschade) Kans: HEUL klein, gevolg HEUL groot. Alternatief: berging, schuur.
Dus eigenlijk wat @ybos zegt, met wat aanvulling.
Vaak genoeg gelezen: "Ik wil een accu." maar WADR bleek dat ondergedimensioneerd qua capaciteit. Eerst rekenen, dan tekenen.
< gewicht = < capaciteit = < C rating (waarschijnlijk meer nodig.) + brandlast > 400°C, bij een doorlopende kapconstructie adviseer ik dan ook daar WTRD & WBDBO 120 toe te passen. De buren zullen je danken. Bedenk: Brandweer zal (indien er niemand meer binnen is) het pand niet betreden en de boel gecontroleerd uit laten branden. (Lees: ENORME waterschade) Kans: HEUL klein, gevolg HEUL groot. Alternatief: berging, schuur.
[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 12-04-2026 03:38 ]
SkiFan schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:20:
Je hoeft haast niks te doen, je zet een paar M8x30 bouten in die Lynx en dan heb je er een zekeringhouder van gemaakt. Dan passen Mega en zandzekeringen er in. Meer dan wat ijzerwerk (RVS) kost t je niet.
[YouTube: Saving Some Money by Fusing a Victron Lynx Power-In]
Even de handleiding in gedoken https://www.victronenergy...ributor_Manual-pdf-nl.pdf
De Lynx Distributor bewaakt elke zekering en zal een doorgebrande zekering detecteren.
Als een zekering doorbrandt, dan gaat de rode zekering-LED aan, de voedings-LED wordt rood en een alarmbericht wordt gestuurd naar een verbonden Lynx Smart BMS.
[ Voor 16% gewijzigd door Damic op 12-04-2026 08:28 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Goedemorgen,
Ik gebruik 3x multiplus 3000/48/30 met 45kWh aan batterijen.
Merk dat ik niet snel genoeg kan laden en ontladen op mooie momenten. Tevens eigen verbruik van deze MPs vind ik wat hoog.
Wat adviseren jullie als upgrade?
Grid is 3x25A
Merk dat ik niet snel genoeg kan laden en ontladen op mooie momenten. Tevens eigen verbruik van deze MPs vind ik wat hoog.
Wat adviseren jullie als upgrade?
Grid is 3x25A
[ Voor 3% gewijzigd door grotegok op 12-04-2026 08:24 ]
Hij is ook maar ongeveer 50 euro duurder dan een Power In. En voor de Power In moet je dan zelf de boutjes regelen en er in draaien.
Ik denk dat je het eigen verbruik niet echt substantieel omlaag gaat krijgen.grotegok schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:22:
Je kunt deze drie verkopen en er 6k5 modellen voor terug kopen, dan kan je een stuk sneller laden als je batterijen het ook kunnen hebben. Ontladen moet je wel rekening houden met je aansluiting. Als je 3x 25A hebt wordt dat de beperking voor het ontladen als je overstapt naar de Multiplus 6k5.
Hoeveel laad/ontlaad stroom kunnen je batterijen hebben? Niet korte tijd maximaal maar echt continu?
Het eigen gebruiken van de 6K5 is wel flink hoger dan dat van de 5K. Dus als het vermogen van de 5K voldoende is voor je toepassing, lijkt me dat ook een prima keuze.NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:26:
[...]
Ik denk dat je het eigen verbruik niet echt substantieel omlaag gaat krijgen.
Je kunt deze drie verkopen en er 6k5 modellen voor terug kopen, dan kan je een stuk sneller laden als je batterijen het ook kunnen hebben. Ontladen moet je wel rekening houden met je aansluiting. Als je 3x 25A hebt wordt dat de beperking voor het ontladen als je overstapt naar de Multiplus 6k5.
Hoeveel laad/ontlaad stroom kunnen je batterijen hebben? Niet korte tijd maximaal maar echt continu?
4 M8/M10 bouten+moer+rondellen is wel wat goedkoper dan 50€NTS schreef op zondag 12 april 2026 @ 08:23:
Hij is ook maar ongeveer 50 euro duurder dan een Power In. En voor de Power In moet je dan zelf de boutjes regelen en er in draaien.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Heeft iemand hier een mening over?
stefaantje schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:59:
Bij het dagelijks opladen van mijn 16S pack (280 Ah cellen van Alibaba, vermoedelijk niet top-kwaliteit - gebalanceerde op 3.48V tot 5 mV) via een Victron MP2-3000-GX (dus laden met slechts 32A) merk ik altijd een extra "knie" op, ongeveer halverwege het oplaadproces.
Overzicht:
[Afbeelding]
Ingezoomd:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb vorig jaar 4 accus gekocht van het merk TimeUsb, 12v/140Ah. In eerste instantie was de bedoeling om deze in een camper te monteren, maar daarvoor kreeg ik andere accus met een betere pasvorm.
Zullen deze timeusb accus geschikt zijn voor een thuisaccu of zijn ze daar te basic voor?
Zullen deze timeusb accus geschikt zijn voor een thuisaccu of zijn ze daar te basic voor?
Je kunt ze in serie zetten en dan een kleine multiplus kiezen (beperkt vermogen) maar het wordt gepriek, ik zou het spul op marktplaats zetten en voor een “gangbare” setup gaan. 12V setup zou ik afraden ivm verliezen en hogere aanschaf prijs multiplus.xarow schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:
Ik heb vorig jaar 4 accus gekocht van het merk TimeUsb, 12v/140Ah. In eerste instantie was de bedoeling om deze in een camper te monteren, maar daarvoor kreeg ik andere accus met een betere pasvorm.
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 12-04-2026 11:29 ]
Kwa gewicht was het vooral het naar boven plaatsen. Die 3 modules komen aan de muur te hangen (die ik nog brandwerend ga aftimmeren). De zolder is wel goed geisoleerd en is in de winter zo'n 15, en in de zomer zo'n 30 graden. De muur kan die ~200 kilo van omvormer + accus met gemak aan.BenSKIP schreef op zondag 12 april 2026 @ 03:27:
@Robbiedobbie Voor je de accu op zolder zet moet je niet kijken naar het gewicht van de modules, maar naar de MAX +/- temperatuur in die ruimte en de maximale C waarde van die cellen en de max draw van jou load aansluiting en de wbdbo van je zolder. Veel (oudere) zolders hebben een dak met lage Rd waarde. Koud in de winter, heet in de zomer. TE koud zal het niet snel worden (rond vriespunt) maar te warm mogelijk wel. Isolatie kan, maar ventilatie is beter. Wat betreft WBDBO van wanden, dak, vloer: Rondom WBDBO 60. C rating van cellen/pack vooraf goed bekijken en berekenen of je daar qua draw niet overheen gaat. Kabeldikte niet afstemmen op vermogen accu maar gehele set afstemmen op max draw. (Tenzij je geen island mode hoeft en slechts peak shaving, dus inverter met lager vermogen wil.)
Ik verwacht nooit meer dan 5750 watt te gebruiken dus ik reken even voor gemak met 120A op de omvormer. Dan zou ik bij 3 van die deye modules zo'n 0,4C maximaal gebruiken (en dat zal echt uitzondering zijn). Lijkt mij prima binnen marges. De grootste vraag zat bij het afzekeren voor mij omdat die kabels zo dun zijn, maar zodra je naar kleinere zekeringen gaat kijken het weer een uitdaging is het netjes te integreren op je bus bar.
Voorlopig doel is om een beetje te gaan handelen, en wanneer dat door te min kosten verschil niet interessant is, het eigen gebruik flink te optimaliseren. Ik ga niet de hele woning erachter hangen voor noodstroom. Idee is nu om een kleine onderverdeler op de AC-out te hangen waar ik nog een AC omvormer aan kan hangen (Ben bewust van de regels van victron mbt capaciteit en omvormer groottes), en hooguit 1 'noodstroom' groep die dan bij stroom uitval te gebruiken is.
Waarschijnlijk is in deze setup de victron zelf ook wat overkill, maar ik wil graag een merk gebruiken waar ik over 10-20 jaar geloof dat ze nog bestaan. Niet 1 van de hippe accu boeren die eventjes de afgelopen 5 jaar zijn ontstaan en misschien over 5 jaar alweer weg zijn, inclusief hun gesloten software die dan misschien niet meer werkt.
Twee in serie ,en dan twee parallel,oftewel 24 volt van maken met een max 1500 watt omvormer gaat prima werken. Kun je er ook nog eens simpel een mppt lader aan hangen,kost weinig.xarow schreef op zondag 12 april 2026 @ 10:49:
Eigenlijk een offgrid opstelling van maken net zoals je in een camper zou doen
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat dit de enige optie waar ik uit kom, of met materialen werken die minder hittebestendig zijn (pvc schuimplaat op DIN klasse B2).thido schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:36:
[...]
Je kunt ook gewoon de maatvoering van de platen tussen de cellen aanschaffen. Dan leg je er drie van op de bodem.
Iemand dit ook gedaan? En dan vastzetten/kieren afdekken met polyamide / kapton tape?
En waarom dan niet een 48v setup? Voor de camper zou ik inderdaad voor 24v gaan, maar in dit geval zat ik te denken aan 48v aangezien ik er toch geen directe componenten aan hang.reneeke1970 schreef op zondag 12 april 2026 @ 11:47:
[...]
Twee in serie ,en dan twee parallel,oftewel 24 volt van maken met een max 1500 watt omvormer gaat prima werken. Kun je er ook nog eens simpel een mppt lader aan hangen,kost weinig.
Eigenlijk een offgrid opstelling van maken net zoals je in een camper zou doen
De 4 bms praten niet samen,valt er eentje uit stopt alles.bij 24 volt maar de helft.....xarow schreef op zondag 12 april 2026 @ 16:57:
[...]
En waarom dan niet een 48v setup? Voor de camper zou ik inderdaad voor 24v gaan, maar in dit geval zat ik te denken aan 48v aangezien ik er toch geen directe componenten aan hang.
Goedkopere omvormer en mppt ,zeker 24 volt staat marktplaats vol mee.
Maar 48 mag ook zeker wel ,zou dan wel je vol en leeg voltage aan de veilige kant instellen in je omvormer om te voorkomen dat er eentje tript
1 PVoutput . Dongen NB
Ik had hetzelfde en heb het dus zo opgelost.SkyFlyer schreef op zondag 12 april 2026 @ 13:09:
[...]
Ik denk dat dit de enige optie waar ik uit kom, of met materialen werken die minder hittebestendig zijn (pvc schuimplaat op DIN klasse B2).
Iemand dit ook gedaan? En dan vastzetten/kieren afdekken met polyamide / kapton tape?
Plaatjes veel te duur via Amazon besteld, maar dan kon ik wel direct de volgende dag ermee verder ;-).
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Tape en plaatjes zijn bij mij nu ook onderweg (€20 samen).thido schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:02:
[...]
Ik had hetzelfde en heb het dus zo opgelost.
Plaatjes veel te duur via Amazon besteld, maar dan kon ik wel direct de volgende dag ermee verder ;-).
Let op:
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic