Zelf een thuisbatterij bouwen

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste
Acties:

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 09:15
Hier ook een box in elkaar geschroeft wat allemaal prima is gegaan. Ik heb alleen het issue dat de JK BMS V19 (JKPB2A16S20P) mijn NTC's (4x) niet kan uitlezen of goed uitleest.
Betreft Battery T1, T2, T4, T5 de MOS Temp wordt wel prima uitgelezen.

Ik heb ondertussen het issue aangedragen bij de leverancier, wil geen box hebben draaien zonder de interne temperatuur te kunnen meten. Ik heb slechts 2 mensen met dit issue gevonden door te zoeken en betrof een defect BMS. Zie ik iets over het hoofd of iemand nog een tip?

[ Voor 9% gewijzigd door SmoothTweaker op 17-07-2026 11:18 ]

• Tourtje
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-08 07:56
@cyclone

bedankt voor de uit leg :)

maar er gaat volgens mij nu iets door elkaar

ik ben bekent met de factor 1 regel daarom wil juist dat de solis omvormer uitblijven waneer het net uit is. zo dat ze niet de accu kunnen vullen als de accu in noodsysteem staat

alleen nu hangt de solis pv omvormer in een sub meterkast in mijn garage die volledig achter de noodstroom hangt dus waneer de stroom uit valt word de garage automatish gevoed door de accu

en als ik de solis pv omvormer wil aansluiten op een sub net dat niet word geschakeld waneer de accu noodstroom geeft moet ik 30m kabel door tuin door muur door plafond leggen terug naar mijn hoofd meterkast, .

mij optie wasdan om hem op ac 2 out te steken zo dat die weg viel als het net weg viel.aleen veel mensen zeggen dat moet je niet doen

@habbekrats voila dat dus :)

maar miss het nog het beste om hem weg te doen en te verdelen door de victron dc omvormers

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:40
Tourtje schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:18:
@cyclone

bedankt voor de uit leg :)

maar er gaat volgens mij nu iets door elkaar

ik ben bekent met de factor 1 regel daarom wil juist dat de solis omvormer uitblijven waneer het net uit is. zo dat ze niet de accu kunnen vullen als de accu in noodsysteem staat

alleen nu hangt de solis pv omvormer in een sub meterkast in mijn garage die volledig achter de noodstroom hangt dus waneer de stroom uit valt word de garage automatish gevoed door de accu

en als ik de solis pv omvormer wil aansluiten op een sub net dat niet word geschakeld waneer de accu noodstroom geeft moet ik 30m kabel door tuin door muur door plafond leggen terug naar mijn hoofd meterkast, .

mij optie wasdan om hem op ac 2 out te steken zo dat die weg viel als het net weg viel.aleen veel mensen zeggen dat moet je niet doen

@habbekrats voila dat dus :)

maar miss het nog het beste om hem weg te doen en te verdelen door de victron dc omvormers
Je zou eens kunnen kijken of jou Solis aan te sturen is op modbus. Dan kun je de Solis via nodered in Victron afschakelen of zelfs terug regelen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:52
Tourtje schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:03:
[...]

miss had ik dit er bij moeten zeggen

nog wat extra info: de setup word ook gebruikt als noodstroom de omvormers zitten dan weer in het noodstroom net dus gaan bij mij weten weer terug aan, en ik heb maar 16kw als accu pakket en krijg dan de 1 op 1 regel niet gewaarborgd :)
Huh? Dan klopt je informatie niet.
Als de Solis en Growatt weer aan gaan in eilandmodus dan zitten ze op de AC OUT 1 en niet op de AC IN...

Dus de hamvraag is, waar zitten ze nu momenteel op? AC IN of AC OUT 1?

Edit:
Heb je laatste bericht gelezen en ze zitten dus op de AC OUT 1.

Kan dus gewoon op de AC OUT 2, er hangt verder niks aan dus dat moet prima kunnen.

Echter zou ik het netter aanpakken en kijken of je de Solis via Modbus of dergelijke kan aansturen.
Bij Growatt kan dit (heb ik ook).

[ Voor 21% gewijzigd door Jazsie op 17-07-2026 11:40 ]

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• Tourtje
habbekrats schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Je zou eens kunnen kijken of jou Solis aan te sturen is op modbus. Dan kun je de Solis via nodered in Victron afschakelen of zelfs terug regelen.
ja dat is mogelijk, de solis kan dat

ben nog niet zo ver dat ik in de sofware van de victron zelf kan, ze kunnen nog niet aan. en mij zelf nog niet verdiept in de software mogelijkheden van de victrons

zal dit van de winter eens oppakken

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 20:55

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Tourtje ik snap hem nu pas goed inderdaad.

Bij overschakelen van grid naar eiland modus vallen bij mij allebei mijn PV systemen eerst volledig uit (Solar edge en Enphase beiden bekend in en aangestuurd door mijn Victron systeem) en dus aangesloten op AC out 1.

Je zou eens kunnen kijken of jouw solis dit ook doet. Als je dit kunt combineren met dat na een uitval jouw solis niet automatisch opstart (in de omvormer settings ? ) heb je het probleem ook getackeld.

Weet alleen niet of dat kan. Als dat niet kan zou je nog iets kunnen bedenken met een relays (Shelly oid) oplossing waarbij je dit kunt instellen wellicht ?

En anders kom je bij meer draconische oplossingen zoals een andere omvormer die wel Victron aangestuurd kan worden of toch die 30 meter extra kabel leggen.

Snap dat deze laatste opties echt last resorts zijn hoor.

Maar er zijn vast mensen met betere ideeën dus ik lees nog eventjes mee.

Leuke casus dat dan weer wel.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-08 22:07

pvg

Tourtje kan de PV omvormers die uit moeten blijven bij net uitval gewoon op AC out 2 aansluiten (samen met rest van garage?). Dat is robuust en snel (implementatie in firmware van MP). Via modbus ben je sowieso te laat om de omvormer een commando te sturen. KISS.

• habbekrats
pvg schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:31:
Tourtje kan de PV omvormers die uit moeten blijven bij net uitval gewoon op AC out 2 aansluiten (samen met rest van garage?). Dat is robuust en snel (implementatie in firmware van MP). Via modbus ben je sowieso te laat om de omvormer een commando te sturen. KISS.
Via modbus ben je niet te laat. Indien je de omvormer op ac1 out heb zitten zoals vele hier kan bij Grid uitval de PV omvormer terug regelen. De factoe 1 regel is er niet voor niets. Jou accu is niet in 2 seconden overladen. Want naast de factor 1 regel heb je ook een minimum capaciteit aan accu nodig.

• Tourtje
ik zag vanmiddag dat ik via de drm van de solis pin 5 en 6 kan ontbruggen waardoor de solis zich zelf uitschakeld. dit zou mooi kunnen met de cerbo die dan weer een relay schakeld . dat zou een mooie oplossing zijn kan alles zo blijven als het is.

Pin 5 en 6 verbonden (gesloten circuit): De omvormer werkt normaal en levert stroom.
  1. Pin 5 en 6 los van elkaar (open circuit): De omvormer stopt binnen 5 seconden met stroom leveren en gaat in de "Waiting"-stand. Op het scherm verschijnt dan de melding "Limit by DRM

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:37
Deze discussie is soortgelijk aan iets waar ik gisteren mee bezig was. Ik had bij mij 5.04kWp op de GEN input staan van mijn Deye, en 7.8kWp op de LOAD (ok, deze kan de Deye niet actief schakelen). In geval van een "perfect storm" (accu 100%, max laadsnelheid 90A) en GRID valt dan net weg, dan reageert mijn solaredge omvormer nooit snel genoeg om zich bij te sturen. Want voor een bepaald moment stuurt ie toch redelijk wat amperes naar mijn Deye die dat niet de accu kan induwen, noch ergens anders heen. daarom toch maar besloten om mijn 7.8kWp panelen op GRID te zetten. In geval van off-grid moet de 5.04kWp mijn accu maar weer opladen.

Ik weet dus niet of ik zelf blind zou vertrouwen op modbus snelheid...misschien iets van een relais inbouwen die meteen afschakelt zodra GRID wegvalt? dan valt je solis ook uit...weet alleen niet of het net zo snel gaat. Bekabeling van GRID naar de victron anders regelen zodat je daar de Solis op kan aansluiten? dus een soort van extra verdeler er tussen?

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:31
@cyclone waarom vallen jouw omvormers uit? Is dat by design? Victorn adverteert er juist mee dat de overgang van net naar eiland zo snel gaat, dat een PC niet uitvalt.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:06
Scooper schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:07:
Ik heb de 3x Heymy MB56 32kWh-packs onlangs in gebruik genomen. Eerst wat getest met ontladen en weer opnieuw laden. Dat gaat allemaal prima. Maar de onbalans in het pakket... :X

Laden met 55.2V (3,45v per cel) loopt al vrij snel tegen een overvoltage protection aan omdat één cel dan over de 3,62v gaat. Nu dus bezig met het top-balancen. Ik moest terug naar 3.40v om überhaupt niet tegen een overvoltage protection aan te lopen. Daarna langzaam het voltage per pack terug naar 3.45v. En nu alle packs tegelijk aan het top-balancen. 20 uur later begint het de goede kant op te gaan:
[Afbeelding]

De packs zitten nu op 60, 40 en 30mV diff.
Ik heb 2 maanden geleden mijn 32kwh van dezelfde leverancier in gebruik genomen, duurde idd meer dan 24u voordat het in balans was... Daarna is alles altijd in balans gebleven, heel tevreden mee.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• cyclone

cyclone

@pegagus ja dat is by design, moet ff opzoeken hoe dat exact zit (weet ik nu ff niet zo 1 2 3 te reproduceren).

Maar wat er gebeurt is als ik het grid afschakel op de AC in nemen de multiplussen direct alles over kortom alles blijft aan.

Mijn SolarEdge en Enphase omvormers werden echter wel direct afgeschakeld. Nu weet ik niet meer of mijn Accu toen vol / bijna vol zat. Maar na een paar minuutjes startte de PV omvormers weer netjes op en werden ze netjes door de Cerbo geregeld.

Nu heb ik wel dik 13kWh aan omvormers draaien op een 3 fase Victron systeem met een accu van 48kWh dus op een zomerdag wek ik zo 10 a 12 kW op en als dat vol staat terug te leveren en grid valt weg kan ik dat niet allemaal in mijn accu kwijt. Mijn multiplussen kunnen maar max 3x 70a laden dus dat is max 10kW om en nabij. Dat eventjes in minder dan 20ms ipv terugleveren terugschalen of naar laadstroom omzetten kan het systeem niet en daarom eerst even de PV direct afschakelen en daarna rustig weer gereguleerd opstarten.

dat is mijn logica erachter of dat klopt meen ik gelezen te hebben maar weet ff niet meer waar. Zal het weer eens opzoeken en later deze post ff aanvullen.

[aanvulling]

Tis idd by design en ook om wat hierboven staat maar ook ivm feit dat de bij eiland bedrijf de multiplus eerst zelf een stabiel net / net referentie moet creëren. Immers volgen de pv omvormers hierbij standaard het grid als referentie. Tijdens het omschakelen is de netreferentie niet stabiel genoeg.

Voorkomen dus zoals eerder beschreven van een vermogens overschot vanuit de PV

En daaropvolgende aansturing van de pv omvormers dmv Frequency Shift power controll door de Victron installatie.

Ook dat heeft even tijd nodig na het creëren van een stabiele netreferentie in eiland bedrijf.

Kortom 3 redenen die vrij logisch zijn die bij het omschakelen naar eiland bedrijf waardoor de pv omvormers (die grid following inverters zijn) uitschakelen en daarna na stabilisatie van het eilandbedrijf weer rustig opstarten (en zo netjes je accu bijladen)

[ Voor 27% gewijzigd door cyclone op 17-07-2026 23:15 ]

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:16
Geronimoos schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb 2 maanden geleden mijn 32kwh van dezelfde leverancier in gebruik genomen, duurde idd meer dan 24u voordat het in balans was... Daarna is alles altijd in balans gebleven, heel tevreden mee.
Ik heb hem door laten balanceren. Uiteindelijk op 3.55v met 3mV diff. Nu float weer aangezet. Ze zitten nu in rust op of onder de 10mV diff. Denk dat het pakket nu netjes komende tijd gebalanceerd blijft.

Overigens tot nu toe ook super tevreden! :)

SRK35ZS-W

• cyclone

cyclone

habbekrats schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:13:
@cyclone

AC2 out is gewoon een doorlus van AC-in. AC2 wordt het relais afgeschakeld bij grid uitval.
Dus een PV omvormer hierop aansluiten is niet zo'n groot probleem al zou ik het zelf liever niet doen om alle stromen door de Victron te laten lopen.
Deze vind ik erg verwarrend.
Waarom zou je niet al je stromen door je Multiplussen willen laten lopen ? Dit is toch precies waar ze voor ontworpen en gemaakt zijn ?

Mijn hele huis zit achter een setup van 3 x Multiplus II 5KVA, ik laad mijn EV er met gemak op 10kW mee op. Sinds implementatie is het super stabiel.
Hiermee gebruik je de spullen alleen maar netjes binnen de gespecificeerde waardes en precies daar waar het voor gemaakt is.
Waarom zou je dat niet willen doen ?

• habbekrats
cyclone schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:27:
[...]

Deze vind ik erg verwarrend.
Waarom zou je niet al je stromen door je Multiplussen willen laten lopen ? Dit is toch precies waar ze voor ontworpen en gemaakt zijn ?

Mijn hele huis zit achter een setup van 3 x Multiplus II 5KVA, ik laad mijn EV er met gemak op 10kW mee op. Sinds implementatie is het super stabiel.
Hiermee gebruik je de spullen alleen maar netjes binnen de gespecificeerde waardes en precies daar waar het voor gemaakt is.
Waarom zou je dat niet willen doen ?
Ik heb eigenlijk niets op ac2-out zitten, alles wat niet op noodstroom zit van ac1-out zit gewoon met de Multiplussen op AC-in. onder andere mijn twee onder verdelers naar schuren niet.

• pegagus
@cyclone als ik goed begrijp hoef je dan ook niet te voldoen aan die Victron regel voor de verhouding van PV-vermogen en accu-capaciteit?

• cyclone

cyclone

@pegagus weet niet hoe je die conclusie trekt ? Maar ik houd me gewoon aan de design principes en de daarbij horende factor 1.0 regel.

• pegagus
Die regel is er om een overschot van PV kwijt te kunnen bij het wegvallen van het net. Dat vermogen moet ergens heen, als het net weg valt. Als je omvormer ook weg valt, op het moment dat het net weg valt, vangt de omvormer van de PV de klap op.

zou het kunnen dat de regel van toepassing is wanneer je MPPT’s gebruikt?

• cyclone

cyclone

@pegagus nee, Nogmaals dit is as designed gedrag i.v.m. het wegvallen van het grid als referentie punt. Je AC coupled PV omvormers starten zodra je eiland bedrijf stabiel is weer netjes op en gaan gewoon weer produceren.

Omdat de aansturing van je AC pv omvormers niet supersnel is moet je dus die buffer hebben en voldoen aan de factor 1.0 regeling. Wellicht lastig uit te leggen maar als je dit eenmaal een keer getest hebt / in werking hebt gezien is dit zeer logisch.

Maar nogmaals een harde nee op jouw vraag, dit is geen reden om niet te voldoen aan de factor 1.0 regel. Die zul je echt moeten volgen wil je je pv omvormers veilig op de AC OUT 1 aansluiten.

• Yaldair
Ik heb gisteren even een 'stress'-test gedaan met mijn accu. Aangesloten op de Deye, even op 10A, 30A, 50A, 80A en uiteindelijk 90A (mijn theoretische max) laten draaien. Thermal camera erop en zag geen hotspots o.i.d. :)

Nu wil ik hem van de week gaan topbalancen, maar ik raak het spoor een beetje kwijt. Ik wil hem in-pack balancen, m.b.v. de JK-BMS 2A active balancer. Kan ik hem dan gewoon zoals Andy instellen op 3.45V en alles daarboven laten balancen? of kan ik hem toch beter op 3.5? 3.55? V instellen. Wat is de meerwaarde om hoger in de knie daar te zitten? een latere volle lading gaat toch maar tot max 3.45V. Als een cell fysiek minder capaciteit heeft (ook al zelfde batch etc), dan gaat dat nooit meer worden. En ik begrijp dat ze ook altijd wel wat gaan driften, ondanks een top-balance. Dus...misschien heel concreet:

Hoe stel ik mijn JK-BMS (+ YAMBMS) in om mijn pack goed te top balancen terwijl de cellen al in serie staan :)

(i.v.m. die korte kortsluiting van mijn 2 cellen ga ik ze het liefst niet tot het uiterste stressen...)

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-08 22:07

pvg

Yaldair schreef op maandag 20 juli 2026 @ 07:27:
Ik heb gisteren even een 'stress'-test gedaan met mijn accu. Aangesloten op de Deye, even op 10A, 30A, 50A, 80A en uiteindelijk 90A (mijn theoretische max) laten draaien. Thermal camera erop en zag geen hotspots o.i.d. :)

Nu wil ik hem van de week gaan topbalancen, maar ik raak het spoor een beetje kwijt. Ik wil hem in-pack balancen, m.b.v. de JK-BMS 2A active balancer. Kan ik hem dan gewoon zoals Andy instellen op 3.45V en alles daarboven laten balancen? of kan ik hem toch beter op 3.5? 3.55? V instellen. Wat is de meerwaarde om hoger in de knie daar te zitten? een latere volle lading gaat toch maar tot max 3.45V. Als een cell fysiek minder capaciteit heeft (ook al zelfde batch etc), dan gaat dat nooit meer worden. En ik begrijp dat ze ook altijd wel wat gaan driften, ondanks een top-balance. Dus...misschien heel concreet:

Hoe stel ik mijn JK-BMS (+ YAMBMS) in om mijn pack goed te top balancen terwijl de cellen al in serie staan :)

(i.v.m. die korte kortsluiting van mijn 2 cellen ga ik ze het liefst niet tot het uiterste stressen...)
Bij 3.45V balancen werkt prima. Hier een jaar in gebruik. De onbalans blijft hier onder de 10mV over gehele cycles (dagelijks + seizoenen). En over 2 accupakketten btw.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 09:15

Ik sluit mij aan bij pvg. Na installeren van mijn box heb ik deze geladen en ook laten balanceren bij 3.45v. Onbalans zit hier ook onder de 10mV.

• Jazsie

Bij mij is balanceren vanaf 3.4v en accu vol op 3.45v. Blijft er ook genoeg "fout" marge over.

Via de app kan je het instellen op je JK-BMS.

Ik hanteer voor mij zelf 3v als ondergrens (0%) en 3.45v als bovengrens (100%).
Werkelijkheid zit ik op 10-95%.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online

Ik doe vanaf 3.45 balanceren,dan is er nog geen onbalans. Laden doe ik tot 3.55. dan pas ga je verschillen zien en doet de balancer zijn werk. Als je na twee uur bulk terug gaat naar float zal hij ook nog niet klaar zijn. Maar zodra je dit aantal dagen/cyclus hebt herhaald komt het vanzelf goed. Mocht de bms ingrijpen omdat er een cel naar 3.65 schiet,dan de laadspanning iets verlagen,wachten tot cellen beetje gelijk zijn en dan weer gaan verhogen. Ik volg het proces gewoon met de jk app op mijn telefoon,zie je mooi welke cell wat doet..

1 PVoutput . Dongen NB

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:45
Ik ben al een tijdje aan kijken welke batterij ik zal gaan kopen. Ik wil in het totaal graag minimaal 50kWh. Nu lees ik hier dat @Scooper en @Geronimoos batterijen van Heymy met MB56 cellen hebben gekocht? Dat lijkt een erg gunstig geprijsde optie, ook met de verzendkosten van 288,- er bij. Echter komen er bij de NL douane nog invoerrechten en BTW overheen vrees ik?

Graag zou ik wat meer willen weten hoe de ervaringen met zo'n aankoop op Alibaba zijn.

Daarnaast zijn alle adviezen m.b.t. de keuze voor een bepaalde batterij welkom! Alvast hartelijk dank.

• habbekrats
KarsS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:41:
Ik ben al een tijdje aan kijken welke batterij ik zal gaan kopen. Ik wil in het totaal graag minimaal 50kWh. Nu lees ik hier dat @Scooper en @Geronimoos batterijen van Heymy met MB56 cellen hebben gekocht? Dat lijkt een erg gunstig geprijsde optie, ook met de verzendkosten van 288,- er bij. Echter komen er bij de NL douane nog invoerrechten en BTW overheen vrees ik?

Graag zou ik wat meer willen weten hoe de ervaringen met zo'n aankoop op Alibaba zijn.

Daarnaast zijn alle adviezen m.b.t. de keuze voor een bepaalde batterij welkom! Alvast hartelijk dank.
Bij NKON kopen met garantie Alibaba kan ook maar moet je bv zeker weten dat het DDP is of uit een Pools magazijn komt.

• Scooper
KarsS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 18:41:

Inderdaad met DDP kopen, dan weet je zeker wat de kosten zijn. Dat gaat overigens wel meer dan €288 kosten. Ik was in totaal 6500 kwijt voor 3 MB56 packs, maar volgens mij is het inmiddels wel wat duurder geworden.

SRK35ZS-W

• KarsS
Scooper schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:33:
[...]

Inderdaad met DDP kopen, dan weet je zeker wat de kosten zijn. Dat gaat overigens wel meer dan €288 kosten. Ik was in totaal 6500 kwijt voor 3 MB56 packs, maar volgens mij is het inmiddels wel wat duurder geworden.
Toch nog steeds een goede deal lijkt mij; 96kWh voor 6500,- Moet je die packs dan zelf nog in elkaar zetten?

• Scooper
Nee, hij komt kant en klaar op een pallet. Wel 250kg per stuk, dus even van tevoren bedenken hoe je dat het beste handled. In dit topic heb ik foto's geplaatst hoe ik dat heb gedaan. Het systeem rondom de accus moet je natuurlijk wel zelf nog opbouwen.

Verder lijkt ik nog wel een issue te hebben met een weerstand op de balance cables die soms te hoog wordt. Daarover moet ik nog even in conclaaf met de leverancier.

SRK35ZS-W

• KarsS
In welk topic kan ik die foto's vinden?

Ik ben benieuwd hoe Heymy het probleem met de balance cables oppakt. Overigens begrijp ik niet direct wat je bedoeld met "een weertand die soms te hoog wordt". Het zal niet om de fysieke kabel weerstand gaan? Zijn het de balancer uitgangstrappen die soms niet voldoende leveren?

Overigens lijkt mij 2A balancing stroom wel erg weinig voor 628Ah cellen... Maar dat is puur gevoelsmatig, ik heb er geen ervaring mee.

• Scooper
@KarsS
In het topic waarin we nu zitten: Scooper in "Zelf een powerwall bouwen"

De contactpersoon op Alibaba reageert vlot op mijn vragen. Dus ook in de after sales. Ze geven nu de suggestie om het vermogen van de balancer omlaag te schroeven. Dat lijkt mij niet direct de oplossing, maar ik zal het in elk geval eens proberen.

Een 2A balancer is nu gangbaar. Dat is ongeveer 100 watt. Dat is dus best flink, maar met cellen van 628Ah kan met name de eerste keer wel even duren ja. Maar dat zie ik niet direct als een probleem. Een reguliere balance na het opladen lukt gewoon binnen het uur.

Over die weerstand: Het JK BMS meet de weerstand in elke individuele balance-kabel. Die loopt bij veel van dit soort packs door een PCB die over de cellen ligt. Ik vermoed dat Heymy daar iets niet helemaal lekker heeft gedaan.

Huidige waarden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jktEl5DpEMjr0VU4sIld_brwv3Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ni133HvwYVmJkD8kFFpSXuis.png?f=user_large

Je ziet een soort parabool qua weerstand richting de cellen.
Volgens mij geeft het BMS bij een waarde boven de 256 een warning.
Ik zie deze paraboolvorm terug bij alledrie mijn packs. Bij 2 van de drie richting de 250. Bij ééntje piekt hij op 190. Maar ik kan het visueel niet zo gemakkelijk vergelijken omdat de packs nu gestapeld staan ;)

Ik zal in de praktijk even moeten kijken hoevaak dit daadwerkelijk een probleem geeft. In het ergste geval moet ik voor een aantal cellen zelf denk ik even een bypass langs het pcb maken.

SRK35ZS-W

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:49
KarsS schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:28:
[...]

Toch nog steeds een goede deal lijkt mij; 96kWh voor 6500,-
Ter info: Heymy Energy (Kealry Liao) offreerde mij in mei 2026 USD 3000 voor 1 stuk en USD 2.930 per stuk bij 2 stuks (DDP naar NL).

[ Voor 3% gewijzigd door Aziona op 24-07-2026 13:36 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• pegagus
Die 100W haal je enkel bij 50V. Dus enkel bij balanceren tussen de eerste en de laatste cel. In de praktijk zal het een stuk lager zijn.

Die parabool die je ziet, wordt die niet gewoon veroorzaakt door de lengte van de draden tussen de accupool en het BMS?

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-08 14:45
Scooper schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 12:48:
@KarsS
In het topic waarin we nu zitten: Scooper in "Zelf een powerwall bouwen"

De contactpersoon op Alibaba reageert vlot op mijn vragen. Dus ook in de after sales. Ze geven nu de suggestie om het vermogen van de balancer omlaag te schroeven. Dat lijkt mij niet direct de oplossing, maar ik zal het in elk geval eens proberen.

Een 2A balancer is nu gangbaar. Dat is ongeveer 100 watt. Dat is dus best flink, maar met cellen van 628Ah kan met name de eerste keer wel even duren ja. Maar dat zie ik niet direct als een probleem. Een reguliere balance na het opladen lukt gewoon binnen het uur.

Over die weerstand: Het JK BMS meet de weerstand in elke individuele balance-kabel. Die loopt bij veel van dit soort packs door een PCB die over de cellen ligt. Ik vermoed dat Heymy daar iets niet helemaal lekker heeft gedaan.

Huidige waarden:
[Afbeelding]

Je ziet een soort parabool qua weerstand richting de cellen.
Volgens mij geeft het BMS bij een waarde boven de 256 een warning.
Ik zie deze paraboolvorm terug bij alledrie mijn packs. Bij 2 van de drie richting de 250. Bij ééntje piekt hij op 190. Maar ik kan het visueel niet zo gemakkelijk vergelijken omdat de packs nu gestapeld staan ;)

Ik zal in de praktijk even moeten kijken hoevaak dit daadwerkelijk een probleem geeft. In het ergste geval moet ik voor een aantal cellen zelf denk ik even een bypass langs het pcb maken.
Ik vind de verschillen in miliohm wel erg uiteen lopen. Ik had 2 cellen die meer dan 10 miliohm verschil geven en het de connector extra goed aangekrompen waardoor ze nu allemaal weer bij elkaar liggen. Ook het cel voltage verschil werd kleiner waar voorheen een alarm boven de 100mV ging zie ik die helemaal niet meer..

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 24-07-2026 14:50 ]

• cyclone

cyclone

Even totaal iets anders, ik moest net even 2 35mm kabels voor meen 4de accu doos bestellen maar holy shit.
Betaalde ik bij elektramat vorig jaar 9 mei nog 7,75 per meter 35mm2 mag je een jaartje later doodleuk 9,95 aftikken.

Da's 28,4% in een jaar. Snap dat er inflatie is maar dit begint wel erg ridicule vormen aan te nemen of heb ik nu gewoon bij de verkeerde toko besteld ?
Wat betalen jullie gemiddeld voor een metertje 35mm2 ?

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 19:12
Bij Lithiumaccu's is het op het moment ook €9,90 en die zijn meestal niet duur.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:53

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@cyclone Minder meestal, in Duitsland. Zie bijvoorbeeld https://www.etoh24.de/lap...rot-4521042-schnittlaenge of https://www.evolt24.de/la...elb-4521002-schnittlaenge.

[ Voor 29% gewijzigd door Rimco op 24-07-2026 21:09 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• KarsS
@Scooper bedankt voor de uitleg! Toch een fysieke weerstand dus. Als het puur de "wire ressistance" is zoals de uitdraai doet vermoeden moet dat inderdaad wel op te lossen zijn. Als de Ri van de cellen er bij in in zit wordt het een ander verhaal. Al zou dat wel raar zijn met dit parabolisch verloop en dan ook nog eens vergelijkbaar over 3 packs... Hopelijk is de oplossing simpel!

• habbekrats
@Scooper De bedrading waar bestaat deze uit, bandkabel dan via printbaan naar elke cel?
Ik heb gewoon 16 gelijke lengte draden aan de bms zitten. De weerstand is nagenoeg hezelfde. Opmerking 2 ze noemen het Wire resistance maar eigenlijk moet het als samenstel gezien worden met de busbars waar ze opzitten.

• SkyFlyer
Kun je niet zelf direct de weerstand van de draden meten? Dan weet je het zeker.

• Scooper
habbekrats schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:02:
@Scooper De bedrading waar bestaat deze uit, bandkabel dan via printbaan naar elke cel?
Ik heb gewoon 16 gelijke lengte draden aan de bms zitten. De weerstand is nagenoeg hezelfde. Opmerking 2 ze noemen het Wire resistance maar eigenlijk moet het als samenstel gezien worden met de busbars waar ze opzitten.
Heb even geen betere foto beschikbaar dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sW2nLG4YfcNaTl9dRP5j55Gxt1A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK0gMJhQSUi6XBqoeDHShI7C.jpg?f=fotoalbum_large

Kabel van BMS naar PCB bestaat uit allemaal even lange adere. De cellen met de hoogste Ri zitten achteraan en hebben de langste banen over de PCB. De kabel van PCB naar busbars zit op het PCB onder iets wits bevestigd en op de busbars gebout met daar weer rode lak overheen. De cellen onderin doen het beter dan de cellen bovenin. Als ik weer tegen issues aanloop ga ik opnieuw een pack openmaken. Maar nu eerst andere prioriteiten...

SRK35ZS-W

• Scooper
SkyFlyer schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:54:
Kun je niet zelf direct de weerstand van de draden meten? Dan weet je het zeker.
Dat ga ik zeker doen als ik er weer mee bezig ga. Dan hoop ik uit te vinden of de hogere weerstand uit de PCB komt (langere banen, dus zou logisch zijn), of ergens anders.

SRK35ZS-W

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 05-08 19:59
Vanmorgen wilde ik met mijn telefoon via bluetooth inloggen in de JK BMS. Bij het opstarten stond de app ineens in het chinees. (Misschien een update?) Heb via de instellingen hem weer in het Engels gezet. App even opnieuw opgestart en proberen in te loggen op de BMS. Bij verbinding maken netjes de 3 piepje uit de BMS hoorbaar. Echter vraagt hij gelijk om het password.(normaal alleen als je wijzigingen wilt doen aan de instellingen) Echter geeft die nu aan dat ik een onjuist password heb ingevoerd. Maar weet voor 100% dat ik het juiste invoer. Ook de standaard 1234 en 123456 geprobeerd zonder resultaat.

Iemand dit ook al eens bij de hand gehad of weet dit op te lossen?

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:06
Scooper schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:33:
[...]

Heb even geen betere foto beschikbaar dan dit:
[Afbeelding]

Kabel van BMS naar PCB bestaat uit allemaal even lange adere. De cellen met de hoogste Ri zitten achteraan en hebben de langste banen over de PCB. De kabel van PCB naar busbars zit op het PCB onder iets wits bevestigd en op de busbars gebout met daar weer rode lak overheen. De cellen onderin doen het beter dan de cellen bovenin. Als ik weer tegen issues aanloop ga ik opnieuw een pack openmaken. Maar nu eerst andere prioriteiten...
Het design van de PCB van de heymy is niet top, de baantjes richting de verste cellen zijn van connector tot cell ca 1mm breed. Bij de Xinxiang boxen is dit beter, daar is het beschikbare koper op het board wel zoveel als mogelijk gebruikt. Zie screenshot hieronder van 1 van reviews van offgrid garage. In mijn box heb ik er geen issues mee, maar de hoogste weerstand (naar de verste cel) is wel 200mOhm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGnFHhDRcjUu86lZt0yeIBAHfak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eTYJqFQowi7sdU5HvBr6T3fD.png?f=fotoalbum_large

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• habbekrats
@Geronimoos An sich is de weerstandswaarde 200 mOhm niet belangrijk wel dat hij altijd hetzelfde blijft. De meetstroom om de cel spanning te meten is dermate laag dat het spanningsverlies nihil is. Stel dat de meetstroom 1mA zou bedragen is de spanningsval 0,0002V. De weerstand wordt in mijn ogen alleen rekening mee gehouden als er gebalanceerd gaat worden met 2A dan wordt er met 0,4V gecompenseerd.

• Peter_v_m
Peter_v_m schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 09:13:
Vanmorgen wilde ik met mijn telefoon via bluetooth inloggen in de JK BMS. Bij het opstarten stond de app ineens in het chinees. (Misschien een update?) Heb via de instellingen hem weer in het Engels gezet. App even opnieuw opgestart en proberen in te loggen op de BMS. Bij verbinding maken netjes de 3 piepje uit de BMS hoorbaar. Echter vraagt hij gelijk om het password.(normaal alleen als je wijzigingen wilt doen aan de instellingen) Echter geeft die nu aan dat ik een onjuist password heb ingevoerd. Maar weet voor 100% dat ik het juiste invoer. Ook de standaard 1234 en 123456 geprobeerd zonder resultaat.

Iemand dit ook al eens bij de hand gehad of weet dit op te lossen?
Net even mijn laptop via RS485 aangesloten aan de BMS met JK BMS monitor dat werkt wel. En kan ook gewoon instellingen aanpassen mijn password werkt dan gewoon. Waarschijnlijk toch de App die het probleem geeft. Opnieuw installeren van de app helpt helaas niet.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-08 14:45
Peter_v_m schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Net even mijn laptop via RS485 aangesloten aan de BMS met JK BMS monitor dat werkt wel. En kan ook gewoon instellingen aanpassen mijn password werkt dan gewoon. Waarschijnlijk toch de App die het probleem geeft. Opnieuw installeren van de app helpt helaas niet.
Weet niet of je Apple hebt of Android maar bij Android kan je gebruikersgegevens en cache legen van de app. Wellicht dat het iets uitmaakt.

• Peter_v_m
Willempie27 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:38:
[...]

Weet niet of je Apple hebt of Android maar bij Android kan je gebruikersgegevens en cache legen van de app. Wellicht dat het iets uitmaakt.
Het werkt weer!

Heb inderdaad een Android, app verwijderd eerst cache leeg gemaakt. Cache had ik eerder al verwijderd maar maakte toen niets uit. Heb eerst een oude versie gedownload. Deze werkte. Daarna geupdate naar de laatste versie en nu doet de nieuwe versie het wel.

Overigens heeft de nieuwe versie een totaal nieuwe layout. (V6.0.10 voor Android)

• SkyFlyer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRecGFZAAtBFXG9D3nDQRA6FXho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlKC9hyJ0jot7gAlOPL2cz0I.jpg?f=fotoalbum_large

Wat vinden jullie van mijn nieuwe accu?
spoiler:
Dit is een screenshot van een serieuze thuis accu advertentie 🙈

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
SkyFlyer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:08:
[Afbeelding]

Wat vinden jullie van mijn nieuwe accu?
spoiler:
Dit is een screenshot van een serieuze thuis accu advertentie 🙈
Aiaiai, daar is een hoop mis :+

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
Ik ben opzoek naar een dc kabelaansluiting voor een battery box maar weet niet de exacte naam.. deze kun je dus “klikken” en zodoende snel loskoppelen als je zo’n box moet verplaatsen naar buiten. Weet iemand hoe dit heet ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
anderson connector?

[ Voor 5% gewijzigd door rokas op 29-07-2026 18:57 ]

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-08 23:16
Possible schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:52:
Ik ben opzoek naar een dc kabelaansluiting voor een battery box maar weet niet de exacte naam.. deze kun je dus “klikken” en zodoende snel loskoppelen als je zo’n box moet verplaatsen naar buiten. Weet iemand hoe dit heet ?
Heb het idee dat het niet bij alle merken precies hetzelfde is. Heb hier een aantal Seplos V3 boxen staan. Heb daar voor de zekerheid ook maar de Seplos connectoren bij besteld indertijd.

• SkyFlyer
SkyFlyer schreef op maandag 13 juli 2026 @ 22:39:
[...]

Visueel niet heel spannend, maar wel een vervelende klus om te doen, vanwege al het gepriegel. De 16mm2 die maar net in de OBO rails past (vanwege de vierkante eindaderhuls persing), en de spijker clips vastmaken tussen al het andere geweld in. En de ontwerper die de aardschroef voor de MPTT aan de zijkant heeft geplaatst heb ik in gedachten gehouden.... 😐 (Ik wist het toen ik hem ophing, dus ook mijn eigen schuld)

Maar goeds het mojest gedaan worden en weer een klusje afgevinkt. Alle behuizingen zijn nu geaard (met 16mm2) alle continuïteit gemeten, en alle aarde, behuizingen etc, PE schroeven (van AC in en outs) zitten onder de resolutie van mijn (Fluke 87v) multimeter (100 mOhm). Zelfs de aarde van mijn stopcontact naar de behuizingen van MPTT blijft daaronder.

Ik heb ook de MPTT nu aangesloten op de lynx power in.

Ik heb ook gelijk de 16mm2 aarde voor de aarde rails van de accu's alvast aangelegd. In tegenstelling tot wat oudere berichten van mij, heb ik besloten het DC gedeelte wel zwevend te laten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vandaag weer eens een paar uur kunnen sleutelen, alle AC bekabeling afgemaakt, de goten zitten nu echt vol.

Ik heb overal H07RN-F (3x6mm2) kabel gebruikt, op zich een prettige kabel, maar een volgende keer zou ik voor de oplossing van @Rimco gaan die een 7 aderige kabel heeft gebruikt (Lapp 7G10 kabel), dat scheelt het nodige werk. Let er dan wel op dat je juiste diameter gebruikt, omdat er meer dan 3 belaste aders zijn in dezelfde kabel.

En de spaghetti bij de installatie kast is 🤢. Maar goed, het zit erin. En met alle kappen is het visueel netjes 🫣. Next up, laatste accu afbouwen en deze doormeten, aansluiten en MP2'S instellen en eerste accu stresstest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xRz8ypKDpMapwP1Gl5oY6XUZD78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OaVjjqxHKbIwbSM0xNbhPCz0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAYYaismYKRw0tGgUAY3xEXJEdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQpSHSkcNvhFnYm9A2VQMmTX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqBL2A2-dPgywiffZ6QrcR9LILk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IFz3BA08N9wqxTbdcuLoA534.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6DXz_KVVJ5BWKpQ219mhq2YOao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yciqspOZCLZ3Drxrr0WDdyQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkMnZrsB0AetoaftfeNrh13tjA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zi0m93sUCJNzn5wJrOM2obHv.jpg?f=fotoalbum_large

• cyclone

cyclone

@Possible Als je denkt dat het een goed idee is om mogelijk een accu / accupack “snel” nog even naar buiten te rollen vanwege de veiligheid zou ik je dat van harte aanraden (typo) afraden.

Discussie is in diverse topics al eerder gevoerd (zou die vraag ook eerder in een ander topic geplaatst hebben maar sois).

Maar even een accu die in thermal rundown zit of dreigt te gaan naar buiten rollen is een behoorlijk onveilige actie die je waarschijnlijk met je eigen leven mag betalen. Kans dat je cellen bij beweging gaan ontgassen is namelijk zeer aannemelijk en dan hang jij daar met je snoetje boven. Dat vertel je dan niet meer na.

• Yaldair
cyclone schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 07:53:
@Possible Als je denkt dat het een goed idee is om mogelijk een accu / accupack “snel” nog even naar buiten te rollen vanwege de veiligheid zou ik je dat van harte aanraden.
Denk dat je afraden bedoelt ;) .

Ik ben nu begonnen met het "hoe automatiseer ik mijn Deye' avontuur.

Predbat --> doet voorspellingen op historische data, maar kan je geen "max" instellen van 80% SOC (bijv.) om niet je accu heel de zomer op 100% te hebben staan. Net wel al het instel werk gedaan...
DAO --> blijkbaar is mijn situatie te complex, met PV parallel aan mijn Deye, op zijn GRID poort, etc.
EMHASS --> berekent een laadstrategie maar dat moet ik dan volgens mij zelf nog met nodered (o.i.d.) omzetten in iets wat ik kan sturen naar de Deye. Ik ga hier even verder naar kijken.
GBBOptimizer --> Kost meer geld dan wat ik er aan ga verdienen in 2027 denk ik.
YaldairOptimizer --> vermoed dat we deze kant op moeten...zelf iets bedenken :P

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Even een ballonnetje oplaten om dit topic te hernoemen naar "zelf een thuisbatterij bouwen".
Maakt het topic wat makkelijker om te vinden. Powerwall is Tesla.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:09
Yaldair schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Denk dat je afraden bedoelt ;) .

Ik ben nu begonnen met het "hoe automatiseer ik mijn Deye' avontuur.

Predbat --> doet voorspellingen op historische data, maar kan je geen "max" instellen van 80% SOC (bijv.) om niet je accu heel de zomer op 100% te hebben staan. Net wel al het instel werk gedaan...
DAO --> blijkbaar is mijn situatie te complex, met PV parallel aan mijn Deye, op zijn GRID poort, etc.
EMHASS --> berekent een laadstrategie maar dat moet ik dan volgens mij zelf nog met nodered (o.i.d.) omzetten in iets wat ik kan sturen naar de Deye. Ik ga hier even verder naar kijken.
GBBOptimizer --> Kost meer geld dan wat ik er aan ga verdienen in 2027 denk ik.
YaldairOptimizer --> vermoed dat we deze kant op moeten...zelf iets bedenken :P
DAO ben ik zeer tevreden over. Solar doet hij op basis van voorspelling gebaseerd op ML en history. Als je je PV data goed in HA hebt zitten, moet dit geen probleem zijn. Er zijn ook veel mensen tevreden over GBBOptimizer. Met 32kWh batterij zit ik op 271 euro "verdiend" deze maand, dus dan kan die 7 euro er wel vanaf. Je zou EVCC nog aan je lijstje toe kunnen voegen, zeker als je ook een laadpaal hebt. Er zijn ook commerciele EMSén (zoals bliq) die met Deye werken, echter zag ik bij mijn research vooral problemen en hoge kosten.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Bij EVCC wordt hard gewerkt aan zo'n zelfde MILP gebaseerd optimizer als de DAO opzet. Maar dan op basis van hun data in plaats van Home Assistant. Aansturing zit natuurlijk al in EVCC ingebouwd.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Slonzo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:07:
Even een ballonnetje oplaten om dit topic te hernoemen naar "zelf een thuisbatterij bouwen".
Maakt het topic wat makkelijker om te vinden. Powerwall is Tesla.
Done!

Wise enough to play the fool

• Xiphalon
  • Laatst online: 09:38
Ik ben mijn ESS aan het opbouwen, net de DC zijde gedaan en de Victron Multiplus 6k5's in driefase gezet en de ESS assistent gedaan. Lijkt nu allemaal te lopen (ze Inverten volgens de GX) maar bij L1 knippert het lampje "low voltage". Dat is volgens Internet het sustain voltage oid, maar de Multiplus krijgt 52.6V (gemeten op de batterijaansluiting, maar ook via ve.configure geeft ie aan dat het 52.6V is) en die staat volgens mij op 48V.

Welke setting mis ik? (Batterijen zijn 16S LiFePO4 batterij, Felicity Solar 16kWh, 3 stuks)

• reneeke1970
  • Nu online
Xiphalon schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:56:
Ik ben mijn ESS aan het opbouwen, net de DC zijde gedaan en de Victron Multiplus 6k5's in driefase gezet en de ESS assistent gedaan. Lijkt nu allemaal te lopen (ze Inverten volgens de GX) maar bij L1 knippert het lampje "low voltage". Dat is volgens Internet het sustain voltage oid, maar de Multiplus krijgt 52.6V (gemeten op de batterijaansluiting, maar ook via ve.configure geeft ie aan dat het 52.6V is) en die staat volgens mij op 48V.

Welke setting mis ik? (Batterijen zijn 16S LiFePO4 batterij, Felicity Solar 16kWh, 3 stuks)
De ess assistent heeft een tab met sustain voltage,en die staat standaard best hoog,dus veranderen naar 44 ofzo,heb je er geen last meer van

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

Zijn er mensen die hun financiële plaatje eens zouden willen delen ?
We hebben het hier in het topic met name over de technische uitdagingen / issues / bevindingen maar stiekem ben ik wel benieuwd ook naar hoe een en ander financieel eruit ziet / heeft gezien.

Reden is dat ik vorige week mijn 4de en daarmee laatste doosje MB31's in productie heb genomen en nu (helaas) klaar ben met bouwen.
De thuis accu is af.
Alle bekabeling is aangelegd en aangesloten om volledig off grid te kunnen gaan inclusief bypass schakelaar.
De 3 Multiplus II 48 5000VA/70 snorren al ruim een jaar waarbij initieel eerst mijn hele huis op de AC in kant stond maar nadat ik eindelijk voldoende accu capaciteit had om aan de 1.0 factor regel te voldoen is alles dit voorjaar verkast naar de AC out kant.
Kortom bij grid uitval nemen mijn multiplussen de hele last over, en snort mijn PV (12,5kW) vrolijk door om mijn accu bank van 64kWh vol te houden.

De ridicule hoeveelheid accu opslag vind zijn business case in het feit dat er sinds januari een Model 3 op de oprit staat (lekker 2de hands gekocht) waarmee ik sinds april geen kWh meer van het grid heb hoeven laden. Ik haal woon werk verkeer 15kWh per dag max gewoon lekker uit de accu.

Mijn hele huis is gasloos en ik meen nu zo goed als mogelijk klaar te zijn voor het einde van het salderingstijdperk.

Wat ik lastig vind en vandaar mijn vraag over het financiële plaatje, hoe maak ik nou een reële berekening van de baten die ik heb van mijn accu.
De aanschaf prijs van mijn systeem ken ik, maar hoe ga ik nu goed berekenen wat het voordeel is wat ik van mijn accu haal.

Vermoed dat meer mensen dit plaatje helder willen hebben, of wellicht al helder hebben.
Mijn struikel punten :
Hoe bereken ik deel PV stroom uit wat ik als eigen verbruik heb en dus zonder accu ook niet zou hoeven inkopen.
Hoe bereken ik eerlijk het voordeel wat ik heb nu ik mijn EV volledig op zonnestroom kan laden uit mijn accu, mag ik hier de reiskosten vergoeding van 21 cent per km in meenemen (sec gezien kost mijn auto me op dit moment echt helemaal niets gezien ik hetzelfde geld zou hebben uitgegeven aan een verbrandings motor auto en die meer onderhouds kosten heeft en dure benzine moet tanken).

Hoe bereken ik het voordeel van gasloos zijn door in deze berekening (of hoeft dat juist niet).
Nouja u snapt denk ik wel waar ik heen wil.

En uiteindelijk ben ik dus zeer benieuwd naar de terugverdien tijd. Niet dat dit super belangrijk is / doorslaggevend is geweest voor de investering. Maar nu het toch allemaal klaar is ben ik wel benieuwd gewoon omdat het kan.

Hoe zien jullie dit ?

• SkyFlyer
BenSKIP schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 03:24:
[...]

-WARNING-
Deze (wederom) goedbedoelde correctie kan schietlontjes activeren. Lezen van onderstaande reactie doet u geheel op eigen risico. Mocht u toch besluiten verder te lezen, zorg er dan voor dat vrouwen en kinderen op geruime afstand verblijven en het bureau voor u, de stoel waarop u zit en/of u zichzelf stevig aan de grond verankerd heeft.

---
Als u aan bovenstaand voldoet, dan kunt u nu verder lezen.
---

Ik wil je ballon niet doen klappen, maar met slechts een voltmeting kan je niet zeggen dat de cellen goed gematched of uberhaupt goed zijn.

Dit weet je pas als je van allen een capaciteitsmeting per cel gedaan hebt.

---
Om je vraag te beantwoorden:
AliE
Tip: beter koop de gele epoxyplaten niet, die bevatten chloride, beter koop je de babyblauwe glasvezelplaten.
Ik ben momenteel de laatste yixiiang aan het monteren en heb inmiddels een FRM-10 om de interne weerstand te meten.

Deze blijkt voor alle 16 cellen 0,21 mOhm te zijn. Dus ook de weerstand is uitstekend gematched 😉.

Overigens is er 1 cel in 1 van de geassembleerde packs, waar de las een scheur van heeft. Mogelijk een fout van mij, of een fout van fabricage, dat weet ik niet. Alleen kan ik nergens een MB30 meer vinden. Hoe kijken de experts hier tegen het combineren van MB30 met MB31?

• habbekrats
@cyclone Het makkelijkste is of je data van voor je batterij hebt. Ik zat op ongeveer 35% van het gebruik uit PV. De rest 65% kwam van het grid. Hoef ik deze 65% niet meer in te kopen dan is dat directe winst hiervan moet je soms de RTE van af trekken indien je het grid hier ook voor gebruikt. Tot 2027 was het makkelijk door de saldering en kon je lucratief terugduwen met een dynamisch contract. Vanaf 2027 ga ik waarschijnlijk ook meer nom draaien.

Ik heb voor mijn installatie ongeveer 6600 euro uitgegeven voor 3xmpII 5000 en 32kWh. Eind 2027 hoop ik op ~ -2300 euro te staan bij zonneplan nov 2025 tot 31-12-2025.
Na 2027 maar eens kijken wat er terug te verdienen valt.

• cyclone

cyclone

@habbekrats je impliceert nu dat je NIETS meer in hoeft te kopen.
Dat geld voor mij zeker niet, ik ga de wintermaanden niet voldoende zon hebben om mijn warmtepomp te kunnen draaien, laat staan om daar ook nog een EV op te kunnen laden.

En je hebt het idd over zaken die je niet in hoeft te kopen, maar dat is niet alleen debet aan het feit dat je een accu hebt toch.
Dank voor je reactie maar het is niet echt een antwoord op de vraag die ik stelde.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-08 20:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wat habbekrats hier zegt: het gaat om de stroom die je batterij in gaat. Dat is je winst.

Als je batterij een mWh over een jaar doet (gaat de shunt mogelijk vertellen of vrm) dan is dat 1000 kWh * 0.25 euro (of welk bedrag redelijk is) = 250 euro per jaar. Koste je installatie 5000 euro dan kost het 20 jaar om die terug te verdienen, niet zo rendabel in dit voorbeeld. Maar pak je eigen bedragen en laat maar zien.

Dat je gasloos bent is top, maar als je gasloos zou zijn gegaan zonder thuis accu dan zou ik dat niet op conto van de accu schrijven.

• cyclone

cyclone

@Q

Dank je .. dat is idd de kortste klap, zo simpel dat ik het zelf niet zag :-)

De installatie was bruto overigens 10,5K voor gehele oplossing inclusief dus het off grid proof maken.
De boel wordt via VRM bij mij HomeAssistant ingepompt en die zegt dat er 4,9MWh in de accu is gegaan en 4,88MWh eruit.
Dat zou neerkomen op 1220 euro op jaarbasis bij een kWh prijs van 0,25 cent.
Zou neerkomen op een terugverdien tijd van ruim 8,5 jaar (bij een gelijkblijvende kWh prijs).

• habbekrats
cyclone schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:15:
@habbekrats je impliceert nu dat je NIETS meer in hoeft te kopen.
Dat geld voor mij zeker niet, ik ga de wintermaanden niet voldoende zon hebben om mijn warmtepomp te kunnen draaien, laat staan om daar ook nog een EV op te kunnen laden.

En je hebt het idd over zaken die je niet in hoeft te kopen, maar dat is niet alleen debet aan het feit dat je een accu hebt toch.
Dank voor je reactie maar het is niet echt een antwoord op de vraag die ik stelde.
Ik koop in de wintermaanden ook in, sinds maar 2026 gasloos warmwater 180 liter boiler met PV sturing 3 Airco's en een pelletkachel.
De pelletkachel is normaal verwarming ca 700kg per jaar en 2 airco ook als verwarming indien de pelletkachel niet draait. Nu draaien ze vaak overdag voor koeling pv overschot is groot genoeg. Tot maart hadden we een CV combi en deed ongeveer 140-200m3 per jaar voor ww en soms even stoken.

• cyclone

cyclone

Nu even wat rapportjes aan het draaien in Home Assistant.
Niet helemaal representatief voor komende jaar gezien ik de EV pas 7 maanden heb maar nu moest ik al 4,7MWh inkopen in de winter.

De vraag is dan ga ik dit dynamisch inkopen of ga ik gewoon lekker voor de leverancier met de laagste kWh prijs?
Ik neig het laatste want verwacht komende winter hoge prijzen i.v.m. de geopolitieke spanningen en de aardgas prijs die zijn weerslag zal hebben op de kWh prijs.

(maargoed spring beetje van de hak op de tak geloof ik)

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-08 21:28
cyclone schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:24:
@Q

Dank je .. dat is idd de kortste klap, zo simpel dat ik het zelf niet zag :-)

De installatie was bruto overigens 10,5K voor gehele oplossing inclusief dus het off grid proof maken.
De boel wordt via VRM bij mij HomeAssistant ingepompt en die zegt dat er 4,9MWh in de accu is gegaan en 4,88MWh eruit.
Dat zou neerkomen op 1220 euro op jaarbasis bij een kWh prijs van 0,25 cent.
Zou neerkomen op een terugverdien tijd van ruim 8,5 jaar (bij een gelijkblijvende kWh prijs).
Zo kan je niet rekenen toch :? (zeker nu niet met het salderen). De enige winst die je nu maakt met de accu is voordeel pakken op het prijsverschil van het dynamisch contract (als je dat hebt).

Daarnaast, vergeet je verliezen niet, die 20kWh die je nu verschil hebt zijn niet de verliezen maar de meetfout. Je hebt met laden/ontladen snel 10-15% verlies. (edit: wat de accu ingaat en gemeten is door de shunt is wel netto, maar wat eruit gaat heeft nog wel een conversie ondergaan van DC naar AC dus daar zal nog een verliesfactor in zitten)

Volgens mij is het een zeer complexe som (zeker bij dynamisch tarief).
Stel overdag is de prijs 17 cent en ik laad 10kWh (vanuit de zonnepanelen), dan gaat er (makkelijk gerekend) 9kWh de accu in. Direct verkopen had € 1,70 opgeleverd.
vervolgens ontlaad ik 9kWh (bruto), zeg 8,5 netto terug naar het net voor 33 cent.
Dat levert €2,81 op (en wat gratis warmte in de schuur in mijn geval :P ).
Het verschil tussen wel of geen accu is dus voor dat specifieke moment 2,81 - 1,70 = 1,11 (en niet 10 x 0,25 -> 2,50 )
Ga je doordat overdag de prijzen laag zijn en de opbrengst van de zon laag is, laden van het net, dan zal de prijs van de energie die de accu in gaat afhankelijk zijn van de verhouding zonnestroom en stroom vanaf het net. En die verhouding veranderd bij middelmatige bewolking continue :P

[ Voor 6% gewijzigd door ybos op 02-08-2026 22:55 ]

• KarsS
SkyFlyer schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 19:29:

Overigens is er 1 cel in 1 van de geassembleerde packs, waar de las een scheur van heeft. Mogelijk een fout van mij, of een fout van fabricage, dat weet ik niet. Alleen kan ik nergens een MB30 meer vinden. Hoe kijken de experts hier tegen het combineren van MB30 met MB31?
Wat bedoel je precies met "waar de las een scheur van heeft"? Is dat bij de polen, of in de behuizing?

• SkyFlyer
KarsS schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:06:
[...]

Wat bedoel je precies met "waar de las een scheur van heeft"? Is dat bij de polen, of in de behuizing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47K5ZN9BSi0-5JUjM_OA9RYgZeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6nQZVuqqUcdFvTlzs9w3pvE.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de polen. De pool zelf is nog volledig intact (volgens de weerstand meeting). (Foto is van na demontage, waarbij hij loskwam)

[ Voor 4% gewijzigd door SkyFlyer op 03-08-2026 08:23 ]

• KarsS
Erg jammer zoiets! Het is niet heel duidelijk te zien op de foto maar het lijkt een ring zit die om de feitelijke pool valt en die los getrokken is? Dat was gelast neem ik aan.

Het is waarschijnlijk aluminium waardoor je reparatie mogelijkheden beperkt zijn. Toch zou ik het proberen. Ik denk aan de ring terug duwen op de oorspronkelijke positie en dan kleine gaatjes rond de rand boren en daar parkertjes o.i.d. in draaien. Als de feitelijke pool een redelijke dikte heeft zou je daar ook een ondiep gat in kunnen maken en daar draad in tappen. Ook kun je iets (laten) maken wat stevig om de feitelijke pool heen geklemd kan worden.

Het blijft natuurlijk oppassen met dit soort knutsel oplossingen en je moet heel goed testen voor je het weer in gebruik neemt, maar weggooien kan altijd nog...

• Q

Q

ybos schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:51:
Volgens mij is het een zeer complexe som (zeker bij dynamisch tarief).
De kunst is juist om te zoeken naar een heuristiek die niet zo complex is maar toch een realistische indruk kan geven wat de winst is van een accu en wat dus de terugverdien tijd kan zijn, bij benadering.

Laten we eens met elkaar samenwerken om te kijken of we zo'n heuristiek kunnen bepalen.

De hele installatie draait maar om één ding, zonnestroom opslaan in de accu en niet 'verloren' laten gaan. De kern van jouw punt is dat je betwist dat je met 25 cent per kWh mag rekenen voor de waarde van de stroom in de accu.

Het is belangrijk om daarbij het salderen niet mee te rekenen. Dus de waarde van de stroom is de kale energie prijs zonder btw en energie belasting, als ik het goed heb.

Gegeven de context waarbij salderen is afgeschaft: als je op een dynamisch tarief zit dan is de zonnestroom overdag effectief NUL euro waard. De stroom direct verbruiken is het beste wat je kunt doen, maar second-best is dus in een accu opslaan (met wat verlies).

Stel we hebben 10kWh opgeslagen in een accu op een dag. Wat is die 10kWh dan waard?

Als je eens met een doorsnee prijs werkt van 26 cent de kWh voor een vast contract, dan kom ik op 2 euro 60 cent. Het is eigenlijk heel recht-toe-recht-aan als je salderen niet meerekent. Maar alleen als je die 10kWh ook weer gebruikt, ofwel als zelfverbruik, danwel als handel.

Een dynamisch contract is interessant omdat je voor die 10kWh in je accu in de avond meestal geen 26 cent maar makkelijk gemiddeld 35 cent kunt krijgen. In de winter is dat een ander verhaal. Maar zelf was mijn gemiddelde kWh prijs in de winter maximaal 26 cent inclusief. Maar ik ben zelf niet super representatief qua gebruiker.

Kortom, ik denk dat het prima is om gewoon 25 cent per kWh te rekenen voor de waarde van de kWhs opgeslagen in je accu. Maar misschien redeneer ik verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 03-08-2026 12:12 ]

• pegagus
Ik zou dan rekenen met de kWh die je accu levert. Opslag levert je geen cent op. :+

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
  • Nu online
Q schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:11:
[...]

De kunst is juist om te zoeken naar een heuristiek die niet zo complex is maar toch een realistische indruk kan geven wat de winst is van een accu en wat dus de terugverdien tijd kan zijn, bij benadering.

Laten we eens met elkaar samenwerken om te kijken of we zo'n heuristiek kunnen bepalen.

De hele installatie draait maar om één ding, zonnestroom opslaan in de accu en niet 'verloren' laten gaan. De kern van jouw punt is dat je betwist dat je met 25 cent per kWh mag rekenen voor de waarde van de stroom in de accu.

Het is belangrijk om daarbij het salderen niet mee te rekenen. Dus de waarde van de stroom is de kale energie prijs zonder btw en energie belasting, als ik het goed heb.

Gegeven de context waarbij salderen is afgeschaft: als je op een dynamisch tarief zit dan is de zonnestroom overdag effectief NUL euro waard. De stroom direct verbruiken is het beste wat je kunt doen, maar second-best is dus in een accu opslaan (met wat verlies).

Stel we hebben 10kWh opgeslagen in een accu op een dag. Wat is die 10kWh dan waard?

Als je eens met een doorsnee prijs werkt van 26 cent de kWh voor een vast contract, dan kom ik op 2 euro 60 cent. Het is eigenlijk heel recht-toe-recht-aan als je salderen niet meerekent. Maar alleen als je die 10kWh ook weer gebruikt, ofwel als zelfverbruik, danwel als handel.

Een dynamisch contract is interessant omdat je voor die 10kWh in je accu in de avond meestal geen 26 cent maar makkelijk gemiddeld 35 cent kunt krijgen. In de winter is dat een ander verhaal. Maar zelf was mijn gemiddelde kWh prijs in de winter maximaal 26 cent inclusief. Maar ik ben zelf niet super representatief qua gebruiker.

Kortom, ik denk dat het prima is om gewoon 25 cent per kWh te rekenen voor de waarde van de kWhs opgeslagen in je accu. Maar misschien redeneer ik verkeerd?
Eens dat je "gewoon" met 25 cent per kWh mag rekenen. Waar het echter lastig wordt is dat je "gratis" PV opwek in de winter misschien niet voldoende is om je accu vol te krijgen. Oke dan neem je een kleinere accu. Dan heb je vervolgens in de zomer het probleem dat je te veel produceert waardoor je het alsnog voor niks aan het net levert. Dus de rekensom is 25 cent per kWh, maar hoeveel kWh sla je elke dag op en kan je effectief gebruiken?

• SkyFlyer
Tenzij de prijzen negatief zijn, dan levert het laden geld op.

Ik denk dat 25c/kWh ook te simpel is. Je kunt er voor kiezen om juist vanaf net te laden en je eigen productie te verminderen.

En laden bij lage stroomprijzen voor eigen gebruik, of Epex handel geven allemaal andere mix.

Ik ga daarom straks ook (uiteindelijk) EMHASS gebruiken. (Maar begin met DESS, eerst mijn HA opruimen).

• Q

Q

SkyFlyer schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:03:
Tenzij de prijzen negatief zijn, dan levert het laden geld op.
Dat gebeurt zo zelden (misschien paar keer per jaar) dat ik het redelijk vind om daar geen rekening mee te houden. De winst hiervan is op jaarbasis misschien een aantal tientjes.
Ik denk dat 25c/kWh ook te simpel is. Je kunt er voor kiezen om juist vanaf net te laden en je eigen productie te verminderen.
Dat laden van het net doe je alleen als je:
  1. Geen eigen solar opwek hebt
  2. De solar opwek niet genoeg is om de accu vol te krijgen
Mensen met solar laden alleen goedkoop van het net bijvoorbeeld 's nachts als het hard waait en de prijzen laag zijn.

De vraag is hoe vaak mensen met een zonne installatie van het net laden. Van wat ik heb gezien zelf in de winter - ik moet veel van het net laden - is dat het prijsverschil tussen lage en hoge prijzen vanaf november tot en met feb te klein is om laden van het net rendabel te maken voor eigen gebruik (of handel).
En laden bij lage stroomprijzen voor eigen gebruik, of Epex handel geven allemaal andere mix.
Ik denk dat EPEX handel vanaf 2027 - waarbij je dus goedkoop laadt van het net - niet zo rendabel wordt en ik zou hier geen rekening mee houden in de berekening.

Dat is mooi want dat maakt de berekening makkelijker.

Ik vind zelf dat rekenen met 25 cent oid per kWh nog steeds een goede benadering is voor de waarde van je kWh in je accu.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 03-08-2026 13:28 ]

• Q

Q

stefdej schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Eens dat je "gewoon" met 25 cent per kWh mag rekenen. Waar het echter lastig wordt is dat je "gratis" PV opwek in de winter misschien niet voldoende is om je accu vol te krijgen. Oke dan neem je een kleinere accu. Dan heb je vervolgens in de zomer het probleem dat je te veel produceert waardoor je het alsnog voor niks aan het net levert. Dus de rekensom is 25 cent per kWh, maar hoeveel kWh sla je elke dag op en kan je effectief gebruiken?
Je accu staat in de winter gewoon grotendeels stil. n de winter is je PV opbrengst vaak niet hoog genoeg om je huis verbruik af te dekken, dus die accu wordt amper of niet geladen.

De grootte van je accu maakt niet zoveel uit denk ik en dat maakt het misschien ook wel weer makkelijker qua accu keuze.

[ Voor 19% gewijzigd door Q op 03-08-2026 13:31 ]

• Jazsie
We dwalen beetje af, dit past beter thuis in het Thuisaccu: al interessant (voor mij)? topic.

Ik bereken wat uit de accu (AC-zijde) komt.
Ik weet wat erin gaat (AC-zijde), dit zou anders terug het net op gaan.
kWh prijs weet ik.

En zo komt er een mooi vergelijking uit aan wat ik bespaar met accu en wat het zou zijn zonder accu.

Draai "NOM".
Laad enkel op via PV.
Variabel contract met piek/dal tarief (25ct/22ct all-in momenteel, injectie 4,6ct/1,6ct)
Salderen bestaat niet (België), maakt het wat makkelijker.
EV heeft op werkdagen ~12-15kWh nodig.
Batterij capaciteit is bruto 16kWh.
Jaarverbruik van 10mWh.
Piekvermogen van 6-7 kW naar 3,5kW sinds accu in gebruik is. Besparing van 200,-- p/j indien het zo blijft.

Mijn conclusie is dat het goed rendabel is in mijn situatie, echter zou ik eerst zo veel mogelijk PV leggen wanneer mogelijk. Dat is momenteel goedkoper dan een batterij en in de winter heb je nooit genoeg PV :+.

Verder is een stukje onafhankelijkheid een wens en is snel terug verdienen niet nr 1 maar wel mooi mee genomen ;).

• cyclone

cyclone

@Jazsie deel je observatie niet geheel, zoals ik in mijn openingsvraag al aangaf we hebben het veel over techniek, maar ook het financiele plaatje speelt een rol bij de keuze om zelf een powerwall (vind ik echt veel beter dan de huidige nieuwe topic naam) te bouwen.

Ik ga mee in de pragmatiek die Q hanteert, mede ook omdat ik geen heil zie in een dynamisch contract. Na menig analyse met en zonder hulp van AI kom ik tot de conclusie dat ik het risico niet wil lopen om komende winter (wanneer ik het meeste moet afnemen van het net) met hoge kWh prijzen te worden geconfronteerd. Het verschil van een dynamisch (op basis van vorig jaar) was dermate klein en soms zelfs nadelig t.o.v. een vast contract.

De vraag is overigens ook gebaseerd op NA 1 jan 2027 / na salderings regeling. Op dit moment levert mijn accu mij niets op omdat ik botweg mijn hele verbruik kan salderen. Tot op heden was het puur kennis opbouwen.
En toen ik dat schreef besefte ik me dat "het levert mij niets op" niet juist is want die kennis is ook wat waard.

Ok ik dwaal (weer) af sorry.
Ik houd niet van risico's en ik geloof niet dat de onbalans markt nog interessant is voor een particulier in 2027 (allemaal aannames maar goed voor mezelf mag ik deze nemen).

Ik reken mezelf ook niet graag rijker dan ik ben dus dan ben ik met het uitgangspunt "Alle energie die uit mijn accu komt bespaart mij de prijs die ik er anders voor zou moeten betalen" volgens mij prima af.

Dat komt dus neer op zo'n 25 cent per kWh (mijn huidige model contract waaronder ik alles wegsaldeer kost een kWh nog ruim 30 cent incl alle belastingen) voor een nieuw contract wat ik nu voor een jaar kan afsluiten.

En daar heb ik dan ook mee gerekend. Voor mij werkt dit. Het zal niet tot op de dag of week nauwkeurig zijn maar ik vermoed dat ik met de eerder genoemde bedragen en terugverdien tijd helemaal zo gek niet zit.
Komt er op neer dat ik iig de accu ruim binnen zijn levensduur terug heb verdiend en het dus een prima investering is geweest.
Zeker omdat behalve de besparing het mij extra functionaliteit biedt in de vorm van zekerheid bij een grid storing. En ik er echt enorm veel van heb geleerd.
En ik nu me suf lach voor mensen die een godsvermogen neertellen voor een thuis stekker accu waar men makkelijk 350 euro per kWh voor neer durft te lappen.
Mijn oplossing kom ik bruto net aan de 165 euro per kWh (inclusief alles).

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
Ik weet niet of jullie al een jaar met batterij leven maar via Victron kan je via "last 365d" in reporting zichtbaar maken en dan weet je redelijk goed wat er in de batterij gaat.
Saillant detail is dan wel het volgende: bij 3000kWh "opname" is er maar 2400kWh "bruikbare teruggave".

Men moet dus bij de "eigenverbruik" calculatie in het achterhoofd houden dat men wel kan zeggen dat er 3000kWh "niet naar het net gegaan is en dus rechtstreeks verbruikt is", maar 20% is dus verloren gegaan.

Toch ook iets om rekening mee te houden.

Verder ben ik het helemaal eens met @Q @Jazsie en @cyclone , dit als Belg zijnde zonder terugdraaiende teller (aka salderingsregeling).

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 03-08-2026 15:12 ]

• Jazsie
HyperBart schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:12:
Men moet dus bij de "eigenverbruik" calculatie in het achterhoofd houden dat men wel kan zeggen dat er 3000kWh "niet naar het net gegaan is en dus rechtstreeks verbruikt is", maar 20% is dus verloren gegaan.

Toch ook iets om rekening mee te houden.
Klopt, ook de reden dat ik tel vanuit de AC-zijde, hier zit het verlies al in :).

Alles wat uit mijn batterij komt aan de AC-zijde is gelijk voor eigen gebruik (ik lever niet terug).
In mijn geval is het dus wel degelijk wat aan de AC-zijde in de batterij gaat anders rechtstreeks het net zou op gaan :).

Zeker een punt om rekening mee te houden mocht je aan het rekenen slaan :+.

Persoonlijk houd ik het bij de basis, puur voor een indicatie. Altijd leuk om besparing te zien zonder rekening te houden hoeveel je erin gestopt hebt in aanschaf >:).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:15
cyclone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:59:
En ik nu me suf lach voor mensen die een godsvermogen neertellen voor een thuis stekker accu waar men makkelijk 350 euro per kWh voor neer durft te lappen.
Mijn oplossing kom ik bruto net aan de 165 euro per kWh (inclusief alles).
Dan moet je verbruik wel hoog genoeg zijn. Anders heb je veel kWh'tjes die de hele zomer vol zijn. Als je maar 5 kWh opslag nodig hebt, dan gaat een plug-in optie aanzienlijk goedkoper zijn dan de zelfbouwroute. Boven de 15 kWh slaat de balans pas echt duidelijk om richting DIY.

• pegagus
Dus bij goedkoop laden voor later gebruik moet je wel die 20% energieverlies incalculeren. En het gegeven dat je dan energie verstookt om kosten te besparen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
pegagus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:29:
Dus bij goedkoop laden voor later gebruik moet je wel die 20% energieverlies incalculeren. En het gegeven dat je dan energie verstookt om kosten te besparen.
20 procent verlies.

Eigenlijk dien je ook de totale investering te delen door de totale geschatte kWh die op een realistische termijn van bv 20 jaar.

Dat is dan eigenlijk ook de kost die je betaald hebt om dat geprojecteerd aantal kWh op te slaan.

Moet je voor de grap eens doen.
Stel dat je een stevige installatie en verbruik hebt en 3000kWh PV opslaat.
Laten we even uitgaan van het feit dat je DESS (ik doe een gokje) ook nog eens 2500kWh weet te shiften op goedkopere momenten voor later gebruik.

Dan mag je dus met RTE er van uitgaan dat dat 4400 kwh is. Investering 20 jaar pak ‘m beet 5K zelfbouw .

Dat wil dus zeggen dat een Kwh cyclen door je batterij 5 cent kost.

Ik heb ernstige bedenkingen bij dynamische tarieven, de rentabiliteit daarvan icm vaste kosten/heffingen/belastingen/bijdragen.
Spuit 11 bij de posts hierboven.

• cyclone

cyclone

@Oilman
Leuke oneliner maar kun je die ook feitelijk onderbouwen ?
Waar baseer jij op dat DIY pas vanaf 15kWh en meer rendabel is ?

@pegagus
Ja en nee.
Ja: Inderdaad PV is DC naar AC en dan weer naar de Accu van AC naar DC en terug de accu uit weer van DC naar AC. Kortom daar zitten inderdaad conversieslagen in die niet 100% renderen.

Nee: Maar in hoeverre kun / mag je van verlies spreken als je zonnestroom te over hebt, en waar je in sommige gevallen zelfs voor moet betalen om het op het net te zetten, en in veel gevallen amper nog iets voor krijgt ?

Vind dat persoonlijk een lastige.
Technisch klopt het wat je zegt maar economisch dan juist weer niet.
Kortom tis maar net hoe je het benaderd.

[ Voor 68% gewijzigd door cyclone op 03-08-2026 20:45 ]

• ybos
Q schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:27:
De vraag is hoe vaak mensen met een zonne installatie van het net laden. Van wat ik heb gezien zelf in de winter - ik moet veel van het net laden - is dat het prijsverschil tussen lage en hoge prijzen vanaf november tot en met feb te klein is om laden van het net rendabel te maken voor eigen gebruik (of handel).
Dagelijks. :P En ik heb 11kWp op het dak liggen.
Gemiddeld gezien is het interessant om tot een uur of 10 terug te leveren want dan is de prijs nog relatief hoog. Dan vanaf 15/16 uur weer alle zonnestroom linea recta het net op omdat de prijs wederom interessant is om terug te leveren ipv in de accu te stoppen. Alleen op supermooie dagen laad ik dus niet vanuit het net mijn (45kWh) accu vol. Omdat het tijdvenster lang niet altijd voldoende is om de accu met alleen zonnestroom vol te krijgen.

Maar, je uitleg om met 25 cent te rekenen kan ik achteraf gezien na je uitleg me wel redelijk in vinden. Ik kijk er niet zo strak naar. De energierekening is van april - oktober zwaar negatief, dan maart/oktober klein minnetje. jan/febr/nov/dec gewoon heel afhankelijk van het weer. Ik ben er van overtuigd dat het systeem mij geld oplevert, wanneer en hoelang dat duurt maakt me niet zo gek veel uit, het is niet dat ik op het moment dat het systeem betaald is, ik anders ga doen oid :P

• cyclone

cyclone

@ybos Neem even aan dat je in NL woont en een dynamisch contract hebt.
Ben dan even nieuwsgierig naar wat jouw intake van het net is op jaarbasis en wat jij uiteindelijk verwacht na einde salderings regeling je straks netto betaald aan jouw energie leverancier op jaarbasis.
Of anders gesteld kun jij op basis van de "zwaar negatieve" maanden de kosten van de wintermaanden geheel wegspelen ?

• ybos
cyclone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:49:
@ybos Neem even aan dat je in NL woont en een dynamisch contract hebt.
Ben dan even nieuwsgierig naar wat jouw intake van het net is op jaarbasis en wat jij uiteindelijk verwacht na einde salderings regeling je straks netto betaald aan jouw energie leverancier op jaarbasis.
Of anders gesteld kun jij op basis van de "zwaar negatieve" maanden de kosten van de wintermaanden geheel wegspelen ?
Op dit moment kan ik met mijn (op jaarbasis) negatieve elektriciteitsrekening zelfs mijn gasrekening wel betalen (ongeveer 1300 euro).
(voorbeeld: in juli krijg ik bijna 250 euro terug van Tibber, en ruim 100 euro aan ERE certificaten door het thuisladen met de auto, en daar is dan het overige eigen gebruik van het gezin al af)

Hoe het na het salderen eruit gaat zien weet ik niet, het plaatje zal zeker minder rooskleurig zijn, dan gaan we natuurlijk vol inzetten op eigen gebruik en pas dan het daadwerkelijke overschot terugleveren. Maar met prijzen van in de avond van (bruto) 30-35 cent levert een kwh dan nog steeds ongeveer 15 cent op, dat is beter dan niets, dus terugleveren met overschot kan nog steeds uit. We gaan het meemaken. Ik heb de accu nu bijna 2 jaar draaien en heb daarmee al een flink deel terug van de investering (reken ik mezelf wel een beetje rijk want de zonnepanelen waren nog niet helemaal terugbetaald denk ik, maar die opgewekte energie reken ik dan als gratis).

• Oilman
cyclone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:42:
@Oilman
Leuke oneliner maar kun je die ook feitelijk onderbouwen ?
Waar baseer jij op dat DIY pas vanaf 15kWh en meer rendabel is ?
1 fase inverter + 5 kWh LFP + klein spul gaat 1500+ Euro zijn met Victron nog iets hoger, er zijn meerdere PiB's te kopen die daar significant onder zitten in de range van 1000-1200 Euro. Met 10 kWh is het om het even, je eigen tijd natuurlijk niet meegerekend, bij 15 kWh slaat het duidelijk de andere kant op.

Dus niet bepaald een oneliner, maar een reactie op jouw opmerking over PiB.

• cyclone

cyclone

@ybos krijg jij al je ERE certificaten al uitgekeerd ?
Ik zit bij TAP, en die keren maar 1x per jaar uit kortom tis uiteindelijk nog maar afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

En ik zit met een niet te sturen warmtepomp die in de wintermaanden flink hongerig is, kortom ik vind het nog steeds maar een lastige keuze vanwege het risico dat ik straks met een dynamisch contract zit, een lege accu (want dagenlang geen of amper zon) en dan een kWh prijs van 35 cent.

@Oilman
Even snel gekeken maar kleine 5kWh set kost +\-

Victron omvormer 400 euro + 5kWh cellen (16 cellen van 105Ah) 480 euro + BMS 60 euro + 200 euro diversen = 1140 euro. (prijzen even snel bij NKON opgehaald). (kom ik op 228 euro per kWh)

Een Anker PiB met 5kWh kost 1899 euro als je hem scherp inkoopt. (kom ik op 379 euro per kWh) Kortom ik was mijn mijn 350 euro per kWh nog aan de conservatieve kant.

DIY is ook bij kleinere capaciteit nog steeds substantieel goedkoper, ook als je voor een Victron oplossing kiest.
Dus ik deel jouw observatie niet.

• Oilman
cyclone schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:
Ik zit bij TAP, en die keren maar 1x per jaar uit kortom tis uiteindelijk nog maar afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

En ik zit met een niet te sturen warmtepomp die in de wintermaanden flink hongerig is, kortom ik vind het nog steeds maar een lastige keuze vanwege het risico dat ik straks met een dynamisch contract zit, een lege accu (want dagenlang geen of amper zon) en dan een kWh prijs van 35 cent.

@Oilman
Even snel gekeken maar kleine 5kWh set kost +\-

Victron omvormer 400 euro + 5kWh cellen (16 cellen van 105Ah) 480 euro + BMS 60 euro + 200 euro diversen = 1140 euro. (prijzen even snel bij NKON opgehaald). (kom ik op 228 euro per kWh)

Een Anker PiB met 5kWh kost 1899 euro als je hem scherp inkoopt. (kom ik op 379 euro per kWh) Kortom ik was mijn mijn 350 euro per kWh nog aan de conservatieve kant.

DIY is ook bij kleinere capaciteit nog steeds substantieel goedkoper, ook als je voor een Victron oplossing kiest.
Dus ik deel jouw observatie niet.
Lekkere cherry picking. Vergelijk het dan met een Marstek en reken eens alle kosten mee, die cellen moeten ook ergens in, er zal een zekering tussen moeten, etc. Dan valt het sommetje andersom uit.

• reneeke1970
  • Nu online
Oilman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Lekkere cherry picking. Vergelijk het dan met een Marstek en reken eens alle kosten mee, die cellen moeten ook ergens in, er zal een zekering tussen moeten, etc. Dan valt het sommetje andersom uit.
Cyclone rekent zelfs nog verkeerd,voor zo een klein accutje ga je gewoon terug naar 24 volt,dat maakt de cellen in verhouding goedkoper. Een zekering....geloof dat de mijne 13 euro kostte. En daarbij in een marstek zit niet eens een zekering,dus waarom wil je die mee tellen? En nkon is zelfs nog prijzig,elders kun je 150 goedkoper scoren

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 04-08-2026 11:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

@Oilman
Helegaar geen cherry picking ik deel toch met je waar ik de prijzen vandaan haal ?
Dit is mijn referentie kader. En oprecht als ik het verkeerd zie laat ik me graag corrigeren maar voor mijn gevoel (en ik bedoel het echt niet zo lullig als het er staat) reageer je telkens vrij kortaf zonder enige referentie.

Ik pretendeer absoluut niet de waarheid in pacht te hebben, maar zonder referentie kan ik het niet lekker opzoeken / iets van leren. Snappie ?
Dus zou je mij een plezier willen doen en laten zien dat ik het niet bij het juiste eind heb ?

Neem je even mee in mijn gedachten gang waarom ik de Anker koos, dit is omdat ik dit nog een respectabel merk vind wat zich misschien kan meten met de kwaliteit die Victron levert.
Verder ben ik totaal niet thuis in de PiB gezien ik door de bomen het bos niet kan zien en de meeste PiB's die ik zo snel vond allemaal kleiner dan 5kWh waren.
Maar wellicht zit ik gewoon in de verkeerde bubbel.

Dus voel je s.v.p. niet aangevallen ik tracht hier enkel iets te leren en als dat als betweterig overkomt wees verzekerd dat ik het zo absoluut niet bedoel.

• ybos
cyclone schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:

Als het goed is krijg ik in september mn eerste betaling (via Joulo).

Ik ga binnenkort ook over naar een warmtepomp, maar laat nog een jaartje de gasketel hangen, puur om inderdaad even te kijken hoe alles gaat qua energieprijzen en of er momenten zijn dat het beter is gas te stoken dan met de warmtepomp draaien.

• SkyFlyer
SkyFlyer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Vandaag weer eens een paar uur kunnen sleutelen, alle AC bekabeling afgemaakt, de goten zitten nu echt vol.

Ik heb overal H07RN-F (3x6mm2) kabel gebruikt, op zich een prettige kabel, maar een volgende keer zou ik voor de oplossing van @Rimco gaan die een 7 aderige kabel heeft gebruikt (Lapp 7G10 kabel), dat scheelt het nodige werk. Let er dan wel op dat je juiste diameter gebruikt, omdat er meer dan 3 belaste aders zijn in dezelfde kabel.

En de spaghetti bij de installatie kast is 🤢. Maar goed, het zit erin. En met alle kappen is het visueel netjes 🫣. Next up, laatste accu afbouwen en deze doormeten, aansluiten en MP2'S instellen en eerste accu stresstest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal bij de volgende update weer wat bouwfoto's delen, maar voor nu heb ik het systeem online. Het huis is nog parallel, terwijl ik de packs Controleer en test. Voor checklist en oplever document heb ik met Claude een QA tool gevibe codes. Deze maakt nu een rapport met mijn checklist en importeert automatisch de waarden van mijn interne weerstand meter (FRM-10, scanned cell QR codes en integreerd met de Gobel website voor het ophalen van detail informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ditNM-DYVLR5mtLeptKb15zN6MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM3izG0C71nypTEzViZ9UAg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YupgVRzmfGdR_YkUq-lalHSw9ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA0yvxRTfcobzJU3hxfD6oSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7qaavQInPbpWsbJblgvf6mqD_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0V6Xkn78SRZnvZhO5num5W4.jpg?f=fotoalbum_large

• SkyFlyer
Daarnaast heb ik de EF3 - 200A temperatuur gemeten onder last, deze worden bij 145A inderdaad warm. De interne weerstand is 0.39mOhm (de DC breaker dus 1 mOhm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb649ukqXtetF6TG1rlOA3QKnpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YubBLB1od9xxbm9Zg5RDwdjD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door SkyFlyer op 04-08-2026 23:17 ]

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste