http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Thanks, ik had contact gehad met EVE maar die waren niet echt goedkoop, en ze hadden geen single studs, had je contact via allibaba of rechtstreeks via hun website ?cyclone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:39:
[...]
Neem even contact op met EVE, ik heb 2 maanden geleden een leuk aantal direct opgehaald in Hamburg.
Zeker bij dit soort aantallen is dat een stuk interessanter dan via NKON (die beginnen behoorlijk prijzig te worden).
Klopt NKON is een stuk omhoog gegaan, excl BTW is nu dezelfde prijs als vorig jaar in de BTW
En als je gaat uitbreiden met de 16kWh cellen dan zou ik het als tweede set er naast zetten. Dan heb je 21kWh. De extra kosten zijn dan minimaal.
[ Voor 30% gewijzigd door Lord Anubis op 27-08-2026 11:24 ]
De schakelaar is niet bedoeld voor noodsituaties. Meer voor onderhoud om de omvormer bijvoorbeeld spanningsloos te maken. Als er wat aan de hand is hoop ik dat de zekering zijn werk doet, en anders ga ik op een afstandje staan kijken hoe hij afbrand. Met je neus boven smeulende accu's gaan hangen lijkt me nooit een goed ideeLord Anubis schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:17:
@stefdej Buiten de ongeisoleerde draadeinden om, vind ik de schakelaar niet op zijn plaats ( pun intended en serieus 😉). Hoe ga je het gebruiken als er wat gaande is?
En als je gaat uitbreiden met de 16kWh cellen dan zou ik het als tweede set er naast zetten. Dan heb je 21kWh. De extra kosten zijn dan minimaal.
Wat is precies het risico van de draadeinden? ik neem aan dat de cellen niet spontaan open scheuren... dan is er meer aan de hand. Ik snap dat ik ze misschien "voor de zekerheid" had kunnen isoleren. Aan de andere kant, de hele behuizing is van staal dus ja.
Ik heb hier verschillende meningen over gezien op het internet. Is dit aan te raden?habbekrats schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:59:
@stefdej Geen isolatie sheets ertussen? En draadstangen tegen de cellen lijkt mij ook niet veilig.
Deze quote is van eventjes geleden. Hoe werkt de pre-charge functie van de JK BMS V19 precies? Ik kan er vrijwel niets over vinden, behalve een paar forum posts die het benoemen maar niet uitleggen hoe hij werkt.Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:56:
Ik heb het mee gekregen en ik heb in het begin (2022 ergens) een pre-charge button gemaakt want via DC opstarten altijd een overload op BMS gekregen en via AC gingen de stoppen er altijd uit (Victron MP2 5k VA).
Nu met de JK BMS v19 nergens last van, dat is gewoon super.
Feit blijft wel dat "prechargen" naar mijn mening wel nodig blijft, nu doe ik het enkel via de BMS zelf.
Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh
[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 27-08-2026 18:29 ]
Phoe hier krijg ik de kriebels van:stefdej schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:03:
Even een update van mijn project.Zojuist het eerste leven in geblazen, waardes lijken mooi.
- 16x104Ah gotion cellen (in eerst instantie een lage capaciteit. Als dit mooi blijkt te werken eventueel in de toekomst vervangen voor 16kWh.
- JK 16S2A30P BMS (100A vond ik te mager, de rest was niet op voorraad.
- Wordt gekoppeld aan een Victron Multiplus II 6k5 GX (ook met oog op uitbreiding)
Gewoon even om te delen, wellicht zijn er mensen die verbeterpunten/op aanmerkingen hebben. Het is misschien wel heel erg DIY maar dat maakt het juist een mooi project.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De volgende stap is samen met de Victron ophangen, en koppelen.
- Geen isolatie om de draadstangen.
- Geen epoxy plaat / isolatie tussen de cellen.
- Balanceer kabels niet afgezekerd.
Ik begrijp zelfbouw batterij pak echter vraag ik mij oprecht af hoeveel je nu echt bespaard dan gewoon kant en klaar...
Ik heb direct contact met eve / eerder al zaken met ze gedaan hetgeen ook flink wat tijd en moeite heeft gekost (bijna een jaar).
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...
VeelJazsie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:55:
[...]
Phoe hier krijg ik de kriebels van:
- Geen isolatie om de draadstangen.
- Geen epoxy plaat / isolatie tussen de cellen.
- Balanceer kabels niet afgezekerd.
Ik begrijp zelfbouw batterij pak echter vraag ik mij oprecht af hoeveel je nu echt bespaard dan gewoon kant en klaar...
Vertel, een 16S box met JK BMS v19 heb je voor 350/400 EUR.
Tel al die losse materialen op en het verschil is kleiner dan je denkt 😉.
Heb zelf eerst ook zelfbouw gedaan maar toen koste een box +750,--.
Nu zou ik gewoon voor kant en klaar gaan.
Mocht je balanceer kabel los komen dan heb je kans op kortsluiting.Slux schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 06:55:
[...]
ik had het ook iets anders gedaan maar balance kabels niet afgezekerd ?
Toegegeven dat de meeste kant en klaar "dozen" dit ook niet hebben.
Euh nee, beetje BMS kost je 150 euro, en een complete yixiang doos V3 inclusief die BMS kost je 300 a 350 euro.
Kortom je bespaart misschien 100 euro.
Op een complete EMS is dat niet veel.
Hoeft ook niet, vermogens zijn zo groot dat het kabeltje in dat geval als kortsluitdraad functioneert. Da's kzzzzt weg kabeltje.Jazsie schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 16:17:
[...]
Mocht je balanceer kabel los komen dan heb je kans op kortsluiting.
Toegegeven dat de meeste kant en klaar "dozen" dit ook niet hebben.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Alternatief: SmartShunt in een Power-in inbouwen. Japie.G in "Het grote Victron ontwerp topic"Possible schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:23:
Zijn er tweakers die een Smart Shunt gebruiken met een 3D Print zoals die Robert op youtube? Ik vind dit namelijk wel een nette / strakke oplossing. Ik heb geen 3D printer. Mocht iemand dit tegen een vergoeding willen printen, mag een PM bericht sturen
Dit alternatief heb ik zelf ook toegepast.
Ah thanks! Ja dat is een optie. Echter is dit al niet meer mogelijk als je 3x een 16H pack wilt gaan bouwen, en deze alle drie naar een power in wil brengen omdat je twee aansluitingen mist? En ik heb zelf niet de tooling ervoorErikKo schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:28:
[...]
Alternatief: SmartShunt in een Power-in inbouwen. Japie.G in "Het grote Victron ontwerp topic"
Dit alternatief heb ik zelf ook toegepast.
[ Voor 4% gewijzigd door Possible op 31-08-2026 12:45 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
[ Voor 22% gewijzigd door master1104 op 31-08-2026 21:06 ]
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 12% gewijzigd door The Source op 31-08-2026 21:03 ]
Erg mooi inderdaad zo! Heb je ook een foto van de binnenkant toevallig? En heb je ook een bestand van de 3d print ?master1104 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:01:
Ik heb hem tussen de Power In en Power Out gezet. Met koperstrip (gelijke maat aan die in Power In zit) een busbar gemaakt onderbroken door SmartShunt. Vervolgens een kapje getekend op maat voor de voegen in mijn muur en er overheen gezet. Ik was tevreden met het resultaat, maar het maken van de busbars is wel een klusje voor iemand met de juiste gereedschappen (slijptol, kolomboor, tapset en momentsleutel). Strip had iets langer gemogen, maar contactvlak is gelukkig ruim voldoende.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er goed uit, alleen moet je volgens mij wel het koper vernikkelen om contact corrosie te voorkomen. Kun je vrij makkelijk zelf doen als je een LAB voeding hebt.master1104 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:01:
Ik heb hem tussen de Power In en Power Out gezet. Met koperstrip (gelijke maat aan die in Power In zit) een busbar gemaakt onderbroken door SmartShunt. Vervolgens een kapje getekend op maat voor de voegen in mijn muur en er overheen gezet. Ik was tevreden met het resultaat, maar het maken van de busbars is wel een klusje voor iemand met de juiste gereedschappen (slijptol, kolomboor, tapset en momentsleutel). Strip had iets langer gemogen, maar contactvlak is gelukkig ruim voldoende.
[Afbeelding] [Afbeelding]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb een 20a 24v lader, en thuis 12 zonnepanelen. Ik zou de set prima in de schuur kwijt kunnen. Het is een degelijke accu met bms etc. Maar is er dan geen betere optie dan een micro omvormer? Ik zie dat die ‘maar’ 800w kunnen doen, iets meer zou handig zijn lijkt me helemaal als het wel 2 accus worden. Zijn er betere alternatieven?
ik heb een homewizard energy P1 meter, icm zon socket kun je dan het een en ander vrij simpel regelen(bij voldoende opwek>acculader) alleen hoe je het andersom regelt is me even niet duidelijk(dus dat de accu ontladen wordt)
[ Voor 11% gewijzigd door Bakema op 01-09-2026 17:51 ]
Een victron multiplus voor 24 volt,of zelfs een easy solar van victron als je toevallig wat pv hebt,is ook leukBakema schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 17:47:
Heren een vraagje, ik heb vorig jaar een (elektrische) houten sloep gekocht, inmiddels daar een andere motor ingezet en een nieuwe Life4Po accu. 24v 300A dus 7,2kw. Nu komt hier misschien nog een accu bij om de boot sneller te laten varen op 48v. Maargoed het gaat erom; ik heb een groot gedeelte van het jaar een mooie accu staan die niks te doen heeft, dus ik dacht inzetten als thuisaccu een optie? Toen kwam ik een paar (oude)topics tegen, en zie dat ze met een micro omvormer de stroom uit de accu op het net zetten.
Ik heb een 20a 24v lader, en thuis 12 zonnepanelen. Ik zou de set prima in de schuur kwijt kunnen. Het is een degelijke accu met bms etc. Maar is er dan geen betere optie dan een micro omvormer? Ik zie dat die ‘maar’ 800w kunnen doen, iets meer zou handig zijn lijkt me helemaal als het wel 2 accus worden. Zijn er betere alternatieven?
ik heb een homewizard energy P1 meter, icm zon socket kun je dan het een en ander vrij simpel regelen(bij voldoende opwek>acculader) alleen hoe je het andersom regelt is me even niet duidelijk(dus dat de accu ontladen wordt)
1 PVoutput . Dongen NB
Maar wat gebeurd er nu als een van de packs over de maximale stroom heen gaat? Wordt die pack dan ineens afgeschakeld, of wordt de stroom begrenst?
Volgens mij hangt het er vanaf of er geladen of ontladen wordt. Bij ontladen wordt de vraag bepaald door jouw (Victron) omvormers. Bij laden wordt de vraag bepaald door de JK BMS’en. Het is dus verstandig om de totale maximale laadstroom in de JK BMS te beperken op een waarde die lager ligt dan wat jouw omvormers maximaal kunnen leveren. De kans dat jouw omvormers meer dan 800A gaan vragen is waarschijnlijk lager, maar daar zou je de laad limiet dus lager dan 800A moeten zetten. Hier 3x Multi-RS Solar, die samen 18 kVA kunnen trekken, maar die blijven ver van de 100A/accu.KarsS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:57:
Even een snelle vraag; ik heb vier 16kWh packs binnen gekregen met een JK PB2A16S20P V19 BMS er in. Die BMSen kunnen maximaal 200A aan, maar ik wil dat lager instellen omdat ik de vier packs parallel ga zetten en anders de stroom wel erg hoog kan oplopen.
Maar wat gebeurd er nu als een van de packs over de maximale stroom heen gaat? Wordt die pack dan ineens afgeschakeld, of wordt de stroom begrenst?
Voor zover ik weet wordt via dvcc de laad/ontlaad instelling van het JK BMS naar Victron gecommuniceerd. Ondertussen moet je het daar nog steeds wel instellen, en dat kan tot onverwachte resultaten leiden, bijvoorbeeld als het JK BMS een hogere laad limiet heeft dan de omvormers. Misschien is dit iets wat alleen bij Multi-RS Solar speelt, dat weet ik niet zeker.SkyFlyer schreef op woensdag 2 september 2026 @ 08:57:
Ook ontladen wordt via dvcc onderhandeld. Of ik nu 3 of 1 batterij aan heb staan, het Victron systeem past zich aan.
Klopt exact, als door handmatige instelling, of kalibratie uit sync is, dan gaat het BMS in alarm en wordt alles stilgelegd.Beer070 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:02:
[...]
Voor zover ik weet wordt via dvcc de laad/ontlaad instelling van het JK BMS naar Victron gecommuniceerd. Ondertussen moet je het daar nog steeds wel instellen, en dat kan tot onverwachte resultaten leiden, bijvoorbeeld als het JK BMS een hogere laad limiet heeft dan de omvormers. Misschien is dit iets wat alleen bij Multi-RS Solar speelt, dat weet ik niet zeker.
Wellicht heb je er al wel over nagedacht maar dat maak ik niet op uit je stukje, maar jouw BMS kan misschien 200A maar wat is de capaciteit van jouw cellen. Als je met een MB31 werkt is de max current (laad en ontlaad) 0,5C aka max 157A aldus de specificatie.KarsS schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:57:
Even een snelle vraag; ik heb vier 16kWh packs binnen gekregen met een JK PB2A16S20P V19 BMS er in. Die BMSen kunnen maximaal 200A aan, maar ik wil dat lager instellen omdat ik de vier packs parallel ga zetten en anders de stroom wel erg hoog kan oplopen.
Ga je er 200A uit trekken of indouwen ben je je cellen aan het stressen.
Ik heb dezelfde opstelling als jij (dus 4 packs met JK BMS) en beperk mijn laad en ontlaad stroom per pack op 70A. In combinatie met mijn Victron Mulitplussen kan ik toch maar max (3x70A) 210A laden en zou houd ik mijn celletjes wat rustiger gezien ik ruim onder spec laad en ontlaad.
Voor mij werkt dit al beperk ik zo wel net de output van mijn multiplussen die in theorie 3x5000VA moeten kunnen leveren (max kunnen deze zo'n 255 tot 330A uit de accu's trekken afhankelijk van de accu spanning) en die beperk ik tot max 4x70 = 280A
Kortom dit zijn zaken die je mee wilt nemen in je ontwerp van je installatie. (hoeveel AC vermogen wil ik kunnen leveren en kunnen mijn accu's dit ook leveren)
Wat gebeurd er als je het BMS op 70A hebt staan maar er komt door b.v. een inballans tussen de accu packs die parallel staan dan grijpt je BMS in met de "current limmiter" En default wordt dan de laadstroom beperkt naar 10A zodat uiteindelijk de accu packs in ballans komen.
Omdat ik mijn set langzaam opgebouwd heb (eerst 2 accu's en daarna met tussenpozen van maanden telkens nog 1 x een pack toegevoegd) heb ik dit bij het aansluiten van een nieuwe accu vaak zien gebeuren. Dit omdat de bestaande packs sneller vol zaten dan de nieuwe accu en vervolgens krijgt de nieuwe accu de gehele laadstroom van 3x of 4x de accu packs voor zijn kiezen.
Duurde telkens een paar laad cycles en meer dan een over current alarm levert dit niet op, daarna lost zich dit probleem vanzelf op. Althans zo is het bij mij gegaan.
Volgens mij kan ik geen bestanden via Tweakers delen? Ik heb de stl file wel voor je beschikbaar als je een plek aanbiedt waar ik hem naar kan uploaden.Possible schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:10:
[...]
Erg mooi inderdaad zo! Heb je ook een foto van de binnenkant toevallig? En heb je ook een bestand van de 3d print ?
Via een persoonlijk bericht en dan via transfernow.net of iets gelijkwaardigs werkt ook. Net nog gedaan, toevallig ook met dezelfde persoon.master1104 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:47:
[...]
Volgens mij kan ik geen bestanden via Tweakers delen? Ik heb de stl file wel voor je beschikbaar als je een plek aanbiedt waar ik hem naar kan uploaden.
"If it ain't broke, don't fix it!"
@cyclone Ik heb er zeker over nagedacht, maar nog geen praktijk ervaring. Ik heb vier packs met 314Ah cellen. Die ga ik parallel schakelen en de benodigde stroom per pack is dan niet zo hoog. Mijn omvormer (Solis S6) zal bij normaal bedrijf maximaal 220A afnemen, bij een piekbelasting kan dat kortstondig meer zijn. Ik heb elke pack afgezekerd met 100A. In de BMS wil ik die limiet nog wat lager instellen, waarschijnlijk ook op iets van 70A.
Dat de BMS een en ander communiceert met de omvormer en die de stromen aanpast is mooi maar omdat de packs hard parallel staan heeft de omvormer geen invloed op de stromen door elke pack. Dus zat ik te denken: als er een onbalans tussen de packs ontstaat en de BMS van 1 pack schakelt af, dan zouden de resterende 3 pack opeens meer moeten leveren waardoor mogelijk een tweede afschakelt enz...
Zo gebeurd het blijkbaar niet, anders zouden jullie het wel weten. Maar wat doet de BMS dan precies bij een te hoge stroom? Alleen melden aan de omvormer? Die kan de onbalans niet wegnemen. Maar goed, als die de totaalstroom reduceert tot alle cellen weer binnen de limiet vallen dan zullen inderdaad de cellen wel naar elkaar toe groeien qua capaciteit
[Edit] wat ik mij dus eigenlijk afvraag, bij een te hoge stroom;
- schakelt de BMS dan af (wat boven genoemde domino effect kan hebben)
- gaat hij de stroom begrenzen op de ingestelde waarde
- meldt hij dat alleen aan de omvormer en moet die reageren
[ Voor 9% gewijzigd door KarsS op 02-09-2026 19:35 ]
Uit ervaring met 2 x 16 kwh als 1 over de max stroom gaat gedurende x seconden wordt de unload stroom afgeschakeld. Het laden niet.KarsS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:09:
Allemaal bedankt voor jullie input! Als ik het goed lees is het voor de meesten niet heel duidelijk hoe een BMS omgaat met te hoge laad/ontlaadstromen, maar dat het in de praktijk meestal wel goed gaat![]()
@cyclone Ik heb er zeker over nagedacht, maar nog geen praktijk ervaring. Ik heb vier packs met 314Ah cellen. Die ga ik parallel schakelen en de benodigde stroom per pack is dan niet zo hoog. Mijn omvormer (Solis S6) zal bij normaal bedrijf maximaal 220A afnemen, bij een piekbelasting kan dat kortstondig meer zijn. Ik heb elke pack afgezekerd met 100A. In de BMS wil ik die limiet nog wat lager instellen, waarschijnlijk ook op iets van 70A.
Dat de BMS een en ander communiceert met de omvormer en die de stromen aanpast is mooi maar omdat de packs hard parallel staan heeft de omvormer geen invloed op de stromen door elke pack. Dus zat ik te denken: als er een onbalans tussen de packs ontstaat en de BMS van 1 pack schakelt af, dan zouden de resterende 3 pack opeens meer moeten leveren waardoor mogelijk een tweede afschakelt enz...
Zo gebeurd het blijkbaar niet, anders zouden jullie het wel weten. Maar wat doet de BMS dan precies bij een te hoge stroom? Alleen melden aan de omvormer? Die kan de onbalans niet wegnemen. Maar goed, als die de totaalstroom reduceert tot alle cellen weer binnen de limiet vallen dan zullen inderdaad de cellen wel naar elkaar toe groeien qua capaciteit
Laden met te hoge stroom wordt de stroom geknepen naar 2A.
Je moet dan inloggen en de functie weer aanzetten. Kan zijn dat het in de nieuwe v19 wat anders gaat.
Hoe kwam ik daarachter ik was in veronderstelling dat de max stroom genepen werd bij aankoppelen van de 2e batterij. Dat kan ook niet daar is de mosfetbank niet geschikt voor. Mijn jk bms staat op 100A en mijn Victron max unload op 9500VA. Is dus 0,3c per batterij.
Ik kom hier zelden op aangezien ik met max 8 kwh ontlaad naar het grid en max 6kwh laad + een Victron mppt die 4 kw kan leveren.
Bij een Victron systeem worden de bms-en via canbus met de cerbo verbonden. De master jk bms communiceert de totale maximale stroom voor alle accupacks aan de cerbo. Als er 1 in storing gaat, zou de max stroom ook verlaagd moeten worden. In de cerbo moet “dvcc” aan staan en dan volgt de cerbo wat de master bms doorgeeft. De cerbo neemt ook nog marge op de waarde die van de master bms komt (5/10%).KarsS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:09:
Allemaal bedankt voor jullie input! Als ik het goed lees is het voor de meesten niet heel duidelijk hoe een BMS omgaat met te hoge laad/ontlaadstromen, maar dat het in de praktijk meestal wel goed gaat![]()
Als er grote onbalans is, kun je dus een fout triggeren (in het pakket met de grootste stroom / kleinste lading) en zal de omvormer de stroom verlagen. Hierdoor kan de fout verdwijnen (na over current timeout in bms) en wordt de stroom weer verhoogd. Het systeem zou hierdoor een tijdje in een loop kunnen komen. Daardoor kan het wat langer duren totdat de pakketten gebalanceerd zijn (omdat de stroom op 10A begrensd wordt in een over current situatie).
Ik weet niet of je Solis omvormer ook “dvcc” functionaliteit heeft…?
Dat gebeurd precies wel meende dat toch helder uit te leggen maar blijkbaar was het niet duidelijk.KarsS schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:09:
Dus zat ik te denken: als er een onbalans tussen de packs ontstaat en de BMS van 1 pack schakelt af, dan zouden de resterende 3 pack opeens meer moeten leveren waardoor mogelijk een tweede afschakelt enz...
Zo gebeurd het blijkbaar niet,
If accu's parallel then grote stromen kunnen ongecontrolleerd gaan lopen als er een onbalans is.
En dan grijpt je JK BMS in en zal een overcurrent alarm creeren en direct Charge disablen op de packs waar te grote stromen lopen (lees stromen groter dan jij hebt ingesteld zoals de 70A (waarde handteer ik ook) die je noemde).
Ondanks de current limmit zal er toch een kleine (10A) laadstroom doorgelaten worden om zo langzaam alle packs weer in balans te brengen.
Kortom wat er ook gebeurd, je hebt altijd de current limmiter van je BMS die ingrijpt ook zonder enige communicatie met een inverter of de BMS en onderling.
Dus ja BMS schakelt in Current limmiter en ja dat kan een domino effect veroorzaken.
Ja hij gaat de stroom begrenzen naar een niet instelbare (althans ik ben de instelling niet tegen gekomen) 10A
En ja dit wordt ook gemeld naar je omvormer. Mijn victron reageert daar op of het systeem wat jij gaat gebruiken dat ook doet geen idee geen ervaring mee.
Zo gedraagt mijn Victron systeem zich exact ookpvg schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:40:
[...]
Bij een Victron systeem worden de bms-en via canbus met de cerbo verbonden. De master jk bms communiceert de totale maximale stroom voor alle accupacks aan de cerbo. Als er 1 in storing gaat, zou de max stroom ook verlaagd moeten worden. In de cerbo moet “dvcc” aan staan en dan volgt de cerbo wat de master bms doorgeeft. De cerbo neemt ook nog marge op de waarde die van de master bms komt (5/10%).
Als er grote onbalans is, kun je dus een fout triggeren (in het pakket met de grootste stroom / kleinste lading) en zal de omvormer de stroom verlagen. Hierdoor kan de fout verdwijnen (na over current timeout in bms) en wordt de stroom weer verhoogd. Het systeem zou hierdoor een tijdje in een loop kunnen komen. Daardoor kan het wat langer duren totdat de pakketten gebalanceerd zijn (omdat de stroom op 10A begrensd wordt in een over current situatie).
Ik weet niet of je Solis omvormer ook “dvcc” functionaliteit heeft…?
Jammer, ik had een beetje hoop dat de stroom op de max. limiet gehouden zou worden i.p.v. helemaal afschakelen.
@cyclone: je beschrijving was prima maar je noemde ergens "current limiting", dat was voor die 10A laadstroom, maar dat had ik even niet goed gelezen.
Blijkbaar heeft de solis geen “dvcc”, want anders had ie max 4A geladen/ontladen. Of ergens een setting die nog uit staat?KarsS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
Inmiddels even een testje gedaan, De over-current settings in de BMS op 2A gezet (ik kan zo los in de garage maximaal 4A laden of ontladen) en de BMS schakelt de boel inderdaad gewoon helemaal af als ik daar overheen ga. Die 10A charge-current limiter is er bij een 2A setting niet maar ik zag wel direct na afschakelen bij laden dat er een korte hervatting was en dan weer afschakelen. Bij ontladen is het direct "0".
Jammer, ik had een beetje hoop dat de stroom op de max. limiet gehouden zou worden i.p.v. helemaal afschakelen.
@cyclone: je beschrijving was prima maar je noemde ergens "current limiting", dat was voor die 10A laadstroom, maar dat had ik even niet goed gelezen.
Zijn er hier kenners die dit herkennen, en kunnen bevestigen dat dit volgens verwachting loopt? Mis ik nog iets om de accus voor de eerste keer te balanceren voordat ik hem in gebruik neem?
Dat doet mijn set ook lijkt mij volledig normaal.ErikKo schreef op donderdag 3 september 2026 @ 13:11:
Ik heb sinds gisteren een 3-fase setup met 3x Multi RS Solar en 2 doosjes van 16kwh en JK BMS aan de gang. Als eerste stap probeer ik de sets samen te balanceren. De BMS is vandaag voor het eerst van 'Bulk' naar 'Float' gegaan (inclusief SoC reset naar 100%). Op Float ligt de voltage per cell een stuk lager, waardoor hij besloot te ontladen tot de lagere voltage per cell.
Zijn er hier kenners die dit herkennen, en kunnen bevestigen dat dit volgens verwachting loopt? Mis ik nog iets om de accus voor de eerste keer te balanceren voordat ik hem in gebruik neem?
[Afbeelding]
De Solis zit nog in de verpakkingpvg schreef op donderdag 3 september 2026 @ 12:50:
[...]
Blijkbaar heeft de solis geen “dvcc”, want anders had ie max 4A geladen/ontladen. Of ergens een setting die nog uit staat?
Ja helemaal eens want op 10A laden maakt dat het dan helemaal lang duurt voor je pack weer in balans is met de andere 3.KarsS schreef op donderdag 3 september 2026 @ 11:43:
Voordeel wel is dat als de accu's een tijdje parallel staan ze steeds meer in balans komen en dit eigenlijk amper meer gebeurd.
En als het wel gebeurd is het een kwestie van geduld uiteindelijk komen de accu's die parallel staan altijd onderling in balans.
:strip_exif()/f/image/LGOGUNk6LIqtfeOuw2PYGZVU.jpg?f=fotoalbum_large)
- Geen fancy doorverbindingen, de behuizing is bedoeld voor een koperen busbar uit één lengte.
- Adler/Mega zekeringen passen er ook in.
- Honingraat roosters voor ongebruikte posities.
- Met boorsjablonen.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Die vevor is toch offgrid only? En zover ik kan zien 24v .Bakema schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:47:
Zou dit wat wezen? Type GD5548JMH van Vevor, maar Ali staat er ook vol mee. Heeft wel de goedkeuringen etc. Heb nu een solis omvormer en heb een accu beschikbaar van 7,2kw, maar een grid inverter en acculader is een stuk duurder dan dit in 1. Alleen de app laat te wensen over als ik zo de reviews lees, verder lijkt die zn werk goed te doen
Kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar ik trek een harde lijn voor wat betreft Chinese componenten bij vermogens elektronica.Bakema schreef op zondag 6 september 2026 @ 12:47:
Zou dit wat wezen? Type GD5548JMH van Vevor, maar Ali staat er ook vol mee.
Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar wees je ervan bewust dat ik in de gauwigheid (puur nieuwsgierig) GEEN CE keurmerk kan vinden op Vevor.nl of in de handleiding.
Typerend ook dat alle plaatjes van deze omvormer op vevor.nl hem laten zien BUITEN tegen de muur van een huis.
Voor mij is dit een hele harde no go.
Maar dat is verder aan een ieder om zelf te overwegen, wellicht dat ik hem in zou durven installeren aan de buitenkant van een stenen vrijstaande schuur zodat als er iets misgaat de gevolgen beperkt blijven.
Maar zoiets zou ik niet tegen laat staan binnen mijn eigen huis durven installeren.
Nogmaals alle waar naar zijn geld, en dit lijkt mij niet de meest veilige oplossing.
als het de keurmerken heeft zou ik het opzich wel aandurven, hier liggen de panelen op de schuur, staat los van het huis daar zou de accu ook komen te staan. Zit al een rookmelder in de schuur, tsja… 24V klopt heb ik nodig idd.
victron vind ik prachtig maar teveel geld, ik heb een accu over buiten het bootseizoen, dus wordt geen vaste installatie zegmaar dus probeer het goedkoop in te regelen omdat het zichzelf ook niet zo snel gaat terugverdienen in mijn situatie.
Gezien ik al een normale PV installatie heb, een losse grid tied omvormer + een acculader dan the way to go? Samen met wat slimme stekkers etc om de boel aan/uit te schakelen.
CE is een zelfcertificering waarbij de fabrikant het logo op het product print, het technische dossier aanlegt en een conformiteitsdocument ondertekent. Er is geen orgaan dat de CE-producten test op conformiteit en toezicht is reactief door de lidstaten en er wordt best wel misbruik van gemaakt. CE is dus geen garantie van kwaliteit of veiligheid. Mocht je producten zoeken die wel echt gekeurd zijn dan kun je beste voor het KEMA keurmerk (of VDE in DE) gaan. Voor de verzekering maakt het niet uit, die kijkt naar de installatie norm (NEM 1010,etc).cyclone schreef op zondag 6 september 2026 @ 13:07:
[...]
Kan niet in je portemonnee kijken natuurlijk, maar ik trek een harde lijn voor wat betreft Chinese componenten bij vermogens elektronica.
Alle waar naar zijn geld natuurlijk, maar wees je ervan bewust dat ik in de gauwigheid (puur nieuwsgierig) GEEN CE keurmerk kan vinden op Vevor.nl of in de handleiding.
Wellicht benoemde ik het niet volledig, want jouw opmerking met betrekking tot VDE / KEMA is terrecht. Overduidelijk dat die keuringen niet door VEVOR laten doen.
TL;DR
Vevor = Chinese meuk en de vraag was "zou dit wat wezen" dus hierop dus het antwoord.
Ik verwacht van niet.
Als je brand wil klopt dit prima 😌 hoe kom je hier bij /r/victronhorror ?
Dat valt wel mee hoor, die horror. Ik wilde gewoon aansluitingen beneden EN boven. Alleen nog ff stekkertje op de shunt omdraaien.Q schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:18:
[...]
Als je brand wil klopt dit prima 😌 hoe kom je hier bij /r/victronhorror ?
:strip_exif()/f/image/b25PnVi1eLgoxhvcUz5qX9Xq.jpg?f=fotoalbum_large)
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Zie niet iets specifieks wat mis is, misschien dat de rode kabel die er achter zit verwarring geeft. Maar wat zou er fout zijn?
Ik heb de + en - omgedraaid. Maar ook de kleurdingetjes, zie volgende post. Het klopt iig wel weer. Maar is uiteraard niet zo door Victron bedacht.Lord Anubis schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:24:
[...]
Zie niet iets specifieks wat mis is, misschien dat de rode kabel die er achter zit verwarring geeft. Maar wat zou er fout zijn?
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
[ Voor 13% gewijzigd door Q op 07-09-2026 14:16 ]
Nee joh, er zitten T classes direct na de battery + pool.Q schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:16:
Ik dacht dat er fuses ontbraken maar dat is blijkbaar fout / elders opgelost
Maar dat is niet iets wat niet mag. Omdat je de rode en zwarte kap ʌǝɹʍᴉssǝʅp heb lijkt me dat niet iets wat niet klopt. Hooguit dat iemand die er zelf een heeft het verwaяяяend vindV_ger schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:36:
[...]
Ik heb de + en - omgedraaid. Maar ook de kleurdingetjes, zie volgende post. Het klopt iig wel weer. Maar is uiteraard niet zo door Victron bedacht.
Alleen stroombegrenzing twijfel ik even over, dit zou in te stellen zijn maar is me niet helemaal duidelijk. Zijn hier mensen met ervaring?
Worden aangeboden op marktplaats voor 4 tientjes, 1200w versie
[ Voor 26% gewijzigd door Bakema op 08-09-2026 08:31 ]
Ohh he, dat ziet er leuk uit !cj1 schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 22:46:
Voor degene die het 30x8mm koper in de Victron Lynx wat te mager vindt, of liever kabels aan beide zijdes wil aansluiten, of liever zelf zijn busbar bouwt, staat er op Printables een busbar behuizing die geïnspireerd is op de Lynx voor 40x8mm koper (om zelf te printen).
[Afbeelding]
- Geen fancy doorverbindingen, de behuizing is bedoeld voor een koperen busbar uit één lengte.
- Adler/Mega zekeringen passen er ook in.
- Honingraat roosters voor ongebruikte posities.
- Met boorsjablonen.
Mijn nieuwe setup ontwerp (van 1 fase naar 3 fase) zit ik met het dilemma dat de kabels van boven komen maar ook van onder... lastig met de originele lynx die standaard enkel boven of onderkant is
Nu nog iemand vinden die dit kan printen
Dat had ik ook, zie mijn post iets eerder met hoe ik dat heb opgelost. Je hebt 2 stukken busbar nodig van circa 70mm lang. Die kan je gebruiken om de victron modules vrouwtje-vrouwtje te koppelen.Jazsie schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 09:55:
[...]
Ohh he, dat ziet er leuk uit !
Mijn nieuwe setup ontwerp (van 1 fase naar 3 fase) zit ik met het dilemma dat de kabels van boven komen maar ook van onder... lastig met de originele lynx die standaard enkel boven of onderkant is.
Nu nog iemand vinden die dit kan printen.
In de lynx power in heb ik de + en - omgedraaid. De shunt en distributors heb ik ondersteboven gemonteerd. Voelerdraadjes in de shunt omgedraaid zodat ie correct meet en voila.
Het was wel wat meer werk dan ik dacht om een bestaande installatie zo om te bouwen.
Je krijgt dan zoiets. Afstand hier is iets te kort omdat ik de behuizing iets te dicht op elkaar heb gezet. Er zit nog een klein stukje tussen. De kap (niet getekent) steekt iets uit. Dus je hebt circa 5mm meer nodig dan hier op de tekening.
[ Voor 25% gewijzigd door V_ger op 08-09-2026 10:09 ]
Waar koop jij die doos voor €350?cyclone schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:14:
[...]
Euh nee, beetje BMS kost je 150 euro, en een complete yixiang doos V3 inclusief die BMS kost je 300 a 350 euro.
Kortom je bespaart misschien 100 euro.
Op een complete EMS is dat niet veel.
^^^ dit! en als we toch bezig zijn... ik zou graag ook goede EVE cellen direct inkopen. Ik verwacht 160+ cellen. Is dat de moeite om via een andere weg te doen dan rechtstreeks bij yixiang hun cellen inkopen?
Met batterijen moet je niet kloten, dus ik koop liever degelijke 'proven' producten. Ik ga inkopen voor een kleine groep, dus er valt wel wat te besparen bij de juiste partij vermoed ik.
[ Voor 20% gewijzigd door P5ycho op 09-09-2026 11:00 ]
12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Ik heb deze gekocht met coupons was ik 258,-- EUR kwijt:
https://nl.aliexpress.com/item/1005009631560163.html
Moet wel zeggen, heb de alu "busbars" vervangen met koperen.
In totaal was ik <300,-- EUR kwijt.
Prima box met JK BMS v19.
Als je wilt aanschaffen kan je beter even wachten.
Huidige prijs is hoger dan bij aanbiedingen
Lijkt het dat je ymvk hebt gebruikt om de victrons te voeden? Of is het soepele draad?V_ger schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:20:
[...]
Dat valt wel mee hoor, die horror. Ik wilde gewoon aansluitingen beneden EN boven. Alleen nog ff stekkertje op de shunt omdraaien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja 6mm2 ymvk. Ik zit niet op een boot of camper, dit is een vaste opstelling. Dit daait vanaf januari 23 zo.Possible schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:30:
[...]
Lijkt het dat je ymvk hebt gebruikt om de victrons te voeden? Of is het soepele draad?
Dat het al een half jaar goed gaat is geen goed argument. De verhoogde thermische belasting zorgt uiteindelijk voor een gevaarlijke situatie, dat kan best langer duren dan een half jaar.
Dit is wel een geschikte kabel:
https://groothandel.be/p/...2%b2-rz1-k3g6-cca-b-1000/
[ Voor 21% gewijzigd door P5ycho op 12-09-2026 10:10 ]
Heb je een bron waar Victron dit aangeeft? Ik dacht dat dit advies alleen voor de DC zijde geldt.P5ycho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:01:
Victron geeft aan dat je geen harde kern mag gebruiken om de omvormers aan te sluiten op de AC kant. Ymvk voldoet hier dus niet.
Dat het al een half jaar goed gaat is geen goed argument. De verhoogde thermische belasting zorgt uiteindelijk voor een gevaarlijke situatie, dat kan best langer duren dan een half jaar.
Dit is wel een geschikte kabel:
https://groothandel.be/p/...2%b2-rz1-k3g6-cca-b-1000/
Trouwens ik geef er geen reet om wat een fabrikant wel of niet beweert, in de handleiding zet. Anders had ik zeker eind 2022 ook mijn accu's met mega zekeringen af moeten zekeren omdat dat in de handleiding stond?
Mijn EV lader is ook met solid core aangesloten, mijn zonnepanelen ook. Die klemmen van de Victron zijn zeker magisch anders dat ze alleen betreden mogen worden door soepele kabel. Dat is ivm trillingen in mobiele opstelling en dat is hier niet van toepassing.
[ Voor 31% gewijzigd door V_ger op 12-09-2026 10:21 ]
Ik kon het al nergens vinden in de handleiding van Multi RS Solar...
Valt me op dat de foto meerdere vaste kernen heeft. Ik snap dat dit wel los kan komen ja.
Kalm aan 'maat', ik geef alleen feitelijke info en probeer je op weg te helpen. Ik gok dat dat ook de intentie was van @Possible. Take it or leave it.V_ger schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:18:
En was dat eind 2022 ook het geval? Iets langer dan een half jaar maat.
Trouwens ik geef er geen reet om wat een fabrikant wel of niet beweert, in de handleiding zet. Anders had ik zeker eind 2022 ook mijn accu's met mega zekeringen af moeten zekeren omdat dat in de handleiding stond?
Mijn EV lader is ook met solid core aangesloten, mijn zonnepanelen ook. Die klemmen van de Victron zijn zeker magisch anders dat ze alleen betreden mogen worden door soepele kabel. Dat is ivm trillingen in mobiele opstelling en dat is hier niet van toepassing.
Hier ook alles met ymvk verder, maar de Victron omvormer is dus een uitzondering. Nu weet je ervan en kun je geïnformeerde keuzes maken.
@Flesdop Bedankt voor de bronvermelding.
[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 12-09-2026 10:34 ]
De Victron trilt wel degelijk.V_ger schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 10:18:
En was dat eind 2022 ook het geval? Iets langer dan een half jaar maat.
Ook zeggen ze nergens dat je het moet gebruiken. Ze maken ze in de Lynx en voor een lood accu prima. Maar de accu moet ook een eigen zekering hebben. Daar zeggen ze niks over en bevelen ze ook niks aan. Dat is aan de installateur. Victron zal nooit zeggen dat je een bepaalde zekering voor een accu moet hebben die niet van eigen merk is. Er zijn zoveel variabelen.
Mijn oplossing werkt met een "ghost battery": een extra, niet-bestaande pack die je toevoegt op een ongebruikt RS485-adres. Deze ghost battery houdt de gerapporteerde SoC onder de 100% totdat de echte packs daadwerkelijk vol en gebalanceerd zijn, en laat pas dan het echte 100%-signaal door. Zo krijgt de omvormer nog steeds het 100%-signaal dat hij nodig heeft om de laadcyclus goed af te ronden, alleen op het juiste moment in plaats van te vroeg.
Ik heb dit gebouwd als een ESPHome-component op een generieke ESP32 met een TTL-naar-RS485 module. Het draait volledig standalone, de ESP32 regelt de hele hold/release-logica zelf via RS485, zonder externe controller nodig te hebben. Home Assistant-integratie is optioneel (voor monitoring/configuratie); als Home Assistant vastloopt of offline is, blijft de ghost BMS gewoon doorwerken.
Code, bedradingsschema en volledige documentatie staan hier voor wie er zelf een wil bouwen: https://github.com/roeldie/JKBMS-Ghost-Battery
Waarom lukt dit niet door de master wat langer in absorptie te laten hangen voordat ie naar float gaat? Slave(s) dus een kortere absorptie tijd geven.roeldie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:42:
Ik heb een oplossing gebouwd voor een probleem met mijn JK BMS setup en dacht dat dit hier ook interessant kan zijn. Ik draai een Goodwe GW15K-ET-L-G10 omvormer met een JK PB2A16S30P V19A BMS die een gecombineerde SoC rapporteert voor de hele parallelle batterij-array. Mijn omvormer stopte met laden zodra hij 100% zag, waardoor de pack nooit echt een volledige laadtoestand bereikte. En dat is nu net de conditie die de JK BMS nodig heeft om de coulomb-counting drift te resetten en de cellen top-balanced te krijgen. Op de lange termijn zorgde dit ervoor dat de gerapporteerde SoC steeds verder van de werkelijkheid af kwam te liggen.
Mijn oplossing werkt met een "ghost battery": een extra, niet-bestaande pack die je toevoegt op een ongebruikt RS485-adres. Deze ghost battery houdt de gerapporteerde SoC onder de 100% totdat de echte packs daadwerkelijk vol en gebalanceerd zijn, en laat pas dan het echte 100%-signaal door. Zo krijgt de omvormer nog steeds het 100%-signaal dat hij nodig heeft om de laadcyclus goed af te ronden, alleen op het juiste moment in plaats van te vroeg.
Ik heb dit gebouwd als een ESPHome-component op een generieke ESP32 met een TTL-naar-RS485 module. Het draait volledig standalone, de ESP32 regelt de hele hold/release-logica zelf via RS485, zonder externe controller nodig te hebben. Home Assistant-integratie is optioneel (voor monitoring/configuratie); als Home Assistant vastloopt of offline is, blijft de ghost BMS gewoon doorwerken.
Code, bedradingsschema en volledige documentatie staan hier voor wie er zelf een wil bouwen: https://github.com/roeldie/JKBMS-Ghost-Battery
Om dat als maar 1 cell van de bms zijn max voltage heeft bereikt de bms al zegt ik ben vol dus gaat de goodwe uit. Is een jk bms dingetje zijn er best veel die hier tegen aangelopen.pvg schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:06:
[...]
Waarom lukt dit niet door de master wat langer in absorptie te laten hangen voordat ie naar float gaat? Slave(s) dus een kortere absorptie tijd geven.
Ah, de goodwe luistert dus niet naar de requested charge voltage (RCV) van de BMS. Blijkbaar laadt de goodwe totdat er een overvoltage alarm is op één van de cellen?! Lijkt me niet ok. Er kunnen een aantal dingen mis zijn:roeldie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:12:
[...]
Om dat als maar 1 cell van de bms zijn max voltage heeft bereikt de bms al zegt ik ben vol dus gaat de goodwe uit. Is een jk bms dingetje zijn er best veel die hier tegen aangelopen.
- Goodwe kan niet omgaan met RCV (of niet juist geconfigureerd)?
- Je packs zijn (nog) niet gebalanceerd, waardoor je een overvoltage alarm triggert voordat het pack vol is?
- Je hebt de RCV te krap op OVP staan?
Heb ik met Victron en 2 packs met JK BMS helemaal geen last van. Ligt niet aan de BMS, maar aan de integratie of instellingen.
[ Voor 8% gewijzigd door pvg op 12-09-2026 14:05 ]
De Goodwe zit via CANbus aan de JK master gekoppeld, niet via RS485. De RS485-bus is intern tussen de JK master en de losse packs (parallel bus), en daar zit mijn ghost battery ook op.pvg schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:03:
[...]
Ah, de goodwe luistert dus niet naar de requested charge voltage (RCV) van de BMS. Blijkbaar laadt de goodwe totdat er een overvoltage alarm is op één van de cellen?! Lijkt me niet ok. Er kunnen een aantal dingen mis zijn:
- Goodwe kan niet omgaan met RCV (of niet juist geconfigureerd)?
- Je packs zijn (nog) niet gebalanceerd, waardoor je een overvoltage alarm triggert voordat het pack vol is?
- Je hebt de RCV te krap op OVP staan?
Heb ik met Victron en 2 packs met JK BMS helemaal geen last van. Ligt niet aan de BMS, maar aan de integratie of instellingen.
De JK master leest via die RS485-bus de status van alle packs uit, berekent daaruit een gecombineerde SoC voor de hele array, en stuurt die vervolgens via CANbus door naar de Goodwe. Zodra de Goodwe via CAN een SoC/full-signaal van 100% binnenkrijgt, stopt hij met laden, dat is gewoon normaal en correct gedrag van de omvormer, hij vertrouwt het signaal dat de BMS via CAN doorgeeft.
Het probleem zit hem dus in hoe de JK master intern (via RS485 tussen master en packs) tot die 100% komt, dat gebeurt zodra de cellen een bepaalde spanningsdrempel raken (in mijn geval rond de 3.46V), niet per se omdat de packs al echt gebalanceerd of vol zijn, en zeker niet omdat er een OVP-alarm afgaat. Er hoeft dus niets mis te zijn met de balancering of met RCV/OVP-instellingen, de JK master trekt gewoon te vroeg de conclusie "vol" en geeft dat via CAN door, en de omvormer stopt daar terecht op. Een Growatt heeft hier trouwens net zo goed last van, dit is dus geen Goodwe-specifiek dingetje maar puur een JK BMS-quirk die bij meerdere merken omvormers voorkomt.
Heb je een Victron of Deye, dan loop je hier waarschijnlijk minder tegenaan, die hebben in hun eigen software al specifieke aanpassingen/workarounds voor dit JK BMS-gedrag zitten. Bij Goodwe en Growatt is dat niet het geval, vandaar deze losse hardware-oplossing.
Mijn ghost battery zit als extra "virtuele pack" op diezelfde interne RS485-bus tussen de packs en de master. Hij houdt de gerapporteerde array-SoC kunstmatig onder de 100% totdat elke cel op elke pack echt op spanning zit én binnen balans is, en laat pas dan het echte 100%-signaal los. De master geeft dat dan pas via CAN door aan de omvormer, dus die krijgt nog steeds precies het signaal waar hij naar luistert, alleen op het juiste moment.
SoC boeit daar normaal niet in. De batterij is vol wanneer de totale RCV gelijk is aan het packvoltage en er geen stroom meer loopt. In de JK bms kun je ook gewoon de rcv timer verlengen, dan duurt het resetten naar 100pct zolang als de timer ingesteld is, na het bereiken van de eerste cel op RCV. Das de tijd dat je pack kan balansen.
Heb niet alle info maar het klinkt alsof je je probleem anders zou moeten oplossen..
Overigens hebben victron en deye geen ingebouwd systeem of workarounds om ‘een jk bms gedraging’ te omzeilen. Victron en Deye werken gewoon zoals het moet en houden zich aan de door de bms doorgegeven RCV. SoC boeit deze onvormers verder niks als het op laden aankomt. Kan me haast niet voorstellen dat goodwe het heel anders doet?
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Ok, merkwaardig dat de goodwe op basis van SoC bepaalt of er geladen moet worden. Maar dan nog snap ik het niet: als een pack gebalanceerd is, bereiken alle cellen op hetzelfde moment dezelfde spanning. Dus als de JK BMS na de ingestelde RCV tijd ziet dat 1 van de cellen RCV heeft bereikt, reset de BMS naar 100% en in een gebalanceerd pack zijn dan alle cellen vol / op nagenoeg dezelfde spanning.roeldie schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 14:14:
[...]
De Goodwe zit via CANbus aan de JK master gekoppeld, niet via RS485. De RS485-bus is intern tussen de JK master en de losse packs (parallel bus), en daar zit mijn ghost battery ook op.
De JK master leest via die RS485-bus de status van alle packs uit, berekent daaruit een gecombineerde SoC voor de hele array, en stuurt die vervolgens via CANbus door naar de Goodwe. Zodra de Goodwe via CAN een SoC/full-signaal van 100% binnenkrijgt, stopt hij met laden, dat is gewoon normaal en correct gedrag van de omvormer, hij vertrouwt het signaal dat de BMS via CAN doorgeeft.
Het probleem zit hem dus in hoe de JK master intern (via RS485 tussen master en packs) tot die 100% komt, dat gebeurt zodra de cellen een bepaalde spanningsdrempel raken (in mijn geval rond de 3.46V), niet per se omdat de packs al echt gebalanceerd of vol zijn, en zeker niet omdat er een OVP-alarm afgaat. Er hoeft dus niets mis te zijn met de balancering of met RCV/OVP-instellingen, de JK master trekt gewoon te vroeg de conclusie "vol" en geeft dat via CAN door, en de omvormer stopt daar terecht op. Een Growatt heeft hier trouwens net zo goed last van, dit is dus geen Goodwe-specifiek dingetje maar puur een JK BMS-quirk die bij meerdere merken omvormers voorkomt.
Heb je een Victron of Deye, dan loop je hier waarschijnlijk minder tegenaan, die hebben in hun eigen software al specifieke aanpassingen/workarounds voor dit JK BMS-gedrag zitten. Bij Goodwe en Growatt is dat niet het geval, vandaar deze losse hardware-oplossing.
Mijn ghost battery zit als extra "virtuele pack" op diezelfde interne RS485-bus tussen de packs en de master. Hij houdt de gerapporteerde array-SoC kunstmatig onder de 100% totdat elke cel op elke pack echt op spanning zit én binnen balans is, en laat pas dan het echte 100%-signaal los. De master geeft dat dan pas via CAN door aan de omvormer, dus die krijgt nog steeds precies het signaal waar hij naar luistert, alleen op het juiste moment.
De BMS zou dus alleen onterecht naar 100% gaan als er onbalans is, maar dat los je op door lang genoeg te balanceren met de RCV timer (30 min per dag is hier ruim voldoende).
Edit: Japie was me voor, en zegt hetzelfde.
Het zit net iets genuanceerder dan "de omvormer luistert alleen naar SoC".Japie.G schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:26:
Weet je zeker dat je die omvormer alleen op gerapporteerde SoC kan laten sturen? Dat lijkt me extreem onwenselijk! Leuk bedachte oplossing maar het probleem lijkt me de manier waarop je omvormer besluit om te stoppen met laden.
SoC boeit daar normaal niet in. De batterij is vol wanneer de totale RCV gelijk is aan het packvoltage en er geen stroom meer loopt. In de JK bms kun je ook gewoon de rcv timer verlengen, dan duurt het resetten naar 100pct zolang als de timer ingesteld is, na het bereiken van de eerste cel op RCV. Das de tijd dat je pack kan balansen.
Heb niet alle info maar het klinkt alsof je je probleem anders zou moeten oplossen..
Overigens hebben victron en deye geen ingebouwd systeem of workarounds om ‘een jk bms gedraging’ te omzeilen. Victron en Deye werken gewoon zoals het moet en houden zich aan de door de bms doorgegeven RCV. SoC boeit deze onvormers verder niks als het op laden aankomt. Kan me haast niet voorstellen dat goodwe het heel anders doet?
Dit speelt vooral bij de nieuwere JK Inverter-BMS units (ik heb de JK PB2A16S30P V19A BMS) die closed-loop via CAN communiceren met een Pylontech-achtig protocol. Dat protocol geeft ook gewoon spanning/stroom-limieten door zoals je zou verwachten. Maar bij een hele rits Chinese AIO-omvormers, Luxpower, EG4, Voltronic, Axpert, MPP, Growatt, SunSynk, Sol-Ark, en dus ook Goodwe, zit er in de laadlogica ingebakken dat de lader gewoon volledig dichtklapt zodra de gerapporteerde SoC 100% raakt, los van die spanning/stroom-logica. Victron (ander protocol) en SMA (volgt het pylontech-protocol wel zoals bedoeld) zijn de enige die dit niet doen.
Het echte probleem zit 'm dus in de JK BMS: die zet de SoC op 100% zodra één cel de RCV raakt, óf zodra de coulomb counter zegt dat de pack vol is. Beide kunnen ruim voor een echte volle lading gebeuren. Bij drift in de coulomb counter kan dat zelfs gebeuren terwijl de pack in werkelijkheid nog maar zo'n 50% vol is, dat is door meerdere mensen in de community gerapporteerd. Stopt de omvormer dan op die 100%, dan krijgt de pack nooit de kans om écht vol te laden, en dat is nou net nodig om die drift te resetten. Zonder ingrijpen gebeurt dat pas vanzelf bij een undervolt-conditie richting 0%.
De RCV-timer die je noemt helpt wel iets, maar lost het niet echt op: het is een vaste tijdsduur, geen check op een daadwerkelijk bereikte, gebalanceerde volle toestand. Bij veel drift of trage balancering zit je er alsnog naast, en moet je 'm steeds handmatig bijstellen.
Ik heb dit niet zelf verzonnen, meerdere mensen (mijzelf ook) hebben hierover contact gezocht met JK zelf, en die verwijzen je gewoon door naar je acculeverancier, rechtstreeks contact met JK krijgen is niet mogelijk. Goodwe reageert er op zijn beurt ook niet op. Dus je zit tussen twee partijen in die allebei niet thuis geven.
Daarom deze oplossing: in plaats van wachten tot JK of de omvormerbouwers het oplossen, houdt mijn ghost battery de array-SoC pas op 100% zetten totdat elke cel op elke pack echt op spanning zit én in balans is, in plaats van op een vaste timer of het moment dat de eerste cel RCV raakt. De omvormer krijgt zo nog steeds het signaal waar hij toch naar luistert, alleen pas als het ook echt klopt.
De onbalans tussen cellen zou een tijdelijk probleem moeten zijn en/of kun je oplossen door een keer geforceerd wat langer te balanceren.roeldie schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:38:
[...]
Het zit net iets genuanceerder dan "de omvormer luistert alleen naar SoC".
Dit speelt vooral bij de nieuwere JK Inverter-BMS units (ik heb de JK PB2A16S30P V19A BMS) die closed-loop via CAN communiceren met een Pylontech-achtig protocol. Dat protocol geeft ook gewoon spanning/stroom-limieten door zoals je zou verwachten. Maar bij een hele rits Chinese AIO-omvormers, Luxpower, EG4, Voltronic, Axpert, MPP, Growatt, SunSynk, Sol-Ark, en dus ook Goodwe, zit er in de laadlogica ingebakken dat de lader gewoon volledig dichtklapt zodra de gerapporteerde SoC 100% raakt, los van die spanning/stroom-logica. Victron (ander protocol) en SMA (volgt het pylontech-protocol wel zoals bedoeld) zijn de enige die dit niet doen.
Het echte probleem zit 'm dus in de JK BMS: die zet de SoC op 100% zodra één cel de RCV raakt, óf zodra de coulomb counter zegt dat de pack vol is. Beide kunnen ruim voor een echte volle lading gebeuren. Bij drift in de coulomb counter kan dat zelfs gebeuren terwijl de pack in werkelijkheid nog maar zo'n 50% vol is, dat is door meerdere mensen in de community gerapporteerd. Stopt de omvormer dan op die 100%, dan krijgt de pack nooit de kans om écht vol te laden, en dat is nou net nodig om die drift te resetten. Zonder ingrijpen gebeurt dat pas vanzelf bij een undervolt-conditie richting 0%.
De RCV-timer die je noemt helpt wel iets, maar lost het niet echt op: het is een vaste tijdsduur, geen check op een daadwerkelijk bereikte, gebalanceerde volle toestand. Bij veel drift of trage balancering zit je er alsnog naast, en moet je 'm steeds handmatig bijstellen.
Ik heb dit niet zelf verzonnen, meerdere mensen (mijzelf ook) hebben hierover contact gezocht met JK zelf, en die verwijzen je gewoon door naar je acculeverancier, rechtstreeks contact met JK krijgen is niet mogelijk. Goodwe reageert er op zijn beurt ook niet op. Dus je zit tussen twee partijen in die allebei niet thuis geven.
Daarom deze oplossing: in plaats van wachten tot JK of de omvormerbouwers het oplossen, houdt mijn ghost battery de array-SoC pas op 100% zetten totdat elke cel op elke pack echt op spanning zit én in balans is, in plaats van op een vaste timer of het moment dat de eerste cel RCV raakt. De omvormer krijgt zo nog steeds het signaal waar hij toch naar luistert, alleen pas als het ook echt klopt.
Het “voorlopen” van de coulomb counter (software geeft hoger percentage dan daadwerkelijk) is dan het resterende probleem. Nu kan de JK BMS ook de SoC resetten naar 0% als de spanning onder de ingestelde spanning komt. Als je die nu op 3.2V of zo zet, is het probleem dat niet weg? (Dan ben je wel je SoC indicatie kwijt, maar zou het laden weer moeten kloppen.)
Je moet de instelling van je bms nakijken,die behoort niet op 100 procent te springen zodra er maar 1 cell vol zitroeldie schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:38:
[...]
Het zit net iets genuanceerder dan "de omvormer luistert alleen naar SoC".
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is precies het punt dat kan je helaas niet in de bms instellen. Kon dat maar....reneeke1970 schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:49:
[...]
Je moet de instelling van je bms nakijken,die behoort niet op 100 procent te springen zodra er maar 1 cell vol zit
Wat je munt doen als de bayterij vol bdgint ge raken de laaadstroom in je Victron flink lager te zetten om het balanceren wat makkelijker te maken. Ik hem de eerste dagen de laafstroom naar 25A gezet zofat het balanceren met 2A tijd genoeg krijgt. Mijn systeem draait nu 2 jaar en zie de balnceer functie sporadish bijspringen.roeldie schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:15:
[...]
Dat is precies het punt dat kan je helaas niet in de bms instellen. Kon dat maar....
In de zomer tik ik vaak de 100% soc wel aan. In de winter periode gaat het minimaal 1 x per maand.
Ik heb geen victron maar een goodwe gw15k-et-l-g10habbekrats schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:03:
[...]
Wat je munt doen als de bayterij vol bdgint ge raken de laaadstroom in je Victron flink lager te zetten om het balanceren wat makkelijker te maken. Ik hem de eerste dagen de laafstroom naar 25A gezet zofat het balanceren met 2A tijd genoeg krijgt. Mijn systeem draait nu 2 jaar en zie de balnceer functie sporadish bijspringen.
In de zomer tik ik vaak de 100% soc wel aan. In de winter periode gaat het minimaal 1 x per maand.
Ik heb mijn RCV tijd op 1 uur staan.. lijkt mij toch wel dat je batterij binnen 1 uur vanaf het moment dat de eerste cell RCV bereikt gebalanceerd moet kunnen krijgen. Je kunt het balanceer voltage ook lager in stellen. Ik start balanceren bij 3.40 (mits meer dan 10mV verschil), RCV 3.45.roeldie schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:15:
[...]
Dat is precies het punt dat kan je helaas niet in de bms instellen. Kon dat maar....
Ook een goodwee heeft daar vast een instelling voor.roeldie schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:05:
[...]
Ik heb geen victron maar een goodwe gw15k-et-l-g10
Jawel, dat kun je wel configureren in de JK-BMS ? Alleen is de de float timer in V19 aangepast naar rebulk SOC?roeldie schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:15:
[...]
YouTube: JK Inverter BMS 100% Reset and Charging Algorithm explained!
Merkspecifieke topics:
Het grote Victron ontwerp topic
Het grote Victron aansturing topic
Het grote Deye inverter (en accu) topic
:strip_exif()/f/image/VyVIFpDlZJCCvjCNEkJf8dmb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pkFDObjbZUIazZi5xxFEFvDy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oI64AZFdT8xi2WIlsTR3MXR7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8gSGj24Wz9dJtqx9RcmDmq04.jpg?f=fotoalbum_large)