@
Jazsie deel je observatie niet geheel, zoals ik in mijn openingsvraag al aangaf we hebben het veel over techniek, maar ook het financiele plaatje speelt een rol bij de keuze om zelf een powerwall (vind ik echt veel beter dan de huidige nieuwe topic naam) te bouwen.
Ik ga mee in de pragmatiek die Q hanteert, mede ook omdat ik geen heil zie in een dynamisch contract. Na menig analyse met en zonder hulp van AI kom ik tot de conclusie dat ik het risico niet wil lopen om komende winter (wanneer ik het meeste moet afnemen van het net) met hoge kWh prijzen te worden geconfronteerd. Het verschil van een dynamisch (op basis van vorig jaar) was dermate klein en soms zelfs nadelig t.o.v. een vast contract.
De vraag is overigens ook gebaseerd op NA 1 jan 2027 / na salderings regeling. Op dit moment levert mijn accu mij niets op omdat ik botweg mijn hele verbruik kan salderen. Tot op heden was het puur kennis opbouwen.
En toen ik dat schreef besefte ik me dat "het levert mij niets op" niet juist is want die kennis is ook wat waard.
Ok ik dwaal (weer) af sorry.
Ik houd niet van risico's en ik geloof niet dat de onbalans markt nog interessant is voor een particulier in 2027 (allemaal aannames maar goed voor mezelf mag ik deze nemen).
Ik reken mezelf ook niet graag rijker dan ik ben dus dan ben ik met het uitgangspunt "Alle energie die uit mijn accu komt bespaart mij de prijs die ik er anders voor zou moeten betalen" volgens mij prima af.
Dat komt dus neer op zo'n 25 cent per kWh (mijn huidige model contract waaronder ik alles wegsaldeer kost een kWh nog ruim 30 cent incl alle belastingen) voor een nieuw contract wat ik nu voor een jaar kan afsluiten.
En daar heb ik dan ook mee gerekend. Voor mij werkt dit. Het zal niet tot op de dag of week nauwkeurig zijn maar ik vermoed dat ik met de eerder genoemde bedragen en terugverdien tijd helemaal zo gek niet zit.
Komt er op neer dat ik iig de accu ruim binnen zijn levensduur terug heb verdiend en het dus een prima investering is geweest.
Zeker omdat behalve de besparing het mij extra functionaliteit biedt in de vorm van zekerheid bij een grid storing. En ik er echt enorm veel van heb geleerd.
En ik nu me suf lach voor mensen die een godsvermogen neertellen voor een thuis stekker accu waar men makkelijk 350 euro per kWh voor neer durft te lappen.
Mijn oplossing kom ik bruto net aan de 165 euro per kWh (inclusief alles).
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...