Had nog een belofte in te lossen namelijk een oplossing van het monitoren van mijn JK BMS en middels een bekabelde oplossing i.v.p. de wireless bluetooth oplossing.
Bekabeld voelt toch altijd meer robuust en inmiddels is me dat ook gelukt.
Heb gekozen dit middels HomeAssistent te doen (zo deed ik het ook via BleuTooth) maar nu middels
een App die al eerder voorbij gekomen is die de monitoring via de RS485 poort of CAN poort doet.
Ik heb gekozen voor een RS485 oplossing met behulp van een RS485 to Ethernet gateway.
Het is
de NA111-E geworden die je voor net iets meer dan een tientje van Ali vandaan haalt.
Keuze voor deze was met name dat
een broertje hiervan in de documentatie van de
HomeAssistant App stond dus ik de gok wel durfde te maken naar deze POE versie.
Ik had al een RJ45 kabel naar RS485 gemaakt voor een USB naar RS485 converter waarmee ik de JK BMSen heb voorzien van een nieuwe firmware (vermoed dat de meesten dit hier wel hebben liggen / gedaan hebben).
Kortom was kwestie van de A B en G aders goed aansluiten, de basis config zoals aangegeven in dit plaatje erin te knallen :
En de HomeAsistant app goed te configureren (ik had al een MQTT broker draaien)
En vervolgens komen er 3 devices bij in je MQTT (ik heb 3 BMS en dus vandaar 3)
Vanuit daar kun je dus leuke dashboardjes gaan bouwen, of je geeft de bouwer van de JK-BMS RS485 & CAN Bus Add-on 11 euro en dan krijg je zijn dashboard templates.
Volgens de documentatie kun je met een ethernet server (zoals ik beschrijf) alleen read only doen, als je settings wilt kunnen wijzigen kan dit alleen middels een USB interface die aan je HomeAssistant server hangt.
Voor mij is dit geen optie gezien mijn HaOS op een virtueel en redundant cluster hangt dus ik wil geen hardware afhankelijk op basis van een specifieke cluster host.
Heb het nu een paar dagen draaien en draait stabiel en het geeft me meer inzicht dan
de oplossing die ik hiervoor gebruikte via bluetooth.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...