Zelf een thuisbatterij bouwen

Pagina: 1 ... 138 139 Laatste
Acties:

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:08
Dus bij goedkoop laden voor later gebruik moet je wel die 20% energieverlies incalculeren. En het gegeven dat je dan energie verstookt om kosten te besparen.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:58
pegagus schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 17:29:
Dus bij goedkoop laden voor later gebruik moet je wel die 20% energieverlies incalculeren. En het gegeven dat je dan energie verstookt om kosten te besparen.
20 procent verlies.

Eigenlijk dien je ook de totale investering te delen door de totale geschatte kWh die op een realistische termijn van bv 20 jaar.

Dat is dan eigenlijk ook de kost die je betaald hebt om dat geprojecteerd aantal kWh op te slaan.

Moet je voor de grap eens doen.
Stel dat je een stevige installatie en verbruik hebt en 3000kWh PV opslaat.
Laten we even uitgaan van het feit dat je DESS (ik doe een gokje) ook nog eens 2500kWh weet te shiften op goedkopere momenten voor later gebruik.

Dan mag je dus met RTE er van uitgaan dat dat 4400 kwh is. Investering 20 jaar pak ‘m beet 5K zelfbouw .

Dat wil dus zeggen dat een Kwh cyclen door je batterij 5 cent kost.

Ik heb ernstige bedenkingen bij dynamische tarieven, de rentabiliteit daarvan icm vaste kosten/heffingen/belastingen/bijdragen.
Spuit 11 bij de posts hierboven.

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-08 22:43

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Oilman
Leuke oneliner maar kun je die ook feitelijk onderbouwen ?
Waar baseer jij op dat DIY pas vanaf 15kWh en meer rendabel is ?

@pegagus
Ja en nee.
Ja: Inderdaad PV is DC naar AC en dan weer naar de Accu van AC naar DC en terug de accu uit weer van DC naar AC. Kortom daar zitten inderdaad conversieslagen in die niet 100% renderen.

Nee: Maar in hoeverre kun / mag je van verlies spreken als je zonnestroom te over hebt, en waar je in sommige gevallen zelfs voor moet betalen om het op het net te zetten, en in veel gevallen amper nog iets voor krijgt ?

Vind dat persoonlijk een lastige.
Technisch klopt het wat je zegt maar economisch dan juist weer niet.
Kortom tis maar net hoe je het benaderd.

[ Voor 68% gewijzigd door cyclone op 03-08-2026 20:45 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:42
Q schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:27:
De vraag is hoe vaak mensen met een zonne installatie van het net laden. Van wat ik heb gezien zelf in de winter - ik moet veel van het net laden - is dat het prijsverschil tussen lage en hoge prijzen vanaf november tot en met feb te klein is om laden van het net rendabel te maken voor eigen gebruik (of handel).
Dagelijks. :P En ik heb 11kWp op het dak liggen.
Gemiddeld gezien is het interessant om tot een uur of 10 terug te leveren want dan is de prijs nog relatief hoog. Dan vanaf 15/16 uur weer alle zonnestroom linea recta het net op omdat de prijs wederom interessant is om terug te leveren ipv in de accu te stoppen. Alleen op supermooie dagen laad ik dus niet vanuit het net mijn (45kWh) accu vol. Omdat het tijdvenster lang niet altijd voldoende is om de accu met alleen zonnestroom vol te krijgen.

Maar, je uitleg om met 25 cent te rekenen kan ik achteraf gezien na je uitleg me wel redelijk in vinden. Ik kijk er niet zo strak naar. De energierekening is van april - oktober zwaar negatief, dan maart/oktober klein minnetje. jan/febr/nov/dec gewoon heel afhankelijk van het weer. Ik ben er van overtuigd dat het systeem mij geld oplevert, wanneer en hoelang dat duurt maakt me niet zo gek veel uit, het is niet dat ik op het moment dat het systeem betaald is, ik anders ga doen oid :P

• cyclone

cyclone

@ybos Neem even aan dat je in NL woont en een dynamisch contract hebt.
Ben dan even nieuwsgierig naar wat jouw intake van het net is op jaarbasis en wat jij uiteindelijk verwacht na einde salderings regeling je straks netto betaald aan jouw energie leverancier op jaarbasis.
Of anders gesteld kun jij op basis van de "zwaar negatieve" maanden de kosten van de wintermaanden geheel wegspelen ?

• ybos
cyclone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:49:
@ybos Neem even aan dat je in NL woont en een dynamisch contract hebt.
Ben dan even nieuwsgierig naar wat jouw intake van het net is op jaarbasis en wat jij uiteindelijk verwacht na einde salderings regeling je straks netto betaald aan jouw energie leverancier op jaarbasis.
Of anders gesteld kun jij op basis van de "zwaar negatieve" maanden de kosten van de wintermaanden geheel wegspelen ?
Op dit moment kan ik met mijn (op jaarbasis) negatieve elektriciteitsrekening zelfs mijn gasrekening wel betalen (ongeveer 1300 euro).
(voorbeeld: in juli krijg ik bijna 250 euro terug van Tibber, en ruim 100 euro aan ERE certificaten door het thuisladen met de auto, en daar is dan het overige eigen gebruik van het gezin al af)

Hoe het na het salderen eruit gaat zien weet ik niet, het plaatje zal zeker minder rooskleurig zijn, dan gaan we natuurlijk vol inzetten op eigen gebruik en pas dan het daadwerkelijke overschot terugleveren. Maar met prijzen van in de avond van (bruto) 30-35 cent levert een kwh dan nog steeds ongeveer 15 cent op, dat is beter dan niets, dus terugleveren met overschot kan nog steeds uit. We gaan het meemaken. Ik heb de accu nu bijna 2 jaar draaien en heb daarmee al een flink deel terug van de investering (reken ik mezelf wel een beetje rijk want de zonnepanelen waren nog niet helemaal terugbetaald denk ik, maar die opgewekte energie reken ik dan als gratis).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:20
cyclone schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 20:42:
@Oilman
Leuke oneliner maar kun je die ook feitelijk onderbouwen ?
Waar baseer jij op dat DIY pas vanaf 15kWh en meer rendabel is ?
1 fase inverter + 5 kWh LFP + klein spul gaat 1500+ Euro zijn met Victron nog iets hoger, er zijn meerdere PiB's te kopen die daar significant onder zitten in de range van 1000-1200 Euro. Met 10 kWh is het om het even, je eigen tijd natuurlijk niet meegerekend, bij 15 kWh slaat het duidelijk de andere kant op.

Dus niet bepaald een oneliner, maar een reactie op jouw opmerking over PiB.

• cyclone

cyclone

@ybos krijg jij al je ERE certificaten al uitgekeerd ?
Ik zit bij TAP, en die keren maar 1x per jaar uit kortom tis uiteindelijk nog maar afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

En ik zit met een niet te sturen warmtepomp die in de wintermaanden flink hongerig is, kortom ik vind het nog steeds maar een lastige keuze vanwege het risico dat ik straks met een dynamisch contract zit, een lege accu (want dagenlang geen of amper zon) en dan een kWh prijs van 35 cent.

@Oilman
Even snel gekeken maar kleine 5kWh set kost +\-

Victron omvormer 400 euro + 5kWh cellen (16 cellen van 105Ah) 480 euro + BMS 60 euro + 200 euro diversen = 1140 euro. (prijzen even snel bij NKON opgehaald). (kom ik op 228 euro per kWh)

Een Anker PiB met 5kWh kost 1899 euro als je hem scherp inkoopt. (kom ik op 379 euro per kWh) Kortom ik was mijn mijn 350 euro per kWh nog aan de conservatieve kant.

DIY is ook bij kleinere capaciteit nog steeds substantieel goedkoper, ook als je voor een Victron oplossing kiest.
Dus ik deel jouw observatie niet.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:20
cyclone schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:
Ik zit bij TAP, en die keren maar 1x per jaar uit kortom tis uiteindelijk nog maar afwachten of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

En ik zit met een niet te sturen warmtepomp die in de wintermaanden flink hongerig is, kortom ik vind het nog steeds maar een lastige keuze vanwege het risico dat ik straks met een dynamisch contract zit, een lege accu (want dagenlang geen of amper zon) en dan een kWh prijs van 35 cent.

@Oilman
Even snel gekeken maar kleine 5kWh set kost +\-

Victron omvormer 400 euro + 5kWh cellen (16 cellen van 105Ah) 480 euro + BMS 60 euro + 200 euro diversen = 1140 euro. (prijzen even snel bij NKON opgehaald). (kom ik op 228 euro per kWh)

Een Anker PiB met 5kWh kost 1899 euro als je hem scherp inkoopt. (kom ik op 379 euro per kWh) Kortom ik was mijn mijn 350 euro per kWh nog aan de conservatieve kant.

DIY is ook bij kleinere capaciteit nog steeds substantieel goedkoper, ook als je voor een Victron oplossing kiest.
Dus ik deel jouw observatie niet.
Lekkere cherry picking. Vergelijk het dan met een Marstek en reken eens alle kosten mee, die cellen moeten ook ergens in, er zal een zekering tussen moeten, etc. Dan valt het sommetje andersom uit.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:02
Oilman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Lekkere cherry picking. Vergelijk het dan met een Marstek en reken eens alle kosten mee, die cellen moeten ook ergens in, er zal een zekering tussen moeten, etc. Dan valt het sommetje andersom uit.
Cyclone rekent zelfs nog verkeerd,voor zo een klein accutje ga je gewoon terug naar 24 volt,dat maakt de cellen in verhouding goedkoper. Een zekering....geloof dat de mijne 13 euro kostte. En daarbij in een marstek zit niet eens een zekering,dus waarom wil je die mee tellen? En nkon is zelfs nog prijzig,elders kun je 150 goedkoper scoren

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 04-08-2026 11:51 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

@Oilman
Helegaar geen cherry picking ik deel toch met je waar ik de prijzen vandaan haal ?
Dit is mijn referentie kader. En oprecht als ik het verkeerd zie laat ik me graag corrigeren maar voor mijn gevoel (en ik bedoel het echt niet zo lullig als het er staat) reageer je telkens vrij kortaf zonder enige referentie.

Ik pretendeer absoluut niet de waarheid in pacht te hebben, maar zonder referentie kan ik het niet lekker opzoeken / iets van leren. Snappie ?
Dus zou je mij een plezier willen doen en laten zien dat ik het niet bij het juiste eind heb ?

Neem je even mee in mijn gedachten gang waarom ik de Anker koos, dit is omdat ik dit nog een respectabel merk vind wat zich misschien kan meten met de kwaliteit die Victron levert.
Verder ben ik totaal niet thuis in de PiB gezien ik door de bomen het bos niet kan zien en de meeste PiB's die ik zo snel vond allemaal kleiner dan 5kWh waren.
Maar wellicht zit ik gewoon in de verkeerde bubbel.

Dus voel je s.v.p. niet aangevallen ik tracht hier enkel iets te leren en als dat als betweterig overkomt wees verzekerd dat ik het zo absoluut niet bedoel.

• ybos
cyclone schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:53:

Als het goed is krijg ik in september mn eerste betaling (via Joulo).

Ik ga binnenkort ook over naar een warmtepomp, maar laat nog een jaartje de gasketel hangen, puur om inderdaad even te kijken hoe alles gaat qua energieprijzen en of er momenten zijn dat het beter is gas te stoken dan met de warmtepomp draaien.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:14
SkyFlyer schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:33:
[...]

Vandaag weer eens een paar uur kunnen sleutelen, alle AC bekabeling afgemaakt, de goten zitten nu echt vol.

Ik heb overal H07RN-F (3x6mm2) kabel gebruikt, op zich een prettige kabel, maar een volgende keer zou ik voor de oplossing van @Rimco gaan die een 7 aderige kabel heeft gebruikt (Lapp 7G10 kabel), dat scheelt het nodige werk. Let er dan wel op dat je juiste diameter gebruikt, omdat er meer dan 3 belaste aders zijn in dezelfde kabel.

En de spaghetti bij de installatie kast is 🤢. Maar goed, het zit erin. En met alle kappen is het visueel netjes 🫣. Next up, laatste accu afbouwen en deze doormeten, aansluiten en MP2'S instellen en eerste accu stresstest.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zal bij de volgende update weer wat bouwfoto's delen, maar voor nu heb ik het systeem online. Het huis is nog parallel, terwijl ik de packs Controleer en test. Voor checklist en oplever document heb ik met Claude een QA tool gevibe codes. Deze maakt nu een rapport met mijn checklist en importeert automatisch de waarden van mijn interne weerstand meter (FRM-10, scanned cell QR codes en integreerd met de Gobel website voor het ophalen van detail informatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ditNM-DYVLR5mtLeptKb15zN6MA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM3izG0C71nypTEzViZ9UAg8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YupgVRzmfGdR_YkUq-lalHSw9ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oA0yvxRTfcobzJU3hxfD6oSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G7qaavQInPbpWsbJblgvf6mqD_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0V6Xkn78SRZnvZhO5num5W4.jpg?f=fotoalbum_large

• SkyFlyer
Daarnaast heb ik de EF3 - 200A temperatuur gemeten onder last, deze worden bij 145A inderdaad warm. De interne weerstand is 0.39mOhm (de DC breaker dus 1 mOhm):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wb649ukqXtetF6TG1rlOA3QKnpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YubBLB1od9xxbm9Zg5RDwdjD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door SkyFlyer op 04-08-2026 23:17 ]

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-08 12:07
hou het positief, zeg wat je graag meer zou zien.

[ Voor 143% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 22:37 ]

• cyclone

cyclone

knipje want quote.

[ Voor 149% gewijzigd door teacher op 20-08-2026 22:38 ]

• Leipi35
Dan lees ik het zeker verkeerd.

Hoeveel reacties gaan er over financiële plaatjes en terug verdientijd enzovoort...

• cyclone

cyclone

@Leipi35 dat is een discussie die ik heb geïnitieerd en is in mijn beleving ook gewoon onderdeel van de hobby / het hele plaatje.
Maar als je dat anders ziet hoor ik dat ook graag maar jouw vorige bericht kwam op mij nogal pittig over (en gezien er niemand daarna meer reageerde vermoed ik meedere met mij).

Gezien jouw reactie wellicht niet helemaal de bedoeling :-) Kortom laten we van elkaar leren en het er over hebben, kortom even to the point : Wat vindt jij dan niet passen in de discussie als we het bij een zelfbouw installatie ook over het stukje financien hebben of misschien anders gezegd wat stoort je daar aan ?

• pegagus
Het financiële plaatje hoort er toch gewoon bij? De enige constante is Victron, de rest is allemaal een keuze. Elke keuze kost geld. Ik zit zelf nog altijd in de ideeënfase en één van die dingen is het verschil tussen een 1-fase systeem of een 3-fase systeem. Een 1-fasesyteem kost ca. 40% van een 3-fasesysteem. Alleen is eigen gebruik van stroom uit PV dan wel beperkt. Tenzij ik kies voor een omvormer met een groter vermogen, maar als ik die keuze maak, wordt een 3-fase systeem nog duurder (als ik naderhand wil uitbreiden). Wat getallen uit de praktijk zijn voor mij heel welkom.

• Leipi35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TO4Ni4TUHXpTp7STSDgJ8TV2tIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RG8kTmYN0sGEoaPCZRlDrIuH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2wgIMOpiw0EAkAXntTY064E-rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPH0L8CzoOEvZq8Doga04o6C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLK3bHpHF1LjPjqLV1DvN7jGk1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUwiM8NPDsvxIa1530eXft9Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqalIHMT5Cxl9f-E2mtdx6O3IJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5F9T3iIQPTebfqk2pUiPbJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIUTmB9HSP9CdTued0Wn4CJ7qX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXR9utNYlfh3JyJtC6Di8VEz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8P7sKHBrIbTIz4dxQc3n5f_QlQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Rn4Dw19DViFoBuw3wvKQbP0f.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqNI8kfi8cZWEEM71OZvhMPfA9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ZLq6D2hhfIAAEcokG6jlY3t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UozWGBOmt0ZKNxaFXXdsGKmhFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LDVlp3KKvKxnw0L0JUtL2Bs.jpg?f=fotoalbum_large

• Leipi35
Ik bedoel dus dit

Het echte zelf bouwen wat ik vanaf het begin van dit topic al deed met ebike accu's

Dat zelfbouwen , dat zie ik overschaduwd worden door al die reacties

Dat pure van de hobby mis ik ...

• SkyFlyer
Bij mij is het systeem sinds afgelopen donderdag dan het handelen trade mode, met 3/4 yixiiang accus (ongeveer 48 kWh) en 3x 6.5kWh.

Naast het accus systeem heb ik 32x 300Wp op SEDG 9k (Zuid/Oost/west), 5x 430Wp Enphase iQ8MC (Zuid, maar in schaduw van de woning) en 5x 430Wp Victron 250/60 (Noord).

resultaten vanuit Tibber:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bazq3gd6HYmzfn2K_QQxBwpxTkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENWgsw5Tsj9R3tov3sYEeDFP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R-I6oNddSMJGAKs6CQx93YyRDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QfJfPyJal4hyXw0IZu9UPSrn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is inclusief autoladen, wassen draaien voor een gezin, warmtepomp, airco's etc.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:33
pegagus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:12:
Het financiële plaatje hoort er toch gewoon bij? De enige constante is Victron, de rest is allemaal een keuze. Elke keuze kost geld. Ik zit zelf nog altijd in de ideeënfase en één van die dingen is het verschil tussen een 1-fase systeem of een 3-fase systeem. Een 1-fasesyteem kost ca. 40% van een 3-fasesysteem. Alleen is eigen gebruik van stroom uit PV dan wel beperkt. Tenzij ik kies voor een omvormer met een groter vermogen, maar als ik die keuze maak, wordt een 3-fase systeem nog duurder (als ik naderhand wil uitbreiden). Wat getallen uit de praktijk zijn voor mij heel welkom.
Voor 3 fase kun je met kleinere goedkopere omvormers werken bijvoorbeeld de multiplus 2 3000 of 4k5, dan valt het verschil mee tov 1 multiplus 2 5000 of 6k5.

Maar de vraag is ook waarom zou je een 3 fase systeem willen? Voor het verbruik als de zon niet schijnt is enkelfase 95 tot 99% van de tijd voldoende.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik zit met dezelfde overweging. Natuurlijk heb ik een 3 fase huishouden met warmtepomp, autolader, inductie kookplaat, etc. Daarom logische gedachte om 3 fase te kiezen.

Zeker met de wens om noodstroom te kunnen draaien. Op het volledige huis.

Maar... Hoe vaak heb je noodstroom nodig. En de digitale meter saldeert over de fasen heen. Dus ook L3 verbruik wordt gecompenseerd vanuit de accu, die op L1 zit.

Blijft dus vooral voor mij over zorgeloos het volledige huis te kunnen blijven bedienen, ook bij stroomuitval.

Daarnaast in de toekomst snel kunnen laden en ontladen als handelen interessant wordt.

En wat vergeet ik?

In mijn hoofd begint het ontwerp al aardig te vormen. Komt een aardig eind van huis in de garage. Moet de kabel ook vervangen dit najaar. Nog zat te doen haha.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• SkyFlyer
De meerprijs van 2 MP2s 6.5k t.o.v. 1 is ongeveer €1560. Reken €2000 inclusief extra bekabeling, zekering etc.

Daarvoor krijg je 11 kWh meer handelsvermogen per uur. Als je kijkt naar de historische prijzen heb je ongeveer 4 uur waarin je inkoopt en 4 uur waarin je verkoopt. (Dit is een schatting ), mits je voldoende opslag hiervoor hebt.

Tweede aanname is dat er een spread te behalen is van 0,10 cent/kWh, ongeveer de helft van het jaar.

11*4*0,10*182=€800 per jaar

Bij 0,05 cent/kWh spread: €400 per jaar.

Je moet echter voldoende accucapaciteit hebben om die 11kWh te verhandelen:

Als je hiervoor 2x 16 kWh extra bouwt ben je ongeveer €4000 extra kwijt.

Volgens mij heb ik dan pessimistische aannames gedaan en in dat scenario ben je alleen aan handel break even. Dan heb ik volgens mij alle extra kosten incl. Bekabeling meegenomen. Heb je meer mogelijkheden om opportunistische te handelen bij grote schommelingen. Meer vermogen voor noodstroom en meer capaciteit om met je eventuele eigen zonnepanelen te handelen.

• pegagus
@Leipi35 het is maar wat je onder zelfbouw verstaat. Mijn interpretatie is alle ESS waaraan geen installateur te pas komt. Maar goed, ik ben wel later op dit topic aangehaakt.

@jeroenst omdat ik een PV-systeem heb met enphase micro-omvormers die wel op 3 fasen werkt. Ik mis dan ook 2/3 van de PV voor opslag.

@SkyFlyer het is niet alleen twee omvormers extra, maar ook extra accu-capaciteit om te voldoen aan de Victron-regel over de verhouding van max PV-vermogen en accucapaciteit. Die regel is er omdat bij plotselinge uitval van het net (wat tegenwoordig wegens overbelasting door PV niet heel onwaarschijnlijk meer is) het volle vermogen kortstondig richting de accu's wordt gestuurd. Bij één omvormer kan ik wel toe met 10kWh, bij drie moet ik dan naar 25 kWh. Maar volgens mij is dat wel te ondervangen door de accu's iets minder vol te laden.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

pegagus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:24:
@SkyFlyer het is niet alleen twee omvormers extra, maar ook extra accu-capaciteit om te voldoen aan de Victron-regel over de verhouding van max PV-vermogen en accucapaciteit. Die regel is er omdat bij plotselinge uitval van het net (wat tegenwoordig wegens overbelasting door PV niet heel onwaarschijnlijk meer is) het volle vermogen kortstondig richting de accu's wordt gestuurd. Bij één omvormer kan ik wel toe met 10kWh, bij drie moet ik dan naar 25 kWh. Maar volgens mij is dat wel te ondervangen door de accu's iets minder vol te laden.
Waarom heb je bij 3 omvormers meer accu capaciteit voor je PV nodig? Heb je een 1-fase of een 3-fase PV omvormer?

• SkyFlyer
pegagus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:24:
@Leipi35 het is maar wat je onder zelfbouw verstaat. Mijn interpretatie is alle ESS waaraan geen installateur te pas komt. Maar goed, ik ben wel later op dit topic aangehaakt.

@jeroenst omdat ik een PV-systeem heb met enphase micro-omvormers die wel op 3 fasen werkt. Ik mis dan ook 2/3 van de PV voor opslag.

Ik mijn rekensom zit toch ook €4000 extra voor 32kWh extra capaciteit? Sterker nog, dit is de grootste kostenpost.

• cyclone

cyclone

Leipi35 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:25:
Dat pure van de hobby mis ik ...
Aaaah nu snap ik je echt, je kwam op mij enorm negatief over maar stiekem ben jij gewoon een purist eerste klas. En in die context snap ik je opmerking volledig.

Weet wel dat mensen zoals jij aan de wieg staan van waar we nu staan. Zeker met de komst van de kant en klare accu doosjes is het pure DIY zoals jij dat hebt gedaan al behoorlijk verwatert.

Snap dan dat je dit mist, maar ook ik als oude nerd die soms terugverlangd naar de good old days op Tweakers ben gevallen voor de kant en klaar bouwstenen. Kwalitatief en prijs technisch kan ik dat zelf gewoon echt niet beter. Dat is dan weer de harde realiteit.

Even terug naar jouw fotos trouwens, zie dat jij mooie busbars zelf gemaakt hebt inclusief netjes ingesneden schroefdraad (ziet er echt netjes uit!) vraag me even af waar je de koper strips gekocht hebt.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:17
Op zich kan ik mij ook wel vinden in de opmerking van @Leipi35 een aantal post van de laatse weken hoort eigenlijk thuis in het topic is een een thuisaccu interessant voor mij.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• pegagus
NTS schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:26:
[...]

Waarom heb je bij 3 omvormers meer accu capaciteit voor je PV nodig? Heb je een 1-fase of een 3-fase PV omvormer?
Omdat het aangesloten vermogen 3x zo groot is. Ik heb micro-omvormers, die verdeeld zijn over 3-fases.

Ik heb zojuist nog weer eens wat gepoogd te rekenen. Het lijkt dat er uiteindelijk weinig verschil zit in de keuze tussen een 1-fase en 3-fase systeem. Uitgedrukt in terugverdientijd is optimaal een 1-fase systeem met 10 kWh accu. Dan kom ik op 8,1 jaar en voldoe ik aan de Victronregel. Een 3-fase systeem met 10 kWh accu kom ik op 8,3 jaar, maar voldoe ik niet aan de Victronregel. Om wel te voldoen, moet ik op basis van mijn PV-vermogen naar 25 kWh en kom ik op 11,4 jaar.

Daarbij opgemerkt: ik reken met stapelbare accupakketten van 5 kWh, verkrijgbaar bij Nederlandse leveranciers. De gedachte daarbij is dat wanneer je meerdere pakketten hebt, je niet alles moet weggooien omdat één component kapot is en niet meer verkrijgbaar is. Wanneer ik voor MB31 cellen zou kiezen, moet ik al weer naar minimaal 32 kWh, om nog een beetje redundant te zijn. En dan ben ik met de huidige prijzen bij Nederlandse leveranciers nog steeds 4.000 euro kwijt, maar heb ik meer opslag.

• Leipi35
Die koperen strips scoor ik bij de plaatselijke ijzerboer.

Hier vind je vaak afgedankte industriële installatie kasten met een veelvoud aan mooie componenten zoals ook die NH zekeringen, 90mm2 aluminium kabel uit kabelboom van afgedankte ev .

En net wat habbekrats ook opmerkte is dat veel reacties meer in het topic : is een thuisbatterij interessant voor mij passen.

Ik wil zeker niet negatief overkomen maar jullie snappen wat ik bedoel😄😄

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:02
Kan hem hier dan ook plaatsen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGEZ7wY2yc5lKaTWTL7scCA_khY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJOMXlQ4msesPpbQOHH17zy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W9KPz8asPg0ibxrOgqib-AT2Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEILTAeXKcuO5kuh58QUoaR6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pvN-qPsiY6Nxg6MeDTP53xzIpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZpl4w4X81UEGuvADgQw7Ij8.jpg?f=fotoalbum_large

De onderste case heet slechts 0.001mv verschil. Dikke prima. De 2e case + cellen die later binnen kwamen, waren 4 cellen minder opgeladen. Deze staat nu een aantal dagen te balanceren. Dit was 0.0046 en is inmiddels 0.0029. 0.0022 Ik heb er geen haast mee.

Ik wil ''om'' de cases zelf nog een soort van constructie maken van (dubbele?) gipsplaten, ivm mogelijke brand wat dan vertragend werkt.

De DC kabels zal ik in een kabelgoot achter de zwarte uponor leidingen laten lopen richting het witte bord waarde Victrons komen te hangen.

De verwarming doet amper wat qua warmte (28 graden ivm warmtepomp max),dus voor de warmte zal dit geen issue moeten zijn.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• pegagus
@Leipi35 Ik snap het wel, maar de vraag "is een thuisbatterij interessant voor mij" associeer ik meer met de kant en klaar pakketten. De insteek van dit topic is toch wel duidelijk zelf doen. Ik ben verder niet de eigenaar van dit topic en al helemaal geen moderator, maar het loopt hier niet zo'n storm dat je door de bomen het bos niet meer ziet met de economische component erbij.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:33
@pegagus het is sowieso de vraag of het erg is als je niet je volle pv vermogen kunt opslaan. In de winter zal het maximum vermogen sowieso een stuk lager liggen en in de zomer kun je de victron bij negatieve teruglever tarieven laten limiteren. Uiteindelijk zit dadelijk de meeste winst denk ik in eigen verbruik voorzien. Mijn omvormer kan ook maar met 3,6 kw laden terwijl ik 6kWp aan panelen heb.

En waarom een 10kWh accu? Bij nkon koop je al een 16kWh accu voor 2000 euro. Als je daar 2 multiplus 2 4k5 en 1 multiplus 4k5 gx bij doet zit je op 3900 euro en kun je met 150A (7500VA) laden, de accu is dan in 2 uur vol.

Met een een enkele 6k5gx zit je op 2900 euro en kun je met 100A (5000VA) laden op 1 fase, de accu is dan nog steeds in 3 uur vol.

Eerlijk is eerlijk als je 3 fase hebt is 3 fase omvormers netter dan 1 fase. De vraag is of je de 1000 euro snel terugverdiend. Voor je nachtverbruik zal je met beide oplossingen prima uit de voeten komen. En ik zou sowieso niet alles op noodstroom aansluiten want je accu is zo leeg.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenst op 14-08-2026 13:27 ]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

pegagus schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:29:
[...]
Ik heb micro-omvormers, die verdeeld zijn over 3-fases.
Ah nu snap ik het. Bij de 1-fase optie zit dus 2/3e van je PV niet achter de Victron en daardoor kan je met een kleinere batterij uit de voeten.

Als je micro omvormers losse groepen hebben in de groepenkast zou je er voor kunnen kiezen om 1 van de 3 groepen op AC-OUT1 te zetten en de andere twee op AC-IN of AC-OUT2 van de andere twee Multiplussen. Dan schakelen ze uit bij netuitval en past het met een kleinere batterij.

Maar met veel PV capaciteit zou 2x16kwh zich ook snel terug kunnen verdienen. Als je 10kwh "overloopt" op zomerdagen en dan tegen 0 euro PV terug levert zou je 2x16 zomaar een euro of 5 a 6 per dag meer kunnen opleveren. Dan heb je het verschil best snel terug.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-08 10:28
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:43:
Kan hem hier dan ook plaatsen :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De onderste case heet slechts 0.001mv verschil. Dikke prima. De 2e case + cellen die later binnen kwamen, waren 4 cellen minder opgeladen. Deze staat nu een aantal dagen te balanceren. Dit was 0.0046 en is inmiddels 0.0029. 0.0022 Ik heb er geen haast mee.

Ik wil ''om'' de cases zelf nog een soort van constructie maken van (dubbele?) gipsplaten, ivm mogelijke brand wat dan vertragend werkt.

De DC kabels zal ik in een kabelgoot achter de zwarte uponor leidingen laten lopen richting het witte bord waarde Victrons komen te hangen.

De verwarming doet amper wat qua warmte (28 graden ivm warmtepomp max),dus voor de warmte zal dit geen issue moeten zijn.
Ik hoop niet dat je bij de afgebeelde celspanningen aan het balanceren bent, want dat heeft 0 zin. Beter wachten tot je de boel hebt aangesloten en pas als de 1e cel 3.45V bereikt balanceren. Zo staan die JK BMS ook standaard afgesteld.

• Possible
marcel3 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:01:
[...]

Ik hoop niet dat je bij de afgebeelde celspanningen aan het balanceren bent, want dat heeft 0 zin. Beter wachten tot je de boel hebt aangesloten en pas als de 1e cel 3.45V bereikt balanceren. Zo staan die JK BMS ook standaard afgesteld.
Waarom heeft dat weinig zin? De JK heeft een active balancer toch van 2A?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• marcel3
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Je zit bij deze spanning midden in het hele lange vlakke deel van de LiFePO4 laadcurve waardoor balanceren zinloos is. Die active balancer heeft een dergelijk verschil in minder dan een uurtje weggewerkt bij de juiste spanning. Wat je nu doet is echt gekkigheid.

• Possible
marcel3 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Je zit bij deze spanning midden in het hele lange vlakke deel van de LiFePO4 laadcurve waardoor balanceren zinloos is. Die active balancer heeft een dergelijk verschil in minder dan een uurtje weggewerkt bij de juiste spanning. Wat je nu doet is echt gekkigheid.
Duidelijk thanks! De victrons laten nog even op zich wachten, maar dan doen we het later :)

• pegagus
@NTS Het Q-relay van Enphase is ook 3-fase. Ik denk niet dat die blijft werken met maar 1 fase beschikbaar. Het Q-relay zorgt er voor dat de omvormers afvallen bij stroomuitval.

@jeroenst die 10 kWh is puur voor het rekensommetje. En het is gebaseerd op een veelvoud van 5 kWh systemen. Vorige week (of zo) vroeg hier al iemand naar een MB30-cel, die schijnbaar niet meer leverbaar is.

Het is een beetje een beroepsdeformatie, maar ik kijk ook naar de risico's. Daarbij heb ik bij de bouw van mijn huis geïnvesteerd in een zonneboiler (ik moest wat om aan de energienorm te voldoen) die ik in nog geen 30 jaar zou terug verdienen. In de praktijk was dat ding binnen 10 jaar defect en de fabrikant (Itho Daalderop) gestopt met de hele productie. Nu begint die MB31 cel al wel aardig populair te worden, dus over een x aantal jaar kun je die waarschijnlijk wel op Marktplaats vinden.

• marcel3
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:06:
[...]

Duidelijk thanks! De victrons laten nog even op zich wachten, maar dan doen we het later :)
Tot die tijd zou ik de BMS uitzetten, dan heb je ook geen drain op de cellen.

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Die bovenste accu kun je wel laten balanceren,want die staat wel heel scheef. Zou normaal in rust niet moeten zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Die bovenste accu kun je wel laten balanceren,want die staat wel heel scheef. Zou normaal in rust niet moeten zijn.
Nee klopt, waren vier cellen die met mindere voltage binnenkwamen. Wel doen dus ?

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:09:
[...]

Nee klopt, waren vier cellen die met mindere voltage binnenkwamen. Wel doen dus ?

Verschil is nu 0.0022mv. Heb wel het idee dat dit nu veel langer duurt. Kan dat kloppen? Is nu al paar uren aan het balanceren om 0.0001v te verhogen / te verlagen bij de andere cellen. Volgens chat gpt is het heel normaal … maar ja haha

[ Voor 24% gewijzigd door Possible op 14-08-2026 16:22 ]

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11

ErikKo

Rippie

Ik denk dat je met 2.2µV wel goed zit

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Verschil is nu 0.0022mv. Heb wel het idee dat dit nu veel langer duurt. Kan dat kloppen? Is nu al paar uren aan het balanceren om 0.0001v te verhogen / te verlagen bij de andere cellen. Volgens chat gpt is het heel normaal … maar ja haha
Verhogen is een beetje lastig zonder energiebron lijkt mij. De balancers die ik "ken" hebben allemaal een externe energiebron nodig om een cel extra energie te kunnen geven.

En 0,0022 mV is wel heel weinig, dat verschil kan in theorie (en praktijk) al in een kabel zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerritjuh op 14-08-2026 16:40 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

Je zult wel volt bedoelen.... Ja 2 millivolt is prima. Je kunt balans aan laten staan als je straks gaat laden. Maar daarna alleen vanaf 3.45 inderdaad. De top balans is het belangrijkste,en het is onmogelijk om dan in lagere voltages gelijk te blijven,dit vanwege capaciteit verschil. Dus dan ga je jojoën....

1 PVoutput . Dongen NB

• Possible
Ik bedoel idd 0.022v wat dus 22mv is :p

Dus laat hem nog een paar dagen draaien. Als het verschil nihil is zet ik hem uit!

• reneeke1970
Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:43:
Ik bedoel idd 0.022v wat dus 22mv is :p

Dus laat hem nog een paar dagen draaien. Als het verschil nihil is zet ik hem uit!
Daarstraks had je nog een nul extra... 22 is inderdaad nog veel teveel voor cellen in rust

1 PVoutput . Dongen NB

• Possible
reneeke1970 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:43:
[...]

Daarstraks had je nog een nul extra... 22 is inderdaad nog veel teveel voor cellen in rust
Hoe lang zou dit normaal gesproken duren om te balanceren? Ik kom van 0.046v zit nu op 0.020, in 5 dagen tijd dat hij aan staat. Dit lijkt mij erg lang ?

• habbekrats
@Possible 5 dagen is wel heel erg lang Dit zou in mijn ogen maar een aantal uur mogen zijn. Na eerste keren van mijn batterij van vol-leeg was balanceren al bijna niet meer nodig. De eerste keer heb ik de cellen ook tot 3,6V geladen . De eerste sessie tot 3,4Volt wachten tot alle cel-spanningen bij elkaar in de buurt zitten en dan de laadspanning in stapjes verhogen tot 57,6V.

Meet met een goede meter ook zelf de spanning wat je bms aangeeft is niet altijd geheel correct. Mij jk-bms zat er wat naast en kun je in de settings aanpassen. (aanpassen alleen in rust niet tijdens laden of ontladen)

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:49

Japie.G

Colour Classic

Possible schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 23:45:
[...]

Hoe lang zou dit normaal gesproken duren om te balanceren? Ik kom van 0.046v zit nu op 0.020, in 5 dagen tijd dat hij aan staat. Dit lijkt mij erg lang ?
Euh.. er hangt geen lader aan? Balancer aan vanaf 3.45, balancer instellen op 5mV, float mode uitzetten. Opladen op minimaal 55,2v en dan gaat ie netjes balanceren.. zonder voeding gaat er echt heel weinig gebeuren verder 🙈

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Possible
Er hangt inderdaad niks aan haha… ik laat het nu door de active balancer van de jk bms doen. Die doet maar 2A. De victrons laten nog even op zich wachten :P ik heb geen haast. Inmiddels is het verschil gedropt naar 0.018v ik kwam van 0.046v

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:59:
Er hangt inderdaad niks aan haha… ik laat het nu door de active balancer van de jk bms doen. Die doet maar 2A. De victrons laten nog even op zich wachten :P ik heb geen haast. Inmiddels is het verschil gedropt naar 0.018v ik kwam van 0.046v
Heeft niet zo veel (geen) zin. Je zit met dat voltage nog niet in het steile gedeelte van de voltagecurve. Je moet echt wel naar 3,45v om wat aan balans te doen.

• reneeke1970
Japie.G schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Heeft niet zo veel (geen) zin. Je zit met dat voltage nog niet in het steile gedeelte van de voltagecurve. Je moet echt wel naar 3,45v om wat aan balans te doen.
Klink klare onzin want 46 mv verschil is enorm groot en kan hij makkelijk verplaatsen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:59:
Stel dat er in een cell 50 ah meer of minder zit,dan moet hij dus 100ah verplaatsen,dat duurt wel een 55 uur. Staat de balans wel ingesteld op 2a ,geloof dat mijne standaard op 1a stond?

Ps een smart solar lader eraan vanaf marktplaats kost niet veel. Het is eigenlijk best zorgelijk want cellen in rust moeten bijna altijd gelijk zijn tussen 10 en 90 procent lading. Jij hebt een kapotte of een hele oude cell gekregen. Of je bedrading is niet goed. Nagemeten?

[ Voor 20% gewijzigd door reneeke1970 op 15-08-2026 09:19 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• habbekrats
Houd er rekening mee dat zonder voeding je batterij weer leeg gaat. Ik heb voor dat mijn Victron klaar was met een 60V/5A voeding de batterij ook een tijd volgehouden. (niet op 60V uiteraard)
Door de cellen langzaam naar 3,6V te brengen weet je 100% zeker dat elke cell vol zit tot in het steile gedeelte vol zit. Mijn normale 100% laadspanning is 55,2Volt max.

• Possible
reneeke1970 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Stel dat er in een cell 50 ah meer of minder zit,dan moet hij dus 100ah verplaatsen,dat duurt wel een 55 uur. Staat de balans wel ingesteld op 2a ,geloof dat mijne standaard op 1a stond?

Ps een smart solar lader eraan vanaf marktplaats kost niet veel. Het is eigenlijk best zorgelijk want cellen in rust moeten bijna altijd gelijk zijn tussen 10 en 90 procent lading. Jij hebt een kapotte of een hele oude cell gekregen. Of je bedrading is niet goed. Nagemeten?
Eerste pack was uit februari 2026 uit mn hoofd. Die waren inderdaad allemaal 3.29v

Tweede pack waren 12 cellen iets nieuwer. Die kwamen met 3.28v de laatste vier die ik erin had geplaats waren 3.25v of dit nou betekend of ze kapot zijn? Geen idee. Zijn allemaal eve cellen dubbele studs. Bekabeling gechecked maar lijkt allemaal goed.

Kan het niet zo zijn dat de laatste vier gewoon uit een een andere range zijn gekomen/geleved ?

• habbekrats
Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Eerste pack was uit februari 2026 uit mn hoofd. Die waren inderdaad allemaal 3.29v

Tweede pack waren 12 cellen iets nieuwer. Die kwamen met 3.28v de laatste vier die ik erin had geplaats waren 3.25v of dit nou betekend of ze kapot zijn? Geen idee. Zijn allemaal eve cellen dubbele studs. Bekabeling gechecked maar lijkt allemaal goed.

Kan het niet zo zijn dat de laatste vier gewoon uit een een andere range zijn gekomen/geleved ?
Even de QR codes scannen en je hebt alle cel data, kijk ook eens even naar video Robert met goedkope cellen van Gotion YouTube: LiFePo4 cellen testen, Eve vs Gotion vs Valcon.

• SkyFlyer
habbekrats schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Even de QR codes scannen en je hebt alle cel data, kijk ook eens even naar video Robert met goedkope cellen van Gotion YouTube: LiFePo4 cellen testen, Eve vs Gotion vs Valcon.
Let er wel op dat Robert de interne weerstand niet op de goede wijze meet (krokodil ipv pinprobes) en daarmee onnauwkeurige waarden krijgt. In het algemeen maakt hij leuke entertainment, maar is de inhoudelijke kwaliteit van zijn videos niet de beste (ook zijn gehobby is af en toe op de grens).

QR codes kun je hier checken:

https://www.gobelpower.co...La0xpd3tWs6ZvA-k5ye4t8EsS

• habbekrats
SkyFlyer schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:36:
[...]

Let er wel op dat Robert de interne weerstand niet op de goede wijze meet (krokodil ipv pinprobes) en daarmee onnauwkeurige waarden krijgt. In het algemeen maakt hij leuke entertainment, maar is de inhoudelijke kwaliteit van zijn videos niet de beste (ook zijn gehobby is af en toe op de grens).

QR codes kun je hier checken:

https://www.gobelpower.co...La0xpd3tWs6ZvA-k5ye4t8EsS
Ik heb dezelfde meter die meet uitstekend, de twee helften van de klem hebben elk een eigen draad zodat je een 4draads meting hebt.

• SkyFlyer
habbekrats schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:05:
[...]

Ik heb dezelfde meter die meet uitstekend, de twee helften van de klem hebben elk een eigen draad zodat je een 4draads meting hebt.
Klopt, ik heb ook exact dezelfde meter, met de pinprobes meet hij exact dezelfde waardes als een Fluke, maar met de krokodillen klemmen verschilt je meting gigantisch als je ze net iets anders aandrukt.

De meter is verder dus uitstekend, bij het vastzetten van verbindingen kun je zelfs het verschil in torque van de bouten meten.

• cyclone

cyclone

Nou ik heb hier toch echt met kromme tenen naar zitten kijken.
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder) en verbaas ik mij ernstig over hetgeen wat Robert hier nu allemaal loopt te verkondigen, want wat hij meet is allemaal RUIM buiten spec voor wat betreft de EVE MB31 spec sheet.

Check hier zijn waardes en meet setup (heb ff een screenshotje getrokken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKIrUf03ubCEJt8YwGSlPTDI4Ug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TbDqRC74YTFGxiBaHCpoXlli.png?f=fotoalbum_large
De meetklemmen hebben maar 1 draad per pool dus ik vermoed dat zijn meting botweg fout is.
Want met droge ogen deze waardes als goed betitelen strookt niet met de waardes die je uit de spec sheet bij EVE haalt (oordeelt u zelf)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z02m169yoc9CVHqLERXZ6LHNdiA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/An14NFqwvM7oEb1p6yan1qq4.png?f=user_large
Hier staat duidelijk 0,18mOhm +\- 0,05mOhm.
Dit komt overigens volledig overeen met de waardes die ik bij mijn 64 cellen heb gemeten. De eerste batch zat strak op de 0,18mOhm en de 2de batch op de 0,22mOhm.
En daarmee dus allemaal binnen spec.

Ik meet echter met de YR1035+ voorzien van meetprobes van 2 meetpennen per probe :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGCG_Cu71yHSLaCjNpz5svqbaLo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZAjZxjxkxdoUo3bWIkmKiDxI.png?f=user_large
Hoop (en vermoed ook) dat ome Robert hier vast wel mee leest en welicht zijn video even offline haalt en aanpast want wat hij hier nu loopt te verkondigen voor wat betreft interne weerstand is rondweg onjuist.

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:49
jeroenst schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:50:
@pegagus het is sowieso de vraag of het erg is als je niet je volle pv vermogen kunt opslaan. In de winter zal het maximum vermogen sowieso een stuk lager liggen en in de zomer kun je de victron bij negatieve teruglever tarieven laten limiteren. Uiteindelijk zit dadelijk de meeste winst denk ik in eigen verbruik voorzien. Mijn omvormer kan ook maar met 3,6 kw laden terwijl ik 6kWp aan panelen heb.

En waarom een 10kWh accu? Bij nkon koop je al een 16kWh accu voor 2000 euro. Als je daar 2 multiplus 2 4k5 en 1 multiplus 4k5 gx bij doet zit je op 3900 euro en kun je met 150A (7500VA) laden, de accu is dan in 2 uur vol.

Met een een enkele 6k5gx zit je op 2900 euro en kun je met 100A (5000VA) laden op 1 fase, de accu is dan nog steeds in 3 uur vol.

Eerlijk is eerlijk als je 3 fase hebt is 3 fase omvormers netter dan 1 fase. De vraag is of je de 1000 euro snel terugverdiend. Voor je nachtverbruik zal je met beide oplossingen prima uit de voeten komen. En ik zou sowieso niet alles op noodstroom aansluiten want je accu is zo leeg.
Ik ben hier gestart met één 4K5 GX icm één 16kWh accu. Ik heb wel alle voorbereidingen getroffen om eenvoudig te kunnen uitbreiden met 2 extra 4K5 (non-gx) en eventueel een 2e accupack.
Deze overweging heb ik gemaakt omdat ons dagelijks opwek (35kWh) en verbruik (30kWh) hiervoor voldoende is en ik met 55A bijna al mijn PV output overdags in de accu kan krijgen. Het nachtverbruik ligt tussen de 8kWh en 12kWh en het eventuele verlies dat ik niet kwijt kan in de accu neem ik voor lief aangezien dat alleen op zonnige dagen in de zomerperiode is.

Daarbij vond ik het toch wel weer een flinke uitgave om 2 extra Victron 4K5 erbij te kopen met het idee dat ik ze niet optimaal benut. Voor nu ben ik blij met deze keuze en gebruik in de AC-IN voor het laden/ontladen en heb ik de AC-OUT1 in gebruik voor de essentiële apparatuur (mini-pc, nas, router etc).

[ Voor 4% gewijzigd door SmoothTweaker op 15-08-2026 13:37 ]

• Leipi35
cyclone schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:55:
Nou ik heb hier toch echt met kromme tenen naar zitten kijken.
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder) en verbaas ik mij ernstig over hetgeen wat Robert hier nu allemaal loopt te verkondigen, want wat hij meet is allemaal RUIM buiten spec voor wat betreft de EVE MB31 spec sheet.

Check hier zijn waardes en meet setup (heb ff een screenshotje getrokken)
[Afbeelding]
De meetklemmen hebben maar 1 draad per pool dus ik vermoed dat zijn meting botweg fout is.
Want met droge ogen deze waardes als goed betitelen strookt niet met de waardes die je uit de spec sheet bij EVE haalt (oordeelt u zelf)

[Afbeelding]
Hier staat duidelijk 0,18mOhm +\- 0,05mOhm.
Dit komt overigens volledig overeen met de waardes die ik bij mijn 64 cellen heb gemeten. De eerste batch zat strak op de 0,18mOhm en de 2de batch op de 0,22mOhm.
En daarmee dus allemaal binnen spec.

Ik meet echter met de YR1035+ voorzien van meetprobes van 2 meetpennen per probe :
[Afbeelding]
Hoop (en vermoed ook) dat ome Robert hier vast wel mee leest en welicht zijn video even offline haalt en aanpast want wat hij hier nu loopt te verkondigen voor wat betreft interne weerstand is rondweg onjuist.
Dat is niet waar

Ik heb dezelfde meter en dit zijn ook kelvin clips

Wat natuurlijk wel het geval is , dat hij meet op de draadeinden

Dit zijn uiteraard ook weer extra overgangen en daarom moet je ook altijd direct op de basis meten

• cyclone

cyclone

Leipi35 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Dat is niet waar

Ik heb dezelfde meter en dit zijn ook kelvin clips

Wat natuurlijk wel het geval is , dat hij meet op de draadeinden

Dit zijn uiteraard ook weer extra overgangen en daarom moet je ook altijd direct op de basis meten
Wat bedoel je met DAT? Ik heb het toch over zijn meting (en niet expliciet zijn meter)?
Volgens mij bevestig je dat volledig met wat je daarna schrijft dat hij dus fout meet.
Lijkt mij overigens nog stug dat dit een meetfout van 100% oplevert.

[ Voor 4% gewijzigd door cyclone op 15-08-2026 14:49 ]

• Leipi35
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder)

Dit is wat ik bedoel

• SkyFlyer
Die klemmen hebben wel 4 draden, zie YouTube: Fnirsi Internal Resistance Meter HRM-10 waar je de klemmen bedrading kan zien (ze zijn bij HRM-10 beter weggewerkt dan bij de YR1035).

Maar het blijft dat je met de pinprobes een veel betere meting krijgt (ik heb ze allebei gebruikt) + alle andere terechte commentaar wat hier gegeven wordt.

Ik vermoed dat Robert weer zuinig aan gedaan heeft en de versie zonder pinprobes heeft gekocht.

• reneeke1970
Possible schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:32:
[...]

Ja dat sowieso,maar oude wil je niet echt. Maarja als je straks gaat laden zie je vanzelf of het recht getrokken komt. Alles wat de balancer nu al doet is in tyd meegenomen. Ik zou wel voorzichtig laden,als bms constant ingrijpt is ook niet fijn

1 PVoutput . Dongen NB

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

reneeke1970 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Klink klare onzin want 46 mv verschil is enorm groot en kan hij makkelijk verplaatsen
Je bent wel erg stellig. Het gaat er toch niet om dat die balancer het niet kan, het gaat er om dat het niet zo veel zin heeft. Balanceren doe je in het steilere gedeelte van de laad/voltagecurve, niet in het midden. Daar valt verder niet veel over te discussiëren lijkt me. Je kunt op deze manier nog steeds eindigen met een totaal verschillende SoC per cel, die pas echt gebalanceerd wordt bij het laden en balanceren ergens in het steile stuk.

Overigens zie ik ook nergens hoe de balancer is ingesteld. Als je het nu dan al wel wilt laten 'wegwerken' door de balancer moet het voltage op zijn minst zijn ingesteld op een voltage rondom waar de cellen nu staan. Anders doet hij sowieso niet wat..

En voor @cyclone .. Die Robert is inderdaad technisch niet helemaal correct soms en met conclusies op of over het randje, maar die meter is wel degelijk goed zoals anderen al opmerkten.. Hier ff een foto van mn probe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1eA8rRPyk6-a64z_ydvVPr75ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o17qY0MKQP3uqVLBUfs6JaL7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Japie.G op 15-08-2026 19:10 ]

• cyclone

cyclone

Leipi35 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:14:
Allereerst hebben de krokodil klemmen maar 2 draadjes (zie screenshot hieronder)

Dit is wat ik bedoel
Fair enough maar dat was niet de essentie van mijn lange post.

Essentie is dat de waardes die “gemeten” worden of 100% boven spec zijn / of gewoon niet goed gemeten zijn. Terwijl Robert het verteld dat dit dikke prIma waardes zijn.

Dat was zeg maar het punt wat ik beargumenteerd over de brug trachtte te krijgen.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

cyclone schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:12:
[...]

Fair enough maar dat was niet de essentie van mijn lange post.

Essentie is dat de waardes die “gemeten” worden of 100% boven spec zijn / of gewoon niet goed gemeten zijn. Terwijl Robert het verteld dat dit dikke prIma waardes zijn.

Dat was zeg maar het punt wat ik beargumenteerd over de brug trachtte te krijgen.
Das inderdaad niet goed, en over het randje. Want met zijn wel goede meter meet hij niet wat hij zegt te meten.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Leipi35 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:41:
Die koperen strips scoor ik bij de plaatselijke ijzerboer.

Hier vind je vaak afgedankte industriële installatie kasten met een veelvoud aan mooie componenten zoals ook die NH zekeringen, 90mm2 aluminium kabel uit kabelboom van afgedankte ev .
Wat betaal je zo voor die roodkoperen staven en hergebruik aluminium kabel bij "een plaatselijke ijzerboer"?

Is die "ijzerboer" een soort schrootinkoper/-handelaar?

Waar zou je zoiets in Zuidoost in Zuidoost Nederland kunnen scoren?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• cj1
  • Niet online

cj1

Japie.G schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 19:13:
[...]
Want met zijn wel goede meter meet hij niet wat hij zegt te meten.
Meten op de stalen draadeinden zorgt voor sowieso voor ongewenst afwijking.
Vervolgens is het maar net hoe hoog of laag Robert de klem op het draadeind heeft gezet. Robert's metingen met de hoge 1 mOhm waarde is vermoedelijk alleen op het staal geklemd zonder de celpool direct te raken.

Daarnaast vindt ik de AC-IR reproduceerbaar meten soms best lastig. Als ik even later weer meet wijkt de waarde af, of de waarde op het scherm wil niet stabiel worden.

Anderzijds het veersysteem in Robert's Fnirsi HRM-10 meetklemmen zorgt door een constante veerkracht voor meer herhaalbare resultaten in vergelijking met geveerde probes waar de gebruiker de kracht bepaald.

Het is maar net hoeveel of weinig kracht/druk je op de probes zet, hoe ver de veren indrukken (op bijgaande foto is links/zwart, maximaal ingedrukt).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baT7V7OgNYVly1fyYSaB4TMyXoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP8AM2gnscNkUw4szpzqQBFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Of is het bij "geveerde probes" de bedoeling dat de inwendige veren maximaal worden ingedrukt?

De YR1035+ handleiding schrijft er niet meer over dan:
(8)4. Each test line of the indicator pen shall be in good contact what the battery under test...
...
(8)7. Use of probe test line: the positive and negative poles of the vertical battery press down the probe to shrink part of the probe and make both probes touch the battery independently. Make sure that the positive and negative surfaces of the battery are clean, otherwise poor contact can not be stable and accurate measurement.
Bij mijn YR1035+ is iedere meetpunt ook voorzien van vier relatief scherpe punten, eentje in elke hoek. Daarmee kras je vermoedelijk makkelijker oxidatie weg in vergelijking met kelvin-klemmen.

[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 20-08-2026 13:01 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j

• cj1
  • Niet online

cj1

cj1 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:11:
[...]
Het verschil is dat een YR1035 de 1kHz weerstand meet (ACIR/AC-IR), en de HRM10 de pure DC-weerstand (DC-IR/DCIR).
Wat ik hier geschreven heb, klopt niet helemaal: de HRM-10 is net zoals de YR1035 een (1 kHz) AC-IR meter, geen DC-IR.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ook hier bezig met alle stappen voor een thuisbatterij setup. :) Oorspronkelijk wilde ik voor een Victron systeem gaan, maar Deye lijkt een stuk betaalbaarder en (voor mij de main motivatie) heeft een 3 fase omvormer, wat de hele setup versimpelt.

Nu zie ik wat "doe het niet" en "pas op" berichten over het zelf samenstellen/assembleren van een batterij: Ik wil een Yixiang v3 box met EVE MB56 cells bestellen. En dan zelf in elkaar schroeven. Als ik de video bekijk zie ik niks schokkends (pun intended):
Zie ik dan iets over het hoofd? Ik ben geen elektricien van beroep, maar doe alle elektra, sanitair, verwarming, enz. zelf in ons huis. Dan lijkt het me toch realistisch om zoiets in elkaar te zetten? Ik heb moment schroevendraaiers, moment sleutels, een Fluke, enz. tot mijn beschikking.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Tanuki
Rustig werken, je niet laten afleiden en vooraf wat video's bekijken. Zoals deze: YouTube: First MB56 DIY Kit Build - The Big Beautiful Battery!

• SkyFlyer
Tanuki schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:02:
Ook hier bezig met alle stappen voor een thuisbatterij setup. :) Oorspronkelijk wilde ik voor een Victron systeem gaan, maar Deye lijkt een stuk betaalbaarder en (voor mij de main motivatie) heeft een 3 fase omvormer, wat de hele setup versimpelt.

Nu zie ik wat "doe het niet" en "pas op" berichten over het zelf samenstellen/assembleren van een batterij: Ik wil een Yixiang v3 box met EVE MB56 cells bestellen. En dan zelf in elkaar schroeven. Als ik de video bekijk zie ik niks schokkends (pun intended):
[YouTube: YIXIANG V3 DIY BOX Assembly Video (YIXIANG BMS)]

Zie ik dan iets over het hoofd? Ik ben geen elektricien van beroep, maar doe alle elektra, sanitair, verwarming, enz. zelf in ons huis. Dan lijkt het me toch realistisch om zoiets in elkaar te zetten? Ik heb moment schroevendraaiers, moment sleutels, een Fluke, enz. tot mijn beschikking.
Het bouwen van een batterij, zeker als je alle onderdelen afneemt van een leverancier met een goede reputatie, zoals Yixiang, is niet moeilijk.

Investeer in een goede IR meter (zoals de FNRSI HRM-10 met pinprobes) om de cellen én verbindingen door te meten. En zorg voor een goede moment sleutel. Alles goed vast zitten met het juiste moment is eigenlijk het moeilijkste.

De rest van het risico zit in de gehele installatie, goed in balans, juiste kabels, goede beveiliging etc. Ik zie de Chinese beveiligingen als leuke extra, en heb sowieso een EU gekeurde beveiliging in de keten zitten.

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:17

Ik zou eerst een goed kijken wat je dan echt wil, in een Yixiang v3 passen namelijk geen MB56 cellen. Het is ofwel een Yixiang v3 met MB31 cellen of een Yixiang MB56 voor de MB56 cellen.

"If it ain't broke, don't fix it!"

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:55

ik heb zelf een multi-RS 3 fase systeem met 4x mix DIY 16kwh boxen, en ervaring bij een kennis met Deye HV omgeving. Om eerlijk te zijn vind ik de Victron omgeving stukken makkelijker te beheren en configureren. Het lijkt alsof Deye alleen via Modbus een beetje te sturen is, en als je wat meer flexibiliteit wil moet je hard aan de bak om veel zelf te ontwerpen en te maken.

Geen idee of het mijn cognitieve dissonantie is om de eigen keuze beter te vinden.. zou ook kunnen.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:40
SkyFlyer schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:25:
Die klemmen hebben wel 4 draden, zie YouTube: Fnirsi Internal Resistance Meter HRM-10 waar je de klemmen bedrading kan zien (ze zijn bij HRM-10 beter weggewerkt dan bij de YR1035).

Maar het blijft dat je met de pinprobes een veel betere meting krijgt (ik heb ze allebei gebruikt) + alle andere terechte commentaar wat hier gegeven wordt.

Ik vermoed dat Robert weer zuinig aan gedaan heeft en de versie zonder pinprobes heeft gekocht.
De HRM-10 is onderweg, maar wil eigenlijk siliconen kabels gebruiken waarmee ik wat meer speling/kabel heb tussen de min en de plus probe/klem. Desnoods zelf maken. Iemand heeft een voorkeur kabel voor dit project?

• Tanuki
  • Niet online
Beer070 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:42:
[...]

ik heb zelf een multi-RS 3 fase systeem met 4x mix DIY 16kwh boxen, en ervaring bij een kennis met Deye HV omgeving. Om eerlijk te zijn vind ik de Victron omgeving stukken makkelijker te beheren en configureren. Het lijkt alsof Deye alleen via Modbus een beetje te sturen is, en als je wat meer flexibiliteit wil moet je hard aan de bak om veel zelf te ontwerpen en te maken.

Geen idee of het mijn cognitieve dissonantie is om de eigen keuze beter te vinden.. zou ook kunnen.
Voor modbus / software / etc zou ik het verschil er niet om maken. Dan kost het misschien maar wat meer moeite, of lijkt het wat omslachtiger.

Als er bepaalde zeer gewenste capabilities in Victron zitten die deye niet kan, dan is dat wat anders. Maar voor zover ik weet kunnen ze beide hetzelfde.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:55
Tanuki schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:12:
[...]

Voor modbus / software / etc zou ik het verschil er niet om maken. Dan kost het misschien maar wat meer moeite, of lijkt het wat omslachtiger.

Als er bepaalde zeer gewenste capabilities in Victron zitten die deye niet kan, dan is dat wat anders. Maar voor zover ik weet kunnen ze beide hetzelfde.
uiteindelijk kan je met HomeAssistant en modbus alles maken. Het is een kwestie van hoeveel moeite je er in wil steken.

Op de Victron omgeving is dynamic ESS (DESS) aanzetten een kwestie van een paar vinkjes in de GUI. Bij de standaard Deye AI Cloud is de UI sowieso brak, en moet je per dagelijks tijdslot aangeven of je wil 'verkopen' en/of 'opladen'. Een koppeling aan prijs vereist extra werk, en moet je dan dus ook zelf onderhouden.

• Slux
  • Niet online
Ik ben er een jaartje uit geweest. Ik ben op zoek naar 160 MB31-cellen. Zijn er inmiddels nieuwe leveranciers die de moeite waard zijn om naar te kijken?

• cyclone

cyclone

Slux schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:24:
Ik ben er een jaartje uit geweest. Ik ben op zoek naar 160 MB31-cellen. Zijn er inmiddels nieuwe leveranciers die de moeite waard zijn om naar te kijken?
Neem even contact op met EVE, ik heb 2 maanden geleden een leuk aantal direct opgehaald in Hamburg.
Zeker bij dit soort aantallen is dat een stuk interessanter dan via NKON (die beginnen behoorlijk prijzig te worden).

• Tanuki
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Neem even contact op met EVE, ik heb 2 maanden geleden een leuk aantal direct opgehaald in Hamburg.
Zeker bij dit soort aantallen is dat een stuk interessanter dan via NKON (die beginnen behoorlijk prijzig te worden).
Opgehaald in Hamburg? 2x minimaal 450 km voor gereden? :o

• Lord Anubis
voor mij 1200 km, maar tank dan wel in belgie. zou dan neerkomen op €170 benz. Dus bij bv 32 cellen is dat €6 per cell wat het goedkoper moet zijn. Dat is snel haalbaar.

• cyclone

cyclone

Tanuki schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

Opgehaald in Hamburg? 2x minimaal 450 km voor gereden? :o
Tja ze komen niet vanzelf naar je toe en ik kreeg een aanbod wat ik niet kon afslaan.

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
Even een update van mijn project.
  • 16x104Ah gotion cellen (in eerst instantie een lage capaciteit. Als dit mooi blijkt te werken eventueel in de toekomst vervangen voor 16kWh.
  • JK 16S2A30P BMS (100A vond ik te mager, de rest was niet op voorraad.
  • Wordt gekoppeld aan een Victron Multiplus II 6k5 GX (ook met oog op uitbreiding)
Zojuist het eerste leven in geblazen, waardes lijken mooi.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCu9LANx8EMn35yB-exBFQebly8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJkHadylN5BGJjxsA97RKBbK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGbJnl6KdEzS2AtjvhKLBMtsnBM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgzjzRKugG6EADUXkncMXQFj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lquuPQUnjzkaMtDuORmq0EfAr1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uvHC5eBXWaiWPDdiPqgAVGk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMx9ho3qVkdlXu1KzRF-5nqt8UE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zywQrZAMhXK3Tw4HXrJdmaX.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon even om te delen, wellicht zijn er mensen die verbeterpunten/op aanmerkingen hebben. Het is misschien wel heel erg DIY maar dat maakt het juist een mooi project.

De volgende stap is samen met de Victron ophangen, en koppelen.

• habbekrats
@stefdej Geen isolatie sheets ertussen? En draadstangen tegen de cellen lijkt mij ook niet veilig.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:29
ik heb ook van die mooie draadstangen , maar heb er een stuk slang omheen zitten als isolatie voor het geval dat

• Slux
  • Niet online
cyclone schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Thanks, ik had contact gehad met EVE maar die waren niet echt goedkoop, en ze hadden geen single studs, had je contact via allibaba of rechtstreeks via hun website ?

Klopt NKON is een stuk omhoog gegaan, excl BTW is nu dezelfde prijs als vorig jaar in de BTW ;(

• Lord Anubis
@stefdej Buiten de ongeisoleerde draadeinden om, vind ik de schakelaar niet op zijn plaats ( pun intended en serieus 😉). Hoe ga je het gebruiken als er wat gaande is?

En als je gaat uitbreiden met de 16kWh cellen dan zou ik het als tweede set er naast zetten. Dan heb je 21kWh. De extra kosten zijn dan minimaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Lord Anubis op 27-08-2026 11:24 ]

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
Bedankt voor de reacties.
Lord Anubis schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:17:
@stefdej Buiten de ongeisoleerde draadeinden om, vind ik de schakelaar niet op zijn plaats ( pun intended en serieus 😉). Hoe ga je het gebruiken als er wat gaande is?

En als je gaat uitbreiden met de 16kWh cellen dan zou ik het als tweede set er naast zetten. Dan heb je 21kWh. De extra kosten zijn dan minimaal.
De schakelaar is niet bedoeld voor noodsituaties. Meer voor onderhoud om de omvormer bijvoorbeeld spanningsloos te maken. Als er wat aan de hand is hoop ik dat de zekering zijn werk doet, en anders ga ik op een afstandje staan kijken hoe hij afbrand. Met je neus boven smeulende accu's gaan hangen lijkt me nooit een goed idee 8)7 Bovendien laat ik liever de stalen deur van de rittal kast op zo'n moment dicht. Ik heb er nog over nagedacht om een schakelaar te kopen die ik in de wand kan boren en aan de buitenkant bedienbaar is. wellicht is dat nog een idee.

Wat is precies het risico van de draadeinden? ik neem aan dat de cellen niet spontaan open scheuren... dan is er meer aan de hand. Ik snap dat ik ze misschien "voor de zekerheid" had kunnen isoleren. Aan de andere kant, de hele behuizing is van staal dus ja.
habbekrats schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:59:
@stefdej Geen isolatie sheets ertussen? En draadstangen tegen de cellen lijkt mij ook niet veilig.
Ik heb hier verschillende meningen over gezien op het internet. Is dit aan te raden?

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:11

ErikKo

Rippie

Jazsie schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 14:56:
Ik heb het mee gekregen en ik heb in het begin (2022 ergens) een pre-charge button gemaakt want via DC opstarten altijd een overload op BMS gekregen en via AC gingen de stoppen er altijd uit (Victron MP2 5k VA).

Nu met de JK BMS v19 nergens last van, dat is gewoon super.

Feit blijft wel dat "prechargen" naar mijn mening wel nodig blijft, nu doe ik het enkel via de BMS zelf.
Deze quote is van eventjes geleden. Hoe werkt de pre-charge functie van de JK BMS V19 precies? Ik kan er vrijwel niets over vinden, behalve een paar forum posts die het benoemen maar niet uitleggen hoe hij werkt.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:55
Via de app kan je "precharge" aanzetten.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• habbekrats
@stefdej Die blauwe krimpfolie die er omheen zit is meer voor de mooi/sier dan functioneel.

• Lord Anubis
@stefdej Je gaat dus als er ‘wat’ ( geurtje, rook , interne sluiting of bolle cellen tegen je metalen draadeinden) aan de hand is wachten op je zekering? Hoeveel procent vertrouw jij de zekering of vertrouw je je dan weer op een casco verzekering?

[ Voor 5% gewijzigd door Lord Anubis op 27-08-2026 18:29 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20:06

pvg

@stefdej De behuizing van de cellen is verbonden met één van de polen (of iig bijna). De blauwe folie is te dun om de cellen robuust van elkaar en van de behuizing te isoleren. Je doet er verstandig aan om de cellen van elkaar en van de behuizing te isoleren. Merk op dat een zekering aan het accupakket je hier niet gaat helpen.
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste