Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
Met het oog op het afschaffen van salderen in 2027 ben ik aan het kijken naar een systeem op basis van 3 victrons. Huisaansluiting is 3x25, zonnepanelen leveren max 7 kW, volgens mij kom ik dan al snel op 3x Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A. Accucapaciteit 16 kWh, enkel om zonnestroom te laden en later te gebruiken.

Twee vragen:

1) in hoeverre is het te doen om die victrons in huis te hangen? Op vollast maken ze behoorlijk geluid. Is dat te isoleren? Ik heb namelijk wel ruimte aan de andere kant van de achterwand van de meterkast. Dat zou qua bekabeling ideaal zijn.
2) Alternetief is de schuur. Voor noodstroom moet ik AC in en AC out gebruiken, maar kan ik zonder noodstroom ook toe met een enkele kabel? Nu ligt er naar de schuur 4x4mm2. Voor 7 kW terugleveren van de panelen is dat voldoende, de accu gaat niet meer vermogen leveren. De afweging wordt dan huidige kabel en geen noodstroom, of nieuwe kabel en de stoep weer open.

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

BenSKIP schreef op woensdag 5 november 2025 @ 17:12:
@cj1 Ik heb wat meer foto's van fuseholder geplaatst, hiermee wordt alles een stuk helderder.

Het is een fuseholder voor een MEGA / ANL zekering waar ook een Class T fuse in past.

De rode vierkanten zijn de connectoren op de batterybox. (dwars doorsnede)
Zwart is de basis van de holder.
Oranje is de flexbar in de box
Groen is de batterybox
Aha, het is een batterijbox waar de duo-connectoren op de juiste afstand staan om de gewenste zekering tussen te plaatsen.

Ik zou misschien wel de zekeringhouder weglaten. Hooguit kijken of je het transparante kapje over de zekering gemonteerd krijgt, en een kabelinvoer in de behuizing boren om de kabel aan de binnenzijde aan te sluiten (onder de zekering), en dan hopen dat de dikte van de kabelschoen even dik is als de platte geleider (busbar/celverbinder). Anders zou ik nog wat opvullen onder 1 van die 2 om deze zekering mooi parallel met de behuizing gemonteerd te hebben.

Nog een andere optie: de achterwand van de zekeringhouder op 2 plaatsen weg boren/zagen/frezen, de bouten uit de zekeringhouder verwijderen, zodat de zekeringhouder mooi over de boxconnectoren schuift, en dan de zekering weer direct op de oorspronkelijke batterijboxconnectoren monteren. Dan kun je de kabel wel aan de buitenzijde aansluiten. Wel nog de linker invoer van de zekeringhouder afdichten.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:43
pegagus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 15:07:
Met het oog op het afschaffen van salderen in 2027 ben ik aan het kijken naar een systeem op basis van 3 victrons. Huisaansluiting is 3x25, zonnepanelen leveren max 7 kW, volgens mij kom ik dan al snel op 3x Victron Multiplus II 48V - 5000VA - 70A. Accucapaciteit 16 kWh, enkel om zonnestroom te laden en later te gebruiken.

Twee vragen:

1) in hoeverre is het te doen om die victrons in huis te hangen? Op vollast maken ze behoorlijk geluid. Is dat te isoleren? Ik heb namelijk wel ruimte aan de andere kant van de achterwand van de meterkast. Dat zou qua bekabeling ideaal zijn.

2) Alternetief is de schuur. Voor noodstroom moet ik AC in en AC out gebruiken, maar kan ik zonder noodstroom ook toe met een enkele kabel? Nu ligt er naar de schuur 4x4mm2. Voor 7 kW terugleveren van de panelen is dat voldoende, de accu gaat niet meer vermogen leveren. De afweging wordt dan huidige kabel en geen noodstroom, of nieuwe kabel en de stoep weer open.
Waarom 3 keer een multiplus en niet 1 met een 1 16KWh accu?
Je kan naar de Multi RS 48/6000 kijken, die maakt bijna geen geluid en is 6kva. is wel wat duurder.
Wellicht kan je dan een mogelijke omvormer die je al hebt meteen weg doen :)

• agraaff
  • Laatst online: 13:43
The Source schreef op donderdag 6 november 2025 @ 14:58:
[...]

Een extra zekering kan nooit kwaad. Daarbij zit in Yixian v2 voor 16kWh ook een zekering."
Dit karretje is specifiek voor de 16kWh, er staat geen max gewicht bij dus mochten er 2 stackable Yixiang 16kWh op gaan, dan wellicht ook 1 32kWh. Daarbij heeft het karretje als zowel het 16 als kWh kast de metalen clips aan de zijkant om ze vast te zetten op de kar en te stapelen.
https://off-grid-garage.com/diy-kits/
Heavy Duty Trolley to carry 2 of these DIY Boxes and move them around securely
Van de 16kva kunnen er 4 op :)

• pegagus
agraaff schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:31:
[...]

Waarom 3 keer een multiplus en niet 1 met een 1 16KWh accu?
Je kan naar de Multi RS 48/6000 kijken, die maakt bijna geen geluid en is 6kva. is wel wat duurder.
Wellicht kan je dan een mogelijke omvormer die je al hebt meteen weg doen :)
Omdat is een 3-fase aansluiting heb. De zonnepanelen zitten op Enphase micro omvormers. Victron heeft geen apparaten die 3-fase in één apparaat kan terug leveren.

• jheerink14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:25
agraaff schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:35:
[...]

https://off-grid-garage.com/diy-kits/
Heavy Duty Trolley to carry 2 of these DIY Boxes and move them around securely
Van de 16kva kunnen er 4 op :)
Ik heb een lowcost optie genomen, Stevige plank met 2 iets ingekorte hondjes. eronder gezet. Beetje voordleig hondje is minder dan €15 en kan volgens beschrjving 200kg per stuk dragen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLvmdQeHGAPne7qsvwnLDQQEKN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQuzzu3ZBKQcRwCsXCzLGuPq.jpg?f=fotoalbum_large

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:09
pegagus schreef op donderdag 6 november 2025 @ 17:30:
[...]

Omdat is een 3-fase aansluiting heb. De zonnepanelen zitten op Enphase micro omvormers. Victron heeft geen apparaten die 3-fase in één apparaat kan terug leveren.
Dat maakt voorlopig niet uit, de op je inkomende aansluiting kWH meter sommeert alle fase naar 1 teller.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 10:40
DmC1982 schreef op woensdag 5 november 2025 @ 12:42:
Ik sta op het punt om een kant en klare oplossing te bestellen bij NKON. Ik vind het voor mezelf een prettiger idee om een kant en klare accu te hebben, dan zelf 1 te maken. Het volgende wil ik gaan bestellen/is mij aangeboden:

3x Multiplus 6K5VA
2x NKON 32.15kWh
1x Cerbo GX
VE.Bus to USB-C
1x LYNX Distributor (M10)
1x LYNX Power in (M10)
5x 400A MEGA zekeringen
2x 95MM2 kabels en Victron to battery - Type A data cable

Ik heb 2x 5x 10mm2 kabels getrokken naar de garage waar ik dit wil laten installeren.
Zijn er nog dingen die ik nodig heb?
In die kant en klare batterij van NKON liggen de cellen plat, ook iets om in overweging te nemen.

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:44
En WEER een post met waarschuwingen over de Yixiang box.
YouTube: Yixiang 24V DIY Battery Kit - Needs Work

En nu weet ik dat:
- Alles wat je aandacht geeft GROEIT.
en
- Ook negatieve aandacht = aandacht.

Die met de battery busbars is SERIEUS. Die met de flex main busbar, valt mee, die is weg te buigen. (Of de ruimte anders wat opvullen met wat piepschuim oid.

[ Voor 53% gewijzigd door BenSKIP op 07-11-2025 09:07 ]

• BenSKIP
cj1 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:24:
[...]

Aha, het is een batterijbox waar de duo-connectoren op de juiste afstand staan om de gewenste zekering tussen te plaatsen.

Ik zou misschien wel de zekeringhouder weglaten. Hooguit kijken of je het transparante kapje over de zekering gemonteerd krijgt, en een kabelinvoer in de behuizing boren om de kabel aan de binnenzijde aan te sluiten (onder de zekering), en dan hopen dat de dikte van de kabelschoen even dik is als de platte geleider (busbar/celverbinder). Anders zou ik nog wat opvullen onder 1 van die 2 om deze zekering mooi parallel met de behuizing gemonteerd te hebben.

Nog een andere optie: de achterwand van de zekeringhouder op 2 plaatsen weg boren/zagen/frezen, de bouten uit de zekeringhouder verwijderen, zodat de zekeringhouder mooi over de boxconnectoren schuift, en dan de zekering weer direct op de oorspronkelijke batterijboxconnectoren monteren. Dan kun je de kabel wel aan de buitenzijde aansluiten. Wel nog de linker invoer van de zekeringhouder afdichten.
De zwarte onderplaat met mijn (om vast in de stemming te komen) "kerstboom" (zoals mijn dochter de getrapte boor noemt) op te ruimen, vind ik nog wel een idee. Ik ga kijken of dit technisch mogelijk is. Ik vrees echter dat de terminal daar te breed voor is. Bedankt voor het meedenken! _/-\o_

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:59
In hoeverre moet ik mijn BMS settings aanpassen aan de waarden in de handleiding van EVE? (MB31 314Ah)

Er staat wat conflicterende literatuur op internet. Seplos geeft zelf aan niets te veranderen. Maar de waarden lijken mij wat onlogisch (BMS V3).

• BenSKIP
djoenez schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:58:
In hoeverre moet ik mijn BMS settings aanpassen aan de waarden in de handleiding van EVE? (MB31 314Ah)

Er staat wat conflicterende literatuur op internet. Seplos geeft zelf aan niets te veranderen. Maar de waarden lijken mij wat onlogisch (BMS V3).
Omdat we niet allemaal Seplos gebruiken, is het handiger als jij je settings tonen kan, dan kunnen we meekijken.
@djoenez Is dit bruikbaar? YouTube: Seplos V3 BMS Settings Improved

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 08-11-2025 11:32 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:03

pvg

djoenez schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:58:

Heb je een handleiding van EVE? Of een spec sheet? In een spec sheet staat meestal wat maximaal mag en dat is niet altijd nodig/verstandig.

• djoenez
pvg schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:04:
[...]

Heb je een handleiding van EVE? Of een spec sheet? In een spec sheet staat meestal wat maximaal mag en dat is niet altijd nodig/verstandig.
BenSKIP schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 11:00:
[...]

Omdat we niet allemaal Seplos gebruiken, is het handiger als jij je settings tonen kan, dan kunnen we meekijken.
@djoenez Is dit bruikbaar? YouTube: Seplos V3 BMS Settings Improved
Ik zal vanavond die youtube even bekijken. Ik heb nu de volgende settings, mijn interpretatie, en wat er in de EVE MB31 manual staat.
captionSeplos standard settingMijn interpretatieEVE manualunitopmerking
Ntc number44num
Serial battery number1616num
Battery high voltage recovery5454V
Battery high voltage alarm5656V
Battery over voltage recovery5454V
Battery over voltage protection57,658,458,4V3,65*16 (charging voltage eve manual)
Battery low voltage recovery484848V
Battery low voltage alarm46,546,4V
Battery under voltage recovery4848V
Battery under voltage protection43,243,241,6VEVE low voltage is 2.5V, ik doe nu 16*2.6
Cell high voltage recovery3,43,43,4V
Cell high voltage alarm3,53,53,5V
Cell over voltage recovery3,53,43,4V
Cell over voltage protection3,653,73,8VDit is max voltage volgens EVE manual, neem hier 0,1 V marge
Cell low voltage recovery3,13,1V
Cell low voltage alarm2,92,8V
Cell under voltage recovery3,13,1V
Cell under voltage protection2,72,62,6V
Cell under voltage failure221,8Vvolgens EVE nooit onder 1.8V gebruiken, ik neem hier 0,2V marge
Verder heeft mijn Deye de volgende settings:

Float: 56V (deze zou dan naar 58.4 moeten? --> maar dan heb ik dus alle cellen op 3.65V)
Empty: 48V (zo dan 41.6V moeten worden (16*2,6V)
Low voltage: 46.4V (16*2,8V, 2,6+0,2V*16)

ik plan om de batterijen alleen te gebruiken tussen 20% en 80%, en eens 1 in de 2 maanden van 10 naar 100% te gaan om de SOC te calibreren. dus de extremen zoals hierboven (2.6V en 3.65V zullen ze niet vaak zien). Verder heb ik 2x 16SP1, die ik beide met max 100A belast ~0.3C). De settings hoeven niet zo strak te staan dat ik "alles" uit de batterij haal.

Bedankt alvast voor het meekijken en meedenken. Ik ben zelf natuurkundige, en heb veel in het lab gewerkt. Maar dit is de eerste keer voor mij om een batterijpack in elkaar te zetten, en ik heb niemand in mijn omgeving met een technische achtergrond.

[ Voor 1% gewijzigd door djoenez op 08-11-2025 13:00 . Reden: foutje. ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:03

pvg

djoenez schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:56:
[...]

[...]

Ik zal vanavond die youtube even bekijken. Ik heb nu de volgende settings, mijn interpretatie, en wat er in de EVE MB31 manual staat.
captionSeplos standard settingMijn interpretatieEVE manualunitopmerking
Ntc number44num
Serial battery number1616num
Battery high voltage recovery5454V
Battery high voltage alarm5656V
Battery over voltage recovery5454V
Battery over voltage protection57,658,458,4V3,65*16 (charging voltage eve manual)
Battery low voltage recovery484848V
Battery low voltage alarm46,546,4V
Battery under voltage recovery4848V
Battery under voltage protection43,243,241,6VEVE low voltage is 2.5V, ik doe nu 16*2.6
Cell high voltage recovery3,43,43,4V
Cell high voltage alarm3,53,53,5V
Cell over voltage recovery3,53,43,4V
Cell over voltage protection3,653,73,8VDit is max voltage volgens EVE manual, neem hier 0,1 V marge
Cell low voltage recovery3,13,1V
Cell low voltage alarm2,92,8V
Cell under voltage recovery3,13,1V
Cell under voltage protection2,72,62,6V
Cell under voltage failure221,8Vvolgens EVE nooit onder 1.8V gebruiken, ik neem hier 0,2V marge
Verder heeft mijn Deye de volgende settings:

Float: 56V (deze zou dan naar 58.4 moeten? --> maar dan heb ik dus alle cellen op 3.65V)
Empty: 48V (zo dan 41.6V moeten worden (16*2,6V)
Low voltage: 46.4V (16*2,8V, 2,6+0,2V*16)

ik plan om de batterijen alleen te gebruiken tussen 20% en 80%, en eens 1 in de 2 maanden van 10 naar 100% te gaan om de SOC te calibreren. dus de extremen zoals hierboven (2.6V en 3.65V zullen ze niet vaak zien). Verder heb ik 2x 16SP1, die ik beide met max 100A belast ~0.3C). De settings hoeven niet zo strak te staan dat ik "alles" uit de batterij haal.

Bedankt alvast voor het meekijken en meedenken. Ik ben zelf natuurkundige, en heb veel in het lab gewerkt. Maar dit is de eerste keer voor mij om een batterijpack in elkaar te zetten, en ik heb niemand in mijn omgeving met een technische achtergrond.
Advies: gebruik de settings van Andy van the offgrid garage: https://off-grid-garage.com/my-settings/

Voor de veiligheid en levensduur wil je wat verder van de limieten wegblijven zoals opgegeven door EVE in hun spec sheet(!). Dat zijn nl. absolute max getallen en die houden bijv geen rekening met meet-/calibratiefouten van je lader/bms, kabelverliezen enz.
Met de settings van Andy verlies je misschien een paar procent capaciteit, maar ben je wel veilig. Met die settings is de accu prima dagelijks tussen 10 en 100% te cyclen btw. Je wil regelmatig 100% laden om de accu’s te balanceren (bij LFP kan dat alleen nabij de 100% vanwege de spanningscurve die te vlak is in het midden gebied).

• cj1
  • Niet online

cj1

De meest opvallende is:
[...]
Een float spanning van:
  • 3,375 volt per cel is buitensporig hoog.
  • 3,35 volt per cel is de waarde die Andy hanteert.
  • 3,3516 volt per cel ≍ 96% SoC in onbelaste toestand (niet laden/ontladen) na circa 30 minuten rust
  • 3,3490 volt per cel ≍ 95% SoC in onbelaste toestand
  • 3,3398 volt per cel ≍ 80% SoC in onbelaste toestand
Daarnaast speelt er bij Lithium iron phosphate (LiFePO4) een fenomeen "over-potential voltage slump" (zie RCinFLA). Het komt er op neer dat er in belaste toestand een best groot spanningsverschil per cel is vergeleken met onbelast, dat spanningsverschil is ook nog eens van heel veel variabelen afhankelijk is. Samenvatting: De float-instelling luistert nogal nauw.

Kort door de bocht: zelfs met 3,375 volt per cel kun je jouw cellen 100% chemisch vol laden als je maar genoeg tijd hebt. En als de stroomsterkte maar klein genoeg is (< 0,05C), dan kun je op die spanning de cel zelfs overladen (met permanente schade tot gevolg).

Bedenk dat zelfs loodzuur batterijen in een UPS, ten minste in die van mij, maar op een floating SoC van 85% worden gehouden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

• Jazsie
  • Laatst online: 13:20
ik plan om de batterijen alleen te gebruiken tussen 20% en 80%, en eens 1 in de 2 maanden van 10 naar 100% te gaan om de SOC te calibreren.
Maak daar maar 1x per week van. Zoals al vermeld is de voltage curve van LFP nogal vlak en is je shunt niet 100% nauwkeurig.

6200 Wp | eGolf 32kWh | ESS Victron 18kWh

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
Mensen die 20-80 roepen over LFP kunnen zich beter nog wat verdiepen in hoe het werkt.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• BenSKIP
The recommended float voltage for an EVE MB31 LFP cell is 3.4V, with a maximum absorption voltage of 3.625V

• BenSKIP
V_ger schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:36:
Mensen die 20-80 roepen over LFP kunnen zich beter nog wat verdiepen in hoe het werkt.
Zal even helpen..... De double hocky-stick-curve piekt SNEL (aan beide zijden) daartussen is de lijn vrijwel vlak. De spanning is niet in percentages uit te drukken, ook omdat deze temperatuur afhankelijk is.
Je moet zowel links als rechts op de curve UIT de pieken blijven.

NOOIT < 2,5V
Advies: Niet < 2,7V
Absoluut NOOIT > 3,65V
Eigenlijk NIET > 3,55V
Advies: 3,45V
https://www.dropbox.com/s...0ikfmyrk9jtmzs33&e=2&dl=0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxtheWnEQavmCxYYvORGjkc0Qac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOawZywvzQlEWl8brgiahdfE.jpg?f=fotoalbum_large
https://diysolarforum.com....418/version/744/download

[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 09-11-2025 03:25 ]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Japie.G

Colour Classic

Jazsie schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:16:
[...]

Maak daar maar 1x per week van. Zoals al vermeld is de voltage curve van LFP nogal vlak en is je shunt niet 100% nauwkeurig.
Waarom zou je 1x per week naar 100% SoC willen. Kan iemand dat uitleggen? De verschillen tussen mijn mb31 cellen blijven zo extreem klein. Volgens mij als ik een jaar niet naar SoC 100 zou gaan zit ik nog steeds binnen 0,010v verschil op SoC 100. Voor de zekerheid is een keertje in de 3/4 maanden toch ook meer dan genoeg? Of hebben jullie andere ervaringen met andere cellen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• habbekrats
Japie.G schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:02:
[...]

Waarom zou je 1x per week naar 100% SoC willen. Kan iemand dat uitleggen? De verschillen tussen mijn mb31 cellen blijven zo extreem klein. Volgens mij als ik een jaar niet naar SoC 100 zou gaan zit ik nog steeds binnen 0,010v verschil op SoC 100. Voor de zekerheid is een keertje in de 3/4 maanden toch ook meer dan genoeg? Of hebben jullie andere ervaringen met andere cellen?
Ik had het eerst op 1 x per 14 dagen nu op 1 x per maand. Als je batterij gezond is je bms niet constant staat te balanceren zie ik het nut er niet van in. In de PV maanden raakt de batterij veel vaker vol / leeg.

• V_ger
@Japie.G Na een week jojo-en tussen x en y% soc klopt die hele soc waarde niet meer. Althans met mijn lynx shunt niet. Zal vast niet helpen dat die een te laag, niet aanpasbaar voltage meet (dank Victron). Maar als ie dan vol gaat zie je bijvoorbeeld dat ie al vol is terwijl de soc nog 94% was of iets.
Heeft verder niet met het voltage verschil te maken. Het is gewoon cosmetisch dat de SOC niet meer klopt.

Niet dat ik er om geef, ik ga hier ook niet om volladen. Ik laad gewoon vol als de prijs goed is, of in de zomer elke dag als ik maar genoeg zon heb.

[ Voor 16% gewijzigd door V_ger op 09-11-2025 07:14 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:51

Japie.G

Colour Classic

Technisch dus niet echt een reden voor als je geen rotte cellen hebt, dan zit mn redenatie goed. Dat over die lynx shunt had ik al eens gelezen ja. Daarom voor een smart shunt gegaan die vooralsnog prima werk levert hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Japie.G op 09-11-2025 07:19 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• djoenez
V_ger schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:12:
@Japie.G Na een week jojo-en tussen x en y% soc klopt die hele soc waarde niet meer. Althans met mijn lynx shunt niet. Zal vast niet helpen dat die een te laag, niet aanpasbaar voltage meet (dank Victron). Maar als ie dan vol gaat zie je bijvoorbeeld dat ie al vol is terwijl de soc nog 94% was of iets.
Heeft verder niet met het voltage verschil te maken. Het is gewoon cosmetisch dat de SOC niet meer klopt.

Niet dat ik er om geef, ik ga hier ook niet om volladen. Ik laad gewoon vol als de prijs goed is, of in de zomer elke dag als ik maar genoeg zon heb.
Bedankt voor je bijdrage. Maar die druist wel in in je potentieel wat "lompe" opmerking boven. Die stelt dat je "je je niet goed ingelezen hebt" als je niet constant 10-100 doet (of in iedergeval zo lees ik hem). Terwijl je dat zelf ook niet doet. Of begrijp ik het verkeerd?

In iedergeval. Zeer bedankt voor iedereens bijdrage op mijn tabel boven. Ik zet hem nog wat veiliger door de input van jullie en Andy. Als jullie het nuttig vinden date ik de tabel op voor future reference voor iemand met een seplos bms 3.

• V_ger
djoenez schreef op zondag 9 november 2025 @ 07:46:
[...]

Bedankt voor je bijdrage. Maar die druist wel in in je potentieel wat "lompe" opmerking boven. Die stelt dat je "je je niet goed ingelezen hebt" als je niet constant 10-100 doet (of in iedergeval zo lees ik hem). Terwijl je dat zelf ook niet doet. Of begrijp ik het verkeerd?

In iedergeval. Zeer bedankt voor iedereens bijdrage op mijn tabel boven. Ik zet hem nog wat veiliger door de input van jullie en Andy. Als jullie het nuttig vinden date ik de tabel op voor future reference voor iemand met een seplos bms 3.
Nee, 20-80 roepen blijft gewoon een opmerking als in "ik heb op facebook gelezen dat dat goed is voor je batterij".
In lijn met mijn post hierboven, de (berekende) SOC is niet interessant. Je kan bij LFP de soc niet meten aan de hand van het voltage. Het is een leuke inschatting over hoe vol je batterij nog zou kunnen zijn, maar niet meer dan dat.
Het enige wat relevant is, is dat je de juiste voltages hanteert en respecteert.

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@Jazsie @Japie.G @habbekrats
Hier ook eenmaal per maand. No problem.

@V_ger
Als het goed is, heeft Victron zijn shunts geijkt. Hoe heb je geconstateerd dat de spanning die de shunt meet niet klopt?

• BenSKIP
De capaciteit van EVE MB31 LFP tussen 2.7V en 3.55V is ongeveer 314 Ah Maximaal kan je er van 2.5V - 3.65V 330Ah van maken. Dat stukje onderin en bovenin de curve is dus niet 20-80% maar minder dan 5%.

• V_ger
Hermarcel schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:01:
@Jazsie @Japie.G @habbekrats
Hier ook eenmaal per maand. No problem.

@V_ger
Als het goed is, heeft Victron zijn shunts geijkt. Hoe heb je geconstateerd dat de spanning die de shunt meet niet klopt?
De lynx shunt is gewoon een inferieur product wat dat betreft. De meting wijkt af van mijn mulimeters en van de waarde die de Victron omvormers zelf meten. Op Victron forum ook terug te vinden. Maar ik heb me er bij neergelegd dat ik gewoon teveel heb betaald voor wat het is.
En ja, dat is in rust. Dus geen A-tjes die de boel in de war sturen.
Tevens irritant is dat ie de kWh charged en discharged niet telt. K-ding.

• BenSKIP
OGG heeft iBMS review nu opnieuw aangekondigd, is daar al enige tijd mee aan het experimenteren. Dit zou "DE" oplossing zijn wat betreft de SOC drift. Ik ben benieuwd, want dat ding is ook DUUR.
https://shop.jamestronics...2590459037&pr_seq=uniform

• Hermarcel
  • Niet online
V_ger schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:19:
[...]

De lynx shunt is gewoon een inferieur product wat dat betreft. De meting wijkt af van mijn mulimeters en van de waarde die de Victron omvormers zelf meten. Op Victron forum ook terug te vinden. Maar ik heb me er bij neergelegd dat ik gewoon teveel heb betaald voor wat het is.
Misschien heb je hier wat aan?

Ik post hier alleen een plaatje van de flow om de actuele code op één plek te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjthwK_ZPritAvdrAwqsIx2wOi4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6LPmV3mzwsLfZZpwjOrxJBnB.png?f=user_large

• habbekrats
V_ger schreef op zondag 9 november 2025 @ 09:19:
[...]

De lynx shunt is gewoon een inferieur product wat dat betreft. De meting wijkt af van mijn mulimeters en van de waarde die de Victron omvormers zelf meten. Op Victron forum ook terug te vinden. Maar ik heb me er bij neerg elegd dat ik gewoon teveel heb betaald voor wat het is.
Zowel een JK-BMS als de Victron shunt geven na bepaalde tijden afwijkingen. Ik kijk daar ook niet echt naar bij een volledige laadcyclus laat ik de JK-BMS de 100% SOC bepalen na x tijd laden naar 55,2V dan nog 2 uurtjes absorptie dan vind ik het wel ok en de batterijen schijnbaar ook.
Hierna zet ik de Victron shunt naar 100%

• Jazsie
Heb nergens gezegd dat het slecht is, enkel dat je shunt niet 100% nauwkeurig is en dus je SOC % gaat driften na een bepaalde tijd. Hoe vaker je laad/ontlaad des te sneller dit gebeurd.

• cj1
  • Niet online

cj1

The Source schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:22:
[...]
Mocht ik alles zelf aanleggen dan laat ik alles ook door mijn electricien keuren ivm de verzekering.
@teka1
Waar het waarschijnlijk naar toe gaat in verzekeringsland qua (thuis)batterijen:
>= 100 kWh niet binnen in huis/bedrijfsgebouw opstellen
>= 20 kWh en < 100 kWh PGS 37-1
< 20 kWh zien verzekeraars als een acceptabel risico voor consumenten (veelal standaard meeverzekerd)

• Jazsie
20kWh is wel summier zeg.... >:).

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:13
20kWh, daar kan ik nog geen dag op draaien in de winter...

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

• BenSKIP
Ik zeg maar even HULDE aan _/-\o_ @John245 _/-\o_ die het topic Veiligheid ESS opende. Als de mensen met de grote(re) accu (>20kw) nu de PGS 37 -1 & -2 hanteren, dan kan de PGS 37 inspectie plaatsvinden en is de verzekering ook weer blij.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:48
BenSKIP schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:12:
Ik zeg maar even HULDE aan _/-\o_ @John245 _/-\o_ die het topic Veiligheid ESS opende. Als de mensen met de grote(re) accu (>20kw) nu de PGS 37 -1 & -2 hanteren, dan kan de PGS 37 inspectie plaatsvinden en is de verzekering ook weer blij.
Dankjewel. Ik vrees alleen dat voldoen aan PGS 37-1 voor particuliere installaties niet financieel/technisch haalbaar is. Ik zou dan liever zien dat we harmoniseren met BE en FR.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-11 09:18
De leverancier heeft per ongeluk 2x een Yixiang box naar mij opgestuurd. Nu heb ik 1 box staan met een V15 erin en nu een nieuwe met V19.

Wat zouden jullie doen ? V15 vervangen voor de V19 of gewoon zo laten ?

• V_ger
hhoekstra schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:56:
De leverancier heeft per ongeluk 2x een Yixiang box naar mij opgestuurd. Nu heb ik 1 box staan met een V15 erin en nu een nieuwe met V19.

Wat zouden jullie doen ? V15 vervangen voor de V19 of gewoon zo laten ?
Gewoon zo laten. De v15 BMSt ook gewoon. Ik zit hier met v10 en v11, die doen het ook gewoon.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36
John245 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:43:
[...]

Dankjewel. Ik vrees alleen dat voldoen aan PGS 37-1 voor particuliere installaties niet financieel/technisch haalbaar is. Ik zou dan liever zien dat we harmoniseren met BE en FR.
Net even naar de gewenste maatregelen gekeken, lijkt me op zich allemaal niet heel onhaalbaar en het meeste ben ik toch al van plan (zoals brandwering rondom, een extern bereikbare noodstop en aanrijdbeveiliging).

Een koppeling tussen rook/CO-detectie en de ventilatie hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe professioneel uitgevoerd dat allemaal moet zijn. Eea lijkt een beetje uit te gaan van een bedrijfsgebouw met een GBS en professionele brandmeldinstallatie e.d.

Veel maatregelen voor het typische thuisscenario (#6, inpandig EOS in open ruimte) zijn gelukkig pas van toepassing boven de 100kWh. Een 5-jaarlijkse keuring zal wel een prijzig dingetje worden vrees ik.

Het zou toch beter zijn hier een wat meer particulier(e) (bruikbare) versie van te maken en hanteren. Of de kwalificatie te herzien, want 20kWh is wel heel weinig voor een all-electric woning.

All-electric.

• John245
RonJ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:14:
[...]

Net even naar de gewenste maatregelen gekeken, lijkt me op zich allemaal niet heel onhaalbaar en het meeste ben ik toch al van plan (zoals brandwering rondom, een extern bereikbare noodstop en aanrijdbeveiliging).

Een koppeling tussen rook/CO-detectie en de ventilatie hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe professioneel uitgevoerd dat allemaal moet zijn. Eea lijkt een beetje uit te gaan van een bedrijfsgebouw met een GBS en professionele brandmeldinstallatie e.d.

Veel maatregelen voor het typische thuisscenario (#6, inpandig EOS in open ruimte) zijn gelukkig pas van toepassing boven de 100kWh. Een 5-jaarlijkse keuring zal wel een prijzig dingetje worden vrees ik.

Het zou toch beter zijn hier een wat meer particulier(e) (bruikbare) versie van te maken en hanteren. Of de kwalificatie te herzien, want 20kWh is wel heel weinig voor een all-electric woning.
Misschien niet onhaalbaar, maar wel kostbaar. Heb jij alle normen beschikbaar waarnaar ze refereren of ga jij ze allemaal kopen?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• RonJ
John245 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:32:
[...]

Misschien niet onhaalbaar, maar wel kostbaar. Heb jij alle normen beschikbaar waarnaar ze refereren of ga jij ze allemaal kopen?
Ik kan daar wel aankomen zonder ze te kopen ja, maar als je goed leest valt het voor de <100kWh installaties bij de particulier wel mee waar je qua normen aan moet voldoen. Voornamelijk NEN1010 voor elektra (niet gratis beschikbaar, maar genoeg over te vinden) en NEN6069 voor brandwerendheid (idem).

Maar dit is precies wat ik bedoelde met de wens voor een voor de particulier toegankelijkere variant van de regelgeving.

All-electric.

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:52
Iemand hier toevallig de EEL v5 box gekocht? Ik zit de EEL v6 te overwegen (zodra de mcb is vervangen). Lijkt op een mooie box met JK BMS v19, ingebouwde T-fuse, etc:

https://cneelbattery.mysh...dy?variant=51118826324270

In een review van de V5 zie ik dat de compressie wat minder is, maar in product details van de V6 lijken ze een zelfde manier van compressie toe te passen als de Yixiangs. (waar ik ook lees dat de laatste leveringen minder tussenplaatjes heeft en er dus ook geen compressie is).

Vanuit EEL geven ze aan op youtube dat er een nieuw type MCB in komt (MCCB?):
YouTube: Build a 48V DIY Battery in 30 Min! 🔋 JK V6 Enclosure + EVE LF280K Ce...

Prijs is ~530 USD en geen shipment costs. Denk dat het dan redelijk overeen komt met de prijs van een Yixiang vanuit alibaba? (389 + 100+ USD shipment costs)

• pegagus
Waarom is 20 kWh heel weinig? Het is denk ik maar hoe je het wilt gebruiken? Als ik uitga van enkel stroom uit de panelen opslaan, om die in de avond en nacht te gebruiken, heb ik aan 16 kWh genoeg. Ergens in het voorjaar en najaar zit het omslagpunt dat ik het overschot overdag precies in de avond en nacht weer verbruikt wordt. Op jaarbasis is het verbruik hier richting 10.000 kWH.

Wanneer ik ook zo goedkoop mogelijk strook wil inkopen, moet ik naar wel naar 30 kWh.

• RonJ
pegagus schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:00:
Waarom is 20 kWh heel weinig? Het is denk ik maar hoe je het wilt gebruiken? Als ik uitga van enkel stroom uit de panelen opslaan, om die in de avond en nacht te gebruiken, heb ik aan 16 kWh genoeg. Ergens in het voorjaar en najaar zit het omslagpunt dat ik het overschot overdag precies in de avond en nacht weer verbruikt wordt. Op jaarbasis is het verbruik hier richting 10.000 kWH.

Wanneer ik ook zo goedkoop mogelijk strook wil inkopen, moet ik naar wel naar 30 kWh.
Dat hangt idd helemaal van je use cases af. Die zijn voor iedereen anders natuurlijk. Voor mij is 20kWh niet genoeg om meer te kunnen doen dan alleen het nachtverbruik afdekken en de WP te peakshaven. Ik wil namelijk óók een significant deel van mijn PV-opwek kunnen opslaan om deze tijdens de piekuren weer te kunnen verkopen. Anders ga ik heel veel terugleveren tegen nauwelijks opbrengst. Daar komt het goedkoop inkopen als bonus nog bij.

Daarnaast staat de capaciteit ook in verhouding tot het benodigde vermogen. Als ik de hier veel genoemde 0.3C als factor aanhoudt, dan moet ik voor mijn wensenlijstje (16,5kWp PV-vermogen volledig absorberen, volledige noodstroomvoorziening, volledig laden/ontladen in een blok van ~3 goedkope uren) al richting de 18kW/0.3C=60kWh aan (netto) capaciteit gaan.

All-electric.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:51
RonJ schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:26:
[...]

Dat hangt idd helemaal van je use cases af. Die zijn voor iedereen anders natuurlijk. Voor mij is 20kWh niet genoeg om meer te kunnen doen dan alleen het nachtverbruik afdekken en de WP te peakshaven. Ik wil namelijk óók een significant deel van mijn PV-opwek kunnen opslaan om deze tijdens de piekuren weer te kunnen verkopen. Anders ga ik heel veel terugleveren tegen nauwelijks opbrengst. Daar komt het goedkoop inkopen als bonus nog bij.

Daarnaast staat de capaciteit ook in verhouding tot het benodigde vermogen. Als ik de hier veel genoemde 0.3C als factor aanhoudt, dan moet ik voor mijn wensenlijstje (16,5kWp PV-vermogen volledig absorberen, volledige noodstroomvoorziening, volledig laden/ontladen in een blok van ~3 goedkope uren) al richting de 18kW/0.3C=60kWh aan (netto) capaciteit gaan.
Volgens Toby Doorn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sZRaPD3oY15LY3Ou65LvSMCi3CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6SHzebukTdo05llXfoEmj6cI.png?f=fotoalbum_large

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:36

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@RonJ en @The Source

Jullie vergeten beiden ook nog 1 niet onbelangrijke ontwerp regel voor de mensen die in eiland bedrijf willen kunnen werken (aka bij grid uitval wel gewoon stroom houden en de PV werkend houden) en dat is de factor 1.0 regel.

Hoewel dit een Victron stuk is zul je met alle omvormers rekening moeten houden (dus niet alleen bij Victron) dat het PV vermogen dat je op je dak hebt liggen in lijn moet zijn met de opslag capaciteit die je hebt liggen aan accu's.
Dit heeft alles te maken met het vermogen dat een omvormer kwijt moet kunnen in een accu bank als het grid is weggevallen (voor technische details zie de eerdere link).

Dus als je flink PV hebt liggen (zoals ik) dan dien je ook flink wat Wh aan accu capaciteit hebben liggen.
Behalve dat is het vaak (niet altijd) dat hoe meer capaciteit in Wh hoe meer laad- en ontlaad stroom je kwijt kunt in je accu bank.
Je kunt wel x hoeveelheid PV hebben maar als dat in een korte periode is en je maar met een lagere capaciteit laden dan je aan PV opbrengst hebt kun je het niet in je accu's stoppen.

Ik zie dit amper terug komen in de overwegingen die gemaakt worden als men het over capaciteit heeft. Het gaat over veel meer dan alleen hoeveel Wh je wilt opslaan / per dag wilt verbruiken zoals je ziet.
Vaak kom je daar achter als je je installatie al hebt draaien en dan merkt dat je te weinig laad-/ontlaad capaciteit hebt en dan zit je daar met je accu's die je alleen volkrijgt op een zomerdag.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• cj1
  • Niet online

cj1

John245 schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:43:
[...] Ik zou dan liever zien dat we harmoniseren met BE en FR.
Wat doen België en Frankrijk qua thuisbatterij?

• cj1
  • Niet online

cj1

cyclone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:52:
@RonJ en @The Source

Jullie vergeten beiden ook nog 1 niet onbelangrijke ontwerp regel voor de mensen die in eiland bedrijf willen kunnen werken (aka bij grid uitval wel gewoon stroom houden en de PV werkend houden) en dat is de factor 1.0 regel.

Hoewel dit een Victron stuk is zul je met alle omvormers rekening moeten houden (dus niet alleen bij Victron) dat het PV vermogen dat je op je dak hebt liggen in lijn moet zijn met de opslag capaciteit die je hebt liggen aan accu's.
De Victron factor 1.0 regel heeft volgens mij betrekking op omvormer vermogen, niet op PV-op-dak vermogen (alias zonnepaneel kWp). Daarnaast, zolang er geen maximale schakelende lasten zijn die het volle vermogen schakelen zal het met de 1.0 regel nogal loslopen. Ik bedoel als je totale maximale belasting maar 300 of zelfs 3000 watt is, en je PV-omvormer-vermogen bijvoorbeeld 12 kW op 9 kW Victron vermogen, dan zou ik mij toch iets minder druk maken over het niet voldoen aan de 1.0 regel. Maar misschien heb ik de 1.0 regel verkeerd begrepen...

• cyclone

cyclone

cj1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:18:
[...]
Maar misschien heb ik de 1.0 regel verkeerd begrepen...
Dat denk ik wel, maar lees het stuk nog eens door zou ik zeggen het gaat namelijk om vermogen van je PV omvormer (dat over het algemeen goed is afgestemd is op de hoeveelheid Wp je op je dak hebt liggen) in verhouding met de accu capaciteit die je minimaal dient te hebben.
Bij 2.2 wordt de reden netjes uitgelegd :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myv0YoGOL5CRyoPdUPasC9XiZmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a2GenL0rEQdct3fFeRxKIpnB.png?f=fotoalbum_large

En bij 3.2 wordt de berekening (aka de verhouding) die wordt aanbevolen voor de hoeveelheid accu capaciteit die je dient te hebben t.o.v. je PV omvormer vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALVwx9spgveCh4lNRbEizb6qAZ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qb68H2nFL75mizdXA9Bzo2bF.png?f=fotoalbum_large

Je gaat ook voorbij aan mijn andere opmerkingen inzake het laad / ontlaad vermogen dat vind ik jammer.

• Jazsie
Zijn naar mijn mening goede punten die @cyclone aankaart.

Zie dit ook terug in mijn oude installatie, te weinig PV vermogen vs laad/ontlaad/batterij vermogen.

Het is een hobby en heb daar van geleerd, nu verhuisd dus nieuwe situatie en nieuwe kansen :).
cj1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:18:
[...]
De Victron factor 1.0 regel heeft volgens mij betrekking op omvormer vermogen, niet op PV-op-dak vermogen (alias zonnepaneel kWp). Daarnaast, zolang er geen maximale schakelende lasten zijn die het volle vermogen schakelen zal het met de 1.0 regel nogal loslopen. Ik bedoel als je totale maximale belasting maar 300 of zelfs 3000 watt is, en je PV-omvormer-vermogen bijvoorbeeld 12 kW op 9 kW Victron vermogen, dan zou ik mij toch iets minder druk maken over het niet voldoen aan de 1.0 regel. Maar misschien heb ik de 1.0 regel verkeerd begrepen...
12 kW AC PV omvormer op een 9 kW Victron omvormer kan dus niet. Omvormer zal in overload gaan immers je 9 kW Victron omvormer kan die 12 kW PV AC niet verwerken (spreek dan nog niet eens over je batterij die ook het vermogen aan moet kunnen).

Ofwel PV AC vermogen <= Victron AC vermogen aka factor 1.0 regel.

Hoeveel PV kWp je op het dak hebt maakt inderdaad niet uit, 50 kWp aan PV op een 9 kW PV AC omvormer kan gewoon op een 9 kW Victron omvormer.

• pegagus
Ik lees bij Cyclone wat anders. Mijn zonnepanelen leveren effectief max 7kW. En stel dat ik Victrons heb die 9 kW kunnen verwerken. Dan gaat bij stroomuitval in 1x die 7 kW richting mijn accu's. En dan is het sommetje (7/1,5)x4,8=22,4 kWh aan opslag.

Voor wat het waard is, ik heb micro-omvormers. Ben wel benieuwd of dat nog verschil maakt.

• RonJ
@RonJ en @The Source

Die had ik niet expliciet benoemd idd, maar die regel is me bekend en sluit aan op mijn punt over ook naar het benodigde vermogen kijken in verhouding tot de accu capaciteit. In mijn geval kom ik dan op minimaal (4+4+3,68=11,68kW)/1,5= 7,78*4,8kWh=37,38kWh. (het is me nooit helemaal duidelijk gevonden uit de documentatie van victron hierover of je nou in vaste increments van 1,5kW moet rekenen of eea mag sommeren, anders kom ik zelfs uit op 3x4,5=13,5*4,8=64,8kWh).

Zo zijn er natuurlijk nog wel meer factoren, denk ook aan fase onbalans (m.n. in off-grid mode!), verschillen in laad- en ontlaadvermogen van zowel de batterij als inverter, verliezen reken ik nog niet mee, etc.

Ik kom in vrijwel elke benadering wel uit op rond die ~64kWh als ik alle wensen op het lijstje wil invullen. Of ik moet toch gaan focussen op klein houden en dus een hogere ROI, noodstroom tot 1-fase beperken, dan kom ik met 1 ~16kWh pack en 1 multi RS ook al een behoorlijk eind. Maar dan ga ik dus wel een hele hoop PV-opwek weggooien als er geen lege EV staat om de opwek op te slurpen. In de beste weken doe ik zo >100kWh/dag.

Als er allerlei dure PGS 37-1 maatregelen bij moeten om de boel >20kWh verzekerbaar te houden dan wordt het gat tussen de 2 varianten alleen maar groter. Mijn huidige verzekeraar (ING/NN) dekt sowieso niet boven de 20kWh trouwens volgens de huidige voorwaarden.

All-electric.

• cyclone

cyclone

pegagus schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:54:
Mijn zonnepanelen leveren effectief max 7kW.
Het gaat er niet over wat je zonnepanelen effectief kunnen leveren het gaat om wat je totaal aan PV omvormer vermogen hebt liggen. Staat echt heel duidelijk in het document waar ik naar link (en voor de luie tweaker nog een keer vooruit dan :) )

https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start

• RonJ
Hier kan ik met een wat grotere installatie en verbruik vrij weinig mee moet ik zeggen.

Want, wat is dan je dagelijks verbruik? Een worst-case winterdag met 20 defrosts van de WP en een lege auto die volledig vol moet voor een verre rit? (Mijn piekdag qua verbruik was 122kWh) Of juist een zomerdag waarin alleen de airco en sluipverbruik snachts 3-4kWh opmaken voordat de PV weer aanspringt? Je zal dus iets in het midden moeten pakken als compromis en dat maakt het nogal multi-interpretabel. Zelfde met PV-opwek, met 100kWh/dag rekenen is ook niet zinvol, voor die paar weken dat je zoveel opwekt en juist het laagste verbruik hebt.

All-electric.

• John245
cj1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:10:
[...]

Wat doen België en Frankrijk qua thuisbatterij?
Frankrijk duidelijke standaarden en keuring, maar omvat niet alle aspecten van de PGS-37

• cj1
  • Niet online

cj1

Jazsie schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 16:34:
12 kW AC PV omvormer op een 9 kW Victron omvormer kan dus niet. Omvormer zal in overload gaan immers je 9 kW Victron omvormer kan die 12 kW PV AC niet verwerken (spreek dan nog niet eens over je batterij die ook het vermogen aan moet kunnen).
In combinatie met een lage belasting en de goede AC PV omvormer, bijvoorbeeld een Fronius, zal er niets in overload gaan. Voor die tijd heeft Victron de AC 50 Hz frequentie mooi omhoog geregeld richting de 52 Hz. En dienovereenkomstig het totale vermogen omlaag geregeld. Die frequency shifting heeft Andy ook mooi in één van zijn video's laten zien.

Het punt dat ik wil maken, benoemt Victron zelf ook direct in de eerste zin van sectie 2.2 "supplying a big load". Als je die grote belasting niet hebt (én ook geen piepkleine batterij) dan hoeft de Victron relatief minder aan de AC frequentie te regelen én kost dat bijregelen minder tijd. Stel dat de regel stappen per 0,1 Hz gaan, dan zijn er circa 20 stappen om van 50,0 naar 52,0 Hz te gaan, en bij een lineaire regeling zet bij 12 kW iedere stap van 0,1 Hz al 600 watt terug.

Naar mijn mening is de 1.0 regel is niet in beton gegoten.
Ofwel PV AC vermogen <= Victron AC vermogen aka factor 1.0 regel.
Mooie samenvatting die de hoofdregel dekt.

• habbekrats
@cj1 Die factor 1.0 regel kun je beter wel aanhouden vooral als je in het voor jaar met sterk wisselende bewolking zit ontstaan er flinke pieken in de PV opbrengst binnen enkele seconden. Zo snel kan een Victron niet bijregelen. En dan kan je Victron flink in de stress raken.

• pegagus
cyclone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:13:
[...]

Het gaat er niet over wat je zonnepanelen effectief kunnen leveren het gaat om wat je totaal aan PV omvormer vermogen hebt liggen. Staat echt heel duidelijk in het document waar ik naar link (en voor de luie tweaker nog een keer vooruit dan :) )

https://www.victronenergy.com/live/ac_coupling:start
Ik heb een (hoofdzakelijk) oost-west opstelling. Om nu de batterij (en Victron) te dimensioneren op een theoretische 10.640 Wp is ook zo wat. Maar goed, ik zit nog in de ideeënfase. Vraag me wel af hoe slecht het werkelijk voor je installatie gaat zijn als die (ietwat) te klein is. Victrons zullen waarschijnlijk 5000w variant worde (3-fase), dus dat gaat altijd wel. Maar 32 kWh batterij is wel veel in 1x.

• Jog
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:21

Jog

Wat ik me altijd afvroeg, als je je mooi aan de factor 1 regel houdt, en je batterijen zijn vol, hoe reageert dat systeem dan? Want hij kan de frequentie niet verlagen omdat je aan het net hangt, dan moet hij toch mooi de netfrequentie volgen. Maar als je net dan wegvalt moet die frequentie toch ineens naar beneden om die omvormer uit te schakelen?

En stel dat je een MP2 5000 hebt, met 5kW op ac-out + 5 kw aan mppt, kan hij dan 9 kW injecteren?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De 1:1 regel is alleen voor wanneer je on grid bent en de netvoeding uitvalt. Zet je externe PV aan de AC-In zijde van het apparaat dan heb je er geen last van. Kan je sparen voor meer Victron/batterij en als je die uiteindelijk hebt kan de externe PV naar de AC-Out zijde zodat je ook stroom opwekt als de netvoeding het niet doet.

@Jog er is altijd een klein beetje ruimte in de batterij voor die paar seconde dat de externe omvormer nodig heeft om af te bouwen, vandaar de vuistregel dat je 4.8kWh accu per 1.5kW PV nodig hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door jadjong op 11-11-2025 20:32 ]

• cyclone

cyclone

@jadjong pffff dat zeg ik toch in de eerste zin 8)7 ? En ff he tis de 1.0 factor regel niet de 1.1
@RonJ en @The Source

Jullie vergeten beiden ook nog 1 niet onbelangrijke ontwerp regel voor de mensen die in eiland bedrijf willen kunnen werken (aka bij grid uitval wel gewoon stroom houden en de PV werkend houden)

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-11 22:30
cyclone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:23:
@jadjong pffff dat zeg ik toch in de eerste zin 8)7 ? En ff he tis de 1.0 factor regel niet de 1.1

[...]
een andere oplossing is natuurlijk een hybride omvormer, dan speelt het hele probleem niet, omdat er geen dc-ac-dc conversie nodig is, en alle componenten in de omvormer op elkaar afgestemd zijn, just a thought ;)

• cyclone

cyclone

@borft dat zou ik niet zo durven stellen, ook een hybride omvormer zal wat moeten met het PV vermogen dat opgewekt wordt in een eiland bedrijf in de situatie zoals geschetst in het document van Victron.

Het heikele punt zit hem in feit dat je PV kunt gebruiken / gebruikt voor eigen verbruik, als dat een flinke last is (b.v. een oven oid) en het zonnetje schijnt lekker waardoor een volle 3kW vanaf de PV door de omvormer naar je oven gaat maar de oven klaar is en opeens 3kW wegvalt aan last je omvormer de PV opbrengst moet gaan afschalen. Dit is nooit zo snel als dat de oven wegvalt dus er zal een deel vermogen dat opgewekt wordt ergens naartoe moeten (in niet eiland bedrijf wordt het dan naar de grid toe gezet) en in eiland bedrijf is dat je accu bank.
Die moet dan wel kortstondig die 3kW kunnen verwerken ook als hij bijna vol is.
Om dat te kunnen heb je dus een minimum capaciteit aan accu's nodig aka de 1.0 factor regel.

Hoe andere vendoren hiermee omgaan, daar heb ik mijzelf niet op ingelezen geen ervaring mee, maar 1 ding is zeker opgewekte energie kun je niet zo snel afschalen t.o.v. hoe snel het kan afschakelen en die energie die er dan nog is die moet ergens heen anders gaan er dingen stuk.

• pegagus
Zou dat niet ook op te lossen zijn met een dikke condensator?

• jheerink14
Ik heb mijn installatie net deze week soort van afgerond. Lijkt allemaal te werken, maar ik zie paar dingen die ik niet helemaal begrijp, of evt fout heb ingesteld.

Ik heb in mijn meterkast een Victron VM-3P75CT een ook nog een al bestaande Plugwise direct op de teller.
Ik heb het nu ingesteld als ESS aangesloten op 1x Multiplus5000 en een Cerbo. Als ik kijk op overzicht op dit moment, Mijn zonnepanelen AC op meterkast leveren rond de 1200W, extra setje op schuur 330W. Wat verbruik her en der blijft over 1400W wat de accus ingaat. Op mijn overzicht staat daar echter Ontladen met -1377W . Volgens mij moet dat opladen zijn met +1377watt. De stromen lopen op overzicht ook goede kant op en totaal verbruik op de mter (onderste plaatje is dan rond de 0 (46W) Op een hele dag komt het niet uit op 0 paar rond de 1000 Watt.

De Multiplus zit op fase 2 Het huis op Fase 1 en 3 Dus alles op fase 2 is vanuit Multiplus (of er naar toe)

Klopt dit zo of heb ik ergens iets verkeerd aangesloten. Alles lijkt verder goed te werken oof Noodstroom als netstroom weg is werkt goed.

Vcitron scan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Cbyc9oTSqk26O6bfUD9s8_tFiI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s1rHexkeIN3N4rFvboNo8TY5.png?f=fotoalbum_large

Slimmemeter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ih6mXJ8TncF5xU6BiO03gSDiqHk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T9pyzxaYCI2g9pq2gi7NcDs4.png?f=fotoalbum_large

• SkiFan
  • Laatst online: 21:32
Niet goed gekeken, laat maar.

[ Voor 67% gewijzigd door SkiFan op 12-11-2025 13:00 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
jheerink14 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:56:

De Multiplus zit op fase 2 Het huis op Fase 1 en 3 Dus alles op fase 2 is vanuit Multiplus (of er naar toe)
een enkele multiplus moet in een 3 fase systeem op fase 1 zijn aangesloten, dit is niet aanpasbaar.

• SkiFan
DanTm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:15:
[...]

een enkele multiplus moet in een 3 fase systeem op fase 1 zijn aangesloten, dit is niet aanpasbaar.
Da's nieuw voor me. Hier er een op fase 3 zitten en dat werkt feilloos. Kon die keuze ook in VEConfigure maken.

• habbekrats
cyclone schreef op woensdag 12 november 2025 @ 09:18:
@borft dat zou ik niet zo durven stellen, ook een hybride omvormer zal wat moeten met het PV vermogen dat opgewekt wordt in een eiland bedrijf in de situatie zoals geschetst in het document van Victron.

Het heikele punt zit hem in feit dat je PV kunt gebruiken / gebruikt voor eigen verbruik, als dat een flinke last is (b.v. een oven oid) en het zonnetje schijnt lekker waardoor een volle 3kW vanaf de PV door de omvormer naar je oven gaat maar de oven klaar is en opeens 3kW wegvalt aan last je omvormer de PV opbrengst moet gaan afschalen. Dit is nooit zo snel als dat de oven wegvalt dus er zal een deel vermogen dat opgewekt wordt ergens naartoe moeten (in niet eiland bedrijf wordt het dan naar de grid toe gezet) en in eiland bedrijf is dat je accu bank.
Die moet dan wel kortstondig die 3kW kunnen verwerken ook als hij bijna vol is.
Om dat te kunnen heb je dus een minimum capaciteit aan accu's nodig aka de 1.0 factor regel.

Hoe andere vendoren hiermee omgaan, daar heb ik mijzelf niet op ingelezen geen ervaring mee, maar 1 ding is zeker opgewekte energie kun je niet zo snel afschalen t.o.v. hoe snel het kan afschakelen en die energie die er dan nog is die moet ergens heen anders gaan er dingen stuk.
Een DC MPPT van BV Victron kan direct het MPPT punt verschuiven aar ongunstig. Ik het ook een DC Victron lader en die begint al voor dat de accu 100% is het MPPT punt wat te verschuiven.

Van een AC gekoppelde in offgirid modus zou ik niet weten hoeveel vertraging erop zit helemaal als de AC-PV omvormer groter is dan de MP2 aan kan. Volgens Victron schakelt de omvormer dan af op te hoge ac spanning.

• DanTm
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:36:
[...]

Da's nieuw voor me. Hier er een op fase 3 zitten en dat werkt feilloos. Kon die keuze ook in VEConfigure maken.
ben benieuwd waar in veconfigure je dat dan gedaan hebt

• SkiFan
DanTm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:48:
[...]

ben benieuwd waar in veconfigure je dat dan gedaan hebt
Doe het uit mn hoofd, maar geloof in VEConfigure multi. Daar kon ik gewoon een MP naar fase 3 slepen.

• SkiFan
Zo ziet het er nu bij mij met een volle accu uit. Op L1 staan mn 230V zonnepanelen (garage), L2 niks en L3 de MP5000 met de MPPT 450/100 en de zonnepanelen op het huis. MP staat op release 558.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqCigoiUahNTGDVm_jeMoeKb_M0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ond0bTtE9N2bwrrEUqW0OVFa.png?f=fotoalbum_large

• jheerink14
DanTm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:15:
[...]

Thanks

Ik zal eens kijken of dat helpt, draadje overzetten en klaar..

• SkiFan
Vergeet je MP in de software ook niet op de goede fase te zetten.

Overigens, waarom zie ik geen % bij je akku?

• DanTm
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:11:
Zo ziet het er nu bij mij met een volle accu uit. Op L1 staan mn 230V zonnepanelen (garage), L2 niks en L3 de MP5000 met de MPPT 450/100 en de zonnepanelen op het huis. MP staat op release 558.

[Afbeelding]
misschien dat daarom de nummers niet kloppen.
Je zonnepanelen op fase 3 leveren 589w, er gaat 60w je batterij in, 25w naar 'essentiiele belastingen' en je
AC belastingen op L3 zijn 0 watt.
Dus dan verwacht ik zo'n -500w op je L3 grid, maar daar staat maar 254w.
Totalen zullen wel kloppen.

• SkiFan
DanTm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:28:
[...]

misschien dat daarom de nummers niet kloppen.
Je zonnepanelen op fase 3 leveren 589w, er gaat 60w je batterij in, 25w naar 'essentiiele belastingen' en je
AC belastingen op L3 zijn 0 watt.
Dus dan verwacht ik zo'n -500w op je L3 grid, maar daar staat maar 254w.
Totalen zullen wel kloppen.
Nee hoor, op fase 3 is er natuurlijk ook gewoon verbruik. Net als op Fase 1 en 2, maar op 1 en 3 is ook opwek.

Als je alle getallen optelt klopt het gewoon.

• jheerink14
Draadje naar fase-1 zetten heeft niets geholpen. Ik zal morgen wel eens kijken of ik in VeConfigure iets kan aanpassen.

• DanTm
  • Niet online
SkiFan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:05:
[...]

Nee hoor, op fase 3 is er natuurlijk ook gewoon verbruik. Net als op Fase 1 en 2, maar op 1 en 3 is ook opwek.

Als je alle getallen optelt klopt het gewoon.
Alleen geeft hij geen verbruik weer op L3....

• SkiFan
DanTm schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]

Alleen geeft hij geen verbruik weer op L3....
Er zit ook niks op de AC-OUT van L3, dus dat lijkt me geen probleem. Hij voedt gewoon terug via de AC-IN.

Edit: Ik zie wat je bedoelt. 'm ook maar eens op L1 prikken en instellen dan.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 12-11-2025 19:03 ]

• jheerink14
SkiFan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:04:
Vergeet je MP in de software ook niet op de goede fase te zetten.

Overigens, waarom zie ik geen % bij je akku?
Ja dat heb ik denk ik niet goed staan, Die optie heb ik gemist. En de accu kon ik eerst wel zien maar laatste dagen niet meer. Ze zijn ook nog niet goed ingesteld, 2x 16Kw box met eigen even lange kabels naar de verdeler voltage is gelijk maar de ene staat op 38% de andere op 45%, en loopt langzaam uit elkaar. Zal ze dit weekend weer opladen naar dan 100%. De laatste zonnige dagen was meer opbrengst dan verbruik.

• SkiFan
Hoe heb je ze aan de Cerbo gehangen? En aan elkaar? Zelfde BMS?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:16
SkiFan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:05:
[...]

Doe het uit mn hoofd, maar geloof in VEConfigure multi. Daar kon ik gewoon een MP naar fase 3 slepen.
Mag ik dat even héél hard in vraag/twijfel stellen? :$

Ik heb hier namelijk me echt suf op gezocht en in VEconfigure kan je geen multi systeem bouwen/wijsmaken als er geen 3 MP's zijn.
Ik laat me echt héél graag ongelijk bewijzen maar tot op heden is het bij mij niet mogelijk geweest.
Als je de MP2 op een andere fase dan L1 hangt kloppen de verbruikscijfers niet want hij telt dan ergens alles op bij L1 terwijl hij teruglevering/verbruik ziet op de andere. Helemaal kloppen doet het niet.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:54
Nog even een specifiek elektra vraagje: ik kan helaas geen 3 fasen naar de extra groepenkast in de berging trekken want in het beton ligt helaas voor een paar meter een stuk 5/8 inch pvc buis... Daar mag voor zover ik heb kunnen vinden enkel 4x2.5 in.
Nu vroeg ik me af of ik dan wel een extra 3 fasen schakelaar mag toevoegen in de hoofdgroepenkast en daar dan enkel 2 fasen mag aansluiten richting de groepnkast naar de berging, zodat ik me netjes aan de 4 aders hou in die 5/8 inch buis. Iemand enig idee?
Het alternatief is met de boor aan de gang en buitenlangs met een 3 fase grondkabel.

edit: het antwoord al gevonden, dat mag helaas niet. Optie 1: het met 1 fase doen. Optie 2: 5x1.5mm2 naar de berging.

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 12-11-2025 22:49 ]

• jheerink14
SkiFan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:04:
Hoe heb je ze aan de Cerbo gehangen? En aan elkaar? Zelfde BMS?
Zijn 2 gelijke Yixiang boxen met ieder 16x312accu erin, Onderling met utp verbonden en de master met de Cerbo. De Dc kabels zijn ieder afzondelijk met een victron Class-t verbonden (Dan shunt en aan andere kant dan een distributor waar de Multiplus en de kleine zonnepanelen set op zitten)
De accu,s zie ik inmiddels weer in het systeem ik had de verbinding niet goed staan,en nu zie ik ook dat ontladen en opladen wel weer goed wordt aangegeven. Zal later vandaag ze nog eens op fase-1 aansluiten en in de meterkast fase-1 naar de dan nog lege 2 verplaatsen. Huis dan standaard op fase-2-3 en alles in de schuur op fase-1. Kijken of de toalen dan wel goed kloppen

• jadjong
  • Niet online
savale schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:59:

edit: het antwoord al gevonden, dat mag helaas niet. Optie 1: het met 1 fase doen. Optie 2: 5x1.5mm2 naar de berging.
4x 2.5 met lokaal een aardpen?

• savale
jadjong schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:25:
[...]

4x 2.5 met lokaal een aardpen?
Ahh die oplossing heb ik noet aan gedacht, maar zou top zijn! Even in de NEN1010 duiken of dat mag... :p

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 13-11-2025 09:44 ]

• cyclone

cyclone

pegagus schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:30:
Zou dat niet ook op te lossen zijn met een dikke condensator?
Ja dat is toch precies wat je doet met je accu bank ? Dus vandaar dus de factor 1.0 regel.
Wellicht heb ik het mis, maar krijg het gevoel dat je de Victron stuk hierover niet goed gelezen hebt want daar wordt het echt klip en klaar uitgelegd.
(En denk je zelf ook niet dat als Victron dit met een simpele condensator had kunnen oplossen dit allang gedaan zou hebben ? )

• habbekrats
@savale Als je de stroom beperkt tot bv 16A leiding niet te lang en wat extra leiding verlies neemt kan je het ook met 5 x 1,5mm2.
Wel is het aantal bochten wat beperkt ik dacht max 2.

• savale
habbekrats schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:38:
@savale Als je de stroom beperkt tot bv 16A leiding niet te lang en wat extra leiding verlies neemt kan je het ook met 5 x 1,5mm2.
Wel is het aantal bochten wat beperkt ik dacht max 2.
Aantal bochten is ook meer, dus ik heb besloten mijn handen maar vies te maken en dan maar een 5x4mm grondkabel te trekken. Beter maar netjes doen... Moet me hier even in verdiepen nog, maar een grondkabel mag neem ik aan niet direct aan de hoofdschakelaar, dus wordt even puzzelen als er nog een extra 3 fasen aardlek(automaat?) bij moet in de huidige groepenkast. Of wellicht mag die er bij de 3 fasen aardlekautomaat van de EV lader, maar dat zal wel niet. :+

• pegagus
cyclone schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:54:
[...]

Ja dat is toch precies wat je doet met je accu bank ? Dus vandaar dus de factor 1.0 regel.
Wellicht heb ik het mis, maar krijg het gevoel dat je de Victron stuk hierover niet goed gelezen hebt want daar wordt het echt klip en klaar uitgelegd.
(En denk je zelf ook niet dat als Victron dit met een simpele condensator had kunnen oplossen dit allang gedaan zou hebben ? )
Ik heb het stuk prima gelezen hoor. Maar een accu is geen condensator. En een dikke condensator past niet in een Victron. Die zitten er wel in en om die reden is het beter om niet de accu rechstreeks aan te sluiten, maar dit via een weerstand te doen. Min of meer het zelfde probleem, maar dan voorspelbaar.

Maar het probleem speelt dan ook alleen als je off-grid wilt. En als je off-grid wilt, wil je ook een grote(re) accu. Het Victron advies is dan verder ook gewoon logisch. Voor mij is dat nog even een afweging. Wat is de kans dat de stroom uitvalt en welk bedrag heb ik dan over omdat te tackelen middels een noodstroomvoorziening. Daar komt iets meer bij kijken, dan ik eerst in gedachten had.

• BenSKIP
savale schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:59:
Nog even een specifiek elektra vraagje: ik kan helaas geen 3 fasen naar de extra groepenkast in de berging trekken want in het beton ligt helaas voor een paar meter een stuk 5/8 inch pvc buis... Daar mag voor zover ik heb kunnen vinden enkel 4x2.5 in.
Nu vroeg ik me af of ik dan wel een extra 3 fasen schakelaar mag toevoegen in de hoofdgroepenkast en daar dan enkel 2 fasen mag aansluiten richting de groepnkast naar de berging, zodat ik me netjes aan de 4 aders hou in die 5/8 inch buis. Iemand enig idee?
Het alternatief is met de boor aan de gang en buitenlangs met een 3 fase grondkabel.

Ik heb kleine stukjes 5/8 door het beton in de meterkast en in de berging geprikt om daar de 5*6mm2 doorheen te trekken, zodat de kabel niet beschadigd kan raken mocht zich ergens een last aan de kabel gaan trekken. En dat was nog een gedoe, want de boeren sloegen steeds vast op het betonijzer. De PVC stukjes zijn max 30cm lang. De rest hangt los in de kruipruimte. Alle kabels zijn al dubbel geïsoleerd, dus is een extra PVC mantel niet nodig. Omdat de BG vloer middels Tempex geïsoleerd is, is het niet makkelijk de kabels aan de het Tempex te borgen. 1x 5*2,5mm2 en 2x 5*6mm2 is al best zwaar over een lengte van 3 meter en het Tempex wil dat niet voor mij dragen.
Ik las ook de vraag wat een omvormer in een off-grid opstelling doet als de accu vol zit en de zonnepanelen actief zijn. Als het goed is gaat zowel Voltage als Hz omhoog. Zowel DC als AC omvormers zullen bij bepaalde Voltage en Hz gaan knijpen of afschakelen. Daarom dus de opmerkingen dat je een grotere accu neer moet zetten dan je aan Wattpiek op je dak hebt liggen, anders kan je alsnog in het donker komen te zitten.

• cyclone

cyclone

@pegagus Ik ben ook begonnen met mijn verhaal direct te benoemen als je in eiland bedrijf wilt :)
Punt is als mensen kiezen voor een accu, dan is de verwachting vaak ook dat je deze als UPS kunt inzetten.
Wat overigens geen gekke gedacht is. Dan verwoord jij het zeer mooi door te benoemen dat "Daar iets meer bij komt kijken" hetgeen bij de gemiddelde hobby bouwer vaak over het hoofd wordt gezien.

Ik ben daarin geen uitzondering en ben er ook door 1 van de fijne Forum leden van Tweakers hierop geattendeerd. Gezien ik "maar" 50 panelen heb liggen (worden er overigens 68 gezien ik al 18 panelen heb klaarliggen voor nog een oost opstelling) heb ik een flinke PV omvormer hangen en werd ik opeens geconfronteerd dat als ik alles op de AC out wil hangen (en dus in eilandbedrijf wil kunnen werken) er nog 16kWh bij moest plakken.

Gelukkig heb ik zat ruimte en speelde ik toch al met die gedachte, maar zo ben ik dus al bouwende wijs geworden dat het bepalen van je accu capaciteit veel meer behelst dan alleen bepalen van wat je denkt nodig te hebben. Helaas zie ik dit regelmatig toch maar als enige argument benoemd worden (onlangs dus weer) in de adviezen / dialogen die voorbij komen.

Er komt dus veel meer kijken bij het bepalen van je accu capaciteit namelijk :
Wil je in Eiland bedrijf kunnen werken en wil je dat je PV dan ook blijft werken ?
Hoeveel laad capaciteit wil je (aka hoe snel wil je kunnen laden)
Hoeveel ontlaad capaciteit wil je (aka hoe snel wil je kunnen ontladen)

Toen ik begon heb ik hier enkel alleen maar mijn (victron) omvormers (3x 5000VA) op geschaald gezien mijn yixiang JK BMS en heeft die 200A aankunnen.
Hierbij vergat ik dus eventjes dat mijn cellen (MB31) hier helemaal niet blij van worden en heb ik nu ondanks dat mijn Victrons 3 x 70A kunnen laden mijn laad current gecapt op 60A per accu pack (aka 180A).

Al bouwende leert men, en voor mij is het een hobby, ik heb de centjes en ik heb de ruimte, maar dat geldt lang niet voor iedereen dus vandaar dat ik hier blijf volharden in het benoemen van cruciale zaken zoals b.v. de Factor 1.0 regel.
Met name omdat die ook belangrijk is voor de veiligheid van een systeem.

• Hermarcel
  • Niet online
@cj1
Scenario: maximale pv produktie en teruglevering op het moment dat de grid uitvalt. Kost tijd om pv terug te regelen (aantal seconden minimaal). De multiplussen moeten ergens met die energie naartoe. Er zijn twee opties: de multiplussen kunnen die energie kwijt in de batterijen of heel veel gaat stuk omdat je huisnet een stevige spanningspiek te verwerken krijgt. Jouw keuze.

• BenSKIP
In Jip & Janneke:
- Meer accuvermogen dan PV vermogen.
- Meer inverter vermogen dan LOAD.

• SkiFan
Multiplus verhuisd naar fase 1. Zo beter volgens mij?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOI1gMFxxqZIVRjcdYnvUbYV6tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDNNYySrZpYmBMeXuA2pw7Ke.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 137% gewijzigd door SkiFan op 13-11-2025 15:50 ]

• pegagus
BenSKIP schreef op donderdag 13 november 2025 @ 13:53:
In Jip & Janneke:
- Meer accuvermogen dan PV vermogen.
- Meer inverter vermogen dan LOAD.
En dan nog iets over de accucapaciteit in verhouding tot het PV-vermogen.

• jheerink14
SkiFan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 15:47:
Multiplus verhuisd naar fase 1. Zo beter volgens mij?[Afbeelding]
Hier ook gedaan, ziet er ongeveer zelfde uit nu zo lijkt het
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4npbXhxZGeXUllcSTnqAj4xB4wI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIBm3bLNDlQbrahG9vs0bhJP.png?f=fotoalbum_large

• SkiFan
Morgen komt hier de elektricien. We moesten allebei keihard lachen. Het Stadtwerk, de stroomleverancier hier moet alles goedkeuren om de meter te vervangen. Die kennen Victron niet en snappen zelf geen hout van de regelgeving, terwijl ik alles met certificaten en alles al uitgezocht heb.

Joker van het Stadtwerk; waarom koopt de klant niet wat fatsoenlijks? Hoe leg je zo iemand uit dat Victron zo ongeveer de Mercedes Benz is van de energy storage?

Pagina: 1 ... 120 121 Laatste