Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 107 108 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-07 16:41
Strak werk, mooi!

Vraag: lopen er nou enkelvoudig geïsoleerde VD draden in de draadgoot en tussen goot en MP?

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:40

thido

Tilburg

Gieliovd520 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:02:
Strak werk, mooi!

Vraag: lopen er nou enkelvoudig geïsoleerde VD draden in de draadgoot en tussen goot en MP?
In de bovenste goot liggen de VD draden gebundeld van en naar de automaten in de kast. Tussen de goot en MP in ribbelbuis (nog niet op de foto).

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-07 10:52
ik wil graag mijn mccbs / zekering houders / busbars weghouden van grijpgrage (kinder) handjes. Heeft iemand hier goede voorbeelden voor?

Ik denk zelf aan om een abs doos te McGyveren zodat ik wel bij de mccbs kan als hij gesloten is. Maar dat de rest achter de plastic behuizing zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:27

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

djoenez schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:19:
ik wil graag mijn mccbs / zekering houders / busbars weghouden van grijpgrage (kinder) handjes. Heeft iemand hier goede voorbeelden voor?

Ik denk zelf aan om een abs doos te McGyveren zodat ik wel bij de mccbs kan als hij gesloten is. Maar dat de rest achter de plastic behuizing zit.
Als je de Victron busbars gebruikt heb je zaken netjes afgeschermd en in 1 zitten zonder dat je zelf met ducttape zaken in elkaar hoeft te plakken.

De Victron Energy Lynx DC Distributor (M8) heeft zekeringhouders erin en de Victron Energy Lynx Power In modulaire DC-busbar (M8) is alleen een bus bar.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-07 10:52
Zeer bedankt!

Dan nog een vraag (ik zou kunnen zeggen laatste vraag, maar who am i kidding?). Ik twijfel tussen deze 2 opties:

1. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> MCCB ---> busbar ---> hoofd smeltzekering ---> Deye
Of:
2. Dyness G2 pro batterij (met DC switch) ---> De Victron Energy Lynx DC Distributor (zekering-busbar-hoofd smeltzekering in 1) ---> Deye

Optie 1 heeft het voordeel dat ik altijd de batterijen kan afsluiten, ook al geeft de DC switch van de batterij er de brui aan. Nadeel is dat de MCCBs die ik zie niet goed afgeschermd zijn bij de aansluitingen en 2x meer overgangen/kabel (oftewel meer warmte/risico op problemen).

Optie 2 is netjes, goed afgeschermd tegen perongeluk aanraken. maar mist de optie om de batterij van het circuit af te halen mocht de DC switchses een issue hebben.

Ik waardeer jullie input zeer, ik heb in mijn omgeving weinig technische mensen waarmee ik kan sparren en dit is mijn eerst 48V systeem (ik werk zelf veel aan elektra/meterkasten - natuurkundige achtergrond). En leer veel van deze en andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07 15:21

luigi87

Domotica Fanaticus

Als je de mb31 cellen voor een batt pack bij elkaar zoekt.
Kan je ze dan het beste groeperen op capaciteit?

Deze capciteit kan ik halen uit de meet rapporten obv de qr code nummers. (Zelf meten is lastig)

Mijn celletjes komen van wistek en hebben allemaal exact 3.26v spanning.
Zien er ook allemaal netjes uit. Geen vervorming of schades what so ever dus mooi dealtje met ze kunnen maken

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@djoenez ik heb andere accu’s maar zelfde idee.
Dus accu met schakelaar dan de Victron bus bar en dan op de afgaande DC kant op de plus nog een DC schakelaar (ook Victron).

Ik kan dus de omvormer isoleren van de accu’s met de losse DC schakelaar.
Alle aansluitingen (accu naar bus bar en bus bar naar omvormer hebben hun eigen zekering) en dan kan ik elke accu mechanisch afschakelen met de schakelaar op de accu box en ook het BMS uitschakelen waardoor ook de accu geen spanning meer afgeeft.

Zo kan ik iedere DC component (ik maak gebruik van 3 Victron omvormers) individueel spanningsloos maken (vwb DC) en is iedere kabel minstens 1 x gezekerd en dus beveiligd voor kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MrFish schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:09:
[...]

Heel goed lijstje.
Nog een paar extra hints:
  • Officieel moet je de ongebruikte poorten nog termineren met de meegeleverde terminators van Victron. (Maar hier werkte het ook prima zonder, moet ik er gelijk bij zeggen.)
  • Als je packs parallel wilt zetten, kun je ze doorlossen via de rechter twee RS485-2 poorten, dus NIET via de linker twee CAN poorten. De master zet je met de dipswitches op '0', de eerste slave op '1', etc. Dit kan met een gewone netwerkkabel kabel.
  • De Type A kabel kun je indien nodig ook gewoon verlengen met een standaard UTP koppelstukje en een netwerkkabel.
  • De ingebouwde shunt van de JK BMS is helaas toch behoorlijk ruk. Na een paar dagen zat de SOC er bij mij al 30% naast. Ook klopte de energie-rapportages in VRM van geen kant. Een Victron SmartShunt toevoegen is aan te raden. Je kunt de JK BMS als 'controlling BMS' houden en de Shunt toevoegen als 'battery monitor'.
SmartShunt vs JK BMS:

[Afbeelding]
Hoe heb je getest dat je SOC ernaast zat? Je kan toch nergens anders aan refereren dan het Display welke deze "afwijkende" SOC weergeeft?
Of zie ik dit verkeerd.

Waar plaats je nu de Victron SmartShunt het best? wordt mij niet geheel duidelijk uit de guide e.d.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

MrFish

Untitled

luigi87 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:37:
[...]

Hoe heb je getest dat je SOC ernaast zat? Je kan toch nergens anders aan refereren dan het Display welke deze "afwijkende" SOC weergeeft?
Of zie ik dit verkeerd.

Waar plaats je nu de Victron SmartShunt het best? wordt mij niet geheel duidelijk uit de guide e.d.
Zeker wel. Je weet immers dat je accu bij ~55.2 V (als de laadstroom iig laag genoeg is geworden) helemaal vol is. Dan zie je de SOC van de JK BMS ineens naar 100% springen, bijv vanaf 90% -> 100%. Dan weet je dat je er dus 10% naast zat. De SmartShunt zit er bij mij hooguit 0.1-0.2% naast.

De SmartShunt zet je ergens aan de DC-min, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij je batterijen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snamkob1994
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:06
Een tijdje geleden plaatste ik een bericht over de busbar in mijn Seplos-behuizing die aardig warm werd doordat een ringetje bij de zekeringhouder verkeerd was geplaatst. Inmiddels is alles weer functioneel. De reserveonderdelen zijn binnen en dankzij de tip van @ntram heb ik nu de juiste Seplos-busbars voor EVE-batterijen met twee M6-gaten. Daarnaast zijn er Adler EF3 200A-zekeringen geïnstalleerd, die perfect passen in de zekeringhouder in de behuizing.

Alles is nu netjes op het juiste moment vastgedraaid. Bij het laden van de twee batterijen met 160A (ongeveer 80A per batterij) wordt de zekering het warmst (zie eerste afbeelding). De min-aansluitingen van de batterijen zijn in de Solis-omvormer met elkaar verbonden, en de plus-aansluitingen komen samen op een DCM-busbar van TBS Electronics, voordat ze via een DC-schakelaar naar de omvormer gaan. Wat opvalt, is dat vooral de kabels bij de DC-schakelaar warm worden. Er zijn twee parallelle kabels van 50 mm² aangesloten op één terminal. Volgens de FLIR-meting (afbeelding 2) bereikt deze terminal na twee uur laden bij 160A een temperatuur van ongeveer 56 °C. De kabels zijn goed vastgemaakt, maar de stroom moet via een moertje en het schroefdraad naar de schakelaar lopen. Is deze temperatuur acceptabel, of wijst dit op een probleem in de schakelaar? De schakelaar is geschikt voor een continue stroom van 200A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l-1uyaBQ7BseffGzzQuMmrZw7g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uEiB7u0UsJwlMvJmw9aNvgER.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezGzexpwLgu0E7exdS9N8cpnC9E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zvv0UfgZYM9mJIIs0W7DItZb.jpg?f=user_large

Tot slot wil ik mijn ervaring delen met de Solis S6-EH3P8K02-omvormer die ik gebruik. Dit is een 8 kW 3-fase omvormer met een interne hoogfrequente LLC-converter voor het laden van 48V-laagspanningsbatterijen. Ik stuur de omvormer aan via de RS485-poort in combinatie met een Elfin EW11 WiFi-RS485-adapter. In Node-RED lees ik direct de registers uit met relevante data (spanningen, stromen, errors, enz.) en stel ik setpoints in voor (ont)laadstroom, tijden en SOC, bepaald door de DayAheadOptimizer. Voor meer details kun je me een DM sturen. Wat ik vooral interessant vind, is de gemeten efficiëntie. Deze is gebaseerd op de vermogensmetingen van de omvormer, die binnen ±2% overeenkomen met een externe energiemeter en Fluke-stroomtang. De meting is uitgevoerd bij een hoge SOC van ongeveer 90% (batterijspanning ~53V) en een omgevingstemperatuur van 23 °C. De omvormer heeft interne ventilatoren die aanspringen bij een vermogen boven ongeveer 3 kW. Bij hogere vermogens regelt de temperatuur van de omvormer netjes naar 58 °C. Let wel op: bij hoge vermogens kan deze omvormer aardig wat geluid produceren, dus ik zou hem niet in een woonruimte/zolder plaatsen als daar de deur niet dicht kan. De efficiëntie is iets hoger bij laden (95%) dan bij ontladen (93%) bij vermogens tussen 5 en 8 kW. Bij lagere vermogens zakt natuurlijk de efficientie tot ongeveer 88% rond de 1.5kW. Het idle-vermogen van de omvormer is ongeveer 30 W (uit de batterij) wanneer ik via de registers de omvormer uitschakel (waarbij het netkoppelingrelais uitschakelt). Als het relais aanstaat, verbruikt de omvormer ongeveer 40 W vanuit het net.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bEWK14D7vBKrzQVJ6mL0ies0ow4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4We5ZCv8aioRD0hD3q26Uql.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-07 11:24
Welke schakelaar gebruik je? Ik heb dezelfde problematiek gehad met zowel de Victron schakelaar als met de Marinco BEP Pro schakelaar.

Wanneer je kabels kracht uitoefenen op de draadeindes, verkleint het interne contactoppervlak in de schakelaar, wat zorgt voor een hogere overgangsweerstand. Na contact met de technische support van Marinco, werd me aangeraden om de schakelaar te combineren met de stud in de afbeelding hieronder waardoor de krachten van de kabel worden weggenomen van de schakelaar, hiermee was dit probleem finaal opgelost bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvoZrLQ5UijQVVC-OCWquxF4MuU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BcW0VJUQ4Br6MkAMfhJeBYdc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trOojkMmgwIH4V5dH9nH-v91bos=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbSvmj7cfKw3U3fvwJKXS1wE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
Ik had de schakelaar meebesteld waar ik de kabels heb laten maken. Hij lijkt heel erg op de Marinco die jij hebt maar wel een stukje goedkoper dus het zal wel een merkloos ding zijn. Maar ik ga de tip uitproberen en kijken of het helpt als ik de stress van het draadeind wegneem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

MrFish schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Zeker wel. Je weet immers dat je accu bij ~55.2 V (als de laadstroom iig laag genoeg is geworden) helemaal vol is. Dan zie je de SOC van de JK BMS ineens naar 100% springen, bijv vanaf 90% -> 100%. Dan weet je dat je er dus 10% naast zat. De SmartShunt zit er bij mij hooguit 0.1-0.2% naast.

De SmartShunt zet je ergens aan de DC-min, bij voorkeur zo dicht mogelijk bij je batterijen.
Ah top, dan weet ik hoe ik het in de gaten kan houden.
Wordt nog wel een ding om eventueel die shunt te plaatsen.
Al mijn DC- mins zitten op een 6 voudige busbar. (3 multis en 3 accupacks, en dan zou dit er precies tussen moeten)

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:43
Snamkob1994 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:03:
Ik had de schakelaar meebesteld waar ik de kabels heb laten maken. Hij lijkt heel erg op de Marinco die jij hebt maar wel een stukje goedkoper dus het zal wel een merkloos ding zijn. Maar ik ga de tip uitproberen en kijken of het helpt als ik de stress van het draadeind wegneem.
Je kunt die DC schakelaar er beter uit laten, want die wordt toch nooit gebruikt. Veroorzaakt meer problemen dan dat het oplost.

Als de DC spanning eraf moet voor onderhoud of installatie dan schakel je eenvoudiger de BMS uit. En als je battery box een breaker of zekering heeft kun je die ook nog uitschakelen/verwijderen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06:25
luigi87 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:58:
Als je de mb31 cellen voor een batt pack bij elkaar zoekt.
Kan je ze dan het beste groeperen op capaciteit?

Deze capciteit kan ik halen uit de meet rapporten obv de qr code nummers. (Zelf meten is lastig)

Mijn celletjes komen van wistek en hebben allemaal exact 3.26v spanning.
Zien er ook allemaal netjes uit. Geen vervorming of schades what so ever dus mooi dealtje met ze kunnen maken
Ik heb al mijn cellen vooraf gemeten en toen inderdaad op capaciteit bij elkaar gezet.
Mijn boxen hadden een variatie van ergens 326,4 tot ergens in de 330Ah, een marginaal verschil dus. Ik heb ze daarna ook van laag naar hoog aan de - in de box gezet. Als ik dan in het display ineens bv een cel 6 of 8 vooruit zie schieten of achter blijft tijdens het balanceren dat ik dan weet dat er iets niet goed gaat. Ik durf niets te zeggen over de testsheets van jou cellen. Proefondervindelijk heb ik gezien dat je met 40A laden en ontladen minder Ah in de cellen duwen kan dan met 10A laden, of dit een meetfout betreft weet ik ook niet. Ook temperatuur en weerstand speelde een rol. De eerste 4 cellen heb ik meervoudig geladen omdat deze vreemde pieken un de curve toonde. Ik ging daardoor niet alleen aan de cellen twijfelen, maar ook aan mijzelf. Deed ik het wel goed? Wat moet anders. En als je dan vanuit EVE verneemt dat cellen op vele manieren beinvloed kunnen worden en luchtbellen de pieken kunnen verklaren dan ben je enigszins gerustgesteld. Groote deviatie in één cel was 11Ah afhankelijk van de stroomsterkte ik had cycles aangemaakt in de ZKE. laden/ontladen/laden etc elke keer met een andere sterkte en een uur rust tussen de cyclus. Dat grapje kostte mij bijna een week per cel, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik geen defecte cellen gekregen had. Durf achteraf wel toe te geven dat het langdurige testen geen zin gehad heeft, maar wel een mooi inzage in het gedrag van de cellen gegeven heeft. Conclusie: Het zijn net mensen, neemt de druk toe, dan neemt de productie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:47
BenSKIP schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:59:
[...]

Ik heb al mijn cellen vooraf gemeten en toen inderdaad op capaciteit bij elkaar gezet.
Mijn boxen hadden een variatie van ergens 326,4 tot ergens in de 330Ah, een marginaal verschil dus. Ik heb ze daarna ook van laag naar hoog aan de - in de box gezet. Als ik dan in het display ineens bv een cel 6 of 8 vooruit zie schieten of achter blijft tijdens het balanceren dat ik dan weet dat er iets niet goed gaat. Ik durf niets te zeggen over de testsheets van jou cellen. Proefondervindelijk heb ik gezien dat je met 40A laden en ontladen minder Ah in de cellen duwen kan dan met 10A laden, of dit een meetfout betreft weet ik ook niet. Ook temperatuur en weerstand speelde een rol. De eerste 4 cellen heb ik meervoudig geladen omdat deze vreemde pieken un de curve toonde. Ik ging daardoor niet alleen aan de cellen twijfelen, maar ook aan mijzelf. Deed ik het wel goed? Wat moet anders. En als je dan vanuit EVE verneemt dat cellen op vele manieren beinvloed kunnen worden en luchtbellen de pieken kunnen verklaren dan ben je enigszins gerustgesteld. Groote deviatie in één cel was 11Ah afhankelijk van de stroomsterkte ik had cycles aangemaakt in de ZKE. laden/ontladen/laden etc elke keer met een andere sterkte en een uur rust tussen de cyclus. Dat grapje kostte mij bijna een week per cel, maar ik wilde er zeker van zijn dat ik geen defecte cellen gekregen had. Durf achteraf wel toe te geven dat het langdurige testen geen zin gehad heeft, maar wel een mooi inzage in het gedrag van de cellen gegeven heeft. Conclusie: Het zijn net mensen, neemt de druk toe, dan neemt de productie af.
Dat is het nadeel van hobbies, ze kunnen je veel tijd kosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Wat vinden jullie van de samenbouw van de accu's van eco-lithium? (accu's van bedrijf van Harold Halewijn volgens mij)

Ik vind de opbouw in een halve pack wel interessant qua gewicht, maar weer een gekke keuze qua spul in serie en parallel plaatsen en extra kabels. En verbaas me een beetje over de keuze voor een Daly BMS. Wel een mooie /gemakkelijke print gemaakt, maar zie volgens mij wel aluminium busbars wat ik weer wat apart vindt. Koper zou hier beter zijn?

Hier een overview te zien: YouTube: Bouw van professionele thuisaccus en verbouw van mijn hobby thuisbat...

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:15
@SHIFTER [NL] Volgens mij gebruiken ze Daly bms.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Nu online
Die bedoelde ik ook, foutje. |:( Heb hem aangepast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:51

Q

Au Contraire Mon Capitan!

SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:11:
Wat vinden jullie van de samenbouw van de accu's van eco-lithium? (accu's van bedrijf van Harold Halewijn volgens mij)

Ik vind de opbouw in een halve pack wel interessant qua gewicht, maar weer een gekke keuze qua spul in serie en parallel plaatsen en extra kabels. En verbaas me een beetje over de keuze voor een Daly BMS. Wel een mooie /gemakkelijke print gemaakt, maar zie volgens mij wel aluminium busbars wat ik weer wat apart vindt. Koper zou hier beter zijn?

Hier een overview te zien: YouTube: Bouw van professionele thuisaccus en verbouw van mijn hobby thuisbat...
Ik heb zelf een Daly BMS gekocht jaren terug omdat ik Harold er mee zag spelen. Ik heb er mijn eerste 12V pack mee gemaakt en het BMS werkt OK. Gewoon niets over te klagen. Bluetooth is stabiel om mee uit te lezen maar wired werkt ook. Balanceren is ruk, maar dat wist ik, dus aparte balancer er naast die start boven de 3.45V en dat werkt prima.

Harold heeft daar dus zijn eigen print voor ontwikkeld, met extra’s. Zijn keuzes zijn apart maar te begrijpen. En als je bij Harold koopt weet je dat je het voor het milieu doet, niet voor je portemonnee :D maar ik vind niets mis aan zijn setup.

Welk materiaal je gebruikt voor bus bars is denk ik niet zo’n punt zolang de diameter van het materiaal maar klopt. Maar ik ben geen expert.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 12-07-2025 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:15
cyclone schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:46:
@scoobs
De accu's wil ik netjes opbergen, de 22u kast heb ik al en ze gaan daar sowieso in.
Puur om zo bekabeling / terminals e.d. achter een deur te hebben. Behalve dat smoelt het gewoon netter.

Dus of ik bouw de accu's een keer opnieuw op, of ik ga wat slims doen om ze te verplaatsen, ze staan dus nu al op meubelroller / meubelhondje als tijdelijke oplossing.

@V_ger
Heftafel ik kende ze wel, maar de term niet :-) blijft een flinke aanschaf maar wel handig om mijn flipperkast een keer te verplaatsen (daar ken ik ze van).

Ben benieuwd of er wellicht iemand iets slims kent waar ik nog niet aan heb gedacht.
Uiteindelijk is er sowieso altijd een oplossing (opnieuw opbouwen in de server kast is een prima optie alleen is nogal tijd intensief, dus zou het liever op een handige / snelle manier doen.
Ik denk zelf ook aan een gebruikt 19 " rack voor een aantal accu's.

Hoe ga je de accu's in het rack 'hangen'? op een lade, of zelf iets gemaakt ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@hannibal2206
De yixiang dozen pasten mooi op het bodem frame van de kast dus niks voor hoeven maken, wel de stijlen van de kast beetje aangepast zodat de stijlen aan de voorkant iets verder naar achter zitten.

De dozen “hangen” dus niet (kan ook niet met dit gewicht) en zijn net iets smaller dan 19”. Stapelen is dus het devies.

In de 22 u passen mooi 3 dozen op elkaar, en nog een paar u over voor mijn switch en patch panel.

Let wel op, ff de yixiang dozen met de cellen zijn niet te tillen en ik heb gezien ik achter de kast niet bij kom (staat in een hoek) de dozen dus leeg in de kast geplaatst en daarna pas de cellen geplaatst en de boel afgebouwd.

Was wel een werkje maar was voor mij de meest pragmatische oplossing omdat ik die dozen in zijn geheel met cellen erin (dikke 100kilo) botweg niet kan tillen.

Maar in de 22u kast heb je ruimte voldoende om dit netjes / rustig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
SHIFTER [NL] schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:11:

Het zijn mooie boxen, maar ze zijn niet veel anders of beter dan andere boxen. Het zijn slechts halve boxen, en dus (in mijn ogen) nutteloos duurder. Wat ik niet fijn om te horen vond is dat hij bulged cellen alsnog "in de originele vorm" is gaan terugpersen. Naar mijn mening is dat de bedoeling niet. Ook geeft hij aan dat hij cellen onderling mengt. Cellen met een andere SOH (of andere chemische samenstelling) moet je NIET met elkaar mengen! Naar mijn idee is dat vragen om problemen. Als hij dit als 'kenner' al doet, vrees ik een beetje voor de kwaliteit van het geheel. Je kan immers een lad / ontlaad cyclus helemaal verstieren als je cellen met elkaar gaat mengen. De ene chemische samenstelling is immers de andere niet en misschien laad deze daardoor net even sneller / langzamer dan de anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

BenSKIP schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:58:
[...]
Als hij dit als 'kenner' al doet, vrees ik een beetje voor de kwaliteit van het geheel.
Zo zou ik hem niet bestempelen ;)
De beste man heeft vanuit een hobby matig projectje een leuk handeltje gevonden.
En ere wie ere toekomt, met Victron (inmiddels ook met een economisch belang) heeft hij in het begin van zijn kanaal veel uitzoek werk gedaan en gedeeld.
Ook ik heb daar wel het nodige van opgepikt.

Maar wat iemand al eerder schreef, zijn installaties zijn goed prijzig en in basis niet heel erg bijzonder qua opbouw.

Zoals Theo Maassen ooit eens mooi neerzette :
‘Er is blijkbaar behoefte aan, en wie zijn wij dan om daar niet aan te voldoen?’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Nu online
BenSKIP schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:58:
[...]

Het zijn mooie boxen, maar ze zijn niet veel anders of beter dan andere boxen. Het zijn slechts halve boxen, en dus (in mijn ogen) nutteloos duurder. Wat ik niet fijn om te horen vond is dat hij bulged cellen alsnog "in de originele vorm" is gaan terugpersen. Naar mijn mening is dat de bedoeling niet. Ook geeft hij aan dat hij cellen onderling mengt. Cellen met een andere SOH (of andere chemische samenstelling) moet je NIET met elkaar mengen! Naar mijn idee is dat vragen om problemen. Als hij dit als 'kenner' al doet, vrees ik een beetje voor de kwaliteit van het geheel. Je kan immers een lad / ontlaad cyclus helemaal verstieren als je cellen met elkaar gaat mengen. De ene chemische samenstelling is immers de andere niet en misschien laad deze daardoor net even sneller / langzamer dan de anderen.
De opzet vond ik inderdaad wel handig vanwege het gereduceerde gewicht en de handelbaarheid, maar juist ook wel appart daardoor haha. 2x zoveel bms'en, behuizingen en meer bekabeling maakt het allemaal weer duurder en ingewikkelder inderdaad.

Wil hier binnenkort nog een extra box erbij plaatsen. Weet alleen nog niet welke box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Flappie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:15:
[...]

Ik liep een tijdje geleden tegen exact dezelfde problemen aan met met MP2 5000VA en 314Ah cellen met JK-BMS. Bij mij was de oplossing om inderdaad DVCC aan te zetten. Ik heb alleen de optie voor "Limit managed battery charge voltage" uit staan zodat het JK-BMS de vraag stuurt voor het voltage.

Ook moest ik "Battery monitor" uitzetten. Als ik die aan had staan ging bij mij een rood lampje voor "Low Battery" branden op de Victron MP2. Ik vraag me af of die settings qua voltages e.d. in VEConfigure wel iets doen als je onder "Controlling BMS" je JK-BMS selecteert. Want volgens mij regelt het JK-BMS dan alles en doet de Victron niets meer met zijn settings.
Heb jij nog steeds die battery monitor uitstaan?

Ik ben dit weekend live gegaan met mijn systeem, en heb regelmatig op de MP2 op (L1 enkel) de low battery warning.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
luigi87 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:00:
[...]

Heb jij nog steeds die battery monitor uitstaan?

Ik ben dit weekend live gegaan met mijn systeem, en heb regelmatig op de MP2 op (L1 enkel) de low battery warning.
Ik heb de battery monitor op mijn JK-BMS gezet ipv de Multiplus. Dat was de oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Flappie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Ik heb de battery monitor op mijn JK-BMS gezet ipv de Multiplus. Dat was de oplossing :)
Thanks voor het delen. Hier ook omgezet. Kijken of dit het oplost _/-\o_

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
Flappie schreef op maandag 14 juli 2025 @ 18:01:
[...]

Ik heb de jk-bms nu in de DVCC Controlling bms aangezet.

De multiplus zegt nu tijdens laden: externe besturing.
Ik heb 2 batterij sets en 2 jk-bms In de jk-bms die de victron bestuurt heb ik de RCV en RVF time langer gezet dan de andere BMS. Mijn 2e accu begon namelijk uit de pas te lopen was 20% achter in een paar weken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:18
Wat een genot om te zien, de victron 48/250/100 gooit de accu vol met 2 a 2.5 procent verlies, 300 of 3500 watt maakt daarbij geen verschil, vervolgens haalt de mp het er weer met 5 procent verlies uit(1200 watt ), rte van 92.5 ,ben zeer tevreden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-07 15:54

tijmeng

Panasonic 7J

Ik heb voor een nette prijs 3s4p modules gevonden opgebouwd uit 100Ah lifepo4 cellen. De modules komen uit een test EV met amper cycli. De modules zijn dichte boxen. Elke cell dus appart aansturen gaat niet. In hoeverre is het parallel plaatsen van losse cellen een issue? In EVs gebeurd het zeer vaak en zijn cellen bijna altijd parallel geplaatst binnen een module. Ik zou 5 modules in serie gaan plaatsen achter een 15s BMS.

Ik begrijp dat bij een cell defect de andere 3 cellen de volle lading krijgen. Ik ga het complete pack maar met 0.2C laden, dus mocht er een cell stuk gaan of zelfs 3 van de 4, dan krijgt die individuele cell toch max 0.8C te verduren. Of zie ik nu iets over het hoofd?

[ Voor 24% gewijzigd door tijmeng op 15-07-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

MrFish

Untitled

tijmeng schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:46:
Ik heb voor een nette prijs 3s4p modules gevonden opgebouwd uit 100Ah lifepo4 cellen. De modules komen uit een test EV met amper cycli. De modules zijn dichte boxen. Elke cell dus appart aansturen gaat niet. In hoeverre is het parallel plaatsen van losse cellen een issue? In EVs gebeurd het zeer vaak en zijn cellen bijna altijd parallel geplaatst binnen een module. Ik zou 5 modules in serie gaan plaatsen achter een 15s BMS.

Ik begrijp dat bij een cell defect de andere 3 cellen de volle lading krijgen. Ik ga het complete pack maar met 0.2C laden, dus mocht er een cell stuk gaan of zelfs 3 van de 4, dan krijgt die individuele cell toch max 0.8C te verduren. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Je ziet over het hoofd dat er in een cel interne kortsluiting kan ontstaan. Als je cellen parallel gaat zetten (zonder zekering), dan wordt dus de energie van die andere cellen in die ene cel gedumpt. Dat wil ik niet meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Berke84 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:57:
... werd me aangeraden om de schakelaar te combineren met de stud in de afbeelding hieronder waardoor de krachten van de kabel worden weggenomen van de schakelaar, hiermee was dit probleem finaal opgelost bij mij.
Begrijp ik goed dat er een soort trekontlasting op de accukabels moet komen?
Zodat ze min of meer zonder trekkrachten op de schakelaar gemonteerd worden?
Hoe heb je die combinatie tussen schakelaar en die stud gemaakt? Foto?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Snamkob1994 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:34:
...Solis S6-EH3P8K02... Het idle-vermogen van de omvormer is ongeveer 30 W (uit de batterij) wanneer ik via de registers de omvormer uitschakel (waarbij het netkoppelingrelais uitschakelt). Als het relais aanstaat, verbruikt de omvormer ongeveer 40 W vanuit het net.
Wat is het idle vermogen van de omvormer opgenomen uit de batterij in eiland bedrijf?
Dus wel 230VAC spanning op de uitgang, geen belasting, geen netkoppeling...

(T.b.v. meetonnauwkeurigheid: met welke meter precies heb je dit gemeten, en indien van toepassing in welk bereik?)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
tijmeng schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:46:

Als je geen BMS op cel niveau aansluiten kan, dan zou ik niet met deze packs in zee gaan.
Weet je HEEL zeker dat het LFP betreft? Er zijn nog maar relatief weinig EVs die LFP bevatten.
3s4p bevat 12 cellen, hoe voorspel jij welke cel van deze 12 defect gaat zodat er slechts 0,8C belasting gaat plaatsvinden?
Ik denk dat je qua C rating heel wat over het hoofd ziet. Je spreekt immers slechts over het laden maar niet over het ontladen. Als niet elke cell met een BMS beveiligd is kunnen er veel meer scenario's voordoen dan jij hier beschrijft. Kans op loaddump dus de volledige load op 1 cell, dat gaat RUIM over de maximale C rating heen.
Je hebt dus veel meer slimme BMSn nodig dan je denkt.
Zou of je plan, of je cellen een zwiep geven, want dit kan niet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-07 15:54

tijmeng

Panasonic 7J

BenSKIP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 04:51:
[...]

Als je geen BMS op cel niveau aansluiten kan, dan zou ik niet met deze packs in zee gaan.
Weet je HEEL zeker dat het LFP betreft? Er zijn nog maar relatief weinig EVs die LFP bevatten.
3s4p bevat 12 cellen, hoe voorspel jij welke cel van deze 12 defect gaat zodat er slechts 0,8C belasting gaat plaatsvinden?
Ik denk dat je qua C rating heel wat over het hoofd ziet. Je spreekt immers slechts over het laden maar niet over het ontladen. Als niet elke cell met een BMS beveiligd is kunnen er veel meer scenario's voordoen dan jij hier beschrijft. Kans op loaddump dus de volledige load op 1 cell, dat gaat RUIM over de maximale C rating heen.
Je hebt dus veel meer slimme BMSn nodig dan je denkt.
Zou of je plan, of je cellen een zwiep geven, want dit kan niet goed gaan.
Dank! Het betreft deze modules:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Nette prijs, maar dus maar niet doen. Vraag mij dan nog steeds wel af waarom parallel schakelen in menig ev batterij zonder fusee tussen de cellen wel prima is. Ook in lifepo batterijen zoals die van byd of de laatste tesla's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
tijmeng schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:46:
[...]

Dank! Het betreft deze modules:
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Nette prijs, maar dus maar niet doen. Vraag mij dan nog steeds wel af waarom parallel schakelen in menig ev batterij zonder fusee tussen de cellen wel prima is. Ook in lifepo batterijen zoals die van byd of de laatste tesla's.
Elke EV heeft een VEEL uitgebreidere BMS. Ook die meten gewoon op cel niveau. In mijn EV kan ik ook middels OBD2 elke cel monitoren. Dat die electronica hier ontbreekt is voor mij al een rode vlag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berke84
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-07 11:24
cj1 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:50:
[...]

Begrijp ik goed dat er een soort trekontlasting op de accukabels moet komen?
Zodat ze min of meer zonder trekkrachten op de schakelaar gemonteerd worden?
Hoe heb je die combinatie tussen schakelaar en die stud gemaakt? Foto?
Ja correct, het is een soort trekontlasting zodat er geen kracht op de studs van de schakelaar komt. De link tussen de stud & de schakelaar wordt gemaakt door een soort korte busbar, Zie pagina 37 & 39 van hun documentatie: https://docs.navico.com/view/777950233/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:37
Ik wil eigenlijk een batterij lader/tester aanschaffen. Ik lees hier steeds iets over de A40L wat mag dat kosten? Zijn het op Alie allemaal betrouwbare versies of zitten er ook neppe versies tussen?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, Nissan Leaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Berke84 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:12:
[...]
... De link tussen de stud & de schakelaar wordt gemaakt door een soort korte busbar, Zie pagina 37 & 39 van hun documentatie: https://docs.navico.com/view/777950233/
Gevonden: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stad5jEWJIuD4E5daw6189mxv3Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W1sdNtctPLVcFSntABgGEsYs.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenSKIP
@Aziona De ZKEtech A40L is niet goedkoop. Je moet de reviews goed bekijken en een partij kiezen die deze eerder VEEL verkocht heeft.
Kijk om te beginnen even naar de volgende twee.:
https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A
Vraag vooraf ook goed wat de garantie regels zijn. Vraag of de set compleets is. Op afbeelding mis ik de bekabeling. Vraag ook naar de wijze van inpakken. Bubblewrap is niet voldoende. De machine is zwaar. Minimaal bubblewrap, piepschuim en volledig in laten tapen.
Ik zou in dit geval voor de laatste gaan. 1000x eerder verkocht.

HERSTEL..... de shop heeft pas 1000 verkopen gedaan en NUL ZKEtech verkocht. (Iets te vluchtig gekeken!)

[ Voor 110% gewijzigd door BenSKIP op 16-07-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:44

Japie.G

Colour Classic

Erdna86 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:15:
Na een tijd van maanden lang meelezen, ontwerpen en nadenken is nu dan mijn ESS zo goed als klaar. Ik ben er best een beetje trots op en wil het hier delen om ook andere op weg te kunnen helpen.

Setup:
3x MultiPlus II 5000
SolarEdge 10k
30x Zonnepanelen 11kWp
Cerbo GX
Victron GX Touch 70
AV Access 4KEX70-L HDMI-extender
Lynx Distributor
Lynx Class-T power IN
1000a SmartShunt
Tesla wallcharger (wordt nog vervangen door Victron EVCS)
VM-3P75
EM-540
Yixiang DIY box met JKBMS
16x EVE MB31 314ah cellen
HikVision thermal domecamera (brandhaard detectie) DS2TD1217-2/PA

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
mooie setup! Waar hangt je energiemeter? In de reguliere meterkast? En heb je dan een kabel vanaf daar naar de Cerbo lopen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ook lekker dan, ik wil 16 lfp cellen bestellen bij nkon.nl en had deze al in m'n winkelwagentje gelegd. Ik ben nu toevallig in de buurt de komende dagen en dat leek me dus ideaal om de verzendkosten van bijna €80,- uit te sparen.
Nu blijkt dat ze een aanpassing hebben gedaan en je tegenwoordig alleen maar bestellingen van minimaal €800,- af kunt halen... Mijn bestelling zou voor €766,nogwat zijn, dus is er geen mogelijkheid om het af te halen... |:(
Op deze manier wordt het via Alibaba bestellen wel aantrekkelijker. :-(

Edit: Later op de dag heb ik m'n bestelling alsnog gewoon kunnen doen, wellicht hebben ze het minimum bestelbedrag voor afhalen weer verlaagd.

[ Voor 12% gewijzigd door SpongeRob op 17-07-2025 19:19 . Reden: Aanvulling ]

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:42
SpongeRob schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:50:
Ook lekker dan, ik wil 16 lfp cellen bestellen bij nkon.nl en had deze al in m'n winkelwagentje gelegd. Ik ben nu toevallig in de buurt de komende dagen en dat leek me dus ideaal om de verzendkosten van bijna €80,- uit te sparen.
Nu blijkt dat ze een aanpassing hebben gedaan en je tegenwoordig alleen maar bestellingen van minimaal €800,- af kunt halen... Mijn bestelling zou voor €766,nogwat zijn, dus is er geen mogelijkheid om het af te halen... |:(
Op deze manier wordt het via Alibaba bestellen wel aantrekkelijker. :-(
Kijk eens of je niet toevallig dan ook een Cerbo of wat klein materiaal nodig hebt.
Ik meen mij te herinneren dat ik toen ook wat bij NKON besteld heb maar meer dan alleen de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:53:
[...]

Kijk eens of je niet toevallig dan ook een Cerbo of wat klein materiaal nodig hebt.
Ik meen mij te herinneren dat ik toen ook wat bij NKON besteld heb maar meer dan alleen de cellen.
Helaas hebben ze niets op voorraad wat ik nog nodig zou kunnen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

Trakteer je zelf op kwalitatief wat betere cellen :-)
Kom je misschien paar tientjes duurder uit maar heb je wel beter spul en je celletjes op tijd.

Ik denk graag in mogelijkheden :-)
Want je kunt nu wel Ali roepen, maar die leveren sowieso niet meer op tijd, en is de kwaliteit ook 1 grote gok.

Bij NKON koop je gewoon goed spul, en fatsoenlijke service.

En behalve dat, je bent binnenkort in de buurt, dus lekker in Brabant dat alleen al moet je een goed humeur geven toch het vooruitzicht dat je weer naar de mooiste province van Nederland mag !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

cyclone schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:05:
Trakteer je zelf op kwalitatief wat betere cellen :-)
Kom je misschien paar tientjes duurder uit maar heb je wel beter spul en je celletjes op tijd.

Ik denk graag in mogelijkheden :-)
Want je kunt nu wel Ali roepen, maar die leveren sowieso niet meer op tijd, en is de kwaliteit ook 1 grote gok.

Bij NKON koop je gewoon goed spul, en fatsoenlijke service.

En behalve dat, je bent binnenkort in de buurt, dus lekker in Brabant dat alleen al moet je een goed humeur geven toch het vooruitzicht dat je weer naar de mooiste province van Nederland mag !
Ik vind 3 tientjes per cel (!) wel wat teveel verschil om dat goed te praten.lk heb geen haast met de cellen, masr ik dacht op deze manier mooi de verzendkosten te kunnen besparen.
Brabant is dan inderdaad wel de mooiste provincie van Nederland, in Frankrijk is het ook niet slecht vertoeven. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@SpongeRob ben nu wel benieuwd welke cellen jij bij NKON kan kopen en die bij ALi 30 euro per stuk (inclusief shipping) goedkoper bij jou thuis staan.

Heb onlangs al eerder dit aan de kaak gesteld bij iemand die hetzelfde beweerde, maar die trok uiteindelijk zijn keutel in.

Gaat overigens hier niet om mijn gelijk te krijgen maar als jij daadwerkelijk zo goedkoop aan je cellen kunt komen dan zullen daar vast meer forum genoten van willen mee profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04:16
Voor Eve MB31 ben ik ongeveer 10 euro goedkoper uitgekomen bij ali ipv Nkon. Daarvoor heb ik met wat vrienden wel 192 cellen moeten afnemen.😅

Nkon heeft erg goede prijzen maar moet natuurlijk zelf ook wat verdienen. Eerdere bestellingen heb ik wel bij Nkon gedaan maar omdat ik nu nog gunstiger kon inkopen toch bij ali uitgekomen.

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SpongeRob schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:56:
[...]

Helaas hebben ze niets op voorraad wat ik nog nodig zou kunnen hebben.
Kijk je toch bij wistek,beetje goedkoper en binnen drie dagen in huis vanuit polen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-07 12:22
cyclone schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:44:
@sandergar Dank voor deze info, die had ik even volledig gemist en zou voor vaste kern YMVK kabel gekozen hebben. Dit is dus niet aanbevolen Hier screenshot ter referentie voor mede / toekomstige bouwers uit jouw bron document

[Afbeelding]
Toch goed om nog eens door oude posts te gaan, want deze had ik volkomen gemist. Ga toch ook nog een keer door dat hele document van Victron. Vraag met wel 2 dingen af:
In het fotootje staat geen echte massieve kern, maar een kern die bestaat uit een paar dikke kernen. Zou een echte massieve kern (4mm2) dan wel mogen/kunnen?
Als je echt flexibele kabels gebruikt, moet je ze dan zonder adereindhuls aansluiten? Gaat tegen mijn gevoel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snamkob1994
cj1 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:59:
[...]

Wat is het idle vermogen van de omvormer opgenomen uit de batterij in eiland bedrijf?
Dus wel 230VAC spanning op de uitgang, geen belasting, geen netkoppeling...

(T.b.v. meetonnauwkeurigheid: met welke meter precies heb je dit gemeten, en indien van toepassing in welk bereik?)
Ik heb de omvormer nog nooit getest in eiland bedrijf, ik dacht als het tzt ooit nodig is dan kan ik het relatief makkelijk omschakelen. Maar ik zal binnenkort het eens testen en dan laat ik je wat weten.

Wat betreft meetnauwkeurigheid, voor de DC side heb ik de stroom en spanningen die worden gerapporteerd door het BMS vergeleken met de waardes die door een Fluke 325 stroomtang werden gemeten. Aan de AC kant heb ik een tijd terug het gemeten vermogen door de Solis vergeleken met een Eastron SDM630 energiemeter die tijdelijk ervoor zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

cyclone schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:49:
@SpongeRob ben nu wel benieuwd welke cellen jij bij NKON kan kopen en die bij ALi 30 euro per stuk (inclusief shipping) goedkoper bij jou thuis staan.

Heb onlangs al eerder dit aan de kaak gesteld bij iemand die hetzelfde beweerde, maar die trok uiteindelijk zijn keutel in.

Gaat overigens hier niet om mijn gelijk te krijgen maar als jij daadwerkelijk zo goedkoop aan je cellen kunt komen dan zullen daar vast meer forum genoten van willen mee profiteren.
Ik bedoelde dat die kwalitatief wat betere cellen waar je naar verwees en die momenteel op voorraad zijn bij Nkon letterlijk 3 tientjes per stuk duurder zijn.
Als ik een adres had waar de cellen nog eens 3 tientjes goedkoper zijn dan bij Nkon, had ik ze daar wel gelijk besteld.

Overigens heb ik de cellen alsnog kunnen bestellen met ophalen ondanks dat het bestelbedrag niet boven de €800,- uitkwam.
Misschien dat m'n zeur-post hier heeft geholpen (of het feit dat ik even had gebeld waarom het 2 dagen geleden nog wél mogelijk was om m'n bestelling af te kunnen halen). O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik kreeg een vraag en heb er eigenlijk geen goed antwoord op weten te geven.
Hoe kan je het beste 3 accus parallel laden.
- Gewoon daisy chainen
- verste plus van de min (onder boven)
- Via een busbar
Ik kreeg deze vraag nadat er bij mij was gezien dat ik onder-boven hanteer.
Eerder had ik de daisy-chain en had toen ergens gezien, gehoord, gelezen dat "onder-boven" beter zou zijn.
Via een busbar vind ik persoonlijk teveel gedoe, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

reneeke1970 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:41:
[...]

Kijk je toch bij wistek,beetje goedkoper en binnen drie dagen in huis vanuit polen
Laatst ook al mijn cellen weggehaald bij Wistec. De prijs was op de website wat te hoog. contact met ze gezocht en een deal gemaakt via Alibaba.
Ik had de cellen 3 dagen later al binnen, echt hele goede cellen op het zicht.

Zitten nu enkele dagen actief in het systeem en doen perfect hun werk, kan Wistec alleen maar aanraden.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:00

pvg

BenSKIP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 06:29:
Ik kreeg een vraag en heb er eigenlijk geen goed antwoord op weten te geven.
Hoe kan je het beste 3 accus parallel laden.
- Gewoon daisy chainen
- verste plus van de min (onder boven)
- Via een busbar
Ik kreeg deze vraag nadat er bij mij was gezien dat ik onder-boven hanteer.
Eerder had ik de daisy-chain en had toen ergens gezien, gehoord, gelezen dat "onder-boven" beter zou zijn.
Via een busbar vind ik persoonlijk teveel gedoe, maar misschien heb ik het helemaal mis.
Het doel is de (kabel-)weerstand voor alle accupacks zoveel mogelijk gelijk te krijgen, zodat ook de (ont-)laadstromen zoveel mogelijk gelijk zijn. (Dan gebruik je alle accu’s evenveel.)
Door de accupacks door te lussen en dan plus en min gekruist aan te sluiten, krijgen alle accupacks evenveel kabel(-overgangen) in serie te zien (in theorie iig). Volgens mij is dit de goedkoopste en eenvoudigste manier, MITS elk accupack een eigen zekering/MCCB heeft met voldoende stroomonderbrekingscapaciteit (20 kA ofzo, dus een T-class zekering of een hele dikke MCCB). Dit scheelt je veel kosten aan busbars en kabellengte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Aziona schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:01:
Ik wil eigenlijk een batterij lader/tester aanschaffen. Ik lees hier steeds iets over de A40L wat mag dat kosten? Zijn het op Alie allemaal betrouwbare versies of zitten er ook neppe versies tussen?
Ik heb hem hiervandaan was +/-€ 200 incl verzenden, ik koop liever bij alibaba dan een alli, zelfde voor de cellen.

https://www.alibaba.com/p...-buyer.0.0.17b376e9MRkPEL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
luigi87 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:23:
[...]

Laatst ook al mijn cellen weggehaald bij Wistec. De prijs was op de website wat te hoog. contact met ze gezocht en een deal gemaakt via Alibaba.
Ik had de cellen 3 dagen later al binnen, echt hele goede cellen op het zicht.

Zitten nu enkele dagen actief in het systeem en doen perfect hun werk, kan Wistec alleen maar aanraden.
Exact ook mijn ervaring, heb ze hier niet eens gebalanceerd, zo erin gezet. Bij 3.45 volt lopen ze 14 milli volt uit elkaar, na half uurtje heeft de jk ze op 3 milli volt, uitstekend.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Zelf iets mindere ervaringen gehad met Wistec maar zeker niet slecht.

Ik koop zelf alleen nog maar bij deze.
Nkon (zakelijk gezien goedkoopste i.v.m. BTW aftrek alleen levering is vaak ruk)
Gobel
Qishou
*Wistec paar keer wat dikkere MB31 cellen gehad, MB30 waren perfect.

[ Voor 15% gewijzigd door Slux op 17-07-2025 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

reneeke1970 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:11:
[...]

Exact ook mijn ervaring, heb ze hier niet eens gebalanceerd, zo erin gezet. Bij 3.45 volt lopen ze 14 milli volt uit elkaar, na half uurtje heeft de jk ze op 3 milli volt, uitstekend.
zo ook mijn ervaring. ze kwamen binnen en allemaal netjes op dezelfde spanning.
Heb ze ook zonder balanceren erin gezet, en gewacht tot de accupack tot 100% kwam. toen heeft de JK BMS ze allemaal gebalanceerd en zit nu op gelijke kleine afwijkingen.

systeem draait sinds zondag middag en vandaag ga ik voor het eerst full power laden ( de dagen hiervoor max half kracht).

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Slux schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:35:
Zelf iets mindere ervaringen gehad met Wistec maar zeker niet slecht.

Ik koop zelf alleen nog maar bij deze.
Nkon (zakelijk gezien goedkoopste i.v.m. BTW aftrek alleen levering is vaak ruk)
Gobel
Qishou
*Wistec paar keer wat dikkere MB31 cellen gehad, MB30 waren perfect.
ik heb ook de mb31 cellen, maar totaal geen dikkere cellen in een batch van 48 stuks

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

hood schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:32:
Voor Eve MB31 ben ik ongeveer 10 euro goedkoper uitgekomen bij ali ipv Nkon. Daarvoor heb ik met wat vrienden wel 192 cellen moeten afnemen.😅

Nkon heeft erg goede prijzen maar moet natuurlijk zelf ook wat verdienen. Eerdere bestellingen heb ik wel bij Nkon gedaan maar omdat ik nu nog gunstiger kon inkopen toch bij ali uitgekomen.
Als je grote batches afneemt dan kan dat gunstiger uitpakken, ik prijs NKON ook niet tot in de hemel hoor begrijp me vooral niet verkeerd.
Maar voor de 48 celletjes die ik afneem (en ik denk dat ik dan wel representatief ben voor de meeste zelfbouwers hier) ligt dat voordeel er botweg niet.

Tel daarbij op dat ik al ruim 15 jaar zaken doe met NKON, ik was al klant in de Samenkopen.net tijd (weet niet of iemand zich die website nog kan herinneren maar dat was een mooie tijd).

Kortom ruime ervaring met ze, vind het mooi om te zien dat ze zo enorm zijn gegroeid, en bevestigd mijn gevoel dat je met nette prijzen (dat zijn niet de goedkoopste) ook een nette / fijne service kan verlenen.

En juist omdat ik verwacht dat mijn cellen veel langer mee gaan dan de standaard garantie periode betaal ik dan liever iets extra's om bij een Nederlandse betrouwbare leverancier te kopen (waar ik al lang een relatie mee heb) dan bij een onbekende Chinees.

Neemt niet weg dat deze Chinees misschien ook een nette service levert, maar dat kan ik botweg niet controleren en mijn ervaring met de onbekende Chinees is toch iets minder gunstig dan mijn jarenlange ervaring van NKON.
(Mijn eerste Eneloop batterijen die ik bij hem bestelde werken immers nog steeds ! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Weet iemand of er voor de victron 3p75..... Losse ct klemmen verkrijgbaar zijn?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Ik heb nog (grote) CT klemmen liggen. Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:14:
Ik heb nog (grote) CT klemmen liggen. Enphase
Hebben die dezelfde waarde dan?
Weet niet of dat uitwisselbaar is?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

reneeke1970 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:58:
Weet iemand of er voor de victron 3p75..... Losse ct klemmen verkrijgbaar zijn?
Er zijn wel veel klachten over deze CT's binnen gekomen en imiddels worden er (als ik het goed heb) andere klemmen standaard meegeleverd die minder kwetsbaar zijn (aka waar het plastic vergrendellipje niet afbreekt als je er naar kijkt)

Zou even contact opnemen met de leverancier zodat deze een support case kan inschieten bij Victron (meen dat Victron niet direct met eindgebruikers wil kletsen) om vervangende klemmen te regelen.

Ik heb de mijne zonder issue kunnen installeren (gelukkig) en daarna gezekerd met een extra tiewrap zodat de vergendellipjes ontlast worden.
(Dat pikte ik ergens in de community of hier op tweakers op als tip)

Die Enphase CT's zijn behalve enorm onhandig groot bedoeld voor de Metered Envoy, en niet voor de Victron 3P75 meter, dus lijkt me niet dat ze uitwisselbaar zijn.
En behalve dat Enphase levert niet voor niets nu kleinere CT's gezien die grote echt fucked up zijn om netjes in je verdeelkast te plaatsen.

Even snel voor je gezocht, Victron gebruikt de Kemet C/CT-0810 CT's

[ Voor 21% gewijzigd door cyclone op 17-07-2025 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
cyclone schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Er zijn wel veel klachten over deze CT's binnen gekomen en imiddels worden er (als ik het goed heb) andere klemmen standaard meegeleverd die minder kwetsbaar zijn (aka waar het plastic vergrendellipje niet afbreekt als je er naar kijkt)

Zou even contact opnemen met de leverancier zodat deze een support case kan inschieten bij Victron (meen dat Victron niet direct met eindgebruikers wil kletsen) om vervangende klemmen te regelen.

Ik heb de mijne zonder issue kunnen installeren (gelukkig) en daarna gezekerd met een extra tiewrap zodat de vergendellipjes ontlast worden.
(Dat pikte ik ergens in de community of hier op tweakers op als tip)

Die Enphase CT's zijn behalve enorm onhandig groot bedoeld voor de Metered Envoy, en niet voor de Victron 3P75 meter, dus lijkt me niet dat ze uitwisselbaar zijn.
En behalve dat Enphase levert niet voor niets nu kleinere CT's gezien die grote echt fucked up zijn om netjes in je verdeelkast te plaatsen.

Even snel voor je gezocht, Victron gebruikt de Kemet C/CT-0810 CT's
AH dank u, dan zal ik die eens proberen te bemachtigen.
En de mijne zijn niet kapot, ik wil ze juist laten zitten, omdat ze nogal snel kapot gaan.
Wil even op andere lokatie meten, dus als ik er eentje bij heb is het gewoon even wisselen, en laat ik de reeds bestaande zitten, want dat heeft wat gevloek gekost....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@reneeke1970
Bij Mouser kun je ze bestellen net geen 18 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Laatst online: 00:34
prein2 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:03:
@rroetenberg JKBMS heeft ook zn eigen gekke dingen. Zo geven ze alleen de voltages van de master pack door en heb je dus geen inzicht in de status van je accu via de GX van victron.

Voeg een NEEY 4A active balancer toe aan je Seplos en je hebt een wereldcombi. Daar kan de JK echt niet tegenop.

(Ik heb nu 2 Seplos kasten en ga waarschijnlijk ook uitbreiden met een derde.. )
Alweer een tijd geleden deze post, maar heb jij nog veel moeten verbouwen in je kist om de NEEY werkend te krijgen? Kun je bijvoorbeeld bestaande kabels te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
rroetenberg schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Alweer een tijd geleden deze post, maar heb jij nog veel moeten verbouwen in je kist om de NEEY werkend te krijgen? Kun je bijvoorbeeld bestaande kabels te gebruiken?
Als ze dik genoeg zijn voor 4 ampère wel, maar daar vrees ik voor

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

rroetenberg schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ik heb de Neey aan de achterkant geplaatst (past als de cellen er nog niet in zitten). de kabelboom van de NEEY heb ik los van de kabelboom van de BMS gemaakt. Netjes eraan etc.
Ik heb ook andere busbars overigens. Vind de bijgeleverde echt te dun. Heb dus nieuwe, dikkere, met een apart schroefdraadje voor de meetkabeltjes.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Bij welke temperaturen word het nodig om te koelen?, mijn cellen zitten op 32 graden, bms is het warmst met 34.
Nu is de omgeving al 25 dus veel koelen kan ik niet....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 00:00

pvg

reneeke1970 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:58:
Bij welke temperaturen word het nodig om te koelen?, mijn cellen zitten op 32 graden, bms is het warmst met 34.
Nu is de omgeving al 25 dus veel koelen kan ik niet....
Wat zegt de spec van de fabrikant en wat heb je ingesteld in de BMS?

Voor MB31 van EVE wordt 10…45C aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
pvg schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Wat zegt de spec van de fabrikant en wat heb je ingesteld in de BMS?

Voor MB31 van EVE wordt 10…45C aangeraden.
Das nou eens een goeie vraag, bms is nog standaard, die heeft alleen een lage temp instelling toch....
Ik heb ook eve ,wel de lf280 maar zal vast niet veel uitmaken. Heb even als test mijn speed comfort van de radiator af gehaald, krijgen die een winter en zomer functie haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
[...]

Meet je de voltage of kijk je naar de strings ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
reneeke1970 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Hebben die dezelfde waarde dan?
Weet niet of dat uitwisselbaar is?
Welke waardes heb jij nodig?
Dit is de U44001 1823 FALCO

200A
0,5V 45-66Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:05:
[...]

Welke waardes heb jij nodig?
Dit is de U44001 1823 FALCO

200A
0,5V 45-66Hz
Mijn waardes zijn onbekend, dus ik zoek maar naar de originele

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Slux schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:51:
[...]

Meet je de voltage of kijk je naar de strings ?
Snap de vraag niet, gaat over voltage per cel natuurlijk als het over balanceren gaat

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
cyclone schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:24:
@reneeke1970
Bij Mouser kun je ze bestellen net geen 18 euro per stuk.
En 20 voor verzenden, ik kijk wel verder. Want anders koop ik er liever een hele meter bij

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:47:
[...]

Snap de vraag niet, gaat over voltage per cel natuurlijk als het over balanceren gaat
Veel mensen kijken naar de waardes van de balance leads die de JK aangeeft maar dat geeft geen goed beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-07 18:03
Slux schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:25:
[...]

Veel mensen kijken naar de waardes van de balance leads die de JK aangeeft maar dat geeft geen goed beeld
Ben ik toch benieuwd wat je hier mee bedoeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Leipi35 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:55:
[...]

Ben ik toch benieuwd wat je hier mee bedoeld
Iemand had het er over dat hij cellen had gekocht en dat hij in de JK kon zien dat ze goed waren, dat kan je zo niet zien of meten.

[ Voor 6% gewijzigd door Slux op 19-07-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
zodra we alle cellen ingebouwd hebben vertrouw je toch op je bms om alles in goede banen te leiden.

Dus zodra een cel niet goed zou zijn dan merk je dat gauw genoeg .
Maw de bms zal steeds die cell als laagste of hoogste aanwijzen.

Ik heb wel als eerste de interne weerstanden gemeten maar dat is ook maar een moment opname.
Bij mijn eerste battery alle cellen parallel aangesloten en op 3.65 v gebalanceerd.

Echter bij mijn 2de battery de jk bms het werk laten doen en tot 3.65v gebalanceerd.

Dus ben het nog steeds niet eens met jouw stelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het gaat puur om de weerstandswaarde die de JK per balanceerdraadje laat zien. Dáar kun je geen conclusies aan verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
Nee , ok als je dat bedoeld dan ben ik het eens met de stelling
Want dat is een onzinnige meting in de jk bms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
bbbrumbrum schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:56:
Het gaat puur om de weerstandswaarde die de JK per balanceerdraadje laat zien. Dáar kun je geen conclusies aan verbinden.
Er is ook helemaal niemand die beweerd dat hij daar naar kijkt en vervolgens conclusies uit trekt.....
Die waarde gebruikt jk om zijn voltage aan te passen.
En als er eentje een hoge waarde heeft kun je wel even de verbinding van dat draadje controleren....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:43:
[...]

Er is ook helemaal niemand die beweerd dat hij daar naar kijkt en vervolgens conclusies uit trekt.....
Die waarde gebruikt jk om zijn voltage aan te passen.
En als er eentje een hoge waarde heeft kun je wel even de verbinding van dat draadje controleren....
Oh okay dan las ik het verkeerd, dacht dat je zij dat je ze direct erin had gezet en dat de cellen uitstekend waren aan de hand van de JK
[...]

[ Voor 23% gewijzigd door Slux op 19-07-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Slux schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:31:
[...]

Oh okay dan las ik het verkeerd, dacht dat je zij dat je ze direct erin had gezet en dat de cellen uitstekend waren aan de hand van de JK

[...]
Zei alleen dat balanceren niet nodig was, de jk liet zien dat de spanning nauwelijks uiteen liep met opladen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Door de draden door te meten en dit in te voeren is misschien wel beter te calibreren? Ik heb er niets mee gedaan. Ik kijk daar ook nooit naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BenSKIP schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:49:
Door de draden door te meten en dit in te voeren is misschien wel beter te calibreren? Ik heb er niets mee gedaan. Ik kijk daar ook nooit naar.
Ik kijk er ook niet naar, doet de jk zelf wel.
Ik gooi alleen soms een blik op cell spanning, maar alleen bij helemaal vol of leeg

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
BenSKIP schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:49:
Waar zou ik dat moeten invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:35
Heeft iemand hier al eens gehad dat de JK BMS bij de temperatuursensoren 0,00ºC of NA aangeeft terwijl er wel sensoren zijn aangesloten? Heb het probleem in 2 Yixiang boxes met een V15 JK BMS gehad. Eén van de BMS'en had ook een ander mankement en heb ik gewisseld voor een V19 maar die heeft hetzelfde probleem met de sensorwaarden. Ik dacht; wellicht zit het in het PCB'tje/sensoren van de Yixiangs dus heb een nieuwe set bedrading (van de JK BMS) aangesloten waar ook de sensoren in zitten, zelfde probleem. Is dit een software glitch? Ergens een draadje extra wat aangesloten moet worden? Kan er online niet echt iets over vinden maar het is wel vervelend want het alarm ledje op de case blijft nu branden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Emacee schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:50:
Heeft iemand hier al eens gehad dat de JK BMS bij de temperatuursensoren 0,00ºC of NA aangeeft terwijl er wel sensoren zijn aangesloten? Heb het probleem in 2 Yixiang boxes met een V15 JK BMS gehad. Eén van de BMS'en had ook een ander mankement en heb ik gewisseld voor een V19 maar die heeft hetzelfde probleem met de sensorwaarden. Ik dacht; wellicht zit het in het PCB'tje/sensoren van de Yixiangs dus heb een nieuwe set bedrading (van de JK BMS) aangesloten waar ook de sensoren in zitten, zelfde probleem. Is dit een software glitch? Ergens een draadje extra wat aangesloten moet worden? Kan er online niet echt iets over vinden maar het is wel vervelend want het alarm ledje op de case blijft nu branden.
JA! Dan heb je een sense wire verkeerd om aangesloten (of staat een cel verkeersom?) en is de weerstand van de JK defect. Of de PCB is defect.
Meet de weerstand van die draden maar door. Maak daar video van en vraag (eis) nieuwe PCB's (en Eva tape)

Is de weerstand van je JK defect, dan kan je daar een brugje solderen, maar mogelijk is er meer defect gegaan.

Bij mij bleek de PCB een short te hebben en zo ging de PCB en de JK naar God.
Heb daar met Yixiang echt VEEL gezeik iver gehad. Z gaan jou vertellen dat het jou eigen schuld is.

Zou dus METEEN ook claim bij Ali neerleggen! Yixi-Jank gaat dat betwisten.
Claim meteen je JK en je PCB maar. Anders kom je er net als ik oas later achter dat het toch de PCB was.

[ Voor 19% gewijzigd door BenSKIP op 19-07-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Emacee schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:50:
Euhmm? Ik denk dat jij minimaal 1 cel verkeerdom in je box hebt zitten. Of je PCB heeft een short. Als je hetzelfde bij 2 JKs hebt, dan zit er iets goed fout.
Heb je een V1 of een V2 kist? Bij V1 en V2 zitten de kabels voor de JK andersom! + en - maar OOK cel 1-16 en cel 16-1 als jij kabels gekruist hebt gehad, is je JK echt MOL.

Heb je dan dus ook meteen geluk mee gehad, dat je JK en temp sensoren deze klap gevangen hebben. Anders had je een direct short in 1 of meer cellen gehad. METEEN uit elkaar halen!

[ Voor 15% gewijzigd door BenSKIP op 19-07-2025 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
BenSKIP schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:13:
[...]

JA! Dan heb je een sense wire verkeerd om aangesloten (of staat een cel verkeersom?) en is de weerstand van de JK defect. Of de PCB is defect.
Meet de weerstand van die draden maar door. Maak daar video van en vraag (eis) nieuwe PCB's (en Eva tape)

Is de weerstand van je JK defect, dan kan je daar een brugje solderen, maar mogelijk is er meer defect gegaan.

Bij mij bleek de PCB een short te hebben en zo ging de PCB en de JK naar God.
Heb daar met Yixiang echt VEEL gezeik iver gehad. Z gaan jou vertellen dat het jou eigen schuld is.

Zou dus METEEN ook claim bij Ali neerleggen! Yixi-Jank gaat dat betwisten.
Claim meteen je JK en je PCB maar. Anders kom je er net als ik oas later achter dat het toch de PCB was.
Heb ze helaas niet in via Ali gekocht maar in NL, zal dus een lastig verhaal worden ben ik bang. Kan ook nergens nieuwe PCB's vinden die te koop worden aangeboden dus zal kwestie worden van nieuwe BMS'en kopen en met BMS-kabelboom aansluiten. Zal voor de zekerheid de weerstand tussen de sense-draadjes en de pinout op de PCB eens nameten of ik daar iets vreemds tegenkom. Wordt goedkoop toch duurkoop helaas.
BenSKIP schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:25:
[...]

Euhmm? Ik denk dat jij minimaal 1 cel verkeerdom in je box hebt zitten. Of je PCB heeft een short. Als je hetzelfde bij 2 JKs hebt, dan zit er iets goed fout.
Heb je een V1 of een V2 kist? Bij V1 en V2 zitten de kabels voor de JK andersom! + en - maar OOK cel 1-16 en cel 16-1 als jij kabels gekruist hebt gehad, is je JK echt MOL.

Heb je dan dus ook meteen geluk mee gehad, dat je JK en temp sensoren deze klap gevangen hebben. Anders had je een direct short in 1 of meer cellen gehad. METEEN uit elkaar halen!
Heb de volgordes van de sense draden altijd aangehouden zoals Yixiang voorschrijft voor mijn V2 kisten met 3 & 4 eerst en 1 & 2 laatst, gekruist dus ten opzichte van normale JK-BMS kabeltjes. Dan correspondeert de nummering op de BMS ook met de nummering op de PCB's wat dan wel weer logisch is. Contacten op die PCB zien er niet al te kwalitatief uit waar ze overgaan naar de sense-draadjes, ben dus bang dat ik daar ook een short gehad heb aangezien het niet van de sense-volgorde komt.

Cellen van beide packs staan in de goede volgorde, accupack-voltage correspondeert ook met wat ik zou verwachten op BMS en met multimeter. Daar maak ik me geen zorgen over.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Als je geen foutje hebt gemaakt in het aansluiten / volgorde van de cellen / polariteit / connector / PCB / NTC. Dan houden mijn opties op.
Ga er in ieder geval maar vanuit dat je nieuwe PCB's en een nieuw JK nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

@Emacee als je in NL hebt gekocht bij een bedrijf zijn zij verantwoordelijk voor garantie afhandeling dus is het juist makkelijker om garantie te claimen.

Snap jouw opmerking dus hier niet over dat dit nu een lastig verhaal zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone

cyclone

reneeke1970 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:25:
[...]

En 20 voor verzenden, ik kijk wel verder. Want anders koop ik er liever een hele meter bij
Zag later dat er nog legio zaken / webshops zijn die ze verkopen dus kwestie van even googlen.

Zit vast wel eentje tussen die geen groothandel is en dus voor kleine orders zulke gekke verzendkosten rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
Heb via Marktplaats gekocht met de gedachte dat het wel los zou lopen, dat was dus niet het geval. Wellicht een keer de polariteit gewisseld geweest door de verkoper maar zeker weten doe ik dat ook niet. Heb in elk geval 2 nieuwe JK BMS'en besteld en ga die alleen met de daarbij geleverde kabelboom gebruiken. In de Yixiang PCB zit namelijk een B9- stekkertje (alle andere sense draden gaan naar een positieve pool) die op de BMS kabelboom juist vrij is; wellicht dat daar wel het probleem in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenSKIP
Dat is slechts voor een active balancer. Dan heb je alsnog NA voor je temp sensors.
Je kan op Ali gewoon nieuwe PCB'S kopen.
Pagina: 1 ... 107 108 Laatste