Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-12 17:41
Leipi35 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:53:
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is dat als ik naar mijn eigen setup kijk van victron multiplus-ii 48 5000 en 2 x 15 kwh opslag dat ik dan maximaal via de victron 70A kan laden.
Dus grofweg 35 A per batterij
Om toch meer te kunnen laden heb ik om die reden een gedeelte dc gedaan
Ik heb de easy solar 5000 om dezelfde reden als jij ,met een tweede accu kan ik tot 170 amp gaan,welke heb jij?

[ Voor 7% gewijzigd door reneeke1970 op 11-12-2025 13:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-12 19:35

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb al tigo ,veel beter dan solar edge,
Enlighten me, waarom zijn Tigo's veel beter dan SolarEdge ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• reneeke1970
cyclone schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:16:
[...]

Enlighten me, waarom zijn Tigo's veel beter dan SolarEdge ?
Gaan minder kapot haha, discussies over se heb ik tien jaar geleden afgesloten. Als jij er blij mee bent prima, geniet ervan.
Verder hier off topic

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

Persoonlijke mening dus? Zullen we het gewoon bij de feiten houden?

• BenSKIP
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-12 20:57
SE van 10 jaar terug is niet meer SE van nu. Enphase en SE zijn "koplopers" in de markt. Ook vanwege de productgarantie die zij geven. Enphase standaard 25 jaar. Tigo idem, SE 12-25 jaar. Stelling van Reneeke lijkt hiermee dus al wel helder genoeg onderbouwt. Als iets bijna niet kapot gaat, dan durf je wel jarenlange garantie te bieden. SE is daar minder scheutig mee. Zij stellen meer voorwaarden aan de installatie om tot de 25 jaar te komen.

• reneeke1970
BenSKIP schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:54:
SE van 10 jaar terug is niet meer SE van nu. Enphase en SE zijn "koplopers" in de markt. Ook vanwege de productgarantie die zij geven. Enphase standaard 25 jaar. Tigo idem, SE 12-25 jaar. Stelling van Reneeke lijkt hiermee dus al wel helder genoeg onderbouwt. Als iets bijna niet kapot gaat, dan durf je wel jarenlange garantie te bieden. SE is daar minder scheutig mee. Zij stellen meer voorwaarden aan de installatie om tot de 25 jaar te komen.
Precies, tigo stelt geen eisen, formulier invullen en wat foto van metingen maken en je krijgt nieuwe thuis gestuurd, vragen niet eens om factuur.
Ik heb er toch al 3 kapot gehad, maarja tweedehands hè....

1 PVoutput . Dongen NB

• cyclone

cyclone

Het is geen wedstrijd he maar feitelijk :
Ook SolarEdge biedt 25 jaar garantie op haar optimizers, is er 1 defect is aanmelden via support zonder forumulier nota bene en je krijgt een vervangende opgestuurd die 3 dagen later binnen is.

Afgaande op de ervaring van @reneeke1970 die er al 3 stuk heeft gehad zijn de SE optimizers dus VEEL beter.
Maargoed dat is ook geen feitelijke bevinding.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

en weer ontopic: zelf een powerwall bouwen.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 11-12-2025 21:12 ]

Wise enough to play the fool

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:36
reneeke1970 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:22:
[...]

Ik heb de easy solar 5000 om dezelfde reden als jij ,met een tweede accu kan ik tot 170 amp gaan,welke heb jij?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2wgIMOpiw0EAkAXntTY064E-rI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPH0L8CzoOEvZq8Doga04o6C.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 setjes van 1500wp

Aangesloten op een smartsolar 150 45 en een midnite solar ivm te hoge open klemspanning
Dan zou ik de 250 v van victron moeten hebben en die is mij te duur.
En ivm oneven aantal panelen is parallel geen optie

• Frozenberg
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-12 14:35
The Source schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:23:
[...]

Als je technisch bent kan een auto batterij mischien iets zijn. Koop je in NL, voor 3000e heb je 64kW en bespaar je de transport en/of invoer rechten. Maar je moet wel weten wat je doet ivm veiligheid, etc. Foto niet van mij maar van een benelux FB batterij groep waar ik inzit:
[Afbeelding]
Moet toegeven dat ik de bouw van een Victron systeem met diy packs al een hele uitdaging vindt. Maar ondanks dat gelukkig een actieve community met legio voorbeelden van werkende (betrouwbare) systemen. Inpassen van EV accu lijkt me een uitdaging van een hele andere orde!

Neemt niet weg dat alle projecten mooi zijn om langs te zien komen! Hulde als je het aandurft!

• reneeke1970
Leipi35 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 22:31:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb 2 setjes van 1500wp

Aangesloten op een smartsolar 150 45 en een midnite solar ivm te hoge open klemspanning
Dan zou ik de 250 v van victron moeten hebben en die is mij te duur.
En ivm oneven aantal panelen is parallel geen optie
De 250 is maar 75 euro duurder, denk dat jij modellen met en zonder ve-can vergelijkt.
Die midnite is ook niet goedkoop, wel mooi ding...
Mijn panelen waren al voorzien van tigo,dus ik kon gelukkig wel zes string parallel gooien

[ Voor 5% gewijzigd door reneeke1970 op 12-12-2025 09:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:36
Het gaat er mij om zo goedkoop mogelijk alles samen te stellen
Die victron heb ik voor 150 euro gescoord en de midnite voor 75 euro

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:20
Gents, hoe melden jullie de zelfbouw installaties bij je verzekering?

Ik begrijp dat ik mijn energie opslag moet melden voor de brand- en opstalverzekering en dat die dan moet voldoen aan CE eisen. Bij grote installaties kan men vereisen dat die geplaatst is door een installateur.

Nu is verzekeraar en bang maken wel een ding, maar dan blijft de vraag hoe je het meldt?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• cyclone

cyclone

Niet, evenmin dat ik ze niet op de hoogte stel als ik zonnepanelen leg. Of aanpassingen doe aan mijn elektrische installatie of er power bank koop of mijn elektrische fiets koop of als iemand zijn elektrische auto naast mijn huis parkeert.

Ben niet bekend met een regel / polisvoorwaarde die dit stelt namelijk. Als dat anders is bij uw verzekeraar zeker melden. Maar mijn verzekeraar heeft dit niet in zijn of haar voorwaarden opgenomen.

• NiGeLaToR
@cyclone ah, ik zat te kijken op diverse website van leveranciers en die adviseren om zowel netbeheerder (verplicht blijkbaar) als je verzekeraar op de hoogte te stellen. Ik zie dat NN zegt dat je alles moet melden wat risico's kan vergroten, Achmea als je 'iets wijzigt aan een installatie' en thuisaccu valt daar expliciet onder volgens de Q&A en ASR soortgelijke bewoordingen mbt 'elektrische installaties'.

Nu gebruik ik geen van deze drie, dus zal m'n tussenpersoon even vragen. Ook omdat thuisaccu's geld kosten en anders mogelijk überhaupt niet in je opstal vallen als er wel wat gebeurt buiten de schuld van je thuisaccu om.

Overigens geldt voor zonnepanelen dezelfde meldplicht(en) bij bovengenoemde verzekeraars. Denk dat verzekeringstechnisch een auto naast je huis een ander type aansprakelijkheid is dan dat je zelfgebouwde accu een brand veroorzaakt. Verzekeren gaat simpelweg om risicovermindering.

Wat wisselende voorbeelden:
Thuisbatterij Nederland
Vereniging Eigen huis forum
Zonneplan
Verzekeringsblog

Zie in ieder geval nergens/niemand die zegt dat niets doen dekking garandeert.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• cyclone

cyclone

@NiGeLaToR
Mijn verzekering is Centraal beheer voor de zekerheid net even de voorwaarden doorgenomen en ik hoef bijna niets te melden qua veranderingen anders dan verandering van gezinssamenstelling, verhuizing of als ik mijn dak vervang voor een rieten dak. That's it.

Zonnepanelen hoef je ook niet te melden bij centraal beheer.

Bij de netbeheerder is het inderdaad een ander verhaal en daar moet je jouw installatie wel melden geldt zowel voor de thuis accu als ook zonnepanelen.
Wel met de kanttekening dat ik een sterk vermoeden heb (kan het helaas niet aantonen) dat de netbeheerder deze info door brieft / ter beschikking stelt aan energie leveranciers die op basis daarvan hun aanbiedingen aanpassen.

[ Voor 18% gewijzigd door cyclone op 15-12-2025 12:17 ]

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:53
Bij promovendum (woonhuisverzekering) zie ik het volgende:
Alleen kleinschalige Elektriciteit Opslagsystemen (EOS) met een totale maximum capaciteit van 20 kWh zijn
verzekerd. Zorg dat de EOS goedgekeurd en/of gecertificeerd is door een onafhankelijk Europees erkende
keuringsinstantie, bijvoorbeeld DEKRA / TÜV / ISO / KEMA.
• Duurzame verbeteringen zijn alleen verzekerd als de montage en installatie volgens het productvoorschrift
en montagehandleiding van de fabrikant is gebeurd. De installatie en montage moeten voldoen aan de norm
NEN-1010. Dit moet je bij schade kunnen aantonen.
Let op: als er niet wordt voldaan aan de vereisten is schade aan of als gevolg van duurzame verbeteringen niet
verzekerd
Dus dat wordt een uitdaging als ik een 32kWh batterij wil installeren ;). Vraag alleen of de batterij zelf niet verzekerd is (don't really care..). Of schade aan de woning niet verzekerd is (do care).

Anders misschien toch maar een andere partij zoeken

edit:
Zie wel dat er bij mijn verzekering naar oudere voorwaarden worden verwezen waar niks staat over accus. Echter: staat wel iets over niet verzekerd als schade komt door foutieve installatie o.i.d. Dus waarschijnlijk wordt in het geval van een groot probleem het toch over die boeg gegooid: toon maar aan dat het een deugdelijke installatie was (dus, NEN-1010 keuring waarschijnlijk, etc.)

[ Voor 16% gewijzigd door Yaldair op 15-12-2025 12:42 ]

• NiGeLaToR
@Yaldair als consument heb je nog de mazzel dat je als er brand is en het kwam niet door je installatie doorgaans geen gezeur krijgt over andere niet-compliant dingen die niet relevant zijn voor de oorzaak. Maar bij thuisaccu en zelf bouw opties wilde ik het toch checken. Overigens zijn er losse accupakketten verkrijgbaar met een sloot aan certificaten, uitgegeven door.. Chinese partijen. Dat is mogelijk niet erg Europees erkend zoals je al quote.

Dank voor de aanvullingen, ik ben weer wat wijzer. Kwestie van opletten - wat je houdt en hoe je evt verzekerd bent.

@cyclone ja dat melden aan netbeheer heb ik ook geen goede ervaringen mee. Heb discussie gehad over het overvoltage in de wijk en ze hielpen mij niet omdat ze vonden dat mijn gemelde PV niet overeenkwam met hun satellietbeelden. Heb gelukkig veel buren met soortgelijke problemen zover gekregen om te bellen. Vond het een bizar en belachelijke reactie van ze, maargoed.

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-12-2025 13:11 ]

• ger356
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-12 19:37
Ook even de voorwaarden gecontroleerd van mijn opstalverzekering bij Unive:
Veranderingen moeten worden doorgegeven zoals uitbreiding oppervlak, veranderen dakbedekking, enz.
In dat rijtje staat:
het (laten) plaatsen van zonnepanelen op uw woning met een (gedeeltelijk) rieten
dak;
• het (laten) plaatsen van zonnepanelen anders dan op uw woning, bijvoorbeeld in
uw tuin;

Verder niets over elektronica.

De verzekeringen lopen natuurlijk altijd achter de ontwikkelingen aan, dus we zullen de komende jaren wel meer eisen rond accusystemen zien. Eerst overdreven streng en als er meer ervaring is meer to the point.
Nog een andere gedachte: bij het afsluiten van de verzekering vragen ze niet of ik een accusysteem heb en misschien moet ik straks doorgeven als ik zo'n ding plaats. Maar dan staat het er al dan ben ik volgens mij gedekt. Maar uiteindelijk weet je het nooit met die maatschappijen en ben ik blij dat ik er een apart hok voor heb getimmerd dat los staat van het huis.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:56
The Source schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 17:36:
Global Power heeft de GP-Project X2 voor MB56, maar ze hadden nog geen datasheet, wel mooi met transparante zijkanten. R&D phase...ze hebben ook een MB31 versie in ontwikkeling.
[Afbeelding]
Dit zou voor mij ideaal zijn, diepte van kast is veel minder. De normale kasten zijn onhandig qua formaat.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• NiGeLaToR
Onze 'eigen' Nkon verkoopt tegenwoordig ook thuisbatterijen.
Zoals deze 32kWh voor 3500,-.

Dan zit er iig een lading certificaten bij & je besteld in NL, maar toch aantrekkelijke prijs. Inverter er aan en gaan?

• ger356
NiGeLaToR schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:53:

Dan zit er iig een lading certificaten bij & je besteld in NL, maar toch aantrekkelijke prijs. Inverter er aan en gaan?
Wat ik me afvraag bij die kant en klare accubakken, hoe leveren ze die af en hoe krijg je ze op de plaats waar je ze wil hebben? Die dingen wegen meer dan 200 kg.

• jadjong
  • Niet online
Er zitten wielen onder.

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-12 18:44
Dat snap ik, maar de meeste omvormers staan op zolder, ik krijg die 233kilo niet op zolder, en ook 100+ kilo wordt een uitdaging.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

sirtm schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:00:
[...]

Dat snap ik, maar de meeste omvormers staan op zolder, ik krijg die 233kilo niet op zolder, en ook 100+ kilo wordt een uitdaging.
Dat is dus een perfect ontmoedigingsbeleid om zulke batterijen niet in huis te plaatsen, maar in de garage of schuur! _/-\o_
Dat scheelt weer een weggeblazen dak van je in het onwaarschijnlijke geval dat er iets mis gaat.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• Yaldair
NiGeLaToR schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:53:

Nadeel van deze 32kwh is dat de cellen liggen. En ik vind het jammer dat ze Seplos BMS hebben i.p.v JK BMS.

• ger356
Tja, moet je geen erf met grind hebben, want ze zetten die pallet aan de rand van het erf en bij mij is het al snel 50 mtr naar de ESS kast. Maar goed, moet ik maar niet in een oude boerderij gaan wonen.
Heb het al eerder geschreven ik was blij om de boel los te ontvangen en zelf in elkaar te zetten. Leuk klusje van twee uur per bak.

• NiGeLaToR
Yaldair schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:04:
[...]

Nadeel van deze 32kwh is dat de cellen liggen. En ik vind het jammer dat ze Seplos BMS hebben i.p.v JK BMS.
Ok ik kan dat niet beoordelen op waarom dat niet goed is, of beter kan.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:32
@Yaldair Wat is het nadeel van Seplos versus JK BMS?

[ Voor 11% gewijzigd door master1104 op 15-12-2025 23:45 ]

• BenSKIP
@NiGeLaToR Het melden van zonnepanelen of een thuisaccu is bedoeld voor de netbeheerder. Deze voorzieningen kunnen het net extra belasten. Het vreemde hierin is echter dat er geen koppeling voor een EV of WP is. Ik heb mijn zonnepanelen ook niet bij de verzekering gemeld. Mijn EV ook niet bij de opstal/inboedel verzekeraar. Mijn WP trouwens ook niet. Als de verzekeraar in de 'uitvlucht'lettertjes iets over het verplicht stellen van elektrische aanpassingen eist, dan zou iedereen (met terugwerkende kracht) zijn tosti-ijzer, strijkbout, oven, afzuigkap, hue lampen etc moeten melden. In Nederland MAG je alles achter de meterkast zelf doen. Bij conflicterende regels is de regel van kracht die de minste impact heeft.
Dit heeft met het Zorgvuldigheids-, Motiverings-, Gelijkheids-, en Vertrouwensbeginsel, plus het Legaliteits-, Rechtszekerheids-, en Evenredigheidsbeginsel te maken.

• BenSKIP
NiGeLaToR schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:20:
[...]

Ok ik kan dat niet beoordelen op waarom dat niet goed is, of beter kan.
Veel cellen mogen niet liggen. Moeten staan.

• NiGeLaToR
@BenSKIP ik stel voor dat je de links leest en de voorwaarden van verzekeraars - ik begrijp je reactie, het is daarmee niet zo dat het klopt wat je zegt. Er zijn twee verschillende aspecten: wat je mag en wat je verzekeraar dekt. En niet alles wat je wettelijk mag, is automatisch gedekt.

Dus ja, je kunt best zelf sleutelen en 101 accu's in je woning parkeren, alleen een verzekeraar beoordeelt je wel op je werk als het mis gaat. Als consument heb je de mazzel dat je doorgaans wel een eind plausibele ontkenning kunt gebruiken - maar ik zie de laatste jaren vrij veel zaken bij Kifid voorbij komen waarbij mensen hun claims toch niet worden gehonoreerd door eigen nalatigheid. 3/4 van de woon schade claims ingediend bij Kifid worden afgewezen *zie onderin nuance. Dat is dan natuurlijk al een escalatie, maar toch.

Je voorbeelden gaan voorbij aan wat ik al deelde in de diverse linkjes - een verzekeraar is niet verplicht alles wat je uitspookt te dekken en sluit enorm veel op voorhand uit of stelt voorwaarden. Wat ook blijkt uit polisvoorwaarden, verschillend per verzekeraar. Zeker omdat je zelf iets knutselt wat dus (potentieel) geen CE-keurmerk, brandveiligheidcertificering, installatiegoedkeuring etc heeft gekregen. En waar als je zo'n ding op de markt brengt dit wel vereist is. * [edit] zie nuance onderin

Dus tjah, ieder moet het zelf bepalen uiteindelijk, kan mij in ieder geval niet vinden in je uitleg waarom je vooral niet zou moeten checken wat je verzekeraar voor eisen stelt aan je dekking los van of wat je doet wettelijk mag. [edit] Desalniettemin ben ik met je eens dat het risico op geen uitkering bij schade klein is.

EDIT: in navolging op die Kifid opmerking: gevolgschade na kortsluiting is vaak wel verzekerd, maar de oorzaak niet als dit buiten de dekking valt. Consumenten zijn redelijk goed beschermd. De afwijzingen van Kifid gaan vaak over schade door achterstallig onderhoud: bijv schimmel of lekkage bij oud dak e.d.
Denk die nuance hoort wel bij die opmerking - denk dat uiteindelijk het risico op helemaal geen dekking niet enorm groot is, maar dat het alsnog wel opletten is wat je verzekeraar dekt/eist.

[ Voor 16% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-12-2025 09:08 ]

• Yaldair
master1104 schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:26:
@Yaldair Wat is het nadeel van Seplos versus JK BMS?
Van wat ik gelezen heb doet Seplos aan coulomb counting om te zien wanneer ze op 100% zitten (= kan driften), en ook nog iets m.b.t. handmatig de stroom aanpassen richting de 100%. Daarnaast regelt de Deye volgens mij iets met een voltage offset (of puur op de SOC). Samen kan dat dan volgens mij net wat minder mooi samenspelen. Maar, ik heb ze nog niet dus misschien zit ik er helemaal naast. Kan ook zijn dat dit alleen het geval is voor de mensen die willen top-balancen/uitbalanceren op 3.6(5)V o.i.d. Als ik er helemaal naast zit hoor ik het ook graag, want dan koop ik misschien toch wel een kast met Seplos. Of rechtstreeks van Nkon (afhankelijk van de prijsverschillen).

quote van diysolarforums m.b.t. FW update van Seplos v3 (https://diysolarforum.com...25-05-17-firmware.105491/)
5. Charging derating logic update:​

When voltage > 3.420V, derating begins gradually.​

At 3.450V, charging current decreases to 0.3C.​

At 3.500V, charging current decreases to 0.1C.​

At 3.600V, charging current decreases to 0A, and the requested charging voltage follows the present voltage, entering float charging mode.​

Conditions for resuming requested charging current (0A) and requested voltage:​

Minimum cell voltage < 3.32V, or SOC < 96%, or Discharge current > 3A continuously for 2 minutes.​

6. When the battery charging voltage reaches 3.55V × N, SOC is set to 100%, charging voltage is limited to 3.55V × N, and the reported charging current is 0.​

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-12 18:00
Yaldair schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:05:
[...]

Van wat ik gelezen heb doet Seplos aan coulomb counting om te zien wanneer ze op 100% zitten (= kan driften), en ook nog iets m.b.t. handmatig de stroom aanpassen richting de 100%. Daarnaast regelt de Deye volgens mij iets met een voltage offset (of puur op de SOC). Samen kan dat dan volgens mij net wat minder mooi samenspelen. Maar, ik heb ze nog niet dus misschien zit ik er helemaal naast. Kan ook zijn dat dit alleen het geval is voor de mensen die willen top-balancen/uitbalanceren op 3.6(5)V o.i.d. Als ik er helemaal naast zit hoor ik het ook graag, want dan koop ik misschien toch wel een kast met Seplos. Of rechtstreeks van Nkon (afhankelijk van de prijsverschillen).

quote van diysolarforums m.b.t. FW update van Seplos v3 (https://diysolarforum.com...25-05-17-firmware.105491/)

[...]
Euh, ALLE BMSen doen aan Coulomb Counting. Dat is de enige manier waarop je ongeveer kan bijhouden hoe vol je LFP batterij nog zit aangezien het voltage GEEN goede graadmeter is.
De ene doet het alleen wat nauwkeuriger dan de andere. Maar de methode an sich is hetzelfde.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:16
@V_ger Datis ook de reden dat ik 1 x per maand de set tot 100% vol gooi door de spanning lang genoeg op 55,2V te houden voor 16x LFP. Als de stroom ver genoeg zakt nog een aantal uur naar 52,8 dan gaat de soc naar 100%. Er bestaat geen enkel BMS zonder drift/afwijking naar een paar weken. Het ene BMS is er wat beter in dan de andere.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Yaldair
@V_ger natuurlijk is dat de enige manier om te zien hoeveel SOC er is, aangezien de voltage curve zo vlak is. Het zat hem meer in het "aftoppen" gedeelte waarbij ik wat onlogische dingen had geinterpreteerd. JK-BMS weet je van dat coulomb counting crap is, dus ga je per default al uit van een work-around ;).

Maar, nu ik toch van plan ben eerst de cellen zelf te top balancen, dan is een Seplos BMS misschien ook prima aangezien je daarna toch je batterijen niet steeds tot 3.6V gaat zitten laden.

Geeft mogelijk wat meer opties voor diy cases. Yixiang lijkt ook prima, maar aan de andere kant is dat ook "alleen maar" door Andy.

• Yaldair
Kijkende naar welke box ik wil kopen, zie ik nu dat er een nieuwe EEL box (v6, v7?) komt:

https://diysolarforum.com...x-with-jk-bms-v19.118024/

ingebouwde 250A T-class, Jan-2026. Benieuwd naar de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Yaldair op 16-12-2025 14:07 ]

• DavidZH
  • Laatst online: 23:43
V_ger schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:21:
[...]

Euh, ALLE BMSen doen aan Coulomb Counting. Dat is de enige manier waarop je ongeveer kan bijhouden hoe vol je LFP batterij nog zit aangezien het voltage GEEN goede graadmeter is.
De ene doet het alleen wat nauwkeuriger dan de andere. Maar de methode an sich is hetzelfde.
Het allergrootste nadeel van de Seplos en nog een paar anderen, is dat je de batterij in de Cell-OVP moet jagen om de SOC in het BMS überhaupt op 100% te syncen. Dat betekent dus dat je de OVP veel te laag moet zetten. OVP is een protectie, geen maatstaf. En dat geeft dus ook een foutmelding en disconnect als je BMS met data aan je inverter hangt. JK is de enige waarvan ik weet dat die dat anders doet.
Het kan zijn dat REC-BMS en 123 (ofzo…) dat ook beter doen. Weet ik alleen niet genoeg van.

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
ik lees bij enkele dat het accu systeem vast moet zitten maar bij doorvragen krijg je geen antwoord over wat vast betekent.
Een was tevreden dat de kabels blijvend vast zitten en de bak met accu’s op wielen staat, terwijl een collega van hem zei dat de bak met accu’s vast moet staan en eventueel de kabel een connector mag hebben. Terwijl mijn vraag ging over een los rek dat tegen de muur staat waar de Deye dan in hangt met enkele borden voor de accu’s, maar dat moesten ze uiteraard uitzoeken. Na 6 mnd nog geen reactie gehad.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:19
Hier een vergelijkings spreadsheet van offgrid garage tussen de verschillende BMSén:
https://docs.google.com/s...VCVfMvlg/edit?gid=0#gid=0

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-12 13:06
Yaldair schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:07:
Kijkende naar welke box ik wil kopen, zie ik nu dat er een nieuwe EEL box (v6, v7?) komt:

https://cneelbattery.mysh...dy?variant=51118826357038

€494,95 EUR Wordt gisteren (15 december 2025) geleverd. Echt snel.....

• cyclone

cyclone

Lijkt erg op de Yixiang doosjes met als dikke plus die ingebouwde 250A T-class zekering.
Weet niet of er nog shipping costs bijkomen bij bovengenoemde prijs if not dan lopen ze qua prijs elkaar ook niet echt ver uit een.

• Yaldair
GJzon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:09:
[...]

Lijkt een net iets andere variant te zijn. Degene die op diysolarforum genoemd werd heeft een zwarte breaker (TUV gecertificeerd). Ik wacht even tot januari/februari om te zien of er inderdaad een andere versie komt, of dat dit toch deze is. Dan waarschijnlijk deze aanschaffen.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-12 10:30
GJzon schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 20:09:
[...]

wanneer had je besteld ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• GJzon
Niet. Zag het ergens staan dat er een nieuwe versie was/kwam dus zocht dat op.
Daar stond die levertijd op. :) :)

[ Voor 5% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 08:50 ]

• GJzon
Twijfel wel over die nieuwe breaker. Qua trip-time. Zag bij andere breakers dat het wel tot 20 seconden kan duren voordat ie om gaat. Afhankelijk van je (kortsluit-)stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 08:52 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:59
GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:50:
[...]
Twijfel wel over die nieuwe breaker. Qua trip-time. Zag bij andere breakers dat het wel tot 20 seconden kan duren voordat ie om gaat. Afhankelijk van je (kortsluit-)stroom.
Wat is die nieuwe breaker?

Je link, op die afbeeldingen is een CHCYZO RKB1/DC 250A, geen geweldige automaat voor regelmatig gebruik boven 70-80A in of uit accu.
Voor continue gebruik van de accumodule op tot 0,2-25C ivm met warmtehuishouding van de cellen is het net voldoende, zonder enige ruimte naar boven voor hogere amperes als LFP-cel temperaturen dat toelaten.

Het is de grotere versie van 125A, maar het oppervlak van het contact intern is gelijk gebleven en hogere stromen geeft meer warmte verlies.
Als bijv voorbeeld toch regelmatig >120A gebruikt, dan kan die na 1-2 jaar al versleten zijn en niet meer willen inschakelen en dient vervanging te worden.

Anders gezegd, de 125A is prima combinatie met 100Ah cellen voor duizenden cycles, de 250A icm 280-320Ah cellen is een vrij zwakke combinatie afhankelijk van gebruik eventueel binnen 1000 cycles al vervangen dient te worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• GJzon
Domba schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:45:
[...]

Wat is die nieuwe breaker?

Je link, op die afbeeldingen is een CHCYZO RKB1/DC 250A, geen geweldige automaat voor regelmatig gebruik boven 70-80A in of uit accu.
Voor continue gebruik van de accumodule op tot 0,2-25C ivm met warmtehuishouding van de cellen is het net voldoende, zonder enige ruimte naar boven voor hogere amperes als LFP-cel temperaturen dat toelaten.

Het is de grotere versie van 125A, maar het oppervlak van het contact intern is gelijk gebleven en hogere stromen geeft meer warmte verlies.
Als bijv voorbeeld toch regelmatig >120A gebruikt, dan kan die na 1-2 jaar al versleten zijn en niet meer willen inschakelen en dient vervanging te worden.

Anders gezegd, de 125A is prima combinatie met 100Ah cellen voor duizenden cycles, de 250A icm 280-320Ah cellen is een vrij zwakke combinatie afhankelijk van gebruik eventueel binnen 1000 cycles al vervangen dient te worden.

• Domba
Geen TUV logo op behuizing vanwege alleen een TUV Rheinland CoC,
Voor EN 60934:2001+A1 voor B3 wel eerder een volledige TUV (R 50219322) maar geen volledige voor EN IEC 60934:2019 alleen een CoC (Conform of Certificate, welke voldoend aan 60934:2019), die geen recht geeft het TUV logo op de behuizing te gebruiken.
Kan bij BSB ook niet direct losse B3's kopen lijkt het, wel andere.(B1/B2) gaan ze de module als geheel nog TUV testen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-12 03:16

Nhz

Even zien of ik dit een beetje begrijp...

Hoofdzekering (3x25A), vanaf de hoofdschakelaar een verdeling naar 2 kasten. Kast 1: oa laadpalen, tuinhuis, warmtepomp huis, warmtepomp zwembad, tuin. Kast 2: verdeelkast voor 3xMP6k5, met oa 4p40A 300mA ardlekautomaat voor ACIN, 3x1P40A voor ACOUT (per fase). Daarachter hangt de 'huiskast' met alle gebruikers in huis, alsmede 2x een SolarEdge omvormer, afgezekerd op respectievelijk 3p16A en 3p10A.

Klopt het dan dat er achter de MP's maximaal 3x40 (gezekerd vanaf MP 3x25A + powerassist) + 3x16A (PV1) + 3x10 (PV2) = 3x66A beschikbaar is en je er dus voor moet zorgen dat de meterkast dit vermogen aan kan.

En hoe zit dat dan vóór de MPs? ACIN is ook afgezekerd op 3x40A, samen met de hoofdzekering zou dat dus 3x65A betekenen. Toch?

Hoe zit het dan met de draden net na de ACIN automaat en net voor de ACOUT automaten. Kan daar in theorie niet veel meer stroom gaan lopen? De 6k5 kan 50A leveren, in geval van sluiting is dat samen met de 26A PV is dat dus 3x76A. Of mis ik nu iets?

Groetjes

• Domba
Nhz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 17:00:
Even zien of ik dit een beetje begrijp...

Hoofdzekering (3x25A), vanaf de hoofdschakelaar een verdeling naar 2 kasten. Kast 1: oa laadpalen, tuinhuis, warmtepomp huis, warmtepomp zwembad, tuin. Kast 2: verdeelkast voor 3xMP6k5, met oa 4p40A 300mA ardlekautomaat voor ACIN, 3x1P40A voor ACOUT (per fase). Daarachter hangt de 'huiskast' met alle gebruikers in huis, alsmede 2x een SolarEdge omvormer, afgezekerd op respectievelijk 3p16A en 3p10A.

Klopt het dan dat er achter de MP's maximaal 3x40 (gezekerd vanaf MP 3x25A + powerassist) + 3x16A (PV1) + 3x10 (PV2) = 3x66A beschikbaar is en je er dus voor moet zorgen dat de meterkast dit vermogen aan kan.

En hoe zit dat dan vóór de MPs? ACIN is ook afgezekerd op 3x40A, samen met de hoofdzekering zou dat dus 3x65A betekenen. Toch?

Hoe zit het dan met de draden net na de ACIN automaat en net voor de ACOUT automaten. Kan daar in theorie niet veel meer stroom gaan lopen? De 6k5 kan 50A leveren, in geval van sluiting is dat samen met de 26A PV is dat dus 3x76A. Of mis ik nu iets?
Een klein schema zou helpen( is die huiskast een 3e kast?), zo durf ik niet meer dan wat algemeen zeggen.

Over algemeen is een normale HH groepenkast niet meer dan max 40A, zowel het omhulsel , din rail componenten als ook interne/externe bekabeling en zal je 40A remautomaten moeten toepassen.
Kabels tussen groepenkasten zal je ook remautomaten moeten toepassen, naar gebruikte max ? A kabel voor mm2 en temperatuur)
(max kabel = 1,45 x In waar dit de afzekerwaarde van automaat is, een automaat voldoet nog aan de normen als deze 1,45x afzekerwaarde na 1 uur uitschakelt , maar meeste automaten schakelen op overbelasting eerder uit, maar is heel erg merk afhankelijk, zelfde als kabels en hoe verlegd heel verschillende max ampere hebben, voor overhitting optreedt)

Heb je geen aarde van netbeheerder (TNCS-stelsel), maar een eigen aardpen (TT-stelsel), zal je ook aardlekschakelaars (of aardlekautomaten) nodig hebben voor niet alleen de huis gebruikelijke eindgroepen, maar ook voor alle vast aangesloten apparatuur.
Max mogelijke stroom via een aardpen (TT-stelsel) is flink lager dan via kabel (TNCS-stelsel) en de max via aardpen lager is dan de kortsluitstroom of overbelasting limiet van een automaat waarop deze uitschakelt, al helemaal als je grotere automaten gaat gebruiken, via de aarde-draad geaarde aanraakbare metalen onderdelen onderspanning komen te staan.

Aanvulling ter verduidelijking TT-stelsel, een aardpen met 1,5Ohm voldoet net aan NEN, dat is max ~140A of net voldoende voor een 25A B-kar automaat om nog binnen 0,2 seconden uit te schakelen bij kortsluiting. (het kan al onvoldoende zijn voor 16A C-kar automaat kortsluitstroom 5-10x 16A, zonder regelmatig testen van de aardspreidingsweerstand)
Het kan zijn dat een aardpen met lager dan 1,5 Ohm niet mogelijk is, met alle groepen achter een aardlek- schakelaar/automaat mag de max de weerstand hoger zijn max 166 Ohm (1,4 A is groter dan de 300mA voor de aardlek, voor groepen met aanraakbare geleidende (metaal delen) is max 30mA)

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 18-12-2025 18:46 ]

• Nhz

Nhz

@Domba Zoiets zeg maar. Wij hebben hier het TT-stelsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQ2f0GCiuCwfULVt5SYurs2zQLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SI5VeKpkbgQwPjTAmJmas17y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Nhz op 18-12-2025 19:16 ]

Groetjes

• johnvolkering
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-12 19:50
Beste Tweakers,
Ik heb een vast contract waarbij daltarief 4 cent goedkoper is dan hoog tarief.
Zou het lonen om de batterij tijdens dal tarief vol te gooien en zodra hoog tarief begint, weer te ontladen?
Geen idee of de verliezen tijdens het laden / ontladen dusdanig zijn om die 4 cent op te eten. Ik verwacht dat ik er niets mee opschiet, maar ik wou het toch eens in de groep gooien.

Mijn systeem m betreft een 12kw Deye met 2x16kw batterijen.

• Domba
Nhz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:13:

[Afbeelding]
Heb je echt een hoofdschakelaar IS40/3 na de remautomaten changeover , je mist dan remautomaten voor de huis groepen, Van het net of Victron wordt wel geremd, maar de PV-opwek kan daar wel bij optellen voor de eindgroepen bij PV-opwwek, met aardlekschakelaar en 4 eindgroep automaten, over algemeen zijn die aardlekschakelaar geschikt voor max 40A.

Tuinhuis heeft geen aardlek bescherming
TT_stelsel alle groepen achter een aardlek voor de zekerheid (B25A kan net als aardpen nog aan de norm voldoet, maar kan met jaren ook wegrotten met hogere weerstand )

Verdeelblok BPZ-KB (zijn diverse modelen van), zijn de rechts afgaande draden/kabels of kamrails/doorverbinders (vaak 10mm2) wel dik genoeg of biedt een remautomaat uitkomst omdat bijv niet meer dan 10mm2 past met 2xEV, plus thuishuisje. Aanbod is ook voldoende Victron uit accu, PV-opwek wat huisverbruikers niet benodigen en nog van het net.
Denk ook aan dat changeover ook naar net kan staan en gelijktijdig de Victron alleen uit accu kan terugleveren en ook voor linkerzijde van verdeelblok beschikbaar is.

• SkiFan
  • Laatst online: 24-12 19:40
@johnvolkering 4 cent van hoeveel? Hoeveel is je dal en hoeveel je piek?

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-12 18:00
johnvolkering schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:47:
Beste Tweakers,
Ik heb een vast contract waarbij daltarief 4 cent goedkoper is dan hoog tarief.
Zou het lonen om de batterij tijdens dal tarief vol te gooien en zodra hoog tarief begint, weer te ontladen?
Geen idee of de verliezen tijdens het laden / ontladen dusdanig zijn om die 4 cent op te eten. Ik verwacht dat ik er niets mee opschiet, maar ik wou het toch eens in de groep gooien.

Mijn systeem m betreft een 12kw Deye met 2x16kw batterijen.
Nee. 4ct delta is te weinig, dat heeft geen zin. Als je RTE 80 procent is moet je dus al minimaal 20 procent prijsverschil hebben en dan verdien je nogsteeds helemaal niets...

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• GJzon
Nhz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:13:

[Afbeelding]
Die EATON change-over lijkt wel een goede keus. Heeft voor/naloop op de nul. Vaak wordt dan voor een Sontheimer gekozen.

De (hoofd-)schakelaars IS-63/3 moet je echt veranderen naar IS-63/4. Je moet de nul namelijk ook schakelen!
Idem de IS-40/3 naar IS-40/4.
Die 3 st. aparte 1p+n schakelaars snap ik ook niet helemaal. Wat wil je daarmee bereiken?
Als je hiermee de fases apart uit wilt schakelen, zet ze dan in ieder geval na de 3P+N schakelaar.

Waarom gebruik je niet overal dezelfde schakelaars IS-40/4. Ziet er veel consistenter uit. Een IS-63/3 na een IS-40/4 lijkt een beetje apart.

En voor het tuinhuisje hoort er ook een 3-f aardlekschakelaar in de hoofdkast. Het blokje zou ik loskoppelen van de rest. Nu is het net of het van 2 verschillende kanten wordt gevoed.
Idem met de blokjes in de AC-in lijn. Maakt het overzichtelijker.

De manier zoals je 't schema hebt getekend, vind ik trouwens wel heel overzichtelijk.

Mijn 2 centen.

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 18-12-2025 22:33 ]

• Domba
GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:28:
[...]

Die 3 st. aparte 1p+n schakelaars snap ik ook niet helemaal. Wat wil je daarmee bereiken?
Als je hiermee de fases apart uit wilt schakelen, zet ze dan in ieder geval na de 3P+N schakelaar.
Het gebruik van 3 losse 1 fase remautomaten ipv 1 krachtgroep rem automaat is normaal, omdat als op 1 fase overbelasting optreedt , blijven de 2 andere fases werken, wat niet het geval is bij gebruik van 3P+N automaat dan zit je anders geheel in het donker.
(kan alleen niet als kabelbeveiliging, waar je een krachtgroep moet gebruiken)

• GJzon
Domba schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:44:
[...]

Het gebruik van 3 losse 1 fase remautomaten ipv 1 krachtgroep rem automaat is normaal, omdat als op 1 fase overbelasting optreedt , blijven de 2 andere fases werken, wat niet het geval is bij gebruik van 3P+N automaat dan zit je anders geheel in het donker.
De vraag is dan, welke gaat er eerder uit, de enkelfasige of de 3-fasige. Allebei 40 A.
Ik kan me vergissen, maar ik zou de PV-out dan tussen change-over schakelaar en (links van) de 1P schakelaars verwachten. Dan werken ze echt als remautomaten. Zoals 't nu getekend is, krijg je PV plus hoofdaansluiting/AC-out op je woonhuis.

Maar goed, het schema is overzichtelijk en te doorgronden. Niet overal even handig opgezet maar dat is ook wel weer een uitdaging om er iets moois van te maken. Best wel heftig allemaal voor een 25A aansluiting.

• Domba
GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:49:
[...]
De vraag is dan, welke gaat er eerder uit, de enkelfasige of de 3-fasige. Allebei 40 A.
Ik kan me vergissen, maar ik zou de PV-out dan tussen change-over schakelaar en (links van) de 1P schakelaars verwachten. Dan werken ze echt als remautomaten. Zoals 't nu getekend is, krijg je PV plus hoofdaansluiting/AC-out op je woonhuis.

Maar goed, het schema is overzichtelijk en te doorgronden. Niet overal even handig opgezet maar dat is ook wel weer een uitdaging om er iets moois van te maken. Best wel heftig allemaal voor een 25A aansluiting.
De rematomaten zijn voor de aardlekschakelaars met de 4 eindgroepen nodig, op huidige plek alleen als kabelbescherming als niet alle geschikt zijn voor tenminste 63A per fase.

Ik gebruik mijn twee Deye's als master en niet als master&slave, nu voorziet maar 1 de verbruikers en niet beide gecombineert, anders moet ik rekening houden met 80A per fase beschikbaar is.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12 16:01
[...]

Bij binnenkomst is elk huis met een 3-fase aansluiting op deze manier af gezekerd. En daarachter zitten dan nog weer de 2- of 3-fase groepen.

• Nhz

Nhz

Voor de zekerheid, dit schema is een vereenvoudigde versie van hoe het er hier thuis uit ziet (en gaat zien). Het gaat me voor nu vooral even om het principe zodat ik goed begrijp op welke plek ik welke beveiliging moet toepassen.

Zoals het nu getekend is kan er vanaf de hoofdzekering 25A naar de Multi's lopen, deze kan dan powerassist toepassen tot 40A (ivm 3x1P40A remautomaten). In de daarachter liggende onderverdelers is dan dus in theorie 66A beschikbaar (40A + 16A PV + 10A PV).

Dat wil je eigenlijk niet, omdat de reguliere kasten daar niet op berekend zijn. Ik zal dus wat moeten met die PVinvoer. Hoe ik dat goed op kan lossen is alleen even de vraag, PV is fysiek al deels aanwezig.

Even voor mijn beeldvorming, hoe werkt het de andere kant op? Er kan theoretisch 3x26A vanaf de PV komen, plus 3x24A (3x5700W @ 40 °C) van de multi's. Dat zou in theorie dus ook 3x50A kunnen zijn. Dat gaat de hoofdzekering natuurlijk niet trekken (en de 3PC25 zekering op ACIN ook niet), maar stel nou dat de PV vol levert en er tussen de hoofdmeter en de multis (dus voor ACIN) 3x10A vraag is en we op dat moment ook volle bak de accu's willen leeg gooien op het net. Dan zou er in theorie dus 3x25 naar het net gaan + 3x10A naar de verbruikers. Dan is die 3PC25 dus niet voldoende. Zou een 3PC40 daar dan niet beter zijn, met een voldoende dikke kabel van/naar de multi's.
Die EATON change-over lijkt wel een goede keus. Heeft voor/naloop op de nul. Vaak wordt dan voor een Sontheimer gekozen.
Ik heb alles van Eaton, wil dat graag zo houden. Op Tweakers kreeg ik de tip dat Eaton ook deze geschikte changeover maakt, dus vandaar. :)
De (hoofd-)schakelaars IS-63/3 moet je echt veranderen naar IS-63/4. Je moet de nul namelijk ook schakelen!
Idem de IS-40/3 naar IS-40/4.
Dit zijn typos, heb even gecheckt en de reeds aanwezige hoofdschakelaars zijn allemaal 4P. De hoofdschakelaar is een 63A en in de kast zelf zijn 40A.
Zoals hierboven al gemeld doe ik dat om te voorkomen dat bij overbelasting op 1 fase ze er alle 3 uitklappen.
Waarom gebruik je niet overal dezelfde schakelaars IS-40/4. Ziet er veel consistenter uit. Een IS-63/3 na een IS-40/4 lijkt een beetje apart.
Het idee hierachter is dat er door de 3x1P 40A zekering er daar maximaal 40A kan lopen. Vanwege de voeding vanaf de PV kan er tusen driefasekast en enkelfasekast meer lopen.
En voor het tuinhuisje hoort er ook een 3-f aardlekschakelaar in de hoofdkast. Het blokje zou ik loskoppelen van de rest. Nu is het net of het van 2 verschillende kanten wordt gevoed.
Idem met de blokjes in de AC-in lijn. Maakt het overzichtelijker.
Goed punt. Deze kan ik in principe achter de selectieve aardlek zetten van de ACIN. Het tuinhuis heeft zelf weer een onderverdeler met normale aardlekschakelaar.

Voor de duidelijkheid van de tekening kan ik beter even wat ruimte tussen de blokken houden. Dit was even snel een schetsje, ik neem het mee in een volgende versie.
De manier zoals je 't schema hebt getekend, vind ik trouwens wel heel overzichtelijk.

Mijn 2 centen.
[...]

Dit was inderdaad het idee, kan je dat van de kabelbeveiliging wat verder uitleggen? Waarom werkt dat niet met 3x1P?
GJzon schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:49:
[...]

Ja je hebt gelijk, alleen is dat fysiek een beetje lastig te realiseren. De PV is immers al deels aanwezig.
Ik ga er eens even mee puzzelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Nhz op 19-12-2025 09:20 ]

Groetjes

• Nhz

Nhz

Beetje zitten schuiven. Ik kan de 10A PV (carport) aansluiten via onderverdeler van het tuinhuis. Deze heb ik samen met de PV-onderverdeler nu voor de remautomaten van het woonhuis gezet. Beide onderverdelers worden middels een 30mA selectieve automaat en respectievelijk 30mtr en 15mtr 6mm2 (grond)kabel aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ay6LQWjBGwCQf5taWBZ-5QlODdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0aRRvZU0NUnQzJge4qNNAfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-12 11:47
Nhz schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:49:
Beetje zitten schuiven. Ik kan de 10A PV (carport) aansluiten via onderverdeler van het tuinhuis. Deze heb ik samen met de PV-onderverdeler nu voor de remautomaten van het woonhuis gezet. Beide onderverdelers worden middels een 30mA selectieve automaat en respectievelijk 30mtr en 15mtr 6mm2 (grond)kabel aangesloten.

[Afbeelding]
Moet de changeover niet direct na je hoofdschakelaar komen? Als je hem nu overzet koppel je alleen AC OUT en PV los van grid. De groepen hangen nu allemaal standaard aan grid en niet aan AC OUT. of is dit de bedoeling en hangt niet het hele huis (- laadpalen) aan AC OUT?

Heb hier zo zitten dat kant 1 naar de victrons loopt, kant 2 is direct aan grid (ESS bypass zeg maar). Alles verbruikers hangen hier aan de AC OUT.

nvm ik keek verkeerd.... 8)7

3x Victron MP2-5000 | 32 kWh thuisaccu | 7.230 Wp Zonnepanelen | Gasloos | WP Boiler | Lucht-Lucht WP

• GJzon
Nhz schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:49:

[Afbeelding]
Weer een stap verder. We komen er wel.
Enexis gaat blij met je worden maar niet heus: C40 automaten na de C25 van Enexis (als de Change-over op 'grid' staat)
En dat geldt ook voor de C32 in de AC-in voor de Victron.

En nog steeds zou ik die 3 2P installatieautomaten na de lastscheider zetten zoals gebruikelijk. En niet er voor.
En als er 1 fase uitschakelt, dan wordt die fase zowel in de Driefase blok als in de Enkelfase blok (beide rechtsboven) uitgeschakeld. Is dat wat je wil??

Je zou de PV direkt op de AC-out van de MP kunnen zetten. Normaal is AC-in met AC-out verbonden dus overschot gaat via de MP naar het grid.
Daarna zet je de extra (zwaardere) automaten. En dan naar de Change-over. Dan heb je in ieder geval power-assist..
De twee blokken rechtsboven beschouw je dan als een normale groepenkast. In elke blok lastscheider - aardlekautomaat en dan je groep(en) met B16.
In stand GRID heb je de normale beveiliging gebaseerd op de 25A van Enexis.
In stand MP heb je dan de zwaardere veiligheden en power-assist.
Lijkt mij maar wie ben ik?

[ Voor 22% gewijzigd door GJzon op 19-12-2025 13:38 ]

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:43:
[...]

Weer een stap verder. We komen er wel.
Enexis gaat blij met je worden maar niet heus: C40 automaten na de C25 van Enexis (als de Change-over op 'grid' staat)
En dat geldt ook voor de C32 in de AC-in voor de Victron.
Die 3xC40 zitten daar niet voor Enexis, die zit daar alleen ter bescherming van de groepenkasten erachter, niet voor de hoofdzekering. Die C32 voor de AC-IN is eigenlijk hetzelfde verhaal, die zitten daar toch alleen maar als extra zekerheid. Ik zie niet helemaal waarom Enexis daar niet blij mee zou zijn. Alles voor de C32 en na de 3xC40 is afgezekerd op maximaal 16A.
GJzon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:43:
Je zou de PV direkt op de AC-out van de MP kunnen zetten. Normaal is AC-in met AC-out verbonden dus overschot gaat via de MP naar het grid.
Daarna zet je de extra (zwaardere) automaten. En dan naar de Change-over. Dan heb je in ieder geval power-assist..
De twee blokken rechtsboven beschouw je dan als een normale groepenkast. In elke blok lastscheider - aardlekautomaat en dan je groep(en) met B16.
In stand GRID heb je de normale beveiliging gebaseerd op de 25A van Enexis.
In stand MP heb je dan de zwaardere veiligheden en power-assist.
Lijkt mij maar wie ben ik?
Dan doet PV niets in het geval je naar grid schakelt. Power assist werkt met dit schema toch ook? De 40A zekeringen zijn in gridmodus ook nodig, aangezien zowel de hoofdzekeringen als de PV 25A kan leveren.

[ Voor 33% gewijzigd door Nhz op 19-12-2025 13:52 ]

Groetjes

• Domba
pegagus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:57:
[...]
Bij binnenkomst is elk huis met een 3-fase aansluiting op deze manier af gezekerd. En daarachter zitten dan nog weer de 2- of 3-fase groepen.
Uitgaande van dat op de "air gap" schakelaar IS 40/4 een kabel is aangesloten.
Het verschil met de net aansluiting is dat je op die plek maar beperkte stroom hebt, de remautomaten zekeren overbelasting af, maar niet fase kortsluiting/beschadiging van de kabel, die minuten lang kan blijven bestaan voordat uiteindelijk uitschakelt op overbelasting.
Een installatieautomaat heeft 2 beveiligingen een magnetische 0-15 sec (de B/C/D karakterstiek voor kortsluitstroom) en voor overbelasting een themische bimetaaltje die opwarmt door de stroom die er doorloopt en het contact dan verbreekt.
Als je een B40 automaat gebruikt, zal de weerstand ook lager moeten zijn vanaf de stroombron tot de eerst volgende beveiliging < 1,15 Ohm ( 230V/200A / B=5x40A) zodat ook de kortsluitstroom mogelijk is waarop automaat zeker afschakelt, maar 200A voor een fase kan Victron niet leveren ook niet met powerassistant.
(Digitale oplossing kent de NEN nog niet, zodat de kortsluitstroom ook binnen wat je beperkte stroombron kan leveren ligt, ik gebruik deze met Deye & DC-gekoppelde PV, maar die werkt maar in 1 richting en is hier geen oplossing)

Een 3f aardlekschakelaar op die plek van de schakelaar na de 3 losse remautomaten, reageert op sluiting naar aarde (verschil stroom), maar nog steeds niet tussen fase, de kans op ook sluiting naar aarde kan je voor kabelbeschading verhogen door een kabel met aardscherm te gebruiken.

Ik let er op omdat ik zelf wegsmelten van aderisolatie heb gehad in de huisaansluitkabel, voor de zekeringen van de netbeheerder (HAK), door slecht contact van de zekering zelf. (verzegeling was >15 jaar niet vanaf geweest en ervoor blijkbaar ook nooit langduring stevig belast)
Een zekeringsautomaat gaat er uiteindelijk vanuit door de extra warmte voor bimetaaltje in de automaat, de thermische overbelasting beveiliging en je er opmerkzaam op wordt.

• pegagus
Wat ik eenvoudig bedoelde is dat bij overbelasting (mijn persoonlijke ervaring omdat installateurs nooit de verbruikers fatsoenlijk verdelen) 1 fase afslaat en de andere 2 in bedrijf blijven, net zoals bij 3 losse remautomaten.

Wat ik mij wel afvraag, zijn remautomaten nu speciale automaten, of standaard automaten met een speciale functie?

• GJzon
Nhz schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:42:
[...]

Die 3xC40 zitten daar niet voor Enexis, die zit daar alleen ter bescherming van de groepenkasten erachter, niet voor de hoofdzekering. Die C32 voor de AC-IN is eigenlijk hetzelfde verhaal, die zitten daar toch alleen maar als extra zekerheid. Ik zie niet helemaal waarom Enexis daar niet blij mee zou zijn. Alles voor de C32 en na de 3xC40 is afgezekerd op maximaal 16A.

[...]

Dan doet PV niets in het geval je naar grid schakelt. Power assist werkt met dit schema toch ook? De 40A zekeringen zijn in gridmodus ook nodig, aangezien zowel de hoofdzekeringen als de PV 25A kan leveren.
Wat ik bedoel is dat de C40 veel groter is dan de C25 van Enexis. Stel je zit op 'grid'. Je krijgt een sluiting ergens na die C40 automaten. Dat betekent dat de C25 eerder uitschakelt dan de C40. Dus dan kun je Enexis bellen omdat dat ding weer in te schakelen.
Idem met de C32 voor de MP. Deze zou eigenlijk ook een B16 moeten zijn.

Wat ik wel een paar keer gezien heb, is dat er een C25 aardlekautomaat wordt gebruikt tussen hoofdschakelaar en MP's. Bij een 3x25A aansluiting. En men is er bewust van dat selectiviteit dan een dingetje is. Maar nooit C32.

Je schrijft: Alles voor de C32... is afgezekerd met B16. Is niet in je schema te zien. De enige zekering voor de C32 die ik zie is de C25 van Enexis.....

E.e.a. heeft te maken met de z.g. selectiviteit zoals beschreven in de NEN1010. De automaten na de hoofdzekering moeten in principe een factor 1,6 kleiner zijn. 25/1,6 is ca. 16 A.
Ga je na die 16A weer een automaat plaatsen dan mag deze in principe maar 10A zijn.
Zoek maar eens op 'NEN 1010 bouwbesluit'. Je hebt je tegenwoordig wettelijk te houden aan de NEN1010 zeker bij nieuwe installatie.

Het gaat me er niet om je idee af te kraken maar een oplossing te vinden die wel geaccepteerd kan worden en veilig is.

Vandaar het voorstel om de PV rechtstreeks op AC-out te zetten. En vanaf daar naar de 40A automaten die dan aangesloten worden op de change-over. Staat de change-over op 'MP' dan gaat alle stroom (accu, PV en netstroom (indien aanwezig) op AC-in) vanaf de AC-out-zijde via de zwaardere automaten naar je woonhuis etc. met z'n eigen B16 automaten.
En dan moet het volgens mij kloppend zijn.
Up to you.

Aanvulling: https://www.youtube.com/watch?v=0wVDts8zRtA
Filmpje van Halewijn met o.a. de 1:1 rule van Victron.

• GJzon
pegagus schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:46:
Wat ik eenvoudig bedoelde is dat bij overbelasting (mijn persoonlijke ervaring omdat installateurs nooit de verbruikers fatsoenlijk verdelen) 1 fase afslaat en de andere 2 in bedrijf blijven, net zoals bij 3 losse remautomaten.

Wat ik mij wel afvraag, zijn remautomaten nu speciale automaten, of standaard automaten met een speciale functie?
Speciale functie/plaatsing. Zie: https://zonnepanelensuper...n-zonnepanelen-meterkast/
Staat ergens onderaan.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:02:
[...]

Wat ik bedoel is dat de C40 veel groter is dan de C25 van Enexis. Stel je zit op 'grid'. Je krijgt een sluiting ergens na die C40 automaten. Dat betekent dat de C25 eerder uitschakelt dan de C40. Dus dan kun je Enexis bellen omdat dat ding weer in te schakelen.
Idem met de C32 voor de MP. Deze zou eigenlijk ook een B16 moeten zijn.

Wat ik wel een paar keer gezien heb, is dat er een C25 aardlekautomaat wordt gebruikt tussen hoofdschakelaar en MP's. Bij een 3x25A aansluiting. En men is er bewust van dat selectiviteit dan een dingetje is. Maar nooit C32.

Je schrijft: Alles voor de C32... is afgezekerd met B16. Is niet in je schema te zien. De enige zekering voor de C32 die ik zie is de C25 van Enexis.....

E.e.a. heeft te maken met de z.g. selectiviteit zoals beschreven in de NEN1010. De automaten na de hoofdzekering moeten in principe een factor 1,6 kleiner zijn. 25/1,6 is ca. 16 A.
Ga je na die 16A weer een automaat plaatsen dan mag deze in principe maar 10A zijn.
Zoek maar eens op 'NEN 1010 bouwbesluit'. Je hebt je tegenwoordig wettelijk te houden aan de NEN1010 zeker bij nieuwe installatie.

Het gaat me er niet om je idee af te kraken maar een oplossing te vinden die wel geaccepteerd kan worden en veilig is.

Vandaar het voorstel om de PV rechtstreeks op AC-out te zetten. En vanaf daar naar de 40A automaten die dan aangesloten worden op de change-over. Staat de change-over op 'MP' dan gaat alle stroom (accu, PV en netstroom (indien aanwezig) op AC-in) vanaf de AC-out-zijde via de zwaardere automaten naar je woonhuis etc. met z'n eigen B16 automaten.
En dan moet het volgens mij kloppend zijn.
Up to you.

De situatie met die C40 automaten is in principe zoals een 'gewone' installatie. In een reguliere installatie zitten er ook nooit automaten tussen de hoofdzekering en de eerste aardlek/aardlekautomaat. In mijn schema kan je die C40 dus eigenlijk als 'niet aanwezig' beschouwen wanneer er direct van grid gewerkt wordt. Als er sluiting tussen die C40 en de eerstvolgende automaat ontstaat dan ben ik blij dat de hoofdzekering eruit gaat, want dat zou kortsluiting in dezelfde kast betekenen.Als er in een reguliere kast (zonder ESS) sluiting tussen de hoofdzekering en de eerste automaat ontstaat heb je ook helemaal niets aan je selectiviteit, dan gaat gewoon je hoofdzekering eruit.

Voor de zekerheid: fysiek zit er tussen die C40's en de achterliggende huisautomaten misschien 30cm draad. De kast met de C40's hangt direct tegen de kast met de huisautomaten aan. Feitelijk dus dezelfde meterkast.

Ik begrijp je voorstel voor het verplaatsen van de PV naar tussen de AC-OUT en de changeover, maar als ik dat doe en de changeover staat op 'grid' omdat er een storing in de ESS zit, dan doet de PV helemaal niets.

Wat ik bedoel met 'alles voor de C32 is afgezekerd met B16 automaten' is dat alle gebruikers VOOR de multi's zijn afgezekerd met B16 krachtgroepen. Vanzelfsprekend is de bedrading tussen de hoofdzekering en de eerste gebruikers (voor de multi's) niet nog extra afgezekerd, voor de eerste gebruikersgroepen zit een automaat, net als in elke normale installatie. Die C32 is gekozen omdat er met maximaal 3x25A ontladen kan worden naar het net, maar als er op dat moment ook een auto aan de paal staat, dan kunnen de multi's samen ongestraft 32A leveren, zodat het ontladen naar het net niet direct inkakt.

Wat ik nog zou kunnen doen is voor alles -direct na de hoofdzekeringen- voor elke fase een C25 automaat hangen, zodat er ten alle tijde voorkomen wordt dat er meer dan 25A van/naar het net gaat, maar daar zie ik het nut niet echt van in, aangezien de nu nog ouderwetse zekeringen tzt vervangen gaan worden voor automaten. In het geval dat de hoofdzekering er bij een calamiteit uit klapt kan ik die zelf net zo makkelijk weer omhoog zetten, daar merkt Enexis helemaal niets van.

Groetjes

• Domba
@Nhz Je moet het bekijken vanuit foutbescherming welke verplicht is.
Dat kan zijn kortsluiting (B, C, D-kar) en is de uitschakeling tijdig en overbelasting (die gelijk voor B,C,D-kar) en aangevuld persoonsbescherming (aardlek) welke meer is voor TT-stelsel dan TNCS door hogere weerstand van aardpen naar LS-trafo dan via een kabel.

Ik zie geen C40 in laatste schema, maar een C32, voor kortsluiting heeft die geen rol, sluiting naar aarde wordt opgevangen door aardlek ervoor en tussen de fases door de C25 automaten van netwerkbeheerder.
Voor overbelasting heeft die wel een rol als twee WP's lopen en 2 EV's laden, dan afzekeringswaaarde 100-120% van max uit accu + max PV .

• GJzon
Nhz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:05:
[...]

De situatie met die C40 automaten is in principe zoals een 'gewone' installatie. In een reguliere installatie zitten er ook nooit automaten tussen de hoofdzekering en de eerste aardlek/aardlekautomaat. In mijn schema kan je die C40 dus eigenlijk als 'niet aanwezig' beschouwen wanneer er direct van grid gewerkt wordt. Als er sluiting tussen die C40 en de eerstvolgende automaat ontstaat dan ben ik blij dat de hoofdzekering eruit gaat, want dat zou kortsluiting in dezelfde kast betekenen.Als er in een reguliere kast (zonder ESS) sluiting tussen de hoofdzekering en de eerste automaat ontstaat heb je ook helemaal niets aan je selectiviteit, dan gaat gewoon je hoofdzekering eruit.

Voor de zekerheid: fysiek zit er tussen die C40's en de achterliggende huisautomaten misschien 30cm draad. De kast met de C40's hangt direct tegen de kast met de huisautomaten aan. Feitelijk dus dezelfde meterkast.

Ik begrijp je voorstel voor het verplaatsen van de PV naar tussen de AC-OUT en de changeover, maar als ik dat doe en de changeover staat op 'grid' omdat er een storing in de ESS zit, dan doet de PV helemaal niets.

Wat ik bedoel met 'alles voor de C32 is afgezekerd met B16 automaten' is dat alle gebruikers VOOR de multi's zijn afgezekerd met B16 krachtgroepen. Vanzelfsprekend is de bedrading tussen de hoofdzekering en de eerste gebruikers (voor de multi's) niet nog extra afgezekerd, voor de eerste gebruikersgroepen zit een automaat, net als in elke normale installatie. Die C32 is gekozen omdat er met maximaal 3x25A ontladen kan worden naar het net, maar als er op dat moment ook een auto aan de paal staat, dan kunnen de multi's samen ongestraft 32A leveren, zodat het ontladen naar het net niet direct inkakt.

Wat ik nog zou kunnen doen is voor alles -direct na de hoofdzekeringen- voor elke fase een C25 automaat hangen, zodat er ten alle tijde voorkomen wordt dat er meer dan 25A van/naar het net gaat, maar daar zie ik het nut niet echt van in, aangezien de nu nog ouderwetse zekeringen tzt vervangen gaan worden voor automaten. In het geval dat de hoofdzekering er bij een calamiteit uit klapt kan ik die zelf net zo makkelijk weer omhoog zetten, daar merkt Enexis helemaal niets van.
Hai, wat ik al zei, it's up to you.
Ik wist trouwens niet dat je de automaat van Enexis zelf terug kon zetten.

Misschien handig als je je eens door (het laatste halfjaar) van https://gathering.tweaker...list_messages/2257384/185 worstelt. Ook veel info, schema's en invalshoeken.

Als je de PV op AC-out zet, zal de PV gewoon werken. Hoe dan ook.
Heb je netspanning dan wordt AC-in doorgeschakeld naar AC-out en reageert de PV op de netfrequentie.
Valt de netspanning weg dan wordt AC-in los geschakeld van AC-out en maakt de MP zelf de benodigde frequentie incl. shifting indien nodig.
Ongeacht de stand van je change-over. In stand 'grid' kan de zonnestroom naar je accu's.

En uiteraard moet je MP gewoon ingeschakeld zijn en goed werken, daar gaan we maar van uit.
Zo wordt het vaak gedaan, juist om dat extra vermogen te kunnen krijgen vanaf de MP met overstroombeveiliging gebaseerd op al dat extra vermogen.
En als het net uitvalt, kunnen je accu's toch worden bijgeladen als er tenminste zon is.
Maar goed, dat is een benadering c.q. keuze waar een ieder vrij in is.

De rest zoals gebruik van aardlekschakelaars, extra zware automaten etc. vind je wel op het andere forum.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:13:
[...]
En uiteraard moet je MP gewoon ingeschakeld zijn en goed werken, daar gaan we maar van uit.
Zo wordt het vaak gedaan, juist om dat extra vermogen te kunnen krijgen vanaf de MP met overstroombeveiliging gebaseerd op al dat extra vermogen.
[...]
Ik hoor wat je zegt, maar ik denk dat ik het echte voordeel nog even mis ten opzichte van hoe ik het nu ingetekend heb. De reden dat ik de PV na de changeover heb gezet is omdat ze dan ook werken wanneer 'gridstand' is ingeschakeld. Die stand wordt volgens mij alleen maar gebruikt op het moment dat er een storing in het ESS is, of wanneer je onderhoud moet plegen. In dat geval gaat de C32 (of hoofdschakelaar net voor de multi's) ook uit en dan doen de multi's dus echt niets. In die uren/dagen wil je niet dat je PV niets staat te doen.

Wat is het concrete nadeel van hoe ik het ingetekend heb, dus na de change-over, maar net voor de 3xC40?

Groetjes

• Nhz

Nhz

Domba schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:48:
@Nhz Je moet het bekijken vanuit foutbescherming welke verplicht is.
Dat kan zijn kortsluiting (B, C, D-kar) en is de uitschakeling tijdig en overbelasting (die gelijk voor B,C,D-kar) en aangevuld persoonsbescherming (aardlek) welke meer is voor TT-stelsel dan TNCS door hogere weerstand van aardpen naar LS-trafo dan via een kabel.

Ik zie geen C40 in laatste schema, maar een C32, voor kortsluiting heeft die geen rol, sluiting naar aarde wordt opgevangen door aardlek ervoor en tussen de fases door de C25 automaten van netwerkbeheerder.
Voor overbelasting heeft die wel een rol als twee WP's lopen en 2 EV's laden, dan afzekeringswaaarde 100-120% van max uit accu + max PV .
Sorry, hier kan ik niet echt iets van maken. Er zit 3x een 2p C40 (per fase) als remautomaten net voor de huisinstallatie.

Die C32 voor de multis is er voor zodat er meer dan 25A terug kan richting de afnemers voor de multi's EN richting het net. Als de installatie goed werkt zal er nooit meer dan 25A richting het net gaan, omdat de multi's dat regelen. In het geval van een storing (in welke vorm ook) zal inderdaad de hoofdzekering aangesproken kunnen worden. Echter als er, zoals jij zegt, vol vermogen gevraagd wordt door de 3fase groepen direct na de hoofdzekering, dan zal er dus in theorie 32A vanaf de multis + 25A vanaf het net beschikbaar zijn, verdeeld over meerdere 3-fasegroepen. Om die reden is de bekabeling in de meterkast ook allemaal 10mm2.

In het geval er zoveel vermogen gevraagd wordt en om welke reden dan ook de multi's meer dan die 32A willen gaan leveren dan knalt die C32 eruit, zodat de bekabeling in de meterkast tot aan de hoofdaansluiting beschermd wordt. Als er weinig afname is dan regelen de multi's dat vermogen (dat door de C32 gaat) terug, als ze -om welke reden dan ook- toch meer dan 25A het net op willen gooien springt inderdaad de hoofdzekering eruit. Ik kan ipv die C32 ook een C25 intekenen, maar ook dan heb je geen selectiviteit richting de hoofdzekering, dan moet je al terug naar een C16, met als nadeel dat je nooit het volle vermogen van de multis kan gebruiken.

In het geval dat er sluiting ontstaat ergens tussen de hoofdzekering en de eerste 3fasegroepen, ja dan zal ook de hoofdzekering eruit klappen, maar dat is niet anders dan in elke andere meterkast. Als er sluiting ontstaat in de bekabeling tussen de hoofdzekering en de afnemers knalt namelijk altijd de hoofdzekering eruit.

Ik dacht het risico op -in het geval van een storing- het klappen van een hoofdzekering op de koop toe te nemen. Tenzij er echt zwaarwegende argumenten zijn die ik tot op heden over het hoofd zie.

Groetjes

• GJzon
Nhz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:01:
[...]

Ik hoor wat je zegt, maar ik denk dat ik het echte voordeel nog even mis ten opzichte van hoe ik het nu ingetekend heb. De reden dat ik de PV na de changeover heb gezet is omdat ze dan ook werken wanneer 'gridstand' is ingeschakeld. Die stand wordt volgens mij alleen maar gebruikt op het moment dat er een storing in het ESS is, of wanneer je onderhoud moet plegen. In dat geval gaat de C32 (of hoofdschakelaar net voor de multi's) ook uit en dan doen de multi's dus echt niets. In die uren/dagen wil je niet dat je PV niets staat te doen.

Wat is het concrete nadeel van hoe ik het ingetekend heb, dus na de change-over, maar net voor de 3xC40?
Wat we missen aan info is hoeveel PV je hebt (max). Zo te lezen heel veel.
Idem voor je accu's.
En ik begrijp je redeneringen wel maar het is de kunst om je wensen overeen te laten komen met regelgeving, veiligheid en wat gebruikelijk c.q. wenselijk is en het nog overzichtelijk te houden.
Aangezien je blijkbaar heel veel grote gebruikers hebt en/of gelijktijdig ingeschakeld hebt in je woonhuis, vraag ik me af of je niet beter naar 3x35A kunt gaan.
Je mag er niet van uit gaan dat de hoofdzekering e.e.a. wel opvangt. Te gemakkelijk gedacht. Omdat je 'm toevallig zelf weer om kunt zetten...
Als het gewone zekeringen zijn, betaal je EUR 300 om de hoofdzekering te vervangen..
Zon schijnt niet elke dag en accu's zijn ook een keer leeg. Tis winter....

O ja, met de setting 'grid current' stel je de max. opgenomen stroom in van je MP. Is dus begrenzing. Gelijk of lager maken aan je netaansluiting, dus 25A. Daarom is een aardlekschakelaar C25 vaak al voldoende voor de MP's. Zie manuals en andere forum.

[ Voor 7% gewijzigd door GJzon op 20-12-2025 15:51 ]

• Nhz

Nhz

Klopt, ik heb 70 panelen oost/west, 24 panelen zuid en 14 panelen zuid, verdeeld over 3 omvormers.
Accu's heb ik nog niet, die zal ik gaan bemeten op mijn PV set. Dus dat zal ook geen kleine jongen worden verwacht ik.

De multi's mogen nooit meer dan 25A nemen op de AC-IN, maar dat is toch wat anders dan teruggeven aan de AC-in?Daar mogen ze maximaal 32A afgeven, met een limiet van 25A gemeten op het punt waar de Victron VM-3P75CT meet. Met andere woorden de Victron VM meet hoeveel er daadwerkelijk het net op gaat, maar dat is niet perse dezelfde waarde als dat de MP's samen terug kunnen sturen, als er meer afname is voor de multis (bijvoorbeeld door het laden van een auto a 3x15A) dan is het de bedoeling dat ze dat aanvullen tot max 32A. Ze mogen maximaal 32A terug sturen, dus dan blijft er 17A over om het net op te gooien. Dat is toch 7A per fase meer dan wanneer je dat limiteerd met een 25A zekering (waarmee je ook niet selectief bent tov je hoofdzekering).

Zoals ik al zei kan ik rustig een 3p+n C25 direct voor de hoofdzekering zetten, maar dan heb je alsnog geen selectiviteit. Waarom mag je er niet vanuit gaan dat een hoofdzekering bij calamiteiten aangesproken wordt, daar zitten ze er immers toch voor? Overigens is die 300euro voor het vervangen een fabeltje, voor de verbouwing in het verleden meermaals de zekeringen laten vervangen, nooit een rekening gehad.

We hebben nu 3x25A en daar redden we het -door verstandig gebruik- prima mee. Ik zie dus niet in waarom we met ESS een verzwaring nodig zullen hebben.

Als er in de multi's slechts 1 instelling is die het AC-IN opgenomen vermogen gelijk stelt aan het AC-IN afgegeven vermogen, ja dan heeft die 32A zekering geen zin, want dat kan in dat geval nooit meer dan 25A zijn. Is dat zo? Ik ben er in mijn verhaal vanuit gegaan dat je in de multi kan instellen dat het max ACIN opgenomen en afgegeven vermogen 32A is, maar ook dat er niet meer dan 25A opgenomen/afgegeven mag worden op het punt dat gemeten wordt door de VM.

Welke regelgeving -naast het selectief zijn- passeer ik daadwerkelijk met mijn schema? Wat maakt het precies onduidelijk en bovenal onveilig? Ik probeer niet eigenwijs te zijn, maar wil het graag doorgronden. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Nhz op 20-12-2025 16:32 ]

Groetjes

• Domba
@Nhz gemist dat remautomaten van B-kar naar C-kar hebt gewijzigt.
Je houdt er ook rekening mee dat bekabeling voldoende is, met voldoende lage weerstand dat de kortsluitstroom ook in theorie mogelijk is, want je hebt geen verdere beveiliging tot de eindgroepen en vast meer dan 3 eindgroepen.

(5 - ~25 seconden merk afhankelijk kan er tot 3,2 x 40A (IEC norm voor zelf module) lopen voordat afschakelt op overbelasting, de weerstand van automaat tot punt op kortsluiting bepaald maximale stroom, dat kan ook de 3 aardlekschakelaars voor de eindgroepen zijn.) Conventionele automaten schakelen niet bij exact 40A uit, 2x40A /80A voor overbelasting uitschakeling na halve tot 2 minuten is nog netjes binnen de norm voor de 40A automaat)

• GJzon
Nhz schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:28:
Klopt, ik heb 70 panelen oost/west, 24 panelen zuid en 14 panelen zuid, verdeeld over 3 omvormers.
Accu's heb ik nog niet, die zal ik gaan bemeten op mijn PV set. Dus dat zal ook geen kleine jongen worden verwacht ik.

De multi's mogen nooit meer dan 25A nemen op de AC-IN, maar dat is toch wat anders dan teruggeven aan de AC-in?Daar mogen ze maximaal 32A afgeven, met een limiet van 25A gemeten op het punt waar de Victron VM-3P75CT meet. Met andere woorden de Victron VM meet hoeveel er daadwerkelijk het net op gaat, maar dat is niet perse dezelfde waarde als dat de MP's samen terug kunnen sturen, als er meer afname is voor de multis (bijvoorbeeld door het laden van een auto a 3x15A) dan is het de bedoeling dat ze dat aanvullen tot max 32A. Ze mogen maximaal 32A terug sturen, dus dan blijft er 17A over om het net op te gooien. Dat is toch 7A per fase meer dan wanneer je dat limiteerd met een 25A zekering (waarmee je ook niet selectief bent tov je hoofdzekering).

Zoals ik al zei kan ik rustig een 3p+n C25 direct voor de hoofdzekering zetten, maar dan heb je alsnog geen selectiviteit. Waarom mag je er niet vanuit gaan dat een hoofdzekering bij calamiteiten aangesproken wordt, daar zitten ze er immers toch voor? Overigens is die 300euro voor het vervangen een fabeltje, voor de verbouwing in het verleden meermaals de zekeringen laten vervangen, nooit een rekening gehad.

We hebben nu 3x25A en daar redden we het -door verstandig gebruik- prima mee. Ik zie dus niet in waarom we met ESS een verzwaring nodig zullen hebben.

Als er in de multi's slechts 1 instelling is die het AC-IN opgenomen vermogen gelijk stelt aan het AC-IN afgegeven vermogen, ja dan heeft die 32A zekering geen zin, want dat kan in dat geval nooit meer dan 25A zijn. Is dat zo? Ik ben er in mijn verhaal vanuit gegaan dat je in de multi kan instellen dat het max ACIN opgenomen en afgegeven vermogen 32A is, maar ook dat er niet meer dan 25A opgenomen/afgegeven mag worden op het punt dat gemeten wordt door de VM.

Welke regelgeving -naast het selectief zijn- passeer ik daadwerkelijk met mijn schema? Wat maakt het precies onduidelijk en bovenal onveilig? Ik probeer niet eigenwijs te zijn, maar wil het graag doorgronden. :)
Oeps, 108 panelen. Enig idee hoeveel ze max. leveren op een voorjaarsdag? Volgens mij zit je dan met je B16 per omvormer dan al op de grens.
En wat doe je met die stroom als je verbruik minimaal is?
Dat worden straks heel veel terugleverkosten.....

En dat fabeltje over Enexis kosten, staat gewoon op hun site. Ik lees alleen maar voor uit andermans werk.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:32
Mocht het ooit zover komen dat je met een normaal contract netto moet betalen om terug te leveren, dan kunnen de meeste omvormers geregeld worden op maximaal te leveren vermogen. Voor mijn Hoymiles kan dat via MQTT (OpenDTU), mijn Solax en Solaredge via modbus TCP. Kwestie van een automation in homeassistant.

Voordeel van veel panelen, hier ook 50 stuks, is het kunnen laden van een thuisaccu onder matige omstandigheden. Je pakt daardoor meer rendement tijdens hogere stroomprijzen. Je laat ze tegenwoordig voor een fractie van de kosten leggen, dus kan je ook anders naar het terugverdienen kijken. Ik heb liever mijn 16kwh accu in februari opgeladen dan in augustus als de stroomprijs toch al erg laag is.

Vraag me wel af waar de angst voor terugleverkosten met veel zonnepanelen vandaan komt. Lijkt wel alsof veel mensen zich niet realiseren dat je bij meeste omvormers de kraan gewoon kan regelen 😃

• GJzon
master1104 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:11:
Mocht het ooit zover komen dat je met een normaal contract netto moet betalen om terug te leveren, dan kunnen de meeste omvormers geregeld worden op maximaal te leveren vermogen. Voor mijn Hoymiles kan dat via MQTT (OpenDTU), mijn Solax en Solaredge via modbus TCP. Kwestie van een automation in homeassistant.

Voordeel van veel panelen, hier ook 50 stuks, is het kunnen laden van een thuisaccu onder matige omstandigheden. Je pakt daardoor meer rendement tijdens hogere stroomprijzen. Je laat ze tegenwoordig voor een fractie van de kosten leggen, dus kan je ook anders naar het terugverdienen kijken. Ik heb liever mijn 16kwh accu in februari opgeladen dan in augustus als de stroomprijs toch al erg laag is.

Vraag me wel af waar de angst voor terugleverkosten met veel zonnepanelen vandaan komt. Lijkt wel alsof veel mensen zich niet realiseren dat je bij meeste omvormers de kraan gewoon kan regelen 😃
Leuke input van jou. Je hebt helemaal gelijk. Maar soms moet je een beetje prikken om bewustwording te creëren. Vergeet niet dat 99% van de mensen met zonnepanelen niet weet dat je ze op nul teruglevering kan zetten. En gewoon een contract met terugleverkosten nemen uit onwetendheid.
Gaan ze thuisaccu's kopen voor soms meer dan 1000 euro per kWh.....helemaal gek.

Bij jou moet je blijkbaar best nog wel veel doen met MQTT en HA. Kun je doen omdat je 't begrijpt, kunt en leuk vindt. Je bent 1 van de weinigen.
Bij mijn Enphase systeem kun je gewoon een waarde instellen wat je max terug wil leveren. Ook makkelijk. Gewoon bijna NOM. En Enphase werkt ook goed i.c.m. met de Victrons. Modbus koppeling waar je verder niets aan hoeft te doen. Nou ja, kabeltje leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door GJzon op 21-12-2025 08:31 ]

• habbekrats
Voor mensen met Pylontech 2000 en 3000 accu's, naar het schijnt zijn er in Duitsland een flink aantal mensen met gezwollen batterijen.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:16:
[...]

Oeps, 108 panelen. Enig idee hoeveel ze max. leveren op een voorjaarsdag? Volgens mij zit je dan met je B16 per omvormer dan al op de grens.
En wat doe je met die stroom als je verbruik minimaal is?
Dat worden straks heel veel terugleverkosten.....

En dat fabeltje over Enexis kosten, staat gewoon op hun site. Ik lees alleen maar voor uit andermans werk.
Ik kan je mededelen dat Enexis in het verleden al meermaals de hoofdzekering vervangen heeft zonder kosten te rekenen. Kosten of niet, je mag er gewoon vanuit gaan dat die hoofdzekeringen hun werk doen. Die zitten daar immers niet voor niets, bij sluiting vóór je eindgroepen zal altijd de hoofdzekering aangesproken worden.

En ja, ik weet precies wanneer welke omvormer hoeveel kW produceert. Dat moet ook wel, anders leveren ze op bepaalde momenten veel te veel.

Hoe dan ook, dit gaat een beetje off-topic. Het vraagstuk ging over het getekende schema. :)

Groetjes

• habbekrats
Een kijk op een veilige zelfbouw installatie door Tobi
Een Victron Energy Lynx Smart BMS 500 NG (M10) kost wel een paar knaken vanaf 700 euro.

[ Voor 18% gewijzigd door habbekrats op 21-12-2025 16:32 ]

• SkiFan
  • Laatst online: 24-12 19:40
Grappig om te zien hoe anders het in Duitsland is. Ik krijg de komende 20 jaar gegarandeerd 8 cent per kWh teruglevering. Wel met de beperking dat als de stroomprijs nul of negatief is, je dan ook niks voor je stroom krijgt. Maar daar kunnen we in de zomer mooi een automation voor maken. Flinke akku, en zodra die vol is zetten we de rest van de dag het setpoint flink negatief, zodat de akku de volgende ochtend weer onder de 50% staat. Dat moet in Home Assistant wel te maken zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:02:
[...]
Bedankt voor deze toevoeging, heb dit net filmpje even bekeken. Daarin wordt mooi ingegaan op mijn onderstaande aanname/vraag. Ik ga even opnieuw naar de tekentafel. Wellicht is het in mijn geval dan toch handiger om, net als Harold, ook de grootverbruikers naar de AC-OUT zijde te verplaatsen. Het betekend dan alleen wel een stukje bewustwording in het geval de grid weg valt.

Groetjes

• pegagus
De Multiplus aan het net maakt een harde verbinding tussen AC-IN en AC-OUT1. Daar valt verder niets in te beperken.

• Nhz

Nhz

pegagus schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:23:
De Multiplus aan het net maakt een harde verbinding tussen AC-IN en AC-OUT1. Daar valt verder niets in te beperken.
Ik zeg toch ook niet dat je aan de koppeling tussen AC-in en AC-OUT wat kan doen? Ik heb het over het beperken van het opgenomen vermogen en dat kan je wel degelijk instellen.

Groetjes

• pegagus
Je bent ergens vanuit gegaan. Ik heb niet helemaal scherp wat je nu precies voor ogen hebt, maar stel dat je PV hebt op AC-IN, dan is aan die zijde meer dag 25A mogelijk. En die gaat dan ook door de Victron heen (als er zoveel vraag is). Dan zou je dus moeten gaan terugleveren vanuit de accu omdat weer op netto 25A uit te komen. Is dat wat je bedoelt?

Als de Victrons aan het net zit, dan is alles gekoppeld. In geval van stroomuitval heeft een Victron een AC-OUT2 die dan afvalt. Ik zie zelf niet direct het voordeel van grootverbruikers voor de Victron in. Of het moet bedrading in je meterkast zijn cq bedrading naar de Victron die dunner kan zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door pegagus op 22-12-2025 13:27 ]

• Nhz

Nhz

Het idee van de zwaardere gebruikers voor het hele ESS is dat bij stroomuitval ik niemand hoef te instrueren die grootgebruikers maar even niet te gebruiken, die doen het dan immers gewoon niet. Het idee daarvan is dat je zuinig om wil gaan met je noodstroom, dan hebben voor mij laadpalen en een warmptepomp minder prioriteit.

Verder was het idee dat als ik in een normale situatie die zware gebruikers gebruik, ook nog de mogelijkheid wil behouden tot het maximaal ontladen van de accu's richting het net. De multi 48/6k5 kan 6kW continue leveren, dat is dus een goede 26A, piekvermogen is met 11000W nog ruim hoger. Vandaar mijn keuze voor een C32 zekering voor de AC-IN.

Stel dat het financieel een mooi moment is om terug te gaan leveren, dan wil je dat volgens mij met 25A doen. Als dan echter ook de warmptepomp en aanspringt en 2kw gaat trekken, heb je dus minder vermogen om het net op te sturen.

PV wil ik aan de AC-OUT zijde omdat ik wil dat in het geval van grid uitval, ik gewoon mijn accu's kan laden met PV.

Misschien is dit een beetje 'gelul in de marge', maar dat is mijn theorie er achter. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 22-12-2025 13:55 ]

Groetjes

• pegagus
Maar wat is het verschil tussen AC-OUT2 en AC-IN als het om grootverbuikers gaat. Bij AC-iIN gaat de stroom niet door de Victrons, maar moet je de stroom separaat meten. De Victrons zullen zelf ook een maximaal amperage aankunnen, maar ik vermoed dat dit toch wel minimaal 35A zal zijn.

• habbekrats
pegagus schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:10:
Maar wat is het verschil tussen AC-OUT2 en AC-IN als het om grootverbuikers gaat. Bij AC-iIN gaat de stroom niet door de Victrons, maar moet je de stroom separaat meten. De Victrons zullen zelf ook een maximaal amperage aankunnen, maar ik vermoed dat dit toch wel minimaal 35A zal zijn.
Bij Grid uitval schakelt AC-OUT2 direct af. Hier zet je dan gebruikers op die niet noodzakelijk zijn om aan te houden.
Ik heb dit zelf thuis anders gedaan daar zitten alleen de groepen die ik aan wil houden op AC-OUT1 de kapschuur en garage zitten alleen aan het grid voor mij is het kabeltechnisch veel handiger om dit niet op de AC-OUT2 te zetten.

• pegagus
Dat bedacht ik mij ook inderdaad. Van de meterkast naar de schuur en speciaal met AC-OUT2 weer terug naar de meterkast kost me een extra kabel, maar levert verder niets op. Wat ik me nog wel af zat te vragen, die stroommeter van Victron werkt vast niet via ethernet, of wel?

Edit, kan dus wel.

[ Voor 3% gewijzigd door pegagus op 22-12-2025 16:15 ]

• Nhz

Nhz

Hoe gaan jullie dan om met de omschakelaar voor dat wat achter AC-OUT2 hangt?

Groetjes

• habbekrats
Nhz schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:00:
Die omschakelaar 1-0-2 heb je alleen maar nodig om je groepen die op AC-OUT1 zitten weer op grid aan te sluiten indien je met je Victron setup gaat sleutelen en deze uit moeten.

voorbeeld va offgrid centrum , met de opmerking dat je in NL niet altijd met zekeringen mag beveiliging (aardings afhankelijk) en ik zelf geen hager sft440 zou toepassern als omschakelaar.
Afbeeldingslocatie: https://www.offgridcentrum.nl/wp-content/uploads/2024/04/Hager-ESS-schakelaar-4-p-40A-1.png

• GJzon
Nhz schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:00:
Een 2e erbij zetten? Met een kamrail verbind je beide aan grid. Nee, sorry, kamrail gaat niet met die QM63. Iets te simpel gedacht.

En nog even terugkomend op je PV (weet nog steeds niet hoeveel vermogen die dingen kunnen leveren) je kunt ook 1 set rechtstreeks aan je grid (na de hoofdschakelaar uiteraard) en de andere set aan AC-out 1 hangen. Tis maar een idee.

[ Voor 37% gewijzigd door GJzon op 22-12-2025 18:22 ]

• Nhz

Nhz

habbekrats schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:28:
[...]

Die omschakelaar 1-0-2 heb je alleen maar nodig om je groepen die op AC-OUT1 zitten weer op grid aan te sluiten indien je met je Victron setup gaat sleutelen en deze uit moeten.

voorbeeld va offgrid centrum , met de opmerking dat je in NL niet altijd met zekeringen mag beveiliging (aardings afhankelijk) en ik zelf geen hager sft440 zou toepassern als omschakelaar.
[Afbeelding]
Dan komt in het geval van storing/onderhoud dus alles achter ACOUT2 zonder spanning te zitten, ook niet echt wenselijk.

Een tweede omschakelaar plaatsen is dan de oplossing, maar dat is nogal een dure oplossing. Dan hou ik die niet kritische groepen toch liever voor de ACIN denk ik.

Groetjes

• cyclone

cyclone

Nhz schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:08:
[...]
Een tweede omschakelaar plaatsen is dan de oplossing, maar dat is nogal een dure oplossing. Dan hou ik die niet kritische groepen toch liever voor de ACIN denk ik.
Een Hager SFT 440 kost je 5 tientjes.

En dan even afhankelijk van hoe je installatie eruit ziet de additionele bekabeling (was voor mij 25m 5x 6mm2 van mijn hoofdverdeler naar mijn garage) kostte om en nabij 150 euro.
De mantelbuis lag er al voorde gewone voeding kortom was kwestie van erbij trekken (ok ok dat was een klusje van een klein uurtje gezien ik eerst de kabels door de mantelbuis terug heb gehaald en alles in 1x opnieuw moest trekken).

Kortom als je 200 euro een nogal dure oplossing vindt vraag ik me af wat je hebt uitgegeven aan je complete oplossing.

Voor mij was het een no brainer en die 200 euro was nog geen 2,5% van de kosten die ik in totaal heb gemaakt voor de gehele oplossing terwijl je die bij de eerste net uitval direct hebt terugverdiend als bij jou de lampjes wel blijven branden / je de inhoud van je koelkast en vriezer niet weg hoeft te gooien.

Ik vind dit dus helemaal geen dure oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door cyclone op 23-12-2025 11:01 ]

• Nhz

Nhz

Ja, maar ik gebruik als lastscheider niet die Hager, maar de Eaton QM3.

Daarnaast vraag ik me nog steeds af welk voordeel ik heb als de niet-kritische afnemers op ACOUT2 zet in plaats van voor de ACIN. Dus dan vind ik 200euro gewoon zonde van het geld.

Groetjes

• cyclone

cyclone

Denk dat ik dan een stuk gemist hebt gezien je al de investering gemaakt hebt om alles op de AC out te zetten.
Ik zelf ga sowieso niets op de AC OUT 2 zetten, ik heb mijn Victrons volledig geschaald op het vermogen wat ik thuis max trek.

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste