Hoi allen,
Na een tijdje gewacht te hebben op alle spullen draait mijn powerwall nu ook sinds enkele weken en ben er best tevreden over

Hieronder een foto van het eindresultaat, enkele zaken waar ik tegenaan liep en met de kennis van nu misschien anders zou doen.
Andere DIY kast
Begin van de zomer de keuze gemaakt voor een Gobel V3 DYI box. Voornaamste reden, de mogelijkheid om 'm rechtop te zetten en de verbeterde interne bekabeling en circuit breaker. (en V19 JKBMS)
Ik had even niet de handleiding van de EVE MB31 gelezen waarin staat dat de 'polen' omhoog moeten staan. Had ik dat vooraf beter gelezen dan was ik wellicht toch voor een YIXIANG box gegaan.
Ben ik ontevreden over de Gobel box, nee zeker niet.
RTFM
Niet alleen naar de box kijken, maar lees ook eens de handleiding van je beoogde cellen door ;-)
Opstalverzekering
Wij als Hollanders houden van de boel goed verzekeren

. In de voorwaarden van mijn opstalverzekering staat niets over thuisaccu's dus contact met ze gezocht in hoeverre deze dan zijn meeverzekerd.
Lang verhaal kort, een thuisaccu voor eigen gebruik door een erkend installateur geïnstalleerd is verzekerd.
Nu was dat laatste een lastig punt voor een DYI project. Uiteindelijk heb ik met de verzekeraar de afspraak gemaakt mijn installatie technisch te laten keuren conform de NEN-1010, bij gebrek aan een NEN/ISO keuring voor thuisaccu's kwam dit het dichts in de buurt. (goede nieuws mijn DYI elektra werk is door de keuring gekomen)
Zwevende wand
De Victron Multiplus wordt door sommigen nog wel eens als lawaaiig aangeduid. De MP hang in de garage aan de muur met de keuken. Deze muur is weliswaar een dubbele muur met 'iets' van isolatie ertussen, toch wilde in het risico niet nemen gebrom door het hele huis te horen. Daarom een voorzetwand gemaakt die is 'losgekoppeld' van de muur én de vloer. Dat laatste is niet te zien op de foto, maar de onderste CLS balk is voorzien van een soort foam om het frame akoestisch te ontkoppelen van de vloer.
In huis hoor ik nu inderdaad niets van de MP. Had ik wel wat gehoord zonder zwevende wand, tsja dat is lastig te zeggen heb niet gekeken naar het geluid met de MP direct tegen de muur.
Toch is er de afgelopen dagen nog een vraag ontstaan n.a.v. een bericht hier over afgebroken accupolen.
Ik heb 'netjes' de Gobel video tutorial gevolgd om mijn box in elkaar te zetten. Hierin geven ze aan dat de busbars/schroeven op de poles met 8-10Nm vastgezet moeten worden. Dit braaf gedaan.
Ik lees nu in de handleiding dat de EVE MB31 met een kracht van 6Nm moeten worden vastgezet...
Naast dat ik ze met een momentsleutel heb vastgezet zit er ook een drupje loctite tussen zodat ze niet zomaar loskomen.
Iemand een goede reden waarom ik mijn kist NIET zou heropenen om de busbars opnieuw vast te zetten op 6Nm ipv 10Nm? Veiligheidstechnisch gezien heb ik volgens mij geen keus en moet dit gewoon....
(PS ja de cerbo moet nog worden aangesloten op 48v, krijgt nu nog stroom van het net)