Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:19
@cyclone
ik zal de 314 cellen gebruiken ;)

Ik ben vanplan om te starten met 1 victron multiplus II (5000VA) in combinatie met een smartshunt en een cerbo
een 16kWh batterij en een jk smart active BMS

(ik ben van plan Robbert DIY projects zijn methode te volgen, en alles reeds voorzien dat ik dan later kan uitbreiden naar 3 victrons, en eventueel 32kWh batterij)

volgens de simulatie hier met mijn data van afgelopen jaren:
https://www.flexicap.be/huishoudelijk
zou de terugverdien tijd rond de 5 - 6 jaar zijn (er van uitgaan dat dit mij €3000 kost)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:36
@thomke De vragen die ik stel als eerste:
Wil je een thuibatterij
Wil je een DIY, 1/2 DIY of een koop systeem compleet.
Heb je skills voor DIY?
Heb je daar de juiste gereedschappen voor
Bezit je elektrotechnische kennis.
Ben je handig met software

edit
3000 euro lijkt mij krap
batterijcellen ~ 1200euro
case met bms ~ 500-600 euro
MPII 700 euro
smartshunt 100 euro
cerbo 215 euro
dc bekabeling + kabelschoenen 100-200 euro
dc zekeringen 50 euro
AC bekabeling automaten 100-500euro

Als ja later naar 3fase wil zou ik de installatie daar wel op voorbereiden.

[ Voor 39% gewijzigd door habbekrats op 14-03-2026 11:10 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:19
habbekrats schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:02:
Wil je een thuibatterij
Heb je skills voor DIY?
ik wil DIY, (enige wat echt rendabel is, en ook leuk om te doen)
Skills heb ik zeker (ik werk aan industriële elektrische installaties / PLC programmeur, dus vooral opstarten en fout zoeken)
in huis (nieuwbouw) heb ik alle technieken zelf voorzien
juiste gereedschap zal ik nog moeten aankopen (moment sleutels / perstang voor de klemmen op de kabels te steken) maar meettoestel en dergelijke heb ik dus wel.

handig met software? ja, ik draai alles met homeassitant hier, nu heb ik reeds een dynamisch contract en ga ik mijn auto laden (smartevse laadpaal) tijdens de goedkoospte uren, zelfde met de warmtepomp. dit allemaal rekening houdend met het capaciteits tarrief hier in België

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
thomke schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:59:
@cyclone
ik zal de 314 cellen gebruiken ;)

Ik ben vanplan om te starten met 1 victron multiplus II (5000VA) in combinatie met een smartshunt en een cerbo
een 16kWh batterij en een jk smart active BMS

(ik ben van plan Robbert DIY projects zijn methode te volgen, en alles reeds voorzien dat ik dan later kan uitbreiden naar 3 victrons, en eventueel 32kWh batterij)

volgens de simulatie hier met mijn data van afgelopen jaren:
https://www.flexicap.be/huishoudelijk
zou de terugverdien tijd rond de 5 - 6 jaar zijn (er van uitgaan dat dit mij €3000 kost)
Zie zijn video's vooral als entertainment en niet als voorbeeld. Voorbeelden en informatie kun je beter hier vandaan halen.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
habbekrats schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:02:
Wil je een thuibatterij
Heb je skills voor DIY?

edit
3000 euro lijkt mij krap
batterijcellen ~ 1200euro
case met bms ~ 500-600 euro
MPII 700 euro
smartshunt 100 euro
cerbo 215 euro
dc bekabeling + kabelschoenen 100-200 euro
dc zekeringen 50 euro
AC bekabeling automaten 100-500euro

Als ja later naar 3fase wil zou ik de installatie daar wel op voorbereiden.
waarom cerbo ipv een mp gx?

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-03 16:08

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@bbbrumbrum cerbo is makkelijker als je sowieso denkt ooit nog eens naar de 3 fasen te willen.
Sowieso vind ik (maar mening geen feit) de Cerbo prettiger werken, makkelijke te vervangen mocht er eens iets mis mee zijn.
Dus ik snap die keuze wel, zou ook altijd mijn advies zijn voor een ESS, de MP gx zie ik meer als een oplossing voor campers / boten waar ruimte beperkt is.

@thomke ah mijn aanname in deze was dus verkeerd, als jij je in de industriele automatisering bevind heb jij vast voldoende kennis ook om je heen die je kunnen adviseren voor wat betreft elektrotechniek.
En ik kijk ome Robert ook, mooie inventieve vent die veel goed uitlegt maar soms ook wel wat details vergeet (in mijn bescheiden mening). Maar dat helpt je idd al een heel eind op weg.

Meer kennis kun je opdoen in de lange topics hier op tweakers, ik weet het ze zijn lang maar lees ze rustig eens door en je zult zien dat je op goede ideeën zult stuiten die je mogelijk voor je de boel aanschaft tot een betere oplossing zullen brengen.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:04

pvg

Als je uitbreidt naar 3 fasen, dan is 32kWh eigenlijk al te weinig. Dus laat dat “eventueel” maar weg.

• cyclone

cyclone

@pvg
Wat bedoel je precies ? Ik heb mijn 3 fase set (3 x MP II 5000VA) een half jaar op 32kWh gedraaid ik zie het verband tussen het aantal fases en de opslag capaciteit niet helemaal ?

Wellicht bedoel je dat je daarmee niet alle omvormers hun capaciteit qua laden / ontladen kunnen halen op basis van de MB31 ? Dan heb je een punt maar botweg stellen dat een 3 fasen victron oplossing te weinig opslag capaciteit heeft aan 32kWh is onjuist.

• pvg

pvg

cyclone schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:48:
@pvg
Wat bedoel je precies ? Ik heb mijn 3 fase set (3 x MP II 5000VA) een half jaar op 32kWh gedraaid ik zie het verband tussen het aantal fases en de opslag capaciteit niet helemaal ?

Wellicht bedoel je dat je daarmee niet alle omvormers hun capaciteit qua laden / ontladen kunnen halen op basis van de MB31 ? Dan heb je een punt maar botweg stellen dat een 3 fasen victron oplossing te weinig opslag capaciteit heeft aan 32kWh is onjuist.
Goed lezen. Ik stel dat 16kWh te weinig is voor 3 fasen (en dat je dus zeker minstens 32kWh nodig hebt). (Thomke impliceerde dat hij/zij? mogelijk een 3 fasen systeem aan een 16kWh pakket wilde hangen.)
Een 3 fasen Victron systeem is minimaal 3x3kVA. Dat kan langdurig ca 150-180A ontladen en dat is meer dan de aanbevolen 0.2-0.3C voor een enkel 16kWh pakket.
32kWh is aan de krappe kant voor 3x5kVA en zeker voor de nieuwe 6k5.

[ Voor 5% gewijzigd door pvg op 14-03-2026 21:45 ]

• habbekrats
pvg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 10:38:
[...]

MB30/31 EVE zit meestal tegen de 330Ah met weinig variatie in een batch. Die LF334 A- cellen hebben meer variatie (min. 336Ah) en een kortere levensduur… En single studs. Tja, is een paar Ah je dat waard?
Ik draai ook met 3 x MPII 5000 met een 3fasen setup 32kwh. Mocht ik tijdens offgrid eens 15kw nodig zijn dan is dit ~0,5C lijkt mij geen probleem. Het handelen met DESS heb ik beperkt tot 8kw dan zit ik rond 0,25C.

Mijn dagelijks verbruik ligt ~10kwh met een volle accu zou ik dan 3 dagen offgrid kunnen draaien. Met de 5kwp pv kan ik de zonnige maanden volledig offgrid blijven.

• cyclone

cyclone

Pwoei
met je verkeerde been uit bed gestapt ? Vroeg toch niet voor niets "wat bedoel je ?"

Wellicht was jouw niet onderbouwde oneliner misschien beetje onduidelijk ? (er staan 2 duimpjes bij die post dus ik was in ieder geval niet de enige die het niet helemaal duidelijk was).

[ Voor 15% gewijzigd door cyclone op 15-03-2026 22:09 ]

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:35
pvg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Als je uitbreidt naar 3 fasen, dan is 32kWh eigenlijk al te weinig. Dus laat dat “eventueel” maar weg.
Ik ben wel benieuwd hoe iedereen dat ziet, ik stel over 2 weken 3x 4K5 in bedrijf met een 16kwh batterij. Het doel is om zonne-energie mee te nemen naar het nachtverbruik, daarmee is de capaciteit prima en 0,2 tot 0,3C in de nacht ook voldoende (geen WP). De keuze is ook gekomen omdat we op west 8x500wp bij wilde leggen en mooi de omvormers met 0% BTW kunnen installeren. Zelf installatie drukt de kosten, plug in hybrid gebruiken om overtollige zon in te stoppen met een Victron lader en in een nood situatie onszelf aanpassen naar de capaciteit en het weer.

Economisch misschien niet optimaal, maar dat is ook niet nodig. Leuke hobby, de zonnepaneel verdienen zichzelf dit jaar met salderen al flink terug en de Victron met ESS is een mooi stukje techniek in huis met back up functionaliteit (heel het huis op AC out, grid op AC in).

Maar nu ben ik zeer benieuwd waarom ik met 16Kwh dus zoveel te weinig heb.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

Marlon12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen dat ziet, ik stel over 2 weken 3x 4K5 in bedrijf met een 16kwh batterij. Het doel is om zonne-energie mee te nemen naar het nachtverbruik, daarmee is de capaciteit prima en 0,2 tot 0,3C in de nacht ook voldoende (geen WP). De keuze is ook gekomen omdat we op west 8x500wp bij wilde leggen en mooi de omvormers met 0% BTW kunnen installeren. Zelf installatie drukt de kosten, plug in hybrid gebruiken om overtollige zon in te stoppen met een Victron lader en in een nood situatie onszelf aanpassen naar de capaciteit en het weer.

Economisch misschien niet optimaal, maar dat is ook niet nodig. Leuke hobby, de zonnepaneel verdienen zichzelf dit jaar met salderen al flink terug en de Victron met ESS is een mooi stukje techniek in huis met back up functionaliteit (heel het huis op AC out, grid op AC in).

Als je zelf de stromen in kaart hebt gebracht die uit en in de batterij vloeien dan is de case toch sluitend in jouw geval.

Hoofdzaak is dat je de 3 Multis beperkt op de maximale laadstroom die de 16kWh pack gezond verdragen kan.

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

En ontlaadstroom

[ Voor 91% gewijzigd door Ersus op 15-03-2026 23:22 ]

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• pvg

pvg

cyclone schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:08:
[...]

Pwoei
met je verkeerde been uit bed gestapt ? Vroeg toch niet voor niets "wat bedoel je ?"

Wellicht was jouw niet onderbouwde oneliner misschien beetje onduidelijk ? (er staan 2 duimpjes bij die post dus ik was in ieder geval niet de enige die het niet helemaal duidelijk was).
Zo was het niet bedoeld hoor! 😉 Sorry als je het zo opvatte.

• pvg

pvg

Marlon12 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:52:
[...]

Het probleem is de temperatuurstijging van de cellen: met een enkele MP5000 en 65-70A laden voor ca 4 uur, stijgt de temp van de cellen (gemeten op de accupolen) met ca 10C. In de zomer als het 30+ graden is, zit je dan dus al op de max van het tempbereik (ca 45C) waar je de cellen wilt gebruiken. In een 3 fasen Victron systeem kan de stroom meer dan 2x zo hoog zijn en dat is dus 4x zoveel warmte (P=I^2*R).

Voorbeeld 65A in 16xMB31 in Yixiang box:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N65kRKQfh1FGs4R5uqp_3SDzAsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQQaOLmccdOcWrqKweOi0bYX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door pvg op 16-03-2026 06:59 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat heeft weinig met het verschil tussen 1 of 3 fase te maken, een enkele MP15000 heeft hetzelfde effect op die accu. (ont)laadstroom beperken tot x-A per y-sec is de oplossing.

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 12:13
pvg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 21:41:
[...]

Goed lezen. Ik stel dat 16kWh te weinig is voor 3 fasen (en dat je dus zeker minstens 32kWh nodig hebt). (Thomke impliceerde dat hij/zij? mogelijk een 3 fasen systeem aan een 16kWh pakket wilde hangen.)
Een 3 fasen Victron systeem is minimaal 3x3kVA. Dat kan langdurig ca 150-180A ontladen en dat is meer dan de aanbevolen 0.2-0.3C voor een enkel 16kWh pakket.
32kWh is aan de krappe kant voor 3x5kVA en zeker voor de nieuwe 6k5.
Sorry, maar wat is dit voor een onzin? Dat iets kan, betekent toch niet dat het ook zo moet? Mijn auto kan ook 180 km/u rijden, is die nu ongeschikt voor binnen de bebouwde kom?

Je kies voor een 3-fase systeem, omdat de netbeheerder 3 fasen aanbied in jouw huis. De accu-capaciteit kies je op basis van wat jij wilt betalen, wat Victron adviseert in relatie tot eventueel aanwezige zonnepanelen en hoe lang je eventueel off-grid wil in relatie tot je stroomverbruik.

Als je dit allemaal weet, dan ga je pas je omvormers kiezen. En dan kun je prima je omvormers overdimensioneren, om er later een accu-pakket bij te zetten. In het ergste geval is je accu voortijdig leeg, of vliegt er een zekering uit. En dan enkel in geval van eilandbedrijf (noodstroom).

Je accu kun je veilig ontladen tot 1C. Dat betekent dus 16 kWh / 50 V (gemiddeld) = 320A. En dan verbruik je in een uurtje tijd die 16 kWh. Los van kortsluiting is dit alles behalve een normaal verbruik. Die 0,2-0,3C is voor langdurig gebruik in relatie tot een lange levensduur. Een enkele keer met 1C je accu leegtrekken zal de levensduur niet merkbaar verkorten.

Mijn grootste bezwaar zou nog wel zijn dat ik die chinese zekeringen niet helemaal vertrouw. Maar 16 kWh is gewoon al een heel redelijke accu in relatie tot het normale verbruik van een normale woning.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:54
pegagus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Sorry, maar wat is dit voor een onzin? Dat iets kan, betekent toch niet dat het ook zo moet? Mijn auto kan ook 180 km/u rijden, is die nu ongeschikt voor binnen de bebouwde kom?

Je kies voor een 3-fase systeem, omdat de netbeheerder 3 fasen aanbied in jouw huis. De accu-capaciteit kies je op basis van wat jij wilt betalen, wat Victron adviseert in relatie tot eventueel aanwezige zonnepanelen en hoe lang je eventueel off-grid wil in relatie tot je stroomverbruik.

Als je dit allemaal weet, dan ga je pas je omvormers kiezen. En dan kun je prima je omvormers overdimensioneren, om er later een accu-pakket bij te zetten. In het ergste geval is je accu voortijdig leeg, of vliegt er een zekering uit. En dan enkel in geval van eilandbedrijf (noodstroom).

Je accu kun je veilig ontladen tot 1C. Dat betekent dus 16 kWh / 50 V (gemiddeld) = 320A. En dan verbruik je in een uurtje tijd die 16 kWh. Los van kortsluiting is dit alles behalve een normaal verbruik. Die 0,2-0,3C is voor langdurig gebruik in relatie tot een lange levensduur. Een enkele keer met 1C je accu leegtrekken zal de levensduur niet merkbaar verkorten.

Mijn grootste bezwaar zou nog wel zijn dat ik die chinese zekeringen niet helemaal vertrouw. Maar 16 kWh is gewoon al een heel redelijke accu in relatie tot het normale verbruik van een normale woning.
Je kan de laad-/ontlaadstroom ook gewoon limiteren in de software. Dus je kan prima nu een 3x100A inverter/lader plaatsen en daarop bijv. 1x een 16kWh accu plaatsen die 150A mag hebben (zoals bij een NKON ESS Pro bijv.). Zelfs als je niets instelt zal het BMS de stroom dan limiteren op 150A. Mits dat icm je PV-omvormers mag bij Victron natuurlijk.

All-electric.

• pegagus
Wanneer de stroom wordt gelimiteerd, dan zal de spanning dalen schakelen de Victron omvormers zelf uit bij 210V. Linksom of rechtsom, je verbruikers bepalen de hoeveelheid stroom uit je accu en niet je omvormer. De omvormer vormt enkel een limiet.

https://www.victronenergy...30V/nl/configuration.html

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:38

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pegagus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Sorry, maar wat is dit voor een onzin? ....
Ik vind dit niet zo'n constructieve manier van communiceren, beetje vijandig, laten we het gezellig houden.
Je kies voor een 3-fase systeem, omdat de netbeheerder 3 fasen aanbied in jouw huis.
"Daar ben ik het niet mee eens". Je kiest voor een 1-fase of 3-fase systeem op basis van jouw specifieke wensen en doelen. Dat je een 3-fase aansluiting hebt, wil niet zeggen dat je voor 3-fasen- setup kiest.

Voor veel mensen is een enkel-fase oplossing op basis van een 5kW omvormer en 15kWh accu een prima en kosten efficiënte oplossing.
Ik ben het persoonlijk wél eens met de notie dat het vermogen van een 3-fase setup (vaak op basis van 3 x 5kW omvormers) niet in verhouding staat tot het vermogen van een 15kWh accu op 0.3C en dat je op papier met 1C mag ontladen, vind ik zelf heel vergezocht.

Zoals al benoemd vind ik een 3-fase setup met 15kWh accu, die software matig gelimiteerd is op 0.3C een zinnige keuze als je weet dat je uiteindelijk toch voor 32kWh+ wilt gaan.

Ik snap het ook nog wel als je persé het hele huis op noodstroom wilt hebben, dan wil je alle fasen beschermen en ga je er vanuit dat je het vermogen niet nodig hebt. Blijkbaar heb je dan 1500-2000+ euro over voor noodstroom, vind ik persoonlijk ver gaan maar er zijn redelijk wat mensen hier die dit graag willen, prima verder.

Maar het idee opperen om met 1C een accu te gaan belasten, al is het maar zelden - vind ik niet zo'n goed idee. Overigens vind ik het ook een theoretisch idee, omdat dit een 300A BMS vereist en meestal zit er een 200A BMS in een 15kWh accu. Ook meen ik dat mensen ervaren dat als je zo'n BMS tegen de grens aan gaat belasten, je er achter komt dat zo'n BMS kort 1C kan hebben, maar slechts 0.5C continue kan leveren zonder oververhit te raken. Ik zou zelf het hele idee van 1C ontladen heel snel vergeten. :+

• pegagus
Zonder enige onderbouwing beweren dat 16 kWh te klein is voor een 3-fase set-up, dat raakt kant nog wal (ofwel onzin). Verder niets persoonlijks bedoeld.

Uiteindelijk is het scenario wat het meeste stroom uit je accu trekt die van eilandbedrijf/noodstroom. En dan houdt 16 kWh niet heel erg over, maar is het genoeg om de koelkast en de lampen voor langere tijd in de lucht te houden. Het is maar wat dan je prioriteiten zijn

Technisch gezien mag een je een accu met 1C ontladen. Daar gaat die accu dus niet kapot van. Feitelijk komt het niet voor. Dus is er geen technische beperking om een grotere omvormer te kiezen, omdat anders je accu te snel leeg getrokken wordt. Want dat hangt gewoon af van de gebruikers. En wat je veilig vindt, dat stel je dan in, in het BMS. Met de wetenschap dat je omvormers wellicht in storing schieten omdat je te veel stroom verbruikt.

Bij de genoemde 0,5C trek je binnen 2 uur je accu's helemaal leeg. Dan heb ik je in de zin van noodstroom er 2 uur plezier van. Dat schiet ook niet echt op. Bij 0,3C een dikke 3 uur. Daarbij maakt het niet uit hoe groot je omvormer is.

En voor nul-op -de meter is 3-fase wel interessant, juist als je omvormers niet heel groot zijn. Want het verbruik wordt gemiddeld over de drie fasen en Victron levert eventueel terug op de minst belaste fase.

[ Voor 20% gewijzigd door pegagus op 16-03-2026 16:46 ]

• pvg

pvg

pegagus schreef op maandag 16 maart 2026 @ 16:35:
Zonder enige onderbouwing beweren dat 16 kWh te klein is voor een 3-fase set-up, dat raakt kant nog wal (ofwel onzin). Verder niets persoonlijks bedoeld.

Uiteindelijk is het scenario wat het meeste stroom uit je accu trekt die van eilandbedrijf/noodstroom. En dan houdt 16 kWh niet heel erg over, maar is het genoeg om de koelkast en de lampen voor langere tijd in de lucht te houden. Het is maar wat dan je prioriteiten zijn

Technisch gezien mag een je een accu met 1C ontladen. Daar gaat die accu dus niet kapot van. Feitelijk komt het niet voor. Dus is er geen technische beperking om een grotere omvormer te kiezen, omdat anders je accu te snel leeg getrokken wordt. Want dat hangt gewoon af van de gebruikers. En wat je veilig vindt, dat stel je dan in, in het BMS. Met de wetenschap dat je omvormers wellicht in storing schieten omdat je te veel stroom verbruikt.

Bij de genoemde 0,5C trek je binnen 2 uur je accu's helemaal leeg. Dan heb ik je in de zin van noodstroom er 2 uur plezier van. Dat schiet ook niet echt op. Bij 0,3C een dikke 3 uur. Daarbij maakt het niet uit hoe groot je omvormer is.

En voor nul-op -de meter is 3-fase wel interessant, juist als je omvormers niet heel groot zijn. Want het verbruik wordt gemiddeld over de drie fasen en Victron levert eventueel terug op de minst belaste fase.
Onderbouwing: pvg in "Zelf een powerwall bouwen"

Ik ben benieuwd naar de temperatuurcurve (gemeten op accupolen) bij laden op vol vermogen van je 3 fasen Victron systeem op een enkele 16kWh accu.

Voor nul-op-de-meter is geen 3 fasen systeem nodig, want de meter “saldeert” intern de kWh over de fases.

Als je een 3 fasen systeem moet knijpen omdat je accu te klein is, had je net zo goed een 1 fase omvormer kunnen selecteren. Alleen als je per se 3 fasen noodstroom nodig hebt, kan dat een overweging zijn (maar dan zal 16kWh vaak ook niet voldoende reserve geven). Bij een 3 fasen meterkast kun je de noodstroomgroepen op dezelfde fase zetten.

Mijn conclusie: 3 fasen op 16kWh heeft weinig nuttige toepassingen en is dus meestal slecht systeemdesign.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-03 20:51
Voorbeeld van 1 fase victron op 3 fase (voorbereide) groepenkast bij mij thuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufIfWErYt9fhKiWvXsKz-Th7Vls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GphrMTgbeq17t9xyyGowe4kh.jpg?f=fotoalbum_large

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:35
1-fase vs 3-fase ligt iets genuanceerder dan puur de accu-capaciteit en omvormervermogen. Ik heb nu een tijdje een 1fase Multiplus 6k5 draaien met 16kWh en heb een aardig beeld gekregen van de beperkingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urGO9IgKj0MVhpp-T2i6r_t9RU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59PC0Y0zoJVzBsytTGf85goV.png?f=fotoalbum_large

Voordelen van 1-fase setup:
  • de installatie neemt minder ruimte in
  • in de meterkast neemt het minder ruimte in
  • 1 fase is goedkoper. Gemiddeld toch snel zo'n 1500 euro schat ik in, maar kan oplopen als je ook nog een meterkast moet uitbreiden
  • je kan salderen over de fases, dus NOM is prima mogelijk
  • minder standby verliezen
Nadelen van 1-fase setup in 3-fase grid
  • elektrotechnisch onoverzichtelijker
  • je kan maar een deel van de belastingen achter de multiplus kwijt, en 3 fase belastingen zijn sowieso uitgesloten. Dus niet koken in noodstroom.
  • geen backup power voor je volledige huis
  • bij 3 fase PV heb je geen PV invoeding in noodstroomsituatie
  • bij 3 fase PV moet je de PV opwek op de 2 fases binnenhalen via 1 fase. Afhankelijk van PV vermogen zit je fase 1 al bijna aan z'n limiet. Dit beperkt overig gebruik op die fase
  • je bent beperkt in vermogen, een 6k5 sluit mooi aan bij 5kWp PV en 25A grid. Heb je meer vermogen nodig komt je eigenlijk niet meer uit op 1 fase
  • Je gaat waarschijnlijk tegen beperkingen aanlopen in de aansturing van Victron aangezien er altijd wel iets is wat in deze opstelling niet lekker werkt (e.g. peakshaving, niet flexibel met instellingen tussen loads op AC-in / AC-out)
  • je hebt een grid-meter nodig (ik neem aan dat dit bij een 3 fase systeem niet nodig is als de victron tussen het net en de belasting zit)
Just my 2 cents ;)

[ Voor 3% gewijzigd door PcFer op 17-03-2026 07:35 ]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:42
pvg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Ik ben benieuwd naar de temperatuurcurve (gemeten op accupolen) bij laden op vol vermogen van je 3 fasen Victron systeem op een enkele 16kWh accu.

Voor nul-op-de-meter is geen 3 fasen systeem nodig, want de meter “saldeert” intern de kWh over de fases.

Als je een 3 fasen systeem moet knijpen omdat je accu te klein is, had je net zo goed een 1 fase omvormer kunnen selecteren. Alleen als je per se 3 fasen noodstroom nodig hebt, kan dat een overweging zijn (maar dan zal 16kWh vaak ook niet voldoende reserve geven). Bij een 3 fasen meterkast kun je de noodstroomgroepen op dezelfde fase zetten.

Mijn conclusie: 3 fasen op 16kWh heeft weinig nuttige toepassingen en is dus meestal slecht systeemdesign.
Ik denk dat deze conclusie iets te kort door de bocht is. Als je namelijk maar een 16 kWh accu nodig hebt voor NOM, maar wel met ca. 5 kW wilt ontladen (bijv. tijdens elektrisch koken), dan moet je nog wel even rekening houden met de stroom door je N. Afhankelijk van de belasting van je andere fasen zou die zo maar in een 1 Fase systeem boven de 25A uit kunnen komen.

Dan zou een 3 fase systeem met een 16 kWh accu een oplossing kunnen zijn.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• pvg

pvg

jeroenst schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 00:10:
Voorbeeld van 1 fase victron op 3 fase (voorbereide) groepenkast bij mij thuis:

[Afbeelding]
Je weet dat die kookgroep zo niet hoort als je naar 3 fasen netaansluiting gaat? 2x16A op 25A hoofdzekering…

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

pvg schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Je weet dat die kookgroep zo niet hoort als je naar 3 fasen netaansluiting gaat? 2x16A op 25A hoofdzekering…
Misschien heeft hij een C40?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Liever een 3F systeem met een beperking op de accu dan een 1F accu in een 3F net die de fase-belasting te pas en te onpas scheef trekt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:57
jadjong schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 10:14:
Liever een 3F systeem met een beperking op de accu dan een 1F accu in een 3F net die de fase-belasting te pas en te onpas scheef trekt.
Liever een 1 fase systeem wat financieel véél beter uit komt dan een 3F systeem "omdat het beter is voor de fase belasting".

Door spreiding op de wijk is dit een non-issue en een 3 fase systeem is vaak te zwaar ifvh het beoogde gebruik als je zelfverbruik wil verhogen.

Bron: kijk maar naar al die huizen die 10 20 jaar geleden uitgerust zijn met de typische SMA's TL's, die rode. Heel veel van die woningen waren van de generatie 40 à 50 jaar, indertijd ook 3 fasen gestoken want dat waren vaak nog klussende mensen die "drijfkracht" graag hadden om een motor, draaibank of laspost te gebruiken thuis en dat rustig met een PV setje en terugdraaiende teller + GSC's goed geinvesteerd en terugverdiend hebben. (Opletten, ik ben Belg, 3 fasen is hier nog heel vaakvoorkomend en wij worden daar niet op belast, wij worden belast op hoeveel vermogen we langdurig trekken).

Bron: meetdata van afgelopen 7 en 30 dagen, paar zonnige dagen, op L2 zit 4kW opwek en op L1 wordt de batterij volgeladen. Maximale stroomsterkte op de nul-lijn? 19 ampere.

Buiten dat het zo kostenefficient is (zelf een powerwall bouwen) moet iedereen die iets van PV heeft liggen gewoon aan een pluginbatterij.
Financieel gezien zijn dat de slimsten. Klein batterijtje of à la limite 2, goed genoeg om de nacht door te komen en klaar.

Ja, 3 fasen is leuk om bij het koffiemachine op het werk te zeggen maar tenzij je uit de vermogensgrenzen loopt die 1 unit aan kan is het vaak te veel, te kostelijk en niet rendabel.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 17-03-2026 10:43 ]

• jeroenst
pvg schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 07:43:
[...]

Ik zie dat dit zelfs in nieuwbouw zo wordt afgeleverd. Niet ideaal, ik ga het later nog over 2 fasen verdelen als we over gaan op 3 fase.

• jeroenst
Ersus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Misschien heeft hij een C40?
Nu nog wel 1xc40 inderdaad

• jeroenst
Welk programma gebruik je om dit te tekenen?

• cyclone

cyclone

Q schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:29:
[...]

Ik vind dit niet zo'n constructieve manier van communiceren, beetje vijandig, laten we het gezellig houden.

[...]
Eens maar denk dat de toon wel al eerder werd gezet en je nu de verkeerde persoon aanspreekt maar ook dat is inmiddels recht getrokken.
kortom gezelligheid allom 8)
"Daar ben ik het niet mee eens". Je kiest voor een 1-fase of 3-fase systeem op basis van jouw specifieke wensen en doelen. Dat je een 3-fase aansluiting hebt, wil niet zeggen dat je voor 3-fasen- setup kiest.
Deels eens, als we het over MB31's hebben helemaal waar, maar het is geen wet van Meden en Perzen dat een accu beter maar tot 0.2C a 0.3C belast kan / mag worden ten behoeve van de levensduur van de cellen.
De ene cel is de andere niet.

En dan komen we wel tot de kern van de zaak (en vandaar ook mijn reactie op de initiële opmerking) zelf laat ik mijn MB31's maar tot max 60A ontladen / laden en kom nu tot de conclusie dat ik in mijn 3 fase opstelling met mijn MP II 5000VA's net te kort schiet als ik mijn EV vol wil gooien en ga ik er ondanks dat ik de opslag niet perse nodig heb er toch nog een doosje bijgooien.

Kortom als iemand nog een yixiang doos (leeg of gevuld) over heeft stuur me rustig een PM.

[ Voor 21% gewijzigd door cyclone op 17-03-2026 13:05 ]

• pegagus
pvg schreef op maandag 16 maart 2026 @ 23:00:
[...]

Als ik naar mijn eigen business-case kijk:

- PV vermogen is max 7 kW
- max vermogen huishoudenen is ca. 9 kW (in de winter)
- 3-fase aansluiting
- accu voor nul-op-de -meter

Nu moet ik volgens Victron vanuit het PV vermogen minimaal 25 kWh batterij hebben, maar dat negeer ik even (ik zet wat panelen uit bv). Ik heb uitgerekend dat ik met een batterij van 16 kWh optimaal opslag vermogen heb. Dit is namelijk precies het vermogen wat in het voorjaar en najaar wordt opgewekt en wat ik in de nacht dan weer gebruik. In de zomer wek ik meer op dan ik verbruik, in de winter minder.

Met een 1-fase systeem kom ik waarschijnlijk uit op een Mulitplus II 8000 die ca. 1.600- euro kost. Met 3x Multiplus II 3000 kom ik op nagenoeg het zelfde bedrag uit. de 3-fase setup zal wat duurder zijn aan kabelwerk, maar daar staat tegenover dat je makkelijk je accu-capaciteit kunt uitbreiden.

Er zit inderdaad wel een limiet op het laden van de accu, maar met zonnestroom eerder een uur of 8 dan 4 uur (zeker al het een hete dag is). Je accu leegtrekken kan wellicht wel sneller, dus in de zomer zou je op een hete dag nog wel tegen een temperatuurlimiet kunnen aanlopen. Maar dat zal niet heel vaak voorkomen.

En uiteraard is er dan nog weer de afweging hoe vol je je accu wilt laden, maar ik denk dat dit voorbeeld aardig duidelijk maakt dat het niet zo kansloos is als het lijkt (tenzij ik nog iets over het hoofd zie)

• Q

Q

cyclone schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:01:

En dan komen we wel tot de kern van de zaak (en vandaar ook mijn reactie op de initiële opmerking) zelf laat ik mijn MB31's maar tot max 60A ontladen / laden en kom nu tot de conclusie dat ik in mijn 3 fase opstelling met mijn MP II 5000VA's net te kort schiet als ik mijn EV vol wil gooien en ga ik er ondanks dat ik de opslag niet perse nodig heb er toch nog een doosje bijgooien.

Kortom als iemand nog een yixiang doos (leeg of gevuld) over heeft stuur me rustig een PM.
Waar we het allemaal over eens zijn is het idee dat een accu twee belangrijke parameters heeft:

1. Capaciteit
2. Vermogen

En soms heb je de capaciteit niet nodig, maar wel meer vermogen dan één accu kan leveren (met bescherming van levensduur). Dan zul je toch meer capaciteit / extra accu moeten plaatsen.

Dat was 'vroeger' in de ICT vooral ook een ding bij storage performance: je kocht veel harde schijven niet voor de capaciteit, maar voor de IOPs , als ik even mag nerden :+

• Q

Q

pegagus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:26:

Met een 1-fase systeem kom ik waarschijnlijk uit op een Mulitplus II 8000 die ca. 1.600- euro kost. Met 3x Multiplus II 3000 kom ik op nagenoeg het zelfde bedrag uit. de 3-fase setup zal wat duurder zijn aan kabelwerk, maar daar staat tegenover dat je makkelijk je accu-capaciteit kunt uitbreiden.
Het gaat om het voorbeeld / concept, maar ik vind zelf de MPII 3000 geen optie meer. De efficiency is beduidend slechter dan de MPII 5000 en de nieuwe modellen. Bovendien is het vermogen ook echt relatief laag (2400W). Laden kan notabene max met ongeveer 1700 watt, dus totaal 5100W, dat is vaak minder dan wat een solar installatie kan leveren. Waarbij dan ook nog eens extra veel verloren gaat.

Conceptueel heb je 100% gelijk, maar in de praktijk vind ik de 3000 een desinvestering.

Ik adviseer dat als je écht 3-fasen wilt inrichten, om de prijs van een 5000 of 4.5/6.5 setup te accepteren.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 17-03-2026 13:42 ]

• pegagus
Een 6k5 kost nu bij NKON slechts 580- euro. Je zou nog kunnen uitrekenen wat je mist aan opslag van PV vermogen (en bijbehorende kosten van energie inkopen) als je een enkele 6k5 omvormer hebt. In de zomer lijk ik nauwelijks boven de 5 kW uit te komen, al staat de airco's wel op een verlanglijstje.

In mijn huidige situatie zou het voor mij waarschijnlijk uitkunnen met 1 6k5, maar als ik twee airco's laat installeren, gaan die ene tekort schieten voor nul-op-de-meter.

Maar omgekeerd zie ik die extra 16 kWh ook niet zo snel terug verdiend. En vrij makkelijk installeert men een veelvoud van 16 kWh.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:42
pegagus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:12:
Een 6k5 kost nu bij NKON slechts 580- euro. Je zou nog kunnen uitrekenen wat je mist aan opslag van PV vermogen (en bijbehorende kosten van energie inkopen) als je een enkele 6k5 omvormer hebt. In de zomer lijk ik nauwelijks boven de 5 kW uit te komen, al staat de airco's wel op een verlanglijstje.

In mijn huidige situatie zou het voor mij waarschijnlijk uitkunnen met 1 6k5, maar als ik twee airco's laat installeren, gaan die ene tekort schieten voor nul-op-de-meter.
Als je genoeg PV hebt, produceren die toch juist op de momenten dat je airco ook aan moet. Daar heb je toch geen extra accu capaciteit of omvormer capaciteit voor nodig?
Maar omgekeerd zie ik die extra 16 kWh ook niet zo snel terug verdiend. En vrij makkelijk installeert men een veelvoud van 16 kWh.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• PcFer
jeroenst schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Welk programma gebruik je om dit te tekenen?
Qelectrotech Beetje barebones tool, maar het werkt.
pegagus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:12:
Een 6k5 kost nu bij NKON slechts 580- euro.
Volgens mij klopt dat niet, bij mij is die 800 euro op NKON.

• pegagus
@Jojan265 die airco draait wel door als de zon onder is.
@PcFer ik zag het bedrag in Google zoekresultaten.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03 20:43
Ik las hierboven dat je een driefase kookplaat niet meer kan gebruiken als je noodstroom nodig hebt en slecht een 1 fase Victron opstelling hebt. Dat is niet geheel juist!

De meeste inductiekookplaten hebben 1 fase waarop ze voor de helft werken. Bij mijn Siemens kookplaat is dat L3. Als daar spanning op staat dan werkt de kookplaat voor de helft. Pitten 1 en 2 geven dan een error melding, de overige 2 pitten werken gewoon normaal. Ik heb dan ook L3 en L1 verwisselt om hem met noodstroom te kunnen gebruiken.

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-03 20:22
Misschien niet helemaal de juiste plek om deze vraag te stellen maar misschien ook weer wel.

Heb voornemens een batterij systeem te gaan bouwen met de Victron Multiplus met 2x Yixiang 16 kWh batterij boxen.
Nu heb ik toch vandaag de verzekering maar eens gebeld.
Had namelijk dit in de polisvoorwaarden gevonden:

-------------------------------------
6.6 Duurzame installaties

Je bent verzekerd voor de gebeurtenissen zoals vermeld bij de dekking Basis of All risk. Op je
polisblad lees je welke dekking je gekozen hebt. Wij vergoeden schade aan:

1. warmte- en energieopwekkende systemen; en/of
2. warmte- en energieopslagsystemen:
• aan de buitenkant van je woning; en/of
• die op de grond staan die bij je woning hoort, inclusief de daarop aangesloten leidingen en installaties.
Bijvoorbeeld zonnepanelen, zonneboilers, thuisbatterijen, (hybride) warmtepompen of
windturbines.
3. regenwateropvangsystemen die vast zitten aan je woning of onderdeel zijn van je tuin; en/of
4. laadpalen die staan op de grond die bij je woning hoort.

Je ontvangt hiervoor per gebeurtenis maximaal € 50.000,-.
Let op! Materiële schade aan gehuurde duurzame installaties is niet verzekerd.

Let op! Alleen kleinschalige Elektriciteit Opslagsystemen (EOS) met een totale maximum
capaciteit van 20 kWh zijn verzekerd. Zorg dat de EOS is beproefd of gecertificeerd door een
onafhankelijk Europees erkend keurbureau, bijvoorbeeld DEKRA TÜV ISO KEMA.

Let op! Je bent alleen verzekerd als de montage en installatie volgens het productvoorschrift
en montagehandleiding van de fabrikant is gebeurd. De installatie en montage moeten
voldoen aan de norm NEN-1010. Dit moet je bij schade aantonen.

Heb gevraagd wat nu als ik een systeem heb van 32 kWh?
Kan ik dit in de polis op laten nemen, misschien een aanvullende verzekering?
Nou antwoord was zeer helder, dergelijke grote systemen boven de 20kWh zijn bij ons niet te verzekeren was het antwoord.
Jammer dat ik er nog tot december dit jaar aan vast zit.

Hoe is jullie ervaring hiermee?
En welke verzekeraar doet niet zo moeilijk?
Want als ik het zo lees bouwen de meeste hier systemen van meer dan 20kWh.

• jeroenst
master1104 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:42:
Ik las hierboven dat je een driefase kookplaat niet meer kan gebruiken als je noodstroom nodig hebt en slecht een 1 fase Victron opstelling hebt. Dat is niet geheel juist!

De meeste inductiekookplaten hebben 1 fase waarop ze voor de helft werken. Bij mijn Siemens kookplaat is dat L3. Als daar spanning op staat dan werkt de kookplaat voor de helft. Pitten 1 en 2 geven dan een error melding, de overige 2 pitten werken gewoon normaal. Ik heb dan ook L3 en L1 verwisselt om hem met noodstroom te kunnen gebruiken.
Ik heb de kookplaat niet op noodstroom zitten. De reden is dat de accu dan icm dess bij lage soc wel heel snel leeg is. Dus alleen lichtgroepen (en de oven want daar zit de koelkast op dezelfde groep helaas).

• PcFer
master1104 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:42:

Zou je kunnen uitleggen hoe je dit hebt aangesloten? Ik heb hier een tijdje over nagedacht en ik kan geen veilige manier vinden om dit aan te sluiten namelijk.

Bij mij zit een 2-fase kookplaat op een 3-fase perilex. Hierdoor gebruik je alleen L1 en L2 en heb je ook maar 1 nul geleider nodig (door de faseverschuiving tussen L1 en L2 wordt de nul niet overbelast).

Het lijkt mij heel erg link om één fase van de kookplaat achter de multiplus te zetten terwijl de andere één/twee fases + N vanuit het net komen. Als de multiplus in eilandbedrijf gaat wordt de nul van de AC-IN losgekoppeld, dit is met een goede reden (o.a. terugvoeding voorkomen), deze via een omweg weer met de nul in de meterkast verbinden lijkt me niet toegestaan. Daarnaast is er geen enkele garantie dat de 120graden faseverschuiving behouden blijft in geval van eiland bedrijf en toevallig toch nog/weer netspanning aanwezig is.

Je zou twee kabels (fase + nul) naar de kookplaat kunnen brengen (zoals bij een enkelfase netaansluiting), maar dan nog steeds breng je de nul vanuit het net samen met de nul vanuit de AC-OUT van de multiplus. Iets wat vermoedelijk wel werkt is beide kabels op de AC-out van de multiplus aansluiten, maar dan moet je dus opletten dat je niet teveel vermogen trekt en je multiplus overbelast.

• pvg

pvg

Peter_v_m schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:50:
Misschien niet helemaal de juiste plek om deze vraag te stellen maar misschien ook weer wel.

Heb voornemens een batterij systeem te gaan bouwen met de Victron Multiplus met 2x Yixiang 16 kWh batterij boxen.
Nu heb ik toch vandaag de verzekering maar eens gebeld.
Had namelijk dit in de polisvoorwaarden gevonden:

6.6 Duurzame installaties

Je bent verzekerd voor de gebeurtenissen zoals vermeld bij de dekking Basis of All risk. Op je
polisblad lees je welke dekking je gekozen hebt. Wij vergoeden schade aan:

1. warmte- en energieopwekkende systemen; en/of
2. warmte- en energieopslagsystemen:
• aan de buitenkant van je woning; en/of
• die op de grond staan die bij je woning hoort, inclusief de daarop aangesloten leidingen en installaties.
Bijvoorbeeld zonnepanelen, zonneboilers, thuisbatterijen, (hybride) warmtepompen of
windturbines.
3. regenwateropvangsystemen die vast zitten aan je woning of onderdeel zijn van je tuin; en/of
4. laadpalen die staan op de grond die bij je woning hoort.

Je ontvangt hiervoor per gebeurtenis maximaal € 50.000,-.
Let op! Materiële schade aan gehuurde duurzame installaties is niet verzekerd.

Let op! Alleen kleinschalige Elektriciteit Opslagsystemen (EOS) met een totale maximum
capaciteit van 20 kWh zijn verzekerd. Zorg dat de EOS is beproefd of gecertificeerd door een
onafhankelijk Europees erkend keurbureau, bijvoorbeeld DEKRA TÜV ISO KEMA.

Let op! Je bent alleen verzekerd als de montage en installatie volgens het productvoorschrift
en montagehandleiding van de fabrikant is gebeurd. De installatie en montage moeten
voldoen aan de norm NEN-1010. Dit moet je bij schade aantonen.

Heb gevraagd wat nu als ik een systeem heb van 32 kWh?
Kan ik dit in de polis op laten nemen, misschien een aanvullende verzekering?
Nou antwoord was zeer helder, dergelijke grote systemen boven de 20kWh zijn bij ons niet te verzekeren was het antwoord.
Jammer dat ik er nog tot december dit jaar aan vast zit.

Hoe is jullie ervaring hiermee?
En welke verzekeraar doet niet zo moeilijk?
Want als ik het zo lees bouwen de meeste hier systemen van meer dan 20kWh.
ING / NN?

Merk op dat de opmerking boven gaat over schade aan het EOS. Wat geldt er voor schade *door* een EOS >20kWh? Ik vind dit laatste een stuk belangrijker…

• cyclone

cyclone

@Peter_v_m gebruik ff de zoekfunctie dit is al echt een aantal keer flink aan de orde gekomen.

• pvg

pvg

pegagus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:26:
[...]

Als ik naar mijn eigen business-case kijk:

- PV vermogen is max 7 kW
- max vermogen huishoudenen is ca. 9 kW (in de winter)
- 3-fase aansluiting
- accu voor nul-op-de -meter

Nu moet ik volgens Victron vanuit het PV vermogen minimaal 25 kWh batterij hebben, maar dat negeer ik even (ik zet wat panelen uit bv). Ik heb uitgerekend dat ik met een batterij van 16 kWh optimaal opslag vermogen heb. Dit is namelijk precies het vermogen wat in het voorjaar en najaar wordt opgewekt en wat ik in de nacht dan weer gebruik. In de zomer wek ik meer op dan ik verbruik, in de winter minder.

Er zit inderdaad wel een limiet op het laden van de accu, maar met zonnestroom eerder een uur of 8 dan 4 uur (zeker al het een hete dag is). Je accu leegtrekken kan wellicht wel sneller, dus in de zomer zou je op een hete dag nog wel tegen een temperatuurlimiet kunnen aanlopen. Maar dat zal niet heel vaak voorkomen.

En uiteraard is er dan nog weer de afweging hoe vol je je accu wilt laden, maar ik denk dat dit voorbeeld aardig duidelijk maakt dat het niet zo kansloos is als het lijkt (tenzij ik nog iets over het hoofd zie)
PV kun je voor de multiplus aansluiten (op AC-in) en hoeft dus niet bepalend te zijn (je usecase is NOM, niet per se backup incl. PV). Evt leg je enkele extra panelen met mppt op een schuurtje of aanbouw oid als je wilt kunnen laden bij stroomuitval.
Een MP 6k5 kost 800euro incl btw en kan piek 8kW 1u leveren en 11kW voor 1min. Dat zou dus voldoende zijn voor je normale loads. Laadstroom is max 100A en past dus net bij een 16kWh pack (0.3C)

Heb je de tempcurve bij enkele uren laden met 3x MP 3000? Of heb je het systeem nog niet?

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-03 20:22
pvg schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:34:
[...]

ING / NN?

Merk op dat de opmerking boven gaat over schade aan het EOS. Wat geldt er voor schade *door* een EOS >20kWh? Ik vind dit laatste een stuk belangrijker…
Inderdaad NN.
Dat laatste is ook wel een dingetje ja.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03 20:43
PcFer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Zou je kunnen uitleggen hoe je dit hebt aangesloten? Ik heb hier een tijdje over nagedacht en ik kan geen veilige manier vinden om dit aan te sluiten namelijk.

Bij mij zit een 2-fase kookplaat op een 3-fase perilex. Hierdoor gebruik je alleen L1 en L2 en heb je ook maar 1 nul geleider nodig (door de faseverschuiving tussen L1 en L2 wordt de nul niet overbelast).

Het lijkt mij heel erg link om één fase van de kookplaat achter de multiplus te zetten terwijl de andere één/twee fases + N vanuit het net komen. Als de multiplus in eilandbedrijf gaat wordt de nul van de AC-IN losgekoppeld, dit is met een goede reden (o.a. terugvoeding voorkomen), deze via een omweg weer met de nul in de meterkast verbinden lijkt me niet toegestaan. Daarnaast is er geen enkele garantie dat de 120graden faseverschuiving behouden blijft in geval van eiland bedrijf en toevallig toch nog/weer netspanning aanwezig is.

Je zou twee kabels (fase + nul) naar de kookplaat kunnen brengen (zoals bij een enkelfase netaansluiting), maar dan nog steeds breng je de nul vanuit het net samen met de nul vanuit de AC-OUT van de multiplus. Iets wat vermoedelijk wel werkt is beide kabels op de AC-out van de multiplus aansluiten, maar dan moet je dus opletten dat je niet teveel vermogen trekt en je multiplus overbelast.
Dat is niet zo heel ingewikkeld hoor. Ik heb een driefase omschakelaar. Ene kant is de AC out van de Victron en de andere kant het Grid. Als ik noodstroom nodig heb dan schakel ik de omschakelaar om, zo niet dan draait de Victron MP2 6k5 parallel aan het net.

In geval van noodstroom krijgt 1 aardlek schakelaar (degene op L1) met daarachter 4 groepen spanning. Dat is de simpele kant.
Daarnaast heb ik meerdere drie fase aardlekautomaten die dan alleen nog op L1 spanning krijgen. Ik heb per apparaat gekeken wat de impact is. De warmtepomp blijkt de compressor en besturing op L1 te hebben, alleen de backupelementen werken dan niet meer. Geen probleem dus. De driefase solaredge gaat uit, ook geen probleem (heb voldoende PV op L1 over om de accu’s toch vlot te kunnen laden binnen de regels die Victron stelt).

Dan de kookplaat. Intern zit de besturing van de kookplaat op een van de fases en de nul. In mijn geval dus op L3 van de perilex aansluiting. Een inductie kookplaat is in werkelijkheid een 230V apparaat, waarbij in mijn geval:
  • Pit 1 en 2 zitten op L1 + N
  • Wokpit 3 zit op L2 + N
  • Pit 3 en 4 + besturing op L3 +N
Zoals je zelf al opmerkt is er maar 1 nuldraad bij driefase omdat de stromen elkaar in de nul opheffen. De nul van de kookplaat komt via de omschakelaar bij noodstroom gewoon van de AC out van de Victron. L1 en L2 vallen geheel uit, L3 zit op L1 van de Victron (uiteraard met duidelijke markering in de groepenkast dat dit zo is). Er is geen sprake van overbelasting risico oid door deze manier van aansluiten. Dat was anders geweest als het ‘echt’ een 400V apparaat was geweest of dat je fases parallel gaat aansluiten, dat is gevaarlijk.

Samengevat: Doordat de kookplaat intern op 230v werkt blijven er dus twee pitten gewoon operationeel. De andere 2 of 3 zijn simpelweg niet in te schakelen.

• PcFer
master1104 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:22:
[...]

Dat is niet zo heel ingewikkeld hoor. Ik heb een driefase omschakelaar. Ene kant is de AC out van de Victron en de andere kant het Grid. Als ik noodstroom nodig heb dan schakel ik de omschakelaar om, zo niet dan draait de Victron MP2 6k5 parallel aan het net.

In geval van noodstroom krijgt 1 aardlek schakelaar (degene op L1) met daarachter 4 groepen spanning. Dat is de simpele kant.
Daarnaast heb ik meerdere drie fase aardlekautomaten die dan alleen nog op L1 spanning krijgen. Ik heb per apparaat gekeken wat de impact is. De warmtepomp blijkt de compressor en besturing op L1 te hebben, alleen de backupelementen werken dan niet meer. Geen probleem dus. De driefase solaredge gaat uit, ook geen probleem (heb voldoende PV op L1 over om de accu’s toch vlot te kunnen laden binnen de regels die Victron stelt).

Dan de kookplaat. Intern zit de besturing van de kookplaat op een van de fases en de nul. In mijn geval dus op L3 van de perilex aansluiting. Een inductie kookplaat is in werkelijkheid een 230V apparaat, waarbij in mijn geval:
  • Pit 1 en 2 zitten op L1 + N
  • Wokpit 3 zit op L2 + N
  • Pit 3 en 4 + besturing op L3 +N
Zoals je zelf al opmerkt is er maar 1 nuldraad bij driefase omdat de stromen elkaar in de nul opheffen. De nul van de kookplaat komt via de omschakelaar bij noodstroom gewoon van de AC out van de Victron. L1 en L2 vallen geheel uit, L3 zit op L1 van de Victron (uiteraard met duidelijke markering in de groepenkast dat dit zo is). Er is geen sprake van overbelasting risico oid door deze manier van aansluiten. Dat was anders geweest als het ‘echt’ een 400V apparaat was geweest of dat je fases parallel gaat aansluiten, dat is gevaarlijk.

Samengevat: Doordat de kookplaat intern op 230v werkt blijven er dus twee pitten gewoon operationeel. De andere 2 of 3 zijn simpelweg niet in te schakelen.
Ah dat is inderdaad een slimme oplossing. De enkelfase belastingen die toch al op de AC-out zitten worden automatisch overgenomen in noodstroom en voor de meeste 3-fase belastingen is het niet erg om even door het donker te gaan. Met de handmatige omschakelaar heb je zelf de regie en voorkom je dat voor 3-fase belastingen de invoeding door elkaar gaat lopen.

• jeroenst
teka1 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:15:
Opstalverzekering
Wij als Hollanders houden van de boel goed verzekeren ;) . In de voorwaarden van mijn opstalverzekering staat niets over thuisaccu's dus contact met ze gezocht in hoeverre deze dan zijn meeverzekerd.
Lang verhaal kort, een thuisaccu voor eigen gebruik door een erkend installateur geïnstalleerd is verzekerd.
Nu was dat laatste een lastig punt voor een DYI project. Uiteindelijk heb ik met de verzekeraar de afspraak gemaakt mijn installatie technisch te laten keuren conform de NEN-1010, bij gebrek aan een NEN/ISO keuring voor thuisaccu's kwam dit het dichts in de buurt. (goede nieuws mijn DYI elektra werk is door de keuring gekomen)
Heb je nog een keuring laten doen en door welke instantie?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:57
PcFer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 20:29:
[...]

Dan zet je toch gewoon een omschakelaar bij/tussen je kookplaat waarbij je dan manueel die ook omwisselt bij noodstroom? Je punt is verder volledig terecht met die nul, AC out.
Trouwens, ik snap de fuss er rond eigenlijk niet zo. Heel veel van die kookplaten laten ook toe dat L1 en L2 samengeknoopt worden (ik bedoel, de L1 en de L2 van de kookplaat kunnen gevoed worden vanaf dezelfde Lx uit je kast), tja dan moet je inderdaad wel je verstand gebruiken en geen twee pitten tegelijkertijd vol laten gaan.

• pegagus
pvg schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 21:15:
[...]

PV kun je voor de multiplus aansluiten (op AC-in) en hoeft dus niet bepalend te zijn (je usecase is NOM, niet per se backup incl. PV). Evt leg je enkele extra panelen met mppt op een schuurtje of aanbouw oid als je wilt kunnen laden bij stroomuitval.
Een MP 6k5 kost 800euro incl btw en kan piek 8kW 1u leveren en 11kW voor 1min. Dat zou dus voldoende zijn voor je normale loads. Laadstroom is max 100A en past dus net bij een 16kWh pack (0.3C)

Heb je de tempcurve bij enkele uren laden met 3x MP 3000? Of heb je het systeem nog niet?
Ik heb nog geen systeem. 3-fase en 16 kWh is niet de meest voor de hand liggende keuze en ik zou er zelf ook nog eens goed aan moeten rekenen, maar technisch kan het wel. Met een 1-fase systeem ben ik mijn PV probleem weer kwijt en als ik kijk wat ik echt belangrijk vind qua noodstroom is het wat lampen en de koelkast.

Ondertussen kiezen veel mensen wel voor een 3-fase systeem en 32 kWh of meer aan accu's. Technisch past dat beter bij elkaar, maar als je kijkt naar kosten en baten, dan is dat ook niet zonder een meer logische keuze. Tenzij je bv weer veel PV hebt en je auto in de nacht wil laden omdat je overdag niet thuis bent,

Alles bij elkaar zijn er heel veel variabelen van aanwezige opwekking, verbruikers, wensen en verwachtingen. En ook nog eens iets als ruimtebeslag.

Wat ook nog wel een aspect is, wat een beetje onderbelicht blijft, is de vormfactor van de accu. Stapelbare 5 kWh pakketten kunnen makkelijker hun warmte kwijt dan een groot pakket met 32 kWh aan cellen in één behuizing. Alleen ook hier een behoorlijk verschil in kostenplaatje.

• cyclone

cyclone

@jeroenst dat kan welgeteld iedere elektricien en heeft in weze weinig technische toegevoegde waarde.
Enige wat je doet is jouw aansluitwerk na laten lopen door iemand die de verzekering wel vertrouwd. Tis puur een "cover your ass" methode. En zoals nu gedaan ook de enige methode om je verzekering gerust te stellen.

In weze slaat het nergens op gezien zaken als veiligheid van een accu pakket / BMS e.d. niet zijn benoemd in de NEN 1010.
Plus dat je in Nederland je als particulier "gewoon" zelf wijzigingen mag aanbrengen aan je elektrische installatie. Dit in tegenstelling tot een hoop andere landen waarbij dergelijk zaken of na uitvoering gekeurd dienen te worden of altijd door een gecertificeerde elektricien uitgevoerd dienen te worden.

Binnen Nederland heb ik overigens nog niet kunnen uitzoeken wat nu precies iemand tot een gecertificeerde Elektricien maakt of welke certificatie / opleiding je daarvoor gehaald moet hebben.
Dit is wat mij betreft 1 grote vage bedoeling.
Maar misschien weet iemand dat hier op het forum wel uit te leggen, ik kreeg het iig niet bijelkaar gegoogled.
Van wat ik nu kon vinden is Elektricien geen beschermde titel is en er dus ook geen duidelijk juridisch / formeel kader is van wat iemand vakbekwaam / gecertificeerd maakt.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

cyclone schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 11:56:
@jeroenst dat kan welgeteld iedere elektricien en heeft in weze weinig technische toegevoegde waarde.
Enige wat je doet is jouw aansluitwerk na laten lopen door iemand die de verzekering wel vertrouwd. Tis puur een "cover your ass" methode. En zoals nu gedaan ook de enige methode om je verzekering gerust te stellen.

In weze slaat het nergens op gezien zaken als veiligheid van een accu pakket / BMS e.d. niet zijn benoemd in de NEN 1010.
Plus dat je in Nederland je als particulier "gewoon" zelf wijzigingen mag aanbrengen aan je elektrische installatie. Dit in tegenstelling tot een hoop andere landen waarbij dergelijk zaken of na uitvoering gekeurd dienen te worden of altijd door een gecertificeerde elektricien uitgevoerd dienen te worden.

Binnen Nederland heb ik overigens nog niet kunnen uitzoeken wat nu precies iemand tot een gecertificeerde Elektricien maakt of welke certificatie / opleiding je daarvoor gehaald moet hebben.
Dit is wat mij betreft 1 grote vage bedoeling.
Maar misschien weet iemand dat hier op het forum wel uit te leggen, ik kreeg het iig niet bijelkaar gegoogled.
Van wat ik nu kon vinden is Elektricien geen beschermde titel is en er dus ook geen duidelijk juridisch / formeel kader is van wat iemand vakbekwaam / gecertificeerd maakt.
In ieder geval niet iemand die een schroevendraaier kan vasthouden en al eens heeft mogen voelen aan de bruine draad toen de zekering nog niet was uitgeschakeld.

Ik begrijp goed wat je bedoeld. Ook gezocht binnen de jurisprudentie?

Volg de WKB, zorg dat je goed documenteert wat je hebt gedaan en hoe, voer de nodige checks uit en registreer dat, onderbouw periodiek met metingen. Kortom zorg dat je documentatie op orde is, bewaar aankoop nota's en handleidingen.

Verkeerd gebruik van zaken veroorzaakt de meeste schade, niet alleen een product zelf is de schuldige.

• cyclone

cyclone

@Ersus ik heb wel mijn best gedaan en ook rondgevraagd her en der om hier een vinger achter te krijgen maar ik krijg het niet boven water.
Achterliggende gedachte is dat ik ooit in een ver verleden MTS Elektro succesvol heb afgerond en me afvroeg in hoeverre ik me na x aantal jaar nog als vakbekwaam zou mogen noemen.

Komt er in mijn beleving op neer dat iedere koekwaus zichzelf gecertificeerd elektricien mag noemen en het alleen maar loze niet beschermde termen zijn.

Als je dat dan tegenover het verzekeringsverhaal houdt wat hierboven (weer) werd gehouden is het alleen maar loze kreten en holle frases.
Nu is dit anno 2026 niet alleen in deze industrie een probleem maar zo goed als alle.
Mensen die vooral risicomijdend willen handelen maar geen flauw idee / verstand van de materie hebben en zich laten adviseren door te dure consultants die ze kunnen wegsturen (cover your own ass) als er iets mis is gegaan.
En die consultants doen ook maar een dotje gezien de opdracht gever er toch de ballen verstand van heeft. En zou houden we een mooie papieren werkelijkheid in stand die kant noch wal slaat.

Jammer maar wel vaak de realiteit.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

cyclone schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 13:23:
@Ersus ik heb wel mijn best gedaan en ook rondgevraagd her en der om hier een vinger achter te krijgen maar ik krijg het niet boven water.
Achterliggende gedachte is dat ik ooit in een ver verleden MTS Elektro succesvol heb afgerond en me afvroeg in hoeverre ik me na x aantal jaar nog als vakbekwaam zou mogen noemen.

Komt er in mijn beleving op neer dat iedere koekwaus zichzelf gecertificeerd elektricien mag noemen en het alleen maar loze niet beschermde termen zijn.

Als je dat dan tegenover het verzekeringsverhaal houdt wat hierboven (weer) werd gehouden is het alleen maar loze kreten en holle frases.
Nu is dit anno 2026 niet alleen in deze industrie een probleem maar zo goed als alle.
Mensen die vooral risicomijdend willen handelen maar geen flauw idee / verstand van de materie hebben en zich laten adviseren door te dure consultants die ze kunnen wegsturen (cover your own ass) als er iets mis is gegaan.
En die consultants doen ook maar een dotje gezien de opdracht gever er toch de ballen verstand van heeft. En zou houden we een mooie papieren werkelijkheid in stand die kant noch wal slaat.

Jammer maar wel vaak de realiteit.
Daar is de WKB voor in het leven geroepen, je blijft verantwoordelijk voor de shit die je aflevert.
Daarom is het documenteren van planning, het werk in uitvoering tot de laatste schroef en oplevering zo belangrijk, net zoals de overdrachtsdocumentatie.

Als de verzekering moeilijk doet dan leg je een dossier op tafel dat aantoont dat nen1010 en vooral best practice is gevolgd en de PSG37.1 als handreiking is betrokken.

Er zijn voldoende sjappies die denken met diploma's op zak de held in het veld te zijn, en leveren vooral snel werk om zoveel mogelijk euronen binnen te harken. De WKB geeft de opdrachtgever meer bescherming maar helaas wordt dat nog veel onderschat door de cowboys in zowel bedrijfsdracht als zonder.

Mij lijkt dat na een brand onderzoek naar de oorzaak volgt, al is het maar voor de statistiek, en als hier nalatigheid of andere nadelige zaken aan het licht komen dan zal de verzekering sowieso moeilijk doen.

We gaan het zien hoeveel AI monteurs / betweters in de markt zitten straks of misschien nu al.....

• teka1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-03 22:25
jeroenst schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 23:46:
[...]

Heb je nog een keuring laten doen en door welke instantie?
Ja ik heb uiteindelijk een bedrijf bij mij in de buurt de NEN1010 keuring laten uitvoeren en daar een rapport van gekregen. Ik geef eerlijk toe dat met deze keuring niet direct je (zelfgebouwde) accu wordt getest.
O.b.v. tips hier heb ik met een FLIR warmtebeeldcamera de DC-kabels en accu's bekeken onder load, om hiermee eventuele slechte verbindingen op te sporen. Dit is iets waar een NEN1010 niet naar kijkt. (zie ook mijn post hierover: teka1 in "Zelf een powerwall bouwen")

Tikkie off-topic, bij het doormeten (als ik het goed hebt onthouden was dit een isolatietest) van de groepenkast tijdens de NEN1010 kwam er een gebrek aan het licht in de buitenverlichting, bleek ergens een slechte verbinding tussen twee lasklemmen te zitten. Had niets met mijn werkzaamheden voor de thuisaccu te maken, maar wel fijn om te weten (en uiteraard verholpen). Zonder deze test had ik dit nooit geweten (was verlichting door vorige bewoner aangelegd).

• bigricknl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:22
The Source schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:42:
Mijn kabel schoenen van accunoord (90mm met M8 en M10) waren ook te groot voor mijn Smartshunt waar ik een 3d printed cover overheen wilde zetten.
[Afbeelding][Afbeelding]
Is dit wel verstandig ? Als ik mijn 500a smartshunt meet met 300-350a word deze best toasty... en ja kabels zitten goed vast. Puur het meet gedeelte wat warm / heet word.

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

bigricknl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:34:
[...]
Is dit wel verstandig ? Als ik mijn 500a smartshunt meet met 300-350a word deze best toasty... en ja kabels zitten goed vast. Puur het meet gedeelte wat warm / heet word.
Hier dito met +550A over de Smartshunt 1000A, is de temp rond de 48 graden en dan moet de zomer nog beginnen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqfUUgrit-ZgzkOhvsq1CAUAzRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRrMK2zVKb2XglBfVbY8MQVJ.jpg?f=fotoalbum_large

• pegagus
Wat maakt het dat je je accu met 30 kW wilt laden?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 22:20
bigricknl schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:34:
[...]

Goed punt
Uiteindelijk de 3d print niet gebruikt omdat het mechanisch niet paste.
Ik heb de 300A smartshunt die ik op dit moment met max 200A belast nu in een aansluitdoos zitten, met de deksel erop. Vooralsnog geen smeltplekken, maar ik zal dit goed in de gaten houden en misschien wel veranderen. Wat is het beste? Ik heb deze liever niet open en bloot tegen de muur hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EoEaNqyBxLeA6vXqXrGA1I0CXng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2U3exExWodBTw8aByYruMLA6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/payHijHaQsp6FIVML0LNq5PcqvQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSH2B5Z5bB7zf8HhJvARID2Y.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ersus
  • Nu online

Ersus

Zuid-Limburg

pegagus schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:45:
Wat maakt het dat je je accu met 30 kW wilt laden?
Om het volledige PV vermogen én Grid vermogen met de lage tarieven te benutten en bij hoge tarieven weer te injecteren, gebruik makend van het laatste saldeerjaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2T2FKr9Z-4kXy4i2EZpaJLLv40=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBCdmCsYCTCG62n4TrlMPANo.jpg?f=fotoalbum_large

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:25
Gisteren een nieuwe setup bij mijn pa gebouwd met multiplus 6k5 single phase en jk bms v19 16x MB31 2x. En valt mij nu op dat SoC percentage veel harder daalt dan verwacht. 25% vannacht terwijl er volgens de bms maar 1.3kWh verbruikt is van de 32kWh iemand een idee hoe dat zou kunnen ?

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-03-2026 07:02 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:02:
Gisteren een nieuwe setup bij mijn pa gebouwd met multiplus 6k5 single phase en jk bms v19 16x MB31 2x. En valt mij nu op dat SoC percentage veel harder daalt dan verwacht. 25% vannacht terwijl er volgens de bms maar 1.3kWh verbruikt is van de 32kWh iemand een idee hoe dat zou kunnen ?
Gebruik een smartshunt, JK BMS is zeer onnauwkeurig bij lage wattages.
Heb ik ook moeten doen.

• Cyrus The Virus
DanTm schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:16:
[...]

Gebruik een smartshunt, JK BMS is zeer onnauwkeurig bij lage wattages.
Heb ik ook moeten doen.
Geloof niet dat het dit kan zijn, bij mijn broer heb ik 64kWh geïnstalleerd en daar werkt het wel naar behoren tevens klopt het aantal kWh wel wat door de BMS word afgegeven

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• PcFer
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:22:
[...]

Geloof niet dat het dit kan zijn, bij mijn broer heb ik 64kWh geïnstalleerd en daar werkt het wel naar behoren tevens klopt het aantal kWh wel wat door de BMS word afgegeven
Hangt ook samen met welke versie van JK-BMS, kijk dit filmpje van off-grid-garage

Ik liep ook tegen SOC onnauwkeurigheid aan met 1x15kWh met JK-BMS, toevallig deze week een Smartshunt geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfsjvNQRa6MDcPioWv9TilqBkAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GpIzQmdp1UoQdijGMzmlPWFP.png?f=fotoalbum_large

Het valt op dat de JK-BMS bij mij minder snel daalt bij ontladen, om vervolgens bij het opladen een poos op 99% te blijven hangen voordat de 100% wordt aangetikt. Capaciteiten zijn gelijk ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 21-03-2026 07:40 ]

• Cyrus The Virus
PcFer schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:37:
[...]

Hangt ook samen met welke versie van JK-BMS, kijk dit filmpje van off-grid-garage

Ik liep ook tegen SOC onnauwkeurigheid aan met 1x15kWh met JK-BMS, toevallig deze week een Smartshunt geïnstalleerd:

[Afbeelding]

Het valt op dat de JK-BMS bij mij minder snel daalt bij ontladen, om vervolgens bij het opladen een poos op 99% te blijven hangen voordat de 100% wordt aangetikt. Capaciteiten zijn gelijk ingesteld.
Ja dit is het gedrag wat ik zou verwachten paar % verschil. Ik ga nog even checken welke firmware versie erin zit. Dit filmpje gaat ook over weken dat hij weg drift dat is bekend, maar wat ik zie is binnen paar uur al.

Firmware 19.09 ik zal die eerst maar eens updaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-03-2026 09:03 ]

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-03 23:12
Kijk eens in de console bij de jk batterij naar de “consumed amphours”. Klopt dat?
Verder kun je de jk bms nog calibreren voor stroom en spanning.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Cyrus The Virus
Pim57 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:31:
[...]

Kijk eens in de console bij de jk batterij naar de “consumed amphours”. Klopt dat?
Verder kun je de jk bms nog calibreren voor stroom en spanning.
Bij history kan ik alleen discharge energy zien geen comsumed amphours. percentage is nu 89% (doordat hij aan het laden is) maar in de consolse bij JKbms geeft hij aan 66Ah available van de 628Ah.

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:24

Japie.G

Colour Classic

BMS soc überhaupt wel een keer gekalibreerd/synced bij een 100pct lading?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Pim57
Cyrus The Virus schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 10:14:
[...]

Bij history kan ik alleen discharge energy zien geen comsumed amphours. percentage is nu 89% (doordat hij aan het laden is) maar in de consolse bij JKbms geeft hij aan 66Ah available van de 628Ah.
Dat percentage van 89% komt wellicht van de Multiplus. Je kunt instellen of je de mp of de jk als bms wilt gebruiken. Welke setting heb jij?
En wat voor batterij spanning (en stroom) heb je bij dit percentage? Om je een idee te geven, 89% is boven de 53 volt, en 66Ah van 628Ah is onder de 53 volt.

En zoals hierboven gevraagd, is ie al een keer vol op 55.2 volt en 100% Soc geweest?

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 21-03-2026 17:33 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• pvg

pvg

Werkt de communicatie tussen de BMS-en wel? Zie je beide accu’s in Venus OS?
Zou kunnen zijn dat je naar de data van alleen de master zit te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door pvg op 21-03-2026 20:31 ]

• Cyrus The Virus
Accu is nu al 2x naar 100% geweest voor langere tijd. Communicatie werkt goed tussen Victron en de JK bms beide units zijn zichtbaar.

Hier een plaatje van vanavond percentage zakt heel hard. Spanning was hier nog 53.2V
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hgdPEGIXjC_DCeWICPEs3qu4Rks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zzfNyDPySyn4gkmjzWJYLkk2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgqgUeffPexEPmvBB6Jjefz7kMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQXUOZOAA6PhyfOqTqYZHI43.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Cyrus The Virus op 21-03-2026 22:48 ]

• Pim57
@Cyrus The Virus De JK bms geeft 0.0Ah beschikbaar aan. Dan heeft ie dus een 0% reset gehad.

Op hoeveel staat je SOC-0% voltage in de JK?

• Cyrus The Virus
Dit is setup bij een vriend van mij, uit de zelfde batch bms en accus. Laad super snel maar zoveel vermogen is er helemaal niet geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0b_ET-CFvaAeVAJlsvcYy_SKfd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R86QmTjMvhbPTCwRB1m2kSRc.jpg?f=fotoalbum_large

En dit was vannacht setup bij mijn pa, 53V en de hele nacht op 1%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDmz-edDizRYVLDWChlSjG_2X18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6T6nHk7EwPa5sS4AuRhVutg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Cyrus The Virus op 22-03-2026 12:42 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Plaats de BMS settings eens. Daar moet iets niet kloppen.

• Cyrus The Virus
Heb de settings van Andy gebruikt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpmSs5kpzQlcABGLsMQpJEiGYeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opzATQG7NbK4EoG9MPUvQesW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 22-03-2026 14:46 ]

• cyclone

cyclone

@Cyrus The Virus
Check allereerst even zijn laatste video want hij heeft in de loop der tijd stiekem wat wijzigingen gemaakt die ik niet terug zie in jouw settings ( SoC 100% Voltage heeft hij nu anders nl op 3.445V staan).
Kortom zijn screenshots op zijn website zijn niet zo actueel als je zou denken.

Check deze screenshot maar eens heb er ff 3 rood gemaakt maar zal vast nog wel meer zijn dus even zelf de video kijken en settings checken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQAaJYlwuM_wH_fDenLktgpz1eE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OaBHxOwB0TuialNiAdwWj1yR.png?f=fotoalbum_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Okee, en je hebt wel de bms als battery monitor device ingesteld? Of stiekem je multiplus?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpDrLZSeUl4zDu2a297vkANSep0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKgZejp9px28FWgYztHMOBTr.jpg?f=fotoalbum_large

• Cyrus The Virus
Japie.G schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:23:
Okee, en je hebt wel de bms als battery monitor device ingesteld? Of stiekem je multiplus?

[Afbeelding]
Bij die vriend van mij hebben we nu de multiplus als batterij monitor ingesteld die werkt stuk beter. De jk geeft 1% aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jFFEWTxZbeORk7DWDP-7JJa2_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9gW1YGgebUwbLBd9Q2tOczY.jpg?f=fotoalbum_large

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nou er lijkt iets goed scheef te gaan in de bms dan, volgens mij heb je al het laaghangend fruit nu wel langs gelopen. Foutieve stroommeting in de bms? Welke firmware staat er op? Heb zelf veel gezeik gehad met 19.07.

• pvg

pvg

Cyrus The Virus schreef op zondag 22 maart 2026 @ 17:30:
[...]

Bij die vriend van mij hebben we nu de multiplus als batterij monitor ingesteld die werkt stuk beter. De jk geeft 1% aan
[Afbeelding]
Staat DVCC aan? Welke spanning ziet de MP? Die van de BMS of van de MP? Zou best kunnen zijn dat de MP laadt tot 55.2V (gemeten door MP) maar dat de BMS net iets minder meet/ziet en daardoor niet naar 100% reset.

• Cyrus The Virus
pvg schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:12:
[...]

Staat DVCC aan? Welke spanning ziet de MP? Die van de BMS of van de MP? Zou best kunnen zijn dat de MP laadt tot 55.2V (gemeten door MP) maar dat de BMS net iets minder meet/ziet en daardoor niet naar 100% reset.
ja dat is iets wat ik zou kunnen checken, maar dat verklaard nog niet waarom hij zo snel zakt van 99% naar 1%.

Nu net sprong het percentage ineens van 42% naar 95% dit was de battery monitor van de multiplus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQZAvpKPQjp3jm1z4EY9bTr7laE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/w1Ofjyr0WbKpdYow6meTQHRn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Cyrus The Virus op 23-03-2026 08:09 ]

• habbekrats
@Cyrus The Virus Alle kabelverbindingen wel goed ? In je printscreen van JK- zie bij Voltcalibratie 55,19V staan. Meet dit eens na.

Je kunt ook eens in de grafiekien kijken die victron van alle meetdata maakt onder tabblad geavanceerd
Hier mijn grafiekje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nynViQW6Lyi7ptuBOj8_8DGwS3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZeamUeLAdRNsHma90Xm81uN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door habbekrats op 23-03-2026 11:26 ]

• Cyrus The Virus
habbekrats schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:17:
@Cyrus The Virus Alle kabelverbindingen wel goed ? In je printscreen van JK- zie bij Voltcalibratie 55,19V staan. Meet dit eens na.

Je kunt ook eens in de grafiekien kijken die victron van alle meetdata maakt onder tabblad geavanceerd
Hier mijn grafiekje
[Afbeelding]
Ja toen was de accu vol toen ik screenshot had gemaakt. Heb ze allemaal gekalibreerd met Fluke multimeter. Ik ga eerst firmware update proberen want anders weet ik het ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyrus The Virus op 23-03-2026 12:22 ]

• cyclone

cyclone

Cyrus The Virus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Heb ze allemaal gekalibreerd met Fluke multimeter. .
Tja dat zegt niet zoveel mijn Fluke 77II waarvan ik dacht dat hij supernauwkeurig was bleek bij nader inzien ook niet meer zo nauwkeurig te zijn als ik gehoopt had (heb ik een post aan gewijd zal hem zo ff opzoeken).

Kortom staar je niet blind op het merk Fluke, ik heb inmiddels juist hiervoor een hele fijne veel nauwkeurige meter gekocht om de boel goed te kalibreren.

• cyclone

cyclone

Cyrus The Virus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:22:
[...]
Heb ze allemaal gekalibreerd met Fluke multimeter. .
Tja dat zegt niet zoveel mijn Fluke 77II waarvan ik dacht dat hij supernauwkeurig was bleek bij nader inzien ook niet meer zo nauwkeurig te zijn als ik gehoopt had (heb ik een post aan gewijd zal hem zo ff opzoeken).Kortom staar je niet blind op het merk Fluke, ik heb inmiddels juist hiervoor een hele fijne veel nauwkeurige meter gekocht om de boel goed te kalibreren.

• Cyrus The Virus
cyclone schreef op maandag 23 maart 2026 @ 13:15:
[...]

Tja dat zegt niet zoveel mijn Fluke 77II waarvan ik dacht dat hij supernauwkeurig was bleek bij nader inzien ook niet meer zo nauwkeurig te zijn als ik gehoopt had (heb ik een post aan gewijd zal hem zo ff opzoeken).Kortom staar je niet blind op het merk Fluke, ik heb inmiddels juist hiervoor een hele fijne veel nauwkeurige meter gekocht om de boel goed te kalibreren.
Ik heb er een met geldig kalibratie rapport en heeft bijna factor 10 betere nauwkeurigheid dan fluke 77. Maar uiteindelijk gaat het in dit geval niet om absolute nauwkeuurigheid maar om relatieve nauwkeurigheid. Uiteindelijk gebruikt het systeem of de BMS spanning of de multiplus spanning afhankelijk welke je als batterij sensor gebruikt. Voor de accu maakt het uiteindelijk niet zoveel uit of het nu 55.3V is of 55.2V. Gaat alleen fout als de multiplus te laag zou meten dan kan hij de batterij nooit naar 100% laden omdat de multiplus niet hoger zal gaan dan 55.2V.

Ik denk dat de BMS 100% reset niet gehaald word en daardoor dat de Ah ook niet gereset word. Heb geprobeerd de multiplus een hogere charge spanning te geven maar die word denk ik overruled door BMS dus meer kan ik nu remote niet doen (opstelling staat niet in de buurt helaas).

Hier zijn alle cellen 3.45V maar de BMS gaat niet naar 100% en ook de 78Ah word niet gereset
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3Ot0Rpb7OpfvZBrCO9oMEzNItQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcbT7hkKJsjKAfaEGreJzZrD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Cyrus The Virus op 23-03-2026 15:28 ]

• cyclone

cyclone

@Cyrus The Virus check netjes gekalibreerde meter.

De reset naar 100% in de jk BMS wordt dus volledig uit de doeken gedaan in Andy’s video uitgelegd.

Goed idee overigens om de timer van je master wat langer te zetten (heb ik op 0,5) staan half uur dus en op beide slaves op 0,4.

Zeker bij de V19 was hiervoor het verschil tussen 100% tot voor de reset vaak 20 a 30% inmiddels lijkt hij zichzelf te corrigeren en is het verschil max 10%.

Maar zonder reset wordt dat gat steeds groter lijkt het wel.

• Cyrus The Virus
cyclone schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:23:
@Cyrus The Virus check netjes gekalibreerde meter.

De reset naar 100% in de jk BMS wordt dus volledig uit de doeken gedaan in Andy’s video uitgelegd.

Goed idee overigens om de timer van je master wat langer te zetten (heb ik op 0,5) staan half uur dus en op beide slaves op 0,4.

Zeker bij de V19 was hiervoor het verschil tussen 100% tot voor de reset vaak 20 a 30% inmiddels lijkt hij zichzelf te corrigeren en is het verschil max 10%.

Maar zonder reset wordt dat gat steeds groter lijkt het wel.
Ik heb de instellingen door mijn pa laten wijzigen aan de hand van Andys video, BMS gaat netjes na 30 min naar float voltage van 53.6V maar resetten wil hij niet doen. Heb de 100% SOC op 3.44V gezet.

En nu sprint hij weer naar naar 55.3V, maar dit is dus fw 19.09 andy zegt minimaal 19.10

• Dhr. Ward
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02:12
Beste allen. Voor mijn bootje heb ik momenteel 4x accu 24v 100ah lifepo4. Deze wil ik parallel schakelen tot 1 bank van 24v 400ah.

Nou dient de bank voor een 2500watt buitenboordmotor, solar laden en wat kleinverbruikers.

Nu ben ik al een tijd (lees dagen) aan het uitzoeken welke busbars ik nodig heb. En dan met name hoeveel poorten per busbar.

Als ik het goed begrijp heb ik minimaal 400A busbars nodig met 6 poorten?
Of mag ik ook een busbar met 4 poorten nemen en de lader en kleinverbruik op een poort aansluiten waarop al een accu zit? Hopelijk is dit nog te volgen...

Veelal hebben ze 4 poorten. Maar dit zou net genoeg zijn voor de accu`s

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Dhr. Ward schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:00:
Beste allen. Voor mijn bootje heb ik momenteel 4x accu 24v 100ah lifepo4. Deze wil ik parallel schakelen tot 1 bank van 24v 400ah.

Nou dient de bank voor een 2500watt buitenboordmotor, solar laden en wat kleinverbruikers.

Nu ben ik al een tijd (lees dagen) aan het uitzoeken welke busbars ik nodig heb. En dan met name hoeveel poorten per busbar.

Als ik het goed begrijp heb ik minimaal 400A busbars nodig met 6 poorten?
Of mag ik ook een busbar met 4 poorten nemen en de lader en kleinverbruik op een poort aansluiten waarop al een accu zit? Hopelijk is dit nog te volgen...

Veelal hebben ze 4 poorten. Maar dit zou net genoeg zijn voor de accu`s
Waarom zou je een 400A busbar nodig hebben? Je motor trekt “maar” ~105A.

• pegagus
Je kan op de accu de plussen en minnen door verbinden. En dan verbindt je de plus van accu 1 en de min van accu 4 aan de busbar. Heb je maar twee aansluitingen nodig voor je accu.

• Dhr. Ward
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 02:12
bbbrumbrum schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:31:
[...]

Waarom zou je een 400A busbar nodig hebben? Je motor trekt “maar” ~105A.
Goede vraag. Als ik het goed begreep dan biedt dit meer veiligheid bij calamiteiten. Maar ik kan dit verkeerd begrepen hebben.
Uiteraard koop ik ze vanwege de prijs liever wat lichter maar veiligheid voorop.

@pegagus
De busbars zijn "vereist" voor het gebalanceerd opladen van de 4 accus. Bij het doorpolen loop je sneller het risico op onbalans.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Cyrus The Virus schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:36:
[...]

Ik heb de instellingen door mijn pa laten wijzigen aan de hand van Andys video, BMS gaat netjes na 30 min naar float voltage van 53.6V maar resetten wil hij niet doen. Heb de 100% SOC op 3.44V gezet.

En nu sprint hij weer naar naar 55.3V, maar dit is dus fw 19.09 andy zegt minimaal 19.10
Of het je probleem oplost weet ik niet, maar die firmware is brak. Updaten met de force update methode. Ik bleef problemen houden met dat een bms zich niet als slave bleef gedragen, maar als master. En twee masters.. das nie goed.

Updaten dus!

• Cyrus The Virus
Japie.G schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:57:
[...]

Of het je probleem oplost weet ik niet, maar die firmware is brak. Updaten met de force update methode. Ik bleef problemen houden met dat een bms zich niet als slave bleef gedragen, maar als master. En twee masters.. das nie goed.

Updaten dus!
Yep dat is de enige oplossing nog, programmeer kabel is onderweg (kon die van mij niet meer vinden). Als dat niet werkt weet ik het ook niet meer.

Gekke is bij mijn broer 4 boxen uit dezelfde batch zonder problemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyrus The Virus op 24-03-2026 06:20 ]

• cyclone

cyclone

@Cyrus The Virus uit dezelfde batch ok maar

Zelfde firmware ook?

Ook ik heb gedoe gehad met die versie en je moet dus de Forced update doen zoals hierboven al aangegeven. Onhandige procedure waar je nog een tijdgevoelige key moet zien te fixen.

• Cyrus The Virus
cyclone schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 10:21:
@Cyrus The Virus uit dezelfde batch ok maar

Zelfde firmware ook?

Ook ik heb gedoe gehad met die versie en je moet dus de Forced update doen zoals hierboven al aangegeven. Onhandige procedure waar je nog een tijdgevoelige key moet zien te fixen.
Zelfde batch, zelfde firmware, zelfde settings. Alleen die met 4 boxen gebruikt multiplus RS solar en niet de MPII.

Had de video van Andy ook al bekeken over de firmware update van hele oude naar de recente (inmiddels is 19.31 uit). Ik heb nu tijdelijk de MP als batterij monitor gebruikt bij mijn pa en dat maakt het enigsinds bruikbaar tot ik firmware update kan doen.

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste