Zelf een powerwall bouwen

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Prima verder maar 35mm2 afzekeren met 175A mega fuse is wat mij betreft niet goed te praten en ik vind het eigenlijk een onverantwoorde keuze. De betere keuze was ook nog goedkoper geweest. Ook hier probeer ik geen nieuwe discussie te starten maar wil ik slechts kenbaar maken hoe ik er over denk. Prima als je het er mee oneens bent.

  • Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
@Q Zou je een Adler EF3 250A i.c.m. 70mm aanraden ? Voor bijvoorbeeld in een Lynx Distributor?

Er zijn inderdaad zoveel berichten over wat nou wel of niet goed is :P

Ik wil 3x MP 5000A gaan monteren met (eerst 1x 16kWh) welke ik later wil uitbreiden naar 2x 16kWh

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Possible schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 16:17:
@Q Zou je een Adler EF3 250A i.c.m. 70mm aanraden ? Voor bijvoorbeeld in een Lynx Distributor?

Er zijn inderdaad zoveel berichten over wat nou wel of niet goed is :P

Ik wil 3x MP 5000A gaan monteren met (eerst 1x 16kWh) welke ik later wil uitbreiden naar 2x 16kWh
Lees dit maar van iemand die dit eerder geprobeerd, misschien gaat het bij jou wel goed /s. Edit: Ik lees dat Cyclone ook deze zekeringen had toegepast, maar Cyclone geeft aan dat hij max 60A? doet per accu en hij heeft dus geen problemen. De persoon in kwestie deed er 150A doorheen, als je de draad verder leest.

Persoonlijk zou ik zelf gewoon een Victron Class-T Lynx distributor kopen met bijbehorende Class-T fuses. Kost zeker meer maar is 100% conform hoe alles bedoeld is. Misschien ben ik te rechtlijnig, maar veiligheid heeft gewoon een prijs wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door Q op 12-06-2026 21:19 ]


  • dummy
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-06 11:01
dank voor de bovenstaande reacties. Alle input is welkom.

Zoals gezegd, reden van de vraag was dus omdat ik nogal rare resultaten kreeg. Bijvoorbeeld, onderstaande output van een online calc:
W: 6500 (vermogen van het apparaat)
V: 48 (voltage van de accu)
Kabel lengte: 2m (enkele kabel)
Resultaat:
Aanbevolen dikte: 16mm2

35mm2, daar kan ik nog iets bij bedenken met de max 60A. Maar IMHO, 16mm2 is gewoon vragen om moeilijkheden, vandaar dat ik mij begon af te vragen of ik het verkeerd bereken.

Als ik de posts en referenties naar andere post bekijk, komt ik uit op 50mm2 voor de accu's (gezekerd op 200A) en idd 70mm2 naar de MP's (gezekerd op 250A).

  • Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Q schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 21:16:
[...]


Lees dit maar van iemand die dit eerder geprobeerd, misschien gaat het bij jou wel goed /s. Edit: Ik lees dat Cyclone ook deze zekeringen had toegepast, maar Cyclone geeft aan dat hij max 60A? doet per accu en hij heeft dus geen problemen. De persoon in kwestie deed er 150A doorheen, als je de draad verder leest.

Persoonlijk zou ik zelf gewoon een Victron Class-T Lynx distributor kopen met bijbehorende Class-T fuses. Kost zeker meer maar is 100% conform hoe alles bedoeld is. Misschien ben ik te rechtlijnig, maar veiligheid heeft gewoon een prijs wat mij betreft.
Dank!
Dan zou deze dus geschikt zijn?

https://uw-accuwinkel.nl/...en/class-t-zekering-250a/

Veiligheid heeft wel z’n prijs ja 😅

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Possible schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 07:46:
[...]


Dank!
Dan zou deze dus geschikt zijn?

https://uw-accuwinkel.nl/...en/class-t-zekering-250a/

Veiligheid heeft wel z’n prijs ja 😅
De multiplus 5000 (zeker weten dat je geen 6k5 of 4k5 wilt doen?) dien je te bekabelen met 70mm2 en uit mijn hoofd (check de handleiding) een 200A MEGA! zekering. De 70mm2 kabel kan tot ruim 200A volgens wiring unlimited boek van victron. De piek belasting van de MP 5000 is onder de 200A dus dan heb je uiteindelijk bereikt dat:

1. De 70mm2 kabel is zo afgezekerd dat de zekering eerder klapt dan de kabel.
2. Je kiest geen te grote zekering zodat de kabel niet beschermd wordt.

Zie je hoe je zelf kunt bepalen welke zekering je moet hebben?

De Class-T fuses zijn alleen nodig voor je accu('s). De Class-T powerin van Victron is ideaal voor je omdat je daar al twee accu's op kunt aansluiten. De vraag is nu hoe dik je de kabel naar de accu gaat maken en de dikte van de kabel bepaalt de grootte van de Class-T fuse, dus ik kan niet zeggen of die fuse die je noemt geschikt is. Afhankelijk van hoe je de enkele accu wilt begrenzen om de cellen wat te sparen kun je je daar de dikte van de kabel op afstemmen en dus ook de zekering.

  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Q mijn reactie was (zoals je kon zien) niet op jou maar een andere Tweaker :-)

Je weet ondertussen toch wel dat wij het op de grote lijnen in consensus zijn. Die 175A is / was een beginnersfout en inmiddels ook aangepast.

Voortschrijdend inzicht enzo, verder wellicht ook handig erbij te vertellen voor @dummy dat ik 3 x 16kWh dozen heb en dus zo mijn laadstroom en ontlaad stroom heb kunnen beperken tot de 60A per doos.

Komt binnenkort zelfs een 4de bij overigens zodat ik mijn Tesla structureel vol kan gooien met zonnestroom in de zomermaanden die ik anders kwijt zou zijn/ niks voor krijg.

Pak ik mooi het voordeel mee dat ik minder hard aan mijn accu’s hoef te trekken bij vol vermogen en op vol vermogen kan laden.

Kortom meerdere accu’s hebben brengt meer dan alleen extra opslag. Ook weer iets waar ik toen ik begon met deze hobby niet perse voldoende had stil gestaan.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

cj1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:31:
[...]
Bij die China LFP battery modules met kunststof omsnoeringsbanden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNxa5VDSiH_LGfwupP8RXPb7CmU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FICnwd2fNkEDhn3w031XOIKA.jpg?f=user_large

Steeds vaker kom ik bij de CCS (cell contact system) modules, boven een stalen omsnoeringsband omwikkeld met zwarte (elektrische) isolatie tegen, en onder van die groene (PET?) kunststof omsnoeringsbanden.

Ik vroeg mij al eens af waarom zo'n staal band boven en een kunststof band onder?

Het beste wat ik tot nu toe kan bedenken is dat de fabrikant boven bij de celverbinders minder variatie in celdikte wil hebben ondanks zwellen en krimpen van de cellen, zodat de maximale toegestande kracht (7 kg?) op de pool in horizontale richting niet wordt overschreden.

Onder interesseert het de fabrikant niet zoveel (daar zitten geen connecties) en kiezen ze het goedkoopste materiaal, of proberen ze de cellen meer ruimte te geven om hun natuurlijke zwelgedrag minder te hinderen?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Q schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:31:
[...]
De 70mm2 kabel kan tot ruim 200A volgens wiring unlimited boek van victron.
Let op dat ze daarbij wel aangeven dat je een kabel moet nemen die een geleider temperatuur van 90 graden mag hebben. Die kunnen namelijk een hogere maximale stroom hebben dan een simpelere accu kabel met PVC isolatie (70 graden)

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

NTS schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Let op dat ze daarbij wel aangeven dat je een kabel moet nemen die een geleider temperatuur van 90 graden mag hebben. Die kunnen namelijk een hogere maximale stroom hebben dan een simpelere accu kabel met PVC isolatie (70 graden)
Daar hebben we het eerder over gehad en hoewel het altijd goed is om '90 graden' kabel te kopen, vind ik het persoonlijk niet zo'n punt om die 70 graden kabel te kopen, *mits je goed rekening houdt met context*.

De MP5000 kan continue 4Kw leveren en dat is 84A continue. Dus 70mm2 heeft onwijs veel marge, ook op een '70 graden' kabel. De MP5000 kan kortstondig (seconden) pieken naar 9kW en dat is 187A, nog onder de limiet van de kabel en omdat dit vermogen maar zo kort geleverd kan worden, zie ik ook hier geen issue.

Zeker als je je MP begrenst op vermogen is er nul risico dat je ooit de limieten van je kabel gaat benaderen.

Maar als het echt zo'n halszaak is, dan mogen een hele hoop mensen hier - zo schat ik in - hun DC bekabeling gaan vervangen als voorzorgsmaatregel.... :o

  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

NTS schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:08:
[...]

Let op dat ze daarbij wel aangeven dat je een kabel moet nemen die een geleider temperatuur van 90 graden mag hebben. Die kunnen namelijk een hogere maximale stroom hebben dan een simpelere accu kabel met PVC isolatie (70 graden)
@NTS
Waar refereer je nu naar met "dat ze daarbij wel aangeven dat je een kabel moet nemen...." ?

Ik kon me dit niet herinneren en heb net even terug gezocht in de PDF van Victron maar zie ook de screenshot met de tabel. Daar wordt nergens een dergelijke bewering gemaakt / referentie getoond naar wat jij beweert. Wellicht elders in het document ?

[EDIT]
Kon het niet loslaten en heb net even gezocht op 70 en 90 binnen de de complete Wiring Unlimited guide om te kijken of ik een opmerking over de geleider temperatuur kon vinden maar daar vindt ik 0,0 op. Dus erg benieuwd welke referentie hier nu op gedoeld wordt, ik kan hier namelijk NIETS over terugvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPn4nrQyyDCVNwGWVZhOnDJHl0E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EghwuyDdQnL1CQ9DQXiZXEz1.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door cyclone op 14-06-2026 13:39 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:32
@cyclone Die verschillen tussen 70- en 90graden bekabeling komt uit de industriële paneelbouw en verdelerinstallaties (IEC60204). Overal waar je kabels bundelt in goten en afgesloten kasten, dien je 90graden draden te gebruiken. Dit omdat er veel draden dicht op elkaar zitten die allemaal warmte op elkaar uitstralen.

Je mag 70graden draad gebruiken, maar dan moet je voor elke verbinding een berekening gaan maken met de maximale stroom en de temperatuurverhoging die daarbij optreed. Dat kost veel tijd, dus het toepassen van 90graden draad is dan een no-brainer.

Fabrikanten van machinerie gebruiken ook vaak 105graden draad zodat ze minder koper hoeven toe te passen. In serieproductie kan dat over het jaar een behoorlijke besparing opleveren. (Dat soort besparingen zie je ook steeds vaker bij bouten en moeren. M10 met een 16mm kop en M12 met een 18mm kop. Dat de monteurs die niet merkspecifiek werken (hoi... ;w ) daar weer een zwaardere gereedschapskoffer van krijgen wordt niet naar gekeken. Hallo Siemens & Schneider. /rant)

  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@DavidZH ik ben daar bekend mee en dat is niet mijn vraag.

@NTS spreekt impliciet over een verwijzing in de Wirering Guide van Victron die ik niet kan vinden in het gehele document. In de tabel op blz 23 (waar ik de screenshot van post) was waar we het over hebben en NTS dus op reageert (althans zo lijkt het). Volgens mij klopt het niet wat hij zegt gezien ik geen enkele referentie naar temperatuur eigenschappen van gebruikte kabels gemaakt zie worden.

En dan komen we op het terrechte punt wat @Q maakt in zijn post

[ Voor 9% gewijzigd door cyclone op 14-06-2026 14:16 ]

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Die 70 en 90 graden komen ook om de hoek kijken van de te verwachten belasting. Ga je 70mm2 continu op 200A belasten da kan 90 graden bedrading handig zijn als je wilt besparen. Voor de meeste Victron bouwers zijn de DC draden relatief kort en kan het dan soms beter om 95mm2te gebruiken. In mijn installatie is alle bedrading 70mm2 of 2 x35mm2 parallel.

Bij kortsluiting moet de draad de temperatuur verhoging I*t opvangen bv 12kA gedurende 0,001seconde.

Ik heb 250A voor de 70mm2 zitten van de accu en 200A naar de MP5000 , enkel ader verlegd niet in goot Imax 245A. De kabel is H07V2-K classe 5. Bij een verbouwing ga ik het wel vervangen dat klasse 5 was gratis maar niet lekker werken in kleine ruimtes. Mijn ontwerpstroom is 300A , 150A per 16kWh accu. Achteraf had beter allemaal 200A zekeringen kunnen nemen.

Bijgaand afschakelgrafiek Adler EF3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zygBDNSmuOhAoRPDQ-Q2mXS_6Qg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WWCnlSqoYzblUC8MErfvPIvM.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@habbekrats
Nogmaals je hoeft het me niet uit te leggen ik snap wat het betekend, maar @NTS maakt een referentie naar iets wat botweg niet in de Wirering guide staat.
En daarmee klopt dus zijn opmerking niet (althans ik kan het niet terugvinden maar ik kan het ook mis hebben he).

En zoals @Q al perfect uiteen heeft gezet zal het gros hier (ook ik) kabel gebruiken die 70 graden celcius gemarkeerd is.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@cyclone ik weet niet meer waar ik het vond, maar omdat NTS elke keer met die 90 graden op de proppen komt heb ik het toen ook opgezocht en gevonden in een document, ik denk een handleiding. Dus dat advies van 90 graden kabel is iets wat bij victron vandaan komt.

Edit: gevonden op pagina 14 van de multiplus 5000 handleiding.
Om de volledige capaciteit van het product te benutten, moeten de accu's met voldoende capaciteit en accukabels met een
geschikte kernoppervlakte worden gebruikt. De DC-kabels moeten van koper zijn en werken bij 90 ºC (194 ºF). Raadpleeg
onderstaande tabel voor maataanbevelingen.
En hoeveel mensen houden zich aan deze regel? 8)
** Plaats accukabels niet in een gesloten kabelgoot

[ Voor 50% gewijzigd door Q op 14-06-2026 14:57 ]


  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Q schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:50:
En hoeveel mensen houden zich aan deze regel? 8)


[...]
Hahaha ik niet hoor mijn kabels zijn 70 graden C aldus de print op de kabel, mijn accu kabels liggen overigens niet in een gesloten goot. De MP bekabeling ligt geheel afgesloten.

Vooralsnog 0,0 problemen na meer dan een jaar gebruik en zo nu en dan een check met mijn Flir.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-06 22:13
Q schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:31:
[...]


De multiplus 5000 (zeker weten dat je geen 6k5 of 4k5 wilt doen?) dien je te bekabelen met 70mm2 en uit mijn hoofd (check de handleiding) een 200A MEGA! zekering. De 70mm2 kabel kan tot ruim 200A volgens wiring unlimited boek van victron. De piek belasting van de MP 5000 is onder de 200A dus dan heb je uiteindelijk bereikt dat:

1. De 70mm2 kabel is zo afgezekerd dat de zekering eerder klapt dan de kabel.
2. Je kiest geen te grote zekering zodat de kabel niet beschermd wordt.

Zie je hoe je zelf kunt bepalen welke zekering je moet hebben?

De Class-T fuses zijn alleen nodig voor je accu('s). De Class-T powerin van Victron is ideaal voor je omdat je daar al twee accu's op kunt aansluiten. De vraag is nu hoe dik je de kabel naar de accu gaat maken en de dikte van de kabel bepaalt de grootte van de Class-T fuse, dus ik kan niet zeggen of die fuse die je noemt geschikt is. Afhankelijk van hoe je de enkele accu wilt begrenzen om de cellen wat te sparen kun je je daar de dikte van de kabel op afstemmen en dus ook de zekering.
Dit is precies wat ik de eerste keer heb gedaan en nu weer uitbreidt.

Slechts 50mm2 tussen MRS en bar. Met 150A mega fuses.

T-class power-in 1000 met 70mm2 naar de accu’s en ieder een 225A T-Class zekering. (Momenteel met 7m lengte, binnenkort met 1.5m ieder)

Beperk de laad/ontlaadstroom per accu tot 90A. Dit is in mijn ogen de veilige oplossing

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Q schreef op zondag 14 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Daar hebben we het eerder over gehad en hoewel het altijd goed is om '90 graden' kabel te kopen, vind ik het persoonlijk niet zo'n punt om die 70 graden kabel te kopen, *mits je goed rekening houdt met context*.
Ja, dat is ook prima. Maar ik las de conclusie "Victron zegt 200A over 70mm2 is prima" en dat is te kort door de bocht. Want juist de maximale stroom (en dus de zekering) hangt af van de maximale temperatuur van de isolatie. Zie ook de NEN1010 tabelletjes voor hoe dat aan de AC kant werkt, je hebt daar hele andere waarden voor XLPE dan voor PVC isolatie.

In normaal gebruik blijf je er sowieso ver onder, niets aan de hand. Maar je moet de zekering zo kiezen dat het ook fysiek niet mogelijk is om de kabel te smelten. Dus als je een kabel neemt die tot 70 graden in plaats van 90 kan, dan moet je even uitrekenen wat dat voor de maximale stroom betekent en een andere zekering plaatsen.

Als je in normaal gebruik nooit boven de 60A komt (stond hierboven iemand die dat deed) dan kan je natuurlijk gewoon een 80A zekering plaatsen en 70 graden kabels (of dunnere kabels) nemen. Wat je absoluut niet moet doen is zeggen "ik kom niet boven de 60A dus het is prima" en dan alsnog een 200A zekering plaatsen voor een kabel die maar 150A kan hebben.
De MP5000 kan continue 4Kw leveren en dat is 84A continue. Dus 70mm2 heeft onwijs veel marge, ook op een '70 graden' kabel. De MP5000 kan kortstondig (seconden) pieken naar 9kW en dat is 187A, nog onder de limiet van de kabel en omdat dit vermogen maar zo kort geleverd kan worden, zie ik ook hier geen issue.
Tenzij die kortsluiting maakt, dan kan er best meer dan 187A doorheen lopen. Daar is dan de zekering voor, die voorkomt dat je kabel smelt.
Zeker als je je MP begrenst op vermogen is er nul risico dat je ooit de limieten van je kabel gaat benaderen.
Het gaat dus juist om de situatie dat je MP kapot is / kortsluiting maakt, dan wil je niet dat de isolatie van je DC kabels smelt en alles in de fik staat.
cyclone schreef op zondag 14 juni 2026 @ 13:36:
[@NTS
Waar refereer je nu naar met "dat ze daarbij wel aangeven dat je een kabel moet nemen...." ?
[..]
Kon het niet loslaten en heb net even gezocht op 70 en 90 binnen de de complete Wiring Unlimited guide om te kijken of ik een opmerking over de geleider temperatuur kon vinden maar daar vindt ik 0,0 op. Dus erg benieuwd welke referentie hier nu op gedoeld wordt, ik kan hier namelijk NIETS over terugvinden.
Handleiding van de Multiplus in sectie 4.3: "DC cables should be copper, with a 90ºC (194ºF) rating."

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

cyclone schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:41:
@habbekrats
@NTS maakt een referentie naar iets wat botweg niet in de Wirering guide staat.
En daarmee klopt dus zijn opmerking niet (althans ik kan het niet terugvinden maar ik kan het ook mis hebben he).
Ja, ik had er bij moeten zeggen dat het in de handleiding van de Multiplus staat. Het is niet "mijn" opmerking, maar gewoon wat Victron opschrijft.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Q schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:50:
En hoeveel mensen houden zich aan deze regel? 8)
Ik :+ Maar ik had geluk, want toen ik ze legde had ik al besloten om de DC kabels niet in de goot te leggen. Niet omdat ik die regel zo goed gelezen had, maar omdat het volgens NEN1010 sowieso de bedoeling is dat alle kabels geïsoleerd zijn voor de maximale stroom in zo'n goot. De DC kabels hebben meestal geen duidelijke isolatie rating en dingen als UTP kabels al helemaal niet.

  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@NTS
Thanks dat verklaart een boel, en qua betoog ben ik het met je eens. Ik ben overigens die koekwaus die laad en ontlaad stromen beperkt tot 60A (lekker conservatief) Heb de boel nu op 100A afgezekerd zodat er als er een keer een onbalans is tussen de dozen ik niet meteen een dure Mega zekering eruit blaas als ik hem lager afzeker. (JK BMS laat korte tijd toch nog best een hoge laadstroom toe voor hij in over current beveiliging schiet).

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
Q schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 11:31:
De multiplus 5000 (zeker weten dat je geen 6k5 of 4k5 wilt doen?) dien je te bekabelen met 70mm2 en uit mijn hoofd (check de handleiding) een 200A MEGA! zekering. De 70mm2 kabel kan tot ruim 200A volgens wiring unlimited boek van victron. De piek belasting van de MP 5000 is onder de 200A dus dan heb je uiteindelijk bereikt dat:

1. De 70mm2 kabel is zo afgezekerd dat de zekering eerder klapt dan de kabel.
2. Je kiest geen te grote zekering zodat de kabel niet beschermd wordt.

Zie je hoe je zelf kunt bepalen welke zekering je moet hebben?

De Class-T fuses zijn alleen nodig voor je accu('s). De Class-T powerin van Victron is ideaal voor je omdat je daar al twee accu's op kunt aansluiten. De vraag is nu hoe dik je de kabel naar de accu gaat maken en de dikte van de kabel bepaalt de grootte van de Class-T fuse, dus ik kan niet zeggen of die fuse die je noemt geschikt is. Afhankelijk van hoe je de enkele accu wilt begrenzen om de cellen wat te sparen kun je je daar de dikte van de kabel op afstemmen en dus ook de zekering.
Dus een MEGA is echt voldoende tussen de busbar en de Victron.

Ik zie andere alleen maar EF3 en T-class gebruken ook voor de accu en Victron. Ik heb zelf nu een Eaton NH00 voor de accu aangeschaft met een zekering van 160A. Deze kan ook hoge stromen verbreken. Het voordeel van deze is dat de zekering zelf goedkoop is en je de stroomkring kan verbreken (beter niet bij belasting). Volgens de specificaties moet die prima geschikt zijn.

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Willempie27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Dus een MEGA is echt voldoende tussen de busbar en de Victron.
Correct
Ik zie andere alleen maar EF3 en T-class gebruken ook voor de accu en Victron. Ik heb zelf nu een Eaton NH00 voor de accu aangeschaft met een zekering van 160A. Deze kan ook hoge stromen verbreken. Het voordeel van deze is dat de zekering zelf goedkoop is en je de stroomkring kan verbreken (beter niet bij belasting). Volgens de specificaties moet die prima geschikt zijn.
Ik heb meer mensen gehoord over de NH00 maar ik heb onvoldoende kennis over dit type zekering om daar iets over te vinden. Persoonlijk accepteer ik dat de keuze voor Victron niet de goedkoopste is, ik zou de Class-T + bijbehorende zekeringen accepteren qua prijs voor de compactheid van de oplossing, het past in het eco systeem, het is netjes. Maar verder heb ik geen technisch/veiligheids argument, mede omdat ik er onvoldoende vanaf weet.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Q schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:56:
[...]


Correct


[...]


Ik heb meer mensen gehoord over de NH00 maar ik heb onvoldoende kennis over dit type zekering om daar iets over te vinden. Persoonlijk accepteer ik dat de keuze voor Victron niet de goedkoopste is, ik zou de Class-T + bijbehorende zekeringen accepteren qua prijs voor de compactheid van de oplossing, het past in het eco systeem, het is netjes. Maar verder heb ik geen technisch/veiligheids argument, mede omdat ik er onvoldoende vanaf weet.
Dus als ik tussen mp en mega kortsluiting maak,dan houd ie de kortsluit stroom tegen vanuit de lfp?

1 PVoutput . Dongen NB


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

reneeke1970 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:49:
Dus als ik tussen mp en mega kortsluiting maak,dan houd ie de kortsluit stroom tegen vanuit de lfp?
Waarschijnlijk niet, daarom zit er ook een Class-T fuse of equivalent tussen je accu en busbar :D

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Q schreef op maandag 15 juni 2026 @ 12:01:
[...]


Waarschijnlijk niet, daarom zit er ook een Class-T fuse of equivalent tussen je accu en busbar :D
Dan is de mega dus nutteloos,kan ie net zo goed weggelaten worden toch?

1 PVoutput . Dongen NB


  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Meestal is de mega naar de MP van een lagere waarde dan de class-t naar je batterij. Bijvoorbeeld met 3x MP op 1 batterij.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Willempie27 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:14:
[...]
Ik heb zelf nu een Eaton NH00 voor de accu aangeschaft met een zekering van 160A. Deze kan ook hoge stromen verbreken.
Hoe snel is die en wat is de piek doorgelaten stroom bij een foutstroom van bijvoorbeeld 15kA? De class-t wordt veel gebruikt omdat die heel snel is en current limiting werkt, zodat de piek achter de class-t laag blijft.

  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
NTS schreef op maandag 15 juni 2026 @ 18:05:
[...]

Hoe snel is die en wat is de piek doorgelaten stroom bij een foutstroom van bijvoorbeeld 15kA? De class-t wordt veel gebruikt omdat die heel snel is en current limiting werkt, zodat de piek achter de class-t laag blijft.
DC is 250V
Zekering 160A
Afschakel 120kA

De snelheid zie ik er niet bij staan. De dichte houder wat tevens lastscheider is kost 40-50 euro maar de zekering kost maar 14 euro per 3 bij Elektramat. Ik denk dat ik voor de MP twijfel ik nu of ik een T-class zal nemen of een vaste houder om er een NH00 mespatroon in te zetten. De specificaties lijken me ruim voldoendeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPKs1oBti7IauIbkCokEy-Ul9jM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZNRWOOaQSS4iGxXCoJ5SYtmb.png?f=fotoalbum_large

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Specs zien er goed uit, maar ik weet niet zo veel van dit type zekeringen. Waar ik vraagtekens bij zou hebben is die 120 kA, is dat AC of DC? Want de waarde voor AC is meestal heel veel hoger dan voor DC. Zo zie je ook soms online shops een Class-T omschrijven als "tot 200kA" maar dat is alleen AC, voor DC is het maar 20kA.

  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
NTS schreef op maandag 15 juni 2026 @ 21:56:
Specs zien er goed uit, maar ik weet niet zo veel van dit type zekeringen. Waar ik vraagtekens bij zou hebben is die 120 kA, is dat AC of DC? Want de waarde voor AC is meestal heel veel hoger dan voor DC. Zo zie je ook soms online shops een Class-T omschrijven als "tot 200kA" maar dat is alleen AC, voor DC is het maar 20kA.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga ook nog wat andere merken bekijken wellicht staan daar meer specificaties bij.

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

reneeke1970 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:38:
[...]

Dan is de mega dus nutteloos,kan ie net zo goed weggelaten worden toch?
  • Ja, als je bijvoorbeeld een 1-fase setup hebt met 1x accu
  • Nee, omdat je een 3-fase setup draait en toch al een lynx power distributor hebt en die MEGA zekeringen te goedkoop zijn om er moeilijk over te doen
  • Nee, omdat je op de DC bus ook losse MPPTs hebt zitten die meer stroom kunnen leveren dan de kabel naar een MP aankan. (het gaat om de kabel uiteraard, niet de MP zelf).
  • Ja / nee (doorhalen wat niet van toepassing is op jouw persoonlijke situatie /setup)
:D

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02:35

pvg

Q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 01:34:
[...]
  • Ja, als je bijvoorbeeld een 1-fase setup hebt met 1x accu
  • Nee, omdat je een 3-fase setup draait en toch al een lynx power distributor hebt en die MEGA zekeringen te goedkoop zijn om er moeilijk over te doen
  • Nee, omdat je op de DC bus ook losse MPPTs hebt zitten die meer stroom kunnen leveren dan de kabel naar een MP aankan. (het gaat om de kabel uiteraard, niet de MP zelf).
  • Ja / nee (doorhalen wat niet van toepassing is op jouw persoonlijke situatie /setup)
:D
Je doet de aanname dat een mega zekering in serie met een (of meer) T-class zekering(en) veilig is. Is dat zo? Of krijg je rondspattend, brandend plastic/metaal van de mega zekering tijdens de vlamboog, omdat je moet “wachten” totdat alle T-class zekeringen ook gaan?

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-06 22:13
pvg schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:36:
[...]

Je doet de aanname dat een mega zekering in serie met een (of meer) T-class zekering(en) veilig is. Is dat zo? Of krijg je rondspattend, brandend plastic/metaal van de mega zekering tijdens de vlamboog, omdat je moet “wachten” totdat alle T-class zekeringen ook gaan?
in een victron distributor hoop ik dat het rondspattend plastic mee zal vallen, hooguit dat je een nieuwe distributor moet kopen mag ik hopen?

In mijn nieuwe situatie heb ik 4x T-class zekering van 225A naar de accus, en 3x mega zekering van 150A naar de MRS'en, dus jouw vraag speelt bij mij ook.

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pvg schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:36:
[...]

Je doet de aanname dat een mega zekering in serie met een (of meer) T-class zekering(en) veilig is. Is dat zo? Of krijg je rondspattend, brandend plastic/metaal van de mega zekering tijdens de vlamboog, omdat je moet “wachten” totdat alle T-class zekeringen ook gaan?
Zover ik weet is een Class-T fuse veel “sneller” dan een MEGA fuse, dus ik denk dat het risico van dit scenario heel erg meevalt.

Maar ik kan veel simpeler zijn. Het feit dat Victron speciaal een Class-T Lynx power-in? Heeft gemaakt zegt voor mij genoeg. Daar zitten experts achter en financieel risico voor een bedrijf.

  • Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Iemand ervaring met Sunrich? Kwam deze tegen:

https://www.alibaba.com/p...78240560.1.78372277H0ZAmM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4MIZGj6ZNbfo0xf9cBkKYzBuoI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VTKu4xcTk5GzU2j4rDwxPiGR.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgNyzcuHZiUFBHegsEK_wPsruQU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4hu597D5ei8WTVdlVLcvuqdY.png?f=fotoalbum_large

16KWh prijs met verzending DDP: 1350 euro

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live


  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

pvg schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 06:36:
[...]
Je doet de aanname dat een mega zekering in serie met een (of meer) T-class zekering(en) veilig is. Is dat zo? Of krijg je rondspattend, brandend plastic/metaal van de mega zekering tijdens de vlamboog, omdat je moet “wachten” totdat alle T-class zekeringen ook gaan?
Ja, dit is wat ze bedoelen met "current limiting" bij een class-t en waarom je niet zomaar voor een andere zekering kunt kiezen als vervanging zonder alle specs te checken. In de spec sheet van een class-t staat een diagram van wat de piek stroom achter de class-t is bij verschillende kortsluitstromen. Als je het heel netjes uitrekent moet je dus zorgen dat die piek laag genoeg is om je MEGA niet buiten z'n specs te laten komen. Maar zoals @Beer070 ook al zei, zo'n Victron Distributor is ook vrij stevig als omhulsel.

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02:35

pvg

Q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:19:
[...]

Zover ik weet is een Class-T fuse veel “sneller” dan een MEGA fuse, dus ik denk dat het risico van dit scenario heel erg meevalt.

Maar ik kan veel simpeler zijn. Het feit dat Victron speciaal een Class-T Lynx power-in? Heeft gemaakt zegt voor mij genoeg. Daar zitten experts achter en financieel risico voor een bedrijf.
Dat laatste zou ik niet zomaar vanuit gaan. Victron was vrij laat met het aanbieden van T-class zekeringhouders, terwijl er al een tijdje dikke lifepo accu’s beschikbaar waren…

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pvg schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:20:
[...]

Dat laatste zou ik niet zomaar vanuit gaan. Victron was vrij laat met het aanbieden van T-class zekeringhouders, terwijl er al een tijdje dikke lifepo accu’s beschikbaar waren…
Ik begrijp je punt eigenlijk niet zo. Mijn punt is dat als Victron met een Class-T lynx uitkomt, dat betekend dat ze impliciet erkennen dat een MEGA fuse onvoldoende beveiliging biedt. En dat een Class-T die wel biedt.

Dat Victron daar knap laat mee aan kwam zetten is waar, maar waarom zou dat relevant zijn?

  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02:35

pvg

Q schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 23:19:
[...]

Ik begrijp je punt eigenlijk niet zo. Mijn punt is dat als Victron met een Class-T lynx uitkomt, dat betekend dat ze impliciet erkennen dat een MEGA fuse onvoldoende beveiliging biedt. En dat een Class-T die wel biedt.

Dat Victron daar knap laat mee aan kwam zetten is waar, maar waarom zou dat relevant zijn?
Ik dacht dat je punt was dat Victron nog geen T-class distributor heeft… (dat schreef je niet, maar las ik wel).

Mijn redenatie was:
Ik zoek een technische onderbouwing waarom er geen T-class nodig is op het stukje kabel van busbar naar MP (terwijl dat wel moet op het stukje kabel van busbar naar accu). Dat een fabrikant daar geen oplossing voor heeft, is geen technisch argument.

[ Voor 23% gewijzigd door pvg op 17-06-2026 06:24 ]


  • V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:26
pvg schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 06:18:
[...]

Ik dacht dat je punt was dat Victron nog geen T-class distributor heeft… (dat schreef je niet, maar las ik wel).

Mijn redenatie was:
Ik zoek een technische onderbouwing waarom er geen T-class nodig is op het stukje kabel van busbar naar MP (terwijl dat wel moet op het stukje kabel van busbar naar accu). Dat een fabrikant daar geen oplossing voor heeft, is geen technisch argument.
Omdat de interne weerstand van een multiplus wat hoger is, is de stroom die kan lopen bij een sluiting in de multiplus wat lager. Een mega zekering is dan voldoende. Het gaat om het vermogen om een bepaalde stroom te kunnen onderbreken, niet om de nominale waarde van de zekering.
Een LFP batterij heeft een hele lage interne weerstand. Als daar sluiting ontstaat zal er dus een hele hoge stroom kunnen gaan lopen. En dus heb je daar een zekering nodig met een hoge onderbrekingscapaciteit.
Gewoon, wet van Ohm.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh


  • pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02:35

pvg

V_ger schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:21:
[...]

Omdat de interne weerstand van een multiplus wat hoger is, is de stroom die kan lopen bij een sluiting in de multiplus wat lager. Een mega zekering is dan voldoende. Het gaat om het vermogen om een bepaalde stroom te kunnen onderbreken, niet om de nominale waarde van de zekering.
Een LFP batterij heeft een hele lage interne weerstand. Als daar sluiting ontstaat zal er dus een hele hoge stroom kunnen gaan lopen. En dus heb je daar een zekering nodig met een hoge onderbrekingscapaciteit.
Gewoon, wet van Ohm.
Snap ik, maar dan neem je dus aan dat er in/aan de MP nooit een kortsluiting met lage weerstand ontstaat (door een afgebroken bout van een voedingskabel bijv).

  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je tussen busbar en MP een random zekering hebt, maar tussen busbar en accu een T-class dan vliegt die laatste er ook uit bij harde kortsluiting in de MP.

  • Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Gebruiken jullie een Shunt of is deze niet nodig gezien de JK BMS (of een andere) gewoon kan communiceren met Victron?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live


  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
Possible schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:21:
Gebruiken jullie een Shunt of is deze niet nodig gezien de JK BMS (of een andere) gewoon kan communiceren met Victron?
Ik heb een shunt.
BMS doet het batterijbeheer, shunt de inschatting SOC.
Mijn JK BMS v15 is best ok en komt overeen met de shunt. Goeie maat van me heeft v19 en die heb ik geherconfigureerd zodat de shunt de SOC indicator is, ging echt alle kanten op.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Possible schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:21:
Gebruiken jullie een Shunt of is deze niet nodig gezien de JK BMS (of een andere) gewoon kan communiceren met Victron?
Ik laat victron zelf de soc bepalen,zit er hooguit eens 5 procent naast,wel nodig om te calibreren in de ess

1 PVoutput . Dongen NB


  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
HyperBart schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 16:33:
[...]


Ik heb een shunt.
BMS doet het batterijbeheer, shunt de inschatting SOC.
Mijn JK BMS v15 is best ok en komt overeen met de shunt. Goeie maat van me heeft v19 en die heb ik geherconfigureerd zodat de shunt de SOC indicator is, ging echt alle kanten op.
Heb je dan de 500A of 300A? De laatste lijkt me toch ruim voldoende voor een 1 fase systeem.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Een alternatief voor NH00 DC, class T of Adler EF3 smetlpatroon is de

Imaxx EV29 met M8

(eigenlijk M9) aansluiting, 74,8mm h.o.h.

Eenvoudig verkrijgbaar bij Reichelt in 150A, 175A, 200A, 225A, 250A en 300A.
Prijs: €18,25 (225A) tot €25,12 (150A/200A).
De interrupt rating is 16kA bij 500VDC (enkel V DC rating, dus zeker geen AC rating, hoe lager de spanning hoe hoger de interrupt rating, beetje "overkill").

Ter vergelijking de EF3 is maar 6kA bij 315VDC.

De kleinere Adler Greenfuse AT1 (€9,66 bij 200A) is met 20kA bij 150VDC eigenlijk al voldoende voor 300±50Ah cellen, maar slecht verkrijgbaar.
NH00 van Siemens
Maar als je de ruimte hebt, en met 35A, 50A, 63A, 80A, 100A, 125A of 160A uit de voeten kunt, is een gG NH00 (Siemens 3NA3836: DC250V, 25kA DC (120kA AC)) veel goedkoper:
BS 88 LET (25~180A) LMT (160~450A)
@Domba's Cooper Bussmann 160LMT, uit de LET/LMT/LMMT BS 88 serie, zijn de snelste smeltzekeringen qua verbreken. Tevens flinke interrupt ratings van:
  • 50kA @ 125VDC voor de LET en
  • 40kA @ 150VDC voor de LMT-serie.

[ Voor 63% gewijzigd door cj1 op 19-06-2026 15:03 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:28
Hopelijk kan hier iemand mij helpen:

Ik heb bij EEL 4 stuks van de EEL V6 Pro DIY kit besteld. Die heb ik inmiddels ontvangen en ben ik in elkaar aan het zetten. De instructie-video heb ik gevonden. Echter zijn mij een aantal zaken niet helemaal duidelijk:
  • Wat doen jullie met de temperatuur-probe? Die laten ze op de video gewoon los hangen? Wil je die niet ergens met warmtegeleidingspasta thermisch aan verbinden?
  • Upgraden jullie de firmware van de BMS?

  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
Maar als je de ruimte hebt, en met 35A, 50A, 63A, 80A, 100A, 125A of 160A uitkomt, een gG
NH00 van Siemens
(3NA3836: DC250V, 25kA DC (120kA AC)) is veel goedkoper:
Ben ook nog wat verder gaan zoeken. Heb de NH00 houder binnen. Die van Hager 160A is 80kV DC en kost 7 euro model Hager LNH0160MK HAG MESPA.NH00 KTF MK 160A500V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_ZHOPQbvFkQOatVvlbfOMvn3pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGuautioD6OjGlblofkefCeo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Willempie27 op 18-06-2026 11:22 ]


  • Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:20
De NH00 gG zekeringen zijn volgens mij niet te vergelijken met de Class-T wat uitschakelkarakteristiek betreft. De NH00 gG is mijn inziens vele malen trager. Denk dat bijvoorbeeld de automaat in de DIY accuboxen sneller reageert op een kortsluiting en mogelijk gelijk vastbrand. Dus is dit wel een goede keuze??

  • Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:54
Nou de kop is er af :-)

Zojuist 16 Eve cellen besteld icm een case. Na de zomervakantie maar eens de spulletjes bestellen van Victron!

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live


  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Peter_v_m schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:25:
De NH00 gG zekeringen zijn volgens mij niet te vergelijken met de Class-T wat uitschakelkarakteristiek betreft. De NH00 gG is mijn inziens vele malen trager. Denk dat bijvoorbeeld de automaat in de DIY accuboxen sneller reageert op een kortsluiting en mogelijk gelijk vastbrand. Dus is dit wel een goede keuze??
Dat valt best wel mee, ander voordeel is dak een vervangen zekering volledig nieuw en vers is. Een automaat op DC kortsluiting is maar de vraag hoe schoon de contacten nog zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JaBRV-kMqNmIhm2_mvCnB5Hsiiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTHpsiU0RKY3ZF6upFlOJWiB.jpg?f=fotoalbum_large

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
Bij lage ampère schakelt traag af. Hij zit er bij de accu juist voor de kortsluiting. Dat zal zo 300+ amp zijn dus in een fractie van een milliseconden is die uitgeschakeld.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaqykbGf5CBwfe7kufvoYxV9_e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wmiU8hnt4vYTbmNfgJJPwoH.jpg?f=fotoalbum_large

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Willempie27 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:21:
[...]

Ben ook nog wat verder gaan zoeken. Heb de NH00 houder binnen. Die van Hager 160A is 80kV DC en kost 7 euro model Hager LNH0160MK HAG MESPA.NH00 KTF MK 160A500V
Leuk dat Elektramat schrijft DC 80kA, maar bij Hager is er geen enkele DC rating voor dit LNH0160MK (EAN: 3250614122545) type, enkel AC. Dus deze Hager NH00 zou ik even links laten liggen.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Willempie27 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 18:14:
Bij lage ampère schakelt traag af. Hij zit er bij de accu juist voor de kortsluiting. Dat zal zo 300+ amp zijn dus in een fractie van een milliseconden is die uitgeschakeld.
De grafiek geeft niet meer info dan < 10 ms. Zelfs 1 ms is traag, dan is de stroom al opgelopen richting de 10 kA.

Voor de levensduur van de LFP cellen is sneller afschakelen beter.

Bij een BMS met 20us schakeltijd lukt het om de stroompiek de beperken tot 600A. (20 us = 0,02 ms)

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
Ik volg de discussie over de beveiliging met aandacht. Sommige termen en uitingen begrijp ik misschien nog niet helemaal maar ik leer snel ;-)

Ik ben de planningsfase bijna gepasseerd, maar er is zeker nog ruimte voor verbetering. Feit is wel dat ik twee Yixiang V3 DIY boxen heb besteld, met een verrijdbaar onderstel.

In deze kasten zit een 200A JK BMS, Een bi directionele circuit breaker van 200A en een zekering van 300A. Het idee is om deze twee boxen parallel te zetten en vervolgens naar de Lynx Power In. In de Lynx Power In komen drie Mega fuses van 250A die ieder naar een MP 6k5 lopen. De bekabeling wordt overal 70mm2 (klasse 6, dubbel geïsoleerd) en de boxen worden "kruislings" aangesloten. Dus de plus van box 1 en de min van box 2 gaan naar de Power In. Uiteraard worden overal dezelfde lengte gebruikt om eventuele onbalans te voorkomen.

De gedachte hierachter is dat in de Yixiang kasten de meest belangrijke beveiliging zit, direct bij de accu's. De route naar de Power In is relatief kort en als er problemen ontstaan dan is dat een fout in het accupakket, een van de omvormers of toch een user error....

De vraag is, klopt deze gedachte of moet ik er toch nog een zekering extra tussen plaatsen, of misschien wel twee (iedere box 1)? Maar dan heb je ook weer te maken met een extra schakel waar verliezen op kunnen treden.

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Gerritjuh waar heb je die dozen plus Rijplank besteld en wat ben je ervoor kwijt ? Wil er ook nog 1 plus rijplank bestellen namelijk.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
cyclone schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:12:
@Gerritjuh waar heb je die dozen plus Rijplank besteld en wat ben je ervoor kwijt ? Wil er ook nog 1 plus rijplank bestellen namelijk.
Via Alibaba bij MIAOXIN NEW ENERGY LIMITED.

De kasten waren $499,00 incl. transport (DDP) en het onderstel $ 140,00 incl transport. Ik was in totaal $ 1138,00 kwijt. Omdat ik met de Credit Card heb betaald kwam er nog wel 2,99% bij waardoor het totaal uitkwam op € 1019,45. Ik heb daar vrede mee, want ik heb precies wat ik graag wilde....

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:22
En de import heffingen en BTW?

  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
Jermak schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 18:23:
En de import heffingen en BTW?
Ia al voldaan (DDP) en wordt verstuurd vanuit Polen. Verzendkosten zijn wel erg hoog, maar dan nog... kan ze er in Nederland niet voor kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gerritjuh op 19-06-2026 18:25 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:22
Mooi zo

  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
Het was een afweging tussen de Yixiang V3, EEL v6 Pro (Max) of JKESS. Na alle voor en nadelen tegen elkaar te hebben weggestreept bleef de Yixiang V3 over.... Misschien niet de goedkoopste, maar in mijn ogen wel de beste keuze (voor mij).

Ik twijfel nog of ik daar ook de cellen ga bestellen. Ze geven aan dat ze garantie verlenen en op een ander forum lijkt het er ook echt wel op dat ze klachten serieus nemen. Maar het blijven toch kritische dingen...

[ Voor 31% gewijzigd door Gerritjuh op 19-06-2026 18:33 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • Luckeh
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Luckeh

Lucas

Gerritjuh schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:10:
In deze kasten zit een 200A JK BMS, Een bi directionele circuit breaker van 200A en een zekering van 300A. Het idee is om deze twee boxen parallel te zetten en vervolgens naar de Lynx Power In. In de Lynx Power In komen drie Mega fuses van 250A die ieder naar een MP 6k5 lopen.

De gedachte hierachter is dat in de Yixiang kasten de meest belangrijke beveiliging zit, direct bij de accu's. De route naar de Power In is relatief kort en als er problemen ontstaan dan is dat een fout in het accupakket, een van de omvormers of toch een user error....

De vraag is, klopt deze gedachte of moet ik er toch nog een zekering extra tussen plaatsen, of misschien wel twee (iedere box 1)? Maar dan heb je ook weer te maken met een extra schakel waar verliezen op kunnen treden.
Ik heb mij de afgelopen weken ook ingelezen (en ook een Deye 12k + MB56 32kWh besteld) en even aangenomen dat die genoemde 300A zekering een T-Class is, lijkt me dat je gedachte klopt. Die 300A is een snelle zekering en bij een (serieus) probleem beschermt hij dan de andere accu en de kabels. De Mega zekering in de Lynx power is prima en standaard setup. Zie ook dit plaatje.

AlphaESS 10+6kW + 23kWh batterij || 64x 500Wp PV || '23 MY LR || LG R290 16kW WP


  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Iemand ervaring met de Yixiang Trolley?
Wil weten wat de maximale load van dit ding is voor ik hem bestel en ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden hoeveel kilo / accu dozen ik op dit ding kan stapelen.

Gezien mijn huidige 19" rack te klein is voor mijn 4de doos wilde ik ze alle 4 gaan stapelen op deze trolley maar dat is nogal een flink gewicht dus vraag me even hardop af of wat ik wil uberhaupt wel kan.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 25-06 22:13
cyclone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:08:
Iemand ervaring met de Yixiang Trolley?
Wil weten wat de maximale load van dit ding is voor ik hem bestel en ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden hoeveel kilo / accu dozen ik op dit ding kan stapelen.

Gezien mijn huidige 19" rack te klein is voor mijn 4de doos wilde ik ze alle 4 gaan stapelen op deze trolley maar dat is nogal een flink gewicht dus vraag me even hardop af of wat ik wil uberhaupt wel kan.
Ik heb zelf een trolley gemaakt in het verleden en dus gekeken naar de wieltjes die daaronder kunnen. In de meeste gevallen houden die volgens spec niet meer dan 100kg/wiel. 4 yix bakken lijkt me dan aan een risico.

  • Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:15
cyclone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:08:
Iemand ervaring met de Yixiang Trolley?
Wil weten wat de maximale load van dit ding is voor ik hem bestel en ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden hoeveel kilo / accu dozen ik op dit ding kan stapelen.

Gezien mijn huidige 19" rack te klein is voor mijn 4de doos wilde ik ze alle 4 gaan stapelen op deze trolley maar dat is nogal een flink gewicht dus vraag me even hardop af of wat ik wil uberhaupt wel kan.
Ik heb hier 2 Yixiang mb56 boxen op staan, op een gladde vloer redelijk te manoeuvreren. Max toelaatbaar gewicht vind ik niet meer terug, volgens mij zou er nog het gewicht van een halve mb56 box bij moeten kunnen

  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
cyclone schreef op zondag 21 juni 2026 @ 18:08:
Iemand ervaring met de Yixiang Trolley?
Wil weten wat de maximale load van dit ding is voor ik hem bestel en ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden hoeveel kilo / accu dozen ik op dit ding kan stapelen.

Gezien mijn huidige 19" rack te klein is voor mijn 4de doos wilde ik ze alle 4 gaan stapelen op deze trolley maar dat is nogal een flink gewicht dus vraag me even hardop af of wat ik wil uberhaupt wel kan.
Volgens Helion Energie kunnen er 4 boxen (zij hebben enkel de V3 behuizing) op gestapeld worden. Dit wordt bevestigd op het DIY Solar forum.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerritjuh op 22-06-2026 00:54 ]

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik heb 3x Heymy MB56 op elkaar staan. Op de wieltjes zelf staat 250kg aangeduid. Ik heb er dus 750kg opstaan. Wieltjes lijken het te houden, maar manouvreren is wel lastig. Ook het beton in de garage slijt. Zeker als de wieltjes nog moeten draaien om de juiste richting op te kunnen. Daar ontstaan putjes in het beton.

SRK35ZS-W


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 23:17
Scooper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:44:
Ik heb 3x Heymy MB56 op elkaar staan. Op de wieltjes zelf staat 250kg aangeduid. Ik heb er dus 750kg opstaan. Wieltjes lijken het te houden, maar manouvreren is wel lastig. Ook het beton in de garage slijt. Zeker als de wieltjes nog moeten draaien om de juiste richting op te kunnen. Daar ontstaan putjes in het beton.
Dacht dat ze 65 kg per stuk waren....ik zou toch een stuk laminaat o.i.d. onder wieltjes schuiven om de puntbelasting te verdelen als je beton nu al beschadigt.

[ Voor 11% gewijzigd door GJzon op 22-06-2026 21:41 ]


  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:03
@Gerritjuh Geen megafuses gebruiken, die zijn niet geschikt voor de vermogens die accu's kunnen leveren. Beter zo'n zandzekering pakken. Die kosten net zo veel en slaan niet door.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:58

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

@Scooper als jij er 3x16 MB56’s a 11,5gk per stuk op hebt dus 552kilo dan moet 4x16 MB31 a 5,6kg dus 359 kilo zeker wel lukken.

Als ik het goed zie op de foto’s kun je de wieltjes ook vrij draaien zodra hij staat toch? Zodat hij niet altijd volle gewicht de asjes van je wieltjes belast (en na verloop van tijd dus krom buigen) als hij op zijn plek staat.

En ja ik mis het gewicht van de dozen maar dat zal een verschil van 30kilo zijn oid kortom daarmee blijf ik ruim onder het gewicht van de 3 mb56 dozen.

blijft Overigens gek dat er nergens gedocumenteerd staat wat die trolly’s kunnen hebben door yixiang.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...


  • Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15
SkiFan schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:39:
@Gerritjuh Geen megafuses gebruiken, die zijn niet geschikt voor de vermogens die accu's kunnen leveren. Beter zo'n zandzekering pakken. Die kosten net zo veel en slaan niet door.
De mega fuses zijn niet voor de accu’s maar voor de Multiplussen. Ik lees overal dat het dat juist wel geschikt is. In de accu’s zitten andere zekeringen.

Maar naar aanleiding van je opmerking duik ik hier toch nog een keertje (opnieuw) in.

"If it ain't broke, don't fix it!"


  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
GJzon schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:33:
[...]

Dacht dat ze 65 kg per stuk waren....ik zou toch een stuk laminaat o.i.d. onder wieltjes schuiven om de puntbelasting te verdelen als je beton nu al beschadigt.
De pakbrief van de vervoerder gaf 762kg aan voor 3 gevulde MB56 cases, dat is natuurlijk inclusief de houten kratten waarin ze kwamen. Heymy zelf zegt 250kg per case. Al kan ik dat niet helemaal beredeneren. Zoals @cyclone aangeeft zouden de cellen 11,5kg per stuk zijn. Dat is grofweg 185kg. Lijkt me niet dat de case zelf ook nog 65kg weegt. Dat lijkt me wat veel.

Voor wat betreft de wieltjes. Dat Heymy wieltjes gebruikt die 250kg/st kunnen dragen betekent nog niet dat Yixiang die ook gebruikt. Al meen ik een filmpje te hebben gezien waarin zij zo'n trolley met 900kg hadden beladen en dat hij nog prima door een zaaltje reed.

EEL gaf bij mij aan dat ik bij hen maximaal 2 MB56 mocht stapelen op hun trolley.

De wieltjes van Heymy kun je inderdaad ontlasten door een soort pootjes naar beneden te draaien. Dan komt de volle last niet meer op de wieltjes te staan. Dat zal wel beter zijn voor de lagers.

SRK35ZS-W


  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 23:17
Scooper schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:02:
[...]

De pakbrief van de vervoerder gaf 762kg aan voor 3 gevulde MB56 cases, dat is natuurlijk inclusief de houten kratten waarin ze kwamen. Heymy zelf zegt 250kg per case. Al kan ik dat niet helemaal beredeneren. Zoals @cyclone aangeeft zouden de cellen 11,5kg per stuk zijn. Dat is grofweg 185kg. Lijkt me niet dat de case zelf ook nog 65kg weegt. Dat lijkt me wat veel.

Voor wat betreft de wieltjes. Dat Heymy wieltjes gebruikt die 250kg/st kunnen dragen betekent nog niet dat Yixiang die ook gebruikt. Al meen ik een filmpje te hebben gezien waarin zij zo'n trolley met 900kg hadden beladen en dat hij nog prima door een zaaltje reed.

EEL gaf bij mij aan dat ik bij hen maximaal 2 MB56 mocht stapelen op hun trolley.

De wieltjes van Heymy kun je inderdaad ontlasten door een soort pootjes naar beneden te draaien. Dan komt de volle last niet meer op de wieltjes te staan. Dat zal wel beter zijn voor de lagers.
Ik had even gekeken bij Heymy want ik was wel nieuwsgierig omdat ik zelf ook zit te kijken naar accu's. Daar zag ik het staan maar heb blijkbaar bij de verkeerde gekeken. Dan heb je een best pakket.
Zag er verder wel netjes uit.
Je moet dan wel de ruimte en materieel hebben om e.e.a. te kunnen plaatsen. Voor mij te zwaar.
Fijn dat je 't binnen hebt. Geniet er van.

  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
GJzon schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 00:12:
[...]

Ik had even gekeken bij Heymy want ik was wel nieuwsgierig omdat ik zelf ook zit te kijken naar accu's. Daar zag ik het staan maar heb blijkbaar bij de verkeerde gekeken. Dan heb je een best pakket.
Zag er verder wel netjes uit.
Je moet dan wel de ruimte en materieel hebben om e.e.a. te kunnen plaatsen. Voor mij te zwaar.
Fijn dat je 't binnen hebt. Geniet er van.
Ik probeer het zo compact mogelijk te houden. Staat nu op 0,6m².

Work in progress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LuWgI15Vn529PgwdaYQ6jg15IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Jx1hkQjI3T6MWwNz064DAZP.jpg?f=fotoalbum_large

SRK35ZS-W


  • ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:13

ErikKo

Rippie

Scooper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Ik probeer het zo compact mogelijk te houden. Staat nu op 0,6m².

Work in progress:
[Afbeelding]
Mooi compact! Waarop heb je alles vastgeschroefd? Plaatje OSB en gipsvezelplaat?

  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
ErikKo schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Mooi compact! Waarop heb je alles vastgeschroefd? Plaatje OSB en gipsvezelplaat?
OSB en Fermacell. Van de Hornbach.

SRK35ZS-W


  • Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:12
Scooper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Ik probeer het zo compact mogelijk te houden. Staat nu op 0,6m².

Work in progress:
[Afbeelding]
Die universele sleutel heeft die nog nut? :o

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 23:17
Scooper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
[...]

Ik probeer het zo compact mogelijk te houden. Staat nu op 0,6m².

Work in progress:
[Afbeelding]
Minimalisme is een vorm van kunst. Echt compact!

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 23:17
Simpel360 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:18:
[...]

Die universele sleutel heeft die nog nut? :o
Dat is de 'breaker' voor de accus's.

  • habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:11
Of het nog helemaal zelfbouw is weet ik zo niet. Maar Victron heeft de HS19 vrijgegeven voor verkoop

https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multi-hs19-solar


Afbeeldingslocatie: https://www.victronenergy.com/upload/products/Multi%20HS19%20Solar%2015k%20%28front%29.png

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168


  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

habbekrats schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
Of het nog helemaal zelfbouw is weet ik zo niet. Maar Victron heeft de HS19 vrijgegeven voor verkoop

https://www.victronenergy.com/inverters-chargers/multi-hs19-solar


[Afbeelding]
Ik zag een prijs van 5100 euro. Met 3-fase en 4x8kW MPPT is dat een best goede deal…

  • Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:32
3x Victron Multi RS Solar 48V - 6000VA a 1300,-- = 3900,--
Alleen komt er nog wat spul bij om het aan elkaar te verbinden, zal niet veel meer schelen dan.

Ik ben wel in voor de HS19, lekker compact maar mis de goede oude robuuste transformer....

Ander nadeel is waneer je kleine PV strings hebt, effe een SmartSolar erbij zetten zit er niet in :+.

Ben benieuwd hoe dit verloopt met HV batterijen, als daar meer aanbod van is en de prijzen zakt is het een interessante setup.

Maar voordat deze in BE gehomologeerd is zijn we effe verder (de MP2 4k5 / 6k5 moeten ook nog), kan ik wel effe op de 48V blijven :).

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh


  • pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:59
Wat gaat het voordeel zijn van HV-batterijen voor thuisopslag?

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Minder dikke kabels en minder verlies en warmte in de kabels. En je zonnepanelen leveren vaak ook al een hoog voltage.

Als je de volle 3x25A die je huis normaal heeft uit een 51V batterij zou willen halen kom je rond de 350A uit. Dat zijn serieuze kabels. Doe je het met een 800V batterij dan is het maar 22A en zit je met een simpele 4mm2 kabel al prima.

Nadeel van HV is aanraakveiligheid en veel striktere isolatie eisen.

  • jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:43
Dag Forum,

ik ben net nieuw hier ingestapt en wil mij graag even voorstellen. Als electro vakman (45 jaar van monteur tot inspecteur) en hobbyist in het vak ben ik aan het kijken naar een non comercial oplossing om nij 7000kWh binnenshuist te houden en weg te doen als de prijs gunstig is. Ik heb nog een half jaar en dan stopt de saldeer truc. Had volgens mij al veel eerder gemoeten maar dat terzijde.

Mijn installatie per jaar:
  • 6kW SMA PV inverter van 2x 500V DC lussen naar 3x230V AC goed voor ca. 9 MWh aan PV jaaropbrengst;
  • een gasloze woning met warmtepomp (6MWh / jaar)
  • een elektrische sauna goed voor 20 kWh op een avondje;
  • Kookplaat van ??
  • Een nachtverbruik van gemiddeld ca. 3kWh.
Mijn vraag / idee:

Kun je aan de DC zijde van de bestaande omvormer straffeloos accu;s plaatsen (in de string opnemen of parralel aan 1 of meerdere panelen om zo alvast energie in huis te houden voor de nacht?)

k

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.


  • jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heeeeeeeel misschien als je een 500VDC <> DC charge controller weet te vinden en de SMA daar niet van in de war raakt. Ik geef je 10% kans. :P

  • pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:59
Straffeloos zeker niet. Accu's moet je gecontroleerd laden, dat kan niet met de SMA en dan kan ook niet door domweg de PV aan te sluiten op de accu's. Accu's laden met PV kan wel met MPPT's.

Maar om 500V te creëren voor de omvormer moet je 160 lpo4ife cellen in serie zetten. Met de relatief goedkope MB31 cellen zit je dan weer aan 160 kwh aan oplslag.

  • jeroegro
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:43
pegagus schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:00:
Straffeloos zeker niet. Accu's moet je gecontroleerd laden, dat kan niet met de SMA en dan kan ook niet door domweg de PV aan te sluiten op de accu's. Accu's laden met PV kan wel met MPPT's.

Maar om 500V te creëren voor de omvormer moet je 160 lpo4ife cellen in serie zetten. Met de relatief goedkope MB31 cellen zit je dan weer aan 160 kwh aan oplslag.
Ahh, sorry, iets te snel mijn post geplaatst. Op mijn boot heb ik dat gewoon zitten: DC>DC converter en DC>DC chargers.

En die 500V is een slordige inschatting. De PV heb ik geconfigureerd met een tool va SMA. KAn maar zo dat 200V DC ook al genoeg is, maar het principe is mij duidelijk

Pana J serie Monoblok 3f 9kW WH-MXC09J3E8 Externe tank 190ltr. en 3w klep. 50%radiatoren/ 50% VVPV 6kW.


  • pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:59
Je accu's MOET je gecontroleerd laden. En aansluitend wil je ook gecontroleerd ontladen. Voor het eerste kom je dan toch bij die MPPT's uit en voor het tweede zou ik het niet weten bij die SMA omvormers.

  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
jeroegro schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:21:
Kun je aan de DC zijde van de bestaande omvormer straffeloos accu;s plaatsen (in de string opnemen of parralel aan 1 of meerdere panelen om zo alvast energie in huis te houden voor de nacht?)
Neen, de spanning van de PV is niet van dezelfde grootorde als die om je batterijen op te laden. Daarnaast hebben panelen een MPP wat je met een MPPT opzoekt.

Twee opties dus nu: je zet een Victron systeem bij en gebruikt AC voor wat we het al jaren gebruiken (als transport tussen verbruikers en opwekkers) en dus dan behoud je je SMA (zoals ik doe) of je bouwt je hele PV systeem om met Victron MPPT's icm een Victron Multiplus of vergelijkbaar. Ik vond dat laatste enorm gedoe en SMA is een prima omvormer dus ik heb een Victron bij gezet.

  • NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Of als er nog wat plek over is op het dak: Laat je SMA zitten voor de huidige panelen en leg er een setje extra bij die DC aan het Victron systeem gekoppeld zijn. Panelen zijn vrij goedkoop tegenwoordig en een kleine Victron SmartSolar zoals de 150/45 of 150/60 ook.

  • GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-06 23:17
Of een Deye SG05 bijvoorbeeld.

  • HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:10
NTS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 20:27:
Of als er nog wat plek over is op het dak: Laat je SMA zitten voor de huidige panelen en leg er een setje extra bij die DC aan het Victron systeem gekoppeld zijn. Panelen zijn vrij goedkoop tegenwoordig en een kleine Victron SmartSolar zoals de 150/45 of 150/60 ook.
Zal ongetwijfeld aan mijn kennis liggen maar ik vind het hele Victron MPPT systeem echt atypisch (slecht) qua design constraints.
Ik loop me altijd verloren in die https://www.victronenergy.com/mppt-calculator en hoe snel je daar aparte trackers (en dus duur) moet toevoegen om een setup te kunnen sizen. Ik zet liever een leuke string omvormer op AC dan dat ik het aan de Victron zijde moet gaan hangen.

Hieronder zo een voorbeeld, je kan dus niet eenvoudig aangeven "ik heb een project en kan er 24 panelen op kwijt, wat zijn optimale of verschillende scenario's". Neen, je moet echt al apart trackers zelf gaan kiezen en daar apart de panelen op gaan toevoegen. Of je moet dan je strings zo klein maken en spelen met polystrings om het optimum in aantal trackers (EUR) te vinden.

Daarnaast is Victron the odd one out wat betreft typische string lengtes. Waar andere PV inverters redelijk gemiddeld allemaal strings van 8 tot 12 panelen aan kunnen klapt het verhaal al dicht bij Victron op 8 panelen, wat dus (vaak) wil zeggen dat je het dak op moet en string configuraties moet aanpassen bij bestaande installaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4qi2S473IVzmY-XQYoD3M-4AfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UkDIhAN8bXUdfhaYV3NWnJKN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPtn_wUf_FYYNmqgkqfeFLcHmo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/22kfXtmFeSxOKriTT5CjGDf9.png?f=fotoalbum_large

  • Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

HyperBart schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:10:
[...]


Zal ongetwijfeld aan mijn kennis liggen maar ik vind het hele Victron MPPT systeem echt atypisch (slecht) qua design constraints.
Ik loop me altijd verloren in die https://www.victronenergy.com/mppt-calculator en hoe snel je daar aparte trackers (en dus duur) moet toevoegen om een setup te kunnen sizen. Ik zet liever een leuke string omvormer op AC dan dat ik het aan de Victron zijde moet gaan hangen.

Hieronder zo een voorbeeld, je kan dus niet eenvoudig aangeven "ik heb een project en kan er 24 panelen op kwijt, wat zijn optimale of verschillende scenario's". Neen, je moet echt al apart trackers zelf gaan kiezen en daar apart de panelen op gaan toevoegen. Of je moet dan je strings zo klein maken en spelen met polystrings om het optimum in aantal trackers (EUR) te vinden.

Daarnaast is Victron the odd one out wat betreft typische string lengtes. Waar andere PV inverters redelijk gemiddeld allemaal strings van 8 tot 12 panelen aan kunnen klapt het verhaal al dicht bij Victron op 8 panelen, wat dus (vaak) wil zeggen dat je het dak op moet en string configuraties moet aanpassen bij bestaande installaties.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een vriend van mij heeft bewust al zijn zonnepanelen in strings op Victron MPPTs geplaatst. Hij heeft nu in totaal 5 MPPTs met iets van totaal 11kW solar vermogen.

We zijn dus best in de weer geweest met de sizing van de MPPTs want die dingen zijn niet bepaald gratis. Persoonlijk ben ik altijd uit gegaan van zelf uitrekenen welke MPPT kan.

Daarbij ga ik uit van de maximale open klemspanning (voltage) die kan optreden als grens, want als je daar overeen gaat, gaat de MPPT stuk. Vervolgens berekenen we hoe het PV vermogen zich vertaalt naar een bepaald amperage op de 48V bus.

Wij hebben bewust afgeweken van de MPPT calculator, die vaak toch wel de grotere en duurdere MPPTs lijkt aan te wijzen, terwijl dat niet echt nodig is.

In ons geval hebben we ook op MPPTs bewust 2 strings in parallel op de MPPT gezet, als de panelen ongeveer de zelfde schaduw hebben. Je kunt dan een MPPT kiezen met een lager voltage, zeg 150 en wat hoger amperage op de 48V bus. De sprong naar hogere voltages is meestal ook een prijs sprong.

Stel je hebt nu een string van 16 panelen die max 50V doen. Ze leveren max 400W in dit voorbeeld. Je kunt dan gewoon twee strings maken van 8 panelen, dus 400 volt per string. Dan moet je wel aan een 450V MPPT (die in een RS bijvoorbeeld :) ) maar het is prima om twee strings op 1x MPPT te zetten. Maar je kunt ze ook ieder over hun eigen MPPT verdelen.

In het voobeeld hebben we 3200W per string van 8 panelen, dat is 67A per MPPT dus de 450 / 200A RS is OK. Je hebt twee strings dus dat is 134A op de 48V bus dus de 450V / 100A is te klein.

Je kan waarschijnlijk fors korsten besparen door je strings kleiner te maken, dus naar 250V of 150V gaan, maar dat betekent meer strings en dus meer bekabeling. Dat heeft een prijs, maar ik zie het persoonlijk als een eenmalige investering, waarbij je enorm veel efficiency wint omdat je de DC-AC-AC-DC conversies niet meer hebt.

  • reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:20
Q schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:34:
[...]

Een vriend van mij heeft bewust al zijn zonnepanelen in strings op Victron MPPTs geplaatst. Hij heeft nu in totaal 5 MPPTs met iets van totaal 11kW solar vermogen.

We zijn dus best in de weer geweest met de sizing van de MPPTs want die dingen zijn niet bepaald gratis. Persoonlijk ben ik altijd uit gegaan van zelf uitrekenen welke MPPT kan.

Daarbij ga ik uit van de maximale open klemspanning (voltage) die kan optreden als grens, want als je daar overeen gaat, gaat de MPPT stuk. Vervolgens berekenen we hoe het PV vermogen zich vertaalt naar een bepaald amperage op de 48V bus.

Wij hebben bewust afgeweken van de MPPT calculator, die vaak toch wel de grotere en duurdere MPPTs lijkt aan te wijzen, terwijl dat niet echt nodig is.

In ons geval hebben we ook op MPPTs bewust 2 strings in parallel op de MPPT gezet, als de panelen ongeveer de zelfde schaduw hebben. Je kunt dan een MPPT kiezen met een lager voltage, zeg 150 en wat hoger amperage op de 48V bus. De sprong naar hogere voltages is meestal ook een prijs sprong.

Stel je hebt nu een string van 16 panelen die max 50V doen. Ze leveren max 400W in dit voorbeeld. Je kunt dan gewoon twee strings maken van 8 panelen, dus 400 volt per string. Dan moet je wel aan een 450V MPPT (die in een RS bijvoorbeeld :) ) maar het is prima om twee strings op 1x MPPT te zetten. Maar je kunt ze ook ieder over hun eigen MPPT verdelen.

In het voobeeld hebben we 3200W per string van 8 panelen, dat is 67A per MPPT dus de 450 / 200A RS is OK. Je hebt twee strings dus dat is 134A op de 48V bus dus de 450V / 100A is te klein.

Je kan waarschijnlijk fors korsten besparen door je strings kleiner te maken, dus naar 250V of 150V gaan, maar dat betekent meer strings en dus meer bekabeling. Dat heeft een prijs, maar ik zie het persoonlijk als een eenmalige investering, waarbij je enorm veel efficiency wint omdat je de DC-AC-AC-DC conversies niet meer hebt.
Ik heb precies hetzelfde geredeneerd,wat ik er voor mezelf bij verzonnen heb is dat de efficiency stygt als de string spanning dichter bij de accu spanning komt. Of het echt helpt weet ik niet, maar ook vanwege schaduw heb ik 7 string parallel van 4 panelen in serie. Spanning is rond de 100 volt met deze warmte

1 PVoutput . Dongen NB


  • Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:16
Ik liep hier ook tegenaan. Heb nu 27 panelen op 2 strings op een SMA-omvormer. Op de ene string 18 panelen: ~800v en 14A. En dan nog een kleinere string van 9 panelen.

Dit aansluiten op losse MPPT's was een dure aangelegenheid omdat Victron sowieso niet verder gaat dan 450V. Parallel schakelen was ook lastig omdat qua ampere de victron ook niet bepaald ruim zit.

Uiteindelijk gekozen om dan maar voor 3x Multi RS Solar te gaan. Dan heb ik 6 trackers, waarvan ik er dan 4 ga gebruiken. Moet ik dus de string van 18 panelen opdelen naar 3x6. De andere string van 9 kan wel net waarschijnlijk (iets kleinere panelen), al zal die wel gaan aftoppen.

Ik vind het allemaal een beetje beperkt qua constraints die Victron op dit vlak stelt.

SRK35ZS-W


  • Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:24
Ben ook op zoek naar een MPPT oplossing en dacht dat Victron echt te duur is. Het is maar voor 10 panelen a 465Wp. Maar ik zag dat de 150/35 (wat voor 4 panelen is) 135 euro kost. Dat vond ik dan weer meevallen als je het vergelijkt met bijv. een micro-omvormer.

Ik ga er dan denk ik toch 2 kopen en nog een kleinere voor de laatste 2 panelen.
Die grote dure MPPT kasten zijn denk ik meer gericht op bedrijven. In de basis was Victron voor campers, boten en kleine offgrid locaties.
Pagina: 1 ... 135 136 Laatste