Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 153 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:27
IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Ik heb helemaal geen conflict met jou maar een open discussie waar - naar ik hoop - iedereen wat van kan leren en oppikt wat voor de eigen situatie het best past en links laat liggen wat daar niet in past. Lijkt me toch niet moeilijk?

Mijn thuisaccu in Vlaanderen is icm PV ook heel rendabel en ik hou er op jaarbasis ook meer dan 2000 € netto aan over. Maar ook dat is slechts een n=1 verhaal.
Een thuisaccu plus voldoende PV berekend op je eigen verbruik waarbij je het net bijna niet meer nodig hebt werkt in zowat ieder land hetzelfde want het beleid noch de energieleverancier noch de lokale netbeheerder kan daar dan nog veel invloed op uitoefenen.
Ik ben de laatste die ontkent dat een thuisaccu niet rendabel te krijgen is. Daarvoor zal je toch met anderen in discussie moeten gaan. :)
Maar hoe het rendabel is hangt niet zozeer van het land af waar ze staat maar meer van de eigen situatie. En je kan - toch als je daar open voor wil staan - alleen maar bijleren uit de situatie van een ander.
Wil je daar verder niet voor openstaan en zie je het aangeven vanuit een andere situatie niet als een open discussie maar eerder als een conflictmodel waar je je aan stoort kan je het nog altijd negeren.
Geen conflict? Nou plaat voor je hoofd zeker. Velen zijn jou Belgische levenslijn aardig beu nadat je het al wel 100 keer herhaald hebt op diverse topics. Nederlanders hoeven geen tips gebaseerd op Belgische regelgeving. Dus ik ga inderdaad weer verder met negeren,lukt aal paar weken vrij aardig,gewoon tennisarm van het scrollen....

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:42
PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:47:
[...]

Zal vast zo zijn, ik ga het niet tegenspreken. De energierekening is en blijft een vaag iets en je moet er op gestudeerd hebben om er een helder beeld bij te hebben. En waar hebben we het over, 1kWh stroom of 10 of 1000 maar niet een ingewikkeld iets. Stel dat ze in de supermarkt met zulke beprijzing komen en met allerlei posten die verschillen naarmate je meer of minder afneemt. Vandaar al die bedrijfjes die je benaderen voor een thuisaccu met allerlei beloftes en niemand die het kan controleren.
oke, maar wil je eigenlijk nu hiermee zeggen ? zeker met de voorgaande vragen m.b.t. dynamisch versus vast en wat voor invloed een thuis-batterij hierop kan hebben.
en mijn verhaal geeft eigenlijk aan dat een combinatie van een dynamisch contract met een thuis-batterij mits juist geconfigureerd in veel situaties een positieve effect kan hebben.
en ik ben het met je eens dat verkopers de voordelen vaak overdrijven, daarom is het juist zo belangrijk om met je eigen verbruik dat op een juiste wijze te berekenen, en ja, dat past helaas niet meer op een bierviltje.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Geen conflict? Nou plaat voor je hoofd zeker. Velen zijn jou Belgische levenslijn aardig beu nadat je het al wel 100 keer herhaald hebt op diverse topics. Nederlanders hoeven geen tips gebaseerd op Belgische regelgeving. Dus ik ga inderdaad weer verder met negeren,lukt aal paar weken vrij aardig,gewoon tennisarm van het scrollen....
Excuses. My bad.
Ik had niet door dat mijn "Belgische levensstijl" (inzake thuisaccu overigens bijna volledig gebaseerd op NL-tech _/-\o_ ) zo storend was voor vele Nederlanders.
Om het voor je leuk te houden en je alle vrije ruimte te geven in dit NL-topic zal ik me hier verder onthouden van commentaar en gewoon meelezen. Ik lees ten gepaste tijde dan wel of de situatie vanaf 2027 in NL wat meer overeenkomt met de huidige Vlaamse.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Jan-tweak
Oystein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:43:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen: (wellicht is het accu topic niet helemaal de juiste plek maar hier zitten ze wel ... de ervaringsdeskundigen :) )

Energie inkopen kost een bedrag wat de kale stroom prijs + opslagen is en terug leveren is alleen tegen de kale stroom prijs; meestal zit daar ca. 13 cent verschil tussen.

Maar wat als de stroomprijs 0 of negatief negatief wordt ?
Als ik bij een kale prijs van 0 een paar kWh afneem betaal ik dan nog steeds 13 cent ?

En als de stroomprijs negatief is (bijvoorbeeld -2 cent) dan krijg ik 15 cent per afgenomen kWh ?
En als ik dan stroom terug lever ... kost het mij dan 2 cent .. of 15 cent ?
oke, en ja dat is ook vanaf 2027 ook voor de thuis-batterij van belang:
stroom van het net is dan als volgt opgebouwd : kale stroomprijs+ opcent + EB en BTW (€ 0,1108 in 2026); dus stel de kale prijs is 10 ct en de opcenten is 2 ct dan wordt de prijs incl. EB en BTW = 23,08 ct per kWh. (10 + 2 + 11,08)

edit: hier zit een foutje in; de juiste berekening is kale prijs+EB+opcenten(opslag zonder BTW) en daarover dan 21%.
dus in het voorbeeld: (10 ct + 9,16 ct + 1,65 )* 1,21 (BTW) = 25,18 ct per kWh.
de 2ct opcenten is al incl. BTW, die moet er dus weer vanaf;en de EB is zonder BTW dan 9,16 ct.

maar nu wil je in 2027 zonnestroom ( of batterij stroom) terug het net op sturen;
en stel de prijs (kaal) is nu ook weer die 10ct; in 2027 krijg je geen EB en BTW meer terug ;
dan heb je leveranciers waar je daarover wel nog de opcenten moet betalen (bv bij ANWB); stel die opcenten is weer die 2 ct per kWh; dan krijg je dus 10 ct - 2 ct = 8 ct per kWh terug, de EB en BTW dus ook niet.
Echter er zijn ook leveranciers die geen opcenten rekenen voor teruglevering ( bv Tibber) of zelfs de opcenten aan jou uitbetalen (Zonneplan) ; dan wordt het dus 10 + 2 (of 0ct) = 12 ct per kWh
dat is dus een stuk meer.
Maar stel dat de prijs nu 5 ct incl EB en BTW is, dan is de kale prijs dus negatief, namelijk 5 - 11,08 = -6,08 ct per kWh.
bij leveranciers waar je de opcenten moet betalen wordt dat dus -6,08 + (-2) = - 8,08 ct dat jij aan de leverancier moet betalen.
bij Zonneplan wordt dat dus -6,08 + 2 = -4,08 ct per kWh.
bovenstaande is een voorbeeld bij dynamische prijzen, vaste prijzen kennen geen negatieve prijzen en ook geen opcenten.
Overigens klopt dit voorbeeld ook niet voor 2026, omdat je dan namelijk wel nog je EB en BTW terugkrijgt (salderen) bij terugleveren. dus in 2026 is echt negatief pas onder de -11,08 ct per kWh.
Een thuis-batterij kan dus er voor zorgen dat je m.n. op die tijden dat de prijzen negatief zijn je verbruik kan verhogen, tenslotte levert dan een verbruik geld op cq. kun je zonneenergie ipv terug het net op te suren juist dan opslaan in de batterij.

[ Voor 14% gewijzigd door Jan-tweak op 29-07-2026 18:37 ]

• reneeke1970
IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Excuses. My bad.
Ik had niet door dat mijn "Belgische levensstijl" (inzake thuisaccu overigens bijna volledig gebaseerd op NL-tech _/-\o_ ) zo storend was voor vele Nederlanders.
Om het voor je leuk te houden en je alle vrije ruimte te geven in dit NL-topic zal ik me hier verder onthouden van commentaar en gewoon meelezen. Ik lees ten gepaste tijde dan wel of de situatie vanaf 2027 in NL wat meer overeenkomt met de huidige Vlaamse.
Dat delen we dan weer wel,ben nieuwsgierig of ik mijn rekening negatief kan behouden vanaf 2027. We gaan het zien,fijne dag verder

1 PVoutput . Dongen NB

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:11:
dus stel de kale prijs is 10 ct en de opcenten is 2 ct dan wordt de prijs incl. EB en BTW = 23,08 ct per kWh. (10 + 2 + 11,08)
Eh, BTW betaal je ook over die 10 en die 2 ct..

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Precies.
A+++ is ca 50kWh/m2/jaar. Laten we zeggen dat alles aan stoken opgaat en je wegens je A+++ huis wss maar 3 maanden hoeft te stoken, komen we op 0,5kWh/m2/dag. Je hebt in de winter ca. 60 zonuren, dus 2 per dag. Als jij in 2 uur je Mastek kunt laden, dan heb je 5 kWh per dag. Dan kom ik op 10 vierkante meter.
Wel even de COP van je warmtepomp meenemen in de berekening. ;) In de winter kun je met COP 3-4 dan toch gauw 30-40 m2 verwarmen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:03

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:39:
[...]
en hoe verhouden zich je terugleverkosten tot dit geheel? in de zomermaanden kun je met een dynamisch tarief namelijk ook nog eens behoorlijk geld maken, beetje afhankelijk van je opbrengst versus eigen verbruik, maar je zou tussen mei en september toch snel ergens tussen 50 - 150 euro per maand verdienen, mogelijk zelfs nog meer, terwijl je in die zelfde maanden wel geen netverbruik gaat hebben. Stel je verdient met dynamisch tijdens de zomermaanden 500 euro, en je verbruikt in de winter 4000 kWh. Dat is dus een mooie 12,5 ct per kWh verbruik wat je daardoor minder gaat betalen, dus die 25 ct kWh wordt eigenlijk 12,5 ct per kWh.
en dan is het verschil met een vaste prijs wel al weer aanzienlijk.

hier zie je dat door slim gebruik te maken van de combinatie thuis-batterij en een dynamisch tarief je ook in de zomer met NOM zelfs nog een leuke winst kunt maken die je weer kunt gebruiken in de winter, met als resultaat dat je energiekosten over het hele jaar gezien toch lager gaan uitvallen.
voorbeeld: vanavond levert om 20:00 1 kWh toch mooie 44,2 ct op, dus als je daar je overschot uit de batterij kunt ontladen, een hoeveelheid die je in de avond/nacht toch niet nodig hebt is dat. leuk.

[...]
Ik spring dus even naar de conclusie dat dynamisch voor alleen de wintermaanden niet interessant is. Het hele principe draait dus op de opbrengsten van PV op gunstige momenten terugleveren.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Olaf van der Spek
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:09:
kan ik toch wel het voor elkaar krijgen dat ik voor volgend jaar de rekening aardig op de 0 kan houden en of overhoud, dit is dan niet alleen voor wat de woning aan energie verbruikt maar mijn totale verbruik.
Daar speelt de stekkerbatterij een grote rol in.
Misschien handig één keer alle details te posten en daar dan naar te linken.
Hoeveel PV, hoeveel opwek, hoeveel levering, hoeveel teruglevering, wat voor apparatuur voor verwarming of koeling, wel / geen EV, wat voor woning, etc?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:35
reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:19:
[...]

Zou niet weten waarom het na dit jaar anders word.
Zo is de wet.
daemonix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Piekscheren werkt wel degelijk met een accu en bespaart ons 2500 euro per jaar. Niet met een te beperkte blik alleen naar je eigen huis kijken.
Niet met een beperkte blik kijken naar contracten die je tot zulke bedragen opdrijven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jan-tweak
zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Ik spring dus even naar de conclusie dat dynamisch voor alleen de wintermaanden niet interessant is. Het hele principe draait dus op de opbrengsten van PV op gunstige momenten terugleveren.
je zou dan ook naar een variabel of model contract kunnen gaan, allen zul je dan ook zien dat de kWh prijs dan ook weer een stuk hoger is. en het is met wat mee werk verbonden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Dynamisch alleen voor de winter is inderdaad niet interessant, net zoals vast contract in de zomer ongunstig is.

Dynamisch draait ook vooral in de winter op goedkopere dips voor stuurbare verbruikers zoals EV.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
Olaf van der Spek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Eh, BTW betaal je ook over die 10 en die 2 ct..
nee, de BTW zit hem in de EB verwerkt, dus die 11,08 ct is EB en BTW.
Als je energie koopt (dus uit het net) betaal je dus ook EB en BTW
echter als je terug gaat leveren krijg je daarover in 2027 geen EB en BTW meer terug, je krijgt dus alleen de netto (kale) energie prijs eventueel nog verminderd of er bij van je opcenten, afhankelijk van je contract, daar zit dus ook geen BTW over, het is tenslotte ook geen koop maar een vergoeding.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:38:
[...]

nee, de BTW zit hem in de EB verwerkt, dus die 11,08 ct is EB en BTW.
Dat is de BTW over de EB, waar is de BTW over de marktprijs en over de opslag?

• Jan-tweak
Olaf van der Spek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Dat is de BTW over de EB, waar is de BTW over de marktprijs en over de opslag?
oef, sorry, klopt die zit er dus niet in, ik vrees dat ik mijn eigen berekening daarop moet bijstellen.
dus je moet dus kale prijs + EB + opslag bijelkaar tellen en daar dan de btw over nemen.
in o.a. voorbeeld van 44,18 ct blijkt dat dus te kloppen.
dan blijken dus heel veel voorbeelden die ik gezien heb niet te kloppen.
d:)b
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWzYYV4ly0KbterAAswo7PMYemQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dp5PB0Wxx0Mhoaf69UFTDkpY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Jan-tweak op 29-07-2026 18:30 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:14:
[...]

Dat zit dus in die eb+btw combinatie, en ik geef je gelijk ik heb daar dus in eerste instantie wel 10 keer naar geken en het idee gehad dat het niet klopt.
Bij bv Zonneplan kun je dat overigens prima zien.
Kijk maar naar de grafiek van all-in prijs en dan de grafiek met de kale prijs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izyrAftmma19DVQ-9Li7nCci7uw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DZtLDQbVKLJCAKk6oeaNPStQ.png?f=user_large

• Olaf van der Spek
  • Niet online
54,60 = 1,21 * (33,9 + 9,16 + 2,07)

[ Voor 20% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-07-2026 18:31 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

Om een indicatie te krijgen want dit is compleet eindeloos verhaal kun je het beste kijken op de dynamische tarieven voor de "jou" beste leverancier.

Voorbeeld is van zonneplan, indicatie gegevens van de website.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlEowld6fj5VS5dRGFLhl2z_oSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5BIb17IJWzzKZpWqlts4JDPb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBVZbWqEFpvP20dImfWOGXAmg2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C5oukmBSSUfbpjzhwiC2d2CT.png?f=fotoalbum_large

Mocht je het niet eens zijn met deze info en of andere klachten hebben over de dynamische prijs stuur dan een bericht naar zonneplan of chat met KIKI.

En om het nog mooier te maken zijn vanaf nu op de website ook de kwartierprijzen te zien zodat je je nog meer kan verdiepen in nog meer getalletjes en achter de komma door kan rekenen d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCFwnPhnTcEkXl0yH7i6vSerATI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CkIot9Q7cG7jxjFxDCKTR4K1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door tweeek op 30-07-2026 11:58 ]

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:44
daemonix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:41:
[...]

Nee, ik geef een voorbeeld voor iemand die zijn situatie veralgemeniseerde. Ik geef geen algemeen advies, ik geef alleen een voorbeeld dat zijn stelling helemaal niet klopt. Bewijs uit het ongerijmde in de logica. Van 3x50 A aansluiting naar 3x25 A aansluiting bespaart in Nederland (let op, niet in Belgenland) 2500 euro per jaar als je die 3x25 A kunt aanvullen uit je batterij. Jouw situatie is totaal niet vergelijkbaar, dat is je al eerder verteld en eigenlijk ben ik het wel eens met de opmerking van @reneeke1970 dat je beter een eigen topic over België kunt beginnen dan hier iedere keer de boel te vervuilen met heel verkeerde voorbeelden. O, en we betalen nu rond de 1000 euro per jaar aan energiekosten inclusief het laden van 2 EV's, met een dynamisch contract dat in Nederland heel anders werkt dan in België, ook al eerder vermeld. Het blijft een herhaling van zetten bij jouw verhalen.
Little break…
Liever GEEN aparte Belgisch groep voor @IvoB2. Notabene…. Nergens staat dat dit een aparte Nederlander groep is.
Eerlijk gezegd erger ik me meer aan nieuwelingen die zonder ook maar iets gelezen te hebben om advies komen vragen. Input vanuit België is met regelmaat erg verfrissend.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• reneeke1970
Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Little break…
Liever GEEN aparte Belgisch groep voor @IvoB2. Notabene…. Nergens staat dat dit een aparte Nederlander groep is.
Eerlijk gezegd erger ik me meer aan nieuwelingen die zonder ook maar iets gelezen te hebben om advies komen vragen. Input vanuit België is met regelmaat erg verfrissend.
Gebrek aan begrip voor beginneling is dan meer jou probleem. Ik zou het zelf ook doen want het is een totaal onleesbaar topic met alle onzin die erin staat. Je moet hier continu lezen en voor jezelf goed filteren want pff.... Als voorbeeld tien berichten over een btw foutje,man man waar gaat het over. Dus als een nieuweling info wil vinden heb ik met hem te doen

1 PVoutput . Dongen NB

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:10
reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Gebrek aan begrip voor beginneling is dan meer jou probleem. Ik zou het zelf ook doen want het is een totaal onleesbaar topic
Dat het totaal onleesbaar is komt eerder doordat, wat ik al eerder aanhaalde, alle verschillende tarieven en regeltjes die het totaal ondoorzichtig maken. Zogenaamd allemaal voor de opgelegde concurrentie, lees o.a. allemaal partijen die ertussen zitten en allemaal betaald moeten worden.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:54
Zoals altijd heeft iedereen zijn eigen visie en, meestal ook nog het idee dat dat de juiste/beste is. Dat is ook logisch. Nu is het nut van dit topic wel dat we die verschillende visies bespreken. Nu worden sommige extreem vaak herhaald en andere minder, en sommige worden wat meer als waarheid verkocht dan andere, en dat maakt het soms wel lastig om als "nieuwkomer" op het gebied van accu's dit topic binnen te stappen en de nuance te vinden.

Voor sommigen is de terugverdientijd bijvoorbeeld wel heel belangrijk en net-onafhankelijk zijn totaal niet. Bij anderen willen graag volledig netonafhankelijk zijn en dan is de besparing berekenen een bonus. Nu denk ik wel dat als we naar de topic titel kijken de meeste van de mensen die hier terecht komen eerder van de eerste categorie zijn.
Dus discussies over de tarieven, en dan voornamelijk de opbouw daarvan en hoe je wel of niet die terugverdientijd kunt berekenen, zijn denk ik nu eenmaal nodig, ook al haken anderen daar helemaal af op die 50 berichten in een uur.
Daarnaast moet wel ook de ruimte blijven voor de mensen die niet op dynamisch overwillen en toch willen bekijken of een thuisbatterij voor hen interessant is, en dan doet het er niet zo veel toe waar die mensen zich dan begeven op deze wereld zolang we maar de zelfde taal blijven spreken, en mee denken met de gene die de vraag steld, en niet roepen maar ik woon hier en bij mij is het anders.

Duuuuus, on topic vraag, welke limieten hebben jullie ingesteld van in het battery management, 10-100% van de capaciteit? Of blijven er ook mensen onder die 100%?

• reneeke1970
GroundBreaking schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:33:
Zoals altijd heeft iedereen zijn eigen visie en, meestal ook nog het idee dat dat de juiste/beste is. Dat is ook logisch. Nu is het nut van dit topic wel dat we die verschillende visies bespreken. Nu worden sommige extreem vaak herhaald en andere minder, en sommige worden wat meer als waarheid verkocht dan andere, en dat maakt het soms wel lastig om als "nieuwkomer" op het gebied van accu's dit topic binnen te stappen en de nuance te vinden.

Voor sommigen is de terugverdientijd bijvoorbeeld wel heel belangrijk en net-onafhankelijk zijn totaal niet. Bij anderen willen graag volledig netonafhankelijk zijn en dan is de besparing berekenen een bonus. Nu denk ik wel dat als we naar de topic titel kijken de meeste van de mensen die hier terecht komen eerder van de eerste categorie zijn.
Dus discussies over de tarieven, en dan voornamelijk de opbouw daarvan en hoe je wel of niet die terugverdientijd kunt berekenen, zijn denk ik nu eenmaal nodig, ook al haken anderen daar helemaal af op die 50 berichten in een uur.
Daarnaast moet wel ook de ruimte blijven voor de mensen die niet op dynamisch overwillen en toch willen bekijken of een thuisbatterij voor hen interessant is, en dan doet het er niet zo veel toe waar die mensen zich dan begeven op deze wereld zolang we maar de zelfde taal blijven spreken, en mee denken met de gene die de vraag steld, en niet roepen maar ik woon hier en bij mij is het anders.

Duuuuus, on topic vraag, welke limieten hebben jullie ingesteld van in het battery management, 10-100% van de capaciteit? Of blijven er ook mensen onder die 100%?
Limieten.... Nou ik laad tot 3.55 en ontlaadt tot 2.75 volt. In de top vertrouw ik op balancer dus dicht op limiet. Onderin word verschil groter en zichtbaarder door het verschil in capaciteit,dus ietsje verder van limiet af

1 PVoutput . Dongen NB

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
Ik laad altijd tot 100%. In mijn geval (Sigenergy) adverteert ook met een DoD van 100% dus dat zou weinig issues op moeten leveren.
Onladen doe ik tot een dynamisch bepaalde grens (ik houd op basis van het gemiddelde verbruik per uur over de afgelopen 8 dagen altijd 5 uur reserve in de accu). In de zomermaanden (als er voldoende PV opwek is), laat ik tussen 6 en 8 uur in de ochtend de reserve gelijdelijk afnemen tot 5% waarna ik die om 18:00 uur weer op de dynamische waarde instel.
Uiteraard gebeurt dit automatisch door Home Assistant en op die manier weet ik ten alle tijd nagenoeg zeker dat ik op elk moment van de dag ten minste voor 5 uur noodstroom in de accu heb zitten.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• HandyLumberjack
  • Nu online

5-100%, bij LFP heeft het (voor de levensduur) weinig zin om meer marge te houden.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:10

Ik heb alleen het minimum op 30% gezet voor backup bij stroomuitval, zoals gisteren weer het geval was. Het maximum is 100% zoals ingesteld bij levering.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• zalkc

zalkc

cvz.eu

reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Limieten.... Nou ik laad tot 3.55 en ontlaadt tot 2.75 volt. In de top vertrouw ik op balancer dus dicht op limiet. Onderin word verschil groter en zichtbaarder door het verschil in capaciteit,dus ietsje verder van limiet af
Welk type cel heb je? Want 3.55V is best wel hoog, mijn RCV is op 3.45V bijvoorbeeld

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• zalkc

zalkc

cvz.eu

In de BMS 2.91V 0%, 2.95V VVPR, 3.45V RCV, 3.41V 100%

In de HEMS, 20% (21:00), tot 10% (vanaf 01:00) tot 5% (vanaf 5:00) aflopend in etappes gedurende de nacht. En gewoon 100% voor laden. Vakantiemodus ingebouwd waarbij de batterij tot 50% oplaad zodat die niet 3 weken tussen 95-100% blijft hangen.

• Stefannn
Fun! "real on topic vraag" :)

1 cycle per dag:
Laagste Day Ahead prijs (meestal rond de middag): 10% - 100%
Hoogste Day Ahead prijs (in de avond): 100% -10%

Ik heb een poosje ook een nacht-ochtend cycle gedaan maar die had meestal maar een spread van 4 cent of minder. Daarvan gaat dan al 2 a 3 cent verloren aan de efficiency van 89%. Voor die ene overblijvende cent vond ik het niet de moeite. Het levert toch cycle slijtage op. Ook gaf het warmteontwikkeling. De boel staat op zolder en die is sinds ik die eerste cycle eruit heb 6 graden koeler.

[ Voor 46% gewijzigd door Stefannn op 30-07-2026 14:32 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• reneeke1970
zalkc schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:21:
[...]

Welk type cel heb je? Want 3.55V is best wel hoog, mijn RCV is op 3.45V bijvoorbeeld
Alle lfp mag tot 3.65 ,schade komt pas vanaf 3.7 meen ik

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
zalkc schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:26:
[...]

In de BMS 2.91V 0%, 2.95V VVPR, 3.45V RCV, 3.41V 100%

In de HEMS, 20% (21:00), tot 10% (vanaf 01:00) tot 5% (vanaf 5:00) aflopend in etappes gedurende de nacht. En gewoon 100% voor laden. Vakantiemodus ingebouwd waarbij de batterij tot 50% oplaad zodat die niet 3 weken tussen 95-100% blijft hangen.
3.45 is maar 90 procent

1 PVoutput . Dongen NB

• zalkc

zalkc

cvz.eu

Niet helemaal correct, het duurt hooguit wat (enkele uren) langer om volledig op te laden en dan scheelt het 1-2%. Er zijn trouwens hele topics volgeschreven over 3.45V vs 3.65V en de voor en nadelen. Maar ik weet niet of we dat hier moeten gaan herhalen.

• reneeke1970
zalkc schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:59:
[...]

Niet helemaal correct, het duurt hooguit wat (enkele uren) langer om volledig op te laden en dan scheelt het 1-2%. Er zijn trouwens hele topics volgeschreven over 3.45V vs 3.65V en de voor en nadelen. Maar ik weet niet of we dat hier moeten gaan herhalen.
Enkele uren is wat overdreven,vanaf 3.45 druk ik nog 0.75 kwh erbij tot 3.55 volt. Accu is 15 kwh bij the way... Dus 3.45 is slechts 90 procent,die tabellen kun je overal vinden,en 3.65 is pas 100 procent

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 14:31:
[...]

Fun! "real on topic vraag" :)

1 cycle per dag:
Laagste Day Ahead prijs (meestal rond de middag): 10% - 100%
Hoogste Day Ahead prijs (in de avond): 100% -10%

Ik heb een poosje ook een nacht-ochtend cycle gedaan maar die had meestal maar een spread van 4 cent of minder. Daarvan gaat dan al 2 a 3 cent verloren aan de efficiency van 89%. Voor die ene overblijvende cent vond ik het niet de moeite. Het levert toch cycle slijtage op. Ook gaf het warmteontwikkeling. De boel staat op zolder en die is sinds ik die eerste cycle eruit heb 6 graden koeler.
Hoe warm worden jou cellen dan? Ik laad met 3 kw en cellen worden 30/32 graden. Het warmst is bms aansluiting van 40 graden. Kan me niet voorstellen dat ik hiermee mijn zolder 6 graden kan opwarmen

1 PVoutput . Dongen NB

• zalkc

zalkc

cvz.eu

reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:33:
[...]

Enkele uren is wat overdreven,vanaf 3.45 druk ik nog 0.75 kwh erbij tot 3.55 volt. Accu is 15 kwh bij the way... Dus 3.45 is slechts 90 procent,die tabellen kun je overal vinden,en 3.65 is pas 100 procent
Andersom, met 3.45 duurt het juist langer omdat je amperage al eerder naar beneden wordt gezet. Op mijn BMS is de charge op 100% 311Ah van de 314Ah, dus niet zo gek veel verschil.

• reneeke1970
zalkc schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:08:
[...]

Andersom, met 3.45 duurt het juist langer omdat je amperage al eerder naar beneden wordt gezet. Op mijn BMS is de charge op 100% 311Ah van de 314Ah, dus niet zo gek veel verschil.

[YouTube: 3.45V vs 3.55V vs 3.65V]
En hoe weet je dat je cell 314 is,heb je dat getest?

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak

Met mijn Zendure (LFP) hou ik de standaard 10% - 100%.
m.b.t. willen vasthouden aan een vast/variabel contract ( en ja, ook daar zijn er (soms) goede redenen voor) kun je prima 8 a 9 maanden in het jaar op NOM uitkomen ( beetje afhankelijk van de PV installatie) met hulp van een thuis-batterij.
het grote punt is hoeveel van de PV productie je na het laden nog overhoud
bedenk hierbij dus ook dat je stroom en gas compleet los van elkaar kunt afsluiten, want dynamisch gas (zeker in deze tijd) is inderdaad niet echt slim.
Er zijn zelfs mensen die in de zomer (voor de winter) een variabel contract afsluiten en in de winter dan ( voor de zomer dan) weer teruggaan naar dynamisch en zodoende de terugleverkosten gaan ontlopen.
Bij de meeste contracten kun je namelijk 3 en zelfs 6 maanden vooraf een contract afsluiten.

• Fioravanti
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46

Fioravanti

Fioravantastisch!

Zinvolt: 10-100%
Victron/NKON combi: variabel obv battery life - 100%

Moet wel zeggen dat die battery life optie van Victron wat conservatief is. Nu staat ie bijv. op 20% omdat ie 2 dagen op rij niet vol kwam. Dus ik overweeg om buiten de winter om een vast minimum in te stellen.

• reneeke1970
Fioravanti schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:57:
Zinvolt: 10-100%
Victron/NKON combi: variabel obv battery life - 100%

Moet wel zeggen dat die battery life optie van Victron wat conservatief is. Nu staat ie bijv. Op 20% omdat ie 2 dagen op rijs niet vol kwam. Dus ik overweeg om buiten de winter om een vast minimum in te stellen.
Mag ik even een notitie maken dat jou zinvolt en eigenlijk alle stekker batterijen zelf hun veiligheid marge instellen in hun bms. Dus als jij tot 100 procent laad is dit meestal maar tot 3.4 volt per cell. Dus wat jij instelt als 100 is intern/technisch maar 90 procent. Dus hierin kun je wat spraakverwarring door krijgen,een zelfbouwer stelt zelf zijn marge in,meestal 90 procent wat overeenkomt met jou 100 procent.

1 PVoutput . Dongen NB

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.73 , A+++ , Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• denneappel
  • Laatst online: 11:31
tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:55:
Er wordt hier wel eens gevraagd om zelf eerst wat uit te zoeken maar dit is wel erg karig...

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

denneappel schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Er wordt hier wel eens gevraagd om zelf eerst wat uit te zoeken maar dit is wel erg karig...
Yep en ook geen onderschrift ingevult.

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
denneappel schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:05:
[...]

Haha, inderdaad wel erg makkelijk om de titel van dit topic te kopiëren/plakken.

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

meesje schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:07:
[...]

Haha, inderdaad wel erg makkelijk om de titel van dit topic te kopiëren/plakken.
Ik kreeg last van een cellencomplex.

• reneeke1970
tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:08:
[...]

Ik kreeg last van een cellencomplex.
Heb je met marstek geen last van

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:55:
Voor mij wel,had ik twee jaar eerder moeten doen. Dit jaar 500 euro extra mee verdient,volgend jaar 700 gok ik

1 PVoutput . Dongen NB

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:10:
[...]

Heb je met marstek geen last van
Ook daar is het cellencomplex toegeslagen, maar word geholpen door dokter marstekenergy. :)

• reneeke1970
tweeek schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:11:
[...]

Ook daar is het cellencomplex toegeslagen, maar word geholpen door dokter marstekenergy. :)
Er is een marstek topic ,zitten er velen met problemen. Heb hem verwijderd dus geen link

1 PVoutput . Dongen NB

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:13:
[...]

Er is een marstek topic ,zitten er velen met problemen. Heb hem verwijderd dus geen link
Haha ja is er bekend mee, en er komt nieuwe.
Tevens vanaf vorig jaar augustus heeft de marstek voor mij het ook goed gedaan en klaar voor 2027

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zit al een tijdje mee te lezen en ga over een maand over op dynamisch bij ZP. Later in het jaar komt er nog een plug in batterij van 4 á 5 kWh maar ben nog aan het kijken welke dat moet worden.

Ik ben iemand die er niet al te veel mee wil ompielen. Installeren, instellen en klaar wat mij betreft.

Is er in algemene termen wat te zeggen over welke merken de beste software hebben (of juist niet)? En met "beste" bedoel ik software die rekening houdt met tarieven en mijn eigen PV

... en gaat over tot de orde van de dag

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

P_Tingen schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:35:
Ik zit al een tijdje mee te lezen en ga over een maand over op dynamisch bij ZP. Later in het jaar komt er nog een plug in batterij van 4 á 5 kWh maar ben nog aan het kijken welke dat moet worden.

Ik ben iemand die er niet al te veel mee wil ompielen. Installeren, instellen en klaar wat mij betreft.

Is er in algemene termen wat te zeggen over welke merken de beste software hebben (of juist niet)? En met "beste" bedoel ik software die rekening houdt met tarieven en mijn eigen PV
Volgens mij hebben de meeste wel probleempjes, vaak verbindingsdingen / AI gebrekkig / standby en omvormer verbruik zijn zo maar wat dingen om op te letten.
Zelf een marstek venus V1 en werkt best oke op de zelfconsumptie modus (in de volksmond verkeerd NOM genoemd)

• Stefannn
reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Hoe warm worden jou cellen dan? Ik laad met 3 kw en cellen worden 30/32 graden. Het warmst is bms aansluiting van 40 graden. Kan me niet voorstellen dat ik hiermee mijn zolder 6 graden kan opwarmen
Gemeten, zie hier
Met betrekking tot "voorstellen":
- Voor 1 batterij cycle heb ik gemeten: 13.7kWh laden, 12.2kWh ontladen.
- Dat betekent dan dus een RTE van 89% (100% x 12.2/13.7).
- Dat betekent ook dat er per batterij cycle 1.5kWh verloren gaat in de vorm van warmte
- Daarmee warmt mijn goed geïsoleerde zolder wel op. Bedenk daarbij dat de zolder verder onverwarmd is waardoor er over de isolatie nauwelijks warmteflux is. "een beetje verwarming" heeft dan direct veel impact op de temperatuur.

• reneeke1970
Stefannn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:14:
[...]

Gemeten, zie hier
Met betrekking tot "voorstellen":
- Voor 1 batterij cycle heb ik gemeten: 13.7kWh laden, 12.2kWh ontladen.
- Dat betekent dan dus een RTE van 89% (100% x 12.2/13.7).
- Dat betekent ook dat er per batterij cycle 1.5kWh verloren gaat in de vorm van warmte
- Daarmee warmt mijn goed geïsoleerde zolder wel op. Bedenk daarbij dat de zolder verder onverwarmd is waardoor er over de isolatie nauwelijks warmteflux is. "een beetje verwarming" heeft dan direct veel impact op de temperatuur.
Oke maar je beschrijft dat je de sensor in de accu gebruikt,dan word dus je accu 6 graden warmer maar niet je hele zolder toch?

Ter aanvulling,ik vermoed dat jou verwarming onstaat vanuit jou omvormer,en niet vanuit de accu. Bij mij zijn dat twee losse producten. En inderdaad mijn victron word warm,maar de accu maar amper

[ Voor 11% gewijzigd door reneeke1970 op 30-07-2026 22:43 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak

De vraag is wat wil je met de thuis-batterij en een dynamisch contract doen; bv alleen ( of vooral) NOM?
Rekening houden met je PV gaat via of P1 ( heb je wel eigenlijk een redelijk nieuwe slimme meter nodig met DSMR 5.0 ( de 4.x is door de 10s veelal te traag ) of via een smart meter met CT spoelen.
Bv Zendure is een goed merk met vooral een van de beste software, en je kunt ook via HA alles local houden. Het mooie van Zendure is dat deze veelal modulair opgebouwd zijn en een zeer goede brouwkwaliteit en goede service hebben.
Bv hun SolarFlow 2400 AC+ begint de basis met 2,4 kWh en kun je met losse batterijmodules stapelen ( 2,88 kWh elk) met max 5 modules, dat is dus ruim 16 kWh.
Maximaal vermogen tot 2400 laden en ontladen. ( dan wel een eigen groep nodig ).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

SIgenergy is het meest vooruitstrevend in veel opzichten maar duur en (gelukkig) geen plugin battery

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Jan-tweak
daemonix schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:29:
[...]

SIgenergy is het meest vooruitstrevend in veel opzichten maar duur en (gelukkig) geen plugin battery
als je kijkt welke capciteit hij wilde hebben lijkt me een SIgenergy een keuze in de verkeerde richting, het moet denk ik dan maar: eenvoudig, niet al te duur en uitbreidbaar zijn, en juist daar kom je vaak met een stekker-thuis-batterij een heel stuk verder mee.
Een aparte groep is veelal eenvoudig te realiseren en is vaak ook goedkoop, iets wat je bij een installatie voor een vaste thuis-batterij niet bepaald kunt zeggen, dat kost je al meer dan die hele stekker-batterij zou kosten.
De eerder genoemde Zendure koop je ondertussen al voor iets meer dan 1.500 euro (>5kWh capaciteit).
Een SIgenergy (m.n. in deze context) gaat je alleen maar geld kosten ipv dat je daar iets mee kunt besparen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jan-tweak op 30-07-2026 23:41 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:29:
[...]

Die komt er dus wel aan....
YouTube: Dit is de nieuwe stekkerbatterij van Sigenergy..... (China Serie #1)

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• Stefannn
reneeke1970 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:27:
[...]

Oke maar je beschrijft dat je de sensor in de accu gebruikt,dan word dus je accu 6 graden warmer maar niet je hele zolder toch?

Ter aanvulling,ik vermoed dat jou verwarming onstaat vanuit jou omvormer,en niet vanuit de accu. Bij mij zijn dat twee losse producten. En inderdaad mijn victron word warm,maar de accu maar amper
Ik gebruik inderdaad de Solaredge sensor van de batterij. Geen idee waar die precies zit. Ik heb bij nader inzien wel het idee dat het verschil 4 graden is, geen 6. Je kan dat zien omdat de onderkant van de “zaagtand” van 29 naar 25 graden gaat bij de overgang van 2 naar 1 cycle per dag.
Die 4 graden is dan denk ik toch wel echt de opwarming van de hele zolder. Ik heb welliswaar geen automatische omgevings sensor op de zolder maar ik heb wel wat “sporadische handmatige” metingen gedaan. De “langzame golf” die je op de metingen ziet is de zolder temperatuur. De zolder is ongeveer 5 a 6 graden warmer dan de buitentemperatuur.
NB.. de Solaredge batterij heeft geen fans. Het is allemaal passieve convectie koeling.

Tja.. je kan er over twisten of dit nu echt opwarming door batterij is. Dat laat ik maar gewoon in het midden verder. De belangrijkste reden voor dit experiment was een check “of de boel niet te warm werd”. Mijn conclusie is daar toch wel dat dat met 1 dagelijkse cycle OK is maar met 2 dagelijkse cycles aan de hoge kant.

• reneeke1970
Stefannn schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:04:
[...]

Ik gebruik inderdaad de Solaredge sensor van de batterij. Geen idee waar die precies zit. Ik heb bij nader inzien wel het idee dat het verschil 4 graden is, geen 6. Je kan dat zien omdat de onderkant van de “zaagtand” van 29 naar 25 graden gaat bij de overgang van 2 naar 1 cycle per dag.
Die 4 graden is dan denk ik toch wel echt de opwarming van de hele zolder. Ik heb welliswaar geen automatische omgevings sensor op de zolder maar ik heb wel wat “sporadische handmatige” metingen gedaan. De “langzame golf” die je op de metingen ziet is de zolder temperatuur. De zolder is ongeveer 5 a 6 graden warmer dan de buitentemperatuur.
NB.. de Solaredge batterij heeft geen fans. Het is allemaal passieve convectie koeling.

Tja.. je kan er over twisten of dit nu echt opwarming door batterij is. Dat laat ik maar gewoon in het midden verder. De belangrijkste reden voor dit experiment was een check “of de boel niet te warm werd”. Mijn conclusie is daar toch wel dat dat met 1 dagelijkse cycle OK is maar met 2 dagelijkse cycles aan de hoge kant.
Met twee cycles heb je inderdaad geen afkoeling meer tussendoor,moet je alleen in de winter doen

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:38:
[...]

als je kijkt welke capciteit hij wilde hebben lijkt me een SIgenergy een keuze in de verkeerde richting, het moet denk ik dan maar: eenvoudig, niet al te duur en uitbreidbaar zijn, en juist daar kom je vaak met een stekker-thuis-batterij een heel stuk verder mee.
Een aparte groep is veelal eenvoudig te realiseren en is vaak ook goedkoop, iets wat je bij een installatie voor een vaste thuis-batterij niet bepaald kunt zeggen, dat kost je al meer dan die hele stekker-batterij zou kosten.
De eerder genoemde Zendure koop je ondertussen al voor iets meer dan 1.500 euro (>5kWh capaciteit).
Een SIgenergy (m.n. in deze context) gaat je alleen maar geld kosten ipv dat je daar iets mee kunt besparen.
Een vaste thuis battery is ook alleen maar een aparte groep geven,dus wat is het verschil in kosten met een vaste groep aan een stekker accu geven?

1 PVoutput . Dongen NB

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:25
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:47:
[...]

Een vaste thuis battery is ook alleen maar een aparte groep geven,dus wat is het verschil in kosten met een vaste groep aan een stekker accu geven?
Ik denk dat als je maar 4-5kWh nodig hebt je waarschijnlijk ook wel 95% van je gebruik kunt afdekken met 800W. Zou ik het bedrag niet gaan "verdubbelen" voor die laatste 5%.

• reneeke1970
mitsumark schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat als je maar 4-5kWh nodig hebt je waarschijnlijk ook wel 95% van je gebruik kunt afdekken met 800W. Zou ik het bedrag niet gaan "verdubbelen" voor die laatste 5%.
Ik denk dat veel mensen toch de wasmachine op willen vangen.... Maar een automaatje in meterkast plaatsen kost vast geen 1000 euro,of je moet ook 20meter kabel door je huis gaan laten trekken.

1 PVoutput . Dongen NB

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:25
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Ik denk dat veel mensen toch de wasmachine op willen vangen.... Maar een automaatje in meterkast plaatsen kost vast geen 1000 euro,of je moet ook 20meter kabel door je huis gaan laten trekken.
Ik denk dat weinig mensen een loze leiding of ongebruikte "groep"/buis hebben waar ze de accu willen hebben.
De kans dat het blijft bij een automaatje is nihil.
Of het moet de droger groep zijn of iets dergelijks, dan heb je niet eens een automaat nodig.

• HandyLumberjack
  • Nu online
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Ik denk dat veel mensen toch de wasmachine op willen vangen....
Voor dat soort zaken heb ik PV

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Jan-tweak
reneeke1970 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:47:
[...]

de installatie van een vaste groep is echte een heel stuk meer dan alleen een eenvoudige extra groep plaatsen. Youtube staat vol met filmpjes van dergelijke installaties van vaste batterijen.
Als je dan ook nog noodstroom voor je huis wilt hebben wordt het helemaal een feestje, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten.

• reneeke1970
mitsumark schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:19:
[...]

Ik denk dat weinig mensen een loze leiding of ongebruikte "groep"/buis hebben waar ze de accu willen hebben.
De kans dat het blijft bij een automaatje is nihil.
Of het moet de droger groep zijn of iets dergelijks, dan heb je niet eens een automaat nodig.
Dat klopt,daarom zie ik die dingen bij iedereen in de hal staan,naast meterkast

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Jan-tweak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:49:
[...]

de installatie van een vaste groep is echte een heel stuk meer dan alleen een eenvoudige extra groep plaatsen. Youtube staat vol met filmpjes van dergelijke installaties van vaste batterijen.
Als je dan ook nog noodstroom voor je huis wilt hebben wordt het helemaal een feestje, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten.
Leg het maar even uit aub, zonder allerlei extras,want noodstroom voorziening kun je ook voor stekker accu maken natuurlijk. Zulke extra mogelijkheden kies je persoonlijk voor

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Voor dat soort zaken heb ik PV
Ja maar die werken niet altijd,en vrouwen......pff

1 PVoutput . Dongen NB

• Jan-tweak
behoorlijk teleurstellend en loopt eigenlijk al achter op wat andere A merken ondertussen aanbieden, kijk maar naar Anker of Zendure.
En blijkbaar vind Sigenery ondertussen ook dat een stekkerbatterij voor heel veel toepassingen helemaal geen slecht idee is.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Half dagje werk voor een elektricien, inclusief de volledige installatie en in gebruik name. Niet overdrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 31-07-2026 10:48 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:45

P_Tingen

omdat het KAN

Ik hoef niet persé NOM inderdaad, dus ik denk dat 800W teruggave voor mij prima genoeg is. Ik wil vooral het nacht- en standby verbruik opvangen. Ik heb al een slimme meter met P1 poort. Daar zit nu de homewizard dongle in maar die mag er op zich ook wel uit en vervangen door een van Zendure. De SolarFlow 2400 AC+ stond al op de shortlist :)

Het zou alleen mooi zijn als zo'n ding out of the box een beetje slim om kan gaan met laden. Dus 's morgens wat ontladen als de stroom duur is en door PV op laten laden

[ Voor 19% gewijzigd door P_Tingen op 31-07-2026 13:32 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

reneeke1970 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:02:
[...]

Ja maar die werken niet altijd,en vrouwen......pff
Voor een energieke sfeer in huis kun je het beste een meer uren contract regelen voor je vrouw.

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

Vond de 1400 watt(max) ontlading dan wel wat aan de lage kant, wat het wel leuk maakt is dat je best aardig zonnestroom kan laden.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 13:34

greatgonzo

schit-te-rend!

Ik ben een beetje aan het orienteren, en zit met de volgende vraag. Het doel is uiteindelijk zonnestroom overdag op te slaan en de PHEV in de avond daarmee op te laden. De PHEV ontlaad met 1-fase, dwz 3,6 kW. Sowieso wil ik vanwege brandveiligheid een eigen groep laten aanleggen.

- De PW maakt verschil tussen ontlaadvermogen bij eigen groep en geen eigen groep. Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de accu zijn eigen groep heeft en de PHEV op een andere zit?Kan niet de bedoeling zijn om beide op dezelfde groep aan te sluiten.

- de selectie van een thuisaccu die 3,6 kWh kan leveren lijkt vrij klein. Klopt het dat dit maar twee Anker modellen zijn?

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

greatgonzo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:06:
Ik ben een beetje aan het orienteren, en zit met de volgende vraag. Het doel is uiteindelijk zonnestroom overdag op te slaan en de PHEV in de avond daarmee op te laden. De PHEV ontlaad met 1-fase, dwz 3,6 kW. Sowieso wil ik vanwege brandveiligheid een eigen groep laten aanleggen.

- De PW maakt verschil tussen ontlaadvermogen bij eigen groep en geen eigen groep. Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de accu zijn eigen groep heeft en de PHEV op een andere zit?Kan niet de bedoeling zijn om beide op dezelfde groep aan te sluiten.

- de selectie van een thuisaccu die 3,6 kWh kan leveren lijkt vrij klein. Klopt het dat dit maar twee Anker modellen zijn?
Deze zou ook kunnen
https://eu.marstekenergy.com/products/marstek-venus-max

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-08 13:01
Wij kregen vandaag (in de spam folder natuurlijk) een mail van onze installateur/verkoper een link met een aanbieding voor uitbreiding van onze batterij met nog eens 11KW Bijna 5300 euro,

Installatie hebben wij nu sinds 2022 incl 21 panelen en een 5KW omvormer, En tijdens de maanden april tot september zit idd de batterij snel vol, maar de nachten halen we ruim zelfs met warmtepomp op koelen aan. Is niet verstandig dan lijkt me. (ter verduidelijking in België)

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

anpat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:14:
Wij kregen vandaag (in de spam folder natuurlijk) een mail van onze installateur/verkoper een link met een aanbieding voor uitbreiding van onze batterij met nog eens 11KW Bijna 5300 euro,

Installatie hebben wij nu sinds 2022 incl 21 panelen en een 5KW omvormer, En tijdens de maanden april tot september zit idd de batterij snel vol, maar de nachten halen we ruim zelfs met warmtepomp op koelen aan. Is niet verstandig dan lijkt me. (ter verduidelijking in België)
Je stelt de vraag, en geeft het antwoord ook meteen, lijkt me vrij duidelijk.

• anpat
tweeek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:17:
[...]

Je stelt de vraag, en geeft het antwoord ook meteen, lijkt me vrij duidelijk.
Ja de vrouw zei dit ook al 8)7 maar toch even een extra bevestiging :D
We leveren wel veel terug, maar krijgen een kleine vergoeding daarvoor... Dus dacht 'misschien toch interessant' Vraag het is aan de Tweakers :)

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:28
P_Tingen schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:31:
Ik hoef niet persé NOM inderdaad, dus ik denk dat 800W teruggave voor mij prima genoeg is. Ik wil vooral het nacht- en standby verbruik opvangen. Ik heb al een slimme meter met P1 poort. Daar zit nu de homewizard dongle in maar die mag er op zich ook wel uit en vervangen door een van Zendure. De SolarFlow 2400 AC+ stond al op de shortlist :)

Het zou alleen mooi zijn als zo'n ding out of the box een beetje slim om kan gaan met laden. Dus 's morgens wat ontladen als de stroom duur is en door PV op laten laden
Met alle respect, maar als je een batterij van 4 á 5kWh overweegt, dan heeft ontladen in de ochtend tegen relatief hoge tarieven weinig nut. Het e.e.a. natuurlijk afhankelijk van het vebruik tijdens de donkere uurtjes, maar als dat b.v. meestal ca 2kWh is, dan houd je nog 2-3 kWh over om terug te leveren wat dan misschien een paar dubbeltjes oplevert.

Bij een dergelijke kleine batterij zonder eigen groep lijkt het mij vooral belangrijk om het basisverbruik exclusief pieken (van b.v. koffie of thee zetten) in de avond/nacht te kunnen overbruggen en veel meer niet. En daarbij zoveel mogelijk de relatief grootverbruikers en apparaten die hoog pieken zoals een (vaat)wasmachine overdag gebruiken.
Als je hetzelfde systeem op korte termijn denkt uit te breiden wat betreft opslagcapaciteit (en het avond/nachtverbruik niet toeneemt) kan het anders worden.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 12:46
Franciesco schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:25:
[...]

... dan houd je nog 2-3 kWh over om terug te leveren wat dan misschien een paar dubbeltjes oplevert.
Als je dan niet ontlaadt dan is om 12:00 de batterij weer vol en ga je i.p.v. dubbeltjes tijdens de hele goedkope middag-uren terugleveren voor centen, en dan is het toch leuk meegenomen.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-09 23:26

mb1

reneeke1970 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:13:
[...]

Sf moet je zelfs rekenen met 125 volt,dus 750 voor je string. Vergeet het maar hybride 1 fase. Dus of je gaat het dak op om je stringen aan te passen,of gewoon hopen dat je omvormers het nog even vol houden. Je hebt wel mooie situatie om een victron multiplus 8000 neer te hangen. Eventueel aangevuld met een dc lader,maar die gaan niet hoger dan 450 volt dus.....
En de Ecofow Ocean die lijkt wel met maximaal 1000 V DC op de PV input om te kunnen gaan?

De opvolger de Ecoflow powerocean 2 daarintegen weer met 600 V DC als ik het zo lees..

Iemand ervaringen, ik lees niet heel veel over deze Ecoflow Ocean

https://www.blackcharge.nl/products/ecoflow-powerocean-all-in-one-thuisbatterij?variant=53038082752853

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 16:40
Alle accu's met een capaciteit die hoger is dan 3.6kWh kunnen 3.6kWh leveren ;)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
anpat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:14:
482 euro/kWh.. dan was de eerste batterij vast ook nogal aan de prijs.

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:54

Hoeveel kWh kijk je naar? Kan de PHEV niet met minder vermogen laden? Dat je die lager instelt?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, de meesten doen 2,4 kW: categorie: Thuisbatterijen

Maar hoeveel kWh wil je laden? Kan de PHEV niet op een lager vermogen laden?
- De PW maakt verschil tussen ontlaadvermogen bij eigen groep en geen eigen groep. Ik neem aan dat hiermee bedoeld wordt dat de accu zijn eigen groep heeft en de PHEV op een andere zit? Kan niet de bedoeling zijn om beide op dezelfde groep aan te sluiten.
Gebruik je een laadpaal of een granny charger?
Een granny charger zou je direct op de accu aan kunnen sluiten, dan heb je zelfs voor de accu niet per se een eigen groep nodig, mits je voor de rest van het huis genoegen neemt met 800 W.

[ Voor 27% gewijzigd door Olaf van der Spek op 31-07-2026 14:56 ]

• anpat
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:47:
[...]

482 euro/kWh.. dan was de eerste batterij vast ook nogal aan de prijs.
De batterij die de sturing doet met extra 5.5 KW totaal dus 11KW was bijna 9K
Deze 'aanbieding' is dus alleen 11KW uitbreiding, blijft laden en ontladen aan 4.6KW

• Olaf van der Spek
  • Niet online
anpat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:52:
[...]

De batterij die de sturing doet met extra 5.5 KW totaal dus 11KW was bijna 9K
Ouch

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 01-09 06:16
Ik heb hier 35,5 kw aan dyness batterij en een solis hybride 20 kw omvormer voor net geen 11000 inclusief installatie.

• anpat
Pas op, ik bespaar zeker met het huishouden gerust een 1300 euro per jaar, nog geen rekening gehouden met de thuislaad vergoeding. Dit kan dus enkele 100 euro´s extra zijn, maar das nog niet uitgerekend, gezien ik die pas 1,5 jaar heb. Alles is hier elektrisch, incl technische ruimte (router poe switch en ga maar door een 600W standaard verbruik. Nu warmtepomp op koelen 24/24 is iets hoger. Ik heb dus geen gas, geen mazoet alleen een extra petroleum kachel voor nood of als de stroomprijzen in de winter de pan uit zwieren.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
anpat schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:58:
Pas op, ik bespaar zeker met het huishouden gerust een 1300 euro per jaar,
België? Anders ben ik wel benieuwd naar die berekening.
router poe switch en ga maar door een 600W standaard verbruik.
Ouch ;)
Met een WP gaat het wel hard ja.

• Franciesco
HenkS_ schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:34:
[...]

Als je dan niet ontlaadt dan is om 12:00 de batterij weer vol en ga je i.p.v. dubbeltjes tijdens de hele goedkope middag-uren terugleveren voor centen, en dan is het toch leuk meegenomen.
Dat is precis wat ik zeg: 2á3 kWh levert toch nauwelijks wat op? Want terugleveren tegen bijvoorbeeld in de cohtend 15 cent per kWh kaal is dan 30-45 cent
.
Leuk dat je dan weer 5kWh beschikbaar hebt als het kale tarief 0 is, maar ruimte voor 2á3kWh PV overschot versus 5kWh is toch een marginaal verschil?

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

Olaf van der Spek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:03:
[...]

geen mazoet, geen gas.

• anpat
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:03:
[...]

[...]

Ouch ;)
Met een WP gaat het wel hard ja.

Jups België, Ja warmte pomp laten koelen is niet goedkoop, maar met 35 graden buiten is ook niet plezant thuiswerken :)
Wij verbruikte voor de zonnepalen al wel de WP 6800kWh nu met ZP en batterij 2421 en een terug levering van een 1657kWh Totaal prijs is met een 1300 euro gezakt na installatie panelen en batterij. En dan nog niet meegerekend het thuis laden van de EV waar ik nog een 32 cent per kWh voor krijg van de werkgever. Zeker op deze dagen is dat gratis laden en betaald krijgen!
Simpele rekensom voorschot bedrag voor ZP 225euro tegenwoordig 80euro met een beetje bijbetaling mogelijk.

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 12:46
Franciesco schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Dat is precis wat ik zeg: 2á3 kWh levert toch nauwelijks wat op? Want terugleveren tegen bijvoorbeeld in de cohtend 15 cent per kWh kaal is dan 30-45 cent
.
Leuk dat je dan weer 5kWh beschikbaar hebt als het kale tarief 0 is, maar ruimte voor 2á3kWh PV overschot versus 5kWh is toch een marginaal verschil?
Het is inderdaad een marginaal verschil, maar dat heb ik nog steeds liever in míjn voordeel :-)
Ook bij dynamisch is er een teruglever'boete' van 2-3 ct/kWh dus op een vrij groot aantal dagen wanneer de kale prijs lager is wil je tijdens die uren toch al 'zero export', dus wel handig als dan de batterij ongeveer leeg is om die gratis zonne energie niet weg te hoeven gooien.

Al die bij elkaar gesprokkelde centen is op Oudejaarsavond wel een extra oliebol :-)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:06:
Als de accu 5 kWh is vind ik het niet marginaal, en wat is het voordeel om het niet te doen?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ah, als je ook panelen en WP meetelt ja, ik dacht dat die 1300 euro alleen door de accu kwam.

• Franciesco
@HenkS_ & @Olaf van der Spek Eerder schreef ik "weinig nut". Niks meer en niks minder. Dus ja het levert iets op, maar omdat dit in mijn ogen marginaal is lijkt me het niet het belangrijkste dat een dergelijk kleine thuisbatterij goed kan omgaan met automatisch terugleveren bij hoge ochtendtarieven. De systeemefficientie op lage loads b.v. dan weer wel.

Daar mag ieder natuurlijk anders over denken :)

• anpat
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:27:
[...]

Ah, als je ook panelen en WP meetelt ja, ik dacht dat die 1300 euro alleen door de accu kwam.
Anee, zeker in combinatie, maar eerst WP, want mazoet ketel was geïmplodeerd en vervangen door WP
Offerte ZP en batterij lag er al maar kon doordat het dak nog niet in orde was pas later (asbest) vanaf dat moment zeker 1300 besparing en een jaar of zo later kwam de EV met laadpaal :)

• Franciesco
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Als de accu 5 kWh is vind ik het niet marginaal, en wat is het voordeel om het niet te doen?
Het gaat dan dus niet eens om 5kWh maar om 2 á 3kWh extra (5kWh minus het verbruik tijdens de donkere uren=wat over is in de ochtend als er weer voldoende PV overschot is).
Pagina: 1 ... 153 ... 162 Laatste