Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 152 153 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:55
Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Precies.
A+++ is ca 50kWh/m2/jaar. Laten we zeggen dat alles aan stoken opgaat en je wegens je A+++ huis wss maar 3 maanden hoeft te stoken, komen we op 0,5kWh/m2/dag. Je hebt in de winter ca. 60 zonuren, dus 2 per dag. Als jij in 2 uur je Mastek kunt laden, dan heb je 5 kWh per dag. Dan kom ik op 10 vierkante meter.
Wel even de COP van je warmtepomp meenemen in de berekening. ;) In de winter kun je met COP 3-4 dan toch gauw 30-40 m2 verwarmen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:46

zalkc

cvz.eu

Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:39:
[...]
en hoe verhouden zich je terugleverkosten tot dit geheel? in de zomermaanden kun je met een dynamisch tarief namelijk ook nog eens behoorlijk geld maken, beetje afhankelijk van je opbrengst versus eigen verbruik, maar je zou tussen mei en september toch snel ergens tussen 50 - 150 euro per maand verdienen, mogelijk zelfs nog meer, terwijl je in die zelfde maanden wel geen netverbruik gaat hebben. Stel je verdient met dynamisch tijdens de zomermaanden 500 euro, en je verbruikt in de winter 4000 kWh. Dat is dus een mooie 12,5 ct per kWh verbruik wat je daardoor minder gaat betalen, dus die 25 ct kWh wordt eigenlijk 12,5 ct per kWh.
en dan is het verschil met een vaste prijs wel al weer aanzienlijk.

hier zie je dat door slim gebruik te maken van de combinatie thuis-batterij en een dynamisch tarief je ook in de zomer met NOM zelfs nog een leuke winst kunt maken die je weer kunt gebruiken in de winter, met als resultaat dat je energiekosten over het hele jaar gezien toch lager gaan uitvallen.
voorbeeld: vanavond levert om 20:00 1 kWh toch mooie 44,2 ct op, dus als je daar je overschot uit de batterij kunt ontladen, een hoeveelheid die je in de avond/nacht toch niet nodig hebt is dat. leuk.

[...]
Ik spring dus even naar de conclusie dat dynamisch voor alleen de wintermaanden niet interessant is. Het hele principe draait dus op de opbrengsten van PV op gunstige momenten terugleveren.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:09:
kan ik toch wel het voor elkaar krijgen dat ik voor volgend jaar de rekening aardig op de 0 kan houden en of overhoud, dit is dan niet alleen voor wat de woning aan energie verbruikt maar mijn totale verbruik.
Daar speelt de stekkerbatterij een grote rol in.
Misschien handig één keer alle details te posten en daar dan naar te linken.
Hoeveel PV, hoeveel opwek, hoeveel levering, hoeveel teruglevering, wat voor apparatuur voor verwarming of koeling, wel / geen EV, wat voor woning, etc?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:09
reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:19:
[...]

Zou niet weten waarom het na dit jaar anders word.
Zo is de wet.
daemonix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:23:
[...]

Piekscheren werkt wel degelijk met een accu en bespaart ons 2500 euro per jaar. Niet met een te beperkte blik alleen naar je eigen huis kijken.
Niet met een beperkte blik kijken naar contracten die je tot zulke bedragen opdrijven.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Ik spring dus even naar de conclusie dat dynamisch voor alleen de wintermaanden niet interessant is. Het hele principe draait dus op de opbrengsten van PV op gunstige momenten terugleveren.
je zou dan ook naar een variabel of model contract kunnen gaan, allen zul je dan ook zien dat de kWh prijs dan ook weer een stuk hoger is. en het is met wat mee werk verbonden.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:55
zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:45:
[...]

Dynamisch alleen voor de winter is inderdaad niet interessant, net zoals vast contract in de zomer ongunstig is.

Dynamisch draait ook vooral in de winter op goedkopere dips voor stuurbare verbruikers zoals EV.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Jan-tweak
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Eh, BTW betaal je ook over die 10 en die 2 ct..
nee, de BTW zit hem in de EB verwerkt, dus die 11,08 ct is EB en BTW.
Als je energie koopt (dus uit het net) betaal je dus ook EB en BTW
echter als je terug gaat leveren krijg je daarover in 2027 geen EB en BTW meer terug, je krijgt dus alleen de netto (kale) energie prijs eventueel nog verminderd of er bij van je opcenten, afhankelijk van je contract, daar zit dus ook geen BTW over, het is tenslotte ook geen koop maar een vergoeding.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:38:
[...]

nee, de BTW zit hem in de EB verwerkt, dus die 11,08 ct is EB en BTW.
Dat is de BTW over de EB, waar is de BTW over de marktprijs en over de opslag?

• Jan-tweak
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Dat is de BTW over de EB, waar is de BTW over de marktprijs en over de opslag?
Dat zit dus in die eb+btw combinatie, en ik geef je gelijk ik heb daar dus in eerste instantie wel 10 keer naar geken en het idee gehad dat het niet klopt.
Bij bv Zonneplan kun je dat overigens prima zien.
Kijk maar naar de grafiek van all-in prijs en dan de grafiek met de kale prijs.
Pagina: 1 ... 152 153 Laatste