Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 151 152 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:17
borft schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Waarom zou je met 9kWp op zuid op een zonnige dag pieken op 5kW? Volgens mij kan je op een zonnige dag in mei de 10kW wel aantikken met een dergelijke setup, in hoog zomer allicht wat minder door de warmte.

In de zomer, als de dagen lang zijn, zit je makkelijk boven de 50kWh aan opwek. Ik weet niet wat je verbruik is, maar dan moet je makkelijk een accu kunnen vullen voor het nachtverbruik.

Pas op met het rekenen in gemiddelden, dat kan je een compleet verkeerd beeld geven. In de zomer wek je, op een dag, makkelijk 10-20x meer op dan een dag in januari, terwijl in de winter je verbruik doorgaans hoger ligt.
Het is niet mijn huis hè ;)
Maar met mijn 11kWp op verschillende oriëntaties zie ik bij thuis nooit meer dan 7kW. Alles op één oriëntatie kan inderdaad hogere pieken opleveren, maar is 10kW dan niet heel hoog? 8-9kW niet de top?

En inderdaad: we moeten niet gaan rekenen met maximale opslag op top-zomerdagen.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:06:
[...]

Ik ben zelf ook aan een gelijkaardige setup aan het denken, waarbij ik de panelen DC-koppel via Victron SmartSolar MPPT's en één Victron MultiPlus 5000 gebruik voor de koppeling met het net en de verbruikers.

Mijn grootste twijfel is wat er gebeurt wanneer de batterijen vol raken. De 1-fase MultiPlus vormt dan immers de bottleneck: hij kan maximaal zo'n 4 kW aan continue AC-vermogen leveren. Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet snel de EV laden of de warmtepomp/airco's op vol vermogen laten draaien (want dan kan de Multiplus niet volgen == ik neem terug van het net af) om de volledige PV-opbrengst te benutten. Ik vraag me dus af hoe vaak je in de praktijk tegen die limiet aanloopt en de MPPT's moeten terugregelen omdat de opgewekte energie niet meer weg kan.

Een overstap naar 3 fasen (3× MultiPlus 3000) kan uiteraard, maar dat maakt de installatie wel een stuk duurder.

Hoe ervaar jij dat in de praktijk? Kom je op zonnige dagen regelmatig in die situatie terecht, of blijkt die beperking van een 1-fase MultiPlus in de praktijk mee te vallen?
Je kan ook meerdere MPII's QII's afzonderlijke kring(groepen) laten bedienen.
Een MPII is in se altijd éénfase. Wil je meerdere fases bedienen moet je sowieso meerdere MPII's inzetten.
Hier speelt dat minder een rol (maar ik gebruik zowel MPII als QII) want de EV moet hier nooit vanuit de thuisaccu op vol vermogen (de laadpaal is hier eveneens 1F32A aangesloten dus dat is max. sowieso 7,3 kW) geladen worden. Dat laden vanuit de accu gebeurt doorgaans wanneer PV geen 1,3 kW overproductie meer heeft (wat er tekort is komt dan uit de thuisaccu zodat laden op PV niet stopt) of - wanneer de EV door de dag niet direct op PV kon laden - 's avonds de thuisaccu tot 15-30% SoC te legen in de accu van de EV (aan 3,6/3,8 kW). Dan is er tegen de volgende dag weer voldoende volume vrij in de thuisaccu om
netgekoppeld te laden.

Het netgekoppelde deel (5.6 kWp/5.0 kVA) regelt hier nooit terug. Want daar rusten nog jaren GSC-rechten op.
Het off grid deel staat van ongeveer eind februari tot begin november helemaal uit (zoniet zou het zichzelf toch bijna altijd terugregelen naar 0 want DC gekoppeld).

Tussen eind februari en begin november draait hier dus alles op PV op 1 QII5000 VA en één 15 kWh accu. Dat is - voor mijn verbruikersprofiel - ruim voldoende om de woning en laden EV zonder noodzakelijke netafname te laten draaien.
Ik heb ook een vast variabel contract in Vlaanderen. Daar is geen terugleverboete (indien je een DM hebt) en dan krijg je op het netgekoppelde deel 24/7 dezelfde terugleververgoeding.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 15:35 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:26
Paladin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:14:
Ik heb via Jeroen.nl een analyse gedaan op mijn stroom gebruik en daarbij komt dat nacht verbruik ongeveer op de 10kWh ligt en gemiddelde dagelijkse zonnepaneel opwek overschot die het net op gaat rond de 13kWh zit. Nu zijn er dagen dat ik 60kWh productie heb en in de winter ook van bijna niets dus de fluctuatie is hoog, ook in de zomer.

...

veel vragen maar hoop zo wat extra inzicht te krijgen.
Ik zou juist naar je eigen stroom verbruik kijken. Dus je P1 meter, je stroomverbruik wat je energiemaatschappij aangeeft. Hier kwam voor mij zelf uit dat ik een gemiddeld nacht verbruik heb van 2,5-3,5kWh. Zomers 2 en vaak nog wat minder, swinters (vanwege warmptepomp) weer hoger. Ik wou bijzonder voorzichtig zijn met externe tools. Wij van wc eend dreigt nogal..

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:52

Wailing_Banshee

You're Next

borft schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:51:
[...]

Waarom zou je met 9kWp op zuid op een zonnige dag pieken op 5kW? Volgens mij kan je op een zonnige dag in mei de 10kW wel aantikken met een dergelijke setup, in hoog zomer allicht wat minder door de warmte.
Zou ik heel knap vinden... Met onze 6kW omvormer en 6kW aan panelen, raken we in mei, als de zon ineens weer doorbreekt na een koude regenbui, nog wel eens 6100W aan maar hij valt dan heel snel weer naar beneden hoor. Begin mei wil hij nog wel de 4800W een tijdje aanhouden, op warme zomerdagen mag ik al blij zijn als dat 4500W is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:39
[...]

Ik ben zelf ook aan een gelijkaardige setup aan het denken, waarbij ik de panelen DC-koppel via Victron SmartSolar MPPT's en één Victron MultiPlus 5000 gebruik voor de koppeling met het net en de verbruikers.

Mijn grootste twijfel is wat er gebeurt wanneer de batterijen vol raken. De 1-fase MultiPlus vormt dan immers de bottleneck: hij kan maximaal zo'n 4 kW aan continue AC-vermogen leveren. Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet snel de EV laden of de warmtepomp/airco's op vol vermogen laten draaien (want dan kan de Multiplus niet volgen == ik neem terug van het net af) om de volledige PV-opbrengst te benutten. Ik vraag me dus af hoe vaak je in de praktijk tegen die limiet aanloopt en de MPPT's moeten terugregelen omdat de opgewekte energie niet meer weg kan.

Een overstap naar 3 fasen (3× MultiPlus 3000) kan uiteraard, maar dat maakt de installatie wel een stuk duurder.

Hoe ervaar jij dat in de praktijk? Kom je op zonnige dagen regelmatig in die situatie terecht, of blijkt die beperking van een 1-fase MultiPlus in de praktijk mee te vallen?
Je moet even naar de easysolar 5000 kijken,dan is je probleem opgelost,de mppt stopt met volle accu als je dat wenst

1 PVoutput . Dongen NB

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:31:
[...]

Je kan ook meerdere MPII's QII's afzonderlijke kring(groepen) laten bedienen.
Een MPII is in se altijd éénfase. Wil je meerdere fases bedienen moet je sowieso meerdere MPII's inzetten.
Vandaar het alternatief om 3x een MPII 3000 te nemen. Voorlopig heb ik nog een 1 fase aansluiting, maar dit kan eventueel naar 3 fase omgezet worden.
Hier speelt dat minder een rol (maar ik gebruik zowel MPII als QII) want de EV moet hier nooit vanuit de thuisaccu op vol vermogen (de laadpaal is hier eveneens 1F32A aangesloten dus dat is max. sowieso 7,3 kW) geladen worden. Dat laden vanuit de accu gebeurt doorgaans wanneer PV geen 1,3 kW overproductie meer heeft (wat er tekort is komt dan uit de thuisaccu zodat laden op PV niet stopt) of - wanneer de EV door de dag niet direct op PV kon laden - 's avonds de thuisaccu tot 15-30% SoC te legen in de accu van de EV (aan 3,6/3,8 kW). Dan is er tegen de volgende dag weer voldoende volume vrij in de thuisaccu om
netgekoppeld te laden.

Het netgekoppelde deel (5.6 kWp/5.0 kVA) regelt hier nooit terug. Want daar rusten nog jaren GSC-rechten op.
Het off grid deel staat van ongeveer eind februari tot begin november helemaal uit (zoniet zou het zichzelf toch bijna altijd terugregelen naar 0 want DC gekoppeld).

Tussen eind februari en begin november draait hier dus alles op PV op 1 QII5000 VA en één 15 kWh accu. Dat is - voor mijn verbruikersprofiel - ruim voldoende om de woning en laden EV zonder noodzakelijke netafname te laten draaien.
Ik heb ook een vast variabel contract in Vlaanderen. Daar is geen terugleverboete (indien je een DM hebt) en dan krijg je op het netgekoppelde deel 24/7 dezelfde terugleververgoeding.
Ik ben wel benieuwd hoe je dit concreet hebt aangesloten om zowel een off-grid deel als een netgekoppeld deel te hebben.

Mijn probleem is namelijk niet zozeer dat ik per se vanuit de thuisbatterij de EV wil laden. De beperking zit erin dat de PV-productie op piekmomenten hoger kan zijn dan wat een MultiPlus II 5000 kan terugleveren. Zonder een off-grid gedeelte loop ik dan tegen de limiet aan, omdat ik op een 1-faseaansluiting maximaal 5 kVA netgekoppeld mag aansluiten. Hiernaast kan ik de auto ook niet laden aan 7,3 kW, maar eerder aan 5kW terwijl er wel genoeg productie zou zijn hiervoor.

Heb je daarvoor een aparte kring die achter een niet-netgekoppelde omvormer hangt? En hoe werkt dat precies wanneer de batterij / PV productie onvoldoende is? Wordt er dan automatisch omgeschakeld, of blijven die kringen volledig gescheiden?

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:08
[...]

Als je nu al een P1 meter hebt kun je die data gebruiken om te kijken hoe problematisch het maximale vermogen van de omvormer is.

• corewillem
  • Nu online
GroundBreaking schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:57:
[...]

Als je nu al een P1 meter hebt kun je die data gebruiken om te kijken hoe problematisch het maximale vermogen van de omvormer is.
Dat heb ik inderdaad, maar in mijn huidige woning heb ik nog geen grote verbruikers waardoor dat echt zichtbaar wordt. We plannen nog een laadpaal en een warmtepomp te installeren, wat meteen ook de uitbreiding van de zonnepanelen triggert (van 3.5 kWp naar 10 a 15 kWp). Hierdoor moet ik binnenkort de keuze maken of ik op 1 fase blijf of naar 3 fase moet.

De grote vraag is voor mij of ik de opgewekte energie wel snel genoeg verbruikt krijg vóór de batterijen vol zitten. Zodra de batterijen vol zijn, wordt de 1-fase MultiPlus immers de beperkende factor. Ik vraag me af hoe vaak je daardoor PV-productie moet terugregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door corewillem op 27-07-2026 16:02 ]

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:23

Paladin

Play Ball!

_Apache_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:35:
[...]

Ik zou juist naar je eigen stroom verbruik kijken. Dus je P1 meter, je stroomverbruik wat je energiemaatschappij aangeeft. Hier kwam voor mij zelf uit dat ik een gemiddeld nacht verbruik heb van 2,5-3,5kWh. Zomers 2 en vaak nog wat minder, swinters (vanwege warmptepomp) weer hoger. Ik wou bijzonder voorzichtig zijn met externe tools. Wij van wc eend dreigt nogal..
Naar wat ik weet van jeroen.nl is juist dat het "onafhankelijk" is maargoed met een warmtepomp heb je best wel een badkuip qua verbruik (ik heb ook 14 jaar dankbaar gebruik gemaakt van de salderingsregeling)

maar momenteel heb ik een 6kw omvormer, die dus 14 jaar oud is. op een mooie zonnige dag tussen mei en augustus staat die omvormer gewoon van 12:00 tot 18:00 op 6kwh stroom te leveren. dan zijn er dag opbrengsten tussen de 40KWH en 57 KWH.

om mijn nacht verbruik te handelen heb ik in de zomer dus iets meer richting de 7kWh en in de winter soms tegen de 20kWh, afhankelijk hoe warm of koud het is.

dus die accu volhouden van april tot oktober maar ik me niet zo veel zorgen om, in de winter maanden zal het dan meer zijn spelen met dynamische tarieven etc. om de accu te gebruiken om de fluctuatie in de prijzen op te vangen en dan is een dag verbruik van 20kWh niet heel vreemd, de auto even buiten beschouwing gelaten.

het doel is vooral de 4700kwh die ik nu terug het net op pomp, significant te verlagen, door slim met een batterij en auto laden om te gaan (ik heb op de warmtepomp na, al de groot verbruikers al van nacht naar dag verplaatst in de zonnige maanden)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:17
corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Dat heb ik inderdaad, maar in mijn huidige woning heb ik nog geen grote verbruikers waardoor dat echt zichtbaar wordt. We plannen nog een laadpaal en een warmtepomp te installeren, wat meteen ook de uitbreiding van de zonnepanelen triggert (van 3.5 kWp naar 10 a 15 kWp). Hierdoor moet ik binnenkort de keuze maken of ik op 1 fase blijf of naar 3 fase moet.

De grote vraag is voor mij of ik de opgewekte energie wel snel genoeg verbruikt krijg vóór de batterijen vol zitten. Zodra de batterijen vol zijn, wordt de 1-fase MultiPlus immers de beperkende factor. Ik vraag me af hoe vaak je daardoor PV-productie moet terugregelen.
Twee denklijnen.
  1. Bijplaatsen van extra zon kan ook met een extra 1-fase omvormer op een andere fase.
  2. Ga je naar 2 fases waarbij je oost-west op een (nieuwe of de oude) directe AC-omvormer zet voor gebruik in huis. En je zuid-opstelling (goedkoop, piek midden overdag, betrouwbare opbrengst) direct koppelt aan je accu. Dan laadt jouw accu meestal vol met de 'goedkope' zonnestroom.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• corewillem
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:17:
[...]

Twee denklijnen.
  1. Bijplaatsen van extra zon kan ook met een extra 1-fase omvormer op een andere fase.
  2. Ga je naar 2 fases waarbij je oost-west op een (nieuwe of de oude) directe AC-omvormer zet voor gebruik in huis. En je zuid-opstelling (goedkoop, piek midden overdag, betrouwbare opbrengst) direct koppelt aan je accu. Dan laadt jouw accu meestal vol met de 'goedkope' zonnestroom.
De huidige omvormer ga ik zowiezo vervangen, ik ben niet tevreden met de integratie mogelijkheden hiervan. Aangezien ik met minstens 3, maar idealiter 4 strings zit lijkt een DC gekoppeld systeem met Victron me ideaal. Hier zit ik voor de aansluiting van de panelen ook niet met beperkingen. De vraag gaat hem er in zitten hoeveel vermogen ik naar AC moet kunnen leveren om mijn zonnestroom efficient verbruikt te krijgen.
Pagina: 1 ... 151 152 Laatste