Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Je kan ook meerdere MPII's QII's afzonderlijke kring(groepen) laten bedienen.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Ik ben zelf ook aan een gelijkaardige setup aan het denken, waarbij ik de panelen DC-koppel via Victron SmartSolar MPPT's en één Victron MultiPlus 5000 gebruik voor de koppeling met het net en de verbruikers.
Mijn grootste twijfel is wat er gebeurt wanneer de batterijen vol raken. De 1-fase MultiPlus vormt dan immers de bottleneck: hij kan maximaal zo'n 4 kW aan continue AC-vermogen leveren. Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet snel de EV laden of de warmtepomp/airco's op vol vermogen laten draaien (want dan kan de Multiplus niet volgen == ik neem terug van het net af) om de volledige PV-opbrengst te benutten. Ik vraag me dus af hoe vaak je in de praktijk tegen die limiet aanloopt en de MPPT's moeten terugregelen omdat de opgewekte energie niet meer weg kan.
Een overstap naar 3 fasen (3× MultiPlus 3000) kan uiteraard, maar dat maakt de installatie wel een stuk duurder.
Hoe ervaar jij dat in de praktijk? Kom je op zonnige dagen regelmatig in die situatie terecht, of blijkt die beperking van een 1-fase MultiPlus in de praktijk mee te vallen?
Een MPII is in se altijd éénfase. Wil je meerdere fases bedienen moet je sowieso meerdere MPII's inzetten.
Hier speelt dat minder een rol (maar ik gebruik zowel MPII als QII) want de EV moet hier nooit vanuit de thuisaccu op vol vermogen (de laadpaal is hier eveneens 1F32A aangesloten dus dat is max. sowieso 7,3 kW) geladen worden. Dat laden vanuit de accu gebeurt doorgaans wanneer PV geen 1,3 kW overproductie meer heeft (wat er tekort is komt dan uit de thuisaccu zodat laden op PV niet stopt) of - wanneer de EV door de dag niet direct op PV kon laden - 's avonds de thuisaccu tot 15-30% SoC te legen in de accu van de EV (aan 3,6/3,8 kW). Dan is er tegen de volgende dag weer voldoende volume vrij in de thuisaccu om
netgekoppeld te laden.
Het netgekoppelde deel (5.6 kWp/5.0 kVA) regelt hier nooit terug. Want daar rusten nog jaren GSC-rechten op.
Het off grid deel staat van ongeveer eind februari tot begin november helemaal uit (zoniet zou het zichzelf toch bijna altijd terugregelen naar 0 want DC gekoppeld).
Tussen eind februari en begin november draait hier dus alles op PV op 1 QII5000 VA en één 15 kWh accu. Dat is - voor mijn verbruikersprofiel - ruim voldoende om de woning en laden EV zonder noodzakelijke netafname te laten draaien.
Ik heb ook een vast variabel contract in Vlaanderen. Daar is geen terugleverboete (indien je een DM hebt) en dan krijg je op het netgekoppelde deel 24/7 dezelfde terugleververgoeding.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 15:35 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Ik zou juist naar je eigen stroom verbruik kijken. Dus je P1 meter, je stroomverbruik wat je energiemaatschappij aangeeft. Hier kwam voor mij zelf uit dat ik een gemiddeld nacht verbruik heb van 2,5-3,5kWh. Zomers 2 en vaak nog wat minder, swinters (vanwege warmptepomp) weer hoger. Ik wou bijzonder voorzichtig zijn met externe tools. Wij van wc eend dreigt nogal..Paladin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:14:
Ik heb via Jeroen.nl een analyse gedaan op mijn stroom gebruik en daarbij komt dat nacht verbruik ongeveer op de 10kWh ligt en gemiddelde dagelijkse zonnepaneel opwek overschot die het net op gaat rond de 13kWh zit. Nu zijn er dagen dat ik 60kWh productie heb en in de winter ook van bijna niets dus de fluctuatie is hoog, ook in de zomer.
...
veel vragen maar hoop zo wat extra inzicht te krijgen.
Zou ik heel knap vinden... Met onze 6kW omvormer en 6kW aan panelen, raken we in mei, als de zon ineens weer doorbreekt na een koude regenbui, nog wel eens 6100W aan maar hij valt dan heel snel weer naar beneden hoor. Begin mei wil hij nog wel de 4800W een tijdje aanhouden, op warme zomerdagen mag ik al blij zijn als dat 4500W is.borft schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:51:
[...]
Waarom zou je met 9kWp op zuid op een zonnige dag pieken op 5kW? Volgens mij kan je op een zonnige dag in mei de 10kW wel aantikken met een dergelijke setup, in hoog zomer allicht wat minder door de warmte.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Je moet even naar de easysolar 5000 kijken,dan is je probleem opgelost,de mppt stopt met volle accu als je dat wenstcorewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Ik ben zelf ook aan een gelijkaardige setup aan het denken, waarbij ik de panelen DC-koppel via Victron SmartSolar MPPT's en één Victron MultiPlus 5000 gebruik voor de koppeling met het net en de verbruikers.
Mijn grootste twijfel is wat er gebeurt wanneer de batterijen vol raken. De 1-fase MultiPlus vormt dan immers de bottleneck: hij kan maximaal zo'n 4 kW aan continue AC-vermogen leveren. Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet snel de EV laden of de warmtepomp/airco's op vol vermogen laten draaien (want dan kan de Multiplus niet volgen == ik neem terug van het net af) om de volledige PV-opbrengst te benutten. Ik vraag me dus af hoe vaak je in de praktijk tegen die limiet aanloopt en de MPPT's moeten terugregelen omdat de opgewekte energie niet meer weg kan.
Een overstap naar 3 fasen (3× MultiPlus 3000) kan uiteraard, maar dat maakt de installatie wel een stuk duurder.
Hoe ervaar jij dat in de praktijk? Kom je op zonnige dagen regelmatig in die situatie terecht, of blijkt die beperking van een 1-fase MultiPlus in de praktijk mee te vallen?
1 PVoutput . Dongen NB
Vandaar het alternatief om 3x een MPII 3000 te nemen. Voorlopig heb ik nog een 1 fase aansluiting, maar dit kan eventueel naar 3 fase omgezet worden.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:31:
[...]
Je kan ook meerdere MPII's QII's afzonderlijke kring(groepen) laten bedienen.
Een MPII is in se altijd éénfase. Wil je meerdere fases bedienen moet je sowieso meerdere MPII's inzetten.
Ik ben wel benieuwd hoe je dit concreet hebt aangesloten om zowel een off-grid deel als een netgekoppeld deel te hebben.Hier speelt dat minder een rol (maar ik gebruik zowel MPII als QII) want de EV moet hier nooit vanuit de thuisaccu op vol vermogen (de laadpaal is hier eveneens 1F32A aangesloten dus dat is max. sowieso 7,3 kW) geladen worden. Dat laden vanuit de accu gebeurt doorgaans wanneer PV geen 1,3 kW overproductie meer heeft (wat er tekort is komt dan uit de thuisaccu zodat laden op PV niet stopt) of - wanneer de EV door de dag niet direct op PV kon laden - 's avonds de thuisaccu tot 15-30% SoC te legen in de accu van de EV (aan 3,6/3,8 kW). Dan is er tegen de volgende dag weer voldoende volume vrij in de thuisaccu om
netgekoppeld te laden.
Het netgekoppelde deel (5.6 kWp/5.0 kVA) regelt hier nooit terug. Want daar rusten nog jaren GSC-rechten op.
Het off grid deel staat van ongeveer eind februari tot begin november helemaal uit (zoniet zou het zichzelf toch bijna altijd terugregelen naar 0 want DC gekoppeld).
Tussen eind februari en begin november draait hier dus alles op PV op 1 QII5000 VA en één 15 kWh accu. Dat is - voor mijn verbruikersprofiel - ruim voldoende om de woning en laden EV zonder noodzakelijke netafname te laten draaien.
Ik heb ook een vast variabel contract in Vlaanderen. Daar is geen terugleverboete (indien je een DM hebt) en dan krijg je op het netgekoppelde deel 24/7 dezelfde terugleververgoeding.
Mijn probleem is namelijk niet zozeer dat ik per se vanuit de thuisbatterij de EV wil laden. De beperking zit erin dat de PV-productie op piekmomenten hoger kan zijn dan wat een MultiPlus II 5000 kan terugleveren. Zonder een off-grid gedeelte loop ik dan tegen de limiet aan, omdat ik op een 1-faseaansluiting maximaal 5 kVA netgekoppeld mag aansluiten. Hiernaast kan ik de auto ook niet laden aan 7,3 kW, maar eerder aan 5kW terwijl er wel genoeg productie zou zijn hiervoor.
Heb je daarvoor een aparte kring die achter een niet-netgekoppelde omvormer hangt? En hoe werkt dat precies wanneer de batterij / PV productie onvoldoende is? Wordt er dan automatisch omgeschakeld, of blijven die kringen volledig gescheiden?
Als je nu al een P1 meter hebt kun je die data gebruiken om te kijken hoe problematisch het maximale vermogen van de omvormer is.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:06:
[...]
Dat heb ik inderdaad, maar in mijn huidige woning heb ik nog geen grote verbruikers waardoor dat echt zichtbaar wordt. We plannen nog een laadpaal en een warmtepomp te installeren, wat meteen ook de uitbreiding van de zonnepanelen triggert (van 3.5 kWp naar 10 a 15 kWp). Hierdoor moet ik binnenkort de keuze maken of ik op 1 fase blijf of naar 3 fase moet.GroundBreaking schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:57:
[...]
Als je nu al een P1 meter hebt kun je die data gebruiken om te kijken hoe problematisch het maximale vermogen van de omvormer is.
De grote vraag is voor mij of ik de opgewekte energie wel snel genoeg verbruikt krijg vóór de batterijen vol zitten. Zodra de batterijen vol zijn, wordt de 1-fase MultiPlus immers de beperkende factor. Ik vraag me af hoe vaak je daardoor PV-productie moet terugregelen.
[ Voor 6% gewijzigd door corewillem op 27-07-2026 16:02 ]
Naar wat ik weet van jeroen.nl is juist dat het "onafhankelijk" is maargoed met een warmtepomp heb je best wel een badkuip qua verbruik (ik heb ook 14 jaar dankbaar gebruik gemaakt van de salderingsregeling)_Apache_ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:35:
[...]
Ik zou juist naar je eigen stroom verbruik kijken. Dus je P1 meter, je stroomverbruik wat je energiemaatschappij aangeeft. Hier kwam voor mij zelf uit dat ik een gemiddeld nacht verbruik heb van 2,5-3,5kWh. Zomers 2 en vaak nog wat minder, swinters (vanwege warmptepomp) weer hoger. Ik wou bijzonder voorzichtig zijn met externe tools. Wij van wc eend dreigt nogal..
maar momenteel heb ik een 6kw omvormer, die dus 14 jaar oud is. op een mooie zonnige dag tussen mei en augustus staat die omvormer gewoon van 12:00 tot 18:00 op 6kwh stroom te leveren. dan zijn er dag opbrengsten tussen de 40KWH en 57 KWH.
om mijn nacht verbruik te handelen heb ik in de zomer dus iets meer richting de 7kWh en in de winter soms tegen de 20kWh, afhankelijk hoe warm of koud het is.
dus die accu volhouden van april tot oktober maar ik me niet zo veel zorgen om, in de winter maanden zal het dan meer zijn spelen met dynamische tarieven etc. om de accu te gebruiken om de fluctuatie in de prijzen op te vangen en dan is een dag verbruik van 20kWh niet heel vreemd, de auto even buiten beschouwing gelaten.
het doel is vooral de 4700kwh die ik nu terug het net op pomp, significant te verlagen, door slim met een batterij en auto laden om te gaan (ik heb op de warmtepomp na, al de groot verbruikers al van nacht naar dag verplaatst in de zonnige maanden)
|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085
Twee denklijnen.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:00:
[...]
Dat heb ik inderdaad, maar in mijn huidige woning heb ik nog geen grote verbruikers waardoor dat echt zichtbaar wordt. We plannen nog een laadpaal en een warmtepomp te installeren, wat meteen ook de uitbreiding van de zonnepanelen triggert (van 3.5 kWp naar 10 a 15 kWp). Hierdoor moet ik binnenkort de keuze maken of ik op 1 fase blijf of naar 3 fase moet.
De grote vraag is voor mij of ik de opgewekte energie wel snel genoeg verbruikt krijg vóór de batterijen vol zitten. Zodra de batterijen vol zijn, wordt de 1-fase MultiPlus immers de beperkende factor. Ik vraag me af hoe vaak je daardoor PV-productie moet terugregelen.
- Bijplaatsen van extra zon kan ook met een extra 1-fase omvormer op een andere fase.
- Ga je naar 2 fases waarbij je oost-west op een (nieuwe of de oude) directe AC-omvormer zet voor gebruik in huis. En je zuid-opstelling (goedkoop, piek midden overdag, betrouwbare opbrengst) direct koppelt aan je accu. Dan laadt jouw accu meestal vol met de 'goedkope' zonnestroom.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
De huidige omvormer ga ik zowiezo vervangen, ik ben niet tevreden met de integratie mogelijkheden hiervan. Aangezien ik met minstens 3, maar idealiter 4 strings zit lijkt een DC gekoppeld systeem met Victron me ideaal. Hier zit ik voor de aansluiting van de panelen ook niet met beperkingen. De vraag gaat hem er in zitten hoeveel vermogen ik naar AC moet kunnen leveren om mijn zonnestroom efficient verbruikt te krijgen.Pr088 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:17:
[...]
Twee denklijnen.
- Bijplaatsen van extra zon kan ook met een extra 1-fase omvormer op een andere fase.
- Ga je naar 2 fases waarbij je oost-west op een (nieuwe of de oude) directe AC-omvormer zet voor gebruik in huis. En je zuid-opstelling (goedkoop, piek midden overdag, betrouwbare opbrengst) direct koppelt aan je accu. Dan laadt jouw accu meestal vol met de 'goedkope' zonnestroom.
Die getallen zeggen niks.Paladin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:14:
Ik heb via Jeroen.nl een analyse gedaan op mijn stroom gebruik en daarbij komt dat nacht verbruik ongeveer op de 10kWh ligt en gemiddelde dagelijkse zonnepaneel opwek overschot die het net op gaat rond de 13kWh zit. Nu zijn er dagen dat ik 60kWh productie heb en in de winter ook van bijna niets dus de fluctuatie is hoog, ook in de zomer.
In het seizoen waarin je stroom over hebt, zul je geen 10 kWh per nacht verbruiken, want dat is meer dan 1 kW continu.... Daarvan zal ongetwijfeld een groot deel in de winter in de WP verdwijnen.
Je zult dus op zijn minst per maand (maar liever nog per dag) moeten kijken wat je over hebt en wat je met een accu zou kunnen besparen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ook op de combinatie AC PV omvormer - AC/DC Victron batterijomvormer (netgekoppeld) kan je curtailment toepassen (o.a. via het Sunspec protocol).corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:46:
[...]
Vandaar het alternatief om 3x een MPII 3000 te nemen. Voorlopig heb ik nog een 1 fase aansluiting, maar dit kan eventueel naar 3 fase omgezet worden.
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je dit concreet hebt aangesloten om zowel een off-grid deel als een netgekoppeld deel te hebben.
Mijn probleem is namelijk niet zozeer dat ik per se vanuit de thuisbatterij de EV wil laden. De beperking zit erin dat de PV-productie op piekmomenten hoger kan zijn dan wat een MultiPlus II 5000 kan terugleveren. Zonder een off-grid gedeelte loop ik dan tegen de limiet aan, omdat ik op een 1-faseaansluiting maximaal 5 kVA netgekoppeld mag aansluiten. Hiernaast kan ik de auto ook niet laden aan 7,3 kW, maar eerder aan 5kW terwijl er wel genoeg productie zou zijn hiervoor.
Heb je daarvoor een aparte kring die achter een niet-netgekoppelde omvormer hangt? En hoe werkt dat precies wanneer de batterij / PV productie onvoldoende is? Wordt er dan automatisch omgeschakeld, of blijven die kringen volledig gescheiden?
Mijn "oude" SMA omvormer kon dat bv. niet (aan/uit model) maar bv. een Fronius Primo (Sunspec geactiveerd en gekoppeld aan de Cerbo GX) kan dat probleemloos voor 1f.
Ik vertrek hier ook niet vanuit het net maar vanuit de batterijen. De stroom voor alle verbruikers komt of rechtstreeks van PV, uit de batterij of een combinatie van beiden.
Het net dient hier alleen terug te leveren vanuit de GSC gekoppelde PV-installatie en als back up voor afname.
De EV kan je dan idd niet op 7,3 kW laden enkel vanuit de batterij. Dat is beperkt tot het vermogen van de batterij-omvormer. Maar dat maakt voor mij niet uit gezien er prioritair geladen wordt op PV en de thuisaccu een ondersteuning is. Wanneer er uitsluitend op de thuisaccu geladen moet worden maakt het voor mij niet uit dat dit een paar uur langer zou duren. Is aan 7,3 kW laden vanuit de thuisaccu alleen een prioriteit en/of noodzakelijkheid dan zal je het idd anders moeten inrichten.
Dat regelt (toch bij een Victron systeem) de cerbo netjes voor jou.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:00:
[...]
Dat heb ik inderdaad, maar in mijn huidige woning heb ik nog geen grote verbruikers waardoor dat echt zichtbaar wordt. We plannen nog een laadpaal en een warmtepomp te installeren, wat meteen ook de uitbreiding van de zonnepanelen triggert (van 3.5 kWp naar 10 a 15 kWp). Hierdoor moet ik binnenkort de keuze maken of ik op 1 fase blijf of naar 3 fase moet.
Dan stel je in dat je niet wil terugleveren aan het net of slechts tot een beperkt vermogen.
Maar waarom zou je 15 kWp met het net willen verbinden?
Sluit gewoon 5 kVA op het net aan (dan volstaat één MPII of QII) en de rest van je panelen op een MPPT (die leveren nooit terug aan het net want volledig in eilandbedrijf).
Wat ik in gedachten had, is een opstelling zoals hieronder weergegeven. In deze configuratie ben ik altijd beperkt tot het vermogen van de MultiPlus II.IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:14:
[...]
Dat regelt (toch bij een Victron systeem) de cerbo netjes voor jou.
Dan stel je in dat je niet wil terugleveren aan het net of slechts tot een beperkt vermogen.
Maar waarom zou je 15 kWp met het net willen verbinden?
Sluit gewoon 5 kVA op het net aan (dan volstaat één MPII of QII) en de rest van je panelen op een MPPT (die leveren nooit terug aan het net want volledig in eilandbedrijf)

Als ik het goed heb begrepen, heb jij dit opgelost door een combinatie te gebruiken van een AC-PV-omvormer (gekoppeld aan het net) en een AC/DC Victron-batterijomvormer die niet rechtstreeks aan het net gekoppeld is. Klopt deze interpretatie?
[ Voor 5% gewijzigd door corewillem op 27-07-2026 18:21 ]
waarom.niet gewoon een kleinere omvormer dan? is je probleem dan opgelost? je mist relatief weinig opbrengst als je bijv van een 7kW naar 5kW omvormer gaat (over het jaar gezien valt dit vaak in de orde van procenten)corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:35:
[...]
De huidige omvormer ga ik zowiezo vervangen, ik ben niet tevreden met de integratie mogelijkheden hiervan. Aangezien ik met minstens 3, maar idealiter 4 strings zit lijkt een DC gekoppeld systeem met Victron me ideaal. Hier zit ik voor de aansluiting van de panelen ook niet met beperkingen. De vraag gaat hem er in zitten hoeveel vermogen ik naar AC moet kunnen leveren om mijn zonnestroom efficient verbruikt te krijgen.
Het prijsverschil tussen een grotere en een kleinere omvormer is gering. Voor een paar tientjes meer heb je de grotere. De grotere omvormer kan begrensd worden. Ik zou voor de grotere omvormer gaan.Fr33z schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:28:
[...]
waarom.niet gewoon een kleinere omvormer dan? is je probleem dan opgelost? je mist relatief weinig opbrengst als je bijv van een 7kW naar 5kW omvormer gaat (over het jaar gezien valt dit vaak in de orde van procenten)
Dit mag in België simpelweg niet, enkelfasig ben je beperkt tot 5kVa, en (vanwege diverse fiscale redenen) op 3 fase tot 10kVa waarbij er geen onbalans groter dan 5kVa per fase mag ontstaan.Moddemeijer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:37:
[...]
Het prijsverschil tussen een grotere en een kleinere omvormer is gering. Voor een paar tientjes meer heb je de grotere. De grotere omvormer kan begrensd worden. Ik zou voor de grotere omvormer gaan.
Nee.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:19:
[...]
Wat ik in gedachten had, is een opstelling zoals hieronder weergegeven. In deze configuratie ben ik altijd beperkt tot het vermogen van de MultiPlus II.[Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen, heb jij dit opgelost door een combinatie te gebruiken van een AC-PV-omvormer (gekoppeld aan het net) en een AC/DC Victron-batterijomvormer die niet rechtstreeks aan het net gekoppeld is. Klopt deze interpretatie?
Mijn netgekoppeld deel is beperkt tot een 5 kVA omvormer (in Vlaanderen is dat het max. vermogen dat de netbeheerder op een 1f aansluiting toelaat) voor PV en een retrofit QII batterijomvormer op 15 kWh BYD (in retrofit telt de netbeheerder de vermogens van de PV en batterijomvormer anders.
De uitbreiding staat volledig buiten het net (zoniet moest ik ook naar 3f en dat wil ik al helemaal niet want na einde GSC wil ik sowieso van het net af en volledig in eilandmodus en niet meer onderworpen zijn aan de achterhaalde normen van de Vlaamse netbeheerder (waar de tijd stille bleef staan).
Nee in Vlaanderen (netbeheerder Fluvius) 3f tot 25 kVA (zonder netstudie) en daarboven met een netstudie. De 10 kVA regel is al geruime tijd geleden afgeschaft.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:43:
[...]
Dit mag in België simpelweg niet, enkelfasig ben je beperkt tot 5kVa, en (vanwege diverse fiscale redenen) op 3 fase tot 10kVa waarbij er geen onbalans groter dan 5kVa per fase mag ontstaan.
Uiteraard blijft het faseverschil van 5 kVA voor de netbeheerder (bij netaansluiting) wel steeds van toepassing.
Boven 10 kVA ben je normaliter BTW plichtig maar je kan op redelijk eenvoudige wijze bij de fiscus om een uitzondering vragen indien je kan aantonen dat je dat vermogen plaatst voor lokaal gebruik en niet als "handelaar".
Koppel je alles boven 10 kVA (en zeker daaronder) niet aan het net is het zelfs geen issue want kan je sowieso niet terugleveren/handelen.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 18:57 ]
Hoe heb je dit precies opgebouwd? Kan het deel van de installatie dat in eilandmodus draait bij onvoldoende batterijcapaciteit nog overschakelen naar het net, of is het volledig autonoom? Met andere woorden: wanneer de batterij leeg is, worden die kringen dan uitgeschakeld?IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:50:
[...]
De uitbreiding staat volledig buiten het net (zoniet moest ik ook naar 3f en dat wil ik al helemaal niet want na einde GSC wil ik sowieso van het net af en volledig in eilandmodus en niet meer onderworpen zijn aan de achterhaalde normen van de Vlaamse netbeheerder (waar de tijd stille bleef staan).
Ik ben hiervan op de hoogte, maar ik vrees dat we over het fiscale aspect van installaties boven 10 kVA alleen al een apart topic kunnen vullenIvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:55:
[...]
Nee in Vlaanderen (netbeheerder Fluvius) 3f tot 25 kVA (zonder netstudie) en daarboven met een netstudie. De 10 kVA regel is al geruime tijd geleden afgeschaft.
Uiteraard blijft het faseverschil van 5 kVA voor de netbeheerder (bij netaansluiting) wel steeds van toepassing.
Boven 10 kVA ben je normaliter BTW plichtig maar je kan op redelijk eenvoudige wijze bij de fiscus om een uitzondering vragen indien je kan aantonen dat je dat vermogen plaatst voor lokaal gebruik en niet als "handelaar".
Koppel je alles boven 10 kVA (en zeker daaronder) niet aan het net is het zelfs geen issue want kan je sowieso niet terugleveren/handelen.
Het probleem beperkt zich echter niet tot de fiscus. Ook het afsluiten van energiecontracten wordt moeilijker: leveranciers zijn terughoudender en als ze je al als klant aanvaarden, wordt je vaak verplicht om een dynamisch contract te nemen.
Ik sta er dus niet om te springen om die weg te bewandelen
Wil mijn schoonvader namelijk helpen met een keuze, maar hij vindt dynamisch sowieso al spannend, dus moeten geen gekke addertjes onder vandaan komen.
Een eilandinstallatie trekt - mits de juiste instellingen --de batterij nooit leeg (autobeveiliging tegen diepe ontlading => LVS - Low Voltage Shutdown).
Bij activeren LVS wordt de AC uitgang op de MPII/QII uitgeschakeld.
Wanneer de accu door PV-energie of een aggregaat weer voldoende is opgeladen en boven de ingestelde 'charge detect'-spanning komt, schakelt het systeem automatisch aan.
Indien nodig is mijn EV6 via de V2H ingang gekoppeld als aggregaat en deze schakelt tussen een min. en max. SoC om de accu, indien nodig, terug op te laden. In de praktijk gebeurt dit al voor de LVS is bereikt.
Ik bewandel de weg van +10kVA netgeschakeld uiteraard ook niet.
Ik zie het nut niet in om zoveel vermogen afhankelijk te maken van netbeheerder/energieleverancier. De nadelen zijn groter dan de voordelen.
Beiden mogen het van mij met mijn 1f40A aansluiting doen. Had in Vlaanderen een 1f10A aansluiting een economisch voordeel was ik daar al op overgestapt. Maar de vaste kosten zijn hier even hoog ongeacht 1f of 3f aansluiting en even hoog of je 0 of x kWh uit het net trekt of injecteert.
Wat Victron omvormers betreft zal je her en der waarschijnlijk (teleurgestelde) opmerkingen krijgen dat deze herrie veroorzaken, voornamelijk de "50 Hz brom". Dat had ik in het begin ook maar dat is volledig opgelost door de omvormers (in mijn situatie QII en MPII) van de muur te scheiden met silentblocks. Je hoort ze nadien niet meer. Wat je wel nog hoort is het opschalen van de ventilo's op vol laad/ontlaadvermogen. Maar al mijn omvormers hangen in een technische ruimte waar de binnentemperatuur altijd tussen de 15 en 21°C schommelt dus dat valt dus ook mee. Geluid gaat niet buiten deze (inpandige) ruimte.
Het laadpunt van mijn e-bike en SP batterijen en de lader van mijn Makita 40V gereedschap maakt meer lawaai dan het Victron spul.
Dat (onnodige) lawaai komt doorgaans door een onzorgvuldige bevestiging, dus een aandachtspunt bij installatie van de hardware.
[ Voor 163% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 21:05 ]
Je betaald meer opslag bij Pure energy. Dus ligt aan het totaal verbruik.Kartmans1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:43:
Even voor mij: wat zou een reden zijn om niet naar Pure Energie over te stappen als je een Homewizard thuisbatterij wil? Je krijgt 100 euro korting op de accu, en jaarlijks de 100 euro bonus. Zijn de dynamische tarieven dan hoger qua opslag? Kan dit niet zo snel ergens terugvinden.
Wil mijn schoonvader namelijk helpen met een keuze, maar hij vindt dynamisch sowieso al spannend, dus moeten geen gekke addertjes onder vandaan komen.
EV VW ID.4 77 kWh | EV VW e-UP! 32kWh | 3,38 kWp SolarEdge SE3000 | Oost 3x375 Jinko Solar 2x325W Technaxx | Drie HomeWizard PiBs | LG 3,5 kW Standaard Plus | 100L QH Boiler
check op jeroen.nl daar staan alle opslagen per leverancierKartmans1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:43:
Even voor mij: wat zou een reden zijn om niet naar Pure Energie over te stappen als je een Homewizard thuisbatterij wil? Je krijgt 100 euro korting op de accu, en jaarlijks de 100 euro bonus. Zijn de dynamische tarieven dan hoger qua opslag? Kan dit niet zo snel ergens terugvinden.
24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC
Als er zo veel zon is dat de accu vol zit en je bij 5kW EV laden nog over hebt heb je doorgaans geen probleem.corewillem schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:00:
[...]
Dan is er zo veel zon dat je gerust iets weg mag gooien.
In de zomer houd je altijd energie over.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Ik heb 15 kWp voor slechts 2 volledige en gedeeltelijk twee andere maanden per jaar.
De overige 9 maanden staat die 10 kWp te niksen.
Wanneer je niet wil terugregelen plaats je gewoon minder kWp (maar moet je in de winter je elektriciteit wel nog ergens anders vandaan willen halen.
Wanneer je al je PV netgebonden wil houden (en zelfs overweegt van 1f naar 3f over te schakelen) is dat ook geen probleem.
Dan haal je dat tekort uit het net, desnoods via een dynamisch contract.
Je bent - ook niet in België - niet verplicht je PV (volledig) aan te laten sluiten op het openbare net. Noch je volledig energieverbruik (tijdelijk) terug te regelen noch is het verboden terug te leveren aan het net.
Er is in België/Vlaanderen ook geen terugleverboete noch captar op netinjectie.
Indien je geen curtailment wil toepassen kan je nog altijd de inhoud van een thuisaccu tijdens de door jou ingestelde uren en ingesteld vermogen tijdig dumpen op het net (tegen een vergoeding) zodat er weer volume vrijkomt om overtollige productie in op te slaan.
Wanneer dat allemaal tot je mogelijkheden behoort heb je daarin de vrije keuze. Met elk zijn eigen voor- en nadelen waartussen je soms zal moeten schipperen en compromissen sluiten.
[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 08:35 ]
De reden zou zijn dat je bij andere contracten een vergelijkbare korting krijgt in de vorm van een welkomstkorting. Bij Budget Energie krijg ik bijvoorbeeld €150,- welkomstkorting, dat maakt de deal bij Pure Energie al veel minder interessant. Goed vergelijken dus en anders de thuisbatterij gewoon los kopen.Kartmans1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:43:
Ik kan me goed voorstellen dat je voor je schoonvader een comfortabel advies wil geven. Dus niet jaarlijks te hoeven wisselen van leverancier (voor welkom bonus) en een gebruiksvriendelijk eco systeem (HomeWizard).Kartmans1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 19:43:
Echter als je wel jaarlijks wisselt, bespaar je ongetwijfeld minimaal 100 euro per jaar. Mijn advies zou dan zijn om te kiezen voor een Zendure SolarFlow 800Plus. Deze waren afgelopen tijd voor 330+ euro te verkrijgen via Ali (afkomstig van Zendure). Dan kun je met gemak er twee kopen. Heb je meer capaciteit dan die van HW en kun je met meer watt laden en ontladen (op een veilige manier, zonder aanpassingen in de meterkast).
ZP en Tibber rekenen circa 0,02 bij afname en +0,02 bij terugleveren ook na 2027 (garantie tot de deur maar maandelijks opzegbaar).
Als je 3000 kwh afneemt en 3000 kwh teruglevert is pure 30 euro duurder bij afname en krijg je na 2027 geen 60 euro, saldo 90 euro. Dit jaar krijg je nog een kleine rekening van 45 euro.
Hangt dus af van je verbruik/teruglevering.
[ Voor 4% gewijzigd door rob987 op 28-07-2026 10:45 ]
24 x 400 wp | Huawei 8kw | Peblar Business | 2 x HW PIB 5,4 kwh | Quatt WP | Quatt Chill | Atlantic WPB | HA | EVCC
Ik zie mijn panelen regelmatig meer vermogen leveren dan de nominale spec. Die is immers gebaseerd op 1000W/m2 instraling bij 25 graden. Zoals gezegd, op een koude lentedag kan je daar makkelijk 10% overheen gaan, maar dan moet je omvormer het wel kunnen natuurlijk. Als jij 6kWp aan panelen op een 6kW omvormer hebt is die ruimte er niet.Wailing_Banshee schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:37:
[...]
Zou ik heel knap vinden... Met onze 6kW omvormer en 6kW aan panelen, raken we in mei, als de zon ineens weer doorbreekt na een koude regenbui, nog wel eens 6100W aan maar hij valt dan heel snel weer naar beneden hoor. Begin mei wil hij nog wel de 4800W een tijdje aanhouden, op warme zomerdagen mag ik al blij zijn als dat 4500W is.
Ik heb bv een 8kW omvormer, met 9.5kWp panelen, op verschillende orientaties (oost-west-ish). Waardoor nooit beide dakvlakken volledige instraling hebben. En dan is die ruimte er dus wel
Dan ga je ervan uit dat een "nacht" 10 uur duurt. Gisteren ging om 20:50 de omvormer uit, rond 20:00 was het nog zo'n 1000W. Vanmorgen ging hij om 6:50 aan, maar pas rond 10:00 begon hij pas echt zon te krijgen. Dan heb je het al over 14 uur. En dat is ook nog in de zomer wanneer de dagen langer zijn. Ik begin met werken rond 7 uur (als ik thuis werk), dus dat is ook weer 3 uur met hoger verbruik dan nachtverbruik. Plus die 2 uur 's avonds waar het verbruik ook nog hoger is dan het gemiddeld nachtverbruik. Dan heb je het over 9 uur nachtverbruik + 5 uur normaal verbruik. En dan is 10kWh ineens niet meer zo heel vreemd.Andrehj schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:01:
[...]
Die getallen zeggen niks.
In het seizoen waarin je stroom over hebt, zul je geen 10 kWh per nacht verbruiken, want dat is meer dan 1 kW continu....
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Dat terugschakelen zal, afhankelijk van hoe flexibel de laadpaal van mijn werkgever is, al dan niet lukken. Maar zelfs als dat goed werkt, blijft er nog een ander aandachtspunt.Stefannn schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 07:43:
[...]
Als er zo veel zon is dat de accu vol zit en je bij 5kW EV laden nog over hebt heb je doorgaans geen probleem.
Dan is er zo veel zon dat je gerust iets weg mag gooien.
In de zomer houd je altijd energie over.
Bij een productie van bijvoorbeeld 10 kW zit een thuisbatterij na een drietal uur al vol tijdens het maximale verbruik 5kW. Vanaf dat moment gooi je, ondanks maximaal eigen verbruik, alsnog een deel van de opgewekte energie weg.
Het zal dus een afweging worden tussen de capaciteit van de batterij die ik nodig heb en de vraag of een 3-fasenaansluiting uiteindelijk toch niet interessanter is. Daarmee zou ik een hoger netgekoppeld vermogen hebben en dus meer van die piekproductie kunnen benutten
Hier schommelt dat tijdens de nacht rond de 100W en door de dag tussen de 150 en 500W.
En wat is de relatie tussen een hoger netgekoppeld vermogen en een hoge piekproductie?
PV productie die je direct en indirect verbruikt gaat toch niet over het net?
[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 28-07-2026 16:09 ]
De auto zal de grootste verbruiker zijn, gevolgd door de warmtepomp. Daarom lijkt load balancing me essentieel, zodat de laadpaal automatisch terugschakelt zodra de warmtepomp aanslaat of wanneer er gekookt wordt.IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:07:
Uit nieuwsgierigheid, wat doe je dan door de dag in huis dat je continu 5 kW vermogen kan trekken?
Hier schommelt dat tijdens de nacht rond de 100W en door de dag tussen de 150 en 500W.
Het praktische verschil tussen een 1-fase- en een 3-faseaansluiting is dat je bij 3 fasen een groter AC-omvormervermogen kunt plaatsen. Daardoor kun je ook meer PV-capaciteit verbruiken zonder tegen de limieten van de grid gekoppelde monofasige omvormer aan te lopen. Zoals je eerder aangaf, kan ik die beperking ook omzeilen door (deels) off-grid te werken, of door een AC-gekoppelde PV-omvormer te combineren met een aparte Victron batterij-omvormer.IvoB2 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:07:
En wat is de relatie tussen een hoger netgekoppeld vermogen en een hoge piekproductie?
PV productie die je direct en indirect verbruikt gaat toch niet over het net?
Ik hoop dat je een huis met een hoop massa (steen en beton) bezit en geen houtskeletbouw met gipswandjes. Een huis heeft een warmtecapaciteit en is daarom slecht traag op temperatuur te brengen maar verliest ook traag zijn warmte. Dat betekent dat de massa van jouw huis een (gratis) warmte batterij is met een vrij grote capaciteit. Door pakweg een halve graad hoger of lager te stoken, kan je het moment dat de warmtepomp aan staat verschuiven. In feite is jouw huis voor de opslag van warmte één grote thuisaccu.corewillem schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 19:02:
[...]
De auto zal de grootste verbruiker zijn, gevolgd door de warmtepomp. Daarom lijkt load balancing me essentieel, zodat de laadpaal automatisch terugschakelt zodra de warmtepomp aanslaat of wanneer er gekookt wordt.
Alle AI tools rekenen mij dikke winsten voor, maar als ik kijk naar de weken in nov,dec,jan,feb op jeroen.nl zie ik dynamische prijzen die maar zelden onder de 20ct raken. Met een RTE van 80% kom ik uit op een prijs van 25ct als ik ga laden vanaf het net. Die marge weegt amper op tegen het gemak van een vaste prijs lijkt me. Of mis ik nu iets?
In mijn huidige opzet is NOM belangrijk en in de maanden maart-oktober zit ik praktisch op 0 afname, in de winter gaat het juist weer hard met afname door de warmtepomp en slechter verbruiksresultaat EV. In die periode doet mijn accu niet heel veel aan PV opslag dus ik zou wel goedkoop kunnen inkopen, maar gezien het gebruik van 50 kWh op sommige dagen is de window voor extra handel er nagenoeg niet.
Ik weet even niet waar ik goed aan doe als straks mijn vaste contract afloopt.
en hoe verhouden zich je terugleverkosten tot dit geheel? in de zomermaanden kun je met een dynamisch tarief namelijk ook nog eens behoorlijk geld maken, beetje afhankelijk van je opbrengst versus eigen verbruik, maar je zou tussen mei en september toch snel ergens tussen 50 - 150 euro per maand verdienen, mogelijk zelfs nog meer, terwijl je in die zelfde maanden wel geen netverbruik gaat hebben. Stel je verdient met dynamisch tijdens de zomermaanden 500 euro, en je verbruikt in de winter 4000 kWh. Dat is dus een mooie 12,5 ct per kWh verbruik wat je daardoor minder gaat betalen, dus die 25 ct kWh wordt eigenlijk 12,5 ct per kWh.zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
Ik zie iets niet. Ik heb een aantal AI tools mijn afname en opwek in de winter laten analyseren met daarnaast de kwartierprijzen voor Tibber van afgelopen winter met de vraag of ik beter dynamisch of vast kon kiezen voor komende winter, aangezien de kWh prijs voor vast al is opgelopen naar 26-27ct/kWh.
Alle AI tools rekenen mij dikke winsten voor, maar als ik kijk naar de weken in nov,dec,jan,feb op jeroen.nl zie ik dynamische prijzen die maar zelden onder de 20ct raken. Met een RTE van 80% kom ik uit op een prijs van 25ct als ik ga laden vanaf het net. Die marge weegt amper op tegen het gemak van een vaste prijs lijkt me. Of mis ik nu iets?
en dan is het verschil met een vaste prijs wel al weer aanzienlijk.
hier zie je dat door slim gebruik te maken van de combinatie thuis-batterij en een dynamisch tarief je ook in de zomer met NOM zelfs nog een leuke winst kunt maken die je weer kunt gebruiken in de winter, met als resultaat dat je energiekosten over het hele jaar gezien toch lager gaan uitvallen.
voorbeeld: vanavond levert om 20:00 1 kWh toch mooie 44,2 ct op, dus als je daar je overschot uit de batterij kunt ontladen, een hoeveelheid die je in de avond/nacht toch niet nodig hebt is dat. leuk.
In mijn huidige opzet is NOM belangrijk en in de maanden maart-oktober zit ik praktisch op 0 afname, in de winter gaat het juist weer hard met afname door de warmtepomp en slechter verbruiksresultaat EV. In die periode doet mijn accu niet heel veel aan PV opslag dus ik zou wel goedkoop kunnen inkopen, maar gezien het gebruik van 50 kWh op sommige dagen is de window voor extra handel er nagenoeg niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Jan-tweak op 29-07-2026 11:44 ]
Pak de LLM berekening erbij en controleer waar het verschil zit?zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Hierbij stel ik mijn gegevens beschikbaar en heb een dynamische energiecontract.zalkc schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:14:
Ik zie iets niet. Ik heb een aantal AI tools mijn afname en opwek in de winter laten analyseren met daarnaast de kwartierprijzen voor Tibber van afgelopen winter met de vraag of ik beter dynamisch of vast kon kiezen voor komende winter, aangezien de kWh prijs voor vast al is opgelopen naar 26-27ct/kWh.
Mogelijk heb je hier iets aan om jouw situatie mee te vergelijken. Ook ik heb al acht jaar een warmtepomp draaien.
In de periode oktober t/m maart heb ik 4.595 kWh uit het net gehaald met aankoopkosten
€ 1.022 in dezelfde periode teruggeleverd 1.291 kWh tegen een vergoeding van € 380,-
Mijn verbruik in deze periode is 4.640 kWh en de kosten hiervan zijn ( € 1.022 – € 380) = € 642,-- wat overeenkomt met € 0,14 per kWh
In de periode april tot nu toe heb ik 3.006 kWh teruggeleverd aan het net tegen een vergoeding van € 836.
Het advies is dat je naar het totale plaatje moet kijken. Zowel de winterperiode als de zomerperiode.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Het verschil is wel dat het om een planning gaat over een uitvoering in de nabije toekomst.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:39:
voorbeeld: vanavond levert om 20:00 1 kWh toch mooie 44,2 ct op, dus als je daar je overschot uit de batterij kunt ontladen, een hoeveelheid die je in de avond/nacht toch niet nodig hebt is dat. leuk.
[...]
Niet wat er vanavond gedurende slechts 15 minuten gebeurt.
Na 2027, dus over vijf maanden, ziet dat verdienmodel er al totaal anders uit.
De DA epex voor NL staat tussen 19:45 en 20:00 uur op 33,9 cent/kWh en zakt een kwartier later, tussen 20:00 en 20:15 uur al terug in naar 24,57 cent/kWh.
Klinkt leuk die 44,2 cent/kWh maar in de praktijk moet je dat toch nuanceren en in zijn volledige context plaatsen (ipv mensen met minder kennis van zaken waarschijnlijk op het verkeerde been te zetten).
Benieuwd hoeveel je dan tijdens dat ene kwartier, verliezen inbegrepen, precies netto gaat overhouden. Laat staan post salderen.
Goed advies doch voor wie er nu nog aan moet beginnen kijkt beter niet meer naar een plaatje uit het verleden maar naar wat de nabije toekomst dan brengt.clodders schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:56:
[...]
Het advies is dat je naar het totale plaatje moet kijken. Zowel de winterperiode als de zomerperiode.
En dit alles doe ik zonder programma's / rekentools / AI of wat dan ook maar gewoon op een kladje / viltje of wat voor handen is om op te schrijven.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
nee, de genoemde prijs is bij mij voor het hele uur (zonneplan, en die gaan pas in oktober over naar kwartiersprijzen) dus als je in dat uur circa 2,5 kWh hebt kunnen leveren aan het net heb je toch een extra 1,10 euro verdiend. als ik terug kijk ligt mijn gemiddeld verdienste toch al een mooie 5-6 euro per dag, en ja, dat zijn mijn cijfers met mijn installatie ( die echter ook weer niet extreem groot is, meer richting iets meer dan gemiddeld wat je in NL tegenkomt).IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Het verschil is wel dat het om een planning gaat over een uitvoering in de nabije toekomst.
De DA epex voor NL staat tussen 19:45 en 20:00 uur op 33,9 cent/kWh en zakt een kwartier later, tussen 20:00 en 20:15 uur al terug in naar 24,57 cent/kWh.
Klinkt leuk die 44,2 cent/kWh maar in de praktijk moet je dat toch nuanceren en in zijn volledige context plaatsen (ipv mensen met minder kennis van zaken waarschijnlijk op het verkeerde been te zetten).
Benieuwd hoeveel je dan tijdens dat ene kwartier, verliezen inbegrepen, precies netto gaat overhouden. Laat staan post salderen.
en dat weet je dus niet, of ze hebben in Belgie de tijdmachine uitgevonden en vertellen dat niet verder.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:16:
[...]
Goed advies doch voor wie er nu nog aan moet beginnen kijkt beter niet meer naar een plaatje uit het verleden maar naar wat de nabije toekomst dan brengt.
een blik naar volgend jaar is dus puur giswerk, kan kloppen maar net zo goed sla je de plank totaal mis. dat weet je pas achteraf wat het is geworden.
Leuk dat dit in NL zo geregeld is.tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:24:
Om in ieder geval goed te zitten als het gaat over dynamisch, reken ik vrij simpel met terugleveren de kale / netto prijs, dan reken je jezelf niet rijker en valt het nooit tegen op de eindafrekening
Hier (Vlaanderen) rekent de energieleverancier bij dynamisch nog een kost (vast en in %) aan per kWh terugleveren plus nog een vaste jaarkost voor een dynamisch energiecontract.
Bij een vast/variabel contract is die kost (voor terugleveren) er dan weer niet.
Dat maakt de rekening weer anders (je krijgt voor terugleveren dus zelfs de DA Epex netto prijs niet, daar gaat nog wat van af en bij afnemen komt er buiten de overheadkosten nog iets bij).
En dan nog, al krijg je de netto DA Epex uitgekeerd bij terugleveren is iedere kWh die uit de thuisaccu richting net gaat geen kWh die je aan het net levert want je moet steeds eerst DC nog omzetten naar AC.
het probleem met dynamische prijzen is dat dat juist niet meer op een bierviltje past, denk eerder aan een behangrol ( volledige lengte). Dat maakt het helaas juist zo lastig om die twee te vergelijken.tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:24:
Om in ieder geval goed te zitten als het gaat over dynamisch, reken ik vrij simpel met terugleveren de kale / netto prijs, dan reken je jezelf niet rijker en valt het nooit tegen op de eindafrekening
En dit alles doe ik zonder programma's / rekentools / AI of wat dan ook maar gewoon op een kladje / viltje of wat voor handen is om op te schrijven.
twee vaste contracten kun je daartegen prima op een bierviltje kwijt, dat klopt.
Het verleden speelt wel degelijk een rol, omdat hieruit goed kan worden afgeleid wat het jaarlijkse verbruik is. Ten aanzien van de prijs kan niemand dit exact voorspellen. Wel komt in Nederland per 1 januari 2027 de salderingsregeling te vervallen. Daarnaast kunnen de netwerkkosten per 1 januari 2029 fors wijzigen; hierover wordt in de loop van dit jaar mogelijk meer duidelijk. Bij de afweging zal nu al rekening gehouden moeten worden met deze mogelijke wijzigingen.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:16:
[...]
Goed advies doch voor wie er nu nog aan moet beginnen kijkt beter niet meer naar een plaatje uit het verleden maar naar wat de nabije toekomst dan brengt.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Oktober, dat is dus al over 2 maanden.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:39:
[...]
nee, de genoemde prijs is bij mij voor het hele uur (zonneplan, en die gaan pas in oktober over naar kwartiersprijzen) dus als je in dat uur circa 2,5 kWh hebt kunnen leveren aan het net heb je toch een extra 1,10 euro verdiend. als ik terug kijk ligt mijn gemiddeld verdienste toch al een mooie 5-6 euro per dag, en ja, dat zijn mijn cijfers met mijn installatie ( die echter ook weer niet extreem groot is, meer richting iets meer dan gemiddeld wat je in NL tegenkomt).
edit: volgens nieuwe info al over drie dagen.
Zoals je stelt, dat is NU voor jouw installatie zo. Daar heeft iemand die advies vraagt voor een toekomstige uitrol weinig aan. Dan reken je beter naar wat de nabije toekomst brengt.
Vandaag zal - naar analogie met een gelijkaardige dag als gisteren en met een vast/variabel contract op basis van een 5.0 kVA* installatie - mijn netto "dagverdienste" ergens rond de 16-17 € liggen maar daar heeft iemand in een andere situatie, laat staan uitrol in de toekomst, ook weinig tot niets aan.
*Waar bij buitentemperaturen gemeten onder thermometerhut van +30°C die installatie ook nog eens tot 10% onderpresteert.
[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 12:53 ]
Ze gaan in augustus over naar kwartierprijzenJan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:39:
[...]
nee, de genoemde prijs is bij mij voor het hele uur (zonneplan, en die gaan pas in oktober over naar kwartiersprijzen) dus als je in dat uur circa 2,5 kWh hebt kunnen leveren aan het net heb je toch een extra 1,10 euro verdiend. als ik terug kijk ligt mijn gemiddeld verdienste toch al een mooie 5-6 euro per dag, en ja, dat zijn mijn cijfers met mijn installatie ( die echter ook weer niet extreem groot is, meer richting iets meer dan gemiddeld wat je in NL tegenkomt).
Meer 3 dagen dus
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Dus als ik 1000kWh overschot heb met een netto prijs van 0,10 ct = 100 euro in mindering op mijn rekening, (nederlandse berekening)IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:44:
[...]
Leuk dat dit in NL zo geregeld is.
Hier (Vlaanderen) rekent de energieleverancier bij dynamisch nog een kost (vast en in %) aan per kWh terugleveren plus nog een vaste jaarkost voor een dynamisch energiecontract.
Bij een vast/variabel contract is die kost (voor terugleveren) er dan weer niet.
Dat maakt de rekening weer anders (je krijgt voor terugleveren dus zelfs de DA Epex netto prijs niet, daar gaat nog wat van af en bij afnemen komt er buiten de overheadkosten nog iets bij).
En dan nog, al krijg je de netto DA Epex uitgekeerd bij terugleveren is iedere kWh die uit de thuisaccu richting net gaat geen kWh die je aan het net levert want je moet steeds eerst DC nog omzetten naar AC.
Als mijn accu 1000kWh laad en daarvan ik 750kWh kan gebruiken, is het niet nodig om dit in van allerlei termen door te rekenen maar is het simpel dat ik de zonnestroom die vrijwel niks oplevert overdag dus prima in kan zetten op andere momenten.
Daar is niks moeilijks verder aan.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Maar het tellen van terugeleverde stroom in volle vergoeding klopt ook niet helemaal of maakt het zeer onduidelijk.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:44:
[...]
het probleem met dynamische prijzen is dat dat juist niet meer op een bierviltje past, denk eerder aan een behangrol ( volledige lengte). Dat maakt het helaas juist zo lastig om die twee te vergelijken.
twee vaste contracten kun je daartegen prima op een bierviltje kwijt, dat klopt.
Dat is correct (indien je direct de overschot van PV aan het net levert, niet wanneer het eerst nog door de thuisaccu moet) )en daar is idd niets moeilijk aan want dat is NoM (en zo reken ik ook).tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:51:
[...]
Dus als ik 1000kWh overschot heb met een netto prijs van 0,10 ct = 100 euro in mindering op mijn rekening, (nederlandse berekening)
Als mijn accu 1000kWh laad en daarvan ik 750kWh kan gebruiken, is het niet nodig om dit in van allerlei termen door te rekenen maar is het simpel dat ik de zonnestroom die vrijwel niks oplevert overdag dus prima in kan zetten op andere momenten.
Daar is niks moeilijks verder aan.
Maar dat is een ander scenario dan rekenen met vanuit de accu kWh in de zomer aan het net terugleveren en met die verdienste in de winter vanuit het net (meer) kWh inkopen.
Het is ook niet moeilijk om te begrijpen dat de kWh die je accu nu zal laden maar beperkt inzetbaar is en niet meer inzetbaar is in de winter. Wat je produceert en niet direct noch indirect in de nabije toekomst kan verbruiken ben je kwijt of steek je in het net (zoals je zelf zegt dan bijna niets oplevert en daar koop je nadien ook maar weinig stroom meer mee).
[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 13:00 ]
Twijfel je er dan aan dat per 1/1/27 het salderen in NL stopt?Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:41:
[...]
en dat weet je dus niet, of ze hebben in Belgie de tijdmachine uitgevonden en vertellen dat niet verder.
een blik naar volgend jaar is dus puur giswerk, kan kloppen maar net zo goed sla je de plank totaal mis. dat weet je pas achteraf wat het is geworden.
Kan, nog 5 maanden geduld en we weten het.
Voor afrekenen per kwartier nog drie dagen geduld (bij Zonneplan).
In België (of beter Vlaanderen) moet ik daar niet meer aan twijfelen want daar is het al jaren geleden afgeschaft en ik (n=1) twijfel er ook niet aan dat het hier de volgende jaren nog terugkomt. Op 1/1/2023 werd in Vlaanderen zelfs het captar voor afname daar nog aan toegevoegd (en als het technisch politiek haalbaar is twijfel ik er niet aan dat zodra ze dit kunnen ook invoeren voor terugleveren, wat bij een dynamisch contract eigenlijk al een feit is).
Vandaar dat ik (n=1) door de combinatie van thuisaccu en PV (berekend op mijn situatie en verbruik) het heft bijna volledig in eigen handen genomen heb. Een tijdmachine is dus niet nodig want het wisselvallig beleid en de (geo)politiek heeft dan nog maar weinig invloed op wat je zelf al doet. Dan sla je de plank nog maar zelden mis.
[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 13:14 ]
Ik snap het wintergebeuren en het omzet verlies, maar ik ben dus in korte tijd van totaal onbekend naar een gasloze woning gegaan met zonnepaneeltjes en sinds augustus vorig jaar een marstek stekkerbatterij heb (ik ben geen groot verbruiker)IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:58:
[...]
Dat is correct (indien je direct de overschot van PV aan het net levert, niet wanneer het eerst nog door de thuisaccu moet) )en daar is idd niets moeilijk aan want dat is NoM (en zo reken ik ook).
Maar dat is een ander scenario dan rekenen met vanuit de accu kWh in de zomer aan het net terugleveren en met die verdienste in de winter vanuit het net (meer) kWh inkopen.
Het is ook niet moeilijk om te begrijpen dat de kWh die je accu nu zal laden maar beperkt inzetbaar is en niet meer inzetbaar is in de winter. Wat je produceert en niet direct noch indirect in de nabije toekomst kan verbruiken ben je kwijt of steek je in het net (zoals je zelf zegt dan bijna niets oplevert en daar koop je nadien ook maar weinig stroom meer mee).
En waar mijn woning dus een bepaald energie verbruik heeft wat goed gemaakt word door de zonnepanelen (A+++ woning) kan ik toch wel het voor elkaar krijgen dat ik voor volgend jaar de rekening aardig op de 0 kan houden en of overhoud, dit is dan niet alleen voor wat de woning aan energie verbruikt maar mijn totale verbruik.
Daar speelt de stekkerbatterij een grote rol in.
Daar slaag ik na 15 jaar experimenteren met PV en met een redelijk uit de kluiten gewassen vaste thuisaccu nog steeds niet in.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 13:17 ]
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
In Nederland is op negatief/ €0,- op de rekening uitkomen ook een stuk makkelijker dan in BE, en dat geldt volgend jaar nog steeds.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:16:
Dat heb je dan prima voor elkaar gekregen.![]()
Daar slaag ik na 15 jaar experimenteren met PV en met een redelijk uit de kluiten gewassen vaste thuisaccu nog steeds niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-07-2026 13:28 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
@IvoB2 ThanksIvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:16:
Dat heb je dan prima voor elkaar gekregen.![]()
Het was ook even lastig, nieuwe woning en ik wist wel van die salderings regeling, maar toen ging er een lampje branden en zoals nu je nog alles weg streept (saldering) bijna over is, dus vanaf dat moment maar eens gekeken wat er op de markt is en wat voor mij geschikt zou kunnen zijn.
De voornaamste zijn het veranderen van mezelf en beter opletten wanneer wat te gebruiken,
het trucje met de boiler die nu wat hoger staat en 1 x perdag opwarmt van zonnestroom,
de 5kWh stekkerbatterij,
en dat er een solis omvormer zit die ik kan verbinden met wifi en dus uit kan zetten en of dimmen.
En veel mensen die dus erg letten op het nederlandse energielabel hebben niet door dat ze voor deze farce de prijs gaan betalen.
Je bedoelt dat ik een kleine woning heb? of 3 truien aantrek?Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:21:
Ik lees 1 stekker-marstek. Als jij een woning zelfs op de meeste winterdagen daarop warm houd, dan heb ik een idee van de thermostaatinstelling (en formaat woning), ook al is het A+++
- Netwerkkosten: die zijn gebonden aan tijd en hoeveelheid stroom die in of uit de woning stroomt. Het ligt in de lijn der verwachting dat de netwerkkosten meer flexibel worden afgerekend. Het is nog niet duidelijk hoe dat in 2028 precies gaat gebeuren.
- Stroomkosten: hier is salderen voltooid verleden tijd.
- BTW: het basisidee achter BTW is salderen. Het is belasting toegevoegde waarde. Het is alleen de vraag of de belastingdienst aan kleine verbruikers de BTW wil teruggeven. Het lijkt er op dat BTW gesaldeerd wordt door te verrekenen met de stroomkosten. Let wel op dat je dure stroom inkoopt en goedkope stroom verkoopt, dus de BTW wordt slechts gedeeltelijk teruggegeven. Het maakt veel uit of over de gehele stroomrekening BTW wordt geheven of over de inkoop en verkoop apart en of dit geschiedt per maand of per jaar. Bij accijnzen (op benzine) wordt BTW geheven over de accijns, dit is nog niet het geval bij netwerkkosten en energiebelasting.
- Energiebelasting: deze wordt alleen geheven op de inkoop. Het is voor het stroomnet erg voordelig als de energiebelasting gesaldeerd wordt. De energiebelasting is de grootste hindernis voor het stabiliseren van het net door particulieren. In relatie tot het overvolle stroomnet is het laatste woord nog niet gesproken over de energiebelasting. De belastingdienst wil maximaal incasseren wat slecht is voor het stroomnet.
Als het zo ingewikkeld is dan weet je dat er iets niet klopt en begin ik er niet aan, net als onduidelijke en vage financiële producten.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:44:
[...]
het probleem met dynamische prijzen is dat dat juist niet meer op een bierviltje past, denk eerder aan een behangrol ( volledige lengte). Dat maakt het helaas juist zo lastig om die twee te vergelijken.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Tweek bedoeld alleen maar dat je prijzen moet gaan noemen zonder energie belasting,dat maakt het wat realistischerJan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:44:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Kwartiertje? Gewoon drie uur lang ruim boven 30 cent zie ik hier.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Het verschil is wel dat het om een planning gaat over een uitvoering in de nabije toekomst.
1 PVoutput . Dongen NB
Realistisch lijkt mij net wel rekening te houden met ALLE kosten.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:34:
[...]
Tweek bedoeld alleen maar dat je prijzen moet gaan noemen zonder energie belasting,dat maakt het wat realistischer
Wij hoeven geen verdere kosten te benoemen want die hebben we niet. Onze elektra aansluiting leverd ons geld op.weet je nog.... Zelfs de abbo kosten van leverancier kunnen we ervan betalen,ik betaal maar 7 euro per maandIvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:54:
[...]
Realistisch lijkt mij net wel rekening te houden met ALLE kosten.
1 PVoutput . Dongen NB
nee, maar zelfszonder salderen klopt het nog redelijk, ik ben zelfs uitgegaan van de situatie in 2027 met mijn voorbeeld.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:06:
[...]
Twijfel je er dan aan dat per 1/1/27 het salderen in NL stopt?
Kan, nog 5 maanden geduld en we weten het.
Voor afrekenen per kwartier nog drie dagen geduld (bij Zonneplan).
de 44 ct is natuurlijk een voorbeeld nu nog met salderen, tenslotte leven we nog steeds in 2026 en daar is in mijn Nederland gelukkig wel nog salderen aanwezig.
In België (of beter Vlaanderen) moet ik daar niet meer aan twijfelen want daar is het al jaren geleden afgeschaft en ik (n=1) twijfel er ook niet aan dat het hier de volgende jaren nog terugkomt. Op 1/1/2023 werd in Vlaanderen zelfs het captar voor afname daar nog aan toegevoegd (en als het technisch politiek haalbaar is twijfel ik er niet aan dat zodra ze dit kunnen ook invoeren voor terugleveren, wat bij een dynamisch contract eigenlijk al een feit is).
Vandaar dat ik (n=1) door de combinatie van thuisaccu en PV (berekend op mijn situatie en verbruik) het heft bijna volledig in eigen handen genomen heb. Een tijdmachine is dus niet nodig want het wisselvallig beleid en de (geo)politiek heeft dan nog maar weinig invloed op wat je zelf al doet. Dan sla je de plank nog maar zelden mis.
Precies.tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:31:
[...]
Je bedoelt dat ik een kleine woning heb? of 3 truien aantrek?
A+++ is ca 50kWh/m2/jaar. Laten we zeggen dat alles aan stoken opgaat en je wegens je A+++ huis wss maar 3 maanden hoeft te stoken, komen we op 0,5kWh/m2/dag. Je hebt in de winter ca. 60 zonuren, dus 2 per dag. Als jij in 2 uur je Mastek kunt laden, dan heb je 5 kWh per dag. Dan kom ik op 10 vierkante meter.
Toch kan ik het niet laten om alvast vooruit te denken en heb een stappanplan (script ?) opgesteld wanneer en hoe ik mijn accu ga ikzetten.
Zie jullie hier nog fouten in (of verbeterpunten
Straks heb ik dan:
5 kW hybride omvormer + 3200 Wp aan panelen en een 10 kWh accu.
Mijn historische opbrengst vanaf 2020 ligt tussen de 3200 en 3900 kWh per jaar.
Huis verbruik ligt tussen de 3000 - 3200 kWh maar kan dat nog makkelijk een paar honderd kWh naar beneden brengen, tot nu toe niet nodig geweest maar vanaf 2027 wellicht de moeite waard.
Dit is mijn stappenplan:
Als de spread op een dag minimaal xx ct/kWh berdaagt (zomer)
Start van de dag: “normale” prijs per kWh:
- PV energie benutten voor nul op de meter (met support van de accu)
- Restant PV gebruiken om accu te laden en te houden op xx % SOC (20 %?)
- Overige energie terugleveren aan net net
Midden van de dag: “lage” prijs per kWh: - scenario 1
- PV energie benutten voor nul op de meter
- Restant PV gebruiken om accu te laden tot 95 % SOC
Midden van de dag: “negatieve” prijs per kWh: - scenario 2
- PV energie negeren
- Vanuit het net de accu laden tot 95 % SOC met max 5 kW
- Doordat PV energie uit staat ook het huis vanuit het net voeden
Avond: “hoge” prijs per kWh: gebruik de 3 uren met hoogste prijs
- PV energie benutten voor intern verbruik en restant terugleveren aan het net
- De accu ontladen naar het net tot ** % SOC met max 3 kW
** SOC is aantal schemer + donker uren tot volgende ochtend = uren x 0,2 kWh met een restcapaciteit van + 1kWh als extra buffer
Eind van de dag + nacht: “normale” prijs per kWh:
- Alle energie uit de accu halen
Als de spread op een dag tussen de xx en xx ct/kWh is (lente + herfst)
Redelijk stabiele prijs per kWh met enige spread van betekenis
- Restant PV gebruiken om accu te laden
- Tijdens de goedkopere uren (< xx ct/kWh) de accu verder bijladen uit het net, minus de resterende dag verwachting vanuit PV opbrengst
Als de spread op een dag minder is dan xx ct/kWh is (winter)
Redelijk stabiele prijs per kWh zonder enige spread van betekenis
- Restant PV gebruiken om accu bij te laden
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
hoe zo niet, zo werkt het namelijk bij zonneplan wel, sterker nog ik krijg zelfs nog een bonus van 10%, die is in mijn voorbeeld nog niet eens meegerekend.tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 12:54:
[...]
Maar het tellen van terugeleverde stroom in volle vergoeding klopt ook niet helemaal of maakt het zeer onduidelijk.
bij Zonneplan krijg je zelf de opcenten boven op de marktwaarde erboven opgeteld.
dus marktwaarde is 15 ct dan wordt de vergoeding door zonneplan 15 + 2 = 17 ct + 10%
Jan jij bent ook gewoon klant bij zp ,dus je kunt gewoon de gemiddelde jaarprijs van terug leveren noemen en daarmee rekenen. Mijn avond gemiddelde is 21 cent, mijn dag gemiddelde is wat lager omdat ik helaas ook overdag terug lever,accu is te klein. Maar zelfs het dag gemiddelde is 17 cent KAALJan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:58:
[...]
nee, maar zelfszonder salderen klopt het nog redelijk, ik ben zelfs uitgegaan van de situatie in 2027 met mijn voorbeeld.
de 44 ct is natuurlijk een voorbeeld nu nog met salderen, tenslotte leven we nog steeds in 2026 en daar is in mijn Nederland gelukkig wel nog salderen aanwezig.
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Hij stelt toch alleen dat hij de rekening op 0 houdt, dat betekent niet dat je niks uit het net haalt in de winter. Met een vast contract haal je dat ook met +-700kWh afname, en met dynamisch kan dat nog een stuk hoger zijn (ook volgend jaar).Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Precies.
A+++ is ca 50kWh/m2/jaar. Laten we zeggen dat alles aan stoken opgaat en je wegens je A+++ huis wss maar 3 maanden hoeft te stoken, komen we op 0,5kWh/m2/dag. Je hebt in de winter ca. 60 zonuren, dus 2 per dag. Als jij in 2 uur je Mastek kunt laden, dan heb je 5 kWh per dag. Dan kom ik op 10 vierkante meter.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Laten we het zo zeggen, wat ik in de zomer overhoud kan ik voor een aardig deel de winter mee betalen.Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:00:
[...]
Precies.
Mijn woning is 51m2 beganegrond en verdieping incl techische ruimte van +-7 m2.
Daarnaast is er nooit gezegd dat ik de marstek inzet om te stoken en dat mijn situatie is geschetst waarom een thuis of stekkerbatterij verrekte handig kan zijn.
De DA Epex is voor ieder land voor iedereen hetzelfde (en daar had ik het over en dat is de prijs die na saldering van tel is). Vandaag is dat verschil (net zoals voor de meeste dagen) tussen BE en NL marginaal klein.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:37:
[...]
Kwartiertje? Gewoon drie uur lang ruim boven 30 cent zie ik hier.
Ik zal waarschijnlijk iets missen maar dit screenshot van de DA Epex voor vandaag (29/7/2026) toont maar één kwartier boven de 30 cent/kWh (en dat screenshot gaat dan nog eens over de duurste uren van het etmaal).
:strip_exif()/f/image/Qhi0YXuercBNujb880YaOm7W.jpg?f=fotoalbum_large)
In een grafiek (die het hele etmaal toont) is het waarschijnlijk duidelijker:
:strip_exif()/f/image/sOxRPk5YJMnz4ndGngsOfNfo.jpg?f=fotoalbum_large)
En morgen kom je daar zelfs al niet meer aan:
Aha. Maar die tijd is na dit jaar voorbij. Met salderen slaat een accu sowieso nergens op nee.tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:08:
[...]
Laten we het zo zeggen, wat ik in de zomer overhoud kan ik voor een aardig deel de winter mee betalen.
Morgen heb ik twee uur lang 30 cent in de avond piek. Misschien moet je eens naar zonneplan mailen en vragen waarom hun prijzen niet overeen komen met jou lijstje.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:09:
[...]
De DA Epex is voor ieder land voor iedereen hetzelfde (en daar had ik het over en dat is de prijs die na saldering van tel is). Vandaag is dat verschil (net zoals voor de meeste dagen) tussen BE en NL marginaal klein.
Ik zal waarschijnlijk iets missen maar dit screenshot van de DA Epex voor vandaag (29/7/2026) toont maar één kwartier boven de 30 cent/kWh (en dat screenshot gaat dan nog eens over de duurste uren van het etmaal).
[Afbeelding]
In een grafiek (die het hele etmaal toont) is het waarschijnlijk duidelijker:
[Afbeelding]
En morgen kom je daar zelfs al niet meer aan:
[Afbeelding]
Begin nu wel te snappen waarom jij dynamisch niet rendabel vind
1 PVoutput . Dongen NB
Idd, iedere situatie is blijkbaar totaal anders.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:58:
[...]
Wij hoeven geen verdere kosten te benoemen want die hebben we niet. Onze elektra aansluiting leverd ons geld op.weet je nog.... Zelfs de abbo kosten van leverancier kunnen we ervan betalen,ik betaal maar 7 euro per maand
Mijn elektra installatie levert me ook geld op (zoniet had ik ze al lang afgesloten).
En de abo kosten van mijn leverancier (voor een vast variabel contract) moet ik er ook niet van aftrekken want die zijn er niet (bij een dynamisch contract hier dan weer wel, zo'n 63,6 € per jaar of 5,3 €/maand).
Maar dat weet je pas door wel degelijk ALLE baten en kosten in rekening te brengen en daar het saldo uiteindelijk mee te bepalen. En dat lukt tegenwoordig nog maar zelden op een bierviltjes berekening waarbij je het een en ander even niet benoemt.
Om te weten of een thuisaccu al interessant is en je gaat uit van een bepaalde TVT zal je toch de eigen situatie grondig onder de loep dienen te nemen en alle kosten en baten mee in de rekening nemen.
[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 14:18 ]
om je een idee in de zomer te geven kijk eens naar vandaag en morgen dynamisch ( per uur)Oystein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:01:
Voorbereidend op de installatie van mijn accu + hybride omvormer (eind augustus) en dat ik nog tot dec. 2027 aan een vast contact zit kan ik pas vanaf 2028 over naar een dynamisch contract.
Toch kan ik het niet laten om alvast vooruit te denken en heb een stappanplan (script ?) opgesteld wanneer en hoe ik mijn accu ga ikzetten.
Zie jullie hier nog fouten in (of verbeterpunten) ?
Straks heb ik dan:
5 kW hybride omvormer + 3200 Wp aan panelen en een 10 kWh accu.
Mijn historische opbrengst vanaf 2020 ligt tussen de 3200 en 3900 kWh per jaar.
Huis verbruik ligt tussen de 3000 - 3200 kWh maar kan dat nog makkelijk een paar honderd kWh naar beneden brengen, tot nu toe niet nodig geweest maar vanaf 2027 wellicht de moeite waard.
Dit is mijn stappenplan:
Als de spread op een dag minimaal xx ct/kWh berdaagt (zomer)
Start van de dag: “normale” prijs per kWh:
- Restant PV gebruiken om accu te laden en te houden op xx % SOC (20 %?)
Midden van de dag: “lage” prijs per kWh: - scenario 1
- PV energie benutten voor nul op de meter
- Restant PV gebruiken om accu te laden tot 95 % SOC
Midden van de dag: “negatieve” prijs per kWh: - scenario 2
- PV energie negeren
- Vanuit het net de accu laden tot 95 % SOC met max 5 kW
- Doordat PV energie uit staat ook het huis vanuit het net voeden
Avond: “hoge” prijs per kWh: gebruik de 3 uren met hoogste prijs
- PV energie benutten voor intern verbruik en restant terugleveren aan het net
- De accu ontladen naar het net tot ** % SOC met max 3 kW
** SOC is aantal schemer + donker uren tot volgende ochtend = uren x 0,2 kWh met een restcapaciteit van + 1kWh als extra buffer
Eind van de dag + nacht: “normale” prijs per kWh:
- Alle energie uit de accu halen
Als de spread op een dag tussen de xx en xx ct/kWh is (lente + herfst)
Redelijk stabiele prijs per kWh met enige spread van betekenis
- Restant PV gebruiken om accu te laden
- Tijdens de goedkopere uren (< xx ct/kWh) de accu verder bijladen uit het net, minus de resterende dag verwachting vanuit PV opbrengst
Als de spread op een dag minder is dan xx ct/kWh is (winter)
Redelijk stabiele prijs per kWh zonder enige spread van betekenis
- Restant PV gebruiken om accu bij te laden
/f/image/5BiQL8fptIhQC30WHtsJjU0p.png?f=fotoalbum_large)
groen met ster betekend de overcapaciteit van je batterij ( die hoeveelheid die je voor de komende nacht niet nodig zul hebben) richting het net terug gaat laden op die momenten dat de prijs hoog is.
het ronde geel gebied is het gebied dat je met nog redelijke prijzen je overschot aan zonneenergie die je op dat moment niet gaat gebruiken niet in je batterij stopt maar direct het net op stuurt.
juist op momenten dat de prijs het laagste is en dus waarde van je zonneenergie het laagste is ga je de batterij opladen en wat dan nog overblijft gaat dan ook richting het net, terwijl je nog steeds op NOM draait.
het rechter vierkant met dus weer de hoogste prijzen in de avond kun je zowel de restant zonnestroom als ook nog jouw overschot aan batterij capaciteit terug het net opsturen.
hiermee ga je dus optimaal van de opbrengst van de dynamische prijzen gebruiken terwijl je de batterij eigenlijk m.n. op het laagste prijs gaat opladen (e.e.a. natuurlijk afhankelijk van je capaciteit / vermogen van je systeem)
hiermee draai tijdens de zomer volledig op NOM en krijg je het meeste voor je zonnestroom.
hiermee kun je dus een behoorlijk buffer opbouwen voor de hogere prijzen in de winter.
Zou niet weten waarom het na dit jaar anders word.Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Aha. Maar die tijd is na dit jaar voorbij. Met salderen slaat een accu sowieso nergens op nee.
Nu in de zomer lever ik terug voor 21 cent gemiddeld zonder eb ,en in de winter betaal ik ??? 26 cent inclusief eb. Oftewel financieel tegen elkaar weg strepen/salderen. Moet wel je accu en pv groot genoeg zijn om te realiseren
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is dus precies wat ik in mijn stappen heb beschreven
Of misschien niet duidelijk genoeg verwoord maar dat is wel zoals ik het ook zie.
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Piekscheren werkt wel degelijk met een accu en bespaart ons 2500 euro per jaar. Niet met een te beperkte blik alleen naar je eigen huis kijken.Brent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Aha. Maar die tijd is na dit jaar voorbij. Met salderen slaat een accu sowieso nergens op nee.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Ieder zijn eigen rekening uiteraard.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:13:
[...]
Morgen heb ik twee uur lang 30 cent in de avond piek. Misschien moet je eens naar zonneplan mailen en vragen waarom hun prijzen niet overeen komen met jou lijstje.
Begin nu wel te snappen waarom jij dynamisch niet rendabel vind
Misschien eens naar Zonneplan mailen of ze na salderen nog dezelfde prijzen kunnen hanteren? Ze kopen immers ook in op basis van de dat lijstje. Dat is mijn lijstje niet maar de officiële publicatie van de DA Epex groothandelsprijs.
Ik ben nou gewoon al bezig als dat ik in 2027 ga doenBrent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Ik ben me echt wel bewust dat de Salderingsregeling verdwijnt .....
En met mijn aanpassingen ben ik dacht ik aardig opweg naar een 0,00 euro jaar rekening.
Tevens blijft mijn woning standaard in de winter 16/17 graden (afgelopen winter)
Wat ook best scheelt is het niet hebben van een EV jaccuzzi 5 ovens een inbouwkoffiezetter quooker fohn airco en warmtepomp.
nee, het klopt eigenlijk juist wel, wat eigenlijk niet klopt zijn die bedragen die jij aan de energieboer betaald voor een vast contract, want die maakt namelijk wel die berekening en zet daar een behoorlijke risicopremie er boven op plus een forse winstpremie.PeterZ(on) schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 13:33:
[...]
Als het zo ingewikkeld is dan weet je dat er iets niet klopt en begin ik er niet aan, net als onduidelijke en vage financiële producten.
terwijl juist bij dynamische contracten die risicopremie er niet is en de winstpremie is bij dynamische contracten juist heel transparent, vaak maar circa 2ct per kWh en dat is incl. de kosten die een energieboer moet maken.
Als ik kijk wat een gemiddelde prijs is bij een dynamisch tarief t.o.v. van je verbruik zul je zien dat deze vaak lager zit dan bij een vast contract.
Je moet alleen wat verder kijken dan 1+1 = 11 of was het nu 2 of toch 10
(spoiler; alle drie antwoorden zijn juist)
In België moet je goed rekenen,ik stel ook voor dat jij een nieuw Belgisch topic gaat openen,dan hebben andere Belgen er ook nog wat aan.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:15:
[...]
Idd, iedere situatie is blijkbaar totaal anders.
Mijn elektra installatie levert me ook geld op (zoniet had ik ze al lang afgesloten).
En de abo kosten van mijn leverancier (voor een vast variabel contract) moet ik er ook niet van aftrekken want die zijn er niet (bij een dynamisch contract hier dan weer wel, zo'n 63,6 € per jaar of 5,3 €/maand).
Maar dat weet je pas door wel degelijk ALLE baten en kosten in rekening te brengen en daar het saldo uiteindelijk mee te bepalen. En dat lukt tegenwoordig nog maar zelden op een bierviltjes berekening waarbij je het een en ander even niet benoemt.
Om te weten of een thuisaccu al interessant is en je gaat uit van een bepaalde TVT zal je toch de eigen situatie grondig onder de loep dienen te nemen en alle kosten en baten mee in de rekening nemen.
Hier hebben we continu conflicten en een hoop ge ja maar omdat nl en be nogal verschilt. In nl is een accu altijd rendabel mits je een pv installatie hebt die hem 8 maanden per jaar dagelijks vol krijgt
1 PVoutput . Dongen NB
Dat moet je juist wel doen want dat bepaalt ieders rekening.daemonix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Piekscheren werkt wel degelijk met een accu en bespaart ons 2500 euro per jaar. Niet met een te beperkte blik alleen naar je eigen huis kijken.
Je doet in dit voorbeeld net hetzelfde. Niets mis mee maar je geeft de besparing voor jouw situatie per jaar.
Jouw situatie zou bv. al niet van toepassing kunnen zijn op de mijne want zonder accu en zonder PV zou mijn energierekening niet eens 2500 € bedragen*. Laat staan dat ik dit alleen zou besparen met peakshaving.
*Worst case scenario 6000 kWh verbruik x 0,26 cent/kWh (vast variabel contract) = 1560 € plus een 170 € aansluitkosten geeft nog maar - ruim gerekend - 1750 €.
[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 14:33 ]
gelukkig, ik dacht maar een "foto" spreekt meer dan 1000 worden. dan zitten we op één lijn, topieOystein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:22:
@Jan-tweak
Dat is dus precies wat ik in mijn stappen heb beschreven![]()
Of misschien niet duidelijk genoeg verwoord maar dat is wel zoals ik het ook zie.
Salderen is iets van onze regering,dus ik weet niet wat zonneplan daarmee te maken heeft?IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Ieder zijn eigen rekening uiteraard.
Misschien eens naar Zonneplan mailen of ze na salderen nog dezelfde prijzen kunnen hanteren? Ze kopen immers ook in op basis van de dat lijstje. Dat is mijn lijstje niet maar de officiële publicatie van de DA Epex groothandelsprijs.
Enige wat gaat veranderen is een kwartier prijs,ipv een gemiddelde uur prijs wat ze nu doen,maar dat zal vast geen groot verschil worden
1 PVoutput . Dongen NB
ja en ook weer niet; m.n. wat je dan met je thuis-batterij ( is tenslotte dit topic) daarnaast er mee doet verandert een dergelijke simpele rekensom behoorlijk.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:01:
[...]
Jan jij bent ook gewoon klant bij zp ,dus je kunt gewoon de gemiddelde jaarprijs van terug leveren noemen en daarmee rekenen. Mijn avond gemiddelde is 21 cent, mijn dag gemiddelde is wat lager omdat ik helaas ook overdag terug lever,accu is te klein. Maar zelfs het dag gemiddelde is 17 cent KAAL
Daarnaast speelt jouw verbruik in de verschillende seizoenen een heel belangrijke rol, met een thuis-batterij is mijn verbruik in 8-9 maanden van het jaar gewoon nul terwijl juist in tijden dat de prijzen wat hoger zijn heb ik dus wel (veel) verbruik en nauwelijks nog zonnestroom.
en juist dat spel maakt het dus wat lastiger.
kijk maar eens naar dit grafiekje.
Daar ga ik niet om het kwartier mijn boiler voor aan en uit zettenreneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:33:
[...]
Salderen is iets van onze regering,dus ik weet niet wat zonneplan daarmee te maken heeft?
Enige wat gaat veranderen is een kwartier prijs,ipv een gemiddelde uur prijs wat ze nu doen,maar dat zal vast geen groot verschil worden
Ik neem aan dat je bedoelt dat je naar kleinere aansluiting bent terug gegaan?daemonix schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:23:
[...]
Piekscheren werkt wel degelijk met een accu en bespaart ons 2500 euro per jaar. Niet met een te beperkte blik alleen naar je eigen huis kijken.
1 PVoutput . Dongen NB
Ha, twee truien ipv drie icm een kleine woning dus.tweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:24:
[...]
Ik ben nou gewoon al bezig als dat ik in 2027 ga doen
Ik ben me echt wel bewust dat de Salderingsregeling verdwijnt .....
En met mijn aanpassingen ben ik dacht ik aardig opweg naar een 0,00 euro jaar rekening.
Tevens blijft mijn woning standaard in de winter 16/17 graden (afgelopen winter)
Ik dacht dat ik (naar Vlaamse normen) al een piepklein huis (139 m²) had maar daar denken ze in NL blijkbaar anders over.
En de WAF-factor zou hier in de winter in de leefruimte geen 16°C aanvaarden.
Dan zou ik al vlug een alleenstaande met een nul energierekening zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door IvoB2 op 29-07-2026 14:40 ]
De rekensom word alleen maar gunstiger,als ik terug lever vanuit accu in avond uren krijg ik 21 cent(afgelopen jaar althans),en ga ik wat bewaren voor nom krijg ik er zelfs 26 cent ongeveer. Dus accu maakt alleen maar meer winst.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:34:
[...]
ja en ook weer niet; m.n. wat je dan met je thuis-batterij ( is tenslotte dit topic) daarnaast er mee doet verandert een dergelijke simpele rekensom behoorlijk.
Daarnaast speelt jouw verbruik in de verschillende seizoenen een heel belangrijke rol, met een thuis-batterij is mijn verbruik in 8-9 maanden van het jaar gewoon nul terwijl juist in tijden dat de prijzen wat hoger zijn heb ik dus wel (veel) verbruik en nauwelijks nog zonnestroom.
en juist dat spel maakt het dus wat lastiger.
kijk maar eens naar dit grafiekje.
[Afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ook niet,blijft gewoon per uur handelentweeek schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:34:
[...]
Daar ga ik niet om het kwartier mijn boiler voor aan en uit zetten
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, ik geef een voorbeeld voor iemand die zijn situatie veralgemeniseerde. Ik geef geen algemeen advies, ik geef alleen een voorbeeld dat zijn stelling helemaal niet klopt. Bewijs uit het ongerijmde in de logica. Van 3x50 A aansluiting naar 3x25 A aansluiting bespaart in Nederland (let op, niet in Belgenland) 2500 euro per jaar als je die 3x25 A kunt aanvullen uit je batterij. Jouw situatie is totaal niet vergelijkbaar, dat is je al eerder verteld en eigenlijk ben ik het wel eens met de opmerking van @reneeke1970 dat je beter een eigen topic over België kunt beginnen dan hier iedere keer de boel te vervuilen met heel verkeerde voorbeelden. O, en we betalen nu rond de 1000 euro per jaar aan energiekosten inclusief het laden van 2 EV's, met een dynamisch contract dat in Nederland heel anders werkt dan in België, ook al eerder vermeld. Het blijft een herhaling van zetten bij jouw verhalen.IvoB2 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:27:
[...]
Dat moet je juist wel doen want dat bepaalt ieders rekening.
Je doet in dit voorbeeld net hetzelfde. Niets mis mee maar je geeft de besparing voor jouw situatie per jaar.
Jouw situatie zou bv. al niet van toepassing kunnen zijn op de mijne want zonder accu en zonder PV zou mijn energierekening niet eens 2500 € bedragen*. Laat staan dat ik dit alleen zou besparen met peakshaving.
*Worst case scenario 6000 kWh verbruik x 0,26 cent/kWh (vast variabel contract) = 1560 € plus een 170 € aansluitkosten geeft nog maar - ruim gerekend - 1750 €.
Energie inkopen kost een bedrag wat de kale stroom prijs + opslagen is en terug leveren is alleen tegen de kale stroom prijs; meestal zit daar ca. 13 cent verschil tussen.
Maar wat als de stroomprijs 0 of negatief negatief wordt ?
Als ik bij een kale prijs van 0 een paar kWh afneem betaal ik dan nog steeds 13 cent ?
En als de stroomprijs negatief is (bijvoorbeeld -2 cent) dan krijg ik 15 cent per afgenomen kWh ?
En als ik dan stroom terug lever ... kost het mij dan 2 cent .. of 15 cent ?
Precies.reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:35:
[...]
Ik neem aan dat je bedoelt dat je naar kleinere aansluiting bent terug gegaan?
Ik heb helemaal geen conflict met jou maar een open discussie waar - naar ik hoop - iedereen wat van kan leren en oppikt wat voor de eigen situatie het best past en links laat liggen wat daar niet in past. Lijkt me toch niet moeilijk?reneeke1970 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:27:
[...]
In België moet je goed rekenen,ik stel ook voor dat jij een nieuw Belgisch topic gaat openen,dan hebben andere Belgen er ook nog wat aan.
Hier hebben we continu conflicten en een hoop ge ja maar omdat nl en be nogal verschilt. In nl is een accu altijd rendabel mits je een pv installatie hebt die hem 8 maanden per jaar dagelijks vol krijgt
Mijn thuisaccu in Vlaanderen is icm PV ook heel rendabel en ik hou er op jaarbasis ook meer dan 2000 € netto aan over. Maar ook dat is slechts een n=1 verhaal.
Een thuisaccu plus voldoende PV berekend op je eigen verbruik waarbij je het net bijna niet meer nodig hebt werkt in zowat ieder land hetzelfde want het beleid noch de energieleverancier noch de lokale netbeheerder kan daar dan nog veel invloed op uitoefenen.
Ik ben de laatste die ontkent dat een thuisaccu niet rendabel te krijgen is. Daarvoor zal je toch met anderen in discussie moeten gaan.
Maar hoe het rendabel is hangt niet zozeer van het land af waar ze staat maar meer van de eigen situatie. En je kan - toch als je daar open voor wil staan - alleen maar bijleren uit de situatie van een ander.
Wil je daar verder niet voor openstaan en zie je het aangeven vanuit een andere situatie niet als een open discussie maar eerder als een conflictmodel waar je je aan stoort kan je het nog altijd negeren.
Zal vast zo zijn, ik ga het niet tegenspreken. De energierekening is en blijft een vaag iets en je moet er op gestudeerd hebben om er een helder beeld bij te hebben. En waar hebben we het over, 1kWh stroom of 10 of 1000 maar niet een ingewikkeld iets. Stel dat ze in de supermarkt met zulke beprijzing komen en met allerlei posten die verschillen naarmate je meer of minder afneemt. Vandaar al die bedrijfjes die je benaderen voor een thuisaccu met allerlei beloftes en niemand die het kan controleren.Jan-tweak schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:26:
[...]
nee, het klopt eigenlijk juist wel, wat eigenlijk niet klopt zijn die bedragen die jij aan de energieboer betaald voor een vast contract, want die maakt namelijk wel die berekening en zet daar een behoorlijke risicopremie er boven op plus een forse winstpremie.
terwijl juist bij dynamische contracten die risicopremie er niet is en de winstpremie is bij dynamische contracten juist heel transparent, vaak maar circa 2ct per kWh en dat is incl. de kosten die een energieboer moet maken.
Als ik kijk wat een gemiddelde prijs is bij een dynamisch tarief t.o.v. van je verbruik zul je zien dat deze vaak lager zit dan bij een vast contract.
Je moet alleen wat verder kijken dan 1+1 = 11 of was het nu 2 of toch 10
(spoiler; alle drie antwoorden zijn juist)
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je betaald dan 13 ja,dat is energie belasting plus btw en opslag. Terug leveren kost dan inderdaad 2 cent,behalve bij zonneplan want die betaald ook opslag uit,dus het word precies nul centOystein schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:43:
Even een vraag aan de ervaringsdeskundigen: (wellicht is het accu topic niet helemaal de juiste plek maar hier zitten ze wel ... de ervaringsdeskundigen)
Energie inkopen kost een bedrag wat de kale stroom prijs + opslagen is en terug leveren is alleen tegen de kale stroom prijs; meestal zit daar ca. 13 cent verschil tussen.
Maar wat als de stroomprijs 0 of negatief negatief wordt ?
Als ik bij een kale prijs van 0 een paar kWh afneem betaal ik dan nog steeds 13 cent ?
En als de stroomprijs negatief is (bijvoorbeeld -2 cent) dan krijg ik 15 cent per afgenomen kWh ?
En als ik dan stroom terug lever ... kost het mij dan 2 cent .. of 15 cent ?
1 PVoutput . Dongen NB