Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Je zal in je woning voor CV en SWW alles maar ingezet hebben op één warmtepomp (of gasketel, of stookolieketen,...) en die laten midden het stookseizoen je onvoorzien in de steek. Kan je maar beter een onmiddellijk inzetbaar alternatief bij de hand hebben.
Precies daarom heb ik ook 2 EV's, je zal je vervoer maar ingezet hebben op één auto en die laat je op maandagochtend ook nog in de steek.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 11:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:47
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Dit is hier niet het duurzaamheidstopic.
Zo ja dan zou je het waarschijnlijk ook al helemaal niet over een thuisaccu mogen hebben want - naar wat ik in dat topic lees - zit dat ook vol niet zo duurzame en verontreinigende metalen. :+

Maar goed, moest je daarin interesse hebben kan ik je altijd de cijfers geven (zodat je geen onnodige verkeerde besluiten op basis van eigen aannames moet maken).
Het betreft een back up verwarming gedurende twee maanden per jaar op basis van een massakachel met dubbele verbrandingen, fijnstoffilter en lokaal gedroogd hout uit eigen lokaal bosbeheer.
De CO2 uitstoot wordt dus meer dan gecompenseerd door lokale opname.
Het fijnstof - dat continu ppm (PM 2,5 en PM10) binnen en buiten gemeten wordt - zit zowel binnen als buiten onder de µg/m³ drempelwaarden. Ook op dat vlak (hier) geen probleem.

Een speksteenkachel is uiteraard ook een type accu. Het slaat nl. 24 tot 48 uur warmte op afkomstig uit opgeslagen energie in houtblokken (ongeveer 5 kWh/kg.).
Net zoals de blauwe accu (SWW boilervat) overproductie in water kan opslaan ipv het ongevraagd richting net te sturen.

Inzet van verschillende technieken levert doorgaans een beter resultaat op dan een "of/of" doelstelling.
Ook inzake back up. Je zal in je woning voor CV en SWW alles maar ingezet hebben op één warmtepomp (of gasketel, of stookolieketen,...) en die laten midden het stookseizoen je onvoorzien in de steek. Kan je maar beter een onmiddellijk inzetbaar alternatief bij de hand hebben.
Zo zet ik ook twee onafhankelijk van elkaar inzetbare PV-installaties in en voor batterijen zijn er dat zelfs drie. ;)
Nice! _/-\o_

Overigens overweeg ik een thuisaccu niet voor redundantie. Ik heb één warmtepomp, net zoals ik daarvoor één cv HR+combi-ketel had. Ik weet niet hoe het in België gaat, maar hier in Nederland draait bijna niemand met twee systemen. Hout is in dichtbebouwd gebied vaak geen optie of zelfs verboden.

Maar goed, hoe groot is jouw thuisbatterij als je de wintermaanden met hout stookt?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
8 cm goed geïsoleerd?
Ook daar zullen de meningen (en situaties en doelstellingen) dan weer over verschillen.
Ik heb bv. de isolatie van de zoldervloer van 6 cm rotswol opgetrokken naar 26 cm.
De vloerisolatie van niets naar 4-6 cm PUR (meer kon spijtig genoeg niet in voorkomende situatie), het glas van U-waarde 2,5 Ug terug gebracht naar een U-waarde van 0.8 tot 0.6 Ug en de muurisolatie van 5 cm EPS naar 15 cm PIR.
Aanzienlijk verschil in energiekosten.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Precies daarom heb ik ook 2 EV's, je zal je vervoer maar ingezet hebben op één auto en die laat je op maandagochtend ook nog in de steek.
Inderdaad.
Toch wanneer een auto iets noodzakelijk is (en een auto kan je, net als alle techniek, op alle ogenblikken in de steek laten dus niet alleen op een maandagochtend)..
De 2de auto is hier vervangen door een SP (met een range van 130 km wat oor onze situatie ruim voldoende is). Ik werk altijd thuis en mijn partner "moet" maar twee dagen per week naar kantoor en dat is 25 km enkel (genoeg range met de SP indien nodig).
Indien de bedrijfsauto wegvalt overwegen we eveneens deze niet meer te vervangen door een een eigen auto maar over te schakelen op een elektrische deelauto (en dan eventueel te verhuizen naar onze stadswoning). Maar dat zien we dan wel weer want daar kan een BEV niet meer ingezet worden als back up voor een thuisaccu (maar ieder nadeel heb z'n voordeel). :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 12:10 ]

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:47
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Inderdaad.
Toch wanneer een auto iets noodzakelijk is (en een auto kan je, net als alle techniek, op alle ogenblikken in de steek laten dus niet alleen op een maandagochtend)..
De 2de auto is hier vervangen door een SP (met een range van 130 km wat oor onze situatie ruim voldoende is). Ik werk altijd thuis en mijn partner "moet" maar twee dagen per week naar kantoor en dat is 25 km enkel (genoeg range met de SP indien nodig).
Indien de bedrijfsauto wegvalt overwegen we eveneens deze niet meer te vervangen door een een eigen auto maar over te schakelen op een elektrische deelauto (en dan eventueel te verhuizen naar onze stadswoning). Maar dat zien we dan wel weer want daar kan een BEV niet meer ingezet worden als back up voor een thuisaccu (maar ieder nadeel heb z'n voordeel). :)
SP? :?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Speed Pedelec (gok ik)
Sommigen zijn nogal verzot op 'afkortingen' die niet algemeen bekend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-07-2026 12:32 ]

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Nice! _/-\o_

Overigens overweeg ik een thuisaccu niet voor redundantie. Ik heb één warmtepomp, net zoals ik daarvoor één cv HR+combi-ketel had. Ik weet niet hoe het in België gaat, maar hier in Nederland draait bijna niemand met twee systemen. Hout is in dichtbebouwd gebied vaak geen optie of zelfs verboden.

Maar goed, hoe groot is jouw thuisbatterij als je de wintermaanden met hout stookt?
Hier in België draait men gemiddeld ook niet met twee systemen hoor.
Maar zoals ik eerder stelde, ik streef niet naar gemiddelden. :)
Houtstook is hier (nog) niet verboden.
Uiteraard doe je dat - zelfs als je goed stookt - beter niet in een stedelijke omgeving. Daar lijkt me een eigen houtvoorraad uit lokaal bosbeheer ook al moeilijker.
Voor onze stadswoningen kies ik dan ook niet voor houtstook als back up. Ons stadsappartement (in aanbouw) is dan voor CV en basiskoeling ook voorzien van een beoveld en een PiB.

Van half februari tot begin november gebruiken we 15 kWh thuisopslag (en geen kachel) gecombineerd met 5.6 kWp AC PV (economisch nog geen curtailment mogelijk) en van begin november tot half februari 30 kWh thuisopslag gecombineerd met 15 kWp PV (de extra is dan niet netgekoppelde DC met curtailment). Tijdens de maanden december en januari wordt de houtstook (voor CV en SWW) dan als bakc up ingezet en de netto 74 kWh opslag van de EV eveneens voor teruglevering aan de woning.

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Speed Pedelec (gok ik)
Sommigen zijn nogal verzot op af 'afkortingen' die niet algemeen bekend zijn.
Ja, speedpedelec.
In België is die afkorting geen probleem want je kenteken begint ermee. :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Hoeveel heb je er?
Van half februari tot begin november gebruiken we 15 kWh thuisopslag (en geen kachel) gecombineerd met 5.6 kWp AC PV (economisch nog geen curtailment mogelijk) en van begin november tot half februari 30 kWh thuisopslag gecombineerd met 15 kWp PV (de extra is dan niet netgekoppelde DC met curtailment).
Gaat dit dan over verschillende woningen? Er is geen touw aan vast te knopen..
Tijdens de maanden december en januari wordt de houtstook (voor CV en SWW) dan als bakc up ingezet en de netto 74 kWh opslag van de EV eveneens voor teruglevering aan de woning.
En de EV laadt je wel uit PV? Of is dat in verband met dynamische tarieven en/of capaciteitstarief?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:58
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:03:
[...]

8 cm goed geïsoleerd?
Ook daar zullen de meningen (en situaties en doelstellingen) dan weer over verschillen.
Ik heb bv. de isolatie van de zoldervloer van 6 cm rotswol opgetrokken naar 26 cm.
De vloerisolatie van niets naar 4-6 cm PUR (meer kon spijtig genoeg niet in voorkomende situatie), het glas van U-waarde 2,5 Ug terug gebracht naar een U-waarde van 0.8 tot 0.6 Ug en de muurisolatie van 5 cm EPS naar 15 cm PIR.
Aanzienlijk verschil in energiekosten.
Dat je door de totale verbetering van de isolatieschil je energiekosten aanzienlijk hebt kunnen verlagen, ligt volledig in de verwachting. De combinatie van vloer-, muur- en glasisolatie heeft waarschijnlijk de grootste bijdrage geleverd. De extra isolatie van de zoldervloer van 6 naar 26 cm zal zeker nog een besparing hebben opgeleverd, maar het effect daarvan is relatief beperkt. Bij zoldervloerisolatie neemt de meeropbrengst vanaf ongeveer 10 à 12 cm sterk af. Extra isolatie boven die dikte levert nog wel een kleine besparing op, maar die is in verhouding tot de extra materiaalkosten vaak beperkt.

Laten we teruggaan naar het onderwerp Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 22-07-2026 12:43 ]

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Hoeveel heb je er?

[...]

Gaat dit dan over verschillende woningen? Er is geen touw aan vast te knopen..

[...]

En de EV laadt je wel uit PV? Of is dat in verband met dynamische tarieven en/of capaciteitstarief?
Voor het aantal woningen is weer een geheel ander topic op dit forum beschikbaar. :)

En de cijfers over thuisaccu (en PV) gaat specifiek over één woning, nl. de woning die ik nu zelf bewoon.
Tussen maart en november heb ik maar ongeveer éénderde opslag en productie nodig van wat ik tijdens de andere maanden (en dan vooral december en januari) nodig heb.
Die éénderde is dan ook nog eens netgebonden en daar kan ik (nog) geen curtailment op toepassen (want daar worden nog jaren de Vlaamse GSC (Groene Stroom Certificaten) op berekend). De rest is volledig off grid en draait dan ook volledig op curtailment (alleen productie en opslag wanneer verbruik erom vraagt en tussen maart en november is dat dus nihil).

Ik heb geen dynamisch elektriciteitscontract maar een 50/50 vast/variabel energiecontract.
Voor mijn situatie (laag energieverbruik, zeer lage netafname, relatief lage netinjectie) is in Vlaanderen een dynamisch elektriciteitscontract niet in mijn voordeel. De (lage) injectievergoeding (naar het net) compenseert immers niet de relatief hoge vaste kosten voor een dynamisch contract (voor mijn situatie vast = nul en dynamisch = 63,6 €).
Zoals al meermaals geschreven laad ik doorgaans de BEV (Batterij Elektrisch Voertuig) thuis op PV. Dat kost me (tot 30/6 ll.) 2 cent/kWh (aan gemiste injectievergoeding) maar leverde me tot die datum in Vlaanderen Q2 netto 31,91 cent/kWh laadvergoeding op.
Vanaf 1/7 (Q3) is die verhouding gewijzigd in een "kost" van 4-5 cent/kWh (gezien variabel/vast contract ken ik de exacte prijs pas de eerste van de maand volgend op de afgelopen afrekenmaand) en een injectievergoeding van 32,22 cent/kWh (CREG Q3 tabel voor Vlaanderen).

Ik heb de strategie nu wel licht aangepast wat betreft laden BEV. Tot 410 kWh* netladen (met een net afnamekost rond de 20 cent/kWh tegenover dezelfde laadvergoeding geeft dat nog steeds een lichte winst per geladen kWh).
  • tot dat volume betaal ik in mijn netgebied met een DM (Digitale Meter)geen kWh netbelasting noch kW extra vermogensbelasting.
    Sorry voor de "ingewikkelde" uitleg maar voor al die regelingen moet je bij ons beleid zijn. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 14:10 ]

• IvoB2
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:39:
Bij zoldervloerisolatie neemt de meeropbrengst vanaf ongeveer 10 à 12 cm sterk af. Extra isolatie boven die dikte levert nog wel een kleine besparing op, maar die is in verhouding tot de extra materiaalkosten vaak beperkt.
Inzake de isolatie van de zoldervloer: dat heb ik volledig zelf gedaan (niet zoveel kunst aan het uitrollen van isolatiematten) en de materiaalkost werd bijna volledig afgedekt door de toenmalige dubbele isolatiesubsidie (de dikte van de isolatie werd berekend op het bedrag van de dekkende subsidie :) ).
Kleine besparingen cumuleren over de jaren heen ook tot een groter geheel.
Wat weer invloed heeft op de investeringen die daarop volgen. Zoals een thuisaccu.

Al die kleine gecumuleerde besparingen maakten - voor mij - een thuisaccu al eerder interessant. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 13:00 ]

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:11
Sport_Life schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:57:
Thuisaccu: al interessant voor mij?
Om daar antwoord op te geven (voor mij) heb ik de P1 data van afgelopen jaar in Excel gezet.
Prijs technisch is de Marstek interessant, die kost 1.249,-.
Jouw berekening is in lijn met mijn berekening en ervaring. Heb je ook rekening gehouden met ca. 10 capaciteitsverlies omdat je de batterij niet volledig mag ontladen en ca. 20% conversieverlies bij laden en ontladen. Een Marstek van 5kWh kan daarom slechts maximaal 4kWh leveren door 10% capaciteitsverlies en 10% ontlaadverlies. Een ander belangrijk punt is het maximaal vermogen waarmee je kan laden en ontladen. Alhoewel ik 4800W aan zonnepanelen heb, kan ik slechts 2400W in de batterij afvangen. De batterij verplaatst hoofdzakelijk zonneenergie van de dag naar de avond en nacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Moddemeijer op 22-07-2026 15:03 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:47
Moddemeijer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Jouw berekening is in lijn met mijn berekening en ervaring. Heb je ook rekening gehouden met ca. 10 capaciteitsverlies omdat je de batterij niet volledig mag ontladen en ca. 20% conversieverlies bij laden en ontladen. Een Marstek van 5kWh kan daarom slechts maximaal 4kWh leveren door 10% capaciteitsverlies en 10% ontlaadverlies. Een ander belangrijk punt is het maximaal vermogen waarmee je kan laden en ontladen. Alhoewel ik 4800W aan zonnepanelen heb, kan ik slechts 2400W in de batterij afvangen. De batterij verplaatst hoofdzakelijk zonneenergie van de dag naar de avond en nacht.
Het maximale laad en ontlaad vermogen maakt stiekem bij mij helemaal niet zo veel uit voor de 5.0kwh accu, omdat die toch wel vol/leeg komt. Als ik er nu 10 kwh van maak dan heb ik wel meer dan de 800watt ontlaad vermogen nodig als ik hem bereken. Maar of het nu 2.3 kw is of 7.5kw, maakt echt maar heel weinig verschil voor mijn situatie.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Moddemeijer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Ik ging uit van 4,66kWh. Met 4 kWh is het nog minder interessant. Bij deze prijzen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:24
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:57:
[...]

Ik ging uit van 4,66kWh. Met 4 kWh is het nog minder interessant. Bij deze prijzen.
Minder interessant of nooit tevreden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:11
[...]

Mijn berekeningen deugen niet. Het probleem zit hem in de te lage elektriciteitsprijs. De prijs is 0,25 tot 0,30 euro/kWh zonder energiebelasting. Wij moeten rekenen met 0,36 tot 0,41 euro/kWh met energiebelasting (0,11 euro/kWh).

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Moddemeijer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Mijn berekeningen deugen niet. Het probleem zit hem in de te lage elektriciteitsprijs. De prijs is 0,25 tot 0,30 euro/kWh zonder energiebelasting. Wij moeten rekenen met 0,36 tot 0,41 euro/kWh met energiebelasting (0,11 euro/kWh).
Zo kun je natuurlijk alle kanten op rekenen. Mijn tarief staat tot 2031 vast voor 23ct, ik denk dat de goedkope energie het probleem is.
Als de kWh prijs >50ct was dan had ik geen enkele te twijfel.

En ik heb al genoeg (dure) hobby's ;).

Misschien als de prijs eindejaar onder de 1000 euro zakt :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 17:26 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:32
[...]

Dat klopt ook wel,4 is te laag. Er is een marstek forum daar kun je het vragen. En er zijn ook andere merken. Ook units van 8 kwh voor 1950 euro.

1 PVoutput . Dongen NB

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:09
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Zo kun je natuurlijk alle kanten op rekenen. Mijn tarief staat tot 2031 vast voor 23ct, ik denk dat de goedkope energie het probleem is.
Als de kWh prijs >50ct was dan had ik geen enkele te twijfel.

En ik heb al genoeg (dure) hobby's ;).

Misschien als de prijs eindejaar onder de 1000 euro zakt :).
(In Gronau zit een winkel die m voor €948 verkoopt).

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vdvmark schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:48:
(In Gronau zit een winkel die m voor €948 verkoopt).
Grapjas. Dat is de prijs excl BTW... Incl BTW is het € 1128.06 (wat altijd nog iets goedkoper dan in NL is trouwens).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:00
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:59:
[...]

Grapjas. Dat is de prijs excl BTW... Incl BTW is het € 1128.06 (wat altijd nog iets goedkoper dan in NL is trouwens).
En alleen cash betalen daar.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Pagina: 1 ... 150 151 Laatste