Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 151 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Je zal in je woning voor CV en SWW alles maar ingezet hebben op één warmtepomp (of gasketel, of stookolieketen,...) en die laten midden het stookseizoen je onvoorzien in de steek. Kan je maar beter een onmiddellijk inzetbaar alternatief bij de hand hebben.
Precies daarom heb ik ook 2 EV's, je zal je vervoer maar ingezet hebben op één auto en die laat je op maandagochtend ook nog in de steek.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 11:53 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:45:
[...]

Dit is hier niet het duurzaamheidstopic.
Zo ja dan zou je het waarschijnlijk ook al helemaal niet over een thuisaccu mogen hebben want - naar wat ik in dat topic lees - zit dat ook vol niet zo duurzame en verontreinigende metalen. :+

Maar goed, moest je daarin interesse hebben kan ik je altijd de cijfers geven (zodat je geen onnodige verkeerde besluiten op basis van eigen aannames moet maken).
Het betreft een back up verwarming gedurende twee maanden per jaar op basis van een massakachel met dubbele verbrandingen, fijnstoffilter en lokaal gedroogd hout uit eigen lokaal bosbeheer.
De CO2 uitstoot wordt dus meer dan gecompenseerd door lokale opname.
Het fijnstof - dat continu ppm (PM 2,5 en PM10) binnen en buiten gemeten wordt - zit zowel binnen als buiten onder de µg/m³ drempelwaarden. Ook op dat vlak (hier) geen probleem.

Een speksteenkachel is uiteraard ook een type accu. Het slaat nl. 24 tot 48 uur warmte op afkomstig uit opgeslagen energie in houtblokken (ongeveer 5 kWh/kg.).
Net zoals de blauwe accu (SWW boilervat) overproductie in water kan opslaan ipv het ongevraagd richting net te sturen.

Inzet van verschillende technieken levert doorgaans een beter resultaat op dan een "of/of" doelstelling.
Ook inzake back up. Je zal in je woning voor CV en SWW alles maar ingezet hebben op één warmtepomp (of gasketel, of stookolieketen,...) en die laten midden het stookseizoen je onvoorzien in de steek. Kan je maar beter een onmiddellijk inzetbaar alternatief bij de hand hebben.
Zo zet ik ook twee onafhankelijk van elkaar inzetbare PV-installaties in en voor batterijen zijn er dat zelfs drie. ;)
Nice! _/-\o_

Overigens overweeg ik een thuisaccu niet voor redundantie. Ik heb één warmtepomp, net zoals ik daarvoor één cv HR+combi-ketel had. Ik weet niet hoe het in België gaat, maar hier in Nederland draait bijna niemand met twee systemen. Hout is in dichtbebouwd gebied vaak geen optie of zelfs verboden.

Maar goed, hoe groot is jouw thuisbatterij als je de wintermaanden met hout stookt?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
8 cm goed geïsoleerd?
Ook daar zullen de meningen (en situaties en doelstellingen) dan weer over verschillen.
Ik heb bv. de isolatie van de zoldervloer van 6 cm rotswol opgetrokken naar 26 cm.
De vloerisolatie van niets naar 4-6 cm PUR (meer kon spijtig genoeg niet in voorkomende situatie), het glas van U-waarde 2,5 Ug terug gebracht naar een U-waarde van 0.8 tot 0.6 Ug en de muurisolatie van 5 cm EPS naar 15 cm PIR.
Aanzienlijk verschil in energiekosten.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• IvoB2
  • Niet online
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:52:
[...]

Precies daarom heb ik ook 2 EV's, je zal je vervoer maar ingezet hebben op één auto en die laat je op maandagochtend ook nog in de steek.
Inderdaad.
Toch wanneer een auto iets noodzakelijk is (en een auto kan je, net als alle techniek, op alle ogenblikken in de steek laten dus niet alleen op een maandagochtend)..
De 2de auto is hier vervangen door een SP (met een range van 130 km wat oor onze situatie ruim voldoende is). Ik werk altijd thuis en mijn partner "moet" maar twee dagen per week naar kantoor en dat is 25 km enkel (genoeg range met de SP indien nodig).
Indien de bedrijfsauto wegvalt overwegen we eveneens deze niet meer te vervangen door een een eigen auto maar over te schakelen op een elektrische deelauto (en dan eventueel te verhuizen naar onze stadswoning). Maar dat zien we dan wel weer want daar kan een BEV niet meer ingezet worden als back up voor een thuisaccu (maar ieder nadeel heb z'n voordeel). :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 12:10 ]

• Pr088
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Inderdaad.
Toch wanneer een auto iets noodzakelijk is (en een auto kan je, net als alle techniek, op alle ogenblikken in de steek laten dus niet alleen op een maandagochtend)..
De 2de auto is hier vervangen door een SP (met een range van 130 km wat oor onze situatie ruim voldoende is). Ik werk altijd thuis en mijn partner "moet" maar twee dagen per week naar kantoor en dat is 25 km enkel (genoeg range met de SP indien nodig).
Indien de bedrijfsauto wegvalt overwegen we eveneens deze niet meer te vervangen door een een eigen auto maar over te schakelen op een elektrische deelauto (en dan eventueel te verhuizen naar onze stadswoning). Maar dat zien we dan wel weer want daar kan een BEV niet meer ingezet worden als back up voor een thuisaccu (maar ieder nadeel heb z'n voordeel). :)
SP? :?

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Speed Pedelec (gok ik)
Sommigen zijn nogal verzot op 'afkortingen' die niet algemeen bekend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 22-07-2026 12:32 ]

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Nice! _/-\o_

Overigens overweeg ik een thuisaccu niet voor redundantie. Ik heb één warmtepomp, net zoals ik daarvoor één cv HR+combi-ketel had. Ik weet niet hoe het in België gaat, maar hier in Nederland draait bijna niemand met twee systemen. Hout is in dichtbebouwd gebied vaak geen optie of zelfs verboden.

Maar goed, hoe groot is jouw thuisbatterij als je de wintermaanden met hout stookt?
Hier in België draait men gemiddeld ook niet met twee systemen hoor.
Maar zoals ik eerder stelde, ik streef niet naar gemiddelden. :)
Houtstook is hier (nog) niet verboden.
Uiteraard doe je dat - zelfs als je goed stookt - beter niet in een stedelijke omgeving. Daar lijkt me een eigen houtvoorraad uit lokaal bosbeheer ook al moeilijker.
Voor onze stadswoningen kies ik dan ook niet voor houtstook als back up. Ons stadsappartement (in aanbouw) is dan voor CV en basiskoeling ook voorzien van een beoveld en een PiB.

Van half februari tot begin november gebruiken we 15 kWh thuisopslag (en geen kachel) gecombineerd met 5.6 kWp AC PV (economisch nog geen curtailment mogelijk) en van begin november tot half februari 30 kWh thuisopslag gecombineerd met 15 kWp PV (de extra is dan niet netgekoppelde DC met curtailment). Tijdens de maanden december en januari wordt de houtstook (voor CV en SWW) dan als bakc up ingezet en de netto 74 kWh opslag van de EV eveneens voor teruglevering aan de woning.

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Speed Pedelec (gok ik)
Sommigen zijn nogal verzot op af 'afkortingen' die niet algemeen bekend zijn.
Ja, speedpedelec.
In België is die afkorting geen probleem want je kenteken begint ermee. :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hoeveel heb je er?
Van half februari tot begin november gebruiken we 15 kWh thuisopslag (en geen kachel) gecombineerd met 5.6 kWp AC PV (economisch nog geen curtailment mogelijk) en van begin november tot half februari 30 kWh thuisopslag gecombineerd met 15 kWp PV (de extra is dan niet netgekoppelde DC met curtailment).
Gaat dit dan over verschillende woningen? Er is geen touw aan vast te knopen..
Tijdens de maanden december en januari wordt de houtstook (voor CV en SWW) dan als bakc up ingezet en de netto 74 kWh opslag van de EV eveneens voor teruglevering aan de woning.
En de EV laadt je wel uit PV? Of is dat in verband met dynamische tarieven en/of capaciteitstarief?

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:12
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:03:
[...]

8 cm goed geïsoleerd?
Ook daar zullen de meningen (en situaties en doelstellingen) dan weer over verschillen.
Ik heb bv. de isolatie van de zoldervloer van 6 cm rotswol opgetrokken naar 26 cm.
De vloerisolatie van niets naar 4-6 cm PUR (meer kon spijtig genoeg niet in voorkomende situatie), het glas van U-waarde 2,5 Ug terug gebracht naar een U-waarde van 0.8 tot 0.6 Ug en de muurisolatie van 5 cm EPS naar 15 cm PIR.
Aanzienlijk verschil in energiekosten.
Dat je door de totale verbetering van de isolatieschil je energiekosten aanzienlijk hebt kunnen verlagen, ligt volledig in de verwachting. De combinatie van vloer-, muur- en glasisolatie heeft waarschijnlijk de grootste bijdrage geleverd. De extra isolatie van de zoldervloer van 6 naar 26 cm zal zeker nog een besparing hebben opgeleverd, maar het effect daarvan is relatief beperkt. Bij zoldervloerisolatie neemt de meeropbrengst vanaf ongeveer 10 à 12 cm sterk af. Extra isolatie boven die dikte levert nog wel een kleine besparing op, maar die is in verhouding tot de extra materiaalkosten vaak beperkt.

Laten we teruggaan naar het onderwerp Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

[ Voor 3% gewijzigd door clodders op 22-07-2026 12:43 ]

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:26:
[...]

Hoeveel heb je er?

[...]

Gaat dit dan over verschillende woningen? Er is geen touw aan vast te knopen..

[...]

En de EV laadt je wel uit PV? Of is dat in verband met dynamische tarieven en/of capaciteitstarief?
Voor het aantal woningen is weer een geheel ander topic op dit forum beschikbaar. :)

En de cijfers over thuisaccu (en PV) gaat specifiek over één woning, nl. de woning die ik nu zelf bewoon.
Tussen maart en november heb ik maar ongeveer éénderde opslag en productie nodig van wat ik tijdens de andere maanden (en dan vooral december en januari) nodig heb.
Die éénderde is dan ook nog eens netgebonden en daar kan ik (nog) geen curtailment op toepassen (want daar worden nog jaren de Vlaamse GSC (Groene Stroom Certificaten) op berekend). De rest is volledig off grid en draait dan ook volledig op curtailment (alleen productie en opslag wanneer verbruik erom vraagt en tussen maart en november is dat dus nihil).

Ik heb geen dynamisch elektriciteitscontract maar een 50/50 vast/variabel energiecontract.
Voor mijn situatie (laag energieverbruik, zeer lage netafname, relatief lage netinjectie) is in Vlaanderen een dynamisch elektriciteitscontract niet in mijn voordeel. De (lage) injectievergoeding (naar het net) compenseert immers niet de relatief hoge vaste kosten voor een dynamisch contract (voor mijn situatie vast = nul en dynamisch = 63,6 €).
Zoals al meermaals geschreven laad ik doorgaans de BEV (Batterij Elektrisch Voertuig) thuis op PV. Dat kost me (tot 30/6 ll.) 2 cent/kWh (aan gemiste injectievergoeding) maar leverde me tot die datum in Vlaanderen Q2 netto 31,91 cent/kWh laadvergoeding op.
Vanaf 1/7 (Q3) is die verhouding gewijzigd in een "kost" van 4-5 cent/kWh (gezien variabel/vast contract ken ik de exacte prijs pas de eerste van de maand volgend op de afgelopen afrekenmaand) en een injectievergoeding van 32,22 cent/kWh (CREG Q3 tabel voor Vlaanderen).

Ik heb de strategie nu wel licht aangepast wat betreft laden BEV. Tot 410 kWh* netladen (met een net afnamekost rond de 20 cent/kWh tegenover dezelfde laadvergoeding geeft dat nog steeds een lichte winst per geladen kWh).
  • tot dat volume betaal ik in mijn netgebied met een DM (Digitale Meter)geen kWh netbelasting noch kW extra vermogensbelasting.
    Sorry voor de "ingewikkelde" uitleg maar voor al die regelingen moet je bij ons beleid zijn. :)

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 14:10 ]

• IvoB2
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 12:39:
Bij zoldervloerisolatie neemt de meeropbrengst vanaf ongeveer 10 à 12 cm sterk af. Extra isolatie boven die dikte levert nog wel een kleine besparing op, maar die is in verhouding tot de extra materiaalkosten vaak beperkt.
Inzake de isolatie van de zoldervloer: dat heb ik volledig zelf gedaan (niet zoveel kunst aan het uitrollen van isolatiematten) en de materiaalkost werd bijna volledig afgedekt door de toenmalige dubbele isolatiesubsidie (de dikte van de isolatie werd berekend op het bedrag van de dekkende subsidie :) ).
Kleine besparingen cumuleren over de jaren heen ook tot een groter geheel.
Wat weer invloed heeft op de investeringen die daarop volgen. Zoals een thuisaccu.

Al die kleine gecumuleerde besparingen maakten - voor mij - een thuisaccu al eerder interessant. :)

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 13:00 ]

• Moddemeijer
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-09 13:43
Sport_Life schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:57:
Thuisaccu: al interessant voor mij?
Om daar antwoord op te geven (voor mij) heb ik de P1 data van afgelopen jaar in Excel gezet.
Prijs technisch is de Marstek interessant, die kost 1.249,-.
Jouw berekening is in lijn met mijn berekening en ervaring. Heb je ook rekening gehouden met ca. 10 capaciteitsverlies omdat je de batterij niet volledig mag ontladen en ca. 20% conversieverlies bij laden en ontladen. Een Marstek van 5kWh kan daarom slechts maximaal 4kWh leveren door 10% capaciteitsverlies en 10% ontlaadverlies. Een ander belangrijk punt is het maximaal vermogen waarmee je kan laden en ontladen. Alhoewel ik 4800W aan zonnepanelen heb, kan ik slechts 2400W in de batterij afvangen. De batterij verplaatst hoofdzakelijk zonneenergie van de dag naar de avond en nacht.

[ Voor 7% gewijzigd door Moddemeijer op 22-07-2026 15:03 ]

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:53
Moddemeijer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Jouw berekening is in lijn met mijn berekening en ervaring. Heb je ook rekening gehouden met ca. 10 capaciteitsverlies omdat je de batterij niet volledig mag ontladen en ca. 20% conversieverlies bij laden en ontladen. Een Marstek van 5kWh kan daarom slechts maximaal 4kWh leveren door 10% capaciteitsverlies en 10% ontlaadverlies. Een ander belangrijk punt is het maximaal vermogen waarmee je kan laden en ontladen. Alhoewel ik 4800W aan zonnepanelen heb, kan ik slechts 2400W in de batterij afvangen. De batterij verplaatst hoofdzakelijk zonneenergie van de dag naar de avond en nacht.
Het maximale laad en ontlaad vermogen maakt stiekem bij mij helemaal niet zo veel uit voor de 5.0kwh accu, omdat die toch wel vol/leeg komt. Als ik er nu 10 kwh van maak dan heb ik wel meer dan de 800watt ontlaad vermogen nodig als ik hem bereken. Maar of het nu 2.3 kw is of 7.5kw, maakt echt maar heel weinig verschil voor mijn situatie.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Moddemeijer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 14:56:
[...]

Ik ging uit van 4,66kWh. Met 4 kWh is het nog minder interessant. Bij deze prijzen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:57:
[...]

Ik ging uit van 4,66kWh. Met 4 kWh is het nog minder interessant. Bij deze prijzen.
Minder interessant of nooit tevreden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Moddemeijer
[...]

Mijn berekeningen deugen niet. Het probleem zit hem in de te lage elektriciteitsprijs. De prijs is 0,25 tot 0,30 euro/kWh zonder energiebelasting. Wij moeten rekenen met 0,36 tot 0,41 euro/kWh met energiebelasting (0,11 euro/kWh).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Moddemeijer schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:14:
[...]

Mijn berekeningen deugen niet. Het probleem zit hem in de te lage elektriciteitsprijs. De prijs is 0,25 tot 0,30 euro/kWh zonder energiebelasting. Wij moeten rekenen met 0,36 tot 0,41 euro/kWh met energiebelasting (0,11 euro/kWh).
Zo kun je natuurlijk alle kanten op rekenen. Mijn tarief staat tot 2031 vast voor 23ct, ik denk dat de goedkope energie het probleem is.
Als de kWh prijs >50ct was dan had ik geen enkele te twijfel.

En ik heb al genoeg (dure) hobby's ;).

Misschien als de prijs eindejaar onder de 1000 euro zakt :).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 17:26 ]

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:24
[...]

Dat klopt ook wel,4 is te laag. Er is een marstek forum daar kun je het vragen. En er zijn ook andere merken. Ook units van 8 kwh voor 1950 euro.

1 PVoutput . Dongen NB

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:06
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 17:24:
[...]

Zo kun je natuurlijk alle kanten op rekenen. Mijn tarief staat tot 2031 vast voor 23ct, ik denk dat de goedkope energie het probleem is.
Als de kWh prijs >50ct was dan had ik geen enkele te twijfel.

En ik heb al genoeg (dure) hobby's ;).

Misschien als de prijs eindejaar onder de 1000 euro zakt :).
(In Gronau zit een winkel die m voor €948 verkoopt).

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Vdvmark schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:48:
(In Gronau zit een winkel die m voor €948 verkoopt).
Grapjas. Dat is de prijs excl BTW... Incl BTW is het € 1128.06 (wat altijd nog iets goedkoper dan in NL is trouwens).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:34
Andrehj schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 19:59:
[...]

Grapjas. Dat is de prijs excl BTW... Incl BTW is het € 1128.06 (wat altijd nog iets goedkoper dan in NL is trouwens).
En alleen cash betalen daar.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Vdvmark
PeterZ(on) schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:00:
[...]

En alleen cash betalen daar.
Ja je moet t niet gecompliceerder maken dan nodig.

Met wat geduld koop je ook wel rond de €1000 drie Zendure Solarflow 800 plus, gewoon via Ali, bij Zendure. Dat heeft vast paar nadelen, maar ook voordelen tov de Marstek voor bepaalde situaties.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb gevraagd of ze m ook voor 1000 kunnen leveren met mijn Excelletje erbij. Gezien de hoeveelheid marketing mails die ik ontving moet er wel heel veel marge op zitten.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wij moeten rekenen met 0,36 tot 0,41 euro/kWh met energiebelasting (0,11 euro/kWh).
Is dat wat je gemiddeld betaald met een dynamisch contract? Lijkt wat aan de hoge kant.

• Vdvmark
Olaf van der Spek schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:25:
[...]

Is dat wat je gemiddeld betaald met een dynamisch contract? Lijkt wat aan de hoge kant.
Mijn dynamische energieleverancier betaalt mij gemiddeld ook niet zoveel, soms natuurlijk wel, maar gemiddeld zijn ze goedkoper uit.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:52
klopt deze tekening?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tsgJrRiommQ7hKOX4Q70UTKvQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d0q8Ph8c584mhSsiWIPG2RMG.png?f=fotoalbum_large

• Pr088
Vdvmark schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:47:
[...]

Mijn dynamische energieleverancier betaalt mij gemiddeld ook niet zoveel, soms natuurlijk wel, maar gemiddeld zijn ze goedkoper uit.
30 cent plus 11 cent energiebelasting is veel te veel. Gemiddeld 30 inclusief de belasting is misschien nog te onderbouwen, maar ook dynamisch nog best veel. Ik zou rekenen met 25-28 cent per kWh maximaal, waarbij ik de onderkant van die bandbreedte passender vind.

• GroundBreaking
Nee.
Alleen al de draden zijn niet goed/aangesloten. Duidelijk AI.

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

[...]

Jeetje. Wat een bedragen. De eerste besparing lijkt mij een ander energiecontract!
Mijn contract is net in gegaan en dit zijn de prijzen inclusief energiebelasting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHDA83lCAKDhqWFTdtXHxmUrPDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/59ZNcVcWJEFHGlMGGVnygwt4.png?f=user_large

Anway... Hier nu inmiddels leuk onderweg met mijn 2 Marteks Venus E 3.0.
Vorig jaar een "eigen verbruik" van zonne energie van onder de 30% in juli. Deze maand tot nog toe:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Qbbodoey_pv1n6_BdamDoxzYdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f1xxBDZhiBNq0W0UmwDGppRE.png?f=user_large
Hierbij moet ik dan wel zeggen dat ik nu natuurlijk de EV rond 16:30 al vaak aan de stroom gooi in plaats van 21:00. Dus deze grote verschuiving heeft een dubbele reden.

[ Voor 27% gewijzigd door TFHfony op 23-07-2026 16:33 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Pr088
Meestal reken je met 80% van het maximumvermogen op de automaat. Ik zou dus met 15A kiezen voor een B20 automaat, i.p.v. een B16.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:12
TFHfony schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:22:
[...]

Jeetje. Wat een bedragen. De eerste besparing lijkt mij een ander energiecontract!
Mijn contract is net in gegaan en dit zijn de prijzen inclusief energiebelasting:
[Afbeelding]

Anway... Hier nu inmiddels leuk onderweg met mijn 2 Marteks Venus E 3.0.
Vorig jaar een "eigen verbruik" van zonne energie van onder de 30% in juli. Deze maand tot nog toe:
[Afbeelding]
Hierbij moet ik dan wel zeggen dat ik nu natuurlijk de EV rond 15:30 al vaak aan de stroom gooi in plaats van 21:00. Dus deze grote verschuiving heeft een dubbele reden.
Er wordt gesproken over verkoopprijzen en niet over aankoopprijzen dus jouw conclusie is wat voorbarig.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• GroundBreaking
Pr088 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:32:
[...]

Meestal reken je met 80% van het maximumvermogen op de automaat. Ik zou dus met 15A kiezen voor een B20 automaat, i.p.v. een B16.
Dat gaat dan weer niet als je hem met de standaard stekker aan wilt sluiten.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
_O- _O- _O-
Ik zou zeggen… heb je zelf al gekeken?
Ben je al begonnen om draden te kopen die blauw beginnen, dan geel/groen worden en vervolgens weer blauw?
Of draden die zich splitsen?
3 draden op 2 schroefjes?

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

clodders schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:34:
[...]
Er wordt gesproken over verkoopprijzen en niet over aankoopprijzen dus jouw conclusie is wat voorbarig.
Ik zit inderdaad niet te rekenen met een dynamisch contract, mijn excuses. Maar zelfs dan: Hoe vaak heb je nou de kans om tegen dat soort tarieven te verkopen?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• Moddemeijer
TFHfony schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:22:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb nogmaals in GasLicht gekeken en dat zijn werkelijk de prijzen 0,25 tot 0,30 Euro/kWh vermeerderd met 0,11 Eur/kWh energiebelasting. Als je daar onder wil, dan moet je naar een dynamisch tarief.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Moddemeijer schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:40:
[...]

Ik heb nogmaals in GasLicht gekeken en dat zijn werkelijk de prijzen 0,25 tot 0,30 Euro/kWh vermeerderd met 0,11 Eur/kWh energiebelasting. Als je daar onder wil, dan moet je naar een dynamisch tarief.
Bij de goedkoopste aanbieder? Welke?
Weet je zeker dat dat niet al inclusief EB en BTW is?

Of zijn vaste tarieven zo hoog omdat ze ergens aan het klooien zijn in het midden oosten?

[ Voor 16% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-07-2026 17:26 ]

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:10
Hi,

Graag jullie tips/advies over wel of geen thuisbatterij, en welke capaciteit.

Mijn situatie:
  • 4,3 kWp zonnepanelen
  • Kona 64 kWh, 3-5 dagen per week thuis, ±15.000 km/jaar
  • Alfen Eve Single Pro met P1 en solar/green charging
  • Mitsubishi multisplit (2 buitenunits, 4 binnenunits), in de winter ook gebruikt om te verwarmen
  • Af en toe elektrisch kacheltje in de keuken
Woon hier nu een half jaar en heb de Kona nog wat korter. Ik schat mijn jaarverbruik op ongeveer 4.000 kWh en teruglevering op 3.000 kWh. Verwacht dat de teruglevering lager wordt als ik de Kona vaker met zonnestroom kan laden.

Ik kijk momenteel naar een Zonneplan Nexus van 10 of 15 kWh (€4.500 / €5.250).

Is een thuisaccu in mijn situatie interessant, zeker met het einde van de salderingsregeling? En zouden jullie voor 10 of 15 kWh gaan? Of hebben jullie andere adviezen?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:27
[...]

Als ik op gaslicht kijk zie ik bij Greenchoice leveringskosten € 0,1543 en overheidsheffingen € 0,1108 is € 0,2651/kwh

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Maar @TFHfony laat net zien dat hij met een recent vast contract - inclusief energiebelasting -nog twee jaar op 20-21 cent zit?

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2026 18:07 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

daniel96 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:54:
Hi,

Mijn situatie:
  • 4,3 kWp zonnepanelen
  • Mitsubishi multisplit (2 buitenunits, 4 binnenunits), in de winter ook gebruikt om te verwarmen
Woon hier nu een half jaar en heb de Kona nog wat korter. Ik schat mijn jaarverbruik op ongeveer 4.000 kWh en teruglevering op 3.000 kWh. Verwacht dat de teruglevering lager wordt als ik de Kona vaker met zonnestroom kan laden.

Is een thuisaccu in mijn situatie interessant, zeker met het einde van de salderingsregeling? En zouden jullie voor 10 of 15 kWh gaan? Of hebben jullie andere adviezen?

Zoals altijd. Wat is je doelstelling? Financieel is het niet aantrekkelijk. Dus wat wil je er mee bereiken?

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Hi,

Mijn situatie:
  • 4,3 kWp zonnepanelen

Zoals ik dat zie is een thuis-batterij om daarmee weer een andere batterij ( want een EV is niets anders dan een super grote batterij op wielen ) een heel slecht idee.

Nee, ik zou zo veel mogelijk de Kona tijdens de dagen dat deze overdag ter beschikking staat gaan laden.
En voor het overige zou ik m.n. kijken of je het laden naar de nacht ( op de momenten dat je lage stroomkosten hebt ) kunt schuiven, dat zal effectiever zijn dan maar een klein deel met je best grote thuis-batterij vol te gooien, want de rest zal dan toch weer via het net moeten.

Kijk liever wat je avond/nacht verbruik ( zonder laden EV) is en kies op basis van die waarden dan een batterij.
Bv een Zendure 4000Mix kost met een 8 kWh capaciteit en toch 4000W output slechts 2.400 euro. En die zou je ook nog eenvoudig uit kunnen breiden. (Max 55 kWh).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:05:
[...]

Maar @TFHfony laat net zien dat hij met een recent vast contract - inclusief energiebelasting -nog twee jaar op 20-21 cent zit?
Ik kon het bijna niet geloven, dus heb ff gecheckt , die tarieven zijn afgesloten begin maart. De wereld ziet er sindsdien behoorlijk anders uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2026 19:06 ]

• Vdvmark
Hi,

Mijn situatie:
  • 4,3 kWp zonnepanelen

Ik kan me vergissen, maar die Zonneplan batterij wordt door Zonneplan gebruikt, volgens mij bedien je die niet zelf. Met wegvallen saldering kan dat tricky zijn, jij hoog verbruik tegen hoge kosten, met een kleine vergoeding voor het gebruik van je accu door Zonneplan. Zelf zoveel mogelijk van je zonneproductie zelf gebruiken met behulp van een accuutje is wat anders en dat kan geloof ik niet met die Zonneplan.

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 22:43
Vdvmark schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Ik kan me vergissen, maar die Zonneplan batterij wordt door Zonneplan gebruikt, volgens mij bedien je die niet zelf. Met wegvallen saldering kan dat tricky zijn, jij hoog verbruik tegen hoge kosten, met een kleine vergoeding voor het gebruik van je accu door Zonneplan. Zelf zoveel mogelijk van je zonneproductie zelf gebruiken met behulp van een accuutje is wat anders en dat kan geloof ik niet met die Zonneplan.
Ja, precies de reden waarom ik niet met ze in zee ben gegaan voor aanleg panelen/accu.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:23
Hi,

Mijn situatie:
  • 4,3 kWp zonnepanelen

nou eerst maar eens betere data verzamelen. ik schat je jaarverbruik op 6000-6500 kWh namelijk. die Kona lust vast wel voor elke 6 km een kWh dus dan heb je al 2500 te pakken. huishouden heeft ook snel 2500 kwh. stop nog 1000 kwh in je airco zit je op 6000 kWh.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Vdvmark schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Dat je hem niet helemaal zelf bediend betekent natuurlijk niet dat ie niks oplevert, zou anders een beetje raar zijn toch?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Heb je ook gekeken naar de 48 kWh optie van Balansenergie?

• TFHfony
  • Nu online

TFHfony

Professional Weirdo

Sport_Life schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:06:
[...]

Ik kon het bijna niet geloven, dus heb ff gecheckt , die tarieven zijn afgesloten begin maart. De wereld ziet er sindsdien behoorlijk anders uit.
Correct. En met 20/21 ct kWh als vaste prijs overweeg ik dus ook helemaal niet om te gaan handelen. Als hij mij zoals nu lukt om tegen de 80% eigen gebruik van zonnestroom te krijgen in de maanden de met de meeste zon, dan geloof ik dat ik mijn accu's het meeste efficiënt inzet in combinatie met niet te veel aan mijn eigen gedrag te hoeven veranderen.

Overigens kan je ook op dit moment kan je nog voor ~24 ct/kWh terecht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZWhiRHDZKABv4qg4MV1aG9iTD8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QqGeToq6xiKvG0k86KLD2uNL.png?f=user_large
Maar 20/21 ct/kWh zal er wel even niet meer in zitten vrees ik, dankzij onze grote vriend Trump. Hij begon zijn aanvallen en ik heb toen direct nog een nieuw contract afgesloten.

• GroundBreaking
Jan-tweak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:59:
[...]

Zoals ik dat zie is een thuis-batterij om daarmee weer een andere batterij ( want een EV is niets anders dan een super grote batterij op wielen ) een heel slecht idee.

Nee, ik zou zo veel mogelijk de Kona tijdens de dagen dat deze overdag ter beschikking staat gaan laden.
En voor het overige zou ik m.n. kijken of je het laden naar de nacht ( op de momenten dat je lage stroomkosten hebt ) kunt schuiven, dat zal effectiever zijn dan maar een klein deel met je best grote thuis-batterij vol te gooien, want de rest zal dan toch weer via het net moeten.
Ik ben het hier gedeeltelijk mee oneens. Wij proberen onze EV ook zoveel mogelijk met de zon te laden, maar dan zie ik wel dat doordat we een 3-fase 11 kW-lader hebben, deze ook minimaal 4,1 kW nodig heeft. Ik heb 5 kWp aan panelen en dus lang niet altijd voldoende stroom. De Wallbox zelf in solar charging mode gaat dan vanaf ongeveer 1.4 kw zonnestroom laden, en vult de rest aan vanuit het net.
Als ik dan alle zonnestroom van voordat het 1,4 kW aan vermogen is, weggooi omdat ik niet voldoende verbruik, is het op zich niet gek om met de thuisbatterij te helpen de autoaccu vol te laden met dan 90% zonnestroom in plaats van 30% zonnestroom. En als de auto vol zit daarna de thuisbatterij weer volledig op te laden.(De auto wordt veel voor kleine ritjes gebruikt, dus zal er vaak minder dan 10 kWh nodig zijn om deze weer op 80% te krijgen.)

Ja, daar gaat veel stroom "verloren" door dubbele conversies, etc. Maar als je niet naar een dynamisch contract wilt, is het uiteindelijk niet zo gek om zo hoog mogelijk eigenverbruik van de zonnestroom te halen.

Zullen er manieren zijn met een dynamisch contract om goedkoper uit te zijn in zo'n geval? Ja, vast, maar als één van je keuzes vaste tarieven voor stroom is, lijkt het me echt niet per definitie een stomme zet als één van je doelen is zoveel mogelijk eigenverbruik(zo min mogelijk terugleveren), ook al levert dat potentieel een langere terugverdientijd op.

[ Voor 4% gewijzigd door GroundBreaking op 23-07-2026 21:36 ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GroundBreaking schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:34:
Ik ben het hier gedeeltelijk mee oneens. Wij proberen onze EV ook zoveel mogelijk met de zon te laden, maar dan zie ik wel dat doordat we een 3-fase 11 kW-lader hebben, deze ook minimaal 4,1 kW nodig heeft.
Kan ie niet in 1-fase mode laden vanaf 1,4 kW?
Als ik dan alle zonnestroom van voordat het 1,4 kW aan vermogen is, weggooi omdat ik niet voldoende verbruik, is het op zich niet gek om met de thuisbatterij te helpen de autoaccu vol te laden met dan 90% zonnestroom in plaats van 30% zonnestroom. En als de auto vol zit daarna de thuisbatterij weer volledig op te laden.(De auto wordt veel voor kleine ritjes gebruikt, dus zal er vaak minder dan 10 kWh nodig zijn om deze weer op 80% te krijgen.)
Hoeveel % van de opwek zit onder die 1,4 kW? Meestal is dat relatief weinig op een zonnige dag.
En op een niet-zonnige dag is het totaal misschien weer onvoldoende, en had je alles beter direct in de EV kunnen stoppen.

[ Voor 48% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-07-2026 21:49 ]

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:40
GroundBreaking schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:34:
[...]

Ik ben het hier gedeeltelijk mee oneens. Wij proberen onze EV ook zoveel mogelijk met de zon te laden, maar dan zie ik wel dat doordat we een 3-fase 11 kW-lader hebben, deze ook minimaal 4,1 kW nodig heeft. Ik heb 5 kWp aan panelen en dus lang niet altijd voldoende stroom. De Wallbox zelf in solar charging mode gaat dan vanaf ongeveer 1.4 kw zonnestroom laden, en vult de rest aan vanuit het net.

Ja, daar gaat veel stroom "verloren" door dubbele conversies, etc. Maar als je niet naar een dynamisch contract wilt, is het uiteindelijk niet zo gek om zo hoog mogelijk eigenverbruik van de zonnestroom te halen.

Zullen er manieren zijn met een dynamisch contract om goedkoper uit te zijn in zo'n geval? Ja, vast, maar als één van je keuzes vaste tarieven voor stroom is, lijkt het me echt niet per definitie een stomme zet als één van je doelen is zoveel mogelijk eigenverbruik(zo min mogelijk terugleveren), ook al levert dat potentieel een langere terugverdientijd op.
mijn mening is dat het nog te vroeg is om het te doen, bijna zelfde situatie, de markt voor thuisbatterijen is pas net begonnen, met twee jaar ziet alles er heel anders uit

bijvoorbeeld dit.....Na ruim 5.000 uur testen groeit het geloof in deze goedkope batterijtechnologie - TW.nl

[ Voor 6% gewijzigd door MijnCommentaar op 23-07-2026 21:55 ]

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:59:
Niet als het dan om zonnestroom gaat die je anders voor een habbekrats aan het net zou verkopen of, nog erger, op curtailment zet omdat je niet aan het net wil terugleveren.
Wanneer je zonnestroom praktisch niets kost doen hogere verliezen er niet toe.
Nou dat is hoe ik het dan weer zie en naartoe reken.

Op dit eigenste moment de accu van de EV aan het opladen op vol vermogen van de batterijomvormer. (tot 25% SoC van de thuisaccu).
Eerste voordeel is dat het me geen cent netstroom kost.
Tweede voordeel is dat tegen morgenvroeg er weer voldoende volume in de thuisaccu vrijgemaakt is om wat ik door de dag niet direct kan verbruiken op te slaan voor later verbruik ipv het voor een habbekrats richting net te sturen. Win-win.

De accu van de EV is immers morgen tussen 07:00 en 18:00 uur van huis. Daar dienen nu net die wielen onder die accu voor. :)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2026 22:04 ]

• GroundBreaking
Olaf van der Spek schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:40:
[...]

Kan ie niet in 1-fase mode laden vanaf 1,4 kW?
Niet zonder vanalles los te schroeven en dan meteen dus ook de 11kw op te geven todat je hem weer open schroeft. Er zijn wel laadpalen die dat kunnen, maar 4 jaar geleden toen deze geïnstalleerd werd was dat naar mijn weten nog niet echt een ding. Toen wilde iedereen nog voornamelijk zoveel mogelijk vermogen.

Maar nogmaals het is een specifieke case waarin er misschien toch anders naar gekeken kan worden. Principieel ben ik met je eens met de ene accu de andere landen is niet de optimale situatie.

[ Voor 17% gewijzigd door GroundBreaking op 23-07-2026 22:13 ]

• GroundBreaking
Olaf van der Spek schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:40:
[...]

En op een niet-zonnige dag is het totaal misschien weer onvoldoende, en had je alles beter direct in de EV kunnen stoppen.
Je kunt al snel veel verlies hebben als je anders voor elke kWh die de auto in gaat alsnog 17 cent moet betalen. (Want maar 30% is gratis zonnestroom)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GroundBreaking schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:06:
Niet zonder vanalles los te schroeven en dan meteen dus ook de 11kw op te geven todat je hem weer open schroeft. Er zijn wel laadpalen die dat kunnen, maar 4 jaar geleden toen deze geïnstalleerd werd was dat naar mijn weten nog niet echt een ding. Toen wilde iedereen nog voornamelijk zoveel mogelijk vermogen.
Ah, kwam dit tegen van Wallbox:

https://support.wallbox.c...arging-in-de-wallbox-app/

Is 11 kW thuis vaak nuttig?
GroundBreaking schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:09:
[...]

Je kunt al snel veel verlies hebben als je anders voor elke kWh die de auto in gaat alsnog 17 cent moet betalen. (Want maar 30% is gratis zonnestroom)
Als 4 kW het minimum is wel ja..

[ Voor 22% gewijzigd door Olaf van der Spek op 23-07-2026 22:17 ]

• GroundBreaking
Ja 2 van de 15 ofzo (huidig en historische) modellen ondersteunen dat. Als ik nu een nieuwe moest kopen zou ik daar zeker op letten.

De 11kw is niet iets dat we echt vaak gebruiken, maaar ik zou niet zonder de mogelijkheid willen. Als in, wordt toch zeker elke 3 maanden keer gebruikt.

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Maar nogmaals het is een specifieke case waarin er misschien toch anders naar gekeken kan worden. Principieel ben ik met je eens met de ene accu de andere landen is niet de optimale situatie.
Mijn laadpaal (3F32A) is al van begin 2019 en kon dat al.
En toen (en nu) wil ik niet zoveel mogelijk laadvermogen.
Wel zoveel mogelijk vermogen uit PV puren. Daarom 1F aangesloten zodat ie kan laden van 1,3 tot 7,3 kW. En wanneer er bij direct op PV laden al eens een wolkje voor de zon komt (waardoor het door P geleverde vermogen tijdelijk inzakt) of de overproductie uit PV zakt onder de 1,4 kW dan kan de thuisaccu dat ontbrekende vermogen aanvullen zodat de laadpaal continu blijft doorladen ipv aan/uit gedrag te beginnen vertonen.
En als het echt moet dan kan de EV accu alsnog tijdens een nachtje op 7,3 kW volgeladen worden (ik kom immers nooit met 0% SoC toe aan de laadpaal).

Dus liever laden vanaf 1,4 kW dan te kunnen laden tot 11/22 kW.

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:03

zalkc

cvz.eu

MijnCommentaar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:42:
[...]

mijn mening is dat het nog te vroeg is om het te doen, bijna zelfde situatie, de markt voor thuisbatterijen is pas net begonnen, met twee jaar ziet alles er heel anders uit

bijvoorbeeld dit.....Na ruim 5.000 uur testen groeit het geloof in deze goedkope batterijtechnologie - TW.nl
Ik ken ook iemand die in 2013 ging wachten tot de huizen nog goedkoper zouden worden. ;)

Maar dit soort berichten horen we al jaren, en eigenlijk is de huidige LFP ook al een voorbeeld van zo'n beloofd wonder (niet brandgevaarlijk, meer cycles, geen kobalt, etc..). Mijn verwachting is dat met de huidige wereldwijde energievraagstukken deze techniek wel snel ontwikkeld en opschaalt maar niet direct dat opslag veel goedkoper zal gaan worden. De behoefte aan energie is groeiende en de levering van fossiel is tanende, duurzame energie heeft opslagbuffers nodig en de vraag naar goedkope opslag zal dus ook groeien. Dit is een wereldwijd vraagstuk en de Nederlandse markt is even groot als een beetje Chinese stad ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

zalkc schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:40:
[...]

Ik ken ook iemand die in 2013 ging wachten tot de huizen nog goedkoper zouden worden. ;)
Maar een woning schrijft niet af en een batterij wel... :P.

Ik heb zelf uitgerekend dat pas bij 1.000 euro een thuisbatterij die de nacht kan voorzien (~4,5kWh) het interessant is, en pas vanaf januari 2027. Ongeacht de techniek. Ondertussen wel wat aanbieders gemaild voor een korting, helaas weinig resultaat .

Ik wacht nog even af :).

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2026 22:54 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Mijn Zappi's van 22kw (3fase) kunnen ook op 1 fase laden 1,4kw.
Maar bij mij staat alles standaard op direct verbruik, pas vanaf 1,4kw overschot gaan ze laden. Betekent wel bij thuiskomst altijd even de stekker erin :).(Soms dus voor niks of nihil). Dat werkt eigenlijk best goed, daarom ook voor de auto's geen batterij nodig.

Op vol vermogen gaan ze eigenlijk nooit, slaat ook nergens op.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 23-07-2026 22:52 ]

• IvoB2
  • Niet online
MijnCommentaar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:42:
[...]

Dat kan maar je weet uiteraard nooit echt in welke richting het er dan heel anders uitziet.
Voor hetzelfde geld is over twee jaar niet alleen de Straat van Hormuz nog steeds gesloten maar eveneens de zeestraat Bab el-Mandeb, wordt er gevochten (letterlijk en/of figuurlijk) voor iedere kWh beschikbare energie en komt er nog nauwelijks iets door naar onze contreien.

Wie wil wachten op de goedkoopste prijs om iets aan te kopen - zeker wat betreft technologie - kan wel tot het einde der dagen blijven wachten. Er zal altijd wel ergens een betere gelegenheid zich voordoen voor een betere koop.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja, of wachten tot DDR5 en SSD prijzen verder zouden dalen..
Maar dit soort berichten horen we al jaren, en eigenlijk is de huidige LFP ook al een voorbeeld van zo'n beloofd wonder (niet brandgevaarlijk, meer cycles, geen kobalt, etc..). Mijn verwachting is dat met de huidige wereldwijde energievraagstukken deze techniek wel snel ontwikkeld en opschaalt maar niet direct dat opslag veel goedkoper zal gaan worden.
Grotere volumes leiden meestal tot lagere prijzen. En met de huidige prijzen zit het in NL voor velen toch een beetje op het randje van rendabel / interessant worden.

• Jan-tweak
  • Nu online
TFHfony schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 20:45:
[...]

Correct. En met 20/21 ct kWh als vaste prijs overweeg ik dus ook helemaal niet om te gaan handelen. Als hij mij zoals nu lukt om tegen de 80% eigen gebruik van zonnestroom te krijgen in de maanden de met de meeste zon, dan geloof ik dat ik mijn accu's het meeste efficiënt inzet in combinatie met niet te veel aan mijn eigen gedrag te hoeven veranderen.

Overigens kan je ook op dit moment kan je nog voor ~24 ct/kWh terecht:
[Afbeelding]
Maar 20/21 ct/kWh zal er wel even niet meer in zitten vrees ik, dankzij onze grote vriend Trump. Hij begon zijn aanvallen en ik heb toen direct nog een nieuw contract afgesloten.
Heel veel lui die een vast contract hebben hebben niet de luxe om zo maar even snel weg te kunnen.
Echter dat kan natuurlijk wel met een variabel contract en natuurlijk dynamisch. Zeker bij gas dynamisch is dat wel een goede zet.
En ja, een batterij kun je nu prima inzetten om je terugleverkosten in bedwang houden, maar in combinatie met een dynamisch contract verhoog je dat alleen maar en wel op twee fronten.
Je hebt geen terugleverkosten meer en je krijgt ook nog de werkelijke waarde van de stroom.
En als je dan nog in de zomer wat capaciteit over hebt kun je die juist tijdens de dure uurtjes ten gelde maken terwijl je netverbruik rond 9 mnd nagenoeg op nul blijft staan.
Een EV zou je dan eventueel ook prima juist gaan laden als je batterij toch al weer vol is en de waarde op zijn laagste niveau staat. Kom je dan namelijk nog zonne-energie te kort koop je die op zijn goedkoopste niveau in (zo ver nodig)
Op die manier kun je een aardige buffer opbouwen die dan in de winter gebruikt kan worden.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 11:30
IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Wel zoveel mogelijk vermogen uit PV puren. Daarom 1F aangesloten zodat ie kan laden van 1,3 tot 7,3 kW. En wanneer er bij direct op PV laden al eens een wolkje voor de zon komt (waardoor het door P geleverde vermogen tijdelijk inzakt) of de overproductie uit PV zakt onder de 1,4 kW dan kan de thuisaccu dat ontbrekende vermogen aanvullen zodat de laadpaal continu blijft doorladen ipv aan/uit gedrag te beginnen vertonen.
En als het echt moet dan kan de EV accu alsnog tijdens een nachtje op 7,3 kW volgeladen worden (ik kom immers nooit met 0% SoC toe aan de laadpaal).

Dus liever laden vanaf 1,4 kW dan te kunnen laden tot 11/22 kW.
Ik zie dat toch wat anders, ik heb een oude 3F/16A laadpaal, en ik wil dat ding echt niet inruilen voor 1F, in de zomer wil ik straks tijdens de goedkoopste uren op de maximale snelheid de accu kunnen laden. De laagste snelheid is 6,6kW, dat betekent dat er in de winter vaak een deel(tje) uit het net komt, maar in die periode kom ik sowieso wat energie tekort, dus dat zie ik niet als een probleem.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• MijnCommentaar
[...]

Maar dit soort berichten horen we al jaren, en eigenlijk is de huidige LFP ook al een voorbeeld van zo'n beloofd wonder (niet brandgevaarlijk, meer cycles, geen kobalt, etc..). Mijn verwachting is dat met de huidige wereldwijde energievraagstukken deze techniek wel snel ontwikkeld en opschaalt maar niet direct dat opslag veel goedkoper zal gaan worden. De behoefte aan energie is groeiende en de levering van fossiel is tanende, duurzame energie heeft opslagbuffers nodig en de vraag naar goedkope opslag zal dus ook groeien. Dit is een wereldwijd vraagstuk en de Nederlandse markt is even groot als een beetje Chinese stad ;)
dat dachten sommige met zonnepanelen ook, die zijn wel in prijs verlaagd. dat gaat met batterijen ook gebeuren. Maar dat is mijn mening.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

MijnCommentaar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:23:
[...]

dat dachten sommige met zonnepanelen ook, die zijn wel in prijs verlaagd. dat gaat met batterijen ook gebeuren. Maar dat is mijn mening.
Klopt dat ze gedaald zijn, nadat ze in 2022 sterk zijn gestegen, entoen ze in 2025 spotgoedkoop waren was het einde van het salderen al in zicht waardoor de terugverdientijd weer hetzelfde was als in 2018 ;)

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GroundBreaking schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:21:
De 11kw is niet iets dat we echt vaak gebruiken, maaar ik zou niet zonder de mogelijkheid willen. Als in, wordt toch zeker elke 3 maanden keer gebruikt.
Je rijdt de auto leeg, neemt 8 uur pauze en rijdt hem dan nog een keer leeg?

• IvoB2
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:12:
Ik zie dat toch wat anders, ik heb een oude 3F/16A laadpaal, en ik wil dat ding echt niet inruilen voor 1F, in de zomer wil ik straks tijdens de goedkoopste uren op de maximale snelheid de accu kunnen laden. De laagste snelheid is 6,6kW, dat betekent dat er in de winter vaak een deel(tje) uit het net komt, maar in die periode kom ik sowieso wat energie tekort, dus dat zie ik niet als een probleem.
Beiden een andere uitgangssituatie, dus normaal dat we het beiden anders zien.
Ik wil thuis niet laden op netstroom maar hoofdzakelijk op zonnestroom. Die is in Vlaanderen nl. bijna altijd veel goedkoper dan netstroom (zelfs tijdens de goedkoopste kwartieren want er gaat per kWh hier telkens de volle pot overheadkosten overheen) .
En op netstroom rust hier sowieso een capaciteitstarief dus wil je ook al niet op een hoog vermogen stroom uit het net afnemen.
En mijn volledige woning draait -wat betreft elektriciteit - hoofdzakelijk op zonnestroom.
Dan is 1F meer aangewezen dan 3F (en technisch eenvoudiger te beheren).

En wij hebben het geluk dat we zelden tot nooit de accu van de EV tot 0% leegrijden en wanneer het maar even kan deze thuis tot 100% volladen en doorgaans meerdere uren per nacht/dag thuis zijn waardoor aan max. 7 kW ruimschoots volstaat om een deels leeggereden accu van bruto 78 kWh alsnog voldoende op te laden. Maar in de praktijk laden we meer op 1,4 tot 4 kW dan op 7 kW. Laat staan dat 11 tot 22 kW onmisbaar zou zijn.

Wanneer onze laadpaal aan vervanging toe is (bijna 8 jaar op de teller) wordt het zonder twijfel terug een 1F aansluiting. Er is hier in huis ook niets dat 3F werkt. Dus ook de thuisaccu is 1F aangesloten.

[ Voor 21% gewijzigd door IvoB2 op 23-07-2026 23:35 ]

• HandyLumberjack
[...]

De vraag is alleen dalen ze sneller dan de jaarlijkse opbrengst?

De afgelopen 10+ jaar viel er vaak meer te verdienen met zonnepanelen op je dak dan wachten op een prijsdaling.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:35
[...]

Fossiel heeft ook (heel veel) buffer nodig. 🙂

Geweld is projectie van zwakte.

• IvoB2
  • Niet online
[...]

Nou mijn panelen uit 2011 zijn inmiddels al tig keer terugverdiend.
En blijkbaar zit men tegenwoordig - zelfs met in prijs verlaagde panelen - en masse te roepen dat je panelen niet meer terugverdiend krijgt. :+
En het gaat gebeuren dat mijn jaren geleden geplaatste batterijen al geld opbrengen voor de massa er nog maar aan begint. :)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:28:
[...]

Mijn Peblar staat deze tijd van het jaar ook op puur zon laden. Maar ik ben in de omstandigheid dat ik regelmatig een week consignatie dienst heb en dan is het wel prettig dat je er vlug wat kilometers bij kunt laden. Dat doe ik dan liever thuis dan bij een commerciële laadpaal. Overigens gebruik ik ook wel eens de thuisaccu's om de auto te laden in combinatie met de zonnepanelen, dan begrens ik de auto op 6Kw laden en het verschil tussen dat en wat de pv opwekt komt dan uit de accu's. Iets meer verlies maar wel redelijk snel wat kilometers in de auto. Valt en staat een beetje met hoe de consignatie diensten lopen. De gewone werkweken red ik het prima met puur zon laden. Vooralsnog geen druppel stroom vanuit het net nodig gehad om te rijden, maar goed ik heb ook nog maar een kleine 4K kilometers een ev :P

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• MijnCommentaar
mijn panelen hebben zich ook terugverdiend maar dat was een andere tijd. Zonnepanelen gaat 25 jaar mee een thuisbatterij moet zich nog bewijzen maar tegen de tijd die die zich terug verdiend heeft zal deze ook ten einde zijn.

mijn boodschap is reken je niet rijk met een batterij. het zal hooguit breakeven zijn voor 90% van de mensen

• GroundBreaking
IvoB2 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Wel zoveel mogelijk vermogen uit PV puren. Daarom 1F aangesloten zodat ie kan laden van 1,3 tot 7,3 kW.
Het niet kunnen ging over zelf automatisch overstappen van 3 fase naar 1 fase indien de zonnestroom beperkt is. Bijna alle 3 fase laadpalen kun je kon 1 fasig aansluiten inderdaad.

Bij mij ligt maar kabel voor 25A dus kan niet zomaar naar 7.3kw op 1 fase, max 5.7.

• GroundBreaking
MijnCommentaar schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:57:
mijn panelen hebben zich ook terugverdiend maar dat was een andere tijd. Zonnepanelen gaat 25 jaar mee een thuisbatterij moet zich nog bewijzen maar tegen de tijd die die zich terug verdiend heeft zal deze ook ten einde zijn.

mijn boodschap is reken je niet rijk met een batterij. het zal hooguit breakeven zijn voor 90% van de mensen
Genoeg batterijen met 10 jaar garantie en minimaal 6000 cycli. Met een terugverdientijd die voor veel mensen nu zo tussen de 4-6 jaar zit voor een stekker batterij is hij toch sowieso wel rendabel.

• GroundBreaking
Olaf van der Spek schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 23:28:
[...]

Rijd hem leeg, en wil dan binnen de 10 uur weer een serieuze rit maken, en om dan niet met samen geknepen billen te zitten is hem dan even "snel" laden wel heel fijn.

• IvoB2
  • Niet online
GroundBreaking schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 06:07:
[...]

Het niet kunnen ging over zelf automatisch overstappen van 3 fase naar 1 fase indien de zonnestroom beperkt is. Bijna alle 3 fase laadpalen kun je kon 1 fasig aansluiten inderdaad.

Bij mij ligt maar kabel voor 25A dus kan niet zomaar naar 7.3kw op 1 fase, max 5.7.
Technisch kan mijn laadpaal (Een Alfen) automatisch overschakelen tussen 3 en 1F.
Maar dan moet hij wel 3F zijn aangesloten (de laadpaal kan zowel op 1 als 3F worden aangesloten).
Mijn punt is niet dat de jouwe het wel zou moeten kunnen.
Het punt is dat het niet met de leeftijd van 4 jaar te maken heeft maar dat dit - bij bepaalde laadpalen - jaren daarvoor al kon.

De kabel is idd ook een beperkende factor maar ook dat ligt niet aan de laadpaal.

En afhankelijk van de situatie is ook laden aan 5.7 kW niet echt een probleem. Moet je iedere dag meerdere honderden km rijden dan is sneller laden idd bijna een must.

Soit, het gaat hier over de thuisaccu. Voor zover ik op de hoogte ben maakt het voor de EV/laadpaal niet uit wat de stroombron is. Je kan dus (al dan niet gelijktijdig) laden uit het net, PV en thuisaccu. Ook dat is hier al jaren geen probleem.
En op de thuisaccu (toch die ik in gebruik heb) staat tien jaar garantie en na vier jaar 24/7 in gebruik werkt die nog altijd even probleemloos als op dag 1. De techniek heeft zich tot op heden dus al ruimschoots bewezen. En het is ook geen nieuwe techniek. Batterijen en de hardware eromheen hebben zich al jaren in de moeilijkste omstandigheden bewezen (waaronder de scheepvaart).
Het is niet omdat men er nu pas iets over leest dat het iets geheel nieuws is.

Of je een thuisaccu binnen een aanvaardbare termijn gaat terugverdienen (voor wie dat echt zo belangrijk is) hangt het gewoon van de inzet van dat ding af en wat men persoonlijk als aanvaardbaar beschouwt. Daar is dus geen "standaard" op te plakken.
Het einde van de topictitel (tussen haakjes) staat er dan ook om een reden, en betreft een vraagstelling waar meerdere uiteenlopende antwoorden op mogelijk zijn.

Je gaat inderdaad niet rijk worden van een thuisaccu. Maar doorgaans ook niet arm.
Ieder zijn ding en vertrekpunt maar mij geeft het vooral een "rijk gevoel" onafhankelijk te zijn van de geopolitieke fratsen en marktmanipulaties op de energiemarkten van welbepaalde heerschappen. Energie is tegenwoordig een basiscomfort. Dat geef je beter niet zomaar uit handen noch in handen van de eerste de beste megalomaan.

In de hoeveelste georganiseerde "energiecrisis" zitten we nu al de laatste jaren? 3.0, 4.0?
Hoeveel aanwijzingen en boodschappen moet je als consument krijgen voor je iets doorkrijgt en daar tegen gaat reageren?

[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2026 09:38 ]

• testmanager
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
GroundBreaking schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 06:07:
[...]

Misschien al genoemd hierboven, maar sommige laadpalen (Peblar bijv) kunnen zelf omschakelen van 3F naar 1F laden indien nodig qua zonnestroom.

• GroundBreaking
testmanager schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:54:
[...]

Misschien al genoemd hierboven, maar sommige laadpalen (Peblar bijv) kunnen zelf omschakelen van 3F naar 1F laden indien nodig qua zonnestroom.
Ja zeker nu zijn er genoeg. Alleen ik, zoals velen, heb toen, toen de laadpaal werd aangelegd, niet expliciet ernaar gekeken, aangezien salderen toen nog gewoon mocht en leek door te gaan. En nu adverteren veel merken er mee, maar dat was toen dus nog niet het geval. Maar zo zou je ook kunnen zien dat het geld dat je in een accus stopt misschien ook beter in een nieuwe laadpaal met optie voor ERE certificatie gestopt kan worden, misschien is dat voor sommige een nog slimmere investering.

• Jan-tweak
  • Nu online
[...]

hou je wel rekening me dat voor batterijen mogelijk iets andere factoren een rol gaan spelen, tenminste nu voor de korte termijn, zoals hier op tweakers al eerder is aangegeven gaan een aantal importheffingen omhoog, en dat zal effect hebben op de prijs.
De prijs van A-grade LFP cellen is ook gedaald maar die bereikt nu wel zijn dieptepunt (ten minste nu op de korte termijn), en de nieuwe ontwikkelingen van bv NA+ ion zijn de kosten op dit moment nog duidelijk hoger dan van de huidige LFP, dat gaat wel veranderen, maar dat gaat nog wel een aantal jaren duren. De kans dat deze nu snel ook voor de thuis-batrerijmarkt beschikbaar komen is klein, zeker in de lowcost markt.

• Stefannn
  • Nu online
[...]

Op zich hoef je de paal denk ik niet open te schroeven, je kan ook gewoon 2 fases van de toevoer onderbreken. Je moet dan wel even uitvogelen “welke 2 fases” want de controller zit op 1 fase en die moet je niet onderbreken. Daar kan je dus gewoon een schakelaar (bij voorkeur in de metrekast) op zetten.
Mijn auto laadt op 1 fase tot 7.2kW. Ik heb de automaat vervangen door een 20A exemplaar (ik heb load balancing dus de hoofdstop zal er niet uit vliegen). Dan kan ik op 1 fase van 1.4 tot 4.6kW laden en dat is eigenlijk gewoon genoeg.
Met zo’n schakelaar kan je zomers op 1 fase en ‘s winters op 3 fases laden.
Maar goed… je hebt de batterij geloof ik al gekocht.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• HandyLumberjack
Stefannn schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Op zich hoef je de paal denk ik niet open te schroeven, je kan ook gewoon 2 fases van de toevoer onderbreken. Je moet dan wel even uitvogelen “welke 2 fases” want de controller zit op 1 fase en die moet je niet onderbreken. Daar kan je dus gewoon een schakelaar (bij voorkeur in de metrekast) op zetten.
Mijn auto laadt op 1 fase tot 7.2kW. Ik heb de automaat vervangen door een 20A exemplaar (ik heb load balancing dus de hoofdstop zal er niet uit vliegen). Dan kan ik op 1 fase van 1.4 tot 4.6kW laden en dat is eigenlijk gewoon genoeg.
Als je een laadpaal hebt zonder vaste kabel kun je een 1 fase kabel aanschaffen, dan kun je ook kiezen.

• GroundBreaking
Stefannn schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:22:
[...]

Ja dat zou ook nog een optie zijn inderdaad.
Ik heb de batterij niet perse gekocht voor het laden van de auto overigens, eigenlijk juist op het andere verbruik, maar als ik ook hier wat mee kan besparen door toch ook mee de auto te laden heb ik daar niks tegen natuurlijk.

• IvoB2
  • Niet online
GroundBreaking schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:11:
Maar zo zou je ook kunnen zien dat het geld dat je in een accus stopt misschien ook beter in een nieuwe laadpaal met optie voor ERE certificatie gestopt kan worden, misschien is dat voor sommige een nog slimmere investering.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
En de thuisaccu kan het thuisladen extra financieel aantrekkelijk maken.
En ook in 2019 (en ervoor maar daar heb ik zelf geen ervaring mee) had je al laadpalen met een ingebouwde MID-teller. Dan is ie ook al klaar voor ERE-certificaten.
(Ik ben er dus al volledig klaar voor, nu de Federale/Vlaamse overheden nog wakker krijgen |:( ).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 24-07-2026 16:00 ]

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 07:30

Paladin

Play Ball!

All,

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een thuis batterij, ik heb een full electric huis, met warmtepomt en ongeveer 9kWp aan zonnepanelen (20 stuks) gezien we een plat dak hebben en ligging op Zuid, zuidwest, is de positionering van de panelen dus ook zuid, wat betekend hoge productie overdag, maar minder in de vroege ochtend en avond. En ik rijd elektrisch met momenteel een "domme" laadpaal ivm afrekening van de zaak.

Ik heb via Jeroen.nl een analyse gedaan op mijn stroom gebruik en daarbij komt dat nacht verbruik ongeveer op de 10kWh ligt en gemiddelde dagelijkse zonnepaneel opwek overschot die het net op gaat rond de 13kWh zit. Nu zijn er dagen dat ik 60kWh productie heb en in de winter ook van bijna niets dus de fluctuatie is hoog, ook in de zomer.

ik wil dus sowieso slimmer mijn eigen stroom en opwek gaan gebruiken en mogeijk ook met een dynamisch contract dan slimmer mijn batterij vol laden om zo altijd een goedkoop tarief te hebben. Ik hoef geen grote winst te maken op de investering.

Nu heb ik 2 offertes liggen voor een 3fase accu, beide AlphaESS omdat alle andere merken die ik heb gevraagd, zoals HoyMiles, Sigenery toch stevig duurder zijn en ik bij de stekker batterijen niet zeker weet of ik het nu handig vind of het red met slechts 1 fase. Bijkomstig is dan bij de vaste setup kunnen de zonnepanelen eventueel direct in de accu omvormer voor beter rendement, en mijn huidige omvormer is dit jaar 14 jaar oud, dus zit in zijn reserve tijd qua levensduur.

De 2 AlphaESS offerties die ik heb gehad zijn beide voor 19,6kw en zitten tussen de 6600 en 7200 ex btw in. inclusief installatie

Gezien mijn situatie is 19,6kW een goede start hoeveelheid?

is het idd slim om voor een vaste installatie te kiezen en zie ik nog bepaalde zaken over het hoofd die belangrijk zijn om te weten.
En zijn de offertes redelijk markt conform, en wat is goed om te valideren bij een installatie partij?

veel vragen maar hoop zo wat extra inzicht te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Paladin op 27-07-2026 13:09 . Reden: Wat aanpassingen gemaakt in aanduiding van stroom en vermogen ]

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Je hebt 9 kW aan zonnepanelen, maar je stuurt 13 kW het net op en hebt een nachtverbruik van 10 kW?
Volgens mij lopen er wat grootheden door elkaar...

Het is nu een heel gepuzzel waar je vermogen en waar je energie bedoelt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• GroundBreaking
Inderdaad, als we kW, kWp, en kWh even juist kunnen gebruiken zou het een heel stuk duidelijker maken.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

GroundBreaking schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:32:
[...]

Ja dat zou ook nog een optie zijn inderdaad.
Ik heb de batterij niet perse gekocht voor het laden van de auto overigens, eigenlijk juist op het andere verbruik, maar als ik ook hier wat mee kan besparen door toch ook mee de auto te laden heb ik daar niks tegen natuurlijk.
Ik snap nog steeds niet waarom accu stroom anders zou zijn als netstroom, verbruiken doe je het toch. Ik snap best dat je soms met dynamisch beter direct uit het net kan laden bij negatieve prijzen, maar dan moet je wel thuis zijn, de auto in ieder geval, en hoe vaak komt dit nu echt voor?

• IvoB2
  • Niet online
Omdat direct verbruiken uit het net een ander eindresultaat geeft dan indirect verbruiken uit het net?
Wat het voordeligste is hangt dan idd niet af waaruit je de stroom betrekt (net of accu) maar meer wat de oorspronkelijke bron van die stroom was.
Is dat bv. uit eigen PV opwek is dat economisch al een ander plaatje dan uit het (doorgaans te betalen net inclusief de verliezen die je dan betaalt).
Een EV (deels) laden uit de thuisaccu kan - inclusief verliezen - nog altijd voordeliger zijn indien de stroom uit eigen opwek komt dan deze direct (met minder verliezen) uit het net te halen.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 12:50 ]

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-09 23:26

mb1

Hé Tweakers,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben mij aan het oriënteren voor een thuisaccu, de situatie:

Huisaansluiting 1 fase 40 A, 14kWp aan zonnepanelen van NO tot ZZW gericht L/L warmtepomp.

Ik zou wel interesse hebben in een 1 fase hybride oplossing van ca 15 - 19,9 kWh met noodstroomfunctie, waar ik de zonnepanelen kan aansluiten rechtstreeks op de hybride thuisaccu aangezien mijn huidige PV omvormers ook >10 jaar oud zijn. het lastige is dat mijn zonnepanelen (allemaal Solar Frontier SF170S) aangesloten zijn in stringen van 6 wat tot gevolg heeft dat de MPPT spanning oploopt tot boven de 600 Volt.

Dit is een spanningsbereik wat ik wel bij enkele 3 fasen hybride systemen zie, maar nog niet bij 1 fase.

Zie ik iets over het hoofd of is er wat op de markt wat ik nog niet heb gevonden?

Graag hoor ik jullie gedachten hierover.

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-09 16:56
Een 40A één fase aansluiting is maar net 9 kW.

De 14 kWp moet dan wel verdeeld zijn over meerdere oriëntaties t.o.v. de zon waarbij nooit alle panelen hun vermogen tegelijk leveren en je met 14 kWp nooit 14 kW kunt terug leveren en je altijd onder de 9 kW blijft ?
Nooit overwogen om naar 3-fase te gaan ? .. zeker als je het over zulke flinke vermogen hebt.

Als 6 panelen al meet dan 600 Volt opwekken moest ik toch even controleren ... klonk nogal veel maar de SF170S heeft inderdaad tot 112 volt open dc spanning.
Nog een reden om 3-fase te overwegen ?

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 07:30

Paladin

Play Ball!

paQ schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:15:
Je hebt 9 kW aan zonnepanelen, maar je stuurt 13 kW het net op en hebt een nachtverbruik van 10 kW?
Volgens mij lopen er wat grootheden door elkaar...

Het is nu een heel gepuzzel waar je vermogen en waar je energie bedoelt.
Sorry je hebt helemaal gelijk in mijn hoofd zat het verhaal logisch in elkaar op papier wat minder, volgens mij heb ik nu juiste.aanduiding gebruikt om het verhaal logischer te maken.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• reneeke1970
mb1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 12:50:
Hé Tweakers,

Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Ik ben mij aan het oriënteren voor een thuisaccu, de situatie:

Huisaansluiting 1 fase 40 A, 14kWp aan zonnepanelen van NO tot ZZW gericht L/L warmtepomp.

Ik zou wel interesse hebben in een 1 fase hybride oplossing van ca 15 - 19,9 kWh waar ik de zonnepanelen kan aansluiten rechtstreeks op de hybride thuisaccu aangezien mijn huidige PV omvormers ook >10 jaar oud zijn. het lastige is dat mijn zonnepanelen (allemaal Solar Frontier SF170S) aangesloten zijn in stringen van 6 wat tot gevolg heeft dat de MPPT spanning oploopt tot boven de 600 Volt.

Dit is een spanningsbereik wat ik wel bij enkele 3 fasen hybride systemen zie, maar nog niet bij 1 fase.

Zie ik iets over het hoofd of is er wat op de markt wat ik nog niet heb gevonden?

Graag hoor ik jullie gedachten hierover.
Sf moet je zelfs rekenen met 125 volt,dus 750 voor je string. Vergeet het maar hybride 1 fase. Dus of je gaat het dak op om je stringen aan te passen,of gewoon hopen dat je omvormers het nog even vol houden. Je hebt wel mooie situatie om een victron multiplus 8000 neer te hangen. Eventueel aangevuld met een dc lader,maar die gaan niet hoger dan 450 volt dus.....

1 PVoutput . Dongen NB

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-09 23:26

mb1

Oystein schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:08:

De 14 kWp moet dan wel verdeeld zijn over meerdere oriëntaties t.o.v. de zon waarbij nooit alle panelen hun vermogen tegelijk leveren en je met 14 kWp nooit 14 kW kunt terug leveren en je altijd onder de 9 kW blijft ?
Nooit overwogen om naar 3-fase te gaan ? .. zeker als je het over zulke flinke vermogen hebt.

Als 6 panelen al meet dan 600 Volt opwekken moest ik toch even controleren ... klonk nogal veel maar de SF170S heeft inderdaad tot 112 volt open dc spanning.
Klopt de panelen zijn ook verdeeld over NO, ZO en ZZW, omvormers bij elkaar <9 kW ;)

En nee ik wil voorlopig bij 1 fase blijven, dit is ook eenvoudiger met oog op noodstroom (eiland bedrijf).

• reneeke1970
mb1 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:15:
[...]

Klopt de panelen zijn ook verdeeld over NO, ZO en ZZW, omvormers bij elkaar <9 kW ;)

En nee ik wil voorlopig bij 1 fase blijven, dit is ook eenvoudiger met oog op noodstroom (eiland bedrijf).
Weer ideaal voor victron,die pakt dat automatisch op,hoef je niks voor te doen,mits volledige huis met pv door de victron loopt

1 PVoutput . Dongen NB

• Pr088
Paladin schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:14:
All,

Ik ben mezelf ook aan het oriënteren op een thuis batterij, ik heb een full electric huis, met warmtepomt en ongeveer 9kWp aan zonnepanelen (20 stuks) gezien we een plat dak hebben en ligging op Zuid, zuidwest, is de positionering van de panelen dus ook zuid, wat betekend hoge productie overdag, maar minder in de vroege ochtend en avond. En ik rijd elektrisch met momenteel een "domme" laadpaal ivm afrekening van de zaak.

Ik heb via Jeroen.nl een analyse gedaan op mijn stroom gebruik en daarbij komt dat nacht verbruik ongeveer op de 10kWh ligt en gemiddelde dagelijkse zonnepaneel opwek overschot die het net op gaat rond de 13kWh zit. Nu zijn er dagen dat ik 60kWh productie heb en in de winter ook van bijna niets dus de fluctuatie is hoog, ook in de zomer.

ik wil dus sowieso slimmer mijn eigen stroom en opwek gaan gebruiken en mogeijk ook met een dynamisch contract dan slimmer mijn batterij vol laden om zo altijd een goedkoop tarief te hebben. Ik hoef geen grote winst te maken op de investering.

Nu heb ik 2 offertes liggen voor een 3fase accu, beide AlphaESS omdat alle andere merken die ik heb gevraagd, zoals HoyMiles, Sigenery toch stevig duurder zijn en ik bij de stekker batterijen niet zeker weet of ik het nu handig vind of het red met slechts 1 fase. Bijkomstig is dan bij de vaste setup kunnen de zonnepanelen eventueel direct in de accu omvormer voor beter rendement, en mijn huidige omvormer is dit jaar 14 jaar oud, dus zit in zijn reserve tijd qua levensduur.

De 2 AlphaESS offerties die ik heb gehad zijn beide voor 19,6kw en zitten tussen de 6600 en 7200 ex btw in. inclusief installatie

Gezien mijn situatie is 19,6kW een goede start hoeveelheid?

is het idd slim om voor een vaste installatie te kiezen en zie ik nog bepaalde zaken over het hoofd die belangrijk zijn om te weten.
En zijn de offertes redelijk markt conform, en wat is goed om te valideren bij een installatie partij?

veel vragen maar hoop zo wat extra inzicht te krijgen.
Met 9kWp zul je op een flinke zonnige dag ruim 5kW opwekken, dus 5kWh per uur. Het is maar de vraag of je een 5kW omvormer nodig hebt, immers, in 4 uur kun je heel wat zonnestroom opvangen voor je nachtverbruik (2,5kW * 4 zonuren = 10kWh). Als je dagelijks 'maar' 13kWh het net op stuurt en 10kWh in de nacht verbruikt, dan zou ik mikken op circa 10kWh, met 19,6kWh loop je de kans op een hoge investering, terwijl de accu half ongebruikt blijft.

Marktcomform of deugdelijke partijen: geen idee. Ik zou kiezen voor een betrouwbare, bekende installateur in je regio. Je kunt beter een paar honderd euro meer betalen, als je weet dat je bij problemen, service, garantie bij je installateur terecht kunt.

• borft
  • Laatst online: 03-09 16:40
Pr088 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:50:
[...]

Met 9kWp zul je op een flinke zonnige dag ruim 5kW opwekken, dus 5kWh per uur. Het is maar de vraag of je een 5kW omvormer nodig hebt, immers, in 4 uur kun je heel wat zonnestroom opvangen voor je nachtverbruik (2,5kW * 4 zonuren = 10kWh). Als je dagelijks 'maar' 13kWh het net op stuurt en 10kWh in de nacht verbruikt, dan zou ik mikken op circa 10kWh, met 19,6kWh loop je de kans op een hoge investering, terwijl de accu half ongebruikt blijft.

Marktcomform of deugdelijke partijen: geen idee. Ik zou kiezen voor een betrouwbare, bekende installateur in je regio. Je kunt beter een paar honderd euro meer betalen, als je weet dat je bij problemen, service, garantie bij je installateur terecht kunt.
Waarom zou je met 9kWp op zuid op een zonnige dag pieken op 5kW? Volgens mij kan je op een zonnige dag in mei de 10kW wel aantikken met een dergelijke setup, in hoog zomer allicht wat minder door de warmte.

In de zomer, als de dagen lang zijn, zit je makkelijk boven de 50kWh aan opwek. Ik weet niet wat je verbruik is, maar dan moet je makkelijk een accu kunnen vullen voor het nachtverbruik.

Pas op met het rekenen in gemiddelden, dat kan je een compleet verkeerd beeld geven. In de zomer wek je, op een dag, makkelijk 10-20x meer op dan een dag in januari, terwijl in de winter je verbruik doorgaans hoger ligt.

• IvoB2
  • Niet online
Oystein schreef op maandag 27 juli 2026 @ 13:08:

En wat je meer produceert dan verbruikt en/of kan opslaan kan je nog altijd reduceren door curtailment ipv in het net te injecteren.

Ik heb hier ook 15 kWp liggen icm een 1F40A woning aansluiting. Dat werkt probleemloos.
Je bent nl. niet verplicht je volledige PV vermogen naar het net te koppelen.
Ik zou eerder stellen dat met zoveel PV vermogen je geen 3F netaansluiting meer nodig hebt maar die netaansluiting zo laag mogelijk houdt.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 27-07-2026 14:56 ]

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:31
IvoB2 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Ik heb hier ook 15 kWp liggen icm een 1F40A woning aansluiting. Dat werkt probleemloos.
Je bent nl. niet verplicht je volledige PV vermogen naar het net te koppelen.
Ik zou eerder stellen dat met zoveel PV vermogen je geen 3F netaansluiting meer nodig hebt maar die netaansluiting zo laag mogelijk houdt.
Ik ben zelf ook aan een gelijkaardige setup aan het denken, waarbij ik de panelen DC-koppel via Victron SmartSolar MPPT's en één Victron MultiPlus 5000 gebruik voor de koppeling met het net en de verbruikers.

Mijn grootste twijfel is wat er gebeurt wanneer de batterijen vol raken. De 1-fase MultiPlus vormt dan immers de bottleneck: hij kan maximaal zo'n 4 kW aan continue AC-vermogen leveren. Daardoor kan ik bijvoorbeeld niet snel de EV laden of de warmtepomp/airco's op vol vermogen laten draaien (want dan kan de Multiplus niet volgen == ik neem terug van het net af) om de volledige PV-opbrengst te benutten. Ik vraag me dus af hoe vaak je in de praktijk tegen die limiet aanloopt en de MPPT's moeten terugregelen omdat de opgewekte energie niet meer weg kan.

Een overstap naar 3 fasen (3× MultiPlus 3000) kan uiteraard, maar dat maakt de installatie wel een stuk duurder.

Hoe ervaar jij dat in de praktijk? Kom je op zonnige dagen regelmatig in die situatie terecht, of blijkt die beperking van een 1-fase MultiPlus in de praktijk mee te vallen?
Pagina: 1 ... 151 ... 162 Laatste