Voor het aantal woningen is weer een geheel ander topic op dit forum beschikbaar.
En de cijfers over thuisaccu (en PV) gaat specifiek over één woning, nl. de woning die ik nu zelf bewoon.
Tussen maart en november heb ik maar ongeveer éénderde opslag en productie nodig van wat ik tijdens de andere maanden (en dan vooral december en januari) nodig heb.
Die éénderde is dan ook nog eens netgebonden en daar kan ik (nog) geen curtailment op toepassen (want daar worden nog jaren de Vlaamse GSC (Groene Stroom Certificaten) op berekend). De rest is volledig off grid en draait dan ook volledig op curtailment (alleen productie en opslag wanneer verbruik erom vraagt en tussen maart en november is dat dus nihil).
Ik heb geen dynamisch elektriciteitscontract maar een 50/50 vast/variabel energiecontract.
Voor mijn situatie (laag energieverbruik, zeer lage netafname, relatief lage netinjectie) is in Vlaanderen een dynamisch elektriciteitscontract niet in mijn voordeel. De (lage) injectievergoeding (naar het net) compenseert immers niet de relatief hoge vaste kosten voor een dynamisch contract (voor mijn situatie vast = nul en dynamisch = 63,6 €).
Zoals al meermaals geschreven laad ik doorgaans de BEV (Batterij Elektrisch Voertuig) thuis op PV. Dat kost me (tot 30/6 ll.) 2 cent/kWh (aan gemiste injectievergoeding) maar leverde me tot die datum in Vlaanderen Q2 netto 31,91 cent/kWh laadvergoeding op.
Vanaf 1/7 (Q3) is die verhouding gewijzigd in een "kost" van 4-5 cent/kWh (gezien variabel/vast contract ken ik de exacte prijs pas de eerste van de maand volgend op de afgelopen afrekenmaand) en een injectievergoeding van 32,22 cent/kWh (CREG Q3 tabel voor Vlaanderen).
Ik heb de strategie nu wel licht aangepast wat betreft laden BEV. Tot 410 kWh* netladen (met een net afnamekost rond de 20 cent/kWh tegenover dezelfde laadvergoeding geeft dat nog steeds een lichte winst per geladen kWh).
- tot dat volume betaal ik in mijn netgebied met een DM (Digitale Meter)geen kWh netbelasting noch kW extra vermogensbelasting.
Sorry voor de "ingewikkelde" uitleg maar voor al die regelingen moet je bij ons beleid zijn. 
[
Voor 14% gewijzigd door
IvoB2 op 22-07-2026 14:10
]