"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Aan vermenging van deze twee onderwerpen gaan we de komende jaren niet ontkomen, steeds meer mensen kiezen EV rijden én willen op de toekomst voorbereid zijn.Stefannn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:12:
Vriendelijk verzoek:
Verdere discussie over V2G en V2H hier: Over V2G; laden en ontladen
Alles van de afgelopen posts op dat gebied is daar uitgebreid aan bod geweest. Met alle pro’s en cons.
In principe kan V2x een mooie oplossing zijn voor congestie op het laagspanningsnet. Wil je geen last krijgen van vendor lock-in zal je zorgvuldig de afwegingen moeten maken voorde keuze van je thuisbatterij, zie bijvoorbeeld de populariteit van het Sigenergy sub-forum.
Af een toe een uitstapje of een beetje afdwalen “zal ik mijn zonnepanelen op het zuiden of het westen leggen?” kan m.i. geen kwaad, het houdt de ogen open voor zaken die ook relevant kunnen zijn voor de vraagstelling van dit sub-forum.
Ik zou daar in detail en met cijfers op kunnen antwoorden maar dat mag blijkbaar niet dus laat ik het hier maar bij.GroundBreaking schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:08:
[...]
Ik heb gewoon nog niemand gehoord, die echt 12.5kwh/100km haalt.
(De A16 in Frankrijk is overigens geen tolweg en het aan het kanaal nu - gelukkig - ook geen +35°C maar - voor wandelaars - een aangename 20-22°C).
[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2026 18:12 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
Heb je ook nog tips voor leuke restaurantjes onderweg van friesland naar frankrijk?IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Ik zou daar in detail en met cijfers op kunnen antwoorden maar dat mag blijkbaar niet dus laat ik het hier maar bij.
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Geen (dure) bidirectionele laadpaal nodig en vooral niet gebonden aan een energiecontract opgelegd door de constructeur die V2G vrijgeeft.Olaf van der Spek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:41:
[...]
Wat is qua hardware het verschil tussen V2G en V2H?
Aan V2G heb ik (n=1) in Vlaanderen (nog) geen boodschap.
Maar V2H zorgt ervoor dat de mobiele accu in mijn EV een uitbreiding is van de stationaire accu in mijn woning (dus wel degelijk on topic). Ipv 30 kWh opslag heb ik dan iets meer dan 100 kWh opslag ter beschikking.
Er leiden meerdere wegen naar Rome en ik heb de accu van de EV (met standaard V2L) gekoppeld aan een vaste ingangspoort van de Victron omvormer (dat kan zowel met een extra MPII als één Quatro II - die heeft een extra generatoringang - met elk hun eigen voor- en nadelen).
[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2026 18:09 ]
Wonend in Vlaanderen (BE)
[ Voor 26% gewijzigd door habbekrats op 19-07-2026 20:47 ]
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2026 08:27 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Geen ervaring mee, wel nieuwsgierig hoe je 160 kW aan PV verwerkt op een 55kW aansluiting.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:23:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met zakelijke batterijen voor 3x80a aansluiting (160.000 wp pv panelen)?
Je kunt toch het uitgangsvermogen van de omvormers begrenzen en veel meer PV vermogen aansluiten op een kleinere omvormer? Een factor 3 moet best kunnen.zalkc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:50:
Geen ervaring mee, wel nieuwsgierig hoe je 160 kW aan PV verwerkt op een 55kW aansluiting.
Hier kan ik op een 8 kW omvormer ook al 22 kW aan panelen aansluiten.
Als ik een wat grotere omvormer zou hebben en die qua uitgangsvermogen zou begrenzen zou nog wat meer ook wel lukken.
De opbrengst midden overdag in juni en juli is toch niks waard, dus om daar je aansluiting op te dimensioneren slaat nergens op. Ik vind de keus dus wel slim.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Panelen zijn afgestemd op (direct) verbruik. Overschot is niks waard (dynamisch contract).zalkc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:50:
[...]
Geen ervaring mee, wel nieuwsgierig hoe je 160 kW aan PV verwerkt op een 55kW aansluiting.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Het kan inderdaad ter sprake komen, maar een autobatterij is wel wat anders dan een thuisbatterij (waar dit topic over gaat). Daarnaast is V2H/V2G nog zo exotisch dat er nauwelijks modellen zijn die het ondersteunen en/of dat alleen tegen woekerprijzen doen. De DC optie van SigEnergy is behoorlijk duur en de Renaults met hun eigen wallbox (We Drive Solar) betekent een vendor-lockin, plus een nieuwe laadpaal voor bestaande EV rijders. Het is nog allemaal toekomstmuziek, het beste passend in het V2G topic. Ik ben het wel eens met @StefannnSonero schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:44:
[...]
Aan vermenging van deze twee onderwerpen gaan we de komende jaren niet ontkomen, steeds meer mensen kiezen EV rijden én willen op de toekomst voorbereid zijn.
In principe kan V2x een mooie oplossing zijn voor congestie op het laagspanningsnet. Wil je geen last krijgen van vendor lock-in zal je zorgvuldig de afwegingen moeten maken voorde keuze van je thuisbatterij, zie bijvoorbeeld de populariteit van het Sigenergy sub-forum.
Af een toe een uitstapje of een beetje afdwalen “zal ik mijn zonnepanelen op het zuiden of het westen leggen?” kan m.i. geen kwaad, het houdt de ogen open voor zaken die ook relevant kunnen zijn voor de vraagstelling van dit sub-forum.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Spring met elkaar even over naar het Lange reizen met EV-topic. Dan kun je er uren over pratenIvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]
Ik zou daar in detail en met cijfers op kunnen antwoorden maar dat mag blijkbaar niet dus laat ik het hier maar bij.
(De A16 in Frankrijk is overigens geen tolweg en het aan het kanaal nu - gelukkig - ook geen +35°C maar - voor wandelaars - een aangename 20-22°C).
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zelf nu ook aan het rekenen aan onze 105 kwp. Nu is hier wel een 3x160A aansluiting, maar mogen niet terugleveren. Dus probeer nu een juiste inschatting te maken van hoeveel we nu "weggooien" aan zonnestroom, en hoeveel dat zou besparen. Ook als we naar transport tarieven kijken en dus piek vermogens verlagen, maar het lijkt nog niet echt snel uit te kunnen, zeker omdat de prijs per kwh niet zo hoog is zakelijk in grootverbruik.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:23:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met zakelijke batterijen voor 3x80a aansluiting (160.000 wp pv panelen)?
Belasting is inderdaad erg laag, ik neem ook co2 besparing (MVO) enzo mee , levert niet direct iets op maar op lange termijn wel zinvol. Afschrijvingskosten verlagen de winst ook weer (minder vpb).GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:34:
[...]
Zelf nu ook aan het rekenen aan onze 105 kwp. Nu is hier wel een 3x160A aansluiting, maar mogen niet terugleveren. Dus probeer nu een juiste inschatting te maken van hoeveel we nu "weggooien" aan zonnestroom, en hoeveel dat zou besparen. Ook als we naar transport tarieven kijken en dus piek vermogens verlagen, maar het lijkt nog niet echt snel uit te kunnen, zeker omdat de prijs per kwh niet zo hoog is zakelijk in grootverbruik.
Heb jij al aanbieders gevonden?
[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2026 11:42 ]
Op basis van wat hier lokaal gebeurt met het net is Joulz een optie. Zij zijn bezig met een congestieplan hier in z'n algemeenheid. En Bata-energysolutions, omdat we daar goede ervaringen mee hebben mbt panelen. Maar nog niet veel verder dan die twee gekeken. Want in de thuis markt is het een wilde westen maar zakelijk niet veel beter zo op het eerste gezicht.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:40:
[...]
Belasting is inderdaad erg laag, ik neem ook co2 besparing (MVO) enzo mee , levert niet direct iets op maar op lange termijn wel zinvol. Afschrijvingskosten verlagen de winst ook weer (minder vpb).
Heb jij al aanbieders gevonden?
Wij hebben enkele jaren geleden wat cowboys over de vloer gehad, mooie praatjes maar veel te duur.GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:58:
[...]
Op basis van wat hier lokaal gebeurt met het net is Joulz een optie. Zij zijn bezig met een congestieplan hier in z'n algemeenheid. En Bata-energysolutions, omdat we daar goede ervaringen mee hebben mbt panelen. Maar nog niet veel verder dan die twee gekeken. Want in de thuis markt is het een wilde westen maar zakelijk niet veel beter zo op het eerste gezicht.
Ik hoopte dat het nu beter zou zijn, misschien nog te vroeg.
Wel een gat in de markt, aanbieden en installeren van goed zakelijk spul. De markt is enorm.
is dat zo? als ik toch op mijn Zonneplan app zie wat ik elke dag terugkrijg en durf ik zeker niet te stellen dat een overschot niets waard is, t.o.v. wat je bij een vast contract nog terugkrijgt ( ik laat de saldering nu even buiten beschouwing) waar 0,25 ct toch wel de standaard lijkt te worden.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:56:
[...]
Panelen zijn afgestemd op (direct) verbruik. Overschot is niks waard (dynamisch contract).
Waarbij een behoorlijk deel van de pv opbrengst naar het huis en de batterij gaat en NOM.
Hier zomer 2024 een offerte gehad van 300k euro voor 0,5MWh (incl installatie etc), vonden we ook te duur. Onlangs offerte van 133k voor diezelfde 0,5MWh.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:10:
[...]
Wij hebben enkele jaren geleden wat cowboys over de vloer gehad, mooie praatjes maar veel te duur.
Wel een gat in de markt, aanbieden en installeren van goed zakelijk spul. De markt is enorm.
Prijzen zijn hard gezakt, maar ik betwijfel of dat zo door blijft gaan.
Ik zou een Victron leverancier zoeken. Er zijn er genoeg die overweg kunnen met jouw schaal die gericht zijn op zakelijke segment. Ik rij tegenwoordig ook steeds vaker langs boerderijen waar buiten een accu staat in een grote kast. Helaas nooit goed de naam gezien van de leverancier.Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:10:
[...]
Wij hebben enkele jaren geleden wat cowboys over de vloer gehad, mooie praatjes maar veel te duur.
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Zelf geen ervaring, maar ik ken iemand die bezig is met een 20+ MWh batterij. Of is dat weer iets te groot?Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:23:
Afhankelijk waar je zit zijn er prima bedrijven die je kunnen helpen, zelfwerkzaamheid is ook daar best mogelijk.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Met een dynamisch contract haal ik op jaarbasis circa 5-6 cent binnen, als je saldering niet meerekent. Dat is toch niet niks.Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:38:
[...]
is dat zo? als ik toch op mijn Zonneplan app zie wat ik elke dag terugkrijg en durf ik zeker niet te stellen dat een overschot niets waard is, t.o.v. wat je bij een vast contract nog terugkrijgt ( ik laat de saldering nu even buiten beschouwing) waar 0,25 ct toch wel de standaard lijkt te worden.
Waarbij een behoorlijk deel van de pv opbrengst naar het huis en de batterij gaat en NOM.
Bij bedrijven kan dat natuurlijk heel anders liggen dan bij particulieren.
exact, ik verdien in de zomer tussen 5 en 9 euro per dag, en dat zonder dat ik ook maar een kWh zelf verbruik vanuit het net.Pr088 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:02:
[...]
Met een dynamisch contract haal ik op jaarbasis circa 5-6 cent binnen, als je saldering niet meerekent. Dat is toch niet niks.
Bij bedrijven kan dat natuurlijk heel anders liggen dan bij particulieren.
Juist in de zomer, waar ik qua batterijcapaciteit toch al meer is dan wat ik in de zomer zelf in de korte avond/nacht ook echt nodig heb, dus de het grote deel van de rest gaat gewoon tijdens tijdens de meest waardevolle uren (laatse tijd vaak tussen 21:00 - 23:00) het net uit, en dat nu nog voor tussen ruim 30 tot 40 (of soms meer) cent per kWh.
Je moet zakelijk natuurlijk rekening houden met andere tarieven, omdat bedrijven de btw terug krijgen word daar niet mee gerekend. Dan is ook de energie belasting lager voor grote volumes, en word daar (al) betaald voor elke kWh transport. Dus dan word de berekening wel iets anders met handelen. Al kun je natuurlijk ook grotere volumes verhandelen zeer zeker wat ook weer positief zou kunnen zijn.Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:24:
[...]
exact, ik verdien in de zomer tussen 5 en 9 euro per dag, en dat zonder dat ik ook maar een kWh zelf verbruik vanuit het net.
Juist in de zomer, waar ik qua batterijcapaciteit toch al meer is dan wat ik in de zomer zelf in de korte avond/nacht ook echt nodig heb, dus de het grote deel van de rest gaat gewoon tijdens tijdens de meest waardevolle uren (laatse tijd vaak tussen 21:00 - 23:00) het net uit, en dat nu nog voor tussen ruim 30 tot 40 (of soms meer) cent per kWh.
Sorry, ik had het niet over zakelijk, maar gewoon wat elke normale consument kan.GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:49:
[...]
Je moet zakelijk natuurlijk rekening houden met andere tarieven, omdat bedrijven de btw terug krijgen word daar niet mee gerekend. Dan is ook de energie belasting lager voor grote volumes, en word daar (al) betaald voor elke kWh transport. Dus dan word de berekening wel iets anders met handelen. Al kun je natuurlijk ook grotere volumes verhandelen zeer zeker wat ook weer positief zou kunnen zijn.
Maar de gene waar je initieel op reageerde die zei terugleveren is niks waard had het wel over zakelijk. Dus daar zit denk ik meteen het verschil.Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:18:
[...]
Sorry, ik had het niet over zakelijk, maar gewoon wat elke normale consument kan.
In België? In NL zie ik vandaag geen marktprijs van 30+.Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:24:
en dat nu nog voor tussen ruim 30 tot 40 (of soms meer) cent per kWh.
Afhankelijk van de capaciteit/instellingen kunnen er mogelijk momenten voorkomen waarbij PV en batterij gelijktijdig meer dan 20A leveren of batterij en WP samen meer dan 20A verbruiken/laden.MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:14:
Even een check hier. Ik heb een PV verdeler waar de zonnepanelen aan hangen en de WP op een aparte groep B20. Kan ik hier ook de accu aan hangen? Ik denk van wel. Overschot panelen gaat immers gelijk de accu dan in en/of WP. Of denk ik nu krom?
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik denk dat het inderdaad volgens de regels niet mag, want wat je dan kan krijgen is dat de panelen zeg 30A leveren, en de accu daar 10A van opeet, en dan ziet je automaat dat niet, maar dat mag je bekabeling niet hebben. (Of dit met de vermogens wel of niet uit kan, zal er voor de NEN1010 regels niet toe doen.)HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:26:
[...]
Afhankelijk van de capaciteit/instellingen kunnen er mogelijk momenten voorkomen waarbij PV en batterij gelijktijdig meer dan 20A leveren of batterij en WP samen meer dan 20A verbruiken/laden.
Je zou er een groepenkastje tussen kunnen stoppen, dan is bovenstaand risico afgevangen. Al kan je dan wel in het probleem van NEN1010 en selectiviteit vallen. Al zou het me verbazen als je daar ooit gezeur mee zou krijgen, maar goed het is ook een regel.
Jan gooit er alle eb en btw bij ,dan word het over twee uurtjes inderdaad 35 cent in nl.Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:03:
[...]
In België? In NL zie ik vandaag geen marktprijs van 30+.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat is nu toch ook al het geval met de zonnepanelen en WP? Overigens hangt er hier op zolder zo'n kastje en zowel de panelen als WP hebben een aparte groep. Die kast hangt dan weer met 4mm2 kabel aan de groepenkast beneden waar die B20 op zit. Daarachter zit dan weer een aardlekschakelaar.GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:40:
[...]
Ik denk dat het inderdaad volgens de regels niet mag, want wat je dan kan krijgen is dat de panelen zeg 30A leveren, en de accu daar 10A van opeet, en dan ziet je automaat dat niet, maar dat mag je bekabeling niet hebben. (Of dit met de vermogens wel of niet uit kan, zal er voor de NEN1010 regels niet toe doen.)
Je zou er een groepenkastje tussen kunnen stoppen, dan is bovenstaand risico afgevangen. Al kan je dan wel in het probleem van NEN1010 en selectiviteit vallen. Al zou het me verbazen als je daar ooit gezeur mee zou krijgen, maar goed het is ook een regel.
Dus je hebt een kabel van de groepenkast met automaat B20 beneden naar de PV-Verdeler, waarin waarschijnlijk B16 voor de panelen en B16 voor de warmtepomp zitten? Als je de accu er dan bij hangt, zou het goed moeten gaan. Al zijn er wel een hoop PV-Verdelers waar een stopcontact in zit, dat wel direct op 1 van de twee groepen aangesloten zit, en dan zou je weer niet meer dan die 800watt terug mogen leveren. Dus als je fototje hebt van de specifieke PV-Verdeler is dat makkelijker beoordelen.
(Volgens de regels voor selectiviteit zou er eigenlijk een factor 1.6 tussen die B20 en B16 moeten zitten, maar dat wordt bij aanpassingen aan bestaande installaties gedoogd/goedgekeurd zover ik weet)
Zolang je onder die 20A blijft gezamenlijk.... Is niet onmogelijk, maar zelfs bij NOM is het niet ondenkbaar dat je daar af en toe overheen gaat.GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:19:
Als je de accu er dan bij hangt, zou het goed moeten gaan.
[ Voor 18% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-07-2026 20:21 ]
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Eeuhm, als je over die 20A heen gaat, dan zou je automaat beneden getriggerd worden. Dat kan vervelend zijn, maar niet zozeer schadelijk/gevaarlijk? In bijna elke huis zijn de groepen bij elkaar opgeteld meer dan wat de aanvoer kan leveren.HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:18:
[...]
Zolang je onder die 20A blijft gezamenlijk.... Is niet onmogelijk, maar zelfs bij NOM is het niet ondenkbaar dat je daar af en toe overheen gaat.
Vandaag om 21:00 was het 34,80 ct kWh ( zonneplan en dus NL)Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:03:
[...]
In België? In NL zie ik vandaag geen marktprijs van 30+.
Inkoop? of heb jij een beter zonneplan abonnement?Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:36:
[...]
Vandaag om 21:00 was het 34,80 ct kWh ( zonneplan en dus NL)
7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü
Gaat hier soms 5000W van de zonnepanelen overheen.GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:05:
[...]
Eeuhm, als je over die 20A heen gaat, dan zou je automaat beneden getriggerd worden. Dat kan vervelend zijn, maar niet zozeer schadelijk/gevaarlijk? In bijna elke huis zijn de groepen bij elkaar opgeteld meer dan wat de aanvoer kan leveren.
Zolang die batterij een uitgaand vermogen <800W heeft ja, anders heeft die batterij gewoon zijn eigen groep nodig.MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:14:
Even een check hier. Ik heb een PV verdeler waar de zonnepanelen aan hangen en de WP op een aparte groep B20. Kan ik hier ook de accu aan hangen? Ik denk van wel. Overschot panelen gaat immers gelijk de accu dan in en/of WP. Of denk ik nu krom?
Want? Of ik nu zonnestroom teruglever of 3600W uit een accu. Wat is het verschil? Ik zie hem niet.Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:48:
[...]
Zolang die batterij een uitgaand vermogen <800W heeft ja, anders heeft die batterij gewoon zijn eigen groep nodig.
Heel simpel, dat is volgens de NEN1010.MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:01:
[...]
Want? Of ik nu zonnestroom teruglever of 3600W uit een accu. Wat is het verschil? Ik zie hem niet.
En dat moet ook het advies zijn wat iedere professional je zou moeten geven. En als je besluit om lekker eigenwijs te doen dan moet je het zelf weten, niet gaan klagen als het wel mis gaat.
Deze discussie wordt momenteel haast elke week weer gevoerd waarom ze een plugin op een aparte groep zouden moeten zetten als je >800W wil gebruiken, het antwoord is ook al tientallen keren gegeven. Langzamerhand hand is elke hypothetische situatie uitgelegd en weer gepareerd met alle bekenende "ja, maar" 's en "nee, want" 's die je maar kan bedenken.
Als je conform de richtlijnen wil werken is het gewoon duidelijk. En wil je dat niet, dan is dat op eigen risico.
[ Voor 44% gewijzigd door zalkc op 20-07-2026 23:18 ]
Installateur zo aangelegd. Niet ik. Hopeloos. Vraag het niet voor niets. Niemand is blijkbaar te vertrouwen. Ik heb andere talenten.zalkc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:10:
[...]
Heel simpel, dat is volgens de NEN1010.
En dat moet ook het advies zijn wat iedere professional je zou moeten geven. En als je besluit om lekker eigenwijs te doen dan moet je het zelf weten, niet gaan klagen als het wel mis gaat.
Deze discussie wordt momenteel haast elke week weer gevoerd waarom ze een plugin op een aparte groep zouden moeten zetten als je >800W wil gebruiken, het antwoord is ook al tientallen keren gegeven. Langzamerhand hand is elke hypothetische situatie uitgelegd en weer gepareerd met alle bekenende "ja, maar" 's en "nee, want" 's die je maar kan bedenken.
Als je conform de richtlijnen wil werken is het gewoon duidelijk. En wil je dat niet, dan is dat op eigen risico.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 23:16 ]
Omdat voor zowel je PV als ook voor je batterij geld dat deze op een eigen groep zonder andere apparaten moeten beschikken.MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:01:
[...]
Want? Of ik nu zonnestroom teruglever of 3600W uit een accu. Wat is het verschil? Ik zie hem niet.
Dus voor PV is dat in de NEN1010 geregeld, die veelal ook nog eens vaak over een 300mA ( of 100mA) beschikt en daarom ook geen WCD in de groep mag hebben m.n. omdat een WCD verplicht over een 30mA aardlek moet beschikken.
Dus al daarom kun je dus binnen je PV groep daar niet ook een batterij op aansluiten. Enig escape is een batterij die DC zijdig aan de DC kant van je PV omvormer is gekoppeld.
Bv zie je bij Solareadge met hun hybride omvormers incl batterij, maar dat is dus DC zijdig gekoppeld en niet via de AC kant zoals jij dat omschrijft.
Dat is gewoon wat de prijs van zonneplan is, ik zelf krijg daar dus zelfs ook nog 2 ct extra op plus de 10% zonnebonus.tweeek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Inkoop? of heb jij een beter zonneplan abonnement?
[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 20-07-2026 23:29 ]
Zal morgen even een foto posten. Ben wel benieuwd wat julie reactie is. Dank alvast.Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:16:
[...]
Omdat voor zowel je PV als ook voor je batterij geld dat deze op een eigen groep zonder andere apparaten moeten beschikken.
Dus voor PV is dat in de NEN1010 geregeld, die veelal ook nog eens vaak over een 300mA ( of 100mA) beschikt en daarom ook geen WCD in de groep mag hebben m.n. omdat een WCD verplicht over een 30mA aardlek moet beschikken.
Dus al daarom kun je dus binnen je PV groep daar niet ook een batterij op aansluiten. Enig escape is een batterij die DC zijdig aan de DC kant van je PV omvormer is gekoppeld.
Bv zie je bij Solareadge met hun hybride omvormers incl batterij, maar dat is dus DC zijdig gekoppeld en niet via de AC kant zoals jij dat omschrijft.
probeer anders even een (simpel) schema te maken ( zo goed als het kan ) hoe het er bij jou is aangesloten, want dan kunnen we je van nuttige informatie voorzien. succesMotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:21:
[...]
Zal morgen even een foto posten. Ben wel benieuwd wat julie reactie is. Dank alvast.
Scroll dan maar niet naar beneden naar de balk onder de grafiekJan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:18:
[...]
Dat is gewoon wat de prijs van zonneplan is, ik zelf krijg daar dus zelfs ook nog 2 ct extra op plus de 10% zonnebonus.
[Afbeelding]
sorry, als ik tussen 20:00 en 23:00 vanavond heb teruggeleverd (jup vooral vanuit de batterij) dan krijg ik gewoon die prijs.tweeek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:39:
[...]
Scroll dan maar niet naar beneden naar de balk onder de grafiek
mijn overige teruglevering via de PV is afhankelijk van het tijdstip natuurlijk een stuk lager.
dus morgen is mijn batterij vrijwel leeg rond een uur of 9:00 / 10:00, niet erg, want dan is de Zon weer op en neemt de stroomproductie voor het huis weer over en laad daarbij ooknog de batterij opnieuw op, wat dan nog overblijft gaat retour net.
en nu heb je nog het voordeel dat je de belasting kunt meenemen qua prijs, in 2027 gaat dat natuurlijk niet meer op, dan blijft de kale energieprijs over.