Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 150 ... 162 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Vriendelijk verzoek:
Verdere discussie over V2G en V2H hier: Over V2G; laden en ontladen

Alles van de afgelopen posts op dat gebied is daar uitgebreid aan bod geweest. Met alle pro’s en cons.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:05
Stefannn schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:12:
Vriendelijk verzoek:
Verdere discussie over V2G en V2H hier: Over V2G; laden en ontladen

Alles van de afgelopen posts op dat gebied is daar uitgebreid aan bod geweest. Met alle pro’s en cons.
Aan vermenging van deze twee onderwerpen gaan we de komende jaren niet ontkomen, steeds meer mensen kiezen EV rijden én willen op de toekomst voorbereid zijn.

In principe kan V2x een mooie oplossing zijn voor congestie op het laagspanningsnet. Wil je geen last krijgen van vendor lock-in zal je zorgvuldig de afwegingen moeten maken voorde keuze van je thuisbatterij, zie bijvoorbeeld de populariteit van het Sigenergy sub-forum.

Af een toe een uitstapje of een beetje afdwalen “zal ik mijn zonnepanelen op het zuiden of het westen leggen?” kan m.i. geen kwaad, het houdt de ogen open voor zaken die ook relevant kunnen zijn voor de vraagstelling van dit sub-forum.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
GroundBreaking schreef op zondag 19 juli 2026 @ 09:08:
[...]

Ik heb gewoon nog niemand gehoord, die echt 12.5kwh/100km haalt.
Ik zou daar in detail en met cijfers op kunnen antwoorden maar dat mag blijkbaar niet dus laat ik het hier maar bij.
(De A16 in Frankrijk is overigens geen tolweg en het aan het kanaal nu - gelukkig - ook geen +35°C maar - voor wandelaars - een aangename 20-22°C).

[ Voor 79% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2026 18:12 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]

Ik zou daar in detail en met cijfers op kunnen antwoorden maar dat mag blijkbaar niet dus laat ik het hier maar bij.
Heb je ook nog tips voor leuke restaurantjes onderweg van friesland naar frankrijk?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• IvoB2
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Wat is qua hardware het verschil tussen V2G en V2H?
Geen (dure) bidirectionele laadpaal nodig en vooral niet gebonden aan een energiecontract opgelegd door de constructeur die V2G vrijgeeft.
Aan V2G heb ik (n=1) in Vlaanderen (nog) geen boodschap.
Maar V2H zorgt ervoor dat de mobiele accu in mijn EV een uitbreiding is van de stationaire accu in mijn woning (dus wel degelijk on topic). Ipv 30 kWh opslag heb ik dan iets meer dan 100 kWh opslag ter beschikking.
Er leiden meerdere wegen naar Rome en ik heb de accu van de EV (met standaard V2L) gekoppeld aan een vaste ingangspoort van de Victron omvormer (dat kan zowel met een extra MPII als één Quatro II - die heeft een extra generatoringang - met elk hun eigen voor- en nadelen).

[ Voor 46% gewijzigd door IvoB2 op 19-07-2026 18:09 ]

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:27
Voor de liefhebbers hoe een Marstek 2500 er (defect) van binnen uit ziet.

[ Voor 26% gewijzigd door habbekrats op 19-07-2026 20:47 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zijn er hier ook mensen met ervaring met zakelijke batterijen voor 3x80a aansluiting (160.000 wp pv panelen)?

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2026 08:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:03

zalkc

cvz.eu

Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 08:23:
Zijn er hier ook mensen met ervaring met zakelijke batterijen voor 3x80a aansluiting (160.000 wp pv panelen)?
Geen ervaring mee, wel nieuwsgierig hoe je 160 kW aan PV verwerkt op een 55kW aansluiting.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zalkc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:50:
Geen ervaring mee, wel nieuwsgierig hoe je 160 kW aan PV verwerkt op een 55kW aansluiting.
Je kunt toch het uitgangsvermogen van de omvormers begrenzen en veel meer PV vermogen aansluiten op een kleinere omvormer? Een factor 3 moet best kunnen.
Hier kan ik op een 8 kW omvormer ook al 22 kW aan panelen aansluiten.
Als ik een wat grotere omvormer zou hebben en die qua uitgangsvermogen zou begrenzen zou nog wat meer ook wel lukken.
De opbrengst midden overdag in juni en juli is toch niks waard, dus om daar je aansluiting op te dimensioneren slaat nergens op. Ik vind de keus dus wel slim.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

zalkc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Panelen zijn afgestemd op (direct) verbruik. Overschot is niks waard (dynamisch contract).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:30
Sonero schreef op zondag 19 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Aan vermenging van deze twee onderwerpen gaan we de komende jaren niet ontkomen, steeds meer mensen kiezen EV rijden én willen op de toekomst voorbereid zijn.

In principe kan V2x een mooie oplossing zijn voor congestie op het laagspanningsnet. Wil je geen last krijgen van vendor lock-in zal je zorgvuldig de afwegingen moeten maken voorde keuze van je thuisbatterij, zie bijvoorbeeld de populariteit van het Sigenergy sub-forum.

Af een toe een uitstapje of een beetje afdwalen “zal ik mijn zonnepanelen op het zuiden of het westen leggen?” kan m.i. geen kwaad, het houdt de ogen open voor zaken die ook relevant kunnen zijn voor de vraagstelling van dit sub-forum.
Het kan inderdaad ter sprake komen, maar een autobatterij is wel wat anders dan een thuisbatterij (waar dit topic over gaat). Daarnaast is V2H/V2G nog zo exotisch dat er nauwelijks modellen zijn die het ondersteunen en/of dat alleen tegen woekerprijzen doen. De DC optie van SigEnergy is behoorlijk duur en de Renaults met hun eigen wallbox (We Drive Solar) betekent een vendor-lockin, plus een nieuwe laadpaal voor bestaande EV rijders. Het is nog allemaal toekomstmuziek, het beste passend in het V2G topic. Ik ben het wel eens met @Stefannn

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• Pr088
IvoB2 schreef op zondag 19 juli 2026 @ 17:56:
[...]

(De A16 in Frankrijk is overigens geen tolweg en het aan het kanaal nu - gelukkig - ook geen +35°C maar - voor wandelaars - een aangename 20-22°C).
Spring met elkaar even over naar het Lange reizen met EV-topic. Dan kun je er uren over praten ;)

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:53
Zelf nu ook aan het rekenen aan onze 105 kwp. Nu is hier wel een 3x160A aansluiting, maar mogen niet terugleveren. Dus probeer nu een juiste inschatting te maken van hoeveel we nu "weggooien" aan zonnestroom, en hoeveel dat zou besparen. Ook als we naar transport tarieven kijken en dus piek vermogens verlagen, maar het lijkt nog niet echt snel uit te kunnen, zeker omdat de prijs per kwh niet zo hoog is zakelijk in grootverbruik.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:34:
[...]

Zelf nu ook aan het rekenen aan onze 105 kwp. Nu is hier wel een 3x160A aansluiting, maar mogen niet terugleveren. Dus probeer nu een juiste inschatting te maken van hoeveel we nu "weggooien" aan zonnestroom, en hoeveel dat zou besparen. Ook als we naar transport tarieven kijken en dus piek vermogens verlagen, maar het lijkt nog niet echt snel uit te kunnen, zeker omdat de prijs per kwh niet zo hoog is zakelijk in grootverbruik.
Belasting is inderdaad erg laag, ik neem ook co2 besparing (MVO) enzo mee , levert niet direct iets op maar op lange termijn wel zinvol. Afschrijvingskosten verlagen de winst ook weer (minder vpb).

Heb jij al aanbieders gevonden?

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 20-07-2026 11:42 ]

• GroundBreaking
Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Belasting is inderdaad erg laag, ik neem ook co2 besparing (MVO) enzo mee , levert niet direct iets op maar op lange termijn wel zinvol. Afschrijvingskosten verlagen de winst ook weer (minder vpb).

Heb jij al aanbieders gevonden?
Op basis van wat hier lokaal gebeurt met het net is Joulz een optie. Zij zijn bezig met een congestieplan hier in z'n algemeenheid. En Bata-energysolutions, omdat we daar goede ervaringen mee hebben mbt panelen. Maar nog niet veel verder dan die twee gekeken. Want in de thuis markt is het een wilde westen maar zakelijk niet veel beter zo op het eerste gezicht.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 11:58:
[...]

Op basis van wat hier lokaal gebeurt met het net is Joulz een optie. Zij zijn bezig met een congestieplan hier in z'n algemeenheid. En Bata-energysolutions, omdat we daar goede ervaringen mee hebben mbt panelen. Maar nog niet veel verder dan die twee gekeken. Want in de thuis markt is het een wilde westen maar zakelijk niet veel beter zo op het eerste gezicht.
Wij hebben enkele jaren geleden wat cowboys over de vloer gehad, mooie praatjes maar veel te duur.

Ik hoopte dat het nu beter zou zijn, misschien nog te vroeg.

Wel een gat in de markt, aanbieden en installeren van goed zakelijk spul. De markt is enorm.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Panelen zijn afgestemd op (direct) verbruik. Overschot is niks waard (dynamisch contract).
is dat zo? als ik toch op mijn Zonneplan app zie wat ik elke dag terugkrijg en durf ik zeker niet te stellen dat een overschot niets waard is, t.o.v. wat je bij een vast contract nog terugkrijgt ( ik laat de saldering nu even buiten beschouwing) waar 0,25 ct toch wel de standaard lijkt te worden.
Waarbij een behoorlijk deel van de pv opbrengst naar het huis en de batterij gaat en NOM.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:20
Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Wij hebben enkele jaren geleden wat cowboys over de vloer gehad, mooie praatjes maar veel te duur.

Wel een gat in de markt, aanbieden en installeren van goed zakelijk spul. De markt is enorm.
Hier zomer 2024 een offerte gehad van 300k euro voor 0,5MWh (incl installatie etc), vonden we ook te duur. Onlangs offerte van 133k voor diezelfde 0,5MWh.
Prijzen zijn hard gezakt, maar ik betwijfel of dat zo door blijft gaan.

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

Sport_Life schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Ik zou een Victron leverancier zoeken. Er zijn er genoeg die overweg kunnen met jouw schaal die gericht zijn op zakelijke segment. Ik rij tegenwoordig ook steeds vaker langs boerderijen waar buiten een accu staat in een grote kast. Helaas nooit goed de naam gezien van de leverancier.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zelf geen ervaring, maar ik ken iemand die bezig is met een 20+ MWh batterij. Of is dat weer iets te groot?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:27
Alx bedrijf zijnde ben je ook meer gebonden aan scope keuringen, vraag je verzekering. Een particulier kan en mag zich van de domme houden.

Afhankelijk waar je zit zijn er prima bedrijven die je kunnen helpen, zelfwerkzaamheid is ook daar best mogelijk.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Pr088
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:38:
[...]

is dat zo? als ik toch op mijn Zonneplan app zie wat ik elke dag terugkrijg en durf ik zeker niet te stellen dat een overschot niets waard is, t.o.v. wat je bij een vast contract nog terugkrijgt ( ik laat de saldering nu even buiten beschouwing) waar 0,25 ct toch wel de standaard lijkt te worden.
Waarbij een behoorlijk deel van de pv opbrengst naar het huis en de batterij gaat en NOM.
Met een dynamisch contract haal ik op jaarbasis circa 5-6 cent binnen, als je saldering niet meerekent. Dat is toch niet niks.
Bij bedrijven kan dat natuurlijk heel anders liggen dan bij particulieren.

• Jan-tweak
  • Nu online
Pr088 schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:02:
[...]

Met een dynamisch contract haal ik op jaarbasis circa 5-6 cent binnen, als je saldering niet meerekent. Dat is toch niet niks.
Bij bedrijven kan dat natuurlijk heel anders liggen dan bij particulieren.
exact, ik verdien in de zomer tussen 5 en 9 euro per dag, en dat zonder dat ik ook maar een kWh zelf verbruik vanuit het net.
Juist in de zomer, waar ik qua batterijcapaciteit toch al meer is dan wat ik in de zomer zelf in de korte avond/nacht ook echt nodig heb, dus de het grote deel van de rest gaat gewoon tijdens tijdens de meest waardevolle uren (laatse tijd vaak tussen 21:00 - 23:00) het net uit, en dat nu nog voor tussen ruim 30 tot 40 (of soms meer) cent per kWh.

• GroundBreaking
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:24:
[...]

exact, ik verdien in de zomer tussen 5 en 9 euro per dag, en dat zonder dat ik ook maar een kWh zelf verbruik vanuit het net.
Juist in de zomer, waar ik qua batterijcapaciteit toch al meer is dan wat ik in de zomer zelf in de korte avond/nacht ook echt nodig heb, dus de het grote deel van de rest gaat gewoon tijdens tijdens de meest waardevolle uren (laatse tijd vaak tussen 21:00 - 23:00) het net uit, en dat nu nog voor tussen ruim 30 tot 40 (of soms meer) cent per kWh.
Je moet zakelijk natuurlijk rekening houden met andere tarieven, omdat bedrijven de btw terug krijgen word daar niet mee gerekend. Dan is ook de energie belasting lager voor grote volumes, en word daar (al) betaald voor elke kWh transport. Dus dan word de berekening wel iets anders met handelen. Al kun je natuurlijk ook grotere volumes verhandelen zeer zeker wat ook weer positief zou kunnen zijn.

• Jan-tweak
  • Nu online
GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:49:
[...]

Je moet zakelijk natuurlijk rekening houden met andere tarieven, omdat bedrijven de btw terug krijgen word daar niet mee gerekend. Dan is ook de energie belasting lager voor grote volumes, en word daar (al) betaald voor elke kWh transport. Dus dan word de berekening wel iets anders met handelen. Al kun je natuurlijk ook grotere volumes verhandelen zeer zeker wat ook weer positief zou kunnen zijn.
Sorry, ik had het niet over zakelijk, maar gewoon wat elke normale consument kan.

• GroundBreaking
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:18:
[...]

Sorry, ik had het niet over zakelijk, maar gewoon wat elke normale consument kan.
Maar de gene waar je initieel op reageerde die zei terugleveren is niks waard had het wel over zakelijk. Dus daar zit denk ik meteen het verschil.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:24:
en dat nu nog voor tussen ruim 30 tot 40 (of soms meer) cent per kWh.
In België? In NL zie ik vandaag geen marktprijs van 30+.

• IvoB2
  • Niet online
In België/Vlaanderen - op een uitzonderlijke aircodag - al zeker niet.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Even een check hier. Ik heb een PV verdeler waar de zonnepanelen aan hangen en de WP op een aparte groep B20. Kan ik hier ook de accu aan hangen? Ik denk van wel. Overschot panelen gaat immers gelijk de accu dan in en/of WP. Of denk ik nu krom?

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 10:43
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:14:
Even een check hier. Ik heb een PV verdeler waar de zonnepanelen aan hangen en de WP op een aparte groep B20. Kan ik hier ook de accu aan hangen? Ik denk van wel. Overschot panelen gaat immers gelijk de accu dan in en/of WP. Of denk ik nu krom?
Afhankelijk van de capaciteit/instellingen kunnen er mogelijk momenten voorkomen waarbij PV en batterij gelijktijdig meer dan 20A leveren of batterij en WP samen meer dan 20A verbruiken/laden.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• GroundBreaking
HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:26:
[...]

Afhankelijk van de capaciteit/instellingen kunnen er mogelijk momenten voorkomen waarbij PV en batterij gelijktijdig meer dan 20A leveren of batterij en WP samen meer dan 20A verbruiken/laden.
Ik denk dat het inderdaad volgens de regels niet mag, want wat je dan kan krijgen is dat de panelen zeg 30A leveren, en de accu daar 10A van opeet, en dan ziet je automaat dat niet, maar dat mag je bekabeling niet hebben. (Of dit met de vermogens wel of niet uit kan, zal er voor de NEN1010 regels niet toe doen.)
Je zou er een groepenkastje tussen kunnen stoppen, dan is bovenstaand risico afgevangen. Al kan je dan wel in het probleem van NEN1010 en selectiviteit vallen. Al zou het me verbazen als je daar ooit gezeur mee zou krijgen, maar goed het is ook een regel.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:24
Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:03:
[...]

Jan gooit er alle eb en btw bij ,dan word het over twee uurtjes inderdaad 35 cent in nl.

1 PVoutput . Dongen NB

• MotorBeast
GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:40:
[...]

Ik denk dat het inderdaad volgens de regels niet mag, want wat je dan kan krijgen is dat de panelen zeg 30A leveren, en de accu daar 10A van opeet, en dan ziet je automaat dat niet, maar dat mag je bekabeling niet hebben. (Of dit met de vermogens wel of niet uit kan, zal er voor de NEN1010 regels niet toe doen.)
Je zou er een groepenkastje tussen kunnen stoppen, dan is bovenstaand risico afgevangen. Al kan je dan wel in het probleem van NEN1010 en selectiviteit vallen. Al zou het me verbazen als je daar ooit gezeur mee zou krijgen, maar goed het is ook een regel.
Dat is nu toch ook al het geval met de zonnepanelen en WP? Overigens hangt er hier op zolder zo'n kastje en zowel de panelen als WP hebben een aparte groep. Die kast hangt dan weer met 4mm2 kabel aan de groepenkast beneden waar die B20 op zit. Daarachter zit dan weer een aardlekschakelaar.

• GroundBreaking
Aah, je hebt gelijk. Ik had over PV-verdeler heen gelezen. Ik dacht dat je ze aan 1 kabel zegmaar ging hangen, maar er zit al iets tussen.

Dus je hebt een kabel van de groepenkast met automaat B20 beneden naar de PV-Verdeler, waarin waarschijnlijk B16 voor de panelen en B16 voor de warmtepomp zitten? Als je de accu er dan bij hangt, zou het goed moeten gaan. Al zijn er wel een hoop PV-Verdelers waar een stopcontact in zit, dat wel direct op 1 van de twee groepen aangesloten zit, en dan zou je weer niet meer dan die 800watt terug mogen leveren. Dus als je fototje hebt van de specifieke PV-Verdeler is dat makkelijker beoordelen.

(Volgens de regels voor selectiviteit zou er eigenlijk een factor 1.6 tussen die B20 en B16 moeten zitten, maar dat wordt bij aanpassingen aan bestaande installaties gedoogd/goedgekeurd zover ik weet)

• HandyLumberjack
GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:19:

Als je de accu er dan bij hangt, zou het goed moeten gaan.
Zolang je onder die 20A blijft gezamenlijk.... Is niet onmogelijk, maar zelfs bij NOM is het niet ondenkbaar dat je daar af en toe overheen gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-07-2026 20:21 ]

• GroundBreaking
HandyLumberjack schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:18:
[...]

Zolang je onder die 20A blijft gezamenlijk.... Is niet onmogelijk, maar zelfs bij NOM is het niet ondenkbaar dat je daar af en toe overheen gaat.
Eeuhm, als je over die 20A heen gaat, dan zou je automaat beneden getriggerd worden. Dat kan vervelend zijn, maar niet zozeer schadelijk/gevaarlijk? In bijna elke huis zijn de groepen bij elkaar opgeteld meer dan wat de aanvoer kan leveren.

• Jan-tweak
  • Nu online
Olaf van der Spek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:03:
[...]

Vandaag om 21:00 was het 34,80 ct kWh ( zonneplan en dus NL)

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:36:
[...]

Vandaag om 21:00 was het 34,80 ct kWh ( zonneplan en dus NL)
Inkoop? of heb jij een beter zonneplan abonnement?

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• MotorBeast
GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Eeuhm, als je over die 20A heen gaat, dan zou je automaat beneden getriggerd worden. Dat kan vervelend zijn, maar niet zozeer schadelijk/gevaarlijk? In bijna elke huis zijn de groepen bij elkaar opgeteld meer dan wat de aanvoer kan leveren.
Gaat hier soms 5000W van de zonnepanelen overheen.

• Jan-tweak
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:14:
Zolang die batterij een uitgaand vermogen <800W heeft ja, anders heeft die batterij gewoon zijn eigen groep nodig.

• MotorBeast
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:48:
[...]

Zolang die batterij een uitgaand vermogen <800W heeft ja, anders heeft die batterij gewoon zijn eigen groep nodig.
Want? Of ik nu zonnestroom teruglever of 3600W uit een accu. Wat is het verschil? Ik zie hem niet.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:01:
[...]

Want? Of ik nu zonnestroom teruglever of 3600W uit een accu. Wat is het verschil? Ik zie hem niet.
Heel simpel, dat is volgens de NEN1010.

En dat moet ook het advies zijn wat iedere professional je zou moeten geven. En als je besluit om lekker eigenwijs te doen dan moet je het zelf weten, niet gaan klagen als het wel mis gaat.

Deze discussie wordt momenteel haast elke week weer gevoerd waarom ze een plugin op een aparte groep zouden moeten zetten als je >800W wil gebruiken, het antwoord is ook al tientallen keren gegeven. Langzamerhand hand is elke hypothetische situatie uitgelegd en weer gepareerd met alle bekenende "ja, maar" 's en "nee, want" 's die je maar kan bedenken.

Als je conform de richtlijnen wil werken is het gewoon duidelijk. En wil je dat niet, dan is dat op eigen risico.

[ Voor 44% gewijzigd door zalkc op 20-07-2026 23:18 ]

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

• MotorBeast
zalkc schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:10:
[...]

Heel simpel, dat is volgens de NEN1010.

En dat moet ook het advies zijn wat iedere professional je zou moeten geven. En als je besluit om lekker eigenwijs te doen dan moet je het zelf weten, niet gaan klagen als het wel mis gaat.

Deze discussie wordt momenteel haast elke week weer gevoerd waarom ze een plugin op een aparte groep zouden moeten zetten als je >800W wil gebruiken, het antwoord is ook al tientallen keren gegeven. Langzamerhand hand is elke hypothetische situatie uitgelegd en weer gepareerd met alle bekenende "ja, maar" 's en "nee, want" 's die je maar kan bedenken.

Als je conform de richtlijnen wil werken is het gewoon duidelijk. En wil je dat niet, dan is dat op eigen risico.
Installateur zo aangelegd. Niet ik. Hopeloos. Vraag het niet voor niets. Niemand is blijkbaar te vertrouwen. Ik heb andere talenten.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 20-07-2026 23:16 ]

• Jan-tweak
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:01:
[...]

Omdat voor zowel je PV als ook voor je batterij geld dat deze op een eigen groep zonder andere apparaten moeten beschikken.
Dus voor PV is dat in de NEN1010 geregeld, die veelal ook nog eens vaak over een 300mA ( of 100mA) beschikt en daarom ook geen WCD in de groep mag hebben m.n. omdat een WCD verplicht over een 30mA aardlek moet beschikken.
Dus al daarom kun je dus binnen je PV groep daar niet ook een batterij op aansluiten. Enig escape is een batterij die DC zijdig aan de DC kant van je PV omvormer is gekoppeld.
Bv zie je bij Solareadge met hun hybride omvormers incl batterij, maar dat is dus DC zijdig gekoppeld en niet via de AC kant zoals jij dat omschrijft.

• Jan-tweak
  • Nu online
tweeek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:38:
[...]

Inkoop? of heb jij een beter zonneplan abonnement?
Dat is gewoon wat de prijs van zonneplan is, ik zelf krijg daar dus zelfs ook nog 2 ct extra op plus de 10% zonnebonus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzyHKZCqhSrCeYT8fhyavrJiS5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uN2rmk1jdyj8uJXeLQxDLQyl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-tweak op 20-07-2026 23:29 ]

• MotorBeast
Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:16:
[...]

Omdat voor zowel je PV als ook voor je batterij geld dat deze op een eigen groep zonder andere apparaten moeten beschikken.
Dus voor PV is dat in de NEN1010 geregeld, die veelal ook nog eens vaak over een 300mA ( of 100mA) beschikt en daarom ook geen WCD in de groep mag hebben m.n. omdat een WCD verplicht over een 30mA aardlek moet beschikken.
Dus al daarom kun je dus binnen je PV groep daar niet ook een batterij op aansluiten. Enig escape is een batterij die DC zijdig aan de DC kant van je PV omvormer is gekoppeld.
Bv zie je bij Solareadge met hun hybride omvormers incl batterij, maar dat is dus DC zijdig gekoppeld en niet via de AC kant zoals jij dat omschrijft.
Zal morgen even een foto posten. Ben wel benieuwd wat julie reactie is. Dank alvast.

• Jan-tweak
  • Nu online
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:21:
[...]

Zal morgen even een foto posten. Ben wel benieuwd wat julie reactie is. Dank alvast.
probeer anders even een (simpel) schema te maken ( zo goed als het kan ) hoe het er bij jou is aangesloten, want dan kunnen we je van nuttige informatie voorzien. succes

• tweeek
  • Nu online

tweeek

Marstek venus V3.0

Jan-tweak schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:18:
[...]

Dat is gewoon wat de prijs van zonneplan is, ik zelf krijg daar dus zelfs ook nog 2 ct extra op plus de 10% zonnebonus.
[Afbeelding]
Scroll dan maar niet naar beneden naar de balk onder de grafiek :)

• Jan-tweak
  • Nu online
tweeek schreef op maandag 20 juli 2026 @ 23:39:
[...]

Scroll dan maar niet naar beneden naar de balk onder de grafiek :)
sorry, als ik tussen 20:00 en 23:00 vanavond heb teruggeleverd (jup vooral vanuit de batterij) dan krijg ik gewoon die prijs.
mijn overige teruglevering via de PV is afhankelijk van het tijdstip natuurlijk een stuk lager.
dus morgen is mijn batterij vrijwel leeg rond een uur of 9:00 / 10:00, niet erg, want dan is de Zon weer op en neemt de stroomproductie voor het huis weer over en laad daarbij ooknog de batterij opnieuw op, wat dan nog overblijft gaat retour net.
en nu heb je nog het voordeel dat je de belasting kunt meenemen qua prijs, in 2027 gaat dat natuurlijk niet meer op, dan blijft de kale energieprijs over.

• GroundBreaking
[...]

Afhankelijk van zijn PV-Verdeler kan het toch zijn dat die batterij zijn eigen groep heeft? Er ligt een kabel naar de PV-Verdeler waarna er losse groepen zijn, als de accu, zonnepanelen en warmtepomp daar allemaal hun eigen groep hebben is het gewoon akkoord.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:42

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

[...]

Met een PV verdeler heeft die een eigen groep. Als de vermogens goed op elkaar zijn afgesteld is een PV verdeler in principe niets meer dan een verlengstuk van de meterkast :)

En ik doe hetzelfde met terugleveren: laden tegen 13 cent en terugleveren tegen > 30 cent. Liefste met zonnestroom, maar laadt nu ook gerust bij uit het net als er niet genoeg is.

Maakt reviews bij IOTDomotica.nl . Podcast bij Kophi: ook op YT.

• Stefannn
  • Nu online
@MotorBeast
Eiegnlijk denk ik dat het wel goed zit.
Dat wil zeggen….
De PV verdeler zorgt ervoor dat er niet meer dan 3600watt geleverd kan worden. Zoals je zelf zegt. Geen verschil OF het uit de PV of de accu komt. Kwa installatie zit dat dan goed.
Maar….
Formeel heb je dan wel een te grote last (in dit geval negatieve last, opwekking dus) op betreffende ondergroep aangesloten. Want als PV EN accu 3600W leveren overbelast je de boel met 7200W.
De vraag is dan “gebeurt dat”?
Als er een supervisor EMS (energy management system) is dat zorgt dat dat niet gebeurt zit het toch weer goed. Dan zit de overbelasting beveiliging niet in de automaat maar in de electronica (en fungeert de automaat nog steeds als veiligheid want die klapt er echt wel uit als de electronica een fout maakt).
Als je bijvoorbeeld een hybride omvormer hebt dan is dat zo. Die controleert zoal accu als PV en zorgt dat de combinatie binnen de grenzen blijft.
Vergelijkbaar met load balancing van een laadpaal. Zonder loadbalancing heeft een laadpaal ook grote kans de hoofdzekering eruit te laten klappen.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 21-07-2026 06:59 ]

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• GroundBreaking
Stefannn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 06:57:
@MotorBeast
Dat wil zeggen….
De PV verdeler zorgt ervoor dat er niet meer dan 3600watt geleverd kan worden. Zoals je zelf zegt. Geen verschil OF het uit de PV of de accu komt. Kwa installatie zit dat dan goed.
Maar….
Formeel heb je dan wel een te grote last (in dit geval negatieve last, opwekking dus) op betreffende ondergroep aangesloten. Want als PV EN accu 3600W leveren overbelast je de boel met 7200W.
Als er een supervisor EMS (energy management system) is dat zorgt dat dat niet gebeurt zit het toch weer goed. Dan zit de overbelasting beveiliging niet in de automaat maar in de electronica (en fungeert de automaat nog steeds als veiligheid want die klapt er echt wel uit als de electronica een fout maakt).
Als je bijvoorbeeld een hybride omvormer hebt dan is dat zo. Die controleert zoal accu als PV en zorgt dat de combinatie binnen de grenzen blijft.
Vergelijkbaar met load balancing van een laadpaal. Zonder loadbalancing heeft een laadpaal ook grote kans de hoofdzekering eruit te laten klappen.
Dan ga jij ervan uit dat de batterij op dezelfde groep als de PV aangesloten wordt. Ik denk echter dat ie eerder bij de groep van de warmtepomp zal zitten, als er een stopcontact in de PV-verdeler zit. En dan wordt het een ander verhaal.

Maar laten we welwezen, als er een los groepje nog in kan, zou het sowieso moeten kunnen, met de aanname dat de kabels in de PV-verdeler dik genoeg zijn voor Max PV, Max Accu, Max Warmtepomp opgeteld.

[ Voor 6% gewijzigd door GroundBreaking op 21-07-2026 07:49 ]

• reneeke1970
Stefannn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 06:57:
@MotorBeast
Dat wil zeggen….
Maar….
Als de kabel tussen meterkast en verdeler dik genoeg (bv 6mm2)is aangelegd is er geen overbelasting. En misschien is het wel een drie fase kabel,dan heb je alle vrijheid

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 21-07-2026 08:35 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 19:18

B2

wa' seggie?

Ik ben bezig met een (onderzoeks)traject om te electrificeren. Warmtepomp, had ook nog geen zonnepanelen en dan ook maar een thuisaccu, want ja.. dat hoort er toch bij denk je dan.

Dus wat bedrijven langs laten komen, maar ondertussen zie ik de bomen niet meer door het bos, zoveel verschillende systemen. Panelen rechtstreeks op batterij omvormer, of toch maar een losse accu, zelfs panelen op micro-omvormers icm 'vaste' plugin accu's zijn langsgekomen in offertes. Systemen van Victron, Enphase, Sigenergy of losse accu's van Marstek en IndeVolt worden aangeboden.

Wat is nou wijsheid om te doen? Ik heb 3 verschillende daken (1 grote op zuid, 18 panelen, 1 kleine op zuid 4 panelen, 1 platte voor oost-west opstelling, 12 panelen). Mijn jaarverbruik nu is 7500 kWh, nachtverbruik ongeveer 8 a 9 kWh.

• Stefannn
  • Nu online
B2 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:16:
Ik ben bezig met een (onderzoeks)traject om te electrificeren. Warmtepomp, had ook nog geen zonnepanelen en dan ook maar een thuisaccu, want ja.. dat hoort er toch bij denk je dan.

Dus wat bedrijven langs laten komen, maar ondertussen zie ik de bomen niet meer door het bos, zoveel verschillende systemen. Panelen rechtstreeks op batterij omvormer, of toch maar een losse accu, zelfs panelen op micro-omvormers icm 'vaste' plugin accu's zijn langsgekomen in offertes. Systemen van Victron, Enphase, Sigenergy of losse accu's van Marstek en IndeVolt worden aangeboden.

Wat is nou wijsheid om te doen? Ik heb 3 verschillende daken (1 grote op zuid, 18 panelen, 1 kleine op zuid 4 panelen, 1 platte voor oost-west opstelling, 12 panelen). Mijn jaarverbruik nu is 7500 kWh, nachtverbruik ongeveer 8 a 9 kWh.
A/ neem een zondagmiddag om de afgelopen 3 maanden van dit forum door te lezen.
B/ ik zou sowieso voor een hybride omvormer gaan waar zowel batterijen als PV op aangesloten zit. Dan heb je voordeel van “hoog efficiënt “ direct DC laden (PV direct naar de batterij zonder tussenstap via 230V AC). En voordeel van “slechts 1 omvormer” en daarmee “slechts 1x stand-by verlies”. En je weet dan zeker dat PV en batterij optimaal samenwerken.
C/ een aantal (3 a 4) configuraties helemaal uitwerken en heel precies voor en nadelen tegenover elkaar zetten. Daarmee zie je de bomen weer terug in het bos. Het is verleidelijk om maar 1 systeem uit te werken en op te tuigen al naar gelang behoefte. Door een aantal configuraties helemaal uit te werken kies je niet in het begin, maar aan het eind.

Persoonlijk ben ik een paar maanden bezig geweest voor ik mijn uiteindelijke keuze had gemaakt. Als je er de tijd voor neemt gaat het echt wel lukken.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
GroundBreaking schreef op maandag 20 juli 2026 @ 21:05:
Eeuhm, als je over die 20A heen gaat, dan zou je automaat beneden getriggerd worden.
Kan minimaal 25A (125%) continu doorheen.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:20
Stefannn schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:25:
[...]
B/ ik zou sowieso voor een hybride omvormer gaan waar zowel batterijen als PV op aangesloten zit. Dan heb je voordeel van “hoog efficiënt “ direct DC laden (PV direct naar de batterij zonder tussenstap via 230V AC). En voordeel van “slechts 1 omvormer” en daarmee “slechts 1x stand-by verlies”. En je weet dan zeker dat PV en batterij optimaal samenwerken.
Ik zou hierbij wel uitkijken voor vendor lock-in. Zorg dus dat de (losse) omvormer ook naadloos samenwerkt met andere PV en andere accu's.

• zalkc

zalkc

cvz.eu

GroundBreaking schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:47:
[...]

Dan ga jij ervan uit dat de batterij op dezelfde groep als de PV aangesloten wordt. Ik denk echter dat ie eerder bij de groep van de warmtepomp zal zitten, als er een stopcontact in de PV-verdeler zit. En dan wordt het een ander verhaal.

Maar laten we welwezen, als er een los groepje nog in kan, zou het sowieso moeten kunnen, met de aanname dat de kabels in de PV-verdeler dik genoeg zijn voor Max PV, Max Accu, Max Warmtepomp opgeteld.
Ik moet toegeven dat ik om de verdeler heb heen gelezen gisteren, en een rode waas kreeg op de zoveelste vraag over een batterij wel of niet op een eigen groep.

Het schemaatje waar Jan-Tweak om vroeg kan wel helpen, want ik heb het nu nog niet helemaal helder. Ik doe de aanname, en verbeter mij als ik dat mis heb, dat je een PV-verdeler plaatst met de verwachting dat 1 deel op je groep altijd teruglevert en het andere deel altijd vraagt. Een batterij kan leveren en vragen, afhankelijk van je wensen. Kan dat een probleem opleveren met een verdeler? << Dat maakt dus niet uit, maar er zijn wel speciale eisen waar je rekening mee moet houden. Het hebben van de aansluitwaardes en de opbouw van het geheel kan wel helpen.

• GroundBreaking
mitsumark schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 09:37:
[...]
Ik zou hierbij wel uitkijken voor vendor lock-in. Zorg dus dat de (losse) omvormer ook naadloos samenwerkt met andere PV en andere accu's.
Ik ging hier wat tegenin brengen, maar de truck is inderdaad wel dat ik ene hybride omvormer heb voor mijn panelen. Maar de accu is daar zo duur dat ik voor een plug-inaccu ben gegaan. Dus je hebt hier wel een punt.

• Jan-tweak
  • Nu online
GroundBreaking schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 07:47:
[...]

zolang we niet weten hoe hij het "echt" heeft zitten aangesloten kunnen we nog talloze opties doorspreken, laten we gewoon op het antwoord van @MotorBeast wachten en dan is het gewoon duidelijk.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:12

Op dit moment vergelijk je vooral batterijmerken met elkaar, terwijl de belangrijkste keuze eigenlijk eerder in het proces ligt: welk systeem past het beste bij jouw situatie? Begin daarom niet met de vraag welke batterij het beste is, maar met de uitgangspunten van het ontwerp: Wat wil je met de batterij bereiken: meer eigen verbruik, handelen op dynamische tarieven of noodstroom?
Welk PV-ontwerp sluit het beste aan op de drie dakvlakken
Past een AC- of juist een DC-gekoppelde batterij beter bij de installatie?
Welke accucapaciteit is realistisch op basis van het daadwerkelijke verbruiksprofiel?
Welk EMS stuurt het systeem straks slim en betrouwbaar aan?

Pas wanneer deze keuzes helder zijn, wordt het zinvol om merken als Victron, Sigenergy of Enphase met elkaar te vergelijken. Bij een jaarverbruik van ongeveer 7.500 kWh en een nachtverbruik van 8 à 9 kWh lijkt een batterijcapaciteit van circa 10–15 kWh een logische bandbreedte. De uiteindelijke keuze hangt echter af van factoren zoals de warmtepomp, een eventuele elektrische auto, een dynamisch energiecontract en de manier waarop je de batterij wilt gebruiken. Uiteindelijk is een goed ontworpen systeem met een krachtig EMS belangrijker dan alleen het merk op de batterij.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:07

Ik tel 4 verschillende dakhoeken/windrichtingen. Als dat op 1 omvormer moet kom je op SolarEdge met losse optimizers uit.

Alternatief zijn microomvormers (enphase o.a.) maar dan ben je van dc naar ac naar dc naar ac aan het omvormen om je batterij te gebruiken.

Misschien is solaredge zo gek dan niet (of je moet meerdere omvormers plaatsen of een stringomvormer met 4x mptt als je alle vlakken wil gebruiken). Ik weet niet met welke batterijsystemen ze werken.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 19:18

B2

wa' seggie?

clodders schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Op dit moment vergelijk je vooral batterijmerken met elkaar, terwijl de belangrijkste keuze eigenlijk eerder in het proces ligt: welk systeem past het beste bij jouw situatie? Begin daarom niet met de vraag welke batterij het beste is, maar met de uitgangspunten van het ontwerp: Wat wil je met de batterij bereiken: meer eigen verbruik, handelen op dynamische tarieven of noodstroom?
Welk PV-ontwerp sluit het beste aan op de drie dakvlakken
Past een AC- of juist een DC-gekoppelde batterij beter bij de installatie?
Welke accucapaciteit is realistisch op basis van het daadwerkelijke verbruiksprofiel?
Welk EMS stuurt het systeem straks slim en betrouwbaar aan?

Pas wanneer deze keuzes helder zijn, wordt het zinvol om merken als Victron, Sigenergy of Enphase met elkaar te vergelijken. Bij een jaarverbruik van ongeveer 7.500 kWh en een nachtverbruik van 8 à 9 kWh lijkt een batterijcapaciteit van circa 10–15 kWh een logische bandbreedte. De uiteindelijke keuze hangt echter af van factoren zoals de warmtepomp, een eventuele elektrische auto, een dynamisch energiecontract en de manier waarop je de batterij wilt gebruiken. Uiteindelijk is een goed ontworpen systeem met een krachtig EMS belangrijker dan alleen het merk op de batterij.
Klopt, maar dat is ook een beetje wat ik bedoel met 'door de bomen het bos niet meer zien'.

Wil ik noodstroom? Ehm, ja kan handig zijn, maar ga ik veel geld uitgeven voor iets wat in de afgelopen 10 jaar 1x is voorgekomen hier? Of gaat het veel vaker voorkomen..
Ik ben niet per se afhankelijk van de warmtepomp straks om het warm te houden, ik kan ook een pelletkachel op een kleine accu laten draaien.
Handelen? Neuh, nier per se, meer een bijkomstigheid denk ik.
Meer eigen verbruik, ja dat zeker.
EMS, geen idee. Home Assistant heb ik al, daar kan ik wat van gebruiken/mee bouwen.
Dynamisch energiecontract, ja dat lijkt me dan wel handig om te nemen/hebben, dat valt wel te regelen.

• Pr088
jpvk007 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:36:
[...]

Ik tel 4 verschillende dakhoeken/windrichtingen. Als dat op 1 omvormer moet kom je op SolarEdge met losse optimizers uit.

Alternatief zijn microomvormers (enphase o.a.) maar dan ben je van dc naar ac naar dc naar ac aan het omvormen om je batterij te gebruiken.

Misschien is solaredge zo gek dan niet (of je moet meerdere omvormers plaatsen of een stringomvormer met 4x mptt als je alle vlakken wil gebruiken). Ik weet niet met welke batterijsystemen ze werken.
Veel andere merken met directe DC kunnen via meerdere MPTTs prima meerdere dakvlakken aansluiten door meerdere strings te vormen. Ik heb zelf SolarEdge, het grootste selling-point is optimalisatie bij schaduw. Als je alles nieuw gaat aanleggen, dan zou ik kijken naar een batterij met 4 MPTT's. Die zijn er genoeg.

Eerst de situatie goed uitwerken, dan kijken naar systemen.

• GroundBreaking
Pr088 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Ik denk dat dat ook lastig is als je niet weet wat de mogelijkheden ongeveer zijn.
Maar ik ben het er principiëel wel helemaal mee eens.
Dit voelt wel als een case waarin, als je een goed uitgewerkt/uitgelegd topic start schrijft en dus een eigen topic maakt, er wel een gedegen advies uit moet kunnen komen. Want tussen al de andere gesprekken in topics in denk ik dat je al snel weer door de bomen het bos niet meer gaat zien.

• Stefannn
  • Nu online
[...]
Eerlijk gezegd zie ik dat anders.
Het heeft zeker voordeel om mbt warmtepomp en laadpaal flexibiliteit te hebben. Maar wat betreft batterij en PV is mijn persoonlijke mening dat het juist een voordeel is dat die helemaal verweven zijn.
En iedereen mag dat natuurlijk anders zien.
Vendor lock-in is zeker een ding om rekening mee te houden maar je moet je wel altijd afvragen “op welk nivo” en “in hoeverre je zelf een tweaker bent”. De motor van mijn auto kan ik ook niet van een ander merk kiezen en dat is prima want ik wil dat de motor optimaal is afgestemd op mijn auto. Dat de laadpaal van een ander merk is dan de auto is dan juist weer erg handig.
De grens zal voor iedereen anders zijn.

• clodders
B2 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:47:
[...]

Klopt, maar dat is ook een beetje wat ik bedoel met 'door de bomen het bos niet meer zien'.

Wil ik noodstroom? Ehm, ja kan handig zijn, maar ga ik veel geld uitgeven voor iets wat in de afgelopen 10 jaar 1x is voorgekomen hier? Of gaat het veel vaker voorkomen..
Ik ben niet per se afhankelijk van de warmtepomp straks om het warm te houden, ik kan ook een pelletkachel op een kleine accu laten draaien.
EMS, geen idee. Home Assistant heb ik al, daar kan ik wat van gebruiken/mee bouwen.
Dynamisch energiecontract, ja dat lijkt me dan wel handig om te nemen/hebben, dat valt wel te regelen.
Kijk even wat ik op 15-07-2026 op dit forum heb geplaatst en doe je voordeel ermee.
Je zal zelf de keuze moeten maken

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• HandyLumberjack
Pr088 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Veel andere merken met directe DC kunnen via meerdere MPTTs prima meerdere dakvlakken aansluiten door meerdere strings te vormen. Ik heb zelf SolarEdge, het grootste selling-point is optimalisatie bij schaduw. Als je alles nieuw gaat aanleggen, dan zou ik kijken naar een batterij met 4 MPTT's. Die zijn er genoeg.

Ik ben wel benieuwd naar die batterijen met 4 MPTT's waar je die hoeveelheid PV fatsoenlijk op kan aansluiten. Noem eens wat merken/types.

• MotorBeast

2 stringomvormers van Goodwe. 1 omvormer hang je 18 en 4 panelen aan op 2 strings. Andere omvormer hang je de 12 panelen aan op 2 strings. Geen optimizers of micro's want Goodwe heeft top schaduwmanagement mocht je dat hebben. Losse accu ernaast van 10kWh. Gaat een omvormer op termijn kapot kan je goedkoop vervangen. Zo ook met accu. Lekker loskoppelen.

@Jan-tweak Mijn verdeelkast op zolder die met 4mm2 naar beneden gaat naar de groepenkast waar dan een 40A aardlek hangt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_S6YH08Ezja0S2qCqbJNcecnWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ll6QH9SNIOW1j0djSdl7JCCW.jpg?f=fotoalbum_large

• Pr088
B2 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 10:47:
[...]

In jouw situatie zou ik dan zeggen:

Kijk via Jeroen.nl of een thuisbatterij interessant is met je huidige verbruiksprofiel, i.c.m. met dynamisch contract. Ik verwacht van wel.

Warmtepomp zou ik grotendeels los zien van je opwek en opslag, de warmtepomp gaat 's winters toch 24/7 draaien (tenzij je de pelletkachel gebruikt) en dan loopt alle zonnestroom toch regelrecht in je accu. Ik kwam in januari tot 85% eigen gebruik met 11kWp.

Omdat je zon + batterij wilt kun je daarvoor het beste één systeem kiezen. Optimizersystemen zoals Enphase en SolarEdge niet direct naar toe gaan, tenzij je veel schaduw op het dak hebt. Een directe aansluiting van strings op je batterijomvormer is beter.

Kijk of je in de buurt een betrouwbare installateur hebt die alles kan doen en check welke merken zij voeren. Als de gewenste partij SigEnergy (of whatever merk) kun je hen bevragen.

Je kunt online de beste, mooiste merken uitzoeken en in theorie is het het beste om merkonafhankelijk een ontwerp te maken. In de praktijk heb je vooral een goede installateur nodig die goed met je meekijkt, meedenkt en vakwerk aflevert tegen een fatsoenlijke prijs

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:16
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:33:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar die batterijen met 4 MPTT's waar je die hoeveelheid PV fatsoenlijk op kan aansluiten. Noem eens wat merken/types.
SigEnergy EC 17.0 TP ondersteunt 4 MPPT met in totaal 27kWp aan PV. Is dat niet genoeg kan je naar de EC 25.0 TP die tot 40 kWp ondersteunt.

[ Voor 10% gewijzigd door ArPi75 op 21-07-2026 12:05 ]

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• HandyLumberjack
ArPi75 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:03:
[...]

SigEnergy EC 17.0 TP ondersteunt 4 MPPT met in totaal 27kWp aan PV.
Maar dan heeft die string met 4 panelen een te lage spanning om goed te functioneren.

• GroundBreaking
MotorBeast schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:48:
[...]

2 stringomvormers van Goodwe. 1 omvormer hang je 18 en 4 panelen aan op 2 strings. Andere omvormer hang je de 12 panelen aan op 2 strings. Geen optimizers of micro's want Goodwe heeft top schaduwmanagement mocht je dat hebben. Losse accu ernaast van 10kWh. Gaat een omvormer op termijn kapot kan je goedkoop vervangen. Zo ook met accu. Lekker loskoppelen.

@Jan-tweak Mijn verdeelkast op zolder die met 4mm2 naar beneden gaat naar de groepenkast waar dan een 40A aardlek hangt.

[Afbeelding]
Als ik het goed heb zit de Warmtepomp op de DS201(rechts), aardlek en automaat in 1?
De zonnepanelen achter de linkse automaat waar niks op staat. Heb je enig idee wat voor automaat dat is? B16? of B20? Want je zei eerder dat er soms 5000 watt aan zonnestroom overheen gaat, dat zou eigenlijk niet mogen/kunnen met een B16.
Heb je een idee of je warmtepomp ook echt 16A nodig heeft? Of zou die ook met 10A afkunnen?

• Jan-tweak
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 11:48:
[...]

~[Afbeelding]
kijk, je hebt dus een PV verdeler (sub-groepenkast) voor je PV installatie.
Als ik echter naar de voorwaarden van een GoodWe omvormer kijk vraagt deze echter heel specifiek naar een 300mA aardlek, die zit er met deze ABB DS201 echter niet in, daar is helaas een normale 30mA geplaatst.
Die aardlek in de goepenkast speelt hier du geen rol in.
voor de PV zou je eigenlijk deze door een 300mA moeten (laten) vervangen, de installateur heeft zich hier dus niet aan de voorschriften van de omvormer gehouden.
bv deze; ABB Componenten aardlekautomaat B16 1P+N 300mA Type A (2CSR255163R3165); dat is een 1-din brede alamat met 300mA en ook 16A ( je hebt meer daan voldoende ruimte in je PV-verdeler) en
echter de ABB die er nu inzit zou je eventueel wel voor je thuis-batterij kunnen gebruiken mits deze met een type A aardlek gebruikt mag worden, (de nodige) stekker-thuis-batterijen hebben i.v.m. het DC lekstroom >6mA probleem namelijk een durdere type B nodig.
Wil je echter dat vermeiden vraag dan om een zogename DC lekstroom <6mA verklaring of iets wat vergelijkbaar daarmee is, als die er dan is kun je een standaard alamat zoals je die zelf al hebt prima gebruiken.
Heb je al een bepaald merk en type in gedachte ?
Kleine tip; veel Anker modelen hebben deze of b.v. de nieuwe Zendure SF 4000 Mix ook.
die laatse is net als de Anker max mogelijk best interessant omdat deze eigenlijk een zeer hoog vermogen met een redelijke capaciteit van 8 kWh wat voor veel huishouden een prima capaciteit is ( die ook nog uitbreidbaar is). Alleen voor de Mix is die B16 te klein, daar heb je een B20 nodig.

dat zou dan als voorbeeld zo uit kunnen zien:
- ik heb hier wel nog de bestaande 30mA voor je PV ingetekend ( dus zoals het nu is)
- je 2 kWh meters zijn hier even niet in meegenomen, maar daar is meer dan voldoende ruimte voor, je kunt zelfs voor de batterij hier nog een HW kW plaatsen. ( je hebt nog 4 Din plekken over)
- de nieuwe groep t.b.v. de thuis-batterij is gestippeld weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k8JRcsPasSNfYkn-BKtXjml1ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YbhdUYnmPHafiWc6TDU7zQHN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 21-07-2026 13:38 ]

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:16
HandyLumberjack schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Maar dan heeft die string met 4 panelen een te lage spanning om goed te functioneren.
Sigenergy is inderdaad niet een systeem voor kleine installaties. In dat geval zal je eventueel met optimzers (bijvoorbeeld van Tigo) moeten werken. Ik heb daarmee 16 panelen op 1 MPPT zitten en daarmee ook geen probleem met de opstartspanning.
Volgens mij is 5 panelen zo'n beetje het minimum, beetje afhankelijk van de specs van het paneel.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• MotorBeast
Huiswerk te doen lees ik wel. Ik ga er even aandacht een schenken en kom erop terug. Even weinig tijd nu. Bedankt voor alle input alvast. _/-\o_

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Thuisaccu: al interessant voor mij?
Om daar antwoord op te geven (voor mij) heb ik de P1 data van afgelopen jaar in Excel gezet.
Prijs technisch is de Marstek interessant, die kost 1.249,-.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 00:17 ]

• GroundBreaking
Sport_Life schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:57:
Om daar antwoord op te geven (voor mij) heb ik de P1 data van afgelopen jaar in Excel gezet.

***members only***
Heb je dit met dag of kwartier data gedaan? Als in het zou weleens kunnen dat je in de zomer meer dan 1 keer per dag gebruik kunt maken van je accu.

Ik weet niet wat voor P1 data je hebt en of die al ondersteund word, anders zou ik kunnen kijken die ook toe te kunnen voegen hier: https://www.terugverdientijdbatterij.nl/

Die simuleert de batterij, dus afhankelijk van vermogen en lading kijk hij of er geladen of ontladen moet worden.

(Je P1 data wordt niet geüpload, het blijft lokaal bij jou trouwens, ik zie dat ik de tekst nog even aan moet passen om dat duidelijk te maken)

• Stefannn
  • Nu online

***members only***
Is dat op basis van vast contract?
Met dynamisch contract zou het nog wel eens gunstiger kunnen zijn.
- de EV’s kan je dan goedkoper laden (mits ze voldoende thuis staan als de zon schijnt)
- de hoge avond prijzen vang je af met de accu.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GroundBreaking schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 06:23:
[...]

Heb je dit met dag of kwartier data gedaan? Als in het zou weleens kunnen dat je in de zomer meer dan 1 keer per dag gebruik kunt maken van je accu.

Ik weet niet wat voor P1 data je hebt en of die al ondersteund word, anders zou ik kunnen kijken die ook toe te kunnen voegen hier: https://www.terugverdientijdbatterij.nl/

Die simuleert de batterij, dus afhankelijk van vermogen en lading kijk hij of er geladen of ontladen moet worden.

(Je P1 data wordt niet geüpload, het blijft lokaal bij jou trouwens, ik zie dat ik de tekst nog even aan moet passen om dat duidelijk te maken)
Per dag gedaan en inderdaad het komt een enkele keer voor dat er 2 cycli per dag zijn, maar dat levert weinig op.
De grootste boosdoener is de warmtepomp, die zorgt ervoor dat er relatief weinig eigen gebruik mogelijk is.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefannn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:08:
[...]

Is dat op basis van vast contract?
Met dynamisch contract zou het nog wel eens gunstiger kunnen zijn.
- de EV’s kan je dan goedkoper laden (mits ze voldoende thuis staan als de zon schijnt)
- de hoge avond prijzen vang je af met de accu.
Obv vast contract, per 1 oktober gaat een nieuwe 3 jarige contract in voor 23ct.
Dynamisch is niet heel interessant vanwege het hoge verbruik in de winter. (Tenminste niet als je zekerheid kiest).

Evs laad ik al zoveel mogelijk als de zon schijnt, mogelijk in de toekomst met ere certs.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 08:37 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 18:00
[...]
Dit is wel iets om rekening mee te houden.
Met mijn SolarEdge zonnepanelen loop ik tegen hetzelfde aan. De optimisers kunnen niet zomaar op een andere accu aangesloten worden vanwege de vendor lock-in.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-09 16:40

***members only***
wauw, dat is wel lage zelf consumptie, zonder accu zit ik, op jaarbasis, al hoger dan 37%, ook met warmtepomp overigens. Maar die is, hier, juist goed voor eigen verbruik. Zeker in de winter gaat nagenoeg alle zonnestroom zo de WP in.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

borft schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:34:
[...]

wauw, dat is wel lage zelf consumptie, zonder accu zit ik, op jaarbasis, al hoger dan 37%, ook met warmtepomp overigens. Maar die is, hier, juist goed voor eigen verbruik. Zeker in de winter gaat nagenoeg alle zonnestroom zo de WP in.
Hier gaat in de winter ook alle stroom de warmtepomp in. Het is best een groot huis (265m2) vandaar hoog verbruik van de warmtepomp ondanks redelijk goede isolatie.

• Stefannn
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:27:
[...]

Obv vast contract, per 1 oktober gaat een nieuwe 3 jarige contract in voor 23ct.
Dynamisch is niet heel interessant vanwege het hoge verbruik in de winter. (Tenminste niet als je zekerheid kiest).

Evs laad ik al zoveel mogelijk als de zon schijnt, mogelijk in de toekomst met ere certs.
Heb je dat gesimuleerd? Dat kan heel erg meevallen.
Ik heb zelf ook een warmtepomp. In de zomer lever ik netto terug. Afgelopen januari heb ik GEMIDDELD 64kWh/dag gebruikt en als topper 13 februari met 113kWh. Ik had eind vorig jaar gesimuleerd op basis van P1 data geconcludeerd dat dynamisch voordeliger zou zijn.

Zie plaatje hier onder hoe het nu uitpakt:
- Januari was dynamisch duurder dan 0.23euro/kWh vast, maar februari was al goedkoper. En dat was nog ZONDER batterij.
- Februari en maart, zonder batterij, hadden dus al een gemiddelde afname prijs van 0.23 euro/kWh. Dat is nog afgezien het (beperkte) terugleveren. En dat is dus voor enkel afname al vergelijkbaar met een vast contract van 0.23 euro/kWh. De warmtepomp heeft zeker "duurdere kWh" afgenomen, maar de EV zeker goedkopere.
- Ik heb sinds eind maar een batterij. Over 2026 ben ik nu dynamisch al voordeliger dan het allervoordeligste "eigen huis aanbod" van november 2025.
- MET batterij wordt dat nog veel beter want dan kan je de dure avond pieken vermijden.
- simulatie/voorspelling voor 2027 laat zien dat dynamisch ook dan voordeliger zal zijn.

Wat ik wel doe:
- warmtepomp "dynamisch geoptimaliseerd besturen", ik verwarm het huis tot 17:00 een graad hoger zodat het tussen 17:00 en 21:00 nauwelijks hoeft te stoken. Komende winter zal dat door de batterij niet eens meer hoeven.
- Ik laad de auto op goedkope tijden. In de zomer haal ik gemiddeld 0.13 .. 0.15euro/kWh door vooral de weekend middagen te laden. In de winter haal ik 0.17..0.20 euro/kWh door de goedkope nachten tussen 1:00 en 6:00 te benutten.
Auto is een grote afnemer dus die op goedkope momenten laden scheelt een enorme slok op een borrel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJ0cjCdm55srUGEeWYGjRe18HDo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i14GBukbpjr70LQwC98tsb0l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 22-07-2026 10:04 ]

• IvoB2
  • Niet online
Het ene huis is blijkbaar het andere niet (en de ene levensstijl zal ook wel verschillen van de ander) maar ik blijf me toch verbazen over het energieverbruik van sommige woningen.

Hier produceert ten laatste eind februari tot begin november de basis PV-installatie (5.6 kWp) al meer terug dan er verbruik door de woning is.

Het hoogste verbruik hier ooit gemeten (full electric, dus volledig verwarmen op A2W) was hier 30 kWh (en gemiddeld 20-25 kWh tijdens de wintermaanden) en dat was nog in de beginperiode toen de enige "isolatie" 6 cm rotswol op de zoldervloer was.
In de winter wordt de leefruimte wel alleen warm gehouden op 20-21°C (en schommelt de rest door interne afgifte rond de 15-18°C) en wordt er sowieso tussen 22:00 en 06:00 niet verwarmd met de WP.

Bizarre verschillen.

De EV tellen we hier wel niet mee in de energiebehoefte van de woning. Die wordt thuis alleen op overproductie PV geladen (ruim voldoende van maart tem oktober) en wanneer er geen overproductie beschikbaar is kan deze - mijn mening - beter direct laden vvanuit het net ipv via de thuisaccu. Voor de berekening van een thuisaccu speelt de auto (hier) dus niet mee. Het is gewoon een extra voordeel dat deze bij voldoende overproductie periodiek ook nog indirect (via de thuisaccu) kan laden.

Door deze situatie nog altijd een vast elektriciteitscontract. Dat kost gemiddeld 24/7 een 20 cent/kWh (en nul cent vaste kosten).
Wintererbruik economisch compenseren met zomererkoop zit er hier dan ook al een tijdje niet meer in. Netinjectie leverde tot 30/6 maar een 2 cent/kWh op (en vermoed dat door de laatste contractwijziging dit een 4-5 cent/kWh zal opleveren maar dat is nog altijd een deltafactor 4 tot 5 tussen afname en injectie).
Door de inzet van de thuisaccu is het eigenverbruik van 25% gestegen naar 78%, injectievolume compenseert dus nooit een hoog afnamevolume.

De kosten voor het volume geladen in de EV kan hier ook gerecupereerd worden (zelfs 50% meer dan de echte energiekosten vanuit het net) maar dat reken ik niet mee in de energiekosten afrekening van de woning.

[ Voor 59% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 10:15 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Stefannn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:41:
[...]

Heb je dat gesimuleerd? Dat kan heel erg meevallen.
Ik heb zelf ook een warmtepomp. In de zomer lever ik netto terug. Afgelopen januari heb ik GEMIDDELD 64kWh/dag gebruikt en als topper 13 februari met 113kWh. Ik had eind vorig jaar gesimuleerd op basis van P1 data geconcludeerd dat dynamisch voordeliger zou zijn.

Zie plaatje hier onder hoe het nu uitpakt:
- Januari was dynamisch duurder dan 0.23euro/kWh vast, maar februari was al goedkoper. En dat was nog ZONDER batterij.
- Ik heb sinds eind maar een batterij. Over 2026 ben ik nu dynamisch al voordeliger dan het allervoordeligste "eigen huis aanbod" van november 2025.
- MET batterij wordt dat nog veel beter want dan kan je de dure avond pieken vermijden.
- simulatie/voorspelling voor 2027 laat zien dat dynamisch ook dan voordeliger zal zijn.

Wat ik wel doe:
- warmtepomp "dynamisch geoptimaliseerd besturen", ik verwarm het huis tot 17:00 een graad hoger zodat het tussen 17:00 en 21:00 nauwelijks hoeft te stoken. Komende winter zal dat door de batterij niet eens meer hoeven.
- Ik laad de auto op goedkope tijden. In de zomer haal ik gemiddeld 0.13 .. 0.15euro/kWh door vooral de weekend middagen te laden. In de winter haal ik 0.17..0.20 euro/kWh door de goedkope nachten tussen 1:00 en 6:00 te benutten.
Auto is een grote afnemer dus die op goedkope momenten laden scheelt een enorme slok op een borrel.
~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Mijn cijfers zijn inderdaad vergelijkbaar (januari gemiddeld 64,9 kWh per dag ;)). Als ik jouw tabel goed interpreteer dan worden de extra kosten in de wintermaanden gecompenseerd met goede verkoop in de zomermaanden. Daar zit wat mij betreft een aanname in, ik kies liever voor zekerheid dmv een vast contract voor 3 jaar en denk dat 23ct per kWh een scherpe prijs is. Dat doet uiteraard niets af aan jouw berekening/situatie, een dynamisch contract zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar ik wil zelf het risico niet dragen dat er iets gebeurt waardoor de kWh prijs in de winter >50ct raakt.

Sowieso heb ik het vaste contract nu al afgesloten en kan daar ook niet meer vanaf :).

Overigens kunnen we de (zelf opgewerkte) stroom die de EV's ingaat declareren, dat maakt het een zeer interessante case. Ik verwacht ongeveer 4000 kWh per jaar te kunnen declareren waarvan ca 67% direct verbruik, dat levert ongeveer 800-1.000 euro per jaar op (afhankelijk van het tarief dat ik zelf invul, nog niet helemaal over uit > ergens tussen de kostprijs van 23ct en het openbare tarief van 55ct zal het worden). Daarmee kan ik al 50-75% van mijn stroomverbruik incl. warmtepomp over het hele jaar betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 10:13 ]

• Stefannn
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 09:59:
Het ene huis is blijkbaar het andere niet (en de ene levensstijl zal ook wel verschillen van de ander) maar ik blijf me toch verbazen over het energieverbruik van sommige woningen.

Hier produceert ten laatste eind februari tot begin november de basis PV-installatie (5.6 kWp) al meer terug dan er verbruik door de woning is.

Het hoogste verbruik hier ooit gemeten (full electric, dus volledig verwarmen op A2W) was hier 30 kWh (en gemiddeld 20-25 kWh tijdens de wintermaanden) en dat was nog in de beginperiode toen de enige "isolatie" 6 cm rotswol op de zoldervloer was.
In de winter wordt de leefruimte wel alleen warm gehouden op 20-21°C (en schommelt de rest door interne afgifte rond de 15-18°C) en wordt er sowieso tussen 22:00 en 06:00 niet verwarmd met de WP.

Bizarre verschillen.
Reactie op mijn 113kWh op 13 februari?
Klopt... ik doe probeer veel energie zelf ter maken. Maar ik heb ook stevige verbruikers.
Dit is wel INCLUSIEF EV, die doet al 4300kWh per jaar, dat is al bijna 12kWh per dag. Ik heb een vijver met circulatiepomp van 100W. Dat is ook al 2.4kWh per dag. De warmtepomp doet 3500kWh per jaar. die deed op 13 februari ook al 39kWh.
Ik heb een jacuzzi die zomers op de zonneboiler draait maar winters ook stevig verbruikt.
Gas gebruik ik maar 50 m3/jaar. Op zich zou ik er vanaf kunnen maar dan moet ik mijn mooie 6pits SMEG gasfornuis vervangen. En ik heb een "sier gashaard" in de woonkamer die heel af en toe aan staat en een mooie backup/aanvulling is voor extreem koude dagen.

Tja....
"if shit hits the fan" (langdurig grid uitval) dan kan ik echt wel minderen. Nu is dat niet nodig.

• Stefannn
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:06:
[...]

Mijn cijfers zijn inderdaad vergelijkbaar (januari gemiddeld 64,9 kWh per dag ;)). Als ik jouw tabel goed interpreteer dan worden de extra kosten in de wintermaanden gecompenseerd met goede verkoop in de zomermaanden. Daar zit wat mij betreft een aanname in, ik kies liever voor zekerheid dmv een vast contract voor 3 jaar en denk dat 23ct per kWh een scherpe prijs is. Dat doet uiteraard niets af aan jouw berekening/situatie, een dynamisch contract zal ongetwijfeld goedkoper zijn, maar ik wil zelf het risico niet dragen dat er iets gebeurt waardoor de kWh prijs in de winter >50ct raakt.

Sowieso heb ik het vaste contract nu al afgesloten en kan daar ook niet meer vanaf :).

Overigens kunnen we de (zelf opgewerkte) stroom die de EV's ingaat declareren, dat maakt het een zeer interessante case. Ik verwacht ongeveer 4000 kWh per jaar te kunnen declareren waarvan ca 67% direct verbruik, dat levert ongeveer 800-1.000 euro per jaar op (afhankelijk van het tarief dat ik zelf invul, nog niet helemaal over uit). Daarmee kan ik al de helft van mijn stroomverbruik over het hele jaar betalen.
Zomer<>winter klopt.
Maar... zelfs zonder accu vanaf februari al een afname tarief van 0.23 euro/kWh.
De warmtepomp gebruikte duurdere kWh maar dat werd gecompenseerd door de EV die goedkoper kWh gebruikte.
Kiezen voor zekerheid is niks mis mee. Ieder zijn keuze.
Zie de reactie vooral tegengeluid op jouw eerdere "dynamisch is geen optie WANT hoog winterverbruik"

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bizarre verschillen.

De EV tellen we hier wel niet mee in de energiebehoefte van de woning. Die wordt thuis alleen op overproductie PV geladen (ruim voldoende van maart tem oktober) en wanneer er geen overproductie beschikbaar is kan deze - mijn mening - beter direct laden vvanuit het net ipv via de thuisaccu. Voor de berekening van een thuisaccu speelt de auto (hier) dus niet mee. Het is gewoon een extra voordeel dat deze bij voldoende overproductie periodiek ook nog indirect (via de thuisaccu) kan laden.

Door deze situatie nog altijd een vast elektriciteitscontract. Dat kost gemiddeld 24/7 een 20 cent/kWh (en nul cent vaste kosten).
Wintererbruik economisch compenseren met zomererkoop zit er hier dan ook al een tijdje niet meer in. Netinjectie leverde tot 30/6 maar een 2 cent/kWh op (en vermoed dat door de laatste contractwijziging dit een 4-5 cent/kWh zal opleveren maar dat is nog altijd een deltafactor 4 tot 5 tussen afname en injectie).
Door de inzet van de thuisaccu is het eigenverbruik van 25% gestegen naar 78%, injectievolume compenseert dus nooit een hoog afnamevolume.

De kosten voor het volume geladen in de EV kan hier ook gerecupereerd worden (zelfs 50% meer dan de echte energiekosten vanuit het net) maar dat reken ik niet mee in de energiekosten afrekening van de woning.
Er zit ook een verschil in kosten tussen Nederland en Belgie. Nederland is voor villa's een belastingparadijs (in negatieve zin). Ik weet de kosten dmv veel PV panelen, gasloos, EV's, eventueel thuisbatterij nog behoorlijk te beperken, de vorige bewoner zat aan >500 euro per maand aan energiekosten (nog in de goede tijd zelfs) en was voor hun een van de redenen om de fraaie woning te verlaten voor een appartement.

Verder raken we nu een beetje offtopic, laten we weer teruggaan naar huisbatterijen!

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2026 10:20 ]

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:11:
[...]

Reactie op mijn 113kWh op 13 februari?
Klopt... ik doe probeer veel energie zelf ter maken. Maar ik heb ook stevige verbruikers.

Tja....
"if shit hits the fan" (langdurig grid uitval) dan kan ik echt wel minderen. Nu is dat niet nodig.
Nee geen "reactie" maar eerder een "verwondering" waar al die energie dan aan besteed wordt. Maar blijkbaar vooral een andere levensstijl.
(Hier ook geen gas in de woning).

In een vorige woning had ik wel een gasfornuis (Lacanche Beaune classic) omdat dit wel paste in een 16de eeuws huis). Maar inzake gebruiksvriendelijkheid en vooral onderhoud toch verknocht aan de huidige Siemens inductieplaat en e-oven.
Maar idd, n=1.

En idd energieverminderen is onder normale omstandigheden hier ook niet nodig.
Indien echt nodig kan het wel naar 3 kWh per 24 uur tussen begin maart en begin november en een 5-6 kWh voor de overige maanden. En dat trekt PV en thuisaccu hier 24/7 wel. Desnoods met back up van de accu uit de BEV.

@Sport_Life
Ik woon overigens niet in een villa maar in zowat het kleinste en eenvoudigste huis in wat nu een villawijk is.
Het is net omdat het een relatief (naar Belgische normen) kleine en eenvoudige woning is (139m² in hoofdzakelijk kubusvorm) dat een relatief kleine thuisaccu het meeste verbruik relatief goedkoop kan coveren.
Het huishoudelijk verbruik (en productie) hangt nl. nogal eens tezamen met de benodigde opslag in kWh en benodigde vermogen in kW. Dat kan je beter niet los van elkaar zien. Of het zou louter om een hobbyproject moeten gaan.

In Vlaanderen is in vergelijking met de (gesponsorde) gasprijs de elektriciteit uit het net nog altijd redelijk duur. Het loont dan ook vlugger elektriciteit zelf te produceren en - indien mogelijk - op te slaan voor indirect verbruik.

[ Voor 55% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 10:36 ]

• clodders

Bizarre verschillen.

Interessante praktijkervaring. Je woning laat inderdaad zien wat er mogelijk is als meerdere gunstige factoren samenkomen: een goed geïsoleerde woning, een relatief laag warmteverbruik, een ruime PV-installatie en een bewuste manier van verwarmen en energie gebruiken.

Juist daarom is het lastig om jouw situatie als maatstaf te nemen voor andere woningen. In de praktijk zie ik grote verschillen in energieverbruik. Dat wordt niet alleen bepaald door de installatie, maar ook door het bouwjaar, de isolatie, de grootte van de woning, het aantal bewoners, de gewenste binnentemperatuur en het gebruik van warm water.

Ook over de elektrische auto ben ik het deels met je eens. Als een EV vrijwel uitsluitend op direct zonne-overschot wordt geladen, hoeft deze niet bepalend te zijn voor de batterijcapaciteit. Maar bij veel huishoudens is de EV juist de grootste elektriciteitsverbruiker en speelt deze wél een belangrijke rol in de afweging voor een thuisbatterij, zeker bij een dynamisch energiecontract.

De stijging van je eigenverbruik van 25% naar 78% laat mooi zien wat een thuisbatterij technisch kan bereiken. Uiteindelijk blijft de vraag echter niet alleen hoeveel het eigenverbruik stijgt, maar ook of de investering financieel én technisch past bij de specifieke woning en het gebruiksprofiel. Daarom vind ik dat iedere situatie afzonderlijk beoordeeld moet worden.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Vergeet niet dat @IvoB2 houtstook als verwarming heeft. Dat maakt het hele rekensommetje heel anders.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Pr088
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
Vergeet niet dat @IvoB2 houtstook als verwarming heeft. Dat maakt het hele rekensommetje heel anders.
Ah, dat maakt het verhaal wel anders :P
En het duurzaamheidsdeel kan dan (deels) overboord, vanwege de fijnstof. Maar goed. :)

• reneeke1970
clodders schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Interessante praktijkervaring. Je woning laat inderdaad zien wat er mogelijk is als meerdere gunstige factoren samenkomen: een goed geïsoleerde woning, een relatief laag warmteverbruik, een ruime PV-installatie en een bewuste manier van verwarmen en energie gebruiken.

Juist daarom is het lastig om jouw situatie als maatstaf te nemen voor andere woningen. In de praktijk zie ik grote verschillen in energieverbruik. Dat wordt niet alleen bepaald door de installatie, maar ook door het bouwjaar, de isolatie, de grootte van de woning, het aantal bewoners, de gewenste binnentemperatuur en het gebruik van warm water.

Ook over de elektrische auto ben ik het deels met je eens. Als een EV vrijwel uitsluitend op direct zonne-overschot wordt geladen, hoeft deze niet bepalend te zijn voor de batterijcapaciteit. Maar bij veel huishoudens is de EV juist de grootste elektriciteitsverbruiker en speelt deze wél een belangrijke rol in de afweging voor een thuisbatterij, zeker bij een dynamisch energiecontract.

De stijging van je eigenverbruik van 25% naar 78% laat mooi zien wat een thuisbatterij technisch kan bereiken. Uiteindelijk blijft de vraag echter niet alleen hoeveel het eigenverbruik stijgt, maar ook of de investering financieel én technisch past bij de specifieke woning en het gebruiksprofiel. Daarom vind ik dat iedere situatie afzonderlijk beoordeeld moet worden.
Dat je daar verbaasd over bent,ik zit ongeveer hetzelfde als @IvoB2 . Ik verbruik in jan bijna 600 kwh met de wp. (2600 jaarbasis) Hij draait 24/7 op 21 graden in een 1900 woning met slechts 8 cm glaswol. De piek was 28 kwh op een dag.

In theorie slokt de wp alle pv op,in praktijk geeft de pv toch hogere vermogens pieken dan de wp verbruikt. Dus hierin moet komende winter de accu gaan bijdragen om die pieken binnenshuis te houden.

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Niet online
clodders schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:51:
[...]

Mja, "meerdere gunstige factoren" komen uiteraard niet zomaar samen. :)
Daar zorg je doorgaans zelf voor door het (liefst van in het begin) zo te plannen.
Eenmalige investeringen (zoals doorgedreven isolatie) zorgen er net voor dat je aanhoudend minder energie nodig hebt waardoor bijkomende maatregelen (zoals PV en thuisaccu) gemakkelijker en vooral goedkoper kunnen en deze maatregelen zorgen finaal dan weer voor een zeer lage lopende energierekening.

Maatregelen neem je dan ook best tijdig en op basis van de eigen situatie (en vooral op basis van de eigen geplande doelstellingen).
Wie altijd maatregelen neemt op basis van wat anderen doen of op basis van "een gemiddelde" blijft doorgaans ook steken waar anderen blijven steken of geraakt ook niet verder dan "het gemiddelde".
Ik verlang ook helemaal niet dat "anderen" mijn doelstellingen en maatregelen als "de maatstaf" moeten nemen. maar dat is uiteraard ook omgekeerd van toepassing. Ik moet me ook niet neerleggen bij de maatstaf en/of gemiddeld streefdoel van een ander. :)
Stel je eigen doelen en streef naar het bereiken van die doelen ipv je te spiegelen aan wat het gemiddelde blijkbaar voorschrijft noch at anderen doen en vooral laten.

Bouwjaar is, mijn ervaring, daarbij van ondergeschikt belang.
De eerste woning die ik volledig heb gerenoveerd was een (vervallen) 16de eeuwse woning zonder spouwmuren en nog guillotine ramen met enkel loodglas en als enige ewarming een open haard. :) Bij de verkoop was dat naar de normen van die tijd een top geïsoleerde woning met een relatief laag verbruik voor een zo groot volume (o.a. plafonds van 3,5 meter hoog). Bouwjaar is dus geen beperkende factor.
Mijn huidige woning was een vervallen - in oorsprong gebouwd als buitenverblijf - "bungalow" uit midden jaren negentig vorige eeuw. De woning staat jaren later nu zelfs op een butenlandse site al energetische referentiewoning (voor regio België).
Bouwjaar nog toestand bij aankoop zijn dus een beperkende factor.

Mijn huidige EV is overigens el opgenomen in het totale energieconcept van de woning.
Tussen maart en oktober is dat om te voorkomen dat er teveel PV overproductie naar het net gaat en tijdens de maanden december en januari om te voorkomen dat de woning teveel energie uit het net dient te halen.

Volledig mee eens dat iedere situatie (n=1) individueel beoordeeld moet worden.
Dat is nu net het oordeel van een forum(topic) met uiteenlopende doelstellingen, oplossingen en ervaringen. Ieder haalt er uit wat het beste bij de eigen situatie en/of doelstellingen past.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 11:56 ]

• IvoB2
  • Niet online
daemonix schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
Vergeet niet dat @IvoB2 houtstook als back upverwarming heeft. Dat maakt het hele rekensommetje heel anders.
Even voor je gecorrigeerd. :)

De hoofdverwarming (en SWW) is hier nog altijd A2A en A2W WP icm rechtstreekse zoninstraling.
De dagen dat dit niet volstaat (tijdens de maanden december en januari) springt de speksteenkachel pas bij.
Ik heb ook al volledige jaren proefgedraaid alleen op A2W WP en uitsluitend op kachel om uit ervaring te leren wat het optimum voor de huidige situatie is.
Zoals ik eerder al aangaf is het max. etmaalverbruik (WP + ander verbruik woning) van max. 30 kWh gemeten tijdens een all electric proefperiode (en bij een toen nog niet optimale isolatie). Dat rekensommetje blijft dus gewoon staan. Al zal het nu - na gedurende jaren toevoeging isolatie) all electric wel al minder zijn waardoor het rekensommetje nu inderdaad anders en vooral lager zal maken.

• clodders
reneeke1970 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:02:
[...]

Dat je daar verbaasd over bent,ik zit ongeveer hetzelfde als @IvoB2 . Ik verbruik in jan bijna 600 kwh met de wp. (2600 jaarbasis) Hij draait 24/7 op 21 graden in een 1900 woning met slechts 8 cm glaswol. De piek was 28 kwh op een dag.

Ik ben niet verbaasd maar stelt, dat het verbruik niet alleen wordt bepaald door de installatie, maar ook door het bouwjaar, de isolatie, de grootte van de woning, het aantal bewoners, de gewenste binnentemperatuur en het gebruik van warm water. De mate van isolatie van de woning speelt een zeer grote rol. In jouw geval is de woning met 8 cm glaswol goed geïsoleerd.

[ Voor 12% gewijzigd door clodders op 22-07-2026 11:40 ]

• IvoB2
  • Niet online
Pr088 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:01:
[...]

Ah, dat maakt het verhaal wel anders :P
En het duurzaamheidsdeel kan dan (deels) overboord, vanwege de fijnstof. Maar goed. :)
Dit is hier niet het duurzaamheidstopic.
Zo ja dan zou je het waarschijnlijk ook al helemaal niet over een thuisaccu mogen hebben want - naar wat ik in dat topic lees - zit dat ook vol niet zo duurzame en verontreinigende metalen. :+

Maar goed, moest je daarin interesse hebben kan ik je altijd de cijfers geven (zodat je geen onnodige verkeerde besluiten op basis van eigen aannames moet maken).
Het betreft een back up verwarming gedurende twee maanden per jaar op basis van een massakachel met dubbele verbrandingen, fijnstoffilter en lokaal gedroogd hout uit eigen lokaal bosbeheer.
De CO2 uitstoot wordt dus meer dan gecompenseerd door lokale opname.
Het fijnstof - dat continu ppm (PM 2,5 en PM10) binnen en buiten gemeten wordt - zit zowel binnen als buiten onder de µg/m³ drempelwaarden. Ook op dat vlak (hier) geen probleem.

Een speksteenkachel is uiteraard ook een type accu. Het slaat nl. 24 tot 48 uur warmte op afkomstig uit opgeslagen energie in houtblokken (ongeveer 5 kWh/kg.).
Net zoals de blauwe accu (SWW boilervat) overproductie in water kan opslaan ipv het ongevraagd richting net te sturen.

Inzet van verschillende technieken levert doorgaans een beter resultaat op dan een "of/of" doelstelling.
Ook inzake back up. Je zal in je woning voor CV en SWW alles maar ingezet hebben op één warmtepomp (of gasketel, of stookolieketen,...) en die laten midden het stookseizoen je onvoorzien in de steek. Kan je maar beter een onmiddellijk inzetbaar alternatief bij de hand hebben.
Zo zet ik ook twee onafhankelijk van elkaar inzetbare PV-installaties in en voor batterijen zijn er dat zelfs drie. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 22-07-2026 11:50 ]

Pagina: 1 ... 150 ... 162 Laatste