Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 148 149 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:44
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:17:
[...]

het probleem bij m.n. vaste batterijen is dat er eigenlijk geen universele manier is waarom deze worden aangesloten, elk merk doet het net weer iets anders, de verschillen zijn weliswaar niet al te groot maar zeker voor een elektricien die daar voor het eerst mee te doen krijgt is het wel een uitzoekwerk en als hij die uurtjes die hij dan hiervoor in rekening wil brengen is deze veelal te duur ten opzichte van de andere con-collega's. Want als hij een fout maakt ligt dat natuurlijk wel op zijn boordje.
Door dus allen te werken met de voor hem al bekende merk(en) is dat risico dus uitgesloten, tenslotte weet hij daar wel alle aspecten waar hij rekening mee zou moeten houden.
daarbij zie je ook dat helaas de kwaliteit van de beschikbare handleiding helaas erg laag is, dat maakt het dus ook niet eenvoudiger erop, je moet dus ook m.n. op je ervaringen van vroegere installaties en de problemen waar je daar tegen aan bent gelopen gebruik van maken. Bij een nieuw onbekend product begin je dus weer helemaal opnieuw.
Ik begrijp je reactie heel goed. Een installateur is immers verantwoordelijk voor een veilige en goed werkende installatie. Daarom kiezen veel installateurs ervoor om met een beperkt aantal merken te werken waar zij ervaring mee hebben.

Aan de andere kant hoeft een nieuw merk geen probleem te zijn als de installatie volgens de voorschriften wordt uitgevoerd. De basis is altijd: volg de installatiehandleiding van de fabrikant. Zorg ervoor dat de omvormer, batterij en het BMS zijn uitgeschakeld voordat de installatie begint, gebruik de voorgeschreven vermogens- en communicatiebekabeling en houd de door de fabrikant aangegeven aansluit- en opstartvolgorde aan.

Dat is niet alleen een praktische aanbeveling, maar ook een eis uit de NEN 1010. In bepaling 134.1.1 staat: 'Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant.'

Een goede elektricien hoeft dus niet per se aan één merk vast te zitten, maar moet wel bereid zijn zich in de documentatie van een nieuw systeem te verdiepen en de installatie conform de voorschriften uit te voeren.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:57
Stefannn schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Eens met wat @Jan-tweak al zegt.
Verder is je “probleem” eigenlijk dat je zelfbouw en koop mixt.
Een elektricien maakt een keuze met wat betreft hij/zij aan wil leggen. Dan gaat die zich in alle installatie instructies verdiepen, maar ook in alle specificaties en met name ook veiligheid. Een elektricien wil een systeem afleveren waar hij/zij met een goed gevoel garantie op wil geven, geen zorgen omtrent heeft mbt veiligheid. Als er ergens wat mis gaat kan hij/zij de zaak immers wel sluiten. En waar hij/zij een verhaal over kan vertellen waar hij/zij zelf in gelooft.
Tja… dus als je zelf een combinatie gevonden hebt dan maak je al die afwegingen zelf. Dat past met name heel goed bij zelf installeren. Als je dat echt niet kan mag je jezelf de gewetensvraag stellen waarom je je wel gekwalificeerd voelt om een selectie te maken maar niet om die aan te sluiten.
Wat je waarschijnlijk wel kan doen is zelf aansluiten en door een elektricien laten beoordelen.
bij dat laatste is dat eigenlijk alleen een goede optie als je zelf wel over de nodige kennis beschikt maar puur als controle het door een onafhankelijke laat toetsen, dan is dat prima.
Echter als je al behoorlijk twijfelt over je eigen vaardigheden ( tenslotte is dat ook helemaal niet erg, ieder zijn eigen vakgebied) zou ik zelf daar dus niet aan beginnen.
Dan moet je afvragen of een meer kant en klaar systeem bv inclusief installatie toch niet een betere keuze is.
Als je nu eens kijk naar bv een Zendure Mix 4000 en de spec's van die batterij ( Anker heeft overigens een min of meer vergelijkbaar systeem pas op de markt ) dan vraag ik me echt af wat een meerwaarde van een systeem zoals dat de poster heeft benoemd nog is.
voor minder dan 2000 euro heb ik een 8 kWh systeem met 4000W vermogen in huis, wat je overigens tot max 55 kWh zou kunnen uitbreiden. voor de gemiddelde gebruiker is dat eigenlijk al ruim voldoende, en dat kun je dus eenvoudig via een aparte groep gewoon aansluiten en dat zijn werkzamheden wat echt elke elektricien zonder enig probleem kan en wil aansluiten.

• Jan-tweak
clodders schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Ik begrijp je reactie heel goed. Een installateur is immers verantwoordelijk voor een veilige en goed werkende installatie. Daarom kiezen veel installateurs ervoor om met een beperkt aantal merken te werken waar zij ervaring mee hebben.

Aan de andere kant hoeft een nieuw merk geen probleem te zijn als de installatie volgens de voorschriften wordt uitgevoerd. De basis is altijd: volg de installatiehandleiding van de fabrikant. Zorg ervoor dat de omvormer, batterij en het BMS zijn uitgeschakeld voordat de installatie begint, gebruik de voorgeschreven vermogens- en communicatiebekabeling en houd de door de fabrikant aangegeven aansluit- en opstartvolgorde aan.

Dat is niet alleen een praktische aanbeveling, maar ook een eis uit de NEN 1010. In bepaling 134.1.1 staat: 'Elektrisch materieel moet worden geïnstalleerd volgens de instructies van de fabrikant.'
ja, dat klopt, maar ik schreef al, dat uitzoeken kost tijd, dat moet je ook goed doen, en vaak is juist de kwaliteit van de bijgeleverde documentatie bedroevend slecht. Uiteindelijk zul je wel alle info bijelkaar krijgen, maar dat kost wel tijd,en die tijd ga jij als kant dus wel betalen.
Voor een voor mij onbekend systeem zou ik daar ook zo maar minimaal 4 uur in rekening gaan brengen, en dan ben ik vaak te duur ten opzichte van die andere.
Een goede elektricien hoeft dus niet per se aan één merk vast te zitten, maar moet wel bereid zijn zich in de documentatie van een nieuw systeem te verdiepen en de installatie conform de voorschriften uit te voeren.
juist, en die tijd ga jij dus betalen, en volgens mij ga jij dat dus niet doen.

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Dank voor alle antwoorden. Uiteraard snap ik volledig het perspectief van de elektricien, daar ben ik het ook volledig mee eens. Hij weet daar alles van, weet de aansluiting, weet dat het werkt, heeft de contacten etc. Daar twijfel ik ook niet aan en ik leg dan ook het probleem niet bij de desbetreffende elektriciens.

Mijn vraag is vooral gericht op mijn perspectief. Hoe vind je de juiste installateur of hoe vind je de juiste middenweg. Ik ben vaardig genoeg om zelf het batterij gedeelte aan te sluiten. Ik onderschat het niet, maar het is ook geen rocket science.

Echter wil ik de kant van de meterkast en de aansluiting daarop het liefst laten doen door een elektricien, zodat daar geen discussies of problemen ontstaan.

Dus mijn vraag is meer gericht, hoe hebben jullie de juiste elektricien gevonden of hoe hebben anderen het gedaan icm met een elektricien? Dus welk gedeelte zelf, wat uitbesteed etc :)

• Jan-tweak
reputatio schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:52:
Dank voor alle antwoorden. Uiteraard snap ik volledig het perspectief van de elektricien, daar ben ik het ook volledig mee eens. Hij weet daar alles van, weet de aansluiting, weet dat het werkt, heeft de contacten etc. Daar twijfel ik ook niet aan en ik leg dan ook het probleem niet bij de desbetreffende elektriciens.

Mijn vraag is vooral gericht op mijn perspectief. Hoe vind je de juiste installateur of hoe vind je de juiste middenweg. Ik ben vaardig genoeg om zelf het batterij gedeelte aan te sluiten. Ik onderschat het niet, maar het is ook geen rocket science.

Echter wil ik de kant van de meterkast en de aansluiting daarop het liefst laten doen door een elektricien, zodat daar geen discussies of problemen ontstaan.

Dus mijn vraag is meer gericht, hoe hebben jullie de juiste elektricien gevonden of hoe hebben anderen het gedaan icm met een elektricien? Dus welk gedeelte zelf, wat uitbesteed etc :)
ik vrees dat je de verkeerde vraag stelt, ik denk eerder dat je je eigen keuze van het merk thuis-batterij ter discussie zou moeten stellen.
Kies een systeem wat inclusief installatie komt, en geen DIY systeem waarbij toch een behoorlijke eigen kennis verwacht gaat worden, een aansluiting van een dergelijk systeem is geen simpel werk als het aansluiten van een koelkast.
dus de kans dat je een deskundige vind die het ook nog eens helemaal juist installeerd is klein, je zult dus eerder bij een beunhaas terecht komen waarbij later het risico volledig bij je zelf komt te liggen, ik zou dat zelf bij een thuis-batterij zeker niet willen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 17-07-2026 11:10 ]

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:43
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:08:
[...]

ik vrees dat je de verkeerde vraag stelt, ik denk eerder dat je je eigen keuze van het merk thuis-batterij ter discussie zou moeten stellen.
Kies een systeem wat inclusief installatie komt, en geen DIY systeem waarbij toch een behoorlijke eigen kennis verwacht gaat worden, een aansluiting van een dergelijk systeem is geen simpel werk als het aansluiten van een koelkast.
Hij stelt opzich wel de goede vraag "hij heeft een Goede electricien" nodig.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:44

Ik denk dat de meest praktische aanpak is om eerst in je eigen woonplaats of regio een goede elektricien te zoeken die openstaat voor samenwerking.

Veel elektriciens hebben er geen bezwaar tegen dat je zelf de batterij, omvormer of het EMS monteert, zolang zij verantwoordelijk zijn voor het deel waarvoor zij hun naam moeten zetten: de meterkast, de beveiligingen, de bekabeling naar de groepenkast en de uiteindelijke inbedrijfstelling en controle.

Dat heeft een paar voordelen:
·      de elektricien kent de lokale netaansluiting en de geldende normen;
·      de kritische en aansprakelijke delen worden professioneel uitgevoerd;
·      je kunt zelf veel tijd en kosten besparen door de minder risicovolle onderdelen te monteren.

Bespreek vooraf duidelijk de taakverdeling. Sommige elektriciens willen alleen de meterkast en de AC-aansluiting verzorgen; anderen willen ook de eindcontrole of de volledige ingebruikname doen. Als je daar vanaf het begin transparant over bent, voorkom je misverstanden.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:46:
Dan moet je afvragen of een meer kant en klaar systeem bv inclusief installatie toch niet een betere keuze is.
Als je nu eens kijk naar bv een Zendure Mix 4000 en de spec's van die batterij ( Anker heeft overigens een min of meer vergelijkbaar systeem pas op de markt ) dan vraag ik me echt af wat een meerwaarde van een systeem zoals dat de poster heeft benoemd nog is.
voor minder dan 2000 euro heb ik een 8 kWh systeem met 4000W vermogen in huis, wat je overigens tot max 55 kWh zou kunnen uitbreiden. voor de gemiddelde gebruiker is dat eigenlijk al ruim voldoende, en dat kun je dus eenvoudig via een aparte groep gewoon aansluiten en dat zijn werkzamheden wat echt elke elektricien zonder enig probleem kan en wil aansluiten.
Aan een "kant en klaar systeem" valt nog maar weinig te tweaken noch is het doorgaans volledig naar eigen smaak en voorkeuren in te richten.

En doorgaans zit je ook nog eens in een vendor lock in wat tegen het principe van een zo hoog mogelijke onafhankelijkheid in gaat.

En zo zijn er nog - afhankelijk van de eigen doelstellingen - nog wel meer "meerwaardes" te bedenken. Is het hoofddoel (en blijkbaar doorgaans enige doel) om zo goedkoop mogelijk gesteld te zijn en binnen een zo kort mogelijke tijd een TVT binnen te halen kan je idd beter voor een zo goedkoop mogelijke all in PiB kiezen (en ook daar kan men dan nog aan lopen klooien, er zijn immers maar weinig systemen 100% foolproof). En wanneer je dan daaruit wat meer vermogen wil en geen groep "op overschot" hebt ben je zelfs dan nog op een elektricien aangewezen.
Blijft de vraag open of een "gemiddelde gebruiker" die uit is op een korte TVT wel echt nood heeft aan een thuisaccu?

Ontbrekende kennis kan je ook nog altijd zelf verwerven. Zeker wanneer je interesse iets dieper gaat dan louter een TVT.
(Voordeel in België is dat voor indienstneming een onafhankelijke keuringsinstantie sowieso komt nakijken en verklaren dat je (eigen) erken conform zijn aan de vereiste regelgeving.
En dan nog, de enige keer dat ik een "akkefietsje" in de automatenkast had was het een werk uitgevoerd door een installateur (nee, geen beunhaas) en bovendien gecontroleerd door de keurder. Tenslotte is niemand perfect.

Een lokale elektricien zit doorgaans ook niet zonder werk (hier toch niet).
Die zit er dus weinig mee in dat jij hem de "non-elektricien" klusjes uit de hand neemt.
Iedereen (allez, bijna iedereen) kan na wat oefenen wel om met een boor en schroefendraaier. Je kan je volledige hardware dus al zelf plaatsen zonder de elektrische componenten aan te sluiten. Dat laat je dan desnoods over aan een elektricien (die dan ook nog eens in zijn uppie kan komen en geen hulpje moet betalen want dat kan je zelf dan ook). Op max. (worst case scenario) vier uur ben je in regie klaar. 4x80€ = 320 € "extra" kosten.
(indien een installateur je de hardware levert dan vraagt ie - bovenop de werkuren - doorgaans ook nog eens 30% op de hardware bij).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2026 11:43 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:06

Oei… ik vrees dat ik dat anders zie…..
Ik ben geen elektricien maar heb mezelf in de loop der jaren genoeg geleerd om hier mijn hand niet voor om te draaien.
Ik ben vaardig genoeg om zelf het batterij gedeelte aan te sluiten. Ik onderschat het niet, maar het is ook geen rocket science.
Maar batterij aansluiting waag ik me niet aan. Te grote stromen, te veel brand gevaar.

Wat ik bedoel….
Je zet de dingen op rij: “batterij simpel”, “meterkast lastig”. Dat zou ik zeker andersom doen.
Beiden zijn “in principe geen rocket science”, gewoon draadjes netjes aansluiten. Met YouTube kom je een heel eind.
Maar veilig werken is bij batterij een tandje kritischer als bij een meterkast.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:23:
[...]

Aan een "kant en klaar systeem" valt nog maar weinig te tweaken noch is het doorgaans volledig naar eigen smaak en voorkeuren in te richten.
klopt en klopt ook weer niet, bij bv Zendure zie je dat je mogelijkheden met HA daar beduidend verder liggen dan in de software van Zendure zelf, het mooie bij Zendure is echter dat ze beide mogelijk maken. en dat zie je gelukkig bij steeds meer aanbieders.
aan de andere kant om te tweaken heb je wel bepaalde kennis en vaardigheden nodig anders kun je al vrij snel in een roulette spel tercht komen, iets wat je bij een thuis-batterij niet echt zou willen (denk ik dan maar).
En doorgaans zit je ook nog eens in een vendor lock in wat tegen het principe van een zo hoog mogelijke onafhankelijkheid in gaat.

En zo zijn er nog - afhankelijk van de eigen doelstellingen - nog wel meer "meerwaardes" te bedenken. Is het hoofddoel (en blijkbaar doorgaans enige doel) om zo goedkoop mogelijk gesteld te zijn en binnen een zo kort mogelijke tijd een TVT binnen te halen kan je idd beter voor een zo goedkoop mogelijke all in PiB kiezen (en ook daar kan men dan nog aan lopen klooien, er zijn immers maar weinig systemen 100% foolproof). En wanneer je dan daaruit wat meer vermogen wil en geen groep "op overschot" hebt ben je zelfs dan nog op een elektricien aangewezen.
Blijft de vraag open of een "gemiddelde gebruiker" die uit is op een korte TVT wel echt nood heeft aan een thuisaccu?
dat klopt
Ontbrekende kennis kan je ook nog altijd zelf verwerven. Zeker wanneer je interesse iets dieper gaat dan louter een TVT.
ook waar, alleen moet daar ook wel de wil voor zijn en de noodzakelijke basiskennis.
(Voordeel in België is dat voor indienstneming een onafhankelijke keuringsinstantie sowieso komt nakijken en verklaren dat je (eigen) erken conform zijn aan de vereiste regelgeving.
volgens mij verplicht de AREI je sowieso dat je een erkende deskundige jouw installatie moet laten keuren en een erkend attest moet opstellen, dat kun je niet zelf als je niet over de juiste deskundigheid conform AREI beschikt.
En dan nog, de enige keer dat ik een "akkefietsje" in de automatenkast had was het een werk uitgevoerd door een installateur (nee, geen beunhaas) en bovendien gecontroleerd door de keurder. Tenslotte is niemand perfect.
als het een belangrijke wijziging is is dat gewoon in Belgie conform de AREI verplicht.
Een lokale elektricien zit doorgaans ook niet zonder werk (hier toch niet).
Die zit er dus weinig mee in dat jij hem de "non-elektricien" klusjes uit de hand neemt.
dat verschilt
Iedereen (allez, bijna iedereen) kan na wat oefenen wel om met een boor en schroefendraaier. Je kan je volledige hardware dus al zelf plaatsen zonder de elektrische componenten aan te sluiten. Dat laat je dan desnoods over aan een elektricien (die dan ook nog eens in zijn uppie kan komen en geen hulpje moet betalen want dat kan je zelf dan ook). Op max. (worst case scenario) vier uur ben je in regie klaar. 4x80€ = 320 € "extra" kosten.
(indien een installateur je de hardware levert dan vraagt ie - bovenop de werkuren - doorgaans ook nog eens 30% op de hardware bij).
ik ken lui die het dan gewoon weigeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Jan-tweak op 17-07-2026 12:58 ]

• Jan-tweak
tweeek schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:11:
[...]

Hij stelt opzich wel de goede vraag "hij heeft een Goede electricien" nodig.
is dat zo, ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die opzoek was van een "slechte" electricien?
ik denk dat zijn vraag eigenlijk zou moeten zijn, welke (goede) electricien kent mijn gewenste systeem (merk/type) en is in staat dit te komen installeren.

• tweeek
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 13:04:
[...]

is dat zo, ik heb eigenlijk nog nooit iemand gezien die opzoek was van een "slechte" electricien?
ik denk dat zijn vraag eigenlijk zou moeten zijn, welke (goede) electricien kent mijn gewenste systeem (merk/type) en is in staat dit te komen installeren.
Ook hier gaat het snel de verkeerde kant op en blijven we niet ontopic, maar je kan twijfels hebben over een kabeltrekker / stopcontacten aansluiten electricieen of een iemand die echt wat meer technisch inzicht heeft.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:56
GroundBreaking schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 06:04:
[...]

Ik heb zelf tooltje gebouwd om mijn homewizard gegevens te kunnen gebruiken. Nu zijn er wel meer websites maar de meeste focussen inderdaad op dynamische tarieven en dat wil ik juist niet. (https://www.terugverdientijdbatterij.nl/)

Dat de eerste nacht om 2 uur de batterij al leeg is, voorspeld niet veel goeds voor de bankrekening, de tweede zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten. (Je kunt ze makkelijk aan elkaar koppelen)
Houdt deze calculator ook rekening met de dynamische nettarieven vanaf circa 2029?

• GroundBreaking
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:49
Sonero schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:39:
[...]

Houdt deze calculator ook rekening met de dynamische nettarieven vanaf circa 2029?
Nee. Maar ik zal eens even kijken of ik dat er optioneel in kan maken, om dat ook te simuleren.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:58
clodders schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Die instructies van de fabrikant zijn alleen af en toe in tegenspraak met de rest van de NEN 1010. :?

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• IvoB2
  • Niet online
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 12:53:
1. volgens mij verplicht de AREI je sowieso dat je een erkende deskundige jouw installatie moet laten keuren en een erkend attest moet opstellen, dat kun je niet zelf als je niet over de juiste deskundigheid conform AREI beschikt.

[...]
2.als het een belangrijke wijziging is is dat gewoon in Belgie conform de AREI verplicht.

[...]
3. ik ken lui die het dan gewoon weigeren.
  1. Tja, net wat ik schrijf.
    Niets weerhoud je ervan de installatie (deels) zelf te doen. Er is geen enkele verplichting dat door een erkende installateur te laten.
    Daarna wordt het toch gekeurd door een erkende instantie met afgifte attest.
    De keurder kijkt na of alles conform is. Niet wie de installatie deed.
  2. Ook dat schreef ik al. Het punt is dat niemand perfect is. Ook een erkende installateur niet en ook een keurder niet. De eerste kan een "foutje" maken en de tweede kan dat over het hoofd zien. Of nog erger, bij controle kan de keurder een fout maken die de installateur niet maakte. Niemand controleert nadien de keurder (of ook dat zou je zelf moeten doen).
  3. Ja en? Het gaat er niet om dat jij iemand kent die dat weigert.
    Het gaat erom dat wie een installateur zoekt om de zelf geplaatste hardware aan te sluiten - uiteraard tegen een vergoeding - er een vindt en dat deze dat conform uitvoert. En uiteraard gevolgd door een keuring. Dat laatste heeft, ik herhaal, niets te maken met wie de plaatsing deed.
En zoek je iemand die dat (lokaal) wil en kan dan zal je daar toch zelf in je omgeving naar op zoek moeten gaan. De kans is miniem dat je zo iemand via dit topic gaat vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2026 15:06 ]

• GroundBreaking
@Sonero Helaas lijkt nog niemand echt een uitspraak gedaan te hebben naar hoe hoog die tarieven zullen gaan worden. Dus is het lastig rekenen.

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:26
@GroundBreaking In dit rapport wordt het maximale tarief op 21-22 ct/kWh gesteld, met daarbij de opmerking "Informele verificatie leert dat dit bedrag inderdaad ongeveer is waar in het voorstel van uitgegaan wordt."
Dat lijkt me voorlopig een goede indicatie. De ACM komt na de zomer met een reactie op het voorstel van de netbeheerders, eerder is aangegeven dat dan ook de initiele bedragen worden bekend gemaakt. Dat betekent dat het verschil in de winter tussen laagste en hoogste tarief op ca. 11 ct/kWh komt. Op basis daarvan is het waarschijnlijk alleen interressant om het hoge tarief te voorkomen door in het lage blok 's-nachts en midden op de dag de batterij te laden. Daarbij komen natuurlijk nog eventuele dynamische tarieven die het totale verschil nog op laten lopen (ik verwacht niet veel verandering hierin omdat de prijzen in heel NW-europa verband met elkaar houden). Maar de verliezen van de batterij worden natuurlijk ook duurder. Het kan natuurlijk ook nog dat de ACM de duur van de blokken wil aanpassen of de invoer geleidelijk wil invoeren. Maar ik denk eerder dat het gewoon zo wordt overgenomen en eventueel de subsidie voor nieuwe warmtepompen aangepast.
Het is wel zo'n forse aanpassing dat het wel belangrijk is om hier van te voren rekening mee te houden bij een systeem wat >10 jaar gaat draaien.

[ Voor 55% gewijzigd door JBtL op 17-07-2026 15:26 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:52
Jan-tweak schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Het probleem bij een stekker-thuis-batterij is helemaal niet als deze aan het verbruiken (laden) is, dus een vergelijk met een andere verbruiker is hier onzinnig.
Bij alleen verbruik gaat alle stroom door de beveiliging en kan deze daarop ook reageren, dan heb je je dus geen probleem.
Volgens mij quote je de verkeerde, ik zeg precies hetzelfde.
Echter als een batterij gaat ontladen gaat juist deze ontlaad stroom niet eerst langs de beveiliging, nog erger, deze ziet deze ontlaad-stroom niet eens.
Dus dan kan het voorkomen dat de totale stroom in die groep die dan dus vanuit twee kanten gevoed gaat worden wel duidelijk boven de belastbare stroom voor je bedrading kan gaan komen, en dat is nu juist een van de meest voorkomende oorzaken van brand veroorzaakt door elektriciteit.
Daarom dus ook de limiet van de 800W, want daarmee blijf je ook nog bij maximale belasting nog binnen de veiligheidsmarges die in de NEN1010 en andere EU normen verwerkt zijn.
Doe je dus (beduidend) meer kom je zeker in de gevarenzone van je bekabeling en zal dat zeker op langere duur gevolgen gaan hebben. Lijkt me geen gewenste situatie.
Ik snap de natuurkunde, ik snap de norm en je herhaalt. Mijn enige vraag is in welke scenario een 600W droger 4500-6500W gaat vragen, waarbij het nuttig zou kunnen zijn de dat accu maar 800W kan leveren ipv 2500W.

En daarnaast, vind ik het persoonlijk gevaarlijker dat je met een 800W accu (op een legale manier) op een "onbekende" gedeelde groep potentieel 4500W of meer kunt zetten.
Denk bv eens aan twee grootverbruikers (gourmet, kachel, grill, etc) a 2000W op dezelfde groep als de 800W accu.

• GroundBreaking
@JBtL Dank! Dat is duidelijke informatie waar we iets mee kunnen.
Ik ben helemaal eens dat het van toegevoegde waarde is om er alvast een inschatting van te maken.

BETA Staat nu online.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x_3DbIrOTr18qoyHH_ZkkdQwzs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dMitYQUvT36lC8YmMNRZvoYV.png?f=fotoalbum_large

Ook een "slim" laden optie toegevoegd, met het idee, als er ruimte is in de batterij, toch volladen met net stroom snachts om overdag in te zetten, maar omdat het verschil relatief klein is en je wel verliezen hebt van laden, komt daar vaak toch nu een lagere waarde uit, dus is die toch niet zo slim. Dus neem met een korreltje zout, die optie voor nu.

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:46
Ik volg de ontwikkelingen rondom thuisaccu's al een tijd en vraag me af wat de volgende grote stap wordt.

De afgelopen jaren zijn de laad- en ontlaadsnelheden flink verbeterd, zijn accu's met 10.000 laadcycli steeds normaler geworden en zijn er allerlei kleinere innovaties bijgekomen. Maar wat wordt volgens jullie de échte doorbraak richting 2027? Gaan we vooral betere software en AI-gestuurde energiemanagementsystemen zien, solid-state accu's, hogere vermogens of juist een compleet nieuwe batterijtechnologie?

• tweeek
bjornricardo33 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:33:
Ik volg de ontwikkelingen rondom thuisaccu's al een tijd en vraag me af wat de volgende grote stap wordt.

De afgelopen jaren zijn de laad- en ontlaadsnelheden flink verbeterd, zijn accu's met 10.000 laadcycli steeds normaler geworden en zijn er allerlei kleinere innovaties bijgekomen. Maar wat wordt volgens jullie de échte doorbraak richting 2027? Gaan we vooral betere software en AI-gestuurde energiemanagementsystemen zien, solid-state accu's, hogere vermogens of juist een compleet nieuwe batterijtechnologie?
Nou dit natuurlijk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zuFYpN4_oGZQuXOpTv-twuq-ijk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MdhUF7M3Ozq0AANJZjUTwoDp.png?f=user_large

• IvoB2
  • Niet online

2027 is al over minder dan zes maanden.
Een grote doorbraak voor thuisaccu's zie ik op die korte tijdspanne niet gebeuren.
Een grote doorbraak voor thuisaccu's is ook niet echt meer nodig.
Benodigde vermogens, opslag, software en sturing zijn nu al beschikbaar.
Grote doorbraken zullen dus eerder eerst op andere domeinen ingezet worden (bv. automotive).
Het enige wat een echte doorbraak voor thuisaccu's zou zijn dat is een verkoopprijs die onder de 100 €/kWh duikt. Maar ook dat zie ik de komende zes maanden niet direct gebeuren.

Een echte doorbraak (voor de thuismarkt) zou wel een PV paneel met standaardafmetingen en een productie van bv. 1000 Wp zijn ipv de 500 Wp die nu gangbaar is. Dan komen de meeste huishoudens ook al met een veel kleinere opslag toe.
Maar die verdubbeling in productiecapaciteit is er ook niet van vandaag op morgen gekomen. Daar ging ruim tien jaar overheen.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 17-07-2026 17:25 ]

• Jan-tweak

ik denk geen van de voorbeelden die je noemd, je vergat volgens mij eigenlijk de meest voordehand liggende, namelijk de NA+ cellen. Catl heeft pas met zijn nieuwe intructie van zijn nieuwe TENER Sodium (Natrium) Energy Storage System. alleen dat is dus niets voor thuis, maar bedoeld voor batterij systemen in een wijk of stad.
de vraag is hoever een hoge laadcycli wel zo belangrijk zijn, 6.000 cycli betekend praktisch gezien al een gemiddelde levensduur van circa 24 jaar.
ik denk dat ondertussen de techniek al zover gevorderd is dat je ondertussen deze allang hebt vervangen.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:34
Voor thuis kan ik zelf ook geen grote omwentelingen bedenken.

Gridscale verwacht ik hele grote volumes die nog zullen bijkomen. En hoe meer opslag hoe meer vraag naar zon- en windopwek en vice versa.

Zeker met die natriumbatterijen die minder eisen stellen qua brandveiligheid. Daarmee kan je de batterijen volgens mij ook dichter bij elkaar zetten en in de hoogte werken.

Als ik google mag geloven zitten we nu op 100GWh aan opslag in Europa. In 2016 was dit nog iets van een 1,2GWh, in 2036 zegt de prognose >1000GWh totale stationaire opslag.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:18
IvoB2 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:35:
[...]

ps. Ik ben geen bedrijf maar de BEV die ik gebruik is wel een beetje een "verdienmodel".
Wanneer deze aan huis kan laden - vooral op PV - levert hij stilstaand geld op. En in de winter doet hij dat, gekoppeld aan de thuisaccu, in de omgekeerde richting. Eveneens stationair. En de WP kan in de winter verwarmen en in de zomer koelen. Staat dus zelden zes maanden te "niksen". :)
Mijn volgende wagen zal ook een EV zijn, dan kan ik die ook thuis op zonnestroom opladen.
Spijtig dat momenteel de V2G optie nog zo duur uitvalt, maar misschien is dat tegen dat mijn huidige ICE wagen aan vervanging toe is wel al verbeterd.

Mijn Airco gebruik ik ook dubbel, zowel om te verwarmen als om te koelen.
Via Home Assistant, heb ik een automation gemaakt, die automatisch omschakelt tussen de centrale verwarming met stookolie, en verwarmen met airco, als er genoeg zonneproduktie is, dat bespaart me ongeveer de helft aan stookolie.
Ook voor sanitair warm water heb ik een HA automation gemaakt, met een dimmer, die de boiler grotendeels op zonnestroom laat werken.
Al mijn groot verbruik is gedurende de dag, waardoor ik meestal enkel wat sluipverbruik afneem van het net, waardoor een batterij in mijn geval niet veel zal bijbrengen.

• GroundBreaking
mbbs1024 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Al mijn groot verbruik is gedurende de dag, waardoor ik meestal enkel wat sluipverbruik afneem van het net, waardoor een batterij in mijn geval niet veel zal bijbrengen.
Hier kan juist wel een plug-inbatterij helpen, omdat-ie relatief klein en goedkoop is. Hij is top voor het sluipverbruik, als er tenminste nog enige vorm van PV-opwek terug het net ingaat nu. Als dat helemaal niet meer gebeurt, dan heeft het inderdaad weinig zin.

• IvoB2
  • Niet online
mbbs1024 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 18:37:
[...]

Mijn volgende wagen zal ook een EV zijn, dan kan ik die ook thuis op zonnestroom opladen.
Spijtig dat momenteel de V2G optie nog zo duur uitvalt, maar misschien is dat tegen dat mijn huidige ICE wagen aan vervanging toe is wel al verbeterd.
Mijn Airco gebruik ik ook dubbel, zowel om te verwarmen als om te koelen.
Via Home Assistant, heb ik een automation gemaakt, die automatisch omschakelt tussen de centrale verwarming met stookolie, en verwarmen met airco, als er genoeg zonneproduktie is, dat bespaart me ongeveer de helft aan stookolie.
Ook voor sanitair warm water heb ik een HA automation gemaakt, met een dimmer, die de boiler grotendeels op zonnestroom laat werken.
Het nut van V2G ontgaat me onder de huidige omstandigheden nog.
Maar gezien we toch in het "thuisaccu topic" zitten, ik heb jaren geleden de V2L functie van mijn EV al omgebouwd naar V2H zodat de accu van de EV - indien nodig - de thuisaccu kan bijladen.
Wanneer de SoC van de thuisaccu op 100% staat en er is dan nog overproductie dan laadt de SWW boiler niet meer op via de WP maar stuurt de P1 dongle in de DM de overproductie richting SWW-vat (tot de ingestelde max. temperatuur).
Wanneer de EV door de dag niet direct op PV kan laden dan wordt deze 's avonds gewoon bijgeladen vanuit de thuisaccu. Bijkomend voordeel is dat er de volgende dag dan weer voldoende ruimte vrij is om op te slaan in de thuisaccu.
Hier schijnt de zon niet elke dag even fel. De dagen dat er vanuit PV meer geproduceerd wordt dan er verbruik is gaat dit gewoon in de thuisaccu voor de dagen dat er te weinig productie is in erhouding tot het verbruik.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:24

De wereldwijde ontwikkelingen gaan vast niet in een super versnelling de komende 6 maanden omdat Nederland van het salderen afgaat. Daarnaast is het allemaal massa productie, verwacht daar geen grote veranderingen op korte termijn.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 16:46:
[...]

2027 is al over minder dan zes maanden.
Een grote doorbraak voor thuisaccu's zie ik op die korte tijdspanne niet gebeuren.
Een grote doorbraak voor thuisaccu's is ook niet echt meer nodig.
Benodigde vermogens, opslag, software en sturing zijn nu al beschikbaar.
Grote doorbraken zullen dus eerder eerst op andere domeinen ingezet worden (bv. automotive).
Het enige wat een echte doorbraak voor thuisaccu's zou zijn dat is een verkoopprijs die onder de 100 €/kWh duikt. Maar ook dat zie ik de komende zes maanden niet direct gebeuren.

Een echte doorbraak (voor de thuismarkt) zou wel een PV paneel met standaardafmetingen en een productie van bv. 1000 Wp zijn ipv de 500 Wp die nu gangbaar is. Dan komen de meeste huishoudens ook al met een veel kleinere opslag toe.
Maar die verdubbeling in productiecapaciteit is er ook niet van vandaag op morgen gekomen. Daar ging ruim tien jaar overheen.
dromen is leuk maar dit is onwaarschijnlijk. Panelen zijn echt al heel erg ver uitontwikkeld en spotgoedkoop geworden. Inmiddels is de bevestigingswijze op het dak soms al duurder dan het paneel zelf :-00 de beperkende factor voor PV zit m.niet in meer opwek per oppervlak, daar is ook weinig meer te halen tegen normale prijzen (je kun triple junction eens googlen, heel vet maar onbetaalbare Nasa-tech).

voor batterijen: de ontwikkelingen gaan helemaal niet zo hard hoor, we zetten gewoon incrementele stapjes naar iets goedkoper/iets meer vermogen etc
Pagina: 1 ... 148 149 Laatste