Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:36

de Peer

under peer review

habbekrats schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:43:
[...]

Terug naar 3x25A scheelt al bijna 1500 euro per jaar of na 5 naar 7500 euro. Dat is al ruim meer wat mijn zelfbouw 3xVictron 5000 +32kWh accu gekost heeft.
Ja zo kun je makkelijk je eigen business case creëren en je thuisaccu aan jezelf verantwoorden. Meestal heeft een gemiddeld huishouden 3x35A niet écht nodig, en had je ook zonder die thuisaccu naar 3x25 gekund.

• MartijnvdSluis
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:28
Veel reacties, dank allemaal.

Korte reactie op de 3*35a, Initieel was het 3*50a, dat heb ik al terug laten zetten. De aannemer gaf aan dat 3*25a voor problemen kan zorgen. Welke problemen weet ik niet precies, heb er niet zoveel verstand van. Wat zijn de parameters om te bepalen of ik terug naar 3*25a kan? Dat is idd een lekkere besparing.

Dan mbt de terugverdientijd, er is zo te zien overeenstemming dat 5 jaar niet gaat lukken. Jammer te horen en waarschijnlijk ga ik het dan niet doen.

Met noodstroom bedoelde ik idd dat als de hele straat donker is, ik nog licht heb.

Hier nog even de grafiekjes van een van de PV installaties en Next Energy over 2025.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SokmstSLCtT3DMS49xFBJBpsneE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxEssOha9HyzeRw8ZmTDksND.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuicTXJtcKnc0D8DWNefJm2iAc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kb68yXtyMkckOk8XhvfUq5hT.jpg?f=fotoalbum_large

Zover, bedankt voor de input.

[ Voor 42% gewijzigd door MartijnvdSluis op 18-08-2026 09:41 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MartijnvdSluis schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:29:
Korte reactie op de 3*35a, Initieel was het 3*50a, dat heb ik al terug laten zetten. De aannemer gaf aan dat 3*25a voor problemen kan zorgen. Welke problemen weet ik niet precies, heb er niet zoveel verstand van. Wat zijn de parameters om te bepalen of ik terug naar 3*25a kan? Dat is idd een lekkere besparing.
Het gaat om het maximaal gebruikte (continu) vermogen per fase. EV (11 kW?), kookplaat (7- kW?) en WP (?) zijn waarschijnlijk de grootste gebruikers. Ik denk dat het sowieso geen probleem is, zelfs als die drie tegelijk aan staan voor korte duur. EV niet opladen tijdens het koken (sowieso geen goed idee) en het moet gewoon kunnen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Dan mbt de terugverdientijd, er is zo te zien overeenstemming dat 5 jaar niet gaat lukken. Jammer te horen en waarschijnlijk ga ik het dan niet doen.

Met noodstroom bedoelde ik idd dat als de hele straat donker is, ik nog licht heb.

Hier nog even de grafiekjes van een van de PV installaties en Next Energy over 2025.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De aannemer adviseert jou liever iets met overcapaciteit (waar jij fors voor betaalt) zodat hij later geen gezeur krijgt.

• MartijnvdSluis
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Het gaat om het maximaal gebruikte (continu) vermogen per fase. EV (11 kW?), kookplaat (7- kW?) en WP (?) zijn waarschijnlijk de grootste gebruikers. Ik denk dat het sowieso geen probleem is, zelfs als die drie tegelijk aan staan voor korte duur. EV niet opladen tijdens het koken (sowieso geen goed idee) en het moet gewoon kunnen.
Okay, snap ik. Hoe kom ik daarachter? Ik heb best situaties dat het koud (Warmtepomp) is, iedereen thuis is (Lampen, TV, Laptops), ik ga koken en mn vrouw weg moet en de EV inplugt.

Kan ik, door het installeren van een batterij makkelijker terug naar 3x25? Hoe zou dat dan werken?

• MartijnvdSluis
de Peer schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

De aannemer adviseert jou liever iets met overcapaciteit (waar jij fors voor betaalt) zodat hij later geen gezeur krijgt.
Snap ik ook, maar zonder dat ik zelf echt goed snap hoe het zit is het lastig om dan zelf zn beslissing te nemen. Je ziet het gezeur thuis al, als er na de aanpassing die ik geregeld heb, paar x een stop uitvliegt....daar heb ik niet zn zin in :)

• de Peer

de Peer

under peer review

MartijnvdSluis schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:43:
[...]

Kan ik, door het installeren van een batterij makkelijker terug naar 3x25? Hoe zou dat dan werken?
Ja, maar dat is dus een zeer dure manier om het mogelijk te maken.

Als je gewoon zorgt dat je EV aan load-balancen doet of hem sowieso een beetje afknijpt zodat hij niet op max snelheid laadt, heb jij geen 3x 35A nodig.

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02
@MartijnvdSluis Nu heb ik (nog) geen EV en geen warmtepomp. Als ik kijk wat hier in en om het huis staat en alles aanzet is 3x50A ook net genoeg toch heb ik aan 3x25A genoeg en de accuset staat in powerassist zodat ik 3x32A beschikbaar heb. Dat een aannemer 3x50 of 3x35A neemt is niet verwonderlijk hij wil geen klachten dat de boel uitvalt en hoeft het vastrecht niet te betalen.

Naast een accu systeem zul je in wat automatisering moeten doen bv tijdens spitsverbruik de warmtepomp uit, EV opladen uit zon als dat kan of midden in de nacht.
Geen probleem met een batterij systeem is bv de oven even een half uurtje aan.

Voor 10k is er wel een systeem te vinden inclusief noodstroom dan moet je dus ~2500 euro in de 5 jaar terugverdienen bv door maximaal pv te benutten.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:23
[...]

Okay, snap ik. Hoe kom ik daarachter? Ik heb best situaties dat het koud (Warmtepomp) is, iedereen thuis is (Lampen, TV, Laptops), ik ga koken en mn vrouw weg moet en de EV inplugt.

dit staat allemaal los van wel of geen accu. Ik heb hetzelfde, full electric. En alles wat jij nu zegt. Maar ik draai op 3x25 zonder problemen. Ik gok dus dat wij in eenzelfde situatie zitten alleen zit jij zelfs in een moderner goed geisoleerd huis.

Water-Escape

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:37:
[...]

Zelfs dat is in normale omstandigheden al overdreven.
Een EV continu opladen aan 5 kW levert je op een nacht van 8 uur al 35 kWh in de accu op. Ruim voldoende om 150 km te overbruggen.
Je moet al een heel gemotiveerde hobbykok zijn om continu 7 kW uit een inductievuur te trekken. Hier doet ie het bv. op normale weekdagen met 1 tot 3 kW.
De uitzondering dat je eens boven de 4 kW komt is wanneer inductie en oven gelijktijdig gebruikt worden met de microgolf en zelfs dan volstaat 9 kW.
Het grootste vermogen dat onze L/W WP vraagt is om de boiler naar 50°C te brengen. Dat begint aan 200W, stijgt op de koudste dagen een kwartiertje naar 2000W om dan terug af te bouwen naar een 700W tot de doeltemp. bereikt is.
Op de heetste dagen pruttelt de airco (in de ruimte hoofdakelijk bestaande uit glas) aan een 200 tot 300W en komt in de opstartfase zelden boven de 1000 W.

Wanneer je zelden tot nooit naar iets kijkt en alle verbruikers regelmatig gelijktijdig wenst in te zetten kan je idd in de problemen komen. Maar dat lijkt me dan een dure hobby.
Je kan dan beter eerst kijken waar je je eigen gedrag kan bijsturen ipv hoe je moet investeren in bijkomende maatregelen om dat gedrag niet te moeten aanpassen.
En een laadpaal (met welk max. vermogen dan ook) met loadbalancing zal doorgaans geen veroorzaker van dat probleem zijn.

@MartijnvdSluis Meten = weten.
Ik heb alles wat jij stelt (twee warmtepompen, full electric kitchen, verlichting in huis, laadpaal aan huis, wasmachine, .....) en draai al sinds begin 2014 op net en PV op 1x40 A met kringen van 1x 16/20/25/32A en de automaten - laat staan de hoofdautomaat van 1x40A zijn er al die tijd nog nooit uitgevlogen.
De accu is er pas later bijgekomen (en niet met als doel het aansluitvermogen te verminderen want dat levert hier geen economisch voordeel op).
En de combinatie van accu en PV levert hier doorgaans minder beschikbaar vermogen op dan de netaansluiting (maar dat is weer een totaal ander uitgangspunt dan het jouwe).

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 10:09 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Okay, snap ik. Hoe kom ik daarachter?
Check het gebruik per kwartier via je energieleverancier of via een P1 meter ala https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-p1-meter/ voor een eerste indicatie.
Ik heb best situaties dat het koud (Warmtepomp) is, iedereen thuis is (Lampen, TV, Laptops), ik ga koken en mn vrouw weg moet en de EV inplugt.
Inpluggen zou ik doen als je thuiskomt, niet als je weg moet. ;)
Een batterij heb je niet nodig, hooguit een laadpaal met load balancing.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:26
HandyLumberjack schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Voor 3*35A betaal je veel, want de netbeheerder gaat er vanuit dan je dan ook veel meer gebruikt dan een 3*25A. Maar 3*25A is net zo duur als 1*35/40.
klopt; het is even duur alleen als je dan kijkt naar het mogelijke vermogen ligt het totaal anders:
1 * 35A = 8.050 W vermogen ( 40A = 9.200W )
3 * 25A = 17.250 W , dat is dus ruim 2 keer zo veel beschikbaar vermogen voor het zelfde geld.
Heb nu 3*25, qua verbruik zou een 1*35/40A aansluiting voor mij ook voldoende zijn, maar dan kan ik lang niet zoveel PV terugleveren en de auto niet meer zo snel laden.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
MartijnvdSluis schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:03:
Is een thuisaccu iets voor mij? Dat is een vraag waar ik al een tijde mee loop te worstelen, dus het is tijd geworden de hulp van de mede-tweakers in te roepen.

Mijn doelstellingen:

Prio 1: Een terugverdientijd van <5 jaar
Prio 2: Bij stroomstoringen mijn huis zn 2 uur van stroom kunnen voorzien.

Situatie:

Nieuwbouwhuis uit 2023, volledig electrisch met warmtmepomp.
3 fase 35A
Gezin met 2 volwassenen en 2 pubers
EV: Tesla Model S
Eigen laadpaal Zappi V2
16 stuks zonnepanelen verdeeld over 2x8. Betreft ook twee aparte installatie die los van elkaar zijn aangeschaft en ook los zijn aangesloten. Vorig jaar 2880 + 2030 KWh opgewekt.

Dynamisch energiecontract van Next Energy. In 2025 staat in de app van Next Energy een verbuik van 11433 kWh en een teruglevering van 2876 kWh. Dat is dus incl laden van de EV.

Situatie is over heel 2025 hetzelfde geweest als nu.

Mijn grootste prio is geld besparen met de accu. Dat mag met laden eigen stroom uit de panelen zijn maar ook met handelen op de onbalansmarkt, maakt mij niet uit. idealiter zou ik de accu ook willen gebruiken om mijn huis draaiende te houden tijdens een stroomuitval maar ik heb een sterk vermoeden dat ik daarvoor een andere (ingewikkelde) installatie moet doen en extra apparatuur nodig heb waardoor de terugverdientijd nooit meer binnen die 5 jaar gaat komen. Dat is dus duidelijk niet de bedoeling dan.

Wie kan me wat tips geven over:

Type batterij
Ideale opslagcapaciteit
Benodigde laad/ontlaad snelheid
Setup etc?

Much appreciated!
batterij kun je eerst ook negeren en gewoon die aansluiting fixen. Ben je toevallig "slachtoffer" van een nieuwbouwwoning met een Remeha of Daikin warmtepomp met een 9kW elektrisch "backup" element? Er zijn hordes nieuwbouwwoningen gebouwd met een warmtepomp met belachelijk element er in--> elektricien rekent dat uit dat je niet met 3x25A uit kan --> aannemer vroeg dan maar gewoon 3x35 A aan --> honderden woningen betalen zich blauw aan totaal onzinnige aansluitingen helaas.

Heb je al een homewizard P1-monitor of vergelijbkaars? want een paar maanden data verzamelen gaat je misschien wel 1500 euro per jaar opleveren. (door dus terug te gaan naar 3x25A). Alle apparatuur die jjij noemt heb ik ook op 3x25A en gaat makkelijk.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Sommige aannemers denken dus blijkbaar wel na, hier is het verwarmingselement niet aangesloten in onze nieuwbouw woning. Was niet nodig... ;)

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:35

backupdevice

No Risk , Full Push

daemonix schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:34:
Sommige aannemers denken dus blijkbaar wel na, hier is het verwarmingselement niet aangesloten in onze nieuwbouw woning. Was niet nodig... ;)
hier had de installateur van de w/w warmtepomp ook meteen de backup uitgezet . Belachelijk zei hij

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:15

V-8

Hier een rijwoning met 4 L/L-warmtepompen (+ houtkachel), 2 EV's, 16 zonnepanelen en hoofdaansluiting van 1x35A. Geen enkel probleem.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Die + houtkachel doet een hoop af aan je bericht.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:30
daemonix schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:54:
Die + houtkachel doet een hoop af aan je bericht.
Maar deed me wel laatst eens beseffen hoe goed hout werkt als accu! Het laden is wat langzaam. Maar lange storage, lage zelfontlading, flexibel qua opslagplek. :Y)

• tweeek
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:30

tweeek

Marstek venus V3.0

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

Zou je met jou verhaal niet eens naar een bedrijfje gaan voor een offerte, even uitgelegd zoals je hier hebt gedaan en dan gaan kijken naar de beschikbare mogelijkheden.

7 x 440 WP zuiden, Solis mini 3000-S6 / App bedienbaar, 45km ligier, HW P1, Marstek venus V1 5,12kWh V158 / BMS216 APP V1.6.71, A+++, Etna inductie 4pits, 80 liter boiler masterwatt E-smart, Duco WTW/ventilatie zonneplan dynamisch schultenbraü

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:02
walletje-w schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Maar deed me wel laatst eens beseffen hoe goed hout werkt als accu! Het laden is wat langzaam. Maar lange storage, lage zelfontlading, flexibel qua opslagplek. :Y)
Heb ik met houtpellets 1 x per jaar opladen.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:47
[...]

De EV is inderdaad potentieel de grootste slurper. Het is echter min of meer standaard daar “load balancing” op te hebben. Dan kijkt hij naar het stroomverbruik en gaat “dimmen” als dat te veel wordt.
Lampen, tv en laptops doen niet zo veel, 500 a 1000watt alles bij elkaar.
Warmtepomp doet elektrisch veel minder dan het warmte vermogen (dat is exact het voordeel). Maximaal ongeveer 1/4 van het verwarm vermogen.
Inductieplaat en oven moet je even goed uitkienen.
Wasmachine en droger wellicht via een “prioriteit verdeeldoos “.
En dan…
Maximaal 3600 watt per groep. Goed verdelen dus.
En goed verdelen over de 3 fases.
Is even puzzelen maar levert dus 1500 euro per jaar op.
Als je niet weet op welke groep iets zit: gewoon alle groepen uit en 1 voor 1 aan. En aantekeningen maken.
En dan eventueel een elektricien een andere verdeling laten maken.
Ik heb naast warmtepomp en EV ook nog een vijverpomp, sauna en bubbelbad. Mijn vrouw let nergens op en er is al 18 jaar nog nooit een stop gesprongen op 3x25A.
Maarrrrr… ik heb het wel heel precies verdeeld. De meterkast bedraden zelf gedaan. En inmiddels 3x opnieuw (bij elke uitbreiding)

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Ongeveer 5 kWh per kg en indien goed gestapeld bijna onbeperkt houdbaar.
Het zal nog een duren LFP (of opvolgers) dat opslag niveau aan energie haalt.

• Stefannn
  • Laatst online: 22:47
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Oppladen (laten groeien) gaat dan wel weer vrij langzaam.
Wel directe solar koppeling.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:24
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:53:
[...]

Zolang het nog rechtop staat wordt de capaciteit ook ieder jaar iets groter, i.p.v. dat die afneemt :)

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:06:
Oppladen (laten groeien) gaat dan wel weer vrij langzaam.
Wel directe solar koppeling.
Dat valt - afhankelijk van de houtsoort - best mee.
De groei van de zwarte els langs de oevers is hier bijna niet bij te houden en groeit als kool.
Per boom komt daar de eerste tien jaar gemakkelijk 50 tot 100 cm per jaar bij.
En je moet ze ook niet omhakken of uitdoen. Gewoon regelmatig inkorten. Dan zijn ze zelfs meer dan CO2 neutraal.
En berk groeit ook relatief vlug.

[ Voor 43% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 22:18 ]

• Jan-tweak

snap ik, alleen hoe vaak ga je dat meemaken? zeker als je dan ook nog het prijskaartje er bij ziet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

m.b.t. tot je groot verbruikers, bv je laadpaal ( kun je het verbruik niet via de app van je laadpaal ed krijgen, voor de warmtepomp, ik zou die een eigen kWh meter gunnen zover de warmtepomp dit niet zelf doet, ik heb bv deze gewoon via HW en eigen kWh ( zelfs de batterij heeft zijn eigen kWh meter)
meten is weten en alleen met de juiste data kun je ook onderbouwde beslissingen nemen.

• Jan-tweak
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:15:
[...]

Dat valt - afhankelijk van de houtsoort - best mee.
De groei van de zwarte els langs de oevers is hier bijna niet bij te houden en groeit als kool.
Per boom komt daar de eerste tien jaar gemakkelijk 50 tot 100 cm per jaar bij.
En je moet ze ook niet omhakken of uitdoen. Gewoon regelmatig inkorten. Dan zijn ze zelfs meer dan CO2 neutraal.
En berk groeit ook relatief vlug.
kunnen we aub de bomen voor nu even gewoon laten staan, tenslotte eten die ook onze CO2 op en gaan we het weer hier hebben over ook zo veel mogelijk (zeg maar geringe) CO2 vrije (bina dan) producerende batterij-stroom. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ O-)

• IvoB2
  • Niet online
Tja, op een dag als vandaag komt een deel van de stroom die je vanuit het net in je batterij opslaat gewoon van reeds vergane bomen en planten die nu eenmalig verbrand worden.

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:46
Jan-tweak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:25:
[...]

kunnen we aub de bomen voor nu even gewoon laten staan, tenslotte eten die ook onze CO2 op en gaan we het weer hier hebben over ook zo veel mogelijk (zeg maar geringe) CO2 vrije (bina dan) producerende batterij-stroom. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ O-)
Inderdaad biomassa energie is in alle opzichten GEEN groene energie, de holbewoners gebruikten hout om de grot warm te houden, in 2026 hebben we echt milieuvriendelijkere alternatieven.

• IvoB2
  • Niet online
Ik denk toch dat groeiende bomen meer groen zijn dan de zware metalen in een accu.
En dan nog, een batterij produceert geen energie. Ze slaat ze alleen op.
Er was vandaag nauwelijks zon en bijna geen wind.
Ik herhaal, grote kans dat de energie die vandaag in de thuisaccu terecht kwam via het net deels uit kolen kwam.
De kolencentrales in NL hebben nl. vandaag erg hun best gedaan om de vraag bij te benen.
Echt een milieuvriendelijk alternatief. :+

[ Voor 17% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 23:54 ]

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:12

zalkc

cvz.eu

IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:53:
Ik denk toch dat groeiende bomen meer groen zijn dan de zware metalen in een accu.
En dan nog, een batterij produceert geen energie. Ze slaat ze alleen op.
Er was vandaag nauwelijks zon en bijna geen wind.
Ik herhaal, grote kans dat de energie die vandaag in de thuisaccu terecht kwam via het net deels uit kolen kwam.
De kolencentrales in NL hebben nl. vandaag erg hun best gedaan om de vraag bij te benen.
Echt een milieuvriendelijk alternatief. :+
Een particuliere thuisaccu die niet wordt aangestuurd door een netbeheerder is gewoon niet milieuvriendelijk. De productie valt nog wel mee qua uitstoot, maar het echte probleem zit meer in de stroom die je niet gebruikt. Als ik zelf de groene energie die ik produceer opsla dan lever ik die energie niet aan de ‘buren’, daarvoor moet andere energie worden gebruikt die afhankelijk van de energiemix voor een deel grijs zal zijn. Het netto-effect is daarmee negatief, je hebt namelijk ook energie nodig gehad om de accu te produceren en de grondstoffen te winnen.

7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 32.2kWh Accu - 2 x Yixiang v2 + met EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste