Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:23
HandyLumberjack schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:56:
[...]

Met 1600 kWh moet er dus nog serieus veel PV bij :).
Maar ik hou op jaarbasis wel 400 tot 1000kWh over bij de jaarrekening, dus opbrengst genoeg. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:03:
[...]

Maar ik hou op jaarbasis wel 400 tot 1000kWh over bij de jaarrekening, dus opbrengst genoeg. :)
Niet als het de bedoeling is om de winter door te komen.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Er lag vorige winter exact drie dagen sneeuw op mijn PV installatie.
Twee van die drie dagen heb is de sneeuw eigenhandig verwijderd voor deze kon aanvriezen. De derde dag was het niet meer nodig want tegen de middag was de laag als gesmolten en genoeg voorraad in de accu om dat te overbruggen.
Nadat er sneeuw is gevallen wil er in de winter ook nogal eens een staalblauwe lucht volgen.
De zon die dan weerkaatst op het besneeuwde landschap icm lage buitentemperaturen zorgt dan gelijktijdig voor relatief veel PV productie en dat de WP niet moet aanslaan.

Waarom vermeende oplossingen zo ver gaan zoeken wanneer de voor de hand liggende (goedkope) oplossing zo dichtbij is?

Dat met een WP het niet zal lukken begrijp ik ook maar de eerdere stelling waarop ik reageerde was "zonder PV en zonder EV".
En waarom zou je 80K investeren om met een WP de winter door te komen?
Voor 80K haal je tijdens de winter, zeker met een relatief goedkoop vast energiecontract heel veel kWh uit het net. (Om het wat aanschouwelijker voor te stellen, dat zou bij mijn energiecontract een 340.425 kWh netafname betekenen of, anders gesteld, bij een WP verbruik van 1300 kWh goed voor 262 jaar :) ).
Ik ga voor die paar kWh per dag aan opbrengst in de winter echt niet dagelijks het dak op om de panelen sneeuwvrij te maken.

Daarnaast heb ik ook niet gezegd dat ik 80k ga investeren, ik heb alleen het idee geopperd dat het technisch zou kunnen. Die 80k beleggen gaat meer opleveren denk ik. Dat ik na het vervallen van de saldering moet gaan betalen zal zoveel niet kosten, zeker niet als ik mijn PV systeem ga aanpassen/optimaliseren. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Niet als het de bedoeling is om de winter door te komen.
Daar zou opslag nu juist de oplossing kunnen zijn, maar moet wel financieel zinvol zijn.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:12:
Ik ga voor die paar kWh per dag aan opbrengst in de winter echt niet dagelijks het dak op om de panelen sneeuwvrij te maken.
Dat moet je ook niet. ieder zijn eigen keuzes.
Ik ga dan weer niet voor 80K H2 installeren om hetzelfde te bereiken (als het al zou toegestaan worden)

Ja in theorie kan veel.
De praktijk is vaak een ander paar mouwen.
In de praktijk kan je ook een BEV voorzien van V2H, een kachel installeren ipv WP, meer PV installeren, meer LFP installeren, whatever.
Kan dat in de praktijk bij iedereen. Uiteraard niet. Net zoals de theoretische H2 oplossing in de praktijk bij nog veel minder mensen een oplossing zou zijn.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:23:
[...]

Ik ga dan weer niet voor 80K H2 installeren
Ik ook niet.

• HandyLumberjack
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:14:
[...]

Daar zou opslag nu juist de oplossing kunnen zijn, maar moet wel financieel zinvol zijn.
Met veel PV en minder opslag zou het in ieder geval financieel een heel stuk interessanter zijn dan 80K in een waterstofopslag steken of een 1600kWh LFP accu aanschaffen.

Veel goedkoper en de PV levert in de zomer ook nog een leuke centje op.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 21-08-2026 17:15 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:57
Inderdaad, mee eens @HandyLumberjack

Voor mijn eigen all electric huishouden met EV is vooral heel veel PV nodig om in de winter (theoretisch) zonder het net te kunnen. Ik schat minimaal 50kWp (ik heb momenteel een kleine 26kWp), maar waarschijnlijk nog meer. De grootte van de batterij is daarbij niet heel belangrijk want ik denk dat het bijvoorbeeld weinig zin heeft om in die situatie veel meer dan pakweg 100kWh te hebben (ik heb 44kWh). Maar dat is een schatting.

Work in progress zal ik maar zeggen ;)

• IvoB2
  • Niet online
Franciesco schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:46:
Work in progress zal ik maar zeggen ;)
Oei, je streeft toch niet doelbewust naar iets dat niet voor iedereen kan? :+

• HandyLumberjack
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

Ik heb al veel meer PV als haalbaar is voor de gemiddelde Nederlander, en ik heb nog ruimte over om met meer PV inderdaad tot het punt te komen dat ik i.c.m. met een +/-100kWh thuisbatterij echt zelfvoorzienend zou kunnen zijn. Maar ik zie er simpelweg het nut/de lol niet van in. Het enige wat ik wil bereiken is dat ik financieel weinig last heb van hoge energie/brandstof prijzen, en dat is inmiddels gelukt.

• IvoB2
  • Niet online
Dat eerste lukt mij dan weer net niet.
Met een (thuis)accu van 134 kWh geraak ik nog niet aan de 100% zelfvoorzienigheidsgraad. Ik blijf steken op iets meer dan 99%.
Maar dat ligt niet aan het opslagvolume van de accu's maar aan de relatief beperkte productiecapaciteit van de PV-installatie.
Van wisselende brandstof/energieprijzen heb ik ook al jaren geen last meer.
Verheugd te lezen dat ik daar dan toch blijkbaar niet de enige in ben (zoals men elders bij herhaling tracht te suggereren :+ ).

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2026 17:39 ]

• PeterZ(on)
HandyLumberjack schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Het enige wat ik wil bereiken is dat ik financieel weinig last heb van hoge energie/brandstof prijzen, en dat is inmiddels gelukt.
Mijn energierekening is al jaren negatief. :)

• Franciesco
IvoB2 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

Haha, toch wel: ooit hoop ik volledig zelfvoorzienend te zijn wat betreft energie. Of het gaat lukken zal de toekomst uitwijzen.

• Franciesco
HandyLumberjack schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:30:
[...]

Ik heb al veel meer PV als haalbaar is voor de gemiddelde Nederlander, en ik heb nog ruimte over om met meer PV inderdaad tot het punt te komen dat ik i.c.m. met een +/-100kWh thuisbatterij echt zelfvoorzienend zou kunnen zijn. Maar ik zie er simpelweg het nut/de lol niet van in. Het enige wat ik wil bereiken is dat ik financieel weinig last heb van hoge energie/brandstof prijzen, en dat is inmiddels gelukt.
Dat streven naar 100% zelfvoorziening heb ik dus wel. Ik sluit ook niet uit dat het ooit gaat lukken, maar het zou ook kunnen dat ca de laatste 1 of 2% niet haalbaar blijkt. Die zijn immers het moeilijkste c.q. vergen de grootste investering.

Financieel heb ik net als diverse anderen al meerdere jaren een negatieve energierekening (inclusief vervoer per EV) en dat zal per 2027 (na aflopen saldering) ook nog lukken denk ik. Dus daarom hoef ik niet meer PV en/of een grotere batterij. Maar ik vind het gewoon leuk en een fijn idee om energie onafhankelijk te zijn. Eens kijken hoever ik kan komen :)

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Een thuisaccu is wel interessant voor mij, ik heb nu een van 5 kWh (met victron ding) en zie dat ie volgeladen wordt overdag en daarna op de dure momenten oftewel de momenten dat het net het moeilijk heeft ontlaadt. Mooi toch ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• Stefannn
  • Laatst online: 08:25
Franciesco schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Dat streven naar 100% zelfvoorziening heb ik dus wel. Ik sluit ook niet uit dat het ooit gaat lukken, maar het zou ook kunnen dat ca de laatste 1 of 2% niet haalbaar blijkt. Die zijn immers het moeilijkste c.q. vergen de grootste investering.

Financieel heb ik net als diverse anderen al meerdere jaren een negatieve energierekening (inclusief vervoer per EV) en dat zal per 2027 (na aflopen saldering) ook nog lukken denk ik. Dus daarom hoef ik niet meer PV en/of een grotere batterij. Maar ik vind het gewoon leuk en een fijn idee om energie onafhankelijk te zijn. Eens kijken hoever ik kan komen :)
Ik denk dat ik “als het moet” lange tijd off-grid kan zijn en dus 100% zelfvoorzienend. Zomers is dat zeker zo, ‘s winters zal ik alle minder essentiële dingen moeten uitschakelen en heel weinig met de EV rijden.
100% zelfvoorzienend “als daar geen directe noodzaak voor is” vind ik echter eigenlijk niet zo nuttig. Dat gaat dan alleen met “opgeven van een stukje luxe” en dan is de vraag “waarom?”.
Ik heb bijvoorbeeld een buiten jacuzzi. Die is juist in de winter heel gaaf. 100% zelfvoorzienend zou vereisen dat die uit moet. Als het grid uitvalt doe ik dat wel, maar in normale gevallen is het juist gaaf om hem aan te hebben.

Kortom…
Wat mij betreft is streven naar “100% zelfvoorzienend in reguliere omstandigheden” een brug te ver. Dan ga je streven naar “beperken in leef plezier”. Zorgen dat je “met niet al te veel moeite te alle tijden naar 100% zelfvoorzienend kan omschakelen” zie ik wel als iets heel leuks.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:05:
Ik denk dat ik “als het moet” lange tijd off-grid kan zijn en dus 100% zelfvoorzienend. Zomers is dat zeker zo, ‘s winters zal ik alle minder essentiële dingen moeten uitschakelen en heel weinig met de EV rijden.
100% zelfvoorzienend “als daar geen directe noodzaak voor is” vind ik echter eigenlijk niet zo nuttig. Dat gaat dan alleen met “opgeven van een stukje luxe” en dan is de vraag “waarom?”.
Ik heb bijvoorbeeld een buiten jacuzzi. Die is juist in de winter heel gaaf. 100% zelfvoorzienend zou vereisen dat die uit moet. Als het grid uitvalt doe ik dat wel, maar in normale gevallen is het juist gaaf om hem aan te hebben.

Kortom…
Wat mij betreft is streven naar “100% zelfvoorzienend in reguliere omstandigheden” een brug te ver. Dan ga je streven naar “beperken in leef plezier”. Zorgen dat je “met niet al te veel moeite te alle tijden naar 100% zelfvoorzienend kan omschakelen” zie ik wel als iets heel leuks.
Opgeven van "een stukje luxe" is uiteraard een heel persoonlijk gegeven.
Aan hoe meer luxe je jezelf gewend gemaakt hebt hoe moeilijker het na een tijd wordt om daar nog van af te zien. Luxe wordt dan doorgaans als een soort verworven recht gezien.
Leef je sowieso al (energie)zuinig moet je ook weinig opgeven en voelt dat ook niet aan als iets moeten opgeven want het was er al niet of je had er totaal geen behoefte aan.
Je kan de vraag dan ook omdraaien "waarom heb je iedere dag die luxe nodig"? :)
Je kan aan het leven ook volop plezier beleven aan zaken die weinig tot geen energie verbruiken. Maar zoals eerder aangehaald, dat is een heel individueel gegeven.
Wat de een ziet als onmisbare luxe ziet een ander weer totaal anders.
Met als gevolg dat wie minder energieslurpers in huis heeft (en die dan ook niet mist) veel makkelijker (energetisch) zelfvoorzienend kan zijn dan iemand die (energetische) luxe als vanzelfsprekend is gaan vinden.
Zoals jij je de vraag stelt "Waarom zelfvoorzienend" kan ik me de tegengestelde vraag stellen "Waarom niet als het kan en je niet het gevvoel hebt er iets anders voor te moeten laten"?
Beide vragen zijn legitiem doch telkens gewoon een eigen keuze. En uit andere keuzes komen gewoon andere gevolgen voort. Kan je met die gevolgen leven is er telkens niets mis mee.

Blijkbaar heb ik op dit ogenblik totaal andere (energetische) behoeften want ik zou nu de knop naar de straat al kunnen omdraaien om effectief off grid te leven zonder daarbij het gevoel te hebben iets te moeten missen in het leven.
Maar dat doe ik (nog) niet want tot op heden brengt een gridaansluiting me veel meer geld op dan me afsluiten van het grid. Maar technisch zou het geen enkel probleem zijn zonder daar iets voor te moeten opgeven (nu ja, uiteraard wel het extra geld dat uit de gridaansluiting komt maar ook dat is een eindig gegeven).

[ Voor 31% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2026 08:28 ]

• Stefannn
  • Laatst online: 08:25
IvoB2 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:17:
[...]
Wat de een ziet als onmisbare luxe ziet een ander weer totaal anders.
Nou.. daarom zei ik ook “gaaf” en niet “onmisbaar”.
Heel veel van mijn luxe is heel erg “misbaar”. Maar zonder noodzaak “te gaaf om niet gewoon van te genieten”.
Maar ook dat is allemaal erg persoonlijk zoals je al zei.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Franciesco
Inderdaad is dat allemaal erg persoonlijk.

Met mijn streven naar jaarrond zelfvoorziening ga ik er in eerste instantie vanuit om dat te proberen terwijl mijn huidige levensstandaard gehandhaafd blijft. Dus niet geforceerd zelfvoorzienend kunnen zijn door de verwarming in de winter op 17 graden te zetten om maar wat te noemen.

Maar uiteraard helpt een relatief zuinige levensstijl wat betreft energie wel. Zou ik b.v. elke dag 200km moeten rijden voor mijn werk, dan zou het in de winter onhaalbaar zijn om zelfvoorzienend te worden. Gelukkig is dat niet van toepassing voor mij.

• IvoB2
  • Niet online
Inderdaad.
Om een voorbeeld te geven, ik heb bv. wel een EV ter beschikking van mijn partner (met laadkaart om gratis te laden) maar gebruik deze om me te verplaatsen zelf zo weinig mogelijk. Dat doe ik liever met de e-bike want doorgaans gaan verplaatsingen in een straal tot 30-40 km in ons dichtbebouwd landschap bijna even vlug (en bij files zelfs soms vlugger).
Het energetisch verbruik van de e-bike is een 15 tot 20 keer lager dan dat van de EV (bij het verplaatsen van 1 persoon). Dat scheelt al een slok op de borrel.
On topic, door minder gebruik te maken van de EV kan deze in de winter ook nog eens via V2H als aggregaat ingezet worden als back up accu.

Het is gewoon op een andere manier met energie omgaan.
Waarbij geen van de beide slecht of goed is. Het is een individueel gegeven waar ieder voor zichzelf moet uitmaken wat hij of zij er voor wil doen en/of voor wil laten.

• IvoB2
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:25:
Maar ook dat is allemaal erg persoonlijk zoals je al zei.
Inderdaad.
Ik (en mijn partner) vinden dan weer helemaal niets aan een jacuzzi.
En ik vind het dan o.a. weer gaaf thuis met wat extra hardware en denkwerk de accu van de EV om te bouwen tot een V2H om in de winter als back up batterij te kunnen inzetten.
Zo heeft ieder zijn dingetje.

• PeterZ(on)
IvoB2 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:03:

On topic, door minder gebruik te maken van de EV kan deze in de winter ook nog eens via V2H als aggregaat ingezet worden als back up accu.
Die EV als back up kan dan alleen als je die elders geladen hebt, althans zo zou het bij mij zijn want van oktober tot maart lever ik niets terug naar het net. Die is er dan ook echt alleen voor noodgevallen en niet regelmatig gebruik.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:26
PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Die EV als back up kan dan alleen als je die elders geladen hebt, althans zo zou het bij mij zijn want van oktober tot maart lever ik niets terug naar het net. Die is er dan ook echt alleen voor noodgevallen en niet regelmatig gebruik.
Hij heeft een gratis laadpas van zijn vrouw haar baas...

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:26
IvoB2 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:03:
Inderdaad.
Om een voorbeeld te geven, ik heb bv. wel een EV ter beschikking van mijn partner (met laadkaart om gratis te laden) maar gebruik deze om me te verplaatsen zelf zo weinig mogelijk. Dat doe ik liever met de e-bike want doorgaans gaan verplaatsingen in een straal tot 30-40 km in ons dichtbebouwd landschap bijna even vlug (en bij files zelfs soms vlugger).
Het energetisch verbruik van de e-bike is een 15 tot 20 keer lager dan dat van de EV (bij het verplaatsen van 1 persoon). Dat scheelt al een slok op de borrel.

Het is gewoon op een andere manier met energie omgaan.
Waarbij geen van de beide slecht of goed is. Het is een individueel gegeven waar ieder voor zichzelf moet uitmaken wat hij of zij er voor wil doen en/of voor wil laten.
Niet iedereen heeft geld voor twee speed pedelec van 6000 euro per stuk

1 PVoutput . Dongen NB

• IvoB2
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:15:
[...]

Volledig correct.
300 kWh op jaarbasis vind ik ook geen regelmatig gebruik.
Ik heb een job als onbezoldigd vrijwiliiger waar je tijdens de uren dat je op de job aanwezig bent gratis kan laden op het laadplein. Die gratis kWh zijn veel hoger dan ik tijdens de maanden december en januari teruglever aan de woning.

En dan nog.
Wanneer ik de EV zou laden aan een betalende openbare AC laadpaal zou de 300 kWh (die mijn panelen nog niet kunnen leveren) zou deze kost lager zijn dan de huidige kost van een gridaansluiting.

Heb je een dynamisch contract dan zou je het volume aan opgeslagen goedkope stroom ook kunnen verhogen om tijdens de dure uren terug te leveren. Maar dat wordt in Vlaanderen beperkt door het capaciteitstarief (wat er in NL dan weer niet is).

Er zijn dus meerdere opties mogelijk waarbij, naargelang de situatie, de ene al beter uitkomt dan de andere.

[ Voor 50% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2026 09:55 ]

Pagina: 1 ... 158 159 Laatste