Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
Domba schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:34:
[...]

Er zit nog wat verschillen tussen die externe aanstuur manieren.

a)-Zoals Frank is een los modbus aanstuurkastje, de hardware is volledig hybride en standaard.
Geen uniforme installatie setup, er kan vermenging met verbruik optreden, zoals het nu is en dan maakt geen kans voor vrijstelling van EB tenzij alleen op een SAP.

b)-Zonneplan is aangepaste hardware, niet alleen de PV-connectors ontbreken, maar intern ook de electronica, die kan alleen als standalone accu functioneren en kan in principe niet reageren op verbruik of opwek, zolang powerplay dongle erin zit.
Kan van verbruik gescheiden worden, maar de vraag is of de meetmethode erkent wordt voor de verrekening.

c)-aFRR, de a staat voor automatisch en het isTennet die deze activeert, niet de energieleverancier, de energieleverancier moet biedingen per kwartier uitbrengen voor de blokken waaraan ze in willen deelnemen en zorgen het afgeroepen vermogen, wat ze aanbieden ook reageert als Tennet het afroept.

Gaat het om wettelijke taak van netbeheerder die vermogen afroept om af- of op- te regelen en dat ook controleert via slimme meterstanden en in principe heb je daarmee scheiding van verbruik en er wordt met in de wet erkende meter gemeten en kan het vrijgesteld zijn van EB
Welke manier je ook verzint, fraude blijft er, ik haal gewoon de accu open en tak het af met extra omvormer, komt niemand achter.
Kan me gewoon niet voorstellen dat hier vrijstelling op komt, we gaan het zien....

1 PVoutput . Dongen NB

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37
reneeke1970 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:01:
Welke manier je ook verzint, fraude blijft er, ik haal gewoon de accu open en tak het af met extra omvormer, komt niemand achter.
Los daarvan: overdag zonnestroom opslaan, in de avond terugleveren en de volgende regenachtige dag opnieuw afnemen. Salderen opnieuw uitgevonden, dat willen 'we' toch niet meer?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
hoevenpe schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:08:
[...]

Los daarvan: overdag zonnestroom opslaan, in de avond terugleveren en de volgende regenachtige dag opnieuw afnemen. Salderen opnieuw uitgevonden, dat willen 'we' toch niet meer?
Als je verbruik verplaatst achter je meter, dan ontlast dat het net. Ook voorkomt het pieken in teruglevering van zonnestroom. Dus dat is goed voor het net.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:47:
[...]

Volgens mij is dat allang bekend, alleen het antwoord daarop niet gewenst... ;)
Je weet dat we een demissionair kabinet hebben?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Pr088
daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:45:
[...]

Zeker. Maar het betalen van belasting voor teruglevering zit ingebakken in de Energiewet, wanneer de salderingsregeling stopt. Het demissionair kabinet gaat daar geen enorm plan voor optuigen om dat te fiksen. Is behoorlijk ingewikkeld, gaat serieus geld kosten en helpt maar een deel van de bevolking, de huiseigenaar met zonnepanelen en/of batterij. Werkt dus ook nog ongelijkheid in de hand. Dus dat gaat het zittende kabinet niet met een paar pennestreekjes regelen. Daar is een goed politiek debat voor nodig en gedegen wet- en regelgeving.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 435Wp oost, 6x 435Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• daemonix
  • Niet online
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:36:
[...]

Zeker. Maar het betalen van belasting voor teruglevering zit ingebakken in de Energiewet, wanneer de salderingsregeling stopt. Het demissionair kabinet gaat daar geen enorm plan voor optuigen om dat te fiksen. Is behoorlijk ingewikkeld, gaat serieus geld kosten en helpt maar een deel van de bevolking, de huiseigenaar met zonnepanelen en/of batterij. Werkt dus ook nog ongelijkheid in de hand. Dus dat gaat het zittende kabinet niet met een paar pennestreekjes regelen. Daar is een goed politiek debat voor nodig en gedegen wet- en regelgeving.
Dat klopt, en je bent je natuurlijk ook bewust van de weerstand tegen het afschaffen van de saldering enzo... Dus wat er op 1 januari 2027 gaat gebeuren staat veel minder hard vast dan je denkt.

• Pr088
daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:38:
[...]

Dat klopt, en je bent je natuurlijk ook bewust van de weerstand tegen het afschaffen van de saldering enzo... Dus wat er op 1 januari 2027 gaat gebeuren staat veel minder hard vast dan je denkt.
Of er moet nog een afbouwpad komen zoals eerder, maar ik zie het niet meer teruggedraaid worden. Kost veel te veel en is compleet onnodig voor de terugverdientijd van zonnepanelen. Een strategisch setje, afgestemd op eigen verbruik is na salderen in 10-12 jaar wel terug te verdienen.
Salderingsregeling door laten gaan zal minstens net zo stom zijn als die accijnskorting op benzine en diesel.
Zie ik het nieuwe kabinet niet doen. Ze kunnen de besparing beter inzetten voor isolatiesubsidie etc.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
De salderingsregeling stoppen is 1 ding, maar dan ook nog eens terugleveringskosten vragen is toch wel een brug te ver. Je ziet nu al 75% minder PV verkoop en als het eenmaal zover is gaan de systemen ook uit als er betaald moet worden. Dat kan men toch niet negeren lijkt mij.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:37
daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 10:38:
[...]

Nou dat staat dus wel heel hard vast. De wet is aangenomen, de inwerkingtreding is bekend en dat ga je alleen te niet doen met een wetswijziging wat maanden gaat kosten in het optimale scenario. Tegen die tijd is de saldering al weg.

Daarnaast ik vind het wel prima dat de saldering verdwijnt. Nu gebruik ik het net als grote batterij en heb ik 0,0 rede om mijn stroom te gebruiken wanneer ik het op wek. Door het vervallen van de saldering zal je zien dat veel meer mensen opeens wel de vaatwasser overdag kunnen laten draaien, de EV op kunnen laden etc. Daar zijn al (leuke) testen voor geweest.

Over de terugleverkosten kunnen we lang discussiëren of ze terecht zijn of niet (na saldering) als je er niet mee te maken wil hebben moet je overstappen naar een dynamisch contract die dit correct verwerkt zoals Tibber en Zonneplan.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Sonero
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:16
hoevenpe schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:08:
[...]

Jawel, want als jij met jouw batterij het net stabieler maakt dan kan de Partij Tegen de Burger nóg meer stroomvretende datacenters naar binnen halen. (Stroomprijs gaat uiteraard niet dalen door de komst van meer zon, wind of kern.)

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 19:04:
[...]

Er is bekend dat minister Hermans heeft gezegd dat het niet kan en dat het vooral heel lastig is. Door nu te zeggen “het is niet bekend” geef je hoop aan een situatie die met de huidige signalen niet zal wijzigen.
Het heeft denk ik niet zoveel met hoop te maken. Dubbele energiebelasting is geen probleem voor de accubezitter. Het gaat om het feit dat als jij al een keer energiebelasting hebt betaald, de volgende gebruiker over jouw teruggeleverde kWh wéér energiebelasting betaald. 2x belasting over hetzelfde product, waar onterecht voordeel uit wordt getrokken door de belastingdienst.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Pr088
Sonero schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 12:25:
[...]

Jawel, want als jij met jouw batterij het net stabieler maakt dan kan de Partij Tegen de Burger nóg meer stroomvretende datacenters naar binnen halen. (Stroomprijs gaat uiteraard niet dalen door de komst van meer zon, wind of kern.)
Lol. Duurzame energie is op kostprijs basis juist goedkoper. De kosten voor energie zitten in het upgraden van het net. Een thuisaccu bij iedereen in huis kan dat voorkomen (al zijn er ook legio nadelen aan dat idee).

• Sportmind
Taro schreef op zondag 16 november 2025 @ 15:36:
[...]

En neem ook even contact op met je verzekering of ze nog aanvullende voorwaarden stellen.

Heb in 2024 aangekondigd bij Univé dat ik een thuisaccu ging plaatsen, toen viel ik binnen de kaders. Vorige week een update gegeven van de huidige opslagcapaciteit en wederom gevraagd of dat binnen de kaders valt. Mocht het antwoord: "Nee" zijn, dan schaal ik ook direct terug. Het staat hier dan wel in de garage, maar je wil er gewoon nul gezeik over hebben als het wel mis gaat.
Ik heb geinformeerd bij Univé voor een accu van 48 kWh bij ons thuis. Ik kreeg antwoord: was geen probleem mits voldaan aan de voorwaarden (installatie door erkend installatuer, rookmelder, warmteafvoer)

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Pr088
Sportmind schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:08:
[...]

Ik heb geinformeerd bij Univé voor een accu van 48 kWh bij ons thuis. Ik kreeg antwoord: was geen probleem mits voldaan aan de voorwaarden (installatie door erkend installatuer, rookmelder, warmteafvoer)
Zo 48kWh, dat is een beste jongen! Welk merk / model / thuissituatie als ik vragen mag, uit interesse?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:37
daemonix schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:45:
Dus gaat de komende anderhalf jaar er niets veranderen, de batterij businesscase van bedrijven als Zonneplan en Frank is over 13 maanden gewoon klaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sportmind
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:14:
[...]

Zo 48kWh, dat is een beste jongen! Welk merk / model / thuissituatie als ik vragen mag, uit interesse?
www.balansenergie.nl

Met een gepooled vermogen van 1 MW wil deze partij op de aFRR markt gaan handelen bij Tennet. Deye omvormer (12 kW), MID meter voor de verrekening met Tennet en optioneel noodstroom. Fors systeem met hoge laad- en ontlaadsnelheden vanwege de eisen die er zijn voor aFRR (reageren binnen 5 minuten met een bepaalde ramp rate). Mijn voordeel; inkomsten uit aFRR markt, zoveel mogelijk dynamisch laagst geladen accu in de winter (verbruikstijd is minder relevant), een grote accu om 0 op de meter te draaien en opslag van zonnestroom in de zomer. Prijs van het systeem 6500 euro incl installatie.

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
Sportmind schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:21:
[...]

www.balansenergie.nl

Met een gepooled vermogen van 1 MW wil deze partij op de aFRR markt gaan handelen bij Tennet. Deye omvormer (12 kW), MID meter voor de verrekening met Tennet en optioneel noodstroom. Fors systeem met hoge laad- en ontlaadsnelheden vanwege de eisen die er zijn voor aFRR (reageren binnen 5 minuten met een bepaalde ramp rate). Mijn voordeel; inkomsten uit aFRR markt, zoveel mogelijk dynamisch laagst geladen accu in de winter (verbruikstijd is minder relevant), een grote accu om 0 op de meter te draaien en opslag van zonnestroom in de zomer. Prijs van het systeem 6500 euro incl installatie.
Geinig. Stel Balansenergie gaat niet door (om wat voor rede dan ook). Kan je dan je omvormer (Deye SUN-12K-SG04LP3-EU) ook lokaal aansturen? Of is die omvormer helemaal dichtgetimmerd en kan je er daarna niets meer mee?

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Pr088
Sportmind schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:21:
[...]

www.balansenergie.nl

Nette prijs voor zo'n groot systeem en ook nog met serieus vermogen. Heb je de noodstroomfunctie ook genomen? Met 46kWh kun je dan wel even de warmtepomp laten draaien :*).

• Sportmind
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:49:
[...]

Geinig. Stel Balansenergie gaat niet door (om wat voor rede dan ook). Kan je dan je omvormer (Deye SUN-12K-SG04LP3-EU) ook lokaal aansturen? Of is die omvormer helemaal dichtgetimmerd en kan je er daarna niets meer mee?
Er zit eerst een EMS bij vanuit balans. Met HA kun je meelezen. Na 2 jaar mag je weg bij balans als het niet bevalt en kun je met een ander EMS de boel aansturen.

• Sportmind
Pr088 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:50:
[...]

Nette prijs voor zo'n groot systeem en ook nog met serieus vermogen. Heb je de noodstroomfunctie ook genomen? Met 46kWh kun je dan wel even de warmtepomp laten draaien :*).
Ja heb met noodstroom gedaan, kost wel 1500 euro extra. Idee is inderdaad dat wanneer het in de winter wel misgaat ik een tijdje kan overbruggen. Ligt natuurlijk wel aan de SoC want die beheert balans. Ik ga maar eens kijken hoe dat bevalt. Mijn Solaredge schijnt (nog) het niet te doen in eilandmodus met dit systeem, maar kan altijd nog wat losse panelen aan de Deye knopen, die blijven dan wel werken. Maar dat vind ik dan ook weer wat overdreven.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Proton_ schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 15:34:
Modbreak:En we gaan het weer over accu's hebben.
Dit is niet het kroegtopic. Politiek is naar de prullenbak.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2025 14:59 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-11 10:02
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:49:
[...]

Hoe zit het met zulke GroWatt PV omvormers? Kun je het ook stroom afknijpen bij overtollige zonenergie? Met een modbus een vermogen instellen?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Sportmind
Eriko schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:03:
[...]

Hoe zit het met zulke GroWatt PV omvormers? Kun je het ook stroom afknijpen bij overtollige zonenergie? Met een modbus een vermogen instellen?
Heb ik nog niet naar gekeken, maar de capaciteit van de accu is groot genoeg om op te slaan en niet terug te leveren. En je zit op dynamisch contract dus de meeste tijd levert teruggeleverde stroom wel iets op (of niks) maar niet zo vaak echt negatieve prijzen. In mijn geval kan de Solaredge nog altijd afschakelen mocht mijn accu vol zijn en "overlopen" naar het net. Of ik gooi het overschot dan in de auto als die bij huis staat.

• Eriko
Stel dat je enorm veel PV panelen hebt, kun je de overtollige energie toch niet kwijt aan je huishouden / EV. Als gevolg moet je toch deze energie terugleveren aan het net. Daarom is het afschakelen van GroWatt PV omvormer belangrijk. Ik hoorde heel weinig daarover. Ik heb thuis te maken met SMA PV omvormers die heel eenvoudig bestuurd worden via de modbus. Bij mijn vrienden hebben ze te maken met GroWatt omvormers. Vandaar wil ik weten hoe het zit.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Tazzios

..

@Eriko indien je dat wil weten kijk toch hier?
Hoe modbus communicatie te starten op een growatt omvormer?

Verder zal aan overschot teruglever op jaar basis toch wel in de plus uitkomen, dus waarom nu al moeilijk doen?

• Eriko
Bedankt voor de verwijzing. Ja dat klopt maar na afschaffing van saldering per 2027 moet ik toch even voorbereiden. Vandaar.

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:36
[...]

Bij Docan Energy bestel je voor 3200 euro ook zo’n batterij. Multiplus erbij met wat installatiemateriaal en dan ben je voor 4K klaar. 1k extra als je 3 fase zou willen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:04

Tazzios

..

Eriko schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:57:
Bedankt voor de verwijzing. Ja dat klopt maar na afschaffing van saldering per 2027 moet ik toch even voorbereiden. Vandaar.
Als de saldering is afgeschaft krijg je 99% van de tijd nog steeds geld voor je teruggeleverde stroom.

Indien je bij iedereen apparatuur plaatsen gaat om via modbus aansturing op basis van stroomprijs aan te sturen kost het stroomverbruik van die apparatuur waarschijnlijk al meer dan dat je er mee bespaard. Dan hebben we nog de kosten van de apparatuur en jouw (installatie en support) uren.
Mijn tip: laat ze zichzelf hier aanmelden: www.zonnedimmer.nl

• Pr088
Tazzios schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:29:
[...]

Als de saldering is afgeschaft krijg je 99% van de tijd nog steeds geld voor je teruggeleverde stroom.

Indien je bij iedereen apparatuur plaatsen gaat om via modbus aansturing op basis van stroomprijs aan te sturen kost het stroomverbruik van die apparatuur waarschijnlijk al meer dan dat je er mee bespaard. Dan hebben we nog de kosten van de apparatuur en jouw (installatie en support) uren.
Helemaal met je eens

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:37
Tazzios schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 18:29:
[...]

Dit jaar zijn er al 463 uren met een negatieve energieprijs. Dat is meer dan 1%.

Al zal het financieel vaak niet om grote bedragen gaan, zeker als je enigszins probeert om op die momenten energie te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door HandyLumberjack op 18-11-2025 18:46 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Sportmind
Eriko schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:21:
Stel dat je enorm veel PV panelen hebt, kun je de overtollige energie toch niet kwijt aan je huishouden / EV. Als gevolg moet je toch deze energie terugleveren aan het net. Daarom is het afschakelen van GroWatt PV omvormer belangrijk. Ik hoorde heel weinig daarover. Ik heb thuis te maken met SMA PV omvormers die heel eenvoudig bestuurd worden via de modbus. Bij mijn vrienden hebben ze te maken met GroWatt omvormers. Vandaar wil ik weten hoe het zit.
Snap ik, maar terugleveren met dynamisch contract is niet zoveel mis mee. Dat doe ik het hele jaar door en daar krijg je gewoon vergoeding voor zonder terugleverboetes. Vandaar dat ik me er niet in heb verdiept.

Ik heb dit jaar 2x een moment gehad dat de prijzen zo negatief waren dat echt afschakelen logisch was. Dat doe ik vanaf -15 cent om dan op volle kracht af te gaan afnemen van het net :+ . De andere momenten van een paar cent in de min is wat mij betreft wat gerommel in de marge aangezien er rondom die negatieve uren veel meer postieve uren zitten in de dag waardoor je toch in de plus eindigt. Het ligt ook aan je opstelling, hier ligt alles grofweg OW op het dak. Dan pak je het meeste in de dure uren (ochtend en eind vd middag/avond).

En wat @HandyLumberjack zegt; ik verbruik op die "slechte" momenten. De WP boiler gaat 300L water naar 60 graden verwarmen, de auto gaat laden, vaatwasser/wasmachine/droger draaien allemaal op negatieve prijzen óf het laagste prijspunt van die dag. Dan overleef je zo'n negatieve-maar-niet-zo-heel-negatieve uren vrij gemakkelijk.

On topic: met de accu die straks komt wordt er geladen op zonnestroom of het laagste prijspunt van die dag. Dan maakt het dus niet zoveel meer uit wat ik wanneer op welk moment gebruik.

[ Voor 43% gewijzigd door Sportmind op 18-11-2025 19:22 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:34
Sportmind schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 19:10:
Snap ik, maar terugleveren met dynamisch contract is niet zoveel mis mee. Dat doe ik het hele jaar door en daar krijg je gewoon vergoeding voor zonder terugleverboetes. Vandaar dat ik me er niet in heb verdiept.
Ook bij vaste contracten is wat je voor terugleveren krijgt positief. De netto terugleververgoeding, dus de terugleververgoeding minus de terugleverkosten is meer dan niks. Er is er geloof ik (op dit moment) maar een waarbij die netto terugleververgoeding negatief is/zou zijn.

• Domba
  • Laatst online: 00:12
Truus01 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:02:
[...]
Ook bij vaste contracten is wat je voor terugleveren krijgt positief. De netto terugleververgoeding, dus de terugleververgoeding minus de terugleverkosten is meer dan niks. Er is er geloof ik (op dit moment) maar een waarbij die netto terugleververgoeding negatief is/zou zijn.
3 mega en Innova met zijn handelsnaam GewoonEnergie (correctie zijn niet 1 holding)
https://www.energievergel...anelen-per-1-januari-2027

Als ook dat nog geen 2027 is, voor nieuwere contracten kan het weer anders zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 18-11-2025 21:30 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-11 18:56
Truus01 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:02:
[...]

Tenzij je meer produceert dan je verbruikt...

Ik heb jaarlijks ongeveer 2500 kWh overschot. Mede daarom ben ik overgestapt naar een dynamisch contract.
De thuisaccu kan ik ook veel beter benutten met kwartierprijzen.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Balans richt op een soc van 50%, je hebt dus hoogstwaarschijnlijk maar 45% x 48kWh = 21,6kWh aan noodstroom beschikbaar.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Sportmind schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 13:08:
[...]

Inderdaad, Univé gaat hier netjes mee om.

Hier gisteren van Univé antwoord ontvangen dat de thuisaccu zelf is verzekerd dmv opstalverzekering. Daar op gereageerd om aan te geven dat ik bedoelde of mijn huis en inboedel verzekerd zijn door brand veroorzaakt door de thuisaccu. Daarop vandaag het volgende antwoord ontvangen:
Wat mijn collega probeerde uit te leggen, is dat de thuisbatterij verzekerd is.
Dit geldt ook voor uw woning en inboedel als er brand ontstaat, wij hebben verder geen eisen hiervoor.
Wel geven wij hier altijd advies over, zoals mijn collega ook had aangegeven.
Mocht dit toch veranderen in de toekomst, ontvangt u hier bericht van.
Kortom, een set van 54 kWh is ook verzekerd bij Univé, hoef dus niet af te schalen, maar ontvang ook bericht als dit ooit mocht veranderen.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• Truus01
GadgetFrank schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:41:
[...]

Tenzij je meer produceert dan je verbruikt...

Ik heb jaarlijks ongeveer 2500 kWh overschot. Mede daarom ben ik overgestapt naar een dynamisch contract.
De thuisaccu kan ik ook veel beter benutten met kwartierprijzen.
Nee, ook over je overschot krijg je een (bruto) TLV.
Maar icm met een thuisaccu denk ik dat dynamische het wel gaat winnen, zeker na 2027, althans, als er voor die tijd niet iets veranderd in de tarieven (of regels) die nu bekend zijn.

• daemonix
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 22:37:
[...]

Inderdaad, Univé gaat hier netjes mee om.

Hier gisteren van Univé antwoord ontvangen dat de thuisaccu zelf is verzekerd dmv opstalverzekering. Daar op gereageerd om aan te geven dat ik bedoelde of mijn huis en inboedel verzekerd zijn door brand veroorzaakt door de thuisaccu. Daarop vandaag het volgende antwoord ontvangen:

[...]

Kortom, een set van 54 kWh is ook verzekerd bij Univé, hoef dus niet af te schalen, maar ontvang ook bericht als dit ooit mocht veranderen.
Let op dat een opstalverzekering alleen geldt voor spullen die vast in en aan je huis zitten. Losstaande batterijen vallen daar per definitie niet onder! Laat je niet foppen. Losstaande batterijen vallen (al dan niet) onder de inboedelverzekering.

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 00:34
Truus01 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:14:
[...]

Nee, ook over je overschot krijg je een (bruto) TLV.
Maar icm met een thuisaccu denk ik dat dynamische het wel gaat winnen, zeker na 2027, althans, als er voor die tijd niet iets veranderd in de tarieven (of regels) die nu bekend zijn.
Situatie die ik monitor klein huishouden met overschot panelen en een vast contract bij Vattenfall laat onderstaande zien.
Met 2,56 kWh thuisbatterij
- Terugleverkosten (494 kWh) schaal 2 € 0,00
- Saldeerbaar 93 kWh
- Netto teruglevering 401 kWh -> € 67,37
- elke teruggeleverde kWh na salderen levert € 0,1680

Zonder de thuisbatterij zou het zijn geweest
-Terugleverkosten (748 kWh) schaal 3 € 84,00
- Saldeerbaar 252 kWh
- Netto teruglevering 496 kWh -> € 83,33
- elke teruggeleverde kWh na salderen kost € 0,0014

Op dit moment een voordeel van € 68,04 door de batterij.
Binnenkort gaan beide situaties naar de volgende terugleverkostenschaal en ziet het plaatje er compleet anders uit.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

daemonix schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:37:
[...]

Let op dat een opstalverzekering alleen geldt voor spullen die vast in en aan je huis zitten. Losstaande batterijen vallen daar per definitie niet onder! Laat je niet foppen. Losstaande batterijen vallen (al dan niet) onder de inboedelverzekering.
Jazeker, maar om eerlijk te zijn: Als de thuisaccu gecontroleerd lokaal afbrandt zonder enige bijkomende schade, zeg maar puur dat hij spontaan vergaat tot as zonder rook, giftige gassen, etc. dan heb ik daar financieel gezien vrede mee. Het gaat mij om een brand veroorzaakt door de thuisaccu aan het huis, daar wil ik geen gezeur over krijgen. Die accu is vervangbaar, al gaat het natuurlijk wel om een flinke waarde die die inmiddels vertegenwoordigt.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Domba schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:11:
@kazuka Voor mij als gewone gebruiker is het nog steeds per 5 minuten voor afname en teruglevering is steeds wisselend als er verandering is en geheel geen update als er geen verandering is.
De update rate van 5 min. naar 1 min. is intussen ook bevestigd door Zonneplan, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83974038

Maar wellicht dan alleen voor bezitters van een Nexus.

• Domba
kazuka schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:58:
[...]
De update rate van 5 min. naar 1 min. is intussen ook bevestigd door Zonneplan, zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83974038

Maar wellicht dan alleen voor bezitters van een Nexus.
Het zal specifiek voor Nexus zijn.
Met een gewone thuisaccu (alleen EPEX) moet je niet aangewezen zijn op die data van Zonneplan, want de teruglevering sucks

let vooral op de 2e productie, kan best nog een uur duren voor een update krijgt, terwijl de eerste 20-30 keer al geupdate is (elke 5 minuten met ca 1 minuut delay voor die van wat op 0 en 5 minuten eindigd) die lange onderbrekingen zijn 2-3 keer per dag, kan ook tijdens terugleveringen, maar ook weer niet elke keer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxuGXrWTTNCcGE-Xfn6AXhoQbd4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wKFtq0T7y8adxA5sxpbDEj0x.png?f=user_large
Edit: Zowel de APP als bovenstaande API updaten gelijktijdig.als het gebeurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 19-11-2025 12:25 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:08
ArjoK schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:22:
[...]

Situatie die ik monitor klein huishouden met overschot panelen en een vast contract bij Vattenfall laat onderstaande zien.
Met 2,56 kWh thuisbatterij
- Terugleverkosten (494 kWh) schaal 2 € 0,00
- Saldeerbaar 93 kWh
- Netto teruglevering 401 kWh -> € 67,37
- elke teruggeleverde kWh na salderen levert € 0,1680

Over welke tijdsperiode is dit voor jou?
Zonder de thuisbatterij zou het zijn geweest
-Terugleverkosten (748 kWh) schaal 3 € 84,00
- Saldeerbaar 252 kWh
- Netto teruglevering 496 kWh -> € 83,33
- elke teruggeleverde kWh na salderen kost € 0,0014

Op dit moment een voordeel van € 68,04 door de batterij.
Binnenkort gaan beide situaties naar de volgende terugleverkostenschaal en ziet het plaatje er compleet anders uit.

• aa4ever
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:18
netfast schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:12:
Ik ben momenteel bezig een zandaccu te maken (in het klein) om te kijken of dat een alternatief is voor warm water in de zomer/winter. Door het zand op te warmen (tot wel 600 graden) met mijn toekomstige overschot van PV, kan je wellicht wat sturen in verbruik. Groot deel van de energie in huis is de omzetting naar warmte (douche, verwarming etc). "schijnbaar" kan je het zand, mits goed geisoleerd, 3-6 maanden op temperatuur houden en gebruiken. Dus "opladen" in de zomer/nazomer en gebruiken in de herfst/winter.

Leuk projectje en wellicht een mogelijke oplossing voor een overschot.
Is het gelukt met de zandaccu?

• Pr088
aa4ever schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:28:
[...]

Is het gelukt met de zandaccu?
Ben ook benieuwd! In het groot (industrieel) is het al mogelijk, kijk maar eens bij deze Finse bouwer: https://polarnightenergy.com/nl/

• casper4253
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:39
Hallo Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en erg geintreseerd om een thuis batterij te gaan kopen.
Maar weet nog niet zo goed of het nu al intressant is (lees bespaar) of dat ik moet wachten tot het salderen niet meer mogellijk is. En daarom kan ik wel wat advies/hulp gebruiken

Mijn situatie is alsvolgt:
Energie vebruik:per jaar
Normaal: 1635 kWh verbruikt en 1579 kWh opgewekt
Dal: 1740 kWh verbruikt en 682 kWh opgewekt
14 zonnepanelen van 275W per paneel op ZW
gas ongeveer 650 M3

Kook inductie, geen airco, Geen Electrische auto en geen warmtepomp
Ik ga volgend jaar naar een warmtepomp kijken.

Heb nu nog een model contract en dat koste me afgelopen jaar 260 aan terugleverboete.
Dus ben ook aan het kijken om over te stappen naar Dynamisch

Ik heb mijn P1 data geupload naar: https://mijn-thuisbatterij.nl/show/6054/DxfjgYlxMv/calc
en dan zou ik wel kunnen besparen. Maar weet niet of dat klopt of niet,

Ik heb een 1 fase aansluiting, en kan een groep vrijmaken.

Zit zelf te denken aan een Venus A of D of zendure omdat ik die nog kan uitbreiden. (Maar ik sta open voor andere oplossingen)
In de toekomst (volgend jaar misschien al) zal ik naar 3 fase moeten vanwege de wens voor een warmte pomp. en wellicht dan als nodig uitbreiden met meer accu's.

Verder belangrijk om te vermelden is dat mijn PV en omvormer 12 jaar oud is. Dus omvormer zou mogelijk vervangen moeten worden binnenkort.

Afzender een twijfelaar ;)

• beerse
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:18
@twijfelaar Zelf zit ik ongeveer in het zelfde schuitje: Al een paar jaar zonnepanelen, electrisch koken, green e-auto en zo. Maar ik kijk relaxed naar de ' terugleverboete' en het al dan niet salderen:

Mijn eerst volgende doel is naar de hele situatie kijken en niet naar details: Over 1 heel jaar zien wat ik aan de meter verbruik (in kwh en aan warmte/gas), dit verbruik in euro's, inclusief vast-recht, terugleverboete en zo maar zonder teruglevering. Dan weet ik wat ik in 2027 (maximal) kwijt ben.

Van de teruglevering wil ik weten hoeveel dat per dag, per week en per maand is. Dat zal een idee geven hoe groot de accu moet zijn als ik een week of een maand wil overbruggen.

Daarnaast ga ik er voor het gemak van uit dat de Accu aansluiting niet op 3-fase hoeft: Mijn huis heeft dat nu nog niet en ik verwacht niet dat ik snel zal willen opladen of snel zal willen ontladen.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 13:48

Judge Ming

Full electric per 8/2024

beerse schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:25:
@twijfelaar Zelf zit ik ongeveer in het zelfde schuitje: Al een paar jaar zonnepanelen, electrisch koken, green e-auto en zo. Maar ik kijk relaxed naar de ' terugleverboete' en het al dan niet salderen:

Mijn eerst volgende doel is naar de hele situatie kijken en niet naar details: Over 1 heel jaar zien wat ik aan de meter verbruik (in kwh en aan warmte/gas), dit verbruik in euro's, inclusief vast-recht, terugleverboete en zo maar zonder teruglevering. Dan weet ik wat ik in 2027 (maximal) kwijt ben.

Van de teruglevering wil ik weten hoeveel dat per dag, per week en per maand is. Dat zal een idee geven hoe groot de accu moet zijn als ik een week of een maand wil overbruggen.

Daarnaast ga ik er voor het gemak van uit dat de Accu aansluiting niet op 3-fase hoeft: Mijn huis heeft dat nu nog niet en ik verwacht niet dat ik snel zal willen opladen of snel zal willen ontladen.
Nu is er misschien nog geen e-auto, maar dikke kans dat die er wel gaat komen en dan is laden met 3.6 of 11 kW wel een enorm verschil. Zeker als de accu meer dan 80kWh zal zijn (hoeft natuurlijk niet).

Het is echter wel de vraag of er in je straat nog ruimte is om nog een 3 fase adres aan te sluiten.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

de Peer

under peer review

Judge Ming schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:28:
[...]

Nu is er misschien nog geen e-auto, maar dikke kans dat die er wel gaat komen en dan is laden met 3.6 of 11 kW wel een enorm verschil. Zeker als de accu meer dan 80kWh zal zijn (hoeft natuurlijk niet).

Het is echter wel de vraag of er in je straat nog ruimte is om nog een 3 fase adres aan te sluiten.
op 1 Fase kun je prima met 7,4 kW laden. Het verschil is dus iets minder groot als je de boel goed aanlegt.
maar 3 fase is praktischer en dan verdeel je de belasting ook mooi.

• beerse
Judge Ming schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:28:
[...]

Op zich goed om naar de toekomst te kijken. Mijn huis (uit 2000) is fysiek wel voorzien van een 3 fase aansluiting, de aders zie ik in de meterkast wel zitten. Maar de aansluiting is nu op 1 fase (met een heel zware zekering).

De e-auto zou er misschien ooit kunnen komen. Gezien er met 32-ampere over 230 volt bijna 8 KiloWatt aan elektriciteit kan worden verpompt en dat een e-auto bij mij thuis aangesloten er de hele nacht over kan doen om op te laden, zie ik geen noodzaak voor een 3 fase aansluiting.

Nu ik er wel over nadenk, zal het te zijner tijd altijd nog een rechtstreekse aansluiting kunnen worden vanaf de vaste accu naar de e-auto. Dan kan het ook gelijkstroom blijven, scheelt ook omzet verliezen.

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 13:48

Judge Ming

Full electric per 8/2024

beerse schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:39:
[...]

Nu ik er wel over nadenk, zal het te zijner tijd altijd nog een rechtstreekse aansluiting kunnen worden vanaf de vaste accu naar de e-auto. Dan kan het ook gelijkstroom blijven, scheelt ook omzet verliezen.
Ja, dat is een mooie ontwikkeling. Er zijn alleen nog niet veel laders die dit ondersteunen. Ik ken de prijzen van de concurrentie van SigEnergy niet maar die van hen kost zo maar ruim 3K.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 15:01

Tao

DPC DE_KOMETEN

casper4253 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:12:
Hallo Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het meelezen en erg geintreseerd om een thuis batterij te gaan kopen.
Maar weet nog niet zo goed of het nu al intressant is (lees bespaar) of dat ik moet wachten tot het salderen niet meer mogellijk is. En daarom kan ik wel wat advies/hulp gebruiken

gas ongeveer 650 M3

Heb nu nog een model contract en dat koste me afgelopen jaar 260 aan terugleverboete.

Ik heb mijn P1 data geupload naar: https://mijn-thuisbatterij.nl/show/6054/DxfjgYlxMv/calc

Zit zelf te denken aan een Venus A of D of zendure omdat ik die nog kan uitbreiden. (Maar ik sta open voor andere oplossingen)
In de toekomst (volgend jaar misschien al) zal ik naar 3 fase moeten vanwege de wens voor een warmte pomp. en wellicht dan als nodig uitbreiden met meer accu's.

Verder belangrijk om te vermelden is dat mijn PV en omvormer 12 jaar oud is. Dus omvormer zou mogelijk vervangen moeten worden binnenkort.

Over het algemeen kan een thuisbatterij nog niet uit tot 2027. Met name door de nog steeds vrij hoge prijs in relatie tot terugverdienen. Gelet je situatie zou ik in jouw plaats kijken naar een vaste batterij i.p.v. een stekker (Zendure). Dat geeft o.a. meer (ont-)laadvermogen en andere voordelen. Oriënteer je ook op een verzwaring naar een 3-fase aansluiting en kijk of je dat echt nodig hebt (schat je toekomstig verbruik in met een evt. warmtepomp e.d.). Genoeg te vinden hierover op GoT.

N.B. een modelcontract hebben en een "terugleverboete" moeten betalen is onmogelijk. Je betaalt geen terugleverkosten bij een modelcontract (= wettelijk zo geregeld). (De energieleveranciers compenseren dat met een wat hogere kW prijs, geen cashbacks etc.)

Diablo3

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:17
Ik weet niet of ik hier aan het juiste adres ben maar ik ben mij aan het verdiepen in een voleldige set voor wat betreft energie opwekken en opslaan. Dat betekent dus zonnepanelen, omvormers, batterijen, EMS. Alleen op google vind ik weinig partijen die echt alles doen en/of aanbieden. Mijn voorkeur gaat daarbij wel uit naar een systeem wat vrij toegankelijk is en niet gesloten is door abbo's, contractem, gesloten EMS etc.

Wie weet waar ik het beste kan beginnen bij mijn zoektocht?

__/`\__/`\__

• casper4253
Tao schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:52:
[...]

Over het algemeen kan een thuisbatterij nog niet uit tot 2027. Met name door de nog steeds vrij hoge prijs in relatie tot terugverdienen. Gelet je situatie zou ik in jouw plaats kijken naar een vaste batterij i.p.v. een stekker (Zendure). Dat geeft o.a. meer (ont-)laadvermogen en andere voordelen. Oriënteer je ook op een verzwaring naar een 3-fase aansluiting en kijk of je dat echt nodig hebt (schat je toekomstig verbruik in met een evt. warmtepomp e.d.). Genoeg te vinden hierover op GoT.

N.B. een modelcontract hebben en een "terugleverboete" moeten betalen is onmogelijk. Je betaalt geen terugleverkosten bij een modelcontract (= wettelijk zo geregeld). (De energieleveranciers compenseren dat met een wat hogere kW prijs, geen cashbacks etc.)
Dankje wel
Engie noemt het Terugleverkosten. (Wellicht iets anders dan boete)

Ik verwacht dat 3 fase nodig is bij een warmtepomp dus houd er al rekening mee.
en daarmee zal ook meer stroom vebruik nodig zijn. dit jaar wilde ik het nog niet omdat ik maar 600 a 650 M3 gas vebruik.

• beerse
casper4253 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:59:
[...]

Engie noemt het Terugleverkosten. (Wellicht iets anders dan boete)

Ik verwacht dat 3 fase nodig is bij een warmtepomp dus houd er al rekening mee.
en daarmee zal ook meer stroom vebruik nodig zijn. dit jaar wilde ik het nog niet omdat ik maar 600 a 650 M3 gas vebruik.
Terugleverkosten zijn het zelfde als een terugleverboete. Het zijn de kosten die je maakt om electriciteit terug te leveren.

Voor een warmptepomp heb je niet snel een 3-fase aansluiting nodig. De gemiddelde warmtepomp gebruikt ongeveer een kwart van de energie die je nodig zou hebben voor verwarmen. Met een 16-ampere, 230volt enkel fase aansluiting kan je zo'n 3,6 KiloWatt verstoken, een warmtepomp zou daarmee zo'n 14 kilowatt aan warmte kunnen leveren. Dat is best veel. En huisaansluiting op 1 fase kan in veel gevallen 64 ampere zijn. Dat is aan veel gevallen voordeliger en makkelijker dan het heel circus ombouwen naar 3-fase.

Een 3-fase systeem is voor zonnepanelen en thuis-accu's vooral lastig. Als je de huidige installatie op fase 1 laat zitten, de zonnepanelen op fase 2 en de thuisaccu op fase 3, dan verbruik je nooit je eigen zonnestroom en je accu krijgt ook niets. Vooral de enkel-fase verbruikers over de 3 fases verdelen en dat dan ook allemaal via de zonnepanelen en thuisaccu doen is een uitdaging.

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:37
beerse schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:32:
[...]

Voor een warmptepomp heb je niet snel een 3-fase aansluiting nodig. De gemiddelde warmtepomp gebruikt ongeveer een kwart van de energie die je nodig zou hebben voor verwarmen. Met een 16-ampere, 230volt enkel fase aansluiting kan je zo'n 3,6 KiloWatt verstoken, een warmtepomp zou daarmee zo'n 14 kilowatt aan warmte kunnen leveren. Dat is best veel. En huisaansluiting op 1 fase kan in veel gevallen 64 ampere zijn. Dat is aan veel gevallen voordeliger en makkelijker dan het heel circus ombouwen naar 3-fase.
Op het moment dat je die warmte echt nodig hebt haalt een l/w warmtepomp cop 4 niet meer, en zit het dichter bij de cop 2.

En in Nederland gaan 1 fase aansluitingen meestal niet verder dan 40a.
[...]
Een 3-fase systeem is voor zonnepanelen en thuis-accu's vooral lastig. Als je de huidige installatie op fase 1 laat zitten, de zonnepanelen op fase 2 en de thuisaccu op fase 3, dan verbruik je nooit je eigen zonnestroom en je accu krijgt ook niets. Vooral de enkel-fase verbruikers over de 3 fases verdelen en dat dan ook allemaal via de zonnepanelen en thuisaccu doen is een uitdaging.
Je kunt rustig op de ene fase gebruiken en op de andere fase uit je batterij net zoveel terugleveren, je meter blijft dan mooi op 0.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-11-2025 14:54 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 15:01

Tao

DPC DE_KOMETEN

[...]

Terugleverkosten zijn het zelfde als een terugleverboete. Het zijn de kosten die je maakt om electriciteit terug te leveren.

Ze mogen bij een modelcontract geen terugleverkosten rekenen. Als je dat wel moest betalen, heb je geen modelcontract.

Diablo3

• casper4253
Tao schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:01:
[...]

Ze mogen bij een modelcontract geen terugleverkosten rekenen. Als je dat wel moest betalen, heb je geen modelcontract.
Wellicht heb ik dat dan verkeerd begrepen :-(
Heb wat zitten rekenen en vergelijken op keuze.nl en jeroen.nl. En lijkt toch dat dynamish intressant is voor mij.

• Pr088
Tao schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:52:
[...]

Ik sluit me hier bij aan. En maak een plannetje voor de toekomst. Als je aan een thuisbatterij wilt vraagt dat ook wat van je meterkast, net als een warmtepomp (zomaar 1 of 2 nieuwe groepjes). Ik heb deze herfst een warmtepomp laten installeren, maar ook de meterkast opnieuw moeten indelen en alvast voorbereidend werk gedaan voor een thuisbatterij. Of die er ook gaat komen is de vraag, maar er liggen al wel mantelbuizen voor kabels naar de garage ;)
Bij elkaar loopt het behoorlijk in de papieren.
Het is ook maar wat je zelf wilt. Jij bent nu niet een groot elektraverbruiker op -opwekker, je PV-installatie is niet zo groot. Dus je zou met een kleinere stekkerbatterij ook uit de voeten kunnen. Het is ook de vraag hoe je het wil. Alles strak, netjes, aan de muur, vaste installatie, of niet?
Voor het geld hoef je het nu niet te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Pr088 op 20-11-2025 15:13 ]

• Pr088
casper4253 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:07:
[...]

Wellicht heb ik dat dan verkeerd begrepen :-(
Heb wat zitten rekenen en vergelijken op keuze.nl en jeroen.nl. En lijkt toch dat dynamish intressant is voor mij.
Bij de meeste mensen zitten het besparen op energie in het kiezen van een goed contract passend bij hun situatie. Niet bij de aanschaf van de batterij.
Dynamisch kan een goede keuze zijn.

• casper4253
Pr088 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:14:
[...]

Bij de meeste mensen zitten het besparen op energie in het kiezen van een goed contract passend bij hun situatie. Niet bij de aanschaf van de batterij.
Dynamisch kan een goede keuze zijn.
Dankje wel voor je advies,
en ik ben idd ook aan het twijfelen over een aantal stappen.
Wilde dit jaar op zijn minst een ander contract. Ben vorig jaar niet overgestapt. (dus beetje in slaap gevallen)
Zat dus ook te denken aan een klein stekker batterij om wat meer te besparen.

en voor lange termijn (misschien in 2026 of 2027) gas eruit, Warmtepomp erin en thuis batterij uitbreiden of nieuw laten aansluiten.
Maar ben het ook met je eens dat gaat wel in de papieren lopen.

PS ruimte is geen probleem, Kan de garage gebruiken en heb in huis ook nog een ruimte CV ruimte waar ook WTW staat.

Bottomline: Wilde alvast klein gaan beginnen en later het goed aan pakken.

Thanks. ;)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:32

_Arthur

blub

Ze mogen bij een modelcontract geen terugleverkosten rekenen.
De "Vaste leveringskosten" per dag hebben ze gewoon een boel verhoogd.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:20
HandyLumberjack schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:52:
[...]

Op het moment dat je die warmte echt nodig hebt haalt een l/w warmtepomp cop 4 niet meer, en zit het dichter bij de cop 2.
Dat is zeker niet mijn ervaring, meestal zit het wekelijks tussen de 4 en 5, ook in de wintermaanden. Slechts bij uitzondering is het wel eens een 3.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Domba

Als je al vrij zeker bent dat je op een gegeven moment over wilt naar 3 fase en eventuele keuzes daarvan afhankelijk zijn.
Gebruik de stroomnetchecker bij de netbeheerder, de gebruikellijke doorlooptijd van 6 weken kan soms al langer zijn en op een enkele plek al zelfs tot een jaar oplopen.

Mocht je in provincie Utrecht zitten, dan zou ik niet zolang wachten met aanvragen, de laatste van het 10 stappen plan om het licht aan te houden is een wachtlijst voor verzwaring van de huisaansluiting.
Tot Q1 dit jaar was nog verwachting niet nodig zou zijn, maar de net verzwaring heeft 1-3 jaar vertraging opgelopen.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:02
Hallo Tweakers,

gas ongeveer 650 M3

Probeer met je P1 data eens de simulatie van @MrFish, die vond ik echt uitstekend
Zie: MrFish in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

Hier het resultaat van mijn eigen data in deze simulator:
SebastiaanPs in "Thuisaccu: al interessant (voor mij)?"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Truus01
[...]

https://www.acm.nl/nl/pub...tract-energieleveranciers
Het is de bedoeling dat energieleveranciers de nieuwe modelcontracten dan vanaf 1 januari 2026 aan kunnen bieden.
Het is de bedoeling (van ACM) om per 1-1-2026 terugleverkosten in een modelcontract toe te staan.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste