Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:25

de Peer

under peer review

Sonero schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:39:
[...]

Dit. Wij wachten hier ook met de aanschaf van een EV totdat bidirectioneel laden gemeengoed is.
Dat zou nog wel eens 10 jaar kunnen duren denk ik

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Judge Ming schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:24:
[...]

Mogelijk wel van de blik op je bankrekening de dag na aanschaf? (zweet breekt je uit) :+
Dan heb je het toch nog warm als bijvangst.
Nee die bankrekening kan dat wel prima verdragen maar het is wat mij betreft kapitaalvernietiging op dit moment.
Als het zover is dat we toch wat anders moeten omdat dat andere vervoer op is maken we het sommetje wel weer opnieuw.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Sonero schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:39:
[...]

Dit. Wij wachten hier ook met de aanschaf van een EV totdat bidirectioneel laden gemeengoed is. Ja, het kan nu al met spullen van Sigenergy. Maar sommige merken willen je hele meterkast verbouwen, verplichte laadpaal, verplicht energieabbo en nul controle over laad-ontlaad-gedrag. En dan natuurlijk nog de verrassingen van de belastingdienst. Wat ons betreft: nu even niet.
Dat is voor ons nu niet echt een punt.
We hebben 3x de Marstek staan en die komt in de zomer niet leeg en nu niet meer vol.
Al moet ik zeggen dat ze de afgelopen maanden meer pv binnen gehouden hebben dan ik aanvankelijk gedacht had.
Dus wat dat betreft positief.

Maar voor ons is bidirectioneel dus geen breekpunt op dit moment.

Het wachten is wat dat betreft meer op langetermijn regelgeving betreffende pv en ev op het gebied van opbrengsten en kosten.
Voor de rest is ook een ev maar een stuk blik/plastic.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Ronald.42 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:31:
[...]

Dat is voor ons nu niet echt een punt.
We hebben 3x de Marstek staan en die komt in de zomer niet leeg en nu niet meer vol.
Al moet ik zeggen dat ze de afgelopen maanden meer pv binnen gehouden hebben dan ik aanvankelijk gedacht had.
Dus wat dat betreft positief.

Maar voor ons is bidirectioneel dus geen breekpunt op dit moment.

Het wachten is wat dat betreft meer op langetermijn regelgeving betreffende pv en ev op het gebied van opbrengsten en kosten.
Voor de rest is ook een ev maar een stuk blik/plastic.
Lastige is dat zowel EV als thuisaccu vragen om mooie PV opbrengsten en daarom concurreren. In de zomer kunnen we beide 100% voeden, nu in de herfst/winter wordt het een keuze en dan krijgen de EV's voorrang en dus staat de accu steeds vaker niets te doen, tenzij de spread voldoende is om dynamisch te handelen.

Vorig jaar december een 2e EV gekocht, voorheen werd er +-225 Euro/maand aan benzine getankt, de stroomrekening dit jaar is lager dan vorig jaar en met 2x EV volledig thuisladen icm extra PV en extra thuisaccu's zitten we nu net iets boven de nul Euro aan stroomkosten over het hele jaar heen incl. BTW/Belasting en mooi onder nul excl. BTW/Belasting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j239y7oL1dfnuIzjcEd8-TgwzSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O04I1OKTFKrmTzXB90QbeWO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yxy8-lDpbaFsNooBRZXQKK1k7n8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g6Y14kfaojill9ZZkqNpXYNt.jpg?f=fotoalbum_large

Ten opzichte van 6 jaar geleden geven we 5400 Euro per jaar minder uit aan diesel en benzine, maar daar staat wel de investering in 2 EV's, extra panelen en de thuisaccu tegenover. Lastige is dat je niet precies weet wat je waar toe kunt herleiden. Maar de thuisaccu's leveren dit jaar tot nu toe excl. afschrijving 536 Euro "winst" op afgaande op de 3-fase HomeWizard kWh-meter waar de accu's achter zitten en zonder de thuisaccu's hadden we dus op +550 Euro incl BTW/Belastingen gestaan ipv +22 Euro, dat maakt een mooi verschil. Maar de investering van de thuisaccu is wel een veelvoud van die 550 Euro, dus wat is wijsheid...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 76 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste