Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46
Vandaag kwam ik Balans Energie tegen. Dit is zo te zien een nieuw partij die in samenwerking met Tennet iets gaat proberen te doen aan de onbalans op het net. Hiertoe kun je nu, in mijn ogen, erg goedkoop een batterij en omvormer bij ze kopen, waarbij je ook een energiecontract bij ze af moet sluiten.

Het betreft een 12kW omvormer (Deye SUN-12K-SG04LP3-EU), en een 48,2 kWh LFP batterij, welke eventueel uitbreidbaar is. Dit voor een prijs van 5299 Euro.
Nu ben ik zelf nog niet heel erg thuis in de batterijen, maar dit klinkt als een erg goede deal.

Persoonlijk vind ik het interessant omdat wij in de zomer erg veel opwekken (soms wel 80 kWh op een dag), waarvan we misschien wel 60 kWh terugleveren. Met ons huidige contract en nu er nog salderen is is dit nog geen groot issue, maar als we straks een nieuw energiecontract nodig hebben en zouden moeten betalen voor elke kWh die we terugleveren gaat dat flink wat kosten.
Ik zou dan natuurlijk de omvormers (we hebben 2 systemen) terug kunnen (proberen te) regelen zodat ze alleen produceren wat we hebben, maar dit voelt ergens zonde, want we gooien 'gratis' energie weg. Een batterij zou ervoor zorgen dat we alle extra energie wel op kunnen slaan. Tegelijkertijd, ik zou die 48,2 kWh dus wel kunnen vullen, maar in de nacht zal ik niet meer dan 5 kWh van verbruiken. Zoals ik het zie zou Balans met de overige energie ook kunnen gaan handelen, plus ze gaan een gedeelte gebruiken om te balanceren, waar ook een vergoeding tegenover staat. Oftewel, ik denk dat dit niet alleen duurzamer is, maar inderdaad ook binnen een paar jaar 'goedkoper' kan zijn dan simpelweg de PV opbrengst terug regelen.

Ik ben echter erg benieuwd naar jullie meningen, gedachten en inzichten hierover. Wat als het bedrijf failliet gaat? Dan zit je met een batterij en omvormer; kun je die dan zelf aansturen? Of bijvoorbeeld simpel overstappen naar Zonneplan? Zitten er andere nadelen aan deze constructie?

Ook vraag ik me af wat de toekomst gaat brengen. Salderen gaat vervallen, maar komt er allicht toch nog een regeling vanuit de overheid? Oftewel, heb je straks weinig aan de batterij? En, gaat de overheid je als leverancier zien met zo een grote batterij? Ga je dan belast worden?

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 29-07-2025 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:37

ede

Ik heb me aangemeld en bericht gekregen dat ik mee kan doen met de pilot.
Vooral omdat je pas betaalt na installatie denk ik dat er weinig mis kan gaan. Of, zoals Balans Energie zelf zegt: als er iets mis gaat heb je een grote batterij voor een heel aantrekkelijke prijs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:37

Aardedraadje

Met kabelschoen

Die €5299 geldt alleen voor de eerste 120 klanten. Niet echt representatief dus. De normale prijs bedraagt €11.000 en dat is al een heel ander plaatje. Je betaalt dan €228 per kWh. Nog steeds een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ede schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:36:
Ik heb me aangemeld en bericht gekregen dat ik mee kan doen met de pilot.
Vooral omdat je pas betaalt na installatie denk ik dat er weinig mis kan gaan. Of, zoals Balans Energie zelf zegt: als er iets mis gaat heb je een grote batterij voor een heel aantrekkelijke prijs
Jup, het lijkt een heel goede prijs te zijn. Hoe kijk jij aan tegen de diverse vragen zoals ik ze in de OP heb gezet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonBalans
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 07-08 20:41
Fijn dat er een topic is gestart!

Ik ben Don en een van de oprichters van balans energie. Mijn reactie op de vragen.

-Wat als het bedrijf failliet gaat? Dan zit je met een batterij en omvormer; kun je die dan zelf aansturen? Of bijvoorbeeld simpel overstappen naar Zonneplan?

Ja, de Deye omvormer kan door andere EMS worden aangestuurd

-Zitten er andere nadelen aan deze constructie?

Wij vragen om een 2 jaar samenwerking, waarbij je stroom bij Balans Stroom afneemt en ons toestemming geeft om balanceringsdiensten te mogen leveren. Mocht je besluiten om de samenwerking binnen 2 jaar stop te zetten vragen wij de verleende korting na rato terug. Na 2 jaar ben je uiteraard vrij om te doen wat je wilt. Het is aan ons om je te overtuigen om niet weg te gaan na de initiele 2 jaar.

-Ook vraag ik me af wat de toekomst gaat brengen. Salderen gaat vervallen, maar komt er allicht toch
nog een regeling vanuit de overheid? Oftewel, heb je straks weinig aan de batterij? En, gaat de overheid je als leverancier zien met zo een grote batterij? Ga je dan belast worden?

De batterij produceert geen elektriciteit, dus de batterij zelf zal geen invloed hebben of je als leverancier wordt gezien of niet. Alleen de hoeveelheid zonnestroom die je teruglevert is bepaland of de belastingdienst je daarvoor gaat belasten. De hoeveelheid zonnestroom die je teruglevert wordt per saldo minder, omdat je een stuk hoger eigen verbruik hebt.

Mochten er vragen zijn, laat het weten. Dan reageer ik zsm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Wat leuk dat jullie hier zo reageren, dat maakt het makkelijk!

Ik heb nog wel enkele vragen:
- Zou je een overzicht kunnen geven van de diverse hardware componenten? Dan kan ik die in de OP opnemen. Ik ben vooral benieuwd wat er nog allemaal in de meterkast bij gaat komen (en hoeveel ruimte dit in neemt).
- Is er een koppeling voorzien met Home Assistant?
- Allicht heb ik niet goed genoeg gezocht, maar wat gebeurt er met je PV productie als de batterij al vol zit, maar de zon nog steeds schijnt? Betaal je dan terugleverkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:48

paQ

zunrob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:55:

- Allicht heb ik niet goed genoeg gezocht, maar wat gebeurt er met je PV productie als de batterij al vol zit, maar de zon nog steeds schijnt? Betaal je dan terugleverkosten?
Ik neem aan dat de omvormer dan wordt uitgeschakeld :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:11:
[...]

Ik neem aan dat de omvormer dan wordt uitgeschakeld :)
Je PV-omvormers hoeven niet gekoppeld te worden aan hun systeem, maar het kan wel. Ik kan me voorstellen dat ze worden uitgeschakeld als ze gekoppeld zijn, maar als dat niet het geval is blijven ze natuurlijk vrolijk doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:12:
[...]

Je PV-omvormers hoeven niet gekoppeld te worden aan hun systeem, maar het kan wel. Ik kan me voorstellen dat ze worden uitgeschakeld als ze gekoppeld zijn, maar als dat niet het geval is blijven ze natuurlijk vrolijk doorgaan.
Ik begreep dat er een EMS wordt geïnstalleerd.
Al is me nog niet helemaal duidelijk of de besproken omvormer een hybride omvormer is aan de panelen, of in serie komt met de bestaande aansluiting @DonBalans

In elk geval ook aangemeld na een telefoontje voor wat additionele info.

Ben ZO benieuwd waar dit op gaat uitlopen met 12 MWh per jaar opwek.
Maar als er 48 kWh in huis staat en nog 107 kWh op de oprit, dan moet ik toch wel het gros van de PV productie kunnen opslaan lijkt me zo.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 30-07-2025 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:13
@DonBalans het aanbod klinkt interessant… maar ik zou dit op een SAP willen hebben aangezien mijn primaire contract nog 2 jaar boetevrij teruglevering vergoed.

Is dat iets wat jullie zouden zien zitten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:24:
[...]

Ik begreep dat er een EMS wordt geïnstalleerd.
Al is me nog niet helemaal duidelijk of de besproken omvormer een hybride omvormer is aan de panelen, of in serie komt met de bestaande aansluiting @DonBalans

In elk geval ook aangemeld na een telefoontje voor wat additionele info.

Ben ZO benieuwd waar dit op gaat uitlopen met 12 MWh per jaar opwek.
Maar als er 48 kWh in huis staat en nog 107 kWh op de oprit, dan moet ik toch wel het gros van de PV productie kunnen opslaan lijkt me zo.
Ik verwacht (we wonen er pas een half jaar) dat wij ook zo een 12 - 14 MWh opwekken. En hier gebruiken we echt niet alles zelf van. Sterker nog, op zo een dag als vandaag blijft er 60 KWh over. Daarmee krijg je de accu natuurlijk goed vol. Ik was eigenlijk niet van plan mijn omvormers te koppelen (daar zouden weer extra kabels voor nodig zijn, en zonder kruipruimte en of andere logische routes zou dit erg omslachtig/lelijk gaan worden).

Ik begreep dat de EMS zowel 'individueel' (dus ik neem aan gebaseerd op je eigen opbrengst en verbruik) als op 'groepsniveau' wordt ingeregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 30-07-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:49:
@DonBalans het aanbod klinkt interessant… maar ik zou dit op een SAP willen hebben aangezien mijn primaire contract nog 2 jaar boetevrij teruglevering vergoed.

Is dat iets wat jullie zouden zien zitten?
Ik wil niet voor de muziek uitlopen, maar ik had dit telefonisch voorgelegd, en het was geen probleem alles op de SAP te zetten. Zolang er maar een EAN nummer van de meter is maakt het niet uit of het PAP of SAP is.

Rectificatie: het kan toch niet op SAP. :)

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 31-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Een SAP ken ik eigenlijk nog niet. Hier ga ik me eens in verdiepen; bij mij zit nu alles aangesloten op de normale meterkast, en van daaruit naar de (1 dus) slimme meter. Klopt het dat een SAP feitelijk een tweede slimme meter is die je via de netbeheerder kan krijgen?

Hoe zou dat in deze situatie gunstig(er) kunnen zijn met Balans Energie op de SAP? Als je de PV op de PAP hebt, dan zou je de batterij dus niet vullen met PV?

[ Voor 23% gewijzigd door zunrob op 30-07-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hier hebben we een SAP, maar ook heel veel PV.

Zonneplan kon hier bijvoorbeeld niet mee omgaan omdat hun systeem niet naar de SAP en PAP kan kijken en het zo maar kan zijn dat er PV + ontlading van de batterij door de hoofdzekering gaan. Bij PV terug levering en batterij ontlading zal de hoofdzekering bij ons afslaan. Mocht dit werken schrijven wij ons in.

De hardware is te koop voor hetzelfde bedrag, maar de installatie en EMS maakt het wel interessant.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het is of PAP of SAP.
Hij schakelt niet.

Het balans energie contract moet op 1 van de twee EANs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:26:
Een SAP ken ik eigenlijk nog niet. Hier ga ik me eens in verdiepen; bij mij zit nu alles aangesloten op de normale meterkast, en van daaruit naar de (1 dus) slimme meter. Klopt het dat een SAP feitelijk een tweede slimme meter is die je via de netbeheerder kan krijgen?

Hoe zou dat in deze situatie gunstig(er) kunnen zijn met Balans Energie op de SAP? Als je de PV op de PAP hebt, dan zou je de batterij dus niet vullen met PV?
Secundair Allocatie Punt.

Ik weet niet OF het gunstiger zou zijn, maar ik zou allicht opwekkers en verbruikers op die manier kunnen verdelen over de twee aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De batterij zal op de SAP komen met contract van Balans Energie, maar als er ook PV opwek is op de PAP dan kan er soms op boven de 3 x 25A van onze aansluiting terug geleverd worden.

De kans is vrij klein dat er op piekmoment ontladen word (stroom prijs is dan vaak bijna 0 of negatief), maar de kans bestaat. Ben dus benieuwd of de EMS hiermee om kan gaan.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hmm. Goeie vraag.
Denk het wel.

Want batterij ontladen EN PV volgas kan ook te veel zijn. Los van je meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het blijkt toch niet op een SAP te kunnen, alleen op PAP.
Maar goed, als je een SAP hebt, kun je die evengoed gebruiken natuurlijk voor zaken die dan buiten het energiebalans gebeuren blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 19:00
@DonBalans Ik ben zelf aan het rondkijken naar een batterij en dit ziet er heel interessant uit, echter heb ik een paar korte vragen:

- hoe weet ik dat ik nog bij de eerste 120 aanmeldingen hoor? het zou jammer zijn als ik mijzelf aanmeld (en een prijsverwachting heb) en dat deze straks een stuk hoger uitval
- nu geven jullie aan 5jaar garantie of 10.000 cyclussen echter mag je daar minimaal 10jaar mee verwachten?
- Moet je al een energie contract bij BalansEnergie afsluiten voordat de batterij geleverd is? op jullie website staat binnen 14dagen, echter verwacht ik dan nog geen batterij thuis te hebben staan.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonBalans
@epicfailguy23

- hoe weet ik dat ik nog bij de eerste 120 aanmeldingen hoor? het zou jammer zijn als ik mijzelf aanmeld (en een prijsverwachting heb) en dat deze straks een stuk hoger uitval

We hebben nu nog plek, dus meld je aan :). Zodra we vol zitten zullen we dit ook netjes vermelden op website.

- nu geven jullie aan 5jaar garantie of 10.000 cyclussen echter mag je daar minimaal 10jaar mee verwachten?
Ze zijn getest op 10.000 cycli van 100% -> 0% -> 100%. Zelfs daarna hebben ze nog 80% capaciteit. Dit zou beteken dat als je 2 cycli per dag zou doen ( totaal 96.4 kWh opladen en 94.4 kWh ontladen ), wat ontzettend veel zou zijn. Zou het 13 jaar duren voordat je 10.000 cycli hebt bereikt. Op dat moment heeft de batterij nog 38.56 kWh aan capaciteit, wat nog steeds ruim is voor een huishouden.

- Moet je al een energie contract bij BalansEnergie afsluiten voordat de batterij geleverd is? op jullie website staat binnen 14dagen, echter verwacht ik dan nog geen batterij thuis te hebben staan.

We zullen de overstap zo dichtbij als mogelijk op moment van plaatsing inplannen (het liefst op dag van installatie). Installatie van systeem kan pas plaatsvinden als Balans Stroom energie levert op je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Top bedankt voor de reactie,

Ik heb mijzelf zojuist aangemeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonBalans
@epicfailguy23 Super tof dat je meedoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

@DonBalans De 0,02 vergoeding per kWh bij Balansenergie, gelden die ook als jullie zelf de batterij laden / ontladen voor de inzet van tegengaan netcongestie?
En zo ja, wordt de scheiding dat niet best groot tussen wat gezien kan worden als een goedkoop laadmoment, en een 'duur' verkoopmoment?
Het verschil - EUR 0,04 dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonBalans
@paQ

- De 0,02 vergoeding per kWh bij Balansenergie, gelden die ook als jullie zelf de batterij laden / ontladen voor de inzet van tegengaan netcongestie?

Nee, Deze geld alleen voor alles wat over de meter gaat wat van klant is. Dus voor alle activaties van balanceringsdiensten geld dit dus niet voor. Dit wordt achter de meter geadministreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

DonBalans schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:52:
@paQ

- De 0,02 vergoeding per kWh bij Balansenergie, gelden die ook als jullie zelf de batterij laden / ontladen voor de inzet van tegengaan netcongestie?

Nee, Deze geld alleen voor alles wat over de meter gaat wat van klant is. Dus voor alle activaties van balanceringsdiensten geld dit dus niet voor. Dit wordt achter de meter geadministreerd.
top!

Maar, het stukje 'handel' gaat dan wel via de meter?
Of vindt tennet het goed als dat op de MID meter geschiedt *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonBalans
Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.
Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).

Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede

ede

@DonBalans, kan de omvormer ook gekoppeld worden met Home Assistant? Ik kijk graag naar statistieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ede schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:21:
@DonBalans, kan de omvormer ook gekoppeld worden met Home Assistant? Ik kijk graag naar statistieken
Goede vraag.

Allicht heb ik het gemist, maar heb je hier ook antwoord op?
zunrob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:55:
Wat leuk dat jullie hier zo reageren, dat maakt het makkelijk!

Ik heb nog wel enkele vragen:
- Zou je een overzicht kunnen geven van de diverse hardware componenten? Dan kan ik die in de OP opnemen. Ik ben vooral benieuwd wat er nog allemaal in de meterkast bij gaat komen (en hoeveel ruimte dit in neemt).
- Is er een koppeling voorzien met Home Assistant?

[ Voor 55% gewijzigd door zunrob op 31-07-2025 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ede

ede

@zunrob, op https://balansenergie.nl/balans-batterij staan de specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

135 kg per module :X

Damn even kijken hoe ik dat ga fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Yes, dank voor de link. Echter, er komt ook nog e.e.a. in de meterkast, ben benieuwd welke spullen allemaal. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:58:
[...]

Yes, dank voor de link. Echter, er komt ook nog e.e.a. in de meterkast, ben benieuwd welke spullen allemaal. :)
Een 3f MID meter, en een EMS. Maar geen idee of die laatste een DIN-rail montage heeft of een los apparaat is.

Hopelijk installeren ze nog een Hager kastje erbij, dan kan alles netjes op en tegen elkaar aan. (zijn de kosten nou ook weer niet)
Mijn 4 x 12 is compleet vol iig.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 01-08-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Ik heb mijzelf zojuist ook aangemeld, ben benieuwd of we nog bij de eerste 120 zitten (anders gaan we er voor nu denk ik van afzien).

Onze "perfecte plek" waar naar gevraagd wordt bevindt zich in ons geïsoleerde tuinhuis. Ik ben wel benieuwd naar welke kabels hier naartoe gelegd moeten worden. Er ligt een 5 aderige kabel maar die wordt al gebruikt als voeding. Er ligt ook nog een loze leiding waar eventuele kabels doorheen moeten maar die is 30 a 35 meter lang met een paar bochten erin. Daarna is het nog ca 8m door de kruipruimte naar de meterkast.

Voorwaarde voor ons is wel dat de kabel door die loze leiding kan aangezien de tuin net is aangelegd en we deze niet nogmaals willen opengraven. Ben wel benieuwd naar de diameter van de kabel die benodigd is over dergelijke lengtes gezien de vermogens.

Hopelijk komt daar binnenkort duidelijkheid over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Is het energiecontract trouwens alleen voor electra, of ben je verplicht ook gas af te nemen?

Aansluitend op de vraag hierboven van @Tieske88 ben ik benieuwd welke installatiekosten zijn in begrepen? Graven? Kabel trekken door loze leiding?

[ Voor 44% gewijzigd door zunrob op 01-08-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ede

ede

@zunrob. Gas en elektriciteit kan je altijd bij verschillende aanbieders afnemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
@DonBalans is de off grid functie later ook bij te bestellen of is dit alleen eemalig bij de installatie te regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12-09 18:32
Ik heb ook gereserveerd en antwoord gekregen op vragen waaronder enkele van die van jullie::
Off grid kan later ook maar ik geloof dat er een iets dikkere kabel voor nodig is.
Een normaal benodigde 5x10mm zie ik op internet is 18,5mm
Gas is vrij, kan ook via hen maar moet niet.
Installatie is zonder graven, kan worden aangevraagd maar doen de mensen meestal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dan ga ik zelf graven. Ik moet alleen een stuk terras van zo een 3 meter overbruggen; ik wil er onderdoor. Dit betreft tegels van een meter bij een meter die ook netjes gevoegd zijn, dus die haal ik liever niet eruit. Iemand een goede tip om er onderdoor te komen?
Heb je toevallig ook gevraagd of ze kabel met aardscherm gebruiken @ibak? Ik dacht overigens dat er 5*6 mm kabel gebruikt zou worden?

Heeft er iemand zin om de OP mee te schrijven? Dan kunnen we daar alle data verzamelen.

[ Voor 33% gewijzigd door zunrob op 03-08-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Nee de opgave 5x10mm is het enige wat ik heb.
Ook ik moetgaan graven en leg hem oo 60cm
Dan is het zonder aardscherm tegenwoordig ook goed als ik me goed heb ingelezen.
Ik heb geen ervaring met onder terras door komen maar als je van 2 kanten erbij zou kunnen dan is 1,5 m per zijde afh van je ondergrond misschien nog wel te bedenken door een buis er in te tikken en steeds te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ibak schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 20:27:
Nee de opgave 5x10mm is het enige wat ik heb.
Ook ik moetgaan graven en leg hem oo 60cm
Dan is het zonder aardscherm tegenwoordig ook goed als ik me goed heb ingelezen.
Ik heb geen ervaring met onder terras door komen maar als je van 2 kanten erbij zou kunnen dan is 1,5 m per zijde afh van je ondergrond misschien nog wel te bedenken door een buis er in te tikken en steeds te legen.
Ja dat is wel een goed idee! Hoe zou ik de buis dan legen?

Hoe lang mag de maximale afstand zijn tussen meterkast en accu? En is die 5*10 voor de off grid functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Pfoe 5x10mm is wel extreem zwaar zeg, ik heb wellicht richting de 50 meter nodig en dat is wel een dure aangelegenheid dan. Maar volgens mij zijn normale meterkast componenten ook helemaal niet geschikt voor zulke dikke kabels. En ik vraag me af of ik die door mijn loze leiding ga krijgen...

Maargoed dan ook maar eens een mailtje gaan sturen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tieske88 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:48:
Pfoe 5x10mm is wel extreem zwaar zeg, ik heb wellicht richting de 50 meter nodig en dat is wel een dure aangelegenheid dan. Maar volgens mij zijn normale meterkast componenten ook helemaal niet geschikt voor zulke dikke kabels. En ik vraag me af of ik die door mijn loze leiding ga krijgen...

Laat je het antwoord hier weten? Dat voorkomt dat er dubbele vragen gesteld gaan worden, plus we hebben dan 1 centraal overzicht in dit topic.

Overigens moet ik nog een schuurtje bouwen. Hij kan wel breed worden, maar maximaal 110cm diep. Nu heb ik gelezen dat de omvormer aan alle kanten 50cm vrij moet hangen, en de voorkant 100 cm. Ik neem aan dat deze 100cm vooral bedoeld is om er makkelijk aan te kunnen werken? Want ik zou dan op ongeveer 50cm uitkomen, maar kan wel de deur ervoor maken... Dus dan heb je alsnog ruimte om te werken.

[ Voor 24% gewijzigd door zunrob op 03-08-2025 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
@zunrob: ik kan enkel helpen met verzinnen dus kijk me er niet op aan maar ik zou een gat graven naast je terras en horizontaal met 1.5 m buis een beginnetje maken.
Dan met een iets grotere buis tegelijk erachteraan, steeds met de iets dunnete materiaal afvoeren en zo de iets dikkere erin tikken.
Goed de richting en waterpas in de gaten houden, volgens mij kom je dan een heel eind zeker als de buis groot genoeg is om wat speling te hebben.
De grote buis laat je uiteindelijk erin zitten om de kabel door te voeren.
De 5x10mm is voor zover ik weet voor de standaard installatie, ik gok dat off grid om 5x16 gaat wat 21mm is, voor mij ok maar het is beter om het Don en zijn team te vragen ipv op mijn gissingen af te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Tieske88 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:48:

Ik heb mijzelf ook ingeschreven voor de thuisaccu met offgrid functie, Wat ik op andere forums heb gelezen (hier op tweakers) met een ESS functie is meestal een 5x6mm2 naar de batterij toe en terug voor de ESS functie een 5x10mm2 (dit is net zo zwaar als de kabel die de meterkast binnenkomt). de kabel moet in theorie 40A aan kunnen. Maar als je onder de 25 meter blijft zou 6mm2 volgens de tabellen moeten volstaan. Anderzijds wil je de weerstand niet te hoog laten worden.

Dus ik ben benieuwd wat het wordt. Bij mij zal het op een meter of 10 lengte uitkomen (van meterkast naar garage via buiten) dus ik hoop/verwacht met 6mm2 wel uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb me ook ingeschreven. Voor de versie zonder off-grid. Zie er voor nu de meerwaarde niet van in. Ik run geen ziekenhuis waar mensen aan de beademing liggen😅. Stel dat we een keertje een paar uur zonder stroom zitten overleven we dat ook wel.
We hebben 18 oudere zonnepanelen op het zuiden en ik zit er aan te denken (als ik de vrouw mee kan krijgen) 8 zonnepanelen op Oost-West te leggen en deze aan te sluiten op de balansbatterij omvormer.

Voorkeur qua plek is voor mij in het (houten) tuinhuisje. En anders is er ook nog wel plek in de garage die aan huis vast zit. Als het allemaal doorgaat zal er nog wel wat in de meterkast moeten gebeuren en kabels trekken.

Ben benieuwd hoe het allemaal loopt en of ik nog het aanbod mee kan pakken, anders gaat het sowieso niet door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Schuurman92 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 11:24:
8 zonnepanelen op Oost-West te leggen en deze aan te sluiten op de balansbatterij omvormer.
De Deye die Balans gaat gebruiken is een deftig zware omvormer voor PV begrippen in woningen... en daar komen stringlengte eisen bij voor knappe werking.

4 panelen per richting start de omvormer niet eens mee op. Met 8 zeer beperkt schaduwbeheer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ronald schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:00:
[...]

De Deye die Balans gaat gebruiken is een deftig zware omvormer voor PV begrippen in woningen... en daar komen stringlengte eisen bij voor knappe werking.

4 panelen per richting start de omvormer niet eens mee op. Met 8 zeer beperkt schaduwbeheer.
Dat is een goeie, had ik zelf niet aan gedacht. Meer dan 8 passen er denk ik niet op... als het niet kan dan kan het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hier is het:
- 12 x 370 zowat vrij van schaduw (heel beperkt in de winter)
- 8 x 395 vrij van schaduw
- 18 x 270 onder 58 graden vrij van schaduw

Laatstgenoemde is echter Solar edge, dus die zal een dubbele conversie moeten maken. Het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Hier ook aangemeld voor de batterij. Zelf vraag ik mij af of ik de zonnepanelen op de omvormer van Energie Balans wil zetten of nog op de zonneplan omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De PV-gerichte eigenschappen van de 12kW Deye...

Nominale PV-ingangsspanning (V)550V (160V~800V)
Opstartspanning (V)160V
MPPT-bereik (V)200V-650V
Vollast DC-spanningsbereik (V)350V-650V

De vollast waarde geeft wat onduidelijkheid... Vanaf 350V string spanning kan de omvormer 12kW uit de PV halen...
Hoeveel bij welke string spanning onder de 350V... geen idee.

@paQ de string van 8 zal rond de 240-280V Vmpp doen... de string van 12 360-420V. Die moeten wel op de Deye kunnen, zeker met wat je aangeeft beperkt schaduw. De Deye kan bij 240V 3 a 4 paneel-substrings laten bypasssen in je set van 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Als de batterij wat verder staat worden de kabels van zonnepanelen lang met verlies tot gevolg of niet?
Bij mij 35m
Dus AC naar de Deye ipv DC heb ik daarom gedacht ondanks het 2x omvormen verlies.
Ik vind het van Balans Energie verder een goed doordachte opzet zoals ze het doen maar laat de solar edge er vanwege bovenstaande tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@ibak omzet verliezen zijn heel snel hoger dan transport over lange kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:23:

Opstartspanning (V)160V
MPPT-bereik (V)200V-650V

De vollast waarde geeft wat onduidelijkheid... Vanaf 350V string spanning kan de omvormer 12kW uit de PV halen...

@paQ de string van 8 zal rond de 240-280V Vmpp doen... de string van 12 360-420V. Die moeten wel op de Deye kunnen, zeker met wat je aangeeft beperkt schaduw. De Deye kan bij 240V 3 a 4 paneel-substrings laten bypasssen in je set van 8.
Herstel, het is nog iets anders:
12 x 355 wp Jinko N-type (372 V 411 V)
en 8 x 375 wp Jinko N-type ( 252 V. 279 V)

Maar het alternatief is dubbele omzetting.
Of 1 string van maken, maar dan kom ik te hoog uit.

De schaduw in de string van 12 is trouwens alleen in de wintermaanden (eind feb al niet meer) een uurtje dat de schaduw van de schoorsteen van de buurman even 2 panelen schampt. Is in de grafiek niet heel goed terug te zien.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 04-08-2025 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@paQ zelfs als die 8+12 in hetzelfde dakvlak liggen is combineren tot 1 string niet handig... de panelen hebben verschillende stroom karakteristiek. Dan verlies je ook weer iets aan opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 18:16:
@paQ zelfs als die 8+12 in hetzelfde dakvlak liggen is combineren tot 1 string niet handig... de panelen hebben verschillende stroom karakteristiek. Dan verlies je ook weer iets aan opbrengst.
Naja dan is het maar wat het is. Altijd nog beter dan 2 x conversieverlies.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq3Cjp2uFCbpg_I7Nk1_Omo1wcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U4BbTv2vR1MEO8Bd0jKJuWkk.png?f=fotoalbum_large

Op het schuin dak de 18 x 270 (aan SE5000)
Op het platte dak de strings van 8 en 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Hmm wat is het voordeel in euros als je wat minder verlies hebt? Ik heb bijvoorbeeld 10x 275 wp op zuidwest liggen die nu aangesloten zijn met naar schatting 10m DC bekabeling. In het meest optimale geval kan ik die aansluiten op de Deye omvormer door de bekabeling 10m te verlangen en in het slechtste geval moet ik die 50 meter verlengen.

Aangezien volgens de informatie van balans energie je je batterij vollaad op de goedkoopste momenten van de dag (zeker in de zomermaanden is dat dus tegen een laag tarief) is het dan financieel nog wel interessant om zulke aanpassingen te doen (of wellicht extra PV-vermogen te plaatsen indien mogelijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tieske88 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:26:
Hmm wat is het voordeel in euros als je wat minder verlies hebt? Ik heb bijvoorbeeld 10x 275 wp op zuidwest liggen die nu aangesloten zijn met naar schatting 10m DC bekabeling. In het meest optimale geval kan ik die aansluiten op de Deye omvormer door de bekabeling 10m te verlangen en in het slechtste geval moet ik die 50 meter verlengen.

Aangezien volgens de informatie van balans energie je je batterij vollaad op de goedkoopste momenten van de dag (zeker in de zomermaanden is dat dus tegen een laag tarief) is het dan financieel nog wel interessant om zulke aanpassingen te doen (of wellicht extra PV-vermogen te plaatsen indien mogelijk).
Ik denk dat het verlies van dubbele omzetting ca 25% zal zijn, en bij rechtstreeks aansluiten ca 15%.
Scheelt dus best wel een significant deel.

Verder vind ik het ook nog allemaal lastig te voorspellen wat er gaat gebeuren.
Er is een deel schuiven met vermogen tegen netcongestie, er is een deel 'handel' en een deel zelf zo goedkoop mogelijk vullen en zo duur mogelijk (kwa tijdstip) weer gebruiken.

Je kan er wat GPT of co-pilot tegenaan gooien en zien wat daar uitrolt.
Als ik dat bij mezelf doe, dan ben ik wanneer salderen stopt (als het goed is) iig niet méér kwijt dan dat energie me momenteel kost. Wat zou inhouden dat tov niet meer kunnen salderen mijn tvt ergens rond de 3 jaar zou moeten liggen.
Alleen, dat is de huidige situatie als ijkpunt genomen. Je moet ergens mee rekenen natuurlijk.
Mijn zelfvoorzienendheid van momenteel 33% zou dan tegen de 77% moeten kunnen komen. Dat is berekend bij verbruik 13 MWh, en opwek 12MWh.
Als blijkt dat ik dan nog steeds een significant zonoverschot heb in de zonnige maanden, dan plaats ik misschien nog een laadpaal op de oprit.
Plus dan nog een deel "inkopen in een winderige goedkope nacht" en verbruiken wanneer elektra veel duurder is overdag.
Alhoewel ik nog steeds denk dat juist dat laatste vrij rap zal nivelleren vanaf 2027.

E.e.a. zal natuurlijk ook afhangen van het Balansenergie EMS.

Misschien kan @DonBalans wat insights geven over het EMS?

[ Voor 41% gewijzigd door paQ op 04-08-2025 23:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibak
Don is met vakantie merkte ik toen ik mijn kabels alvast probeerde te regelen, hij nam echter wel de telefoon aan!
Ik heb een soortgeljjke vraag gesteld en dit was het antwoord: (misschien helpt het al wat)

Hoe maakt de software haar keuzes?
Het EMS draait in 0-import/0-export modus als uitgangspunt. Iedere honderd milliseconden checkt het:
1 ) actuele PV-opwek en huishoudelijk verbruik,
2 ) beschikbare ruimte in de batterij en in omvormer.
Eigen gebruik heeft voorrang, daarna balanceringsaanvragen. We starten met 1.6 mw gepoold vermogen tov 1mw wat nodig is. Deze 600kw aan vermogen geeft ons de ruimte om vermogen te verdelen in onze pool waar nodig. Dus als we jouw systeem aan het gebruiken zijn voor balancering en jij besluit je auto te gaan laden, dan verplaatsen we het balanceringsvermogen naar iemand anders in onze pool. Jij hebt hier dus geen last van, je hoeft ook niet eerst te checken wat ons systeem doet. Jij doet gewoon wat jij wilt, en wij passen ons aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
paQ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 22:49:
[...]

Ik denk dat het verlies van dubbele omzetting ca 25% zal zijn, en bij rechtstreeks aansluiten ca 15%.
Scheelt dus best wel een significant deel.
DC-AC en terug is behoorlijk efficiënt. Verlies iets van 2%. PV omvormers moeten ook nog een DC-DC doen omdat een zekere spanning aan de wisselrichter gevoerd moet worden, en dan halen ze nog 97-98%.

Er zit meer roundtrip verlies in de accu zelf.

Stel dat het meer is, 10% zoals je noemt, dan gaat het nog om minder dan 300kWh per jaar… weinig eer aan te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Naja, potentieel 75 euro per jaar :+
Ik haal beide Growatt omvormers er iig tussenuit. Leveren die misschien ook nog een paar euro op marktplaats op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ibak schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:
Don is met vakantie merkte ik toen ik mijn kabels alvast probeerde te regelen, hij nam echter wel de telefoon aan!
Ik heb een soortgeljjke vraag gesteld en dit was het antwoord: (misschien helpt het al wat)

Het EMS draait in 0-import/0-export modus als uitgangspunt. Iedere honderd milliseconden checkt het:
Eigen gebruik heeft voorrang, daarna balanceringsaanvragen. We starten met 1.6 mw gepoold vermogen tov 1mw wat nodig is. Deze 600kw aan vermogen geeft ons de ruimte om vermogen te verdelen in onze pool waar nodig. Dus als we jouw systeem aan het gebruiken zijn voor balancering en jij besluit je auto te gaan laden, dan verplaatsen we het balanceringsvermogen naar iemand anders in onze pool. Jij hebt hier dus geen last van, je hoeft ook niet eerst te checken wat ons systeem doet. Jij doet gewoon wat jij wilt, en wij passen ons aan.
Hoe bedoel je 'kabels te regelen'? Als dat een optie is, om ze zo zelf al te leggen, heb ik daar ook wel oren naar. Weet iemand of de monteurs ook van te voren ook op locatie komen schouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
Hoi Zunrob,
Ik probeer de kabels inderdaad vroegtijdig er zelf in te leggen, en daar wordt positief op gereageerd ( na beoordelen van mijn situatie)
Ik moet even geduld hebben ivm de vakantie tijd maar dat het te regelen is is me wel duidelijk, er wordt leuk meegedacht en samengewerkt vind ik.
5x6mm2 is idd de standaard en voor de noodstroom komt er nog een kabel 5x10mm2 bij plus de Utp kabel.
Bij mij heb ik het met foto's tekening en beschrijving kunnen regelen dus niemand ter plaatse en dat is denk ik ook de bedoeling.
Ik probeer wel om de kabels van hun te gebruiken en denk dat ze dat ook fijn vinden om gedoe te voorkomen.
Maar ik moet dus nog wachten om het te regelen tot ze terug zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 17:14
Ik heb me ook aangemeld en heb een overeenkomst ter ondertekening aangeboden gekregen. Betekent dat ik hiermee nu gegarandeerd de korting ontvang?

Daarnaast ga ik ook zonnepanelen op mijn dak leggen, ik zie dat er een omvormer bij de batterij zit, heb ik dan alsnog een omvormer nodig voor de panelen?
Het aantal panelen ligt ergens tussen de 20 a 28 (afhankelijk of ik een omvormer moet betalen) - wp 460 per paneel hou ik momenteel aan - dus ong 12880 in totaal aan opwek)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibak
Er staat op hun site idd dat je na tekenen gereserveerd hebt.
Dat staat bij het verloop van het proces.
Ju kunt idd met hun omvormer werken met zonnepanelen daarvoor geven ze aan dat het kan maar niet moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

DC-AC en terug is behoorlijk efficiënt. Verlies iets van 2%. PV omvormers moeten ook nog een DC-DC doen omdat een zekere spanning aan de wisselrichter gevoerd moet worden, en dan halen ze nog 97-98%.

Er zit meer roundtrip verlies in de accu zelf.

Stel dat het meer is, 10% zoals je noemt, dan gaat het nog om minder dan 300kWh per jaar… weinig eer aan te behalen.
Het grootste voordeel wat je potentieel hebt denk ik is dat de omvormer uitschakelt als je batterij vol is en dus voorkomt dat je (tegen potentieel een negatief tarief) gaat terugleveren.

Stel dat ik een redelijke locatie kan vinden voor de nieuwe omvormer (max 10m van de huidige omvormer), kan ik dan de 6mm2 DC bekabeling vanaf die plek verlengen met "gewone" 6mm2 installatie kabels? Of moeten er compleet nieuwe DC kabels tussen nieuwe omvormer en PV-panelen komen?

Verder toch maar eens kijken (als de omvormer inderdaad buurt geïnstalleerd gaat worden) of ik de 10x275Wp indakpanelen ga vervangen voor opdak versies met meer vermogen (met een beetje geluk passen er 10 panelen van 450 a 460 Wp op) en dan wellicht zowel op de ZW als de NO zijde (40 graden helling). Zou dat werken op 1 danwel 2 strings?

Die indakpanelen zijn mij namelijk al een tijd een doorn in het oog (werd zo gedaan vanuit de aannemer van de nieuwbouw) gezien de slechtere opbrengst, groter brandgevaar, kortere levensduur en het feit dat de slabbes al meerdere keren losgewaaid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
ibak schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:59:

Thanks, dit beantwoord ook wel mijn twijfel of ik voor hun omvormer moet kiezen. Dit ga ik niet doen, als de batterij toch eerst de eigenproductie van zonnepanelen voorrang geeft. Denk namelijk ook dat mijn Zonneplan service garantie stopt als ik de omvormer eraf haal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dan heb je in het ergste geval dubbele omzetting (DC > AC > DC)
Ik heb dat met ongeveer de helft van mijn PV straks ook vanwege de optimizers. En die haal ik er op die hoogte en hoek van het dak niet even vlug onder vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Tieske88 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:37:
[...]

Stel dat ik een redelijke locatie kan vinden voor de nieuwe omvormer (max 10m van de huidige omvormer), kan ik dan de 6mm2 DC bekabeling vanaf die plek verlengen met "gewone" 6mm2 installatie kabels? Of moeten er compleet nieuwe DC kabels tussen nieuwe omvormer en PV-panelen komen?
Geen installatie kabel (VD, XMVK, YMVK etc)!!!

Voor Solar is specifiek dubbel geïsoleerde solar kabel.
Bij bijvoorbeeld Cedel te koop met aangeknepen MC4 stekkers.

10m is geen enkel probleem verder. Liefst plus en min in gescheiden buizen leggen, zo is tegenwoordig te opvatting om het goed te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Meer mensen die nadenken over een buitenoplossing?
Keter tuinkast oid?

(ik heb zo'n tuinkast al, maar die vloer is onaangepast nooit sterk genoeg)

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 05-08-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Geen installatie kabel (VD, XMVK, YMVK etc)!!!

Voor Solar is specifiek dubbel geïsoleerde solar kabel.
Bij bijvoorbeeld Cedel te koop met aangeknepen MC4 stekkers.

10m is geen enkel probleem verder. Liefst plus en min in gescheiden buizen leggen, zo is tegenwoordig te opvatting om het goed te doen.
Hmm dan moet ik even kijken of en hoe ik dat ga regelen. Had gehoopt de leiding van de huidige omvormer naar de meterkast te gebruiken voor het verlengen van de bekabeling aangezien de nieuwe omvormer potentieel naast de meterkast gaat worden. Maar als ik 2 kabels separaat en met aangeknepen stekkers moet monteren dan moet het allemaal opbouw worden en moeten er behoorlijke gaten geboord worden en dat komt allemaal niet ten goede aan de WAF. (Overigens wordt het in totaal dan 20 meter, huidige afstand is 10 meter en daar komt nog 10 meter bij)

Edit:
paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:06:
Keter tuinkast oid?
Ja ik, ik heb de vraag gesteld via email of ik de kast voor omvormer dan wel mocht voorzien van een rooster aan de voorzijde en dan niet die meter ruimte hoef aan te houden (en wat de afstand mag zijn tot de batterijen want ik neem aan dat doe wel binnen dienen te staan).

[ Voor 19% gewijzigd door Tieske88 op 05-08-2025 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tieske88 zelf aanknijpen geeft meer flexibiliteit, maar vraagt specifiek gereedschap.

Ik heb 100m verwerkt liggen in mijn systeem… geen enkel probleem:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:23:
@Tieske88 zelf aanknijpen geeft meer flexibiliteit, maar vraagt specifiek gereedschap.

Ik heb 100m verwerkt liggen in mijn systeem… geen enkel probleem:-)
Dan zou ik altijd nog iemand kunnen inschakelen met het juiste gereedschap dus.

Al zit ik nu te kijken naar fotos van de bouw en ze lijken voorbedrade flexbuis gebruikt te hebben om de huidige omvormer aan te sluiten maar de meterkast, de kans dat ik daar ooit nog iets anders inkrijg is vrij klein. Overigens zie ik op diezelfde fotos dat de plus en min van de panelen naar de omvormer in 1 leiding liggen, is dat nog een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:06:
Keter tuinkast oid?

(ik heb zo'n tuinkast al, maar die vloer is onaangepast nooit sterk genoeg)
Ja, hier ook! Ik zoek een oplossing die eenvoudig te bouwen is, relatief waterdicht, vooral goed geluidsdicht en als het kan de warmte ook een beetje eruit laat. Ben wel benieuwd naar jullie ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tieske88 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:10:
[...]

Hmm dan moet ik even kijken of en hoe ik dat ga regelen. Had gehoopt de leiding van de huidige omvormer naar de meterkast te gebruiken voor het verlengen van de bekabeling aangezien de nieuwe omvormer potentieel naast de meterkast gaat worden. Maar als ik 2 kabels separaat en met aangeknepen stekkers moet monteren dan moet het allemaal opbouw worden en moeten er behoorlijke gaten geboord worden en dat komt allemaal niet ten goede aan de WAF. (Overigens wordt het in totaal dan 20 meter, huidige afstand is 10 meter en daar komt nog 10 meter bij)

Edit:

[...]

Ja ik, ik heb de vraag gesteld via email of ik de kast voor omvormer dan wel mocht voorzien van een rooster aan de voorzijde en dan niet die meter ruimte hoef aan te houden (en wat de afstand mag zijn tot de batterijen want ik neem aan dat doe wel binnen dienen te staan).
Die vraag m.b.t. die ene meter heb ik ook uitstaan!

Is er iemand die samen met mij de OP bij wil houden? Zodat we daar alle vragen en antwoorden kunnen verzamelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:10
Tieske88 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:10:

(... de batterijen want ik neem aan dat doe wel binnen dienen te staan).
Op de website staat:
`We raden aan het Balans Systeem te plaatsen op een locatie waar geluid en warmteontwikkeling geen overlast veroorzaken, bijvoorbeeld in een vrijstaande schuur, fietsenschuur of garage.
Het systeem kan ook buiten worden geplaatst, mits onder een afdak.'

[ Voor 17% gewijzigd door Bse59 op 05-08-2025 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ronald schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:23:

Opstartspanning (V)160V
MPPT-bereik (V)200V-650V

Ik zit een beetje met het zelfde issue dat ik graag mijn 2de string rechtstreeks wil aansluiten op de Deye. Deze panelen liggen op het dak van de garage waar de Deye komt te hangen dus ik heb de luxe dat de kabels korter worden dan nu :+ en mijn huidige omvormer (Growatt) topt af als deze panelen erbij komen in de zon, dus het zou dubbel winst moeten zijn :*) .

Alleen de dubbelcheck of het correct is wat ik zeg:
Op het dak ligt een string van 14x Jinko 440wp Full Black type N in een west opstelling (50°- 10°vlak)
Dus ik tel: Vmp=32.99V (of moet ik de Voc pakken van 39.57V?) x14 = +-462V. Dat lijkt mij nog aan de krappe kant? Dat zou betekenen dat er redelijk veel zon op zou moeten staan.

Mijn huidige Growatt heeft een opstart spanning van 160V dus daar zit wat meer marge in.
Is het dus verstandig om dit om te zetten? mijn gevoel zegt van wel maar graag de dubbel check van de echte experts.

P.s. tot nu toe ben ik tevreden met de communicatie van Balans Energie, heb Don ook aan de telefoon gehad met vragen (voordat ze hier langs kwamen) en wat hij vertelde snijd hout, dus tot nu toe tevreden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Bse59 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:55:
[...]

Op de website staat:
`We raden aan het Balans Systeem te plaatsen op een locatie waar geluid en warmteontwikkeling geen overlast veroorzaken, bijvoorbeeld in een vrijstaande schuur, fietsenschuur of garage.
De omvormer kan 55dB maken als hij vol staat te stampen, ik heb in de zelfbouw batterij hoek gekeken van Tweakers en ze geven aan als je zelf koeling toevoegt (met een actieve fan) dat het geluid flink zal zakken. Echter maakt de omvormer best wel wat warmte, dus je kan het zien als 'gratis' verwarming :+ of je zal hem op een plek moeten hangen waar hij beter zijn warmte kwijt kan (en daardoor ook stiller zal zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
epicfailguy23 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Op het dak ligt een string van 14x Jinko 440wp Full Black type N in een west opstelling (50°- 10°vlak)
Dus ik tel: Vmp=32.99V (of moet ik de Voc pakken van 39.57V?) x14 = +-462V. Dat lijkt mij nog aan de krappe kant? Dat zou betekenen dat er redelijk veel zon op zou moeten staan.
De Vmpp zakt amper in weinig licht… dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Een string spanning van 462V is zeer netjes voor een omvormer met de specs van deze Deye.

Zou prima moeten werken.

Wat wel in gedachten moet blijven, ook voor anderen die het overwegen (@paQ): dit is een erg krachtige omvormer. Als die laag in vermogen zitten zijn ze niet efficiënt.

Mijn 5kW solaredge vreet bij 100W geleverd aan de AC (actieve stroom, zoals we in NL op facturen) enkele tientallen watts aan blindstroom weg. DC levert dan dus best wel meer. Nu weet ik niet hoe de Deye zich hier in verhoudt, maar het zal ook invloed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

De Vmpp zakt amper in weinig licht… dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Een string spanning van 462V is zeer netjes voor een omvormer met de specs van deze Deye.

Zou prima moeten werken.

Wat wel in gedachten moet blijven, ook voor anderen die het overwegen (@paQ): dit is een erg krachtige omvormer. Als die laag in vermogen zitten zijn ze niet efficiënt.

Mijn 5kW solaredge vreet bij 100W geleverd aan de AC (actieve stroom, zoals we in NL op facturen) enkele tientallen watts aan blindstroom weg. DC levert dan dus best wel meer. Nu weet ik niet hoe de Deye zich hier in verhoudt, maar het zal ook invloed hebben.
Ik weet niet beter dan dat jij zowat expert bent als het aankomt op omvormers en PV systemen.
Maar kun je me uitleggen of, en waarom, mijn "255V" stringetje dan serieus slecht graat presteren rechtstreeks op de Deye? Slechter dan dubbele omzetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Ronald schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

Zou prima moeten werken.

Thanks voor de input!

Zolang ik het dan DC-DC houdt is er weinig aan de hand lees ik hier uit, ik heb wellicht de keuze om mijn andere string van 15x435wp Panelen ook te verleggen (z 180°/45) (deze krijgt dan +-10-15 meter erbij, wat minder zou uitmaken haal ik hier uit) Dan kan mijn huidge omvormer eruit (growatt is lastig om mee te werken :X ) Dan kan ook alles over de Deye lopen, dan hoef ik ook zelf niet te monitoren/afhankelijk te zijn van de brakke growatt interface. Of overdrijf ik nu als een echte tweaker? :o :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
paQ schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Ik weet niet beter dan dat jij zowat expert bent als het aankomt op omvormers en PV systemen.
Maar kun je me uitleggen of, en waarom, mijn "255V" stringetje dan serieus slecht graat presteren rechtstreeks op de Deye? Slechter dan dubbele omzetting?
Niet serieus slecht. Maar vriji beperkt schaduw management opties.
Schaduwmanagement levert string spanning in zodat een substring via de diode gaat. Dat regelt de Deye niet onder de 200V - in jouw 8 panelen string dus ongeveer 4 á 5 keer 1/3e van een paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
zunrob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:53:
[...]

Ja, hier ook! Ik zoek een oplossing die eenvoudig te bouwen is, relatief waterdicht, vooral goed geluidsdicht en als het kan de warmte ook een beetje eruit laat. Ben wel benieuwd naar jullie ideeën!
Bse59 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:55:
[...]

Op de website staat:
Als ik de omvormer buiten zou plaatsen zou dat aan de oprit vlakbij de meterkast zijn. Daar zou het geluid geen probleem zijn maar de voorwaarde zou wel zijn dat het een ondiepe kast moet worden ivm parkeren van de auto. Dat wil zeggen dus geen batterijen erbij en niet hoeven voldoen aan die ene meter (daarbij wel de hele voorzijde als ventilatierooster uitvoeren). Ik zou dan denk ik een afdak timmeren van douglas met aan de voorzijde een douglas lamellenrooster.
zunrob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Is er iemand die samen met mij de OP bij wil houden? Zodat we daar alle vragen en antwoorden kunnen verzamelen?
Ik zou best willen meehelpen! (zodra ik terug ben van vakantie) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 11:42:
[...]

Niet serieus slecht. Maar vriji beperkt schaduw management opties.
Schaduwmanagement levert string spanning in zodat een substring via de diode gaat. Dat regelt de Deye niet onder de 200V - in jouw 8 panelen string dus ongeveer 4 á 5 keer 1/3e van een paneel.
Ah op die fiets. Naja dat is zoals ik schreef echt maar enkele weken per jaar een uurtje het geval. (die schaduw)
Ik neem aan dat er in alle andere gevallen genoeg diffuus licht aanwezig is. Ja de Growatt start al heel vroeg op en blijft ook erg lang aan. Maar we hebben het dan over enkele tientallen Watts. Dat zet niet echt zoden aan de dijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 22:54:
[...]

Ik wil ook best mee doen hoor, maar er ontbreekt nog wel de nodige informatie aangaande details.
Don is op vakantie, dus we moeten even wachten denk ik.
Begreep wel dat er al spullen waren gearriveerd.
Maar heb nog niets van energiecontract voorbij zien komen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
epicfailguy23 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 09:30:
[...]

Ik zit een beetje met het zelfde issue dat ik graag mijn 2de string rechtstreeks wil aansluiten op de Deye. Deze panelen liggen op het dak van de garage waar de Deye komt te hangen dus ik heb de luxe dat de kabels korter worden dan nu :+ en mijn huidige omvormer (Growatt) topt af als deze panelen erbij komen in de zon, dus het zou dubbel winst moeten zijn :*) .

Mijn huidige Growatt heeft een opstart spanning van 160V dus daar zit wat meer marge in.
Is het dus verstandig om dit om te zetten? mijn gevoel zegt van wel maar graag de dubbel check van de echte experts.

P.s. tot nu toe ben ik tevreden met de communicatie van Balans Energie, heb Don ook aan de telefoon gehad met vragen (voordat ze hier langs kwamen) en wat hij vertelde snijd hout, dus tot nu toe tevreden 8)
Zijn ze bij jou op locatie geweest? Waar in het proces gebeurt dat? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
zunrob schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:58:
[...]

Zijn ze bij jou op locatie geweest? Waar in het proces gebeurt dat? :)
Nee ze zijn niet op locatie geweest, Ik ga binnenkort de 'in plan' fase in, ik heb van de week overeenkomst ondertekend. Dan zullen ze vragen naar de details van de locatie van de batterij, meterkast en tracé.

Ik had met Don gebeld (vorige week) met vragen zoals of het mogelijk was om eigen zonnepanelen te installeren (dat kon). Ik had zelf al eerder zaken uitgezocht omdat ik eerst de planning had om zelf een installatie te bouwen. Don gaf ook aan dat ze het liefst de details vooraf hebben en die overleggen met de installateur, dus ik verwacht dat ze van tevoren niet komen schouwen (ik acht dit ook niet nodig want heel recht toe recht aan). Enige is dat bij de basis installatie in principe graafwerkzaamheden zijn uitgesloten.

Dus ik denk dat ik zelf de gleuf graaf (iets van 5m en scheelt weer in meerwerk) het was wellicht mogelijk dat de installateur de kabels ect al kan sturen (2x stroom i.v.m. noodstroom en 2x data) maar dat moet ik overleggen met de installateur ter zijne tijd. Mocht ik een update hebben laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
p.s. weet iemand al hoe de BTW teruggaaf eruit zal zien? of hoe dit ongeveer zal gaan? ik kwam er niet helemaal op uit op de site van de belasting dienst. Is de een beetje op dezelfde manier als een paar jaar geleden met de zonnepanelen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DonBalans
Sorry voor het niet reageren! Ik was een aantal dagen onderweg naar Italie en ik mag niet te veel werken van mijn vrouw. Ik zal morgen tijd vrijmaken om jullie vragen onder elkaar te zetten en te beantwoorden! Bedankt voor al jullie interesse en goede vragen. Er zijn nog een paar plekken beschikbaar.

Fijne avond!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Ik heb zojuist een reactie op mijn mailtje ontvangen van Don en (met zijn toestemming) hierbij mijn vragen en de antwoorden:

1. Hoe zorgt het systeem ervoor dat er voldoende capaciteit overblijft om de door ons opgewekte zonnestroom op te slaan? De omvormer van de batterij kan namelijk niet op dezelfde plek als die van de pv-panelen dus er kan geen koppeling gemaakt worden. Het zou jammer zijn als de batterij om bijvoorbeeld 14:00 vol zit en we tegen een negatief tarief terug moeten leveren.

Hoeveel je opwekt is een belangrijk gegeven voor deze vraag. Uitgaan de dat je niet meer opwekt dan de capaciteit van de batterij is het antwoord als volgt.

Ons EMS probeert altijd de batterij zover leeg te maken dat de opgewekte zonnestroom kan worden opgeslagen. Dit wordt gedaan door balanceringdiensten aan TenneT en geplande ontladingen op momenten als de dynamische tarieven hoog zijn. Hiermee zorgt ons systeem voor ruimte voor jouw opwek. Uiteraard werken we met forecast van je opwek om dit zo optimaal mogelijk te doen.

2. Een van de mogelijke locaties bevindt zich achter in de tuin, daarom ben ik benieuwd welke kabels er allemaal getrokken moeten worden naar de omvormer? Is dat een 5-aderige kabel (en zo ja met welke diameter kern) en nog een datakabel? En is dit anders bij een off-grid systeem? Het gaat namelijk om een kabellengte van 40 tot 50m dus dat is een serieuze lengte. We hebben wel een mantelbuis liggen van de kruipruimte naar het tuinhuis maar als het een dikke kabel moet worden wordt dat wel een uitdaging.

Voor het off-grid systeem zijn er 2 kabels nodig namelijk 5x6 en 5x10. Met deze afstand kan het zelfs zijn dat het 2x 5x10 zou moeten worden. Dit is iets wat ik moet navragen bij mijn collega's van installatie. Is dit de enige plek mogelijk voor het systeem?

3. Hoe ver mogen de omvormer en de batterij van elkaar staan? M.a.w. wat mag de kabellengte zijn?

Omvormer en batterijen kunnen max 3-4 meter van elkaar vandaan worden geplaatst.

4. Er wordt aangegeven dat de omvormer (en de batterijen ook?) buiten onder een afdak geplaatst mogen worden. Mag de voorzijde dan ook dichtgezet worden met een regenwerend rooster zonder dat er 1m ruimte voor gehouden wordt? Op die wijze zouden we aan de gevel een relatief ondiepe kast kunnen maken waarbij de omvormer kan ventileren en toch afgeschermd is voor regen (en kinderen).

Dit zou een goede oplossing zijn. Een afdak met regenwerende roosters zodat het niet in directe regen staat. Belangrijk is dan wel dat de batterijen en omvormer dan beschermd zijn. Batterijen zelf maken geen lawaai en produceren haast geen warmte dus die zouden ook elders kunnen worden geplaatst met max 4m afstand tussen de omvormer en batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik denk dat ik dan toch iets naast het huis plaats aan de andere kant van de groepenkast.
Paar dikke tegels voor stabiliteit en een verstevigde vloer in een kast oid.
Dan hoeven de kabels ook niet langer dan 2 meter te worden, wel zo prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Buiten plaatsen zou ineens een reele optie worden. Kabel op de muur van voor naar achteren en dan in de achtertuin een batterij met ombouwsel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjippe!
  • Laatst online: 08-09 22:52
Ik heb me ook aangemeld, heb nog geen pv maar wil dat wel in het najaar plaatsen.
Moet ik nu wel of niet (micro)omvormers meenemen met de panelen? Of komen de panelen per string rechtstreeks op de omvormer ?
Heb West/oost dakvlakken en kan 7 tot 8 panelen per kant kwijt

Edit: Don heeft al gereageerd met wat uitleg. Klinkt optimaal, in combinatie met EMS dat de panelen rechtstreeks op de omvormer gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjippe! op 06-08-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Sjippe! vergeet niet tzt een zonnepaneel topic te openen. Zie discussie met @paQ. De meeste panelen nu te koop hebben nóg lagere spanning dan de set die hij heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Nu online
Nog even een algemene vraag, ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken: is het nog interessant om PV-panelen neer (of bij) te leggen als je het balans systeem hebt?

Enerzijds is het denk ik minder interessant omdat het systeem per dag altijd de goedkoopste stroom inkoopt en je dit dus gedurende de dag kan gebruiken maar eigen wens.

Anderzijds zul je bijna altijd stroom moeten inkopen (al is het tijdens de wintermaanden) en de PV-panelen zijn nu goedkoop en je hebt geen omvormer nodig (als je ze direct aansluit op het balans systeem). Hierbij kun je volgens mij het beste focussen op PV-panelen die gedurende de wintermaanden het meeste opbrengen (en dus niet zoveel mogelijk verschillende oriëntaties om de opbrengst te verspreiden) omdat je in de wintermaanden waarschijnlijk te kort komt en in de zomermaanden de omvormer de opbrengst afkapt als de batterij toch vol zit.

Dit alles natuurlijk binnen het redelijke (en de capaciteit van je batterij).

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik zit een beetje met het volgende in mijn maag. Op een goede dag wekken onze panelen (Enphase en SolarEdge) 80 kWh op, waarvan zo een 60 kWh nu teruggeleverd wordt.
Hierboven las ik dat BalansEnergie ervanuit gaat dat je opwek kleiner is dan de capaciteit van je batterij. In ons geval gaat dat dus zeker niet zo zijn. Dus stel ik koop de batterij zonder uitbreiding, wat eigenlijk mijn idee is, dan heb ik op een goede dag zo een 30 kWh die teruggeleverd wordt. Een goede dag betekent dus heel veel zon, en betekent dus dat heel NL veel produceert. Oftewel de kans dat de prijs negatief is en ik betaal voor terugleveren is groot.
De SolarEdge omvormer zit vrij ver van de Balans omvormer en accu af, en wou ze eigenlijk niet met elkaar verbinden. Oftewel de PV zou niet uitgeschakeld worden.

Zit hier niet een groot risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Ik maak 50kw max op een dag en heb de uitbreiding overwogen.
Maar als ik door de dagen terug blader in de homewizzard zie ik maar weinig dagen die boven de 35kw terugleveren.
Dus ik start met de standaard en ga gewoon leven met de uitkomst.
Het is ten alle tijden beter straks als niks gedaan hebben en de inkomsten die het systeem probeert te genereren zijn het tegenwicht van wat terugleverkosten.
Of je zou idd de eigen omvormer ertussenuit moeten halen dan schakelt balansstroom ze af.
Het mooie van de balans gedachte vind ik dat je er totaal geen omkijken naar hebt.
Als de eindrekening dan is zoals voorgesteld vind ik het prima ook als het ' nog' iets beter had gekund, eerst maar eens starten en meehelpen dat Balans Energie kan uitrollen dan is daarna te zien of tzt extra uitbreiding nog wenselijk is denk ik er maar van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:00:
Ik zit een beetje met het volgende in mijn maag. Op een goede dag wekken onze panelen (Enphase en SolarEdge) 80 kWh op, waarvan zo een 60 kWh nu teruggeleverd wordt.
Hierboven las ik dat BalansEnergie ervanuit gaat dat je opwek kleiner is dan de capaciteit van je batterij. In ons geval gaat dat dus zeker niet zo zijn. Dus stel ik koop de batterij zonder uitbreiding, wat eigenlijk mijn idee is, dan heb ik op een goede dag zo een 30 kWh die teruggeleverd wordt. Een goede dag betekent dus heel veel zon, en betekent dus dat heel NL veel produceert. Oftewel de kans dat de prijs negatief is en ik betaal voor terugleveren is groot.
De SolarEdge omvormer zit vrij ver van de Balans omvormer en accu af, en wou ze eigenlijk niet met elkaar verbinden. Oftewel de PV zou niet uitgeschakeld worden.

Zit hier niet een groot risico?
minder...
Als je 80 opwekt, en 60 teruglevert, verbruik je direct ca 20.
Dan blijft er potentieel 12 kWh over na dat de accu geheel gevuld zou zijn. En daarna de omvormer uit? In de auto proppen?

Je moet iets.

Er zullen ook momenten voorkomen dat er veel zonoverschot is en je wellicht met je stroom (in de accu) ook nergens meer heen kunt. of wel... Dat moet nog blijken in een field test.

Verder heb ik een soortgelijke situatie als de jouwe. Wek op een goeie dag dik 70 op, verbruik er 22 van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Nu online
Hebben hier mensen voor de off grid versie gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:03:
Hebben hier mensen voor de off grid versie gekozen?
Wanneer heb je voor het laatst in de piepzak gezeten toen de stroom eraf lag in de straat?

Pagina: 1 2 3 Laatste