• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:01
Mede-auteur:
  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Sinds 18 juni 2026 is Balans Energie geregistreerd als BSP, waardoor zij aFRR diensten aan kunnen bieden. Vandaar dit nieuwe topic als vervolg op het oude, waarbij Balans Energie alleen nog reactief kon handleen op de passieve onbalansmarkt:
Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

In dit topic worden alle ervaringen besproken rondom aFRR.
Balans Energie kans al BSP van TenneT nu actief bids uitbrengen voor gezette tijdstippen en capaciteit.

Deze TS wordt later aangevuld.

[ Voor 100% gewijzigd door zunrob op 20-06-2026 13:55 ]

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 11:25

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie

Balans Energie officieel geregistreerd als BSP bij TenneT

Groot feest! Op 18 juni is Balans Energie officieel geregistreerd als Balancing Service Provider bij TenneT. Daarmee zijn wij de enige thuisbatterijaanbieder die officieel als BSP bij TenneT is geregistreerd. Je vindt ons vanaf nu in het BSP-register van TenneT:

https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register

Dit is een belangrijk moment. Niet alleen voor Balans Energie, maar voor iedereen die meedoet met de Balans Batterij.

Inmiddels kan Balans Energie door al zijn klanten een aFRR vermogen leveren aan TenneT van maarliefst ruim 6MW met een opslagcapaciteit van 27MWh. Dit staat gelijk met ongeveer 10.000 huishoudens een halve dag van stroom kunnen voorzien. Aan het einde van het jaar zal dit naar verwachting meer dan 30MW zijn, vergelijkbaar met een middelgrote gasturbine die niet meer aan hoeft te gaan.

Waarom aFRR financieel belangrijk is

aFRR is een grote inkomstenbron voor professionele batterij-installaties. Ongeveer 70% van de totale batterij opbrengst voor professionele installaties komt uit aFRR.

Tot nu toe was die markt alleen bereikbaar voor grote industriële installaties. Met onze registratie als BSP bij TenneT brengen wij deze markt nu naar huishoudens met een Balans Batterij die, naast alle voordelen van een normale thuisbatterij, professioneel aFRR levert.

Het grote voordeelen van aFRR ten opzichte van onbalans handel zijn:
  1. Met aFRR helpen we daadwerkelijk stabiliteit te leveren wanneer TenneT zegt dat het nodig is. Thuisbatterijen die op onbalans handelen verergeren vaak het onbalans doordat ze allemaal op hetzelfde moment het zelfde doen, waardoor een overschot opeens omslaat naar een tekort. 
  2. Prijszekerheid:. We bieden vermogen aan TenneT aan tegen een vooraf, door ons, bepaalde prijs. Wordt dit vermogen geactiveerd, dan ontvangen we de geboden prijs of een betere prijs. Dat is een belangrijk verschil met reguliere onbalans handel, waar prijzen tijdens een kwartier kunnen omslaan.
Met aFRR voegen we dus niet alleen een extra slimme functie toe. We openen een professioneel inkomsten kanaal, met meer voorspelbaarheid in de opbrengst en een stabielere inzet van het systeem.
aFRR wordt nu actief uitgerold
Nu de registratie en go-live zijn afgerond, starten we met de uitrol van aFRR voor klanten.

Op de account pagina op ons Dashboard kan je zien of jouw account geactiveerd is voor het leveren van aFRR.

Doordat wij grote hoeveelheden systemen aanmelden bij TenneT voor aFRR zit er een doorlooptijd in aan hun kant. Daardoor kan het zijn dat jouw account nu nog niet actief is op aFRR, maar geen man overboord want alle klanten zullen op korte termijn volgen. Voor de klanten waar aFRR nog niet actief is blijft het systeem gewoon op dezelfde manier werken als voorheen. 

Het handelen op aFRR zijn we rustig aan het uitbreiden zodat er geen fouten gemaakt worden, de komende weken zal er steeds meer en meer aFRR worden geleverd. 
Persoonlijk AI-model per klant
Tegelijk met de aFRR-uitrol starten we met persoonlijke voorspelling.

Iedere klant van Balans Energie heeft sinds nu een persoonlijk getraind AI-model. Dat model voorspelt voor de komende 48 uur, hoeveel stroom je gaat verbruiken en hoeveel zonnestroom je gaat opwekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otlLdUIaPTJcO4SqpWNqq9zG0rQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMlrewtDLjY3w2dzZFKKLXgn.png?f=fotoalbum_large

Deze informatie wordt gebruikt om een SoC (hoe vol je batterij is) voorspelling te maken om te bepalen hoe de SoC van jouw Balans Batterij de komende 48uur zal ontwikkelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zj1yyqml9i8tFxJ1ItGSDg0D_MI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jtR2JySAeroUoXyOOOUBI0Za.png?f=fotoalbum_large

Deze SoC voorspelling is een voorspelling wat er met je batterij gebeurt als wij geen oplaad- of ontlaad acties zouden doen. In het voorbeeld hierboven is te zien dat de batterij morgenmiddag vol is door eigen PV-opwek, daardoor wordt er bepaald dat tegen een gunstige prijs er ontladen moet worden. Ook de bieding op aFRR worden hierop gebaseerd. 

Hierdoor kunnen we beter actief sturen dat systemen niet te vol komen te zitten om eigen opwek op te slaan en niet te leeg om eigen verbruik niet aan te kunnen. Alsnog kan ons systeem natuurlijk nooit meer opslaan of leveren dan de hoeveelheid opslag die een systeem heeft. Vrije ruimte zullen we inzetten op de meest efficiënte manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0u2YDIDRsysA0LMRaMzDTChx4TE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/nkeqlKfso3hWjjdmxDygTvrr.png?f=user_large

Dit is de kern van Balans Energie: jouw batterij werkt voor jou én doet mee in een groter systeem.

We werken continu aan het verbeteren van de voorspelling en daardoor zal de voorspelling in de toekomst alleen maar beter worden. Voor nieuwe klanten, het duurt een paar dagen tot 2 weken voordat we voldoende data hebben om jouw persoonlijke AI-model kunnen trainen, mocht er na 2 weken nog geen voorspelling zichtbaar zijn stuur ons even een mailtje. 
Dit is waar we naartoe hebben gewerkt
De Balans Batterij is vanaf het begin ontworpen om meer te zijn dan alleen een thuisbatterij. Het systeem is gebouwd om huishoudens onderdeel te maken van het energiesysteem van de toekomst.

Vandaag is dat officieel geworden.

Balans Energie is geregistreerd als BSP bij TenneT. aFRR  wordt actief voor alle klanten. Persoonlijke AI-profielen worden uitgerold. En huishoudens gaan via hun thuisbatterij officieel meedoen aan het in balans houden van het landelijke stroomnet.

Dank voor jullie vertrouwen, geduld en geloof in wat we aan het bouwen zijn.

Dit is een grote stap, maar wel de eerste van meer.

Don & Guust
Balans Energie

[ Voor 99% gewijzigd door Balans Energie op 19-06-2026 11:13 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10:06
Fijn, gefeliciteerd!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:13
Idd prachtig! eer van jullie werk en nu kan het serieus gaan draaien voor Balans en zijn klanten. Welke stappen zijn er nu nog nodig om de dienstverlening in inkomsten om te zetten zowel voor BE als de gebruikers? Of is het nu dan al zover? Iemand een gefundeerd idee?

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 10:38:
Idd prachtig! eer van jullie werk en nu kan het serieus gaan draaien voor Balans en zijn klanten. Welke stappen zijn er nu nog nodig om de dienstverlening in inkomsten om te zetten zowel voor BE als de gebruikers? Of is het nu dan al zover? Iemand een gefundeerd idee?
Alles zal klaar staan, maar laten we eerst even wachten op Don zijn inhoudelijke reactie, en dan zien we vanzelf hoe eea zich ontvouwt. Dan hebben we ook zinnige informatie voor de TS.

De registratie is toegekend als BSP energie. Hopelijk zal BSP capaciteit snel volgen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09:43

Jerra

Beunhaas in wording

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gefeliciteerd @Balans Energie ! Mooie mijlpaal.

[ Voor 243% gewijzigd door Get!em op 18-06-2026 14:08 ]

• paQ
  • Nu online
oooeeeee oOo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSxJYUkK-Ib0_NMiqk6kfyq3e7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgGI2SftezsPtowx1uKvWJk2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 16:55 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-06 20:26
En aFRR in het Resultaten overzicht per kwartier.

• paQ
  • Nu online
QuarkuS schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:31:
En aFRR in het Resultaten overzicht per kwartier.
wut?

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSau_b6d1DDHgVzCr2xAuiZx1hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZaSTpDCJDrQb5RBix2uVOzQ.jpg?f=fotoalbum_large de gewijzigde kleurstelling kunnen we het eens over hebben. Maar komende week dit eens vergelijken met de realisaties..... :)

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-06 13:49
Waar staat de soc P10/ P50/ P90 voor? Is dat de afwijking in de voorspelling?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
  • Nu online
ecn1985 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:09:
Waar staat de soc P10/ P50/ P90 voor? Is dat de afwijking in de voorspelling?
Pessimistische en optimistische uitkomst van de voorspelling schat ik zo in.

• ecn1985
De verkoop is in de voorspelling nog niet volledig meegenomen? Neem aan dat we morgen lager starten als met 70% soc wat nu staat aangegeven?

Ziet er wel aardig uit allemaal, ben vooral benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• QuarkuS

• paQ
  • Nu online
aha!
Nee die heb ik zelf (nog) niet erin staan.
bij welke dag zie je dit nu?

nvr mnd. moest even goed zoeken :)

Bij account staat overigens aFRR wel op Ja.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 18:45 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:20

The Legend

*Plop*

Vraag me nu wel af of een activatie nu reguliere onbalans is, of aFRR. Het zou fijn zijn als dat ook in de actuele weergave kan worden getoond.

Nog ff een tekst-update hier *D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6c3LaHc7LfaDDrj41TGYbO4Fp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orTHvwxJlWO6vGck5IxG2Qpl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door The Legend op 18-06-2026 19:38 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
  • Nu online
Kijk... forecast al compleet anders dan enkele uren geleden :)
De dataset was gewoon nog te klein.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uzPlAMbBPUqYcsMTRlCUP_R-E4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jjJKaBtuhfFSRCTTYJjmbKV9.png?f=fotoalbum_large

Ben vooral heel erg benieuwd of de min SOC nu op basis van de forecast wordt ingesteld, of dat er nog steeds drempelwaardes zijn. We gaan het zien vanavond....?

ja, debiel veel verbruik vandaag 8)7. De wasmachine heeft 4 wassen gedraaid, de droger 3, airco's aan, warmtepompen aan

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 18-06-2026 20:00 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

Tennet maakt er wel een feestje ter verwelkoming van onze accu’s :P Richting 1,70 nu.

Ook benieuwd of de lengte van de activaties nu langer wordt. Lijkt nu nog niet het geval.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22BZkTur2oAv-PJBrh1sBdhMYas=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OlAOCPG5Ir4ZhmRCl9NhkgC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou niets verbruiken ;-)

Maar hij houdt geen rekening met direct verbruik uit PV. Daardoor valt mijn PV voorspelling vele lager uit ten op zichtte van echte opwek, en is mijn verbruik incorrect ten op zichtte van mijn echte verbruik.

Ik probeer overigens wel al mijn “grote” verbruik echt in de zonuren te laten plaatsvinden. Geen EV dus dat is prima te timen.

• paQ
  • Nu online
The Legend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:17:
Tennet maakt er wel een feestje ter verwelkoming van onze accu’s :P Richting 1,70 nu.

Ook benieuwd of de lengte van de activaties nu langer wordt. Lijkt nu nog niet het geval.
Zoals ik het zie zitten we nu gewoon op de onbalansmarkt. En verkopen we sowieso onze eigen PV.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zou idd kunnen, maar er is ook sprake van geactiveerd vermogen, krijgen we dan nu naast de prijs per kWh ook nog een aFRR vergoeding? Mag Don hier een keer komen uitleggen :)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:56
Weet iemand of de PV voorspelling op basis is van historie, generiek via een NL API Solcast of gekoppeld aan je eigen locatie, postcode, op je eigen locatie? BE weet je theoretische PV vermogen. Maar niet de ligging, en andere actoren voor de berekening.

Gelukkig zijn we dichtbij nu! Nu forse import terwijl ik 100 kWh ga binnen halen vandaag, accu nog op 20% . Laatste loodjes!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Helaas kun je vandaag de dag na het plaatsen je bericht nog maar 2 dagen lang wijzigen; daarna gaat dat niet meer. Enige uitzondering zijn Topic Starts :)

PS. Van harte gefeliciteerd met het behalen van de BSP licentie!

Never gonna let you down

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Je kunt de mods om een (in dit geval eenmalige) uitzondering vragen, zie bijvoorbeeld gepinde bankenposts in het spaartopic, waar we informatie bijhouden van bepaalde spaarbanken.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Zie jij dan ook "Deals" bij de resultaten?
Of ergens anders een idee van de opbrengst van deze aFRR activiteit?
edit:
Ah duplicaat met
The Legend schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 20:22:
Zou idd kunnen, maar er is ook sprake van geactiveerd vermogen, krijgen we dan nu naast de prijs per kWh ook nog een aFRR vergoeding? Mag Don hier een keer komen uitleggen :)

[ Voor 21% gewijzigd door Jerra op 19-06-2026 10:13 ]

• QuarkuS
Ik zie deze entries vooralsnog alleen op 16-6, en bij Deals staat "Geen deals voor deze dag". De opbrengst is ook 0,00 of praktisch 0, dus het lijkt niet heel serieus geweest te zijn.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:13
Jerra schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:09:
Je kunt de mods om een (in dit geval eenmalige) uitzondering vragen, zie bijvoorbeeld gepinde bankenposts in het spaartopic, waar we informatie bijhouden van bepaalde spaarbanken.
Sjjt. Ik heb liever dat ze binnen 2 dagen een update plaatsen. ;)

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:38
@Balans Energie Nu AFFR gefixt is, gaan jullie het dashboard daar ook nog op optimaliseren? Zoals Realtime de prijs die je betaalt of krijgt weergeven, zien wanneer AFFR actief is, geen 2 dagen delay in resultaten?

• blue eyes
Ik denk dat we even moeten wachten op BE, die hebben het best druk lijkt mij nu. Net 1 dag vers van de pers.
We zijn allemaal reuze nieuwsgierig en ongeduldig :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
blue eyes schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:40:
Ik denk dat we even moeten wachten op BE, die hebben het best druk lijkt mij nu. Net 1 dag vers van de pers.
We zijn allemaal reuze nieuwsgierig en ongeduldig :D
Ja geen idee of ze het nu juist drukker hebben of juist minder druk nu AFRR geregeld is.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:38:
@Balans Energie Nu AFFR gefixt is, gaan jullie het dashboard daar ook nog op optimaliseren? Zoals Realtime de prijs die je betaalt of krijgt weergeven, zien wanneer AFFR actief is, geen 2 dagen delay in resultaten?
* Wolly trekt aan de noodrem :+

aFRR is nog helemaal niet gefixed, ze kunnen nu maar één onderdeel ervan. Het is nu zaak om snel de overige toezeggingen na te komen.
Zodra we de BSP-registratie hebben en vrijwillige aFRR-biedingen mogen plaatsen, gaan we ons ook kwalificeren voor aFRR contractuele capaciteit. Dat betekent dat we niet alleen betaald krijgen bij activatie, maar ook voor het beschikbaar houden van vermogen. Dus een vergoeding voor standby staan.
We gaan daarom binnen afzienbare tijd starten met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day

• 0xygen500
Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:55:
[...]

* Wolly trekt aan de noodrem :+

aFRR is nog helemaal niet gefixed, ze kunnen nu maar één onderdeel ervan. Het is nu zaak om snel de overige toezeggingen na te komen.

[...]

[...]
Waar heb je deze info vandaan of beter gezegd, waar heb ik het gemist :9

• paQ
  • Nu online
Ze zijn gewoon BSP voor energie op aFRR nu hoor. Dan kun je actief bids uitbrengen, en wanneer geaccepteerd heeft die activatie een start- en eindtijd. (waarvan je op de hoogte bent natuurlijk)
aFRR capaciteit gaat over de vergoeding voor het beschikbaar hebben en houden van energie. Kan me zomaar voorstellen dat de pool daar iets groter voor moet zijn. Aanname; ik weet niet wat de voorwaarden zijn daarvoor.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Ik weet wel dat een van de voorwaarden is, eerst aFFR energie, daarna pas de volgende aanvraag.

Daar zullen ze vast snel mee aan de slag gaan want ook dat is weer extra (en duurzame maandelijkse) inkomsten.

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

0xygen500 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:07:
[...]

Waar heb je deze info vandaan of beter gezegd, waar heb ik het gemist :9
Dit komt uit de pinned posts (Bedrijfsaccount reacties) van Balans Energie in het Balans Batterij topic :)

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zien we hier nu de eerste aFRR activatie? Loopt al lekker lang!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJeTJXxMEFrjZUWCLBDZg3M-2Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zvwRQXQ8P8ULhTJYBumhVrOL.jpg?f=fotoalbum_large

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

--Erik-- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:23:

[Afbeelding]
Zelfde gedrag hier inderdaad. AFFr is actief volgens mijn account pagina :D

Never gonna let you down

• The Legend

The Legend

*Plop*

Zijn we nu aan het afregelen dan? Teveel PV het net op, te weinig verbruik dus importeren? Het jammere is alleen dat we alleen de actuele passieve onbalansprijzen kunnen zien, en niet op basis van welke bieding we nu aan het importeren zijn :)

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:31:
Zijn we nu aan het afregelen dan? Teveel PV het net op, te weinig verbruik dus importeren? Het jammere is alleen dat we alleen de actuele passieve onbalansprijzen kunnen zien, en niet op basis van welke bieding we nu aan het importeren zijn :)
Op basis van mijn profiel (max 15kWh PV per dag) is het logisch dat de batterij hier nu gaat laden. Nog nooit 100% gezien.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• Dbm12
  • Nu online
--Erik-- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:34:
[...]

Op basis van mijn profiel (max 15kWh PV per dag) is het logisch dat de batterij hier nu gaat laden. Nog nooit 100% gezien.
Nice. Bij mij staat de PV verwachting inderdaad op 99% de komende twee dagen dus importeren is dan niet logisch. Dat verdelen over de andere installaties is dan inderdaad slim. Maar geeft ook weer mogelijkheden voor een extra batterij om meer ruimte over te houden en daarmee dus extra inkomsten te kunnen genereren.

@Balans Energie ,

Wellicht ook een idee als we straks wat ervaring op aFRR hebben, als het nu vaak voorkomt dat er te weinig “ruimte” in de pool is van batterijen in de zomermaanden om te kunnen afregelen. Kunnen jullie uiteraard voorstellen om de bestaande installaties te voorzien van een extra batterijunit om op die manier de capaciteit behoorlijk op te krikken. Als dit voor een “zacht prijsje” gedaan wordt is het een win/win situatie voor iedereen en is installatie/regelen ook zo geregeld.

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:10

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

--Erik-- schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:23:

[Afbeelding]
Ik denk dat dit aFRR is inderdaad. Ik heb nog een aFRR op mijn account en zie deze lange activatie niet, wel rond diezelfde tijd een normale activatie van 11:06 tot 11:15.

PS: Al contact gehad met balans, accu werkt idd niet naar behoren (accu 2 heeft ~30% lagere SoC en gebruik nu continu uit grid ipv accu). Echter de laad activaties werken wel, ook bijzonder haha.

Installateur zou zsm contact opnemen.

• blue eyes
Even het account gecheckt, check, aFRR actief ;)

Dank voor de update BE - geeft zeker perspectief, mooie nieuwe stap in de grafieken, en erg benieuwd naar het vervolg en de fine tuning!

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:13:
Ze zijn gewoon BSP voor energie op aFRR nu hoor. Dan kun je actief bids uitbrengen, en wanneer geaccepteerd heeft die activatie een start- en eindtijd. (waarvan je op de hoogte bent natuurlijk)
aFRR capaciteit gaat over de vergoeding voor het beschikbaar hebben en houden van energie. Kan me zomaar voorstellen dat de pool daar iets groter voor moet zijn. Aanname; ik weet niet wat de voorwaarden zijn daarvoor.
Ik weet dat, ik probeer alleen even de verwachting te temperen dat aFFR nu gefixt is.Het bestaat immers uit meerdere onderdelen.

Ze kunnen overigens direct door naar aFFR capaciteit:
Zodra we de BSP-registratie hebben en vrijwillige aFRR-biedingen mogen plaatsen, gaan we ons ook kwalificeren voor aFRR contractuele capaciteit. Dat betekent dat we niet alleen betaald krijgen bij activatie, maar ook voor het beschikbaar houden van vermogen. Dus een vergoeding voor standby staan.

Op jaarbasis kan dat een mooie extra inkomstenstroom zijn. Onze systemen hebben voldoende capaciteit om dit te ondersteunen, dus het is een logische volgende stap.
Dit proces kan pas starten nadat de BSP-registratie definitief is behaald.
Bron

• ecn1985
Ik zie aFFR actief maar er is hier nog geen actie geweest buiten 1 ontlaadactie van 5 minuten rond 09:30. Kan natuurlijk zijn dat het wat tijd nodig heeft voordat het actief wordt ondanks dat er staat in mijn account dat dat al het geval is.

• Dbm12
  • Nu online
Er wordt nu ook opgeladen hier ondanks de voorspelling van 99% SOC. Maar ik vermoed dat dit nog op basis van Onbalans gaat en prijs/SOC niveau omdat het precies op 12:15 weer stopte en op 12:06 startte.

Op account staat wel aFRR actief. Maar goed. Ben ook erg ongeduldig natuurlijk en ben veel te veel aan het nowcasten. Dat is nooit goed voor iemand.

• ecn1985
Dbm12 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:17:
Er wordt nu ook opgeladen hier ondanks de voorspelling van 99% SOC. Maar ik vermoed dat dit nog op basis van Onbalans gaat en prijs/SOC niveau omdat het precies op 12:15 weer stopte en op 12:06 startte.

Op account staat wel aFRR actief. Maar goed. Ben ook erg ongeduldig natuurlijk en ben veel te veel aan het nowcasten. Dat is nooit goed voor iemand.
Hoort erbij, het liefst willen we alles nu begrijpen..

• ecn1985
Dbm12 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Nice. Bij mij staat de PV verwachting inderdaad op 99% de komende twee dagen dus importeren is dan niet logisch. Dat verdelen over de andere installaties is dan inderdaad slim. Maar geeft ook weer mogelijkheden voor een extra batterij om meer ruimte over te houden en daarmee dus extra inkomsten te kunnen genereren.

@Balans Energie ,

Wellicht ook een idee als we straks wat ervaring op aFRR hebben, als het nu vaak voorkomt dat er te weinig “ruimte” in de pool is van batterijen in de zomermaanden om te kunnen afregelen. Kunnen jullie uiteraard voorstellen om de bestaande installaties te voorzien van een extra batterijunit om op die manier de capaciteit behoorlijk op te krikken. Als dit voor een “zacht prijsje” gedaan wordt is het een win/win situatie voor iedereen en is installatie/regelen ook zo geregeld.
Idee is helemaal zo gek nog niet, denk dat hier zeker interesse in zal zijn. Zou het zelf zeker overwegen om een extra unit aan te schaffen mocht dit zinvol blijken. Help zeker mee als dit kan voor een scherp tarief.

• scoobs
Dbm12 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:17:

Meningen verschillen hier heel duidelijk. Ik zie graag dat Balans de PV uit zet als er meer te verdienen valt door te helpen met gridstabilisatie. PV is niet heilig, het is gewoon een energieinput, waarbij de inputprijs een vaste 0ct is. Als de input vanuit grid -20ct is, dan heb ik dat liever.

Ohja, en straalkacheltjes zijn wat dat betreft de tegenhanger van PV: dat is een output van electriciteit tegen 0ct. Allicht goedkoper dan een batterij. :9

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 19-06-2026 12:36 ]

• Dbm12
  • Nu online
scoobs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Meningen verschillen hier heel duidelijk. Ik zie graag dat Balans de PV uit zet als er meer te verdienen valt door te helpen met gridstabilisatie. PV is niet heilig, het is gewoon een energieinput, waarbij de inputprijs een vaste 0ct is. Als de output vanuit grid -20ct is, dan heb ik dat liever.

Ohja, en straalkacheltjes zijn goedkoper dan extra cellen, voor als er vaak negatieve inputs zijn.
Het ging mij niet zozeer over het wel/niet laden. Maar meer dat de standaard onbalans acties (prijs/SOC) ook nog actief zijn naast mijn status van “aFRR actief”. Ik had verwacht dat dit zou stoppen in combinatie met het voorspelmodel en dat hier meer logica in zou komen.

Kan natuurlijk dat het EMS nog een update moet krijgen voordat dit echt actief wordt en ze vooral nu bezig zijn met installaties toevoegen.

• blue eyes
scoobs schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:31:
[...]

Meningen verschillen hier heel duidelijk. Ik zie graag dat Balans de PV uit zet als er meer te verdienen valt door te helpen met gridstabilisatie. PV is niet heilig, het is gewoon een energieinput, waarbij de inputprijs een vaste 0ct is. Als de output vanuit grid -20ct is, dan heb ik dat liever.

Ohja, en straalkacheltjes zijn wat dat betreft de tegenhanger van PV: dat is een output van electriciteit tegen 0ct. Allicht goedkoper dan een batterij. :9
Vanaf -13 cent is dat idd. Vandaag waren, er in het oude model, nog inkopen tegen plus 22 cent.
Zoals gezegd, gaat snel goedkomen.

Positieve energie vandaag in het topic !

• TheEye
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:18
gefeliciteerd BE!

Hier is aFRR ook actief :) vanmorgen de eerste activiteit? Zo’n 50min import van een krappe 5kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPW7IiCFPSG-jKjoooqu-e8FmzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gt3uEokmCMTJn5nScitn0L3z.jpg?f=fotoalbum_large

• zunrob
Hier zit ik denk ik ook in de aFRR test pool. Ik ben de EV aan het laden, dus veel PV gaat nu de auto in, maar mijn accu blijft vrij leeg (nu 35 procent). Op het oude onbalans algoritme was er import geweest. Ik had zojuist een heel korte export, op andere tijdstippen dan normaal, dus moet aFRR zijn.

Ik snap alleen niet waarom er geen imports worden gedaan, want met zo een lega accu (en airco's vanavond aan) wordt het wel wat krap.

• paQ
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:35:
Hier zit ik denk ik ook in de aFRR test pool. Ik ben de EV aan het laden, dus veel PV gaat nu de auto in, maar mijn accu blijft vrij leeg (nu 35 procent). Op het oude onbalans algoritme was er import geweest. Ik had zojuist een heel korte export, op andere tijdstippen dan normaal, dus moet aFRR zijn.

Ik snap alleen niet waarom er geen imports worden gedaan, want met zo een lega accu (en airco's vanavond aan) wordt het wel wat krap.
Gister auto niet geladen wellicht?

De forecast werkt elk uur om :06 bij.
Wellicht dat dat aanzet tot ander gedrag.

Hoe het nu op me overkomt is dat de SOC forecast wordt geraadpleegd op het moment dat er een aFRR activatie moet komen, en daarop besluit of je systeem wel of geen deel uit gaat maken er van, en met hoeveel.

• zunrob
paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:40:
[...]

Gister auto niet geladen wellicht?

De forecast werkt elk uur om :06 bij.
Wellicht dat dat aanzet tot ander gedrag.

Hoe het nu op me overkomt is dat de SOC forecast wordt geraadpleegd op het moment dat er een aFRR activatie moet komen, en daarop besluit of je systeem wel of geen deel uit gaat maken er van, en met hoeveel.
Auto gister in de nacht en ochtend geladen, niet overdag.

Echter, mijn laadgedrag is ook niet door de hele week gelijk.

Bovendien verwacht ik wel een vorm van adaptatie. Er is natuurlijk duidelijk nu te zien dat mijn huidverbruik al uren heel hoog is en de accu leeg, dus vrij eenvoudig verwacht ik om daar om te reageren.

• paQ
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Auto gister in de nacht en ochtend geladen, niet overdag.

Echter, mijn laadgedrag is ook niet door de hele week gelijk.

Bovendien verwacht ik wel een vorm van adaptatie. Er is natuurlijk duidelijk nu te zien dat mijn huidverbruik al uren heel hoog is en de accu leeg, dus vrij eenvoudig verwacht ik om daar om te reageren.
Sigentor heeft sindskort een AI waar je tegen kan lullen of een whatsapp kunt sturen.
"ik wil vanavond mijn auto laden, houd daar rekening mee"

De tijd zal het leren hoeveel onze EMS-en gaan leren van ons gedrag.

• The Legend

The Legend

*Plop*

zunrob schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:35:

Dit lijkt me idd een belangrijk knelpunt. Als de AI alleen naar meerdaagse gemiddelden kijkt, dan werkt dat alleen bij EV’s die dagelijks worden geladen.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:35
Balans is net weg en hebben een extra module geplaatst. Ik heb ze tevens gevraagd om parallel aan te sluiten maar daar wisten ze niks van. Is dit niet de standaard nu? Bij installatie is mij verteld dat het parallel aangesloten zou worden maar dit lijkt me niet het geval?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYNi_oVUi2A5O08ycXgZiwvhTD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tlm7m1XxqWLRLTSPcEQVAMy.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• paQ
  • Nu online
Dit lijkt gewoon daisy chained, maar kruislings, maar vooral ook nog eens met diverse lengte interlinks... uh.... Het klopt half :+
Toen je er 3 had klopte het, maar met een 4e krijg je eigenlijk een ander aansluitpad.

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 19-06-2026 14:28 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:13
paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:15:
Dit lijkt gewoon daisy chained, maar kruislings, maar vooral ook nog eens met diverse lengte interlinks... uh.... Het klopt half :+
Toen je er 3 had klopte het, maar met een 4e krijg je eigenlijk een ander aansluitpad.
Ik zie toch de plus op de onderste en de min op de bovenste van de 4 dat is toch netjes diagonaal en ok?

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:54
In de post van BE staat dat o.a. de bieding op aFRR gebaseerd is op de persoonlijke SOC. Als iemand geen PV heeft lijkt ie helemaal achteraan te komen? Of zie ik dat verkeerd?

• Wolly
  • Niet online
aFRR zorgt er wel voor dat ik nu geen flauw idee heb waarom de accu nu iets doet.

Ik zie ontlaadacties waar voorheen met dezelfde tarieven juist laadacties waren, misschien niet meer naar de tarieven kijken want hier word ik wel zenuwachtig van :z

• Dbm12
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:41:
aFRR zorgt er wel voor dat ik nu geen flauw idee heb waarom de accu nu iets doet.

Ik zie ontlaadacties waar voorheen met dezelfde tarieven juist laadacties waren, misschien niet meer naar de tarieven kijken want hier word ik wel zenuwachtig van :z
haha,

Same. Ik zie af en toe een export en denk huh?!. Gelukkig zie ik een paar minuten later op tenenergy ook dat er opgeregeld wordt bij geactiveerd vermogen en dat wij dat dan zijn.

Maar wat ik mij wel afvraag is wat wij nu krijgen qua vergoeding hiervoor… Zoveel vragen….

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Hier ook aFRR actief! Is er eigenlijk iemand bij wie het niet zo is? Kunnen misschien een inschatting maken hoe lang dat duurt voor de mensen die het nog moeten krijgen.

Gefeliciteerd Balans! Ik zou met name graag hebben dat ze zich nu richten op fatsoenlijke facturering, geen idee wat ik nu kwijt ben / terug ga krijgen over ~4 maanden als de jaarafrekening komt. Het wordt wel tijd daarvoor denk ik zo !

• Wolly
  • Niet online
Dbm12 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:42:
[...]

haha,

Same. Ik zie af en toe een export en denk huh?!. Gelukkig zie ik een paar minuten later op tenenergy ook dat er opgeregeld wordt bij geactiveerd vermogen en dat wij dat dan zijn.

Maar wat ik mij wel afvraag is wat wij nu krijgen qua vergoeding hiervoor… Zoveel vragen….
Kan nu wel weer fatsoenlijk mijn auto laden. Tijdens aFRR houden ze de netaansluiting nu strak op 7200W, rest komt uit zonnepanelen.

Maar tegen welk tarief wordt dit dan afgerekend :? :?

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

bumble_bee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:43:
Hier ook aFRR actief! Is er eigenlijk iemand bij wie het niet zo is? Kunnen misschien een inschatting maken hoe lang dat duurt voor de mensen die het nog moeten krijgen.

Gefeliciteerd Balans! Ik zou met name graag hebben dat ze zich nu richten op fatsoenlijke facturering, geen idee wat ik nu kwijt ben / terug ga krijgen over ~4 maanden als de jaarafrekening komt. Het wordt wel tijd daarvoor denk ik zo !
Bij mijn schoonouders staat die op "binnenkort"

Couldn't agree with you more on that last topic!

[ Voor 4% gewijzigd door Jerra op 19-06-2026 14:46 ]

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

JeVe schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:35:
In de post van BE staat dat o.a. de bieding op aFRR gebaseerd is op de persoonlijke SOC. Als iemand geen PV heeft lijkt ie helemaal achteraan te komen? Of zie ik dat verkeerd?
Ik heb maximaal 3,3kW inkomend PV vermogen op de AC zijde (kleine omvormer, 4200watt piek solar).

Ik heb het systeem dus ook nog nooit vol gezien, hij is vandaag aardig aan het inkopen, mogelijk juist vanwege de verwachting qua aFFR activiteit.
We gaan het zien ;) maar heb niet hetzelfde gevoel qua achteraan in de rij.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:20
bumble_bee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:43:
Hier ook aFRR actief! Is er eigenlijk iemand bij wie het niet zo is?
Hier ook binnenkort. Geplaatst 5 mei

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:54:
[...]

Hier ook binnenkort. Geplaatst 5 mei
Om je een indruk te geven van wat je mist.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NFH91tq2/screenshot-614.png

• Dbm12
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Grappig,

Ik heb alleen de exports

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVyn-92usDAxM6Bl2o-wYwqAx4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY5YVYDlEEWfVYKgaINhVZt2.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:57:
[...]

[Afbeelding]
Komt vanzelf :-)

Mijn geduld lijkt beter dan gemiddeld in dit topic 🤣

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ecn1985
Ronald schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Komt vanzelf :-)

Mijn geduld lijkt beter dan gemiddeld in dit topic 🤣
Maar jij hebt je systeem ook nog niet zo lang draaiend als gemiddeld in dit topic ;) wil niet zeggen dat ik niet geloof dat je heel veel geduld hebt.

Hier sta ik ook op actief maar er gebeurd nog weinig tot op heden.. gelukkig heb ik ook nog wel wat geduld, zeker met dit warme weer niet het moment om je heel druk te maken.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:54
JeVe schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:35:
Of juist vooraan, afhankelijk van de behoefte

• BasSteve
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-06 16:06
Ook bij ons staat ie nog op "binnenkort". 4 mei geïnstalleerd en vanaf 8 mei live. Bij mijn ouders idem, al hebben die pas sinds eind mei de installatie staan. Zal niet zo heel lang meer duren verwacht ik. En anders wel, dan wachten we wat langer.

Ben vooral benieuwd hoeveel het in opbrengst gaat verschillen de komende dagen tussen mensen die al wel activatie hebben en mensen die nog wachten.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Dbm12 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:00:
Grappig,

Ik heb alleen de exports
Hier dan weer in exact dat tijsbestek, vrijwel alleen de imports.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ONdZek8uuApyPwvfG3MH9UaYxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KrRzeWHbCFjSTkAQw4msI5DX.png?f=fotoalbum_large LIjkt erop dat het EMS centraal beslist, ga ik nu iedereen op- of ont- willen laden?
En dan op basis van de prognose daar nog een screen overheen doet per klant (hier relatief weinig PV dus ik vermoed dat dat de reden is).
En dan ook nog tweaken per klant wat het vermogen van een actie wordt, vermoedelijk obv PV & verbruik prognose?

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9AXIYbwnzKwflvxLERhW55rUWQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ODJckUJPgsi3QZ8VZWCOIRh6.png?f=fotoalbum_large Blijkbaar ook niet altijd met vol vermogen imports?

• Dbm12
  • Nu online
bumble_bee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Hier dan weer in exact dat tijsbestek, vrijwel alleen de imports.

[Afbeelding] LIjkt erop dat het EMS centraal beslist, ga ik nu iedereen op- of ont- willen laden?
En dan op basis van de prognose daar nog een screen overheen doet per klant (hier relatief weinig PV dus ik vermoed dat dat de reden is).
En dan ook nog tweaken per klant wat het vermogen van een actie wordt, vermoedelijk obv PV & verbruik prognose?
Denk het ja,

Doordat ik alleen Export had was mijn prognose van 15:06 inderdaad naar max SOC 96% gedaald en is er daarna een import actie geweest. Ik vermoed dat ze iedereen zoveel mogelijk proberen te bedienen om het accuvermogen zo goed mogelijk te optimaliseren.

• Ronald
bumble_bee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:24:LIjkt erop dat het EMS centraal beslist, ga ik nu iedereen op- of ont- willen laden?
Precies wat ik verwacht. Balans biedt op basis van de inzetbaarheid van de pool van accu’s. Is het een opregel bieding dan is de beschikbaarheid van volle accu’s beter, andersom leeg… en vervolgens wordt gevraagde vermogen geleverd… verdeeld over de systemen…

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Ik zie toch de plus op de onderste en de min op de bovenste van de 4 dat is toch netjes diagonaal en ok?
Bij 4 , 5 en meer is er in wezen inmiddels een andere routering toch?
En die twee lange kabels ertussen ineens is ook wat vaag.

• paQ
  • Nu online
Dbm12 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:00:
[...]

Grappig,

Ik heb alleen de exports

[Afbeelding]
Hij meer import dan export met een bijna volle accu B)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cehZigj0_yQp-BOs6ojam13_vTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adp6DZqdqj2quwemsrp2YxzB.png?f=fotoalbum_large

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Nu online
Een belangrijk punt bij de aansluiting van de accu's is, dat voor elke accu de kabel-lengte exact gelijk moet zijn, en de twee kabels naar de Deye omvormer, zouden voor mooi, een maatje dikker moeten zijn, dan de andere accu kabels. En natuurlijk is het nog beter, als de accu's via 2 busbars verbonden zijn met de 2 gezamenlijke (dikkere) kabels naar de omvormer.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:55:
[...]

Bij 4 , 5 en meer is er in wezen inmiddels een andere routering toch?
En die twee lange kabels ertussen ineens is ook wat vaag.
Misschien hergebruik van kabels of maar 1 lengte bij zich gehad? Dat binair tellen lukt ze ook maar niet :) Dit hoort dan weer in het andere topic O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• JeVe
  • Laatst online: 09:54
overhyped schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:21:
[...]

Of juist vooraan, afhankelijk van de behoefte
Oh ja, inderdaad. Er zullen zeker verschillen gaan optreden tussen de gebruikers.

Ik zat nog te denken. Wellicht is het zinvol, als de boel nog groter wordt, dat er iets van een gebruikerscollectief wordt opgetuigd? BE gaat bijvoorbeeld de boel 70/30 verdelen. In hoeverre is er online zicht op dat het ook zo gaat gebeuren? We zijn op een bepaalde manier toch ook soort eigenaar van BE.

• jacovn
  • Laatst online: 08:51
0xygen500 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 15:26:
[Afbeelding] Blijkbaar ook niet altijd met vol vermogen imports?
Bij mij is het haast een 1:1 copy qua tijden, ook affr actief als status in account.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Jammer dat Tennet met Picasso is gaan werken ( tegenwoordig verplicht door de EU) . Dat kost ons een lieve duit.

Hier is de AFFR ook geactiveerd

Rond 15.30 uur werd de PV 10 minuten uitgeschakeld ( SOC was 100%) waarschijnlijk vanwege negatieve terugleverprijzen.

[ Voor 41% gewijzigd door E-Transitie op 19-06-2026 16:41 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Wolly
  • Niet online
JeVe schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Oh ja, inderdaad. Er zullen zeker verschillen gaan optreden tussen de gebruikers.

Ik zat nog te denken. Wellicht is het zinvol, als de boel nog groter wordt, dat er iets van een gebruikerscollectief wordt opgetuigd? BE gaat bijvoorbeeld de boel 70/30 verdelen. In hoeverre is er online zicht op dat het ook zo gaat gebeuren? We zijn op een bepaalde manier toch ook soort eigenaar van BE.
Je hebt natuurlijk de prijzen op https://www.tennet.eu/nl-.../balance-delta-12-seconds
Onze methode (aFRR): aFRR is een actief product in opdracht van TenneT. Wij bieden vermogen aan (bids) voor een specifieke prijs. Als TenneT ons "activeert", is dat een harde order tegen die afgesproken prijs en dan ontvangen wij minimaal de afgesproken prijs. Maar nog beter, wij ontvangen de beste prijs die er was over alle activaties (dus ook over andere partijen) gedurende het hele ISP (kwartier).
Als wij €0,10 bieden en worden geactiveerd, maar de prijs loopt op naar €1,50, dan ontvangen wij €1,50 per kWh
Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Nu ben ik alleen benieuwd waar wij dan die ISP kwartierprijs kunnen terugvinden voor aFFR. Het zal niet de verrekenprijs zijn neem ik aan want die wordt gebruikt voor onbalans?

Zouden het dan de prijzen zijn die in de kolom Opregelen en Afregelen staan op https://www.tennet.eu/nl/...rrekening/verrekenprijzen ?
Opregelen, indien vermeld, geldt de inzetprijs van gebruikte biedingen aan opregelzijde: TenneT betaalt de bieder deze prijs. (bij een negatieve prijs betaalt de bieder aan TenneT).
Afregelen, indien vermeld, geldt de inzetprijs van gebruikte biedingen aan afregelzijde: de bieder betaalt TenneT deze prijs (bij een negatieve prijs betaalt TenneT de bieder).

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 19-06-2026 16:51 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Je hebt natuurlijk de prijzen op https://www.tennet.eu/nl-.../balance-delta-12-seconds

[...]

[...]

Balans Energie in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Nu ben ik alleen benieuwd waar wij dan die ISP kwartierprijs kunnen terugvinden voor aFFR. Het zal niet de verrekenprijs zijn neem ik aan want die wordt gebruikt voor onbalans?

Zouden het dan de prijzen zijn die in de kolom Opregelen en Afregelen staan op https://www.tennet.eu/nl/...rrekening/verrekenprijzen ?

[...]
Biedprijsladder is het codewoord.

https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/transparantie/actuele-netwerkdata/biedprijsladder

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En zoals je al gequote had, het is een ladder van laag naar hoog. Als opgeroepen volume groot genoeg is wordt hele ladder geactiveerd tegen dus de hoogste prijs.

Wordt er een kleiner volume geactiveerd, dan alleen de volumes tot aan die prijs van boven naar beneden.

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 19-06-2026 16:55 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:39
Hier ook aFFR actief, met nu soc 76% zie ik maar 1 vrij korte activatie rond half 5. Nieuwsgierig hoe dit gaat ontwikkelen, maar iig grote verschillen onderling.

• paQ
  • Nu online
MarinoC schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:09:
Hier ook aFFR actief, met nu soc 76% zie ik maar 1 vrij korte activatie rond half 5. Nieuwsgierig hoe dit gaat ontwikkelen, maar iig grote verschillen onderling.
ja zeker. ik zit op SOC 91, en amper exports gehad.
Lijkt wel alsof je dan ook compleet van de passieve onbalansmarkt gaat.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:11:
[...]

ja zeker. ik zit op SOC 91, en amper exports gehad.
Lijkt wel alsof je dan ook compleet van de passieve onbalansmarkt gaat.
Hier met SOC 50% om 16:21-16:30 een reguliere (neem ik aan) export gehad.

Zou wel handig zijn als je op de website van Balans kan zien voor welk mechanisme er geactiveerd wordt.

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRTE8S7eCoaXLZzZMXFdnUsOrtY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgK06GlxwU4OphBIzdmGL7yK.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een mooi voorbeeld, om 17.01.48 uur was er 1MW afregel nodig en werd €130,61 voor betaald.

Hieronder zie je bij het aangeboden volume de 1MW in de bovenste regel. Het minimaalste wat nodig was en aangeboden, werd geactiveerd voor €130,61

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BziRB54rFjfAyt7T2y64GwRQZy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8wCdl9bgpZtKdutBPBQRYs8.jpg?f=fotoalbum_large

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:54
JeVe schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:07:
[...]

Stakeholder als klant is het goede woord :)

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZCns-IoZe1ih3DWyJmJdU5pckw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eT3ouaRWndi6R00HXzk8ONT.jpg?f=fotoalbum_large

aFRR is actief volgens het portaal maar zie nog steeds wel de typische onbalans exports die op de 6e minuut van het kwartier starten.

Betekend dit dat je als er geen aFRR bid gewonnen wordt, je gewoon op onbalans blijft terugleveren?
En wat als je zoals ik vanmiddag een volle accu hebt en deze op het net terug gaat leveren? Is dat dan tegen onbalans prijs?

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYWxfelrVhpix2WDfrSlyNPP8o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uDoAKBAobiyqBRjrkvLdRZmP.jpg?f=fotoalbum_large

Pieken van 23+kW import uit het net afgelopen nacht en vanaf 04:45 zelfs enkele minuten lang. Iemand met vergelijkbare data?

Ik had de auto wel ingesteld om te laden tussen 03:00 en 06:00 ivm daluren.

[ Voor 42% gewijzigd door veejee op 19-06-2026 23:39 ]

• zunrob
veejee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:27:
[Afbeelding]

Pieken van 23+kW import uit het net afgelopen nacht en vanaf 04:45 zelfs enkele minuten lang. Iemand met vergelijkbare data?

Ik had de auto wel ingesteld om te laden tussen 03:00 en 06:00 ivm daluren.
Wat voor een net aansluiting heb jij?

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:51
zunrob schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:09:
[...]

Wat voor een net aansluiting heb jij?
3x25a

Opzich zou de zekering het moeten trekken (dat blijkt ook wel) maar ze zoeken de limieten wel op blijkbaar, en ik weet nog niet goed of ik daar positief over ben. Mijn spanning zit hem in het idee heb dat dit potentieel gevaarlijk kan zijn wanneer dit te lang duurt. Hoe staan jullie hierin?

• scoobs
Het lijkt me dat er iets niet lekker loopt. Alsof de max grid power hoger dan 16kw staat.

• jacovn
  • Laatst online: 08:51
Ik zie nooit pieken aan net zijde hoger dan 16 inderdaad. Ook al laad EV en wil accu laden. Alles loopt bij mij door de deye vanwege backup. Wellicht zit daar verschil ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ronald
veejee schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:32:
[...]

3x25a

Opzich zou de zekering het moeten trekken (dat blijkt ook wel) maar ze zoeken de limieten wel op blijkbaar, en ik weet nog niet goed of ik daar positief over ben. Mijn spanning zit hem in het idee heb dat dit potentieel gevaarlijk kan zijn wanneer dit te lang duurt. Hoe staan jullie hierin?
Gevaarlijk is het niet. Meterkast hoort bedrading voor 40A te hebben, en ALS horen beschermd te zijn voor >40A bij parallel invoeden van PV, Accu en net.

Heb je automaten of smelt als hoofdzekeringen?

Maandag even bellen met Balans zou ik zeggen.

Pagina: 1 2 Laatste