• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:02
Dirkga schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:21:
[...]

even heel simpel of je nu wel of niet inverters terug regelt. elke kWh die je vanaf AC de batterij in stopt heeft nadat je hem eruit haalt tweemaal verlies gehad.

Het terugregelen van jouw inverters heeft alleen dan zin als jouw panelen met negatieve prijzen gaan terug leveren aan het net.
ik ben het 100% eens met je redenatie. ik ga het proberen anders uit te leggen om mijn denkwijze duidelijker te maken:

als ik een watertank heb van 3.100 liter waarmee ik aantal keer een 48liter emmer wil vullen. dan maakt het met het vullen niet heel veel uit of iets nu verdampt (systeemverlies) of over de rand gaat (terugregelen inverter), in beide gevallen ben ik mijn water kwijt.

wat wel uit maakt is dat het emmertje van 48 liter geen 48 liter aan het net kan leveren doordat na het vullen er ook nog water verdampt. daarom rekening ik enkel 10% verlies mee in mijn spreadsheet (en niet 20%).

maar sluit me aan op je andere post. Lekker belangrijk. :) gaat de berekening niet materieel wijzigen en wellicht wordt de tvt een jaartje langer... alles onder 6 jaaer is prima... en ik reken niks voor aFRR etc. dus zowel positief als negatief klopt het niet helemaal... zeker geen doelredenatie voor korte TVT dus.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:58
Wolly schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat je de systeemverliezen met 500kWh per jaar te positief inschat. Het is bij meerdere users nu zo’n 200kWh per maand, als de handel straks 30.000KwH is zal het ook stijgen?
Ik zit rond de 16,83% gemiddeld. Schommelt best wel, gisteren had ik 23,99% loss.
Ik ben sinds begin juli aan het berekenen, voor juli ben ik 258,97 kWh "kwijt". Dit als verschil tussen wat ik heb geimporteerd, opgewekt en wat daadwerkelijk is verbruikt en in de accu is ingegaan, uitgegaan.
Dus accu laad verlies, en conversie verlies. De Deye is een verbruiker.

Dit gemeten met de data van opwek, import, export, laad en ontladen, gebruik.

Verschil tussen de input (import en opwek) en output (verbruik en export) is mijn verlies, daar zit dus die 16,83% tussen.

[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 01-08-2026 12:56 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:33:
Misschien toch teksten door de AI halen en diens onzin eruit laten, een AI spelDT tenminste goed :X
Of gewoon een browser en/of het forum de spelling laten checken, die rode lijntjes onder een tekst zeggen iets over de spelling en klik je op zo'n tekst dan geeft hij suggesties (niet te geloven dat ik dat hier nog uitleg).

[Afbeelding]

Kijk ik naar het netto maandverbruik vergeleken met vorig jaar, dan is dat gemiddeld 300kWh per maand meer met een redelijk gelijkende pv opbrengst.
Ofwel vorig jaar was het -900kWh/maand en nu -600kWh.

Echter is er meer verbruik gekomen vanwege de diverse tools om het systeem te monitoren (denk aan het EMS, SDM630/72, schakelmateriaal, netwerk spul, Esp32's) en heb je kabelverliezen die niet gering zijn met vaak 12kW er over wat voorheen ontbrak.
Met alleen de cijfers vanaf april kan ik onmogelijk voorspellen wat een heel jaar oplevert of kost, daarbij vervalt salderen straks wanneer er veel verbruik is.
Het voortdurende veranderen van de verdiensten helpt ook niet echt om een beeld te krijgen.
IK weet niet of ik degene ben met de rode lijntjes >:) , Maar als dat wel zo is dan verontschuldig ik mij. wegens ziekte mis ik soms qua schrijven en typen wel eens wat en heb ik even te weinig rust in mijn hoofd om te corrigeren. ;)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Systeemverlies obv Deye/solarman verlies vermogen: 5kWh per dag, afgelopen kwartaal , waarvan een heel gedeelte de eigen consumptie (ups functie) van Deye is. En dit is nog conservatief geschat. Hierin mist ook nog een gedeelte van de fase-omzetting (pv AC productie op andere fase dan direct huis gebruik, de Deye zet dit om zonder via batterij te gaan. Op de LOAD vermogens met 3 fase metingen zie je dit nauwelijks terug, kijk je naar individuele fase, dan zie je het ineens wel ).

[ Voor 47% gewijzigd door Get!em op 01-08-2026 12:41 ]

• develdonk
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:33:
Misschien toch teksten door de AI halen en diens onzin eruit laten, een AI spelDT tenminste goed :X
Of gewoon een browser en/of het forum de spelling laten checken, die rode lijntjes onder een tekst zeggen iets over de spelling en klik je op zo'n tekst dan geeft hij suggesties (niet te geloven dat ik dat hier nog uitleg).

[Afbeelding]

Kijk ik naar het netto maandverbruik vergeleken met vorig jaar, dan is dat gemiddeld 300kWh per maand meer met een redelijk gelijkende pv opbrengst.
Ofwel vorig jaar was het -900kWh/maand en nu -600kWh.

Echter is er meer verbruik gekomen vanwege de diverse tools om het systeem te monitoren (denk aan het EMS, SDM630/72, schakelmateriaal, netwerk spul, Esp32's) en heb je kabelverliezen die niet gering zijn met vaak 12kW er over wat voorheen ontbrak.
Met alleen de cijfers vanaf april kan ik onmogelijk voorspellen wat een heel jaar oplevert of kost, daarbij vervalt salderen straks wanneer er veel verbruik is.
Het voortdurende veranderen van de verdiensten helpt ook niet echt om een beeld te krijgen.
als ik dit goed interpreteer dan is het verbruik over de totale 4 maanden toch:

3450-3323=127 (verlies batterij)

(905+3468) - (3225+845) = 303 verlies deye?

totaalverlies 430 kwh / 4 maanden = 107 kwh p maand of pakweg 4kwh per dag

of lees ik het dan fout?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dirkga schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:33:
[...]

De door mij genoemde 3MWh hier zijn de verwachte verliezen bij de manier hoe er nu gehandelt wordt plus mijn eigen opwek die de accu ingaat, en dat op jaarbasis.

De genoemde 30MWh die jij noemt zijn de verwachte handels hoeveelheden op jaarbasis die BE prognosticeert. beide dus zeker compleet andere zaken.

Dat het verlies bij 30MWh dan op jaarbasis 4,5MWh wordt dat is lekker belangrijk. Omdat je dan namelijk ook meer handel hebt en hopelijk meer verkoopopbrengst wat het omzettingsverlies enigszins opvangt. Dus even heel kort of je nu 5MWh of 30MWh aan handel hebt op jaarbasis, dat omzettings verlies blijft in procenten gelijk en dus vallen die minder op. alleen het omzettings verlies van jouw eigen opwek voel je direct maar als dat maar 20% (AC>>DC>>AC) dan vindt ik dat meevallen. Bedenk dat zonder accu is je verlies bijna 60% in de meeste gevallen omdat je die terug levert en er helemaal niets van waarde meer voor terug krijgt. Dus waar hebben we het dan nog over? heel soms is een groot probleem een heel stuk kleiner als gedacht als je het in perspectief zet. ;)
Ik bekijk het denk ik meer als combinatie van thuisbatterij (voor eigen verbruik) en handelssysteem. Dat is nl. ook de reden dat ik het heb aangeschaft, meer eigen verbruik én winst genereren dmv handel. Dat ze aFRR gingen doen was heel interessant voor mij.

Jouw berekening gaat puur over het thuisbatterij stuk. Dat is eigenlijk generiek en voor elke thuisbatterij toepasbaar, niet eens zo zeer voor het Balans systeem. Wellicht als je had gerekend met een 16kWh Marstek oplossing (of iets anders) was je eigenverbruik van je panelen ook skyhigh gegaan en relatief weinig verschil met de 48kWh die je nu hebt?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dirkga schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

IK weet niet of ik degene ben met de rode lijntjes >:) , Maar als dat wel zo is dan verontschuldig ik mij. wegens ziekte mis ik soms qua schrijven en typen wel eens wat en heb ik even te weinig rust in mijn hoofd om te corrigeren. ;)
Nee, ik quote bewust niemand omdat het iets algemeens is.
De 20/80 regel is hier duidelijk van toepassing, slechts 20% let er op :)
Slechte concentratie heb ik ook last van, ik gebruik de tools die er zijn omdat ik het zelf wel prettig vind om correct te spellen (en het me snel opvalt cq stoort).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:30
Eigenverbruik een stuk omhoog en in de winter de goedkoopste stroom inkopen was voor mij de hoofd reden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

als ik dit goed interpreteer dan is het verbruik over de totale 4 maanden toch:

3450-3323=127 (verlies batterij)

(905+3468) - (3225+845) = 303 verlies deye?

totaalverlies 430 kwh / 4 maanden = 107 kwh p maand of pakweg 4kwh per dag

of lees ik het dan fout?
Het beeld is vertekend omdat ik vanaf 16 maart bij BE zit en 7 april pas de batterij werd geplaatst.
Je kan wel stellen dat er 200kWh import (verbruik) was van 16 maart tot 7 april.
Ik ben geen grootverbruiker, in deze periode bijna geen warmtepomp aan en ik heb geen EV.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:30
develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:03:
[...]

maart-september zijn de zomermaanden inderdaad. en noord west is prima om te leggen. bekijk de tabel van hespul maar even (bij 20 graden heb je dan nog 80% opbrengst).
Helaas is mijn huis een probleem. Dikke schaduw van huis zelf op noord-west. Komen op 9 graden elevatie, dus met diffuus weer gewoon meer panelen is alltijd goed. Alles extra in de zomer is mooi. Ik kom niet hoger dan 80% SOc nu, ik heb nog ruimte.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik ben groot gebruiker en het gemiddelde t/m juni was in ieder geval ~200 kWh per maand aan verlies (gemeten). De Deye zit niet altijd in zijn meest efficiënte zone qua vermogen. De deye is efficiënter bij hoog vermogens tijdens import/export activaties of EV gebruik. Maar absoluut verbruik qua kWh loopt de teller dan wel weer op (1.1kW verlies bij 12kW vermogen). En tijdens sluipverbruik rond de 100-130W.

Dus hoewel de RTE zal stijgen bij toenemende handel zal het absoluut verbruik ook flink toenemen.

• develdonk
KoningSlakkie schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:29:
Ik ben groot gebruiker en het gemiddelde t/m juni was in ieder geval ~200 kWh aan verlies (gemeten). De Deye zit niet altijd in zijn meest efficiënte zone qua vermogen. De deye is efficiënter bij hoog vermogens tijdens import/export activaties of EV gebruik. Maar absoluut verbruik qua kWh loopt de teller dan wel weer op (1.1kW verlies bij 12kW vermogen). En tijdens sluipverbruik rond de 100-130W.

Dus hoewel de RTE zal stijgen bij toenemende handel zal het absoluut verbruik ook flink toenemen.
200kwh per maand aan verlies dan denk ik?

• KoningSlakkie
  • Nu online
develdonk schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:33:
[...]

200kwh per maand aan verlies dan denk ik?
Precies 200 kWh per maand. Ik heb even mijn post bewerkt.

• blue eyes
Ik zit echt hoger, maar ik meet alle verlies in het huis, niet sec de accu of sec de Deye. Uiteraard maakt de grootte van de accu en PV uiteraard ook uit.

Wat komt binnen, wat wordt opgewekt, opgeslagen, verbruikt, etc. Daar zit een verschil tussen, dat is het verlies wat ik reken. De hele keten.

Richting de 280 kWh deze maand.

[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 01-08-2026 14:24 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
  • Nu online
blue eyes schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:48:
Ik zit echt hoger, maar ik meet alle verlies in het huis, niet sec de accu of sec de Deye. Uiteraard maakt de grootte van de accu en PV uiteraard ook uit.

Wat komt binnen, wat wordt opgewekt, opgeslagen, verbruikt, etc. Daar zit een verschil tussen, dat ik het verlies wat ik reken.

Richting de 280 kWh deze maand.
Bij mij is het de gap tussen P1-meter, loadmeter (huisverbruik + PV), PV-meter (die onder de loadmeter zit). Dus de foutmarge zit hem in een andere SOC waarde vergeleken met januari. Maar dat wordt kleiner naarmate de tijd vordert. Ik meet dus ook verlies door de kabels en de automaten.

Ik denk dat ik aan de lage kant zit omdat ik veel direct verbruik kon realiseren met de EV d.vm.v. solarladen via EVCC. Dubbel verlies gaat nu dus stijgen bij mij omdat de auto vaker overdag weg is en dus ik in de avond uit de accu moet gaan laden.

• Wolly
  • Niet online
aFRR import is vanmiddag non-stop lijkt het wel, bijna onafgebroken sinds 13:25.

Mooi de auto laden :+

Edit) Dat was van korte duur, bijna direct na het aanzetten van de lader is de aFRR activatie gestopt terwijl de tarieven nog even laag zijn. Zou Balans de activatie stoppen als niet x % van de net afname in de accu belandt?

[ Voor 65% gewijzigd door Wolly op 01-08-2026 15:17 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:19
Wolly schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:53:
aFRR import is vanmiddag non-stop lijkt het wel, bijna onafgebroken sinds 13:25.

Mooi de auto laden :+

Edit) Dat was van korte duur, bijna direct na het aanzetten van de lader is de aFRR activatie gestopt terwijl de tarieven nog even laag zijn. Zou Balans de activatie stoppen als niet x % van de net afname in de accu belandt?
Bij mij was de activatie helaas al eerder gestopt dan bij jou. Ik zou ook graag de auto laden, dus wacht idd ook op import!
Ik vraag me idd ook af wat de triggers zijn. Het is jammer dat we die nog niet precies kennen/zelf een beetje kunnen sturen.

Edit: SOC 61%.

• blue eyes
Hier nu 68%, maar geen idee waar jullie het over hebben, zie niet echt import exports??!?!
Op 1 duidelijke na, rond 13:37 uur.

Wel wat export, maar dat is niet vanuit, maar vanuit de PV, de opwek was fors hoger dan de accu en verbruik konden verwerken, prijs positief, randkje dus mag de PV exporteren ipv afknijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diXxr_bibQDdKVBExnJS_MJX6tM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IIMv5vCYwEsb2b2CZqBBHyKX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 01-08-2026 15:57 ]

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Door de persoonlijke profielen is het denk ik erg lastig geworden om algemene tendensen te ontdekken.

Hier werkt dat erg goed en wordt het ook netjes aangepast aan wat ik doe op zo'n dag. Vandaag begonnen met de auto laden op 3,5 kW zodra dat ook uit de panelen kwam wat rond 11 uur is. Voorspelling was dat ik de BE accu makkelijk vol kreeg met PV maar door het laden kreeg ik er een mooie import bij.

De rest, legionella run, airco, wassen en drogen of koken is zo weinig dat ik daar niks uit op kan maken. Alleen laden van de auto is hier significant.

Werkt echt prima.

[ Voor 17% gewijzigd door Moby op 01-08-2026 16:25 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
Klopt - maar wij blijven met zijn allen proberen een trend te herkennen of de intelligentie erachter te doorgronden :D

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Export 24cent kaal, aFRR, gaat weer betere kant op.

Wordt weer eens tijd voor de €4 pieken.

• blue eyes
Get!em schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:33:
Export 24cent kaal, aFRR, gaat weer betere kant op.

Wordt weer eens tijd voor de €4 pieken.
En precies op dat moment ging hier de export "uit" , en nu weer aan..... Geen idee, ik zie dat gedrag vaker. Accu is 70% vol, dat is het niet. Verbruik is redelijk hoog, iets van 3000 watt, maar opwek nog steeds 4700 watt.
Ikke nie begrijpe :P

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

En precies op dat moment ging hier de export "uit" , en nu weer aan..... Geen idee, ik zie dat gedrag vaker. Accu is 70% vol, dat is het niet. Verbruik is redelijk hoog, iets van 3000 watt, maar opwek nog steeds 4700 watt.
Dat is dus hetzelfde fenomeen wat ik vanmiddag de andere kant op had. Tijdens de aFRR activatie autolader aanzetten en de activatie stopt bijna direct.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:54:
[...]

Hier stopte hij ook 1 minuut. Ben niet thuis, dus met verbruik heeft t niks te maken.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar gaan we weer, SOC 14% dankzij de ultra-slimme persoonlijke afstemming die de batterijen leeg verkoopt dus alweer een avond/nacht van het net inkopen |:(
Nog net niet idle dus hij zou kunnen gaan inkopen al heb ik die slimheid nog niet mogen ontdekken.
Deze shit begon 18:30 met 73%, je zou bijna het EMS loskoppelen om de schade te beperken :X

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 21:16:
Daar gaan we weer, SOC 14% dankzij de ultra-slimme persoonlijke afstemming die de batterijen leeg verkoopt dus alweer een avond/nacht van het net inkopen |:(
Nog net niet idle dus hij zou kunnen gaan inkopen al heb ik die slimheid nog niet mogen ontdekken.
Deze shit begon 18:30 met 73%, je zou bijna het EMS loskoppelen om de schade te beperken :X
Aan de andere kant.. als je nu voor 25 cent per KwH je batterij leeg verkoopt, en vannacht verbruik je direct uit het net voor ~15 cent (waarop de onbalans prijs afgelopen nacht fluctueerde). Dan is je eindresultaat alsnog hoger toch? NOM hoeft geen doel opzich te zijn in dit laatste saldeerjaar.

Enige risico wat je loopt is een onvoorziene prijs piek, maar met een sluioverbruik vermogen moet de schade daarbij ook wel te behappen zijn.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:53
Nog even doorgaan zo zonder regen en dan kunnen we weer goed verdienen. https://nos.nl/artikel/26...ege-lage-waterstand-donau

Zal in Frankrijk of België ook wel eens een probleem kunnen worden…

21 procent SoC hier alles gestopt qua teruglevering sinds een uur.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik stuur BE toch weer de zoveelste mail hier over, ik ben al lang niet meer de enige.
De kosten zullen wel weer meevallen, ik vind het alleen ontzettend oer dom dat dit nog altijd gebeurt en behalve het wachten op een firmware wordt er al weken totaal niet over gecommuniceerd.
Ik ga eens kijken of er met HA iets mogelijk is, in wezen hoef ik alleen internet naar het EMS bij een bepaalde SOC te blokkeren tot de pv het overneemt.
Dat zou zo simpel kunnen als een ethernet switch uitschakelen of iets met een managed switch doen (het EMS blijft uiteraard aan).

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:05:
Ik stuur BE toch weer de zoveelste mail hier over, ik ben al lang niet meer de enige.
De kosten zullen wel weer meevallen, ik vind het alleen ontzettend oer dom dat dit nog altijd gebeurt en behalve het wachten op een firmware wordt er al weken totaal niet over gecommuniceerd.
Ik ga eens kijken of er met HA iets mogelijk is, in wezen hoef ik alleen internet naar het EMS bij een bepaalde SOC te blokkeren tot de pv de het overneemt.
Dat zou zo simpel kunnen als een ethernet switch uitschakelen of iets met een managed switch doen (het EMS blijft uiteraard aan).
Als je de internetverbinding structureel verbreekt van de EMS krijg je wel sneller contact :+

Al is het niet aan te raden natuurlijk. Wel een raar probleem, je zou denken dat iedereen met deze hardware dit probleem heeft of dat de firmware niet gedowngrade kan worden naar een werkende versie.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 22:10:
[...]

Als je de internetverbinding structureel verbreekt van de EMS krijg je wel sneller contact :+

Al is het niet aan te raden natuurlijk. Wel een raar probleem, je zou denken dat iedereen met deze hardware dit probleem heeft of dat de firmware niet gedowngrade kan worden naar een werkende versie.
Dat internet (netjes) uitschakelen heb ik in m'n mail gesuggereerd en gevraagd of er een betere manier is om niet vroegtijdig op 13% te eindigen anders dan alle verbruikers uitschakelen.
Er is denk ik maar 1 firmware sinds de 1e leveringen, mijn eerste melding was 24 juni en daar kreeg ik 8 juli pas antwoord op waarna het stil bleef.
Dan blijft over dat ze de ontlaad grens bij deze systemen verhogen tot er een firmware is.

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste