Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste
Acties:

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:19
Door de per ongeluk volle SoC gisteren vannacht vol mee kunnen doen. Schijnbaar genoeg vermogen beschikbaar om te leveren want veel lange aFFR activaties. Nu nog 25 procent over.

4 augustus was fijn, E 21,55 in de plus.

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:29

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ik zie alleen nog maar t/m 2 augustus :'(

Wat ik merk ls dat het vanaf half juli wel beter lijkt te gaan met de verdiensten. Is dat omdat Balans nu beter bezig is of zit dat vooral in de (wisseling) van energieprijzen denken jullie?

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:26
Ronaldo 013 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:23:
[...]

Hier resultaat voor de 4e bij mij :)

[Afbeelding]
Zo, ik was al blij met mijn gemiddelde verkoopprijs, bij jou ligt dat nogal een stukje hoger!
(Wel gecompenseerd door meer export bij mij)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BKjrzHRt/Scherm-afbeelding-2026-08-06-om-07-59-26.png

Vooral rond 18u een leuk half uur:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0j4LmyVY/Scherm-afbeelding-2026-08-06-om-08-02-01.png

Overigens was de soc 5% bij mij in de nacht, en dus moest er ingekocht worden:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CyFKQK2/Scherm-afbeelding-2026-08-06-om-08-02-58.png

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
En mijn resultaten voor de 4e:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUlPQ6c5j9xoY0xlH2j_j8p2on0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2mUkkWDwD4E0b9yM9gjOHwTQ.png?f=fotoalbum_large

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ronaldo 013 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:23:
[...]

Ik ga toch eens bellen met BE. Bij mij is hij nog niet onder de 13% gekomen.

Hier resultaat voor de 4e bij mij :)

[Afbeelding]
Hier ook weer leeg getrokken door Activaties, 18% bereikt en dan alles uit het net :-(

Weer terugkopen wat ik net verkocht heb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBPR7e8KJp6ZpihGelVyRAZMYw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpjLPQSdVWG3b8To5gRR0dQ2.jpg?f=fotoalbum_large

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:26
4e mooi resultaat: €18 excl paq plug-in.👌

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

inmiddels staan 3 en 4 augustus er ook bij. Voor mij €16,09 met plug-in.

Ook voor het eerst boven de 2 met rendement. zit nu op 2,44 8-) rest van de maand zo doorgaan aub. _/-\o_

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Schuurman92 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 07:47:
Ik zie alleen nog maar t/m 2 augustus :'(

Wat ik merk ls dat het vanaf half juli wel beter lijkt te gaan met de verdiensten. Is dat omdat Balans nu beter bezig is of zit dat vooral in de (wisseling) van energieprijzen denken jullie?
Combinatie van hogere prijzen (zonder dynamiek kan Balans ook niks klaarmaken) en geen regeltoestand 2 meer vanwege aFRR.
En ze gaan nu ook dieper in SOC volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 06-08-2026 09:31 ]

• Source90
  • Nu online
Moby schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 06:19:
[...]

Deze tekst begrijp ik niet.

Hier is de accu ontlaad tot 9% door activaties. Dat heb ik nog niet vaak gezien. Vannacht al bijna 14kWh geëxporteerd.

De 4e was een erg goede dag met 38 kWh export voor bijna 50 cent per kWh
Hier zelfs 62,8 cent per kWh 🎉

Ik heb hier tussen 1745-1815 ook twee blokken van 2 euro per kWh, op AFRR. Dat heeft voor bijna 10 euro extra gezorgd. Zal de reden voor hogere gemiddelde ook verklaren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHeOJxDgS1lmRdeV0VP43jg8oaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VluGilvASwhjZqsb65s1CTNI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Source90 op 06-08-2026 09:05 ]

• Schuurman92

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Source90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Hier zelfs 62,8 cent per kWh 🎉
Hier 16,6Kwh export voor €0,756 :*)

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:52
Aan die gemiddelde kWh prijs kom ik niet, maar toch wel goed tevreden met 4 augustus;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XYg0CbYMXv5-IJjIDxDF_XFSpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nzukab8eNrnPigITvG2idJrC.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
Dit toont wel een beetje aan hoe suggestief het “bespaard tov” blokje is.
Geen import, alles op PV, en toch is de besparing hoger dan de opbrengst. Onbestaanbaar natuurlijk.
Zo heb jij 25 euro ‘bespaard’, en ik 14.
Besparen kun je alleen op kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 06-08-2026 09:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Evenals de gemiddelde prijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byHwq2CozMGxLl-PgYrrTA-HDKg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dwtNM48tB2gZygVZndieYWLo.png?f=fotoalbum_large

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:58
ik hier zelf 1,342 per kWh, echter maar 5,846 kWh export dus 'helaas' maar € 7,84 winst.
iets met auto's laden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV-hcLCu-TySuz-6d-U8bgYedWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V8s7vfhB27zoweAzzwz8JZ99.png?f=fotoalbum_large nu met plaatje }:O

[ Voor 59% gewijzigd door epicfailguy23 op 06-08-2026 09:15 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:36
Gemiddelde prijs is alleen leuk voor eigen vergelijk. Als je alleen een export hebt gehad in de "dure" periode is het logisch dat het gemiddelde hoger is.

Mensen die over de hele dag hebben geleverd hebben een duidelijk lagere prijs. Gewoon wiskunde ;)

Allemaal bonus uiteraard :D Hier 53 kWh export, tegen 43 cent gemiddeld, 22,70 euro opgehaald (PaQ tool: 31,85) maar ook nog wat import gehad tegen 11 cent.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Besparing op terugleverkosten is op zichzelf de grootste onzin, alsof Balans de enige is met dynamische stroom of onbalansdiensten en wie weet hoe het werkt bespaart ook op die kosten.
Verder zijn er nog altijd langlopende contracten waar die kosten niet in zitten.

Dagen als 4 augustus (verkoop €0,701/kWh, €14,80) maken de aldoor platte batterijen een beetje goed, al staat daar onnodig netverbruik tegenover wat tot nu toe gelukkig weinig kostte.
Onnodig, want BE kan zeker wel iets doen om een nu al flinke hoeveelheid batterijen niet tot de idle toestand te ontladen (dit speelt in feite al sinds april).

Met een EV was ik de pineut geweest, die zou ik bijna standaard niet in de nacht kunnen opladen.
Mijn beetje hoop dat BE er misschien toch rekening mee houdt is nu weer weg want er was geen enkele poging tot opladen voordat m'n pv dat deed.
Zou er een mogelijkheid zijn om elk BMS te herstarten zonder hem met de schakelaar uit te doen?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:13:
ik hier zelf 1,342 per kWh, echter maar 5,846 kWh export dus 'helaas' maar € 7,84 winst.
iets met auto's laden :)

[Afbeelding] nu met plaatje }:O
Ik blijf het bijzonder vinden dat aFRR export hoger kan zijn dan de geregistreerde export :?

Zie jouw 1e kwartier.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mijn vader heeft zijn BE accu geannuleerd na het lezen van een algemeen artikel in de Telegraaf over accu's......

Prima, als je dat als bron wil gebruiken voor jouw situatie vind ik het goed.

Verder eens met @blue eyes, liever gewoon een hoog bedrag ipv hoog gemiddelde. Lekker volume heen en weer pompen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Wolly
  • Niet online
Moby schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:39:
Mijn vader heeft zijn BE accu geannuleerd na het lezen van een algemeen artikel in de Telegraaf over accu's......

Even het artikel erbij gezocht voor de rest :+
Eigen Huis adviseert huiseigenaren zich niet te laten opjagen en altijd een schriftelijke offerte te vragen. Ook luidt het advies om te controleren met wie men zaken doet en om meerdere aanbieders te vergelijken. „Laat mondelinge beloftes vastleggen, check de bedenktijd en betaal geen grote bedragen vooruit zonder duidelijke afspraken. Wie twijfelt: win eerst onafhankelijk advies in en teken pas als het aanbod duidelijk is.”
Die tip van mondelinge beloftes had in ons geval wel geholpen :+
Volgens Harbers moeten consumenten vooral opletten wanneer bedrijven zonder een goede inventarisatie hoge besparingen of extreem korte terugverdientijden beloven. „Dat moet een waarschuwing voor consumenten zijn om niet met zo’n bedrijf in zee te gaan”, aldus Harbers. De organisatie adviseert om sowieso altijd in zee te gaan met een erkend installatiebedrijf.
Hoe herken je een erkend installatiebedrijf?

Huiseigenaren door bedrijven misleid over verduurzaming, Vereniging Eigen Huis opent meldpunt

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

We weten natuurlijk ook dat Eigen Huis die praktijken zelf bezigt, te beginnen met pv en dan de rest.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:25

Tao

DPC DE_KOMETEN

Mr_Kite schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 01:04:
[...]

Vreemd, die €2495 staat niet meer in de FAQ. Ik was aan het zoeken waar dit bedrag vandaan komt, en het lijkt te gaan om de €500 herzieningsdrempel, die op de site van de BD wordt genoemd

[...]

Als dat klopt, dan is een groter systeem gelijk dubbel ongustig, want dan moet je dus mogelijk ook ineens meer BTW over je zonnepanelen gaan afdragen
Om hierop te reageren:

Die E 500,- herzieningsdrempel komt m.i. niet zo snel in beeld. (E 500,- te betalen BTW wijst ongeveer op die E 2400,- drempel: 100/21 x 500,-= E 2380,-.) Om aan dat bedrag te komen - is afhankelijk van de gemiddeld te behalen winst per kWh; stel dat dit E 0,20 is -, moet je dus meer dan ongeveer 12.000 kWh verhandelen per jaar met ten minste E 0,20 winst p/kWh. Ik weet niet of, en zoja hoe snel je daar aan komt? Maar dat gemiddelde weten jullie wel o.b.v. jullie overzichten. Is dit dan een zorgpunt?

[ Voor 7% gewijzigd door Tao op 06-08-2026 09:58 ]

Diablo3

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Even het artikel erbij gezocht voor de rest :+

[...]

Die tip van mondelinge beloftes had in ons geval wel geholpen :+

[...]

Hoe herken je een erkend installatiebedrijf?

Huiseigenaren door bedrijven misleid over verduurzaming, Vereniging Eigen Huis opent meldpunt
Ach, wij betaalden pas na installatie (wel met heel korte betaaltermijn).

En hoe herken je hoge of extreem korte terugverdientijd? Wat is hoog? Wat is kort? Wat is realistisch? Weten ze het zelf wel?

• epicfailguy23
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden dat aFRR export hoger kan zijn dan de geregistreerde export :?

Zie jouw 1e kwartier.
Als ik de aFRR exports optel kom ik op: 3,951kWh, van de 5,846 kWh totaal. dus niet helemaal hoger? of lees ik hem ergens verkeerd :X

• Wolly
  • Niet online
Tao schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:54:
[...]

Om hierop te reageren:

Die E 500,- herzieningsdrempel komt m.i. niet zo snel in beeld. (E 500,- te betalen BTW wijst ongeveer op die E 2400,- drempel: 100/21 x 500,-= E 2380,-.) Om aan dat bedrag te komen - is afhankelijk van de gemiddeld te behalen winst per kWh; stel dat dit E 0,20 is -, moet je dus meer dan ongeveer 12.000 kWh verhandelen per jaar met ten minste E 0,20 winst p/kWh. Ik weet niet of, en zoja hoe snel je daar aan komt? Maar dat gemiddelde weten jullie wel o.b.v. jullie overzichten. Is dit dan een zorgpunt?

Als ik even het volgende rekenvoorbeeld gebruik en aanneem dat de gemiddelde inkoop kW-prijs E 0,20 is (lijkt me redelijk hoog bij een dynamisch contract
Herzieningsdrempel ziet toe op de afgetrokken BTW.

Dus trek je 1500 BTW af voor je thuisbatterij maar heb je ook al 1500 afgetrokken voor je zonnepanelen (ik denk in die 5 jaar) dan zit j erboven en moet je BTW terugbetalen. Dat is niet anders als dat je je zonnepanelen uitbreidt en boven die drempel zou komen.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:56:
[...]

Als ik de aFRR exports optel kom ik op: 3,951kWh, van de 5,846 kWh totaal. dus niet helemaal hoger? of lees ik hem ergens verkeerd :X
Je ISP van 1745 -1800.

aFRR export 1,027kWh. Export over de meter 0,898 kWh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K0q5HhxIMDM8V6ls12blRc3zzI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/V8s7vfhB27zoweAzzwz8JZ99.png?f=user_large

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:54:
We weten natuurlijk ook dat Eigen Huis die praktijken zelf bezigt, te beginnen met pv en dan de rest.
Klopt, het is een bedrijf wat zogenaamd neutraal is. Wil niet zeggen dat de tips waardeloos zijn natuurlijk, je moet ze ook op het aanbod van hun favoriete kickback leverancier toepassen ;)

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Moby schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:39:

Verder eens met @blue eyes, liever gewoon een hoog bedrag ipv hoog gemiddelde. Lekker volume heen en weer pompen.
Dat is een teken van twijfel van je vader en gezien de berichtgeving over het onderwerp best te begrijpen.
En bij twijfel ook de juiste reactie, even laten bezinken.
Dat het BE systeem en de betaling na installatie onderscheidend zijn tov de malafide bedrijven is moeilijk te snappen als je onze ervaring zelf nog niet hebt.
Misschien helpt het hem om bij Balans in Ochten even langs te gaan en met Don te praten.
Dan ziet hij dat het weliswaar een kleine startende onderneming is maar samen met jouw verhaal erbij toch echt te vertrouwen is.
Moet hem natuurlijk ook wel echt passen maar dat had jij vast al bekeken 😇

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:09
De algoritme goden hebben geluisterd. Gisteren was er flink veel import! SOC bereikte de 88% Met 33.7 kWh import + 43.3 kWh Solar. Dat is mooi om te zien, wellicht toevallig vanwege gunstige aFRR/onbalans condities.

Ik kon zo zonder problemen de auto met 30 kWh laden (ik had 15 kWh meer willen laden maar voor nu was dat prima). En ik had zelfs nog wat over voor in de avond/nacht.

In de nacht was ik dus beschermd tegen hoge prijzen, en ging zelfs terugleveren voor 40 cent. Na 5:00 uur vanochtend was de accu wel leeg gemaakt en ging alles van het net. Normaal zou de accu al lang leeg zijn en moest ik al alles van het net halen en zat de auto wellicht te laden voor 40 cent kaal in de nacht. Dus dikke prima!

• epicfailguy23
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Je ISP van 1745 -1800.

aFRR export 1,027kWh. Export over de meter 0,898 kWh.

[Afbeelding]
the plot thickens... er wordt gewoon stroom afgeroomd + bijgeplust.. wellicht een vraag om aan balans te stellen ;) Ik zal eens een mailtje er aan wagen.

• blue eyes
@ andre - ik heb niet op de bit je verhaal in technische zin gevolgd maar ik werd in je laatste posting getriggerd door je opmerking - kort door de bocht: gelukkig heb ik geen EV.

Een EV is imo iets wat BE gewoon niet in kan schatten, zeker niet op de huidige periode. Met elke keer laden zal AI meer info hebben, maar dit is zo ongeveer de meest instabiele verbruiker in een huis wat je kan bedenken.
Ik zie niet hoe BE dat zou moeten managen.

In een situatie zonder accu laden de EV gebruikers ook veel buiten zon uren op. Nu heb je alleen de potentie van de accu die je ook voor de EV KAN inzetten. Nu hebben we kleine EV accu's, grote EV accu's, weinig of veel nodig....
Me dunkt dat een paar maand ervaring te weinig is, en de zomer is evident anders voor een EV lader.
Ik vertel jou niets nieuws. Maar waar doel je dan wel op?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:59:
[...]

Herzieningsdrempel ziet toe op de afgetrokken BTW.

Dus trek je 1500 BTW af voor je thuisbatterij maar heb je ook al 1500 afgetrokken voor je zonnepanelen (ik denk in die 5 jaar) dan zit j erboven en moet je BTW terugbetalen. Dat is niet anders als dat je je zonnepanelen uitbreidt en boven die drempel zou komen.
Bij de Belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-kleineondernemersregeling/moet-ik-mijn-btw-aftrek-herzien-vanwege-de-kleineondernemersregeling) wordt gezegd:
Wanneer vindt er geen herziening van mijn btw-aftrek plaats?
Er vindt geen herziening voor aftrek bij investeringsgoederen en -diensten plaats als:
  • het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
  • én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR en het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
Dit is een speciale aanvulling op de gewone regels voor herziening van btw-aftrek.

Er volgt herziening als je boven die verkregen BTW ad E 500,- grens komt per jaar (ontvangen minus betaalde BTW). De teruggave voor zonnepanelen speelt alleen dan pas een rol.

Ik weet overigens niet hoe de Belastingdienst zou reageren als je de BTW niet terugvraagt, en je niet jezelf aanmeldt als ondernemer. Zou wel interessant worden in 2027 wanneer je immers geen BTW meer terugkrijgt over ingevoede stroom... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Tao op 06-08-2026 11:40 ]

Diablo3

• paQ
blue eyes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 10:51:

Een EV is imo iets wat BE gewoon niet in kan schatten, zeker niet op de huidige periode. Met elke keer laden zal AI meer info hebben, maar dit is zo ongeveer de meest instabiele verbruiker in een huis wat je kan bedenken.
Ik zie niet hoe BE dat zou moeten managen.
Zoals bij de concurrent: een berichtje sturen aan de AI dat je je auto gaat laden morgen. Of vandaag.

Of je laadt elke dag op het zelfde moment evenveel.

Weet je, we hebben hier natuurlijk altijd een reactieve instelling gehad. Op wat de EMS doet op basis van soc en tarief. Maar eigenlijk moet de EMS (kunnen) anticiperen op jouw ‘patroon’ kwa verbruik.

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 06-08-2026 11:38 ]

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 06-08 17:19
Ik heb nu al meerdere dagen in de afgelopen weken gezien dat het langer dan normaal duurt voordat resultaten weergegeven worden in het dashboard (ipv de standaard 2 dagen). Die dagen vallen vervolgens allemaal negatief uit qua inkoop en verkoopkosten, ingeklemd tussen dagen die allemaal volop positief zijn. De tabel met verbruik per kwartier laat dan ook vreemde resultaten zien. Alsof ik elk kwartier stroom heb geïmporteerd en tijdens de zonuren heb geëxporteerd. Kortom, alsof ik geen batterij heb. Als ik dat naast mijn Homewizard resultaten houdt, dan zie ik dat dit evident onjuist is. Op onderstaande dag heb ik bv alleen maar stroom geïmporteerd vanaf 7 uur in de ochtend. Zien anderen dit fenomeen ook? Ik ga Balans er sowieso over mailen want er gaat hier iets mis en het lijkt ook in structureel in mijn nadeel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E01r2VWCS3hAEwSJK0aTAFSVkR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dLlChRTDwcpSFHRSZ71iQHje.png?f=fotoalbum_large

• sensitizer
Ik had dit o.a. op 19, 20, 21 en 28 juli

• KoningSlakkie
sensitizer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:54:
Ik heb nu al meerdere dagen in de afgelopen weken gezien dat het langer dan normaal duurt voordat resultaten weergegeven worden in het dashboard (ipv de standaard 2 dagen). Die dagen vallen vervolgens allemaal negatief uit qua inkoop en verkoopkosten, ingeklemd tussen dagen die allemaal volop positief zijn. De tabel met verbruik per kwartier laat dan ook vreemde resultaten zien. Alsof ik elk kwartier stroom heb geïmporteerd en tijdens de zonuren heb geëxporteerd. Kortom, alsof ik geen batterij heb. Als ik dat naast mijn Homewizard resultaten houdt, dan zie ik dat dit evident onjuist is. Op onderstaande dag heb ik bv alleen maar stroom geïmporteerd vanaf 7 uur in de ochtend. Zien anderen dit fenomeen ook? Ik ga Balans er sowieso over mailen want er gaat hier iets mis en het lijkt ook in structureel in mijn nadeel.

[Afbeelding]
Dat is aardig wat sluipverbruik uit het net inderdaad. Bij mij staan ze op 0,000 kWh of rond de 0,006 kWh wat dus resulteert in 0,00 EURO. Dus inderdaad even mailen of bellen.
edit:
bij aanname dat je accu niet leeg was en dus niet op idle mode stond

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 06-08-2026 12:05 ]

• Wolly
  • Niet online
sensitizer schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:54:

~[Afbeelding]
Je toont niet de imports vanaf 0700AM.
De imports die je wel toont doen mij denken aan de 13% bug, waarbij bij SOC13% over wordt gegaan op direct verbruik uit het net.

Of je accu's waren op 5% waarbij in de regel ook wordt overgegaan op direct verbruik.

Wel apart dat zulke dagen langere verwerkingstijd hebben in jouw dashboard, ik heb de laatste maanden eigenlijk altijd het resultaat na 2 dagen afgezien van een enkel dagje deze maand.

Ik zie dat je in het verleden al problemen had met de verbinding van het EMS, is dat nu helemaal opgelost?
sensitizer schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:28:
Bij mij komt de stroom sinds 5 uur vanmorgen rechtstreeks uit het net zo lijkt het. SOC staat continue op 21%. Mn EMS geeft aan geen contact te hebben met mn Eastron meter. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 06-08-2026 12:09 ]

• sensitizer
Ik heb idd alleen even het begin van de tabel laten zien, maar de importwaarden nemen af richting het hoogtepunt van de zon en nemen dan weer toe, terwijl de exportwaarden toenemen rond het moment dat de zon schijnt en nemen dan weer af. Voor de compleetheid hieronder wel de SOC-grafiek, maar ook de Homewizard grafiek, waar je duidelijk ziet dat import en export op andere tijden plaatsvindt. Op andere dagen, is dan 1 op 1 overeenkomend met de tabel van Balans, behalve dus op sommige dagen. Het is alsof mijn totale export en import van die dagen een soort van uitgesmeerd is als een soort normale verdeling over het etmaal.

@Wolly dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker, maar het EMS probleem gaf vooral live issues in het dashboard, dat heb ik daarna nooit meer gezien.

Dank voor jullie snelle reacties, ik ga er achteraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qIEZjZ3QcF0Npc2eswhHhupe4PE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uFjOmQrftSDACKrqdm3SWZvz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0lqNJTvWeDW5iZh_-XdP6vtzqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jtv3DWcdwdCYnZpA389wFH2J.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door sensitizer op 06-08-2026 12:12 ]

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:35:
[...]

Zoals bij de concurrent: een berichtje sturen aan de AI dat je je auto gaat laden morgen. Of vandaag.

Of je laadt elke dag op het zelfde moment evenveel.

Weet je, we hebben hier natuurlijk altijd een reactieve instelling gehad. Op wat de EMS doet op basis van soc en tarief. Maar eigenlijk moet de EMS (kunnen) anticiperen op jouw ‘patroon’ kwa verbruik.
Ik bedoel, maar ik denk jij ook, zelfstandig, zonder ons ingrijpen.
Met elke dag leert het systeem bij, wordt het meer voorspelbaar.

Ik denk alleen dat dit best lang duurt voordat het solide is.

En ja, handmatig bijsturen, maar daar doel ik juist niet op, sec dat BE stuurt.
En dan wellicht 80% goed zitten.
Ook AI gaat niet kunnen voorspellen dat ik komende week 5 dagen naar R'dam moet, en de week erop maar 1 dag....
En dan soms onderweg laden, soms niet. Imo redelijk onvoorspelbaar in mijn situatie.
Vandaag de 80/20 regel....... ;)

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:07:
Dit toont wel een beetje aan hoe suggestief het “bespaard tov” blokje is.
Geen import, alles op PV, en toch is de besparing hoger dan de opbrengst. Onbestaanbaar natuurlijk.
Zo heb jij 25 euro ‘bespaard’, en ik 14.
Besparen kun je alleen op kosten.
Ik heb een sensor in HA meelopen met het actueel gebruik, tegen de actuele prjs. Dat geeft mij de virtuele kosten als ik geen accu en PV zou hebben.
Mijn besparing is dan die hoeveelheod die ik zelf heb opgewekt, of uit de accu komt, verrrekend met import.

Als ik geen import heb, 40 kWh verbruikt, zeg tegen 30 cent, is dat in mijn berekening dan 12 euro bespaart.
Als ik de EV laadt, en hoef geen import te doen, wordt de besparing vele tientjes.

In de winter uiteraard het omgekeerde, dan wek ik max 10 kWh op een dag op, daarmee max 3 euro per dag besparen, plus inkoopvoordeel tov reguliere prijs (dat heb ik niet in de berekning zitten - nu low profile gehouden - zal eens met Claude overleggen :D :D ).

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 12:16:
[...]

Ik bedoel, maar ik denk jij ook, zelfstandig, zonder ons ingrijpen.
Met elke dag leert het systeem bij, wordt het meer voorspelbaar.

Ik denk alleen dat dit best lang duurt voordat het solide is.

En ja, handmatig bijsturen, maar daar doel ik juist niet op, sec dat BE stuurt.
En dan wellicht 80% goed zitten.
Ook AI gaat niet kunnen voorspellen dat ik komende week 5 dagen naar R'dam moet, en de week erop maar 1 dag....
En dan soms onderweg laden, soms niet. Imo redelijk onvoorspelbaar in mijn situatie.
Vandaag de 80/20 regel....... ;)
Waarom zou AI dat allemaal moeten voorspellen. Onnodig ingewikkeld en storingsgevoelig.

Geef ons gewoon de bewezen technieken zoals Tibber dat bijvoorbeeld doet, "ik wil dat mijn auto geladen is op maandag 0700AM, regel het voor de laagste prijs".

Hoeft AI niets te voorspellen in dat opzicht. Simpel en bewezen, hoeft geen maanden te kosten om te implementeren.

• jacovn
  • Laatst online: 04:55
Ik geloof helemaal niet dat de EMS met AI werkt, slim is, leert.

Volgens mij zitten er simpele thresholds in waarop hij besluit te laden en ontladen, en wordt remote aangestuurd voor AFFR en andere triggers om te laden en ontladen.

Maar ik kan er net zo goed naast zitten, maar als het ding geen internet koppeling heeft doet hij weinig meer.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
jacovn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:10:
Ik geloof helemaal niet dat de EMS met AI werkt, slim is, leert.

Volgens mij zitten er simpele thresholds in waarop hij besluit te laden en ontladen, en wordt remote aangestuurd voor AFFR en andere triggers om te laden en ontladen.

Maar ik kan er net zo goed naast zitten, maar als het ding geen internet koppeling heeft doet hij weinig meer.
M.i. is het een model dat reageert op jouw PV en jouw verbruik. Zou best mbv AI tot stand gekomen kunnen zijn. Het is wel voor iedereen anders. Alsof iedereen zijn eigen excel sheet heeft zeg maar.

• Tao

Tao

DPC DE_KOMETEN

Ophelder vraagje van mij.

Ik ben aan het mailen met Balansenergie voor aanschaf van hun batterij. 12kW is het vermogen van de Deye omvormer.

Ik lees in dit topic dat - met een firmware update - dit vermogen opgehoogd kan worden naar 16kW. Balansenergie stelt dat ze max 12kW aan vermogen aan kunnen en niet mee

Kan de 12 kW-omvormer direct vanaf het begin worden opgehoogd naar 16 kW?
Het standaard Balans Systeem heeft een omvormer van 12 kW. Wij leveren geen andere omvormers.

Wut?

[ Voor 22% gewijzigd door Tao op 06-08-2026 13:45 ]

Diablo3

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:49
Tao schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:42:
Ophelder vraagje van mij.

Ik ben aan het mailen met Balansenergie voor aanschaf van hun batterij. 12kW is het vermogen van de Deye omvormer.

Ik lees in dit topic dat - met een firmware update - dit vermogen opgehoogd kan worden naar 16kW. Balansenergie stelt dat ze max 12kW aan vermogen aan kunnen en niet meer.

Wut?
Nee, het vermogen van de Deye blijft 12kW. Wat aangepast is na de firmware update is dat je maximaal 16 kW kunt terugleveren als je op dat moment ook PV productie hebt.

• epicfailguy23
deejeebv schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:46:
[...]

Nee, het vermogen van de Deye blijft 12kW. Wat aangepast is na de firmware update is dat je maximaal 16 kW kunt terugleveren als je op dat moment ook PV productie hebt.
Daarbij is het ook Balans niet die de update doet, maar dat Deye dit pushed van afstand. Je moet de omvormer aanmelden met serienr ect. Deye doet dan de update wanneer ze zin hebben (de deye gaat dan een paar x aan en uit. Dus meeste mensen met offgrid hebben deze dus niet).

Vandaar dat het wellicht niet lukt voordat deze wordt opgeleverd.

• jacovn
paQ schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

M.i. is het een model dat reageert op jouw PV en jouw verbruik. Zou best mbv AI tot stand gekomen kunnen zijn. Het is wel voor iedereen anders. Alsof iedereen zijn eigen excel sheet heeft zeg maar.
Leert niets van mijn verbruik. Toen het systeem nog werkte was elke nacht de export van de avond ervoor te vroeg begonnen en kan dan net niet genoeg lang doorgaan. Wel is de SoC te laag om de nacht door te komen, dus dan importeert hij elke keer een blokje, totdat de soc grens weer geraakt wordt etc.

Ik mis zo een paar uren. Nu weet ik natuurlijk niet of een tiental keren een blokje import meer kost dan een groter blok export de avond ervoor. Wellicht is het nog wel positief zelfs.

Het is alleen tegen je gevoel in.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jacovn
epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Daarbij is het ook Balans niet die de update doet, maar dat Deye dit pushed van afstand. Je moet de omvormer aanmelden met serienr ect. Deye doet dan de update wanneer ze zin hebben (de deye gaat dan een paar x aan en uit. Dus meeste mensen met offgrid hebben deze dus niet).

Vandaar dat het wellicht niet lukt voordat deze wordt opgeleverd.
Ik neem aan dat balans de deye aanmeld en ik dat niet zelf hoef te doen ?

• KoningSlakkie
Hier was de import goed bezig 21 kWh tot nu toe. Zojuist is de import gestopt bij een SOC van 64%. Terwijl de onbalans prijs juist het meest gunstigste is tot nu toe. Ik hoop dat we weer geactiveerd kunnen worden zolang een groot deel van de BE klanten nog ruimte hebben.

Edit:
Daar gaan we weer *O*

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 06-08-2026 14:32 ]

• Wolly
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:30:
Hier was de import goed bezig 21 kWh tot nu toe. Zojuist is de import gestopt bij een SOC van 64%. Terwijl de onbalans prijs juist het meest gunstigste is tot nu toe. Ik hoop dat we weer geactiveerd kunnen worden zolang een groot deel van de BE klanten nog ruimte hebben.

Edit:
Daar gaan we weer *O*
Bij mij maar 8kWh geimporteerd vandaag, startende in de ochtend met SOC15%.

Zit nu wel op 66%, zonnepanelen hebben dus meer opgebracht dan bij jou :+

• KoningSlakkie
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Bij mij maar 8kWh geimporteerd vandaag, startende in de ochtend met SOC15%.

Zit nu wel op 66%, zonnepanelen hebben dus meer opgebracht dan bij jou :+
Dat is dus mijn probleem, 12x455 Wp op ZO 137 en 12x460 Wp op NO 317, het dak bij mij is vol. Ik heb dus deze week maar maximaal solar productie van ~43-53 kWh per dag :'( . Daarvan zal al 20-30 kWh dagelijks de auto in gaan + verlies + huisverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 06-08-2026 14:43 ]

• jacovn
KoningSlakkie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Dat is dus mijn probleem, 12x455 Wp op ZO 137 en 12x460 Wp op NO 317, het dak bij mij is vol. Ik heb dus deze week maar maximaal solar productie van ~43-53 kWh per dag :'( . Daarvan zal al 20-30 kWh dagelijks de auto in gaan + verlies + huisverbruik.
Dat is denk ik voor veel mensen met een all electric huis hetzelfde issue. Mijn huis draait in koel modus 900-1000 watt. Dus ook al doe ik niets ben ik 24 kWh kwijt. Als de accu naar een soc van 20% gaat aan einde avond haal ik nooit de ochtend op de accu .

Dus nul op de meter is losgelaten voor import en export. Zolang eind resultaat positief is prima denk ik

• epicfailguy23
jacovn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:26:
[...]

Ik neem aan dat balans de deye aanmeld en ik dat niet zelf hoef te doen ?
klopt

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

jacovn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Dat is denk ik voor veel mensen met een all electric huis hetzelfde issue. Mijn huis draait in koel modus 900-1000 watt. Dus ook al doe ik niets ben ik 24 kWh kwijt. Als de accu naar een soc van 20% gaat aan einde avond haal ik nooit de ochtend op de accu .

Dus nul op de meter is losgelaten voor import en export. Zolang eind resultaat positief is prima denk ik
Waarom zou je nu in koel modus draaien. Je kan vandaag 24kWh besparen door een raam open te zetten

NB, afgelopen dinsdag een verkoop opbrengst van €17,41

[ Voor 4% gewijzigd door E-Transitie op 06-08-2026 14:55 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:23

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Tao schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 11:29:
[...]

Bij de Belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/kleineondernemersregeling/wat-betekent-meedoen-met-de-kleineondernemersregeling/moet-ik-mijn-btw-aftrek-herzien-vanwege-de-kleineondernemersregeling) wordt gezegd:
Wanneer vindt er geen herziening van mijn btw-aftrek plaats?
Er vindt geen herziening voor aftrek bij investeringsgoederen en -diensten plaats als:
  • het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
  • én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de KOR en het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
Dit is een speciale aanvulling op de gewone regels voor herziening van btw-aftrek.

Er volgt herziening als je boven die verkregen BTW ad E 500,- grens komt per jaar (ontvangen minus betaalde BTW). De teruggave voor zonnepanelen speelt alleen dan pas een rol.
In mijn situatie, met 12.800Wp aan zonnepanelen, adviseert Balans Energie twee extra modules. En met de off-grid optie erbij kom ik op €2582 BTW. Dat moet dan met de ontvangen BTW natuurlijk ook maar net goed uitkomen. Balans blijft wijzen naar De Centrale als beste partij en willen geen uitspraken over doen over de fiscale kant, maar in dit topic zijn veel mensen van mening dat het rekenmodel van De Centrale niet geschikt is voor deze grote opslag capaciteiten...

Als Balans zoveel met die ex. BTW prijzen adverteert mogen ze van mij ook best wat rekenvoorbeelden geven of met De Centrale afstemmen wat voor deze systemen de beste aanpak is...

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Kite op 06-08-2026 14:55 ]

• jacovn
E-Transitie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Waarom zou je nu in koel modus draaien. Je kan vandaag 24kWh besparen door een raam open te zetten
Ik ben niet thuis. De lucht wtw gaat wel in bypass als het buiten in de nacht koeler is. En de comfoclime staat op 24 celcius dus als lucht in huis afkoelt gaat die uit.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:30:

Edit:
Daar gaan we weer *O*
Hier draait alles nog steeds lekker door..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM1gA6XQdTAeSqRsGzb6nUQUT38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ujDNH8JUq1GLrF8xptKR6Tr.png?f=fotoalbum_large

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:49
Hier geen import meer, terwijl de voorspelde SOC 89% is, je zou verwachten dat er dan nog wat ruimte is. Huidige SOC 69%.

Laatste import was vanmorgen rond 10:15.

[ Voor 14% gewijzigd door deejeebv op 06-08-2026 15:12 ]

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:11:
Hier geen import meer, terwijl de voorspelde SOC 89% is, je zou verwachten dat er dan nog wat ruimte is. Huidige SOC 69%.

Laatste import was vanmorgen rond 10:15.
Bij mij ook niet meer sinds 13:00u. Je zou denken, gooi maar vol maar ze zullen ook rekening houden met wanneer leeg te gooien?

Als ze teveel laden en de AFRR bids worden niet afgeroepen blijven ze zitten met een overschot wat op onbalans moet worden gedumpt.
Wel jammer dat het bij de ene wel doorlaadt en bij een ander dan stil ligt.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[...]

NB, afgelopen dinsdag een verkoop opbrengst van €17,41
Of drogen, werkt ook heel goed en verbruikt minder dan koelen

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:15:
[...]

Bij mij ook niet meer sinds 13:00u. Je zou denken, gooi maar vol maar ze zullen ook rekening houden met wanneer leeg te gooien?

Als ze teveel laden en de AFRR bids worden niet afgeroepen blijven ze zitten met een overschot wat op onbalans moet worden gedumpt.
Wel jammer dat het bij de ene wel doorlaadt en bij een ander dan stil ligt.
Idd, waar trekken ze die grens?

• epicfailguy23
[...]

Omdat het dan 30graden binnen wordt.. voor de rest van de zomer blijft het netjes 21 graden overal O-)

Net zoals vloerverwarming zet je koeling ook niet uit. Daarbij als het niet warm wordt koelt de WP regelt de pomp ook automatisch terug, dus vandaag besparen we zowisow 8)

[ Voor 14% gewijzigd door epicfailguy23 op 06-08-2026 15:23 ]

• Source90
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Omdat het dan 30graden binnen wordt.. voor de rest van de zomer blijft het netjes 21 graden overal O-)

Net zoals vloerverwarming zet je koeling ook niet uit. Daarbij als het niet warm wordt koelt de WP regelt de pomp ook automatisch terug, dus vandaag besparen we zowisow 8)
Blijf mij verbazen over het verschil in efficiëntie tussen w/w en l/w warmtepompen. Zag paar posts terug 1kWh langskomen O_o

Hier gebruikt de warmtepomp op koelen een tiende van wat ik hierboven zag (gemiddeld 165Wh), af en toe een verhoging naar 450W voor warm water bijverwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZiBCm9Q7PpGbFpRJ7F9ijZvauI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkUKnqmrZGoWxjMzaBtR6BCo.jpg?f=fotoalbum_tile
Als de 16-20% bug niet aanwezig was, had ik de hele nacht uit de accu kunnen halen (nu flatline rond 2200uur, alles van net).
Verder is de warmtepomp weer wat offtopic en zal ik het bij de batterij houden :)

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 06-08-2026 16:01 ]

• jacovn
Source90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Blijf mij verbazen over het verschil in efficiëntie tussen w/w en l/w warmtepompen. Zag paar posts terug 1kWh langskomen O_o

Hier gebruikt de warmtepomp op koelen een tiende van wat ik hierboven zag (gemiddeld 165Wh), af en toe een verhoging naar 450W voor warm water bijverwarmen.
[Afbeelding]
Als de 16-20% bug niet aanwezig was, had ik de hele nacht uit de accu kunnen halen (nu flatline rond 2200uur, alles van net).
Verder is de warmtepomp weer wat offtopic en zal ik het bij de batterij houden :)
Mijn hele huis gebruikt 900-1000 watt met vloerkoeleing via wp (ongeveer 180-200 watt) de comfoclime is een airco module op de lucht wtw, die doet max 500 watt. Dan kom ik zo rond de 1000 watt uit (koelkasten,depvriesen, cameras, nvr, netwerk met 4 access points voor denkking etc. zitten daar ook bij in)

Als ik niet koel zit ik meestal tussen 450-500 watt in.

dus als de EMS leert zou je verwachten dat hij aan einde van export rekening houd dat er 8-10 uur aan komt zonder solar en daar ofwel 5 kWh of 10 kWh voor moet overhouden. Als het op 20% SOC stopt, is dat bij mij 12 kWh over. Alleen dan ben je gedurende die 10 uur die 20% aan het bijhouden.

Logischer zou het zijn als er dus i.p.v 20% over er 40% over zou zijn voor een nacht met koelen. En 30% voor een nacht zonder koelen (simpelweg naar de buiten temperatuur kijken, als het AI is is dat 1 parameter meenemen in beslissing)

Dus ik denk dat er domweg op threshold gestuurd wordt, en dan balans die thresholds aan past na gelang seizoen.

als het in de winter ook exporteerd tot 20% en de WP toert op tegen de ochtend als het op zijn koudst buiten is, dan lijkt die paar cent winst in de avond zinloos.

• KoningSlakkie
Ramen gaan niet open want de WTW houdt lekker alles op temperatuur en houdt de insecten tegen. Vloerkoeling staat ook 12 uur per dag aan. En daarmee haal ik bijna 21 graden in het huis door heel het jaar. Alles bij elkaar op dit moment 500-1000W verbruik. Hoewel het allemaal energie zuiniger kan, wil ik niet alles helemaal kapot optimaliseren door in te leveren in quality of life.

Maar het punt is vooral, een van de WAF argumenten voor een thuisaccu was dat het minder uitmaakt wanneer je iets doet. En ja dan heb ik het over de maandlasten qua energiekosten. Ik heb geen thuisaccu om er naar te kijken. Ik geloof dat het de toekomst is. Maar de toekomst mag al binnen enkele maandjes er al zijn.

De thuisaccu buffert goedkope energie uit solar en uit het net. Met een 4e module zou het qua grootte perfect aanmoeten sluiten aan onze energie behoefte. En een thuisaccu beschermt mij iets meer tegen prijsfluctaties op de day-ahead en in ons geval dus ook op de verschillende onbalansmarkten.

Nu moet de handelstrategie nog verbeterd worden zodat het rekening houdt met groot verbruikers. Maar laatste paar dagen lijkt de batterij toch beter zijn ding te doen. Vandaag al 37 kWh geïmporteerd met een SOC van 54%. Ik zal waarschijnlijk lekker terug kunnen leveren in de avond.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Mr_Kite schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

In mijn situatie, met 12.800Wp aan zonnepanelen, adviseert Balans Energie twee extra modules. En met de off-grid optie erbij kom ik op €2582 BTW. Dat moet dan met de ontvangen BTW natuurlijk ook maar net goed uitkomen. Balans blijft wijzen naar De Centrale als beste partij en willen geen uitspraken over doen over de fiscale kant, maar in dit topic zijn veel mensen van mening dat het rekenmodel van De Centrale niet geschikt is voor deze grote opslag capaciteiten...

Als Balans zoveel met die ex. BTW prijzen adverteert mogen ze van mij ook best wat rekenvoorbeelden geven of met De Centrale afstemmen wat voor deze systemen de beste aanpak is...
Ik weet natuurlijk niet wat jouw exacte situatie is, maar ik heb met meer Wp dan jij ruim voldoende aan vier modules. Het aantal Wp zegt op zichzelf niet zo veel; de daadwerkelijke PV-opbrengst per dag is veel relevanter. In mijn geval is dat op een absolute topdag ongeveer 85 kWh, en zulke dagen komen maar zelden voor.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• jacovn
Ik heb balans een email gestuurd on de backup v1 door een backup v2 te vervangen met eventueel een andere ats.

antwoord was op de v2:

In de nieuwe kast zit een overspanningsbeveiliging. Hierdoor kunnen we de de batterij standaard op bypass zetten. Wanneer het net dan wegvalt, springt de ATS automatisch in de actieve stand.

Je kunt de kast en componenten natuurlijk zelf vervangen, maar wel op eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor vervalt ook de garantie.

Toen ik aangaf het door hun te willen laten doen:

Helaas voeren wij dit soort maatwerk werkzaamheden niet zelf uit

Dus als je van chinesium devices af wilt verlies je de garantie.

• Mr_Kite

Mr_Kite

Tasteless schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat jouw exacte situatie is, maar ik heb met meer Wp dan jij ruim voldoende aan vier modules. Het aantal Wp zegt op zichzelf niet zo veel; de daadwerkelijke PV-opbrengst per dag is veel relevanter. In mijn geval is dat op een absolute topdag ongeveer 85 kWh, en zulke dagen komen maar zelden voor.
Het gaat bij mij op een topdag (strakblauw in mei) om 75kWh. Maar de rekentool van Balans gaat uit van afname (3337kWh) en teruglevering (8912kWh) jaarlijks, en geeft dan als advies 2 extra modules, bij 1 extra zeggen ze dat die tot 8000kWh jaarlijks geschikt is. Het is voor mij niet duidelijk wat de relatie tussen jaarlijks verbruik en capaciteit is, kan iemand dat uitleggen?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:34
Source90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Dat was ik denk ik met er melding van 1600W airco verbruik. Maar bedenk goed dat je de situatie niet kent waarin de airco opereert en dat dit nogal wat uitmaakt.

In ons geval is er een multi splitunit aanwezig ( op 4,5 kW buitenunit) op zolder die ons hele huis koelt. Dit is niet gebruikelijk maar doordat koude lucht daalt en warme lucht stijgt en we via de trappen het open kunnen zetten dat er circulatie in het hele huis is wordt er 145 m2 gekoeld.

Ons huis staat op het zuiden, maar als het zonnetje volop schijnt, 30 graden is, het vochtig is en daarbij momenteel ons zonnescherm beneden kapot is. Komt er een bak aan warmte het huis in wat hij krijgt te verwerken en je dat soort wattages krijgt.

Een airco per kamer wordt aangeraden vooral voor verwarmen maar ook voor koelen voor efficiëntie.

Dat onze airco het dus wat zwaarder heeft is logisch, gelukkig hebben we genoeg zonnepanelen dat het gratis is om te koelen op deze manier en het hele huis comfortabel is en blijft. In combinatie met een omgekeerde warmte piramide. Heeft iemand het alsnog warm beneden, loop je een verdieping omhoog.

Onze warmtepomp, hoewel die prima kan koelen, werkt niet met radiatoren om te koelen. Bovendien is condenserend koelen vele malen effectiever om de temperatuur omlaag te krijgen.

Verder zijn we ook heel blij met de warmtepomp zelf, maar die is vooral voor het verwarmen en heet water maken.

en nu weer ontopic.

Zit nu op 80% SOC maar heb de hele middag geen import meer gehad. Voorspelling staat op 88%. Had verwacht dat er doorgeladen zou worden maar helaas. Lijkt toch dat ze ruimte willen houden voor extreme situaties of uiteraard genoeg ruimte in de pool van accus om het ergens anders beter kwijt te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 06-08-2026 17:24 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
jacovn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:01:

In de nieuwe kast zit een overspanningsbeveiliging. Hierdoor kunnen we de de batterij standaard op bypass zetten. Wanneer het net dan wegvalt, springt de ATS automatisch in de actieve stand.
Dan vraag ik me af of ze zich realiseren dat een overspanningbeveiliging de boel kortsluit naar aarde. Dit is dus destructief, of je moet de cartridges vervangen, of in geval mijn OBO compact het hele ding. (Maar deze neemt ook fijnbeveiliging klasse2 mee)
Dat kortsluiten maakt natuurlijk dat een hele bak zekeringen door gaan, die van de hoofdaansluiting waarschijnlijk, de remautomaat, de Eaton in de Deye zelf.

Je krijgt er dus gewoon een onbetrouwbare noodstroomvoorziening mee… wat … een… kul

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blue eyes
Hier nu de SoC op 96% , SMA WP op de min. stand van 1000watt, en de Enphase op 100% , kortom, 5000 watt het net op tegen negatieve prijzen.

Dit is normaal proces, techniek. Maar als dadelijk nu ook het vernuft wordt ingebouwd, dat ook is het maar 0 cent opbrengst, de accu zover wordt leeggemaakt zodat de extra opbrengst opgeslagen kan worden ipv geleverd.

Ik zit nu op heel ver weg afstand van huis, kijk niet zoveel. Op dit momen al 32 kWh aan export, wellicht vannacht leuke prijzen gehad ;)

• Mr_Kite

Mr_Kite

Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Dan vraag ik me af of ze zich realiseren dat een overspanningbeveiliging de boel kortsluit naar aarde. Dit is dus destructief, of je moet de cartridges vervangen, of in geval mijn OBO compact het hele ding. (Maar deze neemt ook fijnbeveiliging klasse2 mee)
Dat kortsluiten maakt natuurlijk dat een hele bak zekeringen door gaan, die van de hoofdaansluiting waarschijnlijk, de remautomaat, de Eaton in de Deye zelf.

Je krijgt er dus gewoon een onbetrouwbare noodstroomvoorziening mee… wat … een… kul
Wat zou in jouw ogen een goede/betere oplossing zijn en is dat door een 3e partij eenvoudig uit te voeren?

• jacovn
Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Kun je uitleggen waarom er ook zekeringen door gaan?

Ik nam aan dat een chinesum ats met zwevende nul spanning naar 400 volt per fase kan brengen en dat ze dat afvangen ? Maar ja dan zou een betere ats een goedkopere (en betere) oplossing zijn geweest.

• Ronald
  • Nu online
@Mr_Kite handmatige omschakelaar (Sontheimer schakelt N trailing -leading , maar niet zonder moment van stroomloosheid)

En dan of altijd over de load poort draaien of handmatig omschakelen bij stroomuitval.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
  • Nu online
@jacovn hoeveel stroom denk je dat er over een kortsluiting naar aarde gaat lopen? En waar gaat dat vandaan komen?

Er is geen betaalbare ATS op de markt…

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 06-08-2026 19:45 ]

• jacovn
Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:39:
@jacovn hoeveel stroom denk je dat er over een kortsluiting naar aarde gaat lopen? En waar gaat dat vandaan komen?

Er is geen betaalbare ATS op de markt…
Ik zou het niet weten, daarom vraag ik om uitleg. Als er geen nul is en dan fase-fase heb je denk ik 400 volt

Ik dacht een amazon link gezien te hebben voor iets onder de €90 voor een sontheimer. Dat lijkt me goedkoper dan dingen sie defect gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door jacovn op 06-08-2026 22:36 ]

• Ronald
  • Nu online
@jacovn kortsluitig: 0V en zoveel Amperes als de wijkkast kan leveren (minimaal honderden dus)

Meer dan welke zekering in je kast ook mag overleven…
Draai je off grid dan overbelast je de Deye en die zal dus uit gaan.
Draai je grid dan trek je alle zekeringen tussen de straat en de overspanning beveiliging er uit

[ Voor 35% gewijzigd door Ronald op 06-08-2026 22:39 ]

• jacovn
Ze hebben mijn ats onder load omgezet. Een aardlek tripte en 4 groepen uit.

ik heb elk half uur fotos gemaakt en opeens viel er van alles uit. De foto daarna stond de ats in andere stand.

de storingen die ik ervaarde lijken weer opgelost. 886 Mhz devices en andere 433 mhz devices deden moeilijk. Iets heeft dat gestoord denk ik, werkte laats weer.

[ Voor 30% gewijzigd door jacovn op 06-08-2026 22:41 ]

• Source90
  • Nu online
Mr_Kite schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:04:
[...]

Het gaat bij mij op een topdag (strakblauw in mei) om 75kWh. Maar de rekentool van Balans gaat uit van afname (3337kWh) en teruglevering (8912kWh) jaarlijks, en geeft dan als advies 2 extra modules, bij 1 extra zeggen ze dat die tot 8000kWh jaarlijks geschikt is. Het is voor mij niet duidelijk wat de relatie tussen jaarlijks verbruik en capaciteit is, kan iemand dat uitleggen?
De vraag is of je een extra module wilt afnemen voor enkele dagen in het jaar dat hij wel vol komt.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:37:
@jacovn kortsluitig: 0V en zoveel Amperes als de wijkkast kan leveren (minimaal honderden dus)

Meer dan welke zekering in je kast ook mag overleven…
Draai je off grid dan overbelast je de Deye en die zal dus uit gaan.
Draai je grid dan trek je alle zekeringen tussen de straat en de overspanning beveiliging er uit
Maar zeg je nu dat de offgrid oplossing die Balans levert, tegenwoordig met overspanningbeveiliging, eigenlijk heel veel zaken permanent kapot kan maken?

• Ronald
  • Nu online
@Wolly zou alleen zekeringen en de overspanningbeveiliging zelf moeten zijn

• jacovn
Maar 2 jaar niet aan de ATS komen en dan als de garantie eraf is alles maar vervangen voor betere onderdelen.

installateur wil ook niet de c25 van balans achter de hoofd meter. Dus dan maar een hoofd schakelaar ervoor dan.

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 06-08-2026 22:56 ]

• Wolly
  • Niet online
Het gaat hard met de (thuis)batterijen. Bijbehorend plaatje
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/HO8cGEyXkAAG4M4?format=png&name=small

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09:19
Wolly schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:58:
Het gaat hard met de (thuis)batterijen.
[X]
Bijbehorend plaatje
[Afbeelding]
Nederlanders willen hun zonnestroom niet gratis weggegeven

• Ronald
  • Nu online
jacovn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:54:
Maar 2 jaar niet aan de ATS komen en dan als de garantie eraf is alles maar vervangen voor betere onderdelen.

installateur wil ook niet de c25 van balans achter de hoofd meter. Dus dan maar een hoofd schakelaar ervoor dan.
Ik heb mijn hoofdschakelaar ook gewoon behouden. En vooraf bedongen om een ABB B20 te gebruiken voor de Deye… dat lukte niet om te communiceren met de Oekraïense vrienden, dus gemeld dat ik dat zelf in orde zou maken…

• JackOat
Deze ochtend is voor het eerst hier de (64kWh) batterij ontladen tot 13% soc.

23% soc was het minimum afgelopen 2 maanden. Update van het ems denk ik? Ik heb niet genoteerd wat de versie hier was , maar deze versie staat nu in mijn account : 0411895-v1.0.38

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:31
Mr_Kite schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

Vandaag wordt als het goed is mijn thuisbatterij geïnstalleerd. Op goede dagen wek ik tussen de 85 en 95 kWh op (15.540Wp). Mij is geadviseerd om één of twee extra batterijmodules te nemen. Uiteindelijk heb ik besloten dat niet te doen en te kiezen voor een batterij van 48,2 kWh.

Ook wil ik de btw terugvragen via de ''De Centrale''. Ik heb daar al eerder contact mee gehad. Ik ga hen de vraag voorleggen naar aanleiding van de informatie die ik hier op het forum heb gelezen.

Stuur me gerust een DM als je wilt, dan houd ik je op de hoogte van hoe het verloopt.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• The Legend
  • Laatst online: 12:00

The Legend

*Plop*

Pas goed op met die constructie van De Centrale, dat betekent waarschijnlijk dat je 80-90% van de BTW alsnog afdraagt en daarnaast De Centrale moet betalen voor hun diensten. Tenzij hun werkwijze is aangepast, maar dat kan ik me niet voorstellen want ons systeem past niet in hun verdienmodel.

Ik ben toch malle pietje niet!

• blue eyes
Voor wat het waard is (ben ergens elders, lees slecht mee), de warmtepomp:

Hier ongeveer 5 - 6 kWh per dag gemiddeld, voorjaar - herfst. Zodra de pomp ook gaat verwarmen, koudere periode, gaat het verbruik maal 3 - 4.
Ik heb een aardwarmte pomp, erg efficent (helaas nu 17 jaar oud - dus erg dure vervanging op de planning).
De pomp koelt nu alleen maar, en uiteraard onze warm / heet water voor douche, kraan.

• JackOat
JackOat schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 08:11:
Deze ochtend is voor het eerst hier de (64kWh) batterij ontladen tot 13% soc.

23% soc was het minimum afgelopen 2 maanden. Update van het ems denk ik? Ik heb niet genoteerd wat de versie hier was , maar deze versie staat nu in mijn account : 0411895-v1.0.38
Ik vermoed dat bovenstaande hier ook tot het '13% idle' probleem heeft geleid :(

Ik dacht begrepen te hebben dat de PV productie de batterij vanzelf uit de idle status krijgt? Sinds 08.00 staat de batterij standby en alle PV productie, momenteel 4kW, gaat niet in de batterij, maar rechtstreeks het net op. Na 2 uur dus nog steeds 13% soc..

Iemand tips?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:48:
@Wolly zou alleen zekeringen en de overspanningbeveiliging zelf moeten zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIAY94Z9omAUXB_kBU0pQl0RLVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lu4CgDPp3YettQVldl2DpgI3.jpg?f=fotoalbum_large

Dan pakken we de kast er even bij ...
De geschakelde aansluitingen van de 'ATS' gaan via een C25 (Net/Eastron of LOAD).
Richting de groepenkast lijkt een C40 te zitten en juist daar zit onze overspanning kortsluiter op.
Er lijkt van uit gegaan te zijn dat een C25 dit (snel genoeg) oplost, de Eaton B50 in de omvormer of de hoofdzekeringen gaan er in theorie niet uit.
JackOat schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:03:
[...]

Ik vermoed dat bovenstaande hier ook tot het '13% idle' probleem heeft geleid :(

Ik dacht begrepen te hebben dat de PV productie de batterij vanzelf uit de idle status krijgt? Sinds 08.00 staat de batterij standby en alle PV productie, momenteel 4kW, gaat niet in de batterij, maar rechtstreeks het net op. Na 2 uur dus nog steeds 13% soc..

Iemand tips?
We kunnen niet genoeg klagende klanten hebben voor BE hier iets aan gaat doen.
Je kan kijken of de batterijen uit idle blijven als je ze ieder uit (minuutje) en aan zet met de rode schakelaar op de achterzijde (alle lampjes en het display gaan uit).
Zodra ze uit idle zijn begint het opladen, bij mij soms al eerder met pv direct op de Deye (SG4).

• KoningSlakkie
Gisteren gingen we hier met 50 SoC de nacht in. Vannochtend was de accu 40% SoC. Gelukkig want er is er was voldoende ruimte om de auto bij te laden en nu voldoende energie om terug te leveren.

Goed gedrag dus.

• Ronald
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]

Dan pakken we de kast er even bij ...
De geschakelde aansluitingen van de 'ATS' gaan via een C25 (Net/Eastron of LOAD).
Richting de groepenkast lijkt een C40 te zitten en juist daar zit onze overspanning kortsluiter op.
Er lijkt van uit gegaan te zijn dat een C25 dit (snel genoeg) oplost, de Eaton B50 in de omvormer of de hoofdzekeringen gaan er in theorie niet uit.
Grid -> 63A HS -> Eastron -> ATS I + C25-links (Deye Grid?)
C25-rechts (Deye Load?) -> ATS II

ATS op I:
Stroomkring: Grid->ATS->SPD->Aarde (Surge protection device)
De SPD heeft een rating voor 20kA per fase (Vertaald: vuurwerk)... ga er maar vanuit dat de sluiting serieus goed gaat zijn en de beperking de aardweerstand is die heel laag zou moeten zijn.

Stroom kan alleen van bron naar sink lopen - Grid -> Aarde, dus de enige zekeringen die in de kring zitten zijn de hoofdzekeringen. Die ben je dan dus kwijt. In geval smelt is het dus te biecht bij Liander/Enexis/etc

ATS op II on-grid:
Stroomkring Grid -> C25-links -> Deye (C50) -> C25-rechts -> ATS -> SPD -> Aarde
De meest trigger-happy is nu C25-r. De C50 in de Deye zelf zou er mogelijk ook uit gaan als de kortsluiting goed genoeg is.. ga genoeg boven Inom en alles gaat even snel. De C25-l wordt in zekere zin beschermd door de buffer-condensatoren in de Deye en daarmee dus ook de hoofdzekeringen. De primaire voeding in de Deye gaat niet zo snel reageren dat het van belang is...

off-grid zijn de hoofdzekeringen beschermd door de lastscheider(HS)... dus dan gaat alleen C25-r en mogelijk de C50 in Deye.

Dit is de SPD: https://www.yroele.com/ac...ctrical-competitive-price

Die cartridges zijn eenmalig gebruik ;-)
Dus als het schakelen van de ATS ergens meer dan 275V maakt, dan kun je die fase niet ingeschakeld krijgen tot je de cartridge los trekt, en dan ben je niet meer beschermd.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 07-08-2026 11:35 ]

• blue eyes
Update mbt laatste service actie van BE (lage max opslag vermogen).

Gisteren tot 96% gekomen. De losse accu waardes komen nu steeds dichter bij elkaar, de ampere waardes ook, idem voor de aH / capaciteit waardes!

So far so good!

ps. en nu al weer een uur aan het exporteren, mooie prijzen deze ochtend! Afgelopen nacht ook al ;)

• ibak
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmSZ1bjSY5teXhHjxYfNgYfWqbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wLlDFcGKShdhlYD6fuKLg9A.jpg?f=fotoalbum_large Apart hoor ineens een periode waar de pv opbrengst rechtstreeks het net wordt opgestuurd.
Blijkbaar goede prijzen of aFFR..
Maar dat ze het dan zo regelen dat mijn batterij niet gebruikt wordt uit nog lage soc vind ik toch knap of toeval.
Over 2 dagen eens zien wat er om 11.30 in de lijst staat.
Mooi systeem hoor, trots op!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Fijn dat de mensen ook positieve verhalen blijven vertellen, leuk om te lezen. Laat maar komen.

Ik ben ook nog steeds tevreden, systeem werkt prima hier.

Eens kijken of we een zonsverduistering piek gaan zien :+

[ Voor 16% gewijzigd door Moby op 07-08-2026 11:48 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 11:39:
[Afbeelding] Apart hoor ineens een periode waar de pv opbrengst rechtstreeks het net wordt opgestuurd.
Blijkbaar goede prijzen of aFFR..
Maar dat ze het dan zo regelen dat mijn batterij niet gebruikt wordt uit nog lage soc vind ik toch knap of toeval.
Over 2 dagen eens zien wat er om 11.30 in de lijst staat.
Mooi systeem hoor, trots op!
Volgens mij staan je batterijen op 'idle' wat Balans stand-by noemt, zelfde euvel als veel anderen hebben en dat is juist geen pluim waard :9

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:18:
[...]

Volgens mij staan je batterijen op 'idle' wat Balans stand-by noemt, zelfde euvel als veel anderen hebben en dat is juist geen pluim waard :9
Zeker wel een pluim waard aangezien je zo toch mee kunt doen met aFFR ondanks een lage SOC. Als de batterij in idle was gegaan was de pv opbrengst rechtstreeks de batterij in gegaan en niet het net op.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie het als een storing die toevallig gunstig uitpakt, de batterijen horen niet bij 23% al op 'idle' te gaan als het niet eerder was maar daar hebben we geen plaatjes van.

• ibak
  • Nu online
Tasteless schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:29:
[...]

Zeker wel een pluim waard aangezien je zo toch mee kunt doen met aFFR ondanks een lage SOC. Als de batterij in idle was gegaan was de pv opbrengst rechtstreeks de batterij in gegaan en niet het net op.
En ze staan niet op idle maar op CHG.
heb ook nog nooit idle gezien behalve op 99%Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TloV1NUhBG05CK614IDrN1JBzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F12C3GyEGaYRXFtKxPRzyi4f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ibak op 07-08-2026 12:34 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ibak schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

En ze staan niet op idle maar op CHG.
heb ook nog nooit idle gezien behalve op 99%
Wat hebben we dan aan die melding op het dashboard als die niet vertelt wat er werkelijk gebeurt?
Het zal wel, BE vertelt bijna niks over wat ze aanpassen of anders doen en of dat dan handig is.

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste