Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

scoobs schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:49:
[...]

Als je de achtergrond van het bedrijf kende lach je je kapot. ;)
Jup, wilde net t zelfde posten…

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

epicfailguy23 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 21:46:
Mooie anti climax dit :+ maarja was semi te verwachten. Iedereen heeft zijn stroom vastgehouden en begint langzaam te exporteren want we wachten allemaal op de 4euro. Maar willen de 60cent niet missen :7
Wait for it, day ahead zakt pas tussen 22-22:30u. Mogelijk gaan we dan nog wel een paar kleine piekjes krijgen.

https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=2026-06-24&currency=EUR&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=NL

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Regeltoestand 2 komt ook alweer om de hoek kijken …

Van klussen krijg je grijze haren


  • stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 12:14
Vandaag iig wel veel geladen zodat we voldoende SoC hadden om mee te doen. Dat is snel geschakeld.

@zunrob
Effectief aFRR-vermogen per installatie is ~16 kW, niet 12 kW, dankzij de bijdrage van PV-productie en verbruik.
Maar kan toch ook de andere kant op werken, dus dan effectief maar 8kW (of minder, als je eigen verbruik 12 is kom je hooguit op 0)

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu maar hopen dat Balans niet vergeten is om de verkoopprijs wat lager te zetten na de EPEX piek, anders zitten we morgen allemaal met een volle accu.

  • The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:35

The Legend

*Plop*

Deze post wilde ik nog ff uit het gesloten topic hier plempen:
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:00:
[...]

paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
En de post van @bumble_bee twee posts erboven.

Ik houd even vast aan deze post. En later is uitgelegd dat alleen 70/30 geldt over de gekoppelde import en export acties.
Weet jij wat een gekoppelde import/export is dan? Ik lees dat nu ook in de toelichting op wat ‘deals’ zijn:
Blok 3. Deals
In dit blok zie je op dag basis hoevaak er een ontlaad actie plaatsvond die gekoppeld is aan een eerdere oplaad actie (of andersom) en het resultaat hiervan.
Dan begrijp ik dus nog minder van aFRR dan ik al dacht. Dit veronderstelt dat er altijd een koppeling is, maar hoezo is dat zo? Er is toch nooit een perfect evenwicht tussen tekort en overschot op het net over 24 uur? Op basis waarvan wordt een laad- en en ontlaad actie dan gekoppeld? En waarom moet er überhaupt iets gekoppeld worden?

Ik ben toch malle pietje niet!


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Als de verwachtingen niet zo hoog waren geweest had iedereen dit prima prijzen gevonden ;)

Ik heb nog 75%, zo'n 60 kWh waarvan ik toch graag voor morgen 12 uur het meeste graag kwijt wil. Eerlijk is eerlijk, hier ook gegokt, auto bij de baas geladen ipv thuis,

Tot nu toe ongeveer 20 kWh geexporteerd, tegen 43 cent all in gemiddeld.

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 24-06-2026 22:45 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:22
You win some, you lose some. Jammer, maar zoals wel vaker, te hoge verwachtingen na gisteren haha. Flopshow maar goed. Morgen weer een kans! En kunnen we direct zien hoe het resultaat was van gisteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Dbm12 op 24-06-2026 22:45 ]


  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgZTI40zem9hWGaKUCtEr7yecMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1QCa01Gftx2k96waWjcbsNT.jpg?f=fotoalbum_large


Dinsdag maakt de teleurstelling van gisterenavond goed

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Transitie schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 07:55:
[Afbeelding]


Dinsdag maakt de teleurstelling van gisterenavond goed
Mooie dag, maarde aFRR acties van die dag hebben eigenlijk niet veel opgebracht.

  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10
Teleurstelling is even groot als je verwachtingen :-)

(+€31 op dinsdag)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Die is wel diep voor de vroege ochtend…

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10
Haha, zijn we gelijk wakker toch?


En voor diegenen die denken EPEX EPEX...
Daar moet je je wel ook van tevoren op committeren als energieleverancier.

Dus balans kan kiezen om een deel op EPEX te verhandelen, maar dan is die verplichting van capaciteit namens de Hive niet beschikbaar voor andere markten.
Kom je de verplichting niet na, dan kost dat vast geld...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:01:
Die is wel diep voor de vroege ochtend…
Diepe teleurstelling ❤️‍🩹 ;)

Maar dinsdag was prima: €32 kaal hier.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 25-06-2026 08:12 ]


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Hier een kleine 50 euro, maar ik mis de resulaten van het laatste uur (ik weet niet of er handel was op dat moment, maar de cellen op de site zijn leeg).

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • mcpranger
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:27
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
mcpranger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:23:
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!
Nog niet. aFRR Is er ook pas letterlijk 1 week nu, en is nog niet volledig autonoom.
Verwacht absoluut wel dat het beter gaat worden En hoe meer systemen hoe groter de vermogenspool / interessanter.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:32
mcpranger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:23:
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!
Inmiddels zijn we aan ons tweede topic begonnen, leestip: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De vragen die je stelt zijn hier de afgelopen maanden ook gesteld en beantwoord.

Mijn reactie op jouw vragen: nee, ja, ja.

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:10
Weten jullie of de resultaten nu reeds 70/30 gepresenteerd worden?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:27:
Weten jullie of de resultaten nu reeds 70/30 gepresenteerd worden?
Zo te zien niet. Althans, wellicht. Maar de enkele aFRR acties zijn nog.... vaag :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:00:
Teleurstelling is even groot als je verwachtingen :-)
Het is meer een bevestiging dan een teleurstelling ? Het was zeer de vraag of de aFRR acties van die ochtend bedoeld waren om flink te scoren.
Goed om te zien dat je dus met de biedladder ernaast een idee kunt krijgen van het rendement van zo’n activatie.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

mcpranger schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:23:
Hi, ben me een beetje in aan het lezen in dit topic en overweeg het systeem van balans energie ook aan te schaffen. Wat ik niet (goed) kan vinden in de posts is hoe jullie dit nu bevalt na ~een jaar gebruik. Heb je inderdaad het rendement behaalt wat je gehoopt had, verwacht je richting toekomst beter rendement, beveel je het aan voor anderen. Benieuwd naar jullie ervaring!
Het echte verdienmodel aFRR draait nu een week. Er zijn nog geen substantieel resultaten te melden.

Alles hiervoor is puur onzekere onbalans handel geweest. En is beperkt/slechts deels een voorbeeld voor de komende periode.

Maar goed, over 4 maanden sta ik nu €344 in de plus (kale kosten zoals in balans portaal gepresenteerd) en in die periode heb ik 2,8MWh zelf geconsumeerd. En 4 MWh geproduceerd met PV. 2MWh export en 0,8MWh import. Voor mij dus prima .

  • mcpranger
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:27
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:24:
[...]

Nog niet. aFRR Is er ook pas letterlijk 1 week nu, en is nog niet volledig autonoom.
Verwacht absoluut wel dat het beter gaat worden En hoe meer systemen hoe groter de vermogenspool / interessanter.
Klinkt alsof je het nu vooral een product is voor early adopters en enthousiastelingen. Maakt het wel interessant.
veejee schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:26:
[...]

Inmiddels zijn we aan ons tweede topic begonnen, leestip: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

De vragen die je stelt zijn hier de afgelopen maanden ook gesteld en beantwoord.

Mijn reactie op jouw vragen: nee, ja, ja.
Bedankt, dit is de samenvatting waar ik naar op zoek was :-) ga het vorige forum verder afstruinen.

  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 22:24:
Deze post wilde ik nog ff uit het gesloten topic hier plempen:


[...]


Weet jij wat een gekoppelde import/export is dan? Ik lees dat nu ook in de toelichting op wat ‘deals’ zijn:


[...]


Dan begrijp ik dus nog minder van aFRR dan ik al dacht. Dit veronderstelt dat er altijd een koppeling is, maar hoezo is dat zo? Er is toch nooit een perfect evenwicht tussen tekort en overschot op het net over 24 uur? Op basis waarvan wordt een laad- en en ontlaad actie dan gekoppeld? En waarom moet er überhaupt iets gekoppeld worden?
In NL kennen we asymmetrische inkoop voor aFRR.
Exploitanten van elektriciteitscentrales of bedrijven met een groot elektriciteitsverbruik kunnen zowel opregelend als afregelend aFRR aanbieden. Bij opregelend aFRR, ook wel "upward regulation" genoemd, wordt extra elektriciteit aan het net geleverd om een tekort weg te werken, bij afregelend aFRR (downward regulation) wordt elektriciteit van het net onttrokken.
https://www.next-kraftwerke.nl/kennis/regelvermogen-afrr

Het waarom er gekoppeld moet worden lijkt dus niet een eis te zijn vanuit Tennet.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik lees het vooralsnog als elke import ISP om een export ISP mee te voorzien en vice versa.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:34:
Ik lees het vooralsnog als elke import ISP om een export ISP mee te voorzien en vice versa.
Andere quote dan maar?
aFRR en mFRR kunnen 1 richting op worden ingeboden (op- OF afregelen). FCR moet beide kanten op worden aangeboden (op- EN afregelen).
https://www.stroomkr8.nl/...restoration-reserve-afrr/

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Maar dan betrek je het op het aFRR mechanisme. Ik doel op de lokale registratie van je systeem. EAN icm MID. Het is precies duidelijk hoeveel er middels een ISP actie langs de EAN en MID gaat. Per fase en per seconde. Men weet ook het verbruik. Het overige is 'dus' eigen opwek.

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 09:39 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:38:
Maar dan betrek je het op het aFRR mechanisme. Ik doel op de lokale registratie van je systeem. EAN icm MID.
Dus je bedoelt dat het koppelen van laden en ontladen puur een keuze is van Balans en dat Balans dat zelf bijhoudt dmv de P1 meter en de Eastron?

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]


Dus je bedoelt dat het koppelen van laden en ontladen puur een keuze is van Balans en dat Balans dat zelf bijhoudt dmv de P1 meter en de Eastron?

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?
Dat is dus de grote vraag.
Ik kan me weinig anders bedenken bij een 'gekoppelde' actie.

Als het daadwerkelijk om een opregel actie koppelen aan afregel actie gaat, dan kan dit even goed je hele PV opwek van die dag zijn. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat mensen met veel PV de systemen met weinig PV compenseren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:43:
[...]

Dat is dus de grote vraag.
Ik kan me weinig anders bedenken bij een 'gekoppelde' actie.

Als het daadwerkelijk om een opregel actie koppelen aan afregel actie gaat, dan kan dit even goed je hele PV opwek van die dag zijn. Dat zou zelfs kunnen betekenen dat mensen met veel PV de systemen met weinig PV compenseren.
Op dagen als deze heb je bijna alleen maar ontlaadacties, zowel aFRR als onbalans.

Dan heeft Balans toch niet de mogelijkheid om dezelfde dag een tegengestelde aFRR of onbalans actie te doen?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Weet ik niet.
Misschien is het net juist wel gebaat bij afname naar de mensen met weinig opwek en nog plek in hun accu.
En daar zit dan ook meteen de onderliggende vraag in. Is jouw ontlaadactie PV dan gekoppeld aan de import bij iemand anders.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 09:54 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1QqxFGBXRO1hL3QCRgOL8DnEHU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ku167wLYkH0rAJzBOdj7cvld.jpg?f=user_large

Meer van deze dagen graag! :D

11.455 Wp PV | VW ID.7 Tourer Pro LE '25


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
holy shit :D

Ik had precies hetzelfde als de dagen daar voor. ca 11 euro incl.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • FoxS
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 25-06 18:00
Maar gaat van deze opbrengst dan nog 70% naar BE?

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Lekker! Ik zit er 17 euro onder met 8kWh minder export.
Die 8kWh was al voor een grijpstuiver verkocht in de ochtend :+

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:17
FoxS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Maar gaat van deze opbrengst dan nog 70% naar BE?
Lijkt me niet, het is je eigen zonnestroom die verkocht wordt.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FoxS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:00:
[...]

Maar gaat van deze opbrengst dan nog 70% naar BE?
Dat is alleen bij aFRR, niet bij verkoop tegen onbalanstarieven zonder dat er een (latere of eerdere) aFRR laadactivatie aan gekoppeld is. Dat is tenminste de gedachte momenteel.

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:10
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCVCO5i4OQdiszjSyc_fm2UPkBg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/p9HuyJm6BiKR3WtHhChv4vsr.gif?f=user_large

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:17
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Waarom ondoorzichtig, jij hebt gewoon minder kWh verkocht.

  • boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:23
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Ik denk dat het veel uitmaakt (tot) wanneer je kon terug leveren. Hier bijna 48 kWh geleverd met een gemiddelde prijs van 0,957 / kWh. Zag die dag wel dat mijn systeem tot laat in de avond aan het terugleveren was. Stel je accu is eerder leeg kun je de hoge tarieven missen en kom je tot een lagere gemiddelde verkoopprijs.

This post was created with 100% recycled electrons


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCGgz5zYV1egq0nsuKFXlKpo1T8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6s2oaxJZbxB9kxszrIOsiWwR.jpg?f=user_large
Zonder de PaQ plugin want ik heb geen zin om de computer aan te zetten
blue eyes schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 08:17:
Hier een kleine 50 euro, maar ik mis de resulaten van het laatste uur (ik weet niet of er handel was op dat moment, maar de cellen op de site zijn leeg).
Ik mis ook het laatste uur in de tabel. Verder zijn wij uiteraard weer precies hetzelfde

[ Voor 33% gewijzigd door Moby op 25-06-2026 10:33 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Er zijn grote verschillen ontstaan tussen systemen met aFRR actief en zonder. Tussen 11 en 12u ochtend was er een lange aFRR activatie export, wat voor de deelnemers vooral een lege batterij heeft bezorgd en weinig opbrengsten. Diegenen waren halverwege de hoge tarieven savonds wel leeg (of zelfs eerder). Degene zonder aFRR actief, hadden wel een volle accu savonds en konden dus tot na 23u exporteren en pakten de hele piek mee.

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Nu online

Jerra

Beunhaas in wording

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hjVD4bGPuDqGn1Z0CUUWHHtaL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/mMtIc33nkyVDLiAmh7skjEDV.png?f=user_large

Tjah, zoveel is er bij mij niet te exporteren, heb niet zoveel wattpiek vermogen liggen en de accu haalt bijna nooit de 60%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDlOZ4wccRNtSdNxMjN0FDn9-ng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CKwiGICVUXcyquPFMisSCxne.png?f=fotoalbum_large

  • JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:10
deejeebv schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:22:
[...]

Waarom ondoorzichtig, jij hebt gewoon minder kWh verkocht.
Niet alleen minder verkocht maar ook een fors lagere gemiddelde verkoopprijs. In de mix heeft BE het bij mij minder goed gedaan, arbitrair dus. Het zal lastig te voorkomen zijn natuurlijk, maar wel zuur als precies jouw opstelling telkens aan de verkeerde kant van de streep zit.

Edit, verschil wel/geen aFRR weegt nu ook fors mee inderdaad. Maar ik denk dat de verschillen blijven.

[ Voor 10% gewijzigd door JeVe op 25-06-2026 10:53 ]


  • veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:32
Moby schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:30:
[Afbeelding]
Zonder de PaQ plugin want ik heb geen zin om de computer aan te zetten


[...]


Ik mis ook het laatste uur in de tabel. Verder zijn wij uiteraard weer precies hetzelfde
Ik heb ook dezelfde opbrengst met 3 modules en mis ook het laatste uur.

Ik denk dat daarom de 23e bij mij ook nog niet in het dagoverzicht staat.

  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Tja, het is heel makkelijk een beetje jaloers te kijken naar de mooie gerealiseerde opbrengsten de 23ste.. dat doe ik ook, anderzijds als ik het niet zou weten, zou ik het prima dagje vinden:

Statistieken voor 23-06-2026 (op een of andere manier niet zichtbaar in PaQ dashboard)
Import 20,290 kWh
Export 19,373 kWh
Inkoop prijs € 0,219 / kWh
Verkoop prijs € 0,636 / kWh
Inkoop kosten € 4,45
Verkoop opbrengsten € 12,33

Tot heden vanaf 23 jan:
Accu laden 3.472,0 kWh 20,1 ct/kWh gem.
Accu ontladen 3.270,7 kWh 27,6 ct/kWh gem.

Bij de wetenschap dat eea zeker nog niet geoptimaliseerd is en was, dan ben ik niet ontevreden. Enige wat ik volgens mij niet scherp heb, hoeveel eigen verbruik en opwek hier doorheen loopt dus echt heel veel conclusies kan ik er niet aan verbinden. Wel dat ik vooralsnog opbrengsten heb ipv kosten en daarvoor ook nog eens EV rij en allang vergeten ben dat ik die accu (en ooit zonnepanelen) betaald heb, dus als ik mezelf voor de gek wil houden dan voelt dit wel goed :)

  • MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Er zijn grote verschillen ontstaan tussen systemen met aFRR actief en zonder. Tussen 11 en 12u ochtend was er een lange aFRR activatie export, wat voor de deelnemers vooral een lege batterij heeft bezorgd en weinig opbrengsten. Diegenen waren halverwege de hoge tarieven savonds wel leeg (of zelfs eerder). Degene zonder aFRR actief, hadden wel een volle accu savonds en konden dus tot na 23u exporteren en pakten de hele piek mee.
Idd. En het is vooralsnog onduidelijk wat die opbrengsten van de aFRR nu zijn voor ons, dus wellicht wordt het allemaal nog veel beter ook voor ons als aFRR geactiveerde gebruikers :)

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Moby schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:30:
[Afbeelding]
Zonder de PaQ plugin want ik heb geen zin om de computer aan te zetten


[...]


Ik mis ook het laatste uur in de tabel. Verder zijn wij uiteraard weer precies hetzelfde
Scheelt nooit erg veel. Ik was net te laat met het ontdekken (minor). Ik was de auto aan het laden toen ik getriggerd werd door de berichten hier :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4CyXDXT_pkPtyDOQhrMzxtscfU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vv4Xkhi5xlxHS6asNVjd46xD.png?f=user_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:15
Hier gewoon netjes 50 euro winst met de aFRR export in de middag. Aan de andere kant, s middags op een zonnig dagje is de accu toch al vol, dus dan exporteer ik sowieso al met 10kw na 12-12:30. Die 2kw extra van de batterij doen niet veel dan.

  • The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 17:06
een grotere batterij en wat PV opbrengst lijkt wel een positief effect te hebben op de opbrengsten nu.

LG-HM163MR-U34


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Er zijn grote verschillen ontstaan tussen systemen met aFRR actief en zonder. Tussen 11 en 12u ochtend was er een lange aFRR activatie export, wat voor de deelnemers vooral een lege batterij heeft bezorgd en weinig opbrengsten. Diegenen waren halverwege de hoge tarieven savonds wel leeg (of zelfs eerder). Degene zonder aFRR actief, hadden wel een volle accu savonds en konden dus tot na 23u exporteren en pakten de hele piek mee.
Het heeft ook met de grootte van je accu te maken, maar ook met je verbruik over de dag, met name als je een EV hebt, en deze geladen hebt....... Ik zie echt evidenten verschillen, even los van de dikke dag zoals eergisteren in mijn opbrengsten. Om de dag de auto laden, geeft lage en hoge inkomsten op die respectievelijke dagen.

Generiek - lijkt mooi, groot stysteem, hoge opbrengsten, zie eergisteren. 20 euro meer, maar de investering was ook 3000 hoger..
Een kleinere accu geeft wiskundig domweg andere effecten.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
The_KnarF schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:16:
een grotere batterij en wat PV opbrengst lijkt wel een positief effect te hebben op de opbrengsten nu.
Is dat niet gewoon - volume = key ?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:17
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:51:
[...]

Niet alleen minder verkocht maar ook een fors lagere gemiddelde verkoopprijs. In de mix heeft BE het bij mij minder goed gedaan, arbitrair dus. Het zal lastig te voorkomen zijn natuurlijk, maar wel zuur als precies jouw opstelling telkens aan de verkeerde kant van de streep zit.

Edit, verschil wel/geen aFRR weegt nu ook fors mee inderdaad. Maar ik denk dat de verschillen blijven.
De hoge prijzen kwamen pas later, toen was jij al 'uitverkocht'. Niemand kon voorzien dat de prijzen later zoveel hoger zouden zijn. Gisteren zaten we daar ook op te hopen, maar toen gebeurde het niet.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Na mijn mailtje over de 3 idle toestanden vraagt BE om plaatjes van de displays zonder aan te geven wat ze willen zien :+

Mijn mail ging over de UVP meldingen tijdens de idle toestand, maar ik zie veel meer OVP meldingen staan. Echt sh#t dat ik de RS485 nog niet aan de praat heb, dan had ik meer kunnen zien. Het Analog menu laat de huidige waarden zien, dat vertelt denk ik minder nu ze weer normaal functioneren. De handleiding vertelt nog iets over de leds op de achterkant die een live status laten zien, echter kom ik daar niet makkelijk bij en dat zou je met een camera moeten opnemen. Deze plaatjes komen uit het BMS/RECORDS menu:

Batterij bovenste Batterij bovenste Batterij middenBatterij midden Batterij onder (vervangen) Batterij onder (vervangen)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:41:
Lekkere activatie in termen van tijdsduur nu.

Vanaf 11:15 bijna onafgebroken aan het invoeden.

Prijs is wel een verrassing. Misschien over twee dagen duidelijk?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

@Dbm12
SOC is bij mij van 27% naar 11% en dalende!
Dit staat er achter het (i) icoontje bij Verkoop opbrengsten.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HxFcqC5q/screenshot-626.png
Als ik nu terugkijk naar de resultaten tijdens de aFRR run van de 23e valt het volgende op.
De export wordt zoals bekend tegen de verkoopprijs werd berekend, bij aFRR wordt de export echter tegen de inkoopprijs berekend?

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 25-06-2026 11:33 ]


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wat misschien nog wel interessant is, ik heb gewoon de 48 kWh grootte en verder geen automations in bijvoorbeeld Home Assistant geprogrammeerd. Ik heb 14.7 KW aan PV liggen en de EV wordt relatief weinig gebruikt.

Verschil met @blue eyes is dus kleinere accu maar minder km met de EV. En evengoed zijn wij hetzelfde.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:17:
[...]


Het heeft ook met de grootte van je accu te maken, maar ook met je verbruik over de dag, met name als je een EV hebt, en deze geladen hebt....... Ik zie echt evidenten verschillen, even los van de dikke dag zoals eergisteren in mijn opbrengsten. Om de dag de auto laden, geeft lage en hoge inkomsten op die respectievelijke dagen.

Generiek - lijkt mooi, groot stysteem, hoge opbrengsten, zie eergisteren. 20 euro meer, maar de investering was ook 3000 hoger..
Een kleinere accu geeft wiskundig domweg andere effecten.
De fpr uit de paq plug-in doet een poging dat uit te drukken in getal.

Je ziet dan dat grotere accu en/of pv een hogere absolute opbrengst geeft, maar een lagere fpr zoals berekend door paq.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Idd een poging :+

Beetje als de COP van een warmtepomp.
Een prestatie indicatie.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scoobs schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:15:
Hier gewoon netjes 50 euro winst met de aFRR export in de middag.
Bedoel je dankzij de aFRR export of ondanks de aFRR export?

De grote winstpakker was toch het hoge onbalanstarief in de avond? De lange aFRR runs van 11:15 - 12:15 (bijna 10kWh) brachten bij mij € 1,20 op.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Idd, de PaQ factor :D

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-06 16:10
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]


Bedoel je dankzij de aFRR export of ondanks de aFRR export?

De grote winstpakker was toch het hoge onbalanstarief in de avond? De lange aFRR runs van 11:15 - 12:15 (bijna 10kWh) brachten bij mij € 1,20 op.
Hoe weet je wat die aFRR opbrengst was? Gegeven dat erbij staat dat er geen deals waren die dag? Ik vind het wat tricky om dan maar aan te nemen dat de standaard prijs die bij dat kwartier staat (wat vermoedelijk de onbalansprijs is), de prijs is die voor de aFRR gerekend is.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:42:
[...]

Hoe weet je wat die aFRR opbrengst was? Gegeven dat erbij staat dat er geen deals waren die dag? Ik vind het wat tricky om dan maar aan te nemen dat de standaard prijs die bij dat kwartier staat (wat vermoedelijk de onbalansprijs is), de prijs is die voor de aFRR gerekend is.
Er was geen gekoppelde actie die dag dus de aFRR opbrengst is de marktprijs.

Zie scoobs in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik zie idd aFRR verkopen (met negatief verkooptarief onbalans) die alsnog positief uitpakken, idd grofweg tegen het inkooptarief onbalans.

my head hurts

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 11:48 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:47:
Ik zie idd aFRR verkopen (met negatief verkooptarief onbalans) die alsnog positief uitpakken, idd grofweg tegen het inkooptarief onbalans.

my head hurts
Klopt met de uitleg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/LGSqpfffZ0ggxsOarqfZAmSvUr0/?url=https%3A%2F%2Fi.postimg.cc%2FHxFcqC5q%2Fscreenshot-626.png

Bij mij is het niet eens grofweg maar exact kloppend. Aantal aFRR * inkoopprijs = Netto opbrengst.

Wat ook raar is, soms is de Export bijvoorbeeld 2,520 kWh maar de hoeveelheid in de grijze aFRR tekst eronder een tikkeltje hoger :?

  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-06 16:10
Maar dan levert aFRR dus niks extra op, als dat per definitie dus (tot nog toe altijd) tegen onbalansprijs gaat?

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
Maar dan levert aFRR dus niks extra op, als dat per definitie dus (tot nog toe altijd) tegen onbalansprijs gaat?
Tot nu toe zie ik geen extra opbrengst. Waarschijnlijk omdat er nog niet gekoppeld kon worden met een tegengestelde actie.

We importeren nu natuurlijk ook maar bar weinig tot niets :P, alles bestaat uit export.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:53:
Maar dan levert aFRR dus niks extra op, als dat per definitie dus (tot nog toe altijd) tegen onbalansprijs gaat?
Maar je kan exporteren tegen de inkoopprijs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a55lYOroLsy1WAlHbg12GeH7HiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jXxawhvSTdnjv2JsVsfIgDvE.png?f=fotoalbum_large


(incl alles, dus kaal idd negatief voor invoeden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTAmYPDyeJOF2MbEbReQg3Ns9_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gMhdocGAaqMfUUYAtN6kjaAL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 12:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:04:
[...]

Maar je kan exporteren tegen de inkoopprijs.
Er was op die momenten geen of zelfs negatief aan inkoopprijs

[Afbeelding]


(incl alles, dus kaal idd negatief voor invoeden)
[Afbeelding]
Ik zit scheel te kijken of die tijden en tarieven zijn niet van de 23e?

Of iedereen heeft nu individuele tarieven?

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:07:
[...]


Ik zit scheel te kijken of die tijden en tarieven zijn niet van de 23e?

Of iedereen heeft nu individuele tarieven?
jawel

my bad. aangepast :P

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 25-06-2026 12:20 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wens de mensen die realtime hun opbrengst berekenen veel succes.

Export tijdens aFRR : Tegen inkoopprijs
Export niet tijdens aFRR: Tegen verkoopprijs
Export / import gekoppeld: Deal, 70/30 (waarschijnlijk).

Straks met de integratie van de EPEX markt wordt het nog leuker.

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:06
JeVe schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:19:
Ik had dit als opbrengst. De verschillen lijken arbitrair en ondoorzichtig.


[Afbeelding]
Zijn "ze" niet nog uren aan het berekenen? 23ste staat bij mij nog niet in de grafiek.
Eerst stond ik op 19€ in de plus, inmiddels 26€ ?

Bij mij is nu nog 23:00 tot 24:00 leeg. Daarvoor was ook 22:00 leeg?

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 25-06-2026 12:29 ]


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:15
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:29:
[...]


Bedoel je dankzij de aFRR export of ondanks de aFRR export?

De grote winstpakker was toch het hoge onbalanstarief in de avond? De lange aFRR runs van 11:15 - 12:15 (bijna 10kWh) brachten bij mij € 1,20 op.
Het maakt hier gewoon niet echt iets uit. Op dagen als deze kan de accu maar een paar uur zon bufferen. Of ik nu een uur lang 10 of 12kw de deur uit stuur. ;)

  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-06 16:10
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:
Ik wens de mensen die realtime hun opbrengst berekenen veel succes.

Export tijdens aFRR : Tegen inkoopprijs
Export niet tijdens aFRR: Tegen verkoopprijs
Export / import gekoppeld: Deal, 70/30 (waarschijnlijk).

Straks met de integratie van de EPEX markt wordt het nog leuker.
.. en daaraan gerelateerd dus de optimale strategie voor EV laden. Ik snap er niks meer van :)
Plus, ik ben nog niet helemaal overtuigd dat we al precies begrijpen hoe die opbrengst-berekening precies werkt. In mijn beleving zijn het aannames gebaseerd op flarden van zinnen die ooit eens door BE gezegd zijn. Het is me niet duidelijk of dat allemaal nog steeds klopt, en of het compleet is. Het zou mooi zijn als BE eens met een sluitend verhaal komt over hoe de berekening nou precies werkt.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:44:
[...]

.. en daaraan gerelateerd dus de optimale strategie voor EV laden. Ik snap er niks meer van :)
Plus, ik ben nog niet helemaal overtuigd dat we al precies begrijpen hoe die opbrengst-berekening precies werkt. In mijn beleving zijn het aannames gebaseerd op flarden van zinnen die ooit eens door BE gezegd zijn. Het is me niet duidelijk of dat allemaal nog steeds klopt, en of het compleet is. Het zou mooi zijn als BE eens met een sluitend verhaal komt over hoe de berekening nou precies werkt.
Klopt helemaal, bij gebrek aan duidelijke informatie van Balans (en soms informatie die 1 op 1 wordt gegeven aan klanten) proberen we een beeld te schetsen wat de financiele opbrengsten nu precies zijn/worden.

Helaas houdt Balans zich niet aan de afspraak dat er per maand een specificatie en afrekening zou volgen (overeenkomst betekent immers niet alleen dat een klant zich daaraan heeft te houden). Dat zou al een stuk helpen met de boel te begrijpen.

Edit 13:29 Er wordt trouwen weer lekkeer ge-aFRR-ed momenteel *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 25-06-2026 13:29 ]


  • vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-06 15:20
Krijgen wij daarnaast niet dan nog 30% van de capaciteitsvergoeding? Dit staat los van de activaties.

Het is alleen (nu nog) onbekend wanneer we gegund zijn of niet.

  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-06 16:10
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 12:24:
Ik wens de mensen die realtime hun opbrengst berekenen veel succes.

Export tijdens aFRR : Tegen inkoopprijs
Export niet tijdens aFRR: Tegen verkoopprijs
Export / import gekoppeld: Deal, 70/30 (waarschijnlijk).

Straks met de integratie van de EPEX markt wordt het nog leuker.
Je zegt trouwens "export tijdens aFRR", maar als ik in het overzicht kijk, zie ik eigenlijk altijd dat het aFRR volume kleiner is dan het kwartier-volume. Geldt dan de aFRR prijs (dwz inkoopprijs tijdens een aFRR export) voor het volledige volume van dat kwartier? Of alleen voor het "aFRR-deel" en dus niet voor het overige deel? Betaal je dan voor dat overige deel alsnog gewone exportprijs?

Dat is met name relevant als je hem omdraait, en de EV laat boosten op een aFRR import. De aFRR import gaat dan kennelijk tegen onbalans verkoopprijs. Maar gaat het "boost-stukje" dan ook tegen de verkoopprijs, of is dat tegen de inkoopprijs (en dus mogelijk helemaal niet zo gunstig)?

Volgende vraag is natuurlijk hoe je realtime kunt zien of een activatie voor aFRR is of voor onbalans. Mogelijk kan je dat zien omdat het niet op maximaal vermogen gaat, maar dat is ook een soort onbetrouwbare afgeleide.

En dan nog daarbij: kan je er uberhaupt pas de volgende dag achter komen of iets "aFRR deal" is aangemerkt, omdat dan pas duidelijk wordt of de deal gebalanceerd is, en verandert dan (een dag later dus) alsnog de prijs die je voor die energie betaald hebt? Hoe weet BE nou op moment X als ze activeren, of er later dat etmaal (of nog later??) nog een omgekeerde activatie komt, en dat de prijs voor die activatie dus "deal" wordt? Of: wat gebeurt er als BE geactiveerd wordt voor aFRR, en daar dus de aFRR prijs voor opstrijkt, maar er geen omgekeerde activatie komt, en BE dat dus als "onbalans" verrekent met ons ipv als aFRR deal? BE strijkt daar dan wel de aFRR vergoeding voor op, maar betaalt ons dan slechts voor de onbalans uit?

Zoveel onduidelijkheid...

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
vinxion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:15:
Krijgen wij daarnaast niet dan nog 30% van de capaciteitsvergoeding? Dit staat los van de activaties.
Dat verwachten we wel.

Opbrengst lijkt vooralsnog wel beperkt, zie Wolly in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Het is alleen (nu nog) onbekend wanneer we gegund zijn of niet.
Hopelijk snel (in Tennet termen).

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wordt er weer iets gedaan? Ik krijg om de 10 seconden dat de batterij niks doet en er 6kW het net op wordt geduwd.

Bij jullie ook?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MIwU2Dpkal_MPdhn9QHiIQ-RHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fICHWOeNFlTLatnXrKNLnoOf.jpg?f=fotoalbum_large

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
vinxion schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:15:
Krijgen wij daarnaast niet dan nog 30% van de capaciteitsvergoeding? Dit staat los van de activaties.

Het is alleen (nu nog) onbekend wanneer we gegund zijn of niet.
Dat is er nog niet.
Dat komt nog (hopelijk snel)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:32:
Wordt er weer iets gedaan? Ik krijg om de 10 seconden dat de batterij niks doet en er 6kW het net op wordt geduwd.

Bij jullie ook?[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-i7XxOzmJQvWCvX_ksCMcHQG44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c0GX2kGapC6mON93HzZMc6lt.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:54
Hier niks tot op heden soc 68%

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
QuarkuS schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:31:
[...]

Je zegt trouwens "export tijdens aFRR", maar als ik in het overzicht kijk, zie ik eigenlijk altijd dat het aFRR volume kleiner is dan het kwartier-volume. Geldt dan de aFRR prijs (dwz inkoopprijs tijdens een aFRR export) voor het volledige volume van dat kwartier? Of alleen voor het "aFRR-deel" en dus niet voor het overige deel? Betaal je dan voor dat overige deel alsnog gewone exportprijs?

Dat is met name relevant als je hem omdraait, en de EV laat boosten op een aFRR import. De aFRR import gaat dan kennelijk tegen onbalans verkoopprijs. Maar gaat het "boost-stukje" dan ook tegen de verkoopprijs, of is dat tegen de inkoopprijs (en dus mogelijk helemaal niet zo gunstig)?

Volgende vraag is natuurlijk hoe je realtime kunt zien of een activatie voor aFRR is of voor onbalans. Mogelijk kan je dat zien omdat het niet op maximaal vermogen gaat, maar dat is ook een soort onbetrouwbare afgeleide.
Goede vragen :+
En dan nog daarbij: kan je er uberhaupt pas de volgende dag achter komen of iets "aFRR deal" is aangemerkt, omdat dan pas duidelijk wordt of de deal gebalanceerd is, en verandert dan (een dag later dus) alsnog de prijs die je voor die energie betaald hebt? Hoe weet BE nou op moment X als ze activeren, of er later dat etmaal (of nog later??) nog een omgekeerde activatie komt, en dat de prijs voor die activatie dus "deal" wordt? Of: wat gebeurt er als BE geactiveerd wordt voor aFRR, en daar dus de aFRR prijs voor opstrijkt, maar er geen omgekeerde activatie komt, en BE dat dus als "onbalans" verrekent met ons ipv als aFRR deal? BE strijkt daar dan wel de aFRR vergoeding voor op, maar betaalt ons dan slechts voor de onbalans uit?
Je zegt eigenlijk hetzelfde als wat ik eerder zei.
Wolly schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 09:41:
[...]

Balans bepaalt op die manier dus of een aFRR actie "succesvol " is, immers zij kiezen ervoor om een tegengestelde actie op de dag op je eigen installatie wel of niet te koppelen?
Zoveel onduidelijkheid...
Voor de mens die het wil begrijpen.

Er zullen ook klanten zijn die het allemaal prima vinden.

  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-06 16:10
In ander nieuws ben ik wel blij met m'n off-grid opstelling. Liander heeft vandaag onderhoud gepland, en we hebben net bijna 5 uur off-grid geleefd. Geen centje pijn :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sR2k89kYV2Ey-1JbHFALHkqRbOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHB2SmN6rLJUi5J9gqoi2xvs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door QuarkuS op 25-06-2026 14:54 ]


  • Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:36

Tsuranim

There is only one

Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?

  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:15
Het dagelijks verlies in de DC kabels alleen al heb ik gemeten op ca 1kwh/dag nu..

  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tsuranim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:47:
Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?
Je hebt er een huishouden bij qua stroomverbruik bedoel je, yup dat klopt. Beredenerend snappen we allemaal waar de verliezen zitten en hoe dit tot stand komt, maar ik heb mij ook over verbaasd, het is echt veel wat verloren gaat in warmte...ik stook letterlijk 3000kwh op in de garage met verwarmen.


Hier de derde accu pack vandaag gerepareerd door Jelco en het draait weer op volle stoom. Wilde graag met PV de accus naar 100% vullen zodat ze weer kunnen calibreren/balanceren, dus had wp vloer koeling uitgezet e.d., maar het wijze systeem ging vanmiddag dan maar verkopen bij 90% voor 10c kaal omdat hij dreigde vol te gaan :p...logisch maar net niet wat ik wilde :).

Dus vloer koeling maar weer aan en de EV aan de lader.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Tsuranim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:47:
Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?
Je hebt er een huishouden bij qua stroomverbruik bedoel je, yup dat klopt. Beredenerend snappen we allemaal waar de verliezen zitten en hoe dit tot stand komt, maar ik heb mij ook over verbaasd, het is echt veel wat verloren gaat in warmte...ik stook letterlijk 3000kwh op in de garage met verwarmen.


Hier de derde accu pack vandaag gerepareerd door Jelco en het draait weer op volle stoom. Wilde graag met PV de accus naar 100% vullen zodat ze weer kunnen calibreren/balanceren, dus had wp vloer koeling uitgezet e.d., maar het wijze systeem ging vanmiddag dan maar verkopen bij 90% voor 10c kaal omdat hij dreigde vol te gaan :p...logisch maar net niet wat ik wilde :).

Dus vloer koeling maar weer aan en de EV aan de lader.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tsuranim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:47:
Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?
Maand mei, berekend over de in en outputs en batterij kom ik op 150kWh + 30kWh + 40kWh =220 kWh

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Tsuranim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:47:
Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?
Cijfers zonder de EV.

MtD juni '24: 500
MtD juni '25: 550
MtD juni '26: 800

Dus fors meer. Ik zie vergelijkbare cijfers voor andere maanden; dus 3-4000 kWh meer zoals het nu lijkt.

Maar ook de export is met 600 gedaald, de import met 200 kWh.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
@Nomad - hier nog nooit de 100% gezien.... Ik denk veel meer mensen ook nog niet .

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 25-06-2026 20:35 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Speedy-Andre schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:20:
Na mijn mailtje over de 3 idle toestanden vraagt BE om plaatjes van de displays zonder aan te geven wat ze willen zien :+

Mijn mail ging over de UVP meldingen tijdens de idle toestand, maar ik zie veel meer OVP meldingen staan. Echt sh#t dat ik de RS485 nog niet aan de praat heb, dan had ik meer kunnen zien. Het Analog menu laat de huidige waarden zien, dat vertelt denk ik minder nu ze weer normaal functioneren. De handleiding vertelt nog iets over de leds op de achterkant die een live status laten zien, echter kom ik daar niet makkelijk bij en dat zou je met een camera moeten opnemen. Deze plaatjes komen uit het BMS/RECORDS menu:

[Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij midden][Afbeelding: Batterij midden] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)]
Ik kreeg ook de vraag om foto’s aan te leveren. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk aangezien het niet uitmaakte wat er op het scherm zichtbaar zou zijn zolang het scherm maar uit de slaapstand was. Misschien dat er voor een bepaalde serie accu’s iets aan de hand is en ze aan de hand van een foto kunnen zien welke serie iemand heeft staan? Bijv aan het aantal knopjes, plek van de knopjes, oid?

Van klussen krijg je grijze haren


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:02:
[...]

Ik kreeg ook de vraag om foto’s aan te leveren. Het waarom is mij niet helemaal duidelijk aangezien het niet uitmaakte wat er op het scherm zichtbaar zou zijn zolang het scherm maar uit de slaapstand was. Misschien dat er voor een bepaalde serie accu’s iets aan de hand is en ze aan de hand van een foto kunnen zien welke serie iemand heeft staan? Bijv aan het aantal knopjes, plek van de knopjes, oid?
Ik denk aan de BMS/Record lijst, daar zie ik OVP (gebeurt vaak) en UVP (1x op elke batterij) staan.

Het lukte om een fake Lilygo te flashen, die bestaat uit een gewone ESP32 en een los RS485 printje.
Prik ik hem in een 'verkeerde' poort (voor batterijen onderling) dan zeurt ie dat hij '37' leest en '32' verwachtte ofwel er komt leesbare data binnen. In de juiste poort krijg ik time-outs alsof er geen data komt.
code:
1
bms Response has wrong protocol version number, got 37, expected 32
Alles staat uiteraard goed, 2x Pylon op elke batterij en de nummering in de yaml is overal 1 hoger dan een dipswitch aangeeft. Heeft iemand al eens gecheckt of er überhaupt data komt wanneer je hem in een 'slave' batterij stopt? Hier maakt het geen verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPS3OKbTIJc9RO53W2nAvRDTIKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9tkqSRWBHjDCgbiRc9Fd1AAs.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als je het Rs485 protocol op PACEBMS zet, dan is er een andere library voor esphome welke de aangesloten batterij dan kan uitlezen. Dat heb ik hier werkend gehad voordat ik de code van @paQ kon gebruiken. Nadeel, als je meerdere batterijen wilt uitlezen moet je een custom kabel maken tussen je esp en de 3 batterijen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
Speedy-Andre schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 11:20:
Na mijn mailtje over de 3 idle toestanden vraagt BE om plaatjes van de displays zonder aan te geven wat ze willen zien :+

Mijn mail ging over de UVP meldingen tijdens de idle toestand, maar ik zie veel meer OVP meldingen staan. Echt sh#t dat ik de RS485 nog niet aan de praat heb, dan had ik meer kunnen zien. Het Analog menu laat de huidige waarden zien, dat vertelt denk ik minder nu ze weer normaal functioneren. De handleiding vertelt nog iets over de leds op de achterkant die een live status laten zien, echter kom ik daar niet makkelijk bij en dat zou je met een camera moeten opnemen. Deze plaatjes komen uit het BMS/RECORDS menu:

[Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij bovenste] [Afbeelding: Batterij midden][Afbeelding: Batterij midden] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)] [Afbeelding: Batterij onder (vervangen)]
Ik zie met de ESP geen foutmeldingen trouwens. Mogelijk een foutje in de code? De sensor is er wel, maar die heeft nooit een waarde.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:03

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik bedenk net dat ik een RS485 pcb heb met 3,3V voeding ivm de Esp32, ze zijn er ook met 5V wat mogelijk beter werkt met de BMS poort. Maar waarom stuurt de 'verkeerde' poort dan wel data? Het lijkt of de data op afroep is en dat de afroep niet (door) komt vanuit de ESP.
SlinkingAnt schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:04:
Als je het Rs485 protocol op PACEBMS zet, dan is er een andere library voor esphome welke de aangesloten batterij dan kan uitlezen. Dat heb ik hier werkend gehad voordat ik de code van @paQ kon gebruiken. Nadeel, als je meerdere batterijen wilt uitlezen moet je een custom kabel maken tussen je esp en de 3 batterijen.
Daar kan ik naar kijken als ik weet hoe ik die library vind en kan toevoegen. Ik gebruik een RJ45 die ik geschikt kan maken voor elke BMS apart.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb iets raars met de be resultaten portal. Als ik bij resultaten kijk, zie ik “totaal” al een paar dagen stil staan (gelijk blijven) terwijl de dag opbrengsten per dag wel bijgewerkt worden. Zeker de 23e was een goede dag maar heeft niets gedaan met het totaal. Iemand een idee?

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
PisPix schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 07:39:
Ik heb iets raars met de be resultaten portal. Als ik bij resultaten kijk, zie ik “totaal” al een paar dagen stil staan (gelijk blijven) terwijl de dag opbrengsten per dag wel bijgewerkt worden. Zeker de 23e was een goede dag maar heeft niets gedaan met het totaal. Iemand een idee?
Het gaat niet helemaal goed inderdaad, het mooie resultaat van dinsdag staat bij mij ook niet in de maand grafiek.

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tsuranim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:47:
Ik heb de maand mei vergeleken met 2025 2024 2023 t.a.v. eigen gebruik. Die in vergelijking gemiddeld gebruik dit jaar met 250 kwh gestegen. Overeenkomend met gemiddeld 350 watt verlies. Of 3000 kwh extra per jaar. Ik vind dat erg veel als ik het zo bekijk. Maar volgens mij in lijn met de verwachtingen. Is jullie eigen gebruik ook zoveel toegenomen?
Meten is weten. Je kunt 250kWh meer verbruik hebben maar dat betekent niet dat je dat volledig kunt toeschrijven aan je accusysteem, laat staan kunt extrapoleren naar een heel jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bf_PBdMZCXtkk82JvlFtsN3iIlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6WP4gpOBhnotiKtlINYETqn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is gemeten met een gekalibreerde 3f meter na de Deye. Dat is iets meer dan solarman aangeeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5v7jfeSuFpM7lCrZHtDBSgjdec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53JGFneGQBcICDIyirXaRtOr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik worstel nog steeds met de verliezen, diverse mensen hier hebben verschillende formules daarvoor.

Zou niet de meest simpele versie, niet de meest correcte versie zijn?

Accu verlies kWh = battery_charge_kwh - battery_discharge_kwh - SOC verschil kWh

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste