Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋
Dus dag overslaan kan best. Momenteel een dynamisch contract bij Tibber dus in de app zet ik ook vaak een dag later waarop de auto vol moet zijn. Daar helpen dan nog Grid Rewards mee als ondersteuning van het net.
[ Voor 4% gewijzigd door ChUcKiE op 26-08-2026 17:00 ]
Binnen je 2 jaar contract periode sowieso niet.ChUcKiE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
Maar je BE batterij laten sturen door Tibber lukt denk ik niet of wel?
Tibber heeft wel een eigen EMS, Tibber Bridge. Zou me niet verbazen als die over niet al te lange tijd ook Deye gaat ondersteunen. Dus na je contract periode is dat mogelijk een optie.
Voor FrankEnergie bestaat er al een compatibel EMS (abo) voor de Deye.
Schone panelen op een plat dak scheelt zomaar 10%-12% is mijn ervaring.Tasteless schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:59:
[...]
Nou, ik ben net thuis en de zonnepanelen zitten onder de bouwstof. De buurman is airco’s aan het ophangen en blijkbaar stond de wind heel ongunstig. Ik ga ervan uit dat dit de oorzaak is en ga ze straks even schoonspoelen. Denk dat ik voor mezelf iets minder enthousiast de app ga controleren iedere keer 😏
Anywayz,
Ik heb de sensor volgens mij wel werkend. Amper activaties die iets anders dan de Tennergy bedragen zijn zo te zien, dus het is lastig 'vangen' van zo'n moment om een screenshot te maken.
Als er geen actie is dan geeft de sensor ook niets aan.
/f/image/MFLHtB7MV9p78nZXh22BSint.png?f=fotoalbum_large)
Als er wel actie is dan geeft hij aan of het de reguliere onbalansprijs of de 'afwijkende' aFRR prijs betreft, los van of het een reguliere of geplande ISP is.
/f/image/EapsONblJkyyYzn5BxKRriom.png?f=fotoalbum_large)
Elk rood streepje is dus een activatie met het daarbij horende tarief.
/f/image/kQqvsqnmqmgbcy0Te9DA8HhU.png?f=fotoalbum_large)
En hier een heel klein beetje onbalans tarief gevangen. Super klein piekje links, en later ietsje langer.
/f/image/72cyM1U0QZIwcNE34MwNF24y.png?f=fotoalbum_large)
De teller linksboven is mijn oude teller die op centen na elke dag wel klopte. Sinds aFRR actief is zie ik grotere afwijkingen ontstaan, puur vanwege dus het verkeerde tarief dat wordt aangeslagen.
De teller naast het verrekentarief is dan de nieuwe sensor, waar de verschillen zich nu langzaam beginnen af te tekenen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik ben dan ietsje beter thuis in die dingen, maar ben op 15 april geïnstalleerd en geen problemen ervaren die een andere keuze rechtvaardigen tot op heden.ChUcKiE schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 16:14:
Ik lees een maandje of twee mee in dit topic. Ik lees veel over diverse manieren van aansluiten op de beschikbare poorten, veel doe het zelf acties bijvoorbeeld extra ventilatoren om het koeler te krijgen, of het omzetten van aansluitingen en veel grafieken komen er voorbij. Natuurlijk is dit tweakers en is dat helemaal ok. Het komt soms ook over alsof het product nog niet helemaal uitontwikkeld is
Is deze oplossing als je die "nu" zou afnemen en laten installeren een product/dienst die je als "eenvoudige" consument goed werkend kunt krijgen en waarmee je goed voorbereidt bent vanaf 2027?
Mijn vraag komt vanuit mijn situatie met veel PV (max 70kWh op een ideale dag, EV met laadpaal, Warmtepomp, alles elektrisch. Nu gebruik ik 2 HomeWizard PiB's om wat mee te spelen/testen, maar de capaciteit van 5,4 kWh is veel te weinig om zonoverschot in op te slaan. De opslagcapaciteit en prijs van het product van Balans Energie leek me wel interessant.
Had ik meer rendement willen zien? Ja.
Had de documentatie beter gemogen? Ja
Installatieteam (Friesland), lijkt een van de betere. Misschien weer mijn geluk.
Temperaturen zijn bij mij redelijk stabiel (tenzij we buiten ook de 36 gr. aantikken natuurlijk).
De benoemde problemen zitten er bij ook in, maar beperkt gebruik niet. Ik pas mijn gebruik op dit moment ook niet aan. Ik monitor, meet en analyseer en pas in 2027 zal ik misschien bijsturen op basis van de data die dan heb staan.
Kortom, het doet wat moet en aanschafprijs blijft gewoon betrekkelijk laag tov concurrenten.
Collega van me heeft Frank energie een paar weken geleden eruit geschopt ivm misleidende informatie en niet presterende batterijen + software in zijn situatie. Keurig allemaal vastgelegd.
Kortom, er is overal wel iets (van) te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door willem9503 op 26-08-2026 17:44 ]
- 2x 50V 600A busbar (aantal studs = batterijmodules +1?) of voldoet 300A ook? Er is zoveel aanbod dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een goede prijs kwaliteit is (en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
- 2x 70mm² kabels van 1,5 meter met ogen M8 (busbar) en M10 (Deye) - ik begrijp dat sommigen hier van mening zijn dat 50mm² genoeg is, dan zouden de BE kabels gebruikt kunnen worden?
- (mij onduidelijk: kunnen verder alle kabels van BE gebruikt worden van accu naar busbar? Zijn alle kabels van BE van gelijke lengte)
- CHT C25 vervangen door ABB B20 300mA 3P+N (Type A?) voor alle installaties nuttig of alleen off grid? (@Ronald?)
Hier ook niet, zal idd wel een dag later komen. Heeft een lange tijd goed gegaan.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ik had er een gevonden in Dld., staat een link in het vorige topic, kan deze niet zo snel vinden, fors goedkoper, voor 5 accusMr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:34:
Als samenvatting van eerder genoemde "upgrades" in dit topic, is dit kloppend?
• 2x 50V 600A busbar (aantal studs = batterijmodules +1?) of voldoet 300A ook? Er is zoveel aanbod dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een goede prijs kwaliteit is (en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Snelle opsomming van de kabels: een halve meter 50mm2 heeft geen grote verliezen, zelfs op 240A. Het issue zit hem in de kabelogen/aansluitingen; daar zit dus ook een redelijk kwaliteitsverschil, en dat kan soms tot issues leiden.Mr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:34:
Als samenvatting van eerder genoemde "upgrades" in dit topic, is dit kloppend?Hier is installatie voor 6 november gepland, ik zou dit graag vtv klaar hebben zodat BE dit zelf kan doen.
- 2x 50V 600A busbar (aantal studs = batterijmodules +1?) of voldoet 300A ook? Er is zoveel aanbod dat ik het moeilijk vind om in te schatten wat een goede prijs kwaliteit is (en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
- 2x 70mm² kabels van 1,5 meter met ogen M8 (busbar) en M10 (Deye) - ik begrijp dat sommigen hier van mening zijn dat 50mm² genoeg is, dan zouden de BE kabels gebruikt kunnen worden?
- (mij onduidelijk: kunnen verder alle kabels van BE gebruikt worden van accu naar busbar? Zijn alle kabels van BE van gelijke lengte)
- CHT C25 vervangen door ABB B20 300mA 3P+N (Type A?) voor alle installaties nuttig of alleen off grid? (@Ronald?)
Daarnaast, als je een busbar doet is elke kabel na de split wel voldoende. Met I2R schaling van rendementsverliezen betekent dat dat een kabel vanuit een busbar naar de accu in theorie slechts 11% van de warmteontwikkeling heeft als eentje van de busbar naar de Deye. In theorie dan, want stromen lopen zelden gelijk. Maar in de praktijk is het alsnog verwaarloosbaar laag.
Imho: het is een professionele installatie, daar zou dit niet bij nodig moeten zijn. Verder, als je toch al materiaal gaat halen om het aan te passen, waarom wacht je niet tot balans weg is? Dan heb je iig een aantal gratis 50mm2 kabels erna, mocht je ooit nog gaan uitbreiden.
Ik ben toch malle pietje niet!
Dat zou kloppen als je het systeem gratis krijgtscoobs schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:26:
[...]
Dan heb je iig een aantal gratis 50mm2 kabels erna, mocht je ooit nog gaan uitbreiden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Wellicht maar een email sturen als het zo blijft. Wellicht balanceert het zich uit. Maar ik haal haast nooit 100%: dus dan kan ik ook lang wachten denk ik..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Zit er sterk aan te denken om die DC schakelaar eens open te maken en de kabelaansluiting te checken.
Dus kabeltemperaturen:
Deye —> 32c—> 39c—>DC schakelaar —> 75c —> 29c —> Busbar
Logisch om die DC schakelaar open te maken?
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 26-08-2026 19:58 ]
Paar lange activatie’s gehad.
[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 26-08-2026 21:16 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Wat je niet kan zien is de CC waarde, die zegt iets over hoeveel cycles elke batterij maakt.
Te zien op het display bij analoge waarden, omlaag scrollen en de onderste bekijken (capacity).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Nog nooit opgevallen, is dit te vatten onder balancing? In de BMS is bij balancing sensor geen waarde te zien.
Nu ook weer gestopt, grappig. Of juist niet OK?
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
AccuNoord heeft echt wel meer dan alleen Victron in huis hoor.Mr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:34:
Als samenvatting van eerder genoemde "upgrades" in dit topic, is dit kloppend?
- en 6 stud voor 5 batterijen is bij accunoord bijv behoorlijk prijzig want alleen van Victron verkrijgbaar)
Zoals : deze voor 4 accu’s
Voor 5 accu’s: zet je er een link tussen (zie tweede product afbeelding). En neem je nog een 3x stud
—-
Als je toch nieuwe kabels gaat nemen, kan je ook één zijde M8 (accu) en één zijde M10 laten persen en deze 8xM10 voor €135 nemen.
[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 26-08-2026 22:00 ]
Met een lilygo kun je duidelijk zien dat een accu weer wat opgeladen wordt. Bij mij van 17% naar 20%. De rest zakken nu. Hoop maar dat de activaties klaar zijn, dan kom ik de nacht weer net door.blue eyes schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:46:
Accu 1 en 2 worden nu geladen, geen import, accus 3, 4 en 5 worden ontladen.
Nog nooit opgevallen, is dit te vatten onder balancing? In de BMS is bij balancing sensor geen waarde te zien.
Nu ook weer gestopt, grappig. Of juist niet OK?
Dit is idd echt niet OK. Dit zou dus echt opgelost moeten worden.jacovn schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:10:
En de snelste accu is op 17% soc de andere 3 op 49/52%. De soc in de app is 41%. Wat screenshots gemaakt, morgen maar een email sturen.
Paar lange activatie’s gehad.
Ja dat is of een brak gekrompen oog of een losse terminalbout.Get!em schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:57:
Hier net de maandelijkse check tijdens lange (nu 45 minuten) activatie op temperatuur van kabels gedaan. Alle kabels zijn <40c, behalve de kabels van DC schakelaar naar Busbar, aan de DC schakelaar kant. De kabels van Deye naar DC schakelaar zijn niet zo warm.
Zit er sterk aan te denken om die DC schakelaar eens open te maken en de kabelaansluiting te checken.
Dus kabeltemperaturen:
Deye —> 32c—> 39c—>DC schakelaar —> 75c —> 29c —> Busbar
Logisch om die DC schakelaar open te maken?
Heb jij de versie met DC onderbreker of met schakelaars op de batterij modules? Anders moet er vanaf de onderbreker naar de Deye nog een korte kabelverbinding (met jouw 70mm2 kabels) gemaakt worden nietwaar?The Legend schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:35:
Ik heb mijn kabels van Deye naar accustack vervangen voor 70mm2 kabels met dikkere ogen. Accustack zelf diagonaal aangesloten met de standaard 50mm2 kabels. Ik heb sindsdien geen last meer van loeihete kabels en de CC loopt ook niet verder uit de pas. Heb geen geen lilygo, maar check af en toe handmatig op de accu’s wat de SOC is en de voltages. Zowel bij lage percentages als hogere zit er weinig verschil tussen de modules. Een busbar lijkt dus niet noodzakelijke voor een normale werking.
Losse DC switch idd. Kabels van accu naar DC switch en van daar naar de Deye zijn bij mij dus 70mm2.Sii schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:25:
[...]
Heb jij de versie met DC onderbreker of met schakelaars op de batterij modules? Anders moet er vanaf de onderbreker naar de Deye nog een korte kabelverbinding (met jouw 70mm2 kabels) gemaakt worden nietwaar?
Dan heb je het toch al over €130 per busbarSource90 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 21:47:
[...]
AccuNoord heeft echt wel meer dan alleen Victron in huis hoor.
Zoals : deze voor 4 accu’s
Voor 5 accu’s: zet je er een link tussen (zie tweede product afbeelding). En neem je nog een 3x stud
En de Victron is €200/st. Ik reageerde dan ook met name op de stelling dat AN enkel Victron verkocht.Mr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:07:
[...]
Dan heb je het toch al over €130 per busbar
Of 250/300A ook voldoet durf ik je niet te zeggen, die zijn inderdaad een stuk goedkoper.
[ Voor 21% gewijzigd door Source90 op 26-08-2026 23:20 ]
Haha huh, hoe krijg je dat voor elkaar?Source90 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:19:
Het is nagenoeg volle maan, we laden nog even door op maanlicht![]()
![]()
[Afbeelding]
Of een tweede batterij.
[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 26-08-2026 23:29 ]
Vanwege foutje van KPN worden we morgen pas aangesloten in plaats van de beloofde vandaag (switch provider). Sinds vanmorgen geen internetverbinding voor de BE aansturing.
Is ook eindelijk de eerste dag dat ik nog wat in de batterij heb zitten voor de nacht, omdat het niet voor een habbekrats is verkocht..
Zit nu nog 45% in (op display van Deye), normaalgesproken al richting de 15-20% rond dit uur met inkopen tot gevolg.
[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 26-08-2026 23:40 ]
Volgens mij loadbalanced de BMS inderdaad de laagste accu heeft een bump gekregen, en lijkt nu minst actief te zijn.(als in de helft of minder van een andere accu)
[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 27-08-2026 05:01 ]
Helaas blijft bij mij zowel 24 als 25 nu leeg.Ronald schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:46:
[...]
Import
13,368 kWh
Export
24,729 kWh
Inkoop prijs
€ 0,017 / kWh
Verkoop prijs
€ 0,176 / kWh
Inkoop kosten
€ 0,23
Verkoop opbrengsten
€ 4,36
Helaas komt het hier ook vaak heel laat binnen. Hier heb ik pas data tot de 22e. Uiteindelijk komt het allemaal wel.Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:18:
@met451 2 dagen terug is er wel vaker nog niet vroeg in de ochtend. Het ontbreken van 3 dagen terug is niet normaal.
[ Voor 6% gewijzigd door Sportmind op 27-08-2026 07:40 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
NopeThe Legend schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:40:
Hier ook geen data voor 24 en 25. @paQ ook?
Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗
Bij mij is 3 á 4 dagen later heel normaal. Ik kan vaak pas 2 dagen later mee praten over de resultaten hier in het topic.Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:18:
@met451 2 dagen terug is er wel vaker nog niet vroeg in de ochtend. Het ontbreken van 3 dagen terug is niet normaal.
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
Ja klopt, maar vanuit softwareontwikkelaarperspectief kan ik er niet helemaal bij waarom het bij de ene vrij consistent lukt op 2e dag, en anderen consistent blijkbaar niet.scoobs schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:43:
Gewoon een paar dagen geduld hebben. De maandelijkse verrekening is ook al een half jaar te laat, dat is vervelender dan de resultaten pas 2 dagen later hebben.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb een normale B20. Zou ik ook bij een niet-offgrid doen. Dit geeft een hele lichte vorm van selectiviteit naar je hoofdzekeringen. NEN-belasting vs NEN-selectiviteit staan op gespannen voet hier, dus ik schipper er wat in.Mr_Kite schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:34:
De CHT voelt als speelgoed... en opvallend genoeg raak ik hem voor €50 op MP niet kwijt
[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 27-08-2026 08:48 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Dus geen Tennet verrekening lijkt mij.
6 voudige bushbar, voor wie wil
https://www.campingwagner...ggDtqSH5duUMVCGFz-it8vdS8
[ Voor 96% gewijzigd door blue eyes op 27-08-2026 08:52 ]
gepinnedblue eyes schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:51:
Gevonden! Even mijn posting opgezocht in de vorige thread.
6 voudige bushbar, voor wie wil
https://www.campingwagner...ggDtqSH5duUMVCGFz-it8vdS8
Volstaat ruimschoots
https://www.campingwagner.de/de/p/142032
Die ook overigens
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 09:33 ]
Voor de elektrotechnische noobs hier (ik dus), wat is een 'normale' B20 ? Zit bij elektramat te kijken naar zou niet weten welke ik moet bestellen. Nb buzbars en 70mm2 kabels besteld. Installatie eind sept.Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:47:
[...]
Ik heb een normale B20. Zou ik ook bij een niet-offgrid doen. Dit geeft een hele lichte vorm van selectiviteit naar je hoofdzekeringen. NEN-belasting vs NEN-selectiviteit staan op gespannen voet hier, dus ik schipper er wat in.
De CHT voelt als speelgoed... en opvallend genoeg raak ik hem voor €50 op MP niet kwijt(Teken aan de wand?)
Thanks
Geen aardlekbeveiliging.Sii schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:24:
[...]
Voor de elektrotechnische noobs hier (ik dus), wat is een 'normale' B20 ?
Thanks
Ah, is dat wat je met 'een normale' bedoelt.Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:52:
Het is wel een alamat, maar geen type a
Wordt dat ding niet loeiheet bij je?
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 10:53 ]
Opwek ook maar 3300, accu wordt nauwelijks gevuld zo.
aFRR zal het antwoord zijn. Ikke nie begrijpe..
Ik heb er niet naar omgekeken. Gemeten Weerstand van alamat was identiek aan installatie automaat en ALS… (dus warmteontwikkeling per automaat zou identiek moeten zijn) … maar daar zijn we het niet over eens geworden ;-)paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:53:
[...]
Ah, is dat wat je met 'een normale' bedoelt.
Wordt dat ding niet loeiheet bij je?
Exact hetzelfde hier. Vreemd inderdaad.blue eyes schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:05:
hier weer meerdere exports (max 3000 watt). Waarom zou je met een SoC 27% , met lage prijs van 112 euro gaan exporteren?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
ABB aardlekautomaat 3-polig+nul 20A B-kar 30mA (2CSR256140R1205) | ABB | Bestel nuRonald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
Ik heb er niet naar omgekeken. Gemeten Weerstand van alamat was identiek aan installatie automaat en ALS… (dus warmteontwikkeling per automaat zou identiek moeten zijn) … maar daar zijn we het niet over eens geworden ;-)
Zou zo een dan beter zijn Ronald? mits de Deye galvanisch gescheiden is betreffende DC anders misschien een 300mA?
Of zeg jij (eigenlijk zeg je hat al want je hebt hem zelf gekozen) een gewone 3P+N B20 is voldoende?
DC lekstroom onder 6mA is al tijden gebruikelijk, maar niet expliciet gecontroleerd.
zo te zien aFRR tarieven (maar die van 11:00 snap ik ook niet nee, maar ik neem aan dat die 25 all in wordt)blue eyes schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:05:
hier weer meerdere exports (max 3000 watt). Waarom zou je met een SoC 27% , met lage prijs van 112 euro gaan exporteren?
/f/image/HtOMnr3jQvDES7ygW2HEGjqQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TLmH5L31T4Vj9rTHp7m4Fikv.png?f=fotoalbum_large)
edit:
En weer de andere kant op
[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 11:59 ]
Inverter Topology Non-Isolated (solar), Isolated (battery)Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:20:
30mA is vaak onvoldoende voor zware omvormers. Voor vaste installatie mag 300mA, voor eindgroep met stopcontact niet.
DC lekstroom onder 6mA is al tijden gebruikelijk, maar niet expliciet gecontroleerd.
Chat legt dit uit als galvanisch gescheiden van de batterij, niet van solar. Dus zolang je er geen DC solar aan hebt zou type A B niet nodig moeten zijn.
(En de CHT zonder I is geen type A B)
~~~[edit] nog even doorgechat: Niet automatisch type A B... afhankelijk van 6mA verklaring...
[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 27-08-2026 11:51 ]
Haha het wordt er inmiddels niet duidelijker op voor mij met alle types die hier worden genoemd. Ik heb straks wél mijn zonnepanelen op de Deye (die dan 1 van mijn huidige omvormers vervangt), dan moet ik dus een type A 300mA hebben? Zoals deze?Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Inverter Topology Non-Isolated (solar), Isolated (battery)
Chat legt dit uit als galvanisch gescheiden van de batterij, niet van solar. Dus zolang je er geen DC solar aan hebt zou type A niet nodig moeten zijn.
(En de CHT zonder I is geen type A)
ABB aardlekautomaat B20 3P+N 300mA Type A (€179,85)
En voor de mensen die zonnepanelen AC hebben aangesloten voldoet een "gewone" en dat is bijv die door @Sii werd gelinkt?
ABB Componenten installatieautomaat B20 3-fase (3P+N) 6kA (€62,90)
En na alle edits nog meer verwarring. Toch Type B dus? 30 of 300ma?
[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Kite op 27-08-2026 12:34 ]
/f/image/eczIaFJtapr5ytozaSKWHE0r.png?f=fotoalbum_large)
Ondervinden meer mensen dit?
🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 Full-Frame shooter • 🎮 PS5
BE snapt het verhaal niet (of negeert het) en schuift het onder het 13% idle kopje.
Ik wou net hetzelfde posten, bij mij gebeurt dit nu ook weer. Had dit niet voor de 16 kW update van de Deye eigenlijk.KoningSlakkie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:23:
Ik heb vandaag weer dat mijn solarvermogen wordt geëxporteerd waarbij de accu op ~200W discharging mode wordt gezet. Export vermogen wordt dus voornamelijk bepaald door mijn solarvermogen.
~~~[Afbeelding]
Ondervinden meer mensen dit?
Had jij je panelen nu wel of niet ook aan de GEN/MI hangen?
[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 27-08-2026 13:01 ]
Nee, mijn groepenkast zit op de load. Ook heb ik niet de 16kW update.zunrob schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:56:
[...]
Ik wou net hetzelfde posten, bij mij gebeurt dit nu ook weer. Had dit niet voor de 16 kW update van de Deye eigenlijk.
Had jij je panelen nu wel of niet ook aan de GEN/MI hangen?
Het ging even om de clusters met rare export piekjes die enkele minuten tot 10 minuten duren. Dat heb ik normaal dus niet.Speedy-Andre schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:39:
Het blijkt niet duidelijk uit dat zwaar gecomprimeerde plaatje, ik heb dat soms bij 25% SOC wanneer ik ze zelf daarvoor uit idle heb gehaald.
BE snapt het verhaal niet (of negeert het) en schuift het onder het 13% idle kopje.
Dit zit in de aanstuurhoek.
Wat vreemd. BE weet er iig van, maar zei tegen mij dat het aan de PV aan GEN lag. Misschien goed om jouw casus ook even te delen.KoningSlakkie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 12:58:
[...]
Nee, mijn groepenkast zit op de load. Ook heb ik niet de 16kW update.
Ik gebruik die zelf dus "all in". (want salderen en je moet eb en BTW betalen, simpel)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
| ########################### # Verrekentarief onbalans / aFRR - Home Assistant template sensor # # Vul je eigen entiteiten in op de drie plekken: # ~~~[sensor import tarief] = all-in afnametarief in EUR/kWh # ~~~[sensor export tarief] = all-in invoedtarief in EUR/kWh # ~~~[P1 data] = netvermogen in W # # Tekenconventie P1: positief = IMPORT (afname), negatief = EXPORT (invoeden). # Draait jouw meter andersom, verwissel dan de twee takken in het state-blok. # # Achtergrond: normaal zit er precies 4 cent tussen import- en exporttarief # (2 cent transportopslag per kant). Loopt dat verschil op tot 5 cent of meer, # dan is het geen reguliere onbalans meer maar aFRR, en wil je niet het tarief # van je eigen kant afrekenen maar dat van de andere kant, gecorrigeerd voor # de dubbele opslag. # # IMPORT (P1 >= +1000 W): verschil < 5 ct -> importtarief # verschil >= 5 ct -> exporttarief + 0,04 # EXPORT (P1 <= -1000 W): verschil < 5 ct -> exporttarief # verschil >= 5 ct -> importtarief - 0,04 # # Onder de 1000 W is er geen noemenswaardig transport; de sensor geeft dan # 'unknown', zodat er geen misleidend tarief in je grafiek staat. ########################### - sensor: - name: "Verrekentarief" unique_id: verrekentarief_onbalans unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement device_class: monetary icon: mdi:currency-eur availability: > {{ has_value('~~~[sensor import tarief]') and has_value('~~~[sensor export tarief]') and has_value('~~~[P1 data]') }} state: > {% set imp = states('~~~[sensor import tarief]') | float %} {% set exp = states('~~~[sensor export tarief]') | float %} {% set p = states('~~~[P1 data]') | float %} {% set opslag = 0.04 %} {% set drempel = 0.05 %} {% set afwijkend = (imp - exp) >= drempel %} {% if p >= 1000 %} {# IMPORT #} {{ ((exp + opslag) if afwijkend else imp) | round(5) }} {% elif p <= -1000 %} {# EXPORT #} {{ ((imp - opslag) if afwijkend else exp) | round(5) }} {% endif %} attributes: modus: > {% set p = states('~~~[P1 data]') | float(0) %} {{ 'import' if p >= 1000 else ('export' if p <= -1000 else 'geen transport') }} markt: > {% set v = states('~~~[sensor import tarief]') | float(0) - states('~~~[sensor export tarief]') | float(0) %} {{ 'aFRR' if v > 0.05 else 'Onbalans' }} verschil: > {{ (states('~~~[sensor import tarief]') | float - states('~~~[sensor export tarief]') | float) | round(5) }} correctie_actief: > {% set p = states('~~~[P1 data]') | float(0) %} {{ (states('~~~[sensor import tarief]') | float - states('~~~[sensor export tarief]') | float) >= 0.05 and p | abs >= 1000 }} |
edit:
Hij is zo accuraat als dat de tarieven binnenkomen, en loopt daarom tot 2 min achter op de werkelijkheid. Maar grosso modo geeft het een prima beeld.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 13:52 ]
Super!paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:21:
Voor wie geïnteresseerd is, mijn verrekentarief sensor. (template sensor in HA)
Ik gebruik die zelf dus "all in". (want salderen en je moet eb en BTW betalen, simpel)YAML:In history plot hij alleen een streep als er daadwerkelijk import of export is (groter dan 1000W)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 ########################### # Verrekentarief onbalans / aFRR - Home Assistant template sensor # # Vul je eigen entiteiten in op de drie plekken: # ~[sensor import tarief] = all-in afnametarief in EUR/kWh # ~[sensor export tarief] = all-in invoedtarief in EUR/kWh # ~[P1 data] = netvermogen in W # # Tekenconventie P1: positief = IMPORT (afname), negatief = EXPORT (invoeden). # Draait jouw meter andersom, verwissel dan de twee takken in het state-blok. # # Achtergrond: normaal zit er precies 4 cent tussen import- en exporttarief # (2 cent transportopslag per kant). Loopt dat verschil op tot 5 cent of meer, # dan is het geen reguliere onbalans meer maar aFRR, en wil je niet het tarief # van je eigen kant afrekenen maar dat van de andere kant, gecorrigeerd voor # de dubbele opslag. # # IMPORT (P1 >= +1000 W): verschil < 5 ct -> importtarief # verschil >= 5 ct -> exporttarief + 0,04 # EXPORT (P1 <= -1000 W): verschil < 5 ct -> exporttarief # verschil >= 5 ct -> importtarief - 0,04 # # Onder de 1000 W is er geen noemenswaardig transport; de sensor geeft dan # 'unknown', zodat er geen misleidend tarief in je grafiek staat. ########################### - sensor: - name: "Verrekentarief" unique_id: verrekentarief_onbalans unit_of_measurement: "EUR/kWh" state_class: measurement device_class: monetary icon: mdi:currency-eur availability: > {{ has_value('~[sensor import tarief]') and has_value('~[sensor export tarief]') and has_value('~[P1 data]') }} state: > {% set imp = states('~[sensor import tarief]') | float %} {% set exp = states('~[sensor export tarief]') | float %} {% set p = states('~[P1 data]') | float %} {% set opslag = 0.04 %} {% set drempel = 0.05 %} {% set afwijkend = (imp - exp) >= drempel %} {% if p >= 1000 %} {# IMPORT #} {{ ((exp + opslag) if afwijkend else imp) | round(5) }} {% elif p <= -1000 %} {# EXPORT #} {{ ((imp - opslag) if afwijkend else exp) | round(5) }} {% endif %} attributes: modus: > {% set p = states('~[P1 data]') | float(0) %} {{ 'import' if p >= 1000 else ('export' if p <= -1000 else 'geen transport') }} markt: > {% set v = states('~[sensor import tarief]') | float(0) - states('~[sensor export tarief]') | float(0) %} {{ 'aFRR' if v > 0.05 else 'Onbalans' }} verschil: > {{ (states('~[sensor import tarief]') | float - states('~[sensor export tarief]') | float) | round(5) }} correctie_actief: > {% set p = states('~[P1 data]') | float(0) %} {{ (states('~[sensor import tarief]') | float - states('~[sensor export tarief]') | float) >= 0.05 and p | abs >= 1000 }}
Zou je misschien jouw sensor for 'sensor import tarief' en 'sensor export tarief' ook kunnen delen? Misschien zou dit ook in een Github repo erbij kunnen, als een "standaard" manier om relevante sensoren in HA te krijgen?
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
Sja daar heeft iedereen zo zijn eigen methode voor...QuarkuS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:28:
[...]
Super!
Zou je misschien jouw sensor for 'sensor import tarief' en 'sensor export tarief' ook kunnen delen? Misschien zou dit ook in een Github repo erbij kunnen, als een "standaard" manier om relevante sensoren in HA te krijgen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - name: "Onbalans All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} - name: "Onbalans Invoeden All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_invoeden_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') | float(0) / 1000 %} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl - vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} |
Oh dat, ik heb dat 5 aug gehad met pv zowel direct aan de Deye als via de GEN.KoningSlakkie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:01:
[...]
Het ging even om de clusters met rare export piekjes die enkele minuten tot 10 minuten duren. Dat heb ik normaal dus niet.
Nog niet bij BE gemeld maar zo te zien anderen wel (als dat hier om ging).
Met als side-note dat dit kort na een 13% idle situatie was.
Ah, dat is niet de aritmeester integratie? Wat is de ervaring? Welke werkt beter?paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:47:
[...]
Sja daar heeft iedereen zo zijn eigen methode voor...YAML:en dan template, sensor:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))"YAML:Waarbij mijn powerpeers eb sensor de EB vormt.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 - name: "Onbalans All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} - name: "Onbalans Invoeden All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_invoeden_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') | float(0) / 1000 %} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl - vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}
Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75
geen idee. Ik heb deze al sinds het begin. het werkt.QuarkuS schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:19:
[...]
Ah, dat is niet de aritmeester integratie? Wat is de ervaring? Welke werkt beter?
Maar tot 2 min vertraagd.
Op dak komen iets van 17Kw aan panelen. Batterij in de schuur, 10 meter van woning, kan geen DC kabels laten leggen door de bouwer, alleen 3/4 lege buis. Moet ik dan 6 loze leidingen hebben. of kan ik meerdere dc kabels door 1 loze leiding trekken? en is dit wel slim?
Tussen de Deye en de batterijen zit een standaard rj45, tussen EMS en de Deye kan er meer mis gaan met al die verloopkabels.
Je moet even zien te achterhalen hoe die 17kW aan panelen komen te liggen en hoe dat aangesloten gaat worden. Als ik je goed begrijp wil je uiteindelijk je panelen rechtstreeks op de hybride omvormer van Balans aansluiten? 17kW aan panelen zullen ongeveer 36 panelen zijn, lijkt me. Dat zullen dan twee strings van 18 panelen worden. Check even of je qua stroom en spanning binnen de grenzen van de Deye blijft. Qua mantelbuizen; DC kabels met dezelfde kleur mogen bij elkaar in een mantelbuis. Voor die twee strings heb je 2x een zwarte - en 2x een rode + kabel als het goed is, dus als je twee mantelbuizen hebt liggen ben je er volgens mij wel. En dan dus nog een dikke mantelbuis om een voedingskabel (AC, vanaf je meterkast) richting de Deye te trekken.Borduif81 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:58:
Ik ben bezig met de installatie van mijn nieuwbouwhuis en wil direct rekening houden met de balansbatterij.
Op dak komen iets van 17Kw aan panelen. Batterij in de schuur, 10 meter van woning, kan geen DC kabels laten leggen door de bouwer, alleen 3/4 lege buis. Moet ik dan 6 loze leidingen hebben. of kan ik meerdere dc kabels door 1 loze leiding trekken? en is dit wel slim?
Ik heb er een AppDaemon => MQTT script voor...paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:47:
[...]
Sja daar heeft iedereen zo zijn eigen methode voor...YAML:en dan template, sensor:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))"YAML:Waarbij mijn powerpeers eb sensor de EB vormt.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 - name: "Onbalans All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} - name: "Onbalans Invoeden All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_invoeden_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') | float(0) / 1000 %} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl - vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}
Iemand interesse?
Hoofdmeter: 25A
Groepenkast: 63A of 42A?
De deye naar de groepenkast is afgezekerd met 63A daarom mijn verwarring. Maar met 42A kom ik ook uit de voeten.
[ Voor 56% gewijzigd door KoningSlakkie op 27-08-2026 16:05 ]
Hier ook, zelfs 2 exports. Waarschijnlijk omdat mijn eind SOC op 88% staat. Deze prijs is niet extreem genoeg?paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:47:
Ja bizar. Hier gebeurde helemaal niets. En daarna zelfs kort export.
Edit: nu zelfs een export? voor -40 cent? Gelukkig maar met 2kW
[ Voor 10% gewijzigd door Moby op 27-08-2026 16:00 ]
Ik heb ze maar gemaild. Even kijken wat ze gaan zeggen.zunrob schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:02:
[...]
Wat vreemd. BE weet er iig van, maar zei tegen mij dat het aan de PV aan GEN lag. Misschien goed om jouw casus ook even te delen.
Bij 2 strings volgens mij van de JA445 2x17 panelen, dat zou inderdaad ook nog een optie zijn. Dan heb ik maar 2 loze leidingen nodig.BasSteve schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:12:
[...]
Je moet even zien te achterhalen hoe die 17kW aan panelen komen te liggen en hoe dat aangesloten gaat worden. Als ik je goed begrijp wil je uiteindelijk je panelen rechtstreeks op de hybride omvormer van Balans aansluiten? 17kW aan panelen zullen ongeveer 36 panelen zijn, lijkt me. Dat zullen dan twee strings van 18 panelen worden. Check even of je qua stroom en spanning binnen de grenzen van de Deye blijft. Qua mantelbuizen; DC kabels met dezelfde kleur mogen bij elkaar in een mantelbuis. Voor die twee strings heb je 2x een zwarte - en 2x een rode + kabel als het goed is, dus als je twee mantelbuizen hebt liggen ben je er volgens mij wel. En dan dus nog een dikke mantelbuis om een voedingskabel (AC, vanaf je meterkast) richting de Deye te trekken.
Krijg je 3x 6mm2 solar kabel een beetje fatsoenlijk door een 3/4 buis?
Ik heb ze gewoon op 25A / 25A staan. Merk eigenlijk niet een beperking, en als die er al is, dan is het dat ik niet onnodig aan het importeren ben boven de 12kW van de Deye.KoningSlakkie schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:48:
Degene die een dubbele loadbalancer hebben ingesteld met off-grid. Op welke limiet hebben jullie de loadbalancing ingesteld of wat zouden jullie instellen?
Hoofdmeter: 25A
Groepenkast: 63A of 42A?
De deye naar de groepenkast is afgezekerd met 63A daarom mijn verwarring. Maar met 42A kom ik ook uit de voeten.
[Afbeelding]
Zon is doorgebroken op een deel van NL ineens. Overschotten. Ben benieuwd over 2 dagen. Heb al 33kWh import...
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 27-08-2026 16:39 ]
mja, maar ik ben hier toch niet blij mee hoorGet!em schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:37:
[...]
Zon is doorgebroken op een deel van NL ineens. Overschotten.
/f/image/lKzemGRKLmWEwTN2lLMmEmbe.png?f=fotoalbum_large)
Vannacht stond ie te importeren tegen 32 cent. nu gaat het voor 30% minder weer de deur uit
Daar zou ik ook niet blij mee zijn idd. Het is nagenoeg onnavolgbaar momenteel, dus vandaar mijn edit om het over 2 dagen eens te bekijken.paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
mja, maar ik ben hier toch niet blij mee hoor
[Afbeelding]
Vannacht stond ie te importeren tegen 32 cent. nu gaat het voor 30% minder weer de deur uit
Hier weinig exports gehad. Het is me nu wel duidelijk dat de EV 11kW charging de imports triggered. Niet 1 op 1, maar toch vrij vlot. Peblar gaat bij mij op fast 11kW als Tenergy omlaag duikt, dus relatie is duaal.paQ schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:39:
[...]
mja, maar ik ben hier toch niet blij mee hoor
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/TD7cALrq1LRHYAffumpxPvok.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 27-08-2026 16:59 ]
3x6mm² past in ieder geval wel in een 3/4 buis. Of je 3x6mm² ook over een lange lengte door die buis heen getrokken krijgt is in theorie ook mogelijk. Als je een paar bochten tegenkomt heb ik met je te doen. Maar fysiek past het.Borduif81 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:25:
[...]
Bij 2 strings volgens mij van de JA445 2x17 panelen, dat zou inderdaad ook nog een optie zijn. Dan heb ik maar 2 loze leidingen nodig.
Krijg je 3x 6mm2 solar kabel een beetje fatsoenlijk door een 3/4 buis?
I'm lost now . Ik heb off grid en PV direct op DC Deye. Dus type B 300mA? Deze:https://mdhelektroshop.nl/abb-ds-203nc-b20-0-3-aardlekautomaat-3p-n-b-kar-2Mr_Kite schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Haha het wordt er inmiddels niet duidelijker op voor mij met alle types die hier worden genoemd. Ik heb straks wél mijn zonnepanelen op de Deye (die dan 1 van mijn huidige omvormers vervangt), dan moet ik dus een type A 300mA hebben? Zoals deze?
ABB aardlekautomaat B20 3P+N 300mA Type A (€179,85)
En voor de mensen die zonnepanelen AC hebben aangesloten voldoet een "gewone" en dat is bijv die door @Sii werd gelinkt?
ABB Componenten installatieautomaat B20 3-fase (3P+N) 6kA (€62,90)
Ik volg het advies hier en dat leg ik klaar bij installatie.
Tennergy loopt wat achter. Via de aritmeester integratie zie ik dat er een regeltoestand 2 gaande was. Dus wellicht had jij te maken met een export prijs van 13 cent/kWh kaal. Want bij een export moet je kijken naar de opregelprijs.tweakurk schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:11:
Ik begin me nu toch wel zorgen te maken over de tactische keuzes van BE. Ik zag net een mega export voorbijkomen, terwijl de invoeden prijs negatief is… zie ik dit nu verkeerd?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Same, ik heb de energie nodig dus die staat gewoon op fast-mode hier. Ik heb in totaal 37 kWh geïmporteerd. En de EV lijkt inderdaad imports te triggeren.Get!em schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:54:
[...]
Hier weinig exports gehad. Het is me nu wel duidelijk dat de EV 11kW charging de imports triggered. Niet 1 op 1, maar toch vrij vlot. Peblar gaat bij mij op fast 11kW als Tenergy omlaag duikt, dus relatie is duaal.
[Afbeelding][Afbeelding]
DC lekstroom onder de 6mA vanuit omvormer is nu heel gebruikelijk. Type B (dat is de versie die tegen DC kan) is echt heel duur… normaal alamat is al niet grappig. Wellicht weten ze het in Deye topic… daar zit extreem veel kennis.Mr_Kite schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Zeker voor een 300mA gaan.
B-karakteristiek is niet Type B (Kan tegen DC lekkage)Sii schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:12:
[...]
I'm lost now . Ik heb off grid en PV direct op DC Deye. Dus type B 300mA? Deze:https://mdhelektroshop.nl/abb-ds-203nc-b20-0-3-aardlekautomaat-3p-n-b-kar-2
Ik volg het advies hier en dat leg ik klaar bij installatie.
De DS 203NC is een normale type A automaat. (Die heb ik)
https://voorelektromonteu...che-beslisboom-ev-pv-vfd/
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 27-08-2026 19:19 ]
Ik heb zeker wel interesse!!Ronald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 15:38:
[...]
Ik heb er een AppDaemon => MQTT script voor...
Iemand interesse?
[Afbeelding]
edit: nu gaat er wel langzaam iets uit
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 27-08-2026 20:04 ]
/f/image/DaXVFJ9txdBv9LdmpBaJ138k.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fKM075pew5x2BcMCdEodMyvZ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/XEZJOAFgdXAQSUI1mE6KUaU2.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f3nJTCAM8rllRHod1EXkLpCU.png?f=fotoalbum_large)