Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 76 Laatste
Acties:

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:41:
[...]

zie mijn screenshot van eerder vandaag. Ook de mijnenergie app is voor mij op 8 sept geheel leeg met bogus data.

Vooralsnog staat er bij mij in BE dashboard 68cent inkoop gemiddeld en 23cent verkoop gemiddeld. Totale nonsens…
Dat idd ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:41:
[...]

zie mijn screenshot van eerder vandaag. Ook de mijnenergie app is voor mij op 8 sept geheel leeg met bogus data.

Vooralsnog staat er bij mij in BE dashboard 68cent inkoop gemiddeld en 23cent verkoop gemiddeld. Totale nonsens…
Precies dezelfde tarieven heb ik. Jij nu ook pas de tarieven zichtbaar gekregen of had jij ze direct al?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Ik moest even de stroom van de groep afhalen waar de PoE switch ook op zit van het EMS (had ik even over het hoofd gezien). Nu is de thuisaccu nog steeds constant met 2.7kW aan het exporteren sinds 8.30u. Klopt dit of gaat er iets mis bij mij? H

[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-09-2026 22:58 ]

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:57:
Ik moest even de stroom van de groep afhalen waar de PoE switch ook op zit van het EMS (had ik even over het hoofd gezien). Nu is de thuisaccu nog steeds constant met 2.7kW aan het exporteren sinds 8.30u. Klopt dit of gaat er iets mis bij mij? H
dan gaat er iets mis

Als je EMS internet heeft zou zich dat ook vanzelf moeten herstellen. Herstart de EMS anders nog eens. Heeft je switch verbinding?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 17-09-2026 23:05 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op donderdag 17 september 2026 @ 22:57:
Ik moest even de stroom van de groep afhalen waar de PoE switch ook op zit van het EMS (had ik even over het hoofd gezien). Nu is de thuisaccu nog steeds constant met 2.7kW aan het exporteren sinds 8.30u. Klopt dit of gaat er iets mis bij mij?
Die stopte 20:44, 2049 nog een piekje. Even de rj45 naar de batterij los zodat ie stopt? Het levert nog wel wat op maar hij mag wel eens stoppen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Heel gek @paQ @Speedy-Andre , hij heeft wel internet. De rj45 kabels eruit heeft niet geholpen. Hij begint leeg te raken. Ik zie morgen wel of die nog steeds in storing is.

🏠 Full Electric Woning A++++ • ♨️ L/W-WP • 🌬️ WTW • ☀️ PV µ-omvormers (12×455 ZO 137° + 12×460 NW 317°) • 🔋 ESS 64 kWh @ 12 kW • 🚗 EV AWD 75 kWh • ⚙️ HASS + EVCC • 💾 NAS 60 TB • 📷 FF-shooter.ARW • 🎮 PS5

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:45
blue eyes schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:10:
Even een luie vraag, ik ga zo ook nog even 200 berichten teruglezen, net thuis van werk.

Wat was het exacte moment van de 5 euro piek van de 8ste september?
Ook hier net al wat andere een bijzondere weergave door BE - ik heb geen email gestuurd, geen contact gehad, ik ga uit van een fout.

Ik wil even wat data hier veilig stellen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVpkJ265wRiuh8JtgYN44InYQDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pf99RigVrrJfXQOMTPP5RdYX.png?f=fotoalbum_large

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:45
Wat betreft die aanhaalmomenten, dat heeft toch niks te maken met welk formaat oog je eraan hebt zitten? Op en gegeven moment draai je het schroefdraad verrot, dun of dik oogje.

Iemand al aan geleidende pasta gedacht, bv koper pasta? Voor net dat beetje extra contact op het schroefdraad?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Guido7619 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:33:

Iemand al aan geleidende pasta gedacht, bv koper pasta? Voor net dat beetje extra contact op het schroefdraad?
Wel aan gedacht, maar nog niet in praktijk gebracht. Had al contactpasta voor mijn warmtepomp sensoren, maar die is warmte geleidend om een warmte overdracht probleem op te lossen.

Geleidende Koperpasta zou idd eventuele holtes moeten opvullen? Maar volgens mij is t niet verstandig ivm de warmte moet de eventuele toevoeging ook nog tegen goede hitte kunnen. Kopervet is ook niet primair bedoelt voor electrische geleiding vziw.
edit:
nazoek leert dat het onverstandig is om er überhaupt verdere dingen tussen te stoppen.
Maar mijn hitte probleem is sinds Busbar beperkt tot de aansluiting bij de dikke dc schakelaar op de kabel aansluiting naar batterij toe. 75-80c bij activatie. Maar het is redelijk constant.

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 18-09-2026 08:35 ]

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Ik zou koperpasta niet gebruiken ivm galvanische corrosie..

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh🔋 | Zoe 52kWh🚗

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:01:
Maar mijn hitte probleem is sinds Busbar beperkt tot de aansluiting bij de dikke dc schakelaar op de kabel aansluiting naar batterij toe. 75-80c bij activatie. Maar het is redelijk constant.
Zijn alle aansluitingen even warm of zit er nog (flink) verschil tussen de 4 ogen? Bij mij was 1 aansluiting 10c warmer dan de rest, zie SlinkingAnt in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR".
Nu ik die kabels vervangen heb door 70mm2 met de fatsoenlijke kabelogen is de temperatuur daar flink afgenomen én vergelijkbaar op alle 4 de aansluitingen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

SlinkingAnt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:12:
[...]

Zijn alle aansluitingen even warm of zit er nog (flink) verschil tussen de 4 ogen? Bij mij was 1 aansluiting 10c warmer dan de rest, zie SlinkingAnt in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR".
Nu ik die kabels vervangen heb door 70mm2 met de fatsoenlijke kabelogen is de temperatuur daar flink afgenomen én vergelijkbaar op alle 4 de aansluitingen.
Het gaat specifiek om de onderste twee, waarbij de rode 5c warmer is dan de zwarte. Bovenste twee aansluitingen zijn koeler.

Laatst met een gewone korte sleutel geprobeerd aan te draaien, maar kreeg er geen beweging in. Ik ben van plan ze nog een keer los te draaien en dan te kijken of ik ze opnieuw vast kan zetten.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:47
7-10c delta haal ik sowieso wel tussen dezelfde 50mm2 kabels maar met verschillende typen kabelogen.

Op de 240a aansluitingen dan, op de 80a aansluitingen kan ik het niet echt zien.

[ Voor 29% gewijzigd door scoobs op 18-09-2026 09:23 ]

• 0xygen500
  • Nu online
SlinkingAnt schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:12:
[...]

Zie je ook warmtedaling bij je 50mm2 kabels tussen de accu's en de busbars?

• SlinkingAnt
  • Niet online
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 09:27:
[...]

Zie je ook warmtedaling bij je 50mm2 kabels tussen de accu's en de busbars?
Ja, die kabels zijn flink koeler nu, ook wel logisch nu er maar 1/3de van de stroom doorheen gaat :)
Hier heb ik een ir-foto staan: SlinkingAnt in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de mensen die HomeAssistant hebben in combinatie met de David Rapan SolarMan integratie en een Pihole of Adguard in hun netwerk:

De homeassistant DHCP module doet 2000 requests in 1 seconde, elk uur. Waardoor Pihole en Adguard in de thresholds schieten met een warning en de logging/dashboard geheel uit zijn verband getrokken worden. Deze DHCP module had ik met Default Config Disabler uitgezet op HomeAssistant hoofdniveau, maar het blijkt dat de Solarman Integratie dat overruled in zijn Manifest, en alsnog de DHCP module weer aanzet en dus dat ongewenste request gedrag doet.

Een workaround fix heb ik hier beschreven https://github.com/davidrapan/ha-solarman/issues/1157

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 18-09-2026 09:52 ]

• tweakurk
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:29
Gisteren exports voor rond de 16cent...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAu_rdd0u7WKLD95wirv6l3YhSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zj4WAAN880sKokQOkpy5kYDt.png?f=fotoalbum_large

En vandaag imports voor 19-22 cent...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1eaOu2KHNQ26rYpXjChUfDG0ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eiiOlAcg2LJZP9i1WvGTidDm.png?f=fotoalbum_large

Welke strategie zou hier aan ten grondslag liggen?

Enphase 7kWp / 48,2kWh

• paQ
  • Nu online
ja ik zit ook al een poosje te fronzen fronsen... }:|

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 18-09-2026 10:38 ]

• 0xygen500
  • Nu online
Ik neem aan dat jullie all in kijken want hier zonder plug in aan zit ik op 0,01 - 0,08 euro imports?

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:42:
Ik neem aan dat jullie all in kijken want hier zonder plug in aan zit ik op 0,01 - 0,08 euro imports?
Ik zie nog steeds geen enkele reden waarom dat niet te doen :+
Kijk jij ook wat benzine kaal kost?

• scoobs
paQ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:45:
[...]

Als ik de kale benzineprijs zou afrekenen, dan kijk ik naar de kale prijs. :+

Voor de warmtepomp kijk je toch ook naar de prijs met subsidie?

Nog een paar maanden geduld, en je mag iedereen erop attenderen dat ze het verkeerd doen als ze naar de kale importprijs kijken.... Hoewel, hadden wij niet iets contractueel vast liggen over dat er energiebelasting gesaldeerd wordt....?

[ Voor 34% gewijzigd door scoobs op 18-09-2026 10:55 ]

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:45:
[...]

Calm down :P , ik zit gewoon op een browser zonder je plug in. Vroeg het alleen zodat we over hetzelfde praten :+

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:54:
[...]

Calm down :P , ik zit gewoon op een browser zonder je plug in. Vroeg het alleen zodat we over hetzelfde praten :+
Het maakt ook in dit geval niet zoveel uit of je met of zonder kijkt.
Ik zie ons nu inkopen voor meer dan gister verkopen. En dat was gister ook al het geval op de dag zelf. het is water naar de zee dragen zo. Volstrekt doelloze transacties.

heb sowieso de indruk dat zodra onbalans prijzen x onder de Epex komt, dat wel een trigger lijkt van: oh nu dan! Terwijl de Epex nog 20 cent gaat zakken. Nee geen garanties, wee tik, maar er is echt wel enig verwachtingspatroon uit te ontdekken.
Als de forecast dan ook nog stelt dat ik de 75% wel haal zonder import, nou, zullen we dan gewoon lekker wachten en kijken of ze mee zakken voordat we gaan staan importeren? ;)

• paQ
  • Nu online
scoobs schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:52:
[...]

Als ik de kale benzineprijs zou afrekenen, dan kijk ik naar de kale prijs. :+

Voor de warmtepomp kijk je toch ook naar de prijs met subsidie?

Nog een paar maanden geduld, en je mag iedereen erop attenderen dat ze het verkeerd doen als ze naar de kale importprijs kijken.... Hoewel, hadden wij niet iets contractueel vast liggen over dat er energiebelasting gesaldeerd wordt....?
Het is niet verkeerd. Maar gewoon raar.
Zeker hoe het BE dashboard nu standaard is.
Want opslag en BTW zit er nu wel bij in. Dus met de BTW wordt wel geschoven maar met de eb niet :? Ergo: Dat is sowieso al niet hoe het volgend jaar wordt of nu is. (voor niemand)
De prijzen in de grafiek zijn dan weer geheel kaal.

Niet fout... raar... en onduidelijk ook.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Sta ik met al mijn spulletjes bij de buurman om de laatste kabels te persen.. meten we dat de Balans energie kabels helemaal geen 50mm zijn 🤣

Ze gebruiken circa 42,5mm kabel (AWG 1).

Daarmee gaan de kabelschoenen nooit mooi passen natuurlijk.

Iedereen die 50mm vervangt met gelijk betere kabelschoenen, gaat er sowieso op vooruit.
Zelfs de kabels komen uit China dus. De 42,5mm kabel in een 50mm kabelschoen verklaart gelijk de matige pers.

(Ik heb de kabels met kabelkous, had ik helaas niet van te voren eraf gehaald)

Veroorzaakt wel wat onbalans als je de BE kabels hergebruikt en voor de busbar 1 “echte” 50mm kabel erbij doet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUENx9bw7IUdIy54fDqSpw_54rk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnImpOWBGSfmedoyCZncepz2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xweLoGclocq1-h2a63iytj_dFxI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rw987tyQ1HxpwJZCmWL4SnLj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1eRLJM1i1ySIcDchekR5TbI4vA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/clsww9gArDMYJ73wQSLXuXLO.jpg?f=fotoalbum_tile
Maar weer extra kabels bestellen en voorlopig op 3 accu’s. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 18-09-2026 11:14 ]

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:01:
Sta ik met al mijn spulletjes bij de buurman om de laatste kabels te persen.. meten we dat de Balans energie kabels helemaal geen 50mm zijn 🤣

Iedereen die 50mm vervangt met gelijk betere kabelschoenen, gaat er sowieso op vooruit.
Zelfs de kabels komen uit China dus. De 42,5mm kabel in een 50mm kabelschoen verklaart gelijk de matige pers.

Veroorzaakt wel wat onbalans als je de BE kabels hergebruikt en voor de busbar 1 “echte” 50mm kabel erbij doet.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Hm, deze zou ik dan wel melden bij BE. Er is vast een norm waaraan dit niet voldoet, minimaal een non-conformiteit die mogelijk extra risico's oplevert in je woning/garage/.....

Hebben ze iets om over na te denken, mocht er namelijk een huis de fik in gaan met BE installatie als oorzaak en dit wordt gevonden zijn ze waarschijnlijk acuut aansprakelijk...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pffff, goed mogelijk dat dit een (deel van de) verklaring is voor de hoge temperaturen op de verbindingen.

Hoe zie je precies op de Balans kabel dat deze geen 50mm is? En op de Balans kabelschoen staat SC50-8 waarbij de 50 staat voor 50mm2?

• scoobs
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:19:
[...]

Pffff, goed mogelijk dat dit een (deel van de) verklaring is voor de hoge temperaturen op de verbindingen.

Hoe zie je precies op de Balans kabel dat deze geen 50mm is? En op de Balans kabelschoen staat SC50-8 waarbij de 50 staat voor 50mm2?
aan de "AWG1"

• Source90
  • Nu online
willem9503 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:11:
[...]

Hm, deze zou ik dan wel melden bij BE. Er is vast een norm waaraan dit niet voldoet, minimaal een non-conformiteit die mogelijk extra risico's oplevert in je woning/garage/.....

Hebben ze iets om over na te denken, mocht er namelijk een huis de fik in gaan met BE installatie als oorzaak en dit wordt gevonden zijn ze waarschijnlijk acuut aansprakelijk...
De vraag is óf Balans actief adverteert met 50mm (volgens mij niet), of dat wij als Tweakers er zelf 50mm van hebben gemaakt.

Volgens mij zijn er sowieso nog bar weinig normen (of geen?) voor consumenten gebruik van thuis accu’s, laat staan verplichtingen op de kwadraat precies, qua kabels.

• Source90
  • Nu online
Wolly schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:19:
[...]

Met een schuifmaat kom je een eind. Uiteraard wel als de buitenmantel eraf is.
De AWG1 verklaart ook al een hoop natuurlijk, alleen zat die bij mij onder de nylon kabel kous/sleeve en had ik deze voor bestellen nog in gebruik.

• scoobs
Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:20:
[...]
De vraag is óf Balans actief adverteert met 50mm (volgens mij niet), of dat wij als Tweakers er zelf 50mm van hebben gemaakt.

Volgens mij zijn er sowieso nog bar weinig normen (of geen?) voor consumenten gebruik van thuis accu’s, laat staan verplichtingen op de kwadraat precies, qua kabels.
Ik verwacht dat er wel iets te vinden is op de installatiekwaliteit met betrekking tot het gebruik van 50mm2 schoenen op 42,4mm2 kabels. Dat weer terugslaat op art 2.1 van de installatie, waarover geschreven wordt dat de installatie conform geldende nen-normen wordt geinstalleerd.

Dus moet je zoeken of de NEN normen iets schrijven over passende connectors.

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 18-09-2026 11:22 ]

• Odeanathus
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:37:
ja ik zit ook al een poosje te fronzen fronsen... }:|
Snap er vandaag ook niet echt iets van, Batterijen op 38% (zoals gezegd ben ik zo'n idioot met 96,4kwh) op duurste moment van de dag eventjes bijladen... vlak voor een weekend waar de prijzen op hun allerlaagst zullen zijn van deze week... Met het zonnetje er bij zitten we alweer bovende 50% nu dus tja... Dat bijladen was volkomen onnodig...

• Wolly
  • Niet online
AWG1, 42,4mm inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0746/0415/1079/files/AWG-to-Metric-Conversion-Chart.png?v=1750413544

Maar AWG0 is 53,5mm. Dat komt ook niet 100% overeen met die kabelschoen :| Dus wat is precies compatible en wat niet?

Verwarrend, want als ik op accukabel 50mm google zie ik bij diverse aanbieders AWG1 staan.

• Source90
  • Nu online
Omdat een 1 AWG draad (42,4 mm²) aanzienlijk dunner is dan de huls van een 50 mm² kabelschoen, ontstaat er bij een standaard persing loze ruimte. Volgens de voorschriften van TUV en inspectienormen leidt dit tot een defecte persing

Dit kan voorkomen worden door de verplichte bijpassende pashuls of reduceerhuls te gebruiken. Deze huls vult de loze ruimte op, waardoor de persing compact en gasdicht wordt conform de fabrieksspecificaties”

https://www.hkelectric.nl...belschoen_gereedschap.pdf

Ik zie geen huls zitten, zal hem openmaken om te kijken of ze dit gebruikt hebben.

Sinds de kabel direct uit China lijkt te komen; verwacht ik eerlijkheidshalve niet dat ze dergelijke verkleiningen gebruikt hebben.

—-

@scoobs , ik heb alleen NEN 1010, bepaling 526, kunnen vinden. Hierin lees ik dat alle elektrische verbindingen zowel elektrisch als mechanisch blijvend betrouwbaar moeten zijn.

Niets over exacte maat kabelschoen/verbinding gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 18-09-2026 11:49 ]

• Puppetmaster
  • Laatst online: 19:39
Noob vraag dan van mij, je kan het niet gewoon strakker persen dat je die loze ruimte niet hebt?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• paQ
  • Nu online
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:38:
Noob vraag dan van mij, je kan het niet gewoon strakker persen dat je die loze ruimte niet hebt?
De kabels die ik heb laten maken (M8 / 50mm2) zijn op een kleinere maat geknepen ja.
Die tang perste ook meteen de aanknijpmaat in de kabelschoen. 8)

• paQ
  • Nu online
ah. Een van de weinige keren dat ik vol gas export zie incl AC PV :)
Onbalans export

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjN1twDt6R4exzYXpl3gAXkbX6o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eVSL2EqDFuved8yxOMkqaN1I.png?f=fotoalbum_large

All-in toggle in beeld speciaal voor @0xygen500 :+

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:42:
ah. Een van de weinige keren dat ik vol gas export zie incl AC PV :)
Onbalans export

[Afbeelding]

All-in toggle in beeld speciaal voor @0xygen500 :+
🙄 Opmerking was alleen zodat we niet appels met peren gingen vergelijken :+

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:39:
[...]

De kabels die ik heb laten maken (M8 / 50mm2) zijn op een kleinere maat geknepen ja.
Die tang perste ook meteen de aanknijpmaat in de kabelschoen. 8)
Waren dat nieuwe 50mm kabels op 50mm kabelschoenen of heb je de kabels van balans hergebruikt?

@PuppetmasterKlauke geeft wel het volgende aan:
“dichtpersen van een grotere kabelschoen op een kleinere maat kabel zorgt ervoor dat de huls vervormt of scheurt en/of er onvoldoende persdruk op de aders komt”

https://www.klauke.com/me/en/proper-pressing-cable-lugs

[ Voor 45% gewijzigd door Source90 op 18-09-2026 11:57 ]

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:43:
[...]

🙄 Opmerking was alleen zodat we niet appels met peren gingen vergelijken :+
i know ;) Dat schreef je, dus voor de duidelijkheid in de screenie erbij gezet :>

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:44:
[...]

Waren dat nieuwe 50mm kabels op 50mm kabelschoenen of heb je de kabels van balans hergebruikt?
Beide. maar aan beide is het oog strakker opnieuw geknepen. Ook voor het geval dat de Chinese kabels "50mm2*" waren zeg maar...

*of 39, of 46, of 41.9

• paQ
  • Nu online
Prijzen die ik van de BE site pluk zijn inderdaad tot 2 min eerder dan die van Tennergy.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mviAyo3z5kOpadT363OnBKUjEx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ecEAqYPMv7GyGIk5pQAYRxV2.png?f=fotoalbum_large

• Odeanathus
  • Nu online
Waar vis je die van BE vandaan dan? Ziet er mooier uit dan die van Tennergy (of misschien zit ik daar ook op een gare versie te kijken ofzo)

• paQ
  • Nu online
Odeanathus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:07:
Waar vis je die van BE vandaan dan? Ziet er mooier uit dan die van Tennergy (of misschien zit ik daar ook op een gare versie te kijken ofzo)
rest sensor mbv je session cookie :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
###### BALANS PRIJZEN
  - resource: https://dashboard.balansenergie.nl/customer/current-prices/api/
    headers:
      Cookie: !secret balans_cookie
      Accept: application/json
    scan_interval: 60
    timeout: 20
    sensor:
      - name: "Balans afname all-in"
        unique_id: balans_afname_allin
        unit_of_measurement: "EUR/kWh"

state_class: measurement
        icon: mdi:currency-eur
        value_template: >-
          {% set nu = (as_timestamp(now()) * 1000) | int %}
          {% set ev = value_json.afrrEventIsps | default([]) %}
          {% set ns = namespace(v = none) %}
          {% for p in value_json.prices %}
            {% if p.start <= nu and p.end > nu %}
              {% set kaal = p['values']['afrr_import'] if p.start in ev
                            else p['values']['onbalans_import'] %}
              {% set ns.v = (kaal * 1.21 + 0.02 + 0.11085) | round(5) %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {{ ns.v if ns.v is not none else 'unknown' }}

- name: "Balans teruglevering all-in"
        unique_id: balans_teruglevering_allin

{% set kaal = p['values']['afrr_export'] if p.start in ev
                            else p['values']['onbalans_export'] %}
              {% set ns.v = (kaal * 1.21 - 0.02 + 0.11085) | round(5) %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

- name: "Balans kale prijs"
        unique_id: balans_kale_prijs
              {% set ns.v = p['values']['onbalans_import'] | round(5) %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

- name: "Balans aFRR actief"
        unique_id: balans_afrr_actief
          {% set kw = ((nu / 900000) | int) * 900000 %}
          {{ 'aan' if kw in (value_json.afrrEventIsps | default([])) else 'uit' }}
        json_attributes:
          - afrrEventIsps
          - afrrAvailable

- name: "Balans prijsstatus"
        unique_id: balans_prijsstatus
          {% set ns = namespace(v = 'onbekend') %}
              {% set ns.v = 'voorlopig' if p['provisional'] else 'vastgesteld' %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {{ ns.v }}
Let wel: Een HA grafiek wordt niet met terugwerkende kracht bijgewerkt. Ik zou dus kijken naar een combi van of actief, en zo ja tegen welk DAN geldend tarief.
Ik ga dit wel inzetten om te voorkomen dat mijn AC PV staat in te voeden tegen negatieve tarieven.
Ook geen idee hoe lang die cookie geldig blijft. We'll see.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:43

Jerra

Beunhaas in wording

Erg welkome toevoeging aan dit topic, de daadwerkelijke maat van de kabel was mij ook niet eerder opgevallen.
De juiste AWG1 kabelogen of gebruik van reduceerhulzen lijkt mij een goede toepassing voor hergebruik van de bestaande kabels met nieuwe ogen!

Edit: de juiste ogen kan dus ook betekenen, ogen die een range opgeven voor geschikte kabeldiameters. Zo heb je ook M8 persogen die aangeven "geschikt voor 42mm2 tot en met 54mm2"

[ Voor 26% gewijzigd door Jerra op 18-09-2026 12:19 ]

• Odeanathus
  • Nu online
ow lekker bezig, misschien ga ik die ook wel lenen van je :P

• 0xygen500
  • Nu online

Mooi dat ik al 50mm2 voor alle accu's op het bestellijstje had. Dan is het allemaal gewoon zoals het hoort.

• Source90
  • Nu online
Jerra schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:17:
Erg welkome toevoeging aan dit topic, de daadwerkelijke maat van de kabel was mij ook niet eerder opgevallen.
De juiste AWG1 kabelogen of gebruik van reduceerhulzen lijkt mij een goede toepassing voor hergebruik van de bestaande kabels met nieuwe ogen!

Edit: de juiste ogen kan dus ook betekenen, ogen die een range opgeven voor geschikte kabeldiameters. Zo heb je ook M8 persogen die aangeven "geschikt voor 42mm2 tot en met 54mm2"
Zo te zien zijn beide niet gebruikt door Balans.

• blue eyes
  • Nu online
paQ schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:14:
[...]

rest sensor mbv je session cookie :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
###### BALANS PRIJZEN
  - resource: https://dashboard.balansenergie.nl/customer/current-prices/api/
    headers:
      Cookie: !secret balans_cookie
      Accept: application/json
    scan_interval: 60
    timeout: 20
    sensor:
      - name: "Balans afname all-in"
        unique_id: balans_afname_allin

{% set kaal = p['values']['afrr_import'] if p.start in ev
                            else p['values']['onbalans_import'] %}
              {% set ns.v = (kaal * 1.21 + 0.02 + 0.11085) | round(5) %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

- name: "Balans teruglevering all-in"
        unique_id: balans_teruglevering_allin

{% set kaal = p['values']['afrr_export'] if p.start in ev
                            else p['values']['onbalans_export'] %}
              {% set ns.v = (kaal * 1.21 - 0.02 + 0.11085) | round(5) %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

- name: "Balans kale prijs"
        unique_id: balans_kale_prijs
              {% set ns.v = p['values']['onbalans_import'] | round(5) %}
            {% endif %}
          {% endfor %}

- name: "Balans aFRR actief"
        unique_id: balans_afrr_actief
          {% set kw = ((nu / 900000) | int) * 900000 %}
          {{ 'aan' if kw in (value_json.afrrEventIsps | default([])) else 'uit' }}
        json_attributes:
          - afrrEventIsps
          - afrrAvailable

- name: "Balans prijsstatus"
        unique_id: balans_prijsstatus
          {% set ns = namespace(v = 'onbekend') %}
              {% set ns.v = 'voorlopig' if p['provisional'] else 'vastgesteld' %}
            {% endif %}
          {% endfor %}
          {{ ns.v }}
Let wel: Een HA grafiek wordt niet met terugwerkende kracht bijgewerkt. Ik zou dus kijken naar een combi van of actief, en zo ja tegen welk DAN geldend tarief.
Ik ga dit wel inzetten om te voorkomen dat mijn AC PV staat in te voeden tegen negatieve tarieven.
Ook geen idee hoe lang die cookie geldig blijft. We'll see.
Thx, even puzzelen, maar het werkt :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• 0xygen500
  • Nu online
Balans energie neemt contact op met balans stroom over 8 september. Zal wel weer worden herberekend denk ik

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:30:
[...]

Zo te zien zijn beide niet gebruikt door Balans.
Deze heeft Beter Stroom hier gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osDBcgpjdzYhPlrZPXd2RhE0J5c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnmhWhWbiJKJmAyPSibLkqBD.jpg?f=fotoalbum_large

Geen grote verschilen wat warmte betreft, maar ik ga toch kijken wat een busbar doet. Bij vriend AliE een setje 20cm AWG 0 besteld, hopelijk niet te goedkoop :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• 0xygen500
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:43:
[...]

Deze heeft Beter Stroom hier gemonteerd:

[Afbeelding]

Geen grote verschilen wat warmte betreft, maar ik ga toch kijken wat een busbar doet. Bij vriend AliE een setje 20cm AWG 0 besteld, hopelijk niet te goedkoop :+
Zeker geen 1e batch batterijen? :)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:51:
[...]

Zeker geen 1e batch batterijen? :)
Misschien wel, maar van de 3e serie met DC switch/fuse.

• jacovn
  • Nu online
Weinig imports ? Algemene stroom prijs lijkt laag SOC is niet hoog, waarom niet imports ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• LuPo
  • Laatst online: 19:32
Ik heb nu laadmoment plannen in mijn dashboard, zit niet in de testgroep. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckHTWf6tf44eMx2bKoZVFDK3HUo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/22vbPEP3Pk365BMt0dCEqrDg.jpg?f=user_large

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Wolly
  • Niet online
Jerra schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:17:

Ik vind het maar verwarrend. Die 'van 42 tm 54mm' zie ik alleen op verkoopsites maar niet bij de fabrikantensite.

En de kabels zijn volgens mij al snel alleen in AWG verkrijgbaar, maar om de een of andere reden verkopen ze dan wel de kabelschoenen in mm terwijl je in de US (logischerwijs) wel kabelschoenen in AWG formaat kan krijgen.

Zoek je op 50mm kabels dan blijkt het na even doorklikken al snel een AWG1 kabel te zijn.

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:00
LuPo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:54:

[Afbeelding]
Ik zie het nu ook.

Helaas ziet het er nog niet uit alsof dat echt bruikbaar is. Je kan alleen export blokkeren, en niet zeggen dat je X kWh nodig hebt vanavond, en forceren te laden tegen de beste tarieven ofzo. Dit lijkt de low-effort methode die het echt probleem niet oplost. Dat heeft dus feitelijk niks met laadmomenten te maken, niks met zorgen dat je batterij niet leeg-laadt, niks met zorgen dat er vooraf afdoende ingekocht is als verwacht wordt dat de prijs (bijv 's middags) lager is dan in de nacht. Helaas... :(

[ Voor 15% gewijzigd door QuarkuS op 18-09-2026 14:59 ]

Balans Energie 48,2kWh batterij | 7.395 Wp Enphase | Vaillant aroTHERM Plus 75

• LuPo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsdysZve7G5lF2UuyL0g97b4knY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZAueUxZhHCqT5CceBcuhi3q0.png?f=fotoalbum_large

Omdat mijn resultaten van 8 september nog niet kloppen is dit mijn beste dagresultaat tot nu toe, met de plugin van @paQ (waarvoor veel dank!)

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:43

Jerra

Beunhaas in wording

Wolly schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:58:
[...]

Ik vind het maar verwarrend. Die 'van 42 tm 54mm' zie ik alleen op verkoopsites maar niet bij de fabrikantensite.

En de kabels zijn volgens mij al snel alleen in AWG verkrijgbaar, maar om de een of andere reden verkopen ze dan wel de kabelschoenen in mm terwijl je in de US (logischerwijs) wel kabelschoenen in AWG formaat kan krijgen.

Zoek je op 50mm kabels dan blijkt het na even doorklikken al snel een AWG1 kabel te zijn.
Ik geloof er ook nog niet zo in, want hoe kom je dan ver genoeg ingeperst zonder een AWG1 matrijs?

Edit: ik had zelfs al bijna AWG1 persogen besteld, en toen bedacht ik me dat ik die dus niet kon persen...
De juiste maat reduceerhulzen ook nog niet gevonden trouwens.

[ Voor 11% gewijzigd door Jerra op 18-09-2026 15:11 ]

• 0xygen500
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:58:
[...]

Ik zie het nu ook.

Helaas ziet het er nog niet uit alsof dat echt bruikbaar is. Je kan alleen export blokkeren, en niet zeggen dat je X kWh nodig hebt vanavond, en forceren te laden tegen de beste tarieven ofzo. Dit lijkt de low-effort methode die het echt probleem niet oplost. Dat heeft dus feitelijk niks met laadmomenten te maken, niks met zorgen dat je batterij niet leeg-laadt, niks met zorgen dat er vooraf afdoende ingekocht is als verwacht wordt dat de prijs (bijv 's middags) lager is dan in de nacht. Helaas... :(
Volgens mij hebben ze daar wel wat overna gedacht (ik wilde de batterij naar 100% kunnen laden), maar is dat voor hun redelijk lastig, want wanneer ga je door met laden en wanneer stop je. Als er een piek is met €5 per kwh, ga je dan als nog door met laden of stop je dan?

• Odeanathus
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:16:
[...]

Volgens mij hebben ze daar wel wat overna gedacht (ik wilde de batterij naar 100% kunnen laden), maar is dat voor hun redelijk lastig, want wanneer ga je door met laden en wanneer stop je. Als er een piek is met €5 per kwh, ga je dan als nog door met laden of stop je dan?
Naja dat is nu toch ook niet mogelijk? Thans zoals ik het nu lees gaat hij laden voor een periode ongeacht hoe/wat? Terwijl het logisch zou zijn als je bijvoorbeeld een prijs kunt instellen ofzo waarop je sowieso wilt laden in die periode of een 'cutoff' ofzo? Wanneer je stiekem toch wel wilt ontladen?

Enige dat je nu kunt instellen dat hij wel weer mag gaan ontladen boven %x? Zoiets? Goed, we hebben de functie nu een uur en ik heb er nog niks mee gedaan maar ik ben het met je eens dat je die pieken toch gewoon expliciet wilt skippen qua laden (en juist meepakken qua ontladen)

• QuarkuS
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:16:
[...]

Nouja, het probleem werkt 2 kanten op. De EMS kan mijn lader niet aansturen, en de lader kan de EMS niet aansturen. Dus als ik zeg "ik wil vannacht 30 kWh kunnen laden, tussen 20:00 en 08:00" oid, en de EMS en de lader mogen niet met elkaar praten, dan is het enige wat de EMS logischerwijs kan doen, zorgen dat er rond 20:00 minstens 30kWh beschikbaar is in de batterij. Dan kunnen ze de hele dag ervoor zorgen dat ze tegen de meest gunstige prijs laden.

In de modus die ze nu gekozen hebben, willen ze per se niet weten hoeveel energie ik nodig heb. Anders hadden ze die input er wel bij gemaakt. Ik heb dus geen enkele manier om aan te geven dat ik 30 kWh nodig heb (versus bijv maar 10 kWh of wel 50 kWh). Ik kan dus niet voorkomen dat mijn lader 's nachts tegen bizarre tarieven gaat laden. Met name omdat BE ons ook al niet in staat stelt om de tarieven te weten (minus de scraper van Paq dan nu). Het beste wat je nu kan doen, is de lader zelf aansturen, en stoppen met laden bij bizar hoge tarieven. Met als risico dat de auto niet vol is.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:21:
[...]

Nouja, het probleem werkt 2 kanten op. De EMS kan mijn lader niet aansturen, en de lader kan de EMS niet aansturen. Dus als ik zeg "ik wil vannacht 30 kWh kunnen laden, tussen 20:00 en 08:00" oid, en de EMS en de lader mogen niet met elkaar praten, dan is het enige wat de EMS logischerwijs kan doen, zorgen dat er rond 20:00 minstens 30kWh beschikbaar is in de batterij. Dan kunnen ze de hele dag ervoor zorgen dat ze tegen de meest gunstige prijs laden.

In de modus die ze nu gekozen hebben, willen ze per se niet weten hoeveel energie ik nodig heb. Anders hadden ze die input er wel bij gemaakt. Ik heb dus geen enkele manier om aan te geven dat ik 30 kWh nodig heb (versus bijv maar 10 kWh of wel 50 kWh). Ik kan dus niet voorkomen dat mijn lader 's nachts tegen bizarre tarieven gaat laden. Met name omdat BE ons ook al niet in staat stelt om de tarieven te weten (minus de scraper van Paq dan nu). Het beste wat je nu kan doen, is de lader zelf aansturen, en stoppen met laden bij bizar hoge tarieven. Met als risico dat de auto niet vol is.
plus dat je volgens mij de AFFR tarieven niet eens weet. Voor mij is dat wel de must have. Ik moet de intentie van de handelaar weten, zodat mijn eigen ems zich kan voegen, en visa versa, ik moet een behoefte kunnen aangeven. Als Balans dat voor elkaar krijgt is de kans reeel dat ik klant blijf. Lukt dat niet: Epex is ook mooi.

• 0xygen500
  • Nu online
Odeanathus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:20:
[...]

Naja dat is nu toch ook niet mogelijk? Thans zoals ik het nu lees gaat hij laden voor een periode ongeacht hoe/wat? Terwijl het logisch zou zijn als je bijvoorbeeld een prijs kunt instellen ofzo waarop je sowieso wilt laden in die periode of een 'cutoff' ofzo? Wanneer je stiekem toch wel wilt ontladen?

Enige dat je nu kunt instellen dat hij wel weer mag gaan ontladen boven %x? Zoiets? Goed, we hebben de functie nu een uur en ik heb er nog niks mee gedaan maar ik ben het met je eens dat je die pieken toch gewoon expliciet wilt skippen qua laden (en juist meepakken qua ontladen)
Het is dat die niet gaat onladen. Het zegt niks over of je het percentage gaat halen wat je opgeeft (qua import, als je nu al 100% hebt, exporteert die nog gewoon tot je aangegeven percentage)

• 0xygen500
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:21:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Het enige wat deze functie doet is niet exporteren als dit zou betekenen onder de ingestelde soc te komen. Het zegt helemaal niks over importeren tegen welke tarieven dan ook.

• QuarkuS
overhyped schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:23:
[...]

plus dat je volgens mij de AFFR tarieven niet eens weet. Voor mij is dat wel de must have. Ik moet de intentie van de handelaar weten, zodat mijn eigen ems zich kan voegen, en visa versa, ik moet een behoefte kunnen aangeven. Als Balans dat voor elkaar krijgt is de kans reeel dat ik klant blijf. Lukt dat niet: Epex is ook mooi.
Dat is precies wat ik bedoelde met:
Met name omdat BE ons ook al niet in staat stelt om de tarieven te weten (minus de scraper van Paq dan nu).

• QuarkuS
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:26:
[...]

Het is dat die niet gaat onladen. Het zegt niks over of je het percentage gaat halen wat je opgeeft (qua import, als je nu al 100% hebt, exporteert die nog gewoon tot je aangegeven percentage)
Nee, en dat is precies het hele punt. Dan heb ik er dus precies niks aan. Waarom zou ik nou willen zeggen "ga niet ontladen", als ik nog steeds geen enkele garantie heb dat er voldoende prik in de batterij zit? Op z'n best bekeken zit er dan "minder te weinig" in. Wat een kleine verbetering is tov nu. Maar het is nog lang niet wat we nodig hebben om normaal EV laders aan te kunnen sturen.

• 0xygen500
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:31:
[...]

Nee, en dat is precies het hele punt. Dan heb ik er dus precies niks aan. Waarom zou ik nou willen zeggen "ga niet ontladen", als ik nog steeds geen enkele garantie heb dat er voldoende prik in de batterij zit? Op z'n best bekeken zit er dan "minder te weinig" in. Wat een kleine verbetering is tov nu. Maar het is nog lang niet wat we nodig hebben om normaal EV laders aan te kunnen sturen.
Hoe zou jij het willen hebben? één ding weet je zeker en dat is dat je niet de prijs van onbalans in de toekomst weet.

• Odeanathus
  • Nu online
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:26:
[...]

Oké, naja ik denk dat we dit gewoon iteratief moeten zien, dit is wat ze nu bieden (ik vind dat ze het vrij snel neerzetten en sowieso vrij snel verbeteringen in het dashboard doorvoeren naar mijn idee). Heb wel het idee dat dit inderdaad een functie is die niet super snel van hele grote meewaarde is maar ik zou wel verwachten dat stel, je wilt snachts je auto laden, dat je zoals ik het nu lees dus sochtends kunt aangeven ik wil vandaag niet exporteren maar al mijn eigen opbrengsten er in stoppen en op lage momenten (dat hij normaal ook zou laden) laden... Dat komt hij een heel eind. Het is in elk geval meer dan wat je nu zou kunnen, waarbij hij gewoon gaat ontladen savonds bij hoge prijzen in plaats van dat je zelf goedkope stroom in je auto kunt knallen als ik het zo lees.

Je mist inderdaad alleen de garantie dat hij zich helemaal vollaad of tot een bepaald punt omdat ze geen laden garanderen en dat zal inderdaad met die ongunstige pieken te maken hebben (lijkt me). Maar goed, hoeveel heeft men dit geprobeerd? Mogelijk dat hij op de achtergrond wel in het EMS deze instelling ziet als een ambitie tot laden en dat hij daarmee dus gaat sturen om de 100% (of het ingestelde percentage te halen). Zoals ik het nu lees ben ik het me je eens dat je niet weet wat hij precies gaat doen en dat maakt het onzekerder dan je zou willen qua hoeveel kWH hij in je batterij knalt in de periode dat je het aangeeft... Maar of de werking op de achtergrond ook zo is... :X

• QuarkuS
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:32:
[...]

Hoe zou jij het willen hebben? één ding weet je zeker en dat is dat je niet de prijs van onbalans in de toekomst weet.
Ik wil graag op 1 of andere manier kunnen zeggen "Ik wil X kWh laden, zorg dat er genoeg in de batterij zit tegen de beste prijs". En liefst ook "en ik wil sowieso nooit minder dan 10% in die accu hebben zitten". Dan kan Balans Energie zelf bedenken hoe ze dat voor elkaar krijgen. Door overdag de beste onbalans/AFRR momenten te pakken om te laden (en niet te ontladen). Door (zoals ze op hun website al die tijd en nu nog steeds beloven) op EPEX Day-Ahead of EPEX Intraday te laden. Whatever. Zodat ze hun belofte "Huisverbruik gaat voor" ook waar kunnen maken. En het idee van off-grid, want ze laten als strategie gewoon de batterij kompleet leeglopen, zonder me enige manier te geven om dat te beinvloeden anders dan "niet verbruiken", waardoor dan m'n off-grid nutteloos is.

Hun website zegt "Waarom kiezen jullie niet altijd voor EPEX?" Dat is een mooie manier van framen "Waarom kiezen jullie eigenlijk helemaal nooit voor EPEX?".

Dit systeem is al wel beter dan "laad overdag vol, verkoop de boel voor een habbekrats rond het avondeten, en laat me 's nachts veel duurder terug inkopen".

[ Voor 6% gewijzigd door QuarkuS op 18-09-2026 15:38 ]

• 0xygen500
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:37:
[...]

Ik wil graag op 1 of andere manier kunnen zeggen "Ik wil X kWh laden, zorg dat er genoeg in de batterij zit tegen de beste prijs". En liefst ook "en ik wil sowieso nooit minder dan 10% in die accu hebben zitten". Dan kan Balans Energie zelf bedenken hoe ze dat voor elkaar krijgen. Door overdag de beste onbalans/AFRR momenten te pakken om te laden (en niet te ontladen). Door (zoals ze op hun website al die tijd en nu nog steeds beloven) op EPEX Day-Ahead of EPEX Intraday te laden. Whatever. Zodat ze hun belofte "Huisverbruik gaat voor" ook waar kunnen maken. En het idee van off-grid, want ze laten als strategie gewoon de batterij kompleet leeglopen, zonder me enige manier te geven om dat te beinvloeden anders dan "niet verbruiken", waardoor dan m'n off-grid nutteloos is.

Hun website zegt "Waarom kiezen jullie niet altijd voor EPEX?" Dat is een mooie manier van framen "Waarom kiezen jullie eigenlijk helemaal nooit voor EPEX?".
Check ik snap wat je zegt, maar het nadeel hiervan met onbalansmarkt is dat "De beste prijs" natuurlijk nog onbekend is. Voor de rest snap ik wat zegt en vind ik het hele onbalans nu met een EV ook een stuk minder aantrekkelijk

• Odeanathus
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:37:

Ik gebruik dit te kort om te weten of ze nu wel of niet ook EPEX af en toe gebruiken op gunstige momenten, als je daar in mag wisselen is dat natuurlijk wel heel waardevol. Qua framing mis je wel het woord "bijna" voor nooit (of voor helemaal) maar goed, misschien is hun stelling wel geen "framing" maar gewoon klinkklare onzin, dat weet ik niet

• QuarkuS
0xygen500 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:39:
[...]

Check ik snap wat je zegt, maar het nadeel hiervan met onbalansmarkt is dat "De beste prijs" natuurlijk nog onbekend is. Voor de rest snap ik wat zegt en vind ik het hele onbalans nu met een EV ook een stuk minder aantrekkelijk
Check. Daarom is het zo mooi dat ze al sinds jaar en dag beloven dat ze niet alleen op aFRR en onbalans, maar ook op EPEX Day-Ahead en EPEX Intraday handelen. Misschien wordt het tijd dat ze hun beloftes eens waar gaan maken.

We zien keer op keer weer, dat mensen die nieuw een BE systeem aanschaffen, totaal verrast zijn dat BE hun belofte niet nakomt, en uitsluitend op aFRR en Onbalans handelt, terwijl ze een contract met een EPEX dynamische leverancier krijgen. BE doet geen enkele poging vooraf duidelijk te maken dat je niet krijgt wat ze beloven. Je komt er dus alleen maar achter wat hun dienst nou precies doet, door hier op het forum rond te hangen.

Even de verplichte screenshot erbij van hun website:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2OTaM6PTDYymFjFxNNBj2rAiUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eVB8zB2Xw78HaPm1bizO7Hy9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door QuarkuS op 18-09-2026 15:49 ]

• 0xygen500
  • Nu online
QuarkuS schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:46:
[...]

Check. Daarom is het zo mooi dat ze al sinds jaar en dag beloven dat ze niet alleen op aFRR en onbalans, maar ook op EPEX Day-Ahead en EPEX Intraday handelen. Misschien wordt het tijd dat ze hun beloftes eens waar gaan maken.

We zien keer op keer weer, dat mensen die nieuw een BE systeem aanschaffen, totaal verrast zijn dat BE hun belofte niet nakomt, en uitsluitend op aFRR en Onbalans handelt, terwijl ze een contract met een EPEX dynamische leverancier krijgen. BE doet geen enkele poging vooraf duidelijk te maken dat je niet krijgt wat ze beloven.

Even de verplichte screenshot erbij van hun website:

[Afbeelding]
Ja helemaal mee eens hoor dat wat ze op hun site zeggen niet overeenkomt met hoe het nu werkt.

• blue eyes
  • Nu online
Ook van mijn kant weer een verbazings momentje ;)

EV vol open, inkoopprijs iets van 11 cent, nauwelijks import..... (zeker 45 minuten lage prijzen).
De prijs schiet dan omhoog, ik zet de EV direct op pauze.

Gaat BE ineens met 9000 watt importeren tegen boven de 26 cent ?!?!?!?!
Prijs zakt nu alweer, maar dit is onlogisch gedrag, tenzij, aFRR opleg (lijkt mij de reden).

[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 18-09-2026 16:13 ]

• 0xygen500
  • Nu online
blue eyes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:09:
Ook van mijn kant weer een verbazings momentje ;)

EV vol open, inkoopprijs iets van 11 cent, nauwelijks import..... (zeker 45 minuten lage prijzen).
De prijs schiet dan omhoog, ik zet de EV direct op pauze.

Gaat BE ineens met 9000 watt importeren tegen boven de 26 cent ?!?!?!?!
Prijs zakt nu alweer, maar dit is onlogisch gedrag, tenzij, aFRR opleg (lijkt mij de reden).
Hoe vol was je accu?

• blue eyes
  • Nu online
rond de 40-45%

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 18-09-2026 17:01 ]

• jacovn
  • Nu online
Ik zie ook alleen maar korte import peaks die wel allemaal laag zijn. Geen 26 cent import gezien.
Soc 58% heb voor vanavond en morgen een laadmoment geplanned. Zou geen export meer moeten doen dan. Kan desnoods elke avond

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 18-09-2026 17:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Source90
  • Nu online
Dat “mag” toch maar twee keer per week? Of is dat inmiddels weer veranderd.

• jacovn
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:12:
[...]

Dat “mag” toch maar twee keer per week? Of is dat inmiddels weer veranderd.
Het mag toch zo vaak als ik wil ? Dan heb ik logischerwijs minder inkomsten uiteraard. Maar met minder solar en veel EV behoeft moet je wat.

• blue eyes
  • Nu online
In de test was het gemaximaliseerd tot 2 maal per week.

Kan ik ook wel snappen, BE moet voor hun afspraken ook capaciteit garanderen voor bijv. aFRR.

• jacovn
  • Nu online
blue eyes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:17:
In de test was het gemaximaliseerd tot 2 maal per week.

Kan ik ook wel snappen, BE moet voor hun afspraken ook capaciteit garanderen voor bijv. aFRR.
Er staat inderdaad dat er nu 2 momenten staan. Dus dat zal wel de grens zijn.

Er zijn genoeg andere mensen die affr kunnen doen dat komt vast niet op 1 persoon aan.

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 18:57
LuPo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:54:

[Afbeelding]
Hier is hij ook toegevoegd.

Ff uitvogelen nog :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YXDs6OsqOLVTFDUPCBNpdgh7UIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5ymQsNc0b21c4nS3yLAmyMiS.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Nu online
jacovn schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:25:
[...]

Er staat inderdaad dat er nu 2 momenten staan. Dus dat zal wel de grens zijn.

Er zijn genoeg andere mensen die affr kunnen doen dat komt vast niet op 1 persoon aan.
Jij kan ook rekenen toch? Paar honderd man, iedereen elke dag een moment blokkeren geeft best wel forse reductie in beschikbare capaciteit lijkt mij.

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:17
gezien de bevindingen van @Source90 maar meteen even gekeken (ook naar aanleiding van de tabel die @Wolly plaatste) of mijn nieuwe kabel nu AWG zijn of mm².

Daar zit namelijk nogal verschil in er zijn meerdere tabellen (IEC standaarden), Dus even bij accunoord gekeken en die geven op de kabel IEC-60332-3 aan maar dat zegt iets over een vuurtest dus meer betreffende de isolatie dan de koperen kabel zelf. dan is er nog de iec 60228 en dan met name de klasse 6 kabel welke extra flexibel betekent. deze heeft (50mm²) 37x19 draadjes van elk Ø0,31mm (doorsnede) en dus een totale doorsnede (zonder de isolatie) van tussen de Ø9.6mm tot Ø10.7mm. En is dus wel degelijk dikker dan AWG1. op de kabel die ik heb aangeschaft staat weer IEC 245-6 en 50mm² en is ook daadwerkelijk iets dikker dan 9,6mm. en zijn volgens spec gelijk aan die van iec 60228 maar worden vooral bij lasapparaten gebruikt.

Dus gelukkig heb ik 3 rode en 3 zwarte 50mm² kabels van 50cm en ook de 70mm² is geen AWG maat maar eveneens iec 245-6 en is zo ongeveer Ø11.8mm dik .

zodra ook ik alles heb overgezet zal ik zeker de originele kabels bekijken wat die nu werkelijk zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VA3NusNcN-HjfM5jbiRDoZCl-yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EAPbeckSLTCsnKOQI5U2RcK3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80NA5jnLWzaHavl1TQsAGcnw0a8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dOU7iOB06mvMZSrZL6FFJuo.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• jacovn
  • Nu online
blue eyes schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:49:
[...]

Jij kan ook rekenen toch? Paar honderd man, iedereen elke dag een moment blokkeren geeft best wel forse reductie in beschikbare capaciteit lijkt mij.
Ik hoef niet iedere dag een ev te laden. Net dit weekeinde 2 keer.

En volgens mij kunnen ze best wel een affr uitzondering maken.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 18-09-2026 17:56 ]

• rickgndaal
  • Registratie: Februari 2026
  • Nu online
Zojuist is bij mij ook de installatie geplaatst ziet er op het eerste oog allemaal prima uit! Ben benieuwd wat die gaat doen de komende weken. Weet iemand of er toevallig ook via een app de mogelijkheid is om te zien wat de batterij allemaal doet?

Hij staat hier in een ongeïsoleerde garagebox de monteur zei dat er in principe geen extra ventilatie was?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDq6ckicoAdiisgb_OWOxC-gWHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkyNXAXqtCMCk0INwZFxJGpe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg_Pb-cLLkd2s-KYTaRjt_U2Ank=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXigwzJ2aRcXoVYB9gmgBsWR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/erZw6E93ygCv5FbeesepH6WWzC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7Eg0Y33ZF3ITAHxojacDruf.jpg?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
  • Nu online
Dirkga schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:54:
gezien de bevindingen van @Source90 maar meteen even gekeken (ook naar aanleiding van de tabel die @Wolly plaatste) of mijn nieuwe kabel nu AWG zijn of mm².

Daar zit namelijk nogal verschil in er zijn meerdere tabellen (IEC standaarden), Dus even bij accunoord gekeken en die geven op de kabel IEC-60332-3 aan maar dat zegt iets over een vuurtest dus meer betreffende de isolatie dan de koperen kabel zelf. dan is er nog de iec 60228 en dan met name de klasse 6 kabel welke extra flexibel betekent. deze heeft (50mm²) 37x19 draadjes van elk Ø0,31mm (doorsnede) en dus een totale doorsnede (zonder de isolatie) van tussen de Ø9.6mm tot Ø10.7mm. En is dus wel degelijk dikker dan AWG1. op de kabel die ik heb aangeschaft staat weer IEC 245-6 en 50mm² en is ook daadwerkelijk iets dikker dan 9,6mm. en zijn volgens spec gelijk aan die van iec 60228 maar worden vooral bij lasapparaten gebruikt.

Dus gelukkig heb ik 3 rode en 3 zwarte 50mm² kabels van 50cm en ook de 70mm² is geen AWG maat maar eveneens iec 245-6 en is zo ongeveer Ø11.8mm dik .

zodra ook ik alles heb overgezet zal ik zeker de originele kabels bekijken wat die nu werkelijk zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij heeft accu noord twee soorten 50mm. He je her echt over de klasse 6 of over deze? https://accunoord.nl/accu-accessoires/kabel/accukabel-iec-60332-3/accukabel-50mm-dubbel-geisoleerd-iec-60332-3/

• Dirkga
ik had het over klasse 6 de extra flexibele kabel. Die van accunoord vondt ik door snel op hun site naar 50mm² kabel te zoeken en die is inderdaad dubbel geisoleerd hence die IEC 60332-3 waarschijnlijk.

Ik had deze moeten hebben op accunoord maar ik zie daar geen IEC bijstaan : Klasse 6 Accukabel 50mm² - Rood - Per Meter

Mijn kabels kwamen van kabelopmaat, maar ik moet daar even nog wel de ogen aan persen.

Enphase 19xIQ7+ met 405Wp en Mastervolt 600Wp totaal 8300Wp ligging ZW (208°) 48,2kWh LFP Deye SG05 12K Balans Energie.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
Betreffende accu reserveren voor EV laden

Als BE ook op de epex markt kan (wat ze uiteraard beweren van wel) dan zou ik het super logisch vinden als zij vragen om 24 uur vooraf aan te geven wanneer je een volle accu wilt en dan gaan zij de goedkoopste 4 uren gebruiken om hem op te laden (zoals Tibber met laden).

Op de onbalans markt is en blijft dit gewoon heel slecht te regelen/voorspellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 18-09-2026 18:18 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Dirkga
hmm dag 4 van goedkoop importeren accu nagenoeg vol dan lekker verkopen voor een mooie prijs (dus winst ) om dan vervolgens daarna tegen een hogere prijs weer verder in te gaan kopen???? Er zit wel echt iets niet helemaal in de haak zo te zien. waarom inkopen voor €0,31/kWh als je eerder die dag voor €0,21/kWh hebt verkocht? bij een SOC van 87% ?

Ik dacht de eerste twee dagen nog, dat ze waarschijnlijk in de nacht tegen een goed tarief verkopen maar nope. Begrijp me niet verkeerd als ik puur kijk naar eigen verbruik is het onder aan de streep natuurlijk nog steeds centen werk per kWh wat ik betaal. Maar het goedkoop inkopen klopt wel redelijk ook weer voor duurder verkopen maar om dan op dezelfde dag voor een nog hogere prijs inkopen (op een moment dat de soc hoog is) heb ik toch best ergens gemist in het contract. :P :P ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dirkga op 18-09-2026 18:32 ]

• Source90
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJtJj502_QMnrlq3pGUW9dEx7UE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xhk2V2d2RPaAAaPDhLRtJK9q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15i_gcEFHLv3r_gqF_cWRCw4UGE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvELXoEqyYtoNIqrySIzeB5O.jpg?f=fotoalbum_tile
Los van het verschil in diameter en de erg dunne kabelschoenen in vergelijking met DIN, zijn ze -zover deze leek dat kan beoordelen- wel netjes geperst.

Desalniettemin ga ik hier gewoon allemaal 50mm kabel doen. Nieuwe is al onderweg van AccuNoord.

• 0xygen500
  • Nu online
Nomad schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:18:
Betreffende accu reserveren voor EV laden

Als BE ook op de epex markt kan (wat ze uiteraard beweren van wel) dan zou ik het super logisch vinden als zij vragen om 24 uur vooraf aan te geven wanneer je een volle accu wilt en dan gaan zij de goedkoopste 4 uren gebruiken om hem op te laden (zoals Tibber met laden).

Op de onbalans markt is en blijft dit gewoon heel slecht te regelen/voorspellen.
Ik vraag mij af of ze nu al op day ahead handelen. Dat denk ik zelf namelijk niet behalve alleen balans stroom.

Ps. Gefeliciteerd 🎉

• Dirkga
Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:42:
[Afbeelding][Afbeelding]
Los van het verschil in diameter en de erg dunne kabelschoenen in vergelijking met DIN, zijn ze -zover deze leek dat kan beoordelen- wel netjes geperst.

Desalniettemin ga ik hier gewoon allemaal 50mm kabel doen. Nieuwe is al onderweg van AccuNoord.
ziet er inderdaad prima uit, geen losse draadjes en alles goed tegen elkaar alsof het een geheel lijkt ;)

• 0xygen500
  • Nu online
Dirkga schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:18:
[...]

ik had het over klasse 6 de extra flexibele kabel. Die van accunoord vondt ik door snel op hun site naar 50mm² kabel te zoeken en die is inderdaad dubbel geisoleerd hence die IEC 60332-3 waarschijnlijk.

Ik had deze moeten hebben op accunoord maar ik zie daar geen IEC bijstaan : Klasse 6 Accukabel 50mm² - Rood - Per Meter

Mijn kabels kwamen van kabelopmaat, maar ik moet daar even nog wel de ogen aan persen.
https://accunoord.nl/accu-accessoires/kabel/accukabel/klasse-6-accukabel-50mm/

Tweede afbeelding staat IEC genoemd

• Dirkga
ik zie het iec 245-6 en iec 60228 dus inderdaad de juiste kabel en geen AWG maatvoering dus. dat is wel belangrijk want de AWG0 in @Wolly zijn tabel had maar een doorsnee van rond de 8mm terwijl de 50mm² waar we het hier over hebben minstens een doorsnede heeft van Ø9.6mm en dat is nogal een verschil in weerstand ;)

• LuPo
rickgndaal schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:55:
Zojuist is bij mij ook de installatie geplaatst ziet er op het eerste oog allemaal prima uit! Ben benieuwd wat die gaat doen de komende weken. Weet iemand of er toevallig ook via een app de mogelijkheid is om te zien wat de batterij allemaal doet?

Hij staat hier in een ongeïsoleerde garagebox de monteur zei dat er in principe geen extra ventilatie was?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
The Tower of Power!

• Odeanathus
  • Nu online
Als eigenaar van een Tower of Power moet ik je toch corrigeren, dan heb je geen 5 maar 6 units :+

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 18:42:
[Afbeelding][Afbeelding]

wacht even. volgens mij is dit een kabel van de wit schijndel. die waren sowieso dikke prima!

• Source90
  • Nu online
Odeanathus schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 19:49:
[...]

Als eigenaar van een Tower of Power moet ik je toch corrigeren, dan heb je geen 5 maar 6 units :+
Volgens mij is de echte OG @stormwind65 met 192kW :+
stormwind65 in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Pagina: 1 ... 75 76 Laatste

Let op:
geïnteresseerd in een balans energie accu, of potentiële nieuwe gebruiker?
Voordat je een algemene vraag stelt, lees eerst in ieder geval de topicstart door, en investeer even wat leestijd in het topic zelf zodat je iets gerichtere vragen kan stellen dan "is het wat, zo'n accu?".