Dat lijkt me een automatisering die je heel makkelijk zelf maakt. Of even Claude vragen.klavertje3 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:44:
[...]
Via welke regeling binnen HA doe je dat? Neem aan niet via evcc, die is vooral gefocussed op pv en EV.
Er wordt hier veel in detail gepost het zou voor veel potentiele gebruikers interessant zijn om de recap te lezen. In gebruik 3 maanden, besparing per maand bij gebruik per maand van X. I.p.v. Dag overzichten en bug vermeldingen. Wellicht kunnen aan aantal recente gebruikers hun recap posten van investeringskosten met gemiddelde maand besparing tot nu toe. Alvast grote dank!
25 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd
Ik zou als buitenstaander niet gaan bekritiseren wat hier gepost wordt.
Dat je focus op geld ligt is niet ieders insteek hier.
In het vorige topic kan je kijken naar kostenplaatjes, zoeken doen we niet voor je.
Daarbij verandert de situatie bij BE regelmatig door ontwikkelingen, wat het plaatje steeds weer anders maakt.
Dat je focus op geld ligt is niet ieders insteek hier.
In het vorige topic kan je kijken naar kostenplaatjes, zoeken doen we niet voor je.
Daarbij verandert de situatie bij BE regelmatig door ontwikkelingen, wat het plaatje steeds weer anders maakt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Solcast had gelijk.paQ schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:35:
Op de dag zelf klopt de PV forecast nog steeds erg goed!
Voor morgen zijn BE en Solcast het (nog) niet met elkaar eens. Ben nou wel erg benieuwd morgen wie er het dichtst bij zat.
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Het is een ervaringen topic dus logisch dat de dagelijkse situaties besproken worden.Beamer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:20:
Er wordt hier veel in detail gepost het zou voor veel potentiele gebruikers interessant zijn om de recap te lezen. In gebruik 3 maanden, besparing per maand bij gebruik per maand van X. I.p.v. Dag overzichten en bug vermeldingen. Wellicht kunnen aan aantal recente gebruikers hun recap posten van investeringskosten met gemiddelde maand besparing tot nu toe. Alvast grote dank!
Als je filtert op afbeeldingen zie je snel genoeg wat je zoekt. Succes!
11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
Will je je investeringen asap terugverdienen? Koop dan een systeem als datouboss all-in-one en stop de rest in VTI. Dat is het beste rendement wat je kunt krijgen.Beamer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:20:
Volgens mij ben ik net als jij forumlid. En ik stelde een vraag en ik benoemde een feit. Dat jij dit leest als kritiek, dat is jouw (onterechte) perceptie.Speedy-Andre schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:37:
Ik zou als buitenstaander niet ….
Mijn dank gaat uit naar degene die wel een antwoord hebben gegeven.
En fora zouden beter af zijn zonder mensen zoals jij, want dan durft niemand meer wat te vragen. Gevraagd om wat op te zoeken heb ik je ook al niet, dus voordat je volgende keer weer allerlei aannames doet, misschien eerst een leesbril kopen. Wellicht was dat in jouw geval een betere investering geweest dan een batterij.
[ Voor 19% gewijzigd door Beamer op 05-08-2026 20:25 ]
Iemand al een export gezien vanavond? Hier 87% en angstvallig stil....
Hier vanaf ong 20.10 een export bezig nu.jeeedeee schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:41:
Half uur daarvoor nog een keer kort moment.
@Beamer Fora zijn een ons-kent-ons situatie. Je levert bijdragen en je stelt vragen. Lekker gemakkelijk als nieuw lid binnen een topic aangeven dat je vind dat op op een bepaalde manier moet gaan is nogal.. gemakzuchtig en zeker niet de strekking. Het is een ervaringstopic, geen "werf nieuwe leden" topic. Mijn opmerking van "koop maar een datouboss" is een relatief gemakzuchtig antwoord op een relatief gemakzuchtige vraag - heck, het geeft je eigenlijk niet eens een volledig antwoord. Het bijhouden van wat verdiend kan worden is hoogst variabel, veel werk, en wij zijn maar simpel volk dat hier een beetje wilt buurten/ervaringen delen. Wij worden hier niet voor betaald, noch is het onze plicht om je te helpen. De opmerking van @Speedy-Andre is dan ook de correcte: filter op posts met plaatjes, en je krijgt wel een idee. Het is een goede manier om te starten. Your loss als je er vervolgens niets mee doet omdat je het puur leest als aanvallend.
@Beamer We zijn allemaal nog wat zoekende naar het rendement, het is verbeterd na wat meer handel waar het daarvoor meer opslag en verkoop eigen pv was en nu met aFFR weer nieuw en zoeken wat het effect is.Beamer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:23:
[...]
Volgens mij ben ik net als jij forumlid. En ik stelde een vraag en ik benoemde een feit. Dat jij dit leest als kritiek, dat is jouw (onterechte) perceptie.
En fora zouden beter af zijn zonder mensen zoals jij, want dan durft niemand meer wat te vragen. Gevraagd om wat op te zoeken heb ik je ook al niet, dus voordat je volgende keer weer allerlei aannames doet, misschien eerst een leesbril kopen. Wellicht was dat in jouw geval een betere investering geweest dan een batterij.
Er zijn leden die kijken iedere dag zelfs ieder uur en kunnen moeilijk de routines erachter snappen wat enkelen enigszins frustreerd.
We zijn nu net blij met de leuke dagresultaten en dat is nog niet superlang.
Er zijn wel regelmatig vragen van nieuw geinteresseerden die in 1 zin het rendement willen weten om te bepalen of ze mee instappen en na enkele van deze soort vragen is het begrijpelijk om wat kort te reageren op een vraag die daar weer op lijkt, thats all.
We leveren info aan serieus geinteresseerden en ik denk dat je daar bij hoort maar worden de 1 zins vraag naar het rendement wat beu en dat is op zich wel jammer want het is een fantastische opzet die jou wellicht ook kan passen.
Kijk voor dit moment nog even naar de dagopbrengsten uit de grafieken, over enkele maanden komen de eerste jaar bedragen en die zijn eigenlijk waar het om gaat.
Maar die zijn nog niet representatief omdat zoals bovenstaand geschreven er ontwikkelingen gedurende het jaar zijn geweest maar ook omdat de verdeelsleutel met Balans qua opbrengsten nog niet is ingegaan.
Lees je hier in, het beste zelfs vanaf het begin van vorige forum dan zie je ook dat het veel potentie heeft en waarom maar dat we de simpele rendementsvraag niet zo snel kunnen beantwoorden om dat het te veel van ieders situatie afhangt.
En laat een misschien kort aanvoelende reactie op een misschien mis opgevatte vraag je niet te snel van het pad brengen😉
Heb ik je toch geholpen een beetje?
Al druk aan het aFRR'en sinds 20:00u.jeeedeee schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:41:
Bijna volcontinu zelfs.
Zet zelf die leesbril van €5 maar eens op, zo te zien heb je door je smalle financiële focus gemist dat ik veel zinnigs bijdraag aan wat hier gebeurt (en in vele andere duurzame topics).Beamer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:23:
[...]
Volgens mij ben ik net als jij forumlid. En ik stelde een vraag en ik benoemde een feit. Dat jij dit leest als kritiek, dat is jouw (onterechte) perceptie.
Van mij (en anderen) krijg je een antwoord dat exact past bij de moeite die je er zelf blijkbaar in steekt om iets te achterhalen.
Dan heb ik het nog niet over vanuit welke situatie je het bekijkt met veel of weinig verbruik, pv enz. want dat heeft allemaal invloed op het plaatje wat je gewoon in dit topic had kunnen lezen.
On topic, vanaf 20u export gestart met 88% SOC die uit pv en laad activatie vanmorgen kwam.
Ik krijg het idee dat er iets is veranderd, bij 14% SOC een boost naar 16% (rond 1u) maar dat was niet genoeg om op idle gaan te voorkomen (5:30-8:30).
Het was wel korter dan eerder, ik heb BE letterlijk gevraagd of ze een tijdelijke oplossing hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door Speedy-Andre op 05-08-2026 21:37 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik heb hier exports in blokken van 7 tot 9 minuten. Dan was het geen aFFR, toch (bij mij)?Wolly schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:01:
[...]
Al druk aan het aFRR'en sinds 20:00u.
Bijna volcontinu zelfs.
Net in discord Tweakers dezelfde vraag gehad:Beamer schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 18:20:
Concreet: ik heb een huisconsumptie (daadwerkelijk verbruik van electriciteit in o.a. EV en ook de verliezen van de batterij) van 5MWh sinds eind februari (installatie batterij). De bijbehorende rekening bij BalansEnergie staat nu op -€800 (dus 800 euro te ontvangen).
Thanks, maar even de power van het POE kastje gehaald... En direct daarna export... hij gaat weer...Yaay schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:43:
[...]
Hier vanaf ong 20.10 een export bezig nu.
Half uur daarvoor nog een keer kort moment.
Die heb ik nu ook. Onbalans is meestal als het om 6 minuten na het kwartier begint, 9 minuten duurt en full power is.Source90 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:36:
[...]
Ik heb hier exports in blokken van 7 tot 9 minuten. Dan was het geen aFFR, toch (bij mij)?
Al het andere is AFRR denk ik.
Alle laatste bij mij zijn denk ik wel onbalans dan.Wolly schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:42:
[...]
Die heb ik nu ook. Onbalans is meestal als het om 6 minuten na het kwartier begint, 9 minuten duurt en full power is.
Al het andere is AFRR denk ik.
/f/image/D8wBvCpIl6LjE0kcFq58YCWg.png?f=fotoalbum_large)
20:51 / 21:21 / 21:36
Wel een goede tip, computers moet je af en toe rebooten. Computers die vaak geupdate worden of de connectie verliezen eigenlijk nog meer omdat je anders bij een ongeplande reboot in 1x een apparaat hebt wat het helemaal niet meer doet omdat alles in de softwaresoep is gelopen.jeeedeee schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:53:
Lekker suf dan, vanavond niet meegedaan... Misschien voor de vakantie het EMS maar eens achter een slimme stekker zetten [Afbeelding]
Alleen niet rebooten tijdens een update, dat gaat vaak mis.
Ik heb jullie maar de aFRR gegeven vanavond,
2 auto's geladen vandaag waarvan 1 redelijk leeg. meeste inkoop prijs is zo goed als 0kaal geweest vandaag, balans zat er goed bovenop
, zelf 1 auto kunnen laden met PV, terwijl accu vollebak volgepompt werdt
2 auto's geladen vandaag waarvan 1 redelijk leeg. meeste inkoop prijs is zo goed als 0kaal geweest vandaag, balans zat er goed bovenop
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Beide gaat natuurlijk tegelijkertijd als je die switch even door t donker haalt.Speedy-Andre schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:14:
Ik weet niet hoe goed die tip is, een Chinesium switch uit gooien en weer aan?
Liever zou ik zorgen dat hij geen internet krijgt, maar da's wat lastiger.
Het is meer de manier waarop, ga je te snel dan zegt de voeding misschien POEFGet!em schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:15:
[...]
Beide gaat natuurlijk tegelijkertijd als je die switch even door t donker haalt.
Inderdaad, geen evcc. Ik gebruik eerst sensor.deye_battery om de batterij-SOC op te halen en dan switch.wallbox_pulsarplus_pauzeren_hervatten en number.wallbox_pulsarplus_max_laadstroom om de laadpaal te schakelen via een HA "Automatisering"klavertje3 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 17:44:
[...]
Via welke regeling binnen HA doe je dat? Neem aan niet via evcc, die is vooral gefocussed op pv en EV.
Iemand heeft het al eerder gezegd, maar hier dan nogmaals
Energieprijs ook in Nederland omhoog door problemen met koelwater door droogte - https://nos.nl/l/2625684
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Heeft de chinesium switch niet toevallig een cli via telnet of sshSpeedy-Andre schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:14:
Ook weer een reden om de switch van BE er tussenuit te halen.
Via mijn Unifi console kan ik de PoE en/of internet op de betreffende poort remote uitzetten
Via mijn Unifi console kan ik de PoE en/of internet op de betreffende poort remote uitzetten
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 05-08-2026 22:37 ]
Zeker thanks 👍🏼ibak schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 20:56:
[...]
@Beamer We zijn allemaal nog wat zoekende naar het rendement, het is verbeterd na wat meer handel waar het daarvoor meer opslag en verkoop eigen pv was en nu met aFFR weer nieuw en zoeken wat het effect is.
Er zijn leden die kijken iedere dag zelfs ieder uur en kunnen moeilijk de routines erachter snappen wat enkelen enigszins frustreerd.
We zijn nu net blij met de leuke dagresultaten en dat is nog niet superlang.
Er zijn wel regelmatig vragen van nieuw geinteresseerden die in 1 zin het rendement willen weten om te bepalen of ze mee instappen en na enkele van deze soort vragen is het begrijpelijk om wat kort te reageren op een vraag die daar weer op lijkt, thats all.
We leveren info aan serieus geinteresseerden en ik denk dat je daar bij hoort maar worden de 1 zins vraag naar het rendement wat beu en dat is op zich wel jammer want het is een fantastische opzet die jou wellicht ook kan passen.
Kijk voor dit moment nog even naar de dagopbrengsten uit de grafieken, over enkele maanden komen de eerste jaar bedragen en die zijn eigenlijk waar het om gaat.
Maar die zijn nog niet representatief omdat zoals bovenstaand geschreven er ontwikkelingen gedurende het jaar zijn geweest maar ook omdat de verdeelsleutel met Balans qua opbrengsten nog niet is ingegaan.
Lees je hier in, het beste zelfs vanaf het begin van vorige forum dan zie je ook dat het veel potentie heeft en waarom maar dat we de simpele rendementsvraag niet zo snel kunnen beantwoorden om dat het te veel van ieders situatie afhangt.
En laat een misschien kort aanvoelende reactie op een misschien mis opgevatte vraag je niet te snel van het pad brengen😉
Heb ik je toch geholpen een beetje?
Ik heb vandaag best wel wat import gehad, en ben daar blij mee. Heb de EV namelijk goed kunnen laden. Well done Balans!
EV blijft natuurlijk een lastig dingetje. Uiteindelijk had er nog meer geïmporteerd kunnen worden om meer te verkopen, maar daar zijn ze vast mee bezig.
EV blijft natuurlijk een lastig dingetje. Uiteindelijk had er nog meer geïmporteerd kunnen worden om meer te verkopen, maar daar zijn ze vast mee bezig.
Zeg je nu dat ze vanuit balans er een eigen POE switch tussen gooien?Speedy-Andre schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:14:
Ik heb hier een vrij uitgebreid Omada netwerk met meerdere POE+ switches dus vandaar kunnen ze dan hun POE vandaan halen. dus die extra POE switch van hun zal waarschijnlijk ongebruikt blijven hier.
Overigens vandaag een officiële brief richting mijn verzekeraar gestuurd i.v.m. de te komen EOS (energie opslag systeem) ben benieuwd wat hun antwoord gaat zijn en anders op zoek naar een andere woonverzekering. Pfffffffffffffffffff
Vreemd, die €2495 staat niet meer in de FAQ. Ik was aan het zoeken waar dit bedrag vandaan komt, en het lijkt te gaan om de €500 herzieningsdrempel, die op de site van de BD wordt genoemdDbm12 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:31:
[...]
Nast de kosten voor hun service, zijn er twee nadelen aan de centrale en dat zijn de volgende alinea's op hun website:
https://de-centrale.nl/particulieren/thuisbatterij/btw-teruggave-thuisbatterij/
[...]
15 euro per kWh (en dat gaat hard bij een batterij van minimaal 48.2 kWh) en dat ze je dus niet volledig ontzorgen (KOR niet aanvragen direct na verkrijgen btwnummer)
Daardoor krijg je veel minder terug van de BTW en heb je er alsnog werk aan. Mijn advies is toch echt om het lekker in eigen hand te houden.
Als dat klopt, dan is een groter systeem gelijk dubbel ongustig, want dan moet je dus mogelijk ook ineens meer BTW over je zonnepanelen gaan afdragenBent u nog geen deelnemer aan de KOR, maar wilt u dat wel worden? En hebt u al de btw op de thuisbatterij teruggevraagd? Als u zich voor de KOR aanmeldt, moet u mogelijk een deel van die btw weer aan ons terugbetalen.
Blijft u in de herzieningsperiode (voor een thuisbatterij is dat 5 jaar) onder de zogenoemde herzieningsdrempel van € 500 per jaar aan afgetrokken btw? Dan hoeft u geen btw aan ons terug te betalen.
Komt u boven dat bedrag uit? Dan moet u wél btw aan ons terugbetalen. Dat kan ook gebeuren als u in de laatste 5 jaar ook btw hebt afgetrokken voor bijvoorbeeld uw zonnepanelen. In dat geval moet u naast de btw op de thuisbatterij ook nog een deel van de btw op de zonnepanelen terugbetalen. Lees meer bij Moet ik mijn btw-aftrek herzien vanwege de kleineondernemersregeling (KOR)?.
Ja, een met ingebouwde voeding die het EMS kastje via ethernet voedt (hun keus).Dirkga schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 00:40:
[...]
Zeg je nu dat ze vanuit balans er een eigen POE switch tussen gooien?
Ik heb hier een vrij uitgebreid Omada netwerk met meerdere POE+ switches dus vandaar kunnen ze dan hun POE vandaan halen. dus die extra POE switch van hun zal waarschijnlijk ongebruikt blijven hier.
Ik heb hem gebruikt tot ik iets beters vond met genoeg poorten voor m'n andere apparatuur.
Nog wat PoE naar 12V + ethernet dingen gehaald, dat scheelt kabels en losse adapters voor enkele camera's die er al hingen zodat PoE er tenminste niet voor maar 1 apparaat op zit.
Ik kreeg destijds de poe niet werkend via mijn ubiquiti switch. Dus de switch van balans hangt eraan. Zal het nog een keer proberen als ik thuis ben, het hele EMS werkt toch niet.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
/f/image/taQPC9NCJEk1BXszEzy8LJUk.png?f=fotoalbum_large)