Source90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:51:
[...]
Blijf mij verbazen over het verschil in efficiëntie tussen w/w en l/w warmtepompen. Zag paar posts terug 1kWh langskomen O_o
Hier gebruikt de warmtepomp op koelen een tiende van wat ik hierboven zag (gemiddeld 165Wh), af en toe een verhoging naar 450W voor warm water bijverwarmen.
Als de 16-20% bug niet aanwezig was, had ik de hele nacht uit de accu kunnen halen (nu flatline rond 2200uur, alles van net).
Verder is de warmtepomp weer wat offtopic en zal ik het bij de batterij houden

Dat was ik denk ik met er melding van 1600W airco verbruik. Maar bedenk goed dat je de situatie niet kent waarin de airco opereert en dat dit nogal wat uitmaakt.
In ons geval is er een multi splitunit aanwezig ( op 4,5 kW buitenunit) op zolder die ons hele huis koelt. Dit is niet gebruikelijk maar doordat koude lucht daalt en warme lucht stijgt en we via de trappen het open kunnen zetten dat er circulatie in het hele huis is wordt er 145 m2 gekoeld.
Ons huis staat op het zuiden, maar als het zonnetje volop schijnt, 30 graden is, het vochtig is en daarbij momenteel ons zonnescherm beneden kapot is. Komt er een bak aan warmte het huis in wat hij krijgt te verwerken en je dat soort wattages krijgt.
Een airco per kamer wordt aangeraden vooral voor verwarmen maar ook voor koelen voor efficiëntie.
Dat onze airco het dus wat zwaarder heeft is logisch, gelukkig hebben we genoeg zonnepanelen dat het gratis is om te koelen op deze manier en het hele huis comfortabel is en blijft. In combinatie met een omgekeerde warmte piramide. Heeft iemand het alsnog warm beneden, loop je een verdieping omhoog.
Onze warmtepomp, hoewel die prima kan koelen, werkt niet met radiatoren om te koelen. Bovendien is condenserend koelen vele malen effectiever om de temperatuur omlaag te krijgen.
Verder zijn we ook heel blij met de warmtepomp zelf, maar die is vooral voor het verwarmen en heet water maken.
en nu weer ontopic.
Zit nu op 80% SOC maar heb de hele middag geen import meer gehad. Voorspelling staat op 88%. Had verwacht dat er doorgeladen zou worden maar helaas. Lijkt toch dat ze ruimte willen houden voor extreme situaties of uiteraard genoeg ruimte in de pool van accus om het ergens anders beter kwijt te kunnen.
[
Voor 6% gewijzigd door
Dbm12 op 06-08-2026 17:24
]