• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
E-Transitie schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:51:
[...]

Waarom zou je nu in koel modus draaien. Je kan vandaag 24kWh besparen door een raam open te zetten
Omdat het dan 30graden binnen wordt.. voor de rest van de zomer blijft het netjes 21 graden overal O-)

Net zoals vloerverwarming zet je koeling ook niet uit. Daarbij als het niet warm wordt koelt de WP regelt de pomp ook automatisch terug, dus vandaag besparen we zowisow 8)

[ Voor 14% gewijzigd door epicfailguy23 op 06-08-2026 15:23 ]

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12
epicfailguy23 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:21:
[...]

Omdat het dan 30graden binnen wordt.. voor de rest van de zomer blijft het netjes 21 graden overal O-)

Net zoals vloerverwarming zet je koeling ook niet uit. Daarbij als het niet warm wordt koelt de WP regelt de pomp ook automatisch terug, dus vandaag besparen we zowisow 8)
Blijf mij verbazen over het verschil in efficiëntie tussen w/w en l/w warmtepompen. Zag paar posts terug 1kWh langskomen O_o

Hier gebruikt de warmtepomp op koelen een tiende van wat ik hierboven zag (gemiddeld 165Wh), af en toe een verhoging naar 450W voor warm water bijverwarmen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZiBCm9Q7PpGbFpRJ7F9ijZvauI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PkUKnqmrZGoWxjMzaBtR6BCo.jpg?f=fotoalbum_tile
Als de 16-20% bug niet aanwezig was, had ik de hele nacht uit de accu kunnen halen (nu flatline rond 2200uur, alles van net).
Verder is de warmtepomp weer wat offtopic en zal ik het bij de batterij houden :)

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 06-08-2026 16:01 ]

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:20
Source90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

Blijf mij verbazen over het verschil in efficiëntie tussen w/w en l/w warmtepompen. Zag paar posts terug 1kWh langskomen O_o

Hier gebruikt de warmtepomp op koelen een tiende van wat ik hierboven zag (gemiddeld 165Wh), af en toe een verhoging naar 450W voor warm water bijverwarmen.
[Afbeelding]
Als de 16-20% bug niet aanwezig was, had ik de hele nacht uit de accu kunnen halen (nu flatline rond 2200uur, alles van net).
Verder is de warmtepomp weer wat offtopic en zal ik het bij de batterij houden :)
Mijn hele huis gebruikt 900-1000 watt met vloerkoeleing via wp (ongeveer 180-200 watt) de comfoclime is een airco module op de lucht wtw, die doet max 500 watt. Dan kom ik zo rond de 1000 watt uit (koelkasten,depvriesen, cameras, nvr, netwerk met 4 access points voor denkking etc. zitten daar ook bij in)

Als ik niet koel zit ik meestal tussen 450-500 watt in.

dus als de EMS leert zou je verwachten dat hij aan einde van export rekening houd dat er 8-10 uur aan komt zonder solar en daar ofwel 5 kWh of 10 kWh voor moet overhouden. Als het op 20% SOC stopt, is dat bij mij 12 kWh over. Alleen dan ben je gedurende die 10 uur die 20% aan het bijhouden.

Logischer zou het zijn als er dus i.p.v 20% over er 40% over zou zijn voor een nacht met koelen. En 30% voor een nacht zonder koelen (simpelweg naar de buiten temperatuur kijken, als het AI is is dat 1 parameter meenemen in beslissing)

Dus ik denk dat er domweg op threshold gestuurd wordt, en dan balans die thresholds aan past na gelang seizoen.

als het in de winter ook exporteerd tot 20% en de WP toert op tegen de ochtend als het op zijn koudst buiten is, dan lijkt die paar cent winst in de avond zinloos.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:27
Ramen gaan niet open want de WTW houdt lekker alles op temperatuur en houdt de insecten tegen. Vloerkoeling staat ook 12 uur per dag aan. En daarmee haal ik bijna 21 graden in het huis door heel het jaar. Alles bij elkaar op dit moment 500-1000W verbruik. Hoewel het allemaal energie zuiniger kan, wil ik niet alles helemaal kapot optimaliseren door in te leveren in quality of life.

Maar het punt is vooral, een van de WAF argumenten voor een thuisaccu was dat het minder uitmaakt wanneer je iets doet. En ja dan heb ik het over de maandlasten qua energiekosten. Ik heb geen thuisaccu om er naar te kijken. Ik geloof dat het de toekomst is. Maar de toekomst mag al binnen enkele maandjes er al zijn.

De thuisaccu buffert goedkope energie uit solar en uit het net. Met een 4e module zou het qua grootte perfect aanmoeten sluiten aan onze energie behoefte. En een thuisaccu beschermt mij iets meer tegen prijsfluctaties op de day-ahead en in ons geval dus ook op de verschillende onbalansmarkten.

Nu moet de handelstrategie nog verbeterd worden zodat het rekening houdt met groot verbruikers. Maar laatste paar dagen lijkt de batterij toch beter zijn ding te doen. Vandaag al 37 kWh geïmporteerd met een SOC van 54%. Ik zal waarschijnlijk lekker terug kunnen leveren in de avond.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:08
Mr_Kite schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 14:54:
[...]

In mijn situatie, met 12.800Wp aan zonnepanelen, adviseert Balans Energie twee extra modules. En met de off-grid optie erbij kom ik op €2582 BTW. Dat moet dan met de ontvangen BTW natuurlijk ook maar net goed uitkomen. Balans blijft wijzen naar De Centrale als beste partij en willen geen uitspraken over doen over de fiscale kant, maar in dit topic zijn veel mensen van mening dat het rekenmodel van De Centrale niet geschikt is voor deze grote opslag capaciteiten...

Als Balans zoveel met die ex. BTW prijzen adverteert mogen ze van mij ook best wat rekenvoorbeelden geven of met De Centrale afstemmen wat voor deze systemen de beste aanpak is...
Ik weet natuurlijk niet wat jouw exacte situatie is, maar ik heb met meer Wp dan jij ruim voldoende aan vier modules. Het aantal Wp zegt op zichzelf niet zo veel; de daadwerkelijke PV-opbrengst per dag is veel relevanter. In mijn geval is dat op een absolute topdag ongeveer 85 kWh, en zulke dagen komen maar zelden voor.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• jacovn
Ik heb balans een email gestuurd on de backup v1 door een backup v2 te vervangen met eventueel een andere ats.

antwoord was op de v2:

In de nieuwe kast zit een overspanningsbeveiliging. Hierdoor kunnen we de de batterij standaard op bypass zetten. Wanneer het net dan wegvalt, springt de ATS automatisch in de actieve stand.

Je kunt de kast en componenten natuurlijk zelf vervangen, maar wel op eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor vervalt ook de garantie.

Toen ik aangaf het door hun te willen laten doen:

Helaas voeren wij dit soort maatwerk werkzaamheden niet zelf uit

Dus als je van chinesium devices af wilt verlies je de garantie.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:16

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Tasteless schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:52:
[...]

Ik weet natuurlijk niet wat jouw exacte situatie is, maar ik heb met meer Wp dan jij ruim voldoende aan vier modules. Het aantal Wp zegt op zichzelf niet zo veel; de daadwerkelijke PV-opbrengst per dag is veel relevanter. In mijn geval is dat op een absolute topdag ongeveer 85 kWh, en zulke dagen komen maar zelden voor.
Het gaat bij mij op een topdag (strakblauw in mei) om 75kWh. Maar de rekentool van Balans gaat uit van afname (3337kWh) en teruglevering (8912kWh) jaarlijks, en geeft dan als advies 2 extra modules, bij 1 extra zeggen ze dat die tot 8000kWh jaarlijks geschikt is. Het is voor mij niet duidelijk wat de relatie tussen jaarlijks verbruik en capaciteit is, kan iemand dat uitleggen?

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:35
Source90 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]
Dat was ik denk ik met er melding van 1600W airco verbruik. Maar bedenk goed dat je de situatie niet kent waarin de airco opereert en dat dit nogal wat uitmaakt.

In ons geval is er een multi splitunit aanwezig ( op 4,5 kW buitenunit) op zolder die ons hele huis koelt. Dit is niet gebruikelijk maar doordat koude lucht daalt en warme lucht stijgt en we via de trappen het open kunnen zetten dat er circulatie in het hele huis is wordt er 145 m2 gekoeld.

Ons huis staat op het zuiden, maar als het zonnetje volop schijnt, 30 graden is, het vochtig is en daarbij momenteel ons zonnescherm beneden kapot is. Komt er een bak aan warmte het huis in wat hij krijgt te verwerken en je dat soort wattages krijgt.

Een airco per kamer wordt aangeraden vooral voor verwarmen maar ook voor koelen voor efficiëntie.

Dat onze airco het dus wat zwaarder heeft is logisch, gelukkig hebben we genoeg zonnepanelen dat het gratis is om te koelen op deze manier en het hele huis comfortabel is en blijft. In combinatie met een omgekeerde warmte piramide. Heeft iemand het alsnog warm beneden, loop je een verdieping omhoog.

Onze warmtepomp, hoewel die prima kan koelen, werkt niet met radiatoren om te koelen. Bovendien is condenserend koelen vele malen effectiever om de temperatuur omlaag te krijgen.

Verder zijn we ook heel blij met de warmtepomp zelf, maar die is vooral voor het verwarmen en heet water maken.

en nu weer ontopic.

Zit nu op 80% SOC maar heb de hele middag geen import meer gehad. Voorspelling staat op 88%. Had verwacht dat er doorgeladen zou worden maar helaas. Lijkt toch dat ze ruimte willen houden voor extreme situaties of uiteraard genoeg ruimte in de pool van accus om het ergens anders beter kwijt te kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 06-08-2026 17:24 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
jacovn schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:01:

In de nieuwe kast zit een overspanningsbeveiliging. Hierdoor kunnen we de de batterij standaard op bypass zetten. Wanneer het net dan wegvalt, springt de ATS automatisch in de actieve stand.
Dan vraag ik me af of ze zich realiseren dat een overspanningbeveiliging de boel kortsluit naar aarde. Dit is dus destructief, of je moet de cartridges vervangen, of in geval mijn OBO compact het hele ding. (Maar deze neemt ook fijnbeveiliging klasse2 mee)
Dat kortsluiten maakt natuurlijk dat een hele bak zekeringen door gaan, die van de hoofdaansluiting waarschijnlijk, de remautomaat, de Eaton in de Deye zelf.

Je krijgt er dus gewoon een onbetrouwbare noodstroomvoorziening mee… wat … een… kul

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04
Hier nu de SoC op 96% , SMA WP op de min. stand van 1000watt, en de Enphase op 100% , kortom, 5000 watt het net op tegen negatieve prijzen.

Dit is normaal proces, techniek. Maar als dadelijk nu ook het vernuft wordt ingebouwd, dat ook is het maar 0 cent opbrengst, de accu zover wordt leeggemaakt zodat de extra opbrengst opgeslagen kan worden ipv geleverd.

Ik zit nu op heel ver weg afstand van huis, kijk niet zoveel. Op dit momen al 32 kWh aan export, wellicht vannacht leuke prijzen gehad ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:16

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Dan vraag ik me af of ze zich realiseren dat een overspanningbeveiliging de boel kortsluit naar aarde. Dit is dus destructief, of je moet de cartridges vervangen, of in geval mijn OBO compact het hele ding. (Maar deze neemt ook fijnbeveiliging klasse2 mee)
Dat kortsluiten maakt natuurlijk dat een hele bak zekeringen door gaan, die van de hoofdaansluiting waarschijnlijk, de remautomaat, de Eaton in de Deye zelf.

Je krijgt er dus gewoon een onbetrouwbare noodstroomvoorziening mee… wat … een… kul
Wat zou in jouw ogen een goede/betere oplossing zijn en is dat door een 3e partij eenvoudig uit te voeren?

• jacovn
Ronald schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 17:55:
[...]

Kun je uitleggen waarom er ook zekeringen door gaan?

Ik nam aan dat een chinesum ats met zwevende nul spanning naar 400 volt per fase kan brengen en dat ze dat afvangen ? Maar ja dan zou een betere ats een goedkopere (en betere) oplossing zijn geweest.

• Ronald
@Mr_Kite handmatige omschakelaar (Sontheimer schakelt N trailing -leading , maar niet zonder moment van stroomloosheid)

En dan of altijd over de load poort draaien of handmatig omschakelen bij stroomuitval.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
@jacovn hoeveel stroom denk je dat er over een kortsluiting naar aarde gaat lopen? En waar gaat dat vandaan komen?

Er is geen betaalbare ATS op de markt…

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 06-08-2026 19:45 ]

Pagina: 1 ... 34 35 Laatste