• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:57
Mantlet schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Weet iemand uit ervaring hoe het systeem omgaat met een 1-fase auto laadpaal? Wij hebben 1 auto die op 3 fase kan laden en waarvan ik het amperage kan instellen via de app of Homey. Onze 2de auto heeft een 1 fase boordlader en ik kan het amperage ook niet wijzigen. Dat betekent dat deze dus op 1x16a gaat laden.

Kan de balans accu dan alleen de andere 2 fasen gebruiken om hoger te activeren? Of is dat altijd gelijkmatig verdeeld over alle 3 de fasen en dan dus beperkt tot 3x9a omdat hij binnen de 3x25a moet blijven?
De deye kan prima 1x16A=3.7kW op 1 fase leveren uit de accu naar de groepen kast waar je auto lader op zit, terwijl de rest van de fases naar de groepenkast op 0 blijft.

Maar er zit een limiet inderdaad qua vermogensverschil tussen de fases. Bijvoorbeeld je kan geen 8 kW over 1 fase krijgen terwijl de rest 0 gebruikt. Ik weet niet wat de limiet is maar ik dacht 6kW verschil max (50% van het maximum totaal vermogen). (nogmaals: ik weet het exacte verschil niet exact).

Dus in dat geval zou je maar 6 kW uit de thuisaccu krijgen en de 2 kW uit het net.

Als de thuisaccu leeg is en je gaat bijvoorbeeld 3kW op fase 1 trekken. Dan trekt de deye symmetrisch 1kW op L1, L2 en L3 het net.

ik hoop dat het je vraag beantwoordt

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 22:16
Vraag aan diegene die de deye hebben hangen; ik zie op de tekening (zie gele stuk) dat er:
  1. een kabel van de POE switch naar de deye gaat, en
  2. een kabel van de deye naar de ems, en
  3. een kabel van de EMS naar de POE switch
klopt dit? dan ga ik hier de meterkast op voorbereiden. En dan ga ik er vanuit dat enkel de kabel van de POE switch naar de EMS, POE dient te hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ud1V-LeZHlKTfeakPzVxWajO1yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWGLb0zTBvWHrHUXXphMkHH0.jpg?f=fotoalbum_large

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De PoE Chinees komt bij het EMS, meestal niet in de meterkast maar bij de Deye.
Hij verzorgt ook internet voor de Deye, die heeft een lan/wifi module.
Tenzij je iets anders hebt afgesproken plaatsen ze het EMS niet op een grote afstand van de Deye.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:39
KoningSlakkie schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 21:56:
[...]

De deye kan prima 1x16A=3.7kW op 1 fase leveren uit de accu naar de groepen kast waar je auto lader op zit, terwijl de rest van de fases naar de groepenkast op 0 blijft.

Maar er zit een limiet inderdaad qua vermogensverschil tussen de fases. Bijvoorbeeld je kan geen 8 kW over 1 fase krijgen terwijl de rest 0 gebruikt. Ik weet niet wat de limiet is maar ik dacht 6kW verschil max (50% van het maximum totaal vermogen). (nogmaals: ik weet het exacte verschil niet exact).

Dus in dat geval zou je maar 6 kW uit de thuisaccu krijgen en de 2 kW uit het net.

Als de thuisaccu leeg is en je gaat bijvoorbeeld 3kW op fase 1 trekken. Dan trekt de deye symmetrisch 1kW op L1, L2 en L3 het net.

ik hoop dat het je vraag beantwoordt
Theoretisch kan de Deye inderdaad 6 kW scheefbelasting aan. Mijn BE systeem gaat vanaf 5 kW op 1 fase de rest al van het net halen.

@Mantlet ik zou de 1 fase lader niet te snel laten laden als je niet uit het net wil halen.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:40
Speedy-Andre schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 22:12:
De PoE Chinees komt bij het EMS, meestal niet in de meterkast maar bij de Deye.
Hij verzorgt ook internet voor de Deye, die heeft een lan/wifi module.
Tenzij je iets anders hebt afgesproken plaatsen ze het EMS niet op een grote afstand van de Deye.
Bij mij zit de POE switch gewoon in de meterkast. En geen wifi module. Niet specifiek zo afgesproken. Het EMS kastje zit direct naast de Deye in de garage.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:05
Mantlet schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 15:01:
Weet iemand uit ervaring hoe het systeem omgaat met een 1-fase auto laadpaal? Wij hebben 1 auto die op 3 fase kan laden en waarvan ik het amperage kan instellen via de app of Homey. Onze 2de auto heeft een 1 fase boordlader en ik kan het amperage ook niet wijzigen. Dat betekent dat deze dus op 1x16a gaat laden.

Kan de balans accu dan alleen de andere 2 fasen gebruiken om hoger te activeren? Of is dat altijd gelijkmatig verdeeld over alle 3 de fasen en dan dus beperkt tot 3x9a omdat hij binnen de 3x25a moet blijven?
Ik heb ook een 1 fase lader. Op 16 ampere komt alles uit de batterij. Ook op 20 A. Ik regel het vermogen via de Homey. Als er genoeg vermogen van de PV binnenkomt en ik wil snel de auto vol hebben dan kan ik hem naar 32A zetten. Meestal beperkt ik het vermogen tot 20A of lager om alleen met PV te kunnen laden. Minimaal vermogen is 6A.

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 13:51
Dirkga schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 20:15:
[...]

Duidelijk (y) en als je inderdaad meer dan genoeg PV hebt helemaal prima ;)

Welke verzekeraar heb je? ;)
Ik ben via NBG verzekerd, ik denk dat zij de verzekering via VCN ''goed voor elkaar'' hebben lopen. Moet ik even nakijken.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Balans Energie

• Mantlet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:52
deejeebv schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 08:07:
[...]

Ik heb ook een 1 fase lader. Op 16 ampere komt alles uit de batterij. Ook op 20 A. Ik regel het vermogen via de Homey. Als er genoeg vermogen van de PV binnenkomt en ik wil snel de auto vol hebben dan kan ik hem naar 32A zetten. Meestal beperkt ik het vermogen tot 20A of lager om alleen met PV te kunnen laden. Minimaal vermogen is 6A.
@KoningSlakkie @jeeedeee Thnx, verhelderend!

Van de auto met de 1 fase lader kan ik helaas het amperage niet beperken via Homey. Zit ook in de app van de auto geen optie voor (Dacia Spring). En aangezien de laadpaal max 16A levert, laadt hij dus altijd met 3,7kW. Gelukkig is die auto ook veel overdag thuis, dus dat gaan we dan zoveel mogelijk op de zon doen.

Fijn dat de Deye de onbalans tussen de fasen voor een groot deel kan corrigeren.

• Sii
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:27

Sii

Fzn ze

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:40

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Guido7619 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 06:06:
[...]

Bij mij zit de POE switch gewoon in de meterkast. En geen wifi module. Niet specifiek zo afgesproken. Het EMS kastje zit direct naast de Deye in de garage.
Het is maar wat 'gewoon' is in elke situatie.
Is er waar de Deye hangt geen netwerk (ethernet) dan leggen ze dat aan.
Dan heb je nog de verschillende installateurs met verschillende werkwijzen, wat ik noemde komt het vaakst voor (in dit topic).
Werkt wifi goed met de Deye dan kan dat de keuze zijn.
De Deye heeft altijd een lan/wifi module, die zit aan de onderzijde rechts (lang zwart ding).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Is_ Y_ Serious?
Nomad schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:17:
die voorspeller en AI per woning, ik twijfel nog over de finetuning. Ik heb dus momenteel 32kwh opslag en dat laat hij ook netjes zien, verwachte opwek is 60+ kwh, de SoC is >25% en wij zijn aan het inkopen voor inc belasting 11cent....ik mag hopen dat hij meer weet dan ik en we midden overdag goed kunnen verkopen, want in dit tempo zit ik rond 13:00 met zonnepanelen die uitgaan omdat de accu vol is. De auto zit ook al op 100%, want gisteren was die ook al niet slim bezig :P, dus toen maar de auto vol geduwd. Vandaag denk ik maar het kanaal voor het huis verwarmen met een verwarmingselement ofzo :p, hebben de visjes ook vakantiegevoel.

Het komt goed en uiteindelijk zal er wel gefinetuned worden etc, maar ik verbaas mij toch over hoe makkelijk dit beter zou kunnen en moeten en dat er nu nog niet is. Laat ons gewoon enkele waardes zelf invullen in het systeem, ipv zijn eigen inschattingen die niet eens in de buurt komen.
Ik weet dat ik reageer op een oude post.
Ik was even wat terug aan het zoeken met betrekking tot de PV-inzichten en wat Balans hiermee gaat doen. Ik lees al een tijdje mee, maar scroll vaak ook snel door de tabbladen heen.

Ik snap de frustratie goed. Er werd hier volop geïmporteerd, terwijl de zon juist steeds harder begint te schijnen.

Is er inmiddels al extra informatie over het gebruik van zonnepanelen in combinatie met de batterij?

Elke kWh die uit het net komt verdienen ze natuurlijk 2 cent over.
Ik vraag waarschijnlijk naar de bekende weg, excuses daarvoor.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Balans Energie

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Ik was even wat terug aan het zoeken met betrekking tot de PV-inzichten en wat Balans hiermee gaat doen. Ik lees al een tijdje mee, maar scroll vaak ook snel door de tabbladen heen.

Ik snap de frustratie goed. Er werd hier volop geïmporteerd, terwijl de zon juist steeds harder begint te schijnen.

Is er inmiddels al extra informatie over het gebruik van zonnepanelen in combinatie met de batterij?

Dit lijkt tegenwoordig wel beter te gaan, (en zeker gebruik blijft natuurlijk enigszins onvoorspelbaar) maar kan in jouw geval voorstellen dat het even tijd kost voor het model om goed je opwek/verbruik in te schatten.

• Is_ Y_ Serious?
Yaay schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:35:
[...]

Dit lijkt tegenwoordig wel beter te gaan, (en zeker gebruik blijft natuurlijk enigszins onvoorspelbaar) maar kan in jouw geval voorstellen dat het even tijd kost voor het model om goed je opwek/verbruik in te schatten.
Oke, uiteindelijk past het systeem zich daar wel op (deels) op aan? Dat er van te voren opgeven wordt wat je PV doet staat daar dus los van.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:43
De laatste weken wordt er eerder te weinig geladen dan teveel... En dan heb ik al bovengemiddeld veel PV (Ja dat sommigen hier er nog grof overheen gaan betekend niet dat dat 'gewoon' is)

Dit ding is alleen rendabel als hij als een malle verhandeld.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:43:
De laatste weken wordt er eerder te weinig geladen dan teveel... En dan heb ik al bovengemiddeld veel PV (Ja dat sommigen hier er nog grof overheen gaan betekend niet dat dat 'gewoon' is)

Dit ding is alleen rendabel als hij als een malle verhandeld.
Klopt,

Dagen zoals vandaag/gisteren had ik verwacht dat er meer geimporteerd zou worden tegen negatieve kale tarieven om in de avond/nacht te ontladen. Hoewel ik niet veel ruimte overhou aan het einde van de dag (20-25%) door mijn eigen opwek van rond de 45 kWh. Probeer ik de grootverbruikers overdag op de zonnestroom te laden waardoor de voorspelling gedurende de dag omlaag gaat (van 85% - 90+% naar rond de 70/75%).

Aan de andere kant, ik ben op zich al blij met mijn eigen opwek voor een goede prijs te kunnen verkopen wat deze dagen prima lukt. Maar ik had inderdaad meer “handel” verwacht. Wellicht dat dit een nadeel is van aFRR, als je een bid doet moet je ook kunnen committeren waar nodig. Als je dan niet wordt afgeroepen dan heb je pech en mis je daarmee de handel zowel op aFRR, maar ook de mogelijkheid om te kunnen kopen op de onbalansmarkt. Oplossing is door hoger/lager te bieden maar met het risico dat je marge weer te klein wordt.

Zoals ik al zei, ben ik gewoon blij met het systeem, zie ik dat ik prima uitkom met mijn eigen zonneopwek, verkoop ik dat voor betere prijzen dan op vast te blijven en hebben we als voordeel dat we een grote hoeveelheid stroom kunnen inkopen in de winter voor de warmtepomp.

De potentie is er nog steeds en de mogelijkheden ook, maar bedenk goed dat we nog steeds maar een kleine speler zijn tegenover de grote batterijparken en andere aanbieders op de energiemarkt.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
Is_ Y_ Serious? schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 12:08:
[...]

Ik was juist blij met de import net bij -15 cent is dat prima.
De voorspelling komt erg goed uit bij mij en enkele dagen geleden was de consensus nog juist dat als de prognose is dat je niet overvol raakt er bij goed negatieve bedragen juist meer geimporteerd mocht worden om savonds wat duurder te verkopen.
En die prognose wordt niet gemaakt op je opgegeven pv hoeveelheid maar juist op je echte teruglevering die bijgehouden wordt.
Dus is ook je eigen verbruik erin opgenomen over de tijd die het mee zit te kijken.
Ik vind het echt mooi en goed werken.
Natuurlijk is de verdienste van handel met kleine bedragen maar toch leuk.
De echte belangstelling hiervoor gaat pas over een half jaartje komen tot dan voelt de opbrengt nu tov salderen idd gering.
Hoop dat de beschikbaarheidsvergoeding straks wat toevoegt!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ibak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Wanneer was de import -15ct?

• ibak
Wolly schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:32:
[...]

Wanneer was de import -15ct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNDphFkUMHxiXLBngZAkGImeHtU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVqBh5NpUGPJ3VyYQQKMMBkm.jpg?f=fotoalbum_large

• ibak
Ah tuurlijk!

• Is_ Y_ Serious?
ibak schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

De voorspelling komt erg goed uit bij mij en enkele dagen geleden was de consensus nog juist dat als de prognose is dat je niet overvol raakt er bij goed negatieve bedragen juist meer geimporteerd mocht worden om savonds wat duurder te verkopen.
En die prognose wordt niet gemaakt op je opgegeven pv hoeveelheid maar juist op je echte teruglevering die bijgehouden wordt.
Dus is ook je eigen verbruik erin opgenomen over de tijd die het mee zit te kijken.
Ik vind het echt mooi en goed werken.
Natuurlijk is de verdienste van handel met kleine bedragen maar toch leuk.
De echte belangstelling hiervoor gaat pas over een half jaartje komen tot dan voelt de opbrengt nu tov salderen idd gering.
Hoop dat de beschikbaarheidsvergoeding straks wat toevoegt!
Ja ik heb nog geen overzicht en ik weet dus ook de prijzen niet. Ik kan beter even wachten met oordelen 😂. Maar als de prijzen negatief zijn dan importeer ik ook graag. Mijn huidige retentie kader is de ANWB app, totaal niet handig.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nu wel -10,5cent kaal.
Pagina: 1 ... 35 36 Laatste