Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Je weet het positief te vertellenibak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:56:
[...]
Mooi overzichtje hoe ze er mee bezig zijn en stappen maken!
Qua opmerkingen.., wie heeft er hier wel eens zelf een bedrijf van idee naar realisatie gebracht?
Die werpe de eerste steen 😊
Kan je die positieve benadering ook eens toepassen op het feit dat ze zaken verkopen die feitelijk niet verkocht worden? Niet ergens achteraf in een vergeten hoekje op de website maar recent geplaatst op de frontpage?
Is het ideaal? Nope... Kan er beter over gecommuniceerd worden? Vast...
Ze zijn optimistisch ingesteld... en dat moet ook om dit gedistribueerde systeem te ontwikkelen... anders begin je er niet eens aan.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Volgens mij zeggen we hetzelfde 😁Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:20:
[...]
In januari waren ze al druk bezig om intraday te implementeren.
[...]
In februari was actief handelen compleet irrelevant.
[...]
En in April was er weer capaciteit om binnen afzienbare tijd te starten met actief handelen op EPEX day ahead en intraday.
[...]
We zitten inmiddels op 31 juli. De website wordt regelmatig mooier gemaakt, zo hebben ze nu op de frontpage een stuk over het EMS en hoe het EMS op verschillende manieren geld verdient (in tegenwoordige tijd dus).
Hier staan epex day ahead en intra day dus nu ook bij inclusief bedragen per sessie.
Normaliter zet je daar dan als bedrijf een sterretje bij met toelichting `Nog in ontwikkeling,verwacht per xx/xx´ maar dat is nagelaten. In mijn ogen is dat misleiding, alsof je een auto koopt met een radio maar de radio zit er niet in bij levering én er wordt niet verteld of en wanneer die radio er komt.
De rode switches op de achterkant van de batterijen had ik ook gedaan. Alleen niet de Alamat aan de zijkant van de modules.Speedy-Andre schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 09:27:
[...]
Alles wat je deed heeft geen zin als de batterijen op idle staan.
Je hebt de batterijen (BMS) niet uit gehad, dat is juist waar het om draait omdat die bepaalt of hij in idle gaat of niet.
Het kan zijn dat een van de batterijen op de idle drempel zat en bleef, dan helpt het niet.
Bij mij was 16% net genoeg en hij kwam er de nacht mee door tot de pv (op de Deye) het overnam.
[...]
Het is iets dat de batterijen doen (BMS), de nieuwe serie met DC schakelaar schijnt bij 13% al op idle te gaan.
Stel dat de batterijen ongelijk geladen waren, dan kan eentje de 13% aantikken waarna de rest mee gaat (om te diep ontladen te voorkomen).
Zolang de pv een 'overschot' heeft krijgt de woning daar voeding van, de batterijen gaan pas bij een hogere SOC (25-30%?) uit idle.
Dit gedrag is niet gedocumenteerd en blijkbaar kreeg BE daar ook geen informatie over toen ze de nieuwe serie bestelden waar een ander model BMS in zit (met 'Dry' contactblokje).
Ik denk dat het met de stortvloed aan vragen over het op idle gaan nu wel goed komt
Na opstarten trok hij kortstondig en paar kW van het net, waarna hij weer in de "idle" ging.
Wellicht niet lang genoeg uit?
Zit 4% verschil in SOC, batterij 3 v/d 4 is als enige 4% lager.
Een enkele (te) lage SOC is genoeg om ze allemaal op idle te zetten, ik had een laagste SOC van 16% en dat ging goed.Source90 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:51:
[...]
De rode switches op de achterkant van de batterijen had ik ook gedaan. Alleen niet de Alamat aan de zijkant van de modules.
Na opstarten trok hij kortstondig en paar kW van het net, waarna hij weer in de "idle" ging.
Wellicht niet lang genoeg uit?
Zit 4% verschil in SOC, batterij 3 v/d 4 is als enige 4% lager.
Ik heb ze 30 seconden uit gehad.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Als hij vanavond /vannacht weer stopt bij 17%, zal ik eens kijken wat de individuele SOC percentages zijnSpeedy-Andre schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:01:
[...]
Een enkele (te) lage SOC is genoeg om ze allemaal op idle te zetten, ik had een laagste SOC van 16% en dat ging goed.
Ik heb ze 30 seconden uit gehad.
Desalniettemin, mag er van mij wel een update komen voor deze "bug". Stel de laagste zit op 14-15%, is dat voor mij nog steeds circa 9kW wat gebruikt kan worden ipv tegen Joost mag weten welke tarieven uit het net.
Het is niet alleen het extra net verbruik, je hebt zolang hij op idle staat ook geen activaties.Source90 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:04:
[...]
Als hij vanavond /vannacht weer stopt bij 17%, zal ik eens kijken wat de individuele SOC percentages zijn
Desalniettemin, mag er van mij wel een update komen voor deze "bug". Stel de laagste zit op 14-15%, is dat voor mij nog steeds circa 9kW wat gebruikt kan worden ipv tegen Joost mag weten welke tarieven uit het net.
Morgen weet ik wat de 'schade' was, 0-7u zat ik op het net met een airco als grootste verbruiker.
Ik heb het nu al 3 keer gehad, 24 juni voor het eerst en toen direct bij BE gemeld.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
volledig off-topic misschien maar wilde het toch delen.
Ja dat kan ik wel:Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 10:06:
[...]
Je weet het positief te vertellen![]()
Kan je die positieve benadering ook eens toepassen op het feit dat ze zaken verkopen die feitelijk niet verkocht worden? Niet ergens achteraf in een vergeten hoekje op de website maar recent geplaatst op de frontpage?
Jij hebt best het gelijk aan je zijde dat je geen zaken moet beloven die er nog niet zijn, daarover verschillen we niet van mening.
Maar lieve hemel dit is door een klein team work in progress mogen we best wat begrip voor hebben.
Als ik me een beetje inleef is het een kluwe van software ontwikkelingen met eerst pricipe en basis gedachten dan uitwerkingen tests stap naar voren en terug en of het te automatiseren valt voor zoveel verschillende gebruikers oh ja we hebben ook klanten en info en oh ja website maar het heeft geen zin zonder klanten dus verkoop gaat voor!
Ships vergeten dat afrekeningen van de anwb parter noch dingen nodig hadden das ook erg belangrijk voor bestaande klanten ,moeten we eerst doen maar gaat niet want die club is bezig met nieuw Erp enz enz , zal ik doorgaan als het je helpt?
Ik vroeg of je de positieve beschrijving ook kon geven voor het feit dat ze tijd en effort steken in het plaatsen van onjuiste informatie op de website op een prominente plek.ibak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:47:
[...]
Ja dat kan ik wel:
Jij hebt best het gelijk aan je zijde dat je geen zaken moet beloven die er nog niet zijn, daarover verschillen we niet van mening.
Maar lieve hemel dit is door een klein team work in progress mogen we best wat begrip voor hebben.
Als ik me een beetje inleef is het een kluwe van software ontwikkelingen met eerst pricipe en basis gedachten dan uitwerkingen tests stap naar voren en terug en of het te automatiseren valt voor zoveel verschillende gebruikers oh ja we hebben ook klanten en info en oh ja website maar het heeft geen zin zonder klanten dus verkoop gaat voor!
Ships vergeten dat afrekeningen van de anwb parter noch dingen nodig hadden das ook erg belangrijk voor bestaande klanten ,moeten we eerst doen maar gaat niet want die club is bezig met nieuw Erp enz enz , zal ik doorgaan als het je helpt?
Dit bedrijf is geen kleuterschool, ik heb ook alle respect voor wat ze opbouwen. De oprichters hebben diverse bedrijven succesvol gemaakt en zijn dus geen rookies.
Het gaat ook over grote investeringen, Balans is inmiddels ook stukken ouder en ze bestaan helemaal niet meer uit twee personen. Er is nu een team mensen aan het werk.
In mijn ogen mag je wel professionaliteit en eerlijkheid verwachten als (potentiele) klant en geen misleidende informatie op de voorpagina.
De ACM definieert misleiding als volgt:
Oneerlijke handelspraktijkenMisleiding
Bij misleiding geeft u de gemiddelde consument een verkeerd beeld over uw aanbod. Hierdoor kunnen zij een verkeerde keuze maken:
- Uw informatie klopt niet.
- Uw informatie klopt wel, maar kan verkeerd begrepen worden.
- U laat belangrijke informatie weg of u verstopt het.
In reclame mag u overdrijven of spelen met taal. Maar uw claims moeten wel kloppen. Dit geldt ook voor duurzaamheidsclaims.
Weet je zeker dat je pas 1-9 over gaat op Balans Energie? In het verleden werden mensen al (ver) voor de installatie overgezet en was er dus nadeel vanwege misgelopen saldering.Dirkga schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 11:40:
Zojuist een mailtje gehad van mijn account gegevens voor het BE dashboard, meteen de @paQ extensie aan gezet (geen nut want nog geen data). Nu nog een maandje flink terug leveren à€0,15/kWh (geen terugleverkosten) en dan mogen ze verrekenen met de opzeg boete bij mijn vaste leverancier. en vanaf 1 september is het feest.
. Maar even zonder gekheid ik ben erg blij dat ik een tijd terug het vorige topic vond en al jullie ervaringen zo uitgebreid als mogelijk heb kunnen volgen. Dat heeft zeker voor 70% de doorslag gegeven om te tekenen. (zo hebben jullie ook een keer de 70% en BE de overige 30%
)
volledig off-topic misschien maar wilde het toch delen.
Dat "probleem van zwevende nul" bij 4 polige (om)schakelaars zou ook moet gelden bij gewone 4 polige hoofdschakelaars...ooit van gehoord hier op tweakers?Ronald schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 06:21:
@develdonk zeker verrassend, maar de Hager sft440 schakelt dus niet nul-veilig…
Het symbool is een haakje aan de nul in het schakel schema op de automaat.
Dus wel Sontheimer en kraus&naimer, niet Hager en Geya
Verder denk ik dat je via de c40 naar je verdeelklemmen wil
Omschakelaars worden geregeld toegepast bij het omschakelen van Net naar Generator stroom.. maar bij een generator is het 'stroom-stelsel' (TT, TN...) anders en juist dán moet je de Null vóór en na ijlend schakelen, blijft het stroomstelsel in de schakelkast gelijk kun je prima die van Hager gebruiken..Victron noemt deze ook in hun "wiring Unlimited' PDF boek.
bron: Victron Community Forum, helaas post nog niet terug gevonden.
Edit: Post gevonden, een Victron omvormer in Eilandbedrijf is als een generator in een ander stroomstelsel.. dus gebruik je een speciale omschakelaar en dan niet één van Hager.
[ Voor 9% gewijzigd door natural colour op 31-07-2026 12:31 ]
20x JA Solar 6.9KW; Victron RS6000 1 fase; accu 32kwh: Panasonic 7H Mono; Midea fancoils; Atlantic Explorer V4;
Waarom ontbind je de boel niet gewoon? Je bent erg ontevreden wat prima is maar het verstoord behoorlijk zo.Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:01:
[...]
Ik vroeg of je de positieve beschrijving ook kon geven voor het feit dat ze tijd en effort steken in het plaatsen van onjuiste informatie op de website op een prominente plek.
Dit bedrijf is geen kleuterschool, ik heb ook alle respect voor wat ze opbouwen. De oprichters hebben diverse bedrijven succesvol gemaakt en zijn dus geen rookies.
Het gaat ook over grote investeringen, Balans is inmiddels ook stukken ouder en ze bestaan helemaal niet meer uit twee personen. Er is nu een team mensen aan het werk.
In mijn ogen mag je wel professionaliteit en eerlijkheid verwachten als (potentiele) klant en geen misleidende informatie op de voorpagina.
De ACM definieert misleiding als volgt:
[...]
Oneerlijke handelspraktijken
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Te makkelijk Moby. "Als het je hier niet bevalt ga je toch lekker weg!", beetje hetzelfde als 'Laat mij lekker in mijn bubbel zitten waar ik alleen dingen wil lezen die ik leuk vind'.Moby schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:16:
[...]
Waarom ontbind je de boel niet gewoon? Je bent erg ontevreden wat prima is maar het verstoord behoorlijk zo.
Dit is het ervaringen topic van Balans Energie, dan mogen zaken die niet goed gaan benoemd worden. Ik beargumenteer deze punten ook uitgebreid, met links naar uitspraken van Balans zelf, links naar de website, schermprints (ook van gearchiveerde websites) én links naar de controlerende autoriteiten.
Het is in niemands belang als Balans afglijdt in een bedrijf wat de regels aan de laars lapt 'omdat ze nu eenmaal net begonnen zijn'.
En verder ben ik best tevreden met het idee hoor, het bevalt mij hier prima
Als je als toekomstige klant googelt en chat even vraagt naar ervaringen over BE dan lees je dat tweakers niet positief zijn..Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:24:
[...]
Te makkelijk Moby. "Als het je hier niet bevalt ga je toch lekker weg!", beetje hetzelfde als 'Laat mij lekker in mijn bubbel zitten waar ik alleen dingen wil lezen die ik leuk vind'.
Dit is het ervaringen topic van Balans Energie, dan mogen zaken die niet goed gaan benoemd worden. Ik beargumenteer deze punten ook uitgebreid, met links naar uitspraken van Balans zelf, links naar de website, schermprints (ook van gearchiveerde websites) én links naar de controlerende autoriteiten.
Het is in niemands belang als Balans afglijdt in een bedrijf wat de regels aan de laars lapt 'omdat ze nu eenmaal net begonnen zijn'.
En verder ben ik best tevreden met het idee hoor, het bevalt mij hier prima
Helaas gevoed door slechts enkele gebruikers die dit niet in de gaten hebben terwijl de positieve zich niet roeren.
Dat is voor ons als gebruikers slecht want we hebben voor de juiste ontwikkeling de aantallen en gelden van veel gebruikers nodig.
Laten we positief en coulant blijven zodat dit de boventoon blijft voeren, tegenover al het mooie en goede moet een terecht aangebracht detail dit niet overschaduwen.
Je mag wel opletten wat je doet met de stortvloed van toko's die je vragen om iets te tekenen.Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:04:
[...]
Weet je zeker dat je pas 1-9 over gaat op Balans Energie? In het verleden werden mensen al (ver) voor de installatie overgezet en was er dus nadeel vanwege misgelopen saldering.
Met name Balans Stroom bepaalt wanneer je daar klant wordt en als je het zou beseffen kan je wachten met die te tekenen.
Daarbij vertelt Balans Stroom je niet wanneer je precies klant wordt, dat zie je pas als de opzegging van de huidige leverancier komt.
Verzoeken om het uit te stellen heeft geen zin, dat is niet in hun belang en het kost ze werk.
Je bent best bijterig in je comments..... In mijn wereld, in mijn denken, kan je beter de zaken anders verwoorden. Je kan ook kritisch zijn zonder negatief over te komen.....
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Het zal aan de prompt en AI liggen, Perplexity geeft in ieder geval niet aan wat je hierboven schetst.ibak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Als je als toekomstige klant googelt en chat even vraagt naar ervaringen over BE dan lees je dat tweakers niet positief zijn..
Helaas gevoed door slechts enkele gebruikers die dit niet in de gaten hebben terwijl de positieve zich niet roeren.
Dat is voor ons als gebruikers slecht want we hebben voor de juiste ontwikkeling de aantallen en gelden van veel gebruikers nodig.
Laten we positief en coulant blijven zodat dit de boventoon blijft voeren, tegenover al het mooie en goede moet een terecht aangebracht detail dit niet overschaduwen.
wat zijn de ervaringen met de batterij oplossing van balans energie
En we zien in dit topic bijna dagelijks mensen komen die ervaringen willen horen van bezitters. Het is tegenover die mensen ook wel zo eerlijk om te vertellen over eventuele minpunten, dat is immers ook onderdeel van de ervaring. Het is aan de vraagsteller of lezer om zich een beeld te vormen van de vele meningen en ervaringen.De batterijoplossing van Balans Energie wordt over het algemeen positief ervaren, vooral vanwege de scherpe prijs-kwaliteitverhouding en de integratie met dynamisch handelen op de energiemarkt. Gebruikers melden dat het systeem goed werkt voor het opslaan van zonne-energie en het verlagen van energiekosten, al zijn er wel aandachtspunten rond de contractvoorwaarden en technische beperkingen.
Coulant zijn we ook massaal, normaliter is bijvoorbeeld het eerste antwoord op Tweakers altijd 'rechtsbijstand inroepen' als een bedrijf besluit om maandelijkse winstuitkeringen op te schorten. In ons geval ondergaan wij het, zij het soms met gezonde tegenzin, hopende dat het Balans verder brengt.
Ben het ook helemaal met je eens dat Balans hopelijk een groot succes wordt, ik vind het echter niet juist om zaken te verbloemen of positiever voor te stellen omdat ik er een direct belang bij zou hebben om dat te doen.
Voor HA weet ik het niet, maar voor Homey is er ondertussen wel een app om je laadpaal aan te sturen. Daarmee lukt het prima om sessies op specifieke laadpassen te starten, zodra je laadpaal in ieder geval bekend is in de backend.marana schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:51:
[...]
Ik zou dat graag via de laadpaalapp willen sturen, maar sinds de overgang van Coolblue naar 50five is mijn laadpaal blijkbaar nergens meer bekend. Vandaag maar weer eens een chagrijnig bericht gestuurd aan 50five. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik een goeie laadpaalapp heb...
Welke app van homey is dit?Mantlet schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:39:
[...]
Voor HA weet ik het niet, maar voor Homey is er ondertussen wel een app om je laadpaal aan te sturen. Daarmee lukt het prima om sessies op specifieke laadpassen te starten, zodra je laadpaal in ieder geval bekend is in de backend.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 15,9kWp (oost-west 12° Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ik gebruik de Alfen App van Robert Raaijmakers. Ik regel hier ook het maximaal vermogen mee waarmee ik wil laden.
Thx; heb zelf time volt laadpaal… homey komt tegelijk met BE batterij maar dan moet ik denk ik een andere app hebben aangezien ik de alfen niet heb. Toch bedankt! (En Vera gaat dan de deur uit, willen ook al dat ik abbo afsluit…)deejeebv schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:03:
[...]
Ik gebruik de Alfen App van Robert Raaijmakers. Ik regel hier ook het maximaal vermogen mee waarmee ik wil laden.
Dat men niet onverdeeld positief is, heeft wel enige reden. Mentaal heb ik balans dan ook al afgeschreven als een partij die waar gaat maken wat beloofd geschetst is. In ieder geval als het aankomt op mijn kant van de verdienmedaille. Teveel onduidelijkheden, teveel over en weer communicatie, teveel terugkomen op wat afgesproken is. Ik kan ze wat dat betreft tot nu toe nog aanraden als je erop gebrand bent een thuisbatterij te halen met installatie, maar niet meer als je nog twijfelt óf je eentje moet halen/kiest voor een plugin optie.ibak schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:48:
[...]
Als je als toekomstige klant googelt en chat even vraagt naar ervaringen over BE dan lees je dat tweakers niet positief zijn..
Dat deze niet-positieve toon in de toekomst kan bijten, is toch niet mijn schuld? Ik wil gerust alle positieve punten belichten - goedkope accu - maar dan ontvang ik ook graag een marketingsalaris.
En dat somt ook op waarom ik het wel aan zie: ze hebben nog een ruim jaar om goed te verdienen voor me, anders ben ik weg.
[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 31-07-2026 14:36 ]
Ik ben 15 april aangesloten, door het team uit Heerenveen. Zij hebben keurig volgens de toen geldende aanbevelingen gewerkt (kruislings, momentsleutel). Alles keurig aangesloten en lekker vlot vooral. Leuk weetje, de PoE switch waar een extra stopcontact voor nodig zou zijn hebben ze iets anders opgelost. Gewoon stekker er afknippen en deze aansluiten in mijn off gridkast. Lekker praktisch.
Ik heb dan ook geen enkele herkenning aan problemen met smeltende kappen, (te) warme aansluitpunten of rood aanlopende bedrading. Hoogst gemeten batterijtemperatuur is 34,6 C geweest, buiten was het toen net zo warm ongeveer.
De Deye werd max. 65,4 C maar dat is 2 dagen geleden (29e om 20.53u
Alles staat bij mij in een geïsoleerde garage geen actieve koeling en lijkt ook niet nodig (en de vloerverwarming kan 's winter wel uit dan...
Net even een moment opname gedaan:
| Batterij | SOC | FCC | RM | CC |
|---|---|---|---|---|
| 1 | 26,97% | 314,0 Ah | 84,7 Ah | 81 |
| 2 | 25,77% | 314,0 Ah | 80,9 Ah | 77 |
| 3 | 25,53% | 314,0 Ah | 80,1 Ah | 73 |
| 4 | 25,57% | 314,0 Ah | 80,3 Ah | 75 |
Wel wil ik 'binnenkort' even kijken of de lading nog eens naar 100% kan en daar even kan blijven (wordt nog uitdaging) om BMS te balanceren.
Ik ben BE zelf dus verder niet nodig geweest en kan geen ervaring delen over contacten. Wel zou communicatie in algemene zin vanuit BE beter mogen, alleen de website een update geven is niet wat ik versta onder communicatie naar bestaande gebruikers. Een nieuwsbrief in mail, of ook hier vaker inhoudelijk reageren (er zijn meer bedrijven in aanpalende sectoren die wel hierin meedoen en findings van Tweakers serieus nemen in in fora beantwoorden).
Aansluitend op de discussie over de ontwikkeling van hun eigen software, ik heb aangetoond niet geschikt te zijn al programmeur maar heb wel een heel aantal jaren in software testing en QA gezeten. Ik vind dan ook dat ze het best knap doen, weinig echt grote problemen richting productie gestuurd en indien wel dan vlot teruggedraaid. Zou het sneller kunnen? Ja vast, maar ervaring leert dat dit ten koste van iets gaat. Soms geld, maar meestal kwaliteit.
Maar ja, dit is mijn situatie. Is er eentje van velen..
Soc nu 79%
Vanochtend gestart op 5%
[ Voor 14% gewijzigd door E-Transitie op 31-07-2026 15:19 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Je blijft stil over de opbrengsten… dat is denk ik de reden waarom je het kocht.. hier ook feedback over?willem9503 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:56:
Als we het dan toch willen hebben over de ervaringen met BE.
Ik ben 15 april aangesloten, door het team uit Heerenveen. Zij hebben keurig volgens de toen geldende aanbevelingen gewerkt (kruislings, momentsleutel). Alles keurig aangesloten en lekker vlot vooral. Leuk weetje, de PoE switch waar een extra stopcontact voor nodig zou zijn hebben ze iets anders opgelost. Gewoon stekker er afknippen en deze aansluiten in mijn off gridkast. Lekker praktisch.
Ik heb dan ook geen enkele herkenning aan problemen met smeltende kappen, (te) warme aansluitpunten of rood aanlopende bedrading. Hoogst gemeten batterijtemperatuur is 34,6 C geweest, buiten was het toen net zo warm ongeveer.
De Deye werd max. 65,4 C maar dat is 2 dagen geleden (29e om 20.53u) waarbij opvalt dat tot 1 juli de temp. redelijk strak tussen de 35 C en 55 C schommelde maar sindsdien tussen de 40 C en 60 C.
Alles staat bij mij in een geïsoleerde garage geen actieve koeling en lijkt ook niet nodig (en de vloerverwarming kan 's winter wel uit dan...).
Net even een moment opname gedaan:Niet heel spannend alhoewel verschil in cycles er uitspringt (vooral 3 vs 1), geen echte aanwijzingen voor problemen.
Batterij SOC FCC RM CC 1 26,97% 314,0 Ah 84,7 Ah 81 2 25,77% 314,0 Ah 80,9 Ah 77 3 25,53% 314,0 Ah 80,1 Ah 73 4 25,57% 314,0 Ah 80,3 Ah 75
Wel wil ik 'binnenkort' even kijken of de lading nog eens naar 100% kan en daar even kan blijven (wordt nog uitdaging) om BMS te balanceren.
Ik ben BE zelf dus verder niet nodig geweest en kan geen ervaring delen over contacten. Wel zou communicatie in algemene zin vanuit BE beter mogen, alleen de website een update geven is niet wat ik versta onder communicatie naar bestaande gebruikers. Een nieuwsbrief in mail, of ook hier vaker inhoudelijk reageren (er zijn meer bedrijven in aanpalende sectoren die wel hierin meedoen en findings van Tweakers serieus nemen in in fora beantwoorden).
Aansluitend op de discussie over de ontwikkeling van hun eigen software, ik heb aangetoond niet geschikt te zijn al programmeur maar heb wel een heel aantal jaren in software testing en QA gezeten. Ik vind dan ook dat ze het best knap doen, weinig echt grote problemen richting productie gestuurd en indien wel dan vlot teruggedraaid. Zou het sneller kunnen? Ja vast, maar ervaring leert dat dit ten koste van iets gaat. Soms geld, maar meestal kwaliteit.
https://homey.app/nl-nl/app/com.newmotion.my/50five/
Die werkt voor mij met de credentials van je 50five account. Expliciet voor 50five backend dus, omdat dat ook de backend was waar de eerdere post over ging. Volgens mij is de migratie van Coolblue naar 50five echter het grootste struikelblok. Zelf ben ik van Shell naar 50five gezet. Bij mij zonder problemen, maar bij een collega ging ook niet alles in 1x goed.
Ik ben er blij mee, want via Shell kon ik mn paal zelf nooit slim aansturen. Nu kan het wel, dus dat komt mooi uit met zoveel mogelijk zonladen. De paal is te oud om dat zelf te ondersteunen, maar via Homey toch mooi te regelen.
[ Voor 45% gewijzigd door Mantlet op 31-07-2026 15:31 ]
Hier ookE-Transitie schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:16:
Het startschot voor export heeft weer geklonken. Als het net als gisteren gaat dan teken ik er meteen voor.
Soc nu 79%
Vanochtend gestart op 5%
12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |
Ik blijf stil over de opbrengsten omdat:develdonk schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:24:
[...]
Je blijft stil over de opbrengsten… dat is denk ik de reden waarom je het kocht.. hier ook feedback over?
- het nou net niet de reden is dat ik dit heb gekocht (geen aannames doen);
- deze redelijkerwijs conform mijn verwachting zijn (ben nog al realistisch/defensief ingesteld, gouden bergen bestaan niet);
- dit nu niet interessant is, de goede investering is gedaan met oog op na 31-12-2026, einde salderen (en testfase is nu, misschien toch nog batterij erbij of een Enphase optie nemen voor dat deel van mijn opwek);
- ieder zijn eigen persoonlijke setup heeft en er geen conclusie aan welke opbrengst(-verhouding) dan ook valt te verbinden;
- en ik willens en wetens in een startup ben gestapt met alle risico's van dien.
Maar ja....het past prima in mijn "verdienmodel"
De minderprijs tov regulier, concurrentie, dat stukje meer dan potentiele opbrengst.
onder 3. ..... 'goede investering'.....blue eyes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:57:
Plus de fors lagere aanschafprijs - is ook een reden toch? Prima rijtje, maar deze staat er voor mij dan ook nog bij.
De minderprijs tov regulier, concurrentie, dat stukje meer dan potentiele opbrengst.
Dekt volledig deze lading.
Mooi verhaal met je ervaring van de uitvoering op technisch vlakwillem9503 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:56:
Als we het dan toch willen hebben over de ervaringen met BE.
De Deye werd max. 65,4 C maar dat is 2 dagen geleden (29e om 20.53u) waarbij opvalt dat tot 1 juli de temp. redelijk strak tussen de 35 C en 55 C schommelde maar sindsdien tussen de 40 C en 60 C.
Alles staat bij mij in een geïsoleerde garage geen actieve koeling en lijkt ook niet nodig (en de vloerverwarming kan 's winter wel uit dan...).
Net even een moment opname gedaan:Niet heel spannend alhoewel verschil in cycles er uitspringt (vooral 3 vs 1), geen echte aanwijzingen voor problemen.
Batterij SOC FCC RM CC 1 26,97% 314,0 Ah 84,7 Ah 81 2 25,77% 314,0 Ah 80,9 Ah 77 3 25,53% 314,0 Ah 80,1 Ah 73 4 25,57% 314,0 Ah 80,3 Ah 75
Een warmtebeeldcamera kan hierbij goed helpen. Als je nog de BTW moet terugvragen kan je zelfs de BTW hiervan opvoeren als onkosten.
Om dit stukje in je tekst moest ik wel lachen, toch weer dat Pikobello BV puntje
Leuk weetje, de PoE switch waar een extra stopcontact voor nodig zou zijn hebben ze iets anders opgelost. Gewoon stekker er afknippen en deze aansluiten in mijn off gridkast. Lekker praktisch.
Was hier nog iets uitgekomen wat je wil delen?willem9503 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:57:
[...]
Dit dus.
En ja, daar ga ik BE zeker op aanspreken. Ook al zal ik het risico wel kunnen dragen of anderszins managen.
Alleen is 3 maanden data nog even te weinig.
Nee, zit nog niet zo lang aan de 3+ maanden en zeker nog niet met aFFR. Moet ik dus nog verder uitzoeken.
Ik verbaas me altijd over dit soort reacties… ik buffer ook geen water en ben geen liefdadigheidsinstelling. Enfin; everyones entitled to their own opinion…willem9503 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:53:
[...]
Ik blijf stil over de opbrengsten omdat:Het komt op mij over dat je dit waarschijnlijk niet wil horen, je hebt meerdere posts over opbrengsten/kosten en is het wel genoeg.
- het nou net niet de reden is dat ik dit heb gekocht (geen aannames doen);
- deze redelijkerwijs conform mijn verwachting zijn (ben nog al realistisch/defensief ingesteld, gouden bergen bestaan niet);
- dit nu niet interessant is, de goede investering is gedaan met oog op na 31-12-2026, einde salderen (en testfase is nu, misschien toch nog batterij erbij of een Enphase optie nemen voor dat deel van mijn opwek);
- ieder zijn eigen persoonlijke setup heeft en er geen conclusie aan welke opbrengst(-verhouding) dan ook valt te verbinden;
- en ik willens en wetens in een startup ben gestapt met alle risico's van dien.
mijn redenen zijn (feitelijk en geen mening);
- Zorgen dat je per dag het huishouden op laagst mogelijke kWh prijs van die dag kan laten draaien (en wellicht meerdere dagen)
- Bij ongeregeldheden een eigen stroomvoorziening te hebben
- Mijn eigen verbruik verhogen van 40% naar 80% om zo significante kosten te besparen na 1-1-202
- En dus periode maart - september op eigen opwek te draaien en hopelijk een vergoeding te krijgen voor additionele extra opwek.
Ik heb ongeveer 20 cm boven de vloer een gat van 150mm door de buitenmuur heen, met een fan die lucht naar binnen trekt, aan de oostkant. Dit zit volledig in de schaduw, is de minst warme kant van het huis, etc.Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:08:
[...]
Mooi verhaal met je ervaring van de uitvoering op technisch vlakMijn bedrading is normaliter ook niet loeiheet, het is de combinatie van langere of herhalende activaties en ik vermoed een hoge omgevingstemperatuur. Ik raad je dus wel aan om dit te blijven monitoren, we hebben ook gelezen dat het bij sommigen de ene dag prima was en een paar weken later ineens weggesmolten.
Met een fan haal ik de relatief koude lucht naar binnen.
De stapel accus staat recht voor het gat, de koude lucht wordt naar boven gezogen.
Ik heb het idee dat achter de accus het meer dan relatief "fris" is, GEEN hete kabels, hoogstens warm. Zonder issues beet te pakken.
De aansluitpunten weet ik niet, geen hitte camera hier beschikbaar.
Dat zeg ik toch;develdonk schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:15:
[...]
Ik verbaas me altijd over dit soort reacties… ik buffer ook geen water en ben geen liefdadigheidsinstelling. Enfin; everyones entitled to their own opinion…
mijn redenen zijn (feitelijk en geen mening);Mijn warmtepomp draait al mee op schema van de zonnecellen dus dat was al een erg goede instelling om eigen verbruik te verhogen. Nu is het doel om met homey en EB het huis weer een stukje slimmer te maken. Leuk speelgoed in ieder geval. Leuk ook om dit forum te volgen; zie aantal bekenden uit de warmtepomp ecodan tijd vanuit Spanje 😉 (en daarvoor van de Elga)
- Zorgen dat je per dag het huishouden op laagst mogelijke kWh prijs van die dag kan laten draaien (en wellicht meerdere dagen)
- Bij ongeregeldheden een eigen stroomvoorziening te hebben
- Mijn eigen verbruik verhogen van 40% naar 80% om zo significante kosten te besparen na 1-1-202
- En dus periode maart - september op eigen opwek te draaien en hopelijk een vergoeding te krijgen voor additionele extra opwek.
Wat is je punt?
Dat jouw verdienmodel anders is dan de mijne?
Ik zie graag wat meer feedback over feitelijke getallen/situaties van gebruikers ipv een opsomming van meningen. In mijn ogen had je daaraan bij kunnen dragen. (En dit is met name nodig om een 4e/5e of 6e accu economisch te verantwoorden in mijn ogen)
Persoonlijk denk ik dat dit het forum verrijkt voor nieuwe potentiele gebruikers. Maar is natuurlijk geen must..
ben al erg blij met input over de apparatuur voor de meterkast. Denk een projectje voor volgende week. Hopelijk hebben andere gebruikers er ook iets aan!
In huidige omstandigheden zie je dat de 12kW van de Deye de bottleneck is om meer winst te maken. De piekmomenten (verkoop) en dal momenten (inkoop) zijn per dag niet zo lang. De gemiddelde tarief per kWh wordt ook ongunstiger bij grotere batterij (zowel inkoop als verkoop) omdat je buiten de pieken doorgaat met verkoop. De paq plug-in factor probeert dat enigszins te visualiseren ook.develdonk schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:39:
Zowel met de elga alsook met de Mitsubishi ecodan hadden we goede feitelijke kennisuitwisseling/discussies met onderbouwing van getallen, denk aan cop en scop en stooklijnen en lengtes van groepen in vloerverwarming.
Ik zie graag wat meer feedback over feitelijke getallen/situaties van gebruikers ipv een opsomming van meningen. In mijn ogen had je daaraan bij kunnen dragen. (En dit is met name nodig om een 4e/5e of 6e accu economisch te verantwoorden in mijn ogen)
Persoonlijk denk ik dat dit het forum verrijkt voor nieuwe potentiele gebruikers. Maar is natuurlijk geen must..
ben al erg blij met input over de apparatuur voor de meterkast. Denk een projectje voor volgende week. Hopelijk hebben andere gebruikers er ook iets aan!
De enige waar het beter wordt met meer batterij is als je veel PV productie hebt en je halverwege de dag je batterij al vol hebt en er negatieve tarieven zijn. Of op de piekwinterdagen met dagverbruik van > batterij.
Uiteraard gaat je directe verbruik er nog af, maar "de rest" gaat gewoon het net op, dan wel dat je panelen af gaat schakelen.
Kleine kanttekening
[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 31-07-2026 16:58 ]
Ik ben niet de techneut die zich daarmee bezig wil houden.develdonk schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:39:
Zowel met de elga alsook met de Mitsubishi ecodan hadden we goede feitelijke kennisuitwisseling/discussies met onderbouwing van getallen, denk aan cop en scop en stooklijnen en lengtes van groepen in vloerverwarming.
En wat in jouw ogen economisch te verantwoorden is zou voor mij best wel eens heel anders kunnen zijn (weet ik wel zeker trouwens).
"Agree to disagree" maak ik er maar van...
Goed punt… regelt het BE algoritme dat je niet terug levert bij negatieve prijzen, regel je dit via bijv via zonnedimmer (dacht dat dat de naam was) of regel je dit zelf met software van de inverter? Ik zie dat jij ook forse pv hebt. Hoe los je dit op?blue eyes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:57:
Met veel opwek zit je vaak ook boven de 12000 watt vermogen, de accu kan niet meer dan 12000 watt verwerken (de 15000, 20000 versies zijn voor 3*35A - gehoord?).
Uiteraard gaat je directe verbruik er nog af, maar "de rest" gaat gewoon het net op, dan wel dat je panelen af gaat schakelen.
Kleine kanttekening
Met mijn pv doe ik op zonnige dag zo 90kwh dus dat gaat echt niet allemaal de batterij in. Obv feedback forum sluit ik het wel op de GEN poort aan zodat algoritme goed kan voorspellen en dus hopelijk elke dag (nacht) de accu leeg gooit wat weer helpt met de TVT. (De 13% idle bug helpt dan echter niet)
De SMA stuur ik aan via HA, ik heb daar automations voor gemaakt.
Best uitgebreid, maar heel hoog over:
Bij een negatieve prijs < -2 cent kaal samen met een export schaalt de SMA af. Dit in stappen, afhankelijk van de grootte van de export.
De automatisering berekent de totale opwek, in relatie met de export en gaat dan bijstellen tot de export onder de 1000 watt komt.
In de berekening zit ook de Enphase productie verwerkt.
Triggers op prijs, export > 500 watt en op minimaal 30 seconden export. Met nog wat finetuning.
Aansturing via de modbus, tien opties: 1000, 2000, etc. -> 10000 watt.
En nog meer, maar bovenstaand is het hoogover verhaal.
[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 31-07-2026 17:29 ]
Komt er wederom bij dat bij directe exports je gemiddelde verkoop tarief dus rap omlaag gaat.blue eyes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:57:
Met veel opwek zit je vaak ook boven de 12000 watt vermogen, de accu kan niet meer dan 12000 watt verwerken (de 15000, 20000 versies zijn voor 3*35A - gehoord?).
Kleine kanttekening
Tot nu tot 29 cent gemiddeld, all in prijs bij 33 kWh ongeveer aan export.
[ Voor 32% gewijzigd door blue eyes op 31-07-2026 18:12 ]
Wordt er al verdiend aan het balans verhaal? Bij mij was de inschatting ergens richting de 2500 euro opbrengsten per jaar waarbij ze 1500 euro vast zetten voor balansinkomsten dus dan zou je nu al gemiddeld 125 euro per maand moeten zien als inkomsten.blue eyes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:56:
Ja, het gemiddelde daalt, in absolute zin stijgt het totaal aan inkomsten (bij niet teveel negatieve exports dan he)
Tot nu tot 29 cent gemiddeld, all in prijs bij 33 kWh ongeveer aan export.
Ik twijfel tussen een extra Anker Solar Max AC (a 2099 + installatie) of de Anker doorverkopen en dan overstappen naar balansbatterij. Maar dan moet het wel werken... Die anker doet het namelijk prima qua zelf saldering. Vandaag 0.2 totale grid import.
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 31-07-2026 18:33 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Daar ga ik wel vanuit omdat dat ook in de offerte staat die ik ondertekend heb.Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:04:
[...]
Weet je zeker dat je pas 1-9 over gaat op Balans Energie? In het verleden werden mensen al (ver) voor de installatie overgezet en was er dus nadeel vanwege misgelopen saldering.
van de andere kant ook dynamisch heb je nog saldering (moeten de prijzen wel gunstig zijn en dat zijn ze vaak niet als de zon schijnt). Maar gister getekend dan gaan er twee weken in waarin ik zonder opgaaf van reden kan herzien, en pas na die datum kunnen hun bij essent opzeggen en onderling tussen leveranciers geld hier een termijn van eveneens twee weken voor, dus 1 september zal het echt wel worden. daarnaast heb ik sinds 22 juni al 1150kWh terug geleverd (netto) a die 15 cent plus twee voorschotten van €100,=die betaald zijn, en de opzegboete is €75,50 dus we gaan sowieso terug krijgen.
Eerlijk gezegd, geen idee, ik ben meer met de dag bezig dan het geheel, het hele jaar.sdk1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:32:
[...]
Wordt er al verdiend aan het balans verhaal? Bij mij was de inschatting ergens richting de 2500 euro opbrengsten per jaar waarbij ze 1500 euro vast zetten voor balansinkomsten dus dan zou je nu al gemiddeld 125 euro per maand moeten zien als inkomsten.
Ik twijfel tussen een extra Anker Solar Max AC (a 2099 + installatie) of de Anker doorverkopen en dan overstappen naar balansbatterij. Maar dan moet het wel werken... Die anker doet het namelijk prima qua zelf saldering. Vandaag 0.2 totale grid import.
Volgens de PaQ methode:
Thanks dat geeft wel wat inzichten.blue eyes schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:51:
[...]
Eerlijk gezegd, geen idee, ik ben meer met de dag bezig dan het geheel, het hele jaar.
Volgens de PaQ methode:
~[Afbeelding]
Wel vraag ik mij af hoe of dat dan volgend jaar zo gaat werken. Immers nu betaal je bij import EB en bij export krijg je het weer terug ivm salderen. Zonder sladeren blijft de inkoop op 19.7 cent (want EB plichtig) en de export wordt dan 14.2 cent (19.7 - 13 cent EB want geen salderen). Dus dan zou je inkopen voor 19 en verkopen voor 14 en dus verlies maken op export. Dan zou het systeem niet exporteren en je dus niet verdienen. De verschillen moeten dan groter worden en dat zal minder vaak voorkomen.
Of is er een truuk waardoor je geen EB over import betaald?
Klopt. Het zorgt ook voor de nodige vraagtekens in dit topic hoe het dan nog winstgevend kan zijn.sdk1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:25:
[...]
Thanks dat geeft wel wat inzichten.
Wel vraag ik mij af hoe of dat dan volgend jaar zo gaat werken. Immers nu betaal je bij import EB en bij export krijg je het weer terug ivm salderen. Zonder sladeren blijft de inkoop op 19.7 cent (want EB plichtig) en de export wordt dan 14.2 cent (19.7 - 13 cent EB want geen salderen). Dus dan zou je inkopen voor 19 en verkopen voor 14 en dus verlies maken op export. Dan zou het systeem niet exporteren en je dus niet verdienen. De verschillen moeten dan groter worden en dat zal minder vaak voorkomen.
Nee, er is geen truuk.Of is er een truuk waardoor je geen EB over import betaald?
Het is ook inkoop voor eigen verbruik (met name in de winter. Inkopen op goedkopere momenten, voor later gebruik.
Het is uiteraard een handels systeem. En idd, door de 13 cent prijsverschil is er significant hogere verkoop nodig om winst te maken (en dan nog de 70/30 regel....). En de 2 cent voor BE.
Zoals al gezegd, is dat niet primair voor mij, maar is zeker een afweging, iets om rekening mee te houden!
[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 31-07-2026 22:43 ]
An sich kun je het wel doorrekenen mits er ergens een bron is met alle kwartierprijzen van de afgelopen 365 dagen. Dan kun je een accu simuleren en daarbij corrigeren voor EB. Helaas tot heden zo'n bron niet gevonden zijn steeds dagen of hooguit maanden.Wolly schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:38:
[...]
Klopt. Het zorgt ook voor de nodige vraagtekens in dit topic hoe het dan nog winstgevend kan zijn.
[...]
Nee, er is geen truuk.
De prijs per MWh, dan kaal (maar wel met de 2 cent!!) en dan met de heffingen en btw.
Netto inkoop: ((bruto / 1000) * 1.21) + 0.02 + 0.11085
Netto verkoop: ((bruto / 1000) * 1.21) - 0.02 + 0.11085
Kaal inkoop: (bruto / 1000) + 0.02 (theorie
Kaal verkoop: (bruto / 1000) - 0.02
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 31-07-2026 23:02 ]
De verrekenprijen zijn te downloaden op https://www.tennet.eu/nl/...nloadpagina-transparantiesdk1985 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:42:
[...]
An sich kun je het wel doorrekenen mits er ergens een bron is met alle kwartierprijzen van de afgelopen 365 dagen. Dan kun je een accu simuleren en daarbij corrigeren voor EB. Helaas tot heden zo'n bron niet gevonden zijn steeds dagen of hooguit maanden.
Of bedoel je iets anders?