• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 16:47
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTEOLyFCTyWhjbdn5b6vZrRffC0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pMt9TDTudIc1O7oXWghTomGj.png?f=fotoalbum_large

Situatie hier.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:30:
[...]

Bij hoge prijzen gaan we dan hopelijk voor degene met wat prik nog over na onbalansprijzen... met kans op regeltoestand 2... :o
Daar zal het wel op uitlopen, je verliest dan eigenlijk de AFRR voordelen voor het meerdere wat in je accu zit.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
jeeedeee schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:32:
Inmiddels hier op 36 % en hij gaat nog steady door....

Sla mezelf voor de kop dat ik vandaag 16 kWh in de auto heb gepompt terwijl ik die pas maandag echt nodig heb :(
Ik kan niet elke keer de sjaak zijn he :P

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:50
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:27:
[...]

Vraag mij af hoe het gaat als de accu´s van 95% van de Balans Klanten leeg zijn, dan kan er geen 1MW bid meer worden ingelegd voor mensen zoals jij die nog capaciteit over hebben.
Ik denk dat ze voor dat deel van de klanten over de passieve onbalans markt laten exporteren met risico op Regeltoestand 2.

Ik hoop dat ze meer gaan focussen op de hoogverbruikers/weinig solar groep. Alhoewel winst is winst, is er zeker veel ruimte voor optimalisatie door gewoon echt bakken meer energie in te kopen voor deze groep.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:17
Hmm wat ik nu ook zie (ik denk dat er een aantal al leeg zijn) dat er gestaffelt gewijs meer ge-exporteerd wordt normaal start de export AFRR rond de 6.5kW maar ik zag hem nu steeds trapgewijs hoger gaan (ik schat om de rest te compenseren)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbgkIPW-cZoOVsNTi7CAOf9sFSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GnQV7WLWap6auoFr5UVjIZmL.png?f=fotoalbum_large

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
Ik zie jou vaak hetzelfde scherm uit het dashboard posten, maar wat hebben de anderen eraan?

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:18

icecreamfarmer

en het is

Ronald schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:34:
[...]

Een haak aan de nul in het symbool
code:
1
2
3
 _
|
|
Die zie je ook in een van de plaatjes.

[...]

Hij gaat bij mij prima in ABB kast. Heb hooguit halve module afdekplaatjes nodig, die komen wel uit de 3D printer.
Ja zag het nu. Dacht dat je (0) bedoelde :+

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Sla mezelf voor de kop dat ik vandaag 16 kWh in de auto heb gepompt terwijl ik die pas maandag echt nodig heb :(
Ik snap het gevoel, ik heb hetzelfde gedaan vanmorgen. En toch heb ik net die milkshake gekocht. Uiteindelijk gaat het ook maar om een paar euro natuurlijk

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• KoningSlakkie

Hier hetzelfde, vandaag 14.4 kWh in de auto geladen. Maar ik moest wel want de auto moet zometeen weer weg.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:34:
Hmm wat ik nu ook zie (ik denk dat er een aantal al leeg zijn) dat er gestaffelt gewijs meer ge-exporteerd wordt normaal start de export AFRR rond de 6.5kW maar ik zag hem nu steeds trapgewijs hoger gaan (ik schat om de rest te compenseren)?~[Afbeelding]
Zo strak als een snaar bij mij. Nog maar 13% SOC nu ;(
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pV118L0v/screenshot-652.png

Edit) Activatie is nu gestopt bij 10% maar nog wel hoge tarieven van 29ct.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 30-07-2026 16:50 ]

• Ronaldo 013
  • Laatst online: 16:47
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Ik zie jou vaak hetzelfde scherm uit het dashboard posten, maar wat hebben de anderen eraan?
Andere posten ook regelmatig een printscreen vanuit het Dashboard met een opmerking. meld je het daar ook of heb je specifiek iets op mij aan te merken?

• KoningSlakkie
epicfailguy23 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:20:
Nu ik toch lekker mee actief aan het denken ben :) Zijn er al gebruikers met offgrid die al een firmwareupdate hebben gehad voor de 16kW in/export? ook de vraag moet balans dit doen via DEYE of is dit eventueel ook (in overleg) zelf te hannissen met een update, via floppy/CD ect.. :P
Ik nog niet, maar ik heb nog geen behoefte eraan totdat er voldoende geïmporteerd gaat worden.

• Wolly
  • Niet online
Ronaldo 013 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:39:
[...]

Andere posten ook regelmatig een printscreen vanuit het Dashboard met een opmerking. meld je het daar ook of heb je specifiek iets op mij aan te merken?
Ik vraag het aan jou omdat je er een soort live verslag van lijkt te maken met steeds hetzelfde screenshot en dan een eenregelig zinnetje.

Wat kan een lezer ermee? Krijgt hij er meer inzicht door? Is het om te vergelijken en zoek je andere schermprintjes?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
En voorbij... was een mooie lange activatie. @Wolly laten we lief doen @Ronaldo 013 heeft nog maar kort zijn installatie en is erg blij met zijn onbalansplaatjes. Op deze manier heeft hij toch ook mooi mee geprofiteerd, ondanks nog niet op aFFR. En ook wel leuk om te zien dat je ook op non aFRR nog meedoet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMmVIMIoNTN0RnEby0Xsb8sNqtc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/blLSXAmujNkIoLU7v97RFbcK.png?f=fotoalbum_large

Hier dus vrij steady qua export, wel iets hoger aan het eind... Denk dat de rest vandaag maar via onbalans verkocht gaat worden... Of er komt nog een hoge extreme piek...

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30

Trackerfire

BTC HODLER

Domme vraag misschien, maar waarom regelen sommigen van jullie zelf nog dingen bij terwijl je een all-in product hebt gekocht die zichzelf maximaal zou moeten af/inregelen? BalansEnergie kan er ook niet van op aan met hun inschattingen vooraf (en wellicht verkopen van aFRR blokken) dat gebruikers alsnog zelf hun plan trekken?

[ Voor 14% gewijzigd door Trackerfire op 30-07-2026 17:02 ]

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45
Waar doel je dan specifiek op?
Richting de EV, dat is niet iets wat BE kan regelen, zij bedienen niet de verbruikers aan onze kant.
Alleen die zaken die bij de omvormer horen. Dus biijv. wel de panelen gekoppeld aan de omvormer, maar niet de panelen welke op een eigen omvormer zitten.

Verder, koeling, reporting / dashboard. Al dan niet geautomatiseerd.

En dit is Tweakers - ook deel van je antwoord ;)

[ Voor 67% gewijzigd door blue eyes op 30-07-2026 17:06 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39
Trackerfire schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Domme vraag misschien, maar waarom regelen sommigen van jullie zelf nog dingen bij terwijl je een all-in product hebt gekocht die zichzelf maximaal zou moeten af/inregelen? BalansEnergie kan er ook niet van op aan met hun inschattingen vooraf (en verkopen van aFRR blokken) dat gebruikers alsnog zelf hun plan trekken?
Als je je auto aan de lader zet gaat er 11kW de auto in (in mijn geval). Dan houd ik precies nog 1 kW over voor handel van BE. Dus ja, we letten een beetje op idd.

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:49
LuPo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Als je je auto aan de lader zet gaat er 11kW de auto in (in mijn geval). Dan houd ik precies nog 1 kW over voor handel van BE. Dus ja, we letten een beetje op idd.
Plus wat er vanaf de PV binnenkomt.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:21

Mijn vent besloot in al zijn wijsheid om vanmiddag zijn auto op te laden, terwijl hij niet weg hoeft vandaag of morgen. Hij kijkt gewoon nergens naar. En reageert vooralsnog niet op mijn app dat de auto van de lader af moet. Accu is 2% nu, en sinds 17u wordt er flink geïmporteerd, grmbl. Nog 20 minuten voor ik thuis ben en kan ingrijpen.

• Wolly
  • Niet online
marana schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:21:
[...]

Mijn vent besloot in al zijn wijsheid om vanmiddag zijn auto op te laden, terwijl hij niet weg hoeft vandaag of morgen. Hij kijkt gewoon nergens naar. En reageert vooralsnog niet op mijn app dat de auto van de lader af moet. Accu is 2% nu, en sinds 17u wordt er flink geïmporteerd, grmbl. Nog 20 minuten voor ik thuis ben en kan ingrijpen.
_O-

Echtelijke ruzies kunnen we nu ook wijten aan Balans.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:23:
[...]

_O-

Echtelijke ruzies kunnen we nu ook wijten aan Balans.
Ze zouden kunnen besluiten als er 10.8 kW gevraagd wordt het een EV is en niet de accu ontladen wellicht ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:47

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben niet de enige met een lege batterij, het feestje stopte 16:35 bij 13%.
Hopelijk genoeg om de nacht met net verbruik van 0-8u te compenseren maar er komt nog een nacht terwijl pv de boel maar net aan kan voeden |:(
De winst lever ik weer in tenzij ik met negatieve prijzen kan opladen.
Iets zegt me dat BE ondanks een behoorlijk aantal 'nieuwe' batterijen die bij 13% stoppen daar geen boodschap aan heeft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
deejeebv schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:15:
[...]

Plus wat er vanaf de PV binnenkomt.
Niet als dat via dezelfde inverter moet.

• gj797
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:00
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:28:
Hopelijk genoeg om de nacht met net verbruik van 0-8u te compenseren maar er komt nog een nacht terwijl pv de boel maar net aan kan voeden |:(
Iets zegt me dat BE ondanks een behoorlijk aantal 'nieuwe' batterijen die bij 13% stoppen daar geen boodschap aan heeft.
Apart. Hier nog 52% accu. In totaal 11 kwh geëxporteerd. Nog geen AFRR

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:27:
[...]

Ze zouden kunnen besluiten als er 10.8 kW gevraagd wordt het een EV is en niet de accu ontladen wellicht ?
Volgens mij ontlaadt de klant hier de accu door de auto te laden en wordt hierdoor de winst op de hoge prijzen misgelopen?

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:40
gj797 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:39:
[...]

Je beantwoord je eigen vraag al :). Met aFFR duren de activaties veel langer en wordt de batterij sneller leeg getrokken. Ook de vooraf geopperde lage vermogens op aFFR zie ik niet terug en wordt er eigenlijk altijd met de volle 12KW ontladen.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Volgens mij ontlaadt de klant hier de accu door de auto te laden en wordt hierdoor de winst op de hoge prijzen misgelopen?
Klopt, doe ik ook wel eens, als je moet laden, moet je laden kunnen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

gj797 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:39:
[...]

Hij stond vanmorgen tot 8u ook al leeg, zoals je (niet?) kon lezen.
Met de werkelijke 25kWh van pv red ik het niet en BE suggereert zelfs dat het 34,6kWh was.
Hier heeft BE nog werk te doen, tel niet een ooit verplaatste pv dubbel want dan gaat de klant de mist in (dat lukt vandaag zelfs 2x binnen 24 uur).
Ik ga het maar voor de zoveelste keer melden, kan dat ook weer onder in de la of er moet nu eindelijk een lawine van meldingen komen over dit fenomeen...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• LuPo
[...]

Mijn vrouw let nergens op, dus we kunnen handen schudden :9~

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:51:
[...]

Dat gaat dan toch ook prima.
Alleen balen als het uit het net gaat tegen 85ct.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:40
paQ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 15:20:
[...]

Maar zo is het me voor aankoop telefonisch wel uitgelegd. De forumpost benadrukt dat nog eens. Hence positie en belang van de MID meter. En het maakt _nogal_ uit wat het met de spread doet.

In de overeenkomsten is er 0,0 specificatie van hoe afrekening functioneert, behalve dan dat het zou gaan zoals het nu iig niet gaat. Dan zou eea namelijk ook al VEEL eerder duidelijk zijn. (geworden).
De afrekening zou zelfs met salderen zijn van de meest gunstige moment voor de klant. Dit bleek ook niet mogelijk te zijn en is toen geschrapt

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:27
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:28:
Hier om 16:46 op 17%, blijft er nog 12% over tot morgenochtend. Ben vandaag ook niet verder gekomen als 65% mede doordat ik vanochtend ook op 5% begon. Mag de pret niet drukken ben benieuwd naar het resultaat over 2 dagen, hopelijk een mooie afsluiter van juli . 8)

Hopelijk klaart het nog wat op en kan ik nog wat opwek meepakken voor het donker dat is nu welkom.

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 30-07-2026 18:27 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:18:
[...]

De afrekening zou zelfs met salderen zijn van de meest gunstige moment voor de klant. Dit bleek ook niet mogelijk te zijn en is toen geschrapt
Staat gewoon in ons contract O-)

Maar ja, iets met gelijk hebben en gelijk krijgen.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Trackerfire schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:01:
[...]

Domme vraag misschien, maar waarom regelen sommigen van jullie zelf nog dingen bij terwijl je een all-in product hebt gekocht die zichzelf maximaal zou moeten af/inregelen? BalansEnergie kan er ook niet van op aan met hun inschattingen vooraf (en wellicht verkopen van aFRR blokken) dat gebruikers alsnog zelf hun plan trekken?
Het ging hier om de auto laden, dat probeer ik zoveel mogelijk direct uit PV. Dit om omzetverliezen te voorkomen. En dan het liefst op dagen dat ik teveel PV opwek heb waardoor de batterij niet helemaal vol loopt. Uiteindelijk nog 35 procent over voor de avond, dus zal vast wel iets kunnen verkopen als de prijs hoog is.

Ooit zal BE nog wel komen met een signaal oid om de auto te kunnen laden maar tot die tijd is het toch gewoon zelf een beetje gokken wanneer er veel opwek is of de prijzen laag zijn.

• 0xygen500
  • Laatst online: 21:40
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:35:
[...]

Staat gewoon in ons contract O-)

Maar ja, iets met gelijk hebben en gelijk krijgen.
Ik heb geen idee hoe ze dat zouden gaan uitvoeren 🤣

• marana
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:40:
[...]

Klopt. De accu is door de EV leeggetrokken naar 2%. Hij heeft de auto een minuut voor ik thuis kwam ontkoppeld :') inmiddels is de accu 4% door PV en import (beiden zo'n 1,5k, maar ook huisverbruik van 1,2k). Nja, morgen weer een dag zuwemazegge.

• marana
jacovn schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:51:
[...]

De irritatie aan mijn kant was dat hij helemaal niet moest laden nu, dat had ook morgen of zaterdag prima gekund :X

• marana
LuPo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:58:
[...]

Mijn vrouw let nergens op, dus we kunnen handen schudden :9~
_O-

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:36
Daar is nu een contactor, sonoff mini-d en home assistant voor: Stroom remote van de laadpaal.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41
KoningSlakkie schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Ik denk dat ze voor dat deel van de klanten over de passieve onbalans markt laten exporteren met risico op Regeltoestand 2.

Ik hoop dat ze meer gaan focussen op de hoogverbruikers/weinig solar groep. Alhoewel winst is winst, is er zeker veel ruimte voor optimalisatie door gewoon echt bakken meer energie in te kopen voor deze groep.
...en als die jongens en meisjes van Tennet ff doorkloppen, zodat iedereen ook op AFRR zit :P

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Erg onhandig. Heb je de mogelijkheid om je laadpaal op PV only als default te starten? Scheelt veel.

Ik bedien mijn laadpaal vanuit Zweden nu gewoon via EVCC app (via vpn), heerlijk de gunstige momenten meepakken tijdens de vakantie.

• LuPo

• 2cents
blue eyes schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:02:
Waar doel je dan specifiek op?
Richting de EV, dat is niet iets wat BE kan regelen, zij bedienen niet de verbruikers aan onze kant.
Alleen die zaken die bij de omvormer horen. Dus biijv. wel de panelen gekoppeld aan de omvormer, maar niet de panelen welke op een eigen omvormer zitten.

Verder, koeling, reporting / dashboard. Al dan niet geautomatiseerd.

En dit is Tweakers - ook deel van je antwoord ;)
Speaking of panelen: ik zie sinds vandaag ook mijn Enphase PV bij PV opwek staan, dus het lijkt er op dat ze dat ook min-of-meer bijhouden.
Dat is dan uiteraard wel min eigen verbruik.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
marana schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 18:41:
[...]

Klopt. De accu is door de EV leeggetrokken naar 2%. Hij heeft de auto een minuut voor ik thuis kwam ontkoppeld :') inmiddels is de accu 4% door PV en import (beiden zo'n 1,5k, maar ook huisverbruik van 1,2k). Nja, morgen weer een dag zuwemazegge.
Ik kan onze EV lader op afstand op standby zetten })
Ingeplugd of niet, wordt dan niet geladen. Jullie paal geen app?

• epicfailguy23
Maar sowieso de tip voor de (nieuwe) ev laders hier. Zet je laadsnelheid op 8kw of 12A dan blijft er voor balans nog ruimte 4kw over voor de AFRR handel ect. Pik je toch nog een centje mee in geval van. Of de auto nu in 4u vol is of 6 dat maakt niet veel uit ;)

Nog mooier is alles automatiseren. Dan is het wederhelft proof :7

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

epicfailguy23 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:19:

Nog mooier is alles automatiseren. Dan is het wederhelft proof :7
Tot die ontdekt dat de auto maar half vol is geladen, dat doet ie anders nooit 8)7 :+

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Source90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:18:
[...]

Ik kan onze EV lader op afstand op standby zetten })
Ingeplugd of niet, wordt dan niet geladen. Jullie paal geen app?
De auto zelf ook geen app?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wij hebben o.a. een Kia. De app van Kia wordt helaas als maar meer ruk. Ook hebben ze HA/Homey (was al third-party) mogelijkheden eruit gesloopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 30-07-2026 19:55 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie bij omvormer (Balans symbool) 'rustig' staan (geen stroom van/naar batterijen), 'stroom actief' of ' geen directe pv' als pv net wel/niet genoeg levert.
Kennelijk een poging om de status weer te geven :)
Overigens doen de batterijen behalve wat opladen tot 16% niks als ze eerder 13% waren, zonder activatie weer een dure avond en nacht :|

[ Voor 30% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-07-2026 20:32 ]

• epicfailguy23
Source90 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:55:
[...]

Wij hebben o.a. een Kia. De app van Kia wordt helaas als maar meer ruk. Ook hebben ze HA/Homey (was al third-party) mogelijkheden eruit gesloopt.
Er is er nog eentje die gewoon netjes werkt hoor 8)

https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/hyundai_kia_connect_api

• Sjippe!
  • Laatst online: 20:43
Ik heb nog 19 % batterij maar toch neemt ie 2500W uit het net. Is de prijs laag ofzo? Ik snap niet echt waar ik dat nu kan vinden. Dacht ook dat de accu eerst leeg gaat voordat er uit net genomen word.

En waar kan ik vinden wat ik aan affr exports heb? Bij "resultaten" staat eigenlijk altijd bij kopje deals "geen deals deze dag".

Affr is wel actief volgens profiel

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:43
Ik zit op 17% en zie dat er niks meer uit de accu gehaald wordt voor verbruik in huis. Alles van het net. Gisteren zag ik dat ook al, accu stond toen op 13%.

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:30

Trackerfire

BTC HODLER

LuPo schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 17:02:
[...]

Ah ok. Ik heb deze vraag gesteld aan BE namelijk en die gaven juist aan dat als zij de batterij vol aanzetten de load balancer richting de auto aangeeft dat er geen capaciteit meer beschikbaar is. Maar dit is dus mogelijk niet helemaal waar?

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Wolly
  • Niet online
Sjippe! schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:30:
Ik heb nog 19 % batterij maar toch neemt ie 2500W uit het net. Is de prijs laag ofzo? Ik snap niet echt waar ik dat nu kan vinden. Dacht ook dat de accu eerst leeg gaat voordat er uit net genomen word.

En waar kan ik vinden wat ik aan affr exports heb? Bij "resultaten" staat eigenlijk altijd bij kopje deals "geen deals deze dag".

Affr is wel actief volgens profiel
aFRR resultaten zie je op de Resultaten pagina onder 'Verbruik per 15 minuten".

Maar let op, het is er niet altijd dus je moet misschien een paar dagen doorscannen.

Vwb je direct verbruik, geen idee. Misschien de beruchte batterij bug waardoor deze niet onder een bepaald nivo wil ontladen?

• Wolly
  • Niet online
Trackerfire schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:36:
[...]

Ah ok. Ik heb deze vraag gesteld aan BE namelijk en die gaven juist aan dat als zij de batterij vol aanzetten de load balancer richting de auto aangeeft dat er geen capaciteit meer beschikbaar is. Maar dit is dus mogelijk niet helemaal waar?
Eigen verbruik gaat altijd voor.
We kijken 48 uur vooruit: hoeveel stroom je opwekt, hoeveel je gaat verbruiken en hoeveel ruimte je batterij heeft. Ook op het moment zelf kijkt het Balans EMS naar je actuele verbruik. Je eigen huishouden heeft voorrang; de ruimte die overblijft, gebruikt Balans EMS om slim extra opbrengst te maken.
https://balansenergie.nl/

[ Voor 30% gewijzigd door Wolly op 30-07-2026 20:38 ]

• Wolly
  • Niet online
Nu breekt wel mijn klomp.

Ze presenteren op de website nu dus doodleuk een grafiek hoe het EMS werkt met daarbij tijdstippen waarop op Intraday en EPEX wordt gehandeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W4JwMbVS/screenshot-653.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1RY4Z0wK/screenshot-654.png
Sorry hoor @Balans Energie , maar dat is weinig transparant wat jullie nu doen.
We communiceren alles transparant.
Bron

• Sjippe!
  • Laatst online: 20:43
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:37:
[...]

aFRR resultaten zie je op de Resultaten pagina onder 'Verbruik per 15 minuten".

Maar let op, het is er niet altijd dus je moet misschien een paar dagen doorscannen.

Vwb je direct verbruik, geen idee. Misschien de beruchte batterij bug waardoor deze niet onder een bepaald nivo wil ontladen?
Oh ja! Dankjewel, affr werkt dus echt bij me :)

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:43:
Nu breekt wel mijn klomp.

Ze presenteren op de website nu dus doodleuk een grafiek hoe het EMS werkt met daarbij tijdstippen waarop op Intraday en EPEX wordt gehandeld.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Sorry hoor @Balans Energie , maar dat is weinig transparant wat jullie nu doen.

[...]

Bron
Dat staat er echt al een hele poos op hoor.
Dergelijke "Agenda blokjes" is hoe (dacht ik) Frank energie het doet toch? Je kunt door de dag precies zien hoe laat er wat gaat gebeuren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:46:
[...]

Dat staat er echt al een hele poos op hoor.
Dergelijke "Agenda blokjes" is hoe (dacht ik) Frank energie het doet toch? Je kunt door de dag precies zien hoe laat er wat gaat gebeuren.
Ik zie het nu pas. Maar het is gewoon niet waar, ze doen niets via Epex of Intraday en laten het nu lijken alsof het allemaal in hun EMS zit gebakken.

Dit is gewoon misleiding door te zeggen dat het EMS van Balans op deze manier zijn geld verdient.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/W3xGzBxj/screenshot-655.png

[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 30-07-2026 20:50 ]

• marana
Ronald schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:02:
Daar is nu een contactor, sonoff mini-d en home assistant voor: Stroom remote van de laadpaal.
Ik zou dat graag via de laadpaalapp willen sturen, maar sinds de overgang van Coolblue naar 50five is mijn laadpaal blijkbaar nergens meer bekend. Vandaag maar weer eens een chagrijnig bericht gestuurd aan 50five. Het zou zoveel makkelijker zijn als ik een goeie laadpaalapp heb...

• marana
Uhu!

Verder hebben we een prima relatie hoor :D

• marana
Speedy-Andre schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 19:23:
[...]

Tot die ontdekt dat de auto maar half vol is geladen, dat doet ie anders nooit 8)7 :+
_O-

• marana
Zijn auto, zijn app op zijn telefoon. Ik regel het laden van de mijne inderdaad prima via de auto-app op mijn telefoon.

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:47:
[...]

Ik zie het nu pas. Maar het is gewoon niet waar, ze doen niets via Epex of Intraday en laten het nu lijken alsof het allemaal in hun EMS zit gebakken.

Dit is gewoon misleiding door te zeggen dat het EMS van Balans op deze manier zijn geld verdient.
[Afbeelding]
Chill ;)
Wellicht zaken waar op de achtergrond aan wordt gewerkt.

• 2cents
paQ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:03:
[...]

Chill ;)
Zou idd wel mooi zijn als het dashboard wordt uitgebreid met zo'n overzicht.
Kun je direct zien wat er aan de gang is.

Nu is het zo te lezen af en toe gissen ;)

• paQ
  • Nu online
2cents schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Zou idd wel mooi zijn als het dashboard wordt uitgebreid met zo'n overzicht.
Kun je direct zien wat er aan de gang is.

Nu is het zo te lezen af en toe gissen ;)
Zeker. Het zou onwijs veel inzicht geven in wat het systeem staat te doen (en waarom eventueel)
En als je hem dan ook nog kunt kenbaar maken dat je je EV wil laden bijv, in een range van bijv 20-60 kWh, dan kan wellicht zelfs daar een agendablokje voor worden ingericht.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:03:
[...]

Chill ;)
Dan is het niet meer dan fatsoenlijk dat je dat erbij zet voor potentiele nieuwe klanten. Nu wordt er iets verkocht wat niet bestaat en waar mensen wel hun tweejarige commitment op baseren.

Net als dat het hopelijk niet teveel gevraagd is om antwoord te geven op vragen over exact ditzelfde onderwerp.
Wolly schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:08:
[...]

Wat is de status van de implementatie van intraday handel waar al in januari druk aan werd gewerkt? In April werd gemeld dat er binnen afzienbare tijd gestart zou worden met volledige onbalanshandel, epex day ahead en intra day. Hoe staat het daarmee?
"We communiceren alles transparant.", die zin blijft mij irriteren als ik zie hoe er juist niet transparant gecommuniceerd wordt. Techniek en communicatie is vaak wel een hele moeilijke combinatie.

Voor de duidelijkheid, het gaat dus om het feit dat er staat dat ze geld verdienen met EPEX en intraday handel. Niet om de mooie agenda blokken presentatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 30-07-2026 21:23 ]

• rickgndaal
  • Nu online
Goedenavond, na maanden dit forum actief te volgen toch nog enkele vragen gezien de installatie steeds dichterbij komt.

Wat informatie over mijn installatie

Vorige week zijn hier de zonnepanelen geplaatst (2e hands panelen voor een leuke prijs)

40x 330wp op zuid (komen vanaf september op de balansenergie omvormer met 3 strings) en totaal 80kw van balans accu.

40x 330wp op Noord (aangesloten 10kw GoodWe omvormer 2 strings)

Totaal goed voor een 25kw instalatie

De noordzijde heeft gisteren al 46kw opgeleverd. Nu vraag ik me af wat er gebeurd met de 70/30 regel voor "opbrengst" van stroom verkoop die je krijgt zodra je rechtstreeks het net op gaat zonder de accu. En de zuidzijde gaat als het goed is nu dus altijd via de accu ben ik daar dan sowieso altijd die 70/30 op kwijt. Mogelijk heb ik hier overheen gelezen in het contract. Maar ik ga natuurlijk veel meer opwekken dan dat de balangsaccu kan bijhouden.

De GoodWe omvormer schakelt zichzelf uit zodra prijzen negatief worden.

Nog eens kort dus de vraag wat gebeurd er met de stroom die je opwekt en terugleverd waar de balangsaccu niet bij word gebruikt. Zijn deze opbrengsten volledig voor klant of ook 70/30 voor balans.

Alvast bedankt!

• paQ
  • Nu online
Je betaalt 70/30 over de (kale)opbrengsten van 'gekoppelde' export aan import.
Dat is de meest recente samenvatting die ik kan maken.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste