• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:32
Mantlet schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Die pijn is gelukkig helemaal aan mij voorbij gegaan. Ik zat tot maart op een 5 jaar oud vast contract zonder terugleverboetes en met tarieven van voor de energiecrisis en Oekraïne oorlog. Daarna meteen naar dynamisch gewisseld om geen boetes te betalen.

Ik moet het dus enkel hebben van het rekensommetje zonder negatieve associaties met terugleverboetes 😉
Als je veel verbruikt zonder PV opwek kun je potentieel ook meer 'besparen'.
Maar PV opwek kost altijd hetzelfde: 0

De EMS werkt nu best heel erg netjes de afgelopen dagen. Op basis daarvan zou ik zeggen: mooi systeem!
Maar gezien het nog steeds (bij mij iig) niet helemaal duidelijk is hoe de verdeling van de taart nu ligt, kan ik maar slecht inschatten of ik het zo laat na die eerste 2 jaar. aFRR is idd iets 'beter' tot nu toe tov onbalans markt. Maar als dat inhoudt dat je veel afdracht hebt financieel, dan doe je alles in 1 klap teniet.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:24
laatste 24u:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KY6Oq3Vk9-BfPTceFYr17R2rvFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1iQmcNdZVSDShPirFnmSbnB.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste 6u:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4X77834YF0Xc1yS0J1uoElp0Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVnF8isTRFT2cx2ivbT5JWyW.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iemand die dit onrustige gedrag herkent?
Ik zie het al wat langer in BE dashboard, maar lijkt nu bijna permanent te zijn. Morgen krijg ik infrarood thermometer binnen, dan kan ik de temperaturen gaan controleren (wie weet iets met aansluitingen).....

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
willem9503 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:38:
laatste 24u:[Afbeelding]

Laatste 6u:
[Afbeelding]

Is er iemand die dit onrustige gedrag herkent?
Ik zie het al wat langer in BE dashboard, maar lijkt nu bijna permanent te zijn. Morgen krijg ik infrarood thermometer binnen, dan kan ik de temperaturen gaan controleren (wie weet iets met aansluitingen).....
Ziet eruit als een verbruiker in huis, Quooker bijv ( paar dagen geleden was er iemand die vergeten was de vetpan uit te zetten en hetzelfde gedrag zag.:
epicfailguy23 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Nou gevonden waar het door kwam.. Ik had gisteren de vetpan aangezet in de garage.. klassiek gevalletje wellicht nog meer nodig straks en deze niet meer uitgezet |:( :X

Voel ik mezelf wel redelijk dom, en de enige rede dat ik dit aan jullie vertel is omdat ik/iemand anders deze niet aan balans wil pinnen :+ daar gaat mijn winst van gisteren middag ;(

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:24
Yaay schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:45:
[...]

Ziet eruit als een verbruiker in huis, Quooker bijv ( paar dagen geleden was er iemand die vergeten was de vetpan uit te zetten en hetzelfde gedrag zag.:

[...]
ja, natuurlijk. Had ik gelezen...

Vorige week grondwaterput geslagen, draait nu hydrofoorpomp om watervoorziening voor varkens te hebben (en dus geen leidingwater)....

Kortom, die had ik kunnen weten.. 8)7

Thanks _/-\o_

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mantlet schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Die pijn is gelukkig helemaal aan mij voorbij gegaan. Ik zat tot maart op een 5 jaar oud vast contract zonder terugleverboetes en met tarieven van voor de energiecrisis en Oekraïne oorlog. Daarna meteen naar dynamisch gewisseld om geen boetes te betalen.

Ik moet het dus enkel hebben van het rekensommetje zonder negatieve associaties met terugleverboetes 😉
Ik denk dat er bijna geen rekensom vooraf te maken is. Het is meer een gok, met als bij-effect dat je een hoop leert van de energiemarkten, accu's, elektra(gevaren) en verzekeringen.

Voor de duurzaamheid hoef je het niet te doen, de verliezen zijn erg groot en je stookt voor de vogeltjes. De winst is onzeker, niemand heeft hier nog een specificatie ontvangen waar zwart op wit staat wat de verdiensten zijn geweest én Balans is ook zo vrij om het contract variabel te interpreteren en daardoor weet je ook niet goed waar je aan toe bent.

Dus zoek je een hobby, vooral doen. Zoek je 80 euro besparing per maand over meerdere jaren, zet die 6k in op de beurs.

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:03:
[...]

Klopt over de AFRR en in/verkoop winst.

Maar gelukkig met veel PV en die later weer in te kunnen zetten i.p.v. het net in te moeten proppen voor een appel en een ei (eigen PV opwerk en zelfverbruik zitten geen kosten over) Want kosten is alleen wat OVER de meter gaat. dus niet intern ;)

Dus ik kom al prima uit met wat goede handelingen en eigen PV verbruik.. iets met het jaar ervoor ~700euro 'terugleverboete' mogen betalen... dus dan is dat ook valide terugverdien model in mijn ogen :+ maar dat is voor iedereen anders.
De PV die je in de dag in de accu duwt wordt, zo lijkt het nu, rap ontladen van 17:00 tot 21:00. Daar gaat ook nog eens 15-20% van verloren door omzetting.

Truc is volgens mij om vooral de zonnestroom direct te gebruiken, wat natuurlijk bij elke leverancier en contractvorm het meest "winstgevend" is.

• JackOat
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:33
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:00:
[...]

De PV die je in de dag in de accu duwt wordt, zo lijkt het nu, rap ontladen van 17:00 tot 21:00. Daar gaat ook nog eens 15-20% van verloren door omzetting.
Komt overeen met de situatie hier.

Die 15-20% verlies valt me ook niet mee. Ligt dit bij elke accu/omvormer combinatie zo hoog, of is het Balans systeem minder efficiënt?

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:14
Wat ik mij nu afvraag, als de 70/30 verdeling word toegepast en de energie verlies ook nog is op onze relening komt houden wij niet veel over de grote winst zal dan in het opslaan van de zonnepanelen stroom zitten dan de handel zelf weet niet of mijn beredenering klopt

Stel dat we de stroom voor 0 euro inkopen en voor 10 cent verkopen de verdeling zal dan 7 cent voor BE en 3 cent voor ons zijn maar de enrgie verlies van 2 cent komt dan ook op onze rekening dus effectief gezien zal de verdeling 70% BE, 20% energie verlies, 10% voor ons zijn

• Dirkga
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:18
Mantlet schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:34:
[...]

Besparen t.o.v. hoe je energierekening eruit zou zien zonder die accu. Mijn situatie zonder accu lijkt op 250 per maand in de winter en 65 per maand in de zomer uit te komen. Met een balans accu zou dat dus zo'n 80 euro lager moeten liggen voor het simpele sommetje.

Je septische houding over de toekomst herken ik ook zeker. Maar ik probeer dan toch met iets van een aanname een berekening te maken.
Zo ziet het er nu voor je uit, maar hoe zit dat volgend jaar?

zonder saldering zal die €250,= en €65,= per maand een stuk hoger liggen. Dat geld overigens voor eender welke leverancier.

Mijn reden om voor dit systeem te kiezen is een direkt voordeel van ruim €2000,= t.o.v. wat ik volgend jaar voor mijn huidig vast contract per jaar zou gaan betalen als ik vanaf 1 juli 2027 terugleverboetes zou gaan betalen plus het niet meer mogen wegstrepen van de ruim 4000kWh jaarlijks.

En na veel vergelijk van meerdere systemen en dynamische contracten en zelfs van de week een vergelijkbaar systeem waarbij je zelfs 36 zonnepanelen voor hetzelfde geld erbij kreeg, ben ik er stellig van overtuigd dat als je wilt gaan investeren in een thuisaccu oplossing het systeem van Balans Energy het meeste voordeel oplevert simpelweg omdat ze toegang hebben tot de aFRR markt naast de andere markten waarmee ze jouw maandelijkse kosten voor het gebruik van je energie nog verder kunnen verlagen.

En ondanks dat het in dit topic (maar ook het vorige topic over dit systeem) veelal over winst gaat, Ben ik al super dik tevreden als ik op jaarbasis qua kosten gelijk blijf als wat ik nu heb. Dat zou voor mij al een forse besparing geven op wat ik volgend jaar zou gaan moeten betalen en dus een goede reden zijn om hiervoor te kiezen.

Mijn situatie is :

19 panelen Enphase goed voor zo`n 7MWh per jaar aan opwek,

3 panelen van 201WP (van 2012) goed voor een jaarlijkse opwek van ruim 450kWh

geen EV wel een Airco waarmee ik in de winter het huis verwarm op zo`n 23°C.

eigen verbruik zo`n 8600kWh per jaar.

;)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:23
Zij opmerking.

Iedereen is bang voor de boetes. Dat is niet perse gezegd dat het gaat gebeuren.
Er zijn partijen die dat idd al stellen te doen, ook partijen die je nog iets geven, dus soort van kiet spelen.

Ga ook na hoeveel dit is, hoe vaak.
Alternatieven, afschalen van je panelen, dus minder opwek.

Bovenstaand is generiek, maar de stelling dat alles beboet gaat worden is niet zo zwart wit.
Maar is wel een mogelijk uitkomst, mee eens.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
Wolly schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:00:
[...]

Truc is volgens mij om vooral de zonnestroom direct te gebruiken, wat natuurlijk bij elke leverancier en contractvorm het meest "winstgevend" is.
Klopt, maar ik ben overdag (bijna) niet thuis om dat te kunnen laden ;)
"Gelukkig" laad ik de auto's 5 dagen in de week, dus ik duw weinig het net op. en omzet verliezen op gratis stroom is geen economisch rendement verlies ;). Ik laad de auto met 10-12A De rest van het vermogen is beschikbaar voor AFRR. Ik zet de laderen ook aan met semi hoge prijzen en volle accu. anders fakkel ik de stroom af (met verliezen) en dan savonds weer importeren (met verliezen)

Maar zoals gezegd: voor iedereen is het sommetje anders, dus je kunt alleen vergelijken met ongeveer situaties. Verschil tussen 3 of 4 accus 0-1-2 EV's is ook een wereld van verschil, wel/geen WP maakt veel uit. Veel/weinig PV ook een grote invloed. Dus voor de berekening is het grotendeels glazenbol en koffie dik met ervaringen uit het verleden ;) :o

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
De cijfers per accu zijn nu meer in balans.... ;) Fingers crossed!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeCs1IsBz-7QOi_h3BAur-5KWpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQKolEAohHV9whklzcgIldFA.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Mantlet
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Dirkga schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:16:
[...]

Zo ziet het er nu voor je uit, maar hoe zit dat volgend jaar?

zonder saldering zal die €250,= en €65,= per maand een stuk hoger liggen. Dat geld overigens voor eender welke leverancier.

Mijn reden om voor dit systeem te kiezen is een direkt voordeel van ruim €2000,= t.o.v. wat ik volgend jaar voor mijn huidig vast contract per jaar zou gaan betalen als ik vanaf 1 juli 2027 terugleverboetes zou gaan betalen plus het niet meer mogen wegstrepen van de ruim 4000kWh jaarlijks.
Mijn situatie is :

19 panelen Enphase goed voor zo`n 7MWh per jaar aan opwek,

3 panelen van 201WP (van 2012) goed voor een jaarlijkse opwek van ruim 450kWh

geen EV wel een Airco waarmee ik in de winter het huis verwarm op zo`n 23°C.

eigen verbruik zo`n 8600kWh per jaar.

;)
Uiteraard gaan mijn maandlasten volgend jaar omhoog als ik die 1.750 die ik nu teruglever niet meer kan salderen. Maar het sommetje blijft hetzelfde: Als je met zo'n accu je maandlasten weet te drukken met bijvoorbeeld €80, dan is het interessant. Als je volgend jaar zonder dit systeem dus €80 meer kwijt bent en met het systeem blijven je maandlasten gelijk, dan is de investering nog steeds net zo valide.

Ik reken niet met €2000 t.o.v. een vast contract omdat ik al dynamisch zit. De besparing t.o.v. een gewoon dynamisch contract zal dus waarschijnlijk lager uitvallen is mijn verwachting.

• Wolly
  • Niet online
JackOat schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:10:
[...]

Komt overeen met de situatie hier.

Die 15-20% verlies valt me ook niet mee. Ligt dit bij elke accu/omvormer combinatie zo hoog, of is het Balans systeem minder efficiënt?
Laagvoltage installaties (48V) hebben altijd een hoger verlies dan hoogvoltage opslagsystemen.
En de Deye omvormer heeft een behoorlijk verbruik omdat deze standaard de noodstroom functie heeft ingschakeld. Ook voor de installaties waarbij noodstroom niet is vereist kan dat niet uitgezet worden.
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste