Mantlet schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:34:
[...]
Besparen t.o.v. hoe je energierekening eruit zou zien zonder die accu. Mijn situatie zonder accu lijkt op 250 per maand in de winter en 65 per maand in de zomer uit te komen. Met een balans accu zou dat dus zo'n 80 euro lager moeten liggen voor het simpele sommetje.
Je septische houding over de toekomst herken ik ook zeker. Maar ik probeer dan toch met iets van een aanname een berekening te maken.
Zo ziet het er nu voor je uit, maar hoe zit dat volgend jaar?
zonder saldering zal die €250,= en €65,= per maand een stuk hoger liggen. Dat geld overigens voor eender welke leverancier.
Mijn reden om voor dit systeem te kiezen is een direkt voordeel van ruim €2000,= t.o.v. wat ik volgend jaar voor mijn huidig vast contract per jaar zou gaan betalen als ik vanaf 1 juli 2027 terugleverboetes zou gaan betalen plus het niet meer mogen wegstrepen van de ruim 4000kWh jaarlijks.
En na veel vergelijk van meerdere systemen en dynamische contracten en zelfs van de week een vergelijkbaar systeem waarbij je zelfs 36 zonnepanelen voor hetzelfde geld erbij kreeg, ben ik er stellig van overtuigd dat als je wilt gaan investeren in een thuisaccu oplossing het systeem van Balans Energy het meeste voordeel oplevert simpelweg omdat ze toegang hebben tot de aFRR markt naast de andere markten waarmee ze jouw maandelijkse kosten voor het gebruik van je energie nog verder kunnen verlagen.
En ondanks dat het in dit topic (maar ook het vorige topic over dit systeem) veelal over winst gaat, Ben ik al super dik tevreden als ik op jaarbasis qua kosten gelijk blijf als wat ik nu heb. Dat zou voor mij al een forse besparing geven op wat ik volgend jaar zou gaan moeten betalen en dus een goede reden zijn om hiervoor te kiezen.
Mijn situatie is :
19 panelen Enphase goed voor zo`n 7MWh per jaar aan opwek,
3 panelen van 201WP (van 2012) goed voor een jaarlijkse opwek van ruim 450kWh
geen EV wel een Airco waarmee ik in de winter het huis verwarm op zo`n 23°C.
eigen verbruik zo`n 8600kWh per jaar.