• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eerst maar eens zien hoe dat uitpakt.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:28
Ga ik dat ooit nog opzoeken, nakijken? Denk het niet, dit was gewoon even grappig.

Met de "PaQ tool" is het resultaat -2,07 euro.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:17
KoningSlakkie schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:54:
Onbalans prijzen zitten mee. De thuisaccu zit al lekker sinds 13:15 vol te importeren met 14.5 kW. Met huisverbruik (+EV) tussen 14-18kW in totaal. In totaal is er zo 32.2 kWh geïmporteerd en zojuist gestopt met 71% SOC.

Een goeie dag dus, de auto moet nog rond de 10% erbij in de nacht maar dat redden we wel.
Bij mij helaas niks geïmporteerd. Gezien de lage prijzen overdag de auto aan de lader gehangen, in de hoop dat dat import zou triggeren. Ondanks dat de voorspelling aangaf dat de accu op die manier absoluut niet vol zou komen is er bij mij niks geïmporteerd. Zonde, gezien de prijzen van vanavond.

[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 28-07-2026 22:35 ]

• Ronaldo 013
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vew6tcUaF_Bk9g6f_0vNmHD7nvo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7l4XZ9dPFJZQHLCqBSFA0Myj.png?f=fotoalbum_large

Ging lekker gisteren :)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Oh sweet summer child…

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 2cents
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:09
blue eyes schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 22:24:
Ga ik dat ooit nog opzoeken, nakijken? Denk het niet, dit was gewoon even grappig.

Met de "PaQ tool" is het resultaat -2,07 euro.
Dan doe jij het beter dan ik met -€94,77 :)

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:17
Hmm, mijn voorspelling van PV is er juist niet nauwkeuriger op geworden, de voorspelling is nu tussen de 75 en 79 procent van de daadwerkelijke PV. Dit was eerst meer spot on.

Enige verschil dat ik kan bedenken met @paQ waar het wel heel nauwkeurig is is dat ik SolarEdge aan MI heb hangen (dus volledig meetbaar), maar Enphase nog aan LOAD. Terwijl @paQ aan MI en direct aan Deye gekoppeld heeft.

Hoe nauwkeurig is de nieuwe voorspelling bij anderen?

Edit: het voorspelde verbruik klopt overigens ook niet. Die zit er meer dan de helft onder.

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 29-07-2026 09:20 ]

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:32
Hmm ik heb sinds gisteren iets vreemds. Of een apparaat thuis geeft de geest, maar sinds gisteren avond heb ik ineens heeeeel veel piekjes met stroom, dus de 'normale' quoocker pieken heb ik nu 3x..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvxBfAQerbihRVd8atMUSiktIhc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eZoA7XPKUTb4xV3ghRvNQnj6.png?f=fotoalbum_large Dit is ontstaan na dat ik gisteren de auto heb geladen. Soc is de gehele nacht ongeveer 5% geweest. dus ik dacht eerst: zal wel dat hij leeg is. Maar nu met 13% soc door pv zie ik hetzelfde gedrag. ongeveer iedere 4min een piek van 3kW :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hn__ffV1pcePrvBFQwJ-EPUB9z4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/thsSZH0Ae69oWj37Cj0TZbds.png?f=fotoalbum_large

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• Wolly
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:20:
Hmm ik heb sinds gisteren iets vreemds. Of een apparaat thuis geeft de geest, maar sinds gisteren avond heb ik ineens heeeeel veel piekjes met stroom, dus de 'normale' quoocker pieken heb ik nu 3x..

[Afbeelding] Dit is ontstaan na dat ik gisteren de auto heb geladen. Soc is de gehele nacht ongeveer 5% geweest. dus ik dacht eerst: zal wel dat hij leeg is. Maar nu met 13% soc door pv zie ik hetzelfde gedrag. ongeveer iedere 4min een piek van 3kW :S

[Afbeelding]
Kwestie van elimineren, even elke groep afzetten.

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:14:
Hmm, mijn voorspelling van PV is er juist niet nauwkeuriger op geworden, de voorspelling is nu tussen de 75 en 79 procent van de daadwerkelijke PV. Dit was eerst meer spot on.

Enige verschil dat ik kan bedenken met @paQ waar het wel heel nauwkeurig is is dat ik SolarEdge aan MI heb hangen (dus volledig meetbaar), maar Enphase nog aan LOAD. Terwijl @paQ aan MI en direct aan Deye gekoppeld heeft.

Hoe nauwkeurig is de nieuwe voorspelling bij anderen?

Edit: het voorspelde verbruik klopt overigens ook niet. Die zit er meer dan de helft onder.
Hier klopt de zonvoorspelling ook niet, zit er ongeveer 50% naast.

Denk dat het komt door het autoladen van gisteren.

• paQ
Als er PV aan LOAD hangt ergens, dan is dat ook super moeilijk te pinpointen natuurlijk, en al helemaal als je dan ook nog gaat EV laden uit dat vermogen. Dan heb je twee zaken die elkaar wegstrepen en nooit meer 'terug te vinden' zijn.
Wellicht het overwegen waard het aan de GEN poort te hangen, waar het gewoon gemeten wordt als PV, en er geen verbruik is.

Zoals je ziet klopt het hier echt bijzonder goed!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV_L5Zq20bl9wqkRzTATL8NAdKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qOhXsTiO6U9ubXDqduBta6dO.png?f=fotoalbum_large

En omdat er een overschot ontstaat zonder ingrijpen van de EMS zoals in de forecast wordt aangegeven, is er (eerder) export om dat te 'voorkomen'.
Wat dat betreft werkt dit mechanisme echt verbazingwekkend goed _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-9Wt90Al5vDbantvfbr4oGf8kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJgW1BKkTnghUwkctBWgk3Ou.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 29-07-2026 09:52 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCKVABzPEg31xcUxRPfhwc36ce8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sslj4D8Urouq5dQjAFCVWPvA.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook 1kW piekjes als er wat meer verbruik is met pv aan de LOAD.
Ik zou de 1-0-2 op stand-by kunnen zetten, dan zitten de omvormers vrijwel direct op het net en heb ik het verlies over 2x 20m kabel (x2 want 1 fase belast 2 aders) niet.
Echter dan geen ook geen automatische off-grid (en de risico's daar van).

Pv voorspellen gaat nog altijd niet zoals het hoort, kijk daar waar het echt zit en niet ook meetellen waar dezelfde pv ooit zat (DC op de Deye).
Het o zo simpele ik meet niks dus ik tel niks idee wordt maar niet geïmplementeerd, in plaats daarvan zit pv verdeeld over 2 aansluitingen al klopt de verwachting inmiddels wat beter (blijft te hoog, kortere dagen en de temperatuur buiten lijken er niet in te zitten).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
Ik heb je post 3 keer gelezen, maar snap er niks van 8)7

Maar aan je grafiek te zien zit al je PV nu aan LOAD of GRID. Zo kan er nooit exact gemeten worden wat verbruik is en wat PV.

[ Voor 53% gewijzigd door paQ op 29-07-2026 10:03 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
'Dre had PV op 1 manier, nu op andere manier... en de voorspeller telt blijkbaar beide...
En dat gaat niet kloppen natuurlijk ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Ronald schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:04:
'Dre had PV op 1 manier, nu op andere manier... en de voorspeller telt blijkbaar beide...
En dat gaat niet kloppen natuurlijk ;-)
Hij schrijft PV zit op 2 plekken.

Geen van die 2 lijkt GEN of DC iig.

• Ronald
  • Nu online
Als ik me niet vergis heeft hij gewisseld tussen DC en zijn SMA's niet-op-gen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is tenminste voor 1 lezer duidelijk wat ik bedoel :)
Ik kan idd 2 pv strings schakelen tussen de Deye en 2 SMA's, het 'slimste' systeem snapt dat niet.
Nu zou dat alleen duidelijk zichtbaar kunnen zijn als ik 0 verbruik had maar dat is uiteraard niet zo.
Diverse mededelingen aan BE gaan kennelijk onder op een stapel of direct de 'lastig hoor' bin in.
Ik ben niet de eerste of enige die z'n pv op een later moment heeft verplaatst, misschien ben ik wel een van de weinigen die dat niet permanent doet.
Redenen genoeg, met pv op LOAD of GRID heb ik tot 16kW export, de Deye perst er nog iets meer uit dan de SMA's maar kan het niet exporteren en dat is in de zomer toch tot 25% meer.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Vannacht voor het eerst sinds tijden de accu ‘leeg’ gehad, dat wil zeggen 5%. Dit is denk zoals is bedoeld. Vanaf dat punt gaat hij het verbruik gewoon van het net trekken. Voor mensen waarbij dit veel eerder gebeurt is er duidelijk iets niet goed.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als het later gebeurt (al bij 13% op idle) dan is dat nog minder goed.
Daar wordt aan gewerkt, al denk ik dat Chinezen ook vakantie hebben :)

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-07-2026 10:36 ]

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:30:
Ik kan idd 2 pv strings schakelen tussen de Deye en 2 SMA's, het 'slimste' systeem snapt dat niet.
Nu zou dat alleen duidelijk zichtbaar kunnen zijn als ik 0 verbruik had maar dat is uiteraard niet zo.
Diverse mededelingen aan BE gaan kennelijk onder op een stapel of direct de 'lastig hoor' bin in.
Ik ben niet de eerste of enige die z'n pv op een later moment heeft verplaatst, misschien ben ik wel een van de weinigen die dat niet permanent doet.
Redenen genoeg, met pv op LOAD of GRID heb ik tot 16kW export, de Deye perst er nog iets meer uit dan de SMA's maar kan het niet exporteren en dat is in de zomer toch tot 25% meer.
Ik weet niet of het fair is te verwachten dat een systeem zich steeds aanpast naar waar jij die dag de PV aan wenst te koppelen.

Ja die 16 kW export klopt, maar ik heb het sinds aFRR nog niet zien voorkomen hier. Je wordt immers geactiveerd op een bepaald vermogen.

Hang desnoods 1 string aan de Deye en 1 SMA aan GEN. Dan heb je van beiden een beetje.
Omdat die toevallig onthouden heeft wat je hebt gedaan :?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 29-07-2026 10:41 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:17
Hier in het afgelopen uur wat korte pogingen tot exports, maar hij zet niet echt door... meer mensen die dit zien? en wat zou de verklaring zijn, pogingen tot bids op aFRR die mislukken? Of toch regeltoestand 2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0QeUmBwrtpNzk67u5BtQMlCUUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y6tmxkfR3zArZOyV5eDNgVnV.png?f=fotoalbum_large

• paQ
jeeedeee schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:52:
Hier in het afgelopen uur wat korte pogingen tot exports, maar hij zet niet echt door... meer mensen die dit zien? en wat zou de verklaring zijn, pogingen tot bids op aFRR die mislukken? Of toch regeltoestand 2?

~~~[Afbeelding]
Bids, je forecast, hoger/lager verbruik, SOC, combi daarvan.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

1 SMA aan GEN betekent of 20m AC kabel trekken of de SMA in de schuur hangen.
Dat laatste is eventueel wel te doen, alleen zit die string dan altijd aan 20m kabel.
Nog even op broeden, ik kan ook naar SMA koopjes kijken en dan een tri-power of ander zwaar model overwegen mits die nog andere voordelen biedt zoals betere aanstuurbaarheid.
Die dan op een alamat zetten die in het kastje past (naast de ABB op LOAD).

• paQ
Je kunt je ook afvragen of het dat allemaal waard is voor wat gerommel in de marge.
Mijns inziens ben je (beter) gebaat bij een goedwerkend EMS. Ergo: koppel je PV aan een meetbare locatie.
GEN AC of Deye PV DC.

Beide plekken hebben hun voors en tegens.
GEN AC, meer export vermogen (heb je zelf geen invloed op, en PV opwek afhankelijk) en efficiënter rechtstreeks verbruik
Deye DC, minder conversie verlies naar Accu.

Ik heb een combi van beide, en laat het lekker met rust verder. Resultaat heb ik hierboven gepost.
Mijn 1 fase SE hangt op L2 van de GEN poort. Daar zitten mijn meeste 'overdag-verbruikers'.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 29-07-2026 11:08 ]

• epicfailguy23
epicfailguy23 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:20:

[Afbeelding] Dit is ontstaan na dat ik gisteren de auto heb geladen. Soc is de gehele nacht ongeveer 5% geweest. dus ik dacht eerst: zal wel dat hij leeg is. Maar nu met 13% soc door pv zie ik hetzelfde gedrag. ongeveer iedere 4min een piek van 3kW :S

[Afbeelding]
Nou gevonden waar het door kwam.. Ik had gisteren de vetpan aangezet in de garage.. klassiek gevalletje wellicht nog meer nodig straks en deze niet meer uitgezet |:( :X

Voel ik mezelf wel redelijk dom, en de enige rede dat ik dit aan jullie vertel is omdat ik/iemand anders deze niet aan balans wil pinnen :+ daar gaat mijn winst van gisteren middag ;(

• paQ
epicfailguy23 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Nou gevonden waar het door kwam.. Ik had gisteren de vetpan aangezet in de garage.. klassiek gevalletje wellicht nog meer nodig straks en deze niet meer uitgezet |:( :X

Voel ik mezelf wel redelijk dom, en de enige rede dat ik dit aan jullie vertel is omdat ik/iemand anders deze niet aan balans wil pinnen :+ daar gaat mijn winst van gisteren middag ;(
Nu heb ik zin in een frikadel... :/

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Username checks out.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• jacovn
  • Nu online
epicfailguy23 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Het moet iets zijn met je username :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Ronald
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 11:40:
[...]

Nu heb ik zin in een frikadel... :/
Mag er wel even schoon vet in?

• blue eyes
Ik ga vanavond zoeken in het topic, maar hopelijk heeft iemand dit nog scherp, beschikbaar?

Heeft iemand de configuratie van de pins van de accu, om het dashboard van de inviduele accu's goed in te stellen?
Ik denk dat dit een mooie samenvattende post was, ESP32 module, config, etc.

Vanavond ga ik zoeken, maar fingers crossed :D

',,' = ?

10 :D (9 + 1)

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 29-07-2026 15:30 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• epicfailguy23
blue eyes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:29:
Ik ga vanavond zoeken in het topic, maar hopelijk heeft iemand dit nog scherp, beschikbaar?

Heeft iemand de configuratie van de pins van de accu, om het dashboard van de inviduele accu's goed in te stellen?

',,' = ?

Dit was als ik het mij goed herinner in de pinnend post over de lillygo installatie bij de foutmeldingen. Volgens mij was ook de 'conclusie' dat er geen foute nr is, als ze maar een unieke code hebben. Je sluit de lilygo op de master accu en de rest werkt vanzelf?

Rick Astley in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
offtopic:
Maar ik herinner mijzelf ook niet altijd de vetpan uit te zetten :+ dus dubbelcheck het even..

• jacovn
  • Nu online
blue eyes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 14:29:

',,' = ?

De adres dipswtiches bedoel je ?

stukje uit de troubleshooting tips die ik kreeg

De pinnetjes van de bovenste batterij moet op 1000 staan. Dus on off off off.

- Als de data kabel lang genoeg is kan je proberen de tweede batterij de 'master' te maken door daar de kabel in CAN te stoppen en de pinnetjes van de tweede batterij op 1000 te zetten. Zet dan wel de bovenste batterij de pinnetjes anders (alle batterijen moeten een andere volgorde hebben en niet 0000 zijn)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Haha, wie een vage vraag stelt krijgt vage antwoorden :+

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:13

Jerra

Beunhaas in wording

Haha en we moeten er rekening mee houden dat jij heel vaak mega bijdrages doet, maar toch ook vaak verwarring weet te zaaien met out-of-the-box acties ;)

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Jerra schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:55:
Haha en we moeten er rekening mee houden dat jij heel vaak mega bijdrages doet, maar toch ook vaak verwarring weet te zaaien met out-of-the-box acties ;)
Ik heb weinig met standaard dingen, out of the box vind ik veel leuker :*)

• blue eyes
epicfailguy23 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 15:44:
[...]

Dit was als ik het mij goed herinner in de pinnend post over de lillygo installatie bij de foutmeldingen. Volgens mij was ook de 'conclusie' dat er geen foute nr is, als ze maar een unieke code hebben. Je sluit de lilygo op de master accu en de rest werkt vanzelf?

Rick Astley in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
offtopic:
Maar ik herinner mijzelf ook niet altijd de vetpan uit te zetten :+ dus dubbelcheck het even..
bingo!

Thx!

@others : LOL :D :D

En bewijs - 9 :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z2v6PLJnywWJ_GFSFUmm6mcL0s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/owjaSlM26dbC0Cm7wk4Zytul.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door blue eyes op 29-07-2026 16:36 ]

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:30

Trackerfire

BTC HODLER

Na een tijdje hier te hebben meegelezen ook vandaag het systeem besteld, mede naar aanleiding van goed snel en duidelijk contact via de mail. Ben benieuwd en blijf graag meelezen.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Wanneer je de EPEX prijzen ziet voor zometeen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYshNugHEyoXs8YCGhgycabVF3w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bdCdj2reGjkvsKTYSzP44jK5.jpg?f=user_large

[ Voor 1% gewijzigd door Moby op 29-07-2026 16:53 . Reden: Zure reacties hieronder ;p ]

• blue eyes
Zoals jullie weten kreeg ik wederom niet de maximale load op de accu's (of hoe dat beter te omschrijven?).
Ipv de maximale, de ongeveer 11000 watt om de accu's te vullen, kwam de waarde niet hoger dan 9000 watt. Met een beetje variatie. Dus veel meer export dan nodig, lage, vaak negatieve prijzen met veel opwek.

Kortom, contact gezocht met BE, een afspraak was snel gemaakt.
Vanochtend kwamen de jongens weer langs.
Alles nagekeken, kabels (zijn niet warm, laat staan heet), alles zat goed vast.
Kortom hele riedeltje doorgelopen, niets kunnen vinden.

Maar na het weer aansluiten, etc. heb ik weer laadvermogens van 11000 watt.
En geen exports gehad, dus so far so good.

Accu nummer 5 hebben ze de dip switches aangepast, om iets te testen, etc. Vandaar dat ik dit moest aanpassen, de firmware even moest reinstallen met de nieuwe waarde.
(trial and error, gewoon begonnen met de nummers die niet in gebruik waren, bij 10 werkte het :D - bericht later gaf de bevestiging :D)

Kortom, net als anders, weer goed geholpen, thx BE!
Oplossing, definitief, nog zoekende. Maar als je belt, komen ze langs!

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 29-07-2026 17:47 ]

• gerben-82
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Hoe bevalt balans energie met de accu?

En wat zijn de stroomkosten gemiddeld per maand?

ben zelf aan het nadenken voor een thuisbatterij en kwam balansenergie tegen.

zat eerst te kijken naar victron maar heb dan 46kwh 3 fase voor bijna 12000. Euro. Moet dan ook nog alles installeren.

Heb hier 28 zonnepanelen 440wp

14 op oost en 14 op west. Warmtepomp en elektrische auto. Wat is wijsheid?

Hopelijk kunnen gebruikers dingen verduidelijken.

• Ronald
  • Nu online
@gerben-82 Dat is helaas nog steeds glazen bol. Het primaire verdienmodel, aFRR, is pas een paar weken actief en Balans lijkt het nog voorzichtig in te zetten.

Sinds 5/5:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl4noaSkqESfJWWV13vJ3TLw8VI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1WfAMIBTFaGLWofAN2tJy44.png?f=fotoalbum_large

• Hollanda
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:51
15 dagen terug is er aangekondigd dat ook recente installaties binnen 2 weken op affr zouden meedoen. Bij mij is dat nog niet zichtbaar. Ben ik de enige?

• gerben-82
  • Nu online
Lage kosten dus zo te zien.

Ben alleen benieuwd dan in de wintermaanden
Ronald schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:32:
@gerben-82 Dat is helaas nog steeds glazen bol. Het primaire verdienmodel, aFRR, is pas een paar weken actief en Balans lijkt het nog voorzichtig in te zetten.

Sinds 5/5:
[Afbeelding]

[ Voor 7% gewijzigd door gerben-82 op 29-07-2026 17:50 ]

• paQ
gerben-82 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:49:

[...]
:?
Hoeveel betalen de mensen schuin tegenover je

Het is toch echt _compleet_ afhankelijk van je verbruik?
Veel verbruik, hoge kosten, laag verbruik lage kosten.

Er is geen eenduidig antwoord op je vraag.

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:11

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik zien een 2 tal belangrijke zaken langs komen waar ik graag meer info (in tldr) van wil hebben.

1) HomeAssistant:

ik zie mooie HA dashboards met info per accu. Hoe/wat wordt hier voor gebruikt?

Hoe bepalen jullie in HA de exacte kWh prijs van laden en ontladen?

2) bekabeling/busbar van omvormer naar accu en van accu's onderling.

Ik heb sinds november 3 accu's en in januari ofzo is hier een 4e accu bijgezet (was nalevering)

Moet ik nog wat aanpassen? En is dat in het accupakket, tussen de pakketten onderling of naar de omvormer?

Ps. Ik zit er sterk aan te denken op een soort afzuigkap boven de deye te maken met een afvoer (al dan niet actief) naar buiten. Minder warmte = minder verlies.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

• jacovn
  • Nu online
De vraag moet meer zijn: hoe ‘verdien’ je nog wat na 1 januari.

• paQ
* paQ Mompelt iets over correlatie en causaal verband

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Iets om eens over na te denken: Stroom van/naar het net via de Deye LOAD of direct (stand-by):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIQ1sK4lI5CSVNM3WJcn-ZUbF70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iW43pFXA6N4bgkA4oL420GlD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ATxMUkI73l8RccgJLjvur4Z56s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI3BWSFyBEQoVhv8INSaIq2R.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste plaatje is deze maand, daar onder vandaag tot 10u via LOAD waarna hij op stand-by stond (1e gele 15A piek onder het info blokje rechtsboven).
Je kan goed zien dat er wel of geen sprake is van peakshaving door de Deye, die per fase tot 20A ging en zonder dat zie ik 27A door 1 fase bij 14kW export (fase waar 4kW AC pv op zit).
Als iemand zich nog afvraagt waarom bij de standaard installatie een hoofdzekering eruit gaat dan weet ik mogelijk waarom :)

• gerben-82
  • Nu online
Zie toch lage inkoop en hoge verkoop prijs.

Of je dan 1000kwh of 12000kwh verbruikt maakt dan toch geen reet uit.
paQ schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:01:
[...]

:?
Hoeveel betalen de mensen schuin tegenover je

Het is toch echt _compleet_ afhankelijk van je verbruik?
Veel verbruik, hoge kosten, laag verbruik lage kosten.

Er is geen eenduidig antwoord op je vraag.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

gerben-82 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:29:

[...]
Maar dat is heeft alles te maken met hoeveel pv iemand heeft en dus hoe lang hij overleeft op dure momenten etc..
Ik heb toch ook significant andere waardes dan die Ronald hier post. Your Miles May Vary gaat hier zeker op.

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 29-07-2026 18:39 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• paQ

[...]
Je vraagt naar de stroomkosten per maand…

Daar is geen zinnig antwoord op te geven.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

[...]
Je vraagt dus iets, maar het antwoord wil je niet horen als het niet bevalt?

Ik ga weer naar de 300 euro positief deze maand, net als de vorige 2. Komt dat doordat ik 839292747 panelen heb liggen? Of omdat ik weinig verbruik. Of 1 van de vele tussenvormen. Of andere dingen?

• Wolly
  • Niet online

[...]
Wat je niet ziet is de 70% van de opbrengst die Balans afroomt. Nu nog even tijdelijk niet, wel contractueel afgesproken.

En wat je ook niet ziet is hoe die kosten zijn opgebouwd, hangt helemaal samen met hoe je het systeem gebruikt over het hele jaar. Auto + warmtepomp lees ik, dan zal je in de winter hele andere getallen zien.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:05:
Kortom hele riedeltje doorgelopen, niets kunnen vinden.

Maar na het weer aansluiten, etc. heb ik weer laadvermogens van 11000 watt.
Fouten zoeken in de installatie is dus lastiger dan je denkt. Hebben ze de accu’s op de laptop aangesloten om waardes te bekijken?

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Om 18.51uur de 2e aFRR van vandaag gestart bij mij. Duurde 14 minuten.

Lekker dat de regeltoestand 2 dan niet mogelijk is.

[ Voor 28% gewijzigd door E-Transitie op 29-07-2026 19:10 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• gerben-82
  • Nu online
Duidelijk allemaal.

Ben denk ok beter af met een eigen systeem die ik zelf kan sturen met home assistant.

Zit ik niet 2 jaar lang vast aan een contract

• Wolly
  • Niet online
E-Transitie schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:06:
Om 18.51uur de 1e aFRR van vandaag gestart bij mij. Duurde 14 minuten.

Lekker dat de regeltoestand 2 dan niet mogelijk is.
Hier al vanaf 1700 bezig met aFRR ontladen.

Denk dat je op deze dagen met Epex handel meer zou verdienen.

• paQ
gerben-82 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:09:
Duidelijk allemaal.

Ben denk ok beter af met een eigen systeem die ik zelf kan sturen met home assistant.

Zit ik niet 2 jaar lang vast aan een contract
En weet je dan (wel) wat je kosten per maand zijn :?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:11
gerben-82 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:30:
Hoe bevalt balans energie met de accu?

En wat zijn de stroomkosten gemiddeld per maand?

ben zelf aan het nadenken voor een thuisbatterij en kwam balansenergie tegen.

zat eerst te kijken naar victron maar heb dan 46kwh 3 fase voor bijna 12000. Euro. Moet dan ook nog alles installeren.

Heb hier 28 zonnepanelen 440wp

14 op oost en 14 op west. Warmtepomp en elektrische auto. Wat is wijsheid?

Hopelijk kunnen gebruikers dingen verduidelijken.
Ik heb 26 panelen warmtepomp maar geen ev (oude plug in hybride) en totaal werkt het bij mij goed.
De batterij wordt keurig op tijd ontladen voor een volgende zonnige dag of juist minder ontladen voor een volgende grijze dag, ik raak met 48kw niet te vol en niet te leeg.
In de winter is voor de warmtepomp goedkope inkoop op de juiste momenten cruciaal, leg daar je systeem op uit zou ik zeggen.
Stroomprijs gemiddeld staat op de balans website.
Stoor je niet aan het 2 jaars contract daarvoor maakt de prijs het meer als goed en als het goed werkt wil je er zelfs niet vanaf want de volgende veranderingen ( van de overheid ) staan alweer voor de deur.
Tenzij je geld over hebt en een hobby zoekt natuurlijk....😊

• gerben-82
  • Nu online
<knip> We reageren vriendelijk of we reageren niet

[ Voor 93% gewijzigd door Septillion op 29-07-2026 19:59 ]

• paQ
<knip> Dus jij ook

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 29-07-2026 19:59 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
gerben-82 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 17:49:

[...]
Ik had bijv in januari met 1000KwH verbruik:
Inkoop: € 0,075 / kWh
Verkoop: € 0,907 / kWh (slechts 20kwh)

December;
Inkoop: € 0,051 / kWh
Verkoop: € 0,187 / kWh

Deze prijzen zijn kaal dus zonder EB/BTW dus moet nog iets van 13 cent per kWh bij.
Dat levert, met omzettingsverlies in acht genomen geen sluitende businesses case op, maar dit was dus in een heel vroeg stadium, waarbij ik er wel in geloof dat dit komende winter beter uitpakt. De tijd zal het leren….

Zoals @blue eyes steeds herhaald, een deel van je winst zit eigenlijk al in de korting op dit systeem.
Ik denk daarbij dat als je zelf gaat handelen op epex/onbalans er niet veel meer uit gaat halen als balans doet. Maar dat is een afweging die je zelf moet maken.

• Venlobat
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21:23
Als je kijkt naar prijs per kw ben je overal veel duurder uit als BE

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:11
Venlobat schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:00:
Als je kijkt naar prijs per kw ben je overal veel duurder uit als BE
Inderdaad Venlobat.
En zelfs als je goedkoper zou vinden dan nog is het met de grote omvormer en installatie incl van Balans zeer aantrekkelijk.
Maar de crux zit hem daar denk ik niet eens maar in het ems wat je niet zelf hoeft te schrijven of kopen zodat goedkoop gekocht, op tijd geleegd tegen goede prijs, verschil zomer en winter, afgestemd op jouw eigen verbruik of opwek.
En dan moet de aFFR beschikbarheids vergoeding nog komen!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo mijn meterkast is ge-update naar 3 fase…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/md-JbL-UQl-8q0DKQBnRtULDjuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUL8p0QIbhA4WBUuRAU8faF8.jpg?f=fotoalbum_large

(Geintje, dit was de eerste electrische installatie in Noorwegen in 1852 , in een kopermijn in telemarken, meegebracht vanuit Groot Brittannië die de Noren even leerde een kopermijn te runnen, vandaag een kilometer de mijn in gewandeld)

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 29-07-2026 20:34 ]

• blue eyes
Wolly schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 19:01:
[...]

Fouten zoeken in de installatie is dus lastiger dan je denkt. Hebben ze de accu’s op de laptop aangesloten om waardes te bekijken?
Durf ik oprecht niet te zeggen - ik mij zelf beloofd er bij te blijven, vragen te stellen.
Maar ik had alleen tijd voor de koffievraag - en dag gezegd.
Natijd nog wel even gekletst - over motoren, vakantie. Even niet over werk.

Veel te druk met werk. Even andere zaken aan het hoofd.

Maar so far so good. Laad vermogen vandaag iig boven de 10000 gezien.....

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Zo, lekkere activatie nu. Max upward price aFRR zat op 28cent/kwh.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:10
Moby schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Je vraagt dus iets, maar het antwoord wil je niet horen als het niet bevalt?

Ik ga weer naar de 300 euro positief deze maand, net als de vorige 2. Komt dat doordat ik 839292747 panelen heb liggen? Of omdat ik weinig verbruik. Of 1 van de vele tussenvormen. Of andere dingen?
Dat haal ik bij lange na niet deze maand, maar zoals je zegt zitten nog al wat variabelen wat vergelijken lastig maakt. Ga komende 3 weken op vakantie ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn als de EV niet geladen hoeft te worden.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:15:
Zo, lekkere activatie nu. Max upward price aFRR zat op 28cent/kwh.
35ct nu d:)b

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Geen regeltoestand 2 meer is wel echt prettig. We missen alleen de 4 euro per kWh nog deze maand.
ecn1985 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:22:
[...]

Dat haal ik bij lange na niet deze maand, maar zoals je zegt zitten nog al wat variabelen wat vergelijken lastig maakt. Ga komende 3 weken op vakantie ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn als de EV niet geladen hoeft te worden.
Ik was 2 weken op vakantie deze maand. Dat ga je wel merken ja.

Edit: bijna 90 minuten vol exporteren nu. Dat lijkt ook de max te zijn want nu is het gestopt bij dezelfde prijzen en ook de accu is nog vol zat. Edit2: pauze van 5 minuten en hij gaat weer verder op 7,4 kW

[ Voor 83% gewijzigd door Moby op 29-07-2026 21:13 ]

• blue eyes
Merk het ook wel dat de omvormer moet werken, nu voor het eerst in tijden 60 graden.

O ja, extra boardje is binnen, heb nu 5 temp. sensoren gekoppeld. Even los met plakband op wat plekken opgehangen.
Technisch werkt het iig ;)
Nut - voor even leuk :D lol

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Export is nu wel klaar met de SOC op 15%, ik betwijfel of de batterij de nacht door komt (airco's) zonder bij 13% op idle te gaan.
De Deye kast is 60C na bijna 2u lang rammen :9

• jacovn
  • Nu online
Soc hier op 25%, lange activatie inderdaad. Hier draait ook de airco module op lucht systeem.. soc gaat wel weer naar 5% en de rest komt van net vrees ik.

• Venlobat
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 21:23
Kunnen we zelf iets instellen wat laden en ontladen betreft? Heb nog geen AFRR ben sinds 8-7 actief.

Pak vandaag hij ontlaad en stopt bij soc 63 . Omdat ik geen AFRR heb verwacht je meer ontlading (tot 20%) zodat je morgen weer goedkoop kunt vullen. Of moet ik BE hierover benaderen🤔

• blue eyes
Ik heb nog 51% , voordeel van groter systeem, maar export ook gestopt, even pauze lijkt, prijs is nog steeds hoog, wie slingert 'm aan ;)

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:28:
Ik heb nog 51% , voordeel van groter systeem, maar export ook gestopt, even pauze lijkt, prijs is nog steeds hoog, wie slingert 'm aan ;)
Hij is weer gestart.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
SOC 20% en het is klaar bij mij met exporteren. Wel werd de omvormer vandaag 65 graden door de lange activatie. Hij hang in de schuur waar het ook 32 graden was dus erg verbaasd ben ik niet.

Airco staat inmiddels ook alweer op ventilatiemodus zodat deze droog geblazen kan worden na het koelen (lees weinig stroomverbruik). Dus veel verbruik verwacht ik niet vannacht.

• Wolly
  • Niet online
Hier op 14% gestopt met aFRR, ik ben blij verrast.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste