• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Is Afrr ook locatie gestuurd eigenlijk voor welke gebruikers meedoen en welke niet? Je gooit het immers op het laagspanningsnet en dat zijn lokale nodes als het ware.
Hier lokaal (nieuwbouw in Assen) is het net namelijk heel stabiel en zelfs piekspanning op hele zonnige dagen is max 237V en vaker gewoon alsnog 230V....heb 240 of meer nog nooit gezien op de P1 meter of SolarEdge data.

Dus ergens zou ik het goed snappen dat Afrr lokaal gestuurd zou moeten worden ipv ons cluster gebruikers die "landelijk" als 1 reageren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Hoge prijzen nu, geen export. SoC wel op 23% , is dit ook wegens aFFR, of is 225 euro bij SOC van 23% niet hoog genoeg?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
veejee schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 00:32:
[...]

3x25a

Opzich zou de zekering het moeten trekken (dat blijkt ook wel) maar ze zoeken de limieten wel op blijkbaar, en ik weet nog niet goed of ik daar positief over ben. Mijn spanning zit hem in het idee heb dat dit potentieel gevaarlijk kan zijn wanneer dit te lang duurt. Hoe staan jullie hierin?
Maar 24 kW over een 3 fase aansluiting is ongeveer 34,5A per fase toch? Dan lijkt dit gedrag met een 3x25A me niet zo wenselijk.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
blue eyes schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:18:
Hoge prijzen nu, geen export. SoC wel op 23% , is dit ook wegens aFFR, of is 225 euro bij SOC van 23% niet hoog genoeg?
Hier wel export, SoC boven de 30 procent. Gewone normale activatie van 8 minuten trouwens

  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Hier ook maar zonder soc 35 drempel.
In plaats daarvan nu exports tot 19%.

En net 1 korte anders getimede tot 21.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 20-06-2026 09:41 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-06 23:25
Het viel me op dat in de historie tab, de ontlaad acties van gisteravond niet meet als "export" vermeld staan. Donderdag nog wel.

Zou dit door aFRR komen?

  • Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:54
blue eyes schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:18:
Hoge prijzen nu, geen export. SoC wel op 23% , is dit ook wegens aFFR, of is 225 euro bij SOC van 23% niet hoog genoeg?
Nu weer laag? Wordt hier met 12kW geïmporteerd :7

  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

die voorspeller en AI per woning, ik twijfel nog over de finetuning. Ik heb dus momenteel 32kwh opslag en dat laat hij ook netjes zien, verwachte opwek is 60+ kwh, de SoC is >25% en wij zijn aan het inkopen voor inc belasting 11cent....ik mag hopen dat hij meer weet dan ik en we midden overdag goed kunnen verkopen, want in dit tempo zit ik rond 13:00 met zonnepanelen die uitgaan omdat de accu vol is. De auto zit ook al op 100%, want gisteren was die ook al niet slim bezig :P, dus toen maar de auto vol geduwd. Vandaag denk ik maar het kanaal voor het huis verwarmen met een verwarmingselement ofzo :p, hebben de visjes ook vakantiegevoel.

Het komt goed en uiteindelijk zal er wel gefinetuned worden etc, maar ik verbaas mij toch over hoe makkelijk dit beter zou kunnen en moeten en dat er nu nog niet is. Laat ons gewoon enkele waardes zelf invullen in het systeem, ipv zijn eigen inschattingen die niet eens in de buurt komen.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:12
Zal allemaal fine tuning zijn. Ik zag dat hier de forecast is dat de accu rond 14:00 vol zit, dacht gooi ik even de auto op maximaal eraan, moet zo een stuk gaan rijden, wordt er gelijktijdig geïmporteerd.

@Nomad off-topic: mits je aan de amazone woont ander worden die vissen met dit weer ook niet erg blij met dat verwarmingselement ;)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ecn1985 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:23:
Zal allemaal fine tuning zijn. Ik zag dat hier de forecast is dat de accu rond 14:00 vol zit, dacht gooi ik even de auto op maximaal eraan, moet zo een stuk gaan rijden, wordt er gelijktijdig geïmporteerd.

@Nomad off-topic: mits je aan de amazone woont ander worden die vissen met dit weer ook niet erg blij met dat verwarmingselement ;)
Ik ga het kanaal niet echt verwarmen, dont worrie :p

Het helpt dat de WP op koelen staat en met 200m2 huisoppervlak met overal vloerverwarming kan die goed aan de slag. Dus die trekt permanent 2kw lijkt het, dat helpt het al de goede kant op.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten


  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

veejee schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:27:
[Afbeelding]

Pieken van 23+kW import uit het net afgelopen nacht en vanaf 04:45 zelfs enkele minuten lang. Iemand met vergelijkbare data?

Ik had de auto wel ingesteld om te laden tussen 03:00 en 06:00 ivm daluren.
Dit gedrag herken ik, heb ik ook al eens gezien tijdens het opladen van mijn auto idd.

Never gonna let you down


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52
Als je op afrr zit kun je wat prijzen niets meer inschatten… dus 11 ct op onbalans heeft letterlijk niets te maken met de afrr bieding

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We zouden toch langere laadperiodes krijgen met aFFR? Dus in plaats van 9 minuten?

Wat ik tot nu toe zie is dat niet het geval. Komt dat dan pas bij aFFR capaciteit?

  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:27:
We zouden toch langere laadperiodes krijgen met aFFR? Dus in plaats van 9 minuten?

Wat ik tot nu toe zie is dat niet het geval. Komt dat dan pas bij aFFR capaciteit?
Morgen kunnen we de eerste resultaten zien als het goed is aangezien ik gisteren echt wel een paar keer ben geactiveerd. Ik ben ook wel benieuwd, zeker gisterenavond had ik inderdaad verwacht dat we wel geactiveerd zouden worden op aFRR. Maar dat is niet gebeurd. Wellicht een bewuste strategie.

We zullen zien in de resultaten overzicht morgen. Nu nog aan het genieten van het resultaat van 2 dagen geleden. Een mooie +30 euro (inc alles)

[ Voor 6% gewijzigd door Dbm12 op 20-06-2026 12:43 ]


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
ecn1985 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:23:
Zal allemaal fine tuning zijn. Ik zag dat hier de forecast is dat de accu rond 14:00 vol zit, dacht gooi ik even de auto op maximaal eraan, moet zo een stuk gaan rijden, wordt er gelijktijdig geïmporteerd.

@Nomad off-topic: mits je aan de amazone woont ander worden die vissen met dit weer ook niet erg blij met dat verwarmingselement ;)
Hier de hele dag nog geen import, en dat zou ik wel graag willen om weer eens tot 100 procent te komen!

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
zunrob schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:57:
[...]


Hier de hele dag nog geen import, en dat zou ik wel graag willen om weer eens tot 100 procent te komen!
Best veel wind en zon, dus komt wellicht goed?

Iemand enig idee op welke prijzen we zitten als er niet geactiveerd wordt? Ik ga er nog maar vanuit dat dit de onbalansprijzen zijn en de PV staat uit sinds 12:45… morgen zullen we het weten, ik zit hier sinds gisteren ook op aFRR.

een paar aparte activaties gezien, maar inderdaad nog niet noemenswaardig

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 20-06-2026 14:26 ]


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

ecn1985 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 17:09:
Waar staat de soc P10/ P50/ P90 voor? Is dat de afwijking in de voorspelling?
P in P10/P50/P90 staat voor probabiliteit, oftewel waarschijnlijkheid, of kans.

De wiskundige maat voor de aannemelijkheid dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt

P10 = met 10% waarschijnlijkheid
P90 = met 90% waarschijnlijkheid

Nu maar hopen dat het iets wordt met die aFRR opbrengsten voor iedereen. Tot nu toe is "Smit-37"/"Smitcity7" met zijn twee systemen met 15kW/61,4kWh (Voltsmile V10) en zijn/haar doe het zelf (handmatige) EMS-aansturing twee keer de winnaar in mei 2026 van alle EMS-en bij mijnbatterij.nl

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

cj1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:59:
[...]


P in P10/P50/P90 staat voor probabiliteit, oftewel waarschijnlijkheid, of kans.

De wiskundige maat voor de aannemelijkheid dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt

P10 = met 10% waarschijnlijkheid
P90 = met 90% waarschijnlijkheid

Nu maar hopen dat het iets wordt met die aFRR opbrengsten voor iedereen. Tot nu toe is "Smit-37"/"Smitcity7" met zijn twee systemen met 15kW/61,4kWh (Voltsmile V10) en zijn/haar doe het zelf (handmatige) EMS-aansturing twee keer de winnaar in mei 2026 van alle EMS-en bij mijnbatterij.nl
Maar deze persoon handelt niet op de aFRR markt neem ik aan? Dus lastig vergelijken, of bedoel je dat dat als ondergrens voor "ons" is?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
cj1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:59:
[...]


P in P10/P50/P90 staat voor probabiliteit, oftewel waarschijnlijkheid, of kans.

De wiskundige maat voor de aannemelijkheid dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt

P10 = met 10% waarschijnlijkheid
P90 = met 90% waarschijnlijkheid

Nu maar hopen dat het iets wordt met die aFRR opbrengsten voor iedereen. Tot nu toe is "Smit-37"/"Smitcity7" met zijn twee systemen met 15kW/61,4kWh (Voltsmile V10) en zijn/haar doe het zelf (handmatige) EMS-aansturing twee keer de winnaar in mei 2026 van alle EMS-en bij mijnbatterij.nl
Ik zie ook al BE systemen. Handmatig of is de API er al? Al even niet meer gekeken.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Moby schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:21:
[...]


Maar deze persoon handelt niet op de aFRR markt neem ik aan? Dus lastig vergelijken, of bedoel je dat dat als ondergrens voor "ons" is?
Je kan nog steeds kijken wat het rendement is toch? Alleen is dat niet hetzelfde methodiek wat gebruikt wordt.

Je koopt en systeem, past methodiek X toe om rendement te maken en daar komt een getal uit.


Maar idd, aFRR etc, dynamisch, of wat dan ook, dat is dan diffuus.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:32
zunrob schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 09:22:
[...]


Maar 24 kW over een 3 fase aansluiting is ongeveer 34,5A per fase toch? Dan lijkt dit gedrag met een 3x25A me niet zo wenselijk.
Ik deel je mening Zunrob, ik zoek maandag even contact met ze. Ik begreep van overige reacties dat er minstens een ander forumlid hetzelfde gedrag heeft gezien.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
veejee schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:49:
[...]

Ik deel je mening Zunrob, ik zoek maandag even contact met ze. Ik begreep van overige reacties dat er minstens een ander forklift hetzelfde gedrag heeft gezien.
Is het ook echt zo op de P1 als je meet? Het nieuwe Dashboard toont bij mij ook wat uitschieters die ik op de P1 niet zo terug zie namelijk.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Moby schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:21:
[...]
Maar deze persoon handelt niet op de aFRR markt neem ik aan? Dus lastig vergelijken, of bedoel je dat dat als ondergrens voor "ons" is?
Inderdaad, als ondergrens voor BE.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:52
De Eastron van balans meet veel vaker dan p1… 5x/sec tegen max 1 voor een dsmr5.

Als de pieken erg kort zijn ziet p1 ze niet…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
@Ronald Als P1 data maar 1x per seconde zou meten, dan was het wel echt een fluitje van een cent om een voeding te ontwerpen die mijn batterijen liet laden terwijl ik volgens de meter aan het terugleveren ben. Dan kun je uit het niets 100MWh op jaarbasis toveren. :+

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 20-06-2026 17:15 ]


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

scoobs schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:14:
@Ronald Als P1 data maar 1x per seconde zou meten, ...
Ja, de verwoording van @Ronald is niet helemaal accuraat.

De slimme meter samplet vermoedelijk zo'n 2600 tot 4000 keer per seconde (tenminste die in Vlaanderen) en stuurt eens per:
  • 1 seconde (nieuwe generatie smart meter) of
  • 10 seconden (oude slimme meter)
een telegram met de samenvatting.

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
Voor diegene die het leuk vinden, hier mijn temperaturen vandaag in een klein batterij hokje dat buiten staat. Staat op het zuiden, zon staat er vanaf ik gok 12 tot 18u vol op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zt7Y_ahye2Ci-Oq9ERmk6k87aao=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwKXR1xpTaDiRaAmvLBgTUIL.png?f=fotoalbum_large

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

cj1 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:59:
[...]


P in P10/P50/P90 staat voor probabiliteit, oftewel waarschijnlijkheid, of kans.

De wiskundige maat voor de aannemelijkheid dat een bepaalde gebeurtenis plaatsvindt

P10 = met 10% waarschijnlijkheid
P90 = met 90% waarschijnlijkheid

Nu maar hopen dat het iets wordt met die aFRR opbrengsten voor iedereen. Tot nu toe is "Smit-37"/"Smitcity7" met zijn twee systemen met 15kW/61,4kWh (Voltsmile V10) en zijn/haar doe het zelf (handmatige) EMS-aansturing twee keer de winnaar in mei 2026 van alle EMS-en bij mijnbatterij.nl
Met betrekking tot de waarschijnlijkheid zit het volgens mij in het geval van balans ietsje anders.

Er wordt een x-aantal scenario’s doorgerekend. Zowel negatief als positief.
De P50 is die lijn waarbij de kans dat het niet gebeurd even groot is als de kans dat het wel gebeurd op basis van alle doorgerekende scenario’s, een soort van gemiddelde.

De P10 lijn is die lijn waarbij de slechtste 10% van alle doorgerekende scenario’s zichtbaar is gemaakt. De P90 lijn in de omgekeerde hiervan, deze geeft de aan waar de grens ligt van de meest positieve 10% van alle doorgerekende scenario’s.
Oftewel, als alles mee zit, dan geeft de P90 lijn aan hoe vol de accu zal zijn op basis van alle doorgerekende scenario’s.

Mede hierom heeft de P50 lijn ook een andere kleur dan de P10 en P90 lijn.

De P90 lijn is dus niet de lijn die aangeeft wat de 90% kans is qua vullingsgraad/soc van je accu.

Van klussen krijg je grijze haren


  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Vandaag is zijn de resultaten van afgelopen vrijdag zichtbaar.
Bij mij is AFRR actief en dit kan ik ook terugzien met AFRR activaties vanaf 10:45, vanaf 13:15 en vanaf 14:00.
Echter zie ik nog geen deals staan voor de 19e juni. Dat zou hier dan toch ook moeten komen te staan?

Van klussen krijg je grijze haren


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
fenrir schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:52:
Vandaag is zijn de resultaten van afgelopen vrijdag zichtbaar.
Bij mij is AFRR actief en dit kan ik ook terugzien met AFRR activaties vanaf 10:45, vanaf 13:15 en vanaf 14:00.
Echter zie ik nog geen deals staan voor de 19e juni. Dat zou hier dan toch ook moeten komen te staan?
Ik zie inderdaad ook afRR activaties staan bij resultaten met zeer korte activaties daarop. Gezien het resultaten dashboard ook nog laat zien dat ze het zullen updaten zodra ze BSP zijn denk ik dat dit iets is wat volgende week ongetwijfeld opgepakt gaat worden door @Balans Energie.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Hier even de eerste dagresultaten van 19-06 geanalyseerd. Alle verreken prijzen zijn in lijn met de verrekenprijzen vanuit tennet. Ik heb 2 "aFRR" activaties gehad, en schijnbaar dus een deel van het kwartier ook niet aFRR.

Ook had ik wat netafname op de dag doordat ik de auto aan het laden was, dat staat nu ook op "normale" onbalansprijs als voorheen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBNnunghCokBNsbx8FctLWpHO-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H3LCW0xTVfDAzBqMz0xUdkXh.png?f=fotoalbum_large

[edit]: hier ook geen deals zichtbaar

  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik heb zowel Imports als exports gehad. Weliswaar zeer kort van duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOTFlVz9TBYNzXlQMOPmurxaUqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvxOESLerthxPpJB09Bd00YT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Dbm12 op 21-06-2026 10:01 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dbm12 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:58:
Ik heb zowel Imports als exports gehad. Weliswaar zeer kort van duur.

[Afbeelding]
prijzen per kWh voor aFRR
Waar staan die prijzen dan?

Edit) Je hebt je post snel gewijzigd :o

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-06-2026 10:01 ]


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:01:
[...]


[...]


Waar staan die dan?
Ik had het er al uit ge-edit ;-) ik was iets te vluchtig met kijken iets met zondag enzo

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dbm12 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:58:
Ik heb zowel Imports als exports gehad. Weliswaar zeer kort van duur.

[Afbeelding]
Interressant, ik heb rond die tijden ook activaties maar wel andere (regio Rijnmond):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nnQ7zHZcmyS9o5wdpyyBaJJc3LE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YiKhGwp3XQxFv3oaulzvxbTS.png?f=fotoalbum_large
Zouden er dan ook regionaal verschillen zijn mbt AFRR activaties? Is best wel logisch eigenlijk als je er at langer oner nadenkt.

Van klussen krijg je grijze haren


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Dbm12 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 09:58:
Ik heb zowel Imports als exports gehad. Weliswaar zeer kort van duur.

[Afbeelding]
Wat een boel aFRR activaties heb jij zeg... Klopt het nou dat de kwartierprijzen bij jou anders zijn dan bij mij? Dat zou verklaren dat de aFRR prijs al in dit overzicht verwerkt is...

edit: nevermind keek scheef..

[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 21-06-2026 10:06 ]


  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1swMso88uicVmzPecoeX-ey5qnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xyx8x9NnOlBMCGFrVSTZy7Co.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eARJU9Ny6mnAtFmc1C66UmqyFIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cbQroh1QwWIOmbzmMxzFeZCm.png?f=fotoalbum_largeAlle AFRR van gisteren. Regio Friesland

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
fenrir schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:03:
[...]

Interressant, ik heb rond die tijden ook activaties maar wel andere (regio Rijnmond):
[Afbeelding]
Zouden er dan ook regionaal verschillen zijn mbt AFRR activaties? Is best wel logisch eigenlijk als je er at langer oner nadenkt.
Er is maar 1 biedzone: NL.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Wat ik wel zie bij de paar activaties die ik had is dat volgens mij de netaansluiting na de aFRR activatie niet direct terug naar nul gaat. Dit gebeurd dan pas na de 15 minuten van het kwartier. Je wilt natuurlijk liever niet "normaal" terugleveren in een kwartier met negatieve/regelltoestand 2 prijzen... Misschien nog iets wat nog aangepast gaat worden?

  • marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:04
0xygen500 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:15:
Alle AFRR van gisteren. Regio Friesland
Vrijdag? Of zie jij al resultaten van zaterdag?


Hier (Flevoland) vrijdag alleen export AFRR tussen 13 en 15 uur

  • 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:45
marana schreef op zondag 21 juni 2026 @ 10:44:
[...]

Vrijdag? Of zie jij al resultaten van zaterdag?


Hier (Flevoland) alleen export AFRR tussen 13 en 15 uur
Eergisteren natuurlijk :+ Scherp opgemerkt!

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Interessant om alles te volgen. Er is nog veel onduidelijk maar langzamerhand wordt er veel geleerd. Juni wordt met de goede onbalans prijzen best wel weer prima, aFRR is nog een beetje een mysterie na 1 dag in de resultaten

Hier vandaag wel heel erg veel imports terwijl de PV voorspelling op 70kWh staat. Eens zien hoe dat gaat eindigen.

[ Voor 2% gewijzigd door Moby op 21-06-2026 12:47 . Reden: Ik en maanden ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:12
Moby schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:48:
Interessant om alles te volgen. Er is nog veel onduidelijk maar langzamerhand wordt er veel geleerd. Mei wordt met de goede onbalans prijzen best wel weer prima, aFRR is nog een beetje een mysterie na 1 dag in de resultaten

Hier vandaag wel heel erg veel imports terwijl de PV voorspelling op 70kWh staat. Eens zien hoe dat gaat eindigen.
Zie hetzelfde op het moment, wordt volop geimporteerd soc nu bijna 60%. Opzicht niet erg, heb nog wel wat ruimte in de EV.

aFRR zal gaande weg de weken wel duidelijker worden, dat was uiteindelijk met onbalans ook, wellicht komt Balans nog met een toelichting / uitleg?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij


  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Moby schreef op zondag 21 juni 2026 @ 11:48:
Mei wordt met de goede onbalans prijzen best wel weer prima, aFRR is nog een beetje een mysterie na 1 dag in de resultaten
Hier is het inmiddels juni :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wel mooi om te zien wat veel rechtstreeks verbruik van PV met het (totale systeem) RTE doet :+
Zit al dagen boven de RTE 88 *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zVLI5gRp6zk-3w68X9zvzRNxQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zXZwIZopRzkoGLOrJlTjySwL.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zondag 21 juni 2026 @ 13:51:
Wel mooi om te zien wat veel rechtstreeks verbruik van PV met het (totale systeem) RTE doet :+
Zit al dagen boven de RTE 88 *O*
[Afbeelding]
Hier met de momenten dat de EV op solar aan laden is. Slechtste momenten met veel activaties of pv AC naar batterij (en er zijn wolken). Glitch van 6u in de ochtend is door mijzelfzAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcr-0umdqjN1WcNIiHa5cqyg5p8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoNn81dpPHDwRHtb6LAy0l8s.jpg?f=fotoalbum_large gaat t verlies boven de 20%.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Get!em schreef op zondag 21 juni 2026 @ 14:30:
[...]

Hier met de momenten dat de EV op solar aan laden is. Slechtste momenten met veel activaties of pv AC naar batterij (en er zijn wolken). Glitch van 6u in de ochtend is door mijzelfz[Afbeelding] gaat t verlies boven de 20%.
Wat is je exacte rekenformule voor het verlies?
Ik heb alleen time being, een hoogover meter die het verlies benaderd in kWh per dag. Soc beginstand, eindstand, laden en ontladen van de accu geeft een bepaald verlies. Heel hoogover.

Wel nu wat sensoren gemaakt, visueel top, achterliggend weet ik nog niet. Sowieso, morgen na 0:00 uur is het beter, sensoren halverwege de dag geven een vertekend beeld.
De bovenste, hier groen, zou eind van de dag zo rond de 20-25% moeten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0WQtSz4LIAPFBQ0ff9SJCPoaqA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hEHTRkkevk9CuEzahcJg5F2n.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door blue eyes op 21-06-2026 16:10 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • gerald.bruggink
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-06 14:01
Ik zat te kijken,

En een mooie prijs maar als ik 1500 euro moet betalen voor off grid is het minder.

Waarom zoveel?

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Keuze. Je hebt het er voor over of niet.

Vraag en aanbod. Jij beslist. Of als tweaker, zelf doen?

[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 21-06-2026 16:52 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06 22:34
zunrob schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 21:08:
Voor diegene die het leuk vinden, hier mijn temperaturen vandaag in een klein batterij hokje dat buiten staat. Staat op het zuiden, zon staat er vanaf ik gok 12 tot 18u vol op.

[Afbeelding]
Ook zo’n lifetime kastje toch?
Wat voor ventilatie heb je d’r in?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
Puppetmaster schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:26:
[...]

Ook zo’n lifetime kastje toch?
Wat voor ventilatie heb je d’r in?
Nee, hout zelfbouw. Heb 4 Arctic P14 fans die uitblazen.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
al 23 exports ondertussen; alleen met halve kracht, ben de auto aan het volladen uit de accu.
Ook veel imports. Veel activiteiten vandaag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQZhj8bMH9ry8gXKhGknHFTm-lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/giID88i4eu28Qz0Zw1zNEeIC.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op zondag 21 juni 2026 @ 15:04:
[...]


Wat is je exacte rekenformule voor het verlies?
Ik heb alleen time being, een hoogover meter die het verlies benaderd in kWh per dag. Soc beginstand, eindstand, laden en ontladen van de accu geeft een bepaald verlies. Heel hoogover.

Wel nu wat sensoren gemaakt, visueel top, achterliggend weet ik nog niet. Sowieso, morgen na 0:00 uur is het beter, sensoren halverwege de dag geven een vertekend beeld.
De bovenste, hier groen, zou eind van de dag zo rond de 20-25% moeten staan.

[Afbeelding]
7 day moving average van de grid import, grid export, load import (consumptie huis) en load export (pv overschot)

(Grid import + load export - grid export - load import - soc difference) / (gridimport + load export + soc difference) *100

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Thx!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 23:53

ede

Heeft iemand al een aFFR-deal gezien op de resultaten-pagina?

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

ede schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:09:
Heeft iemand al een aFFR-deal gezien op de resultaten-pagina?
Op de 19e rond de lunch, niks op de 20e

@Wolly hieronder: er staat dat er geen deals waren voor de 19e

[ Voor 14% gewijzigd door Moby op 22-06-2026 08:30 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Moby schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:23:
[...]

Op de 19e rond de lunch, niks op de 20e
Wat staat er dan bij jou op de 19e onder Deals?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9FHkHfHv/screenshot-617.png

  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik gok dat ze vrijdag wat hebben lopen oefenen met bids op aFRR maar nog niet het geautomatiseerde script aan hebben gezet om in het weekend (zonder toezicht) het te laten lopen. Het is ook voor Balans natuurlijk nieuw allemaal dus daar heb ik ook alle begrip voor. Dit weekend in ieder geval alleen het patroon van normale onbalans gezien. En als ik nu op de 20st kijk 0 aFRR actviaties in het resultaten overzicht.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
09:45 activatie met terugleveren 7,7kW. AFRR vermoedelijk?

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nu een waarschijnlijke aFRR actie bezig, aangezien ik de 12KW niet haal. Klein beetje twijfel aangezien de onbalans prijs ook prima is. Export is langer dan 9 minuten en de SOC zakt naar 27. De ondergrens van 30 lijkt hiermee ook vervallen

[ Voor 28% gewijzigd door Moby op 22-06-2026 09:56 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
Als de activatie niet gedurende de 'normale' tijden is, dus 2e helft van het kwartier, dan kun je ervan uitgaan dat het aFRR is.

  • deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:06
zunrob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:56:
Als het activatie niet gedurende de 'normale' tijden is, dus 2e helft van het kwartier, dan kun je ervan uitgaan dat het aFRR is.
Hier ook van 9:45 tot 9:56 met ongeveer 9.5 kW.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 09:56:
Als het activatie niet gedurende de 'normale' tijden is, dus 2e helft van het kwartier, dan kun je ervan uitgaan dat het aFRR is.
Wel vreemd dat ze dan maar 11 minuten duren, ons was toch verteld dat aFRR (veel) langere blokken zou hebben?

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hier een export met 5.5 kW. Ik zou zeggen dat alle imports /exports waarbij er minder dan 12 kW het net op gaat dan wel de accu in, een AFRR activatie is.

Van klussen krijg je grijze haren


  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Hier dan weer geen export.
AFRR actie = JA
Soc 37%

  • Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

En meteen nog een export. Mooi om te zien. Gooi maar leeg die accu, er komt genoeg binnen.


@Yaay hoeveel PV heb jij. Misschien maakt dat uit?

[ Voor 24% gewijzigd door Moby op 22-06-2026 10:05 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme


  • Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Yaay schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:01:
Hier dan weer geen export.
AFRR actie = JA
Soc 37%
Je PV, je voorspelling etc zullen allemaal meegenomen worden in de berekening of je wel of niet geactiveerd zal worden. Althans dat is hoe ik het zou inregelen. Mijn voorspelling vandaag is dat ik 97% ga halen.

Wat staat er bij jouw voorspelling?

  • Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Moby schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:04:
En meteen nog een export. Mooi om te zien. Gooi maar leeg die accu, er komt genoeg binnen.


@Yaay hoeveel PV heb jij. Misschien maakt dat uit?
Voldoende, de batterij wordt as-we-speak met 4KW geladen.
Ik draai net als @Nomad nog op 2 modules, dus voorspelling is ook dat de batterij rond 13.00 vanmiddag al vol is.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yaay schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:01:
Hier dan weer geen export.
AFRR actie = JA
Soc 37%
Hier inmiddels al de 2e export met SOC32%

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:07:
[...]


Hier inmiddels al de 2e export met SOC32%
Ik doe hier nog steeds niet mee maar kom ook van een SoC van 5%, SoC inmiddels 31%... voorspelling is om 14:00 vol... hopelijk dat ik de volgende wel ga meepakken. Anders eerder naar huis om de auto vol te laden...

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Volgens de voorspelling van BE ga ik 77 kWh halen, volgens Solarcast 100, dat betekent in de praktijk dat ik 110 kWh ga halen.

En de auto is niet thuis, kortom eerder naar huis.

Wel goede case voor BE, hun model, kijken of de voorspellingen van verbruik en opwek worden aangepast dadelijk als er meer info beschikbaar komt.

Een EV lijkt mij best wel een crime voor de voorspel modellen van BE.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:03:


Een EV lijkt mij best wel een crime voor de voorspel modellen van BE.
Kwestie van omdraaien en naar de concurrentie kijken. Bij Tibber kan je bijvoorbeeld in de app aangeven met hoeveel % je de auto op een bepaalde datum/tijdstip wilt hebben. Dit tegen een kleine vergoeding aan de klant.

Geeft dus extra capaciteit die je kan inplannen in je model.

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
blue eyes schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:03:
Een EV lijkt mij best wel een crime voor de voorspel modellen van BE.
Klopt, ideaal gezien zou je dit willen gaan plannen. Wat mij mooi lijkt is dat je als klant ook je verwachte gebruik kan aanpassen. Zo zou ik nu al kunnen instellen dat ik vanmiddag 30 kWh nodig heb. Dan kan BE daarop anticiperen, en b.v. ook de activaties om te verkopen uit te stellen. Of juist om dat mee te nemen, zodat de BE accu vol is aan het eind van de dag zodat er weer genoeg te verkopen is.

Bij mij is het zonder off grid, en met zonnepanelen naast de Deye helemaal lastig te zien.. Je ziet dan niet direct het verbruik van de auto, maar alleen maar dat de zonnepanelen van het huis niks opleveren en een deel vanuit de BE accu komt.

  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
Bij deze :D 40 - 60 kWh voor de auto en 35 kWh voor het huis vandaag :D lol (DI, WO en DO :D )


Mooie zaken om op de lijst te zetten, maar iets dergelijks staat er vast al op ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Heeft iemand al eens uitgerekend wat de minimale bid prijs moet zijn die BE kan inschieten op de aFFR biedladder om degradatie van de accu te compenseren?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.


  • scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Ik zou zeggen anderhalve twee cent per kwh

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 22-06-2026 13:53 ]


  • dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 23:25

dof

Hier toch een aFRR (testje?) van 35 minuten (11:38 - 12:15).
(schuin streepje om 12:25 lijkt een glitch)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQlRlZDi8FwA_Dn2ge_Wxq6a4QE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hxAVMlUOVDbk5P5JNQXH4X5u.png?f=fotoalbum_large

Als ik naar aFRR staatje van Tennet kijk zie ik iets correleren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajKB7blubWpEJkfNYxV4AhMJs9c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KLRuLnMhwJOhfuhgsiI7rH2S.png?f=user_large

Maar verder is het nog wat gissen...

[ Voor 3% gewijzigd door dof op 22-06-2026 21:09 ]


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Hier net ook een kleine test lijkt het. Niet maximaal vermogen aangezien ik de auto aan het laden ben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhLkjUe-01Tqt3X8e2gUnlT5FnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZLmSEeqY6i00LcYyabTb4FoN.png?f=fotoalbum_large

Die export is toch mooi meegenomen, want de onbalansprijs is niet heel interessant at the moment.

[edit] en nu weer 1 ... lijkt me niet de standaard activatie, want de onbalansprijzen zijn wel erg laag...

[ Voor 9% gewijzigd door jeeedeee op 22-06-2026 14:24 ]


  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

E-Transitie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:36:
Heeft iemand al eens uitgerekend wat de minimale bid prijs moet zijn die BE kan inschieten op de aFFR biedladder om degradatie van de accu te compenseren?
Ik zou zeggen 0,0 cent. Het kost BE vermoedelijk geen cent. Zelfs met de meest bagger gebouwde batterij zijn er wel 3.000 cycles te halen uit een LFP cel die met 20.000 cycles gespecificeerd wordt volgens A123.

De 10.000 cycli waar BE over spreekt, worden er dus sowieso minimaal 1500. Dat komt overeen met 4,11 jaar bij 1 cycle per dag (meer doe je niet met zonnepanelen en de aFRR activaties zijn minimaal qua duur). De fabrieksgarantie is 5 jaar.

Wat ik hier zie gebeuren is dat het maximale vermogen (0.5P/0.5C) nooit bereikt wordt (zelfs niet als maar 2 batterij module actief zijn), ook komt SoC bijna nooit in het bereik van 0 of 100% Soc. En zodra BE ziet dat de SoH te veel daalt, gaan ze de batterij minder werklast in de pool geven. De kans dat BE garantie moeten verlenen op "capaciteit < 80%" binnen 5 jaar tijd schat ik in op nihil (<1%). Dus feitelijk kost BE de degradatie 0,0 cent. Maak er 0,1 cent van voor dat ene garantiegeval dat zich misschien voor gaat doen.

[ Voor 3% gewijzigd door cj1 op 22-06-2026 14:29 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
dof schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:13:
Hier toch een aFRR (testje?) van 35 minuten (11:38 - 12:15).
(schuin streepje om 12:25 lijkt een glitch)

[Afbeelding]

Als ik naar aFRR staatje van Tennet kijk ziet ik iets correleren...

[Afbeelding]

Maar verder is het nog wat gissen...
kun je nog eens zeggen welke tennet info dit is?
en API productie? (of acceptatie)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 10:42

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

E-Transitie schreef op maandag 22 juni 2026 @ 13:36:
Heeft iemand al eens uitgerekend wat de minimale bid prijs moet zijn die BE kan inschieten op de aFFR biedladder om degradatie van de accu te compenseren?
Tja dat ligt er aan hoe ver je wil gaan. Napkin math: Rating is 10k cycles voor 80% SoH dus 9,64kWh verlies je dan over 10k cycles (niet lineair ook nog eens, als je daar rekening mee wil houden goodluck).

10k cycles met een gemiddelde accu van 90% geeft 433.800kWh * 2 (op en ontladen) = 867.600kWh geschat geladen en ontladen over de levensduur tot 80% SoH.

Dus dan heb je het bij een prijs van €8.468,79 voor de hele accu dus over €1.693,76 als je 20% verliest dus €0,00195/kWh voor de degradatie. Ofwel 1/5ct met deze napkin math vol met fouten waarschijnlijk :+

En dan hebben we het nog niet over de inflatie gedurende die periode want dit doe je niet op een week natuurlijk. En potentiele andere, betere, accus in de tussentijd die de waarde van het systeem laten dalen. Maar mijn kristallen bol is momenteel helaas kapot.

  • fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

jeeedeee schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:23:
Hier net ook een kleine test lijkt het. Niet maximaal vermogen aangezien ik de auto aan het laden ben. [Afbeelding]

Die export is toch mooi meegenomen, want de onbalansprijs is niet heel interessant at the moment.

[edit] en nu weer 1 ... lijkt me niet de standaard activatie, want de onbalansprijzen zijn wel erg laag...
Hier ging er 12 kW het net op, in eerste instantie raar want de feed prijs is negatief en er is regeltoestand 2. Laten we het maar op AFRR houden, over een paar dagen weten we hopelijk meer met een bijgewerkt resultaten overzicht.

Van klussen krijg je grijze haren


  • paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
fenrir schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Hier ging er 12 kW het net op, in eerste instantie raar want de feed prijs is negatief en er is regeltoestand 2. Laten we het maar op AFRR houden, over een paar dagen weten we hopelijk meer met een bijgewerkt resultaten overzicht.
Hier met 10.6 kW

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:54:
En zoals je al gequote had, het is een ladder van laag naar hoog. Als opgeroepen volume groot genoeg is wordt hele ladder geactiveerd tegen dus de hoogste prijs.

Wordt er een kleiner volume geactiveerd, dan alleen de volumes tot aan die prijs van boven naar beneden.
En is de prijs die voor aFRR geldt dan de prijs die onder Activated Power - Regulating - Up/Down staat op de Delta pagina?
Price development:

Highest price Up: price of the activated upward regulation aFRR bid with the highest bidprice (€/MWh)
Midprice: the calculated default activation/imbalance price (€/MWh will be used in the financial settlement when TenneT does not activate any power in the ISP comprising this minute)
Lowest price Down: price of the activated downward regulation aFFR bid with the lowest bidprice (€/MWh)
https://www.tennet.eu/nl-.../balance-delta-12-seconds

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 22-06-2026 14:38 ]


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nu weer wat ontlaadgeweld.

Heb dit de afgelopen dagen vaker gezien, maar op de resultatenpagina wordt alles steevast berekend tegen het normale onbalanstarief. Zou het dashboard nog aangepast moeten worden voor aFRR opbrengsten? Of zijn die opbrengsten pas na een veel langere periode zichtbaar?

  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Wel benieuwd hoe ze bepalen per klant hoeveel hij/zij mag leveren.. schijnbaar gebeurd dit vooraf. Tijdens een aFRR activatie het auto laden gestopt, en de hoeveelheid export bleef op de 7 kW hier... Ondanks dat hij bij een 'normale' activatie naar 16 kW zou schieten...

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jeeedeee schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:52:
[...]

Wel benieuwd hoe ze bepalen per klant hoeveel hij/zij mag leveren.. schijnbaar gebeurd dit vooraf. Tijdens een aFRR activatie het auto laden gestopt, en de hoeveelheid export bleef op de 7 kW hier... Ondanks dat hij bij een 'normale' activatie naar 16 kW zou schieten...
Best logisch denk ik. Ze spreken met Tennet af dat ze een bepaalde tijd x MW opleveren.
Als ze jouw output dan zouden opschalen moeten ze een ander weer downscalen.

  • Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als de meute de auto er aaan hangt heeft de rest profijt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
fenrir schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:29:
[...]

Hier ging er 12 kW het net op, in eerste instantie raar want de feed prijs is negatief en er is regeltoestand 2. Laten we het maar op AFRR houden, over een paar dagen weten we hopelijk meer met een bijgewerkt resultaten overzicht.
Mijn automation laat de SMA stoppen als er bij negatieve prijs een export is.......


Dit is een van die dingen die ik moet uitvogelen, voorheen simpel. leveren met negatieve prijs:afkappen (even generiek gesteld).

Als AFRR dit ook initieert...... moet ik dan wel afschakelen, dan maar wel opwekken.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57
Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:56:
[...]


Best logisch denk ik. Ze spreken met Tennet af dat ze een bepaalde tijd x MW opleveren.
Als ze jouw output dan zouden opschalen moeten ze een ander weer downscalen.
Ja lijkt mij ook prima hoor... waarschijnlijk kijken ze ook naar het verbruik van de afgelopen kwartier oid en dan bepalen ze hoeveel kWh elke klant kan leveren in dat tijdstip.. En op basis daarvan zullen ze wel bepalen hoeveel kW dat is... en vervolgens afschakelen als datgeen is geleverd, hence de exports die vroegtijdig stoppen.

Maar dan heeft het ook nut om iets rustiger te laden... dus Zappi naar eco gezet... et voila... nu lever ik 8 kW... (al lijkt het een standaard activatie.. want hij gaat door tot 15:45)

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 22-06-2026 15:44 ]


  • QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:56
Ik vraag me dus af, met onbalans was het handig om je EV te boosten als er een import-activitie is, wat we konden deduceren aan de hand van de net-import en de batterij-laad-actie. Geldt dat ook als er een aFRR import is? En zo niet, hoe kunnen we dat verschil zien? Dwz, wat is de optimale strategie om nu je EV te laden?

  • dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-06 23:25

dof

paQ schreef op maandag 22 juni 2026 @ 14:27:
[...]

kun je nog eens zeggen welke tennet info dit is?
en API productie? (of acceptatie)
Die van Aritmeester in HA grafiekje.

  • zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:50
Informatie van Balans over aFRR:
Balans biedt op een 15-minuten blok (ISP) per hele megawatts. Daarna in dat ISP stuurt TenneT activaties voor per hele MW tot max wat de hoeveelheid die Balans heeft geboden. Het Balans systeem verdeelt de gevraagde hoeveelheid over alle beschikbare installaties. De verdeling gebeurt op basis van de persoonlijke forecast (gaat hun systeem vandaag vol/leeg, wat is hoogste/laagste % binnen de komende 24 u, etc), hun huidige load, huidige pv, huidige soc. Elke installatie krijgt een andere toewijzing. Continu wordt er gemeten of ze voldoen aan de vraag van TenneT, elke 40 seconden stuurt het systeem bij om te zorgen dat ze op de target van TenneT zitten. Als een activatie langer dan 10 minuten duurt wordt elke 10 minuten heroverwogen welke installaties op dat moment het beste zijn en wordt opnieuw elke installatie aangestuurd met nieuwe waardes.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:15:
Informatie van Balans over aFRR:


[...]
Interessant. Tijd dat er een technisch blogje op balans.nl komt zodat iedereen dit kan nalezen.

Maar ze bieden dus per 1MW blok, hier te zien voor welke prijs dat op de biedladder staat geregistreerd:
https://www.tennet.eu/nl/...twerkdata/biedprijsladder

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:41

Jerra

Beunhaas in wording

Welk ISP identificatienummer hoort bij ons?

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jerra schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:36:
Welk ISP identificatienummer hoort bij ons?
ISP is het nummer van het kwartier.

  • cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Wolly schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:29:
[...]
... bieden dus per 1MW blok, hier te zien voor welke prijs dat op de biedladder staat geregistreerd:
https://www.tennet.eu/nl/...twerkdata/biedprijsladder
Betekent als er € 40 in de kolom voor opregelen staat, dat de laagste (accu) bieder wil leveren voor € 0,04 per kWh, en vandaag van 16:15u (ISP=65) t/m 20:00u (ISP=80) voor € 0,056/kWh?

Bij 30/70, correspondeert dat met € 0,012 en € 0,0168.

Wil aFRR meer opleveren dan (EPEX - opslag), dan moest er vandaag meer vermogen worden opgeroepen dan:
  • 16:15 (€ 0,051 - € 0,0149)/3*10=€0,12 -> 190 MW
  • 17:15 (€ 0,082 - € 0,0149)/3*10=€0,22 -> 230 MW
  • 18:15 (€ 0,122 - € 0,0149)/3*10=€0,357 -> 370 MW (van 455MW)
  • 19:15 (€ 0,136 - € 0,0149)/3*10=€0,403 -> 390 MW (van 443MW)
  • 20:15 (€ 0,196 - € 0,0149)/3*10=€0,603 -> 410 MW (van 432MW)
  • 21:15 (€ 0,202 - € 0,0149)/3*10=€0,623 -> 350 MW (van 411MW)
  • 22:15 (€ 0,155 - € 0,0149)/3*10=€0,467 -> 280 MW (van 440MW)
  • 23:15 (€ 0,140 - € 0,0149)/3*10=€0,417 -> 290 MW (van 460MW)
Of begrijp ik de biedladder en BE systematiek verkeerd?
Hoe zien we wanneer welke hoeveelheid aFRR vermogen werd afgeroepen door Tennet?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j


  • blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:10
wie heeft een sensor voor het eigen verbruik van de Deye gemaakt?

Of wie gebruikt welke berekening daarvoor?

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cj1 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:07:
[...]


Betekent als er € 40 in de kolom voor opregelen staat, dat de laagste (accu) bieder wil leveren voor € 0,04 per kWh, en vandaag van 16:15u (ISP=65) t/m 20:00u (ISP=80) voor € 0,056/kWh?

Bij 30/70, correspondeert dat met € 0,012 en € 0,0168.

Wil aFRR meer opleveren dan (EPEX - opslag), dan moest er vandaag meer vermogen worden opgeroepen dan:
  • 16:15 (€ 0,051 - € 0,0149)/3*10=€0,12 -> 190 MW
  • 17:15 (€ 0,082 - € 0,0149)/3*10=€0,22 -> 230 MW
  • 18:15 (€ 0,122 - € 0,0149)/3*10=€0,357 -> 370 MW (van 455MW)
  • 19:15 (€ 0,136 - € 0,0149)/3*10=€0,403 -> 390 MW (van 443MW)
  • 20:15 (€ 0,196 - € 0,0149)/3*10=€0,603 -> 410 MW (van 432MW)
  • 21:15 (€ 0,202 - € 0,0149)/3*10=€0,623 -> 350 MW (van 411MW)
  • 22:15 (€ 0,155 - € 0,0149)/3*10=€0,467 -> 280 MW (van 440MW)
  • 23:15 (€ 0,140 - € 0,0149)/3*10=€0,417 -> 290 MW (van 460MW)
Of begrijp ik de biedladder en BE systematiek verkeerd?
Hoe zien we wanneer welke hoeveelheid aFRR vermogen werd afgeroepen door Tennet?
Het is voor mij nog onduidelijk. Afgeroepen hoeveelheid aFFR zie je terug onder Activated power- Regulating Up/Down op https://www.tennet.eu/nl-.../balance-delta-12-seconds

Het is ook op minuutbasis zichtbaar op https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices onder Geactiveerd vermogen.

Verder neem ik aan dat er wel meer verdiend kan worden dan de berekening die jij hierboven maakt want die honderden MW's aan afroep zijn echt een uitzondering.

  • ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-06 23:53

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1aHM6K57Uas_RUb9K_CImMiVvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0YnIlx60MCJpD5161TusFDP.png?f=fotoalbum_large

Mooie prijs nu
Pagina: 1 2 ... 6 Laatste