Mooi, dan heeft probleem slechts betrekking op 80% van de pv, niet 100%.paQ schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:46:
[...]
De mi inv productie zit niet in die groene curve.
Hier helemaal geen activaties; er zit toch nog 20 kWh in de accu'sdeejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Ik zie dat jij een aantal exports hebt gehad deze ochtend, bij mij alleen op 5:25. Mijn SOC is nog 46%. Ik heb moeite het algoritme van BE te doorzien. Onbalansprijs van 0.14 maar geen export.
Edit: Nu bij 216,79€/MWh wel een export.
Met onze bevindingen, en de antwoorden van BE - nog steeds zoekende naar de logica.
[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 04-03-2026 08:43 ]
19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries
Hier met een SoC van 33% heb ik ook al deze exports gemist... Had toch graag de accu nog wat lager gezien op zo'n mooie zonnige dag als vandaag... Het algoritme is inderdaad niet te doorzien, gisteren middag voor 4 cent verkocht, en nu wordt er op 21 cent niet geactiveerddeejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Ik zie dat jij een aantal exports hebt gehad deze ochtend, bij mij alleen op 5:25. Mijn SOC is nog 46%. Ik heb moeite het algoritme van BE te doorzien. Onbalansprijs van 0.14 maar geen export.
offtopic, je leeft ‘s nachts? Echte Tweaker!KoningSlakkie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 04:41:
[...]
Ja dan mis ik inderdaad de 14-15 cent of hoger pieken. Dan is het wel weer beter om in de nacht iets goedkoper weer terug in te kopen. Ik moet nog steeds even de onbalans prijzen in Hass krijgen merk ik weer.
@Get!em nu stuur ik dus idd op EPEX in EVCC
Mee eens, als er straks volatiliteit is tussen de goedkope Zonne en Windstroom en de dure gasgestookte stroom is er meer te handelen.KoningSlakkie schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 04:51:
Ik kreeg gisteren al de eerste discussie over energiecontracten vanwege de oorlog.
“Jij hebt toch een dynamisch contract? Ben je dan niet de sjaak?”
Nou dat is precies waarom ik een thuisaccu heb gehaald. Ik denk als deze geopolitieke onzin weer flinke volatiliteit gaat veroorzaken is dat we flink kunnen gaan besparen met onze thuisaccu. Behalve in de winter, dan wordt het extra duur.
Maar we gaan het zien of we aan het juiste eind hebben getrokken.
Het plaatje van @ecn1985 toont geen exports in de ochtend?deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:06:
[...]
Zojuist de resultaten bekeken voor deze 'handelsdagen'.
Op 1 maart 13 kWh geëxporteerd, € 0,56 stroomvoordeel.
Met 13 kWh handelen en 56 cent overhouden is wat mij betreft te mager.
Op 2 maart 28 kWh geëxporteerd, € 3,75 stroomvoordeel.Dit was de dag dat er een spike was.
Het hangt dus puur af van die spaarzame momenten dat er een keer 2,95 per kWh wordt gevraagd of er iets verdiend wordt.
Hier is de accu naar 26% gegaan vannacht. Logisch dat er dan niet meteen weer verkoop acties zijn.jeeedeee schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Hier met een SoC van 33% heb ik ook al deze exports gemist... Had toch graag de accu nog wat lager gezien op zo'n mooie zonnige dag als vandaag... Het algoritme is inderdaad niet te doorzien, gisteren middag voor 4 cent verkocht, en nu wordt er op 21 cent niet geactiveerdmisschien halen ze de dag door elkaar en denken ze dat je 's middags nog veel opwek krijgt en dat in de ochtend er niet meer zoveel opwek wordt verwacht zodat er meer in de accu blijft
Ook dure nachtstroom (ook Epex) door te weinig wind.
Vandaag zou de minst zonnige dag worden aldus de pluim van gisteren, dus hogere SOC start dan gister en eergisteren ook logischer. Wordt wel zonnig, maar paar wolkenvelden. Morgen en overmorgen weer overvloed en volgens huidige verwachting zaterdag weer wolken. Denk dat we het echt van de volatiliteit op zonnige werkdagen rondom de ochtend en avondspits moeten hebben momenteel. En straks met aFFR zullen dat ook de momenten zijn dat we moeten bijspringen of klaarstaan.
Interessante weersituatie die niet goed in de verwachting liggen of moeilijk precies te duiden zijn, worden ook leuk. Bijv veel wind op noordelijke deel Noordzee, en weinig wind thv Zeeland, en een scherpe grens daartussen. Of veel zon op zuid-Nederland met scherpe grens ergens half over Nederland en noorden bewolking. Waarbij de bewolking grens moeilijk te duiden is op 50km of 100km op moment dat Epex tot stand komt. Of een plotseling opkomend onweer die ergens tussen eind middag en begin avond ligt, terwijl de zon veel schijnt.
Tot nog toe is het prima hier na 1 week. De logica zit niet direct in absolute getallen van prijs, maar in relatieve getallen (en dus de volatiliteit daarin) en eventueel zonneoverschotten. Ga er maar eens over nadenken of je zelf de logica incl de blinde voorspelling beter zou doen voor de hele groep batterijen. Ik zie in iedergeval een redelijke logische beweging die meebeweegt op je huisverbruik en PV productie en de dynamische prijzen.
[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 04-03-2026 09:03 ]
Dat is ook waar, maar 21 cent vind ik toch wel heel aantrekkelijk om te verkopen. Gok dat over 4 uur de buyprijs weer rond de 2-3 cent zit en dan maak je toch een verschil mee van 15 cent... Maar snap ook wel dat er nog veel logica niet in het EMS zit, zoals de opwek van de zonnepanelen en b.v. het laden van auto's.Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:57:
[...]
Hier is de accu naar 26% gegaan vannacht. Logisch dat er dan niet meteen weer verkoop acties zijn.
Ook dure nachtstroom (ook Epex) door te weinig wind.
Vandaag zou de minst zonnige dag worden aldus de pluim van gisteren, dus hogere SOC start dan gister en eergisteren ook logischer. Wordt wel zonnig, maar paar wolkenvelden. Morgen en overmorgen weer overvloed en volgens huidige verwachting zaterdag weer wolken. Denk dat we het echt van de volatiliteit op zonnige werkdagen rondom de ochtend en avondspits moeten hebben momenteel. En straks met aFFR zullen dat ook de momenten zijn dat we moeten bijspringen of klaarstaan.
Tot nog toe is het prima hier na 1 week. De logica zit niet direct in absolute getallen van prijs, maar in relatieve getallen (en dus de volatiliteit daarin) en eventueel zonneoverschotten. Ga er maar eens over nadenken of je zelf de logica incl de blinde voorspelling beter zou doen voor de hele groep batterijen. Ik zie in iedergeval een redelijke logische beweging die meebeweegt op je huisverbruik en PV productie en de dynamische prijzen.
Gezien de voorspelde hoge prijzen van vanavond is het natuurlijk ook wel fijn om deze dag te eindigen met een behoorlijk volle accu. Ik ga de auto hier alleen laden als het EMS terug gaat leveren tegen lage prijzen vandaag en hoop met een volle BE accu de avond in te gaan. Achteraf gezien had ik gisteravond de auto ook niet moeten bijladen, en dan had ik waarschijnlijk de activaties wel mee kunnen pakken...
Indedaad niet goed gekeken, het zijn imports.Wolly schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:56:
[...]
Het plaatje van @ecn1985 toont geen exports in de ochtend?
[ Voor 4% gewijzigd door deejeebv op 04-03-2026 09:06 ]
Zijn inderdaad een paar import activaties geweest, waarschijnlijk omdat de soc richting de 5% ging. Door de lage soc wel de export van zojuist gemist helaas.deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:06:
[...]
Indedaad niet goed gekeken, het zijn imports.
Ben benieuwd wat de opwek is vandaag, is wat lager voorspeld we gaan het zien, zolang ik de auto niet laad kom ik ook wel weg als ik met een 50% accu de nacht in ga. Het huisverbruik is op zulke dagen relatief laag.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ben er trouwens achter gekomen dat de getoonde formule niet de formule is die gebruikt wordt.

In de formule die gebruikt wordt is wordt het delen door teken vervangen door het min teken.

In de formule die gebruikt wordt is wordt het delen door teken vervangen door het min teken.
Klopt hoor.JeVe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:35:
Tweakers,
In Don zijn reactie van vorige week was ie vrij helder in de keuzes die nu gemaakt worden. Daar moeten we het op dit moment mee doen denk ik dan.
[Afbeelding]
Ik zie het ook niet als commentaar naar Don, maar verwondering (beetje) maar bovenal willen wij gewoon begrijpen hoe de intelligentie erachter werkt.
En die hebben we nog steeds niet door
Heb je dat met een handscanner gemaakt?JeVe schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:35:
Tweakers,
In Don zijn reactie van vorige week was ie vrij helder in de keuzes die nu gemaakt worden. Daar moeten we het op dit moment mee doen denk ik dan.
[Afbeelding]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Heeft iemand al wel een voorschotnota gehad met daarop een verrekening van Balans Energie? Dat zou met twee maanden gebeuren, maar op mijn voorschotnota van maart staat geen bedrag dat in december zou zijn verdiend.
Ik ben toch malle pietje niet!
Niet compleet, je mist 16-2jeeedeee schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 11:52:
Bij mij zijn sinds vanochtend de resultaten compleet!
[Afbeelding]
Hoe zit het bij jullie op dagen met meer export dan import (kosten technisch)
Die geeft geen gemiddeld tarief. Dat is gewoon een - bij mij.
Die geeft geen gemiddeld tarief. Dat is gewoon een - bij mij.
Ik begreep van Don dat PVned (waar Frank ook gebruikt van maakt) een BRP is. (Geen BSP)Wolly schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:12:
[...]
Hoeft ook niet, om op aFFR te handelen gaan ze via PVNed. Zelfde partij als waar Balans op is aangesloten.
en wat AI uitleg over het verschil:
Bij TenneT zijn dit twee verschillende marktrollen:
• BRP (Balance Responsible Party / Programmaverantwoordelijke)
De BRP is financieel verantwoordelijk voor de onbalans van een portfolio (aansluitingen/klanten). De BRP levert o.a. dagelijks de planning (“E-programma’s”) aan en wordt afgerekend op afwijkingen tussen gepland en gemeten (onbalans). 
• BSP (Balancing Service Provider)
De BSP is de partij die balanceringsdiensten levert aan TenneT (vermogen/energie) om het net in real-time te stabiliseren, zoals FCR, aFRR en mFRR. Daarvoor moet je doorgaans (pre)gekwalificeerd zijn en kunnen reageren op activaties/verzoeken. 
Kort gezegd:
BRP = verantwoordelijk & afgerekend op onbalans in je portfolio.
BSP = levert flexibiliteit/balancing aan TenneT om systeem(on)balans op te lossen.
[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 04-03-2026 15:14 ]
Net een bericht van Don gekregen dat ze bezig zijn met het issue van de 12 kW export CAP. Is wel wat complexer dan de 12 kW import CAP die er was, maar ze hopen het op te lossen zodat er bij mensen met externe omvormers straks ook met meer dan 12kW geëxporteerd kan worden(bij een activatie)...
Verder gaat het ontladen hier lekker, vanaf 14:00 activaties en nu nog een SoC van 77% over voor de hopelijk echt dure uren straks
Verder gaat het ontladen hier lekker, vanaf 14:00 activaties en nu nog een SoC van 77% over voor de hopelijk echt dure uren straks
Had je AI niet voor hoeven gebruiken, staat zo 1 op 1 op de website van tennet. (Zoek op tennet brp en bsp register)paQ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:01:
[...]
Ik begreep van Don dat PVned (waar Frank ook gebruikt van maakt) een BRP is. (Geen BSP)
en wat AI uitleg over het verschil:
[...]
Punt waar deze discussie vandaan komt isFrank Energie die zelf zegt aFFR te gaan ondersteunen. (Persbericht april 2025) . Dat kan dus alleen bij BSP. Ik ben dan benieuwd of ze dat nu al doen of dus ook in een BSP aanmelding procedure zitten.
Alvast een post naar de toekomst, of je mocht van gedachten veranderen:
Deze EMS is compatibel met Deye en leveranciers met open API zoals Frank.
https://docs.eniris.be/en/Controller/Devices/PV-hybrid-and-battery-inverters/DEYE
Deze EMS is compatibel met Deye en leveranciers met open API zoals Frank.
https://docs.eniris.be/en/Controller/Devices/PV-hybrid-and-battery-inverters/DEYE
Interessant, mijn installatie is vandaag gedaan. Iemand een idee hoe ik de omvormer in Homey krijg? Ik heb de Deye geprobeerd maar als ik het IP invoer kan ie m niet vinden.deejeebv schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 20:07:
[...]
[Afbeelding]
Dit is mij advanced flow. Ik heb een drietal variabelen aangemaakt voor de minimale en maximale laadsnelheid en de laadsnelheid als de SOC van de balans batterij onder de 20% komt. Vermogen import is de import op mijn P1 meter.
Voor degene die de onbalansprijzen van onbalansmarkt/mijnbatterij api halen. Ik kreeg een waarschuwing in Homeassistant dat de data te groot werd en de performance van de database van HA onderuithaalde. Ik heb die voorlopig dan ook weer eruit gehaald.
Gaat om de hier genoemde rest call
https://mijnbatterij.nl/help/home-assistant/extra
Gaat om de hier genoemde rest call
https://mijnbatterij.nl/help/home-assistant/extra
[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 04-03-2026 17:40 ]
IP adres van onbalans? Of de IP van de solarman logger. Die laatste moet je hebben. Die maakt zich op je netwerk bekend onder een random nummer.geertkb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:38:
[...]
Interessant, mijn installatie is vandaag gedaan. Iemand een idee hoe ik de omvormer in Homey krijg? Ik heb de Deye geprobeerd maar als ik het IP invoer kan ie m niet vinden.
Ken homey niet, maar zou deze moeten zijn? Gezien protocol en poortnummer kloppen. Onze inverter staat er niet tussen als supported trouwens.
https://homey.app/nl-nl/app/gpm.deye.solarpanel.tcp/Deye-Inverter-(Local---Solarman-V5)/
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 04-03-2026 18:27 ]
Gaat via de Deyecloud.geertkb schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 17:38:
[...]
Interessant, mijn installatie is vandaag gedaan. Iemand een idee hoe ik de omvormer in Homey krijg? Ik heb de Deye geprobeerd maar als ik het IP invoer kan ie m niet vinden.
Dan krijg je ook maar eens in de 5 min een update ofzo?
Die ken ik niet, ga ik ook eens proberen, dat is beter dan via de cloud.Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:26:
[...]
IP adres van onbalans? Of de IP van de solarman logger. Die laatste moet je hebben. Die maakt zich op je netwerk bekend onder een random nummer.
Ken homey niet, maar zou deze moeten zijn? Gezien protocol en poortnummer kloppen. Onze inverter staat er niet tussen als supported trouwens.
https://homey.app/nl-nl/app/gpm.deye.solarpanel.tcp/Deye-Inverter-(Local---Solarman-V5)/
Klopt, ik wist niet dat er ook een app voor lokaal gebruikt was.paQ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:29:
[...]
Dan krijg je ook maar eens in de 5 min een update ofzo?
De Solarman integratie in HA haalt het uit de logger, met topologie logger + Deye inverter. Dat is een sper 5 sec.deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:30:
[...]
Klopt, ik wist niet dat er ook een app voor lokaal gebruikt was.
Ik krijg die app niet geconnect, ik krijg een melding could not auto-detect the logger serial. Enter it manually, dit krijg ik nadat ik het IP adres heb ingevoerd. Helaas zie ik geen optie om het serienummer in te geven. Ook de P1 lees ik via de Iungo.Get!em schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:26:
[...]
IP adres van onbalans? Of de IP van de solarman logger. Die laatste moet je hebben. Die maakt zich op je netwerk bekend onder een random nummer.
Ik gebruik de Deye app overvallen om de SOC te lezen, die verandert in 5 minuten niet heel veel, in 5 minuten maximaal 2kWh, dus max 4%.
Ik heb een extra Eastron modbus meter voor de Deye zitten die ik via Iungo uitlees, dat is realtime.
Ik zou als ik jou was contact opnemen met de ontwikkelaar va die Solarman App for Homey. Het is zijn eerste versie van 2 dagen oud. Heeft dus potentie.deejeebv schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:47:
[...]
Ik krijg die app niet geconnect, ik krijg een melding could not auto-detect the logger serial. Enter it manually, dit krijg ik nadat ik het IP adres heb ingevoerd. Helaas zie ik geen optie om het serienummer in te geven. Ook de P1 lees ik via de Iungo.
Ik gebruik de Deye app overvallen om de SOC te lezen, die verandert in 5 minuten niet heel veel, in 5 minuten maximaal 2kWh, dus max 4%.
Ik heb een extra Eastron modbus meter voor de Deye zitten die ik via Iungo uitlees, dat is realtime.
Als Don het na het lezen van iedere keer deze wens nu nog zijn bedrijfsgeheim niet heeft geopenbaard is er misschien een goede reden voor 😉blue eyes schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Klopt hoor.
Ik zie het ook niet als commentaar naar Don, maar verwondering (beetje) maar bovenal willen wij gewoon begrijpen hoe de intelligentie erachter werkt.
Er is geen intelligentie.blue eyes schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
[...]
Klopt hoor.
Er zijn gewoon drempelwaardes aan SOC waar een bepaalde drempel aan tarief bij hoort.
dus
SOC a, kopen < x; verkopen > y
SOC b, kopen < xb; verkopen > yb
etc
Op aFRR doe je actief biedingen op vraag en aanbod. Dus dan weet je voor dat deel exact wat er gaat gebeuren en tegen welke verdiensten. Dan wordt bovenstaand voorbeeld veel minder relevant. Ik denk niet dat het geheel weg gaat, maar het leeuwendeel zit dan in geplande (of vooraf bekende) activiteit.
Vraag ik mij af.paQ schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:48:
[...]
Er is geen intelligentie.
Er zijn gewoon drempelwaardes aan SOC waar een bepaalde drempel aan tarief bij hoort.
dus
SOC a, kopen < x; verkopen > y
SOC b, kopen < xb; verkopen > yb
etc
Op aFRR doe je actief biedingen op vraag en aanbod. Dus dan weet je voor dat deel exact wat er gaat gebeuren en tegen welke verdiensten. Dan wordt bovenstaand voorbeeld veel minder relevant. Ik denk niet dat het geheel weg gaat, maar het leeuwendeel zit dan in geplande (of vooraf bekende) activiteit.
Ik denk het ook, maar dan ook:
Eergisteren had ik een lagere SOC dan gisteren en werd er geactiveerd, naar het grid toe met lagere tarieven....
Gisteren hogere SOC dan eergisteren, tarieven ook een tijdje 8 - 12 cent, geen enkele activatie...
Dus ja en nee
Ik verwacht het ook niet van Don, maar van ons zelf . Don heeft aangegeven wat hij, zij doen en het plan is.ibak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 22:29:
[...]
Als Don het na het lezen van iedere keer deze wens nu nog zijn bedrijfsgeheim niet heeft geopenbaard is er misschien een goede reden voor 😉
Fair enough.
Probeer het te snappen, zie posting hierboven, lukt niet
Ze zullen wellicht handmatig wat hebben gedraaid aan de knoppen want zon.
Veel zon. Nul import vannacht, behalve sluipstroom, wat toch stiekem is opgelopen tot 1kWh. 13% was de batterij voordat de pv aansprong.paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 08:58:
Ze zullen wellicht handmatig wat hebben gedraaid aan de knoppen want zon.
Ik zat helaas aan 9. Dus in mijn geval was het 'beter' geweest niet te exporteren gisteren, dan had ik nu geen import gehad. Kosten technisch streept het overigens wel soort van weg, maar in wezen ben ik al ruim een week 100% zelfvoorziendend zonder enige im-/export.Get!em schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Veel zon. Nul import vannacht, behalve sluipstroom, wat toch stiekem is opgelopen tot 1kWh. 13% was de batterij voordat de pv aansprong.
De SOC heeft wel even de 5% geraakt vanmorgen, dus als we ook de 100 kunnen aantikken vandaag, dan is dat gunstig. Dan heb ik een hele (halve) cycle gehad met correcte telling. Ik zie sowieso nu dat de SOC steeds meer parallel op en af gaat tussen de accu's. Dat zal ook te maken hebben met de meer gelijkmatige laadstroom.
Vanmiddag sluit ik busbars aan, ter leering en de vermaeck. Ben benieuwd of we zo een perfecte verdeling van de stroom kunnen bewerkstelligen.
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 05-03-2026 09:29 ]
Is er bij jou niet meer bijgeladen nadat je op 9% zat?paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Ik zat helaas aan 9. Dus in mijn geval was het 'beter' geweest niet te exporteren gisteren, dan had ik nu geen import gehad. Kosten technisch streept het overigens wel soort van weg, maar in wezen ben ik al ruim een week 100% zelfvoorziendend zonder enige im-/export.
De SOC heeft wel even de 5% geraakt vanmorgen, dus als we ook de 100 kunnen aantikken vandaag, dan is dat gunstig. Dan heb ik een hele (halve) cycle gehad met correcte telling. Ik zie sowieso nu dat de SOC steeds meer parallel op en af gaat tussen de accu's. Dat zal ook te maken hebben met de meer gelijkmatige laadstroom.
Vanmiddag sluit ik busbars aan, ter leering en de vermaeck. Ben benieuwd of we zo een perfecte verdeling van de stroom kunnen bewerkstelligen.
Helaas gister zonder dat ik het in de gaten had de auto geladen waardoor gisteravond de soc tot 15% was gezakt. Zag dat gedurende de nacht de soc op 20% is gehouden en daaronder er activaties zijn geweest om er weer boven te komen. Overall kom ik nu wel mooi uit qua verbruik opwek en export, mits ik het laden goed afstem.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
5%ecn1985 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:02:
[...]
Is er bij jou niet meer bijgeladen nadat je op 9% zat?
Helaas gister zonder dat ik het in de gaten had de auto geladen waardoor gisteravond de soc tot 15% was gezakt. Zag dat gedurende de nacht de soc op 20% is gehouden en daaronder er activaties zijn geweest om er weer boven te komen. Overall kom ik nu wel mooi uit qua verbruik opwek en export, mits ik het laden goed afstem.
9 kWh import
Er is lang gepoogd hem niet onder de 20 te laten zaken, maar vroeg in de ochtend gingen de tarieven omhoog, en hier thuis het verbruik aan
Ah ik las 9 als 9%, maar ziet er bij mij exact hetzelfde uit, het huisverbruik was hier wat minder, zak tot 14% voordat de opwek start. Inmiddels zonder activaties al weer naar de 33% soc.paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:04:
[...]
5%
9 kWh import
Er is lang gepoogd hem niet onder de 20 te laten zaken, maar vroeg in de ochtend gingen de tarieven omhoog, en hier thuis het verbruik aan
[Afbeelding]
Sindskort een mini-koningslakkie dus ik leef nu ook ‘s nachts inderdaad
Vannochtend was de SOC van de thuis accu 37% en de EV ook 37%
Nu is thuisaccu 29% en EV 45% en ik moet laden naar de 100%. Dus ik hoop dat er een paar flinke activaties komen op negatieve prijzen.
En ik moet zeggen ik snap de algorithme niet helemaal. Ik snap dat er drempelwaardes zijn, maar het lijkt wel alsof deze handmatig af en toe worden bijgesteld aan de hand van verwachte solar en klachten in deze forum.
Nu is thuisaccu 29% en EV 45% en ik moet laden naar de 100%. Dus ik hoop dat er een paar flinke activaties komen op negatieve prijzen.
En ik moet zeggen ik snap de algorithme niet helemaal. Ik snap dat er drempelwaardes zijn, maar het lijkt wel alsof deze handmatig af en toe worden bijgesteld aan de hand van verwachte solar en klachten in deze forum.
Ik zat me vanochtend af te vragen hoe ik dit jaar nog volop gebruik kan maken van salderen als ik nu al m’n zonnestroom netjes opsla en zelf gebruik. Wordt alle export, dus ook die in de avond en nacht ten behoeve van handel, gewoon in mindering gebracht op je verbruik?
Ik weet niet of iemand anders ook een Quooker heeft. Maar thuisaccu (en EVCC) vinden de bijverwarming puls van 2kW niet zo prettig. Telkens een overshoot omdat de thuisaccu moet switchen van laden naar ontladen. Dus dan pakt de Quooker van het net. Tegen die tijd dat de thuisaccu is geschakeld naar ontladen is de Quooker al weer uit en wordt er terug geleverd naar het net.
Quooker zou in de toekomstige modellen hun vermogen in een paar seconden omhoog en omlaag moeten moduleren. Is wat beter voor dit soort opstellingen. Ik merk ook dat de frequentie van de koelkast dipt/lager wordt als de quooker aan gaat sinds dat we de thuisaccu hebben. Ook de GU10 spotjes (dim to warm) dippen milisecondes. Of zeg ik iets raars en was dit altijd al?
Quooker zou in de toekomstige modellen hun vermogen in een paar seconden omhoog en omlaag moeten moduleren. Is wat beter voor dit soort opstellingen. Ik merk ook dat de frequentie van de koelkast dipt/lager wordt als de quooker aan gaat sinds dat we de thuisaccu hebben. Ook de GU10 spotjes (dim to warm) dippen milisecondes. Of zeg ik iets raars en was dit altijd al?
Export over je hoofdmeter ongeacht de oorsprong of reden telt mee voor je salderingsruimte. Dus het wordt inderdaad in mindering gebracht.The Legend schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:24:
Ik zat me vanochtend af te vragen hoe ik dit jaar nog volop gebruik kan maken van salderen als ik nu al m’n zonnestroom netjes opsla en zelf gebruik. Wordt alle export, dus ook die in de avond en nacht ten behoeve van handel, gewoon in mindering gebracht op je verbruik?
Hier de Quooker op een eigen groep / (2p) aardlekautomaat en merk daarmee geen flikkeringen/wijzigingen in vermogen bij andere apparaten.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:32:
Ik weet niet of iemand anders ook een Quooker heeft. Maar thuisaccu (en EVCC) vinden de bijverwarming puls van 2kW niet zo prettig. Telkens een overshoot omdat de thuisaccu moet switchen van laden naar ontladen. Dus dan pakt de Quooker van het net. Tegen die tijd dat de thuisaccu is geschakeld naar ontladen is de Quooker al weer uit en wordt er terug geleverd naar het net.
Quooker zou in de toekomstige modellen hun vermogen in een paar seconden omhoog en omlaag moeten moduleren. Is wat beter voor dit soort opstellingen. Ik merk ook dat de frequentie van de koelkast lager wordt als de quooker aan gaat sinds dat we de thuisaccu hebben. Ook de GU10 spotjes (dim tk warm) kniperen heel kort. Of zeg ik iets raars en was dit altijd al?
[Afbeelding]
Erger mij ook mateloos aan dat ding. Anno 2026 en nog steeds een "dom" apparaat. Snap niet waarom daar nog geen slimmigheidjes zijn ingebouwd en er altijd per direct verwarmd moet worden (terwijl de cilinder het uren warm kan houden).
had graag een optie/add-on gehad dat de Quooker bijvoorbeeld kan verwarmen bij zonnestroom.
Een tijdschakelaar ertussen werkt ook niet, geen stroom = geen kokend water.
Ik ben giga benieuwd naar je bevindingen met de busbar, tof dat je dit doet! Als het je lukt om de perfecte verdeling te krijgen zou een shopping list wel tof zijn voor de componenten.paQ schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 09:27:
[...]
Hier met diagonale plus/min kabels (rood boven) ook na "settelen" nog steeds de bovenste module altijd 10A hoger dan de andere 4. De andere 4 hebben dan weer vrijwel gelijke amperages altijd, soms de onderste een ampere'tje meer. Snap niet echt hoe dit kan. @xah5kiDe jij lijkt kennis van zaken te hebben omtrent de elektra, jij misschien een idee?
Ik zou toch eens kijken naar de temperatuur van de verbindingen. Een warmtebeeldcamera maakt dat meteen duidelijk. Ik kom vanochtend vanaf 5%, met diagonale aansluiting en goed geknepen kabels op amper afwijking.bumble_bee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Ik ben giga benieuwd naar je bevindingen met de busbar, tof dat je dit doet! Als het je lukt om de perfecte verdeling te krijgen zou een shopping list wel tof zijn voor de componenten.
Hier met diagonale plus/min kabels (rood boven) ook na "settelen" nog steeds de bovenste module altijd 10A hoger dan de andere 4. De andere 4 hebben dan weer vrijwel gelijke amperages altijd, soms de onderste een ampere'tje meer. Snap niet echt hoe dit kan. @xah5kiDe jij lijkt kennis van zaken te hebben omtrent de elektra, jij misschien een idee?
Eerlijk gezegd verwacht ik geen grote verbeteringen meer met busbar. Althans niet op het bereik 5-50% SOC.
I keep it in the holes.
edit 12:15
Het loopt nu toch iets uit, maar dat is op basis van calculatie FCC en voltage lijkt me.
Idealiter gaat ie zo even balanceren een uurtje op 100% als ik dat haal.
Nu SOC 61
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 05-03-2026 12:16 ]
Geen Quooker hier, maar wij zien hier ook af en toe een flikkering in de spots. Ik heb nog geen relatie kunnen leggen tot een bepaalde verbruiker.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:32:
[Afbeelding]
Ik zie het met PID regeling aan een COP1 verwarmer van 900W.ecn1985 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:09:
[...]
Geen Quooker hier, maar wij zien hier ook af en toe een flikkering in de spots. Ik heb nog geen relatie kunnen leggen tot een bepaalde verbruiker.
Er is dan constant 'ruis' op de import/export van +/- 400W.
Maar geen geflikker van verlichting
[ Voor 57% gewijzigd door paQ op 05-03-2026 12:18 ]
Is dat gedoe met de Quooker met of zonder off-grid?
ik heb zulke verbruikers niet (in gebruik), nog een erfenis van de 1 fase aansluiting
Het spul is er nog wel in de vorm van een boiler (2500W) en een Grohe Red duo.
De wp heeft een 3kW element dat ik heb uitgeschakeld, defrost doet ie prima zonder dat ding (radiatoren).
ik heb zulke verbruikers niet (in gebruik), nog een erfenis van de 1 fase aansluiting
Het spul is er nog wel in de vorm van een boiler (2500W) en een Grohe Red duo.
De wp heeft een 3kW element dat ik heb uitgeschakeld, defrost doet ie prima zonder dat ding (radiatoren).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ik zie geen verschil in dat gedrag aan GRID of aan LOAD.
Ik heb sinds kort een Combi+ ter vervangen van een regulier 3L kokend water boiler, en sindsdien heb ik die 2kW piekjes ook, maar ik heb geen overshoot. Ik zie dus geen afname van het net op die momenten.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:32:
[Afbeelding]
Dim to warm LED bulbs knipperen hier ook meer sinds de accu.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:32:
[Afbeelding]
Ik heb hier ook een Quooker, maar herken niet 123 dit gedrag.
Is ook identiek aan WP toch, die piekt ook continue met nog wel hogere pieken.
Ik heb de Quooker continue aan staan, afgelopen nacht geen laadsessies van het grid.
Mijn continue load is 400-500 watt..... (ICT, camera's, WP, WTW enz enz). Misschien dat het daarin dan wegvalt.
Ik heb de Quooker continue aan staan, afgelopen nacht geen laadsessies van het grid.
Mijn continue load is 400-500 watt..... (ICT, camera's, WP, WTW enz enz). Misschien dat het daarin dan wegvalt.
Mijn Quooker pakt 2500 watt op 1 fase. Dat trekt m’n warmtepomp nooit.blue eyes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:25:
Met inductie zou dat nog duidelijker moeten zijn, dat is constant aan/uit als hij niet voluit staat.
Inductie telt wel mee omdat je die vaak tijdens dure uren gebruikt, dan heb ik nog een zuinige 1 fase plaat met een stekker (3560W).
Inductie telt wel mee omdat je die vaak tijdens dure uren gebruikt, dan heb ik nog een zuinige 1 fase plaat met een stekker (3560W).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Inductie is zwaar ja. 7,4kW op 1 fase hier. En die moduleert ook in tijd met piekjes.Speedy-Andre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:50:
Met inductie zou dat nog duidelijker moeten zijn, dat is constant aan/uit als hij niet voluit staat.
Dat is toch niet moduleren?
Dat is aan/uit.
Dat is aan/uit.
Klopt.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Export over je hoofdmeter ongeacht de oorsprong of reden telt mee voor je salderingsruimte. Dus het wordt inderdaad in mindering gebracht.
Het is wel zo dat als je in een jaar 1000kWh hebt geïmporteerd en opgeslagen in de accu, uiteindelijk die energie via de accu weer hebt geëxporteerd waardoor er bijvoorbeeld van die 1000kWh een netto export van 850kWh was.
Dan is er voor die 150kWh verlies wel energiebelasting verschuldigd.
In dat opzicht klopt het huidig gerapporteerde “Stroom voordeel” dus ook niet want die houdt geen rekening met omzettingsverlies.
Dit speelt overigens alleen dit jaar nog, volgend jaar is er geen saldering meer.
Met off-grid inderdaadSpeedy-Andre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:18:
Is dat gedoe met de Quooker met of zonder off-grid?
Mijn warmtepomp moduleert wel dusdanig dat de thuisaccu bij kan benen.blue eyes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:25:
Het kan natuurlijk liggen aan de dim to warm lampen omdat die express gevoeliger zijn gemaakt by design. Die heb ik ook een maand later na de thuis accu geplaatst. Maar ik merk het dus ook aan de koelkast compressor.
Ja als je het zo bekijkt zal dat 20-30 euro extra kosten zijn per jaar.Wolly schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:19:
[...]
Klopt.
Het is wel zo dat als je in een jaar 1000kWh hebt geïmporteerd en opgeslagen in de accu, uiteindelijk die energie via de accu weer hebt geëxporteerd waardoor er bijvoorbeeld van die 1000kWh een netto export van 850kWh was.
Dan is er voor die 150kWh verlies wel energiebelasting verschuldigd.
In dat opzicht klopt het huidig gerapporteerde “Stroom voordeel” dus ook niet want die houdt geen rekening met omzettingsverlies.
Dit speelt overigens alleen dit jaar nog, volgend jaar is er geen saldering meer.
Dus jij hebt meer gladde lijnen op je BE dashboard?The Legend schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 12:05:
[...]
Ik heb sinds kort een Combi+ ter vervangen van een regulier 3L kokend water boiler, en sindsdien heb ik die 2kW piekjes ook, maar ik heb geen overshoot. Ik zie dus geen afname van het net op die momenten.
De thuisaccu reageert bij mij sneller als deze al aan het ontladen is. Vervolgens iets meer ontladen is snel geregeld. Als de accu aan het laden is uit solar en moet vervolgens ontladen omdat de Quooker aanspringt dan krijg ik een overshoot.
Opzich niet erg maar het is niet perfect
Jazeker, dat is inderdaad zo. Zelf verwacht ik wel dat ik in de zomermaanden minder kan salderen als voorheen. Dit omdat ik en geen extra accu modules heb genomen, en de prijzen dan lager of negatief zijn en het voordeliger is om de boel uit te zetten. Dus nu al mooi beginnen met terugleveren waar kan en een beetje salderingsruimte opbouwen kan geen kwaad denk ik...KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:35:
[...]
Export over je hoofdmeter ongeacht de oorsprong of reden telt mee voor je salderingsruimte. Dus het wordt inderdaad in mindering gebracht.
Simpele oplossing.... meer panelen leggen zodat hij niet meer hoeft te switchen...KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:38:
[...]
Dus jij hebt meer gladde lijnen op je BE dashboard?
De thuisaccu reageert bij mij sneller als deze al aan het ontladen is. Vervolgens iets meer ontladen is snel geregeld. Als de accu aan het laden is uit solar en moet vervolgens ontladen omdat de Quooker aanspringt dan krijg ik een overshoot.
dan heet het 'pendelen'Get!em schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:09:
[...]
Klopt, aan/uit. (Moduleren in tijd noem ik dat, want doel is 50% warmte, dan dus 50% aan en 50% uit
Ik weet dat je een grap maakt maar ik ga er toch serieus op reagerenjeeedeee schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:42:
[...]
Simpele oplossing.... meer panelen leggen zodat hij niet meer hoeft te switchen...
Het probleem merk ik nu dus op met zonnenladen.
De oplossing is voor nu EVCC zo instellen dat de EV iets meer op NOM+100 watt moduleert. Dus dat de thuisaccu langzaam mogelijk maar steady ontlaadt met ~100 watt ipv laden. Zodat de thuisaccu sneller bijspringt als de Quooker explosief aanspringt. Nog steeds overshoot maar iets minder lang.
Betreft de panelen
Ik heb dus nu maximaal aantal panelen, geen dakpannen meer te zien. Zelfs tegen advies van iedereen heb ik twee weken voor de thuisaccu installatie op 12 panelen laten plaatsen op 320 graden noord-west. Op dit moment een clear-sky opbrengst van 4.3 kWh per dag
De thuisaccu vangt vooral mijn zuidkant op. De noordkant verbuik ik wat directer.
Zodra ik een overkapping neem zal ik zeker een aantal panelen bijleggen en DC koppelen met de Deye. Ik merk met een gasloze woning + EV dat je nooit genoeg panelen en vermogen kan hebben (herfst/winter).
In het BE dashboard zie ik wel de pieken, maar mijn P1 data via HW laat die pieken niet zien.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 13:38:
[...]
Dus jij hebt meer gladde lijnen op je BE dashboard?
HW laat het gemiddelde zien over een periode van 5 minuten. In HW is bij mij de lijn ook vlak inderdaad.The Legend schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:19:
[...]
In het BE dashboard zie ik wel de pieken, maar mijn P1 data via HW laat die pieken niet zien.
idd - in zomer kan je ze uitzetten, en in de winter heb je er nooit genoeg!KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:14:
Zodra ik een overkapping neem zal ik zeker een aantal panelen bijleggen en DC koppelen met de Deye. Ik merk met een gasloze woning + EV dat je nooit genoeg panelen en vermogen kan hebben (herfst/winter).
Ik heb dat ook gedaan, maximale aantal van 20 panelen op het dak laten leggen (9500wp), en ik merk de laatste dagen en in de winter helemaal dat ik er nog wel een paar kan gebruiken. Zeker als ik in de toekomst van de stadsverwarming af ga en verder ga elektrificeren.KoningSlakkie schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 14:14:
[...]
Ik weet dat je een grap maakt maar ik ga er toch serieus op reageren![]()
![]()
Het probleem merk ik nu dus op met zonnenladen.
De oplossing is voor nu EVCC zo instellen dat de EV iets meer op NOM+100 watt moduleert. Dus dat de thuisaccu langzaam mogelijk maar steady ontlaadt met ~100 watt ipv laden. Zodat de thuisaccu sneller bijspringt als de Quooker explosief aanspringt. Nog steeds overshoot maar iets minder lang.
Betreft de panelen
Ik heb dus nu maximaal aantal panelen, geen dakpannen meer te zien. Zelfs tegen advies van iedereen heb ik twee weken voor de thuisaccu installatie op 12 panelen laten plaatsen op 320 graden noord-west. Op dit moment een clear-sky opbrengst van 4.3 kWh per dag![]()
![]()
![]()
De thuisaccu vangt vooral mijn zuidkant op. De noordkant verbuik ik wat directer.
Alleen bij warmtepompen
Moduleren is volledig correct hier, er zijn meerdere technische manieren om vermogen te begrenzen natuurlijk
Hier ook een Quooker en af en toe korte dim in de lichten. Tevens frequente spikes op de lijn, waarschijnlijk door de Quooker?
Bij ons zit die op een normale WCD aangesloten zie ik, in de meterkast samen met andere verbruikers van de keuken en woonkamer op een groep lijkt het.
Is het een idee om er een slimme stekker tussen te zetten om bv een timer te activeren zodat die niet 24u/dag activaties geeft?
Bij ons zit die op een normale WCD aangesloten zie ik, in de meterkast samen met andere verbruikers van de keuken en woonkamer op een groep lijkt het.
Is het een idee om er een slimme stekker tussen te zetten om bv een timer te activeren zodat die niet 24u/dag activaties geeft?
Wat is precies het probleem dan met die 'Quooker spikes'?
En is dat alleen als je een offgrid setup hebt?
Dan werkt je kokend water optie niet meer.TheEye schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:51:
Volgens mij heeft de Quooker een aansluitwaarde van 2200W en kan je deze verder op eigen groep zetten.
Ik vind het maar vreemd. Resistieve loads hebben geen inrushcurrent, zoals een electromotor dat wel heeft. Weten jullie zeker dat je niet gewoon een algemeen lichte voltageval ziet omdat ze op dezelfde groep hangen als de keuken? Eg zie je het ook in bypass mode?
Zodra die uit staat geen koken water kan ik mij voorstellen, maar tussen 22:30-06:00 hoeft dat ook niet, scheelt weer sluimer verbruik. Vanaf het moment dat de stroom er weer op gaat door de timer gaat hij wel weer opwarmen lijkt mij toch? Of heeft de Quooker bepaalde eigenschappen dat die 24u/dag aan de stroom moet hangen?Source90 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:58:
[...]
Dan werkt je kokend water optie niet meer.
Volgens mij heeft de Quooker een aansluitwaarde van 2200W en kan je deze verder op eigen groep zetten.
@scoobs , die dips had ik voor de accu ook al, dus is niet nieuw, wel iets merkbaarder nu mogelijk maar hou mn handen er niet voor in het vuur
Een Quooker is niet een extreme verbruiker.....
[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 05-03-2026 20:11 ]
Hier gemiddeld 300kWh op jaarbasisblue eyes schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:10:
Een Quooker is niet een extreme verbruiker.....
Iets minder dan een 1/dag
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 05-03-2026 20:14 ]
Voor de hoeveelheid warm water is dat relatief best veel ja. Hier 900kWh tapwatervat (via warmtepomp), incl afwaswater en douchen en voor volledigheid waterkoker en koffie erbij opgeteld.Source90 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Hier gemiddeld 300kWh op jaarbasis![]()
Iets minder dan een 1/dag
Hier gaat 300kWh de wpb in waar ik alles mee doe (douche, bad, vaat afspoelen), echter ben ik zuinig.
Ik heb Philips 'warm glow' lampen en die flikkeren eerder dan andere, Hue flikkert totaal niet.
Hopelijk blijft dat straks zo, eerst zonder off-grid en later met middels wat beter materiaal.
Vandaag dan toch maar de kruipruimte in gegaan, ik kon zowaar achterin komen door een pad te graven waarna ik een strook tot onder de fundering vrij maakte.
In een iets andere richting kon ik een lange steel vanuit de tuin verder krijgen zonder iets hards te raken.
Lastig om te bepalen waar ik uit kwam, maar het was net meer dan 2m van de muur bij het gat in de tuin.
:strip_exif()/f/image/sRL1c7rv4xv25Qh4qB3FcNlk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/1vgMxQwuCHSO4t3d9Y2KdnxS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Best onhandig om klem tussen de balken foto's te maken maar het is gelukt
Morgen nog maar een keer de steel van buiten naar binnen brengen en hopen dat ik hem in de kruipruimte zie.
De aanhouder wint, er zijn straks toch minder (extra) gaten nodig.
Ik denk dat we kabels invoeren het beste van buiten naar binnen kunnen doen, de lengte tot in de schuur is voor alle kabels gelijk.
De 2 pv strings is wat lastiger, daar zijn 2 gaten in de vloer voor nodig en ze gaan door een koof, allemaal best krap en bij de wpb kan ik er waarschijnlijk alleen zelf bij komen (smal hok en je moet je er langs wurmen).
Ik heb Philips 'warm glow' lampen en die flikkeren eerder dan andere, Hue flikkert totaal niet.
Hopelijk blijft dat straks zo, eerst zonder off-grid en later met middels wat beter materiaal.
Vandaag dan toch maar de kruipruimte in gegaan, ik kon zowaar achterin komen door een pad te graven waarna ik een strook tot onder de fundering vrij maakte.
In een iets andere richting kon ik een lange steel vanuit de tuin verder krijgen zonder iets hards te raken.
Lastig om te bepalen waar ik uit kwam, maar het was net meer dan 2m van de muur bij het gat in de tuin.
:strip_exif()/f/image/sRL1c7rv4xv25Qh4qB3FcNlk.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/1vgMxQwuCHSO4t3d9Y2KdnxS.jpg?f=fotoalbum_medium)
Morgen nog maar een keer de steel van buiten naar binnen brengen en hopen dat ik hem in de kruipruimte zie.
Ik denk dat we kabels invoeren het beste van buiten naar binnen kunnen doen, de lengte tot in de schuur is voor alle kabels gelijk.
De 2 pv strings is wat lastiger, daar zijn 2 gaten in de vloer voor nodig en ze gaan door een koof, allemaal best krap en bij de wpb kan ik er waarschijnlijk alleen zelf bij komen (smal hok en je moet je er langs wurmen).
Succes! Gaat vast lukken!Speedy-Andre schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 21:33:
Hier gaat 300kWh de wpb in waar ik alles mee doe (douche, bad, vaat afspoelen), echter ben ik zuinig.
[Afbeelding][Afbeelding]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Geen einde van de wereld, ik wou even mijn ervaring delen.Wolly schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 19:53:
Wat is precies het probleem dan met die 'Quooker spikes'?
Het kleine probleem dat 2.2kW die abrupt ingeschakeld wordt, zorgt voor een dip op de fase. Wat dus zichtbaar is bij een dimbare lamp en wat hoorbaar is bij een koelkastcompressor. Althans bij mij zit de Quooker als het goed is op een eigen groep.
Voor de rest wijs ik gewoon op een apparaat waar de thuisaccu niet goed mee om kan gaan. Dat is de Quooker, maar eigenlijk ook mijn koffiemachine en de strijkijzer/stoom machine. Waarbij de reactiesnelheid te traag is van het accusysteem waardoor er een overshoot ontstaat. Vooral als dat betekent dat er van laadmodus geswitcht moet worden naar een ontlaadmodus of vice versa.
Overigens ook een bekend probleem bij andere accus zoals de marstek vebus die ik ooit in gedachte had.
Bij de wasmachines en vaatwasser is de verwarmingselement veel langer aan waardoor het geen probleem is.
In de praktijk geen ramp. Het viel mij op, ik wil het niet groter maken dan dat het is.
Ik heb geprobeerd met een tijdschakelaar de Quooker uit te zetten in de nacht. Maar dat heeft die ene keer toch een negatief effect gehad op de WAF-score. Het verbruik wat ik bespaar is eigenlijk laag genoeg dat ik me daar niet druk om maak. In totaal 375 kWh per jaar. Achja
Gisteravond de EV opgeladen na thuis komst, uit de accu. Geladen totdat de BE accu 22% was, de rest wilde ik voor de avond/nacht bewaren. Maar precies de hele nacht heeft de omvormer op bypass gestaan als het ware, de accu is nog steeds 22% en ik zie op de P1 meter dat de hele nacht ik gewoon van het net gehaald heb zonder activaties of opladen/ontladen van de BE accu.
Ik snap dat hij iets van marge aanhoud, maar 22% en dan de hele nacht er geen druppel bij/af halen voelt alsof je blijkbaar een goed stuk niet gebruikt van je accu? Hebben meer mensen dit?
Ik moet nu zo weg naar een klant dus weinig tijd, maar eigenlijk zou je nu per accu willen weten hoe vol die is ipv alleen deze gemiddelde (maar dat gaat niet via de deye uitlezen via Solarman toch?)
:strip_exif()/f/image/epkdd0SiOfVf2sAkxLiuWWIc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap dat hij iets van marge aanhoud, maar 22% en dan de hele nacht er geen druppel bij/af halen voelt alsof je blijkbaar een goed stuk niet gebruikt van je accu? Hebben meer mensen dit?
Ik moet nu zo weg naar een klant dus weinig tijd, maar eigenlijk zou je nu per accu willen weten hoe vol die is ipv alleen deze gemiddelde (maar dat gaat niet via de deye uitlezen via Solarman toch?)
:strip_exif()/f/image/epkdd0SiOfVf2sAkxLiuWWIc.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Nomad op 06-03-2026 08:04 ]
Hier heb de 5% soc aangetikt, wordt geen marge aangehouden.Nomad schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:59:
Gisteravond de EV opgeladen na thuis komst, uit de accu. Geladen totdat de BE accu 22% was, de rest wilde ik voor de avond/nacht bewaren. Maar precies de hele nacht heeft de omvormer op bypass gestaan als het ware, de accu is nog steeds 22% en ik zie op de P1 meter dat de hele nacht ik gewoon van het net gehaald heb zonder activaties of opladen/ontladen van de BE accu.
[Afbeelding]
Nope. Althans het lijkt erop van niet.Nomad schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 07:59:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan zou er een ander accu protocol moeten worden gebruikt, maar volgens mij houdt dat ook in dat je in de Deye moet specificeren wat de max en min specs van de cellen moeten zijn. Dan niet meer CAN gebruiken maar RS485 en dan moet he mogelijk zijn alle losse accu‘s los te kunnen uitlezen.
Aan de andere kant: als de SOCS parallel zouden bewegen met elkaar, dan klopt het gemiddelde ook gewoon.
Check vraag - weinig activaties gezien, bij jullie ook? De prijzen waren gelijk, soms lager, soms hoger, dan eergisteren toen er wel veel geexporteerd is.
Even kijken of iedereen die ervaring had gisteren.
De accu loopt vol als het niet dagelijks wordt geleegd
(ik had gisteren al 51 kWh opbrengst).
De accu loopt vol als het niet dagelijks wordt geleegd
[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 06-03-2026 08:54 ]
Ik heb ook geen activaties gehad. Krijg de indruk dat het per dag wel verschilt, onafhankelijk van de prijzen. Misschien zijn ze ook gewoon aan het experimenteren met verschillende instellingen.
Busbars zitten er aan. Als je je accu stack niet naar voren kunt roteren, dan is dat nog best een behoorlijke klus in onhandig gevouwen posities 
Nu eens kijken wat het doet met wat hogere stromen. Nu zo tussen de 0 en 7A is de afwijking ten hoogste 0.3A.
Nu eens kijken wat het doet met wat hogere stromen. Nu zo tussen de 0 en 7A is de afwijking ten hoogste 0.3A.
Gisteravond bij mij 12 kWh geëxporteerd, na 0:00 nog eens 4.9 kWh.blue eyes schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:41:
Check vraag - weinig activaties gezien, bij jullie ook? De prijzen waren gelijk, soms lager, soms hoger, dan eergisteren toen er wel veel geexporteerd is.
De accu loopt vol als het niet dagelijks wordt geleegd(ik had gisteren al 51 kWh opbrengst).
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Dan heb je vast heel vol gezeten.Sportmind schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Gisteravond bij mij 12 kWh geëxporteerd, na 0:00 nog eens 4.9 kWh.
Hier 24kWh import vannacht.
Warmtepomp moest aan de bak vanwege de vorst (gisternacht nog harder vanwege mist en defrosts) en EV werd naar minimaal 200km range geladen.
Batterij zat op 5% vanochtend.
Warmtepomp moest aan de bak vanwege de vorst (gisternacht nog harder vanwege mist en defrosts) en EV werd naar minimaal 200km range geladen.
Batterij zat op 5% vanochtend.
Vraag ik dacht gister te laden op de eco+ modus van de Zappi, dus alleen overschot, dit werkt niet. Lijkt erop dat de Zappi geen overschot meet terwijl er wel opwek is. Panelen zitten aangesloten op de Deye. Moeten de CT klemmen anders worden geplaatst of heeft het een andere rede?
Gisteren had ik het geluk dat ik 2x een bijna lege auto moest laden, eentje overdag (tijdens de zon) eraan gelegd. Helaas regeling nog niet was het zou moeten zijn vanuit mijn kant, maar hij is goed volgedruppelt. Savonds andere auto eraan (voordeel dat dit met de zakelijke pas ging) stroom prijs was toen wel een stuk hoger.
Desondanks weinig gekke zaken:
☀️12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |🔋Balans energie 48,2kWh batterij |
Wel interessant dat hij zelfs op de bodem van de SOC niet gaat laden tenzij de prijs rond de 8ct ligt.epicfailguy23 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:55:
Gisteren had ik het geluk dat ik 2x een bijna lege auto moest laden, eentje overdag (tijdens de zon) eraan gelegd. Helaas regeling nog niet was het zou moeten zijn vanuit mijn kant, maar hij is goed volgedruppelt. Savonds andere auto eraan (voordeel dat dit met de zakelijke pas ging) stroom prijs was toen wel een stuk hoger.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/VRDmGwwWp0MMgoPsFU5XVUg5.gif?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZU50UNMQN9IKFxNhHmkOH4dS.png?f=fotoalbum_large)