Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 30 31 Laatste
Acties:

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:31
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:03:
Je belast je accu ook wel extra he. En als je 35 kWh uit je accu overhevelt naar de auto, dan zit je vervolgens weer met een lege huisaccu. Ik heb afgelopen nacht 77 kWh op EPEX prijzen geladen. Dan weet ik ook gewoon wat ik betaal, en mijn accu niet aangesproken :)

Een SAP is daarvoor zo gek nog niet. En tegen de tijd dat er PV overschot dreigt, laat ik wel middels de activaties van de EMS meeliften op de PAP of PV overschot pakken. Dan zit er gratis stroom in de auto.

Persoonlijk vind ik dat de werkgever gewoon een vast (reëel) bedrag moet vergoeden. Bijv de publieke laadpaal minus 10 cent, ik noem maar een zijstraat. Het mag niet jouw zorg zijn om je in allerlei bochten te wringen om je eigen duur betaalde voorzieningen niet onnodig te belasten en aan te spreken.
Precies dat laatste, want vind het allemaal wel leuk met EPEX + toeslag maar over de inversteringskosten om EPEX prijzen uberhaupt mogelijk te maken wordt geen rekening gehouden.

De vrouw zal inderdaad ook een EV gaan rijden en daarmee vind ik het prima om op te nemen in mijn energiecentrale maar dat is mijn eigen zorg.

Een SAP kan inderdaad nog eens een uitkomst bieden maar ook daarbij vind ik het een hoop gedoe ten onwille van de werkgever. De EV is al een soort van door de strot geduwd ding.

Voor nu houdt ik mij denk ik vast aan alleen auto laden bij PV overschot als de thuisbatterij voldoende SOC heeft en anders niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 08-12-2025 13:12 ]

__/`\__/`\__

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:45:
HA 2025-12 heeft nu ook de mogelijkheid (eindelijk!) om ook vermogens te tonen ipv alleen maar de energie per uur.

[Afbeelding]
Dan zou je Power Flow Plus card + Period selector card eens moeten proberen ;)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:33
Ik ga proberen om te kijken of ik een vaste prijs kan afstemmen met de werkgever....

Zoals gezegd, ik laad zo'n 8000 kWh per jaar thuis. Als het veel gedoe gaat geven, prima, ga ik wel naar de snelweg om te laden.
Beiden maar zaken toegeven, ik wil geen eenzijdige case.

Relatie met HR is goed, komen er altijd uit met bijzondere situaties ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:02

paQ

Mistacal schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:11:
[...]

Precies dat laatste, want vind het allemaal wel leuk met EPEX + toeslag maar over de inversteringskosten om EPEX prijzen uberhaupt mogelijk te maken wordt geen rekening gehouden.

De vrouw zal inderdaad ook een EV gaan rijden en daarmee vind ik het prima om op te nemen in mijn energiecentrale maar dat is mijn eigen zorg.

Een SAP kan inderdaad nog eens een uitkomst bieden maar ook daarbij vind ik het een hoop gedoe ten onwille van de werkgever. De EV is al een soort van door de strot geduwd ding.
EPEX is gewoon een gevolg van Een dynamisch contract. Dus ik snap dat dat het 'eerlijkst' is voor de werkgever. Alleen zo is jouw huisaansluiting (niet meer) ingericht icm een grote accu.
Je KUNT er aan 'verdienen' door alleen je auto te laden op de allerduurste EPEX tarieven, maar je auto zal meer energie willen doorgaans dan je thuis accu. Dus het gevaar daarbij is dat je je accu leegtrekt waarna je tegen een nog onbekend tarief je eigen accu weer moet vullen.
Het is echt koffiedik kijken hoe dat er in de praktijk bij een ieder zal uit gaan zien.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ

paQ

blue eyes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:15:
Ik ga proberen om te kijken of ik een vaste prijs kan afstemmen met de werkgever....

Zoals gezegd, ik laad zo'n 8000 kWh per jaar thuis. Als het veel gedoe gaat geven, prima, ga ik wel naar de snelweg om te laden.
Beiden maar zaken toegeven, ik wil geen eenzijdige case.

Relatie met HR is goed, komen er altijd uit met bijzondere situaties ;)
Dat, of een SAP op kosten van de werkgever. :)

• blue eyes
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:19:
[...]

Kan ook, maar ik zou dan ook de panelen gekoppeld willen hebben, maar wacht, ook voor de accu :D

Dat bijt elkaar....

• Mistacal
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:19:
[...]

Dat zou voor de werkgever nog het meest voor hand liggend zijn om op te nemen in contractje. Wij krijgen nu ook een contractje voor de laadpaal en de aanleg ervan, daar kunnen ze zo een SAP in opnemen en de voorwaarden voor een energieleverancier kunnen bepalen. Dan heeft de werknemer er geen omkijken naar en is het nagenoeg in voleldig beheer bij de werkgever, Lijkt me ook alemaal zeer inzichtelijk voor de werkgever.

__/`\__/`\__

• blue eyes
Mistacal schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:20:
[...]

Dat zou voor de werkgever nog het meest voor hand liggend zijn om op te nemen in contractje. Wij krijgen nu ook een contractje voor de laadpaal en de aanleg ervan, daar kunnen ze zo een SAP in opnemen en de voorwaarden voor een energieleverancier kunnen bepalen. Dan heeft de werknemer er geen omkijken naar en is het nagenoeg in voleldig beheer bij de werkgever, Lijkt me ook alemaal zeer inzichtelijk voor de werkgever.
Voordeel van thuisladen zijn je panelen; "gratis" stroom. Ik begrijp dat de panelen aan de PAP of SAP gekoppeld moeten zijn, het is niet shared...... (ik hoop dat ik abuis ben :D )

Maar wat je zegt, voor de werkgever is dit best handig om dat zo in te regelen.

Ik heb een laadpaal, verplicht, maar betaald door werkgever, geleverd en beheerd door de leasemij.
Na afloop van contract is de paal van mij en wordt beheer overgedragen (andere software, etc).
De prijzen zijn de prijzen van mijn energie contract die ik basis van vertrouwen op de website invoer.

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 08-12-2025 13:26 ]

• Mistacal
blue eyes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:23:
[...]

Voordeel van thuisladen zijn je panelen; "gratis" stroom. Ik begrijp dat de panelen aan de PAP of SAP gekoppeld moeten zijn, het is niet shared...... (ik hoop dat ik abuis ben :D )

Maar wat je zegt, voor de werkgever is dit best handig om dat zo in te regelen.

Ik heb een laadpaal, verplicht, maar betaald door werkgever, geleverd en beheerd door de leasemij.
Na afloop van contract is de paal van mij en wordt beheer overgedragen (andere software, etc).
De prijzen zijn de prijzen van mijn energie contract die ik basis van vertrouwen op de website invoer.
Bij ons inderdaad niet anders. Dat gratis stroom in de auto gooien zie ik nog wel zitten inderdaad zonder een SAP te nemen, ligt even aan het voorstel wat er ooit gaat komen vanuit E-flux.

__/`\__/`\__

• paQ

paQ

blue eyes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:20:
[...]

Kan ook, maar ik zou dan ook de panelen gekoppeld willen hebben, maar wacht, ook voor de accu :D

Dat bijt elkaar....
uh nee?
Die gaan gewoon op je PAP / BE accu.
(Desnoods zet je een omschakelaar op de PV tussen PAP en SAP)

• Mistacal
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:29:
[...]

uh nee?
Die gaan gewoon op je PAP / BE accu.
(Desnoods zet je een omschakelaar op de PV tussen PAP en SAP)
Dat zou dan denk ik beetje best of both worlds zijn.

Bij overschot PV + Batterij vol = overschakelen SAP + autoladen.

__/`\__/`\__

• paQ

paQ

Mistacal schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:30:
[...]

Dat zou dan denk ik beetje best of both worlds zijn.

Bij overschot PV + Batterij vol = overschakelen SAP + autoladen.
Ja, maar ook dat raak je zat hoor ;)
Het eenvoudigst is gewoon een vast tarief afspreken en kijken wanneer (en waar) het jou uitkomt om te laden.

Een dynamisch contract hebben en dat de werkgever dan het kwartier tarief afrekent vind ik wel zeer in het voordeel van de werkgever eerlijk gezegd. De volgende stap is dan dat ze zeggen: voortaan mogen alle auto's thuis alleen nog maar tussen 01:00 en 06:00 opgeladen worden

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 08-12-2025 13:32 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:46
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:09:
[...]

Je moet bij grid, PV en batterij nu ook de vermogenssensoren ingeven.
Bij PV staat dat er m.i. verkeerd vertaald, want beide regels vragen om energie, ipv vermogen.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMZ4REHiRsg2v_sZeFSJPoS9-f4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W0Zr6O15rC0alLff9qDIfoYj.png?f=fotoalbum_large

Thanks werkt nu :)

• Mistacal
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:32:
[...]

Ja, maar ook dat raak je zat hoor ;)
Het eenvoudigst is gewoon een vast tarief afspreken en kijken wanneer (en waar) het jou uitkomt om te laden.

Een dynamisch contract hebben en dat de werkgever dan het kwartier tarief afrekent vind ik wel zeer in het voordeel van de werkgever eerlijk gezegd. De volgende stap is dan dat ze zeggen: voortaan mogen alle auto's thuis alleen nog maar tussen 01:00 en 06:00 opgeladen worden
Precies daar ben ik dan "bang" voor dat de werkgever gaat bepalen wanneer ik wel en niet gebruik mag maken van mijn laadpaal en mijn eigen energienetwerk.

We gaan het wel meemaken en kijk ook nog even met een schuin oog naar SAP/PAP wisseling van de PV. Zag dat je al een topic over de schakelaar hebt :D

__/`\__/`\__

• paQ

paQ

De zon was wel heel vroeg op bij jou dan ;)

• blue eyes
Ik hoef echt niet het randje naar de voordelen op te zoeken.
Ik wil een afspraak, werkende techniek, waar beide kanten bij winnen.

Eenvoudig, transparant.

Maar volg dit met interesse :D

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
Ik heb met mijn werkgever een vast tarief afgesproken voor het thuis laden auto.
Dat was toen gebaseerd op een bedrag wat gemiddeld de stroom kost + een x bedrag om de kosten van laadpaal (zelf aangeschaft) + kosten eflux admin ect.

Hoe ik mijn stroom opwerk zal mijn werkgever een worst zijn (dat ik in de zomer zo goed als alles op mijn 'gratis' stroom van mijn zonnepanelen ect doe zal hem wel goed zijn. Kosten zit ik nu dacht ik rond de 40cent/kWh, als ik naar een openbare paal in de wijk zal gaan worden de kosten tussen de 65-75cent/kWh dus het is een win win.

Dadelijk met de batterij (hopelijk woensdag) zal er weinig verandering hierin plaatsvinden, omdat ik nu nog steeds stroom 'goedkoop' kan inkopen en in de zomer ik min gratis stroom ook nog eens opvang. Links of rechtsom maakt het weinig denk ik.

Maar dat is een mooie exercitie als de batterij staat om mooi uit te nivelleren wat de winst is.

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:37:
[...]

De zon was wel heel vroeg op bij jou dan ;)
Hmm fair point :9

Heb daar de entity huidige productie zonnepanelen geselecteerd dit is in Watt. Nu ik er zo naar kijk klopt dat niet helemaal.

Entity aangepast naar last measured value en dit geeft een beter beeld. >:)

[ Voor 11% gewijzigd door 0xygen500 op 08-12-2025 13:45 ]

• blue eyes
epicfailguy23 schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:41:
Ik heb met mijn werkgever een vast tarief afgesproken voor het thuis laden auto.
Dat was toen gebaseerd op een bedrag wat gemiddeld de stroom kost + een x bedrag om de kosten van laadpaal (zelf aangeschaft) + kosten eflux admin ect.

Hoe ik mijn stroom opwerk zal mijn werkgever een worst zijn (dat ik in de zomer zo goed als alles op mijn 'gratis' stroom van mijn zonnepanelen ect doe zal hem wel goed zijn. Kosten zit ik nu dacht ik rond de 40cent/kWh, als ik naar een openbare paal in de wijk zal gaan worden de kosten tussen de 65-75cent/kWh dus het is een win win.

Dadelijk met de batterij (hopelijk woensdag) zal er weinig verandering hierin plaatsvinden, omdat ik nu nog steeds stroom 'goedkoop' kan inkopen en in de zomer ik min gratis stroom ook nog eens opvang. Links of rechtsom maakt het weinig denk ik.

Maar dat is een mooie exercitie als de batterij staat om mooi uit te nivelleren wat de winst is.
Ik wil voorstellen om de prijzen die ik nu van Engie heb, vaste prijzen (ongeveer 29 cent) te continueren.

• paQ

paQ

blue eyes schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:50:
[...]

Ik wil voorstellen om de prijzen die ik nu van Engie heb, vaste prijzen (ongeveer 29 cent) te continueren.
Dan issie spekkoper. Ik zou er 35 van maken eigenlijk.

We raken wel een beetje offtopic, maar auto laden met een grote accu is wel een dingetje zo blijkt.
Grofweg heb je deze opties:
1. laden uit de accu
2. meeliften op de activaties en dan zelf verdelen hoeveel er naar de auto gaat en hoeveel naar de accu
3. meeliften op de activaties + tussen de activaties (max 8 min) uit de accu laten laden.
4. een SAP laten aanbrengen en op EPEX prijzen laden icm loadbalancing op je hele groepenkast.
5. niet thuis laden :+

En dan is jouw werkgever met 4 het best af als het ook voor jou zelf nog eerlijk moet blijven, want het alternatief is optie 5 en is altijd duurder. Houd er wel rekening mee dat aan een SAP een los contract hangt (moet hangen!) met wederom losse kosten.

[ Voor 58% gewijzigd door paQ op 08-12-2025 13:58 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik zie dat een aantal leden van dit topic zich al hebben aangemeld bij onbalans voor een publiek overzicht.
https://onbalansmarkt.com.../aanbieder/balans-energie

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:52
Wow, de zon heeft bij jou goed zijn best gedaan vandaag!

• 0xygen500
zunrob schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:03:
[...]

Wow, de zon heeft bij jou goed zijn best gedaan vandaag!
Entity aangepast is nu fixed :D

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-12 12:55
Get!em schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:03:
Ik zie dat een aantal leden van dit topic zich al hebben aangemeld bij onbalans voor een publiek overzicht.
Voor degenen die zich geregistreerd hebben: welke waarden uit de Balans portal geven jullie daar op als je de opbrengst invoert? Het getal bij "Stroom voordeel", en dan de waarden van "Batterij geladen" en "Batterij ontladen"?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

QuarkuS schreef op maandag 8 december 2025 @ 16:45:
[...]

Voor degenen die zich geregistreerd hebben: welke waarden uit de Balans portal geven jullie daar op als je de opbrengst invoert? Het getal bij "Stroom voordeel", en dan de waarden van "Batterij geladen" en "Batterij ontladen"?
Er is nog niks ingevuld voor november.

En voor oktober is wel wat ingevuld, door Solstice, Zeeberg en Kastanje.
Waarbij Zeeberg onbetrouwbaar is, gezien het niet een default installatie is (21kWh/10kW) en al vanaf mei. Mogelijk dat die de verkeerde aanbieder in zijn profiel heeft ingevuld.

Dus dan houden we voor november @paQ @0xygen500 @QuarkuS over waar ik tweakersnaam en onbalansmarkt naam kan matchen.
Zeewolf en Solstice komen wel voor onder tweakers, maar niet in dit topic. En naam is te generiek.

[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 08-12-2025 17:39 ]

• paQ

paQ

maar behalve dat mis ik ook data.
18 november ontbreekt compleet in mijn overzicht
5 en 6 december staat alles op 0.

:?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:40
Get!em schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:03:
Ik weet niet waaom ik me hier zou aanmelden,
Is er een gedachte achter ?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op maandag 8 december 2025 @ 19:12:
[...]

Ik weet niet waaom ik me hier zou aanmelden,
Is er een gedachte achter ?
Overzichtelijk de opbrengsten vergelijken van een markt waar veel mensen niet veel ervaring mee hebben en zich afvragen of t wat opbrengt. En of ze presteren met vergelijkbare batterijen en situaties. Anders zou dit topic en die van Frank em Zonneplan helemaal volstaan met bedragen elke dag.

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:01

ede

Get!em schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:34:
[...]

Zeewolf en Solstice komen wel voor onder tweakers, maar niet in dit topic. En naam is te generiek.
Ik ben Solstice, dat is ook mijn gebruikersnaam bij PVOutput voor de geïnteresseerden

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10-12 14:58
Helaas net gebeld dat de installatie morgenochtend niet door kan gaan, dubbel gepland, kan gebeuren. Voorstel is nu om on15:00 te starten. Ik heb morgen middagdienst, dus eens kijken of ik wat kan regelen, om de installatie door te laten gaan. Als ik het goed begrijp wordt de installatie gedaan door Jay-dee en Bart, mensen ervaring met dit team. Ze verachten met 4 uurtjes klaar te zijn, is dit realistisch. Redelijk standaard installatie met verlengen Solar kabels +- 8 meter ( andere zijde garage).
Anders wordt het waarschijnlijk een weekje later, ook geen ramp natuurlijk..

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3

• 0xygen500
ecn1985 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:19:
Helaas net gebeld dat de installatie morgenochtend niet door kan gaan, dubbel gepland, kan gebeuren. Voorstel is nu om on15:00 te starten. Ik heb morgen middagdienst, dus eens kijken of ik wat kan regelen, om de installatie door te laten gaan. Als ik het goed begrijp wordt de installatie gedaan door Jay-dee en Bart, mensen ervaring met dit team. Ze verachten met 4 uurtjes klaar te zijn, is dit realistisch. Redelijk standaard installatie met verlengen Solar kabels +- 8 meter ( andere zijde garage).
Anders wordt het waarschijnlijk een weekje later, ook geen ramp natuurlijk..
4 uur lijkt mij wat optimistisch.

• ecn1985
0xygen500 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:30:
[...]

4 uur lijkt mij wat optimistisch.
Dat is ook de rede dat ik wat huiverig ben om de installatie in de middag te laten doen, als het dan tegenzit om welke rede dan ook dan staan ze tot laat in de avond..

• 0xygen500
ecn1985 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:32:
[...]

Dat is ook de rede dat ik wat huiverig ben om de installatie in de middag te laten doen, als het dan tegenzit om welke rede dan ook dan staan ze tot laat in de avond..
Zou zelf een weekje later doen.

• ecn1985
0xygen500 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:36:
[...]

Zou zelf een weekje later doen.
Dat is ook alleen de middag optie, dan wordt het waarschijnlijk pas januari verwacht ik. Weet ook niet of er meerdere teams werkzaam zijn in regio NB / noord Limburg. Anders morgen contact opnemen met Balans zelf dit zijn de opties die je installateur (Jay-Dee) gaf. Werk zelf in ploegen en de ochtend is voor mij in meerdere opzichten beter te plannen.

• zunrob
ecn1985 schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:40:
[...]

Dat is ook alleen de middag optie, dan wordt het waarschijnlijk pas januari verwacht ik. Weet ook niet of er meerdere teams werkzaam zijn in regio NB / noord Limburg. Anders morgen contact opnemen met Balans zelf dit zijn de opties die je installateur (Jay-Dee) gaf. Werk zelf in ploegen en de ochtend is voor mij in meerdere opzichten beter te plannen.
Tot nu toe deden Jelco en Nick de installaties aan deze kant van het land.

Stel de heren zijn morgen inderdaad tot in de avond bezig; is dat echt een issue voor jou?

• ecn1985
zunrob schreef op maandag 8 december 2025 @ 22:48:
[...]

Tot nu toe deden Jelco en Nick de installaties aan deze kant van het land.

Stel de heren zijn morgen inderdaad tot in de avond bezig; is dat echt een issue voor jou?
Ik moet het eerst geregeld krijgen op het werk aangezien ik middagdienst hebt, en er vanuit was gegaan dat de installatie rond de klok van 15:00 afgerond zou zijn..
Zolang het netjes en goed werkend wordt opgeleverd is het geen probleem dat ze in de avond bezig zijn, als het maar geen haast klus wordt er ze nog 2x terug moeten komen om alles werkend op te leveren

[ Voor 18% gewijzigd door ecn1985 op 08-12-2025 22:56 ]

• ecn1985
Installatie is verplaatst naar zaterdag de 20e. Aangezien ik de komende dagen tijd heb ga toch maar alvast de DC kabels verlengen en de installatiebuis plaatsen.
Is er iemand die een foto heeft waarop 2 strings zijn aangesloten op de Deye? Neem aan dat het makkelijkst voor de installateur is om het laatste gedeelte van de installatiebuis zelf te plaatsen om zo te zien wat het beste uitkomt?

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
ecn1985 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:55:
Installatie is verplaatst naar zaterdag de 20e. Aangezien ik de komende dagen tijd heb ga toch maar alvast de DC kabels verlengen en de installatiebuis plaatsen.
Is er iemand die een foto heeft waarop 2 strings zijn aangesloten op de Deye? Neem aan dat het makkelijkst voor de installateur is om het laatste gedeelte van de installatiebuis zelf te plaatsen om zo te zien wat het beste uitkomt?
Zie hier de foto van mijn setup. Ik heb de DC kabels zelf voorbereid in 19mm hostalit buis(2x rood/zwart apart) tot onder de omvormer. Daarna zelf nieuwe MC4 connectors eraan gezet, de DC kabel is nog lekker lang, zodat ik deze altijd nog om kan hangen aan de GoodWe 10KN-ET die 1 1/2 meter verder rechts hangt, mocht ik daar behoefte aan hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/261JM8HYfDN3MHxOoQgD7qx6VqQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ch1JJXsfOo6VPdgAJehzn37r.png?f=fotoalbum_large
Wat dingen die ik niet zo blij was met mijn installatie, maar misschien ben ik ook een zeur. Een volgende keer toch weer beter opletten.
  • De omvormer had nog best wat hoger geplaatst kunnen worden, en ook DC beveiliging zit te laag, een extra module is niet meer mogelijk. Terwijl ik had aangegeven wellicht in de toekomst dit te willen.
  • De HUB zit met een tyrap vast... Oftewel, hij hangt inmiddels al scheef
  • De wielen van de accu steken uit

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Vraagje over de montage voor degene zonder off-grid:
Waar gaat de 5x6mm² kabel vanuit de meterkast heen? Gaat deze eerst naar de omvormer, naar dat kastje wat er tussen hangt of naar een wisselschakelaar?

• jeeedeee
@Source90 zie een post boven je, bij mij direct in de omvormer(dikke grijze kabel), maar ik heb gekozen om dit traject zelf aan te leggen, ik wou namelijk perse 5x10mm2 en dat kon niet bij een off-grid installatie.

Er is geen werkschakelaar gemonteerd, wat in mijn geval niet zo erg is aangezien de onderverdeler 2 meter naar rechts hangt.

• ecn1985
jeeedeee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:24:
[...]

Zie hier de foto van mijn setup. Ik heb de DC kabels zelf voorbereid in 19mm hostalit buis(2x rood/zwart apart) tot onder de omvormer. Daarna zelf nieuwe MC4 connectors eraan gezet, de DC kabel is nog lekker lang, zodat ik deze altijd nog om kan hangen aan de GoodWe 10KN-ET die 1 1/2 meter verder rechts hangt, mocht ik daar behoefte aan hebben.
[Afbeelding]
Wat dingen die ik niet zo blij was met mijn installatie, maar misschien ben ik ook een zeur. Een volgende keer toch weer beter opletten.
  • De omvormer had nog best wat hoger geplaatst kunnen worden, en ook DC beveiliging zit te laag, een extra module is niet meer mogelijk. Terwijl ik had aangegeven wellicht in de toekomst dit te willen.
Bedankt voor de foto, ik wist niet dat rood 2x / zwart 2x samen in 1 buis mocht, weer wat geleerd. Het kastje wat los is geplaatst, neem aan dat die ook in de meterkast kan worden geplaatst?

Ik heb de installatie ook verzet omdat ik zelf aanwezig wil zijn zodat ik ook zie hoe het wordt gemaakt ;)

Ik blijf toch aan het twijfelen, net nogmaals alles bekeken en even wat utigezet qua afmetingen (Bierkratjes komen aardig in de buurt ;) ) Ik kan de deye direct op de plaats van de huidige omvormer laten plaatsen dan is het plug and play. Het enige nadeel is dat hier de buizen van warmtepomp lopen, dit zie ik verder niet als een heel groot probleem (de vrouw wellicht wel?) alleen de battery komt 12cm verder de garage in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEUh0cco-58u8Ewg0kya0DKn6Xk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gydNN1n6SsRDxLrfhgI5eVzZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFlBUcy9YNlLNtdUV_AG9CQ_ULY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GdBVpkQa3fLzjYVSOcSMlRK6.png?f=user_large

Ik kan ook de battery naar de overzijde verplaatsen en dus de DC verlengen, maar dan kan die wel strak tegen de muur aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbtBdqTms6W3UCphZFiAom2Z9JI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FPROkvPSaylfuGuYnnDGwsfp.png?f=user_large

Twijfel, de makkelijke weg, of de mooiste oplossing...

• paQ

paQ

Waarom haal je de twee growatts niet weg?
edit:
Of in ieder geval die rechter, want dat zijn 2 mppt's zie ik nu.

[ Voor 47% gewijzigd door paQ op 09-12-2025 11:40 ]

• Mistacal
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:39:
edit:
dan komt de batterij van de muur af te staan :)

__/`\__/`\__

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:39:
edit:
De kleine blijft, dat is een string van 6 panelen. De grote kan er idd af en dan de Deye op die positie, alleen dan is het dus dat de battery voor het leidingwerk staat en 12cm verder de ruimte in komt.

Het is vooral een luxe probleem zullen we maar zeggen

[ Voor 6% gewijzigd door ecn1985 op 09-12-2025 11:43 ]

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:41:
[...]

De kleine blijft, dat is een string van 6 panelen. De grote kan er idd af en dan de Deye op die positie, alleen dan is het dus dat de battery voor het leidingwerk staat en 12cm verder de ruimte in komt.
Mja, of alles naar de overkant brengen en de kabels verlengen.
Kun je ook later zelf doen natuurlijk. Het is maar inprikken.

• ecn1985
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:43:
[...]

Mja, of alles naar de overkant brengen en de kabels verlengen.
Kun je ook later zelf doen natuurlijk. Het is maar inprikken.
Ja dat is ook zo, ik zal het eens overleggen met de vrouw, maar ik weet het antwoord denk ik al wel dan..

De 5x6mm kabel, in welke diameter buis wordt die geplaatst?

[ Voor 8% gewijzigd door ecn1985 op 09-12-2025 11:49 ]

• jeeedeee
ecn1985 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:38:
[...]

Bedankt voor de foto, ik wist niet dat rood 2x / zwart 2x samen in 1 buis mocht, weer wat geleerd. Het kastje wat los is geplaatst, neem aan dat die ook in de meterkast kan worden geplaatst?

Ik heb de installatie ook verzet omdat ik zelf aanwezig wil zijn zodat ik ook zie hoe het wordt gemaakt ;)

Ik blijf toch aan het twijfelen, net nogmaals alles bekeken en even wat utigezet qua afmetingen (Bierkratjes komen aardig in de buurt ;) ) Ik kan de deye direct op de plaats van de huidige omvormer laten plaatsen dan is het plug and play. Het enige nadeel is dat hier de buizen van warmtepomp lopen, dit zie ik verder niet als een heel groot probleem (de vrouw wellicht wel?) alleen de battery komt 12cm verder de garage in.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan ook de battery naar de overzijde verplaatsen en dus de DC verlengen, maar dan kan die wel strak tegen de muur aan.

[Afbeelding]

Twijfel, de makkelijke weg, of de mooiste oplossing...
Let op, de batterij is echt een flinke sta in de weg. Ik heb bewust deze aan de rechterkant gezet, omdat ik verder op in de garage daar ook een keukenblok heb. En niet in het gedeelte waar ik vaak loop. De andere kant laat ik vrij, zodat ik er ook met de aanhanger nog doorheen kan.

Je gaat de batterij pack echt niet meer verplaatsen, dus ik zou er goed over nadenken. DC kabels verlengen is echt makkelijk, en ook de AC kabel en netwerkkabels kunnen vrij makkelijk verlegd worden. Als je in de buurt van Zeist woont, mag je altijd een MC4 tang komen lenen...

Owh ja, en ik heb dus niet rood en zwart door 1 buis hè, ik heb 2x rood in 1 buis, en 2x zwart in een andere buis. Volgens mij mag dat gewoon, en is dat niet zo gevaarlijk, omdat als je er doorheen gaat zodoende niet direct een vlamboog hebt. Maar ik ben geen electricien...

• ecn1985
jeeedeee schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:48:
[...]

Let op, de batterij is echt een flinke sta in de weg. Ik heb bewust deze aan de rechterkant gezet, omdat ik verder op in de garage daar ook een keukenblok heb. En niet in het gedeelte waar ik vaak loop. De andere kant laat ik vrij, zodat ik er ook met de aanhanger nog doorheen kan.

Je gaat de batterij pack echt niet meer verplaatsen, dus ik zou er goed over nadenken. DC kabels verlengen is echt makkelijk, en ook de AC kabel en netwerkkabels kunnen vrij makkelijk verlegd worden. Als je in de buurt van Zeist woont, mag je altijd een MC4 tang komen lenen...

Owh ja, en ik heb dus niet rood en zwart door 1 buis hè, ik heb 2x rood in 1 buis, en 2x zwart in een andere buis. Volgens mij mag dat gewoon, en is dat niet zo gevaarlijk, omdat als je er doorheen gaat zodoende niet direct een vlamboog hebt. Maar ik ben geen electricien...
Ik moet eerlijk zeggen toen ik het had uitgezet met kratjes was het inderdaad een behoorlijke sta in de weg, en wat je zegt, als het eenmaal staat ga je er niet heel veel meer aan veranderen. Ik denk dat ik het antwoord al heb, ik ga de boel verlengen dan staat het in elk geval wel op de beste plek _/-\o_

Ik houd de bekabeling wel gescheiden dat heb ik nu ook, die 2 extra buizen maakt het verschil dan ook weer niet..

• paQ

paQ

ecn1985 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 11:48:
[...]

Ja dat is ook zo, ik zal het eens overleggen met de vrouw, maar ik weet het antwoord denk ik al wel dan..

De 5x6mm kabel, in welke diameter buis wordt die geplaatst?
Volgens mij in buisje 20

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09-12 13:15
Is er iemand die al ervaring heeft met de Homewizard Eastron kWh meter icm een reeds geinstalleerde batterij van BE? Ik ga mijn meterkast vervangen en sta nu voor de mogelijkheid om een Eastron SDM630-Modbus V2 te laten installeren, zoals aanbevolen of dus de HW variant, aangezien ik al een aantal zaken van HW heb. Ik heb op het forum wel gezien dat mensen er naar vroegen, maar nog niet of er ook al voorbeelden zijn dat het echt werkt.

• paQ

paQ

sensitizer schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:19:
Is er iemand die al ervaring heeft met de Homewizard Eastron kWh meter icm een reeds geinstalleerde batterij van BE? Ik ga mijn meterkast vervangen en sta nu voor de mogelijkheid om een Eastron SDM630-Modbus V2 te laten installeren, zoals aanbevolen of dus de HW variant, aangezien ik al een aantal zaken van HW heb. Ik heb op het forum wel gezien dat mensen er naar vroegen, maar nog niet of er ook al voorbeelden zijn dat het echt werkt.
De BE EMS moet de modbus variant hebben. Je kan natuurlijk eventueel nog een extra HW ertussen plempen lijkt me. Wel een pittige prijs om het alleen in je HW app te kunnen zien.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Ik wilde een ABB Modbus meter plaatsen, maar dat kon niet volgens Don. Don kan dan niet (aan TenneT?) garanderen dat het allemaal werkt zoals BE bedoelt heeft.
Die vlieger gaat ook op met HW gok ik.

• sensitizer
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09-12 13:15
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 12:35:
[...]

De BE EMS moet de modbus variant hebben. Je kan natuurlijk eventueel nog een extra HW ertussen plempen lijkt me. Wel een pittige prijs om het alleen in je HW app te kunnen zien.
Dat lijkt me dan ook geen optie. Dan laat ik dit idee varen. Dank voor de reactie.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01:51
Ik ga zelf wel een HW meter ertussen laten plaatsen. Vrij duur en waarschijnlijk overbodig. Maar ik vind het fijn om het gelijk te doen ipv alsnog achteraf. Ik wil het integreren in EVCC zodat ik op zonneenergie kan laden, misschien lukt dat ook al met de Eastron meter van BE, Ik weet niet of het Modbus RS485 serial is of Modbus tcpip, ik weet niet of ik toegang ga hebben tot de meter van BE. Dus dan maar eigen meter maar dan weet ik zeker dat het nu gewoon gaat werken.

Inzicht in de homewizard app is secundaire wens voor mij.

[ Voor 10% gewijzigd door KoningSlakkie op 09-12-2025 13:22 ]

• paQ

paQ

Een mooie oplossing zou zijn als HW Deye omvormers zou ondersteunen.

edit:
Even allemaal invullen :P
https://docs.google.com/f...wform?edit_requested=true

[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 09-12-2025 13:20 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
De eastron is modbus serial… maar ik zou mijn eigen modbus master (pusr-n510 tcp bridge) niet aan de meter van balans hangen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ

paQ

Ronald schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:33:
De eastron is modbus serial… maar ik zou mijn eigen modbus master (pusr-n510 tcp bridge) niet aan de meter van balans hangen.
Volgens mij zitten er op de aansluit PCB van de Deye ook nog insteekpoorten. Ik denk (!) dat dat aftappunten zijn van/voor dezelfde signalen. Nog niet in de handleiding gekeken eigenlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 09-12-2025 13:34 ]

• KoningSlakkie
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:34:
[...]

Volgens mij zitten er op de aansluit PCB van de Deye ook nog insteekpoorten. Ik denk (!) dat dat aftappunten zijn van/voor dezelfde signalen. Nog niet in de handleiding gekeken eigenlijk.
Ik ben al blij dat de software hocus pocus tot nu toe werkt met home assistant en EVCC via youtube, tweakers en chatgpt. Ook mijn Ecodan warmtepomp koppeling met home assistant. Ik ben absoluut geen IT'er of elektrotechnicus. Dus bij deze hebben jullie @paQ @Ronald mijn angst bevestigd. Ik ga lekker voor de HW meter O-)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

KoningSlakkie schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:17:
[...]

Ik ga zelf wel een HW meter ertussen laten plaatsen. Vrij duur en waarschijnlijk overbodig. Maar ik vind het fijn om het gelijk te doen ipv alsnog achteraf. Ik wil het integreren in EVCC zodat ik op zonneenergie kan laden, misschien lukt dat ook al met de Eastron meter van BE, Ik weet niet of het Modbus RS485 serial is of Modbus tcpip, ik weet niet of ik toegang ga hebben tot de meter van BE. Dus dan maar eigen meter maar dan weet ik zeker dat het nu gewoon gaat werken.

Inzicht in de homewizard app is secundaire wens voor mij.
Van @paQ begreep ik dat de Eastron zijn waardes via Modbus doorgeeft aan de Deye. En de Deye is uit te lezen met HomeAssistant en EVCC.
https://docs.evcc.io/en/d...s#storage-hybrid-inverter

Dan ben je er toch?

• paQ

paQ

Get!em schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:58:
[...]

Van @paQ begreep ik dat de Eastron zijn waardes via Modbus doorgeeft aan de Deye. En de Deye is uit te lezen met HomeAssistant en EVCC.
https://docs.evcc.io/en/d...s#storage-hybrid-inverter

Dan ben je er toch?
Gewoon via de solarman integratie. Daar komt alles uit wat je aan vermogens en amperages wil weten. (lijkt me) Ik zie de meerwaarde van een HW meter niet in, anders dan dat je dan diezelfde waardes in de HW integratie hebt.

edit:
Wat binnenkomt na je HS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fPA8unZzMxtIVTmqQ7laVdC3Xs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/eLFa14UyTu2jOqZGmAhQ3eea.png?f=user_large

Daarachter zitten al je verbruikers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bSsqUgbP4hG-H0fajH5QMF-eFE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6KXCwMI2q1kGV3XLkNp21fBc.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 09-12-2025 15:42 ]

• Ronald
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:34:
[...]

Op een SolarEdge zitten ook 2 RS485 poorten, maar die zijn voor zover Ik begrijp niet dezelfde bus.
Bij SolarEdge kun je de ene gebruiken om omvormers te koppelen ( voor monitoring én master slave vermogensturing)… en de ander voor externe monitoring, aansturing etc.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:58
De modbus versie van de Eastron heeft ook nog een (dubbele) S0 pulsuitgang, daar kan je evt. ook nog wat mee qua uitlezen.

All-electric.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 15:59:
De modbus versie van de Eastron heeft ook nog een (dubbele) S0 pulsuitgang, daar kan je evt. ook nog wat mee qua uitlezen.
Je zou toch ook de modbus kunnen relayen via bijv. Nodered lijkt mij.

• blue eyes
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:59:
[...]

Gewoon via de solarman integratie. Daar komt alles uit wat je aan vermogens en amperages wil weten. (lijkt me) Ik zie de meerwaarde van een HW meter niet in, anders dan dat je dan diezelfde waardes in de HW integratie hebt.

edit:
Wat binnenkomt na je HS:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de reguliere gebruiker is HW een super leuk tooltje.
Ziet er goed uit, is simpel, plug and play.

HA is niet echt geschikt voor de reguliere DHZ. Voor iemand met kennis is het simpel te zeggen dat het simpel is, maar dat komt door je eigen kennis.
Voor een niet IT'er is het echt niet simpel.

Ik zit er tussen in :D Ik heb zowel HA als HW hier draaien.

• paQ

paQ

blue eyes schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:01:
[...]

Voor de reguliere gebruiker is HW een super leuk tooltje.
Ziet er goed uit, is simpel, plug and play.

HA is niet echt geschikt voor de reguliere DHZ. Voor iemand met kennis is het simpel te zeggen dat het simpel is, maar dat komt door je eigen kennis.
Voor een niet IT'er is het echt niet simpel.

Ik zit er tussen in :D Ik heb zowel HA als HW hier draaien.
Ik bedoel alleen maar aan te geven dat je van HW geen extra data uit de meter krijgt dan van de meter die BE standaard bij je installeert. Te weten: er komt 3 x 17A binnen / er gaat 3 x 17A uit. Dat is alles wat die meter op die locatie ziet. Eigenlijk wat een HW P1 meter ook voor je doet.
De stroom die je verbruikers pakken komen weer uit de internal sensoren.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-12-2025 19:29 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Even geen wifi om welke reden dan ook en je hebt geen data.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 19:45:
Even geen wifi om welke reden dan ook en je hebt geen data.
Binnen HA toch gewoon wel? Is lokaal uit de netwerkverbinding met de Deye (UTP).
Maar een ieder moet lekker installeren wat hij/zij zelf graag wil hebben natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 09-12-2025 20:02 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Om de discussie niet te laten ontaarden in makkelijk/moeilijk. Originele vraag was om de waardes van de hoofdaansluiting in EVCC te krijgen t.b.v. solarcharging. Gezien de waarde in de Deye beschikbaar is en EVCC een Deye integratie heeft, moet dat lukken.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:01:
[...]

Binnen HA toch gewoon wel? Is lokaal uit de netwerkverbinding met de Deye (UTP).
Maar een ieder moet lekker installeren wat hij/zij zelf graag wil hebben natuurlijk.
Het ging toch over een (extra) HW mid meter ?
Verder kan je idd weinig met de HW meter, je hebt meer aan de data van de de Deye als je de diverse verbruikers wil volgen en/of aansturen.
Ik ga dat nog beter bekijken, de RJ45 die Balans gebruikt heeft 2 verschillende io's die je eigenlijk zou willen afsplitsen voor die hun de EMS in gaat (met zoiets) of het moet via tcp kunnen.
Hier wil ik dat alles in de meterkast komt, liever niet de tuin in om het display of een mid teller te kunnen zien.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:01
Mijn installatie vindt plaats in februari (incl backup). Ik heb nog wat onduidelijkheden;

- Er wordt hier veel gesproken over een andere automaat dan die balans installeert (heb zelf ABB spul in de meterkast). Wat is nu het voordeel om zelf een automaat aan te leveren? Is er voordeel? Dan regel ik dat graag op voorhand.
- Zoals ik het begrijp kan het handig zijn om een tweede utp te trekken naar de meterkast (hangt mijn switch) om de Deye bedraad uit te lezen. Balans legt standaard 1 utp kabel in het geval van de installatie incl backup?
- Hebben er mede tweakers die een Zappi hebben overwogen om een extra CT klem te leggen om de AC van de batterij? Ik heb gelezen dat je dan beter kan sturen dat de Zappi geen batterij aanspreekt als je alleen zonnestroom wil laden:

With a standalone battery, you have the option to install an extra-current transformer (CT) on the wire from the battery to your consumer unit. With this CT, your myenergi devices can measure the power flowing to/from the battery and then ensure that the zappi / eddi does not take power from the battery when they should be using any surplus renewable generation.

In het artikel spreken ze over 1 klem, maar voor 3 fasen neem ik aan dat er elke fase een klem nodig heeft?

Hebben jullie gedachten hierover? Kan het nu namelijk nog voorbereiden / regelen. Het leek me een handige extra optie (WAF) om te kunnen voorkomen dat de accu in de overgangsmaanden (net wel/niet genoeg solar) wordt aangesproken.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:59
Bij mij komen ze vandaag installeren als het goed is, helaas kreeg ik gisteren een telefoontje dat ze eerst naar een klant in de buurt gingen en dan pas naar mij. dit had er mee te maken dat er een ander team was uitgevallen. Ze gaven aan dat het wellicht vandaag niet afkwam, maarja als ze moeten verzetten is het zeker niet af.

Dus even afwachten, wellicht dat ik ze nog kan helpen vandaag dat het iets sneller gaat.

• paQ

paQ

Sportmind schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:02:
Mijn installatie vindt plaats in februari (incl backup). Ik heb nog wat onduidelijkheden;

- Er wordt hier veel gesproken over een andere automaat dan die balans installeert (heb zelf ABB spul in de meterkast). Wat is nu het voordeel om zelf een automaat aan te leveren? Is er voordeel? Dan regel ik dat graag op voorhand.
Het enige voordeel is dat je componenten in je groepenkast hebt die je zelf wil.
Persoonlijk pas ik voor de Asia Chint met 12~16kW. Maar ik begrijp in dit topic dat de geplaatste automaat nog wel eens varieert.

• KoningSlakkie
paQ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:59:
[...]

edit:
Wat binnenkomt na je HS:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er erg goed uit. Ik ben denk ik gewoon koppig ben om alsnog een homewizard meter te laten plaatsen. Als ik het allemaal zie was het waarschijnlijk gelukt met enkel de Deye integratie in EVCC zelf en anders nog via de solarman integratie via HA. Ik ga het vanmiddag/vanavond testen zodra ze alles hebben geinstalleerd. Dan zal ik mijn advies vanuit een n00b perspectief geven of een HW meter het nou echt waard is (waarschijnlijk niet O-) ) De jongens zijn nu bezig met de installatie! :9~

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:59
Die installatie ging bij mij niet helemaal lekker. In eerste instantie hadden ze de omvormer klem tegen het plafond gemonteerd en een pvc-utp-kabel (voor binnengebruik) getrokken door de mantelbuis die in de natte grond loopt.. Ze zijn een tweede keer geweest om de omvormer te verhangen. Hangt nu op een wat vervelende plek.. Die utp-kabel wilden ze zonder meerprijs (287,50 euro) niet aanpassen. Dat hebben we zelf dan maar gedaan. Mijn advies is dat je ze goed in de gaten moet houden. Ze hebben ook gewoon utp-kabel met PE-mantel (voor buiten) bij zich. Maar die is duurder en ik denk dat ze standaard de binnenkabel willen gebruiken. Verschil: binnenkabel leversduur 1-3 jaar en buitenkabel 15-25 jaar.

• 0xygen500
JeVe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:52:
Die installatie ging bij mij niet helemaal lekker. In eerste instantie hadden ze de omvormer klem tegen het plafond gemonteerd en een pvc-utp-kabel (voor binnengebruik) getrokken door de mantelbuis die in de natte grond loopt.. Ze zijn een tweede keer geweest om de omvormer te verhangen. Hangt nu op een wat vervelende plek.. Die utp-kabel wilden ze zonder meerprijs (287,50 euro) niet aanpassen. Dat hebben we zelf dan maar gedaan. Mijn advies is dat je ze goed in de gaten moet houden. Ze hebben ook gewoon utp-kabel met PE-mantel (voor buiten) bij zich. Maar die is duurder en ik denk dat ze standaard de binnenkabel willen gebruiken. Verschil: binnenkabel leversduur 1-3 jaar en buitenkabel 15-25 jaar.
Zonder specifiek je dorp/stad te noemen. Welke omgeving woon je? Er zijn meerdere teams.

• JeVe
In de buurt van Gorinchem. Ik begreep van Don dat ze het minste duo zijn. .Hij is ook hiervan op de hoogte overigens.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:40
Het is een hele leercurve idd voor iedereen dus ook voor de teams die plaatsen.
Ik was dusdanig aan de vroege kant dat het helemaal nog niet duidelijk was wat wel of niet in de standaard installatie zat en welke kabels allemaal nodig waren.
Uiteindelijk alles zelf gekocht en zelf getrokken.
Kostte incl buizen totaal 900,-
Nu zijn ze in een verbeterd stadium dat de teams wel meer doen in de standaard en er duidelijker is welke kabels nodig zijn.
Het volgende zal worden dat de teams qua ervaring en niveau gelijk goed zullen zijn, ze doen hun best denk ik.
Bij mij hielpen ze telefonisch een ander team en dat vond ik wel mooi om te zien.

• JeVe
ibak schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:20:
[...]

Het is een hele leercurve idd voor iedereen dus ook voor de teams die plaatsen.
Ik was dusdanig aan de vroege kant dat het helemaal nog niet duidelijk was wat wel of niet in de standaard installatie zat en welke kabels allemaal nodig waren.
Uiteindelijk alles zelf gekocht en zelf getrokken.
Kostte incl buizen totaal 900,-
Nu zijn ze in een verbeterd stadium dat de teams wel meer doen in de standaard en er duidelijker is welke kabels nodig zijn.
Het volgende zal worden dat de teams qua ervaring en niveau gelijk goed zullen zijn, ze doen hun best denk ik.
Bij mij hielpen ze telefonisch een ander team en dat vond ik wel mooi om te zien.
Dat klopt ook wel en ik ben normaal gesproken echt niet zo moeilijk, maar ik was nu witheet.. Dan sta je met hen, hun baas en BE 3 kwartier heen en weer te pingpongen. In die tijd hadden ze makkelijk de juiste kabel kunnen trekken (die ik overigens zelf leverde).

• blue eyes
JeVe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:56:
In de buurt van Gorinchem. Ik begreep van Don dat ze het minste duo zijn. .Hij is ook hiervan op de hoogte overigens.
Handig om dit zo neer te zetten... ?

• blue eyes
Nog even terugkomend op de HW meter, gewoon technisch.

Wat is de beste, logische positie om te plaatsen? Tussen de accus en de Deye?

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 10-12-2025 12:36 ]

• paQ

paQ

blue eyes schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:35:

Wat is de beste positie om te plaatsen? Tussen de accus en de Deye?
Dat is DC....

Wat wil je eigenlijk meten? Wat hoop je te kunnen zien er mee?

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 10-12-2025 12:36 ]

• blue eyes
Hmmm... datr gaat technisch dan gewoon niet werken :D :D lol

Accu verbruik, gebruik, in HW app.
Het is een beetje bypassen..... benaderen, ik weet het. Maar ik heb er hier nog 1 liggen....

[ Voor 53% gewijzigd door blue eyes op 10-12-2025 12:38 ]

• paQ

paQ

blue eyes schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:36:
Hmmm... datr gaat technisch dan gewoon niet werken :D :D lol

Accu verbruik, gebruik, in HW app.
Het is een beetje bypassen..... benaderen, ik weet het. Maar ik heb er hier nog 1 liggen....
Het kan niet beiden, daar is de HA integratie voor.
Je zou hem tussen de deye en je groepenkast kunnen hangen. Dan zie je al het 'heen en weer' verkeer tussen je verbruikers in je groepenkast en de omvormer zelf. (External CT in de integratie)
Bij accu laden alleen het verschil. PV aan de inverter zelf zie je niet.

side note: 6mm2 massief in de kooiklemmen van de HW / eastron meter, is niet de fijnste montage :X

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 10-12-2025 12:44 ]

• blue eyes
Hoe dan ook, je moet erg truccen.... Weten wat je eigen verbruik is, etc etc etc.
Is wellicht teveel.
Ik ga maar wachten op HW integratie - gaan ze niet alleen niet doen, heb wel dit wel bij HW aangegeven, graag Deye implementatie toevoegen ;)

Ik ga sowieso met HA aan de slag - maar zoals al gezegd, ik heb beiden draaien.

• KoningSlakkie
blue eyes schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:35:

Wat is de beste, logische positie om te plaatsen? Tussen de accus en de Deye?
Tussen de omvormer en de Accu kan idd niet omdat de HW-meter AC is.

Ik heb off-grid, dus bij mij komt de HW-meter aan de loadkant van de Deye. Dus daarmee meet ik in principe het huisverbruik. Op de andere kabel zit de hoofdmeter die ik dan ophaal via de HW P1-meter. Zo heb ik beide kanten afgedekt.

[ Voor 6% gewijzigd door KoningSlakkie op 10-12-2025 12:50 ]

• 0xygen500
Toch ook apart dat ze niet de juiste kabel direct gebruiken en volgens BE moet de omvormer overal 50cm ruimte hebben. Nou hebben ze dat bij mij ook niet helemaal aangehouden, maar rondom is genoeg ruimte.

• ecn1985
[...]

[Afbeelding]
Vraagje over de Hub is er een rede dat deze bij de omvormer wordt geplaatst? Ik zie dat dit niet overal zo gebeurd?

• Mistacal
Een mantelbuis in de grond geldt nog steeds als binnen dus daar doen ze niets verkeerd. Pas als de kabel buiten, bove de grond, loopt is een buitenkabel nodig. Voor in de grond een grondkabel. Alhoewel over de laatste twee veel verwarring staat, een grondkabel is mechanisch verstevigd maar een buitenkabel niet perse. Een grondkabel is vaak wel een buitenkabel maar niet andersom. Prijsverschil tussen binnen en grondkabel is ongeveer factor 2.

__/`\__/`\__

• Wolly
  • Niet online
Een normale UTP kabel in een mantelbuis gaat wel langer mee dan 1-3 jaar, waarom denk je dat?

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:01
paQ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 09:25:
[...]

Het enige voordeel is dat je componenten in je groepenkast hebt die je zelf wil.
Persoonlijk pas ik voor de Asia Chint met 12~16kW. Maar ik begrijp in dit topic dat de geplaatste automaat nog wel eens varieert.
Kun je vertellen waarom je die automaat niet wil?

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Sportmind schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:43:
[...]
Uit eerdere post omdat die te warm worden als ze ingesloten gemonteerd zijn, ik kijk daar ook naar want een beetje ruimtewinst is leuk maar niet als het sul opbrandt.
Daarbij kan je iets van de kwaliteit vinden. liever bekende merken met een lange geschiedenis dan het nieuwe vaak Chinese spul wat toch flink belast wordt (zeker met off-grid).

• JeVe
Wolly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:23:
[...]

Een normale UTP kabel in een mantelbuis gaat wel langer mee dan 1-3 jaar, waarom denk je dat?
Ligt er maar aan of ie droog ligt. Bij mij staat het grondwater dikwijls tot aan het maaiveld. Dan blijft het in een mantelbuis ook niet droog. De goedkope PVC-kabel kan gewoon niet goed tegen water

• paQ

paQ

Sportmind schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:43:
[...]

Ik zou minder moeite hebben met een Europese markt Chint (~90 euro). Maar die ik in het begin van dit topic zag zijn Aziatische varianten. Een 3f alamat van 12 euro in huis van aliexpress.
Met de warmteontwikkeling zal het wel meevallen. Er is weinig sprake van langdurigheid zo blijkt. Meestal 8 min per keer. En volgens bij straks richting de 15 min per keer.

• Wolly
  • Niet online
Iemand nog UTP koperkabel van koper gezien voor een zacht prijsje?

• Mistacal
JeVe schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:59:
[...]

Ligt er maar aan of ie droog ligt. Bij mij staat het grondwater dikwijls tot aan het maaiveld. Dan blijft het in een mantelbuis ook niet droog. De goedkope PVC-kabel kan gewoon niet goed tegen water
Dan heb je de mantel his niet goed gelegd. Een goede mantelbuis is dikwijls een ribbelbuis van HDPE uit 1 stuk al dan niet verlengd met een lasmof. PVC riolering is minder geschikt maar toepasbaar mits goed verlijmd en dus waterdicht

__/`\__/`\__

• Ronald
Wolly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:11:
Ze hebben erg veel keuze... maar bijvoorbeeld: https://www.tme.eu/nl/det...v-5-1/ict-draden/digitus/

De verzendkosten zijn minder zacht...

Kwam ze tegen in een zoektocht naar kabel die oprecht RS485 is... Li2YCY wat ik gevonden heb, bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...afgeschermd/lapp/0031335/
(Per meter snel een heleboel minder dan de enige die je makkelijk vind bij Cedel)

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:35:
[...]

Ze hebben erg veel keuze... maar bijvoorbeeld: https://www.tme.eu/nl/det...v-5-1/ict-draden/digitus/

De verzendkosten zijn minder zacht...

Kwam ze tegen in een zoektocht naar kabel die oprecht RS485 is... Li2YCY wat ik gevonden heb, bijvoorbeeld https://www.tme.eu/nl/det...afgeschermd/lapp/0031335/
(Per meter snel een heleboel minder dan de enige die je makkelijk vind bij Cedel)
Dat is geen utp in de vorm van netwerkkabel toch?

• zunrob
Wolly schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:11:
Kijk even bij Sander Vunderink voor een Belden kabel.

• jeeedeee
ecn1985 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 14:50:
[...]

Vraagje over de Hub is er een rede dat deze bij de omvormer wordt geplaatst? Ik zie dat dit niet overal zo gebeurd?
Geen idee, wel makkelijk voor mij want hij heeft extra poorten waardoor mijn Enphase Gateway in de garage er ook op kan. En nog 1 poort over voor een willekeurige internet aansluiting.

Er lopen twee UTP kabels naar huis, 1 voor internet, 1 naar de meterkast.

• 0xygen500
[...]

[Afbeelding]
Hub kan je easy fixen door op te hangen aan de muur toch?
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste