Het punt waar ik nu mee zit is dat ik tot eind 2026 geen terugleverboete betaal voor de stroom die ik teruglever. Ik kan nog volledig vrij salderen op dit moment en dat maakt dat ik nog geen actie hoef te ondernemen.paQ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:43:
[...]
Hangt af van je situatie.
Als je naar balansenergie (of andere dynamische leverancier) overstapt, dan heb je ook geen terugleverboete.
Dan 'saldeer' je puur financieel.
Ik saldeer nu met terugleverboete en dat is ook niet grappig meer
Niemand kan in de toekomst kijken. Enerzijds denk ik dat batterijen goedkoper worden want meer en meer aanbod, anderzijds kunnen de prijzen flink skyrocketen omdat er zoveel vraag ontstaat.
Weet ook niet in hoeverre het mogelijk is om de installatie op te schuiven naar eind 2026 maar kan me voorstellen dat dit wel erg ver naar achter is.
Wat jij zegt, het is nu lastig inschatten wat de toekomst brengt. Ergens heb ik het gevoel dat ik niet achter de feiten aan wil lopen op het moment dat ik moet gaan overstappen..
Vooral de prijs van de accu maakt het zeer interessant inderdaad. Zijn er mensen die een berekening hebben gemaakt van de te verwachten kosten met een hoog verbruik in de winter (warmtepomp = stroom te kort) en veel zonnepanelen (overschot in de zomer)?
[ Voor 10% gewijzigd door ecn1985 op 01-10-2025 16:53 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3