Wisselend bewolkt hier:blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:14:
Ik zit in de Flevopolder, wellicht langs IJselmeer wat minder bewolkt?
[ Voor 3% gewijzigd door marana op 06-05-2026 11:00 ]
Wisselend bewolkt hier:blue eyes schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:14:
Ik zit in de Flevopolder, wellicht langs IJselmeer wat minder bewolkt?
[ Voor 3% gewijzigd door marana op 06-05-2026 11:00 ]
Nou... die heb ik even moeten claimen ;-)Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:43:
On the sunny side, ik zie dat het Haagse team nu wel de boekjes en stekkertjes achterlaat
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Jup. 8,4kWh imports vandaag. Solar productie 13kWh en mijn huisverbruik 8,8kWh….Wolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:11:
[...]
Wel een beetje werkverschaffing. Dus feitelijk importeer je nu mijn exports?
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 05-05-2026 17:28 ]
[ Voor 28% gewijzigd door Ronald op 05-05-2026 17:36 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hey, dan woon je mss in de buurt! Hier net aan de andere kant van de grens. Maar ook grijze grauwe dag...ecn1985 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:18:
[...]
Wat een verschillen, soc 28% geen zon gezien vandaag en die gaat ook niet meer komen. Brabant grens Limburg..
Ik kom er nog maandelijks, mooie stad, en voor YucatanpaQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:07:
[...]
Dus je weet hoe mooi en leuk Leeuwarden is, en verhuist vrijwillig naar Flevoland
[ Voor 54% gewijzigd door blue eyes op 05-05-2026 17:46 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
[ Voor 5% gewijzigd door Sportmind op 05-05-2026 17:50 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Woon in Mill niet direct tegen limburg aan maar wel redelijk dicht bij.zunrob schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:42:
[...]
Hey, dan woon je mss in de buurt! Hier net aan de andere kant van de grens. Maar ook grijze grauwe dag...
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
In de off grid kast zit een 63 ampere zekering. Die combi is dan toch niet ok?Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:40:
@xxander968 Voorschrift Deye is 10mm², maar als je hem voldoende laag (<=40A) afzekerd is het wel veilig.
Niet volgens de regels van Balans. Hebben zij dit zo afgeleverd met twee 6mm2 kabels?xxander968 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 17:54:
[...]
In de off grid kast zit een 63 ampere zekering. Die combi is dan toch niet ok?
Dat stuk(je) is altijd 5x6 rubberWolly schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:07:
[...]
Niet volgens de regels van Balans. Hebben zij dit zo afgeleverd met twee 6mm2 kabels?
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Oh verkeerd begrepen, dacht dat hij bedoelde stuk van Deye naar meterkastpaQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:16:
[...]
Dat stuk(je) is altijd 5x6 rubber
5x10 past niet door de wartels, zonder de mantel te scheren. (don't ask)
De 6m2 van de werkschakelaar naar de Deye is hier dezelfde grijze kabel als die naar de groepenkast.paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:16:
[...]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Het hangt mede van het installatiebedrijf af (en waar je woont), er lijkt geen blauwdruk te zijn waar elk bedrijf zich aan houdt en ze gebruiken verschillende materialen (merken).morlune schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:50:
Is dat bij meer mensen zo dat de installatie te wensen over laat?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Jawel hoor, de flexibele YMVK 5G10 past (net).paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:16:
[...]
Speedy-Andre schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 18:58:
[...]
De 6m2 van de werkschakelaar naar de Deye is hier dezelfde grijze kabel als die naar de groepenkast.
Net even gekeken of de 10mm2 (grijs) door een wartel van Deye past: Ja.
Het gaat om de rubberen flexibele kabel. Die eigenlijk alleen voor mobiele installatie bedoeld is. Die is een stuk dikker, maar VEEL flexibeler. (Past NIET door de wartel)
[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 05-05-2026 19:33 ]
Ik heb hierzelf dus wel neopreen gebruikt, want amper ruimte voor montage, laat staan grote radius.Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:18:
Ze raden zelf YMVK-SuperSoepel aan voor de 10mm²... Dus waarom dan neopreen gebruiken?
Bij mij is alles met de 6mm² YMVK-volkern gedaan... geen neopreen voor de lastige stukken.
zo zoRonald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:18:
Ze raden zelf YMVK-SuperSoepel aan voor de 10mm²... Dus waarom dan neopreen gebruiken?
Bij mij is alles met de 6mm² YMVK-volkern gedaan... geen neopreen voor de lastige stukken.
In de nieuwere batterij modules zit DC schakelaar aan zijkant per module.Ronald schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:39:
Verder viel op dat ze nu braided DC-kabels gebruiken.
Netjes "kruislings" aangesloten (Bovenste module naar onderste naar middelste, en dan kabels naar de Deye aan bovenste en middelste).
Geen zekering/werkschakelaar meer in het DC-traject... (Gevraagd, blijkbaar overbodig... maar misschien is er ook iets in de modules anders.)
Jep, even gecheckt met broertje: de modules hebben nu per module een schakelaar-zekering (125A) die er bij hem niet op zit.Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:45:
[...]
In de nieuwere batterij modules zit DC schakelaar aan zijkant per module.
[ Voor 98% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 05-05-2026 19:50 ]
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (toekomst)
Ik heb al kennisgemaakt met de harde kern kabel die naar de groepenkast moest, wat een gedoe om die in een bruikbare positie te krijgen (en houden)paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 19:31:
[...]
Het gaat om de rubberen flexibele kabel. Die eigenlijk alleen voor mobiele installatie bedoeld is. Die is een stuk dikker, maar VEEL flexibeler. (Past NIET door de wartel)
Die 5x10mm, zelfs als je de 'superflexibele' variant pakt (grijs) kun je daar alleen hele grote radiussen mee maken.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (toekomst)
Hij heeft vanmiddag bij een SOC van35% 14 ct nog geïmporteerd , dus verwacht ik niet dat hij voor 15 ct gaat verkopen. Hopelijk morgenochtend hogere prijzen.Dbm12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:40:
Wordt er bij jullie ook weinig ge-exporteerd momenteel? Ik heb nog 48% lading en de prijs is al lange tijd boven de 15 cent…. Normaal zou hij nu aan het ontladen zijn richting de 20% maar er gebeurd weinig. Het lijkt pas te gebeuren nu als de prijs hoger is dan 18 cent.
Dat is wel een wezelijk verschil met eerdere dagen.
Zelfde als nu?Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:50:
@blue eyes, Ik zag je ergens zeggen dat je zonnepanelen zou afschalen. Ik neem aan dat je dat alleen doet als de prijs negatief is? Weet jij of iemand anders wat voor vergoeding BE vanaf 2027 per teruggeleverde kWh?
/f/image/JAcRajoj74oGwvTLD5ZRAcNl.png?f=fotoalbum_large)
Er is bij mij alleen middernacht wat geïmporteerd (1,9 kWh totaal). De rest van de dag niet en het was hier een stralende dag met veel zonneschijn. Er is al 23,1 kWh richting export gegaan. Wat er in mijn batterij zit is dus zonnestroom van rond de 4 cent. Wat de afgelopen dagen ook is verkocht voor 10 cent. Dus ik zou verwachten dat op 15+ cent er ook nu verkocht zou worden. Toch gebeurd het niet ;-)deejeebv schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:51:
[...]
Hij heeft vanmiddag bij een SOC van35% 14 ct nog geïmporteerd , dus verwacht ik niet dat hij voor 15 ct gaat verkopen. Hopelijk morgenochtend hogere prijzen.
Ja, nog even afwegen op welk nivo ik dat ga doen.Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:50:
@blue eyes, Ik zag je ergens zeggen dat je zonnepanelen zou afschalen. Ik neem aan dat je dat alleen doet als de prijs negatief is? Weet jij of iemand anders wat voor vergoeding BE vanaf 2027 per teruggeleverde kWh?
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
JaDbm12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:40:
Wordt er bij jullie ook weinig ge-exporteerd momenteel? Ik heb nog 48% lading en de prijs is al lange tijd boven de 15 cent…. Normaal zou hij nu aan het ontladen zijn richting de 20% maar er gebeurd weinig. Het lijkt pas te gebeuren nu als de prijs hoger is dan 18 cent.
![]() | ![]() |
Op mijn werklaptop staat Firefox (of Edge). Kan zelf geen Chrome installeren. Heb het nog niet voor elkaar gekregen om het via een site te porten naar firefox of Edge.paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:12:
De tijd die je in deze post hebt gestoken, kost meer dan de plugin laden.
[ Voor 29% gewijzigd door Source90 op 05-05-2026 22:18 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ja dat is iets heel geks. Geen idee ook wat dat is, vast een hick up van orion zelf.The Legend schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:20:
Yep, werkt hier probleemloos. Bij het laden van de extensie geeft ie eerst een foutmelding. App killen en nog een keer proberen loste dat op.
Doorgaans iets minder. Omdat BE momenteel nog max 9 min aan 1 stuk (op onbalansmarkt) doet. Dat is heel conservatief, maar irrelevant straks als er bids zijn waarop gereageerd wordt.WouteruitTB schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:28:
Rare vraag (als die bestaan)
Maar ik heb nu een Zonneplan Nexus en stap binnenkort over op de BE.
Ik was benieuwd of iemand een resultaat heeft van afgelopen 26 april (zondag) en afgelopen 1 mei (vrijdag.) Twee dagen met negatieve prijzen.
Ik had met 25kWh, de panelen uit en redelijk wat verbruik aan op 26 april 23 euro en op 1 mei 35 euro "verdient"
Ben benieuwd wat de BE heeft gedaan op deze dagen.
Dat je panelen uit had, klinkt alsof je reageerde op de negatieve Epex Day Ahead?WouteruitTB schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:28:
Rare vraag (als die bestaan)
Maar ik heb nu een Zonneplan Nexus en stap binnenkort over op de BE.
Ik was benieuwd of iemand een resultaat heeft van afgelopen 26 april (zondag) en afgelopen 1 mei (vrijdag.) Twee dagen met negatieve prijzen.
Ik had met 25kWh, de panelen uit en redelijk wat verbruik aan op 26 april 23 euro en op 1 mei 35 euro "verdient"
Ben benieuwd wat de BE heeft gedaan op deze dagen.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 05-05-2026 22:57 ]
Top tip dit…. Zit met zelfde probleem van werk laptop waar ik niks mag. Chrome mag niet, Firefox mag niet.paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 22:18:
op ipad kun je Orion installeren, en dan de extensie laden. (zip)
heb je wel alle maanden ingeladen?Get!em schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:27:
FPR staat hier nu op 1,66 vanaf start.
Prognose hele jaar qua saldering loopt hier scheef, omdat ie zich baseert op lopende maand qua export/import verhouding. Dus ook juni, juli en augustus krijgen hele lage export.
:strip_exif()/f/image/sWBGIEcMraHkgCUyVK3Osc8C.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 06-05-2026 00:09 ]
Correct me if in wrong. Nu is er de saldering. De maand april heeft mij (ANWB Energie) 151€ opgeleverd. Ik schakel alleen af als de prijzen negatief zijn. Volgend jaar zou ik rond de 7 cent per verkochte kWh moeten ontvangen (gemiddeld genomen). Dit heb ik van het internet en een adviseur van Zonneplan. Dus het levert minder op, maar zou alsnog op moeten leveren. Dus dan snap ik het afschalen/uitzetten van de zonnepanelen niet? Wat voor vergoeding geeft BE?paQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:53:
[...]
Zelfde als nu?
Het dan geldende tarief. Alleen kun je de eb niet meer 'verkopen'.
Dat kan veel oorzaken hebben, maar ik vermoed dat er veel conventionele eenheden aan het net waren en relatief weinig RES. Dat betekent over het algemeen een hoge prijs in NL en minder handel over de grens. Doordat er minder transport is, is de markt minder grillig en is er veel transportcapaciteit voor IGCC en PICASSO. Dat heeft een dempend effect op de activatie van vermogen op de aFRR. Hierdoor heeft het algoritme van BE weinig mogelijkheden tot activatie.Dbm12 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:40:
Dat is hoe hoe een onbalans contract werkt. De vergoeding hangt af van de kwartierprijzen op de onbalans markt.
Vandaag / na heropenen zijn de getallen wel hoger en lijkt de export gelijk aan april. Import wordt wel erg laag gehouden in de zomermaanden. Maar goed, is maar een prognose. Zit na de 10kWh dure import van vanochtend al weer boven de prognose van gisteren voor maand meipaQ schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 23:48:
[...]
heb je wel alle maanden ingeladen?
Kun je eens een screenshot posten?
Import hier… 10kWh import sinds middernacht. Gisteren en vandaag zit ik aan de verkeerde kant van de bewolking en dus ook kou.jeeedeee schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:13:
Iemand nog activaties gehad vannacht? Zit hier nog op 41 procent en niks gezien, ook niet toen de prijs even 16 cent was.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZYQqDYeumo6Z0ZzmeXEVNvx.jpg?f=user_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 06-05-2026 09:04 ]
Ah ok, schijnbaar dus weer even andere SoC percentages, prima ben benieuwd of er vandaag weer mooi wat verkocht kan worden. Morgen zonnige dag, kijken of vanavond / vannacht hij weer naar 20 procent gaat. Wel jammer van de hoge verkoopprijzen van gisteravond die ik zo gemist heb.Get!em schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:51:
[...]
Import hier… 10kWh import sinds middernacht. Gisteren en vandaag zit ik aan de verkeerde kant van de bewolking en dus ook kou.
Meer import dan export. Dat ligt meer aan EMS dan aan PV productie overigens. SoC 36% nu. Gisteren 16kWh productie, 15kWh huisgebruik, waaronder 5kWh warmtepomp omdat zonnetje het huis niet warm houdt. Toch nog 11kWh import gister.
Vanochtend ging warmtepomp ook weer aan.
Hier exact dezelfde import vanaf middernacht, SoC is rond de 35% gehouden. Heb gelukkig nu wel meer opwek, 39% SoC nu.Get!em schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 08:51:
[...]
Import hier… 10kWh import sinds middernacht. Gisteren en vandaag zit ik aan de verkeerde kant van de bewolking en dus ook kou.
Meer import dan export. Dat ligt meer aan EMS dan aan PV productie overigens. SoC 36% nu. Gisteren 16kWh productie, 15kWh huisgebruik, waaronder 5kWh warmtepomp omdat zonnetje het huis niet warm houdt. Toch nog 11kWh import gister.
Vanochtend ging warmtepomp ook weer aan.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
[ Voor 105% gewijzigd door Get!em op 06-05-2026 09:17 ]
klopt, maar het engige wat de plugin doet op het BE dashboard is zorgen dat alle kale tarieven incl worden weergegeven.Borduif81 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:09:
excuus, dat bedoelde ik ook, aangepast, maar het overzicht is wel aangepast bij balansstroom. Nu worden de Onbalansmarkt prijzen weergegeven. Er zit nog een klein verschil tussen de bedragen. Lijkt aan de 2 cent vergoeding en EB te liggen.
Ja, die verkoopprijzen waren hoog, maar dat was natuurlijk wel een reden voor: helft van het land zat onder de grijze plakbewolking en werd nauwelijks 10C overdag.jeeedeee schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Ah ok, schijnbaar dus weer even andere SoC percentages, prima ben benieuwd of er vandaag weer mooi wat verkocht kan worden. Morgen zonnige dag, kijken of vanavond / vannacht hij weer naar 20 procent gaat. Wel jammer van de hoge verkoopprijzen van gisteravond die ik zo gemist heb.
Ja, en daarom ben ik ook zo blij met jouw PluginpaQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:21:
[...]
klopt, maar het engige wat de plugin doet op het BE dashboard is zorgen dat alle kale tarieven incl worden weergegeven.
138 euro (kale) kosten klinkt leuk voor nov en dec, maar daar moet wel nog even 2300 keer eb en opslag overheen, en dan BTW.
Maakt 485.
exactBorduif81 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:30:
[...]
Ja, en daarom ben ik ook zo blij met jouw Pluginik wil gewoon weten wat ik netto moet betalen
Saldering met dynamische contract is sec voor de EB en btw. De inkoop / verkoop prijzen worden niet verrekend maar moeten worden betaald, worden ontvangen.Is_ Y_ Serious? schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 06:36:
[...]
Correct me if in wrong. Nu is er de saldering. De maand april heeft mij (ANWB Energie) 151€ opgeleverd. Ik schakel alleen af als de prijzen negatief zijn. Volgend jaar zou ik rond de 7 cent per verkochte kWh moeten ontvangen (gemiddeld genomen). Dit heb ik van het internet en een adviseur van Zonneplan. Dus het levert minder op, maar zou alsnog op moeten leveren. Dus dan snap ik het afschalen/uitzetten van de zonnepanelen niet? Wat voor vergoeding geeft BE?
[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 06-05-2026 13:39 ]
Heb nu 1 export gehad vandaag, soc nu rond de 50%. Wederom zwaar bewolkte dag hierblue eyes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:38:
[...]
Saldering met dynamische contract is sec voor de EB en btw. De inkoop / verkoop prijzen worden niet verrekend maar moeten worden betaald, worden ontvangen.
Dus bij negatieve prijzen bij het leveren zet ik de panelen uit. Niet leveren is niet betalen
Bij een vast contract is dit anders, dan worden de kWh's volledig weggestreept.
Exports met regelmaat, maar geen hoge prijzen. Model wordt onduidelijker met de dag
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
morgen wordt alles beter....ecn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:57:
[...]
Heb nu 1 export gehad vandaag, soc nu rond de 50%. Wederom zwaar bewolkte dag hier
Ja mag ook wel weer naar 2 slechte dagen. Kan wachten met EV laden tot morgen dus verbruik valt opzich wel mee gelukkig.paQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:07:
[...]
morgen wordt alles beter....
[Afbeelding]
5 euro al![]()
[Afbeelding]
Linkje komt zeker van ene TonySpeedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:50:
Iets met ophopende gassen, zijn onze batterijen echt zo veilig?
Er wordt wel wel e.e.a. rond de omvormer geadviseerd maar meer hoor je eigenlijk niet.
[YouTube: Built Like a Bunker: How LFP Batteries Blew It Apart]
Ik heb een houten schuur, daarom werden (brandwerende) gipsplaten achter de omvormer geadviseerd en een zekere vrije ruimte rondom. Een rookmelder vind ik vanzelfsprekend maar een gas detector lijkt wel op z'n plaats ondanks dat de ventilatie met 2 roosters tegenover elkaar (en extra fans) wel goed zit.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 06-05-2026 15:04 ]
Ik weet niet waaraan je nu refereert.Speedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:53:
Omdat het al zo veilig is wordt er regels opgesteld, of was het nou andersom?
Daar zijn al regels voor, inmiddels misschien doorgeschoten wat de afvoeren betreft maar blijkbaar is het niet duidelijk genoeg voor die branche.paQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Ik weet niet waaraan je nu refereert.
Mijn punt is meer dat dingen ook gewoonweg eens kunnen falen.
Hoeveel doden vallen er per jaar door koolomonoxide-vergiftiging?
CV ketels verbieden?
Ja tweakers is wat nieuws aan het proberen, maar het mag weer gauw weg van mij :PSpeedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:02:
[...]
Daar zijn al regels voor, inmiddels misschien doorgeschoten wat de afvoeren betreft maar blijkbaar is het niet duidelijk genoeg voor die branche.
Bij thuisbatterijen is de brandweer helemaal voor niets bezorgd, nee dat maken ze nooit mee. Ik wil eventuele problemen graag voor zijn, al staat het spul hier op afstand van mij, de buren en een voetpad. Ik weet niet naar wie je verwijst maar ik heb het niet bij Got gelezen maar elders. Vervelende editor trouwens als je iets post, dat mag wel een optie zijn maar liever niet de standaard manier.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 06-05-2026 15:13 ]
Ik bedoel er mee te zeggen dat een aangebouwde garage misschien niet de beste plek is en dat er kennelijk weinig over de risico's wordt nagedacht (door BE). Er is regelgeving voor het plaatsen onderweg zodat installateurs straks een leidraad hebben. Dat neemt niet weg dat je beter nu al kritisch kan kijken naar je situatie, als het ooit fout gaat dan kan je de schade hopelijk beperken tot materieel en niet meer dan dat.paQ schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:07:
[...]
Ja tweakers is wat nieuws aan het proberen, maar het mag weer gauw weg van mij :P
Maar naar wat voor regels zoek je dan precies?
Een thermal runaway is niet meer tegen te houden. Als het gaat, dan gaat het. Zie de blusmethodes voor EV's. Extreem koelen is het enige dat het kan stoppen.
Er bestaan accu's met een ingebouwd nood koelsysteem overigens. Of ze werken weet je pas als het fout gaat. Volgens mij grijpt dat ook in voordat je die drempel temperaturen bereikt, want dan is het ook met 'blussysteem' te laat.
[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2026 18:08 ]
Ja eens. Een van de redenen waarom die van mij buiten staan.Speedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Ik bedoel er mee te zeggen dat een aangebouwde garage misschien niet de beste plek is en dat er kennelijk weinig over de risico's wordt nagedacht (door BE). Er is regelgeving voor het plaatsen onderweg zodat installateurs straks een leidraad hebben. Dat neemt niet weg dat je beter nu al kritisch kan kijken naar je situatie, als het ooit fout gaat dan kan je de schade hopelijk beperken tot materieel en niet meer dan dat.
[ Voor 58% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2026 15:35 ]
Zoals ik al zei: er ontbreekt veel te veel context waarom / waardoor die accu al die gassen eruit heeft gedrukt en een tuinhuis heeft doen ontploffen.Speedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 15:25:
Logisch dat de Deye stopt als ie niet zeker weet dat de BMS er is of werkt, anders kan hij vreemde spanningen en stroom binnen krijgen of de toestand verergeren.
In 'mijn' filmpje ging het om het ontbreken van ventilatie waardoor er ontsnapte gassen konden ophopen tot er een vlammetje of vonk bij kwam. De bedoeling was waarschijnlijk goed isoleren om de temperatuur binnen de gewenste grenzen te houden. Bij mij kan een hoge temperatuur mogelijk problemen geven, ik ga kijken of ik met m'n oude zonnepanelen (of iets anders dat tijdelijk erop kan) een afdak kan maken die de schuur in de schaduw zet.
Nee dat weet ik. Ik zet ze zelf ook uit bij negatief. Ik dacht te lezen dat je zei dat je ze uitzetten als je batterij vol is. Maar dat zal dan bij negatieve prijzen zijn. Ik denk dat ik het fout las of begreep. Bedankt voor je opheldering.blue eyes schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 13:38:
[...]
Saldering met dynamische contract is sec voor de EB en btw. De inkoop / verkoop prijzen worden niet verrekend maar moeten worden betaald, worden ontvangen.
Dus bij negatieve prijzen bij het leveren zet ik de panelen uit. Niet leveren is niet betalen
Bij een vast contract is dit anders, dan worden de kWh's volledig weggestreept.
Exports met regelmaat, maar geen hoge prijzen. Model wordt onduidelijker met de dag
Hahaha zo erg is het ook niet, vandaag gelukkig niet hoeven af te schakelen en mooie exports hier. Redelijk wat opwek, wat voor een mooie prijs het net op gaat… vandaag is zeker beter dan gisteren qua opwek. Ben benieuwd morgen EPEX rond de 10 cent, en weer wat meer opwek voorspeld.. zo schiet het wel op met de te salderen kWhGet!em schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:21:
[...]
Ja, die verkoopprijzen waren hoog, maar dat was natuurlijk wel een reden voor: helft van het land zat onder de grijze plakbewolking en werd nauwelijks 10C overdag.
Vandaag weer die tweedeling.
Iemand moet bloeden…
Bij mij is het wel zo erg.... zonuren vandaag 0 Buienradar.nl - Aantal zonuren vandaag in Nederlandjeeedeee schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:21:
[...]
Hahaha zo erg is het ook niet, vandaag gelukkig niet hoeven af te schakelen en mooie exports hier. Redelijk wat opwek, wat voor een mooie prijs het net op gaat… vandaag is zeker beter dan gisteren qua opwek. Ben benieuwd morgen EPEX rond de 10 cent, en weer wat meer opwek voorspeld.. zo schiet het wel op met de te salderen kWh
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 06-05-2026 16:27 ]
Ja het is hier ook behoorlijk matig , 1mei had ik 55kWh, gister 13 en vandaag niet veel meer.Get!em schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 16:27:
[...]
Bij mij is het wel zo erg.... zonuren vandaag 0 Buienradar.nl - Aantal zonuren vandaag in Nederland
Diffuus zonlicht doet ook wat, maar lang niet zoveel.
Gisteren had ik 1kWh/kWp, normaal is dat 5 a 6 op een zonnige dag. Dus zo donker was t gister.
Zondag lijkt weer een leuke Epex Day Ahead te worden overigens...
[ Voor 15% gewijzigd door Moby op 06-05-2026 17:19 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik zal me opofferen en jou duur verkochte opwek vannacht inkopenMoby schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 17:14:
Pak je huis in en kom aan de kust wonen. 60kWh binnen, SOC op 80% en nu lekker exporteren voor 60cent terwijl er nog 8000W binnenkomt.
/flauw, en de 60 cent is ook alweer voorbij
[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 06-05-2026 18:34 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 06-05-2026 18:44 ]
Laat die er elke maand 2 tussen zitten dat zet tenminste zoden aan de dijkSpeedy-Andre schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:43:
Je kan natuurlijk naar de 'verkeerde' bedragen kijken en je daar over opwinden...
Ik neem genoegen met een dag als 1 mei die €26 all-in opleverde
April leverde €139 op incl. 1-6 april zonder batterij, 16-31 maart is onbekend met -131kWh.ecn1985 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:50:
[...]
Laat die er elke maand 2 tussen zitten dat zet tenminste zoden aan de dijk
Ik heb me vandaag inderdaad ook verbaasd over de laad en ontlaad momenten.bart997 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:26:
Accu hier 48%, maar niets verkopen hoor voor 27ct kaal. Vanmorgen gekocht voor 7.6ct en een kwartier later verkocht voor 5.3ct.
Ik krijg steeds minder vertrouwen in BE… zucht!
Ze zijn duidelijk weer wat nieuws aan het proberen, vind het ook nog niet ideaal… bij mij zijn de verkopen ook weer gestopt, terwijl nog 49 procent SoC en kaal 15 cent. Vanochtend verkocht voor lager..bart997 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 18:26:
Accu hier 48%, maar niets verkopen hoor voor 27ct kaal. Vanmorgen gekocht voor 7.6ct en een kwartier later verkocht voor 5.3ct.
Ik krijg steeds minder vertrouwen in BE… zucht!
[ Voor 3% gewijzigd door jeeedeee op 06-05-2026 19:56 ]