Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:03
xxander968 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:30:
@paQ Nu je het zegt, de 10mm is voor grid + Deye samen. Niet de off grid zoals ik eerder dacht, want dat is beperkt tot 12Kw.

Maar eigenlijk betekent dit ook dat in de meterkast ook kabels dikker gemaakt moeten worden, toch?
Mijn boerenverstand zou dan zeggen:
Alles van Deye tot aan HS groepenkast. Lees: HS van je verbruikers in de groepenkast. Of in elk geval tot een punt waarbij de overstroombeveiliging weer overeenkomt met de bekabeling erna.

edit:
Op die foto is nu de 6mm2 kabel 'beveiligd' met een 63A automaat.

[ Voor 120% gewijzigd door paQ op 20-01-2026 21:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-01 21:35
fenrir schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:04:
[...]

Dit heb ik nu:
code:
1
2
3
Hoofdzekering - Meter - MID meter - HS - aardlekken, installatieautomaten, huis verbruikers
                          |
                  C25 automaat > Deye

Precies zoals @dof eerder aangaf. Foto lijkt mij niet nodig, kabel gaat echt direct van de Stedin meter naar de MID meter.
Bij mij zit het nu ook zo, ook die uit Den Haag. Ik vond het al gek dat de hoofdschakelaar er niet tussen zat.

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 22:00
ecn1985 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Oke, dat verklaart een hoop. Ja vanochtend was een mooi moment om te verkopen, daar zat ik helaas niet bij, de vorige keer ook niet, dat komt omdat ik hoger zit in het verbruik waarschijnlijk en dus of leeg of zo goed als leeg sta op deze momenten.
Ik heb alleen de batterij, geen zon (beschermd stadsgezicht) en geen warmtepomp of oprit.
Bij mij is er al dagen (+-5) niets geëxporteerd. Dat terwijl met salderen er prima te handelen is. Lijkt dat ze dat nog niet aandurven.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Zo te zien is het wel 10mm2 (onderin midden) , maar alleen niet van Deye (bovenkant) > omschakelaar > naar automaat. (middelste onderin)

edit:
[Afbeelding]
Ik zal de post updaten met deze mooie pijlen foto O+

Zover ik weet tijdens offgrid heb je nog maar 12kW, echter is er volgens mij load Passtrough door de deye, dus zou alles vanaf de deye 10mm2 moeten zijn :F , ik zal het van de week eens dubbel checken.

edit: ik mag schijnbaar oude posts niet editten :|

[ Voor 3% gewijzigd door epicfailguy23 op 21-01-2026 09:15 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 09:53
Meer kapers op de kust voor aFFR helaas

https://solarmagazine.nl/...en-stroomnet-uit-met-afrr

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Dat is toch ook logisch? Zie de aFRR biedingen lijst, je hebt grote en kleine partijen. Dit is een commerciële die waarschijnlijk op eigen bedrijfslocaties (zonneparken?) iets gaat inrichten.

Van de partijen die het aanbieden via thuisbatterijen ken ik alleen Balans en Frank, waarbij alleen Balans het gestructureerd doet en Frank het wel wil, maar qua type batterij van alles bij elkaar heeft en mogelijk dus niet zomaar elke batterij mee kan doen.

• paQ
PisPix schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:21:
[...]

Bij mij zit het nu ook zo, ook die uit Den Haag. Ik vond het al gek dat de hoofdschakelaar er niet tussen zat.
Bijzonder hoor. Want in geval van smeltzekeringen kun je ook nooit de MID Meter of C25 vervangen.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

De communicatie met de installatieafdeling verloopt helaas wat stroef. Ik heb een week geleden een mail gestuurd met wat vragen maar helaas nog geen reactie, waardoor ik niet verder kan met de voorbereidingen; ervaren jullie dezelfde responstijden en ben ik gewoon ongeduldig, of moet ik Don maar eens pingen?
paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:10:
Met SE op LOAD (of GEN eventueel) blijft ie werken mits alles juist is geconfigureerd.
Interessant, ik heb zelf ook een SE inverter; ik ga me hierover inlezen. Heb je de kabel van de SE richting de Deye zelf aangesloten of heeft Balans Energie dat (op verzoek) gedaan?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

• paQ
Hij kan in wezen gewoon aan LOAD blijven hangen, dan is er geen extra kabel traject nodig. Afhankelijk van waar nu je omvormer hangt natuurlijk. Als het makkelijker is om hem rechtstreeks aan te sluiten, dan kan het ook als MI / inverter aan de GEN poort.
Je hebt dan later alleen geen mogelijkheid meer om een generator aan te koppelen, maar gezien de smartload settings zal de generator dan toch ook niet werken meer aan GEN.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 11:34 ]

• jacovn
  • Laatst online: 11:45
Dus als mijn Solaredge connectie nu in de meterkast binnenkomt en de dyne in de garage staat moet er zelfs een 3e kabel van dyne naar meterkast om deze op de GEN poort aan te kunnen sluiten ?
Dat is wel iets om mee te nemen bij de installatie wellicht.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:40:
Dus als mijn Solaredge connectie nu in de meterkast binnenkomt en de dyne in de garage staat moet er zelfs een 3e kabel van dyne naar meterkast om deze op de GEN poort aan te kunnen sluiten ?
Dat is wel iets om mee te nemen bij de installatie wellicht.
Sja dat zal per installatie verschillen. Bijv wanneer nu je SE omvormer ook al in de garage hangt kun je hem natuurlijk ook daar rechtstreeks aankoppelen.
Houd er wel rekening mee dat de GEN poort volgens mij max 18A per fase slikt. Dus mocht je installatie daarboven pieken zou ik hem daar persoonlijk niet op aansluiten.
Maar er is niets op tegen om hem gewoon bij de rest van je verbruikers op te nemen hoor.
Het werkt prima aan GRID bij niet-off-grid, en moet prima werken aan LOAD bij off-grid. (ook als off-grid)

• jacovn
Ik krijg off grid optie. Ik heb een SE8k en die piekt in mei naar 8400 watt.
Deze hangt op 2 hoog onder dak vlak bij zonnepanelen.
Zal dus van meterkast naar de garage moeten gaan wil ik die optie kunnen gebruiken.

De enphase panelen zitten op tuinhuis maar delen de verbinding met de verlichting en in zomer het zwembad. Die moet maar als gebruiker in netwerk blijven.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:58:
Ik krijg off grid optie. Ik heb een SE8k en die piekt in mei naar 8400 watt.
Deze hangt op 2 hoog onder dak vlak bij zonnepanelen.
Zal dus van meterkast naar de garage moeten gaan wil ik die optie kunnen gebruiken.

De enphase panelen zitten op tuinhuis maar delen de verbinding met de verlichting en in zomer het zwembad. Die moet maar als gebruiker in netwerk blijven.
De SE8K is 3 fase. Dus die 8400W zal verdeeld zijn over 3 fasen.
8400/3/230=12,174 A per fase.
Ik heb een SE5000H en piekt op 21A in het late voorjaar. Daar zal de Deye het minder mee eens zijn.
Maar idd, het levert dan ook weer een extra kabeltraject op. Waarom zou je dat doen.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 12:02 ]

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:55
paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:17:
[...]

Het staat in de Deye bij "Smartload Settings"
Dus zelf even kijken in je omvormer of in de cloud.

voetnoot:
Het is de Deye chatbot. Ik hoop dat ie de juiste antwoorden geeft. Dit is wel by far de beste chatbot die ik ooit 'gesproken' heb. De antwoorden zijn vlug, zeer gedetailleerd, inclusief plaatjes van de settings en onderbouwd. _/-\o_

Voorbeeld reactie over Enphase:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had ook al uit het Deye topic begrepen dat in die black-out gevallen met grid op VDE4105 wat vergevingsgezinder om gaat. Ook de Solaredge staat op dat protocol.
Waar zie jij die SmartLoad webpagina? Die kan ik niet vinden. Hier wat foto's van de meest relevante settings bij mij.

Samenvattend:
Gen Port Use staat op Micro Inv Input.
AC Coupledon Load Side staat NIET ON :(
Micro Inv Input OFF staat op 80%, ON op 75%. Dat is anders dan de door de chatbot aanbevolen 100 & 95.
AC Couple Frz High staat op 55Hz, niet 52Hz.

Dan ben ik benieuwd of dit helemaal goed gaat gaan, en of BE dat dan goed ingesteld heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtFvNhVhBl8Gth59r_ZfyCZ4Xng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ko0QNy3mAwzQQCu2FBAGSifJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNCn_S0cVyjL4Rnkjr2kc-u2Q64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7t5M69FYk7YBBeMP7kF7RIa9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bF5Viw6R8bcfsDpeJxbK2c_A67E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6suMPN4tAsRytdPggR7wFINk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoLzoqYBkDSJW5N45gHSlzwcrmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tofibqLbAztbGM7E4FAea5t.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SculD7aaa3rfFwWB5mOO48zbPFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ot0rx0qthafrVEzm3rGrFcRF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door QuarkuS op 21-01-2026 12:47 ]

• paQ
QuarkuS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Waar zie jij die SmartLoad webpagina? Die kan ik niet vinden. Hier wat foto's van de meest relevante settings bij mij.
Dan ben ik benieuwd of dit helemaal goed gaat gaan, en of BE dat dan goed ingesteld heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qc0psXr5KZos7bDTmszytGD6R8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6suMPN4tAsRytdPggR7wFINk.jpg?f=user_large
Dit scherm.
Aldus de Deye bot zou je hier moeten instellen:
X AC couple on load side
OFF 100%
ON 90%
En bij AC couple Frz High, ga je bijv 0.1 onder de frequentie van je Solar Edge zitten.
Dan zou je even met je app in de SE omvormer moeten kijken waar die nu op staat.

maar, je zou het ook kunnen proberen gewoon. Als je nu off-grid hebt (ga ik even vanuit gezien je vraag) zou je overdag kunnen kijken of je SE nu ook al aanblijft. Zo niet, dan die settings aanpassen.

Het zal toch een kwestie van uitproberen zijn. Ik ga ook een beetje uit van wat balans Energie zelf had aangegeven dat SE in storing zou treden in Off grid.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 13:03 ]

• QuarkuS
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Dit scherm.
Aldus de Deye bot zou je hier moeten instellen:
X AC couple on load side
OFF 100%
ON 90%
En bij AC couple Frz High, ga je bijv 0.1 onder de frequentie van je Solar Edge zitten.
Dan zou je even met je app in de SE omvormer moeten kijken waar die nu op staat.
Ik had dus Enphase :) En ik weet nog niet hoe ik de config van m'n Envoy moet bekijken.

Maar als BE stelt dat het allemaal goed staat: is dat dan niet zo? Dan ga ik BE mailen.
En als dat zo is, zijn wij dan vrij om die instellingen aan te passen?

• paQ
QuarkuS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:02:
[...]

Ik had dus Enphase :) En ik weet nog niet hoe ik de config van m'n Envoy moet bekijken.

Maar als BE stelt dat het allemaal goed staat: is dat dan niet zo? Dan ga ik BE mailen.
En als dat zo is, zijn wij dan vrij om die instellingen aan te passen?
Ik zou eerst kijken wat je omvormer nu doet als je off grid gaat. Als het niet nodig blijkt om settings aan te passen zou ik dat niet zomaar doen.
Als je Enphase uitvalt dan kun je het aanpassen zoals Deye voorstelt en opnieuw proberen.

Die frequentie en drempelwaarden zijn ervoor zodat de Deye de frequentie langzaam gaat opvoeren bij die SOC waarde (bijv 90), om de externe omvormer te dwingen te vertragen. En als de accu helemaal vol is zal hij de externe omvormer doen trippen en laten afslaan.

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 13:06 ]

• QuarkuS
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Ik zou eerst kijken wat je omvormer nu doet als je off grid gaat. Als het niet nodig blijkt om settings aan te passen zou ik dat niet zomaar doen.
Als je Enphase uitvalt dan kun je het aanpassen zoals Deye voorstelt en opnieuw proberen.

Die frequentie en drempelwaarden zijn ervoor zodat de Deye de frequentie langzaam gaat opvoeren bij die SOC waarde (bijv 90), om de externe omvormer te dwingen te vertragen. En als de accu helemaal vol is zal hij de externe omvormer doen trippen en laten afslaan.
Ja, maar dat kan ik dus alleen maar testen als er veel zon is, en de batterij bijna vol. En dan in off-grid modus schakelen. Dat zal nog wel een maandje of wat duren voordat dat zal gebeuren.

• paQ
QuarkuS schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:24:
[...]

Ja, maar dat kan ik dus alleen maar testen als er veel zon is, en de batterij bijna vol. En dan in off-grid modus schakelen. Dat zal nog wel een maandje of wat duren voordat dat zal gebeuren.
Ah op die fiets.

Naja omdat de consensus was dat SE in storing zou treden bij off-grid, ongeacht de SOC.
Bij Enphase zal dat anders zijn (?)

• jacovn
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:32:
[...]

Ah op die fiets.

Naja omdat de consensus was dat SE in storing zou treden bij off-grid, ongeacht de SOC.
Bij Enphase zal dat anders zijn (?)
Als ik naar deze kijk zou een SE wel keuring moeten werken met die andere frequenties

https://knowledge-center....3Njg5OTg0ODEkajQ4JGwwJGgw

• paQ
jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:35:
[...]

Als ik naar deze kijk zou een SE wel keuring moeten werken met die andere frequenties

https://knowledge-center....3Njg5OTg0ODEkajQ4JGwwJGgw
Zal settings afhankelijk zijn van je omvormer neem ik aan?
net zoals je ook dergelijke settings in je Deye hebt. Lijkt me een goede start dat ze elkaar begrijpen in elk geval.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11:02
Drie bankjes eindafrekening gekregen. Achja was te verwachten, minder voorschot betaald dan de totale kosten.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:30

The Legend

*Plop*

Hier ook de jaarafrekening over 2025 ontvangen. Voor mij voor 2 weken, kleine 700 kWh verbruikt. Totaal 112 euro. Er staat nu bij mij een tarief incl. BTW per kWh van €0,11603 (voor al het verbruik) met daaronder over hetzelfde verbruik een netcorrectie van € -0,03619. Dat levert dus een netto tarief op van €0,07984 per kWh. Inclusief energiebelasting is dat €0,2027 per kWh. Dat is geen slecht tarief, maar ik hoe die bruto prijs per kWh en de netcorrectie per kWh is bepaald blijkt helaas niet uit de jaarafrekening.

Het was mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk dat het contract afrekent per kalenderjaar. Hierdoor mis je natuurlijk de saldering.

[ Voor 11% gewijzigd door The Legend op 21-01-2026 16:30 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:28:
Hier ook de jaarafrekening over 2025 ontvangen. Voor mij voor 2 weken, kleine 700 kWh verbruikt. Totaal 112 euro. Er staat nu bij mij een tarief incl. BTW per kWh van €0,11603 (voor al het verbruik) met daaronder over hetzelfde verbruik een netcorrectie van € -0,03619. Dat levert dus een netto tarief op van €0,07984 per kWh. Inclusief energiebelasting is dat €0,2027 per kWh. Dat is geen slecht tarief, maar ik hoe die bruto prijs per kWh en de netcorrectie per kWh is bepaald blijkt helaas niet uit de jaarafrekening.

Het was mij eerlijk gezegd ook niet duidelijk dat het contract afrekent per kalenderjaar. Hierdoor mis je natuurlijk de saldering.
Ik kom bij mij aan 21,4 cent/kWh incl BTW
21 cent als ik de teruglevering meereken.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 18:34 ]

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21-01 20:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xesX_no6ec0ATb0_ZndUOFv6L7I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3hGibV1Xhy1KbCykfg7VpHLz.png?f=user_large

Als ik deel totaal incl btw: 234,66 / totaal verbruik: 1118 = 20,98 cent

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• epicfailguy23
  • Nu online
Als ik ga tellen kom ik op 20,4cent/kWh excl systeem beheer en netkosten. valt niet tegen, enige nadeel is dat ik vanaf half november tot einde jaar 2414 kWh heb verbruikt.. die doet dan wel auw met de gedachte dat ik een heel jaar (dus incl salderen) had met mijn energie rekening (zoals ik meestal gewend was)

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Hier ook ontvangen... Ik meende toch dat een jaarafrekening ook over een heel jaar zou moeten gaan... Afijn, anders hadden we komend jaar de laatste paar maanden ook weinig te salderen gehad...

• ecn1985
Wil iemand anders misschien een overzicht plaatsen, ter referentie?

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:57:
[Afbeelding]

Als ik deel totaal incl btw: 234,66 / totaal verbruik: 1118 = 20,98 cent
moet je niet alleen focussen op het bovenste blokje?

Dus je levering / aantal kWh
Daar de BTW af, dan de EBE erop (2025 was dat 0,102), en over dat totaal de BTW er weer bij.

Dan kom ik bij jou op ca 23,3 incl BTW.

• ecn1985
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:04:
[...]

moet je niet alleen focussen op het bovenste blokje?

Dus je levering / aantal kWh
Daar de BTW af, dan de EBE erop (2025 was dat 0,102), en over dat totaal de BTW er weer bij.

Dan kom ik bij jou op ca 25.8 incl BTW.
Dat was ook de rede dat ik vroeg voor de referentie, vond het al zo raar dat ik zo laag zat.

• epicfailguy23
  • Nu online
ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:00:
Wil iemand anders misschien een overzicht plaatsen, ter referentie?
Hierbij mijn overzicht, let wel op het staat wat warrig, ik heb tussentijds een 'contract wijziging' gehad omdat mijn oude contract afliep en ik toch naar dynamisch ging. dus heel November en half december zonder batterij gezeten. 'echte' contract is pas ingegaan bij installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSZKrmJ7WREzGhbALcmEk4EClp4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hcdK6oVvUzt3kI0ipIBZ83fv.png?f=user_large

ik kom hier op: 354,71 - 22,68 + 151,5 = 483,53 /2415 = 20 cent rond

• jeeedeee
  • Nu online
Met deze prijzen voor teruglevering mogen ze trouwens ook wel stoppen met terugleveren, en het gewoon opslaan voor later... maar volgens mij is dat inmiddels al wel redelijk geminimaliseerd met het nieuwe algoritme, dus hopelijk wordt dat beter.

Maar eens afwachten hoeveel minder ik straks ga afnemen in de zomermaanden en wat AFFR gaat doen...

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:06:
[...]

Dat was ook de rede dat ik vroeg voor de referentie, vond het al zo raar dat ik zo laag zat.
Ik hoop dat mijn benadering van het tarief juist is hoor.

Ze geven aan dat in dat blokje bij levering (daar draait het om, want de rest zijn vaste bedragen per dag en heffingen / kortingen) dat die incl BTW zijn. (klopt ook volgens totaal)

Dus als je dat bedrag deelt door je totale import incl opslag, de BTW er weer afhaalt, de EBE erbij optelt, en dan opnieuw BTW over het nieuwe totaal, dan komt je volgens mij op het daadwerkelijk betaalde kWh tarief.

• paQ
epicfailguy23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Hierbij mijn overzicht, let wel op het staat wat warrig, ik heb tussentijds een 'contract wijziging' gehad omdat mijn oude contract afliep en ik toch naar dynamisch ging. dus heel November en half december zonder batterij gezeten. 'echte' contract is pas ingegaan bij installatie.

[Afbeelding]

ik kom hier op: 354,71 - 22,68 + 151,5 = 483,53 /2415 = 20 cent rond
aha... naja want ik kom bij jou volgens mijn methode uit op 24,9 cent incl BTW
Dus dat zou de impact van het ontbreken van de batterij wel kunnen verklaren.

En alleen over (heel) december op 22,3

• paQ
jeeedeee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
Met deze prijzen voor teruglevering mogen ze trouwens ook wel stoppen met terugleveren, en het gewoon opslaan voor later... maar volgens mij is dat inmiddels al wel redelijk geminimaliseerd met het nieuwe algoritme, dus hopelijk wordt dat beter.

Maar eens afwachten hoeveel minder ik straks ga afnemen in de zomermaanden en wat AFFR gaat doen...
Ik hang het vooralsnog even op aan dure maanden.
Op zich is 21 cent niet gek, maar zo gaat terugverdienen nog heul erg lang duren :+
En echt PV export is nog geen een keer voorgekomen, Dus dat zijn zaken voor later.

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:10:
[...]

Ik hoop dat mijn benadering van het tarief juist is hoor.

Ze geven aan dat in dat blokje bij levering (daar draait het om, want de rest zijn vaste bedragen per dag en heffingen / kortingen) dat die incl BTW zijn. (klopt ook volgens totaal)

Dus als je dat bedrag deelt door je totale import incl opslag, de BTW er weer afhaalt, de EBE erbij optelt, en dan opnieuw BTW over het nieuwe totaal, dan komt je volgens mij op het daadwerkelijk betaalde kWh tarief.
Je telt toch alles bij elkaar op wat met kWh te maken heeft en deelt dit door het aantal kWh

• paQ
0xygen500 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:39:
[...]

Je telt toch alles bij elkaar op wat met kWh te maken heeft en deelt dit door het aantal kWh
Dat zou op hetzelfde moeten neerkomen, mits je 'vermindering energiebelasting' eraf haalt.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 17:47 ]

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:47:
[...]

Dat zou op hetzelfde moeten neerkomen, mits je 'vermindering energiebelasting' eraf haalt.
Die is al per dag toch?

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik vraag me overigens ook af of dit wel is toegestaan. Een jaarafrekening is voor zover ik weet gebaseerd op het moment van start van het contract en niet op kalenderjaar. De jaarafrekening bepalen op basis van het contractjaar is voor de klant voordeliger omdat we nu nog kunnen salderen.

Voor mij is het bedrag de energie niet waard om dit uit te gaan zoeken. Maar als je contract eerder afgelopen najaar is ingegaan, dan zou ik daar nog eens goed naar (laten) kijken!

• paQ
En staat daarom volledig los van je tarief per kWh.
Want zo zou de impact met weinig verbruik relatief groot zijn, en amper iets doen bij 100 kWh per dag.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het is een manier om veranderde (belasting)tarieven in beeld te brengen maar een eindafrekening is het niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:13:
[...]

En staat daarom volledig los van je tarief per kWh.
Want zo zou de impact met weinig verbruik relatief groot zijn, en amper iets doen bij 100 kWh per dag.
Ik denk dat we over hetzelfde praten, mijn in mijn voorbeeld werd die al niet meegenomen want geen kWh maar dag

• 0xygen500
The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:06:
Ik vraag me overigens ook af of dit wel is toegestaan. Een jaarafrekening is voor zover ik weet gebaseerd op het moment van start van het contract en niet op kalenderjaar. De jaarafrekening bepalen op basis van het contractjaar is voor de klant voordeliger omdat we nu nog kunnen salderen.

Voor mij is het bedrag de energie niet waard om dit uit te gaan zoeken. Maar als je contract eerder afgelopen najaar is ingegaan, dan zou ik daar nog eens goed naar (laten) kijken!
Volgens gemini mag dit gewoon. De ACM wilt dat je elke 12maand een afrekening krijgt. Dat dit door de meeste leveranciers op de dag wordt verrekend dat je 1jaar lid bent, betekent niet dat dit de enige methode is. 1x op 31-12 mag ook

• The Legend

The Legend

*Plop*

0xygen500 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Volgens gemini mag dit gewoon. De ACM wilt dat je elke 12maand een afrekening krijgt. Dat dit door de meeste leveranciers op de dag wordt verrekend dat je 1jaar lid bent, betekent niet dat dit de enige methode is. 1x op 31-12 mag ook
Dit zegt de ANWB erover:
Jaarafrekening en eindafrekening energie
Alles over de jaar- en eindafrekening van energiecontracten

Één keer per twaalf maanden ontvang je van je energieleverancier de jaarafrekening voor gas en elektriciteit. Behalve als je eerder overstapt of verhuist voordat het jaar voorbij is, dan krijg je over die kortere periode een eindafrekening.

Jaarafrekening

Nadat je een periode van 12 maanden klant bent geweest bij een energieleverancier ontvang je de jaarafrekening. Dit is niet gelijk aan het kalenderjaar, maar hangt af van je startdatum. Een energieleverancier is wettelijk verplicht om jou binnen 6 weken na het voltooien van het contractjaar de jaarafrekening te sturen.
Vergelijkbare teksten krijg ik uit andere bronnen. Maar zeker weten doe ik het ook niet.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54
De SOC wordt best hoog gehouden. Bij de aflevering was dit ongeveer al 50%.

Wordt continue bijgeladen, beetje zon, beetje veel vanuit het net.

Zit nu nog steeds op 71%.

Vannacht om 0:05 uur gaat de EV laden, iets van 45 kWh erin, is nog halfvol. Kijken hoe het systeem daarop gaat reageren!

Ook intern werk wat nagevraagd, niemand bij ons kan de laadpaal zelf aansturen. Derhalve dus alleen via de auto zelf in te regelen; of via de. Ayvens applicatie.

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 21-01-2026 19:13 ]

• paQ
blue eyes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:52:

Vannacht om 0:05 uur gaat de EV laden, iets van 45 kWh erin, is nog halfvol. Kijken hoe het systeem daarop gaat reageren!

Ook intern werk wat nagevraagd, niemand bij ons kan de laadpaal zelf aansturen. Alleen via de auto - derhalve een helaas.
Afgelopen twee nachten om middernacht waren er pieken van ~75 cent. Met een hoog SOC zou hij dan best eens kunnen verkopen. Kun je misschien weer 200 cent verdienen :P

• paQ
paQ schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Ik zie de onbalans ook al twee dagen aan of net over de EPEX prijen zitten, maar ze volgen elkaar prima.
Is wel ongunstig ja. My best guess (op basis van de afgelopen dagen) is dat we vanaf een uur of 1:30 pas weer (een blok) activaties krijgen van zo'n ca 21 cent incl alles.
[Afbeelding]
Dit was gisteren net zo.
De ochtend en middag er net op, de EPEX volgend, en iets lager bij de tweede bult, daarna weer volgend.

Ik volg deze voorspellingsgrafieken nu een week of twee, en ze kloppen behoorlijk. Niet perse kwa exacte hoogte van het tarief, maar wel de vorm, en of het (veel) hoger of lager wordt dan de dag ervoor.
Dat de onbalansmarkt de EPEX tarieven volgt zal dat toch wel het uitblijven van de wind zijn? Ik kan er anderzijds slecht een verklaring voor vinden.
offtopic:
Ik gebruik deze voorspelling overigens met name voor de inzet van de SAP icm autoladen. Ik vind het wel jammer eigenlijk dat ik de SAP niet kan inzetten om de accu bij te laden op basis van EPEX prijzen eigenlijk. Dan had ie vanochtend ook goed kunnen verkopen aan 74 cent *D
@blue eyes gisteren keek ik in mijn glazen bol en verwachtte ik rond 1:30 de eerste activatieblokjes.

Nou, dat werd 01:38 O-) close enough
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sASsWWNMvzwai1yycjfVnhjY6Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JfvlnJCoSGpAbTUpN1FpuTNe.png?f=fotoalbum_large

Ik zie ook dat de onbalansprijzen weer beginnen af te wijken van EPEX.
My best guess is dat komende nacht het iets later valt. * paQ steekt natte vinger in lucht... Zo rond 02:15.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q92TyNRvDil43lNdW94FcWS0xmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTFSV3zZaLOdr1Mb1VelV7my.png?f=fotoalbum_large

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik zie trouwens dat de kWh-prijs op de jaarrekening ook niet overeenkomt met het BE dashboard. De gemiddelde gerealiseerde kWh-prijs staat daar over 2025 op €0,044. Dat is ruim 80% lager dan de prijs die ik nu afreken. Ik heb Don ff wat vragen op de mail gezet.

• paQ
The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:37:
Ik zie trouwens dat de kWh-prijs op de jaarrekening ook niet overeenkomt met het BE dashboard. De gemiddelde gerealiseerde kWh-prijs staat daar over 2025 op €0,044. Dat is ruim 80% lager dan de prijs die ik nu afreken. Ik heb Don ff wat vragen op de mail gezet.
Dat is een kaal tarief he.
Als ik teruglevering meereken kom ik precies op het bedrag wat het dashboard aangeeft: 0,052.
Reken ik terugleveren niet, dan kom ik op 0,055 ish.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:40:
[...]

Dat is een kaal tarief he.
Als ik teruglevering meereken kom ik precies op het bedrag wat het dashboard aangeeft: 0,052.
Reken ik terugleveren niet, dan kom ik op 0,054.
Hoe kom ik dan van het dashboard tarief naar het tarief op de jaarrekening? Op de jaarrekening wordt een marktprijs genoemd van €0,1163. Als ik daar de netcorrectie (-0,03619) van aftrek, dan kom ik op €0,07984 per kWh. Dan hou ik nog een verschil over van €0,03584.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:06:

Maakt t uit? Of je hebt nu een korte afrekening + 12 maanden 2026 of eerst 12 contractmaanden nu en tussen de 12e contractmaand en 31dec 2026 (einde salderen) kort.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 21-01-2026 19:52 ]

• paQ
The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:47:
[...]

Hoe kom ik dan van het dashboard tarief naar het tarief op de jaarrekening? Op de jaarrekening wordt een marktprijs genoemd van €0,1163. Als ik daar de netcorrectie (-0,03619) van aftrek, dan kom ik op €0,07984 per kWh. Dan hou ik nog een verschil over van €0,03584.
(0,1163-0,02)/1,21=0,0796
0,0796+(-0,03619/1,21)=0,0497
kortom:opslag en BTW dus

Grote kans dat als je je teruglevering eraf haalt, je precies op 0,044 uitkomt.

edit:
korter
(0,1163-0,03619-0,02)/1,21=0,0497

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 19:56 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:52:
[...]

(0,1163-0,02)/1,21=0,0796
0,0796+(-0,03619/1,21)=0,0497
kortom:opslag en BTW dus

Grote kans dat als je je teruglevering eraf haalt, je precies op 0,044 uitkomt.

edit:
korter
(0,1163-0,03619-0,02)/1,21=0,0497
En wat is dan ‘de teruglevering’ die daar nog weer af zou moeten? Is dat niet de netcorrectie?

• paQ
The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:58:
[...]

En wat is dan ‘de teruglevering’ die daar nog weer af zou moeten? Is dat niet de netcorrectie?
Nee dat is dan "Productie Elektriciteit"

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:59:
[...]

Nee dat is dan "Productie Elektriciteit"
Geen idee welk bedrag ik daar dan moet pakken. Dat is bij mij 23kWh met een marktprijs € 0,07014 en netcorrectie € 0,11247.

• ecn1985
blue eyes schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:52:

Ook intern werk wat nagevraagd, niemand bij ons kan de laadpaal zelf aansturen. Derhalve dus alleen via de auto zelf in te regelen; of via de. Ayvens applicatie.
Dit zijn ook niet de dagen die voor 'problemen' zorgen, omdat er voldoende laadmomenten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmnpghe8js-uNef47XSF6LqRH80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmVatBA9mYmA6rT94IDoSVSi.png?f=fotoalbum_large

vergelijk dat maar met deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7OZrhyzQ1CaHk8Kf8RSAz1FZrA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vSRmSTLk6sei5v5gZ1pp4MV6.png?f=fotoalbum_large

Als jij vannacht 45kWh de auto in stuurt en er wordt bijgeladen zoals op de onderste foto dan heb je morgenochtend de battery leeg, maar kijkend naar de voorspelling van @paQ gaat het goedkomen.. :)

• paQ
The Legend schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:03:
[...]

Geen idee welk bedrag ik daar dan moet pakken. Dat is bij mij 23kWh met een marktprijs € 0,07014 en netcorrectie € 0,11247.
Dus in mijn geval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPumrhf-E9g2xTX4X4FQ38BdLtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fpmaEPsKvDBcXn7jvM0mkBGw.png?f=fotoalbum_large

(222,91-0,38-8,36)/2469/1,21-0,02=0,0517 (=0,052)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihl3iR0qlvGAbr3iNSQJzm1LJqM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6V4Jv6FJGS9WQRKTP6F32IJr.png?f=user_large

• paQ
ecn1985 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:09:
[...]

Als jij vannacht 45kWh de auto in stuurt en er wordt bijgeladen zoals op de onderste foto dan heb je morgenochtend de battery leeg, maar kijkend naar de voorspelling van @paQ gaat het goedkomen.. :)
:D
Ik probeer telkens correlatie te vinden tussen de voorspellingen, afwijking in de voorspelling en wat er daarna vervolgens (mee) gebeurt op de onbalansmarkt.
n=2 op rij dusver, dus echt 0,0 garantie :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 18:39:
[...]

AI moet je niet geloven.
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) benadrukt dat energieleveranciers per contractjaar – en niét per kalenderjaar – moeten salderen. Bovendien mogen energiebedrijven ook niét per deel van het jaar – bijvoorbeeld per maand of kwartaal – salderen.
Zie Wolly in "Tibber ervaringen topic"

• epicfailguy23
  • Nu online
Ik zie net in mijn.balansenergie een jaarafrekenings nota,en meteen daarna een correctie nota voor hetzelfde bedrag maar dan in de min.

Zou het dan een boekhoudkundige jaar nota zijn voor de belastingen?

hebben jullie dezelfde nota?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
epicfailguy23 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:21:
Ik zie net in mijn.balansenergie een jaarafrekenings nota,en meteen daarna een correctie nota voor hetzelfde bedrag maar dan in de min.

Zou het dan een boekhoudkundige jaar nota zijn voor de belastingen?

hebben jullie dezelfde nota?
Ja hier ook een credit nota in het balans energie portaal.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:50:
[...]

Maakt t uit? Of je hebt nu een korte afrekening + 12 maanden 2026 of eerst 12 contractmaanden nu en tussen de 12e contractmaand en 31dec 2026 (einde salderen) kort.
Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om tussentijds een afrekening aan te vragen. Als je dat een beetje slim aanpakt moet het (mits je voldoende overschot hebt en het juiste moment weet te timen, in mij. Geval ergens eind mei waarschijnlijk) vrijwel alle energie belasting kunnen salderen.
Ik ga het t.z.t. proberen.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Iets om eens over na te denken, ik kijk rond voor allerlei pv materiaal omdat ik dc kabels naar de Deye ga (laten) leggen en daar diverse spullen voor nodig heb voor o.a. in de tuin.
Het valt me op dat ik dat spul zonder btw kan kopen in sommige shops door ergens akkoord mee te gaan.
Nu kan je de Deye als pv onderdeel zien en wellicht de bedrading die er aan zit, is het dan wel juist dat je daar btw over betaalt?
Althans bij BE zie ik dat er wellicht onterecht btw over de hele aankoop wordt geheven.
Minder btw zou mij meer ruimte geven bij de aanschaf ipv dat ik achteraf btw terugvraag.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:05
Afgelopen vrijdag is ook bij ons de accu incl offgridmodule geïnstalleerd. Er was 1 monteur, die ongeveer 12 uur bezig is geweest (hij vertrok rond 20:30 uur). Er zijn nog een paar puntjes op de i te zetten door hem, dus hij komt volgende week weer.

We hebben hem gevraagd om dan ook onze zonnepanelen aan te sluiten op het systeem. Dit vanwege de offgridmodule, blijkbaar kunnen we alleen op die manier bij stroomuitval toch onze opgewekte stroom gebruiken.

Nu hebben wij 40 zonnepanelen, op 2 omvormers. In totaal 12.4 kWp.

De monteur gaf aan dat er maar 3 aansluitingen zijn voor de zonnepanelen, met maximaal 10 panelen per aansluiting, dus we zouden niet alle 40 zonnepanelen op deze omvormer kunnen zetten. Die bewering van de 10 panelen per aansluiting deed hij zonder te weten hoeveel vermogen onze panelen hebben.
Wij hebben het idee dat hij het niet juist heeft. Volgens de specificaties is het maximale vermogen 18000W en zouden al onze panelen aangesloten kunnen worden (zodat we beide oude omvormers kunnen afkoppelen).

Wie van jullie heeft hier al ervaring mee? Is er inderdaad een beperking van maximaal 30 zonnepanelen? En waar is dat dan op gebaseerd?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
De maximale ingangsspanning van de PV-ingangen van de Deye is niet heel hoog.

Welk merk-type panelen, hoe zijn de strings verdeeld, welke (maximale) string spanning zie je in je monitoring?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:51:
Iets om eens over na te denken, ik kijk rond voor allerlei pv materiaal omdat ik dc kabels naar de Deye ga (laten) leggen en daar diverse spullen voor nodig heb voor o.a. in de tuin.
Het valt me op dat ik dat spul zonder btw kan kopen in sommige shops door ergens akkoord mee te gaan.
Nu kan je de Deye als pv onderdeel zien en wellicht de bedrading die er aan zit, is het dan wel juist dat je daar btw over betaalt?
Althans bij BE zie ik dat er wellicht onterecht btw over de hele aankoop wordt geheven.
Minder btw zou mij meer ruimte geven bij de aanschaf ipv dat ik achteraf btw terugvraag.
Ik denk als je Beter stroom meteen nieuwe panelen laat meenemen wel, anders niet.
Maar dan weer niet over het deel accu's.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:59:
[...]

Ik denk als je Beter stroom meteen nieuwe panelen laat meenemen wel, anders niet.
Maar dan weer niet over het deel accu's.
Een enkele shop geeft idd aan dat het alleen voor complete pv installaties geldt, bij anderen volstaat het door aan te geven dat je een particulier bent.
Zo heb ik al eens een pv verdeler zonder btw gekocht en straks kan dat met de 6mm dc (2x 50m) plus connectoren.

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Een enkele shop geeft idd aan dat het alleen voor complete pv installaties geldt, bij anderen volstaat het door aan te geven dat je een particulier bent.
Zo heb ik al eens een pv verdeler zonder btw gekocht en straks kan dat met de 6mm dc (2x 50m) met connectors.
Yep, veel webshops hebben er geen zin in.
Maar dat maakt niet dat Balans Batterij verkeerd aan je factureert.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Strikt genomen is het correct, ik kan wel een balletje opgooien maar BE heeft er geen voordeel van (wel meer werk).

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-01-2026 21:10 ]

• marana
Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:58:
De maximale ingangsspanning van de PV-ingangen van de Deye is niet heel hoog.

Welk merk-type panelen, hoe zijn de strings verdeeld, welke (maximale) string spanning zie je in je monitoring?
Oeh dat is me al te technisch, sorry :o

Volgens mij zijn het SolarWatt classic H 1.2 370Wp Style panelen.
Er liggen 20 panelen oost op 1 omvormer en 20 panelen west op 1 omvormer. Beide STP 6.0-3AV-40 omvormers.

Op de topdag 20 mei was dit de opbrengst op oost
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/84thMSMp/Scherm-afbeelding-2026-01-21-om-21-29-14.png

en dit op west
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7xv0DHPc/Scherm-afbeelding-2026-01-21-om-21-30-00.png

Is dit ongeveer de info waar je om vraagt?

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-01 22:00
Factuur bij mij ook binnen.
Portal -0,051 gemiddelde prijs
510kWh netto verbruik voor €67,30 incl btw
Consumptie- Prod = 18,25
62,66 EB

80,91/510=0,159 per kWh

Maar, efficiency is niet heel hoog. Heb zeker 100kWh verlies. (Veel hoger netto verbruik nu dan voor installatie)
Dan per saldo €0,20 per kWh. Besparing is dan beperkt. Nog even geduld op aFFR

• jacovn
Een paneel erbij dan ? Is goed 100 euro voor een redelijk paneel. Je moet naar de 15 kw toe om subsidie te kunnen krijgen.
Ik heb nog 3x 325 wattpeak panelen in de tuin staan, zit op iets van 13400 wattpeak nu, zou er niet veel bij hoeven kopen.
Montage materiaal en kabels kosten meer dan de panelen.

• jacovn
marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Oeh dat is me al te technisch, sorry :o

Volgens mij zijn het SolarWatt classic H 1.2 370Wp Style panelen.
Er liggen 20 panelen oost op 1 omvormer en 20 panelen west op 1 omvormer. Beide STP 6.0-3AV-40 omvormers.

Op de topdag 20 mei was dit de opbrengst op oost
[Afbeelding]

en dit op west
[Afbeelding]

Is dit ongeveer de info waar je om vraagt?
20 panelen in serie met een vmpp van 34,2 volt =684 volt.
Edit:
VOC is 42 volt dan kom je met 20 panelen op 840 volt

Tenzij het in 2 strings zit op je sma, die heeft 2 mpp trackers. Maar aangezien het een 3 fase inverter is zal het wel een string van 20 zijn (2 kabels per inverter, zijn het 2 strings heb je 4 kabels per inverter)

Met 10 panelen komt je op 420 volt voc uit, en voor de mptt tracker van de dyne moet dat wel werken (342 volt als panelen op optimale spanning werken)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 22-01-2026 11:45 ]

• paQ
stenbk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
Factuur bij mij ook binnen.
Portal -0,051 gemiddelde prijs
510kWh netto verbruik voor €67,30 incl btw
Consumptie- Prod = 18,25
62,66 EB

80,91/510=0,159 per kWh

Maar, efficiency is niet heel hoog. Heb zeker 100kWh verlies. (Veel hoger netto verbruik nu dan voor installatie)
Dan per saldo €0,20 per kWh. Besparing is dan beperkt. Nog even geduld op aFFR
Ja goed punt. Ook 100 kWh per maand aan de klimaatopwarming, die je anders niet had gehad.

• Ronald
@marana dat is vermogen, niet de stringspanning.

Het is een paneel met 42V Voc, gooi er 10% het is -10 marge op en dan komen we op een waarde die ook voor een 3-fase SMA hoog is…

Kun je foto’s maken van aansluitingen zijde van de omvormers? Ik vermoed dat beide omvormers 2x10 zullen hebben, dus 2x rood, 2x zwart per omvormer.

Heb je ook de dakhelling (opzoekbaar met 3D-BAG)? Is het pal oost west of een iets meer noord-zuid gericht verhaal?

De Deye heeft op de 2e ingang onvoldoende stroom voor 2 strings parallel vanaf zelfde dak, maar als dak voldoende steil is dan blijft een bidirectionele polystring er mogelijk onder.
Dat kunnen we aan SMA sunny design vragen.

[ Voor 34% gewijzigd door Ronald op 21-01-2026 22:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je kan wat beter in het SMA portal kijken (komt de afbeelding vandaan), daar vind je voltages en meer.

• marana
@Ronald

Dakhelling 35,9 graden op oost, 36,6 graden op west. Niet pal oost-west maar wel bijna:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yBm5Tsqx/Scherm-afbeelding-2026-01-21-om-22-31-42.png

En van onderaf de aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vx0ZkMxZ/IMG-6426.avif

• Ronald
@marana ik ga straks op desktop even kijken wat het doet in sunny design.

Je hebt het (als de 2e omvormer hetzelfde is) in 4 strings liggen.

Kun je kijken of je de spanning nog op kan halen zodat we zeker weten dat het 2x10 per omvormer is?

• marana
Ik zie in Sunny Portal bij beide omvormers 6.2 kWp staan

Dat was weer vermogen natuurlijk, excuus

Ik zoek me rot in Sunny Portal maar ik zie nergens de spanning.

In de offerte staat over de omvormer dat het een 3-fase omvormer is met serieschakeling. En dit staat in de bijgeleverde datasheet:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5hgC7t9w/Scherm-afbeelding-2026-01-21-om-22-54-19.png

[ Voor 97% gewijzigd door marana op 21-01-2026 22:56 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jacovn schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:36:
Een paneel erbij dan ? Is goed 100 euro voor een redelijk paneel. Je moet naar de 15 kw toe om subsidie te kunnen krijgen.
Ik heb nog 3x 325 wattpeak panelen in de tuin staan, zit op iets van 13400 wattpeak nu, zou er niet veel bij hoeven kopen.
Montage materiaal en kabels kosten meer dan de panelen.
Subsidie? Bedoel je de Energie Investeringsaftrek?

Dat levert alleen een aftrekpost waarmee je minder winst op hoeft te geven voor de belasting. Alleen zal 99% van de mensen hier de batterij particulier aanschaffen en dus geen winst opgeven (en dus ook geen afrekpost hiervoor benutten)

• Ronald
@marana ik heb zelf geen sma, wellicht kan iemand anders je op weg helpen… @Speedy-Andre ?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:44:
Ik zie in Sunny Portal bij beide omvormers 6.2 kWp staan

Dat was weer vermogen natuurlijk, excuus

Ik zoek me rot in Sunny Portal maar ik zie nergens de spanning.

In de offerte staat over de omvormer dat het een 3-fase omvormer is met serieschakeling. En dit staat in de bijgeleverde datasheet:

[Afbeelding]
Kijk even welke Sunny portal het is, de oude of de nieuwe met ennexOS.
Spanningen kan je zien wanneer hij actief is, dat kan ook met Sunny Explorer voor Windows.

• marana
Maar voor dat we nou heel technisch worden: De hoofdvraag is of we onze 2 x 20 PV panelen op 2 omvormers van max 9kW kunnen koppelen aan de Balans-Energie omvormer van max 18kW?

Dat moet toch eigenlijk altijd kunnen?

Of andersom: het is toch vreemd dat de monteur het aantal PV panelen koppelt aan een maximum van 3 x 10 panelen omdat de omvormer van Balans energie 3 ingangen heeft? Het aantal aansluitingen bepaalt toch niet het aantal PV panelen? Het maximaal vermogen is toch gewoon bepalend, niet het aantal PV panelen?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als beide omvormers aangesloten zijn zoals op je foto dan gaat het om 2 strings per omvormer en dat zal 2x de helft van het totaal zijn dus 10 panelen per string vanwege de spanning.
Het goede nieuws is dat je 2 strings in principe parallel kan zetten als ze in dezelfde richting liggen en er geen schaduw is.
De Deye heeft 1 mppt ingang waar 2 strings op kunnen met een bepaalde maximum stroom, de andere kan de helft van die stroom aan.
In theorie zou je er 3 strings van moeten maken (3x 13 panelen) om het passend te krijgen voor de Deye.

• jeeedeee
  • Nu online
marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:28:
Maar voor dat we nou heel technisch worden: De hoofdvraag is of we onze 2 x 20 PV panelen op 2 omvormers van max 9kW kunnen koppelen aan de Balans-Energie omvormer van max 18kW?

Dat moet toch eigenlijk altijd kunnen?

Of andersom: het is toch vreemd dat de monteur het aantal PV panelen koppelt aan een maximum van 3 x 10 panelen omdat de omvormer van Balans energie 3 ingangen heeft? Het aantal aansluitingen bepaalt toch niet het aantal PV panelen? Het maximaal vermogen is toch gewoon bepalend, niet het aantal PV panelen?
Ik heb op de Deye 2x15 panelen aangesloten. Dit kon omdat ik heb nagerekend hoe hoog de stringspanning kan worden op basis van de eigenschappen van de panelen. (En ook een beetje de ligging). De omvormer(GoodWe) die ik hiervoor had kon tot 1000 volt, de Deye zit vrij laag, rond de 650 maar. Als je kan onderzoeken hoe de strings zijn aangesloten en wat de Max spanning is per paneel dan kan je uitzoeken of dit past op de Deye. Dat heb je wel echt nodig, en anders zou ik ze lekker op de SMA’s laten zitten dat zijn kwalitatief erg goede omvormers…

Of maar 1 SMA over zetten naar de Deye, dan hou je tegelijk een reserve SMA over mocht er 1 stuk gaan 😀

[ Voor 4% gewijzigd door jeeedeee op 21-01-2026 23:40 ]

• lunnie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:51
marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:56:
Afgelopen vrijdag is ook bij ons de accu incl offgridmodule geïnstalleerd. Er was 1 monteur, die ongeveer 12 uur bezig is geweest (hij vertrok rond 20:30 uur). Er zijn nog een paar puntjes op de i te zetten door hem, dus hij komt volgende week weer.

We hebben hem gevraagd om dan ook onze zonnepanelen aan te sluiten op het systeem. Dit vanwege de offgridmodule, blijkbaar kunnen we alleen op die manier bij stroomuitval toch onze opgewekte stroom gebruiken.

Nu hebben wij 40 zonnepanelen, op 2 omvormers. In totaal 12.4 kWp.

De monteur gaf aan dat er maar 3 aansluitingen zijn voor de zonnepanelen, met maximaal 10 panelen per aansluiting, dus we zouden niet alle 40 zonnepanelen op deze omvormer kunnen zetten. Die bewering van de 10 panelen per aansluiting deed hij zonder te weten hoeveel vermogen onze panelen hebben.
Wij hebben het idee dat hij het niet juist heeft. Volgens de specificaties is het maximale vermogen 18000W en zouden al onze panelen aangesloten kunnen worden (zodat we beide oude omvormers kunnen afkoppelen).

Wie van jullie heeft hier al ervaring mee? Is er inderdaad een beperking van maximaal 30 zonnepanelen? En waar is dat dan op gebaseerd?
Maar zo’n situatie leg je toch uit voordat je zo’n systeem besteld? Je wilt vooraf toch weten wat de (on) mogelijkheden zijn?

• Ronald
@Speedy-Andre 3x13 gaat niet lukken met een 2x20 oost west

• paQ
@marana , waarom laat je niet 1 string as is, en laat je die gewoon in je groepenkast?
Dan heb je 1 PV installatie op de Deye omvormer, en 1 externe omvormer aan je LOAD zijde. (met iets meer conversieverlies)

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2026 23:55 ]

• Ronald
@marana

Een knappe PV-installateur zou deze moeten snappen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stRyF37MUoNd_sxNw-9e87IITcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZbI3GVrC7aEp6NZ6uERCUbZs.png?f=fotoalbum_large

Het dak is voldoende steil om met de opbrengstspreiding niet boven de 13/17A werk/kortsluitstroom van de Deye op poort 2 te komen.

Dus 2x O+W 10 panelen polystring is oké!
Voor de aansluiting op poort 2 is een y-splitter nodig (een Male->Female-Female en een Female->Male-Male), die zijn gewoon te koop.

De SMA gebruikt sunclix stekkers, die passen niet op de Deye en zouden dus vervangen moeten worden voor MC4... (Sunclix-MC4 adapters lijken erg te duur)

Ik had jouw omvormers ook Oost op poort 1, West op poort 2 gedaan bij beide omvormers. Dan voortkomt dat beetje aftop wat je ziet in de west-parabool ;-)
Nadenken is lastig voor PV-installateurs :X

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 22-01-2026 00:07 ]

• paQ
maar dan weet jij ook wel (bijna?) alles van PV installaties _/-\o_

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:49:
@Speedy-Andre 3x13 gaat niet lukken met een 2x20 oost west
Daarom ook 'in theorie' :)
1 SMA met 1 string laten werken en de rest op de Deye?
Of checken wat deze SMA's met de AC kant kunnen (regelen met de 50Hz).

• Ronald
paQ schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:13:
maar dan weet jij ook wel (bijna?) alles van PV installaties _/-\o_
Ik heb niet voor niets 2 waardevolste forum bijdrage Henken zoudenHenkenMoetenZijn op de kast staan :henk

Die hebben forum leden mij met duimpjes omhoog gegeven vrijwel geheel op mijn PV…

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 22-01-2026 00:28 ]

• blue eyes
Hmmm

Ik heb een 18/14 Oost west op de SMA die ik in basis ook om wil zetten....

Heb de monteur aangegeven dit in gang te zetten. Uiteraard, eerst consultatie; dat het fysiek kan worden aangesloten zegt nog niet dat het ook goed is....

Ik wil deze 32 Panelen "slim" maken, Maw, bij terugleveren, dan niet die negatieve prijs te moeten betalen, dus uit.
Met de SMA kan ik dit niet.
Alternatief is, als de omzetting naar de Deye te duur is, 1 jaar aanzien - dan weet ik de kosten, en dan bijv. de SMA vervangen door een SolarEdge.
Of accepteren :D
(in de zomer gaat de opwek zeer regelmatig boven de 100 kWh....)

De 18 Enphase panelen geloof ik dan wel, maar daar ben ik nog over in discussie. Heb geen ruimte in de meterkast voor de spoelen.... Past echt niet.... Dus geen profiel te kiezen voor de 0 op de meter....
In discussie met de leverancier, nadat SMA is geregeld.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@blue eyes
Welke SMA model heb je dan?
Ik kan dat al een paar jaar het vermogen regelen via modbus tcp in home assistant

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
@blue eyes de 18 is teveel voor de Deye, dus zou alleen na splitsing string kunnen… en dat is werk op dak. 14 twijfelachtig. 7 is weer tekort.

Aansturing van SMA zou moeten kunnen tenzij hij erg oud is, vraag even in SMA topic.
edit:
de SMA encyclopedie is er al
Enphase zou op load of gen moeten werken, mogelijk ook de SMA…

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 22-01-2026 06:12 ]

• marana
Dank voor alle reacties tot dusverre, we puzzelen even verder!
Ronald schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 23:56:

Ik had jouw omvormers ook Oost op poort 1, West op poort 2 gedaan bij beide omvormers. Dan voortkomt dat beetje aftop wat je ziet in de west-parabool ;-)
Nadenken is lastig voor PV-installateurs :X
Dat was niet echt een kwestie van niet nadenken door de installateur. Oost is een jaar eerder geïnstalleerd dan west.

• blue eyes
AUijtdehaag schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 06:11:
@blue eyes
Welke SMA model heb je dan?
Ik kan dat al een paar jaar het vermogen regelen via modbus tcp in home assistant
SMA STP10.0 3 AV40

De leverancier is inmiddels failliet, echter de verantwoordelijkheid ligt bij mijn tussenpersoon.
Ze zoeken nog een nieuwe beheerder.

Ik ben nu de opties aan het uitlopen. Het hoeft ook niet morgen.
De MOD bus, etc. nog niet naar gekeken, komt op de lijst.

Theoretisch, als de ombouw kostsen, of vervanging even duur wordt als een extra batterij ga ik voor de batterij vervanging.

Ik ga ook naar het SMA board kijken, thx!

En nog simpeler..... met de huidige capaciteit dek ik dit prima af met de SMA setting....
De meterkast moet nog worden aangepast, als ik dan de spoelen van de Enphase mee neem kan ik de Enphase op profiel 0-export instellen - job done!

[ Voor 59% gewijzigd door blue eyes op 22-01-2026 10:54 ]

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Speedy-Andre in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Tja, let eens even op als ik met SMA bezig ben >:)
Hoe ironisch dat je dan eigenlijk beter een kabel van de Deye naar de meterkast had kunnen laten leggen...
Ik weet het er was die dag meer dan genoeg werk.

https://files.sma.de/downloads/ZeroFeedIn-PL-nl-11.pdf

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-01-2026 09:45 ]

• paQ
Toch nog eens aan het kijken naar mijn COP1 900W verwarming met PID regelaar.
Spot het moment waar ik de PID regeling uitschakel. Als je héél goed kijkt, kun je het misschien zien :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1ZKG9Cxk_VJI9UPmVfVE2Tbdd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uPRFPI9sMdSV340xp4ZzGdl0.png?f=fotoalbum_large

Dat heeft ook de consequentie dat het een aan uit apparaat is geworden. Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Die PID regeling werkt fenomenaal goed :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TV1DMyAeUjRzpLym1uR4Z98MDiw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQuSSVFEZFRhetTJiVSeyABS.png?f=fotoalbum_large

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Is er iemand die iets onder de batterij heeft geplaatst voor gewichtsverdeling? Onze batterij staat op een tuintegel van 1x1 meter. De tegel ligt op zijn beurt in zo een 10 cm zandcement verwacht ik (dat geldt iig voor de rest van terras). Nu gaat dit met 3 batterijen goed, maar vind het mss toch wat spannend als er zo een punt gewicht (200 kg per wiel?) drukt. Dacht eraan om mss een 3mm dikke RVS plaat eronder te leggen. Iemand tips/ervaring/ideeën voor iets eronder?
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste