Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tot vanmiddag deed de grafiek het nog prima, maar denk dat gemini de refresh rate te snel heeft gezet.paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:35:
[...]
Ja daar was ik al bang voor.
Ik denk dat het met 100 stuks op is, dus is niet werkbaar. Uit de andere API mag je er 6000 trekken, maar daar kunnen we dit niet uit vissen volgens mij.
Denk dat ik er via een omweg wel ben0xygen500 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:24:
[...]
Tot vanmiddag deed de grafiek het nog prima, maar denk dat gemini de refresh rate te snel heeft gezet.
/f/image/F7wwOJr24jPsyDohoJN1zu4d.png?f=fotoalbum_large)
edit:
Bruto marktprijs:
- markt (€/MWh): 77.58
- markt (€/kWh excl): 0.07758
- markt (€/kWh incl): 0.093872
Toeslagen:
- EB (incl): 0.123
- EB (excl): 0.101653
- Vast (incl): 0.022
- Vast (excl): 0.018182
Som:
- totaal excl (€/kWh): 0.197415
- btw factor: 1.21
- totaal incl (€/kWh): 0.238872
ALL-IN :
- all-in : 0.239
edit edit:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices
Hier zie je trouwens ook het tarief voor invoeden (Export uit je batterij)
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 27-12-2025 19:03 ]
Welke yaml heb je er voor gebruikt.paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:35:
[...]
Denk dat ik er via een omweg wel ben
[Afbeelding]
edit:
Bruto marktprijs:
Toeslagen:
Som:
ALL-IN :
edit edit:
Ik vis hem uit die website die ik net link.
Die is een stuk completer dan onbalansmarkt.nl.
Het gaat om de afnemen (Take) prijs.
Delen door 1000, EB erbij, opslag erbij, BTW erover.
Ah niet via een api?paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:27:
[...]
Ik vis hem uit die website die ik net link.
Die is een stuk completer dan onbalansmarkt.nl.
Het gaat om de afnemen (Take) prijs.
Delen door 1000, EB erbij, opslag erbij, BTW erover.
nope... weet ook niet of dat daarom lang goed zal gaan
/f/image/ZoYT76Eqz5vmEQiV4CK2ND1k.png?f=fotoalbum_large)
Nog even over nadenken wat we er aan hebben
Mijn grafieken worden er niet duidelijker op als ik het onbalanstarief er bij invoeg. Het is zeer grillige informatie.
Ik zette onbalans prijs af tegen Soc. Zodat je kan zien wanneer er werd geladen. Zo kon ik zien of er geladen werd op goedkope momenten.paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:37:
@0xygen500 Ik denk dat het zo zou moeten kloppen.
[Afbeelding]
Nog even over nadenken wat we er aan hebben
Mijn grafieken worden er niet duidelijker op als ik het onbalanstarief er bij invoeg. Het is zeer grillige informatie.
Dar kun je sowieso wel van uit gaan. Onder de 0,215 incl BTW onbalanstarief zal hij wel gaan laden normaliter. (0,06 kaal) En afhankelijk van SOC verschuiven de drempelwaarden wat.0xygen500 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:39:
[...]
Ik zette onbalans prijs af tegen Soc. Zodat je kan zien wanneer er werd geladen. Zo kon ik zien of er geladen werd op goedkope momenten.
/f/image/tSIvjt1yAyQiDpkL9Q1dE9zN.png?f=fotoalbum_large)
Het geeft wel best wat verstoring. Dit is samengevoegd op 10 min. Als ik hem op 1 minuut laat staan krijg je een compleet rommelige grafiek.
@KoningSlakkie Als we kunnen uitvissen hoe we import kunnen initiëren buiten een activatie om, dan kunnen we laden tegen onbalanstarief.
[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 27-12-2025 21:52 ]
Als er dan een activatie komt, peak-shavet ie snel
[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 12:51 ]
Oke, maar deze pieken zijn geen probleem? neem ik aan dan..paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:50:
Je laadt je auto dan uit de accu.
Als er dan een activatie komt, peak-shavet ie snel
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
29A (per fase)ecn1985 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:53:
[...]
Oke, maar deze pieken zijn geen probleem? neem ik aan dan..
Kan geen kwaad.
Bedankt waardeer de snelle reactie en de moeite die je neemt om te antwoorden 👍
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Blijft die nou gewoon draaien, of stopt ie na x calls?
Anders kan ik de code voor deze wellicht delen.
/f/image/WKiUtG6ScPcbiKh3D1zM7W1R.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet telkens een activatie wanneer onder de ~0,215, en natuurlijk onder EPEX, anders heeft het geen nut.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 13:51 ]
Ja blijft gewoon draaien. Ik had blijkbaar geen unique ID gegeven aan de entity, dus ik had ineens 8x de entity delta_onbalanspaQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:50:
@0xygen500 ben je nog verder gekomen met de onbalanstarieven op de Tennet API?
Blijft die nou gewoon draaien, of stopt ie na x calls?
Anders kan ik de code voor deze wellicht delen.
[Afbeelding]
Zoals je ziet telkens een activatie wanneer onder de ~0,215, en natuurlijk onder EPEX, anders heeft het geen nut.
Ben benieuwd of ie de hele dag door info blijft geven. Krijg je data eens per minuut nu?0xygen500 schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:10:
[...]
Ja blijft gewoon draaien. Ik had blijkbaar geen unique ID gegeven aan de entity, dus ik had ineens 8x de entity delta_onbalans
Heb de laderkaart wat aangepast.
Op basis van of ik op de PAP onbalans meeliften of niet.
SAP en EPEX tarief
/f/image/RLzkBwthW77kImSaJGi3sTOO.png?f=fotoalbum_large)
En als ik EMS onbalans aan toggle, PAP onbalans tarief
/f/image/r1nDmmKW8Uywy2MbO7JNBSkJ.png?f=fotoalbum_large)
Zat net in een activatie van de EMS en EV lader stond nog aan de SAP, dus dan grijpt de loadbalancer niet in
In theorie zou ik dus met meeliften op EMS activatie moeten kunnen laden op 24A, correct?
(mits de bekabeling en automaat dat toelaat)
Dus in geval van ALS + 20A automaat, moet 20A voor 7~8min gewoon gaan geheel op onbalanstarief.
Dan had ik dus 7 min kunnen laden op 18 cent
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 28-12-2025 14:17 ]
Ja elke minuut een update. EpaQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:14:
[...]
Ben benieuwd of ie de hele dag door info blijft geven. Krijg je data eens per minuut nu?
SAP en EPEX tarief
[Afbeelding]
[Afbeelding]offtopic:Even hardop denken.
Zat net in een activatie van de EMS en EV lader stond nog aan de SAP, dus dan grijpt de loadbalancer niet in
In theorie zou ik dus met meeliften op EMS activatie moeten kunnen laden op 24A, correct?
Dus in geval van ALS + 20A automaat, moet 20A voor 7~8min gewoon gaan geheel op onbalanstarief.
Dan had ik dus 7 min kunnen laden op 18 cent![]()
[Afbeelding]
Zo nee: Ik heb recent wat werk gedaan aan de Watts verwarming integratie beschikbaar via HACS, voornamelijk voor mezelf omdat hij niet stabiel en correct was met instellingen die ik gebruik binnen Watts.
Dus als er anderen zijn die het zouden gebruiken, dan wil ik wel kijken of ik hem als integratie kan bouwen?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Tennet werkt middels productie en afname API keys.Ronald schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:32:
Is Tennet er nog niet als HA/Hacs integratie?
Zo nee: Ik heb recent wat werk gedaan aan de Watts verwarming integratie beschikbaar via HACS, voornamelijk voor mezelf omdat hij niet stabiel en correct was met instellingen die ik gebruik binnen Watts.
Dus als er anderen zijn die het zouden gebruiken, dan wil ik wel kijken of ik hem als integratie kan bouwen?
Ik vind het zelf best lastig in elkaar steken, en naja, mijn huidige methode functioneert eigenlijk dikke prima
Die vraagt elke minuut het huidige tarief op en HA doet de rest.
Niet dat ik weet, ik heb een rest api gebruikt voor de import van data uit TennetRonald schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:32:
Is Tennet er nog niet als HA/Hacs integratie?
Ik heb een methode gevonden om wat hier gebeurt handmatig te initiëren.paQ schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:34:
Geh. dit is wel een nieuwe situatie voor mij
[Afbeelding]
import vangt precies het huisverbruik af, en het aandeel PV DC zijde laadt de accu op
[Afbeelding]
edit:
Lijkt wel een nieuwe feature bij onbalansprijs gelijk aan EPEX en lage SOC
(misschien om voldoende SOC te houden? /assumptions / assumptions)
Zit het nu een poosje te volgen.
Hij laadt nu op PV DC, en het huisverbruik wordt afgedekt door import en PV AC.
Levert natuurlijk ook bij far het beste rendement op zonder verliezen.
[Afbeelding]
Even kijken hoe dat uitpakt tijdens een activatie. Die moeten (mogen) we niet in de weg zitten natuurlijk.
Dan komt die onbalans grafiek misschien nog van pas
Zou je willen delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen via die link van Tenergy?paQ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:35:
[...]
Denk dat ik er via een omweg wel ben
[Afbeelding]
edit:
Bruto marktprijs:
Toeslagen:
Som:
ALL-IN :
edit edit:
SureMertijnW schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:22:
[...]
Zou je willen delen hoe je dit voor elkaar hebt gekregen via die link van Tenergy?
Wel zo lang het blijft werken
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed \\(€/MWh\\).*?Take \\(€/MWh\\).*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\\d+(?:[\\.,]\\d+)?'; v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and re.fullmatch(num,cells[-1])), 'NA'); print(v.replace(',','.'))" template: - sensor: - name: "Onbalans All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %} {# €/MWh → €/kWh excl BTW #} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }} |
let op: input_number.powerpeers_eb is mijn helper waarin de energiebelasting zit (incl BTW) dus die moet je er wel bij optellen. Kun je natuurlijk ook hardcoden, maar hij wijzigt dus 1 januari. Zodoende dat ik er een helper voor heb.
Ah, super! Dankjewel. Vanavond even knutselen. En heb je toevallig ook de stroomprijs incl belasting en BE toeslag?paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:27:
[...]
Sure
Wel zo lang het blijft werken![]()
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed \\(€/MWh\\).*?Take \\(€/MWh\\).*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); num=r'-?\\d+(?:[\\.,]\\d+)?'; v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and re.fullmatch(num,cells[-1])), 'NA'); print(v.replace(',','.'))" template: - sensor: - name: "Onbalans All-in Incl BTW" unique_id: onbalans_allin_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur state: > {% set markt_mwh = states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000 %} {# €/MWh → €/kWh excl BTW #} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) / 1.21 %} {% set vast_excl = 0.01997 / 1.21 %} {% set totaal_excl = markt_mwh + eb_excl + vast_excl %} {{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}
let op: input_number.powerpeers_eb is mijn helper waarin de energiebelasting zit (incl BTW) dus die moet je er wel bij optellen. Kun je natuurlijk ook hardcoden, maar hij wijzigt dus 1 januari. Zodoende dat ik er een helper voor heb.
Dan zul je eigenlijk wat via nordpool in elkaar moeten knutselen.MertijnW schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:35:
[...]
Ah, super! Dankjewel. Vanavond even knutselen. En heb je toevallig ook de stroomprijs incl belasting en BE toeslag?
De EB is momenteel nog 0.123 incl BTW
Wordt lager vanaf 1 jan.
opslag BalansStroom is 0.01997 incl BTW
Ik deed api interactie bouwen als beroep. Ben weliswaar uit de software ontwikkeling gestapt… betekend niet dat ik het niet meer kán…paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:35:
[...]
Tennet werkt middels productie en afname API keys.
Ik vind het zelf best lastig in elkaar steken, en naja, mijn huidige methode functioneert eigenlijk dikke prima
Die vraagt elke minuut het huidige tarief op en HA doet de rest.
Al is HA even wennen…
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Zoiets als onderstaande YamlMertijnW schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:35:
[...]
Ah, super! Dankjewel. Vanavond even knutselen. En heb je toevallig ook de stroomprijs incl belasting en BE toeslag?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| # -------------------------------------------------------
# EPEX prijzen
# -------------------------------------------------------
- name: "Totale EPEX stroomprijs Detail"
unique_id: totale_epex_stroomprijs_detail
unit_of_measurement: "EUR/kWh"
device_class: monetary
availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') not in ['unavailable', 'unknown', 'none'] }}"
state: >
{% set epex_prijs = states('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_021') | float(0) %}
{% set opslag_cent = 0.02 %}
{% set energiebelasting_incl_btw = 0.13165 %}
{{ (epex_prijs + opslag_cent + energiebelasting_incl_btw) | round(5) }} |
Kanttekening hierbij blijft volgens mij nog wel de vraag of laden anders / meer dan EMS activaties wel op onbalansprijs gaat. Heeft iemand dat al eens gecheckt bij Don?paQ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:14:
[...]
Ben benieuwd of ie de hele dag door info blijft geven. Krijg je data eens per minuut nu?
SAP en EPEX tarief
[Afbeelding]
[Afbeelding]offtopic:Even hardop denken.
Dan had ik dus 7 min kunnen laden op 18 cent![]()
[Afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Wow!epicfailguy23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:48:
Heeft er iemand ook de 27e een hikkupje gehad? Of heeft mijn pv het toevallig heel goed gedaan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hier niks bijzonders geregistreerd.
Was het bij jou ook zo'n grijze dag? 😁
Ook een idee van welke tijd van de dag?epicfailguy23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:48:
Heeft er iemand ook de 27e een hikkupje gehad? Of heeft mijn pv het toevallig heel goed gedaan?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bepaalde firmware versies hebben die hik up na middernachtreset tot eerste werkelijke PV-opwek, dan begint die bij 0,000kWh te tellen,
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Utp mag niet met stroomvoerende kabels in 1 buis, niet zozeer voor datastoringen maar omdat de isolatiewaarde van de utp kabel niet geschikt is voor 240/400v.epicfailguy23 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:10:
[...]
Zo net aan de telefoon opgehangen na een goed gesprek over de vragen die ik nog had.
- de C25 automaat (en dus geen alamat) wordt gebruikt als "doortikkertje" van de netbeheerder omdat ik voor offgrid heb gekozen. de Alamat ect zit in de extra onderverdeelkastje.
- de vraag of 2 mantelbuizen noodzakelijk zijn: ze adviseren dit altijd, zeker voor grote afstanden en als mensen later iets willen toevoegen, echter bij mij denken ze niet dat dit nodig is. want het gaat over +-8m
- UTP kan gewoon erbij in de buis, er zou voldoende ruimte in de buis moeten zijn dat dit geen issue moet opleveren met data loss.
- 5x6mm2 voeding
- 5x10mm2 voeding
- ethernetkabel(s)
- 6mm2 dc voor pv (2 strings, + en - gescheiden)
Indien pv samen met de rest door de kruipkelder gaat komen er 2 gaten in de BG vloer bij (meerwerk), of eventueel langs een plint in de woonkamer (koof) wat dan werk en materiaal voor mij is.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ethernet en pv kabels kan je natuurlijk ook door aparte grijze (slagvaste) elektrabuizen doen, scheelt best wat ruimte en kleinere gaten om te boren.Speedy-Andre schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:50:
Wordt een mantelbuis (of 2) meegeleverd, het wordt hier nogal druk in de tuin![]()
- 5x6mm2 voeding
- 5x10mm2 voeding
- ethernetkabel(s)
- 6mm2 dc voor pv (2 strings, + en - gescheiden)
Indien pv samen met de rest door de kruipkelder gaat komen er 2 gaten in de BG vloer bij (meerwerk), of eventueel langs een plint in de woonkamer (koof) wat dan werk en materiaal voor mij is.
Klopt, ik heb hier de DC kabels ook door een 19 mm pvc buis gedaan. Ethernet zelfs gewoon los in de grond, ligt op 60 cm diepte dus verwacht niet dat daar wat mee gebeurd.Wolly schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:59:
[...]
Ethernet en pv kabels kan je natuurlijk ook door aparte grijze (slagvaste) elektrabuizen doen, scheelt best wat ruimte en kleinete gaten om te boren.
In gebruikstoestand klopt het nagenoeg met de waardes in Solarman, alhoewel ze aan de klemmeter natuurlijk veel sneller wisselen. Af en toe is er wel een stabiele periode tussendoor en dan is er nauwelijks afwijking. Wellicht 0.4A. bij een bereik zo tussen de 58~62A
Tijdens een activatie mat de Deye -205A, en de klemmeter -208A
Ca 1~1.5% afwijking. Soortgelijke afwijking zie ik ook terug in de tests op youtube van de klemmeter (UT216C)
Ik ga er van uit dat de Deye eigenlijk preciezer zal meten op de kabel zelf ipv om de kabel heen.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 19:17 ]
Aangezien je off-grid hebt heb je ook dat kastje. Heb je toevallig iets kunnen zien van de binnenkant (bedrading) in dat kastje? Of foto's er van?epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:29:
Nou hij ligt er al in in een mantelbuis van 75mm.En werkt allemaal naar behoren. In een 'dunne' buis 19-23 begrijp ik dat maar een mantelbuis durf ik wel aan. Deze beweegt niet meer dus zal niets mee gebeuren.
Het off-grid schema en de onderdelen die in het kastje zitten (even afgezien van de merken) zouden dit moeten zijn a.d.h. van foto's en beschrijvingen van meerdere installaties. Dus hoofdschakelaar, automaten, kWh meter, en ATS switch).
Ik twijfel nog steeds over de plek van de Modbus meter, maar ik denk dat het zo zou moeten zijn (in vorige plaatjes heb ik de meter tussen de By-Pass en "Huis"automaat gehad, maar dat lijkt me niet logisch). Vandaar nieuwsgierig of in dat kastje gekeken is.
Is er ook uitgebreid getest of het off grid ook functioneerde (hoofdschakelaar omgezet) ?
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Ik zal binnenkort als ik tijd heb hem eens openschroeven en een ultra HD super 4k foto hier plaatsen.dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:54:
[...]
Aangezien je off-grid hebt heb je ook dat kastje. Heb je toevallig iets kunnen zien van de binnenkant (bedrading) in dat kastje? Of foto's er van?
Het off-grid schema en de onderdelen die in het kastje zitten (even afgezien van de merken) zouden dit moeten zijn a.d.h. van foto's en beschrijvingen van meerdere installaties. Dus hoofdschakelaar, automaten, kWh meter, en ATS switch).
Ik twijfel nog steeds over de plek van de Modbus meter, maar ik denk dat het zo zou moeten zijn (in vorige plaatjes heb ik de meter tussen de By-Pass en "Huis"automaat gehad, maar dat lijkt me niet logisch). Vandaar nieuwsgierig of in dat kastje gekeken is.
Is er ook uitgebreid getest of het off grid ook functioneerde (hoofdschakelaar omgezet) ?
[Afbeelding]
Naja noem het 'uitgebreid getest' alles werkte en draaide en er werdt de hoofdschakelaar omgezet. je ziet aan een lamp flikkering dat hij omschakelt op de noodstroom. Ik heb wel een paar lampen moeten zoeken die er op reageren want de meeste LED's hier hadden genoeg spanning (ik denk in een condensor zitten) dat het er niet bij opviel. als het goed is schakelt hij bij <50ms
huh?dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:54:
[...]
Aangezien je off-grid hebt heb je ook dat kastje. Heb je toevallig iets kunnen zien van de binnenkant (bedrading) in dat kastje? Of foto's er van?
[Afbeelding]
een 40A hoofdschakelaar achter een C25 Automaat
is het niet gewoon dit?
/f/image/aV66eEmkbJq5x6Qy2DCIyRdj.png?f=fotoalbum_large)
Beide WS zou je ook door automaten kunnen vervangen. Beetje same same. Maar visueel zijn werkschakelaars duidelijker.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 22:25 ]
Dat zou mooi zijn, alvast dank.epicfailguy23 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:08:
[...]
Ik zal binnenkort als ik tijd heb hem eens openschroeven en een ultra HD super 4k foto hier plaatsen.
Wel vaker gelezen dat schakeltijd van <20 ms veilig is voor apparatuur (IT spul niet crasht) , maar dat bij => 40 ms sommige apparatuur er op reageert.Naja noem het 'uitgebreid getest' alles werkte en draaide en er werdt de hoofdschakelaar omgezet. je ziet aan een lamp flikkering dat hij omschakelt op de noodstroom. Ik heb wel een paar lampen moeten zoeken die er op reageren want de meeste LED's hier hadden genoeg spanning (ik denk in een condensor zitten) dat het er niet bij opviel. als het goed is schakelt hij bij <50ms
Eigenlijk zou je denken dat er twee dingen getest moeten worden, de off-grid situatie door omzetten van hoofdschakelaar EN het afkoppelen van de Dey door het omzetten van de By-Pass (zodat grid weer rechtstreeks met meterkast verbonden is).
Ja inderdaad vreemd, maar ik zie het op diverse foto's terugpaQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:24:
[...]
huh?
een 40A hoofdschakelaar achter een C25 Automaat
is het niet gewoon dit?
[Afbeelding]
Beide WS zou je ook door automaten kunnen vervangen. Beetje same same. Maar visueel zijn werkschakelaars duidelijker.
Kan het me haast niet voorstellen, omdat doorgaans een allocatiepunt aan een HS hoort te hangen.dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:28:
[...]
Ja inderdaad vreemd, maar ik zie het op diverse foto's terug![]()
[...]
Met die moet je in 1 klap de hele installatie van de spanning kunnen halen. Wordt wat lastig met een off grid installatie aan je groepenkast, maar zo zou het wel moeten lopen. Zodat je doorgaans veilig in de groepenkast kunt werken.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 22:32 ]
Zie b.v. kastje en beschrijving van @quarkus en bij anderen ook.paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:30:
[...]
Kan het me haast niet voorstellen, omdat doorgaans een allocatiepunt aan een HS hoort te hangen.
Met die moet je in 1 klap de hele installatie van de spanning kunnen halen. Wordt wat lastig met een off grid installatie aan je groepenkast, maar zo zou het wel moeten lopen. Zodat je doorgaans veilig in de groepenkast kunt werken.
Ik zeg niet dat het moet, maar ik kijk wat BE in off-grid installaties doet.
[ Voor 6% gewijzigd door dof op 30-12-2025 22:39 ]
Wellicht extra beveiliging tov zijn smeltzekeringen. In geval van automaten zie ik het nut er niet van in.dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:37:
[...]
Zie b.v. kastje en beschrijving van @quarkus en bij anderen ook.
Extra is dan alleen de C32 automaat voor de HS van de groepenkast.
Even over nadenken waar die dan voor is.
edit:
OK, ws vanwege het gecombineerde (hogere) vermogen van de omvormer + de accu's samen, ter beveiliging van je groepenkast, en de LOAD wordt een (nieuwe) bron.
edit edit:
Dan krijg je dit
[ Voor 64% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 23:19 ]
Zou eerder kijken naar deze post:dof schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:37:
[...]
Zie b.v. kastje en beschrijving van @quarkus en bij anderen ook.
Metalrick in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Met moderne zekeringen. Alles zit hier trouwens in het kastje bij de batterij?
Zo te zien fungeert de HS daar als waar anderen de werkschakelaar hebben.Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
[...]
Zou eerder kijken naar deze post:
Wellicht afhankelijk welke installateur/monteur je krijgt?
HellStorm666 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
-------
Hoe zit het eigenlijk zonder off-grid? Kon tot heden enkel schema's met off-grid terugvinden in dit topic.
Is dat hoofdschakelaar -> Eastron MID -> rest van de woning?
Dan toch jammer dat mijn hele installatie in dat geval aan een Eastron hangt.
[ Voor 39% gewijzigd door Source90 op 30-12-2025 23:54 ]
Het is op die manier net iets makkelijker dan twee werkschakelaars naast elkaar monteren. 1 voor AC grid, 1 voor Load / groepenkast. Zo heb je alles in 1 kast, en je kan het voorbereiden.Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:51:
Hier nog één met dezelfde opstelling.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 30-12-2025 23:55 ]
De hoofdzekeringen hebben gelijke of ongeveer gelijke (bij smelt) karakteristiek als de C25.
Het kastje waar de C25 is waar normaal de HS in gezet zou worden.
Erg vreemd!
Dan zit de omvormer als verbruiker aan je groepenkast.Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:51:
-------
Hoe zit het eigenlijk zonder off-grid? Kon tot heden enkel schema's met off-grid terugvinden in dit topic.
HS > MID meter > alles
Jammer! Dubbel jammer dat er van Don (op eigen kosten) geen ABB MID meter in kan/mag.paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:56:
[...]
Dan zit de omvormer als verbruiker aan je groepenkast.
HS > MID meter > alles
Heb liever de gehele woninginstallatie aan een ABB dan een Eatron tbh.
Ja, ik snap hem zelf ook wel. Was ook de tendens van de mail van Don (geen garantie dat het hetzelfde werkt, etc.). Blijf het jammer vinden dat ze (op zulke bedragen) kiezen voor zooi van Chint of spul van Emat of Eastron. Allemaal Chinees spul.Ronald schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:09:
Die ABB meter heeft vast niet dezelfde modbus registers als de Eastron. Het EMS zou dan alleen voor jou anders moeten uitlezen… deze snap ik :-)
Had ik (persoonlijk) liever €50-100 meer betaald als ze alles in bijvoorbeeld ABB/Hager/Schneider hadden uitgevoerd.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Je kunt een aantal merken aan modbus selecteren als CT meter in de Deye. ABB staat daar niet tussen.Source90 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 00:17:
[...]
Ja, ik snap hem zelf ook wel. Was ook de tendens van de mail van Don (geen garantie dat het hetzelfde werkt, etc.). Blijf het jammer vinden dat ze (op zulke bedragen) kiezen voor zooi van Chint of spul van Emat of Eastron. Allemaal Chinees spul.
Had ik (persoonlijk) liever €50-100 meer betaald als ze alles in bijvoorbeeld ABB/Hager/Schneider hadden uitgevoerd.
Wel eastron, Chint en nog een paar.
In het schema van dof mis ik naar mijn idee een schakelaar naar de Deye omdat je die geheel los moet kunnen koppelen wanneer je er aan werkt.
De 5x10mm2 komt op de bestaande hoofdschakelaar van je groepenkast, de grid vanaf je zekeringen gaat via een C25 naar de off-grid kast.paQ schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:30:
[...]
Kan het me haast niet voorstellen, omdat doorgaans een allocatiepunt aan een HS hoort te hangen.
Ik heb volgens mij maar 1x de off-grid kast in een meterkast gezien, hij zit meestal bij de Deye wat ik liever niet heb omdat ie dan in een onverwarmde en mogelijk vochtige schuur zou komen.
[ Voor 56% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-12-2025 01:22 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Kun je ook zien voor welke prijs er gemiddeld wordt geladen?paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
Lekker laden! er moeten oliebollen gebakken worden
zie grafiekecn1985 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:51:
[...]
Kun je ook zien voor welke prijs er gemiddeld wordt geladen?
Die schakelaar grid charging loopt wel wat achter op de daadwerkelijke laadactie, maar je zou de external power er naast kunnen leggen, en dan zeggen:
"Elke keer als External power > 8000W, dan gaan tellen tegen onbalanstarief"
Dan heb je wel een nette indicatie
En dan pak je voor het complete verbruik tegen de epex prijs (doet HA zelf), en dan leg je ze naast elkaar. Dan moet je in wezen het verschil hebben wat je normaliter 2 dagen later in je portal ziet.
De laadmomenten lopen wel mooi mee met de lage prijs, dat hebben ze prima voor elkaar.paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:56:
[...]
zie grafiek
Die schakelaar grid charging loopt wel wat achter op de daadwerkelijke laadactie, maar je zou de external power er naast kunnen leggen, en dan zeggen:
"Elke keer als External power > 8000W, dan gaan tellen tegen onbalanstarief"
Dan heb je wel een nette indicatie
En dan pak je voor het complete verbruik tegen de epex prijs (doet HA zelf), en dan leg je ze naast elkaar. Dan moet je in wezen het verschil hebben wat je normaliter 2 dagen later in je portal ziet.
Ja, die ook precies bekekenSource90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:37:
[...]
Zou eerder kijken naar deze post:
Deze is van iets andere uitvoering en daar is de "hoofdschakelaar" niet van type rood. En ietsje andere labels. Verder volgens schema lijkt mij. Nogmaals de disclaimer dat ik niet IN het kastje heb kunnen zien.Source90 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:51:
Hier nog één met dezelfde opstelling.
Maar aangezien zowel 5x6mm2 als 5x10mm2 erg stug is verwacht ik niet dat er veel -in het kastje- omgelegd wordt.
Ik las ook ergens dat de kastjes al intern bedraad meegenomen worden.
@Wolly had al eens een schema gemaakt, alleen daar hing de meter verkeerd in.Hoe zit het eigenlijk zonder off-grid? Kon tot heden enkel schema's met off-grid terugvinden in dit topic.
Zie ook deze.
Zou het uit oogpunt van veiligheid met meer schakelaars uitgevoerd zijn?Ronald schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:55:
De C25 tussen hoofdzekeringen en hoofdschakelaar bij @QuarkuS heeft 0,0 functie.
De hoofdzekeringen hebben gelijke of ongeveer gelijke (bij smelt) karakteristiek als de C25.
Het kastje waar de C25 is waar normaal de HS in gezet zou worden.
Erg vreemd!
Identieke beveiliging in serie doet toch niets :-)dof schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:20:
[...]
Zou het uit oogpunt van veiligheid met meer schakelaars uitgevoerd zijn?
Don had het over de C25 automaat als "doortikkertje" van de netbeheerder, volgens gesprek van @epicfailguy23...Ronald schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:22:
[...]
Identieke beveiliging in serie doet toch niets :-)
Dat is anders geen doen. En ik verwacht eigenlijk dat in een kastje ook 6 flex wordt gebruikt.
Offgrid systeem van A-Z
DISCLAIMER ik geef deze info omdat de vraag er is, ik heb dit niet ontworpen, niet aangelegd, rechten ontlenen doe ik ook niet aan, en als de brandweer bij jou staat omdat je geen bevoegd installateur bent mij niet bellen.Meterkast
In de meterkast NA de hoofdzekeringen en VOOR hoofdschakelaar pakken ze de kabel 6mm2 op om naar het offgrid verdeel kast te gaan. Ze plaatsen hiervoor een C25 3F+N automaat, deze is imho niet voor de beveiliging maar om je huis van het grid te scheiden, Ik ben een van de gelukkige die al 3x een C25 1F autmaat heb voor de beveiliging van het net. Maar deze kun je niet in 1 handeling omgooien. Mocht je nog ouderwetse gezekerde stoppen hebben is deze automaat wenselijker. Dan de countervraag: maar er zit toch al een hoofschakelaar bij de verdeelkast? Dat klopt, maar leg dat moeder de vrouw of de brandweer uit als er iets aan de hand is.Ze hebben bij mij de hoofschakelaar verplaats (omdat dit logischer uitkwam met bekabeling) en hier komt de 10mm2 (flex) kabel op terug.
:strip_exif()/f/image/u5kpkvLHad4DnqNncVcgSgEy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BzJHrxNxxRrjqmmkeYWyEu0h.jpg?f=fotoalbum_large)
Offgrid kast
Ze hebben een kast geplaatst naast de Deye. Deze was op locatie bedraad, (ze gaven aan dat voorheen ze er een voorgemonteerd meenamen met Garcia automaten, hiermee zijn ze gestopt omdat ze meer vertrouwen hadden in de Chineesche chintIk heb zowel de Chineesche Chint en de Europeese (met certificering) vast gehad en je merkt meteen dat het niet dezelfde automaten zijn. Je voelt het meteen aan het gewicht (EU is 1,3x zwaarder) + het kunstof en het schakelmechanisme voelt ook veel beter. De Chint die in de verdeel kast zitten van de offgrid voelt net zo degelijk als de Hager automaten die ik heb of de ABB's die ik in het verleden heb gebruikt.
Voornaamste rede waarom ze met de Chineese Chint zijn gestop is omdat de Aardelek niet Bi-directioneel is en hier mee issues hebben gehad bij de (eerste) installaties, de Aardelek detecteerde alleen bij boveninvoer.
Disclaimer 2: ik ben nogsteeds geen fan van Chint, maar ik gedoog hem in de garage (omdat hij goed aanvoelde, ze hebben ook TUV keur, waarschijnlijk als je documentatie en testen opzoekt vindt je altijd wel iets, maar dan mag de gemiddelde telefoon lader van de Action ook de deur uit..
Dan het punt waar we allemaal op wachten de offgrid kast:
:strip_exif()/f/image/pf1VZ8z3WqmNCxZjYsG1eIT1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet netjes gelabeld:
:strip_exif()/f/image/70hvW5TGQKVw9HWXvpD7W8Q0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TPwFfXaTxM3a4qjQ1vvJsX5C.jpg?f=fotoalbum_large)
- Kabel komt binnen met 6mm2 op de C63 hoofdschakelaar (links onder)
- Deze tikt hem meteen door naar de Eastron (bovenzijde in)
- Via Eastron verdeeld deze zich naar of de ATS(onderkant bovenste rij) OF naar de C25 Rechts onderin die naar de GRID zijde van de Deye
- De ATS bovenzijde gaat naar de GEN van de Deye
- De ATS (onderzijde achterste rij) gaat naar de middelste C63 automaat
- C63 automaat gaat terug naar de woning richting hoofdschakelaar (load Woning)
Er is mij nog iets bijgebleven over lastschijding met de aarde, maar wat dat precies was moet ik teruggraven.
E-schema
Mocht ik in het nieuwe jaar weer mijn (werk) laptop uit de hoek pakken, dan kan ik het wellicht netje in Visio tekenen.Mocht ik al mijn wijsheid zaken zijn vergeten dan voeg ik ze nog toe, Als er andere onduidelijk heden zijn laat het even weten.
Owja had ik al vermeld dat het er super simpel uitziet maar dat je wel moet weten wat je doet voordat we zelf gaan tweaken
Dan klopt het volgens mij hiermeeepicfailguy23 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:13:
Ik heb het een en ander bekeken hoe het Off-grid erbij zit. Ik heb tijdens installatie ook wat vragen gesteld en wat ik mijzelf nog kan herinneren zal ik hier opsommen.Offgrid systeem van A-Z
DISCLAIMER ik geef deze info omdat de vraag er is, ik heb dit niet ontworpen, niet aangelegd, rechten ontlenen doe ik ook niet aan, en als de brandweer bij jou staat omdat je geen bevoegd installateur bent mij niet bellen.Meterkast
In de meterkast NA de hoofdzekeringen en VOOR hoofdschakelaar pakken ze de kabel 6mm2 op om naar het offgrid verdeel kast te gaan. Ze plaatsen hiervoor een C25 3F+N automaat, deze is imho niet voor de beveiliging maar om je huis van het grid te scheiden, Ik ben een van de gelukkige die al 3x een C25 1F autmaat heb voor de beveiliging van het net. Maar deze kun je niet in 1 handeling omgooien. Mocht je nog ouderwetse gezekerde stoppen hebben is deze automaat wenselijker. Dan de countervraag: maar er zit toch al een hoofschakelaar bij de verdeelkast? Dat klopt, maar leg dat moeder de vrouw of de brandweer uit als er iets aan de hand is.
Ze hebben bij mij de hoofschakelaar verplaats (omdat dit logischer uitkwam met bekabeling) en hier komt de 10mm2 (flex) kabel op terug.
[Afbeelding]
[Afbeelding]Offgrid kast
Ze hebben een kast geplaatst naast de Deye. Deze was op locatie bedraad, (ze gaven aan dat voorheen ze er een voorgemonteerd meenamen met Garcia automaten, hiermee zijn ze gestopt omdat ze meer vertrouwen hadden in de Chineesche chint![]()
Ik heb zowel de Chineesche Chint en de Europeese (met certificering) vast gehad en je merkt meteen dat het niet dezelfde automaten zijn. Je voelt het meteen aan het gewicht (EU is 1,3x zwaarder) + het kunstof en het schakelmechanisme voelt ook veel beter. De Chint die in de verdeel kast zitten van de offgrid voelt net zo degelijk als de Hager automaten die ik heb of de ABB's die ik in het verleden heb gebruikt.
Voornaamste rede waarom ze met de Chineese Chint zijn gestop is omdat de Aardelek niet Bi-directioneel is en hier mee issues hebben gehad bij de (eerste) installaties, de Aardelek detecteerde alleen bij boveninvoer.![]()
Disclaimer 2: ik ben nogsteeds geen fan van Chint, maar ik gedoog hem in de garage (omdat hij goed aanvoelde, ze hebben ook TUV keur, waarschijnlijk als je documentatie en testen opzoekt vindt je altijd wel iets, maar dan mag de gemiddelde telefoon lader van de Action ook de deur uit..![]()
Dan het punt waar we allemaal op wachten de offgrid kast:
[Afbeelding]
Zoals je ziet netjes gelabeld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Kabel komt binnen met 6mm2 op de C63 hoofdschakelaar (links onder)
- Deze tikt hem meteen door naar de Eastron (bovenzijde in)
- Via Eastron verdeeld deze zich naar of de ATS(onderkant bovenste rij) OF naar de C25 Rechts onderin die naar de GRID zijde van de Deye
- De ATS bovenzijde gaat naar de GEN van de Deye
- De ATS (onderzijde achterste rij) gaat naar de middelste C63 automaat
- C63 automaat gaat terug naar de woning richting hoofdschakelaar (load Woning)
Er is mij nog iets bijgebleven over lastschijding met de aarde, maar wat dat precies was moet ik teruggraven.E-schema
Mocht ik in het nieuwe jaar weer mijn (werk) laptop uit de hoek pakken, dan kan ik het wellicht netje in Visio tekenen.
Mocht ik al mijn wijsheid zaken zijn vergeten dan voeg ik ze nog toe, Als er andere onduidelijk heden zijn laat het even weten.
Owja had ik al vermeld dat het er super simpel uitziet maar dat je wel moet weten wat je doet voordat we zelf gaan tweaken![]()
/f/image/yGuRzEv82BctZpQfse6LP661.png?f=fotoalbum_large)
Die twee 63A hoofdschakelaars zijn dan je lastscheidingen / werkschakelaars, om de boel spanningsloos te maken en houden.
Die eerste C25 die je noemt, heeft die een foutstroombeveiliging? (alamat)
Ik denk alleen dat die C25 links onder in je "off grid kast" de automaat is die terug naar je groepenkast stroomt toch? (bij anderen een C32)
Er zijn alleen automaten (overspannings beveiliging) gebruikt GEEN alamats,
De Aarde loopt via mijn 'oude' aarde van mijn netbeheerder
In jouw plaatje mist nog de "HS" van de 'deye' kast uit, die gaat vervolgens terug naar mijn orginele HS van de woning. Alles is wat betreft dubbel uitgevoerd voor veiligheids redenen. Scheelt van de ene naar de andere kant rennen in geval van nood
In theorie kan 6mm2 40A trekken (en het is maar 30cm die die hoeft te doen)
Daarnaast kan er max 32A naar de woning gaan, ik denk dat het voornamelijk met verlies (of weerstand) in de kabel te maken heeft)
brb..
6mm2 is kabel naar Laadpaal.
Om op die manier ook op een ongustig tijdstip van stroomuitval toch voor langere tijd stroom hebt. Je betaald die accu zelf, de omvormer houd dezelfde capaciteit, dus grote kans dat zij het met handelen niet nodig hebben / last van hebben.
Iemand die het op deze manier overweegt of gedaan heeft?
Helaas zou je kunnen zeggen omdat diens kooimoeren beter kunnen.
Nu is duidelijk dat de Eastron prik van de slimme meter krijgt en niets meer doet als de netspanning wegvalt.
Zo bezien is het vrij eenvoudig om het kastje in de meterkast te plaatsen, in mijn schuur zou ik dan een kastje met 2 4P schakelaars krijgen om de Deye af te kunnen koppelen.
Echter zonder off-grid te bestellen komt er in m'n schuur een 'noodknop' of met een beetje geluk iets normaals.
Ik heb me wel vaker negatief uitgelaten over de kooiklemmen van de eastron. Ik zou opteren voor aansluitblokjes om de splits te maken. Of met een DIN terminal module. Die heb je ook al best wel compact. 2p breed ofzo met 3f+NSpeedy-Andre schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:14:
Er moest ergens iets dubbel zitten om de ATS aan te kunnen sluiten en dat is dus onder de Eastron.
Helaas zou je kunnen zeggen omdat diens kooimoeren beter kunnen.
Nu is duidelijk dat de Eastron prik van de slimme meter krijgt en niets meer doet als de netspanning wegvalt.
Zo bezien is het vrij eenvoudig om het kastje in de meterkast te plaatsen, in mijn schuur zou ik dan een kastje met 2 4P schakelaars krijgen om de Deye af te kunnen koppelen.
Echter zonder off-grid te bestellen komt er in m'n schuur een 'noodknop' of met een beetje geluk iets normaals.
edit:
4breed:
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 31-12-2025 16:32 ]
4 Poorten met CAT7, 1 voor de buiten camera (nu netjes ipv los over de muur) en 3 stuks voor de Deye, etc.
Dit alles komt uit in de meterkast, 8 meter verderop.
1 Kabel iets te lang, dit maar even zo gelaten - kan altijd nog inkorten of "terugtrekken" (nog geen zin - het werkt
Vanuit de meterkast naar de ICT kamer.
De 3 kabels zijn nu gepatcht op de POE poorten, maar 1 ervan gaat er af, voor data EMS.
:strip_exif()/f/image/MuUWGGzdXGOZC13ybAmXSncf.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik wil je wel op de mogelijkheden wijzen:Nomad schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:54:
Heeft iemand Don ook gevraagd of er een optie is waarbij je 4 accu's afneemt ipv 3 (dus 64kwh ipv 48kwh), maar dat die 4e niet "ingezet" wordt voor handelen, maar gewoon een groter thuis buffer is bij stroom uitval...dus dat je minimale SoC altijd rond de 30% blijft.
Om op die manier ook op een ongustig tijdstip van stroomuitval toch voor langere tijd stroom hebt. Je betaald die accu zelf, de omvormer houd dezelfde capaciteit, dus grote kans dat zij het met handelen niet nodig hebben / last van hebben.
Een accu kost 1500 euro. Voor 1000 euro* heb je een 6kw driefase aggregaat die je op de deye kunt aansluiten voor exact dit soort situaties, en tien stalen jerrycans met benzine. De deye heeft een generator input voor exact dit soort situaties. Deze combo geeft je ca 300-350kwh aan electrische energie.
*Eigen ervaring, maar normaliter kan het wel wat duurder zijn. Maar nog steeds max 1500.
Op welke aansluiting zou dit moeten zitten?scoobs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 21:25:
[...]
Niet echt een antwoord op je vraag, maar ik wil je wel op de mogelijkheden wijzen:
Een accu kost 1500 euro. Voor 1000 euro* heb je een 6kw driefase aggregaat die je op de deye kunt aansluiten voor exact dit soort situaties, en tien stalen jerrycans met benzine. De deye heeft een generator input voor exact dit soort situaties. Deze combo geeft je ca 300-350kwh aan electrische energie.
*Eigen ervaring, maar normaliter kan het wel wat duurder zijn. Maar nog steeds max 1500.
Zonder flauwekullen, zo heet die poort. Standaard staat die vanuit balans geconfigureerd voor een tweede omvormer.
https://www.deyeinverter....-sg04lp3-eu_240203_en.pdf
Note, je aggregaat MOET drie fase zijn.
Voor diegene hier die de setup deels willen hebben voor langdurige stroomzelfstandigheid: het accupakket is groot genoeg om efficient een hele jerrycan benzine te kunnen absorberen.
[ Voor 25% gewijzigd door scoobs op 31-12-2025 22:51 ]
En dit is de Solarman integratie?paQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:32:
[Afbeelding]
Lekker laden! er moeten oliebollen gebakken worden
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Alleen die binary sensor balk bovenaan.
De rest zijn stroomtarieven.
Ik heb ook 1 extra besteld. Eigenlijk om meer capaciteit te hebben om EV bij te laden zonder dat Balans geen ruimte meer heeft. Dit doorgegeven bij bestelling en geen opmerkingen over gekregen.Nomad schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:54:
Heeft iemand Don ook gevraagd of er een optie is waarbij je 4 accu's afneemt ipv 3 (dus 64kwh ipv 48kwh), maar dat die 4e niet "ingezet" wordt voor handelen, maar gewoon een groter thuis buffer is bij stroom uitval...dus dat je minimale SoC altijd rond de 30% blijft.
Geen idee of dit een goed idee is of niet.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
En volgens die glazen bol worden de tarieven 5 januari een stuk hoger.
/f/image/4Z3CIlhJY11fsvZSR7O1k8XS.png?f=fotoalbum_large)
Als nu blijkt dat telkens MITS het uitkomt en ALS de onbalanstarieven daar ook door geraakt worden, dan kan er wellicht door de EMS op geanticipeerd worden. (@Balans Energie )
Blauw is verwachte opwek wind op zee
Groen is verwachte opwek wind op land
Geel is verwachte opwek zon
De rode lijn is de totale verwachte energievraag
De witte lijn is de voorspelling van het epex tarief, waarvan de gedimde periode 'ingehaald' is door het daadwerkelijk vastgestelde tarief; goudgeel.
Korte vraag, Wat wil je er mee bereiken?paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:26:
Ik weet niet of we hier wat aan gaan hebben (want EPEX), maar ben al een poosje aan het stoeien met een EPEX forecast methode van een andere tweaker.
En volgens die glazen bol worden de tarieven 5 januari een stuk hoger.
[Afbeelding]
Als nu blijkt dat telkens MITS het uitkomt en ALS de onbalanstarieven daar ook door geraakt worden, dan kan er wellicht door de EMS op geanticipeerd worden. (@Balans Energie )
Blauw is verwachte opwek wind op zee
Groen is verwachte opwek wind op land
Geel is verwachte opwek zon
De rode lijn is de totale verwachte energievraag
De witte lijn is de voorspelling van het epex tarief, waarvan de gedimde periode 'ingehaald' is door het daadwerkelijk vastgestelde tarief; goudgeel.
Dat staat er toch?0xygen500 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:29:
[...]
Korte vraag, Wat wil je er mee bereiken?
Als doorgaans het voorspelde tarief overeenkomt met het vastgestelde tarief, en blijkt dat in de pieken en dalen de onbalanstarieven “net zo” meebewegen, dan kan het meewegen in de EMS om iets te dien of te laten.
Afgelopen dag/nacht was ook wel een slecht voorbeeld: in de dip van de tarieven waren de onbalanstarieven juist heel hoog.
Maar je kan en mag toch zelf niets instellen in het EMS van Balans energie?paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:36:
[...]
Dat staat er toch?
Als doorgaans het voorspelde tarief overeenkomt met het vastgestelde tarief, en blijkt dat in de pieken en dalen de onbalanstarieven “net zo” meebewegen, dan kan het meewegen in de EMS om iets te dien of te laten.
Afgelopen dag/nacht was ook wel een slecht voorbeeld: in de dip van de tarieven waren de onbalanstarieven juist heel hoog.
Het is ook niet voor ons, maar voor Balans Energie('s EMS).deejeebv schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:39:
[...]
Maar je kan en mag toch zelf niets instellen in het EMS van Balans energie?
:strip_exif()/f/image/dsunhwRrobJ9xoQEmST9GnCY.png?f=user_large)
De voorspelling was daar ca 5 cent hoger tov het vastgestelde tarief.
Het onbalanstarief bleek (vanochtend vroeg) zelfs 10-15 cent hoger dan het vastgestelde tarief:
/f/image/mxcjcaj5lBaCzfbJZ73YjpwS.png?f=fotoalbum_large)
n=1, maar als deze correlatie vaker is te leggen, dan kun je daar volgens mij best wat mee
Ik vraag mij af hoeveel ze nog mogen gokken/voorspellen als de Tennet overeenkomst er is.paQ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:45:
Neem bijv dit stukje in de vroege ochtend van 1 jan.
[Afbeelding]
De voorspelling was daar ca 5 cent hoger tov het vastgestelde tarief.
Het onbalanstarief bleek (vanochtend vroeg) zelfs 10-15 cent hoger dan het vastgestelde tarief:
[Afbeelding]
n=1, maar als deze correlatie vaker is te leggen, dan kun je daar volgens mij best wat mee
Volgens mij biedt TenneT een beschikbaarheidsvergoeding en een actievatievergoeding aan BE. Ik vermoed dan ook dat er niet direct ‘spelregels’ zijn voor het laden en ontladen op momenten buiten de activaties om en het dus prima is als BE ervoor zorgt dat de batterijen vol worden geladen op goedkope momenten.0xygen500 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Ik vraag mij af hoeveel ze nog mogen gokken/voorspellen als de Tennet overeenkomst er is.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
/f/image/9Ip9ZiN9QALvtzyojweW1oQC.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KZIyd34TLv9eHd3zB7ktropJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/h4c7oLrmKH0oPFqLnIjbWtKl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R7jHihAknwBQLMBzjSjlZe77.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/w6Gk7pyhcoh0fcO8dU06S5CL.png?f=fotoalbum_large)