Precies dat laatste, want vind het allemaal wel leuk met EPEX + toeslag maar over de inversteringskosten om EPEX prijzen uberhaupt mogelijk te maken wordt geen rekening gehouden.paQ schreef op maandag 8 december 2025 @ 13:03:
Je belast je accu ook wel extra he. En als je 35 kWh uit je accu overhevelt naar de auto, dan zit je vervolgens weer met een lege huisaccu. Ik heb afgelopen nacht 77 kWh op EPEX prijzen geladen. Dan weet ik ook gewoon wat ik betaal, en mijn accu niet aangesproken
Een SAP is daarvoor zo gek nog niet. En tegen de tijd dat er PV overschot dreigt, laat ik wel middels de activaties van de EMS meeliften op de PAP of PV overschot pakken. Dan zit er gratis stroom in de auto.
Persoonlijk vind ik dat de werkgever gewoon een vast (reëel) bedrag moet vergoeden. Bijv de publieke laadpaal minus 10 cent, ik noem maar een zijstraat. Het mag niet jouw zorg zijn om je in allerlei bochten te wringen om je eigen duur betaalde voorzieningen niet onnodig te belasten en aan te spreken.
De vrouw zal inderdaad ook een EV gaan rijden en daarmee vind ik het prima om op te nemen in mijn energiecentrale maar dat is mijn eigen zorg.
Een SAP kan inderdaad nog eens een uitkomst bieden maar ook daarbij vind ik het een hoop gedoe ten onwille van de werkgever. De EV is al een soort van door de strot geduwd ding.
Voor nu houdt ik mij denk ik vast aan alleen auto laden bij PV overschot als de thuisbatterij voldoende SOC heeft en anders niet.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistacal op 08-12-2025 13:12 ]
__/`\__/`\__
/f/image/W0Zr6O15rC0alLff9qDIfoYj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ch1JJXsfOo6VPdgAJehzn37r.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gydNN1n6SsRDxLrfhgI5eVzZ.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/GdBVpkQa3fLzjYVSOcSMlRK6.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FPROkvPSaylfuGuYnnDGwsfp.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/eLFa14UyTu2jOqZGmAhQ3eea.png?f=user_large)