Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:41:
[...]

De situatie in de Rabo link is logisch; je laadt dan zelf van het net je accu om later op de juiste prijs te ontladen. Dat is na 1 jan 2027 vooral gunstig als je dat met een overschot zonnestroom doet.

Dat is day ahead handel (heeft denk ik indirect wel met een onbalans te maken). Dat verdienmodel is inderdaad minder winstgevend voor de toekomst als je je stroom hiervoor van het net haalt.

De onbalansdienst die je richting Tennet doet, zoals beoogd door balans energie is iets anders wat dat betreft.
In de eerste alinea:
De handel op zowel de day-aheadmarkt als op de onbalansmarkt wordt dus minder winstgevend.
Hoe je het beestje verder noemt zal weinig uitmaken, wat door de meter gaat wordt aangeslagen voor energiebelasting en btw.

Ik dacht dat je dat eigenlijk al wist toen ik onderstaande reactie van jou las:
Sportmind schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:24:
[...]

Maar het verdienmodel wordt niet minder niet door die reden. Dat komt doordat je per kWh voor jouw accu in 2027 sowieso grofweg €0,10 meer gaat betalen bij import doordat de saldering vervalt. Hierdoor heb je grotere marges nodig om het nog rendabel te kunnen verkopen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:21
ibak schreef op maandag 17 november 2025 @ 08:38:
[...]

Hier valt idd te lezen dat het dit nu juist niet doet met SE.
Dus pas op als je daar keuzes op baseerd...
Dit is de correcte officiële lezing (vandaar dat ik aangaf dat het niet gevalideerd is, dus je de werking absoluut niet moet verwachten). Doch wat nodig zou zijn voor werking lijkt zowel in de Deye als SE aanwezig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:45
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 12:49:
[...]

In de eerste alinea:

[...]

Hoe je het beestje verder noemt zal weinig uitmaken, wat door de meter gaat wordt aangeslagen voor energiebelasting en btw.

Ik dacht dat je dat eigenlijk al wist toen ik onderstaande reactie van jou las:

[...]
De day ahead en passieve onbalans was ik bekend mee dat de energiebelasting een rol speelde. Maar net als @overhyped meen ik ergens gelezen te hebben dat je geen kosten hebt aan de handel door balans energie omdat dit op contractbasis richting Tennet gaat. Vandaar dat ik niet zeker ben hoe dit zit. Er zijn andere (veel grotere) partijen dan balans energie die ook balanceren op bijvoorbeeld de aFRR. Gaan die partijen dan ook na 1 jan 2027 per kWh ook energiebelasting betalen? Ik ging er vanuit dat de MID meter ook daarvoor is, om te zien welk deel onbalanshandel is en welk deel niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sportmind op 17-11-2025 13:05 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:00:
[...]

De day ahead en passieve onbalans was ik bekend mee dat de energiebelasting een rol speelde. Maar net als @overhyped meen ik ergens gelezen te hebben dat je geen kosten hebt aan de handel door balans energie omdat dit op contractbasis richting Tennet gaat. Vandaar dat ik niet zeker ben hoe dit zit. Er zijn andere (veel grotere) partijen dan balans energie die ook balanceren op bijvoorbeeld de aFRR. Gaan die partijen dan ook na 1 jan 2027 per kWh ook energiebelasting betalen? Ik ging er vanuit dat de MID meter ook daarvoor is, om te zien welk deel onbalanshandel is en welk deel niet.
@Balans Energie kan jij dit verduidelijken?

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Het einde van de salderingsregeling na 1-1-2027 is ook voor mij een raadsel wat er in de praktijk gaat gebeuren omdat ik de wet niet goed ken. Eigenlijk had ik dit moeten weten om een beslissing te kunnen maken over de aanschaf van deze Balans systeem. Maar het is wel echt een issue.

Want energiebelasting is wet, daar gaat balans energie geen vrijstelling voor krijgen neem ik aan. Maar ik weet dus niet of automatisch in alle scenario's EB toegepast gaat worden. Misschien kunnen ze het met de MID-meter de vrijstelling regelen voor de belastingsdienst. EPEX is natuurlijk anders dan aFRR, ook qua tarieven structuur. Dus als er geen vrijstelling is moeten er veel hogere vergoedingen zijn op de aFRR markt, dan kan het zijn dat het die 14 cent EB+BTW compenseert.

Ik lees een activatievergoeding van €100 – €300 per MWh bij activatie, dus €0,10-€0,30 cent per kWh. Dat betekent dat het vanaf een vergoeding van 140 euro per MWh de energiebelasting+BTW wordt compenseerd maar dan moet nog het verschil in EPEX worden gecompenseerd. En hopelijk wordt dat door Balans energie weggestreept. Al het winst daarboven wel met 70%/30% wordt verdeeld. Zou fijn zijn als Balans energie daar nog een uitspraak over kan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door KoningSlakkie op 17-11-2025 13:12 ]

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:00:
[...]

De grotere partijen zijn uitgezonderd, dat is dus ook de ellende. Zij kunnen veel beter concurreren dan al die thuisaccu's.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/44rq1X6T/screenshot-455.png
https://www.engie.nl/zake...e-tarieven-vrijstellingen

• overhyped
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:20:
[...]

De grotere partijen zijn uitgezonderd, dat is dus ook de ellende. Zij kunnen veel beter concurreren dan al die thuisaccu's.

[Afbeelding]
https://www.engie.nl/zake...e-tarieven-vrijstellingen
en, voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat, was het hele idee van balans energie is dat ze door de gekoppelde thuisaccus een vergelijkbare status hebben. Maargoed, ik wacht even wat er verder komt. Nu weer aan het werk :)

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

@Wolly Wat betreft kosten & belastingen over balanceringsdiensten heeft Don hierover geschreven:

"Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.

Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).

Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.
"

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Wolly
  • Niet online
dof schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:35:
Wat betreft kosten & belastingen over balanceringsdiensten heeft Don hierover geschreven:

"Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.

Je betaald dus geen kosten over stroom die ingezet wordt voor balanceringsdiensten (beide kanten op).

Kosten, EB, BTW en dynamische prijs betaal/ontvang je alleen over momenten die voor eigen gebruik zijn.
"
Dat klinkt hoopvol, maar leidt nog wel tot vragen. Is dat ook zo na 1-1-2027 als de salderingsregeling wegvalt? Op basis van welke wettelijke regeling is deze uitspraak gebaseerd?

Tennet heeft ook weinig te maken met energiebelasting en BTW, dus er moet een regeling met de Belastingdienst zijn waarnaar verwezen kan worden.

In de contracten die Balans naar klanten stuurt staat volgens mij ook niets hierover genoemd...

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 17-11-2025 13:41 ]

• dof
  • Nu online

dof

Wolly schreef op maandag 17 november 2025 @ 13:39:
[...]

Dat klinkt hoopvol, maar leidt nog wel tot vragen. Is dat ook zo na 1-1-2027 als de salderingsregeling wegvalt? Op basis van welke wettelijke regeling is deze uitspraak gebaseerd?

Tennet heeft ook weinig te maken met energiebelasting en BTW, dus er moet een regeling met de Belastingdienst zijn waarnaar verwezen kan worden.
Ik ga er van uit dat Tennet, middels partijen zoals Balans Energie, via onze accu's daar de verantwoordelijkheid voor draagt of heeft.

Verder lijkt me dit een vraag voor @Balans Energie

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:50

paQ

@0xygen500
na wat klooien heb ik de Tennet onbalansprijzen per MWh in HA kunnen hengelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jaHn5A02jSJ7EVxadflwBu9UX2M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YC48Uc4GI2SjYt5IF9pVG5BH.png?f=user_large

Ik snap er een beetje uit dat als er een tekort is, het shortage tarief omhoog schiet voor dat kwartier. Aangesloten partijen die ook al op de aFRR markt kunnen bewegen kun dan leveren tijdens dat tijdvak met het hoge shortage tarief.
En die vergoeding bestaat dan uit de availability fee en de activation fee?
Zoiets @Balans Energie ?

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 14:52 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:51
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROLrty8_MdHOAVtj2L1WYqQXKgg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZX09mMd26hdrZoSsvzRlnm7s.png?f=user_large
Hier heb ik hem per kWh tegen de epex prijzen weg gezet.
@paQ hoezo is je surplus en je shortage indentiek?

[ Voor 10% gewijzigd door 0xygen500 op 17-11-2025 14:53 ]

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:52:
[Afbeelding]
Hier heb ik hem per kWh tegen de epex prijzen weg gezet.
Maar die is vanaf februari niet meer interessant toch?

edit:
@0xygen500 dat is toch de bedoeling juist van "balans"?

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 15:08 ]

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:53:
[...]

Maar die is vanaf februari niet meer interessant toch?

edit:
@0xygen500 dat is toch de bedoeling juist van "balans"?
Februari duurt nog lang 😂.
In mijn optiek is er geen surplus als er een tekort is. Dat zou hetzelfde zijn als dat een bank je twee saldi identiek laat zien.

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:18:
[...]

In mijn optiek is er geen surplus als er een tekort is. Dat zou hetzelfde zijn als dat een bank je twee saldi identiek laat zien.
Als er een tekort is, schiet de shortage prijs omhoog voor dat kwartier. Althans, zo stel ik me dat voor.

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:40:
[...]

Als er een tekort is, schiet de shortage prijs omhoog voor dat kwartier. Althans, zo stel ik me dat voor.
Ja dat zie ik ook zo voor mij, maar een surplus betekent toch overschot?

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:43:
[...]

Ja dat zie ik ook zo voor mij, maar een surplus betekent toch overschot?
Er kan toch ook een overschot ontstaan?
lees negatieve prijzen.
Is toch mooi als de energie dan van het net afgenomen kan worden?

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:02:
[...]

Er kan toch ook een overschot ontstaan?
lees negatieve prijzen.
Is toch mooi als de energie dan van het net afgenomen kan worden?
Of ik snap je grafiek niet helemaal of dat kan volgens mij niet tegelijkertijd.

Volgens mij wilt tennet het net altijd op een bepaalde spanning houden. Voor het gemak laten we dit achterwegen en spreken we over inbalans cq 0.

Als er negatieve onbalans is, dan is er te weinig afname? Hoe kan er op dat moment een surplus cq overschot zijn?

• paQ

paQ

Niet tegelijkertijd. Dus daarom is er nu balans :)

• Ronald
Correct me if wrong, maarrrrrrr... AFRR is niet vooruit gepland. EPEX etc wel.

"De" elektriciteitsprijs bestaat niet. Er spelen tegelijkertijd heel veel dingen.

Ik heb aandelen in 2 250kW molens in Schotland... en die hebben lang gedraaid op een vaste prijs per kWh. Dus ongeacht de negatieve prijzen die zelfs aan sommige consumenten doorberekend werden op hetzelfde moment. Laatste wat ik zo snel in de jaarvergaderingsstukken (het is een soort verenigingsstructuur, maar de leden zijn aandeelhouders) is 70pond/MWh.

Dus EPEX kan een inschattingsfout hebben waar de AFRR op in springt.

Je kan dus negatieve EPEX en positieve AFRR hebben!

Dus @paQ zou op zo'n moment op de SAP zijn auto laden tegen negatief tarief terwijl Balans de accu aan het dumpen is aan de AFRR voor positief geld. Dan loopt het dus uiteindelijk door zijn beide meters heen en gaat het zijn huis niet eens uit 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Ronald op 17-11-2025 18:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ

paQ

Microbalancing :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-11-2025 18:06 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Heeft iemand de ‘gerealiseerde inkoopprijs’ in het balans Dashboard: https://dashboard.balansenergie.nl ook al vergeleken met wat je ziet in het balansstroom portaal?:
https://mijn.balansstroom.nl

Bij mij worden de gegevens nog niet getoond, denk dat het even tijd nodig heeft voordat de meter uitgelezen wordt.

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:18:
[...]

In het aFFR kwartier kunnen toch beide optreden?
Regeltoestand 2
Tijdens regeltoestand 2 is er zowel een tekort als een overschot binnen hetzelfde kwartier. Op dat moment betaal je voor zowel het afnemen als leveren van stroom. Tijdens deze regeltoestand zal jouw batterij zo snel mogelijk stoppen met handelen, en alles doen om op een netto verbruik van 0 uit te komen.
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegd

• 0xygen500
Zou best kunnen. Ik redeneerde meer vanuit een bepaald punt, niet vanaf een heel kwartier. Nog maar eens wat verder inlezen op de materie.

• Wolly
  • Niet online
@Balans Energie Kan je hierop reageren?

Eerder zei je:
Balans Energie schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:10:
Het gaat over de meter, maar wordt gecorrigeerd door TenneT.

Maar hoe zit dat na 1-1-2027? Moet Balans dan net als elke andere leverancier de energiebelasting en BTW over de verhandelde energie betalen bij zowel in- als verkoop door de consument? Is er een uitzondering en zoja welke precies?

Welk effect heeft dat op het verdienmodel?

• 0xygen500
Waarom quoten mensen hier balans energie alsof dit hier een support kanaal is. Je kan beter Don ff mailen of bellen. Dan heb je sneller antwoord.

• overhyped
  • Nu online
0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:26:
Waarom quoten mensen hier balans energie alsof dit hier een support kanaal is. Je kan beter Don ff mailen of bellen. Dan heb je sneller antwoord.
Omdat Balans energie hier actief is, en dit informatie is waar iedereen wat aan heeft.

• Wolly
  • Niet online
overhyped schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:29:
[...]

Omdat Balans energie hier actief is, en dit informatie is waar iedereen wat aan heeft.
Exact, dan hoeft Don het maar 1x te vertellen en is het hopelijk voor iedereen duidelijk. Als bedrijf kom je wat mij betreft ook transparant over als je met een bedrijfsaccount publiekelijk ingaat op vragen of onduidelijkheden.

• 0xygen500
overhyped schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:29:
[...]

Don is hier inderdaad actief, maar reageert minder snel dan op mail of telefoon. Hij/balans zitten ook vol in de pilot met aansluitingen en geregel. Als je dan je mail in de gaten moet houden of ook tweakers, waar veel wordt gesproken en sommige vragen dus snel verouderen, dat scheelt toch. Je kan ook gewoon je vraag en antwoord hier plaatsen. Dan heeft iedereen er wat aan en heb je snel je antwoord.

• paQ

paQ

Ik ben weer wat wijzer aangaande de losses.
De interne sensoren zijn vrijwel niet te gebruiken. Ze stoppen soms spontaan met tellen, resetten gedurende de dag, en meten soms spikes van 20MW, om vervolgens 52 minuten 0W te meten. (edit: zo te zien als er PV productie aan de DC zijde is)

Er is wel een sensor (power losses) die actueel vermogensverlies meet (incl eigen verbruik). Daar heb ik de spikes uitgehaald, en stel in dat wanneer hij langer dan 10sec 0W meet, hij er 25 van moet maken. (Misschien ligt 40W dichter bij de werkelijkheid, maar dat is gerommel in de marge) 3.5% van de battery power neemt. Dat ligt in lijn met de rest van de discharge verliezen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
      - name: "Inverter Power Losses Filtered"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
        state: >
          {% set raw  = states('sensor.inverter_power_losses') | float(0) %}
          {% set prev = states('sensor.inverter_power_losses_filtered') | float(0) %}
          {% set next = state_attr('sensor.inverter_power_losses', 'next_value') | float(0) %}

{# Bepaal batterijvermogen (absolute waarde) #}
          {% set bat_power = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
          {% set bat_abs   = bat_power | abs %}

{# Idle loss = 3.5% van batterijvermogen (maar minimaal 35 W) #}
          {% set idle_loss = (bat_abs * 0.035) %}
          {% if idle_loss < 35 %}
            {% set idle_loss = 35 %}
          {% endif %}

{# 1. Spike-detectie #}
          {# Alleen als raw echt absurd is t.o.v. zowel prev als next #}
          {% set is_spike =
              (raw > 1500) and         
              (prev > 0) and
              (next > 0) and
              (raw > prev * 6) and     
              (raw > next * 6)         
          %}

{# 2. Detecteer 'te lang 0 W' #}
          {% set zero_too_long =
               (raw == 0) and
               (
                 as_timestamp(now()) -
                 as_timestamp(states.sensor.inverter_power_losses.last_changed)
               > 10)
          %}

{# Output logica #}
          {% if zero_too_long %}
            {{ idle_loss | round(1) }}
          {% elif is_spike %}
            {{ prev | round(1) }}
          {% else %}
            {{ raw | round(1) }}
          {% endif %}

Als ik daar een energiemeter van maak, dan zie ik hem vooralsnog gelijk oplopen met de interne power losses today meter. Die laatste is bijv gisteren om 08:20 gestopt met tellen, en dat was dat 8)7
Dat moet dit nu oplossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQr_naC3dHh_PIoFhuAPyHH-kmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yftPbyRO9sDiFgWT1iMGC3Cj.png?f=fotoalbum_large

Ik zie trouwens ook dat bepaalde verwarmers een gekke wissel trekken op de omvormer. Zie 07:00-08:00.
Dat zijn volgens mij de haarstyle dingen van de dames hier, en een heaterpanel met PID regelaar. :+

Nu even zien wat de relatie van battery cycle is op de RTE. Want aan het begin van de dag schiet het alle kanten op. Logisch, want er is veel te weinig verkeer geweest om een stabiele meting te kunnen maken.
Ik ben nog steeds van mening dat het zinvoller is een rolling 7 dagen RTE te maken, met uiteraard een juiste verlies vaststelling, en zo te kijken over de afgelopen 3-5 cycles bijv. Zal bij iedereen wat verschillen.

De integraties met "inverter.battery" lijken overigens wel echt uit de BMS van de accu's te komen als gemiddelde waarde.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 18-11-2025 11:03 ]

• jacovn
  • Laatst online: 20:19
Kan iemand met home assist vertellen hoe veel storage jo nodig hebt om met wat redelijke resolutie te monitoren en dan voor langere tijd ?
Ik krijg een zuinige celeron machine met 32g aan opslag standaard. Kan uitbreiden met een ssd uiteraard, maar wil direct een juiste maat kopen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• overhyped
  • Nu online
0xygen500 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:36:
[...]

Don is hier inderdaad actief, maar reageert minder snel dan op mail of telefoon. Hij/balans zitten ook vol in de pilot met aansluitingen en geregel. Als je dan je mail in de gaten moet houden of ook tweakers, waar veel wordt gesproken en sommige vragen dus snel verouderen, dat scheelt toch. Je kan ook gewoon je vraag en antwoord hier plaatsen. Dan heeft iedereen er wat aan en heb je snel je antwoord.
Ik heb geen haast. Heb er in m’n eigen werk juist altijd een hekel aan als mensen mailen voor niets dat gewoon een groeps/teams bericht had kunnen zijn zodat iedereen het kan lezen. Juist in zo’n startup fase ga ik mensen niet lastig vallen met dingen die niet urgent zijn.

• paQ

paQ

Net zoals gisteren is rond 08:30 de interne power loss meter gestopt met meten.
Het was zodra er PV aan de DC zijde werd gemeten. Misschien dat dat de 'trigger' was om er mee te stoppen.
Dat zijn ook de momenten dat power loss 0W meet (wat niet kan, want de omvormer zelf staat natuurlijk ook aan) Lijkt op een bug in de FW van de inverter als je het mij vraagt.

De verschillen beginnen dan ook af te tekenen nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_mz_vwKFlpptQtg9otbbFRN4Rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UgKQ9AzBP41Yqr8yVQZMrZnJ.png?f=fotoalbum_large

cap: 48.2 kWh
soc_start: 42.0 %
soc_now: 41.0 %
delta_soc_kwh 0.48200000000000004 kWh

charge: 14.9 kWh
discharge: 14.8 kWh
losses: 1.5088 kWh

d_eff: 14.318000000000001 kWh
c_eff: 16.409 kWh

RTE_calc: 87.26 %
Life cycle today: 0.31

Hoe verder we bij de cylce 1 komen hoe accurater de berekening. Dan ebt de foutmarge van de SOC steeds verder weg. 1% SOC verschil kan in het ergste geval ca 900Wh afwijking geven.
Jammer dat het in hele procenten wordt gerapporteerd; op de BMS zelf gaat het met 1 decimaal.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 18-11-2025 11:33 ]

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15:05

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Goedemiddag allemaal!

Ik was geïnformeerd dat er wat onduidelijkheid was met betrekking tot “energie belasting” en aFRR (balanceringsdiensten/systeemdiensten aan TenneT).

Omdat er richting 2027 (einde salderen) veel onduidelijkheid bestaat over rendementen, energiebelasting en marktmechanismes, wil ik graag uitleggen hoe wij dit aanvliegen en waarom wij geloven dat aFRR een veiliger en stabieler model is dan "inzetten" op onbalans en waarom wij zelfs als salderen wordt afgeschaft verwachten te presteren.
-
1. Het verschil: Onbalans vs. aFRR
Veel aanbieders sturen batterijen aan op onbalans. Simpel gezegd: ze kijken naar de actuele onbalans-deltas (https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta) en besluiten: "Prijs wordt waarschijnlijk interessant, wij gaan leveren terug."
  • Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.
  • Onze methode (aFRR): aFRR is een actief product in opdracht van TenneT. Wij bieden vermogen aan (bids) voor een specifieke prijs. Als TenneT ons "activeert", is dat een harde order tegen die afgesproken prijs en dan ontvangen wij minimaal de afgesproken prijs. Maar nog beter, wij ontvangen de beste prijs die er was over alle activaties (dus ook over andere partijen) gedurende het hele ISP (kwartier).
Als wij €0,10 bieden en worden geactiveerd, maar de prijs loopt op naar €1,50, dan ontvangen wij €1,50 per kWh. Voor aFRR kan de prijs niet ‘omslaan’ zoals bij onbalans, want leveren en afnemen zijn gescheiden. In het ‘onbalans voorbeeld’ hierboven zouden wij zelfs eerst geactiveerd worden om te leveren voor €1,50/kWh en kunnen wij vervolgens geactiveerd worden om af te nemen (op te laden) voor -€0,05.
-
2. De impact van Energiebelasting (EB) na de salderingsregeling
Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.

Het probleem na salderen:
  1. Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
  2. Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je laadt voor €0,10 (kaal) en de EB is €0,13, kost die kWh je €0,23.

Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.

Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:
  • De inkoopprijs te dekken.
  • De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
  • Winst te maken voor de klant.
Vanaf 2027, in ons model, wordt de EB dus eerst als "kostenpost" van het deal-resultaat afgetrokken voordat we de winst verdelen. Zo kom je als klant nooit voor de verrassing te staan dat je "winst" op papier verdampt door EB.
-
3. 2027: Verplaatste weerstanden en hogere volatiliteit
Wij verwachten een interessant effect op de marktwerking zodra salderen stopt.

Huidige situatie: Systemen verkopen stroom via onbalans en balanceringsdiensten op het net zodra de gecombineerde deal positief is, omdat de EB toch wel gesaldeerd wordt. Hierdoor zie je nu in de orderboeken dat er veel weerstand ligt op lagere plekken in het orderboek.

Situatie 2027:
Stel, je hebt je batterij volgeladen voor €0,10 kaal. De marktprijs stijgt naar €0,15.
  • Nu: Je verkoopt, want €0,15 is €0,05 winst.
  • Straks: Je verkoopt niet. Waarom? Omdat je eerder die dag €0,10 + €0,13 (EB) = €0,23 hebt betaald om te laden. Verkopen voor €0,15 betekent verlies.
De aanbodzijde droogt op bij lage prijzen. Pas als de prijs écht hard stijgt (bijv. naar €0,40+ om de EB + winst goed te maken), komt dat aanbod beschikbaar.

Het gevolg:
De weerstand van de verkoopprijzen verschuiven naar boven. Dit gaat zorgen voor hardere schommelingen en hogere pieken.

Voor onbalanshandelaren is dit een risico, want de prijzen gaan veel harder omslaan. Voor ons aFRR-model is dit juist perfect:
  1. Wij hebben geen last van de "gok".
  2. Wij leggen onze bids in rekening houdend met die nieuwe, hogere spread. (En krijgen dus minimaal dat of beter.)
  3. Het onbalans probleem zal nog steeds bestaan, alleen de prijs zal stijgen om het op te lossen.
  4. Hardere schommelingen biedt ons zelfs nog meer mogelijkheden aangezien onze systemen per seconde geschakeld kunnen worden waarbij van 100% opladen naar 100% ontladen kan gaan in 20 seconden.
Bovenstaand gaat nu wel uit van het feit dat er niks zal worden gedaan vanuit de overheid. Mocht de overheid besluiten iets te gaan doen om deze dubbele energiebelasting tegen te gaan, dan verwachten wij dat ze eerst zullen kijken naar de aanbieders van systeemdiensten aan TenneT (zoals Balans Energie dus), aangezien deze partijen actief meehelpen met het net ontlasten en balanceren. Batterijen die op onbalans handelen maken de problemen vaker erger in plaats van beter

Vergeet niet dat ook al komt er geen oplossing vanuit de overheid voor de dubbele energieblasting na afschaffing van saldering, iedereen met een Balans Systeem zal veel energiebelasting besparen op energie die je opwekt en opslaat in je Balans Batterijen aangezien de standaardinstelling is dat je volledige huis uit de batterij leeft en standaard er 0kw over de meter gaat. Ook als je zonnepanelen niet aan ons systeem zijn aangesloten en ongeacht merk van je andere PV systeem wordt zo veel mogelijk 0 op de meter gehouden.

• Ronald
Dank Don, @Balans Energie. Voor mij heel duidelijk.

• 0xygen500
Inderdaad goed uitgelegd!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:41

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Kan met een back-up de ATS in de meterkast komen?
De groepenkast en grid zitten immers daar en dat geeft het minste verlies (ik heb 20m afstand tot de batterij).
Daarbij kan je het dan tenminste snel zien op een logische plek en ik hoef niet naar buiten de tuin in :9

Dan net zoiets met de huidige pv omvormers via een eigen groep, die zouden beter niet met 2x 20m extra kabel kunnen werken (ATS in de schuur) maar geen grid is dan geen pv natuurlijk tenzij dat stiekem toch werkt omdat de omvormers genoegen nemen met de spanning die de Deye levert met dan 1x 20m er tussen.
Tenzij de Deye last krijgt met die situatie van in en uit tegelijk...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• dof
  • Nu online

dof

Dank je Don. @Balans Energie , heel prettig dat je hier transparant in bent. En een goede uitleg.

• paQ

paQ

Nou fast forward naar 2027 dan maar :D

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
Top Don, fijn dat je ons dat zo uitlegd, wij zijn ook je promotors naar vrienden, werk, familie. Dit helpt ook!

• Wolly
  • Niet online
Ben blij dat we Don hebben gevraagd in het forum een uitleg te plaatsen, wat mij betreft is het een sticky post d:)b

• paQ

paQ

OK, volgens mij is de test wel geslaagd.
RTE = (discharge − ΔSOC_kWh) / (charge + losses)

Maak deze 2 helpers aan in de UI
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
battery_capacity_kwh:
name: Battery capacity (kWh)
min: 0
max: 100
step: 0.1
unit_of_measurement: "kWh"
initial: 48.2

battery_soc_start:
name: Battery SOC start
min: 0
max: 100
step: 1
unit_of_measurement: "%"

De losses meten we aan de hand van de Solarman integratie inverter_power_losses
Er zitten (mijns inziens) twee manco's aan deze sensor:
1. hij meet soms onverklaarbare pieken. 1.7MW is geen uitzondering
2. als er PV opwek is aan de inverterzijde, dan meet hij 0W verlies. Bovendien stopt dan ook de energiemeting.

Ik heb dus een sensor gemaakt die de power losses vervangt, en tegelijkertijd pieken boven de 1500W wegfiltert, alsook 0W vervangt voor 3.5% van de battery load op die momenten.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
template
  - sensor:
      - name: "Inverter Power Losses Filtered"
        unit_of_measurement: "W"
        device_class: power
          {% set batt_state = states('sensor.inverter_battery_state') %}

{# 1️⃣ Directe override bij echte Idle status #}
          {% if batt_state == "idle" %}
            {{ 35 }}
          {% else %}

{# ---- Originele logica hieronder ---- #}

{% set raw_in = states('sensor.inverter_power_losses') | float(0) %}
            {% set prev   = states('sensor.inverter_power_losses_filtered') | float(0) %}

{# Bepaal batterijvermogen (absolute waarde) #}
            {% set bat_power = states('sensor.inverter_battery_power') | float(0) %}
            {% set bat_abs   = bat_power | abs %}

{# Idle loss = 3.5% van batterijvermogen (maar minimaal 35 W) #}
            {% set idle_loss = (bat_abs * 0.035) %}
            {% if idle_loss < 35 %}
              {% set idle_loss = 35 %}
            {% endif %}

{# Harde afkap: alle waardes buiten [-1500, 1500] negeren #}
            {% if raw_in > 1500 or raw_in < -1500 %}
              {% set raw = prev %}
            {% else %}
              {% set raw = raw_in %}
            {% endif %}

{# 0 te lang op de ruwe sensor? -> idle loss gebruiken #}
            {% set zero_too_long =
                 (raw == 0) and
                 (
                   as_timestamp(now()) -
                   as_timestamp(states.sensor.inverter_power_losses.last_changed)
                 > 5)
            %}

{# Output logica #}
            {% if zero_too_long %}
              {{ idle_loss | round(1) }}
            {% else %}
              {{ raw | round(1) }}
            {% endif %}

{% endif %}

Maak hier een daily (en eventueel weekly) energiemeter van.
Powercalc is een goeie oplossing; dan kun je later nog fouten overschrijven.

En dan de RTE (dag) sensor zelf
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
      - name: "Battery RTE today (system)"
        unique_id: battery_rte_today_system
        unit_of_measurement: "%"
          {% set cap = states('input_number.battery_capacity_kwh')|float(48.2) %}
          {% set soc_start = states('input_number.battery_soc_start')|float(0) %}
          {% set soc_now = states('sensor.inverter_battery')|replace('%','')|float(0) %}
          {% set delta_soc_kwh = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %}
          {% set charge = states('sensor.inverter_today_battery_charge')|float(0) %}
          {% set discharge = states('sensor.inverter_today_battery_discharge')|float(0) %}
          {% set losses = states('sensor.inverter_power_losses_filtered_energy_daily')|float(0) %}

{% set d_eff = discharge - delta_soc_kwh %}
          {% set c_eff = charge + losses %}

{% if c_eff > 0 %}
            {% set rte = (d_eff / c_eff * 100) %}
            {{ [rte, 0] | max | round(1) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

Naarmate de cylus (battery life cycle) dichter bij 1 (of meer) komt, vlakt de onnauwkeurigheid van de RTE meting uit. Zo vanaf 0.6 begin je een aardig beeld te krijgen van de RTE is mijn ervaring.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1rq6-X_L-gYDrBatJIY8InTP-0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m4YTpGdAL6qhjgk37i6fXntk.png?f=fotoalbum_large

Overzichtje in jinja:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
{% set cap        = states('input_number.battery_capacity_kwh')|float(0) %}
{% set soc_start  = states('input_number.battery_soc_start')|float(0) %}
{% set soc_now    = states('sensor.inverter_battery')|float(0) %}
{% set delta_soc  = (soc_start - soc_now) / 100 * cap %}

{% set charge     = states('sensor.inverter_today_battery_charge')|float(0) %}
{% set discharge  = states('sensor.inverter_today_battery_discharge')|float(0) %}
{% set losses     = states('sensor.inverter_power_losses_filtered_energy_daily')|float(0) %}

{# ---- Effective in/out ---- #}
{% set d_eff = discharge - delta_soc %}
{% set c_eff = charge + losses %}

{% set rte = (d_eff / c_eff * 100) if c_eff > 0 else 0 %}

cap:          {{ cap }} kWh
soc_start:    {{ soc_start }} %
soc_now:      {{ soc_now }} %
delta_soc_kwh {{ delta_soc }} kWh

charge:       {{ charge }} kWh
discharge:    {{ discharge }} kWh
losses:       {{ losses }} kWh

d_eff:        {{ d_eff }} kWh
c_eff:        {{ c_eff | round(3) }} kWh

RTE_calc:     {{ rte | round(2) }} %
Life cycle today:  {{ states('sensor.inverter_today_battery_life_cycles') }}

Daar komt dan dit uit:
cap: 48.2 kWh
soc_start: 42.0 %
soc_now: 43.0 %
delta_soc_kwh -0.48200000000000004 kWh

charge: 24.3 kWh
discharge: 22.1 kWh
losses: 2.2986 kWh

d_eff: 22.582 kWh
c_eff: 26.599 kWh

RTE_calc: 84.9 %
Life cycle today: 0.51

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XE1kqz3ZI0kEfcaTPVdcCZHa50=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/71AuS1kVYWNGygXgv6fHeIKp.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 16:18 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:27

The Legend

*Plop*

Balans Energie schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:05:
Goedemiddag allemaal!

Ik was geïnformeerd dat er wat onduidelijkheid was met betrekking tot “energie belasting” en aFRR (balanceringsdiensten/systeemdiensten aan TenneT).

Omdat er richting 2027 (einde salderen) veel onduidelijkheid bestaat over rendementen, energiebelasting en marktmechanismes, wil ik graag uitleggen hoe wij dit aanvliegen en waarom wij geloven dat aFRR een veiliger en stabieler model is dan "inzetten" op onbalans en waarom wij zelfs als salderen wordt afgeschaft verwachten te presteren.
-
1. Het verschil: Onbalans vs. aFRR
Veel aanbieders sturen batterijen aan op onbalans. Simpel gezegd: ze kijken naar de actuele onbalans-deltas (https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta) en besluiten: "Prijs wordt waarschijnlijk interessant, wij gaan leveren terug."
  • Onbalans: Bij onbalans ben je een "price taker". Je reageert, maar je hebt geen garantie. Als de markt plotseling omslaat (bijv. van een tekort naar een overschot binnen dezelfde ISP/kwartier), kan de prijs die je ontvangt kelderen of zelfs negatief worden. Je dacht te verkopen voor €0,50, maar de settlement prijs wordt bijvoorbeeld -€0,05 en moet je dus €0,05 betalen voor door jouw geleverde stroom.
  • Onze methode (aFRR): aFRR is een actief product in opdracht van TenneT. Wij bieden vermogen aan (bids) voor een specifieke prijs. Als TenneT ons "activeert", is dat een harde order tegen die afgesproken prijs en dan ontvangen wij minimaal de afgesproken prijs. Maar nog beter, wij ontvangen de beste prijs die er was over alle activaties (dus ook over andere partijen) gedurende het hele ISP (kwartier).
Als wij €0,10 bieden en worden geactiveerd, maar de prijs loopt op naar €1,50, dan ontvangen wij €1,50 per kWh. Voor aFRR kan de prijs niet ‘omslaan’ zoals bij onbalans, want leveren en afnemen zijn gescheiden. In het ‘onbalans voorbeeld’ hierboven zouden wij zelfs eerst geactiveerd worden om te leveren voor €1,50/kWh en kunnen wij vervolgens geactiveerd worden om af te nemen (op te laden) voor -€0,05.
-
2. De impact van Energiebelasting (EB) na de salderingsregeling
Zolang we kunnen salderen, is energiebelasting (EB) een administratief nul-spel. Maar zodra salderen stopt (of wordt afgebouwd), verandert de businesscase fundamenteel voor batterijen die handelen op de markt.

Het probleem na salderen:
  1. Je laadt de batterij op van het net: Je betaalt marktprijs + EB
  2. Je ontlaadt (verkoopt) aan het net: Je krijgt de marktprijs, maar geen teruggave van de EB
Als je laadt voor €0,10 (kaal) en de EB is €0,13, kost die kWh je €0,23.

Als je die later verkoopt voor €0,20 (kaal), lijk je €0,10 winst te maken op de kale prijs. Maar omdat je die €0,13 EB niet terugkrijgt, maak je onderaan de streep verlies.

Hoe wij dit tackelen:
Onze software houdt rekening met de "fiscale round-trip". Wij schieten alleen een order in op de aFRR-markt als de spread (het prijsverschil) groot genoeg is om:
  • De inkoopprijs te dekken.
  • De 'verloren' energiebelasting te compenseren.
  • Winst te maken voor de klant.
Vanaf 2027, in ons model, wordt de EB dus eerst als "kostenpost" van het deal-resultaat afgetrokken voordat we de winst verdelen. Zo kom je als klant nooit voor de verrassing te staan dat je "winst" op papier verdampt door EB.
-
3. 2027: Verplaatste weerstanden en hogere volatiliteit
Wij verwachten een interessant effect op de marktwerking zodra salderen stopt.

Huidige situatie: Systemen verkopen stroom via onbalans en balanceringsdiensten op het net zodra de gecombineerde deal positief is, omdat de EB toch wel gesaldeerd wordt. Hierdoor zie je nu in de orderboeken dat er veel weerstand ligt op lagere plekken in het orderboek.

Situatie 2027:
Stel, je hebt je batterij volgeladen voor €0,10 kaal. De marktprijs stijgt naar €0,15.
  • Nu: Je verkoopt, want €0,15 is €0,05 winst.
  • Straks: Je verkoopt niet. Waarom? Omdat je eerder die dag €0,10 + €0,13 (EB) = €0,23 hebt betaald om te laden. Verkopen voor €0,15 betekent verlies.
De aanbodzijde droogt op bij lage prijzen. Pas als de prijs écht hard stijgt (bijv. naar €0,40+ om de EB + winst goed te maken), komt dat aanbod beschikbaar.

Het gevolg:
De weerstand van de verkoopprijzen verschuiven naar boven. Dit gaat zorgen voor hardere schommelingen en hogere pieken.

Voor onbalanshandelaren is dit een risico, want de prijzen gaan veel harder omslaan. Voor ons aFRR-model is dit juist perfect:
  1. Wij hebben geen last van de "gok".
  2. Wij leggen onze bids in rekening houdend met die nieuwe, hogere spread. (En krijgen dus minimaal dat of beter.)
  3. Het onbalans probleem zal nog steeds bestaan, alleen de prijs zal stijgen om het op te lossen.
  4. Hardere schommelingen biedt ons zelfs nog meer mogelijkheden aangezien onze systemen per seconde geschakeld kunnen worden waarbij van 100% opladen naar 100% ontladen kan gaan in 20 seconden.
Bovenstaand gaat nu wel uit van het feit dat er niks zal worden gedaan vanuit de overheid. Mocht de overheid besluiten iets te gaan doen om deze dubbele energiebelasting tegen te gaan, dan verwachten wij dat ze eerst zullen kijken naar de aanbieders van systeemdiensten aan TenneT (zoals Balans Energie dus), aangezien deze partijen actief meehelpen met het net ontlasten en balanceren. Batterijen die op onbalans handelen maken de problemen vaker erger in plaats van beter

Vergeet niet dat ook al komt er geen oplossing vanuit de overheid voor de dubbele energieblasting na afschaffing van saldering, iedereen met een Balans Systeem zal veel energiebelasting besparen op energie die je opwekt en opslaat in je Balans Batterijen aangezien de standaardinstelling is dat je volledige huis uit de batterij leeft en standaard er 0kw over de meter gaat. Ook als je zonnepanelen niet aan ons systeem zijn aangesloten en ongeacht merk van je andere PV systeem wordt zo veel mogelijk 0 op de meter gehouden.
Helder verhaal, enige vraag die ik nog heb: het hele aFRR-gedeelte zou toch ‘buiten de meter’ van ons als klant gaan? Ik was in de veronderstelling dat die kWh’s niet op de Balans Stroom factuur zouden komen. Maar als ik jouw verhaal hierboven lees, dan lijkt dat wel het geval. Betekent dit we voor het aFRR-verbruik ook de 2ct opslag betalen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 20:33
Zojuist aangemeld bij balans energie. Ben benieuwd of ze nog plek hebben.

Hoef nog niet perse over naar een thuisbatterij ivm saldering, maar wellicht is dit interessant. Verbruik is een kleine 12000 kWh en opbrengst zonnepanelen 10000 kWh.

Ook erg fijn dat ze zelf op dit topic reageren en bepaalde zaken verduidelijken!

[ Voor 14% gewijzigd door The_Realest op 18-11-2025 22:54 ]

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muh1xLpkQX6hiEOxWoxr9x75EPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCDrSfNxhQh4obJ6Oc48ocJK.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen maandag is bij mij de installatie gedaan. Ik lees al een poosje mee, maar nog geen input geleverd.
Weet iemand al de logica van het laden van de batterij vs. het tarief. Ik merk (net als anderen hier) dat er voornamelijk korte periodes word geladen, meestal tussen de 6 en 8 minuten op 8kW of 10kW. Het gekke is dat dit soms gebeurt tijdens de dure of duurdere EPEX momenten. Nu lees ik al wel eea over passief balanceren en zie ik wat websites voorbij komen waar deze data staat. Ik kan deze data echter nog niet helemaal goed vertalen zodat ik snap of iets wel of geen goed moment is om te laden of ontladen (nog niet meegemaakt).

Verder merk ik net als meerdere tweakers dat EV laden ook uit de accu komt en dat vind ik ook wat ongelukkig want dan maakt de omvormer wel echt behoorlijk wat geluid.

• Wolly
  • Niet online
Technisch vraagje, doet Balans iets met de P1 connector uit de slimme meter?

Ik heb hier al een sensor op zitten, als zij die ook gebruiken zal er een splitter moeten komen?

• 0xygen500
Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:25:
Technisch vraagje, doet Balans iets met de P1 connector uit de slimme meter?

Ik heb hier al een sensor op zitten, als zij die ook gebruiken zal er een splitter moeten komen?
Er wordt geen p1 meter geïnstalleerd.

• JeVe
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:05
Goedemorgen,

Vorige week is bij ons de thuisbatterij van Balans geïnstalleerd. Prima afwikkeling overigens, alleen blijkt nu dat ze de omvormer niet volgens de juiste specs hebben opgehangen. We werden er door een andere Balans-afnemer op geattendeerd. Hij hangt nu ongeveer 3 cm onder het plafond terwijl de fabrieksvoorschriften een afstand van ca. 50 cm voorschrijven. We hebben Balans gevraagd dit op te lossen. Ik deel dat nu hier onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.

• paQ

paQ

JeVe schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:45:
Goedemorgen,

Vorige week is bij ons de thuisbatterij van Balans geïnstalleerd. Prima afwikkeling overigens, alleen blijkt nu dat ze de omvormer niet volgens de juiste specs hebben opgehangen. We werden er door een andere Balans-afnemer op geattendeerd. Hij hangt nu ongeveer 3 cm onder het plafond terwijl de fabrieksvoorschriften een afstand van ca. 50 cm voorschrijven. We hebben Balans gevraagd dit op te lossen. Ik deel dat nu hier onder het motto 'voorkomen is beter dan genezen'.
Mijn omvormer hangt ca 25 cm onder het plafond. Maar dat komt natuurlijk omdat de palfondhoogte in de kast slechts 170 cm is. Heb er wel een actieve afzuiging boven geïnstalleerd zodat de warme lucht direct weggeleid wordt, en dat gaat goed.

(binnen / buiten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZ_LtxRrsq6ZIwHV5AE603GGK9o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e8eqVLbLzmcFEtCOZoIhDjGe.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCulYWx0D3JCMX_yROlA3XeYsDs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ThXW50jEyU1jKxHwGnW5LcGr.jpg?f=user_large

• Wolly
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:34:
[...]

Er wordt geen p1 meter geïnstalleerd.
Dank. Hoe regelen ze de Nul Op de Meter dan? Zit er direct na de slimme meter een meter van Balans Energie?

Ik kan niet echt een duidelijk aansluitschema vinden van alle componenten die ze leveren in combinatie met de bestaande installatie, is dat ergens gepubliceerd?

• paQ

paQ

Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:53:
[...]

Dank. Hoe regelen ze de Nul Op de Meter dan? Zit er direct na de slimme meter een meter van Balans Energie?

Ik kan niet echt een duidelijk aansluitschema vinden van alle componenten die ze leveren in combinatie met de bestaande installatie, is dat ergens gepubliceerd?
The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

• Wolly
  • Niet online
Zonder offgrid komt de MID-meter in de meterkast, samen met een C25 300mA aardlekautomaat (of een losse aardlekschakelaar en installatieautomaat)
Zit het dan zo voor de versie zonder offgrid?

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PqX51DY0/screenshot-462.png

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 19-11-2025 11:27 ]

• paQ

paQ

Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:06:
[...]

[...]

Zit het dan zo voor de versie zonder offgrid?

[Afbeelding]
Alamat links van de MID, verder klopt het

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:10:
[...]

Alamat links van de MID, verder klopt het
Dus zo?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PqX51DY0/screenshot-462.png

Dat is eigenlijk de bevestiging dat je dus probleemloos (zware) apparaten rechts van de MID plaatsen, mits je er dan maar zelf voor zorgt dat je hoofdzekeringen niet overbelast worden. In de zomer lekker laden van overtollige zonne-energie die de batterij niet meer wil of kan opslaan, in de winter op goedkope momenten laden.

[ Voor 41% gewijzigd door Wolly op 19-11-2025 11:27 ]

• paQ

paQ

Nee, je verbruikers zitten na de MID
Je Alamat voor de Deye

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:19:
Nee, je verbruikers zitten na de MID
Hoe krijg je dan nul op de meter als de verbruikers niet door de MID gaan?

• paQ

paQ

ASW1 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:22:
[...]

Hoe krijg je dan nul op de meter als de verbruikers niet door de MID gaan?
omdat ze na (of aan eigenlijk) de MID zitten :+
in @Wolly zijn laatste schemaatje zitten zowel de groepenkast als de Deye aan de Alamat. Dat is niet juist.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:23:
[...]

omdat ze na de MID zitten :+
in @Wolly zijn laatste schemaatje zitten zowel de groepenkast als de Deye aan de Alamat. Dat is niet juist.
We blijven gewoon aanpassen tot het klopt :+
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1t0B2Lf6/screenshot-461.png

• paQ

paQ

dat is 'm :+

edit:
Ik ben niet wild van de kooiklemmen van Eastron, dus ga van de HS(1) naar de MID, en aan de uit zijde naar mijn verdeelrails. Op de rails zitten dan alle verbruikers (en ook de omvormer dus) gekoppeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_90gtRYjcPGgJtgXiKuHaymjyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ERlhxnEvBFaSkyIAoabg6yx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 96% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 11:27 ]

• Sportmind
Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:14:
[...]

Dus zo?
[Afbeelding]

In de zomer lekker laden van overtollige zonne-energie die de batterij niet meer wil of kan opslaan
Dit kan volgens mij in elk scenario, als je accu niet meer neemt moet je overschot ergens naar toe, dus of het net of bijvoorbeeld je auto die je op laden hebt staan. Als je zonnepanelen op je huis zitten in ieder geval, hoe het zit als ze via je Deye lopen weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Sportmind op 19-11-2025 12:42 ]

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• KoningSlakkie
  • Nu online
bart997 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
Verder merk ik net als meerdere tweakers dat EV laden ook uit de accu komt en dat vind ik ook wat ongelukkig want dan maakt de omvormer wel echt behoorlijk wat geluid.
Is het een idee om het vermogen van de auto-lader te beperken? Afhankelijk van je gewenste laadtijd natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 10 of 9 kW ook voldoende is om snel genoeg te laden. En als je toch even snel wilt laden dat je hem handmatig op 11 kW zet.

Ik ga ook even aanvoelen welke instellingen ik zometeen moet gaan gebruiken voor het laden van de auto. Ik heb namelijk wel bewust een extra module erbij besteld zodat ik een EV kan gaan laden.

• paQ

paQ

KoningSlakkie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:15:
[...]

Is het een idee om het vermogen van de auto-lader te beperken? Afhankelijk van je gewenste laadtijd natuurlijk. Ik kan mij voorstellen dat 10 of 9 kW ook voldoende is om snel genoeg te laden. En als je toch even snel wilt laden dat je hem handmatig op 11 kW zet.

Ik ga ook even aanvoelen welke instellingen ik zometeen moet gaan gebruiken voor het laden van de auto. Ik heb namelijk wel bewust een extra module erbij besteld zodat ik een EV kan gaan laden.
Bij 6 kW vermogen gaat de Deye ook al flink aan het koelen.
Er zijn voor- en nadelen van de omvormer buiten installeren blijkt.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:55

Jerra

Beunhaas in wording

@paQ breng je me toch weer aan het twijfelen ;) bij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Wat voor een geluid type en niveau hebben we het over? een afzuigkap die je van buiten hoort? of een bouwstofzuiger op de stoep.

• KoningSlakkie
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:26:
[...]

Bij 6 kW vermogen gaat de Deye ook al flink aan het koelen.
Er zijn voor- en nadelen van de omvormer buiten installeren blijkt.
Dat verbaast mij eigenlijk ook niets. Als ik jouw gegevens zie zoals de RTE van 85%. Laten we even aannemen dat een half round trip verlies ongeveer 7.5% is, dus op 6kW staat dat gelijk aan een 450 watt verwarming (dat is een kleine badkamer e-radiator). of op 12 kW dus een 900 watt radiator (een normale badkamer e-radiator).

Misschien als een echte Tweaker :twk de koelfans vervangen met noctua's :X 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-11-2025 13:44 ]

• paQ

paQ

Jerra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:38:
@paQ breng je me toch weer aan het twijfelen ;) bij mij aan de straat komt die in het tuinhuisje naast een behoorlijk stille warmtepomp.
Wat voor een geluid type en niveau hebben we het over? een afzuigkap die je van buiten hoort? of een bouwstofzuiger op de stoep.
Ik hoor echt niets buiten de kast hoor.

• paQ

paQ

KoningSlakkie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:42:
[...]

Dat verbaast mij eigenlijk ook niets. Als ik jouw gegevens zie zoals de RTE van 85%. Laten we even aannemen dat een half round trip verlies ongeveer 7.5% is, dus op 6kW staat dat gelijk aan een 450 watt verwarming (dat is een kleine badkamer e-radiator). of op 12 kW dus een 900 watt radiator (een normale badkamer e-radiator).

Misschien als een echte Tweaker :twk de koelfans vervangen met noctua's :X 8)7
Er hangt een noctua boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dasW_j2Xr78PE5y8cV8VmDXYuQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvZvwYxnsV6bq7chFlVQgNdg.jpg?f=fotoalbum_large

• dof
  • Nu online

dof

Jerra schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:38:
Ik ga er toch van uit dat het geluid veroorzaakt wordt door de interne ventilatoren in de Deye. Verder terug is al een getweakte opzet te vinden met externe ventilatoren, dan heb je wat meer invloed op type (& kwaliteit) ventilatoren en luchtstromen. Ik begreep daaruit dat het al wat scheelde in het geluid. Anyway, ik plan het in de bijkeuken en ga wel zien wat ik dan kan/moet doen aan eventueel geluidsoverlast.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:54:
[...]

Ik ga er toch van uit dat het geluid veroorzaakt wordt door de interne ventilatoren in de Deye. Verder terug is al een getweakte opzet te vinden met externe ventilatoren, dan heb je wat meer invloed op type (& kwaliteit) ventilatoren en luchtstromen. Ik begreep daaruit dat het al wat scheelde in het geluid. Anyway, ik plan het in de bijkeuken en ga wel zien wat ik dan kan/moet doen aan eventueel geluidsoverlast.
Welke woonomgeving woon je, je bent evt welkom om te komen luisteren bij mij (onder Apeldoorn)
Het piepje is er constant, de ventilatoren kan echter wat wachttijd inhouden tot gaat laden of ontladen, maar ik snap dat het jullie kan helpen en van mij mag dat best ik zorg wel voor koffie in de garage tijdens het wachten 😉

• Wolly
  • Niet online
Sportmind schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:34:
[...]

Dit kan volgens mij in elk scenario, als je accu niet meer neemt moet je overschot ergens naar toe, dus of het net of bijvoorbeeld je auto die je op laden hebt staan. Als je zonnepanelen op je huis zitten in ieder geval, hoe het zit als ze via je Deye lopen weet ik niet.
Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.

Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet dat mijn laadpaal vanuit de accu wordt gevoed, voor mijn situatie zie ik daar alleen maar nadelen aan kleven.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:27:
[...]

Maar als je dus niet wil dat de auto laad vanuit de accu en/of via de Deye (met bijbehorende loeiende Deye en flinke accuverliezen) is het dus verstandiger om de laadpaal niet na de MID te plaatsen aan de linkerkant.

Ik wil bijvoorbeeld helemaal niet dat mijn laadpaal vanuit de accu wordt gevoed, voor mijn situatie zie ik daar alleen maar nadelen aan kleven.
Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.

• paQ

paQ

jeeedeee schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:33:
[...]

Zolang je met het EMS van balansenergie werkt heb je daar dus geen invloed op naar mijn weten. Als je kiest voor een andere sturing na je contract van twee jaar ondersteund de Deye dit wel (je kan hem op pauze zetten) Ik zal volgende week nog eens vragen als ze de boel hier gaan installeren of je de laadpaal voor de MID meter mag zetten, of dat dit niet toegestaan is.
Sja, je kunt natuurlijk (in wezen) gewoon je laadpaal voor de MID plaatsen. Maar ik weet niet of daar zo zaken over afgesproken zijn in het contract. Mijn lader zit op de SAP meter, en dat is eigenlijk niets anders.
Daar betaal ik dan wel EPEX prijzen.

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:25
Ik zie verschillende installaties, ook van buiten in bijvoorbeeld een kast. Dit is voor mij ook een optie waar ik over denk. In de specificatie staat dat er 50cm rondom en 100cm naar voren vrij moet zijn. Hoe doen jullie dit in een kast? Ik heb een beetje gekeken naar kasten maar veel hebben niet een diepte van 125cm (25 van de omvormer zelf).

• paQ

paQ

vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:52:
Ik zie verschillende installaties, ook van buiten in bijvoorbeeld een kast. Dit is voor mij ook een optie waar ik over denk. In de specificatie staat dat er 50cm rondom en 100cm naar voren vrij moet zijn. Hoe doen jullie dit in een kast? Ik heb een beetje gekeken naar kasten maar veel hebben niet een diepte van 125cm (25 van de omvormer zelf).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe0mb_Hbl6BahCZRFFASPxIywN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9T2VYjjdifomEPmRs8AoFyD3.jpg?f=fotoalbum_large

Hier nog zonder dak en deuren.
Fan bovenin, aanvoer onderin.

Afbeeldingslocatie: https://images3.joy-sourcing.com/product/s1400x0_jfsintlpro-000-da/t1/4294967296/3538944/101614551550997/145943/686d1c92Ee667178d/b853b8a46c93f496.jpg!q100

• dof
  • Nu online

dof

ibak schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:01:
[...]

Welke woonomgeving woon je, je bent evt welkom om te komen luisteren bij mij (onder Apeldoorn)
Het piepje is er constant, de ventilatoren kan echter wat wachttijd inhouden tot gaat laden of ontladen, maar ik snap dat het jullie kan helpen en van mij mag dat best ik zorg wel voor koffie in de garage tijdens het wachten 😉
Dank je, maar op dit moment wat te ver (hier 050) :)
Nu is het met geluidsoverlast altijd lastig, want aantal dB zegt meestal weinig over de irritatiefactor. Daarnaast kan het wel eens verschillen tussen het ene exemplaar en de andere. B.v. is mijn warmtepomp vrij stil en geluid is meer fluisteren en windgeruis, terwijl precies hetzelfde type bij anderen rammeltjes of brom en/of andere bijgeluiden geeft. Maar een WP heeft veel "bewegende" onderdelen en een omvormer toch niet (op blowers na).

Kan het zijn dat jouw Deye andere bijgeluiden geeft dan bij andere bezitters? Piepjes in elektronica duiden bij mij op resonanties van ofwel zwakke componenten (b.v. condensatoren) ofwel niet goed gemonteerde componenten (b.v. halfgeleiders gemonteerd op koelblokken e,d,).

Ik ben benieuwd of anderen ook piepgeluiden horen.

[ Voor 16% gewijzigd door dof op 19-11-2025 15:13 ]

• vinxion
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:25
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:00:
Hier nog zonder dak en deuren.
Fan bovenin, aanvoer onderin.
Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?

• paQ

paQ

vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:20:
[...]

Dat ziet er erg netjes uit! Alleen voldoe je niet aan de gestelde richtlijnen? Er is naar voren in de kast van 72 geen 100 cm vrij en ook links zit hij vrij dicht tegen de kant. Is deze door balans zo geïnstalleerd?
Jazeker :)
Maar dit is geen uitzondering hoor. Soms is er gewoon geen zee van ruimte rondom de plek waar iemand een omvormer kwijt kan. Het zal deels te maken hebben met beschikbare werkruimte, anderzijds met voldoende luchtstroom.
/roeien
/riemen

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:04:
[...]

Nu is het met geluidsoverlast altijd lastig, want aantal dB zegt meestal weinig over de irritatiefactor. Daarnaast kan het wel eens verschillen tussen het ene exemplaar en de andere. B.v. is mijn warmtepomp vrij stil en geluid is meer fluisteren en windgeruis, terwijl precies hetzelfde type bij anderen rammeltjes of brom en/of andere bijgeluiden geeft. Maar een WP heeft veel "bewegende" onderdelen en een omvormer toch niet (op blowers na).

Kan het zijn dat jouw Deye andere bijgeluiden geeft dan bij andere bezitters? Piepjes in elektronica duiden bij mij op resonanties van ofwel zwakke componenten (b.v. condensatoren) ofwel niet goed gemonteerde componenten (b.v. halfgeleiders gemonteerd op koelblokken e,d,).

Genoeg op dit forum over te vinden hoor, het piepje heeft iedereen en hoort erbij.
Met een deur ertussen hoor je het niet.
Misschien iemand anders in jouw buurt vragen (bij Don omdat er daar veel meer bekend zijn)?
Het aantal deelnemers en installaties maken dat dit best een kans maakt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:23
vinxion schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:20:
[...]

Die 100 cm ervoor vrij hebben is voor de monteur om te kunnen werken. Dat kan ook nte de deur open. :+

• 0xygen500
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
[...]

Sja, je kunt natuurlijk (in wezen) gewoon je laadpaal voor de MID plaatsen. Maar ik weet niet of daar zo zaken over afgesproken zijn in het contract. Mijn lader zit op de SAP meter, en dat is eigenlijk niets anders.
Daar betaal ik dan wel EPEX prijzen.
Dit maakt toch niet uit? Meter na de MID, dan heb je dus geen laadverliezen van je batterij en maakt die minder cycles?

• meamar
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:46
Zou je niet juist willen kunnen switchen of je laadt vanuit netwerk of vanuit batterij? In de zomer, als je door zonnepanelen bijv continue een volle batterij hebt, zou ik juist graag uit de batterij willen laden, om batterij leeg te trekken, zodat ik de dag erna weer een volle accu kan trekken uit de zonnepanelen. Ook als dat laadverlies betekent. Maar op andere momenten als de batterij niet vol is (winter) of als dynamische prijzen laag zijn, zou ik direct van het net willen laden ipv omweg via batterij Inc laadverliezen. Is dat in te regelen (net aangemeld, installatieplan moet nog worden gemaakt)….

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:26:
[...]

Dit maakt toch niet uit? Meter na de MID, dan heb je dus geen laadverliezen van je batterij en maakt die minder cycles?
Welke meter bedoel je nu?
Ik heb het over de telwerken van je netbeheerder.

Van belang is de topologie van de EVSE tov de MID meter van de EMS van Balans Energie.
Als je de EVSE voor de MID plaatst en de EMS besluit met 12 ~ 16kW te laden (vandaag nog gehad 3x24A) dan moet je loadbalancing van de lader echt rap ingrijpen.

note to self: als SOC accu < 12%, loadbalancing maximeren op 3x6A laadvermogen.

• paQ

paQ

meamar schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:47:
Zou je niet juist willen kunnen switchen of je laadt vanuit netwerk of vanuit batterij? In de zomer, als je door zonnepanelen bijv continue een volle batterij hebt, zou ik juist graag uit de batterij willen laden, om batterij leeg te trekken, zodat ik de dag erna weer een volle accu kan trekken uit de zonnepanelen. Ook als dat laadverlies betekent. Maar op andere momenten als de batterij niet vol is (winter) of als dynamische prijzen laag zijn, zou ik direct van het net willen laden ipv omweg via batterij Inc laadverliezen. Is dat in te regelen (net aangemeld, installatieplan moet nog worden gemaakt)….
https://mdhelektroshop.nl...0UnBBoEAQYCCABEgLMZPD_BwE
Afbeeldingslocatie: https://mdhelektroshop.nl/media/catalog/product/cache/74c1057f7991b4edb2bc7bdaa94de933/i/m/image_68499_1.jpeg

Het vervelende is dat ik dat steeds handmatig moet doen in de meterkast.
Ben nog steeds aan het bomen over een te automatiseren methode, liever niet met een ATS.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 16:54 ]

• KoningSlakkie
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:50:
[...]

Van belang is de topologie van de EVSE tov de MID meter van de EMS van Balans Energie.
Als je de EVSE voor de MID plaatst en de EMS besluit met 12 ~ 16kW te laden (vandaag nog gehad 3x24A) dan moet je loadbalancing van de lader echt rap ingrijpen.

Maar stel je auto lader is al aan het laden op 11 kW. Gaat de EMS van balans energie dan niet zijn laadvermogen beperken omdat die al meet dat er een beperkte transport capaciteit is? Andersom geldt dat ook. Als de Balans systeem al aan het laden is, dan zal de EV-lader ook niet gelijk op 11 kW beginnen te laden, deze probeert te rampen in tiental secondes naar de 11 kW maar zal niet verder klimmen dan 5 kW bijvoorbeeld.
Dit is ook mijn plan, maar dan softwarematig. Ik hoop dat ik de Balans EMS voor de gek kan gaan houden. Over de wintertijd gesproken, hoe ik het voor mij zie. Is dat de lader zal in de goedkoopste 2 a 3 uur laden in de nacht. Dezelfde strategie zou ook toegepast moeten worden door de EMS van Balans energie en zal ook de thuisaccu willen laden omdat het de goedkoopste moment in de nacht is. Dus de lader en thuisaccu zullen samen denk ik gewoon je 3x25A aansluiting volledig gebruiken om te laden door middel van loadbalancing. Vermoedelijk zal de Balans EMS de EVSE meer prioriteit geven.

Waar het wel mis zal gaan is als je de EV direct op zonne-energie wilt laden. Dan moet je wat meer knutselen. Om te zorgen dat de accu niet wordt aangesproken. Mijn plan is dan in de zomertijd. Icm een eigen meter voor de thuis accu, zodat ik precies het verkeer weet van de thuisaccu.

Plan aan de hand van 3 meters:
  • PV,
  • P1-grid
  • Balans systeem
T=0 Er is PV productie. Balans systeem gaat vermogen bepalen om NOM te draaien.
  • PV = 4000 W productie
  • P1 Grid = - 3500 W terugleveren
  • Balans Systeem = 0 W
  • Huis = berekening = 500 W
t = 1 Balans systeem draait NOM op de P1-meter
  • PV = 4000 W productie
  • P1 Grid = 0 W terugleveren (want balans systeem is aan het laden
  • Balans Systeem = 3500 W laden (want NOM)
t = 2 Lader gaat bepalen om te laden
  • PV = 4000 W productie
  • P1 Grid = 0 W terugleveren (want balans systeem is aan het laden
  • Balans Systeem = 3500 W laden (want NOM)
  • EVSE = Berekening is dat de EV eigenlijk met 3500 W zou moeten laden om NOM te behouden op de P1-meter, deze kijkt af op de Thuisaccu-meter op zijn laadvermogen.
t = 3 EVSE gaat 3500 watt laden forceren, Balans systeem moet terugdraaien om NOM te behouden.
  • PV = 4000 W productie
  • P1-Grid = 0 W terugleveren (want EVSE is nu aan het laden)
  • Huis = berekening = 500 W verbruik
  • EVSE = Berekend = 3500 W laden (geforceerd om NOM te behalen)
  • Balans energie = 0 W (want de EVSE forceert 3500 W laden en Balans systeem is ingesteld op NOM)
De EVSE zou dit dynamische elke 10 seconden moeten herberekenen om te kunnen compenseren voor variatie in zonneproductie en huisverbruik. Hiermee zou de balancering activaties ook genegeerd moeten worden.

[ Voor 72% gewijzigd door KoningSlakkie op 19-11-2025 17:34 ]

• 0xygen500
[...]

Nvm alles komt samen voor de mid van balans. Dan heb je neem ik aan altijd dat de stroom eerst via je batterij naar je auto wordt geladen? Even afgezien van een sap

• Wolly
  • Niet online
[...]

Waarom zou je niet iets mogen aansluiten op welke plek dan ook in je eigen thuisinstallatie?Je mag niet de flexdiensten structureel op opzettelijk belemmeren, zolang je zorgt dat er 11kW beschikbaar is voor in- of uitgaande stroom is daar geen sprake van.

• Wolly
  • Niet online
Dat ligt dus aan je eigen situatie. In de zomer laad ik volledig dankzij de zonnepanelen, de ander kan alleen in de avond laden en wil dan aan de batterij laden.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Ik verkeerde onder de indruk dat er met max 12kW (het vermogen van de Deye) kan worden geladen.

Hoe kan dat nu 16kW zijn?

• The_Realest
Vandaag de overeenkomst ondertekend!

Iemand enig idee hoelang het ongeveer duurt voordat je dan aan de beurt bent?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:38
FEB / MRT naar verwachting.

Tenminste, dat las ik hier ergens. Nog geen contact gehad met leverancier.
Vorige week getekend, en alle gevraagde items opgeleverd.

[ Voor 72% gewijzigd door blue eyes op 19-11-2025 19:38 ]

• The_Realest
Ah dat zou opzich prima zijn! Thanks

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:43:
[...]

Ik verkeerde onder de indruk dat er met max 12kW (het vermogen van de Deye) kan worden geladen.

Hier laad ik (met een Zappi op stand fast) ook gewoon met 15 a 16 kW. 11 a 12 komt uit de batterij, de overige 4 a 5 kw uit het net.

Ik was al aan het testen met eco+ (volledig op zonnestroom) maar dan heb ik minimaal 1400 watt overschot nodig wat ik deze dagen niet haal. Ik ben erg benieuwd of productie uit de panelen in praktijk in de batterij terecht komt of naar de laadpaal gaat.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Jullie brengen mij toch weer aan het twijfelen over of er iets voor de MID meter mag of niet. Eigenlijk zou het ook gek zijn van niet. Ik ga toch maar even met de installatieservice overleggen of ik niet onderstaand vereenvoudigd schema kan gaan invoeren, de Zappi bewaakt gewoon de netaansluiting en schaalt waar nodig af. Dan kan ik makkelijk handmatig overschakelen tussen voor of na de MID meter. In de winter in stand 1, in de lente als de accu vol is stand 2, in de zomer standaard stand 2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_R2jL4dQgTrJtY6k0ui-jSED-A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LAJuuHrGbSExscWlIOeIyyIN.png?f=user_large

Iemand tips voor een omschakelaar? Volgens mij zijn schakelt deze twee de nul correct.
  • Kraus & Naimer KA63B T904 VE2 +F437
  • Hager HIM - Omschakelaar HIM404
Te verkrijgen https://www.amazon.nl/Nai...tschakelaar/dp/B0BP8DZQ1R of https://www.elektrototaal...-him-omschakelaar-4162213

[edit]
De Kraus & Naimer lijkt de betere keuze https://meintechblog.de/2...ausschaltfunktion-update/

[ Voor 8% gewijzigd door jeeedeee op 19-11-2025 20:23 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het zal technisch gezien niet uitmaken maar je zorgt wel dat Balans een belasting ziet die niet via hun systeem gaat en dan kunnen ze niet goed acteren op de situatie omdat ze niet voorzien in een autolader.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:49:
Het zal technisch gezien niet uitmaken maar je zorgt wel dat Balans een belasting ziet die niet via hun systeem gaat en dan kunnen ze niet goed acteren op de situatie omdat ze niet voorzien in een autolader.
Nee juist niet.
De EMS kan die lader zo NIET zien. Dat is net het hele idee.
Pas als de omschakelaar om gaat na de MID, dan pas wordt hij als verbruiker opgemerkt.

@jeeedeee Er zijn zoveel omschakelaars. Veruit het veiligst is iets met een O er tussen ( I - O - II ) Maar ik ben al een hele poos aan het zoeken om het te automatiseren. Valt best tegen, zonder dat het 10-12 posities kost.

paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 20:12 ]

• paQ

paQ

Wolly schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:43:
[...]

Als de accu plat is, dan knalt ie bij de volgende onbalans dip gewoon 15~16kW hoor :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/quw_2tQc913q4StQ_9vqmkvBU9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t2k4QRuC1ku0m1iyOfFu4TdD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 19-11-2025 20:12 ]

• thijspillen
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
blue eyes schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:12:
FEB / MRT naar verwachting.

Tenminste, dat las ik hier ergens. Nog geen contact gehad met leverancier.
Vorige week getekend, en alle gevraagde items opgeleverd.
Hier hetzelfde, alle benodigde info aangeleverd en nu weer wachten op het vervolg (schijnt tot ongeveer 10 dagen te duren).

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:34
dof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:04:
[...]

Ja, iedereen lijkt die piep te hebben.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:08:
[...]
Nee juist niet.
De EMS kan die lader zo NIET zien. Dat is net het hele idee.
Pas als de omschakelaar om gaat na de MID, dan pas wordt hij als verbruiker opgemerkt.
Is het niet nog gevaarlijker als de laadpaal ongezien z'n werk kan doen?
Het is niet alleen wat Balans kan registreren maar ook de mogelijkheid van (plaatselijk) hoge stromen in je systeem (bedrading) waar het dan wel op ingericht dient te zijn.
Ik zou dat echt eens wat beter beredeneren want als ik het zo lees zou de batterij blijkbaar 16kW van het net kunnen slurpen terwijl de autolader dat ook probeert (tenzij er load balancing is die dat allemaal reguleert).
Doe je dat regelmatig dan zou Balans het als een structurele verstoring van hun systeem kunnen gaan zien.

• paQ

paQ

Speedy-Andre schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:37:
[...]

Is het niet nog gevaarlijker als de laadpaal ongezien z'n werk kan doen?
Het is niet alleen wat Balans kan registreren maar ook de mogelijkheid van (plaatselijk) hoge stromen in je systeem (bedrading) waar het dan wel op ingericht dient te zijn.
Ik zou dat echt eens wat beter beredeneren want als ik het zo lees zou de batterij blijkbaar 16kW van het net kunnen slurpen terwijl de autolader dat ook probeert (tenzij er load balancing is die dat allemaal reguleert).
Doe je dat regelmatig dan zou Balans het als een structurele verstoring van hun systeem kunnen gaan zien.
Zeker. Vandaar de loadbalancing. Dat vermeld ik er ook elke keer bij. En hence de CT klemmen van de Zappi bij @jeeedeee
En als de EMS de laadpaal niet kan zien, dan neemt hij dus gewoon voorrang op de laadpaal als die loadbalancing er is. (en vice versa)
In wezen wijzigt er helemaal niets bij/voor Balans.

• Sportmind
[...]

Ik hoor graag wat ze daarover zeggen!

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste