Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 158 Laatste
Acties:
  • 510.641 views

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:45
Mijn accu word nu sinds ~11:00 uur ontladen wat nieuw is met max een export van 12kW incl solar vermogen. Ook lijken de imports niet hoger te gaan dan max 12 kW waar voorheen 16.1 kW max vermogen mogelijk was. Is dit bij meer mensen zo?

Oh ja hiep hiep hoera 🎉 🎉 Eindelijk aFRr (al zit ik volgens mij nog niet in de aFRR pool)

[ Voor 28% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-06-2026 12:19 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:20
Bman schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:05:
BMS2 loopt beetje uit de pas met de andere twee.... SOC35% vs. 25%....

Weet iemand een verklaring waarom zo'n verschil kan ontstaan?

Note: kruislinks aangesloten door team Nick - Balans Stroom

[Afbeelding]
Al je FCC's staan nog op 314 af fabriek.
Ze zijn gewoon nog nooit 100% geweest, dus de telling loopt uit de pas op den duur. Dat is wat je ziet nu.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:18
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 11:12:
[...]

Ik heb die busbars ook.

Kabels 50mm2 50cm heb ik kant en klaar gekocht via DeWitSchijndel.

Nu sinds vrijdag aangesloten door Nick. Nog geen temperatuurmetingen gedaan, en nog geen lilygo aangesloten, maar af en toe even een check gedaan en SOC en batterij Amperes lijken nu mooi gelijk.
Ik dacht er zelf aan om de 50mm² van BE (van master batterij naar Deye) in te korten en de kabel van busbar naar Deye nieuw aan te schaffen (in dikker formaat). Maar dan kom ik ook uit op zelf een tang aanschaffen :')

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:
Mijn accu word nu sinds ~11:00 uur ontladen wat nieuw is met max een export van 12kW incl solar vermogen. Ook lijken de imports niet hoger te gaan dan max 12 kW waar voorheen 16.1 kW max vermogen mogelijk was. Is dit bij meer mensen zo?
Nieuw? Dat deed ie hier net na 8u en gebeurt vaker. 16kW import kan alleen als je 4kW verbruik hebt naast de 12kW die de batterij in gaat tenzij een setting in de Deye opeens weer op 12kW staat. Hier gaat 16KW in en uit nog prima nu ik weer 2 SMA omvormers actief heb. Eigenlijk is dat best gunstig, de batterijen zijn minder snel vol omdat de SMA's minder leveren dan pv op de Deye zodat uitschakelen minder snel nodig is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:16:

Oh ja hiep hiep hoera 🎉 🎉 Eindelijk aFRr (al zit ik volgens mij nog niet in de aFRR pool)
Zie Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR

Bij aFRR wordt in stappen het vermogen geregeld dus niet meer automatisch volle bak.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 23-06-2026 13:02 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Source90 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:56:
[...]

Ik dacht er zelf aan om de 50mm² van BE (van master batterij naar Deye) in te korten en de kabel van busbar naar Deye nieuw aan te schaffen (in dikker formaat). Maar dan kom ik ook uit op zelf een tang aanschaffen :')
En dan heb jij nog 2 kabels minder, omdat je geen hoofd DC schakelaar hebt.

Bij mij is het Deye --> DC --> Busbar --> batterijen.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:38
Het inkorten van een kabel zou ik dan weer niet doen. 50mm2 heeft maar 350microOhm weerstand per meter, dus je wint reouter maar 350microOhm als je 50cm inkort. Voor een inschatting: dat is hier ca 4% van de totale batterijweerstand. Je winst zit hem in de aansluitingen.

• Source90
scoobs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Het inkorten van een kabel zou ik dan weer niet doen. 50mm2 heeft maar 350microOhm weerstand per meter, dus je wint reouter maar 350microOhm als je 50cm inkort. Voor een inschatting: dat is hier ca 4% van de totale batterijweerstand. Je winst zit hem in de aansluitingen.
Was dan bedoeld om de kabel te hergebruiken, niet voor minder weerstand :)
De fancy kabels met sleeve die ik heb lopen van accu naar Deye zijn volgens mij 150cm. Die is dan straks over als deze wordt vervangen voor een dikkere. Ik heb met busbars dan wel een extra kabelpaar nodig voor 1 batterij naar busbar. Maar waarschijnlijk komt het straks toch uit op een extra 50mm² kabel bijbestellen voor de laatste accu en beland deze kabel ergens in een kast :+

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:15:
Met het vervangen van 50mm2 door 70mm2 behaal je dus niet zoveel winst, het gaat er vooral om dat er dan wel fatsoenlijke kabelschoenen op geperst worden op een fatsoenlijke manier?

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:00
Mbt koeling: eind van vrijdagmiddag worden 2 gaten geboord in de buitenmuur. 1 Voor de afvoer, een voor de aanvoer.

Ik blijf met de huidige profisorische opzet onder de 60 graden, dat is al top, maar warmte moet je afvoeren ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Met het vervangen van 50mm2 door 70mm2 behaal je dus niet zoveel winst, het gaat er vooral om dat er dan wel fatsoenlijke kabelschoenen op geperst worden op een fatsoenlijke manier?
Dat

En dan is het super afhankelijk van welke kabels je nu hebt.
Met name in het begin verschilden ze nog wel eens. En juist de kabels met de relatief dunne kabelogen, werden zo heet. Kan komen door dat ze weinig massa hebben, of door een slechte crimp, of combi van die twee. Ik heb minstens twee keer zo'n dikke ogen aan de zelfde kabels laten knijpen en het issue is weg.

• scoobs
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Wat Paq zegt. Je ziet dit ook heel duidelijk terugkomen: het midden van de kabel is 60c op een goeie warme dag, maar bij de aansluitingen ga je naar de 90-100c.

• KoningSlakkie
Speedy-Andre schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:58:
[...]

Nieuw? Dat deed ie hier net na 8u en gebeurt vaker. 16kW import kan alleen als je 4kW verbruik hebt naast de 12kW die de batterij in gaat tenzij een setting in de Deye opeens weer op 12kW staat. Hier gaat 16KW in en uit nog prima nu ik weer 2 SMA omvormers actief heb. Eigenlijk is dat best gunstig, de batterijen zijn minder snel vol omdat de SMA's minder leveren dan pv op de Deye zodat uitschakelen minder snel nodig is.
Ik was niet duidelijk. Ik bedoel nieuw als in continu export van bijna een uur ipv blokken van ~7 minuten. En inderdaad als ik verbruik heb (bijv. EV) dan importeert de thuisaccu minder maar houdt hem op maximaal 12 kW import op de hoofdmeter.

Voor export heb ik de firmware update nooit gehad dus die was sowieso 12kW bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP3eDao61T2rjdm_tByRuA5-JSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h3hjp3SDuqnNPlqIKumYGrmt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-06-2026 13:40 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:33

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sommigen hebben wel dat je tot 16KW kan exporteren, maar de meesten niet. Heeft het nadelen om aan te vragen dat je ook tot 16KW kan exporteren, lijkt mij niet toch? Het is niet voor iedereen blijkbaar omgezet, hier is ook de max van 12KW nog. Maar met 8KW zonopwek momenteel is er best ruimte om het aan te vullen naar 16KW en dan nog "over te hebben" voor vloerkoeling etc :P

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• paQ
Nomad schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:43:
Sommigen hebben wel dat je tot 16KW kan exporteren, maar de meesten niet. Heeft het nadelen om aan te vragen dat je ook tot 16KW kan exporteren, lijkt mij niet toch? Het is niet voor iedereen blijkbaar omgezet, hier is ook de max van 12KW nog. Maar met 8KW zonopwek momenteel is er best ruimte om het aan te vullen naar 16KW en dan nog "over te hebben" voor vloerkoeling etc :P
Het werkt alleen met PV die AC gekoppeld is overigens. DC gekoppelde PV valt onder de max van die 12kW van de omvormer.

• KoningSlakkie
Mij gaat het even om de 16 kW import, die ik wel belangrijk vind aangezien ik relatief meer import nodig heb vanwege hoog verbruik en medium solar productie. Ik dacht wellicht is dit een update om aFRR regelvermogen voorspelbaarder te kunnen bieden.

Maar aangezien bij mensen hier wel 16 kW wordt geïmporteerd ga ik maar dit even melden.

• Wolly
  • Niet online
16kW import hebben we toch al een tijdje :?

• paQ
KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:52:
Mij gaat het even om de 16 kW import, die ik wel belangrijk vind aangezien ik relatief meer import nodig heb vanwege hoog verbruik en medium solar productie. Ik dacht wellicht is dit een update om aFRR regelvermogen voorspelbaarder te kunnen bieden.

Maar aangezien bij mensen hier wel 16 kW wordt geïmporteerd ga ik maar dit even melden.
Dan geldt wat net is geschreven. Er kan (mits je genoeg verbruik hebt) 16 kW vermogen worden geïmporteerd.
Genuanceerd:
16 kW maximaal, na aftrek van PV opwek.
De Deye kan niet meer dan 12 kW daarvan verwerken.

Dat houdt niet in dat elke aFRR import maximaal zal zijn. Dat hangt puur af van het aangeboden vermogen. En uiteraard hoeveel er gevraagd wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 23-06-2026 14:14 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 13:52:

Het gaat dan wel om 12KW opgenomen vermogen van de Deye en 4KW "huisverbruik".....en je moet je zonnepanelen opbrengst er nog vanaf trekken indien het overdag is.

Dus stel ik zou nu willen importeren met 16KW, dan kan dat....mijn Deye gaat dan 12KW vermogen opnemen, maar ik moet daarnaast dus zorgen dat ikzelf nog 4KW vermogen van het net vraag terwijl mijn zonnepanelen nog aan het leveren zijn met 8kW.
Dus de EV laden met 11KW, de Wasdroger/inductieplaat etc aan zodat ik netto aan 4KW vermogen kom wat ik zelf nog van het net nodig heb,...dan red ik de 16KW import.

• KoningSlakkie
Nomad schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:05:
[...]

Het gaat dan wel om 12KW opgenomen vermogen van de Deye en 4KW "huisverbruik".....en je moet je zonnepanelen opbrengst er nog vanaf trekken indien het overdag is.

Dus stel ik zou nu willen importeren met 16KW, dan kan dat....mijn Deye gaat dan 12KW vermogen opnemen, maar ik moet daarnaast dus zorgen dat ikzelf nog 4KW vermogen van het net vraag terwijl mijn zonnepanelen nog aan het leveren zijn met 8kW.
Dus de EV laden met 11KW, de Wasdroger/inductieplaat etc aan zodat ik netto aan 4KW vermogen kom wat ik zelf nog van het net nodig heb,...dan red ik de 16KW import.
Ik heb het over de hoofdmeter inderdaad. Die word gehouden op 12kW terwijl er geen solar meer was en de thuisaccu met enkele kW aan het importeren was, de rest ging naar de auto. Normaal zou dat bijv 11 kW EV + 5 kW deye zijn. Nu is dat 11 kW EV + 1 kW deye. Ik zit niet in de aFRR pool lijkt het maar mijn systeem draait al wel anders dan normaal. @paQ

ik ga het even in de gaten houden of dit vaker gebeurt. Want ik heb geen import meer gehad sinds dat ik er op wil letten. Ook nu zijn er geen imports terwijl de thuisaccu helemaal leeg is en alles nu van het net afgehaald wordt en de prijzen 1 tot 4 cent zijn.

Dus het gedrag is wel echt anders dan normaal bij mij.

• paQ
KoningSlakkie schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:21:
[...]

Ik heb het over de hoofdmeter inderdaad. Die word gehouden op 12kW terwijl er geen solar meer was en de thuisaccu met enkele kW aan het importeren was, de rest ging naar de auto. Normaal zou dat bijv 11 kW EV + 5 kW deye zijn. Nu is dat 11 kW EV + 1 kW deye. Ik zit niet in de aFRR pool lijkt het maar mijn systeem draait al wel anders dan normaal. @paQ

ik ga het even in de gaten houden of dit vaker gebeurt. Want ik heb geen import meer gehad sinds dat ik er op wil letten. Ook nu zijn er geen imports terwijl de thuisaccu helemaal leeg is en alles nu van het net afgehaald wordt en de prijzen 1 tot 4 cent zijn.

Dus het gedrag is wel echt anders dan normaal bij mij.
Dan zit je wellicht toch in de aFRR pool :)

Zie bij account of aFRR actief staat of niet.

• KoningSlakkie
paQ schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Dan zit je wellicht toch in de aFRR pool :)

Zie bij account of aFRR actief staat of niet.
Oopsiee, blijkbaar zit ik toch in de aFRR pool *O* 8)7 Ik had nog niet gekeken bij account. Ik zag nergens op het dashboard iets met aFRR staan vandaar dat ik dacht dat ik er niet hij zat.

[ Voor 3% gewijzigd door KoningSlakkie op 23-06-2026 14:30 ]

• jacovn
  • Laatst online: 19:59
Ik zie dat vanavond en morgenavond de prijzen erg hoog zijn, dan hoop ik maar niet dat de accu weer naar 10% gaat vanavond en ik weer stroom van net moet halen. Dat lijkt zo contra productief

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40

ede

jacovn schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 17:22:
Ik zie dat vanavond en morgenavond de prijzen erg hoog zijn, dan hoop ik maar niet dat de accu weer naar 10% gaat vanavond en ik weer stroom van net moet halen. Dat lijkt zo contra productief
Ik heb er geen probleem mee om eerst stroom te verkopen voor 80 cent/kWh en daarna weer in te kopen voor een paar dubbeltjes. Die batterij staat er ook voor om mee te handelen

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40

ede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3akDWi_7VlCdfkR7ZCBeR-W190=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqU0RBXVdjUTKQBRwydm1mdR.jpg?f=fotoalbum_large Momentsleutel is bezorgd, is al bekend met hoeven kracht de bouten op de accu's aangedraaid moeten worden?

En gewoon de rode kabel van de bovenste accu op de onderste aansluiten of moeten de accu's onderling ook nog anders aangesloten worden? Ik heb 3 accu's

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNwqrSz7N3YMVYFVYzzk56IsnqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oCja8gjW1vdym9kWmnLyNhfD.jpg?f=fotoalbum_large

Poeh, gelukkig had ik genoeg SOC voor 9 minuten :*)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
@paQ als beloofd de foto, heb even tijd gevonden.
De accu is nu fors aan het leveren, 11500 watt. kabels worden lauw...... Ik douche vele malen warmer :D

Amperes blijven wel erg verschillen. SOC ook, gisteren was nr 5 het laagst, nu het hoogst, fluctueerd best wel.
Ik zie het systeem wel presteren, goed laden, goed ontladen, niet extreem heet. Als ik niet zou meten zou ik het niet weten en geen vragen hebben....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0uKjKevWtgHhMZ7NHTb4phANAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnKFNEhCkSXgFIKJh76F4Huv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 23-06-2026 18:20 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hier is het kruid te vroeg verschoten/verkocht...prijzen nu zijn heel interessant, maar de accu is (te) leeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVY3DNef-exhLII0o8znaYhi2Wk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/10YSrILONIWTbwnqq1QZFIq3.png?f=fotoalbum_large

Elders lees ik vollere accu's, dan goed nieuws voor jullie denk ik zo :)

• KoningSlakkie
Nomad schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 21:04:
Hier is het kruid te vroeg verschoten/verkocht...prijzen nu zijn heel interessant, maar de accu is (te) leeg:
[Afbeelding]

Elders lees ik vollere accu's, dan goed nieuws voor jullie denk ik zo :)
Dit is elke dag bij mij… ze mogen van mij wel extra energie er in pompen in de middag. De voorspelling heeft nog geen effect bij mij.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:14
Morgenavond zal er wel veel verkocht worden:
https://nos.nl/artikel/26...els-door-loeiende-airco-s

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:30
Ze hebben vandaag 's ochtends al veel verkocht, zodat er 's avonds niet veel meer over was. Ik zit nu al o 13%. Hij is vandaag niet voller geweest dan 45%. Hopelijk morgen wat meer in de tank.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Man man, al tijden €4/kWh en hier dus ook leeg.

Overdag en zelfs rond 17u veel verkocht voor 10-14cent….

[ Voor 38% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 22:00 ]

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:12
Ik wil jullie niet jaloers maken, maar ik zat nog op 40%

Is er bij jullie niet veel PV-opwek geweest vandaag of zo?

• Wolly
  • Niet online
marana schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:05:

aFRR heeft alles leeggegooid vanochtend/vanmiddag.
Zit ji al op aFRR?

• QuarkuS

Vandaag gewoon 38kWh opwek gehad, bijna topdag. Maar we begonnen leeg, en er is 's ochtends nog eens goed verkocht. Dus ik zit nu op 12%. Denk niet dat we daar de nacht mee door gaan komen.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:24
Hier geen afrr maar wel al te leeg om 22:00 om de 4 euro piek mee te pakken.. dat is wel een gemiste kans. Ook snap ik niet waarom hij niet verder ontlaadt dan 13%. Bij 4 euro per kWh mag hij van mij gerust naar 0. Waar wacht je anders op..

• xxander968
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:39
Dit had een topdag kunnen zijn. Maar.het uitblijven van inkoop, gecombineerd met te vroeg verkoop laat voelen als een flop. Dit is het moment om te leren en bij te sturen. Morgen zijn de kwartierprijzen nog hoger dan vandaag. Dan moet je toch gokken op hoge prijzen ipv 10 cent pakken? Mijn accu heeft kortstondig 1,50 euro meegepakt en een restje tegen 4 euro maar daar had veel meer in gezeten.

Met de standaard accu van 48kwh en een opbrengst vandaag van 36kwhis de accu niet verder dan 62% gekomen. Het is gewoon een misser om dan niet bij te kopen.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Maartinho schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:26:
Hier geen afrr maar wel al te leeg om 22:00 om de 4 euro piek mee te pakken.. dat is wel een gemiste kans. Ook snap ik niet waarom hij niet verder ontlaadt dan 13%. Bij 4 euro per kWh mag hij van mij gerust naar 0. Waar wacht je anders op..
Je moet ook nog de nacht doorkomen. Als je dan ook moet inkopen voor 4 euro ( wat niet waarschijnlijk is, maar het kan wel) schiet het ook niet op

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Maartinho
Moby schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:30:
[...]

Je moet ook nog de nacht doorkomen. Als je dan ook moet inkopen voor 4 euro ( wat niet waarschijnlijk is, maar het kan wel) schiet het ook niet op
Dat klopt niet helemaal, had net namelijk de ev aan de lader gezet maar dat kwam allemaal gewoon direct van het net. Toch maar weer uit gezet toen ik net op tenergy keek.. :)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Paar lange aFRR activaties. 63kWh PV productie, maar export was al 20kWh tegen dat het 17u werd.

• marana
Wolly schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:06:
[...]

aFRR heeft alles leeggegooid vanochtend/vanmiddag.
Zit ji al op aFRR?
Ja

Dit was mijn dag:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/S7GYGCT0/Scherm-afbeelding-2026-06-23-om-22-40-28.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GvMLc4KW/Scherm-afbeelding-2026-06-23-om-22-41-30.png

Vanaf kwart over drie een uurtje de auto aan de lader gehad.

Gasvrij huis, helaas besloot ik om te douchen om precies 21:36 uur. Dat had beter 10 minuten eerder gekund...

[ Voor 30% gewijzigd door marana op 23-06-2026 22:54 ]

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20:59
Morgen weer een kans voor BE, zelfs prijzen op EPEX boven de euro

• blue eyes
Ik ga de auto niet thuis laden, ik laad wel bij de baas en klant :D

Leuk hoe gek we ineens worden op zo'n kneiter goede dag. Beste dag ever sinds we op BE zijn over gestapt.

Het was best heet vandaag buiten, veel zon en vanaf 1730 oid tot een paar minuten geleden continue exports.
De omvormer is niet warmer geworden dan 56 graden. Dat biedt perspectief!

[ Voor 34% gewijzigd door blue eyes op 23-06-2026 22:54 ]

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:07
Dit was het bij mij vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UKt4wjHcXODTOAWKYOIXL8S2oY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H6szyBvQ2dvmefYUxAPzGKXo.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
'Hier niet boven de 45% geweest

• Wolly
  • Niet online
Maartinho schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:26:
Best raar inderdaad, al kan die 13% ook in een mum van tijd op 0% staan omdat de bms ook maar een educated guess doet.

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat de €4/MWh de hele nacht door blijft gaan. Dan hebben we waarschijnlijk een groter probleem met het stroomnet.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:44
Het lijkt nu weer te normaliseren. Ik ben blij met mijn pv opbrengst waardoor ik de 100% SOC heb aangetikt en nu nog op 32% zit. Morgen belooft wederom een mooie dag te worden.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tasteless schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:09:
Het lijkt nu weer te normaliseren. Ik ben blij met mijn pv opbrengst waardoor ik de 100% SOC heb aangetikt en nu nog op 32% zit. Morgen belooft wederom een mooie dag te worden.
Heb je niet meegedaan aan de aFRR export vanochtend? Hier is er 44kWh export geweest vandaag. Alleen niet allemaal op gunstig moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 23-06-2026 23:14 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier de Lilygo nu ook eraan. Dipswitches stonden verkeerd, maar snel opgelost.

Morgen eens zien hoe het spul zich over een hele dag gedraagt.

• Tasteless
Get!em schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:12:
[...]

Heb je niet meegedaan aan de aFRR export vanochtend?
Ik zit volgens het Balans profiel nog niet op aFRR. Ik heb wel overigens 2 verkoopmomenten gehad vanmorgen maar dat waren de gebruikelijk 2x 15min vanwege de hoge onbalansprijzen.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Source90
Maartinho schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:35:
[...]

Dat klopt niet helemaal, had net namelijk de ev aan de lader gezet maar dat kwam allemaal gewoon direct van het net. Toch maar weer uit gezet toen ik net op tenergy keek.. :)
Hier ook, toch wel jammer al snap ik dat BE een marge wilt aanhouden voor aFRR (althans, ga er vanuit dat ze daarom die drempels aanhouden). 15% is toch een kleine 10kWh met 4 accu's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2BQPakcTS4j4L0PwwuSA9d0TsIA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2abCyyP7Vb00aUrvxQzw875a.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 23-06-2026 23:18 ]

• 0xygen500
Source90 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:17:
[...]

Hier ook, toch wel jammer al snap ik dat BE een marge wilt aanhouden voor aFRR (althans, ga er vanuit dat ze daarom die drempels aanhouden). 15% is toch een kleine 10kWh met 4 accu's.
[Afbeelding]
Dacht dat die drempel nu op 10% zat en is ook zodat je niet met onbalansprijzen van het net MOET halen als de batterij leeg is

• loper
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 12:58
Soc 14% haalt stroom van het net,zonde bij 64 kwh batterij. Vandaag 40 kwh ontladen.

• zunrob
loper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:51:
Soc 14% haalt stroom van het net,zonde bij 64 kwh batterij. Vandaag 40 kwh ontladen.
Wat geven je individuele modules aan?

• loper
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 24-06 12:58
14.37 14.5.15.0 13.5

• Source90
Hier wat groter verschil. De onderste zit (nog steeds) ruim 10% lager waardoor de toren stagneert op 15%.

Out of de box denkend (geen kennis van deze materie, daarom de vraag. Don't shoot me :+)

- Kan ik de onderste batterij (al dan niet tijdelijk) "Master" maken door de UTP, dipswitches en eventueel omdraaien kabels met de bovenste?
of
- De overige drie accu's (die allemaal netjes binnen de 1% van elkaar zitten) tijdelijk uitschakelen (al dan niet de onderste master maken, of de andere geheel afkoppelen) om met de PV van morgen tot hetzelfde percentage te laden als de overige?

• paQ
Ze hebben geen onderlinge balancing. Je kunt wel je dc traject omkeren.

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:14
Het algoritme kan dus nog beter als de batterij te vroeg leeg raakt en de piek mist

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:45
loper schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 23:51:
Hier de trigger op 10% waarbij een laadactie werd geactiveerd.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:37
Hmm ik moet zeggen, gemixed gevoelens gisteren.

Zelf had ik een redelijke PV opwek (58kWh) maar door veel ochtend activaties tegen xx? euro is het lastig te zien waar de winst zit. Helaas ontkwam ik er niet aan om de auto te moeten laden dus die heeft een uur of 3 tegen gemiddeld 17cent kaal uit het net moeten trekken (automatisering werkt nog niet optimaal maar wel een goed stok achter de deur nu :+ ) Maar mochten er nog veel dagen zo komen met deze prijzen, gaan langzaam extra accus wel lonen met een EV...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SFtTg18bhZnr1EQ9T6BjK_yZ68=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kFHEDDSEHYG9LAF0zVg8w0WC.png?f=fotoalbum_large

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• ecn1985
epicfailguy23 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:09:
Hmm ik moet zeggen, gemixed gevoelens gisteren.

Zelf had ik een redelijke PV opwek (58kWh) maar door veel ochtend activaties tegen xx? euro is het lastig te zien waar de winst zit. Helaas ontkwam ik er niet aan om de auto te moeten laden dus die heeft een uur of 3 tegen gemiddeld 17cent kaal uit het net moeten trekken (automatisering werkt nog niet optimaal maar wel een goed stok achter de deur nu :+ ) Maar mochten er nog veel dagen zo komen met deze prijzen, gaan langzaam extra accus wel lonen met een EV...
[Afbeelding]
Vind het lastig inschatten, met de strategie van gister, komt hier de accu bij lange na niet vol. Zelf had ik gister ruim 50kWh maar soc niet boven de 60% gekomen.

Voor nu zie ik het alleen zinvol om een extra module te nemen als ik de opwek niet kwijt zou kunnen en dat is in juni nu 1 x voorgekomen.

Als het blijkt dat er met een extra module ook extra wordt ingekocht is het een ander verhaal maar dat gebeurd nu volgens mij ook (nog) niet.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 07:44:
[...]

Hier de trigger op 10% waarbij een laadactie werd geactiveerd.
Hier ook rond 2:00 uur de 10% SoC aangetikt, al het huis verbruik kwam toen nog steeds uit de batterij. Na aantikken van de 10% werd wel vrij snel een 5 minuten import gestart, paar uur later nog een keer.
Wel vreemd om te zien dat bij sommige bij 15% het verbruik al uit het net komt.in het verleden heb ik 1x 5% gezien, daarna kwam alles pas uit het net.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:01
Yaay schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:34:
[...]

Hier ook rond 2:00 uur de 10% SoC aangetikt, al het huis verbruik kwam toen nog steeds uit de batterij. Na aantikken van de 10% werd wel vrij snel een 5 minuten import gestart, paar uur later nog een keer.
Wel vreemd om te zien dat bij sommige bij 15% het verbruik al uit het net komt.in het verleden heb ik 1x 5% gezien, daarna kwam alles pas uit het net.
Vannacht is bij mij de SOC op 12% blijven hangen. Activaties gingen door tot 13%. Ik had de airco niet aan gelaten want zou vandaag nog meevallen in de nacht, dus ramen open.

Individuele batterijen zijn rond de 11,5% als laagste waarde gekomen. Maar 0,0 imports gehad.
Nu deze ochtend de airco vroeg aangezet en door panelen op Noord loopt er alsnog stroom de accu in. Vanavond laten we de airco wel aan dus zal ook ik, als de prijzen althans weer zo hoog worden, ook eens van het net moeten gebruiken in de nachtelijke uren. Hopelijk valt de prijs dan mee.

• KoningSlakkie
Er wordt niet extra ingekocht met een extra module. Ik raak net met moeite de 80% als ik op vakantie ben. Vloerkoeling blijft dan wel gewoon doordraaien op een laag standje.

Met huisverbruik en EV mogen ze in mijn geval dus rond de 10-20 kWh extra inkopen per dag in de middag. Dan blijft er nog voldoende over om terug te leveren tijdens de avond piek. En kan ik de auto laden in de nacht.

• Tasteless
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van de vastrechtkosten voor een gasaansluiting?

Ik lig momenteel overhoop met Balans Stroom, omdat zij een schriftelijke bevestiging van Enexis willen ontvangen. Enexis heeft echter aangegeven dat zij vanwege de drukte (ik wacht inmiddels al een half jaar) mijn gasmeter nog niet kunnen verwijderen.

Wel heeft Enexis mij toestemming gegeven om de overeenkomst voor de gasaansluiting te beëindigen, maar zij kunnen hiervan geen schriftelijke bevestiging aan particulieren verstrekken. Volgens Enexis kan de energieleverancier rechtstreeks contact met hen opnemen om dit te laten bevestigen.

Op de een of andere manier wil of kan Balans Stroom dit niet doen, waardoor ik nog steeds vastrechtkosten voor gas betaal.

Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
KoningSlakkie schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:09:
Er wordt niet extra ingekocht met een extra module. Ik raak net met moeite de 80% als ik op vakantie ben. Vloerkoeling blijft dan wel gewoon doordraaien op een laag standje.

Met huisverbruik en EV mogen ze in mijn geval dus rond de 10-20 kWh extra inkopen per dag in de middag. Dan blijft er nog voldoende over om terug te leveren tijdens de avond piek. En kan ik de auto laden in de nacht.
Ik vermoed dat dit richting de toekomst wel beter wordt door de implementatie van voorspellingen. Echter verwacht ik wel dat er een 20-30% ruimte gehouden wordt voor aFRR activaties de andere kant op (afregelen), ik denk dat 80% dan ook wel de sweet spot is tussen ruimte houden om in te kopen maar voldoende capaciteit om te verkopen.

We hebben hier vaak geroepen ‘waarom wordt er niet verkocht bij €xx’ nu is het andersom en vinden we dat er te vroeg verkocht is.
Dit is de eerste zomer voor balans, ik heb er veel vertrouwen in dat er nu vol ingezet wordt in het optimaliseren en de kennis die nu opgedaan weer ter optimalisatie gebruikt wordt.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:19:
Heeft iemand ervaring met het opzeggen van de vastrechtkosten voor een gasaansluiting?

Ik lig momenteel overhoop met Balans Stroom, omdat zij een schriftelijke bevestiging van Enexis willen ontvangen. Enexis heeft echter aangegeven dat zij vanwege de drukte (ik wacht inmiddels al een half jaar) mijn gasmeter nog niet kunnen verwijderen.

Wel heeft Enexis mij toestemming gegeven om de overeenkomst voor de gasaansluiting te beëindigen, maar zij kunnen hiervan geen schriftelijke bevestiging aan particulieren verstrekken. Volgens Enexis kan de energieleverancier rechtstreeks contact met hen opnemen om dit te laten bevestigen.

Op de een of andere manier wil of kan Balans Stroom dit niet doen, waardoor ik nog steeds vastrechtkosten voor gas betaal.

Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels

Wat je wil is uiteraard niet hetzelfde maar hier zit veel expertise qua communicatie met gas leveranciers.

Edit: O wacht, je wil wel helemaal van het gas af. Zie bovenstaand topic. Heb ik veel aan gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door Moby op 24-06-2026 09:29 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• scoobs
Overstappen naar een andere gasaanbieder, en dan last minute het contract daar annuleren kan natuurlijk ook*. Dan zit je niet met een recalcitrante partij die aan het einde van de rit jou nog geld schuldig is.

* Dit is even snel bedacht, ymmv.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zal niet de eerste zijn, maar ik heb wel even mijn ongenoegen over de lege batterijen in een email aan BE geuit met een actuele afbeelding erbij:) 9:06 zag ik pas een korte activatie die de SOC omhoog hielp en zojuist nog wat, mijn pv (7:00 meer dan het verbruik) zorgde vanmorgen dat de batterijen werden geladen en niet BE. Het vervelendste is dat je niet kan inschatten wat het verbruik je kost, met die informatie had ik mijn verbruik kunnen aanpassen en algemeen gezien mag BE de klant wel eens gaan informeren in dit soort situaties of bij een storing met dit als gevolg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnjenjtQ9g0bhz1h3ymKLhpQ7fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNF80cLMTDnycYkBiQDZHUXR.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:19:
Ik zal niet de eerste zijn, maar ik heb wel even mijn ongenoegen over de lege batterijen in een email aan BE geuit met een actuele afbeelding erbij:) 9:06 zag ik pas een korte activatie die de SOC omhoog hielp en zojuist nog wat, mijn pv (7:00 meer dan het verbruik) zorgde vanmorgen dat de batterijen werden geladen en niet BE. Het vervelendste is dat je niet kan inschatten wat het verbruik je kost, met die informatie had ik mijn verbruik kunnen aanpassen en algemeen gezien mag BE de klant wel eens gaan informeren in dit soort situaties of bij een storing met dit als gevolg.

[Afbeelding]
Ik begrijp het niet helemaal. Is het niet juist fijn dat ze niks bijladen tegen hoge tarieven maar alleen je effectieve verbruik tegen die tarieven leveren?
Zeker als je panelen hebt die in de ochtend bijspringen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar was ik in 2016 al over begonnen: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? en het duurt nog altijd voort (zonder mij in de TS omdat ik er niet actief meer mee bezig ben) |:(

BS wil waarschijnlijk op safe spelen, eigenlijk had je gas niet mee hoeven nemen maar wellicht was de prijs toen goed. Nog een keer overstappen kan in theorie maar ik ben bang dat het niet binnen de 2 weken bedenktijd rond zal zijn, bovendien blijft de bal bij BS liggen als latende leverancier. Ik weet niet hoe Enexis het regelt maar als de aansluiting op papier vervalt dan vervalt ook de ATO wat BS dan te horen krijgt waarna ze de levering kunnen stoppen.
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:35:
[...]

Ik begrijp het niet helemaal. Is het niet juist fijn dat ze niks bijladen tegen hoge tarieven maar alleen je effectieve verbruik tegen die tarieven leveren?
Zeker als je panelen hebt die in de ochtend bijspringen.
Het gaat me om het door BE geïnformeerd worden wanneer dit soort dingen gebeurt, als de prijzen hoog waren dan is dat idd in mijn voordeel en begrijp ik het voor een deel. Echter is er maar weinig nodig om de batterijen uit die toestand te halen, de kunst is dan om in te schatten wat het voordeligst is en er is al langere tijd bekend wat ik in de nacht verbruik (SOC daalt 2%).

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:38
@Speedy-Andre de prijs was gewoon heel even interessant om te kopen, maar daarna niet meer. Dus vrij logische actie lijkt mij. Verder blinkt BE inderdaad niet uit in informatievoorziening, dat ben ik met je eens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWHgGdEpyoEYpM-SdsBuIyqBLdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IKkBF8QopHUVU1ISSElurDPL.png?f=fotoalbum_large

Verder verwacht ik gezien de prijzen echt heel weinig actie qua bijladen vandaag... Hier SoC 50% en ook nog geen actie tot verkopen op 15 cent gezien. Er moet wat in de auto, dus die op een rustig pitje aan het laden gezet.

• Tasteless
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:19:

[Afbeelding]
Hier werd juist geladen, totaal onnodig met een verwacht pv opbrengst van 100 kW. SOc was destijds 31%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cm6p9j5eFT0vqHHzccxlebbn27w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vJ6eOvfGV7YnM6Nm6vX6FK4Z.png?f=user_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nog 4 'oplaad' activaties gehad van 9 minuten tot 10:45, 8-9kW van het net omdat pv mee doet. Het verbruik tot 7u was 4kWh, toch €0,30-0,40/kWh als ik bij BS kijk. Nu maar hopen dat de exports de moeite waard waren om dit te laten gebeuren :/
Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
[...]

Hier werd juist geladen, totaal onnodig met een verwacht pv opbrengst van 100 kW. SOc was destijds 31%.

[Afbeelding]
Onnodig weet ik niet, na die 4 keer zat ik pas op 36% en de airco's snoepen er vandaag wel wat af. Verder presteert pv slechter bij deze temperaturen, wel apart dat ik 52kWh binnen harkte en dat het te weinig was.

De voorspelling klopt hier totaal niet, gister 62kWh wat totaal onhaalbaar is en vandaag zelfs 67kWh! Mijn beste pv dag ooit leverde 54kWh op.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-06-2026 11:30 ]

• Tasteless
Speedy-Andre schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 10:42:
[...]

Daar was ik in 2016 al over begonnen: Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? en het duurt nog altijd voort (zonder mij in de TS omdat ik er niet actief meer mee bezig ben) |:(

BS wil waarschijnlijk op safe spelen, eigenlijk had je gas niet mee hoeven nemen maar wellicht was de prijs toen goed. Nog een keer overstappen kan in theorie maar ik ben bang dat het niet binnen de 2 weken bedenktijd rond zal zijn, bovendien blijft de bal bij BS liggen als latende leverancier. Ik weet niet hoe Enexis het regelt maar als de aansluiting op papier vervalt dan vervalt ook de ATO wat BS dan te horen krijgt waarna ze de levering kunnen stoppen.
Klopt, alleen was ik in de veronderstelling dat ik pas van het vastrecht af kon zodra de meter ook fysiek verwijderd was. Dat heb ik destijds ook zo aan Balans Energie aangegeven.

Volgens Enexis vervalt de aansluiting administratief pas wanneer de meter daadwerkelijk is verwijderd. Op dit moment is er alleen een notitie in mijn dossier gemaakt dat de aansluiting beëindigd mag worden, maar door de huidige wachttijden is de meter nog niet weggehaald.

Volgens Enexis doen energieleveranciers hier normaal gesproken niet zo moeilijk over en beëindigen zij het vastrecht alvast. Blijkbaar wil Balans Energie het in dit geval strikt volgens de regels afhandelen, waardoor ik voorlopig nog vastrecht voor gas blijf betalen.

• Wolly
  • Niet online
Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Klopt, alleen was ik in de veronderstelling dat ik pas van het vastrecht af kon zodra de meter ook fysiek verwijderd was. Dat heb ik destijds ook zo aan Balans Energie aangegeven.

Volgens Enexis vervalt de aansluiting administratief pas wanneer de meter daadwerkelijk is verwijderd. Op dit moment is er alleen een notitie in mijn dossier gemaakt dat de aansluiting beëindigd mag worden, maar door de huidige wachttijden is de meter nog niet weggehaald.

Volgens Enexis doen energieleveranciers hier normaal gesproken niet zo moeilijk over en beëindigen zij het vastrecht alvast. Blijkbaar wil Balans Energie het in dit geval strikt volgens de regels afhandelen, waardoor ik voorlopig nog vastrecht voor gas blijf betalen.
Gewoon het schema volgen, Balans zal de regels ook moeten volgen.
https://www.polderhuis.or...vaste-lasten-voor-gas.pdf

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:49

Nou toevallig heb ik hier heel recent ervaring mee ja. Accu besteld dus over naar het balans energie en gas contract. Maar ook bezig met een warmtepomp. Wegens verbouwing badkamer douche ik al via een boiler en de cv ketel moest eruit om ruimte te maken voor het WP leidingwerk. Dus ja, wat deed ik eigenlijk nog met dat gascontract als ik niet eens meer die cv ketel heb.

Gas contract bij Balans dus opgezegd. Dit kan gewoon per dag. Gasleiding in huis was ondertussen al verwijdert.

op mijnaansluiting een case aangemaakt voor kosteloos verwijderen gasaansluiting.

Binnen een week had ik bevestiging van Balans dat mijn gascontract was opgezegd en het voorschot hiervoor heb ik ook direct teruggekregen.

Ik had dus eerst een mail tje gestuurd dat ik stom ben geweest om een gas contract af te sluiten omdat ik de cv al niet meer in gebuik heb. Hun reageerden dat dit geen enkel probleem was en ik per dag op kon zeggen. Dus zo gezegd, zo gedaan. Een paar dagen later pas de case aangemaakt op mijnaansluiting.nl

Dan betaal je niks meer, maar je mag ook geen gas meer verbruiken. Officieel moet je eerst je gasaansluiting opzeggen en daarna pas je leveringscontract.

[ Voor 12% gewijzigd door Guido7619 op 24-06-2026 11:41 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:38
Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:22:
[...]

[Afbeelding]
Het kan natuurlijk best zijn dat vanmiddag met die komende hittekoepel de onbalansprijzen gekke dingen gaan doen en BE daarop anticipeerd door in elk geval te zorgen dat accu's tegen het middaguur al voor minimaal 50% vol zitten... Hier viel mij ook op dat vanochtend niet werd onladen terwijl de onbalansprijs rond 9:25 toch even op 35 cent zat qua verkoop... En ook nu SoC 60% en nog geen actie...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tasteless schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 11:31:
[...]

Als het niet anders kan is het leegstand tarief nog een optie, dat mag BS wel doen als ze blijven wachten tot Enexis een keer aan de slag gaat.

• Maartinho
Vandaag de hele dag de ev aan de lader a 2.5kwh. had gehoopt dat het algoritme wel zou bijladen aan de huidige prijzen ivm verwachtingen vanavond. Echter nu op 39% terwijl van mij die batterij best naar 80%+ mag vandaag. Pv levert nu ongeveer 3500watt en met nog wat airco gebruik laad ik nu dus bij met 500watt. Dat zet geen zoden aan de dijk helaas.

• ecn1985
Maartinho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:53:
Vandaag de hele dag de ev aan de lader a 2.5kwh. had gehoopt dat het algoritme wel zou bijladen aan de huidige prijzen ivm verwachtingen vanavond. Echter nu op 39% terwijl van mij die batterij best naar 80%+ mag vandaag. Pv levert nu ongeveer 3500watt en met nog wat airco gebruik laad ik nu dus bij met 500watt. Dat zet geen zoden aan de dijk helaas.
Al vaker benoemd, iets van een schuif waarbij je als gebruiker kunt aangeven hoeveel 'extra' verbruik je nodig hebt bovenop de Forecast zodat het systeem dit extra kan inkopen als de prijs gunstig is. Merk zelf ook dat ik niet helemaal lekker uitkom met laden omdat ik de avond wil ingaan met een volle accu om te profiteren van de hoge prijzen.

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:37
Wellicht is BE nu echt aan het 4d schaken en wacht heel NL op de 21:00ish met dumpen van stroom. dan gaat BE de stroom exporteren rond 19:00. Wij klagen steen en been en rond 21:00 dikke aFRR vergoeding + laden tegen negatieve prijzen omdat iedereen de hoofdprijs wilt :+ :7

12,4kWp zon: Z.O. 6300WP Z.W. 6160WP |Balans energie 48,2kWh batterij |

• paQ
epicfailguy23 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:44:
Wellicht is BE nu echt aan het 4d schaken en wacht heel NL op de 21:00ish met dumpen van stroom. dan gaat BE de stroom exporteren rond 19:00. Wij klagen steen en been en rond 21:00 dikke aFRR vergoeding + laden tegen negatieve prijzen omdat iedereen de hoofdprijs wilt :+ :7
aFRR of onbalans? ;) (het is jouw PV stroom)

• QuarkuS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuApa6_brXScJXfe8lxlXy4cTug=/800x/filters:strip_exif()/f/image/phVU14h16oNMBYeBucrPKdPg.png?f=fotoalbum_largeDie bovenste batterij kan wel 20% voller raken dan de onderste. Maar de kabels zijn niet lang genoeg om diagonaal aan te sluiten helaas. Toch maar nieuwe kabel halen? En als ik dan toch nieuwe haal, dan maar direct 70mm2? En als ik de kabel van batterij -> DC schakelaar naar 70mm2 haal, moet eigenlijk ook direct de kabel van DC-schakelaar -> DEYE. En dan toch ook maar direct een busbar erbij? Gaat wel weer aardig in de papieren lopen. Wat is wijsheid?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:58

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:47:
[...]

aFRR of onbalans? ;) (het is jouw PV stroom)
Ik zie je vaker hinten op het ‘onze PV-stroom’-aspect. Is jouw overtuiging dat dat bepalend is voor de vraag op welke markt er geactiveerd wordt? Dat lijkt me technisch en administratief wel een uitdaging. In het PV-seizoen is met een beetje opwek toch zo 80+% van de stroom in de accu eigen pv-opwek.

Verder moeten er nog een paar veronderstellingen door BE worden opgehelderd:
1. Voor welke handel geldt de 70-30 regel?
2. Indien alleen voor aFRR, op welke wijze wordt geadministreerd welk deel met PV-stroom wordt gedaan en hoe wordt die stroom weer ‘teruggestopt’ in de accu?
3. Als we toch bezig zijn: wat is onlangs ivm uitgestelde aFRR precies toegezegd. Geen 2ct opslag voor de periode daarvoor? Of geen 70-30 verdeling voor die periode? Of beide?

[ Voor 49% gewijzigd door The Legend op 24-06-2026 14:01 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• paQ
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ik zie je vaker hinten op het ‘onze PV-stroom’-aspect. Is jouw overtuiging dat dat bepalend is voor de vraag op welke markt er geactiveerd wordt?
Ik hint meer op de 'vaststelling?' van april dat we geen 70% afdragen over onze PV stroom. Dus ik ben reuze benieuwd over hoe dit (dan wel) verrekend wordt.

Het maakt mij dus niet zoveel uit op welke markt ons vermogen ingezet wordt, maar ben dan des te nieuwsgieriger over de boekhouding erachter.

• paQ
QuarkuS schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:52:
[Afbeelding]Die bovenste batterij kan wel 20% voller raken dan de onderste. Maar de kabels zijn niet lang genoeg om diagonaal aan te sluiten helaas. Toch maar nieuwe kabel halen? En als ik dan toch nieuwe haal, dan maar direct 70mm2? En als ik de kabel van batterij -> DC schakelaar naar 70mm2 haal, moet eigenlijk ook direct de kabel van DC-schakelaar -> DEYE. En dan toch ook maar direct een busbar erbij? Gaat wel weer aardig in de papieren lopen. Wat is wijsheid?
70mm2 is overkill als je van busbars naar accu's gaat. Echt.
50mm2 werkt ook prima tussen Deye en een busbar.

Mijn punt is meer: als je afkunt met 2 busbars en nog 1 of 2 extra interlinks, dan ben je denk ik nog goedkoper af dan 2 langere 70mm2 kabels die je diagonaal aansluit.

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:58:
[...]

Ik hint meer op de 'vaststelling?' van april dat we geen 70% afdragen over onze PV stroom. Dus ik ben reuze benieuwd over hoe dit (dan wel) verrekend wordt.

Het maakt mij dus niet zoveel uit op welke markt ons vermogen ingezet wordt, maar ben dan des te nieuwsgieriger over de boekhouding erachter.
Dan zeggen we hetzelfde denk ik (zie mijn edit hierboven met aanvulling) :)

• marana
Maartinho schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 12:53:
Oh je laadt al aan lage snelheid. Itt wat ik dacht bij mijn reactie in het andere topic.

Ik vind het best verwarrend, twee topics, waarin ongeveer dezelfde dingen worden gepost. Soms door dezelfde forummers.

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15:25
paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:00:
[...]

70mm2 is overkill als je van busbars naar accu's gaat. Echt.
50mm2 werkt ook prima tussen Deye en een busbar.

Mijn punt is meer: als je afkunt met 2 busbars en nog 1 of 2 extra interlinks, dan ben je denk ik nog goedkoper af dan 2 langere 70mm2 kabels die je diagonaal aansluit.
Dat die 70mm2 van elke batterij direct naar de busbar overkill is, ben ik met je eens, maar van de busbar naar de deye is 70mm2 zeker aan te raden! Die 70mm2 blijft bij mij mooi ruim onder de 50 graden bij "vol gas", 90 mm2 zou hier eigenlijk theoretisch het beste zijn, maar wel wat lastiger voor de montage in de Deye. Grommet is te klein, en het M10 oog moet je wat smaller maken, anders past hij niet goed

• paQ
GerritFrans schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:33:
[...]

Dat die 70mm2 van elke batterij direct naar de busbar overkill is, ben ik met je eens, maar van de busbar naar de deye is 70mm2 zeker aan te raden! Die 70mm2 blijft bij mij mooi ruim onder de 50 graden bij "vol gas", 90 mm2 zou hier eigenlijk theoretisch het beste zijn, maar wel wat lastiger voor de montage in de Deye. Grommet is te klein, en het M10 oog moet je wat smaller maken, anders past hij niet goed
Ja dat ben ik met je eens. Maar inhakend op 'de kosten lopen aardig op' Zou ik mijn heil zoeken in de busbar weg zonder de langere kabels voor hele dure 70mm varianten te vervangen.

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:55:
[...]

Ik zie je vaker hinten op het ‘onze PV-stroom’-aspect. Is jouw overtuiging dat dat bepalend is voor de vraag op welke markt er geactiveerd wordt? Dat lijkt me technisch en administratief wel een uitdaging. In het PV-seizoen is met een beetje opwek toch zo 80+% van de stroom in de accu eigen pv-opwek.

Verder moeten er nog een paar veronderstellingen door BE worden opgehelderd:
1. Voor welke handel geldt de 70-30 regel?
2. Indien alleen voor aFRR, op welke wijze wordt geadministreerd welk deel met PV-stroom wordt gedaan en hoe wordt die stroom weer ‘teruggestopt’ in de accu?
3. Als we toch bezig zijn: wat is onlangs ivm uitgestelde aFRR precies toegezegd. Geen 2ct opslag voor de periode daarvoor? Of geen 70-30 verdeling voor die periode? Of beide?
Hele valide vragen, helaas is de ervaring dat veel vragen ondersneeuwen in dit topic en nooit door [@Balans Energie worden beantwoord.

Misschien de post even pinnen @paQ ?

• paQ
Wolly schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:55:
[...]

Hele valide vragen, helaas is de ervaring dat veel vragen ondersneeuwen in dit topic en nooit door [@Balans Energie worden beantwoord.

Misschien de post even pinnen @paQ ?
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
En de post van @bumble_bee twee posts erboven.

Ik houd even vast aan deze post. En later is uitgelegd dat alleen 70/30 geldt over de gekoppelde import en export acties.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-06-2026 15:00 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
zunrob schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:08:
Het betreft een 12kW omvormer (Deye SUN-12K-SG04LP3-EU), en een 48,2 kWh LFP batterij, welke eventueel uitbreidbaar is. Dit voor een prijs van 5299 Euro.
Deze prijs is niet meer up-to-date toch?
Ik kon het in de OP en op https://balansenergie.nl/ niet direct terugvinden, 'werkt' deze batterij financieel gezien ook zonder PV of bij weinig PV? Niet iedereen heeft 30+ kWh per dag opwek.

Op https://balansenergie.nl/verdienmodellen/ lees ik:
In de dure wintermaanden betaalden Balans klanten gemiddeld:
€0,042 per kWh in november en €0,035 per kWh in december 2025.
Dit zijn dan marktprijzen en dus geen all-in prijzen?

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-06-2026 15:28 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:21
marana schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Oh je laadt al aan lage snelheid. Itt wat ik dacht bij mijn reactie in het andere topic.

Ik vind het best verwarrend, twee topics, waarin ongeveer dezelfde dingen worden gepost. Soms door dezelfde forummers.
Volgens mij had je het daar tegen mij😄, idd 2 topics niet perse meest handig..

• Maartinho
marana schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:08:
[...]

Ik plaatste niet in het andere topic, toch?

Inmiddels maar auto van de lader en vannacht met lagere prijzen er weer aan. Mis ik iig niet de boot vanavond

• marana
MarinoC schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:41:
[...]

Volgens mij had je het daar tegen mij😄, idd 2 topics niet perse meest handig..
Ooh mijn vergissing inderdaad. Beginnend met Ma en ook ergens een r, n, i en o in de nick. Te verwarrend op deze warme dag :o Sorry Maartinho en MarinoC!

[ Voor 4% gewijzigd door marana op 24-06-2026 16:33 ]

• The Legend

The Legend

*Plop*

paQ schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:00:
[...]

paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
En de post van @bumble_bee twee posts erboven.

Ik houd even vast aan deze post. En later is uitgelegd dat alleen 70/30 geldt over de gekoppelde import en export acties.
Weet jij wat een gekoppelde import/export is dan? Ik lees dat nu ook in de toelichting op wat ‘deals’ zijn:
Blok 3. Deals
In dit blok zie je op dag basis hoevaak er een ontlaad actie plaatsvond die gekoppeld is aan een eerdere oplaad actie (of andersom) en het resultaat hiervan.
Dan begrijp ik dus nog minder van aFRR dan ik al dacht. Dit veronderstelt dat er altijd een koppeling is, maar hoezo is dat zo? Er is toch nooit een perfect evenwicht tussen tekort en overschot op het net over 24 uur? Op basis waarvan wordt een laad- en en ontlaad actie dan gekoppeld? En waarom moet er überhaupt iets gekoppeld worden?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07:11
Olaf van der Spek schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:27:
[...]

Deze prijs is niet meer up-to-date toch?
Ik kon het in de OP en op https://balansenergie.nl/ niet direct terugvinden, 'werkt' deze batterij financieel gezien ook zonder PV of bij weinig PV? Niet iedereen heeft 30+ kWh per dag opwek.

Op https://balansenergie.nl/verdienmodellen/ lees ik:

[...]

Dit zijn dan marktprijzen en dus geen all-in prijzen?
De prijs is gestegen inderdaad en lees je op hun site. Er zijn bij Balans zelf ook bezitters van het systeem en sommigen hebben geen zonnepanelen duz ja dat kan zeker ook. Bij weinig pv heb je in elk geval ook dat je opwek soms niet bij je verbruiksmomenten past en dan is het fijn maar kost je ook wat verlies tov als je het gelijk wel kunt verbruiken. De aFRR inkomsten zullen er ook zijn en goedkope inkoop in de winter eveneens voor als je warmtepomp hebt.

• zunrob
Ik ga een mod vragen dit topic te sluiten. We gaan door in: zunrob in "Ervaring Balans Energie: TenneT BSP aFRR"
Pagina: 1 ... 157 158 Laatste

Dit topic is gesloten.