15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Zo ja, liep alles zoals je gedacht had?
Bij Balans ook verwacht ik..
Het is ook best bijzonder dit, gaaf dat ze dit starten en leuk dat ik erin meedoe.
Maar van Leveraciers, klanten, Belastingdienst, pand, personeel, partners zoals installtieteams en Anwb, banken,administratie of verzekeringen tot kredietverstrekkers enz enz vreet waarschijnlijk onverwacht even alle energie.
Belangrijk is een betrouwbare grote pool creeren voor Tennet want dat is de levensader voor hen (en ons)
Hoe langer dat voor hen uitblijft hoe meer druk op hun buisnesscase, dus dat zal prio voor nu zijn naast al het bovenstaande.
Niet raar dat er even afgeweken moet worden van beloftes of normale reactietijden denk ik en wij , hoe belangrijk ook ,even op plek 2 of 3 komen.
Voor ons is het belangrijk dat ze niet ziek worden, werken aan stabiliteit en bestaan en Tennet, de rest komt dan wel...
Ik hoop op een lang en stabiel bestaan want van mijn vorige post met 3 voor mij belangrijke dingen, ontbrak de 4e , dat zij voor mij alle energie veranderingen op komst toekomstig in het Ems actueel houden.
Jullie snappen dat ik evt aanpassingen Ems strategie wat zowiso nu tijdelijk is, niet zo nodig vind.
Dat ze qua gezondheid en financien overeind blijven is van veel groter belang!
Laten we daarom zonder al te veel druk ze even de tijd geven en afwachten!
Zoals ik het begrijp hoeft de prijs voor invoeden en afnemen niet altijd gelijk te zijn, en was dat ook aan de hand op 23/03 17.00-17:15.The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:16:
[...]
Waar volgt uit dat afname 2,57 kost dan? De verrekenprijs bij ‘tekort’ is toch gewoon de prijs die je krijgt voor exporteren?
Ik zie nu trouwens op onbalansmarkt.com bij het historische prijsoverzicht van 23/3 dat bij beide ‘dure’ kwartieren regeltoestand 2 staat vermeld: geen opbrengst op onbalans. Dat zal dan eerder het probleem zijn denk ik?
Zie ook op dit moment op de website van Tenergy:
Invoeden levert op: 103,94 per MwH
Afnemen kost: 628,09 per MwH
Ja precies, je huisgebruik was op dit moment zo'n 3KW waardoor er van de 12 die de Deye kan leveren nog maar 9 overbleef om te exporteren.E-Transitie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:21:
[...]
Zag er zo uit, de rode lijn ging het net op
[Afbeelding]
Bijna. Er komt 12 kW uit de batterij, na verlies (zo een 780W) blijft er dus 11,2 kW over. Daar gaat je huis verbruik vanaf, de rest gaat het net op.Yaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:38:
[...]
Ja precies, je huisgebruik was op dit moment zo'n 3KW waardoor er van de 12 die de Deye kan leveren nog maar 9 overbleef om te exporteren.
Bedoel je die van PAQ/mij? Ik/ChatGPT had naar aanleiding van de post dat het niet werkte een tijd terug nog wel iets veranderd. Bij mij toonde hij het goed vanavondGet!em schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:10:
De commandline scraper in Homeassistant knalde door de hoge prijs er alsnog uit.
:strip_exif()/f/image/6rwHZtQdkHoKQBF65DeXjfOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn huidige YAML
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| # This section creates the "Buy" and "Sell" entities for your ApexCharts
- sensor:
- name: "Tennet Onbalans Prijs koop buy"
unique_id: onbalans_prijs_buy_final
unit_of_measurement: "EUR/MWh"
state: "{{ states('sensor.tennet_imbalance_prices') }}"
- name: "Tennet Onbalans Prijs verkoop sell"
unique_id: onbalans_prijs_sell_final
state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}"
# This section handles the actual "fetching" of the data
command_line:
- sensor:
name: "Tennet Imbalance Prices"
unique_id: tennet_prices_master
command: >
curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')"
scan_interval: 60
value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}"
json_attributes:
- sell
- buy |
Ja hier ook op 23-02-2026The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:49:
[...]
Hopelijk wel ja, heb jij gecheckt wat er gisteren de 23e om 11.30 en 17.00 bij resultaten op het dashboard staat? Ondanks een hoge verrekenprijs bij ‘tekort’ heb ik toch een negatief resultaat.
Zie The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Maar dat kan niet beide tegelijk waar zijn. Het kwartier om 11.30 had exact dezelfde ‘tekort’ prijs, daar heb ik geïmporteerd maar moet ik 2 euro betalen. Als de tekort prijs later op de dag precies even hoog is waarom betaal ik dan ook voor exporterenYaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:37:
[...]
Zoals ik het begrijp hoeft de prijs voor invoeden en afnemen niet altijd gelijk te zijn, en was dat ook aan de hand op 23/03 17.00-17:15.
[Afbeelding]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ja ook, er werd flink geëxporteerd maar idd negatief resultaat op 23-03The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:50:
[...]
En 17.00 ook negatief resultaat bij exporteren?
:strip_exif()/f/image/pzvuIoxLYOEgXyh3JGd4NitV.jpg?f=fotoalbum_large)
23-03-2026
- Stroom voordeel 0,41
- Besparing vs dynamisch : € -0,79
- Besparing vs vast contract : € -0,80
[ Voor 11% gewijzigd door KoningSlakkie op 25-03-2026 21:55 ]
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zou jammer zijn als we onder de limiet zitten qua SOC waardoor er wordt gekocht tegen het op dat moment actuele tarief.
[ Voor 44% gewijzigd door zunrob op 25-03-2026 22:00 ]
Ik denk met een laag genoeg SOC dat het wel getriggerd zal worden. Dit zijn van die momenten die de inkomsten bepalen voor de maand. Al dat gerommel in de marge wordt helemaal rechtgetrokken zo.zunrob schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:59:
Hopelijk wordt er straks wel terug gekocht als de prijs iets lager is. 😬
Zou jammer zijn als we onder de limiet zitten qua SOC waardoor er wordt gekocht tegen het op dat moment actuele tarief.
Ik pak nog even je screenshot erbij:The Legend schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:49:
[...]
Maar dat kan niet beide tegelijk waar zijn. Het kwartier om 11.30 had exact dezelfde ‘tekort’ prijs, daar heb ik geïmporteerd maar moet ik 2 euro betalen. Als de tekort prijs later op de dag precies even hoog is waarom betaal ik dan ook voor exporteren
In beide ISP kwartieren wijkt de invoed en afname prijs van elkaar af. In beide bevallen kost afnemen ~€2,50 maar levert invoeren slechts ~ 7 en 11 cent op.
Je betaald niet netto voor exporteren om 17.00 maar ontvangt slechts 11 cent (die dus een fractie lager ligt dan de epex prijs) Daarbij komt nog de 0,44 kWh afname tegen €2,50.
Jups. Maar vanaf en onder 5 procent wordt er volgens mij ingekocht tegen actuele prijs, als eerste niet de inkoop threshold werd gehaald.KoningSlakkie schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:03:
[...]
Ik denk met een laag genoeg SOC dat het wel getriggerd zal worden. Dit zijn van die momenten die de inkomsten bepalen voor de maand. Al dat gerommel in de marge wordt helemaal rechtgetrokken zo.
Edit: top, er wordt nu ingekocht!
[ Voor 3% gewijzigd door zunrob op 25-03-2026 22:07 ]
Mooi systeem voor weinig.
[ Voor 18% gewijzigd door blue eyes op 25-03-2026 22:20 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Kale prijs 6 cent, ook hier een import met een SoC van 31%.zunrob schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:06:
[...]
Jups. Maar vanaf en onder 5 procent wordt er volgens mij ingekocht tegen actuele prijs, als eerste niet de inkoop threshold werd gehaald.
Edit: top, er wordt nu ingekocht!
18 kWh export vanavond bedoel je? Lekker! Hier 13,6 kWh over de gehele dag.blue eyes schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:10:
Hier nu weer een import, tegen een SOC van 43% , dit na 18 kWh met leuke export prijzen
Ah ok, ik vraag me alleen af waarom de verrekenprijs dan wordt beschreven als ‘tekort’ en ‘overschot’ als het eigenlijk gewoon import / export is. Bij tekort en overschot zou ik precies andersom verwachten namelijk. Bij tekort ga je exporteren en bij overschot ga je importeren.Yaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:05:
[...]
Ik pak nog even je screenshot erbij: [Afbeelding]
In beide ISP kwartieren wijkt de invoed en afname prijs van elkaar af. In beide bevallen kost afnemen ~€2,50 maar levert invoeren slechts ~ 7 en 11 cent op.
Je betaald niet netto voor exporteren om 17.00 maar ontvangt slechts 11 cent (die dus een fractie lager ligt dan de epex prijs) Daarbij komt nog de 0,44 kWh afname tegen €2,50.
Ik moet van het weekend de HA code / sensoren maar even nakijken. Ik kreeg waardes van 80 cent, en niet de 3,99 euro in mijn grafieken.
Code lijkt hetzelfde te zijn als hier een paar postings later.
@ Zunrob - nee, hele dag, het staat er krom, ik pas het even aan
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Ja die. Ging hier 2x fout vanavond met die hoge prijzen. Zal morgen deze nog eens nakijken.jeeedeee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:46:
[...]
Bedoel je die van PAQ/mij? Ik/ChatGPT had naar aanleiding van de post dat het niet werkte een tijd terug nog wel iets veranderd. Bij mij toonde hij het goed vanavond
[Afbeelding]
Mijn huidige YAMLcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25# This section creates the "Buy" and "Sell" entities for your ApexCharts - sensor: - name: "Tennet Onbalans Prijs koop buy" unique_id: onbalans_prijs_buy_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ states('sensor.tennet_imbalance_prices') }}" - name: "Tennet Onbalans Prijs verkoop sell" unique_id: onbalans_prijs_sell_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}" # This section handles the actual "fetching" of the data command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy
??? Wat is de reden voor deze rare uitspraak?ReKo1977 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:07:
Krijg het gevoel dat BE de boel niet meer in controle heeft ..... degene die dus al is voorzien van het systeem heeft w.s. geluk :-)
Mooi systeem voor weinig.
Het is dat je posthistorie in dit topic verder netjes is, anders had ik haast nog gedacht dat je aan het trollen bent. Dus blijkbaar bedoel je het serieus?
[ Voor 26% gewijzigd door Get!em op 25-03-2026 22:56 ]
Plaatsingsbericht komt wel in de spam binnen !
Polestar 2, Launch Edition, PP 20”, midnight, 9-2020
Precies! Hier wel ervaring met het ontwikkelen en naar de markt brengen van producten, en dan heb ik nog de luxe dat binnen de context van een stabiel bedrijf te doen. (Ben product manager bij een groot IT bedrijf)ibak schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:22:
Is er hier iemand die een idee voor een product tot onderneming gebracht heeft?
Zo ja, liep alles zoals je gedacht had?
Bij Balans ook verwacht ik..
Het is ook best bijzonder dit, gaaf dat ze dit starten en leuk dat ik erin meedoe.
Maar van Leveraciers, klanten, Belastingdienst, pand, personeel, partners zoals installtieteams en Anwb, banken,administratie of verzekeringen tot kredietverstrekkers enz enz vreet waarschijnlijk onverwacht even alle energie.
Belangrijk is een betrouwbare grote pool creeren voor Tennet want dat is de levensader voor hen (en ons)
Hoe langer dat voor hen uitblijft hoe meer druk op hun buisnesscase, dus dat zal prio voor nu zijn naast al het bovenstaande.
Niet raar dat er even afgeweken moet worden van beloftes of normale reactietijden denk ik en wij , hoe belangrijk ook ,even op plek 2 of 3 komen.
Voor ons is het belangrijk dat ze niet ziek worden, werken aan stabiliteit en bestaan en Tennet, de rest komt dan wel...
Ik hoop op een lang en stabiel bestaan want van mijn vorige post met 3 voor mij belangrijke dingen, ontbrak de 4e , dat zij voor mij alle energie veranderingen op komst toekomstig in het Ems actueel houden.
Jullie snappen dat ik evt aanpassingen Ems strategie wat zowiso nu tijdelijk is, niet zo nodig vind.
Dat ze qua gezondheid en financien overeind blijven is van veel groter belang!
Laten we daarom zonder al te veel druk ze even de tijd geven en afwachten!
Ja er zijn dingen die beter kunnen(wat ik eerder aangaf, iets vaker een nieuwsbrief naar klanten zou welkom zijn) maar we zitten in de opstart fase van een bedrijf, en daar is de prijs ook naar. Vraag voor de grap even een offerte op bij 1komma5 (mooi product wel) en je weet dat je nog even wat hobbels mag verwachten.
En jij schakelde de Deye niet uit? (heb ook off grid).Get!em schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:19:
[...]
Klopt, alleen zwart verplaatsen.
DC automaat omklappen, batterijen uitzetten.
Kabels omzetten (schuifkapje eraf, dopsleutel 13)
Batterijen weer aan, dc automaat omzetten
Deye schiet in foutmelding zolang de DC switch om zit. Ik zit ik offgrid mode, huis bleef online op directe grid.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Helaas gaat dit bij mij niet werken, te korte kabels vanaf de DC schakelaaribak schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 19:49:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb spullen besteld voor een busbar want zie ongeveer nog 10% verschil in amperage nu.
Duurt nog 4 weken voor ik de busbar binnen heb.
Foto's en materialen post ik na montage.
Wel balen want ik zie veel verschil tussen de cyclecounts: boven 34, midden 24, onder 18
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu
Klopt.Sportmind schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 05:32:
[...]
En jij schakelde de Deye niet uit? (heb ook off grid).
Blijkbaar een copy paste fout bij mij. Hopelijk binnenkort weer een test om te zien of hij nu blijft leven.jeeedeee schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:46:
[...]
Bedoel je die van PAQ/mij? Ik/ChatGPT had naar aanleiding van de post dat het niet werkte een tijd terug nog wel iets veranderd. Bij mij toonde hij het goed vanavond
[Afbeelding]
Mijn huidige YAMLcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25# This section creates the "Buy" and "Sell" entities for your ApexCharts - sensor: - name: "Tennet Onbalans Prijs koop buy" unique_id: onbalans_prijs_buy_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ states('sensor.tennet_imbalance_prices') }}" - name: "Tennet Onbalans Prijs verkoop sell" unique_id: onbalans_prijs_sell_final unit_of_measurement: "EUR/MWh" state: "{{ state_attr('sensor.tennet_imbalance_prices', 'sell') }}" # This section handles the actual "fetching" of the data command_line: - sensor: name: "Tennet Imbalance Prices" unique_id: tennet_prices_master command: > curl -s 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html,json; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); normalize=lambda n: (n.replace(',','').replace('.','.') if (n.find(',') < n.find('.') if ',' in n and '.' in n else ',' not in n) else n.replace('.','').replace(',','.')); num=r'-?\d[\d,\.]*'; data=[[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)] for r in rows]; row=next((r for r in data if len(r)>=3 and re.fullmatch(num, r[-1])), None); print(json.dumps({'sell': normalize(row[-2]), 'buy': normalize(row[-1])}) if row else '{}')" scan_interval: 60 value_template: "{{ value_json.buy if value_json.buy is defined else 'unavailable' }}" unit_of_measurement: "EUR/MWh" json_attributes: - sell - buy
Waarschijnlijk een verschil in aanbod door minder wind, weinig flex vanuit het buitenland in combinatie met een aan de onderkant matig gevulde aFRR biedladderecn1985 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:28:
Wat is nu de rede voor deze enorme pieken in prijs? Worden er tegelijk een aantal centrales in NL opgestart die veel stroom vragen, van huisverbruik op dit tijdstip zou je dit niet verwachten>
Toch wel een bijzondere markt, had ik in elk geval geen idee van voordat ik hier aan begon dat het op deze manier werkt.brammmmmm schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 07:38:
[...]
Waarschijnlijk een verschil in aanbod door minder wind, weinig flex vanuit het buitenland in combinatie met een aan de onderkant matig gevulde aFRR biedladder
BE dacht gebruik te maken van een tekort op de markt, maar het werd regeltoestand 2 want er moest zowel opgeregeld als afgeregeld worden in hetzelfde kwartier. Dus sloegen de prijzen om (*-1) en dan betaal je juist. Kan post market deels opgelost worden maar dan moet je portfolio hebben of handelen met andere BSPs.Yaay schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 21:37:
[...]
Zoals ik het begrijp hoeft de prijs voor invoeden en afnemen niet altijd gelijk te zijn, en was dat ook aan de hand op 23/03 17.00-17:15.
[Afbeelding]
https://www.tennet.eu/nl/...rrekening/verrekenprijzen
/f/image/0USt7OeXssD7OknbhG5zzuSR.png?f=fotoalbum_large)
SpannendeStorm, de Belgische ontwikkelaar van duurzame energieprojecten, investeert samen met I4B – The Belgian Infrastructure Fund (“I4B”), PMV, TINC en een bankensyndicaat 330 miljoen euro in twee grootschalige batterijparken in Ruien (Kluisbergen) en Langerlo (Genk).
De batterijparken krijgen een vermogen van 200 MW in Ruien en 100 MW in Langerlo, en een respectievelijke opslagcapaciteit van 800 MWh en 400 MWh.
Die van 11:30-11:45 was toch een fout van Balans? Bij een aantal gebruikers gingen ze laden, bij een paar anderen juist ontladen.stenbk schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:08:
[...]
BE dacht gebruik te maken van een tekort op de markt, maar het werd regeltoestand 2 want er moest zowel opgeregeld als afgeregeld worden in hetzelfde kwartier. Dus sloegen de prijzen om (*-1) en dan betaal je juist. Kan post market deels opgelost worden maar dan moet je portfolio hebben of handelen met andere BSPs.
https://www.tennet.eu/nl/...rrekening/verrekenprijzen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij de laders was toen al de reactie 'waarom op dit moment laden!!!
Omdat ik en anderen niets meer horen na inschrijving en aanleveren van gegevens.Get!em schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:51:
[...]
??? Wat is de reden voor deze rare uitspraak?
Het is dat je posthistorie in dit topic verder netjes is, anders had ik haast nog gedacht dat je aan het trollen bent. Dus blijkbaar bedoel je het serieus?
Vandaar mijn post
Hier liep ik ook een beetje tegenaan, familie van me idem. Eind januari alles ingediend en ondertekend, na een week of 5 kwam het belletje om de afspraak in te plannen. Ze zijn op de achtergrond druk bezig en komen echt vanzelf bij je in de lucht.ReKo1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Omdat ik en anderen niets meer horen na inschrijving en aanleveren van gegevens.
Vandaar mijn post
Geduld is bij deze startende ondernemer wel nodig ja. Paar weken tussen aanmelden, inleveren gegevens , installatiedatum inplannen en dan eindelijke installatie kan lang zijn, maar ik zie niets abnormaals. Met 2 installaties per dag per team (zonder offgrid) of 1 indien offgrid, is de planning ook niet heel flexibel.BasSteve schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:28:
[...]
Hier liep ik ook een beetje tegenaan, familie van me idem. Eind januari alles ingediend en ondertekend, na een week of 5 kwam het belletje om de afspraak in te plannen. Ze zijn op de achtergrond druk bezig en komen echt vanzelf bij je in de lucht.
Geduld, goed je (spam/ reclame) mail in de gaten houden. Komt van meerdere emailadressen.
Sommige regio/teams zijn drukker dan andere, en dan nog het vliegende keep team.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 26-03-2026 08:44 ]
Kun je deze toch eens proberen verder uit te leggen? 1000kWh op jaarbasis aan standby van de inverter zou betekenen dat dat apparaat iedere dag 2.7kWh gaat verbruiken om aan te staan, dat vind ik nog niet heel bijzonder. Maar waar komen die andere 2000kWh aan omzerverliezen vandaan? Dat zou betekenen dat er jaarlijks 20k kWh door die accu's heen gaat? Niet iedere kWh die ons huis gebruikt gaat door die accu heen, toch?Wolly schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:34:
[...]
Die 3000kWh is verlies.
1000kWh aan standbyverbruik inverter.
Ongeveer 10% van je verbruik aan omzettingsverlies, dus 2000kWh in jouw geval.
Dat verlies moet je wel betalen en is handig om ook te weten in je berekening.
100W eigen consumptie vanwege UPS functie.BasSteve schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:52:
[...]
Kun je deze toch eens proberen verder uit te leggen? 1000kWh op jaarbasis aan standby van de inverter zou betekenen dat dat apparaat iedere dag 2.7kWh gaat verbruiken om aan te staan, dat vind ik nog niet heel bijzonder. Maar waar komen die andere 2000kWh aan omzerverliezen vandaan? Dat zou betekenen dat er jaarlijks 20k kWh door die accu's heen gaat? Niet iedere kWh die ons huis gebruikt gaat door die accu heen, toch?
Verlies DC- AC vice versa naar rato import/export en je huisverbruik.
Batterij/chemisch verlies.
Grootste deel eigen verbruik gaat door de accu. Alleen tijdens een import niet.
Bij PV overschot tijdens een export ook dat deel rechtstreeks.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 26-03-2026 08:56 ]
Weet iemand hoe het precies werkt? De Deye kan 12 kW in de batterij duwen. Er kan tot 16 kW geïmporteerd worden om 4 kW eigen verbruik af te dekken. Wat als deze 4 kW op 1 fase zit? Wordt er dan 8 kW over die fase binnen gehaald?
[ Voor 35% gewijzigd door zunrob op 26-03-2026 09:22 ]
Het wordt met aFFR nog een groter verlies in energie (en dus geld). Bereken de omzettingsverliezen maar eens over het getal in onderstaande quoteGet!em schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:54:
[...]
100W eigen consumptie vanwege UPS functie.
Verlies DC- AC vice versa naar rato import/export en je huisverbruik.
Batterij/chemisch verlies.
Grootste deel eigen verbruik gaat door de accu. Alleen tijdens een import niet.
Bij PV overschot tijdens een export ook dat deel rechtstreeks.
Maar goed, de handel moet het allemaal compenseren en een dikke winst opleveren.Ronald schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:33:
Don heeft aan mij eerder aangegeven in de simulaties richting de 30.000kWh te verpompen... dan gaat je eigen verbruik natuurlijk naar hele kleine percentages ;-)?
[ Voor 17% gewijzigd door Wolly op 26-03-2026 09:22 ]
ReKo1977 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:16:
[...]
Omdat ik en anderen niets meer horen na inschrijving en aanleveren van gegevens.
Vandaar mijn post
Niet heel verrassend toch?ReKo1977 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:03:
Heb me afgelopen maandag ook aangemeld voor de Pilot, moet nog teruggebeld worden voor een schouw begreep ik van meneer Don. maar de installatie zou niet eerder zijn dan eind April begreep ik van hem.
Dat bewijst dat een C25 blijkbaar niets deed terwijl die zekering toch een flinke marge heeft voor hij gaat.zunrob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:20:
Bij mijn ouders is vannacht op 1 fase (3*25A) de smeltzekering kapot gegaan. We kunnen niet precies zien wanneer, maar verwacht dat dit gebeurt is tijdens een activatie. Er stond op dat moment een COP1 verwarmer aan.
Weet iemand hoe het precies werkt? De Deye kan 12 kW in de batterij duwen. Er kan tot 16 kW geïmporteerd worden om 4 kW eigen verbruik af te dekken. Wat als deze 4 kW op 1 fase zit? Wordt er dan 8 kW over die fase binnen gehaald?
Een B20 is weer net te weinig, die zou te vaak aanspreken...
Zit daar Chint spul?
Is dit gedrag nu wat de nieuwe Deye of die met een nieuwe firmware beter regelt?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Als de installatie in niet-offgrid is aangesloten, dan is de Deye 'gewoon' een aangesloten verbruiker die twee richtingen op kan.zunrob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:20:
Bij mijn ouders is vannacht op 1 fase (3*25A) de smeltzekering kapot gegaan. We kunnen niet precies zien wanneer, maar verwacht dat dit gebeurt is tijdens een activatie. Er stond op dat moment een COP1 verwarmer aan.
Het verbruik van de COP1 verwarmer (en al het andere) wordt sowieso van het NET gehaald tijdens een import. Wat overblijft van de 16 kW (mits verbruiker hoger is dan 4 kW) gaat naar de Deye inverter.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Wat bewijst dit dan? De C25 zit alleen voor de Deye inverter. Als alamat van de Deye als verbruiker.Speedy-Andre schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Dat bewijst dat een C25 blijkbaar niets deed terwijl die zekering toch een flinke marge heeft voor hij gaat.
Zit daar Chint spul?
Is gedrag nu wat de nieuwe Deye of die met een nieuwe firmware beter regelt?
Als de hoofdzekering gaat, dan is het verbruik vóór die C25 heel hoog geweest minuten lang. (al dan niet geholpen door de Deye)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 09:38 ]
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 09:36 ]
En de vraag is dus, bij mensen die al zo'n systeem hebben staan, gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren? Of hebben mensen (waaronder ik) straks gewoon een heel dure gadget staan waar je leuk mee kunt opscheppen op verjaardagen, die in de praktijk zijn geld niet waard is?Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:22:
[...]
Maar goed, de handel moet het allemaal compenseren en een dikke winst opleveren.
Is non off grid installatie. Die C25 beveiligt alleen de Deye. Er gaat dus 4 kW doorheen per fase bij maximale import, overige verbruik gaat direct naar verbruikers. Dus nee dat bewijst niks.Speedy-Andre schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:29:
[...]
Dat bewijst dat een C25 blijkbaar niets deed terwijl die zekering toch een flinke marge heeft voor hij gaat.
Zit daar Chint spul?
Is dit gedrag nu wat de nieuwe Deye of die met een nieuwe firmware beter regelt?
Zo kan je het zien, op de Deye vertrouwen is hier niet de beste manier dan.paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Wat bewijst dit dan? De C25 zit alleen voor de Deye inverter. Als alamat van de Deye als verbruiker.
Als de hoofdzekering gaat, dan is het verbruik vóór die C25 heel hoog geweest minuten lang. (al dan niet geholpen door de Deye)
Straks moet er voor de zekerheid nog een load balancer tussen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Je zou wel kunnen stellen dat het element al veel langer die fase belast en dat de zekering minder wordt.zunrob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Is non off grid installatie. Die C25 beveiligt alleen de Deye. Er gaat dus 4 kW doorheen per fase bij maximale import, overige verbruik gaat direct naar verbruikers.
die zit er ook tussen >> MID modbus meter.Speedy-Andre schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Zo kan je het zien, op de Deye vertrouwen is hier niet de beste manier dan.
Straks moet er voor de zekerheid nog een load balancer tussen
Denk dat niemand dat nu nog kan zeggen. Dan moet je maar denken dat je een relatief 'goedkope' gadget hebt gekocht als je kijkt naar de opslag capaciteit die je er voor terug krijgt en na 2 jaar ben je vrij ermee te doen wat je wilt.BasSteve schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:42:
[...]
En de vraag is dus, bij mensen die al zo'n systeem hebben staan, gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren? Of hebben mensen (waaronder ik) straks gewoon een heel dure gadget staan waar je leuk mee kunt opscheppen op verjaardagen, die in de praktijk zijn geld niet waard is?
Vandaar 'nog een'
Het antwoord hoor je over twee jaarBasSteve schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:42:
[...]
En de vraag is dus, bij mensen die al zo'n systeem hebben staan, gaat dat ook daadwerkelijk gebeuren? Of hebben mensen (waaronder ik) straks gewoon een heel dure gadget staan waar je leuk mee kunt opscheppen op verjaardagen, die in de praktijk zijn geld niet waard is?
Voorlopig schep ik nog niet op bij verjaardagen, dat moet je pas doen als er iets is om op te scheppen.
Over de onbalanstarieven van gisteravondWolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:58:
[...]
Het antwoord hoor je over twee jaar![]()
Voorlopig schep ik nog niet op bij verjaardagen, dat moet je pas doen als er iets is om op te scheppen.
Nou, in Januari hadden we ook een keer 16 piek op 1 dag toch?Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:02:
[...]
Dat zag er inderdaad goed uit, maar was tot nu toe een "Once in a Lifetime" experience.
Oh? In ieder geval heb ik nog nooit (in die twee maanden dat ik de batterij heb) zo'n lange dure piek van bijna een uur continu, met ook een activatie van 14 minuten en volgens mij geen regeltoestand 2, meegemaakt.paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:03:
[...]
Nou, in Januari hadden we ook een keer 16 piek op 1 dag toch?
En gelukkig maakte het EMS dit keer geen vergissing, dat zou wel een hele dure grap worden
Je kan een extra C25 automaat voor de zekeringen zetten maar dan gaat alles uit als die dan wel werkt.zunrob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:43:
[...]
Is non off grid installatie. Die C25 beveiligt alleen de Deye. Er gaat dus 4 kW doorheen per fase bij maximale import, overige verbruik gaat direct naar verbruikers. Dus nee dat bewijst niks.
Of 1 per fase, toch eens kijken hoe dat met off-grid zit al is de Deye dan een beperkende factor tenzij er DC pv op zit en hij dat dan ook niet goed regelt (heeft ie wel meer tijd voor).
Zo zie ik het. Het is dat ik obsessief naar de onbalans prijzen kijk en wat de accu doet waardoor ik hier op het forum soms (te vaak) zeik over rare (ont)laad acties. Maar persoonlijk geloof ik wel in de thuisaccu in het algemeen. Het primaire doel blijft wel gewoon kosten verlagen. Dat is afhankelijk voor nu op afwachting van aFRR, zometeen verhoging van eigengebruik vanwege afschaffing salderingsregeling. En tussendoor nog een hedge tegen "iets hogere prijspieken vanwege de oorlog". De waarheid is natuurlijk complexer.ecn1985 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:45:
[...]
Denk dat niemand dat nu nog kan zeggen. Dan moet je maar denken dat je een relatief 'goedkope' gadget hebt gekocht als je kijkt naar de opslag capaciteit die je er voor terug krijgt en na 2 jaar ben je vrij ermee te doen wat je wilt.
En in tegenstelling tot dit forum praat ik wellicht iets te positief op verjaardagen over onbalans prijzen. Met uitspraken zoals: "Benzine 2,40 EUR? ik word betaald worden om te rijden!" en "ik heb geen last van de oorlog" want ik verkoop zonne-energie voor dure oorlogsprijzen tijdens spitsuren. (Onder aan de streep is het een ander verhaal maar dat is een pijnlijk onderwerp die ik nog even probeer te vermijden
Jazeker, en in december ook 1 dag... Ik schep dan ook altijd op op verjaardagen, ik heb een accu van 6k+ gekocht en heb maak er nu met geluk 1 keer in de maand 20 euro winst meepaQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:03:
[...]
Nou, in Januari hadden we ook een keer 16 piek op 1 dag toch?
Kwartje is wel de goede kant op gevallen gisteren lijkt het in elk geval...
Ik hoop me op deze manier voor te bereiden op het moment dat het salderen gaat stoppen, of dit de beste oplossing gaan zijn ik heb geen idee. Zelf wil ik niet aan de zijlijn zitten en afwachten wat er mogelijk allemaal gaat gebeuren. Heb een keuze gemaakt, of het de juiste was we gaan het meemaken. Geloof ook niet dat het een 'miskoop' kan zijn voor dit bedrag..KoningSlakkie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:08:
[...]
Zo zie ik het. Het is dat ik obsessief naar de onbalans prijzen kijk en wat de accu doet waardoor ik hier op het forum soms (te vaak) zeik over rare (ont)laad acties. Maar persoonlijk geloof ik wel in de thuisaccu in het algemeen. Het primaire doel blijft wel gewoon kosten verlagen. Dat is afhankelijk voor nu op afwachting van aFRR, zometeen verhoging van eigengebruik vanwege afschaffing salderingsregeling. En tussendoor nog een hedge tegen "iets hogere prijspieken vanwege de oorlog". De waarheid is natuurlijk complexer.
En in tegenstelling tot dit forum praat ik wellicht iets te positief op verjaardagen over onbalans prijzen. Met uitspraken zoals: "Benzine 2,40 EUR? ik word betaald worden om te rijden!" en "ik heb geen last van de oorlog" want ik verkoop zonne-energie voor dure oorlogsprijzen tijdens spitsuren. (Onder aan de streep is het een ander verhaal maar dat is een pijnlijk onderwerp die ik nog even probeer te vermijden)
Ergens zie ik het ook maar zo gebeuren dat de prijzen op de korte termijn alleen maar stijgen van batterijen in aanloop naar 2027.
Zelf ben ik ook kritisch naar wat ik zie gebeuren en wat er mogelijk beter kan, dit is ook zeker niet negatief bedoeld maar hopelijk wel kans tot verbeteren en uiteindelijk een goed werkend systeem waar we allemaal bij zijn gebaat en hopelijk volgend jaar al bij elke mogelijkheid die zich voordoet opscheppen dat we 'gratis' ons huis verwarmen en de auto opladen
We zijn juist op het verhaal over de aFRR en de stabiele(re) inkomsten daarop ingestapt. Procedureel duurt dat wat langer, maar whats new bij vergunningen/accreditaties bij een (semi)overheidsorganisatie. Vraag maar eens een vergunning aan bij je gemeente voor een evenement of verbouwing. Of kijk eens naar "ik vertrek" en hoevaak het daar misgaat op de procedure van vergunning aanvraag (bijv voor camping of B&B) en die doen dat dan voor primaire inkomsten.
Ik ben op dit verhaal ingestapt, meerdere markten en dus meerdere kansen.De vergoeding wordt ook door deze gecombineerde strategie behaald.Get!em schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:41:
We zijn juist op het verhaal over de aFRR en de stabiele(re) inkomsten daarop ingestapt.

In Q2 2026 wordt de EPEX intraday toegevoegd aan de handel volgens Don. Hopelijk komen daarna de andere twee genoemde markten en wat er nog meer op het pad komt.
Veel mensen zijn nu aan het voorbereiden (of hebben voorbereid) maar dan met systemen van 400 tot wel 1100 euro/kWhecn1985 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Ik hoop me op deze manier voor te bereiden op het moment dat het salderen gaat stoppen, of dit de beste oplossing gaan zijn ik heb geen idee. Zelf wil ik niet aan de zijlijn zitten en afwachten wat er mogelijk allemaal gaat gebeuren. Heb een keuze gemaakt, of het de juiste was we gaan het meemaken. Geloof ook niet dat het een 'miskoop' kan zijn voor dit bedrag..
Ergens zie ik het ook maar zo gebeuren dat de prijzen op de korte termijn alleen maar stijgen van batterijen in aanloop naar 2027.
Zelf ben ik ook kritisch naar wat ik zie gebeuren en wat er mogelijk beter kan, dit is ook zeker niet negatief bedoeld maar hopelijk wel kans tot verbeteren en uiteindelijk een goed werkend systeem waar we allemaal bij zijn gebaat en hopelijk volgend jaar al bij elke mogelijkheid die zich voordoet opscheppen dat we 'gratis' ons huis verwarmen en de auto opladenen lachend elke benzine pomp voorbij rijden
Ik ben het wel met je eens dat ik ook eerder zie dat de opslagcapaciteitsprijzen zijwaarts gaan of lichtelijk stijgen op korte termijn (1-2.5 jaar). De accucel-prijzen zullen waarschijnlijk wel dalen vanwege toenemende productie. Maar onderaan de streep zal je daar niets van merken omdat de installatie prijzen stijgen vanwege vraag en overvolle agenda's van installateurs. Niet alleen in de aanloop naar 2027 maar ook na de pijnlijke jaarafrekening van 2027 vanwege de schade die mensen daadwerkelijk voelen in de portemonnee zodra export echt 0 euro waard is. En dan ook vanwege de gigantische inflatie van 5-6% die dit jaar gaat gebeuren vanwege de brandstofprijzen.
Met onze Balans Energie prijs van (110 EUR/kWh ex BTW) ben je nog wel afhankelijk van aFRR als businesscase. Voor een no-brainer zoals je dat had met zonnepanelen een paar jaar geleden moeten we rond de 50 EUR/kWh ex BTW zitten als je wilt besparen op puur NOM. Dat duurt nog wel even.
Ik heb het lopen roepen als een gebroken plaat...zunrob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:20:
Een C25 beschermd de hoofdzekering van 25A voor exact 0,0
Een 25A smeltzekering kan ook nog eens slijten. Als hij herhaaldelijk iets overbelast wordt, dan gaat hij op gegeven moment gewoon een keer bij weinig overbelasting.
Er komt bij mij dus een B20. En ik heb 0 angst dat de Deye die er uit gaat trappen.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
In dit geval lag het niet aan de C25, met een B20 had het denk ik ook kunnen gebeuren dat een zware gebruiker actief is en BE ook nog eens activeert.Ronald schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Ik heb het lopen roepen als een gebroken plaat...
Een 25A smeltzekering kan ook nog eens slijten. Als hij herhaaldelijk iets overbelast wordt, dan gaat hij op gegeven moment gewoon een keer bij weinig overbelasting.
Er komt bij mij dus een B20. En ik heb 0 angst dat de Deye die er uit gaat trappen.
Je zou dan 'iets' na de hoofdzekering moeten hebben dat eerder eruit gaat of een (extra) loadbalancer.
+1, de Deye reageert waarschijnlijk net wat te traag. Die verbruiker zal wel zijn aangegaan tijdens een activatie verwacht ik zelf. Of het komt door de onbalans tussen de fasen, en dat de Deye daar niet voldoende rekening mee houd.Speedy-Andre schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
[...]
In dit geval lag het niet aan de C25, met een B20 had het denk ik ook kunnen gebeuren dat een zware gebruiker actief is en BE ook nog eens activeert.
Je zou dan 'iets' na de hoofdzekering moeten hebben dat eerder eruit gaat of een (extra) loadbalancer.
@Ronald wanneer is jouw installatie nou gepland? Volgens mij was jij toch ook één van de eersten die meededen maar nog aan het wachten was... Wel goed geregeld, ik had mijn installatie ook wel kunnen uitstellen tot april, had ik wat meer te salderen gehad
Dit gaat over de aardlekautomaat dussen Eastron en Deye toch?Ronald schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Die zal inderdaad niet omklappen, de max output van de Deye is immer 12kW , zeg 17A.
Maar hoe bescherm je daarmee de smeltzekeringen? Uit of naar de Deye komt /gaat max 17A.
Met zonnepanelen op GRID aansluiting kan je tot 16kW exporteren, dus 23-24A. Die B20 zal dat niet tegenhouden?
Bij Offgrid heb je het 'doortikkertje' waarachter je hele installatie zit, al is dat volgens mij ook een C25.Speedy-Andre schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:36:
[...]
In dit geval lag het niet aan de C25, met een B20 had het denk ik ook kunnen gebeuren dat een zware gebruiker actief is en BE ook nog eens activeert.
volgende week vrijdag. in heel goed overleg met Jelco en Don (Iets met burn-out en hier binnen nodige moeten regelen)jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:41:
@Ronald wanneer is jouw installatie nou gepland? Volgens mij was jij toch ook één van de eersten die meededen maar nog aan het wachten was... Wel goed geregeld, ik had mijn installatie ook wel kunnen uitstellen tot april, had ik wat meer te salderen gehad
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Waar vind je die grafieken?jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:09:
[...]
Jazeker, en in december ook 1 dag... Ik schep dan ook altijd op op verjaardagen, ik heb een accu van 6k+ gekocht en heb maak er nu met geluk 1 keer in de maand 20 euro winst meeNee nu is het nog een een dure en leuke hobby...
Kwartje is wel de goede kant op gevallen gisteren lijkt het in elk geval... [Afbeelding]
Dank! En hoe lees ik die grafiek? Moeten tekort en overschot in balans zijn, anders bv regeltoestand 2?
Ik zie bv om 8:30 alleen een tekort staan maar in de avond gelijke tekorten en overschotten.
[ Voor 12% gewijzigd door Sportmind op 26-03-2026 13:04 ]
Regeltoestand 2 staat in de tabelvorm.Sportmind schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:03:
[...]
Dank! En hoe lees ik die grafiek? Moeten tekort en overschot in balans zijn, anders bv regeltoestand 2?
Ik zie bv om 8:30 alleen een tekort staan maar in de avond gelijke tekorten en overschotten.
Verrekenprijzen | TenneT
Ik denk dat hier wat zaken door elkaar lopen.Ronald schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:25:
[...]
Het ging in dit geval schijnbaar om een import activatie.
Al was de alamat van de Deye B20, dan had het nog niets uit gemaakt.
Bij 12kW komt er sowieso niet meer dan ca 17A (per fase) langs die alamat. (bij niet-off grid)
In elke niet-off grid installatie zou daarom een B20 prima volstaan.
De verwarring zit ws in dat schema / installatie waarbij er OOK nog een C25 meteen voor of na de HS zat. Nee dat heeft geen nut. En als, is het een pure gok welke eerst tript.
Ik denk dat het of toeval is, of druppeltje emmertje versleten, of dat de MID geen connectie met de Deye had en zo niet als loadbalancer heeft kunnen fungeren. Er is verbruik van bijv 4500W, laten we zeggen 19A en die komt dat niet uit de accu, de activatie start, er komt 17A bij. Als de Deye dat niet weet' (hence via de MID modbus meter) dan trekt de hoofdzekering in dit voorbeeld 36A. Dat gaat even goed, en daarna niet meer
edit:
Dat is op zich best prima na te kijken in solarman. External CT waarden zijn de MID meter.
:strip_exif()/f/image/canvBar0nTpY5wju4d5uiK54.png?f=user_large)
Als die buiten activaties om een hoge positieve waarde laat zien, dan trekt ie stroom uit het net. Als de Deye eroverheen gaat, dan ga je wellicht over de limiet.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 13:38 ]
Kan het niet zo'n ultra snel modulerend PID kacheltje zijn geweest? De Deye kan dat niet bijhouden en strompelt erachteraan.paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:23:
[...]
Ik denk dat hier wat zaken door elkaar lopen.
Het ging in dit geval schijnbaar om een import activatie.
Al was de alamat van de Deye B20, dan had het nog niets uit gemaakt.
Bij 12kW komt er sowieso niet meer dan ca 17A langs die alamat. (bij niet-off grid)
In elke niet-off grid installatie zou daarom een B20 prima volstaan.
De verwarring zit ws in dat schema / installatie waarbij er OOK nog een C25 meteen voor of na de HS zat. Nee dat heeft geen nut. En als, is het een pure gok welke eerst tript.
Ik denk dat het of toeval is, of druppeltje emmertje versleten, of dat de MID geen connectie met de Deye had en zo niet als loadbalancer heeft kunnen fungeren. Er is verbruik van bijv 4500W, laten we zeggen 19A en die komt dat niet uit de accu, de activatie start, er komt 17A bij. Als de Deye dat niet weet' (hence via de MID modbus meter) dan trekt de hoofdzekering in dit voorbeeld 36A. Dat gaat even goed, en daarna niet meer
edit:
Dat is op zich best prima na te kijken in solarman. External CT waarden zijn de MID meter.
[Afbeelding]
Als die buiten activaties om een hoge positieve waarde laat zien, dan trekt ie stroom uit het net. Als de Deye eroverheen gaat, dan ga je wellicht over de limiet.
Volgens mij gewoon een 2kW kacheltje die of uit of aan is...Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:30:
[...]
Kan het niet zo'n ultra snel modulerend PID kacheltje zijn geweest? De Deye kan dat niet bijhouden en strompelt erachteraan.
Een zekering gaat niet met enkele sec overbelasting. Naja, wel meer factor 4 natuurlijk, maar dat is hier niet aan de orde.Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:30:
[...]
Kan het niet zo'n ultra snel modulerend PID kacheltje zijn geweest? De Deye kan dat niet bijhouden en strompelt erachteraan.
Was de accu leeg op dat moment @zunrob ?
Want dan was het eigen verbruik 'sowieso' import op dat moment.
edit:
Ik vraag me meteen af of dat veel uitmaakt in het geval dat ze Deye niet meer weet wat "Zero export to CT" inhoudt als er geen connectie met de MID meter zou zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 13:41 ]
Kan je niet de grafiek in 1 minuut weergave opzoeken in het Balans Energie portaal? Het is toch wel een vreemd issue en hopelijk niet iets wat vaker gaat voorkomen.zunrob schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Volgens mij gewoon een 2kW kacheltje die of uit of aan is...
Waren het oude zekeringen? Of is het wel eens eerder gebeurd?
Ik heb geen toegang tot het portaal van mijn ouders. Lijkt in ieder geval de activatie om 2u vannacht geweest te zijn. Niet eerder voorgekomen.Wolly schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:41:
[...]
Kan je niet de grafiek in 1 minuut weergave opzoeken in het Balans Energie portaal? Het is toch wel een vreemd issue en hopelijk niet iets wat vaker gaat voorkomen.
Waren het oude zekeringen? Of is het wel eens eerder gebeurd?
Vandaag met het wisselvallige weer heeft de Deye het trouwens ook wel moeilijk om de export op nul te houden (export surplus staat uit ivm negatieve prijzen). Nu is het ook wel erg wisselvallig weer, maar inmiddels toch zo'n 0,7 kWh ongewenst geexporteerd sinds 10:00... Je ziet regelmatig een teruglevering van een paar duizend watt.
Wel richting de 100%jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:44:
Ik vind het ook wat tegenvallen hoor hoe snel de Deye reageert... En als je een verbruiker van 4 kW inschakelt, en je hebt al 4 kW over dezelfde fase lopen, dan zit je op 8 kW = ongeveer 34,78 ampere... Als de Deye dan binnen 5 seconden reageert, zou deze smeltzekering dit volgens mij best wel even vol kunnen houden. Maar niet minuten lang ...
Vandaag met het wisselvallige weer heeft de Deye het trouwens ook wel moeilijk om de export op nul te houden (export surplus staat uit ivm negatieve prijzen). Nu is het ook wel erg wisselvallig weer, maar inmiddels toch zo'n 0,7 kWh ongewenst geexporteerd sinds 10:00... Je ziet regelmatig een teruglevering van een paar duizend watt.
[Afbeelding]
Hier nog op 72% door laden EV gisteren
Kun je de export zelf uitzetten?jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:44:
Ik vind het ook wat tegenvallen hoor hoe snel de Deye reageert... En als je een verbruiker van 4 kW inschakelt, en je hebt al 4 kW over dezelfde fase lopen, dan zit je op 8 kW = ongeveer 34,78 ampere... Als de Deye dan binnen 5 seconden reageert, zou deze smeltzekering dit volgens mij best wel even vol kunnen houden. Maar niet minuten lang ...
[Afbeelding]
Die 4kW komt in eerste instantie uit de accu / Deye, en niet uit het net. De hoofdzekering krijgt als het goed is dan helemaal geen belasting.jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:44:
Vandaar dat ik me afvraag of er wel communicatie was. (en daarmee toch uit het net kwam)
Maar, is dat in jouw geval niet 'logisch' omdat je meer vermogen uit je PV haalt dan dat de Deye in de accu kan stoppenVandaag met het wisselvallige weer heeft de Deye het trouwens ook wel moeilijk om de export op nul te houden (export surplus staat uit ivm negatieve prijzen). Nu is het ook wel erg wisselvallig weer, maar inmiddels toch zo'n 0,7 kWh ongewenst geexporteerd sinds 10:00... Je ziet regelmatig een teruglevering van een paar duizend watt.
[Afbeelding]
De surplus moet ergens heen natuurlijk, dus exporteert ie. Kan me niet voorstellen dat het wenselijk is, als dat per 3 sec bijv bijstelt.
edit:
als je per se geen export wil, kun je dan niet beter zelf een vast vermogen instellen dat aan de veilige kant zit?
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 13:54 ]
De surplus wel... oftewel als je meer dan 12 kW produceert. Moduleert hij zichzelf terug, zie de rechte groene lijn van PV en de rechte gele lijn van de accu.
Uitzetten
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Export uitschakelen (bij productie > 12 kW) bij negatieve onbalans prijs
description: ""
triggers:
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
for:
hours: 0
minutes: 1
seconds: 10
below: input_number.production_stop_sell_price
conditions:
- condition: state
entity_id: switch.deye_12k_export_surplus
state:
- "on"
actions:
- action: switch.turn_off
metadata: {}
target:
entity_id:
- switch.deye_12k_export_surplus
data: {}
mode: single |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| alias: Export inschakelen overig vermogen bij meer dan 12 kW productie
description: ""
triggers:
- trigger: numeric_state
entity_id:
- sensor.tennet_onbalans_prijs_verkoop_sell
for:
hours: 0
minutes: 1
seconds: 10
above: input_number.production_stop_sell_price
conditions:
- condition: state
entity_id: switch.deye_12k_export_surplus
state:
- "off"
actions:
- action: switch.turn_on
metadata: {}
target:
entity_id:
- switch.deye_12k_export_surplus
data: {}
mode: single |
Als je export surplus uitschakelt, gaat ie het PV vermogen van de eigen aangesloten PV volgens mij reduceren ja.
Ik heb ook PV op de Deye, dat kan hij prima verminderen. En dat gaat ook goed, zie de rechte lijnen. Als ik een verbruiker inschakel, gaat de Deye ook meer produceren zodat de overblijvende opwek rond de max is wat de batterij kan opnemen. Werkt best tof hoorpaQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:49:
[...]
Maar, is dat in jouw geval niet 'logisch' omdat je meer vermogen uit je PV haalt dan dat de Deye in de accu kan stoppen
De surplus moet ergens heen natuurlijk, dus exporteert ie. Kan me niet voorstellen dat het wenselijk is, als dat per 3 sec bijv bijstelt.
edit:
als je per se geen export wil, kun je dan niet beter zelf een vast vermogen instellen dat aan de veilige kant zit?
Ik vind het best keurig werken eerlijk gezegd.jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:54:
[...]
Ik heb ook PV op de Deye, dat kan hij prima verminderen. En dat gaat ook goed, zie de rechte lijnen. Als ik een verbruiker inschakel, gaat de Deye ook meer produceren zodat de overblijvende opwek rond de max is wat de batterij kan opnemen. Werkt best tof hoor
Als ik mijn SE uitschakel bijv, of mijn vorige Growatts, ging dat ook niet van *hak* zo nu heb je 1200 minder, maar dat reguleerde langzaam terug. Zelfde bij inschakelen, dat toert ook op.
Klopt, werkt inderdaad mooi. Had hem ook meer gepost om aan te geven dat de Deye niet altijd instant reageert, dus meer dat je ondanks de loadbalancing nog wel moet uitkijken wat je voor de rest op je aansluiting doetpaQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:56:
[...]
Ik vind het best keurig werken eerlijk gezegd.
Als ik mijn SE uitschakel bijv, of mijn vorige Growatts, ging dat ook niet van *hak* zo nu heb je 1200 minder, maar dat reguleerde langzaam terug. Zelfde bij inschakelen, dat toert ook op.
Wat dat betreft ben ik nog wel een beetje bang als straks mijn export CAP naar 16 kW gaat, en de Deye met een wolk lekker 12 kW aan het terugleveren is wat er gebeurd als die wolk weg is... De SolarEdge kan max 5 kW leveren, en Enphase ook zo ongeveer 5 kW... 22 kW totaal, hopelijk schroeft de Deye het snel genoeg terug... Voorheen met de GoodWe 10K nooit problemen gehad, dus hopelijk geeft die 2 kW extra geen problemen..
Dat stukje van mijn reply op je had ik nog aangepast.jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Klopt, werkt inderdaad mooi. Had hem ook meer gepost om aan te geven dat de Deye niet altijd instant reageert, dus meer dat je ondanks de loadbalancing nog wel moet uitkijken wat je voor de rest op je aansluiting doet
In essentie, is er in rust (geen activaties, geen overschot, geen lege of volle accu) nooit belasting op de hoofdzekering. Er is simpelweg geen verkeer op dat tracé.
Dus ook al zou er dan een kacheltje van 2 of 3kW aan staan; dat komt uit de accu en niet uit het NET.
edit:
Zelfs 'andersom', dus bijv er is een activatie import, 3 x 17A + huisverbruik, en je zet er dan 3kW bij aan, dan gaat dat vermogen eerst naar die verbruiker, en daarna zal de import pas worden verhoogd.
[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 26-03-2026 14:15 ]
Ik zal het nog eens gaan testen hier met een straalkacheltje, maar volgens mij werkt het andersom. De Deye heeft een max import van 16.000. Zet je tijdens een import activatie extra verbruikers aan, dan zal de net aansluiting eerst omhoog gaan, b.v. naar 17.000 bij een verbruiker van 5 kW. Dat meet de Deye via de Eastron en daarna zal de Deye afgifte naar de batterij met 1 kW verlagen, en gaat je aansluiting naar het net weer netjes naar 16 kW.paQ schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:13:
[...]
Dat stukje van mijn reply op je had ik nog aangepast.
In essentie, is er in rust (geen activaties, geen overschot, geen lege of volle accu) nooit belasting op de hoofdzekering. Er is simpelweg geen verkeer op dat tracé.
Dus ook al zou er dan een kacheltje van 2 of 3kW aan staan; dat komt uit de accu en niet uit het NET.
edit:
Zelfs 'andersom', dus bijv er is een activatie import, 3 x 17A + huisverbruik, en je zet er dan 3kW bij aan, dan gaat dat vermogen eerst naar die verbruiker, en daarna zal de import pas worden verhoogd.
Dat zou ook kunnen.jeeedeee schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 14:26:
[...]
Ik zal het nog eens gaan testen hier met een straalkacheltje, maar volgens mij werkt het andersom. De Deye heeft een max import van 16.000. Zet je tijdens een import activatie extra verbruikers aan, dan zal de net aansluiting eerst omhoog gaan, b.v. naar 17.000 bij een verbruiker van 5 kW. Dat meet de Deye via de Eastron en daarna zal de Deye afgifte naar de batterij met 1 kW verlagen, en gaat je aansluiting naar het net weer netjes naar 16 kW.
Either way kan een hoofdzekering daar niet even van doorbranden.
:strip_exif()/f/image/nnm3gGTDy4dEcC0dOaJ1aIPj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ubhWaYUhzkvwkl2V2QXnqKq7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ARhZ7YdWmCIeswdGDnPyHi88.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ieKqwUMy9WSv5l1tx0aFP83b.jpg?f=fotoalbum_large)