Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

India Sierra schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:39:
[...]

Hm, misschien dat die ATS setup anders is want voor zo ver ik het begrijp lijkt de ATS Grid / Backup andersom te zijn.

Bij mij (alleen offgrid kast);

grid -> hoofdschakelaar -> kWh meter -> split naar ingang 1 GRID op ATS + naar ingang GRID Deye via schakelaar.

Op ingang 2 van ATS zit GEN/LOAD van Deye (wss Load maar niet bevestigd, komt uit GEN gat van Deye iig).

Bij @epicfailguy23 grid -> hoofdschakelaar -> kWh meter -> split naar ingang B (backup) op ATS + naar schakelaar.
Op ingang A (grid) zit GEN/LOAD van Deye.

Ofwel bypass is bij mij de default terwijl dat bij de installatie van @epicfailguy23 juist de fallback is?
Zit het dan bij mij verkeerdom of snap ik het gewoon niet :)
Lastig te zien...

Maar.... het feit dat bij iedereen de switch in het kastje duidelijk wordt gelabeld naar iets als "A =actief / B=bypass" en bij jou slechts (en dus helemaal fout) label "ATS", doet me twijfelen aan de installateur...

Welk team?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:51
Zou er nog getest worden? Ik zie nu heel ander import gedrag dan voorheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCanIoeBwi3mYgZeH4qG7vJVDPo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4PshEh4hw8th5pD4N8k2JxgD.png?f=fotoalbum_large

Edit: zo te zien wordt de SOC naar 36% gebracht.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 14-04-2026 00:21 ]

• dof
  • Nu online

dof

Nu ik toch aan het posten ben, nog een BTW vraagje :P

'k Heb de BTW terugvraag actie (van de installatie) nog niet gestart omdat ik nog steeds niet snap hoe ik de belastinginspecteur moet uitleggen (mocht ie geïnteresseerd mij aan de telefoon vragen) hoe de omzet als bedrijf in elkaar steekt en verdeeld wordt tussen bedrijf en prive. Ik volg de BTW discussies een beetje maar zoek nog het Jip en Janneke verhaal.

En ik uberhaupt niet durf te zeggen wat ik nu ga betalen voor de stroom (over zeg jaar 2026) met zoveel vragen en onzekerheden.

Zit er dus aan te denken om het BTW verhaal maar uit te stellen tot eind van het jaar. Of er helemaal van af te zien (niks terugvragen, niks opgeven).

Ik heb al een (nul euro) omzet KVK bedrijf (geen KOR) en geef braaf elk kwartaal op dat ik geen omzet heb.

Ben ik nu in overtreding - vanuit BD gezien - als ik het uitstel tot eind van het jaar? Of zwaar in overtreding als ik helemaal niks terugvraag & geen omzet opgeef?

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-04 00:39

India Sierra

Inspiratiebron Picobello BV

dof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:02:
[...]

Lastig te zien...

Maar.... het feit dat bij iedereen de switch in het kastje duidelijk wordt gelabeld naar iets als "A =actief / B=bypass" en bij jou slechts (en dus helemaal fout) label "ATS", doet me twijfelen aan de installateur...

Welk team?
Aqsa elektra. Afwerking is verder netjes imho maar vgm was er idd verwarring over de ATS.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

India Sierra schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:38:
[...]

Aqsa elektra. Afwerking is verder netjes imho maar vgm was er idd verwarring over de ATS.
Het lijkt goed te zitten, je kan misschien iets denken van de 63A schakelaar waar 6mm2 draad in zit maar die werkt alleen als lastscheider.
Niet zeker is (tot je de Deye onder het deksel bekijkt) of de kabel op LOAD zit en niet de GEN al zullen ze daar wel een instructie voor hebben als het geen ploeg van Beter Stroom was.
Vreemd trouwens dat ze de ATS niet alsnog hebben getest als in kijken of er spanning is met stand 2, aan de andere kant willen ze natuurlijk geen (extra) schade aan je groepenkast en apparatuur mocht het toch niet goed zitten (ik zou na dit geknetter ook niet meer zo zeker zijn).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:34
dof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:22:

'k Heb de BTW terugvraag actie (van de installatie) nog niet gestart omdat ik nog steeds niet snap hoe ik de belastinginspecteur moet uitleggen (mocht ie geïnteresseerd mij aan de telefoon vragen) hoe de omzet als bedrijf in elkaar steekt en verdeeld wordt tussen bedrijf en prive. Ik volg de BTW discussies een beetje maar zoek nog het Jip en Janneke verhaal.

En ik uberhaupt niet durf te zeggen wat ik nu ga betalen voor de stroom (over zeg jaar 2026) met zoveel vragen en onzekerheden.

Zit er dus aan te denken om het BTW verhaal maar uit te stellen tot eind van het jaar. Of er helemaal van af te zien (niks terugvragen, niks opgeven).

Ik heb al een (nul euro) omzet KVK bedrijf (geen KOR) en geef braaf elk kwartaal op dat ik geen omzet heb.

Ben ik nu in overtreding - vanuit BD gezien - als ik het uitstel tot eind van het jaar? Of zwaar in overtreding als ik helemaal niks terugvraag & geen omzet opgeef?
Als je niks terugvraagt en geen omzet opgeeft zeg je toch gewoon dat je batterij prive gekocht is.

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:33
Wolly schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:28:
[...]

Is het wel een update en niet gewoon een setting die ze wijzigen in het BMS?
Vorige week is men bij mij ook langs geweest hiervoor. Het is geen update maar een configuratie wijziging. Er is een batch batterijen uitgeleverd die niet de juiste settings hebben mee gekregen waardoor deze bezem actie nodig is. Het EMS SoC % komt bij mij nu veel beter overeen met het gemiddelde van de BMS SoC %. Eerder viel ik nog wel eens van 30 of 20% naar 0% wat als gevolg had dat ik in ongunstige tijdstippen moest laden.
Ik had al lange kabels dus ook is de mijne nu diagonaal aangesloten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

PisPix schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:30:
[...]

Vorige week is men bij mij ook langs geweest hiervoor. Het is geen update maar een configuratie wijziging. Er is een batch batterijen uitgeleverd die niet de juiste settings hebben mee gekregen waardoor deze bezem actie nodig is. Het EMS SoC % komt bij mij nu veel beter overeen met het gemiddelde van de BMS SoC %. Eerder viel ik nog wel eens van 30 of 20% naar 0% wat als gevolg had dat ik in ongunstige tijdstippen moest laden.
Ik had al lange kabels dus ook is de mijne nu diagonaal aangesloten.
Dan is t dus mogelijk ook bij mij. Gezien ik die aan/uit-knop op voorkant ook heb, en de 20% naar 5% issue eerder ook gehad heb, maar al weken niet meer omdat de SOC hoger gehouden wordt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 00:22:

Heb je al startende (btw) ondernemer aangevraagd? Zo ja, dan krijg je al elk kwartaal of jaar je btw aangifte die je moet invullen. Verder heb je tot 6 maanden na het jaar van aanschaf.
Btw terugvragen bij belast gebruik voor de stroomhandel
Voor de btw-teruggaaf van de aanschaf en installatie van uw thuisbatterij gelden de normale btw-regels. Rekent u de batterij geheel tot uw bedrijfsvermogen? Dan kunt u de btw op aanschaf en installatie volledig terugvragen. Doe dit zo snel mogelijk. Of in elk geval binnen 6 maanden na het jaar waarin u de thuisbatterij hebt gekocht.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik zat in de KOR voor mijn eerste set zonnepanelen uit 2018, en mijn vrouw voor de 2e set uit 2022.

Ik ben er ten onrechte vanuit gegaan dat ik er vanzelf uit zou gaan na 4 jaar.

Dit is dus niet het geval, en nu kan ik mijn BTW niet terug vragen? Ik laat het zitten denk ik.

Edit: zonde, import van 11 cent bij 25% terwijl hij makkelijk vol komt met de zon vandaag. Nou ja.

[ Voor 15% gewijzigd door Moby op 14-04-2026 09:11 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-04 19:16
Moby schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:08:
Ik zat in de KOR voor mijn eerste set zonnepanelen uit 2018, en mijn vrouw voor de 2e set uit 2022. Ik ben er ten onrechte vanuit gegaan dat ik er vanzelf uit zou gaan na 4 jaar.

Dit is dus niet het geval, en nu kan ik mijn BTW niet terug vragen? Ik laat het zitten denk ik
Hier bijna identiek.
Ik zit op de eerste set panelen (wat helaas is afgekeurd, met terugwerkende kracht, boven de 15k investering...), maar wel in de KOR (accountant is namens aantal klanten naar de belastingdienst geweest....... mocht niet baten, wet ging per 2020 in, ik had in 2019 gekocht. Besluit was genomen om dit met terugwerkende kracht door te voeren :( Heeft mij 4k gekost).
Mijn vriendin op de 2e set.
De 2e set heeft nog 1 jaar te gaan in de KOR.
Energy contract staat op naam van mijn vriendin, voor KOR op de BE installatie moet deze weer op mijn naam, immers ik ben "vrij".
Echter kan dit niet, immers de 2e set is nog niet afgerond....

Indien doorzetten, in negatieve zin, is dat terugbetalen van btw 2e set.......

Ik heb het ook laten zitten. Te veel werk, sores en etc.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Weer iets waarin we redelijk overeen komen met elkaar. Maar dat is extra zuur ja dat je met 1 project van de 3 succes hebt.

Gelukje is dat ik bij de eerste batch zat, en dus de laagste prijs heb betaald. Werk had ook nog een potje wat je op mag maken aan verduurzaming, en die is ook goedgekeurd zonder vragen.

Edit: weer een beste EPEX day ahead voor vandaag met 28 cent.

[ Voor 9% gewijzigd door Moby op 14-04-2026 09:27 ]

• blue eyes
Vanmorgen had er best geexporteerd mogen worden, hogere prijzen dan gisteren, maar de SOC was 30% oid.
Er zit dan nog wel 24 kWh in :D
Gisteren ook, ik zag regelmatig prijzen van 14 cent en hoger. Maar heb niet elke minuut gekeken ;)

Ik neem aan, gezien de update van Don / BE, dat hier nu aan gewerkt wordt :)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
Nu nog wat hogere tarieven en al wel teruglevering, gelukkig ook al volop productie, dus de batterij gaat niet veel lager dan 38%.

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

jeeedeee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 10:25:
Nu nog wat hogere tarieven en al wel teruglevering, gelukkig ook al volop productie, dus de batterij gaat niet veel lager dan 38%.
Jij levert al terug bij 38% en deze redelijke tarieven? Opvallend.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-04 17:01
Moby schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:07:
[...]

Jij levert al terug bij 38% en deze redelijke tarieven? Opvallend.
Er valt inderdaad geen peil op te trekken op dit moment. Hier ook terug leveren met 37% SOC. Het is jammer want ik ben op dit moment aan het twijfelen over de aanschaf van een extra module. Met het huidig BMS systeem heeft het niet veel nut maar wellicht na optimalisaties wel.

Hoe denken jullie over de aanschaf van een extra module? Ik wek nu ongeveer 65 KwH per dag op.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• zunrob
Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:31:
[...]

Er valt inderdaad geen peil op te trekken op dit moment. Hier ook terug leveren met 37% SOC. Het is jammer want ik ben op dit moment aan het twijfelen over de aanschaf van een extra module. Met het huidig BMS systeem heeft het niet veel nut maar wellicht na optimalisaties wel.

Hoe denken jullie over de aanschaf van een extra module? Ik wek nu ongeveer 65 KwH per dag op.
Laat zich niet echt doorrekenen. Hier ongeveer evenveel opwek en een 4e module.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:08
[...]

Je kunt het ook andersom beargumenteren: Even los van tvt, als je puur kijkt naar de werking met de huidige niet geoptimaliseerde situatie. Is ongeveer gevoelsmatig 45-60% SOC range die vaak je helemaal voor jezelf hebt (los van extreme prijzen). Daar onder heb je snel import, daarboven ga je al snel exporteren in de avond piekuren. Dus als je import en export wilt vermijden moet je de absolute kWh van die middelste 15% SOC van je systeem verhogen en moet je dus extreem veel modules nemen :$

Dus ik zou zeggen, extreem veel modules heeft nu meer nut, na optimalisaties niet meer (hopelijk) O-)

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:06
[...]

Zelf zit ik ook te twijfelen over een additionele module. Zelfs zonder BTW voordeel (ik zit immers nu in de KOR) is het een prima prijs voor een extra module.

Echter, het probleem is, zoals je zelf ook aangeeft, dat we nu geen enkele weet hebben hoe het gedrag eruit gaat zien met aFRR actief. Het werkt nu op basis van thresholds en vooral je eigen zonnestroom kwijt kunnen. Momenteel red ik het om mijn zonnestroom volledig op te slaan zonder dat ik tegen een limiet aanloop omdat ik ook genoeg verbruikers in huis heb. In de zomer zal ik vaker “vol” zitten en zeker nu ik eind april nog eens 3600 Wp additioneel op dak (noord) ga leggen.

Dus in de zomer meer ruimte hebben om je zonnestroom kwijt te kunnen zal in mijn geval zeker helpen. Maar alleen zonnestroom kwijt kunnen in de zomer en verkopen voor “hogere” prijzen is niet echt lucratief of usecase waardig op dit moment.

Maar straks zitten we met aFRR verkeer. Ik verwacht dat de batterij daardoor veel vaker activeert waardoor er ook veel meer volume door de batterij zal gaan. Maar hoeveel precies is totaal onbekend.

Mijn plan is dan ook te wachten tot aFRR actief is, de zomer heeft plaatsgevonden en te zien

A. Hoe de opbrengsten van aFRR zullen zijn

B. Hoeveel keer ik daadwerkelijk “vol” heb gezeten

En op basis hiervan een business case te maken of een additionele accu(s) loont. Zo ja, dan is het een done deal, zo nee dan houdt het snel op. Overigens loont meer accu’s uiteraard maar tot een bepaalde hoeveelheid. De omvormer is daarna de limiterende factor om nog veel toegevoegde waarde te hebben. Opslag is leuk, maar je moet het ook kwijt kunnen van/naar grid in beperkte tijdsloten.

http://luxeofzuinig.blogspot.com/

• jeeedeee
@Tasteless dat is erg afhankelijk van je persoonlijke situatie. Ik heb hier veel PV(25 kWp) maar mijn auto staat ook redelijk vaak thuis, dus die kan ik overdag opladen. En ik heb een zwembad met een warmtepomp met een continu verbruik van 2,5 kW). Dus gekozen voor 3 modules, omdat ik dan per dag voldoende kan opslaan voor nachtverbruik. En ook voldoende als je in de ochtend even naar de bouwmarkt/hockeyveld bent, om dan in de middag op volle bak continue door te kunnen laden zonder grid afname.

Ga je elke dag weg met je auto, is een extra module wellicht meer interessant, omdat je dan meer ruimte hebt om je eigen energie te gebruiken. Ook vind ik omdat ik zoveel panelen heb, het ook niet zo erg om als ik het niet nodig heb, en de prijzen zijn te laag een keer wat minder op te wekken.

BE heeft wel aangegeven dat indien je vol zit, je niet mee kan doen met AFFr, en daarom misschien de opbrengsten minder worden. Als rondom mij heen straks positieve resultaten worden geboekt, en bij mij niet omdat bij mij de accu's vol zitten, kan ik ervoor kiezen om PV uit te schakelen bij b.v. 80%.

Dus ja erg persoonlijk om extra modules af te nemen... Als aFFR zich bewijst, ga ik met die opbrengst t.z.t. wel een extra module kopen heb ik vorig jaar besloten.

• blue eyes
Ik heb 5 modules, opwek vandaag gaat matchen met de max capaciteit.
Echter, is er altijd verbruik, opwek van 80-90 is dan prima.

MITS de accu leeg komt voordat de nieuwe lading komt.

12 kWh is de max van de accu. Elke dag 90% van de accu exporteren is aardig wat uren draaien....
Met het huidige systeem inrichting is dit niet in place.

De ongeveer limiet van 30% is voor iemand met veel accus anders.......... Van mij mag dit naar een vast kWh ipv een percentage.
30% , dan heb ik nog 24 kWh in de accu, kan je prima nog 10-15 in de verkoop doen.

Key is de PV. Kan je panelen wel of niet afschalen........

Zie hierboven. EV is hier ook key.
Het is wat rustig met het werk, dus maar 3 dagen laden, de anderen 4 dagen dus niet, dus overschot....kan.

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 11:57 ]

• Tasteless
@jeeedeee : Een redelijk vergelijkbare situatie: 1 EV en 3 warmtepompen, waarvan 1 voor het zwembad. We rijden helaas niet zoveel, dus er kan beperkt opgewekte energie in de EV worden opgeslagen.

Een extra module later aanschaffen wordt mogelijk lastig in verband met de btw-teruggave. Ik zou die nu nog kunnen meenemen. BE gaf overigens aan dat de offerte die ik heb ontvangen voor één module in de toekomst kan veranderen, maar dat het verstandig kan zijn om deze maand nog even af te wachten vanwege geplande updates.

Nu ook weer prijzen van 14cent voor invoeden bij mijn 51% SOC en denk denk ik verkopen !!!!

[ Voor 9% gewijzigd door Tasteless op 14-04-2026 12:19 ]

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 48kWh balans batterij🔋

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:48
ja...... dat kun je......

De meest eenvoudige oplossing is een PV power taper doen in HA: 8kw bij 70%, 5kw bij 75%, 3kw bij 80% SoC, 1kw bij 85% SoC. Evt nog 2% deadband instellen.

Met een gemiddelde load van 1kw ga je dan in 35 min van 70 naar 75, in een uurtje van 75 naar 80, en bij 80 blijf je dan hangen. Hang je de auto lader eraan, dan wordt er effectief eerst een half uur vooral uit de accu geladen. Valt te bypassen met een override in te stellen: EV charging = pvpower 13000w.

Daarnaast is een stukje complexere automatisering nodig voor alle mensen met een EV. Balans kan jullie daar niet in voorzien. Je kunt in theorie zoiets zelf schrijven, maar ik geloof dat de EMHASS plugin wel kan helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door scoobs op 14-04-2026 12:26 ]

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 08:23
Anderen met onderneming & KOR die al IB aangifte gedaan hebben? Ik ben aangifte aan het doen en werd door Claude (AI) getipt op de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Dat is met 28% × €6.411,79 toch een flinke reductie van het winst/verlies saldo en dus de inkomstenbelasting; als ik het goed begrijp.

• blue eyes
Daar denk ik ook aan idd. Heb net uitgevogeld hoe de SMA dynamisch aan te passen.

Nu de voorwaarden invullen, de triggers......... Complex!

Ik ben begonnen met het verzamelen, en de "knoppen" om te reduceren zijn aangemaakt en werkt. Automations is de volgende stap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHHZN9Q3vpAPoGJs3SLYTVLJCzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4DgU1k2mRjuZfWb5IcOrjznZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 13:08 ]

• jeeedeee
Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 12:11:
@jeeedeee : Een redelijk vergelijkbare situatie: 1 EV en 3 warmtepompen, waarvan 1 voor het zwembad. We rijden helaas niet zoveel, dus er kan beperkt opgewekte energie in de EV worden opgeslagen.

Een extra module later aanschaffen wordt mogelijk lastig in verband met de btw-teruggave. Ik zou die nu nog kunnen meenemen. BE gaf overigens aan dat de offerte die ik heb ontvangen voor één module in de toekomst kan veranderen, maar dat het verstandig kan zijn om deze maand nog even af te wachten vanwege geplande updates.

Nu ook weer prijzen van 14cent voor invoeden bij mijn 51% SOC en denk denk ik verkopen !!!!
Invoeden?, weet je zeker dat je niet aan het exporteren bent? Hier al continue aan het dumpen naar het net vandaag... Zelfs tussen de activaties door, omdat export surplus nog aan staat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px1TuP1rDpm-hO1aUqw3SWMCxx0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G5KTLyScDAtguqhbP4HYIOYc.png?f=fotoalbum_large

Denk niet dat ik vandaag wat zou hebben gehad aan een extra accupakket... Zowel mijn vrouw als ik waren al in de KOR, en ik had geen zin in gedoe, dus gekozen om geen BTW terug te vragen...

• blue eyes
nu met 12000 watt continue export, slechts op 50% SOC...... tegen 6 cent....... Zonde lol :D

[ Voor 25% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 13:29 ]

• Dbm12
blue eyes schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:25:
nu met 12000 watt continue export, slechts op 50% SOC...... tegen 6 cent....... Zonde lol :D
Ja dat viel mij ook op inderdaad…. Ik blijf hangen rond de 50% terwijl ik nu liever heb dat hij even doorlaad tot vanavond en de prijzen een stuk hoger zullen liggen…. Ja i know, nowcasten en logica daarop is niet nu van toepassing, maar het blijft zonde om te zien.

• bart997
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-04 17:17
Hier net de netwerkabel ontkoppeld. Vanavond hoge EPEX prijzen. Ik weet het, het is geen garantie, maar de kans is toch aanzienlijk dat ik dan kan verkopen tegen hogere prijzen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
bart997 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:
[...]

Hier net de netwerkabel ontkoppeld. Vanavond hoge EPEX prijzen. Ik weet het, het is geen garantie, maar de kans is toch aanzienlijk dat ik dan kan verkopen tegen hogere prijzen.
Dat mag niet maar ik begrijp het wel :+

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:32

Jerra

Beunhaas in wording

Och arme, zonde is het, maar je zou je er maar zo druk om maken dat je de stekker eruit trekt tegen de contractvoorwaarden in.

*insert Keep-Calm-memes*

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:48
Kijk, automatiseren snap ik: je steekt er maar 1x moeite in dan. Maar om voor vrij letterlijk 2 euro dit soort draconische maatregelen te nemen.

• enes92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-04 19:35
denk dat BE alles op 50% wil houden, zo hebben we voor tennet 24kwh beschikbaar voor het laden en ontladen, had zelf ook liever dat dit 75% was

• blue eyes
enes92 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:00:
[...]

denk dat BE alles op 50% wil houden, zo hebben we voor tennet 24kwh beschikbaar voor het laden en ontladen, had zelf ook liever dat dit 75% was
Is ook een argument!

Ik wacht ook rustig af hoor, wetende van de testen en wetende van de extra effort die er wordt ingestoken door BE nu.

Discussie doe ik wel als alles helder is, ze hebben tijd nodig.

Ik doel dan oa op het feit dat ik 2 extra modules heb gekocht, om hiermee 90% van de dagen af te vangen, in samenspraak, op advies zo gedaan. Dat is nu niet het geval, maar zie boven, even afwachten nu.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:21
Ik zie nu een export van ongeveer 5kW, gestart om 15:15. Er gaat nog een deel van mijn PV de accu in. Zou dit een vervolg op de test zijn?

• Dbm12
deejeebv schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:26:
Ik zie nu een export van ongeveer 5kW, gestart om 15:15. Er gaat nog een deel van mijn PV de accu in. Zou dit een vervolg op de test zijn?
Jup, same here. Denk dat het onderdeel van de test is ja.

• jeeedeee
Dbm12 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:28:
[...]

Jup, same here. Denk dat het onderdeel van de test is ja.
Grappig, ik mag met een SoC van 78% met 10 kW terugleveren :P

• blue eyes
Hier ook. 4 kW de EV in en 5kW direct naar het netwerk, visueel niet langs de accu (HA visual). Of dat echt zo is?
SOC 58% .

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 15:31 ]

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

15 minuten met 11kW exporteren. Zo hou ik de zon niet eens bij.

• deejeebv
En nu een import met 4 kW, meer kan niet vanweg de PV.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04:58
jeeedeee schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:12:
[...]

Invoeden?, weet je zeker dat je niet aan het exporteren bent?
Invoeden en exporteren is hetzelfde toch?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
deejeebv schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:39:
En nu een import met 4 kW, meer kan niet vanweg de PV.
Het is maar goed dat dit het testen van BE is :D . Dat zou heeeeel veel reacties geven ;)

Net verkocht voor 6 cent, nu aan het inkopen tegen 30 cent :D lol

[ Voor 8% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 15:57 ]

• Tasteless
paQ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:51:
[...]

Invoeden en exporteren is hetzelfde toch?
In mijn optiek wel. Daar tegenover staat afnemen of importeren.

Hebben mensen ook last van het feit dat de laaste 10% SOC van de batterij enorm snel gaat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTa6JQ8fpFPvz7PQN8tS-TmDKEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/etWHWGXOzVAR4WJzA3SQyu8g.png?f=fotoalbum_large

• paQ
Tasteless schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
[...]

In mijn optiek wel. Daar tegenover staat afnemen of importeren.

Hebben mensen ook last van het feit dat de laaste 10% SOC van de batterij enorm snel gaat?
[Afbeelding]
Dat hoort bij de laadcurve van dit type cellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XtqpT3M3k9wo87Df2Yz5LYRaX0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z055ueCx6BVgP8UQSr1DmJUn.png?f=fotoalbum_large

Ergens onder de 15% spiegelt dat.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 14-04-2026 16:15 ]

• zunrob
Mijn batterij bereikt zojuist (vanaf 88 procent) binnen paar minuten de 95%. Nu zie ik in Solarman onder de parameter Battery Alarm 'Probleem' staan.

Ik verwacht dat dit mogelijk te maken heeft met het balanceren. Als ik terug kijk in de geschiedenis is dit voor het eerst begin april opgetreden.

Aangezien ik denk dat er meer mensen nu aan het balanceren zijn/boven de 95 procent zitten: zien jullie dit alarm ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mx20U6cuaDVN6eDtkgmukNyhNkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKCP8zQ4IrDAgyivJgQRkIFE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vil-VNYJ8nNa3LcrWT-bBlBwLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eG7C6rRcRgccHslU07b9hUVW.jpg?f=fotoalbum_large
@Tasteless, hier ook zo snel. Waarschijnlijk daarom ook de alarm melding? Echter ben ik nog nooit tot 100% gekomen.

[ Voor 52% gewijzigd door zunrob op 14-04-2026 17:39 ]

• paQ
OVP (over Voltage Protection)
Zou de betreffende BMS ook aan moeten geven bij bms info. Of dat de telling OVP 1 hoger is geworden.

• blue eyes
Ik heb DE truc gevonden!

Elke keer als ik mijn eigen verbaas dat er geen export is, en ik wil gaan typen, begint de export :D :D

Benieuwd wat dit allemaal voor testen zijn, het gedrag is niet in lijn met reguliere laden en ontladen zoals wij die kennen.
Dit gedrag, dit moeten wel testen zijn van BE, Tennet ?

[ Voor 6% gewijzigd door blue eyes op 14-04-2026 18:47 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

dof schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:08:
Om weer even positief te zijn :)

Vanmiddag hebben de balans stroom jongens de bms'en van de accu's geüpdate,

[Afbeelding]

en en passent ook de diagonale aansluiting gedaan die ik al van plan was, maar nog even had uitgesteld. Top _/-\o_
[Afbeelding]

BTW. Na de update is versienummer gewoon hetzelfde gebleven (# 20666-5.01) ; de aanpassing betreft een verder/beter bereik van de uitersten van de accu volgens de uitleg die ik kreeg.
Namen ze hiervoor zelf contact met jou op of heb jij dit gedaan?
Ik heb accu's uit dezelfde serie

Van klussen krijg je grijze haren

• dof
  • Nu online

dof

fenrir schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:58:
[...]

Namen ze hiervoor zelf contact met jou op of heb jij dit gedaan?
Ik heb accu's uit dezelfde serie
Ja, ze namen zelf contact op.

Overigens had ik niet de verschijnselen die anderen meldden.

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:03

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

paQ schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:08:
[...]

Dat hoort bij de laadcurve van dit type cellen.

[Afbeelding]

Ergens onder de 15% spiegelt dat.
Zodra de batterij vol wordt stijgt de spanning heel snel. Als de batterij goed gekalibreerd is leidt dit niet in een sprong in de SOC. Zie je die sprong wel dan merkt de batterij dus dat het de SOC fout geschat had en reset snel richting de 100%. SOC bepalen aan de hand van batterij spanning alleen is niet te doen omdat de spanning curve veel te vlak is. Uitzondering is het gebied helemaal aan de onder en bovenkant van de SOC. Ik verwacht dus dat die sprongen in SOC gaan afnemen.

[ Voor 4% gewijzigd door xah5kiDe op 14-04-2026 23:20 ]

Theo

• paQ
xah5kiDe schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:18:
[...]

Zodra de batterij vol wordt stijgt de spanning heel snel. Als de batterij goed gekalibreerd is leidt dit niet in een sprong in de SOC. Zie je die sprong wel dan merkt de batterij dus dat het de SOC fout geschat had en reset snel richting de 100%. SOC bepalen aan de hand van batterij spanning alleen is niet te doen omdat de spanning curve veel te vlak is. Uitzondering is het gebied helemaal aan de onder en bovenkant van de SOC. Ik verwacht dus dat die sprongen in SOC gaan afnemen.
Als hij een paar keer heen en weer leeg en vol is geweest wordt de telling steeds accurater ja, en zal de sprong kleiner worden. Minder rigoureus iig.

• blue eyes
Use cases voor BE. In het kader van de laatste communicatie :) . Wellicht dat dit bijdraagt aan het vernuft dat jullie aan het bouwen zijn.

Inkopen tegen 25 cent all in....?? (10 cent kaal alleen als er genoeg wordt geexporteerd over heel 2026).
Dit terwijl de accu SOC 35% bedraagt (28 kWh), ik verwacht vandaag 70 kWh aan zon opbrengst. Tegen deze prijs inkopen lijkt mij handel technisch raar, laden voor gebruik lijkt mij ook niet van toepassing.
Vanochtend prijzen van 16 cent, met 30% SOC toen, van de 80 kWh, had er prima verkocht kunnen worden :)

Ja - ik weet dat we nog in het oude systeem zitten, geen klacht, maar input voor use cases!

[ Voor 30% gewijzigd door blue eyes op 15-04-2026 08:14 ]

• willem9503
  • Registratie: December 2006
Nou, ze waren bij mij om 8u aan de deur en nu druk bezig met installatie.
Zal mijn ervaringen na vandaag gaan delen.

• jeeedeee
blue eyes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:11:
Use cases voor BE. In het kader van de laatste communicatie :) . Wellicht dat dit bijdraagt aan het vernuft dat jullie aan het bouwen zijn.

Inkopen tegen 25 cent all in....?? (10 cent kaal alleen als er genoeg wordt geexporteerd over heel 2026).
Dit terwijl de accu SOC 35% bedraagt (28 kWh), ik verwacht vandaag 70 kWh aan zon opbrengst. Tegen deze prijs inkopen lijkt mij handel technisch raar, laden voor gebruik lijkt mij ook niet van toepassing.
Vanochtend prijzen van 16 cent, met 30% SOC toen, van de 80 kWh, had er prima verkocht kunnen worden :)

Ja - ik weet dat we nog in het oude systeem zitten, geen klacht, maar input voor use cases!
Klopt, wat mij betreft verkopen voor die prijs en inhoud van de accu! Vandaag weer even puzzelen wanneer ik de auto aan de lader ga doen, gezien de prijzen vanavond zou ik graag met een volle BE accu eindigen... Gisteren wel blij met de exports in de morgen geweest, uiteindelijk een max SoC van 85% gezien, en in totaal toch 40 kWh kunnen terugleveren, waarmee we de belasting van januari weer kunnen salderen.

• Dbm12
Even een totaal ander vraagje waar jullie vast al een oplossing voor hebben. Ik zie dat de Total Battery Charge en Total battery discharge af en toe updates naar 0 doen waardoor het energieoverzicht in HA denkt dat er een piek verbruik/ontlading is geweest van het totaal. Ik had daarom besloten de dagelijkse variant te gebruiken, maar ook deze heeft helaas hier random last van.

Hoe hebben jullie dit goed opgelost? Ik dacht al om een nieuwe sensor te maken die de outliers negeert, maar voordat ik zelf ga stoeien wellicht handig om even hier te vragen of iemand al een yaml heeft voor de solarman output.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntWTIzh255OJBCyqbnmJU2gcyqA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wqOCtBvjykqu7GS67hyvwc8.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:23:
Mocht je offgrid nemen, vraag of ze het even testen voor ze wegrijden :+

En vraag om de solarconnectors van de omvormer anders moet je die in de toekomst zelf aanschaffen :X

• willem9503
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:49:
[...]

Ik heb offgrid, heb de voorgaande discussie gelezen. Dus zekers even testen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

En vraag om de solarconnectors van de omvormer anders moet je die in de toekomst zelf aanschaffen :X
Dat geluk had ik wel, hoewel ik pv aansluiten niet had besteld (€150 |:( ) hebben ze die eraan gezet en laten zien waar elke string op de Deye komt.
Als ze alles toch in de verpakking meenemen snap ik niet waarom de handleidingen erin blijven zitten 8)7
Helaas niet aan gedacht op dat moment, maar goed ze komen nog voor de vastzittende batterij knopjes.
Wordt leuk als ze dan de batterij moeten wisselen of openen, het is de onderste :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• morlune
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Als ik de batterijen in een garage laat installeren, moet er dan niet ventilatie aanwezig zijn? Ik heb geen ventilatierooster oid in de garagedeur.

• Rick Astley
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

bart997 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:32:
Je kiest er bewust voor om mee te doen aan een pilot, waarbij je een batterij met flinke korting kunt kopen. Dan is het wel vreemd als je daarna bewust afwijkt van de voorwaarden waarvoor je hebt getekend, alleen om er zelf voordeel uit te halen. Als meer mensen dat zouden doen, kan dat serieuze gevolgen hebben voor Balans, bijvoorbeeld voor de licentie van TenneT. Dat zou echt zonde zijn.

Never gonna let you down

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Rick Astley schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:20:
[...]

Je kiest er bewust voor om mee te doen aan een pilot, waarbij je een batterij met flinke korting kunt kopen. Dan is het wel vreemd als je daarna bewust afwijkt van de voorwaarden waarvoor je hebt getekend, alleen om er zelf voordeel uit te halen. Als meer mensen dat zouden doen, kan dat serieuze gevolgen hebben voor Balans, bijvoorbeeld voor de licentie van TenneT. Dat zou echt zonde zijn.
BE kan ook gewoon zien wanneer de EMS offline gaat. Na plaatsing heb ik de (gehele) installatie ook offline gehaald om de draden/adereindhulzen te fixen en de PoE switch te vervangen. Toen hing BS ook binnen no-time aan de lijn dat er geen data vanuit de EMS binnen kwam.

En Don leest gewoon mee. Zou me niets verbazen als degene dit vaker uithaalt op de persona non grata-lijst komt.

• Wolly
  • Niet online
Source90 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:35:
[...]
BE kan ook gewoon zien wanneer de EMS offline gaat. Na plaatsing heb ik de (gehele) installatie ook offline gehaald om de draden/adereindhulzen te fixen en de PoE switch te vervangen. Toen hing BS ook binnen no-time aan de lijn dat er geen data vanuit de EMS binnen kwam.

En Don leest gewoon mee. Zou me niets verbazen als degene dit vaker uithaalt op de persona non grata-lijst komt.
Don leest mee? Als hij daar tijd voor heeft kan hij ook wel reageren op vaak valide vragen en opmerkingen die langskomen.

• Tasteless
[...]

Ik moet dit toch even checken omdat de bijgeleverde connectors niet goed waren volgens de installateur. Hij heeft er gewone MC4 connectors op geknepen en dit idem ook zo aangesloten op de Deye. Tot nu toe zonder problemen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:32

Jerra

Beunhaas in wording

Tuurlijk leest hij niet (meer) actief mee, we zijn in no-time op 400 pagina's uitgekomen. Dat is toch geen doen in je dagelijkse bedrijfsvoering.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Source90 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:35:
[...]
Interessant, hier gingen de EMS en Deye offline (in de eerste nacht) omdat de POE switch in een geschakeld 230V blok was geprikt maar ik heb er niets over gehoord.
Uiteraard heb ik dat hersteld toen ik er achter kwam, toch mooi dat dit in het portal zichtbaar is :)
Je zou het eenvoudig met een slimme stekker kunnen doen maar ik vind dat je dan een kwetsbaarheid in het systeem introduceert.
Zo'n stekker kan onverwacht schakelen door een foutieve actie en kan de switch er tegen als dit vaak gebeurt?
Nog los van dat je onder bepaalde voorwaarden het systeem voor een lage prijs hebt aangeschaft.

• deejeebv
Ik weet niet wat er nu gebeurt , net import bij prijs van 1 ct, nu export tegen dezelfde prijs. SOC is 50%.

[ Voor 6% gewijzigd door deejeebv op 15-04-2026 12:25 ]

• KoningSlakkie
deejeebv schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:23:
Ik weet niet wat er nu gebeurt , net import bij prijs van 1 ct, nu import tegen dezelfde prijs.
Ik wou net hetzelfde melden. Export bij een SOC van 57% voor 1ct/kWh

[ Voor 5% gewijzigd door KoningSlakkie op 15-04-2026 12:25 ]

• blue eyes
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:44:
[...]

Don leest mee? Als hij daar tijd voor heeft kan hij ook wel reageren op vaak valide vragen en opmerkingen die langskomen.
Nee, zou ik niet doen. Geen structuur. Op zijn hoogst een nice to have.

De communcatie, eens in de maand is daarvoor beter geschikt. En zie de laatste comm., duidelijk dat ze meelezen :)
Hier is gewoon tussen ons.

[ Voor 7% gewijzigd door blue eyes op 15-04-2026 12:30 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 11:44:
[...]

Ik ging er vanuit dat hij Balans Energie is op dit forum.

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op woensdag 15 april 2026 @ 12:28:
[...]

Nee, zou ik niet doen. Geen structuur. Op zijn hoogst een nice to have.

De communcatie, eens in de maand is daarvoor beter geschikt. En zie de laatste comm., duidelijk dat ze meelezen :)
Hier is gewoon tussen ons.
Ik vind wel dat ze selectief meelezen/reageren, op veel vragen wordt niet ingegaan. Zelfs niet als ze gementioned zijn.

Publieke communicatie is dus een zwak punt, helaas want dit forum zou een hele goede reclamezuil kunnen zijn als dat op orde zou zijn.

• zunrob
Laten we niet vergeten dat wij allemaal Tweakers zijn. Mensen die de eigenaardige eigenschap hebben om dingen helemaal uit te zoeken, daar energie van krijgen, kritisch zijn en dingen zo goed mogelijk willen doen. Dat maakt dit een heel leuke community.

Laten we ook niet vergeten dat Balans een (zeer) jong bedrijf is, dat nu ontzettend snel groeit. Ze moeten gigantisch veel organiseren en opbouwen, zowel qua bedrijfsvoering, technische ontwikkeling, opleiding nieuwe medewerkers etc. Er worden hier zoveel berichten gepost dat het me onmogelijk lijkt voor Balans om mee te lezen, ook niet als ze getagd worden. Laat staan dat ze de tijd hebben om te reageren op alle individuele vragen. Bovendien zullen ze niet alleen Tweakers als klanten hebben.

Het is goed dat wij het met elkaar bespreken, ideeën en bevindingen uitwisselen, maar we moeten ook realistisch zijn dat Balans dat niet allemaal mee leest. En dat is een goede zaak, want zij hebben een helder doel voor ogen en hebben nu alle capaciteit nodig om daar naar toe te kunnen werken. Laten we hen die ruimte ook gunnen.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 15-04-2026 12:57 ]

• willem9503
willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:23:
Ze waren rond het middaguur klaar, alles getest, alles werkt.
Inmiddels in HA toegevoegd, dus nu maar eens kijken wat er allemaal gebeurt en hoe ik diot ga interpreteren.

Was trouwens een prima installatieploeg van DINO Heerenveen, netjes gewerkt en gecommuniceerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qn6e2KWLwImImdCiVMmHV6PNUKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqnV3qJ9VvbmqNPGfPuytOc2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRjbzLz74y_nnnrxFFhtcxSJDNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FBaEynR3SOWryTwpp7qb6orK.jpg?f=fotoalbum_large

• bart997
Wat is de beste methode om de kabels tussen de Deye en Accu zekeringautomaat te vervangen?

• Wolly
  • Niet online
willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:35:
[...]

Ze waren rond het middaguur klaar, alles getest, alles werkt.
Inmiddels in HA toegevoegd, dus nu maar eens kijken wat er allemaal gebeurt en hoe ik diot ga interpreteren.

Was trouwens een prima installatieploeg van DINO Heerenveen, netjes gewerkt en gecommuniceerd.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Alleen dat je accukabels niet aan elkaar moet vastmaken is nog een verbeterpunt.

• paQ
bart997 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:36:
Wat is de beste methode om de kabels tussen de Deye en Accu zekeringautomaat te vervangen?
DC af, accu’s uit en schroeven maar.
Dopje 13, en inbuss in de DC schakelaar.

• bart997
paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:39:
[...]

DC af, accu’s uit en schroeven maar.
Dopje 13, en inbus in de DC schakelaar.
Deze is denk voor de kabels van de accu zekeringautomaat naar de accu's? Die heb ik al vervangen voor 70mm2. Nu krijg ik binnenkort nieuwe 70mm2 kabels voor de Deye naar de zekeringautomaat.

• paQ
bart997 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:42:
[...]

Deze is denk voor de kabels van de accu zekeringautomaat naar de accu's? Die heb ik al vervangen voor 70mm2. Nu krijg ik binnenkort nieuwe 70mm2 kabels voor de Deye naar de zekeringautomaat.
Ah zo.

Ook DC af. Verder mja.. geen sluiting maken :+
Beter is de Deye uit te schakelen.

Ik dacht dopje 15 in de deye, of een hele grote platte schroevendraaier.

• KoningSlakkie
Ergens toch jammer dat ze exporteren, tegen de tijd dat ik thuis ben is de thuisaccu alweer te leeg. En moet ik mogelijk duurder inkopen in de nacht om de auto te laden.

• willem9503
Wolly schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:36:
[...]

Alleen dat je accukabels niet aan elkaar moet vastmaken is nog een verbeterpunt.
Is eventueel zelf op te lossen dan.
Ik heb hier slechtere ervaringen gelezen... ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 15:35:
[...]

Mij lukt het niet om in HA toe te voegen, hoe heb je dat gedaan?
Zowel Solarman als Solarman stick willen niet communiceren via tcp met poort 8899, welk serienummer ik kies (lan module of Deye) maakt niet uit.
Misschien gaat er hier onderweg iets niet goed, de POE switch zit in een andere switch (met 20m rj45) en direct in m'n Fritz 7530ax maakt niet uit.
Op het lan ip krijg ik een configuratie pagina van de Deye, poort 80 werkt dus wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-04-2026 16:38 ]

• willem9503
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:34:
[...]

Mij lukt het niet om in HA toe te voegen, hoe heb je dat gedaan?
Zowel Solarman als Solarman stick willen niet communiceren via tcp met poort 8899, welk serienummer ik kies (lan module of Deye) maakt niet uit.
Misschien gaat er hier onderweg iets niet goed, de POE switch zit in een andere switch (met 20m rj45) en direct in m'n Fritz 7530ax maakt niet uit.
De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6rhZcY_4iViQ3g7lbN81-H_2cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nomlx0qPIhTXtyjWUj48FmLb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit in de config (denk om eigen IP):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2rsj22CoAGJoUYj2qufTYkyOp4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ED1f9nkHqkKWpwH7hyH6sUPT.jpg?f=user_large

En HA kon de was doen. 209 entiteiten beschikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQLgotwGiWRAVsDRQHRGzkoADq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heK0OlciaorzARo1SffQ40tf.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de compleetheid, ik draai:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnYMHfX1s-fe52CUDY3lZSqij7o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/k1PAd3DRTEzrEddSEW9YzIgP.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door willem9503 op 15-04-2026 16:47 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo heb ik het ook gedaan, echter krijg ik geen menu met transport protocol.
Het is HA in een docker, misschien geeft dat beperkingen of moet ik daar iets in aanpassen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hr3RVGaDyexYj8dA2eCxaxTo-sk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YM7jorYX7sHhoxoXrWdynNpu.jpg?f=fotoalbum_medium

ik zie dat ik een oudere versie heb ondanks dat HA de recentste is, V25.08.16?

• paQ
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:53:
[...]

Het is HA in een docker, misschien geeft dat beperkingen of moet ik daar iets in aanpassen...

[Afbeelding]
Heb je de goeie?

Solarman Stick Logger, niet Solarman Integration

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9Lq3e4wbN7JmriFZGbSUUOImIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y0VI6Uz0R6ArODrocJvfk2wR.png?f=fotoalbum_large

• willem9503
[...]

..........

[Afbeelding]
Ik draai ook HA in container, als je andere apparaten uit netwerk wel krijgt zit daar je probleem niet.
Kun je via browser wel bij de stick komen?
Probeer wifi op de stick te activeren (mits niet te ver van accesspoints). Kun je verbindingen uitsluiten (of je moet nog extra kabel hebben liggen.. :) )

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heb je de goeie?

[Afbeelding]
Jij hebt dezelfde versie als ik, idd de stick logger.
Verder kreeg ik wifi aan de praat en kan ik via het Deye (lan) ip bij z'n configuratie komen.

• dof
  • Nu online

dof

morlune schreef op woensdag 15 april 2026 @ 10:54:
Als ik de batterijen in een garage laat installeren, moet er dan niet ventilatie aanwezig zijn? Ik heb geen ventilatierooster oid in de garagedeur.
Hier staan de omvormer en accu in de bijkeuken met ong. 10 m2 oppervlakte. Geluid merken we niet veel van, bij de langere activaties dingt het wat door maar niet storend. (hier staat ook de WP Boiler tussen 10 hr. en 13 hr lawaai te maken en beetje warmte te geven)

De temp. van de bijkeuken loopt een mee bij de wat langere activaties, maar ook beperkt. 'k Heb er nu een temp meter hangen (~ meter vanaf de omvormer geplaatst) en hieronder zie je de samenhang tussen activaties en temperatuur.

Gisteren en vandaag werd/wordt er blijkbaar getest want veel kleine activaties (naalden), en op onlogische tijden en dan springen de ventilatoren van de omvormer niet of nauwelijks aan.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken als de ruimte niet te klein is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XV7anPl_QQCdw5io_7KGERTYqo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiyX13lyiOhRV6Hco9TqMaxr.png?f=fotoalbum_large

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

[Afbeelding]

ik zie dat ik een oudere versie heb ondanks dat HA de recentste is, V25.08.16?
Jouw screenshot is van een andere HA integratie. Je heb echt diegene nodig met modbus TCP als protocol.
deze: https://github.com/davidrapan/ha-solarman

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:43:
[...]

Jouw screenshot is van een andere HA integratie. Je heb echt diegene nodig met modbus TCP als protocol.
Dat is de juiste, die start hier echter zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8nDkviuNE3ltAs8OIogd3s8P4s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E3D162e2ypAWW7W6t8rzlpkZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is nadat het ip erin stond dus hij voegt niets toe.
Of de rest van de items zoals Transport protocol hierna zou komen weet ik niet.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Het zou allemaal in dezelfde popup tevoorschijn moeten komen. Welke versie van HA draai je?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:54:
Het zou allemaal in dezelfde popup tevoorschijn moeten komen. Welke versie van HA draai je?
Ik heb Core 2026.4.1. in docker.
Die kan o.a. met modbus praten waaronder SMA, Sunspec en pas nog een SDM72 via een lan module.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:57:
[...]

Heb je de goeie?

[Afbeelding]
Eh, je kunt ook de nieuwste downloaden: 26.01.31

Die heeft configuration profiel : auto.

Dan kun je niet de verkeerde kiezen. Ik zie hierboven dat sommigen zelf een profiel kiezen en er is verschil tussen 3p en hybrid profiel.

• blue eyes
fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:43:
[...]

Deze Andre:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xUNm16kS1QFDL6Lk7HNL75mxxds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KZJ5MwEcdDLNiuBMKuqCTLD3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFiBUdUeTOvDMu2Fzj0Y-bcling=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlGQqQ1czfkaB0Z1ZlAYt7xm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door blue eyes op 15-04-2026 18:09 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die heb ik, maar hij start hier anders dan bij anderen met enkel als eerste een ip vraag :)
Ik sluit niet uit dat er ooit een oudere op heeft gestaan die nu z'n sporen na laat...

• paQ
Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:07:
[...]

Eh, je kunt ook de nieuwste downloaden: 26.01.31

Die heeft configuration profiel : auto.

Dan kun je niet de verkeerde kiezen. Ik zie hierboven dat sommigen zelf een profiel kiezen en er is verschil tussen 3p en hybrid profiel.
Ik zie het verschil tussen de P3 en hybrid niet eigenlijk.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dof schreef op woensdag 15 april 2026 @ 17:37:
[...]

Hier staan de omvormer en accu in de bijkeuken met ong. 10 m2 oppervlakte. Geluid merken we niet veel van, bij de langere activaties dingt het wat door maar niet storend. (hier staat ook de WP Boiler tussen 10 hr. en 13 hr lawaai te maken en beetje warmte te geven)

De temp. van de bijkeuken loopt een mee bij de wat langere activaties, maar ook beperkt. 'k Heb er nu een temp meter hangen (~ meter vanaf de omvormer geplaatst) en hieronder zie je de samenhang tussen activaties en temperatuur.

Gisteren en vandaag werd/wordt er blijkbaar getest want veel kleine activaties (naalden), en op onlogische tijden en dan springen de ventilatoren van de omvormer niet of nauwelijks aan.

Kortom, ik zou me er niet zo druk over maken als de ruimte niet te klein is.

[Afbeelding]
Die spikes hebben vandaag meer te maken met de threshold op SOC versus prijs en de pv productie die de soc omhoog duwt met bepaald vermogen.

Ik heb hier steeds gewoon 9 minuten export op elk tweede deel van t kwartier activaties zodra prijs maar boven 10cent kaal is en de SOC >50%. Pv vermogen is hoog genoeg om SoC snel weer hoger te krijgen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:16:
[...]

Ik zie het verschil tussen de P3 en hybrid niet eigenlijk.
Gooi beide yaml eens in een text compare. Zitten behoorlijke verschillen in. Op adressen, validatie en ook op update interval.

Meer dan 6000 regels, dus hier niet te posten.

https://github.com/davidrapan/ha-solarman/blob/main/custom_components/solarman/inverter_definitions/

Let op, switchen van profiel is niet handig ivm wijzigende entity namen.

Let op 2: ik lees net dat battery capaciteit een door de integratie berekende entiteit is en dus niet door de Deye wordt doorgegeven. Logisch dus dat die waarde verschilt tussen ons en de verschillende integratie versies, software versies en laad en ontlaad cycli.

[ Voor 46% gewijzigd door Get!em op 15-04-2026 18:39 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

willem9503 schreef op woensdag 15 april 2026 @ 16:41:
[...]

De Solarman integratie uit HACS toegevoegd:[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb hem op protocol TCP staan ipv modbus tcp. Werkt ook blijkbaar.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Krijg nou wat, op m'n oudere Pi 5B werkt ie opeens 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-Aq_Aq_-4kuRviOMoIFpF6LihI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKBrx7mDYUi4iKXvKVoYiLFW.jpg?f=fotoalbum_medium

Nu kreeg ik het juiste menu maar het is een beta release (so what).
Modbus tcp gekozen btw.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Get!em schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:37:
[...]

Ik heb hem op protocol TCP staan ipv modbus tcp. Werkt ook blijkbaar.
Op een installatie van januari werkte TCP, op een installatie van vorige week had ik echt modbus TCP nodig.
In beide gevallen een BE installatie.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

fenrir schreef op woensdag 15 april 2026 @ 18:56:
[...]

Op een installatie van januari werkte TCP, op een installatie van vorige week had ik echt modbus TCP nodig.
In beide gevallen een BE installatie.
Tcp werkt hier niet, op de nieuwste Pi 5B werkt ie nu ook :)
Top, want ik wil straks de pv gaan uitlezen en uploaden naar Pvoutput.
Dat lukte al eens met een Hoymiles waar weinig upload tools voor zijn, daar heb ik een Restful command voor gebruikt die elke zoveel tijd triggert.
In de lijst zie ik pv1 en pv2 items dus dat moet lukken :)

Pagina: 1 ... 104 105 Laatste