PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Al die somfy motoren doen het wel maar het was een druk op de knop en alles ging naar beneden of boven. Nu gaan er een paar niet en moet je nog een keer drukken, of nog 2 keer. Ik kan ze ook met een tahoma hub uitlezen en bedienen. Werken ze ook noet allemaal, maar die tahoma lijkt meerdere keren aan te sturen,Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:26:
Kan je de Somfy motors niet testen met een losse remote, zodat je sterker zendt dan de mogelijke RF storing?
Ik ken Somfy remotes die 4 apparaten kunnen aansturen.
Bij Jung Enet idem, daar kan de centrale van haperen en/of de ontvangers.
Eventueel de Deye geheel uit laten gaan en groepenkast via de by-pass (deze keer niet onder spanning) waarna je kijkt wat er nog werkt.
Als je gaat claimen kan je er beter zeker van zijn dat je apparatuur kapot is want dat wordt mogelijk nog een keer onafhankelijk onderzocht.
Jung enet ga ik wel een nieuwe zender en ontvanger van bestellen en kijken of die wel werkt, en wat dan eventueel niet meer werkt. De reset en weer koppelen werkt niet, maar of dat de zender of ontvanger is..
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Goed om te weten, ik heb aardig wat RF in gebruik (weerstation, rolluiken en zonnescherm met Somfy RTS, wpb met Somfy IO en diverse powermeters.
De bron zou bij mij vrij ver weg zitten, 7m de tuin in dus wellicht gaat het hier goed.
[ Voor 5% gewijzigd door Speedy-Andre op 10-02-2026 15:45 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Ik zie sinds 4 feb geen enkele update meer...
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Kun je testen of ze defect zijn geraakt of dat ze last hebben van de RF verstoring
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hier ook niet, mis daarvoor in januari ook een aantal dagen. Heb daarover mail van Don ontvangen.paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:46:
Doet het portal het al weer bij de tweakers hier?
Bedankt voor het doorgeven. We gaan erin duiken en kijken waar dit precies mis gaat.
Ik verwacht dat dit in de loop van de week verholpen is.
Nope, nog steeds geen dagresultaten en statistieken.paQ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:46:
Doet het portal het al weer bij de tweakers hier?
Idem hierWolly schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 17:22:
[...]
Nope, nog steeds geen dagresultaten en statistieken.
Afgelopen jaar was mijn huis verbruik echt heel steady: warmtepomp (meet ik apart) + 10kWh verbruik is een normale dag...mits ik geen auto laad.
Een wasmachine wasje gooit er 1kWh, max 2kWh bovenop, verder heb je het wel gehad qua fluctuatie...
Vandaag P1 verbruik 45kWh
Solaredge opbrengst 7,7kWh
Warmtepomp 26,7kWh.
In de situatie voor de accu zou ik nu redelijk uitkomen op P1 verbruik (netto na teruglevering van Solaredge) op 26,7+10kwh - 7,7kwh....noem het 30kWh,...gooi er nog 4 bij op voor random dingen. Maar geen 45kWh....en helaas, het zit ook niet in de accu, om 12:00 vannacht was die 52% en nu 56%.
Ik kan mij niet voorstellen dat we 10kWh verliezen ineens erbij hebben gekregen? Hoe verloopt dit bij anderen?
Hoe heb je dit gemeten? Via software of heb je fysiek op de meter gekeken?Nomad schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:37:
Ik noemde het al eerder maar snap het nog steeds slecht hoor.
Afgelopen jaar was mijn huis verbruik echt heel steady: warmtepomp (meet ik apart) + 10kWh verbruik is een normale dag...mits ik geen auto laad.
Een wasmachine wasje gooit er 1kWh, max 2kWh bovenop, verder heb je het wel gehad qua fluctuatie...
Vandaag P1 verbruik 45kWh
Solaredge opbrengst 7,7kWh
Warmtepomp 26,7kWh.
In de situatie voor de accu zou ik nu redelijk uitkomen op P1 verbruik (netto na teruglevering van Solaredge) op 26,7+10kwh - 7,7kwh....noem het 30kWh,...gooi er nog 4 bij op voor random dingen. Maar geen 45kWh....en helaas, het zit ook niet in de accu, om 12:00 vannacht was die 52% en nu 56%.
Ik kan mij niet voorstellen dat we 10kWh verliezen ineens erbij hebben gekregen? Hoe verloopt dit bij anderen?
Zoiets zou ik iedereen aanraden… weet je precies wat accu en omvormer opvreten
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb een meter op de warmtepomp dus die weet ik.Wolly schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:40:
[...]
Hoe heb je dit gemeten? Via software of heb je fysiek op de meter gekeken?
Ik heb een P1 meter die vertelt wat mijn huis als geheel verbruikt heeft
En historisch gezien weet ik dat we 10 a max max 13 kWh aan rest verbruik hebben van het huis los van de warmtepomp, zolang we niet laden en ik weet zeker dat de auto al 2 dagen niet aan de lader hangt thuis en zie dat ook in de laadpaal app terug.
Maar goed, wat Ronald zegt, misschien moet ik uiteindelijk maar een eigen eastron meter op de huisaansluiting zetten en zo precieser meten nog.
In mijn gok/inschatting kan ik er best een kWh naast zitten, maar geen 10kWh....hoe zien anderen hun dagelijks gebruik stijgen?
Uiteindelijk maar 11 werkende dubbele registers gevonden op mijn versie van de 72d… maar toen had ik node red al netjes werkend…
Nu zelfs met zelf-publicatie via mqtt …
[ Voor 22% gewijzigd door xah5kiDe op 10-02-2026 22:15 ]
Theo
Nu weet ik nog niet of je nu fysiek meet. Mijn dsmr reader(gekoppeld met P1 van elektriciteitsmeter) geeft bijvoorbeeld fors hogere waardes sinds BE hier draait. Kijk ik echter fysiek naar het led schermpje dan zie ik lagere waardes.Nomad schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:46:
[...]
Ik heb een meter op de warmtepomp dus die weet ik.
Ik heb een P1 meter die vertelt wat mijn huis als geheel verbruikt heeft
Als de Deye gaat laden zie ik meestal een verlies van zo rond de 600 watt, oftewel er komt +/- 5-6% minder in je accu dan wat je afneemt... Bij een huisverbruik van 300 watt ongeveer 100 watt en bij een thuisverbruik zoals jij aangeeft met een warmtepomp (continue 1900 watt) tot ongeveer 160-180 watt verlies...
:strip_exif()/f/image/dG5S9Fm1OjCNBmUnkYL1rmFt.png?f=user_large)
Note: de spikes komen voornamelijk door verschillende intervallen van de sensoren...
De Yaml voor de Sensor en voor het huisverbruik
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| - sensor:
- name: "Power losses"
unit_of_measurement: "W"
device_class: energy
state: " {{ -(states('sensor.deye_12k_battery_power') |float -
( states('sensor.deye_12k_load_power') | float +
states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct1') | float +
states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct2') | float +
states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float ))
| round(0)
}}"
state_class: measurement
- sensor:
- name: "Verbruik"
unit_of_measurement: "W"
device_class: energy
state: " {{ ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float +
states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct1') | float +
states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct2') | float +
states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float )
| round(0)
}}"
state_class: measurement |
Ja, die worden/werden veel gebruikt door de glasvezel teams die er voor hebben gezorgd dat nu overal van die vrolijke oranje draadjes uit het trottoir stekenSpeedy-Andre schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:46:
Ik kwam nog een grondraket tegen, geen sleuf graven maar gewoon erin schieten![]()
[Afbeelding]
Anyway; bij m'n vorige huis was een team vrijdag namiddag nog aan het werk met zo'n torpeda, en die ging dwars door de elektra kabels van het huizenblok waar ik toen woonde. Koperdraden van 1,5 cm doorsnede ('k heb nog een stuk als souvenier mee mogen nemen
Handig die torpedo's maar je moet wel weten waar je precies bezig bent.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
[ Voor 40% gewijzigd door Ronald op 10-02-2026 22:48 ]
Volgens mij is elektricien een beroep, maar kan elke Piet Pannekoek monteur glasvezel wordenRonald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:46:
Bij alle grondwerk hoort een KLIC melding toch???
Heb ze hier in de wijk ook gezien waarbij ik mijzelf soms afvroeg wat ze in hemelsnaam aan het doen waren.
Wat is bij jou het verschil met de sensor “power losses” uit solarman? Zie je verschillende waardes als je het vergelijkt?jeeedeee schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:20:
@Nomad dat verlies is vrij fors denk ik. Ik merk hier ook wel behoorlijk wat verlies, maar er nog niet heel erg ingedoken. Wat ik wel heb gemaakt in HA is een sensor die aan de hand van batterij power, de power van mijn sensoren van Zappi van opwek en de sensoren van de load van de Deye een zogenaamd verlies berekend.
Als de Deye gaat laden zie ik meestal een verlies van zo rond de 600 watt, oftewel er komt +/- 5-6% minder in je accu dan wat je afneemt... Bij een huisverbruik van 300 watt ongeveer 100 watt en bij een thuisverbruik zoals jij aangeeft met een warmtepomp (continue 1900 watt) tot ongeveer 160-180 watt verlies...
[Afbeelding]
Note: de spikes komen voornamelijk door verschillende intervallen van de sensoren...
De Yaml voor de Sensor en voor het huisverbruikcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25- sensor: - name: "Power losses" unit_of_measurement: "W" device_class: energy state: " {{ -(states('sensor.deye_12k_battery_power') |float - ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float + states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct1') | float + states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct2') | float + states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float )) | round(0) }}" state_class: measurement - sensor: - name: "Verbruik" unit_of_measurement: "W" device_class: energy state: " {{ ( states('sensor.deye_12k_load_power') | float + states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct1') | float + states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct2') | float + states('sensor.myenergi_harvi_14498668_generation_ct3') | float ) | round(0) }}" state_class: measurement
Mijn Today's losses van Solarman zitten gemiddeld op 4kWh.KoningSlakkie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:55:
[...]
Wat is bij jou het verschil met de sensor “power losses” uit solarman? Zie je verschillende waardes als je het vergelijkt?
Toch zo'n 1500kWh per jaar
:strip_exif()/f/image/J2lTzGUGXlVyN4R6QUN5YxRH.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind dat ze mooi werk hebben geleverd. Nu de activaties voorbij komen heb ik mijn Zappi ook even getest; op eco gaat ie 1.5 kW laden en op Fast kruipt ie op naar de 6+ kW (1 fase, Nissan Leaf). Wat mij wel opviel; eerder zakte de laadsnelheid in als bv mijn warmtepomp draaide (ook 1 fase). Maar nu als de Deye 10-11 kW laadt gaat de Zappi ook naar rond de 6 kW. Schaalt de Deye vanzelf af als de Zappi 6.7 kW zou bereiken, want dat zit opgeteld op de grens van wat kan toch(~17.3 kW)?
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Dus iets in je verhaal klopt niet helemaal. Het beste is om even de fases afzonderlijk uit te lezen via de P1 poort.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hij laadde eerder op Fast inderdaad 5,7 kW maar op zonnestroom max 6,7 kW. Nu zag ik dat ie net op Fast richting/over de 6 kW ging.Jim423 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:22:
De Zappi mag volgens mij helemaal geen 6,7kW laden op een 3x25A maar maximaal 5,7kW met een Leaf.
Dus iets in je verhaal klopt niet helemaal. Het beste is om even de fases afzonderlijk uit te lezen via de P1 poort.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Er is meestal een Nederlandse opzichter bij die -neem ik aan- weet hoe het moet qua regels, maar de jongens zijn vaak Bulgaren en Roemenen, niet te verstaan (zonder google translate). Overigens aardige jongens die ik (toen ze hier waren) koffie heb geschonken, want je zult je maar afbeulen met graafwerk een paar duizend km van huis.Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:46:
Bij alle grondwerk hoort een KLIC melding toch???
Maar ik raak off-topic
Ben ook tevreden, en in de meterkast mooi in bestaande kast gemonteerd. Gelukkig geen extra kastjes er naast. Moet nog even de kabelgoot afdichten en etc.
/f/image/jbq6DMmDrVkJguLKsxnJG0qS.png?f=fotoalbum_large)
De 5x10mm2 hangt er nu een beetje zielig bij en trek ik even terug naar de kruipruimte. Off grid komt later wel.
De wieltjes
(viel me behoorlijk mee dat de 500kg nog wilde rollen
/f/image/QQJxRYIqwM5KjKQP2ky1pC1n.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/s26Q4fWVaKrucMnhCFx6WF1a.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door dof op 11-02-2026 00:22 ]
Ik mis nog steeds dagen in het overzicht. 8-2 is er wel, maar 7-2 bijvoorbeeld niet.zunrob schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:22:
Bij mij is het dashboard nu wel bijgewerkt trouwens.
verlies/(inport+export)*100% te doen, wellicht iets te basaal, maar ik zit gemiddelde tot nu toe rond de 7-8% verlies per dag. Wellicht dat dit nog beter wordt in de zomer --> minder import van net maar van rechtstreeks PV.
Dit is dus wel in lijn van de verwachtingen van de meeste hier, helaas hier ook weer de wet van de grote getallen dat het best wel op stapelt (regelmatig 4-7kWh per dag)
Je hebt ook nog je SOC. De opgeslagen energie is best significant dus weegt zeker mee.epicfailguy23 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:04:
Over de powerloss: ik probeer vrij simpel bij te houden wat er aan verlies/dag optreed, door
verlies/(inport+export)*100% te doen, wellicht iets te basaal, maar ik zit gemiddelde tot nu toe rond de 7-8% verlies per dag. Wellicht dat dit nog beter wordt in de zomer --> minder import van net maar van rechtstreeks PV.
Dit is dus wel in lijn van de verwachtingen van de meeste hier, helaas hier ook weer de wet van de grote getallen dat het best wel op stapelt (regelmatig 4-7kWh per dag)
En als de SOC geen correcte weergave is (wat bij velen volgens mij intussen we het geval is) dan lopen de verliezen heel hard op boven de 90%. Totdat alles weer gebalanceerd is en klopt ga ik van uit.
als je uitgaat van 4-7kWh per dag a 20 cent ben je dus 1-2 euro per dag kwijt aan je verliezen. Zoals de accu nu handelt zijn de besparingen 20 cent tot een euro per dag, met hier en daar een keer een uitschieter.
Betekent dus dat in deze periode dat door de (ont)laadverliezen de accu onderaan de streep geld kost.
Het is te hopen dat de AFRR handel daadwerkelijk voor handel gaat zorgen. En wat iemand eerder ook al zei; wij krijgen 30% van de opbrengsten, maar wel 20% verlies.
Of mis ik hier nu iets?
Vind het ook wel slecht dat in het plaatje dat BalansEnergie schetst van de verdienmodellen dit nergens vermeld wordt.Schuurman92 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:04:
Ik zie veel over de verliezen en vindt dit ook nog best wel een dingetje...
als je uitgaat van 4-7kWh per dag a 20 cent ben je dus 1-2 euro per dag kwijt aan je verliezen. Zoals de accu nu handelt zijn de besparingen 20 cent tot een euro per dag, met hier en daar een keer een uitschieter.
Betekent dus dat in deze periode dat door de (ont)laadverliezen de accu onderaan de streep geld kost.
Het is te hopen dat de AFRR handel daadwerkelijk voor handel gaat zorgen. En wat iemand eerder ook al zei; wij krijgen 30% van de opbrengsten, maar wel 20% verlies.
Of mis ik hier nu iets?
Bij Zonneplan vermelden ze expliciet dat de verliezen al meegerekend zijn in de resultaten. Wellicht zijn zij door schade en schande wijzer geworden en was dit niet vanaf het begin, maar ik denk dat Balans er ook maar over moet nadenken want om nou even 500 euro extra kosten per jaar niet te vermelden in de mooie winstcijfers op de website is nogal wat. Het kan ook geen verassing zijn voor ze.Schuurman92 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:04:
Of mis ik hier nu iets?
Iedere thuisbatterij heeft in bepaalde mate van conversieverlies. Dat hoort bij het gebruik van een thuisbatterij, maar met de Zonneplan Nexus zijn deze verliezen al verwerkt in de verdiensten die je behaalt met Powerplay. Hierdoor hoef je je geen zorgen te maken over extra kosten en kun je optimaal profiteren van je duurzame energieopslag.
Ik ben in de veronderstelling dat deze correct is. Hoe kan ik deze controleren? ik reken op dit moment ook mijn 'netto' opgeslagen kWh uit ((48,3*SOH)*SOC-5%) dit gebruik ik om te checken of ik wel genoeg +- het vermogen heb om de auto goed te laden.paQ schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:41:
[...]
Je hebt ook nog je SOC. De opgeslagen energie is best significant dus weegt zeker mee.
En als de SOC geen correcte weergave is (wat bij velen volgens mij intussen we het geval is) dan lopen de verliezen heel hard op boven de 90%. Totdat alles weer gebalanceerd is en klopt ga ik van uit.
Wellicht een keer de check te doen door te zien wat de auto laad tov afgegeven vermogen vs SOC.
Op je accu in het analog info menu, dan helemaal naar beneden.epicfailguy23 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:30:
[...]
Ik ben in de veronderstelling dat deze correct is. Hoe kan ik deze controleren? ik reken op dit moment ook mijn 'netto' opgeslagen kWh uit ((48,3*SOH)*SOC-5%) dit gebruik ik om te checken of ik wel genoeg +- het vermogen heb om de auto goed te laden.
Wellicht een keer de check te doen door te zien wat de auto laad tov afgegeven vermogen vs SOC.
Daar staat de SOC van die accu + "FCC".
De SOC is gebaseerd op de maximale capaciteit (FCC) van de accu. Als die afwijkt (van 314 Ah) dan is de SOC vanzelf onjuist.
20% conversieverlies kun je denk ik niet vergelijken met 30% van de winst. Als in: dat de percentages over verschillende zaken gaan. De één is een conversieverlies (energie), de ander is een percentage van een bedrag (winst). Ik ga er vanuit dat de winst vanuit aFRR per kWh (veel) lonender is dan wanneer je tegen EPEX tarief had teruggeleverd, direct van je zonnepanelen, zonder een accu met dat conversieverlies. Daarnaast heb ik begrepen dat een deel van de aFRRR winst ook het beschikbaar hebben van capaciteit is voor Tennet, in een bepaald tijdvak.Schuurman92 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:04:
Of mis ik hier nu iets?
Het maakt denk ik ook uit hoeveel je zelf opwekt. Als dat sowieso al het net op gaat dan is na 1 jan 2027 met verlies opslaan in je accu denk ik meestal voordeliger dan direct terugleveren tegen EPEX en later het weer uit het net moeten halen met daarbij sowieso 10 cent energiebelasting die je betaald per kWh.
Die 20% conversieverliezen gaan natuurlijk over de 100% van de handel niet, 20% over de 30% die voor ons is. Tuurlijk is het voordelig als we onze gratis zonnestroom goed kunnen verkopen. Ging mij nu meer om de periode waar we nu in zitten. Ik heb en pak meer verbruik dan opwek dus alles wat wordt terggeleverd/verhandeld moet eerst vanuit het net de accu in en vervolgens er weer uit.Sportmind schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:25:
[...]
20% conversieverlies kun je denk ik niet vergelijken met 30% van de winst. Als in: dat de percentages over verschillende zaken gaan. De één is een conversieverlies (energie), de ander is een percentage van een bedrag (winst). Ik ga er vanuit dat de winst vanuit aFRR per kWh (veel) lonender is dan wanneer je tegen EPEX tarief had teruggeleverd, direct van je zonnepanelen, zonder een accu met dat conversieverlies. Daarnaast heb ik begrepen dat een deel van de aFRRR winst ook het beschikbaar hebben van capaciteit is voor Tennet, in een bepaald tijdvak.
Het maakt denk ik ook uit hoeveel je zelf opwekt. Als dat sowieso al het net op gaat dan is na 1 jan 2027 met verlies opslaan in je accu denk ik meestal voordeliger dan direct terugleveren tegen EPEX en later het weer uit het net moeten halen met daarbij sowieso 10 cent energiebelasting die je betaald per kWh.
Als je het dashboard moet geloven zijn de opbrengsten zo'n beetje gelijk aan de conversieverliezen.
Stroomvoordeel in december is bij mij 31 euro. en in december +/- 720kWh op/ontladen
720 * 0,2(20 procent) * 0,21 (eur/Kwh) = 30 euro.
Nu ga ik uit van 20 procent, maar laat dit de helft zijn dan heb je over een maand gezien 15 euro bespaard
De maanden buiten de winter om moeten echt wel veel beter gaan presteren wil je aan de voorgeschotelde besparing komen die op de site staat.
en dan is Februari tot nu toe echt dramatisch
Volgens mij is deze berekening onvolledig. Het stroomvoordeel op het dashboard is toch alleen het verschil tussen dynamische prijs en verrekenprijs?Schuurman92 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:46:
Als je het dashboard moet geloven zijn de opbrengsten zo'n beetje gelijk aan de conversieverliezen.
Stroomvoordeel in december is bij mij 31 euro. en in december +/- 720kWh op/ontladen
720 * 0,2(20 procent) * 0,21 (eur/Kwh) = 30 euro.
Het bevat nu toch niet het voordeel van je eigen PV opslaan en zelf gebruiken + besparing terugleverkosten hiervoor (cq vanaf volgend jaar de energiebelasting niet kunnen salderen)?
En inderdaad voor straks nog niet het voordeel van niet exposed zijn aan de dynamische nettarieven die er ook aan zitten te komen, en evt de aFFR handelswinst.
Voorbeeldje van de site. Besparing eigen PV is 25% van de geschatte opbrengsten.bumble_bee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Volgens mij is deze berekening onvolledig. Het stroomvoordeel op het dashboard is toch alleen het verschil tussen dynamische prijs en verrekenprijs?
Het bevat nu toch niet het voordeel van je eigen PV opslaan en zelf gebruiken + besparing terugleverkosten hiervoor (cq vanaf volgend jaar de energiebelasting niet kunnen salderen)?
En inderdaad voor straks nog niet het voordeel van niet exposed zijn aan de dynamische nettarieven die er ook aan zitten te komen, en evt de aFFEV
Tot nu toe is het stroomvoordeel wat jij noemt onderdeel van "Verwachtte besparing op energiekosten", dat is momenteel de kleinste component. EB2027 is immers nog niet van toepassing.
Met de verliezen die nu genoteerd worden kan je de verwachte besparing op energiekosten 1 op 1 wegstrepen tegen de verliezen.
We spreken elkaar niet tegen volgens mijWolly schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:59:
Voorbeeldje van de site. Besparing eigen PV is 25% van de geschatte opbrengsten.
Tot nu toe is het stroomvoordeel wat jij noemt onderdeel van "Verwachtte besparing op energiekosten", dat is momenteel de kleinste component. EB2027 is immers nog niet van toepassing.
Met de verliezen die nu genoteerd worden kan je de verwachte besparing op energiekosten 1 op 1 wegstrepen tegen de verliezen.
En de dynamische nettarieven vanaf 2028 omzeilen zit ook niet als voordeel opgenomen, maar is dat wel.
Anders gezegd: zelfs als mag je inderdaad "25%" van de door hun gestelde voordelen eraf halen door omzetverliezen (die 500 euro). Dan nog hou je 83% over. Of zonder aFFR hou je ~65% over. In jouw voorbeeldberekening.
dus niet hier posten, want offtopic
[ Voor 77% gewijzigd door teacher op 11-02-2026 19:22 ]
Zal echt aan je eigen verbruik liggen. Hier 49 procent.Sportmind schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:16:
Hoe is het met ieders SoC, ik merk dat sinds de installatie gisteren de Deye em redelijk hoog houdt. Nu 81%.
[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 11-02-2026 19:23 . Reden: Offtopic quote ]
Hier ook naar 80% gebracht vandaag.Sportmind schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:16:
Hoe is het met ieders SoC, ik merk dat sinds de installatie gisteren de Deye em redelijk hoog houdt. Nu 81%.
Weiinig eigen verbruik, paar wasjes en warmtepomp, en werk en prive pc aan.
[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 11-02-2026 19:54 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het is maar net waar je toetsenbord het eerst mee komtjacovn schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:37:
[...]
Hoer ook naar 80% gebracht vandaag.
Weiinig eigen verbruik, paar wasjes en warmtepomp, en werk en prive pc aan.
Mooi voordelig, maar ik zit op 80% en dan is de inkoopperiode geslotenjeeedeee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:32:
Hier ook 81% met de automation om mee te liften met de activaties de auto ook van 10 naar 60% gebracht. Huidige take prijs is ook mooi voordelig[Afbeelding]
Ja dat is jammer, het zou wel mooi zijn als de limiet van 80% op 70% lag, en voor dit soort voordeeltjes nog 10% ruimte zou zijn...Wolly schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:36:
[...]
Mooi voordelig, maar ik zit op 80% en dan is de inkoopperiode gesloten
Oeps, dikke vingers. En niet gemodereerdSpeedy-Andre schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:03:
[...]
Het is maar net waar je toetsenbord het eerst mee komt
Dan laad je je EV toch even a 8kW uit je batterij?Wolly schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:36:
[...]
Mooi voordelig, maar ik zit op 80% en dan is de inkoopperiode gesloten
Dat triggert niet direct een activatie. Op het moment dat de activatie dan komt is het tarief alweer hoger.Get!em schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:11:
[...]
Dan laad je je EV toch even a 8kW uit je batterij?
Snap ik, maar het zet de weg wel open voor een nieuwe activatie als het tarief gunstig is. En daarmee ook weer de mogelijkheid om je auto voller te krijgen.Wolly schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:06:
[...]
Dat triggert niet direct een activatie. Op het moment dat de activatie dan komt is het tarief alweer hoger.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 11-02-2026 21:23 ]
Neuh. Die 3 cent periode is heel kort, daarna is het weer 6,6ct en dat is de prijs waar dan weer mee wordt aangevuld tot 80%.Get!em schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:23:
[...]
Snap ik, maar het zet de weg wel open voor een nieuwe activatie als het tarief gunstig is. En daarmee ook weer de mogelijkheid om je auto voller te krijgen.
Die 6,6ct is redelijk consistent de laatste dagen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 11-02-2026 21:46 ]
Ik heb zelf eerder het gevoel dat de drempel op 8,5 cent ligt en tot die prijs tot 80 % wordt opgeladen… misschien toch maar eens BE bellen of ze daar inzicht in kunnen geven…Wolly schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:46:
[...]
Neuh. Die 3 cent periode is heel kort, daarna is het weer 6,6ct en dat is de prijs waar dan weer mee wordt aangevuld tot 80%.
Die 6,6ct is redelijk consistent de laatste dagen.
Gisteren uit de doos 60% nu na een dag 80%.Sportmind schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:16:
Qua omvormer is er een risico, al schat ik daar het afbreukrisico als laag in. Voor zover mij bekend is de productie van Deye omvormers volledig gerobotiseerd en heeft Deye een organisatie in Europa voor service en garantieafhandeling.thijspillen schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:04:
De twee grootste risico's wie ik zie zijn de vrij korte fabrieksgarantie van 5 jaar (op zwel de omvormer en batterij) ...
Voor de batterij zie ik wel een flink risico. Er wordt op de website van Balans Energie nauwelijks informatie gegeven over de batterijmodule. Geen fabrikant of model van de module, niet van de cellen, niet van het BMS. Als je dan na 2 jaar ergens in China aan mag gaan kloppen voor de 5 jaars-fabrieksgarantie, dan weet ik het wel...
Een low voltage ESS batterij à € 125/kWh ex. BTW bij 2 jaar leveranciersgarantie is niet bijzonder gunstig. Nkon zit met haar 32 kWh LV ESS op € 93 ex. BTW en komt met een 6 jarige leveranciersgarantie (dat is wat anders dan fabrieksgarantie). De Chinese Heyme LV batterijen (vermoedelijk zonder garantie) komen op zo'n € 66/kWh incl. BTW.
@Balans Energie Graag meer informatie over de batterijmodules.
- Welk fabricaat batterijmodule betreft het? (Met "DDS1314 LiFePo4" kom ik nergens)
- Oftewel wie verleent de 5 jarige fabrieksgarantie?
- Waar is de 10 jarige ontwerplevensduur op gebaseerd?
- Welk BMS? Pace?
- Welke beveiligingen steken in de batterijmodule?
- Een hydraulische of een thermische overstroombeveiliging?
- Heeft de BMS een tweede mogelijkheid om anders dan de MOSFET schakelaar de boel af te sluiten bij problemen?
- Op welke maximale laadspanning staat het BMS ingesteld?
- Welke LFP cellen inside?
- Wordt er 300 kgf compressie toegepast en hoe?
- Hoeveel energie verbruikt het EMS systeem?
- Welke hoeveelheid energie verbruikt het hele systeem jaarlijks op standby?
- Via wat voor soort verbinding communiceert het EMS systeem?
- Op welke SoC probeert het EMS systeem de batterij de meeste tijd te houden?
Daarnaast staat er bij de FAQ:
Zo lijkt het net of de inkoopvergoeding van € 0,02 exclusief BTW is, terwijl het elders als bedrag inclusief BTW wordt gepresenteerd.Hoe wordt mijn tarief precies opgebouwd?
– Marktprijs per uur
– €0,02 per kWh vaste vergoeding (onze marge)
– Energiebelasting en BTW
Daarnaast zie ik liever meer significante cijfers bij de inkoopvergoeding, zodat duidelijk wordt of de inkoopvergoeding 0,020 of 0,025 of 0,015 is.
Zonnepanelen bezitters willen misschien ook graag wat duidelijkheid zien of de inkoopvergoeding gerekend wordt over de teruggeleverde kWh's. (ik neem aan van wel).
Ook neem ik aan dat als er geladen of ontladen moet worden voor de aFRR balanceringsdienst, dat beide soorten kWh op de rekening komen, en zo ook de inkoopvergoedingen daarvoor?
Nog een website quote:
Hoe wordt de opbrengst verdeeld?Een deel van de opbrengsten uit het balanceren van het net gaat naar jou, de rest naar ons.
Ik lees hier 30/70. Welk deel van de bruto (aFRR) balanceringsopbrengsten zijn voor (a) de leverancier (30%) (b) voor de klant (70%)?
Waarom dat oudere model Deye SUN-12K-SG04LP3-EU en niet de nieuwere Deye SUN-12K-SG05LP3-EU?
Toevoeging #1: (15 minuten looptijd is nogal makkelijk te halen met 12kW=3 kWh, dat is 6,25% van 48kWh) Waarom geen FCR als verdienmodel?
Toevoeging #2: Quote: "De BMS en modbus zijn in principe in gebruik voor hun EMS". Wat zoekt Balans Energie in het BMS? Waarom niet afrekenen via de "slimme meter" P1-poort?
[ Voor 12% gewijzigd door cj1 op 12-02-2026 20:35 . Reden: Toevoeging: FCR vraag; batterij referentieprijzen ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
Ik overweeg de Deye binnen te hangen ipv buiten onder carport om gezeik met buren te voorkomen.Bman schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:06:
[...]
Gisteren ochtend werd ik gebeld door BE planning, aardige gast (Joko als ik t goed heb)
Accu’s komen in de berging, rechts naast keukenblok. Hoogte hou ik vrij t.b.v. uitbreiding met eventuele extra accu module(s) in toekomst. Blijkbaar krijg ik accu type uit nieuwe serie.
Kabels trek ik vanaf MK via plafond in kabelgoot 60x60 (groen tracé).
Deye mag vlg plan onder carport tegen buitenmuur achter accu’s (muurdoorvoer rood X).
Leek me gezien warmteontwikkeling en geluidsproductie wel de slimste setup.
Heb inmiddels HA green aangeschaft en bewandel steile leercurve (met chatgpt komt je n end)
Kabelwerk bereid ik zelf voor, 20 maart komen ze, kan niet wachten![Afbeelding]
Tussen berging-woonkamer zijn 2 binnendeuren die als geluidsbarrière volstaan.
Tussen berging-keuken is maar 1 binnendeur voorzien. Eventuele extra tochtstrips kunnen bijdragen tot geluidreductie. De berging is onze technische ruimte; wasmachine, wasdroger en WP zijn aanwezig met ieder acceptabele WAF geluidsproductie. Ruimte heeft constante temperatuur (vloerverwarming) en in zomer kan koele lucht van airco circuleren als we binnendeuren tegen elkaar open zetten of eventueel raampje open (ARKO).
Tja…. en dan speelt het geluid ons wellicht parten.
Waarom deze gedachte spinsel?
Onze carport is de erfgrens met buren. Buren klagen al over geluid Buitenunits WP en AC’s.
Dan zou de Deye er nog bij komen…. niet bevordelijk voor de broze verstandhouding…
Wat is jullie ervaring met een inpandige setup en het geluid/warmte? Geluid is erg subjectief natuurlijk; wat voor de één storend is geld voor de ander niet. Ik lees vergelijkingen met föhn, airfryer enz. Maar is er ook sprake van een piep toon? Waarmee kan ik dat simuleren?
Ik lees graag jullie ervaringen!!
[ Voor 26% gewijzigd door boekhour op 12-02-2026 11:30 . Reden: Aanvulling warmte ]
Geluid is nu nog heel kortstondig met vooral de fans die aanslaan (denk ik), maar er is nu nog maar heel weinig activiteit over de accu. Hopelijk gaat dat wel veranderen als de handel echt gaat beginnen.Bman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Ik overweeg de Deye binnen te hangen ipv buiten onder carport om gezeik met buren te voorkomen.
Tussen berging-keuken is maar 1 binnendeur voorzien. Eventuele extra tochtstrips kunnen bijdragen tot geluidreductie. De berging is onze technische ruimte; wasmachine, wasdroger en WP zijn aanwezig met ieder acceptabele WAF geluidsproductie. Ruimte heeft constante temperatuur (vloerverwarming) en in zomer kan koele lucht van airco circuleren als we binnendeuren tegen elkaar open zetten of eventueel raampje open (ARKO).
Onze carport is de erfgrens met buren. Buren klagen al over geluid Buitenunits WP en AC’s.
Dan zou de Deye er nog bij komen…. niet bevordelijk voor de broze verstandhouding…
Wat is jullie ervaring met een inpandige setup en het geluid/warmte? Geluid is erg subjectief natuurlijk; wat voor de één storend is geld voor de ander niet. Ik lees vergelijkingen met föhn, airfryer enz. Maar is er ook sprake van een piep toon? Waarmee kan ik dat simuleren?
Hetzelfde geldt natuurlijk voor de warmte, in de zomer zal dit heel anders zijn als nu.
Het gepiep is een hele hoge pieptoon,helaas nog niet irritant genoeg voor de buurtkat die komt nog steeds in de tuin
Ik zat hier ook over te dubben, maar had toch besloten het te plaatsen in onze bijkeuken. Direct aansluitend op de keuken, maar wel met deur ertussen.Bman schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:19:
[...]
Ik overweeg de Deye binnen te hangen ipv buiten onder carport om gezeik met buren te voorkomen.
(alternatief was de garage geweest maar was met toevoer leidingen lastiger en staat verder ook erg vol).
Overwegingen waren: bijkeuken is toch al een apparatuur hok geworden met warmtepomp boiler (die aanslaat tussen 10:00 en max 13:00. Wasmachine draait regelmatig. Reserve koelkast annex vriezer staat daar. En Panasonic WP vlakbij buitenmuur naast de bijkeuken). Beetje warmte extra in bijkeuken draagt bij aan verwarming in winter. En toevoer van leidingen kon ik gemakkelijk regelen via grote goed toegankelijke kruipruimte.
Nu is de accu + Deye omvormer combi twee dagen aan het werk en het het geluid valt me reuze mee. Hij slaat af en toe aan maar dat (ventilatoren) geluid dingt niet echt tot woongedeelte door. En ik wilde de deur nog verder afdichten, maar moet nog.
WAF die oren op stokjes heeft (hoort alles) maakt zich meer druk over de esthetiek van de bijkeuken (vind het teveel technische rommel) dan over het geluid.
Warmte productie is ook merkbaar maar eigenlijk wel prettig zo. Afwachten hoe dat in de zomer gaat.
De 05 is (nog) niet officieel vrijgegeven/erkend voor Nederland.cj1 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:39:
[...]
Waarom dat oudere model Deye SUN-12K-SG04LP3-EU en niet de nieuwere Deye SUN-12K-SG05LP3-EU?
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Vind als ik in de garage zelf ben de Deye vrij veel geluid maken, maar in de overige ruimtes geen last. Inderdaad gratis wat extra verwarming van de garage voor de winter. Als je de ruimte hebt in je garage zou ik het daar doen, dan heb je ook geen kans op vandalisme en toon je goede wil richting de buren...
(En het geluid alleen laten ontsnappen wanneer de warmte verwijderd moet worden)
Bij ons ben ik blij dat de bijkeuken er nog tussen zit. Hoe ver het geluid doordrinkt zal afhankelijk zijn van isolatie en hoe goed de deuren afsluiten. Als ik in de bijkeuken sta kan ik echt wel duidelijk de ventilator horen blazen als die aan het koelen is. het irritante piepje is wel weg als ik in de bijkeuken sta.dof schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:35:
[...]
Ik zat hier ook over te dubben, maar had toch besloten het te plaatsen in onze bijkeuken. Direct aansluitend op de keuken, maar wel met deur ertussen.
(alternatief was de garage geweest maar was met toevoer leidingen lastiger en staat verder ook erg vol).
Overwegingen waren: bijkeuken is toch al een apparatuur hok geworden met warmtepomp boiler (die aanslaat tussen 10:00 en max 13:00. Wasmachine draait regelmatig. Reserve koelkast annex vriezer staat daar. En Panasonic WP vlakbij buitenmuur naast de bijkeuken). Beetje warmte extra in bijkeuken draagt bij aan verwarming in winter. En toevoer van leidingen kon ik gemakkelijk regelen via grote goed toegankelijke kruipruimte.
Nu is de accu + Deye omvormer combi twee dagen aan het werk en het het geluid valt me reuze mee. Hij slaat af en toe aan maar dat (ventilatoren) geluid dingt niet echt tot woongedeelte door. En ik wilde de deur nog verder afdichten, maar moet nog.
WAF die oren op stokjes heeft (hoort alles) maakt zich meer druk over de esthetiek van de bijkeuken (vind het teveel technische rommel) dan over het geluid.![]()
Warmte productie is ook merkbaar maar eigenlijk wel prettig zo. Afwachten hoe dat in de zomer gaat.
bij het blauwe rondje is de accu uiteindelijk gekomen.
![]() | ![]() |
@ede Ben je nog wat wijzer geworden bij de Centrale?ede schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:06:
[...]
Ik ga maandag bellen met De Centrale en de Belastingdienst. Ik moet toch meer terug kunnen krijgen denk ik
Die mag je toelichtenSchuurman92 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:09:
[...]
Hoe ver het geluid doordrinkt zal afhankelijk zijn van isolatie en hoe goed de deuren afsluiten.
oeps doordringgggt natuurlijk
maaar bijna weekend
Ik zat me nog te overwegen wat er moet gebeuren als ik het toch nog een keer, in de toekomst, wil verhuizen naar een andere locatie. In mijn geval de garage.
Ik neem aan dat daar nog geen ervaringen mee zijn, maar gezien het plaatsings-werk waar ik naar gekeken heb lijkt het me te overzien. Uiteraard moet je het wel netjes in kaart hebben (of brengen).
En aan de meterkast kant hoef je weinig te doen mits je de kabels kunt verleggen.
Activiteiten die ik me voorstel:
1) Alles uitzetten bij accu locatie.
2) Alle kabels loshalen (elektra, data, pv). Accu kabels is even speciaal werkje.
3) Werkschakelaar en andere kastjes van de muur demonteren, Deye van de muur afhalen (ophangen deed m'n monteur alleen, zitten stevige handvaten aan).
4) Na loshalen accu kabels achter de accu's, de drie modules separaat vervoeren naar nieuwe plaats.
('k heb even meegeholpen op en af het karretje halen, ik denk dat twee man voldoende is voor vervoer)
5) Alle kabels naar nieuwe plek trekken.
6) Kastjes en Deye weer monteren.
7) Bedrading naar meterkast weer aanleggen.
8 ) Accu's weer op elkaar plaatsen en aansluiten aan de Deye. (even checken met welke kracht: momentsleutel nodig)
9) Alles weer aanzetten en testen.
De volgorde van m'n monteur, bij plaatsing, was dat hij eerst de Deye omvormer en alle kastjes plaatste en monteerde, toen alle meterkast werk deed en testte of alles werkte, en toen pas de accu uit de bus haalde, vervoerde, plaatste en aansloot. En eigenlijk was ie gewend het zelf allemaal te doen dus m'n hulp was maar een klein beetje. Gezien er geen of weinig werk aan de meterkast nodig is schat ik het op 1 volle dag werk.
Maar goed, voorlopig niet nodig hoop ik.
De lijst (RfG type A) is niet uitputtend, dus installateurs kunnen ook via andere wegen conformiteit aantonen.Vogels60 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 11:35:
[...]
De 05 is (nog) niet officieel vrijgegeven/erkend voor Nederland.
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, AHED-BMS, Energiek/Greenchoice 3j
@deejeebv heb je toevallig hier al wat over gehoord? Vandaag hier ook weer naar 95 procent en daarna teruglevering zonder activaties tegen kaal 6 cent, terwijl eerder vandaag geladen tegen kaal 7 cent... Zou mooi zijn als er op korte termijn wat aan gedaan kan worden, de grens van 80 procent mag bij mij wel naar 60 procent...deejeebv schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:41:
Ik verbaas me er over dat mijn batterij vannacht bijgeladen heeft, steeds korte activaties om de SOC weer op 81% te krijgen. Dit terwijl er vandaag weer zon verwacht wordt. Gisteren was mijn maximale SOC 92%, ik heb hem toen lager kunnen laten door ook de auto te laden. Vandaag hoeft dat niet weer, dus zal hij een deel van mijn zonnestroom gaan verkopen, tegen mogelijk lagere prijzen dan ik het vannacht heb ingekocht.
Op de site zegt BE: sla je zonnestroom op voor later.
Op deze manier gaat dat niet lukken. Het lijkt er eerder op dat het doel is Balansstroom zo veel mogelijk stroom te laten verkopen.
Ik heb hierover een mail gestuurd, ik hoop hierop een bevredigend antwoord te krijgen. Op mijn vorige mail over de resultaten op de website, van 5 februari heb ik helaas nog geen antwoord gekregen.
Hoe gaat dat bij jou dan?jeeedeee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:32:
[...]
@deejeebv heb je toevallig hier al wat over gehoord? Vandaag hier ook weer naar 95 procent en daarna teruglevering zonder activaties tegen kaal 6 cent, terwijl eerder vandaag geladen tegen kaal 7 cent... Zou mooi zijn als er op korte termijn wat aan gedaan kan worden, de grens van 80 procent mag bij mij wel naar 60 procent...
Als je op 80% zit, doet PV de rest en heb je geen verbruik?
Nee, nog geen antwoord ontvangen.Het lijkt er op dat tot 81% de accu vanuit het net geladen wordt bij een kale prijs < 8 ct. Daarboven wordt er alleen nog gevuld vanuit zon. Kom je boven de 95% en heb je overproductie dan gaat er teruggeleverd worden tegen het tarief van dat moment.jeeedeee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:32:
[...]
@deejeebv heb je toevallig hier al wat over gehoord? Vandaag hier ook weer naar 95 procent en daarna teruglevering zonder activaties tegen kaal 6 cent, terwijl eerder vandaag geladen tegen kaal 7 cent... Zou mooi zijn als er op korte termijn wat aan gedaan kan worden, de grens van 80 procent mag bij mij wel naar 60 procent...
Het zou inderdaad mooi zijn als je die grens van 81% zelf zou kunnen instellen of dat dat automatisch gaat op basis van de verwachte zoninstraling.
Lastige blijft wel dat het verbruik moeilijk te voorspellen is door BE. Vandaag heb ik bijvoorbeeld de auto aan de lader, dan gaat het zonne overschot de autoaccu in.
Ja, en zo had ik vandaag takkeweer:deejeebv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:45:
[...]
Nee, nog geen antwoord ontvangen.Het lijkt er op dat tot 81% de accu vanuit het net geladen wordt bij een kale prijs < 8 ct. Daarboven wordt er alleen nog gevuld vanuit zon. Kom je boven de 95% en heb je overproductie dan gaat er teruggeleverd worden tegen het tarief van dat moment.
Het zou inderdaad mooi zijn als je die grens van 81% zelf zou kunnen instellen of dat dat automatisch gaat op basis van de verwachte zoninstraling.
Lastige blijft wel dat het verbruik moeilijk te voorspellen is door BE. Vandaag heb ik bijvoorbeeld de auto aan de lader, dan gaat het zonne overschot de autoaccu in.
/f/image/2ZRYkSA4Zkk9EhFYm3H9unrq.png?f=fotoalbum_large)
maar 4 dagen terug dit:
/f/image/OTO4v7cALRvlWvIijbU6QKaE.png?f=fotoalbum_large)
Dan zul je toch al per adres minimaal een solcast invoer moeten opstellen.
Komt nog bij dat AC gekoppelde PV opwek niet door Balans Energie gezien kan worden; alleen die aan de Deye zelf zit.
GEN / MI opwek zou weer wel (aan)getoond kunnen worden, maar dat doet BE vooralsnog niet.
/f/image/L9tQDHSCzqenLCU2FWqtKHAK.png?f=fotoalbum_large)
Volgende week wordt het leuk... dit weekend stoppen we de auto nog wel even vol...
Ik heb volgens dit stappenplan de aangifte gedaan en zojuist het besluit ontvangen dat ik 911 euro terugkrijg (van de 1134 euro aan btw). Dat had iets meer kunnen zijn, maar ik heb veilig gerekend met 98% privégebruik geloof ik. Ik heb ook al het besluit dat ik per Q2 ben toegelaten tot de KOR. De enige vraag is nu nog wat ik invul in de aangifte voor Q1 die straks als laatste nog moet gebeuren.The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:21:
Stap 1: Meld je aan als BTW-ondernemer met dit formulier.
Stap 2: Wacht op brieven van de Belastingdienst. Je krijgt een bevestiging van aanmelding en een brief met gegevens om een Mijn BD Zakelijk account aan te maken. En afhankelijk van of je per papier of digitaal aangifte moet doen: de brief dat je aangifte omzetbelasting moet doen.
Stap 3: Doe aangifte, bereken en vul in op deze manier: The Legend in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Stap 4: Meldt je digitaal aan voor de KOR via de Mijn BD zakelijk omgeving (onder de knop BTW, en kies dan voor ‘Kleineondernemersregeling (KOR) in Nederland.
Stap 5: Niet vergeten om nog een kwartaal aangifte te doen. Volgens @zunrob mag dat een nulaangifte zijn volgens de BD.
Ik ben toch malle pietje niet!
Had je per post ingediend? Ik heb nog niks gehoord.The Legend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:32:
[...]
Ik heb volgens dit stappenplan de aangifte gedaan en zojuist het besluit ontvangen dat ik 911 euro terugkrijg (van de 1134 euro aan btw). Dat had iets meer kunnen zijn, maar ik heb veilig gerekend met 98% privégebruik geloof ik. Ik heb ook al het besluit dat ik per Q2 ben toegelaten tot de KOR. De enige vraag is nu nog wat ik invul in de aangifte voor Q1 die straks als laatste nog moet gebeuren.
En wanneer had je je aangemeld voor de KOR?
Ik ben niet sceptisch of pessimistisch, nadat affr handelen aangezet wordt komt het vast echt wel goed, maar het is wel heel heel zichtbaar hoe mijn verbruik +8 of meer kwh op een dag is door die accu die laad/ontlaad.
En op de vraag of mijn onverwarmde garage (wel isolatie) dan ook lekker warm is Ja zeker die is sinds de accu veelal 15 graden (en buiten 0 a 5 graden)
Ik zal als ik tijd heb eens een hele berg screenshots en data hier neer zetten om het te laten zien, maar dat moet even via een desktop en even goed voor gaan zitten.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Normaliter komt dan toch alles uit de accu.Nomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:11:
Vandaag heeft de accu urenlang zichzelf hier stil gehouden en wat ik gebruikte aan stroom gewoon van het net gehaald en dat zie je ook meteen terug in het dag verbruik. Ik zit nu netjes op warmtepomp + 6kwh verbruik so far.
De opbrengst van mijn omvormers direct in de groepenkast wordt gewoon gezien.paQ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:50:
[...]
Komt nog bij dat AC gekoppelde PV opwek niet door Balans Energie gezien kan worden; alleen die aan de Deye zelf zit.
Dit zie ik onder “Geschat uit PV (kWh) “.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 12-02-2026 17:15 ]
Geen idee, hele middag stond het op bypass uit zichzelf...ik zie het aan de SoC die volledig horizontale lijn heeft (80%) en dat mijn verbruik op de P1 geen pieken heeft van 12kw en dan weer rond 0, maar de hele dag rond de 800w tot 2000W wiebelt zoals gebruikelijk voordat we de accu hadden.Wolly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:12:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Normaliter komt dan toch alles uit de accu.
Daar heb ik zelfs niet van ingesteld, is gewoon wat BE software bedacht had om te doen.
Alleen voor zover je die stroom niet direct verbruikt.Wolly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:14:
[...]
De opbrengst van mijn omvormers direct in de groepenkast wordt gewoon gezien.
Ik heb dat ook al eens gehad. Dat 'hoort' niet overigens alle verbruik als import. (Wel lekker goedkoop vandaagNomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:11:
Vandaag heeft de accu urenlang zichzelf hier stil gehouden en wat ik gebruikte aan stroom gewoon van het net gehaald en dat zie je ook meteen terug in het dag verbruik. Ik zit nu netjes op warmtepomp + 6kwh verbruik so far.
Ik ben niet sceptisch of pessimistisch, nadat affr handelen aangezet wordt komt het vast echt wel goed, maar het is wel heel heel zichtbaar hoe mijn verbruik +8 of meer kwh op een dag is door die accu die laad/ontlaad.
En op de vraag of mijn onverwarmde garage (wel isolatie) dan ook lekker warm is Ja zeker die is sinds de accu veelal 15 graden (en buiten 0 a 5 graden)
Ik zal als ik tijd heb eens een hele berg screenshots en data hier neer zetten om het te laten zien, maar dat moet even via een desktop en even goed voor gaan zitten.
Heb het overigens wel een keer voorgesteld bij hoge SOC en lage tarieven gewoon direct te verbruiken. Waarom 2 keer converteren
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 12-02-2026 17:39 ]
Dat is geschat verbruik laden uit PV.Wolly schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:14:
[...]
De opbrengst van mijn omvormers direct in de groepenkast wordt gewoon gezien.
Een AC gekoppelde PV is gewoon een negatieve verbruiker.
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 12-02-2026 17:36 ]
Ik hoop ook oprecht dat zodra het prijsverschil tussen goedkoopste en huidige maar een paar cent is en de accu is aardig vol, dat bypass best onderdeel van het systeem mag zijn. Die conversie verliezen zijn gewoon niet verwaarloosbaar, en het is niet alsof BE wat heeft aan conversie verliezen en slijtage van accu/omvormer. Dus dat mag best mee in de programmeringpaQ schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:27:
[...]
Ik heb dat ook al eens gehad. Dat 'hoort' niet overigens alle verbruik als import. (Wel lekker goedkoop vandaag)
Heb het overigens wel een keer voorgesteld bij hoge SOC en lage tarieven gewoon direct te verbruiken. Waarom 2 keer converteren
Per kWh extra verbruik verdienen ze toch 2 cent… dus ja denk niet dat dat de focus gaat zijn voor hun om dit in te bouwen…Nomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:32:
[...]
Ik hoop ook oprecht dat zodra het prijsverschil tussen goedkoopste en huidige maar een paar cent is en de accu is aardig vol, dat bypass best onderdeel van het systeem mag zijn. Die conversie verliezen zijn gewoon niet verwaarloosbaar, en het is niet alsof BE wat heeft aan conversie verliezen en slijtage van accu/omvormer. Dus dat mag best mee in de programmering
Behalve dat je meer energie moet inkopen met de 2 cent winstmargeNomad schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:32:
[...]
Ik hoop ook oprecht dat zodra het prijsverschil tussen goedkoopste en huidige maar een paar cent is en de accu is aardig vol, dat bypass best onderdeel van het systeem mag zijn. Die conversie verliezen zijn gewoon niet verwaarloosbaar, en het is niet alsof BE wat heeft aan conversie verliezen en slijtage van accu/omvormer. Dus dat mag best mee in de programmering
Edit:@jeeedeee was me voor
Aangifte idd per post, dat was ergens de 2e week van januari. Direct daarna digitaal de KOR-aanvraag gedaan. Die bevestiging dat dat in orde was kreeg ik twee weken terug al. Vandaag dus het besluit over de teruggave ontvangen.zunrob schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 17:03:
[...]
Had je per post ingediend? Ik heb nog niks gehoord.
En wanneer had je je aangemeld voor de KOR?
Maar ook als de accu nog niet vol is, er veel zon voorspelt is, dat je dan direct terug levert, immers is de prijs in de ochtend beter dan in de middag. En dan pas in de middag opslaan in de accu.jeeedeee schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:32:
[...]
Een goede dag en je hebt wel meer dan 1 accu pakket nodig
Zomaar een scenario.
En we kunnen nog wel meer scenario's bedenken. Ik maak mij er nog niet druk om, ik ga er vanuit dat het nog lerende is, het gewoon goed gaat komen.
19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries
Ik heb ingecalculeerd dat zeker het eerste jaar de accu me geld kost, en mogelijk jaar twee ook, dit mede omdat ik een contract met een goede terugleververgoeding had. Als het BMS niet verbetert, hebben we na twee jaar de mogelijkheid het contract met BE op te zeggen. Ik ga ervan uit dat ze tegen die tijd het één en ander wel geoptimaliseerd hebben.blue eyes schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:56:
[...]
Maar ook als de accu nog niet vol is, er veel zon voorspelt is, dat je dan direct terug levert, immers is de prijs in de ochtend beter dan in de middag. En dan pas in de middag opslaan in de accu.
Een goede dag en je hebt wel meer dan 1 accu pakket nodig
Zomaar een scenario.
En we kunnen nog wel meer scenario's bedenken. Ik maak mij er nog niet druk om, ik ga er vanuit dat het nog lerende is, het gewoon goed gaat komen.
19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries
Dit is ook wat mij over de streep trok. Ze moeten presteren om de pilot gebruikers binnen te houden.deejeebv schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:21:
[...]
Ik heb ingecalculeerd dat zeker het eerste jaar de accu me geld kost, en mogelijk jaar twee ook, dit mede omdat ik een contract met een goede terugleververgoeding had. Als het BMS niet verbetert, hebben we na twee jaar de mogelijkheid het contract met BE op te zeggen. Ik ga ervan uit dat ze tegen die tijd het één en ander wel geoptimaliseerd hebben.
Hier precies hetzelfde, en ook al BTW teruggave bevestiging binnen. Ook per Q2 in de KOR.The Legend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:32:
Ik heb ook al het besluit dat ik per Q2 ben toegelaten tot de KOR. De enige vraag is nu nog wat ik invul in de aangifte voor Q1 die straks als laatste nog moet gebeuren.
Over Q1 had iemand die ver terug in dit topic, in dezelfde situatie zat qua kwartelen, gebeld met de BD, en heeft van hen mogen vernemen dat je in Q1 dan een nulaangifte mag indienen.
Ik word graag gecorrigeerd als iemand denkt dat dit niet klopt, over een paar maanden is het zover namelijk.
Komt BE met overzichten hoeveel BTW je moet opgeven?
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Je kunt zelf zien wat het ‘resultaat’ is in het BE dashboard. Tot op heden is dat dus alleen de paar kWh die geëxporteerd wordt. De BTW die je moet afdragen kun je dan zelf eenvoudig berekenen, die is dan bijna nihil. Maar je aandeel privégebruik is daardoor ook bijna 100% en daardoor krijg je wel weer minder terug.Puppetmaster schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:40:
Ik zit precies het tegenovergestelde, ik moet de KOR uit om BTW te kunnen terugvragen. Dan pas per 1-1-2028 er weer in…![]()
Komt BE met overzichten hoeveel BTW je moet opgeven?
Naar welk dataveld kijk je dan exact? "Export` onder de statistieken per dag? Dan ga je alle dagen langs van een kwartaal en tel je import en export afzonderlijk op tot een totaal-import en totaal-export?The Legend schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:48:
[...]
Je kunt zelf zien wat het ‘resultaat’ is in het BE dashboard. Tot op heden is dat dus alleen de paar kWh die geëxporteerd wordt. De BTW die je moet afdragen kun je dan zelf eenvoudig berekenen, die is dan bijna nihil. Maar je aandeel privégebruik is daardoor ook bijna 100% en daardoor krijg je wel weer minder terug.
En dat komt dan tot 99,999% privegebruik neem ik aan?
:strip_exif()/f/image/SZRPV2XKUAP61iFC9R0ILQKj.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/EMjeRuAOmnP3Vdzi4ATl4Aya.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/sI4rMG8GrZLC84PqMreOwIuq.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/773xzvs563vwc8ndUWTdMO8W.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/8pzn9hvzY2pi7NPDRIgt5pMU.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FCv29IFTde3d6RwUMO0SWhJx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GmPO4FRtx3bhvmQRDdjHr1cc.jpg?f=fotoalbum_tile)