Mijn batterij is vannacht tussen 01:00 en 04:00 van 67% naar 81% opgeladen. Gisteren zie ik ook wat ontlaad-acties tussen 12:00 en 13:00, en vervolgens weer laad-acties tussen 13:00 en 14:00. Het zijn maar enkele kWh die heen en weer gaan, maar ben benieuwd of dit test-acties zijn of dat er iets anders 'slims' achter zit.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:53:
Ook vanacht is mijn batterij niet gevuld toen de stroom het goedkoopst was... Heb Don een berichtje gestuurd wat hun algoritme is, want 'goedkoop vullen' van de batterij lijkt me een logische regelstrategie.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Dergelijke algoritmen zijn vrij complex. Het primaire handelsplatform, waar de meeste winst per kwh zit, is de... balansmarkt. En die werkt het beste als alle accu's rond de 50% zijn. Er kan best een bepaalde PID-achtige weging gedaan worden waarbij nog gekeken wordt naar hoe vol de accu is, en hoe groot de delta van de stroomprijs over de komende 24u is.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 07:53:
Ook vanacht is mijn batterij niet gevuld toen de stroom het goedkoopst was... Heb Don een berichtje gestuurd wat hun algoritme is, want 'goedkoop vullen' van de batterij lijkt me een logische regelstrategie.
Wellicht dat er nog zelfs gekeken wordt naar de probabiliteit dat er hogere aFR prijzen komen de komende 24u, en dat dat wordt meegenomen. Ik betwijfel ook of je een bevredigend antwoord zou kijgen op je vraag; een goed regelsysteem is de kern van hun business. Ik zou het in ieder geval niet met je delen.
@DonBalans Ik denk dat er rust in de tent komt als je kan uitleggen wat er nu wel al actief is in het EMS?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Mijn post klinkt mss negatief, dat is niet de bedoeling. Ik heb er wel vertrouwen in hoor, anders had ik het niet gekocht. Punt is alleen dat het jammer is dat de batterij nu op 20% zit en niet goedkoop gevuld is op de momenten dat dat kon, waardoor ik nu tegen de dure prijs af neem.scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Dergelijke algoritmen zijn vrij complex. Het primaire handelsplatform, waar de meeste winst per kwh zit, is de... balansmarkt. En die werkt het beste als alle accu's rond de 50% zijn. Er kan best een bepaalde PID-achtige weging gedaan worden waarbij nog gekeken wordt naar hoe vol de accu is, en hoe groot de delta van de stroomprijs over de komende 24u is.
Wellicht dat er nog zelfs gekeken wordt naar de probabiliteit dat er hogere aFR prijzen komen de komende 24u, en dat dat wordt meegenomen. Ik betwijfel ook of je een bevredigend antwoord zou kijgen op je vraag; een goed regelsysteem is de kern van hun business. Ik zou het in ieder geval niet met je delen.
De reden om het hier te delen is om ervaringen met elkaar uit te wisselen en ook te delen met Don zelf. Ik kan me namelijk voorstellen dat er in de praktijk toch e.e.a. nog gefinetuned moet worden, en mss dat onze ervaringen daarbij kunnen helpen.
[ Voor 13% gewijzigd door zunrob op 28-10-2025 11:13 ]
Umm bijzonderheden zijn voornamelijk dat mijn huidge mantelbuizen al vol zitten en er nu een gat bij de voordeur naar buiten geboord moet worden, een stukje graven/mantelbuisleggen. En dat ik graag mijn 2mppts op de Deye wil aansluiten, dus wat kabels moeten (buitenom) verlegd worden.The Legend schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:08:
[...]
Wat voor bijzonderheden had je? Pics?
Ben ook wel benieuwd of er al gebruikers zijn met een laadpaal. Heb Don vorige week nog een waslijstje vragen gestuurd, maar nog geen reactie gehad.
Daarnaast heb ik een laadpaal (Alfen Eve single Pro) en een EV van het werk, wellicht begin volgende jaar dat mijn vrouw ook EV gaat rijden. Ik denk dat ik het beste de Alfen moet instellen om niet tussen x tijd te laden (ik dacht dat Balans opgaf liever niet tussen 16:00 en 20:00) en hem limiteer op 5,5kW. Dan druppelt hij hem vanzelf wel vol waar nodig. De deye moet dan zelf maar uitzoeken wat hij met de PV doet en/of van het net haalt. Dan heeft de Deye ook nog wat capaciteit over mocht het net wat extra vraag hebben, mocht er van het net afgehaald worden gaan we gewoon met 17kW trekken
Veel plezier vandaag met de installatie0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:09:
Hier stond de installatie gepland om 8:00. Net gebeld dat ze hier 9:30 zijn. Geen idee of die 8:00 gewoon de standaard tijd is of dat dit echt de bedoeling was. Voor mij maakte het weinig uit, de klein was toch al wakker om 5:30 🤡
Dat denk ik ook ja. Dat er een soort van marge is omdat de tarieven nog wel eens veel lager kunnen worden en je dat dan misloopt. Dat zal dan weer gelinkt zijn aan je verbruikspatroon. Ik neem aan dat de SOC doorgaans hoger is als daar ook een hoger verbruik tegenover staat.scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:08:
[...]
Dergelijke algoritmen zijn vrij complex. Het primaire handelsplatform, waar de meeste winst per kwh zit, is de... balansmarkt. En die werkt het beste als alle accu's rond de 50% zijn. Er kan best een bepaalde PID-achtige weging gedaan worden waarbij nog gekeken wordt naar hoe vol de accu is, en hoe groot de delta van de stroomprijs over de komende 24u is.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik woon in het hoge noorden. Op zich geen probleem. Korte update: automaat was nog Chint, maar installateur had ene mail voorbij zien komen dat ik wat anders wilde. Heeft gebeld met technische unie en vroeg welke automaat ik wilde. Keurig tot nu toe 😁epicfailguy23 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:21:
[...]
Veel plezier vandaag met de installatie, Ik denk dat wellicht de ochtendspits wat roet in het eten heeft gegooid. Ik weet niet of jij wellicht in een uithoek vertoeft (schubbekutveen of zuid maastricht) wellicht dat dat nog van invloed is op de start tijd
TU staat nou niet bekend om zijn scherpe prijzen voor elektra componenten0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:23:
[...]
Ik woon in het hoge noorden. Op zich geen probleem. Korte update: automaat was nog Chint, maar installateur had ene mail voorbij zien komen dat ik wat anders wilde. Heeft gebeld met technische unie en vroeg welke automaat ik wilde. Keurig tot nu toe 😁
Je kan niet altijd zes gooien.paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:24:
[...]
TU staat nou niet bekend om zijn scherpe prijzen voor elektra componenten(ook niet met korting)
Gekozen voor een Eaton. De specificaties ervan heeft de installateur aan TU doorgegeven.paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:27:
[...]
Wat heb je nou gekozen?
En wat wordt de meerprijs?
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb nog geen mail 😂paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:59:
Ik heb sinds vandaag toegang tot mijn balans energie, ingangsdatum per installatiedatum
geen idee, ik kreeg een mailtje0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:21:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb nog geen mail 😂
Ik zou het niet erg vinden dat de accu niet altijd laadt als stroom goedkoop is, maar wel als ik daardoor niet genoeg SOC heb om de dag op ‘goedkope’ stroom door te komen. Of Balans nu wel of niet volle bak handelt maakt me niet zoveel uit, als tenminste maar een variant van NOM kan worden gedraaid tijdens de dure uren.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 11:11:
[...]
Mijn post klinkt mss negatief, dat is niet de bedoeling. Ik heb er wel vertrouwen in hoor, anders had ik het niet gekocht. Punt is alleen dat het jammer is dat de batterij nu op 20% zit en niet goedkoop gevuld is op de momenten dat dat kon, waardoor ik nu tegen de dure prijs af neem.
De reden om het hier te delen is om ervaringen met elkaar uit te wisselen en ook te delen met Don zelf. Ik kan me namelijk voorstellen dat er in de praktijk toch e.e.a. nog gefinetuned moet worden, en mss dat onze ervaringen daarbij kunnen helpen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Klopt! Als het een zonnige dag wordt zou ik blij zijn als de batterij maar voor 20 procent gevuld is, dan kan ik de PV erin kwijt!The Legend schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
Ik zou het niet erg vinden dat de accu niet altijd laadt als stroom goedkoop is, maar wel als ik daardoor niet genoeg SOC heb om de dag op ‘goedkope’ stroom door te komen. Of Balans nu wel of niet volle bak handelt maakt me niet zoveel uit, als tenminste maar een variant van NOM kan worden gedraaid tijdens de dure uren.
Overigens laat ik de Chint lekker zitten. Zo lang hij het doet, doet ie het gewoon.
zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Overigens laat ik de Chint lekker zitten. Zo lang hij het doet, doet ie het gewoon.
Het is meer de vraag of hij het doet, als hij het moet doen
65536 = 2^16. Oftewel, lijkt mij een 16 bit waarde die verkeerd geïnterpreteerd wordt.0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:02:
al kan ik nog geen chocolade maken van de solarman integratie
[Afbeelding]
4294967296 = 2^32, idem aan boven.
This post was created with 100% recycled electrons
Thanks, misschien was het ook wel slim van mij geweest als ik deye_sg04lp3.yaml direct had aangeklikt ipv Deye_Hybrid.yamlboredgeestje schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:12:
[...]
65536 = 2^16. Oftewel, lijkt mij een 16 bit waarde die verkeerd geïnterpreteerd wordt.
4294967296 = 2^32, idem aan boven.
Zoals ze aangaven; op jaarbasis krijg jij de goedkoopste uren van het totaalverbruik toegekend. Als je kijkt naar wat je effectief uit de meter trekt op jaarbasis met die laad/ontlaad cycli, zit je al echt in het 90e percentiel zuinige uren. Daarbovenop komt dat je een deel van de winsten krijgt van de afrr, en daar goede winsten halen kan haaks staan op jouw 0 op de meter requirement. Het kan best zijn dat zelfs voor jou, met de slechts 30% winst, de opportunity cost in het voordeel van afrr ready zijn, tov je nom bij dure uren.The Legend schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:59:
[...]
Ik zou het niet erg vinden dat de accu niet altijd laadt als stroom goedkoop is, maar wel als ik daardoor niet genoeg SOC heb om de dag op ‘goedkope’ stroom door te komen. Of Balans nu wel of niet volle bak handelt maakt me niet zoveel uit, als tenminste maar een variant van NOM kan worden gedraaid tijdens de dure uren.
90% RTE?0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook leuk zo'n schermpje in de meterkast 😁
Dat regelt de nieuwe leverancier altijdbumble_bee schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:27:
Kort vraagje, de mensen waarvan het energiecontract is ingegaan al, hebben jullie zelf de opzegging moeten doorgeven aan de vorige leverancier, of is dat door Don geregeld?
Grappig, bij mij hangt het EMS naast de omvormer!0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:48:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook leuk zo'n schermpje in de meterkast 😁
Ik wil hem ook wel in de meterkast eigenlijk.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:45:
[...]
Grappig, bij mij hangt het EMS naast de omvormer!
Hoef ik niet naar buiten
Ja, maar van de andere kant je doet er zelf toch niks mee. En alle data kun je ook online zien. Hoef je niet naar de meterkast.paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:47:
[...]
Ik wil hem ook wel in de meterkast eigenlijk.
Hoef ik niet naar buiten
maar ook niet naar buitenzunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:49:
[...]
Ja, maar van de andere kant je doet er zelf toch niks mee. En alle data kun je ook online zien. Hoef je niet naar de meterkast.
Hier hebben ze er voor gekozen het in de meterkast te installeren. Ik dacht blijkbaar te moeilijk en dacht dat het ems direct op mijn deco aangesloten moest worden. Deze staat echter in accespoint dus kon ik het ook gewoon direct op het nokia modem in de meterkast aansluiten.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:45:
[...]
Grappig, bij mij hangt het EMS naast de omvormer!
Ja, maar het ding is TUV gekeurd zoals Don al toe heeft gelicht. Dan kan het imo niet heel slecht zijn.jj85 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:24:
[...]offtopic:
Het is meer de vraag of hij het doet, als hij het moet doen
Doet de leverancier. Wel even zelf je batterij aanmelden.bumble_bee schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:27:
Kort vraagje, de mensen waarvan het energiecontract is ingegaan al, hebben jullie zelf de opzegging moeten doorgeven aan de vorige leverancier, of is dat door Don geregeld?
Wacht, waar moet je die aanmelden? Die info heb ik gemist.0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:59:
[...]
Doet de leverancier. Wel even zelf je batterij aanmelden.
Iemand al de BTW terug gevraagd btw? Hoe doe je dat?
Doe je de batterij ook buiten?paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:47:
[...]
Ik wil hem ook wel in de meterkast eigenlijk.
Hoef ik niet naar buiten
Bij energieleveren.nl, net als je zonnepanelenzunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
Wacht, waar moet je die aanmelden? Die info heb ik gemist.
Iemand al btw terug gevraagd btw? Hoe doe je dat?
Ik ben bezig via de-centrale.nl de BTW terug te vragen maar ik kan mijn BalansStroom-contract nergens vinden
https://www.energieleveren.nl/. Ff je gegevens invoeren, inloggen en je batterij aanmelden.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
Wacht, waar moet je die aanmelden? Die info heb ik gemist.
Bij mij ook geen enkel probleem met de Chint, ik krijg ook zeker niet het gevoel dat er iets niet in orde mee zou zijn.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:58:
[...]
Ja, maar het ding is TUV gekeurd zoals Don al toe heeft gelicht. Dan kan het imo niet heel slecht zijn.
Los van mogelijk invloed op mijn audio wat zou nu echt het technisch voordeel zijn van extra een paar honderd euro uitgeven aan een betere?
Is er iemand die dat in jip en janneke taal aan een leek kan uitleggen?
Balans doet zijn best voor ons voor een snel roi dan is extra honderden euro's die onnodig lijken toch overbodig?
Maar ja..., leek hé dus corrigeer me svp met argumenten
Installateurs doen helemaal niet moeilijk over een andere automaat. Is in mijn optiek alleen wat verkeerde zuinigheid.ibak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:08:
[...]
Bij mij ook geen enkel probleem met de Chint, ik krijg ook zeker niet het gevoel dat er iets niet in orde mee zou zijn.
Los van mogelijk invloed op mijn audio wat zou nu echt het technisch voordeel zijn van extra een paar honderd euro uitgeven aan een betere?
Balans doet zijn best voor ons voor een snel roi dan is extra honderden euro's die onnodig lijken toch overbodig?
Ik weet het niet of dat zo is. Het document geeft aan dat er een exemplaar getest is daar. The end.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:58:
[...]
Ja, maar het ding is TUV gekeurd zoals Don al toe heeft gelicht. Dan kan het imo niet heel slecht zijn.
Ja. Kunnen we dat zo interpreteren?0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
Het verschil tussen load en batterij uit?
ibak schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:08:
[...]
Bij mij ook geen enkel probleem met de Chint, ik krijg ook zeker niet het gevoel dat er iets niet in orde mee zou zijn.
/f/image/kym74FV3mHLmV32tXVYir9Bx.png?f=fotoalbum_large)
Links een Chinesium automaat die uit een ATS is gehaald. Rechts een Europese automaat, Hager in dit geval.
Ik beweer niet dat de geplaatste Chint er van binnen ook zo uit ziet. Weet dat Chint ook Europese (standaard) automaten produceert. Die worden ook gewoon in Nederland verkocht; de alamat die geplaatst is, niet. (Zover ik weet).
Deze automaten worden warm. Als ze een bepaalde grens bereiken moeten ze afslaan. Een zekering als het ware. Als verbindingen wat dunnetjes zijn of niet consistent dan heeft dat zo zijn uitwerkingen.
Daarnaast zit in een alamat ook nog een foutstroommeting, waarop hij eveneens tript.
Ik laat het oordeel in bouw en kwaliteit aan jezelf over.
Ik heb via de belastingdienst nu eerst het formulier startende ondernemer ingevuld en opgestuurd.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:00:
[...]
De dienst schrijft dat dit de eerste stap is en dan krijg je daarna een nummer en uitleg hoe je de btw kunt aftrekken.
Dat wacht ik nu af.
Omdat het Balans systeem ver onder de drempel kost verwacht ik dat de actie eenmalig is en de moeite zo weinig dat ik er geen 100,- om het uit te besteden voor over heb.
Lees gerust de info op de site van de belastingdienst ook eens, tikkeltje vaag qua tekst maar volgens mij niet erg moeilijk daarna.
Ja ik denk het wel, maar dat zeg ik met een slag om de arm. Ding is nog niet eens 1x vol geweest. Vraag mij af of ik hem al helemaal goed kan lezen.
Dus warmte (verlies denk ik dan) met vervroegde uitval mogelijkheid als defect en daarmee vroege vervangings uitgave in geld, lees ik dat erin?paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:38:
[...]
[Afbeelding]
Links een Chinesium automaat die uit een ATS is gehaald. Rechts een Europese automaat, Hager in dit geval.
Ik beweer niet dat de geplaatste Chint er van binnen ook zo uit ziet. Weet dat Chint ook Europese (standaard) automaten produceert. Die worden ook gewoon in Nederland verkocht; de alamat die geplaatst is, niet. (Zover ik weet).
Deze automaten worden warm. Als ze een bepaalde grens bereiken moeten ze afslaan. Een zekering als het ware. Als verbindingen wat dunnetjes zijn of niet consistent dan heeft dat zo zijn uitwerkingen.
Daarnaast zit in een alamat ook nog een foutstroommeting, waarop hij eveneens tript.
Ik laat het oordeel in bouw en kwaliteit aan jezelf over.
Of mis ik iets?
Kan het kwaad om dan op het defect te wachten als dat zich al zou voordoen?
EMAT is het huismerk van Elektramat. Als je het topic leest over elektrische huisinstallaties dan komt die er ook niet best uit helaasede schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:46:
[Afbeelding]
Ik heb dit setje geïnstalleerd gekregen
Don heeft al aangegeven dat het op jaarbasis achteraf toekennen van goedkoopste tarieven niet blijkt te kunnen. Dat verbaasd me overigens niet, lijkt me ingewikkeld verantwoorden. Voor de rest is het gewoon afwachten idd.scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:29:
[...]
Zoals ze aangaven; op jaarbasis krijg jij de goedkoopste uren van het totaalverbruik toegekend. Als je kijkt naar wat je effectief uit de meter trekt op jaarbasis met die laad/ontlaad cycli, zit je al echt in het 90e percentiel zuinige uren. Daarbovenop komt dat je een deel van de winsten krijgt van de afrr, en daar goede winsten halen kan haaks staan op jouw 0 op de meter requirement. Het kan best zijn dat zelfs voor jou, met de slechts 30% winst, de opportunity cost in het voordeel van afrr ready zijn, tov je nom bij dure uren.
Ik heb van Don nog een aantal antwoorden gekregen:
Over hoe het passieve balanceren werkt en hoe de kWh-prijs onderaan de streep voor ons wordt bepaald:
Over hoe we inzicht in kosten en verbruik krijgen:Stel, onbalans prijs is EUR 0.02 per kWh, wij laden daar 10kWh voor in een uur. De dynamische prijs was: 0.15. Deze 0.15 wordt betaald voor de stroom aan Balans Stroom en dan storten wij 0.13 terug middels het EMS van Balans Energie waardoor de prijs 0.02 per kWh is. Dit is dan de kale stroom prijs. Hierbovenop komt dan de toeslag van 0.02 en de BTW + EB.
Over het laden van een EV en het leegtrekken van de batterij:Er komt op korte termijn een overzicht in ons dashboard wat er precies per 15 minuten over de meter ging en waarvoor dit was. Wat de onbalans prijzen waren en de dynamische. We laten alles transparant zien.
Laadvermogen verlagen levert wel een aanzienlijk hoger laadverlies op, dat is dus ook niet heel aantrekkelijk. Afgelopen jaar een dikke 2700kWh thuis geladen, dus 10% extra laadverlies tikt wel aan.Wij vragen onze klanten om hun auto in te stellen om niet op te laden tussen 16:00 en 21:00 en tussen 07:00 en 09:00. Als je daar niet laad en het vermogen niet op MAX zet dan trek je niet meteen de batterij leeg, maar gaat dit geleidelijk en heb je nog ruimte om te kunnen balanceren. Op deze manier blijft je systeem optimaal beschikbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door The Legend op 28-10-2025 19:23 ]
Die omvormer ziet er wel dieper uit dan de 25,4cm volgens Balans, kun je daar eens een centimeter langshouden?0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even een paar foto's hoe het geworden is. Fijne installateurs. In voor een praatje en als je vragen hebt is dat geen probleem. Zijn bekend met homeassistant en denken mee. Al met al blij met de batterij
Had zelf al gedacht dat die idd niet kon met die goedkoopste uren. Dit zou wel een loophole zijn en dan Hadden de grotere dit allang gedaan.The Legend schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:59:
[...]
EMAT is het huismerk van Elektramat. Als je het topic leest over elektrische huisinstallaties dan komt die er ook niet best uit helaas
[...]
Don heeft al aangegeven dat het op jaarbasis achteraf toekennen van goedkoopste tarieven niet blijkt te kunnen. Dat verbaasd me overigens niet, lijkt me ingewikkeld verantwoorden. Voor de rest is het gewoon afwachten idd.
Over hoe het passieve balanceren werkt en hoe de kWh-prijs onderaan de streep voor ons wordt bepaald:
[...]
Over hoe we inzicht in kosten en verbruik krijgen:
[...]
Over het laden van een EV en het leegtrekken van de batterij:
[...]
28,5*42*65The Legend schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:03:
[...]
Die omvormer ziet er wel dieper uit dan de 25,4cm volgens Balans, kun je daar eens een centimeter langshouden?
Diepte x breedte x hoogte
Mea culpa, sta ik hier vol vertrouwen verjaarde info te herkauwen.The Legend schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:59:
Don heeft al aangegeven dat het op jaarbasis achteraf toekennen van goedkoopste tarieven niet blijkt te kunnen. Dat verbaasd me overigens niet, lijkt me ingewikkeld verantwoorden. Voor de rest is het gewoon afwachten idd.
Met 2700kWh houd je je aansluiting dan ook maar 3% van de tijd bezet, en ook slechts in 1 richting. Tenzij er een gedegen uitleg komt over waarom dat uit zou maken, til ik er niet te zwaar aan. Die 7 tot 9 en 16 tot 21 zou ik sowieso niet snel doen, dat zijn de duurste uurtjes. Maar een beetje slimme HA oplossing heeft dit wel voor je afgedekt.Laadvermogen verlagen levert wel een aanzienlijk hoger laadverlies op, dat is dus ook niet heel aantrekkelijk. Afgelopen jaar een dikke 2700kWh thuis geladen, dus 10% extra laadverlies tikt wel aan.
Wat ik interessanter vind: wie betaalt voor de round trip verliezen en standby verliezen van de omvormer? Als je de extra laadverliezen al vervelend vind, dan zou je geschockeerd zijn als je ziet wat zo'n deye in standby verbruikt. Ik heb daar vrij weinig over gevonden helaas. Naar rato zou wel zo netjes zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door scoobs op 28-10-2025 19:37 ]
Dat is met de auto opladen ook zo?
wat voor wattage denk je aan in standby?scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:34:
[...]
Mea culpa, sta ik hier vol vertrouwen verjaarde info te herkauwen.
[...]
Met 2700kWh houd je je aansluiting dan ook maar 3% van de tijd bezet, en ook slechts in 1 richting. Tenzij er een gedegen uitleg komt over waarom dat uit zou maken, til ik er niet te zwaar aan. Die 7 tot 9 en 16 tot 21 zou ik sowieso niet snel doen, dat zijn de duurste uurtjes. Maar een beetje slimme HA oplossing heeft dit wel voor je afgedekt.
Wat ik interessanter vind: wie betaalt voor de round trip verliezen en standby verliezen van de omvormer? Als je de extra laadverliezen al vervelend vind, dan zou je geschockeerd zijn als je ziet wat zo'n deye in standby verbruikt. Ik heb daar vrij weinig over gevonden helaas. Naar rato zou wel zo netjes zijn.
Ja hier ook niet, gevalletje even geduld aub...😉0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:45:
Meer mensen die mijn.balansstroom.nl niet kunnen bereiken?
De Deye app doet het wel gewoon.
Ze wilde hem eigenlijk boven de batterijen plaatsen, maar daar was te weinig ruimte. Ze spraken over minimaal 2.10m. Dus gekozen om het naar links te halen. Voor de rest geen commentaar eruit.Wolly schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:07:
[...]
Die 50cm vrije ruimte die je rondom vrij moet houden bij de omvormer, werd daar niets over gezegd?
100w.0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 19:54:
[...]
wat voor wattage denk je aan in standby?
Het grote Deye inverter (en accu) topic
Nu moet ik wel erbij zeggen dat dit met nom en offgrid optie is, een andere modus gebruiken ze daar amper.
[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 28-10-2025 20:11 ]
Zal eens kijken of ik hier kan achterhalen wat het is.scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
100w.
Nu moet ik wel erbij zeggen dat dit met nom en offgrid optie is, een andere modus gebruiken ze daar amper.
@Wolly speelt misschien ook mee dat ik 1,5meter of meer aan de voorkant ruimte heb.
Dit is een heel goed punt. Ik heb het nog even opgezocht voor mijn auto, 7-11 kW zit je nog rond de 90%. Onder de 7kW ga je rap naar de 80% efficiency inderdaad.The Legend schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 18:59:
Laadvermogen verlagen levert wel een aanzienlijk hoger laadverlies op, dat is dus ook niet heel aantrekkelijk. Afgelopen jaar een dikke 2700kWh thuis geladen, dus 10% extra laadverlies tikt wel aan.
Van 11 naar 7 kW gaan laad je een paar uur langer mee. Maar ik begrijp niet echt waar we voor aan het optimaliseren zijn hier? Wil je langer laden (buiten de spitstijden) omdat je dan de hoop hebt dat er tijdens die langere laadperiode een keer een goedkoop moment komt waarin het EMS beslist de batterij te laden, waardoor deze niet leeggetrokken wordt? Of is iets anders het idee?
Het idee is idd dat je de batterij niet leegtrekt en dat er ruimte blijft om te balanceren.bumble_bee schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Dit is een heel goed punt. Ik heb het nog even opgezocht voor mijn auto, 7-11 kW zit je nog rond de 90%. Onder de 7kW ga je rap naar de 80% efficiency inderdaad.
Van 11 naar 7 kW gaan laad je een paar uur langer mee. Maar ik begrijp niet echt waar we voor aan het optimaliseren zijn hier? Wil je langer laden (buiten de spitstijden) omdat je dan de hoop hebt dat er tijdens die langere laadperiode een keer een goedkoop moment komt waarin het EMS beslist de batterij te laden, waardoor deze niet leeggetrokken wordt? Of is iets anders het idee?
Pak deye ipv DEYE. Klik dan je omvormer aan en het wordt ingevuld.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:45:
Even een snelle check, wat vul ik in bij de 2 open velden?
[Afbeelding]
En het totale vermogen? Ook 12 kW neem ik aan?0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:46:
[...]
Pak deye ipv DEYE. Klik dan je omvormer aan en het wordt ingevuld.
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 28-10-2025 21:58 ]
48 ingevuld, gaat over de batterij.zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 21:51:
[...]
En het totale vermogen? Ook 12 kW neem ik aan?
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Vraag mij af of het echt 100W is.scoobs schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:10:
[...]
100w.
:strip_exif()/f/image/WcHws2uNlFzQaBRKt3GFAn55.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is alles wat ik nu verbruik. Ik heb mijn sluipverbruik volgens mij nooit onder de 175W gehad.
Maakt het voor het invullen uit dat dit gelimiteerd is?SlinkingAnt schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:05:
Vermogen != capaciteit. Maximaal vermogen wat de batterij kan leveren is 600A * 51.2V = 30,7 kW, maar dit is natuurlijk gelimiteerd door Deye
Yep,bumble_bee schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 20:53:
[...]
Dit is een heel goed punt. Ik heb het nog even opgezocht voor mijn auto, 7-11 kW zit je nog rond de 90%. Onder de 7kW ga je rap naar de 80% efficiency inderdaad.
Ik zit ook aan de 5-8% verlies na 32m kabel @ 11 kW.
It is what it is.
Zou je toch niet voor in huis kiezen?paQ schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:20:
[...]
Yep,
Ik zit ook aan de 5-8% verlies na 32m kabel @ 11 kW.
It is what it is.
Voor iedereen die nog gaat registeren:zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:08:
Haha, nu word het wel erg verwarrend. Ik zal de vraag aan de installateur stellen. Ik koppel hier terug.
Omvormer doet 12 kW.
Dit beperkt de batterij dus ook op 12 kW.
Capaciteit batterij is 48,2 kWh.
Thanks net ff mijn registratie gewijzigd 👌zunrob schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:28:
[...]
Voor iedereen die nog gaat registeren:
Omvormer doet 12 kW.
Dit beperkt de batterij dus ook op 12 kW.
Capaciteit batterij is 48,2 kWh.
Ontwikkelhulpmiddelen -> statistieken.0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:51:
Misschien beetje off-topic, maar weet iemand hoe ik de geschiedenis van de solarman data kan verwijderen? Deze is nu enorm uit z'n verband door de eerste verkeerde koppeling met verkeerde yaml.
Sensoren selecteren waar je de data van wilt wijzigen en op de regel van de sensor op het icoontje aan de rechterkant drukken (schansje met pijl erboven)
This post was created with 100% recycled electrons
Ik had voorgesteld om de auto via de pui naar binnen te rijden en in de eetkamer op te laden om zo 2% lengteverlies te besparen, maar dat vonden ze thuis geen goed plan.
Ik had het over de laadpaal.
Kabellengte naar Balans accu wordt ca 3 meter.
Ah dat verklaart een hoop.paQ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 06:04:
[...]
Ik had voorgesteld om de auto via de pui naar binnen te rijden en in de eetkamer op te laden om zo 2% lengteverlies te besparen, maar dat vonden ze thuis geen goed plan.
Ik had het over de laadpaal.
Kabellengte naar Balans accu wordt ca 3 meter.
Heb je gekozen voor offgrid? En staat die inverter in NOM modus? Dat is waarschijnlijk wel een belangrijk punt.0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:18:
[...]
Vraag mij af of het echt 100W is.
[Afbeelding]
Dit is alles wat ik nu verbruik. Ik heb mijn sluipverbruik volgens mij nooit onder de 175W gehad.
Alle inverters van balans energie staan neem ik aan gewoon in NOM modus. Zelf geen offgrid functie.scoobs schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:51:
[...]
Heb je gekozen voor offgrid? En staat die inverter in NOM modus? Dat is waarschijnlijk wel een belangrijk punt.
De vraag is wel of de Deye netjes z’n eigen verbruikt vermeldt. Ik heb een Bosch warmtepomp die zelf aangeeft in idle modus 0kWh per dag te verbruiken, waarbij de kWh-meter van HomeWizard aangeeft dat ‘ie 0,6kWh per dag verbruikt.0xygen500 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:18:
[...]
Vraag mij af of het echt 100W is.
[Afbeelding]
Excuus, de afbeelding is misschien wat misleidend. DIt is de zonneplan dongle die het verbruik van het huis meet. Was meer om te laten zien dat NOM best goed luktThe Legend schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 16:56:
[...]
De vraag is wel of de Deye netjes z’n eigen verbruikt vermeldt. Ik heb een Bosch warmtepomp die zelf aangeeft in idle modus 0kWh per dag te verbruiken, waarbij de kWh-meter van HomeWizard aangeeft dat ‘ie 0,6kWh per dag verbruikt.
@Proton_ ?The Legend schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 08:32:
Is het trouwens een idee om de topictitel aan te passen, zodat ‘ie voor de onbekende lezer iets meer informatie geeft? Kunnen we de pilot misschien ook een beetje extra aanzwengelenNu zou je kunnen denken dat dit alleen over een stroomleverancier gaat. Misschien iets als: [Balans Energie pilot] Ervaringen met 48,6 kWh thuisaccu t.b.v. actief balanceren (aFFR).
Ik heb hem nog niet, geen idee.0xygen500 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:14:
@paQ ligt het aan mij of is de berekening van RTE niet volledig? Energie batterij in/ energie batterij uit*100%
Maar als ik zo op de foto van je schermpje kijk dan leid ik dat er uit af.
Of dat terecht is, is de vraag
edit:
Ah je bedoelt zou andersom moeten zijn?
Ja... daar lijkt het wel op.
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 30-10-2025 12:22 ]
Ik bedoel meer, waarom wordt je Soc percentage niet meegenomen in de RTE formule? Zo'n RTE berekening zonder Soc percentage heeft alleen zin als je een hele lege accu neemt en die vol laadt en ontlaadt. Anders gaat je berekening scheef?paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 12:19:
[...]
Ik heb hem nog niet, geen idee.
Maar als ik zo op de foto van je schermpje kijk dan leid ik dat er uit af.
Of dat terecht is, is de vraag
edit:
Ah je bedoelt zou andersom moeten zijn?
Ja... daar lijkt het wel op.
Je hebt gelijk.0xygen500 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
Ik bedoel meer, waarom wordt je Soc percentage niet meegenomen in de RTE formule? Zo'n RTE berekening zonder Soc percentage heeft alleen zin als je een hele lege accu neemt en die vol laadt en ontlaadt. Anders gaat je berekening scheef?
Maar is verder nergens de RTE te zien dan?
Ook niet op het balans portaal?
Ik heb daar nog geen toegang toe. Don zou er achteraan.paQ schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 14:04:
[...]
Je hebt gelijk.
Maar is verder nergens de RTE te zien dan?
Ook niet op het balans portaal?
:strip_exif()/f/image/0M3NiP71C61zv2W9hJukZInS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AsFPLxqHRPwICRHmRJ3Mn5Y8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0fsmxCu8atUQzO0FlFwBA1rN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L3sMFLAiic4anhNdQQOXHuEV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wqaa7dKqh3CX22vIaTzrgeIs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/drZJtA763qCvyuxdFRmuPF8n.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4QBxOLR3h9bSRMLupfEeQ2BM.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/VsabCduMIzfL5mu07G2SF9N3.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JfQWx6ODlD2AGDyhtqLGHEwU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Uufdwmrjc6Prt07Wwr090JWp.jpg?f=fotoalbum_large)