Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
boyette schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:24:
Heb zojuist een offerte opgevraagd voor deze balans batterij. Mag ik vragen wat de batterij per jaar gemiddeld oplevert?
Ik vind het een nogal riskante bedoeling zoals het er op papier uit ziet.
Even veel/weinig als elke andere aanbieder.

Over onbalans is vooraf 0,0 zinnigs te zeggen. Dagen veel, dagen heel weinig.
Op Epex Day Ahead zouden we de afgelopen weken zo minimaal 12-15 euro per dag kunnen pakken.

Vawege die paar uitschieters (4,90 per kWh) deze maand ziet het er keurig uit voor deze maand bijv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgxjm6dYrNzZIY4NAwtaWIc11Bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3xBiun6RqN0xGN55Bp7BAjZq.png?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant, kijk ik naar de spread van day ahead icm zonopwek, dan had het waarschijnlijk hoger uitgepakt.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 12:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:13
Wat is bij jullie het accu vermogen? Ik zag gisteren en ook nu weer dat de 12000 bij lange na niet wordt gehaald...........

Blijft steken op 7500 - 8000 oid, gisteren iets hoger, en er gaat veel naar het net ...... (los van prijs discussie).

Te heet, of heeft iemand dit ook ? Instelling?

Don maar even contacten.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:40:
Wat is bij jullie het accu vermogen? Ik zag gisteren en ook nu weer dat de 12000 bij lange na niet wordt gehaald...........

Blijft steken op 7500 - 8000 oid, gisteren iets hoger, en er gaat veel naar het net ...... (los van prijs discussie).

Don maar even contacten.
Onder welke omstandigheden bedoel je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UlwDSc876hB4atgDHl5gZ2xJW2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4WoYldGMpz9yRZaVIzOqrM8v.png?f=fotoalbum_large

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:59

E-Transitie

Pijnacker

boyette schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:24:
Heb zojuist een offerte opgevraagd voor deze balans batterij. Mag ik vragen wat de batterij per jaar gemiddeld oplevert?
Ik vind het een nogal riskante bedoeling zoals het er op papier uit ziet.
Na 2 jaar heb je een grote goedkope accu en omvormer mocht de aFRR niet van de grond komen.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:36
blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:40:

Don maar even contacten.
Bedoel je battery power? Hoeveel levert je PV en wat is je eigen verbruik? De rest zou de accu in moeten gaan.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:59

E-Transitie

Pijnacker

paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Even veel/weinig als elke andere aanbieder.

Over onbalans is vooraf 0,0 zinnigs te zeggen. Dagen veel, dagen heel weinig.
Op Epex Day Ahead zouden we de afgelopen weken zo minimaal 12-15 euro per dag kunnen pakken.

Vawege die paar uitschieters (4,90 per kWh) deze maand ziet het er keurig uit voor deze maand bijv.
[Afbeelding]

Aan de andere kant, kijk ik naar de spread van day ahead icm zonopwek, dan had het waarschijnlijk hoger uitgepakt.
Epex had nu beter geweest. Maar 1 januari is daar ook wel de lol af als er niet meer gesaldeerd kan worden.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• blue eyes
als er maar 7000 de accu ingaat en ik lever 3000 terug....... en niet wegens handel activaties....

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 26-05-2026 12:53 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:17
E-Transitie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Epex had nu beter geweest. Maar 1 januari is daar ook wel de lol af als er niet meer gesaldeerd kan worden.
Wat betreft handel wel, maar het gaat ook om het terugleveren van je geproduceerde zonnestroom tegen hogere EPEX day-ahead prijzen.

• paQ
  • Nu online
E-Transitie schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Blijft precies hetzelfde als op onbalans natuurlijk. (het verschil bedoel ik)
Het is gewoon koffiedik kijken. Maar de spread op de day ahead is behoorlijk te noemen de afgelopen periode.

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:50:
als er maar 7000 de accu ingaat en ik lever 3000 terug....... en niet wegens handel activaties....
uh... ?
wanneer is dat?

• blue eyes
Nu ook, 2500 naar het net, 7500 naar de accu, 1000 eigen verbruik.

Hoezo accu van 12000 watt vermogen?

[ Voor 22% gewijzigd door blue eyes op 26-05-2026 12:54 ]

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:54:
SOC?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:06
Is_ Y_ Serious? schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Helder. Enige prognose is lastig te geven vermoed ik?
Nee, en merk zelf dat ik liever de planbaarheid van epex, VS de opbrengsten van onbalans had gehad als tussenstop tussen nu en affr. Maarja, tis maar tijdelijk :)

• blue eyes
59% - dat mag geen issue zijn. Boven de 90 kan ik mij het voorstellen.

• paQ
  • Nu online
blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:55:
59% - dat mag geen issue zijn. Boven de 90 kan ik mij het voorstellen.
Dat is gek ja.

Wat geef je EMS aan onderste regel?

• blue eyes
Ik zit niet thuis - ben pas rond 22 uur thuis, morgen en donderdag ook niet overdag thuis,

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

Dit lijkt toch wel op het gedrag wat ikzelf en een aantal anderen hebben gezien, waar doordat de batterij aan binnenkant te los is bevestigd, er oververhitting plaatsvindt en een of meerdere module in een veiligheids modus springt. Zou dus even contact met BE opnemen.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Hier geen issues qua vermogen wat de accu in gaat/ ging vanochtend. PV op Deye en extern

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bOgbE01aIUmmgjCmn7bf3hxcSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsdcdSES3yLoNZsYS4GojxD2.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Yaay schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 13:09:
[...]

Dit lijkt toch wel op het gedrag wat ikzelf en een aantal anderen hebben gezien, waar doordat de batterij aan binnenkant te los is bevestigd, er oververhitting plaatsvindt en een of meerdere module in een veiligheids modus springt. Zou dus even contact met BE opnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door blue eyes op 26-05-2026 13:36 ]

• blue eyes
BE gebeld, en net als de vorige keren, goed en snel geholpen. Helaas niet op afstand te verhelpen, niet volledig te beoordelen, dus eenfysieke schouw. Volgende week maandag, prima.

Dan wordt ook direct de nog openstaande zaken mee genomen.

Goed geregeld weer ;)

En nu maar hopen dat de prijzen niet heel negatief blijven of worden :D :D (-0,01 nu :D)

(nu wel 9000 watt laden, nog 3000 te min, en 1600 export).

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 26-05-2026 13:44 ]

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:41
Hier nog een vergelijking tussen de SG04 en SG05 Deye, waar de laatste nu zal worden geplaatst.
https://nl.unizsolar.com/...ces-and-improvements.html

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:09

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 12:50:
Dat is precies het issue wat meerderen hier hadden toen 1 van de accupacks begon door te fikken, inc ikzelf.
Mijn gok, jij hebt hetzelfde issue, waar 1 in nood springt en het BMS nog wat probeert op te vangen, maar over een paar dagen gaat het geheel in shutdown en tot die tijd is het wat mij betreft een brandgevaar.
Als ik zie hoe mijn binnenkant eruit zag, dan vind ik dat eigenlijk te makkelijk hoe dat dat afgedaan wordt door BE.

Maar goed, alle tekenen die jij laat zien had ik ook, dat hij "lekt naar het net" en het onvoorspelbaar is waar/hoeveel hij dat doet en los van activaties.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Dat is precies het issue wat meerderen hier hadden toen 1 van de accupacks begon door te fikken, inc ikzelf.
Mijn gok, jij hebt hetzelfde issue, waar 1 in nood springt en het BMS nog wat probeert op te vangen, maar over een paar dagen gaat het geheel in shutdown en tot die tijd is het wat mij betreft een brandgevaar.
Als ik zie hoe mijn binnenkant eruit zag, dan vind ik dat eigenlijk te makkelijk hoe dat dat afgedaan wordt door BE.

Maar goed, alle tekenen die jij laat zien had ik ook, dat hij "lekt naar het net" en het onvoorspelbaar is waar/hoeveel hij dat doet en los van activaties.
Door die brandschade is de accu direct buiten bedrijf gesteld toch?
Enig idee hoelang vervanging of reparatie gaat duren?

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:20
Wolly schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Dit valt buiten de garantie toch.. tenminste als ik het huidige contract bekijk

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Hier zijn de heren zojuist vertrokken. Waren al vroeg klaar maar doordat de verbruiks meter verkeerd om was aangesloten moest de electricien terugkomen.

2 Heren uit Harderwijk zijn langs geweest.

[url="https://tweakers.net/i/SmX2ex9JBCxFh7zGWwTHpR1QG4M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jcWGvg4JUhjYgmneadJFjWPN.jpg?f=user_large",,1]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy1kxdRHXPNby7Rm7RM1oZXXmrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcWGvg4JUhjYgmneadJFjWPN.jpg?f=fotoalbum_large[/url]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
[...]

Yup. Als ze willen opschalen en er fikt er ooit eentje af, dan zijn de poppen aan het dansen. Vooral het feit dat blue eyes zelf na 3 dagen aan verergerende problemen contact heeft opgenomen maakt voor mij duidelijk dat er toch niet zo bovenop wordt gezeten als eerder deed vermoeden.

• jeeedeee
  • Nu online
scoobs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:08:
[...]

Yup. Als ze willen opschalen en er fikt er ooit eentje af, dan zijn de poppen aan het dansen. Vooral het feit dat blue eyes zelf na 3 dagen aan verergerende problemen contact heeft opgenomen maakt voor mij duidelijk dat er toch niet zo bovenop wordt gezeten als eerder deed vermoeden.
Vooral als ze dan zeggen dat ze pas na een week ga langskomen... Als ik @blue eyes was zette ik de hele boel voorlopig uit... Wellicht dat ze dan ook eerder langs komen :P Stap die bus in en neem tegelijk een reserveaccu mee zou ik zeggen...

• scoobs
  • Nu online
Precies. DC breaker om naar de accu's en klaar.

@blue eyes Wanneer is jouw pack geinstalleerd?

[ Voor 36% gewijzigd door scoobs op 26-05-2026 15:14 ]

• Wolly
  • Niet online
Het lijkt mij sterk dat het probleem bij @blue eyes de losse interne verbindingen zijn.

Dom heeft immers het volgende gezegd:
Nee, dit is niet iets wat na verloop van tijd optreed. Het is meteen te constateren.

• jacovn
  • Laatst online: 06:49
jeeedeee schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Die 10 procent hebben we volgens mij nog nooit eerder gezien als ondergrens. (behalve bij erg dure prijzen). Hier inmiddels van 25 procent naar 35% procent en er werd net voor 4,9 cent kaal verkocht... prima hou de accu maar lekker leeg, gisteren tegen 1 cent verlies teruggeleverd. Dus dan is dit beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2Qjj2V-i1SlSCp7mNBA9T69roY=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Rlzr02XgKe4HwRK80Ro072Xe.png?f=fotoalbum_medium

Zelfs ruim onder 10%, bijna 5 lijkt het,

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• scoobs
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:16:
Het lijkt mij sterk dat het probleem bij @blue eyes de losse interne verbindingen zijn.

[...]
@Nomad had zijn accu's volgens mij sinds Feb.

• Yaay
  • Niet online

[...]
Benieuwd hoe je losse interne verbindingen op afstand kunt detecteren?

Als het probleem zich manifesteert ben je eigenlijk al te laat, omdat er dan een veiligheidsmechanisme in werking treed. In de gevallen die nu bekend is er ook fysieke schade aan de batterij opgelopen als gevolg waarvan het nodig is dat een module wordt omgewisseld. Ik geloof wel dat ze dat op afstand kunnen detecteren.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Kan wel een maand duren noemde hij, wat ik eigenlijk niet acceptabel lang vind, momenteel ben ik rond de middag al vol qua accu en gelukkig heb ik automations geschreven dat mijn SE omvormer uit gaat dan, maar ik kan netto van 20 naar 100% vullen en dat is een kleine 25kwh in de praktijk aan opslag. Het systeem is dus werkende met die ene pack afgekoppeld.

Maar erger, na die schade heeft het systeem dus nog 4 dagen geprobeerd zichzelf te herstellen en dus niet meteen buiten werking gegaan. Dit was geen safety trip die af ging en hele systeem uit...hij gaat een tijd lang proberen die slecht funcionerende accupack te druppelladen om te kijken of die kan herstellen en als dat meerdere dagen niet lukt, dan gaat hij in storing uiteindelijk.
boyette schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:49:
[...]

Dit valt buiten de garantie toch.. tenminste als ik het huidige contract bekijk
Dat mijn accupack binnen 3 maanden kapot is gegaan is wel garantie hoor, gelukkig wel zeg.
De onderste pack had aanvankelijk weinig load, maar na het aanpassen naar diagonaal aansluiten werd de belasting grotere en toen kwam deze slechte verbinding naar boven en brandde hij door.

[...]
Was bij mij na 3 maanden ontstaan, dus dat klopt simpelweg niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Nomad op 26-05-2026 15:47 ]

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-05 16:41
Guido7619 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:52:
Hier zijn de heren zojuist vertrokken. Waren al vroeg klaar maar doordat de verbruiks meter verkeerd om was aangesloten moest de electricien terugkomen.

2 Heren uit Harderwijk zijn langs geweest.

[url="https://tweakers.net/i/SmX2ex9JBCxFh7zGWwTHpR1QG4M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jcWGvg4JUhjYgmneadJFjWPN.jpg?f=user_large",,1][Afbeelding][/url]
Is dat OSB( of underlayment (i.i.g. hout)) plaat achter de DEYE? lijkt mij niet de bedoeling, dat moet dacht ik brandwerend zijn.

LG-HM163MR-U34

• scoobs
  • Nu online
@The_KnarF Is daar een NEN-norm van? Zo ja, dan kun je argumenteren dat art 2.1 van de kortingsovereenkomst niet is voldaan.
edit:
lijkt erop dat die bestaan.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 26-05-2026 16:16 ]

• Wolly
  • Niet online
scoobs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:13:
@The_KnarF Is daar een NEN-norm van? Zo ja, dan kun je argumenteren dat art 2.1 van de kortingsovereenkomst niet is voldaan.
Staat in de manual dat je de omvormer niet op een brandbare oppervlakte moet ophangen.

• zunrob
[...]

Heb je ook Solarman? Kon je daar iets zien bij de parameters battery alarm of battery fault?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:39

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:17:
[...]

Staat in de manual dat je de omvormer niet op een brandbare oppervlakte moet ophangen.
De manual die bijna standaard in de doos achter blijft?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:40:
[...]

De manual die bijna standaard in de doos achter blijft?
Uhm ja :+

Ik heb de pdf van de Deye site bekeken vanwege gebrek aan papieren versie.

• paQ
  • Nu online
In principe hangt ie dat ook niet toch?

De koelvinnen hangen geheel in en binnen de stalen ophangbeugel.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
The_KnarF schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:51:
[...]

Is dat OSB( of underlayment (i.i.g. hout)) plaat achter de DEYE? lijkt mij niet de bedoeling, dat moet dacht ik brandwerend zijn.
Ja, maar daarachter is weer een kalkzandsteen muur. Heb het nog specifiek nagevraagd maar de osb plaat mocht blijven hangen.

• paQ
  • Nu online
@SlinkingAnt @Ronald
https://github.com/paqpaqpaq/balans-pace/tree/main

Dit is de aangepaste versie van https://github.com/nkinnan/esphome-pace-bms zodat hij multistack werkt met de BE pace ex BMS.
De "Warning" tekst meldingen functioneren, maar duren altijd zeer kort.
Kwa fault, alarm of balancing info krijg ik het er op deze wijze helaas niet uit. Dat lijkt ASCII te zijn en ik krijg dat niet werkend.
Hoe dan ook, de rest werkt gewoon.

HA code in de git geeft dit HA dashboard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1Do9tm6KYJYGkQ4ngyoqCpQtLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDcmMjohgj4ZAp3KEMDEmer6.png?f=fotoalbum_large

edit:
Reguliere netwerkkabel in de RS485 poort, en dan met oranje + oranje/wit op de esp32.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 19:48 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

3,640.47 Euro / MWh en een prognose van regeltoestand 1 *O*

Van klussen krijg je grijze haren

• Yaay
  • Niet online
fenrir schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:05:
3,640.47 Euro / MWh en een prognose van regeltoestand 1 *O*
TenneT API laat de piek ook zien, maar slechts voor 2 minuten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSEsdJKnV0hPJMLa84u9wgmlehA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1BVSBhZozndFH1249KqDIclL.jpg?f=fotoalbum_large

Tenergy website laat hem bijna het hele ISP kwartier zien, maar bijv. Onbalans markt https://onbalansmarkt.com/live laat hem weer niet zien.

We zullen moeten afwachten wat de verrekenprijs uiteindelijk is.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Yaay schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:27:
[...]

TenneT API laat de piek ook zien, maar slechts voor 2 minuten. [Afbeelding]

Tenergy website laat hem bijna het hele ISP kwartier zien, maar bijv. Onbalans markt https://onbalansmarkt.com/live laat hem weer niet zien.

We zullen moeten afwachten wat de verrekenprijs uiteindelijk is.
Ervaring van afgelopen maand was dat de tenergy isp tijd vaak wel klopte. Hier i.i.g. een export precies binnen die tijd.

• paQ
  • Nu online
Ik vraag me dan ook meteen af, als het toch regeltoestand 2 was, wat was het tarief dán?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:15
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
Dit is de aangepaste versie van https://github.com/nkinnan/esphome-pace-bms zodat hij multistack werkt met de BE pace ex BMS.
Op naar de TS?

Wellicht handig om naar de juiste stukjes in de documentatie van nkinnan te linken?
En wat de benodigde componenten zijn ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 26-05-2026 19:44 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:43:
[...]

Op naar de TS?

Wellicht handig om naar de juiste stukjes in de documentatie van nkinnan te linken?
En wat de benodigde componenten zijn ;-)
Een esp32 controller :)
Ik zelf heb die code lokaal draaien, en dan functioneert het met de esp builder code in de git.
Je hoeft dus niet van de originele repo te halen.

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 19:46 ]

• Ronald

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online
sja kan.
er zijn zoveel ESP32 controllers. Zolang je de Rx en de Tx goed in de config zet.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdIzxb7brFobTRxEDOY9XPrSusc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4DkX7LkkP9uaHTYnoz2zjRnK.png?f=fotoalbum_large Je kon em gewoon weer timen ;)

• paQ
  • Nu online
We wachten op @Wolly met zijn tabel

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Jammer dat er al vanaf 16:30 ge-exporteerd is. Tot 18:00 was de prijs max 150 eur / MWh, terwijl het nu ~250 eur/MWh is.

Ik zat op een soc van 64% toen het exporteren begon, maar nu is het afgelopen want ik zit nu op ongeveer 30%. Van mij had er wel wat later begonnen mogen worden, levert het wat meer op. Ik zag dit gedrag gisteren ook, ook toen zat mijn accu niet zo vol.
edit:
nu is het zelfs 400 eur/MWh, maar hier is de accu al bijna leeg :/

[ Voor 12% gewijzigd door fenrir op 26-05-2026 20:23 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• jeeedeee
  • Nu online
Mooie prijzen inderdaad SoC hier nu 57 procent we kunnen nog even door. Met dit soort prijzen had ik die extra modules wel terug kunnen verdienen 😀 vanmiddag de boel naar het net laten exporteren voor 0 cent kaal 😬

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 16:50:
In principe hangt ie dat ook niet toch?

De koelvinnen hangen geheel in en binnen de stalen ophangbeugel.
De handleiding is vrij duidelijk, niet tegen brandbare oppervlakte schroeven. Het is natuurlijk ook niet alleen de Deye die in de fik kan vliegen, ook de kabels kunnen branden.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Gp2zbHFJ/screenshot-592.png

Ik zou het in ieder geval niet doen, je opstal- of inboedelverzekeraar zal het niet erg vinden.

Zie bijv. deze post van @rvdgaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-K-rXhv925dy4F7LLRZV03WzWk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J2GjRhVJmEottF5dpMnHUkiG.webp?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 19:51:
We wachten op @Wolly met zijn tabel
Die ik dus al tijden lang niet meer heb gevonden |:(

• Wolly
  • Niet online
Nomad schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:44:
[...]

Was bij mij na 3 maanden ontstaan, dus dat klopt simpelweg niet.
Dat is toch vreemd, @Balans Energie stelde dat het meteen te constateren zou zijn :?
Balans Energie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:45:
@Wolly

Dit probleem treedt dus al vanaf dag 1 op? Het kan niet zo zijn dat het pas na verloop van tijd optreedt?
Nee, dit is niet iets wat na verloop van tijd optreed. Het is meteen te constateren.

Wanneer zijn jullie begonnen met het oplossen hiervan? Betrof dit ook de servicebezoeken waarbij gezegd werd dat de software van de batterijen moest worden geupdate?
Deze service bezoeken waren specifiek om de BMS te updaten omdat hij anders niet meer ontlaadde < 20%. Dit was daadwerkelijk iets anders. We zijn hier al een aantal weken mee bezig.

• jacovn
  • Laatst online: 06:49
De bms onlaad prima, ik heb 5% gezien vandaag.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
  • Nu online
Ik heb de AC Infinity Airframe binnen, nav tip van @BitBug .
Best een puik ding, maar ik kom er alleen nu pas achter dat ie geen wifi heeft :?
Overigens, kun je deze niet van binnen naar buiten monteren, want dan zit de aansluiting buiten :')

Overmorgen komt de AC Infinity Airtitan T7 binnen. Was toch al van plan die te gaan gebruiken, en die heeft toevallig wel wifi, heeft een hoger debiet, en heeft een eenvoudigere inbouwmethode en diepte. :)
Deze gaat retour naar amazon...

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 26-05-2026 21:34 ]

• blue eyes
Ontladen gaat wel met 12000 watt de accu uit......

40 kWh al aan export en nog 71% op voorraad ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:29:

Hier nu uitverkocht bij soc 31%. Voorlopige dagresultaat €18

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07:43
Hier 13 euro kaal. Prima resultaat vandaag

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:01
Wolly schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:42:
[...]

Dat is toch vreemd, @Balans Energie stelde dat het meteen te constateren zou zijn :?

[...]
Een verbinding die geen goed contact maakt heeft direct bij flinke laad/ontlaad actie een verhoogde temperatuur, maar dan moeten alle verbindingen wel bekeken worden met een warmtebeeld camera en moet je wel die laad of ontlaad actie bewust lang genoeg maken. Als 1 van beide er niet was dan is het niet bekeken dunkt mij. Een slecht contact wat warm wordt gaat eerder losser als vaster zitten na x keer afkoelen. Misschien dat het dus soms na verloop van tijd erger wordt.

Of Balans zijn 5 teams uitgerust heeft met een camera en na installatie iedere keer even een flinke activatie geeft precies tijdens het meten van de temperatuur?? Is misschien wel wat veel van het goede..

• 0xygen500
ibak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:47:
[...]

Een verbinding die geen goed contact maakt heeft direct bij flinke laad/ontlaad actie een verhoogde temperatuur, maar dan moeten alle verbindingen wel bekeken worden met een warmtebeeld camera en moet je wel die laad of ontlaad actie bewust lang genoeg maken. Als 1 van beide er niet was dan is het niet bekeken dunkt mij. Een slecht contact wat warm wordt gaat eerder losser als vaster zitten na x keer afkoelen. Misschien dat het dus soms na verloop van tijd erger wordt.

Of Balans zijn 5 teams uitgerust heeft met een camera en na installatie iedere keer even een flinke activatie geeft precies tijdens het meten van de temperatuur?? Is misschien wel wat veel van het goede..
5x 300 euro, valt toch best mee?

• blue eyes
Hier nog even het plaatje - veel exports, ook al in de ochtend wegens de accu die niet maximaal laadt.

Niet extreem hoog, maar wel een paar uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3hkeSfVeMbaJd3fantfXdgKTwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5kePPuujfaoKl7aXPKvn6bO8.png?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Nu online
0xygen500 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:51:
[...]

5x 300 euro, valt toch best mee?
Dit dus. Het kost ook niet perse veel extra tijd als je een kwartier stresstesten combineert met opruimen. Ook een goed moment om de meterkast vd klant te bekijken met een thermische camera: kijken of ook daar alles goed vast zit.

• dutchman1979
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/sJJCcWKL/F3-E2-E5-EC-9-C79-4-B4-D-9815-B25-FD23-F7-C4-D.jpgVandaag geïnstalleerd, uitleg was vrij summier. Ik heb op het hoofddak van ons huis onlangs 14 panelen bij laten liggen (6000kwh) met de omvormer links naast de deye, aan de andere omvormer hangen 5000kwh sinds een jaar of 3. De monteurs meenden dat het wijsheid is om beide zonnepanelen setups direct aan de deye te hangen, waarom ?

Mijn verwachting is dat het hele gebeuren gewoon doet wat het moet doen en zichzelf rendabel maakt zonder dat ik hier veel zelf aan moet tweaken.

Wat is verder het ideale tijdstip om de elektrische auto te laden, zonder hier allerlei Dashboards en forecasts en talloze apps op los te laten ? (Zaptec go 2 paal en een 58kwh id3 die bijna 25k km per jaar rijdt)

• ibak
scoobs schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:07:
[...]

Dit dus. Het kost ook niet perse veel extra tijd als je een kwartier stresstesten combineert met opruimen. Ook een goed moment om de meterkast vd klant te bekijken met een thermische camera: kijken of ook daar alles goed vast zit.
Dat is zeker waar maar dan moet er ook even een seintje voor de ontlaad actie en iemand dat doen en weer stoppen.

Maar wel gewoon te doen en een goed idee idd

• paQ
  • Nu online
ibak schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:11:
[...]

Dat is zeker waar maar dan moet er ook even een seintje voor de ontlaad actie en iemand dat doen en weer stoppen.

Maar wel gewoon te doen en een goed idee idd
Die functie zit gewoon al in de EMS.
Nu 1 min. Is in een uurtje tijd ook even 15 min bij te programmeren.

• ibak
dutchman1979 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:07:
[Afbeelding]Vandaag geïnstalleerd, uitleg was vrij summier. Ik heb op het hoofddak van ons huis onlangs 14 panelen bij laten liggen (6000kwh) met de omvormer links naast de deye, aan de andere omvormer hangen 5000kwh sinds een jaar of 3. De monteurs meenden dat het wijsheid is om beide zonnepanelen setups direct aan de deye te hangen, waarom ?

Mijn verwachting is dat het hele gebeuren gewoon doet wat het moet doen en zichzelf rendabel maakt zonder dat ik hier veel zelf aan moet tweaken.

Wat is verder het ideale tijdstip om de elektrische auto te laden, zonder hier allerlei Dashboards en forecasts en talloze apps op los te laten ? (Zaptec go 2 paal en een 58kwh id3 die bijna 25k km per jaar rijdt)
Dan zijn ze door Balans af te schakelen zonodig.daar lees je hier best tevredenheid over. Ik heb het niet gedaan want mijn Solaredge hangt 10m van de panelen en zou dan nog eens 25m door de grond moeten en toendertijd gold Solaredge micro als niet mogelijk aan de Deye. Als jouw panelen geen probleem vormen en je kabels al zo dichtbij de Deye uitkomen zou ik het ook een goed plan vinden.

• blue eyes
Op het oog, voor zover ik het kon zien, lijken alle kabel hoesjes allemaal in goede orde, niet verschrompeld, beschadigd door overhitting. Wat ik kon zien... Ik ben morgen tocht thuis, ik zal de accu even naar voren schuiven zodat ik het beter kan zien.

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:29:
@SlinkingAnt @Ronald
https://github.com/paqpaqpaq/balans-pace/tree/main

De "Warning" tekst meldingen functioneren, maar duren altijd zeer kort.
Kwa fault, alarm of balancing info krijg ik het er op deze wijze helaas niet uit. Dat lijkt ASCII te zijn en ik krijg dat niet werkend.
Hoe dan ook, de rest werkt gewoon.

HA code in de git geeft dit HA dashboard
[Afbeelding]

edit:
Reguliere netwerkkabel in de RS485 poort, en dan met oranje + oranje/wit op de esp32.
Thanks, hier nu ook werkend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMTIF3pt9TphNME6ysFsgIdMwCE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GWsrVlRLUwokYIIpKMMfOdl2.png?f=fotoalbum_large

Als hardware gebruik ik (nu) deze unit Lilygo T-CAN485

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• paQ
  • Nu online
SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding]

*O*

hahaha gelukt :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zit ie in de rs485 poort (zo heet ie op de batterij) en met pin 7/8 aangesloten?

Ik heb een Pi met HA core en device builder, hopelijk werkt m'n RS232/RS485 printje (heeft ook IR).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• SlinkingAnt
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:27:
Zit ie in de rs485 poort (zo heet ie op de batterij) en met pin 7/8 aangesloten?

Ik heb een Pi met HA core en device builder, hopelijk werkt m'n RS232/RS485 printje (heeft ook IR).
Je moet de RS485-poort naast de CAN-poort gebruiken, degene waar de gele kabel richting de Deye in zit.
Pin 1 (oranje/wit) & 2 (oranje) zijn data, pin 3 (groen/wit) is GND.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• paQ
  • Nu online
Volgens mij zou je in theorie ook de bruine aderparen kunnen gebruiken. Daar meet ik dezelfde spanning op.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:31:
[...]

Je moet de RS485-poort naast de CAN-poort gebruiken, degene waar de gele kabel richting de Deye in zit.
Pin 1 (oranje/wit) & 2 (oranje) zijn data, pin 3 (groen/wit) is GND.
In de originele repo zag ik pin 7 en 8, vandaar en die lijken hetzelfde als 1 en 2 te doen. Morgen eens kijken, vandaag 38C in de schuur gezien :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTKUzMv3f0IuyQmH3NVZMpB1AAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmUuYm51YDQfx6vKsKFphy1m.jpg?f=fotoalbum_large

• SlinkingAnt
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPXL2wf3hBtbCfaDwnuwmMy0WlI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JUf0Amkp3EZFv52lMTjH8HT7.png?f=user_large
Pin 7 & 8 kunnen dus ook, met 6 als GND erbij.

• paQ
  • Nu online
Werkt hier prima zonder GND ;)

• scoobs
  • Nu online
[Afbeelding]

Het ideale tijdstip is als je denkt dat de stroom het goedkoopste zal zijn. Gebruik daarvoor day-ahead als inspiratie.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:12
paQ schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:19:
Ik heb de AC Infinity Airframe binnen, nav tip van @BitBug .
Best een puik ding, maar ik kom er alleen nu pas achter dat ie geen wifi heeft :?
Overigens, kun je deze niet van binnen naar buiten monteren, want dan zit de aansluiting buiten :')

Overmorgen komt de AC Infinity Airtitan T7 binnen. Was toch al van plan die te gaan gebruiken, en die heeft toevallig wel wifi, heeft een hoger debiet, en heeft een eenvoudigere inbouwmethode en diepte. :)
Deze gaat retour naar amazon...
Ai, de mijne heeft ook alleen BT, geloof niet dat ik dat hier heb aangegeven 😬 Voor mij geen issue. Vanuit de woonkamer voldoende bereik… maar op afstand kan ik er niet bij.

Had ook met de prijs te maken en dat ik het eerst even wil uitproberen. Ben benieuwd naar jouw ervaring en dan ga ik misschien ook nog overstappen.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 21:29:

Puur ter info. Dat deed hij hier ook. Ontladen bleef langer goed gaan dan opladen. Als je makkelijk bij de accus kan zie je denk ik wel een verschil in soc ontstaan. Dat was hier iig wel zo

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier net een set noctua redox gemonteerd op de deye. Ben benieuwd wat t morgen gaat doen.

Nu net met test in rust : deye al een uur in rust na laatste export. Laatste export tot 59c gekomen. Na een uur nog 46c en fans van Deye waren uit.

Dit setje er net op gemonteerd en binnen 10 minuten gaf de deye via solarman nog 37C aan. Dat is vlot 9c eraf.

Aansturing met een plug en in HA op basis van de temperatuur.

Vandaag nog zonder deze extra fans kwam door pv productie in deye charging de temp steeds tussen 49 en 54. Waardoor dus steeds de deye lawaai fans aangingen.

Bij export serie kwam ie helemaal nauwelijks meer stil en laveerde tussen 51 en 59c.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB3dIte3PcAWs3hS1YHZ3lr8I2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qBjicjNqt4w4feZ2FbdlLFC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikYqRPGTZVdDUgoY430DIAmziVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yACzh2ztwfcAvuk5DNGktWvU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbzHocsqH5-kt2QfV_wRUv5Oytg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzyYFoqHszd1VKYbVZtyDwXb.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
SlinkingAnt schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 22:21:
[...]

[Afbeelding]

Besteld :*)

Moet je dan nog iets aanpassen aan de esphome file of kan dat 1 op 1 erop worden gezet?

• 0xygen500
@paQ hoe berekend je plugin ongeveer wat de maand opbrengst zal zijn?

• blue eyes
Get!em schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:16:
Hier net een set noctua redox gemonteerd op de deye. Ben benieuwd wat t morgen gaat doen.

Nu net met test in rust : deye al een uur in rust na laatste export. Laatste export tot 59c gekomen. Na een uur nog 46c en fans van Deye waren uit.

Dit setje er net op gemonteerd en binnen 10 minuten gaf de deye via solarman nog 37C aan. Dat is vlot 9c eraf.

Vandaag nog zonder deze extra fans kwam door pv productie in deye charging de temp steeds tussen 49 en 54. Waardoor dus steeds de deye lawaai fans aangingen.

Bij export serie kwam ie helemaal nauwelijks meer stil en laveerde tussen 51 en 59c.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blaas je lucht erin of zuig je de lucht weg?

Mijn kennis met de 3D print bedrijf maar eens aan het werk zetten ;)

• zunrob
Get!em schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:16:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Welke print is dit?

• paQ
  • Nu online
0xygen500 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:26:
@paQ hoe berekend je plugin ongeveer wat de maand opbrengst zal zijn?
Gebaseerdnop een weging van de afgeronde maanden. Dus als juni begint dan neemt ie mei mee in de weging.
Mei en juni volgens mij als hoogste, januari als laagste.

• blue eyes
En dit voor de onderkant?

Deye fan mount (onderkant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2txRs-gIkssST7UOmNXPXcCNMco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/37q4vTaiEoyXE0y5dpSWFY2Z.webp?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

blue eyes schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:28:
[...]

Blaas je lucht erin of zuig je de lucht weg?

Mijn kennis met de 3D print bedrijf maar eens aan het werk zetten ;)
Warmte moet je omhoog werken. Dus deze zuigt lucht omhoog en zal dus ook de deye fans ondersteunen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik wacht eerst dit even af. Ik kon bij deze oplossing de luchtstroom aan de onderkant voelen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

zunrob schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:31:
[...]

Mooi! Welke print is dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW9zc2IA7vW5SWx_9YI3U6I-9-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOzPAOzQ5gRdEWEmEFTLZXfP.jpg?f=fotoalbum_large Op verzoek. Foto en de andere indruk kun je hieronder vinden.

https://www.printables.com/model/467097-quiet-cooler-for-deye-12k-inverter/files

• zunrob
Mooi, ziet eenvoudig uit. Is de moeite waard om te proberen, en zal beter werken dan de fans die ik er nu los op heb gelegd.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:20
Ik begrijp dat dit ding dus niet in een warme schuur kan?

• zunrob
boyette schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 00:31:
Ik begrijp dat dit ding dus niet in een warme schuur kan?
De schuur wordt vanzelf warm als ie nog niet warm is. Maar met ventilatie kan het wel.

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 07:44
[Afbeelding]Vandaag geïnstalleerd, uitleg was vrij summier. Ik heb op het hoofddak van ons huis onlangs 14 panelen bij laten liggen (6000kwh) met de omvormer links naast de deye, aan de andere omvormer hangen 5000kwh sinds een jaar of 3. De monteurs meenden dat het wijsheid is om beide zonnepanelen setups direct aan de deye te hangen, waarom ?

Als ze aan de Deye hangen kan die de panelen uitschakelen als de prijzen negatief zijn. Het zal ook stroom besparen omdat je dan maar 1 omvormer gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqqlJZj-xavuGCUpoo5jH03v2Ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq5N8jZuBYuVl5qvdHpzkJ2n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxT65CsSqQctXFgTXONlOGEynIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DI49f158zzYgDiiVYblbReOT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 27-05-2026 06:48 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• Ronald
@paQ Doet de Deye curtailment op je SE die aan de GEN/MI hangt?

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:01:
@paQ Doet de Deye curtailment op je SE die aan de GEN/MI hangt?
Alleen als je dat zelf automatiseert.
Er wordt geen GEN cut off gebruikt. (as of yet)
Extern aangesloten omvormers doen wel weer mee in hoger export vermogen.

Ik zie wel dat de Deye op mijn 2 "deye strings" meer resultaat boekt dan voorheen de twee losse Growatts. Er is natuurlijk ook een conversiestap tussenuit. Dus het mes snijdt aan twee kanten.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 27-05-2026 08:11 ]

• Ronald
Dat is er dan wel een voor de backlog van @Balans Energie - het zou vrij universeel moeten werken voor alle omvormers die frequentiesturing snappen (Wat ze zouden moeten kunnen, volgens mij een verplichting in Duitsland)

• paQ
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:12:
Dat is er dan wel een voor de backlog van @Balans Energie - het zou vrij universeel moeten werken voor alle omvormers die frequentiesturing snappen (Wat ze zouden moeten kunnen, volgens mij een verplichting in Duitsland)
Het werkt alleen als je off grid bent en de accu vol raakt adhv settings. Dan voert de Deye de freq op en slaat de SE af. Maar dat gaat verre van lineair.
De freq van de GEN poort kan niet separaat aangestuurd worden.

Pagina: 1 ... 137 138 Laatste