Als geld geen issue is, koop er 6. Maar dan nog. Is het zinnig?
Bij dit soort volumes: is dit dagelijks, hoe vaak per jaar komt het voor. En leveren is niet altijd negatief, vaker positieve prijzen dan negatieve prijzen. En hoeveel lever je dan terug op een dag tegen negatieve prijzen.
En bedenk ook, de accu moet ook elke ochtend weer leeg.
De accu wordt door BE ook op een minimum level gehouden (tot nu toe rond de 30%) . Je benut van de accu zeg maar max 60%, tenzij fors eigen verbruik.
Ik ga herhalen - het staat in dit topic. Er is nog echt te zeggen wat goed is....
Ik heb 80 kWh, nog wel iets meer opwek dan jij hebt. De EV is een onmisbaar item in deze voor mij (zonder EV ook minder opwek gehad, dat dan ook weer wel

).
Ik ben mijn activiteiten nu echt meer rond de opwek aan het afstemmen dan voorheen met het vaste contract en saldering.... om de dag thuis werken, eerder naar huis om te laden bij overschot.
Nog een dingetje. Bij dat volume denk ik dat je PV vermogen ook wel hoger is dan de 12000 watt die de Deye aan kan. Als je verbruik dan ook niet zo hoog is, ga je ook terugleveren. Of je accu nu vol of leeg is.... Daarvoor laat ik met automatisering 1 van de 2 PV's afschalen. Op basis van export > 300 en all in prijs van -2 cent (negatief!)
[
Voor 20% gewijzigd door
blue eyes op 26-05-2026 12:23
]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar