Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:14

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is volgens mij dus na 2 maanden het verrekenen van de balans energie inkomsten.

Haal je dit uit balans stroom?

@zunrob hierin zou ook de referral verrekend moeten worden

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat heb ik ook, het lijkt erop dat het minimaal netto €20 moet zijn en ik wilde nog minder vanwege mijn verwachte overschot.
zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Die van mij staat dus in een hokje van 2 bij 1 meter. Ik heb wel fans, maar die trekken alleen de (nu warme) buitenlucht erdoorheen.
Wil je echt effectief koelen ga je niet aan een kleine airco ontkomen.

Iemand nog een goede tip voor een kleine mobiele airco die met HA te bedienen is?
Even in m'n arm geknepen, airco? :F

Hier 1x3m en van binnen 2,4m hoog met een bitumen dak.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:33
0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding] Hier ook in een aangebouwde garage
Ook dit is min of meer gelijk aan de temperatuur data van @jeeedeee en mij. Mooi, dit geeft dan wel een goed beeld van wat 'normaal' is.

• zunrob
Speedy-Andre schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:26:
Dat heb ik ook, het lijkt erop dat het minimaal netto €20 moet zijn en ik wilde nog minder vanwege mijn verwachte overschot.

[...]

Even in m'n arm geknepen, airco? :F

Hier 1x3m en van binnen 2,4m hoog met een bitumen dak.
Ja, want zoals je ziet in de afgelopen plaatjes valt er, logisch ook, niet verder te koelen dan de ruimtetemperatuur/buitentemperatuur. En die temperatuur loopt logischer
wijs op als je dagen hebt zoals nu, met dit warme weer. Eigenlijk hetzelfde als gebeurt met normale ruimtes in je huis. Nu heb je alleen het nadeel dat er nog een warmte ontwikkelaar in de ruimte staat.
Als je dus echt wilt koelen, zul je een airco nodig hebben.

De vraag is natuurlijk of het nodig is.

• zunrob
Jerra schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:25:
Dat is volgens mij dus na 2 maanden het verrekenen van de balans energie inkomsten.

Leuk, ben benieuwd dan binnenkort. Is er bij jou al een referral verrekend op deze manier?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:47
zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Ja, want zoals je ziet in de afgelopen plaatjes valt er, logisch ook, niet verder te koelen dan de ruimtetemperatuur/buitentemperatuur. En die temperatuur loopt logischer
wijs op als je dagen hebt zoals nu, met dit warme weer. Eigenlijk hetzelfde als gebeurt met normale ruimtes in je huis. Nu heb je alleen het nadeel dat er nog een warmte ontwikkelaar in de ruimte staat.

De vraag is natuurlijk of het nodig is
Ik zou daar zelf geen airco voor neerzetten. Gewoon de lucht verplaatsen is voldoende.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:29

E-Transitie

Pijnacker

Jerra schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:25:

Dit staat gewoon op de factuur die ik van Balans stroom krijg over de mail.

Het bedrag correspondeert niet met behaald resultaat van feb. Maart of april.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:29:
[...]

De vraag is natuurlijk of het nodig is.
Zo iets?

Geluid is toevallig geen probleem, wie brult er harder? :+ Er zijn legio 'merken' die wifi met Tuya gebruiken en dat kent HA (cloud of local). Lucht afvoeren zal naar buiten moeten, zeer waarschijnlijk met gratis herrie..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Zo iets?

Geluid is toevallig geen probleem, wie brult er harder? :+ Er zijn legio 'merken' die wifi met Tuya gebruiken en dat kent HA (cloud of local). Lucht afvoeren zal naar buiten moeten, zeer waarschijnlijk met gratis herrie..
Met zo'n airco zie je de winst snel verdampen

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Met zo'n airco zie je de winst snel verdampen
Met een split model gebeurt dat in een keer, maar dat maakt het verbruik wel goed. Alhoewel, ik zie niet waar de winst zit. Met ventilators de lucht afvoeren kost tenminste minder (voorkomt de warmteopbouw niet). Wat verder gezocht is een warmtewisselaar achter de Deye monteren en het warme water gebruiken om elders iets te verwarmen als dat er is.

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Met een split model gebeurt dat in een keer, maar dat maakt het verbruik wel goed. Alhoewel, ik zie niet waar de winst zit. Met ventilators de lucht afvoeren kost tenminste minder (voorkomt de warmteopbouw niet). Wat verder gezocht is een warmtewisselaar achter de Deye monteren en het warme water gebruiken om elders iets te verwarmen als dat er is.
Verarmingselement van de jacuzzi er op aansluiten?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
jeeedeee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Hier ook even de temperatuur vanuit home assistant neergezet. Gisteravond achter de Deye gemeten maar aansluitingen lijken toch ook wel tussen de 80 en 100 graden te worden. Moeilijk om echt goed te meten hij staat vrij dicht tegen de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Sorry niet helemaal scherp zie ik nu, foto’s van de batterijen was gisteravond. Groot verschil tussen de bovenste en onderste. Duidelijk te zien dat de bovenste echt veel meer gebruikt wordt door de manier van aansluiten(nog origineel)
Ik heb dat verschil tussen boven en onder ook hoor. Denk eerder dat het massa is die naar boven doorverwarmd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Verarmingselement van de jacuzzi er op aansluiten?
Ik weet niet wat je zou willen verarmen, uranium? :+ Het gaat op een warmtepomp lijken, maar dan letterlijk. Een element is gewoonlijk elektrische verwarming, je hebt iets nodig om de warmte over te dragen.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:26
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:25:
Deze is wellicht ook nog een optie voor de 'tuinkasters' onder ons?
[Afbeelding]
Wel stevig prijskaartje :X

Debiet van 1400m3/h
Ik zet deze erin:
https://www.vevor.nl/wand...-kippenhok-p_010394592752

Rechtsboven om af te blazen en dan links midden onder een schoepenrooster van dezelfde afmetingen. Trekt het mooi diagonaal door de kast. ;)
Inkbird erbij als temperatuur controller. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• paQ
Puppetmaster schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik zet deze erin:
https://www.vevor.nl/wand...-kippenhok-p_010394592752

Rechtsboven om af te blazen en dan links midden onder een schoepenrooster van dezelfde afmetingen. Trekt het mooi diagonaal door de kast. ;)
Inkbird erbij als temperatuur controller. :)
Ik verwacht daarmee veel geluid en veel verbruik. Zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd.
Als die infinity er is zal ik die eens proberen te testen eerst in een grote doos. Als dat afdoende is, dan kan ik de huidige 120mm fan nog aan de andere kant een actieve invoer laten zijn.

@BitBug het zou best helpen als je wat temperatuurplots hebt uit jouw kast :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is nu precies het probleem wat opgelost moet worden?

De batterij functioneert tot 50c, de Deye functioneert in een ruimte tot 60c.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:14

Jerra

Beunhaas in wording

@E-Transitie nee inderdaad je hebt gelijk, ik herinnerde me dat het zo was verteld.

Ik moet het echte antwoord schuldig blijven

• paQ
Wolly schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
Wat is nu precies het probleem wat opgelost moet worden?

De batterij functioneert tot 50c, de Deye functioneert in een ruimte tot 60c.
De Deye wordt erg heet met constante belasting. Solarman sensor geeft 58 aan bijv, maar de Deye aan de voorkant wordt zo heet dat ik hem amper kan aanraken. Hetgeen de ruimte nog verder opwarmt waardoor alles er omheen weer, enz enz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YYNFjtM8R0Jh3hPzqkYLySbjkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j35JhnCfXXmGEdiz7PkOkpD6.jpg?f=fotoalbum_large

ergo:
Het gaat er mij om dat het een beetje verder binnen de perken blijft. Voor mn gevoel zit ik tegen de grenzen aan en dan moet het nog zomer worden. (gisteren heel de dag rond de 30/31)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 12:34 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:56
Kastdeur op een kier zetten danmaar? Met evt een scherm ervoor zodat ik niet stiekem s nachts jouw accu's verplaats naar mijn setup?

@jeeedeee wat Paq zegt klopt wel, al moet ik zeggen dat de delta tussen de accus inderdaad wat aan de hoge kant is. Ik meende in het verleden gezien te hebben dat je de hoeveelheid cycles kon uitlezen, maar ik weet even niet meer of dat een aggregate was, of per cel.

[ Voor 52% gewijzigd door scoobs op 24-05-2026 12:48 ]

• paQ
scoobs schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:45:
Kastdeur op een kier zetten danmaar? Met evt een scherm ervoor zodat ik niet stiekem s nachts jouw accu's verplaats naar mijn setup?

@jeeedeee wat Paq zegt klopt wel, al moet ik zeggen dat de delta tussen de accus inderdaad wat aan de hoge kant is. Ik meende in het verleden gezien te hebben dat je de hoeveelheid cycles kon uitlezen, maar ik weet even niet meer of dat een aggregate was, of per cel.
Staat het nu ook.
Alleen als we met vakantie zijn enzo wil ik het wel dicht kunnen doen, zonder verdere warmte complicaties.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:21:
[...]

De Deye wordt erg heet met constante belasting. Solarman sensor geeft 58 aan bijv, maar de Deye aan de voorkant wordt zo heet dat ik hem amper kan aanraken. Hetgeen de ruimte nog verder opwarmt waardoor alles er omheen weer, enz enz

[Afbeelding]

ergo:
Het gaat er mij om dat het een beetje verder binnen de perken blijft. Voor mn gevoel zit ik tegen de grenzen aan en dan moet het nog zomer worden. (gisteren heel de dag rond de 30/31)
De rechterzijkant is zelfs nog wat warmer.. staat bij jullie met de Deye in een kast dan continu op zijn 3e stand zelf te koelen? Of hoe reageert hij zelf met zijn standen op deze temperatuur? Natuurlijk is koelen van een 50 graden ding met lucht van 30 graden lastiger als met lucht van 15 graden en lijkt mij dat het een grotere luchtstroom behoeft hierdoor. Als dat niet alleen gaat door langs de koelvinnen te vervoeren met 3d geprinte hulp fans dan ook maar langs de buitenkant van de Deye dus de kast zelf. Wordt idd echt wel serieuze geforceerde luchtstroom dan en dan gaat zelfs tellen hoe goed je fans weerstand kunnen overwinnen en wat druk kunnen opbouwen en je met grote openingen beneden lucht kan binnenlaten of zelfs ook geforceerd dan gaat inblazen. Wel interessant maar een lastige klus..

• paQ
Vooralsnog is klus 1 meer debiet.
Een 120mm Noctua doet iets van 120 m3. Dat is gewoon veel te weinig.
Maar ik wil eerst zien of dat met onderdruk creëren gaat werken. (1 natuurlijke toevoer). Als ik aan de andere kant net zo hard inblaas dan kan het allemaal wel eens LANGS de Deye 'kortsluiten' waardoor er 0 extra effect langs de koelvinnen is.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 13:07 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:41
paQ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:16:
400W is de grens waarboven het inverter deel actief blijft.
Als je lager gaat dan stopt het PV deel en moet ie dat herstarten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r26nwhqHa1ypxA62vRdl1jhi04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixVZ8iUbWPW1YN1vzHGetE7z.png?f=fotoalbum_large Ik zie hier nu ook dit gedrag, netjes. Vroeger ging de PV in dit soort gevallen helemaal naar 0 en dan duurde het veel langer voor het weer 'opkwam' naar de opwek van voor het afschakelen (PV aan Deye hier).

Ik weet overigens niet of ik heel blij ben dat ze dit doen nu met prijzen van -5ct. Ik exporteer hier niks van mijn eigen PV (althans niet direct af panelen) dus er valt weinig te salderen. Ik probeer te zeggen: ik verbruik in een jaar meer dan ik opwek, los van wat Balans doet. Bovendien: mijn batterij is nog nooit vol geweest (80kWh). De kans is dus nul dat ik hem ooit volgooi met PV.

Wat is dan eigenlijk het 'omslagpunt' qua stroomprijs waarbij het echt rendeert om de PV zo af te schakelen? Het zal in elk geval geen -5ct kaal zijn, dat is veel te hoog.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:36
Voor de mensen die m in een garage met kruipruimte hebben staan. Gat boren in de vloer en via een buis de lucht uit de kruipruimte gelijk door de deye laten aanzuigen. En de warme lucht naar buiten afvoeren.

Dinsdag komen ze hier dus benieuwd hoe warm het dan wordt.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:39
De Deye haalt nu maar maximaal 15.7kW van het net wat normaal gesproken maximaal 16.1kW is. Is dit bewust?
  • P1-meter 15.7 kW import
  • Thuisaccu SOC 47%
  • Thuisaccu laadt met 7.3 kW
  • Accu temp: 29.4C
  • Deye temp: 57.9C

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik verwacht daarmee veel geluid en veel verbruik. Zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd.
Als die infinity er is zal ik die eens proberen te testen eerst in een grote doos. Als dat afdoende is, dan kan ik de huidige 120mm fan nog aan de andere kant een actieve invoer laten zijn.

@BitBug het zou best helpen als je wat temperatuurplots hebt uit jouw kast :)
Van gisteren einde middag t/m nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1zJoAxblVLAO4QoiwqWfj5M_Uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7emLzBe9pZxl15PHxMeTmED.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qumIGfDHL-xNEEqrOAdT5LsBlkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm8srHAfP3j1VshpTGvnKpVL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqj-LUi-onT00Xsj4H5EZ8XI7mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXUGbzcQn5T2zS6WQ6CfrvnC.jpg?f=fotoalbum_large

En op dit moment ook de auto aan het opladen want ik moet morgen een stuk rijden. Panelen leveren nu zo’n 8 kW op dus airco’s en auto snoepen daar wel wat vanaf op het moment. Auto heb ik op 3 kW laden staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1bafZ-Txeoa_AcgDPxzO3FlGsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8q3xFe005Y4KioTb3ftL7Q2g.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de inlaat in de kast, ook nu een lekker koel hoekje merk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WYm2daq3R1_i1rhyN7lJ5h_oh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEmKdxqKYTuVFbqJKgoxdE9x.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:10
Laadt de accu nu minder snel met de hitte? De accu wordt geladen nu met zo'n 7500, en 6000 gaat het net op....

SoC nu 79%

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 24-05-2026 14:10 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
bumble_bee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding] Ik zie hier nu ook dit gedrag, netjes. Vroeger ging de PV in dit soort gevallen helemaal naar 0 en dan duurde het veel langer voor het weer 'opkwam' naar de opwek van voor het afschakelen (PV aan Deye hier).

Ik weet overigens niet of ik heel blij ben dat ze dit doen nu met prijzen van -5ct. Ik exporteer hier niks van mijn eigen PV (althans niet direct af panelen) dus er valt weinig te salderen. Ik probeer te zeggen: ik verbruik in een jaar meer dan ik opwek, los van wat Balans doet. Bovendien: mijn batterij is nog nooit vol geweest (80kWh). De kans is dus nul dat ik hem ooit volgooi met PV.

Wat is dan eigenlijk het 'omslagpunt' qua stroomprijs waarbij het echt rendeert om de PV zo af te schakelen? Het zal in elk geval geen -5ct kaal zijn, dat is veel te hoog.
Je kunt dat zelf weer 'terug' automatiseren he.
Ik deel je situatie overigens. -5 is ook voor mij geen -5, maar +6.5 oid.

• paQ
BitBug schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:06:
[...]

Van gisteren einde middag t/m nu:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En op dit moment ook de auto aan het opladen want ik moet morgen een stuk rijden. Panelen leveren nu zo’n 8 kW op dus airco’s en auto snoepen daar wel wat vanaf op het moment. Auto heb ik op 3 kW laden staan.

[Afbeelding]

En dit is de inlaat in de kast, ook nu een lekker koel hoekje merk ik:

[Afbeelding]
Waar kijken we precies naar?
Rood is de externe sensor, grijs het vermogen?

Kun je iets van solarman Deye temp erbij plotten?

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Waar kijken we precies naar?
Rood is de externe sensor, grijs het vermogen?

Kun je iets van solarman Deye temp erbij plotten?
Rood is temperatuur en grijs de stand van de fans.

Moet nog even de tijd nemen om met Solarman aan de gang te gaan. Ben ik nog niet aan toegekomen met dit heerlijke weer 😎. Zal eens kijken of dat ergens deze week lukt

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Bij mij ziet de warmteontwikkeling er zo uit bij een activatie. Aan de buitenmuur zie ik niets terug. Ongeisoleerde steens muurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZPdgL1tXUiNQlDxAgKUkzkoQD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DyuKFMDJmIYcwkaxvk76xHCt.jpg?f=user_large

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a56xVuZdtvBQK-89CKC7q0ytcCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQUSTWYgrFe0dcvVUTmh5fsd.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk om te zien hoe alles samenhangt met temperaturen :) Blauw is het verbruik van 5 12cm pwm ventilators, gisteren piekte die naar 18W (3000tpm of 130m3/u).Vooralsnog geen reden om iets extra te doen maar ik kan vrij eenvoudig ventilators voor een ander rooster in de schuur plaatsen. Dat hoeft geen pwm te zijn, even volle bak draaien tot de temperatuur daalt is goed genoeg.

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste