Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 158 Laatste
Acties:
  • 515.664 views

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:27

Jerra

Beunhaas in wording

Dat is volgens mij dus na 2 maanden het verrekenen van de balans energie inkomsten.

Haal je dit uit balans stroom?

@zunrob hierin zou ook de referral verrekend moeten worden

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat heb ik ook, het lijkt erop dat het minimaal netto €20 moet zijn en ik wilde nog minder vanwege mijn verwachte overschot.
zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:58:
[...]

Die van mij staat dus in een hokje van 2 bij 1 meter. Ik heb wel fans, maar die trekken alleen de (nu warme) buitenlucht erdoorheen.
Wil je echt effectief koelen ga je niet aan een kleine airco ontkomen.

Iemand nog een goede tip voor een kleine mobiele airco die met HA te bedienen is?
Even in m'n arm geknepen, airco? :F

Hier 1x3m en van binnen 2,4m hoog met een bitumen dak.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:21
0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:13:
[...]

[Afbeelding] Hier ook in een aangebouwde garage
Ook dit is min of meer gelijk aan de temperatuur data van @jeeedeee en mij. Mooi, dit geeft dan wel een goed beeld van wat 'normaal' is.

• zunrob
Speedy-Andre schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:26:
Dat heb ik ook, het lijkt erop dat het minimaal netto €20 moet zijn en ik wilde nog minder vanwege mijn verwachte overschot.

[...]

Even in m'n arm geknepen, airco? :F

Hier 1x3m en van binnen 2,4m hoog met een bitumen dak.
Ja, want zoals je ziet in de afgelopen plaatjes valt er, logisch ook, niet verder te koelen dan de ruimtetemperatuur/buitentemperatuur. En die temperatuur loopt logischer
wijs op als je dagen hebt zoals nu, met dit warme weer. Eigenlijk hetzelfde als gebeurt met normale ruimtes in je huis. Nu heb je alleen het nadeel dat er nog een warmte ontwikkelaar in de ruimte staat.
Als je dus echt wilt koelen, zul je een airco nodig hebben.

De vraag is natuurlijk of het nodig is.

• zunrob
Jerra schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:25:
Dat is volgens mij dus na 2 maanden het verrekenen van de balans energie inkomsten.

Leuk, ben benieuwd dan binnenkort. Is er bij jou al een referral verrekend op deze manier?

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:38
zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:29:
[...]

Ja, want zoals je ziet in de afgelopen plaatjes valt er, logisch ook, niet verder te koelen dan de ruimtetemperatuur/buitentemperatuur. En die temperatuur loopt logischer
wijs op als je dagen hebt zoals nu, met dit warme weer. Eigenlijk hetzelfde als gebeurt met normale ruimtes in je huis. Nu heb je alleen het nadeel dat er nog een warmte ontwikkelaar in de ruimte staat.

De vraag is natuurlijk of het nodig is
Ik zou daar zelf geen airco voor neerzetten. Gewoon de lucht verplaatsen is voldoende.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Jerra schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:25:

Dit staat gewoon op de factuur die ik van Balans stroom krijg over de mail.

Het bedrag correspondeert niet met behaald resultaat van feb. Maart of april.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:29:
[...]

De vraag is natuurlijk of het nodig is.
Zo iets?

Geluid is toevallig geen probleem, wie brult er harder? :+ Er zijn legio 'merken' die wifi met Tuya gebruiken en dat kent HA (cloud of local). Lucht afvoeren zal naar buiten moeten, zeer waarschijnlijk met gratis herrie..

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Zo iets?

Geluid is toevallig geen probleem, wie brult er harder? :+ Er zijn legio 'merken' die wifi met Tuya gebruiken en dat kent HA (cloud of local). Lucht afvoeren zal naar buiten moeten, zeer waarschijnlijk met gratis herrie..
Met zo'n airco zie je de winst snel verdampen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Met zo'n airco zie je de winst snel verdampen
Met een split model gebeurt dat in een keer, maar dat maakt het verbruik wel goed. Alhoewel, ik zie niet waar de winst zit. Met ventilators de lucht afvoeren kost tenminste minder (voorkomt de warmteopbouw niet). Wat verder gezocht is een warmtewisselaar achter de Deye monteren en het warme water gebruiken om elders iets te verwarmen als dat er is.

• 0xygen500
Speedy-Andre schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Met een split model gebeurt dat in een keer, maar dat maakt het verbruik wel goed. Alhoewel, ik zie niet waar de winst zit. Met ventilators de lucht afvoeren kost tenminste minder (voorkomt de warmteopbouw niet). Wat verder gezocht is een warmtewisselaar achter de Deye monteren en het warme water gebruiken om elders iets te verwarmen als dat er is.
Verarmingselement van de jacuzzi er op aansluiten?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21
jeeedeee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Hier ook even de temperatuur vanuit home assistant neergezet. Gisteravond achter de Deye gemeten maar aansluitingen lijken toch ook wel tussen de 80 en 100 graden te worden. Moeilijk om echt goed te meten hij staat vrij dicht tegen de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Sorry niet helemaal scherp zie ik nu, foto’s van de batterijen was gisteravond. Groot verschil tussen de bovenste en onderste. Duidelijk te zien dat de bovenste echt veel meer gebruikt wordt door de manier van aansluiten(nog origineel)
Ik heb dat verschil tussen boven en onder ook hoor. Denk eerder dat het massa is die naar boven doorverwarmd.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Verarmingselement van de jacuzzi er op aansluiten?
Ik weet niet wat je zou willen verarmen, uranium? :+ Het gaat op een warmtepomp lijken, maar dan letterlijk. Een element is gewoonlijk elektrische verwarming, je hebt iets nodig om de warmte over te dragen.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:27
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:25:
Deze is wellicht ook nog een optie voor de 'tuinkasters' onder ons?
[Afbeelding]
Wel stevig prijskaartje :X

Debiet van 1400m3/h
Ik zet deze erin:
https://www.vevor.nl/wand...-kippenhok-p_010394592752

Rechtsboven om af te blazen en dan links midden onder een schoepenrooster van dezelfde afmetingen. Trekt het mooi diagonaal door de kast. ;)
Inkbird erbij als temperatuur controller. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• paQ
Puppetmaster schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:44:
[...]

Ik zet deze erin:
https://www.vevor.nl/wand...-kippenhok-p_010394592752

Rechtsboven om af te blazen en dan links midden onder een schoepenrooster van dezelfde afmetingen. Trekt het mooi diagonaal door de kast. ;)
Inkbird erbij als temperatuur controller. :)
Ik verwacht daarmee veel geluid en veel verbruik. Zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd.
Als die infinity er is zal ik die eens proberen te testen eerst in een grote doos. Als dat afdoende is, dan kan ik de huidige 120mm fan nog aan de andere kant een actieve invoer laten zijn.

@BitBug het zou best helpen als je wat temperatuurplots hebt uit jouw kast :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat is nu precies het probleem wat opgelost moet worden?

De batterij functioneert tot 50c, de Deye functioneert in een ruimte tot 60c.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13:27

Jerra

Beunhaas in wording

@E-Transitie nee inderdaad je hebt gelijk, ik herinnerde me dat het zo was verteld.

Ik moet het echte antwoord schuldig blijven

• paQ
Wolly schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:17:
Wat is nu precies het probleem wat opgelost moet worden?

De batterij functioneert tot 50c, de Deye functioneert in een ruimte tot 60c.
De Deye wordt erg heet met constante belasting. Solarman sensor geeft 58 aan bijv, maar de Deye aan de voorkant wordt zo heet dat ik hem amper kan aanraken. Hetgeen de ruimte nog verder opwarmt waardoor alles er omheen weer, enz enz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YYNFjtM8R0Jh3hPzqkYLySbjkY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j35JhnCfXXmGEdiz7PkOkpD6.jpg?f=fotoalbum_large

ergo:
Het gaat er mij om dat het een beetje verder binnen de perken blijft. Voor mn gevoel zit ik tegen de grenzen aan en dan moet het nog zomer worden. (gisteren heel de dag rond de 30/31)

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 12:34 ]

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:12
Kastdeur op een kier zetten danmaar? Met evt een scherm ervoor zodat ik niet stiekem s nachts jouw accu's verplaats naar mijn setup?

@jeeedeee wat Paq zegt klopt wel, al moet ik zeggen dat de delta tussen de accus inderdaad wat aan de hoge kant is. Ik meende in het verleden gezien te hebben dat je de hoeveelheid cycles kon uitlezen, maar ik weet even niet meer of dat een aggregate was, of per cel.

[ Voor 52% gewijzigd door scoobs op 24-05-2026 12:48 ]

• paQ
scoobs schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:45:
Kastdeur op een kier zetten danmaar? Met evt een scherm ervoor zodat ik niet stiekem s nachts jouw accu's verplaats naar mijn setup?

@jeeedeee wat Paq zegt klopt wel, al moet ik zeggen dat de delta tussen de accus inderdaad wat aan de hoge kant is. Ik meende in het verleden gezien te hebben dat je de hoeveelheid cycles kon uitlezen, maar ik weet even niet meer of dat een aggregate was, of per cel.
Staat het nu ook.
Alleen als we met vakantie zijn enzo wil ik het wel dicht kunnen doen, zonder verdere warmte complicaties.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:34
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:21:
[...]

De Deye wordt erg heet met constante belasting. Solarman sensor geeft 58 aan bijv, maar de Deye aan de voorkant wordt zo heet dat ik hem amper kan aanraken. Hetgeen de ruimte nog verder opwarmt waardoor alles er omheen weer, enz enz

[Afbeelding]

ergo:
Het gaat er mij om dat het een beetje verder binnen de perken blijft. Voor mn gevoel zit ik tegen de grenzen aan en dan moet het nog zomer worden. (gisteren heel de dag rond de 30/31)
De rechterzijkant is zelfs nog wat warmer.. staat bij jullie met de Deye in een kast dan continu op zijn 3e stand zelf te koelen? Of hoe reageert hij zelf met zijn standen op deze temperatuur? Natuurlijk is koelen van een 50 graden ding met lucht van 30 graden lastiger als met lucht van 15 graden en lijkt mij dat het een grotere luchtstroom behoeft hierdoor. Als dat niet alleen gaat door langs de koelvinnen te vervoeren met 3d geprinte hulp fans dan ook maar langs de buitenkant van de Deye dus de kast zelf. Wordt idd echt wel serieuze geforceerde luchtstroom dan en dan gaat zelfs tellen hoe goed je fans weerstand kunnen overwinnen en wat druk kunnen opbouwen en je met grote openingen beneden lucht kan binnenlaten of zelfs ook geforceerd dan gaat inblazen. Wel interessant maar een lastige klus..

• paQ
Vooralsnog is klus 1 meer debiet.
Een 120mm Noctua doet iets van 120 m3. Dat is gewoon veel te weinig.
Maar ik wil eerst zien of dat met onderdruk creëren gaat werken. (1 natuurlijke toevoer). Als ik aan de andere kant net zo hard inblaas dan kan het allemaal wel eens LANGS de Deye 'kortsluiten' waardoor er 0 extra effect langs de koelvinnen is.

[ Voor 54% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 13:07 ]

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:50
paQ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:16:
400W is de grens waarboven het inverter deel actief blijft.
Als je lager gaat dan stopt het PV deel en moet ie dat herstarten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1r26nwhqHa1ypxA62vRdl1jhi04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixVZ8iUbWPW1YN1vzHGetE7z.png?f=fotoalbum_large Ik zie hier nu ook dit gedrag, netjes. Vroeger ging de PV in dit soort gevallen helemaal naar 0 en dan duurde het veel langer voor het weer 'opkwam' naar de opwek van voor het afschakelen (PV aan Deye hier).

Ik weet overigens niet of ik heel blij ben dat ze dit doen nu met prijzen van -5ct. Ik exporteer hier niks van mijn eigen PV (althans niet direct af panelen) dus er valt weinig te salderen. Ik probeer te zeggen: ik verbruik in een jaar meer dan ik opwek, los van wat Balans doet. Bovendien: mijn batterij is nog nooit vol geweest (80kWh). De kans is dus nul dat ik hem ooit volgooi met PV.

Wat is dan eigenlijk het 'omslagpunt' qua stroomprijs waarbij het echt rendeert om de PV zo af te schakelen? Het zal in elk geval geen -5ct kaal zijn, dat is veel te hoog.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02:49
Voor de mensen die m in een garage met kruipruimte hebben staan. Gat boren in de vloer en via een buis de lucht uit de kruipruimte gelijk door de deye laten aanzuigen. En de warme lucht naar buiten afvoeren.

Dinsdag komen ze hier dus benieuwd hoe warm het dan wordt.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:54
De Deye haalt nu maar maximaal 15.7kW van het net wat normaal gesproken maximaal 16.1kW is. Is dit bewust?
  • P1-meter 15.7 kW import
  • Thuisaccu SOC 47%
  • Thuisaccu laadt met 7.3 kW
  • Accu temp: 29.4C
  • Deye temp: 57.9C

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-07 19:55
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Ik verwacht daarmee veel geluid en veel verbruik. Zit ik niet op te wachten eerlijk gezegd.
Als die infinity er is zal ik die eens proberen te testen eerst in een grote doos. Als dat afdoende is, dan kan ik de huidige 120mm fan nog aan de andere kant een actieve invoer laten zijn.

@BitBug het zou best helpen als je wat temperatuurplots hebt uit jouw kast :)
Van gisteren einde middag t/m nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1zJoAxblVLAO4QoiwqWfj5M_Uo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7emLzBe9pZxl15PHxMeTmED.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qumIGfDHL-xNEEqrOAdT5LsBlkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm8srHAfP3j1VshpTGvnKpVL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oqj-LUi-onT00Xsj4H5EZ8XI7mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXUGbzcQn5T2zS6WQ6CfrvnC.jpg?f=fotoalbum_large

En op dit moment ook de auto aan het opladen want ik moet morgen een stuk rijden. Panelen leveren nu zo’n 8 kW op dus airco’s en auto snoepen daar wel wat vanaf op het moment. Auto heb ik op 3 kW laden staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S1bafZ-Txeoa_AcgDPxzO3FlGsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8q3xFe005Y4KioTb3ftL7Q2g.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is de inlaat in de kast, ook nu een lekker koel hoekje merk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WYm2daq3R1_i1rhyN7lJ5h_oh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEmKdxqKYTuVFbqJKgoxdE9x.jpg?f=fotoalbum_large

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:54
Laadt de accu nu minder snel met de hitte? De accu wordt geladen nu met zo'n 7500, en 6000 gaat het net op....

SoC nu 79%

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 24-05-2026 14:10 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
bumble_bee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:32:
[...]

[Afbeelding] Ik zie hier nu ook dit gedrag, netjes. Vroeger ging de PV in dit soort gevallen helemaal naar 0 en dan duurde het veel langer voor het weer 'opkwam' naar de opwek van voor het afschakelen (PV aan Deye hier).

Ik weet overigens niet of ik heel blij ben dat ze dit doen nu met prijzen van -5ct. Ik exporteer hier niks van mijn eigen PV (althans niet direct af panelen) dus er valt weinig te salderen. Ik probeer te zeggen: ik verbruik in een jaar meer dan ik opwek, los van wat Balans doet. Bovendien: mijn batterij is nog nooit vol geweest (80kWh). De kans is dus nul dat ik hem ooit volgooi met PV.

Wat is dan eigenlijk het 'omslagpunt' qua stroomprijs waarbij het echt rendeert om de PV zo af te schakelen? Het zal in elk geval geen -5ct kaal zijn, dat is veel te hoog.
Je kunt dat zelf weer 'terug' automatiseren he.
Ik deel je situatie overigens. -5 is ook voor mij geen -5, maar +6.5 oid.

• paQ
BitBug schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:06:
[...]

Van gisteren einde middag t/m nu:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En op dit moment ook de auto aan het opladen want ik moet morgen een stuk rijden. Panelen leveren nu zo’n 8 kW op dus airco’s en auto snoepen daar wel wat vanaf op het moment. Auto heb ik op 3 kW laden staan.

[Afbeelding]

En dit is de inlaat in de kast, ook nu een lekker koel hoekje merk ik:

[Afbeelding]
Waar kijken we precies naar?
Rood is de externe sensor, grijs het vermogen?

Kun je iets van solarman Deye temp erbij plotten?

• BitBug
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Waar kijken we precies naar?
Rood is de externe sensor, grijs het vermogen?

Kun je iets van solarman Deye temp erbij plotten?
Rood is temperatuur en grijs de stand van de fans.

Moet nog even de tijd nemen om met Solarman aan de gang te gaan. Ben ik nog niet aan toegekomen met dit heerlijke weer 😎. Zal eens kijken of dat ergens deze week lukt

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online

Schuurman92

8er∠er in 't Salland

Bij mij ziet de warmteontwikkeling er zo uit bij een activatie. Aan de buitenmuur zie ik niets terug. Ongeisoleerde steens muurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZPdgL1tXUiNQlDxAgKUkzkoQD0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DyuKFMDJmIYcwkaxvk76xHCt.jpg?f=user_large

Daikin 8kW FE⚡ 4,7kWp☀️ | 48kWh balans energie🔋

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a56xVuZdtvBQK-89CKC7q0ytcCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XQUSTWYgrFe0dcvVUTmh5fsd.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk om te zien hoe alles samenhangt met temperaturen :) Blauw is het verbruik van 5 12cm pwm ventilators, gisteren piekte die naar 18W (3000tpm of 130m3/u).Vooralsnog geen reden om iets extra te doen maar ik kan vrij eenvoudig ventilators voor een ander rooster in de schuur plaatsen. Dat hoeft geen pwm te zijn, even volle bak draaien tot de temperatuur daalt is goed genoeg.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:21:
[...]

[Afbeelding]

ergo:
70c aan de voorkant is inderdaad knap heet, dat is mij nog niet gelukt.

Het nadeel is ook nog dat we nu maar heel weinig activaties hebben, als dat straks de hele dag door gaat met op- en ontladen is het natuurlijk 'feest'. Balans mag contractueel tot 2x toe een volledige cyclus maken per dag én de activaties zijn in de toekomst niet meer automatisch 9 minuten.

-O-

• Robin_H
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:03
Dag Tweakers,

Ik heb echt half deze topic doorgebladerd, over het algemeen zie ik positieve reacties op de Balans accu die Balansenergie aanbied. Nu ben ik zelf ook op zoek naar een accu, heb zelf van 2 verschillende merken zonnepanelen op mijn O-W opstelling liggen (30 stuks).

De vraag waar ik naar op zoek ben is als volgt: Wat als je na 2 jaar besluit niet meer bij Balans te blijven als energie leverancier. Wordt de software dan vrijgegeven en kan je zelf aan de slag door echt op jezelf te gaan handelen en kan je er dan een AI model op laten draaien zoals bijvoorbeeld bij een Sigenergy set.

Ook zou ik willen weten hoe deze accus in elkaar zitten, zijn ze serie geschakeld of paralel, dit in verband met als er een pakket een slechte cel krijgt kan je dan later nog wel een stack er bij zetten of is dit niet mogelijk in dit systeem (Sigenergy kan dit wel begreep ik, ik weet ook niet helemaal hoe je dit noemt of hoe dit werkt).

Ik zou graag een accu in huis hebben maar heb simpelweg nu niet de cash om het volledige systeem van Sig aan te schaffen en heb dus oren naar korting via een aanbieder zoals Balans. Ik ben dus in serieuse overweging alleen heb zelf niet het verstand van wat nu een goeie keuze is.

alvast bedankt voor de hulp!

• paQ
Eigenlijk he... is deze wellicht nog beter.
Meer debiet, en kleiner inbouwgat, geen buitenkant nodig ook.
Gewoon buitenlangs monteren en fans de juiste kant op draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxXgeKUV7I1LACcVdqrPqxoYxX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GSbU1gWx3vN0ULqvfREui15Z.png?f=fotoalbum_large

• JoopBanaan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 18:40
Ik zie altijd een verschil tussen wat er aan wattage uit de batterij gaat en wat het huis ingaat. Meestal iets van 80watt. In het plaatje hieronder zelfs iets meer: batterij + net =254+23 = 277W, en verbruik 123W. Dus 154W verdwenen. Ik vermoed dat het verlies in de Dye inverter zit; de kast is altijd aangenaam warm :) .

Klopt deze zienswijze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xUGOXfmse-IsW1OEYto6aLLfV4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LcEtSnmU0E3NrFzvRkZuf8Ea.png?f=fotoalbum_large

• paQ
JoopBanaan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:53:
Ik zie altijd een verschil tussen wat er aan wattage uit de batterij gaat en wat het huis ingaat. Meestal iets van 80watt. In het plaatje hieronder zelfs iets meer: batterij + net =254+23 = 277W, en verbruik 123W. Dus 154W verdwenen. Ik vermoed dat het verlies in de Dye inverter zit; de kast is altijd aangenaam warm :) .

Klopt deze zienswijze?

[Afbeelding]
Je huisverbruik is de waarde uit de Solarman sensor, maar die is (idd) te optimistisch.
Zelf extern meten als je het zeker wil weten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JoopBanaan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:53:

Klopt deze zienswijze?

[Afbeelding]
Klopt, verlies is best groot. De HA solarman integratie berekent het voor je , maar is iets conservatief. Als ik de battery power en load power bekijk vanuit solarman integratie en dan nog de Homewizard 3 fase meter (MID) op de load ernaast zet zijn t best zichtbare verliezen.

Hier een voorbeeld met AC PV teruglevering op Load. Batterij is dus aan het opladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcWM0q34QWom_2m6C22crywyHtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqRVTBAo4mW8E2N19cVxjjCb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 24-05-2026 16:19 ]

• ibak
Robin_H schreef op zondag 24 mei 2026 @ 15:53:
Dag Tweakers,

Ik heb echt half deze topic doorgebladerd, over het algemeen zie ik positieve reacties op de Balans accu die Balansenergie aanbied. Nu ben ik zelf ook op zoek naar een accu, heb zelf van 2 verschillende merken zonnepanelen op mijn O-W opstelling liggen (30 stuks).

De vraag waar ik naar op zoek ben is als volgt: Wat als je na 2 jaar besluit niet meer bij Balans te blijven als energie leverancier. Wordt de software dan vrijgegeven en kan je zelf aan de slag door echt op jezelf te gaan handelen en kan je er dan een AI model op laten draaien zoals bijvoorbeeld bij een Sigenergy set.

Ook zou ik willen weten hoe deze accus in elkaar zitten, zijn ze serie geschakeld of paralel, dit in verband met als er een pakket een slechte cel krijgt kan je dan later nog wel een stack er bij zetten of is dit niet mogelijk in dit systeem (Sigenergy kan dit wel begreep ik, ik weet ook niet helemaal hoe je dit noemt of hoe dit werkt).

Ik zou graag een accu in huis hebben maar heb simpelweg nu niet de cash om het volledige systeem van Sig aan te schaffen en heb dus oren naar korting via een aanbieder zoals Balans. Ik ben dus in serieuse overweging alleen heb zelf niet het verstand van wat nu een goeie keuze is.

alvast bedankt voor de hulp!
2 merken is geen probleem je kunt je huidige omvormers laten zoals is of misschien passen er panelen op de deye omvormer van balans afh van kabellengte etc.

Ja na 2 jaar mag je kosteloos je eigen gang gaan en dus weg of blijven bij Balans.

Iedere batterij heeft zijn eigen management dus je kunt ten alle tijden een extra module plaatsen zonder dat de cellen door de andere beinvloed worden.

In huis zetten? Hmm heb je gelezen dat ze herrie maken en warmte en te zwaar om de trap op te komen?

Garage schuur of buitenkast is geadviseerd, lees je hier veel over

• paQ
Get!em schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:18:
[...]

Klopt, verlies is best groot. De HA solarman integratie berekent het voor je , maar is iets conservatief. Als ik de battery power en load power bekijk vanuit solarman integratie en dan nog de Homewizard 3 fase meter (MID) op de load ernaast zet zijn t best zichtbare verliezen.

Hier een voorbeeld met AC PV teruglevering op Load. Batterij is dus aan het opladen.

[Afbeelding]
Het verschil is bij mij ook afhankelijk van het vermogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_bgFrDkNd4IFoFTwk621UcCCKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/aHZFfYVLVZHprCePRr7TWFPY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fWoUoBU1J6S1AWDEFHGBYKL1tbs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1p9WpO2mNoEBdBoX2rWMrfzS.png?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:46:
[...]

Het verschil is bij mij ook afhankelijk van het vermogen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, maar zet in die grafiek de Deye Battery power er eens bij….(en evt grid load) Dan zie je grotere verschillen. (Maar in jouw geval heb je dan nog je Deye pv)

Je ziet in mijn grafiek ook een klein verschil tussen Deye load en Homewizard load (zou exact t zelfde moeten zijn). Dat wijt ik aan meet verschillen een accuraatheid. Grootste verschil zit in de Deye zelf tussen battery power en load power (ervan uit gaande dat grid power op NOM zit)

• paQ
Get!em schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:50:
[...]

Ja, maar zet in die grafiek de Deye Battery power er eens bij….(en evt grid load) Dan zie je grotere verschillen. (Maar in jouw geval heb je dan nog je Deye pv)

Je ziet in mijn grafiek ook een klein verschil tussen Deye load en Homewizard load (zou exact t zelfde moeten zijn). Dat wijt ik aan meet verschillen een accuraatheid. Grootste verschil zit in de Deye zelf tussen battery power en load power (ervan uit gaande dat grid power op NOM zit)
De Deye staat nu geen reet te doen. Normaliter is het verschil echt wel groter. Battery power heeft nu geen nut dus, dat is 0.

Maar goed. De Deye verliezen meet ik dus extern, en liep gister op tot een totaal van 6.2 kWh. Dat is fors, maar er is ook hard gewerkt.

edit:
Hier alle 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBP-u2VMaY_mdHdauTO9LeCO55E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NrioVlI4vrRdsTmo86Ed1muf.png?f=user_large

UPS power komt bij mij het dichtst in de buurt van het daadwerkelijke (gemeten) verbruik iig.
Normaliter is het verschil tussen Battery power en UPS power het conversieverlies. En in principe (!) ook incl het eigenverbruik van de Deye.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 24-05-2026 16:58 ]

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Bij SOC 100% 0m 17.03 gooit balans mijn panelen uit vanwege hoge teruglever kosten. Werkt prima. (Met nog wel de 400W opwek om de Deye actief te houden)

[ Voor 22% gewijzigd door E-Transitie op 24-05-2026 17:22 ]

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Haha, hier soc 80% en nu een import bij -0,16€ kaal.

De epex schiet zo omhoog en je ziet dat er nog te veel productie is. Dus onbalans moet t opvangen met negatieve prijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 24-05-2026 17:25 ]

• blue eyes
Ik vond nog 2 Noctua's, wellicht is dit ook wat, ik heb ook nog wel een HW stekker over, als test.

Ik heb ook een steen gatenboor gevonden in de schuur, 72 mm. Ik wilde eigenlijk naar 100mm, maar ik heb ook nog zat PVC buis liggen die exact door de 72mm past.

Ik heb zo het vermoeden dat die 72mm ook genoeg is voor de AC infinity fans.... Maar die kan ik beter verkopen als 3 setjes.....

Eerst maar even testen met het spul, erop leggen, etc.

Achteraf............ de accu in de tuinschuur moeten zetten ..... As is .... Een koe.... etc. :D :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E8Snx8EkclI2A89SmTBH1dayosg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RcoHyJAD93oYNhVctv5ODom4.jpg?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Huis (koken) en auto trekken nu samen 10000, dat is exact wat de opwek nu ook doet....

SOC op 97% nu. Heel veel afgeschaald vanmiddag.....

• Robin_H
ibak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 16:44:
[...]

2 merken is geen probleem je kunt je huidige omvormers laten zoals is of misschien passen er panelen op de deye omvormer van balans afh van kabellengte etc.

Ja na 2 jaar mag je kosteloos je eigen gang gaan en dus weg of blijven bij Balans.

Iedere batterij heeft zijn eigen management dus je kunt ten alle tijden een extra module plaatsen zonder dat de cellen door de andere beinvloed worden.

In huis zetten? Hmm heb je gelezen dat ze herrie maken en warmte en te zwaar om de trap op te komen?

Garage schuur of buitenkast is geadviseerd, lees je hier veel over
Ja excuus, het spreekwoordelijke "in huis", ik wil hem in de garage plaatsen.

Wat betreft de soort accu, is iemand hiervan op de hoogte of het intern serie of parallel geschakelde accu's zijn?

• paQ
Parallel.
Maar daisy chained via de interne busbars, en sinds kort diagonaal.

• 0xygen500
90% Soc, hopelijk vanavond weer exporteren voor 25 cent per kWh

• ibak
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:22:
Parallel.
Maar daisy chained via de interne busbars, en sinds kort diagonaal.
Ik denk dat de vraag over de interne cellen binnen 1 module gaat en hoe die zijn verbonden. En ik zou het niet zelf weten, ook niet of het verschil zou maken als een cel defect raakt.. geen idee, iemand?

• paQ
ibak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat de vraag over de interne cellen binnen 1 module gaat en hoe die zijn verbonden. En ik zou het niet zelf weten, ook niet of het verschil zou maken als een cel defect raakt.. geen idee, iemand?
Ah. Zo ver ik weet in serie.

• Lwout
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 10:08
overhyped schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Even botte bijl mode: het klinkt alsof je niet weet waar je het over hebt, maar je boodschap komt heel belerend, opgeheven vingertje, over op mij. Niet weten is niet erg, maar een meer lerende, in plaats van belerende houding past daar beter bij.

Eigenlijk alles wat je zegt valt in de categorie ‘caveat emptor’ batterijen zijn nog geen mainstream, je moet dus snappen wat je koopt. Precies wat bijvoorbeeld vereniging eigen huis of de consumentenbond zegt.

hetzelfde over de BTW: subsidie heeft nooit op batterijen gezeten, en zodra jij je aanmeld als ondernemer heb jij de rechten en plichten als ondernemer. Het recht om btw op bedrijfsmiddelen terug te vragen, de plicht om een goede administratie te voeren.

De vergelijking met een autobatterij gaat ook niet op. Qua capaciteit ga je de mist in, maar qua functionele toepassing ook niet. Wederom Caveat emptor. Batterij techniek is complex.

ik zeg dit niet om je af te zeiken, maar wil je wel een spiegel voor houden over je post.
Het afzeiken gaat je wel goed af :-)
Uit mijn ervaring kan je ook lezen dat als je als leek op dit gebied en je er weken in hebt verdiept je toch wordt voorgelogen door de "experts". Dus alles wat ik schrijf, is waar. Mijn waarheid! Dat jij (blijkbaar) als kenner en specialist het onzin of dom vindt wat ik schrijf, zegt meer over jou dan over mij. Mijn verhaal is voor de leken die hier lekker worden gemaakt voor de accu's best wel waardevol. Al is het alleen maar ter lering hoe het kan lopen en je verdomde goed moet opletten en de kenners er eigenlijk ook niet alles over schijnen te weten. Jammer dat jij dan als "kenner" het nodig vindt om mij "af te zeiken" zoals jij het zelf aangeeft. Je zou ook je kennis kunnen delen. Je ziet dat veel op dit platform als je niet bij de zalige "weters" behoord wordt, je afgeserveerd. Dat vind ik zielig. Kennis is er om te delen daar wordt iedereen beter van.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:26:
90% Soc, hopelijk vanavond weer exporteren voor 25 cent per kWh
Hier vandaag weer flink afgeschaald. Blijf die onbalansmarkt toch wel een draak om terug te leveren. Vanochtend niet ontladen, maar bijgeladen. Lastig om genoeg gesaldeerd te krijgen zo. Vind het wel weer jammer dat de SoC niet naar 20 procent gaat, dat was een paar weken terug toch beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-xr1MK9wg20kYfQp9y6BA2G21k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DRDp66m4VRQptipJMzNXFoZo.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
Lwout schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:13:
[...]

Uit mijn ervaring kan je ook lezen dat als je als leek op dit gebied en je er weken in hebt verdiept je toch wordt voorgelogen door de "experts". Dus alles wat ik schrijf, is waar. Mijn waarheid! Dat jij (blijkbaar) als kenner en specialist het onzin of dom vindt wat ik schrijf, zegt meer over jou dan over mij. Mijn verhaal is voor de leken die hier lekker worden gemaakt voor de accu's best wel waardevol. Al is het alleen maar ter lering hoe het kan lopen en je verdomde goed moet opletten en de kenners er eigenlijk ook niet alles over schijnen te weten. Jammer dat jij dan als "kenner" het nodig vindt om mij "af te zeiken" zoals jij het zelf aangeeft. Je zou ook je kennis kunnen delen. Je ziet dat veel op dit platform als je niet bij de zalige "weters" behoord wordt, je afgeserveerd. Dat vind ik zielig. Kennis is er om te delen daar wordt iedereen beter van.
Mooi apistol, vraag mij alleen af waarom je het specifiek in dit topic plaatst ipv in een algemeen thuisbatterij topic?

• Mitchelllll
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 20:25
ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:57:
[...]

De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!

Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!
Hoever zijn ze met affr?

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07 19:09
Dit was de laatste update:
Vervolg
De nieuwe asset test staat gepland op 13-04-2026.

Na deze test verwacht TenneT binnen 4 tot 6 weken een definitieve beslissing te nemen.

Kort samengevat: technisch zijn we er, maar we lopen tegen het feit aan dat we iets doen wat nog niet eerder op deze manier is gedaan binnen TenneT. Daardoor kost het meer tijd dan vooraf verwacht.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ibak
Ik heb er bewust niet naar gevraagd toen ik er langsging... ik ging hallo zeggen en eens kennismaken dat was alles. Er is hun echt ook wel wat aan gelegen om het voor elkaar te krijgen dus krijgen we er wat over te horen als de tijd rijp is heb ik gedacht. Dom misschien maar ja..

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07 19:09
ibak schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Ik heb er bewust niet naar gevraagd toen ik er langsging... ik ging hallo zeggen en eens kennismaken dat was alles. Er is hun echt ook wel wat aan gelegen om het voor elkaar te krijgen dus krijgen we er wat over te horen als de tijd rijp is heb ik gedacht. Dom misschien maar ja..
Als je de termijn van 6 weken aanhoud krijgt Balans deze week terugkoppeling. Verwacht dat er wordt gewacht met een volgende update tot er feedback is vanuit Tennet.

Kan in elk geval niet lang meer duren voordat er vanuit Tennet feedback wordt gegeven.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
Kom op met die prijzen, ik heb nog 95% SoC :D :D

Ik heb de SMA veel af zien schalen vandaag, wat fouten verwijderd, dus mooie leerschool. De automation lijkt zijn werk te doen.

Als de Enphase PV kijk heeft die 12% meer geleverd dan gisteren, de SMA best wat minder dan gisteren. Ruwweg heeft het afschalen ongeveer 10 kWh minder opgeleverd. Dat was dan close met mijn all time high van 117 kWh, ik blijf nu steken op 105 kWh.

Principe kwestie, 10 kWh keer een paar centen. Er zaten ook momenten bij van 1 euro, ook 50 cent gezien.

[ Voor 88% gewijzigd door blue eyes op 24-05-2026 20:48 ]

• ibak
[...]

Ik begrijp dat je in 2024 in je eerdere huis niet happy was met je keuze en voorlichting van je batterij toen. Heb je nu weer interesse en kunnen we je helpen met de voor en tegens van de keuze voor Balans of post je nu uit gevoelens van die beslissing toen op alle thuis accu fora nu je waarschuwende berichten?

Hier lees je als je van het begin af aan leest ook dat het je moet passen en echt ook wel naast de voors ook de tegens ervan, kunnen we jou ergens bij helpen om dezelfde deceptie van 2024 te voorkomen mocht je ook een Balans systeem overwegen?

• 0xygen500
blue eyes schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:41:
Kom op met die prijzen, ik heb nog 95% SoC :D :D

Ik heb de SMA veel af zien schalen vandaag, wat fouten verwijderd, dus mooie leerschool. De automation lijkt zijn werk te doen.

Als de Enphase PV kijk heeft die 12% meer geleverd dan gisteren, de SMA best wat minder dan gisteren. Ruwweg heeft het afschalen ongeveer 10 kWh minder opgeleverd. Dat was dan close met mijn all time high van 117 kWh, ik blijf nu steken op 105 kWh.

Principe kwestie, 10 kWh keer een paar centen. Er zaten ook momenten bij van 1 euro, ook 50 cent gezien.
Regelstand 2

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:11
BitBug schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:55:
[...]

[Afbeelding]

Dit is het resultaat en ik schat in dat het binnen in de kast ook in de winter niet snel onder de 15 graden zal komen door de warmteontwikkeling van de Deye. Maar gelukkig duurt het nog even voor ik daar definitief antwoord op kan geven ;)

Ik maak me eigenlijk meer zorgen om de warmte...
Hoor je de Deye nog als de tuinkast dicht is?
Ons terras is +- 2 meter verder en de enkelsteens garage van de buren.. (wil gezeik voorkomen 8)7 )

Thnx!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:22
[...]

Jammer dat je mijn post zo opvat. Ik vondt jouw post juist erg betweterig overkomen voor iemand die basiskennis mist. Daarnaast zou een algemeen: let op er gaat veel mis in batterijen (waar je helemaal gelijk in hebt) beter in een ander topic passen.

Gaf ook bewust aan dat ik Even met gestrekt been er in ging en dat ik de post niet schreef om je af te zeiken. Ik ga er dan vanuit dat de lezer dan snapt dat het ter reflectie bedoeld is en dat er geen verkeerde bedoeling achter zit. Als je die dan toch achter zoekt is dat wat mij betreft voor eigen rekening. Prima als mijn stijl je niet bevalt, maar bij verontwaardiging over een Auto accu, niet bestaande subsidie, en behandeld worden als Ondernemer horen in mijn ogen meer vragen dan stelligheid.

Wil in dit topic ieder vraag, of gedachte gang over het balans systeem beantwoorden. En in de kroeg, of een algemeen batterij topic kunnen we best een gesprek hebben over de slechte staat van dienstverlening in de duurzame branch in het algemeen, of bij batterij boeren specifiek, maar als Je in een gespecialiseerd topic verontwaardigd komt klagen over dingen die je had moeten uitzoeken voordat je veel geld uitgeeft dan vertel ik je dat.

• blue eyes
Klopt, maar op dat moment weet je dat toch niet altijd direct?

Maar - de automations schakelde af, de opwek was te hoog, waardoor het accu laden en het huis verbruik samen minder waren dan de opwek, dus exporteren. Bij staat de tresshold op 2 cent negatief, netto prijs.

Wel had ik de indruk, dat de accu vandaag niet tot 10000watt aan het laden was, in de middag stopte het wel bij 8000 - 8500 watt. Meer mensen dit opgevallen? Ook onder de 80% dit waargenomen.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

blue eyes schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:27:
[...]

Klopt, maar op dat moment weet je dat toch niet altijd direct?

Maar - de automations schakelde af, de opwek was te hoog, waardoor het accu laden en het huis verbruik samen minder waren dan de opwek, dus exporteren. Bij staat de tresshold op 2 cent negatief, netto prijs.

Wel had ik de indruk, dat de accu vandaag niet tot 10000watt aan het laden was, in de middag stopte het wel bij 8000 - 8500 watt. Meer mensen dit opgevallen? Ook onder de 80% dit waargenomen.
In de HA Tennet integratie is wel een prognose voor de regeltoestand beschikbaar. Maar uiteindelijke weet je het pas achteraf.

Het gaat om deze: https://github.com/aritmeester/tennet_balance

[ Voor 4% gewijzigd door fenrir op 24-05-2026 21:38 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• overhyped
Ik heb ondertussen de infinity airplate S9 boven in de kast, met een standaard bouwmarkt rooster onderin. Het verschil is flink, het blijft nu, met de huidige temperatuur koeler (minder warm) in de kast dan een maand geleden met flink koelere buitenlucht.

ik schakel ‘m met een shelly en temperatuur sensor. Heb een simpele automation gemaakt die bij 30 graden aan gaat, en bij 25 graden nog een half uur door loopt, en dan uit gaat. De fan gebruikt geloof ik 8 watt, en je hoor ‘m zo goed als niet, al sta je er voor. Met dat gebruik en geluid kan ie prima 24:7 aan, maar had de shelly nog liggen en wil toch een temperatuur sensor in de kast.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

overhyped schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Jammer dat je mijn post zo opvat. Ik vondt jouw post juist erg betweterig overkomen voor iemand die basiskennis mist. Daarnaast zou een algemeen: let op er gaat veel mis in batterijen (waar je helemaal gelijk in hebt) beter in een ander topic passen.

Gaf ook bewust aan dat ik Even met gestrekt been er in ging en dat ik de post niet schreef om je af te zeiken. Ik ga er dan vanuit dat de lezer dan snapt dat het ter reflectie bedoeld is en dat er geen verkeerde bedoeling achter zit. Als je die dan toch achter zoekt is dat wat mij betreft voor eigen rekening. Prima als mijn stijl je niet bevalt, maar bij verontwaardiging over een Auto accu, niet bestaande subsidie, en behandeld worden als Ondernemer horen in mijn ogen meer vragen dan stelligheid.

Wil in dit topic ieder vraag, of gedachte gang over het balans systeem beantwoorden. En in de kroeg, of een algemeen batterij topic kunnen we best een gesprek hebben over de slechte staat van dienstverlening in de duurzame branch in het algemeen, of bij batterij boeren specifiek, maar als Je in een gespecialiseerd topic verontwaardigd komt klagen over dingen die je had moeten uitzoeken voordat je veel geld uitgeeft dan vertel ik je dat.
Nou, dat zeg je nou wel maar ik ben overgehaald. Na eerst AI man, en nu deze steekhoudende argumenten verkoop ik de hele bende. Waardeloze rommel.

Ohja :P

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
overhyped schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:38:
Ik heb ondertussen de infinity airplate S9 boven in de kast, met een standaard bouwmarkt rooster onderin. Het verschil is flink, het blijft nu, met de huidige temperatuur koeler (minder warm) in de kast dan een maand geleden met flink koelere buitenlucht.

ik schakel ‘m met een shelly en temperatuur sensor. Heb een simpele automation gemaakt die bij 30 graden aan gaat, en bij 25 graden nog een half uur door loopt, en dan uit gaat. De fan gebruikt geloof ik 8 watt, en je hoor ‘m zo goed als niet, al sta je er voor. Met dat gebruik en geluid kan ie prima 24:7 aan, maar had de shelly nog liggen en wil toch een temperatuur sensor in de kast.
Hoe is de luchtstroom? Voer je lucht af, blaas je de lucht er door? Of beide?

• overhyped
Moby schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:46:
[...]

Nou, dat zeg je nou wel maar ik ben overgehaald. Na eerst AI man, en nu deze steekhoudende argumenten verkoop ik de hele bende. Waardeloze rommel.

Ohja :P
Ik wil juist auto accu’s gaan kopen ;)

• overhyped
blue eyes schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:57:
[...]

Hoe is de luchtstroom? Voer je lucht af, blaas je de lucht er door? Of beide?
Ik blaas actief uit, invoer van koude lucht is een rooster, geen fan.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:49

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

xares schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Ons terras is +- 2 meter verder en de enkelsteens garage van de buren.. (wil gezeik voorkomen 8)7 )

Thnx!
Hij hangt hier in de garage, dus ik heb geen definitief antwoord voor je, maar ik gok dat een plastic/metalen kastje dit geluid niet tegen gaat houden, hij kan echt flink blazen met bijbehorend lawaai. Ik zou er geen 2 meter vandaan willen zitten, tenzij ik toch al onder Schiphol woon en met oordoppen buiten zit.
Onze garage is echt goed geïsoleerd dus dan is deur dicht ook einde lawaai. Mijn rookmelder in de garage ga ik zelfs koppelen met de huis melders, want ik gok dat ik die zelfs ander ga missen.

Ik denk dat je een andere plek moet zoeken dan 2 a 3 meter van een terras

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Deye hangt hier in de garage. Steens muur houd hier geluid wel tegen. Maar een simpele ongeisoleerde garage roldeurgewone deur combinatie in diezelfde muur niet. Dan hoor ik hem op 5 meter nog steeds.

Vandaag actief de andere deur van de garage, die uitkomt op het terras, steeds dicht gedaan ivm het lawaai.

[ Voor 29% gewijzigd door Get!em op 24-05-2026 22:41 ]

• 0xygen500
Get!em schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:39:
Steens muur houd hier geluid wel tegen. Maar een simpele ongeisoleerde garage roldeurgewone deur combinatie in diezelfde muur niet. Dan hoor ik hem op 5 meter nog steeds.

Vandaag actief de andere deur van de garage, die uitkomt op het terras, steeds dicht gedaan ivm het lawaai.
Hier zit die ook in een garage en zo veel hoor je niet vind ik. Dan nog, ik hoor de buren ook met flexen en boren als ze in de tuin bezig zijn, leven en laten leven :*)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 22:41:
[...]

Hier zit die ook in een garage en zo veel hoor je niet vind ik. Dan nog, ik hoor de buren ook met flexen en boren als ze in de tuin bezig zijn, leven en laten leven :*)
Uiteraard. Maar buren wonen in huis uit 1950 en onze buurt is muisstil.

Hier is een paar motoren op 1,5km verderop en een vliegtuig op 3km hoogte al veel geluid. Los van de paar tractoren die door de straat crossen.

• BitBug
xares schreef op zondag 24 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Thnx!
Je hoort de Deye nog wel als deze vol aan het laden of ontladen is. In een tuinkast en dan twee meter afstand van een terras zou ik niet aanraden. Ik zou me er persoonlijk aan gaan storen.

Binnen de enkelsteensgarage van de buren verwacht ik niet dat ze er veel van horen. Mits er geen deur of raam aan de zijde van jouw tuinkast locatie is.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vanmiddag was om 17:02 de netfrequentie te hoog. Ook in Duitsland ging de automatische waarschuwing af. Alarm niveau was omdat er >50,150Hz was.

Het was mooi te zien dat dat meteen de tennet sell (terugleveren) werd geremd met een negatieve prijs van -€1

Mijn SolarEdge meter achter de Deye op de load kon t ook meteen meten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRivpHgBAyxbVDJ3fku_wOEegnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/glbKWG4SaRwVnjUaxnKLs1Il.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 24-05-2026 23:23 ]

• Robin_H
paQ schreef op zondag 24 mei 2026 @ 18:31:
[...]

Ah. Zo ver ik weet in serie.
ik denk dat ik meer bedoel of de stack paralel of serie geschakeld werkt zie ik nu, mijn excuses ik ben nieuw in deze wereld. Wat Sigenergy doet is het volgende, en de vraag is dus of dit systeem van balans dit ook doet:

“Sigenergy gebruikt per batterijmodule een eigen optimizer/DC-DC regeling. Daardoor kunnen modules parallel samenwerken zonder de klassieke “zwakste batterij bepaalt alles”-problemen die je bij serieschakeling vaker ziet. Oude en nieuwe modules combineren gaat daardoor ook makkelijker.”

ik zou nu de gegeven set van 6500 bij balans willen aanschaffen en als ik later misschien geld over houdt dan de stack willen uitbreiden.

• paQ
Robin_H schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:58:
[...]

ik denk dat ik meer bedoel of de stack paralel of serie geschakeld werkt zie ik nu, mijn excuses ik ben nieuw in deze wereld. Wat Sigenergy doet is het volgende, en de vraag is dus of dit systeem van balans dit ook doet:

“Sigenergy gebruikt per batterijmodule een eigen optimizer/DC-DC regeling. Daardoor kunnen modules parallel samenwerken zonder de klassieke “zwakste batterij bepaalt alles”-problemen die je bij serieschakeling vaker ziet. Oude en nieuwe modules combineren gaat daardoor ook makkelijker.”

ik zou nu de gegeven set van 6500 bij balans willen aanschaffen en als ik later misschien geld over houdt dan de stack willen uitbreiden.
Dan gaan we terug naar mijn eerste reactie.
Maar elke accu module heeft zijn eigen BMS.
Je kunt later uitbreiden en ik denk zelfs met eventueel (is er niet maar toch) een andere capaciteit.
Zodra een van de modules volraakt beperkt of sluit hij zich zelf af van de stroomtoevoer.

• ibak
Robin_H schreef op maandag 25 mei 2026 @ 07:58:
[...]

Dat is bij Balans gelijk dus. Je kunt probleemloos later een module toevoegen omdat de modules zichzelf regelen. Er zit wel wat ontwikkeling in waardoor een nieuwere er mogelijk iets anders uitziet. De tweede versie kreeg een schakelknop aan voorzijde ipv achter en de 3e versie heeft geen tussengebouwde hoofdschakelaar meer nodig.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 21:30

The Legend

*Plop*

ibak schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Dat is bij Balans gelijk dus. Je kunt probleemloos later een module toevoegen omdat de modules zichzelf regelen. Er zit wel wat ontwikkeling in waardoor een nieuwere er mogelijk iets anders uitziet. De tweede versie kreeg een schakelknop aan voorzijde ipv achter en de 3e versie heeft geen tussengebouwde hoofdschakelaar meer nodig.
Zou je de nieuwe met eigen DC-switch ook probleemloos kunnen combineren met de oude met aparte switch? De hele stack loopt immers via de aparte DC switch.

Ik ben toch malle pietje niet!

• kawarider
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:21
Nee, Robin heeft een goed punt. Naar zoiets ben ik ook op zoek. Buiten BE heb ik een systeem in de werkplaats draaien met verschillende DIY paketten, een Deye SE F16 en nog verschillende kabellengte en diktes. Die laatste gaan nog veranderd worden natuurlijk om alles beter op elkaar af te stemmen. Bij volle belasting ontstaat er zomaar 10-20% verschil in SOC. Goede vraag dus Robin. Ik wil nog drie of vier SE bijplaatsen en zou graag zien dat belasting enigszins gelijk blijft van verschillende accu s.

• paQ
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:20:
Nee, Robin heeft een goed punt. Naar zoiets ben ik ook op zoek. Buiten BE heb ik een systeem in de werkplaats draaien met verschillende DIY paketten, een Deye SE F16 en nog verschillende kabellengte en diktes. Die laatste gaan nog veranderd worden natuurlijk om alles beter op elkaar af te stemmen. Bij volle belasting ontstaat er zomaar 10-20% verschil in SOC. Goede vraag dus Robin. Ik wil nog drie of vier SE bijplaatsen en zou graag zien dat belasting enigszins gelijk blijft van verschillende accu s.
verschil in soc komt door afwijkende accu capaciteit of door een niet-parallelle aansluiting
(Of verschillende BMS-en met verschillend vermogen)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-05-2026 11:24 ]

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-07 22:59
Goede morgen,

Die nieuwste serie batterijen combineren met de aparte DC switch is geen enkel probleem. Ik heb op mijn verzoek alle 3 batterijen apart met zelf geleverde 80cm langen 50mm2 kabels laten aansluiten op 2 (zelf gekochte) positieve en negatieve Busbars, en vandaar met twee dikkere kabels (70mm2) via de aparte DC switch op de Deye aangesloten. Het installatie team had hier geen enkel probleem mee.

De temp. van de kabels is nu, zelfs bij volle belasting nog best laag. De 50mm2 kabels komen dan niet boven de 25 a 30 graden uit, en na de busbars, worden de 70mm2 kabels max. rond de 40 graden.

Het verdere voordeel is, dat de SOC van de batterijen heel mooi gelijk of vrijwel gelijk blijven, wat bij diagonaal aansluiten toch best minder is . Reken technisch was het nog mooier geweest, om de kabels van de busbars naar de deye 90mm2 te nemen, maar dan waren er wat moeilijkheden met de ruimte en de grootte van de ogen. Ik heb alle ogen zelf gekrompen met een hydrolische krimp-tang, die ik hier voor aangeschaft heb. Ik kon ook dit laten doen, maar dat was nog duurder, dan de aanschaf v.d. tang

• ibak
The Legend schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Zou je de nieuwe met eigen DC-switch ook probleemloos kunnen combineren met de oude met aparte switch? De hele stack loopt immers via de aparte DC switch.
Dat lijkt me geen enkel probleem, het enige wat die externe DC switch van de oude serie doet is de totale toevoer afkoppelen van alles tegelijk. Van je toevoerpunt zeg maar of busbar. Als dan ook de toevoer van je nieuwe module daar door ook ineens mee gaat prima toch?

• kawarider
paQ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:24:
[...]

verschil in soc komt door afwijkende accu capaciteit of door een niet-parallelle aansluiting
(Of verschillende BMS-en met verschillend vermogen)
Inderdaad verschillende capaciteiten, verschillende interne weerstanden ( fabrikante). Maar vermogen van BMS is nieuw voor me. Omvormer bepaalt toch vermogen? Dit volgt vervolgens de weg van de minste weerstand. Een verdeler om hier nog wat sturing aan te geven lijkt me geen overbodig luxe als het systeem groter wordt. Zo n systeem ken ik niet/ kan ik niet vinden. Eens bij Sig kijken.

• Wolly
  • Niet online
GerritFrans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:29:
Goede morgen,

Die nieuwste serie batterijen combineren met de aparte DC switch is geen enkel probleem. Ik heb op mijn verzoek alle 3 batterijen apart met zelf geleverde 80cm langen 50mm2 kabels laten aansluiten op 2 (zelf gekochte) positieve en negatieve Busbars, en vandaar met twee dikkere kabels (70mm2) via de aparte DC switch op de Deye aangesloten. Het installatie team had hier geen enkel probleem mee.

De temp. van de kabels is nu, zelfs bij volle belasting nog best laag. De 50mm2 kabels komen dan niet boven de 25 a 30 graden uit, en na de busbars, worden de 70mm2 kabels max. rond de 40 graden.

Het verdere voordeel is, dat de SOC van de batterijen heel mooi gelijk of vrijwel gelijk blijven, wat bij diagonaal aansluiten toch best minder is . Reken technisch was het nog mooier geweest, om de kabels van de busbars naar de deye 90mm2 te nemen, maar dan waren er wat moeilijkheden met de ruimte en de grootte van de ogen. Ik heb alle ogen zelf gekrompen met een hydrolische krimp-tang, die ik hier voor aangeschaft heb. Ik kon ook dit laten doen, maar dat was nog duurder, dan de aanschaf v.d. tang
Ik sta er wel van te kijken dat de kabels dan dus tot 20 graden koeler zijn, zal een bak energie schelen.

Welke tang heb je gekocht?

• blue eyes
GerritFrans schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:29:
Goede morgen,

Als je in de buurt woont en bij wilt klussen en verdienen :D :D

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxX1YkZ7JP_UcSbj69Y07ycAaIs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9qh9dECU9n2CW7Bfg4pv0u2t.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Source90 op 25-05-2026 12:30 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:14
Wolly schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Ik sta er wel van te kijken dat de kabels dan dus tot 20 graden koeler zijn, zal een bak energie schelen.

Welke tang heb je gekocht?
Ik heb de eerste de beste kabel verlies tool die gelijkspanning doet even gepakt. Bij 48V en 240A en 1,5m kabel verlies je met 50mm2 63W en 70mm2 45W.

De 70mm heeft ook meer massa en oppervlakte, dus zal dus iets minder dan 70% delta T met omgeving hebben.

De 18W vind ik niet echt de moeite waard eigenlijk… de kabels die ik heb lijken 200C te mogen hebben 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 25-05-2026 12:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:40:
[...]

Inderdaad verschillende capaciteiten, verschillende interne weerstanden ( fabrikante). Maar vermogen van BMS is nieuw voor me. Omvormer bepaalt toch vermogen? Dit volgt vervolgens de weg van de minste weerstand. Een verdeler om hier nog wat sturing aan te geven lijkt me geen overbodig luxe als het systeem groter wordt. Zo n systeem ken ik niet/ kan ik niet vinden. Eens bij Sig kijken.
Als een accu vol raakt gaat de BMS knijpen en uiteindelijk sluit ie de deur voor de toevoer. De de overgebleven stroom gaat dan naar de andere accu's. (op lager vermogen)

zie ook:
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 25-05-2026 12:40 ]

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-07 22:59
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41NdTD39XsL._AC_.jpg

Gekocht bij Amazon, 42 euro of zo. van 10-120 mm² kabel e gebruiken. Pas wel op, deze tang vereist nog best veel spierkracht, ondanks de hydrolishe plunjer, maar geeft wel goede krimps Als iemand hem even wil lenen, kan altijd Wij wonen op de veluwe, omgeving Epe. Stuur evt een pb

• kawarider
paQ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Als een accu vol raakt gaat de BMS knijpen en uiteindelijk sluit ie de deur voor de toevoer. De de overgebleven stroom gaat dan naar de andere accu's. (op lager vermogen)

zie ook:
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Ok. Dat bedoel je. Inderdaad, naar de 100 % is dat goed geregeld. Bij legen van de accu zal de bms dus hoger ingesteld moeten worden. Nu gaan sommige packs echt naar nul. Dat is te ver naar mijn zin. Waar Robin het over heeft lijkt me wel wat, dan kan bms gewoon laatste veiligheid blijven.

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:19
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Ok. Dat bedoel je. Inderdaad, naar de 100 % is dat goed geregeld. Bij legen van de accu zal de bms dus hoger ingesteld moeten worden. Nu gaan sommige packs echt naar nul. Dat is te ver naar mijn zin. Waar Robin het over heeft lijkt me wel wat, dan kan bms gewoon laatste veiligheid blijven.
Is 0 ook echt 0

• paQ
kawarider schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:04:
[...]

Je kunt dan de BMS settings als nodig aanpassen naar een andere minimum SOC of ander minimum Voltage.

• blue eyes
Heel basaal, 2 fans, op een plankje geschroeft, schuin rechtop, blaast tegen de rechter zijkant aan.....

5 Graden naar beneden, van 54 top naar 49 graden nu. En de Deye fans draaien fors minder hard (10 minuten, nu naar 47 graden).

Ik blaas een beetje op de rechterkoelblok van de Deye. Als ik nu 1 fan voor beide kanten doe, op het koelblok. En dan aan de achterkant een ventilatie rooster maak door de muur. Zelfs nu, met de hitte is het achter de muur van de Deye echt koel...... koudste kant van het het perceel / huis.

Een fan die de lucht van buiten naar binnen blaast, flexibele slang 80mm naar beide fans? Of draaf ik door :D :D

En dan nog een gat bovenin, indien nodig, om lucht af te zuigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/canyoFmSqxedVtvPDuZ9yFscHsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hh1Bgv5Adyt4dRCanCgmzvEV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YoQGDFwAznEnt_nrYbq6YEeD2Pc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5iGGNJHuqX1SovK6G5DLbzhp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door blue eyes op 25-05-2026 13:51 ]

• paQ
waar kijken we naar?

40 - 210 graden? :+

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-07 22:30
Hier net om 13:07 een export op een soc van 43%, hebben meer mensen dat?

• blue eyes
Maartinho schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:50:
Hier net om 13:07 een export op een soc van 43%, hebben meer mensen dat?
Ja, prijs kwam boven de 110 euro en gaan blijkbaar? SoC hier 60% .

(btw - vannacht is de accu hier leeggegooid, van 97% 19 uur, naar 34% rond 6 uur vanochtend )

[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 25-05-2026 13:53 ]

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-07 22:30
blue eyes schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Ja, prijs kwam boven de 110 euro en gaan blijkbaar? SoC hier 60% .

(btw - vannacht is de accu hier leeggegooid, van 97% 19 uur, naar 34% rond 6 uur vanochtend )
Same here vannacht. 110 lijkt me geen geweldige prijs, zeker aangezien ik mijn accu niet vol krijg met pv opbrengst. Maar vol vertrouwen in het rekenmodel van BE ;)

• Wolly
  • Niet online
Nu aan het invoeden voor 9,9 ct @SOC 70%.
Pagina: 1 ... 136 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.