Never gonna let you down
25 kWp panelen en een 48 KWh accu. Dus zo’n 10-16 kWh opwek per uur. Vandaag zwembad warmtepomp aan. Inmiddels terug aan het leveren. Mooi 2x de auto opgeladen en automation deed het goed.scoobs schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:33:
[...]
Dat is voor de auto? Hoe is jouw situatie ook alweer?
Zeker waard om daar naar te kijken in zuid NL betaal je voor alles wel de hoofdprijs. Arbeid is ook duur en vaak matig van kwaliteit. Bedankt voor je delen, daar leer je weer wat van.blue eyes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:36:
[...]
Ik heb 125 euro per kWh betaald......
Dat zit dik onder jouw statement. Dus BE is een logische oplossing voor je denk ik dan![]()
Je opmerkingen, niet overal mee eens, maar ik kan uiteraard persoonlijke ervariongen niet tegenspreken. Met je eens, doe onderzoek, weet wat je doet, ga niet blind er in.
/f/image/OhSfEQZu4YH47JCjnW3AmB0K.png?f=fotoalbum_large)
Geel is de temperatuur in de ruimte, blauw de temperatuur van de accu. Ik trek lucht uit het hokje met 3 Arctic P14 PWM PST fans. Aanvoer is passief.
Voor de detaillisten: je kunt aan de temperatuur, en dan vooral die in het hokje, ook precies zien wanneer er activaties zijn en de fans van de Deye zelf aangaan.
[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 22-05-2026 17:06 ]
Mijn tuinkast (Keter Manor 43) is ook ongeveer van die afmetingen, maar staat niet in de zon.
Even de maand mei uitgezet, heb geen binnentemperatuur sensor, maar wel buiten.Ik lig hier nog niet echt wakker van.
Batterijpakket staat in de garage, tegen de buitenmuur naast de roldeur. Daar koelt het wel het snelst af als het nodig is en die kan op een kier als er extra ventilatie nodig zou zijn.
Bedankt voor het delen, dat klink zeker positief. Hopelijk kan het op de korte termijn worden uitgerold. Zeker goed om te lezen wat de status is op dit momentibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:57:
[...]
De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!
Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Weet je of er ook ruimte komt voor input vanuit de gebruiker? Met name de EV-gebruiker zou daar wel behoefte aan hebben denk ik. Ik zou het dan nog prima vinden dat aFFR activiteiten altijd overrulen, maar bv. de mogelijkheid om ‘reguliere’ export te staken ivm het ‘s nachts willen laden van de auto.ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:57:
[...]
De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!
Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!
Ik ben toch malle pietje niet!
Nee momenteel is er nog geen invloed voor een EV gebruiker.The Legend schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:19:
[...]
Weet je of er ook ruimte komt voor input vanuit de gebruiker? Met name de EV-gebruiker zou daar wel behoefte aan hebben denk ik. Ik zou het dan nog prima vinden dat aFFR activiteiten altijd overrulen, maar bv. de mogelijkheid om ‘reguliere’ export te staken ivm het ‘s nachts willen laden van de auto.
Hier nu nog 69% heb jij minder pv liggen of een Ev geladen?Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:38:
Hier is vandaag alles te vroeg geëxporteerd. Al vanaf 16:10 begon de export reeks vanaf 8 cent kaal . Nu we eindelijk boven de 17cent komen is de boel hier al leeg… (soc 32%). Epex krijgt zo de piek nog van 25+ cent.
Ev geladen. En er is nauwelijks geïmporteerd bij soc <50% waar dat eerdere dagen wel gebeurde. Maar er is overdag wel al 20kWh geëxporteerd tegen relatief lage prijzen. Dat is toch al 40%punt van de soc.ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:44:
[...]
Hier nu nog 69% heb jij minder pv liggen of een Ev geladen?
(Direct in en uit zijn de stroken die van de 3 fase pv naar 1 fase ev solarladen zijn gegaan waarbij de Deye de omzetting doet.)
[ Voor 40% gewijzigd door Get!em op 22-05-2026 19:58 ]
De eerste 44 kWh de deur uit, nu nog 71% SoC, zelfs de EV een beetje laten landen om niet terug te leveren.Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:38:
Hier is vandaag alles te vroeg geëxporteerd. Al vanaf 16:10 begon de export reeks vanaf 8 cent kaal . Nu we eindelijk boven de 17cent komen is de boel hier al leeg… (soc 32%). Epex krijgt zo de piek nog van 25+ cent.
OVerigens weinig negatieve prijzen, of heel laag. Automations hebben 0 keer ingegrepen.
Ik denk dat het kwartje vandaag precies goed viel kwa volumes, opwek en prijzen (en had de EV achter de hand mocht dit nodig zijn).
[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 22-05-2026 20:42 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding
Ik lees net pas in je onderschrift de handleiding. Erg fijn dat je die zo deelt. Bedankt daarvoor.Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:03:
Tja, ik het kan Balans niet verwijten dat een EV laden ten koste gaat van activaties, je kan niet met alles tegelijk winst maken of je neemt 2 installaties en 3x40A ofzo
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Ik heb de AC Infinity AIRTAP T4. Deze heeft een eigen thermometer en heb ik nu zo ingesteld dat deze vanaf 25 graden bij iedere graad erbij de twee fans een standje hoger zet (tot max stand 10).paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:52:
@BitBug welke fan had jij ook weer?
Mijn 120mm computer fan trekt het toch niet helemaal volgens mij
Of was het @Jerra die een had die autonoom op temp reageerde?
En dan is dit vandaag het resultaat:
:strip_exif()/f/image/d0385I6yU5e3kkxp4DUEBQCG.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan ook nog de grafiekjes van BE om het af te maken:
:strip_exif()/f/image/tRPfb5KlPOGTcdQRFxbQTrrj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door BitBug op 22-05-2026 21:57 ]
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dpeUoGcqutuls7FT9JLMUOdC.jpg?f=user_large)
Ik heb zelf een hokje gebouwd onder onze betonnen veranda. Ik heb een enkele temperatuur gestuurde exhaust fan van 120 mm.
Ik maak overigens gebruik van een hele simpele temperatuursturing met behulp van https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209
[ Voor 19% gewijzigd door fenrir op 22-05-2026 22:18 ]
Van klussen krijg je grijze haren
/f/image/MzlP0YdKDXVxj3u28HyBA89H.png?f=fotoalbum_large)