Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 158 Laatste
Acties:
  • 515.486 views

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Lijkt mij niet de bedoeling.

Heb je ook geen loadbalancer op je EV lader zitten?
Ja, ik heb een loadbalancer op m'n EV zitten. De laadpaal mag max. 20A pakken, als er genoeg ruimte is.

Never gonna let you down

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:27
scoobs schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:33:
[...]

Dat is voor de auto? Hoe is jouw situatie ook alweer?
25 kWp panelen en een 48 KWh accu. Dus zo’n 10-16 kWh opwek per uur. Vandaag zwembad warmtepomp aan. Inmiddels terug aan het leveren. Mooi 2x de auto opgeladen en automation deed het goed. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WSEc_xgDEwTshrZydoWnI8wtOUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MB5ImsSQXAzB8R9HWLc9tkjk.png?f=fotoalbum_large

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:09
Ja, maar je hebt nergens gezegd wat je automation nu daadwerkelijk is volgens mij. :+

• Lwout
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 10:08
blue eyes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Ik heb 125 euro per kWh betaald......

Dat zit dik onder jouw statement. Dus BE is een logische oplossing voor je denk ik dan :P :D

Je opmerkingen, niet overal mee eens, maar ik kan uiteraard persoonlijke ervariongen niet tegenspreken. Met je eens, doe onderzoek, weet wat je doet, ga niet blind er in.
Zeker waard om daar naar te kijken in zuid NL betaal je voor alles wel de hoofdprijs. Arbeid is ook duur en vaak matig van kwaliteit. Bedankt voor je delen, daar leer je weer wat van.

• zunrob
  • Laatst online: 23:01
Voor diegenen die ook over een kleine kast/huisje in de tuin denken (die van mij is 1 bij 2 meter breed, en staat vol op het zuiden).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7sx2mKyorXnb12UdK9OFAqnyOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhSfEQZu4YH47JCjnW3AmB0K.png?f=fotoalbum_large
Geel is de temperatuur in de ruimte, blauw de temperatuur van de accu. Ik trek lucht uit het hokje met 3 Arctic P14 PWM PST fans. Aanvoer is passief.
Voor de detaillisten: je kunt aan de temperatuur, en dan vooral die in het hokje, ook precies zien wanneer er activaties zijn en de fans van de Deye zelf aangaan.

[ Voor 11% gewijzigd door zunrob op 22-05-2026 17:06 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:54

Jerra

Beunhaas in wording

Dat valt me echt reuze mee, 40 graden zou ik me ook nog geen zorgen maken.

Mijn tuinkast (Keter Manor 43) is ook ongeveer van die afmetingen, maar staat niet in de zon.

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_7U8OJmZ8qdZf0QKdaiFmi7HmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvC6qwvmnmrHW7GNrmrJHHJg.jpg?f=fotoalbum_large Even de maand mei uitgezet, heb geen binnentemperatuur sensor, maar wel buiten.

Ik lig hier nog niet echt wakker van.

Batterijpakket staat in de garage, tegen de buitenmuur naast de roldeur. Daar koelt het wel het snelst af als het nodig is en die kan op een kier als er extra ventilatie nodig zou zijn.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:09
ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:57:
[...]

De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!

Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!
Bedankt voor het delen, dat klink zeker positief. Hopelijk kan het op de korte termijn worden uitgerold. Zeker goed om te lezen wat de status is op dit moment :)

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30

The Legend

*Plop*

ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:57:
[...]

De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!

Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!
Weet je of er ook ruimte komt voor input vanuit de gebruiker? Met name de EV-gebruiker zou daar wel behoefte aan hebben denk ik. Ik zou het dan nog prima vinden dat aFFR activiteiten altijd overrulen, maar bv. de mogelijkheid om ‘reguliere’ export te staken ivm het ‘s nachts willen laden van de auto.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Hier is vandaag alles te vroeg geëxporteerd. Al vanaf 16:10 begon de export reeks vanaf 8 cent kaal . Nu we eindelijk boven de 17cent komen is de boel hier al leeg… (soc 32%). Epex krijgt zo de piek nog van 25+ cent.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:05
The Legend schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:19:
[...]

Weet je of er ook ruimte komt voor input vanuit de gebruiker? Met name de EV-gebruiker zou daar wel behoefte aan hebben denk ik. Ik zou het dan nog prima vinden dat aFFR activiteiten altijd overrulen, maar bv. de mogelijkheid om ‘reguliere’ export te staken ivm het ‘s nachts willen laden van de auto.
Nee momenteel is er nog geen invloed voor een EV gebruiker.

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22:05
Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:38:
Hier is vandaag alles te vroeg geëxporteerd. Al vanaf 16:10 begon de export reeks vanaf 8 cent kaal . Nu we eindelijk boven de 17cent komen is de boel hier al leeg… (soc 32%). Epex krijgt zo de piek nog van 25+ cent.
Hier nu nog 69% heb jij minder pv liggen of een Ev geladen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:44:
[...]

Hier nu nog 69% heb jij minder pv liggen of een Ev geladen?
Ev geladen. En er is nauwelijks geïmporteerd bij soc <50% waar dat eerdere dagen wel gebeurde. Maar er is overdag wel al 20kWh geëxporteerd tegen relatief lage prijzen. Dat is toch al 40%punt van de soc.

(Direct in en uit zijn de stroken die van de 3 fase pv naar 1 fase ev solarladen zijn gegaan waarbij de Deye de omzetting doet.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ji1E5MLW2kl6XEpdSCXWJXcqFUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMtwAyNmxzlGFgktV0Zrs9Gf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Get!em op 22-05-2026 19:58 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:23
Get!em schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 19:38:
De eerste 44 kWh de deur uit, nu nog 71% SoC, zelfs de EV een beetje laten landen om niet terug te leveren.

OVerigens weinig negatieve prijzen, of heel laag. Automations hebben 0 keer ingegrepen.

Ik denk dat het kwartje vandaag precies goed viel kwa volumes, opwek en prijzen (en had de EV achter de hand mocht dit nodig zijn).

[ Voor 11% gewijzigd door blue eyes op 22-05-2026 20:42 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• blue eyes
Temp naar 30,6 voor de batterij en 56 voor de omvormer.

Veel exports vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwLdAIHr0W8-xxrkH0UzZEqR6AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MzlP0YdKDXVxj3u28HyBA89H.png?f=fotoalbum_large

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:29

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tja, ik het kan Balans niet verwijten dat een EV laden ten koste gaat van activaties, je kan niet met alles tegelijk winst maken of je neemt 2 installaties en 3x40A ofzo :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Is_ Y_ Serious?
  • Laatst online: 04-07 07:56
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:03:
Tja, ik het kan Balans niet verwijten dat een EV laden ten koste gaat van activaties, je kan niet met alles tegelijk winst maken of je neemt 2 installaties en 3x40A ofzo :P
Ik lees net pas in je onderschrift de handleiding. Erg fijn dat je die zo deelt. Bedankt daarvoor.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:55
paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:52:
@BitBug welke fan had jij ook weer?
Mijn 120mm computer fan trekt het toch niet helemaal volgens mij :X
Of was het @Jerra die een had die autonoom op temp reageerde?
Ik heb de AC Infinity AIRTAP T4. Deze heeft een eigen thermometer en heb ik nu zo ingesteld dat deze vanaf 25 graden bij iedere graad erbij de twee fans een standje hoger zet (tot max stand 10).

En dan is dit vandaag het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOcLJ9RnFpYsAiWXBaLd2ZG5LDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0385I6yU5e3kkxp4DUEBQCG.jpg?f=fotoalbum_large

En dan ook nog de grafiekjes van BE om het af te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEzxtbb15EB82L4b64jCOd9__-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tRPfb5KlPOGTcdQRFxbQTrrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1sThSMu7ohN7-VpZeqL_Ijx3eIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AlX1oQyOgvopykUC9zP0zW2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door BitBug op 22-05-2026 21:57 ]

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Hier ook soortgelijke temperaturen in een hokje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GqONNJj5mrfbiBvGyeb23hLo1Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dpeUoGcqutuls7FT9JLMUOdC.jpg?f=user_large

Ik heb zelf een hokje gebouwd onder onze betonnen veranda. Ik heb een enkele temperatuur gestuurde exhaust fan van 120 mm.
Ik maak overigens gebruik van een hele simpele temperatuursturing met behulp van https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209

[ Voor 19% gewijzigd door fenrir op 22-05-2026 22:18 ]

Van klussen krijg je grijze haren

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik doe mee :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKWRwsXRS1kA9E73EeqcpOqpe4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHenlyq3W2k28XoWB7Jnc78d.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 3 Arctic P12 pro pst op de Deye liggen en nog 2 voor een rooster, aangestuurd door een pwm printje met sensor van AliE €2 en z'n 12V adapter schakel ik aan de hand van de Deye temperatuur in Solarman.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLmgdupEOxxyK9Wptfd4aaS95xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdRIz1Q7tqLGCH3WksVKZTB7.jpg?f=fotoalbum_large

Linksboven de 2 fans voor het rooster en rechts van de Deye zit m'n 'off-grid' boxje (met ABB C50). De rest van mijn 'off-grid' is niet meer dan een 1-0-2 omschakelaar in de groepenkast waar de 10mm2 direct op zit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oh ja, de handleiding is weer bijgewerkt, verdeeld over 3 pagina's waarvan een met mijn BE avontuur.

• blue eyes
Ik zit er aan te denken een gat door de garage muur te boren, diameter nog te bepalen, maar iets tussen 10 - 12 cm?

Achter de muur is een stuk waar de zon niet komt, etc. etc. duidelijk koeler dan rond het huis, Als ik die koele lucth bij de omvormer kan krijgen....

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:45
BitBug schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 21:42:
[...]

Ik heb de AC Infinity AIRTAP T4. Deze heeft een eigen thermometer en heb ik nu zo ingesteld dat deze vanaf 25 graden bij iedere graad erbij de twee fans een standje hoger zet (tot max stand 10).

En dan is dit vandaag het resultaat:

[Afbeelding]

En dan ook nog de grafiekjes van BE om het af te maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Maar. Dan zit de display aan de buitenkant???

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:06
blue eyes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:11:
Ik zit er aan te denken een gat door de garage muur te boren, diameter nog te bepalen, maar iets tussen 10 - 12 cm?

Achter de muur is een stuk waar de zon niet komt, etc. etc. duidelijk koeler dan rond het huis, Als ik die koele lucth bij de omvormer kan krijgen....
Ik heb hier in de berging (opslag) een 102mm boor gebruikt voor 100mm kanaalbuizen met daarin een buisventilator, geschakeld met een Shelly.

Heb er ook nog een liggen voor de garage waar de Deye staat, ben alleen bang dat een gat ook direct meer geluidlekkage betekend.

• bikermouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:30
Get!em schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:53:
Even een vraagje, geeft de solarman integratie in HA bij jullie ook zo vaak foutmeldingen op de modbus communicatie?

Dit is dagelijks bij mij.
Is het niet zo dat het EMS van Balans via dezelfde weg de omvormer uitleest?

Dan kan ik me voorstellen dat die Solarman en het EMS via de Modbus met elkaar concurreren.

Om die reden heb ik Solarman nog niet aangesloten, hoewel ik wel graag de batterij-gegevens in Home Assistant zou willen hebben (en te koppelen met EVCC)

• BitBug
paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:45:
[...]

Maar. Dan zit de display aan de buitenkant???
True, maar staat bij mij nog redelijk onder de overkapping en niet in de regen. Tijd zal het leren of dit de elementen kan doorstaan.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

bikermouse schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:56:
[...]

Is het niet zo dat het EMS van Balans via dezelfde weg de omvormer uitleest?

Dan kan ik me voorstellen dat die Solarman en het EMS via de Modbus met elkaar concurreren.

Om die reden heb ik Solarman nog niet aangesloten, hoewel ik wel graag de batterij-gegevens in Home Assistant zou willen hebben (en te koppelen met EVCC)
EMS zit direct op de modbus van de Deye vziw. De solarman stick heeft zijn eigen vertaling op modbus tcp. Theoretisch zou dat verschillend moeten zijn. Maar mogelijk concurreert t intern op de server in de Deye.

Maar Mogelijk is er wat met mijn lokale netwerk thuis. Vanochtend waren bijv ook alle modbus verbindingen dood. Ook die van mijn waveshare op de warmtepomp en ook die van mijn SolarEdge. Pas na herstart van hele netwerk werkte alles weer. Internet was wel werkend.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Om 8 en 9u al imports met licht negatieve tarieven. Ben benieuwd naar t hele weekend, want zo is de batterij snel vol.

• blue eyes
Source90 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:51:
[...]

Ik heb hier in de berging (opslag) een 102mm boor gebruikt voor 100mm kanaalbuizen met daarin een buisventilator, geschakeld met een Shelly.

Heb er ook nog een liggen voor de garage waar de Deye staat, ben alleen bang dat een gat ook direct meer geluidlekkage betekend.
Idd, zoiets. Buitenmuur is enkel, met daarvoor een gipsplaats, isolatie. totale dikte iets van 35 cm.

• paQ
Deze is wellicht ook nog een optie voor de 'tuinkasters' onder ons?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZ2Yz2aA_zqN2XpnQ5YxwVQ2eIo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BofSaDaR8Ru5OzqEQrxG7Bjb.png?f=fotoalbum_large
Wel stevig prijskaartje :X

Debiet van 1400m3/h

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 23-05-2026 10:30 ]

• geertkb
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 23:08
Een vraag over het volgende. Op dit moment (23 mei-10:20) schommelt de onbalans prijs rond de € 0,-. Ik koppel mijn EV aan de laadpaal. In plaats van de lage prijs te profiteren begint de batterij te ontladen.

Is dit te voorkomen, ideale situatie zou toch zijn dat zowel de batterij als de auto van de voordelige stroomprijs zouden kunnen profiteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOp24xpa5RYFvDFDynKXlUS_ksY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XT7xupsbkg5hbeaZMgYk6gbh.png?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:25:
Deze is wellicht ook nog een optie voor de 'tuinkasters' onder ons?
[Afbeelding]
Wel stevig prijskaartje :X

Debiet van 1400m3/h
Nu alweer gestegen in prijs.

• Wolly
  • Niet online
geertkb schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:28:
Een vraag over het volgende. Op dit moment (23 mei-10:20) schommelt de onbalans prijs rond de € 0,-. Ik koppel mijn EV aan de laadpaal. In plaats van de lage prijs te profiteren begint de batterij te ontladen.

Is dit te voorkomen, ideale situatie zou toch zijn dat zowel de batterij als de auto van de voordelige stroomprijs zouden kunnen profiteren?

[Afbeelding]
Nee, dit is niet te voorkomen en bron van discussie ergernis geweest in dit topic.

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

[Afbeelding]
Zo goedkoop is o euro niet als je van het net wil laden. Er komt nl. nog wel energiebelasting bij. Uit je accu is " gratis" als het opgeslagen PV stroom is.

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:40

[Afbeelding]
Als de SOC onder een bepaalde waarde komt en de prijs is laag genoeg zal hij stroom uit het net gaan laden.

• paQ
Da's een andere

Maar zie net 65 dBA 8)7

doei

• paQ
E-Transitie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:41:
[...]

Zo goedkoop is o euro niet als je van het net wil laden. Er komt nl. nog wel energiebelasting bij. Uit je accu is " gratis" als het opgeslagen PV stroom is.
ja dat is een heel hardnekkig iets in dit topic :+

• ecn1985

[Afbeelding]
Als je de tijd hebt kun je op minimaal vermogen laden, dat doe ik nu zelf de komende dagen in de ochtend. Alles uit de battery en zorgt er voor dat ik de opwek kwijt kan.

Dan moet je wel een EV hebben die in de ochtenden thuis is.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• scoobs
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:03:
[...]

ja dat is een heel hardnekkig iets in dit topic :+
Hoe bedoel je? Mijn stroom uit het net is de eerstvolgende 10MWh dit jaar gratis als de prijs 0 is. :+

Iig, goed om een kanttekening te maken, maar laten we vooral niet aannemen dat de situatie gelijk is voor iedereen.

@geertkb de makkelijkste manier voor dagen als vandaag is inderdaad gewoon in de ochtend a 11kw laden: het komt uit de accu, maar een lage SoC is gelijk een EMS trigger. In theorie kun je battery discharge tegengaan als je EV geladen wordt wanneer de prijs onder een bepaalde waarde komt.

[ Voor 27% gewijzigd door scoobs op 23-05-2026 11:17 ]

• paQ
scoobs schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:13:
[...]

Hoe bedoel je? Mijn stroom uit het net is de eerstvolgende 10MWh dit jaar gratis als de prijs 0 is. :+

Iig, goed om een kanttekening te maken, maar laten we vooral niet aannemen dat de situatie gelijk is voor iedereen.
Net zoals jouw situatie ook de benchmark niet is ;)
Dat voelt een beetje als: je kunt beter 82 te hard rijden ipv 56, want je rijbewijs ben je toch wel kwijt.

In beginsel moeten we een prijs kaal + eb + btw afrekenen, en mogen we (nog) salderen als we niet meer terugleveren dan we importeren.

• scoobs
Correct, mijn situatie is niet de benchmark. Het is ter illustratie dat deze "algemene feiten" niet voor iedereen gelden. Vandaar de 2e regel. Als geertkb voor een eigen situatie met een kale prijs rekent, dan is het wel heel erg vooringenomen om al gelijk aan te geven dat hij het fout heeft

Volgend jaar heb je absoluut gelijk. :+

[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 23-05-2026 11:37 ]

• paQ
Ik stel nergens dat hij het fout heeft, maar de valkuil zit in: "voor een eigen situatie"
Dat zegt vanzelf al dat dat dan afwijkt van de standaard, namelijk dat je gewoon belasting betaalt over een 'kale' stroomprijs. Het zijn ook alleen de dynamische contracten waarbij er 'ineens' gesproken wordt over een kale stroomprijs, terwijl bij een variabel of vast contract de regels hetzelfde zijn aangaande salderen.

Vanaf volgend jaar wordt 'de kale stroomprijs' (bij export) ineens veel meer gemeengoed.

edit:

Dit is daar dus ook een gevolg van.
Deye export surplus is uitgeschakeld, want een net 'negatief' kaal tarief, terwijl er (voor mij dus) helemaal niets aan de hand is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CsuX4HAJmYXE31mfNu5gbhdZ5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/krUAcequyOVTucTxbXmk0lCh.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door paQ op 23-05-2026 12:12 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 10:43:
[...]

Da's een andere

Maar zie net 65 dBA 8)7

doei
10 vermogensstanden, dus die 65dB (bij mij staat 55) zal niet altijd zijn.
Heb je een link voor de fan die jij hebt gevonden?

• paQ
Wolly schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:56:
[...]

10 vermogensstanden, dus die 65dB (bij mij staat 55) zal niet altijd zijn.
Heb je een link voor de fan die jij hebt gevonden?
https://www.amazon.de/-/n...0%2Caps%2C136&sr=8-1&th=1

Deze is 250mm namelijk, dat is al fors, en meer dan groot zat.

edit:
67 dB zie ik zelfs. dat is echt een lawaaifan

edit edit:
Het ding heeft wel een behoorlijk hoog debiet natuurlijk.
Als dat betekent dat ie op standje 4-6 af zou kunnen. hmmm. :7

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 23-05-2026 13:10 ]

• jacovn
  • Laatst online: 22:08
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:46:

Vanaf volgend jaar wordt 'de kale stroomprijs' (bij export) ineens veel meer gemeengoed.
dat zal inderdaad heel anders worden, en alleen als de accu te vol is om de dag erna je eigen solar opbrengst op te slaan geleegd moeten worden. Zoals nu van 80% soc naar 20% soc in de avond en dan in de nacht elke xx minuten weer wat laden om de 20% vast te houden zal dan zinloos zijn. Als je dan kaal alles voor 8-16 cent verkoopt en in de nacht weel voor zelfde of meer moeten betalen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• paQ
hence: aFRR *O*

(hoe zou het daarmee zijn?)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:29:
hence: aFRR *O*

(hoe zou het daarmee zijn?)
Het gekke is, op de frontpage staat een stuk over v2g.

Die accu's kunnen via een BSP (EnergyZero) het net stabiliseren.
We hebben straks misschien wel tientallen of honderden MW aan v2g-vermogen. Daarmee kun je echt het net ontregelen en voor onbalans zorgen. Daarom willen wij maar achter één balanceringsdienstverlener (bsp) zitten."

EnergyZero is zo'n bsp.
Dat bedrijf is niet terug te vinden in het BSP register :? En dan denk ik, wat vreemd, zo'n auto-accu V2G is niks anders dan een Balans batterij en Balans was toch de eerste die met Tennet zo'n traject deed?

Hoe kan het dan dat dit bedrijf al claimt BSP te zijn en deze oplossing aanbiedt?

• paQ
@BitBug Er is ook een versie die de andere kant op blaast zie ik, dan kun je hem aan de binnenzijde monteren. Of werkt hij twee richtingen op?

Ik heb de "N" eens besteld. Dat is "inlaat"
Die monteer ik dan dus aan de binnenkant. Nog even iets bdenken voor de buitenkant. Alhoewel ze passende roosters hebben bij Infinity

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqovIawIkPUkGRpGpGMoAieZFZg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KS9ceV6dU85D2GIBarQLPjtG.png?f=fotoalbum_large

@Wolly hoe was het zojuist met de regeltoestand?

[ Voor 75% gewijzigd door paQ op 23-05-2026 13:58 ]

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:16

ede

Rond 13:26 schoot zowel het tarief voor invoeden als voor afnemen naar €-1,656. Er is toen flink afgenomen door het EMS. Nu vraag ik mij af waarom invoeden én afnemen tegelijk zo’n sterke prijsdaling heeft gekregen en of het wat opbrengst betreft uitmaakt of er op dat moment wordt afgenomen of ingevoed

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Invoeden met (sterk) negatieve bedragen betekend betalen, dat wil je niet. Afnemen levert geld op, vandaar de import.

Waarschijnlijk wel een toestand 2 geweest waardoor je er niets aan hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Moby op 23-05-2026 14:18 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• blue eyes
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:43:
@BitBug Er is ook een versie die de andere kant op blaast zie ik, dan kun je hem aan de binnenzijde monteren. Of werkt hij twee richtingen op?

Die monteer ik dan dus aan de binnenkant. Nog even iets bdenken voor de buitenkant. Alhoewel ze passende roosters hebben bij Infinity

edit:
[Afbeelding]

Bij mijn Infinity's kan ik de richting omdraaien, heel simpel (open schroeven, fan omdraaien). Ergo, met het bestellen moest ik aangeven welke versie ik wilde bestellen, de in- of uitgaande versie.

(ik had 3*2 stuks voor mijn audio hobby ;) , maar wegens omsmurfen naar ander merk, minder heet, niet meer nodig )

[ Voor 4% gewijzigd door blue eyes op 23-05-2026 14:39 ]

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBa9_wVMMPl8kVy1qOV0lPDUWZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NkX5DDJlvxAkoW7n6uwBfISr.png?f=fotoalbum_large
Het gaat alle kanten op vandaag, maar om 13:30 lijkt het geen regeltoestand 2 geweest te zijn :*)

Bovenstaande is de prognose, uiteindelijk was het iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8tusjRApxg7nw9brorWtbb921dk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tB2lTklxEuq84tAAaJ6hSCsM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door fenrir op 23-05-2026 14:31 ]

• blue eyes
Vraag.

Naast de daadwerkelijke geld stromen, verdienen, betalen, hebben we ook besparingen.

Als ik simpel denk, de besparing is dat je eigen gebruik van het huis, de EV, etc. etc. niet hoeft te importeren, maar gebruikt vanuit de accu / PV. Totaal verbruik minus de import? Accu moet je dan meenemen als verbruiker in je huis? Of? Misschien maar even functioneel uittekenen :D

De besparing is dan het daadwerkelijk gebruik te plakken op het tarief van dat moment?

If so.... dan is eigenlijk het dashboard wat ik heb, simpel te kopieren. Sensoren aanmaken voor live verbruik totaal (heb ik al, dan Riegman meter om op te tellen, en een nutsmeter om per 24 uur, maand, jaar af te kappen?

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 23-05-2026 14:31 ]

• BitBug
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:43:

edit:
[Afbeelding]

Voor zover ik kan zien inderdaad maar 1 kant op en dan is jouw variant inderdaad een goede (eigenlijk betere) oplossing.

• Spamla
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 29-05 09:16
Vraagje, mijn balansstroom installatie draait sinds vanmiddag volledig off grid. Het net werkt echter wel gewoon, dit nog even gecontroleerd met de bypass. Bij het omzetten van de bypass draait het huis gewoon op het net, ook de netbeheerder geeft aan dat alles correct werkt. Ik heb de omvormer al 10 min uitgezet en daarna weer aan maar dat lost niks op. De batterij zit 40% vol. Alle zekeringen staan goed. Kan ik zelf nog wat doen om de connectie te herstellen?

• paQ
Spamla schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:32:
Vraagje, mijn balansstroom installatie draait sinds vanmiddag volledig off grid. Het net werkt echter wel gewoon, dit nog even gecontroleerd met de bypass. Bij het omzetten van de bypass draait het huis gewoon op het net, ook de netbeheerder geeft aan dat alles correct werkt. Ik heb de omvormer al 10 min uitgezet en daarna weer aan maar dat lost niks op. De batterij zit 40% vol. Alle zekeringen staan goed. Kan ik zelf nog wat doen om de connectie te herstellen?
Het KAN zijn dat de automaat in de Deye om is.
Daarvoor zou je de onderste kap moeten openen.

• Spamla
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 29-05 09:16
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Het KAN zijn dat de automaat in de Deye om is.
Daarvoor zou je de onderste kap moeten openen.
Dank voor de snelle reactie, dit was inderdaad het probleem!

• paQ
Spamla schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:54:
[...]

Dank voor de snelle reactie, dit was inderdaad het probleem!
Ok. Dan is er toch overstroom geweest denk ik.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:36
Vraagje, valt me nu op dat in mijn online dashboard de PV Power bijv nu 880 is (zit niet aangesloten op Deye), maar op mijn zwarte kastje staat continu 0.. iemand ook weleens gezien. Wellicht al veel langer zo, maar valt me nu pas op.. lijkt dat online juist is overigens

• zunrob
Ik heb vandaag ter lering ende vermaak twee P14 fans bovenop de Deye gelegd. Mijn conclusie is dat ze bijzonder weinig lijken te doen, wat er natuurlijk vooral aan te wijten is dat de boven- en achterkant van de Deye vrij open is, waardoor er niet per se veel lucht door de Deye heen wordt geblazen.
Wat waarschijnlijk wel een stuk beter werkt is een van die 3D prints die je onder de Deye plaatst. Helaas heb ik geen printer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cVU9YIufkL-ln3fP8cm04Lp8Lts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRL4O1G1R1JoeNEAp2wWTnQJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door zunrob op 23-05-2026 17:58 ]

• blue eyes
Financieel model lijkt erg goed te kloppen, voor de 21ste slechts 1 cent verschil tussen BE dashboard (PaQ extensie) en mijn eigen berekening in HA ;)

Uiteraard, dit wanneer er geen aanpassingen van Tennet zijn (0,1 of 2).

Nu een live meter gemaakt, hoeveel ik nu op dit moment per uur bespaar (zeg maar je KM teller in je auto, hoe hard rijdt je) en deze houdt bij hoeveel je bespaart hebt (hoeveel km heb je gereden).

Daarnaast fictief, wat had ik kunnen besparen als je EMS had kunnen dwingen, je PV kan dwingen, EV kan dwingen, van het net af te nemen (even van netto prijzen uitgegaan).

Dus hoeveel bespaart en hoeveel geld gemist :d. (ja - niets te doen verder :D ).

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:30
zunrob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:41:
Ik heb vandaag ter lering ende vermaak twee P14 fans bovenop de Deye gelegd. Mijn conclusie is dat ze bijzonder weinig lijken te doen, wat er natuurlijk vooral aan te wijten is dat de boven- en achterkant van de Deye vrij open is, waardoor er niet per se veel lucht door de Deye heen wordt geblazen.
Wat waarschijnlijk wel een stuk beter werkt is een van die 3D prints die je onder de Deye plaatst. Helaas heb ik geen printer.

[Afbeelding]
Deze zitten dus aan de onderkant? Dus zuigen lucht aan en door de deye heen? Zelf denk ik meer aan een te hebben die er bovenop kan. Boven mijn Deye blijft de warmelucht wat hangen heb ik het idee

• blue eyes
0xygen500 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Deze zitten dus aan de onderkant? Dus zuigen lucht aan en door de deye heen? Zelf denk ik meer aan een te hebben die er bovenop kan. Boven mijn Deye blijft de warmelucht wat hangen heb ik het idee
Lucht "afzuigen" bedoel je?

Ik zat zelf ook te denken aan koele lucht aanzuigen van buiten, boven erin blazen of van onderen...

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:05
zunrob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:41:

[Afbeelding]
Als je me zegt welke je wilt hebben (.stl of .cad) print ik hem wel voor je.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• 0xygen500
blue eyes schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:21:
[...]

Lucht "afzuigen" bedoel je?

Ik zat zelf ook te denken aan koele lucht aanzuigen van buiten, boven erin blazen of van onderen...
Eigenlijk wil ik de lucht die blijft hangen naar voren duwen zodat het weg gaat de garage in. Deye hangt in een koof in de garage.

https://www.printables.com/model/1332588-additional-cooling-deye-20kw-pwm-added

Wil ik met ai om laden bouwen naar de juiste afmetingen voor onze deye

• zunrob
0xygen500 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:20:
[...]

Ik heb deze twee fans bovenop de Deye gelegd, boven zijn ventilatierooster.
Echter, het trekt volgens mij weinig lucht echt door de Deye heen, omdat de achterkant ook open is.

De originele fans zitten onder in de Deye gebouwd, en forceren dus echt lucht door de Deye heen.
De 3D prints die beschikbaar zijn maken een soort van luchtdichte kist aan de onder- (of bovenkant) waarmee je dus de lucht wel erdoor heen forceert.
Met alleen 2 fans erop verplaats je volgens mij vooral lucht in het huisje rondom de Deye.

• zunrob
Nee dat werkt dus niet, zie mijn post. Die liggen precies zo erop.

Mijn fans verplaatsen minstens 300 kuub per uur. Maar ik zie nauwelijks verschil in temperaturen tov zonder.

De fans liggen er vanaf 15u op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7yOpLnZCoy1sdiczSVMxKwXeZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4HLWZHUKbJ3we6lwGAf8f6P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 23-05-2026 19:09 ]

• 0xygen500
zunrob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:50:
[...]

Ik heb deze twee fans bovenop de Deye gelegd, boven zijn ventilatierooster.
Echter, het trekt volgens mij weinig lucht echt door de Deye heen, omdat de achterkant ook open is.

De originele fans zitten onder in de Deye gebouwd, en forceren dus echt lucht door de Deye heen.
De 3D prints die beschikbaar zijn maken een soort van luchtdichte kist aan de ond er- (of bovenkant) waarmee je dus de lucht wel erdoor heen forceert.
Met alleen 2 fans erop verplaats je volgens mij vooral lucht in het huisje rondom de Deye.
Ja de 3d print die ik zag deed dit ook. Claude zegt dat die variant ook gewoon op mijn deye pas, maar eens proberen als ik weer wat witte PETG heb

• zunrob
0xygen500 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:56:
[...]

Ja de 3d print die ik zag deed dit ook. Claude zegt dat die variant ook gewoon op mijn deye pas, maar eens proberen als ik weer wat witte PETG heb
Dit zal beter werken. https://www.thingiverse.com/thing:6060969

• Bman
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21:03
gat in de markt: compleet setje incl 3 fans, voor €100 ben ik je eerste klant 🤗

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51
Bman schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:44:
Brainfart;

is dit een eenvoudige oplossing die zou kunnen werken? Functioneert op CV radiatoren, dus ook op afvoer warmte lucht Deye mjninziens…
Deze komen in de verwarming en warmtepomp topics ook vaak langs. Kleine fans maken met veel lawaai weinig luchtverplaatsing.
Warmte afvoeren gaat beter met meer lucht. Dus dit soort setjes doen niet zoveel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Ik heb van deze een variant onder de Deye hangen.

Hiermee zag ik de max temperatuur tijdens 12kW minstens 5 graden dalen. Ik heb weinig ruimte aan de onderkant, dus ik heb de versie met 92 mm fans zodat er niets uitsteekt.

https://www.printables.com/model/641124-fan-mount-deye-81012kw-lufterhalterung-deye-81012k

• zunrob
fenrir schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:49:
Ik heb van deze een variant onder de Deye hangen.

Hiermee zag ik de max temperatuur tijdens 12kW minstens 5 graden dalen. Ik heb weinig ruimte aan de onderkant, dus ik heb de versie met 92 mm fans zodat er niets uitsteekt.

https://www.printables.com/model/641124-fan-mount-deye-81012kw-lufterhalterung-deye-81012k
Mooi! Hoe precies bevestig je die? Moet de Deye daarvoor open?

Ik heb de fans bovenop nog draaien. Bij de laatste activatie liep de temperatuur zelfs op naar 60 graden. Lijkt haast alsof ze averechts werken (en ja ze blazen de goede kant op haha).

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Mooie verkoopprijzen vandaag. Nog 71% over dus hopelijk blijft het nog even zo.

• 0xygen500
Haha, ik ben toch eigenwijs, zal eerst die andere proberen. Ik heb namelijk het idee, dat de warme lucht blijft plakken boven mijn inverter. Met extra fans en een funnel naar voren los ik dat eerder op denk ik .

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

zunrob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:07:
[...]

Mooi! Hoe precies bevestig je die? Moet de Deye daarvoor open?

Ik heb de fans bovenop nog draaien. Bij de laatste activatie liep de temperatuur zelfs op naar 60 graden. Lijkt haast alsof ze averechts werken (en ja ze blazen de goede kant op haha).
Je bevestigt het aan 4 schroeven aan de onderkant, ergens achter de kabels. Heb destijds (helaas) geen foto’s gemaakt.

Er hoeven ook geen kabels los. Voor mijn eigen veiligheid heb ik destijds wel de Deye stroomloos gemaakt. Op de printables pagina staan meerdere foto’s van installaties, denk dat je je hiermee wel een beeld kan vormen.

• paQ
Moby schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:25:
Mooie verkoopprijzen vandaag. Nog 71% over dus hopelijk blijft het nog even zo.
hoe kun je nog zoveel overhebben dan :?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE785y-PoRMU7_fRP9tr1PGCiy4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lSDIIpBDmbJGce0gzDbyJsk1.png?f=fotoalbum_large
Ik sta hier al sinds 14:00 te exporteren.

• 0xygen500
paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:58:
[...]

[Afbeelding]
Toen al? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rx0LT0PcREymI5FNfFlfzYTCDM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DV8BzrlbszpiHwNnILo7udlu.png?f=fotoalbum_large

• paQ

• 0xygen500
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXNPvGCFBsYyYX-m0uzE9EorD0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTac9jGiNWjFq6O7jxXt2im8.png?f=fotoalbum_large Jouw SOC was ook veel hoger.. Ik krijg mijn batterij niet vol in 1 dag :o :+

• blue eyes
Hier ook meer activiaties, alleen met minder vermogen, ik moet de auto nog vol krijgen.....

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

paQ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:58:
[...]

[Afbeelding]
Ik ga nog steeds door. Hier eens een ander plaatje, van de P1 meter. Je kan goed zien dat de accu net vol zat toen hij begon te exporteren. En ik heb vrij veel opwek in de avond, minder in de ochtend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErH6CKc2NI1rehgaBQOJ4y95LnU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DMnBJVhWb5g7BrfaHxrcilun.jpg?f=user_large

• paQ
Ke. Kassa dan. :)

• blue eyes
Idd, net als gisteren, van 17 - 24 continue activaties gehad.

• zunrob
zunrob schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Nee dat werkt dus niet, zie mijn post. Die liggen precies zo erop.

Mijn fans verplaatsen minstens 300 kuub per uur. Maar ik zie nauwelijks verschil in temperaturen tov zonder.

De fans liggen er vanaf 15u op.

[Afbeelding]
Ok, toch een kleine rectificatie. De fans bovenop de Deye doen wel degelijk iets: je ziet dat de Deye met de fans aan iets sneller afkoelt dan gister zonder. Echter, veel verschil is het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcNUgYVp6ZnARpVzgijt0-pJRpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TGGNLPOMlwSkv9px92aWfB6N.png?f=fotoalbum_large

• jacovn
  • Laatst online: 22:08
Het lijkt wel of ze meelezen hier, of het systeem leert. Gisteravond verkoop tot 30% SOC gedurende de nacht gezakt naar iets boven de 20% en nu komt de zon weer. Huiskoeling draait sinds 2 dagen dus iets meer rust verbruik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

jacovn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:15:
Het lijkt wel of ze meelezen hier, of het systeem leert. Gisteravond verkoop tot 30% SOC gedurende de nacht gezakt naar iets boven de 20% en nu komt de zon weer. Huiskoeling draait sinds 2 dagen dus iets meer rust verbruik.
Hier Soc 31% nu en import

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• ecn1985
jacovn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:15:
Gezakt naar ongeveer 20% en vanaf 06:50 imports nu al 5 stuks soc inmiddels op 37%.

• jeeedeee
ecn1985 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Gezakt naar ongeveer 20% en vanaf 06:50 imports nu al 5 stuks soc inmiddels op 37%.
Met al die imports zou je verwachten dat balans energie rekent op hoge middagpriizen. Weinig wind, dus wie weet ik hoop het van wel. Zwembad is op temperatuur en dat scheelt 30 kWh die ik graag zou willen exporteren vandaag. Als dat niet lukt de auto maar bijvullen maar liever hou ik wat ruimte voor morgen, dan wellicht nog goedkopere prijzen.

• blue eyes
hier niet echt onder de 30 gekomen..... daar om en nabij gebleven -> laag verbruik gehad van het huis. Vanaf een uur of 7 diverse imports gehad.

• ecn1985
jeeedeee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Met al die imports zou je verwachten dat balans energie rekent op hoge middagpriizen. Weinig wind, dus wie weet ik hoop het van wel. Zwembad is op temperatuur en dat scheelt 30 kWh die ik graag zou willen exporteren vandaag. Als dat niet lukt de auto maar bijvullen maar liever hou ik wat ruimte voor morgen, dan wellicht nog goedkopere prijzen.
We gaan het zien, ik heb nog een klein beetje ruimte in de auto mocht het te veel worden, gaat ook nog wat naar het zwembad en de airco staat aan maar dat valt opzich wel mee qua verbruik

• zunrob
Nog een laatste update over de fans bovenop de Deye, dit is het overzicht van de gehele nacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xADsO9GKJS-HZgFy55db9s6t38g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xisGXJe8fbe7rsaJvXssJNP7.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij zit er gewoon ontzettend veel warmte in de Deye, en de fans laten de lucht niet langs de juiste plekken stromen om dit voldoende te koelen.
Ben wel benieuwd naar het temperatuur verloop van jullie Deye.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYsoctDYXUqvLnE40SzF4EmsbGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhhULLzvOKHuv1GTEJhHD2ZA.jpg?f=fotoalbum_large

Het verschil met voorgaande nacht is wel duidelijk te zien. Leuke is dat zodra er vermogen wordt gevraagd, of de Deye in gaat, je dit meteen ziet.

[ Voor 37% gewijzigd door zunrob op 24-05-2026 09:44 ]

• jeeedeee
zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:42:
Nog een laatste update over de fans bovenop de Deye, dit is het overzicht van de gehele nacht.
[Afbeelding]
Volgens mij zit er gewoon ontzettend veel warmte in de Deye, en de fans laten de lucht niet langs de juiste plekken stromen om dit voldoende te koelen.
Ben wel benieuwd naar het temperatuur verloop van jullie Deye.

[Afbeelding]

Het verschil met voorgaande nacht is wel duidelijk te zien. Leuke is dat zodra er vermogen wordt gevraagd, of de Deye in gaat, je dit meteen ziet.
Hier ook even de temperatuur vanuit home assistant neergezet. Gisteravond achter de Deye gemeten maar aansluitingen lijken toch ook wel tussen de 80 en 100 graden te worden. Moeilijk om echt goed te meten hij staat vrij dicht tegen de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuhJ8K-DP6W4b5Gsr6_fu6E4h7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kE8IS6CDAMlZepXajucxFAEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S-tTmEZEGD82M3db-rx34VdtjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9GN1yy3qfHSNdldBLCIHQcP5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hycXbjwe66wthnj64OOtFEL79zY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nczb25QHrOFfr0xFQmKu7DP0.jpg?f=fotoalbum_largeSorry niet helemaal scherp zie ik nu, foto’s van de batterijen was gisteravond. Groot verschil tussen de bovenste en onderste. Duidelijk te zien dat de bovenste echt veel meer gebruikt wordt door de manier van aansluiten(nog origineel)

[ Voor 22% gewijzigd door jeeedeee op 24-05-2026 09:55 ]

• zunrob
jeeedeee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Hier ook even de temperatuur vanuit home assistant neergezet. Gisteravond achter de Deye gemeten maar aansluitingen lijken toch ook wel tussen de 80 en 100 graden te worden. Moeilijk om echt goed te meten hij staat vrij dicht tegen de muur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb even niet scherp waar jij jouw Deye en batterij hebt geplaatst, maar deze temperaturen zijn nagenoeg gelijk aan die bij mij. De Deye lijkt er zelf goed voor te zorgen dat ie maximaal zo rond de 55 a 60 graden wordt. Al vermoed ik wel dat als het een flink aantal dagen goed warm is dit temperatuur gebied wel iets omhoog zal lopen.

• jeeedeee
zunrob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:54:
[...]

Ik heb even niet scherp waar jij jouw Deye en batterij hebt geplaatst, maar deze temperaturen zijn nagenoeg gelijk aan die bij mij. De Deye lijkt er zelf goed voor te zorgen dat ie maximaal zo rond de 55 a 60 graden wordt. Al vermoed ik wel dat als het een flink aantal dagen goed warm is dit temperatuur gebied wel iets omhoog zal lopen.
In een aangebouwde stenen garage, die ook aardig warm wordt in de zomer. Ben benieuwd wat dinsdag wordt. Nog geen koeling of fans voorzien nu

• zunrob
jeeedeee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:56:
[...]

In een aangebouwde stenen garage, die ook aardig warm wordt in de zomer. Ben benieuwd wat dinsdag wordt. Nog geen koeling of fans voorzien nu
Die van mij staat dus in een hokje van 2 bij 1 meter. Ik heb wel fans, maar die trekken alleen de (nu warme) buitenlucht erdoorheen.
Wil je echt effectief koelen ga je niet aan een kleine airco ontkomen.

Iemand nog een goede tip voor een kleine mobiele airco die met HA te bedienen is?

[ Voor 8% gewijzigd door zunrob op 24-05-2026 09:59 ]

• 0xygen500
jeeedeee schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:56:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITRi6x_eM8Z6Z-qT-CFwAUmNwX8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/joWnsGLm7Ncs4ALeCuoKSe7Z.png?f=user_large Hier ook in een aangebouwde garage

• E-Transitie
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9wq1TSY0wAGBdir1K47T8mZ-_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAhS9MWz0HFlUAApHzRTqYGy.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand enig idee wat " aanpassing voorschotbedrag" op blad 2 van de termijn factuur van Balansstroom betekend.

Heeft iemand anders dit ook?

Pagina: 1 ... 135 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.