Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste
Acties:

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

Get!em schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Mooi.

Hier dit weekend ook even bezig geweest in de meterkast. Alle LAN kabels van rechts naar links omgelegd en alle spaghetti van ongebruikte LAN kabels nog even wat netter opgerold. Een stekkerverdeeldoos vastgezet en 1 extra stekkerverdeeldoos weggehaald door de eerste een grotere te gebruiken door alle adapters van alle apparatuur daarin te zetten (en de usb voedingen op 1 hub te zetten). Homeassistant server op de zijwand geschroefd, rookmelder base-station ook die kant op, managed switch ook naar de linker zij-onderkant waar ik alle LAN kabels al had heen gebracht. Op rechts op de houten achterwand nu een mooie schone plek om te werken voor Balans.

Door de vloer de kabels brengen wordt nog wel een uitdaging. In de kruipruimte zit Tonzon en 30cm PIR en de meterkast vloer is overal al lek geprikt met boringen, maar zelfs een redelijk soepele 4mm grondkabel kreeg ik er met moeite door. De loze gasleiding (die aan beide zijden gewoon is afgezaagd) is misschien nog bruikbaar, maar loopt wel in een bocht.
Hier ook wat opruim acties :)

'k Heb ook nog overbodige koperen gasbuis liggen (22mm) maar die ga ik nog wat lager afzagen. Voor kabel (zelfs utp :) ) is die niet te gebruiken vanwege de scherpe bochten (gas had ruime bochtjes niet nodig :) ).

Aangezien ik tzt ook de off grid meer in de meterkast wil hebben probeer ik ruimte te maken voor een gewone volle elektra kast erbij.

Maar er is voorlopig (voor niet off-Grid installatie) genoeg ruimte over in huidige kasten.

Gelukkig hier veel ruimte in kruipruimte en naar meterkast en accu plek toe. Dus 5x6mm2 en alvast 5x10mm2 en twee UTP kabels liggen er al. Indien er toch een derde utp bij moet heb ik dat in half uurtje geregeld.

Maar eens zien waar ze mee komen. Maar ik ga er wel bovenop zitten (lijkt me irritant zo'n klant over je schouders meekijkend :+ )

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04
Kan je beter nu doen ipv later....

19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batteries

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/MZ4cvdsY/screenshot-482.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JhP0mqDx/screenshot-483.png

Dit promofilmpje lijkt te tonen dat bij Smart Load icm 'On Grid always on' zonder tussenkomst van batterij (conversie) de electriciteit direct vanaf het grid naar de smart load port gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het opladen van een EV wat je eigenlijk niet via de batterij wil doen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Lijkt ja, want het gaat om de GEN ingang waar BE standaard niets op aansluit.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:14:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dit promofilmpje lijkt te tonen dat bij Smart Load icm 'On Grid always on' zonder tussenkomst van batterij (conversie) de electriciteit direct vanaf het grid naar de smart load port gaat. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het opladen van een EV wat je eigenlijk niet via de batterij wil doen.
Ik heb daar ook al eens naar zitten kijken.
En zoals zoveel bij Deye en lost in translation, ontstaan er onduidelijkheden.
When click "on Grid always on" the smart load will switch on when the grid is present.
Pin me er niet op vast, maar ik denk dat het relais sowieso dicht blijft zo lang er een grid aansluiting is. Dat wil volgens mij nog niet automatisch zeggen dat je het dan gedwongen uit de GRID haalt, maar dat die stroomkring gesloten wordt op alle AC.
De EMS stelt dan nog steeds: 0W import
Speedy-Andre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:57:
Lijkt ja, want het gaat om de GEN ingang waar BE standaard niets op aansluit.
Het kan net zo goed een uitgang zijn. Maar net hoe je hem configureert.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 02-02-2026 11:28 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:00:
[...]

Ik heb daar ook al eens naar zitten kijken.
En zoals zoveel bij Deye en lost in translation, ontstaan er onduidelijkheden.
When click "on Grid always on" the smart load will switch on when the grid is present.
Pin me er niet op vast, maar ik denk dat het relais sowieso dicht blijft zo lang er een grid aansluiting is. Dat wil volgens mij nog niet automatisch zeggen dat je het dan gedwongen uit de GRID haalt, maar dat die stroomkring gesloten wordt op alle AC.
De EMS stelt dan nog steeds: 0W import
Het is inderdaad niet erg duidelijk allemaal. De handleiding en de menu beschrijvingen zijn ook erg beknopt, ga je dan naar informatie zoeken dan krijg je allerlei video's en topics maar nergens echt de duidelijkheid die je zoekt.
Het lijkt mij sowieso raadzaam om een EV lader op die port te hebben als je de offgrid erbij hebt geinstalleerd. Anders is je accu in geval van stroomuitval alsnog leeg omdat de EV rustig door heeft geladen toen de netbeheerder stopte met stroom leveren.

Zijn wij dan de enigen die 20% verlies + slijtage bij het EV laden als een probleem zien, zijn er maar weinig mensen met thuisbatterij+EV en dus weinig info of is het iets anders dat ik mis?

Zojuist wel lekker lage onbalans tarieven trouwens, 0 cent/kWh dus dat was laden tegen belastingtarief à 11 ct/kWh :o
Jammer dat de laadsessies dan steeds maar 8 minuten duren.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 02-02-2026 11:08 ]

• paQ
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Het is inderdaad niet erg duidelijk allemaal. De handleiding en de menu beschrijvingen zijn ook erg beknopt, ga je dan naar informatie zoeken dan krijg je allerlei video's en topics maar nergens echt de duidelijkheid die je zoekt.
Het lijkt mij sowieso raadzaam om een EV lader op die port te hebben als je de offgrid erbij hebt geinstalleerd. Anders is je accu in geval van stroomuitval alsnog leeg omdat de EV rustig door heeft geladen toen de netbeheerder stopte met stroom leveren.

Zijn wij dan de enigen die 20% verlies + slijtage bij het EV laden als een probleem zien, zijn er maar weinig mensen met thuisbatterij+EV en dus weinig info of is het iets anders dat ik mis?

Zojuist wel lekker lage onbalans tarieven trouwens, 0 cent/kWh dus dat was laden tegen belastingtarief à 11 ct/kWh :o
Eens

Ik denk dat een EV lader niets te zoeken heeft aan de LOAD zijde.
Aan GRID of aan GEN eventueel ja.

Nog wat mijmerend over "always on", ik denk dat je daarmee gewoon de 'smart' settings overruled die je kunt instellen als drempelwaardes.
ergo: zo lang er WEL grid is, dan negeert ie je instellingen en is de poort actief.

• jacovn
  • Nu online
Ze zijn bij mij voor installatie. 3 personen. Eerste booractie waterleiding geraakt. Zijn nu aan het overleggen hoe dat te repareren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

3 man, passen ze het aan per klant?
Water geraakt, jammer maar je had eerst tekeningen kunnen bekijken als die er zijn.
Herstellen lijkt me lastig als het in een muur of beton zit, dan moet dat verder open...

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:51:
3 man, passen ze het aan per klant?
Water geraakt, jammer maar je had eerst tekeningen kunnen bekijken als die er zijn.
Herstellen lijkt me lastig als het in een muur of beton zit, dan moet dat verder open...
Waarschijnlijk 2 man + 1 leerling? En waterleiding doorboren betekent hakken of omleiden. Allebei rotklussen natuurlijk, het zou mij verbazen als ze daar de goede spullen voor hebben in de bus.

• paQ
@Wolly Ik denk zelfs dat er geen enkel verschil is tussen de GEN poort als smartload output, en de GRID aansluiting, behalve dat de GEN poort in off-grid nog steeds kan functioneren. (zowel IN als UIT)

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:59:
[...]

Waarschijnlijk 2 man + 1 leerling? En waterleiding doorboren betekent hakken of omleiden. Allebei rotklussen natuurlijk, het zou mij verbazen als ze daar de goede spullen voor hebben in de bus.
Ze zijn nu een reparatie kit (Ke Kelit Kelox Protec ) aan het halen het is op paar cm van plafond. Daarna loopt de leiding een pur laag in die blokkade is voor gieten beton op breedplaat.
Waterleiding loop vanuit meterkast omhoog met een bocht naar boven op de breedplaat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
[...]

Ook niet heel blij met het feit dat de auto via de BE accu moet met extra verliezen... Maar met de onbalans prijzen van afgelopen week was ik ook niet heel blij geweest om te laden tegen de dan geldende tarieven buiten het EMS om. Dus het heeft ook voordelen om wel via de accu te laden.

Meeliften op de activaties vind ik zelf nog het prettigst, maar dat is ook niet altijd haalbaar als je veel een vaak wil laden. Als straks de activaties wat langer gaan duren werkt dat wellicht wat beter. Vanaf volgende maand ga ik sowieso weer meer op de zon laden en kan ik dan vrij efficient laden hoop ik.

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:30:
[...]

Ze zijn nu een reparatie kit aan het halen het is op paar cm van plafond. Daarna loopt de leiding een pur laag in die blokkade is voor gieten beton op breedplaat.
Waterleiding loop vanuit meterkast omhoog met een bocht naar boven op de breedplaat.
Een foto zou wel helpen, zoals je het nu schrijft is de waterleiding gewoon zichtbaar en dan lijkt het mij sterk dat ze er een boor opzetten :+

Waarom boren ze eigenlijk op een paar cm van het plafond?

• jacovn
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 12:35:
[...]

Een foto zou wel helpen, zoals je het nu schrijft is de waterleiding gewoon zichtbaar en dan lijkt het mij sterk dat ze er een boor opzetten :+

Waarom boren ze eigenlijk op een paar cm van het plafond?
Vanuit garage naar meterkast door de spouwmuur heen.
De hoek garage is 20cm of zo uit de hoek van de meterkast (spouwmuur in garage ook)
Dus boor door muur, isolatie en weer muur en toen schoot hij door en raakte de waterleiding. Uponor 20mm.

• blue eyes
Niet fijn Jaco.... 3 man, hier was er 1; ik had dan geen offgrid.

Andere vraag.
Voor mijn SMA maar ook Enphase heb ik eigen apps, websites waar ik zaken kan afhalen, bekijken.
Nu hebben wij BE website.

Heeft er iemand al panelen op de Deye aangesloten en zijn daarvoor dan ook voorzieningen, sites, lokaal, web, etc.?
Ik heb uiteraard het interne IP adres, maar dat is sec een config pagina.

En ja - de Deye topic hier op Tweakers nog niet gelezen :D

• paQ
blue eyes schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:09:
Niet fijn Jaco.... 3 man, hier was er 1; ik had dan geen offgrid.

Andere vraag.
Voor mijn SMA maar ook Enphase heb ik eigen apps, websites waar ik zaken kan afhalen, bekijken.
Nu hebben wij BE website.

Heeft er iemand al panelen op de Deye aangesloten en zijn daarvoor dan ook voorzieningen, sites, lokaal, web, etc.?
Ik heb uiteraard het interne IP adres, maar dat is sec een config pagina.

En ja - de Deye topic hier op Tweakers nog niet gelezen :D
De panelen aan de deye staan gewoon als production in je Solarman.
En ook in de Deye cloud.

• blue eyes
Solarman snap ik, maar je snapt vast wat ik bedoel met SMA sites, etc.

Deye Cloud - nog niet mee bezig geweest, logische wellicht....
Eens kijken hoe en wat mbt accounts.

Ik heb toch besloten, ondanks voor de extra te zijn gegaan om alsnog de panelen te laten koppelen en het verzoek bij BE neergelegd voor een offerte, actie, etc.

Onvoorzien voordeel: afkoppelen van de SMA omvormer, bekabeling laten liggen, in de meterkast laten zitten - 3 fase airco op de bovenverdieping :D :P (geintje - maar zoek de oplossing dan in deze hoek)

[ Voor 64% gewijzigd door blue eyes op 02-02-2026 13:24 ]

• paQ
Ik krijg net een mailtje van Growatt, Dat mijn PV offline is.
Die heb ik 2 november beide ontkoppeld en gedemonteerd 8)7
Toch mooi dat je dan al na 3 maanden een notificatie krijgt.

• blue eyes
Yep - zelfde hiero; en dan zaken niet mogen aanpassen omdat de leverancier in control wil blijven..... precies dat :(

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:17
Ik lees hier best wel wat vragen en opmerkingen over het EV laden in combinatie met deze accu.
Nu is de accu vorige week bij ons geïnstalleerd incl. offgrid en heb ik de EV gewoon opgeladen als het nodig was zonder er verder bij na te denken zoals we voorheen ook deden.

Wat zijn de potentiële problemen waar ik tegenaan kan lopen als ik hem om 22.00 uur savonds laat laden tot hij 100% vol zit?

• paQ
lzondervan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:57:
Ik lees hier best wel wat vragen en opmerkingen over het EV laden in combinatie met deze accu.
Nu is de accu vorige week bij ons geïnstalleerd incl. offgrid en heb ik de EV gewoon opgeladen als het nodig was zonder er verder bij na te denken zoals we voorheen ook deden.

Wat zijn de potentiële problemen waar ik tegenaan kan lopen als ik hem om 22.00 uur savonds laat laden tot hij 100% vol zit?
BE accu leeg & onbekend tegen welk tarief je hebt geladen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het ligt ook niet zozeer aan de accu of omvormer, maar meer aan de tariefstructuur en info naar toekomst (onbekend) en bijbehorende EMS van balans die is ingesteld om huisverbruik primair uit de accu te laten komen. En we hebben (om duidelijke redenen) geen invloed op dat EMS. Het heeft nu ook prijsvoordeel namelijk.

Zou je deze zelfde setup draaien zonder Balans EMS , dan kun je prima instellen dat je gaat EV laden direct vanaf grid. Blijft alleen tarief nog over: als je op EPEX zou zitten is het wel voorspelbaar.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:58:
[...]

BE accu leeg & onbekend tegen welk tarief je hebt geladen.
+ 20% van de energie verspild aan omzetting, wat natuurlijk flink aantikt bij EV laden.

En weer een extra lifecycle van je batterij O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Wolly op 02-02-2026 14:30 ]

• blue eyes
20% indien dubbele omzetting toch? Panelen accu, accu auto.

Als de panelen op de Deye zitten, is er dan 1 omzetting minder, of maakt dat dan niet uit?

• paQ
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:29:
[...]

+ 20% van de energie verspild aan omzetting, wat natuurlijk flink aantikt bij EV laden.
nuance:
20% over het deel AC DC AC DC (totale optelling van verliezen)

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:31:
[...]

nuance:
20% over het deel AC DC AC DC (totale optelling van verliezen)
10% bij het vullen van de Balans batterij (AC->DC), 10% bij het eruit halen (DC->AC).

Over het verlies bij de autolader heb ik het niet, dat is altijd het geval onafhankelijk van waar je je AC bron vandaan haalt.

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:17
Get!em schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:04:
Het ligt ook niet zozeer aan de accu of omvormer, maar meer aan de tariefstructuur en info naar toekomst (onbekend) en bijbehorende EMS van balans die is ingesteld om huisverbruik primair uit de accu te laten komen. En we hebben (om duidelijke redenen) geen invloed op dat EMS. Het heeft nu ook prijsvoordeel namelijk.

Zou je deze zelfde setup draaien zonder Balans EMS , dan kun je prima instellen dat je gaat EV laden direct vanaf grid. Blijft alleen tarief nog over: als je op EPEX zou zitten is het wel voorspelbaar.
Dan kan ik hem beter aan de straat opladen. Lease auto dus voor de kosten maakt het niet uit.

• paQ
Wolly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:32:
[...]

10% bij het vullen van de Balans batterij (AC->DC), 10% bij het eruit halen (DC->AC).

Over het verlies bij de autolader heb ik het niet, dat is altijd het geval onafhankelijk van waar je je AC bron vandaan haalt.
OK. Naja bij mij zijn de verliezen wat lager.
RTE AC DC AC zit aan ca 86~87% gemiddeld.
Van AC naar DC auto heb ik ca 6~7% verlies.

Het gaat dus dan om die eerste 14% die 'extra' zijn door uit de BE accu de EV te laden.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:35:
[...]

OK. Naja bij mij zijn de verliezen wat lager.
RTE AC DC AC zit aan ca 86~87% gemiddeld.
Van AC naar DC auto heb ik ca 6~7% verlies.

Het gaat dus dan om die eerste 14% die 'extra' zijn door uit de BE accu de EV te laden.
Mijn 10% is inderdaad een schatting. Jouw RTE is gemiddeld over alle load, wat is de RTE over een load van 11kW? Ik heb ook nog nergens echt een efficiency curve gezien van deze omvormer.

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:16
Gaat het nou alweer over de EV verliezen :O
Ik heb dankzij die paar super dagen begin van de maand een negatieve gerealiseerde prijs over januari. Dus ja kom maar op met die verliezen, meer graag!
Nee maar zonder dollen. Volgens mij heeft zowat iedereen hier ook PV (als ik die onbalans resultaten site mag geloven). Straks vanaf het voorjaar ben je blij dat je je gratis PV die in de batterij zit in je auto mag laden, en zet iedereen zijn 'EMS is aan het laden' laadpaal triggers ook uit. Omdat je dan waarschijnlijk duurder uit bent ondanks de extra 15% RTE cost.
Als je het EMS vertrouwt om zijn werk te doen kan je er van uitgaan dat je nu ook duurder uit bent dan op een andere manier laden.

• blue eyes
lzondervan schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:34:
[...]

Dan kan ik hem beter aan de straat opladen. Lease auto dus voor de kosten maakt het niet uit.
Behalve als je panelen hebt, bij veel bedrijven krijg je de thuis geladen kWh tegen de reguliere energie bedrijven. Als je zelf opwekt is je kostprijs best laag....

In de winter is dit wat anders uiteraard.

• Wolly
  • Niet online
bumble_bee schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:43:
Gaat het nou alweer over de EV verliezen :O
Yep.
Ik heb dankzij die paar super dagen begin van de maand een negatieve gerealiseerde prijs over januari. Dus ja kom maar op met die verliezen, meer graag!
Nee maar zonder dollen. Volgens mij heeft zowat iedereen hier ook PV (als ik die onbalans resultaten site mag geloven). Straks vanaf het voorjaar ben je blij dat je je gratis PV die in de batterij zit in je auto mag laden, en zet iedereen zijn 'EMS is aan het laden' laadpaal triggers ook uit. Omdat je dan waarschijnlijk duurder uit bent ondanks de extra 15% RTE cost.
Als je het EMS vertrouwt om zijn werk te doen kan je er van uitgaan dat je nu ook duurder uit bent dan op een andere manier laden.
Geen idee hoe het uitpakt in de zomer. Voorlopig is het vooral verlies op verlies als je ziet wat er allemaal aan omzetting verloren gaat. Komende vanaf een situatie met saldering is dat inderdaad nieuw voor mij en na jaren zoveel mogelijk te hebben getuned om het verbruik naar beneden te krijgen is het een raar idee dat er nu honderden (of misschien wel duizenden) kilowatturen worden verbruikt zonder dat er wat tegenover staat.

• paQ
Ik snap de haat ook niet zo eerlijk gezegd.
In de zomer iedereen blij ja. Zal best, maar het is nog lang geen zomer, en dat betekent dat je er ca 6 maanden per jaar mee te maken hebt wanneer je niet je gratis PV stroom naar je auto kunt overscheppen.

En wat bedoel je met een negatieve gerealiseerde prijs over januari @bumble_bee ?

• bumble_bee
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:53:
En wat bedoel je met een negatieve gerealiseerde prijs over januari @bumble_bee ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FG-0MHjfhBP07b8pws3eTyOJnI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NX6s0PUiiXTdaT4EXYkll0JJ.png?f=fotoalbum_large
De prijs die hier linksonder staat in het dashboard over januari

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:26
[...]

Wij zijn de enige die er een probleem van maken. Ik snap dat mensen dit over het hoofd zien.

Ik dacht dat het vooraf wel bekend was. Maar dit speelt letterlijk bij iedereen die een handelende thuisaccu koopt. Wij hebben allemaal te maken met een RTE verlies van de thuisaccu.

Voor accus die je helemaal zelf in beheer hebt. Doe je normaal een discharge lock activeren zodra je de auto gaat laden op EPEX (met HomeAssistant). Zo kom je weg met stekker-batterijen van 2 á 5 kWh icm dynamisch contract. Echter met handelende thuisaccu buffert/injecteert deze nu eenmaal kWh’s met extra korting je huis in. Daarom koop je zo een systeem toch?

Ik begrijp de frustraties maar ik heb het proberen op te lossen door een extra module te kopen voor overcapaciteit. Mijn filosofie voor een thuisaccu is dan ook 1500 euro ex btw, splashen voor een stukje extra accu die je niet wilt gebruiken :+

Ik wil zelf ten alle tijden tussen de 80-20% kunnen bewegen, zoals ik ook doe met de EV-accu. En ik laad ook genoeg dagen met “directe” zonne-energie met minimale verlies icm EVCC.

Ik zal zo zelden tegen een lege batterij lopen en sta ik voor minder verassingen qua onbalans prijzen.

Even kijken hoe aFRR gaat werken :7

• paQ
bumble_bee schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Dan heb je of een shitload aan PV en/of weinig verbruik?
(er ontbreekt hier volgens mij cruciale informatie)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 02-02-2026 15:16 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:28

The Legend

*Plop*

bumble_bee schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:05:
[...]

[Afbeelding]
Klopt dat wel? Heb je dan een heel laag verbruik? Ik heb 1560kWh uit het net getrokken, maar heb een gemiddelde gerealiseerde prijs van €0,079. Dat is wel een groot verschil :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• bumble_bee
660 kWh import, 62 kWh export, 55 kWh PV. Wat ik zei die negatieve prijs komt met name door die paar dagen dat je met -2,50 euro/kWh kon exporteren, 2 en 5 januari.

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:08
@bumble_bee dan had je 5 januari zeker geluk... Zit hier ook op een wat hogere gemiddelde prijs... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohjwZTa6S0-qpsW5LCy8p1l1yBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JA63w4eElkq0zpUk4hlURm4j.png?f=fotoalbum_large

Ga straks mijn auto even lekker bijladen met mijn eigen energie van vandaag.. SoC lekker op 91% inmiddels :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocC3dT5P3u8A1NpUVOXhcuA-hTo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZq6KcVSDnltpPltxP93rZ2y.png?f=fotoalbum_large

• paQ
bumble_bee schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:37:
660 kWh import, 62 kWh export, 55 kWh PV. Wat ik zei die negatieve prijs komt met name door die paar dagen dat je met -2,50 euro/kWh kon exporteren, 2 en 5 januari.
Ja, en daar zit (voor januari) wel de crux.

Als je (wel) veel verbruik hebt, kom je veel vaker aan een laag SOC. "Te laag" om vaker te kunnen exporteren iig, waardoor je een hoger gemiddelde haalt enz enz.
Andersom: door een hoger verbruik blijft er niets over om de auto uit op te laden, met vanzelf import tot gevolg.
De prijzen zijn in januari amper negatief geweest, dus ook daar hoefden we het niet van te hebben.

Om kort te gaan: als je incl EV slechts 660 kWh import hebt, dan is er voor jou iig geen probleem nee. (door te laden uit de accu)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 02-02-2026 15:46 ]

• blue eyes
Geeft je iig inzicht wat mensen die geen zonnepanelen hebben betalen :D

Die saldering was wel zo een absurt mooi systeem ;)

Vandaag zitten we al op 24 kWh PV opwek, SOC nu op 68%. 16 uur nu, zal heel snel inkakken, mooie dag!

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 02-02-2026 15:53 ]

• paQ
@jeeedeee Bij jou kun je mooi zien dat er een inkoopdrempel is bij SOC 60%.
Ik heb best nog wat laadactivaties over de dag heen, tot hij bij 61% is. Daarna was het tarief niet meer laag genoeg.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:22:

Ik heb toch besloten, ondanks voor de extra te zijn gegaan om alsnog de panelen te laten koppelen en het verzoek bij BE neergelegd voor een offerte, actie, etc.

Onvoorzien voordeel: afkoppelen van de SMA omvormer, bekabeling laten liggen, in de meterkast laten zitten - 3 fase airco op de bovenverdieping :D :P (geintje - maar zoek de oplossing dan in deze hoek)
Ik ben benieuwd hoeveel panelen er niet op kunnen, je zit zo aan >60V per paneel wat bij de Deye beperkingen geeft (max 800V per string en SMA 1000V).
Bovendien heeft de Deye maar 2 mppt's waarvan 1 2x zoveel stroom als de ander mag hebben.
Dan kom je misschien aan bijna alles op west en de helft van oost zonder de details te kennen, wellicht kunnen ze de boel anders schikken wat veel dakwerk betekent.

• jacovn
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Ik ben benieuwd hoeveel panelen er niet op kunnen, je zit zo aan >60V per paneel wat bij de Deye beperkingen geeft (max 800V per string en SMA 1000V).
Bovendien heeft de Deye maar 2 mppt's waarvan 1 2x zoveel stroom als de ander mag hebben.
Dan kom je misschien aan bijna alles op west en de helft van oost zonder de details te kennen, wellicht kunnen ze de boel anders schikken wat veel dakwerk betekent.
Dik boven de 60 volt per paneel..
VMpp is 61-65 volt en de VOc is rond de 75 volt,

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Vraagje over de BTW aftrek:
Hier valt de aanpassing van de meterkast ook onder, als ik het goed begrijp. Kan de BTW van randzaken ook afgetrokken worden, of wordt dat al snel grijs gebied of dit met de batterij te maken heeft?

Voorbeelden:
- Rook/hittemelder (230V met backup 9V), van hetzelfde type als in de woning, inclusief draadloze communicatie i.p.v. rode draad; circa 150€.
- Kabel (zelf getrokken) van 6mm² kost ook wat duiten, incl. mantelbuis etc.
- Andere aardlekautomaat dan BE levert, 150€

Mag daar de BTW dan ook worden meegenomen? Als die kleine dingen tikken best aan bij elkaar.

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:04:
[...]

Gaat om oost 14 stuks, west 18 stuks. Ik heb de specs doorgegeven. De andere 18 blijven lekker op de Enphase.
Even afwachten op de reactie.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:24
blue eyes schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:13:
[...]

Gaat om oost 14 stuks, west 18 stuks. Ik heb de specs doorgegeven. De andere 18 blijven lekker op de Enphase.
Even afwachten op de reactie.
Enphase, zitten er dan geen micro omvormers op?

• KoningSlakkie
Even mijn maandelijkse samenvatting die ik met jullie voortaan ga delen.

Januari:
Besparing vs Dynamisch contract: 18,35 EUR
Besparing vs vast contract: 41,24 EUR
Kosten: 271,37 EUR (Balansstroom.nl) inclusief alles

Import: 1326 kWh uit Homewizard
Export 14,8 kWh uit Homewizard
PV-productie: 176,8 kWh uit Enphase
EV: verbruik: 490 kWh uit Homewizard
Totaal verbruik: 1488 kWh

Balansstroom+PV gerealiseerde kostprijs: 18,2 cent/kWh
Incl Warmtefonds all-in 32,6 cent/kWh :+ :7

[ Voor 12% gewijzigd door KoningSlakkie op 02-02-2026 16:38 ]

• paQ
KoningSlakkie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:32:
Besparing vs Dynamisch contract: 18,35 EUR
Besparing vs vast contract: 41,24 EUR
Kosten: 271,37 EUR (Balansstroom.nl) inclusief alles

Import: 1326 kWh uit Homewizard
Export 14,8 kWh uit Homewizard
PV-productie: 176,8 kWh uit Enphase
EV: verbruik: 490 kWh uit Homewizard
Totaal verbruik: 1488 kWh

Kale gerealiseerde kostprijs: 18,2 cent/kWh
Gerekend met Warmtefonds all-in 32,6 cent/kWh :+ :7
Dat bedoel ik.
Als je geen heel laag verbruik hebt gehad in januari, dan heb je ook relatief weinig export (mogelijkheden) gehad, en dus ook geen -0,10 / kWh tarief.

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:58
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 15:43:
[...]

Ja, en daar zit (voor januari) wel de crux.

Als je (wel) veel verbruik hebt, kom je veel vaker aan een laag SOC. "Te laag" om vaker te kunnen exporteren iig, waardoor je een hoger gemiddelde haalt enz enz.
Andersom: door een hoger verbruik blijft er niets over om de auto uit op te laden, met vanzelf import tot gevolg.
De prijzen zijn in januari amper negatief geweest, dus ook daar hoefden we het niet van te hebben.

Om kort te gaan: als je incl EV slechts 660 kWh import hebt, dan is er voor jou iig geen probleem nee. (door te laden uit de accu)
Systeem is ingericht op laag verbruik en geen grote piekverbruikers zoals een EV, dan werkt het perfect. verwacht iets soortgelijks met zonnepanelen, gaat prima werken met een aantal panelen maar met groot overschot gaat het systeem ook moeite hebben waarschijnlijk.

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
zunrob schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Enphase, zitten er dan geen micro omvormers op?
Ik heb drie 14. + 18 op een SMA zitten, de andere 18 op Enphase. Die laatste ga ik niet overbrengen, puur de panelen op de SMA.
Tenminste, verzoek is gedaan, kijken of het ook daadwerkelijk kan.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
ecn1985 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Systeem is ingericht op laag verbruik en geen grote piekverbruikers zoals een EV, dan werkt het perfect. verwacht iets soortgelijks met zonnepanelen, gaat prima werken met een aantal panelen maar met groot overschot gaat het systeem ook moeite hebben waarschijnlijk.
Wellicht dan toch een business case te maken voor extra batterij modules? Stel je upgrade naar 96kwh dan heb je natuurlijk wel veel meer bandbreedte om te importeren en exporteren.

Ik twijfel hier nog steeds wel over…maar wil eigenlijk eerst de start van aFFR afwachten, ben erg benieuwd of er in opbrengst een groot verschil is waar te nemen.. het is ondertussen februari dus kan niet lang meer duren!

• ecn1985
Yaay schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Wellicht dan toch een business case te maken voor extra batterij modules? Stel je upgrade naar 96kwh dan heb je natuurlijk wel veel meer bandbreedte om te importeren en exporteren.

Ik twijfel hier nog steeds wel over…maar wil eigenlijk eerst de start van aFFR afwachten, ben erg benieuwd of er in opbrengst een groot verschil is waar te nemen.. het is ondertussen februari dus kan niet lang meer duren!
Ja dat is zeker goed om dat af te wachten, kan er goed weer heel anders uitzien. Zover ik nu heb gezien voegt de extra module niet veel toe in januari omdat er te weinig wordt geladen dus de extra modules niet vol zouden geraken. 1x de auto laden dan zijn 2 extra modules ook leeg.. In de zomer is het misschien weer een heel ander verhaal.

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 02-02-2026 18:18 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• KoningSlakkie
[...]

Ik heb het wel gedaan zonder te kijken of ik er iets daadwerkelijk iets aan ga hebben. Mijn argument was heel simpel. Ik had goedkeuring gegeven voor 30 kWh voor 8800 EUR ex BTW. Totdat ik Balans Energie tegenkwam voor 8200 EUR ex BTW voor 64 kWh (+offgrid). Nou mentaal was ik al plan zoveel uit te geven dus voor mij was de keuze snel gemaakt. Gelijk de Nexus geannuleerd.

Maar even rationeel:
Er is geen vuistregel over hoe je de capaciteit moet bepalen. Maar het is stiekem wel de bedoeling om in ieder geval iets van ruimte over te laten voor aFRR. Maar de vraag blijft voor welke periode wil je die extra buffer berekenen? Winter of Zomer of ergens tussen in? Het verstandigste advies is even afwachten en kijken of je tegen SOC limieten aan gaat lopen zodra aFRR live gaat.

Zie antwoord Don:
dutchman1979 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:57:
[...]
Reden waarom wij zo goedkoop zijn is dat wij niet hoge marges hebben toegevoegd om tussenpersonen, adviseurs ed te betalen. Ons verdienmodel zit in ons gezamenlijke verdienmodel. Waarbij we verwachtten dat een klant welke een systeem met een formaat heeft die past bij zijn verbruik en opwek ongeveer €1.500 op jaarbasis zal ontvangen aan balanceringsinkomsten (dit is dan al 30%). (Hiermee bedoel ik als je 100kwh opmaakt per dag dan gaat een 48.2kwh batterij dit niet kunnen opvangen en zal je systeem minder opleveren op jaarbasis vergeleken met iemand die een systeem heeft van het formaat welke wel past bij zijn verbruik.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ecn1985 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Niet alleen. Toevallig was dat zo in deze januari.

Maar als het aantal momenten met negatieve prijs hoger is, profiteren grotere verbruikers ook meer. Kleinere verbruikers kunnen dan simpelweg niet genoeg verbruiken. Je batterij van kleine verbruikers was dan steeds vol. Let wel, het is het verhaal ex belastingen. Dus grotere verbruikers betalen alsnog.

Zelfde met pv. Als er straks genoeg momenten zijn met positief tarief voor terugleveren, heb je met je kleine systeem minder te leveren.

uiteraard binnen de limieten van de buffer van je batterij. Maar ik heb er vertrouwen in dat Don dat spelletje van handelen snapt. En adaptief kan worden per huishouden.

• paQ
Ik maak op koude dagen 60-90 kWh op per dag, maar dan moet ik de accu (van 48) ook nog maar eens boven de 70% zien te krijgen, anders dient een grotere batterij geen enkel doel.
En in de zomer gaat ie met gemak vol ws, ook een grotere, maar verbruik je natuurlijk ook geen 100.

Verder inderdaad maar eens zien hoe eea zich ontvouwt de komende tijd. Zo tegen juni moeten we toch wel een duidelijk beeld erbij hebben hoe een en ander uitwerkt en of een extra accu wel of geen zin heeft. (of had)

• jacovn
  • Nu online
Ik heb nog steeds geen water. De koppeling die ze ertussen gezet hebben lekt,,
Ik vroeg ze nog of ze geen loodgieter nodig hadden, maar nee.

Kamperen in je eigen huis zonder water..

• ecn1985
Get!em schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:31:
[...]

Niet alleen. Toevallig was dat zo in deze januari.

Maar als het aantal momenten met negatieve prijs hoger is, profiteren grotere verbruikers ook meer. Kleinere verbruikers kunnen dan simpelweg niet genoeg verbruiken. Je batterij van kleine verbruikers was dan steeds vol. Let wel, het is het verhaal ex belastingen. Dus grotere verbruikers betalen alsnog.

Zelfde met pv. Als er straks genoeg momenten zijn met positief tarief voor terugleveren, heb je met je kleine systeem minder te leveren.

uiteraard binnen de limieten van de buffer van je batterij. Maar ik heb er vertrouwen in dat Don dat spelletje van handelen snapt. En adaptief kan worden per huishouden.
Ik denk dat het inderdaad adaptief ingeregeld moet kunnen worden om het goed te laten werken.

• paQ
jacovn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:54:
Ik heb nog steeds geen water. De koppeling die ze ertussen gezet hebben lekt,,
Ik vroeg ze nog of ze geen loodgieter nodig hadden, maar nee.

Kamperen in je eigen huis zonder water..
oh dat is wel zuur zeg.... En wat is / wordt nu de oplossing?

• jacovn
  • Nu online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:59:
[...]

oh dat is wel zuur zeg.... En wat is / wordt nu de oplossing?
Ik zou het graag willen weten. Ze gingen nog een keer naar toolstation voor een andere koppeling denk ik.
Anders maar een looggieter die meer ervaring en de juiste onderdelen heeft.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Konden ze nog verder met waar ze voor kwamen of blokkeert dat lek het werk?

• jacovn
  • Nu online
Ze gaan nog de leiding repareren en dan komen ze terug voor de accu installatie.
De inverter hangt, de backup kast hangt. De kabels zijn aangesloten aan de inverter en backup kant.
De 10mm2 en 6mm2 en 2x ethernet liggen op rol in de garage bij de muur waar ze door moeten.
De DC bekabeling is ook aan de inverter aangesloten.
Van de accus staat alleen het plateautje met wielen.

Dus boren (zonder schade de volgende keer) doorsteken en dan strippen en aansluiten in de meterkast.

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:24
[...]

Zoals ik het ooit begrepen heb, maar mss klopt dat niet, is de vergoeding voor aFFR voor iedereen gelijk. Onafhankelijk van hoe groot je batterij is.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
zunrob schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Zoals ik het ooit begrepen heb, maar mss klopt dat niet, is de vergoeding voor aFFR voor iedereen gelijk. Onafhankelijk van hoe groot je batterij is.
Eens, maar als je batterij vanwege PV overschot op 95% zit heb je natuurlijk geen ruimte meer om ook stroom van het net op te nemen (als aFFR daarom vraagt). Dus de opbrengst per eigenaar kan wel verschillen.

ik denk overigens wel dat dit in de winter meer speelt dan in de zomer (alhoewel dit afhangt van de hoeveelheid PV die je hebt).

In de winter is mijn verbruik vrij hoog (1 MwH in januari) door EV en WP. Hierin valt natuurlijk iets te sturen maar ik kan moeilijk dagen achter elkaar weinig stroom afnemen.

In de zomer wek ik 50kwh per dag op, waarvan ik direct een deel gebruik, maar wel wat overloop heb richting EV en bijv de legionella run zou kunnen starten. Daarbij kun je je PV waar nodig uitschakelen. Gevoelsmatig dus iets meer knoppen om aan te draaien dan in de winter.

[ Voor 37% gewijzigd door Yaay op 02-02-2026 19:54 ]

• Wolly
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:24:
Ze gaan nog de leiding repareren en dan komen ze terug voor de accu installatie.
De inverter hangt, de backup kast hangt. De kabels zijn aangesloten aan de inverter en backup kant.
De 10mm2 en 6mm2 en 2x ethernet liggen op rol in de garage bij de muur waar ze door moeten.
De DC bekabeling is ook aan de inverter aangesloten.
Van de accus staat alleen het plateautje met wielen.

Dus boren (zonder schade de volgende keer) doorsteken en dan strippen en aansluiten in de meterkast.
Nog wel wat werk dus. Ik begreep van de monteur dat ze soms bij aansluiten ook een update van de Deye om de oren kregen met als gevolg een uur wachttijd.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:17

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

Ik denk niet dat Balans Energie een EMS wil gaan verzorgen voor een 214kWh Victron installatie maar als dat wel zo is en de aFRR brengt meer dan (Januari energie kosten €153,63 / (import 3899kWh - export 2334kWh = 1565kWh)) de huidige €0,098 / kWh voor januari dan ga ik wel over naar BE.

Is er al iets van startdatum bekend?
Spannend dat wachten op aFRR toegang, ik ben ook razend benieuwd wat het gaat doen voor de energie jaarkosten.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:33:
[...]

Ik maak op koude dagen 60-90 kWh op per dag, maar dan moet ik de accu (van 48) ook nog maar eens boven de 70% zien te krijgen, anders dient een grotere batterij geen enkel doel.
En in de zomer gaat ie met gemak vol ws, ook een grotere, maar verbruik je natuurlijk ook geen 100.

Verder inderdaad maar eens zien hoe eea zich ontvouwt de komende tijd. Zo tegen juni moeten we toch wel een duidelijk beeld erbij hebben hoe een en ander uitwerkt en of een extra accu wel of geen zin heeft. (of had)
Ik heb het bijna net zo, op koude dagen is 50kWh geen uitzondering. Een extra accu klinkt aanlokkelijk als aFFr zich bewijst, misschien toch maar even wachten met die KOR aanvraag?

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:10:
Vraagje over de BTW aftrek:
Hier valt de aanpassing van de meterkast ook onder, als ik het goed begrijp. Kan de BTW van randzaken ook afgetrokken worden, of wordt dat al snel grijs gebied of dit met de batterij te maken heeft?

Voorbeelden:
- Rook/hittemelder (230V met backup 9V), van hetzelfde type als in de woning, inclusief draadloze communicatie i.p.v. rode draad; circa 150€.
- Kabel (zelf getrokken) van 6mm² kost ook wat duiten, incl. mantelbuis etc.
- Andere aardlekautomaat dan BE levert, 150€

Mag daar de BTW dan ook worden meegenomen? Als die kleine dingen tikken best aan bij elkaar.
@Source90
Ik heb van de bijbehorende kosten die ik aan kan tonen de btw teruggevraagd.
Ik wacht op teruggave nu.
Je geeft een bedrag aan btw op, hoe je daar bij komt wordt niet gelijk gevraagd maar pas bij controle denk ik.
Netjes uitlegbaar dat de kosten bij de investering horen en bonnetjed digitaal alvast verzamelen en in een mapje opslaan als voorbereiding op een eventuele controle dus.

• blue eyes
Iemand hier ook gebruiker van de Deye Cloud? Ik heb het even gestopt, wel een account aangemaakt.

Dan een "plant" aanmaken waarbij het verplicht is je adres etc in te voeren. Dan stop ik even ;)

Heel zuur Jaco.....

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 02-02-2026 21:46 ]

• jacovn
  • Nu online
Geen water, wel accus..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqnJgmsSKFataZjqLgt5sH_COwo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/coMxsS7A9eErUUyyGabKWg4y.jpg?f=fotoalbum_medium
Ze komen uit 2 series, kleurverschil

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH3Dl19DruW42Vcirujm0VEbcJc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtmKjZu9Cnp2crrC9FIXAXjv.jpg?f=fotoalbum_medium
De 2e van onder heeft een nummer 97- en de anderen 57-

Minder mooi, zo ik zal Don een mail sturen.

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 02-02-2026 22:30 ]

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

dof

jacovn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Ik zou het graag willen weten. Ze gingen nog een keer naar toolstation voor een andere koppeling denk ik.
Anders maar een looggieter die meer ervaring en de juiste onderdelen heeft.
Dat is inderdaad heel vervelend voor jullie. Ik zou er wel even iemand bij halen (loodgieter?) die inspectie kan doen.
Want repareren en daarna nog lekken geeft me geen goed gevoel van kundigheid met (water-) leidingen. Je wilt het wel degelijk gerepareerd hebben.

Ik durf het bijna niet te vragen maar waar komt dit installatie team vandaan?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
blue eyes schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
Iemand hier ook gebruiker van de Deye Cloud? Ik heb het even gestopt, wel een account aangemaakt.

Dan een "plant" aanmaken waarbij het verplicht is je adres etc in te voeren. Dan stop ik even ;)

Heel zuur Jaco.....
Ehh goed punt Blue eyes...
En ja ik heb het hier draaien ingesteld door BeterStroom.
Ik wist dat ik een Chinees fabricaat in huis ging halen en dat eventuele kwaadwillende daar mogelijk het kunnen overnemen, maar zo zetten we de deur wel open idd.
Ook zuur voor wie off grid aanlegt, als zoiets gebeurt vanuit china heb je er niks aan...
Misschien moet het veiligheids thema aan Balans geadresseerd worden om te proberen goed te regelen.
Zal Tennet ook blij mee zijn gok ik zomaar.
Iemand een idee om dit beter geregeld te krijgen?

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
jacovn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:28:
Geen water, wel accus..
[Afbeelding]
Ze komen uit 2 series, kleurverschil

[Afbeelding]
De 2e van onder heeft een nummer 97- en de anderen 57-

Minder mooi, zo ik zal Don een mail sturen.
Zit er niet nog folie op (zie geel)? Of is dat een restantje van beschermfolie die erop zat.
Lijkt ook net of er al een deuk in zit (rood).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPmaNZ46oyunwmD29oDRD-cusn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0g0s1ChBHUIt7sXbLPcoPpF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 02-02-2026 22:37 ]

Pagina: 1 ... 55 56 Laatste