Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 158 Laatste
Acties:
  • 514.884 views

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:25:
[...]

Bij mij kleven ze gewoon tegen de achterkant aan met Dual Lock van 3M.
[Afbeelding]
Ik hoop op een manier die niet zichtbaar is/blijft voor als een module omgeruild moet worden. Bijvoorbeeld door boutjes van de achter plaat te gebruiken of iets anders.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:17
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:29:
[...]

Zojuist tijdens een 4e activatie in een rij gemeten.

Diagonaal aangesloten. De kabel uit de DC switch naar accu is 69c.
[Afbeelding]
Dat is voor die plek best veel hoor.
(midden va het scherm = meetpunt?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:31:
[...]

Ik hoop op een manier die niet zichtbaar is/blijft voor als een module omgeruild moet worden. Bijvoorbeeld door boutjes van de achter plaat te gebruiken of iets anders.
Het is gewoon een plakje dual lock :')
Kan er ook weer af als het moet he.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:33:
[...]

Dat is voor die plek best veel hoor.
(midden va het scherm = meetpunt?)
Meetpunt zit daar in de blauwe cirkel, dus dicht bij schroefterminal.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9QdgcFhR/screenshot-590.png

• paQ
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Meetpunt zit daar in de blauwe cirkel, dus dicht bij schroefterminal.
[Afbeelding]
oh ja sorry. Ik zag de crosshair niet.
De isolatie van het oog zelf is op zich ook wel een mooi meetpunt, dus onder de deksel.
Maar goed. 70 is te overzien. Zal tegen de 80 zitten ws.

• KNaCO
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 15-06 11:06
Hoeveel omzet draait het systeem eigenlijk per maand ( evt. inkoop plus "gratis" PV ) en verkoop en hoeveel wordt er per maand op deze handel verdiend na aftrek van kosten als de 0,02 cent op inkoop en op verkoop ? Wordt de E 1.500,- per jaar gehaald en hoeveel cycles wordt daarbij in totaal weggebrand ?
Kan het op tegen bv. Anker 2x7.0 kwh met nul op de meter plus af en toe wat zelf aangestuurde handel bij negatieve inkoopprijzen of op de prijspieken en gedurende de nacht ?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien kan je eens lezen wat Balans daar over zegt, op dit moment onderscheiden ze zich niet veel.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:04
Met de huidige prijs en export zit ik nu het laatste uur gemiddeld op 3,53 euro :D

(ik vroeg AI of er een funny card te maken viel mbt financien. AI kwam toen met het voorbeeld van een auto. Je rijdt 120 km/hr, dan heb je na een uur 120 km gereden.

Dat ging hij vertalen naar dit :D . Rare jongens die AI' ers :P )

(dit is van de laatste 4 uur, veeeeeel activaties!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vidGtmYn8nLl_0exwe2pp_2UFCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IbAiJyxo3u8eW8Qiqg0UTWMd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 21-05-2026 22:17 ]

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Borduif81
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:24
Er moet hier nog 60kwh in de auto voor morgenochtend vroeg.SOC bat staat op 20% gaat mijn winst van afgelopen dagen

• blue eyes
Gisteren met moeite naar de 50% gekregen, ik kwam met 3% aan bij de klant, precies goed :D Opgeladen in de garage aldaar, voor het eerst weer in lange tijd dat ik niet thuis de EV genoeg kon laden.

Nu de komende dagen thuis, auto na 12 uur aan de lader, PV afromen om terugleveren te voorkomen.

Dinsdag weer 100% nodig.... Laat thuis, woensdag weer 100% nodig. Veel handel van BE is daarna veel terugkopen voor de EV......

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Borduif81
Kijken of of mijn automation goed werkt en vannacht tarief wat lager wordt. Anders een pitstop morgenochtend bij een snellader. Ik ga er op gokken dat maandag prijzen erg laag zijn en proberen om 100kwh+ in een dag onder 0 kan binnenhengelen

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:23
blue eyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:41:
Thx, dan vinden daar ook wel weer iets op toch ;)
Met AFFR zal dit niet meer nodig zijn dacht ik

• blue eyes
1 van de lastige zaken is de EV..... gekend onderwerp in dit topic ;)

Ik heb een gesloten lader, via de leasemij die ik niet kan en mag bedienen, Behalve aan en uit..... En handmatig via de auto het aantal amperes in kan stellen...

En ondertussen gaan de exports maar door..... al bijna 20 stuks.

[ Voor 12% gewijzigd door blue eyes op 21-05-2026 22:44 ]

• Borduif81
Ja, had laatst dat ik thuis kwam, soc iets van 70 en prijzen van onder de 10 cent. Aan de lader, gaatje eerst uit de batterij laden. Op het moment dat soc onder bepaalde percentage zat, gaat hij bijladen. Maar toen was tarief weer + 10. Met dat gedrag is plannen erg moeilijk. Elke dag beetje laden kan. Maar als ik 2 of meer x 80kwh in de week in een keer moet laden, dan gaat het niet goed

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
blue eyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:43:
1 van de lastige zaken is de EV..... gekend onderwerp in dit topic ;)
Af en toe laden vanuit het net is ook geen ramp. Moet tenslotte wel wat afname hebben voordat je (voor de energiebelasting) te hoog zit qua export in de salderingsverhouding. :Y)

• Wolly
  • Niet online
blue eyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:16:
Met de huidige prijs en export zit ik nu het laatste uur gemiddeld op 3,53 euro :D

(ik vroeg AI of er een funny card te maken viel mbt financien. AI kwam toen met het voorbeeld van een auto. Je rijdt 120 km/hr, dan heb je na een uur 120 km gereden.

Dat ging hij vertalen naar dit :D . Rare jongens die AI' ers :P )

(dit is van de laatste 4 uur, veeeeeel activaties!)
[Afbeelding]
Hij blijft activeren, nu nog maar op 31%.

Laat de zonnige dagen met windstille nachten maar lekker aanhouden de komende weken *O*

• paQ
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:04:
[...]

Hij blijft activeren, nu nog maar op 31%.

Laat de zonnige dagen met windstille nachten maar lekker aanhouden de komende weken *O*
huh?

Als het 'goed' is stopt ie (hard) bij 32%
Is zojuist hier ook gebeurd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-n_9BXB4yukPq1E9H1h33_LPYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bK5vze9k1XiMJAhvWc1FrqZN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XENnCTENleHWBbcWMoRw4kyA3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaFK0FTFGO9XFGbmf7847KoC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 21-05-2026 23:14 ]

• Borduif81
Dat is ook geen probleem, ik verbruik per jaar 5 a 6000 meer dan dat ik opwek. “Probleem” is dat er vaak tegen 15 cent verkocht wordt terwijl ik later moet terugkopen. Heb ik een kort tijdsbestek, dan moet ik in een korte tijd veel verbruiken met kans op hoge prijzen. Bij laden wordt er altijd vanuit de accu eerst geladen. En af en toe wordt de accu opgeladen 9 minuten per 15 minuten. Dus dan heb je dubbel verlies en kans op hogere prijzen.

Als ik de tijd heb,l en auto staat veel aan de lader komt het vaak wel goed en dan met de grote dips 16kw van het net rekken. Ik heb 62 cent in totaal betaald voor 1300 kWh all in

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:56
@Wolly yep. Zijn vier schroefjes om even los te draaien en te kijken. Ook ik zag de temperatuur oplopen en wilde dus eens even kijken. @PaQ jij hebt ook nog gemeten, maar heb je eerst de automaat lekker warm laten worden? Uurtje volle bak met de deksel erop bijvoorbeeld?

Kimende week is wel een goed moment om te meten: Met temperaturen die toch bijna 15 graden warmer zijn dan nu zie je hoe warm het uiteindelijk gaat worden. Ook een goed moment om te kijken of de locaties die iedereen gekozen heeft uuteindelijk de geschikte waren.

[ Voor 82% gewijzigd door scoobs op 22-05-2026 05:57 ]

• paQ
Het enige dat bij mij nog heet wordt is de Deye zelf als hij zoals gisteravond constant op zijn falie krijgt.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 22-05-2026 06:40 ]

• jacovn
  • Laatst online: 21:08
ik Zag een F58 error en de bms gaf melding de eastron niet meer te zien. Terwijl ik er bij stond resette de bms en nu is de error op de dye weg ennwerkt het weer.

Lijkt van 22:00 tot 07:00 niet gewerkt te hebben.

De EV was aan het laden vanaf 21:00. Die is doorgegaan uit het net na 22:00 totdat hij vol was.

SOC van accu was gezakt van 80% naar 50% met 4 accus.

Systeem is nu aan het terugleveren

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:13:
[...]

huh?

Als het 'goed' is stopt ie (hard) bij 32%
Is zojuist hier ook gebeurd

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, iets na 2 uur oid gestopt, 32% oid............. Ik denk dat de glazen bol van EMS heeft voorspelt dat de prijzen tussen nu en 12 uur hoog gaan zijn lol.

Imo, met deze vooruitzichten en opwek, ik ga er vandaag dik over de 100 heen, dumpen....

Nu al flinke aanwas, SoC 31%

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 07:56
ibak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:13:
[...]

Het systeem is geschikt voor het vermogen, echt gevaarlijke warmte komt van eventuele problemen in aansluitingen. Dat is direkt te zien door dit te meten tijdens vermogenvraag direct na installatie en eenmalig. Dus niet gelijk reden om anders te gaan denken als je oorspronkelijke plan. Wat je er extra als voorzorg zelf nog aan kunt doen is een busbar gelijk monteren want de eerste aansluitpunten ook bij diagonaals aansluiten worden veruit het warmste in normaal gebruik en 70mm2 toevoer ipv de standaard 50mm2. Waardoor die aansluitingen ook 20 graden koeler blijven alhoewel de standaard kabels eigenlijk ook binnen de specs blijven.

Een warmtebeeld camera oid zodat je zelfbevestiging kunt vinden kan ook nog een gedachte zijn.

Eigenlijk dus bij juiste omgang geen reden tot zorg, of je dat in jouw situatie gelijk moet doen kan ik niet inschatten, kan bij jou de warmte van de Deye zelf dan wel goed weg of ga je geforceerd koelen?
de ruimte die ik voor ogen had is 6.1 m2. Er is een gat aanwezig van zo'n 10cm diameter naar buiten. Die zit wel laag. Zou dat voldoende zijn? Wat voor Busbar moe tik dan aandenken?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:28
blue eyes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:19:
[...]

Inderdaad, ietsd na 2 uur oid gestopt............ Ik denk dat de glazen bol van EMS heeft voorspelt dat de prijzen tussen nu en 12 uur hoog gaan zijn lol.

Imo, met deze vooruitzichten en opwek, ik ga er vandaag dik over de 100 heen, dumpen....

Nu al flinke aanwas, SoC 31%
De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!

Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:57:
[...]

De ems ontwikkeling die erbij gaat helpen staat in de steigers. Ik ben langsgeweest bij Balans in Ochten en kreeg een voorproefje te zien. Het maakt per individu een forecast hoe vol jij gaat raken met pv en reageert daar straks op door meer of minder te verkopen. Er zijn mensen zonder pv en met heel veel pv en alles ertussenin. Hun systeem houd per gebruiker de echte pv opbrengst bij uit de historie en zo weten ze dan een forecast voor jou te maken. b.v.Geen pv en weinig vulling is snachts niks verkopen, veel pv en zon voorspeld is vroeg beginnen te verkopen als prijzen goed zijn. Zij maken een forecast grafiek waarin te zien is hoe over 2 dagen jouw accu gaat overlopen en acteren daar dan automatisch op. Komt mooi voor de zomer!

Mooi te zien dat het flink ontwikkeld, al meer als 320 gebruikers en we kunnen al met 3 MW het net ontlasten, 5 installatie teams ondertussen en serieuze gasten!
Bedoel je met "Komt mooi voor de zomer!" dat we komende 2 maanden iets kunnen verwachten?

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:22
[...]

Ik wilde net reageren in verband met mijn contact met BE. Mooi dat jij bevestigt wat mij in de mail werd meegedeeld.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• ibak
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:55:
[...]

de ruimte die ik voor ogen had is 6.1 m2. Er is een gat aanwezig van zo'n 10cm diameter naar buiten. Die zit wel laag. Zou dat voldoende zijn? Wat voor Busbar moe tik dan aandenken?
Er zijn hier gebruikers die met ventilatoren op warmte gestuurd ventileren. Is er ook verse lucht toevoer mogelijk?

• Is_ Y_ Serious?
ibak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:03:
[...]

Er zijn hier gebruikers die met ventilatoren op warmte gestuurd ventileren. Is er ook verse lucht toevoer mogelijk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jry9ai7RtBjngHgi2iBJi1LtG0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ACn60cM8Ob14pHTIMGeGgoaL.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor je reactie. Ik ben ontzettend op zoek naar de juiste locatie. Als ik het in mijn garage wil plaatsen, heb ik echt een kabel van 70 meter nodig die ik moet ingraven. En dat is heel veel werk en kost heel veel extra. En op dit moment ben ik ook aan het verbouwen, dus heb ik eigenlijk het geld er niet voor. Toch wil ik deze batterij heel graag kopen, omdat dit gewoon een hele mooie aanbieding is. En ik wil sowieso een thuisbatterij voor volgend jaar. Ik denk dus nu aan de plaatsing op de foto waar het pijltje naartoe zit, maar ja, dat kan nadelen hebben, want die locatie zit aan mijn huis vast. Ik kan dan nog eventueel naar achteren gaan en die achterruimte, die ben ik op dit moment aan het verbouwen, maar daar wil ik ook nog een badkamer, een wasmachine en een droger. Dus het is allemaal best wel lastig. Daarnaast wil ik ook niet dat het te veel herrie maakt. Dus ja, dilemma's.

Ventilatie is in alle gevallen mogelijk. 7 Augustus is mijn installatie.

[ Voor 45% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 22-05-2026 09:10 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Lijkt erop dat er sinds 30-4 een partij met vrijwel dezelfde naam goedkeuring heeft bij Tennet in het BRP register:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9edo3i0CjoMnZKsrjzX72jU7ng=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/ObYteZOmE2nJokr265nx9mBp.png?f=fotoalbum_medium

https://www.tennet.eu/nl/nl-en/brps-without-grid-connections

Toeval? Of hebben ze de goedkeuring in een aparte BV gestopt om makkelijk andere partijen ook aan te kunnen sluiten in de 'batterij-pool'?

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Source90
[...]

Is dat enkel voor aansluitingen waarbij de PV op de Deye zit?

Als ik 8kW pv opbrengst heb en laad de EV met 7kW, wordt dit voor de meter en voor de Eastron tegen elkaar weg gestreept en ziet de Deye effectief 1kW PV opbrengst wat totaal niet de prognose is.

Ben benieuwd hoe daarmee omgegaan wordt.

• Is_ Y_ Serious?
SlinkingAnt schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:06:
Lijkt erop dat er sinds 30-4 een partij met vrijwel dezelfde naam goedkeuring heeft bij Tennet in het BRP register:
[Afbeelding]

https://www.tennet.eu/nl/nl-en/brps-without-grid-connections

Toeval? Of hebben ze de goedkeuring in een aparte BV gestopt om makkelijk andere partijen ook aan te kunnen sluiten in de 'batterij-pool'?
Balanz Energie is opgericht door compagnons Don Molenaar en Guust Hilte, samen met Tevfik Prins. Het energiebedrijf richt zich op onbalanshandel en slimme aansturing van onder andere thuisbatterijen. (zegt AI) (AI hallucineert)

• blue eyes
[...]

Gaaf om te lezen. Ik heb altijd gezegd dat ik het vertrouwen hou, en zeker invidueel te maken is lastig... understatement.

Ik heb ook gezegd dat ik eigenaardigheden blijf posten. Het kan gelezen worden, bekend niet bekend.

Zo ook nu. Mijn accu is nu aan het exporteren tegen 8 cent.

Vannacht na 2 uur gestopt, op 31% gehouden met veel hogere prijzen. Aan de andere kant, als de accu nog voller is dan nodig, op dit tijdstip, juist goed om te dumpen als er nog positieve prijzen zijn, dat ook uiteraard. Benieuwd naar de EMS!

Thx voor de update, gaaf!

[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 22-05-2026 09:56 ]

• ibak
Source90 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Is dat enkel voor aansluitingen waarbij de PV op de Deye zit?

Als ik 8kW pv opbrengst heb en laad de EV met 7kW, wordt dit voor de meter en voor de Eastron tegen elkaar weg gestreept en ziet de Deye effectief 1kW PV opbrengst wat totaal niet de prognose is.

Ben benieuwd hoe daarmee omgegaan wordt.
Nee gewoon ook de pv die niet op de Deye zelf zit, ik heb een SE niet op de Deye en was zelf het voorbeeld in de grafiek. Ze gaan de pv situatie herkennen van de deelnemer, als jij je EV ook laad zal dat niks veranderen aan de zonprognose en verkoop acties denk ik. Er is nog niks wat jouw EV gebruik prognotiseerd 😉

En ja binnen 2 maanden denk ik zeker! Ok is mijn gevoel op basis wat ik te zien kreeg maar ik geloof zelfs dat ik er niemand mee opjut of in de stress breng, we zullen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door ibak op 22-05-2026 09:31 ]

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Balanz Energie is opgericht door compagnons Don Molenaar en Guust Hilte, samen met Tevfik Prins. Het energiebedrijf richt zich op onbalanshandel en slimme aansturing van onder andere thuisbatterijen. (zegt AI)
Mooi voorbeeld dat je niet zomaar naar AI moet luisteren, die lijkt nl. wat informatie bij elkaar te hallucineren:

https://www.balanz-energy.com/about/

Ik denk toeval, balans energie wil BSP worden, terwijl Balanz energy BRP is, klein verschil.

Zie BSP register: https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register

• Is_ Y_ Serious?
Yaay schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Mooi voorbeeld dat je niet zomaar naar AI moet luisteren, die lijkt nl. wat informatie bij elkaar te hallucineren:

https://www.balanz-energy.com/about/

Ik denk toeval, balans energie wil BSP worden, terwijl Balanz energy BRP is, klein verschil.

Zie BSP register: https://www.tennet.eu/nl/de-elektriciteitsmarkt/ondersteunende-diensten-bspcsp/bsp-register
Excuses, het was gemini. ChatGPT had het wel juist.

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Balanz Energie is opgericht door compagnons Don Molenaar en Guust Hilte, samen met Tevfik Prins. Het energiebedrijf richt zich op onbalanshandel en slimme aansturing van onder andere thuisbatterijen. (zegt AI)
Nvm, zie dat je nu al doorhebt dat AI vaak nutteloos is.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 22-05-2026 09:53 ]

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:58
Ik had EV-laden op Balans import activatie aan staan, gebaseerd puur op de P1-meter waarde. Maar de thuisaccu was uiteindelijk naar 17% gedaald en kwam niets meer uit de accu en door 1 activatie ging de de EV van het net aftrekken en ging iets te lang door na stoppen van de activatie waardoor mijn automation dacht dat er een activatie gaande was. Maar de P1-import werd gewoon veroorzaakt door de EV-lader zelf en niet door de balans EMS. Dus deze heeft heel de nacht staan laden omdat er een "constante activatie" bezig was |:(

Dus ik moet mijn automation aanpassen om ook te checken of de accu iets aan het doen is op een of andere manier.

• Tasteless
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:22
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:06:
[...]

[Afbeelding]

Bedankt voor je reactie. Ik ben ontzettend op zoek naar de juiste locatie. Als ik het in mijn garage wil plaatsen, heb ik echt een kabel van 70 meter nodig die ik moet ingraven. En dat is heel veel werk en kost heel veel extra. En op dit moment ben ik ook aan het verbouwen, dus heb ik eigenlijk het geld er niet voor. Toch wil ik deze batterij heel graag kopen, omdat dit gewoon een hele mooie aanbieding is. En ik wil sowieso een thuisbatterij voor volgend jaar. Ik denk dus nu aan de plaatsing op de foto waar het pijltje naartoe zit, maar ja, dat kan nadelen hebben, want die locatie zit aan mijn huis vast. Ik kan dan nog eventueel naar achteren gaan en die achterruimte, die ben ik op dit moment aan het verbouwen, maar daar wil ik ook nog een badkamer, een wasmachine en een droger. Dus het is allemaal best wel lastig. Daarnaast wil ik ook niet dat het te veel herrie maakt. Dus ja, dilemma's.

Ventilatie is in alle gevallen mogelijk. 7 Augustus is mijn installatie.
Ik zou de batterij persoonlijk ook nooit in mijn huis plaatsen. Het kan dan wel redelijk veilig zijn maar ik kan me zomaar voorstellen dat de verzekering of overheid eisen gaat stellen voor het in huis plaatsen van dit soort flinke batterijen. Bovendien produceert de omvormer toch een flink geluid als hij op vol vermogen gaat laden/ontladen. Dat wil je echt niet in je "woonkamer" hebben.

Er zijn verschillende tweakers welke de volledige installatie in een soort opbergbox voor buiten hebben geplaatst. wellicht is dat een optie.

Weheat sparrow P60❄️🔥| LMNT Pura 200L 💧| Tesla model 3 🚗 | 13,7kWp☀️ | 65kWh balans batterij🔋

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Toch grappig dat het Balans systeem (de hardware) soms min of meer wordt nageaapt :)

Rocky86 in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"

Wel flink groter met een 20kW Deye en 80kWh batterij, alleen met Victron (BMS?) kastjes.

• paQ
@deejeebv @blue eyes en @thelotswiemeerexporterendanimporteren

Kunnen jullie deze test eens proberen?
https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_3_0_1.zip
paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

Zodra je in aantal kWh de saldeergrens overschrijdt, past ie achteraf een correctie toe.
Dit is de enige manier waarop dit zou kunnen werken. Dat kan niet per maand, want met het vullen denkt de plugin dan: en vanaf HIER overschrijden we. Maar werkt dat achteraf nooit meer bij als je plotseling nog veel gat importeren bijv. Die grens blijft dan de grens.
Vandaar dat ik het verplaatst heb naar de jaarsaldo / voorschotten / prognose widget, alwaar hij -als nodig- een correctie laat zien van je saldo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaJWiiPXnPe8oMWxoW6CyKyNMbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3wLBbWfeRyc3WJIjJEB72YCQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 22-05-2026 10:15 ]

• Is_ Y_ Serious?
Tasteless schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:57:
[...]

Ik zou de batterij persoonlijk ook nooit in mijn huis plaatsen. Het kan dan wel redelijk veilig zijn maar ik kan me zomaar voorstellen dat de verzekering of overheid eisen gaat stellen voor het in huis plaatsen van dit soort flinke batterijen. Bovendien produceert de omvormer toch een flink geluid als hij op vol vermogen gaat laden/ontladen. Dat wil je echt niet in je "woonkamer" hebben.

Er zijn verschillende tweakers welke de volledige installatie in een soort opbergbox voor buiten hebben geplaatst. wellicht is dat een optie.
Het bevindt zich niet direct in de woonkamer, dus op die plek zou ik zelf geen geluidsoverlast ervaren. Ik kijk ook naar een opbergbox als optie, maar ook daar zal geluid uit komen, tenzij je die volledig afsluit. Dan bestaat weer het risico dat er te veel warmteontwikkeling ontstaat.

Ik overweeg daarom de bijkeuken aan de achterzijde van het huis (voorheen de garage). Mijn zorg is wel dat wanneer we in de tuin zitten en de ramen van die ruimte openstaan, we de omvormer waarschijnlijk alsnog zullen horen. In dat geval zou ik daar weer een extra omkasting of geluidsreducerende oplossing voor moeten maken.

• Wolly
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:57:
Toch grappig dat het Balans systeem (de hardware) soms min of meer wordt nagaapt :)

Wel flink groter met een 20kW Deye en 80kWh batterij, alleen met Victron (BMS?) kastjes.
En dubbele bekabeling naar de Deye :?

• jeeedeee
  • Laatst online: 22:22
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Wellicht voor de GEN/mi ingang? 20 kW Deye is dan wel weer lekker

• 0xygen500
jeeedeee schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:08:
[...]

Lijkt mij dat je dan wel veel meer standby verbruik hebt :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:06:
[...]

Er kan 350A lopen, misschien daarom 2 aansluitingen gebruikt of vanwege de 2 Victrons?

• paQ
sorry

foutje hersteld, even opnieuw:

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:54
paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:01:

Zodra je in aantal kWh de saldeergrens overschrijdt, past ie achteraf een correctie toe.
Dit is de enige manier waarop dit zou kunnen werken. Dat kan niet per maand, want met het vullen denkt de plugin dan: en vanaf HIER overschrijden we. Maar werkt dat achteraf nooit meer bij als je plotseling nog veel gat importeren bijv. Die grens blijft dan de grens.
Vandaar dat ik het verplaatst heb naar de jaarsaldo / voorschotten / prognose widget, alwaar hij -als nodig- een correctie laat zien van je saldo.

[Afbeelding]
Zojuist geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUGhfEbyPoVu3_WoO3HD_08vkqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ArMdMX3MEBeydIBwUyp3daaa.png?f=fotoalbum_large Dit voorkomt dat je je te rijk rekent.

• paQ
deejeebv schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Zojuist geïnstalleerd:

[Afbeelding] Dit voorkomt dat je je te rijk rekent.
die klopt ws niet. Even opnieuw downloaden met linkje boven je post :)
(hij rekende alsnog op maandbasis en niet in aantal kWh)

[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 22-05-2026 10:16 ]

• KoningSlakkie
Je koopt een accu met het oog op de toekomst: einde-salderen, nettarieven, duurdere energie prijzen etc. Maar zoals @Tasteless moet je ook de potentiële nadelen van het bezitten van een accu meenemen. Dat kan zijn: een heffing op puur het bezig van een thuisaccu, verzekering die extra geld willen zien dmv hogere premie/ aanvullende opstalverzekering modules. En verplichte veiligheidsmaatregelen vanuit de verzekering en overheid. En verzekeringen die achteraf moeilijk doen als het mis gaat, geloof me, ze doen echt hun best.

Persoonlijk zou ik ook zeggen: plaats het zo ver mogelijk af van je woning.

• Is_ Y_ Serious?
KoningSlakkie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:14:
Je koopt een accu met het oog op de toekomst: einde-salderen, nettarieven, duurdere energie prijzen etc. Maar zoals @Tasteless moet je ook de potentiële nadelen van het bezitten van een accu meenemen. Dat kan zijn: een heffing op puur het bezig van een thuisaccu, verzekering die extra geld willen zien dmv hogere premie/ aanvullende opstalverzekering modules. En verplichte veiligheidsmaatregelen vanuit de verzekering en overheid. En verzekeringen die achteraf moeilijk doen als het mis gaat, geloof me, ze doen echt hun best.

Persoonlijk zou ik ook zeggen: plaats het zo ver mogelijk af van je woning.
Dus dan toch 70 meter kabel trekken en daarvan 50 meter op 60 cm diepte ingraven?

Of kiezen voor een box? Maar als die aan het huis vastzit, wordt die dan nog wel als een externe opstelling gezien?

[ Voor 8% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 22-05-2026 10:18 ]

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-07 23:35
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:05:
[...]

Het bevindt zich niet direct in de woonkamer, dus op die plek zou ik zelf geen geluidsoverlast ervaren. Ik kijk ook naar een opbergbox als optie, maar ook daar zal geluid uit komen, tenzij je die volledig afsluit. Dan bestaat weer het risico dat er te veel warmteontwikkeling ontstaat.

Ik overweeg daarom de bijkeuken aan de achterzijde van het huis (voorheen de garage). Mijn zorg is wel dat wanneer we in de tuin zitten en de ramen van die ruimte openstaan, we de omvormer waarschijnlijk alsnog zullen horen. In dat geval zou ik daar weer een extra omkasting of geluidsreducerende oplossing voor moeten maken.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat de kast het geluid echt goed dempt (geen hoge piep te horen en omvormer fan bij piekbelasting ook erg gedempt) en dat het door actieve ventilatie tot nu toe ook qua temperatuur in de kast goed te doen is.

Mocht je een keer willen zien/horen hoe het in de praktijk is dan hoor ik het wel. Woon in het midden van het land.

• Wolly
  • Niet online
jeeedeee schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:08:
[...]

De DC kabels lijken in tweevoud, dus 2 rode en 2 zwarte.

• blue eyes
paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:01:

paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"

[Afbeelding]
Ik sta nu op -200 (meer import) ik ga daar binnenkort overheen. Ik ga hier even voor je naar kijken!

Thx!

Vandaag alweer17 kWh geëxporteerd, gaat snel zo ;)

• Is_ Y_ Serious?
BitBug schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat de kast het geluid echt goed dempt (geen hoge piep te horen en omvormer fan bij piekbelasting ook erg gedempt) en dat het door actieve ventilatie tot nu toe ook qua temperatuur in de kast goed te doen is.

Mocht je een keer willen zien/horen hoe het in de praktijk is dan hoor ik het wel. Woon in het midden van het land.
Ik heb even op jouw naam gezocht in dit forum, maar dan krijg ik vooral quotes van anderen te zien waarin jouw naam voorkomt. Is er een makkelijke manier om specifiek jouw eigen posts te vinden, of moet ik dat echt handmatig per pagina doorzoeken?
Ik wil graag nog even naar jouw bouw/opstelling/afmetingen kijken.

• blue eyes
Speedy-Andre schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:57:
Toch grappig dat het Balans systeem (de hardware) soms min of meer wordt nagaapt :)

En meer dan 2 maal zo duur. |k heb 10k betaald voor onze 12k omvormer met 80 kWh (en helaas geen btw teruggave mogelijk hier).

Geeft aan dat wij goed zijn ingestapt - en vaker gezegd, deel van mijn business, grotendeels, is domweg de forse besparing van de aankoop.

Met dit systeem, al 14 k euro verschil, dat verdien ik, verlies ik nooit met die discussies van nu, het importeren en exporteren.

• 0xygen500
blue eyes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:24:
[...]

Ik sta nu op -200 (meer import) ik ga daar binnenkort overheen. Ik ga hier even voor je naar kijken!

Thx!

Vandaag alweer17 kWh geëxporteerd, gaat snel zo ;)
Geinig, hier pas 4 kWh. Allemaal andere wensen en variabelen dus :*)

• blue eyes
vandaag is vanaf 0:00 uur ;) , Ik ging met ongeveer 90% SoC de avond in.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGg-3dWH5IVsS2E7qLY6jwQzwVM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Uz5ktRzTKeCvYE9AOyKitrmh.png?f=user_large

• Lwout
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 10:08
Ben net verhuisd uit een woning waar ik in 2024 een accu heb laten plaatsen.
Ik moest meteen een dynamisch contract nemen en de algoritmes zouden mijn accu’s rendabel maken. (terugverdienen in 8 à 10 jaar)

Los van het feit dat de accu’s wezenloos groot zijn, maken ze ook herrie door de koeling. Waarom niet buiten plaatsen denk je dan, naast de airco? De accu in mijn auto van 10 kW is 30x30x30. De 10 kW binnen is circa 150x20x70. Klikken, tikken en zoemen erop los. Zal vast per merk verschillen, maar dat weet je pas wanneer ze er al staan, want de verkoper zegt er niets over of bagatelliseert het.

Zonder accu’s heb ik in 8 jaar 1900 euro aan energiekosten gehad in mijn supergeïsoleerde label A+++ huis met gesloten haard, die vooral ingezet werd als het echt koud was. (4 m³ hout, zelf gesprokkeld.) Met de accu’s moest ik voor het eerst 200 euro bijbetalen. Tja, in de winter verbruiken accu’s stroom, kopen het mogelijk wat goedkoper in, maar ik had toch wel wat rendement verwacht. Prijzen zijn natuurlijk ook gestegen, maar in mijn nieuwe huis heb ik wederom geen accu’s en zit ik op 15 euro per maand in een label B-woning. Wel de helft kleiner en met pelletkachel. Ik zal vast wat verkeerd doen wat die accu’s betreft.

Wat ik wil zeggen is: bezint eer ge begint. De overheid is je grootste vijand, dus wat energie voor je woning gaat kosten is afhankelijk van hun grillen. Die accu van 10 kW gaat net een nachtje mee en dan is die leeg. In de wintermaanden sla je amper gratis zonne-energie op en die dynamische contracten… ik denk dat het vol valkuilen en truckjes zit.

Oh ja, en die subsidie?
Waarschijnlijk zit dat al in de prijs van de accu verwerkt en zijn ze daardoor duurder, maar dat is maar een gokje natuurlijk. Dat zouden ze nooit doen.

Dit is mijn ervaring met de kosten en subsidie:
7400 euro betaald en 1300 of zo retour gekregen, waarna ik later een boete van 80 euro kreeg omdat ik de btw niet had aangegeven bij de belasting. Je moet namelijk ondernemer worden voor de belasting om die subsidie te kunnen claimen. Als je niet op tijd bent met het stopzetten (of op hold zetten) van je btw-verplichting, krijg je eerst een aanslag van zo’n 5000 euro (geschat door de Belastingdienst) en vervolgens een boete. Die 5000 wordt uiteindelijk wel kwijtgescholden. Je kan ook 100 euro uitgeven aan een bedrijf dat de BTW aangifte/subsidie voor je doet, maar die moet dan wel meteen al je privacygegevens hebben.

Kortom het is niet zo simpel als ze voorstellen en je zit er wel meteen 10 jaar of langer aan vast.
Laten ze eerst die accu's maar goedkoper maken, voor 120 euro heb je een 2kw accu voor je auto die zo'n 8 jaar meegaat. Hoezo is 5000 euro voor 10KW dan logisch? Als ze 2000 euro worden voor 10 KW dan wordt het pas logisch.

• blue eyes
Lwout schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:32:
Als ze 2000 euro worden voor 10 KW dan wordt het pas logisch.
Ik heb 125 euro per kWh betaald......

Dat zit dik onder jouw statement. Dus BE is een logische oplossing voor je denk ik dan :P :D

Je opmerkingen, niet overal mee eens, maar ik kan uiteraard persoonlijke ervariongen niet tegenspreken. Met je eens, doe onderzoek, weet wat je doet, ga niet blind er in.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-07 23:35
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:25:
[...]

Ik heb even op jouw naam gezocht in dit forum, maar dan krijg ik vooral quotes van anderen te zien waarin jouw naam voorkomt. Is er een makkelijke manier om specifiek jouw eigen posts te vinden, of moet ik dat echt handmatig per pagina doorzoeken?
Ik wil graag nog even naar jouw bouw/opstelling/afmetingen kijken.
Lukt het hiermee: https://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/1280684/messages ?

• deejeebv
Ik moest meteen een dynamisch contract nemen en de algoritmes zouden mijn accu’s rendabel maken. (terugverdienen in 8 à 10 jaar)

Los van het feit dat de accu’s wezenloos groot zijn, maken ze ook herrie door de koeling. Waarom niet buiten plaatsen denk je dan, naast de airco? De accu in mijn auto van 10 kW is 30x30x30. De 10 kW binnen is circa 150x20x70. Klikken, tikken en zoemen erop los. Zal vast per merk verschillen, maar dat weet je pas wanneer ze er al staan, want de verkoper zegt er niets over of bagatelliseert het.

Zonder accu’s heb ik in 8 jaar 1900 euro aan energiekosten gehad in mijn supergeïsoleerde label A+++ huis met gesloten haard, die vooral ingezet werd als het echt koud was. (4 m³ hout, zelf gesprokkeld.) Met de accu’s moest ik voor het eerst 200 euro bijbetalen. Tja, in de winter verbruiken accu’s stroom, kopen het mogelijk wat goedkoper in, maar ik had toch wel wat rendement verwacht. Prijzen zijn natuurlijk ook gestegen, maar in mijn nieuwe huis heb ik wederom geen accu’s en zit ik op 15 euro per maand in een label B-woning. Wel de helft kleiner en met pelletkachel. Ik zal vast wat verkeerd doen wat die accu’s betreft.

Wat ik wil zeggen is: bezint eer ge begint. De overheid is je grootste vijand, dus wat energie voor je woning gaat kosten is afhankelijk van hun grillen. Die accu van 10 kW gaat net een nachtje mee en dan is die leeg. In de wintermaanden sla je amper gratis zonne-energie op en die dynamische contracten… ik denk dat het vol valkuilen en truckjes zit.

Oh ja, en die subsidie?
Waarschijnlijk zit dat al in de prijs van de accu verwerkt en zijn ze daardoor duurder, maar dat is maar een gokje natuurlijk. Dat zouden ze nooit doen.

7400 euro betaald en 1300 of zo retour gekregen, waarna ik later een boete van 80 euro kreeg omdat ik de btw niet had aangegeven bij de belasting. Je moet namelijk ondernemer worden voor de belasting om die subsidie te kunnen claimen. Als je niet op tijd bent met het stopzetten (of op hold zetten) van je btw-verplichting, krijg je eerst een aanslag van zo’n 5000 euro (geschat door de Belastingdienst) en vervolgens een boete. Die 5000 wordt uiteindelijk wel kwijtgescholden. Je kan ook 100 euro uitgeven aan een bedrijf dat de BTW aangifte/subsidie voor je doet, maar die moet dan wel meteen al je privacygegevens hebben.

Kortom het is niet zo simpel als ze voorstellen en je zit er wel meteen 10 jaar of langer aan vast.
Laten ze eerst die accu's maar goedkoper maken, voor 120 euro heb je een 2kw accu voor je auto die zo'n 8 jaar meegaat. Hoezo is 5000 euro voor 10KW dan logisch? Als ze 2000 euro worden voor 10 KW dan wordt het pas logisch.
Volgens mij is dit off-topic hier en hoort dit eerder thuis in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2126922/////1779435941

• KoningSlakkie
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Dus dan toch 70 meter kabel trekken en daarvan 50 meter op 60 cm diepte ingraven?

Of kiezen voor een box? Maar als die aan het huis vastzit, wordt die dan nog wel als een externe opstelling gezien?
Dat ligt er een beetje aan of er al iets op die 50 meter route ligt. Mijn oprit lag er toen nog niet, dus ik kon gewoon 30 meter door kale bouwgrond graven op 60 cm diepte. Uiteindelijk was het nog een productief alternatief voor sporten :*) Met de juiste techniek en extra persoon kom je er wel.

En anders inderdaad een externe opstelling, liefste eigenlijk gewoon niet vast aan de woning (even heel skeptisch gedacht tov overheid/verzekeringen). Want het gaat om brand die kan overslaan naar de woning. Dus technisch gezien is het "extern", maar qua brandoverslag niet.

Er is hier een keer een PSG-XX richtlijn geplaatst, zoals ik het mij vaag kan herinneren werd een minimum van 10 meter afstand van een woning gesteld. Even los van de vraag of wij aan die richtlijn moeten gaan voldoen.

• Is_ Y_ Serious?

• Is_ Y_ Serious?
KoningSlakkie schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Dat ligt er een beetje aan of er al iets op die 50 meter route ligt. Mijn oprit lag er toen nog niet, dus ik kon gewoon 30 meter door kale bouwgrond graven op 60 cm diepte. Uiteindelijk was het nog een productief alternatief voor sporten :*) Met de juiste techniek en extra persoon kom je er wel.

En anders inderdaad een externe opstelling, liefste eigenlijk gewoon niet vast aan de woning (even heel skeptisch gedacht tov overheid/verzekeringen). Want het gaat om brand die kan overslaan naar de woning. Dus technisch gezien is het "extern", maar qua brandoverslag niet.

Er is hier een keer een PSG-XX richtlijn geplaatst, zoals ik het mij vaag kan herinneren werd een minimum van 10 meter afstand van een woning gesteld. Even los van de vraag of wij aan die richtlijn moeten gaan voldoen.
Volledig bestraat. :+

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:17:
[...]

De pijn van het graven is eenmalig, vaak weer snel vergeten. Zelfde gehad met plaatsen warmtepomp, optimale plek kosten een paar dagen graven, vervelend werk maar nu heel blij dat ik toch niet de plek die makkelijker te bereiken was geweest gekozen heb.

• Is_ Y_ Serious?
Yaay schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:49:
[...]

De pijn van het graven is eenmalig, vaak weer snel vergeten. Zelfde gehad met plaatsen warmtepomp, optimale plek kosten een paar dagen graven, vervelend werk maar nu heel blij dat ik toch niet de plek die makkelijker te bereiken was geweest gekozen heb.
Je hebt zeker een punt. Maar de financiële pijn vind ik op dit moment nog het ergst.
Een kabel in twee delen leggen zou mij ontzettend veel schelen maar dan zit er weer een lasdoos tussen, lijkt me niet optimaal. Ik moet 30 meter over het dak en daarna daarna de grond in.

KOR

Ik neem aan dat onderstaande de juiste manier is om de btw terug te vragen, en dat hier verder geen ingewikkelde situaties of risico’s aan vastzitten zolang je zelf geen bedrijf hebt?
Typische route
  1. thuisaccu kopen + btw betalen
  2. aanmelden voor btw (als economische activiteit aanwezig)
  3. btw op accu terugvragen
  4. daarna KOR aanvragen
  5. geen periodieke btw-aangifte meer

[ Voor 59% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 22-05-2026 10:55 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:17
@ibak Houden ze ook rekening met het weer ;-)
Solcast is echt heel goed, maar minder accuraat gaat ook wel goed...

De ene dag is de andere niet in PV-land... al komt er bij mij nu zelfs op een heel slechte dag wel het dagverbruik af.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
Dit blijft toch bijzonder vind ik.

PAP exporteert tegen 21 cent, en SAP stopt het in de auto tegen 12 cent :')
Netto op mijn aansluiting 185W :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts5gN5IRUll0S9o_em4KWHu39Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hklGI6p2URBHiRRCrchOe752.jpg?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:28:
[...]

En meer dan 2 maal zo duur. |k heb 10k betaald voor onze 12k omvormer met 80 kWh (en helaas geen btw teruggave mogelijk hier).

Geeft aan dat wij goed zijn ingestapt - en vaker gezegd, deel van mijn business, grotendeels, is domweg de forse besparing van de aankoop.

Met dit systeem, al 14 k euro verschil, dat verdien ik, verlies ik nooit met die discussies van nu, het importeren en exporteren.
Ik heb het niet over de prijs of dat het interessant zou zijn, de stapel hardware oogt gelijk met 'off-grid' kast en wat meer vermogen. Het Victron spul ontsiert de boel wel, maar ja het is functioneel. Er is denk ik 3x35A nodig, ook niet fijn maar voor die klant geen probleem.

• ibak
Ronald schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:53:
@ibak Houden ze ook rekening met het weer ;-)
Solcast is echt heel goed, maar minder accuraat gaat ook wel goed...

De ene dag is de andere niet in PV-land... al komt er bij mij nu zelfs op een heel slechte dag wel het dagverbruik af.
Haha hoe ze het doen weet ik niet, of ze bij jou het goed voorspellen en bij mij niet etc geen idee. Ik vind het sowiso knap en leuk!

• paQ
@BitBug welke fan had jij ook weer?
Mijn 120mm computer fan trekt het toch niet helemaal volgens mij :X
Of was het @Jerra die een had die autonoom op temp reageerde?

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 22-05-2026 11:57 ]

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:52:
Waaruit concludeer je dat hij het niet trekt?

Ik heb nu 4x140mm fans bovenop de Deye gelegd, maar met deze buitentemperaturen heb ik niet de indruk dat het veel scheelt. Het is meer vervanging van warme lucht door aangezogen warme lucht vermoed ik.
HA rapporteerde tijdens de activaties 58c voor de deye en gemiddeld 28c voor de accu's.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:04:
[...]

Waaruit concludeer je dat hij het niet trekt?

Ik heb nu 4x140mm fans bovenop de Deye gelegd, maar met deze buitentemperaturen heb ik niet de indruk dat het veel scheelt. Het is meer vervanging van warme lucht door aangezogen warme lucht vermoed ik.
HA rapporteerde tijdens de activaties 58c voor de deye en gemiddeld 28c voor de accu's.
Deye 60, kast 40 :+

• Wolly
  • Niet online
Die kast temperatuur is inderdaad erg hoog, uiteindelijk zullen je accu´s dan ook minimaal 40c worden?

De ruimte waar het bij mij staat heeft een enkelstenen muur, deze straalde gisteravond aan de binnenkant ook 29c af. Denk dat het toch maar een klimop of andere goed dekkende klimplant wordt aan de buitenkant.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48

Oh ja, en die subsidie?

Even botte bijl mode: het klinkt alsof je niet weet waar je het over hebt, maar je boodschap komt heel belerend, opgeheven vingertje, over op mij. Niet weten is niet erg, maar een meer lerende, in plaats van belerende houding past daar beter bij.

Eigenlijk alles wat je zegt valt in de categorie ‘caveat emptor’ batterijen zijn nog geen mainstream, je moet dus snappen wat je koopt. Precies wat bijvoorbeeld vereniging eigen huis of de consumentenbond zegt.

hetzelfde over de BTW: subsidie heeft nooit op batterijen gezeten, en zodra jij je aanmeld als ondernemer heb jij de rechten en plichten als ondernemer. Het recht om btw op bedrijfsmiddelen terug te vragen, de plicht om een goede administratie te voeren.

De vergelijking met een autobatterij gaat ook niet op. Qua capaciteit ga je de mist in, maar qua functionele toepassing ook niet. Wederom Caveat emptor. Batterij techniek is complex.

ik zeg dit niet om je af te zeiken, maar wil je wel een spiegel voor houden over je post.

[ Voor 0% gewijzigd door overhyped op 22-05-2026 12:21 . Reden: Typos en autocorrect madness ]

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:17:
[...]

Die kast temperatuur is inderdaad erg hoog, uiteindelijk zullen je accu´s dan ook minimaal 40c worden?

De ruimte waar het bij mij staat heeft een enkelstenen muur, deze straalde gisteravond aan de binnenkant ook 29c af. Denk dat het toch maar een klimop of andere goed dekkende klimplant wordt aan de buitenkant.
nee zo'n vaart loopt dat niet. gisteren gepiekt op 35 graden voor de bovenste accu die natuurlijk de nodige stralingswarmte van de Deye zelf krijgt.

• jeeedeee
  • Laatst online: 22:22
Hier twee nieuwe automations voor het komend weekend... 1 die start als de SoC 92% is en de onbalansverkoopprijs onder de 2 cent. En één die de boel weer stop als de SoC < 88 % is of de onbalansverkoopprijs weer boven de 2 cent...

Ben benieuwd of de auto vol gaat zijn

• Is_ Y_ Serious?
overhyped schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Even botte bijl mode: het klinkt alsof je niet weet waar je het over hebt, maar je boodschap komt heel belerend, opgeheven vingertje, over op mij. Niet weten is niet erg, maar een meer lerende, in plaats van belerende houding past daar beter bij.

Eigenlijk alles wat je zegt valt in de categorie ‘caveat emptor’ batterijen zijn nog geen mainstream, je moet dus snappen wat je koopt. Precies wat bijvoorbeeld vereniging eigen huis of de consumentenbond zegt.

hetzelfde over de BTW: subsidie heeft nooit op batterijen gezeten, en zodra jij je aanmeld als ondernemer heb jij de rechten en plichten als ondernemer. Het recht om btw op bedrijfsmiddelen terug te vragen, de plicht om een goede administratie te voeren.

De vergelijking met een autobatterij gaat ook niet op. Qua capaciteit ga je de mist in, maar qua functionele toepassing ook niet. Wederom Caveat emptor. Batterij techniek is complex.

ik zeg dit niet om je af te zeiken, maar wil je wel een spiegel voor houden over je post.
Wat zijn die plichten? Dit werkt niet op dezelfde wijze als met de zonnepanelen? Na het terug ontvangen van de btw heb ik nergens rekening mee hoeven houden.

• boekhour
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 22:57
Ik lees hier en iedereen is met van alles bezig, jullie goede recht. Het was winter, het is nu voorjaar, het regende veel en komende periode is het zeer zonnig. De tijd verstrijkt. De vraag is echter is er nog een update van Balans geweest en gaan we de homologatie met Tennet überhaupt nog redden komende zomer? Heb ik een recente update gemist?

• Wolly
  • Niet online
boekhour schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:53:
Ik lees hier en iedereen is met van alles bezig, jullie goede recht. Het was winter, het is nu voorjaar, het regende veel en komende periode is het zeer zonnig. De tijd verstrijkt. De vraag is echter is er nog een update van Balans geweest en gaan we de homologatie met Tennet überhaupt nog redden komende zomer? Heb ik een recente update gemist?
Helaas is er geen update meer geweest, ook uit de wandelgangen is hier niets meer over gepost.

• blue eyes
50 / 30 , fans van AC Infinity liggen al klaar, ik heb er 6. 4 Ingaand, 2 uitgaand (3 setjes) en monitor kastje met 4 sensoren.

[ Voor 29% gewijzigd door blue eyes op 22-05-2026 13:29 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-07 11:49

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:52:
Nee ik heb er NOG geen, ben dat letterlijk nu aan het bestellen, dus voel me wel een beetje betrapt. ;)

Ik ga voor de Coolerguys 2x80mm kit, maar dan met de quiet-high-speed-fans. (86 CFM = 150 m3/h)
Weet niet hoeveel lucht jouw enkele 120mm fan verplaatst? Maar deze zou ik mooi kunnen passen in mijn Keter kast (niet hetzelfde type als jij hebt)
Zou er later nog een grotere fan bij kunnen plaatsen, die aanspringt op een hogere temperatuur, voor extremere luchtverplaatsing :)

Iemand anders hier had de europlast SPKT100 (https://www.ventilatieland.nl/nl_NL/p/ventilator-103-mm-wit-met-thermostaat-spkt100/17952/)

En nog iemand anders, volgens mij @BitBug , heeft een mooi AV-Cabinet PWM-ventilator besteld en gemonteerd.
Ac-Infinity Airplate S5 (52 CFM = 88m3/h)

Doe er je voordeel mee :)

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:56
jeeedeee schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:25:
Hier twee nieuwe automations voor het komend weekend... 1 die start als de SoC 92% is en de onbalansverkoopprijs onder de 2 cent. En één die de boel weer stop als de SoC < 88 % is of de onbalansverkoopprijs weer boven de 2 cent...

Ben benieuwd of de auto vol gaat zijn
Dat is voor de auto? Hoe is jouw situatie ook alweer?

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Wat zijn die plichten? Dit werkt niet op dezelfde wijze als met de zonnepanelen? Na het terug ontvangen van de btw heb ik nergens rekening mee hoeven houden.
Je moet of de KOR in, of btw aangiftes doen. Als je niets doeT krijg je boetes vanwege het missen van aangifte deadlines.

• Source90
Hier geen HA, onderstaande info komt uit Solarman Smart, is dat enigzins accuraat?
Wel een erg groot verschil (SM geeft aan BMS 21,5, Deye is AC?),al staat hij hier in een garage die rond deze tijd in de schaduw van het huis staat.

Twijfel nog of het überhaupt zin heeft fans te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rga6lVbtxZnoVOvsPZRIXuVzFSk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE3r5h5utvFyfubpUFms5UEq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 22-05-2026 14:32 ]

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:30
Bijna 3 uur, zit op 57% en verwacht nog 10kwh of wel ong 20% capaciteit. Dan heb ik nog wel wat gebruikers, met dat in gedachten zou hij van mij toch wel wat imports mogen doen aan 0 cent. Eind van de avond zit ik vaak aan 30-40% resterend na activaties.

Mis ik dan iets?

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

The Legend

*Plop*

Je mist niks. Het EMS is gewoon nog niet zo slim. Het reageert alleen op bepaalde prijzen in relatie tot de SOC. Ik zou nu ook graag een knopje willen hebben “Max laden” want ik heb geen mega PV installatie en stop alles in de auto nu, waardoor ik straks de avond in ga met ~25% en bijna niks zal kunnen exporteren.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wolly
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:01:
Je mist niks. Het EMS is gewoon nog niet zo slim. Het reageert alleen op bepaalde prijzen in relatie tot de SOC. Ik zou nu ook graag een knopje willen hebben “Max laden” want ik heb geen mega PV installatie en stop alles in de auto nu, waardoor ik straks de avond in ga met ~25% en bijna niks zal kunnen exporteren.
Dat knopje zou je kunnen maken met Home Assistant. De nodige settings zijn al eens gedeeld in dit topic.

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Dat knopje zou je kunnen maken met Home Assistant. De nodige settings zijn al eens gedeeld in dit topic.
veel succes :+
Gaat echt niet werken.

• deejeebv
paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:11:
[...]

veel succes :+
Gaat echt niet werken.
En bovendien is strijd met de voorwaarden van BalansEnergie.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:51

The Legend

*Plop*

Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:04:
[...]

Ik bedoel niet de auto Max laden, dat lukt wel :p Maar de accu opdracht geven om te laden, dat kan alleen het EMS.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Wolly
  • Niet online
deejeebv schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:12:
[...]

En bovendien is strijd met de voorwaarden van BalansEnergie.
Op welke manier belemmer je de overeenkomst door eigen laadmomenten te kiezen?

Mijn zonnepanelen initiëren ook laadmomenten, dat is toch ook geen probleem.

• Is_ Y_ Serious?
overhyped schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Je moet of de KOR in, of btw aangiftes doen. Als je niets doeT krijg je boetes vanwege het missen van aangifte deadlines.
De KOR in. En na 5 jaar weer afmelden?

• paQ
Wolly schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:17:
[...]

Op welke manier belemmer je de overeenkomst door eigen laadmomenten te kiezen?

Mijn zonnepanelen initiëren ook laadmomenten, dat is toch ook geen probleem.
Dat is weer een andere discussie. Maar je kunt zelf niet de work mode 1 van de Deye wijzigen; dat is voorbehouden aan de EMS. En zonder die setting heeft de rest weinig nut.

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Afbeeldingslocatie: https://xbackbone.freek.info/selA6/fAhAnAcu02.png/raw

Ik heb vandaag pieken gehad naar 24kW (!) op mijn netaansluiting. Dit tijdens een activatie en het opladen van mijn EV. Nog niet eerder gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door Rick Astley op 22-05-2026 15:39 ]

Never gonna let you down

• paQ
Rick Astley schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:35:
[Afbeelding]

Ik heb vandaag pieken gehad naar 24kW (!) op mijn netaansluiting. Dit tijdens een activatie en het opladen van mijn EV. Nog niet eerder gezien.
Zo te zien is vanaf 13:15 je accu ok niet meer aangesproken om de pieken op te vangen.
SOC laag vanaf toen zeker?

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

paQ schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:38:
[...]

Zo te zien is vanaf 13:15 je accu ok niet meer aangesproken om de pieken op te vangen.
SOC laag vanaf toen zeker?
Correct. Ik heb het plaatje even bijgewerkt zodat jullie het volledige plaatje (ha-ha) hebben

Never gonna let you down

• E-Transitie
  • Registratie: November 2025
  • Niet online

E-Transitie

Pijnacker

SOC 100% dus nu alles terugleveren voor 2,5 cent. Kan ik mooi een ijsje kopen vanavond

15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Morgen weer negatieve epex. Ben benieuwd wat onbalans gaat doen.

Batzill epex predictor maakt er voor zondag en maandag helemaal een feestje van.

SoC batterij hier nu 59%. Alles gaat rechtstreeks de EV in. Moet nog minimaal 10kWh in voor de rit van morgen. En dan kan er zaterdag middag en zondag weer 50kWh in de EV.

[ Voor 37% gewijzigd door Get!em op 22-05-2026 15:58 ]

• Wolly
  • Niet online
Rick Astley schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:35:
[Afbeelding]

Lijkt mij niet de bedoeling.

Heb je ook geen loadbalancer op je EV lader zitten?
Pagina: 1 ... 134 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.