PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb vrienden die weigeren dynamisch te gaan omdat de werkgever betaalt wat het kost per kWh, vast of variabel is ook nog eens makkelijker te declareren. Waarom zou je dynamisch gaan als je dan kan laden wanneer je wilt als het toch word vergoed? En als je het slim aanpakt ben je ook nog eens virtueel je zonne-energie aan het salderen via je werkgever door te laden op zonne-energie. Maar dat je dan nog steeds de inkoop kWh-kosten vergoed te krijgen. Want de tvt is afhankelijk van de before of "zonder" scenario. De tvt wordt ineens oneindig als morgen de energie word genationaliseerd en gratis word voor iedereen
Maar over de tvt van een thuisaccu van Balans Energie
Ik ben vaak huiverig want ik houd rekening mee dat vooral het bedrijf eraan gaat verdienen, en dat wij als consument meestal alleen de kruimels krijgen (zie 30/70 split). Wij kopen de accu en dragen daarmee een grote risico. Balans energie geeft de accu's weg op praktisch kostprijs en gaat later flink cashen. Maar de accu was daarom zo goedkoop dat ik toch het risico heb genomen, want voelt ergens niet als snel cashen en wegwezen. Ook omdat het achteraf betalen was. Alleen 2 jaar vast aan het energiecontract is natuurlijk wel een ding.
Voordeel van de twijfel:
Ik geloof dat Balans energie wilt opschalen met deelnemers in de toekomst. Het is een groot doel om de komende twee jaar te bewijzen dat het waard is om te blijven. Mond op mond reclame werkt het beste. Anders hebben ze een leger aan ontevreden tweakers.
Als het ze niet lukt om in de buurt te komen van de tvt die ze schetsen zullen hoogstwaarschijnlijk veel mensen het project verlaten en verder gaan op NOM en EPEX of gewoon met een aparte EMS naar Frank energie of iets dergelijks stappen.
[ Voor 4% gewijzigd door KoningSlakkie op 08-01-2026 13:41 ]
Heeft iemand ervaring hoe het werkt om de btw terug te vragen via samenwerkingsverband met partner?
Graag zou ik weleens bij iemand willen kijken bij de installatie, is er toevallig iemand die in de buurt woont in de omgeving Rotterdam die een installatie heeft en waar ik een keertje langs zou kunnen komen?
Wij hebben afspraken dat geladen stroom thuis vergoed tegen de tarieven die ik zelf aan mijn energie bedrijf zou moeten betalen.Mistacal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Dat klinkt mooier dan het is en ligt helemaal aan de werkwijze van de werkgever. Ik woon op een hofje en dus geen "publieke" laadpaal.
Ook zit ik, vanwege integriteit, niet te wachten om over de rug van de werkgever te verdienen. Ja het klinkt leuk als ik mijn stroom van 5 cent in de auto stop en vervolgens 30 cent van de werkgever krijg.
Deze discussie gaat binnen ons bedrijf en elder nu steeds vaker lopen. Hoe om te gaan met dynamische tarieven, zonnestroom in de leaseauto en nu dus ook goedkoop ingekochte stroom in de batterij. Het is een zeer complexe situatie voor ons wagenparkbeheer hoe ze dit moeten inregelen.
Zelfs gaat het voor mij nog verder gezien mijn auto ook v2g en v2h kan. Hoe gaan we daar dan mee om. Ja dure laadstroom van Ionity thuis verbruiken vind de bass niet leuk maar wat als mijn eigen zonnestroom in de auto zit? En wordt er mee betaald aan de inversteringen die ik doe om zo goedkoop mogelijk voor de baas te laden, etc etc etc
Ik hoef dat niet te bewijzen, ze gaan uit van eerlijkheid en mogen het contract opvragen.
Of ik dan goedkope stroom heb van panelen of het zelf in moet kopen is aan mijn eigen.
Argumenten van collega dat dit niet eerlijk is... ik verdien. Oooo? Wie heeft de panelen gekocht, geinvesteerd?
Het is een fair systeem. En voor de werkgever VEEEEEEl goedkoper dan langs de weg, scheelt soms wel tot 3 a 4 keer de prijs......
Ik moet alleen nog in discussie hoe er straks mee om te gaan. het is of vast, variabel, of dynamisch waarbij je de prijs krijgt die Ayvens hanteert vanuit de dynamische markt.
To be discussed.
Ik heb zelf die constructie niet, maar het zou me wat zijn als de werkgever alleen het voordeel geniet (eist
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 08-01-2026 14:33 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Bij ons op het werk was de discussie heel eenvoudig: ik stel een vaste prijs in die 'eerlijk' is en met droge ogen kan verkopen aan iedereen. dat is /was 40cent per geladen kWh, deze berekening kwam toen de prijzen van stroom rond de +-35cent zaten (2 jaar geleden ish), daarnaast moest ik nog zelf een laadpaal aanschaffen (viel buiten mijn leasebudget + ik kon dezelfde de paal voor de helft van de prijs van de LM plaatsen) daarom is het opgehoogd naar 40cent/kWh.blue eyes schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:00:
[...]
Wij hebben afspraken dat geladen stroom thuis vergoed tegen de tarieven die ik zelf aan mijn energie bedrijf zou moeten betalen.
Ik hoef dat niet te bewijzen, ze gaan uit van eerlijkheid en mogen het contract opvragen.
Of ik dan goedkope stroom heb van panelen of het zelf in moet kopen is aan mijn eigen.
Argumenten van collega dat dit niet eerlijk is... ik verdien. Oooo? Wie heeft de panelen gekocht, geinvesteerd?
Het is een fair systeem. En voor de werkgever VEEEEEEl goedkoper dan langs de weg, scheelt soms wel tot 3 a 4 keer de prijs......
Ik moet alleen nog in discussie hoe er straks mee om te gaan. het is of vast, variabel, of dynamisch waarbij je de prijs krijgt die Ayvens hanteert vanuit de dynamische markt.
To be discussed.
Dan denk je poah dat is veel voor de werkgever, ik heb collega's die elektrisch rijden maar niet thuis kunnen laden, dus die laden in de wijk tegen 65-80cent /kWh of aan de supersnel lader langs de snelweg
Je verdient niet over de rug van je werkgever. Je verdient over de rug van de laadpaalexploitant verderop in de straat die niet tegen hetzelfde tarief de stroom kan verkopen aan je werkgever. Zou nogal mooi zijn als mijn werkgever me zou zeggen dat laden bij de paal 100m verderop wel tegen 60ct mag, maar niet bij deze publieke laadpaal waarvan ikzelf de exploitant ben.Mistacal schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:55:
[...]
Ook zit ik, vanwege integriteit, niet te wachten om over de rug van de werkgever te verdienen. Ja het klinkt leuk als ik mijn stroom van 5 cent in de auto stop en vervolgens 30 cent van de werkgever krijg.
Vandaar dat ik zeg; houd gewoon de gemiddelde (of laagste) prijs aan van die in de buurt. Er is geen schade voor de werkgever op die manier. De rest is een stukje ondernemersschap binnen je functie.
[ Voor 12% gewijzigd door scoobs op 08-01-2026 14:19 ]
Heel formeel zijn het inkomsten, en zal je hier een administratie voor moeten voeren. Je kan dan wel de aanschaf van de laadpaal, en uiteraard het inkopen van de energie als kosten opvoeren._eLMo_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:42:
[...]
Ook voor lease rijders mogelijk, zelf je laadpaal aanschaffen, tarief bepalen, en de laadpas van de baas gebruiken. Niks mis mee.
Dus nu staat ie even verderop elke keer aan de snellader voor 86 cent.
Nog niet 1 keer discussie over geweest. Graag of niet he.
Precies. Zie verder KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaakpaQ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:50:
Een van mijn buren had deze discussie ook met nieuwe lease ev. Laadpaal gedoe, laten installeren, bijtelling issues, gedoe over tarieven weet ik veel.
Dus nu staat ie even verderop elke keer aan de snellader voor 86 cent.
Nog niet 1 keer discussie over geweest. Graag of niet he.
En nu weer ontopic! Hopelijk komt Don nog met zijn uitleg over de gehanteerde prijzen.
En startdatum aFRRWolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Precies. Zie verder KG:204:2024:13 Vergoeding laadkosten auto van de zaak
En nu weer ontopic! Hopelijk komt Don nog met zijn uitleg over de gehanteerde prijzen.
We worden toch allemaal al de KOR in gedwongen... dit kan er ook nog wel bij.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Idd, maar ook wat PAQ zegt. Is absoluut een argument.epicfailguy23 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Bij ons op het werk was de discussie heel eenvoudig: ik stel een vaste prijs in die 'eerlijk' is en met droge ogen kan verkopen aan iedereen. dat is /was 40cent per geladen kWh, deze berekening kwam toen de prijzen van stroom rond de +-35cent zaten (2 jaar geleden ish), daarnaast moest ik nog zelf een laadpaal aanschaffen (viel buiten mijn leasebudget + ik kon dezelfde de paal voor de helft van de prijs van de LM plaatsen) daarom is het opgehoogd naar 40cent/kWh.
Dan denk je poah dat is veel voor de werkgever, ik heb collega's die elektrisch rijden maar niet thuis kunnen laden, dus die laden in de wijk tegen 65-80cent /kWh of aan de supersnel lader langs de snelwegdus dit is een win-win voor mij en de werkgever en scheelt een hoop in de discussie. Dus ga om tafel en verreken wat 'eerlijk' is voor beide zonder uren administratie per maand voor een paar eurotjes.
Met de vaste en variabele contracten was ik best ok, prima.
Met deze BE constructie ga ik zoals gezegd de discussie wel aan.
Je rekent overigens ook geen dynamisch tarief af.blue eyes schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
[...]
Idd, maar ook wat PAQ zegt. Is absoluut een argument.
Met de vaste en variabele contracten was ik best ok, prima.
Met deze BE constructie ga ik zoals gezegd de discussie wel aan.
Dus het tarief waarmee men wil rekenen gaat sowieso niet op.
Verder zag ik afgelopen nacht dat er vrij constant vannacht kleine hoeveelheden werden geladen, waardoor de SOC constant op 81 blijft... Echt in de trend van 30 seconden laden (oid).
Heb het gevoel dat er andere sturing is sinds gisteren, nog meer mensen dit gevoel? Of iemand hier toevallig wat over gehoord?
Ik heb ook het gevoel dat er een andere sturing is, veel dynamischer. Het is toevallig ook nadat er werd geklaagd over het missen van de 4 euro/kWh onbalans vanwege een lege accu. Maar inderdaad ik heb de accu niet verder zien stijgen dan 81%. Ze lijken echt tot max de 80% te sturen.
Vandaag import van 8.1 kWh en teruglevering van 0.3 kWh, Accu SOC max was 81%, nu 38%.
Ik ben toch malle pietje niet!
Dan is er ook nog de Solarman integratie, echter zal ik die pas kunnen configureren als de Deye hangt en is aangesloten neem ik aan.
Mis ik nu nog iets? Of moet ik op mijn handen gaan zitten?
Edit: De Day Ahead Optimiser, voegt dat nog wat toe?
[ Voor 5% gewijzigd door fenrir op 08-01-2026 20:20 ]
Van klussen krijg je grijze haren
Je zou alvast een handleiding kunnen schrijven voor de mensen die na je komenfenrir schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:12:
Helaas is bij mij de installatie uitgesteld en die wil ik gebruiken om HA alvast in te richten. Nu heb ik hier de HACS integratie voor de Tennet tarieven voorbij zien komen en ook de Nordpool integratie. Deze heb ik nu draaien in combinatie met de yaml's van paQ.
Dan is er ook nog de Solarman integratie, echter zal ik die pas kunnen configureren als de Deye hangt en is aangesloten neem ik aan.
Mis ik nu nog iets? Of moet ik op mijn handen gaan zitten?
Als het aanslaat kan je direct uit de KORRonald schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:17:
@Wolly Samengevat: Maak van je laadpunt een publieke paal. Zet er een leuke prijs op en dan ben je van de idioterie af.
We worden toch allemaal al de KOR in gedwongen... dit kan er ook nog wel bij.
Hebben we het eerder over gehad, dat was idd een van de eerste triggerspaQ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:42:
[...]
Je rekent overigens ook geen dynamisch tarief af.
Dus het tarief waarmee men wil rekenen gaat sowieso niet op.
Dat zou super zijn!Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:20:
[...]
Je zou alvast een handleiding kunnen schrijven voor de mensen die na je komen
of in de openingspost, de gehele config, de helpers, templates etc!!
Ik probeer alle posts met dit soort waardevolle info te pinnen, zodat ze iig makkelijker te vinden zijn!blue eyes schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Dat zou super zijn!
Gaat het in de totaal berekening nu wel goed? Ik zie een onbalansprijs zonder BTW en voor de energiebelasting lijkt nu dubbel BTW betaald te worden. In de yaml van @paQ is de energiebelasting nl. reeds incl BTW en wordt daar omgerekend.MertijnW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:59:
Zoals beloofd, hierbij de YAML voor onbalansprijzen.
Nu heb je dezelfde prijzen als op Onbalansmarkt.nl. Je kan ook nog hieraan BTW, energiebelasting en de BE-bijdrage toevoegen als je dat wilt. Dan krijg je het volgende (op basis van de codë van @paQ:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24template: - sensor: - name: "Onbalansprijs (incl. btw)" unique_id: onbalansprijs_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur availability: > {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown','none'] }} state: > {# Onbalansprijs excl btw (EUR/kWh) #} {% set onbalans_excl = states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') | float(0) %} {# vaste opslag (zelfde als bij EPEX) #} {% set opslag = 0.01997 %} {# energiebelasting EXCL btw via helper #} {% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) %} {# btw alleen over energiebelasting #} {% set eb_incl = eb_excl * 1.21 %} {{ (onbalans_excl + opslag + eb_incl) | round(5) }}
Daarbij heb ik input_number.powerpeers.eb hetzelfde toevoegd als @paQ als helper, zie:
[...]
Zou het niet als volgt moeten zijn?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| template:
- sensor:
- name: "Onbalansprijs (incl. btw)"
unique_id: onbalansprijs_incl_btw
unit_of_measurement: "EUR/kWh"
device_class: monetary
state_class: measurement
icon: mdi:currency-eur
availability: >
{{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown','none'] }}
state: >
{# Onbalansprijs excl btw (EUR/kWh) #}
{% set onbalans_excl = states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') | float(0) %}
{# vaste opslag (zelfde als bij EPEX) #}
{% set opslag = 0.01997 * 1.21%}
{# energiebelasting EXCL btw via helper #}
{% set eb_incl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) %}
{# btw alleen over onbalansprijs #}
{% set onbalans_incl = onbalans_excl * 1.21 %}
{{ (onbalans_incl + opslag + eb_incl) | round(5) }} |
Nu blijft de opslag en de energiebelasting inclusief BTW en de onbalansprijs krijgt de BTW erbij.
[ Voor 0% gewijzigd door fenrir op 09-01-2026 10:42 . Reden: opslag moest de BTW nog bij. ]
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik zie dat ik een klein foutje heb gemaakt. Je betaalt 21% btw over alles en niet alleen over de energiebelasting (wat mijn code doet vermoeden). Dank voor je oplettendheid!fenrir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:33:
[...]
Gaat het in de totaal berekening nu wel goed? Ik zie een onbalansprijs zonder BTW en voor de energiebelasting lijkt nu dubbel BTW betaald te worden. In de yaml van @paQ is de energiebelasting nl. reeds incl BTW en wordt daar omgerekend.
Zou het niet als volgt moeten zijn?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24template: - sensor: - name: "Onbalansprijs (incl. btw)" unique_id: onbalansprijs_incl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary state_class: measurement icon: mdi:currency-eur availability: > {{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown','none'] }} state: > {# Onbalansprijs excl btw (EUR/kWh) #} {% set onbalans_excl = states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') | float(0) %} {# vaste opslag (zelfde als bij EPEX) #} {% set opslag = 0.01997 %} {# energiebelasting EXCL btw via helper #} {% set eb_incl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) %} {# btw alleen over onbalansprijs #} {% set onbalans_incl = onbalans_excl * 1.21 %} {{ (onbalans_incl + opslag + eb_incl) | round(5) }}
Nu blijft de opslag en de energiebelasting inclusief BTW en de onbalansprijs krijgt de BTW erbij.
Kan gebeuren. Het is tricky omdat een deel al reeds incl BTW is en een deel nog niet.MertijnW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik zie dat ik een klein foutje heb gemaakt. Je betaalt 21% btw over alles en niet alleen over de energiebelasting (wat mijn code doet vermoeden). Dank voor je oplettendheid!
Zowel de opslag als de energiebelasting is reeds incl BTW, alleen de onbalansprijs nog niet.
Weten we zeker dat de 0,01997 van Balans Energie incl. BTW is?fenrir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Kan gebeuren. Het is tricky omdat een deel al reeds incl BTW is en een deel nog niet.
Zowel de opslag als de energiebelasting is reeds incl BTW, alleen de onbalansprijs nog niet.
Overigens, ik heb de energiebelasting excl. btw als helper toegevoegd, @paQ incl. btw. Dus dat is een verschil. Moet je ook goed opletten. Daarom zou jouw YAML voor mij niet kloppen.
Ik zal wel even een update sturen van de YAML waar alle btw goed in staat, zodat mensen niet de verkeerde gaan toevoegen!
je hebt gelijk, de 0,01997 opslag lijkt excl BTW te zijn op basis van mijn stroomcontract. Dit zit dan bij @paQ zijn script niet helemaal lekker in paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"MertijnW schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:59:
[...]
Weten we zeker dat de 0,01997 van Balans Energie incl. BTW is?
Overigens, ik heb de energiebelasting excl. btw als helper toegevoegd, @paQ incl. btw. Dus dat is een verschil. Moet je ook goed opletten. Daarom zou jouw YAML voor mij niet kloppen.
Ik zal wel even een update sturen van de YAML waar alle btw goed in staat, zodat mensen niet de verkeerde gaan toevoegen!
Ik maak vandaag een nieuw script. Dan kan iedereen er weer op schieten, zodat we daarna een goed script hebben.fenrir schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:25:
[...]
je hebt gelijk, de 0,01997 opslag lijkt excl BTW te zijn op basis van mijn stroomcontract. Dit zit dan bij @paQ zijn script niet helemaal lekker in paQ in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| rest: - resource: "https://onbalansmarkt.com/api/imbalance/simple" method: GET scan_interval: 60 sensor: - name: "Onbalansprijzen (simple)" value_template: "{{ value_json.imbalancePrices | count }}" json_attributes: - imbalancePrices |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - name: "Onbalansmarkt (incl. opslagen + btw)"
unique_id: onbalansmarkt_incl_ops_btw
device_class: monetary
{% set arr = state_attr('sensor.onbalansprijzen_simple','imbalancePrices') or [] %}
{% set valid = arr | selectattr('price','ne', none) | list %}
{% if valid | length > 0 %}
{% set markt_excl = valid[-1].price | float(0) %}
{% set opslag_incl = 0.111 + 0.02 %}
{% set opslag_excl = opslag_incl / 1.21 %}
{% set totaal_excl = markt_excl + opslag_excl %}
{{ (totaal_excl * 1.21) | round(5) }}
{% else %}
{{ states('sensor.onbalansmarkt_incl_ops_btw') }}
{% endif %} |
Dus gewoon de juiste bedragen hardcoden.
Misschien kunnen we ze overtuigen om een algeheel iets te maken; upload naar GITHUB oid, onder HACS een integratie BEblue eyes schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:12:
[...]
Dat zou super zijn!
1. 'onbalans_excl': de kale onbalansprijs volgens Onbalansmarkt.com (maar je kan daar je eigen sensor aan koppelen, bijvoorbeeld de TenneT HACS);
2. 'opslag_excl': is in feite de 0,01997 die Balans Energie rekent;
3. 'eb_excl': dit is de helper. Bij mij is dit exclusief btw. Als je de energiebelasting inclusief btw gebruikt, dan moet je de formule aanpassen!
4. Vervolgens bovenstaande bij elkaar optellen en in één keer de 21% btw erover rekenen.
Dit is dan de YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| - sensor:
- name: "Onbalansprijs (incl. BTW)"
unique_id: onbalansprijs_incl_btw
availability: >
{{ states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') not in ['unavailable','unknown',''] }}
{% set onbalans_excl = states('sensor.onbalansprijs_excl_btw') | float(none) %}
{% if onbalans_excl is none %}
{{ none }}
{% else %}
{% set opslag_excl = 0.01997 %}
{% set eb_excl = states('input_number.powerpeers_eb') | float(0) %}
{% set btw = 1.21 %}
{{ ((onbalans_excl + opslag_excl + eb_excl) * btw) | round(5) }}
{% endif %} |
Het lijkt er inderdaad op dat ik het maar zelf ga doen. Een tweede prijsindicatie kwam uit op 1600 euro, weliswaar incl. BTW en incl. mantelbuizen maar dan nog vind ik het een smak met geld gezien de afstand. Daar had ik initieel geen rekening mee gehouden bij de aanschaf van de batterij. Ik ben alleen bang dat het ik het er nooit zo netjes terug in gelegd krijg als het was, maar gezien de bedragen die ik geoffreerd krijg kan ik daar nog mee leven.epicfailguy23 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 22:32:
Umm is wel een lastige, ik denk dat je het jezelf makkelijker maakt als je zelf het graafwerk doet en alleen nog maar iemand hoeft te zoeken voor te straten.. die optie heb ik genomen,Ikzelf zit rond de regio eindhoven (maar dan iets erbuiten) en ik vrees dat mijn straten maken ook voor zoon klusje niet snel naar EHV komt, zeker niet met het werk dat die heeft al heeft.. niet dat jij er iets aan hebt
![]()
Daarnaast als ze eerst moeten graven, dan mantelbuis leggen (boren?) ect dan wordt het al snel een dingtje terwijl het simpele dingen opzich zijn.
TLDR: zelf graven een optie en een losse statenmaker zoeken voor een kleine prijs?
Een stratenmaker gaat helaas echt niet komen voor dat kleine stukkie netjes terug te leggen. Die wil dan of de hele klus doen of niets.Mistacal schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:44:
Zelf klinkers eruit halen en de buizen leggen, weer zand erover en dan een hovenier of stratenmaker bellen om een paar steentjes terug te leggen. Maar heel eerlijk, dat is echt niet lastig
In principe kan het in 1x; klinkers eruit, geul graven, mantelbuizen erin, geul dicht, steentjes terug en klaar. Kabels trek ik dan zelf wel.overhyped schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:28:
Het lastige is dat zo’n klus voor een hovenier gewoon niet interessant is. Het moet gepland gebeuren, je moet twee keer komen, het is net te weinig werk.
Hier een geul van zo’n 20 meter laten graven, denk dat ik er zo’n 200€ voor betaal, maar dat was: kom maar ergens in de komende maand, en ik gooi ‘m zelf dicht. Toen kreeg ik een belletje: we komen over een uur, was er een andere klus uitgevallen en deden ze het even tussendoor.
Mijn ervaring met grondwerk is is dat als je kleine klusjes hebt je vooral niet een vaste planning moet willen hebben. Grondwerkers hebben graag een voorraad kleine klusjes die ze adhoc kunnen doen. Zonder planning betaal ik per uur, met planning per dag zo ongeveer.
Maargoed, lang verhaal kort heb jij hier voor nu weinig aan. Ik kan me alleen aansluiten bij de rest: zelf graven, en een lokale stratenmaker vragen om ‘t netjes te maken.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Vergeet niet het aftrillen na dicht gooien van geul voordat je de klinkers legt en na het leggen van de klinkers. Vooral als het een oprit is.Freekers schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:50:
[...]
In principe kan het in 1x; klinkers eruit, geul graven, mantelbuizen erin, geul dicht, steentjes terug en klaar. Kabels trek ik dan zelf wel.
Met het risico wel erg off topic te gaan: mijn ervaring is anders, als je maar geen vaste tijd wil. Een klein opvul klusje als je een keer vroeg klaar bent ergens anders is makkelijk verdient.Freekers schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:50:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat ik het maar zelf ga doen. Een tweede prijsindicatie kwam uit op 1600 euro, weliswaar incl. BTW en incl. mantelbuizen maar dan nog vind ik het een smak met geld gezien de afstand. Daar had ik initieel geen rekening mee gehouden bij de aanschaf van de batterij. Ik ben alleen bang dat het ik het er nooit zo netjes terug in gelegd krijg als het was, maar gezien de bedragen die ik geoffreerd krijg kan ik daar nog mee leven.
[...]
Een stratenmaker gaat helaas echt niet komen voor dat kleine stukkie netjes terug te leggen. Die wil dan of de hele klus doen of niets.
.
Nu weet terug on-topic: geul ligt hier klaar, mantelbuis is binnen, en afhankelijk van het weer gaat er volgende week een mooi hokje gebouwd worden waar de batterij in komt. (Zal dus wel later worden) glasvezel en een 8 poort switch in de kast, kan de deye en de EMS er direct op, en heb kan later er nog een accesspoint, shelly voor tuin verlichting, en wat camera’s op.
Wordt nog een flink gat in de muur: prefab glasvezel, aanvoer, afvoer, losse kabel voor een mini groepen kast in de buiten kast, kabel om de solaredge op de gen aan te kunnen sluiten. Mooi projectje weer
Wel goed om te lezen dat ze nu 80% soc als max hanteren, is de extra 16 module toch handig
[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 09-01-2026 17:41 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik denk dat dat eerder is om met een volle accu alsnog te kunnen afnemen bij een activatie op aFFR?jacovn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:39:
Ik heb de garage maar opgeruimd, moet nog een keer naar de stort toe met wat dingen die weg kunnen, maar mooi op tijd klaar als ze in Februari komen.
Wel goed om te lezen dat ze nu 80% soc als max hanteren, is de extra 16 module toch handig
Ik ben toch malle pietje niet!
yep.The Legend schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:15:
Volgens mij is die 80% ook geen harde grens hoor, ik heb dit jaar wel boven de 90% gezeten.
Als het tarief echt heel laag is / downstream activatie komt, dan gaat ie echt wel laden.
Met zeg 200 systemen is 1mWh dan 5 kWH. Dan moet er toch rond de 20-30 minuten geladen of ontladen worden ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het regelvermogen wat geleverd of opgenomen moet kunnen worden is minimaal 1MW, niet een capaciteit van 1MWh. De gepoolde capaciteit is volgens mij afgestemt op de tijdsduur van het geleverde/opgenomen vermogen of het aantal activaties van x minuten waaraan je volgens je bieding/contract moet voldoen.jacovn schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:29:
Hoe veel kWh moet elke accu opslaan of leveren bij aFFR ?
Met zeg 200 systemen is 1mWh dan 5 kWH. Dan moet er toch rond de 20-30 minuten geladen of ontladen worden ?
[ Voor 12% gewijzigd door Sportmind op 09-01-2026 23:15 ]
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
/f/image/HXc1J4inZqQpviDUjVjiXJx9.png?f=fotoalbum_large)