Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste
Acties:

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:26
lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Nee nee je bent niet uniek, ook ik draai sinds gister op 2 accu's ipv 3.

Zelfde euvel als bij jou. Zal vast wel zelfde batch zijn geweest.
Wordt nog leuk volgende week met 50kwh opwek bij een zonnige dag. Dat past nooit in 2 accu's.
Dan maar extra rondjes rijden met de EV om die op te laden overdag O-)
Het zal bij de kinderziektes horen, neem aan dat Balans vanaf heden dit soort cruciale punten controleert tijdens installatie. Hoop tevens dat bij iedereen met een accu uit de 2e batch preventief wordt gecontroleerd of alles technisch in orde is.

Zijn de 2 andere modules ook gecontroleerd?

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 20-05-2026 16:07 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Dit is dus niet zelf te controleren omdat je de bovenplaat van de modules van de moet losmaken?

[...]

Gelukkig hebben we dit forum. Ik denk dat hier heel snel actie op ondernomen moet worden voordat de NVWA gaat ingrijpen vanwege gebrek aan productveiligheid.
Ik neem aan dat in elk geval iedereen met een accu uit de 2e batch op de hoogte is gesteld. Vraag me af of het niet beter is om tijdelijk uit te schakelen als je accu's hebt uit de 2e batch tot er is gecontroleerd of alles technisch in orde is.

Het kan natuurlijk ook anders aflopen daar wil je niet aan denken!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Oh ik keek alleen naar de 3 witte knollen. Ik heb de eerste batch dan sowieso.
De 1ste batch heeft alleen de 4 witte knopjes op de voorkant, het zilveren knopje onder het display ontbreekt. Hier ook 1ste batch staan (sinds 10 oktober).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Ik neem aan dat in elk geval iedereen met een accu uit de 2e batch op de hoogte is gesteld. Vraag me af of het niet beter is om tijdelijk uit te schakelen als je accu's hebt uit de 2e batch tot er is gecontroleerd of alles technisch in orde is.

Het kan natuurlijk ook anders aflopen daar wil je niet aan denken!
Wat gebeurt er als die twee kabels contact gaan maken door het wegbranden van de isolatie? Gaan de andere twee modules dan ontladen richting dit punt en daarmee een heel groot probleem veroorzaken?

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:10
paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:34:
[...]

hebben we het over die variant met het aan/uit knopje aan de voorzijde?
Exact die idd.
Hoop dat de andere 2 accu's wel normaal blijven functioneren.
Moet er niet aandenken wat eer gebeurd als het misgaat...

• ecn1985
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Wat gebeurt er als die twee kabels contact gaan maken door het wegbranden van de isolatie? Gaan de andere twee modules dan ontladen richting dit punt en daarmee een heel groot probleem veroorzaken?
Dat blijft gissen, maar zou zeker als Balans zijnde proberen dit te voorkomen en zsm mensen te informeren / controles uitvoeren.

• Wolly
  • Niet online
lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Exact die idd.
Hoop dat de andere 2 accu's wel normaal blijven functioneren.
Moet er niet aandenken wat eer gebeurd als het misgaat...
Krijgen twee modules niet teveel op hun donder als er met 12kW wordt ont/geladen? Of is de inverter teruggeschroefd in vermogen?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:51
Dit is idd de 2e generatie. Zojuist Jelco uit nieuwsgierigheid even gesproken, maar het schijnt willekeurig plaats te vinden, dus niet per se bij een generatie accu's.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Als je een eigenaar bent van een 2e batch zou ik sws eens beginnen met de battery charge/discharge van 240 naar 50a terug te zetten dan. Of gewoon disablen

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 20-05-2026 16:36 ]

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Dit is idd de 2e generatie. Zojuist Jelco uit nieuwsgierigheid even gesproken, maar het schijnt willekeurig plaats te vinden, dus niet per se bij een generatie accu's.
Gedeelde smart is halve smart :F

• zunrob
scoobs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:35:
Als je een eigenaar bent van een 2e batch zou ik sws eens beginnen met de battery charge/discharge van 240 naar 50a terug te zetten dan. Of gewoon disablen
Jelco zegt juist dat het niet een bepaalde generatie is die het meest betroffen is.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:53:
[...]

nee dat is de 2e lading.
De eerste heeft de aan/uit schakelaar aan de achterzijde.
De derde heeft DC schakelaars aan de zijkant en een ander deksel.
Hier ook zelfde issue, ook 1 module waar aan de binnenkant de kabel waarschijnlijk te los zat. Nu wachten op de vervangende module. Andere 2 modules zijn hier wel gecontroleerd door de mannen van beter stroom.

ik heb het model met aan/uit knop op de achterzijde, dus klopt denk ik wel dat het issue niet perse in 1 batch zit.

• zunrob
Voor iedereen met deze issues: de defecte accu's, waren dat de accu's waarop de rode of zwarte kabel vanaf de DC schakelaar/Deye aangesloten zat? En was het diagonaal aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 20-05-2026 16:51 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Dit is dus niet zelf te controleren omdat je de bovenplaat van de modules van de moet losmaken?

[...]

Gelukkig hebben we dit forum. Ik denk dat hier heel snel actie op ondernomen moet worden voordat de NVWA gaat ingrijpen vanwege gebrek aan productveiligheid.
Niet de bovenplaat, maar de achterplaat wat je op de foto ook los ziet zitten. De bovenkant zijn ze niet geweest, de andere 2 accus zijn er niet vanaf geweest (en onderste was het issue)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:51:
Voor iedereen met deze issues: de defecte accu's, waren dat de accu's waarop de rode of zwarte kabel vanaf de DC schakelaar/Deye aangesloten zat? En was het diagonaal aangesloten?
Bij mij de onderste, de bovenste was de master en na diagonaal aansluiten (2 maand na in bedrijfstelling is die diagonaal aangesloten door beter stroom) was de onderste als "de middelste in de reeks aangesloten" ...dus nee daar valt weinig uit op te maken.

• lzondervan
Hier was het de middelste accu.
Na eerste installatie was het niet diagonaal aangesloten.
Vanwege terugkerende problemen was Beter Stroom langsgekomen om de batterijen te updaten en op mijn verzoek diagonaal aangesloten en was de middelste accu rechtstreeks met de zwarte kabel op de Deye aangesloten. Van die zwarte aansluiting was ook het plastic kapje gesmolten.

Waarschijnlijk was de middelste accu vanaf het begin de oorzaak van de problemen en niet werkende installatie.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Bij mij was het de bovenste (de master) waar inderdaad een DC schakelaar tussen zit. Begreep dat dat in de nieuwere modellen niet meer het geval is.

Bij mij was het niet diagonaal aangesloten, dus de bovenste kreeg het ook het zwaarst te verduren.

Ik had al weken last dat de PV direct het net op ging. Eerder was dat sporadisch maar kwam steeds vaker voor. De batterijen schoten in een beveiliging vanwege de hitte begreep ik. Als je dus ziet dat je systeem zo nu en dan niet netjes NOM draait dan kan dat een indicator zijn dat er iets mis is.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Jelco zegt juist dat het niet een bepaalde generatie is die het meest betroffen is.
Ook gesproken over hoe ze dit gaan controleren bij de betrokken mensen of is het gewoon afwachten tot er eentje rookt?

• lzondervan
Yaay schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:58:
[...]

Bij mij was het de bovenste (de master) waar inderdaad een DC schakelaar tussen zit. Begreep dat dat in de nieuwere modellen niet meer het geval is.

Bij mij was het niet diagonaal aangesloten, dus de bovenste kreeg het ook het zwaarst te verduren.

Ik had al weken last dat de PV direct het net op ging. Eerder was dat sporadisch maar kwam steeds vaker voor. De batterijen schoten in een beveiliging vanwege de hitte begreep ik. Als je dus ziet dat je systeem zo nu en dan niet netjes NOM draait dan kan dat een indicator zijn dat er iets mis is.
Hier idd zelfde probleem, PV het net op ipv in de accu ondanks lage SOC.
Dat is denk ik het issue waaraan je kan zien dat het misgaat.

• Wolly
  • Niet online
lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:10:
[...]

En is dat dan PV direct aangesloten op de Deye of PV op aparte omvormers?

@paQ Ik denk dat het tijd wordt om op elke kabel een DS18B20 (temperatuur sensor) te plakken en dan aflezen met ESP32.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 20-05-2026 17:12 ]

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:10:
[...]

Ja hier ook idd. Dat is de belangrijkste indicator volgens mij

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:51
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:11:
[...]

En is dat dan PV direct aangesloten op de Deye of PV op aparte omvormers?

@paQ Ik denk dat het tijd wordt om op elke kabel een DS18B20 (temperatuur sensor) te plakken en dan aflezen met ESP32.
neuh. ik heb een warmtebeeldcamera. En na vervanging van de kabels geen last (meer).

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:16:
[...]

neuh. ik heb een warmtebeeldcamera. En na vervanging van de kabels geen last (meer).
Nouja, als de kabel aan één kant zo ielig vast zit met een klein boutje ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het aan de kant van de batterijen is bevestigd door dezelfde fabrieksmedewerker O-)

Maar daar kom je met een temperatuursensor of warmtebeeldcamera ook niet achter.

Ik ga wel mijn accu´s weer controleren want ik heb een module die hardnekkig achterblijft qua stroomsterkte in vergelijking met de anderen ondanks diagonaal.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQYDH4rWKZ-ADTuynT0TGyp5Rlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beukJqRSY7atO3DkfguVL4i0.jpg?f=fotoalbum_large sowieso maar eens getest. De kabels worden een graadje of 80 aan het einde van een typische activatie, contactpunt met de automaat zelfs 90°c. Ik kon helaas nergens terugvonden wat de temperatuurrating van de kabels is.

I know, niet aan de accukant - daar kwam ik niet makkelijk bij - maar ik heb nog geen gesmolten kapjes gezien.

In alle eerlijkheid, ik ben wel een beetje klaar met BE. Er waren best wel wat kinderziektes in de ems aansturing, het verdienmodel schiet niet op, basiszaken als bedrading werden niet goed aangepakt, en vragen voor een oplossing lijkt arbitrair geld te kosten, en dan lijken er nu ook nog veiligheidsissues te komen waar maar mondjesmaat op gereageerd word. Het is dat we een forum hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door scoobs op 20-05-2026 17:24 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:23
Van wanneer zijn jouw modules, @Nomad ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:23:
Voor het probleem met doorgebrande kabels maakt dat dus niet uit.
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:31:
[...]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:33

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is er iemand met dit probleem die zelf busbars heeft gemonteerd? Ik ben benieuwd of dat nog invloed heeft op de afwikkeling door BE (wel/geen garantie ivm niet zoals het was opgeleverd). Ook wel interessant, komt BS voor de service of de partij die het heeft geplaatst?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Net even gemeten met IR pistool thermometer . Warmste plek is niet de kabel of de aansluiting daarvan, maar op de achterkant van de batterij op de behuizing net onder de aansluiting. Dus waar de markering “+” staat bij de rode kabel aansluiting.

Net na 8 minuten activatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vauxu0D0IDvcERJAiJKtJbSMl_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBpFttLaZBU6hsT7IuRYJqwb.jpg?f=fotoalbum_large

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ronald schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:23:
3 feb dit jaar

Pagina: 1 ... 132 133 Laatste