Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 158 Laatste
Acties:
  • 514.928 views

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-07 19:10
lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:22:
[...]

Nee nee je bent niet uniek, ook ik draai sinds gister op 2 accu's ipv 3.

Zelfde euvel als bij jou. Zal vast wel zelfde batch zijn geweest.
Wordt nog leuk volgende week met 50kwh opwek bij een zonnige dag. Dat past nooit in 2 accu's.
Dan maar extra rondjes rijden met de EV om die op te laden overdag O-)
Het zal bij de kinderziektes horen, neem aan dat Balans vanaf heden dit soort cruciale punten controleert tijdens installatie. Hoop tevens dat bij iedereen met een accu uit de 2e batch preventief wordt gecontroleerd of alles technisch in orde is.

Zijn de 2 andere modules ook gecontroleerd?

[ Voor 3% gewijzigd door ecn1985 op 20-05-2026 16:07 ]

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• ecn1985
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Dit is dus niet zelf te controleren omdat je de bovenplaat van de modules van de moet losmaken?

[...]

Gelukkig hebben we dit forum. Ik denk dat hier heel snel actie op ondernomen moet worden voordat de NVWA gaat ingrijpen vanwege gebrek aan productveiligheid.
Ik neem aan dat in elk geval iedereen met een accu uit de 2e batch op de hoogte is gesteld. Vraag me af of het niet beter is om tijdelijk uit te schakelen als je accu's hebt uit de 2e batch tot er is gecontroleerd of alles technisch in orde is.

Het kan natuurlijk ook anders aflopen daar wil je niet aan denken!

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:05:
[...]

Oh ik keek alleen naar de 3 witte knollen. Ik heb de eerste batch dan sowieso.
De 1ste batch heeft alleen de 4 witte knopjes op de voorkant, het zilveren knopje onder het display ontbreekt. Hier ook 1ste batch staan (sinds 10 oktober).

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ecn1985 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:09:
[...]

Ik neem aan dat in elk geval iedereen met een accu uit de 2e batch op de hoogte is gesteld. Vraag me af of het niet beter is om tijdelijk uit te schakelen als je accu's hebt uit de 2e batch tot er is gecontroleerd of alles technisch in orde is.

Het kan natuurlijk ook anders aflopen daar wil je niet aan denken!
Wat gebeurt er als die twee kabels contact gaan maken door het wegbranden van de isolatie? Gaan de andere twee modules dan ontladen richting dit punt en daarmee een heel groot probleem veroorzaken?

• lzondervan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-07 09:29
paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:34:
[...]

hebben we het over die variant met het aan/uit knopje aan de voorzijde?
Exact die idd.
Hoop dat de andere 2 accu's wel normaal blijven functioneren.
Moet er niet aandenken wat eer gebeurd als het misgaat...

• ecn1985
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:20:
[...]

Wat gebeurt er als die twee kabels contact gaan maken door het wegbranden van de isolatie? Gaan de andere twee modules dan ontladen richting dit punt en daarmee een heel groot probleem veroorzaken?
Dat blijft gissen, maar zou zeker als Balans zijnde proberen dit te voorkomen en zsm mensen te informeren / controles uitvoeren.

• Wolly
  • Niet online
lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:26:
[...]

Exact die idd.
Hoop dat de andere 2 accu's wel normaal blijven functioneren.
Moet er niet aandenken wat eer gebeurd als het misgaat...
Krijgen twee modules niet teveel op hun donder als er met 12kW wordt ont/geladen? Of is de inverter teruggeschroefd in vermogen?

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-07 19:26
Dit is idd de 2e generatie. Zojuist Jelco uit nieuwsgierigheid even gesproken, maar het schijnt willekeurig plaats te vinden, dus niet per se bij een generatie accu's.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:07
Als je een eigenaar bent van een 2e batch zou ik sws eens beginnen met de battery charge/discharge van 240 naar 50a terug te zetten dan. Of gewoon disablen

[ Voor 6% gewijzigd door scoobs op 20-05-2026 16:36 ]

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:31:
[...]

Dit is idd de 2e generatie. Zojuist Jelco uit nieuwsgierigheid even gesproken, maar het schijnt willekeurig plaats te vinden, dus niet per se bij een generatie accu's.
Gedeelde smart is halve smart :F

• zunrob
scoobs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:35:
Als je een eigenaar bent van een 2e batch zou ik sws eens beginnen met de battery charge/discharge van 240 naar 50a terug te zetten dan. Of gewoon disablen
Jelco zegt juist dat het niet een bepaalde generatie is die het meest betroffen is.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:53:
[...]

nee dat is de 2e lading.
De eerste heeft de aan/uit schakelaar aan de achterzijde.
De derde heeft DC schakelaars aan de zijkant en een ander deksel.
Hier ook zelfde issue, ook 1 module waar aan de binnenkant de kabel waarschijnlijk te los zat. Nu wachten op de vervangende module. Andere 2 modules zijn hier wel gecontroleerd door de mannen van beter stroom.

ik heb het model met aan/uit knop op de achterzijde, dus klopt denk ik wel dat het issue niet perse in 1 batch zit.

• zunrob
Voor iedereen met deze issues: de defecte accu's, waren dat de accu's waarop de rode of zwarte kabel vanaf de DC schakelaar/Deye aangesloten zat? En was het diagonaal aangesloten?

[ Voor 10% gewijzigd door zunrob op 20-05-2026 16:51 ]

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:04:
[...]

Dit is dus niet zelf te controleren omdat je de bovenplaat van de modules van de moet losmaken?

[...]

Gelukkig hebben we dit forum. Ik denk dat hier heel snel actie op ondernomen moet worden voordat de NVWA gaat ingrijpen vanwege gebrek aan productveiligheid.
Niet de bovenplaat, maar de achterplaat wat je op de foto ook los ziet zitten. De bovenkant zijn ze niet geweest, de andere 2 accus zijn er niet vanaf geweest (en onderste was het issue)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:51:
Voor iedereen met deze issues: de defecte accu's, waren dat de accu's waarop de rode of zwarte kabel vanaf de DC schakelaar/Deye aangesloten zat? En was het diagonaal aangesloten?
Bij mij de onderste, de bovenste was de master en na diagonaal aansluiten (2 maand na in bedrijfstelling is die diagonaal aangesloten door beter stroom) was de onderste als "de middelste in de reeks aangesloten" ...dus nee daar valt weinig uit op te maken.

• lzondervan
Hier was het de middelste accu.
Na eerste installatie was het niet diagonaal aangesloten.
Vanwege terugkerende problemen was Beter Stroom langsgekomen om de batterijen te updaten en op mijn verzoek diagonaal aangesloten en was de middelste accu rechtstreeks met de zwarte kabel op de Deye aangesloten. Van die zwarte aansluiting was ook het plastic kapje gesmolten.

Waarschijnlijk was de middelste accu vanaf het begin de oorzaak van de problemen en niet werkende installatie.

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Bij mij was het de bovenste (de master) waar inderdaad een DC schakelaar tussen zit. Begreep dat dat in de nieuwere modellen niet meer het geval is.

Bij mij was het niet diagonaal aangesloten, dus de bovenste kreeg het ook het zwaarst te verduren.

Ik had al weken last dat de PV direct het net op ging. Eerder was dat sporadisch maar kwam steeds vaker voor. De batterijen schoten in een beveiliging vanwege de hitte begreep ik. Als je dus ziet dat je systeem zo nu en dan niet netjes NOM draait dan kan dat een indicator zijn dat er iets mis is.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:30
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:40:
[...]

Jelco zegt juist dat het niet een bepaalde generatie is die het meest betroffen is.
Ook gesproken over hoe ze dit gaan controleren bij de betrokken mensen of is het gewoon afwachten tot er eentje rookt?

• lzondervan
Yaay schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:58:
[...]

Bij mij was het de bovenste (de master) waar inderdaad een DC schakelaar tussen zit. Begreep dat dat in de nieuwere modellen niet meer het geval is.

Bij mij was het niet diagonaal aangesloten, dus de bovenste kreeg het ook het zwaarst te verduren.

Ik had al weken last dat de PV direct het net op ging. Eerder was dat sporadisch maar kwam steeds vaker voor. De batterijen schoten in een beveiliging vanwege de hitte begreep ik. Als je dus ziet dat je systeem zo nu en dan niet netjes NOM draait dan kan dat een indicator zijn dat er iets mis is.
Hier idd zelfde probleem, PV het net op ipv in de accu ondanks lage SOC.
Dat is denk ik het issue waaraan je kan zien dat het misgaat.

• Wolly
  • Niet online
lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:10:
[...]

En is dat dan PV direct aangesloten op de Deye of PV op aparte omvormers?

@paQ Ik denk dat het tijd wordt om op elke kabel een DS18B20 (temperatuur sensor) te plakken en dan aflezen met ESP32.

[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 20-05-2026 17:12 ]

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:10:
[...]

Ja hier ook idd. Dat is de belangrijkste indicator volgens mij

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:27
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:11:
[...]

@paQ Ik denk dat het tijd wordt om op elke kabel een DS18B20 (temperatuur sensor) te plakken en dan aflezen met ESP32.
neuh. ik heb een warmtebeeldcamera. En na vervanging van de kabels geen last (meer).

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Wolly
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:16:
[...]

neuh. ik heb een warmtebeeldcamera. En na vervanging van de kabels geen last (meer).
Nouja, als de kabel aan één kant zo ielig vast zit met een klein boutje ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het aan de kant van de batterijen is bevestigd door dezelfde fabrieksmedewerker O-)

Maar daar kom je met een temperatuursensor of warmtebeeldcamera ook niet achter.

Ik ga wel mijn accu´s weer controleren want ik heb een module die hardnekkig achterblijft qua stroomsterkte in vergelijking met de anderen ondanks diagonaal.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SQYDH4rWKZ-ADTuynT0TGyp5Rlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/beukJqRSY7atO3DkfguVL4i0.jpg?f=fotoalbum_large sowieso maar eens getest. De kabels worden een graadje of 80 aan het einde van een typische activatie, contactpunt met de automaat zelfs 90°c. Ik kon helaas nergens terugvinden wat de temperatuurrating van de kabels is.

I know, niet aan de accukant - daar kwam ik niet makkelijk bij - maar ik heb nog geen gesmolten kapjes gezien.

In alle eerlijkheid, ik ben wel een beetje klaar met BE. Er waren best wel wat kinderziektes in de ems aansturing, het verdienmodel schiet niet op, basiszaken als bedrading werden niet goed aangepakt, en vragen voor een oplossing lijkt arbitrair geld te kosten, en dan lijken er nu ook nog veiligheidsissues te komen waar maar mondjesmaat op gereageerd word. Het is dat we een forum hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door scoobs op 21-05-2026 10:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:35
Van wanneer zijn jouw modules, @Nomad ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Wolly
  • Niet online
Ronald schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:23:
Voor het probleem met doorgebrande kabels maakt dat dus niet uit.
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 16:31:
[...]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is er iemand met dit probleem die zelf busbars heeft gemonteerd? Ik ben benieuwd of dat nog invloed heeft op de afwikkeling door BE (wel/geen garantie ivm niet zoals het was opgeleverd). Ook wel interessant, komt BS voor de service of de partij die het heeft geplaatst?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Net even gemeten met IR pistool thermometer . Warmste plek is niet de kabel of de aansluiting daarvan, maar op de achterkant van de batterij op de behuizing net onder de aansluiting. Dus waar de markering “+” staat bij de rode kabel aansluiting.

Net na 8 minuten activatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vauxu0D0IDvcERJAiJKtJbSMl_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBpFttLaZBU6hsT7IuRYJqwb.jpg?f=fotoalbum_large

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ronald schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:23:
3 feb dit jaar

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Dus de tweede batch heeft 4 witte knopjes aan de voorzijde? Waarvan één de aan/uit knop is?

Van klussen krijg je grijze haren

• zunrob
Heeft iemand trouwens al iets gehoord van de cashback of deze al ontvangen?

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:28
cashback?

• zunrob
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:19:
[...]

Nouja, als de kabel aan één kant zo ielig vast zit met een klein boutje ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het aan de kant van de batterijen is bevestigd door dezelfde fabrieksmedewerker O-)

Maar daar kom je met een temperatuursensor of warmtebeeldcamera ook niet achter.

Ik ga wel mijn accu´s weer controleren want ik heb een module die hardnekkig achterblijft qua stroomsterkte in vergelijking met de anderen ondanks diagonaal.
Ben benieuwd of je iets ontdekt. Bij een andere installatie (niet van mij) gebeurt hetzelfde.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Gaat weer iets niet goed met de data. 19e is ook leeg.

Ik ben toch malle pietje niet!

• ecn1985
The Legend schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 07:20:
Gaat weer iets niet goed met de data. 19e is ook leeg.
Nee, wel vaker gehad dat het ontbrak in de grafiek maar dan had ik nog wel data in het dagresultaten overzicht deze is nu ook leeg.

Zal uiteindelijk weer opgelost worden, vind het wel storend maar dat ben ik..

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

The Legend

*Plop*

Het is een hele tijd een stuk beter gegaan, dus ik dacht dat ze het probleem echt hadden gefixt. Maar ff afwachten.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 07:56
Ik heb de afgelopen dagen alle berichten meegelezen. Naar aanleiding van een aantal meldingen van jullie en de startpost over doorgebrande aansluitingen begin ik serieus te twijfelen of ik de batterij nog wel wil laten installeren.

Bij mij staat de plaatsing begin augustus gepland, in een technische ruimte die aan/in mijn huis zit. Schuin daarboven slapen mijn kinderen.
Verplaatsen naar de garage is op dit moment eigenlijk geen reële optie vanwege de afstand en de extra werkzaamheden die daarvoor nodig zijn.

Ik lees dat een reactie vanuit BE een beetje uitblijft. Hoe kijken jullie hiernaar?

Ligt dit volgens jullie aan de installateur, of aan de eisen/richtlijnen die BE stelt aan de installatie?

Het zou BE sieren om hier een constructieve reactie op te geven.

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• lzondervan
Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:11:
[...]

PV niet rechtstreeks op Deye aangesloten. Die gaat via solaredge omvormer de meterkast in.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ook niet groter maken dat t is. Batterij gaat netjes in beperkte modus obv temperatuur. En t is opgelost bij de probleemgevallen.

Aan de andere kant: Ben benieuwd of er nog wel een check komt en of er een serie is die meer verdacht wordt. Ondanks de informele melding dat t niet perse de tweede batch is. Die 2e batch met zilveren aan/uit-knop staat hier ook, trouwens.

• Is_ Y_ Serious?
Get!em schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:00:
Ook niet groter maken dat t is. Batterij gaat netjes in beperkte modus obv temperatuur. En t is opgelost bij de probleemgevallen.

Aan de andere kant: Ben benieuwd of er nog wel een check komt en of er een serie is die meer verdacht wordt. Ondanks de informele melding dat t niet perse de tweede batch is. Die 2e batch met zilveren aan/uit-knop staat hier ook, trouwens.
Bedankt voor je reactie. Ik werk op een safety-afdeling, dus ik ben vaak wat voorzichtiger (of banger) dan nodig. ;)
Ik plaats in ieder geval wat extra brand/rookmelders in de ruimte.

[ Voor 7% gewijzigd door Is_ Y_ Serious? op 21-05-2026 09:17 ]

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07 18:04
Ik had nog wat z-wave rookmelders liggen, die heb ik maar in orde gemaakt, 1 daarvan in de buurt van de accu.

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:00:

Voor een apparaat van € 1700,00 vind ik dat je er wel heel makkelijk overheen stapt. Als het een Dell laptop was van € 500,00 stond het allang op de frontpage.

De kabels lijken op de foto erg dicht bij elkaar te zitten, als door de hitte de isolatie wegsmelt en de boel wat buigt (want hitte) is het kortsluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoUnakmCjf8OOb9A7sMOin8cuwc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aAAQtTxr2k4gc1Gpoc4KhZER.jpg?f=user_large

Dat lijkt mij toch wel een serieus veiligheidsissue. Op het betreffende contactpunt zie ik ook geen temperatuursensor dus als het BMS op basis van een temperatuursensor, die ergens in de kast of op de print zit, iets meet zal er toch aardig wat warmte gegenereerd worden.

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:55:
Ik heb de afgelopen dagen alle berichten meegelezen. Naar aanleiding van een aantal meldingen van jullie en de startpost over doorgebrande aansluitingen begin ik serieus te twijfelen of ik de batterij nog wel wil laten installeren.

Bij mij staat de plaatsing begin augustus gepland, in een technische ruimte die aan/in mijn huis zit. Schuin daarboven slapen mijn kinderen.
Verplaatsen naar de garage is op dit moment eigenlijk geen reële optie vanwege de afstand en de extra werkzaamheden die daarvoor nodig zijn.

Ik lees dat een reactie vanuit BE een beetje uitblijft. Hoe kijken jullie hiernaar?

Ligt dit volgens jullie aan de installateur, of aan de eisen/richtlijnen die BE stelt aan de installatie?

Ik zou nooit zo'n accupack in mijn huis plaatsen. Denk ook aan de toekomst, verzekeraars gaan (is mijn verwachting) ook eisen stellen aan thuisbatterijen met grote capaciteiten.

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 04-07 23:35
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:32:
[...]

Voor een apparaat van € 1700,00 vind ik dat je er wel heel makkelijk overheen stapt. Als het een Dell laptop was van € 500,00 stond het allang op de frontpage.

De kabels lijken op de foto erg dicht bij elkaar te zitten, als door de hitte de isolatie wegsmelt en de boel wat buigt (want hitte) is het kortsluiting.

[Afbeelding]

Dat lijkt mij toch wel een serieus veiligheidsissue. Op het betreffende contactpunt zie ik ook geen temperatuursensor dus als het BMS op basis van een temperatuursensor, die ergens in de kast of op de print zit, iets meet zal er toch aardig wat warmte gegenereerd worden.
Helemaal met je eens, dit is best zorgelijk!

En natuurlijk moeten we geen paniek gaan zaaien maar we zijn hier nog steeds een kritische (en betrokken) community volgens mij. Daar hoort bij dat we dit niet bagatelliseren.

n.b. Ook al staat de installatie bij mij op anderhalve meter afstand van het huis, bij mij ligt er ook een rookmelder klaar om in de kast bij de BE setup te installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door BitBug op 21-05-2026 09:40 ]

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:41
[...]

Nee, dan is het geen kortsluiting, ze zijn namelijk al verbonden met de busbar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:35
Ik ben het eens dat het zorgelijk is, maar het is ook een vrij makkelijk te detecteren productie fout. Na een paar minuten op 12kW is het of te warm, of gewoon oké… dit is volgens mij niet iets wat pas later zal ontwikkelen…

dus ik zet vanavond even de IR er op ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
[...]

[Afbeelding]

Hoe bedoel je kortsluiting?
Dit is de interne busbar aan de + zijde.
Er zitten 6 tempsensoren aan deze BMS. 4 op de accu's, 1 op de BMS, 1 aan de behuizing (ws bij deze busbars ergens in de buurt.)

• ecn1985
Persoonlijk had ik het sterk gevonden als er communicatie omtrent bovenstaande vanuit Balans was uitgestuurd.

Het is meerdere malen voorgekomen en niet uit te sluiten dat het vaker voorkomt in de toekomst bij al geplaatste installaties. Nu zijn wij op de hoogte omdat we actief zijn in dit topic maar hier leest niet elke systeemeigenaar mee.

Een kort schrijven met waar op te letten als gebruiker, eventuele preventieve acties vanuit Balans en wanneer bijvoorbeeld direct contact op te nemen.

Geen paniek zaaien maar duidelijkheid geven was wat mij betreft hier de juiste weg. Er zijn duidelijk installaties technisch niet juist opgeleverd, met de daarbijbehorende risico's. Ondanks dat ik er niet direct wat aan kan doen ben ik zelf graag op de hoogte van dit soort zaken.

• Wolly
  • Niet online
Chicken schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:40:
[...]

Nee, dan is het geen kortsluiting, ze zijn namelijk al verbonden met de busbar.
Je hebt gelijk, ik heb de foto al 3x ingezoomd om te zien hoe die 2 contacten gescheiden waren want ik dacht plus en min 8)7

Alsnog een flink fabricagefout natuurlijk maar gelukkig geen direct kortsluitingsgevaar.

• Is_ Y_ Serious?
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Ik zou nooit zo'n accupack in mijn huis plaatsen. Denk ook aan de toekomst, verzekeraars gaan (is mijn verwachting) ook eisen stellen aan thuisbatterijen met grote capaciteiten.
Waar staat jouw accupack? Mijn schuur staat op ongeveer 50 meter van mijn huis. De geplande ruimte bij mij bevindt zich wel aan de buitenzijde van mijn woning; het is eigenlijk een voormalige garage die aan het huis vastzit.

• Wolly
  • Niet online
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:48:
[...]

Waar staat jouw accupack? Mijn schuur staat op ongeveer 50 meter van mijn huis. De geplande ruimte bij mij bevindt zich wel aan de buitenzijde van mijn woning; het is eigenlijk een voormalige garage die aan het huis vastzit.
Bij mij staat hij in een separaat schuurtje. Een voormalige garage zou ik nog wel aandurven, die zijn vanuit bouwbesluit (als het goed is) al extra beveiligd tegen branddoorslag.

• paQ
De accu temperatuur die je doorkrijgt in Solarman, is het gemiddelde van de 3 (of meer natuurlijk) "environment temperature" van elke BMS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4jsU4B8MDaME6jxbp1bAG6J3Ss=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aJQVgNidsjdRmMhvuM2ZZ0wE.png?f=fotoalbum_large

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:19:
De accu temperatuur die je doorkrijgt in Solarman, is het gemiddelde van de 3 (of meer natuurlijk) "environment temperature" van elke BMS.
[Afbeelding]
Ik zie dat je ook temperaturen hebt per accu, is dat ook uit solarman?

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:35:
[...]

Ik zie dat je ook temperaturen hebt per accu, is dat ook uit solarman?
nee een esp32 aan de BMS zelf.

heb ze ook van de accu cel banks :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7-RI448MDJhsRnQ206cTH8oOXM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ow2VBUvKsY9bss0QE9km0e48.png?f=user_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

[Afbeelding]

Ik wil t zeker niet bagatelliseren. Het is ernstig genoeg. Maar als Balans hier gewoon een communicatie, terugroepactie/check op doet is het probleem wel beheersbaar. Niet iets om de hele zaak op af te blazen qua installatie.

• 0xygen500
Get!em schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Ik wil t zeker niet bagatelliseren. Het is ernstig genoeg. Maar als Balans hier gewoon een communicatie, terugroepactie/check op doet is het probleem wel beheersbaar. Niet iets om de hele zaak op af te blazen qua installatie.
Maar doen ze dat?

• paQ
Get!em schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Ja als de zoveelste PiB uit andere topics wordt geruild vanwege een hw issue, dan is het 'goed'. Nu zie je het toevallig van de binnenkant, en inderdaad; smeltend plastic aan de buitenkant is nooit goed natuurlijk.

Overigens is dit ook wat in je groepenkast kan gebeuren he, just a side note ;)
Een niet goed aangedraaide terminal kan een soortgelijk effect geven.

Ik ben echt groot voorstander van een warmtebeeldcamera in huis hebben. ook met een goedkope kun je dit 'zien', en potentiële problemen voorblijven.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05:08

Jerra

Beunhaas in wording

paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Off-topic: Die heb ik al eens meegemaakt, bij het aanspringen van de laserprinter viel de stroom ineens uit, automaat stond gewoon nog aan, ik snapte er niks van. Zat de draad los in de terminal... :X

• 0xygen500
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Ja als de zoveelste PiB uit andere topics wordt geruild vanwege een hw issue, dan is het 'goed'. Nu zie je het toevallig van de binnenkant, en inderdaad; smeltend plastic aan de buitenkant is nooit goed natuurlijk.

Ik ben echt groot voorstander van een warmtebeeldcamera in huis hebben. ook met een goedkope kun je dit 'zien', en potentiële problemen voorblijven.
https://amzn.eu/d/00JVhTno zo'n AliExpress variant bedoel je met goedkopere?

https://amzn.eu/d/02UvacH9 werken deze even goed?

• paQ
0xygen500 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:58:
[...]

https://amzn.eu/d/00JVhTno zo'n AliExpress variant bedoel je met goedkopere?

https://amzn.eu/d/02UvacH9 werken deze even goed?
Die tweede werkt prima, wel batterijzuipers en gevoelige dingetjes.
De Milesee zou niet mijn eerste keuze zijn.
Guide doet het goed onder tweakers :)

Er is een heel topic hierover he ;)

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 11:25

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
Bij een beperkt aantal systemen zagen we dat het vermogen door het BMS (Battery Management System) werd beperkt, of dat het systeem zichzelf volledig uitschakelde. Tijdens de eerste servicebezoeken konden we niet direct herleiden waar dit precies door werd veroorzaakt, het was ook niet duidelijk of het probleem lag in de omvormer, de batterijen, de installatie of iets binnen het huis van de klant. Daarom hebben we één van deze systemen teruggehaald en volledig uit elkaar gehaald en uitvoerig geïnspecteerd. Daarbij hebben we de oorzaak gevonden.

De oorzaak bleek te zitten in een zeer klein deel van een specifieke batch batterijmodules. Omdat we precies weten bij welke klanten deze batch is geplaatst, hebben we deze systemen gericht op afstand gecontroleerd.

Bij systemen waarbij we in de data afwijkend gedrag zagen, hoofdzakelijk doordat het BMS het vermogen beperkte en een ander soort laadcurve dan alle andere systemen, we zijn deze klanten actief aan het benaderen. Voor de meest opvallende klanten zijn inmiddels serviceafspraken ingepland. Bij een deel van deze klanten is het probleem al op locatie verholpen en bij de overige klanten wordt dit op korte termijn gedaan.

Daarnaast voeren we op elke nieuwe installatie een 100% controle uit waarbij bij elke batterij deze punten worden gecontroleerd. Ook wordt door de installateurs teams na elke installatie het laadvermogen en laadcurve op locatie getest. Daarnaast houden we de systemen op afstand in de gaten, zodat we afwijkend gedrag vroegtijdig kunnen signaleren en waar nodig direct kunnen opvolgen.

De fabrikant heeft aanpassingen doorgevoerd in hun processen waardoor dit in de toekomst niet meer voorkomt.

Wordt je de komende dagen niet benaderd, dan speelt dit probleem bij jouw systeem niet. Er is dus geen actie nodig als je niets van ons hebt gehoord. Maar ten aller tijden geldt: als je iets verdachts waarneemt neem altijd contact met ons en dan kunnen we samen naar de situatie kijken.

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:58
Hadden mensen trouwens een export bij 135 EUR/MWh? Ik was mijn thuisaccu aan het dumpen in mijn auto voor vertrek. Dus ik vraag mij af of ik een export had gemist.

• 0xygen500
Balans Energie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:08:
Bij een beperkt aantal systemen zagen we dat het vermogen door het BMS (Battery Management System) werd beperkt, of dat het systeem zichzelf volledig uitschakelde. Tijdens de eerste servicebezoeken konden we niet direct herleiden waar dit precies door werd veroorzaakt, het was ook niet duidelijk of het probleem lag in de omvormer, de batterijen, de installatie of iets binnen het huis van de klant. Daarom hebben we één van deze systemen teruggehaald en volledig uit elkaar gehaald en uitvoerig geïnspecteerd. Daarbij hebben we de oorzaak gevonden.

De oorzaak bleek te zitten in een zeer klein deel van een specifieke batch batterijmodules. Omdat we precies weten bij welke klanten deze batch is geplaatst, hebben we deze systemen gericht op afstand gecontroleerd.

Bij systemen waarbij we in de data afwijkend gedrag zagen, hoofdzakelijk doordat het BMS het vermogen beperkte en een ander soort laadcurve dan alle andere systemen, we zijn deze klanten actief aan het benaderen. Voor de meest opvallende klanten zijn inmiddels serviceafspraken ingepland. Bij een deel van deze klanten is het probleem al op locatie verholpen en bij de overige klanten wordt dit op korte termijn gedaan.

Daarnaast voeren we op elke nieuwe installatie een 100% controle uit waarbij bij elke batterij deze punten worden gecontroleerd. Ook wordt door de installateurs teams na elke installatie het laadvermogen en laadcurve op locatie getest. Daarnaast houden we de systemen op afstand in de gaten, zodat we afwijkend gedrag vroegtijdig kunnen signaleren en waar nodig direct kunnen opvolgen.

De fabrikant heeft aanpassingen doorgevoerd in hun processen waardoor dit in de toekomst niet meer voorkomt.

Wordt je de komende dagen niet benaderd, dan speelt dit probleem bij jouw systeem niet. Er is dus geen actie nodig als je niets van ons hebt gehoord. Maar ten aller tijden geldt: als je iets verdachts waarneemt neem altijd contact met ons en dan kunnen we samen naar de situatie kijken.
Bedankt voor de terugkoppeling 👍

• Wolly
  • Niet online

Dit probleem treedt dus al vanaf dag 1 op? Het kan niet zo zijn dat het pas na verloop van tijd optreedt?

Wanneer zijn jullie begonnen met het oplossen hiervan? Betrof dit ook de servicebezoeken waarbij gezegd werd dat de software van de batterijen moest worden geupdate?

• Balans Energie
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-06 11:25

Balans Energie

Bedrijfsaccount Balans Energie
@Wolly

Dit probleem treedt dus al vanaf dag 1 op? Het kan niet zo zijn dat het pas na verloop van tijd optreedt?
Nee, dit is niet iets wat na verloop van tijd optreed. Het is meteen te constateren.

Wanneer zijn jullie begonnen met het oplossen hiervan? Betrof dit ook de servicebezoeken waarbij gezegd werd dat de software van de batterijen moest worden geupdate?
Deze service bezoeken waren specifiek om de BMS te updaten omdat hij anders niet meer ontlaadde < 20%. Dit was daadwerkelijk iets anders. We zijn hier al een aantal weken mee bezig.

• paQ
Mei is bijgewerkt *O*
Hopelijk worden de ontbrekende gaten ook nog gevuld.

Zo heb ik van 27 maart intussen wel de gegevens, maar staat ie niet als dagresultaat verwerkt.
Dat zijn schijnbaar toch twee losse berekeningen.

• blue eyes
@paQ hier nu ook in HA de financiele zaken ingebouwd, kosten per dag, opbrengsten per dag.

Nu 2 volle daggen gemeten: 2 en 8 cent verschil, verwaarloosbaar denk ik ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• paQ
blue eyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:05:
@paQ hier nu ook in HA de financiele zaken ingebouwd, kosten per dag, opbrengsten per dag.

Nu 2 volle daggen gemeten: 2 en 8 cent verschil, verwaarloosbaar denk ik ;)
yep

Je zal alleen met regeltoestanden die met terugwerkende kracht worden doorgevoerd afwijking zien. En dat kan zowel negatief als positief uitpakken.

• ecn1985

Bedankt voor de update, mogen we ook nog een algemene update verwachten betreffende de lopende zaken en projecten op de planning?

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:10:
[...]

yep

Je zal alleen met regeltoestanden die met terugwerkende kracht worden doorgevoerd afwijking zien. En dat kan zowel negatief als positief uitpakken.
klopt, gaat mij om de indicatie - en weer wat geleerd met HA :D

• paQ
blue eyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:12:
[...]

klopt, gaat mij om de indicatie - en weer wat geleerd met HA :D
je HA energy dashboard wordt pas op elk uur bijgewerkt overigens. Heel realtime zijn de kosten niet.

• jeeedeee
  • Nu online
KoningSlakkie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:26:
Hadden mensen trouwens een export bij 135 EUR/MWh? Ik was mijn thuisaccu aan het dumpen in mijn auto voor vertrek. Dus ik vraag mij af of ik een export had gemist.
Hier 2 export activaties gezien, kwart voor 1 en kwart over 1... Op 119 EUR/MWh en 160 EUR/MWh. SoC 79/80%.

• paQ
ja hier ook net, maar echt SOC afhankelijk merk ik.

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:24:
ja hier ook net, maar echt SOC afhankelijk merk ik.
Klopt inderdaad, eerste was waarschijnlijk door de 80% getriggerd, tweede door de hoge prijs :) Zwembad aan het opwarmen vandaag, scheelt, loopt de accu nog niet zo snel vol :+ 20,8 graden nu... nog even door richting de 24/25 vandaag...

• ecn1985
jeeedeee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:27:
[...]

Klopt inderdaad, eerste was waarschijnlijk door de 80% getriggerd, tweede door de hoge prijs :) Zwembad aan het opwarmen vandaag, scheelt, loopt de accu nog niet zo snel vol :+ 20,8 graden nu... nog even door richting de 24/25 vandaag...
haha ben ik ook mee bezig, kan in elk geval wat opwek heen de komende dagen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Over PV gesproken, indien dat op de Deye zit gebruikt hij dat om te exporteren en ontlast dat de batterij. Met omvormers op AC (groepenkast) kan je echter tot 16kW exporteren wanneer dat voor handen is. Het verschil is best groot, 12kW uit de batterij trekken of 8kW indien PV 4kW levert (minus je verbruik).

Waar ik op doel is dat de SOC harder daalt met AC omvormers maar dat er mogelijk meer winst is. Het hangt er dan van af of de batterijen (door de PV) snel opgeladen worden of dat je opeens leeg staat. Nu heb ik dat nog niet meegemaakt, maar met aFRR komen er wellicht meer activaties.

Het lijkt mogelijk om m'n SMA SB4000tl2 die 4060W levert te reguleren, het wordt nog een leuke puzzel om dat te combineren met de export, NOM en import laat staan berekenen wat het voordeligst is.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

• paQ
De SOC daalt niet harder; juist minder hard. Je export stijgt eventueel wel

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:31:
De SOC daalt niet harder; juist minder hard. Je export stijgt eventueel wel
Het is maar net hoe je het redeneert, met de nieuwe firmware versies daalt je SoC wel harder met externe PV... Immers je exporteert dan meer (wat uit de batterij komt). Had je die PV die 4 kW opwekt op de Deye aangesloten, haal je maar max 12 kW export, waarbij de batterij maar met 8 kW wordt ontladen... Heb je hem extern, dan zal je met 12 kW uit de batterij en 4 kW uit het AC gedeelte exporteren, en daalt je SoC sneller.

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:36:
[...]

Het is maar net hoe je het redeneert, met de nieuwe firmware versies daalt je SoC wel harder met externe PV... Immers je exporteert dan meer (wat uit de batterij komt). Had je die PV die 4 kW opwekt op de Deye aangesloten, haal je maar max 12 kW export, waarbij de batterij maar met 8 kW wordt ontladen... Heb je hem extern, dan zal je met 12 kW uit de batterij en 4 kW uit het AC gedeelte exporteren, en daalt je SoC sneller.
Uh... je AC PV kan alleen maar aanvullen. Je accu kan nooit meer dan 12kW exporteren, en de Deye kan nooit meer dan 12 kW verwerken, met welke FW of setup dan ook.
AC aangesloten PV kan meewerken als bonus vermogen tot aan 16 kW. Dus als dat meer dan 4kW is, dan daalt je SOC juist minder snel dan wanneer je dat niet hebt.

• paQ
27 maart staat er nu in (bij mij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkw5bfaVb-bpc8HY_BbGFhujyCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UxpDFf6cP4fJ8NysJFUoj4fa.png?f=fotoalbum_large

• jeeedeee
  • Nu online
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Uh... je AC PV kan alleen maar aanvullen. Je accu kan nooit meer dan 12kW exporteren, en de Deye kan nooit meer dan 12 kW verwerken, met welke FW of setup dan ook.
AC aangesloten PV kan meewerken als bonus vermogen tot aan 16 kW. Dus als dat meer dan 4kW is, dan daalt je SOC juist minder snel dan wanneer je dat niet hebt.
True, boven de 4 kW zal je inderdaad minder uit de accu halen. Onder de 4 kW PV, zal de Deye zijn maximale vermogen 12 kW uit de accu halen. Heb ik de 3 kW extern, dan zal de battery discharge 12 kW zijn, en de export 15 kW. Heb ik 3 kW PV op de Deye, dan zal de battery discharge 9 kW zijn, en zodoende de SoC minder snel dalen toch?

• paQ
jeeedeee schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:55:
[...]

True, boven de 4 kW zal je inderdaad minder uit de accu halen. Onder de 4 kW PV, zal de Deye zijn maximale vermogen 12 kW uit de accu halen. Heb ik de 3 kW extern, dan zal de battery discharge 12 kW zijn, en de export 15 kW. Heb ik 3 kW PV op de Deye, dan zal de battery discharge 9 kW zijn, en zodoende de SoC minder snel dalen toch?
Ah zo bedoel je. Ja maar dan haal je er een complete omvormer tussenuit :+

Voor elke situatie is er een voor-en nadeel.
Zo heb ik mijn meeste opwek in de ochtend; hence eerder uit een laag SOC / eerder uit kostenmakende import.

Echter, liggen de prijzen doorgaans hoger einde middag, maar dan doet mijn AC gekoppelde PV haast niets meer en heb ik de extra export niet.

Het mes snijdt aan twee kanten, maar veelal broekzak vestzak verwacht ik.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Het gaat om 6,5kW van 2 SMA omvormers en nog 0,7kW van een Hoymiles die altijd op AC zit. Die 6,5kW duurt nooit zo lang met Z/W en N/O en dat gaat om pieken. 6kW kan een paar uur duren bij koel weer. Aan de andere kant blijkt de Deye er meer uit te kunnen halen dan de 6kW van de SMA's als de registratie tenminste klopt, dat is gunstig voor de SOC maar niet voor de export.

De N/O set haalt zelden 2500W AC met 3240Wp en die kan ik helaas niet regelen (beperken). Blijft over de SMA met 4kW AC plus de Hoymiles 0,7kW, waarbij de Hoymiles het gemiddelde verbruik ruimschoots dekt. Eventueel kan de SB4000 2 strings aan, dan blijft ie van 12-14u op 4kW.

Lastig verhaal, de Deye die op 3 fasen draait kan helpen, de SMA's zitten elk op een eigen fase en daar stoeit de Deye dan weer mee. Batterijen met PV op de Deye laden is ook weer iets, minder verlies dat je dan elders weer hebt.

• paQ
trial and error

Ik heb 1f 5kW SE AC gekoppeld
De overige 7.2kW zitten als strings aan de Deye.

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vandaag eerste dag met 2 accu's ipv 3.
En 40+kwh opwek, maar de accu's moeten duidelijk nog even balanceren, want ondanks dat afgelopen 2 uren de zon flink staat te branden op het dak en mijn SolarEdge omvormer ook aangeeft dat we lekker bezig zijn, gaat de SoC van de BE accu niet zo hard omhoog afgelopen uren. Maar het lekt ook niet weg naar het net (en het ruikt niet verbrand in de garage, i did check :P).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_xh36zXa7-ygBHmYbY1KZV1hZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xOcmgTqxSOXy6O8q2uIMLivK.png?f=fotoalbum_large

Dus ik vermoed dat de SoC die hij gisteren dacht te hebben gewoon geheel niet accuraat was door alles wat er gebeurd is en hij nu bij hoge SoC weer opnieuw bedenkt hoe vol die eigenlijk zit/zat.
(na 15:00 geen verkoop activaties gehad ook verder, nu pas om 17:07 springt hij aan voor verkoop)

[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 21-05-2026 17:08 ]

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23:28
Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:55:

Het systeem is geschikt voor het vermogen, echt gevaarlijke warmte komt van eventuele problemen in aansluitingen. Dat is direkt te zien door dit te meten tijdens vermogenvraag direct na installatie en eenmalig. Dus niet gelijk reden om anders te gaan denken als je oorspronkelijke plan. Wat je er extra als voorzorg zelf nog aan kunt doen is een busbar gelijk monteren want de eerste aansluitpunten ook bij diagonaals aansluiten worden veruit het warmste in normaal gebruik en 70mm2 toevoer ipv de standaard 50mm2. Waardoor die aansluitingen ook 20 graden koeler blijven alhoewel de standaard kabels eigenlijk ook binnen de specs blijven.

Een warmtebeeld camera oid zodat je zelfbevestiging kunt vinden kan ook nog een gedachte zijn.

Eigenlijk dus bij juiste omgang geen reden tot zorg, of je dat in jouw situatie gelijk moet doen kan ik niet inschatten, kan bij jou de warmte van de Deye zelf dan wel goed weg of ga je geforceerd koelen?

[ Voor 4% gewijzigd door ibak op 21-05-2026 18:18 ]

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:16
Zo’n busbar en diagonaal aansluiten wil ik ook graag. Ik denk dat ik Balans is gaan vragen of ze dat voor mij kunnen regelen. Als leek ben ik veel te bang om dit niet goed te doen en gezien de plaats van de installatie zou ik wat minder warmte en minder risico (wellicht zit ik in de beruchte batch al heb ik nog niets gehoord) heel erg toejuichen. Echt veel vertrouwen geven de laatste ontwikkelingen qua veiligheid niet en wil risico graag minimaliseren.. warmte ontwikkeling is echt wel fors, heeft mij al wat gas bespaart.. ben benieuwd wat dat in de komende maanden gaat betekenen of bijv vakantie waarin alles potdicht zit hier, beetje zorgen heb ik daar wel over. Plaats betreft geïsoleerde garage die aan m’n woonkamer vast zit.

• Wolly
  • Niet online
ibak schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:13:
[...]

Het systeem is geschikt voor het vermogen, echt gevaarlijke warmte komt van eventuele problemen in aansluitingen. Dat is direkt te zien door dit te meten tijdens vermogenvraag direct na installatie en eenmalig. Dus niet gelijk reden om anders te gaan denken als je oorspronkelijke plan. Wat je er extra als voorzorg zelf nog aan kunt doen is een busbar gelijk monteren want de eerste aansluitpunten ook bij diagonaals aansluiten worden veruit het warmste in normaal gebruik en 70mm2 toevoer ipv de standaard 50mm2. Waardoor die aansluitingen ook 20 graden koeler blijven alhoewel de standaard kabels eigenlijk ook binnen de specs blijven.
Waar heb jij de specs gevonden?

Ik heb alleen deze pagina gevonden uit de manual van de Deye, die noemt 120mm.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PfD5Km4L/screenshot-586.png

• blue eyes
paQ schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:13:
[...]

je HA energy dashboard wordt pas op elk uur bijgewerkt overigens. Heel realtime zijn de kosten niet.
Ik heb helpers gemaakt van de live P1 meter, een export en import meters. Elke seconden bijgewerkt, max 5 secondes.

Daarachter extra helpers, Riechman, die cumalatief tellen, en we hebben de Onbalans prijzen netto, per minuut.

Etc.

Ik denk derhalve, op de minuut.

Plaatje, vanaf de 18e kloppen de cijfers. De 17e gestart, ergens halverwege de dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35rQagzaLLwPn7ihu_w-P4Eyrho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WT2X48yDnwVeBU72RY0lEwte.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOeKKz0DeSLjGBb_l1QrBd0o1Tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BCwFwuhs2IYj23ol6HtgibPk.png?f=fotoalbum_large

• blue eyes
Nog meer plugins :P

Doublecheck, 27/3 hier ook beschikbaar.

• ibak
MarinoC schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:27:
Zo’n busbar en diagonaal aansluiten wil ik ook graag. Ik denk dat ik Balans is gaan vragen of ze dat voor mij kunnen regelen. Als leek ben ik veel te bang om dit niet goed te doen en gezien de plaats van de installatie zou ik wat minder warmte en minder risico (wellicht zit ik in de beruchte batch al heb ik nog niets gehoord) heel erg toejuichen. Echt veel vertrouwen geven de laatste ontwikkelingen qua veiligheid niet en wil risico graag minimaliseren.. warmte ontwikkeling is echt wel fors, heeft mij al wat gas bespaart.. ben benieuwd wat dat in de komende maanden gaat betekenen of bijv vakantie waarin alles potdicht zit hier, beetje zorgen heb ik daar wel over. Plaats betreft geïsoleerde garage die aan m’n woonkamer vast zit.
Warmte op aansluitingen blijft gelijk over de tijd of je nu thuis bent of niet maakt niet uit. Diagonaals aansluiten heeft geen vrandering in warmte op aansluitingen busbar wel maar is gelijk ook moeilijk monteren en vastmaken. Zou mssch diagonaal wel aanraden maar vanwege gelijke vul voordelen, verder niet te veel zorgen over maken.
Warmte van de Deye is ook gelijk al of niet met vakantie want je eigen verbruik speelt er nauwelijks een rol in. Natuurlijk gaat je garage niet open als je met vakantie bent... of dat het dan te warm wordt merk je in de komende tijd toch wel denk ik en dan is extra ventilatie mssch gevraagd.

• ibak
Wolly schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:41:
[...]

Waar heb jij de specs gevonden?

Ik heb alleen deze pagina gevonden uit de manual van de Deye, die noemt 120mm.
[Afbeelding]
Ik bedoel hoe warm men vind dat kabels mogen worden. Toen ik bezig was met googelen op busbar zaken komt er eea voorbij wat mij ook zonder de busbars niet deed schrikken wat kabels mogen hebben. Dat is echter wat anders als echte specs idd maar die kan je bij de kabel firma's vast wel vinden van wat precies is toegestaan.

• 0xygen500
blue eyes schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:51:
[...]

Ik heb helpers gemaakt van de live P1 meter, een export en import meters. Elke seconden bijgewerkt, max 5 secondes.

Daarachter extra helpers, Riechman, die cumalatief tellen, en we hebben de Onbalans prijzen netto, per minuut.

Etc.

Ik denk derhalve, op de minuut.

Plaatje, vanaf de 18e kloppen de cijfers. De 17e gestart, ergens halverwege de dag.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er mooi uit, je krijgt alleen afwijkingen als BE kwartieren gaat aanpassen. Die HA niet aanpast

• blue eyes
Thx, dan vinden daar ook wel weer iets op toch ;)

• GerritFrans
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:34
Diagonaal aansluiten en een busbar, zoals MarinoC schreef, lijkt me niet de beste oplossing. Ik heb elke akku apart aangesloten op een positieve en negatieve busbar met 50mm2 kabels, en vandaar naar de Deye met 70mm2

De kabels van de accu naar de busbar worden niet warmer dan rond de 25 a 30 graden en de 70 mm2 kabels zijn bij vol vermogen tussen de 45 en 50 graden.

Dit lijkt me de beste manier van aansluiten.

Ik had de kabels al klaar liggen toen beter stroom de boel kwam installeren, zij hebben de boel zo aangesloten op mijn verzoek

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

GerritFrans schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:45:
Diagonaal aansluiten en een busbar, zoals MarinoC schreef, lijkt me niet de beste oplossing. Ik heb elke akku apart aangesloten op een positieve en negatieve busbar met 50mm2 kabels, en vandaar naar de Deye met 70mm2

De kabels van de accu naar de busbar worden niet warmer dan rond de 25 a 30 graden en de 70 mm2 kabels zijn bij vol vermogen tussen de 45 en 50 graden.

Dit lijkt me de beste manier van aansluiten.

Ik had de kabels al klaar liggen toen beter stroom de boel kwam installeren, zij hebben de boel zo aangesloten op mijn verzoek
Waar zitten de busbars ivm de verplaatsbaarheid, had BS daar nog opmerkingen over?

• paQ
Ik las dit zojuist op een linkje dat iemand postte:
Hoe ontstaat regeltoestand 2?

Stel dat een zonnepark op een zonnige zomermiddag veel stroom aan het produceren is. Er wordt door het hele land enorm veel opgewekt, maar er wordt niet genoeg stroom verbruikt om een soepele doorstroom te hebben. Er ontstaat een overschot (regeltoestand -1).

Het zonnepark schakelt tijdelijk uit om meer onbalans te voorkomen. De producent wil voorkomen dat ze blijven leveren bij een al te vol stroomnet. Logisch, maar stel nu dat er nog veel meer zonneparken in het land zijn die op hetzelfde moment uitgaan. Het overschot van daarnet wordt al snel een tekort (regeltoestand 1).

Regeltoestand 2 ontstaat wanneer beide scenario’s binnen hetzelfde kwartier gebeuren.
Ach so! 8)7

• paQ
Speedy-Andre schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:56:
[...]

Waar zitten de busbars ivm de verplaatsbaarheid, had BS daar nog opmerkingen over?
Bij mij kleven ze gewoon tegen de achterkant aan met Dual Lock van 3M.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rJe_f8dUBZmfFN_mveG5Ody0fI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLi7652HtpHpDO3gILtkM13D.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Niet online
zunrob schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:43:
[...]

Ben benieuwd of je iets ontdekt. Bij een andere installatie (niet van mij) gebeurt hetzelfde.
Zojuist tijdens een 4e activatie in een rij gemeten.

Diagonaal aangesloten. De kabel uit de DC switch naar accu is 69c.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KY9NY1sS/screenshot-587.png
Na 10 cm is deze kabel 59c, blijkbaar zit er in de DC switch een plek waar het flink warm gestookt wordt. Dit zie je ook in het kleurverloop van de kabel. Ik zag bij @scoobs 90c op de schroef in de DC switch, heb je daarvoor die plastic kap eraf gehaald?

Kabel van accu 1 naar accu 2 is 50c, kabel van accu 2 naar accu 3 (de laatste kabel) is 40c.

Kabel van DC Switch naar Deye is 57c.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZYvcTK8L/screenshot-588.png
Bonusplaatje, Deye is 50c
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pLCQ09vn/screenshot-589.png

Alle plastic dopjes op de accu's waren koel. Contactpunten waar kabels opgeschroefd zitten waren ook niet bijzonder heet (gelukkig).

[ Voor 11% gewijzigd door Wolly op 21-05-2026 20:33 ]

Pagina: 1 ... 133 ... 158 Laatste

Dit topic is gesloten.