PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Dat denk ik niet, alle externe PV draait overal ook gewoon door... En daar heeft BE helemaal geen invloed op. Ik heb nu een automation, die mijn overige PV ook uitzet als BE de PV van de Deye uitzet. Zolang we nog niet op aFFR zitten ga ik die laatste aanpassen dat dit alleen maar gebeurd bij prijzen < -15 cent kaal.0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:31:
Veel gekloot in de marge. Stel dat die afschakeling een proef was met Tennet, dan zit je alleen maar in de weg voor een grijpstuiver
Zoals hier al eerder geopperd was: De intent(ie) is echt heel belangrijk om te weten.jeeedeee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:51:
[...]
Dat denk ik niet, alle externe PV draait overal ook gewoon door... En daar heeft BE helemaal geen invloed op. Ik heb nu een automation, die mijn overige PV ook uitzet als BE de PV van de Deye uitzet. Zolang we nog niet op aFFR zitten ga ik die laatste aanpassen dat dit alleen maar gebeurd bij prijzen < -15 cent kaal.
Zonder dat te weten weten we niet waarop we acteren kwa verbruikers of opwekkers.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Klopt, en als we dat weten schakel ik met liefde de PV af, en extra verbruikers aan... maar dan wil ik wel een afname tarief kunnen raadplegen vanuit BE... Nu is volgens mij de trigger -8 cent onbalanstarief om de PV uit te schakelen... en als je minder produceert dan afneemt prima, maar in die doelgroep zit ik niet..paQ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:52:
[...]
Zoals hier al eerder geopperd was: De intent(ie) is echt heel belangrijk om te weten.
Zonder dat te weten weten we niet waarop we acteren kwa verbruikers of opwekkers.
Mijn accu zit door alle imports al op 68% en zou het toch jammer vinden als ik vanmiddag de PV moet gaan afschakelen als de accu op 100% zit.
Sja en dat doe ik dus zelf echt alleen als de prijzen onder 0 komen all in.jeeedeee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:05:
[...]
Mijn accu zit door alle imports al op 68% en zou het toch jammer vinden als ik vanmiddag de PV moet gaan afschakelen als de accu op 100% zit.
Ik zit echt aan de meer import dan export kant, dus heb nog tig kWh marge.
Dus zoals nu met 9 cent, mag hij van mij lekker exporteren. Alle beetjes helpen.
Ja zeker, gelukkig zouden we in Q2 gepersonaliseerde inrichting krijgen waarbij rekening wordt gehouden met hoeveelheid PVpaQ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:07:
[...]
Sja en dat doe ik dus zelf echt alleen als de prijzen onder 0 komen all in.
Ik zit echt aan de meer import dan export kant, dus heb nog tig kWh marge.
Dus zoals nu met 9 cent, mag hij van mij lekker exporteren. Alle beetjes helpen.
[Afbeelding]
Ja er komen dagen aan met veel zon, ben benieuwd of er inmiddels al wat is geoptimaliseerd om de opwek te kunnen verwerken. We gaan het zien.jeeedeee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Ja zeker, gelukkig zouden we in Q2 gepersonaliseerde inrichting krijgen waarbij rekening wordt gehouden met hoeveelheid PV![]()
![]()
.. Ben wel erg benieuwd wat volgende week gaat worden, veel dagen met 15 uur zon voorspeld... benieuwd hoeveel energie BE kan wegwerken...
Een update hoe de zaken er momenteel voorstaan zou mooi zijn, het is al weer enige tijd geleden. Ik verwacht dat er wordt gewacht op het resultaat van de asset test.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Had zelf idd ook wel ff een nieuws stukje op hun website verwacht. Van de voortgang van hun pilot (jaja die is al voorbij)ecn1985 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:21:
[...]
Ja er komen dagen aan met veel zon, ben benieuwd of er inmiddels al wat is geoptimaliseerd om de opwek te kunnen verwerken. We gaan het zien.
Een update hoe de zaken er momenteel voorstaan zou mooi zijn, het is al weer enige tijd geleden. Ik verwacht dat er wordt gewacht op het resultaat van de asset test.
Lol0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:39:
[...]
Had zelf idd ook wel ff een nieuws stukje op hun website verwacht. Van de voortgang van hun pilot (jaja die is al voorbij)
Idem, lijkt me inderdaad logischerwijs gekoppeld aan je contractdatum + 2 jaaroverhyped schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:00:
[...]
LolVoor mij is de pilot voorbij na 2 jaar..
Voor mij ook, maar zelf spreken ze niet meer van pilot fade 🙂overhyped schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:00:
[...]
LolVoor mij is de pilot voorbij na 2 jaar..
Lijkt me niet logisch: het staat nml niet in een van de contracten. De pilot is nu voorbij volgens de website, dus dan zal de pilot wel voorbij zijn.Jerra schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 15:06:
[...]
Idem, lijkt me inderdaad logischerwijs gekoppeld aan je contractdatum + 2 jaar
Point being, nu zou het systeem dus gewoon goed moeten werken.
@jeeedeee heb je meer info over die persoonlijke tune toevallig? Solcast data + historisch verbruik maakt immers het werk van het EMS stukken makkelijker.
[ Voor 24% gewijzigd door scoobs op 19-05-2026 17:07 ]
Ik heb het nu niet gecontroleerd maar had verwacht dat het juridisch ook wel afgekaderd zou zijn.
Contract is prima, maar ik bekijk het vanuit mijn perspectief. Balans energie heeft twee jaar de tijd om mij te overtuigen dat ze hun zaken op orde hebben. In die tijd ben ik bereid knullige laad momenten te accepteren, of het gemis van goede koppeling met de rest van mijn huis.scoobs schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:04:
[...]
Lijkt me niet logisch: het staat nml niet in een van de contracten. De pilot is nu voorbij volgens de website, dus dan zal de pilot wel voorbij zijn.
Point being, nu zou het systeem dus gewoon goed moeten werken.
@jeeedeee heb je meer info over die persoonlijke tune toevallig? Solcast data + historisch verbruik maakt immers het werk van het EMS stukken makkelijker.
na twee jaar is er een beslis moment, ga ik door, of ga ik het zelf doen. Dus voor mij loopt de piloot 2 jaar.
Ik bedoel, met die clawback heb je niet veel keuze.overhyped schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:50:
[...]
Contract is prima, maar ik bekijk het vanuit mijn perspectief. Balans energie heeft twee jaar de tijd om mij te overtuigen dat ze hun zaken op orde hebben.
Heb al wel export gehad, maar ik denk dat bij een SOC onder de 60% de prijs minimaal 15 ct moet zijn. Dat is hij (nog?) niet.zunrob schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:53:
Is de export functie kapot? Had wel export verwacht voor deze prijzen, net zoals gister.
Hier 6 kWh export, 11 kWh import. 31 Kwh in de auto, 21 voor het huis en 56 kWh opgewekt, en daar komt niet heeeeel veel meer bij.zunrob schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:53:
Is de export functie kapot? Had wel export verwacht voor deze prijzen, net zoals gister.
22% SoC begonnen, doorgestegen naar SoC 66%, en de EV was met max 4 Kw aan het laden.
[ Voor 15% gewijzigd door blue eyes op 19-05-2026 19:06 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Zon gehad?zunrob schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:53:
Hier al 7kWh export en 14kWh import. Soc nog 72%, vanochtend laagste punt nog 6%.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 19-05-2026 18:55 ]
Ik meen dat Don dat een keer gezegd had of dat ik dat hier een keer voorbij heb zien komen. Maar gezien de huidige stand van zaken zal het nog wel even duren denk ik.scoobs schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:04:
[...].
Mijn SOC zat maar net boven de 50%, denk dat ik idd net te laag zat dan.Get!em schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:45:
[...]
Zon gehad?
Hier al 7kWh export en 14kWh import. Soc nog 72%, vanochtend laagste punt nog 6%.
SpeedyAndre bedankt, is al iets. Maar nog veel vragen over.
Systeem in de werkplaats moet BE niet in de weg zitten, maar andersom ook. Begrijpen is de eerste stap op weg naar samenwerken.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Ik verwacht dat ik niet in de KOR zit omdat mijn PV factuur BTW 0% had (dd. 23.02.2023).
Geen idee eigenlijk hoe het allemaal zit en nog geen contact opgenomen met BD.
Misschien kun je de handleiding uitbreiden hoe BTW terug te krijgen @Speedy-Andre ?
Ik vraag het voor een vriend haha😜
Vraag je KOR aan voordat je de factuur betaald en voor de installatie is.Bman schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:40:
Nog iets over de btw… heb veel voorbij zien komen in dit topic...
Ik verwacht dat ik niet in de KOR zit omdat mijn PV factuur BTW 0% had (dd. 23.02.2023).
Geen idee eigenlijk hoe het allemaal zit en nog geen contact opgenomen met BD.
Misschien kun je de handleiding uitbreiden hoe BTW terug te krijgen @Speedy-Andre ?
Ik vraag het voor een vriend haha😜
Nee, want als je in de KOR zit kun je juist geen BTW terugvragen. Je meldt je eerst aan als ondernemer. Dan kun je BTW aangifte doen. Daarna kunnen je je aanmelden voor de KOR en hoef je geen aangifte meer te doen.0xygen500 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:44:
[...]
Vraag je KOR aan voordat je de factuur betaald en voor de installatie is.
Btw aangifte en kor aanvragen kan gewoon in zelfde kwartaal. Kor wel minimaal 30 dagen voor einde kwartaal aanvragen.deejeebv schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:02:
[...]
Nee, want als je in de KOR zit kun je juist geen BTW terugvragen. Je meldt je eerst aan als ondernemer. Dan kun je BTW aangifte doen. Daarna kunnen je je aanmelden voor de KOR en hoef je geen aangifte meer te doen.
Alleen als je niet eerder in de KOR hebt gezeten. Maar altijd is de volgorde eerst aanmelden os ondernemer, dan aangifte doen en daarna aanmelden voor de KOR.Wolly schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:04:
[...]
Btw aangifte en kor aanvragen kan gewoon in zelfde kwartaal. Kor wel minimaal 30 dagen voor einde kwartaal aanvragen.
Nee dat is dus niet altijd de volgorde.deejeebv schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Alleen als je niet eerder in de KOR hebt gezeten. Maar altijd is de volgorde eerst aanmelden os ondernemer, dan aangifte doen en daarna aanmelden voor de KOR.
Inderdaad eerst aanmelden als batterij ondernemer.
Je kan dan kor aanvragen per 1 juli en dan in juni de btw aangifte doen.
Whoops, niet helemaal helder nagedacht. Bedoelde natuurlijk aanmelden als ondernemer (er is zelfs een speciale soort ondernemer voor thuisbatterijen).deejeebv schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:02:
[...]
Nee, want als je in de KOR zit kun je juist geen BTW terugvragen. Je meldt je eerst aan als ondernemer. Dan kun je BTW aangifte doen. Daarna kunnen je je aanmelden voor de KOR en hoef je geen aangifte meer te doen.
DC kabels tussen Deye en batterij werden 60+C volgens thermometer infrarood en het rook naar warm geworden plastic in de garage. Niet ernstig, maar in de grote garage toch merkbaar. Thv dc schakelaar was t t warmst. Rode kabel warmste.
Betekent dat als ik in de nacht ga laden gepland, EV lader toch even op een tandje lager zet. 7,5kW ofzo.
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 19-05-2026 22:46 ]
Alle aansluitingen nog wel heel en geen gesmolten plasticGet!em schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:44:
Hmm, ontladen met 12kW is blijkbaar wel uitdagend als je dat langer dan een uur volhoud. Was even de EV aan t laden op 11kW en er was nog wat huisverbruik.
DC kabels tussen Deye en batterij werden 60+C volgens thermometer infrarood en het rook naar warm geworden plastic in de garage. Niet ernstig, maar in de grote garage toch merkbaar. Thv dc schakelaar was t t warmst. Rode kabel warmste.
Betekent dat als ik in de nacht ga laden gepland, EV lader toch even op een tandje lager zet. 7,5kW ofzo.
Ik zou even de kappen eraf halen (DC switch en omvormer) en meten op de geknepen ogen van de kabels en de terminals wat de temperaturen onder load worden. Dat zou nog wel eens flink hoger kunnen zijn, en dat lijkt me niet orde.Get!em schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:44:
Hmm, ontladen met 12kW is blijkbaar wel uitdagend als je dat langer dan een uur volhoud. Was even de EV aan t laden op 11kW en er was nog wat huisverbruik.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb intussen een email gekregen van een nieuw teamlid van Balans. Hij geeft aan dat er voor een off grid installatie (nog) geen handleiding is. Wel heeft hij mij digitaal de handleidingen gestuurd van de batterij en de Dye. Dat zijn puur de fabriekshandleidingen.calceolarius schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 14:37:
[...]
@Chicken Ben erg benieuwd naar de reactie van Don. Laten we elkaar even op de hoogte houden hierover. Heb jij ook off-grid?
Goeie, ga ik eens nakijken. Bedoel je de voorkant van de Deye en de ombouw van de grote dc switch kast?The Legend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:25:
[...]
Ik zou even de kappen eraf halen (DC switch en omvormer) en meten op de geknepen ogen van de kabels en de terminals wat de temperaturen onder load worden. Dat zou nog wel eens flink hoger kunnen zijn, en dat lijkt me niet orde.
Je kan de KOR opzeggen en dat duurt maximaal 1 kwartaal. Dan installatie kopen en BTW aftrekken. Na 1 jaar kan je weer van de KOR lidwoorden. In dat ene jaar doe je aangifte voor je opbrengsten zonnepanelen en daar is ook een module voor bij de belastingen.deejeebv schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:05:
[...]
Alleen als je niet eerder in de KOR hebt gezeten. Maar altijd is de volgorde eerst aanmelden os ondernemer, dan aangifte doen en daarna aanmelden voor de KOR.
Jup, paar minuten en toen te leeg.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:06:
potver... accu te leeg... er zijn er vast een paar die net lekker hebben verdiend?
Het regende pijpenstelen. Anders had ik al mee kunnen doen jammer genoeg.jeeedeee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:12:
Balen @paQ gaat vanochtend al wel lekker hier inderdaad... Maar grootste feest is alweer voorbij.. 6 extra panelen op het noord-oost dak kan toch nog interessant worden zo... [Afbeelding]
2 blokken meegepakt, daarna 20% soc.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:08:
grmbl. zat net aan 20% toen. Dan doet ie schijnbaar (net) niets tegen 1 euro
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Hoogste prijs die ik gezien heb was 80 ct. Die export heb ik nog net mee kunnen pakken, nu SOC 20%.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:08:
grmbl. zat net aan 20% toen. Dan doet ie schijnbaar (net) niets tegen 1 euro
EUR 1,06 (incl)deejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:16:
[...]
Hoogste prijs die ik gezien heb was 80 ct. Die export heb ik nog net mee kunnen pakken, nu SOC 20%.
Die 80 ct is de kale prijs vanaf Tenergy. Inclusief energiebelasting en BTW klopt dat denk ik wel.
Ik weet niet of dat wel zo is.scoobs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:40:
Volgens mij verbruikt het merendeel hier minder dan wat ze opwekken, en over een half jaar moet het resterende deel ook over qua denkwijze. Het lijkt me een goed moment om alvast de data zo te presenteren, of in ieder geval niet telkens daarop te corrigeren.
Voor mij geldt dat iig niet. Nu niet, en straks ook niet, dus dan zal ik aan de inkoopzijde nog steeds eb en btw hebben. En in beide richtingen op geldt er sowieso ook nog opslag.
ik zie het dus niet als corrigeren; ik hoef vanaf 1 januari alleen maar eb uit de export tarieven weg te laten.
Hier was/ is dit vooral om te kunnen controleren dat ik de juiste data binnenhaalde. Dashboard BE doet ook kaal, dus zo vergelijken.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:36:
Voor mensen die de saldeergrens niet overschrijden zie ik nog steeds geen enkel nut om met de kale tarieven te rekenen
nog ff meegepakt
hetgeen ik toch al discutabel vind0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:44:
[...]
Dashboard BE doet ook kaal, dus zo vergelijken.
Aan de benzinepomp staan ook niet de kale brandstofprijzen.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 20-05-2026 10:50 ]
Met (veel) pv op de Deye is het de vraag of je met salderen er overheen gaat...Ik redde het met die 2 pieken, 30% SOC door wat pv en ik mis 18 mei idd.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:36:
Voor mensen die de saldeergrens niet overschrijden zie ik nog steeds geen enkel nut om met de kale tarieven te rekenen
Ik mis niet alleen 18 mei, maar ook 27-1, 29-1,16-2, 25-2 en 31-3Speedy-Andre schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:47:
[...]
Met (veel) pv op de Deye is het de vraag of je met salderen er overheen gaat...Ik redde het met die 2 pieken, 30% SOC door wat pv en ik mis 18 mei idd.
Had dit begin van de week ook al dat het een dag langer duurde voordat de data zichtbaar was van 2 dagen geleden.. Het is nog niet altijd even stabielWolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:41:
Resultaten van de 18e blijven uit?
Ik vind daar ook wel wat van. Je mag volgens mij ook niet als consumenten verkoper adverteren met ex BTW prijzen. Waarom balans dit dan wel met kale prijzen doet vind ik apartpaQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:46:
[...]
hetgeen ik toch al discutabel vind
Aan de benzinepomp staan ook niet de kale brandstofprijzen.
Zo lang ben ik nog niet bezig, vanaf 7 april mis ik niets en 18 mei duurt blijkbaar nog even.deejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:50:
[...]
Ik mis niet alleen 18 mei, maar ook 27-1, 29-1,16-2, 25-2 en 31-3
Dan is er nog 'vermeden terugleverkosten', die heb je al niet bij BE (behalve €0,02 opslag) en ook niet bij andere dynamische leveranciers. Dat kan ik geen voordeel of winst noemen want zonder batterij had je het kunnen verkopen aan markttarieven. Sterker nog, dat doe je bij BE ook maar op gunstige momenten.0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Ik vind daar ook wel wat van. Je mag volgens mij ook niet als consumenten verkoper adverteren met ex BTW prijzen. Waarom balans dit dan wel met kale prijzen doet vind ik apart
Wij zijn geen consumenten maar ondernemers, ik neem tenminste aan dat de meesten hier de BTW terug hebben gevraagd en/of in de KOR zitten.0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Ik vind daar ook wel wat van. Je mag volgens mij ook niet als consumenten verkoper adverteren met ex BTW prijzen. Waarom balans dit dan wel met kale prijzen doet vind ik apart
Haha, die vind ik wel wat makkelijkdeejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Wij zijn geen consumenten maar ondernemers, ik neem tenminste aan dat de meesten hier de BTW terug hebben gevraagd en/of in de KOR zitten.
Nee. We zijn ondernemers voor de omzetbelasting maar geen zakelijke klanten van Balans.deejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Wij zijn geen consumenten maar ondernemers, ik neem tenminste aan dat de meesten hier de BTW terug hebben gevraagd en/of in de KOR zitten.
Begin Q2 zelfs. Dat is eigenlijk al voorbij.jeeedeee schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 12:12:
[...]
Ja zeker, gelukkig zouden we in Q2 gepersonaliseerde inrichting krijgen waarbij rekening wordt gehouden met hoeveelheid PV![]()
![]()
.. Ben wel erg benieuwd wat volgende week gaat worden, veel dagen met 15 uur zon voorspeld... benieuwd hoeveel energie BE kan wegwerken...
BronWaar we nu aan werken is een forecast-model:
voorspelling van verbruik
voorspelling van opwek
integratie daarvan in laad- en ontlaadplanning
Dit staat gepland voor begin Q2.
Dat is maar net hoe je het uitlegt. We kopen stroom in bij Balans en verkopen die weer. Juist vanwege die handel zijn we ondernemer en kunnen we BTW terugvragen.Wolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Nee. We zijn ondernemers voor de omzetbelasting maar geen zakelijke klanten van Balans.
Ik leg het uit zoals 99% van de wereld het uitlegt, zonnepaneel bezitters zijn ook niet ineens zakelijke klant van hun energieleverancier. Om over het gebrek aan KvK verplichtingen nog maar te zwijgen.deejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:36:
[...]
Dat is maar net hoe je het uitlegt. We kopen stroom in bij Balans en verkopen die weer. Juist vanwege die handel zijn we ondernemer en kunnen we BTW terugvragen.
BIj zonnepaneelbezitters is de energieleverancier klant van de zonnepaneelbezitterWolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Ik leg het uit zoals 99% van de wereld het uitlegt, zonnepaneel bezitters zijn ook niet ineens zakelijke klant van hun energieleverancier. Om over het gebrek aan KvK verplichtingen nog maar te zwijgen.
En dan ook.......0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Kopen boven saldering is met btw en heffing, verkopen boven saldering is zonder btw en heffing.
Dus dadelijk voor inkoop de netto prijs (plus de 2 cent BE) en bij verkopen de bruto prijs en nog de 2 cent betalen aan BE.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
:strip_exif()/f/image/aAAQtTxr2k4gc1Gpoc4KhZER.jpg?f=fotoalbum_large)
En aanvankelijk wilde het BMS van de masteraccu het proberen met langzaam laden mocht die onderste te leeg zijn, maar dat lukte niet, dus uiteindelijk geheel in storing gegaan (na 3 dagen druppelladen achtige dingen geprobeerd te hebben naar die accupack).
Ze konden het ter plekke niet repareren, de interne bekabeling is stuk, dus het is wachten op onderdelen en tot die tijd draaien op 2 packs ipv 3. Er is 1 batch waar dit vaker intern aan de hand lijkt te zijn, dus ik was niet de eerste waar ze dit tegen kwamen. Ze zijn er nu extra alert op in ieder geval zeiden ze.
Ik schrok wel iets hoe snel dit al helemaal zwart en verbrand was, dat maakt wel weer dubbel nuttig om hier een rookalarm te plaatsen die gekoppeld is aan de huisalarmen (want in de garage is het super goed geisoleerd en hoor ik er anders niets van in huis).
Dus waar de meesten gewoon 3 accupacks hebben en sommigen denken cool te zijn met 4 of zelfs 5, ben ik nog veel unieker met....2 packs
Als je wat ruikt, er is dus een batch waarbij de moeren intern niet goed aangedraaid zijn waardoor er onnodig extra warmte ontwikkeld worden. Zie mijn foto wat er kan gebeuren. Deze packs leveren per pack "maar 4kw", dat zou niet 60+ graden hoeven te zijn lijkt mij per accupack aansluiting?Get!em schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:44:
[ Voor 26% gewijzigd door Nomad op 20-05-2026 14:44 ]
Welke bout zat niet goed vast?
Die aan de buitenzijde?
@paQ zo te zien de onderste bout op de foto, dus aan de binnenkant. Voor een klant dus moeilijk na te gaan. Alhoewel je zou denken dat de temp op de terminal aan de buitenkant dan ook wel hoger oploopt.
[ Voor 15% gewijzigd door The Legend op 20-05-2026 14:34 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Het kan altijd erger: sinds vrijdag geen glasvezelverbinding, dus nu al dagen helemaal niets verdiend. Sterker nog: elders verbleven, waar we inmiddels voor 200 euro aan energielasten hebben (incl het opladen van 2 EV's). Ipv tientjes verdienen nu honderden euro's uitgeven. Grmbl.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:06:
potver... accu te leeg... er zijn er vast een paar die net lekker hebben verdiend?
Nee. En ik verbruik in principe meer dan ik opwek (al luistert het wel nauw, ongeveer 1000kWh op jaarbasis).deejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 12:50:
[...]
Ik vind kale prijzen echt heel onhandig. Zoveel verandert er met een batterij ook niet na 1 januari.
idd 15-30 min vol gas op en neer, en nakijken. Dus visueel en niet met een thermometer.The Legend schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:32:
Dit is idd wel wat zorgwekkend. Maar dat geldt dus ook voor de externe aansluitingen, zoals bij @Get!em. Ik heb zelf idd de DC-schakelaar opengeschroefd en het onderste paneel van de Deye om de temp te kunnen meten. Bij mij bleek 1 kabel vermoedelijk niet goed geknepen waardoor er ook teveel weerstand en dus hoge temperaturen ontstonden (90+ graden). Ik zou het wel verstandig vinden als onderdeel van de installatie door BE gewoon een testprotocol is waarbij de Deye op vol vermogen draait voor minimaal een kwartier, en ondertussen gemeten wordt met een warmtebeeldcamera.
@paQ zo te zien de onderste bout op de foto, dus aan de binnenkant. Voor een klant dus moeilijk na te gaan. Alhoewel je zou denken dat de temp op de terminal aan de buitenkant dan ook wel hoger oploopt.
Binnenzijde ervan, dus je moet rondom de kleine schroefjes los draaien voordat je dit kan zien..van de achterplaat bedoel ik dan, niet het zwarte deksel bovenoppaQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:30:
ja... 240A... daar kun je mee lassen
Welke bout zat niet goed vast?
Die aan de buitenzijde?
edit: Het was voor mij ook wel een eye-opener dat je zwakste schakel toch ook wel weer enge gevolgen kan hebben.
edit van hieronder:
Ja, van buiten flinke aansluitingen, van binnen nog net niet met UTP kabeltjes verder
Edit 2: extra uitleg. De eerste 2 maanden had ik dus niet diagonaal aansloten waardoor er het minste vermogen liep over de onderste pack. Sinds diagonaal aansluiten ging het vrij snel erna mis, omdat deze pack dus meer vermogen te verduren kreeg.
Maar in theorie zijn deze packs dus verkocht/goedgekeurd om in hun eentje aan zo'n Deye te hangen en de volle 12KW zelf te verstouwen zonder 2 broertjes erbij om de last te verdelen. Dan vind ik deze busbarretjes wel heel heel heel minimaal.
[ Voor 63% gewijzigd door Nomad op 20-05-2026 14:44 ]
deejeebv schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:50:
[...]
Ik mis niet alleen 18 mei, maar ook 27-1, 29-1,16-2, 25-2 en 31-3
nou... updateje dan maarWolly schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:41:
Resultaten van de 18e blijven uit?
https://github.com/paqpaq...in/BE_dashboard_2_9_3.zip
[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 20-05-2026 14:47 ]
Zie je meteen de interne busbarretjes.Nomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:38:
[...]
Binnenzijde ervan, dus je moet rondom de kleine schroefjes los draaien voordat je dit kan zien..van de achterplaat bedoel ik dan, niet het zwarte deksel bovenop
is het volgende schema een correcte interpretatie van het off grid schema?
Linksboven is de meterkast wwar de 10mm op de b25 binnenkomt. Linksonder is de hoofdschakelaar waar de 6mm van de off grid op aangesloten zit
Wegens gebrek aan stroom maar een old school schema
[ Voor 9% gewijzigd door wolffman op 20-05-2026 14:56 ]
Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.
Heeft jelco ook gezegd welke batch dit is en hoe je dit kan controleren?Nomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:25:
Monteur/eigenaar van Beter Stroom (volgens mij?) kwam langs om te checken waarom hij bij mij ermee op gehouden was. Het euvel was snel gevonden, in de onderste pack was 1 bout/moer/schroef niet goed aangedraaid waardoor daar veel weerstand op was gekomen en dus te heet.
[Afbeelding]
En aanvankelijk wilde het BMS van de masteraccu het proberen met langzaam laden mocht die onderste te leeg zijn, maar dat lukte niet, dus uiteindelijk geheel in storing gegaan (na 3 dagen druppelladen achtige dingen geprobeerd te hebben naar die accupack).
Ze konden het ter plekke niet repareren, de interne bekabeling is stuk, dus het is wachten op onderdelen en tot die tijd draaien op 2 packs ipv 3. Er is 1 batch waar dit vaker intern aan de hand lijkt te zijn, dus ik was niet de eerste waar ze dit tegen kwamen. Ze zijn er nu extra alert op in ieder geval zeiden ze.
Ik schrok wel iets hoe snel dit al helemaal zwart en verbrand was, dat maakt wel weer dubbel nuttig om hier een rookalarm te plaatsen die gekoppeld is aan de huisalarmen (want in de garage is het super goed geisoleerd en hoor ik er anders niets van in huis).
Dus waar de meesten gewoon 3 accupacks hebben en sommigen denken cool te zijn met 4 of zelfs 5, ben ik nog veel unieker met....2 packs
[...]
Als je wat ruikt, er is dus een batch waarbij de moeren intern niet goed aangedraaid zijn waardoor er onnodig extra warmte ontwikkeld worden. Zie mijn foto wat er kan gebeuren. Deze packs leveren per pack "maar 4kw", dat zou niet 60+ graden hoeven te zijn lijkt mij per accupack aansluiting?
Nope, ja de "tweede" batch maar of ons dat wat zegt...mij niet iig. Het is nog de oude vorm batterijen, ik had 3 feb als aansluitdatum ter indicatie.0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:01:
[...]
Heeft jelco ook gezegd welke batch dit is en hoe je dit kan controleren?
Wacht eens, begrijp ik nu goed dat er hier dus een bekend brandgevaar is met een batch, en de oplossing is om er "vanaf nu" goed op te letten, ipv retroactief te checken en consumenten van de desbetreffende batch in te lichten + uit de activatie roulatie nemen tot het gecontroleerd is? @Balans Energie ik neem aan dat er wellicht wat miscommunicatie is geweest? Of is dit inderdaad de werkwijze zoals omschreven?Nomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:25:
Als je wat ruikt, er is dus een batch waarbij de moeren intern niet goed aangedraaid zijn waardoor er onnodig extra warmte ontwikkeld worden. Zie mijn foto wat er kan gebeuren. Deze packs leveren per pack "maar 4kw", dat zou niet 60+ graden hoeven te zijn lijkt mij per accupack aansluiting?
[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 20-05-2026 15:12 ]
Ja het zijn niet zomaar dezelfde dagen.jeeedeee schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:52:
@paQ dank. Toch bijzonder, ik zie wel data voor b.v. 31-3 en ook 25-02...
[Afbeelding]
Ik geef alleen aan wat ik zo ongeveer begreep. Dus quote mij vooral niet erop. Maar yes, dit issue was bij anderen ook al gevonden en ja dat vind ik ook bezwaarlijk.scoobs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:08:
[...]
Wacht eens, begrijp ik nu goed dat er hier dus een bekend brandgevaar is met een batch, en de oplossing is om er "vanaf nu" goed op te letten, ipv retroactief te checken? @Balans Energie ik neem aan dat er wellicht wat miscommunicatie is geweest? Of is dit inderdaad de werkwijze zoals omschreven?
Elaborate "ATS"...wolffman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:52:
Ik heb gisteren door een elektricien de off grid laten maken en die was daar niet erg bekend mee. Toen het allemaal aangesloten was deed een fase van de ATS het niet (waarschijnlijk stuk)
[Afbeelding] Linksboven is de meterkast wwar de 10mm op de b25 binnenkomt.
Linksonder is de hoofdschakelaar waar de 6mm van de off grid op aangesloten zit
Noark Omschakelaar?
Je schema is echt gekras, sorry.
En je hebt het zo laten aansluiten door een elektricien maar 1 fase werkt niet?
Hier was die al in oktober geïnstalleerd. Stelt mij enigsinds gerust, maar hoop dat balans hier wel direct proactief actie op onderneemt om alles van die batches na te lopenNomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:05:
[...]
Nope, ja de "tweede" batch maar of ons dat wat zegt...mij niet iig. Het is nog de oude vorm batterijen, ik had 3 feb als aansluitdatum ter indicatie.
Nee nee je bent niet uniek, ook ik draai sinds gister op 2 accu's ipv 3.Nomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:25:
Monteur/eigenaar van Beter Stroom (volgens mij?) kwam langs om te checken waarom hij bij mij ermee op gehouden was. Het euvel was snel gevonden, in de onderste pack was 1 bout/moer/schroef niet goed aangedraaid waardoor daar veel weerstand op was gekomen en dus te heet.
[Afbeelding]
[...]
Zelfde euvel als bij jou. Zal vast wel zelfde batch zijn geweest.
Wordt nog leuk volgende week met 50kwh opwek bij een zonnige dag. Dat past nooit in 2 accu's.
Dan maar extra rondjes rijden met de EV om die op te laden overdag
hebben we het over die variant met het aan/uit knopje aan de voorzijde?lzondervan schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:22:
[...]
Nee nee je bent niet uniek, ook ik draai sinds gister op 2 accu's ipv 3.
Zelfde euvel als bij jou. Zal vast wel zelfde batch zijn geweest.
Wordt nog leuk volgende week met 50kwh opwek bij een zonnige dag. Dat past nooit in 2 accu's.
Dan maar extra rondjes rijden met de EV om die op te laden overdag
Mis je die fase in beide posities van de ATS? Je gekrabbel lijkt wel op de schema's die hier voorbij zijn gekomen. Waarom zou je trouwens nog voor een ATS kiezen, een 1-0-2 schakelaar lijkt me fijner als het toch met de hand gaat. Kan je een indicatie geven wat het op deze manier kost, ik mag hopen minder dan wat BE vraagt want anders had je dat kunnen doen en mogen ze komen opdraven bij storingen.wolffman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:52:
Ik heb gisteren door een elektricien de off grid laten maken en die was daar niet erg bekend mee. Toen het allemaal aangesloten was deed een fase van de ATS het niet (waarschijnlijk stuk)
[Afbeelding] Linksboven is de meterkast wwar de 10mm op de b25 binnenkomt.
Linksonder is de hoofdschakelaar waar de 6mm van de off grid op aangesloten zit
Met schakelaar aan de voorkant?Nomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:05:
[...]
Nope, ja de "tweede" batch maar of ons dat wat zegt...mij niet iig. Het is nog de oude vorm batterijen, ik had 3 feb als aansluitdatum ter indicatie.
Deze ATS Link in plaats van de Blauwe YRO. De ingang had stroom op alle fasen maar dit werd op een fase na doorgegeven naar de uitgaande poort.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Link Elaborate "ATS"...
Noark Omschakelaar?
Je schema is echt gekras, sorry.
En je hebt het zo laten aansluiten door een elektricien maar 1 fase werkt niet?
Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.
De boel achteraf ombouwen kost meer tijd en moeite dan bij de installatie de Off-grid kast plaatsen hoor.Speedy-Andre schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:44:
[...]
Mis je die fase in beide posities van de ATS? Je gekrabbel lijkt wel op de schema's die hier voorbij zijn gekomen. Waarom zou je trouwens nog voor een ATS kiezen, een 1-0-2 schakelaar lijkt me fijner als het toch met de hand gaat. Kan je een indicatie geven wat het op deze manier kost, ik mag hopen minder dan wat BE vraagt want anders had je dat kunnen doen en mogen ze komen opdraven bij storingen.
Dit is een omschakelaar, geen ATS.wolffman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Deze ATS Link in plaats van de Blauwe YRO. De ingang had stroom op alle fasen maar dit werd op een fase na doorgegeven naar de uitgaande poort.
[Afbeelding]
Maar even multimeter zou ik zeggen???
Tot waar heb je nog wel alle fases?
Maar... uh... de elektricien sluit dit aan, en de elektricien kan je niet zeggen wat er scheelt?
edit:
Als die omschakelaar bij plaatsing al defect blijkt, dan zou ik hem sowieso niet plaatsen, maar dat is een ander verhaal. Bedraad hem dan iig nu zo dat alle fases werken zou ik zeggen. Dus de stand waarop er contact is.
[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 20-05-2026 15:56 ]
Zo zien die van mij er ook uit, ik verwacht echter dat ik een 1e batch heb.
nee dat is de 2e lading.0xygen500 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:51:
[...]
Zo zien die van mij er ook uit, ik verwacht echter dat ik een 1e batch heb.
De eerste heeft de aan/uit schakelaar aan de achterzijde.
De derde heeft DC schakelaars aan de zijkant en een ander deksel.
Dat is idd een 1-0-2 schakelaar die ik bedoel, voordeel is dat er een 0 stand is (spanningsloos) als hij tenminste goed werktwolffman schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Deze ATS Link in plaats van de Blauwe YRO. De ingang had stroom op alle fasen maar dit werd op een fase na doorgegeven naar de uitgaande poort.
[Afbeelding]
Dat is geen probleem als je die tijd niet hoeft te betalenpaQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:48:
[...]
De boel achteraf ombouwen kost meer tijd en moeite dan bij de installatie de Off-grid kast plaatsen hoor.
Dit is dus niet zelf te controleren omdat je de bovenplaat van de modules van de moet losmaken?Nomad schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:25:
[Afbeelding]
[...]
Gelukkig hebben we dit forum. Ik denk dat hier heel snel actie op ondernomen moet worden voordat de NVWA gaat ingrijpen vanwege gebrek aan productveiligheid.scoobs schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:08:
[...]
Wacht eens, begrijp ik nu goed dat er hier dus een bekend brandgevaar is met een batch, en de oplossing is om er "vanaf nu" goed op te letten, ipv retroactief te checken en consumenten van de desbetreffende batch in te lichten + uit de activatie roulatie nemen tot het gecontroleerd is? @Balans Energie ik neem aan dat er wellicht wat miscommunicatie is geweest? Of is dit inderdaad de werkwijze zoals omschreven?
Oh ik keek alleen naar de 3 witte knollen. Ik heb de eerste batch dan sowieso.paQ schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:53:
[...]
nee dat is de 2e lading.
De eerste heeft de aan/uit schakelaar aan de achterzijde.
De derde heeft DC schakelaars aan de zijkant en een ander deksel.
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/bSoLFAzmdOWLOjN4HumsECCz.jpg?f=fotoalbum_large)