Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 130 131 Laatste
Acties:

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:01:
[...]

Oh ik dacht dat het dashboard van BE helemaal kaal was 😅
Is het ook, maar niet als je de Browser Extensie van Paq gebruikt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:57:
Ik kom trouwens 4 euro hoger uit dan de HA berekening. Dat kan dan denk ik alleen maar komen in dat kwartier dat tijdens een activatie het tarief van 2,49 naar 4,90 ging en met terugwerkende kracht 4,90 is geworden?
Dat was toch de discussie van de week @deejeebv of tag ik nou de verkeerde.
Die slingerde ik ook het topic in:

Als je via deze methode in je HomeAssistant je tarief per minuut * verbruik omrekent, kom je in geval van kwartierprijzen en de regeltoestand soms anders uit. Doordat Balans vaak wel op tweede helft kwartier zit, en daarmee op meestal het stabiele deel van het kwartier, komt het meestal wel goed in de benadering. Behalve als er import of export is geweest tegen een wat extremer tarief en het werd regeltoestand 2.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:14:
[...]

Die slingerde ik ook het topic in:

Als je via deze methode in je HomeAssistant je tarief per minuut * verbruik omrekent, kom je in geval van kwartierprijzen en de regeltoestand soms anders uit. Doordat Balans vaak wel op tweede helft kwartier zit, en daarmee op meestal het stabiele deel van het kwartier, komt het meestal wel goed in de benadering. Behalve als er import of export is geweest tegen een wat extremer tarief en het werd regeltoestand 2.
Het geldt dan dus toch schijnbaar met terugwerkende kracht voor het hele kwartier.
Nou, dan valt het de 16e iig eens de goeie kant op ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygK63lg9ITGKrmGae5bVAwRldMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Xs9YuL7OGlFnhhXeeb3dwrl2.png?f=user_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:12:
[...]

Is het ook, maar niet als je de Browser Extensie van Paq gebruikt.
Ja check die snap ik, ik snap alleen niet wrm mijn dashboard dan 18,23 euro aangeeft en BE op 22,45 zit.

Hmm nu ik lees dat @paQ ook 4 euro verschil heeft is dat denk ik dezelfde 4 euro die bij mij het verschil maakt en heeft het te maken met die regelstand

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14:28
Rick Astley schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:36:
Semi-offtopic, maar mogelijk gerelateerd aan mijn BE-batterij: ik zit met het volgende probleem.

We hebben sinds kort een nieuwe vaatwasser, een Siemens SN85E803BE. Vanaf het eerste moment werkt die niet naar behoren. Tijdens het vaatwasprogramma valt hij uit en soms, maar niet altijd, gaat hij na een paar seconden weer verder. Het gedrag is vergelijkbaar met een stroomonderbreking: de machine maakt een power-off-geluidje en schakelt zichzelf daarna na een paar seconden weer in.

Een monteur van Siemens is langs geweest en heeft de vaatwasser uitgelezen: 0 storingen in het logboek. Hij heeft ook een testcyclus gedraaid waarbij alle componenten afzonderlijk worden aangestuurd; die is succesvol voltooid. Daarnaast heeft hij overleg gehad met het servicecenter, maar daar geven ze aan deze klacht niet te herkennen.

Aangezien ik in het bezit ben van zowel PV, momenteel nog op een SolarEdge-omvormer, als een BE-thuisbatterij, schuift Siemens het op 'dirty power'.

Een bevriende elektricien raadde aan om een netfilter te proberen. Dan kom ik uit op zoiets als dit: https://auth-nt.de/produk...er/118/netzfilter-emd-510

Mijn vraag: klinkt bovenstaand verhaal plausibel? Zo ja, is bovenstaand netfilter dan een passende oplossing, of is het eerder snake oil?

Het lastige is dat ik de vaatwasser nog niet had voordat ik de thuisbatterij liet installeren, dus ik heb geen flauw idee of het daardoor kan komen. Wel merk ik dat sinds we de thuisbatterij hebben, sommige ledverlichting af en toe flikkert.
For what it's worth: Hier ook een Siemens vaatwasser (SX63H800BE). Solaredge omvormer (SE9k) en noodstroom van Balans. De vaatwasser werkt hier goed.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Balans energie 48,2 kWh thuisaccu

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Beetje offtopic, maar het is mei en er moeten nieuwe regels geïmplementeerd zijn voor het energielabel van je huis waarbij rekening gehouden wordt met een accu? Heeft iemand al meer info?

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Moby schreef op maandag 18 mei 2026 @ 09:40:
Beetje offtopic, maar het is mei en er moeten nieuwe regels geïmplementeerd zijn voor het energielabel van je huis waarbij rekening gehouden wordt met een accu? Heeft iemand al meer info?
Ik had hem bij de energie adviseur / label opnemer wel aangemeld begin dit jaar. Maar gezien mijn huis zonder batterij al op A++++ uit is gekomen, voegde de batterij niks meer toe. Zou het label toen op A+++ of lager zijn uitgekomen dan had ze hem deze maand nog toegevoegd voor €25 euro en waarschijnlijk scheelde het dan een stap (in mijn geval dus een + ).

De batterij wordt meegenomen in de verhouding van fossiele energie die het huis verbruikt. Die wordt met name bepaald door de (forfaitair berekende productie van ) zonnepanelen in combinatie met (forfaitair berekende verbruik van electra van ) all-electric verwarming en dan met name de zelf-consumptie. De batterij kan in die setting dus de zelfconsumptie (fossielvrije verbruik) verhogen in de berekening, waardoor kWh fossiele energie verbruik / vierkante meter huis omlaag gaat. Kijk even naar je huidige label, daar staat het in nu. Daar staat ook in welke drempel je over moet om een stap te maken in label.

Label kost je rond de €300-400 en je moet voor jezelf kijken of dat ergens anders kosten bespaard (bijv lagere hypotheek rente).

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Never mind

[ Voor 98% gewijzigd door overhyped op 18-05-2026 10:17 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Via Rabo adviseur is idd beperkt. Bij buren ook al gezien idd.

Thuisbatterij regel is overigens pas eind van deze maand actief.

Bovendien moet de rekenmethode bij de labelinspecteur nog bijgewerkt zijn. De adviseur bij mij verwachtte dat pas halverwege het jaar.

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:19:
[...]

Via Rabo adviseur is idd beperkt. Bij buren ook al gezien idd.

Thuisbatterij regel is overigens pas eind van deze maand actief.

Bovendien moet de rekenmethode bij de labelinspecteur nog bijgewerkt zijn. De adviseur bij mij verwachtte dat pas halverwege het jaar.
Ik bedacht me dat even googlen beter was :) Maar ging mij ook om het "maakt toch niets uit" terwijl het wel uit maakt, en de hele gang van zaken er om heen. Mijn lijstje met mensen die ik niet zelf inhuur is wel weer groter geworden :)

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCcIXKOCfuAUAGGLU4GBPp6bkHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q5DU5AUvP7jZV6unoPfCHDpO.jpg?f=fotoalbum_large

FPR ook omhoog geschoten voor mei dankzij 16/5 *O* (voor 2026 zit ik op 1,44 FPR nu).

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 18-05-2026 10:37 ]

• paQ
  • Nu online
Zit je nou te flexen met een niet-bestaande term? :P

;)

• Source90
  • Nu online
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:37:

;)
Flex while you can :7

Mag in ieder geval meer van dat soort dagen!

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 18-05-2026 10:42 ]

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:48
0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Die 28 euro is nog niet all in toch?
Idd, komt van BE, is nog niet met de plugin van PaQ ;)

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• ecn1985
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:00
Nu heb ik hem wel, wordt of deze manier een hele aardige maand..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5gLCLhHTeMzGJwrroNvNgyx7ns=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1rAoTwtLaXHyq82ROBVENGhE.png?f=user_large

Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij

• blue eyes
Nu wel, maar dadelijk ben je daar 70% van kwijt toch :P

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
blue eyes schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:01:
Oh no, not that again }:|

• 0xygen500
  • Nu online
Andere bedragen zullen we dan denk ik ook wel krijgen. Ik verwacht meer totaal en dus ook meer wat voor ons overblijft

• blue eyes
Ach ja, is meer als grap he, bewust getekend :)

Gisteren ook een leuke dag toch ;)

• paQ
  • Nu online
Maar nu is nu, en niet volgend jaar ;)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:37:

;)
Werk alvast maar aan een uitbreiding van de schaal. Als we meer van dit soort dagen krijgen gaan we boven de 2 uitkomen.

Mei gaat met de 16e erbij al naar 1.74.

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:48
Ik zit al boven de 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO7RPUjMbrcKx9JEejToL7W5wpA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gmuscld3LEKg15QCaTUD3yaX.png?f=fotoalbum_large

• paQ
  • Nu online
je winter moet nog komen ;)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:19:
[...]

´
Dat wordt weer lachen. Allemaal mensen die lekker worden gemaakt met onze zeer incidentele winstjes en dan in de winter met warmtepomp en EV hier komen huilen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wolly schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:21:
[...]

´
Dat wordt weer lachen. Allemaal mensen die lekker worden gemaakt met onze zeer incidentele winstjes en dan in de winter met warmtepomp en EV hier komen huilen.
Wat dat betreft ben ik wel blij met een vaste maandtermijn :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• paQ
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-VKJ7nmzewAXrGNgDZu637aSg8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7nAb1N3gjR3ZT1Wb9f4Md1T.png?f=fotoalbum_large

Tot dusver mijn 7 maanden inclusief de (best wel koude) winter. Samen 1000 euro kosten nov-feb :X
(All electric huis)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-05-2026 11:25 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

´
Ja, dat gaat hard. EV en warmtepomp doen ook wat voor je rendement. Want op ongunstigere momenten EV en Warmtepomp verbruik, betekent op ongunstigere momenten import (en dus hoger gemiddeld import tarief).

Evenzo in de zomer voor teveel PV, die ook buiten de piektarief momenten alsnog je batterij uit moet en dus voor iets lager gemiddelde invoedingsprijs zorgt.

Het "salderen" zal straks echt financieel moeten zijn vwb winter. En dan zijn lente/zomer maanden met "slechts" €100 winst nauwelijks compensatie voor de €300 wintermaanden.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 18-05-2026 11:27 ]

• Gertjansp
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16:11
Goedemorgen, sinds 1,5 maand ben ik ook eigenaar van een BE thuisbatterij, ik heb het hele forum doorgelezen.

Daar de zonneomvormer soms op overspanning eruit gaat, wil ik kijken hoe dit te verbeteren. (bij installatie BE was aan laten sluiten door hun niet mogelijk/moeilijk uitvoerbaar)

een eenvoudige oplossing zou zijn om de omvormer (SMA STP 8000TL-20) op de GEN input aan te sluiten.

ik vraag me alleen af wat dat doet met het 'export' limiet van de omvormer, want met huidige opzet, (losse omvormer + deye) kan deze 12 kW exporteren +met normale zonne-opwek komen hier zo nog +- 4kW bij, dus totale potentiële export is 16 kW.

als de SMA omvormer op de GEN van de DEYE zit, wordt dan de totale export gelimiteerd tot 12kW? of is de 12kW de limiet voor de batterij-laad/ontlading?

• paQ
  • Nu online
Gertjansp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:26:
Goedemorgen, sinds 1,5 maand ben ik ook eigenaar van een BE thuisbatterij, ik heb het hele forum doorgelezen.

Daar de zonneomvormer soms op overspanning eruit gaat, wil ik kijken hoe dit te verbeteren. (bij installatie BE was aan laten sluiten door hun niet mogelijk/moeilijk uitvoerbaar)

een eenvoudige oplossing zou zijn om de omvormer (SMA STP 8000TL-20) op de GEN input aan te sluiten.

ik vraag me alleen af wat dat doet met het 'export' limiet van de omvormer, want met huidige opzet, (losse omvormer + deye) kan deze 12 kW exporteren +met normale zonne-opwek komen hier zo nog +- 4kW bij, dus totale potentiële export is 16 kW.

als de SMA omvormer op de GEN van de DEYE zit, wordt dan de totale export gelimiteerd tot 12kW? of is de 12kW de limiet voor de batterij-laad/ontlading?
Als je je AC omvormer aan de GEN poort koppelt blijft ie als het goed is idd aan. (Load / GEN maakt zijn eigen grid) en behoud je ook je extra export vermogen.
Zeker daarop aansluiten dus!

• blue eyes
[...]

´
hahahaha :D

In de winter de EV laden buiten de deur :P (maakt overigens niets uit, het is alleen voor de cijfertjes. Ik kriijg het vergoed van de baas).

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gertjansp schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:26:

Hier was BE ook niet heel positief over pv verhuizen van mijn 2 SMA's naar de Deye, echter heb ik het toch laten doen zodat ik zelf kan beoordelen of dat goed werkt. Na wat hickups en tuning (door BE lijkt het) ziet het er best goed uit, vooral omdat pv bij een volle batterij op een laag pitje wordt gezet.

Overigens heb ik het zelf schakelbaar gemaakt, ik kan terug naar de SMA's die ik laat hangen. Het verschil met de SMA's is vooral het piekvermogen, de Deye heeft meer ruimte dan de SMA's en ondanks de 20m afstand komt het flink hoger uit. Een nadeel van direct op de Deye is dat de export bij 12kW blijft steken, met de SMA's op AC zou ik 6,5kW beschikbaar hebben. De 714W AC van m'n Hoymiles zie ik niet terug bij de export dus wellicht kan mijn Deye dit nog niet.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE handleiding

• paQ
  • Nu online
@Gertjansp zijn Deye heeft als het goed is nieuwe FW en kan AC PV optellen bij export vermogen. (tot max 16)

• Source90
  • Nu online
@Speedy-Andre zijn installatie is toch ook recent pas geplaatst, volgens mij na de installatie hier. Ga er vanuit dat hij ook de nieuwe versie FW heeft?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:27
Speedy-Andre schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:45:
[...]

Hier was BE ook niet heel positief over pv verhuizen van mijn 2 SMA's naar de Deye, echter heb ik het toch laten doen zodat ik zelf kan beoordelen of dat goed werkt. Na wat hickups en tuning (door BE lijkt het) ziet het er best goed uit, vooral omdat pv bij een volle batterij op een laag pitje wordt gezet.
Waar liep jij precies tegenaan? En wat waren hun argumenten om niet enthousiast te zijn? Lijkt me dat PV op deze manier een stuk efficienter werkt. (alleen DC conversie, geen AC, daarnaast ook weer minder apparatuur nodig.)

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 18-05-2026 11:59 ]

• paQ
  • Nu online
Source90 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:53:
@Speedy-Andre zijn installatie is toch ook recent pas geplaatst, volgens mij na de installatie hier. Ga er vanuit dat hij ook de nieuwe versie FW heeft?
Wellicht aan GRID gekoppeld staan? Omvormers zijn grid volgend. Dus als je hem AC GRID zijde koppelt dan volgt hij je netaansluiting en niet alles aan de accu kant zogezegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtyS_gIdNCfT_bAZyDKF3cg-_h4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pBoCxuWzv1DQtjwYEFG2Ek1V.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

scoobs schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:58:
[...]

Waar liep jij precies tegenaan? En wat waren hun argumenten om niet enthousiast te zijn? Lijkt me dat PV op deze manier een stuk efficienter werkt. (alleen DC conversie, geen AC, daarnaast ook weer minder apparatuur nodig.)
Volgens mij ging dat om het vermeende verlies door de 20m kabel (x4), vanwege mijn budget heb ik toen alleen de kabel besteld en laten leggen zonder het af te laten monteren omdat ik dat zelf kan. Het zal ook iets met kosten en rendement te maken hebben gehad, ik vond 4x 20m 6mm2 incl. leggen in buizen wel betaalbaar en een van de SMA's is al weer 8 jaar aan het werk.
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Wellicht aan GRID gekoppeld staan? Omvormers zijn grid volgend. Dus als je hem AC GRID zijde koppelt dan volgt hij je netaansluiting en niet alles aan de accu kant zogezegd.
[Afbeelding]
Die staat op Disabled, ik kan daar Grid of Load kiezen. Zoals het nu werkt dekt de Hoymiles vaak het verbruik. Ik ga eens goed naar de oude logs kijken of er met de SMA's meer export was dan 12kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9a-5r8f2S5_Mw-m2vramQqkmWRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/098D3QbwUBC4xwyqXbiNwW76.jpg?f=fotoalbum_large

• Chicken
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:48
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:19:
[...]

In de winter open ik de plug-in niet. :*)

Overigens is tegen die tijd hopelijk aFRR actief en is dit hele spel volledig anders geworden. Ik ben in ieder geval niet bang voor de winter. Tegen die tijd ook 2 EV'S, 1x EV motorfiets en warmtepomp. Wat ik niet betaal aan benzine en diesel zou ik ook mee moeten wegen in het rendement, maar kan ik niet van @paQ zijn dashboard vragen.

[ Voor 50% gewijzigd door Chicken op 18-05-2026 13:27 ]

• Is_ Y_ Serious?
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:00
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:24:
[Afbeelding]

Tot dusver mijn 7 maanden inclusief de (best wel koude) winter. Samen 1000 euro kosten nov-feb :X
(All electric huis)
Dat is nu met de BE? Wat was je het jaar ervoor kwijt?

Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:55:
[...]

Ik ben volgens het kosten overzicht van Balans stroom totaal van okt tm feb 520,- kwijt en naast 30m3 gas per jaar dus ook bijna alles electrisch.

Ik kwam daarvoor op jaarbasis op 0 en daar zaten misschien ook wel deze kosten in voor deze periode, lijkt me van wel..

• paQ
  • Nu online
Is_ Y_ Serious? schreef op maandag 18 mei 2026 @ 13:55:
[...]

920 euro oid.
En momenteel volgens prognose 200 ish

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 18 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Volgens mij ging dat om het vermeende verlies door de 20m kabel (x4), vanwege mijn budget heb ik toen alleen de kabel besteld en laten leggen zonder het af te laten monteren omdat ik dat zelf kan. Het zal ook iets met kosten en rendement te maken hebben gehad, ik vond 4x 20m 6mm2 incl. leggen in buizen wel betaalbaar en een van de SMA's is al weer 8 jaar aan het werk.

[...]

Die staat op Disabled, ik kan daar Grid of Load kiezen. Zoals het nu werkt dekt de Hoymiles vaak het verbruik. Ik ga eens goed naar de oude logs kijken of er met de SMA's meer export was dan 12kW.

[Afbeelding]
Ja er moet wel veel zon zijn. En meer AC opwek dan huisverbruik.

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
BitBug schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:46:
Ook even een update mbt. de voorbereidingen van de installatie. Vandaag wordt het de Airtap T4 installeren en de sleuf graven van fundering naar de kast (Keter Cortina Alto) onder de containeroverkapping. Ik heb een dubbelcheck gedaan bij BE met betrekking tot plaatsing in de kast en zou allemaal prima moeten passen.

De kast staat inmiddels op zijn plaats. 9mm hardhout multiplex tussen de wand van de overkapping en de kast. En in de kast brandwerende gipsvezelplaten. Ik twijfel alleen nog over de bodem. Zou zo’n 10mm gipsvezelplaat het gewicht van de accu’s kunnen dragen… de vraag stellen is ‘m eigenlijk ook al beantwoorden maar wat voor alternatief zou ik kunnen gebruiken zonder dat het direct heel veel hoger wordt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de foto is de gipsvezelplaat nog niet helemaal tot boven bevestigd, dat staat ook nog op de actielijst.
Ziet er nice uit, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.
is het niet te koud voor de accu's?

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:48:
[...]

920 euro oid.
En momenteel volgens prognose 200 ish
Voor mijn gevoel was het dit jaar wel flink kouder dan het jaar ervoor. Nog niet gekeken naar wat het verschil is bij mij in de energierekening

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:00:
[...]

Voor mijn gevoel was het dit jaar wel flink kouder dan het jaar ervoor. Nog niet gekeken naar wat het verschil is bij mij in de energierekening
Qua graaddagen was er meer verschil deze winter in NL tussen locaties noord vs zuid, maar verder niet buitensporig kouder dan vorige winter op dezelfde locatie:
1okt - nu. Beleving was wel anders qua kou, maar die wordt nogal beïnvloed door type weer en dag/nacht temperatuur.

Vlissingen:

2025/2026: 2178

2024/2025: 2239

Eelde:

2025/2026: 2676

2024/2025: 2639,94

MinderGas

Qua stroomverbruik all-electric: voorheen zat dat hoge verbruik verstopt in de saldering, en streepte je duur winterverbruik weg tegen zomerse overvloedige invoeding. Je was gewoon aan het handelen met kWh die min of meer als gelijkwaardig werden behandeld ongeacht moment.

Het wordt nu de uitdaging met batterij/zelfverbruik en handel om in de goede maanden genoeg euro's te verdienen om deze in de dure wintermaanden er weer in te kunnen zetten zodat je financiële jaar balans op een leuk saldo komt.

• 0xygen500
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:26:
[...]

Qua graaddagen was er meer verschil deze winter in NL tussen locaties noord vs zuid, maar verder niet buitensporig kouder dan vorige winter op dezelfde locatie:
1okt - nu. Beleving was wel anders qua kou, maar die wordt nogal beïnvloed door type weer en dag/nacht temperatuur.

Vlissingen:

2025/2026: 2178

2024/2025: 2239

Eelde:

2025/2026: 2676

2024/2025: 2639,94

MinderGas

Qua stroomverbruik all-electric: voorheen zat dat hoge verbruik verstopt in de saldering, en streepte je duur winterverbruik weg tegen zomerse overvloedige invoeding. Je was gewoon aan het handelen met kWh die min of meer als gelijkwaardig werden behandeld ongeacht moment.

Het wordt nu de uitdaging met batterij/zelfverbruik en handel om in de goede maanden genoeg euro's te verdienen om deze in de dure wintermaanden er weer in te kunnen zetten zodat je financiële jaar balans op een leuk saldo komt.
Zo zie je maar dat het gevoel niet altijd strookt met de werkelijkheid

• Freddy4141
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 15:43
Even een vraag aan de mensen die al een Balans energie systeem gebruiken, Zouden jullie nu op dit moment nog een keer het systeem kopen van Balansenergie, of toch liever voor een andere oplossing kiezen waar je zelf meer zeggenschap hebt over de aansturing en het eventuele handelen.

Ik heb op dit moment ook een aanbieding van Balans energie liggen en inderdaad voor die prijs krijg je wel heel veel accu, en een 12 KW omvormer, ik ben hier geen expert in, en probeer dus op forums iets te leren. Dan kom je het hoge eigen verbruik van de omvormer tegen, en het verlies in het systeem waardoor je al een bepaald prijsverschil (redelijk hoog) moet hebben tussen inkoop en verkoop anders kost het weer geld. Daarom mijn vraag aan de echte gebruikers van het systeem, zouden jullie het nog een keer kopen?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:54:
[...]

Ja er moet wel veel zon zijn. En meer AC opwek dan huisverbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rwyU8H6_k4Yk2qIFKqgOc_xC4zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CFh6OeMvScIwDXrRmOoCQYe.jpg?f=fotoalbum_large

Is de HW P1 toch nog ergens goed voor :)
Toen zat de pv nog op de SMA's, ik heb aan 1 die 4kW AC doet genoeg. Wat verdienen betreft lastig om te bepalen, levert 16kW export meer op of het feit dat de Deye pv kan dimmen?

[ Voor 32% gewijzigd door Speedy-Andre op 18-05-2026 15:47 ]

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:25

Jerra

Beunhaas in wording

Ik zou het nog wel een keer kopen, het bedrijf komt op mij nog steeds betrouwbaar en welwillend over.
Ze hebben bovendien een zeer fijne installatiepartner (in ieder geval in Gelderland) die ook niet bang zijn om achteraf nog een keer service te verlenen.

Wat mij betreft komt het over alsof ze het "goed" willen doen, en natuurlijk uiteindelijk een leuke bedrijfsmatige winst willen realiseren.
Als dat ze lukt met de hardware voor een lage prijs wegzetten, klantenbestand en marktaandeel winnen, en dat te doen met goede service en resultaatgerichtheid... dan is dat wat mij betreft een mooi bedrijf :)

Die resultaatgerichtheid is overigens wel wat vatbaar voor interpretatie. We zitten nu nog in het traject van 2 jaar (tenminste ik, gezien ik dat contractueel ben aangegaan net als velen).
Over 2 jaar moet de winst voor het bedrijf EN de eindgebruiker wel op dusdanig niveau zijn dat ik aangesloten blijf bij Balans Energie/Stroom.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Freddy4141 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:43:
Even een vraag aan de mensen die al een Balans energie systeem gebruiken, Zouden jullie nu op dit moment nog een keer het systeem kopen van Balansenergie, of toch liever voor een andere oplossing kiezen waar je zelf meer zeggenschap hebt over de aansturing en het eventuele handelen.

Ik heb op dit moment ook een aanbieding van Balans energie liggen en inderdaad voor die prijs krijg je wel heel veel accu, en een 12 KW omvormer, ik ben hier geen expert in, en probeer dus op forums iets te leren. Dan kom je het hoge eigen verbruik van de omvormer tegen, en het verlies in het systeem waardoor je al een bepaald prijsverschil (redelijk hoog) moet hebben tussen inkoop en verkoop anders kost het weer geld. Daarom mijn vraag aan de echte gebruikers van het systeem, zouden jullie het nog een keer kopen?
Qua prijs/prestatie verhouding is het dikke prima. Zeker omdat je ook een redelijk open systeem krijgt (als in, je kunt hem zelf aansturen later) met standaard componenten en firmware.

Eigenverbruik/omzettingsverliezen is wel hoog. Ik overweeg nog op een extra set aan panelen aan te schaffen voor direct op de Deye om dat deel te dekken.

Financieel en handel: nog weinig over te zeggen, maar zeker ook niet over te klagen. Het staat niet stil. Het is ook niet te vergelijken met een vast contract (dit jaar vanwege salderen) of met een willekeurig dynamisch contract op Epex. De opbrengsten zijn niet optimaal, maar ook niet teleurstellend. Het leunt wat op gelukjes/piekmomenten ipv de epex met bepaalde voorspelbaardere spread om op te handelen.

Kijk ik naar mijnbatterij.nl, naar handelsresultaat incl btw, dan zou ik daar nu in April en Mei rond de top 30 staan. Al weet ik niet of die andere mensen dan ook hun prive verbruik in het handelsresultaat hebben zitten, wat bij mij dan wel is.

• 0xygen500
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:12:
[...]

Qua prijs/prestatie verhouding is het dikke prima. Zeker omdat je ook een redelijk open systeem krijgt (als in, je kunt hem zelf aansturen later) met standaard componenten en firmware.

Eigenverbruik/omzettingsverliezen is wel hoog. Ik overweeg nog op een extra set aan panelen aan te schaffen voor direct op de Deye om dat deel te dekken.

Financieel en handel: nog weinig over te zeggen, maar zeker ook niet over te klagen. Het staat niet stil. Het is ook niet te vergelijken met een vast contract (dit jaar vanwege salderen) of met een willekeurig dynamisch contract op Epex. De opbrengsten zijn niet optimaal, maar ook niet teleurstellend. Het leunt wat op gelukjes/piekmomenten ipv de epex met bepaalde voorspelbaardere spread om op te handelen.

Kijk ik naar mijnbatterij.nl, naar handelsresultaat incl btw, dan zou ik daar nu in April en Mei rond de top 30 staan. Al weet ik niet of die andere mensen dan ook hun prive verbruik in het handelsresultaat hebben zitten, wat bij mij dan wel is.
Heb je die top 30 omgerekend naar opbrengst per kWh? Zonneplan batterijen hebben namelijk kleine capaciteit

• HybridExpert
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18:51
Weet iemand wat de (waarschijnlijk Chinese) fabrikant is van de accu's?

Kan er weinig over vinden en ben wel benieuwd naar de kwaliteit voordat ik overga tot aanschaf

• ibak
  • Nu online
Freddy4141 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 15:43:

Vertel eens waar je het mee vergelijkt. Merk, batterij volume en omvormer grootte, prijs in en excl montage etc. en of en hoeveel zonnepanelen je hebt.

Tegenover de verwachtte situatie volgend jaar zonder salderen, jouw huishouden mssch zonder zonnepanelen, zonder behoefte aan goedkope stroom in wintergebruik kan het zijn dat een klein batterijtje bij jou voldoet, maar bij mij niet.

Het mooiste van dit systeem( naast opslag pv stroom, handel en goedkope winterinkoop) de aFRR vergoeding moet nog gaan komen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:23:
[...]

Heb je die top 30 omgerekend naar opbrengst per kWh? Zonneplan batterijen hebben namelijk kleine capaciteit
Waarom is dat relevant? Aanschaf + installatie van Zonneplan is hoger....voor minder kWh en minder vermogen.

In dat geval kun je beter spreken over Opbrengst per geinvesteerde euro. Er staan in die top 30 namelijk genoeg Sigenstor en Alpha's, waarbij ik er redelijkerwijs vanuit kan gaan dat de aanschaf en installatie daarvan hoger is op basis van de offertes die ik voor mijn huis heb gekregen. Er staan ook Marstek stapeltjes tussen. Mogelijk goedkoper in aanschaf. Maar als die handelen, zullen die ook installatiekosten hebben (aparte groepen, kabels naar ruimte en nieuwe geschikte WCD).

[ Voor 16% gewijzigd door Get!em op 18-05-2026 16:36 ]

• blue eyes
0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:59:
[...]

Die 28 euro is nog niet all in toch?
Nu thuis en de plugin van PaQ: 36,07 euro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJaBeVHrHP7uciLnRjVL_nnr1NQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GSKx4vbCNJ53zz89YQkVd2tB.png?f=fotoalbum_large

• BitBug
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:11
xares schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:57:
[...]

Ziet er nice uit, ben benieuwd hoe het eruit komt te zien.
is het niet te koud voor de accu's?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jYmjuVC9IHc1g8YR74-6elV40w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgEYladdbQ5vFWbiCdglMLPf.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het resultaat en ik schat in dat het binnen in de kast ook in de winter niet snel onder de 15 graden zal komen door de warmteontwikkeling van de Deye. Maar gelukkig duurt het nog even voor ik daar definitief antwoord op kan geven ;)

• 0xygen500
  • Nu online
Get!em schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:34:
[...]

Waarom is dat relevant? Aanschaf + installatie van Zonneplan is hoger....voor minder kWh en minder vermogen.

In dat geval kun je beter spreken over Opbrengst per geinvesteerde euro. Er staan in die top 30 namelijk genoeg Sigenstor en Alpha's, waarbij ik er redelijkerwijs vanuit kan gaan dat de aanschaf en installatie daarvan hoger is op basis van de offertes die ik voor mijn huis heb gekregen. Er staan ook Marstek stapeltjes tussen. Mogelijk goedkoper in aanschaf. Maar als die handelen, zullen die ook installatiekosten hebben (aparte groepen, kabels naar ruimte en nieuwe geschikte WCD).
Heb je gelijk in, opbrengst per kWh was eerste waar ik aan dacht, opbrengst per geïnvesteerde euro is beter, maar hoe ga je die precies terugrekenen met de beschikbare info

• ibak
  • Nu online
HybridExpert schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:24:

Kan er weinig over vinden en ben wel benieuwd naar de kwaliteit voordat ik overga tot aanschaf
Dat is hier in het forum wel voorbijgekomen maar ik heb het niet opgeslagen. Het was een grote partij en er zijn geen kwaiteits issues of vragen daarna hooggekomen daaropvolgend van de technische mede Tweakers!..

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 16:59:
[...]

Heb je gelijk in, opbrengst per kWh was eerste waar ik aan dacht, opbrengst per geïnvesteerde euro is beter, maar hoe ga je die precies terugrekenen met de beschikbare info
Als gebruikers de aanschaf en installatiekosten niet zelf melden op mijnbatterij.nl kun je het alleen zelf bedenken door de naam van de batterij te zoeken bij leveranciers.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag in de ochtend paar imports. Vrij weinig PV productie door veel regen en onweer. Toch de hele middag al weer exports bij 11-13 cent kaal. Batterij neigt al weer naar 40%. Houdt niet over. Terwijl voor de avond er wel een epex staat van 26cent. Ahja, it happens...

• 0xygen500
  • Nu online
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:46:
[...]

Omdat je importeert tegen een ander tarief dan export natuurlijk. Je moet twee tarieven invoeren.
Je all in 16 mei zal grofweg op 26,50 euro uitkomen gok ik.
26,26 close enough 8)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Het gaat om opbrengst afgezet tegen de investering... Bij zonneplan investeer je voor nu een hoger bedrag voor 11kW / 20kWh (€6.999 ex btw, +€600 per 5kWh extra tot 35kWh).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• paQ
  • Nu online

Accucellen Sunwoda
BMS van Pace ex

• Source90
  • Nu online

Zie ook
Source90 in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste