Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste
Acties:

• FORMERxZOMBIE
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:34
Ik heb dit topic gevonden na aanleiding van thuisaccus googlen; is dit een betere keuze dan conventioneel?

• Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Semi-offtopic, maar mogelijk gerelateerd aan mijn BE-batterij: ik zit met het volgende probleem.

We hebben sinds kort een nieuwe vaatwasser, een Siemens SN85E803BE. Vanaf het eerste moment werkt die niet naar behoren. Tijdens het vaatwasprogramma valt hij uit en soms, maar niet altijd, gaat hij na een paar seconden weer verder. Het gedrag is vergelijkbaar met een stroomonderbreking: de machine maakt een power-off-geluidje en schakelt zichzelf daarna na een paar seconden weer in.

Een monteur van Siemens is langs geweest en heeft de vaatwasser uitgelezen: 0 storingen in het logboek. Hij heeft ook een testcyclus gedraaid waarbij alle componenten afzonderlijk worden aangestuurd; die is succesvol voltooid. Daarnaast heeft hij overleg gehad met het servicecenter, maar daar geven ze aan deze klacht niet te herkennen.

Aangezien ik in het bezit ben van zowel PV, momenteel nog op een SolarEdge-omvormer, als een BE-thuisbatterij, schuift Siemens het op 'dirty power'.

Een bevriende elektricien raadde aan om een netfilter te proberen. Dan kom ik uit op zoiets als dit: https://auth-nt.de/produk...er/118/netzfilter-emd-510

Mijn vraag: klinkt bovenstaand verhaal plausibel? Zo ja, is bovenstaand netfilter dan een passende oplossing, of is het eerder snake oil?

Het lastige is dat ik de vaatwasser nog niet had voordat ik de thuisbatterij liet installeren, dus ik heb geen flauw idee of het daardoor kan komen. Wel merk ik dat sinds we de thuisbatterij hebben, sommige ledverlichting af en toe flikkert.

Never gonna let you down

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:08:
[...]

Ik hou niet van dat gesputter en het NOM idee werkt dan niet best, ik ben benieuwd of het beter gaat als de Deye meer regie heeft :)
Gaat er niet om dat de Deye meer regie heeft, gaat om snelheid van uitlezen en meet frequentie die naar evcc gestuurd kan worden t.b.v. aansturing ev charging.

Voorheen had ik altijd de solar edge inline meter als meter voor mijn loadbalancing van de ev charger geconfigureerd, die was veel sneller. Die zit echter tussen batterij en huis nu en kan daardoor de grid hoofdmeter /p1 niet meer vervangen als meter. Dus daarom nu maar de BE Eastron gepakt. Was nog mooier als ik die kon pakken zonder tussenkomst Deye, maar dat lukt niet zonder extra zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 15-05-2026 20:42 ]

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
The Legend schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:38:
[...]

Dat red je denk je denk ik niet met alleen een kWh-meter. De accu is nu als gebruiker aangesloten op je voedingsrail waar al het andere ook op zit. Die moet je dus isoleren, en dan heb je tenminste een extra hoofdschakelaar nodig zou ik denken. Achter die HS zet je dan de kWh-meter en dan de rest van de groepenkast.
Toch nog even terugkomen op het meten met een Homewizard 3-fase kWH meter. Om deze in de meterkast te installeren en het huisverbruik zonder accuverbruik te meten gaat nogal lastig zijn was de conclusie.

Dus even omdenken: is het wel mogelijk om het verbruik van de Deye te meten met de Homewizard 3-fase kWh meter? Als ik het verbruik daarvan realtime kan meten en in HA heb, kan ik het pure huisverbruik ook uitrekenen lijkt me. Zijn hier mogelijkheden?

Heb overigens al CT klemmen gekocht op aanraden van @paQ , maar hiermee kan ik niet alle groepen uitlezen van m'n meterkast.

[ Voor 7% gewijzigd door --Erik-- op 15-05-2026 21:17 ]

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:45
FORMERxZOMBIE schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:34:
Ik heb dit topic gevonden na aanleiding van thuisaccus googlen; is dit een betere keuze dan conventioneel?
Ja.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26
Maybe

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:41:
[...]

Gaat er niet om dat de Deye meer regie heeft, gaat om snelheid van uitlezen en meet frequentie die naar evcc gestuurd kan worden t.b.v. aansturing ev charging.

Voorheen had ik altijd de solar edge inline meter als meter voor mijn loadbalancing van de ev charger geconfigureerd, die was veel sneller. Die zit echter tussen batterij en huis nu en kan daardoor de grid hoofdmeter /p1 niet meer vervangen als meter. Dus daarom nu maar de BE Eastron gepakt. Was nog mooier als ik die kon pakken zonder tussenkomst Deye, maar dat lukt niet zonder extra zaken.
Ik heb geprobeerd om de Eastron met een lan/RS485 module uit te lezen en dat werkt op zich goed.

Echter verstoort hij de boel want dan zie ik spikes die er anders niet zijn (leesfouten of vertraging bij EMS). Misschien ligt dat aan de methode, hij leest in een keer alle registers uit en wellicht kijkt het EMS alleen naar relevante registers. Wacht ik langer met uitlezen dan zie je toch bij BE wanneer dat gebeurt. ik zou de integratie moeten aanpassen (geen idee hoe) om minder registers op te kunnen vragen of een andere manier zoeken om dat te doen. Via Solarman hindert het niet maar heb je elke 5 sec data.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:15:
[...]

Toch nog even terugkomen op het meten met een Homewizard 3-fase kWH meter. Om deze in de meterkast te installeren en het huisverbruik zonder accuverbruik te meten gaat nogal lastig zijn was de conclusie.
Als je niet offgrid hebt, is dat lastiger ja. Want de Deye is dan gewoon 1 van de groepen achter je hoofdschakelaar.
Dus even omdenken: is het wel mogelijk om het verbruik van de Deye te meten met de Homewizard 3-fase kWh meter? Als ik het verbruik daarvan realtime kan meten en in HA heb, kan ik het pure huisverbruik ook uitrekenen lijkt me. Zijn hier mogelijkheden?
Ja, bij niet offgrid, zet je hem dus op de “groep” van de Deye.

Zo heb ik hem ook op de groep van de warmtepomp.
Heb overigens al CT klemmen gekocht op aanraden van @paQ , maar hiermee kan ik niet alle groepen uitlezen van m'n meterkast.

• --Erik--
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Als je niet offgrid hebt, is dat lastiger ja. Want de Deye is dan gewoon 1 van de groepen achter je hoofdschakelaar.

[...]

Ja, bij niet offgrid, zet je hem dus op de “groep” van de Deye.

Zo heb ik hem ook op de groep van de warmtepomp.

[...]
Dat klinkt goed. Andere die dit ook al zo gedaan hebben? Geeft het veel verschil met de metingen die uit de Deye zelf komen die uit te lezen zijn in HA?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:23:
[...]

Dat valt wel mee hoor, ik heb een SDM72 voor de groepenkast gezet (na de BE Eastron splitst het uit naar de Deye (via de alamat) en je 'oude' groepenkast).

Daarbij heb ik vanwege de optionele off-grid aansluiting een 1-0-2 schakelaar geplaatst zodat ik de groepenkast in elke situatie kan meten. Met cT klemmen kan het ook (Eastron heeft er speciale meters voor), maar die zijn volgens mij ongevoeliger bij een lage belasting (en groot van formaat).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:37:
[...]

Dat klinkt goed. Andere die dit ook al zo gedaan hebben? Geeft het veel verschil met de metingen die uit de Deye zelf komen die uit te lezen zijn in HA?
Is dat niet dubbelop, via Solarman kan je elke fase zien bij Load L1-L3 power.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-05-2026 21:47 ]

• --Erik--
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:45:
[...]

Is dat niet dubbelop, via Solarman kan je elke fase zien bij Load L1-L3 power.
Ligt eraan, zijn die waardes accuraat genoeg? En kan ik ermee gaan rekenen in HA?

Met een Homewizard kWh meter en de P1 meter van Homewizard kan ik in HA makkelijk rekenen: P1-kWh = huisverbruik. En die wordt iedere seconde getoond, live dus. Weet niet of dat gaat lukken via Solarman..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Ligt eraan, zijn die waardes accuraat genoeg? En kan ik ermee gaan rekenen in HA?

Met een Homewizard kWh meter en de P1 meter van Homewizard kan ik in HA makkelijk rekenen: P1-kWh = huisverbruik. En die wordt iedere seconde getoond, live dus. Weet niet of dat gaat lukken via Solarman..
Solarman heeft een update interval van 5 sec, da's iets minder snel.

De waardes komen deels van de Eastron MID, maar dat is een samengesteld verbruik. Ik weet niet hoe nauwkeurig de Deye de afgeleiden produceert en of dat goed synchroon is.

Vandaar dat ik een SDM72 er tussen heb, overigens ook niet zeer snel uit te lezen zoals ik het nu doe maar ik hoef niks aan load-balancing te doen zonder laadpaal oid.

Pagina: 1 ... 129 130 Laatste