Ik heb dit topic gevonden na aanleiding van thuisaccus googlen; is dit een betere keuze dan conventioneel?
Semi-offtopic, maar mogelijk gerelateerd aan mijn BE-batterij: ik zit met het volgende probleem.
We hebben sinds kort een nieuwe vaatwasser, een Siemens SN85E803BE. Vanaf het eerste moment werkt die niet naar behoren. Tijdens het vaatwasprogramma valt hij uit en soms, maar niet altijd, gaat hij na een paar seconden weer verder. Het gedrag is vergelijkbaar met een stroomonderbreking: de machine maakt een power-off-geluidje en schakelt zichzelf daarna na een paar seconden weer in.
Een monteur van Siemens is langs geweest en heeft de vaatwasser uitgelezen: 0 storingen in het logboek. Hij heeft ook een testcyclus gedraaid waarbij alle componenten afzonderlijk worden aangestuurd; die is succesvol voltooid. Daarnaast heeft hij overleg gehad met het servicecenter, maar daar geven ze aan deze klacht niet te herkennen.
Aangezien ik in het bezit ben van zowel PV, momenteel nog op een SolarEdge-omvormer, als een BE-thuisbatterij, schuift Siemens het op 'dirty power'.
Een bevriende elektricien raadde aan om een netfilter te proberen. Dan kom ik uit op zoiets als dit: https://auth-nt.de/produk...er/118/netzfilter-emd-510
Mijn vraag: klinkt bovenstaand verhaal plausibel? Zo ja, is bovenstaand netfilter dan een passende oplossing, of is het eerder snake oil?
Het lastige is dat ik de vaatwasser nog niet had voordat ik de thuisbatterij liet installeren, dus ik heb geen flauw idee of het daardoor kan komen. Wel merk ik dat sinds we de thuisbatterij hebben, sommige ledverlichting af en toe flikkert.
We hebben sinds kort een nieuwe vaatwasser, een Siemens SN85E803BE. Vanaf het eerste moment werkt die niet naar behoren. Tijdens het vaatwasprogramma valt hij uit en soms, maar niet altijd, gaat hij na een paar seconden weer verder. Het gedrag is vergelijkbaar met een stroomonderbreking: de machine maakt een power-off-geluidje en schakelt zichzelf daarna na een paar seconden weer in.
Een monteur van Siemens is langs geweest en heeft de vaatwasser uitgelezen: 0 storingen in het logboek. Hij heeft ook een testcyclus gedraaid waarbij alle componenten afzonderlijk worden aangestuurd; die is succesvol voltooid. Daarnaast heeft hij overleg gehad met het servicecenter, maar daar geven ze aan deze klacht niet te herkennen.
Aangezien ik in het bezit ben van zowel PV, momenteel nog op een SolarEdge-omvormer, als een BE-thuisbatterij, schuift Siemens het op 'dirty power'.
Een bevriende elektricien raadde aan om een netfilter te proberen. Dan kom ik uit op zoiets als dit: https://auth-nt.de/produk...er/118/netzfilter-emd-510
Mijn vraag: klinkt bovenstaand verhaal plausibel? Zo ja, is bovenstaand netfilter dan een passende oplossing, of is het eerder snake oil?
Het lastige is dat ik de vaatwasser nog niet had voordat ik de thuisbatterij liet installeren, dus ik heb geen flauw idee of het daardoor kan komen. Wel merk ik dat sinds we de thuisbatterij hebben, sommige ledverlichting af en toe flikkert.
Never gonna let you down
Gaat er niet om dat de Deye meer regie heeft, gaat om snelheid van uitlezen en meet frequentie die naar evcc gestuurd kan worden t.b.v. aansturing ev charging.Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 19:08:
[...]
Ik hou niet van dat gesputter en het NOM idee werkt dan niet best, ik ben benieuwd of het beter gaat als de Deye meer regie heeft
Voorheen had ik altijd de solar edge inline meter als meter voor mijn loadbalancing van de ev charger geconfigureerd, die was veel sneller. Die zit echter tussen batterij en huis nu en kan daardoor de grid hoofdmeter /p1 niet meer vervangen als meter. Dus daarom nu maar de BE Eastron gepakt. Was nog mooier als ik die kon pakken zonder tussenkomst Deye, maar dat lukt niet zonder extra zaken.
[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 15-05-2026 20:42 ]
Toch nog even terugkomen op het meten met een Homewizard 3-fase kWH meter. Om deze in de meterkast te installeren en het huisverbruik zonder accuverbruik te meten gaat nogal lastig zijn was de conclusie.The Legend schreef op woensdag 29 april 2026 @ 18:38:
[...]
Dat red je denk je denk ik niet met alleen een kWh-meter. De accu is nu als gebruiker aangesloten op je voedingsrail waar al het andere ook op zit. Die moet je dus isoleren, en dan heb je tenminste een extra hoofdschakelaar nodig zou ik denken. Achter die HS zet je dan de kWh-meter en dan de rest van de groepenkast.
Dus even omdenken: is het wel mogelijk om het verbruik van de Deye te meten met de Homewizard 3-fase kWh meter? Als ik het verbruik daarvan realtime kan meten en in HA heb, kan ik het pure huisverbruik ook uitrekenen lijkt me. Zijn hier mogelijkheden?
Heb overigens al CT klemmen gekocht op aanraden van @paQ , maar hiermee kan ik niet alle groepen uitlezen van m'n meterkast.
[ Voor 7% gewijzigd door --Erik-- op 15-05-2026 21:17 ]
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Ja.FORMERxZOMBIE schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:34:
Ik heb dit topic gevonden na aanleiding van thuisaccus googlen; is dit een betere keuze dan conventioneel?
Maybe
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ik heb geprobeerd om de Eastron met een lan/RS485 module uit te lezen en dat werkt op zich goed.Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:41:
[...]
Gaat er niet om dat de Deye meer regie heeft, gaat om snelheid van uitlezen en meet frequentie die naar evcc gestuurd kan worden t.b.v. aansturing ev charging.
Voorheen had ik altijd de solar edge inline meter als meter voor mijn loadbalancing van de ev charger geconfigureerd, die was veel sneller. Die zit echter tussen batterij en huis nu en kan daardoor de grid hoofdmeter /p1 niet meer vervangen als meter. Dus daarom nu maar de BE Eastron gepakt. Was nog mooier als ik die kon pakken zonder tussenkomst Deye, maar dat lukt niet zonder extra zaken.
Echter verstoort hij de boel want dan zie ik spikes die er anders niet zijn (leesfouten of vertraging bij EMS). Misschien ligt dat aan de methode, hij leest in een keer alle registers uit en wellicht kijkt het EMS alleen naar relevante registers. Wacht ik langer met uitlezen dan zie je toch bij BE wanneer dat gebeurt. ik zou de integratie moeten aanpassen (geen idee hoe) om minder registers op te kunnen vragen of een andere manier zoeken om dat te doen. Via Solarman hindert het niet maar heb je elke 5 sec data.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Als je niet offgrid hebt, is dat lastiger ja. Want de Deye is dan gewoon 1 van de groepen achter je hoofdschakelaar.--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:15:
[...]
Toch nog even terugkomen op het meten met een Homewizard 3-fase kWH meter. Om deze in de meterkast te installeren en het huisverbruik zonder accuverbruik te meten gaat nogal lastig zijn was de conclusie.
Ja, bij niet offgrid, zet je hem dus op de “groep” van de Deye.Dus even omdenken: is het wel mogelijk om het verbruik van de Deye te meten met de Homewizard 3-fase kWh meter? Als ik het verbruik daarvan realtime kan meten en in HA heb, kan ik het pure huisverbruik ook uitrekenen lijkt me. Zijn hier mogelijkheden?
Zo heb ik hem ook op de groep van de warmtepomp.
Heb overigens al CT klemmen gekocht op aanraden van @paQ , maar hiermee kan ik niet alle groepen uitlezen van m'n meterkast.
Dat klinkt goed. Andere die dit ook al zo gedaan hebben? Geeft het veel verschil met de metingen die uit de Deye zelf komen die uit te lezen zijn in HA?Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:23:
[...]
Als je niet offgrid hebt, is dat lastiger ja. Want de Deye is dan gewoon 1 van de groepen achter je hoofdschakelaar.
[...]
Ja, bij niet offgrid, zet je hem dus op de “groep” van de Deye.
Zo heb ik hem ook op de groep van de warmtepomp.
[...]
Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!
Dat valt wel mee hoor, ik heb een SDM72 voor de groepenkast gezet (na de BE Eastron splitst het uit naar de Deye (via de alamat) en je 'oude' groepenkast).Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:23:
[...]
Als je niet offgrid hebt, is dat lastiger ja. Want de Deye is dan gewoon 1 van de groepen achter je hoofdschakelaar.
Daarbij heb ik vanwege de optionele off-grid aansluiting een 1-0-2 schakelaar geplaatst zodat ik de groepenkast in elke situatie kan meten. Met cT klemmen kan het ook (Eastron heeft er speciale meters voor), maar die zijn volgens mij ongevoeliger bij een lage belasting (en groot van formaat).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Is dat niet dubbelop, via Solarman kan je elke fase zien bij Load L1-L3 power.--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:37:
[...]
Dat klinkt goed. Andere die dit ook al zo gedaan hebben? Geeft het veel verschil met de metingen die uit de Deye zelf komen die uit te lezen zijn in HA?
[ Voor 7% gewijzigd door Speedy-Andre op 15-05-2026 21:47 ]
Ligt eraan, zijn die waardes accuraat genoeg? En kan ik ermee gaan rekenen in HA?Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Is dat niet dubbelop, via Solarman kan je elke fase zien bij Load L1-L3 power.
Met een Homewizard kWh meter en de P1 meter van Homewizard kan ik in HA makkelijk rekenen: P1-kWh = huisverbruik. En die wordt iedere seconde getoond, live dus. Weet niet of dat gaat lukken via Solarman..
Solarman heeft een update interval van 5 sec, da's iets minder snel.--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:01:
[...]
Ligt eraan, zijn die waardes accuraat genoeg? En kan ik ermee gaan rekenen in HA?
Met een Homewizard kWh meter en de P1 meter van Homewizard kan ik in HA makkelijk rekenen: P1-kWh = huisverbruik. En die wordt iedere seconde getoond, live dus. Weet niet of dat gaat lukken via Solarman..
De waardes komen deels van de Eastron MID, maar dat is een samengesteld verbruik. Ik weet niet hoe nauwkeurig de Deye de afgeleiden produceert en of dat goed synchroon is.
Vandaar dat ik een SDM72 er tussen heb, overigens ook niet zeer snel uit te lezen zoals ik het nu doe maar ik hoef niks aan load-balancing te doen zonder laadpaal oid.
Pffff, mijn glasvezelkabel is kapotgetrokken rond 14u vandaag. Hoe werkt dat met de accu nu? Gelukkig geen heel zonnig weekend voor de boeg...
Ik had mijn auto net anderhalf uur aan de lader staan, die was goed leeg. En is nu weer vol. Verder geen idee wat de accu heeft gedaan vanmiddag.
Ik had mijn auto net anderhalf uur aan de lader staan, die was goed leeg. En is nu weer vol. Verder geen idee wat de accu heeft gedaan vanmiddag.
Je EMS zal nog aanstaan, maar niet importeren of exporteren. Zal dus NOM doen en vullen met PV.marana schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:56:
Pffff, mijn glasvezelkabel is kapotgetrokken rond 14u vandaag. Hoe werkt dat met de accu nu? Gelukkig geen heel zonnig weekend voor de boeg...
Nee die zitten wel te hoog.--Erik-- schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 22:01:
[...]
Ligt eraan, zijn die waardes accuraat genoeg? En kan ik ermee gaan rekenen in HA?
Dat is ook het huisverbruik wat je op het be dashboard zIet. In werkelijkheid ligt het lager. En het verlies dus hoger.
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 16-05-2026 01:03 ]
Het is denk ik handig om dat bij BE te melden (en hoe lang het gaat duren), voor ze gaan zeggen dat je iets niet goed doet. Soms kan je een gsm gebruiken als je een geschikte en toegankelijke router hebt of je vraagt om een alternatief bij de provider.marana schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 23:56:
Ik heb een 72D hangen, en als ik daar meer dan 30 registers mee inlees (15 waardes, elke waarde is 2 registers) dan geeft hij niets.Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ik heb geprobeerd om de Eastron met een lan/RS485 module uit te lezen en dat werkt op zich goed.
De HA modbus integratie kan dit niet in meerdere calls splitsen... dus toen een node red flow gemaakt...
(Om er achter te komen dat mijn 72D niet meer dan 15 daadwerkelijke waardes lijkt af te geven... ondanks docs van Eastron)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Wat als je de batterij even uitzet, en dan je wasmachine een was laat draaien? Als het aan je batterij zou liggen, zou je het hiermee kunnen achterhalen.Rick Astley schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:36:
Semi-offtopic, maar mogelijk gerelateerd aan mijn BE-batterij: ik zit met het volgende probleem.
@Rick Astley of indien je off grid hebt juist eens even off grid gaan. De Deye geeft doorgaans een super „schone“ grid.
Ik heb de Modbus local gateway (HACS) gekozen, die heeft voorgebakken apparaten waaronder de SDM-630 en die haalt alles op. Ik kan niet zien of dat in delen gebeurt en een aantal velden blijven op 0 omdat de SDM-72 die niet kent. Beter dan niks zal ik maar zeggenRonald schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 05:26:
[...]
Ik heb een 72D hangen, en als ik daar meer dan 30 registers mee inlees (15 waardes, elke waarde is 2 registers) dan geeft hij niets.
De HA modbus integratie kan dit niet in meerdere calls splitsen... dus toen een node red flow gemaakt...
(Om er achter te komen dat mijn 72D niet meer dan 15 daadwerkelijke waardes lijkt af te geven... ondanks docs van Eastron)
Op Marktplaats zie ik momenteel ongebruikte SDM-630 V2 (teller op 0) en gebruikte.
Zet de vaatwasser tijdelijk op een andere groep.Rick Astley schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 20:36:
Controleer of de bedrading wel goed bevestigd is in wandcontactdoos en in groepenkast. Kijk bij dat laatste vooral ook naar hetgeen is opgeleverd door Balans.
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 16-05-2026 10:34 ]
Wasmachine en laadpaal uit. Het is weer kassa bij de export
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Dat is vreemd. Heb je een screenshot van je dashboard ingesteld op 1u?0xygen500 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:28:
[Afbeelding] wrm wordt hier maar met 8,6 kWh geëxporteerd?
Dit is homeassistantzunrob schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:35:
[...]
Dat is vreemd. Heb je een screenshot van je dashboard ingesteld op 1u?
Eerst €2 nu €4/kWh. Toch prima dat vanochtend flink is geïmporteerd bij €0
En daarom is de vraag of ie een screenshot van je dashboard wilt delen, ingesteld op 1u.
Blijkbaar moest die ff uprampen. Nu vollebak export.zunrob schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:41:
[...]
En daarom is de vraag of ie een screenshot van je dashboard wilt delen, ingesteld op 1u.
Hoop alleen geen regeltoestand 2
[ Voor 6% gewijzigd door 0xygen500 op 16-05-2026 12:45 ]
Hopelijk komt @paQ niet jinxen
Dit kan achteraf niet aangepast worden? Hoe heb je deze entity erin gekregen? 👀
Ik heb een nieuw huis gekocht per november en was even benieuwd wat jullie zouden adviseren:
Huidig: BE batterij zonder off grid sinds oktober ‘25, geen zonnepanelen (beschermd stadsgezicht), geen laadpaal mogelijk, geen warmtepomp.
Nieuw: laadpaal, zonnepanelen en warmtepomp (vervangt 2000m3 gas) allemaal gewenst. BE met off grid gewenst.
Opties:
Vraag twee: als je het allemaal nieuw aan kan leggen, wat is dan handig qua sturing etc? Zeker met de komende hoge nettarieven in 2029 en hoog verbruik (schat 3MWh huis, 8 4MWh warmtepomp, 4MWh auto, en schatting 8MWh zon.)
Lijkt me ideaal als batterij, wp, auto en zon gestuurd worden. Kan alles nog kiezen dus wil het in 1x goed doen.
Huidig: BE batterij zonder off grid sinds oktober ‘25, geen zonnepanelen (beschermd stadsgezicht), geen laadpaal mogelijk, geen warmtepomp.
Nieuw: laadpaal, zonnepanelen en warmtepomp (vervangt 2000m3 gas) allemaal gewenst. BE met off grid gewenst.
Opties:
- Batterij overdragen aan nieuw bewoner (incl afkoop korting) voor € 7500
- Batterij overdragen incl contract (behoud korting) voor € 5299
- Batterij verhuizen en off grid installeren. Kosten schat ik op € 2000 (veel uren en wat klein materiaal)
Vraag twee: als je het allemaal nieuw aan kan leggen, wat is dan handig qua sturing etc? Zeker met de komende hoge nettarieven in 2029 en hoog verbruik (schat 3MWh huis, 8 4MWh warmtepomp, 4MWh auto, en schatting 8MWh zon.)
Lijkt me ideaal als batterij, wp, auto en zon gestuurd worden. Kan alles nog kiezen dus wil het in 1x goed doen.
Ik heb even niet naar de absolute getallen gekeken, maar een warmtepomp die het dubbele gebruikt van jouw auto? Hier valt alles in het niet bij de auto.stenbk schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:19:
Ik heb een nieuw huis gekocht per november en was even benieuwd wat jullie zouden adviseren:
Opties:Wat is wijsheid? Ik verwacht dat een willekeurige koper geen waarde hecht aan een batterij zonder zonnepanelen. Overtuigende energierekeningen kan ik ook nog niet presenteren… Dus ik neig naar 3.
- Batterij verhuizen en off grid installeren. Kosten schat ik op € 2000 (veel uren en wat klein materiaal)
Vraag twee: als je het allemaal nieuw aan kan leggen, wat is dan handig qua sturing etc? Zeker met de komende hoge nettarieven in 2029 en hoog verbruik (schat 3MWh huis, 8MWh warmtepomp, 4MWh auto, en schatting 8MWh zon.)
Voor de rest:optie 3. Al was het alleen maar omdat je met een huis eigenlijk zo min mogelijk dingen wil die uitleg nodig hebben, en nu heb je de kans om de boel door je eigen Electricien naar jouw standaarden aan te sluiten. Het zal ongeveer kosten neutraal zijn aangezien de batterij nu duurder is.
Optie 1 en 2 kan je wel de nieuwe batterijen kopenoverhyped schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Ik heb even niet naar de absolute getallen gekeken, maar een warmtepomp die het dubbele gebruikt van jouw auto? Hier valt alles in het niet bij de auto.
Voor de rest:optie 3. Al was het alleen maar omdat je met een huis eigenlijk zo min mogelijk dingen wil die uitleg nodig hebben, en nu heb je de kans om de boel door je eigen Electricien naar jouw standaarden aan te sluiten. Het zal ongeveer kosten neutraal zijn aangezien de batterij nu duurder is.
Ja 2000m3 gas (bij label A 😅) zal wel in die orde van grootte worden, zelfs met 20k per jaar rijden is dat een stuk minder.overhyped schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:30:
[...]
Ik heb even niet naar de absolute getallen gekeken, maar een warmtepomp die het dubbele gebruikt van jouw auto? Hier valt alles in het niet bij de auto.
Goed punt, ik schat de meeste kopers ook zo in.
Ja dat is dan ook het idee. Dan overweeg ik ook uitbreiding.0xygen500 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:36:
[...]
Optie 1 en 2 kan je wel de nieuwe batterijen kopen
Hoe werkt dat eigenlijk met de BTW als je de boel verkoopt? Moet je dan iets afmelden bij de Belastingdienst?stenbk schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 14:19:
Opties:Wat is wijsheid? Ik verwacht dat een willekeurige koper geen waarde hecht aan een batterij zonder zonnepanelen. Overtuigende energierekeningen kan ik ook nog niet presenteren… Dus ik neig naar 3.
Vraag twee: als je het allemaal nieuw aan kan leggen, wat is dan handig qua sturing etc? Zeker met de komende hoge nettarieven in 2029 en hoog verbruik (schat 3MWh huis, 8MWh warmtepomp, 4MWh auto, en schatting 8MWh zon.)
Je warmtepomp verbruik kan je halveren. Gas x 2 ongeveerstenbk schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:32:
[...]
Ja 2000m3 gas (bij label A 😅) zal wel in die orde van grootte worden, zelfs met 20k per jaar rijden is dat een stuk minder.
Goed punt, ik schat de meeste kopers ook zo in.
[...]
Ja dat is dan ook het idee. Dan overweeg ik ook uitbreiding.
Ik denk dat dit de hamvraag is :-)Wolly schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:36:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk met de BTW als je de boel verkoopt? Moet je dan iets afmelden bij de Belastingdienst?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Verkopen met factuur & BTW, die vervolgens afdragen. Je bent immers een bedrijf voor de belastingdienst. Of je moet ondertussen al in de KOR zitten, dan hoeft dit niet.Wolly schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:36:
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk met de BTW als je de boel verkoopt? Moet je dan iets afmelden bij de Belastingdienst?
Van klussen krijg je grijze haren
https://github.com/aritmeester/tennet_balance0xygen500 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Dit kan achteraf niet aangepast worden? Hoe heb je deze entity erin gekregen? 👀
Voorlopige opbrengst lijkt rond de €23 incl te zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 16-05-2026 17:24 ]
Thanks, ff prutsen hiermeeGet!em schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:18:
[...]
https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Ik heb een beschrijving met een beknopte handleiding van de BE installatie gemaakt (voor beginners) en bij een gratis host geplaatst, excuses als dit ongewenste uitingen geeft die ik met mijn ad-blockers niet zie 
Zie mijn sig rechtsonder.
Ik heb een linkje toegevoegd met een wat slordig online naar NL vertaalde batterij handleiding.
Ik heb een linkje toegevoegd met een wat slordig online naar NL vertaalde batterij handleiding.
[ Voor 16% gewijzigd door Speedy-Andre op 16-05-2026 20:41 ]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij (zonder off-grid) zit de Eastron SDM630 verbonden met de Deye, niet met het EMS. De Deye gebruikt de gegevens van de Deye om nul op de meter te regelen. Dit gebeurt ook als het EMS is uitgeschakeld.Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:24:
Ik heb een beschrijving met een beknopte handleiding van de BE installatie gemaakt (voor beginners) en bij een gratis host geplaatst, excuses als dit ongewenste uitingen geeft die ik met mijn ad-blockers niet zie
Gelukkig dekt mijn disclaimer datdeejeebv schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:35:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij (zonder off-grid) zit de Eastron SDM630 verbonden met de Deye, niet met het EMS. De Deye gebruikt de gegevens van de Deye om nul op de meter te regelen. Dit gebeurt ook als het EMS is uitgeschakeld.
Maar idd, het EMS zit niet direct op de Eastron, daar heeft de Deye een 'meter' aansluiting voor en dat pas ik even aan.
Thanks, ik was duidelijk niet aan t opletten. (Denk dat ik de ongeveer 8kW vermogen in mijn hoofd had.) 😅overhyped schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 15:47:
[...]
Je warmtepomp verbruik kan je halveren. Gas x 2 ongeveer
Maakt het wat haalbaarder.
BTW wordt inderdaad zakelijk verwerkt. Maakt per saldo niet zoveel uit als je weer een nieuwe koopt.
Ik ga t.z.t. maar eens een offerte opvragen bij BE voor verhuizen.
Of zelf een schaarheftafel aanschaffen als BE het niet wilt verhuizen.stenbk schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:52:
[...]
Thanks, ik was duidelijk niet aan t opletten. (Denk dat ik de ongeveer 8kW vermogen in mijn hoofd had.) 😅
Maakt het wat haalbaarder.
BTW wordt inderdaad zakelijk verwerkt. Maakt per saldo niet zoveel uit als je weer een nieuwe koopt.
Ik ga t.z.t. maar eens een offerte opvragen bij BE voor verhuizen.
Niet eens zo’n slecht idee, huren kost maar €50. Met eigen elektricien en een klusjesman ook wel te doen. Maar voor garantie etc vraag ik eerst BE wel.Source90 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Of zelf een schaarheftafel aanschaffen als BE het niet wilt verhuizen.
Ook maar even opgehaald, account aangemaakt, nu even wachtenGet!em schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 17:18:
[...]
https://github.com/aritmeester/tennet_balance
Hele dag weggeweest, maar ik zag dat ik 35 kWh had geexporteerd vandaag. Ik las ook van hoge tarieven, we zijn benieuwd
Nu een lage SoC, en morgen ook niet veel PV.
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Hier wordt er van het net afgehaald met een SOC van 23%… Why?
Nomad in "Ervaringen met onbalanshandel door Balans Batterij & Energie"KoningSlakkie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 06:58:
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Goed bezig!Speedy-Andre schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:24:
Is de bron van de handleiding Engels, of Chinees? In eerst geval denk ik dat het fijn is om ook de Engelse te linken... brak Nederlands leest voor mij lastiger.
Verder denk ik belangrijk toe te voegen dat de "ATS" niet onder enige vorm van belasting geschakeld moet worden... dus ook zeker niet in Auto mode... omdat hij niet niet-zwevende-nul-zeker schakelt.
Lage prijzen, 9,5 cent netto, en kaal zelfs negatief -1 cent (als je genoeg import overschot hebt krijg je nu geld....)KoningSlakkie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 06:58:
Weinig opwek vandaag , dus prima toch?
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 17-05-2026 09:33 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Ik ben ook blij met de imports, tot 50% vol waarna het hier stopt. Edit: Nee gaat toch nog verder met imports wegens negatieve kale prijzen
Zeker gezien de lengte van goede prijzen gisteren rond de lunch is een buffer welkom.
En ook hier is het behoorlijk bewolkt dus verwacht niet zoveel opwek.
Zeker gezien de lengte van goede prijzen gisteren rond de lunch is een buffer welkom.
[ Voor 15% gewijzigd door Moby op 17-05-2026 09:40 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Same here. 50% vol door imports. Komende vanaf 19-20%.Moby schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:38:
Ik ben ook blij met de imports, tot 50% vol waarna het hier stopt. Edit: Nee gaat toch nog verder met imports wegens negatieve kale prijzen
Prima inderdaad. Ik vind het alleen raar dat de accu nooit verder daalt dan eventjes 17%. Ik hoop dat er stiekem een reserve wordt gehouden zodat ik beschermd word tegen extreme prijspieken (ik vermoed van niet)blue eyes schreef op zondag 17 mei 2026 @ 09:02:
[...]
Lage prijzen, 9,5 cent netto, en kaal zelfs negatief -1 cent (als je genoeg import overschot hebt krijg je nu geld....)
Weinig opwek vandaag , dus prima toch?
Misschien doen ze dat omdat als je helemaal leeg bent en je ineens 4 euro per kWh betaald, je heel duur uit bent?KoningSlakkie schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:53:
[...]
Prima inderdaad. Ik vind het alleen raar dat de accu nooit verder daalt dan eventjes 17%. Ik hoop dat er stiekem een reserve wordt gehouden zodat ik beschermd word tegen extreme prijspieken (ik vermoed van niet)
[Afbeelding]
Beide gedaan, bij de ATS staat een uitgebreide toelichting en werkwijze.Ronald schreef op zondag 17 mei 2026 @ 08:24:
[...]
Goed bezig!
Is de bron van de handleiding Engels, of Chinees? In eerst geval denk ik dat het fijn is om ook de Engelse te linken... brak Nederlands leest voor mij lastiger.
Verder denk ik belangrijk toe te voegen dat de "ATS" niet onder enige vorm van belasting geschakeld moet worden... dus ook zeker niet in Auto mode... omdat hij niet niet-zwevende-nul-zeker schakelt.
Iets dat BE verplicht is om te doen als ik hier lees wat onwetende klanten soms uithalen met de ATS. Er staan al wat andere pdfjes bij BE online, waarom niet publiek maken of in de FAQ zetten...
De meer technische zaken kan ik beter op m'n Github doen, echter heb ik daar nog geen ervaring mee en er zijn zaken die mij zelf met moeite lukken laat staan dat ik dat duidelijk kan uiteggen
Heb je extra module of gewoon regulier? Volgens mij heb ik 16 euro, vraag mij af of het verschil komt doordat je misschien meer PV opwek had (of mijn entity is nog niet helemaal correct )paQ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:12:
Dat was geen onaardige 16 mei
[Afbeelding]
Een van de beste dagen tot nu toe zelfs!
Gewoon 3 accu's.0xygen500 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:28:
[...]
Heb je extra module of gewoon regulier? Volgens mij heb ik 16 euro, vraag mij af of het verschil komt doordat je misschien meer PV opwek had (of mijn entity is nog niet helemaal correct )
SOC is gisteren niet boven de 57% geweest.
Bij mij zegt ie t/m 16mei bijgewerkt;.paQ schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:12:
Dat was geen onaardige 16 mei
[Afbeelding]
Een van de beste dagen tot nu toe zelfs!
Maar 16mei is nog niet ingeladen en data is nog leeg..
Vreemd….
Resultaat komt altijd pas na 2 dagen.Bman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:07:
[...]
Bij mij zegt ie t/m 16mei bijgewerkt;.
[Afbeelding]
Maar 16mei is nog niet ingeladen en data is nog leeg..
Vreemd….
[Afbeelding]
Website heeft veel (tekstuele) fouten.
Dat vat het wel samen.
Kan er niks aan doen 
Dat is hoe het be dashboard het aangeeft.
als je de toggle op maand zet staat er wel 15-05 overigens.
Dat is hoe het be dashboard het aangeeft.
als je de toggle op maand zet staat er wel 15-05 overigens.
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 17-05-2026 14:20 ]
Maar @paQ hoe kom jij dan aan die -€28 in jouw dashboard??
Tennet api of curl en dan je verbruik x tarief berekenenBman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:56:
In het HA dashboard, laat je het tennet sell en buy (die commandline sensor die hier in topic staat) , inclusief belasting en btw meelopen op de default energy-dashboard als tarief op je P1 meter. HA berekent dan voor je de benadering van de kosten van die dag, live. Het is dus verder default HomeAssistant functieBman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:56:
Gisteren had ik daarom al een inschatting van 23-24euro.
Dit gaat overigens de mist in als er een een Regeltoestand 2 is en de onbalanstarieven achteraf een duw krijgen. Bovendien rekent hij met de snelheid waarop de tennet buy en sell wijzigt. Dat is op de commandline nu 1 minuut, maar theoretisch bij tennet elke 12 seconden. En de commandline hapert ook wel eens.
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 17-05-2026 15:13 ]
Aha, okay!
Heb me net gemeld bij die TenneT API en wacht even reactie af.
Ben een beginner in HA en sta ver achter op jouw high-level program skills haha
Met m’n nieuwe vrienden GPT en Gemini piel ik net zo lang tot ik iets werkend heb.
Ik volg dit topic van begin en lees elke dag mee; leuk om de yaml te ‘lenen’ en grafisch te bouwen.
Dus blijf ajb wat posten en zet de yaml erbij!! Keep up the good work you all !!!
Met m’n nieuwe vrienden GPT en Gemini piel ik net zo lang tot ik iets werkend heb.
Ik volg dit topic van begin en lees elke dag mee; leuk om de yaml te ‘lenen’ en grafisch te bouwen.
Dus blijf ajb wat posten en zet de yaml erbij!! Keep up the good work you all !!!
Je hebt geen api access nodig. Zoek even op tenergy commandlineBman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:24:
Aha, okay!
Dus ook zonder inclusief de 2 cent voor BEGet!em schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:10:
[...]
In het HA dashboard, laat je het tennet sell en buy (die commandline sensor die hier in topic staat) , inclusief belasting en btw meelopen op de default energy-dashboard als tarief op je P1 meter. HA berekent dan voor je de benadering van de kosten van die dag, live. Het is dus verder default HomeAssistant functie![]()
Gisteren had ik daarom al een inschatting van 23-24euro.
Dit gaat overigens de mist in als er een een Regeltoestand 2 is en de onbalanstarieven achteraf een duw krijgen. Bovendien rekent hij met de snelheid waarop de tennet buy en sell wijzigt. Dat is op de commandline nu 1 minuut, maar theoretisch bij tennet elke 12 seconden. En de commandline hapert ook wel eens.
Gelukkig, ik ben dus niet de enigeBman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:24:
Aha, okay!
Je hebt niet per se de tennet api nodig, je kunt ook gewoon op de tennergy site leechen.Bman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:24:
Aha, okay!
Als de regeltoestand achteraf anders wordt, dan past HA dat toch niet meer met terugwerkende kracht aan.
het is iig een goede indicatie. Zonder gekkigheid klopt het vrijwl elke dag op 10-40 cent na.
Correctie - in die codes zitten uiteraard ook al de 2 cent verwerkt, tenminste hierwel (mits netto tarieven, niet de kale tarieven).
Wel even stoeien nog. Ik heb nu de 2 sensoren opgegeven, netto verkoop en inkoop.
Ik kom op 1,67 negatief .
Zit wellicht iets in, prijs nu vs volume? Je wil natuurlijk de prijs per kWh op dat moment. Ik ga daar later wel naar kijken, volg eerst jullie wel even

(en net ingesteld, dus geen historie wellicht als reden)
Wel even stoeien nog. Ik heb nu de 2 sensoren opgegeven, netto verkoop en inkoop.
Ik kom op 1,67 negatief .
Zit wellicht iets in, prijs nu vs volume? Je wil natuurlijk de prijs per kWh op dat moment. Ik ga daar later wel naar kijken, volg eerst jullie wel even
[ Voor 57% gewijzigd door blue eyes op 17-05-2026 15:50 ]
Welke sensor gebruik je hiervoor specifiek?Get!em schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:10:
[...]
In het HA dashboard, laat je het tennet sell en buy (die commandline sensor die hier in topic staat) , inclusief belasting en btw meelopen op de default energy-dashboard als tarief op je P1 meter. HA berekent dan voor je de benadering van de kosten van die dag, live. Het is dus verder default HomeAssistant functie
Ik gebruik die van PaQ:calceolarius schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Welke sensor gebruik je hiervoor specifiek?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| command_line: # --- PAQ sensor inkoop TENNET --- - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" |
Hij begint pas tegen t nieuwe tarief te tellen vanaf dat je t ingesteld hebt.blue eyes schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:44:
Precies, dat had ik al bedacht.Get!em schreef op zondag 17 mei 2026 @ 18:45:
[...]
Hij begint pas tegen t nieuwe tarief te tellen vanaf dat je t ingesteld hebt.
Ik heb even met mijn grote vriend lopen te praten, en Mr. AI praat gewoon terug
Ik heb zelf maar een stuk of 6 helpers aangemaakt, dit op basis van de netto inkoop en verkoop, en de export en import van de P1 meter (ook nog moeten splitsen..... ander verhaald
Ik heb nu 3 grafieken gemaakt. Een met het saldo, kosten / opbrengsten voor inkoop en verkoop. En het lopend uur.
Dat laatste, geen idee, maar AI kwam daarmee. De uitleg was grappig: je rijdt auto met een bepaalde snelheid per uur. En je rijdt een aantal km's per dag. Je saldo is het laatste, de andere 2 grafieken is gewoon je moment opname van je snelheid, dus je wat op dit moment doet aan inkoop en verkoop. Voegt het iets toe? Geen idee. Grappig is het wel toen net voor het eten de prijs verkoop naar 4000 euro ging
Ik worstel alleen nog met de EURO teken voor het saldo, HA weigert dit, en de nuts sensoren kan ik het niet afdwingen, zelfs niet hardcoded. ZIen we later wel, het zal heel simpel zijn.
Let wel, dit is vanaf vanmiddag iets na 5 uur . En nu even kijken of de HA standaard ongeveer dezelfde waardes geeft, en of BE dat ook heeft. PaQ had een verschil van ongeveer 40 cent dacht ik.
[ Voor 5% gewijzigd door blue eyes op 17-05-2026 19:02 ]
Niet onaardig, zojuist om 18:10 weer €4 sell tarief. Best wat moeten inkopen vandaag, maar nu weer €8 te ontvangen, voorlopige cijfers. Voor een dag met zeer matige zon productie (net iets meer dan 1kWh/kWp) vind ik dat wel weer leuk.
[ Voor 28% gewijzigd door Get!em op 17-05-2026 21:08 ]
Net de API van Tennet gekregen, dev account. Geinstalleerd, apparaat geinstalleerd, nu op de backlog lijst!
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 17-05-2026 21:49 ]
Heeft die api niet maar iets van 35 requests per dag? E.g. je zit binnen no time boven het aantal requests.
Yep. Dus daar kun je niets mee...scoobs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:30:
Heeft die api niet maar iets van 35 requests per dag? E.g. je zit binnen no time boven het aantal requests.
Ik heb een AppDaemon script voor de Tenergy pagina:
![]() | ![]() |
De rate limit van de Tennet api is zeer ruim, je kan elke 6s data opvragen.Ronald schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:26:
[...]
Yep. Dus daar kun je niets mee...
Ik heb een AppDaemon script voor de Tenergy pagina:
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 18-05-2026 07:45 ]
Omdat je importeert tegen een ander tarief dan export natuurlijk. Je moet twee tarieven invoeren.0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 06:55:
[Afbeelding]
[Afbeelding]welke entity gebruiken jullie voor import en export? Ik gebruik de total, maar ik heb het idee dat die toch ook wat afwijkt van wat BA registreert. Ik kwam op 17,33 totaal.
Je all in 16 mei zal grofweg op 26,50 euro uitkomen gok ik.
@Wolly
Balance delta is een andere api.
Daar is ook een integratie voor: https://github.com/aritmeester/tennet_balance
En geen idee wat nu de verschillen zijn ;D
Balance delta is een andere api.
Daar is ook een integratie voor: https://github.com/aritmeester/tennet_balance
En geen idee wat nu de verschillen zijn ;D
Idd, 28 euro hierpaQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:46:
[...]
Omdat je importeert tegen een ander tarief dan export natuurlijk. Je moet twee tarieven invoeren.
[ Voor 35% gewijzigd door blue eyes op 18-05-2026 07:57 ]
Minder handig dan idd. Ik doe er ook nog niets mee, als backup wel ingevoerd, geen sensoren aangemaakt.scoobs schreef op zondag 17 mei 2026 @ 22:30:
[ Voor 14% gewijzigd door blue eyes op 18-05-2026 07:55 ]
Yes dat doe ik, met twee verschillende entities, die via curl de data ophalen
paQ schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:46:
[...]
Omdat je importeert tegen een ander tarief dan export natuurlijk. Je moet twee tarieven invoeren.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| # ------------------------------------------------------- # Onbalans Tarieven (via Tenergy) # ------------------------------------------------------- - name: "Tarief Afnemen" unique_id: tarief_afnemen unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary availability: "{{ states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') not in ['unavailable', 'unknown', 'NA'] }}" state: > {{ (states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000) | round(4) }} - name: "Tarief Afnemen Excl BTW" unique_id: tarief_afnemen_excl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary availability: "{{ states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') not in ['unavailable', 'unknown', 'NA'] }}" state: > {{ (states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000) | round(4) }} - name: "Tarief Invoeden" unique_id: tarief_invoeden unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary availability: "{{ states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') not in ['unavailable', 'unknown', 'NA'] }}" state: > {{ (states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') | float(0) / 1000) | round(4) }} |
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| # ----------------------- # Command line sensors (Tenergy onbalans prijzen) # ----------------------- command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" |
16 mei werkt hier pas sinds 15 min ofzo.ecn1985 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:03:
Vraag, dashboard geeft in de grafiek maar data t/m 14mei, als ik naar beneden scroll zie ik wel doorklikken naar de resultaten t/m de 16e.
Zien anderen dit ook?
[Afbeelding]
Ja, en dan eb. Btw. Opslag.0xygen500 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:57:
Yes dat doe ik, met twee verschillende entities, die via curl de data ophalen
[...]YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 # ------------------------------------------------------- # Onbalans Tarieven (via Tenergy) # ------------------------------------------------------- - name: "Tarief Afnemen" unique_id: tarief_afnemen unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary availability: "{{ states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') not in ['unavailable', 'unknown', 'NA'] }}" state: > {{ (states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000) | round(4) }} - name: "Tarief Afnemen Excl BTW" unique_id: tarief_afnemen_excl_btw unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary availability: "{{ states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') not in ['unavailable', 'unknown', 'NA'] }}" state: > {{ (states('sensor.onbalans_marktprijs_bruto') | float(0) / 1000) | round(4) }} - name: "Tarief Invoeden" unique_id: tarief_invoeden unit_of_measurement: "EUR/kWh" device_class: monetary availability: "{{ states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') not in ['unavailable', 'unknown', 'NA'] }}" state: > {{ (states('sensor.onbalans_marktprijs_invoeden') | float(0) / 1000) | round(4) }}YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 # ----------------------- # Command line sensors (Tenergy onbalans prijzen) # ----------------------- command_line: - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Bruto" unique_id: onbalans_marktprijs_bruto unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-1] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-1])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))" - sensor: name: "Onbalans Marktprijs Invoeden" unique_id: onbalans_marktprijs_invoeden unit_of_measurement: "EUR/MWh" scan_interval: 60 command: > curl -fsSL 'https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices' | python3 -c "import sys,re,html; h=sys.stdin.read(); m=re.search(r'(<table[^>]*>.*?Feed.*?Take.*?</table>)', h, flags=re.S|re.I); t=m.group(1) if m else h; clean=lambda s: re.sub(r'\s+',' ',re.sub(r'<[^>]+>',' ',html.unescape(s))).strip(); rows=re.findall(r'<tr[^>]*>.*?</tr>', t, flags=re.S|re.I); pat=re.compile(r'^-?\d{1,3}(?:\.\d{3})*,\d{2}$|^-?\d+,\d{2}$'); v=next((cells[-2] for r in rows for cells in [[clean(c) for c in re.findall(r'<t[dh][^>]*>(.*?)</t[dh]>', r, flags=re.S|re.I)]] if len(cells)>=2 and pat.match(cells[-2])), 'NA'); print(v.replace('.','').replace(',','.'))"
Verschillende elementen in het dashboard komen op andere tijdstippen beschikbaar. Soms helpt het om de pagina te herladen, soms ook niet.ecn1985 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 08:03:
Vraag, dashboard geeft in de grafiek maar data t/m 14mei, als ik naar beneden scroll zie ik wel doorklikken naar de resultaten t/m de 16e.
Zien anderen dit ook?
[Afbeelding]
Grafiek loopt altijd achter. Soms is het tabelletje eronder iets sneller. De dag doorbladeren eronder is altijd als eerste, meestal tussen 8 en 9u in de ochtend voor eergisteren.
Ik kom trouwens 4 euro hoger uit dan de HA berekening. Dat kan dan denk ik alleen maar komen in dat kwartier dat tijdens een activatie het tarief van 2,49 naar 4,90 ging en met terugwerkende kracht 4,90 is geworden?
Dat was toch de discussie van de week @deejeebv of tag ik nou de verkeerde.
Dat was toch de discussie van de week @deejeebv of tag ik nou de verkeerde.
Oh ik dacht dat het dashboard van BE helemaal kaal was 😅
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/a9pjM0ndwdYaOkSrpuVbgmBl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9H6JkvOOGHj8R4lIYA0mTLCD.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/4vLe6ei5UalY2IxqdSqVJmxX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N8p25K6RJOgzHtoZp7nbR6lq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aTaT29qRUeZtnZFVvFEtlRTL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/jIhMJCtOnw6cfTtrFw9mn4On.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ry1AOXod3tGh6iqUo9kHsskS.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/G1Z5Uom9hOZ1ocHkJfkGjGfH.png?f=fotoalbum_large)