PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Dan zal Deye PV naar de accu gaan, en alle huisverbruik alleen nog van het net komen en van AC aangesloten PV . (Bij niet- off-grid installaties)
In wezen koppel je de Deye los van je groepenkast.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 14-05-2026 11:45 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
staat echt los van SOC drempels.
Die flat line is wel gek. Misschien mailtje aan wagen.
Het is raar dat ie constant huisverbruik van het net pakt. (alhoewel dat soms best eens wenselijk kan zijn)
[ Voor 81% gewijzigd door paQ op 14-05-2026 11:53 ]
Daar lijkt het bij @Quaros op, de batterij ontlaadt niet en dat gebeurt normaal wel vanwege het huis verbruik.paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:45:
Als je off grid inschakelt dan opent het relais aan de Grid zijde.
Dan zal Deye PV naar de accu gaan, en alle huisverbruik alleen nog van het net komen en van AC aangesloten PV . (Bij niet- off-grid installaties)
In wezen koppel je de Deye los van je groepenkast.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren, 7-4-2026 48,2kWh Balans Energie
Als het systeem off grid zou zijn kan hij ook niet importeren.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Daar lijkt het bij @Quaros op, de batterij ontlaadt niet en dat gebeurt normaal wel vanwege het huis verbruik.
Tja, het ziet er na de laatste import uit alsof off-grid aan staat, vandaar dat k het opper. Of de Deye moet de weg kwijt zijn, is ook niet onmogelijk.paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Als het systeem off grid zou zijn kan hij ook niet importeren.
Is er eigenlijk monitoring software waarmee een partij honderden of duizenden Deye omvormers kan monitoren op dit soort eigenaardigheden? Nu is het toevallig iemand die het ziet in het dashboard en hier reageert omdat hij ziet dat het niet 'normaal' is, maar de niet technische Balans klant zal dit nooit in de gaten hebben. Zeker niet als hij geen vergelijkingsmateriaal heeft.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Tja, het ziet er na de laatste import uit alsof off-grid aan staat, vandaar dat k het opper. Of de Deye moet de weg kwijt zijn, is ook niet onmogelijk.
Kan Balans zulke storingen (neem ik aan) wel snel opmerken met standaard software?
waar komt die 41W dan midden in de nacht vandaan?Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Tja, het ziet er na de laatste import uit alsof off-grid aan staat, vandaar dat k het opper. Of de Deye moet de weg kwijt zijn, is ook niet onmogelijk.
:strip_exif()/f/image/1nwHFiVjcCZKEXDHHzxoJMMi.png?f=user_large)
Die systemen zijn echt niet off-grid.
Maar vreemd gedrag is dat en dat van @Bman wel.
@Bman @Quaros @fenrir zien dit gedrag. waarbij er direct van het net wordt afgenomen en de battery wordt 'gebypassed'paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:
[...]
waar komt die 41W dan midden in de nacht vandaan?
[Afbeelding]
Die systemen zijn echt niet off-grid.
Maar vreemd gedrag is dat en dat van @Bman wel.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zo niet, even de Deye een trap geven. Alhoewel dat met off grid wat lastiger wordt.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 15000 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Geen ervaring met 3-fasen Emat (wel 1 fase), dat lijkt me niet meer dan een label van net zo'n merk.
Balans stuurt mail wanneer iemand langer of-grid is of offline (bewust of niet) dus er wordt wel wat gecheckt.Wolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Is er eigenlijk monitoring software waarmee een partij honderden of duizenden Deye omvormers kan monitoren op dit soort eigenaardigheden? Nu is het toevallig iemand die het ziet in het dashboard en hier reageert omdat hij ziet dat het niet 'normaal' is, maar de niet technische Balans klant zal dit nooit in de gaten hebben. Zeker niet als hij geen vergelijkingsmateriaal heeft.
Kan Balans zulke storingen (neem ik aan) wel snel opmerken met standaard software?
Ik zou dan de busbars tegen de fermacell achterwand willen schroeven waar tegen de batterijen komen te staan. Of zou de standaard kabellengte hiervoor te kort zijn?
Vanaf de busbar naar de Deye wil ik 70mm kabels gebruiken ipv 50mm van balans (DC schakelaar wordt als ik het goed begrijp niet meer toegepast)
Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV
Kan het zo zijn dat offgrid installaties op een minimale SOC (hier 35%) worden gehouden?Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:27:
[...]
Balans stuurt mail wanneer iemand langer of-grid is of offline (bewust of niet) dus er wordt wel wat gecheckt.
Er moet immers een minimale accu capaciteit beschikbaar zijn indien het net uitvalt.
@Balans Energie kan de strategie in een volgende communicatie update meegenomen worden ajb?
Dat zou ik niet zo doen, dan kan je het spul niet meer zo makkelijk verplaatsen bij service of instellen. Je kan je afvragen wat BE er van vindt want ze garanderen wat ze zelf hebben geleverd/gedaan.shaft83 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:31:
Na de positieve verhalen van oa @paQ en @ibak met gelijkmatige SOC verdeling met gebruik van busbars. Zojuist deze busbars besteld https://www.amazon.nl/dp/B0CTN3DLXH?psc=1&smid=A2ITG3U79VPZKX&ref_=chk_typ_imgToDp
Ik zou dan de busbars tegen de fermacell achterwand willen schroeven waar tegen de batterijen komen te staan. Of zou de standaard kabellengte hiervoor te kort zijn?
Vanaf de busbar naar de Deye wil ik 70mm kabels gebruiken ipv 50mm van balans (DC schakelaar wordt als ik het goed begrijp niet meer toegepast)
Tenminste, als je de netto inkoopt neemt. Bij kaal tarief iets van 6 - 8 cent marge. Op de lijst van BE
Eergisteren 53 kWh geexporteerd, helaas tegen lagere prijzen (9 cent), nog geen 5 euro aan positief salde
[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 14-05-2026 12:46 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
@Bman, @Quaros en @fenrir: Wanneer zijn deze installaties gedaan? Allicht een firmware dingetje in de Deye.ecn1985 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:
[...]
@Bman @Quaros @fenrir zien dit gedrag. waarbij er direct van het net wordt afgenomen en de battery wordt 'gebypassed'
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 14-05-2026 12:55 ]
Ik had de Chint een tijdje en ging prima, gewisseld naar ABB vanwege audio hobby en opgave van geringere weerstand, de ABB bleek idd koeler te blijven.Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:15:
In het begin van dit draadje, (pagina 24/25) lees ik veel over een Chint automaat. Is hier iemand die recent een installatie heeft laten plaatsen? Wat is er toen geplaatst voor automaat? En is in jullie beleving een Chint net zo goed of slecht als een EMAT?
Als geld een rol speelt beviel me de chint gewoon goed maar levensduur weet ik niet.
20maartzunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]
@Bman, @Quaros en @fenrir: Wanneer zijn deze installaties gedaan? Allicht een firmware dingetje in de Deye.
Heb mijzelf ook verwonderd over de testknop die onder de hendel zit, maar wonder boven wonder raakt hij hem niet. Verder geen problemen gehad met de Chint, neem aan dat deze componenten zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:25:
Ik heb 7 april een Chint gekregen bij een standaard installatie, ik ben niet blij met hoe makkelijk de hendel beweegt en dat hij net de testknop niet raakt (de hendel lijkt veel te hoog te komen).
Geen ervaring met 3-fasen Emat (wel 1 fase), dat lijkt me niet meer dan een label van net zo'n merk.
[Afbeelding]
Ik heb ook offgrid en bij mij vannacht teruggelopen naar 32% SOC zonder bijladen van het net. Op moment dat de boiler aanspringt zie ik ook netjes dat dit geleverd wordt vanuit de accu. Of er een minimale SOC is voor offgrid en wat dat dan zou zijn… geen idee.Bman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Kan het zo zijn dat offgrid installaties op een minimale SOC (hier 35%) worden gehouden?
Er moet immers een minimale accu capaciteit beschikbaar zijn indien het net uitvalt.
@Balans Energie kan de strategie in een volgende communicatie update meegenomen worden ajb?
Nog even zeuren over de Eastron meter, daar horen kapjes op bij de schroeven want je kan ze aanraken. Met een gesloten kast geen issue maar wel als ie open is (al het andere zit verzonken).Wolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Heb mijzelf ook verwonderd over de testknop die onder de hendel zit, maar wonder boven wonder raakt hij hem niet. Verder geen problemen gehad met de Chint, neem aan dat deze componenten zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt.
Wat staat er eigenlijk op je EMS onderste regel. Die twee getallen.Bman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:47:
Hier (offgrid installatie) wordt ‘snachts 35% SOC in stand gehouden en verbruik van het net.
Sinds installatie 20maart nooit lager dan 35% SOC gezien. Misschien omdat ik offgrid heb??
[Afbeelding]
Ze breken redelijk makkelijk af, maar er horen zeker wel klepjes voor ja.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Nog even zeuren over de Eastron meter, daar horen kapjes op bij de schroeven want je kan ze aanraken. Met een gesloten kast geen issue maar wel als ie open is (al het andere zit verzonken).
Kwam vanochtend uit de nachtdienst en had geen puf om de status van de batterijen te bekijken. Toen ik zojuist wakker werd was de situatie natuurlijk weer veranderd en werd er niet meer direct van het net opgenomen. Mijn batterijen zijn diagonaal aangesloten, zoals ik had gevraagd bij installatie. Dit werd overigens ook aangeraden gezien het feit dat ik 6 modules heb staan.zunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:26:
[...]
Welke status geven de batterijen aan als dit gebeurt? En zijn ze diagonaal aangesloten?
Ik heb vannacht nog even op mijn switch de PoE poort van het BE EMS een power cycle gegeven om te kijken of er iets zou veranderen. Echter bleef de situatie hetzelfde toen het EMS weer online kwam.paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:13:
Sja. effe stroom van de EMS en kijken of het probleem weg is.
Zo niet, even de Deye een trap geven. Alhoewel dat met off grid wat lastiger wordt.
Mijn installatie is operationeel vanaf 26 maart.zunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]
@Bman, @Quaros en @fenrir: Wanneer zijn deze installaties gedaan? Allicht een firmware dingetje in de Deye.
Piek panelen ligt hier rond de 15000, gaat het nog steeds met 7000 watt importeren. SoC op 60% plus.
Ik hoop dat ze een glazen bol hebben, iets dat ik niet weet
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Januarizunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Van klussen krijg je grijze haren
Geen stress, je verkoopt de zojuist geladen kWh's nu voor 1,2ctblue eyes schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:30:
Waarom inkopen op 100 euro???? Vanochtend ook al duur gekocht, net met verlies verkocht....
Piek panelen ligt hier rond de 15000, gaat het nog steeds met 7000 watt importeren. SoC op 60% plus.
Ik hoop dat ze een glazen bol hebben, iets dat ik niet weet![]()
Maar wie, en waarom
Anders had ik wel anders gereageerd, of mail gestuurd. Ik verbaas mij alleen en meldt de activiteit hier omdat het zo bijzonder is
:strip_exif()/f/image/blRbTGL2lINEGM0Uz4ejj9Xj.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/r4fR8Xv9Wss8DcgunHgKhWP0.png?f=fotoalbum_large)