PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Dan zal Deye PV naar de accu gaan, en alle huisverbruik alleen nog van het net komen en van AC aangesloten PV . (Bij niet- off-grid installaties)
In wezen koppel je de Deye los van je groepenkast.
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 14-05-2026 11:45 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
staat echt los van SOC drempels.
Die flat line is wel gek. Misschien mailtje aan wagen.
Het is raar dat ie constant huisverbruik van het net pakt. (alhoewel dat soms best eens wenselijk kan zijn)
[ Voor 81% gewijzigd door paQ op 14-05-2026 11:53 ]
Daar lijkt het bij @Quaros op, de batterij ontlaadt niet en dat gebeurt normaal wel vanwege het huis verbruik.paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:45:
Als je off grid inschakelt dan opent het relais aan de Grid zijde.
Dan zal Deye PV naar de accu gaan, en alle huisverbruik alleen nog van het net komen en van AC aangesloten PV . (Bij niet- off-grid installaties)
In wezen koppel je de Deye los van je groepenkast.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual
Als het systeem off grid zou zijn kan hij ook niet importeren.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:53:
[...]
Daar lijkt het bij @Quaros op, de batterij ontlaadt niet en dat gebeurt normaal wel vanwege het huis verbruik.
Tja, het ziet er na de laatste import uit alsof off-grid aan staat, vandaar dat k het opper. Of de Deye moet de weg kwijt zijn, is ook niet onmogelijk.paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:55:
[...]
Als het systeem off grid zou zijn kan hij ook niet importeren.
Is er eigenlijk monitoring software waarmee een partij honderden of duizenden Deye omvormers kan monitoren op dit soort eigenaardigheden? Nu is het toevallig iemand die het ziet in het dashboard en hier reageert omdat hij ziet dat het niet 'normaal' is, maar de niet technische Balans klant zal dit nooit in de gaten hebben. Zeker niet als hij geen vergelijkingsmateriaal heeft.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Tja, het ziet er na de laatste import uit alsof off-grid aan staat, vandaar dat k het opper. Of de Deye moet de weg kwijt zijn, is ook niet onmogelijk.
Kan Balans zulke storingen (neem ik aan) wel snel opmerken met standaard software?
waar komt die 41W dan midden in de nacht vandaan?Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:59:
[...]
Tja, het ziet er na de laatste import uit alsof off-grid aan staat, vandaar dat k het opper. Of de Deye moet de weg kwijt zijn, is ook niet onmogelijk.
:strip_exif()/f/image/1nwHFiVjcCZKEXDHHzxoJMMi.png?f=user_large)
Die systemen zijn echt niet off-grid.
Maar vreemd gedrag is dat en dat van @Bman wel.
@Bman @Quaros @fenrir zien dit gedrag. waarbij er direct van het net wordt afgenomen en de battery wordt 'gebypassed'paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:07:
[...]
waar komt die 41W dan midden in de nacht vandaan?
[Afbeelding]
Die systemen zijn echt niet off-grid.
Maar vreemd gedrag is dat en dat van @Bman wel.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Zo niet, even de Deye een trap geven. Alhoewel dat met off grid wat lastiger wordt.
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
Geen ervaring met 3-fasen Emat (wel 1 fase), dat lijkt me niet meer dan een label van net zo'n merk.
Balans stuurt mail wanneer iemand langer of-grid is of offline (bewust of niet) dus er wordt wel wat gecheckt.Wolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:03:
[...]
Is er eigenlijk monitoring software waarmee een partij honderden of duizenden Deye omvormers kan monitoren op dit soort eigenaardigheden? Nu is het toevallig iemand die het ziet in het dashboard en hier reageert omdat hij ziet dat het niet 'normaal' is, maar de niet technische Balans klant zal dit nooit in de gaten hebben. Zeker niet als hij geen vergelijkingsmateriaal heeft.
Kan Balans zulke storingen (neem ik aan) wel snel opmerken met standaard software?
Ik zou dan de busbars tegen de fermacell achterwand willen schroeven waar tegen de batterijen komen te staan. Of zou de standaard kabellengte hiervoor te kort zijn?
Vanaf de busbar naar de Deye wil ik 70mm kabels gebruiken ipv 50mm van balans (DC schakelaar wordt als ik het goed begrijp niet meer toegepast)
Warmtepomp: PUD-SHWM120YAA + EHSD-VM2D // PV: Solaredge 13.850 Wp // EV
Kan het zo zijn dat offgrid installaties op een minimale SOC (hier 35%) worden gehouden?Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:27:
[...]
Balans stuurt mail wanneer iemand langer of-grid is of offline (bewust of niet) dus er wordt wel wat gecheckt.
Er moet immers een minimale accu capaciteit beschikbaar zijn indien het net uitvalt.
@Balans Energie kan de strategie in een volgende communicatie update meegenomen worden ajb?
Dat zou ik niet zo doen, dan kan je het spul niet meer zo makkelijk verplaatsen bij service of instellen. Je kan je afvragen wat BE er van vindt want ze garanderen wat ze zelf hebben geleverd/gedaan.shaft83 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:31:
Na de positieve verhalen van oa @paQ en @ibak met gelijkmatige SOC verdeling met gebruik van busbars. Zojuist deze busbars besteld https://www.amazon.nl/dp/B0CTN3DLXH?psc=1&smid=A2ITG3U79VPZKX&ref_=chk_typ_imgToDp
Ik zou dan de busbars tegen de fermacell achterwand willen schroeven waar tegen de batterijen komen te staan. Of zou de standaard kabellengte hiervoor te kort zijn?
Vanaf de busbar naar de Deye wil ik 70mm kabels gebruiken ipv 50mm van balans (DC schakelaar wordt als ik het goed begrijp niet meer toegepast)
Tenminste, als je de netto inkoopt neemt. Bij kaal tarief iets van 6 - 8 cent marge. Op de lijst van BE
Eergisteren 53 kWh geexporteerd, helaas tegen lagere prijzen (9 cent), nog geen 5 euro aan positief salde
[ Voor 23% gewijzigd door blue eyes op 14-05-2026 12:46 ]
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
@Bman, @Quaros en @fenrir: Wanneer zijn deze installaties gedaan? Allicht een firmware dingetje in de Deye.ecn1985 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:11:
[...]
@Bman @Quaros @fenrir zien dit gedrag. waarbij er direct van het net wordt afgenomen en de battery wordt 'gebypassed'
[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 14-05-2026 12:55 ]
Ik had de Chint een tijdje en ging prima, gewisseld naar ABB vanwege audio hobby en opgave van geringere weerstand, de ABB bleek idd koeler te blijven.Is_ Y_ Serious? schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:15:
In het begin van dit draadje, (pagina 24/25) lees ik veel over een Chint automaat. Is hier iemand die recent een installatie heeft laten plaatsen? Wat is er toen geplaatst voor automaat? En is in jullie beleving een Chint net zo goed of slecht als een EMAT?
Als geld een rol speelt beviel me de chint gewoon goed maar levensduur weet ik niet.
20maartzunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]
@Bman, @Quaros en @fenrir: Wanneer zijn deze installaties gedaan? Allicht een firmware dingetje in de Deye.
Heb mijzelf ook verwonderd over de testknop die onder de hendel zit, maar wonder boven wonder raakt hij hem niet. Verder geen problemen gehad met de Chint, neem aan dat deze componenten zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:25:
Ik heb 7 april een Chint gekregen bij een standaard installatie, ik ben niet blij met hoe makkelijk de hendel beweegt en dat hij net de testknop niet raakt (de hendel lijkt veel te hoog te komen).
Geen ervaring met 3-fasen Emat (wel 1 fase), dat lijkt me niet meer dan een label van net zo'n merk.
[Afbeelding]
Ik heb ook offgrid en bij mij vannacht teruggelopen naar 32% SOC zonder bijladen van het net. Op moment dat de boiler aanspringt zie ik ook netjes dat dit geleverd wordt vanuit de accu. Of er een minimale SOC is voor offgrid en wat dat dan zou zijn… geen idee.Bman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Kan het zo zijn dat offgrid installaties op een minimale SOC (hier 35%) worden gehouden?
Er moet immers een minimale accu capaciteit beschikbaar zijn indien het net uitvalt.
@Balans Energie kan de strategie in een volgende communicatie update meegenomen worden ajb?
Nog even zeuren over de Eastron meter, daar horen kapjes op bij de schroeven want je kan ze aanraken. Met een gesloten kast geen issue maar wel als ie open is (al het andere zit verzonken).Wolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Heb mijzelf ook verwonderd over de testknop die onder de hendel zit, maar wonder boven wonder raakt hij hem niet. Verder geen problemen gehad met de Chint, neem aan dat deze componenten zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt.
Wat staat er eigenlijk op je EMS onderste regel. Die twee getallen.Bman schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 11:47:
Hier (offgrid installatie) wordt ‘snachts 35% SOC in stand gehouden en verbruik van het net.
Sinds installatie 20maart nooit lager dan 35% SOC gezien. Misschien omdat ik offgrid heb??
[Afbeelding]
Ze breken redelijk makkelijk af, maar er horen zeker wel klepjes voor ja.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Nog even zeuren over de Eastron meter, daar horen kapjes op bij de schroeven want je kan ze aanraken. Met een gesloten kast geen issue maar wel als ie open is (al het andere zit verzonken).
Kwam vanochtend uit de nachtdienst en had geen puf om de status van de batterijen te bekijken. Toen ik zojuist wakker werd was de situatie natuurlijk weer veranderd en werd er niet meer direct van het net opgenomen. Mijn batterijen zijn diagonaal aangesloten, zoals ik had gevraagd bij installatie. Dit werd overigens ook aangeraden gezien het feit dat ik 6 modules heb staan.zunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 10:26:
[...]
Welke status geven de batterijen aan als dit gebeurt? En zijn ze diagonaal aangesloten?
Ik heb vannacht nog even op mijn switch de PoE poort van het BE EMS een power cycle gegeven om te kijken of er iets zou veranderen. Echter bleef de situatie hetzelfde toen het EMS weer online kwam.paQ schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:13:
Sja. effe stroom van de EMS en kijken of het probleem weg is.
Zo niet, even de Deye een trap geven. Alhoewel dat met off grid wat lastiger wordt.
Mijn installatie is operationeel vanaf 26 maart.zunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]
@Bman, @Quaros en @fenrir: Wanneer zijn deze installaties gedaan? Allicht een firmware dingetje in de Deye.
Piek panelen ligt hier rond de 15000, gaat het nog steeds met 7000 watt importeren. SoC op 60% plus.
Ik hoop dat ze een glazen bol hebben, iets dat ik niet weet
Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar
Januarizunrob schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 12:52:
[...]
Van klussen krijg je grijze haren
Geen stress, je verkoopt de zojuist geladen kWh's nu voor 1,2ctblue eyes schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:30:
Waarom inkopen op 100 euro???? Vanochtend ook al duur gekocht, net met verlies verkocht....
Piek panelen ligt hier rond de 15000, gaat het nog steeds met 7000 watt importeren. SoC op 60% plus.
Ik hoop dat ze een glazen bol hebben, iets dat ik niet weet![]()
Maar wie, en waarom
Anders had ik wel anders gereageerd, of mail gestuurd. Ik verbaas mij alleen en meldt de activiteit hier omdat het zo bijzonder is
Waarom zou je de Chint vervangen wat audio betreft, hij voedt alleen de Deye toch? Wat warmte en verlies betreft is dat met name bij een activatie van belang.ibak schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:02:
[...]
Ik had de Chint een tijdje en ging prima, gewisseld naar ABB vanwege audio hobby en opgave van geringere weerstand, de ABB bleek idd koeler te blijven.
Als geld een rol speelt beviel me de chint gewoon goed maar levensduur weet ik niet.
Hier in het hoge noorden is alles gewoon bewolkt.blue eyes schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 14:30:
Waarom inkopen op 100 euro???? Vanochtend ook al duur gekocht, net met verlies verkocht....
Ik hoop dat ze een glazen bol hebben, iets dat ik niet weet![]()
Chint wordt ook gebruikt in veel warmtepompen van amitime. Dus ook in Itho daalderop Amber en HPS en voor zover ik kan nagaan dus ook in Quat en nog een paar andere merken.Wolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Heb mijzelf ook verwonderd over de testknop die onder de hendel zit, maar wonder boven wonder raakt hij hem niet. Verder geen problemen gehad met de Chint, neem aan dat deze componenten zijn goedgekeurd voor de Nederlandse markt.
Hier geen test knoppen verstopt achter de hendelWolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:27:
[...]
:strip_exif()/f/image/r1Jmg4HuraiptREgrY8nDTQt.jpg?f=fotoalbum_large)
Kapjes?Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:37:
[...]
Nog even zeuren over de Eastron meter, daar horen kapjes op bij de schroeven want je kan ze aanraken. Met een gesloten kast geen issue maar wel als ie open is (al het andere zit verzonken).
Die heeft geen aardlek functie, blijkbaar een andere keuze bij off-grid? Vreemd trouwens dat ie zowel bij de groepenkast zit als in de off-grid kast (waar alleen schakelen volstaat).Get!em schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:28:
[...]
Hier geen test knoppen verstopt achter de hendel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Achter het plastic, in een gesloten kast zie ik het ook niet
[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-05-2026 19:04 ]
15600 Wp Canadian Solar aangesloten op Deye 12 kW omvormer. 48,2 kWh LFP batterij van Balans Energie.
Hier in de ochtend, na 12 uur trok het wat open, wat heet.... 87 kWh tot nu toe.0xygen500 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:37:
[...]
Hier in het hoge noorden is alles gewoon bewolkt.
Hele dag al niet bijzondere verkoopprijzen, auto maar aan het laden gezet. Die moet toch vol ivm een weekendje weg.E-Transitie schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 18:42:
Vanaf 18.36 uur aan het exporteren voor 8 cent. Morgen wordt een bewolkte dag denken ze. Lijkt mij niet logisch.
Alle stroom van de Deye ging via de Chint naar mijn groepen incl audio groep en stroom is heel belangrijk voor geluid.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 15:46:
[...]
Waarom zou je de Chint vervangen wat audio betreft, hij voedt alleen de Deye toch? Wat warmte en verlies betreft is dat met name bij een activatie van belang.
Kon ik het na wisselen horen? Nee. dus was het niet waard..😄
Maar ja hobby hé geeft niks
Met andere woorden, kan ik andere modules erbij koppelen als ze hetzelfde bms protocol en accu voltage hebben?
Zoiets bijvoorbeeld? Voor 2500 euro 32kWh, blijkbaar zijn de prijzen tegenwoordig best redelijk.
Plus verzenden.Wolly schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 19:47:
Gekke vraag misschien, maar zijn accumodules uitwisselbaar?
Met andere woorden, kan ik andere modules erbij koppelen als ze hetzelfde bms protocol en accu voltage hebben?
Zoiets bijvoorbeeld? Voor 2500 euro 32kWh, blijkbaar zijn de prijzen tegenwoordig best redelijk.
Maar in wezen wel. Mits je de bms hetzelfde instelt.
Het was een voorbeeld, maar dat zijn 2 modules van 16kWh.Speedy-Andre schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 20:06:
Ik zag dat er met een batterijwissel iets in het EMS werd gewijzigd, kan een registratie zijn of het was nodig omdat een batterij een ander nummer kreeg. Het is de vraag of het systeem om kan gaan met een enkele 32kWh batterij wat niet gebruikelijk is.
Biedt wel mogelijkheden voor de toekomst zulke prijzen.
Pana WH-MDC09J3E5 | 32 x 400wp Risen Solar | Byd Atto 3 | Balans energie 48,2kWh batterij
Prima als het elke dag zo isecn1985 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 08:24:
De 13e een kleine 12euro aan opbrengst voor zover gaat mei prima, positief 79,50 op dit moment.
Nu net een ruime handvol binnengeharkt tegen negatieve prijs... Afregelen staat hardnekkig op 100en MW...
Allemaal de schuld van die zonnepaneelbezitters natuurlijk... (Doen bij mij niet veel, en zie de bomen ook weinig voorover hangen...)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
/f/image/QWXQbHnpR9VFZA5KcD5CwhFN.png?f=fotoalbum_large)
Halfvol momenteel, wasdag, schoonmaakster, en vanmiddag zet ik de auto wel op 3x6A PV laden oid.
Gek genoeg (?) nog keurig op schema kwa prognose
[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 15-05-2026 09:57 ]
Even voor mijn beeldvorming: er werd geëxporteerd tegen €4 per kWh? Daar krijg jij 30% van? Dus als dat een uur zou aanhouden, zou je bij 12 kWh export 12 × €4 = €48 ontvangen. Als jouw aandeel daarvan 30% is, dan zou dat €14,40 zijn. Even afgezien van verliezen, kosten, etc.Ronald schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:40:
2 dagen met momenten op €4 de kWh... dan gaat het wel...
Nu net een ruime handvol binnengeharkt tegen negatieve prijs... Afregelen staat hardnekkig op 100en MW...
Allemaal de schuld van die zonnepaneelbezitters natuurlijk... (Doen bij mij niet veel, en zie de bomen ook weinig voorover hangen...)
Alpha innotec LWDV 91-1/3 + 185 / 42x370 WP Growatt / Gasloos / EV (toekomst) / Thuisbatterij (BE in bestelling)
neeIs_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:56:
[...]
Even voor mijn beeldvorming: er werd geëxporteerd tegen €4 per kWh? Daar krijg jij 30% van? Dus als dat een uur zou aanhouden, zou je bij 12 kWh export 12 × €4 = €48 ontvangen. Als jouw aandeel daarvan 30% is, dan zou dat €14,40 zijn. Even afgezien van verliezen, kosten, etc.
Gewoon alles.
Het balanceren op aFRR is nog niet actief.
Op dit moment ontvangt de klant het gehele bedrag omdat er vertraging is met Tennet/aFFR.Is_ Y_ Serious? schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 09:56:
[...]
Even voor mijn beeldvorming: er werd geëxporteerd tegen €4 per kWh? Daar krijg jij 30% van? Dus als dat een uur zou aanhouden, zou je bij 12 kWh export 12 × €4 = €48 ontvangen. Als jouw aandeel daarvan 30% is, dan zou dat €14,40 zijn. Even afgezien van verliezen, kosten, etc.
BronWij vinden het uiteraard vervelend dat dit traject langer duurt dan wij zelf hadden verwacht.
Om dit te compenseren hebben wij besloten dat 100% van alle inkomsten en voordelen die in deze periode worden behaald volledig naar onze klanten gaan. Dit betekent dat alle momenten waarop wij tegen hoge prijzen hebben kunnen ontladen en voor lage prijzen hebben kunnen opladen, volledig voor onze klanten zijn. Zoals ook al te zien was in ons dashboard.
Dit blijven we doen totdat we starten met actieve en structurele handel.
In het contract staat dat voor alle handel provisie wordt berekend dus houd daar maar rekening mee.
Klopt, ben ergens wel benieuwd hoe ze dan aan die terugverdien tijd/bedragen komen. Dat lijkt me met een 30/70 cut over alle handel praktisch onmogelijk. Denk dat het zonder cut al behoorlijk optimistisch is maar we gaan het meemaken..Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:00:
[...]
Op dit moment ontvangt de klant het gehele bedrag omdat er vertraging is met Tennet/aFFR.
[...]
Bron
In het contract staat dat voor alle handel provisie wordt berekend dus houd daar maar rekening mee.
Nee, daar wordt geen provisie over berekend. Dat heb jij gelukkig nagevraagd destijds.paQ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:05:
Maar niet over je PV opwek oid die je exporteert.
Vandaag al weer 4 activiaties gehad, prijs was best laag. Saldo export import staat op -300 kWh; nog 4 dikke maanden in het vooruitzicht om dat te kantelen voor de laatste maanden van dit jaar. Daarna zijn we er vanaf
Die 30/70 gaat over de administratieve balancering over het arbitraire deel ten gunste van Tennet.Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:09:
[...]
Nee, daar wordt geen provisie over berekend. Dat heb jij gelukkig nagevraagd destijds.
Althans, dat is hoe ik het (van meet af aan) begrepen heb. Dat is ook de reden dat je niets voor de MID meter mag plaatsen, want dan is P1 data niet meer te matchen met MID data.
Ik kan me zo voorstellen dat dat dus gaat om aantal kWh IN en aantal kWh UIT tijdens een ISP up of down Dat moet uiteindelijk op 0 uitkomen, en over het verkeer daartussen wordt 70% van de opbrengsten ingehouden.
Wij kunnen zelf niet bij die markt. We hebben dan ook niet meer van deze af en toe gekke tarieven. Onze systemen zijn het middel, en daar staat 30% van de opbrengsten tegenover. Zowel van de bids als later (als het goed is) ook de vergoeding voor het beschikbaar hebben van de capaciteit.
:strip_exif()/f/image/aI0NHemBFmB66B0bvpSxL38W.jpg?f=fotoalbum_large)
Bizar hoge energiebelasting in vergelijking met de andere dagen.
Wordt dit “geïnd “ op de tweede van de maand? 2 april ook wat hoger maar niet zo’n verschil.
@paQ , als mijn overschot salderen weg is, houdt de all-in volgens mij weer rekening met aftrek EB?
De 13de ook een leuke 11€ als resultaat.
[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 15-05-2026 10:29 ]
Huh?Source90 schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:24:
Hoe ziet 02/05 eruit bij jullie?
[Afbeelding]
Bizar hoge energiebelasting in vergelijking met de andere dagen.
Wordt dit “geïnd “ op de tweede van de maand? 2 april ook wat hoger maar niet zo’n verschil.
@paQ , als mijn overschot salderen weg is, houdt de all-in volgens mij weer rekening met aftrek EB?
De 13de ook een leuke 11€ als resultaat.
En na een refresh van je browser?
Eb is gewoon overhead op basis van het aantal getransporteerde kWh.
In de laatste versie heb ik de eb verrekening na salderen er juist weer uit gehaald. Dat kun je denk ik alleen maar achteraf berekenen.
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 15-05-2026 10:34 ]
Opgelost!paQ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Huh?
En na een refresh van je browser?
Eb is gewoon overhead op basis van het aantal getransporteerde kWh.
In de laatste versie heb ik de eb verrekening na salderen er juist weer uit gehaald. Dat kun je denk ik alleen maar achteraf berekenen.
Heb de metadata verwijderd, plug-in eraf en de nieuwste (2.9.2) erop gezet. Na alle maanden doorlopen nu weer goed;
:strip_exif()/f/image/8lsMqJF6SDCUM7CponTptAxL.jpg?f=fotoalbum_large)
(Totaalbedrag ongewijzigd, berekening klopt nu wel)
[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 15-05-2026 10:41 ]
Het voorschot in van de eerste maand wordt niet meegeteld, dat begon ook pas op 06/04, dus ik neem aan dat dit "by design" is, correct? Het is ook ook maar een deel van het normale voorschot gebaseerd op voorschot/dagen.
Super toevoeging trouwens
Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.
Je bedoelt dat de 30/70 alleen over de aFFR diensten zou gaan?paQ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Die 30/70 gaat over de administratieve balancering over het arbitraire deel ten gunste van Tennet.
Althans, dat is hoe ik het (van meet af aan) begrepen heb. Dat is ook de reden dat je niets voor de MID meter mag plaatsen, want dan is P1 data niet meer te matchen met MID data.
Ik kan me zo voorstellen dat dat dus gaat om aantal kWh IN en aantal kWh UIT tijdens een ISP up of down Dat moet uiteindelijk op 0 uitkomen, en over het verkeer daartussen wordt 70% van de opbrengsten ingehouden.
Wij kunnen zelf niet bij die markt. We hebben dan ook niet meer van deze af en toe gekke tarieven. Onze systemen zijn het middel, en daar staat 30% van de opbrengsten tegenover. Zowel van de bids als later (als het goed is) ook de vergoeding voor het beschikbaar hebben van de capaciteit.
Dat is in tegenspraak met het contract wat spreekt over handel op allerlei markten én het is dan ook vreemd dat Don spreekt over 'compensatie door geen provisie te berekenen' in de huidige periode waarin geen sprake is van aFFR handel.
Opvallend: geen steady SoC 35% zoals afgelopen periode. Vanaf gisteren pak m beet 19u tot vannacht rond 4:30u is de accu leeg gelopen van SoC 50% naar 35%. WP lees ik uit met Shelly en is tussen 5-7u aangeweest, verder geen E-grootverbruikers.BitBug schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 13:33:
[...]
Ik heb ook offgrid en bij mij vannacht teruggelopen naar 32% SOC zonder bijladen van het net. Op moment dat de boiler aanspringt zie ik ook netjes dat dit geleverd wordt vanuit de accu. Of er een minimale SOC is voor offgrid en wat dat dan zou zijn… geen idee.
Tot 4:30u zie je meerdere punten op de SoC curve, Tussen 4:30 en 7:30 een rechte lijn op SoC 35%.
Ik denk (?) dat EMS bij bereiken van 35% het laden/ontladen ‘bevriest’ totdat er een verbruiker in komt. Om 7:30u is wasmachine aangezet en is weer het eerste punt op de SoC curve waarneembaar. Toeval… of heb ik hier de strategie ontrafelt…?
Iemand vergelijkbaar beeld?
/f/image/UdBMGTJg0hLlIgAWmwbEW5tO.png?f=fotoalbum_large)
je hebt waarschijnlijk 1,22, dus +22%blue eyes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:45:
Ik blijf het "grappig" vinden, de PaQ plugin. Ik heb 122%, en de comments van de tool: redelijk
Geen 122%
[ Voor 116% gewijzigd door blue eyes op 15-05-2026 12:50 ]
Zonder off-grid idem, de SOC wordt alleen bij een verandering ververst en hier daalde hij van 45% naar 42%. Het heeft volgens mij niks met een bepaalde te behouden vaste waarde te maken, de batterij ontlaadt bij NOM.Bman schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Opvallend: geen steady SoC 35% zoals afgelopen periode. Vanaf gisteren pak m beet 19u tot vannacht rond 4:30u is de accu leeg gelopen van SoC 50% naar 35%. WP lees ik uit met Shelly en is tussen 5-7u aangeweest, verder geen E-grootverbruikers.
Tot 4:30u zie je meerdere punten op de SoC curve, Tussen 4:30 en 7:30 een rechte lijn op SoC 35%.
Ik denk (?) dat EMS bij bereiken van 35% het laden/ontladen ‘bevriest’ totdat er een verbruiker in komt. Om 7:30u is wasmachine aangezet en is weer het eerste punt op de SoC curve waarneembaar. Toeval… of heb ik hier de strategie ontrafelt…?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jouw accu verbruik is 0 in de vroege ochtend, en dat is afwijkend; het verbruik 'hoort' uit je accu te komen.Bman schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:18:
[...]
Opvallend: geen steady SoC 35% zoals afgelopen periode. Vanaf gisteren pak m beet 19u tot vannacht rond 4:30u is de accu leeg gelopen van SoC 50% naar 35%. WP lees ik uit met Shelly en is tussen 5-7u aangeweest, verder geen E-grootverbruikers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt ook moeten investeren heblue eyes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:49:
klopt, dat bedoel ik ookIk ben blij als de bank mij ook 22% rendement geeft
![]()
[Afbeelding]
Voorlopig rendeert er nog niks
Maar ik vind 22-23% redelijk. Heel goed is het nog niet toch?
Er is ook een veel hoger verbruik bijv.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 15-05-2026 13:28 ]
Misschien doet je cache vervelend? (laatste uur eens wissen en opnieuw inladen?
/f/image/Sjf524PIlgaq2A0wCws86xGI.png?f=fotoalbum_large)
Eens hoor, ik plaag maar wat. 22% Rendement, zonder achtergrond is best goed.paQ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:27:
[...]
Je hebt ook moeten investeren he
Voorlopig rendeert er nog niks
Maar ik vind 22-23% redelijk. Heel goed is het nog niet toch?
Er is ook een veel hoger verbruik bijv.
Maar het is maar een deel van de berekening
Hier nu 58% over hele looptijd sinds eind feb. Ik had bij jou wel meer verwacht vanwege je hoge PV export gehalte. Maar mogelijk moet jij zoveel exporteren dat dat ook langer tegen iets minder gunstige (maar nog steeds positieve) tarieven gaat. Of je hoge verbruik valt op verkeerde momenten.blue eyes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 13:54:
[...]
Eens hoor, ik plaag maar wat. 22% Rendement, zonder achtergrond is best goed.
Maar het is maar een deel van de berekeningVoor onze installatie zullen we er nog wel 100 euro minimaal per maand er bij moeten tellen, dat is de afschrijving alleen al (die reken ik iig). En welke kosten je nog mee wilt nemen (verzekering, rente verlies, onderhoud?).
Dat iddpaQ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:05:
en EV laden
Yes, dat werkt!paQ schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:01:
Hmm wellicht de maanden even opnieuw all in bezoeken
Bedankt
Life is pleasant. Death is peaceful. It's the transition that's troublesome.
En redelijke resultaten (of mijn verwachtingen waren niet extreem hoog..).
Maar hieronder de resultaten tot nu....
[ Voor 3% gewijzigd door willem9503 op 15-05-2026 15:51 ]
PV blaast met 11000 de wattjes naar binnen, de BE accu met 12000 watt weer naar het net.... EV maar vol open gezet
Huh? Hier alleen maar imports bij -3cent tot 16u. Kijken we naar dezelfde data?blue eyes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:09:
Zonde van de kWh's........ export, 12000 tegen 4 cent.....
PV blaast met 11000 de wattjes naar binnen, de BE accu met 12000 watt weer naar het net.... EV maar vol open gezet
Nu prijs +4-7cent is zie ik niks geks en dus ook geen exports. SoC 65-70% hier door alle imports overdag (18kWh).
[ Voor 13% gewijzigd door Get!em op 15-05-2026 16:18 ]
Waarschijnlijk wel, ik had rond zelfde tijd ook exports (heel kort)Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:16:
[...]
Huh? Hier alleen maar imports bij -3cent tot 16u. Kijken we naar dezelfde data?
...
En nu gaan we met 5 cent weer inkopenblue eyes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:09:
Zonde van de kWh's........ export, 12000 tegen 4 cent.....
We zijn er maar druk mee
[ Voor 16% gewijzigd door blue eyes op 15-05-2026 16:25 ]
Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:16:
[...]
Huh? Hier alleen maar imports bij -3cent tot 16u. Kijken we naar dezelfde data?
Nu prijs +4-7cent is zie ik niks geks en dus ook geen exports. SoC 65-70% hier door alle imports overdag (18kWh).
:strip_exif()/f/image/8g03G5ZmIXwl4L5QIMdb1uim.png?f=user_large)
/f/image/IkZE9B71iKfpZo0U1HhWFWvm.png?f=fotoalbum_large)
Voor de scherpe "opmerker" de SMA is al fors geknepen hier, zit midden in de automations stuggle
Staat nog 100%, maar was al naar 50% gezet, en wat bewolking. Automations past eens per minuut aan, anders gaat het dansen
[ Voor 36% gewijzigd door blue eyes op 15-05-2026 16:48 ]
Jouw lezing komt overeen met wat in de overeenkomst staat. Het kan geen kwaad om dat te blijven belichten volgens mij.Wolly schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Je bedoelt dat de 30/70 alleen over de aFFR diensten zou gaan?
Dat is in tegenspraak met het contract wat spreekt over handel op allerlei markten én het is dan ook vreemd dat Don spreekt over 'compensatie door geen provisie te berekenen' in de huidige periode waarin geen sprake is van aFFR handel.
@paQ kleurtje klopt nu!
Ik ben toch malle pietje niet!
Er is iets qua hardware niet helemaal goed wat zorgt voor scheve weerstand en belasting op de accus, het is bij meerdere klanten het geval. Dus ze maken een planning om een rondje te doen en langs meerderen te gaan om dit te herstellen. Dus voor mij even afwachten en ondertussen een beetje overgeleverd aan de grillen van deze markt. Proberen weinig te gebruiken rond 17:00 en 20:00, want de accu vangt het niet meer op.Nomad schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 17:36:
Gaat bij mij toch wel mis nu, hij blijft de accu laden met 400w of soms 600w terwijl SoC rond de 25% is en ik 7kw van het dak af heb komen. Don weet ervan, gaat het uitzoeken en komt er morgen als goed is op terug. Maar als ik nu kijk zit soc op alle drie tussen de 24 & 38% dus nu duidelijk geen 1 lage pack die in noodloop zou hoeven draaien . Dus ben benieuwd naar wat Don gaat vinden qua issue.
Grappig, hier echt een heel rustig beeld op de batterij soc en alleen af en toe een import bij net iets onder nul tarief en geen exports.blue eyes schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:26:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de scherpe "opmerker" de SMA is al fors geknepen hier, zit midden in de automations stuggle![]()
Staat nog 100%, maar was al naar 50% gezet, en wat bewolking. Automations past eens per minuut aan, anders gaat het dansen
Evcc staat hier te laden met kennis van batterij soc (na tip van @KoningSlakkie om dat eens te proberen) en dat doet t verrassend goed. Hij kiest nu een waarde van solarcharging op 3x 6A en iets hoger wanneer beschikbaar.
Hier overigens hoofdzakelijk bewolkt en regen hele dag.
Ik kan het niet 'rustig' noemen wat er na 16:30 gebeurt, waarom danst de netbelasting zo op en neer (pv?)?Get!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 16:58:
[...]
Grappig, hier echt een heel rustig beeld op de batterij soc en alleen af en toe een import bij net iets onder nul tarief en geen exports.[Afbeelding]
Evcc staat hier te laden met kennis van batterij soc (na tip van @KoningSlakkie om dat eens te proberen) en dat doet t verrassend goed. Hij kiest nu een waarde van solarcharging op 3x 6A en iets hoger wanneer beschikbaar.
Hier overigens hoofdzakelijk bewolkt en regen hele dag.
Wolken/zon/wolken/zon, elke minuut van 2,5kW naar 7kW en terug en een laadpaal die vervolgens mee schakelt van 3,9kW tot 6kW. En vervolgens een batterij die daarop weer probeert bij te benen tijdens een import en dus gebonden is aan 12kW max.Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Ik kan het niet 'rustig' noemen wat er na 16:30 gebeurt, waarom danst de netbelasting zo op en neer (pv?)?
[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 15-05-2026 17:37 ]
Nog even nagekeken. Dank. De p1 meter was voor de loadbalancing eigenlijk net te traag (dsmr 4, 10 seconden ) met waardes die daardoor tot 20seconden achter liepen. De swing van pv en wolken werd daardoor niet helemaal netjes gevolgd tijdens import en pv productie. Nu aangepast en de loadbalancing voor grid kant nu geconfigureerd op de Modbus van Balans (external ct in solarman). Eens kijken wat dat morgen doet. Uitlezen naar 6 seconden gezet.Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 17:15:
[...]
Ik kan het niet 'rustig' noemen wat er na 16:30 gebeurt, waarom danst de netbelasting zo op en neer (pv?)?
Ik hou niet van dat gesputter en het NOM idee werkt dan niet best, ik ben benieuwd of het beter gaat als de Deye meer regie heeftGet!em schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:50:
[...]
Nog even nagekeken. Dank. De p1 meter was voor de loadbalancing eigenlijk net te traag (dsmr 4, 10 seconden ) met waardes die daardoor tot 20seconden achter liepen. De swing van pv en wolken werd daardoor niet helemaal netjes gevolgd tijdens import en pv productie. Nu aangepast en de loadbalancing voor grid kant nu geconfigureerd op de Modbus van Balans (external ct in solarman). Eens kijken wat dat morgen doet. Uitlezen naar 6 seconden gezet.
In de late middag en avond verkopen en dan in de nacht of vroege ochtend weer kopen waarna solar de accu laad
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/blRbTGL2lINEGM0Uz4ejj9Xj.jpg?f=fotoalbum_medium)
/f/image/r4fR8Xv9Wss8DcgunHgKhWP0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vpLORWVgHXWcpGnVESnNyFoI.jpg?f=fotoalbum_large)