Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 14-09 22:12
Ik overweeg het.
Maar mijn vrouw reageert net als paQ 🙂
De reden dat ik het overweeg is geen angst of verdienmodel maar meer dat als het toekomstig vaker gebeurt ik er anders snel spijt van heb als meerder keren achter elkaar gebeurt.
Tevens boeit het me technisch en anderen bieden enkel bepaalde groepen aan te wijzen en hier het hele huis.
Dat je zonnepanelen blijven werken is natuurlijk wel mooi.
Maar al met al nu het geld bij mij nog niet waard.
Daar denk je anders over als je bv medische noodzaak hebt, maar zonder wifi hier bv geen muziek en lastiger verlichting aan doen en zo niet echt noodzaak wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14-09 20:58
ibak schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 13:14:
Ik maak 50kw max op een dag en heb de uitbreiding overwogen.
Maar als ik door de dagen terug blader in de homewizzard zie ik maar weinig dagen die boven de 35kw terugleveren.
Dus ik start met de standaard en ga gewoon leven met de uitkomst.
Het is ten alle tijden beter straks als niks gedaan hebben en de inkomsten die het systeem probeert te genereren zijn het tegenwicht van wat terugleverkosten.
Of je zou idd de eigen omvormer ertussenuit moeten halen dan schakelt balansstroom ze af.
Het mooie van de balans gedachte vind ik dat je er totaal geen omkijken naar hebt.
Als de eindrekening dan is zoals voorgesteld vind ik het prima ook als het ' nog' iets beter had gekund, eerst maar eens starten en meehelpen dat Balans Energie kan uitrollen dan is daarna te zien of tzt extra uitbreiding nog wenselijk is denk ik er maar van.
Is er al bekend wat de uitbreiding per module kost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
1500,- ex btw
Komt niet gelijk maar later.
Maakt het met de btw teruggave aanvraag wat lastiger omdat dus later komt.
dus ik heb het maar even geschrapt en zie later wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:34

paQ

oe... dat is best aantrekkelijk. 9 tientjes per kWh. Even over nadenken.
Hebben we wel minder overschot @zunrob ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:21
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 15:16:
[...]

Wanneer heb je voor het laatst in de piepzak gezeten toen de stroom eraf lag in de straat?
Ik denk voor het laatst 15 jaar geleden, maarja het net veranderd constant. Zelf heb ik er geen besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:05
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

minder...
Als je 80 opwekt, en 60 teruglevert, verbruik je direct ca 20.
Dan blijft er potentieel 12 kWh over na dat de accu geheel gevuld zou zijn. En daarna de omvormer uit? In de auto proppen?

Je moet iets.

Er zullen ook momenten voorkomen dat er veel zonoverschot is en je wellicht met je stroom (in de accu) ook nergens meer heen kunt. of wel... Dat moet nog blijken in een field test.

Verder heb ik een soortgelijke situatie als de jouwe. Wek op een goeie dag dik 70 op, verbruik er 22 van.
Ik kan mijn SolarEdge systeem zelf uitschakelen. Dus ik zou in Home Assistant een automatie kunnen maken dat wanneer de batterij vol zit ik de omvormer uitschakel. @DonBalans, dat vereist wel dat ik data van de batterij in Home Assistant krijg. Gaat dat mogelijk zijn? Sowieso zou een koppeling met HA erg vet zijn!

Edit: ik kan natuurlijk ook het SolarEdge systeem uitschakelen zodra hij een bepaald kWh heeft gemaakt op een dag, maar dat voelt wat zonde.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 07-08-2025 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 17:02:
oe... dat is best aantrekkelijk. 9 tientjes per kWh. Even over nadenken.
Hebben we wel minder overschot @zunrob ;)
Idd! Dat is dan het overwegen waard. Hoe zou het dan met de btw teruggave moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Overigens, aangezien meerdere mensen ook nog twijfelen over de locatie. Ik overweeg, zoals ook al eerder door anderen werd genoemd, om een klein hokje van hout te bouwen tussen ons huis en de garage van de buren wat net groot genoeg is voor de omvormer en batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten-D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 12:18
Balans heeft een goed verhaal lijkt me. Aangemeld, op het formulier 1 fase aangevinkt. Lees nu in de kleine lettertjes (faq) dat 3 fase aansluiting nodig is... Spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 18:47

ede

Maarten-D schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 09:34:
Balans heeft een goed verhaal lijkt me. Aangemeld, op het formulier 1 fase aangevinkt. Lees nu in de kleine lettertjes (faq) dat 3 fase aansluiting nodig is... Spannend.
Nu snel bij je netbeheerder een 3 fasen aansluiting aanvragen. De doorlooptijd van zo’n aanvraag kan een paar maanden zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-D
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 12:18
Zou nogal een drempel zijn die duidelijker op de site had mogen staan. Volgens chat zit grofweg 70-75% op 1-fase aansluiting. Ik hoop dat ze stiekem ergens een 1-fase omvormer hebben liggen :). Maar inderdaad, het overwegen waard in deze context. Hoewel: wachttijd is minimaal 6 maanden hier in Friesland, en 500-1500 euro. Terugverdientijd was ondanks de pilot toch al een dingetje. Ik kijk het even aan.

[ Voor 39% gewijzigd door Maarten-D op 08-08-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ede

ede

Maarten-D schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:05:
[...]

Zou nogal een drempel zijn die duidelijker op de site had mogen staan. Volgens chat zit grofweg 70-75% op 1-fase aansluiting. Ik hoop dat ze stiekem ergens een 1-fase omvormer hebben liggen :). Maar inderdaad, het overwegen waard in deze context (al was eerder sprake van minimaal 6 maanden hier in Friesland).
De omvormer heeft een vermogen van 12 kW. Dat krijg jen niet door een 1 fase aansluiting geperst. Een kleiner vermogen is niet zo rendabel om mee te de onbalansmarkt op te gaan.
Daarnaast heb je voor een elektrisch huishouden veel meer flexibiliteit met een 3 fasen aansluiting. Gewoon doen dus als je op de toekomst voorbereid wilt zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik zit inderdaad ook nog met een 1fase aansluiting, gisteren 3 fase aangevraagd. hoop dat het allemaal doorgaat. ben wel enthousiast over deze pilot.

gisteren nog een adviseur hier over de vloer gehad die voor allerlei merken accu's, warmtepompen e.d. advies geeft, zit dus niet vast aan ée'n merk. Heb hem ook deze pilot voorgelegd en gezegd dat ik hier wel enthousiast voor was. Hij gaf ook aan dat dit (als het allemaal klopt en geen oplichtingsgebeuren is) een erg goede deal is. en dat ik hier ook zeker voor zou moeten gaan als het allemaal legit is. Normaal gesproken zouden ze voor dit bedrag niet eens de batterij zelf in kunnen kopen. Vandaar dat hij er een beetje sceptisch in stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Weet dat de installateur van de batterij je meterkast hiervoor kan aanpassen, dit zal dan onder meerwerk vallen. Zonnepaneel installateurs rekenen dit soms ook mee in hun offerte - scheelt je in dat geval BTW. Voor een goede meterkast zou ik 1000€ rekenen aan toekomstbestendigmaken, en het tarief dat de Netbeheerder vraagt voor de 3 fase verzwaring in de meterkast (rondom de €350).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
veejee schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:30:
Weet dat de installateur van de batterij je meterkast hiervoor kan aanpassen, dit zal dan onder meerwerk vallen. Zonnepaneel installateurs rekenen dit soms ook mee in hun offerte - scheelt je in dat geval BTW. Voor een goede meterkast zou ik 1000€ rekenen aan toekomstbestendigmaken, en het tarief dat de Netbeheerder vraagt voor de 3 fase verzwaring in de meterkast (rondom de €350).
Bedoel je dat een elektricien (met zegelrecht) de aansluiting kunnen verzwaren van 1 naar 3 fase?
De meterkast moet bij mij toch aangepast gaan worden en wil hier een nieuwe plaatsen alvast klaar voor 3 fase en een 3 fase alamat voor warmtepomp en/of batterij.

Een prima meterkast heb je ook wel voor ~€600 denk ik toch. zoiets en dan nog installatie en verzwaren vanuit netbeheerder idd.

[ Voor 22% gewijzigd door Schuurman92 op 08-08-2025 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veejee
Schuurman92 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 10:34:
[...]

Bedoel je dat een elektricien (met zegelrecht) de aansluiting kunnen verzwaren van 1 naar 3 fase?
De meterkast moet bij mij toch aangepast gaan worden en wil hier een nieuwe plaatsen alvast klaar voor 3 fase en een 3 fase alamat voor warmtepomp en/of batterij.

Een prima meterkast heb je ook wel voor ~€600 denk ik toch. zoiets en dan nog installatie en verzwaren vanuit netbeheerder idd.
Nee ik bedoel dat een elektricien of erkende installateur jouw meterkast 3 fase klaar kan maken, en dat Liander daarna vervolgens zelf nog langs moet komen om te verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

veejee schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Nee ik bedoel dat een elektricien of erkende installateur jouw meterkast 3 fase klaar kan maken, en dat Liander daarna vervolgens zelf nog langs moet komen om te verzwaren.
Nou, dat kun je zelf ook. Kwestie van je hoofdschakelaar vervangen voor een 3f variant.
Of anders alleen in je groepenkast steken. Het gaat er om dat wanneer de netbeheerder langs komt ze iets moeten hebben waar ze die 3 fases insteken. Wat je daarna doet zal ze worst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuurman92
paQ schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:20:
[...]

Nou, dat kun je zelf ook. Kwestie van je hoofdschakelaar vervangen voor een 3f variant.
Of anders alleen in je groepenkast steken. Het gaat er om dat wanneer de netbeheerder langs komt ze iets moeten hebben waar ze die 3 fases insteken. Wat je daarna doet zal ze worst zijn.
Hoe zou je dat moeten doen dan? als je de hoofdschakelaar wil vervangen werk je of onder spanning of je haalt zelf de zegel eraf. beide lijkt mij niet verstandig. Of mis ik hier wat?

De huidige meterkast van mij heeft niet eens een hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Schuurman92 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 11:30:
[...]

Hoe zou je dat moeten doen dan? als je de hoofdschakelaar wil vervangen werk je of onder spanning of je haalt zelf de zegel eraf. beide lijkt mij niet verstandig. Of mis ik hier wat?

De huidige meterkast van mij heeft niet eens een hoofdschakelaar.
De hoofdschakelaar zit "aan jouw eigen kant" van de meter.
Als het goed is in of aan je groepenkast.

Dat zal momenteel een 1f variant zijn.
Als de netbeheerder komt kijken of foto's op vraagt, dan zeggen ze: "We komen dan en dan, zorg er voor dat we met onze 3 fasedraadjes ergens in kunnen, anders draaien we weer om."

Veruit het eenvoudigst is een 3fase Hoofdschakelaar op een logische plek in je groepenkast steken en verder overal vanaf blijven :)
Zij komen DIE hoofdschakelaar dan aansluiten, en vanaf daar is het allemaal aan jou, of je elektricien.

Als je hoofdzekering automaten hebt, zet je die gewoon even uit, en prik je de huidige fase eventueel al vast in die 3f schakelaar, en aan de bovenkant hetzelfde, en dan heb je alles weer -tijdelijk- werkend op de nieuwe schakelaar.
Heb je nog oude smeltzekeringen, dan wordt dat een lastiger verhaal.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 08-08-2025 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:20
Bij het oriënteren op het installeren van de SUN-12K-SG04LP3-EU viel mij op dat er (minimaal) 2 verschillende datasheets te vinden zijn met o.a. verschillende afmetingen en ook ongelijke geluidsniveaus.
Zie: https://www.e2c-energy.co...4%B8%89%E7%9B%B85-12K.pdf en https://cdn.webshopapp.co...n-5681012k-sg04lp3-eu.pdf
Heb het ook in dit topic aangekaart: Het grote Deye inverter (en accu) topic maar behalve verschillende reacties op het aanbod van Balans Energie, heb ik tot nu toe helaas geen relevant antwoord ontvangen.
Weet hier misschien iemand hoe dit zit?
Alvast bedankt voor het meedenken!

[ Voor 9% gewijzigd door Bse59 op 09-08-2025 00:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibak
Misschien 1 van de leveranciers in Duitland even vragen als het je belangrijk is.
Don melde op mijn vraag naar garantie als er wat met hun misgaat dat je dan voor garantie van de Deye daar terecht kon.
Google eens op Deye importeur Duitsland dan helpen ze je vast verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
De omvormer zal tegen de muur komen te hangen, weet iemand of dit trillingen en dus herrie doorgeeft? Ik heb wel iets gelezen over hem ontkoppeld op hangen, maar ik vind daar weinig over. Dat lijkt me wel ideaal om geluidsoverlast te voorkomen wat zich via de muur verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bse59
zunrob schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 13:36:
De omvormer zal tegen de muur komen te hangen, weet iemand of dit trillingen en dus herrie doorgeeft? Ik heb wel iets gelezen over hem ontkoppeld op hangen, maar ik vind daar weinig over. Dat lijkt me wel ideaal om geluidsoverlast te voorkomen wat zich via de muur verplaatst.
Dit heb je volgens mij al gezien:
BenSKIP in "Het grote Deye inverter (en accu) topic"
`Betonplex en daar pyroplaat bovenop.

https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsdempers/

langere bout in een keilmoer.

Dempers aan de muur verankeren, daar de plaat aan monteren, vervolgens de Deye aan de plaat.

Koop voldoende dempers tegen het doorhangen, maar ook weer niet teveel, anders word het weer te stug. Ik zou er 6 doen, omdat de Deye onderin het zwaarst is.'

Vond je dit geen geschikt oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bse59 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 14:25:
[...]

Dit heb je volgens mij al gezien:
`Betonplex en daar pyroplaat bovenop.

https://www.rubbermagazijn.nl/trillingsdempers/

langere bout in een keilmoer.

Dempers aan de muur verankeren, daar de plaat aan monteren, vervolgens de Deye aan de plaat.

Koop voldoende dempers tegen het doorhangen, maar ook weer niet teveel, anders word het weer te stug. Ik zou er 6 doen, omdat de Deye onderin het zwaarst is.'

Vond je dit geen geschikt oplossing?
Jawel, denk idd dat dit het meest handige is.

Ik worstel nu nog met de plek waar ie moet komen. Hij mag tegen de stenen muur van de garage van de buurman, maar ik heb hem liever volledig los, dat kan ook nooit gedoe opleveren. Maar dan moet ik een tuinhuisje/schuur bouwen. Hout lijkt me het makkelijkst om zelf te doen, alleen weet ik niet goed hoe ik die dempers dan zou gebruiken. Maar zo te zien kan dat dan meteen in het betonplex.

Iemand al een ombouw uitgetekend?

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 09-08-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 17:56
Is er ook een mogelijkheid om alleen het EMS af te nemen? Er draait hier al een Deye (20K dus gelegenheid tot ‘dichttrekken’ van 3x25) systeem met (nu) 30kWh opslagcapaciteit. Als onbalanshandel mogelijk wordt is het interessanter om die opslagcapaciteit nog wat verder uit te breiden.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Emacee schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:56:
Is er ook een mogelijkheid om alleen het EMS af te nemen? Er draait hier al een Deye (20K dus gelegenheid tot ‘dichttrekken’ van 3x25) systeem met (nu) 30kWh opslagcapaciteit. Als onbalanshandel mogelijk wordt is het interessanter om die opslagcapaciteit nog wat verder uit te breiden.
Hier kan Don beter antwoord op geven, maar ik zou er niet van uit gaan. De benodigde grootte zal waarschijnlijk prio 1 zijn. Dan de Test goed laten verlopen en neem aan dat ze daar geen variabelen bij willen hebben met een andere batterij dan hun eigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik kreeg mail dus wellicht terug van vakantie :) (?).

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 11-08-2025 15:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibak
De buisness case van balans is dat ze wat verdienen aan de stroom ( 0,02 euro) en een stukje onbalans vergoeding ( onduidelijk voor mij hoeveel )
Als zij dus met jouw capaciteit bij Tennet een vergoeding willen halen zou je kunnen vragen of je klant om stroom af te nemen kunt worden.
Maar zij moeten dan over jouw batterij kunnen beschikken wat misschien met een andere omvormer lastig is.
Ik begrijp echter uit de vraag dat je het concept aantrekkelijk vind ondanks dat je al een batterij hebt, en dat is leuk te horen van een ervaren gebruiker
Maar ik denk dat je Balans Energie moet benaderen en dat niemand hier er wat over kan zeggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

De verdeling van die vergoeding is 70/30.
70% is voor hen; 30% voor jou.

30% van een bedrag waar een consument anders toch geen toegang tot heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Aha dank je wel, mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb in het Deye topic navraag gedaan m.b.t. geluid. Daarop kwam dit antwoord.

Hier schrik ik eigenlijk wel van. Dit is een hoop geluid, waarvan het lastig kan zijn om dit goed te dempen. Je wilt er zelf geen last van hebben, maar de buren zeker ook niet.

Hier 2 filmpjes van het geluid. Gorgelmuil in "Het grote Deye inverter (en accu) topic". Zoals ik begrijp zijn een 8 en 12 kW qua geluid gelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 11-08-2025 01:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Max 55dB in een tuinkast is echt wel heel veel minder.
En de warmte in de winter houdt de accu's ook nog enigszins op temperatuur.
De bzzzzzzz in het tweede filmpje is wel een partij annoying zeg :X

Ik heb deze tuinkast momentaal al, en ik denk dat er prima voldoende (werk)plek is in deze kast als accu + omvormer locatie.
https://www.hornbach.nl/p...-170-4-cm/10622766/?gQT=1

Afbeeldingslocatie: https://assets.keter.com/transform/9d4df5af-9437-4b65-9a0c-5eee81d94eb4/Cortina_Alto_WEB_PNG_Transparent__747x471_14?io=transform:scale,width:1024&quality=80

Hier past alles in. Ik moet alleen even kijken hoeveel van zijn stijfheid de kast verliest als de planken eruit gelaten worden. Aan de andere kant, dwars door de achterwand boren om de omvormer aan de muur te hangen maakt de legplanken ook weer overbodig.

@DonBalans Volstaat deze binnenafmating kwa kast, gegeven dat de achterwand tegen een gevel staat bijv waaraan de omvormer komt te hangen? Dan wel wordt voorzien van een multiplex plaat over de gehele achterwand als stevigheid?

edit:
Of... de achterwand gewoon weglaten en aan de gevel bevestigen. Moet er wel een gootje boven het dakje.

[ Voor 73% gewijzigd door paQ op 11-08-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 15:46:
Max 55dB in een tuinkast is echt wel heel veel minder.
En de warmte in de winter houdt de accu's ook nog enigszins op temperatuur.
De bzzzzzzz in het tweede filmpje is wel een partij annoying zeg :X

Ik heb deze tuinkast momentaal al, en ik denk dat er prima voldoende (werk)plek is in deze kast als accu + omvormer locatie.
https://www.hornbach.nl/p...-170-4-cm/10622766/?gQT=1

[Afbeelding]

Hier past alles in. Ik moet alleen even kijken hoeveel van zijn stijfheid de kast verliest als de planken eruit gelaten worden. Aan de andere kant, dwars door de achterwand boren om de omvormer aan de muur te hangen maakt de legplanken ook weer overbodig.

@DonBalans Volstaat deze binnenafmating kwa kast, gegeven dat de achterwand tegen een gevel staat bijv waaraan de omvormer komt te hangen? Dan wel wordt voorzien van een multiplex plaat over de gehele achterwand als stevigheid?

edit:
Of... de achterwand gewoon weglaten en aan de gevel bevestigen. Moet er wel een gootje boven het dakje.
Hoe ga je met die kast de 1 meter aan de voorkant van de omvormer halen?
Perfecte plek:
De omvormer heeft 50cm ruimte nodig aan alle kanten (onder, boven, zijkanten) en 100cm aan de voorkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

Als je de deuren opent heb je zoveel meter als je perceel nog plek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:32:
Ja, ik denk dat deze 1 meter vooral bedoeld is om goed te kunnen aan de omvormer toch? Qua luchtverplaatsing maakt dit volgens mij niks uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

zunrob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Ja, ik denk dat deze 1 meter vooral bedoeld is om goed te kunnen aan de omvormer toch? Qua luchtverplaatsing maakt dit volgens mij niks uit...
Dat denk ik ook.
Ik heb vooralsnog niet echt een goed alternatief gevonden voor buiten zonder dat het 1000 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
paQ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:12:
[...]

Dat denk ik ook.
Ik heb vooralsnog niet echt een goed alternatief gevonden voor buiten zonder dat het 1000 euro kost.
Ik herken je probleem. Maar ik denk dat ik zelf een houten tuinhuisje ga bouwen. Afmetingen moet ik nog bepalen.
In ieder geval 4 betonpoeren in de grond, stevige palen erop, buitenwand van rabat, frame erin met dedicated plek voor de omvormer, alles opvullen met steenwol, en dan binnenkant OSB. Klein deurtje erin voor toegang, dakje erop en klaar.
Op de grond 50*50 tegels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Laatst online: 09:20
zunrob schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Ik herken je probleem. Maar ik denk dat ik zelf een houten tuinhuisje ga bouwen. Afmetingen moet ik nog bepalen.
In ieder geval 4 betonpoeren in de grond, stevige palen erop, buitenwand van rabat, frame erin met dedicated plek voor de omvormer, alles opvullen met steenwol, en dan binnenkant OSB. Klein deurtje erin voor toegang, dakje erop en klaar.
Op de grond 50*50 tegels.
Ik heb ook met deze gedachte gespeeld, maar hoe zorg je ervoor dat de temperatuur in de zomer niet te hoog oploopt? Normaal zou je zo'n kleine ruimte namelijk willen ventileren om de warmte van de omvormer kwijt te raken, maar dat conflicteert met het geluidsdicht houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mijn alternatief is alles in de kelder onder de meterkast.
En dan met een trapsteekwagen alles naar beneden brengen met 2 personen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
Ventileren dmv een grote buis waar je 3/4 ellips schotjes schuin tegen het geluid in kit. (Allen in de richting schuin tegen het geluid in)
De ene met de opening boven de andere met de opening onder en zo o. En om een stuk of 3 a 4
De lucht slalomt om de schuin staande schotjes heen, het geluid stoot ertegen en reflecteert weer naar binnen.
Zo heb ik een pijp van een ventilatie naar de straat gemaakt ooit en dat werkte prima.
Alternatief zorg voor demping in de pijp bv can steenwol wat rond verkrijgbaar is en maak de pijp in een paar knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Tieske88 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 21:51:
[...]

Ik heb ook met deze gedachte gespeeld, maar hoe zorg je ervoor dat de temperatuur in de zomer niet te hoog oploopt? Normaal zou je zo'n kleine ruimte namelijk willen ventileren om de warmte van de omvormer kwijt te raken, maar dat conflicteert met het geluidsdicht houden.
Klopt. Ik had bedacht om onderin twee gaten aan weerszijden te boren vlak boven grond niveau om lucht binnen te laten komen, en bovenop schoorsteentje om lucht eruit te laten gaan. Het idee zoals hierboven gepost had ik niet aan gedacht maar dat is wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 20:32:
Maar dan heb je ook geen geluidsisolatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
Na wat vragen aan @DonBalans , gedeeld met zijn toestemming:

Er wordt direct na de hoofdschakelaar een MID gecertificeerde energiemeter geplaatst waarmee het EMS zorg draagt voor load balancing, de BSP-functie en jouw energierekening.
Geen meetspoelen of gebruik van de P1-poort dus.

De verwachtte/gesimuleerde 18ct/kWh bij jaarverbruik 3600kWh is incl energiebelasting.
"aan het einde van het jaar gaan wij de goedkoopste moment toewijzen aan jouw eigen verbruik. Dit is voor ons administratief gemakkelijker en voor de klanten voordeliger."

Ik zat wegens zonnepanelen in KOR. Ik had mij na foute veronderstelling uitgeschreven, maar Don verwacht dat ik juist daardoor de BTW over de accu terug kan krijgen. Factuur betalen en BTW terugvragen (en afhandelen) vóór herintreden KOR. Dit komt overeen met een gesprek met een adviseur van de belastingdienst die ik hier enkele weken terug over had.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ronald schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:25:

Er wordt direct na de hoofdschakelaar een MID gecertificeerde energiemeter geplaatst waarmee het EMS zorg draagt voor load balancing, de BSP-functie en jouw energierekening.

De verwachtte/gesimuleerde 18ct/kWh bij jaarverbruik 3600kWh is incl energiebelasting.
"aan het einde van het jaar gaan wij de goedkoopste moment toewijzen aan jouw eigen verbruik. Dit is voor ons administratief gemakkelijker en voor de klanten voordeliger."

Ik zat wegens zonnepanelen in KOR. Ik had mij na foute veronderstelling uitgeschreven, maar Don verwacht dat ik juist daardoor de BTW over de accu terug kan krijgen. Factuur betalen en BTW terugvragen (en afhandelen) vóór herintreden KOR. Dit komt overeen met een gesprek met een adviseur van de belastingdienst die ik hier enkele weken terug over had.
De KOR kende ik nog niet. Ik heb geprobeerd me wat in te lezen, maar vind het best ingewikkeld. Wij hebben pas ons eerste huis gekocht, waarop al een PV-installatie lag. Wat zou dat dan voor ons betekenen voor het terugvragen van de BTW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Waarschijnlijk dat de belastingdienst niet weet dat je ondernemer voor de BTW hoort te zijn... en dan kom je er mee weg.

KOR maakt dat je geen BTW opgave hoeft te doen (En dat je geen BTW kan verrekenen). Het Btw-op-de-accu terugvragen doe je op basis van ondernemer voor de btw en vervolgens duik je de KOR in om het makkelijk te maken.

Zolang je niet anderzijds een bedrijfsvoering hebt is dat makkelijk...

(Maar ik ben ook geen expert... komt vast iemand langs om me te verbeteren)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
De klein ondernemers regeling is voor zonnepanelen gebonden aan degene op wiens naam het energiecontract bij een enenergie leverancier staat en de factuur van de zonnepanelen.
In mijn geval was ik dat ooit bij een vorige woning, daarom bij mijn huidige het op mijn vrouw gezet en de zonnepanelen factuur ook op haar naam.
Dat mag zo, niks illegaals.
Ik heb mijn kor met een bericht aan de belastingdienst beeindigd gehad en zal nu voor balans dus weer op mijn naam aanvragen.
Ik lees echter wel dat ik daarna opgave moet doen van de btw over de verkochte stroom die ik van de balans factuur zal kunnen herleiden.
Bij de zonnepanelen had de belastingdienst een regeling die als het om kleine bedragen ging het een soort om niet afkocht en dan hoefde je niks meer te doen alle jaren.
Nu zie ik dat nog niet en moet je voor komende jaren dus de btw over het verkochte deel opgeven en er wat over betalen.
Tot de belastingdienst die kleine bedragen weer zat is en weer regelt dat het een soort om niet over is.
Ik verwacht dus eerst wel even het uit de balans factuur in de kor te moeten opgeven maar verwacht dat dit allemaal niet spannend noch om grote bedragen gaat.
Dus de moeite om de btw terug te vragen waard.
Zorg er dus voor dat je evt als je al bent ingeschreven in de kor met zonnepanelen dat je de factuur van balans en het getekende energie contract met balans op de naam zet van diegene die nu niet de energiefactuur en zonnepanelen op naam heeft en ook geen lopende kleine ondernemets regeling op zijn of haar naam heeft.
Gelukkig heb ik de mijne netjes gestopt (geloof ik) en daarom zou het met balans op mijn naam weer moeten werken want de zonnepanelen blijven op naam van mijn vrouw.
Hoe lang we dan het btw opgave gedoe hebben voor het weinige dat het zal zijn is even af te wachten.
Ik maak er me maar niet druk om en zal dat netjes doen.
Bij een nieuwe woning met bestaande panelen was de vorige eigenaar dus in de soort afgekochte kor maar jij als nieuwe eigenaar ben je niet ingeschreven (voor die panelen tenminste) in de kor.
Als je geen andere inschrijving hebt zal je gewoon kunnen aanvragen want je bent een nog niet geregistreerde aanvrager voor de kor.
Dat denk ik tenminste met mijn ervaring.
Evt bij de belastingtelefoonna te vragen als je twijfelt.

[ Voor 19% gewijzigd door ibak op 13-08-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Dank voor jullie antwoorden! Om eerlijk te zijn vind ik het nog steeds ingewikkeld, maar ik snap het wel iets beter.
Onze vorige woning was een huurwoning, daar stond het energiecontract wel op mijn naam, maar het waren niet mijn panelen. Ik denk dus niet dat ik aan de KOR heb meegedaan.
Bij ons huidige eigen huis staat nu het energiecontract op naam van mijn vriendin. Ik heb nooit gezien dat ze iets heeft aangevraagd/opgegeven voor KOR.
Lijkt me dus als ik het contract van Balans op mijn naam zet dat ik de BTW gewoon terug kan vragen?

• ibak
Ja dat is zo volgens mij!
Contract energie leverancier ( in dit geval balans energie) plus aanschaf factuur batterij plus installatie ook van hen dus ook op jouw naam.
Dan heb je daarna 2 keuzes :
Een bedrijf die dit soort aanvragen voor mensen doet bij de belastingdienst, daar sprak balans ook over op de site dat ze contacten hebben, of het zelf opgeven.
Ik heb het in het verleden zelf opgegeven en vond dat niet moeilijk, niet de moeite om honderden euro's aan een ander te betalen.
Ik moet natuurlijk nu weer opnieuw kijken of ik er weer zo over zal denken als ik erin duik bij opgave.
Als de belastingdienst het moeilijk heeft gemaakt denk ik wellicht anders, we zullen wel zien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 0xygen500
Wat er gebeurt met kor is dat je een kleine ondernemer bent, je hebt namelijk omzet in de vorm van verkochte stroom. De belastingdienst zit helemaal niet te wachten op deze kleine ondernemingen en heeft daarom dus een regeling. De KOR. zit je hier in dan factureer je omzet zonder btw, je kan echter ook niet je btw terugvragen over je inkoop(je ingekochte stroom). Je koopt je batterij dus eerst als ondernemer en gaat daarna pas de KOR in. Gevolg is dat je de btw over je batterij terug kan vragen, maar daarna dus geen btw aangiftes hoeft te doen als je batterij draait.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
mmm de KOR regeling is toch iets anders als hier geschreven.

de KOR is er voor om beginnende ondernemers te ondersteunen om de eerste jaren wat meer kleine voordeeltjes te hebben om een bedrijfje te kunnen starten.
dit door de BTW de eerste jaren tot een drempel bedrag niet te belasten.
niet speciaal voor zonnepaneel bezitters of accu kopers, maar ook hun zijn kleine ondernemers voor de belastingdienst. ;)

in de KOR breng je gewoon BTW in rekening en je draagt gewoon BTW af.
(eens in de 3 maanden BTW aangifte doen, en afhankelijk hoeveel je moet betalen of terugkrijgt heb je dan een rekening/betaling openstaan bij de belastingdienst.
dus als je de accu aanschaft is er heel veel BTW inrekening gebracht en heb je een hele grote aftrekpost BTW en ja dat betaalt de belastingdienst gewoon zonder blikken of blozen gewoon uit.)
in theorie moet je ook gewoon een BTW administratie bij houden.
(niet te moeilijk over denken dit kun je gewoon op papier doen, dit is echt niet ingewikkeld.
krijg je de facturen digitaal binnen, niet te moeilijk denken, je hebt een printer nodig en hebt zo weer een BTW aftrekpuntje. een beetje VVD mentaliteit ik heb er geen problemen mee als je dat voor een goede zaak doet. )

voor zonnepanelen bezitters is er een verkorte KOR regeling, of eigenlijk zeg je gewoon na < 3 maanden ik stop met het bedrijf(KOR regeling), niet meer niet minder.
(ik heb deze nog niet voor accu kopers gezien dus houd hier rekening mee, maar verwacht dit wel in de toekomst ook voor accu's gaat gelden. zover ik weet is er nog geen verkorte KOR en moet je dit "handmatig" doen. en ik hoop dat de onduidelijkheden van de (h)EMS nu ook al een beetje duidelijk zijn binnen de belastingdienst zelf.)
dan betaal je een forfait bedrag(schatting bedrag) om de rest BTW van dat jaar te betalen.
en hoef je verder geen BTW meer te administreren.
(maar mag je ook geen BTW meer in rekening brengen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36

Ah dus qua BTW kan je tijdelijk meedoen?
Ik dacht dat je een keuze moest maken, ofwel
- zakelijk / zonder BTW => administratie, winst opgeven, BTW en belasting betalen, of
- prive, wel BTW betalen => maar geen admin, opbrengsten incl btw kan je gewoon houden.
Er van uitgaande dat je de batterij terugverdiend leek het me dan nuttiger de btw wel gewoon af te tikken.
Of is er een best of both worlds die ook door de belastingdienst akkoord bevonden wordt?

• migjes
stenbk schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:54:
[...]

Ah dus qua BTW kan je tijdelijk meedoen?
Ik dacht dat je een keuze moest maken, ofwel
- zakelijk / zonder BTW => administratie, winst opgeven, BTW en belasting betalen, of
- prive, wel BTW betalen => maar geen admin, opbrengsten incl btw kan je gewoon houden.
Er van uitgaande dat je de batterij terugverdiend leek het me dan nuttiger de btw wel gewoon af te tikken.
Of is er een best of both worlds die ook door de belastingdienst akkoord bevonden wordt?
voor accu's is er nog geen tijdelijke regeling waar je even aan mee kan doen zoals we hebben gehad voor zonnepanelen.

maar als je echt goede info wil, moet je bij de bron zijn:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
(het forum is niet slecht hoor, maar veel vragen en antwoorden zijn specifiek voor die situatie en niet altijd ook zo voor jouw situatie of soms veel te zonnig verkocht en beschreven dus pas een beetje op met conclusies trekken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• 0xygen500
migjes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:44:
mmm de KOR regeling is toch iets anders als hier geschreven.

de KOR is er voor om beginnende ondernemers te ondersteunen om de eerste jaren wat meer kleine voordeeltjes te hebben om een bedrijfje te kunnen starten.
dit door de BTW de eerste jaren tot een drempel bedrag niet te belasten.
niet speciaal voor zonnepaneel bezitters of accu kopers, maar ook hun zijn kleine ondernemers voor de belastingdienst. ;)

in de KOR breng je gewoon BTW in rekening en je draagt gewoon BTW af.
(eens in de 3 maanden BTW aangifte doen, en afhankelijk hoeveel je moet betalen of terugkrijgt heb je dan een rekening/betaling openstaan bij de belastingdienst.
dus als je de accu aanschaft is er heel veel BTW inrekening gebracht en heb je een hele grote aftrekpost BTW en ja dat betaalt de belastingdienst gewoon zonder blikken of blozen gewoon uit.)
in theorie moet je ook gewoon een BTW administratie bij houden.
(niet te moeilijk over denken dit kun je gewoon op papier doen, dit is echt niet ingewikkeld.
krijg je de facturen digitaal binnen, niet te moeilijk denken, je hebt een printer nodig en hebt zo weer een BTW aftrekpuntje. een beetje VVD mentaliteit ik heb er geen problemen mee als je dat voor een goede zaak doet. )

voor zonnepanelen bezitters is er een verkorte KOR regeling, of eigenlijk zeg je gewoon na < 3 maanden ik stop met het bedrijf(KOR regeling), niet meer niet minder.
(ik heb deze nog niet voor accu kopers gezien dus houd hier rekening mee, maar verwacht dit wel in de toekomst ook voor accu's gaat gelden. zover ik weet is er nog geen verkorte KOR en moet je dit "handmatig" doen. en ik hoop dat de onduidelijkheden van de (h)EMS nu ook al een beetje duidelijk zijn binnen de belastingdienst zelf.)
dan betaal je een forfait bedrag(schatting bedrag) om de rest BTW van dat jaar te betalen.
en hoef je verder geen BTW meer te administreren.
(maar mag je ook geen BTW meer in rekening brengen.)
Sinds wanneer breng je in de kor btw in rekening en draag je die af? Die is er juist voor om dit niet te doen toch?
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

• migjes
0xygen500 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:22:
[...]

Sinds wanneer breng je in de kor btw in rekening en draag je die af? Die is er juist voor om dit niet te doen toch?
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling
jep dat klopt, maar je moet dus wel elke 3 maanden de BTW betalen en elk jaar krijg je dan de BTW weer terug mits hij onder het drempel bedrag is. (dit is de echte KOR, lees door op jouw gegeven webpagina, tot je de registratiedrempel begrijpt en dan is er meer duidelijk.)

dit moet je eerst een tijd doen, en dan pas draai je door naar de KOR variant waarin je geen BTW hoeft te betalen en kunt terugvragen en geen administratie meer meer hoeft te draaien maar ook geen BTW voordeel meer hebt.

(je hebt dus eerst een tijdelijke situatie dat je dus wel BTW moet betalen en kunt terug vragen.
anders zou heel de BTW van de accu ook niet terug gevraagd kunnen worden.
daarna kun je stoppen en voor de autovariant kiezen, alleen dan word het verhaal van de belastingdienst niet helemaal consequent of misschien nog niet helemaal duidelijk bij mij, maar dan zit je al heel diep in de belastingdienst te snuffelen.)

(de verkorte voor zonnepanelen is dan een speciale regeling.
en eigenlijk is de KOR nog veel groter en ingewikkelder.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ede

ede

Hoera! Net bericht gehad dat binnen 2 weken de installatiedatum met me wordt afgesproken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
Voor diegene met kast gedachten of geluid problemen kwam ik dit tegen:
Geluidsisolerende omkasting, zelfbouw of op maat
In combinatie met de spullen en tips van de akoustiek winkel is er denk ik best wat te verzinnen wat goed werkt.
Hopelijk komen er straks wat meer ervaringen en voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Sja... de kelder wordt toch steeds aantrekkelijker eigenlijk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
paQ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:52:
Sja... de kelder wordt toch steeds aantrekkelijker eigenlijk :P
Hier gaat die in de schuur hangen. Dacht er eerst aan om hem buiten te hangen, maar toch voor schuur gekozen. Wil er onder een aantal fans hangen die boven een bepaalde temp gaan draaien. Dan hoor ik de luide fans van de omvormer niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 13:25

apt

Uit de FAQ: Kan ik het EMS zelf instellen?
Nee, er mogen (en kunnen) geen aanpassingen worden gedaan aan het EMS. Om TenneT te garanderen dat wij kunnen helpen het net te balanceren worden de omvormer continu door het EMS ingesteld en gemonitord.
Logisch, maar wat wanneer die balansmarkt overspoelt blijkt te raken en dit helemaal niet meer interessant is? Kan het EMS aangepast worden wanneer je eventueel over een aantal jaar niet meer deelneemt aan balans energie? Ik zou niet graag met een suboptimaal programma zitten dat niet kan worden aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Het EMS blijft eigendom van Balans. Stap je binnen 2 jaar uit, dan betaal je een deel van de korting terug en lever je het EMS in.

Stap je daarna uit dan lever je alleen het EMS in en kun je een andere aansturing van de Deye regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Ronald schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:43:
Het EMS blijft eigendom van Balans. Stap je binnen 2 jaar uit, dan betaal je een deel van de korting terug en lever je het EMS in.

Stap je daarna uit dan lever je alleen het EMS in en kun je een andere aansturing van de Deye regelen.
ZIjn die er eigenlijk veel? andere aansturingen voor de Deye omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

0xygen500 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:50:
[...]

ZIjn die er eigenlijk veel? andere aansturingen voor de Deye omvormer?
Zelf wat fabrieken :) (of zo laten ;) )

Ik denk zelf dat die handel sowieso nivelleert. Ben zelf ook niet zo uit op het proberen te 'verhandelen' van goedkoop geproduceerde of ingekochte energie. De te behalen winst zal ook steeds kleiner worden, en mijn glazenbol stelt dat dat ineens heel snel zal teruglopen.
Ik probeer het vooral lokaal hier in mijn eigen huis te bekijken. Opslaan als het goedkoop of in overschot te verkrijgen is, en gebruiken wanneer dat inzakt. (zon / piekuren / nachtverbruik)
En als wat overblijft overhevelen naar de auto. Zoiets.

m.a.w. ik zit meer aan de kant van weinig afnemen en weinig terugleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@paQ maar daarvoor moet de Deye wel een aansturing hebben :-)

Verder eens, goede kans dat deze markt minder lucratief zal worden … maar hopelijk betaalt het systeem voor zichzelf en dan is het spek kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
Zelf zit ik ook met die gedachten, dat het wel snel eens afgelopen kan zijn. Daarom wil ik gewoon een grote batterij hebben dat ik alles zelf op kan slaan en eventueel nog verder kan elektrificeren./

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
Zelf wat via chatgpt al gevraagd om eventueel andere EMS als ik dat nodig zou hebben:

Deye verklapt niet letterlijk alle EMS-partners op de productsite, maar we kunnen wel afleiden uit betrouwbare bronnen dat de omvormer wel degelijk door andere EMS-systemen aangestuurd kan worden — onder voorwaarden.

🔧 Wat we weten over EMS-compatibiliteit met Deye
Compatibility & open protocollen

Deye-omvormers ondersteunen Modbus-communicatie en kunnen battery systems via het CAN-busprotocol aansturen mits de batterij ‘više manufacturer‑id’ correct instelt — bijvoorbeeld bij PYLON‑compatibele systemen
nl.deyeinverter.com
+2
nl.tigoenergy.com
+2
nl.deyeinverter.com
+3
DIY Solar Power Forum
+3
GitHub
+3
.

Ze zijn compatibel met diverse batterijmerken zoals PylonTech; de Coöperatie bekrachtigt dat inspeelbare Modbus/CAN-regels mogelijk zijn
DIY Solar Power Forum
Deye
.

🧩 Hardware-agnostische EMS-opties voor Deye
1. Frank Energie (via Enode platform)

Frank werkt via Enode, dat protocollen ondersteunt met zelfleverancier-agnostische fabrikanten.

Als je Deye-omvormer Modbus/CAN openzet, kan Frank Energie’s EMS jouw batterij sturing verzorgen voor prijsarbitrage én deelname aan de onbalansmarkt. Vraag aan Frank expliciet of jouw Deye‑configuratie wordt ondersteund.

2. SmartgridOne / OpenEMS

OpenEMS is een open-source EMS-platform dat Deye-compatibiliteit ondersteunt via poorten zoals Modbus en CAN-bus, en al door verschillende gebruikers succesvol is geïmplementeerd
nl.deyeinverter.com
+2
Deye
+2
SlimmeDingen.nl
+6
LibreHEMS
+6
Tweakers Gathering
+6
.

SmartgridOne (gebaseerd op OpenEMS) biedt professionele integraties voor arbitrage, self-consumption optimalisatie én aggregatie → hardware-agnostisch.

3. GridGenie / SlimmeDingen

GridGenie claimt expliciet ondersteuning voor Deye (en Sunsynk) systemen binnen hun EMS-tooling voor koppeling met zonnepanelen, batterijen en apparaten
SlimmeDingen.nl
+2
Home Assistant Community
+2
. Dat suggereert dat ook commerciële EMS zoals GridGenie jouw systeem kunnen aansturen onafhankelijk van Balans Energie.
Dan kom je dus uit bij de volgende oplossingen als je niet wilt tweakeren
https://www.slimmedingen....ml?utm_source=chatgpt.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bse59

Ronald dit roept toch nog wel wat vragen bij mij op:
1. Als leek vraag ik mij af of direct na de hoofdschakelaar geplaatst MID gecertificeerde energiemeter dan ook al de eigen opgewekte zonne-energie meet? Aangezien ik beschik over een systeem met micro-omvormers (Enphase) lijkt het me niet mogelijk om deze rechtstreeks te koppelen met de Deye omvormer….

2. "…aan het einde van het jaar gaan wij de goedkoopste moment toewijzen aan jouw eigen verbruik." Dit begrijp ik niet goed: het gaat toch om een gemiddelde jaarprijs?
Aangezien ikzelf overigens aanzienlijk meer produceer dan gebruik (bij een dynamisch contract), is er een heel andere berekening aan de orde….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stenbk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:36
migjes schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 14:06:
[...]

voor accu's is er nog geen tijdelijke regeling waar je even aan mee kan doen zoals we hebben gehad voor zonnepanelen.

maar als je echt goede info wil, moet je bij de bron zijn:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw
(het forum is niet slecht hoor, maar veel vragen en antwoorden zijn specifiek voor die situatie en niet altijd ook zo voor jouw situatie of soms veel te zonnig verkocht en beschreven dus pas een beetje op met conclusies trekken.)
Thanks! In de categorie makkelijker kunnen we het niet maken.

Mijn conclusie:
Je moet m kopen als ondernemer in 2025 en dan kan je BTW terugvragen (€1300).
In 2026 aanmelden voor KOR zodat BTW niet meer van toepassing is (kort door de bocht).
Bij het uitstappen wordt de BTW herzien.
Omdat je dan zeg €1300 terug hebt gekregen / 5 jaar afschrijving = 260 per jaar die je terug zou moeten betalen.
Dat is minder dan €500 drempel dus mag je houden.

So far so good, maar dan:
Alle inkomsten van handel moet je opgeven. Dat bedrag (incl. BTW) wordt gezien als inkomen en tegen 37 tot 58% marginale belastingdruk afgerekend.
Aan de andere kant mag je natuurlijk wel de investering als kosten rekenen en afschrijven. (5300/5=1.060 per jaar)
Stel inkomsten in een jaar is €2000, netto winst is €1000, inkomstenbelasting €500.

Het voordeel van 1300 BTW valt dus snel weg tegen de winst * inkomstenbelasting.

Of je bedrijf stoppen (staken) en afrekenen. Als je dat nooit eerder hebt gedaan en niet van plan bent vaker te ondernemen wel gunstig (3600 vrijstelling stakingswinst), anders ook niet zo gunstig.
Anyway veel gedoe en onduidelijkheid. Ik betaal de BTW wel als particulier. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik ga zelf een hok buiten maken om de omvormer en batterij te plaatsen.
Aan de zijkant van ons huis staat dwars een muur op de zijgevel (bedoelt om omheen te lopen en zo het zicht naar achter weg te halen) van ongeveer 2 meter breed en 1.6 meter hoog. Deze muur wordt de achterwand waar de Deye tegenkomt. De zijgevel van het huis vormt een zijwand. Dan nog zelf een wand aan de andere zijkant en aan de voorkant maken.
Ik zal hiervoor een aantal palen plaatsen op de hoeken. De buitenkant wordt trespa, dan een laagje Rockwool, en de binnenkant afkleden met OSB oid. Daarmee hoop ik het hokje voldoende geluidsdicht te kunnen isoleren.

Hier nog niks gehoord over de installatie trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door zunrob op 15-08-2025 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Bse59 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 21:00:
[...]

Ronald dit roept toch nog wel wat vragen bij mij op:
1. Als leek vraag ik mij af of direct na de hoofdschakelaar geplaatst MID gecertificeerde energiemeter dan ook al de eigen opgewekte zonne-energie meet? Aangezien ik beschik over een systeem met micro-omvormers (Enphase) lijkt het me niet mogelijk om deze rechtstreeks te koppelen met de Deye omvormer….
Ja het overschot van de door het PV systeem opgewekte energie gaat terug door de Balans meter. Dat moet ook want de Balans meter is er ook voor load balancing.

Enphase of elk ander micro systeem is nooit direct te koppelen aan een batterijomvormer. (De Deye is een hybride PV-Accu omvormer, maar voor veel PV systemen niet heel geschikt)
2. "…aan het einde van het jaar gaan wij de goedkoopste moment toewijzen aan jouw eigen verbruik." Dit begrijp ik niet goed: het gaat toch om een gemiddelde jaarprijs?
Aangezien ikzelf overigens aanzienlijk meer produceer dan gebruik (bij een dynamisch contract), is er een heel andere berekening aan de orde….
Balans kiest ervoor om ons niet de gemiddelde maar goedkoopste kWh door te belasten als privé gebruik.
Daar kun je wat van vinden, maar het is voor ons wel gewoon het voordeligst. Tijdstip van gebruik maakt dus niet uit, ondanks feitelijk dynamisch contract.

Hoe meer je gebruikt, hoe hoger het gemiddelde prijs van de voordeligste kWh gaan zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
stenbk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:09:
[...]

Thanks! In de categorie makkelijker kunnen we het niet maken.

Mijn conclusie:
Je moet m kopen als ondernemer in 2025 en dan kan je BTW terugvragen (€1300).
In 2026 aanmelden voor KOR zodat BTW niet meer van toepassing is (kort door de bocht).
Bij het uitstappen wordt de BTW herzien.
Omdat je dan zeg €1300 terug hebt gekregen / 5 jaar afschrijving = 260 per jaar die je terug zou moeten betalen.
Dat is minder dan €500 drempel dus mag je houden.

So far so good, maar dan:
Alle inkomsten van handel moet je opgeven. Dat bedrag (incl. BTW) wordt gezien als inkomen en tegen 37 tot 58% marginale belastingdruk afgerekend.
Aan de andere kant mag je natuurlijk wel de investering als kosten rekenen en afschrijven. (5300/5=1.060 per jaar)
Stel inkomsten in een jaar is €2000, netto winst is €1000, inkomstenbelasting €500.

Het voordeel van 1300 BTW valt dus snel weg tegen de winst * inkomstenbelasting.

Of je bedrijf stoppen (staken) en afrekenen. Als je dat nooit eerder hebt gedaan en niet van plan bent vaker te ondernemen wel gunstig (3600 vrijstelling stakingswinst), anders ook niet zo gunstig.
Anyway veel gedoe en onduidelijkheid. Ik betaal de BTW wel als particulier. :-)
Waarom wordt de BTW herzien in 2026?
Je kunt eerst de batterij zakelijk kopen, de btw terugvragen via je normale aangifte, en daarna in het nieuwe jaar KOR toepassen.
Die belasting die je in het laatste kwartaal van 2025 moet betalen, als je hem nu installeert zal ook wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Overigens wil ik deze bovenop de omvormer zetten, dit werkt volgens mij best aardig om te voorkomen dat de grote fans aan gaan.

https://www.printables.co...em_BN-ZVGwzXaN-hQuiW5nkzQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
zunrob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:27:
Overigens wil ik deze bovenop de omvormer zetten, dit werkt volgens mij best aardig om te voorkomen dat de grote fans aan gaan.

Ziet er leuk uit. Zat ook aan zo iets te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
zunrob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:27:

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar deze schijnen er volgens mij best wat lucht doorheen te trekken, zodat de grote fans minder snel aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Ik twijfel alleen nog hoe ik hem op ga hangen. Hij zal in een stenen muur komen. Het liefste probeer ik hem akoestisch zoveel mogelijk te ontkoppelen. In het Deye forum zijn er wat ideeën qua rubbers, of om een houten constructie te maken. Jullie al over nagedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
zunrob schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 23:30:
[...]

Ik weet niet meer waar ik het heb gelezen, maar deze schijnen er volgens mij best wat lucht doorheen te trekken, zodat de grote fans minder snel aan gaan.
YouTube: My idea with additional cooling for Deye inverter to reduce both: no...
Deze had ik zelf gezien. Niet de meest mooie oplossing, maar misschien is er nog meer te vinden op printables ofzo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ibak
Hij komt bij mij in een vrijstaande garage maar omdat vaak heel stil is in de buurt zal ik er toch rekening mee houden dat ik hem wellicht beter isoleer.
Ik ben van plan te starten om hem niet aan de muur maar aan een plaat te hangen die aan 2 balken van vloer tot plafond los staat van de muur.
De balken ontkoppel ik met rubber helemaal van vloer en plafond.
De plaat houd ik goed groot zodat ik er later als ik wil mee door kan gaan met omkasten en anders beluchten.
Het geluid in andere filmpjes is veel minder dus zo kan ik het even aankijken en heb toch een basis om op door te werken.
Als ik het maak zal ik wat foto's posten.
Ben ook benieuwd naar hoe jullie hem ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 22:32
Ik krijg op geen enkele manier een interessante kostenbesparing met een thuis accu op ons all electric huis. We verbruiken best veel stroom naast de WP, zoals zwembad pomp enzo.
PV: 10.000 Wp
Per jaar:
Import 9000 kwh
Export 5000 kwh
Huidige kosten per jaar €1600
Kosten na 2027 zonder accu €2250
Kosten na 2027 met accu €1950
Dat verschil ga ik geen installatie neerzetten die een bepaalde levensduur zal hebben.

Maar alles is zeer afhankelijk van de komende dynamische prijzen, als er goed te “verdienen” is op de balansmarkt dan kan het veel positiever uitpakken.

Naar verwachting is opslagprijs per kwh ergens in 2027 nog eens de helft goedkoper.
Of je koppelt je auto accu makkelijk aan.

Dat verwacht ik nu een beetje.

Opmerkingen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hoe kom je tot zo'n gering verschil dan?
300 euro moet je al kunnen 'pakken' uit die 30% van de congestievergoeding lijkt me zo.

[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 16-08-2025 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Technician- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:11:

Naar verwachting is opslagprijs per kwh ergens in 2027 nog eens de helft goedkoper.
Waar is die verwachting op gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Technician- schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:11:
Ik krijg op geen enkele manier een interessante kostenbesparing met een thuis accu op ons all electric huis. We verbruiken best veel stroom naast de WP, zoals zwembad pomp enzo.
PV: 10.000 Wp
Per jaar:
Import 9000 kwh
Export 5000 kwh
Huidige kosten per jaar €1600
Kosten na 2027 zonder accu €2250
Kosten na 2027 met accu €1950
Dat verschil ga ik geen installatie neerzetten die een bepaalde levensduur zal hebben.

Maar alles is zeer afhankelijk van de komende dynamische prijzen, als er goed te “verdienen” is op de balansmarkt dan kan het veel positiever uitpakken.

Of je koppelt je auto accu makkelijk aan.

Dat verwacht ik nu een beetje.

Opmerkingen welkom.
Zou je je berekening eens willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Mijn bierviltje zegt dat 1300 realistischer is dan 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibak
@stenbk mbt tot btw afdracht, het zal toch zo zijn dat je alleen btw afdraagt over de stroom die je hebt verkocht.
Ik verwacht het grootste deel van mijn zonnestroom zelf te verbruiken savonds en in de winter koop je goedkoop in om zelf te gebruiken.
Voor de balanceer dienst zien ze het niet als verkopen en dan blijft enkel het deel wat balans voor je verkoopt.
Ik had Don gevraagd of de visie van het EMS zal zijn om zoveel mogelijk winst te genereren met vaak laden en ontladen en dat is niet het geval kreeg ik als antwoord.
Zo gezien zullen de btw afdracht bedragen vermoed ik erg meevallen maar ik zie het ook wel als wat gedoe wat er op je af komt qua aangifte, maar ja het is met de belasting opgave anders wel erg eenvoudig geworden bij mij.. 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat verbaast me! Waarom zou er niet voor zoveel mogelijk winst gegaan worden?

@DonBalans ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ibak
Ik denk en verwacht dat Don het niet erg vind als ik zijn antwoord hier post op hoe vaak ze leegtrekken:

80% van de oprbrengsten zullen uit 20% van de momenten komen. Wij zien in onze simulaties dat de batterij vaak rond de 50% hangt doordat het levert, opneemt en weer levert aan balanceringsdiensten. Op 50% geeft dit ook de ruimte om maximaal beide kanten op te gaan als er een bijzondere situatie zich voordoet. Het leegtrekken en maximaal vullen is niet in het belang van ons beide. Het gaat om de juiste momenten pakken.

Hoe zie ik zelf hoeveel cycli er al zijn gemaakt?
In de Balans-app staat een teller met ‘equivalent full cycles’. Die data komt rechtstreeks uit het BMS. 

Is er bescherming tegen te diep ontladen of te lang vol staan?
Ja. Het BMS houdt de batterij tussen ± 5 % en 95 % SOC. De 10.000 cycli zijn gebasseerd op 100% -> 0% -> 100%. Dit is dan 1 cycli. Na 10.000 van dit soort cycli is je batterij nog 80% dus 38,5kwh.

[ Voor 71% gewijzigd door ibak op 17-08-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
ibak schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:49:
Ik denk en verwacht dat Don het niet erg vind als ik zijn antwoord hier post op hoe vaak ze leegtrekken:

80% van de oprbrengsten zullen uit 20% van de momenten komen. Wij zien in onze simulaties dat de batterij vaak rond de 50% hangt doordat het levert, opneemt en weer levert aan balanceringsdiensten. Op 50% geeft dit ook de ruimte om maximaal beide kanten op te gaan als er een bijzondere situatie zich voordoet. Het leegtrekken en maximaal vullen is niet in het belang van ons beide. Het gaat om de juiste momenten pakken.

In de Balans-app staat een teller met ‘equivalent full cycles’. Die data komt rechtstreeks uit het BMS. 

Ja. Het BMS houdt de batterij tussen ± 5 % en 95 % SOC. De 10.000 cycli zijn gebasseerd op 100% -> 0% -> 100%. Dit is dan 1 cycli. Na 10.000 van dit soort cycli is je batterij nog 80% dus 38,5kwh.
Wat betekent dit voor het opslaan van mijn eigen opgewekte energie? Wordt de batterij dus maar voor 24 kWh gevuld?

Ik heb op een goede dag 60 kWh over, wat nu terug wordt geleverd. Ik ging er eigenlijk vanuit dat daar zo een 40 van opgeslagen zou worden, waarvan ik 10 zelf gebruik in de nacht. Het leek me logisch dat de rest verkocht zou worden zodat ik in de ochtend met een lege batterij zit waar ik weer alle PV opwek in kwijt kan? Als ik jouw verhaal zo lees lijkt dit niet het geval te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
ibak schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 19:49:

Slijtage van de accu is in het midden gebied ook lager wat ik begrepen heb…

Dus ik vermoed dat Balans dus in wil kunnen spelen op zeer korte termijn vraag vanuit de markt. Dus moeilijk lang van te voren te voorspellen. Dit is volgens mij de meest lucratieve markt. Vandaar dat ze zo’n extreem grote accu inzetten vermoed ik?

Zonneplan biedt niet meer dan 20 kWh bruto… met een 10kW omvormer en weet mooie opbrengst te realiseren.

Verder laad en zeer grote accu effectief met lagere belasting, ook goed voor levensduur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
Goede vraag, als Don terug is misschien wat meer inzicht vragen.
Aan de andere kant zal het precies willen snappen van alles precies het misschien wat in de weg komen te zitten kan ik me voorstellen.
Ik ga gewoon de uitkomst afwachten en beslis na wat ervaring of ik een extra module zou willen.
Hoe alles gebeurt is vast niet helemaal op mijn situatie gericht maar ook op die van anderen, maar als de uitkomst goed is dan is er volgens mij geen beter alternatief als Balans Energie.
Tenzij je zelf een hele grote batterij wilt kopen met een eigen EMS wat je zelf instelt maar die kosten zie ik nu niet zitten.
Maar de vraag is daarmee niet beantwoord.
En beinvloed mssch ook of een extra module onzin of juist zinvol kan zijn.
Interessant...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 0xygen500
ibak schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:45:
Aan de andere kant zal het precies willen snappen van alles precies het misschien wat in de weg komen te zitten kan ik me voorstellen.
Ik ga gewoon de uitkomst afwachten en beslis na wat ervaring of ik een extra module zou willen.
Hoe alles gebeurt is vast niet helemaal op mijn situatie gericht maar ook op die van anderen, maar als de uitkomst goed is dan is er volgens mij geen beter alternatief als Balans Energie.
Tenzij je zelf een hele grote batterij wilt kopen met een eigen EMS wat je zelf instelt maar die kosten zie ik nu niet zitten.
Maar de vraag is daarmee niet beantwoord.
En beinvloed mssch ook of een extra module onzin of juist zinvol kan zijn.
Interessant...
Ik heb de Balans batterij gekozen. Zie over 2 jaar wel verder. Als ik dan een mooi ems systeem op de kop kan tikken die hetzelfde doet, maar dan 100% winst voor mezelf is dat misschien beter. Misschien is er tegen die tijd wel helemaal geen handel meer in onbalans. We zullen het zien. Anyway ik heb een grote accu voor 5k

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

ibak schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 20:45:
Kan niet wachten tot het maandag is :D
(mits de vakantie dan echt voorbij is :z )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibak
Zelf kan je geen vergoeding van Tennet krijgen.
Dus ik hoop het simpel te houden, zolang Balans positief voor me werkt en ook zelf tevreden is zal ik er gewoon blijven.
De media denkt dat ik continu ga kijken wanneer ik wat aandoe en wanneer niet na salderen.
Ik denk dat balans me daar mooi van verlost en ik gewoon alles doe zoals het ons past.
De precieze terugverdientijd vind niet belangrijker als dat comfort.
Denken jullie anders?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 0xygen500
ibak schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 21:28:
Zelf kan je geen vergoeding van Tennet krijgen.
Dus ik hoop het simpel te houden, zolang Balans positief voor me werkt en ook zelf tevreden is zal ik er gewoon blijven.
De media denkt dat ik continu ga kijken wanneer ik wat aandoe en wanneer niet na salderen.
Ik denk dat balans me daar mooi van verlost en ik gewoon alles doe zoals het ons past.
De precieze terugverdientijd vind niet belangrijker als dat comfort.
Denken jullie anders?
Terugverdientijd is niet gewoon nr1. Hoe je het wendt of keert. Ik wil dat mijn energie niet voor en habbekrats op de markt komt en dat ik in de avond volle mep betaal. Dit schaar ik allemaal onder het mom van terugverdientijd van de balans batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ronald schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:09:
[...]

De Vmpp zakt amper in weinig licht… dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Een string spanning van 462V is zeer netjes voor een omvormer met de specs van deze Deye.

Zou prima moeten werken.

Wat wel in gedachten moet blijven, ook voor anderen die het overwegen (@paQ): dit is een erg krachtige omvormer. Als die laag in vermogen zitten zijn ze niet efficiënt.

Mijn 5kW solaredge vreet bij 100W geleverd aan de AC (actieve stroom, zoals we in NL op facturen) enkele tientallen watts aan blindstroom weg. DC levert dan dus best wel meer. Nu weet ik niet hoe de Deye zich hier in verhoudt, maar het zal ook invloed hebben.
Even wat indepth gekeken.

Ze schakelen in bij 233V momenteel zie ik.
De string van 8 doet gemiddeld 255-300V
De string van 12 ca 380-415V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
Maak de balans energie gebruik van een p1 meter?
Iemand hier al een idee hoe dit met Home Assistant te koppelen is? Ik neem aan dat je de Deye omvormer kan koppelen. Dan zou je daar kunnen laten zien wat er in en uit je batterij gaat. Ik heb zelf een zonneplan omvormer, deze is ook te koppelen met home assistant, daarmee zou ik mijn opwek kunnen laten tonen in het energieoverzicht. Als de balans energie batterij geen gebruikt maakt van de p1 meter, zou ik hier een homewizard koppeling mee kunnen leggen. Daarmee alles bij te houden wat er qua verbruik is. Zit je wel met veel integraties, maar lijkt mij dat zo iets haalbaar is. Of zou Balans Energie zelf een integratie met Home Assistant in de planning hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:55
Nee Balans Energie plaatst een eigen energie meter zover ik weet. dus die blijft weg bij de P1 meter.
Daarnaast zijn er al bestaande plugin in HA voor Deye omvormers. alleen weet ik niet of die gaat bijten met de EMS van BalansEnergie, Echter verwacht ik als je de omvormer alleen uitleest en niet zelf zaken gaat instellen dat dit geen issue zal zijn. Maar dit ga ik straks proefondervindelijk ondervinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
epicfailguy23 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:49:
Nee Balans Energie plaatst een eigen energie meter zover ik weet. dus die blijft weg bij de P1 meter.
Daarnaast zijn er al bestaande plugin in HA voor Deye omvormers. alleen weet ik niet of die gaat bijten met de EMS van BalansEnergie, Echter verwacht ik als je de omvormer alleen uitleest en niet zelf zaken gaat instellen dat dit geen issue zal zijn. Maar dit ga ik straks proefondervindelijk ondervinden :)
Ja zo zat ik zelf al te denken. Dan zou ik het energiedashboard mooi kunnen vullen in HA :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
epicfailguy23 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:49:
Ik ben nog niet voldoende thuis in de Deye. Maar in principe kunnen er meerdere servers en clients op een rs485 modbus. De Deye is hier een server, de kWh meter kan dat ook zijn. Het EMS kan een client zijn.

Ik heb nu een Eastron mid meter waar op de modbus een tcp bridge zit (PUSR-N510)

Wat mogelijk is is dus ook afhankelijk van de keuzes van Balans en hoe flexibel ze willen en kunnen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zunrob
Ik heb Don gesproken. De BMS en modbus zijn in principe in gebruik voor hun EMS. Hij ging wel navragen wat er mogelijk was om het in HA te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door zunrob op 19-08-2025 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
Ik had hier aan toe moeten voegen dat de Deye cloud wel gebruikt kan worden door ons. Ik weet alleen niet of er al een integratie vanuit die cloud met HA is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
zunrob schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:18:
Ik heb Don gesproken. De BMS en modbus zijn in principe in gebruik voor hun EMS. Hij ging wel navragen wat er mogelijk was om het in HA te krijgen.
Wat ik in mijn post probeerde aan te geven: modbus is geen exclusief client - server verhaal. Het is een bus... meerdere clients kunnen meerdere servers uit lezen(/schrijven).

Dat Don er niet happig op gaat zijn.... dat kan ik me zomaar voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0xygen500
zunrob schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:36:
Ik had hier aan toe moeten voegen dat de Deye cloud wel gebruikt kan worden door ons. Ik weet alleen niet of er al een integratie vanuit die cloud met HA is.
Denk dat je dan uit komt op: Solarman Integration
Pagina: 1 2 3 Laatste