Geluidsisolerende omkasting, zelfbouw of op maat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-05 07:34
Ik heb wat topics gelezen over burenoverlast door warmtepompen en helaas nog geen ervaringen kunnen lezen met geluidsisolerende omkastingen.

Ik heb een 30 kWh autolader die erg veel herrie maakt, zo veel herrie dat ik me er zelf aan stoor. Ik heb daarom in de winter een zelfbouwkast gemaakt, van multiplex en noppenschuim, die afdoende leek te werken. Leek, want toen de buitentemperatuur vandaag de 25C bereikte maakte de autolader extra veel herrie en leek hij ook langzamer te laden dan normaal.

Het geluid wordt veroorzaakt door de interne ventilatoren en is te omschrijven als gierend. Ik ben een van de weinige bezitters van dit model autolader en er zijn dus weinig klantervaringen. De ventilatoren zijn na mijn klachten en metingen (60dB op meter afstand) door de fabrikant onlangs vervangen om te weten of er iets defect was en helaas is dit hoe het werkt. Ze kunnen niks aan het ontwerp doen en inmiddels is de garantie verlopen, ik ga in elk geval niet procederen omdat ik geen zin heb om duizenden euro's aan juristen uit te geven voor een ingewikkelde zaak over geluid.

Dat geld geef ik liever uit aan een goede omkasting. Mijn wensen zijn om het gierende geluid te reduceren terwijl de autolader wel goed gekoeld wordt. Een kast met interne fans op 220v zou volgens mij goed moeten isoleren en koelen.

De afmetingen zijn 100 hoog, 70 breed en 30 diep.

Dan is de vraag wat ik mag verwachten van een professioneel op maat gemaakte omkasting tov van zelfbouw met goede materialen en een actieve lucht aan-en afvoer. Ik heb overigens nog geen omkastingen met actieve koelingen gevonden.

Ik zal zo een foto plaatsen van wat ik momenteel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwuhwPaLt0WnPgF9unfH9oVZQuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/czAlvJtcXXgSfCORKsaVG1n8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDV1Z83Ux5FUF7SGb7hACT94J4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga7dV3xNlYm8o1HfJj1JaHQd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-05 20:35
Hoe gaat daar koele lucht doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En waar zitten de fans?

Type, merk?

Wat is een “30kWh” lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
De kast zit tegen de schutting, de achterkant van de kast is daarom open en daar komt dus de koude lucht vandaan. Ik vond dit wel slim van mezelf, de herrie gaat ipv naar de buren grotendeels mijn tuin in. Ik heb zelf dus de meeste last.

Een ecotap 30kWh DC autolader, a 6500,- en 3500 aansluitkosten voor de nieuwsgierigen. Deze heeft de ventilatorunit onderin . Dit is op de foto de zwarte unit met twee schroefjes.

[ Voor 12% gewijzigd door FFW op 24-06-2024 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online

timpel_800

Amber 65

Weet je zeker dat hij langzamer ging laden door de warmte? Mijn zappie hangt in de volle zon de hele dag. Gaat hij ook niet langzamer van laden. Je kunt de kast misschien groter maken zodat er meer ruimte omheen zit.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Welke frequenties gaat het om?

Ventilatoren suggereert hogere frequenties.

Hogere frequentis zijn redelijk goed te dempen. Je kunt ze aan en afvoeren verlengen met materiaal met massa en absorptie/demping.

De omkasting zit niet goed in elkaar lijkt het. De aanvoer moet gescheiden worden van de afvoer. Tevens moet aan en afvoerdebiet ruim voldoende zijn.

Denk dat de kast naar onder doortrekken al flink kan helpen. Tevens rondom afsluiten ter hoogte van de ventilatoren.

De herrie bij deze theorie zou zich aan de onderkant en achterkant moeten concentreren.

[ Voor 46% gewijzigd door Rukapul op 24-06-2024 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
De herrie concenterrt zich nu aan de achterkant, waar de kast open is.

Een commerciele aanbieder van kasten is reducd, deze stalen kasten hebben een ribbelstructuur en verder snap ik de werking niet zo omdat er geen actieve koeling in zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOa-Gj0XS9C23T5UoqkNEfxBris=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YS6WmHKYlH9xbsDAgEbrGpoU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FFW schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:07:
De kast zit tegen de schutting, de achterkant van de kast is daarom open en daar komt dus de koude lucht vandaan. Ik vond dit wel slim van mezelf, de herrie gaat ipv naar de buren grotendeels mijn tuin in. Ik heb zelf dus de meeste last.

Een ecotap 30kWh DC autolader, a 6500,- en 3500 aansluitkosten voor de nieuwsgierigen. Deze heeft de ventilatorunit onderin . Dit is op de foto de zwarte unit met twee schroefjes.
Waarom heb je in hemelsnaam zoveel geld aan een DC lader uitgegeven?
Heb je ook een (zakelijke?) >3x50A aansluiting?
Is hij dan wel bidirectioneel (V2G/X?)

En het is 30kW :+

Voor 10k mogen zo potverdorie hun rotzooi ook komen fixen zou ik zeggen. Om er dan nog eens 2k op stuk te slaan…. Beter gewoon die fans vervangen voor iets fatsoenlijks. En die omkastingen voor WP zijn natuurlijk niet te gebruiken, die zijn gemaakt op andere frequenties en luchtstromen van een paar duizend m3/u.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
Misschien ben ik weer eens ontzettend raar… maar 30kW is 3x43A, dus dat gaat niet eens op een voor consumenten begrippen heel erg zware 3x40A aansluiting.
(3x 40A wordt bijna alleen bij residentiële toepassingen gebruikt bij warmtepompen met idioot, belachelijk en onnodig 9kW element)

Deze lader zal dus niet bedoeld zijn voor residentiële toepassing, dus dat hij dat teveel geluid voor maakt is misschien niet eens raar.

Dat een installateur het ding vervolgens wil leveren op een ongeschikte plek is wel raar.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
De fabrikant heeft op basis van mijn klachten de specificaties al eens aangepast van <60dB naar < 70dB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bxKCfvqqIUr_6YxjV2vlzVM9u2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCzC1grpcoLPIowwz8G82hYX.png?f=fotoalbum_large

maar daar gaat het nu niet om : mijn vraag is hoe ik dit geluid kan dempen. Als een prefab niet geschikt is, dan wordt het dus zelfbouw.

[ Voor 42% gewijzigd door FFW op 25-06-2024 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Rukapul schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:26:
Welke frequenties gaat het om?
Dank je wel, hoe kan ik de frequenties meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
FFW schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 19:51:
[...]

Dank je wel, hoe kan ik de frequenties meten?
Android Spectroid app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:43
@FFW de meest luxe kasten voor warmtepompen, die van merford of reducd doen -15dB.
Ze zijn lomp duur en groot

Dat maakt van jouw stofzuiger lader een lawaaibak lader…

Acceptabel Stil ga je het ding denk ik niet krijgen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ok dan geen prefab. Ik heb al eens eerder over deze autolader gepost zoals hier

Mijn idee is om de kast helemaal dicht te maken, met een aan-en afvoer voor de koude en warme lucht, dit dan op 220V. Ik heb de badge reader namelijk uitgeschakeld en de autolader start daardoor automatisch als ik de CCS stekker erin steek. De autolader gaat uit als ik de auto van het slot haal of de auto 100% vol is, of de groep uitschakel.

Het zou een houten kist kunnen zijn met een ventilator voor aanvoer (onder) en een ventilator voor afvoer (boven). Als ik het echt geluiddicht zou willen maken dan zou ik wellicht een inpandige energiezuinige stofzuiger kunnen gebruiken voor aan-en afvoer via slangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:15
Ik denk (kan zo niet zien) dat er hele kleine diameter ventilatoren inzitten die flink optoeren. Als je dit op een of andere manier kan vervangen door grotere exemplaren die ook nog eens stil zijn zou je misschien niet eens een kast o.d. nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 17:14
Ik zou ook eens de route verkennen om de ventilatoren te vervangen. Zijn de vervangbaar? Zo ja kun je mogelijk voor wat grotere langzamereventilatoren gaan. Die zijn veelal stiller en maken een minder schel geluid.

Mogelijk contact met de fabrikant voor wat specs en overleg, mogelijk willen die meewerken betreft data.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
De ventilatoren zijn niet vervangbaar, het is een fan-module a 1500,- die al eens eerder vervangen is maar die de geluidsproductie niet verlaagde. Ik denk dat DC apparaten vaker meer herrie maken dan we gewend zijn (de sessy thuisaccu kan ook luid zijn bij vol vermogen)

ik heb wat geshopt en ga de ombouw aanpassen.

De ombouw wordt geheel dicht door de achterkant dmv een geisoleerde multiplex plaat af te dekken.
Aan de zijkant wordt dan een extra suskast gemaakt waarin een viertal 12V Titan IP55 koelventilatoren worden gemonteerd, twee voor koude lucht aanvoer en twee voor warme lucht afvoer). Via een zigzag kanaal gevoerd met geluidsisolatie staan de fans dan in contact met buitenwereld.
En dan een heatbooster om de fans aan te sturen.

4 x Titan waterdichte fans op 12V 4Watt en 0.33A
1 x 4 fan splitter kabel
4 m2 noppenschuim
1 x heatbooster
1 x 2 meter verlengkabel
1 x 2A adapter voor heatbooster
1 x temperatuursensor
en dan nog wat planken en schroeven

+ 2 meter flexibele geluidsdemper en wat 125mm aansluitmateriaal

[ Voor 16% gewijzigd door FFW op 05-07-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 18:58
Idee van die modellen met lamellen is dat het geluid wordt geabsorbeerd door het materiaal daar en dat er geen direct pad is voor het geluid om naar buiten te komen. Echter moeten deze kasten afgestemd worden op de geluidsbron omdat het ook mogelijk is juist meer resonantie te veroorzaken, of omdat er te weinig flow is waardoor hij juist harder moet gaan blazen.
Voor airco's zijn er wel diy oplossingen langs gekomen waarbij ze dit namaken door zelf iets te maken met lamellen bekleed met absorberend materiaal, maar dan moet je wel zorgen dat je goed meet wat de invloed is op temperatuur en geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Dank je wel. Ik heb mij een beetje ingelezen op de website van een akoestiekwinkel. en de zelfgemaakte suskast leek me de beste oplossing. De flow bereik ik door die fans te monteren en het idee van lamellen is dat je de oppervlakte vergroot waarover het geluid wordt verdeeld.

"..Doordat de luchtstroom om de schotjes gevoerd wordt legt het een lange weg af langs het absorptiemateriaal waar het geluid in achterblijft. Hoe langer de suskast en hoe meer schotjes des te beter het eindresultaat.. "
bron : akoestiekwinkel

Ik ga de lamellen als een soort cavia racebaan maken waardoor het geluid de weg kwijt raakt.

edit : in plaats van lamellen gebruik ik flexibele geluiddemper om doorvoer te verbeteren

[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 05-07-2024 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
Ik heb de houten kast om de laadpaal getimmerd, het geluidsniveau buiten de kast is teruggebracht van 65dB naar 29dB, dus vergelijkbaar met omgevingsgeluid. Dit is een mooi resultaat.
De gemaakte kast is 150cm breed en 90 cm hoog. Al het geluid komt van onderen waar de laadpaal fans zitten. Ik heb dus niet erg veel aan de ruimte die naast de laadpaal is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AphnjDJZf74-PePHpFAlcK2Y9nI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o9MaAYht3s8Ufoe4gUmdjiNM.png?f=fotoalbum_large
Mijn eigen actieve koeling , gemaakt van 4 Titan 125mm PC-ventilatoren en een heatbooster controller voldoet niet om dit te koelen, dus ik zoek nu naar 25-30cm brede koelingfans die niet meer dan 30dB produceren.
Omdat de koeling van onderen moet komen denk ik er over om de kast 90 graden te draaien om zo meer airflow van onderaf te kunnen maken.

edit ..en zoals het vaker gaat met mijn projectjes koop ik van alles om mee te experimenteren om dan uiteindelijk op iets heel anders uit te komen. Dus nu heb ik een 150mm buisventilator besteld. Mijn verwachting is dat ik met wat flenzen deze luchtstroom goed op de laadpaal kan richten.
+ 344 euro

edit2 ; de ontvangen buisventilator is supersterk, bij volle belasting blaast hij met een geluidsproductie van 100+dB. Gelukkig is hij ook krachtig bij lagere toeren en de eerder bedachte flensconstructie is dus onnodig, nu vraag ik me af of ik genoeg heb aan 1 buisventilator die de laadpaal koelt, of dat ik er toch twee nodig heb voor aan-en afvoer. ik stel me een sterke ventilator voor voor de aanvoer en een wat zwakkere voor de afvoer.

[ Voor 48% gewijzigd door FFW op 02-08-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8a2te_S4ldUbdLxIQ9n6idvT4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zP7TYo3CJN26R9MO5obttGCz.jpg?f=fotoalbum_large

de buisventilator voor koude lucht aanvoer is heel sterk. maar het geluid dat deze geïsoleerde kast (als hij gesloten is) produceert is niet meer dan 35dB. Ik overweeg dus een tweede buisventilator voor de warme luchtafvoer

De pc case fans zijn erg schattig, maar moeten er uit :)

[ Voor 26% gewijzigd door FFW op 02-08-2024 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je hebt nu je fan in een holle kast geplaatst en ook nog aan de kast geschroefd. Dat is niet optimaal. Ik denk dat je je geluidsniveau kunt verbeteren door de fan akoestisch los te koppelen (met een rubberen tegel?) en door de holle kast op te vullen oid. Dan kan je je fan wat harder zetten. Verder zou ik geen tweede fan nemen...je luchtaanvoer moet hetzelfde zijn als de afvoer. Ik zou het afvoergat vergroten, maar vooral zorgen dat de koude lucht langs de warme delen van je lader stroomt.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZ3n_58Lj74p4mQ690r94XXGMjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktfN9wQVO67ZEZ85sRqATsst.jpg?f=fotoalbum_large

nog wat materiaal besteld
Ruck® verbindingsmachet - 2 stuks Ø 150mm (VM 150) 1 € 13,90
Rond kunststof verloop 150mm naar 125mm - AP150-125 1 € 5,14
Buisventilator 150mm mixed-flow ETAMASTER - EM 150 E2 01 1 € 56,41
Ruck schakelaar MTS (MTS 10) 1 € 49,16
Ronde kunststof muurplaat diameter: 125mm AFS125 2 € 5,64

Ik heb de tips verwerkt in de laatste iteratie en de boel dichtgeschroefd, de koeling lijkt nu voldoende circulatie te geven. De koude luchtaanvoer (van onderen) is erg krachtig terwijl de lucht die uit de uitvoer komt (om 19:00 uur) ) slechts drie graden warmer is dan de invoer.
De kast dempt het gierende geluid volkomen en enkel de buisventilator is nog hoorbaar, Op drie meter afstand valt het weg tegen het omgevingsgeluid.

Ik had een tweede buisventilator gekocht maar niet gebruikt. De 3 standen schakelaar heb ik ook niet nodig omdat dat ventilator op maximale stand staat.

Wat ik nog moet doen is
- een schakelaar op de kast maken om de buisventilator aan/uit te kunnen zetten.
- de buisventilator moet na uitschakeling nog vijf minuten aan blijven om de laadpaal af te koelen.
- de zwarte kast warmt op door zonlicht, ik wil de kast voorzien van witte verf en/of koelribben.

Het casefan materiaal waar ik de thread mee begon kan ik gebruiken om de radiatoren in de woonkamer wat airflow te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door FFW op 06-08-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Ik ben nu wel even benieuwd waar je nu die DC lader voor gebruikt. Het is wel een hele contraptie namelijk.
Heeft je auto geen AC lader aan boord of ben je iets anders van plan?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:43
Creatief! Maar wat ik me af vraag, waarvoor heb je zo'n zware lader? Duur grapje, en de bijbehorende netaansluiting kost je ook extreem veel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ik heb een dynamisch energiecontract en op sommige momenten is de stroom bijna gratis. Ik laad de 90kwh accu van de Jaguar met deze lader in die (drie) uur volledig op en rijd daardoor bijna gratis. Mijn auto heeft een trage AC lader dan zou laden 20 uur langer duren = duurder zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door FFW op 07-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:48

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat voor netaansluiting heb je dan?

en dat ventilatorgeluid is ook nog wel wat te dempen, kun je een stand minder doen? 3 graden verhoging is niet zoveel dat mag best wat meer zijn.
En je kunt nog wel wat meanderen met de aanzuig als je daar het meeste geluid hebt (de aanzuig)

[ Voor 77% gewijzigd door martijn v o op 07-08-2024 10:30 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
In plaats van het grijze noppenschuim zou ik kijken naar iets als dun Metisse of Rockwool. Dempt akoestisch veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 15:49
toevallig van de week nog dit filmpje gezien YouTube: I Silenced my Gaming PC for $25 (+ Wood) weet niet of z'n constructie meer zou dempen en passief zou kunnen draaien.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ik ga het noppenschuim vervangen door 3cm rockwool, dit zou niet alleen beter isoleren maar is ook brandveiliger. Bedankt voor de tip @TMDC
Geinspireerd door de ouderwetse 'turbo timers' die je motor nog even laten draaien zodat de turbo kan afkoelen ga ik tijdvertraging toepassen op de buisventilator. Dit is zo'n ding. en tien minuten extra koeling is vast genoeg voor de laadpaal. Nog idealer zou een gewone aan/uitschakelaar met een relais zijn maar dat heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Niet online
FFW schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:09:
Ik ga het noppenschuim vervangen door 3cm rockwool, dit zou niet alleen beter isoleren maar is ook brandveiliger. Bedankt voor de tip @TMDC
Geinspireerd door de ouderwetse 'turbo timers' die je motor nog even laten draaien zodat de turbo kan afkoelen ga ik tijdvertraging toepassen op de buisventilator. Dit is zo'n ding. en tien minuten extra koeling is vast genoeg voor de laadpaal. Nog idealer zou een gewone aan/uitschakelaar met een relais zijn maar dat heb ik nog niet gevonden.
Zou het niet beter zijn om hem dan meteen temperatuurgestuurd te maken, bijv. met deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:04
Je zou ook een pompschakelaar bedoeld voor vloerverwarmingspompen kunnen gebruiken. Als je de sensor bijvoorbeeld in de luchtstroom van de lader hangt dan gaat de tweede ventilator vanzelf aan als het warmer wordt dan de ingestelde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Ik probeer sensoren te vermijden ivm meer complexiteit. De ventilator blaast 'gewoon' altijd voluit (780m3/uur) en heeft geen regulering nodig behalve aan/uit. Omwille van energiebesparing hoef ik het ook niet te doen omdat de Ruck ventilator maar 70Watt verbruikt op maximale stand. en hij staat dus enkel aan op de goedkope momenten. (en op +-85 kWh is die 70 watt/u ook verwaarloosbaar)

[ Voor 7% gewijzigd door FFW op 09-08-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Is dit het echt allemaal waard? Voor 30 kW? OK het is dan DC vs AC, maar toch, het is maar 8 kW meer t.o.v AC laders.

Ik heb een SMA EV CHARGER 22 kW hangen, zitten niet eens fans in, onhoorbaar. Das al een vrij dure voor zo'n € 1600, maar er zijn ook goedkopere oplossingen, zeker geen 10k.

Wat laad je hiermee eigenlijk op?

[ Voor 17% gewijzigd door Navi op 09-08-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Navi TS geeft aan hiermee een Jaguar I-Pace op te laden die normaal slechts op 1 face ~7.2kW kan laden. De meeste auto's op een moderne architectuur hebben een 11kW boordlader met uitzonderingen een 22kW boordlader. 30kW DC laden is dus in het geval van TS een forse verbetering in laadsnelheid.

Edit: in het geval van jouw 22kW AC 'lader', dat is eigenlijk een veredeld stopcontact. De echte lader zit in de auto, en daar zitten dan ook de fans.

[ Voor 21% gewijzigd door AlphaRomeo op 09-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FFW
Het gaat inderdaad om een ipace, en zo'n CCS plug is voor ons een goede thuisoplossing. Ik vind het idee van temperatuurgestuurde schakelaar bij nader inzien wel goed, dat zou me een wandeling schelen. Dus dank je wel en ik ga het in het plan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isola
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-05 15:39
Iemand ervaring met de Fluisterbox, geluidwerende omkasting? Aanmerkelijk goedkoper dan die van Reducd of Merford (ca 1500 ipv ca 2500). Overweeg er een te kopen, maar zou meer ervaringen willen. Bedrijf is nog maar net op de markt en er is nog geen onafhankelijk meetrapport opgesteld.
Pagina: 1