Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:56
HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:26:
[...]

Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.

Het is pas gratis als je dynamisch contract hebt, een jaarlijks overschot aan PV productie en de marktprijs 0ct of negatief is (of een vast of variabel contract met een netto terugleververgoeding van 0ct of minder).
En waarschijnlijk na 1-1-2027 nog maar 0,25 ct per kWh.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04:27
Jojan265 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:33:
[...]

En waarschijnlijk na 1-1-2027 nog maar 0,25 ct per kWh.
Dan ga ik waarschijnlijk naar een dynamisch contract, en dan is enkel een klein deel van de tijd de auto laden gratis.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:

Uit de eerste gegevens die diverse energieboeren voor 2027 als tarieven benoemen blijkt echter dat de vergoeding die jij van hun krijgt minder is dan hun boetebedrag, dat wil zeggen dat je effectief voor elke teruggeleverde kWh geen geld meer krijgt maar dat je dat zelfs per kWh geld gaat kosten.
Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:08
[...]

Iedere kilowattuur die uit mijn afbetaalde zonnepanelen de auto ingaat kost mij toch echt mijn terugleververgoeding van 21ct per kWh.

Het is pas gratis als je dynamisch contract hebt, een jaarlijks overschot aan PV productie en de marktprijs 0ct of negatief is (of een vast of variabel contract met een netto terugleververgoeding van 0ct of minder).
En die denk je in 2027 nog steeds te hebben? Ik vrees voor je, waarschijnlijk moet je zelf voor je teruglevering gaan betalen. Dan lijkt het me toch zinvoller om dat in je eigen en mogelijk zelfs die van je buurman EV te stoppen.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:56
Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
[...]

Get your facts straight, dit is enkel het geval bij Innova en GewoonEnergie. Niet dat je bij de rest er iets significants aan over houdt, maar je legt geen geld toe. Bij Greenchoice, Eneco, Oxxio, DELTA Energie, Vattenfall en Budget Energie, houdt je onder de streep tussen de 0.23 cent en 0.5 cent aan een teruggeleverde kWh over, dat is peanuts, maar niemand hoeft plotseling stress te krijgen dat je moet voorkomen dat je omvormer terug aan het leveren gaat.
Ik krijg er geen stress van, maar heb inmiddels wel alles zo ingericht dat ik de omvormers zo kan inregelen dat er niets meer wordt terug geleverd (nadat EV en toekomstige accu vol is).

Maar ik kan nog steeds niet begrijpen dat de kosten die de energie leveranciers maken, heel toevallig steeds hetzelfde is dan de terugleververgoeding. En hoe kunnen ze van te voren weten welke kosten ze hebben als onbalanskosten?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:23
[...]

Maar je hoeft geen energie 25cent in te kopen om je EV te laden?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04:27
Jan-tweak schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:49:
[...]

En die denk je in 2027 nog steeds te hebben? Ik vrees voor je, waarschijnlijk moet je zelf voor je teruglevering gaan betalen. Dan lijkt het me toch zinvoller om dat in je eigen en mogelijk zelfs die van je buurman EV te stoppen.
2027 duurt nog meer dan een jaar.

Ik ga ervanuit dat ik dan met een dynamisch contract meestal nog wel iets voor mijn overschot ga krijgen. Zeker als iedereen zijn best gaat doen om zijn eigen energie te gebruiken, waardoor de stroomprijs minder daalt bij zonnig weer. Dus koop vooral allemaal een gigantische thuisaccu :+.

En op die uren dat de prijs 0 of negatief is ga ik eerst alles doen wat nog wat iets oplevert (thuisaccu laden, warmtepomp/airco, boiler laden, evt. wasmachine/vaatwasser/droger etc. aan), en enkel van de stroom die dan overblijft kun je zeggen dat het echt gratis/waardeloos is.

Uiteindelijk is het maar om een heel beperkt deel van de tijd echt gratis, maar wel heel vaak erg goedkoop.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 00:08
Oilman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 21:37:
[...]

voor Greenchoice, Eneco, Oxxio; is het verschil een giga bedrag van wel 0,25ct/kWh !!! Dat is dus bij 4.000 kWh een giga bedrag van 10 euro, jawel. vroeger was dat met 5ct netto terugleververgoeding nog 200 euro, dat is dus een factor 20 keer kleiner! en die 5ct waren toen al erg karig.
delta: de terugleverkosten berekenen we over iedere kWh stroom die je teruglevert betaal je terugleverkosten voortaan per kWh, inclusief btw.
voor iedere kWh stroom die je teruglevert krijg je een terugleververgoeding per kWh, zonder btw, hoeveel echter vermeld hun site nog niet.
Vattenfall is nog kriger, die betaald slechts 0,24 ct/kWh netto.
Budget Energie; helaas niets kunnen vinden.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:32
Den Segg schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 20:56:
[...]
Dat betekent dus dat je behalve de 5ct afschrijving en paar cent stroomverlies ook nog ca. 16ct belasting en btw moet overbruggen om iets er aan te verdienen om te handelen op je dynamische tarief?! Schier onmogelijk toch?
EPEX handel beperkt enorm, maar is niet onmogelijk.
"onbalanshandel" is voornamelijk intraday handel, met de overgang naar kwartierprijzen voor Day ahead markt is het aantal kwartieren met regeltoestand 2(onbalans,altijd betalen) omhoog geschoten naar 27 %.
Er is wat meer tijd nodig of het tijdelijk is en of Tennet met nieuwe maatregelen komt.
Ik heb al eerder resultaten van mij gepost, in 2026 en mogelijk in 2027 zakt de EB nog verder.
Eigenverbruik eerst, als er ruimte is EPEX handel en uitgestelde teruglevering van PV-opwek overschot
AfnamemaandTeruglevering Aantal kWh's>EB incl BTW erover
all in ct/kWhExcl EBct/kWh
20,47Okt23,22188,42,7
25,01Nov35,10232,310,1
23,43Dec37,19202,413,8
24,83Jan19,75193,6-5,1
27,10Feb23,93373,4-3,2
21,14Mrt19,56365,25-1,6
15,52Apr16,90624,221,4
-4,96Mei14,80812,99,8
19,18Jun16,86920,6-2,3
20,21Juli19,05839,9-1,2
18,31Aug17,48818,2-0,8
19,99Sept22,43651,22,4
21,3Okt16,90355,2-4,4
23,42Nov19,56219,9-3,9

[ Voor 31% gewijzigd door Domba op 07-12-2025 00:19 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:32
HandyLumberjack schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:53:
[...]
Ik doelde vooral op grotere verbruikers/opwekkers, waarbij je op de bestaande aansluiting nog batterijen kan plaatsen (en misschien hebben ze die zelfs), die ook op de aFRR kunt inzetten, maar dan een factor 1000+ groter dan die van Balansenergie.

Die gaan er gewoon komen als er voldoende geld mee valt te verdienen, en hebben geen extra capaciteit nodig van de netbeheerders waarop gewacht moet worden. Een klein aantal daarvan kan die markt al behoorlijk beïnvloeden.
Ik snap wat je bedoelt, maar aFFR is niet vrijblijvend als het gecontracteerd is en daarvoor moet je kwalificeren, als ook dat het geen extra onbalans op landelijk net mag veroorzaken.

De 9GW die in oktober/november verdeeld is, was restruimte en lang niet altijd zeker van transportrecht
Naast een volwaardige aansluiting met vast transportrechten zijn er:
Reststroom = 100% variabel geen vast transportrecht, dag van te voren laat Tennet weten wat beschikbaar is.
Blokstroom = bepaalde tijdsblok transportrechten, daar buiten geen van voornamelijk regionale netwerkbeheerders
TDTR = 85% van de tijd transportrecht overige 15% laat Tennet dag van te voren weten wat beschikbaar is

Er zijn echter maar heel weinig die kiezen voor netcongestie verzachten vanwege de extra voorwaarden, als ook batterij-systemen die al boven in de wachtrij staan, geen consessies hoeven te doen, met wie het eerst komt het eerst maalt. principe
Mogelijke concurrentie kan niet voorbij, ook al zijn ze wat kleinere en wel zouden passen in de nog beschikbare ruimte, alleen congestie verzachters, maar de extra voorwaarden maken de business case moeilijk en accuruimte verhuur lastiger dan met een reguliere aansluiting

Ook Nederland krijgt vanaf juli 2026 vrachtwagenheffing (Maut) voor N2 & N3 vrachtwagen en tot 12 ton verdwijnt de motorrijtuigen belasting en daarboven is fors gereduceerd.
Voor internationaal vrachttransport is die vrachtwagenheffing gekoppeld in meeste landen aan de CO2 uitstoot en niet aan kg's, verkijk je niet wat een combinatie met totaalgewicht 42ton daarop kan besparen als ze elektrisch zijn (30-40k euro/j) als ook ze mogen rijden op tijden dat er voor diesels een rijverbod periode is in sommige landen. Logistiek die ervoor 100kVA ineens een MVA aansluiting benodigen, zal de paar MW stationaire accu dan ook graag anders inzetten en alleen vrijblijvende energiemarkt handel als er ruimte is, vaak door die de aansturing verzorgt of energieleverancier.
(ik ben zijdelings beetje bekend met een transporteur die inmiddels 50+ trekvoertuigen elektrisch heeft in amper 2 jaar en van voornamelijk regionale transporteur plots het aandeel internationale transport fors gegroeit is)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 85 86 Laatste