Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:32
Ik heb ook lang en veel zitten wikken en wegen. Per februari krijgen we hier een accu van balansenergie.nl

48 kWh tegen een lage prijs, minimaal 2 jaar handelen op diverse markten (focus op aFRR zodra vergunning er is). Daarna vrij om te doen wat je wil.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02
Sportmind schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:13:
[...]

Ik heb ook lang en veel zitten wikken en wegen. Per februari krijgen we hier een accu van balansenergie.nl

48 kWh tegen een lage prijs, minimaal 2 jaar handelen op diverse markten (focus op aFRR zodra vergunning er is). Daarna vrij om te doen wat je wil.
Blijft een leuke deal. Maar het lastige is dat je dan nu al je boetevrij-salderen contract moet opgeven. Daar gooi je dan best wat geld mee weg. Ik heb BE daarom ook niet gedaan, 1-1,5jr boetevrij salderen opgeven kost me al zo 1,5-2K, de noodstroomoptie bij BE is nogal aan de prijs en de accuprijzen blijven ondertussen ook gewoon gestaag verder dalen. Daar komt nog bij dat een Deye weliswaar best een goede omvormer is, maar ze zijn erg lawaaiig, het standby verbruik is vrij hoog en de software is het allemaal nét niet ivm bijv. Victron. Dan is het al met al toch minder interessant dan het lijkt (iig in mijn geval).

All-electric.

• Sportmind
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:32
RonJ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:20:
[...]

Blijft een leuke deal. Maar het lastige is dat je dan nu al je boetevrij-salderen contract moet opgeven. Daar gooi je dan best wat geld mee weg. Ik heb BE daarom ook niet gedaan, 1-1,5jr boetevrij salderen opgeven kost me al zo 1,5-2K, de noodstroomoptie bij BE is nogal aan de prijs en de accuprijzen blijven ondertussen ook gewoon gestaag verder dalen. Daar komt nog bij dat een Deye weliswaar best een goede omvormer is, maar ze zijn erg lawaaiig, het standby verbruik is vrij hoog en de software is het allemaal nét niet ivm bijv. Victron. Dan is het al met al toch minder interessant dan het lijkt (iig in mijn geval).
Precies ook mijn afweegpunten. Geluid kan inderdaad een ding zijn, maar bij ons staat ie achter 2 deuren.
Wat betreft boetevrij salderen heb je ook een punt. Daarentegen kan je met zo'n (of ander groot) accusysteem en genoeg PV al veel meer zelf "intern salderen" in het voor -en najaar omdat je simpelweg minder afneemt van het net. Dan is het verschil met het klassieke salderen ook minder groot.

Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
RonJ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb inderdaad zitten kijken en zodra je in de wizard gaat, dan kan je de noodstroomoptie aanvinken voor 1500 euro(!). Dat is idd vrij prijzig.

Ik heb vaker gehoord dat Deye een hoog standby verbruik heeft. Dat moet je uiteraard ook meenemen, ook als dat standby verbruik vanuit de batterij wordt ingevuld.

Victron schijnt ook een redelijk standby verbruik te hebben, maar de MultiRS schijnt een stuk lager te zitten. Dat zou een reden zijn om nu de extra euro's uit te geven, om over een lange termijn een zuinigere oplossing te hebben.

Ergens ben ik geneigd om nog zowat heel 2026 af te wachten qua batterij setup / installatie (prijsdalingen/ontwikkelingen), maar ergens ben ik dan weer bang om eind 2026 de batterij niet af te hebben. Lastig zo.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:18
@Tanuki Ik heb mijn Victron installatie ook zelf gebouwd, voordat je je ontwerp klaar hebt alle spullen binnen en gemonteerd was ik 4 maand verder. Ik verwacht volgens jaar wel een run op LFP cellen als iedereen nog even een thuisbatterij wil.
Ik heb de 3x Multiplus II 5000 dat was toen verkrijgbaar voor bonusprijs koop er 3 betaal 2,5. De Multiplus hebben een redelijk nullast verbruik welke ik compenseer met voldoende PV. Zonder PV kun je het in de winter haast uitzetten of soms wat op de dynamische prijs verdienen.
Nu zou ik de overweging wel gaan maken bij nieuwbouw om 3 x de RS te nemen, dan kan mijn losse Victron MPPT ook weg.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:02
Het zou helemaal mooi zijn als ze vanuit Victron met een MultiRS achtige inverter/charger komen die wél het verbeterde/efficientere inverterontwerp gebruikt maar dan zonder de MPPT, die is voor mij niet zo nodig (ik heb al 3 vrij efficiente solaredge omvormers met nog ~17 jaar garantie) en is ook wat suboptimaal vanwege de beperkte range qua strings. Er is wel een smart RS (oid), maar die heeft weer geen transfer switch. Voor nu lijkt het dan toch een 4k5 of 6k5 te worden.

En ik snap idd dat als ik nu al een accu zou aanschaffen ik daarover ook al wat kan salderen, maar dat is nog altijd vrij beperkt tov volledige saldering. Ik wek simpelweg teveel op in de zomermaanden om allemaal op te slaan en vooral te gebruiken. Plus nog eens laadverliezen. Hoe dan ook lever ik daar flink op in. Ik saldeer nu ruim 9MWh per jaar. Mijn batterijsim in HA "verwerkt" maar ongeveer de helft daarvan. Het verlies-in-saldering is dan zo'n 4,5MWh/jaar.

All-electric.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:00
Allen,
Bij deze mijn persoonlijke conclusie met betrekking tot veiligheid.
Met dank aan de variëteit aan inzichten van @Domba, @Jan-tweak, @Himalaya, @daemonix, @Ersus, @habbekrats, @zalkc, @HandyLumberjack, @workzone, @Judge Ming, @Beekforel, @beerse, @Taro
Waar de persoonlijke keuzes variëren brengen al deze inzichten waarde.

In ieder geval doen
- CO melder
- Vrije vluchtwegen in geval van brand
- Zorgen dat het systeem zijn warmte kwijt kan. Dus: netjes vrij plaatsen, niet strak inbouwen, niet volstapelen

Hiermee voorkom je persoonlijk letsel in geval van calamiteit en zorg je dat het systeem binnen de ontwerp condities blijft.

Daarnaast veel genoemd:
- goede ventilatie, verversingswaarde=2 (elk uur hele ruimte 2x ververst)
- lithium blusser
- H2 melder (kost meer dan 400euro, als er H2 is dan is er waarschijnlijk CO in overvloed)

Persoonlijk ben ik van mening geraakt dat dit "schijnveiligheid" brengt:
Met in gedachte de Duitse explosie:
- ALS de bewoner al het bovenstaande had gehad (en misschien had hij dat zelfs wel)...
- DAN was het waarschijnlijk net zo hard ge-explodeerd
Sterker.... Als hij met de brandblusser was gaan blussen had hij het wellicht niet overleefd.

Kortom....
ALS je het risico dermate hoog inschat dat je 1 van deze maatregelen overweegt --> dan ben je waarschijnlijk beter af met de boel in een schuurtje "weg van huis" te zetten (dan heb je ook goede ventilatie) en er vrede mee te hebben dat er een weliswaar hele kleine maar kennelijk realistische kans is dat betreffend schuurtje ontploft.

A/ Persoonlijk denk ik dat plaatsing in een schuurtje verstandig is in geval van 1 of meer van het onderstaande
- geen LFP
- Eigenbouw
- Merkloos danwel onbekend merk
- Hoge stromen (C=1, dus 1kW laden/ontladen per kWh batterij)

B/ Het risico wordt wel heel erg laag in geval van AL het onderstaande gecombineerd
- LFP (geen thermal runoff, wel giftige ontplofbare dampen in geval van calamiteit)
- Lagere stromen (C kleiner dan 0.5 dus minder dan 0.5kW laden/ontladen per kWh batterij). Thermal load gaat evenredig met kwadraat van stroom dus ook met kwadraat van C dus C=0.5 is 4x lagere thermal load dan C=1.
- A-merk combinatie {Omvormer, BMS, Batterij} (Uitgebreid getest, hoge built kwaliteit, terugroep acties in geval van problemen, grote installed base)

En..... kan plaatsing in kelder of op zolder in geval B?...
- Laden en ontladen (en daarmee de C factor) is toch wel de belangrijkste risico driver. Een ongebruikte batterij in een doos gaat (volgens mij) echt niet in de fik. Daarnaast ook de software, die moet immers geen bugs hebben waardoor "niet bedoelde hoge C waardes" kunnen voorkomen.
- Er is inmiddels een redelijk arsenaal van goedkope (zeker geen A merk) stekker batterijen verkocht en nauwelijks iets te vinden over problemen daarmee. Stekker batterijen hebben typisch een C kleiner dan 0.33 (max 800W, typisch 2.4kWh of meer)
- Terecht opgemerkt door @Ersus: EV's hebben dezelfde batterijen en staan vaak ook in garages. Laden thuis meestal met max C= 0.2 (10kW op 50kWh of groter batterij)
- De brandweer vindt garage of zolder prima.
Kortom... Zolder of Kelder zou moeten kunnen in geval B

Durf ik dat?
- Het verstand zegt ja, het gevoel weet het nog niet helemaal.
- 500.000 euro schade is 1000 jaar terugverdientijd
- Ik denk er nog even over na. De SolarEdge home hub / BYD combinatie die ik wil behoeft nog een firmware update voordat die werkt. Eigenlijk wil ik VOOR deze zomer maar als het VOOR zomer 2027 is dan is het ook goed.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Je mist 1 ding: het risico is niet of het ding explodeert, maar of je veilig weg komt als er een H2 lek is. De detectie van H2 kan levensreddend zijn.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Stefannn
daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:45:
Je mist 1 ding: het risico is niet of het ding explodeert, maar of je veilig weg komt als er een H2 lek is. De detectie van H2 kan levensreddend zijn.
Je hebt gelijk.
Toch ga ik geen H2 melder ophangen.
Je hebt volledig gelijk als je dit inconsistent noemt maar met de 400euro vind ik het niet in verhouding staan tot de prijs van het systeem.
Anders gezegd...... "als ik vind dat een H2 melder nodig is dan zet ik de boel liever buiten".
En dat werd "na alle adviezen die stuk voor stuk waarde hadden" toch een beetje de essentie:
- wegblijven van geen vlees en geen vis approach
- ofwel buiten zetten
- ofwel met een beperkt aantal basis maatregelen binnen

Ik ben nog steeds niet helemaal besloten maar heb nu wel een scherp beeld van het dilemma. Sowieso moet ik wachten tot de BYD batterij door solaredge home hub wordt ondersteund.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:43
Zie ik wat over het hoofd of zijn accu's eigenlijk al 6 maanden niet goedkoper maar duurder geworden?
We hadden de marstek v2 voor 1250 als goedkoopste optie maar de v3 is eigenlijk niets nieuws maar wel duurder en dus is een accu netto duurder geworden en noet goedkoper?

Voor mijn usecase moet de prijs echt flink omlaag maar ik vraag me af of de prijs ooit nog gaat zakken naar acceptabele prijzen.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:45
Stefannn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:08:
Allen,
Bij deze mijn persoonlijke conclusie met betrekking tot veiligheid.
Met dank aan de variëteit aan inzichten van @Domba, @Jan-tweak, @Himalaya, @daemonix, @Ersus, @habbekrats, @zalkc, @HandyLumberjack, @workzone, @Judge Ming, @Beekforel, @beerse, @Taro
Waar de persoonlijke keuzes variëren brengen al deze inzichten waarde.

In ieder geval doen
- CO melder
- Vrije vluchtwegen in geval van brand
- Zorgen dat het systeem zijn warmte kwijt kan. Dus: netjes vrij plaatsen, niet strak inbouwen, niet volstapelen

Hiermee voorkom je persoonlijk letsel in geval van calamiteit en zorg je dat het systeem binnen de ontwerp condities blijft.

Daarnaast veel genoemd:
- goede ventilatie, verversingswaarde=2 (elk uur hele ruimte 2x ververst)
- lithium blusser
- H2 melder (kost meer dan 400euro)
sorry, voor een LFP PIB thuis-batterij ( maar ook voor een niet al te grote vaste installatie lijkt me een H2 meter niet echt noodzakelijk cq te adviseren, bedenk dat je deze meters ook zeer regelmatig moet calibreren en vaak hebben de meetkoppen van goede H2 sensoren ook maar een beperkt levensduur.
Een CO en Rooksensor (brandmelder) is hier vaak een veel beter alteratief.
idem die lithium brandblusser, kijk liever waar een areosol blussysteem is ingebouwd en kijk mn of dit beneden de 270 gr. C wordt geactiveerd, bv de Zendure systemen hebben een dergelijk systeem gewoon ingebouwd.
Persoonlijk ben ik van mening geraakt dat dit "schijnveiligheid" brengt:
Met in gedachte de Duitse explosie:
- ALS de bewoner al het bovenstaande had gehad (en misschien had hij dat zelfs wel)...
- DAN was het waarschijnlijk net zo hard ge-explodeerd
Sterker.... Als hij met de brandblusser was gaan blussen had hij het wellicht niet overleefd.
ik deel je mening.
Kortom....
ALS je het risico dermate hoog inschat dat je 1 van deze maatregelen overweegt --> dan ben je waarschijnlijk beter af met de boel in een schuurtje "weg van huis" te zetten (dan heb je ook goede ventilatie) en er vrede mee te hebben dat er een weliswaar hele kleine maar kennelijk realistische kans is dat betreffend schuurtje ontploft.

A/ Persoonlijk denk ik dat plaatsing in een schuurtje verstandig is in geval van 1 of meer van het onderstaande
- geen LFP
- Eigenbouw
- Merkloos danwel onbekend merk
- Hoge stromen (C=1, dus 1kW laden/ontladen per kWh batterij)

B/ Het risico wordt wel heel erg laag in geval van AL het onderstaande gecombineerd
- LFP (geen thermal runoff, wel giftige ontplofbare dampen in geval van calamiteit)
- Lagere stromen (C kleiner dan 0.5 dus minder dan 0.5kW laden/ontladen per kWh batterij). Thermal load gaat evenredig met kwadraat van stroom dus ook met kwadraat van C dus C=0.5 is 4x lagere thermal load dan C=1.
- A-merk combinatie {Omvormer, BMS, Batterij} (Uitgebreid getest, hoge built kwaliteit, terugroep acties in geval van problemen, grote installed base)

En..... kan plaatsing in kelder of op zolder in geval B?...
- Laden en ontladen (en daarmee de C factor) is toch wel de belangrijkste risico driver. Een ongebruikte batterij in een doos gaat (volgens mij) echt niet in de fik. Daarnaast ook de software, die moet immers geen bugs hebben waardoor "niet bedoelde hoge C waardes" kunnen voorkomen.
- Er is inmiddels een redelijk arsenaal van goedkope (zeker geen A merk) stekker batterijen verkocht en nauwelijks iets te vinden over problemen daarmee. Stekker batterijen hebben typisch een C kleiner dan 0.33 (max 800W, typisch 2.4kWh of meer)
- Terecht opgemerkt door @Ersus: EV's hebben dezelfde batterijen en staan vaak ook in garages. Laden thuis meestal met max C= 0.2 (10kW op 50kWh of groter batterij)
- De brandweer vindt garage of zolder prima.
Kortom... Zolder of Kelder zou moeten kunnen in geval B

Durf ik dat?
- Het verstand zegt ja, het gevoel weet het nog niet helemaal.
- 500.000 euro schade is 1000 jaar terugverdientijd
- Ik denk er nog even over na. De SolarEdge home hub / BYD combinatie die ik wil behoeft nog een firmware update voordat die werkt. Eigenlijk wil ik VOOR deze zomer maar als het VOOR zomer 2027 is dan is het ook goed.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 13:45
daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:45:
de vraag is of je dat met een veel goedkoper maar net zo effectief CO ( is ook brandbaar) senor ook niet had kunnen dedecteren. Qua hoeveelheid CO en H2 wint het de CO heel duidelijk, wil H2 exploderen heb je a) wel voldoende H2 in de lucht nodig (OEG van H2 is 4%) en je hebt ook nog een ontstekingsbron (vonk met voldoende energie (de hoeveelheid enegie is mede afhankelijk van de concentratie, mn bij de buurt van een OEG is deze nog redelijk hoog, hoe hoger de contratratie echter is hoe lager (en dus gevaarlijker) deze is.
zie deze grafiek die dit aangeeft. zeker bij een kleinere batterij waar de concentratie zeer laag is (bij een voldoende grote ruimte, in een kast is dat dus duidelijk anders).
sorry, dit is vrij technisch.
je ziet ook dat H2 pas in een later statium bij hogere temperaturen ontstaat en dus wordt vrijgegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_cnOTS4QfHvR5HAZwRhAhYDKeA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bC4lgaau7dmjHAZ52SV6bWXy.png?f=user_large
de hoeveelheid CO die bij een blow-off (voorstatium van termische runaway) is al aanzienlijk.
hier een globaal overzicht van de ontstaande gassen bij een Li-opn batterij (incl . LFP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL3UyHYUjMg7t4_QQouONpRL6KE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f3W7dTV73iBJTEFj2IW62olN.png?f=fotoalbum_large
bron:

• Stefannn
Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:39:
[...]

de vraag is of je dat met een veel goedkoper maar net zo effectief CO ( is ook brandbaar) senor ook niet had kunnen dedecteren. Qua hoeveelheid CO en H2 wint het de CO heel duidelijk, wil H2 exploderen heb je a) wel voldoende H2 in de lucht nodig (OEG van H2 is 4%) en je hebt ook nog een ontstekingsbron (vonk met voldoende energie (de hoeveelheid enegie is mede afhankelijk van de concentratie, mn bij de buurt van een OEG is deze nog redelijk hoog, hoe hoger de contratratie echter is hoe lager (en dus gevaarlijker) deze is.
zie deze grafiek die dit aangeeft. zeker bij een kleinere batterij waar de concentratie zeer laag is (bij een voldoende grote ruimte, in een kast is dat dus duidelijk anders).
sorry, dit is vrij technisch.
je ziet ook dat H2 pas in een later statium bij hogere temperaturen ontstaat en dus wordt vrijgegeven.
[Afbeelding]
de hoeveelheid CO die bij een blow-off (voorstatium van termische runaway) is al aanzienlijk.
hier een globaal overzicht van de ontstaande gassen bij een Li-opn batterij (incl . LFP)
[Afbeelding]
bron:
Dank voor deze toevoeging.
Ik heb mijn "overzichts post" wat aangepast, inclusief refererende link.
De hoofdconclusie blijft staan (basismaatregelen zeker doen, als je je dan nog niet veilig voelt kan je beter naar een schuurtje dan extra maatregelen nemen)

Pagina: 1 ... 86 87 Laatste