Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Blijft een leuke deal. Maar het lastige is dat je dan nu al je boetevrij-salderen contract moet opgeven. Daar gooi je dan best wat geld mee weg. Ik heb BE daarom ook niet gedaan, 1-1,5jr boetevrij salderen opgeven kost me al zo 1,5-2K, de noodstroomoptie bij BE is nogal aan de prijs en de accuprijzen blijven ondertussen ook gewoon gestaag verder dalen. Daar komt nog bij dat een Deye weliswaar best een goede omvormer is, maar ze zijn erg lawaaiig, het standby verbruik is vrij hoog en de software is het allemaal nét niet ivm bijv. Victron. Dan is het al met al toch minder interessant dan het lijkt (iig in mijn geval).Sportmind schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 07:13:
[...]
Ik heb ook lang en veel zitten wikken en wegen. Per februari krijgen we hier een accu van balansenergie.nl
48 kWh tegen een lage prijs, minimaal 2 jaar handelen op diverse markten (focus op aFRR zodra vergunning er is). Daarna vrij om te doen wat je wil.
All-electric.
Precies ook mijn afweegpunten. Geluid kan inderdaad een ding zijn, maar bij ons staat ie achter 2 deuren.RonJ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:20:
[...]
Blijft een leuke deal. Maar het lastige is dat je dan nu al je boetevrij-salderen contract moet opgeven. Daar gooi je dan best wat geld mee weg. Ik heb BE daarom ook niet gedaan, 1-1,5jr boetevrij salderen opgeven kost me al zo 1,5-2K, de noodstroomoptie bij BE is nogal aan de prijs en de accuprijzen blijven ondertussen ook gewoon gestaag verder dalen. Daar komt nog bij dat een Deye weliswaar best een goede omvormer is, maar ze zijn erg lawaaiig, het standby verbruik is vrij hoog en de software is het allemaal nét niet ivm bijv. Victron. Dan is het al met al toch minder interessant dan het lijkt (iig in mijn geval).
Wat betreft boetevrij salderen heb je ook een punt. Daarentegen kan je met zo'n (of ander groot) accusysteem en genoeg PV al veel meer zelf "intern salderen" in het voor -en najaar omdat je simpelweg minder afneemt van het net. Dan is het verschil met het klassieke salderen ook minder groot.
Gasloze vrijstaande woning (A++++), Ecoforest EcoGeo Basic WP, Bodembron, BV 300 L, Duco Energy Premium WTW (2 zones, CO2 gestuurd), 13000 Wp zonnepanelen (4860 Wp ONO, 8140 Wp WZW), Nissan Leaf 2.0, Zappi V2.1, Tibber
Ik heb inderdaad zitten kijken en zodra je in de wizard gaat, dan kan je de noodstroomoptie aanvinken voor 1500 euro(!). Dat is idd vrij prijzig.RonJ schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:20:
[...]
Blijft een leuke deal. Maar het lastige is dat je dan nu al je boetevrij-salderen contract moet opgeven. Daar gooi je dan best wat geld mee weg. Ik heb BE daarom ook niet gedaan, 1-1,5jr boetevrij salderen opgeven kost me al zo 1,5-2K, de noodstroomoptie bij BE is nogal aan de prijs en de accuprijzen blijven ondertussen ook gewoon gestaag verder dalen. Daar komt nog bij dat een Deye weliswaar best een goede omvormer is, maar ze zijn erg lawaaiig, het standby verbruik is vrij hoog en de software is het allemaal nét niet ivm bijv. Victron. Dan is het al met al toch minder interessant dan het lijkt (iig in mijn geval).
Ik heb vaker gehoord dat Deye een hoog standby verbruik heeft. Dat moet je uiteraard ook meenemen, ook als dat standby verbruik vanuit de batterij wordt ingevuld.
Victron schijnt ook een redelijk standby verbruik te hebben, maar de MultiRS schijnt een stuk lager te zitten. Dat zou een reden zijn om nu de extra euro's uit te geven, om over een lange termijn een zuinigere oplossing te hebben.
Ergens ben ik geneigd om nog zowat heel 2026 af te wachten qua batterij setup / installatie (prijsdalingen/ontwikkelingen), maar ergens ben ik dan weer bang om eind 2026 de batterij niet af te hebben. Lastig zo.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Ik heb de 3x Multiplus II 5000 dat was toen verkrijgbaar voor bonusprijs koop er 3 betaal 2,5. De Multiplus hebben een redelijk nullast verbruik welke ik compenseer met voldoende PV. Zonder PV kun je het in de winter haast uitzetten of soms wat op de dynamische prijs verdienen.
Nu zou ik de overweging wel gaan maken bij nieuwbouw om 3 x de RS te nemen, dan kan mijn losse Victron MPPT ook weg.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
En ik snap idd dat als ik nu al een accu zou aanschaffen ik daarover ook al wat kan salderen, maar dat is nog altijd vrij beperkt tov volledige saldering. Ik wek simpelweg teveel op in de zomermaanden om allemaal op te slaan en vooral te gebruiken. Plus nog eens laadverliezen. Hoe dan ook lever ik daar flink op in. Ik saldeer nu ruim 9MWh per jaar. Mijn batterijsim in HA "verwerkt" maar ongeveer de helft daarvan. Het verlies-in-saldering is dan zo'n 4,5MWh/jaar.
All-electric.
Bij deze mijn persoonlijke conclusie met betrekking tot veiligheid.
Met dank aan de variëteit aan inzichten van @Domba, @Jan-tweak, @Himalaya, @daemonix, @Ersus, @habbekrats, @zalkc, @HandyLumberjack, @workzone, @Judge Ming, @Beekforel, @beerse, @Taro
Waar de persoonlijke keuzes variëren brengen al deze inzichten waarde.
In ieder geval doen
- CO melder
- Vrije vluchtwegen in geval van brand
- Zorgen dat het systeem zijn warmte kwijt kan. Dus: netjes vrij plaatsen, niet strak inbouwen, niet volstapelen
Hiermee voorkom je persoonlijk letsel in geval van calamiteit en zorg je dat het systeem binnen de ontwerp condities blijft.
Daarnaast veel genoemd:
- goede ventilatie, verversingswaarde=2 (elk uur hele ruimte 2x ververst)
- lithium blusser
- H2 melder (kost meer dan 400euro, als er H2 is dan is er waarschijnlijk CO in overvloed)
Persoonlijk ben ik van mening geraakt dat dit "schijnveiligheid" brengt:
Met in gedachte de Duitse explosie:
- ALS de bewoner al het bovenstaande had gehad (en misschien had hij dat zelfs wel)...
- DAN was het waarschijnlijk net zo hard ge-explodeerd
Sterker.... Als hij met de brandblusser was gaan blussen had hij het wellicht niet overleefd.
Kortom....
ALS je het risico dermate hoog inschat dat je 1 van deze maatregelen overweegt --> dan ben je waarschijnlijk beter af met de boel in een schuurtje danwel buiten "weg van huis" te zetten (dan heb je ook goede ventilatie) en er vrede mee te hebben dat er een weliswaar hele kleine maar kennelijk realistische kans is dat betreffend schuurtje cq buitenplaats ontploft.
A/ Persoonlijk denk ik dat plaatsing in een schuurtje of buiten verstandig is in geval van 1 of meer van het onderstaande
- geen LFP
- Eigenbouw
- Merkloos danwel onbekend merk
- Hoge stromen (C=1, dus 1kW laden/ontladen per kWh batterij)
B/ Het risico wordt wel heel erg laag in geval van AL het onderstaande gecombineerd
- LFP (geen thermal runoff, wel giftige ontplofbare dampen in geval van calamiteit)
- Lagere stromen (C kleiner dan 0.5 dus minder dan 0.5kW laden/ontladen per kWh batterij). Thermal load gaat evenredig met kwadraat van stroom dus ook met kwadraat van C dus C=0.5 is 4x lagere thermal load dan C=1.
- A-merk combinatie {Omvormer, BMS, Batterij} (Uitgebreid getest, hoge built kwaliteit, terugroep acties in geval van problemen, grote installed base)
En..... kan plaatsing in kelder of op zolder in geval B?...
- Laden en ontladen (en daarmee de C factor) is toch wel de belangrijkste risico driver. Een ongebruikte batterij in een doos gaat (volgens mij) echt niet in de fik. Daarnaast ook de software, die moet immers geen bugs hebben waardoor "niet bedoelde hoge C waardes" kunnen voorkomen.
- Er is inmiddels een redelijk arsenaal van goedkope (zeker geen A merk) stekker batterijen verkocht en nauwelijks iets te vinden over problemen daarmee. Stekker batterijen hebben typisch een C kleiner dan 0.33 (max 800W, typisch 2.4kWh of meer)
- Terecht opgemerkt door @Ersus: EV's hebben dezelfde batterijen en staan vaak ook in garages. Laden thuis meestal met max C= 0.2 (10kW op 50kWh of groter batterij)
- De brandweer vindt garage of zolder prima.
Kortom... Zolder of Kelder zou moeten kunnen in geval B
Durf ik dat?
- Het verstand zegt ja, het gevoel weet het nog niet helemaal.
- 500.000 euro schade is 1000 jaar terugverdientijd
- Ik denk er nog even over na. De SolarEdge-home-hub / BYD combinatie die ik wil behoeft nog een firmware update voordat die werkt. Eigenlijk wil ik VOOR deze zomer maar als het VOOR zomer 2027 is dan is het ook goed.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Je hebt gelijk.daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:45:
Je mist 1 ding: het risico is niet of het ding explodeert, maar of je veilig weg komt als er een H2 lek is. De detectie van H2 kan levensreddend zijn.
Toch ga ik geen H2 melder ophangen.
Je hebt volledig gelijk als je dit inconsistent noemt maar met de 400euro vind ik het niet in verhouding staan tot de prijs van het systeem.
Anders gezegd...... "als ik vind dat een H2 melder nodig is dan zet ik de boel liever buiten".
En dat werd "na alle adviezen die stuk voor stuk waarde hadden" toch een beetje de essentie:
- wegblijven van geen vlees en geen vis approach
- ofwel buiten zetten
- ofwel met een beperkt aantal basis maatregelen binnen
Ik ben nog steeds niet helemaal besloten maar heb nu wel een scherp beeld van het dilemma. Sowieso moet ik wachten tot de BYD batterij door solaredge home hub wordt ondersteund.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
We hadden de marstek v2 voor 1250 als goedkoopste optie maar de v3 is eigenlijk niets nieuws maar wel duurder en dus is een accu netto duurder geworden en noet goedkoper?
Voor mijn usecase moet de prijs echt flink omlaag maar ik vraag me af of de prijs ooit nog gaat zakken naar acceptabele prijzen.
sorry, voor een LFP PIB thuis-batterij ( maar ook voor een niet al te grote vaste installatie lijkt me een H2 meter niet echt noodzakelijk cq te adviseren, bedenk dat je deze meters ook zeer regelmatig moet calibreren en vaak hebben de meetkoppen van goede H2 sensoren ook maar een beperkt levensduur.Stefannn schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:08:
Allen,
Bij deze mijn persoonlijke conclusie met betrekking tot veiligheid.
Met dank aan de variëteit aan inzichten van @Domba, @Jan-tweak, @Himalaya, @daemonix, @Ersus, @habbekrats, @zalkc, @HandyLumberjack, @workzone, @Judge Ming, @Beekforel, @beerse, @Taro
Waar de persoonlijke keuzes variëren brengen al deze inzichten waarde.
In ieder geval doen
- CO melder
- Vrije vluchtwegen in geval van brand
- Zorgen dat het systeem zijn warmte kwijt kan. Dus: netjes vrij plaatsen, niet strak inbouwen, niet volstapelen
Hiermee voorkom je persoonlijk letsel in geval van calamiteit en zorg je dat het systeem binnen de ontwerp condities blijft.
Daarnaast veel genoemd:
- goede ventilatie, verversingswaarde=2 (elk uur hele ruimte 2x ververst)
- lithium blusser
- H2 melder (kost meer dan 400euro)
Een CO en Rooksensor (brandmelder) is hier vaak een veel beter alteratief.
idem die lithium brandblusser, kijk liever waar een areosol blussysteem is ingebouwd en kijk mn of dit beneden de 270 gr. C wordt geactiveerd, bv de Zendure systemen hebben een dergelijk systeem gewoon ingebouwd.
ik deel je mening.Persoonlijk ben ik van mening geraakt dat dit "schijnveiligheid" brengt:
Met in gedachte de Duitse explosie:
- ALS de bewoner al het bovenstaande had gehad (en misschien had hij dat zelfs wel)...
- DAN was het waarschijnlijk net zo hard ge-explodeerd
Sterker.... Als hij met de brandblusser was gaan blussen had hij het wellicht niet overleefd.
Kortom....
ALS je het risico dermate hoog inschat dat je 1 van deze maatregelen overweegt --> dan ben je waarschijnlijk beter af met de boel in een schuurtje "weg van huis" te zetten (dan heb je ook goede ventilatie) en er vrede mee te hebben dat er een weliswaar hele kleine maar kennelijk realistische kans is dat betreffend schuurtje ontploft.
A/ Persoonlijk denk ik dat plaatsing in een schuurtje verstandig is in geval van 1 of meer van het onderstaande
- geen LFP
- Eigenbouw
- Merkloos danwel onbekend merk
- Hoge stromen (C=1, dus 1kW laden/ontladen per kWh batterij)
B/ Het risico wordt wel heel erg laag in geval van AL het onderstaande gecombineerd
- LFP (geen thermal runoff, wel giftige ontplofbare dampen in geval van calamiteit)
- Lagere stromen (C kleiner dan 0.5 dus minder dan 0.5kW laden/ontladen per kWh batterij). Thermal load gaat evenredig met kwadraat van stroom dus ook met kwadraat van C dus C=0.5 is 4x lagere thermal load dan C=1.
- A-merk combinatie {Omvormer, BMS, Batterij} (Uitgebreid getest, hoge built kwaliteit, terugroep acties in geval van problemen, grote installed base)
En..... kan plaatsing in kelder of op zolder in geval B?...
- Laden en ontladen (en daarmee de C factor) is toch wel de belangrijkste risico driver. Een ongebruikte batterij in een doos gaat (volgens mij) echt niet in de fik. Daarnaast ook de software, die moet immers geen bugs hebben waardoor "niet bedoelde hoge C waardes" kunnen voorkomen.
- Er is inmiddels een redelijk arsenaal van goedkope (zeker geen A merk) stekker batterijen verkocht en nauwelijks iets te vinden over problemen daarmee. Stekker batterijen hebben typisch een C kleiner dan 0.33 (max 800W, typisch 2.4kWh of meer)
- Terecht opgemerkt door @Ersus: EV's hebben dezelfde batterijen en staan vaak ook in garages. Laden thuis meestal met max C= 0.2 (10kW op 50kWh of groter batterij)
- De brandweer vindt garage of zolder prima.
Kortom... Zolder of Kelder zou moeten kunnen in geval B
Durf ik dat?
- Het verstand zegt ja, het gevoel weet het nog niet helemaal.
- 500.000 euro schade is 1000 jaar terugverdientijd
- Ik denk er nog even over na. De SolarEdge home hub / BYD combinatie die ik wil behoeft nog een firmware update voordat die werkt. Eigenlijk wil ik VOOR deze zomer maar als het VOOR zomer 2027 is dan is het ook goed.
de vraag is of je dat met een veel goedkoper maar net zo effectief CO ( is ook brandbaar) senor ook niet had kunnen dedecteren. Qua hoeveelheid CO en H2 wint het de CO heel duidelijk, wil H2 exploderen heb je a) wel voldoende H2 in de lucht nodig (OEG van H2 is 4%) en je hebt ook nog een ontstekingsbron (vonk met voldoende energie (de hoeveelheid enegie is mede afhankelijk van de concentratie, mn bij de buurt van een OEG is deze nog redelijk hoog, hoe hoger de contratratie echter is hoe lager (en dus gevaarlijker) deze is.daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:45:
Je mist 1 ding: het risico is niet of het ding explodeert, maar of je veilig weg komt als er een H2 lek is. De detectie van H2 kan levensreddend zijn.
zie deze grafiek die dit aangeeft. zeker bij een kleinere batterij waar de concentratie zeer laag is (bij een voldoende grote ruimte, in een kast is dat dus duidelijk anders).
sorry, dit is vrij technisch.
je ziet ook dat H2 pas in een later statium bij hogere temperaturen ontstaat en dus wordt vrijgegeven.
de hoeveelheid CO die bij een blow-off (voorstatium van termische runaway) is al aanzienlijk.
hier een globaal overzicht van de ontstaande gassen bij een Li-opn batterij (incl . LFP)
/f/image/f3W7dTV73iBJTEFj2IW62olN.png?f=fotoalbum_large)
bron:
Dank voor deze toevoeging.Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:39:
[...]
de vraag is of je dat met een veel goedkoper maar net zo effectief CO ( is ook brandbaar) senor ook niet had kunnen dedecteren. Qua hoeveelheid CO en H2 wint het de CO heel duidelijk, wil H2 exploderen heb je a) wel voldoende H2 in de lucht nodig (OEG van H2 is 4%) en je hebt ook nog een ontstekingsbron (vonk met voldoende energie (de hoeveelheid enegie is mede afhankelijk van de concentratie, mn bij de buurt van een OEG is deze nog redelijk hoog, hoe hoger de contratratie echter is hoe lager (en dus gevaarlijker) deze is.
zie deze grafiek die dit aangeeft. zeker bij een kleinere batterij waar de concentratie zeer laag is (bij een voldoende grote ruimte, in een kast is dat dus duidelijk anders).
sorry, dit is vrij technisch.
je ziet ook dat H2 pas in een later statium bij hogere temperaturen ontstaat en dus wordt vrijgegeven.
[Afbeelding]
de hoeveelheid CO die bij een blow-off (voorstatium van termische runaway) is al aanzienlijk.
hier een globaal overzicht van de ontstaande gassen bij een Li-opn batterij (incl . LFP)
[Afbeelding]
bron:
Ik heb mijn "overzichts post" wat aangepast, inclusief refererende link.
De hoofdconclusie blijft staan (basismaatregelen zeker doen, als je je dan nog niet veilig voelt kan je beter naar een schuurtje dan extra maatregelen nemen)
Ah.. dat had ik wel zo bedoeld. Ik heb de tekst aangepast. Dank.daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:31:
Je vergeet buiten zetten. Mijn accu staat gewoon buiten. Het restrisico is daarmee verwaarloosbaar.
Als B.W. voor die hoofdschakelaar was gegaan en de poging niet had afgebroken, had die ook midden in explosie gezeten
De 2 andere modules waren prismatic cellen en de accumodule met pouche cellen was ook verkocht als prismatic cellen (OEM productie die voorzien werd van eigen opschrift).
Er zijn tegenwoordig ook diverse accumodules al met UN38.3 test, daar zit ook een externe kortsluiting test in en dan heeft accumodule ook een zekering.
We zijn 2 jaar verder en je hebt nu accumodules van 32kWh met interne zeker etc
De nodige ervaring is terug in die accumodules en kits gevloeit van afgelopen paar jaar.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Onderschrijft dat niet waar ik op uit kom?Domba schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:18:
@Stefannn Er zijn 2 voorbeelden van DE-explosies, maar waar je naar verwijst was 2023, het jaar met voor de eerst grotere cellen dan 100Ah en 10kWh per module was nieuw.
Als B.W. voor die hoofdschakelaar was gegaan en de poging niet had afgebroken, had die ook midden in explosie gezeten
De 2 andere modules waren primatic cellen en de accumodule met pouche cellen was ook verkocht als prismatic cellen (OEM productie die voorzien werd van eigen opschrift).
Er zijn tegenwoordig ook diverse accumodules al met UN38.3 test, daar zit ook een externe kortsluiting test in en dan heeft accumodule ook een zekering.
We zijn 2 jaar verder en je hebt nu accumodules van 32kWh met interne zeker etc
De nodige ervaring is terug in die accumodules en kits gevloeit van afgelopen paar jaar.
kortweg...
- buiten/schuurtje als je geen LFP hebt, zelfbouw, merkloos, high power
- OK voor binnen met CO melder en ruim opgesteld als je LFP van A-merk hebt op C=0.5
(met verdere details in eerder post)
Een accu (cellen, bms, zekeringen, blusser, behuizing) kan nog zo veilig zijn, maar als de accu in een brand terechtkomt en daardoor oververhit raakt, is de kans groot dat hij gaat uitgassen. Geheel buiten de schuld van de accu dus.
Ik wil het gevaar van een accu zeker niet bagatelliseren, maar zaken moeten wel in perspectief staan.
De vraag is of het dan nog uitmaakt als je halve huis toch al is afgebrand....Hermarcel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:49:
Lees ik er overheen of wordt het onderstaande niet benoemd?
Een accu (cellen, bms, zekeringen, blusser, behuizing) kan nog zo veilig zijn, maar als de accu in een brand terechtkomt en daardoor oververhit raakt, is de kans groot dat hij gaat uitgassen. Geheel buiten de schuld van de accu dus.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
is dat echt zo? overigens spreken we hier niet van accu's, die zitten in je binzineslurper, maar van batterijen.daemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:31:
Je vergeet buiten zetten. Mijn accu staat gewoon buiten. Het restrisico is daarmee verwaarloosbaar.
vergeet ook niet dat een brandlast buiten soms net zo gevaarlijk kan zijn, hebben ze in bv Hong Kong en ook in London gezien.
Ja, dat klopt, maar dan is die batterij dus gewoon net als elk ander brandbaar materiaal gewoon brandstof. Dan is er dus geen verschil met je bank, houten plafond of andere brandbare spullen en materiaal in je huis.Hermarcel schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 16:49:
Lees ik er overheen of wordt het onderstaande niet benoemd?
Dan zou je misschien niet "overigens spreken we hier niet van accu's"
"maar overigens spreek ik hier niet van accu's" schrijven.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Voor mij zijn het accu's want batterijen gooi je weg als ze leeg zijn, batterijen kun je niet opladen, accu's wel. Dat ze in het buitenland het anders benoemen is weer een ander verhaal.Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:32:
[...]
is dat echt zo? overigens spreken we hier niet van accu's, die zitten in je binzineslurper, maar van batterijen.
vergeet ook niet dat een brandlast buiten soms net zo gevaarlijk kan zijn, hebben ze in bv Hong Kong en ook in London gezien.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Een batterij is een samenstel van cellen, een accu is een box welke niet te scheiden is.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:58:
[...]
Voor mij zijn het accu's want batterijen gooi je weg als ze leeg zijn, batterijen kun je niet opladen, accu's wel. Dat ze in het buitenland het anders benoemen is weer een ander verhaal.
Een batterij geschut zijn bv 6-8 howitsers.
Ik heb geen benzineslurper, laat staan een binzineslurper. En wat bedoel je met brandlast en gevaarlijk en je voorbeelden van Hong Kong en London?Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:32:
[...]
is dat echt zo? overigens spreken we hier niet van accu's, die zitten in je binzineslurper, maar van batterijen.
leuke omschrijving, maar laten we even kijken hoe het nu echt zit:PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:58:
[...]
Voor mij zijn het accu's want batterijen gooi je weg als ze leeg zijn, batterijen kun je niet opladen, accu's wel. Dat ze in het buitenland het anders benoemen is weer een ander verhaal.
De oorsprong van het woord batterij gaat terug naar de 18e eeuw, toen de wetenschapper Benjamin Franklin de term gebruikte om een groep elektrisch geladen objecten aan te duiden. Later werd deze term gebruikt voor chemische stroomopslag.
Eigenlijk zou dit topic ook moeten heten: Thuis-batterij : al interessant (voor mij)? , maag een echte doodzonde is het dus ook weer niet, het zal dus (ook hier) vaak genoeg door elkaar gebruikt worden, en gelukkig mag dat ook gewoon.
Het woord accumulator (=accu) werd later populair in Europa om herlaadbare batterijen aan te duiden. In sommige landen, zoals Nederland en Duitsland, werd accu de gangbare term voor oplaadbare batterijen, terwijl Engels en Frans de term battery bleven gebruiken voor zowel wegwerp- als herlaadbare varianten.
Technisch gezien is binnen het toepassinggebied van thuis-batterijen echter de term batterijen de juistere en betere term, omdat dit de meest universele en technisch correcte term is.
Tegenwoordig worden batterijen niet alleen in auto’s gebruikt, maar ook in industrie, recreatie en energieopslag. De markt is breder geworden en het gebruik van het woord batterij sluit beter aan bij internationale standaarden. Binnen het vakgebied van enegieopslag wordt dus gesproken over batterijen ipv accu's.
In de media wordt e.e.a. vaak door elkaar gehaald, vergeet niet dat de autheurs van die tekst vaak inhoudelijk niet deskundig zijn.
Dus, elke accu is een batterij, maar niet elke batterij is een accu, de gebruikte termologie is dus mede afhankelijk binnen het toepassingsgebied, bij voertuigen spreken we echter wel over accu, hoewel de term batterij hier ook zeker niet verkeerd is.
[ Voor 6% gewijzigd door Jan-tweak op 16-12-2025 18:36 ]
Je geeft het zelf al aan, in Duitsland en Nederland is accu de gangbare benaming. Dus waarom wijs jij dan anderen terecht dat het fout is? Voor mij is het een accu als die opgeladen kan worden en geen batterij, maar ik ga daar niemand op aanspreken omdat het al zo is ingeburgerd.Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:33:
[...]
Het woord accumulator (=accu) werd later populair in Europa om herlaadbare batterijen aan te duiden. In sommige landen, zoals Nederland en Duitsland, werd accu de gangbare term voor oplaadbare batterijen, terwijl Engels en Frans de term battery bleven gebruiken voor zowel wegwerp- als herlaadbare varianten.
In de media wordt e.e.a. vaak door elkaar gehaald, vergeet niet dat de autheurs van die tekst vaak inhoudelijk niet deskundig zijn.
Dus, elke accu is een batterij, maar niet elke batterij is een accu, de gebruikte termologie is dus mede afhankelijk binnen het toepassingsgebied, bij voertuigen spreken we echter wel over accu, hoewel de term batterij hier ook zeker niet verkeerd is.
Verder is jouw schrijfwijze als autheurs en termologie ook fout.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
een brandlast ( en dus niet een brandkast), tipfoutje denk ikdaemonix schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:18:
[...]
Ik heb geen benzineslurper, laat staan een binzineslurper. En wat bedoel je met brandkast en gevaarlijk en je voorbeelden van Hong Kong en London?
Mogelijk dat je de recente brand van diverse torenflats in Hong Kong gemist hebt, die brand is met name aan de buitenkant ontstaan en heeft zich daar verder ontwikkeld en in London is een paar jaar geleden het zelfde gebeurt.
overigens kan het zelfde gebeuren als je voertuig (brandsto of EV maakt hierbij niets uit) op je oprit staat en daarbij de gevel mee gaat nemen. Ook in Nederland genoeg voorbeelden aanwezig waar dit tot aanzienlijke schades heeft geleid.
sorry hoor, het kan ook wat vriendelijker, we zitten hier tenslotte op een forum, dus dan mag het ook gewoon ook eens wat gezelliger, en het was helemaal niet mijn bedoelding om wie dan ook op zijn tenen te treden, wat blijkbaar bij jou heel goed gelukt is, sorry daarvoor.PeterZ(on) schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:44:
[...]
Je geeft het zelf al aan, in Duitsland en Nederland is accu de gangbare benaming. Dus waarom wijs jij dan anderen terecht dat het fout is? Voor mij is het een accu als die opgeladen kan worden en geen batterij, maar ik ga daar niemand op aanspreken omdat het al zo is ingeburgerd.
Verder is jouw schrijfwijze als autheurs en termologie ook fout.
maar lees aub de rest van de tekst dan ook even en stop niet op het punt waar je denk dat het je het beste uitkomt.
als jij de term accu wilt gebruiken, dan vooral zo doorgaan.
weet wel dat we in de industrie daar eigenlijk een andere term voor gebruiken, het was maar een tip.
Maar de boormachine die ik heb noem ik dan weer accuboormachine
Mijn thuisbatterij noem ik thuisbatterij
blijft toch lastig, die technische benamingen. maar alvast een fijne kerst toegewenst aan iedereen hier op het forum.habbekrats schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:57:
En penlites en afgeleiden zijn eigenlijk cellen in tegenstelling tot een 9V of 4,5V batterij. Maar ga naar de winkel en vraag om Penlite cellen enze starten je glazig aan.
Prachtige discussie, maar mijn cellen beginnen nu toch echt te protesteren. Ik ga maar eens een kerstcadeau inpakken.
Het is een apparaat dat DC-zijdig een eigenzinnige frequentie kan genereren, kan zowel thuisaccu's als thuisbatterijen (of cellen na het pellen van de rubberen huls) accepteren, en het heet geen van alle drie. Het kan bovendien thuis, maar ook elders gebruikt worden en het is geen schroevendraaier!
Zelfs de naam van mijn cadeau is een discussiepunt! 😉
Happy Xmas everybody.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Voordat je de volgende keer met foute voorbeelden aankomt: Bamboe steigers in Hongkong die in brand vlogen. Brandbare gevelbekelding met schoorsteeneffect in London. Totaal irrelevant dus.Jan-tweak schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 18:44:
[...]
een brandlast ( en dus niet een brandkast), tipfoutje denk ikis iets wat de potentie heeft om brandbaar te zijn of in volksmond in brand kan vliegen.
Mogelijk dat je de recente brand van diverse torenflats in Hong Kong gemist hebt, die brand is met name aan de buitenkant ontstaan en heeft zich daar verder ontwikkeld en in London is een paar jaar geleden het zelfde gebeurt.
Ik zie baksteen toch niet echt heel makkelijk branden. Wederom irrelevant dus. En tegen die tijd zijn wij allang het huis uit.overigens kan het zelfde gebeuren als je voertuig (brandsto of EV maakt hierbij niets uit) op je oprit staat en daarbij de gevel mee gaat nemen. Ook in Nederland genoeg voorbeelden aanwezig waar dit tot aanzienlijke schades heeft geleid.
Wise enough to play the fool
Vergeet hierbij niet dat van V2 naar V3 o.a. de RTE een stuk beter is geworden. Dus voor hetzelfde geld krijg je meer kWh's terug uit de accu, een ethernetaansluiting met stabielere connectie, kleinere vormfactor, etc.computerjunky schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:19:
Zie ik wat over het hoofd of zijn accu's eigenlijk al 6 maanden niet goedkoper maar duurder geworden?
We hadden de marstek v2 voor 1250 als goedkoopste optie maar de v3 is eigenlijk niets nieuws maar wel duurder en dus is een accu netto duurder geworden en noet goedkoper?
Heel veel mensen kijken alleen naar de prijs, maar functionaliteiten én RTE zijn ook erg belangrijk. Sowieso zou er wel meer naar RTE gekeken mogen worden, als je jarenlang 5-10% van alle kWh's die je in de thuisaccu opslaat weggooit is dat erg zonde. Vervolgens hoor je dan vaak: Ja, maar de stroom uit mijn zonnepanelen is toch gratis! Dat zal, maar als jij op een dag 5 kWh uit je panelen in de accu opslaat, door een slechte RTE van 68% maar liefst 32% daarvan weggooit en daardoor 's nachts bijv. nog 3 kWh van het net moet inkopen is dat niet gratis en was dat met een hogere RTE van bijv. 83-85% minder geweest. Dag in dag uit, jarenlang.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Nadeel van de V2 was dat die inefficient is op lage loads (nacht verbruik).
Dacht dat RTE van v1/v2 rond de 75% zat en bij v3 rond de 80%. Verwacht niet dat het veel beter zal zijn bij lage loads.The Source schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:42:
Wat is de RTE van de V2 en de V3 dan? En op welke load?
Daarnaast vind ik systeemefficiëntie belangrijker. Dat is de totale efficiëntie van niet alleen de RTE maar ook inclusief verbruik van bijvoorbeeld de omvormer(s).
Heb bij de V3 83.3% gemeten gedurende enkele weken op 800 Watt en NOM op 2500 Watt. Met alleen NOM zal dat wat slechter zijn.The Source schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:42:
Wat is de RTE van de V2 en de V3 dan? En op welke load?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
RTE van de omvormer van PV systeem erbij halen bedoel je? Want genoemde RTE is altijd inclusief laad-/ontlaadverliezen van de thuisaccu omvormer.Franciesco schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:27:
Daarnaast vind ik systeemefficiëntie belangrijker. Dat is de totale efficiëntie van niet alleen de RTE maar ook inclusief verbruik van bijvoorbeeld de omvormer(s).
Ja leuk maar voor mijn scenario irrelevant. Ik heb maar 3 a 4 kWh per dag nodig uit de accu en heb zat zonnestroom over op dagen dat de zon schijnt wat zometeen niets meer waard is. Efficiëntie is bij meer opwekking dan verbruik vrij irrelevant dus. Wel is hij 500 euro duurder en dat terwijl de V2 accu al pas na 10 jaar rendabel was voor mijn scenario.Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:45:
[...]
Vergeet hierbij niet dat van V2 naar V3 o.a. de RTE een stuk beter is geworden. Dus voor hetzelfde geld krijg je meer kWh's terug uit de accu, een ethernetaansluiting met stabielere connectie, kleinere vormfactor, etc.
Heel veel mensen kijken alleen naar de prijs, maar functionaliteiten én RTE zijn ook erg belangrijk. Sowieso zou er wel meer naar RTE gekeken mogen worden, als je jarenlang 5-10% van alle kWh's die je in de thuisaccu opslaat weggooit is dat erg zonde. Vervolgens hoor je dan vaak: Ja, maar de stroom uit mijn zonnepanelen is toch gratis! Dat zal, maar als jij op een dag 5 kWh uit je panelen in de accu opslaat, door een slechte RTE van 68% maar liefst 32% daarvan weggooit en daardoor 's nachts bijv. nog 3 kWh van het net moet inkopen is dat niet gratis en was dat met een hogere RTE van bijv. 83-85% minder geweest. Dag in dag uit, jarenlang.
Voor mij is het afgelopen half jaar dus een stap achteruit.
Iemand die meer verbruikt zal een andere som hebben maar voor mij is het helaas allemaal bar slecht qua accu's.
Hoezo V3 € 500 duurder dan de V2?? Prijs van de V3 schommelt al weken rond de € 1225.computerjunky schreef op donderdag 18 december 2025 @ 03:19:
[...]
Ja leuk maar voor mijn scenario irrelevant. Ik heb maar 3 a 4 kWh per dag nodig uit de accu en heb zat zonnestroom over op dagen dat de zon schijnt wat zometeen niets meer waard is. Efficiëntie is bij meer opwekking dan verbruik vrij irrelevant dus. Wel is hij 500 euro duurder en dat terwijl de V2 accu al pas na 10 jaar rendabel was voor mijn scenario.
Iemand die meer verbruikt zal een andere som hebben maar voor mij is het helaas allemaal bar slecht qua accu's.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Op zonnige dagen zou een RTE van 1 a 2% hier ook voldoende zijncomputerjunky schreef op donderdag 18 december 2025 @ 03:19:
[...]
Ja leuk maar voor mijn scenario irrelevant. Ik heb maar 3 a 4 kWh per dag nodig uit de accu en heb zat zonnestroom over op dagen dat de zon schijnt wat zometeen niets meer waard is. Efficiëntie is bij meer opwekking dan verbruik vrij irrelevant dus. Wel is hij 500 euro duurder en dat terwijl de V2 accu al pas na 10 jaar rendabel was voor mijn scenario.
Maar er is natuurlijk altijd een deel van het jaar waarbij een hogere RTE minder inkoop betekent.
En daarnaast kun je ook kijken of je met een ander contract meer voor je overschot kan krijgen.
Enkele weken terug was er de Marstek Venus A + 1 uitbreidingsbatterij (4,24 kWh) voor €900,- te koop, dus zo slecht gaat het niet.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Nee, ik bedoelde ook het daadwerkelijke stroomverbruik van omvormer(s). Zelfs (maar niet alleen) als ze "niks" doen verbruiken ze immers stroom. Dat stroomverbruik is geen onderdeel van de RTE normaal gesproken. En kan afhankelijk van het energiesysteem een behoorlijke invloed hebben op de zogenaamde systeemefficientie, zeker bij het draaien op lage vermogens.Taro schreef op woensdag 17 december 2025 @ 23:00:
[...]
RTE van de omvormer van PV systeem erbij halen bedoel je? Want genoemde RTE is altijd inclusief laad-/ontlaadverliezen van de thuisaccu omvormer.
Je gaat er te makkelijk aan voorbij: Overdag zal je accu dus vol zijn en lever je terug aan het net. 's avonds ga je die 3-4 kWh uit de accu halen en als je dan een accu hebt met bijv. 67% RTE ipv 85% RTE, gooi je dus een deel van die 3-4 kWh weg die je alsnog van het net moet afnemen.computerjunky schreef op donderdag 18 december 2025 @ 03:19:
[...]
RTE is altijd relevant. De vraag is echter wel of het verschil in aanschafprijs dat compenseert. En er zijn ook opties voor dynamische contracten he? Zonnestroom blijft daarmee wel iets waard, maar minder. Ik zit over heel 2025 op een teruglevertarief van 30 ct/kWh, dus ga er niet te makkelijk aan voorbij dat je er nog echt wel een mooi bedrag voor terug kunt krijgen.
Dat is toch helemaal geen probleem als je een 5.12 kWh accu hebt en maar 3 a 4 nodig hebt. De verliezen zijn niet relevant want de stroom heb ik niet nodig en de stroom uit de panelen is niets waard.Taro schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:46:
[...]
Je gaat er te makkelijk aan voorbij: Overdag zal je accu dus vol zijn en lever je terug aan het net. 's avonds ga je die 3-4 kWh uit de accu halen en als je dan een accu hebt met bijv. 67% RTE ipv 85% RTE, gooi je dus een deel van die 3-4 kWh weg die je alsnog van het net moet afnemen.
RTE is altijd relevant. De vraag is echter wel of het verschil in aanschafprijs dat compenseert. En er zijn ook opties voor dynamische contracten he? Zonnestroom blijft daarmee wel iets waard, maar minder. Ik zit over heel 2025 op een teruglevertarief van 30 ct/kWh, dus ga er niet te makkelijk aan voorbij dat je er nog echt wel een mooi bedrag voor terug kunt krijgen.
En nee dynamisch doe ik niet aan want als je de 4 jaar trend bekijkt zie je dat we meer en meer negatieve tarieven hebben en je dus meer en meer betaald in de piek uren voor stroom die je terug levers (dan is een slechte accu dus nog winstgevender omdat je verliezen hebt ipv teruglevering).
En je hebt ook steeds meer tijden waarop de stroom fors duurder is als een vast contract. Als ik 2024 data door de calculator gooi komt er dan ook uit dat dynamisch voor mij duurder was geweest als mijn vaste contract. Ik heb daar gewoon geen zin in. het is bijna onmogelijk na te rekenen. Doe mij maar gewoon lekker vast en dan weet ik exact wat ik de komende jaren ga betalen omdat ik een zeer consistent verbruik heb.
En waar krijg je 30 cent gemiddeld? Want dat is zeer zeker niet in een normaal scenario in nederland. Als er opwek is is de prijs vaak heel laag of steeds vaker negatief en zelfs met 100% salderen is het al geen 30 cent waard omdat je stroom kan afnemen voor 22 a 23 cent.
Als je meer verbruik dan opwek heb zou ik serieuzer kijken naar RTE maar voor mijn scenario is het een non factor.
RTE is niet heel hard gedefineerd, (Energy out/ Energy in x100%),
Voor datasheet zal het met gunstige conversie effecientie zijn voor laden en ontladen en geen minuut langer, terwijl jij mogelijk extern meet en alles van de hele dag/maand meeneemt.
@computerjunky Het is de combinatie met thuisaccu en uitgestelde teruglevering via accu.
Ik heb ook 32,4ct/kWh gemiddeld over laatste jaar met uitgestelde PV teruglevering.
Inmiddeks is duidelijk, ACM vindt zonder meer 13ct/kWh excl BTW als terugleverkosten redelijk en daar zitten de meeste reguliere energieleveranciers nog wat onder en een kleine verhogingsronde van TLK is te verwachten, het hek is wat opgeschoven door ACM.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Je vergeet ook de bekabeling mee te nemen, je moet meten vanaf de meterkast en weer terug.Franciesco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:55:
[...]
Nee, ik bedoelde ook het daadwerkelijke stroomverbruik van omvormer(s). Zelfs (maar niet alleen) als ze "niks" doen verbruiken ze immers stroom. Dat stroomverbruik is geen onderdeel van de RTE normaal gesproken. En kan afhankelijk van het energiesysteem een behoorlijke invloed hebben op de zogenaamde systeemefficientie, zeker bij het draaien op lage vermogens.
Dan moet je ook nog kijken of je omvormer een mooi stroompje produceerd die netjes door je slimme meter word opgepikt. Iets met blind stroom.... Voor je het weet zit je rte 68 zoals bij mij, en dan heb ik nog wel een victron die zogenaamd zo goed moet zijn...
1 PVoutput . Dongen NB
Zelf zit ik, afhankelijk van het verbruik en dus ook de maanden door het jaar heen, soms ook rond de 65% systeemefficientie. Gelukkig ook regelmatig hoger. Op laag vermogen (150W) gaat er helaas relatief veel energie ‘verloren’. In het seizoen dat PV overschot (vrijwel) elke dag vanzelfsprekend is en mijn batterij meer dan capaciteit genoeg heeft om de avond/nacht te overbruggen is dat niet erg. Maar in deze tijd is het wel jammer. Een volgende (hybride) omvormer zal hopelijk een beter rendement hebben wat de systeemefficientie op laag vermogen verhoogd. Die zijn er al wel als ik de onderstaande grafiek moet geloven. Al zul je zelfs bij het beste exemplaar in de grafiek op 150W waarschijnlijk niet veel hoger komen dan 75% systeemefficiëntie.
Fraai plaatje.Franciesco schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:37:
Klopt, eigenlijk zou je ook bekabeling mee moeten nemen als je het over systeemefficientie hebt.
Zelf zit ik, afhankelijk van het verbruik en dus ook de maanden door het jaar heen, soms ook rond de 65% systeemefficientie. Gelukkig ook regelmatig hoger. Op laag vermogen (150W) gaat er helaas relatief veel energie ‘verloren’. In het seizoen dat PV overschot (vrijwel) elke dag vanzelfsprekend is en mijn batterij meer dan capaciteit genoeg heeft om de avond/nacht te overbruggen is dat niet erg. Maar in deze tijd is het wel jammer. Een volgende (hybride) omvormer zal hopelijk een beter rendement hebben wat de systeemefficientie op laag vermogen verhoogd. Die zijn er al wel als ik de onderstaande grafiek moet geloven. Al zul je zelfs bij het beste exemplaar in de grafiek op 150W waarschijnlijk niet veel hoger komen dan 75% systeemefficiëntie.
[Afbeelding]
Solar edge (toch behoorlijk groot) staat er niet bij.
Kan jij natuurlijk ook niet helpen.
Ik ben toch wel benieuwd… dat is namelijk nu wel mijn intentie.
Solar edge heeft een flink aandeel in Nederland, maar niet in Duitsland amper.Stefannn schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:55:
[...]
Fraai plaatje.
Solar edge (toch behoorlijk groot) staat er niet bij.
Kan jij natuurlijk ook niet helpen.
Ik ben toch wel benieuwd… dat is namelijk nu wel mijn intentie.
Het kan ook nog dat ze wel een systeem hebben beschikbaar gesteld voor testen, maar na de onderresultaten als nog voor anoniem gekozen hebben en ze 1 van de 25 stuks zijn die als anoniem vermeldt worden in afgelopen 5 jaar, veelal met matige tot slechte resultaten
Dank,Domba schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:43:
[...]
Het kan ook nog dat ze wel een systeem hebben beschikbaar gesteld voor testen, maar na de onderresultaten als nog voor anoniem gekozen hebben en ze 1 van de 25 stuks zijn die als anoniem vermeldt worden in afgelopen 5 jaar, veelal met matige tot slechte resultaten
Oei.. dat zou niet zo best zijn.
Ik heb mijn zinnen gezet op de Solaredge home hub.
En eigenlijk ook wel met de gedachte dat de PV omvormer “sowieso al altijd aanstaat” dus geen extra idle load geeft.
En dat de efficiency van zon-naar-accu eigenlijk ook ongeveer 100% zal zijn ten op zichte van een systeem dat het van de AC haalt (ik bedoel te zeggen dat er ten opzichte van het AC verlies vrijwel niks meer bij komt).
Maar goed… dat is vanaf zon.
Dat is nog iets anders als grid-accu-grid rte.
Mijn DEYE 'kost' 500 kWh per jaar aan verlies (omzetting en stand by). Ik laad alleen zon DC-DCStefannn schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:59:
[...]
Dank,
Oei.. dat zou niet zo best zijn.
Ik heb mijn zinnen gezet op de Solaredge home hub.
En eigenlijk ook wel met de gedachte dat de PV omvormer “sowieso al altijd aanstaat” dus geen extra idle load geeft.
En dat de efficiency van zon-naar-accu eigenlijk ook ongeveer 100% zal zijn ten op zichte van een systeem dat het van de AC haalt (ik bedoel te zeggen dat er ten opzichte van het AC verlies vrijwel niks meer bij komt).
Maar goed… dat is vanaf zon.
Dat is nog iets anders als grid-accu-grid rte.
Daarnaast weet ik niet zeker of het herboven al in zit, maar het verschil geladen vs. ontladen kWh is 75 kWh (3000-2925)
7.650Wp ZZW | 1.600Wp O | DEYE SUN12K-SG04LP3-EU | 16.1kWh Accu - Yixiang v2 + 16 EVE MB31 | Kona MY2026 64,8kWh
Óf....
Mijn huidige SMA Sunnyboy 2500 is 10 jaar oud. Vervangen voor een omvormer waar 2 strings panelen op kunnen en een 'gewone' batterij aanschaffen?
Mijn doel is om over de gehele dag wat opwek te hebben en richting NOM. Nachtverbruik is zo'n 3 à 4 kwh (thanx @HandyLumberjack
Zendure trekt mij wel als batterij en bij stralendgroen een setje panelen en eventueel een nieuwe omvormer.
Aanvulling: Ik word halverwege volgend jaar aangesloten op 3fase door Enexis; heb intussen een 10kw plugin hybride.
[ Voor 8% gewijzigd door ..Christiaan.. op 19-12-2025 17:27 ]
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Met 3-4 kW nachtverbruik heb je een flinke batterij nodig..Christiaan.. schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:18:
Stel; je plaatst een batterij (5-8kw) én een paar zonnepanelen. Ik heb er 12 (à 250wp) op zuidwest liggen maar ik wil er 3 (à 450wp) aan de voorzijde, noordoost voor de ochtendzon. Is het verstandig om een batterij aan te schaffen waar ze direct op kunnen en het overschot terugleveren?
Óf....
Mijn huidige SMA Sunnyboy 2500 is 10 jaar oud. Vervangen voor een omvormer waar 2 strings panelen op kunnen en een 'gewone' batterij aanschaffen?
Mijn doel is om over de gehele dag wat opwek te hebben en richting NOM. Nachtverbruik is zo'n 3 à 4 kw. Ik heb al een dynamisch contract (Zonneplan).
Zendure trekt mij wel als batterij en bij stralendgroen een setje panelen en eventueel een nieuwe omvormer.
Aanvulling: Ik word halverwege volgend jaar aangesloten op 3fase door Enexis; heb intussen een 10kw plugin hybride.
Als je voldoende denkt te hebben aan een paar kWh zou ik gewoon een stekker batterij met een paar PV ingangen kopen en de rest laten voor wat het is.
Of optie 3. Je omvormer vervangen door een variant die hybride is en 2 mppt's heeft...Christiaan.. schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:18:
Stel; je plaatst een batterij (5-8kw) én een paar zonnepanelen. Ik heb er 12 (à 250wp) op zuidwest liggen maar ik wil er 3 (à 450wp) aan de voorzijde, noordoost voor de ochtendzon. Is het verstandig om een batterij aan te schaffen waar ze direct op kunnen en het overschot terugleveren?
Óf....
Mijn doel is om over de gehele dag wat opwek te hebben en richting NOM. Nachtverbruik is zo'n 3 à 4 kwh (thanx @HandyLumberjack). Ik heb al een dynamisch contract (Zonneplan).
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Een hybride omvormer heeft het voordeel van 1 conversie stap minder, DC PV opwek hoeft niet in AC omgezet te worden en weer in DC voor wat de accu in gaat, waar DC-DC tot ca 5% minder verlies heeft...Christiaan.. schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 17:18:
Óf....
Mijn doel is om over de gehele dag wat opwek te hebben en richting NOM. Nachtverbruik is zo'n 3 à 4 kwh (thanx @HandyLumberjack). Ik heb al een dynamisch contract (Zonneplan).
Het nadeel is vaak dat het eigenverbruik hoger is vanwege deze altijd aanstaat en niet zo nu en dan in stand-by kan, voor de accu weer leeg is.
Dat eigenverbruik hybride is vaak niet in datasheet te vinden en kan voor 3 fase liggen tussen 50W en 140W. Je noemt Zendure, die heeft een eigentopic met ervaringen en overall gebruiks verlies kan nog wel verschillen per model.
Thuisaccu gaat er in de loop van het nieuwe jaar wel komen.
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd; 2x Era100 | PS5 | DS218+ | DIRIGERA | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon Audio TT4SE | Streetfishing |
Maar dat kan ook nog 10+ jaar duren. Hier pruttelen een 20 jaar oude SMA Sunnyboy 1700 ook nog vrolijk door....Christiaan.. schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:59:
Ik volg een aantal 'merktopics' maar ik vond mijn vraag te algemeen om 'm elders onder te brengen. Een hybride omvormer is zeker een mogelijkheid, zeker omdat mijn omvormer toch een keer vervangen moet worden. Ik ga er niet vanuit dat hij in de winter de geest geeft maar op 't moment dat de zon schijnt.
Verwachte levensduur is 15 jaar (is ooit een artikel over geweest, welke ik dit tijdstip niet op ga zoeken)..Christiaan.. schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:59:
Ik volg een aantal 'merktopics' maar ik vond mijn vraag te algemeen om 'm elders onder te brengen. Een hybride omvormer is zeker een mogelijkheid, zeker omdat mijn omvormer toch een keer vervangen moet worden. Ik ga er niet vanuit dat hij in de winter de geest geeft maar op 't moment dat de zon schijnt.
Ik heb hier 3 SMA's hangen over de fases, 2x zuid en 1x noord
En 2 marsteks (over 2 fases) die via modbus aangestuurd worden. En zonneplan dynamisch. Werkt perfect, automatisch laden op de laagste prijs in de nacht bij gebrek aan zon.
Lekker de boel laten hangen tot einde levensduur.
Een vriend van mij is al meer dan 10 jaar installateur...Christiaan.. schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 08:48:
De installateur van de zonnepanelen voorspelde in 2015 een verwachte levensduur van 8-15 jaar. Net als een cv kan het wat langer of korter duren. Ik twijfel ook nog hoor. Denk dat de eerste stap is om een modulaire batterij aan te schaffen en kijken hoe ik mijn stroom zoveel mogelijk zelf kan gebruiken.
Zijn "reparatie bezoekjes" betreffen met regelmaat optimisers maar vrijwel nooit omvormers.
Dat gezegd hebbende....
Ik heb sinds 2018 een solaredge systeem maar heb mijn zinnen nu ook gezet op vervanging door een hybride home hub omvormer met backup interface
- Minder omzet verlies
- Bij stroomuitval blijven de panelen de batterij opladen
- Toch weer 8 jaar extra voordat de omvormer (opnieuw) vervangen moet worden
Ik hoop dat plug ins nog flink zakken maar ik denk dat het gewoon de omvormer vervangen wordt. P
Oei...AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:09:
@Stefannn Ook niet zaligmakend denk ik?
Bruikbaarheid solaredge thuisaccus als backup
het probleem waar het over gaat (batterij charge status wordt niet geüpdatet voor idle-load) maak ik me niet zo'n zorgen over. Via de api krijg ik dat wel omzeild en het is een duidelijke software bug die echt wel een keer gefixt wordt.
Ik schrik wel van de idle load: 40W, 1kWh per dag, 365kWh per jaar.
Dat is wel fors.
Is wel in dezelfde orde als bij @zalkc in zijn post hier
Plug-in batterijen zijn er al vanaf zo'n €500, bijvoorbeeld deze:computerjunky schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:41:
Persoonlijk heb ik liever een plug in accu omdat die makkelijker te plaatsen is maar die zijn minimaal 1250 euro als je geluk hebt. Maar een omvormer heb je soms al voor 400 en een accu module voor 350 a 400. Dat is dus aanzienlijk goedkoper.
Ik hoop dat plug ins nog flink zakken maar ik denk dat het gewoon de omvormer vervangen wordt. P
https://www.zendure.nl/pr...us?variant=47571733709055
https://thuisbatterij.nl/winkel/indevolt-powerflex-2000/
[ Voor 6% gewijzigd door JosTM op 20-12-2025 14:15 ]
Ja ik vind 2 kWh echt compleet nutteloos. Lwuk voor in een camper ofzo maar voor thuis nee.JosTM schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:12:
[...]
Plug-in batterijen zijn er al vanaf €650, bijvoorbeeld deze:
https://thuisbatterij.nl/winkel/indevolt-powerflex-2000/
Na een aantal jaren ben je 15% van de capaciteit kwijt en je kan maar een deel van die 2 kWh echt gebruiken en je wil je accu ook niet volledig ontladen voor de levensduur en dus betaal je eigenlijk veel te veel voor een 1.2 kWh bruikbare accu.
5 kWh vind ik gewoon het minimum om de investering de moeite waard te maken. Met een 1.2 kWh accu ga ik nog geen 230 kWh eigen gebruik realiseren wat dus rond de 50 euro waard is. Dat maakt de terugverdientijd veel te lang want ik zie 5 jaar als max om geen risico te lopen.
Ik wil niet naar de solaredge batterij maar naar de BYD LVS batterij.Franciesco schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:11:
Die 40W is in mijn beleving niet zo gek en heb je denk ik al snel als het systeem ook in de gaten moet houden of het stroomnet nog actief is c.q. het systeem moet weten wanneer hij automatisch moet overschakelen naar noodstroom. Met mijn SMA systeem ligt dat verbruik ook rond dat getal.
Dit testrapport van een BYD HVM batterij geeft hoop
<10W Idle load
<3% self discharge/month
95..97% system efficiency (enkel batterij: [ontladen kWh]/[geladen kWh] )
Maar goed... dat betreft HVM (high voltage) batterij, ik wil de LVS (low voltage) batterij (omdat die bij de solar edge home hub past, ik kan ook nog kijken of ik niet beter een andere solar edge omvormer kan gebruiken). Wellicht volgt er nog ergens een review.
Die neem ik dus zeer zeker niet:
- NMC batterij (minder veilig)
- efficiency 93.5% (piek? wat is het dan gemiddeld?) terwijl de BYD LVS op "beter dan 95%" zit
Op die pagina staan ook gegevens van HVS, die zijn net wat beter dan praktijk testen en gebruikte hybride kan tot 3% verschil maken voor systeem efficientie, de afgelopen 5 jaar zijn er flink wat gegevens van diverse geteste combinaties met de HVS en is er geen voor systeem efficiente boven 95% en met constant vermogen laden/ontladen is geen normaal gebruik
Hier op zolder ook een SMA Sunnyboy. Sinds 2013 verwerkt ze 4 MW per jaar. Toen, in 2013, werd verteld dat we er rekening mee moeten houden dat de zonnepanelen van toen zo ongeveer 30 jaar mee gaan en de omvormer zo ongeveer 15 jaar. Dat de omvormer na een aantal jaar een degradatie zou laten zien. Vooral omdat de gebruikte condensatoren zouden slijten. Nu, ruim 18 jaar na installatie, bemerk ik niet zo gek veel van degradatie. Is het de sma kwaliteit? Is het de klimaat verandering die compenseert? Geen idee maar voorlopig laat ik het mooi hangen en werkt het mooi door.HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:10:
[...]
Maar dat kan ook nog 10+ jaar duren. Hier pruttelen een 20 jaar oude SMA Sunnyboy 1700 ook nog vrolijk door..
Maar dat gaat volgens mij alleen over de batterij, niet over de omvormer. Dus zowel het in die review genoemde idle verbruik als de efficiëntie is niet representatief voor het hele systeem (systeemefficiëntie).Stefannn schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 14:40:
[...]
Ik wil niet naar de solaredge batterij maar naar de BYD LVS batterij.
Dit testrapport van een BYD HVM batterij geeft hoop
<10W Idle load
<3% self discharge/month
95..97% system efficiency (enkel batterij: [ontladen kWh]/[geladen kWh] )
Maar goed... dat betreft HVM (high voltage) batterij, ik wil de LVS (low voltage) batterij (omdat die bij de solar edge home hub past, ik kan ook nog kijken of ik niet beter een andere solar edge omvormer kan gebruiken). Wellicht volgt er nog ergens een review.
Kun je een link geven waar dit staat? In de datasheet die ik heb van de HVM staat een bruikbare energie van max 22,08kWh bij 100% DoD. En ik heb nog nergens gelezen dat de bruikbare DoD eigenlijk maar 95% is.Domba schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:46:
@Stefannn De HVM/HVS zijn begrenst en 5% minder bruikbare capaciteit hebben dan datasheet. (voetnote datasheet en minimaal toegestane SOC)
Hierbij mijn ervaring: mijn eerste set pv uit voorjaar 2009 bestaat mede uit SMA SB4000 TL2 omvormer. Ruim 16 jaar jong dus.beerse schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:09:
[...]
Hier op zolder ook een SMA Sunnyboy. Sinds 2013 verwerkt ze 4 MW per jaar. Toen, in 2013, werd verteld dat we er rekening mee moeten houden dat de zonnepanelen van toen zo ongeveer 30 jaar mee gaan en de omvormer zo ongeveer 15 jaar. Dat de omvormer na een aantal jaar een degradatie zou laten zien. Vooral omdat de gebruikte condensatoren zouden slijten. Nu, ruim 18 jaar na installatie, bemerk ik niet zo gek veel van degradatie. Is het de sma kwaliteit? Is het de klimaat verandering die compenseert? Geen idee maar voorlopig laat ik het mooi hangen en werkt het mooi door.
Ik overweeg de 20 stuks 175 Wp panelen te vervangen. De bestaande SMA-omvormer zal heringezet worden voor een deel van de nieuwe panelen. Als ie stuk gaat is een vervanger binnen 1 dag in huis, geen wachttijden meer zoals 5 jaar geleden.
Panasonic K-series split 9 kW, gasloos sinds dec 23 | Tesla MY LR | PV 9,6 kWp | 2 x Zendure SF 2400 AC, 17.280 kWh
Hier ook een Sunnyboy aan de wand, al bijna 15 jaar. Commentaar van de elektricien: “…toen maakte SMA goede spullen, die omvormer kan makkelijk 20 jaar oud worden”.beerse schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:09:
[...]
Hier op zolder ook een SMA Sunnyboy. Sinds 2013 verwerkt ze 4 MW per jaar. Toen, in 2013, werd verteld dat we er rekening mee moeten houden dat de zonnepanelen van toen zo ongeveer 30 jaar mee gaan en de omvormer zo ongeveer 15 jaar. Dat de omvormer na een aantal jaar een degradatie zou laten zien. Vooral omdat de gebruikte condensatoren zouden slijten. Nu, ruim 18 jaar na installatie, bemerk ik niet zo gek veel van degradatie. Is het de sma kwaliteit? Is het de klimaat verandering die compenseert? Geen idee maar voorlopig laat ik het mooi hangen en werkt het mooi door.
Die gaan we dus niet nu al vervangen. Door de degradatie spugen de 9 panelen op z’n best nog 2,2 kWp uit. Een spectaculair verlies van 8% in 15 jaar. Dankzij de ligging op zuid toch nog genoeg om ons jaarverbruik af te dekken.
En omdat de pubers over 5-7 jaar het huis uit zijn, twijfel ik: investeren in hybride omvormer met zero export waarbij we de meterkast moeten verbouwen? Of gaan we nu niet investeren in een complexe(re) installatie maar prikken we gewoon een batterijstekker in de muur? Die batterij die we over een paar jaar weer gewoon mee kunnen nemen naar de volgende woning?
Omdat het overheidsbeleid nog sterker zwabbert dan een dronken fietser steken we nu geen centjes in een warmtepomp, EV of extra zonnepanelen.
Salderen zal niet terugkomen dus die batterij gaat het worden.
Franciesco schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:24:
[...]
Kun je een link geven waar dit staat? In de datasheet die ik heb van de HVM staat een bruikbare energie van max 22,08kWh bij 100% DoD. En ik heb nog nergens gelezen dat de bruikbare DoD eigenlijk maar 95% is.
bronHybride fabrikanten als Kostal geven ook aan dat voor de HVM zo is, alleen HTW heeft volgens mij nooit een combi met HVM getest, alleen combi met HVS
[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 20-12-2025 18:18 ]
Deze zegt niet dat BYD 5% minder adviseert, maar dat de betreffende fabrikant van de omvormer 5% diepontladingsgrens hanteert.
Met mijn SMA hybride omvormer kan ik de diepontladingsgrens overigens op 1% zetten i.c.m. een BYD HVM. Ik heb hem op 3% staan.
Lees eens door de handleiding van jouw SMA Sunnyboy.Sonero schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:07:
[...]
Hier ook een Sunnyboy aan de wand, al bijna 15 jaar. Commentaar van de elektricien: “…toen maakte SMA goede spullen, die omvormer kan makkelijk 20 jaar oud worden”.
Die gaan we dus niet nu al vervangen. Door de degradatie spugen de 9 panelen op z’n best nog 2,2 kWp uit. Een spectaculair verlies van 8% in 15 jaar. Dankzij de ligging op zuid toch nog genoeg om ons jaarverbruik af te dekken.
En omdat de pubers over 5-7 jaar het huis uit zijn, twijfel ik: investeren in hybride omvormer met zero export waarbij we de meterkast moeten verbouwen? Of gaan we nu niet investeren in een complexe(re) installatie maar prikken we gewoon een batterijstekker in de muur? Die batterij die we over een paar jaar weer gewoon mee kunnen nemen naar de volgende woning?
Omdat het overheidsbeleid nog sterker zwabbert dan een dronken fietser steken we nu geen centjes in een warmtepomp, EV of extra zonnepanelen.
Ik heb een Zeversolar Eversol TL-3000 omvormer (niet meer in gebruik), maar daar kon je via Modbus een bepaald pakketje sturen om de omvormer te begrenzen op 25/50/100%. Zero export kan wellicht ook.
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
De sunyboy die hier hangt heeft in de installatie handleiding zeker handvaten voor aansluitingen naar andere apparatuur. Uiteindelijk kan deze sunnyboy ook stand-alone, dus off-grid, zonder net-aansluiting draaien. Als het allemaal maar netjes is aangesloten of juist afgesloten en ingesteld.Tanuki schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:20:
[...]
Lees eens door de handleiding van jouw SMA Sunnyboy.De kans is zeer groot dat zero export en terugregelen van het vermogen gewoon al kan, maar dat je daar een technisch trucje voor moet uithalen.
Ik heb een Zeversolar Eversol TL-3000 omvormer (niet meer in gebruik), maar daar kon je via Modbus een bepaald pakketje sturen om de omvormer te begrenzen op 25/50/100%. Zero export kan wellicht ook.
SMA SB TL's met productiedatum 2012 of eerder kan geen reductie mogelijkheid hebben, dat is afhankelijk van hoofd PCB.beerse schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:30:
[...]
De sunyboy die hier hangt heeft in de installatie handleiding zeker handvaten voor aansluitingen naar andere apparatuur. Uiteindelijk kan deze sunnyboy ook stand-alone, dus off-grid, zonder net-aansluiting draaien. Als het allemaal maar netjes is aangesloten of juist afgesloten en ingesteld.
Ik heb er nog die dat niet hebben, oorspronkelijk voor Duitse markt bedoelt, die op NL-markt gedumpt zijn, maar niet meer geschikt waren voor Duitsland omdat die vanaf 2013 geschikt moesten zijn voor energiemanagment en moesten kunnen reduceren tot tenminste 70% opwek of een net invoed limitering feed-back regeling hebben voor max 70% injectie op net van het omvormer vermogen.
Het ligt een beetje aan de gekozen contractvorm, maar ik vraag me echt af hoeveel zero-export je gaat opleveren.Sonero schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:07:
[...]
Hier ook een Sunnyboy aan de wand, al bijna 15 jaar. Commentaar van de elektricien: “…toen maakte SMA goede spullen, die omvormer kan makkelijk 20 jaar oud worden”.
Bij een vast contract moet je gewoon een uitkiezen waarbij je niet hoeft te betalen voor je export (zolang dat kan).
Bij een dynamisch contract hebt je misschien maximaal een paar uurtjes per dag negatieve prijzen, als je dan de batterij oplaadt en wat gebruikers (vaatwasser, wasmachine etc) aan zet dan heb je überhaupt geen/nauwelijks export tijdens negatieve prijzen.
Dank voor het meedenken. Hier zijn we gezegend met een ouder model. Deze oudere omvormer mist de geavanceerde Modbus TCP of dynamische vermogensregeling die nodig is voor zero export-functionaliteit via Home Assistant-integraties.Domba schreef op zondag 21 december 2025 @ 01:12:
[...]
SMA SB TL's met productiedatum 2012 of eerder kan geen reductie mogelijkheid hebben, dat is afhankelijk van hoofd PCB.
Ik heb er nog die dat niet hebben, oorspronkelijk voor Duitse markt bedoelt, die op NL-markt gedumpt zijn, maar niet meer geschikt waren voor Duitsland omdat die vanaf 2013 geschikt moesten zijn voor energiemanagment en moesten kunnen reduceren tot tenminste 70% opwek of een net invoed limitering feed-back regeling hebben voor max 70% injectie op net van het omvormer vermogen.
Sommige modellen hebben een instelbaar vermogen-register dat niet te vaak overschreven mag worden vanwege het type geheugen.
Er moet mijns inziens een enorme vervangingsmarkt zijn voor oudere omvormers. Allerlei dozenschuivers duiken nu op de batterijmarkt, wellicht is het handiger eerst de paniekgolf van Q1-2027 te laten passeren en eerst dit te fixen.
En toch zou je Q1 2027 je systeem klaar willen hebben staan, zodat je kan blijven door genieten van lage energiekosten.Sonero schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:54:
[...]
Er moet mijns inziens een enorme vervangingsmarkt zijn voor oudere omvormers. Allerlei dozenschuivers duiken nu op de batterijmarkt, wellicht is het handiger eerst de paniekgolf van Q1-2027 te laten passeren en eerst dit te fixen.
Wij betalen nu elk jaar 0 euro voor onze energie, dat willen we uiteraard zo houden. Door een grote batterij en slim afnemen / terugleveren.
Zolang het niet rendabel is is "salderen" natuurlijk irrelevant en niet interessant. als je een accu niet binnen redelijke termijn (5 jaar) terug kan verdienen hebben ze wat mij betreft geen nut.Tanuki schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:18:
[...]
En toch zou je Q1 2027 je systeem klaar willen hebben staan, zodat je kan blijven door genieten van lage energiekosten.
Wij betalen nu elk jaar 0 euro voor onze energie, dat willen we uiteraard zo houden. Door een grote batterij en slim afnemen / terugleveren.
Je gaat dan ook gegarandeerd niet meer 0 euro betalen omdat je een acu moety betalen en terugverdienen en de gemiste rente had je kunnen gebruiken voor de extra nieuwe kosten van de energierekening.
Met de huidige 10 jaar deposito rente moet een 1250 euro accu in 10 jaar dus minimaal 1700 euro opleveren om meer interessant te zijn als deposito sparen met 10 jaar vast. En in 5 jaar is dat 1525 euro.
Gezien groene startups vallen en opstaan met bosjes geloof ik niet zo veel van de 10 jaar garantie claims en dus ga ik uit van 5 jaar voor de kleine merken.
Ik haal zelf 125-135 euro pj aan stroom uit de accu met eigen verbruik en dus ben ik beter af met gewoon de extra kosten van de stroomrekening van 35 a 40 euro per maand te betalen.
Maar 0 betalen bestaat dus niet meer.
Ik heb inderdaad zo’n nieuwe SMA. Ze hebben het zelfs nodeloos ingewikkeld gemaakt om het juiste register te vinden. Veel waarschuwingen vooral.Sonero schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:54:
[...]
Dank voor het meedenken. Hier zijn we gezegend met een ouder model. Deze oudere omvormer mist de geavanceerde Modbus TCP of dynamische vermogensregeling die nodig is voor zero export-functionaliteit via Home Assistant-integraties.
Sommige modellen hebben een instelbaar vermogen-register dat niet te vaak overschreven mag worden vanwege het type geheugen.
Koop je hun overpriced energie manager dan kan het wel makkelijk
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Victron Venus OS gaat prima om met diverse omvormers. Mocht je voor een Victron oplossing gaan dan is de kans groot dat het ondersteund wordt.Ethirty schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:16:
[...]
Ik heb inderdaad zo’n nieuwe SMA. Ze hebben het zelfs nodeloos ingewikkeld gemaakt om het juiste register te vinden. Veel waarschuwingen vooral.
Koop je hun overpriced energie manager dan kan het wel makkelijk
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Prima beredenering, maar ik merk dat je je vaak negatief uit laat over thuisaccu's en dat voor jou het allerbelangrijkste is om een dergelijke investering in max. 5 jaar terug te verdienen. Niets mis mee, maar voor anderen zijn er meer (of compleet andere) argumenten om een thuisaccu te overwegen.computerjunky schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:15:
[...]
Zolang het niet rendabel is is "salderen" natuurlijk irrelevant en niet interessant. als je een accu niet binnen redelijke termijn (5 jaar) terug kan verdienen hebben ze wat mij betreft geen nut.
Je gaat dan ook gegarandeerd niet meer 0 euro betalen omdat je een acu moety betalen en terugverdienen en de gemiste rente had je kunnen gebruiken voor de extra nieuwe kosten van de energierekening.
Met de huidige 10 jaar deposito rente moet een 1250 euro accu in 10 jaar dus minimaal 1700 euro opleveren om meer interessant te zijn als deposito sparen met 10 jaar vast. En in 5 jaar is dat 1525 euro.
Gezien groene startups vallen en opstaan met bosjes geloof ik niet zo veel van de 10 jaar garantie claims en dus ga ik uit van 5 jaar voor de kleine merken.
Ik haal zelf 125-135 euro pj aan stroom uit de accu met eigen verbruik en dus ben ik beter af met gewoon de extra kosten van de stroomrekening van 35 a 40 euro per maand te betalen.
Niemand hier heeft een glazen bol, dus wat er allemaal nog gaat gebeuren op energiegebied is gissen, maar als ik alle investeringen die ik gedaan heb in de afgelopen 25 jaar allemaal in 5 jaar had moeten terugverdienen, dan had ik nu in een slecht geïsoleerd eind jaren 70 huis gewoond zonder zonnepanelen en met een flinke energierekening (gas + electra). Wel veel geld op de bank gehad, maar dan had ik daar ook vermogensbelasting over moeten betalen.
Dit jaar gaat zoals het er nu naar uitziet het tweede jaar worden dat wij netto (net) onder de 0 euro totale energiekosten per jaar uit gaan komen. Mocht het ons in de toekomst financieel gaan tegenvallen door welke reden dan ook, dan is het fijn om lage lasten te hebben (hypotheek is ook al grotendeels afgelost en dus ook daar geen grote maandlast). In zo'n situatie zou de accu wel eens het verschil kunnen maken tussen een mager belegde boterham met een glas water of een goed belegde boterham met een glas melk.
Ik mag me gelukkig prijzen dat we ons de afgelopen jaren al deze uitgaven hebben kunnen veroorloven en besef dat wij daarmee in een luxe-situatie leven, maar ik ben blij dat ik een grote accu heb waarmee ik altijd minimaal 5 uur netuitval op kan vangen en van het late voorjaar tot de vroege herfst zelfs enkele maanden lang. Terugverdienen van de accu was voor ons in elk geval niet één van de redenen om tot deze aanschaf over te gaan, maar de thuisaccu lijkt voor mij (ons huishouden) toch al erg interessant.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Nou ok dan, minder dan 0 euro voor de energienota is ook goed?computerjunky schreef op zondag 21 december 2025 @ 13:15:
[...]
Zolang het niet rendabel is is "salderen" natuurlijk irrelevant en niet interessant. als je een accu niet binnen redelijke termijn (5 jaar) terug kan verdienen hebben ze wat mij betreft geen nut.
Wij kozen eerst de energierekening in het eigen voordeel te veranderen, ipv dat ik betaal, betalen zij mij.
Dan hoef ik de deposito’s of ETF winst niet aan de energienota af te geven en kan dat beetje weer in deposito’s of ETF of in mijn kleinkinderen of in andere dingen stoppen.
Of ik laat de energienota voor wat het is koop geen thuisbatterij en probeer dan mijn inkomen te verhogen zodat ik die energienota en de andere onzekerheden kan afdekken.
Nou dit laatste was het minst attractief omdat ik wel mijn comfort wilde behouden en niet afhankelijk wilde zijn van de Netbeheerder, ACM of andere politieke poppenkast.
Wij investeerden 27k in de accu of thuisbatterij of cellen of pakketten of hoe je het ook wilt noemen. 13k in de zonnepanelen met constructie en omvormer.
De combinatie levert ons dit jaar ca +€5250,-
Daarvan betalen we de volledige energienota en houden een leuke cent over.
Het laatste saldeerjaar levert het ons ca +€6750,- waarvan we weer de volledige energienota voldoen en een leuke cent overhouden.
Postsalderen (2027) levert het injecteren nog altijd een leuke cent op, geschat ca +€3800,- waarvan we weer de volledige energienota voldoen en helaas minder overhouden door ontbreken epex handel.
2028 met eventuele nettarieven is de verwachting dat we nog steeds de volledige energienota kunnen voldoen uit teruglevering, mits het nog mag. Wellicht kan tijdens de laagste tijdblokken de accu voldoende geladen worden om de duurste tijdblokken te overbruggen.
En als ooit toch de piekmeting in de afrekening ingevoerd zou worden dan doet de batterij dienst om ALLE pieken volledig op te vangen en de energienota op die wijze maar zo klein als mogelijk te houden.
En als terugleveren ook niet meer mag dan kan gedurende 7,5 maand kan het huis met wel 3 huishoudens volledig zelfvoorzienend draaien en het batterijsysteem dienst doen om de laagste tarieven mee te nemen.
Het moraal van het verhaal is eenvoudig, verlaag eerst je uitgave voordat je het inkomen moet verhogen om de uitgave te kunnen dekken. Met het overschot uit de verlaagde uitgave investeer je in het verhogen van je inkomen.
Een heel waar woord!ArPi75 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
[...]
Prima beredenering, maar ik merk dat je je vaak negatief uit laat over thuisaccu's en dat voor jou het allerbelangrijkste is om een dergelijke investering in max. 5 jaar terug te verdienen. Niets mis mee, maar voor anderen zijn er meer (of compleet andere) argumenten om een thuisaccu te overwegen.
Niemand hier heeft een glazen bol, dus wat er allemaal nog gaat gebeuren op energiegebied is gissen, maar als ik alle investeringen die ik gedaan heb in de afgelopen 25 jaar allemaal in 5 jaar had moeten terugverdienen, dan had ik nu in een slecht geïsoleerd eind jaren 70 huis gewoond zonder zonnepanelen en met een flinke energierekening (gas + electra). Wel veel geld op de bank gehad, maar dan had ik daar ook vermogensbelasting over moeten betalen.
Dit jaar gaat zoals het er nu naar uitziet het tweede jaar worden dat wij netto (net) onder de 0 euro totale energiekosten per jaar uit gaan komen. Mocht het ons in de toekomst financieel gaan tegenvallen door welke reden dan ook, dan is het fijn om lage lasten te hebben (hypotheek is ook al grotendeels afgelost en dus ook daar geen grote maandlast). In zo'n situatie zou de accu wel eens het verschil kunnen maken tussen een mager belegde boterham met een glas water of een goed belegde boterham met een glas melk.
Ik mag me gelukkig prijzen dat we ons de afgelopen jaren al deze uitgaven hebben kunnen veroorloven en besef dat wij daarmee in een luxe-situatie leven, maar ik ben blij dat ik een grote accu heb waarmee ik altijd minimaal 5 uur netuitval op kan vangen en van het late voorjaar tot de vroege herfst zelfs enkele maanden lang. Terugverdienen van de accu was voor ons in elk geval niet één van de redenen om tot deze aanschaf over te gaan, maar de thuisaccu lijkt voor mij (ons huishouden) toch al erg interessant.
Ik ben sinds april met pensioen.
Afgezien van alle ups en downs…
10…15 jaar geleden had ik bedacht dat “lage vaste lasten” het handigste pensioenplan zou zijn.
En daar zit ik toch een heel eind in de buurt.
0 euro per jaar lukt niet.
Maar onder de 100 per maand, ook in 2027, inclusief het laden van de EV vind ik behoorlijk netjes.
(Onder de 100 haal ik nu, om dat in 2027 te halen moet daarvoor nog een batterij komen)
Als de nood aan de man komt groente uit de tuin. Dan kan ik met echt extreem weinig toe.
En zolang dat niet hoeft toch aardig wat luxe.
Voorlopig ga ik er van uit dat ik in 2027 nog een huidig contract ga uitdienen. Laat de markt partijjen maar een leuk bod met wat ik betaal en wat ik terug ontvang. Gebaseerd op mijn verbruik. Daarbij zullen ook de accu leveranciers zich op deze vernieuwde markt richten. Voorlopig kijk ik naar de technische mogelijkheden en ik probeer een voor mij optimale opslag capaciteit te bepalen.Tanuki schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:18:
[...]En toch zou je Q1 2027 je systeem klaar willen hebben staan, zodat je kan blijven door genieten van lage energiekosten.
Ergens in 2027 of 2028 zal ik wel zien of ik een voor mij passende opslag kan vinden. En daarna een volgend energie contrakt. De periode 2027-2028 zal voor mij (en voor velen met mij) een tussenjaar worden waarbij niet de optimale energie prijs betaald en verkregen wordt.
Enneh, nee, ik kijk niet naar teruglever boetes. Ik kijk naar de totaal prijs. En voor mijn gemoedsrust is het voorlopig alleen accu voor eigen gebruik, niet voor de handel en dus ook waarschijnlijk een vast contract.
[ Voor 9% gewijzigd door beerse op 21-12-2025 17:50 ]
Ik koop een accu ook voor mijn eigen gebruik (en op basis daarvan wil ik ook een redelijke terugverdientijd hebben)beerse schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:48:
[...]
Enneh, nee, ik kijk niet naar teruglever boetes. Ik kijk naar de totaal prijs. En voor mijn gemoedsrust is het voorlopig alleen accu voor eigen gebruik, niet voor de handel en dus ook waarschijnlijk een vast contract.
Echter, als dat ding er toch staat is er natuurlijk niks mis mee om een beetje te handelen:
- Eigen PV op de momenten laden dat de prijzen nul/negatief zijn, i.p.v. s'ochtends direct starten met laden en om 10-11u een volle accu hebben.
-Zomers krijg ik hem met eigen verbruik niet leeg, dus dan dump ik de rest in het net, op momenten met redelijke prijzen.
-In de winter (bij onvoldoende opwek) in ieder geval de momenten met de hoogste prijzen uit de accu halen.
Daarmee wordt de terugverdientijd nog wat korter, en behoor ik waarschijnlijk straks nog steeds bij het zeer selecte groep met een negatieve energierekening.
Als het zo'n verschil oplevert, dan is die ook binnen 5 jaar terugverdiend...ArPi75 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
In zo'n situatie zou de accu wel eens het verschil kunnen maken tussen een mager belegde boterham met een glas water of een goed belegde boterham met een glas melk.
Het 'probleem' is het systeemdenken. Zodra je de accu als onderdeel van het systeem ziet, ja, dan levert die je geld op (of verlaagt de kosten). Maar als je die accu eens uit het systeem haalt, zou wat er overblijft (de zonnepanelen) je niet net zo goed geld opleveren (of kosten verlagen)?Ersus schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:31:
Wij investeerden 27k in de accu of thuisbatterij of cellen of pakketten of hoe je het ook wilt noemen. 13k in de zonnepanelen met constructie en omvormer.
De combinatie levert ons dit jaar ca +€5250,-
Mij in ieder geval wel. Het verschil in opbrengst (of verlaagde kosten) is wat je creëert door de accu. En dan is de vraag, levert je dat echt nog wel iets op, als je kijkt naar d afschrijving. En dus naar de tergugverdientijd?
Nu bij de meeste mensen zeer waarschijnlijk niet. Maar post-salderen misschien wel. Dus nu instappen heeft nog niet zoveel zin. Om naar dan, post-salderen, te kijken, heeft pas echt zin als je weet waar je naar kunt kijken. Wat de regels zijn, mogelijke subsidies, wat de kosten zijn, hoe er mogelijk mee te verdienen is (of kosten te verlagen), etc.
Ik snap die obsessie van 0 Euro te willen betalen niet. Hier komt er ook ieder jaar geld terug van de energieboer, maar we wisten dat er een einddatum aan zou zitten. Als we niets doen (als in geen accu, de WP niet slimmer aansturen en geen gedragsverandering) dan komen we met een vast contract uit op pak 'm beet ~100 Euro per maand. Dat bedrag is prima te overzien, natuurlijk betalen we het liever niet, maar als ik het optelsommetje van hypotheek, BSO, boodschappen, verzekeringen en wegenbelasting gemaakt heb, dan is die 100 Euro voor elektra niet wat de doorslag geeft in de maandelijkse financien.Tanuki schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:18:
[...]
En toch zou je Q1 2027 je systeem klaar willen hebben staan, zodat je kan blijven door genieten van lage energiekosten.
Als ik voor zeg een investering van 750 Euro (hypothetische kleine 1 fase accu, geen noodstroom) die 100 Euro per maand kan veranderen in 75 Euro per maand, dan vind ik dat een prima business case. Als er vervolgens nog 7500 Euro uitgegeven moet worden aan een grote accu of zoals hier in dit topic een bedrag van 30k genoemd wordt, dan vind ik de business case niet zo interessant meer.
Noodstroom rekent in een BC niet zo makkelijk, maar door de opties inzichtelijk te maken kan je een afgewogen keuze maken of je vindt dat het de meerprijs waard is.
Het is natuurlijk wel een illusie om te denken dat op 1-1-2027 wel duidelijk is hoe het financiële plaatje eruit ziet. Het blijft een gok, waarbij je zelf de grootte van je risico mag betalen.Truus01 schreef op zondag 21 december 2025 @ 19:41:
[...]
Nu bij de meeste mensen zeer waarschijnlijk niet. Maar post-salderen misschien wel. Dus nu instappen heeft nog niet zoveel zin. Om naar dan, post-salderen, te kijken, heeft pas echt zin als je weet waar je naar kunt kijken. Wat de regels zijn, mogelijke subsidies, wat de kosten zijn, hoe er mogelijk mee te verdienen is (of kosten te verlagen), etc.
Stap je in met een stekkeraccu van €500,- of sla je €27K stuk op een gigantische accu.
Achteraf weet je pas zeker wat de beste beslissing was.
Onderschat niet dat uitzoeken wat je wilt, aanschaf en eventueel de benodigde aanpassingen maken nog best wat tijd kunnen kosten.
Als ik een goede aanbieding tegenkom, maak ik er gebruik van. Ookal staat de thuisbatterij dan grotendeels standby tot Q4 2026.
[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 21-12-2025 20:21 ]