Bruikbaarheid solaredge thuisaccus als backup

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Ozzie2025
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 03-01 15:43
Hallo forumleden,

Ik heb sinds juli 10kwh Solaredge thuisaccu's in huis met backup unit en ik wil het volgende met jullie delen.
Ik constateer dat de beloofde minimum reserve (als backup nivo in te stellen in de mySolaredge app) niet wordt gerespecteerd. Het maakt daarbij niet uit of ik '100% backup, Maximum Self Consumption, Time of Use of handmatig kies voor de batterij modus.
In de uren zonder PV of waarbij de PV volledig het huis in gaat, is de ontlading van de accu's rond de 45Wh. Dit resulteert de laatste maanden in een ontlading van 1 kWh(!!) per dag. Deze energie wordt niet aangevuld en het batterij nivo in de mySolaredge app, de status leds op de batterij en het monitoring platform blijven het ingestelde reserve nivo laten zien alsof de batterij vol is. Als de batterij dan uiteindelijk leeg is springt het nivo naar 0% en begint de batterij weer op te laden tot het ingestelde reserve nivo. Zie ook bijgaande grafiek met ingesteld nivo van 10% (=1kWh) elke dag compleet ontladen en weer opladen.
Daarmee is de backup functie m.i. onbetrouwbaar. Mocht het net uitvallen dan ligt de reserve capaciteit ergens tussen de 0% en de ingestelde reserve.
De installateur zegt alle instellingen volgens voorschrift van Solaredge te hebben gedaan. Ook zijn de laatste software versies geïnstalleerd maar dat heeft geen verbetering gebracht. De installateur zegt dat Solaredge moet aangeven of er sprake is van een hardware issue omdat zij zelf geen idee hebben wat er eventueel 'kapot' is.
Dit issue speelt nu al enkele maanden maar Solaredge heeft (nog) niet de oplossing.

Is dit een algemeen probleem met de Solaredge accu's i.c.m. backup unit?

Systeem: 3 fasen; SE8K-RWB48, 2x 48V 4,8kWh batterij.

• Ozzie2025
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoscDUC1Kayr7JNOaXDEuW__QLw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJ3dFQIHrs4z3b0qVdpV1xbW.jpg?f=fotoalbum_large

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

Croga

The Unreasonable Man

De hamvraag is: Waar heb je de batterij gekocht?

Als je hem bij de installateur gekocht hebt dan zou ik tegen hem zeggen "Ding is niet conform. Regel het maar met Solaredge, niet mijn probleem"

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Heeft de installateur al een ticket openstaan bij Solaredge dan met de vraag? Dan kunnen ze nagenoeg alles controleren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
@Ozzie2025 geen echt oplossing, maar zou je als workaround voorlopig niet in kunnen stellen dat de batterij elke dag gedurende een bepaalde tijd de batterij bijlaadt met bijvoorbeeld 1 of 2 kWh zodat de reservecapaciteit min of meer op peil blijft?

• Ozzie2025
Croga schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:34:
De hamvraag is: Waar heb je de batterij gekocht?

Als je hem bij de installateur gekocht hebt dan zou ik tegen hem zeggen "Ding is niet conform. Regel het maar met Solaredge, niet mijn probleem"
Gekocht bij de installateur i.c.m. de inverter omruil aktie. Installateur gaat niet op eigen kosten nieuwe spullen leveren als niet duidelijk is of het hardware of een algemeen software issue is. De installateur kan geen hardware issue ontdekken. Maar Solaredge geeft niet aan wat het is. Solaredge doet 'batterij calibratie en maanden later nog een software update. Ik ben dan ook op zoek naar voorbeelden waarbij de backup wel goed werkt of ook faalt.

• Ozzie2025
No Hands schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:21:
Heeft de installateur al een ticket openstaan bij Solaredge dan met de vraag? Dan kunnen ze nagenoeg alles controleren.
Ja ticket staat nu al 5 maanden open. Zoals hierboven al gemeld met diverse in mijn ogen standaard handelingen bij issues maar niet gericht op de gemelde ontladen van de accu's met ~45-50Wh als er geen zonnestroom beschikbaar is, mn dus nachts.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:13
Ozzie2025 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:11:
[...]

Gekocht bij de installateur i.c.m. de inverter omruil aktie. Installateur gaat niet op eigen kosten nieuwe spullen leveren als niet duidelijk is of het hardware of een algemeen software issue is. De installateur kan geen hardware issue ontdekken. Maar Solaredge geeft niet aan wat het is. Solaredge doet 'batterij calibratie en maanden later nog een software update. Ik ben dan ook op zoek naar voorbeelden waarbij de backup wel goed werkt of ook faalt.
Punt is dat jouw enige aanspreekpunt de installateur is. De vraag is dus wat er op papier staat, ik neem aan dat er een offerte is uitgebracht en dat daarin iets staat over noodstroom? Als dat er in staat dan zit je juridisch wel goed, noodstroom met een accu die niet boven de zeg 10% komt werkt niet, daar zal iedere rechter in mee gaan. Oftewel dan is het aan de installateur om het op te lossen, staat er niets in de offerte dan wordt het verhaal een stuk grijzer.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

Croga

The Unreasonable Man

Ozzie2025 schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:11:
Da's leuk voor de installateur dat ie geen hardware werk gaat doen als de software niet in orde is maar de installateur is net zo goed verantwoordelijk voor de software. Hij heeft je het ding verkocht, hij is verantwoordelijk voor de juiste werking. Wat Solaredge allemaal doet is voor jou niet belangrijk; jij hebt geen overeenkomst met Solaredge. En als het een Solaredge probleem is, dan is dat aan de installateur om op te lossen en aan niemand anders.

Ergo: Je vertelt hem dat de installatie non conform is en geeft hem een redelijke tijd dat te herstellen. Lukt dat hem niet dan moet je even bepalen wat je als oplossing zou willen zien.

Nogmaals: Niet jouw probleem, niet Solaredge probleem, wel installateur probleem.
Oilman schreef op maandag 22 december 2025 @ 14:29:
staat er niets in de offerte dan wordt het verhaal een stuk grijzer.
Not really..... Het gaat er om of Solaredge zegt dat deze functionaliteit bestaat. Zo ja dan mag TS verwachten dat het bestaat en goed werkt.....

[ Voor 11% gewijzigd door Croga op 22-12-2025 15:18 ]

• Ozzie2025
Franciesco schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 12:47:
@Ozzie2025 geen echt oplossing, maar zou je als workaround voorlopig niet in kunnen stellen dat de batterij elke dag gedurende een bepaalde tijd de batterij bijlaadt met bijvoorbeeld 1 of 2 kWh zodat de reservecapaciteit min of meer op peil blijft?
Helaas ging dat niet. Dat had ik ook in gedachte. Maar de, door de inverter gebruikte stroom uit de batterij, wordt niet bijgehouden in de administratie. Het batterij percentage blijft gelijk gedurende het ontladen totdat de batterij leeg is en dan naar 0% gaat. Als je energie bij wil laden moet kun je handmatig bijladen of het backuplevel verhogen. Als je handmatig bijlaadt, mbv 1Kw, moet je ook direct backup level 10% verhogen anders gaat die lading direct weer het huis in. Als het backuplevel dan, na elke keer verhogen, uiteindelijk 100% is kun je niet meer bijladen want de inverter denkt dat de batterij 100% vol is.

• Ozzie2025
Beste mensen, ik weet wat mijn rechten zijn mbt garantie e.d. Solaregde geeft 10 jaar garantie en daar zijn we nog niet.En ik weet ook wel dat de installateur mijn aanspreek punt is.
De werking van de backup functie staat goed omschreven. Het ingestelde backup nivo is de minimale hoeveelheid energie die beschikbaar moet zijn in geval van stroomuitval.
Ik probeer samen met installateur tot een oplossing te komen, nl. een werkende backup. Je kunt van de installateur niet verlangen dat hij de software aanpast.

Mijn vraag was dan ook of er systeemeigenaren zijn die gelijke of andere ervaring als ik hebben met een backup systeem van Solaredge.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:49
Sorry, ik snap het probleem van mijn voorgestelde workaround niet.

Je laadt met een bepaalde interval een x aantal kWh bij totdat de SoC b.v. 20% wordt. Dat daarna de woning weer van stroom voorzien wordt uit de batterij is niet erg, want hij zou dan toch gewoon weer moeten stoppen op het niveau van de reservecapaciteit (10%)?
Op deze manier houd je dan iig de reservecapaciteit op peil.

• Ozzie2025
Franciesco schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:09:
Sorry, ik snap het probleem van mijn voorgestelde workaround niet.

Je laadt met een bepaalde interval een x aantal kWh bij totdat de SoC b.v. 20% wordt. Dat daarna de woning weer van stroom voorzien wordt uit de batterij is niet erg, want hij zou dan toch gewoon weer moeten stoppen op het niveau van de reservecapaciteit (10%)?
Op deze manier houd je dan iig de reservecapaciteit op peil.
Hoi Franciesco,
Het probleem zit hem er in dat er een dubbele administratie lijkt te zijn. Stel het ingestelde reserve back-up nivo is 10% en de SoC is op dat moment ook 10%.
Is nu de batterij idle (dus niet charging of discharging) en er is geen zonnestroom wordt de batterij door de invertor ontladen met 45-50Wh om de interne DC spanning op niveau te houden Dit om bij stroom uitval snel te kunnen schakelen naar backup. Deze ontlading wordt door de software niet afgetrokken c.q. is niet zichtbaar. Naar buiten toe laten de mijSolaredge app, het monitoring platform en de LED's op de batterij nog steeds 10% SoC zien. Echter na twee uur idle is er wel degelijk 1% SoC uit de batterij die niet automatisch wordt aangevuld. Maw SoC-displayed=10%, en SoC-batterij=9%. Laad ik de batterij nu met een extra 10% en laat ik het ingestelde reserve back-up nivo op 10% staan zal de invertor weer 10% ontladen naar het huis of nog erger weer aan het net om dat hij naar de SoC-displayed kijkt en dan weer idle wordt. Resultaat: SoC-displayed=10%, en SoC-batterij=9%. En hoe meer uren idle hoe lager de SoC-batterij wordt totdat hij na 20 uur op 0% staat, de invertor de SoC-displayed ook op 0% zet en dan start met laden tot het ingestelde batterij reserve nivo, in dit geval 10%.
Als ik het batterij niveau op 100% zet is SoC-displayed 100% en de SoC-batterij ook 100% maar doordat de batterij dan idle is lekt er continue 45-50Wh weg. Er is dan geen mogelijkheid de batterij te laden, De invertor ziet de batterij als vol. Na 200 uur is de batterij leeg en dan pas laadt hij weer 10kW in de batterij.

Om praktische redenen is het niet te doen om de idle mode van de batterij te vermijden m.a.w. de batterij continue in charging of discharging mode te houden. Dat zou handmatig moeten gebeuren. Verder is het continue laden/ontladen slecht voor de levensduur van de batterij die wordt uitgedrukt in een maximale energie doorvoer. Ook zou het terugleveren aan het net extra geld kosten ivm terugleverboetes en niet kosten efficiënt door het round trip effect, tweemaal een verlies door twee keer energie omzetting n.l. van AC->DC en weer terug.
Omdat ik nu in deze maanden alle zonnestroom direct verbruik heb ik de batterijen uit staan (met 100% lading)

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-01 10:37

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

Ik heb een vergelijkbare configuratie en wat jij meldt herken ik niet, maar ik lees de SolarEdge ook via de MODBUS-registers lokaal uit.
Als de backup reserve op 20% staat zal de accu in TOU-mode nooit verder dan 20% ontladen en zodra de zon weer gaat schijnen of de beursprijs laag genoeg dan wordt de accu weer vanaf 20% opgeladen.

Wat misschien meespeelt is dat jij de SOC uitleest via de SolarEdge API (monitoring website / SolarEdge app).

Ik zie na zonsondergang ook een idle verbruik van 80W (geen Wh), dat is best wel veel en meer dan bij jou maar hier wordt ook nog een 3fase BackUp-interface gevoed. Volgens mij komt die 80W uit het net en niet uit de accu.

Weet je zeker dat je de laatste firmware versies hebt?

Mijn accu staat helaas nu in een storing (is gemeld bij SE), dus deze levert nu sowieso geen vermogen, maar de metingen geven na zonsondergang volgens de MODBUS register
40083 (I_AC_Power, AC Power value) = -80W
40100 (I_DC_Power, DC Power value) = -81W
De power komt uit het net (met de kanttekening dat de accu nu ook niks kan leveren).

[ Voor 19% gewijzigd door jja op 24-12-2025 16:42 ]

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Pagina: 1