Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47
ArPi75 schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:25:
[...]

Prima beredenering, maar ik merk dat je je vaak negatief uit laat over thuisaccu's en dat voor jou het allerbelangrijkste is om een dergelijke investering in max. 5 jaar terug te verdienen. Niets mis mee, maar voor anderen zijn er meer (of compleet andere) argumenten om een thuisaccu te overwegen.

Niemand hier heeft een glazen bol, dus wat er allemaal nog gaat gebeuren op energiegebied is gissen, maar als ik alle investeringen die ik gedaan heb in de afgelopen 25 jaar allemaal in 5 jaar had moeten terugverdienen, dan had ik nu in een slecht geïsoleerd eind jaren 70 huis gewoond zonder zonnepanelen en met een flinke energierekening (gas + electra). Wel veel geld op de bank gehad, maar dan had ik daar ook vermogensbelasting over moeten betalen.

Dit jaar gaat zoals het er nu naar uitziet het tweede jaar worden dat wij netto (net) onder de 0 euro totale energiekosten per jaar uit gaan komen. Mocht het ons in de toekomst financieel gaan tegenvallen door welke reden dan ook, dan is het fijn om lage lasten te hebben (hypotheek is ook al grotendeels afgelost en dus ook daar geen grote maandlast). In zo'n situatie zou de accu wel eens het verschil kunnen maken tussen een mager belegde boterham met een glas water of een goed belegde boterham met een glas melk.

Ik mag me gelukkig prijzen dat we ons de afgelopen jaren al deze uitgaven hebben kunnen veroorloven en besef dat wij daarmee in een luxe-situatie leven, maar ik ben blij dat ik een grote accu heb waarmee ik altijd minimaal 5 uur netuitval op kan vangen en van het late voorjaar tot de vroege herfst zelfs enkele maanden lang. Terugverdienen van de accu was voor ons in elk geval niet één van de redenen om tot deze aanschaf over te gaan, maar de thuisaccu lijkt voor mij (ons huishouden) toch al erg interessant.
Tja als je geld zat hebt en tvt niet relevant is dat prima maar je betaald geen 0 euro per maand natuurlijk. Dat is een illusie. (Als je nu dus een accu koppt om geen boete te betalen en te kunnen blijven "salderen") Mensen zeggen ook dat ik geluk heb dat ik al jaren maar 40 a 50 euro per maand aan stroom betaal en daardoor kan sparen maar ze vergeten de 4k die ik vooraf betaald heb en nog lang niet terug verdiend ga hebben.

En panelen zijn wat anders als een accu. Een accu heeft gewoon een veel hogere failure rate en slijtage en de garantie vooral bij chinese merken en onbekende resellers is gewoon twijfelachtig. Als zeg de marstek een LG of aeg of Samsung was geweest kan je makkelijk een bedrijf aan 10 jaar houden want die bedrijven bestaan dan nog wel maar het zou mij niets verbazen als binnen 5 jaar marstek van de aardbodem verdwenen is. Vandaar dat ik zeer conservatief ben voor de terugverdientijd en de waarde van de garantietermijn van kleine merken.

Ik zou het ook kunnen betalen maar ik ben gewoon gek als ik het doe omdat ik mezelf bedonder. Onder de streep ben ik vooralsnog gewoon duurder uit.
De wereld moet echt drastisch veranderen wil ik een accu om andere redenen aanschaffen.

En laten we eerlijk zijn de meeste van ons zijn hier om geld te besparen niet omdat het zogenaamd groen en goed is. Dan kunnen de meeste mensen veel andere dingen doen de beter zijn voor de natuur enz.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:47
Ersus schreef op zondag 21 december 2025 @ 17:31:

Wij investeerden 27k in de accu of thuisbatterij of cellen of pakketten of hoe je het ook wilt noemen. 13k in de zonnepanelen met constructie en omvormer.
Dang dat is met mijn energie rekening 38 jaar aan energie verbruikt mer 2025 prijzen. Maarja dat toont dan ook maar weer aan hoe groter je dak en hoe hoger je verbruik hoe meer je kan besparen. Ik heb simpelweg de ruimte niet eens om voor 13k aan panelen te plaatsen. Zelfs als ik de ruin vol leg kom ik daar niet aan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:40
HandyLumberjack schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:15:
[...]

Het is natuurlijk wel een illusie om te denken dat op 1-1-2027 wel duidelijk is hoe het financiële plaatje eruit ziet.

Onderschat niet dat uitzoeken wat je wilt, aanschaf en eventueel de benodigde aanpassingen maken nog best wat tijd kunnen kosten.

Als ik een goede aanbieding tegenkom, maak ik er gebruik van. Ookal staat de thuisbatterij dan grotendeels standby tot Q4 2026.
Daarom zitten we in dit topic natuurlijk.
Als het echt een gamechanger is staat er binnen een paar dagen een stekkeraccu. Heb je een installateur nodig zal er tzt wel maanden wachttijd op zitten, dat risico neem ik dan maar voor lief.
Liever niet investeren, dan teveel wat mij betreft.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03:17

Ersus

Zuid-Limburg

Met de toenmalige 5kWh Sessy ervaring is het in het huidige huis gedurende 2025 gegroeid naar de 214kWh opslag en uitgebreide PV, vooral om mee te kunnen bewegen met de groeiende energiebehoefte en de politieke wispelturigheid.

Wellicht hadden we met alleen PV en een vast contract al veel te winnen en de investering van de batterij uit kunnen stellen, dat wil ik ook niet (volledig) betwisten.

Natuurlijk stem je de opslagbehoefte af op je wensen.
En postsalderen is PV en Opslag uiteindelijk als één systeem te zien dat met een EMS je verbruikers kan gaan regelen en voorzien.

Ik zie het inmiddels vanuit mijn visie zo, als ik een systeem neem dat de volledige energie behoefte en vermogens bandbreedte afdekt en daarmee het comfort tegen aardig lagere maandlasten kan behouden en zelfs het comfort kan verhogen, ik dit als een goede investering waarneem. Op moment van schrijven €72,87 / 839,02kWh = €0,0869/kWh all-in voor december actueel.

De grote van de opslag in de zin van aantal packs zorgt voor een gezonde C rate bij vollast laden en ontladen en het hogere beschikbare vermogen zorgt ervoor dat het systeem niet constant op zijn tenen loopt en daarmee de efficiëntie naar beneden trekt, maar de mogelijkheid is er wel.

Vanaf het dak komt (zonder de uitbreiding) max in piek ca 21kW waarvan 15kW AC en 6kW DC, dan kan er bovenop nog eens max 18-20kW uit het net geladen worden. Rond de max 790A wordt verdeeld over 7 packs, a 113A per Pack om de 4256Ah te vullen in 5/6 uur.

Maar dan is de boel op zijn tenen aan het rennen, een situatie die misschien alleen nog komend jaar voor zal komen. In 5 a 6 uur de batterijen vol krijgen, met zon en laag nettarief, maakt het interessant om de lading daarna te kunnen dumpen tegen een aardig tarief maar ook voor eigen verbruik. Misschien lukt het om de 2026 schatting te overtreffen.

Op dit moment loopt er vaak maar ca 24kW vermogen tijdens injectie, 21kW gaat het net op en het overige deel naar de eigen behoefte. Ontladen zou dan theoretisch op 9/10 uur mogelijk zijn om epex handel nog als extra mee te nemen zolang het nog kan met de zomer 2026 nog dagelijks een +200kWh en de zomer 2027 dagelijks 100kWh met alleen tijdverschoven pv injectie.

Hypothetisch: de E-Transit wordt dagelijks na werktijd geladen, dat is in mijn geval meestal pas na de klok van 19 a 20 uur. Dan kan dat vanuit de opslag met gemak meegenomen worden, vooral in de zomer en dan in de winter zal nog moeten blijken of het zin heeft met de nieuwe nettarieven en de nodige omzettingsverliezen.

De twee andere huishoudens rekenen naar een x tarief af en krijgen daar maandelijks automatisch een factuur voor.

Misschien dat het dan toch nog een aardig nuttige investering wordt?

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:41
mitsumark schreef op zondag 21 december 2025 @ 23:31:
[...]
Daarom zitten we in dit topic natuurlijk.
Als het echt een gamechanger is staat er binnen een paar dagen een stekkeraccu. Heb je een installateur nodig zal er tzt wel maanden wachttijd op zitten, dat risico neem ik dan maar voor lief.
Liever niet investeren, dan teveel wat mij betreft.
Het is inderdaad geen gamechanger, en ik verwacht ook niet dat het de komende jaren dat wel gaat worden.

Maar een goedkope/kleine thuisbatterij heeft in MIJN situatie een acceptabele terugverdientijd. Dus ik zie geen reden om een bescheiden bedrag te investeren.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste