Voor 3 fase is Deye misschien wel een logischere keuze al is in Nederland Victron natuurlijk nooit de verkeerde keuze
Deye wordt hier ook steeds breder/makkelijker verkrijgbaar, verleden jaar moest je echt nog speuren waar je welk type kon kopen, nu staat t breed(verschillende uitvoeringen) bij meerdere verkopers.
Voor die offerte is ook ergens custom gezien de 100 euro hogere aanpassing voor de meterkast en je zit ook vast aan eco-Lithium 24V accumodules twee in serie vanwege de gebruikte BMS, LFP24150BMS en installateur ondersteund alleen tot 4x24V accumodules, 30kWh, voor deze MP's.Ersus schreef op donderdag 25 december 2025 @ 18:43:
Soms is het wel duur, dan is zelfbouw met zelfgarantie en zelfservice een optie.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
@Vdvmark Er was in 2024 een uitverkochte aanvoer, door een run in Duitsland en Oostenrijk, om de wachttijd te omzeilen, waren er zelfs eindgebruikers die paar honderd kilometer voor naar de importeur reden in Hamburg.
Als ook dat er een batch was van 12,5k stuks, waarvan firmware tijdens installatie geupdate diende te worden en installateur niet zat te wachten op tot uur langer installatie tijd,
Pas na containers met direct te installeren zonder eerst updaten binnen waren, afgeschoven zijn naar de dozenschuivers.
Duitsland en Oostenrijk zijn wat minder vrij met sleutelen aan elektra, al snel is een installateur nodig.
Als ook dat er een batch was van 12,5k stuks, waarvan firmware tijdens installatie geupdate diende te worden en installateur niet zat te wachten op tot uur langer installatie tijd,
Pas na containers met direct te installeren zonder eerst updaten binnen waren, afgeschoven zijn naar de dozenschuivers.
Duitsland en Oostenrijk zijn wat minder vrij met sleutelen aan elektra, al snel is een installateur nodig.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Oh ik had niet eens naar het "merk" van de accu gekeken, zover kwam ik niet bij de offerte. Ik geloof best dat kleine bedrijven een toegevoegde waarde kunnen bieden en dat er uitzonderingen zijn die mooi installatiewerk leveren.
Mooie prijs, zelfbouw loont zich.habbekrats schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:10:
Victron mppt lader voor 5 kWh extra PV
Je bedoelt denk ik 5kW extra PV.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Vooral garantie en service niet vergeten. Die is ook niet gratis. En voor de niet-doe-het-zelver kan dat best geruststellend zijn.Domba schreef op donderdag 25 december 2025 @ 19:54:
[...]
Voor die offerte is ook ergens custom gezien de 100 euro hogere aanpassing voor de meterkast en je zit ook vast aan eco-Lithium 24V accumodules twee in serie vanwege de gebruikte BMS, LFP24150BMS en installateur ondersteund alleen tot 4x24V accumodules, 30kWh, voor deze MP's.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Eco-lithium, ook een nederlandse firma,Vdvmark schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:32:
Oh ik had niet eens naar het "merk" van de accu gekeken, zover kwam ik niet bij de offerte. Ik geloof best dat kleine bedrijven een toegevoegde waarde kunnen bieden en dat er uitzonderingen zijn die mooi installatiewerk leveren.
Die maken ook 48V accumodules, maar Hetslimmehuis bv/ Harold Halewijn, geloof ik, gebruikt uitsluitend de 24V accu modules voor particuliere installaties, vanwege het halve gewicht is om op plek van installatie te krijgen of met beugels tegen de muur
Niet verkeerd bekeken als je de gewichten bekijkt van de pakketten…..Domba schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:46:
[...]
Eco-lithium, ook een nederlandse firma,
Die maken ook 48V accumodules, maar Hetslimmehuis bv/ Harold Halewijn, geloof ik, gebruikt uitsluitend de 24V accu modules voor particuliere installaties, vanwege het halve gewicht is om op plek van installatie te krijgen of met beugels tegen de muur
De standaard prijs voor de meterkast aanpassen excl kabel van Harold is 350 euro excl BTW voor MPII 48/3000 of 5000.(Deze is voor wat moeilijker of een extra wens)Ersus schreef op donderdag 25 december 2025 @ 22:39:
[...]
Vooral garantie en service niet vergeten. Die is ook niet gratis. En voor de niet-doe-het-zelver kan dat best geruststellend zijn.
Het belangrijkste aspect van ChatGPT is hoe je de vraag stelt, die bepaalt nl. voor groot deel of het antwoord is wat je zou willen.HandyLumberjack schreef op donderdag 25 december 2025 @ 16:45:
[...]
Natuurlijk kan het goedkoper. "Mijn" chatGTP komt op €7k voor 10kWh uit. Maar dat kan ook voor ca. €2k.
ChatGTP spuugt gewoon een boel onzin uit over thuisbatterijen waar je gewoon niks mee kan.
Maw: plaats hier een een paar van die prompts, ik ben wel benieuwd.
Niet alleen dat: verschillende sites, verschillende antwoorden. Stel dezelfde vraag ook eens in Perplexity bijvoorbeeld. Of CoPilot voor het commerciële sausje.emielbf schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 07:59:
[...]
Het belangrijkste aspect van ChatGPT is hoe je de vraag stelt, die bepaalt nl. voor groot deel of het antwoord is wat je zou willen.
Maw: plaats hier een een paar van die prompts, ik ben wel benieuwd.
dit is niet het "vergelijkende LLM topic" maar een topic over thuisaccu's. Laten we het daar weer over hebben.
Wise enough to play the fool
Het systeem dat uiteindelijk hier staat en hangt is zeker niet vooraf zo gepland. Er moest in ieder geval meer dan een 5kWh Sessy (ervaring) aan de muur en 3 fase zijn. Ons verbruik zit nu al tussen de 35 en 50 kWh per dag zonder EV.
Volledig georiënteerd op de huisaansluiting van 17.25kW (3x25A) met 3x multiplus 8kVA, zou dit als deelvervanging voor de huisaansluiting dienst kunnen doen met als eerste een 30kWh batterij, immers de PV overdag dekt ook al het verbruik af en de nacht kan wel met de 30kWh overbrugd worden.
Maar mij werd snel anders beleert. Als je eenmaal doorkrijgt wat het effect is in huis dan groeit vanzelf in gedachte wel de verdere invulling van een batterij. Kijk altijd praktisch naar begrenzende factoren zoals het vermogen, de capaciteit en eventueel de formfactor van een setup.
Inmiddels weet ik wel wat ik belangrijk vindt dat het moet kunnen en waar op te letten. De setup had ik beter meteen zo kunnen opbouwen. Vermoedelijk had ik er meteen minimaal 300kWh van gemaakt, dat had met een enkele bestelling behoorlijk wat kunnen besparen.
Volledig georiënteerd op de huisaansluiting van 17.25kW (3x25A) met 3x multiplus 8kVA, zou dit als deelvervanging voor de huisaansluiting dienst kunnen doen met als eerste een 30kWh batterij, immers de PV overdag dekt ook al het verbruik af en de nacht kan wel met de 30kWh overbrugd worden.
Maar mij werd snel anders beleert. Als je eenmaal doorkrijgt wat het effect is in huis dan groeit vanzelf in gedachte wel de verdere invulling van een batterij. Kijk altijd praktisch naar begrenzende factoren zoals het vermogen, de capaciteit en eventueel de formfactor van een setup.
Inmiddels weet ik wel wat ik belangrijk vindt dat het moet kunnen en waar op te letten. De setup had ik beter meteen zo kunnen opbouwen. Vermoedelijk had ik er meteen minimaal 300kWh van gemaakt, dat had met een enkele bestelling behoorlijk wat kunnen besparen.
Hoe zou jij nu je berekening maken? En ben benieuwd, hoe kom je aan 35-50kWh per dag zonder EV's aan de lader?Ersus schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 23:30:
Het systeem dat uiteindelijk hier staat en hangt is zeker niet vooraf zo gepland. Er moest in ieder geval meer dan een 5kWh Sessy (ervaring) aan de muur en 3 fase zijn. Ons verbruik zit nu al tussen de 35 en 50 kWh per dag zonder EV.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Warmtepomp tikt aardig aan met koude temperaturen, afgelopen dagen 30-35kwh per dag verbruikt door dat ding.Pr088 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:21:
[...]
Hoe zou jij nu je berekening maken? En ben benieuwd, hoe kom je aan 35-50kWh per dag zonder EV's aan de lader?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Idem, alleen al de warmtepompen (L/W en L/L) gebruikten hier samen zo'n 210kWh de afgelopen 7 dagen. De afgelopen 2 (koude) dagen was dat zo'n 40kWh. Dan hebben we het nog maar even niet over de EV's.Osxy schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:23:
[...]
Warmtepomp tikt aardig aan met koude temperaturen, afgelopen dagen 30-35kwh per dag verbruikt door dat ding.
Maar dan nog zou ik echt niet weten wat ik met een 2-300kWh accu zou moeten qua business case? Of uberhaupt met een accu eigenlijk deze week.
De PV-opwek was hier gemiddeld 8, hooguit 12kWh per dag en gaat voor 99% direct de verbruikers in. Dan blijft over, het totale dagverbruik (ex EV's) in de goedkope uren inkopen, de spread was echter deze week ook nihil.
Hou je rekening met RTE en cycle-costs in je accubesturing dan was er vrijwel geen enkel moment waarop het rendabel was om via je thuisaccu's te gaan verbruiken. Eigenlijk waren er in de maand December maar zo'n 4 dagen waarop de spread groot genoeg was zodat dat überhaupt financieel interessant was om te doen.
Je drukt dan ook nog eens het laden van je EV weg van je allergoedkoopste momenten als je dan met 3x25A (minus je verbruik op dat moment) je enorme accu gaat opladen.
All-electric.
Dan is een accu voor jou niet interessantRonJ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:47:
[...]
Idem, alleen al de warmtepompen (L/W en L/L) gebruikten hier samen zo'n 210kWh de afgelopen 7 dagen. De afgelopen 2 (koude) dagen was dat zo'n 40kWh. Dan hebben we het nog maar even niet over de EV's.
Maar dan nog zou ik echt niet weten wat ik met een 2-300kWh accu zou moeten qua business case? Of uberhaupt met een accu eigenlijk deze week.![]()
De PV-opwek was hier gemiddeld 8, hooguit 12kWh per dag en gaat voor 99% direct de verbruikers in. Dan blijft over, het totale dagverbruik (ex EV's) in de goedkope uren inkopen, de spread was echter deze week ook nihil.
Hou je rekening met RTE en cycle-costs in je accubesturing dan was er vrijwel geen enkel moment waarop het rendabel was om via je thuisaccu's te gaan verbruiken. Eigenlijk waren er in de maand December maar zo'n 4 dagen waarop de spread groot genoeg was zodat dat überhaupt financieel interessant was om te doen.
Je drukt dan ook nog eens het laden van je EV weg van je allergoedkoopste momenten als je dan met 3x25A (minus je verbruik op dat moment) je enorme accu gaat opladen.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Warmtepompen en EV's zijn concurrenten van de thuisaccu in deze tijd van het jaar.RonJ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:47:
[...]
Idem, alleen al de warmtepompen (L/W en L/L) gebruikten hier samen zo'n 210kWh de afgelopen 7 dagen. De afgelopen 2 (koude) dagen was dat zo'n 40kWh. Dan hebben we het nog maar even niet over de EV's.
Maar dan nog zou ik echt niet weten wat ik met een 2-300kWh accu zou moeten qua business case? Of uberhaupt met een accu eigenlijk deze week.![]()
Zeker als je wat buffer hebt in je warmteafgifte (bijv. vloerverwarming) en wat flexibiliteit qua EV laden dan gaat die thuisbatterij een aanzienlijk deel van het jaar weinig meer toevoegen.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Helaas laat zich dat mijns inziens niet in 1 of 2 zinnen uitleggen. Het is weer een epistel geworden waarbij ik hoop dat er de een of ander iets van inspiratie uit kan halen naar een besluit of een thuisaccu interessant is.Pr088 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:21:
[...]
Hoe zou jij nu je berekening maken? En ben benieuwd, hoe kom je aan 35-50kWh per dag zonder EV's aan de lader?
Wat vooral belangrijk is, is niet het vooraf rekenen maar wat je zelf wil dat het batterijsysteem moet kunnen. Aan de hand van die wensen kun je de vermogensstromen identificeren voor het laad- en ontlaadvermogen en, bij zelfbouw, bepalen wat een nette C rate voor de batterijpakketten is en tevens bepalen hoeveel opslag handig is aan de hand van de wensen.
In de meeste gevallen neemt de capaciteit van de opslag toch al toe naarmate het gewenste vermogen toeneemt. Je wilt immers je batterijen niet met 1C gaan zitten stampen, een 0,5C is voor handel ook al niet erg bevorderlijk, maar het kan wel. We zitten nu aan ca max 760A laden (incl. MPPT) verdeeld over 7 packs. De ca 110A per pack mag door 2 gedeeld worden door de 2p16s configuratie, wat neerkomt op een 0,16C rate. Voor de levensduur ontzettend bevorderlijk.
Voor ons was vooral de 'maandlasten langdurig verlagen' de initiële insteek.
De daaruit ontwikkelde gedachte '17.25kW met 30kWh is voldoende' was uiteindelijk gewoonweg niet voldoende omdat gaandeweg wel duidelijk werd dat ik het belangrijk vond om iedere druppel PV opwek op te vangen, immers koste ook die installatie 13k.
Ik zag steeds meer het handelspotentieel met zoveel PV, en was me zeer bewust dat iedere druppel eigen opwek postsalderen nog steeds wat oplevert, zolang de regering de spelregels niet drastisch gaat veranderen. Met een zomerse dagopwek van +150kWh moest er wel behoorlijk wat aan batterij komen.
Gaandeweg werd steeds duidelijker, wanneer ik die investering NU doe dan neem ik de resterende salderingsperiode over de volledige bandbreedte mee om de kosten wat te verzachten zolang het nog kan. En achteraf dan ook nog de flexibiliteit te hebben van een omvangrijke capaciteit in zowel vermogen als opslag. Als de regering de spelregels verandert dan zijn de tools voorhanden om daar dan weer invulling aan te geven.
Het uiteindelijke systeem had ik aan de hand van de wensen vooraf beter meteen zo kunnen bekijken:
De PV piek is zomers soms wel uren lang 15kW en tegelijk kan uit het net, juist tijdens die zomerse pieken, vaak nog goedkoop stroom ingekocht worden. Als je die vermogens volledig wil benutten dan tel je eenvoudig 21kW grid + 15kW PV = 36kW vermogen (3 fasen) om te laden, wat soms ook impliceert dat de omvormer dit vermogen ook kan terugleveren.
Dus die 3x 8kVA omvormer van Victron voldeed niet aan de uiteindelijke wens. Dit leverde meteen meerkosten op voor de extra aanschaf met systeem aanpassingen. En omdat ik toch al bezig was heb ik een SmartSolar 450/200 met 14 panelen extra toegevoegd om de laadefficiëntie te verhogen.
Hier in huis zullen (toekomstige) EV's niet overdag geladen worden, we zijn helaas niet gezegend met thuiswerk luxe. De volledige dagelijkse opwek kunnen we nu tijdverschoven injecteren en of, na aanschaf EV's, zelf gebruiken. De warmtepomp die er nog moet komen kan ongestoord zijn gang gaan, zomers of winters, het kan allemaal vanuit PV en uit het batterijsysteem en gelijktijdig zelfs een EV opladen.
Komen de nieuwe nettarieven eraan, dan kan het batterijsysteem daar wel omheen werken.
Zouden ze capaciteitstarieven invoeren ook dan kan het batterijsysteem daar omheen werken met peakshaving.
Stroomuitval is er zelden, maar ook dan kan het batterijsysteem daar wel omheen werken middels de backupschakeling.
Was mij dat 27k waard? Een dikke JA, de focus ligt nog steeds op 'langdurig de maandlasten verlagen' en als bonus bij het ouder worden het comfort te behouden. En door de omvang heeft de installatie een 'breder inzet bereik' om de maandlasten langdurig te verlagen ongeacht de veranderende spelregels. Bij ca €3500,- jaarlijkse stroomrekening en veel eigen opwek zijn er de komende jaren nog voldoende mogelijkheden zo'n systeem te amortiseren. Vooropgesteld dat er voldoende PV opwek beschikbaar is. De extra huishoudens moeten immers wel gewoon voor de stroom betalen. En als ik het meteen zo had besteld had het systeem vermoedelijk net geen 24k gekost.
Wat ons verbruik aangaat:
Het dagverbruik is berekend uit het totale jaarverbruik gedeeld door 365 dagen.
Er is geen gasaansluiting meer in huis en verwarming en koeling wordt op dit moment door een Daikin Multisplit verzorgd 24/7/365 met dezelfde temperatuur in huis. ca 10-25kWh per dag.
Een wederhelft die - alle - brood (jes), koek en keek zelf bakt, en een wasmachine en droger die iedere dag minimaal 1 keer draait, samen ca 3-4kWh per dag. Een Fujitsu Calypso Split warmtepomp boiler 200L die iedere dag de vaatwasser en twee personen douchen met warm water verzorgd met ca 1-2kWh per dag.
Een bouwdroger 24/7 in de kelder die actief staat te drogen met alleen al 16/17kWh per dag verbruik. Het huis dateert uit 1900 en de keldermuren van ca 50cm ben ik met een metasilicaat-5-hydraat / water mengsel aan het injecteren, langdurig proces... In de winter is de aanvoer van droge lucht wel erg welkom en slurpt de bouwdroger een stuk minder, maar daarvoor slurpt het verwarmen wat meer.
Als de verbouwing klaar is zal ipv de bouwdroger het stroomverbruik daarvan verplaatsen naar één huishouden. Later met 3 huishoudens in totaal zal het stroomverbruik nog gaan toenemen.
Als je vooraf weet dat een EV alleen in de avonden aan de lader gaat, dan lijkt me dit met eigen zonnestroom wel goedkoper, in ruil daarvoor wordt je batterijsysteem duurder. Of het zich loont moet ieder zelf maar uitrekenen. In ons geval is het een ontstane bonus door de andere wensen.
Ik denk dat we hier aanzienlijke verschillen in zichtwijzen hebben ontwikkeld.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:00:
[...]
Warmtepompen en EV's zijn concurrenten van de thuisaccu in deze tijd van het jaar.
Zeker als je wat buffer hebt in je warmteafgifte (bijv. vloerverwarming) en wat flexibiliteit qua EV laden dan gaat die thuisbatterij een aanzienlijk deel van het jaar weinig meer toevoegen.
De spread was voldoende om de kosten aanzienlijk te doen verlagen.RonJ schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:47:
[...]
Voor nu kunnen we in ieder geval iedere maand voordelen halen uit het batterijsysteem, wat waren jouw / jullie kosten per kWh voor November en December?
November €94,40 / 1210,35kWh = €0,078/kWh all-in ex vaste kosten van ca -€5
Import 3214,33kWh €745,15
Export 2003,98kWh €650,75
December actueel €112,42 / 1093,42kWh = €0,103/kWh all-in ex vaste kosten van ca -€5
Import 2797,50kWh €624,20
Export 1704,08kWh €511,78
En voor morgen staat de volgende im- en export programmering weer klaar, geen vetpot maar alle kleine beetjes helpen, het batterijsysteem is er nu eenmaal en kan dan beter iets dan niets doen. En gezien de 0,16C rate mag het veel doen want het maakt voor de batterij weinig uit.
Komend laatste saldeerjaar zal er zeker nog een kleine €3000,- extra boven op het eigen verbruik opgehaald kunnen worden. Het jaar daarna zal de zomer PV tijdverschoven injecteren nog de nodige wintercompensatie bijdrage in € gaan leveren. Zoals gewenst, iedere druppel PV opwek zal gebruikt worden, des te meer PV des te meer brengt het tijdverschoven injecteren nog op en verlaagd de maandlasten.
Ja zo. Dat heb ik ook. Maar zomers verbruikt de warmtepomp bijna niks. Dus dimensioneer je daar 200kWh op?Osxy schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:23:
[...]
Warmtepomp tikt aardig aan met koude temperaturen, afgelopen dagen 30-35kwh per dag verbruikt door dat ding.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Zomers en winters altijd 21/22 graden in huis, het koelen neemt het dan over van het verwarmen uiteindelijk.Pr088 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:08:
[...]
Ja zo. Dat heb ik ook. Maar zomers verbruikt de warmtepomp bijna niks. Dus dimensioneer je daar 200kWh op?
Hooguit de seizoensovergangen zijn met wat minder verbruik, maar dat ligt dan ook weer deels aan de wederhelft in welke bakbui ze hangt. Ze bakt zo ontzettend graag en het is altijd teveel.....
Maar we weten hoe het werkt, happy wife is een happy life;)
De 214kWh is vooral gekozen voor de PV opwek omdat iedere druppel tijdverschoven injecteren belangrijk gaat zijn voor de verlaging van de energienota over het jaar gezien, vooral postsalderen. En als de EV in de avond pas geladen kan worden dan mag dat uiteraard uit de batterij.
[ Voor 5% gewijzigd door Ersus op 27-12-2025 17:16 ]
Je investering kost ook 150 per maand (ik reken even met 27k over 15 jaar), nog los van gemist rendement op vermogen.Ersus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:56:
Voor nu kunnen we in ieder geval iedere maand voordelen halen uit het batterijsysteem, wat waren jouw / jullie kosten per kWh voor November en December?
December actueel €112,42 / 1093,42kWh = €0,103/kWh all-in ex vaste kosten van ca -€5
Natuurlijk heb je ook veel betere maanden dan deze twee, maar reken je niet rijk door de investering niet mee te nemen.
Goed punt, de investering moet je natuurlijk altijd meerekenen, daar ben ik het volledig mee eens. Maar 15 jaar amortisatie vind ik wel erg pessimistisch.mitsumark schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:36:
[...]
Je investering kost ook 150 per maand (ik reken even met 27k over 15 jaar), nog los van gemist rendement op vermogen.
Natuurlijk heb je ook veel betere maanden dan deze twee, maar reken je niet rijk door de investering niet mee te nemen.
Met LFP cellen en een lage belasting van rond de 0,16C is dat eerder een aai over de bol dan een pak rammel. Ik ga realistisch uit van 20 jaar of langer voordat er echt iets vervangen moet worden.
Ik reken me absoluut niet rijk. Integendeel: door de batterij blijven mijn maandlasten structureel lager.
Dat vrijgekomen geld (zo’n €250-€300 per maand) kan ik nu elders laten renderen, bijvoorbeeld in ETF’s en dat rendement gebruik ik later eventueel voor onderhoud of een toekomstige vervanging.
Het comfort, minder afhankelijk van prijsschommelingen, peakshaving, back-up, elke kWh PV optimaal benutten, is voor mij al meer dan genoeg reden. Dat het ook nog geld oplevert is een mooie bonus.
En eerlijk: hoge maandlasten blijven betalen en die proberen te compenseren met beleggen lijkt me minder efficiënt dan eerst je vaste lasten structureel verlagen en dán het vrijgekomen geld laten werken. Of zie jij dat anders? (Tenzij je natuurlijk zoveel spaargeld hebt dat je beide tegelijk kunt doen, dan is het geen discussie meer
**
Er verdwijnen ook wel wat zorgen omtrent het laden van een of twee EV's, beide met 11kW of een EV met 21kW is volledig onproblematisch mogelijk, overdag of in de avond. Of zelfs twee EV laden met 21kW als grid mag aanvullen. Immers 21kW grid en 38.4kW uit het batterijsysteem geeft je bijna 60kW vermogen en dan heb je nog steeds veel ruimte over voor het huisverbruik. Wel je meterkast zodanig aanpassen.
**
[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 27-12-2025 18:19 . Reden: ** toegevoegd ** ]
Zijn we het in ieder geval ergens over eensErsus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:42:
[...]
Ik denk dat we hier aanzienlijke verschillen in zichtwijzen hebben ontwikkeld.
Ik heb mijn geld ingezet op het verlagen van mijn verbruik, en dat geeft het volgende resultaat deze maand tot nu toe:
Afname: 487 kWh
Teruglevering: 235 kWh
Kosten €52,17 (excl. €9,- maandelijkse vaste kosten).
Afschaffing van salderen maakt deze kosten ook niet veel hoger als ik een kleine thuisbatterij zou plaatsen i.c.m. een dynamisch contract.
Een groot batterij systeem met bijbehorende verliezen voelt voor mij als een kar achter de wagen spannen.
[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-12-2025 18:25 ]
Ik zat met te klein accuutje wel in de buurt, wel circa 200kWh EVladen per maand.
November netto afname 491kWh €37,20, €0,076/kWh
December tot en met gisteren netto afname 598kWh €50,03, €0,084/kWh
(geen EB, ik lever ongeveer evenveel terug als afname, per jaar, jaar vanaf eind februari, saldeerstand tot en met gisteren afname 3426kWh, teruglevering 4929kWh)
*edit ja ook stiekem beetje gas voor warm water en richting vorst voor hybride warmtepomp
November netto afname 491kWh €37,20, €0,076/kWh
December tot en met gisteren netto afname 598kWh €50,03, €0,084/kWh
(geen EB, ik lever ongeveer evenveel terug als afname, per jaar, jaar vanaf eind februari, saldeerstand tot en met gisteren afname 3426kWh, teruglevering 4929kWh)
*edit ja ook stiekem beetje gas voor warm water en richting vorst voor hybride warmtepomp
[ Voor 10% gewijzigd door Vdvmark op 27-12-2025 18:50 ]
Daarom is het ook maatwerk! Ieders situatie en de gewenste uitwerking is nu eenmaal anders.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:22:
[...]
Zijn we het in ieder geval ergens over eens![]()
Ik heb mijn geld ingezet op het verlagen van mijn verbruik, en dat geeft het volgende resultaat deze maand tot nu toe:
Afschaffing van salderen maakt deze kosten ook niet veel hoger als ik een kleine thuisbatterij zou plaatsen i.c.m. een dynamisch contract.
Natuurlijk is het zaak om eerst de energiebehoefte zo goed als gaat te verlagen, als ik mij niet vergis stook je nog op gas en dient de airco voor bijverwarming en gebruik je een WP boiler voor douchen?
487kWh Afname - 235kWh teruglevering = 252kWh verbruik.
€52,17 / 252kWh = €0,207/kWh daar is toch niets mis mee.
252kWh verbruik, dat zou met verwarming wel erg weinig zijn.
Of je stookt hout of het gas ontbreekt in de energiebehoefte?
Als je de verwarmingsbehoefte niet meeneemt dan heeft een grote batterij zeker geen toegevoegde waarde in jouw geval. Je hebt zoveel PV liggen dat je met verwarming misschien nog wel wat winst kunt behalen als je dat elektrificeert?
In ons geval volledig elektrisch koste de december energiebehoefte actueel €112,42 voor 1093,42kWh.
Nu is dat niet als vergelijking gedacht in de zin van energie per m2 of m3.
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw verwarmingsbehoefte.
sorry, met deze maand, met nagenoeg geen of zeer weinig zonnekracht en dus ook zeer weinig opbrengst van zonnepanelen, is natuurlijk verre van een ideale vergelijking, als je dat wilt kijk dan per jaar.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:22:
[...]
wat je eechter niet vermeld wat de investeringen waren om tot dat lagere verbruik te komen, het meest eenvoudige is apparatuur gewoon niet gebruiken, daarmee verlaag je namelijk echt je kosten zonder dat je daarbij geld moet gaan uitgeven. de keerzijde is echter dat je dus wel moet gaan inleveren qua ..... alleen voor niets gaat de zon op (en ook weer onder), voor de rest ga je betalen, of je dat nu links of rechts omdoet , die keuze is aan jou.
effect van salderen zal nu in deze maand ook nagenoeg nul zijn, in mei t/m augustus piep je wel anders, want een doornsee PV installatie wekt dan zoveel stroom op, die kun je gewoon niet zinvol verbruiken.
Dus het idee om een deel van die stroom maar even op te slaan om als de zon weer onder is en je dus geen zonne-stroom meer ter beschikking hebt je opgeslagen stroom dan alsnog kunt gebruiken ipv deze uit het net te halen. Met salderen heeft dat nog weinig nut, want je gebruikt eigenlijk de salderen als een fictive (grote) batterij, waar je zelfs in de winter nog effect van kunt hebben (ik draai bv het hele jaar op nul stroom mbv de saldering) . gemiddeld zou je vanaf 2027 dus circa 1000-1500 kWh net-stroom door NOM tijdens een groot deel van het jaar kunnen besparen, kWh'jes die je dus niet hoeft te kopen vanuit het net, ik zou zelfs medio maart t/m medio oktober geheel op NOM kunnen draaien. blijft eigenlijk alleen de 4 koude maanden over waar je stroom moet gaan kopen.
mn de zeer kleine thuisbatterijen (PIB) kunnen een behoorlijk verlies van ruim 25% hebben, bij andere is het weer beduidend minder. Grotere vaste (non-PIB) hebben vaak een lagere verleis.Een groot batterij systeem met bijbehorende verliezen voelt voor mij als een kar achter de wagen spannen.
Mijn totale verbruik is natuurlijk wel een stuk hoger, maar een aanzienlijk deel van die energievraag wordt direct vanuit de zonnepanelen geleverd. Mijn zonnepanelen (27 kWp) hebben ook in de winter nauwelijks last van schaduw dus er is nog redelijk wat opwek.Ersus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:40:
[...]
Daarom is het ook maatwerk! Ieders situatie en de gewenste uitwerking is nu eenmaal anders.
Natuurlijk is het zaak om eerst de energiebehoefte zo goed als gaat te verlagen, als ik mij niet vergis stook je nog op gas en dient de airco voor bijverwarming en gebruik je een WP boiler voor douchen?
487kWh Afname - 235kWh teruglevering = 252kWh verbruik.
€52,17 / 252kWh = €0,207/kWh daar is toch niets mis mee.
252kWh verbruik, dat zou met verwarming wel erg weinig zijn.
Of je stookt hout of het gas ontbreekt in de energiebehoefte?
Als je de verwarmingsbehoefte niet meeneemt dan heeft een grote batterij zeker geen toegevoegde waarde in jouw geval. Je hebt zoveel PV liggen dat je met verwarming misschien nog wel wat winst kunt behalen als je dat elektrificeert?
In ons geval volledig elektrisch koste de december energiebehoefte actueel €112,42 voor 1093,42kWh.
Nu is dat niet als vergelijking gedacht in de zin van energie per m2 of m3.
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw verwarmingsbehoefte.
Ik heb een L/L WP, L/W WP en WPB. Daarnaast gebruik ik een houtkachel met wat resthout uit de tuin. Die L/W WP wil ik ooit nog een keer vervangen door een beter exemplaar, met circa 300 kWh extra verbruik had de kachel deze maand (tot nu toe) uit kunnen blijven. Dit verbruik is inclusief 2000 (zuinige) EV kilometers per maand.
Heel eerlijk, je kan toch niet mijn keuzes voor 214kWh vergelijken met jouw omstandigheden. Natuurlijk past deze batterijinstallatie niet in jouw situatie.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:28:
[...]
Mijn totale verbruik is natuurlijk wel een stuk hoger, maar een aanzienlijk deel van die energievraag wordt direct vanuit de zonnepanelen geleverd. Mijn zonnepanelen (27 kWp) hebben ook in de winter nauwelijks last van schaduw dus er is nog redelijk wat opwek.
Ik heb een L/L WP, L/W WP en WPB. Daarnaast gebruik ik een houtkachel met wat resthout uit de tuin. Die L/W WP wil ik ooit nog een keer vervangen door een beter exemplaar, met circa 300 kWh extra verbruik had de kachel deze maand (tot nu toe) uit kunnen blijven.
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou er ook zeker geen batterij komen. En zou ik vermoedelijk net zoals jij zelf de kat uit de boom kijken.
Dan zijn we het weer eens?
De situatie is hier volledig anders. Het gebruik in huis in anders, onze behoeften zijn anders. Er is al sinds 2023 een dynamisch contract omdat ik daar principieel voor koos. Als ik de PV opwek zijn natuurlijke gang laat gaan dan levert dat te weinig op met een dynamisch contract.
Alleen al de PV verschillen, nog niet eens zozeer in kWp maar vooral het verschil in ligging is een cruciaal punt zoals je aangeeft. Dat zijn toch alles belangrijke parameters die je in zo’n beslissing meeneemt.
Ik probeer daarom ook steeds met veel woorden te omschrijven hoe we hier tot zoveel opslag zijn gekomen en waarom dat voor ons past. Icm met een dynamisch contract is de opslag een welkome toevoeging en postsalderen al helemaal.
Ieder moet voor zijn eigen situatie beoordelen wat passend is maar ‘lukraak’ afkraken, zo komt het althans over, verhinderd toch iedere constructieve discussie?
Of ik nou wel of niet mag salderen maakt voor mij in de zomermaanden weinig uit omdat ik toch veel meer opwek dan verbruik heb. Die op overtollige zonnestroom is dus überhaupt weinig waard zodra mijn huidige contract afloopt.Jan-tweak schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:01:
[...]
sorry, met deze maand, met nagenoeg geen of zeer weinig zonnekracht en dus ook zeer weinig opbrengst van zonnepanelen, is natuurlijk verre van een ideale vergelijking, als je dat wilt kijk dan per jaar.
wat je eechter niet vermeld wat de investeringen waren om tot dat lagere verbruik te komen, het meest eenvoudige is apparatuur gewoon niet gebruiken, daarmee verlaag je namelijk echt je kosten zonder dat je daarbij geld moet gaan uitgeven. de keerzijde is echter dat je dus wel moet gaan inleveren qua ..... alleen voor niets gaat de zon op (en ook weer onder), voor de rest ga je betalen, of je dat nu links of rechts omdoet , die keuze is aan jou.
effect van salderen zal nu in deze maand ook nagenoeg nul zijn, in mei t/m augustus piep je wel anders, want een doornsee PV installatie wekt dan zoveel stroom op, die kun je gewoon niet zinvol verbruiken.
Dus het idee om een deel van die stroom maar even op te slaan om als de zon weer onder is en je dus geen zonne-stroom meer ter beschikking hebt je opgeslagen stroom dan alsnog kunt gebruiken ipv deze uit het net te halen. Met salderen heeft dat nog weinig nut, want je gebruikt eigenlijk de salderen als een fictive (grote) batterij, waar je zelfs in de winter nog effect van kunt hebben (ik draai bv het hele jaar op nul stroom mbv de saldering) . gemiddeld zou je vanaf 2027 dus circa 1000-1500 kWh net-stroom door NOM tijdens een groot deel van het jaar kunnen besparen, kWh'jes die je dus niet hoeft te kopen vanuit het net, ik zou zelfs medio maart t/m medio oktober geheel op NOM kunnen draaien. blijft eigenlijk alleen de 4 koude maanden over waar je stroom moet gaan kopen.
[...]
mn de zeer kleine thuisbatterijen (PIB) kunnen een behoorlijk verlies van ruim 25% hebben, bij andere is het weer beduidend minder. Grotere vaste (non-PIB) hebben vaak een lagere verleis.
De hoeveelheid stroom ik saldeer over het jaar is ruim onder de 1000kWh (als ik mijn verbruik een beetje aanpas en een kleine accu plaats). Oftewel de afschaffing van salderen zelf kost mij vrij weinig.
Sommige PIB's hebben inderdaad een slechte RTE, maar als ik een thuisbatterij met 11kW omvormer mijn sluipverbruik laat afdekken presteert die nog veel slechter.
Uit je antwoorden lijkt de PV opwek jouw verbruik op te vangen.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:28:
[...]
Mijn totale verbruik is natuurlijk wel een stuk hoger, maar een aanzienlijk deel van die energievraag wordt direct vanuit de zonnepanelen geleverd. Mijn zonnepanelen (27 kWp) hebben ook in de winter nauwelijks last van schaduw dus er is nog redelijk wat opwek.
Ik heb een L/L WP, L/W WP en WPB. Daarnaast gebruik ik een houtkachel met wat resthout uit de tuin. Die L/W WP wil ik ooit nog een keer vervangen door een beter exemplaar, met circa 300 kWh extra verbruik had de kachel deze maand (tot nu toe) uit kunnen blijven. Dit verbruik is inclusief 2000 (zuinige) EV kilometers per maand.
Wat is dan je totale maandverbruik als je even vergeet dat je dit via opwek al intern verrekend? Ik ben best nieuwsgierig, dat is een interessante PV locatie wat je hebt. Dat zal voor vele vermoedelijk niet het geval zijn.
Bierviltje:Ersus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:01:
[...]
Goed punt, de investering moet je natuurlijk altijd meerekenen, daar ben ik het volledig mee eens. Maar 15 jaar amortisatie vind ik wel erg pessimistisch.
Met LFP cellen en een lage belasting van rond de 0,16C is dat eerder een aai over de bol dan een pak rammel. Ik ga realistisch uit van 20 jaar of langer voordat er echt iets vervangen moet worden.
Ik reken me absoluut niet rijk. Integendeel: door de batterij blijven mijn maandlasten structureel lager.
Dat vrijgekomen geld (zo’n €250-€300 per maand) kan ik nu elders laten renderen, bijvoorbeeld in ETF’s en dat rendement gebruik ik later eventueel voor onderhoud of een toekomstige vervanging.
En eerlijk: hoge maandlasten blijven betalen en die proberen te compenseren met beleggen lijkt me minder efficiënt dan eerst je vaste lasten structureel verlagen en dán het vrijgekomen geld laten werken. Of zie jij dat anders? (Tenzij je natuurlijk zoveel spaargeld hebt dat je beide tegelijk kunt doen, dan is het geen discussie meer)
Lump sum 27k beleggen tegen 8% vs 27k investeren en dan 250 per maand (extra) inleggen geeft een break even van 14 jaar.
De afgelopen 10-15 jaren waren rendementen hoger (10-12%), dan kijk je tegen 16-19 jaar break even. Met daarbij imo hogere risico's dat dat verdienmodel van 250 per maand afneemt (en ja de beurzen kunnen ook wel een (paar) jaar tegenvallen).
Zoals ik al eerder zei, 5 tot 10% van je vermogen steken in een accu lijkt me geen probleem, dan werkt het juist risico dempend. Echter als het 50-100% is of je moet er zelfs voor lenen is het echt een slecht idee wat mij betreft.
Daarnaast, er zijn betere methodes om je energiekosten te verlagen imo, in de vorm van mínder energie verbruiken, i.p.v. meer.
Wat betreft het laatste: het één hoeft het ander niet uit te sluiten. De combinatie is, iig voor mijn doel om zo min mogelijk netafhankelijk te zijn, het mooiste: elke kWh minder verbruik hoef je ook niet op te wekken en/of op te slaan. Dat is dan ook ‘het geheim’ van een zo hoog mogelijke zelfvoorzieningsgraad.
Mijn jaarverbruik is ook minder dan de pv opwek, dat is al jaren zo en dankzij de salderingsregeling is dan ook mijn energienota negatief. Of dat na afschaffing van de salderingsregeling ook nog zo zal zijn betwijfel ik. Mijn thuisaccu van 7,5kWh zal zeker helpen maar ik vrees dat het toch onvoldoende zal zijn. Daarnaast is het hebben van noodstroom ook van belang, aangezien er hier met die bovenleiding nogal eens uitval is.Ersus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:17:
[...]
Uit je antwoorden lijkt de PV opwek jouw verbruik op te vangen.
Wat is dan je totale maandverbruik als je even vergeet dat je dit via opwek al intern verrekend? Ik ben best nieuwsgierig, dat is een interessante PV locatie wat je hebt. Dat zal voor vele vermoedelijk niet het geval zijn.
Of het zich allemaal terugbetaald, geen idee maar het ging mij om het terugbrengen van de vaste kosten en het hebben van noodstroom.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Je zal geheid gelijk hebben, maar we besloten om het te doen zoals we hebben gedaan omdat we de thuisbatterij interessant vonden binnen onze gestelde doelen.mitsumark schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:44:
[...]
Bierviltje:
Lump sum 27k beleggen tegen 8% vs 27k investeren en dan 250 per maand (extra) inleggen geeft een break even van 14 jaar.
De afgelopen 10-15 jaren waren rendementen hoger (10-12%), dan kijk je tegen 16-19 jaar break even. Met daarbij imo hogere risico's dat dat verdienmodel van 250 per maand afneemt (en ja de beurzen kunnen ook wel een (paar) jaar tegenvallen).
Zoals ik al eerder zei, 5 tot 10% van je vermogen steken in een accu lijkt me geen probleem, dan werkt het juist risico dempend. Echter als het 50-100% is of je moet er zelfs voor lenen is het echt een slecht idee wat mij betreft.
Daarnaast, er zijn betere methodes om je energiekosten te verlagen imo, in de vorm van mínder energie verbruiken, i.p.v. meer.
Als de verbouwing achter de rug is en de twee extra huishoudens intrek hebben genomen komen huur- en energieopbrengsten beschikbaar die de maandlasten ook weer verlagen.
Mochten er meerdere EV's geladen moeten worden dan is dat het comfort dat voor de huurders meteen beschikbaar is omdat we het batterijsysteem reeds voldoende hebben gedimensioneerd.
Het is niet mijn de bedoeling afkrakend over te komen. En ik snap je keuze ook wel.Ersus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:51:
[...]
Heel eerlijk, je kan toch niet mijn keuzes voor 214kWh vergelijken met jouw omstandigheden. Natuurlijk past deze batterijinstallatie niet in jouw situatie.
Als ik in jouw schoenen zou staan dan zou er ook zeker geen batterij komen. En zou ik vermoedelijk net zoals jij zelf de kat uit de boom kijken.
Dan zijn we het weer eens?
De situatie is hier volledig anders. Het gebruik in huis in anders, onze behoeften zijn anders. Er is al sinds 2023 een dynamisch contract omdat ik daar principieel voor koos. Als ik de PV opwek zijn natuurlijke gang laat gaan dan levert dat te weinig op met een dynamisch contract.
Alleen al de PV verschillen, nog niet eens zozeer in kWp maar vooral het verschil in ligging is een cruciaal punt zoals je aangeeft. Dat zijn toch alles belangrijke parameters die je in zo’n beslissing meeneemt.
Ik probeer daarom ook steeds met veel woorden te omschrijven hoe we hier tot zoveel opslag zijn gekomen en waarom dat voor ons past. Icm met een dynamisch contract is de opslag een welkome toevoeging en postsalderen al helemaal.
Ieder moet voor zijn eigen situatie beoordelen wat passend is maar ‘lukraak’ afkraken, zo komt het althans over, verhinderd toch iedere constructieve discussie?
Maar we hebben beide gewoon een andere kijk op een aantal aspecten.
Mijn verwachting is dat in de toekomst het grootste deel van de waarde van een batterij zal komen uit het verlagen van je afname door meer je eigen zonnestroom te gebruiken. Handelen zal vast wel iets opleveren, maar lang niet zoveel meer als nu.
Als ik dan met (in mijn ogen) realistische uitgangspunten reken ligt het financieel optimum voor mij op slechts een paar kWh opslag. En dat zal voor het grootste deel van de huishoudens met zonnepanelen niet heel veel anders zijn.
Een grotere batterij kun wellicht ook terugverdienen, maar die is waarschijnlijk minder rendabel.
Ondanks dat het me nu nog niks oplevert vindt ik het wel interessant, dus ik ga begin volgend jaar toch in de praktijk testen wat een (kleine) thuisbatterij voor mij zou kunnen betekenen.
Het is misschien niet zozeer een andere kijk maar juist ook volledig andere parameters? Het is en blijft toch ook maatwerk en een stuk emotie wat betreft de invulling van een batterij.HandyLumberjack schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:47:
[...]
Maar we hebben beide gewoon een andere kijk op een aantal aspecten.
Ik probeer jouw situatie goed te begrijpen. Je hebt een prachtige PV opstelling zo lijkt het.
Wat is je totale maandverbruik als je even vergeet dat je dit via opwek al intern verrekend?
Dank voor je uitgebreide toelichting! Dat verklaart idd wel waarom je op 2-300kWh uitkomt en dat ook nuttig kan inzetten. Het feit dat je (straks) met 3 huioshoudens zit levert natuurlijk ook een enorm schaalvoordeel op, in aanschaf van de accu maar ook in het volume. Dan wordt het opslaan van elk restje PV ook al een stuk haalbaarder doordat je relatieve opslagprijs enorm daalt.Ersus schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:56:
[...]
Helaas laat zich dat mijns inziens niet in 1 of 2 zinnen uitleggen. Het is weer een epistel geworden waarbij ik hoop dat er de een of ander iets van inspiratie uit kan halen naar een besluit of een thuisaccu interessant is.
Wat vooral belangrijk is, is niet het vooraf rekenen maar wat je zelf wil dat het batterijsysteem moet kunnen. Aan de hand van die wensen kun je de vermogensstromen identificeren voor het laad- en ontlaadvermogen en, bij zelfbouw, bepalen wat een nette C rate voor de batterijpakketten is en tevens bepalen hoeveel opslag handig is aan de hand van de wensen.
In de meeste gevallen neemt de capaciteit van de opslag toch al toe naarmate het gewenste vermogen toeneemt. Je wilt immers je batterijen niet met 1C gaan zitten stampen, een 0,5C is voor handel ook al niet erg bevorderlijk, maar het kan wel. We zitten nu aan ca max 760A laden (incl. MPPT) verdeeld over 7 packs. De ca 110A per pack mag door 2 gedeeld worden door de 2p16s configuratie, wat neerkomt op een 0,16C rate. Voor de levensduur ontzettend bevorderlijk.
Voor mij zit dat ver boven het punt dat het nog rendabel is qua capaciteit. Ik heb daar hier al eens eea over uiteengezet. Ik vind het toch financieel een moeilijk verhaal om boven die 64kWh uit te gaan. Als ik verder opschaal moet dat puur uit verschoven injecteren van PV-opwek komen. Maar dan heb ik het over circa een tientje per dag aan omzet (voor dat extra stukje opslag). En dat op zo'n 40 dagen. Waarvan ik op de helft dit ook in de EV kan stoppen. Dus dan moet ik met 200 euro per jaar een extra accu van >4K gaan terugverdienen. Dan ga je naar 20 jaar tvt, dat wordt voor mij dus onrendabel.
Nov: 0,1MWh teruggeleverd, 1,3MWh afgenomen. PV opwek was 0,3MWh.De spread was voldoende om de kosten aanzienlijk te doen verlagen.
En voor morgen staat de volgende im- en export programmering weer klaar, geen vetpot maar alle kleine beetjes helpen, het batterijsysteem is er nu eenmaal en kan dan beter iets dan niets doen. En gezien de 0,16C rate mag het veel doen want het maakt voor de batterij weinig uit.
Komend laatste saldeerjaar zal er zeker nog een kleine €3000,- extra boven op het eigen verbruik opgehaald kunnen worden. Het jaar daarna zal de zomer PV tijdverschoven injecteren nog de nodige wintercompensatie bijdrage in € gaan leveren. Zoals gewenst, iedere druppel PV opwek zal gebruikt worden, des te meer PV des te meer brengt het tijdverschoven injecteren nog op en verlaagd de maandlasten.
Dec (ytd): 0,02MWh teruggeleverd, 1,45MWh afgenomen. PV opwek 0,15MWh.
Ter vergelijk, Mei: 1,61MWh teruggeleverd, 0,68 afgenomen. PV opwek 2,12MWh.
Kosten zijn bij ons simpel, maar moet je op jaarbasis bezien ivm volledige saldering. Dus bovenstaande cijfers zijn suboptimaal, als in we houden totaal geen rekening met wanneer we verbruiken. We komen voor 2025 uit op 93 euro per maand bij 31ct/kWh vaste kosten. Per kWh duur, maar dat maakt de boetevrije saldering volledig goed.
Dat er straks een thuisaccu moet komen om niet helemaal leeg te lopen op stroomkosten en het merendeel van de PV-opbrengst weg te gooien is zeker, de vraag is alleen nog hoe groot en vooral hoe de verdienmodellen er dan gaan uitzien. Ik kijk er puur financieel naar, mij om het even of ik een grotere accu of een bult aandelen koop.
Ik zie 3 scenario's waar ik aan reken, ga daarbij uit van Victron Multi RS 6K/MP2-4k5 icm NKON ESS PRO accu's. Accu kan nog wijzigen naar DIY maar maakt nauwelijks uit in kosten, een Chinese omvormer is geen optie voor mij.
1) Klein, 1-fase 6kVA (incl. 1-fase back-up), 16kWh accu, kosten ~3.500,- ofwel 219/kWh.
2) Middel, 3-fase 3x4,5kVA (incl. 3-fase back-up), 32kWh accu, kosten ~7.000, ofwel 219/kWh.
3) Groot, 3-fase 3x 6kVA (incl. 3-fase back-up), 64kWh accu, kosten ~13.000,-, ofwel 203/kWh.
In het geval van accu > 20kWh reken ik (slechts deels) mee dat ik dan ook aantoonbaar aan de PGS37-1 eisen moet gaan voldoen, wat ook nog wat extra kosten met zich meebrengt.
Dat moet ik dan gaan terugverdienen met:
- PV opslaan voor eigenverbruik (daarvoor is optie 1 genoeg)
- PV opslaan voor verlate teruglevering (daar moet ik nog eens goed aan gaan rekenen)
- Afname-verschuiving in de wintermaanden (dat scenario kijk ik deze winter specifiek naar, maar valt deze maand dus al heel vies tegen)
- Onbalanshandel geloof ik niet in. Tegen de tijd dat er hier wat hangt is daar voor de particulier geen fatsoenlijk verdienmodel meer voor.
Dan speelt nog "negatief" mee dat ik een warmtepomp met smartgrid sturing heb (maar de winst daarvan wordt nogal overschat) en 2 EV's, waarvan 1 EV hier vrijwel altijd thuis staat (maar een vrij kleine accu heeft en deze ook maar weinig leegrijdt) en 1 EV op ~4/7 dagen overdag thuis staat en dan op iig 2 van die dagen graag een flinke lading (40-60kWh) wil hebben. Idealiter doe ik dat zoveel mogelijk direct uit PV (zomer) of het net (winter).
Bij mij gaat het eerder andersom, ik begon met 64-128kWh scenario's, maar hoe meer ik er financieel aan reken op basis van P1 data en accusimulaties in HA, hoe meer ik juist neig naar de kleinere scenario's, omdat die simpelweg veel rendabeler zijn en er nauwelijks schaalvoordeel in kosten optreed, maar de verdiensten wel hard teruglopen naar mate ik de batterijcapaciteit opschaal.
[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 28-12-2025 10:37 ]
All-electric.
@RonJ ,
Ik ben nog aan het rekenen,
Maar ondanks 9000kWh PV opwek bij 12000kWh totaal gebruik (dus 3000kWh salderen momenteel) kom ik op een optimale batterij van net boven de 10kWh.
Ik heb het doorgerekend met “verlaat afnemen”, niet met “verlaat terugleveren”. Ik heb EV en warmtepomp.
Het “verlaat terugeleveren” zie ik maar matig als usecase, met “slim laad algoritme” kom je ook al heel ver. Tot 11 uur en na 4 uur is er in de zomer nog veel zon maar kan je tegen heel redelijke prijzen direct terugleveren.
Ik kan de EV wel overdag laden.
Ik ben nog aan het rekenen,
Maar ondanks 9000kWh PV opwek bij 12000kWh totaal gebruik (dus 3000kWh salderen momenteel) kom ik op een optimale batterij van net boven de 10kWh.
Ik heb het doorgerekend met “verlaat afnemen”, niet met “verlaat terugleveren”. Ik heb EV en warmtepomp.
Het “verlaat terugeleveren” zie ik maar matig als usecase, met “slim laad algoritme” kom je ook al heel ver. Tot 11 uur en na 4 uur is er in de zomer nog veel zon maar kan je tegen heel redelijke prijzen direct terugleveren.
Ik kan de EV wel overdag laden.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Vergeet niet dat de bedoeling is een jaar na einde salderen, om dynamische nettarieven in te voeren.HandyLumberjack schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:47:
[...]
<knip>
Mijn verwachting is dat in de toekomst het grootste deel van de waarde van een batterij zal komen uit het verlagen van je afname door meer je eigen zonnestroom te gebruiken. Handelen zal vast wel iets opleveren, maar lang niet zoveel meer als nu.
Als ik dan met (in mijn ogen) realistische uitgangspunten reken ligt het financieel optimum voor mij op slechts een paar kWh opslag. En dat zal voor het grootste deel van de huishoudens met zonnepanelen niet heel veel anders zijn.
Een grotere batterij kun wellicht ook terugverdienen, maar die is waarschijnlijk minder rendabel.
<knip>
Die is als je meer dan 3000kWh jaarverbruik hebt met sterk seizoen verschoven verbruik, vanwege met WP voor verwarmen, al cumulatief aan hoger eigenverbruik van PV-opwek en een game changer zijn, voor thuisaccu.
Ik verwacht wel nog dat tov wat tot nu gepubliceerde wat veranderen, zoals dat de verschillende tarief blokken een percentage worden van een basis nettarief zoals voor Tennet klanten al hebben.
Voor all-electric en jaarverbruik van 8000kWh, verdubbelen de netwerkosten tov huidige vaste netwerkkosten met 600-800 euro aan dynamisch nettarief kosten, die je tot bijna helft kunt drukken als je ook van november-maart met 1x laden per dag op laagste nettarief blok alle andere blokken kunt overbruggen.
Zonder nettarieven is de kans aanwezig dat er ook een wachtlijst voor klein verbruiker komen voor verzwaring en/of net aansluiting en netverzwaringen nog verder achter gaan lopen tov de vraag.
Meeste netverzwaringen van huidige ronde worden pas ergens in 2030-2035 afgerond.
Als 1GW vraag van 17-21 verschuift naar 0-6 uur zal de marktprijs in winter wel stijgen voor de periode, want zoveel nieuwe wind opwek komt er tot 2032 ook weer niet bij.
Het grote aantal negatieve marktprijs uren heeft de realisatie en ingebruikname van WoZ al opgeschoven naar 2030-2032 en met de laatste tender geen enkele inschrijving.
Daar dagelijkse EV laders na invoering van dynamische nettarieven per uur 1-1,50 euro per uur aan nettarief kunnen vermijden, door laden te verschuiven van 17-0 uur naar 0-6 uur.
Ik vond via zoekopdracht geen reacties in forum over planetpod ? Ligt dit aan zoekfunctie in tweakers ??
https://solarmagazine.nl/...andse-thuisbatterijen-uit
https://planetpod.energy/#battery-features
Ik heb het artikel gelezen toen. De markt wordt steeds meer concurrerend en wie dat allemaal overleefd zal nog moeten blijken.belmonde schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:53:
Ik vond via zoekopdracht geen reacties in forum over planetpod ? Ligt dit aan zoekfunctie in tweakers ??
Misschien was er te weinig interesse in die batterij dat het ondergesneeuwd is en dus niet op tweakers is genoemd in het forum?
[ Voor 11% gewijzigd door Ersus op 28-12-2025 12:02 ]
kijk eens aan wat een goede vergelijking https://planetpod.energy/#battery-featuresbelmonde schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:53:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
ik kwam op 'planetpod' via 'de ondernemer', https://www.deondernemer....alderingsregeling~2fdb1c8
Mooie inzichten. Ook die van anderen hier.Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:49:
[...]
Vergeet niet dat de bedoeling is een jaar na einde salderen, om dynamische nettarieven in te voeren.
Die is als je meer dan 3000kWh jaarverbruik hebt met sterk seizoen verschoven verbruik, vanwege met WP voor verwarmen, al cumulatief aan hoger eigenverbruik van PV-opwek en een game changer zijn, voor thuisaccu.
Ik verwacht wel nog dat tov wat tot nu gepubliceerde wat veranderen, zoals dat de verschillende tarief blokken een percentage worden van een basis nettarief zoals voor Tennet klanten al hebben.
Voor all-electric en jaarverbruik van 8000kWh, verdubbelen de netwerkosten tov huidige vaste netwerkkosten met 600-800 euro aan dynamisch nettarief kosten, die je tot bijna helft kunt drukken als je ook van november-maart met 1x laden per dag op laagste nettarief blok alle andere blokken kunt overbruggen.
Zonder nettarieven is de kans aanwezig dat er ook een wachtlijst voor klein verbruiker komen voor verzwaring en/of net aansluiting en netverzwaringen nog verder achter gaan lopen tov de vraag.
Meeste netverzwaringen van huidige ronde worden pas ergens in 2030-2035 afgerond.
Als 1GW vraag van 17-21 verschuift naar 0-6 uur zal de marktprijs in winter wel stijgen voor de periode, want zoveel nieuwe wind opwek komt er tot 2032 ook weer niet bij.
Het grote aantal negatieve marktprijs uren heeft de realisatie en ingebruikname van WoZ al opgeschoven naar 2030-2032 en met de laatste tender geen enkele inschrijving.
Daar dagelijkse EV laders na invoering van dynamische nettarieven per uur 1-1,50 euro per uur aan nettarief kunnen vermijden, door laden te verschuiven van 17-0 uur naar 0-6 uur.
Het lastige bij het voorspellen van zelfs nabije toekomst is dat één veranderende parameter of een niet voorziene al aanwezige parameter de uitkomst van je rekensom of enkel het sentiment weer volledig de andere kant op laat slaan.
De meeste mensen hier kunnen prima rekenen en gokken een aantal verwachtingen. Voor de één pakt dat goed uit voor de ander wat minder. In mijn eigen geval pakt het goed uit voor de investeringen in zonnepanelen, EV en de warmtepomp maar dat is niet perse wijsheid (al schrijven wij homo sapiens onszelf dat graag toe) maar vaker gewoon ook een stukje geluk.
Zo was het afbouwpad saldering ineens een harde stopdatum omdat wij burgers dat van de politiek eiste. Steeds verder oprekken van al lang besloten afbouw zorgde voor stress op de energie markt en druk van netbeheerder en leverancier. Geen onbetrouwbare overheid nee het was simpel de chaos en de druk waar de democratische bestuurders door zwalkte. Het is immers een democratie… 😉🫣
Mijn advies, baseer je investering op de feiten die er zijn en probeer met meerdere scenario’s de toekomst in te kijken. Niet enkel met de meest gunstige scenario’s. Wat als bijvoorbeeld het salderen wel blijft of juist nettarieven zeer volatiel gaan worden? Beide weten we niet zeker maar kun je wel scenario’s op los laten en voor jezelf inschatten hoe realistisch je dat vind dat dit gaat gebeuren.
Terug naar het topic;
Is het al interessant? Ja voor de meeste nu al en zeker ALS het salderen geheel is afschaft.
Hoe groot? Ik heb er wat over geschreven op mijn website en een excel calculator gemaakt.
https://e-duurzaam.nl/een-thuisbatterij-al-interessant/
Let op is meer hobby werk, mijn core business zit bij de warmtepompen. Heb je verbeter punten of tips dan hoor ik dat graag. Ook als je het kant nog wal vind raken 😉
En wellicht is het na aanpassen iets om op te nemen in de TS?
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 12:49 ]
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Als ik op website kijk, het eerste wat voorbij komt is dat ze inspelen op EPEX handel op voornamelijk de spreadbelmonde schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:53:
Afgelopen 12 maanden, ca 30-40 euro/kWhopslag met 15% RTE verliezen. (geen idee waar ze aan 1000 euro komen, 122 euro/kWhopslag, tot 100% meer dan huidige praktijk)
Dat werkt komend jaar nog, maar in 2027 heb je al een drempel van ~11ct/kWh plus afschrijvingskosten vanwege einde salderen en in 2028 als dynamisch nettarief in worden gevoerd ~18ct/kWh plus afschrijvingskosten.
Er zijn zoveel parameter afhankelijkheden, gemengd met persoonlijke wensen en inzichten, dat je elkaars systemen helemaal niet kan en zou moeten willen vergelijken.
Maar er zijn wel zaken die voor ons allemaal gaan gelden zoals de mogelijke invoering van dynamische nettarieven.
Toekomstig afnemende meerwaarde van directe teruglevering.
Maar er zijn wel zaken die voor ons allemaal gaan gelden zoals de mogelijke invoering van dynamische nettarieven.
Toekomstig afnemende meerwaarde van directe teruglevering.
Die foto zegt eigenlijk alles wat je moet weten: ze hebben een nucleaire micro-reactor voor aan de muur uitgevonden. Véél beter dan een accu systeem.habbekrats schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:03:
[...]
kijk eens aan wat een goede vergelijking https://planetpod.energy/#battery-features
[Afbeelding]
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
Ik ben me ervan bewust dat de dynamische netbeheerders tarieven komen, en dat is inderdaad gunstig voor een thuisbatterij (en voor mij).Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 11:49:
[...]
Vergeet niet dat de bedoeling is een jaar na einde salderen, om dynamische nettarieven in te voeren.
Maar als ik het mee zou nemen verwacht ik niet dat ik veel meer kWh opslag nodig heb. Want zoveel onttrek ik überhaupt niet uit het net. En een groot deel van mijn vraag is flexibel, dus als het nodig is verplaats ik het naar de goedkopere uren, dan heb ik ook geen last van laad/ontlaad verliezen.
En wat je zelf ook al aangeeft zullen de marktprijzen ook wel beïnvloed worden door de nieuwe netbeheerderstarieven (en ook het afschaffen van salderen en de opkomst van thuisbatterijen). Dus wat tegen die tijd echt optimaal is, is nog onbekend.
“Veiligheid op #1” met de accu in de hal van een woning?? 🤨Ethirty schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:14:
[...]
Die foto zegt eigenlijk alles wat je moet weten: ze hebben een nucleaire micro-reactor voor aan de muur uitgevonden. Véél beter dan een accu systeem.
Ik ben nog steeds razend benieuwd naar jouw december opwek.HandyLumberjack schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:40:
[...]
Ik ben me ervan bewust dat de dynamische netbeheerders tarieven komen, en dat is inderdaad gunstig voor een thuisbatterij (en voor mij).
Maar als ik het mee zou nemen verwacht ik niet dat ik veel meer kWh opslag nodig heb. Want zoveel onttrek ik überhaupt niet uit het net. En een groot deel van mijn vraag is flexibel, dus als het nodig is verplaats ik het naar de goedkopere uren, dan heb ik ook geen last van laad/ontlaad verliezen.
En wat je zelf ook al aangeeft zullen de marktprijzen ook wel beïnvloed worden door de nieuwe netbeheerderstarieven (en ook het afschaffen van salderen en de opkomst van thuisbatterijen). Dus wat tegen die tijd echt optimaal is, is nog onbekend.
Natuurlijk hang je hem vlakbij de voordeur op, dan loop je tenminste in de rook en/of het blus gas als je dan nog ademtpvg schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:46:
[...]
“Veiligheid op #1” met de accu in de hal van een woning?? 🤨
Slechts €5590 ex btw voor maar 8,2kWh?
Daar kan/kon je elders 48,2kWh voor krijgen die je dan beter niet in de hal plaatst
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
@ErikVers Zowel salderen als nettarieven werken op alle contract vormen en het verandert niet zoveel aan jouw benadering uit het verleden als je zorgt dat het modulair uitbreidbaar is.
Einde salderen is vrij helder.
Dynamische nettarieven is het redelijk duidelijk hoeveel inkomsten de regionale netbeheerders komende jaren benodigen met de investeringen die ze doen.
Voor de blokken keuze hoef je alleen maar de belasting van de trafo's/150kV HS te kijken, waar verschuiving nodig is, waarbij aansluitingen op 150kV al dynamische nettarieven hebben (3 verschillende dagprofielen over het jaar, voor werkdagen zomer, winter en weekend/feestdagen)
De autonome groei gaat op moment harder, dan de verzwaringen.
Het is niet dat regionale netbeheerders nog geen ervaring hebben opgedaan, zoals Liander met NuLelie. (voor deze verzwarings ronde)
Of je krijgt een situaties zoals voor middenspannings station waar ik op aangesloten ben, alles was rond dat de schop de grond in kon voor 1 x 150kV circuit (2x3 kabels) erbij en terug kon naar tekentafel omdat behoefte gestegen was naar twee 150kV circuits en een grotere 380kV<>150kV trafo met levertijd van een paar jaar.
Tegen de tijd dat het in 2030-2032 gereed is, is het zonder spreiden van afname over de dag, net voldoende voor de piekbelasting uren met op andere uren van de dag amper 30-40% belasting.
En mijn andere bewering dat de marktprijs tussen 0-6u wat hoger worden als meer EV laden verschuift naar die periode, kan je makkelijk halen uit huidige aanbod en vraag voor de kwartier clearingsprijs in die periode en dat wat meer nodig is van gas- en kolen-centrales moet komen, die brandstofkosten en CO2-emissie-rechten hebben, die hoger liggen dan de huidige marktprijzen in deze periode.
Waarom nettarieven een game-changer zijn met alleen eigenverbruik verhogen, die is met eigenverbruik ook na einde salderen, maar net en soms niet rendabel en nog heel erg energiecontract afhankelijk, vermeden kosten voor nettarief is, dan net de aanvulling/stappeling die het rendabel maakt voor tenminste > 3000kWh jaarverbruik.
Dynamische nettarieven is het redelijk duidelijk hoeveel inkomsten de regionale netbeheerders komende jaren benodigen met de investeringen die ze doen.
Voor de blokken keuze hoef je alleen maar de belasting van de trafo's/150kV HS te kijken, waar verschuiving nodig is, waarbij aansluitingen op 150kV al dynamische nettarieven hebben (3 verschillende dagprofielen over het jaar, voor werkdagen zomer, winter en weekend/feestdagen)
Het is niet dat regionale netbeheerders nog geen ervaring hebben opgedaan, zoals Liander met NuLelie. (voor deze verzwarings ronde)
Of je krijgt een situaties zoals voor middenspannings station waar ik op aangesloten ben, alles was rond dat de schop de grond in kon voor 1 x 150kV circuit (2x3 kabels) erbij en terug kon naar tekentafel omdat behoefte gestegen was naar twee 150kV circuits en een grotere 380kV<>150kV trafo met levertijd van een paar jaar.
Tegen de tijd dat het in 2030-2032 gereed is, is het zonder spreiden van afname over de dag, net voldoende voor de piekbelasting uren met op andere uren van de dag amper 30-40% belasting.
En mijn andere bewering dat de marktprijs tussen 0-6u wat hoger worden als meer EV laden verschuift naar die periode, kan je makkelijk halen uit huidige aanbod en vraag voor de kwartier clearingsprijs in die periode en dat wat meer nodig is van gas- en kolen-centrales moet komen, die brandstofkosten en CO2-emissie-rechten hebben, die hoger liggen dan de huidige marktprijzen in deze periode.
Waarom nettarieven een game-changer zijn met alleen eigenverbruik verhogen, die is met eigenverbruik ook na einde salderen, maar net en soms niet rendabel en nog heel erg energiecontract afhankelijk, vermeden kosten voor nettarief is, dan net de aanvulling/stappeling die het rendabel maakt voor tenminste > 3000kWh jaarverbruik.
Het afbouwpad was ook jaren helder 😉Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:40:
@ErikVers Zowel salderen als nettarieven werken op alle contract vormen en het verandert niet zoveel aan jouw benadering uit het verleden als je zorgt dat het modulair uitbreidbaar is.
Niemand op aarde weet hoe het in 2027 gaat als het 2025 is. Simpel voorbeeld: een elektrische auto besteld met 4% bijtelling verwachting. Tijdens bouw voertuig werd het 8%. Dat is een bruto verdubbeling geweest privé voor 60 maanden lang. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Wel was het irritant.
Tweede voorbeeld; nu contract paar maanden vervroegd stopgezet ivm van 16 naar 22% in 2026 voor de bijtelling. Gaat het letterlijk een paar weken voor de jaarwisseling maar naar 17% al het gedoe en kosten voor (veijwel) niks gedaan. Ik ben niet gefrustreerd want weet dat je het niet weet 😉
Voor de duidelijkheid; ik volg helemaal je onderbouwing. Ik geef enkel aan dat je niet zeker weet wat de uitwerking in de praktijk is.
Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Exact daarom ook de focus op korte terugverdientijd. 2 jaar vooruit is al onzeker, 5 jaar kan ik persoonlijk nog wel mee leven, zal niet opeens een aderlating blijken (of je moet 27k hebben geïnvesteerdErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:55:
[...]
Het afbouwpad was ook jaren helder 😉
Niemand op aarde weet hoe het in 2027 gaat als het 2025 is. Simpel voorbeeld: een elektrische auto besteld met 4% bijtelling verwachting. Tijdens bouw voertuig werd het 8%. Dat is een bruto verdubbeling geweest privé voor 60 maanden lang. Ik heb er geen boterham minder om gegeten. Wel was het irritant.
Tweede voorbeeld; nu contract paar maanden vervroegd stopgezet ivm van 16 naar 22% in 2026 voor de bijtelling. Gaat het letterlijk een paar weken voor de jaarwisseling maar naar 17% al het gedoe en kosten voor (veijwel) niks gedaan. Ik ben niet gefrustreerd want weet dat je het niet weet 😉
Voor de duidelijkheid; ik volg helemaal je onderbouwing. Ik geef enkel aan dat je niet zeker weet wat de uitwerking in de praktijk is.
Bij 10-20 jaar terugverdientijd zit er zoveel onzekerheid en dus risico aan dat je net zo goed digitale munten of vastgoed kunt kopen, pure speculatie.
Voor dynamische nettarieven in 2028 zal de methodiek ergens dit jaar vastgelegd dienen te worden.ErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:55:
[...]
Het afbouwpad was ook jaren helder 😉
Het tarief zelf per blok, het voorstel wordt hooguit 10 weken van te voren openbaar, weet je niet tot 6 weken voor het in gaat ( ACM besluit, laatste week van november) net als energiebelasting vanaf 1 januari pas zeker is op de laatste dag voor 1e kamer met kerstreces gaat en dan kan zoals we al eens hebben gehad pas de avond voor kerst zijn, een week voor deze ingaat.
dat klopt, daarom is het slim om de keuze van je thuis-batterij bij de groote van de capaciteit van je opslag als ook de grote van het vermogen van je omvormer van je thuis-batterij goed af te stemmen met je daadwerkelijk verbruik.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:53:
[...]
Of ik nou wel of niet mag salderen maakt voor mij in de zomermaanden weinig uit omdat ik toch veel meer opwek dan verbruik heb. Die op overtollige zonnestroom is dus überhaupt weinig waard zodra mijn huidige contract afloopt.
De hoeveelheid stroom ik saldeer over het jaar is ruim onder de 1000kWh (als ik mijn verbruik een beetje aanpas en een kleine accu plaats). Oftewel de afschaffing van salderen zelf kost mij vrij weinig.
Sommige PIB's hebben inderdaad een slechte RTE, maar als ik een thuisbatterij met 11kW omvormer mijn sluipverbruik laat afdekken presteert die nog veel slechter.
HW of een andere P1 toepassing kan je daarbij helpen.
vaak zie je dat eigenlijk een PiB vaak al meer dan voldoende capciteit (beide) heeft om tijdens de zonnige dagen op NOM te zitten en er eigenlijk voor alleen NOM de noodzaak voor een grote en dikke thuis-batterij eigenlijk niet gegeven is. maar dat zal voor iedereen weer anders zijn. ook mbt andere wensen die je hebt.
In dat geval, waar kan ik tekenen?Ethirty schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:14:
[...]
Die foto zegt eigenlijk alles wat je moet weten: ze hebben een nucleaire micro-reactor voor aan de muur uitgevonden. Véél beter dan een accu systeem.
Daar heb je helemaal gelijk in, we hebben allemaal de neiging naar ons eigen ideaalplaatje en het zonnigste scenario toe te rekenen, maar zoals bij elke investering moet je ook met de donkere scenario's rekening houden.ErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:03:
[...]
Mooie inzichten. Ook die van anderen hier.
Het lastige bij het voorspellen van zelfs nabije toekomst is dat één veranderende parameter of een niet voorziene al aanwezige parameter de uitkomst van je rekensom of enkel het sentiment weer volledig de andere kant op laat slaan.
De meeste mensen hier kunnen prima rekenen en gokken een aantal verwachtingen. Voor de één pakt dat goed uit voor de ander wat minder. In mijn eigen geval pakt het goed uit voor de investeringen in zonnepanelen, EV en de warmtepomp maar dat is niet perse wijsheid (al schrijven wij homo sapiens onszelf dat graag toe) maar vaker gewoon ook een stukje geluk.
Je bedoeld eerst stemmen schooien door te roepen dat je het afschaft en daarna alsnog onder druk van de grote jongens de boel alsnog versnelt afschaffen? Dat heet in mijn ogen lobbycratie en institutionele onbetrouwbaarheid en is enorm schadelijk voor de bereidheid van consumenten om grote investeringen te doen. Maar dat laatste hoef ik jou vast niet uit te leggen, dat doen je klanten vast al.Zo was het afbouwpad saldering ineens een harde stopdatum omdat wij burgers dat van de politiek eiste. Steeds verder oprekken van al lang besloten afbouw zorgde voor stress op de energie markt en druk van netbeheerder en leverancier. Geen onbetrouwbare overheid nee het was simpel de chaos en de druk waar de democratische bestuurders door zwalkte. Het is immers een democratie… 😉🫣
Ik onderschrijf wat je daar als uitgangspunten en tips benoemt, maar ik kan helaas vrij weinig met je calculator. Zit teveel vastgepind in de keuze 5- of 10kWh (en andere onflexibele velden) en rekent (voor mij iig) met véél te hoge prijzen.Terug naar het topic;
Is het al interessant? Ja voor de meeste nu al en zeker ALS het salderen geheel is afschaft.
Hoe groot? Ik heb er wat over geschreven op mijn website en een excel calculator gemaakt.
https://e-duurzaam.nl/een-thuisbatterij-al-interessant/
Let op is meer hobby werk, mijn core business zit bij de warmtepompen. Heb je verbeter punten of tips dan hoor ik dat graag. Ook als je het kant nog wal vind raken 😉
Ik blijf fan van de rekensheet van Mr. Fish. Vooral wanneer je beschikt over je eigen P1 data. Hoewel die ook maar met beperkte scenario's werkt, geeft het toch een erg goed detailbeeld.
All-electric.
Het is hopen dat het een simpel modelletje per tijdsblok wordt (en ook blijft) voor het verdienmodel van een (grote) thuisaccu. En dat wordt al een heel stuk minder als je straks per kWh transport moet gaan betalen en al helemaal als daar ook een feed-in deel bij komt.Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:09:
[...]
Voor dynamische nettarieven in 2028 zal de methodiek ergens dit jaar vastgelegd dienen te worden.
Het tarief zelf per blok, het voorstel wordt hooguit 10 weken van te voren openbaar, weet je niet tot 6 weken voor het in gaat ( ACM besluit, laatste week van november) net als energiebelasting vanaf 1 januari pas zeker is op de laatste dag voor 1e kamer met kerstreces gaat en dan kan zoals we al eens hebben gehad pas de avond voor kerst zijn, een week voor deze ingaat.
Als straks ineens de bestuurlijke wind draait en men gaat a la BE met hefbomen in de vorm van capaciteitstarieven werken dan werkt je verdienmodel voor time shifting niet meer. Dat is immers bij grotere installaties nogal afhankelijk van het in korte tijd binnenharken of exporteren van een relatief grote hoeveelheid energie, wat dan bestraft gaat worden.
Het zwalkende en soms nogal onvoorspelbare overheidsbeleid blijft toch veruit de grootste risicofactor voor investeringen in dit soort zaken. Hoe je het ook went of keert, de gewenste transitie gaat héél veel geld kosten en linksom of rechtsom komt de rekening uiteindelijk altijd bij de belastingbetaler terecht. Het blijft een dus een actie > reactiespelletje de komende jaren. Voor mij een reden om iig voor een open en modulair systeem te gaan, dan kan je je altijd (het liefst voor de kudde uit) aanpassen aan de continu wijzigende wortels en stokken.
All-electric.
Dank voor je feedback. Zal daarnaast naar je gestuurde link kijken. Wellicht plaats ik die er nog wel bij. Het gaat mij niet om dat het via mijn excel gaat maar om eenvoudig wat inzichten te geven.RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:18:
[...]
In dat geval, waar kan ik tekenen?![]()
[...]
Daar heb je helemaal gelijk in, we hebben allemaal de neiging naar ons eigen ideaalplaatje en het zonnigste scenario toe te rekenen, maar zoals bij elke investering moet je ook met de donkere scenario's rekening houden.
[...]
Je bedoeld eerst stemmen schooien door te roepen dat je het afschaft en daarna alsnog onder druk van de grote jongens de boel alsnog versnelt afschaffen? Dat heet in mijn ogen lobbycratie en institutionele onbetrouwbaarheid en is enorm schadelijk voor de bereidheid van consumenten om grote investeringen te doen. Maar dat laatste hoef ik jou vast niet uit te leggen, dat doen je klanten vast al.
[...]
Ik onderschrijf wat je daar als uitgangspunten en tips benoemt, maar ik kan helaas vrij weinig met je calculator. Zit teveel vastgepind in de keuze 5- of 10kWh (en andere onflexibele velden) en rekent (voor mij iig) met véél te hoge prijzen.
Ik blijf fan van de rekensheet van Mr. Fish. Vooral wanneer je beschikt over je eigen P1 data. Hoewel die ook maar met beperkte scenario's werkt, geeft het toch een erg goed detailbeeld.
Nee snap ik hoor en ik waardeer je moeite om zo'n sheet te maken, maar voor -mij- als grootverbruiker en tweaker is het (nu) niet echt bruikbaar. Voor de gemiddelde consument misschien al een stuk meer en daar zal je het natuurlijk op gericht hebben.ErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:36:
[...]
Dank voor je feedback. Zal daarnaast naar je gestuurde link kijken. Wellicht plaats ik die er nog wel bij. Het gaat mij niet om dat het via mijn excel gaat maar om eenvoudig wat inzichten te geven.
Mijn primaire advies aan iedereen om me heen die een thuisaccu overweegt (en ik heb er nogal wat gesproken weer hierover rond de feestdagen) is om eerst eens goede data te gaan verzamelen als ze dat nog niet doen.
Een HW P1 kost 25 euro, laat die eerst eens een 6-12 maanden meedraaien in je huishouden alvorens je concreet gaat oriënteren op een accu (of PV). Zonder data en harde berekeningen wordt het gokwerk met aannames en vuistregels, dat is net als bij warmtepompen en afgiftesystemen, gewoon een heel slecht uitgangspunt.
All-electric.
dat ding begint zelfs al te roken, tijd om alvast de brandweer te bellen ?Ethirty schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:14:
[...]
de meest verstandige tip die je kunt geven.RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:44:
[...]
Nee snap ik hoor en ik waardeer je moeite om zo'n sheet te maken, maar voor -mij- als grootverbruiker en tweaker is het (nu) niet echt bruikbaar. Voor de gemiddelde consument misschien al een stuk meer en daar zal je het natuurlijk op gericht hebben.
Mijn primaire advies aan iedereen om me heen die een thuisaccu overweegt (en ik heb er nogal wat gesproken weer hierover rond de feestdagen) is om eerst eens goede data te gaan verzamelen als ze dat nog niet doen.
Een HW P1 kost 25 euro, laat die eerst eens een 6-12 maanden meedraaien in je huishouden alvorens je concreet gaat oriënteren op een accu (of PV). Zonder data en harde berekeningen wordt het gokwerk met aannames en vuistregels, dat is net als bij warmtepompen en afgiftesystemen, gewoon een heel slecht uitgangspunt.
Voor nettarieven zijn netwerkbeheerders heel druk geweest (2023/2024) met iets van capaciteits tarief, vanwege meeste inkomsten zekerheid, maar voorkomt niet nog een volgende grote verzwaringsronde.RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:27:
[...]
Het is hopen dat het een simpel modelletje per tijdsblok wordt (en ook blijft) voor het verdienmodel van een (grote) thuisaccu. En dat wordt al een heel stuk minder als je straks per kWh transport moet gaan betalen.
Als straks ineens de bestuurlijke wind draait en men gaat a la BE met hefbomen in de vorm van capaciteitstarieven werken dan werkt je verdienmodel voor time shifting niet meer. Dat is immers bij grotere installaties nogal afhankelijk van het in korte tijd binnenharken of exporteren van een relatief grote hoeveelheid energie, wat dan bestraft gaat worden.
Het zwalkende en soms nogal onvoorspelbare overheidsbeleid blijft toch veruit de grootste risicofactor voor investeringen in dit soort zaken. Hoe je het ook went of keert, de gewenste transitie gaat héél veel geld kosten en linksom of rechtsom komt de rekening uiteindelijk altijd bij de belastingbetaler terecht. Het blijft een dus een actie > reactiespelletje de komende jaren. Voor mij een reden om iig voor een open en modulair systeem te gaan, dan kan je je altijd aanpassen.
Nettarief komt met grote inkomsten onzekerheden voor de regionale netwerkbeheerders, omdat ze niet weten hoe de aangeslotene reageren en hoeveel flexibel vermogen er aanwezig is.
Voor de omvang van de netverzwaring schuiven ze het al sinds 2012 voor zich uit.
Flexibel vermogen is dat niet aan een tijd van de dag gebonden is, zoals EV vanwege die minder kilometers rijden het moment in de week kunnen kiezen.
Of thuisaccu's , trends die voornamelijk baseren op verkoopcijfers of aantal aanvragen BTW teruggave zijn vele malen hoger dan bij netbeheerder aangemeldt worden en voor netbeheerders kW van belang zijn, waar andere statistieken veelal na aantal als 2e nadruk op kWh ligt.
Overstap zal lastig zijn, maar verder uitstellen, leidt tot wachtlijsten voor klein verbruikers en eventueel nieuwe beleid van kabinet dat uit de formatie rolt, kan dan de koelkast in voor industrie en wonen, die tot volgende verkiezingen dan bezig zijn om van de wachtlijst af te komen.
Als een wachtlijst ingesteld wordt in een van de 37 netgebieden, heeft dat een aanzuigende werking van dat alle met mogelijke plannen in de komende 5 jaar zich alle inschrijven, vanwege het principe wie het eerst komt het eerst geholpen wordt.
Als voorbeeld, Utrecht die kwam voor de vertraging van de netverzwaring, 250MW te kort in 2029, wat nu 2 jaar meer vertraging heeft opgelopen
Een wachtlijst voor kleinverbruikers , voor verzwaring van huisaansluiting en nieuwbouw, zou kunnen helpen met 160MW, maar is naar allerlaatst mogelijke oplossing geschoven en met extra gasgenerators, mobiele accu, slim laden, netewust bouwen proberen ze het te overbuggen.
Inderdaad een goede tip wat betreft data. Ben zelf ook groot fan van de slimmemeterportal als we toch wat namen noemen.RonJ schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:44:
[...]
Nee snap ik hoor en ik waardeer je moeite om zo'n sheet te maken, maar voor -mij- als grootverbruiker en tweaker is het (nu) niet echt bruikbaar. Voor de gemiddelde consument misschien al een stuk meer en daar zal je het natuurlijk op gericht hebben.
En bedankt voor je tip die mr Vis die snapt het wel 😉
Zo maar even een scenario die aardig dicht bij de werkelijkheid privé voor 2024 lag. Toch best knap 👍
Credits:
https://mark-vis.github.i...simulatie/with_solar.html
@RonJ wat nog wel beter kan op die site is het plaatsen van beste besparing onderaan bij “totale besparing”. Nu staat daar in mijn geval de niet meest gunstige optie.
[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 19:47 ]
wat ik vreemd vind dat een dynamisch tarief duurder zou zijn dan een vast contract ?ErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:34:
[...]
Inderdaad een goede tip wat betreft data. Ben zelf ook groot fan van de slimmemeterportal als we toch wat namen noemen.
En bedankt voor je tip die mr Vis die snapt het wel 😉
Zo maar even een scenario die aardig dicht bij de werkelijkheid privé voor 2024 lag. Toch best knap 👍
Credits:
https://mark-vis.github.i...simulatie/with_solar.html
[Afbeelding]
mijn cijfers, uit 2025, laten hier een duidelijk ander beeld zien.
hier een boxplot van het eerrste halve jaar van 2025.
/f/image/N4sPC5RwuIV3lEbtJcWeDY4D.png?f=fotoalbum_large)
wat hier niet goed duidelijk is dat er dit jaar niet veel echt hoge stroomprijzen te vinden waren, slechts 5 uur waar de prijs boven de 50 cent/kWh uitkwam.
Planetpod had beter bv een vergelijk met een wat meer vergelijkbaar batterij kunnen komen.
:strip_exif()/f/image/bFNgCHQownOVc1ye4qUmgAcR.jpg?f=fotoalbum_large)
Victron foto komt hier zo te zien weg. https://bslbatt.com/residential-battery-storage/
:strip_exif()/f/image/bFNgCHQownOVc1ye4qUmgAcR.jpg?f=fotoalbum_large)
Victron foto komt hier zo te zien weg. https://bslbatt.com/residential-battery-storage/
Klopt. Dynamisch is niet in alle gevallen het voordeligst. Interessant om mee te spelen met de data.Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:27:
[...]
wat ik vreemd vind dat een dynamisch tarief duurder zou zijn dan een vast contract ?
mijn cijfers, uit 2025, laten hier een duidelijk ander beeld zien.
hier een boxplot van het eerrste halve jaar van 2025.
[Afbeelding]
wat hier niet goed duidelijk is dat er dit jaar niet veel echt hoge stroomprijzen te vinden waren, slechts 5 uur waar de prijs boven de 50 cent/kWh uitkwam.
Sterker nog ik had in 2024 een vast contract op 19,7 cent en netto teruglevering zat op bijna 4ct. Ik rekende in dit voorbeeld met 23ct vast en 2ct terugleveren netto. En dat vergeet ik maar ff dat elk jaar ook een €200,- cadeau krijg ivm het niet trouw zijn aan je huidige leverancier.
Komt vooral door hoge ev verbruik welke voor 80% niet overdag kan worden geladen in mijn geval.
[ Voor 40% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 19:45 ]
toch weer vreemd dat hier duidelijk lui met geen kennis van de materie bezig waren, een thuis-batterij zet je gewoon nooit in een vluchtweg , trap of in een slaap of woonruimte.habbekrats schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:32:
Planetpod had beter bv een vergelijk met een wat meer vergelijkbaar batterij kunnen komen.
[Afbeelding]
Alleen daarvoor zou je een heel groot vraagtekens bij de rest van hun info moeten plaatsen, als je hun moet geloven haal je een mini zon in je huis.
met hun claim veiligheid op #1 zijn ze blijkbaar toch de meest belangrijke factor vergeten. wat zouden ze nog meer vergeten zijn is dan direct mijn volgende vraag.
Haha ja dat. En het mooie dan rechts een nogal goed bekende staande Victron met een installatie waar iemand zijn complete vakantie aan op heeft geofferd (of als vakman heeft geplaatst als complete backup in een Afrikaans ziekenhuis) als de minder le vd twee presenteren.Jan-tweak schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:38:
[...]
toch weer vreemd dat hier duidelijk lui met geen kennis van de materie bezig waren, een thuis-batterij zet je gewoon nooit in een vluchtweg , trap of in een slaap of woonruimte.
Alleen daarvoor zou je een heel groot vraagtekens bij de rest van hun info moeten plaatsen, als je hun moet geloven haal je een mini zon in je huis.
met hun claim veiligheid op #1 zijn ze blijkbaar toch de meest belangrijke factor vergeten. wat zouden ze nog meer vergeten zijn is dan direct mijn volgende vraag.
Beetje als een europese/chinese suv die in de modder in Schotland staat naast een Landrover Defender plaatsen en dan trots zijn op het lage rolgeluid van de suv 🤣
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 19:42 ]
Ik heb 9000kWh per jaar PV opbrengst en gebruik 12000kWh jaarlijks dus saldeer 6000kWh. Ik heb EV en warmtepomp.Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 13:40:
Ik heb al een keer met gedownloade kwartier meterstanden kunnen uitvogelen dat een batterij van iets meer dan 10kWh genoeg zou moeten zijn voor dag-naar-nacht verplaatsing. Maar…. Ik had nog niet bedacht hoe het er uit gaat zien na invoering blok-nettarieven.
Nu dus….
Deze koude dagen gebruik ik dagelijks 60kWh inclusief warmtepomp, exclusief EV. Betreffende EV kan ik flexibel laden dus dat hoeft niet over een thuisbatterij.
De warmtepomp stuur ik al zoveel mogelijk “dynamisch optimaal” aan maar het moet ook wel een beetje op de goede momenten warm zijn dus dat is ook wel een beetje een compromis.
Anyway….
Die volledige 60kWh hoeft dus echt niet via een thuis batterij.
60kWh is 2.5kW gemiddeld. Met het “dynamisch geoptimaliseerd stoken” draai ik gedurende de dure uren echter op maximaal 1.5 a 2kW.
Met een batterij van 12kWh houd ik het dan een uur of 6 uit.
Dat is eigenlijk wel genoeg om de avond door te komen, van 17:00 tot 23:00.
En….
Zo koud als het nu is is het maar een paar dagen per jaar. I
Kortom…
Ik denk dat ik met mijn “voorziene” 12kWh batterij toch echt wel een heel eind kom.
Groter is wel leuk, maar kost ook veel investering.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@Stefannn Je keuze bepalen en wachten tot er meer bekend is over nettarieven.
De netbeheerders wilde 24 blokken per dag, de politiek en energieleveranciers twee blokken.
Op moment zijn het 4 blokken, maar met de nodige risico's dat het tussen 0-2 uur een probleem veroorzaakt in de winter.
Het kan nog steeds naar 6/7 blokken gaan voor winter nov-mrt, het hangt af flexibel vermogen, zoals dat inmiddels meer EV gebruikers een dynamisch contract hebben dan een jaar geleden de aanname was voor 2030. (Het aandeel prive EV bezit stijgt waar de zaak niet het laden vergoed, die eerder een dynamisch contract hebben en niet zitten met wat moet ik opgeven aan prijs per kWh aan de zaak)
0-2u 55%
2-6u 40%
6-9u 50%
9-16u 25%
16-18 85%
18-22u 100%
22-24u 85%
En kan 24ct/kWh bijvoorbeeld 100% zijn
Er zijn drie factoren, vermogen en opslag capaciteit , de een is voor modulair uitbreidbaar te kiezen op te lossen de ander is een stuk lastiger. De derde is wanneer het niet of lastig verplaatsbare verbruik op de dag is en dat verschilt nog al van huishouden tot huishouden.
Koud?
Heb je al naar gewogen graaddagen gekeken, huidige december is bij mij, nog steeds lager dan van 2024 t/m gisteren
De netbeheerders wilde 24 blokken per dag, de politiek en energieleveranciers twee blokken.
Op moment zijn het 4 blokken, maar met de nodige risico's dat het tussen 0-2 uur een probleem veroorzaakt in de winter.
Het kan nog steeds naar 6/7 blokken gaan voor winter nov-mrt, het hangt af flexibel vermogen, zoals dat inmiddels meer EV gebruikers een dynamisch contract hebben dan een jaar geleden de aanname was voor 2030. (Het aandeel prive EV bezit stijgt waar de zaak niet het laden vergoed, die eerder een dynamisch contract hebben en niet zitten met wat moet ik opgeven aan prijs per kWh aan de zaak)
0-2u 55%
2-6u 40%
6-9u 50%
9-16u 25%
16-18 85%
18-22u 100%
22-24u 85%
Er zijn drie factoren, vermogen en opslag capaciteit , de een is voor modulair uitbreidbaar te kiezen op te lossen de ander is een stuk lastiger. De derde is wanneer het niet of lastig verplaatsbare verbruik op de dag is en dat verschilt nog al van huishouden tot huishouden.
Koud?
Heb je al naar gewogen graaddagen gekeken, huidige december is bij mij, nog steeds lager dan van 2024 t/m gisteren
Zo'n Planetpod is leuk, maar in deze markt zie je steeds meer eendagsvliegen langskomen die een graantje mee willen pikken en het uiteindelijk niet gaan redden. Meestal: té duur, té lomp, té complex visueel design, slechte software, geen local write API, geen volume kunnen leveren, etc. Ik gun Nederlandse ondernemers het beste, maar een goede thuisaccu ontwikkelen vraagt veel tijd en ervaring, de software kost veel tijd om door te ontwikkelen en stabiel te krijgen. Als je kWh prijs dan ook nog te hoog is dan wordt het helemaal lastig in een markt waarbij terugverdientijd een enorm grote rol speelt en er iedere dag wel een nieuwe Chinese aanbieder bijkomt.
Met 681 Euro per kWh excl. BTW zijn ze laten we zeggen >3x duurder dan veel andere merken. Ik wens ze oprecht veel succes in deze uitdagende markt.
Met 681 Euro per kWh excl. BTW zijn ze laten we zeggen >3x duurder dan veel andere merken. Ik wens ze oprecht veel succes in deze uitdagende markt.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
€33,- per kWh opslag gebaseerd op de getallen van dit jaar, zou haalbaar moeten zijn met handel en tijdverschoven injectie inderdaad.Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:10:
[...]
Afgelopen 12 maanden, ca 30-40 euro/kWhopslag met 15% RTE verliezen.
Tijdverschoven Injectie leverde dit jaar, met een dynamisch contract, gemiddeld 13.5ct kaal per kWh op incl verliezen, als we dat postsalderen met het PV overschot ook zo kunnen handhaven dan levert dat nog steeds de financiering voor de donkere maanden en een extra bonus op.
Jaarlijkse getallen excl handel incl verliezen, dynamisch contract, postsalderen
PV opwek 20720,98kWh
Direct verbruik 10439,26kWh (72% eigenverbruik direct afgedekt met 50,38% van de PV opwek incl verliezen)
Tijdverschoven injectie 10281,72kWh (49,62% PV opwek * €0,135 = €1388,03)
We kopen ca 5000kWh incl verliezen bij verdeeld over de donkere maanden die betaald wordt met de tijdverschoven injectie opbrengsten
Het streven is om ook de opgeslagen panelen geïnstalleerd te krijgen tot een totaal van 32.4kWp om postsalderen de injectie te verhogen.
Bedoel je dat je 3000 kWh bijkoopt onderaan de streep? Want als je 9000 kWh opwekt en 12000 kWh verbruikt, betekent 3000 kWh salderen dat je 6000 kWh (66% PV) direct eigen verbruik hebt zonder accu.Stefannn schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:09:
[...]
Ik heb 9000kWh per jaar PV opbrengst en gebruik 12000kWh jaarlijks dus saldeer 3000kWh.
Wat je teruglevering op de energierekening aangeeft is voor jouw saldering, die verreken je met je import.
Oeps… verkeerd opgeschreven. Ik heb mijn post aangepast.Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 00:54:
[...]
Bedoel je dat je 3000 kWh bijkoopt onderaan de streep? Want als je 9000 kWh opwekt en 12000 kWh verbruikt, betekent 3000 kWh salderen dat je 6000 kWh (66% PV) direct eigen verbruik hebt zonder accu.
Wat je teruglevering op de energierekening aangeeft is voor jouw saldering, die verreken je met je import.
Je hebt gelijk, ik saldeer 6000 en koop 3000 bij.
Koud?Domba schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:35:
@Stefannn Je keuze bepalen en wachten tot er meer bekend is over nettarieven.
0-2u 55%
2-6u 40%
6-9u 50%
9-16u 25%
16-18 85%
18-22u 100%
22-24u 85%
Koud?
Klopt dat de volledige maand helemaal niet koud was, eerder deze maand zat ik meer rond de 40kWh consumptie per dag. Ik had de gelopen dagen gebruikt als voorbeeld van “echt wel koud” (hoewel het daggemiddelde nog steeds niet ver onder de nul lag).
Tja.. die blokken…
Mijn warmtepomp draait nu vooral ‘s nachts tussen 1 en 6 en overdag tussen 11 en 17. Als de gemiddelde temperatuur boven de 5 graden zit hoeft het eigenlijk nauwelijks langer. Dan gebruik ik in de overige uren ongeveer 500watt dus met 12kWh kan je daar in theorie maximaal 12 uur mee overbruggen.
Als de blokken zo uitpakken als jij schetst zou “enkel overdag tussen 9 en 16 afnemen” het handigste zijn maar de dynamische tarieven zijn tussen 2 en 6 juist vaak op zijn laagst. Ik denk dat het dus gaat neerkomen op zowel tussen 2 en 6, en tussen 9 en 16 afnemen. Dan is de batterij dus voornamelijk nodig om de 10 uur tussen 16 en 2 te overbruggen. Met de voorziene 12kWh batterij houd ik dan het grootste deel van het jaar nog 2kWh over.
Maar goed…. We zullen het zien.. sowieso moet ik nu eerst nog wachten tot de BYD LVS batterij door Solaredge home hub ondersteund gaat worden zoals aangekondigd in de data sheets.
Het is trouwens erg prettig dat je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. Ik lees jouw informatie altijd heel zorgvuldig, meestal lees ik het wel 3x opnieuw. Dank daarvoor!
Heb je dan ook rekening gehouden met de buffer van een aantal % die je niet zult gebruiken? Stel dat je 10-100% aanhoudt en de onderste 10% nooit gebruikt of reserveert voor noodgevallen, heb je dan nog steeds 2 kWh over of al iets tekort?Stefannn schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:06:
[...]
Met de voorziene 12kWh batterij houd ik dan het grootste deel van het jaar nog 2kWh over.
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp
Het is en blijft toch ook maatwerk en een stuk emotie wat betreft de invulling van een batterij.HandyLumberjack schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:22:
[...]
Een groot batterij systeem met bijbehorende verliezen voelt voor mij als een kar achter de wagen spannen.
Bij het 26.6kWp opgesteld piekvermogen ben ik razend benieuwd wat de december opwek is en wat het directe eigenverbruik is.
Ik probeer jouw situatie goed te begrijpen. Je hebt een prachtige PV opstelling die zo lijkt het. En je aanpak lijkt vruchten af te werpen.
Ik neem jouw aangegeven getallen erbij.
Bij 26.6kWp saldeer je minder dan 1000kWh per jaar.
Jouw EV de Hyundai Inster verbruikt 11/12kWh (zomers?) per 100Km en 2000km verreed je in december, dat zijn dan minimaal ca 240kWh EV verbruik thuis geladen zo gaf je aan.
Je gebruikt december ca 252kWh netto uit het net waar dit EV verbruik ook al inzit.
Je investeert vooreerst liever in energiebesparing dan in een batterij als oplossing wat heel verstandig is.
Als ik de december getallen opsom:
EV 2000km thuis geladen, is dat die ca 240kWh?
Een import van 487kWh
Een Export van 235kWh
Netto afname 252KWh
Energiebehoefte?
PV opwek ?
PV direct verbruik?
En je saldeert minder dan 1000kWh per jaar waarvan in december bijna 1/4 deel met 234kWh.
Wat is in jouw berekening dan tijdverschoven injectie? Pv-stroom die op een dag met zon in je accu gaat en ongeveer diezelfde dag nog op de duurdere uren in het net gaat? Dus alsnog netto teruglevering aan het net maar gewoon op een ander moment?Ersus schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:54:
[...]
€33,- per kWh opslag gebaseerd op de getallen van dit jaar, zou haalbaar moeten zijn met handel en tijdverschoven injectie inderdaad.
Tijdverschoven Injectie leverde dit jaar, met een dynamisch contract, gemiddeld 13.5ct kaal per kWh op incl verliezen, als we dat postsalderen met het PV overschot ook zo kunnen handhaven dan levert dat nog steeds de financiering voor de donkere maanden en een extra bonus op.
Jaarlijkse getallen excl handel incl verliezen, dynamisch contract, postsalderen
PV opwek 20720,98kWh
Direct verbruik 10439,26kWh (72% eigenverbruik direct afgedekt met 50,38% van de PV opwek incl verliezen)
Tijdverschoven injectie 10281,72kWh (49,62% PV opwek * €0,135 = €1388,03)
We kopen ca 5000kWh incl verliezen bij verdeeld over de donkere maanden die betaald wordt met de tijdverschoven injectie opbrengsten
Het streven is om ook de opgeslagen panelen geïnstalleerd te krijgen tot een totaal van 32.4kWp om postsalderen de injectie te verhogen.
En dus expliciet niet bewaarde pv-stroom in de nacht zelf gebruiken en daar opbrengst voor rekenen?
Ik vind de berekening erg interessant! Die 13,5 ct/kwh lijkt me.gigantisch hoog maar blijkbaar was dat dit jaar haalbaar?
Tijdverschoven cq uitgestelde injectie van overschot PV opwek, de opwek die ik niet zelf verbruik. Dat heeft vrijwel iedere PV installatie iedere dag wel. Ipv weg te laten vloeien naar het net op tegen de dan geldende dynamische prijs is zonde.Fr33z schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:24:
[...]
Wat is in jouw berekening dan tijdverschoven injectie? Pv-stroom die op een dag met zon in je accu gaat en ongeveer diezelfde dag nog op de duurdere uren in het net gaat? Dus alsnog netto teruglevering aan het net maar gewoon op een ander moment?
En dus expliciet niet bewaarde pv-stroom in de nacht zelf gebruiken en daar opbrengst voor rekenen?
Ik vind de berekening erg interessant! Die 13,5 ct/kwh lijkt me.gigantisch hoog maar blijkbaar was dat dit jaar haalbaar?
De opwek die ikzelf verbruik zit daar zeker niet in, het is immers overschot. En met overschot kun je zeker postsalderen nog opbrengsten genereren die je gebruikt om het PV tekort in de winter bij te kopen.
Inmiddels staat de teller voor december op 498 kWh afname, 254 teruglevering en 109kWh direct verbruik.Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:13:
[...]
Het is en blijft toch ook maatwerk en een stuk emotie wat betreft de invulling van een batterij.
Bij het 26.6kWp opgesteld piekvermogen ben ik razend benieuwd wat de december opwek is en wat het directe eigenverbruik is.
Ik probeer jouw situatie goed te begrijpen. Je hebt een prachtige PV opstelling die zo lijkt het. En je aanpak lijkt vruchten af te werpen.
Ik neem jouw aangegeven getallen erbij.
Bij 26.6kWp saldeer je minder dan 1000kWh per jaar.
Jouw EV de Hyundai Inster verbruikt 11/12kWh (zomers?) per 100Km en 2000km verreed je in december, dat zijn dan minimaal ca 240kWh EV verbruik thuis geladen zo gaf je aan.
Je gebruikt december ca 252kWh netto uit het net waar dit EV verbruik ook al inzit.
Je investeert vooreerst liever in energiebesparing dan in een batterij als oplossing wat heel verstandig is.
Als ik de december getallen opsom:
EV 2000km thuis geladen, is dat die ca 240kWh?
Een import van 487kWh
Een Export van 235kWh
Netto afname 252KWh
Energiebehoefte?
PV opwek ?
PV direct verbruik?
En je saldeert minder dan 1000kWh per jaar waarvan in december bijna 1/4 deel met 234kWh.
Totale opwek: 363 kWh
Totaal verbruik: 607 kWh.
Ik heb niet gezegd dat ik nu max 1000 kWh saldeer maar dat ik dat zou kunnen halen met een kleine thuisbatterij en een aantal aanpassingen in gedrag. (dit jaar tot nu toe 4270 gesaldeerd).
Voor ons is salderen nog volledig gratis, dus tot nu toe hebben we nog weinig gedaan om het salderen te beperken. We zijn dus voornamelijk bezig geweest met verlagen van het verbruik en verhogen van de productie.
Maar na volgend jaar is dat niet meer voldoende. Dus gaan we extra stappen zetten:
Een groot deel zit daarvan in het slimmer laden van de EV. Hij staat vaak genoeg overdag thuis om het overgrote deel van het jaar direct op zonnestroom te laden.
Daarnaast is het voor ons geen probleem om het verbruik van onder andere de airco, wasmachine, droger, vaatwasser warmtepomp en warmtepompboiler veel beter af te stemmen om de productie van PV.
Het stuk verbruik wat overblijft als de zon niet schijnt kan dan voor een groot deel opgevangen worden door een kleine thuisbatterij.
Als ik dat heb gedaan kom ik volgens verwachting onder de 1000kWh afname uit, welke bijna volledig in november, december en januari valt.
(Ik heb trouwens ook een grote batterij overwogen, maar met met de huidige techniek en prijzen zie ik dat niet zitten. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst alsnog overstap.)
Dank voor je hele duidelijke uitleg. Dat verklaart je kritische kijk op een thuisbatterij en legt ook meteen bloot hoe sterk het maatwerk blijft en dat (be)oordelen zonder de juiste getallen niet mogelijk is.HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:20:
[...]
Inmiddels staat de teller voor december op 498 kWh afname, 254 teruglevering en 109kWh direct verbruik.
Totale opwek: 363 kWh
Totaal verbruik: 607 kWh.
Ik heb niet gezegd dat ik nu max 1000 kWh saldeer maar dat ik dat zou kunnen halen met een kleine thuisbatterij en een aantal aanpassingen in gedrag. (dit jaar tot nu toe 4270 gesaldeerd).
Voor ons is salderen nog volledig gratis, dus tot nu toe hebben we nog weinig gedaan om het salderen te beperken. We zijn dus voornamelijk bezig geweest met verlagen van het verbruik en verhogen van de productie.
Maar na volgend jaar is dat niet meer voldoende. Dus gaan we extra stappen zetten:
Een groot deel zit daarvan in het slimmer laden van de EV. Hij staat vaak genoeg overdag thuis om het overgrote deel van het jaar direct op zonnestroom te laden.
Daarnaast is het voor ons geen probleem om het verbruik van onder andere de airco, wasmachine, droger, vaatwasser warmtepomp en warmtepompboiler veel beter af te stemmen om de productie van PV.
Het stuk verbruik wat overblijft als de zon niet schijnt kan dan voor een groot deel opgevangen worden door een kleine thuisbatterij.
Als ik dat heb gedaan heb kom ik volgens verwachting onder de 1000kWh afname uit, welke bijna volledig in november december en januari valt.
(Ik heb trouwens ook een grote batterij overwogen, maar met met de huidige techniek en prijzen zie ik dat niet zitten. Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst alsnog overstap.)
Alle parameters doen ertoe en als er een van verandert, verandert de hele beoordeling en doe daar nog een beetje persoonlijke voorkeuren bij dan is de complexiteit helemaal compleet.
Nogmaals dank voor je uitgebreide toelichting.
"min of meer" wel. Mijn huidige plan is een 12kWh batterij, met een verwachte noodzaak van 10kWh heb ik dan 20% marge.Taro schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:10:
[...]
Heb je dan ook rekening gehouden met de buffer van een aantal % die je niet zult gebruiken? Stel dat je 10-100% aanhoudt en de onderste 10% nooit gebruikt of reserveert voor noodgevallen, heb je dan nog steeds 2 kWh over of al iets tekort?
Dat gezegd hebbende.....
Het is een enorme berg koffiedik kijken, de net tarieven zijn nog niet eens besloten.
Maar......
De belangrijkste conclusie voor mij was:
- "nee, een batterij van meer dan 45kWh is geen strikte noodzaak"
45kWh is de kort door de bocht redenatie bij een dagverbruik van 60kWh waarbij in 6 uur zowel een kwart daarvan direct verbruikt wordt als 3/4 daarvan moet laden. Die redenatie is dus echt te kort door de bocht.
En dat is wel een prettige conclusie want dat zou bijna 4x zo groot zijn als mijn huidige plan hetgeen via versa zou betekenen dat mijn huidige plan slechts een druppel op de gloeiende plaat zou voorstellen.
De conclusie daarentegen is dat "met 10kWh bruikbare Capaciteit een flink deel van het verwachte variabele nettarief op te vangen is" dus dat mijn plan voor een 12kWh batterij stand houdt.
Daarnaast worden een aantal andere dingen ook heel duidelijk:
- De sommetjes leunen zwaar op "dynamisch geoptimaliseerd laden van de EV" en "dynamisch geoptimaliseerd besturen van warmtepomp". Ik heb mijn home automation volledig zelf van scratch gemaakt (het stamt van 2008 toen HA nog niet bestond) en heb een achtergrond in regeltechniek. Dus "in mijn strict persoonlijke situatie" is dat behoorlijk goed opgelost. Bij de gemiddelde consument zal dat echter zeker niet zo zijn. "dynamisch geoptimaliseerd laden" is bij de meesten wel in orde. "dynamisch geoptimaliseerd warmtepomp sturen" is echter nog nauwelijks beschikbaar.
Zonder "dynamisch geoptimaliseerd gestuurde" warmtepomp heb je echter al gauw een 2x grotere batterij nodig.
- Hoewel ik 12kWh als goede economische keuze zie is Upward potentie anders dan ik eerst dacht stevig aanwezig. Het zou niet raar zijn als ik nog een keer wil uitbreiden. Het BYD LVS systeem is modulair en kan ik zonder extra BMS aanpassingen uitbreiden tot 24kWh. Ik ga de omvormer er dan echter niet boven hangen zoals ik eerst van plan was maar zorg dat de toren in de hoogte kan groeien tot de volledige 24kWh capaciteit. Aangezien BYD tegenwoordig toch wel een A-merk is verwacht ik dat de BYD LVS Modules nog wel 2 jaar te koop zijn.
In principe is het een netcode aanpassing, waarvoor de netbeheerders gezamelijk een voorstel indienen en ACM besluit.Stefannn schreef op maandag 29 december 2025 @ 13:26:
[...]
Dat gezegd hebbende.....
Het is een enorme berg koffiedik kijken, de net tarieven zijn nog niet eens besloten.
Maar......
Maar het ministerie KGG zit als toehoorder aan de overlegtafel en ACM is een kleine ZBO, de werkgever van de ACM medewerkers is EZ, het bestuur is onafhankelijk. De 2e kamer mag iets vragen, maar geen aanwijzingen geven.
Het is een stoelendans bij nettarieven kleinverbruikers rond aantal tarieven en blokken gaat voornamelijk om EV en thuisaccu en hoeveel gevoelig is voor prijsprikkel en aandeel met een dynamisch contract en voornamelijk om de winter.
Netbeheerders zien graag, dat laden EV's van 16-0 uur deels verschuift naar 2-6 uur en ook gespreidt start met laden tussen 0-2 uur.
Op middenspanning zijn er natuurlijk ook trends zoals 0-6 uur in trek is voor blokstroom voor laden van regionaal E-transport .
Vrachtwagens voor internationaal transport, is veel meer ad-hoc en die hebben behoefte aan 1MW snelladers, zodat vrijwel geheel afhankelijk wordt van rust/rij-tijden, de 600-750kWh accu's zijn al groter dan wat ze aan een stuk mogen rijden. (gevoelig voor netto-prijs & CO2-emissie van de mix die ze laden)
Door de overgang van hoge nettarief blok zo geleidelijk mogelijk te maken tussen 22-2 uur. Een grotere tariefsprong lokt een gelijktijdige start van laden van thuisaccu en EV uit.
Thuisaccu's op een vast/variable contract, zullen eerder neiging hebben op het laagste nettarief te laden 9-16 uur en energieleverancier zullen daar waarschijnlijk geen draai aan willen geven.
Maar voor die met dynamisch contract die zullen meer naar marktprijs & nettarief kijken en die is een afspiegeling van vraag op alle netvlakken, niet enkel laagspanningsvlak.
Als vraag van laagspanningsvlak na middernacht met 1-2GW stijgt is de grote vraag of dat wat met de marktprijs doet en marktprijs & nettarief elkaar gaan opheffen/aanvullen en er nauwelijks verschil is tussen 23 en 2 uur voor moment van starten van laden van EV & thuisaccu, of juist een stevige sprong wat kan leiden tot nieuwe hoogste netbelastingen, voor de hoogste 100 uur/j
Lang niet iedereen heeft een eigen laadpaal, veel laden op straat, slim laden met straat-palen kan een beperking zijn tussen 16-6 uur geen 2 EV's, maar 1 geladen kan worden, iets wat ook contractueel te regelen is op kleinschaliger niveau voor straatpalen per netgebied/pocket naar netbelasting bijv als deze boven 80% stijgt. Dan is er ruimte voor groei en waarschijnlijk hebben netbeheerders ook geen maakbaarheids gat of beperkt tot enkele netgebieden/pockets.
Het kan ook voor de verzwaring komende 5 jaar zomaar 10k van de ~50k extra LS-wijktrafo's schelen, wat wel sterk afhankelijk is hoeveel overstappen op dynamisch contract en/of netbeheerders een extra blok rond middernacht hebben om nog wat te kunnen sturen.
Energieleveranciers zitten gezien de lobby niet te wachten op meerdere nettarieven, het maakt variabele en vaste contracten ook semi-dynamisch.
Als ze meerdere nettarieven 4 of 6, zouden willen dempen tot een hoog/laag tarief, dat daar met een thuisaccu op ingespeeld kan worden en de marge aantast, door het hoge tarief te overbruggen met de thuisaccu, de drempel voor een thuisaccu wordt al lager met de netto teruglevering van 0-1ct/kWh en einde salderen, om de PV-opwek in de zomer in thuisaccu op te slaan voor later eigenverbruik.
Technisch vanuit netbelasting liggen meerdere blokken tussen 16-2 voor de hand, er kan dan zoveel meer en sluit aan bij de plannen van een toekomstig kabinet, mocht er iets uit de formatie rollen.
De meeste zijn niet dynamisch, wordt het minder simpel en nog minder transparant met een sausje van de energieleveranciers erover.
Eigenlijk is het wel een grappige spagaat met flinke druk op "kleur bekennen".Domba schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:16:
[...]
In principe is het een netcode aanpassing, waarvoor de netbeheerders gezamelijk een voorstel indienen en ACM besluit.
Maar het ministerie KGG zit als toehoorder aan de overlegtafel en ACM is een kleine ZBO, de werkgever van de ACM medewerkers is EZ, het bestuur is onafhankelijk. De 2e kamer mag iets vragen, maar geen aanwijzingen geven.
Het is een stoelendans bij nettarieven kleinverbruikers rond aantal tarieven en blokken gaat voornamelijk om EV en thuisaccu en hoeveel gevoelig is voor prijsprikkel en aandeel met een dynamisch contract en voornamelijk om de winter.
Netbeheerders zien graag, dat laden EV's van 16-0 uur deels verschuift naar 2-6 uur en ook gespreidt start met laden tussen 0-2 uur.
Op middenspanning zijn er natuurlijk ook trends zoals 0-6 uur in trek is blokstroom voor laden van regionaal E-transport .
Vrachtwagens voor internationaal transport, is veel meer ad-hoc en die hebben behoefte aan 1MW snelladers, zodat vrijwel geheel afhankelijk wordt van rust/rij-tijden, de 600-750kWh accu's zijn al groter dan wat ze aan een stuk mogen rijden. (gevoelig voor netto-prijs & CO2-emissie van de mix die ze laden)
Door de overgang van hoge nettarief blok zo geleidelijk mogelijk te maken tussen 22-2 uur. Een grotere tariefsprong lokt een gelijktijdige start van laden van thuisaccu en EV uit.
Thuisaccu's op een vast/variable contract, zullen eerder neiging hebben op het laagste nettarief te laden 9-16 uur en energieleverancier zullen daar waarschijnlijk geen draai aan willen geven.
Maar voor die met dynamisch contract die zullen meer naar marktprijs & nettarief kijken en die is een afspiegeling van vraag op alle netvlakken, niet enkel laagspanningsvlak.
Als vraag van laagspanningsvlak na middernacht met 1-2GW stijgt is de grote vraag of dat wat met de marktprijs doet en marktprijs & nettarief elkaar gaan opheffen/aanvullen en er nauwelijks verschil is tussen 23 en 2 uur voor moment van starten van laden van EV & thuisaccu, of juist een stevige sprong wat kan leiden tot nieuwe hoogste netbelastingen, voor de hoogste 100 uur/j
Lang niet iedereen heeft een eigen laadpaal, veel laden op straat, slim laden met straat-palen kan een beperking zijn tussen 16-6 uur geen 2 EV's, maar 1 geladen kan worden, iets wat ook contractueel te regelen is op kleinschaliger niveau voor straatpalen per netgebied/pocket naar netbelasting bijv als deze boven 80% stijgt. Dan is er ruimte voor groei en waarschijnlijk hebben netbeheerders ook geen maakbaarheids gat of beperkt tot enkele netgebieden/pockets.
Het kan ook voor de verzwaring komende 5 jaar zomaar 10k van de ~50k extra LS-wijktrafo's schelen, wat wel sterk afhankelijk is hoeveel overstappen op dynamisch contract en/of netbeheerders een extra blok rond middernacht hebben om nog wat te kunnen sturen.
Energieleveranciers zitten gezien de lobby niet te wachten op meerdere nettarieven, het maakt variabele en vaste contracten ook semi-dynamisch.
Als ze meerdere nettarieven 4 of 6, zouden willen dempen tot een hoog/laag tarief, dat daar met een thuisaccu op ingespeeld kan worden en de marge aantast, door het hoge tarief te overbruggen met de thuisaccu, de drempel voor een thuisaccu wordt al lager met de netto teruglevering van 0-1ct/kWh en einde salderen, om de PV-opwek in de zomer in thuisaccu op te slaan voor later eigenverbruik.
Technisch vanuit netbelasting liggen meerdere blokken tussen 16-2 voor de hand, er kan dan zoveel meer en sluit aan bij de plannen van een toekomstig kabinet, mocht er iets uit de formatie rollen.
De eeste zijn niet dynamisch, wordt het minder simpel en nog minder transparant met een sausje van de energieleveranciers erover.
Enerzijds wil zowel de energiesector als de tweede kamer "gebruik spreiden naar tijden die enig bewust handelen vereisen" zodat meer capaciteit beschikbaar komt.
Anderzijds hebben zowel tweede kamer als energie leveranciers een zekere mate van weerzin om de prikkel die daarvoor nodig is (groot aantal tarief blokken) te supporten.
Dat is overigens heel begrijpelijk. "tweakers op dit forum" vinden het veelal vooral leuk. Maar voor heel veel mensen is de gedachte aan een dynamisch of variabel tarief heel erg angstig. Heel veel mensen zijn ook niet bij machte om zelfs maar de simpelste sommetjes hiervoor te maken. Die informatie voorziening hieromtrent zal nog heel lastig zijn.
off topic maar wel illustratief,
Zo heb ik al meermalen iemand die ik een warmtepomp had aangeraden gerust moet stellen omdat die heel erg schrok dat hij 2x tot 3x zoveel kWh electra gebruikte dan dat hij voorheen aan m3 gas gebruikte.
@Domba Als eerste makkelijke actie lijkt mij om het dag en nachttarief anders te noemen en op andere uren te gebruiken. Nagenoeg elke kleinverbruiker heeft al een meter met 4 telwerken. Meerdere tarieven lijkt mij ook niet handig. Noem het duurdere telwerk spitstarief tussen 06:00-09:00 en 16:00-21:00 dan gaan mensen de EV wel aanzetten in de goedkope uren.
Daar gaan de energieleveranciers over, ik heb geen idee waarom daar niet meer gebruik van gemaakt wordt.habbekrats schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:57:
@Domba Als eerste makkelijke actie lijkt mij om het dag en nachttarief anders te noemen en op andere uren te gebruiken. Nagenoeg elke kleinverbruiker heeft al een meter met 4 telwerken. Meerdere tarieven lijkt mij ook niet handig. Noem het duurdere telwerk spitstarief tussen 06:00-09:00 en 16:00-21:00 dan gaan mensen de EV wel aanzetten in de goedkope uren.
Of waarom ze geen voorstel ingediend hebben voor andere tijden, welk telwerk wanneer telt.
https://wetten.overheid.n...z=2025-12-20&g=2025-12-20
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 29-12-2025 15:34 ]
SLIM!habbekrats schreef op maandag 29 december 2025 @ 14:57:
Exact dat bedoelde ik!
De informative voorziening, en dus de woordkeuze is super belangrijk.
Spits Tarief vind ik een super slimme gedachte. In plaats van associatie met grijpgrage energie boemannen legt dit de focus op "drukte". Hetgeen defacto ook exact het probleem is.
Het 'probleem' is volgens mij dat momenteel elke meter hetzelfde doet met dal en normaal tarief.
De grote meute heeft geen EV en zeker niet elke woning heeft een eigen oprit of tuin met laadpaal.
Je gaat iedereen lastigvallen met allerlei tarieven terwijl het maar voor een kleine groep nut heeft, voed die groep dan op met beprijzen buiten de telwerken om en laat de anderen met rust.
De grote meute heeft geen EV en zeker niet elke woning heeft een eigen oprit of tuin met laadpaal.
Je gaat iedereen lastigvallen met allerlei tarieven terwijl het maar voor een kleine groep nut heeft, voed die groep dan op met beprijzen buiten de telwerken om en laat de anderen met rust.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren
Nu val je iedereen lastig met een hoog (en sterkt stijgend) vastrecht, juist die grote groep zonder grote verbruikers gaat straks waarschijnlijk minder betalen dan ze nu doen, ookal passen ze hun verbruik niet aan.Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:35:
Het 'probleem' is volgens mij dat momenteel elke meter hetzelfde doet met dal en normaal tarief.
Dus worden degenen die geïnvesteerd hebben in all-electric om zo bij te dragen aan de ambities van onze landsbestuurders extra hard genaaid. Wat fijn is dat toch dat er elke paar jaar een nieuwe regering komt die weer voor haar eigen korte-termijn toekomst allerlei besluiten maakt in plaats van dat er eens een lange-termijn visie (en bijbehorend langetermijn beleid) komt waarbij besluiten bij elkaar passen en elkaar versterken.HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:47:
[...]
juist die grote groep zonder grote verbruikers gaat straks waarschijnlijk minder betalen dan ze nu doen, ookal passen ze hun verbruik niet aan.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu
Iemand zonder EV heeft weinig verbruikers die de boel op een ander moment minder zouden belasten, moet iedereen met inductie dan in de middag gaan koken en hoe draai je een was wanneer er niemand thuis is en je oude wasmachine niet geschikt is voor een uitgestelde of geplande start?HandyLumberjack schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:47:
[...]
Nu val je iedereen lastig met een hoog (en sterkt stijgend) vastrecht, juist die grote groep zonder grote verbruikers gaat straks waarschijnlijk minder betalen dan ze nu doen, ookal passen ze hun verbruik niet aan.
Vaatwasser of de droger idem, mensen die nu niet (kunnen) nadenken doen dat straks nog steeds niet.
Waarom speculeren over het vastrecht, het staat niet vast dat de 'kleine' verbruiker straks minder gaat betalen en dat zou ook onlogisch zijn als de kosten toch al blijven oplopen vanwege de verzwaringen.
Want het is eerlijker dat de kosten van verzwaringen gedeeld worden met iemand die bijv. 1500kWh verbruikt in een flatje met stadsverwarming?ArPi75 schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:52:
[...]
Dus worden degenen die geïnvesteerd hebben in all-electric om zo bij te dragen aan de ambities van onze landsbestuurders extra hard genaaid. Wat fijn is dat toch dat er elke paar jaar een nieuwe regering komt die weer voor haar eigen korte-termijn toekomst allerlei besluiten maakt in plaats van dat er eens een lange-termijn visie (en bijbehorend langetermijn beleid) komt waarbij besluiten bij elkaar passen en elkaar versterken.
Iedereen mag er van vinden wat die wilt, maar ik ben groot voorstander voor die nieuwe tarieven.
Alleen al om het feit dat er aanzienlijk minder verzwaring nodig is als iedereen het net wat slimmer gaat gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 29-12-2025 16:19 ]
Je kunt het spitstarief zo laten als nu, geeft 8 cent per kwh korting in de goedkope daluren. Niks mis mee. In de jaren 80 hadden wij thuis nachttarief voor 200liter boilers dat verschil was toen ook veel groter dan die schamela 2-3 cent wat tegenwoordig gangbaar is.Speedy-Andre schreef op maandag 29 december 2025 @ 15:35:
@Speedy-Andre Als nettarieven ingevoerd wordt geldt die voor iedereen.
Het doel is veel ledig, betaalbaarheid, met vaste netwerkkosten betaald een klein appartement die misschien 1400kWh/j met 3x25A het net belast, evenveel als een andere die intensief gebruik maakt met 20 000kWh/j.
Door de nodige inversteringen in het netwerk en niet alleen voor huishoudens, dat als vaste netwerkkosten behouden met huidige investeringen deze in 10 jaartijds verdubbelen.
Afhankelijk van inflatie kan die zelfs nog binnen de 10 jaar door 1000 euro grens gaan voor alleen het hebben van een netaansluiting.
Met dynamische nettarief met verschillende blokken en tarieven is het ook mogelijk bepaald type verbruikers te verschuiven waar met beetje techniek niet aankomt op welk moment ze van net gebruik maken, zonder comfort in te leveren.
Op laagspanningsnet waar alle kleinverbruikers op aangesloten zijn is de belasting voornamelijk tussen 16 en 24 uur en op andere tijden nog veel ruimte, als daar wat meer gebruik van gemaakt wordt scheelt dat ook nog eens vele miljarden aan investeringen die anders ook opgehaald moeten worden via de netwerkkosten.
Het is geheel afhankelijk van de hoogte van basistarief (100%) vanaf welk jaarverbruik en type verbruikers wanneer dynamische nettarieven duurder uitpakken, voor 2/3 zal het waarschijnlijk niet duurder uitpakken, eerder goedkoper met beperkte mogelijkheden om het verder nog wat te drukken.
Zonder een prikkel om net gebruik te spreiden, gaat het vroeg of laat door een grens (9,5-10,5GW ) en is er gemiddeld 25%-35% meer netverzwaringskosten, in de ene wijk niets en andere wijk wat meer. (13k wijken)
Het is geen speculeren, de huidige vaste netwerkkosten gaan omhoog met de investeringen en verplichtingen die netbeheerders zijn aangegaan. (De specifieke trafo die besteld is met jaren levertijd etc)
Met dynamische netwerkkosten dalen de vaste netwerkkosten, daar grootste deel van de transportkosten, de grootste post als nettarief opgehaald wordt. gebruik je weinig kWh's van het net dan ben je goedkoper uit.
Tot nu toe is 2/3 niet duurder uit tov huidige vaste netwerkkosten, dat kan uiteraard wel dalen tot 1/2 als zware gebruikers geprikkeld worden om te spreiden die dat vaak ook nog vrij simpel kunnen met schakelkloktje of om een tijdschema in te vulllen.
Het doel is veel ledig, betaalbaarheid, met vaste netwerkkosten betaald een klein appartement die misschien 1400kWh/j met 3x25A het net belast, evenveel als een andere die intensief gebruik maakt met 20 000kWh/j.
Door de nodige inversteringen in het netwerk en niet alleen voor huishoudens, dat als vaste netwerkkosten behouden met huidige investeringen deze in 10 jaartijds verdubbelen.
Afhankelijk van inflatie kan die zelfs nog binnen de 10 jaar door 1000 euro grens gaan voor alleen het hebben van een netaansluiting.
Met dynamische nettarief met verschillende blokken en tarieven is het ook mogelijk bepaald type verbruikers te verschuiven waar met beetje techniek niet aankomt op welk moment ze van net gebruik maken, zonder comfort in te leveren.
Op laagspanningsnet waar alle kleinverbruikers op aangesloten zijn is de belasting voornamelijk tussen 16 en 24 uur en op andere tijden nog veel ruimte, als daar wat meer gebruik van gemaakt wordt scheelt dat ook nog eens vele miljarden aan investeringen die anders ook opgehaald moeten worden via de netwerkkosten.
Het is geheel afhankelijk van de hoogte van basistarief (100%) vanaf welk jaarverbruik en type verbruikers wanneer dynamische nettarieven duurder uitpakken, voor 2/3 zal het waarschijnlijk niet duurder uitpakken, eerder goedkoper met beperkte mogelijkheden om het verder nog wat te drukken.
Zonder een prikkel om net gebruik te spreiden, gaat het vroeg of laat door een grens (9,5-10,5GW ) en is er gemiddeld 25%-35% meer netverzwaringskosten, in de ene wijk niets en andere wijk wat meer. (13k wijken)
Het is geen speculeren, de huidige vaste netwerkkosten gaan omhoog met de investeringen en verplichtingen die netbeheerders zijn aangegaan. (De specifieke trafo die besteld is met jaren levertijd etc)
Met dynamische netwerkkosten dalen de vaste netwerkkosten, daar grootste deel van de transportkosten, de grootste post als nettarief opgehaald wordt. gebruik je weinig kWh's van het net dan ben je goedkoper uit.
Tot nu toe is 2/3 niet duurder uit tov huidige vaste netwerkkosten, dat kan uiteraard wel dalen tot 1/2 als zware gebruikers geprikkeld worden om te spreiden die dat vaak ook nog vrij simpel kunnen met schakelkloktje of om een tijdschema in te vulllen.
In jaren 80 had je ook gewoon nettarief in de kWh prijs voor het netgebruikhabbekrats schreef op maandag 29 december 2025 @ 16:23:
[...]
Je kunt het spitstarief zo laten als nu, geeft 8 cent per kwh korting in de goedkope daluren. Niks mis mee. In de jaren 80 hadden wij thuis nachttarief voor 200liter boilers dat verschil was toen ook veel groter dan die schamela 2-3 cent wat tegenwoordig gangbaar is.
In 2009 is het flat nettarief van toen omgezet en toegevoegd aan de vaste netwerkkosten
Ook al was bovenstaande niet aan mij gericht, mijn cijfers zijn wellicht ook interessant voor jou omdat ik een vergelijkbare Wp heb liggen als @HandyLumberjack. Namelijk 25,81kWp, over 3 orientaties. Echter heb ik al wel een thuisbatterij.Ersus schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:13:
[...]
Cijfers december t/m vandaag ~18:30:
PV opwek: 355,5kWh
Eigenverbruik: 98%
Totaal verbruik (full electric woning en EV): 461,6kWh
Netafname: 179,5kWh
Zelfvoorzieningsgraad: 61%