Thuisaccu: al interessant (voor mij)?

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:22
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:07:
[...]

is dat zo, ik had gisteren met nul netverbruik en overdag de mooie zon en met totaal 14 kWh stroomverbruik dus wel ruim 2 euro kunnen verdienen (door tussen 20:00 en 22:00 ruim 4 kWh aan stroom terug te leveren) als ik een dynamisch contract zou hebben (wat overigens ook al afgesloten is, heeft ook niets met de geke stroomprijzen van gisteren te maken)
om maar aan te geven dat dynamisch meer mogelijkheden bied die je dus met vast niet zou hebben, want daar had ik (saldering even hier buiten gelaten) net 20 ct kunnen verdienen als mijn TLK niet al te hoog waren.
Met een dynamisch contract zul je vast wat kunnen verdienen maar daar heb ik helemaal geen zin in om mij daar mee bezig te houden. Zonde van mijn tijd en hoeveel levert het nu uiteindelijk op, misschien interessant als je het leuk vindt om daar mee bezig te zijn maar ik wil gewoon 24/7 stroom zonder gedoe. Ieder z'n ding zeg ik dan maar. :)

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 18:21
Tony71 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:00:
[...]

Alleen al wegens je wens voor 6 airco's en 3 fase meter. Is een kleine 1 fase batterij zoals de Zendure geen optie. Die trek je in 3 uurtjes helemaal leeg. Je hebt in jouw geval minimaal 20 kWh nodig. Ik draai nu sinds een paar weken met een Goodwe ESA, doet wat het moet doen en ik wil eigenlijk nu al uitbreiden ivm de gedachte om airco's te plaatsen in de slaapkamers;)
hoe kom je aan dat idee, je kunt prima een 1-fase thuis-batterij gebruiken in een 3-fase huis-aansluiting, geen enkel probleem. Overigens lijkt het me sterk dat alle 6 airo's gelijk aan staan, die zelfs overigens ook niet eens zo veel gebruiken, op een lage stand trekt mijn airco nog geen 300W, bij 3 airco's aan is dat dus nog geen 1 kW, als je die dus 2 uurtjes aan hebt staan in de avond (na 21:00 uur, want dan zullen je PV waarschijnlijk te weinig opbrengst meer hebben), ben je dus alleen voor de airco's circa 2 kWh kwijt. stel dat je voor de rest van de avond tot 24:00 ook nog gemiddeld 700W nodig hebt, en na dat tijdstip gemiddeld nog 300W heb je dus aan verbruik = 2kWh + (3*700W=) 2,1 kWh + (8*300W=) 2,4 = 6,5 kWh aan stroom voordat de zon weer opkomt en deze de stroomproductie gaat overnemen.

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Met een dynamisch contract zul je vast wat kunnen verdienen maar daar heb ik helemaal geen zin in om mij daar mee bezig te houden. Zonde van mijn tijd en hoeveel levert het nu uiteindelijk op, misschien interessant als je het leuk vindt om daar mee bezig te zijn maar ik wil gewoon 24/7 stroom zonder gedoe. Ieder z'n ding zeg ik dan maar. :)
hoezo bezig houden, dat kan helemaal automatisch, het enige wat je zou kunnen is af en toe op je smartphone kijken en daarna een grote smile op je gezicht krijgen. :)
en ja dit is het effect van dynamisch met een thuis-batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 29-05-2026 09:21 ]

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:20:
[...]

hoezo bezig houden, dat kan helemaal automatisch, het enige wat je zou kunnen is af en toe op je smartphone kijken en daarna een grote smile op je gezicht krijgen. :)
Met een dynamisch contract zul je je toch bezig moeten houden wanneer het duur of goedkoop is, dat is juist de bedoeling daarvan.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Jan-tweak
lubbertkramer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:59:
[...]

Na aanleiding van meerdere berekeningen blijft het bij mij om het even en gaat het vooral om een "financiele" keuze dan een terugverdien keuze. Ik heb hier gebruik gemaakt bij de analyse van de kwartierprijzen van Tibber (mijn energieleverancier) en mijn import, opwek en export over 2025 van Tibber.

Mijn keuzes nadat vele andere opties gesneuveld zijn:
- Sigen Hybrid Battery Controller met 18,1kwh opslag + Sigen Hybrid Inverter 10.0 kW Three Phase TP2 + Sigen Energy Gateway HomePro Three Phase inclusief installatie voor 11.500 (inc btw)

- Anker Solarbank Max AC + BP7000 is 14kwh opslag en max 3.5kw vermogen
SigenergyAnker
Aanschaf inc btw114903798
Capaciteit18kwh14kwh
Vermogen8-10kw2-3.5kw
RTE94-96%84-86%
DOD100%95-100%
Verwachte cycli1-1.30.9-1.1
Verwacht eigen verbruik4800-5100kwh/jaar3500-4200kwh/jaar
Verwacht eigenverbruik (nu 50%)92-96%83-90%
ROI4-5 jaar3-4 jaar
3-fase backupVolledigNee
Home Assistant integratieAanwezigAanwezig
Over 2025 gezien heb ik tijdens mijn export een exportvermogen van:
0-2.5kw2.5-5kw5-7.5kw>7.5kw
2025+-89.8+-7.1+-2.4+-0.7
Winter+-78.9+-16.2+-4.9+-0
Lente+-58+-23.7+-18.3+-0
Zomer+-72.6+-23.4+-4.0+-0
Herfst+-75+-18.8+-6.2+-0
Omdat het grootste deel van mijn exportvermogen eigenlijk onder de 2.5kw ligt en eigenlijk in totaal onder de de 5kw is het extra vermogen van de sigenergy verwaarloosbaar kijkend naar mijn overschot

Het enige voordeel is dat ik naast de btw-teruggave via de provincie een subsidie (max) 1250 kan krijgen over mijn batterij aanschaf. Hierdoor zou de Sigenergy qua netto investering op 7827 (11490 - 2412(btw)-1250 (subsidie) uitkomen en bijna een nobrainer zijn om aan te schaffen en de Anker te laten varen en hiermee dan ook een full-backup noodstroom voorziening te hebben.

Wellicht zie ik wat over het hoofd, maar daarvoor even een duwtje in de goede richting hier gevraagd :)

Edit:
Natuurlijk kan ik ook btw aftrek / subsidie (max 1250, 25% van ex btw bedrag) aanvragen op de Anker maar vind btw-teruggave daarop eigenlijk too much en dan bewaar ik dat liever voor eventueel een grotere uitgave aan batterijen.
wat mij opvalt is dat je aangeeft :
Verwacht eigenverbruik (nu 50%) 92-96% 83-90%
ik vroeg me af, mn omdat ik ook dit soort berekeningen op basis van mijn eigen verbruik heb uitgevoerd met gemiddeld een eigen verbruik van 6000 kWh/jaar ik daar niet niet eens in de buurt zou kunnen komen, tenslotte juist in de periode van circa 4 maanden waar mijn verbruik al 50% van mijn totaal verbruik ligt en juist in die tijd geen of niet noemenswaardige zonnestroom ter beschikking heb die je in een batterij zou kunnen stoppen aanwezig is.
tuurlijk kun je met dynamisch gebruik maken van low en high prijzen maar daar moet je ook nog de RTE in mee gaan rekenen, en dan (tenminste was dat mijn uitkomst) de keren dat dit ook daadwerkelijk de pieken (high) deels kon wegnemen nog niet eens der 50% ging halen. wer waren voldoende dagen dat de benodigde bandbreedte er gewoon niet was, of erg kort.
Waar ik wel op uitkom is dat ik geduurende 7,5 maanden redelijk op NOM kan uitkomen (maar dan heb ik slechts 50% van mijn totale stroomverbruik bereikt) . Ik heb nu nog geen EV maar die zit er wel aan te komen, en dan gaat dat spel ook nog iets anders worden, mn mnog minder terugleveren dan ik nu al doe. zal waarschijnlijk veel puur zon kunnen laden.

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Met een dynamisch contract zul je je toch bezig moeten houden wanneer het duur of goedkoop is, dat is juist de bedoeling daarvan.
ja, dat kun je maar is eigenlijk helemaal niet nodig, je kunt dit prima helemaal automatisch laten doen, je kunt dat dus zo instellen dat je daar totaal niet naar hoeft te kijken.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
MS-DOOS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:25:
Beste Tweakers,

Mijn vriendin en ik hebben recent een vrijstaande jaren '30 woning gekocht en we willen dit flink gaan aanpakken qua verduurzaming en klimaatbeheersing. We hopen dat jullie met ons mee willen denken over de slimste keuzes.

De situatie van de woning:

- Vrijstaand herenhuis (bouwjaar 1938) verdeeld over 3 woonlagen.Energielabel D
- Isolatie is grotendeels dubbel glas/HR en gedeeltelijke vloerisolatie. Dakisolatie gaan we sowieso aanpakken/optimaliseren.
- Verwarming beneden: vloerverwarming in de eetkamer/keuken, t raditionele radiatoren in woonkamer, ondersteund door een pelletkachel.

Het idee dusver:

- Airco's: We willen op de bovenverdiepingen (slaapkamers/werkkamers) in totaal 6 binnenunits (multi-split) plaatsen. Het doel is hiermee primair snel te kunnen koelen in de zomer én gericht te verwarmen in de winter wanneer nodig.
- Zonnepanelen (PV) ?: We overwegen een set van 16 zonnepanelen (inclusief omvormer) om het stroomverbruik van de airco's en het huishouden op te vangen.
- Thuisbatterij ?: Er staat een dynamisch zonneplan op de radar met een 4x5kWh (20kWh) Nexus thuisaccu om te handelen op de onbalansmarkt/dynamische tarieven.
- Hybride CV? De huidige cv-ketel is een Nefit (2011). We twijfelen of we een hybride warmtepomp (bijv. 6kW/8kW naast een CW5 ketel) moeten plaatsen, óf dat we de ketel gewoon opstoken in combinatie met de airco-verwarming boven en de pelletkachel beneden.

Onze vragen aan jullie:
  • Heeft een 20kWh thuisbatterij in deze combinatie (met dynamische tarieven) anno nu een gezonde terugverdientijd, of kunnen we dat budget beter puur in extra isolatie steken?
  • Is het rendabel om een hybride warmtepomp te installeren als we boven al grotendeels met airco's gaan verwarmen en beneden een pelletkachel hebben?
We horen heel graag jullie ongezouten mening en adviezen!

_/-\o_
Persoonlijk zou ik zeggen:
- isoleren is eerste prioriteit
- daarna warmtepomp
- dan zonnepanelen samen met batterij 15kWh lijkt me genoeg. Hybride systeem. Gecombineerd kopen is vaak voordelig. Hoe meer PV hoe beter (binnen economische grenzen, maar ze zijn in zo’n pakket waarschijnlijk erg goedkoop)
- airco jaartje wachten en doen “wat echt nodig is”

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:45
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:34:
[...]

ik vroeg me af, mn omdat ik ook dit soort berekeningen op basis van mijn eigen verbruik heb uitgevoerd met gemiddeld een eigen verbruik van 6000 kWh/jaar ik daar niet niet eens in de buurt zou kunnen komen, tenslotte juist in de periode van circa 4 maanden waar mijn verbruik al 50% van mijn totaal verbruik ligt en juist in die tijd geen of niet noemenswaardige zonnestroom ter beschikking heb die je in een batterij zou kunnen stoppen aanwezig is.
tuurlijk kun je met dynamisch gebruik maken van low en high prijzen maar daar moet je ook nog de RTE in mee gaan rekenen, en dan (tenminste was dat mijn uitkomst) de keren dat dit ook daadwerkelijk de pieken (high) deels kon wegnemen nog niet eens der 50% ging halen. wer waren voldoende dagen dat de benodigde bandbreedte er gewoon niet was, of erg kort.
Waar ik wel op uitkom is dat ik geduurende 7,5 maanden redelijk op NOM kan uitkomen (maar dan heb ik slechts 50% van mijn totale stroomverbruik bereikt) . Ik heb nu nog geen EV maar die zit er wel aan te komen, en dan gaat dat spel ook nog iets anders worden, mn mnog minder terugleveren dan ik nu al doe. zal waarschijnlijk veel puur zon kunnen laden.
50% is met 2 EV's doorgaans prima te doen, ik kom nog wel hoger dan dat.

Wat mij vooral opviel aan de tabel is het aantal cycles, ik vraag me af of je die 1 per dag (gemiddeld) wel kunt gaan halen, en waarom dat op de sigenergy hoger is (wel meer vermogen, maar ook meer capaciteit).

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:52
Fr33z schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:08:
[...]

Ik zie veel getallen maar kan je berekening niet helemaal volgen. Je schat in dat je eigen verbruik van zonnestroom omhoog kan door de Sigenergy met 4800 kWh op jaarbasis? :-0 dat zou ik een bizarre toename vinden maar stel dat het klopt: hoe kom.je dan op 11.500 euro investeren en dat in 5 jaar terugverdienen? Die 4800 kWh is toch max 1500 euro waard (tegen 30 cent/kWh) op jaarbasis?
4800/365=13,18kwh per dag oftewel realistische schatting van minimaal 1 cycli per dag voor energie vanuit de panelen of lage/hoge prijzen.

11490 (afgerond 11500) is de offerte prijs voor de Sigenergy 18kwh inclusief hybrid omvormer 10kw vermogen en noodstroom gateway. Als ik hier de btw afhaal ivm de btw teruggave (2412.95) en de eenmalige subsidie (provincie flevoland) van 1250 (max 1250, 25% van het ex btw bedrag) dan kom ik op een netto investering van 7827. Als ik in jouw geval uitga van de 1500 euro (met de 4800kwh) dan zit ik op 5,2 jaar ROI

Mijn ROI is iets gunstiger door dynamisch contract, twee elektrische auto's met een hogere werkgeversvergoeding en meegenomen dat ik mijn eigenverbruik wat nu 50% is kan verhogen naar minimaal 80% met zowel de Sigenery als de Anker.
Mede omdat mijn overschotsvermogen vooral laag zit omdat ik al 50% zelfverbruik heb

• mitsumark
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:37:
[...]

ja, dat kun je maar is eigenlijk helemaal niet nodig, je kunt dit prima helemaal automatisch laten doen, je kunt dat dus zo instellen dat je daar totaal niet naar hoeft te kijken.
Dat is wel nodig, tenzij je fulltime uit de batterij leeft.
Je wilt niet op een grauwe winterdag om 18:00 je auto gaan laden voor 1 euro per kWh.
Extreem voorbeeld, maar je moet je er wel van bewust zijn bij een dynamisch contract. En ja, dat kost (dagelijks) hersencapaciteit, ik denk liever niet na over dat soort dingen.

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:37:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen, jij hebt het over handelen in stroom en dat kan automatisch maar daar begin ik niet aan. Met een dynamisch contract moet je gebruiken wanneer de prijs laag is en dat zul je toch zelf in de gaten moeten houden en daar heb ik gewoon geen zin in.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:02
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Volgens mij praten we langs elkaar heen, jij hebt het over handelen in stroom en dat kan automatisch maar daar begin ik niet aan. Met een dynamisch contract moet je gebruiken wanneer de prijs laag is en dat zul je toch zelf in de gaten moeten houden en daar heb ik gewoon geen zin in.
Je hoeft niets in de gaten te houden. Dat gaat automatisch.

Met gestrekt been.

• mitsumark
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:42:
[...]
4800/365=13,18kwh per dag oftewel realistische schatting van minimaal 1 cycli per dag voor energie vanuit de panelen of lage/hoge prijzen.
Je vergeet hierin dat je in de zomer misschien 50kWh overschot hebt, dus na de 18kWh zit de accu vol en ga je terugleveren. En in de winter krijg je je accu niet vol op PV (tenzij je goedkoop gaat inkopen). Je kunt dus niet zomaar je jaaroverschot verdelen over het aantal dagen.

[ Voor 0% gewijzigd door mitsumark op 29-05-2026 11:54 . Reden: Typo ]

• Stefannn
  • Nu online
[...]

Klopt…
Maar tegen mijn vrouw zeg ik:
In de zomer: wassen en vaatwasser na 11:00 en voor 16:00.
In de winter: tussen 01:00 en 06:00 op de timer.
Dan heb je 80% van het voordeel te pakken.
De laatste 20% komt vanzelf als je elke dag op tweakers zit (en dat zit jij :*) )

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• lubbertkramer
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:34:
[...]

Ik heb het zelf met PowerBI berekend, ChatGPT uiteraard als hulpbron gebruikt met mijn import, export en opwek over 2025 en daarnaast de kwartierprijzen van 2025 van Tibber (en dit beeld heb ik ook over 2024). De reden dat ons eigen verbruik nog flink omhoog kan komt omdat beide elektrische auto's overdag (vaak) op kantoor staan en dat verbruik kan dan juist opgeslagen worden. Juist omdat ik uit meerdere bronnen hetzelfde beeld haal krijg ik wel het gevoel in de juiste richting te zitten.

Hieronder ook twee plaatjes van Jeroen.nl, geeft een beter beeld dan mijn excel of chatgpt chats
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/158FgvxPwlmsuTXeEIKRbVSOa3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xXlVlDvPw61m2jBtkPDCSAKj.png?f=fotoalbum_large

let op prijzen zijn van Jeroen.nl en indicatief, ging mij om het verhogen van mijn eigen verbruik %
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO0x4AGSyEfrWdftXO89Tn0R6kI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LpFITQvzqDtrYXBlHjqOCACO.png?f=user_large

• lubbertkramer
mitsumark schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Je vergeet hierin dat je in de zomer misschien 50kWh overschot hebt, dus na de 18kWh zit de accu vol en ga je terugleveren. En in de winter krijg je je accu niet vol op PV (tenzij je goedkoop gaat inkopen). Je kunt dus niet zomaar je jaaroverschot verdelen over het aantal dag.
Ik heb daarin meegenomen wat mijn overschot is op kwartiermomenten, en eens ik ga niet alles kunnen gebruiken omdat ik dan een grotere accu moet (twijfel ik nog wel over, mede omdat mijn Tesla bijna iedere nacht 25-30kwh pakt).
Maar eens, de 4800kwh eigen verbruik met de Sigenergy is te rooskleurig en zou wat lager moeten, 4800kwh voor ROI oftewel dagelijks 1 cycli is daarin denk ik te vermengd geraakt.

• lubbertkramer
mitsumark schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:42:
[...]

50% is met 2 EV's doorgaans prima te doen, ik kom nog wel hoger dan dat.

Wat mij vooral opviel aan de tabel is het aantal cycles, ik vraag me af of je die 1 per dag (gemiddeld) wel kunt gaan halen, en waarom dat op de sigenergy hoger is (wel meer vermogen, maar ook meer capaciteit).
4kwh meer opslag maar 3x zoveel (max) vermogen tot 10kw al haal je volgens de bronnen meer max 8kw vermogen. Uitgaande van 6-8kw vermogen is de accu in +- 2,5-4 uur geladen, hierdoor zou het mogelijk zijn (in ieder geval in de lente/zomer) om de eerste auto te laden vanuit de accu (vanaf +-1600) + overschot zonnepanelen en dan nogmaals iets bij te laden voor het avond/nacht zelfverbruik + laden tweede auto nadat mijn overschot naar 0 gaat of de prijzen hoger zijn. Daarom dat ik bij de Sigenergy ervan uitga dat ik over het jaar gezien net iets meer dan 1 cycli per dag zou moeten halen

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:59
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:53:
[...]

Ik heb daarin meegenomen wat mijn overschot is op kwartiermomenten, en eens ik ga niet alles kunnen gebruiken omdat ik dan een grotere accu moet (twijfel ik nog wel over, mede omdat mijn Tesla bijna iedere nacht 25-30kwh pakt).
Maar eens, de 4800kwh eigen verbruik met de Sigenergy is te rooskleurig en zou wat lager moeten, 4800kwh voor ROI oftewel dagelijks 1 cycli is daarin denk ik te vermengd geraakt.
Wat lager? Je ROI is met deze gegevens opeens dik over de 10 jaar toch?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• lubbertkramer
ice-T106 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:10:
[...]

Wat lager? Je ROI is met deze gegevens opeens dik over de 10 jaar toch?
Hoe dan, of reken jij met mijn totale investering van 11500? Ik reken met mijn netto investering van 7827
[...]
11490 (afgerond 11500) is de offerte prijs voor de Sigenergy 18kwh inclusief hybrid omvormer 10kw vermogen en noodstroom gateway. Als ik hier de btw afhaal ivm de btw teruggave (2412.95) en de eenmalige subsidie (provincie flevoland) van 1250 (max 1250, 25% van het ex btw bedrag) dan kom ik op een netto investering van 7827.

• Jan-tweak
mitsumark schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Je wilt niet op een grauwe winterdag om 18:00 je auto gaan laden voor 1 euro per kWh.
Extreem voorbeeld, maar je moet je er wel van bewust zijn bij een dynamisch contract. En ja, dat kost (dagelijks) hersencapaciteit, ik denk liever niet na over dat soort dingen.
oke, als je wilt gaan laden met een EV (die had ik ook niet meegenomen, ook omdat ik deze nu nog niet heb, maar zeer waarschijnlijk er wel over een tijdje zal komen) dan is het wel verstandig om te kijken of het past, zeker als je de flexibiteit hebt om de meest gunstige tijd zelf te bepalen. maar je kunt dat dus ook prima automatisch regelen zodat geheel automatisch alleen bv in de nacht de auto wordt geladen, en ja, daarvoor heb je wel een slimme laadpaal nodig en daarmee kun je dus als je om 18:00 uur thuis bent wel de auto inpluggen maar het echte laden gebeurt dus gewoon later op het moment dat de prijs laag is. (de laadpaal moet dit natuurlijk wel ondersteunen).

• PeterZ(on)
Artbij schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Je hoeft niets in de gaten te houden. Dat gaat automatisch.
En hoe gaat mijn auto dan laden als het goedkoop is, of mijn elektrische boiler of wanneer ik de elektrische onkruidverbrander enz... gebruik, dat zal ik toch zelf moeten doen. Dus moet ik er rekening mee houden en dat wil ik niet.

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Klopt…
De laatste 20% komt vanzelf als je elke dag op tweakers zit (en dat zit jij :*) )
Dan moet je het toch in de gaten houden en ben je slaaf van een systeem. En hoeveel kun je daar nu aan overhouden, zoveel zal dat toch niet zijn. Als je 5k euro bij Fastned investeert heb je ook 25 euro p/mnd en hoef je niets voor te doen. :)

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
[...]

het probleem is dat ik helemaal of redelijk weinig invloed heb in het verbruik m.n. in de winter door dat de warmtepomp eigenlijk voor 2/3 verantwoordelijk is voor mijn verbruik in die periode. En die is helaas nog niet zo slim dat ik dat kan regelen, via HA zou eea wel weer kunnen, maar ook dan is het effect hier beperkt. Waar ik veel meer uit kan halen is juist de momenten te gebruiken waar ik met low en high prijzen mijn thuis-batterij kan inzetten en dat kan dan weer prima automatisch.
het is dus een groot misverstand dat je continu aan de draaiknoppen moet zitten bij dynamisch, zeker als je dynamisch combineert met een thuis-batterij (in mijn ogen de ideale no-worry combinatie).

• Jan-tweak
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:19:
[...]

En hoe gaat mijn auto dan laden als het goedkoop is, of mijn elektrische boiler of wanneer ik de elektrische onkruidverbrander enz... gebruik, dat zal ik toch zelf moeten doen. Dus moet ik er rekening mee houden en dat wil ik niet.
jup, dat is een luxe als je dat niet wilt, gelukkig wonen we in een vrij land, dus je bent helemaal vrij om je geld uit te geven. Wil je echter slim omgaan met je energiehuishouden dan zul je zelf dus ook iets moeten doen net als je vrouw overigens die gaat vermoedelijk ook de boodschappen doen en kijkt denk ik ook regelmatig wat de aanbiedingen zijn.
of ook niet, wat overigens de supermarkt het liefst ziet, verhoogd hun winstmarge alleen maar. Een slimme huishouden houd echter ook bij de boodschappen rekening met de aanbiedingen. met energie is dat dus niet veel anders, een dynamisch contract is eigenlijk je energie supermarkt.

• PeterZ(on)
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:29:
[...]

jup, dat is een luxe als je dat niet wilt, gelukkig wonen we in een vrij land, dus je bent helemaal vrij om je geld uit te geven. Wil je echter slim omgaan met je energiehuishouden dan zul je zelf dus ook iets moeten doen net als je vrouw overigens die gaat vermoedelijk ook de boodschappen doen en kijkt denk ik ook regelmatig wat de aanbiedingen zijn.
of ook niet, wat overigens de supermarkt het liefst ziet, verhoogd hun winstmarge alleen maar. Een slimme huishouden houd echter ook bij de boodschappen rekening met de aanbiedingen. met energie is dat dus niet veel anders, een dynamisch contract is eigenlijk je energie supermarkt.
Nou ik geef echt geen cent te veel uit hoor. Boodschappen met 2 voor de prijs 1 wat je veel gebruikt tikt aan, niet als iets 10ct goedkoper is. En ik ga ook niet een uur in de rij staan voor 5 euro korting. En door mijn thuisaccu ben ik ook weer flexibeler en hoe het volgend jaar gaat zien we dan wel weer, maar daar hebben we het al over gehad.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Stefannn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:41:
[...]

Persoonlijk zou ik zeggen:
- isoleren is eerste prioriteit
- daarna warmtepomp
- dan zonnepanelen samen met batterij 15kWh lijkt me genoeg. Hybride systeem. Gecombineerd kopen is vaak voordelig. Hoe meer PV hoe beter (binnen economische grenzen, maar ze zijn in zo’n pakket waarschijnlijk erg goedkoop)
- airco jaartje wachten en doen “wat echt nodig is”
Airco is een warmtepomp. Wij hebben er naar tevredenheid ook 6 (3 buitenunits) hangen. Stukken goedkoper dan de centrale warmtepomp in gebruik en effectiviteit en veel meer comfort. Je verwarmt//koelt alleen waar je bent en niet het hele huis. Ik vind het geen gekke gedachte.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• daemonix
  • Niet online
[...]

Dat doet de AI van de batterij hier, in samenspraak met Home Assistant. Geen omkijken naar. Zit nu op een gemiddlede prijs ver onder vast contract.

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:43
de Peer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:48:
[...]

Welk punt wil je maken? Het heet niet voor niets een Dynamisch contract. Dat betekent dus, in jip en janneke taal: Soms hoog en soms laag en meestal daar tussen in.
Je zit met volop zon en zonnepanelen dus toch JUIST WEL gunstig? Ik kon gewoon nog wat terugleveren voor 60 cent. Lekker verdienen.
De combinatie volop zon en hoge dynamische prijzen ontstond door weinig windenergie. Vooral windstil in Duitsland.

Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)

• PeterZ(on)
daemonix schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Dat doet de AI van de batterij hier, in samenspraak met Home Assistant. Geen omkijken naar. Zit nu op een gemiddlede prijs ver onder vast contract.
Mijn energierekening is al jaren negatief en hoef nergens op te letten. :)

• daemonix
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Mijn energierekening is al jaren negatief en hoef nergens op te letten. :)
Let maar op wat er in 2027 gaat gebeuren. :P En daarnaast ben je nu een dief van je eigen portemonnee want je kunt veel meer terug krijgen. :P

[ Voor 16% gewijzigd door daemonix op 29-05-2026 11:00 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31
[...]

11490 (afgerond 11500) is de offerte prijs voor de Sigenergy 18kwh inclusief hybrid omvormer 10kw vermogen en noodstroom gateway. Als ik hier de btw afhaal ivm de btw teruggave (2412.95) en de eenmalige subsidie (provincie flevoland) van 1250 (max 1250, 25% van het ex btw bedrag) dan kom ik op een netto investering van 7827. Als ik in jouw geval uitga van de 1500 euro (met de 4800kwh) dan zit ik op 5,2 jaar ROI

Mijn ROI is iets gunstiger door dynamisch contract, twee elektrische auto's met een hogere werkgeversvergoeding en meegenomen dat ik mijn eigenverbruik wat nu 50% is kan verhogen naar minimaal 80% met zowel de Sigenery als de Anker.
Mede omdat mijn overschotsvermogen vooral laag zit omdat ik al 50% zelfverbruik heb
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat je berekening zeker te rooskleurig is maar wie weet, het blijft wen voorspelling. Interessant om te zien dat het prijsverschil voor die Sigenergy het dus niet waard lijkt. Mijn opmerkingen/bedenkingen bij de getallen:

Je kunt max 150-200 dagen per jaar genoeg zonnestroom hebben om die accu te laden met PV. Je eigen verbruik verhogen met 4800 kWh per jaar lijkt me daarom ongeveer 30-40% te hoog.

Werkgeversvergoeding voor die stroom in je EV heb je in alle gevallen lijkt me dus ik snap niet waarom dat zonder thuisbatterij anders is dan met. Volgens mij is dat irrelevant en bepaalt het dus niet je opbrengst.

In de ~165-200 dagen per jaar dat je niet genoeg pv overschot hebt is de modus om geld te verdienen laag inkopen elke dag en het dan in de dure uren zelf gebruilen, correct? Daarmee bespaar je veel minder dan 30 ct/kWh omdat je de energiebelasting altijd moet aftikken. Ik zou verwachten dat de gemiddelde spread tussen middag en avond iets van 10-15 cent/kWh max zou zijn (gaat om meer dan alleen de duurste uurtjes tot 1900, meer het gemiddelde tot bijv 01.00 omdat je zonder accu je auto had geladen van thuiskomst tot vol ergens in de nacht).

Ik zou dit niet voor t geld doen maar als je die 5-7k kunt missen is t een interessant experiment.
edit:
Ik vind het gestoord dat de provincie Flevoland thuisaccus subsidieerd maar dat is een andere discussie :|

[ Voor 3% gewijzigd door Fr33z op 29-05-2026 11:12 ]

• PeterZ(on)
daemonix schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:59:
[...]

Let maar op wat er in 2027 gaat gebeuren. :P En daarnaast ben je nu een dief van je eigen portemonnee want je kunt veel meer terug krijgen. :P
Naast noodstroom was de reden voor een thuisaccu om voorbereid te zijn op 2027. Want een thuisaccu is altijd nuttig, alle andere maatregelen die je kunt nemen daarvan moet je maar afwachten hoe die gaan uitpakken.

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:38
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:18:
[...]

hoe kom je aan dat idee, je kunt prima een 1-fase thuis-batterij gebruiken in een 3-fase huis-aansluiting, geen enkel probleem. Overigens lijkt het me sterk dat alle 6 airo's gelijk aan staan, die zelfs overigens ook niet eens zo veel gebruiken, op een lage stand trekt mijn airco nog geen 300W, bij 3 airco's aan is dat dus nog geen 1 kW, als je die dus 2 uurtjes aan hebt staan in de avond (na 21:00 uur, want dan zullen je PV waarschijnlijk te weinig opbrengst meer hebben), ben je dus alleen voor de airco's circa 2 kWh kwijt. stel dat je voor de rest van de avond tot 24:00 ook nog gemiddeld 700W nodig hebt, en na dat tijdstip gemiddeld nog 300W heb je dus aan verbruik = 2kWh + (3*700W=) 2,1 kWh + (8*300W=) 2,4 = 6,5 kWh aan stroom voordat de zon weer opkomt en deze de stroomproductie gaat overnemen.
Mooi zo'n ideaal beeld voorschotelen die uiteindelijk bij 99% van de mensen niet gehaald gaat worden en ben jij daarin de uitzondering.

Als de airco aanspringen ben je in een uur minimaal 6-9 kWh kwijt de eerste 1,5 uur....oeps batterij leeg. De Zendure op 1 fase is veel te klein.

• ice-T106
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:13:
[...]

Hoe dan, of reken jij met mijn totale investering van 11500? Ik reken met mijn netto investering van 7827

[...]
Ja totale investering omdat je dat zelf ook zo in de tabel hebt staan. Maar ook met alles eraf zit je nog steeds ver boven de 4-5 jaar. Tabel is erg misleidend zo.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Stefannn
  • Nu online
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
[...]

4kwh meer opslag maar 3x zoveel (max) vermogen tot 10kw al haal je volgens de bronnen meer max 8kw vermogen. Uitgaande van 6-8kw vermogen is de accu in +- 2,5-4 uur geladen, hierdoor zou het mogelijk zijn (in ieder geval in de lente/zomer) om de eerste auto te laden vanuit de accu (vanaf +-1600) + overschot zonnepanelen en dan nogmaals iets bij te laden voor het avond/nacht zelfverbruik + laden tweede auto nadat mijn overschot naar 0 gaat of de prijzen hoger zijn. Daarom dat ik bij de Sigenergy ervan uitga dat ik over het jaar gezien net iets meer dan 1 cycli per dag zou moeten halen
Meer kW is eigenlijk al het doorslaggevende argument voor de sinergy. Zeker omdat je off grid wil kunnen. Met zo’n grote batterij is 3.5kW erg mager anders.
“Meer dan 1cycle per dag” is wel erg optimistisch. Ik heb mijn solaredge nu 2 maanden. Ik begon met een dag/ochtend en middag/avond cyclus. Die eerste ben ik mee gestopt. Met RTE van 89% (gemeten, niet uit de folder) leverde de ochtend cyclus me meestal maar een paar cent op.
‘s winters wordt het gok ik niet beter.
Na salderen is maar de vraag of een cyclus met gridstroom überhaupt nog (vaak) nuttig is.

• Jan-tweak
Tony71 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:15:
[...]

Mooi zo'n ideaal beeld voorschotelen die uiteindelijk bij 99% van de mensen niet gehaald gaat worden en ben jij daarin de uitzondering.

Als de airco aanspringen ben je in een uur minimaal 6-9 kWh kwijt de eerste 1,5 uur....oeps batterij leeg. De Zendure op 1 fase is veel te klein.
??? LG airco ; SCOP van 5 en een koelvermogen van normaal van 2,5 kW geeft, zelfs met een minder COP van 4,5 zou dat een electrisch verbruik van rond de 500-600W betekenen, in 1,5 uur is dat dus nog geen 1 kWh verbruik, heel wat anders dan die 6-9 kWh wat jij zou aangegeven, dat zou namelijk in 1,5 uur circa 40 kW aan koude betekenen, dan wordt je huis vrees ik een koelcel.
Dus met nog geen 1 kWh is je batterij dus echt niet leeg.

• Stefannn
  • Nu online
daemonix schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:46:
[...]

Airco is een warmtepomp. Wij hebben er naar tevredenheid ook 6 (3 buitenunits) hangen. Stukken goedkoper dan de centrale warmtepomp in gebruik en effectiviteit en veel meer comfort. Je verwarmt//koelt alleen waar je bent en niet het hele huis. Ik vind het geen gekke gedachte.
Klopt.
Toch vinden sommige mensen de “lucht verwarming “ minder prettig dan radiatoren cq vloer.
Ik ben er zeker niet tegen. Maar zou het een jaartje aankijken. Goede kans dat hij er dan 2x minder koopt dan dat hij nu in gedachte heeft.

• dunklefaser
  • Laatst online: 18:05

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Jan-tweak Voor een 2,5 kW airco die een ruimte koel moet houden kan dit kloppen, maar
met 3 airco's die pas laat in de middag gaan koelen ziet het plaatje vermoedelijk anders uit.
Als ik aan de warmte denk die 3 (of 6?) x 2,5 kW airco's met vol vermogen en een COP van 4 in de zomer de lucht in blazen . . . zie ik al de mussen van de daken vallen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Stefannn
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:22:
[...]

Dan moet je het toch in de gaten houden en ben je slaaf van een systeem. En hoeveel kun je daar nu aan overhouden, zoveel zal dat toch niet zijn. Als je 5k euro bij Fastned investeert heb je ook 25 euro p/mnd en hoef je niets voor te doen. :)
Klopt.
En…
Maar…
Een onverwacht en aangenaam psychologisch voordeel sinds ik in januari naar dynamisch ben gegaan is “dat ik me bewust ben geworden dat energie met vaste prijs” helemaal niet natuurlijk is.
Ik koop ook geen aardbeien in de winter. Niet enkel vanwege de prijs. Ook omdat ik weet dat die “heel gekunsteld in het schap zijn gekomen en”.
Op dure momenten “IS” er minder energie. Eigenlijk voelt het heel organisch om er dan ook minder van te gebruiken.
Dat is natuurlijk ideologisch. En van mij mag iedereen het op eigen manier doen. Maar afgezien van mijn “spelletje” om op jaarbasis een paar honderd euro goedkoper te zijn was dit een onverwachte maar prettige bijkomstigheid.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 18:47
dunklefaser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:07:
@Jan-tweak Voor een 2,5 kW airco die een ruimte koel moet houden kan dit klopen, maar
met 3 airco's die pas laat in de middag gaan koelen ziet het plaatje vermoedelijk anders uit.
Als ik aan de warmte denk die 3 x 2,5 kW airco's met vol vermogen en een COP van 4 in de zomer de lucht in blazen . . . zie ik al de mussen van de daken vallen.
Maar die airco's kunnen toch ook overdag vol aan de bak met gratis PV-stroom. Dan hoeven ze het daarna alleen nog koel te houden....

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:38
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:54:
[...]

??? LG airco ; SCOP van 5 en een koelvermogen van normaal van 2,5 kW geeft, zelfs met een minder COP van 4,5 zou dat een electrisch verbruik van rond de 500-600W betekenen, in 1,5 uur is dat dus nog geen 1 kWh verbruik, heel wat anders dan die 6-9 kWh wat jij zou aangegeven, dat zou namelijk in 1,5 uur circa 40 kW aan koude betekenen, dan wordt je huis vrees ik een koelcel.
Dus met nog geen 1 kWh is je batterij dus echt niet leeg.
We hebben het toch over 6 stuks. Er zijn er ook die een druk bestaan hebben en of werken jan -tweak....

Lijkt me dat het systeem aan gaat zodra iedereen thuiskomt...Als het dan lekker koud of goed warm is, wil je snel de temperatuur laten dalen...6-9 kWh heb je dan met 6 stuks echt wel nodig de eerste 90 minuten.

Dat het bij jou wel lukt, zou ook kunnen liggen aan je eigen comfort eisen, financiele doelstellingen en grootte (klein) van je woning.

Ik blijf er bij...Een batterij van 8 kwh gaat niks voor je doen en praten over 6 airco's op 1 fase is niet zo slim advies jantje tweak...eerder 25-30 kWh op 3 fase

[ Voor 7% gewijzigd door Tony71 op 29-05-2026 12:23 ]

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:49
Ik snap niet zo goed waarom je zo'n grote accu nodig hebt met airco's. Als je die dingen gewoon van een uur of 9:00 tot 21:00 aan zet draaien ze op laag vermogen 100% op zonnestroom, is je huis heerlijk koel als je thuis komt en kan je toe met een kleine accu voor je sluipverbruik in de nacht.

Zo werkt het hier al jaren prima en nu nog zonder thuisaccu.

Of mis ik iets?

• lubbertkramer
Fr33z schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat je berekening zeker te rooskleurig is maar wie weet, het blijft wen voorspelling. Interessant om te zien dat het prijsverschil voor die Sigenergy het dus niet waard lijkt. Mijn opmerkingen/bedenkingen bij de getallen:

Je kunt max 150-200 dagen per jaar genoeg zonnestroom hebben om die accu te laden met PV. Je eigen verbruik verhogen met 4800 kWh per jaar lijkt me daarom ongeveer 30-40% te hoog.

Werkgeversvergoeding voor die stroom in je EV heb je in alle gevallen lijkt me dus ik snap niet waarom dat zonder thuisbatterij anders is dan met. Volgens mij is dat irrelevant en bepaalt het dus niet je opbrengst.

In de ~165-200 dagen per jaar dat je niet genoeg pv overschot hebt is de modus om geld te verdienen laag inkopen elke dag en het dan in de dure uren zelf gebruilen, correct? Daarmee bespaar je veel minder dan 30 ct/kWh omdat je de energiebelasting altijd moet aftikken. Ik zou verwachten dat de gemiddelde spread tussen middag en avond iets van 10-15 cent/kWh max zou zijn (gaat om meer dan alleen de duurste uurtjes tot 1900, meer het gemiddelde tot bijv 01.00 omdat je zonder accu je auto had geladen van thuiskomst tot vol ergens in de nacht).

Ik zou dit niet voor t geld doen maar als je die 5-7k kunt missen is t een interessant experiment.
edit:
Ik vind het gestoord dat de provincie Flevoland thuisaccus subsidieerd maar dat is een andere discussie :|
Eens, lente/zomer zal het vooral om overschot gaan waarbij in de winter je vooral op de dynamische prijzen gaat zitten.

Het klopt dat ik mijn werkgeversvergoeding nu ook heb, maar zoals afgelopen nacht was de prijs 0,28-0,30 (all-in) bij Tibber waardoor als ik mijn auto op dat moment met overschot of een lagere/negatieve prijs van overdag kan laden = snellere ROI op de batterij. Dit scenario zie ik dan ook vooral gebeuren in de herfst/winter als er weinig tot geen overschot is.

Het geld is er sowieso, ik twijfel alleen dus tussen de meerwaarde van de Anker (die qua vermogen een groot deel van mijn overschot aan kan) of de Sigenergy

Tja, dat is aan de provincie ik als burger maak er vooral gebruik van waardoor mijn netto investering lager uitvalt (ter info: de pot van de particulieren is nu leeg, maar de pot van de huurders is nog zo goed als vol en deze komt nu beschikbaar voor particulieren (per 1-10-26 Daarnaast is er voor 2027 ook weer een pot met geld als batterij subsidie).
ice-T106 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:30:
[...]

Ja totale investering omdat je dat zelf ook zo in de tabel hebt staan. Maar ook met alles eraf zit je nog steeds ver boven de 4-5 jaar. Tabel is erg misleidend zo.
Hoor dan graag hoe je dat voor je ziet, daar kan ik van leren en juist naar dat advies ben ik zoekende :)
Hou hier dus rekening met onderstaande, dit is van 2025 maar 2024 toont hetzelfde beeld (eigen verbruik net iets lager dan 50%):
Import: 18867 kwh
Opwek: 10267 kwh
Export: 5324
Totaal verbruik: 23818kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVTNfK-MsI88-W8nEU-uLIcdxxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9n2skyzj1P3mJb4dRkTrZg8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffg16wGkBUjfeYwPOtsj3qw6nGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0VwptAtH0YYEq0hLlP9NDPq.png?f=fotoalbum_large
Stefannn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Meer kW is eigenlijk al het doorslaggevende argument voor de sinergy. Zeker omdat je off grid wil kunnen. Met zo’n grote batterij is 3.5kW erg mager anders.
“Meer dan 1cycle per dag” is wel erg optimistisch. Ik heb mijn solaredge nu 2 maanden. Ik begon met een dag/ochtend en middag/avond cyclus. Die eerste ben ik mee gestopt. Met RTE van 89% (gemeten, niet uit de folder) leverde de ochtend cyclus me meestal maar een paar cent op.
‘s winters wordt het gok ik niet beter.
Na salderen is maar de vraag of een cyclus met gridstroom überhaupt nog (vaak) nuttig is.
off-grid is een nice to have en vind ik bij een Sigenergy eigenlijk de meerprijs waard mede omdat de gateway voor de noodstroom eigenlijk het goedkoopste element is (en de netto investering maar 4000 euro boven de Anker ligt)
Het is niet dat ik 2 cycli verwacht maar over het jaar genomen wel 1-1,3 cycli gemiddeld over 365 dagen haalbaar moet zijn, mede doordat mijn zelfverbruik in de nacht hoger ligt door het laden van de tweede elektrische auto. Maar eigenlijk zeg je, zelfs 1 cycli per dag is al heel optimistisch ondanks dat ik zeker weet dat ik hem alleen al met het opladen van de auto in de nacht volledig kan ontladen?

Eens, met het wegvallen van de saldering en mogelijk een onbetrouwbare overheid die gaat sleutelen aan de onbelansmarkt met heffingen bij het gebruik van een thuisbatterij en zal mijn ROI zakken omdat ik dan vooral moet leunen op mijn 5000kwh overschot om die zo optimaal mogelijk te gaan gebruiken waarbij ik het door de opslag van de batterij niet volledig kan benutten....Dat is ook het "onderbuikgevoel" in mijn twijfel om de Sigenergy niet te nemen maar voor het gemak de Anker te nemen en mee te gaan spelen.

Note: Heb zelf ook naar de SolarEdge variant gekeken maar ben daar met minder opslag duurder uit ondanks de acties die ze hebben (https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up-homeowner)

[ Voor 5% gewijzigd door lubbertkramer op 29-05-2026 13:16 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:31
Ik denk ook dat max 1 cyclus per dag haalbaar is en eigenlijk al veel. Vooral omdat er na einde saldering geen droog brood te verdienen lijkt met goedkoop inkopen en weer duur verkopen. De pv-overschot situatie is redelijk overzichtelijk maar zal.slechts de helft van t jaar kunnen. Dan de winter: het lijkt er sterk op dat er dagelijks 1 periode van 4-6u is met lagere prijzen (middag) als jij dan in 4u die accu volhebt kun je hen snachts in je auto stoppen en ben je rond en weer klaar voor de volgende dag. Wil je meet dan 1 cyclus halen dan moet je 2 periodesmet goedkope stroom hebbe EN in de tussentijd de accu weer leegkrijgen. Komt nog bij dat stel er is een tweede.periode in de nacht dat t goedkoop.is --> dan is de accu niet nodig want zonder had je ook in die uren de auto.opgeladen voor hetzelfde lage tarief

• daemonix
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:17:
Ik denk ook dat max 1 cyclus per dag haalbaar is en eigenlijk al veel. Vooral omdat er na einde saldering geen droog brood te verdienen lijkt met goedkoop inkopen en weer duur verkopen. De pv-overschot situatie is redelijk overzichtelijk maar zal.slechts de helft van t jaar kunnen. Dan de winter: het lijkt er sterk op dat er dagelijks 1 periode van 4-6u is met lagere prijzen (middag) als jij dan in 4u die accu volhebt kun je hen snachts in je auto stoppen en ben je rond en weer klaar voor de volgende dag. Wil je meet dan 1 cyclus halen dan moet je 2 periodesmet goedkope stroom hebbe EN in de tussentijd de accu weer leegkrijgen. Komt nog bij dat stel er is een tweede.periode in de nacht dat t goedkoop.is --> dan is de accu niet nodig want zonder had je ook in die uren de auto.opgeladen voor hetzelfde lage tarief
Ik zit op 0.33 cycli per dag met airco's. De auto's worden niet uit de batterij geladen. In de zomer is de accu in minder dan 5 uur vol (27 kWh) op zonne-energie.

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020

Ersus

Zuid-Limburg

mitsumark schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
[...]

Maar je bent wel actief in het forum met discussies over het wel en wee van een thuisaccu en of dynamisch tarief, of staat je grijze massa nu uit; )

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• lubbertkramer
Fr33z schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:17:
Klopt, maar de eerste elektrische auto is op tijd thuis (+-1500/1600) en dan icm met koken / laden zou de batterij kunnen gaan ontladen, wat overblijft kan dan in de avond/nacht voor eigen gebruik gebruikt worden of voor het laden van de tweede elektrische auto. Hiermee moet 1 cycli 100% haalbaar zijn per dag.
In de lente/zomer met overschot wat tot 20:00 kan doorgaan heb ik nog wat ruimte om bij te laden en dus iets meer dan 1 cycli te halen wat ik dan gebruik voor het eigen nachtverbruik en laden van de tweede elektrische auto (dat is hoe ik ernaar keek) icm mijn (gemiddelde) verbruik per uur over een jaar gezien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ffg16wGkBUjfeYwPOtsj3qw6nGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n0VwptAtH0YYEq0hLlP9NDPq.png?f=fotoalbum_large

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Stefannn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Klopt…
En jouw vrouw zegt ooit een keer doei.... Misschien kijken dames in toekomst niet meer naar de blikkendoos waarmee je ze ophaalt bij een eerste date maar vragen eerste naar het vermogen van de thuisbatterij ;)

Deskundoloog allergie | 214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• Fritso
  • Registratie: September 2023
Ersus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:26:
[...]

En jouw vrouw zegt ooit een keer doei.... Misschien kijken dames in toekomst niet meer naar de blikkendoos waarmee je ze ophaalt bij een eerste date maar vragen eerste naar het vermogen van de thuisbatterij ;)
Dat zou voor jou wel goed uitpakken 🤪

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Fritso schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:06:
Ik snap niet zo goed waarom je zo'n grote accu nodig hebt met airco's. Als je die dingen gewoon van een uur of 9:00 tot 21:00 aan zet draaien ze op laag vermogen 100% op zonnestroom, is je huis heerlijk koel als je thuis komt en kan je toe met een kleine accu voor je sluipverbruik in de nacht.

Of mis ik iets?
Je mist niets maar iedere situatie en wensen zijn anders.

Niet iedereen heeft een heel groot huis met misschien wel veel ramen die ze niet persé willen afdekken met rolluiken.

Een thuisbatterij kan dan ook uitkomst bieden om de opgewekte stroom zelf te gebruiken voor koeling of andere zaken.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Fritso schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:30:
[...]

Dat zou voor jou wel goed uitpakken 🤪
ik heb al twee dames hier, één behaard en een onbehaard.
En één daarvan moest ik lief aankijken om de thuisbatterij aan te schaffen en te plaatsen.

Nu is ze er heel blij mee, geen restricties, geen plan stress.. gewoon gaan met die banaan.
Ze is een bak princes en alle brood komt uit eigen oven.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Je moet mijn vrouw nu zien smilen : )
Maar dat had je niet willen zien toen ik vertelde wat de thuisbatterij heeft gekost......

Wel excl EB maar incl BTW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QSiLSfRwyFXn8tVb7r-_zd3p8pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DKurXrYU5GG7Q5sLqBhRgxwI.jpg?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland kan je vanaf 1 juni 2026 ook aan "Energy Sharing" met je buurt/wijk doen.
Waarschijnlijk is de investering minimaal, maar de meeste huishoudens in D hebben nog geen "Smartmeter"
en dan houdt het op.
In NL kan dit natuurlijk ook en bijna iedereen heeft een "slimme meter".
Het gaat trouwens om een EU-regeling.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan-tweak

Of mis ik iets?
Volgens mij niet maar blijkbaar heeft die gast daar nog niet aan gedacht, exact mijn idee, maar als hij graag een mega batterij wil kopen moet hij dat maar gaan doen en later er achter komen dat hij slechts 30% van die capaciteit ook echt gebruikt. En dan natuurlijk hier klagen dat een thuis-batterij veel te duur is en nooit gaat terugverdienen. Klopt helemaal met die insteek.

• Jan-tweak
dunklefaser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:07:
@Jan-tweak Voor een 2,5 kW airco die een ruimte koel moet houden kan dit kloppen, maar
Als ik aan de warmte denk die 3 (of 6?) x 2,5 kW airco's met vol vermogen en een COP van 4 in de zomer de lucht in blazen . . . zie ik al de mussen van de daken vallen.
Mogelijk dat je dat gewoon slimmer moet aangaan, hoe je dat slimmer kunt is hier al voorbijgekomen en het voordeel is dat je dan ook met een kleinere thuis-batterij al voldoende capaciteit hebt, zelfs voor dergelijke dingen.

• Jan-tweak
dunklefaser schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:49:
In Duitsland kan je vanaf 1 juni 2026 ook aan "Energy Sharing" met je buurt/wijk doen.
Waarschijnlijk is de investering minimaal, maar de meeste huishoudens in D hebben nog geen "Smartmeter"
en dan houdt het op.
In NL kan dit natuurlijk ook en bijna iedereen heeft een "slimme meter".
Het gaat trouwens om een EU-regeling.
In de nieuwe energiewet is dit ook al mogelijk alleen jouw energieboer moet dat ook nog willen en hij mag daar zelfs een prijskaartje op plakken waarbij je alle twee wel ooknog bij de zelfde energieboer moet zitten.
Op dit moment hebben de energieboeren daar echter nog niet al te veel zin in.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 18:47
Jan-tweak schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:58:
[...]

In de nieuwe energiewet is dit ook al mogelijk alleen jouw energieboer moet dat ook nog willen en hij mag daar zelfs een prijskaartje op plakken waarbij je alle twee wel ooknog bij de zelfde energieboer moet zitten.
Op dit moment hebben de energieboeren daar echter nog niet al te veel zin in.
Ik zie het nut er ook niet zo van in zolang de ontvanger er energiebelasting over zou moeten betalen.

Gasloos sinds 2015, 26,6 kWp PV / 10,8 kWh thuisbatterij

• ice-T106
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Hoor dan graag hoe je dat voor je ziet, daar kan ik van leren en juist naar dat advies ben ik zoekende :)
[...]
Met 18kWh ligt je besparen volgens je mooie berekening van Jeroen.nl tussen de 741 en 844 euro in. Zal rond de 800 euro zijn.
Bij een netto investering van 7827 euro. Dus om die inverstering terug the verdienen ben je dan 7827/800= 9.8 jaar over om de set terug te verdienen.
Het zou kunnen dat terugverdienen voor jou niet het enige is wat belangrijk is, maar goed om de informatie juist te houden voor iedereen.

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:01
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:25:
[...]

Klopt, maar de eerste elektrische auto is op tijd thuis (+-1500/1600) en dan icm met koken / laden zou de batterij kunnen gaan ontladen, wat overblijft kan dan in de avond/nacht voor eigen gebruik gebruikt worden of voor het laden van de tweede elektrische auto. Hiermee moet 1 cycli 100% haalbaar zijn per dag.
In de lente/zomer met overschot wat tot 20:00 kan doorgaan heb ik nog wat ruimte om bij te laden en dus iets meer dan 1 cycli te halen wat ik dan gebruik voor het eigen nachtverbruik en laden van de tweede elektrische auto (dat is hoe ik ernaar keek) icm mijn (gemiddelde) verbruik per uur over een jaar gezien

[Afbeelding]
Ik heb hier ook een behoorlijke thuisaccu en flink wat PV (die binnenkort nog wat verder uitgebreid wordt). Ook hier is om 16u de batterij vol en die gaat dan terugleveren tegen vaak nog best lage prijzen.
Even voor 17u kom ik thuis met de auto en plug die in om dan via de auto NOM te gaan draaien. Met een kleine 700km per week is dat echter niet voldoende.
Toch is laden uit de accu op dit moment voor mij geen optie; ik kan beter tussen 20-22u de accu laten exporteren (dit jaar nog) dan dat ik die stroom de auto in laat lopen. In het weekend laadt ik de auto vrijwel altijd met goedkope stroom uit het net met 11kW. Vaak tegen een prijs van € 0,15 of minder per kWh.

Enfin, mijn SigEnergy batterij (32 kWh / 17 kW) staat nu bijna een jaar en heeft 0,86 cycles per dag, ik dekn niet dat ik dit jaar de 1 cycle per dag ga halen.

Over 2 weken komen er nog 16x 440 Wp panelen bij aan de Noordoost kant op de woning en zal de accu misschien nog wat eerder vol zijn. Goede kans dat ik nog dit jaar een extra batterij module bijplaats en dan sluit ik niet uit dat ik energie in de accu die ik niet op ga krijgen met NOM ook in de auto laat verdwijnen, maar dat is dan vooral omdat export veel minder interessant is dan dat het nu nog is.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• Stefannn
  • Nu online
Ersus schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:26:
[...]

Nou… ze is 75…

• lubbertkramer
ice-T106 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:16:
[...]

Met 18kWh ligt je besparen volgens je mooie berekening van Jeroen.nl tussen de 741 en 844 euro in. Zal rond de 800 euro zijn.
Bij een netto investering van 7827 euro. Dus om die inverstering terug the verdienen ben je dan 7827/800= 9.8 jaar over om de set terug te verdienen.
Het zou kunnen dat terugverdienen voor jou niet het enige is wat belangrijk is, maar goed om de informatie juist te houden voor iedereen.
Jeroen.nl gaat alleen niet uit van mijn werkgeversvergoeding per kwh, daar komt de lagere vergoeding bij Jeroen.nl vandaan en waarom ik het wat "rooskleuriger" maak dus ik hou de informatie juist alleen wijkt mijn scenario af van wat Jeroen.nl kan tonen naast dat ik de verhoging van mijn export w at overbleef iets te positief had bekeken als eigen verbruik maar zijn er nog factoren als de jacuzzi, airco's (multisplit), warmtepomp (+400l boiler) e.d. mee te nemen om mee te spelen om de accu een zo hoog mogelijk rendement te geven. Met 23000kwh verbruik per jaar is er wel ruimte om wat te bewegen.
ArPi75 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:37:
[...]

Ik heb hier ook een behoorlijke thuisaccu en flink wat PV (die binnenkort nog wat verder uitgebreid wordt). Ook hier is om 16u de batterij vol en die gaat dan terugleveren tegen vaak nog best lage prijzen.
Even voor 17u kom ik thuis met de auto en plug die in om dan via de auto NOM te gaan draaien. Met een kleine 700km per week is dat echter niet voldoende.
Toch is laden uit de accu op dit moment voor mij geen optie; ik kan beter tussen 20-22u de accu laten exporteren (dit jaar nog) dan dat ik die stroom de auto in laat lopen. In het weekend laadt ik de auto vrijwel altijd met goedkope stroom uit het net met 11kW. Vaak tegen een prijs van € 0,15 of minder per kWh.

Enfin, mijn SigEnergy batterij (32 kWh / 17 kW) staat nu bijna een jaar en heeft 0,86 cycles per dag, ik dekn niet dat ik dit jaar de 1 cycle per dag ga halen.

Over 2 weken komen er nog 16x 440 Wp panelen bij aan de Noordoost kant op de woning en zal de accu misschien nog wat eerder vol zijn. Goede kans dat ik nog dit jaar een extra batterij module bijplaats en dan sluit ik niet uit dat ik energie in de accu die ik niet op ga krijgen met NOM ook in de auto laat verdwijnen, maar dat is dan vooral omdat export veel minder interessant is dan dat het nu nog is.
Je hebt een mooie installatie qua batterij en zonnepanelen, daar kan ik alleen nog maar van dromen (hier 24x370 op het dak en dan nog geen batterij).

Mag ook per DM, maar jij gaat dan volledig voor NOM gezien de omvang van je accu of want ik krijg een grotere accu dan >18kwh (heb ook een Sigenergy 27kwh offerte liggen) eigenlijk niet rondgerekend. Ben wel benieuwd hoe jij dat gedaan en bekeken hebt (of als je dat al ergens beschreven hebt?)

Door mijn werk + politieke werk hangt mijn auto pas vanaf 2200-2300 aan de lader. Ik rij met mijn auto gemiddeld woon-werk +-1000km per week en samen met de prive kilometers erbij totaal gemiddeld 1200-1500km per week. Tweede elektrische auto durf ik zo niet te zeggen

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 29-05-2026 14:49 ]

• Stefannn
  • Nu online
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:07:
[...]

Maar eigenlijk zeg je, zelfs 1 cycli per dag is al heel optimistisch ondanks dat ik zeker weet dat ik hem alleen al met het opladen van de auto in de nacht volledig kan ontladen?

Note: Heb zelf ook naar de SolarEdge variant gekeken maar ben daar met minder opslag duurder uit ondanks de acties die ze hebben (https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up-homeowner)
1 cycle in de zomer lukt goed. Dat doe ik nu en zal in 2027 ook nog rendabel zijn. Dat is overdag laden en avond ontladen. Ik lever nu terug. In de auto zou ook kunnen.
2de cycle in de zomer heb ik geprobeerd en levert niet/nauwelijks op. Nacht prijzen zijn niet echt laag.
Nu zal een nacht cycle in de winter nog rendabel zijn. In 2027 weet ik dat niet zeker.
Dus… yep… 1 cycle over heel jaar zou al heel mooi zijn.

Ik had al solaredge optimizers. Als je dan hybride wil heb je niet echt keuze. Met de chargeback was solaredge home hub en backup unit een goede deal. 3 batterijen. 14.3kWh batterij. Hybride vond ik heel belangrijk. Efficiency is groter bij DC laden en je hebt maar 1x stand-by verlies. 89% gemeten RTE op AC ( grid in en grid uit). Met aansturen via modbus ook erg handig dat je met 1 interface batterij en OV bestuurt.
Welk merk het ook wordt, hybride PV/batterij ben ik wel erg voorstander van.

• Jan-tweak
HandyLumberjack schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Ik zie het nut er ook niet zo van in zolang de ontvanger er energiebelasting over zou moeten betalen.
Wat dacht je, dat de overheid geld gaat weggeven is met het einde van de saldering nu echt voorbij, hup VVD, de burger zal betalen, en als het even kan nog dubbel ook.
dat leveren wordt namelijk omdat die energieboer er nog tussen zit gewoon belast plus de energieboer zal ook nog eenkele cente nwillen zien per kWh, dus waarschijnlijk krijg jij er niet veel meer voor dan die 0,25 ct wat je van de energieboer ook zou krijgen.
Nee, dan is wat je gemiddeld terugkijgt van een dynamisch tarief van rond de 4-12 ct gemiddeld nog wel beter.

[ Voor 31% gewijzigd door Jan-tweak op 29-05-2026 15:42 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien kunnen we deze sub-draad beter in de Duurzame Kroeg kwijt?
Een thuisaccu heeft volgens mij eigenlijk niet zoveel met energie delen gemeen.

• ice-T106
lubbertkramer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Jeroen.nl gaat alleen niet uit van mijn werkgeversvergoeding per kwh, daar komt de lagere vergoeding bij Jeroen.nl vandaan en waarom ik het wat "rooskleuriger" maak dus ik hou de informatie juist alleen wijkt mijn scenario af van wat Jeroen.nl kan tonen naast dat ik de verhoging van mijn export w at overbleef iets te positief had bekeken als eigen verbruik maar zijn er nog factoren als de jacuzzi, airco's (multisplit), warmtepomp (+400l boiler) e.d. mee te nemen om mee te spelen om de accu een zo hoog mogelijk rendement te geven. Met 23000kwh verbruik per jaar is er wel ruimte om wat te bewegen.

[...]
Je moet die vergoeding ook echt niet meerekenen voor het rendement van je accu zoals al aangegeven. Ook kun je de andere factoren zijn eventueel juist als reden nemen om geen accu te nemen. Dit zijn juist voor een groot deel apparaten die je kunt sturen om te laten werken als de zon schijnt en dan is dan juist stroom die je niet via je accu wil laten gaan.
Maar zo lezen kan de accu voor je wel een goede prikkel (en hobby) zijn om alles te verbeteren en dat is als tweaker natuurlijk ook leuk. En 3 fase backup vind ik persoonlijk ook wel toegevoegde waarde hebben.
Maar voor de terugverdientijd (wat overigens niet hetzelfde is als Total Cost of Ownership) lijk je expres de accu extra rendabel te willen maken.

• daemonix
  • Niet online

Of mis ik iets?
Ja, je moet het lijstje van spullen nog een keer bekijken. Mompelt 2 EV's, 48 U rack enzo.

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste