Fr33z schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:11:
[...]
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat je berekening zeker te rooskleurig is maar wie weet, het blijft wen voorspelling. Interessant om te zien dat het prijsverschil voor die Sigenergy het dus niet waard lijkt. Mijn opmerkingen/bedenkingen bij de getallen:
Je kunt max 150-200 dagen per jaar genoeg zonnestroom hebben om die accu te laden met PV. Je eigen verbruik verhogen met 4800 kWh per jaar lijkt me daarom ongeveer 30-40% te hoog.
Werkgeversvergoeding voor die stroom in je EV heb je in alle gevallen lijkt me dus ik snap niet waarom dat zonder thuisbatterij anders is dan met. Volgens mij is dat irrelevant en bepaalt het dus niet je opbrengst.
In de ~165-200 dagen per jaar dat je niet genoeg pv overschot hebt is de modus om geld te verdienen laag inkopen elke dag en het dan in de dure uren zelf gebruilen, correct? Daarmee bespaar je veel minder dan 30 ct/kWh omdat je de energiebelasting altijd moet aftikken. Ik zou verwachten dat de gemiddelde spread tussen middag en avond iets van 10-15 cent/kWh max zou zijn (gaat om meer dan alleen de duurste uurtjes tot 1900, meer het gemiddelde tot bijv 01.00 omdat je zonder accu je auto had geladen van thuiskomst tot vol ergens in de nacht).
Ik zou dit niet voor t geld doen maar als je die 5-7k kunt missen is t een interessant experiment.
edit:
Ik vind het gestoord dat de provincie Flevoland thuisaccus subsidieerd maar dat is een andere discussie :|
Eens, lente/zomer zal het vooral om overschot gaan waarbij in de winter je vooral op de dynamische prijzen gaat zitten.
Het klopt dat ik mijn werkgeversvergoeding nu ook heb, maar zoals afgelopen nacht was de prijs 0,28-0,30 (all-in) bij Tibber waardoor als ik mijn auto op dat moment met overschot of een lagere/negatieve prijs van overdag kan laden = snellere ROI op de batterij. Dit scenario zie ik dan ook vooral gebeuren in de herfst/winter als er weinig tot geen overschot is.
Het geld is er sowieso, ik twijfel alleen dus tussen de meerwaarde van de Anker (die qua vermogen een groot deel van mijn overschot aan kan) of de Sigenergy
Tja, dat is aan de provincie ik als burger maak er vooral gebruik van waardoor mijn netto investering lager uitvalt (ter info: de pot van de particulieren is nu leeg, maar de pot van de huurders is nog zo goed als vol en deze komt nu beschikbaar voor particulieren (per 1-10-26 Daarnaast is er voor 2027 ook weer een pot met geld als batterij subsidie).
Hoor dan graag hoe je dat voor je ziet, daar kan ik van leren en juist naar dat advies ben ik zoekende
Hou hier dus rekening met onderstaande, dit is van 2025 maar 2024 toont hetzelfde beeld (eigen verbruik net iets lager dan 50%):
Import: 18867 kwh
Opwek: 10267 kwh
Export: 5324
Totaal verbruik: 23818kwh
/f/image/n0VwptAtH0YYEq0hLlP9NDPq.png?f=fotoalbum_large)
Stefannn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:33:
[...]
Meer kW is eigenlijk al het doorslaggevende argument voor de sinergy. Zeker omdat je off grid wil kunnen. Met zo’n grote batterij is 3.5kW erg mager anders.
“Meer dan 1cycle per dag” is wel erg optimistisch. Ik heb mijn solaredge nu 2 maanden. Ik begon met een dag/ochtend en middag/avond cyclus. Die eerste ben ik mee gestopt. Met RTE van 89% (gemeten, niet uit de folder) leverde de ochtend cyclus me meestal maar een paar cent op.
‘s winters wordt het gok ik niet beter.
Na salderen is maar de vraag of een cyclus met gridstroom überhaupt nog (vaak) nuttig is.
off-grid is een nice to have en vind ik bij een Sigenergy eigenlijk de meerprijs waard mede omdat de gateway voor de noodstroom eigenlijk het goedkoopste element is (en de netto investering maar 4000 euro boven de Anker ligt)
Het is niet dat ik 2 cycli verwacht maar over het jaar genomen wel 1-1,3 cycli gemiddeld over 365 dagen haalbaar moet zijn, mede doordat mijn zelfverbruik in de nacht hoger ligt door het laden van de tweede elektrische auto. Maar eigenlijk zeg je, zelfs 1 cycli per dag is al heel optimistisch ondanks dat ik zeker weet dat ik hem alleen al met het opladen van de auto in de nacht volledig kan ontladen?
Eens, met het wegvallen van de saldering en mogelijk een onbetrouwbare overheid die gaat sleutelen aan de onbelansmarkt met heffingen bij het gebruik van een thuisbatterij en zal mijn ROI zakken omdat ik dan vooral moet leunen op mijn 5000kwh overschot om die zo optimaal mogelijk te gaan gebruiken waarbij ik het door de opslag van de batterij niet volledig kan benutten....Dat is ook het "onderbuikgevoel" in mijn twijfel om de Sigenergy niet te nemen maar voor het gemak de Anker te nemen en mee te gaan spelen.
Note: Heb zelf ook naar de SolarEdge variant gekeken maar ben daar met minder opslag duurder uit ondanks de acties die ze hebben (
https://marketing.solaredge.com/nl/charged-up-homeowner)
[
Voor 5% gewijzigd door
lubbertkramer op 29-05-2026 13:16
]