formeel kun je dat nu met de nieuwe energiewet ook, alleen hebben ze het weer onwerkbaar gemaakt in de wet, het is namelijk voor de energieboeren niet verplicht om hieraan mee te werken en doen ze het wel dan mogen ze daar voor hun diensten geld gaan vragen en je betaald alsnog over die stroom weer EB plus BTW, dus eigenlijk geen vervanging van een thuis-batterij (oke, die sleep je dus ook niet mee naar dat andere pand).PeterZ(on) schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Zoiets schijnt te bestaan in Spanje, waar je de teveel geproduceerde stroom op je huis kunt verrekenen met bijvoorbeeld de afgenomen stroom in je zakelijke pand elders.
nee, dat klopt helemaal, dus als jij daarvoor nog een goede oplossing hebt hou ik me sterk aanbevolen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:39:
[...]
Nou, laat ik die nu al een jaar hebben staan, die thuisaccu, maar dat bedoelde ik niet want daar overbrug je geen seizoen mee.
Oke, dit antwoord van jou maakt het princie dan heel goed duidelijk.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:54:
[...]
technisch heb je gelijk alleen heeft dat geen effect voor je zelf. Een klein voorbeeld: Fase 1 stuur je 500W terug, fase 2 is dat 700W en fase 3 is dat 800W, totaal is dat dus 2000W.
Stel nu dat dat je thuis-batterij op fase 1 zit; dan zou je als ik jouw gedachte volg slechts 500W de thuis-batterij in kunnen en de overige 1500W worden het net teruggeleverd.
Echter nu komt de slimme meter aan zet, deze salderd intern je terugleveringen op alle 3 fase bijelkaar op en ziet dat je dus eigenlijk 2000W aan het terugleveren bent en geeft deze info ook door aan de P1 (even simpel uitgelegd)
De batterij weet dus dat deze eigenlijk 2000W kan gaan laden en doet dat ook, waarbij 500W direct uit je PV komt en dus de overige 1500W uit het net via fase 1 komt. Echter deze 1500W op fase 1 worden dus gecompenseert met de 1500W die je op fase 2 en 3 aan het terugleveren bent, dus je verbruik op het net is onder de streep dus 1500 (F1) - 1500 (F2+3) = 0 W.
Dat is dan ook de reden dat je om die reden zeker geen 3-fase batterij nodig hebt als je een 3-fase PV hebt. nergens voor nodig dus.
Maakt het voor de/een batterij nog uit als die 3 fase is ! Hoe zit dat.. Laden via 1 fase of de/een batterij via 3 fase laden ?
Ik herinner me een video/artikel die zei dat een "echte" thuisbatterij, van ik geloof dat het sinergy was.. Die zei iets van dat de batterijcellen van zo'n echte anders geschakeld zijn in het pakket.. Seire of parrallel. En dan had 1 zelchte/kapotte cel minder of meer invloed op vooral ook de duurzaamheid !???
nee, het enige voordeel is dat je 3-fase batterij dus eerder vol is, nu moet je afvragen op je dat ook echt nodig hebt, mijn 1`-fase 8,5 kWh batterij die in de avond/nacht nog niet eens half leeg wordt is rond 12 uur al compleet vol. en ja dat wist ik als je de capaciteit eerder op je verbruik versu teruglevering op basis van het voor en na-jaar hebt gebasserd, want dan heb ik die 8,5 kWh ook wel echt nodig, betekend dat je tijdens de zomer wel iets te veel gaat hebben. dadelijk zou ik dus met een dynamisch tarief de sure-plus zelfs nog kunnen verkopen tijdens de piek.belmonde schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Oke, dit antwoord van jou maakt het princie dan heel goed duidelijk.
Maakt het voor de/een batterij nog uit als die 3 fase is ! Hoe zit dat.. Laden via 1 fase of de/een batterij via 3 fase laden ?
volgens mij is dat mn marketing praat zonder werkelijke echte nut, want ook batterijen in een meer simpele 1-fase zijn op die manier geschakeld.Ik herinner me een video/artikel die zei dat een "echte" thuisbatterij, van ik geloof dat het sinergy was.. Die zei iets van dat de batterijcellen van zo'n echte anders geschakeld zijn in het pakket.. Seire of parrallel. En dan had 1 zelchte/kapotte cel minder of meer invloed op vooral ook de duurzaamheid !???
wat daar ook een rol in speelt is de kwaliteit van cellen en de gebruikte BMS.
dus zolang je bij een A-merk 1-fase thuis-batterij blijft zit je volgens mij prima, de levensduur van ook dergelijke systemen zit al zo hoog dat je zeer waarschijnlijk deze om andere redenen gaat vervangen dan omdat deze defect zijn, mn nieuwere opties en mogelijkheden, meer vermogen ed.
kijk dus mn nu even wat je er mee wilt en pas daarop je keuze aan.
Geen onzin. Bij serie geschakelde batterijen bepaalt de slechtste het vermogen en dus de capactieit, het heeft geen zin om na 2-3 jaar nog batterijen toe te voegen. Bij parallel geschakelde batterijen speelt dat niet, daar kun je gewoon na 3 jaar nog een nieuwe batterij toevoegen, daarvan wordt dan het maximum vermogen gewoon beschikbaar gesteld. Uiteraard degraderen de oudere batterijen wel, maar die vormen geen belemmering voor de toegevoegde batterij.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:31:
[...]
[...]
volgens mij is dat mn marketing praat zonder werkelijke echte nut, want ook batterijen in een meer simpele 1-fase zijn op die manier geschakeld.
dus zolang je bij een A-merk 1-fase thuis-batterij blijft zit je volgens mij prima, de levensduur van ook dergelijke systemen zit al zo hoog dat je zeer waarschijnlijk deze om andere redenen gaat vervangen dan omdat deze defect zijn, mn nieuwere opties en mogelijkheden, meer vermogen ed.
[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 27-05-2026 13:09 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het energiedelen wordt op allerlei manieren tegengewerkt. Iets om rekening mee te houden wanneer je je keuze voor panelen of accu maakt.Tao schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:33:
[...]
Los van een thuisbatterij komt er inderdaad op korte termijn (als in: na invoering nieuwe Energiewet) de mogelijkheid om de zelf geproduceerde stroom te verkopen. Aan familie, je buren, vrienden of wildvreemden.
Er zijn al intermediairs die zich daarvoor warmlopen. Zoals b.v. https://energyswap.nl/.
Er zullen er op afzienbare termijn nog wel meer verschijnen. Creëert mogelijk nieuwe businesscases...
Interessante discussie.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:31:
[...]
nee, het enige voordeel is dat je 3-fase batterij dus eerder vol is, nu moet je afvragen op je dat ook echt nodig hebt, mijn 1`-fase 8,5 kWh batterij die in de avond/nacht nog niet eens half leeg wordt is rond 12 uur al compleet vol. en ja dat wist ik als je de capaciteit eerder op je verbruik versu teruglevering op basis van het voor en na-jaar hebt gebasserd, want dan heb ik die 8,5 kWh ook wel echt nodig, betekend dat je tijdens de zomer wel iets te veel gaat hebben. dadelijk zou ik dus met een dynamisch tarief de sure-plus zelfs nog kunnen verkopen tijdens de piek.
[...]
volgens mij is dat mn marketing praat zonder werkelijke echte nut, want ook batterijen in een meer simpele 1-fase zijn op die manier geschakeld.
Ik denk alleen dat er technisch iets meer nuance nodig is tussen 1-fase en 3-fase batterijsystemen.
Het klopt dat voor veel huishoudens een 1-fase batterij prima kan functioneren, zeker wanneer het avond- en nachtverbruik relatief beperkt is. In dat geval hoeft een batterij niet extreem snel te laden om toch goed rendement te halen uit eigen zonnestroom of dynamische tarieven.
Maar het verschil tussen 1-fase en 3-fase gaat niet alleen over “sneller vol zijn”.
Bij woningen met een 3-fase aansluiting en grotere verbruikers — zoals een warmtepomp, laadpaal of inductiekookplaat — speelt ook faseverdeling en maximaal vermogen per fase mee. Een 3-fase systeem kan dan technisch beter aansluiten op de installatie en toekomstige uitbreidingen.
Ook het punt over batterijopbouw is niet puur marketing. De manier waarop cellen in serie en parallel zijn geschakeld, samen met de kwaliteit van het BMS, thermische regeling en celmatching, heeft wel degelijk invloed op veiligheid, prestaties en levensduur. Tegelijk klopt het ook dat moderne A-merken tegenwoordig over het algemeen een hoge levensduur halen.
Kortom: er is niet één oplossing die voor iedereen ideaal is. Het hangt vooral af van:
het type aansluiting,
het huidige en toekomstige verbruik,
aanwezige verbruikers,
zonnepanelen,
en hoe iemand de batterij wil inzetten (eigen verbruik, handelen op dynamische tarieven, back-up, etc.).
Dus een goede praktijkervaring, maar wel sterk afhankelijk van de specifieke situatie.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Daarom zie ik mij er ook niet gauw aan meedoen, gaat alleen om mensen erin te lokken, en dan vervolgens cashen de aanbieders van dit soort systemen. Net als bij veel van die thuisaccu aanbieders, zij de winst en de klant het risico.Sonero schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Het energiedelen wordt op allerlei manieren tegengewerkt. Iets om rekening mee te houden wanneer je je keuze voor panelen of accu maakt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als je een systeem met een stapel batterijen hebt dan voeg je die volgens mij altijd parallel toe. En de BMS regelt zelf het vermogen per batterij. Ik heb al heel lang wat RC speelgoed met LiPo cellen, en dat zat al sinds jaar en dag een balanced charger bij met een kabeltje met evenveel draden als dat er cellen in het pack zaten. Zo kan de charger per cel meten en bijsturen. (Zo'n pack zelf s inderdaad wel in serie; binnen 1 pack ofwel accu-eenheid kan je inderdaad beter geen cellen wisselen)daemonix schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Geen onzin. Bij serie geschakelde batterijen bepaalt de slechtste het vermogen en dus de capactieit, het heeft geen zin om na 2-3 jaar nog batterijen toe te voegen. Bij parallel geschakelde batterijen speelt dat niet, daar kun je gewoon na 3 jaar nog een nieuwe batterij toevoegen, daarvan wordt dan het maximum vermogen gewoon beschikbaar gesteld. Uiteraard degraderen de oudere batterijen wel, maar die vormen geen belemmering voor de toegevoegde batterij.
Ik ga er vanuit dat de BMS van een thuisaccu niet anders werkt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Jij sprak eerder over 25A. Ga je dan van 1x25A naar 1x40A? Zou je dan niet beter naar 3x25A kunnen gaan? Of is dat niet mogelijk?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
[quote]clodders schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Interessante discussie.
Ik denk alleen dat er technisch iets meer nuance nodig is tussen 1-fase en 3-fase batterijsystemen...
|/quote]
Zo kan je dus ook gewoon 2 stuks 1 fase accu's aansluiten, dat is wat ik heb gedaan.
Dezelfde twee fases als de 2 PV omvormers zodat netcongestie écht voorkomen wordt als er PV output is.
Maar bij het verbruik zie je dan dus dat er soms fase onbalans is. Maar daar ontkom je normaliter toch niet aan omdat veel apparatuur enkelfasig is aangesloten. Of bijv. tweefasig zoals een kookplaat.
Goed verdelen is belangrijk om te hoge vermogens te voorkomen, maar zolang fase saldering in de meter gedaan wordt, heb je er qua kosten niet veel mee te maken en is het belangrijker te kijken wat er qua vermogen matched.
[...]
Interessante discussie.
Ik denk alleen dat er technisch iets meer nuance nodig is tussen 1-fase en 3-fase batterijsystemen...
|/quote]
Zo kan je dus ook gewoon 2 stuks 1 fase accu's aansluiten, dat is wat ik heb gedaan.
Dezelfde twee fases als de 2 PV omvormers zodat netcongestie écht voorkomen wordt als er PV output is.
Maar bij het verbruik zie je dan dus dat er soms fase onbalans is. Maar daar ontkom je normaliter toch niet aan omdat veel apparatuur enkelfasig is aangesloten. Of bijv. tweefasig zoals een kookplaat.
Goed verdelen is belangrijk om te hoge vermogens te voorkomen, maar zolang fase saldering in de meter gedaan wordt, heb je er qua kosten niet veel mee te maken en is het belangrijker te kijken wat er qua vermogen matched.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Wat is er beter aan 3x25? Heb 1 fase omvormer, 1 fase WP (BUH staat uitgeschakelt), voorlopig geen EV en kosten voor verhoging zijn veel hoger. Moet ik ook mijn meterkast nog verbouwen.Pr088 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Jij sprak eerder over 25A. Ga je dan van 1x25A naar 1x40A? Zou je dan niet beter naar 3x25A kunnen gaan? Of is dat niet mogelijk?