formeel kun je dat nu met de nieuwe energiewet ook, alleen hebben ze het weer onwerkbaar gemaakt in de wet, het is namelijk voor de energieboeren niet verplicht om hieraan mee te werken en doen ze het wel dan mogen ze daar voor hun diensten geld gaan vragen en je betaald alsnog over die stroom weer EB plus BTW, dus eigenlijk geen vervanging van een thuis-batterij (oke, die sleep je dus ook niet mee naar dat andere pand).PeterZ(on) schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:06:
[...]
Zoiets schijnt te bestaan in Spanje, waar je de teveel geproduceerde stroom op je huis kunt verrekenen met bijvoorbeeld de afgenomen stroom in je zakelijke pand elders.
nee, dat klopt helemaal, dus als jij daarvoor nog een goede oplossing hebt hou ik me sterk aanbevolen.PeterZ(on) schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:39:
[...]
Nou, laat ik die nu al een jaar hebben staan, die thuisaccu, maar dat bedoelde ik niet want daar overbrug je geen seizoen mee.
Oke, dit antwoord van jou maakt het princie dan heel goed duidelijk.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:54:
[...]
technisch heb je gelijk alleen heeft dat geen effect voor je zelf. Een klein voorbeeld: Fase 1 stuur je 500W terug, fase 2 is dat 700W en fase 3 is dat 800W, totaal is dat dus 2000W.
Stel nu dat dat je thuis-batterij op fase 1 zit; dan zou je als ik jouw gedachte volg slechts 500W de thuis-batterij in kunnen en de overige 1500W worden het net teruggeleverd.
Echter nu komt de slimme meter aan zet, deze salderd intern je terugleveringen op alle 3 fase bijelkaar op en ziet dat je dus eigenlijk 2000W aan het terugleveren bent en geeft deze info ook door aan de P1 (even simpel uitgelegd)
De batterij weet dus dat deze eigenlijk 2000W kan gaan laden en doet dat ook, waarbij 500W direct uit je PV komt en dus de overige 1500W uit het net via fase 1 komt. Echter deze 1500W op fase 1 worden dus gecompenseert met de 1500W die je op fase 2 en 3 aan het terugleveren bent, dus je verbruik op het net is onder de streep dus 1500 (F1) - 1500 (F2+3) = 0 W.
Dat is dan ook de reden dat je om die reden zeker geen 3-fase batterij nodig hebt als je een 3-fase PV hebt. nergens voor nodig dus.
Maakt het voor de/een batterij nog uit als die 3 fase is ! Hoe zit dat.. Laden via 1 fase of de/een batterij via 3 fase laden ?
Ik herinner me een video/artikel die zei dat een "echte" thuisbatterij, van ik geloof dat het sinergy was.. Die zei iets van dat de batterijcellen van zo'n echte anders geschakeld zijn in het pakket.. Seire of parrallel. En dan had 1 zelchte/kapotte cel minder of meer invloed op vooral ook de duurzaamheid !???
nee, het enige voordeel is dat je 3-fase batterij dus eerder vol is, nu moet je afvragen op je dat ook echt nodig hebt, mijn 1`-fase 8,5 kWh batterij die in de avond/nacht nog niet eens half leeg wordt is rond 12 uur al compleet vol. en ja dat wist ik als je de capaciteit eerder op je verbruik versu teruglevering op basis van het voor en na-jaar hebt gebasserd, want dan heb ik die 8,5 kWh ook wel echt nodig, betekend dat je tijdens de zomer wel iets te veel gaat hebben. dadelijk zou ik dus met een dynamisch tarief de sure-plus zelfs nog kunnen verkopen tijdens de piek.belmonde schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:14:
[...]
Oke, dit antwoord van jou maakt het princie dan heel goed duidelijk.
Maakt het voor de/een batterij nog uit als die 3 fase is ! Hoe zit dat.. Laden via 1 fase of de/een batterij via 3 fase laden ?
volgens mij is dat mn marketing praat zonder werkelijke echte nut, want ook batterijen in een meer simpele 1-fase zijn op die manier geschakeld.Ik herinner me een video/artikel die zei dat een "echte" thuisbatterij, van ik geloof dat het sinergy was.. Die zei iets van dat de batterijcellen van zo'n echte anders geschakeld zijn in het pakket.. Seire of parrallel. En dan had 1 zelchte/kapotte cel minder of meer invloed op vooral ook de duurzaamheid !???
wat daar ook een rol in speelt is de kwaliteit van cellen en de gebruikte BMS.
dus zolang je bij een A-merk 1-fase thuis-batterij blijft zit je volgens mij prima, de levensduur van ook dergelijke systemen zit al zo hoog dat je zeer waarschijnlijk deze om andere redenen gaat vervangen dan omdat deze defect zijn, mn nieuwere opties en mogelijkheden, meer vermogen ed.
kijk dus mn nu even wat je er mee wilt en pas daarop je keuze aan.
Geen onzin. Bij serie geschakelde batterijen bepaalt de slechtste het vermogen en dus de capactieit, het heeft geen zin om na 2-3 jaar nog batterijen toe te voegen. Bij parallel geschakelde batterijen speelt dat niet, daar kun je gewoon na 3 jaar nog een nieuwe batterij toevoegen, daarvan wordt dan het maximum vermogen gewoon beschikbaar gesteld. Uiteraard degraderen de oudere batterijen wel, maar die vormen geen belemmering voor de toegevoegde batterij.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:31:
[...]
[...]
volgens mij is dat mn marketing praat zonder werkelijke echte nut, want ook batterijen in een meer simpele 1-fase zijn op die manier geschakeld.
dus zolang je bij een A-merk 1-fase thuis-batterij blijft zit je volgens mij prima, de levensduur van ook dergelijke systemen zit al zo hoog dat je zeer waarschijnlijk deze om andere redenen gaat vervangen dan omdat deze defect zijn, mn nieuwere opties en mogelijkheden, meer vermogen ed.
[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 27-05-2026 13:09 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Het energiedelen wordt op allerlei manieren tegengewerkt. Iets om rekening mee te houden wanneer je je keuze voor panelen of accu maakt.Tao schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:33:
[...]
Los van een thuisbatterij komt er inderdaad op korte termijn (als in: na invoering nieuwe Energiewet) de mogelijkheid om de zelf geproduceerde stroom te verkopen. Aan familie, je buren, vrienden of wildvreemden.
Er zijn al intermediairs die zich daarvoor warmlopen. Zoals b.v. https://energyswap.nl/.
Er zullen er op afzienbare termijn nog wel meer verschijnen. Creëert mogelijk nieuwe businesscases...
Interessante discussie.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:31:
[...]
nee, het enige voordeel is dat je 3-fase batterij dus eerder vol is, nu moet je afvragen op je dat ook echt nodig hebt, mijn 1`-fase 8,5 kWh batterij die in de avond/nacht nog niet eens half leeg wordt is rond 12 uur al compleet vol. en ja dat wist ik als je de capaciteit eerder op je verbruik versu teruglevering op basis van het voor en na-jaar hebt gebasserd, want dan heb ik die 8,5 kWh ook wel echt nodig, betekend dat je tijdens de zomer wel iets te veel gaat hebben. dadelijk zou ik dus met een dynamisch tarief de sure-plus zelfs nog kunnen verkopen tijdens de piek.
[...]
volgens mij is dat mn marketing praat zonder werkelijke echte nut, want ook batterijen in een meer simpele 1-fase zijn op die manier geschakeld.
Ik denk alleen dat er technisch iets meer nuance nodig is tussen 1-fase en 3-fase batterijsystemen.
Het klopt dat voor veel huishoudens een 1-fase batterij prima kan functioneren, zeker wanneer het avond- en nachtverbruik relatief beperkt is. In dat geval hoeft een batterij niet extreem snel te laden om toch goed rendement te halen uit eigen zonnestroom of dynamische tarieven.
Maar het verschil tussen 1-fase en 3-fase gaat niet alleen over “sneller vol zijn”.
Bij woningen met een 3-fase aansluiting en grotere verbruikers — zoals een warmtepomp, laadpaal of inductiekookplaat — speelt ook faseverdeling en maximaal vermogen per fase mee. Een 3-fase systeem kan dan technisch beter aansluiten op de installatie en toekomstige uitbreidingen.
Ook het punt over batterijopbouw is niet puur marketing. De manier waarop cellen in serie en parallel zijn geschakeld, samen met de kwaliteit van het BMS, thermische regeling en celmatching, heeft wel degelijk invloed op veiligheid, prestaties en levensduur. Tegelijk klopt het ook dat moderne A-merken tegenwoordig over het algemeen een hoge levensduur halen.
Kortom: er is niet één oplossing die voor iedereen ideaal is. Het hangt vooral af van:
het type aansluiting,
het huidige en toekomstige verbruik,
aanwezige verbruikers,
zonnepanelen,
en hoe iemand de batterij wil inzetten (eigen verbruik, handelen op dynamische tarieven, back-up, etc.).
Dus een goede praktijkervaring, maar wel sterk afhankelijk van de specifieke situatie.
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Daarom zie ik mij er ook niet gauw aan meedoen, gaat alleen om mensen erin te lokken, en dan vervolgens cashen de aanbieders van dit soort systemen. Net als bij veel van die thuisaccu aanbieders, zij de winst en de klant het risico.Sonero schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:31:
[...]
Het energiedelen wordt op allerlei manieren tegengewerkt. Iets om rekening mee te houden wanneer je je keuze voor panelen of accu maakt.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Als je een systeem met een stapel batterijen hebt dan voeg je die volgens mij altijd parallel toe. En de BMS regelt zelf het vermogen per batterij. Ik heb al heel lang wat RC speelgoed met LiPo cellen, en dat zat al sinds jaar en dag een balanced charger bij met een kabeltje met evenveel draden als dat er cellen in het pack zaten. Zo kan de charger per cel meten en bijsturen. (Zo'n pack zelf s inderdaad wel in serie; binnen 1 pack ofwel accu-eenheid kan je inderdaad beter geen cellen wisselen)daemonix schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:08:
[...]
Geen onzin. Bij serie geschakelde batterijen bepaalt de slechtste het vermogen en dus de capactieit, het heeft geen zin om na 2-3 jaar nog batterijen toe te voegen. Bij parallel geschakelde batterijen speelt dat niet, daar kun je gewoon na 3 jaar nog een nieuwe batterij toevoegen, daarvan wordt dan het maximum vermogen gewoon beschikbaar gesteld. Uiteraard degraderen de oudere batterijen wel, maar die vormen geen belemmering voor de toegevoegde batterij.
Ik ga er vanuit dat de BMS van een thuisaccu niet anders werkt.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Jij sprak eerder over 25A. Ga je dan van 1x25A naar 1x40A? Zou je dan niet beter naar 3x25A kunnen gaan? Of is dat niet mogelijk?
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
[quote]clodders schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:41:
[...]
Interessante discussie.
Ik denk alleen dat er technisch iets meer nuance nodig is tussen 1-fase en 3-fase batterijsystemen...
|/quote]
Zo kan je dus ook gewoon 2 stuks 1 fase accu's aansluiten, dat is wat ik heb gedaan.
Dezelfde twee fases als de 2 PV omvormers zodat netcongestie écht voorkomen wordt als er PV output is.
Maar bij het verbruik zie je dan dus dat er soms fase onbalans is. Maar daar ontkom je normaliter toch niet aan omdat veel apparatuur enkelfasig is aangesloten. Of bijv. tweefasig zoals een kookplaat.
Goed verdelen is belangrijk om te hoge vermogens te voorkomen, maar zolang fase saldering in de meter gedaan wordt, heb je er qua kosten niet veel mee te maken en is het belangrijker te kijken wat er qua vermogen matched.
[...]
Interessante discussie.
Ik denk alleen dat er technisch iets meer nuance nodig is tussen 1-fase en 3-fase batterijsystemen...
|/quote]
Zo kan je dus ook gewoon 2 stuks 1 fase accu's aansluiten, dat is wat ik heb gedaan.
Dezelfde twee fases als de 2 PV omvormers zodat netcongestie écht voorkomen wordt als er PV output is.
Maar bij het verbruik zie je dan dus dat er soms fase onbalans is. Maar daar ontkom je normaliter toch niet aan omdat veel apparatuur enkelfasig is aangesloten. Of bijv. tweefasig zoals een kookplaat.
Goed verdelen is belangrijk om te hoge vermogens te voorkomen, maar zolang fase saldering in de meter gedaan wordt, heb je er qua kosten niet veel mee te maken en is het belangrijker te kijken wat er qua vermogen matched.
---------------
Wat is er beter aan 3x25? Heb 1 fase omvormer, 1 fase WP (BUH staat uitgeschakelt), voorlopig geen EV en kosten voor verhoging zijn veel hoger. Moet ik ook mijn meterkast nog verbouwen.Pr088 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Jij sprak eerder over 25A. Ga je dan van 1x25A naar 1x40A? Zou je dan niet beter naar 3x25A kunnen gaan? Of is dat niet mogelijk?
Volgens mij zijn de vaste kosten voor 3x25 gelijk. En voor 1x40A moet je misschien ook dikkere bedrading in je meterkast hebben. Voordeel van 3 fase is natuurlijk dat je de boel ook gewoon kunt verdelen over de 3 fases, maar inderdaad, aanpassing meterkast is dan wel nodig.MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:40:
[...]
Wat is er beter aan 3x25? Heb 1 fase omvormer, 1 fase WP (BUH staat uitgeschakelt), voorlopig geen EV en kosten voor verhoging zijn veel hoger. Moet ik ook mijn meterkast nog verbouwen.
---------------
Wel even opletten, dat je stroom door de Nul niet te hoog wordt. In jouw voorbeeld is dat ca. 10 A. Dat kan echter flink oplopen bij iets hogere vermogens en vrij makkelijk boven de 25A uitkomen.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:54:
[...]
technisch heb je gelijk alleen heeft dat geen effect voor je zelf. Een klein voorbeeld: Fase 1 stuur je 500W terug, fase 2 is dat 700W en fase 3 is dat 800W, totaal is dat dus 2000W.
Stel nu dat dat je thuis-batterij op fase 1 zit; dan zou je als ik jouw gedachte volg slechts 500W de thuis-batterij in kunnen en de overige 1500W worden het net teruggeleverd.
Echter nu komt de slimme meter aan zet, deze salderd intern je terugleveringen op alle 3 fase bijelkaar op en ziet dat je dus eigenlijk 2000W aan het terugleveren bent en geeft deze info ook door aan de P1 (even simpel uitgelegd)
De batterij weet dus dat deze eigenlijk 2000W kan gaan laden en doet dat ook, waarbij 500W direct uit je PV komt en dus de overige 1500W uit het net via fase 1 komt. Echter deze 1500W op fase 1 worden dus gecompenseert met de 1500W die je op fase 2 en 3 aan het terugleveren bent, dus je verbruik op het net is onder de streep dus 1500 (F1) - 1500 (F2+3) = 0 W.
Dat is dan ook de reden dat je om die reden zeker geen 3-fase batterij nodig hebt als je een 3-fase PV hebt. nergens voor nodig dus.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Hoymiles zou met een 4020 AC (schuko / plugin) en 4020 X (MPPT) komen.
Er was al een downloadable PDF op de site van Hoymiles en op Linkedin postte IOTDomotica.nl er ook iets over.. Alles is nu echter weer weggehaald..
Ik heb de PDF nog maar die ga ik hier (vooralsnog) niet posten.
https://www.reddit.com/r/...tn165c/hoymiles_hb_4020x/
https://www.p1meter.nl/me...hoymiles-hibattery-4020-x
Er was al een downloadable PDF op de site van Hoymiles en op Linkedin postte IOTDomotica.nl er ook iets over.. Alles is nu echter weer weggehaald..
Ik heb de PDF nog maar die ga ik hier (vooralsnog) niet posten.
https://www.reddit.com/r/...tn165c/hoymiles_hb_4020x/
https://www.p1meter.nl/me...hoymiles-hibattery-4020-x
[ Voor 36% gewijzigd door FreakNL op 27-05-2026 15:18 ]
Kijk eens naar hoogvolt stapels.Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:28:
[...]
Als je een systeem met een stapel batterijen hebt dan voeg je die volgens mij altijd parallel toe. En de BMS regelt zelf het vermogen per batterij. Ik heb al heel lang wat RC speelgoed met LiPo cellen, en dat zat al sinds jaar en dag een balanced charger bij met een kabeltje met evenveel draden als dat er cellen in het pack zaten. Zo kan de charger per cel meten en bijsturen. (Zo'n pack zelf s inderdaad wel in serie; binnen 1 pack ofwel accu-eenheid kan je inderdaad beter geen cellen wisselen)
Ik ga er vanuit dat de BMS van een thuisaccu niet anders werkt.
klopt, maar dat heb je bij een mix van een 3-fase systeem toch al vrij snel, daarom heeft een 3-fase thuis-batterij die met een 10 kW omvormer werkt en een zeer grote PV-omvormer ook zijn voordelen, maar zelfs dan heb je met vooral 1-fase verbruikers zoals wasmachines, drogers, kookplaten (vaak niet echt draaistroom) en ovens en magnetrons toch voor een extra belasting op de nul. Daarom de eis om deze zo goed mogelijk gelijkmatig te verdelen, het probleem zit hem daar in dat deze echter niet gelijktijdig worden gebruikt.Jojan265 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:55:
[...]
Wel even opletten, dat je stroom door de Nul niet te hoog wordt. In jouw voorbeeld is dat ca. 10 A. Dat kan echter flink oplopen bij iets hogere vermogens en vrij makkelijk boven de 25A uitkomen.
Naar 3 fase kost geld. 1 fase 40 niets. Er is in mijn geval geen voordeel. Wp voeding op 6mm2 kabel. Inductie gewoon op een kookgroep en klaar. Meeste mensen kunnen gewoon met 1 fase toe. Geen enkele reden tot noodzaak verdelen over 3 fases hier.Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:48:
[...]
Volgens mij zijn de vaste kosten voor 3x25 gelijk. En voor 1x40A moet je misschien ook dikkere bedrading in je meterkast hebben. Voordeel van 3 fase is natuurlijk dat je de boel ook gewoon kunt verdelen over de 3 fases, maar inderdaad, aanpassing meterkast is dan wel nodig.
Ja dat zijn de eenmalige kosten, klopt, (met name vanwege meterwissel) maar de maandelijkse kosten blijven gelijk.MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Naar 3 fase kost geld. 1 fase 40 niets. Er is in mijn geval geen voordeel. Wp voeding op 6mm2 kabel. Inductie gewoon op een kookgroep en klaar. Meeste mensen kunnen gewoon met 1 fase toe. Geen enkele reden tot noodzaak verdelen over 3 fases hier.
---------------
Hoezo een extra belasting op de nul. Door de faseverschuiving is dat nu juist geen issue bij 3 fase.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:08:
[...]
klopt, maar dat heb je bij een mix van een 3-fase systeem toch al vrij snel, daarom heeft een 3-fase thuis-batterij die met een 10 kW omvormer werkt en een zeer grote PV-omvormer ook zijn voordelen, maar zelfs dan heb je met vooral 1-fase verbruikers zoals wasmachines, drogers, kookplaten (vaak niet echt draaistroom) en ovens en magnetrons toch voor een extra belasting op de nul. Daarom de eis om deze zo goed mogelijk gelijkmatig te verdelen, het probleem zit hem daar in dat deze echter niet gelijktijdig worden gebruikt.
---------------
Ik ken niet alle systemen, ik heb zelf Zendure en daar is de batterijspanning altijd 48V dus parallel.
Hele idee is juist dat je dan later nog een batterijtje kunt bijstapelen.
---------------
Wel je instellingen goed zetten... Bij een Marstek thuisbatterij kies je in de app tussen de enkele-fase (kijk alleen naar de fase waarop het is aangesloten) en driefasen-som (fase-som) meetmethode.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:54:
[...]
Amsterdam | 10,12 kWp | 22 x 460Wp JA Solar | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Bij ons was de overstap naar 1x40A duurder dan naar 3x25A, omdat de smeltzekering dan vervangen moest worden door een automaat. Aangezien de aansluiting van onze buren via onze meterkast loopt (geen idee waarom daar toentertijd voor gekozen is)was er ook nog eens een wachttijd van ruim 1 jaar.MotorBeast schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:52:
[...]
Naar 3 fase kost geld. 1 fase 40 niets. Er is in mijn geval geen voordeel. Wp voeding op 6mm2 kabel. Inductie gewoon op een kookgroep en klaar. Meeste mensen kunnen gewoon met 1 fase toe. Geen enkele reden tot noodzaak verdelen over 3 fases hier.
Dus toch maar gekozen voor 3x25A. Was binnen 8 weken geregeld.
Omdat ik je zo lief vindMistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:12:
[...]
Ik ken niet alle systemen, ik heb zelf Zendure en daar is de batterijspanning altijd 48V dus parallel.
Hele idee is juist dat je dan later nog een batterijtje kunt bijstapelen.
As said, ik ken niet alle merken. Voors en tegens van serie en parallel schakelen zijn er beiden, I know. Collega krijgt een Dyness hoorde ik. Zal wel eens uitvragen hoe hij is voorgelicht door de adviseur.
---------------
Dat werkt uitsluitend als je ook op alle fases exact het zelfde vermogen zet, zodra deze niet het zelfde zijn krijg je vanzelf een spanning op de nul.Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 17:11:
[...]
Hoezo een extra belasting op de nul. Door de faseverschuiving is dat nu juist geen issue bij 3 fase.
Bijna correct.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Dat werkt uitsluitend als je ook op alle fases exact het zelfde vermogen zet, zodra deze niet het zelfde zijn krijg je vanzelf een spanning op stroom door de nul.
[ Voor 1% gewijzigd door DavidZH op 27-05-2026 21:13 . Reden: Verduidelijking ]
Ik ben even in mijn energie omgeving gedoken en heb een sheet gemaakt per dag van het verbruik, opwek en teruglevering en totale gebruik in het huishouden (geen WP/EV),
Ik kom hier gemiddeld op een jaar per dag op de volgende cijfers:
Welke gegevens uit zon gigantisch overzicht zijn nog meer van nut om te kijken naar een (lichte) thuisaccu, gezien ik maar 8 panelen heb. wie kan mij hier mee op weg helpen.
Ik kom hier gemiddeld op een jaar per dag op de volgende cijfers:
| Gemiddeld | Max | |
| Opwek | 8,76 KwH | 23,12 KwH |
| Zelfconsumptie | 4,76 KwH | 11,79 KwH |
| Teruglevering | 3,99 KwH | 15,03 KwH |
| Gebruik | 13,89 KwH | 13,89 Kwh |
[ Voor 9% gewijzigd door Dysan op 27-05-2026 22:03 ]
Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn
Dank, dat bedoelde ik ook.
Dus om het helemaal correct te zeggen: Bij een ongelijke belasting van een 3-fase aansluiting vloeit het stroomverschil terug via de nuldraad.
[ Voor 31% gewijzigd door Jan-tweak op 27-05-2026 22:49 ]
Zelfs als je in plaats van spanning stroom leest is dat geen punt. Want de fases zijn 120 graden verschoven in tijd. Daardoor tellen de stromen in de nul niet gewoon op.Jan-tweak schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Dat werkt uitsluitend als je ook op alle fases exact het zelfde vermogen zet, zodra deze niet het zelfde zijn krijg je vanzelf een spanning op de nul.
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

De nul kan niet overbelast worden.
Denk maar aan een kookplaat die 2 fasig aangesloten mag worden op een 3 fase perilex. Daar zit maar 1 aarddraad achter.
---------------
Er zijn heel veel parameters die de maat van een thuis accu kunnen bepalen. Met zonnepanelen zoals jij aangeeft kan je beginnen met een paar vuistregels:Dysan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:00:
Ik ben even in mijn energie omgeving gedoken en heb een sheet gemaakt per dag van het verbruik, opwek en teruglevering en totale gebruik in het huishouden (geen WP/EV),
Ik kom hier gemiddeld op een jaar per dag op de volgende cijfers:Welke gegevens uit zon gigantisch overzicht zijn nog meer van nut om te kijken naar een (lichte) thuisaccu, gezien ik maar 8 panelen heb. wie kan mij hier mee op weg helpen.
Gemiddeld Max Opwek 8,76 KwH 23,12 KwH Zelfconsumptie 4,76 KwH 11,79 KwH Teruglevering 3,99 KwH 15,03 KwH Gebruik 13,89 KwH 13,89 Kwh
Een thuis-accu is voor overdag van de zonnepanelen opslaan en dat in de nacht gebruiken. Dan is de capaciteit voor 1 dag verbruik de eerste vuistregel. Kijk dan naar hoeveel je op 1 dag verbruikt in alle jaargetijden of zelfs in elke maand. Zoals je het aangeeft zou je dus kunnen beginnen met 5 tot 12 KwH
Op de zelfde manier kan je ook kijken naar de opwek gevevens van je zonnepanelen. Maar in de regel heeft het geen zin om (veel) meer capaciteit te hebben dan wat je in 1 dag zelf verbruikt. Tenzij je wat actief zou willen handelen met je eigen zonne-stroom. Als je actiever wilt handelen zou je kunnen groeien naar 20 KwH, de rest is echt voor active handel in stroom.
Een andere waarde om naar te kijken is de hoeveelheid vermogen die de zonnepanelen kunnen vewerken. De 'stekker' thuisbatterijen verwerken ongeveer 800 watt. Grotere waardes zijn in de regel wel wenselijk. Een 16Amp zekering laat ongeveer 3600 watt toe. Hoeveel is de watt-piek van je zonnepanelen installatie? Wil je dat allemaal kunnen opvangen? Hoeveel is de grootste verbruiker in huis? (koken, warm-water, airco, verwarming...) Wil je dat allemaal van eigen stroom voorzien?
Het is er bij mij nog niet, maar met mijn 4000 watt-piek en electrisch (inductie) koken, denk ik sterk aan een installatie die dus 3600/4000 watt moet kunnen opvangen en liefst ook kunnen leveren. Met mijn dag-verbruik van ongeveer 10 KwH ga ik beginnen met iets van die maat.
Helaas heb je ongelijk. De stroom door de Nul bereken je als volgt in een 3 Fase systeem:Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:15:
[...]
Zelfs als je in plaats van spanning stroom leest is dat geen punt. Want de fases zijn 120 graden verschoven in tijd. Daardoor tellen de stromen in de nul niet gewoon op.
Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
[Afbeelding]
De nul kan niet overbelast worden.
Denk maar aan een kookplaat die 2 fasig aangesloten mag worden op een 3 fase perilex. Daar zit maar 1 aarddraad achter.
Dus als voorbeeld in een 3 fasen systeem die je met een thuisaccu nul op de meter wilt houden:
L1 teruglevering vanuit thuisaccu -3726 W
L2 verbruik 2990 W
L3 verbruik 736 W
Dit kunnen best heel redelijke vermogens zijn, maar geven wel een Nulstroom van meer dan 25 A.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ook een stekker accu kunnen 2,4 á 2,5kW laden en ontladen, mits ze wel op een eigen groep zitten aangesloten. Zet je er dan ook nog op meerdere groepen of fases dan kan je dus hoger. En je kunt ze meestal wel als 1 aansturen.
16A zekeringen moet je niet volcontinu belasten op 3600W, ga altijd uit van 80%.
Hier wordt driftig gekookt (inductie+oven en nog wat meuk in de keuken) dus ik heb 2x zendure omvormers, ingesteld op max afgifte 2000W per stuk en aangesloten op 2 verschillende fases. Worden gezamelijk aangestuurd via home assistant.
16A zekeringen moet je niet volcontinu belasten op 3600W, ga altijd uit van 80%.
Hier wordt driftig gekookt (inductie+oven en nog wat meuk in de keuken) dus ik heb 2x zendure omvormers, ingesteld op max afgifte 2000W per stuk en aangesloten op 2 verschillende fases. Worden gezamelijk aangestuurd via home assistant.
---------------
Je bent achter een krachtgroep toch niet aan het vebruiken en terugleveren tegelijk? En met 3726W zit je ook al boven de 16A.Jojan265 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Helaas heb je ongelijk. De stroom door de Nul bereken je als volgt in een 3 Fase systeem:
[Afbeelding]
Dus als voorbeeld in een 3 fasen systeem die je met een thuisaccu nul op de meter wilt houden:
L2 verbruik 2990 W
L3 verbruik 736 W
Dit kunnen best heel redelijke vermogens zijn, maar geven wel een Nulstroom van meer dan 25 A.
---------------
Die elektronen weten echt niet waar ze zijn en genereren gewoon warmte in je meterkast/onderverdeler/hoofdaansluiting daar waar de nuldraden van de verschillende fases samenkomen. Als je gaat verbruiken + terugleveren op verschillende fases in een 3-fasen systeem, kan de nulstroom oplopen tot 2x de maximale fase stroom (dus tot 50A door de nul op een 3x25A hoofdaansluiting).Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Je bent achter een krachtgroep toch niet aan het vebruiken en terugleveren tegelijk? En met 3726W zit je ook al boven de 16A.
In jouw plaatje met de sinussen: wissel 1 sinus van teken en tel de 3 fases op en je zult zien dat het optelt tot 2.
Merk op dat de sinussen voor spanning niet veranderen bij verbruik of teruglevering, maar de richting van de stroom wijzigt wel van teken!
[ Voor 17% gewijzigd door pvg op 27-05-2026 23:01 ]
Precies dit, als je gaat terugleveren op 1 fase terwijl je verbruikt op de andere 2 dan kan de maximale stroom door de nul echt hoog worden. Als ik de som goed heb dan kan bij een 3x25A automaat maximaal 50A nulstroom optreden bij 2x25A verbruik en 1x 25A teruglevering. Daarop moet je de bedrading en hoofdschakelaars tenminste in de groepenkast afstemmen.Jojan265 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:37:
[...]
Helaas heb je ongelijk. De stroom door de Nul bereken je als volgt in een 3 Fase systeem:
[Afbeelding]
L2 verbruik 2990 W
L3 verbruik 736 W
Een grotere nulstroom dan 2x de max stroom van 1 fase kan volgens mij niet optreden. Dus 3x16A afzekeren is een maximale nulstroom van 32A bij maximaal onbalans leveren/afnemen.
Binnen de meterkast kan dat inderdaad gebeuren, maar die situatie is niet anders dan we al vele jaren zien met PV toch.master1104 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Precies dit, als je gaat terugleveren op 1 fase terwijl je verbruikt op de andere 2 dan kan de maximale stroom door de nul echt hoog worden. Als ik de som goed heb dan kan bij een 3x25A automaat maximaal 50A nulstroom optreden bij 2x25A verbruik en 1x 25A teruglevering. Daarop moet je de bedrading en hoofdschakelaars tenminste in de groepenkast afstemmen.
Een grotere nulstroom dan 2x de max stroom van 1 fase kan volgens mij niet optreden. Dus 3x16A afzekeren is een maximale nulstroom van 32A bij maximaal onbalans leveren/afnemen.
Maar klopt inderdaad, met de berekening erbij en maximaal tegengestelde stromen kan het. Daarin moet ik de anderen gelijk geven. \
---------------
Kan het niet nog wat hoger ? (Warmer ?) Moet je niet zo'n beetje alle hoogfrequente schakelvoeding/omvormer/lader vervorming er bij optellen ? 😳
Je moet de bedrading in de groepenkast hierop afstemmen. En je mag hopen dat de nuldraad tussen groepenkast en net dat ook is. Gelukkig is de nul niet gezekerd.master1104 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Precies dit, als je gaat terugleveren op 1 fase terwijl je verbruikt op de andere 2 dan kan de maximale stroom door de nul echt hoog worden. Als ik de som goed heb dan kan bij een 3x25A automaat maximaal 50A nulstroom optreden bij 2x25A verbruik en 1x 25A teruglevering. Daarop moet je de bedrading en hoofdschakelaars tenminste in de groepenkast afstemmen.
Houd dan ook nog rekening met het skin effect!Vdvmark schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:24:
Kan het niet nog wat hoger ? (Warmer ?) Moet je niet zo'n beetje alle hoogfrequente schakelvoeding/omvormer/lader vervorming er bij optellen ? 😳
Dat zal meestal wel uitmiddelen: je grote verbruikers in huis zijn meestal ohmse verwarmingselementen en/of een EV die aan een norm voor harmonische vervorming moet voldoen.Vdvmark schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:24:
Theoretisch kun je idd factor 3x de max fasestroom op de nul krijgen door exact de juiste faseverschuiving te creëren met een dikke spoel en condensator.
Ik denk dat factor 2 een veilige aanname voor huishoudens is. In de industrie moet je misschien wat langer nadenken.
Dat zal nog wel meevallen. De fasen zijn 120 graden verschoven. De belastingen moeten dan wel heel erg capacitief of inductief zijn wil er veel stroom lopen door de nulleider.master1104 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:01:
[...]
Nee, dat valt tegen: neem aan een 3-fasen installatie met een 1-fase accusysteem. Vervolgens ga je in de avonduren op 2 fases flink belasten, bijv oven, vaatwasser, wasmachine en/of inductiekookplaat (niet ongebruikelijk). Laat nu de accu net op de 3e fase zitten en deze probeert NOM te regelen… Voila, zit je zo aan een nulstroom die ver boven de gangbare 25A hoofdzekering ligt (orde grootte 40A). Dit gaat doorgaans goed in een standaard meterkast die is uitgelegd op 40A, maar er zijn zat huizen waarbij een en ander via een onderverdeler in de garage of zolder oid loopt die wordt gevoed met 2.5mm2 kabel…timenator schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:30:
[...]
Dat zal nog wel meevallen. De fasen zijn 120 graden verschoven. De belastingen moeten dan wel heel erg capacitief of inductief zijn wil er veel stroom lopen door de nulleider.
Je zou dus ook voorzichtig eens kunnen 'snuffelen' aan een driefase nul, als je aan het 'snuffelen' bent aan een 1 fase AC nul en DC min. Je hebt hele rare tweakers :D
ik heb in totaal 8 panelen Aiko 460W 4NOO & 4 ZWW en enphase, Ik heb alle gegevens in home assistant dus kan hier veel dat uit exporteren.beerse schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:30:
[...]
m naar te kijken is de hoeveelheid vermogen die de zonnepanelen kunnen vewerken. De 'stekker' thuisbatterijen verwerken ongeveer 800 watt. Grotere waardes zijn in de regel wel wenselijk. Een 16Amp zekering laat ongeveer 3600 watt toe. Hoeveel is de watt-piek van je zonnepanelen installatie? Wil je dat allemaal kunnen opvangen? Hoeveel is de grootste verbruiker in huis? (koken, warm-water, airco, verwarming...) Wil je dat allemaal van eigen stroom voorzien?
Accu zou in de bijkeuken komen, en het is mogelijk om vanaf de meterkast (1 Fase) in de toekomst een extra groep aan te leggen. er zijn in de bijkeuken 2 groepen, 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger (WP). koken, verwarmen gaat nog op gas, dus de enige grootverbruikers zijn wasmachine en droger.
Handelen in stroom is geen wens, puur om het terugleveren af te vlakken, en de opgewekte stroom op te kunnen slaan, en weer vrij te geven in de avond/nacht.
Hier het gemiddelde overzicht per maand:
| Maand | Productie | Selfconsumptie | Teruggeleverd | Piek dag terugleverding |
| 2025-05 | 16,7 | 8,09 | 8,62 | 15,03 |
| 2025-06 | 17,07 | 8,17 | 8,9 | 14,64 |
| 2025-07 | 15,7 | 8,48 | 7,21 | 13,37 |
| 2025-08 | 12,71 | 5,18 | 7,53 | 14,65 |
| 2025-09 | 8,89 | 4,75 | 4,14 | 8,58 |
| 2025-10 | 4,05 | 3,24 | 0,81 | 5,49 |
| 2025-11 | 2,18 | 1,81 | 0,36 | 1,75 |
| 2025-12 | 1,44 | 1,35 | 0,09 | 0,76 |
| 2026-01 | 1,59 | 1,48 | 0,11 | 1,37 |
| 2026-02 | 3,25 | 2,61 | 0,64 | 2,61 |
| 2026-03 | 7,95 | 4,72 | 3,23 | 6,99 |
| 2026-04 | 13,5 | 7,28 | 6,23 | 13,09 |
Im Not A Vacuum Cleaner, Thats DysOn
Ja, maar over de kabel van die onderverdeler gaat die oven, vaatwasser etc niet.pvg schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:14:
[...]
Nee, dat valt tegen: neem aan een 3-fasen installatie met een 1-fase accusysteem. Vervolgens ga je in de avonduren op 2 fases flink belasten, bijv oven, vaatwasser, wasmachine en/of inductiekookplaat (niet ongebruikelijk). Laat nu de accu net op de 3e fase zitten en deze probeert NOM te regelen… Voila, zit je zo aan een nulstroom die ver boven de gangbare 25A hoofdzekering ligt (orde grootte 40A). Dit gaat doorgaans goed in een standaard meterkast die is uitgelegd op 40A, maar er zijn zat huizen waarbij een en ander via een onderverdeler in de garage of zolder oid loopt die wordt gevoed met 2.5mm2 kabel…
Een 1 fase thuisaccu die ver boven de 16A doet is ook niet meer in de ordegrootte DHZ accu en dan mag je toch aannemen dat iemand het goed laat installeren. Richting je onderverdeler een 4 polig beveiligde groep erin, dan ben je daar al voor beveiligd, mocht er achter die onderverdeler een extreme onbalans optreden.
---------------
In het algemeen luisteren mensen niet als het antwoord met 'ja maar' begint. Heb ik wel eens gehoord, zou t waar zijn ?Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:29:
[...]
Ja, maar over de kabel van die onderverdeler gaat die oven, vaatwasser etc niet.
Een 1 fase thuisaccu die ver boven de 16A doet is ook niet meer in de ordegrootte DHZ accu en dan mag je toch aannemen dat iemand het goed laat installeren. Richting je onderverdeler een 4 polig beveiligde groep erin, dan ben je daar al voor beveiligd, mocht er achter die onderverdeler een extreme onbalans optreden.
Wat is dit nu voor een opmerking. Er wordt een probleem gesteld met de kabeldikte naar een onderverdeler met 2,5mm. Ivm hoge nulstroom. Maar die genoemde verbruikers zitten niet achter die kabel van de onderverdeler; ze hebben in een normale woning een eigen groep en dus bekabeling naar MK. Met name een kookplaat en oven. Daarmee zou dat in de meterkast spelen en daar is alles 6mm. De nulstroom in die kabel kan alleen te hoog worden als er achter die onderverdeler een heel scheve balans optreedt; en in de onderverdeler 16A groepen zitten.Vdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:41:
[...]
In het algemeen luisteren mensen niet als het antwoord met 'ja maar' begint. Heb ik wel eens gehoord, zou t waar zijn ?
Overigens wordt bij mijn weten naar een onderverdeler altijd 4 of 6mm geadviseerd.
Gecombineerd met een 4polig bewaakte automaat lijkt het mij dat er belangrijker risico's zijn bij thuisaccu's dan dit.
---------------
Het punt is niet dat je het goed kunt doen, maar dat het heel gemakkelijk is om het fout te doen.Mistraller schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:59:
[...]
Wat is dit nu voor een opmerking. Er wordt een probleem gesteld met de kabeldikte naar een onderverdeler met 2,5mm. Ivm hoge nulstroom. Maar die genoemde verbruikers zitten niet achter die kabel van de onderverdeler; ze hebben in een normale woning een eigen groep en dus bekabeling naar MK. Met name een kookplaat en oven. Daarmee zou dat in de meterkast spelen en daar is alles 6mm. De nulstroom in die kabel kan alleen te hoog worden als er achter die onderverdeler een heel scheve balans optreedt; en in de onderverdeler 16A groepen zitten.
Overigens wordt bij mijn weten naar een onderverdeler altijd 4 of 6mm geadviseerd.
Gecombineerd met een 4polig bewaakte automaat lijkt het mij dat er belangrijker risico's zijn bij thuisaccu's dan dit.
Elke paar weken komt er iemand op een van de gerelateerde fora langs die beweert dat nulstroom geen enkel probleem is in een 3-faseninstallatie. En elke keer mist men dat icm terugleveren (door PV of accu) het teken van de stroom omkeert en dus de stroom kan verdubbelen.
Lijkt me goed dat iedereen hiervan bewust is.
Ach, het heeft wel een reden dat een meterkast tegenwoordig met 6 mm2 bedraad moet zijn, dat was vroeger anders.Vdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:41:
[...]
In het algemeen luisteren mensen niet als het antwoord met 'ja maar' begint. Heb ik wel eens gehoord, zou t waar zijn ?
Beste Tweakers,
Mijn vriendin en ik hebben recent een vrijstaande jaren '30 woning gekocht en we willen dit flink gaan aanpakken qua verduurzaming en klimaatbeheersing. We hopen dat jullie met ons mee willen denken over de slimste keuzes.
De situatie van de woning:
- Vrijstaand herenhuis (bouwjaar 1938) verdeeld over 3 woonlagen.Energielabel D
- Isolatie is grotendeels dubbel glas/HR en gedeeltelijke vloerisolatie. Dakisolatie gaan we sowieso aanpakken/optimaliseren.
- Verwarming beneden: vloerverwarming in de eetkamer/keuken, t raditionele radiatoren in woonkamer, ondersteund door een pelletkachel.
Het idee dusver:
- Airco's: We willen op de bovenverdiepingen (slaapkamers/werkkamers) in totaal 6 binnenunits (multi-split) plaatsen. Het doel is hiermee primair snel te kunnen koelen in de zomer én gericht te verwarmen in de winter wanneer nodig.
- Zonnepanelen (PV) ?: We overwegen een set van 16 zonnepanelen (inclusief omvormer) om het stroomverbruik van de airco's en het huishouden op te vangen.
- Thuisbatterij ?: Er staat een dynamisch zonneplan op de radar met een 4x5kWh (20kWh) Nexus thuisaccu om te handelen op de onbalansmarkt/dynamische tarieven.
- Hybride CV? De huidige cv-ketel is een Nefit (2011). We twijfelen of we een hybride warmtepomp (bijv. 6kW/8kW naast een CW5 ketel) moeten plaatsen, óf dat we de ketel gewoon opstoken in combinatie met de airco-verwarming boven en de pelletkachel beneden.
Onze vragen aan jullie:
Mijn vriendin en ik hebben recent een vrijstaande jaren '30 woning gekocht en we willen dit flink gaan aanpakken qua verduurzaming en klimaatbeheersing. We hopen dat jullie met ons mee willen denken over de slimste keuzes.
- Isolatie is grotendeels dubbel glas/HR en gedeeltelijke vloerisolatie. Dakisolatie gaan we sowieso aanpakken/optimaliseren.
- Verwarming beneden: vloerverwarming in de eetkamer/keuken, t raditionele radiatoren in woonkamer, ondersteund door een pelletkachel.
Het idee dusver:
- Airco's: We willen op de bovenverdiepingen (slaapkamers/werkkamers) in totaal 6 binnenunits (multi-split) plaatsen. Het doel is hiermee primair snel te kunnen koelen in de zomer én gericht te verwarmen in de winter wanneer nodig.
- Zonnepanelen (PV) ?: We overwegen een set van 16 zonnepanelen (inclusief omvormer) om het stroomverbruik van de airco's en het huishouden op te vangen.
- Thuisbatterij ?: Er staat een dynamisch zonneplan op de radar met een 4x5kWh (20kWh) Nexus thuisaccu om te handelen op de onbalansmarkt/dynamische tarieven.
- Hybride CV? De huidige cv-ketel is een Nefit (2011). We twijfelen of we een hybride warmtepomp (bijv. 6kW/8kW naast een CW5 ketel) moeten plaatsen, óf dat we de ketel gewoon opstoken in combinatie met de airco-verwarming boven en de pelletkachel beneden.
Onze vragen aan jullie:
- Heeft een 20kWh thuisbatterij in deze combinatie (met dynamische tarieven) anno nu een gezonde terugverdientijd, of kunnen we dat budget beter puur in extra isolatie steken?
- Is het rendabel om een hybride warmtepomp te installeren als we boven al grotendeels met airco's gaan verwarmen en beneden een pelletkachel hebben?
hier zie je duidelijk de spraakverwaring tussen een 3-fase aansluiting en een krachtgroep ( = een apparaat (veelal een verbruiker wat veelal op 400V werkt (Voltage tussen twee fases) ipv tussen Fase en nul (230V))Mistraller schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:45:
[...]
Je bent achter een krachtgroep toch niet aan het vebruiken en terugleveren tegelijk? En met 3726W zit je ook al boven de 16A.
een 3-fase batterij zal (vrijwel altijd) dit via een drie tal omvormers naar 3 keer 230V gaan doen. Hierbij worden dus alle 3 fases gelijk belast (zowel qua laden als ontladen), iets wat je bij een 3-fase PV installatie ook ziet.
een echte draaistroom verbruiker zal ook alle fases gelijk belasten.
Echter in een 3-fase huisaansluiting heb je dus ook heel veel 1-fase verbruikers cq leveranciers (PV /batterij) en waardoor kun je dus heel snel een verschil qua belasting per fase krijgen. en hier kan het dus heel eenvoudig gebeuren dat je met 1 of twee fases aan het verbruiken bent en met de andere fase aan het leveren bent, bij mij is dat zelfs 2 fase aan het leveren en 1 fase verbruikt.
je zou je echt moeten afvragen welke toekomst vanaf 2027 dat deel handelen op de onbalansmarkt nog wel heeft, hier op tweakers is daar al heel veel over geschreven, mijn verwachting is dat dit ondertussen meer een dood paard is geworden.MS-DOOS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:25:
Beste Tweakers,
Het idee dusver:
ik zou veel eerder me op puur NOM gaan richten en dan zie je dat een 20 kWh ook helemaal niet meer nodig is en je met circa de helft daar ook makelijk mee rond zou kunnen komen. Eigenlijk is nu bv een Zendure Mix 4000 pro van 8 kWh met een RTE van tegen de 90% hiervoor nu al voldoende, en die heb je voor rond de 2.200-2.400 euro. en die kan zelfs ook als omvormer voor je PV kunnen dienen (dus je bepaart hier ook nog het geld voor een aparte PV omvormer uit).
het geld wat je daarmee bespaart (t.o.v. die 20 kWh batterij) kun je dan veel beter in de isolatie van je huis stoppen.
ik denk dat met een hybride warmtepomp je met relatieve lage investering en daardoor ook nog dubbele subsidie voor isolatie je een veel betere deal maakt, gas gaat gewoon heel duur worden, dus als je dat aanzienlijk kunt verminderen is dat gewoon jaarlijk extra kassa. ( ik ben in een jaren 60 huis, met redelijke isolatie, van ruim 1250 m3 gas naar nog geen 200m3 per jaar gegaan, koken doe ik op inductie (is dus ook een aanrader) en gas wordt voor 2/3 gebruikt voor SWW. Die ketel zou dan met gemak nog 15 jaar door kunnen. en met een batterij zou je ook in de winter de dure pieken kunnen opvangen door deze tijdens de goedkope uren te laden.- Hybride CV? De huidige cv-ketel is een Nefit (2011). We twijfelen of we een hybride warmtepomp (bijv. 6kW/8kW naast een CW5 ketel) moeten plaatsen, óf dat we de ketel gewoon opstoken in combinatie met de airco-verwarming boven en de pelletkachel beneden.
Zelf heb ik een Quatt warmtepomp, die heb je nu in een 8 kW uitvoering voor netto circa 4.000 euro. (mijn Quatt had ik binnen 2 jaar al terugverdient (was wel een van de eerste).
Onze vragen aan jullie:We horen heel graag jullie ongezouten mening en adviezen!
- Heeft een 20kWh thuisbatterij in deze combinatie (met dynamische tarieven) anno nu een gezonde terugverdientijd, of kunnen we dat budget beter puur in extra isolatie steken?
- Is het rendabel om een hybride warmtepomp te installeren als we boven al grotendeels met airco's gaan verwarmen en beneden een pelletkachel hebben?
Eens; in een gemiddeld woonhuis zijn geen echte 400V gebruikers aanwezig doorgaans. Voor zover ik weet maakt het voor de automaat in de meterkast niet uit. (toch?)Jan-tweak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:56:
[...]
hier zie je duidelijk de spraakverwaring tussen een 3-fase aansluiting en een krachtgroep ( = een apparaat (veelal een verbruiker wat veelal op 400V werkt (Voltage tussen twee fases) ipv tussen Fase en nul (230V))
een 3-fase batterij zal (vrijwel altijd) dit via een drie tal omvormers naar 3 keer 230V gaan doen. Hierbij worden dus alle 3 fases gelijk belast (zowel qua laden als ontladen), iets wat je bij een 3-fase PV installatie ook ziet.
een echte draaistroom verbruiker zal ook alle fases gelijk belasten.
Echter in een 3-fase huisaansluiting heb je dus ook heel veel 1-fase verbruikers cq leveranciers (PV /batterij) en waardoor kun je dus heel snel een verschil qua belasting per fase krijgen. en hier kan het dus heel eenvoudig gebeuren dat je met 1 of twee fases aan het verbruiken bent en met de andere fase aan het leveren bent, bij mij is dat zelfs 2 fase aan het leveren en 1 fase verbruikt.
Maar mooie is dat we op een forum zitten om te leren, kunnen we alleen maar beter van worden.
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 28-05-2026 14:44 ]
---------------
@MS-DOOS offtopic. Pelletkachel kan wel eens verboden worden net als houtkachel. Gas wordt alleen maar duurder en in 2028 Co2 tax. Geen hybride maar FE zou ik doen. Reken maar uit hier https://warmtepompofgas.nl/ Als je het goed doet kan je er ook mee koelen middels fancoils.
[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 28-05-2026 14:45 ]
Ik lees hier nogal eens positieve berichten over een dynamisch contract maar dan zit je volgens https://www.ad.nl/binnenland/weinig-wind-in-duitsland-uurprijs-stroom-schiet-vanavond-in-nederland-naar-60-cent-per-kwh~aeef3988/ vanavond niet goed met zo'n contract, 60ct/kWh.
Komt door te weinig wind en veel airco's aan. Nou, je zou toch denken dat er met al dat pv en dat in de zomer niks waard toch genoeg stroom voorhanden moet zijn. Hier ook de airco aan want stroom genoeg en lever nog steeds plus 2kW aan het net. Als ik straks moet betalen voor terugleveren stop ik de teruglevering en ik niet alleen. Dus dan een nog groter tekort, gaat nog wat worden in 2027. Een thuisaccu gaat nog noodzaak worden om hoge prijzen te voorkomen.
Komt door te weinig wind en veel airco's aan. Nou, je zou toch denken dat er met al dat pv en dat in de zomer niks waard toch genoeg stroom voorhanden moet zijn. Hier ook de airco aan want stroom genoeg en lever nog steeds plus 2kW aan het net. Als ik straks moet betalen voor terugleveren stop ik de teruglevering en ik niet alleen. Dus dan een nog groter tekort, gaat nog wat worden in 2027. Een thuisaccu gaat nog noodzaak worden om hoge prijzen te voorkomen.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Welk punt wil je maken? Het heet niet voor niets een Dynamisch contract. Dat betekent dus, in jip en janneke taal: Soms hoog en soms laag en meestal daar tussen in.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:45:
Ik lees hier nogal eens positieve berichten over een dynamisch contract maar dan zit je vanavond niet goed met zo'n contract, 60ct/kWh.
[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 28-05-2026 14:50 ]
MS-DOOS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:25:
Beste Tweakers,
Het idee dusver:
Onze vragen aan jullie:We horen heel graag jullie ongezouten mening en adviezen!
Nee. Thuisbatterijen hebben geen gezonde terugverdientijd, zeker niet dit jaar met salderen. Zonnepanelen daarentegen wel. Dus die 16 panelen zou ik sowieso doen, als het past bij je verbruik. Dimensioneer daar op, zodat je niet veel te veel panelen legt. Dat kan inclusief installatie wel voor 70-75 cent per Wattpiek. Isolatie kan eigenlijk bijna altijd uit. Dus dakisolatie is een goede start! - Is het rendabel om een hybride warmtepomp te installeren als we boven al grotendeels met airco's gaan verwarmen en beneden een pelletkachel hebben?
Allemaal afhankelijk van hoe je het gaat gebruiken. Stilstaande machines die je wel hebt betaald zijn duur. Ik vind persoonlijk 6 airco's wel heel veel, je gaat toch niet volcontinu een bovenverdieping verwarmen of koelen? Slaapkamer en werkkamer snap ik, maar waarom kun je niet toe met 3 i.p.v. 6? Scheelt de helft in de kosten.
Hybride warmtepompen zijn kosteneffectief als vervanger van aardgas. Hoe vaak denk je de palletkachel te gebruiken? En wat kost hout? Denk bij isoleren en een palletkachel wel aan ventilatie. Als je goed isoleert en 's nachts de houtkachel uitzet, lucht afkoelt, vocht condenseert en niet weg kan (door je verbeterde isolatie), dan heb je een recept voor schimmelvorming. - 6 of 8 kW hybride naast een gaskachel (is die niet aan vervanging toe, 2011?) lijkt me behoorlijk groot. Op een 130m2 huis kun je met een 8 kW misschien wel all-electric gaan. Gasketel eruit en de palletkachel als backup.
Jaren '30 woning | ZP: 16x 300Wp zuid, 8x 450Wp oost, 6x 450Wp west SolarEdge | Gasloos sinds 31 okt 2025 | WeHeat Blackbird P80 | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020)
Wat is dit nou, je gaat toch niet volledig stoppen met terugleveren mag ik hopen? Dat zou dom zijn.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:45:
Als ik straks moet betalen voor terugleveren stop ik de teruglevering en ik niet alleen. Dus dan een nog groter tekort, gaat nog wat worden in 2027. Een thuisaccu gaat nog noodzaak worden om hoge prijzen te voorkomen.
Zero-export is logischer. Wel je eigen verbruik afdekken.
Het voorkomen van hoge prijzen is geen doel op zich. Het kan prima zijn dat je goedkoper uit bent door af en toe gewoon te betalen voor een iets duurdere dag of een beetje teruglevering. Probeer naar het grotere plaatje te kijken. Niet naar die paar dure dagen per jaar.
Dat lijkt mij toch wel voor de hand liggen, volop zon en toch een hoge prijs.de Peer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:48:
[...]
Welk punt wil je maken? Het heet niet voor niets een Dynamisch contract. Dat betekent dus, in jip en janneke taal: Soms hoog en soms laag en meestal daar tussen in.
Nee, natuurlijk niet, ik stop pas met terug leveren als de accu vol is en als terugleveren niets meer oplevert. Het gaat dan nul op de meter worden i.p.v. elk jaar een lagere meterstand.de Peer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:50:
[...]
Wat is dit nou, je gaat toch niet volledig stoppen met terugleveren mag ik hopen? Dat zou dom zijn.
Zero-export is logischer. Wel je eigen verbruik afdekken.
Dankjewel! Je hebt een heel sterk punt over de onbalansmarkt vanaf 2027. De markt verzadigt snel en de spreads worden kleiner. Die 20 kWh Nexus batterij (€ 8.295) stond in de initiële raming, maar de twijfel groeit inderdaad of dit nog rendabel is. Een compactere setup zoals de Zendure (of vergelijkbaar) die tevens als omvormer fungeert lijkt me misschien inderdaad financieel een stuk slimmer, zeker omdat we de besparing direct in de schil kunnen steken.Jan-tweak schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:08:
[...]
je zou je echt moeten afvragen welke toekomst vanaf 2027 dat deel handelen op de onbalansmarkt nog wel heeft, hier op tweakers is daar al heel veel over geschreven, mijn verwachting is dat dit ondertussen meer een dood paard is geworden.
ik zou veel eerder me op puur NOM gaan richten en dan zie je dat een 20 kWh ook helemaal niet meer nodig is en je met circa de helft daar ook makelijk mee rond zou kunnen komen. Eigenlijk is nu bv een Zendure Mix 4000 pro van 8 kWh met een RTE van tegen de 90% hiervoor nu al voldoende, en die heb je voor rond de 2.200-2.400 euro. en die kan zelfs ook als omvormer voor je PV kunnen dienen (dus je bepaart hier ook nog het geld voor een aparte PV omvormer uit).
het geld wat je daarmee bespaart (t.o.v. die 20 kWh batterij) kun je dan veel beter in de isolatie van je huis stoppen.
[...]
ik denk dat met een hybride warmtepomp je met relatieve lage investering en daardoor ook nog dubbele subsidie voor isolatie je een veel betere deal maakt, gas gaat gewoon heel duur worden, dus als je dat aanzienlijk kunt verminderen is dat gewoon jaarlijk extra kassa. ( ik ben in een jaren 60 huis, met redelijke isolatie, van ruim 1250 m3 gas naar nog geen 200m3 per jaar gegaan, koken doe ik op inductie (is dus ook een aanrader) en gas wordt voor 2/3 gebruikt voor SWW. Die ketel zou dan met gemak nog 15 jaar door kunnen. en met een batterij zou je ook in de winter de dure pieken kunnen opvangen door deze tijdens de goedkope uren te laden.
Zelf heb ik een Quatt warmtepomp, die heb je nu in een 8 kW uitvoering voor netto circa 4.000 euro. (mijn Quatt had ik binnen 2 jaar al terugverdient (was wel een van de eerste).
[...]
De ketel is 15 jaar oud en nu we toch bezig zijn en het huis nog leeg is is het misschien wel een mooie kans dit vanuit het bouwdepot te doen
thanks, ga ik onderzoeken!MotorBeast schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:43:
@MS-DOOS offtopic. Pelletkachel kan wel eens verboden worden net als houtkachel. Gas wordt alleen maar duurder en in 2028 Co2 tax. Geen hybride maar FE zou ik doen. Reken maar uit hier https://warmtepompofgas.nl/ Als je het goed doet kan je er ook mee koelen middels fancoils.
dank allemaal!Pr088 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:50:
[...]
Nee. Thuisbatterijen hebben geen gezonde terugverdientijd, zeker niet dit jaar met salderen. Zonnepanelen daarentegen wel. Dus die 16 panelen zou ik sowieso doen, als het past bij je verbruik. Dimensioneer daar op, zodat je niet veel te veel panelen legt. Dat kan inclusief installatie wel voor 70-75 cent per Wattpiek. Isolatie kan eigenlijk bijna altijd uit. Dus dakisolatie is een goede start!- Is het rendabel om een hybride warmtepomp te installeren als we boven al grotendeels met airco's gaan verwarmen en beneden een pelletkachel hebben?
Allemaal afhankelijk van hoe je het gaat gebruiken. Stilstaande machines die je wel hebt betaald zijn duur. Ik vind persoonlijk 6 airco's wel heel veel, je gaat toch niet volcontinu een bovenverdieping verwarmen of koelen? Slaapkamer en werkkamer snap ik, maar waarom kun je niet toe met 3 i.p.v. 6? Scheelt de helft in de kosten.
Hybride warmtepompen zijn kosteneffectief als vervanger van aardgas. Hoe vaak denk je de palletkachel te gebruiken? En wat kost hout? Denk bij isoleren en een palletkachel wel aan ventilatie. Als je goed isoleert en 's nachts de houtkachel uitzet, lucht afkoelt, vocht condenseert en niet weg kan (door je verbeterde isolatie), dan heb je een recept voor schimmelvorming.- 6 of 8 kW hybride naast een gaskachel (is die niet aan vervanging toe, 2011?) lijkt me behoorlijk groot. Op een 130m2 huis kun je met een 8 kW misschien wel all-electric gaan. Gasketel eruit en de palletkachel als backup.
misschien goed te vermelden, samengesteld gezin. 4 kinderen, 5 slaapkamers. En we willen de radiatoren boven afdoppen. het is een groot huis met flinke ruimtes. Het is een 300m2 huis
Pelletkachel is om de huidige schouw op te vullen en 'gezellige' verwarming te hebben beneden. De schouw is nu niet functioneel. we hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar vraag me dus vooral af of grote ivesteringen in batterij, warmtepomp en hybride CV aan te raden zijn
als het zo simpel was...PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:55:
[...]
Dat lijkt mij toch wel voor de hand liggen, volop zon en toch een hoge prijs.
Ga je eerst goed inlezen in de verschillende topics. Met 300m2 huis zal normaal gesproken je gasverbruik ook niet weinig zijn. Hoe meer verbruik hoe interessanter een WP is. Vergeet die pelletkachel. Ik heb reeds 25 jaar een houtkachel hier. Sinds ik met een WP stook is hij niet meer aan geweest. Voortschrijdend inzicht (iets van fijnstof en zoMS-DOOS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:14:
[...]
dank allemaal!
misschien goed te vermelden, samengesteld gezin. 4 kinderen, 5 slaapkamers. En we willen de radiatoren boven afdoppen. het is een groot huis met flinke ruimtes. Het is een 300m2 huis![]()
Pelletkachel is om de huidige schouw op te vullen en 'gezellige' verwarming te hebben beneden. De schouw is nu niet functioneel. we hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang, maar vraag me dus vooral af of grote ivesteringen in batterij, warmtepomp en hybride CV aan te raden zijn
Vanavond verdien je paar euro extra aan dynamisch met thuisbatterij en in 2027 zal het vaker wat van de extra kosten goedmaken zijn ipv verdienen.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:45:
Ik lees hier nogal eens positieve berichten over een dynamisch contract maar dan zit je volgens https://www.ad.nl/binnenland/weinig-wind-in-duitsland-uurprijs-stroom-schiet-vanavond-in-nederland-naar-60-cent-per-kwh~aeef3988/ vanavond niet goed met zo'n contract, 60ct/kWh.
Dat was mijn punt niet.Vdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:02:
[...]
Vanavond verdien je paar euro extra aan dynamisch met thuisbatterij en in 2027 zal het vaker wat van de extra kosten goedmaken zijn ipv verdienen.
NeeMistraller schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:41:
[...]
Eens; in een gemiddeld woonhuis zijn geen echte 400V gebruikers aanwezig doorgaans. Voor zover ik weet maakt het voor de automaat in de meterkast niet uit. (toch?)
Maar mooie is dat we op een forum zitten om te leren, kunnen we alleen maar beter van worden.
Ik ga er toch vanuit dat ik volgend jaar nog €500-1000 terug krijg met dynamisch....Vdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:02:
[...]
Vanavond verdien je paar euro extra aan dynamisch met thuisbatterij en in 2027 zal het vaker wat van de extra kosten goedmaken zijn ipv verdienen.
Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB
Ik zou niet al te optimistisch zijn. Er wordt gestreefd naar een zo klein mogelijke spread en de grote jongens maken grote stappen met hun grote batterijen.HandyLumberjack schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:57:
[...]
Ik ga er toch vanuit dat ik volgend jaar nog €500-1000 terug krijg met dynamisch....
In mijn situatie kan een kleine spread ook prima uitpakken. We zullen zien....daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Ik zou niet al te optimistisch zijn. Er wordt gestreefd naar een zo klein mogelijke spread en de grote jongens maken grote stappen met hun grote batterijen.
Ik ga weer eens kijken bij die 1 miljoen kWh batterij hier 'aan eind van de straat'.daemonix schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 18:03:
[...]
Ik zou niet al te optimistisch zijn. Er wordt gestreefd naar een zo klein mogelijke spread en de grote jongens maken grote stappen met hun grote batterijen.
Er zijn vandaag 5 uur boven de €0,30 per kWh waarvan 2 boven de € 0,50.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:45:
Er waren vandaag ook 7 uur onder de € 0,20 waarvan 5 onder de € 0,15.
Ik lees hierboven dat je mogelijk al een accu hebt omdat je pas stopt met leveren als die vol zit. Daarmee dek je prima die hoge prijzen af.
Kijk ik naar mezelf voor 2026 tot nu toe, dan heb ik 4756 kWh ingekocht voor gemiddeld €0,19 per kWh en heb ik 2515 kWh geëxporteerd voor gemiddeld € 0,306 per kWh.
Dat is dus 2241 kWh netto afname voor € 135,11 ofwel akelig laag.
Kijk ik hiermee verder naar 2027 waarbij de teruglevering geen energiebelasting en BTW meer wordt verrekend en ik haal daar zeg zo'n € 0,13 - € 0,15 van die gemiddelde prijs af, dan zou dat nog steeds gemiddeld € 0,15 per kWh zijn die teruggeleverde energie oplevert.
Zet dat af tegen € 0,0023 per kWh bij Vattenfall of zelfs -€ 0,059 bij Innova en ik hoef niet lang na te denken of ik op dynamisch contract blijf.
Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu
Het ging mij meer om mijn verbazing over de hoge kWh prijs op een pv topdag. Men roept altijd dat in de zomer stroom niets waard is, dus iets klopt er dan niet als men 60ct/kWh rekent. Maar misschien zie ik het verkeerd.ArPi75 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Er zijn vandaag 5 uur boven de €0,30 per kWh waarvan 2 boven de € 0,50.
Ik lees hierboven dat je mogelijk al een accu hebt omdat je pas stopt met leveren als die vol zit. Daarmee dek je prima die hoge prijzen af.
Kijk ik naar mezelf voor 2026 tot nu toe, dan heb ik 4756 kWh ingekocht voor gemiddeld €0,19 per kWh en heb ik 2515 kWh geëxporteerd voor gemiddeld € 0,306 per kWh.
Kijk ik hiermee verder naar 2027 waarbij de teruglevering geen energiebelasting en BTW meer wordt verrekend en ik haal daar zeg zo'n € 0,13 - € 0,15 van die gemiddelde prijs af, dan zou dat nog steeds gemiddeld € 0,15 per kWh zijn die teruggeleverde energie oplevert.
Zet dat af tegen € 0,0023 per kWh bij Vattenfall of zelfs -€ 0,059 bij Innova en ik hoef niet lang na te denken of ik op dynamisch contract blijf.
Eerlijk gezegd heb ik een beetje het idee dat het salderen (ook omdat kabinetten steeds vielen toe er bijna een wet was) net een jaar te laat stopt. Door toename van zon en wind neemt variabel aanbod toe en door toename van EV (met extra Iran boost) neemt “ongelimiteerd” variabele vraag toe. Het percentage “stabiel” is flink gedaald.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:06:
[...]
Het ging mij meer om mijn verbazing over de hoge kWh prijs op een pv topdag. Men roept altijd dat in de zomer stroom niets waard is, dus iets klopt er dan niet als men 60ct/kWh rekent. Maar misschien zie ik het verkeerd.
"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV
Heb je alleen de kop gelezen ? Echt de eerste alinea eronder staat volgens mij een verklaring.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:06:
[...]
Het ging mij meer om mijn verbazing over de hoge kWh prijs op een pv topdag. Men roept altijd dat in de zomer stroom niets waard is, dus iets klopt er dan niet als men 60ct/kWh rekent. Maar misschien zie ik het verkeerd.
Als donderdagavond de zon ondergaat, schiet de dynamische prijs van elektriciteit naar bijna 60 cent per kilowattuur. Die torenhoge prijs komt doordat er met name in Duitsland dan weinig wind is, terwijl hier de airco’s loeien.
En weer ontopic
ZH, 2 onder 1 kap bj.1900, enkelsteens, 95m2. 12 radiatoren (2 wk met speedcomforts). Dak-/vloerisolatie, HR+(+), 4,5kW Quatt, Lyric T6, 9x Yingli 245
Dan komt die hoge stroomprijs toch omdat men die stroom aan Duitsland verkoopt omdat daar kennelijk meer mee wordt verdient, en nog eens extra omdat hier daardoor ook de prijs omhoog gaat. Heeft dan toch weinig met de airco en te weinig wind te maken. Overigens staat mijn airco al weer uren uit. Hoe kun je hier als normale burger nu op anticiperen.clubeddie schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:44:
[...]
Heb je alleen de kop gelezen ? Echt de eerste alinea eronder staat volgens mij een verklaring.
Als donderdagavond de zon ondergaat, schiet de dynamische prijs van elektriciteit naar bijna 60 cent per kilowattuur. Die torenhoge prijs komt doordat er met name in Duitsland dan weinig wind is, terwijl hier de airco’s loeien.
En weer ontopic
Vast contract nemen, of gewoon de aangekondigde tarieven voor de volgende dag bekijken en je verbruik daarop plannen. 🤓PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Hoe kun je hier als normale burger nu op anticiperen.
Je kiest niet voor niets dynamisch. Het vereist wel enige inzet kwa planning van de 'normale burger' om hiervan te profiteren.
In Duitsland zijn de kale stroomprijzen deze twee uur 8 tot 10 cent lager, verkopen wij dan aan Duitsland ? (er was recent een keer eerder dat Duitsland genoemd werd als oorzaak, toen was het verschil dat het hier duurder was nog groter)PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:52:
[...]
Dan komt die hoge stroomprijs toch omdat men die stroom aan Duitsland verkoopt omdat daar kennelijk meer mee wordt verdient, en nog eens extra omdat hier daardoor ook de prijs omhoog gaat. Heeft dan toch weinig met de airco en te weinig wind te maken. Overigens staat mijn airco al weer uren uit. Hoe kun je hier als normale burger nu op anticiperen.
Een vast contract lijkt mij op dit moment nog het simpelste, weet je tenminste waar je (wellicht) aan toe bent.Fritso schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Vast contract nemen, of gewoon de aangekondigde tarieven voor de volgende dag bekijken en je verbruik daarop plannen. 🤓
Je kiest niet voor niets dynamisch. Het vereist wel enige inzet kwa planning van de 'normale burger' om hiervan te profiteren.
Ik heb geen idee of wij dan aan Duitsland verkopen, maar als men roept dat er in Duitsland te weinig windenergie is dan zou je dat kunnen concluderen. Het is w.m.b. een schimmige markt. Blij dat ik i.i.g. van mei tot oktober zelfvoorzienend ben.Vdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:11:
[...]
In Duitsland zijn de kale stroomprijzen deze twee uur 8 tot 10 cent lager, verkopen wij dan aan Duitsland ? (er was recent een keer eerder dat Duitsland genoemd werd als oorzaak, toen was het verschil dat het hier duurder was nog groter)
Ja het lijkt vreemd, mensen met thuisbatterij in Nederland uitnodigen om voor zeg 40 cent terug te leveren omdat we stroom naar Duitsland kunnen exporteren, waar ze dan er vervolgens 30 cent voor vragen aan huishoudens. Je zou denken dat de prijzen in Duitsland wat hoger dan normaal zijn omdat er in Nederland een probleem is en die stroom naar Nederland gaat waar inderdaad de prijzen dan ook hoger dan in Duitsland zijn.
Ik weet t ook niet, vroeg het vorige keer ook hihi
Even gezocht want er stond mij iets bij, Nederland exporteert 10 miljard kWh naar het buitenland, o.a. Duitsland en België. Vroeger werd er ook aardgas met verlies aan het buitenland verkocht. De energiebedrijven die er in handelen verdienen goud geld en de burger betaaldVdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:29:
Ja het lijkt vreemd, mensen met thuisbatterij in Nederland uitnodigen om voor zeg 40 cent terug te leveren omdat we stroom naar Duitsland kunnen exporteren, waar ze dan er vervolgens 30 cent voor vragen aan huishoudens. Je zou denken dat de prijzen in Duitsland wat hoger dan normaal zijn omdat er in Nederland een probleem is en die stroom naar Nederland gaat waar inderdaad de prijzen dan ook hoger dan in Duitsland zijn.
https://www.nu.nl/klimaat/6388794/nederlandse-co2-uitstoot-stijgt-doordat-buurlanden-energiecentrales-sluiten.html
JaPeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Even gezocht want er stond mij iets bij, Nederland exporteert 10 miljard kWh naar het buitenland, o.a. Duitsland en België. Vroeger werd er ook aardgas met verlies aan het buitenland verkocht. De energiebedrijven die er in handelen verdienen goud geld en de burger betaald
https://www.nu.nl/klimaat/6388794/nederlandse-co2-uitstoot-stijgt-doordat-buurlanden-energiecentrales-sluiten.html
Omdat o.a. energie geen nutsvoorziening meer is maar een commercieel product ligt de focus op winst maken, aandelenkoersen en bonussen i.p.v. Nederland 24/7 voor een zo laag mogelijk bedrag met een hoge leveringszekerheid van stroom te voorzien.Vdvmark schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:14:
[...]
Ja, ik hoop steeds er zal wel een logischere uitleg zijn en de media zijn onnauwkeurig.
Zo klinkt het wel heel dramatisch, dat "commerciële product" heeft me de afgelopen jaren veel geld opgeleverd als consument.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:31:
[...]
Omdat o.a. energie geen nutsvoorziening meer is maar een commercieel product ligt de focus op winst maken, aandelenkoersen en bonussen i.p.v. Nederland 24/7 voor een zo laag mogelijk bedrag met een hoge leveringszekerheid van stroom te voorzien.En de burger blijft vertwijfelt achter en probeert met een thuisaccu en dynamisch contract de schade enigszins te beperken.
Na aanleiding van meerdere berekeningen blijft het bij mij om het even en gaat het vooral om een "financiele" keuze dan een terugverdien keuze. Ik heb hier gebruik gemaakt bij de analyse van de kwartierprijzen van Tibber (mijn energieleverancier) en mijn import, opwek en export over 2025 van Tibber.lubbertkramer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:25:
Mooi topic dit, ik ga mij hier even goed inlezen met wat of er hier al geschreven is maar meld mij alvast wel. Op dit moment aan het onderzoeken om een thuisbatterij (minimaal 27 kwh) te gaan aanschaffen tbv het wegvallen van de salderingsregeling en dat het huis nu op orde is.
Op dit moment kijken we vooral naar een Sigenergy oplossing (inclusief noodstroom / bi-directioneel laden), zal mijn overzicht later delen met mijn ROI berekeningen / overzicht als ik hier wat bij gelezen heb wat er al gedeeld is en of ik valkuilen gemist heb.
Hier alvast wat cijfertjes:
2025:
Jaarverbruik: 23572
Opwek: 10005
53% zelf verbruikt: 5331
47% zelf verbruikt: 4674
2024 (geen volledig jaar door verhuizing):
Jaarverbruik: 19923
Opwek: 8709
51% teruggeleverd: 4458
49% zelf verbruikt: 4251
Hoge verbruik komt mede door:
- 2 x elektrische auto die beide thuisladen en verrekenen met de werkgever
- Warmtepomp
- Airco
- Jacuzzi
- Homelab (48u serverrack xD)
Mijn keuzes nadat vele andere opties gesneuveld zijn:
- Sigen Hybrid Battery Controller met 18,1kwh opslag + Sigen Hybrid Inverter 10.0 kW Three Phase TP2 + Sigen Energy Gateway HomePro Three Phase inclusief installatie voor 11.500 (inc btw)
- Anker Solarbank Max AC + BP7000 is 14kwh opslag en max 3.5kw vermogen
| Sigenergy | Anker | |
| Aanschaf inc btw | 11490 | 3798 |
| Netto investering | 7827(wel btw/subsidie) | 3798 (geen btw/subsidie) |
| Capaciteit | 18kwh | 14kwh |
| Vermogen | 8-10kw | 2-3.5kw |
| RTE | 94-96% | 84-86% |
| DOD | 100% | 95-100% |
| Verwachte cycli | 1-1.3 | 0.9-1.1 |
| Verwacht eigen verbruik (overschot+afname net) | 4800-5100kwh/jaar | 3500-4200kwh/jaar |
| Verwacht eigenverbruik overschot (nu 50%) | 92-96% | 83-90% |
| ROI | 4-5 jaar | 3-4 jaar |
| 3-fase backup | Volledig | Nee |
| Home Assistant integratie | Aanwezig | Aanwezig |
/f/image/s9n2skyzj1P3mJb4dRkTrZg8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n0VwptAtH0YYEq0hLlP9NDPq.png?f=fotoalbum_large)
Over 2025 gezien heb ik tijdens mijn export een exportvermogen van:
| 0-2.5kw | 2.5-5kw | 5-7.5kw | >7.5kw | |
| 2025 | +-89.8 | +-7.1 | +-2.4 | +-0.7 |
| Winter | +-78.9 | +-16.2 | +-4.9 | +-0 |
| Lente | +-58 | +-23.7 | +-18.3 | +-0 |
| Zomer | +-72.6 | +-23.4 | +-4.0 | +-0 |
| Herfst | +-75 | +-18.8 | +-6.2 | +-0 |
Het enige voordeel is dat ik naast de btw-teruggave via de provincie een subsidie (max) 1250 kan krijgen over mijn batterij aanschaf. Hierdoor zou de Sigenergy qua netto investering op 7827 (11490 - 2412(btw)-1250 (subsidie) uitkomen en bijna een nobrainer zijn om aan te schaffen en de Anker te laten varen en hiermee dan ook een full-backup noodstroom voorziening te hebben.
Wellicht zie ik wat over het hoofd, maar daarvoor even een duwtje in de goede richting hier gevraagd
Edit:
Natuurlijk kan ik ook btw aftrek / subsidie (max 1250, 25% van ex btw bedrag) aanvragen op de Anker maar vind btw-teruggave daarop eigenlijk too much en dan bewaar ik dat liever voor eventueel een grotere uitgave aan batterijen.
Edit 2: Netto investering in de tabel gezet
Edit 3: Verbruik screenshots toegevoegd
[ Voor 10% gewijzigd door lubbertkramer op 29-05-2026 13:18 ]
Ja jou en mij wel want wij konden daar gebruik van maken maar anderen hebben het natuurlijk wel betaald, dus dat zie ik niet als een nutsvoorziening. Net als bijvoorbeeld zo'n dynamisch contract, jouw (niet persoonlijk he) voordeel wordt natuurlijk wel betaald door iemand anders. Net zoals geld betaald krijgen als je veel verbruikt, je EV laden of je zwembad verwarmen, dingen die iemand anders niet kan betalen. Is dat dan niet dramatisch? Energie zou gewoon voor iedereen hetzelfde moeten kosten.HandyLumberjack schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Zo klinkt het wel heel dramatisch, dat "commerciële product" heeft me de afgelopen jaren veel geld opgeleverd als consument.
Misschien is het wel andersom, wij kopen van Duitsland,maar vanwege te weinig wind krijgen we niks.onze energie centrales moeten dus opstarten en doen dat alleen als ze dik betaald krijgenPeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Even gezocht want er stond mij iets bij, Nederland exporteert 10 miljard kWh naar het buitenland, o.a. Duitsland en België. Vroeger werd er ook aardgas met verlies aan het buitenland verkocht. De energiebedrijven die er in handelen verdienen goud geld en de burger betaald
1 PVoutput . Dongen NB
Er is vast een site waarin dat overzichtelijk wordt gemaakt en dus controleerbaar hoe het zit.reneeke1970 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:19:
[...]
Misschien is het wel andersom, wij kopen van Duitsland,maar vanwege te weinig wind krijgen we niks.onze energie centrales moeten dus opstarten en doen dat alleen als ze dik betaald krijgen
Met die hoge prijs vanfaag 15 euro verdiend.Fritso schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:00:
[...]
Vast contract nemen, of gewoon de aangekondigde tarieven voor de volgende dag bekijken en je verbruik daarop plannen. 🤓
Zo schimmig is dat niet. Export levert in dit soort situaties honderden miljoenen winst op. Er zijn speciale afdelingen opgezet bij de elektraboeren om die handel te doen.PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:22:
[...]
Ik heb geen idee of wij dan aan Duitsland verkopen, maar als men roept dat er in Duitsland te weinig windenergie is dan zou je dat kunnen concluderen. Het is w.m.b. een schimmige markt. Blij dat ik i.i.g. van mei tot oktober zelfvoorzienend ben.
Het wordt hoog tijd dat het drinkwater ook geprivatiseerd wordt. Door de vrije marktwerking wordt dit dan goedkoper. En uiteraard beter van smaak. De concurrentie op de drinkwatermarkt krijgt dan haar eigen Waakhond, die boetes uit kan delen. Met als voorzitter een uitgerangeerde politicus die er nul verstand van heeft. Plus een enorm budget voor tv reclames waardoor er helaas iets minder centjes overblijven voor het onderhoud van het netwerk. Nog even over nadenken bij wie we de rekening later gaan neerleggen.HandyLumberjack schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:42:
[...]
Zo klinkt het wel heel dramatisch, dat "commerciële product" heeft me de afgelopen jaren veel geld opgeleverd als consument.
Even serieus, “marktwerking” loslaten op nutsvoorzieningen met een monopolistisch karakter betekent in de praktijk “zoek het zelf maar uit” want ultieme liberalen gaan geen ziekenhuizen, scholen, politie, drinkwater, WAO, snelwegen etcetera voor het volk regelen als ze er zelf niet beter van worden.
En ook zonder accu is het goed te doen. Ik had zelf ook nog PV opbrengst en toevallig moest ik direct uit werk weg, en mijn mijn vrouw ook. Dus het werd een salade. Kwam best handig uit, geen elektriciteit nodigArPi75 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:20:
[...]
Er zijn vandaag 5 uur boven de €0,30 per kWh waarvan 2 boven de € 0,50.
Het leverings/productie gedeelte van de elektriciteitsnet heeft geen monopolistische karakter. Volgens mij hebben we momenteel voornamelijk last van de "groeipijntjes" vanwege de overgang naar duurzame energie i.p.v. privatisering.Sonero schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:57:
[...]
Het wordt hoog tijd dat het drinkwater ook geprivatiseerd wordt. Door de vrije marktwerking wordt dit dan goedkoper. En uiteraard beter van smaak. De concurrentie op de drinkwatermarkt krijgt dan haar eigen Waakhond, die boetes uit kan delen. Met als voorzitter een uitgerangeerde politicus die er nul verstand van heeft. Plus een enorm budget voor tv reclames waardoor er helaas iets minder centjes overblijven voor het onderhoud van het netwerk. Nog even over nadenken bij wie we de rekening later gaan neerleggen.
Even serieus, “marktwerking” loslaten op nutsvoorzieningen met een monopolistisch karakter betekent in de praktijk “zoek het zelf maar uit” want ultieme liberalen gaan geen ziekenhuizen, scholen, politie, drinkwater, WAO, snelwegen etcetera voor het volk regelen als ze er zelf niet beter van worden.
Alleen al wegens je wens voor 6 airco's en 3 fase meter. Is een kleine 1 fase batterij zoals de Zendure geen optie. Die trek je in 3 uurtjes helemaal leeg. Je hebt in jouw geval minimaal 20 kWh nodig. Ik draai nu sinds een paar weken met een Goodwe ESA, doet wat het moet doen en ik wil eigenlijk nu al uitbreiden ivm de gedachte om airco's te plaatsen in de slaapkamers;)MS-DOOS schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:25:
Beste Tweakers,
Het idee dusver:
Onjuist. Msdos heeft helemaal.geen.thuisbatterij nodig. De vraag was ook: is het financieel interessant om.een 20kwh accu te plaatsen? --> waarschijnlijk niet.Tony71 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:00:
[...]
Alleen al wegens je wens voor 6 airco's en 3 fase meter. Is een kleine 1 fase batterij zoals de Zendure geen optie. Die trek je in 3 uurtjes helemaal leeg. Je hebt in jouw geval minimaal 20 kWh nodig. Ik draai nu sinds een paar weken met een Goodwe ESA, doet wat het moet doen en ik wil eigenlijk nu al uitbreiden ivm de gedachte om airco's te plaatsen in de slaapkamers;)
Uit de lijst van @MSDOS is juist de stap naar full electric warmtepomp.ipv hybride veel.logischer om.eerst te onderzoeken en zijn/haar geld aan te besteden. Als er dan nog over is kun je eens met batterijen gaan spelen.
is dat zo, ik had gisteren met nul netverbruik en overdag de mooie zon en met totaal 14 kWh stroomverbruik dus wel ruim 2 euro kunnen verdienen (door tussen 20:00 en 22:00 ruim 4 kWh aan stroom terug te leveren) als ik een dynamisch contract zou hebben (wat overigens ook al afgesloten is, heeft ook niets met de geke stroomprijzen van gisteren te maken)PeterZ(on) schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 21:18:
[...]
Een vast contract lijkt mij op dit moment nog het simpelste, weet je tenminste waar je (wellicht) aan toe bent.
om maar aan te geven dat dynamisch meer mogelijkheden bied die je dus met vast niet zou hebben, want daar had ik (saldering even hier buiten gelaten) net 20 ct kunnen verdienen als mijn TLK niet al te hoog waren.
Ik zie veel getallen maar kan je berekening niet helemaal volgen. Je schat in dat je eigen verbruik van zonnestroom omhoog kan door de Sigenergy met 4800 kWh op jaarbasis? :-0 dat zou ik een bizarre toename vinden maar stel dat het klopt: hoe kom.je dan op 11.500 euro investeren en dat in 5 jaar terugverdienen? Die 4800 kWh is toch max 1500 euro waard (tegen 30 cent/kWh) op jaarbasis?lubbertkramer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 22:59:
[...]
Na aanleiding van meerdere berekeningen blijft het bij mij om het even en gaat het vooral om een "financiele" keuze dan een terugverdien keuze. Ik heb hier gebruik gemaakt bij de analyse van de kwartierprijzen van Tibber (mijn energieleverancier) en mijn import, opwek en export over 2025 van Tibber.
Mijn keuzes nadat vele andere opties gesneuveld zijn:
- Sigen Hybrid Battery Controller met 18,1kwh opslag + Sigen Hybrid Inverter 10.0 kW Three Phase TP2 + Sigen Energy Gateway HomePro Three Phase inclusief installatie voor 11.500 (inc btw)
- Anker Solarbank Max AC + BP7000 is 14kwh opslag en max 3.5kw vermogenOver 2025 gezien heb ik tijdens mijn export een exportvermogen van:
Sigenergy Anker Aanschaf inc btw 11490 3798 Capaciteit 18kwh 14kwh Vermogen 8-10kw 2-3.5kw RTE 94-96% 84-86% DOD 100% 95-100% Verwachte cycli 1-1.3 0.9-1.1 Verwacht eigen verbruik 4800-5100kwh/jaar 3500-4200kwh/jaar Verwacht eigenverbruik (nu 50%) 92-96% 83-90% ROI 4-5 jaar 3-4 jaar 3-fase backup Volledig Nee Home Assistant integratie Aanwezig Aanwezig Omdat het grootste deel van mijn exportvermogen eigenlijk onder de 2.5kw ligt en eigenlijk in totaal onder de de 5kw is het extra vermogen van de sigenergy verwaarloosbaar kijkend naar mijn overschot
0-2.5kw 2.5-5kw 5-7.5kw >7.5kw 2025 +-89.8 +-7.1 +-2.4 +-0.7 Winter +-78.9 +-16.2 +-4.9 +-0 Lente +-58 +-23.7 +-18.3 +-0 Zomer +-72.6 +-23.4 +-4.0 +-0 Herfst +-75 +-18.8 +-6.2 +-0
Het enige voordeel is dat ik naast de btw-teruggave via de provincie een subsidie (max) 1250 kan krijgen over mijn batterij aanschaf. Hierdoor zou de Sigenergy qua netto investering op 7827 (11490 - 2412(btw)-1250 (subsidie) uitkomen en bijna een nobrainer zijn om aan te schaffen en de Anker te laten varen en hiermee dan ook een full-backup noodstroom voorziening te hebben.
Wellicht zie ik wat over het hoofd, maar daarvoor even een duwtje in de goede richting hier gevraagd
Edit:
Natuurlijk kan ik ook btw aftrek / subsidie (max 1250, 25% van ex btw bedrag) aanvragen op de Anker maar vind btw-teruggave daarop eigenlijk too much en dan bewaar ik dat liever voor eventueel een grotere uitgave aan batterijen.